Cara menurunkan berat badan dengan ovari polikistik

Gangguan dalam kerja sistem hormon dan endokrin seorang wanita sering menyebabkan perkembangan penyakit polikistik. Dalam 70% kes, wanita menderita penyakit ini dalam tempoh pramenopause - 45-55 tahun. Diet dengan ovarium polikistik adalah kaedah yang berkesan untuk menghilangkan pound tambahan dan pemulihan separa. Tidak sukar untuk memerhatikannya, perkara utama adalah mengetahui prinsip asas pemakanan rasional..

Mengapa mereka mendapat lemak dengan ovari polikistik?

Statistik perubatan mengatakan bahawa separuh daripada wanita dengan penyakit ovarium polikistik mengalami kegemukan. Ini adalah fakta semula jadi. Kemunculan sista pada ovari berlaku kerana ketidakseimbangan hormon, akibat penyakit berjangkit dan tekanan kronik. Akibatnya, metabolisme protein, lemak dan karbohidrat terganggu, dan peningkatan pengeluaran testosteron hormon lelaki berlaku..

Walaupun dengan menu harian yang sederhana, seorang wanita dengan ovarium polikistik melihat peningkatan lemak badan, terutama pada perut lelaki. Setelah menjalani ujian, kecenderungan peningkatan kadar gula dalam darah dan perkembangan risiko diabetes mellitus dapat dilihat.

Mengapa seorang wanita dengan penyakit polikistik menjadi gemuk? Ini disebabkan oleh tahap hormon lelaki yang tinggi, yang mengganggu pemecahan normal lemak dan karbohidrat. Proses metabolik menjadi perlahan, dan kalori yang dimakan cepat disimpan dalam tisu adiposa. Pemakanan yang betul untuk penyakit ovarium polikistik dan kepatuhan terhadap diet dianggap sebagai langkah pertama dalam memerangi masalah hormon dan endokrin. Dengan penurunan berat badan walaupun sebanyak 10%, keadaan kesihatan bertambah baik dan kitaran haid menormalkan. Itulah sebabnya mengapa doktor memasukkan diet untuk penyakit polikistik dalam senarai langkah penyembuhan mandatori.

Adakah mungkin untuk menurunkan berat badan dengan ovarium polikistik

Gangguan metabolik menyulitkan proses penurunan berat badan berlebihan pada wanita dengan penyakit ovarium polikistik. Namun, dengan penyakit ini, anda tidak perlu menjalani diet yang ketat. Perkara utama adalah mengurangkan bahagian lemak dan karbohidrat yang dimakan dan meningkatkan bahagian protein dalam makanan. Karbohidrat cepat - gula, mufin, gula-gula - sangat berbahaya bagi seorang wanita. Mereka mengganggu tahap gula dalam darah.

Ini berbahaya, kerana penyakit polikistik sering menimbulkan ketahanan terhadap insulin, yang selanjutnya memprovokasi perkembangan diabetes jenis 2. Oleh itu, gula dan insulin dalam darah harus normal. Sekiranya seorang wanita makan dengan betul, membuat menu diet dengan betul, menjalani gaya hidup aktif dan memantau jumlah darah, anda dapat menurunkan berat badan. Penyakit ovari polikistik dan kegemukan adalah dua keadaan yang saling berkaitan dalam tubuh wanita. Sekiranya berat badan berlebihan hilang, keadaan sistem pembiakan akan bertambah baik. Doktor tahu bahawa dengan penyakit polikistik, anda boleh hamil hanya setelah menormalkan berat badan, mengikuti diet dan menjalani terapi hormon.

Diet untuk ovarium polikistik: nasihat daripada pakar pemakanan

Dengan penyakit ini, seorang wanita perlu mengurangkan purata pengambilan kalori harian sebanyak 400 unit. Rata-rata, norma adalah 2400 kkal, iaitu, menu diet sekitar 2 ribu kkal sehari. Pakar pemakanan dengan penyakit ovari polikistik mengesyorkan memberi tumpuan kepada makanan protein dan tumbuhan. Semua makanan indeks glisemik rendah dialu-alukan. Mereka tidak menyebabkan lonjakan kadar glukosa darah dan tidak menimbulkan peningkatan selera makan selepas makan..

