Makanan untuk suara

Adakah anda tahu bahawa suara indah yang diberikan oleh anda secara semula jadi memerlukan perhatian dan perhatian? Lebih-lebih lagi, mereka bukan hanya dalam pencegahan dan rawatan penyakit tekak dan pita suara, tetapi juga dalam memastikan pemakanan yang betul, terutama jika anda terlibat dalam nyanyian atau sering menyampaikan pidato di hadapan khalayak ramai. Ahli fisiologi dan pakar pemakanan terkenal menulis tentang bagaimana seharusnya..

Kekuatan dan suara

Kesihatan dan kesihatan semua organ dan sistemnya bergantung pada diet orang atau orang itu. Mengkaji secara terperinci kesan makanan tertentu pada pita suara, saintis telah mengenal pasti, dan banyak seniman profesional telah mengesahkan bahawa ada di antaranya, kehadirannya dalam diet mempunyai kesan positif terhadap keadaan umum mereka. Produk ini dibahagikan kepada beberapa kumpulan: daging, tenusu (menggunakannya, anda perlu berhati-hati), sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin.

Sementara itu, terdapat juga produk seperti itu, yang diinginkan atau tidak diinginkan untuk digunakan tepat sebelum persembahan. Dengan memberi kesan seketika pada pita suara rapuh, atau, lebih mudah, bertindak secara tempatan, mereka dapat mencegah kekeringan dan kerengsaan, dan, oleh itu, memberi anda suara yang hebat dan indah. Atau, sebaliknya, menimbulkan rasa tidak selesa dan memperburuk keadaan.

Vitamin untuk pita suara

Sudah tentu, diet yang pelbagai adalah jaminan kesihatan bukan hanya untuk seluruh organisma, tetapi juga untuk pita suara sendiri. Walau bagaimanapun, vitamin dan nutrien sebelumnya dikenal pasti, yang mesti dimasukkan dalam diet seseorang yang ingin menjaga suaranya yang jelas. Ini termasuk:

  • Vitamin A. Mereka mengambil bahagian aktif dalam regenerasi, atau pemulihan, pita suara yang rosak setelah sakit atau tekanan berat.
  • Vitamin C. Ia mempunyai kesan langsung pada sistem kekebalan tubuh dan, dengan itu, membantu tubuh melawan pelbagai jangkitan yang boleh mempengaruhi tekak dan mempengaruhi kualiti suara.
  • Vitamin E. Merupakan antioksidan yang melindungi dinding sel dari kesan berbahaya dari radikal bebas dan juga membantu meningkatkan sistem imun.
  • Protein. Ia adalah sumber tenaga untuk tubuh, dan oleh itu kesihatan pita suara. Walau bagaimanapun, hanya makanan protein tanpa rasa yang sihat. Oleh kerana rempah dan bumbu boleh merosakkan pita suara.
  • Selulosa. Ini adalah serat makanan yang membantu tubuh membersihkan diri dan berfungsi dengan normal. Ia terdapat terutamanya dalam sayur-sayuran, buah-buahan dan biji-bijian..

13 Produk Suara Teratas

Air. Anda mesti mematuhi peraturan minum dan minum cukup cecair. Ini akan mengelakkan pita suara menjadi kering, dan oleh itu akan mengelakkan rasa tidak selesa, terutamanya semasa persembahan. Langsung di hadapan mereka, anda perlu minum air pada suhu bilik. Air yang terlalu sejuk atau panas boleh membawa kesan negatif. Ngomong-ngomong, ini adalah pelanggaran peraturan minum bahawa doktor menjelaskan batuk berkala pada seseorang tanpa alasan yang jelas.

Sayang. Ia melegakan tekak dengan sempurna selepas sakit atau selepas bersenam. Di samping itu, ia mempunyai sifat antibakteria dan menjaga kesihatan pita suara dan tisu yang terletak di sekitarnya. Selalunya sebelum persembahan, para seniman mengganti air dengan teh hangat dengan madu, dengan memberi tumpuan kepada kesan minuman ini terhadap keadaan suaranya. Tetapi tidak digalakkan untuk menambahkan lemon ke dalamnya. Asid di dalamnya menyebabkan pengeringan ligamen dan munculnya sensasi yang tidak selesa pada saat yang paling tidak sesuai.

Jenis ikan rendah lemak - pike, ikan keli, pollock, hake, dll. Mereka mengandungi protein. Ikan berminyak yang berlebihan sering menyebabkan gangguan pencernaan dan kehilangan cecair..

Daging tanpa lemak - ayam, arnab, daging sapi muda, daging babi tanpa lemak. Ini juga merupakan sumber protein.

Badam. Ia boleh dijadikan makanan ringan yang sihat kerana kaya dengan protein.

Semua jenis bijirin. Mereka memperkaya tubuh dengan bahan berguna, meningkatkan pencernaan dan mudah dicerna tanpa menyebabkan rasa berat di perut dan sensasi tidak menyenangkan yang lain.

Sitrus. Ini adalah gudang vitamin C, serta karotenoid dan bioflavonoid. Kekurangan mereka menyebabkan penurunan imuniti. Perkara utama adalah tidak memakan buah sitrus sebelum persembahan, supaya tidak menimbulkan kerongkong kering.

Bayam. Satu lagi sumber vitamin C.

Blueberry. Ia mengandungi sejumlah besar antioksidan yang mempunyai kesan positif terhadap keadaan pita suara. Anda boleh menggantinya dengan beri hitam, kubis merah, zaitun, anggur biru.

