Apa nama ikan dengan hidung yang panjang?

Laut dan lautan di seluruh dunia adalah rumah bagi sejumlah besar ikan dan haiwan laut. Wakil-wakil fauna terbesar dan paling pemangsa jarang berenang ke pantai. Tetapi kadang-kadang nelayan atau pelancong di kapal-kapal kesenangan dapat melihat ikan dengan hidung yang panjang, namanya yang mereka tidak tahu. Di sini timbul persoalan: jenis ikan apa dan mengapa ia mempunyai hidung seperti itu?

Teks: Eduard Matveev 6 November 2016

Apa nama ikan dengan hidung yang panjang?

Sungai yang paling terkenal dengan hidung panjang dijumpai di perairan Amerika Syarikat. Ikan ini disebut ikan paya untuk hidungnya yang panjang, membentuk sekitar 60% dari ukuran kepala. Seorang dewasa boleh mencapai ukuran dua meter dan berat 70-80 kg. Tetapi ada juga catatan dalam sejarah penangkapan ikan ketika seekor ikan dayung dengan berat lebih dari 90 kg ditangkap di Sungai Mississippi. Ikan ini dengan hidung panjang adalah ikan komersial dan tergolong dalam orde sturgeon. Ia dibiakkan di lembangan sungai dan digunakan untuk makanan..

  • Ikan hidung panjang juga dipanggil jarum. Wakil mereka yang paling terkenal adalah ikan todak. Ia adalah pemangsa yang hidup di laut. Ikan pedang memotong musuhnya dengan hidung yang panjang, yang mana ia mendapat namanya. Ia memakan ikan kecil dan penghuni dasar laut.
  • Jarum juga termasuk ikan seruling yang hidup di perairan Laut Merah, Lautan Hindi dan Lautan Pasifik. Seruling adalah ikan jarum terbesar di laut ini. Secara luaran, mereka menyerupai instrumen angin, tetapi ukurannya sering melebihi 1.5 m.
  • Apabila ditanya mengenai nama ikan, mereka akan menjawab: "Saw" - dan mereka akan benar. Ini adalah raksasa yang nyata, memburu di dasar laut untuk mencari ikan kecil dan mangsa yang lebih besar..

Kenapa seekor ikan mempunyai hidung yang panjang?

Para saintis pernah percaya bahawa hidung panjang diperlukan untuk menggali makanan dari dasar laut. Sudah tentu, hidung berfungsi sebagai senjata untuk ikan jarum, tetapi, seperti yang ditunjukkan dalam kajian baru-baru ini, organ ini juga melakukan fungsi lain..

  • Ikan jarum sangat baik dalam menangkap impuls elektrik yang dihasilkan oleh penduduk laut yang lain atau pemancing pergi ke perairan untuk menjadi mangsa. Ternyata hidung menyelamatkan ikan dari kematian, dan bahkan tidak memerlukan mata. Seekor ikan dengan hidung panjang mudah merasakan bahaya, kerana "deria bau" ini dapat berlindung atau menyerang tepat pada waktunya.
  • Hidung paddlefish menjalankan fungsi yang sama. Banyak kajian membuktikan bahawa dia merasakan pendekatan perwakilan fauna yang lain sejauh beberapa kilometer. Hidung juga membantunya mengejar dan memukul mangsanya. Ikan ini dengan hidung panjang yang tajam disenaraikan dalam Buku Merah sebagai spesies yang jarang atau rentan.

Seekor ikan. Senaraikan dengan foto

Ikan, atau bahagian ikan yang boleh dimakan, tidak kalah dengan kandungan protein dengan daging. Ia juga mengandungi lemak, 86% daripadanya adalah asid tak jenuh ganda omega-3 yang diperlukan untuk fungsi otak, vitamin A, D, E, dan unsur surih. Komposisi produk ditentukan mengikut jenisnya: ada ikan air tawar dan laut, ikan putih, ikan merah dan coklat dibezakan mengikut warna. Rasa ikan yang berbeza juga berbeza.

Para saintis terus-menerus meneliti kesan produk ini pada tubuh manusia, kerana didapati bahawa ikan melindungi daripada penyakit kardiovaskular, dan jika sudah ada, mengurangkan gejala. Orang yang memakannya secara berkala mempunyai penglihatan yang baik, kesihatan fizikal dan mental yang baik: para saintis yang melakukan kajian di Mauritius telah menunjukkan bahawa kanak-kanak yang selalu makan ikan dalam makanan mereka cenderung untuk masuk penjara (sebanyak 64%, kerana mereka merasa lebih tenang dan gembira). Pencinta ikan jarang menemui tumor, osteoporosis, mereka tetap aktif dan muda lebih lama (menurut pakar pemakanan, jangka hayat yang rendah di negara ini disebabkan oleh fakta bahawa orang jarang makan ikan).

Menurut cadangan WHO, diet harus mengandungi sekurang-kurangnya 3 hidangan ikan setiap minggu (masing-masing 100 g). Lebih baik memilih makanan yang dibakar atau dimasak di atas api terbuka.

Hiu putih

Semua orang tahu apa itu hiu putih yang hebat, tetapi hanya sedikit yang tahu bahawa ia mempunyai nama lain, iaitu Karcharodon. Dia bukan sahaja ikan yu terbesar, tetapi juga yang paling haus dari semua wakil genus ini. Seorang dewasa boleh tumbuh hingga 8 meter. Ramai yang menyebutnya sebagai "kematian putih" kerana pemangsa ini sering menyerang perenang.

Ikan teri

Ikan teri adalah ikan laut kecil dari keluarga ikan hering, dengan bubur sedikit berminyak dan rasa tertentu yang mengingatkan ikan sardin. Panjangnya mencapai 20 cm dan berat hingga 190 gram. Habitat ikan teri adalah laut dan perairan segar dengan lintang tropika dan sederhana, termasuk Laut Hitam, Laut Azov dan Laut Jepun. Di tempat-tempat di mana ikan teri ditambang, mereka dimakan segar, terkenal dalam bentuk kalengan..

Mullet merah (sultanka)

Genus ikan dari keluarga kambing merah. Panjangnya boleh mencapai 45 cm. Dua sulur panjang yang tergantung dari dagu mullet merah berfungsi untuk mengaduk pasir laut dan mendapatkan makanan. Ikan itu hidup di laut Hitam, Mediterania, Azov, serta di lautan Pasifik dan India. Untuk merasakan mullet merah adalah makanan yang enak dan lembut, daging mempunyai rasa yang sangat baik. Ia juga berharga untuk lemak khasnya, yang mengandungnya. Ia sangat halus, unik dalam rasa dan mempunyai aroma yang indah..

Chub

Ikan dari keluarga ikan mas. Mencapai panjang 80 cm, dan jisim 5 kg atau lebih. Ia diperkenalkan di sungai dengan arus cepat dan sederhana, celah, kolam dan air yang agak sejuk. Anak itu bersandar di jeram - di bawah pemutus, di belakang tebing batu, di bawah balak yang tenggelam, tebing, semak dan pokok yang tergantung, mengumpulkan serangga yang jatuh ke dalam air; suka pusaran air. Ia mempunyai kepala yang tebal, lebar, sedikit menebal (yang mana namanya), badan yang hampir berbentuk silinder dan sisik yang curam. Punggungnya berwarna hijau tua, hampir hitam, bahagian sisinya berwarna keperakan dengan warna kekuningan. Chub memakan serangga udara, udang karang remaja, ikan, katak.

Salmon merah jambu

Ikan keluarga salmon. Nama kedua ikan ini adalah salmon merah jambu..
Salmon merah jambu mendapat namanya dari bonggol yang muncul di bahagian belakang lelaki semasa tempoh pemijahan. Ia dijumpai di laut dan di air tawar di iklim sejuk. Panjang purata 40 cm, berat purata 1.2 kg.
Dalam tempoh itu, salmon merah jambu bertelur tidak praktikal, kerana dagingnya tidak sedap. Sekiranya salmon merah jambu ditangkap tepat pada waktunya, maka dagingnya mempunyai rasa yang luar biasa. Seperti semua salmon, salmon merah jambu dianggap sebagai ikan merah. Ia kaya dengan vitamin dan mineral larut lemak.

Dorado

Ikan dari keluarga spar, diedarkan terutamanya di bahagian tropika dan subtropika dari semua lautan dan laut yang berdekatan.
Dorado (corifena) adalah makhluk yang agak pelik, dengan kepala tumpul, sirip punggung panjang dan sirip ekor yang jelas terbahagi. Selalunya coryphane juga disebut ikan lumba-lumba, dan di kebanyakan pelabuhan Pasifik disebut mahi-mahi. Salah satu ciri yang membezakan adalah pewarnaan biru-hijau dan kuning yang menakjubkan, yang cepat memudar setelah kematian ikan. Corifena berhijrah jarak jauh dan dapat ditemui di laut beriklim tropis dan sederhana di seluruh dunia. Catat berat 39.4 kg.

