Pemakanan untuk penyakit Crohn

Perundingan

Selamat hari! Kami sangat memerlukan pertolongan, anak kami jatuh sakit dengan penyakit Crohn, diagnosis dibuat kira-kira sebulan yang lalu. Sejak 2 minggu yang lalu, saya telah menurunkan banyak berat badan, dari 47kg berat badan turun menjadi 42, diet # 4 dengan penambahan Modulen tidak membantu menambah berat badan, mungkin ada beberapa cadangan mengenai ini?

Jawapan Doktor

  • Perundingan peribadi
  • Whatsapp / Viber
  • Terus berbual

Akan sukar untuk menambah berat badan, tetapi sangat mustahak untuk terus mengikuti diet nombor 4 dan mematuhi cadangan doktor anak anda. Diet memerlukan penghindaran usus mekanikal, kimia dan terma maksimum, mewujudkan keadaan untuk penghapusan proses keradangan dan pemulihan fungsi yang terganggu; pengurangan proses penapaian dan proses pembusukan dalam usus. Selepas beberapa ketika, apabila ada peningkatan, beralihlah ke diet 4c.

    2019-04-11 15:00:39

Kami perlu mengetahui pendapat anda. Tinggalkan ulasan mengenai perkhidmatan kami

Kisah sebenar bagaimana pemakanan mengatasi diagnosis perubatan yang serius

Berkongsi ini:

Mungkin artikel ini akan menunjukkan kepada anda bahawa kadangkala berguna untuk membalikkan keadaan. Kenapa? Butiran - di bawah!

Sesuatu yang saya kira mengenai penurunan berat badan, tetapi mengenai penurunan berat badan. Saya menyebut beberapa kali bahawa saya merawat dengan pemakanan, menulis tentang menolong pesakit dengan sklerosis berganda dan mengenai kolesterol dan tidak berbahaya, dan kemudian tidak ada kata. Tetapi sebenarnya, pada satu ketika saya berfikir untuk mengubah profesion saya dan pergi belajar untuk menjadi pakar pemakanan - pakar pemakanan, tujuan saya bukan sahaja dan tidak banyak untuk mula membantu orang dengan perubahan berat badan mereka (baca untuk menurunkan berat badan atau menambah berat badan), kerana saya ingin merawat orang.

Sudah tentu, tidak semua penyakit dapat disembuhkan sepenuhnya oleh perubahan diet dan kekurangan nutrien (vitamin / mineral). Tetapi hampir mustahil untuk meningkatkan kesejahteraan orang dengan ketara. Akan ada keinginan dan kegigihan. Dan hari ini saya memutuskan untuk menulis mengenai seorang gadis yang mempunyai kemahuan yang luar biasa, yang membantunya menyingkirkan diagnosis serius seperti penyakit Crohn..

Penyakit Crohn (definisi perubatan yang diterima umum) adalah penyakit kronik (!?) Berulang dari saluran gastrointestinal, yang disertai dengan sakit perut, cirit-birit, penurunan berat badan, sakit kepala, demam, kelemahan dan keletihan. Di masa depan, penyakit ini dapat mengancam dengan kerosakan pada sendi, ginjal, hati, gusi, anemia, dan penurunan ketajaman penglihatan. Sayangnya, senarai itu berterusan. Ya, tidak menghairankan: apabila usus tidak teratur, di mana bifidobakteria yang diperlukan hidup (atau tidak hidup), yang membantu kita untuk mengasimilasi dan mensintesis vitamin, maka jenis kesihatan yang kita bicarakan.

Malangnya, doktor tidak begitu berjaya dalam merawat penyakit Crohn, dan, inilah sebabnya mengapa mereka memanggil penyakit ini sebagai kronik. Tetapi di dunia ada semakin banyak orang yang dengan sendirinya, meludah preskripsi doktor, menyembuhkan diri mereka sendiri. Serius dan lama. Sebagai contoh, banyak guru dietetik di Denmark adalah mereka yang pernah menderita penyakit usus "kronik", ketika, setelah rawatan ubat yang tidak berjaya, mereka diberi diagnosis yang mengecewakan. Seperti, minum pil sepanjang hidup anda dan gembira kerana kami dapat menawarkan sekurang-kurangnya sesuatu untuk anda. Sebilangan, sayangnya, menyerah. Dan seseorang, seperti Marina, enggan terus menganggur dan berusaha mencari kaedah rawatan alternatif. Dan mencari!

Hari ini saya akan berkongsi kisahnya dengan anda. Sangat memberi inspirasi!

Marina berpaling kepada saya dengan surat dengan permintaan malu untuk meminta pertolongan:

"Ekaterina, selamat petang! Pasti, anda menerima banyak surat, jadi saya akan sangat gembira jika anda mempunyai masa untuk menjawab pertanyaan saya. Kisah saya adalah ini: Saya berumur 24 tahun, dan setahun yang lalu saya didiagnosis menghidap penyakit Crohn. Diet - ini, mungkin, selain daripada pengambilan ubat seumur hidup, adalah satu-satunya perkara yang membuat saya sihat, tetapi masalah saya ialah, pertama-tama, diet ini membingungkan saya, kerana hampir tidak ada yang hidup atau hanya berguna di dalamnya. buah-buahan dan sayur-sayuran mentah, walaupun dengan pemakanan yang betul, perlu makan sayur-sayuran sebanyak mungkin. Daripada bijirin, saya hanya dibenarkan makan soba dan oatmeal, dll. (dalam lampiran saya menghantar gambar diet terapeutik saya). Kedua, saya tidak mendapat yang lebih baik dari semua ini pil dan sekatan, tetapi sebaliknya. Doktor segera mengancam operasi (pembuangan sebahagian usus besar), yang membuat saya lebih takut. Pada masa yang sama, saya secara beransur-ansur memutuskan untuk beralih ke pemakanan yang betul, dan bahkan Saya hampir menjadi vegetarian :) Saya memutuskan untuk meninggalkan makanan dan gula-gula berkanji (walaupun kek, pai dan coklat adalah minat dan ketagihan saya yang hebat, dan setelah setahun saya masih berjuang dengannya) Daripada gula-gula, saya cuba makan buah-buahan kering, tetapi ini menyebabkan untuk kembung dan masalah lain. Doktor melarang saya minum vitamin, kerana penyakit ini bersifat autoimun dan tidak dapat mempengaruhi imuniti..

Secara amnya, saya dapat membincangkan perkara-perkara seperti itu dalam jangka masa yang lama..

Saya sangat gembira dapat menerima nasihat anda (mengenai pemakanan, rawatan), serta cadangan mengenai literatur, di mana, mungkin, saya dapat mencari jawapan untuk banyak soalan saya.

Terima kasih banyak. Salam,

Berikut adalah surat pendek. Makanan tambahan termasuk diet yang ditetapkan oleh Marina. Untuk mengatakan bahawa saya bingung adalah tidak mengatakan apa-apa. Peraturan diet benar-benar bertentangan dengan apa yang mereka ajarkan kepada saya. Marina dilarang makan ikan berlemak, sayur-sayuran segar dan buah-buahan, tetapi dia dibenarkan makan roti, banyak produk tenusu, daging dan gula ("terhad, hingga 30-40 gram sehari" - yang sepadan dengan 3-4 sudu TABLE!). Saya tidak akan menawarkan diet seperti itu kepada orang yang sihat, apalagi orang yang sakit. Saya yakin bahawa ramai di antara anda jelas tidak memenuhi jumlah gula yang "terhad" setiap hari. Dan apa, saya tertanya-tanya, adakah doktor bermaksud gula tidak terhad? Adakah 100 gram sehari? Tiada komen.

Sayur-sayuran dilarang dengan alasan bahawa mereka tinggi serat, dan boleh mencederakan usus yang sudah menderita. Sudah tentu ada logik di sini. Setuju. Namun, serat tidak boleh dikecualikan sepenuhnya, kerana keberadaan serat dalam makanan adalah separuh kejayaan dalam rawatan penyakit Crohn. Sudah tentu, anda perlu bijak tentang segala-galanya dan tidak memulakan gaya hidup makanan mentah dengan penyakit seperti itu. Tetapi di sini, seperti dalam perniagaan lain, tahap bertahap dan konsistensi adalah penting..

Sekiranya anda mengecualikan sayur-sayuran seumur hidup, kesihatan pasti tidak dapat dilihat. Bagaimanapun, serat adalah makanan dari bifidobakteria kita. Selain itu, ia mempunyai keupayaan untuk menyerap semua racun dan bahan berbahaya lain dari usus dan membuangnya bersama dengan najis. Dan jika tidak ada serat, maka mabuk berlaku. Meletakkan semua ini di atas kesihatan orang yang sudah menjijikkan yang menderita penyakit Crohn, gambarannya menyedihkan. Oleh itu, membuang sayur-sayuran dari diet sepenuhnya tidak boleh diterima..