Pakar mengatakan bahawa apa-apa aktiviti fizikal sebelum makan siang membantu mempercepat metabolisme, jadi sukan harus dipindahkan ke waktu pagi, dan tidak ke waktu petang..

Para saintis Jerman dalam banyak kajian mendapati bahawa langkah dan makanan berikut dapat menjaga kadar gula dan insulin dalam darah, serta menekan peningkatan keinginan untuk makanan:

  • makanan kecil yang kerap,
  • produk bijirin,
  • tidur penuh selama 8 jam sehari.

Menurunkan berat badan dengan ovarium polikistik bergantung pada diet yang dirancang dengan baik. Ini berdasarkan protein, biji-bijian, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kaya dengan serat dan serat makanan. Untuk mengawal serangan lapar, pakar pemakanan mengesyorkan minum banyak air, kompot, jus. Apabila dihitung, seorang wanita harus makan kira-kira 50 g protein tulen dan 35 hingga 45 g lemak sihat setiap hari. Selebihnya diet terdiri daripada karbohidrat kompleks, yang memerlukan lebih banyak tenaga untuk dicerna daripada yang dihasilkan. Setiap hidangan dengan ovarium polikistik harus mengandungi komponen protein - sepotong ikan, unggas, daging.

Produk yang dibenarkan

Produk semula jadi dengan rawatan haba yang minimum adalah sumber asid amino, omega-3, vitamin dan mineral yang bermanfaat. Sekiranya kita bercakap mengenai produk daging, maka senarai yang berguna termasuk daging ayam, daging lembu tanpa lemak. Ikan utuh berguna, termasuk jenis lemak seperti herring, ikan tenggiri, salmon dan lain-lain.

Produk diet berikut menjadi keutamaan:

  • nasi coklat,
  • bijirin penuh (gandum, gandum, soba),
  • biji rami, biji bunga matahari,
  • minyak zaitun,
  • alpukat,
  • walnut,
  • kekacang,
  • susu rendah lemak dan yogurt.

Dari sayur-sayuran, zucchini, kacang polong, semua sayur-sayuran, kubis, timun berguna. Dari buah - oren, buah ara segar, pir, epal, kiwi. Diet menyambut semua buah beri.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan ovari polikistik

Lemak halus dan trans, makanan yang diproses secara mendalam, gula-gula, tepung, makanan segera, garam - semua ini menyumbang kepada peningkatan gula dan insulin dalam darah, memuat sistem pencernaan dan kardiovaskular, menyumbang kepada kenaikan berat badan.

Adakah anda memerlukan diet untuk ovari polikistik?

Bukan rahsia lagi bahawa kebanyakan orang, terutama wanita, risau akan penampilan mereka. Berat badan berlebihan adalah masalah serius bagi mereka. Tetapi hanya sedikit orang yang memikirkan hakikat bahawa estetika dengan kehadiran kegemukan tidak menjadi tempat pertama dalam senarai masalah, kerana sering kali kenaikan berat badan boleh menyebabkan banyak penyakit. Sindrom ovari polikistik, yang menyebabkan ketidakseimbangan fungsi banyak kelenjar dalam tubuh wanita, juga termasuk dalam keadaan patologi seperti itu. Dalam beberapa kes, ia boleh mencetuskan barah rahim atau payudara..

  1. Gejala penyakit
  2. Pemakanan untuk Rawatan PCOS
  3. Kekerapan makan
  4. Nisbah protein, lemak dan karbohidrat
  5. Apa yang perlu dimasukkan dalam diet?
  6. Apa yang perlu dikecualikan atau dibatasi?
  7. Menu contoh
  8. Pilihan pertama
  9. Pilihan kedua
  10. Pilihan ketiga
  11. Ulasan pesakit
  12. Kesimpulannya

Gejala penyakit

Sindrom ovarium polikistik mempunyai beberapa nama alternatif dalam perubatan, tetapi ciri anatomisnya ditentukan dengan tepat dalam istilah "ovarium polikistik".

