Apa itu lemon Uzbekistan

Lemon ditanam di Tashkent, di dalam limun yang dilengkapi khas. Sekiranya anda melihat gambarnya, maka buah-buahan yang luar biasa ini sangat digemari. Varieti ini dibiakkan oleh penternak Tashkent yang terkenal Zainitdin Fakhritdinov pada tahun 1959. Lemon oren adalah kacukan lemon dan oren. Ia mempunyai aroma istimewa dan rasa yang tidak biasa. Memakannya akan membawa manfaat kesihatan yang besar..

Penerangan

Lemon Uzbekistan terkenal dengan warnanya yang tidak biasa. Ia memiliki aroma yang menyerupai jeruk keprok. Ia berbeza dengan lemon kuning di pulpa halus dan semangat nipis. Bubur mengandungi sebilangan besar biji. Buahnya sangat sensitif, oleh itu mereka tidak boleh dibawa ke Rusia.

Mahkota

Pokoknya berukuran sangat kecil, ketinggian maksimum mencapai dua setengah meter. Dahannya tidak rata, mempunyai bentuk melengkung. Sudut kanan terbentuk di persimpangan dengan tong. Mahkota pokok dibentuk dengan sendirinya, biasanya tidak dipangkas.

Batang pokok muda biasanya berwarna hijau. Semasa pokok tumbuh, ranting dan batang tumbuh di bawah kelabu zaitun.

Daun

Kilang ini mempunyai daun hijau terang. Mereka mempunyai bentuk yang menyempit, lekukan kecil dapat dilihat di sepanjang tepinya. Bilah daun digilap hingga bersinar. Tidak ada bulu di daun.

Bunga

Mekar limau banyak. Bunga dikumpulkan dalam bentuk perbungaan, kecil. Anda boleh mengesahkannya dengan melihat foto. Warna kelopak berwarna merah jambu. Bau yang menyenangkan muncul dari pokok semasa berbunga.

Buah

Berikut adalah penerangan ringkas mengenai buah-buahan yang tidak biasa ini. Mereka berbentuk kecil dan bujur. Jisim mereka tidak melebihi seratus gram. Kupas membentuk lapisan tidak lebih dari setengah milimeter. Kulitnya licin dan meluncur di antara jari kaki. Bahagian dalam buah berwarna keemasan dan mengandungi sejumlah besar jus dan biji. Rasanya manis dan masam. Sifat buah-buahan yang bermanfaat akan memberi kesan yang baik kepada kesihatan anda.

Musim penyebaran dan penuaian

Lemon Uzbek adalah tumbuhan termofilik. Ia ditanam dalam lemonaria. Untuk menanam anak benih, anda perlu menggali parit khas, kedalamannya harus 1 meter. Pada musim sejuk, tempat perlindungan kaca dibuat, kadang-kadang jerami digunakan untuk penebat. Sekiranya anda menanam benih, maka pokok berbuah akan muncul pada tahun kelapan. Sekiranya pokok itu dicantumkan, maka buahnya dapat dituai pada tahun ketiga..

Pembungaan bermula pada bulan Mac atau awal April. Pertumbuhan buah berlangsung sekitar enam bulan, pematangan penuh berlaku sekitar sebulan. Dituai pada musim luruh, biasanya pada akhir Oktober. Sekiranya fros berlaku, buahnya tidak akan berpegang pada dahan dan akan jatuh. Sekiranya suhu di atas sifar, lemon boleh tinggal di dahan pokok sehingga awal musim bunga.

Cara tumbuh di rumah

Sekiranya anda telah merancang untuk membeli benih lemon oren, maka anda perlu membuat syarat untuknya dengan suhu yang sesuai di dalam bilik, dan juga menjaga pencahayaan dan kelembapan.

Suhu

Suhu optimum untuk pertumbuhan lemon rata-rata 21 darjah Celsius. Lemon Uzbek memerlukan perubahan suhu, kerana rehat diperlukan untuk sepanjang hayat. Dan baginya, rejim suhu dibuat dalam lingkungan 10 hingga 14 darjah.

Kelembapan

Persekitaran yang kering berbahaya bagi lemon, ia memerlukan kelembapan. Sekiranya kelembapan tidak mencukupi, maka daun dan tunas akan gugur. Oleh itu, mahkota memerlukan penyemburan berterusan. Sebaiknya semburkan dua kali sehari. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, anda boleh meletakkan bekas dengan air berhampiran kilang. Kemudian berbuah akan menjadi normal..

Pencahayaan

Pot di mana lemon ditanam mesti diletakkan di bilik di mana tingkap menghadap ke selatan. Tumbuhan ini tidak menyukai perubahan pencahayaan. Ia bertindak balas terhadap perubahan tempat yang menyakitkan. Dianjurkan untuk menerangi pokok dengan lampu setiap hari dalam lima jam pada musim luruh-musim sejuk.

Tanah

Untuk menanam lemon, anda perlu menyiapkan tanah yang betul. Tanah harus bernafas dan meresap air. Harta penting untuk pembangunan yang baik adalah kelonggaran dan berkecuali. Komponen berikut harus dimasukkan ke dalam tanah: seperempat humus dan daun bercampur dengan tanah; hampir separuh dari rumput adalah sedikit pasir dari zon sungai. Tanah yang disiapkan mesti dikalsin di dalam ketuhar dan dirawat dengan larutan kalium permanganat 1%.

Menanam dan meninggalkan

Tempoh yang paling baik untuk menanam lemon di dalam bilik adalah pada akhir Februari atau awal bulan Mac. Untuk penanaman, lebih baik menyediakan bekas kecil dengan diameter sekitar lapan sentimeter. Harus ada lubang saliran di bahagian bawah. Keratan ditanam di dalamnya. Apabila akar muncul, pindahkan ke dalam pasu yang lebih besar. Tumbuhan dipindahkan kira-kira tiga kali setahun, menyediakan bekas dengan diameter besar. Ia perlu ditingkatkan sekitar dua puluh sentimeter. Ringkasan ini akan membantu anda mengatur penjagaan tanaman yang betul yang akan memberi manfaat kepada anda..

Pembentukan mahkota

Apabila tanaman mencapai usia 1 tahun, bahagian atasnya dicubit, berukuran sekitar dua puluh sentimeter. Setelah satu tahun lagi, batang yang dihasilkan mengalami penipisan dan tidak lebih dari lima pucuk yang tersisa, yang jaraknya kira-kira sama antara satu sama lain dalam satu bulatan. Lakukan ini setelah menunggu penampilan daun kelima. Kemudian anda boleh membiarkan hingga tiga pucuk di dahan, mencubitnya lagi sekiranya tumbuh.

Menyiram

Lemon tumbuh dengan baik dan tumbuh di tanah yang tidak terlalu lembap. Ia dapat disiram dengan air dari penyediaan air, tetapi perlu untuk menetap selama beberapa jam. Anda juga boleh menggunakan air semula jadi: salji cair, air hujan atau dari mata air. Penyiraman harus dilakukan dengan perlahan, tetapi semestinya banyak. Air hingga air mula meresap melalui lubang saliran. Selepas beberapa ketika, apabila lapisan tanah luar mengering sekitar dua sentimeter, penyiraman seterusnya dilakukan. Lebih baik menyiram tanaman pada waktu pagi atau petang..

Berpakaian atas

Agar lemon tumbuh dengan baik, semua tempoh harus disertakan dengan penambahan nutrien. Tumbuhan rumah suka makan dengan konsistensi cecair. Mereka ditambahkan ke tanah lembap bersama dengan penyiraman. Pada bulan Mac, tanaman ini mula tumbuh secara intensif. Pada masa ini, anda dapat memberi makan tanaman dengan baja seperti amonium nitrat, yang dilarutkan dalam jumlah tiga puluh gram dalam satu liter air. Larutan ini dicairkan satu bahagian hingga sepuluh sebelum digunakan. Sekiranya baja digunakan sebagai baja, maka dituangkan dengan air dalam jumlah yang sama dan bersikeras selama dua minggu. Dan sebelum digunakan, sepuluh bahagian air ditambahkan ke satu bahagian campuran baja. Sebagai pembalut utama, anda boleh menggunakan campuran kotoran ayam dengan air. Ia disuntik selama dua minggu, dan diencerkan dengan satu bahagian dalam dua puluh bahagian air. Perlu memberi makan sebelum berbunga dengan jangka masa dua minggu. Pada masa ovari tumbuh hingga dua puluh milimeter, baja nitrogen perlu digunakan lagi.