Fakta bahawa, misalnya, susu kurang dicerna, dan gluten - menghilangkan usus dari pertahanan dalaman semula jadi, kerana ia merosakkan ketumpatan vili di bahagian dalam usus, sayangnya, ia tidak diambil kira dalam diet yang disyorkan oleh doktor Marina. Banyak kajian menunjukkan bahawa penyakit Crohn, seperti penyakit usus radang yang lain, adalah akibat dari pemakanan yang buruk. Maksudnya, seseorang menjengkelkan usus dengan produk makanan apa pun. Dan menurut penyelidikan, susu, gluten dan gula yang pertama kali dikecualikan. Yang dikatakan, perubahan diet seperti itu sangat mencolok jika orang itu mempunyai disiplin untuk mematuhi diet yang ditentukan..

Mengapa saya begitu marah dengan gula? Kerana gula menyebabkan keradangan di usus. Dan jika usus sudah jengkel, jelas bahawa tidak diinginkan untuk mencederakannya lebih banyak lagi dengan penggunaan gula yang "terhad" hanya "30-40 gram sehari". By the way, inilah sebab lain untuk mengehadkan penggunaannya walaupun untuk orang yang sihat.

Mengenai vitamin dan pengecualiannya oleh doktor adalah lagu yang terpisah. Sudah lama saya perhatikan bahawa majoriti doktor mempunyai sikap yang sangat negatif terhadap vitamin. Satu-satunya vitamin yang dihormati oleh mereka sekurang-kurangnya entah bagaimana multivitamin untuk wanita hamil, asid folik untuk wanita hamil, vitamin D dan zat besi. Yang lain, di mata mereka, nampaknya tidak ada, dan mereka sering menasihati "jangan membuang masa dan wang dengan sia-sia" membeli vitamin. Tetapi ini sudah menjadi topik untuk artikel lain, yang saya menyentuh sedikit di sini.

Jadi mengapa mereka bukan sahaja tidak mengesyorkan vitamin kepada Marina, tetapi juga melarangnya meminumnya? Ini dilakukan kerana pada hakikatnya, menurut pendapat mereka, penyakit Crohn adalah penyakit autoimun, dan, mereka mengatakan, dalam hal ini, tidak diinginkan untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh tambahan dalam bentuk vitamin. (Adakah anda perhatikan percanggahannya? Vitamin, di satu pihak, mereka - pembaziran wang yang tidak berguna, yang masih tidak mengubah apa-apa. Sebaliknya, mereka sangat mempengaruhi sistem imun dan meningkatkannya, bahawa meminumnya dengan penyakit Crohn dilarang sama sekali., doktor yang dikasihi? Adakah mereka mempunyai kesan atau tidak? Bukankah sudah waktunya untuk membuat keputusan?)

Mari kembali kepada penyakit Crohn. Gangguan autoimun adalah salah satu daripada 5 (!) Penyebab penyakit. Berikut adalah 4 yang lain:

  • Kecenderungan genetik
  • Rawatan antibiotik berganda
  • Jangkitan
  • Makanan yang mendorong penyakit

Pada masa yang sama, menurut penyelidikan, penyebab autoimun berada di tempat terakhir dalam senarai ini, dan penyebab inilah yang menyebabkan perdebatan paling banyak mengenai berapa banyak versi ini mempunyai hak untuk hidup. Tidak seperti empat faktor lain.

Secara umum, seperti yang anda lihat, ada sesuatu yang boleh dikerjakan. Selepas surat-menyurat, kami membuat janji temu untuk berunding. Surat-menyurat itu diperlukan agar Marina tidak membazirkan wang kepada saya. Ini bukan keputusan saya sama ada untuk menentang nasihat doktor. Marina harus memutuskan sendiri apakah dia akan mengambil risiko dan cuba makan sayur mengikut arahan saya yang jelas dan sama ada dia akan mengambil vitamin. Saya dengan jujur ​​memperingatkannya bahawa saya akan menawarkannya, tentu saja, dengan alasan pandangan saya dalam surat.

Marina membuat keputusan dan hari X datang. Kami bertemu di Skype, dan banyak perkara menarik menjadi jelas di sana: bukan sahaja Marina mengalami sakit kepala dan sakit perut, tetapi tahap tenaganya hampir tidak ada, walaupun usianya masih muda dan cukup tidur. Selain itu, terdapat masalah hormon: gangguan dalam kitaran haid, dll. Rambut rontok banyak dan terdapat kuku yang sangat nipis. Dia juga mempunyai ketagihan yang buruk terhadap gula-gula dan makanan berkanji. Sampai di mana dia boleh bekerja 30 minit lebih awal daripada yang lain, hanya dengan diam-diam makan sebatang coklat dari kotak yang disediakan untuk pelanggan.

Saya juga berkenalan dengan diet biasa Marina, yang sering terdiri daripada karbohidrat cepat seperti bijirin dan buah panggang, atau buah-buahan tanpa kulit. Dia jelas selalu mahukan gula-gula..

Setelah memeriksa pemakanannya, saya sama sekali tidak terkejut. Dalam penyakit Crohn, orang sering mengalami keletihan kerana gangguan pencernaan. Sel lapar, memerlukan tenaga, membuat seseorang makan gula-gula. Lagipun, badan berharap dapat menghilangkan kekurangan kekuatan. Fakta bahawa ini tidak berfungsi, saya sudah menulis lebih awal. Selain itu, rambut yang buruk, kehilangan kekuatan adalah tanda kekurangan vitamin B, dan paling sukar bagi mereka untuk berasimilasi dengan usus yang berpenyakit dan mikroflora yang lemah.

Gadis malang itu berusaha menebus kekurangan sayur-sayuran dengan salad gunung es dengan timun dan tomato, tapi sayangnya, ada minimum serat di dalamnya. Menu ini juga mengandungi wortel mentah, yang dilarang oleh doktor. Tetapi, untungnya, Marina tidak mempunyai sensasi yang tidak menyenangkan setelah menggunakannya. Itu petanda yang baik - sayur-sayuran boleh dicuba untuk dimasukkan ke dalam diet..

Kami semua membincangkan apa yang harus dilakukan, kapan, bagaimana dan mengapa, dan, tentu saja, saya mengambil kira jadual kerja Marina. Saya menasihatinya untuk menolak ubat-ubatan yang diresepkan oleh doktor. Mula-mula anda harus pulih, dan kemudian cuba berhenti minum pil. Saya memberi Marina senarai cadangan yang luas dan rancangan untuk mengambil vitamin yang dia berani minum. Menurutnya, "Tidak ada yang hilang! Lagipun, itu tidak akan menjadi lebih buruk. Selama setahun sekarang saya telah melakukan apa yang dikatakan oleh doktor, tetapi saya hanya menjadi semakin teruk." Dengan berani.

Kami bersetuju untuk terus berhubung, kerana arahannya adalah: secara beransur-ansur cuba tangan anda dan cuba makan sayur rebus terlebih dahulu, tetapi lebih banyak lagi, dan kemudian memperkenalkan sayur-sayuran segar secara beransur-ansur. Setiap kali diperlukan untuk mengesan reaksi badan dan membuat kesimpulan - apa yang badannya siap, dan apa yang belum.

Vitamin mesti dilanggan dari Amerika, dari iherb.com kegemaran semua orang. Kenapa? Kerana dengan penyakit Crohn, anda perlu berhati-hati dengan semua suplemen dalam tablet. Vitamin terbaik dalam kes ini adalah cecair. Mereka diserap lebih cepat dan lebih mudah tanpa membebankan sistem pencernaan yang sudah meradang..