Ini bermakna bahawa semasa pemeriksaan, sebilangan besar kista kecil ditentukan di ovari, yang dalam beberapa kes dapat memprovokasi sindrom kesakitan.

  1. Pelanggaran fungsi haid - seorang wanita mempunyai masa yang sedikit, ovulasi terganggu, yang dalam beberapa kes boleh menyebabkan kemandulan;
  2. Kemerosotan keadaan kulit dan rambut - kedutan, lipatan, bintik-bintik usia muncul, kebotakan fokus berlaku, letusan jerawat muncul;
  3. Peningkatan mendapan lemak yang cepat di perut, disebabkan oleh kesan regangan pada kulit;
  4. Sindrom nyeri yang disebutkan sebelumnya dicirikan oleh sakit di perut, pelvis, punggung bawah;
  5. Kejadian edema, sesak nafas dan kelemahan umum;
  6. Kemunculan ciri-ciri seksual sekunder lelaki, akibat peningkatan pengeluaran androgen;
  7. Perubahan keadaan mental - seorang wanita mula menderita gangguan depresi dan neurotik.

Sehubungan dengan peningkatan pengeluaran hormon oleh ovari, pertumbuhan sel endometrium yang cepat mungkin terjadi, yang mana neoplasma dapat berkembang di rahim. Kemungkinan berlakunya perkembangan keadaan patologi yang sangat teruk ini mendorong wanita untuk berjumpa doktor dengan lebih cepat sekiranya gejala penyakit ovari polikistik muncul.

Pemakanan untuk Rawatan PCOS

Perjuangan melawan berat badan berlebihan memainkan peranan penting dalam rawatan sindrom, kerana hubungan antara patologi dan obesiti ini telah dijumpai..

Telah terbukti bahawa mekanisme perkembangan sindrom ovarium polikistik terdiri daripada penurunan kepekaan tisu tubuh wanita terhadap insulin, yang berkaitan dengan peningkatan rembesannya..

Sebaliknya, lemak badan yang berlebihan, makan makanan berkalori tinggi juga menyebabkan peningkatan tahap hormon ini dalam darah. Oleh itu, terapi diet harus menjadi bahagian wajib dalam rawatan penyakit polikistik..

Pada asasnya, ketika menyebut tentang diet, lebih banyak orang mulai mengerutkan kening, kerana mereka yakin bahawa mereka harus membatasi diri dalam sesuatu. Ini benar, tetapi perlu diingat bahawa justru kelebihan komponen makanan yang boleh menyebabkan penyakit, dan oleh itu, sekiranya berlaku patologi, perlu mengurangkan penggunaannya dengan makanan.

Rujukan! Diet untuk sindrom ovarium polikistik berbeza dengan diet yang ditujukan terutamanya untuk penurunan berat badan, kerana badan yang lemah pada masa ini sangat memerlukan jumlah nutrien dan unsur surih yang mencukupi.

Gula-gula yang disukai oleh banyak wanita harus dikecualikan sekiranya penyakit polikistik, kerana produk tersebut mengandungi karbohidrat sederhana yang memprovokasi peningkatan pengeluaran insulin. Juga perlu untuk menghindari makanan yang tinggi lemak, karena dengan PCOS ada juga pelanggaran keseimbangan lipid, peningkatan kolesterol darah.

Sementara itu, orang yang sakit perlu menggunakan diet dengan nisbah protein, lemak dan karbohidrat yang optimum. Kandungan kalori harian produk tidak boleh melebihi 2000 kcal. Wanita yang menderita patologi ini disarankan untuk makan makanan dengan indeks glisemik rendah..

Kekerapan makan

Banyaknya makanan harus ditingkatkan menjadi 5, dan waktu rehat antara mereka adalah sekitar dua jam.

Seorang wanita perlu makan lebih kerap, tetapi dalam bahagian kecil.