Brokoli. Ia adalah gudang vitamin C dan antioksidan. Sekiranya tidak ada, jenis kubis lain juga sesuai..

Epal hijau. Mereka tidak hanya mengandung vitamin C, tetapi juga zat besi, kekurangannya yang menyebabkan anemia dan penurunan imuniti..

Bawang putih dan bawang. Mereka mengandungi allicin, yang sangat terkenal dengan sifat antibakteria. Selain melindungi tubuh dari jangkitan, ia juga mempengaruhi tahap kolesterol dalam darah, menurunkannya, dan meningkatkan kesejahteraan seseorang.

Tembikai. Ia adalah sumber cecair dan serat. Anda boleh menggantinya dengan tembikai atau timun..

Di samping itu, anda boleh menggunakan nasihat pengarang buku popular "Peraturan Makanan" Michael Pollan, yang mengembangkan diet "mengikut warna". Dia berpendapat bahawa "untuk kesihatan seluruh tubuh, termasuk pita suara, cukup untuk makan sekurang-kurangnya satu buah atau sayur dengan warna tertentu sehari." Hijau, putih (bawang putih), biru tua, kuning dan merah - mereka akan mengisi kekurangan semua vitamin dan mineral dan akan memberi anda kesihatan yang hebat.

Apa lagi yang perlu anda lakukan untuk menyelamatkan suara anda

  • Pantau kesihatan tekak dan rawat semua penyakit tepat pada masanya. Sekiranya rasa tidak enak badan dan sakit, lebih baik menahan diri dari bercakap dan, lebih-lebih lagi, menjerit, dan berehatlah pita suara. Kegagalan untuk mengikuti cadangan ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan..
  • Dapatkan tidur yang mencukupi. Kesihatan keseluruhan badan, termasuk pita suara, bergantung pada tidur yang nyenyak dan sihat..
  • Sentiasa memanaskan suara anda, atau bernyanyi, sebelum konsert dan penampilan umum yang akan datang. Ini akan mengurangkan tekanan pada pita suara dan menjaga kesihatan mereka..
  • "Beri suara anda rehat! Bersilih ganti antara bercakap dan diam. Dengan kata lain, buat rehat 2 jam selepas perbualan 2 jam "- cadangan ini disiarkan di salah satu laman web untuk vokalis.
  • Ambil ubat dengan berhati-hati, kerana beberapa di antaranya dapat mengeringkan kerongkong, seperti antihistamin. Dan mengambilnya, tingkatkan pengambilan cecair anda.
  • Makan beberapa jam sebelum persembahan. Kelaparan dan makan berlebihan menyebabkan rasa tidak selesa di tekak.
  • Pantau suhu di bilik di mana persembahan dijadualkan. Suhu tinggi, seperti kelembapan rendah, mengeringkan pita suara.
  • Jangan mengambil produk tenusu sejurus sebelum persembahan. Mereka menyumbang kepada peningkatan pengeluaran lendir, yang menyebabkan sensasi tidak selesa.
  • Berhenti merokok dan alkohol. Mereka meracuni badan dan mengeluarkan cecair dari dalamnya..
  • Hadkan pengambilan kopi, rempah dan coklat. Mereka juga menyumbang kepada penyahhidratan..
  • Jangan menyalahgunakan makanan berlemak dan goreng. Ini menimbulkan sakit perut dan mengeluarkan cecair dari badan..
  • Berhati-hati dengan bau. Pengaruh mereka terhadap tubuh manusia diketahui walaupun pada zaman Hippocrates. Pada masa itu, orang berjaya dirawat dengan pertolongan mereka. Sebilangan doktor masih menggunakan pengalaman ini. Contoh paling jelas mengenai ini adalah salap berasaskan kayu putih untuk selesema..

Sementara itu, ada legenda yang indah tentang bagaimana seorang penjual bunga bercinta meletakkan vas violet di piano sebelum persembahan pesaingnya, pemain solo. Akibatnya, yang terakhir tidak dapat memperoleh satu nota tinggi.

Percaya atau tidak - perniagaan peribadi semua orang, tetapi perlu didengarkan. Lebih-lebih lagi, olfaktronik adalah sains bau, yang belum dipelajari sepenuhnya..

Adakah telur mentah benar-benar membantu meningkatkan suara anda??

Dipercayai bahawa ketika memakan telur mentah, peningkatan suara berlaku. Dan itulah sebabnya mengapa banyak penyanyi meminum telur mentah sebelum konsert. Betulkah? Bagaimana ini dijelaskan?

Telur tidak akan meningkatkan suara. Tetapi sebelum menyanyi, telur melembapkan, melincirkan ligamen, kerana suaranya terdengar lebih enak untuk beberapa waktu, dan ligamen kurang cedera pada saat ketegangan (menyanyi).

untuk meningkatkan suara anda, anda perlu menggunakan resipi Fedor Chaliapin: pukul mogul mogul (pertama, hingga putih, pukul kuning telur dengan 2 sudu teh gula pasir, kemudian pukul putih sehingga mereka berdiri dan jangan jatuh). Kemudian dengan teliti tambahkan 1 sudu besar cognac lembut ke kuning telur dan memandu dengan cepat tetapi kemas dalam tupai. Resipi ini meningkatkan bunyi suara, menjadikannya halus.

Telur mentah bukan cara untuk meningkatkan suara anda. Tetapi mereka adalah produk yang sangat berguna untuk pita suara..