Milik keluarga bertengger dan merupakan saudara terdekat dari hinggap. Ruff itu dinamakan kerana dia menyapu semua siripnya ketika dia merasakan bahaya. Ia tergolong dalam spesies ikan dari keluarga hinggap, lembut dan berduri, sirip digabungkan menjadi satu. Tubuh ruff pendek, kecil, mampatan lateral. Skala ruff sangat kecil. Kulit mengandungi banyak lendir.
Punggung berwarna kelabu-hijau, sisi kekuningan, perut - keputihan. Sirip berwarna kelabu, hanya dubur dan dipasangkan dengan warna kemerahan.

Ikan Keli

Ikan keluarga Anarhichadiae dari ikan laut dari perchiformes, yang hidup di perairan utara lautan Atlantik dan Pasifik, di mana suhu air tidak meningkat di atas 14 darjah. Ikan keli belut ditemui di pesisir Amerika Utara, dari California hingga Alaska; di bahagian barat laut Laut Pasifik, serigala Timur Jauh meluas; ikan keli biru (atau "janda") boleh didapati di Lautan Atlantik Utara; ikan keli berjalur ditangkap di Laut Barents dan Laut Putih, di luar pantai England dan Ireland (jarang di Teluk Finland).

Pemukul

Flounder adalah ikan laut yang tergolong dalam keluarga flounder. Tubuh yang diratakan dengan kuat, serta mata yang terletak di satu sisi ikan, adalah dua perbezaan utamanya. Mata paling kerap berada di sebelah kanan. Badan pelempar tidak simetris dengan pewarnaan ganda: sisi dengan mata berwarna coklat gelap dengan bintik kuning-oren, dan "buta" berwarna putih, kasar dengan bintik-bintik gelap. Flounder memakan krustasea dan ikan bawah. Pada hasil tangkapan komersial, panjang rata-rata mencapai 35-40 cm. Kesuburan individu penyerang dewasa berkisar antara ratusan ribu hingga sepuluh juta telur.

Carp

Ikan mas salib adalah ikan dari keluarga ikan mas. Sirip punggungnya panjang, gigi faring adalah satu baris. Tubuh tinggi dengan punggung tebal, dimampatkan secara lateral. Timbangannya besar dan licin disentuh. Warnanya berbeza-beza bergantung pada habitatnya. Ikan emas boleh mencapai panjang badan lebih dari 50 cm dan jisim lebih dari 3 kg, ikan mas - biasanya panjang 40 cm dan berat hingga 2 kg, namun, ada individu panjang hingga 60 cm dan berat hingga 7-8 kg, itu bergantung pada habitat dan keadaannya pemakanan ikan. Ikan salib emas mencapai kematangan seksual pada tahun 3-4. Mereka bertelur pada musim bunga dan awal musim panas, telur (hingga 300 ribu) disimpan di vegetasi. Di tempat-tempat dengan iklim yang keras, ikan mas krisan masuk ke hibernasi, sementara menahan pembekuan takungan sepenuhnya ke dasar.

Ikan mas kelihatan seperti ikan mas krisan, terutama pada usia muda. Tetapi ketika mereka berkembang, perbezaannya menjadi semakin jelas - ikan mas adalah ikan yang lebih tebal, lebih lebar dan lebih panjang. Ikan mas dewasa mempunyai bentuk silinder. Bibir seperti bream, tebal dan aktif. Warna ikan mas sungai sangat cantik - sisiknya berwarna emas gelap, selalunya dengan warna kebiruan di dekat sirip, dan emas ringan di bawah. Siripnya lebar dan memanjang ke seluruh bahagian belakang. Ekor ikan mas berwarna merah gelap dan sirip bawah biasanya berwarna ungu tua..

Chum salmon adalah ikan merah anadromous, bertelur sekali seumur hidup, dan mati setelah bertelur dalam perjalanan kembali. Sebilangan besar salmon chum datang bertelur pada usia 4 hingga 6 tahun..
Chum salmon boleh mencapai panjang 1 meter dan berat 15 kilogram. Kaviarnya adalah warna oren-merah yang terbesar dan sangat indah.

Mullet

Mullet adalah ikan komersial kecil (sekitar 60 sentimeter) dari genus Mugilidae, yang hidup terutamanya di laut dan perairan payau di semua laut tropika dan hangat; beberapa spesies mullet dijumpai di perairan segar tropika Amerika, Madagascar, Asia Tenggara, Australia dan New Zealand. Di Amerika Syarikat, di mana mullet ditangkap terutama di lepas pantai Florida, dua jenis adalah yang paling umum: mullet bergaris, yang di Rusia disebut mullet, dan mullet putih..

Bau

Smelt adalah ikan dari keluarga salmon, yang dibezakan dengan mulut yang agak besar, rahang bawah yang lebih panjang, gigi yang banyak dan besar dan sisik yang sangat halus; sirip punggung bermula bukan di depan sirip pelvis, seperti pada ikan putih dan uban, tetapi di belakang; garis lateral tidak lengkap. Kedua-dua ikan berbeza antara satu sama lain hanya dalam ukuran, dan tergolong dalam spesies yang sama.

Rudd

Salah satu spesies ikan air tawar dari keluarga Carp, urutan ikan mas. Ikan ini dianggap sebagai ikan tasik yang paling biasa, kerana terdapat di mana-mana, selain tasik tertua dan terpencil..

Lin adalah satu-satunya anggota genus Tinca. Dia sangat termofilik dan tidak aktif. Tenaga tumbuh agak perlahan dan paling kerap melekat di bahagian bawah. Habitatnya adalah zon pesisir. Tench bukan sekadar nama, tetapi merupakan ciri khas, kerana ikan ini dinamakan begitu kerana kemampuannya untuk berubah warna ketika terkena udara. Ini menumpahkan, seperti itu, lendir yang menutupinya mulai gelap, dan bintik-bintik gelap muncul di badan. Selepas beberapa ketika, lendir ini mengelupas, dan bintik-bintik kuning muncul di tempat ini. Harus diingat bahawa ada juga spesies yang dibiakkan dengan hiasan di dunia - garis emas.

Ikan keluarga. Bream berjalan selalu menyerupai kawanan angsa liar, yang dipimpin oleh pemimpin yang berpengalaman.
Bream tergolong dalam keluarga ikan mas. Badan bream tinggi; memampatkan sisi, dengan sirip dubur yang panjang. Di perut, antara sirip dubur dan pelvis, terdapat keel yang tidak ditutup dengan sisik. Gigi tepat gigi, satu baris, lima di setiap sisi. Sirip ekor dipotong dengan kuat, maw bawah biasanya lebih panjang daripada yang atas. Mulut separa bawah.

Salmon

Ia sangat popular dengan gourmet gourmet di seluruh dunia. Telah diketahui bahawa sejak abad pertengahan, salmon terkenal di pantai Eropah, Scotland dan Australia. Ia dimasak pada musim panas dan dikeringkan dan dihisap untuk musim sejuk. Dikatakan bahawa tidak ada yang lebih enak daripada rasa salmon liar, tetapi salmon ternakan lebih berpatutan dan oleh itu lebih biasa di pasaran. Salmon liar boleh didapati dari Februari hingga Ogos apabila penternakan dapat dibeli sepanjang tahun.

Ikan Biru

Bluefish adalah satu-satunya wakil dari keluarga ikan mas dari pesanan seperti hinggap. Tubuh memanjang (hingga 115 cm), dimampatkan secara lateral; beratnya sehingga 15 kg. Timbangannya adalah sikloidal. Ikan biru ditemui di laut tropika dan sederhana; ikan sekolah; di USSR - di laut Hitam dan Azov. Melakukan migrasi bermusim yang ketara. Berkembang di bahagian, pada musim panas. Kaviar pelagik; kesuburan adalah dari 100 ribu hingga 1 juta telur. Pemangsa yang memakan ikan haring, ikan bilis dan ikan lain. Objek memancing.

Ikan kembung

Ini adalah ikan dari keluarga ikan tenggiri. Penduduk negara berbahasa Inggeris memanggil ikan tenggiri, ini sering menimbulkan kekeliruan. Ikan dari keluarga ikan tenggiri boleh berukuran sangat berbeza - dari 60 sentimeter hingga 4.5 meter, tetapi seluruh keluarga ikan ini, tanpa mengira ukurannya, adalah milik pemangsa.