Apabila lemon berbunga dan ovari mula terbentuk, mereka perlu disenyawakan dengan kalium dan fosforus. Untuk buah sitrus, hanya kalium sulfat yang digunakan. Ia perlu diambil kira-kira dua gram dan dilarutkan dalam satu liter air. Adalah disyorkan untuk memprosesnya setiap sepuluh hari. Superfosfat digunakan sebagai baja fosforus. Dalam satu liter air panas, kira-kira enam gram superfosfat sederhana atau tiga gram ganda dicairkan. Tanah disenyawakan dengan sediaan fosfat dua minggu sekali..

Apabila buah mulai tumbuh dan matang, baja disapukan ke tanah dengan jangka masa empat belas hari. Pada permulaan musim tanam, lemon diberi makan dengan mikronutrien. Pada waktu rehat, tidak ada keperluan untuk pembajaan tanah yang banyak. Oleh itu, baja ditambahkan ke dalam tanah dengan kekerapan kira-kira empat puluh hari dan isipadunya lebih banyak sama seperti dalam tempoh pembungaan dan pematangan buah yang aktif..

Penyakit dan perosak

Perosak boleh muncul pada lemon dalaman. Terdapat banyak dari mereka, ini adalah kutu, serangga skala, kutu daun, thrips dan lain-lain. Kita mesti sentiasa memerhatikan tanaman, melihat melalui daun dan ranting. Sekiranya anda tiba-tiba menemui bug, segera hancurkan perosak ini. Terdapat banyak produk kimia di pasaran. Antaranya ialah "Intavir", "Fitoverm" dan banyak lagi. Sekiranya semasa kajian tanaman terdapat jangkitan, anda boleh menggunakan produk buatan sendiri untuk mendapatkan bantuan. Untuk melakukan ini, gunakan larutan lima peratus yang terbuat dari sabun cucian, penyerapan tembakau atau bawang putih (tambahkan kepala bawang putih hingga setengah liter air).


Lemon juga mudah diserang penyakit kulat. Untuk menyembuhkannya dari kulat, oksida klorida tembaga atau racun kulat digunakan. Lemon terkena pelbagai jangkitan yang membahayakan mereka. Untuk rawatan, larutan tembaga sulfat tiga peratus digunakan. Mereka dilumurkan dengan luka yang muncul di kawasan kulit kayu.

Tumbuhan juga boleh terkena penyakit virus, seperti mosaik daun, tristeza. Ini adalah penyakit yang paling berbahaya. Mereka menyerang kulit kayu dan daun. Penyakit virus tidak dapat disembuhkan. Sekiranya terdapat kecurigaan jangkitan virus, maka pada mulanya tanaman itu diasingkan dari semua orang. Dengan pengesahan sepenuhnya diagnosis seperti itu, kilang itu mesti dimusnahkan..

Kesimpulannya

Lemon Uzbek yang tidak biasa mempunyai kulit yang warnanya hampir dengan tangerin dan rasanya masam-manis. Varieti ini dibiakkan oleh penternak Uzbekistan di kota Tashkent. Pada dasarnya, varieti sitrus ini tersebar luas di wilayah Asia Tengah. Tetapi sekarang mereka mula menanamnya di Rusia di lemonarium kota Ufa. Agar tanaman dapat tumbuh dan berkembang, perlu memilih tempat yang sesuai dengan pencahayaan dan kelembapan yang optimum, serta menyiapkan tanah yang baik. Tidak semestinya menunggu sehingga buah matang, tetapi tanaman yang tidak biasa ini akan menghiasi bilik anda dengan mahkota yang indah dan bunga yang indah dengan aroma yang menyenangkan. Manfaat kesihatan lemon akan membuat anda berasa lebih baik.

Jeruk Meyer

Salah satu jenis buah sitrus yang paling tidak biasa adalah kacukan lemon dan oren - lemon oren yang dipanggil Meyer..

  1. Ciri
  2. Penerangan mengenai buah-buahan
  3. Penerangan mengenai belukar
  • Berkembang
  • Mendarat di tanah
  • Penjagaan
  • Baja
  • Penyakit dan perosak
  • Memerangi penyakit
  • Kawalan serangga
  • Pencegahan
  • Kesimpulannya
  • Jeruk Meyer

    Ciri

    Banyak buah kegemaran kami adalah kacukan. Lemon oren adalah persilangan antara sitrus dan oren. Ia dinamai Meyer, yang pertama kali mengembangkan varieti ini. Jeruk seperti itu hampir mustahil dijumpai di rak kedai, ia sering ditanam di rumah..

    Penerangan mengenai buah-buahan

    Buah-buahan Meyer kecil, berbentuk bulat, beratnya sekitar 100 g. Jeruk berbuah beberapa kali dalam setahun, mungkin untuk mengumpulkan dari 3 kg hasil panen.

    Kulitnya berwarna kekuningan atau oren, tetapi dagingnya selalu berwarna oren terang.

    Secara luaran, Meyer menyerupai oren, tetapi rasanya seperti lemon. Persimpangan itu berwarna oren, jadi sitrus tidak masam seperti perwakilan yang lain. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam komposisi kimia jus terdapat 3-6% kurang asid, sementara fruktosa, 10-12% lebih banyak..

    Pada orang biasa, ragam ini kadang-kadang disebut "lemon-oren Meyer".

    Penerangan mengenai belukar

    Belukar setinggi 2 m. Daunnya bujur. Walaupun berasal dari eksotik, varieti sitrus ini tahan terhadap fros dan perubahan keadaan cuaca..

    Semasa berbunga, bunga putih kecil dengan aroma yang menyenangkan muncul di tanaman.

    Berkembang

    Menanam lemon oren di rumah adalah mudah. Ia ditanam di rumah hijau yang lengkap dan di pangsapuri biasa. Perkara utama adalah memerhatikan rejim suhu, melakukan penyiraman yang betul, menggunakan baja tepat pada waktunya.

    Walaupun sebiji lemon dapat menahan perubahan suhu, terlalu rendah boleh merosakkan tanaman. Sebiji lemon oren memerlukan cahaya matahari, tetapi sinar langsung membakar daun di semak, jadi cahaya harus disebarkan.

    Mendarat di tanah

    Selalunya, lemon oren ditanam di dalam pasu, sangat jarang - ia ditanam di tanah terbuka. Bekas penanaman hendaklah setinggi 15 cm dan lebar. Sebarang bahan boleh dipilih:

    • plastik;
    • seramik;
    • kayu;
    • logam.

    Tanah yang disiapkan dengan betul penting untuk penanaman. Saliran pasir dan abu diletakkan di lapisan di bahagian bawah bekas. Tanah juga dibuat secara bebas. Ini memerlukan:

    • pasir sungai;
    • lapisan atas bumi dari hutan;
    • humus;
    • abu kayu.

    Sekiranya tidak dapat membuatnya sendiri, tanah itu dibeli di kedai khusus. Tanah yang dicampurkan dengan air dituangkan ke dalam periuk dengan semak. Selepas 6 bulan, tanaman itu dipindahkan ke dalam periuk yang lebih besar.

    Tumbuhan disiram hanya dengan air suam

    Lemon oren tidak memerlukan penyiraman yang kerap.

    Pada musim sejuk, satu per minggu sudah mencukupi, dalam tempoh yang lebih panas ia mesti dihasilkan setiap hari.

    Air paip boleh membunuh tanaman; untuk pengairan, anda harus mengambil air dari telaga atau mengambilnya dari telaga. Suhu air hendaklah sentiasa hangat, dari 30 ° C hingga 35 ° C. Kadang-kadang sitrus ditaburkan.

    Suhu optimum untuk pengembangan sitrus ialah 18 ° C-20 ° C. Terlalu tinggi, serta indikator yang terlalu rendah, menyebabkan kematian tanaman, jadi ambang tingkap atau balkoni tidak akan menjadi tempat terbaik untuk menanam semak..

    Baja

    Seperti tanaman dalaman, lemon oren perlu diberi makan. Belukar mula membaja 2 bulan selepas penanaman. Baja digunakan seminggu sekali. Pembalut pakaian atas dibeli di kedai dan disapukan pada tanah basah. Pada musim bunga, tanaman disenyawakan dengan ferus oksida. Pada musim luruh, pemberian makanan berkurang, tanaman disiram dengan teh hitam.