Dianjurkan untuk memulakan diet anda dengan sarapan satu jam selepas bangun tidur.

Di antara makanan pagi anda dan makan tengah hari yang enak, anda perlu menikmati makanan ringan. Kepuasan ringan yang sama dianjurkan antara makan siang dan makan malam. Ini akan mendorong penyerapan nutrien yang lebih baik dan mencegah tekanan yang tidak perlu pada sistem makanan badan..

Nisbah protein, lemak dan karbohidrat

Anda dapat menurunkan berat badan hanya dengan melihat nisbah protein, lemak dan karbohidrat. Nisbah yang diterima umum untuk penurunan berat badan adalah 2: 1: 2. Perlu diingat bahawa karbohidrat harus kompleks, dan bukan yang terdapat dalam gula-gula. Protein yang terkandung dalam produk daging memerlukan pemprosesan dan asimilasi jangka panjang yang lebih aktif, jadi sebaiknya dimakan sebelum makan tengah hari.

Pada sebelah petang, anda harus memilih protein yang merupakan sebahagian daripada produk ikan dan makanan tumbuhan. Untuk mengisi tenaga pada waktu pagi, anda perlu mengambil lebih banyak karbohidrat. Kandungan lemak dalam makanan dapat diagihkan secara merata sepanjang hari.

Apa yang perlu dimasukkan dalam diet?

Diet seorang wanita dengan sindrom ovarium polikistik harus merangkumi:

  1. Daging tanpa lemak - arnab, sapi, ayam belanda, ayam;
  2. Produk ikan;
  3. Bilangan bijirin dan pasta yang terhad;
  4. Produk tenusu rendah lemak;
  5. Sayuran segar, buah-buahan dan buah beri.

Penting! Sebaiknya semua produk segar dan buatan sendiri. Iaitu, dalam memilih antara produk dari pasar raya dan pasar, keutamaan harus diberikan kepada pilihan kedua. Produk rumah tangga mungkin mempunyai semua sifat yang anda perlukan..

Apa yang perlu dikecualikan atau dibatasi?

Beberapa makanan akan dilarang, kerana, mungkin, penggunaannya yang tidak terkawal dan menyebabkan kegemukan, peningkatan glukosa dan insulin dalam darah, yang pada gilirannya menjadi faktor predisposisi PCOS..

Makanan yang perlu dibatasi atau dikeluarkan sepenuhnya dari diet termasuk:

  1. Produk roti berkalori tinggi;
  2. Grolat semolina dan millet;
  3. Alat Manisan;
  4. Kentang;
  5. Buah yang tinggi karbohidrat (semangka, misalnya)
  6. Alkohol.

Ciri umum yang menyatukan produk di atas adalah nilai tenaga tinggi dan kandungan gula yang tinggi..

Sekiranya berlaku patologi, seorang wanita tidak perlu lagi ragu-ragu, bertanya-tanya adakah dia harus berhenti makan hidangan kegemarannya. Dia perlu mendengar cadangan doktor, membuang makanan terlarang dari diet untuk memperbaiki keadaan tubuh..

Menu contoh

Untuk pemahaman yang lebih baik mengenai sifat diet, terdapat tiga pilihan menu yang digunakan dalam diet..

Pilihan pertama

Sarapan pagi: telur rebus, oatmeal, teh hijau.

Sarapan pagi kedua: pisang atau epal.

Makan tengah hari: salad sayuran, fillet ayam.

Makanan ringan petang: kopi, roti.

Makan malam: sup dengan daging arnab dan sayur-sayuran.

Pilihan kedua

Sarapan pagi: kopi, telur dadar dengan tomato.

Sarapan pagi kedua: keju kotej rendah lemak dengan buah kering.

Makan tengah hari: ikan bakar, sayur-sayuran segar.

Makanan ringan petang: kefir.

Makan malam: daging sapi yang dibakar dengan sayur-sayuran.

Pilihan ketiga

Sarapan pagi: keju kotej dengan kepingan pisang, teh hijau.