Kuning telur mengandungi zat yang merupakan antioksidan kuat dan disebut onolutein, dan bahan ini mempunyai kesan yang baik pada pita suara kita.

Tetapi jika telur dipanaskan, iaitu direbus atau digoreng, maka lutein akan hancur sepenuhnya. Oleh itu, untuk tujuan menguatkan ligamen, telur mentah disediakan dalam bentuk minuman yang disebut - Mogul-mogul.

Setelah minum sebilangan telur mentah, selaput lendir manusia dibasahi.

Dan berkat kenyataan ini, pita suara segera dilincirkan. Dan suaranya akan terdengar jauh lebih baik dan bersih.

Menjaga tidak bersuara: telur mentah membantu "menyesuaikan" suara?

Kata pakar fonologi, ketua makmal untuk nyanyian dan suara pentas Pusat Penyelidikan Otorhinolaryngology Persekutuan, FMBA Rusia, Calon Sains Perubatan Ekaterina Osipenko.

Maknanya adalah dalam intonasi

Lebih daripada separuh komunikasi suara berlaku bukan melalui makna kata-kata yang diucapkan, tetapi melalui intonasi, kandungan emosi - suara seperti itu. Oleh itu, tentu saja, anda tidak boleh memandang rendah kepentingannya dan tidak bimbang tentang kesihatannya..

Apa yang menjadikan suara menyenangkan atau jahat? Pertama sekali, genetik. Suara anak-anak dan ibu bapa sering serupa. Dan, tentu saja, latihan, otot vokal terlatih. Sukar untuk membayangkan keindahan badan tanpa daya tahan, dan keindahan suara tanpa melatih otot vokal. Agar suara itu bergema, "terang", anda juga perlu sihat secara umum, tidur nyenyak dan makan dengan betul.

Suara yang sakit

Oleh itu
Menjelang petang, suara itu berkurang, melemah - menjadi letih. Dan orang yang mempunyai tekanan darah rendah mempunyai suara serak pada waktu pagi..

Dan apa yang membuat suara itu serak, "sakit"? Pertama sekali, masalah Lororgan. Keradangan di rongga hidung, faring, lendir, kahak - semuanya akan mempengaruhi suara.

"Kesihatan" suara dipengaruhi oleh keadaan sistem endokrin dan sistem saraf manusia. Suara pada umumnya dianggap bergantung pada neuroendokrin. Sebagai contoh, jika penyanyi mempunyai alat intrauterin, jangkauan suaranya pasti akan semakin sempit. Suara mungkin terjejas oleh pembedahan tiroid.

Ia berlaku bahawa pesakit datang ke pakar fonetik dengan beberapa masalah, dan ternyata laring mereka hampir tidak berubah, tidak ada penyakit ENT. Kemudian doktor memulakan pemeriksaan dan, pada akhirnya, dapat mengenal pasti penyakit yang mempengaruhi suara secara tidak langsung. Sebagai contoh, gangguan mental ditunjukkan oleh gangguan suara yang lemah.

Faktor lain yang mempengaruhi bunyi suara adalah tabiat buruk, dan yang utama adalah merokok. Di negara kita, 60% lelaki, 40% wanita merokok. Dan jika sebelum ini lelaki menderita barah laring, kini wanita juga menderita barah. Kanser laring berada di tempat ketiga dalam struktur morbiditi onkologi. Pada yang ketiga! Dan secara praktikal tidak ada yang membincangkannya. Untuk membebaskan seseorang dari merokok, pakar kami percaya, cukup untuk memandu dia melalui jabatan ENT onkologi dan menunjukkan kepada orang bisu dengan lubang di kerongkong mereka betapa mengerikannya.

Pemberian ucapan dapat hilang dari kesedihan dan kegembiraan. Pencetus awal dalam kes seperti itu adalah tekanan. Keheningan sepenuhnya dapat bertahan hingga beberapa bulan! Ketika itulah seseorang menyedari bahawa kehilangan suara boleh berubah menjadi bencana yang nyata..

Tekak emas

Menarik
Orang-orang yang tidak perlu menyuarakan suara mereka terlalu banyak, memanfaatkannya sebagai alat profesion juga bisa "tidak bersuara".

Aphonia - tanpa suara - sering berlaku pada wanita beremosi. Contohnya, dari kesunyian ketika mereka duduk di rumah, seperti di kandang emas. Dalam kes ini, masalah suara tidak disebabkan oleh gangguan hormon atau tabiat buruk..

Apa perbezaan antara tekak "cerdik" dari yang biasa? Phoniatrics mengatakan bahawa tidak ada perbezaan anatomi. Kejayaan dicapai melalui bakat bawaan dan kerja keras.

Dan tentu saja, penyanyi hebat dibezakan oleh penguasaan suaranya. Pakar kami telah melihat rakaman vibrato Lemeshev (rakaman perubahan nada dan kelantangan suara) - dia terkejut. Vibrato by the Valley juga hebat. Mungkin tidak ada yang dapat dibandingkan dengan suaranya hari ini...

Adakah penyanyi meminum telur mentah untuk "menyesuaikan" suara mereka? Tidak, bertentangan dengan kepercayaan popular, telur mentah tidak mempengaruhi suara. Walaupun makanan yang sihat pasti baik untuk suara anda, ia membantu menenangkan badan anda. Sebilangan penyanyi tidak menyukai biji benih, percaya bahawa setelahnya suara itu kelihatan serak, dan ada yang tidak melihat kesan "suara serak". Banyak individu di sini. Sama seperti beberapa atlet sebelum pertandingan menganggap perlu untuk tidak melakukan hubungan seks - mereka menjimatkan tenaga, jadi beberapa penyanyi mematuhi peraturan tersebut. Sementara rakan-rakan mereka menikmati kesenangan, dan tidak rugi untuk berjaya di pentas.