Apa lagi yang telah kita lakukan:

  • memperkenalkan penolakan gula
  • tidak termasuk semua produk tenusu
  • menghilangkan gluten
  • melepaskan alkohol
  • penolakan kopi
  • meningkatkan bahagian lemak dalam makanan, termasuk ikan berlemak yang kaya dengan OMEGA-3 penting
  • meningkatkan jumlah sayur-sayuran, tetapi melakukannya secara beransur-ansur. Tetapi! sayur-sayuran seharusnya merangkumi separuh daripada diet
  • potong buah menjadi 2 sehari dengan membahagikannya kepada kategori indeks glisemik

Daripada vitamin tersebut, saya mengesyorkan yang berikut kepada Marina:

  • Vitamin C kegemaran saya adalah untuk penyembuhan tisu
  • Vitamin E - antioksidan, melawan proses keradangan pada tisu (dalam usus) dan untuk pembaikan sel
  • Vitamin B - untuk mengekalkan tahap tenaga dalam sel dan kerana kekurangannya yang sudah ada
  • Zink - kerana dengan penyakit Crohn, praktiknya tidak diserap, yang seterusnya menyebabkan penyerapan glukosa yang lemah oleh sel, yang bermaksud keletihan dan, sebagai akibatnya, keinginan untuk gula-gula
  • Minyak ikan - untuk memulihkan sel, dan juga untuk menghilangkan gangguan hormon

Seperti yang anda lihat, ini hanya diet maraton yang memerlukan banyak kemahuan. Terutama dengan ketagihan gula! Tetapi nampaknya motivasi adalah kekuatan pendorong yang kuat. Ketika kami bertemu dengan Marina 2.5 bulan kemudian untuk konsultasi kedua, dia dengan gembira melaporkan bahawa semua simptomnya hilang dan dia bahkan menolak untuk mengambil separuh daripada ubat tersebut. Sebulan kemudian, dia mengunjungi doktor yang bingung dan berhenti berlangganan:

"Ekaterina, halo. Saya ingin memberitahu anda bahawa saya diperiksa kerana penyakit saya, dan semua ujiannya baik! Saya melakukan kolonoskopi - dinding usus licin dan tanpa kerosakan! Doktor sudah meragukan diagnosisnya." Dan ini ditulis oleh seorang lelaki yang, hanya 4 bulan yang lalu, diberitahu bahawa dia menderita penyakit KRONIK, dan bahkan takut dengan operasi untuk membuang usus besar..

Saya hanya gembira! Anda tidak dapat memperoleh ganjaran yang lebih baik untuk pekerjaan anda, seperti menolong seseorang untuk kembali ke kehidupan normal. Hanya sedikit orang yang tahu, tetapi penyakit Crohn disertai dengan cirit-birit yang kerap dan menyakitkan, yang kadang-kadang bergantian dengan sembelit. Ia mempengaruhi kehidupan seharian. Cuba bayangkan jika anda mengalami cirit-birit dan tidak ada tandas yang berdekatan. Saya tahu beberapa orang dengan diagnosis ini bahkan tidak melakukan perjalanan kerana itu. Oleh itu, kembalinya Marina ke kehidupan normal memberi inspirasi kepada saya untuk melakukan eksploitasi baru..

Hampir setahun telah berlalu. Beberapa minggu yang lalu saya menghubungi Marina, dan ternyata penyakit itu tidak pernah kembali kepadanya. Semua gejala hilang tanpa jejak, dan hari ini dia tidak minum satu pil. Dia masih menghadapi masalah keletihan, tetapi mungkin ada banyak faktor yang tidak ada kaitan dengan diagnosis masa lalu. Marina mematuhi pemakanan yang betul, tetapi dari semasa ke semasa dia membiarkan gula-gula, anggur, tepung dan susu. Dan dia melakukan perkara yang betul! Jalan terbaik untuk kestabilan adalah ketiadaan larangan lengkap. Dan tentu saja, kemahuan, yang tidak dapat diambil dari Marina.

Anda boleh membaca ulasannya mengenai karya kami di sini.

Akhirnya, saya mempunyai permintaan untuk anda: kongsi artikel ini di rangkaian sosial atau dengan cara lain. Bolehkah anda bayangkan berapa banyak orang yang dapat mengelakkan pembedahan dan menjalani kehidupan normal tanpa rasa sakit? Sayang sekali mereka tidak membicarakannya dengan kuat. Tetapi pemakanan benar-benar dapat dirawat. Akan ada pengetahuan dan keinginan.

Sumber - Blog pengarang (Pakar Perubatan-Nutrisi dan Pakar Perubatan Fungsional Bertauliah, Denmark)

Pemakanan untuk penyakit Crohn: kami membuat menu selama 7 hari

Penyakit Crohn adalah penyakit kronik saluran pencernaan dengan tindak balas keradangan. Penyakit ini dicirikan oleh penampilan granuloma dan perubahan struktur epitel, yang melapisi permukaan dalam usus..

Penyakit Crohn boleh menyerang semua bahagian saluran gastrousus, dari mulut ke dubur, tetapi selalunya patologi mempengaruhi ileum. Ini adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan dan kadang-kadang kambuh muncul selepas dua puluh tahun. Kecenderungan genetik memainkan peranan penting dalam pembentukan penyakit ini..

Penyakit berjangkit dan proses autoimun boleh menimbulkan keradangan. Pesakit mengalami kenaikan suhu seperti gelombang, kelesuan, keletihan, rasa sakit di perut, mual, muntah, cirit-birit, kembung, penurunan berat badan. Kulit menjadi kering dan kusam, rambut gugur.

Penyakit Crohn adalah penyakit yang agak serius yang boleh menyebabkan pendarahan dalaman, penyakit ulser peptik, peritonitis, serta pembentukan fistula dan abses. Untuk sebarang penyakit saluran pencernaan, penting untuk mengikuti diet pemakanan, dan penyakit Crohn tidak terkecuali..

Pemakanan yang betul membantu mengelakkan kambuh dan memanjangkan tempoh pengampunan. Diet penyakit Crohn adalah elemen utama rawatan. Ia akan membantu mengembalikan kerja sistem pencernaan sebelumnya dan memperkaya badan dengan vitamin dan nutrien..

Menu disusun oleh doktor atau pakar pemakanan yang hadir secara eksklusif untuk setiap pesakit. Ia harus dirancang sedemikian rupa sehingga makanan dapat menembusi kawasan yang meradang dan tidak membahayakan organ lebih jauh. Semasa memilih produk untuk memasak, pertama sekali anda mesti memikirkan bukan tentang rasa, tetapi tentang faedah. Kesihatan anda harus menjadi keutamaan.

Keterukan diet untuk penyakit Crohn secara langsung bergantung kepada keparahan proses patologi. Sekiranya penyakit ini hanya mempengaruhi ileum, maka sekatannya tidak terlalu ketat, dan jika perut dan duodenum terlibat dalam proses tersebut, maka anda harus mematuhi diet yang ketat.

Dalam kes yang teruk, pesakit tidak boleh makan makanan melalui mulut, dalam kes ini, makanan dibekalkan melalui tiub.


Diet untuk penyakit Crohn adalah suatu keharusan

Pemakanan untuk penyakit Crohn

Penyakit Crohn adalah penyakit kronik saluran pencernaan dengan tindak balas keradangan. Penyakit ini dicirikan oleh penampilan granuloma dan perubahan struktur epitel, yang melapisi permukaan dalam usus..
Penyakit Crohn boleh menyerang semua bahagian saluran gastrousus, dari mulut ke dubur, tetapi selalunya patologi mempengaruhi ileum. Ini adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan dan kadang-kadang kambuh muncul selepas dua puluh tahun. Kecenderungan genetik memainkan peranan penting dalam pembentukan penyakit ini..

Penyakit berjangkit dan proses autoimun boleh menimbulkan keradangan. Pesakit mengalami kenaikan suhu seperti gelombang, kelesuan, keletihan, rasa sakit di perut, mual, muntah, cirit-birit, kembung, penurunan berat badan. Kulit menjadi kering dan kusam, rambut gugur.

Penyakit Crohn adalah penyakit yang agak serius yang boleh menyebabkan pendarahan dalaman, penyakit ulser peptik, peritonitis, serta pembentukan fistula dan abses. Untuk sebarang penyakit saluran pencernaan, penting untuk mengikuti diet pemakanan, dan penyakit Crohn tidak terkecuali..

Pemakanan yang betul membantu mengelakkan kambuh dan memanjangkan tempoh pengampunan. Diet penyakit Crohn adalah elemen utama rawatan. Ia akan membantu mengembalikan kerja sistem pencernaan sebelumnya dan memperkaya badan dengan vitamin dan nutrien..

Menu disusun oleh doktor atau pakar pemakanan yang hadir secara eksklusif untuk setiap pesakit. Ia harus dirancang sedemikian rupa sehingga makanan dapat menembusi kawasan yang meradang dan tidak membahayakan organ lebih jauh. Semasa memilih produk untuk memasak, pertama sekali anda mesti memikirkan bukan tentang rasa, tetapi tentang faedah. Kesihatan anda harus menjadi keutamaan.

Keterukan diet untuk penyakit Crohn secara langsung bergantung kepada keparahan proses patologi. Sekiranya penyakit ini hanya mempengaruhi ileum, maka sekatannya tidak terlalu ketat, dan jika perut dan duodenum terlibat dalam proses tersebut, maka anda harus mematuhi diet yang ketat.

Peranan diet yang sihat dan berkhasiat

Sifat perjalanan CD bergantung pada tabiat, gaya hidup dan pemakanan seseorang. Sekiranya anda tidak mengikuti cadangan ahli gastroenterologi dan mengabaikan diet, beban pada organ saluran pencernaan akan meningkat. Sebagai tindak balas kepada ini, akan berlaku peningkatan reaksi keradangan di saluran gastrointestinal. Akibatnya, komplikasi mungkin muncul:

  • Ketegangan (penyempitan sebahagian usus).