Pollock

Ikan yang suka sejuk dari keluarga ikan kod, genus pollock (theragra). Ikan ikan kod yang paling biasa di Lautan Pasifik Utara. Ia adalah salah satu ikan komersial utama di Rusia.
Pollock tinggal di perairan sejuk (dari 2 hingga 9 ° C), lebih memilih kedalaman 200 hingga 300 meter, walaupun dapat berpindah, tenggelam ke kedalaman 500-700 meter dan lebih dalam. Alaska pollock hidup selama kira-kira 15-16 tahun. Semasa pemijahan, pollock mendekati pantai, berenang di perairan dangkal sedalam 50-100 m. Akumulasi polock pemijahan sangat padat.

Capelin

Spesies smelt yang terdapat di Kutub Utara, Atlantik (Atlantik capelin) dan Pasifik Pasifik (Pasifik capelin, atau uyok). Milik keluarga salmon capelin, ia lebih rendah daripada kerabatnya dari segi saiz. Panjang badan capelin hingga 22 cm, berat hingga 65 g. Capelin mempunyai sisik yang sangat kecil dan gigi kecil. Bahagian belakang berwarna hijau zaitun, bahagian sisi dan perut berwarna keperakan. Jantan dibezakan dengan adanya jalur timbangan di sisi, di mana masing-masing terdapat sejenis timbunan.

Bass laut

Bass laut adalah genus ikan bertulang, keluarga kalajengking percoid suborder, dilengkapi dengan kelenjar beracun pada sinar tajam sirip, tusukan yang menyebabkan keradangan tempatan yang menyakitkan.
Terdapat kira-kira 90 spesies dalam genus bass laut, yang mana 4 daripadanya hidup di perairan utara Atlantik, dan hampir semua yang lain - di perairan beriklim Lautan Pasifik Utara, dan terdapat dua kali lebih banyak daripadanya di dekat pantai Amerika daripada di dekat kawasan Asia. Di antara spesies ini, yang terkecil hampir mencapai panjang 20 cm, dan yang terbesar melebihi 1 m, melebihi semua spesies lain dari seisi keluarga dan mencapai berat 15 kg. Dalam bentuk badan, bass laut sangat menyerupai bas sungai, tetapi mereka jauh berbeza dari itu dalam banyak ciri struktur luaran dan dalaman yang bukan hanya milik keluarga lain, tetapi juga jenis ikan bersirip berduri yang lain. Bass laut hidup sehingga 15 tahun.

Burbot

Burbot adalah satu-satunya wakil keluarga ikan kod yang tinggal di perairan segar. Ikan ini suka ikan sejuk yang aktif pada suhu air tidak lebih tinggi dari + 10 ° C, jadi hampir mustahil untuk menangkapnya pada musim panas. Waktu yang paling baik untuk menangkap burbot adalah cuaca yang sejuk dan buruk. Mungkin kerana ini, burbot tidak begitu popular di kalangan pemancing..

Hinggap

Ikan dari keluarga hinggap. Tubuh hinggap itu memanjang, dimampatkan secara lateral. Ia ditutup dengan sisik kecil dan padat, yang tepinya mempunyai duri. Terdapat juga sisik di pipi. Mulut lebar, pada tulang rongga mulut terdapat beberapa baris gigi bulu. Tulang belakang yang tajam terletak di pinggir posterior operum. Sirip punggung pertama hanya mempunyai sinar berduri, yang kedua kebanyakannya lembut. Sirip pelvis juga mempunyai sinar berduri. Garis lateral penuh. Warna badan berwarna kuning kehijauan dengan garis melintang gelap. Bahagian belakang berwarna hijau gelap, perut berwarna putih. Sirip punggung berduri berwarna biru kebiruan dengan bintik hitam pada membran antara dua sinar terakhir.

Sturgeon

Genus ikan keluarga sturgeon. Air tawar dan ikan anadrom, panjangnya hingga 3 m dan berat hingga 200 kg (Baltic sturgeon). Terdapat 16-18 spesies, beberapa di antaranya disenaraikan dalam Buku Merah. Sturgeon dicirikan oleh ciri-ciri berikut: baris membujur tulang belakang tidak bergabung antara satu sama lain di ekor; ada lubang percikan, sinar sirip ekor melintasi hujung ekor.

Halibut

Halibut adalah ikan laut dari keluarga penipu. Keanehan ikan ini adalah bahawa kedua-dua mata terletak di sebelah kanan kepala. Warnanya berkisar dari zaitun hingga coklat gelap atau hitam. Lebar rata-rata halibut adalah lebih kurang satu pertiga dari panjang badannya. Mulut besar, terletak di bawah mata bawah, ekornya berbentuk sabit. Panjang dewasa ikan laut ini berkisar antara 70 hingga 130 cm, dan beratnya dari 4.5 hingga 30 kg.

Pangasius

Ini adalah ikan bersirip dari ikan keli pangasian. Dia berasal dari Vietnam, di mana ikan telah dibesarkan dan dimakan selama dua milenia. Perikanan pangasius dapat dilaksanakan secara ekonomi kerana penggunaannya yang cukup besar. Ia tersebar luas dan dibiakkan di akuarium. Fillet ikan yang paling kerap dihidangkan.

Haddock

Haddock adalah ikan laut yang telah menjalani kehidupan bentik sejak usia dua tahun, yang relatif termofilik, ditemukan pada kedalaman 30-200 hingga 1000 m pada suhu air biasanya sekitar 6 ° dan pada kemasinan laut yang normal. Di bahagian timur Laut Barents, haddock biasanya berada di perairan cetek yang dipanaskan dengan baik pada kedalaman 30-50-70 m. Haddock adalah biasa di seluruh Lautan Atlantik Utara.

Roach

Roach adalah ikan dari keluarga ikan mas, ia mempunyai habitat yang sangat luas. Ia dijumpai di sungai dan tasik Eropah (kecuali Barat), Siberia, ada juga subspesies yang dapat menghabiskan beberapa waktu di perairan payau, di pertemuan sungai ke laut. Dan juga, spesies roach khas diketahui, tinggal di alang-alang di sepanjang pantai Laut Aral. Di berbagai wilayah, roach dikenal dengan nama-nama berikut: soroga, chebak, roach Siberia (Ural dan Siberia), ram (Laut Hitam dan wilayah Azov), vobla (Volga bawah).

Carp

Ikan mas biasa adalah ikan air tawar yang besar, serupa dengan ikan mas, dan terdapat di hampir semua badan air. Mencari kawasan yang luas dan dalam dengan arus lemah atau air bertakung, dengan tanah liat yang lembut atau dasar yang berlumpur. Ia tidak mengelakkan dasar yang keras, jika tidak berbatu. Ikan mas suka air suam, lebih suka takungan yang ditumbuhi. Terus mendalam.
Daging karp adalah padat, berair, tidak ada banyak tulang, oleh itu ia sesuai untuk sebarang kaedah pemprosesan kuliner. Ia boleh digoreng, dibakar, direbus, bebola daging yang enak dan potongan daging disediakan dari daging cincang. Bentuk ikan mas domestik - ikan mas.

Herring Baltik

Herring Baltik, subspesies ikan keluarga herring. Panjang hingga 20 cm (jarang hingga 37 cm - herring raksasa), berat hingga 75 g. Herring Baltik berbeza dari ikan hering Atlantik dalam jumlah vertebra yang lebih kecil (54-57). Ia adalah bentuk Baltik (subspesies) herring Atlantik.
Herring Baltik adalah ikan pelagis khas yang hidup di lajur air dan memakan zooplankton, terutama pada krustasea kecil, tetapi tidak menolak larva atau goreng ikan. Sarung raksasa memakan bukan sahaja ikan hering, tetapi juga kekalahan berdarah.

Sardin

Ikan laut kecil, lembah 15-20 cm, lebih jarang hingga 25 cm, dari keluarga ikan hering. Sardin agak lebih tebal daripada herring. Punggungnya berwarna hijau kebiruan, sisi dan perutnya berwarna putih keperakan. Operculum dengan kemilau emas dan jalur gelap berkerut memancar dari pinggir bawah dan belakangnya.
Hiduplah ia adalah salah satu ikan yang paling indah: di bahagian belakang anda dapat melihat surut beberapa warna pelangi. Cara hidup sardin tidak difahami dengan baik: hanya diketahui bahawa pada musim panas sardin keluar dari kedalaman laut ke pantai negara-negara yang terletak di sepanjang Lautan Atlantik untuk waktu yang sangat singkat, setelah itu hilang lagi.