Di pejabat fonetik

Dulu berpendapat bahawa pakar fonetik hanya pakar untuk penyanyi. Sebenarnya, penyanyi merupakan peratusan pesakit mereka yang sangat kecil. Sekarang hampir tidak ada keahlian di mana suara tidak diperlukan. Semua orang sedang berunding.

Terdapat program "latihan suara" biofeedback. Ahli fonetik sering didekati oleh orang yang tiba-tiba memperoleh profesion awam, atau lelaki yang ingin "menurunkan" suaranya. Kedua-duanya dapat dibantu oleh latihan khas, termasuk menyanyi.

Dan di gudang ahli phoniatricians ada laring buatan, yang membantu pesakit untuk bercakap setelah mengeluarkan laring mereka sendiri, bahkan ada tabung khas yang membolehkan bekas pesakit barah berenang dan mandi di laut...

Pejabat fonetik hari ini bukanlah keseronokan yang murah, kerana peralatan untuk pejabat seperti itu tidak dihasilkan di negara kita, semuanya dibeli di Jerman.

5 makanan berbahaya dan 5 berguna untuk vokalis. Ciri-ciri bekalan kuasa dan bunyi suara

Pemakanan memainkan peranan penting dalam kehidupan dan pekerjaan seorang vokalis. Kadang-kadang suara yang serak tidak muncul disebabkan oleh penyakit tekak, tetapi kerana pemakanan yang tidak betul. Masalahnya bukan hanya makanan utama penyanyi, tetapi juga penggunaan makanan tertentu sebelum menyanyi..

Terdapat pendapat bahawa vokalis dilarang hanya memakan biji, kerana ini membahayakan suara, dan sebelum menyanyi, anda perlu minum telur mentah. Sebenarnya, senarai makanan yang tidak boleh dimakan oleh vokalis jauh lebih luas daripada apa yang dikatakan oleh instruktur vokal. Mari kita perhatikan lebih dekat isu ini, dan juga berikan 5 produk teratas yang paling berguna dan berbahaya untuk suara..

Bagaimana makanan mempengaruhi suara

Sebarang produk makanan mempunyai kesan yang berbeza terhadap keanjalan membran mukus tekak dan laring. Sebahagiannya menyumbang kepada peregangan tisu yang lebih baik, kerana warna suara yang serak dapat hilang, yang lain meningkatkan sensasi yang tidak menyenangkan semasa menyanyi. Oleh itu, dalam satu kes, makanan boleh berguna untuk vokalis, yang lain - berbahaya..

Bukan hanya warna suaranya, suara yang menyenangkan dan kemudahan nyanyian, tetapi juga penghapusan beberapa penjepit akan bergantung padanya. Lagipun, apabila terdapat rasa tidak selesa di kerongkong, menjadi sukar dan sangat tidak selesa untuk menyanyi. Oleh itu, semua produk boleh dibahagikan kepada berguna untuk vokalis, yang menyumbang kepada keanjalan tisu lembut, dan berbahaya.

Jumlah makanan juga sangat penting. Sekiranya diet tidak seimbang dan tidak rasional, maka suara boleh kehilangan kekuatan. Oleh itu, diet, terutamanya diet lapar, jarang makan, dan mengelakkan lemak boleh melemahkan kekuatan suara dan menjadikannya kusam dan tanpa ekspresi..

Sebilangan kecil makanan dapat merampas suara, keindahan, kekuatan dan mengurangkan jangkauannya, jadi anda tidak boleh melakukan diet sebelum melakukan persembahan yang bertanggungjawab. Anda akan menyanyi jauh lebih buruk daripada sebelumnya, kerana suara anda akan terdengar lemah dan tanpa ekspresi. Tetapi jangan makan dan makan banyak, terutama sebelum menyanyi.

Makan makanan berat dapat memberi tekanan pada diafragma dan menyebabkan kelemahan, kesukaran menyanyi, dan pengurangan suara. Dengan perut kenyang, anda akan menyanyi dengan kuat dan bersungguh-sungguh, kerana tidak ada keanjalan pada tisu lembut laring. Oleh itu, anda perlu makan sejam sebelum menyanyi, supaya ada sokongan untuk suaranya, tetapi pada masa yang sama, perut tidak boleh berlebihan..

Bagaimana makanan mempengaruhi suara anda secara umum? Ia bergantung pada apa sebenarnya yang anda makan pada hari nyanyian. Pakar menasihatkan untuk makan beberapa makanan padat sejam sebelum persembahan, seperti kentang tumbuk, bubur atau pai panggang manis. Maka anda tidak akan merasa lapar dan suara anda akan mendapat sokongan pernafasan yang padat..

Penggunaan makanan tertentu dalam jangka masa panjang juga mempengaruhi suara. Mereka boleh merengsakan selaput lendir tekak, menyebabkan mengi, batuk dan sensasi yang tidak menyenangkan, seolah-olah bintik atau benda asing masuk ke laring. Ini adalah bagaimana makanan mempengaruhi suara, atau lebih tepatnya, makanan berbahaya yang banyak, tanpa menyedarinya, dimakan secara sistematik.