    Penyakit dan perosak

    Jeruk jatuh sakit kerana beberapa sebab, termasuk:

    • tanah atau bekas yang tercemar;
    • penyiraman yang tidak betul;
    • kekurangan nutrien di dalam tanah;
    • jangkitan dari tanaman berdekatan.

    Pokok sitrus paling kerap menderita penyakit virus atau kulat: dari reput akar dan gommosis.

    Kilang ini menyerang kutu daun, hama labah-labah, serangga skala.

    Memerangi penyakit

    Apabila terkena penyakit kulat, semua kawasan semak yang rosak dikeluarkan, tanaman itu sendiri dirawat dengan 5% cecair Bordeaux.

    Jangkitan dan reput akar perlu diperhatikan. Tumbuhan ditarik keluar dari periuk, bebas sepenuhnya dari tanah. Setelah sitrus dimasukkan ke dalam larutan kalium permanganat selama beberapa jam. Semua kawasan yang busuk dan terjejas dikeluarkan. Bekas disterilkan dan kemudian tanah baru diletakkan.

    Kawalan serangga

    Dalam memerangi perosak, bahan kimia seperti "Akrata" dan "Fitosporin" paling sering digunakan. Ubat-ubatan rakyat juga digunakan. Tumbuhan disembur dengan air sabun, asam borat atau air bawang putih. Selepas operasi, semak diletakkan di bawah pancuran air suam..

    Mengapa lemon oren baik untuk anda

    Sedikit orang di dunia mengetahui tentang kewujudan lemon oren, yang terkenal dengan aroma dan kulitnya yang tipis. Yang paling terkenal di antaranya ialah varieti Tashkent, yang dibesarkan pada tahun 1980 oleh ahli akademik kehormat Uzbekistan Zainutdin Fakhritdinov.

    Seperti warna kuningnya, lemon oren sangat sihat. Doktor mengatakan bahawa penggunaan buah ini mengurangkan risiko banyak penyakit dan meningkatkan fungsi sistem kekebalan tubuh, dan sebagai tambahan kepada semua ini, ia adalah pencegahan obesiti dan penyakit kardiovaskular yang sangat baik. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai kekuatan penyembuhan lemon dalam infografik Sputnik Uzbekistan.

    Apa senjata yang dibekalkan oleh Rusia ke negara-negara CIS

    Rusia dan Turki telah mencapai kesepakatan pada prinsipnya mengenai pengiriman set kedua sistem pertahanan udara S-400. Ismail Demir, ketua sekretariat industri pertahanan republik Turki, mengumumkan perkara ini..

    Persekutuan Rusia menjual dan memberikan senjata secara percuma kepada lima puluh negara di dunia, termasuk tujuh negara Komanwel Negara-negara Merdeka.

    Eksport produk ketenteraan pada tahun 2019 dari Rusia berjumlah lebih dari $ 15.2 bilion, dalam buku pesanan - kontrak bernilai $ 55 bilion.

    Rosoboronexport setiap tahun menyimpulkan lebih dari 1,000 kontrak untuk pembekalan produk ketenteraan di luar negara. Yang paling banyak permintaan adalah pesawat (50% dalam struktur penawaran), kenderaan perisai dari kekuatan darat (25%), sistem pertahanan udara (10%).

    Pemimpin eksport adalah helikopter keluarga Mi-8/17, yang membentuk sekitar 13% dari seluruh armada helikopter dunia. Pelanggan asing sangat berminat dengan pesawat tempur Su-30MK dan MiG-29, pelatih tempur Yak-130, helikopter tempur Mi-28NE dan Ka-52..

    Banyak perkembangan Rusia tidak mempunyai analog di dunia: sistem pertahanan udara S-300 dan S-400, sistem pertahanan udara Viking, sistem peluru berpandu pertahanan udara Pantsir, sistem peluru berpandu taktikal Iskander-E.

    Jumlah eksport kereta kebal dan kenderaan perisai Rusia pada tahun 2019 dianggarkan bernilai $ 924 juta. Selama lima tahun kebelakangan ini, bahagian senjata buatan Rusia terus berkembang dalam struktur pemerolehan negara-negara CIS, yang masing-masing mempunyai pilihan dan pengkhususannya sendiri..

    Apa lemon oren?

    Saya membeli lemon oren hari ini. tertulis bahawa ia dibawa dari Turki. Kulit yang sangat harum dan licin. Bentuknya serupa dengan lemon, aroma lebih dekat dengan lemon, tetapi warnanya, seperti oren.

    Kami juga mempunyai lemon seperti yang diimport. Tetapi kita tidak menulis seperti itu). Semuanya jauh lebih rumit di sini. Mereka menulis - "Jeruk lemon tidak lebih buruk daripada kuning! Daun teh akan dihargai"). Saya selalu tersenyum kepada penjual kami dengan tanda harga asal).

    Dengan perbelanjaan pelbagai, saya dapat mengatakan bahawa ini adalah lemon Tashkent. Varieti ini mempunyai nama yang tidak biasa "Fakhritdinov-1". Lemon yang sedap. Kupasnya benar-benar oren (tetapi bukan warna dalam), nipis (kira-kira 0.2 sentimeter, kadang-kadang 0,5). Aroma, menurut saya, adalah lemon klasik. Tetapi pulpa hanyalah semacam keajaiban. Dia sangat berair, cantik. Sekiranya anda memerlukan jus, perah sebiji lemon dengan garpu. Sangat menarik luaran dan menarik!.

    Terdapat juga lebih banyak buah oren. Varieti ini termasuk "Mayer". Pelbagai ini sangat oren. Dalam lemon seperti itu, kulitnya tipis seperti pada wira sebelumnya. Oleh kerana wira kedua kami adalah kacukan (oren ditambah lemon), dia sangat manis untuk lemon, pulpa berair sama banyak dengan saudaranya - lemon klasik. "Lemon Mayer kelihatan seperti saiz oren dan mereka juga mempunyai ada "hidung" yang lucu).

    Ngomong-ngomong, lemon tumbuh dengan baik walaupun di pangsapuri bandar. Saya tidak akan mengatakan dari keterangan bahawa dia sangat berubah-ubah. Lihat:

    • tanah disiapkan seperti ini - humus adalah satu bahagian, tanah sod adalah satu bahagian, tanah berdaun adalah satu bahagian, pasir adalah satu bahagian.
    • pada musim sejuk kami menyiram hanya seminggu sekali; tetapi dalam keadaan terik setiap hari. Penyiraman sederhana.
    • adalah berguna untuk mengatur lemon "mandi" sederhana;
    • baja adalah biasa, dibuat khas untuk buah sitrus. Dijual di kedai khusus.

    Saya berpendapat bahawa tidak ada yang rumit. Oleh itu, jika ada keinginan, maka anda boleh menanam sendiri keajaiban oren ini).

    P.S. Harga mereka jauh lebih tinggi. Saya ingat tanda harga untuk bulan Januari - perbezaannya dengan lemon biasa adalah 80 dan 100 rubel. Tetapi mereka membelinya dengan sangat baik. Mereka boleh digunakan untuk ikan, daging dan bebas. Tetapi dalam pencuci mulut, tentu saja lemon seperti itu sangat sedap! Ngomong-ngomong, lemon oren ini memang popular. Apa maksud rasa yang tidak biasa).

    Lemon Uzbekistan - perbezaan dan ciri penanaman

    Uzbekistan, kadang-kadang disebut lemon Tashkent atau Azerbaijan - contoh jelas dari situasi apabila bentuk yang biasa mengejutkan dengan kandungan yang tidak biasa.

    Bagaimana lemon Uzbek berbeza dari sitrus lain dan bagaimana menanamnya di rumah - baca bahan kami.

    Sejarah asal-usul lemon Uzbekistan

    Percubaan oleh saintis Soviet untuk menanam lemon di bawah terik panasnya Uzbekistan bermula pada akhir 1930-an.

    Walau bagaimanapun, iklim benua yang tajam dengan musim sejuk (hingga -18 - 20 ° C) tidak membenarkan tanaman subtropika bertahan dan menghasilkan tanaman.

    Menjelang tahun 1960, pekerjaan pemilihan buah sitrus yang sesuai untuk penanaman di Asia Tengah dianggap tidak menjanjikan. Tetapi semangat dan kepercayaan terhadap kejayaan penternak Zainiddin Fakhrutdinov tidak mengakhiri lemon Uzbekistan.