Herring

Herring adalah genus ikan dari keluarga herring (lat.Clupeidae). Badan mampatan lateral dengan pinggir perut bergerigi. Timbangan sederhana atau besar, jarang kecil. Rahang atas tidak menonjol melebihi bahagian bawah. Mulut sederhana. Gigi, jika ada, vestigial dan jatuh. Sirip anadromous panjangnya sederhana dan mempunyai sinar kurang dari 80. Sirip punggung di atas pelvis. Sirip ekor dibelah dua. Genus ini merangkumi lebih daripada 60 spesies yang tersebar di laut yang sederhana dan panas, dan sebahagiannya di zon sejuk. Sebilangan spesies adalah laut semata-mata dan tidak pernah memasuki perairan segar, yang lain tergolong dalam ikan anadrom dan memasuki sungai untuk bertelur. Herring memakan pelbagai haiwan kecil, terutama krustasea kecil.

Salmon

Salmon adalah ikan anadromous dari keluarga salmon. L. hingga 1.5 m, berat hingga 39 kg. Timbangannya kecil, keperakan; tidak ada bintik-bintik di bawah garis lateral. Ia tinggal di Lautan Atlantik Utara dan bahagian barat laut Lautan Artik, serta di Laut Baltik. Kematangan seksual pada tahun 5-6 kehidupan. Di sungai menuju ke penguraian. masa (pada musim luruh dan pada masa yang berbeza pada musim panas). Pemijahan pada bulan September-November. Semasa pemijahan, bintik merah dan oren muncul di kepala dan sisi salmon. Kesuburan adalah 6-26 ribu telur. Kaviarnya besar, oren. Remaja hidup di sungai selama 1–5 tahun dan memakan invertebrata dan ikan kecil. Di laut ia memakan ikan dan krustasea. Tinggal sehingga 9 tahun. Objek memancing yang berharga.

Ikan putih adalah genus ikan dari keluarga salmon, yang dibezakan oleh beberapa penyelidik, bersama dengan ikan putih dan nelma, menjadi keluarga inti khas (Coregonidae). Ikan putih mempunyai badan yang dimampatkan ditutup dengan sisik bersaiz sederhana, mulut kecil, di mana tidak pernah ada gigi pada tulang rahang atas dan vomer, dan gigi pada bahagian lain cepat hilang, atau, dalam keadaan apa pun, berkembang dengan teruk; tulang rahang atas tidak melangkaui mata. Ikan putih hidup di negara-negara sederhana dan sejuk di hemisfera utara.

Ikan kembung

Ikan tenggiri adalah ikan dari keluarga ikan tenggiri yang seperti perch. Panjang badan maksimum ialah 60 cm, rata-rata 30 cm. Badan adalah fusiform. Timbangannya kecil. Bahagian belakang berwarna biru-hijau, dengan banyak jalur hitam, sedikit melengkung. Tanpa pundi kencing berenang.
Ikan tenggiri adalah ikan pelagik yang suka bersikap panas. Berenang dengan cepat (dalam jarak laju - hingga 77 km / j). Sekolah biasanya tidak mengandungi campuran ikan lain (jarang dengan ikan hering) dan terdiri daripada individu dengan ukuran yang sama. Mackerel hidup pada suhu 8–20 ° C, itulah sebabnya ia terpaksa melakukan migrasi bermusim di sepanjang pantai Amerika dan Eropah, serta antara Laut Marmara dan Laut Hitam. Migrasi ini bersifat memberi makan (makarel memakan ikan kecil dan zooplankton).

Ikan keli adalah pemangsa air tawar terbesar. Ia tinggal di kolam dan lubang sungai yang penuh sampah, dan beratnya boleh mencapai 300 kg! Raksasa seperti itu, kata saintis, biasanya berusia 80-100 tahun! Benar, anda tidak mendengar apa-apa bahawa ada nelayan yang bernasib baik. Ikan keli dengan berat 10-20 kg lebih biasa. Dari segi penampilannya, ikan keli mudah dibezakan dari semua ikan lain. Dia mempunyai kepala tumpul besar, mulut besar, dari mana dua misai besar dan empat antena di dagunya memanjang. Whiskers adalah sejenis tentakel, dengan bantuan ikan keli mencari makanan walaupun dalam gelap. Dan yang mengejutkan - dengan dimensi yang begitu besar - mata yang sangat kecil. Ekornya panjang dan sedikit menyerupai ekor ikan. Warna badan ikan keli boleh berubah - bahagian atasnya hampir hitam, perut biasanya berwarna putih. Badannya telanjang, tanpa timbangan.

Ikan tenggiri

Ikan tenggiri kuda perchiformes. Panjang badan hingga 50 cm, berat hingga 400 g. Makarel kuda terbesar, diukur oleh pakar, beratnya 2 kg. Mereka hidup sehingga 9 tahun. Makarel kuda memakan zooplankton, ikan kecil, kadang-kadang krustasea bawah dan bawah dan sefalopoda.
Tubuhnya memanjang, berbentuk fusiform, dengan peduncle ekor tipis, sedikit dimampatkan pada sisi. Ciri khas ikan tenggiri sejati adalah tulang belakang bertulang sepanjang garis lateral, kadang-kadang dengan duri yang diarahkan ke belakang.... Garis lateral dengan tulang belakang sepanjang keseluruhannya. Makarel kuda - nama ini dikaitkan dengan Laut Hitam, dengan penangkapan ikan yang zalim.
Sebenarnya, ikan ini sangat meluas. Keluarga ikan tenggiri (Carangidae) menyatukan 140 spesies ikan pelbagai ukuran dari ikan tenggiri dua puluh sentimeter hingga dua meter serioles. Ikan tenggiri kuda mempunyai nilai komersial yang besar.

Sterlet

Sterlet adalah ikan dari keluarga sturgeon. Panjang badan hingga 125 cm, berat hingga 16 kg (biasanya kurang).
Di antara sturgeon lain, ia dibezakan dengan permulaan kematangan seksual yang paling awal: lelaki pertama bertelur pada usia 4-5 tahun, wanita - 7-8 tahun. Kesuburan adalah 4-140 ribu telur. Bertelur pada bulan Mei, biasanya di dasar sungai atas. Kaviar melekit, disimpan di tanah berbatu batu. Ia berkembang dalam masa 4-5 hari..
Orang dewasa biasanya mencapai panjang 40-60 cm dan jisim 0,5-2 kg, kadang-kadang spesimen dengan berat 6-7 kg dan bahkan hingga 16 kg dijumpai. Sterterus memberi makan terutamanya pada invertebrata bawah, dengan rela memakan telur ikan.

Zander

Pike hinggap adalah genus ikan dari keluarga hinggap. Tubuh pike hinggap memanjang, sedikit dimampatkan ke sisi, ditutup dengan sisik kecil dan tegap dengan tepi bergerigi. Skala meliputi sebahagian kepala dan ekor. Garis lateral lengkap, memanjang ke sirip ekor. Sirip punggung dipisahkan oleh celah kecil atau bersentuhan antara satu sama lain. Mulut besar, rahang memanjang, dan terdapat banyak gigi kecil di atasnya, serta tulang mulut yang lain; rahang mempunyai taring, dan tulang insang mempunyai duri. Bahagian belakang pike bertengger berwarna kelabu kehijauan, perut berwarna putih, di sisi terdapat hingga sepuluh, dan kadang-kadang lebih banyak lagi, garis-garis coklat-hitam melintang. Sirip dada, pelvis, dan dubur berwarna kuning pucat.

Pike hinggap tinggal di sungai dan tasik. Sangat sensitif terhadap penurunan kandungan oksigen di dalam air. Dia cuba meninggalkan kawasan-kawasan badan air yang tercemar, di badan air yang sentiasa tercemar tidak ada. Pike hinggap terutama disimpan di tempat-tempat yang dalam dari sungai dan tasik, di mana dasar sedikit lumpur, berpasir atau tanah liat.

Ikan mas perak

Ikan mas perak adalah milik keluarga ikan mas. Ikan ini adalah ikan air tawar yang bersekolah, mencapai ukuran yang agak besar, dengan sisik keperakan dan kepala yang besar. Mempunyai nilai komersial yang berharga. Ikan yang tumbuh dengan cepat - pada usia tiga tahun beratnya sekitar 3 kg, dan seorang dewasa mencapai panjang satu meter dan berat 16 kilogram.