5 makanan paling berbahaya untuk suara anda

Pertama sekali, ini merangkumi:

  1. Benih, kacang tanah, crouton berpengalaman, dan kacang masin - Ini mengandungi banyak lemak dan garam, serta bahan tambahan yang menjengkelkan, sehingga selaput lendir dapat kehilangan keanjalannya dengan penggunaan biasa. Suara menjadi serak, warna nadanya berkurang, dan menjadi tidak selesa untuk menyanyi. Ia boleh menyebabkan sensasi menggelitik, jadi walaupun anda tidak memakan makanan ini pada hari nyanyian, makanan tersebut boleh membahayakan anda. Vokalis harus melepaskan mereka sama sekali.
  2. Saus tomat pedas, mustard, lobak merah dan rempah-rempah: Ini hanya boleh ditambahkan ke makanan dalam jumlah kecil dan tidak boleh dimakan 6 jam sebelum menyanyi. Kesemuanya tidak hanya merengsakan tekak, tetapi juga menyumbang kepada pengeluaran lendir yang berlebihan, yang menyukarkannya untuk menyanyi dan bahkan dapat menimbulkan batuk..
  3. Daging goreng berlemak, kentang dan kerepek, dan makanan ringan pedas - Lemak menjadikan pita suara elastik, yang boleh menyebabkan batuk, kesukaran menyanyi, terutama di perlumbaan dan di kawasan dengan nada panjang. Sebarang makanan berlemak harus dimakan pada waktu pagi beberapa jam sebelum menyanyi, jika kita bercakap mengenai daging dan potongan daging, dan kerepek harus dikecualikan sepenuhnya dari diet vokalis. Juga, jangan tambah banyak daging ke dalam salad..
  4. Minuman ais seperti Cola, Fanta atau Sprite. Ini boleh menyebabkan reaksi mukosa yang mengejutkan dan menyebabkan suara serak. Kadang-kadang untuk seketika ia boleh hilang sepenuhnya.

Minuman beralkohol, terutama yang kuat. Untuk suara, yang paling berbahaya dari mereka boleh disebut bir, cognac, vodka dan tonik kuat, terutama dengan ais. Sama seperti minuman dengan ais, ia boleh membakar selaput lendir dengan sejuk dan bahkan menyebabkan kehilangan suara sementara, dan juga sakit tekak..

5 produk berguna untuk suara

Mereka bukan sahaja membantu menyanyi dengan baik, tetapi juga membantu dalam keadaan tertentu untuk memulihkan suara dengan cepat..

Ini termasuk makanan dan minuman berikut:

  1. Teh hitam manis yang hangat. Ubat yang sangat baik untuk mengembalikan keanjalan membran mukus dan menyembuhkan ligamen. Untuk kesan terbaik, tidak boleh panas, tetapi suam..
  2. Susu rendah lemak pada suhu bilik: Minumnya dengan teguk kecil, perlahan-lahan untuk memulihkan suara anda. Ini perlahan-lahan menyelimuti tekak dan menjadikan suaranya lebih kuat..
  3. Telur mentah - Ini tidak boleh diminum sebelum menyanyi, seperti yang dinasihatkan oleh banyak vokalis, walaupun memakannya secara berkala menyumbang kepada kesegaran dan kelembutan suara. Ubat ini mengembalikan kekuatan vokalis dengan sempurna, dan juga melembutkan tekak, menyumbang kepada nyanyian yang lembut dan indah. Tetapi hanya telur yang diuji yang dibeli di pasaran yang harus dimakan agar tidak dijangkiti jangkitan berbahaya. Minum telur secukupnya seminggu sekali untuk suara yang indah dan jelas.
  4. Mentega: Mentega berkualiti boleh ditambah ke susu atau hanya disedut untuk memudahkan nyanyian. Tetapi ini biasanya dilakukan sejam sebelum menyanyi dan dibasuh dengan air pegun..
  5. Air biasa pada suhu bilik kadang-kadang merupakan kaedah terbaik untuk memulihkan suara anda dengan cepat. Minumnya perlahan-lahan, dengan meneguk kecil..

Diet vokalis - yang berguna setiap hari?

Untuk menjadikan suara anda kuat dan indah, anda perlu mengikuti beberapa peraturan pemakanan yang mudah:

  1. Mulakan pagi dengan sarapan yang enak. Sekiranya anda menyanyi pada siang hari atau pada waktu petang, anda harus makan lebih berat pada waktu pagi daripada waktu makan tengah hari untuk memberi sokongan pernafasan untuk suara anda. Anda boleh makan daging, bubur atau salad.
  2. Pada siang hari, disyorkan untuk makan hidangan yang padat, tetapi tanpa bahan tambahan, terutama tajam dan menjengkelkan pada tekak, ini akan memberi sokongan pernafasan yang baik untuk suara..
  3. Diet vokalis mesti termasuk daging tanpa lemak, tetapi mereka menggunakannya 3 jam sebelum menyanyi..
  4. Vokalis memasukkan ikan dan kaviar dalam menu sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Mereka mengandungi lemak yang berguna untuk keadaan umum badan dan pita suara.
  5. Makanan laut boleh dimakan dalam jumlah yang tidak terhad. Sudah tentu, anda tidak boleh makan dalam jumlah besar sebelum menyanyi, tetapi mereka adalah sumber protein tanpa lemak, yang dalam beberapa kes dapat menggantikan daging. Tidak seperti potongan daging dan lemak babi, mereka tidak boleh mempengaruhi suara secara negatif..
  6. Gula-gula, coklat, kek dan ais krim boleh dimakan tidak lebih awal sejam selepas menyanyi. Beberapa pemimpin koir kanak-kanak memberikan kiub gula kiub sebelum menyanyi. Anda tidak boleh melakukan ini, kerana gula-gula boleh merosakkan suara yang indah dan bebas..