Sarapan kedua: beri.

Makan tengah hari: ayam dengan nasi dan cendawan.

Makanan ringan petang: sebilangan kacang.

Makan malam: ikan tenggiri dengan brokoli.

Kami mengingatkan anda bahawa ini hanyalah contoh, dan seorang wanita dapat membuat menu sendiri setiap hari, dengan mengambil kira pilihan makanan peribadi..

Video berguna mengenai topik:

Ulasan pesakit

Kerana ketidakseimbangan hormon yang berlaku pada sindrom ovarium polikistik menyebabkan kenaikan berat badan, beberapa orang mungkin ragu-ragu mengenai terapi diet. Mereka percaya bahawa kegemukan adalah akibat, bukan penyebab, penyakit polikistik. Tetapi ada kisah nyata mengenai seks yang adil, yang mengesahkan bahawa menurunkan berat badan adalah bahagian berkesan dalam rawatan patologi.

Katerina, 33 tahun

Saya tidak tahu siapa yang mengatakan apa, tetapi setelah saya menurunkan 20 kilogram, keadaan kulit saya bertambah baik, rambut saya mula tumbuh di tempat-tempat di mana ia diperlukan. Saya berhenti botak! Ini adalah berita baik. Kelas yoga dan pemakanan yang betul menjalankan tugas mereka. Kesukaran menurunkan berat badan dengan penyakit polikistik adalah bahawa berat badan tidak mudah dikawal. Tetapi anda perlu bersabar dan semuanya akan berjalan lancar.

Anna, 26 tahun

Setahun yang lalu, doktor mendiagnosis PCOS dan mengatakan bahawa adalah mustahak untuk kehilangan pound tambahan itu. Pada mulanya saya mengambilnya tanpa semangat, tetapi ketika saya mula memantau diet saya dan menyedari bahawa saya mula merasa lebih baik, saya benar-benar ingin menurunkan berat badan untuk kesihatan saya..

Secara jujur, untuk mengatakan bahawa saya terkejut ketika ujian hormon saya datang setelah 8 bulan tidak mengatakan apa-apa. Pemeriksaan ultrasound hanya menguatkan kegembiraan saya. Saya tidak mempunyai lagi tanda-tanda penyakit polikistik. Pakar sakit puan mengisyaratkan kelahiran anak, kerana saya berumur 26 tahun dan sudah waktunya. Tetapi saya masih berfikir.

Kesimpulannya

Ternyata hubungan antara obesiti dan sindrom ovarium polikistik, seorang wanita yang sakit dapat memanfaatkan kelebihannya jika dia berusaha bukan hanya untuk merawat keadaan patologi, tetapi juga untuk mengurangkan simpanan lemak di tubuhnya. Rawatan sindrom akan menjadi lebih berkesan dan berkesan apabila bertindak sebagai salah satu penyebab utama perkembangannya - berat badan berlebihan.

Diet untuk ovari polikistik

Peraturan umum

Sindrom ovarium polikistik dicirikan oleh gangguan pengeluaran hormon seks wanita dan pengeluaran androgen yang berlebihan.

Penyakit ovari polikistik ditunjukkan oleh:

  • ketidakteraturan haid (haid tidak teratur, jarang, pendarahan rahim yang tidak berfungsi);
  • kemandulan yang berkaitan dengan kekurangan ovulasi;
  • hirsutisme (pertumbuhan rambut bercorak lelaki), yang disebabkan oleh peningkatan kandungan androgen;
  • kegemukan - ia dianggap sebagai penyebab penyakit polikistik dan sebagai gejala penyakit ini;
  • kulit berminyak, jerawat dan seborrhea;
  • ketulan di dada;
  • diabetes mellitus (ini bukan gejala wajib), tetapi gangguan hormon yang ada pada latar belakang PCOS menyebabkan perkembangan diabetes.