Kod

Cod adalah ikan dari keluarga cod. Panjangnya mencapai hingga 1.8 m; perikanan dikuasai oleh ikan sepanjang 40-80 cm, berumur 3-10 tahun.
Terdapat 3 sirip punggung, 2 sirip dubur, dan antena berdaging kecil di dagu. Warna belakang berwarna dari zaitun kehijauan hingga coklat dengan bintik coklat kecil, perutnya berwarna putih.
Habitat ikan kod meliputi kawasan beriklim Lautan Atlantik, membentuk beberapa subspesies geografi: Artik, Laut Putih, Baltik, dll..

Tuna

Tuna adalah genus ikan dari keluarga ikan tenggiri. Mereka disesuaikan dengan gaya hidup mereka yang tidak kenal lelah. Badan tuna padat dan menyerupai torpedo. Sirip punggung berbentuk seperti sabit dan sangat sesuai untuk berenang panjang dan pantas dengan kelajuan hingga 77 km / j. Ikan ini kadang-kadang mencapai panjang 3.5 m. Tuna tinggal di sekolah besar dan menempuh jarak jauh untuk mencari makanan.

Trout

Trout tergolong dalam urutan salmonid, keluarga salmon. Badan trout memanjang, sedikit dimampatkan dari sisi, dan ditutup dengan timbangan kecil. Ciri yang luar biasa dari ikan ini adalah bahawa ia mengambil warna kawasan di mana ia tinggal. Ikan dari keluarga pemukul mempunyai ciri yang sama. Sirip punggung trout pendek, garis lateral ditentukan dengan baik. Lelaki berbeza dengan betina dari ukuran kepala dan giginya yang besar. Panjang trout biasa - 40-50 cm, berat - 1 kg.
Trout mendiami sungai, sungai, sungai, sangat menyukai gunung, dengan air sejuk. Dia baik dalam air kaya oksigen, cepat, dengan banyak penutup. Lebih suka bahagian bawah yang keras, berbatu atau berkerikil.

Genus ikan laut dari keluarga ikan kod. Di Eropah, hake telah lama diakui sebagai wakil terbaik dari baka cod. Daging hake banyak digunakan dalam pemakanan makanan dan diserap oleh badan dengan baik..
Panjang rata-rata hake adalah dari 20 hingga 70 cm dan beratnya hingga 2.5–3 kg. Ia mempunyai badan memanjang, satu sirip punggung pendek dan panjang. Bahagian belakang landak berwarna hitam keabu-abuan, sementara bahagian sisi dan perut berwarna kelabu keperakan. Daging hake adalah piring pinggang rendah lemak, lembut, putih, rendah tulang, setelah merebus mudah dipisahkan dari tulang.

Pike adalah genus ikan air tawar, satu-satunya dalam keluarga pike. Pike boleh panjang hingga 1.5 m dan berat hingga 35 kg (biasanya hingga 1 m dan 8 kg). Tubuh berbentuk torpedo, kepalanya besar, mulut lebar. Warnanya berubah-ubah, bergantung pada lingkungan: bergantung pada sifat dan tahap perkembangan tumbuh-tumbuhan, warna abu-abu-kehijauan, kelabu-kekuningan, kelabu-coklat, belakangnya lebih gelap, sisi dengan bintik-bintik coklat atau zaitun besar yang membentuk jalur melintang. Sirip yang tidak berpasangan berwarna kelabu kekuningan, coklat dengan bintik-bintik gelap; berpasangan - oren. Di beberapa tasik, terdapat pike perak. Jangka hayat individu individu boleh sampai 30 tahun..

Ikan dari keluarga ikan mas, mempunyai kemiripan luaran dengan kecoak. Idea, ikan yang agak besar, panjangnya hingga 70 cm, berat 2-3 kg; walaupun terdapat juga individu yang lebih besar. Warna - kelabu-perak, lebih gelap di bahagian belakang daripada perut. Sirip berwarna merah jambu-oren. Ide adalah ikan air tawar, tetapi ia juga dapat hidup di perairan semi segar di teluk laut. Diet ideal terdiri daripada makanan tumbuhan dan haiwan (serangga, moluska, cacing). Pemijahan berlaku pada separuh kedua musim bunga.

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Paddlefish Polyodon spathula adalah wakil dari keluarga berasingan (Polyodontidae) dalam urutan sturgeon. Paddlefish hanya dijumpai di Amerika Utara di Amerika Syarikat - di Sungai Mississippi dan anak-anak buahnya (Ohio, Missouri dan Illinois), serta di beberapa sungai lain yang mengalir ke Teluk Mexico. Sebelum ini, ikan dayung ditemui di sungai-sungai Kanada, tetapi sekarang spesies ini belum dapat bertahan di wilayah negara ini..

Mari ketahui lebih lanjut mengenai dia...

Ikan padi adalah ikan yang agak besar, panjang badannya sekitar 2 m dan beratnya boleh mencapai 70-80 kg. Pastinya ikan dayung terpanjang yang panjangnya 2 m 21 cm, dan spesimen terberat spesies ini seberat 91 kg.

Penampilan yang luar biasa dan agak lucu untuk ikan dayung diberikan oleh hidung atau rostrumnya yang seperti sekop. Rostrum adalah tulang anterior tengkorak yang memanjang. Panjang hidungnya tidak banyak, tidak kurang - kira-kira 70 cm, yang merupakan hampir satu pertiga dari jumlah panjang ikan. Hidung inilah yang memberi nama kepada ikan ini..

Di kepala, di sisi rostrum ikan dayung, ada mata kecil, dan di bawahnya terdapat mulut yang selalu terbuka dengan rahang pendek. Dengan mulutnya, ikan dayung, seperti jaring rama-rama, mengumpulkan mangsanya, yang berdasarkan pada pelbagai organisma planktonik. Di hadapan mulut, di permukaan bawah rostrum, terdapat dua antena sensitif yang panjangnya hanya 3-4 mm. Ia adalah organ sentuhan utama untuk ikan dayung..

Tubuh ikan dayung hampir sama sekali telanjang, hanya di beberapa kawasan terdapat plak kecil, sisik berbentuk berlian dan piring berkalsifikasi kecil. Ikan padi tidak mempunyai kumbang yang sangat khas bagi kebanyakan ikan sturgeon.

Pada musim bunga, sebelum pembiakan dimulakan, ikan dayung, seperti ikan sturgeon lain, berhijrah ke hulu. Untuk bertelur, ikan ini memilih kawasan dasar dengan tanah berbatu pada kedalaman 4,5-6 m. Betina ikan betina biasanya bertelur dari 80 hingga 250 ribu (dan beberapa spesimen yang sangat besar - bahkan dua kali lebih banyak) agak besar, berdiameter sekitar 3 mm. telur. Perkembangan berlaku agak cepat, dan setelah 9 hari larva menetas dari telur. Ikan paus kecil juga tumbuh dengan intensif dan, dengan pemakanan yang baik, mencapai panjang 70 cm pada tahun ini, dan pada usia dua - 1 m. Walau bagaimanapun, agar mereka menjadi dewasa dan dapat mengambil bahagian dalam melahirkan anak, tempoh yang lebih lama mesti dilalui - kematangan seksual ikan dayung hanya berumur 5-10 tahun. Lebih-lebih lagi, wanita dewasa lebih tua daripada lelaki dan pada saiz yang lebih besar. Jangka hayat ikan paya adalah 20-30 tahun, tetapi ada juga ikan yang berumur panjang - salah satu spesimen ini berumur sekitar 55 tahun.

Ikan paddle terutama memakan zooplankton, yang, setelah masuk ke mulut dengan arus air, disaring melalui jaringan benang sari panjang yang padat. Tetapi jawapan kepada persoalan di mana lebih banyak plankton dapat disaring, ikan itu dapati dengan bantuan "dayung" yang menakjubkan. Telah ditetapkan bahwa rostrum ikan paya adalah organ elektrosensitif, atau lebih tepatnya antena, yang menimbulkan gangguan medan elektrik yang diciptakan di dalam air oleh organisma kecil. Sangat menarik bahawa dalam dunia ikan inilah satu-satunya kes yang diketahui setakat ini apabila organ elektrosensitif berfungsi "pasif", hanya untuk menerima, tanpa menghasilkan impuls "probing" sendiri.