Bagaimana telur mempengaruhi suara

Lebih baik mempercayakan pita suara anda kepada pakar

Lebihan suara boleh menyebabkan masalah besar

Kami masih ingat bagaimana pahlawan filem "Funny Guys" cuba mendapatkan semula suaranya dan meminum telur mentah, memecahnya dari komposer hebat. Dekad telah berlalu sejak penggambaran filem ini. Dan risiko kehilangan suara anda masih ada.

Ahli fonetik membantu mengembalikan kemampuan vokal.

Evgenia Syrovatkina menggunakan peralatan moden dalam kerjanya

Mitos 1. Hanya penyanyi opera yang memerlukan fonetik

"Setiap orang memerlukan suara yang sihat, cantik, kuat - bukan hanya penyanyi dan artis," kata Evgenia Syrovatkina kepada NN.RU. - Suara adalah alat komunikasi, alat untuk meluahkan pemikiran seseorang. Sudah tentu, selalunya orang datang ke doktor gigi yang profesinya berkaitan dengan penyanyi suara, pelakon, penyiar, guru. Tetapi sebenarnya, terdapat banyak profesi suara-suara yang lain..

Mitos 2. Sekiranya suaranya serak - ini secara semula jadi

- Ketakutan adalah tanda pertama bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan alat vokal. Keadaan ini boleh berlaku pada orang dewasa yang suka bercakap banyak dan kuat. Pada kanak-kanak, ini berlaku sekiranya mereka hiperaktif dan hiperemosi, suka berteriak. Selalunya, ini membawa kepada trauma suara, yang menyebabkan nodul pada lipatan vokal. Ini adalah hasil voltan berlebihan dan kerosakan fungsi alat suara.

Pemeriksaan laring - bukan prosedur yang sangat menyenangkan, tetapi perlu

Mitos 3. Telur mentah membantu memulihkan suara

- Ini, tentu saja, mitos, ia harus dihapuskan. Pertama, anda perlu mendiagnosis penyakit ini - peralatan moden membolehkan anda mengkaji secara terperinci keadaan laring. Rawatan bermula dengan terapi konservatif perubatan. Ini boleh menjadi ubat yang berbeza, penyedutan, fisioterapi dan kaedah lain. Kami juga menggunakan latihan pernafasan..

Ia berlaku bahawa terapi konservatif tidak berfungsi, timbul persoalan campur tangan pembedahan. Tetapi kes seperti itu, untungnya, hanya sedikit.

Kadang-kadang pembedahan diperlukan untuk mendapatkan kembali kemampuan untuk bercakap.

Mitos 5. Hilang suara anda - diam dan jangan mendengar muzik

- Ya, kami memberikan cadangan seperti itu kepada pesakit. Memang, apabila seseorang yang mempunyai masalah suara mendengar muzik atau nyanyian orang lain, pita suara mereka "berfungsi" dan ini boleh mengganggu rawatan.

Kami melarang bercakap dengan berbisik, kerana ini memberi lebih banyak ketegangan, dan orang itu menghidupkan mekanisme fonasi yang salah, lipatan palsu (vestibular) mula berfungsi, yang biasanya tidak mengambil bahagian dalam proses fonasi. Dan apabila anda berbisik, mereka diaktifkan. Fonasi berbisik cepat membetulkan, dan kemudian sukar untuk menghilangkannya.

Adalah sangat penting bahawa pesakit itu sendiri akan terus pulih, 80% kejayaan bergantung pada ini.

Mitos 6. Hanya fonetik yang menyembuhkan suara

- Sebenarnya, kami berinteraksi dengan banyak pakar sempit, misalnya, ahli endokrinologi, pakar sakit puan, ahli gastroenterologi. Kehilangan suara dan penyakit laring sering dikaitkan dengan masalah pada organ lain..

Masalah gastrointestinal boleh menyebabkan suara serak dan kehilangan suara. Dalam kes ini, anda perlu menghilangkan punca, dan ahli gastroenterologi akan membantu dengan ini..

Dan pada remaja, masalah suara boleh dikaitkan dengan akil baligh..

Nyanyian fonetik lebih memahami masalah pesakit

Fonatrist Bernyanyi dan Pesakitnya yang Terkenal

Evgenia Syrovatkina telah bekerja sebagai doktor gigi selama lapan tahun, dan keseluruhan pengalamannya dalam bidang perubatan sudah sedekad. Dia bermimpi untuk menjadi doktor ENT sejak sekolah. Minat dalam fonetik muncul ketika dia mula belajar vokal.

Tetapi pendidikan vokalnya profesional, dia lulusan Sekolah Muzik Nizhny Novgorod.

- Sebelum memasuki sekolah muzik, saya belajar vokal selama 9 tahun secara tertutup, - kata Evgenia. - Saya bahkan mempunyai anugerah - "Pemenang Hadiah Presiden Rusia untuk Menyokong Pemuda Berbakat dalam pencalonan vokal akademik." Dan pendidikan muzik membantu saya dalam profesion - lebih mudah bagi seorang fonetik untuk menyanyi untuk menentukan punca masalahnya (untuk merawat dengan ubat atau seseorang mempunyai masalah dengan teknik vokal).