Pengetatan menyebabkan parut pada CT dan perubahan yang tidak dapat dielakkan pada mukosa. Akibat dari fenomena ini boleh menjadi sembelit dan penyumbatan kronik dari masa ke masa. Dalam kes yang teruk, pesakit memerlukan pertolongan segera dari pakar bedah untuk membuang kawasan masalah saluran gastrousus. Pesakit seperti itu kemudian diberikan kecacatan, kualiti hidup mereka berkurang dengan ketara.

Pelanggaran integriti linier dapat muncul di berbagai bahagian saluran usus, termasuk saluran dubur. Semakin meluas dan semakin dalam, semakin besar kemungkinan kehilangan darah dan anemia intraintestinal..

Istilah ini merujuk kepada pembentukan lubang baru di dinding saluran pencernaan..

Ini adalah komplikasi serius yang disebabkan oleh ketidakpatuhan menu makanan yang disyorkan dalam penyakit Crohn. Pembentukan purulen muncul di tisu usus, dibatasi oleh kapsul nipis.

Diet adalah prasyarat dalam proses terapi. Dengan gangguan kuasa yang kerap, penyakit ini berulang, dan kemudian muncul komplikasi yang tidak diingini, salah satunya adalah barah.

Untuk menjaga keseimbangan yang diperlukan dalam mikroflora saluran usus, selain makanan yang betul, probiotik (terutama berkesan untuk menghilangkan cirit-birit) dan prebiotik disarankan kepada pesakit. Ubat antibiotik menekan keradangan usus dan juga digunakan untuk mengobati penyakit Crohn.

Transplantasi tinja adalah pilihan rawatan lain yang melibatkan penggantian kandungan bakteria usus. Teknik ini melibatkan pemindahan najis pihak ketiga di CT dengan keseimbangan bakteria yang betul.

Cadangan utama

Matlamat untuk makan dengan baik dalam penyakit Crohn adalah untuk mengurangkan kemungkinan kerengsaan usus. Diet harus mengimbangi kehilangan fungsi penyerapannya. Penyakit ini menyiratkan beberapa sekatan dan bahkan pengecualian dari menu..

Pertama, mari kita bincangkan makanan terlarang:

  • telur dalam bentuk apa pun;
  • daging berlemak dan ikan;
  • kubis, lobak;
  • kekacang dan sayur-sayuran segar;
  • sebilangan bijirin: jagung dan barli mutiara;
  • susu keseluruhan;
  • mentega dan keju;
  • coklat;
  • minuman beralkohol;
  • soda, kvass;
  • mustard, mayonis dan sos lain.

Lebih baik mengukus makanan; ia juga dibenarkan untuk memasak dan memasaknya. Pakar mengesyorkan daging tanpa lemak: arnab, daging lembu, ayam belanda, ayam. Lebih baik memasak bubur di dalam air atau kaldu sayur. Lebih baik memberi keutamaan kepada soba, oatmeal dan beras, tetapi lap bijirin sebelum makan. Barangan panggang dan biskut kering tidak dibenarkan.

Penyakit ini disertai oleh cirit-birit, jadi penting untuk minum air secukupnya untuk mengisi cairan. Terdapat cadangan mengenai bagaimana mengatur dua hari puasa "lapar" dalam seminggu, tetapi tidak semua pakar bersetuju dengannya.

Menurut cadangan ini, anda tidak boleh makan makanan, tetapi minum banyak cecair pada hari ini adalah wajib. Minum teh dengan sedikit gula dan lemon, kefir rendah lemak, kaldu rosehip, susu asidofilik.

Sekiranya sukar untuk anda kelaparan, anda dibenarkan memasukkan wortel atau epal ke dalam makanan. Sebelum digunakan, produk diparut atau disalurkan melalui penggiling daging. Mereka mesti dimakan dalam bahagian kecil. Sebiji epal dan wortel dapat membantu merawat cirit-birit yang berlaku dengan penyakit Crohn.

Prinsip asas pemakanan pada peringkat eksaserbasi dan selepasnya

Dengan penyakit Crohn, makanan yang memprovokasi peristalsis, fermentasi, dan pembusukan di usus dikeluarkan dari diet. Pemakanan haruslah lembut secara kimia dan mekanikal, kaya dengan protein dan vitamin.

Prinsip pemakanan asas:

Dalam penyakit Crohn dengan cirit-birit yang berterusan, diet mungkin diperketat lebih jauh. Kefir dan produk lain yang menimbulkan kelonggaran tidak diingini.

Selama sebulan selepas kegembiraan, anda perlu mematuhi diet dengan ketat. Kemudian ada peralihan secara beransur-ansur ke jadual 4B dan 4B.

Pada jadual 4B, produk baru diperkenalkan secara beransur-ansur ke dalam diet: kentang, mi nipis, wortel parut rebus, kembang kol, zucchini, tetapi pada tahap terhad.

Kefir, krim masam, beri diperkenalkan secara beransur-ansur. Diet ini ditunjukkan selama 1.5 bulan, sehingga najis benar-benar normal, selepas itu pesakit pergi ke jadual nombor 4B.

Jadual 4B ditunjukkan dalam pemulihan. Lemak sayuran dan produk baru diperkenalkan ke dalam diet: beri, semangka, kubis, kacang hijau. Jumlah mentega meningkat hingga 15 gram.

Makanan boleh direbus, dibakar, dikukus. Ia dihidangkan kebanyakannya tidak digiling.

Dalam keadaan remisi yang stabil, dibenarkan menggunakan sayur-sayuran rebus dengan sedikit serat. Diet ini diikuti selama beberapa bulan, kemudian menu diperluas secara beransur-ansur..

Sekiranya penyakit ini teruk, disertai dengan cirit-birit yang berterusan, keletihan, makan tiub parenteral dan enteral mungkin diresepkan.

Anda akan mengetahui lebih banyak maklumat mengenai diet ini dalam video ini:

Apa yang boleh anda makan semasa kegembiraan?

Beberapa hari selepas bermulanya eksaserbasi, ketika rasa sakit mereda, diet mengembang kerana pengenalan hidangan seperti itu secara beransur-ansur:

  • sup tumbuk;
  • kuah berlendir;
  • roti putih kering;
  • jeli dan jeli;
  • telur dadar wap;
  • keju kotej rendah lemak;
  • bubur di atas air.

Pertimbangkan menu kasar untuk penyakit Crohn:

  • sarapan pagi. Bubur telur dadar dan soba. Teh dengan sedikit gula dan lemon;
  • makan tengah hari. Epal bakar oven dan kefir rendah lemak;
  • makan tengah hari. Sup dengan pasta dalam kaldu ayam rendah lemak. Soufflé daging dan jeli beri;
  • minum petang. Susu Acidophilus dengan biskut kering;
  • makan malam. Oatmeal dengan bebola daging kukus. Jeli buah.

Sekarang mari kita mempertimbangkan beberapa resipi untuk hidangan yang dibenarkan dimasak oleh pesakit:

  • kaserol lobak merah. Parut wortel dan reneh dalam kuali dengan sedikit air dan minyak. Kemudian masukkan wortel kukus, keju kotej, gula, telur dan semolina ke dalam bekas. Campurkan semua bahan sehingga sebati dan hantar ke oven. Hidangan harus dihidangkan dengan krim masam;
  • lobak merah rebus. Masukkan lobak merah ke dalam bulatan ke dalam air, kemudian masukkan sedikit susu dan didihkan hingga masak;
  • zucchini dalam sos krim masam. Kupas zucchini dan biji dan potong menjadi kepingan kecil. Sayuran harus direbus dalam periuk dengan air dan minyak. Lima belas minit kemudian, masukkan sos krim masam, yang dibuat berdasarkan tepung gandum dan krim masam. Rebus zucchini hingga lembut;
  • ayam dengan tomato. Rebus dada ayam dan potong halus. Kemudian kupas tomato dan potong. Kedua-dua bahan dihantar ke wajan. Kemudian campurkan telur dengan susu dan tuangkan campuran ke dalam kuali..

Beberapa resipi

Pakar menawarkan pelbagai resipi yang akan berguna untuk penyakit Crohn. Sedap dan senang digunakan adalah resepi kaserol dengan lobak merah. Untuk menyiapkannya, perlu rebus wortel parut dalam sedikit minyak. Campurkan 0,4 kg keju kotej rendah lemak, ½ cawan susu, 1 telur dan 40 g semolina, tambah gula dan wortel. Campurkan bahan dan bakar di dalam ketuhar. Resipi popular untuk patologi yang dijelaskan adalah wortel dalam susu. Anda perlu mengambil 200 g buah oren, potong bulatan dan rebus dalam air, kemudian tambahkan 30 ml susu dan reneh hingga lembut..