    Penciptaan pelbagai "Tashkent"

    Mengeksperimen dengan ketahanan fros sitrus, peternak mencantumkan keratan varieti Meyer yang tidak bersahaja ke varietas Novogruzinsky, yang berjaya ditanam di ladang Georgia dan Abkhaz.

    Menarik! Citrus "Meyer" adalah kacukan oren dan lemon, yang dieksport dari China oleh ahli agronomi Amerika dan ahli perniagaan F. Meyer. Di USSR, kacukan itu berakar di pantai Laut Hitam Caucasus. Mencantumkan "Meira" pada tripoliata semak sitrus yang tumbuh liar menjadikannya lebih tahan sejuk dan kebal terhadap virus tristeza.

    Beberapa tahun kemudian, pokok-pokok muda memberikan hasil panen pertama mereka. Ahli agronomi menyedari bahawa pada salah satu pucuk buahnya lebih cerah dan lebih aromatik, rasanya juga berbeza dengan lemon biasa.

    Spesimen menarik ini, yang disebarkan oleh saintis Uzbekistan, kini dikenali sebagai varieti lemon Tashkent.

    Penerangan mengenai lemon Uzbekistan

    Ragam Tashkent disebut sebagai meja pencuci mulut. Buah-buahan halus merosakkan dengan mudah semasa pengangkutan. Ini menjelaskan ketiadaan lemon Uzbekistan di rak kedai Rusia..

    Mahkota

    Pokok ini berukuran lebih rendah, tinggi 2-2,5 m. Cabang-cabangnya melengkung, terletak hampir pada sudut tepat ke batang.

    Mahkota, sebagai peraturan, tidak dipotong.

    Kulit batang dan dahan lama berwarna kelabu zaitun. Pucuk muda berwarna hijau.

    Daun

    Daun berwarna hijau terang bersaiz sederhana, sempit, sedikit bergerigi di sepanjang tepinya. Plat daun licin, berkilat, tanpa pubertas.

    Bunga

    Kilang itu tumbuh dengan subur. Bunga bersaiz sederhana, membentuk perbungaan. Kelopak berwarna merah jambu di bahagian luar..

    Pokok berbunga memancarkan aroma lemon yang kuat.

    Buah

    Perbezaan utama dari buah sitrus lain adalah pada buah-buahan.

    Lemon berbentuk bujur kecil, beratnya tidak lebih dari 100 gram. Kulit oren nipis (0,2 hingga 0,5 mm), halus, berminyak pada sentuhan.

    Pulpa berwarna kuning keemasan, berair. Rasa manis dan masam, mengingatkan oren.

    Musim penyebaran dan penuaian

    Tempat utama untuk menanam lemon Uzbekistan adalah lemonarium Tashkent.

    Terdapat syarat khas untuk pokok termofilik..

    Anak benih ditanam di parit yang diperkaya dengan baik sedalam 1 meter dan selebar kira-kira 1.5 meter. Pada musim sejuk, parit ditutup dengan bingkai kaca, jika perlu, mereka dilindungi dengan lapisan jerami atau alang-alang.

    Menarik! Pada suhu di bawah beku, pokok lemon akan menjadi tidak aktif dan sering menumpahkan daunnya, sehingga 1 - 2 bulan tanpa cahaya matahari tidak berbahaya.

    Teknologi pertanian serupa sesuai untuk penanaman lemon di Crimea atau Caucasus.

    Di lebih banyak wilayah utara, sitrus hanya akan tumbuh di rumah hijau..

    Ketika lemon masak di Uzbekistan

    Pokok yang dicantumkan mula berbuah dalam 2-3 tahun, anak benih (dari batu) - dalam 7-8 tahun.

    Lemon mekar pada bulan Mac - April. Buah tumbuh selama 5-6 bulan dan masak selama 30-35 hari lagi.

    Penuaian biasanya berlaku pada bulan Oktober - November.

    Dengan bermulanya fros, buah-buahan akan jatuh. Pada suhu di atas beku, lemon boleh tergantung di dahan hingga musim bunga..

    Cara menanam lemon Tashkent di rumah

    Anak benih lemon boleh dibeli di lemonarium ladang pendidikan dan eksperimen Sekolah Teknik Perhutanan Ufa.

    Keperluan untuk keadaan pertumbuhan

    Sebelum membeli anak benih lemon, jaga tempat yang sesuai untuk penempatannya, dengan mengambil kira keperluan suhu, kelembapan dan cahaya..

    Suhu

    Pertumbuhan aktif dan berbuah berlaku pada suhu 20-22 ° C. Lemon, seperti buah sitrus lain, mempunyai masa aktif yang tidak aktif, yang berlaku apabila suhu turun hingga 10-14 ° C..

    Kelembapan

    Lemon memilih kelembapan udara. Udara kering menyebabkan daun, tunas dan ovari jatuh.

    Penanam bunga yang berpengalaman mengesyorkan menaburkan mahkota dengan air pada suhu bilik hingga dua kali sehari, dan juga menjauhkan tanaman dari alat pemanas. Sekiranya ini tidak mungkin, letakkan bekas dengan air untuk penyejatan di sebelah periuk atau di permukaan tanah..

    Pencahayaan

    Lemon adalah tanaman hari pendek yang bertindak balas dengan menyakitkan terhadap perubahan cahaya. Tumbuhan tidak boleh disusun semula melainkan perlu..

    Dari bulan Oktober hingga Mac, berguna untuk menerangi pokok lemon dengan lampu lampu selama 4-5 jam setiap hari.

    Penting! Pot tanaman paling sesuai diletakkan di bilik yang menghadap ke selatan atau tenggara.

    Tanah

    Menanam lemon memerlukan tanah yang netral dan longgar yang membolehkan air dan udara melalui sumur..

    Campuran periuk optimum untuk buah sitrus:

    • 45% rumput;
    • Humus 25%;
    • Tanah daun 25%;
    • 5% pasir sungai yang dicuci.

    Sebelum menanam, tanah mesti dibasmi kuman dengan larutan kalium permanganat 1% atau dengan pengapuran di dalam oven pada suhu 100-150 ° C.

    Menanam dan meninggalkan

    Masa optimum untuk menanam lemon dalam ruangan adalah Februari atau awal Mac..

    Keratan berakar ditanam dalam bekas kecil dengan diameter 7-8 cm dengan lubang saliran. Apabila akar muncul dari lubang saliran, tanaman ditransplantasikan ke dalam piring dengan diameter 3-4 cm lebih besar.

    Tumbuhan dewasa dipindahkan setiap 2-3 tahun, setiap kali meningkatkan diameter bekas sebanyak 10-20 cm.

    Pembentukan mahkota

    Bahagian atas anak benih pada usia satu tahun dicubit setelah 6 daun pada ketinggian sekitar 20 cm.

    Setelah setahun, 4-5 pucuk yang ditanam dibiarkan, jarak yang sama rata di sekeliling. Mereka dicubit setelah 5 daun. Selanjutnya, pada setiap cabang, tersisa 2-3 pucuk, mencubit dengan pertumbuhan yang terlalu banyak.

    Menyiram

    Tanah lembap sederhana sangat disukai lemon..

    Untuk pengairan, gunakan air paip atau air dari sumber semula jadi: dicairkan, hujan atau telaga.

    Penyiraman yang perlahan dan banyak disukai sehingga kelembapan keluar dari lubang saliran. Pengairan seterusnya dilakukan apabila tanah atas kering hingga kedalaman 1-2 cm.

    Lebih baik menyiram lemon pada awal pagi atau petang..

    Berpakaian atas

    Setiap tempoh pertumbuhan memerlukan kompleks nutrien tersendiri.

    Untuk lemon dalaman, pembalut cecair digunakan. Mereka disapu ke tanah yang sedikit lembap dengan jumlah penyiraman yang biasa..

    Semasa tempoh pertumbuhan aktif (pada awal musim bunga), salah satu baja nitrogen digunakan:

    • 30 g ammonium nitrat dilarutkan dalam 1 l air, sebelum digunakan, konsentrat yang dihasilkan dicairkan dalam nisbah 1:10;
    • baja lembu dituangkan dengan air dalam nisbah 1: 1 dan bersikeras selama 14 hari, sebelum digunakan, 10 bahagian air ditambahkan ke 1 bahagian buburan;
    • kotoran ayam disuntik dengan air selama 2 minggu, baja yang dihasilkan dicairkan dengan air 1:20.

    Pakaian berpakaian dilakukan setiap 2 minggu sebelum berbunga. Penggunaan baja nitrogen dilanjutkan apabila ovari mencapai ukuran 15-20 mm.