Para saintis yang mempelajari orientasi ikan dayung telah mengalami fenomena yang mengejutkan. Di kolam dengan ikan, hanya diterangi oleh sinar inframerah yang tidak dapat dilihat oleh mereka, plastik, aluminium dan batang aluminium yang ditutup dengan penebat plastik digantung. Tebing plastik dan logam bertebat nampaknya tidak menyedari bahawa mereka sering menemui batang seperti itu. Tetapi mereka merasakan aluminium "telanjang" dari jarak sekitar 30 cm dan, setelah merasakannya, menunjukkan ketakutan yang kuat sehingga kadang-kadang mereka hanya melompat keluar dari kolam. Para penyelidik mencadangkan bahawa secara semula jadi, medan elektrik zooplankton yang lemah mengaktifkan sistem elektrosensori ikan dayung berenang secara berterusan, tetapi dengan intensiti rendah. Jisim logam yang ketara, sekali berada dalam zon kepekaan, mengaktifkan semua reseptor secara serentak, seperti alat kejutan. Mungkin ikan dayung menghadapi sesuatu yang serupa ketika bertemu ikan besar, dari mana seseorang harus menjauhkan diri..

Hasil yang diperoleh sangat penting untuk mewujudkan keadaan yang lebih baik untuk migrasi ikan dayung. Sejak Mississippi dan anak-anak buahnya telah membina sejumlah besar loji janakuasa. Semasa migrasi, ikan dayung berkumpul dalam kumpulan besar di hadapan laluan yang disusun khas - gerbang yang diperbuat daripada keluli, dan enggan melaluinya sehingga paras air naik jauh lebih tinggi. Ternyata untuk menyelesaikan masalah, cukup untuk menutup struktur logam dengan plastik - dan ikan akan tenang dan tanpa rasa takut menggunakan jalan yang ditinggalkan oleh mereka..

Ikan padi adalah ikan komersial yang berharga. Pada awal abad XX. di lembah Sungai Mississippi, tangkapan tahunan ikan ini melebihi 600 tan. Kemudian, populasi ikan paya mulai menurun dengan mendadak, dan hasil tangkapan juga menurun dengan ketara. Sehingga kini, ikan dayung telah muncul dalam senarai Buku Merah Antarabangsa dengan status spesies terancam ("VU" - "rentan"). Dan, tentu saja, peranan paling penting dalam ini adalah pembinaan empangan, serta pencemaran air oleh air sisa industri dan pertanian. Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, usaha telah dilakukan di Amerika Syarikat untuk mengatur pembiakan ikan paya secara buatan..

Menariknya, ikan padi telah berjaya diselaraskan di beberapa ladang ikan di Wilayah Krasnodar dan di Moldova. Percubaan pertama untuk menyesuaikan diri seperti itu dilakukan pada tahun 70an. Abad XX Kaviar paddlefish dikirim ke USSR melalui udara dan kemudian, dengan cara yang sama, melalui udara, ia dibawa ke ladang di mana aklimatisasi berlaku. Kumpulan pertama ikan ini di Wilayah Krasnodar tumbuh dan mencapai kematangan seksual pada usia 6 (lelaki) dan 9 (betina). Sangat menarik bahawa generasi ikan yang lebih tua matang lebih awal: jantan telah bertelur pada usia satu tahun, dan betina - dua tahun. Paddlefish yang diselaraskan hidup di beberapa ladang ikan hingga hari ini dan cukup baik.

15 penduduk yang paling luar biasa dari kedalaman

Di kedalaman laut dan lautan, ada sejumlah besar jenis makhluk yang memukau dengan mekanisme pertahanan mereka yang canggih, kemampuan untuk menyesuaikan diri, dan, tentu saja, penampilan mereka. Ini adalah keseluruhan alam semesta yang belum diterokai sepenuhnya. Peringkat ini mengandungi perwakilan kedalaman yang luar biasa, dari ikan dengan warna yang indah hingga monster yang menakutkan.

Kedudukan penduduk yang paling luar biasa di kedalaman terbuka dengan singa singa yang berbahaya dan pada masa yang sama, juga dikenali sebagai ikan singa bergaris atau ikan zebra. Makhluk comel ini, sepanjang 30 sentimeter, tidak bergerak di antara karang sepanjang masa, dan hanya dari semasa ke semasa berenang dari satu tempat ke tempat lain. Kerana warnanya yang indah dan tidak biasa, serta sirip dada dan sirip punggung berbentuk kipas panjang, ikan ini menarik perhatian manusia dan hidupan laut..

Namun, di sebalik keindahan warna dan bentuk siripnya, jarum tajam dan beracun tersembunyi, yang dengannya dia melindungi dirinya dari musuh. Singa singa itu sendiri tidak menyerang terlebih dahulu, tetapi jika seseorang secara tidak sengaja menyentuhnya atau menginjaknya, maka dari satu suntikan dengan jarum seperti itu, kesihatannya akan merosot dengan teruk. Sekiranya terdapat beberapa suntikan, maka orang tersebut akan memerlukan pertolongan luar untuk berenang ke pantai, kerana rasa sakit itu dapat menjadi tidak tertanggung dan mengakibatkan kehilangan kesedaran.

14. Kuda Laut

Ini adalah ikan bertulang kecil dari keluarga jarum laut berbentuk jarum. Kuda laut menjalani gaya hidup tanpa henti, mereka menempel dengan ekor fleksibel ke batang tanaman, dan berkat banyak duri, pertumbuhan di badan dan warna pelangi warna warni, mereka bergabung sepenuhnya dengan latar belakang. Oleh itu, mereka melindungi diri dari pemangsa dan menyamarkan diri ketika memburu makanan. Skate memakan krustasea kecil dan udang. Stigma tubular bertindak seperti pipet - mangsa ditarik ke dalam mulut bersama dengan air.

Badan kuda laut di dalam air terletak secara tidak konvensional untuk ikan - secara menegak atau menyerong. Sebabnya adalah pundi kencing yang agak besar, yang kebanyakannya terletak di batang atas kuda laut. Perbezaan antara kuda laut dan spesies lain adalah keturunannya dibawa oleh jantan. Di perutnya, ia mempunyai ruang brood khas dalam bentuk beg yang berperanan sebagai rahim. Kuda laut adalah haiwan yang sangat produktif, dan jumlah embrio yang dibawa dalam kantung oleh lelaki berbeza dari 2 hingga beberapa ribu. Persalinan lelaki sering menyakitkan dan boleh berakhir dengan kematian.

13. Naga laut yang gugur

12. Jerung yang dibakar

Hiu frilled adalah sejenis hiu yang lebih menyerupai ular laut atau belut yang aneh. Sejak zaman Jurassic, pemangsa frilled tidak berubah sama sekali selama berjuta-juta tahun keberadaannya. Ini mendapat namanya untuk kehadiran pembentukan coklat di badan, yang menyerupai jubah. Ia juga disebut hiu bergelombang kerana banyak lipatan kulit di badannya. Lipatan aneh seperti itu pada kulitnya, menurut para saintis, adalah simpanan jumlah badan untuk menampung mangsa besar di dalam perut..

Bagaimanapun, hiu yang dibakar menelan mangsanya, terutama sekali, kerana bahagian atas giginya yang seperti jarum yang bengkok di dalam mulut tidak dapat menghancurkan dan mengisar makanan. Hiu yang dibakar tinggal di lapisan bawah air semua lautan, kecuali untuk Kutub Utara, pada kedalaman 400-1200 meter, ini adalah pemangsa laut dalam yang khas. Hiu jerami boleh mencapai panjang 2 meter, tetapi ukuran biasa lebih kecil - 1.5 meter untuk betina dan 1.3 meter untuk lelaki. Spesies ini bertelur: betina membawa 3-12 ekor. Membawa embrio boleh bertahan hingga dua tahun.

11. Ketam labah-labah Jepun

10. Isopod gergasi

Udang karang laut dalam yang besar ini boleh tumbuh dengan panjang lebih dari 50 cm. Spesimen yang paling banyak dicatatkan seberat 1.7 kilogram dan panjangnya 76 sentimeter. Tubuh mereka ditutup dengan piring keras yang saling berkaitan lembut. Perisai baju besi ini memberikan mobilitas yang baik, sehingga isopod raksasa dapat melengkung menjadi bola ketika mereka merasakan bahaya. Plat kaku melindungi badan udang karang dengan pasti dari pemangsa laut dalam. Selalunya mereka dijumpai di Blackpool Inggeris, dan di tempat lain di planet ini mereka tidak biasa. Haiwan ini hidup pada kedalaman 170 hingga 2.500 m. Sebilangan besar penduduk lebih suka menjaga pada kedalaman 360-750 meter.