Apa yang boleh anda makan semasa pengampunan?

Apabila gejala yang menyakitkan telah berlalu dan keadaannya bertambah baik, anda secara beransur-ansur dapat mulai menyiapkan perut anda untuk makanan biasa. Dalam tempoh ini, tubuh harus diperkaya dengan nutrien. Makanan baru harus dimasukkan ke dalam makanan secara beransur-ansur, hari demi hari, meningkatkan dosnya. Selalunya dengan penyakit Crohn, pesakit kehilangan banyak berat badan, oleh itu, untuk menambah berat badan yang hilang antara waktu makan, disarankan untuk mengambil makanan ringan.

Rangkaian produk roti yang dilupakan semakin meningkat. Ia dibenarkan menggunakan biskut roti dan biskut, biskut, kek beras. Diet juga dapat diperkaya dengan berbagai macam buah: mangga, persik, tembikai, pir. Sayuran akan memberi banyak faedah: bit, lobak, wortel.

Sekiranya penyakit itu menyebabkan pengekalan najis, buang makanan yang dipanggang dari makanan. Sayuran rebus dan produk susu yang ditapai akan membantu menormalkan peristalsis. Sekiranya anda bimbang tentang sembelit, menu harus disusun dengan penekanan pada produk susu yang ditapai dan sayur-sayuran rebus:

  • sarapan pagi. Bit rebus dan yogurt buatan bebas gula;
  • makan tengah hari. Kefir;
  • makan tengah hari. Sayuran rebus dan bebola daging kukus;
  • minum petang. Keju kotej;
  • makan malam. Bubur soba dengan dada ayam.

Kemudahalihan produk

Pesakit sering tertanya-tanya jenis makanan apa yang disyorkan untuk penyakit Crohn dan boleh diterima dengan baik oleh badan? Selalunya, cara penyediaan makanan mempengaruhi toleransi makanan:

  • Sayuran mesti dikukus selama mungkin;
  • Buah mesti dikupas dan dibasuh. Kulit buah sukar dicerna dan mempunyai kesan pencahar;
  • Yogurt rendah lemak lebih baik diterima daripada yogurt yang dibuat dengan krim atau dengan memasukkan buah-buahan manis;
  • Telur membantu membekalkan tubuh dengan protein yang mencukupi. Telur rebus lembut lebih baik diterima daripada telur rebus.

Toleransi terhadap makanan yang berbeza berbeza dari orang ke orang. Oleh itu, orang yang mempunyai CD disarankan untuk menyimpan buku harian diet dan mengambil kira makanan yang menyebabkan ketidakselesaan dan mana yang tidak, untuk membuat rancangan makan individu dalam jangka masa panjang..

Pemakanan untuk penyakit Crohn

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Penyakit Crohn adalah keradangan kronik saluran gastrointestinal dengan pembentukan granuloma dalaman, perubahan struktur epitel yang melapisi dinding usus. Penyakit ini paling kerap menyerang ileum, tetapi dalam kes yang lebih teruk, penyakit ini boleh menyerang semua bahagian usus dari mulut ke dubur. Penyakit ini paling merebak di wilayah utara Amerika dan Eropah. Setiap tahun, penyakit ini didiagnosis pada 2-3 orang per 1000. Manifestasi klinikal penyakit Crohn mula muncul pada sekitar 15-36 tahun dan setelah 60 tahun.

Apa jenis penyakit ini?

Penyakit Crohn adalah keradangan kronik pada lapisan saluran gastrousus. Selalunya, tumpuan dilokalisasikan di ileum, tetapi dalam beberapa kes ia menyebar ke bahagian lain..

Dengan latar belakang penyakit ini, dinding usus rosak, bisul, parut dan edema terbentuk di atasnya. Sudah tentu, gangguan pencernaan juga diperhatikan. Penyakit ini beriringan dengan ulser, ia boleh berkembang di dalam badan selari dengan gastritis, pankreatitis dan proses keradangan lain. Adalah dipercayai bahawa ini adalah penyakit keturunan, yang sangat sukar untuk disingkirkan..

Makanan sihat untuk penyakit Crohn

Cadangan umum

Penyakit Crohn merujuk kepada penyakit gastrointestinal kronik yang cukup serius, yang dicirikan oleh pemburukan yang kerap (hingga 1-3 kali sebulan). Oleh itu, dalam tempoh ini, anda harus berhati-hati dengan pemakanan. Selalunya, pemburukan penyakit ini boleh disebabkan oleh penggunaan produk tertentu yang tidak menimbulkan alahan pada seseorang, tetapi secara dalaman membawa penyakit yang semakin teruk dan penyebaran fokus melalui usus..

Untuk mengenal pasti makanan yang agresif, kadang-kadang kursus pembersihan usus dengan koktel yang diperkaya dengan cecair dan kaya mineral ditetapkan untuk pesakit. Selalunya, ini boleh menjadi minuman protein-protein tenusu atau bebas laktosa. Oleh itu, selama 2 minggu minuman ini harus diminum (walaupun semasa eksaserbasi) dengan kompleks multivitamin untuk menyokong badan. Kemudian mereka mula menambahkan produk makanan secara beransur-ansur ke dalam diet dalam bentuk tumbuk, rebus atau parut. Produk baru harus diperkenalkan tidak lebih dari sekali setiap 3 hari. Sekiranya produk menyebabkan gejala utama penyakit, maka sebelum menggunakan produk baru, anda harus menunggu sehingga gejala itu berlalu. Ini adalah proses yang cukup panjang, namun, ia cukup berkesan, memungkinkan hampir sepenuhnya untuk membentuk diet pesakit..

Apabila semua produk negatif dan positif dikenal pasti, makanan diet diresepkan secara berasingan untuk tempoh pemburukan dan pengampunan. Dalam penyakit Crohn, semua makanan harus direbus, dipanggang (bukan coklat keemasan), atau dikukus, dan harus mengandungi protein, lemak, dan karbohidrat yang mencukupi. Sekiranya boleh, perlu mengelap makanan sehingga puri. Makanan mestilah dalam bahagian kecil, tetapi sekurang-kurangnya 4-5 kali sehari.

Makanan sihat dan contoh diet untuk penyakit Crohn

Semasa eksaserbasi, diet harus merangkumi:

  • Sup sayur dengan bubur berlendir (barli, oatmeal) dan daging tumbuk (ayam belanda, puyuh, ayam)
  • Potongan ikan dan daging serta bebola daging kukus (daging cincang harus dilewati 3-4 kali dalam penggiling daging dengan ayakan halus)
  • Bijirin, rebus dan parut (beras, soba, semolina, oatmeal)
  • Telur (puyuh dan ayam) dimasak dalam bentuk telur dadar kukus (tidak lebih dari 1-2 biji. Sehari)
  • Beri dan buah-buahan yang kaya dengan tanin (ceri burung, blueberry, pir masak, dll.) Yang disediakan dalam bentuk jeli atau jeli
  • Keju kotej segar disapu ke souffle, mentega (dalam pinggan tidak lebih dari 20 g sehari)
  • Cecair 1.5-2 liter. (rebusan blueberry, pinggul mawar, teh lemah, koko di dalam air)
  • Roti roti putih yang tidak digoreng

Apabila keadaan bertambah baik (kira-kira selama 4-5 hari), tambahkan produk makanan utama:

  • Sayuran cincang rebus (labu, kembang kol, wortel, brokoli, kentang, kacang hijau)
  • Ikan tanpa lemak (bream, pike hinggap, hinggap, ikan kod) rebus atau aspic
  • Bihun rebus kecil
  • Makanan manis (marshmallow, jem, serves, soufflé, epal bakar)
  • Buah beri dan buah mentah (raspberi, strawberi, strawberi, epal yang dikupas dan disucikan, plum, pir)
  • Produk tenusu (susu acidophilus, kefir 3 hari, keju rendah lemak)
  • Kopi lemah dengan krim rendah lemak

Selepas 5-6 hari lagi, diet terus menambahkan makanan yang berlainan secara beransur-ansur ke dalam diet. Tetapi pada tanda penyakit sedikit pun (kembung, cirit-birit, sakit perut), produk tersebut dikeluarkan sepenuhnya.

Ubat-ubatan rakyat untuk penyakit Crohn

Semasa rawatan penyakit ini, anda boleh menggunakan beberapa resipi ubat tradisional.

Warna penutup bunga matahari yang belum dibuka akan membantu menghilangkan rasa sakit pada usus. Potong topi segar yang dikumpulkan (50-70 g), tambahkan alkohol dan biarkan hingga 7 hari. Tincture yang sudah selesai hendaklah diambil dalam 25-30 tetes yang dicairkan dalam air (100 ml) setiap hari sebelum makan, tetapi tidak lebih dari 6 kali sehari.