    Semasa pembentukan bunga dan ovari, kalium dan fosforus sangat penting..

    Lebih baik menggunakan kalium sulfat sebagai baja kalium, kerana ion klorin yang terdapat dalam kalium klorida yang lebih biasa merugikan buah sitrus.

    Penyediaan untuk makan akar disediakan dengan melarutkan 1.5-2 g bahan dalam 1 liter air. Rawatan dijalankan setiap 10 hari.

    Tanah diperkaya dengan fosforus dengan bantuan superfosfat: 6 g sederhana atau 3 g superfosfat berganda dilarutkan dalam 1 liter air panas.

    Makan dengan baja fosfat dilakukan setiap dua minggu.

    Semasa pertumbuhan dan pematangan buah, tanaman disenyawakan sekali setiap 14 hari, sediaan nitrogen, kalium dan fosfat bergantian.

    Penting! Untuk mengekalkan keseimbangan unsur surih 1-2 kali pada musim tanam, pembalut daun digunakan dengan mikronutrien kompleks ("Uniflor micro", "Mikom-sitrus" dan lain-lain).

    Dalam tempoh tidak aktif, tanaman tidak memerlukan nutrien dalam jumlah besar. Baja asas diaplikasikan sekali setiap 35-40 hari dalam kuantiti yang separuh daripada sepanjang aktiviti.

    Penyakit dan perosak

    Selalunya lemon dalaman terkena aphids, thrips, hama labah-labah, serangga skala, serangga mealybugs.

    Periksa tanaman secara berkala, jika terdapat perosak, segera ambil tindakan untuk memusnahkannya.

    Persediaan kimia "Aklellik", "Aktara", "Fitoverm", "Intavir", "Decis" dan lain-lain berkesan bergantung kepada jenis perosak..

    Dengan sedikit jangkitan, ubat-ubatan rakyat akan membantu:

    • Penyelesaian sabun dobi 5%;
    • kemasukan 50 g tembakau per 1 air;
    • kemasukan kepala bawang putih dalam 0.5 l air.

    Penyakit lemon

    Penyakit kulat adalah perkara biasa: anthracnose, scab, jamur serbuk. Untuk rawatan, racun kulat "Fitosporin", "Kuprozan", oxychloride tembaga digunakan.

    Lemon juga mengalami jangkitan berbahaya, seperti gommosis. Luka di kulit pokok dirawat dengan larutan tembaga sulfat 3% sehingga tanda-tanda penyakit itu hilang.

    Virus tersebar luas: tristeza, mosaik daun, xylopsorosis. Dengan penyakit ini, alat daun dan kulit kayu terjejas. Tidak ada penawar untuk jangkitan virus. Oleh itu, jika ada virus yang disyaki, tanaman tersebut segera dikuarantin. Sekiranya diagnosis disahkan, spesimen itu musnah..

    Kesimpulannya

    Lemon Uzbek mempunyai kulit oren terang dan rasa manis dan masam yang luar biasa. Dibesarkan oleh saintis Tashkent, kacukan itu hanya tersebar luas di Asia Tengah. Di Rusia, ia ditanam di lemonarium Ufa, di mana anda boleh membeli anak benih untuk ditanam di rumah.

    Secara amnya, lemon Uzbek tidak berbeza dengan buah sitrus yang lain. Untuk pertumbuhan aktif dan berbuah, tanah yang ringan dan kering dengan baik, pencahayaan berterusan semasa musim tanam dan penyiraman sederhana dengan pembajaan yang mencukupi diperlukan. Pemeriksaan tepat pada masanya untuk perosak dan tanda-tanda penyakit akan membantu menjaga kesihatan tanaman.

    Walaupun tidak dapat membuahkan hasil, lemon Tashkent akan menjadi tambahan yang baik untuk koleksi tanaman dalaman kerana mahkota hiasan yang tinggi dan bunga wangi yang tidak biasa..

    Lemon oren Tashkent adalah penemuan kegemaran saya

    Apakah ketegangan kegemaran saya? Ini adalah pelbagai lemon yang saya suka kerana semua sifat dan ciri-cirinya..

    Tertanya-tanya bagaimana saya mendapat lemon ini?

    Ini berlaku, seperti dalam kisah dengan watak Cheburashka, yang diciptakan oleh penulis E. Uspensky pada tahun 1966, yang ditemui oleh pemuat kedai runcit di dalam kotak jeruk.
    Inilah cara saya menjumpai "haiwan kesayangan" kegemaran saya. Suatu hari saya masuk ke kedai dan melihat sebiji limau nipis tanpa daun di dalam kotak dengan lemon oren. Saya membawa ranting itu ke rumah dan memutuskan untuk menggunakannya untuk pembiakan vegetatif.

    Bahagikan bahagian tanaman yang terpisah kepada tiga keratan dan letakkan pada akar.

    Saya tidak mempunyai harapan dan keraguan bahawa percubaan saya akan berjaya..


    Tanda-tanda pertama penyambungan keratan. Pucuk muda muncul dari tunas

    Sudah tiba masanya untuk membiasakan udara kering... Untuk melakukan ini, anda perlu membuka kilang dengan bertambahnya masa. Dalam beberapa hari, tanaman akan terbiasa secara beransur-ansur, dan anda boleh membiarkannya terbuka.

    Daun pertama diluruskan


    Hasil rooting pertama memberi saya semangat dan keinginan untuk mengenal pasti pelbagai jenis lemon saya dengan buah oren. Dengan menggunakan maklumat dari sumber terbuka dan pemeriksaan visual daun, buah-buahan, saya dapat menentukan bahawa lemon ini adalah lemon oren Tashkent..

    Varieti ini dibiakkan di kota Tashkent oleh penanam sitrus Uzbekistan yang terkenal dan merupakan kacukan oren dan lemon. Dengan mencantumkan varieti 'Meyer' ke stok varieti 'Novogruzinsky', penternak berjaya memperoleh varieti baru.

    Sangat menarik untuk melihat pertumbuhan pucuk muda dalam keratan lemon..

    Pucuk muda pada keratan lemon.

    Berdasarkan pengalaman saya selama bertahun-tahun dalam menanam dan membiakkan tanaman sitrus, lemon oren Tashkent menggantikan kegemaran saya.

    Jeruk limau. Keratan dalam peringkat pertumbuhan yang berbeza.


    Merawat lemon ini memang mudah. Dia memerlukan penyiraman, pembajaan dan pemeriksaan sederhana untuk kehadiran serangga berbahaya. Serangga perosak seperti hama laba-laba tidak dapat dilihat, jadi lebih baik melakukan rawatan pencegahan secara berkala. Untuk melakukan ini, saya menggunakan produk biologi seperti Fitoverm dari hama labah-labah. Semasa musim panas yang kering, saya memberi mandi musim panas semua tanaman sitrus saya. Saya menyemburkan mahkota tanaman dari botol penyembur pada awal pagi atau petang, ketika sinar matahari tidak memukul daun tanaman, untuk mengelakkan luka bakar pada daun. Luka bakar seperti itu penuh dengan pengeringan lengkap dan kematian daun..



    Saya juga ingin memperhatikan bahawa pembiakan vegetatif mempunyai hasil yang baik dalam kadar kelangsungan hidup stek, ini adalah jaminan pemeliharaan ciri-ciri varieti lemon.


    Keratan, perakaran, menjadi tanaman yang berakar sendiri, yang akan segera membuahkan hasil.



    Agar lemon tidak mengalami tekanan, sangat tidak digalakkan untuk memindahkan pokok dari satu tempat ke tempat lain, membuat periuk tajam dan meletakkan tanaman di svkusnyami, memutarnya ke arah yang berbeza - ini dapat memprovokasi tanaman untuk menumpahkan daunnya dan mati.


    Pucuk pertama pada tangkai lemon oren

    Saya tidak pernah melihat banyak tunas

    Bunga lemon putih salji pada waktu malam

    Saya terkejut dengan aroma semasa mekar limau jeruk. Untuk pertama kalinya, saya melihat fenomena seperti berbunga, berkali-kali melebihi skala dan set buah. Itu melebihi semua harapan saya yang paling liar.



    Buah-buahan pertama pada limau jeruk saya dalam 2 tahun 4 bulan setelah mengaut keratan. Terdapat banyak bunga di lemon.