Mereka lebih suka tinggal bersendirian di dasar tanah liat. Isopod adalah karnivora, mereka dapat mencari mangsa lambat di dasar - timun laut, span, dan mungkin ikan kecil. Mereka juga tidak mengendahkan bangkai, yang tenggelam ke dasar laut dari permukaan. Oleh kerana makanan pada kedalaman yang begitu besar tidak selalu mencukupi, dan bukan tugas yang mudah untuk menemuinya dalam kegelapan, isopod telah lama tidak dapat dilakukan tanpa makanan. Sudah pasti diketahui bahawa barah boleh kelaparan selama 8 minggu berturut-turut..

9. Tremoctopus ungu

Ikan drop adalah ikan laut dalam dari keluarga psikrolute, yang, kerana penampilannya yang tidak menarik, sering disebut sebagai salah satu ikan paling menakutkan di planet ini. Ikan-ikan ini mungkin hidup di kedalaman 600-1200 m di lepas pantai Australia dan Tasmania, di mana nelayan semakin mulai membawanya ke permukaan, sebab itulah spesies ikan ini terancam kepupusan. Ikan drop terdiri daripada jisim agar-agar dengan ketumpatan sedikit lebih sedikit daripada ketumpatan air itu sendiri. Ini membolehkan ikan drop berenang pada kedalaman seperti itu tanpa memakan jumlah yang banyak.

Kekurangan otot untuk ikan ini tidak menjadi masalah. Dia menelan hampir semua yang boleh dimakan yang terapung di hadapannya, dengan malas membuka mulutnya. Ia memakan terutamanya moluska dan krustasea. Walaupun ikan drop tidak boleh dimakan, ia terancam punah. Nelayan pula menjual ikan ini sebagai cenderahati. Populasi ikan bilis pulih secara perlahan. Ia mengambil masa 4.5 hingga 14 tahun untuk menggandakan populasi ikan titisan.

Landak laut adalah haiwan yang sangat kuno dari kelas echinoderm yang telah menghuni Bumi sejak 500 juta tahun yang lalu. Pada masa ini, sekitar 940 spesies landak laut terkenal. Ukuran badan landak laut berkisar antara 2 hingga 30 sentimeter dan ditutup dengan barisan piring berkapur yang membentuk cangkang yang lebat. Mengikut bentuk badan, landak laut terbahagi kepada betul dan tidak betul. Dalam landak biasa, bentuk badan hampir bulat. Landak tidak teratur mempunyai bentuk badan yang rata, dan hujung depan dan belakang badan dapat dibezakan. Jarum pelbagai panjang disambungkan secara bergerak ke cangkang landak laut. Panjangnya berkisar antara 2 milimeter hingga 30 sentimeter. Quill sering digunakan oleh landak laut untuk pergerakan, pemakanan dan perlindungan..

Di beberapa spesies, yang tersebar terutama di kawasan tropika dan subtropika di lautan India, Pasifik dan Atlantik, jarumnya beracun. Landak laut adalah haiwan yang merangkak di bawah atau menggali, biasanya hidup pada kedalaman sekitar 7 meter dan tersebar di terumbu karang. Kadang-kadang, sebilangan individu boleh merangkak ke pantai berpasir. Landak biasa lebih suka permukaan berbatu; salah - tanah lembut dan berpasir. Landak mencapai kematangan seksual pada tahun ketiga kehidupan, dan hidup sekitar 10-15 tahun, hingga maksimum 35.

Bigmouth tinggal di Lautan Pasifik, Atlantik dan India pada kedalaman 500 hingga 3000 meter. Tubuh bigmouth panjang dan sempit, secara luar mengingatkan belut 60 cm, kadang-kadang hingga 1 meter. Kerana mulutnya yang besar, mengingatkan pada beg paruh pelikan, ia mempunyai nama kedua - ikan pelican. Panjang mulut hampir 1/3 dari panjang keseluruhan badan, selebihnya adalah badan yang nipis, memasuki benang ekor, di hujung organ organ bercahaya itu berada. Mulut besar tidak mempunyai sisik, pundi kencing, tulang rusuk, sirip dubur dan kerangka penuh.

Kerangka mereka terdiri daripada beberapa tulang cacat dan tulang rawan ringan. Oleh itu, ikan ini cukup ringan. Mereka mempunyai tengkorak kecil dan mata kecil. Kerana sirip yang kurang berkembang, ikan ini tidak dapat berenang dengan cepat. Kerana saiz mulut, ikan ini dapat menelan mangsa yang melebihi ukurannya. Mangsa yang ditelan memasuki perut, yang mampu meregangkan hingga besar. Ikan pelican memakan ikan laut dan krustasea lain yang dapat ditemui pada kedalaman seperti itu..

Sackcap atau perah hitam adalah perwakilan laut dalam dari perchiformes dari chiasmodic suborder, hidup pada kedalaman 700 hingga 3000 meter. Ikan ini tumbuh hingga 30 sentimeter dan terdapat di mana-mana di perairan tropika dan subtropika. Ikan ini mendapat namanya kerana kemampuannya menelan mangsa beberapa kali lebih besar daripada dirinya sendiri. Ini mungkin berlaku kerana perut yang sangat elastik dan ketiadaan tulang rusuk. Menelan karung dengan mudah dapat menelan ikan yang 4 kali lebih panjang dan 10 kali lebih berat daripada badannya.

Ikan ini mempunyai rahang yang sangat besar, dan pada masing-masing tiga gigi depan membentuk taring tajam, dengan mana ia menahan mangsa ketika mendorongnya masuk ke perutnya. Dalam proses penguraian mangsa, banyak gas dikeluarkan di dalam perut karung, yang mengangkat ikan ke permukaan, di mana beberapa pemakan hitam dengan perut buncit dijumpai. Tidak mungkin memerhatikan haiwan itu di habitat semula jadi, oleh itu sangat sedikit yang diketahui mengenai kehidupannya.

3. Woodlice memakan lidah

Makhluk ini adalah krustasea parasit, biasanya panjang 3-4 sentimeter. Parasit memasuki insang dan melekat di pangkal lidah kakap merah jambu. Ia menghisap darah dengan cakarnya di bahagian depan badan, yang menyebabkan atrofi lidah kerana kekurangan darah. Parasit kemudian menggantikan lidah ikan dengan melekatkan badannya sendiri ke otot-otot di pangkal lidah. Nampaknya, parasit itu tidak menimbulkan kesulitan kepada tuan rumah. Seekor ikan boleh menggunakan parasit seperti lidah biasa. Sebilangan besar parasit ini memakan lendir ikan, tetapi ada yang memakan darah ikan. Ini adalah satu-satunya kes yang diketahui di mana parasit secara fungsinya menggantikan organ inang. Pada masa ini dipercayai bahawa kutu kayu selamat untuk manusia, tetapi mereka dapat menggigit jika parasit hidup ditangkap..

Smallmouth macropinna, atau bermata laras, adalah spesies ikan laut dalam, satu-satunya perwakilan genus macropinna, termasuk dalam urutan seperti bau. Ikan yang mengagumkan ini mempunyai kepala yang telus sehingga mereka dapat mengikuti mangsanya dengan mata tubular mereka. Ia ditemui pada tahun 1939, dan hidup pada kedalaman 500 hingga 800 meter, oleh karena itu belum dipelajari dengan baik. Ikan di habitat normalnya biasanya tidak bergerak, atau bergerak perlahan dalam kedudukan mendatar.

Sebelumnya, prinsip mata tidak jelas, kerana organ penciuman terletak di atas mulut ikan, dan mata terletak di dalam kepala telus dan hanya dapat melihat ke atas. Warna hijau mata ikan ini disebabkan oleh adanya pigmen kuning tertentu di dalamnya. Dipercayai bahawa pigmen ini memberikan penyaringan cahaya khas dari atas, dan mengurangkan kecerahannya, yang memungkinkan ikan membezakan bioluminescence mangsa yang berpotensi..

Pada tahun 2009, saintis mendapati bahawa kerana struktur khas otot mata, ikan ini dapat menggerakkan mata silinder mereka dari kedudukan menegak yang biasanya mereka temukan, ke kedudukan mendatar ketika mereka diarahkan ke depan. Dalam kes ini, mulut berada di bidang pandang, yang memberi peluang untuk menangkap mangsa. Zooplankton dari berbagai ukuran, termasuk cnidarians kecil dan krustasea, serta tentakel siphonophore bersama dengan cnidocytes, terdapat di perut makropinna. Dengan mengambil kira perkara ini, dapat disimpulkan bahawa selaput lut sinar berterusan di atas mata yang terdapat pada spesies ini berkembang sebagai cara perlindungan terhadap cnidosit cnidarial..