Di antara pesakit Dr. Syrovatkina adalah penyanyi teater muzikal dan drama Nizhny Novgorod, kumpulan kreatif di bandar, artis yang datang ke pelbagai festival di bandar kita (musim gugur Boldinskaya, festival Sakharov).

Di antara pesakit terdapat selebriti, misalnya, Nadezhda Babkina, Alexander Rosenbaum, Elena Vaenga, Zemfira, Boris Grebenshchikov, Deboah Nenstil - pemain solo Opera Metropolitan.

Supaya suara anda tidak pernah mengecewakan anda, jangan lupa tentang peraturan penting:

- sebelum ucapan atau kuliah, disarankan untuk tidak makan kacang, biji, atau minum minuman berkarbonat;

- makanan harus diambil 2-3 jam sebelum permulaan persembahan, makanan pedas, terlalu sejuk atau panas berbahaya, makanan berasid dan masin merengsakan selaput lendir,

- semasa perbualan yang panjang, kerongkong sering kering, jadi semestinya ada segelas air atau teh dengan lemon berdekatan - ini melembapkan selaput lendir;

- ketika kita minum air sejuk, ada penurunan suhu yang tajam, yang dapat menyebabkan kekejangan yang mengganggu fungsi normal lipatan vokal;

- asap tembakau merengsakan lapisan laring. Serak suara muncul, nada suara berkurang (ini berlaku akibat pembengkakan dan penebalan lipatan vokal atau kemunculan polip pada mereka).

Facebook

  • daftar masuk
  • pintu masuk
  • Utusan
  • Facebook Lite
  • Tonton
  • Orang ramai
  • Halaman
  • Kategori Halaman
  • Tempat
  • Permainan
  • Tempat
  • Pasar
  • Bayaran Facebook
  • Kumpulan
  • Oculus
  • Portal
  • Instagram
  • Tempatan
  • Acara amal
  • Perkhidmatan
  • Tentang kita
  • Buat iklan
  • Buat Halaman
  • Untuk pemaju
  • Kekosongan
  • Kerahsiaan
  • Kuki
  • Pemilihan iklan
  • Syarat Penggunaan
  • rujukan
  • Tetapan
  • Log aktiviti

Berapa banyak telur yang harus anda minum untuk meningkatkan suara anda? Adakah telur mentah mempengaruhi kualiti nyanyian atau hanya mitos?

Telur mentah tidak dapat meningkatkan suara anda. Tetapi ia sangat bermanfaat untuk ligamen kerana kandungan lutein antioksidan yang tinggi dalam kuning telur. Ia membantu melembapkan lapisan laring dan memberikan pelinciran pada pita suara. Suara kedengaran lebih baik, dan pita suara dapat merasakan tekanan ketika menyanyi.

Walau bagaimanapun, walaupun dengan sedikit pemanasan, lutein musnah sepenuhnya. Itulah sebabnya penyanyi minum telur mentah atau membuat minuman kegemaran banyak kanak-kanak "Mogol-mogul".

Penyanyi opera legenda Fyodor Chaliapin sentiasa menyokong suaranya dengan telur mentah. Berikut adalah resipi khas untuk Eggnognya:

Pukul kuning ayam segar hingga putih dengan dua sudu teh gula pasir. Masukkan satu sudu besar cognac yang baik, putih telur kocok dan kacau lagi..

Benarkah telur mentah membantu "menambat" suara?

Telur mentah tidak dapat meningkatkan suara anda. Tetapi ia sangat berguna untuk kumpulan.

Kuning telur, kerana kandungan lutein antioksidan yang tinggi, mempunyai kesan yang baik pada pita suara.

Walaupun dengan sedikit pemanasan, lutein musnah sepenuhnya. Itulah sebabnya penyanyi minum telur mentah atau menguli "Eggnog".

Setelah penyanyi menelan beberapa telur mentah, mukosa laring dibasahi dan pita suara dilincirkan. Suara kedengaran lebih baik, dan pita suara lebih baik merasakan beban ketika menyanyi.

Penyanyi terkenal Rusia Fyodor Chaliapin sentiasa menyokong suaranya dengan telur mentah. Inilah resipi eggnog Shalyapin

Pukul kuning ayam segar hingga keputihan dengan dua sudu teh gula pasir, tambahkan satu sudu besar brendi, kemudian putih telur sebat dan campurkan semuanya.

Telur mentah untuk vokalis!

Pertimbangkan topik yang sangat menarik - faedah telur mentah untuk suara penyanyi. Saya akan segera mengatakan bahawa suara anda tidak akan berubah, anda tidak akan mendapat nota dengan lebih baik dan jangkauan anda tidak akan meningkat selepas prosedur ini. Tetapi ada pendapat bahawa lutein, yang merupakan sebahagian dari telur (yaitu kuning telur), mempunyai kesan yang besar pada pita suara, melembutkannya. Dan protein yang terkandung dalam telur mentah memungkinkan anda menyembuhkan mikrotraumas yang timbul di ligamen semasa menyanyi. Suara menjadi lebih lentur, lebih "berair".

Sebenarnya, pita suara terletak jauh di laring. Faktanya ialah semasa makan atau minum, esofagus terbuka, dan bahagian di mana ligamen berada disekat. Oleh itu, tidak mungkin "melembabkan" mereka. Tetapi walaupun seseorang berjaya menelan telur sedemikian rupa sehingga terkena ligamen, refleks batuk yang sangat kuat akan berfungsi..