    Dengan mempelajari pelbagai ini, saya belajar bahawa anda tidak boleh meninggalkan semua buah yang akan tumbuh. Pelbagai ini tidak dapat mengatur set buah secara bebas. Jumlah ovari dalam satu masa berbuah berlebihan. Atas sebab ini, perlu meninggalkan sebilangan besar buah, dengan kadar 15-20 daun per buah, maka pokok itu tidak akan habis dan akan memberikan buah yang penuh.


    Adalah perlu untuk mengawal jumlah ovari pada tanaman, kerana alasan ini disarankan untuk membuang lebihan jumlah bunga

    Sayang sekali untuk menghilangkan keindahan itu

    Dari semua jenis yang ada pada saya hari ini, saya jatuh cinta dengan varietas ini kerana kesederhanaan, toleransi naungan dan berbunga, di samping itu, kelebihan varieti ini adalah set buah yang baik.


    Diputuskan untuk meninggalkan tiga buah untuk lemon muda (1 buah)

    Diputuskan untuk meninggalkan tiga buah untuk lemon muda (2 buah)

    Diputuskan untuk meninggalkan tiga buah untuk lemon muda (3 buah)

    Kulit lemon ini nipis dan mempunyai warna oren terang. Buah-buahan dari varieti ini mempunyai penampilan yang sangat menarik, di samping itu, buahnya tidak berukuran besar, yang menyumbang kepada pematangan cepat, tidak seperti varieti lain. Buburnya sangat berair, dan rasanya manis dan masam.


    Pertumbuhan pucuk muda yang sangat kuat. Kerana kekurangan kelembapan, saya terpaksa memasukkan periuk ke dalam semangkuk air

    Kilangnya kurang berukuran, jadi sangat senang menanamnya di dalam rumah. Pokok limau tumbuh dengan padat, bertolak ansur dengan pemangkasan dengan baik. Varieti lemon ini tahan warna dan boleh ditanam di ambang tingkap mana pun. Selama tempoh pertumbuhan aktif pucuk, saya memberi makan baja seperti "Humat" dan "Fertika", bergantian.


    Baja mineral Fertika mempunyai kesan yang paling baik terhadap pertumbuhan tanaman dan menyumbang kepada proses pembentukan ovari yang dipercepat dan pertumbuhan pucuk baru yang baik.

    Pada musim sejuk, lemon saya berehat, saya tidak menggunakan lampu latar. Saya meletakkan lemon di atas meja berhampiran tingkap, kerana ambang jendela sejuk boleh memberi kesan buruk kepada sistem akar. Penyiraman dilakukan dalam jumlah kecil apabila tanah mengering di dalam periuk. Pengairan yang berlebihan di tanah pada jangka masa musim sejuk menyumbang kepada kerosakan sistem akar tanaman. Pada musim bunga-musim panas, perlu menggunakan baja organik dan mineral (dengan pertumbuhan aktif pucuk) untuk meningkatkan mahkota.


    Bunga lemon yang melimpah

    Sayang sekali bahawa aroma tidak dapat disampaikan dari foto.

    Saya boleh mengesyorkan pelbagai ini dengan mudah kepada peminat pemula tanaman sitrus.
    Terima kasih semua atas perhatian anda!

    Jenis sitrus yang tidak anda ketahui (13 foto)

    Temui buah sitrus yang belum pernah didengar oleh kebanyakan orang. Kerja yang sangat serius telah dilakukan) 60 jenis buah sitrus yang anda tidak tahu.

    1. Dancy Tangerine hanyalah sejenis mandarin yang berasal dari Maghribi, Sicily, China dan Amerika Syarikat. Sebagai peraturan, tangerin disebut tangerin cerah merah-oren, manis, dengan mudah memisahkan kulit nipis.
    2. Orlando. Hasil pendebungaan limau gedang "Duncan" dengan debunga tangerine Dancy yang sama.
    3. Tangelo Nova adalah kacukan clementine dan tangelo Orlando.
    4. Thornton - kacukan tangerin dan limau gedang.
    5. Ugli - keindahan yang luar biasa ini muncul secara tidak sengaja. Pada tahun 1917, J.J.R.Sharp tertentu, pemilik Trout Hall Ltd. (sekarang, seperti yang saya memahaminya, Cabel Hall Citrus Ltd.), Jamaica, menemui omong kosong seperti ini di padang rumput. Mengenalinya sebagai hibrida jeruk keprok dan limau gedang, dia mengambil tangkai daripadanya, dicangkokkan ke oren masam, dan terus menanam kembali keturunannya, memilih buah dengan biji yang paling sedikit. Pada tahun 1934, dia memberikan buah arang batu kepada negara ini untuk pertama kalinya bahkan dia dapat mulai mengeksportnya ke England dan Kanada..
    6. Wekiwa Tangelo, Kanada, dengan kulit terang, hasil penyeberangan Tangelo berulang dalam limau gedang

    7. Tangor adalah persilangan antara jeruk keprok dan oren manis. Sebaliknya, ia diterima secara umum. Ia sebenarnya lebih rumit. Tangor yang paling terkenal adalah Kuil (Kuil, Kuil, Kuil). Asalnya tidak jelas sepenuhnya.
    8. Clementine. Dan ini adalah gabungan bahasa mandarin dan raja jingga, yang diciptakan oleh mubaligh dan penternak Perancis, Pastor Clement Rodier di Algeria pada tahun 1902. Sebenarnya, jika anda membeli tangerine, dan entah bagaimana terlalu manis untuk tangerine, sangat mungkin bahawa itu sebenarnya clementine.
    9. Tangor semula jadi di Timur adalah tankan. Budaya ini telah dipupuk sejak dahulu kala di selatan China, di pulau Formosa (Taiwan) dan di wilayah Jepun Kagoshima. Pokok di mana tankan tumbuh tidak dapat dibezakan dari jeruk keprok, tetapi buahnya membuat anda mengesyaki bahawa sitrus ini adalah kacukan dengan oren..
    10. Ortanique juga mungkin merupakan tangor semula jadi. Dia juga ditemui di Jamaika, tetapi sudah pada tahun 1920. Oleh kerana terdapat pohon jeruk dan oren di dekatnya, mereka memutuskan bahawa ini adalah kacukan mereka. Nama itu dikumpulkan dari dunia dengan tali - atau (ange) + tan (gerine) + (un) ique.
    11. Mandarin diraja (Citrus nobilis, kunenbo, mandarin Kemboja). Penampilannya cukup mengesankan, ia jarang berlaku di kedai kami dan dijual hanya sebagai jeruk keprok
    12. Markot juga merupakan tangor yang terkenal. Dan juga asal tidak diketahui. Florida tangoras disebut Markots, mengenai jenis / spesies ibu bapa yang tidak diketahui secara pasti. Pokok pertama dijumpai pada tahun 1922 dan dibina dengan tangan yang baik.

    13. Satsuma (inshiu, Citrus unshiu) Maghribi. Menurut satu versi, semua satsuma adalah kacukan sitron dan kapur; yang kedua adalah kacukan oren dan limau.
    14. sitron Yaman - spesies bebas.
    15. Citron "Jari Buddha (tangan)" serupa dengan Cthulhu;)
    16. sitron Korsika. Harap maklum - semua jenis ini hampir tidak mempunyai pulpa - satu semangat.

    17. Kaffir limau (kapur kaffir, kapur kaffir, Citrus hystrix, limau Kaffir, sitrus landak)
    18. Etrog (efrog, sitron Yunani, zedrat-sitron, sitron Yahudi)
    19. limau Parsi (Tahitian)
    20. Limetta (limet, limau sitrus, kapur Itali, limau manis)
    21. limau Mexico (kapur India Barat, kapur masam). Ia adalah limau Mexico yang biasanya dicat pada botol dan tin semua jenis minuman kapur..
    22. Kapur India (alias Palestin, limau manis Palestin, kapur Kolombia) telah lama dianggap sebagai kacukan kapur dan kapur, tetapi percubaan untuk menyeberangi tanaman ini tidak menghasilkan sesuatu yang serupa.