Tempat pertama dalam penilaian kami tentang penduduk yang paling luar biasa dari kedalaman diambil oleh raksasa laut dalam yang disebut pemancing atau ikan syaitan. Ikan yang menakutkan dan tidak biasa ini hidup di kedalaman yang sangat besar, dari 1500 hingga 3000 meter. Mereka dicirikan oleh bentuk badan yang berbentuk bulat, rata dan kehadiran "pancing" pada betina. Kulit berwarna hitam atau coklat gelap, telanjang; di beberapa spesies ia ditutup dengan skala yang berubah - tulang belakang dan plak; sirip pelvis tidak ada. 11 keluarga dikenali, termasuk hampir 120 spesies.

Pemancing adalah ikan laut pemangsa. Pertumbuhan khas di bahagian belakang membantunya untuk memburu penghuni lain di dunia bawah laut - satu bulu dari sirip punggung semasa evolusi dipisahkan dari yang lain, dan kantung telus terbentuk di hujungnya. Dalam beg ini, yang sebenarnya adalah kelenjar dengan cecair, mengejutkan, terdapat bakteria. Mereka mungkin atau tidak bersinar, mematuhi tuan mereka dalam perkara ini. Pemancing mengatur kecerahan bakteria dengan melebarkan atau menyempitkan saluran darah. Sebilangan anggota keluarga pemancing menyesuaikan diri dengan lebih canggih dengan memperoleh batang lipat atau menanamnya tepat di mulut, sementara yang lain mempunyai gigi yang bercahaya..

Sangat menarik bahawa betina anglerfish dapat tumbuh hingga 60-65 sentimeter; di perairan tropika, satu setengah meter 20 kilogram individu juga dapat dijumpai. Tetapi ukuran lelaki hidup bebas biasanya tidak melebihi 16-46 milimeter! Perkara yang paling mengagumkan adalah bahawa selepas baligh, lelaki melekat di sisi wanita dengan giginya yang tajam. Ia segera menyatu dengan bibir dan lidah wanita, dan rahang, gigi, mata dan usus dikurangkan sehingga akhirnya berubah menjadi pelengkap sederhana yang menghasilkan sperma. Pemakanan lelaki dilakukan dengan mengorbankan darah wanita, kerana saluran darah mereka juga tumbuh bersama. Pada wanita yang sama, sehingga tiga lelaki secara serentak dapat melakukan parasit. Setelah dilekatkan, mereka kehilangan kebebasan sepenuhnya. Kepentingan biologi fenomena ini, nampaknya, dikaitkan dengan kemudahan mencari antara satu sama lain oleh jantina semasa pembiakan dan dengan makanan yang terbatas pada kedalaman yang besar..

Apa nama ikan dengan hidung yang panjang

Ikan air tawar besar dari orde sturgeon ini mendapat nama yang tidak biasa untuk hidungnya yang besar, menyerupai bentuk dayung. Ia mengambil 1/3 dari keseluruhan panjang badan dan boleh mencapai 70 sentimeter. Tujuan utamanya adalah pengesanan mangsa yang berkesan, yang dimainkan oleh plankton.

Terdapat 2 spesies ikan dayung di dunia, salah satunya - ikan dayung Amerika (Polyodon spathula) - tinggal di Sungai Mississippi dan anak sungai, serta di Danau Erie, dan yang kedua - ikan dayung atau psefur (Psephurus gladius) Cina - tinggal di lembah Sungai Yangtze.

Perbezaan antara spesies ini terletak pada ukuran dan diet..

Panjang ikan dayung Amerika tidak kurang dari 2 meter, dan beratnya dari 70 hingga 85 kg. Pada masa yang sama, kira-kira 1/3 dari keseluruhan panjangnya adalah hidung berbentuk dayung (rostrum), dan ini kira-kira 65-70 sentimeter.

Ikan itu dapat hidup dan berkembang biak hanya di sungai air tawar dengan air kerikil abu-abu atau dasar berlumpur, jadi ia mempunyai warna yang ideal untuk keadaan hidup seperti itu - punggung kelabu gelap dan perut ringan.

Di sisi rostrum terdapat antena kecil, yang merupakan organ sentuhan. Mayatnya tidak bersisik, tetapi sisik kecil boleh dijumpai. Saluran garis lateral dikelilingi oleh tulang kecil.

Mengenai ciri struktur dalaman, ikan dayung dapat dikaitkan dengan ikan bertulang yang paling primitif, kerana akord, bukan tulang belakang, adalah dasar kerangka paksi mereka. Ekor runcing juga merujuk kepada ikan ini..

Semasa memancing plankton, ikan dayung membuka mulutnya yang sangat luas

Orang dewasa, seperti remaja, memakan plankton, terutama pada krustasea bawah, fitoplankton, dan detritus. Dalam kes yang sangat jarang, mereka dapat memakan larva serangga.

Paddlefish hampir selalu bergerak dan dengan permulaan "makan tengah hari" mereka naik lebih dekat ke permukaan air dengan mulut mereka terbuka, mengalir aliran air melalui insang. Dengan penapisan ini, semua plankton dengan bantuan insang insang kekal di mulut dan kemudian masuk ke perut..

Untuk membuat hasil tangkapan lebih berjaya, dan makan malam yang berkhasiat, ikan dayung, dalam arti harfiah kata, mulai "keruh air", itulah sebabnya lebih banyak mikroorganisma muncul dari dasar berlumpur. Untuk mengetahui di mana mereka berada, ikan itu dibantu oleh hidungnya yang ajaib, yang mengandungi elektroreseptor, dengan bantuannya melihat isyarat elektrik lemah yang berasal dari organisma kecil.

Paya ikan atau psefur Cina berbeza dengan rakannya dari Amerika dalam ukurannya yang lebih besar (panjangnya boleh mencapai 5 meter) dan diet yang lebih besar, termasuk ikan..

Paya ikan Cina sangat jarang berlaku. Ia hidup di Sungai Yangtze, tetapi kemungkinan spesies ini telah hilang sepenuhnya..

Paya ikan Cina (Psephurus gladius)

Selama tiga tahun, dari 2006 hingga 2008, sekumpulan saintis dari China berusaha mencari jejak kehadiran psefur di alam liar, tetapi mereka gagal menangkap satu individu. Fakta terakhir mengenai kehadiran ikan di sungai adalah 24 Januari 2003, sementara remaja belum dapat dilihat sejak tahun 1995..

Namun, pada tahun 2007 dilaporkan bahwa, menurut laporan yang belum dikonfirmasi, spesimen yang panjangnya lebih dari tiga setengah meter dan berat 250 kilogram ditangkap secara haram oleh nelayan China, yang kemudian mati akibat luka, serta seekor ikan dayung dengan berat 220 kilogram. Di samping itu, beberapa pakar percaya bahawa ikan itu dapat bertahan di gua bawah air..

Tempoh pemijahan ikan paya jatuh pada akhir April - awal Mei, ketika suhu air mencapai 14-16 ° C. Kemudian mereka pergi ke tempat pemijahan - di mana terdapat arus terkuat dan dasar kerikil. Betina bertelur pada kedalaman 2 hingga 12 meter. Dia bertelur dari 82 hingga 250 ribu telur gelap, di antaranya menetas setelah 9 hari, walaupun pada hari-hari pertama kehidupan, banyak dari mereka mati.

Mereka tumbuh dengan cepat, pada tahun pertama mereka mencapai 70 sentimeter, kemudian pertumbuhannya perlahan sedikit. "Paddle" mula tumbuh dari 2-3 minggu. Menjelang tahun kedua kehidupan, ikan mencapai 1 meter. Akil baligh berlaku hanya pada 5-10 tahun.

Ikan padi, seperti banyak perwakilan orde sturgeon, adalah ikan komersial yang berharga. Mereka ditangkap, dan juga dibiakkan di ladang khas, demi daging dan kaviar yang enak. Ikan ini juga boleh didapati di Rusia. Pada 70-an abad ke-20, ia dibawa ke Wilayah Krasnodar dan Wilayah Voronezh, di mana ladang nelayan diciptakan untuk membiakkannya..

Tetapi sekarang ikan ini disenaraikan dalam Senarai Merah IUCN sebagai spesies yang semakin menurun. Sebabnya ialah penangkapan ikan secara intensif di habitat semula jadi, pembinaan empangan dan pencemaran sungai dengan air sisa industri..

Paddlefish Cina yang disumbat (di latar belakang) di Muzium China. Di latar depan adalah haiwan yang disumbat ikan sturgeon lain. Banyak ikan dari pesanan sturgeon kini terdapat di Buku Merah.

Sekiranya anda ingin meletakkan artikel ini di laman web atau blog anda, maka ini hanya dibenarkan jika terdapat pautan balik aktif dan terindeks ke sumber.