Sekiranya pembentukan gas dan proses putrefaktif di usus besar, rebusan chamomile, sage, dan yarrow harus diambil. Ambil setengah sudu teh setiap ramuan, tambahkan air (250 ml), rebus dan biarkan hingga 2-3 jam. Anda perlu mengambil 1 sudu besar. l. setiap dua jam.

Apa yang dibenarkan?

Diet pada tahap pemburukan berdasarkan makanan yang dibenarkan berikut:

  • kentang lenyek;
  • bubur tumbuk;
  • produk susu;
  • jeli;
  • sup pada ikan rendah lemak atau kaldu daging kedua;
  • ayam rebus;
  • makanan laut yang dimasak tanpa menggoreng dan perasa;
  • sup cendawan;
  • kambing rebus;
  • crouton roti putih.

Makanan lain dimasukkan ke dalam diet secara beransur-ansur apabila keadaan bertambah baik..

Bagi pesakit dengan penyakit gastrousus kronik, pakar pemakanan mengesyorkan memasukkan makanan dan hidangan berikut ke dalam diet:

  • kentang lenyek;
  • ikan dan lemak daging rendah lemak;
  • bubur parut;
  • beri atau jeli buah;
  • ayam rebus, kambing;
  • sup cendawan;
  • makanan laut;
  • crouton putih;
  • potong cincang;
  • sayur-sayuran yang diproses secara termal.

Prinsip asas diet

Diet untuk penyakit Crohn mesti dipatuhi sepanjang hidup anda, merawat diri anda sedikit lebih ketat semasa pemburukan. Makanan diet memungkinkan dalam kebanyakan kes untuk mengelakkan rawatan pembedahan atau sekurang-kurangnya menangguhkannya ke kemudian hari.

Makan makanan yang betul adalah satu-satunya cara untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Prinsip diet tidak rumit, tetapi mereka memerlukan ketaatan tepat waktu. Asas diet adalah jadual nombor 4 menurut Pevzner. Tujuannya adalah untuk menghilangkan semua makanan yang menjengkelkan usus.

Peraturan pembinaan:

  • penolakan lengkap rempah, herba aromatik dan perasa, terutama semua jenis lada;
  • pengecualian serat sayur-sayuran mentah dalam bentuk sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak diproses secara termal;
  • pengecualian makanan berlemak;
  • pengecualian produk asid laktik yang belum diproses, kaserol dan kek keju dibenarkan dalam jumlah kecil;
  • daging tanpa lemak dan ikan dalam bentuk cincang rebus;
  • makan makanan ringan tanpa gumpalan kasar, supaya makanan dicampur dengan baik dan diproses dengan jus usus;
  • kompot dan jus mestilah buatan sendiri, lemah atau dicairkan dengan air;
  • penolakan apa-apa makanan dalam tin pengeluaran industri, termasuk sayur-sayuran, tenusu dan buah;
  • jumlah garam maksimum ialah 8 gram atau satu sudu teh penuh;
  • jumlah minimum buah mentah dibenarkan (pada hari pertama - setengah, kemudian 1-2) dengan pulpa lembut tanpa kulit - epal, aprikot, pic, hanya plum tempatan, pada musim pematangan semula jadi mereka;
  • penghapusan alkohol dan merokok sepenuhnya, mereka memperburuk perjalanan penyakit ini, memendekkan tempoh pengampunan dan meningkatkan kekerapan kambuh;
  • penolakan produk madu dan lebah dengan sifat alergenik yang tinggi;
  • makanan dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari, dan makanan terakhir mestilah 3-4 jam sebelum tidur;
  • makanan mesti hangat - tidak sejuk atau panas untuk mengelakkan pengecutan usus secara spastik disebabkan oleh pendedahan suhu;
  • minum sekurang-kurangnya 1.5-2 liter air bersih, dan merata sepanjang hari, lebih baik beberapa sips setiap 30-40 minit.

Pilihan diet bergantung pada bahagian usus mana yang paling banyak terkena. Dengan kekalahan ileum, sekatannya minimum, dan jika perut atau duodenum terlibat dalam proses autoimun untuk waktu yang lama, anda harus makan hanya digosok dan tidak terlalu enak. Perkara utama yang harus difahami adalah bahawa tahap kesihatan secara langsung bergantung pada pemakanan..

Makanan untuk setiap orang disusun secara individu, dengan mengambil kira pilihan peribadi. Anda perlu mendengar badan anda, mula makan makanan baru dalam bahagian kecil, tidak lebih daripada satu sudu besar. Sekiranya badan bertindak balas dengan baik, maka secara beransur-ansur jumlahnya dapat meningkat, tetapi makanan yang dilarang tidak boleh digunakan.

Ciri-ciri diet kanak-kanak

Pada kanak-kanak, penyakit ini berlanjutan dengan gejala yang serupa dengan kolitis ulseratif (NUC). Najis dengan cirit-birit lebih biasa daripada pada orang dewasa, berlaku sehingga 10 kali pada waktu siang dan malam.

Kanak-kanak mengalami kekurangan dehidrasi, kekurangan vitamin dan zat besi dengan lebih cepat, yang menyebabkan anemia dan kelewatan perkembangan.

Oleh itu, kanak-kanak diberi jadual rawatan No. 4. Ini menganggap pematuhan dengan semua prinsip menyelamatkan menyelamatkan saluran pencernaan dan, pada masa yang sama, diet berkalori tinggi..

Prinsip makanan bayi:

  • Diet dikuasai oleh ikan rebus dan makanan laut lain.
  • Yang kedua terbesar adalah hidangan ayam (kulit tidak termasuk dalam diet dalam bentuk apa pun).
  • Sup dan bijirin direbus di dalam air.
  • Jus sayur dan buah buatan sendiri (tanpa gula, dicairkan dengan air jika perlu) dimasukkan sebagai sumber vitamin. Mereka digunakan untuk membuat jeli, jeli.

Kanak-kanak tidak boleh diberi:

  • produk susu;
  • roti tepung rai;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kekacang apa pun (kacang polong, kacang, kacang tanah, kacang buncis);
  • daging: daging babi, itik, daging lembu, domba.

Untuk memudahkan kanak-kanak menanggung sekatan pemakanan, menu harus bervariasi. Hidangan disyorkan untuk diulang tidak lebih dari sekali seminggu..

Produk

Produk PilihanProduk tidak digalakkan
  • roti dalam bentuk keropok buatan sendiri atau kelmarin, lebih baik tanpa ragi;
  • biskut biskut;
  • telur ayam - hanya dengan kebenaran doktor;
  • daging lembu tanpa lemak atau daging lembu;
  • daging ayam;
  • daging arnab;
  • varieti ikan tanpa lemak;
  • bubur di atas air atau dengan penambahan susu, tidak termasuk kasar - barli, barli, millet;
  • gula, maksimum 40-50 gram sehari;
  • mentega atau ghee;
  • sup berlendir;
  • sayur rebus, tidak termasuk bit dan kubis;
  • teh hitam yang lemah dengan lemon;
  • sayur rebus atau bakar;
  • dengan berhati-hati - setengah buah mentah tanpa kulit
  • alkohol;
  • kekacang;
  • sayur segar;
  • perasa dan rempah;
  • makanan dalam tin siap pengeluaran industri;
  • berlemak dan goreng;
  • daging dan sosej salai;
  • produk perindustrian separuh siap;
  • ais krim;
  • manisan;
  • makanan segera;
  • sos siap, saus tomat, mayonis;
  • pasta

Apa yang tidak boleh digunakan

Senarai makanan terlarang adalah seperti berikut:

  • itik, daging angsa;
  • sosej;
  • kekacang dalam apa jua bentuk;
  • rebusan;
  • ikan salai dan tin;
  • sup susu;
  • barli mutiara dan bubur jagung;
  • sayur-sayuran mentah;
  • lobak, lobak;
  • bawang putih;
  • sayur-sayuran dalam tin;
  • telur rebus keras;
  • timun;
  • cendawan acar dan goreng;
  • makanan segera;
  • coklat;
  • ais krim;
  • jus anggur;
  • alkohol.

Contoh menu selama seminggu

Menu ini hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Diet dipersetujui dengan doktor sesuai dengan ciri-ciri perjalanan penyakit ini.

Nisbah nutrien penting:

  • karbohidrat - sekurang-kurangnya 250 gram;
  • protein - 100 gram;
  • lemak - dengan persetujuan dengan doktor yang menghadiri lebih daripada 70 g, sayur-sayuran, tenusu dan haiwan.

Kandungan kalori minimum diet harian ialah 2100 kcal. Selepas pengurangan dan penurunan berat badan yang bersamaan, nilai tenaga mungkin sedikit meningkat.