    23. kapur jari Australia. Ia juga disebut cavi sitrus..
    24. Dia adalah. Terdapat banyak jenis daripadanya, dengan pulpa warna yang berbeza. Asalnya juga tidak jelas. Buahnya kelihatan seperti timun pelbagai warna. Koki Australia menggunakan pulpa limau jari sebagai lauk, menambahkannya ke salad dan sup, dan menghias hidangan ikan dan daging dengannya.
    25. Limandarines (limonias) - hasil melintasi jeruk keprok dengan limau atau lemon. Sejak zaman dahulu lagi, limandarin telah dibiakkan di China. Limandarin pertama dipercayai hasil persilangan antara lemon Kanton dan mandarin Kantonis. Lemon merah Cina yang muncul di rak kami adalah limandarin khas.
    26. Rangpur - Hibrida mandarin dan kapur India

    27. Otahait (rangpur manis, Otahait rangpur, oren Tahitian). Ini juga limandarin, juga dipercayai berasal dari India. Dibuka pada tahun 1813 di Tahiti, dari mana orang Eropah membawanya ke seluruh dunia.
    28. Lemon atau citronella kasar. Berasal dari India Utara dan merupakan gabungan dari mandarin dan sitron.
    29. Pomelo. Ia juga Citrus maxima, Citrus grandis, pummela dan sheddock - untuk menghormati Kapten Sheddock, yang membawa benih pomelo ke Hindia Barat (Barbados) dari Kepulauan Melayu pada abad ke-17. Buah bulat atau berbentuk pir yang besar dengan kulit yang agak tebal, banyak pulpa berair, dan membran kasar yang mudah dilepaskan. Salah satu buah sitrus asli dari mana semua jenisnya telah hilang. Bahagian pomelo berwarna kuning, hijau, dan pulpa berwarna kuning, hijau, merah.
    30. Pomelo dengan kapur.
    31. Hibrid - limau gedang Duncan, varietas yang dibiakkan di Florida, pada tahun 1830.
    32. Juga limau gedang - Hudson

    33. Hibrida pomelo - oroblanco yang sangat terkenal. Ini adalah hasil dari melintasi pomelo manis Siam dan limau gedang..
    34. Sweetie - kacukan limau gedang dari Israel
    35. limau gedang New Zealand. Ia disebut limau gedang, tetapi diyakini sebagai tangelo semula jadi atau kacukan pomelo dan limau gedang. Tempat asal juga tidak jelas - sama ada China atau Australia. Jauh lebih manis daripada kebanyakan buah limau gedang.
    36. Chironya adalah sitrus yang buahnya seperti buah limau gedang dan rasanya lebih seperti oren.

    37. Calamondin (aka kapur emas, jeruk Panaman, calamansi, kapur musky), hasil penyeberangan mandarin masam (sunka) dan kumquat
    38. Yuzu (ichandrin, muda) - hasil menyeberangi sunka dan ichang-papeda (kapur ichang)
    39. Kumquat. Ini sangat kecil, dengan phalanx ibu jari tangan orang dewasa yang melampau, buah-buahan kuning atau oren, bentuknya serupa dengan lemon yang berkurang. Mereka biasanya dijual di kedai runcit besar, di dulang busa berlapis. Mereka muncul di Rusia baru-baru ini, hanya beberapa tahun yang lalu. Pada mulanya mereka sangat mahal, tetapi hari ini harganya lebih murah. Sekarang, jika anda belum mencubanya, sudah pasti anda sudah melihatnya
    40. Limequat Youstis (kacukan kapur Mexico dan kumquat bulat)
    41. Mandarinquat Indio
    42. Lemonquats (lemon + kumquat) dan orangequats (oren atau tripolyata + kumquat). Dan di sini, perhatian, cepat - kacukan kapur Youstis dan kapur jari Australia

    43. Sevillano, jeruk pahit Seville. Di Seville, mereka dihasilkan 17 ribu tan setahun. Jeruk pahit tidak dimakan segar, mereka tidak membuat jus, tetapi mereka digunakan dalam hibridisasi buah sitrus, mereka digunakan untuk membuat pahit jeruk, untuk menambah rasa oren ke minuman keras, dan juga sebagai perasa ikan dan sebagai bahan mentah untuk mendapatkan minyak aromatik.
    44. Citranjquat - hibrid citrange (yang seterusnya adalah hibrida oren dan trifoliat, aka ponzirus) dan kumquat.
    45. Kikudai oren pahit (sitrus Jepun, canaliculata) adalah tanaman hiasan semata-mata. Di Jepun, ia ditanam untuk dikagumi
    46. ​​Bergamot (lemon bergamot, jeruk asam bergamo) - sejenis oren pahit dengan aroma yang sangat terang - digunakan dalam minyak wangi
    47. Jeruk manis Citrus sinensis - sitrus Cina.
    48. Hibrida oren masam dan pomelo - natsudai atau natsumikan

    49. Citrus sinensis - dari dalam.
    50. Jeruk merah. Nama Rusia mereka adalah korolki. Orang Amerika memanggil mereka jeruk darah - oren darah. Sanguinelli paling berdarah.
    51.. dan sanguinelli

    52. Buah Papeda Ichang. Gunakan paped untuk hibridisasi
    53. Poncirus adalah genus bebas dari subfamili keluarga oren dari keluarga Rutaceae, termasuk satu spesies tunggal - trifoliata atau poncirus berdaun tiga.
    54. Citremon - kacukan tripolyate dan lemon
    55. Kabusu (kabosu) - Cina, tetapi sangat popular di Jepun, kacukan papeda dan oren

    56. Krim pencuci mulut Eremocytrus atau Australia. Ini juga merupakan subgenus buah sitrus yang terpisah. Eremocytrus mempunyai pokok renek yang mati dan buah-buahan hijau kecil
    57. Murrayas adalah genus yang terpisah dari keluarga Rutaceae, bukan sitrus. Tetapi buahnya mirip dengan buah sitrus, dan oleh itu setiap orang yang terlibat dalam penanaman, kajian dan hibridisasi buah sitrus juga berminat dengan murrayas. Murray juga disebut melati oren.

    Senarai buah sitrus

    Citrus (lat. Citrus) adalah genus pokok malar hijau dan pokok renek keluarga Rutaceae. Ini termasuk dalam subbidang Citrinae dari suku Citreae dari subfamili Aurantioideae. Asia Tenggara dianggap sebagai tempat kelahiran buah sitrus.

    Perkataan "sitrus" dalam bahasa Latin bermaksud "pokok lemon".

    Dari buah sitrus di Rusia, hanya jeruk tumbuh di bahagian selatan negara ini. Anda boleh membiasakan diri dengan buah-buahan yang tumbuh di Rusia dalam artikel ini..

    Pada mulanya, sebelum penanaman buah sitrus manusia, genus buah sitrus hanya merangkumi spesies berikut: Kapur, Mandarin, Pomelo, Poncirus, Citron - di Asia;

    Limau Australia: kapur jari, kapur bulat, kapur gurun;

    Anda boleh mengetahui mengenai buah-buahan eksotik Australia dalam artikel ini..

    Kumquats (tidak jelas mengapa mereka dikelaskan sebagai buah sitrus, kerana ia tergolong dalam genus Fortunella); Anda boleh mengetahui mengenai buah kumquat dalam artikel ini..

    Papeda: Citrus halimii dan Wild Indian Orange.

    Semua buah sitrus lain diperoleh dengan hibridisasi atau persilangan. Anda boleh mengetahui mengenai kacukan buah sitrus di sini.

    Senarai nama buah sitrus

    Agli: Dilintasi pada tahun 1914 di Jamaica dengan mandarin dan limau gedang. Mempunyai rasa manis.

    Jeruk: Semua orang mengenali tanaman ini sejak kecil. Anda boleh membaca mengenai buah oren dalam artikel ini..

    Bergamot: Bergamot diperoleh dengan menyeberangi oren dan sitron. Buahnya mempunyai rasa masam yang menyenangkan.

    Gayanima: Jeruk berasal dari India. Ia tumbuh terutamanya di padang gurun India dan India Tengah Selatan. Rasanya masam kerana kandungan asidnya yang tinggi, walaupun juga mengandungi beberapa jenis gula. Kulit gayanima mempunyai aroma yang agak mirip dengan kayu putih atau halia. Oleh sebab itulah, mereka juga digunakan untuk pengawetan di India Selatan..

    Grapefruit: Mungkin limau gedang berasal dari menyeberangi pomelo dengan oren. Buahnya sangat aromatik dan mempunyai rasa masam dan pahit. Grapefruit ditemui pada pertengahan abad ke-18 di Caribbean.

    Lemon berkulit kasar: Merupakan spesies lemon biasa yang berkait rapat. Ia digunakan seperti lemon biasa..