Mungkin ramai di antara anda pernah berjumpa dengan doktor gigi (pakar dalam diagnosis dan rawatan pita suara). Dan banyak daripada anda telah memasukkan ligamen. Oleh itu, agar cecair terkena ligamen, jarum suntik khas dengan tiub jarum panjang di hujung diperlukan. Pada bunyi "dan-dan-dan", infus berlaku, sementara jarum suntik harus selari dengan lantai, lidah harus keluar, dan fonetik akan melihat laring anda. Dan apabila suaranya terganggu atau batuk bermula, barulah cairan masuk ke ligamen. Ini adalah rantai yang kompleks, analogi tidak sukar digambarkan.

Selain itu, mengenai faedah dan bahaya kuning telur bagi penyanyi, kita boleh yakin bahawa makan telur mentah adalah perniagaan yang berisiko. Konsert itu mungkin berakhir di hospital dengan diagnosis salmonellosis. Tetapi jika telur itu buatan sendiri dan anda tahu ayam-ayam itu telah dilelong, maka anda boleh memanjakan diri dengan seekor anjing laut demi kesenangan dan bahan berguna (terdapat lebih banyak lagi dalam bentuk mentah).

Maklumat untuk pesakit

PERHATIAN! PERHATIAN! PERHATIAN! PERHATIAN! PERHATIAN! PERHATIAN! PERHATIAN!

Maklumat mengenai keadaan kesihatan pesakit yang dimasukkan ke FGBI NMITSO FMBA Rusia dalam tempoh dari 09.04.2020 melalui saluran kemasukan ke hospital kecemasan dapat diperoleh dengan menghubungi pusat panggilan multichannel telefon 8-499-968-69-12.

● Perhatian! Sejak 01/09/2020, jabatan pergigian pembedahan telah dibuka di Poliklinik Pusat di bawah pimpinan pakar bedah rahang atas, pakar bedah mikro, pakar implantologi, Ph.D. Mikhail Mokhirev. Baca lebih lanjut mengenai kos

● Perhatian! Pada hari Isnin, pakar bedah plastik, Ph.D. Chausheva S.S. dan Ph.D. Lyashev I.N. Rekod: 84999686912 Baca lebih lanjut

● Pesakit yang dihormati! Sekiranya berlaku tindakan tidak sah dari semua pekerja Pusat, tanpa mengira kedudukan mereka, segera hubungi Perkhidmatan Keselamatan dan Rejim FSBI NMITSO FMBA Rusia melalui telefon: 8- (499) -968-69-16. Pentadbiran Pusat bergantung pada bantuan anda.

Maklumat untuk doktor

Berita pusat

"Bagaimana memakan telur mentah mempengaruhi pita suara: mitos atau kenyataan?"

Pada 29 Februari 2016, penyelidik junior, fonetik di NGO Phoniatrics Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan NKTSO FMBA dari Rusia, Natalya Mikhailovna Kotelnikova memberikan komen untuk penggambaran plot program sains popular "Makanan Hidup dan Mati: Telur" di saluran NTV mengenai mitos dan realiti makan telur ayam sebagai kaedah yang memberi kesan positif pada pita suara manusia: “Mitos bahawa telur mentah meningkatkan kerja lipatan vokal masih ada sampai sekarang. Telur mentah melembutkan selaput lendir tekak, menghilangkan keringat dan mengurangkan batuk, tetapi mereka tidak dapat membangunkan suara. Oleh itu, mereka yang minum telur mentah sebelum persembahan atau pertandingan melakukan tindakan yang tidak berguna. Hanya pemakanan yang betul, gaya hidup yang sihat, penjagaan lipatan vokal dengan teliti dan lawatan ke doktor gigi tepat pada masanya akan membantu menjadikan suara anda indah selama bertahun-tahun yang akan datang ".

Bagaimana telur mentah mempengaruhi suara anda?

Sama sekali tidak ada mekanisme pada telur mentah yang mempunyai kesan positif pada laring. Terdapat risiko dijangkiti penyakit lain pada telur mentah. Tetapi orang yang menggunakan suara dalam aktiviti profesional mereka dapat menggunakannya jika mereka merasa lebih tenang mengenainya. Hanya perlu menontonnya tidak menjadi lebih teruk.

Bagaimana Helium Mempengaruhi Suara?

Helium adalah gas mulia, tidak ada yang berbahaya di dalamnya. Tetapi jika kita meletakkan seseorang di dalam bilik di mana hanya ada helium, dia akan mati lemas setelah beberapa ketika. Penyalahgunaan permainan ini yang kerap boleh menyebabkan. baca lagi

Bagaimana hidung dirawat?

Sekiranya masalahnya tidak ada di laring, maka punca mesti diatasi. Sekiranya ia adalah hipertrofi adenoid, kita mula merawat hipertrofi. Sekiranya kita membuang alasannya, maka suara kita akan dipulihkan dengan sendirinya. Sekiranya alasannya ada di kawasan tersebut. baca lagi

Cara menyembuhkan suara kanak-kanak dengan penyakit genetik?

Sebagai peraturan, ibu bapa tidak memperhatikan suara itu, kerana ada sejumlah langkah pemulihan lain. Biasanya, kanak-kanak seperti itu mempunyai suara bukan masalah terbesar, ada yang lebih serius. Semua orang memahami sebab suara ini, dan. baca lagi