Hari-hariSarapan pagiMakan tengah hariMakan malam
Isnintelur dadar dari 2 biji telur
sepotong roti semalam

teh hitam lemah dengan lemon

sup kaldu sekunder dengan bebola daging;kek keju yang dibakar dalam kefir;
kompot buah
Selasabubur semolina di dalam air dengan penambahan susu;
kuah rosehip
sup ikan dengan kepingan bangkai rebus;
potongan ikan wap;

jeli buah pada agar-agar;

soufflé ayam;
teh hitam yang lemah
Hari Rabububur soba di dalam air dengan penambahan mentega;
teh lemah dengan lemon
kaldu ayam sekunder dengan pasta;
kompot buah
epal bakar;
susu asidofilik
Khamiszucchini bakar;
sekeping ikan rebus;

sup sayur-sayuran;
kaserol arnab parut;

bubur nasi berlendir;
jus semula jadi dicairkan dengan air
Jumaatkentang tumbuk dengan penambahan minyak;
potongan daging lembu kukus;

sup sayur-sayuran yang disucikan dengan bebola daging;
jus beri
puding buah;
teh hitam yang lemah
Sabtukentang tumbuk dari sayur rebus;
sepotong ayam rebus;

jus buah semulajadi dicairkan dengan air

sup sayur-sayuran;
souffle arnab wap;

telur dadar wap;
teh hitam yang lemah
Ahadkaserol dari keju kotej dan beri;
teh
kaldu ayam sekunder dengan parut parut;
potongan daging lembu kukus;

bubur soba rebus;
Tiga kali makan sehari tidak mencukupi, kerana rehat maksimum antara waktu makan adalah 4 jam. Sebaiknya tambahkan sarapan pagi kedua dan minum petang, anda boleh menggunakan hidangan berikut:
  • biskut biskut dengan kompot atau jeli;
  • pulpa buah bakar;
  • jeli beri;
  • susu acidophilus dengan roti semalam;
  • telur rebus;
  • bubur tumbuk di dalam air;
  • puri sayur, terbaik dari semua lobak merah dan epal;
  • kaserol lobak merah;
  • zucchini dalam sos susu;
  • kaldu sekunder dengan crouton.

Dalam penyakit Crohn, pemakanan harus dirawat seperti ubat, mengambil makanan yang ditentukan dengan ketat setiap jam.

Menu contoh

Agak sukar untuk membiasakan diri dengan diet baru, jadi agar tidak memikirkan apa yang harus dimasak oleh semua orang, pakar pemakanan mengesyorkan membuat menu anggaran sepanjang minggu. Oleh itu, untuk sarapan pagi anda boleh menghidangkan:

  • empingan jagung;
  • epal bakar atau buah lain yang dibenarkan;
  • roti bakar dengan mentega;
  • beras kembung;
  • campuran pemakanan cecair.

Makan tengah hari untuk penyakit Crohn boleh terdiri daripada sup pasli vegetarian, sepotong daging tanpa lemak rebus, ikan sungai bakar, sepotong roti putih, dan kompot. Untuk makan malam untuk penyakit gastrointestinal kronik, sayur-sayuran dikukus, nasi, pasta direbus, dan campuran berkhasiat, buah-buahan, jeli atau puding disajikan.

Ciri-ciri diet untuk penyakit Crohn

Penyakit Crohn adalah penyakit usus yang tidak dapat disembuhkan yang dicirikan oleh kerosakan pada dinding usus dan ileum. Dalam kes lanjut, lesi boleh mempengaruhi semua bahagian usus, dari rongga mulut hingga ke dubur.

Ketika ditanya apakah diet diperlukan untuk penyakit Crohn, mana-mana doktor pasti akan memberikan jawapan positif, kerana jumlah dan kekerapan eksaserbasi, serta tempoh pengampunan, bergantung pada pemakanan yang betul..

Sokongan pemakanan untuk penyakit Crohn membantu mengelakkan komplikasi yang lebih teruk:

  • Abses dan fistula di dalam usus;
  • Peritonitis;
  • Luka berjangkit organ jiran dalaman;
  • Ulser;
  • Pendarahan dalaman.

Oleh kerana penyakit ini tidak dapat disembuhkan, perlu memilih diet untuk penyakit Crohn seumur hidup hanya setelah mendapat persetujuan dengan doktor. Sebagai peraturan, jadual rawatan melarang jenis produk berikut:

  • Sebarang alkohol;
  • Pasta;
  • Kekacang;
  • Rempah;
  • Sos dan makanan ringan.

Diet apa yang diperlukan untuk penyakit Crohn

Keterukan menu secara langsung bergantung kepada keparahan penyakit: jika hanya rektum atau hanya ileum yang terkena, menu yang tidak terlalu ketat dipilih. Dengan kekalahan kumulatif, diet diminum dengan cukup ketat, dan jika perut dan duodenum terjejas, anda harus mematuhi diet yang ketat dan menolak semua jenis buah sitrus.

Dalam kes yang paling teruk, pemakanan enteral digunakan untuk penyakit Crohn apabila pesakit tidak dapat makan melalui mulut: tiub dimasukkan ke dalam hidung dan melalui tekak. Kaedah ini membantu memanjangkan pengampunan..

Makanan apa yang dibenarkan dalam diet untuk penyakit Crohn:

  • Teh dan koko di atas air;
  • Roti, kue, roti semalam yang tidak selesa;
  • Keju kotej dan soufflé curd, kefir, susu dan krim masam dalam jumlah terhad;
  • Mentega, minyak zaitun, atau ghee;
  • Telur dadar dan telur rebus;
  • Sup sup rendah lemak;
  • Pure sayur dan puding, sayur rebus, herba segar;
  • Beri dan buah-buahan;
  • Jus dicairkan dengan air;
  • Garam (sehingga 10 g sehari).

Makanan mana yang bagus untuk CD dan mana yang harus dielakkan?

Terdapat jenis makanan yang meningkatkan kadar berulang CD dan UC. Semasa menjalani CD secara akut, pesakit harus menahan diri dari:

  • Makanan tinggi serat, kerana ia menegangkan usus;
  • Buah-buahan dan makanan yang meningkatkan keasidan pada saluran gastrousus;
  • Sayuran yang menyebabkan perut kembung;
  • Banyak laktosa.

Sebilangan besar pesakit CD, seperti yang disebutkan di atas, menderita intoleransi laktosa, jadi produk tenusu kurang diterima. Produk susu dan fermentasi dalam kes ini harus dielakkan. Dengan jenis intoleransi yang lain, juga diharuskan untuk menahan diri dari jenis makanan tertentu. Makanan yang tidak dapat ditoleransi dapat memperburuk CD dan membawa kepada akibat yang tidak dapat diramalkan..

Terdapat tiga bahan makanan yang harus dihilangkan dari diet makanan kesihatan. Ini termasuk:

  • Sakarida pelbagai rantai: sukrosa dan semua makanan yang mengandungi gula. Buah dibenarkan kerana mengandungi gula rantai tunggal sederhana;
  • Beberapa karbohidrat pelbagai rantai: kanji, iaitu, semua biji-bijian (semua jenis roti, kek, pasta), beras, jagung, soya, ragi, tahu, bir. Kentang hanya boleh diambil dalam jumlah terhad;
  • Laktosa: hampir semua produk tenusu.

Selalunya, hanya pengalaman menunjukkan makanan mana yang tidak boleh dimakan. Setiap badan bertindak balas secara berbeza terhadap faktor persekitaran yang berbeza.

Diet untuk penyakit Crohn: menu dan ciri pemakanan perubatan

Diet - jadual nombor 4 untuk penyakit Crohn: menu

Dengan bertambahnya penyakit, disarankan untuk menggunakan diet tertentu ini, kerana mengandungi semua vitamin, unsur surih dan elektrolit yang diperlukan. Dilarang makan telur rebus, daging tanpa lemak, roti gandum, keju cottage, acidophilus, sayur rebus, soba atau semolina, saus epal, dan anda boleh minum teh hijau atau herba.

  • 08.00: makan semolina dan yogurt;
  • 10.00: makan sebungkus keju kotej rendah lemak;
  • 12.00: makan tengah hari dengan sup sayur dengan bebola daging, teh;
  • 14.00: Makanan ringan pada telur dadar kukus;
  • 16.00: makan beberapa potong ikan, soba rebus;
  • 18.00: makan puding nasi, minum jeli blueberry.

Diet untuk penyakit Crohn dalam pengampunan

Untuk memanjangkan pengampunan, perlu meninggalkan coklat, makanan pedas dan goreng, makanan berlemak dan rempah.