    Wild Indian Orange: Seperti namanya, buah ini berasal dari India. Ia adalah salah satu nenek moyang tertua dan primitif dari buah sitrus moden. Tumbuhan ini adalah spesies yang terancam punah. Buah ini digunakan untuk tujuan perubatan dan kerohanian di India.

    Kafir Lime: Buah buah ini tidak boleh dimakan, tetapi kulitnya digunakan untuk memasak. Jus dalam buah sangat masam. Daunnya digunakan untuk memasak. Daunnya digunakan untuk hidangan tradisional Thai tom yama (sup masam).

    Kapur bulat: Pokok renek atau pokok besar, setinggi 10-12 meter.

    Lemon Ichang: Dinamakan sempena bandar Yichang, China. Tumbuhan tahan lasak yang boleh tumbuh di kawasan beriklim Eropah dan Amerika Syarikat.

    Lemon Liar: Diusahakan di kawasan tropika dan subtropika di dunia. Buah-buahan digunakan dengan cara yang sama seperti buah lemon biasa..

    Karna: Kepentingan buah ini terletak pada kemungkinan adanya sumber akar untuk buah sitrus yang lain.

    Kapur sebenar: Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai buah limau dalam artikel ini..

    Limau manis: Rasanya enak dan dijadikan jus.

    Lemon: Buah lemon boleh didapati dalam artikel ini.

    Meyer's Lemon: Tumbuhan ini digunakan sebagai tanaman hiasan kerana saiznya yang padat. Popular di Amerika Syarikat untuk resipi yang digunakan dengan buah ini. Pada pertengahan abad ke-20, virus itu merupakan pembawa virus di Amerika Syarikat, kerana banyak buah sitrus hancur.

    Calamondin, Citrofortunella: Digunakan sebagai tanaman hiasan.

    Clementine: Hibrid ini dicipta pada tahun 1902. Mempunyai buah yang enak, menyerupai jeruk keprok.

    Bahasa Mandarin: Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai buah jeruk dalam artikel ini..

    Mandarin mulia, atau Mandarin diraja: Sesuatu antara jeruk keprok dan oren.

    Unshiu Mandarin: Buah ini berasal dari Jepun. Digunakan di Rusia sebagai tanaman hiasan.

    Mineola: Ini adalah kacukan Dancy tangerine dengan limau gedang Duncan. Mineola ditanam di Florida (AS), China, Turki dan Israel.

    Natsuidai: Tumbuhan ini adalah bunga dari Prefektur Yamaguchi di Jepun. Ia adalah kacukan oren masam (oren) dan pomelo. Kilang ini pertama kali ditemui di Jepun pada abad ke-17..

    Orangelo: Chironha atau Orangelo adalah persilangan semula jadi antara limau gedang dan oren manis. Tanah asli tanaman ini adalah dataran tinggi Puerto Rico. Pada tahun 1956, pakar buah Carlos G. Moscosa melihat tanaman ini berhampiran ladang kopi. Buahnya lebih besar dan lebih cerah daripada buah-buahan lain. Chironha sangat popular di pasaran tempatan. Buahnya besar, seukuran limau gedang, sedikit memanjang atau berbentuk pir. Kulitnya berwarna kuning cerah atau oren, tidak tebal, licin, agak ketat pada daging, tetapi terkelupas dengan sangat mudah. Pulpa berwarna kuning-oren, lembut, lembut dan sangat berair, dibahagikan kepada segmen. Buahnya dimakan segar, seperti limau gedang dipotong separuh dan bubur dimakan dengan sudu. Buah-buahan di dalam tin dengan sirap. Buah manisan yang lazat disediakan dari kulitnya.

    Jari limau: Buah berbentuk bujur. Mendapat populariti di Australia. Ditambah dengan pelbagai resipi.

    Pomelo: Buah pomelo adalah buah sitrus terbesar. Buahnya terasa manis untuk masam. Buahnya dimakan segar. Jus Pomelo mempunyai nilai yang tinggi.

    Jingga: Buah seperti oren. Buahnya digunakan dalam perubatan.

    Ponkang: Pada dasarnya ini adalah jeruk keprok. Mempunyai rasa yang menyenangkan.

    Poncirus: Buah poncirus tidak dimakan, tetapi dengan pemprosesan khas dapat dibuat minuman. Poncirus bersilang bebas dengan buah sitrus, yang digunakan secara aktif.

    Kapur Gurun: Limau Gurun bersilang bebas dengan buah sitrus yang lain. Buahnya sangat berharga.

    Rangpur: Rangpur adalah kacukan lemon-limau. Buahnya sangat masam. Rangpur terutama digunakan sebagai sumber untuk buah sitrus..

    Sweetie atau oroblanco: Nama sweetie berasal dari perkataan Inggeris sweet. Ia dikembangkan pada tahun 1970-an sebagai kacukan pomelo dengan limau gedang putih.

    Citrus halimii: Ini adalah pohon sitrus yang ditemui pada tahun 1973, sehingga tidak diberi nama Rusia. Ia jarang dan kurang difahami. Buah tanaman ini boleh dimakan tetapi masam. Tanah air tanaman ini adalah Asia Tenggara. Ia sangat jarang berlaku di alam liar, hanya di Thailand, Malaysia dan Indonesia. Kupas berwarna kuning-oren, tebal, kurang terpisah dari pulpa. Buburnya berwarna kuning-hijau, tidak berair, dengan banyak biji.

    Pike hinggap: Buah ini tidak dimakan, tetapi digunakan sebagai agen perasa sebagai pengganti cuka.

    Tangelo: Hibrid dihasilkan pada tahun 1897. Buahnya terasa masam.

    Tangerine (Mandarin): Tangerine adalah spesies atau subspesies mandarin.

    Thomasville: Poncirus trifoliata × Citrus sinensis × Fortunella

    Citron: Bubur buah terasa masam atau masam manis. Jangan makan segar. Ia digunakan untuk tujuan manisan. Juga, pelbagai sitron adalah sitron jari atau "tangan Buddha". Dia mempunyai bentuk buah yang sangat pelik..

    Wilson Citrus: Ini adalah tanaman hibrida yang diperoleh dengan menyeberangi papeda dan limau gedang. Kilang ini digunakan sebagai batang bawah. Buahnya besar. Kulitnya tebal, sukar dan beraroma. Buburnya berair, masam dan sangat pahit.

    Citrus Kombava: adalah tanaman sitrus. Kulitnya berwarna hijau tua dan bergelombang. Buah itu sendiri tidak boleh dimakan, kulitnya kadang-kadang digunakan untuk memasak, tetapi nilai utamanya terletak pada daun. Terdapat sedikit jus di dalam buah dan sangat masam. Sejambak sitrus ini pastinya sitrus, tetapi aroma lemon penuhnya menampakkan diri jika daunnya koyak atau dipotong. Masakan Thailand tidak dapat difikirkan tanpa daunnya; masakan ini juga digunakan oleh koki Melayu, Burma dan Indonesia. Daunnya dikoyakkan menjadi kepingan atau dipotong dan digunakan dalam sup (terutama yang panas) dan kari. Zest parut kadang-kadang ditambahkan pada hidangan ikan dan ayam. Daun kering mengekalkan aromanya selama beberapa bulan jika disimpan di dalam bekas yang tertutup rapat di tempat yang sejuk dan kering. Mereka digunakan pada dasarnya dengan cara yang sama seperti daun salam, dan tidak memerlukan rendaman awal..

    Hassaku: Sejenis buah sitrus yang berasal dari Jepun, terutamanya di Prefektur Hiroshima. Ia adalah kacukan yang berasal dari limau gedang dan mandarin. Ia ditemui pada tahun 1860 di Prefektur Hiroshima. Buah ini kini banyak ditanam di Jepun. Buahnya berukuran besar, serupa dengan oren atau limau gedang, sedikit rata di kedua hujungnya. Kulitnya berwarna kuning terang, tebal, sedikit kasar. Buburnya tidak manis, masam, sedikit pahit, menyegarkan rasanya, berwarna kuning pucat, tegas tetapi tidak terlalu berair, dibahagikan kepada banyak segmen. Hassaka dimakan segar dengan memotongnya separuh dan memakan pulpa dengan sudu. Dalam memasak, buah ini praktikal tidak digunakan..

    Yunos (Yuzu): Buahnya mempunyai aroma sitrus yang kuat. Buah itu sendiri jarang dimakan, terutamanya pelbagai bahan untuk hidangan dibuat dari itu.

    Kami dengan senang hati akan mengisi koleksi buah-buahan dengan bantuan anda!