  • Kami bersarapan dengan buah puri, kami minum teh hijau;
  • Untuk makan tengah hari kami makan keju kotej;
  • Kami makan tengah hari dengan daging rebus dan sayur-sayuran kukus;
  • Makan snek petang dengan jeli dan sepotong roti putih;
  • Kami makan malam dengan potongan daging kukus dan sayur sayur.

Diet untuk penyakit Crohn selepas pembedahan

Selepas pembedahan, perlu beralih ke diet cair, dan pesakit dibenarkan untuk mengambil makanan berikut selama beberapa hari:

  • Kaldu ayam rendah lemak;
  • Sup sayur-sayuran;
  • Merebus herba;
  • Teh hijau.

Diet untuk memburukkan lagi penyakit Crohn

Selama tempoh eksaserbasi, makanan pejal tidak boleh dimakan, dan diet pesakit harus terdiri dari produk berikut:

  • Jus dicairkan dengan air;
  • Susu asidofilik;
  • Kefir tiga hari;
  • Merebus rosehip;
  • Epal atau lobak merah.

Diet untuk penyakit Crohn dengan sembelit

Sekiranya penyakit ini disertai dengan sembelit, maka perlu mengeluarkan barang bakar dari menu, dan fokus pada produk susu yang ditapai dan sayur-sayuran rebus:

  • Kami bersarapan dengan bit parut rebus dan 100 g yogurt tanpa gula;
  • Untuk makan tengah hari kami minum kefir;
  • Kami makan tengah hari dengan sayur-sayuran rebus dan sepotong kecil;
  • Kami mempunyai makanan ringan petang dengan kefir atau keju kotej;
  • Kami makan malam dengan sepotong dada ayam dan bubur soba tanpa garam.

Diet untuk penyakit Crohn pada kanak-kanak

Dengan cirit-birit dan kerengsaan yang kerap, anak yang sakit perlu mengambil cecair sebanyak mungkin, teh chamomile atau kapur, serta produk protein.

  • Kami bersarapan dengan teh dan sepotong keju;
  • Untuk makan tengah hari kami makan keju kotej;
  • Kami makan tengah hari dengan daging rebus dan sup rendah lemak;
  • Makan snek petang 100 g yogurt;
  • Kami makan malam dengan telur dadar wap.

Resipi Diet Penyakit Crohn

Resipi kaserol lobak merah

  • Kami menggosok wortel, reneh dalam kuali dengan air;
  • Campurkan 120 ml susu dengan keju kotej (400 g), tambahkan telur, semolina (40 g) dan gula;
  • Campurkan dengan wortel, bakar di dalam ketuhar.

Resipi daging kukus dengan sayur-sayuran

  • Potong tomato menjadi kiub, campurkan telur dengan susu (20 ml), garam dan pukul;
  • Potong ayam rebus, masukkan ke dalam kuali yang digoreng dengan tomato, isi dengan telur dan susu;
  • Masakan kukus.

Resipi lobak merah rebus dalam susu

  • Potong wortel (200 g) ke dalam bulatan, isi dengan air, tambah 30 ml susu;
  • Didihkan hingga lembut.

Menurut doktor, sambil mengekalkan diet yang betul, pengampunan dapat bertahan lama - beberapa dekad. Akibat diet penyakit Crohn, eksaserbasi ditenangkan, kekerapan kejadiannya berkurang, dan penyebaran penyakit ke organ dalaman lain dicegah.

Pada masa ini, tidak ada pencegahan penyakit Crohn yang dikembangkan, dan jangkitan virus, keturunan, merokok, atau jangkitan virus dapat menjadi penyebab terjadinya penyakit ini..

Petua untuk mengelakkan penyakit Crohn:

  • Makan dengan betul;
  • Jalani kehidupan yang sihat;
  • Ikut kebersihan.

Anda mesti log masuk untuk menghantar komen..

Penyakit Crohn: apa yang harus dikeluarkan dari diet

Diet dan gejala CD berkait rapat. Sebilangan makanan boleh menimbulkan peningkatan patologi.

Makanan apa dengan penyakit Crohn berbahaya bagi saluran pencernaan:

  • Makanan pedas yang mengandungi minyak mustard, capsaicin, alicin, gingerol, piperine (pelbagai jenis lada, halia, mustard, lobak, bawang putih);
  • Alkohol;
  • Minuman berkafein, seperti soda dan kopi (teh juga mengandungi sebilangan besar kafein, oleh itu, pembuatan bir yang kuat tidak termasuk BC);
  • Varieti gandum, rai, gandum dan barli (dikontraindikasikan dengan sejarah intoleransi gluten);
  • Makanan yang disediakan dengan menggoreng minyak sayuran, minyak bunga matahari atau lemak lain;
  • Makanan tinggi lemak;
  • Manis (produk tepung pastri dengan penambahan sejumlah besar gula, gula-gula, ais krim, dan lain-lain);
  • Makanan dalam tin;
  • Penambah perisa (perasa);
  • Acar (timun acar atau acar, cendawan, dll.).

Orang yang mempunyai CD harus memahami dan menerima kepentingan diet. Kerengsaan penyakit Crohn yang kerap menyebabkan berlakunya peningkatan proses patogen, akibatnya komplikasi mungkin terjadi.

Tahap eksaserbasi kedua

Apabila sakit perut mereda, makanan baru secara beransur-ansur dimasukkan ke dalam diet. Setiap hidangan baru harus disajikan setiap tiga hari, agar tidak memperkenalkan tubuh, yang baru saja kelaparan, dalam keadaan tertekan dengan pelbagai makanan. Pada tahap kedua peningkatan, produk berikut boleh diterima:

  • Keropok putih.
  • Kaldu berlendir.
  • Keju kotej buatan sendiri rendah lemak.
  • Sup tumbuk.
  • Bubur di atas air (tidak termasuk barli dan jagung).
  • Soufflé daging, bebola daging rebus.
  • Merebus blueberry, ceri burung atau pir.
  • Omelet kukus.

Peraturan untuk menyimpan dan menyediakan makanan

Kolitis ulseratif dan penyakit Crohn adalah penyakit yang memerlukan kawalan khusus, tidak hanya dalam kerangka pembahagian produk menjadi dibenarkan dan tidak disarankan. Perlu mematuhi peraturan untuk menyimpan bahan-bahan dari mana pinggan mangkuk akan dibuat pada masa akan datang..

Doktor menegaskan pentingnya:

  • Mengasingkan daging mentah dan makanan laut dari yang lain.
  • Penggunaan peralatan dapur individu (papan pemotong, pisau, dan lain-lain) untuk kumpulan produk tertentu (daging, sayur-sayuran, buah-buahan).
  • Menyimpan makanan siap di tempat yang sejuk di dalam bekas tertutup rapat.

Perlakuan panas produk, terutama daging, ayam, telur, harus dilakukan pada tahap yang tinggi. Semasa memasak daging, jusnya harus mempunyai konsistensi yang telus. Sebelum disajikan, produk siap mesti dipanaskan hingga sekurang-kurangnya 70 darjah.

Untuk diet yang selamat, anda harus:

  • Masak dengan air yang telah disucikan.
  • Perhatikan jangka hayat produk yang akan membentuk diet pesakit.
  • Basuh sayur-sayuran dan buah-buahan dengan teliti, terutamanya jika mereka semestinya dimakan dalam bentuk semula jadi tanpa rawatan haba terlebih dahulu.

Bahan-bahan yang tidak dirawat mungkin mengandungi mikroorganisma yang berbahaya bagi usus dari kolitis ulseratif atau penyakit Crohn. Produk berkulat dan luput memprovokasi pembentukan toksin.

Adakah anda perlu menyimpan buku harian makanan?

Ya sememangnya. Saya tahu dari saya sendiri bahawa kadang-kadang anda lupa apa yang baik untuk usus anda dan apa yang tidak. Mengesan makanan yang anda makan setiap hari dapat membantu anda mengenal pasti makanan yang mungkin menyebabkan gejala penyakit Crohn. Buku harian makanan dapat membantu anda mengelakkan makanan tertentu dan memberi tekanan kepada tubuh anda..

Anda juga dapat menunjukkan buku harian tersebut secara berkala kepada doktor anda sehingga dia dapat menilai seberapa seimbang anda makan, sama ada anda mendapat cukup protein, lemak, karbohidrat dan, karenanya, kalori..

Anda hanya memerlukan empat lajur:

  1. Tarikh.
  2. Nama Produk.
  3. Kelantangan hidangan.
  4. Perasaan selepas digunakan.

Pemakanan berperanan, jika bukan peranan penting dalam rawatan CD, maka sekurang-kurangnya ia dapat berfungsi sebagai penolong yang baik dalam terapi ubat utama. Ngomong-ngomong, beberapa waktu lalu saya menterjemahkan artikel "Kepentingan Diari Makanan di NUC.