Manifestasi klinikal hiperandrogenisme muncul: hirsutisme, jerawat, dan dalam kes yang teruk dan alopecia androgenik. Manifestasi kedua penyakit polikistik adalah hiperprolaktinemia. Tahap prolaktin yang tinggi dikaitkan dengan penyelewengan haid. Rintangan insulin (sel tidak bertindak balas terhadap insulin) mungkin merupakan ciri terpenting dari penyakit ini, dan didapati 2-3 kali lebih kerap pada wanita ini daripada wanita yang sihat. Sebilangan penulis cenderung mempercayai bahawa ketahanan insulin dan hiperinsulinemia (peningkatan jumlah insulin dalam darah) adalah penyebab penyakit polikistik, dan hiperandrogenisme sudah menjadi akibat dari gangguan ini..

Terdapat dua varian penyakit ini: pada wanita dengan berat badan normal dan tahap insulin (varian ini lebih parah) dan pada wanita yang berlebihan berat badan dengan tahap insulin yang tinggi. Pilihan ini lebih sesuai untuk rawatan konservatif..

Prinsip utama rawatan adalah penurunan berat badan dan normalisasi gangguan hormon dan gangguan metabolik. Sekiranya ketahanan insulin dijumpai, maka disyorkan pelantikan Metformin, Siofor dan ubat lain. Mereka meningkatkan penggunaan glukosa oleh tisu, menormalkan tahapnya dan mengurangkan selera makan.

Memerangi kegemukan adalah tahap utama rawatan. Selalunya, selepas penurunan berat badan, gejala penyakit polikistik hilang: kitaran haid menormalkan dan ovulasi muncul. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa tisu adiposa adalah tempat untuk pembentukan sejumlah besar androgen dan estrogen, yang sudah dihasilkan secara berlebihan oleh ovari dalam penyakit ini.

Penurunan jisim tisu adiposa menyebabkan normalisasi tahap hormon dan peningkatan metabolisme karbohidrat. Oleh kerana penyakit ini mempunyai kombinasi hiperandrogenisme dan ketahanan insulin, diet rendah karbohidrat dan senaman sederhana (berenang, berjalan cepat, yoga) adalah perkara pertama yang harus diambil oleh seorang wanita. Prinsip asas diet adalah makanan sihat dan makanan rendah kalori..

Anda perlu mengikuti diet seimbang:

  • Makan protein yang mencukupi.
  • Hadkan pengambilan lemak anda (terutamanya lemak haiwan). Jumlah lemak tidak boleh melebihi 30% daripada jumlah kalori.
  • Hadkan (atau hilangkan) karbohidrat mudah dicerna secara dramatik yang mempunyai indeks glisemik tinggi.
  • Hadkan pengambilan garam dan cecair.
  • Kurangkan penggunaan produk yang mengandung kafein (teh, kopi, koko); menyerah makanan segera, alkohol, rempah.
  • Puasa dikontraindikasikan secara ketat kerana menimbulkan tekanan dan memperburuk gangguan metabolik. Ini semestinya membawa kepada kerosakan dan memasuki "pesta makanan".

Hilangkan karbohidrat yang mudah dicerna:

  • manisan;
  • minuman manis;
  • gula, sirap, ais krim, jem dan pengawet;
  • mufin, roti putih, pasta;
  • bijirin kecil;
  • buah-buahan-sayur-sayuran manis.
  • wortel dan kentang sebagai sayur yang sangat berkanji;
  • bit dengan indeks glisemik tinggi.

Diet untuk penyakit ovari polikistik termasuk:

  • Jumlah protein yang mencukupi (dapat dikonsumsi setiap kali makan), yang menstabilkan glisemia dan memastikan rasa kenyang.
  • Makan ikan 3-4 kali seminggu.
  • Karbohidrat kompleks dengan indeks glisemik rendah - Ini adalah makanan utama diet. GI rendah mempunyai biji-bijian, sayur-sayuran, buah-buahan. Di samping itu, mereka kaya dengan serat makanan, yang penting untuk gangguan metabolik. Serat makanan menghilangkan kolesterol dan hormon seks yang berlebihan dari badan, mengurangkan selera makan dan memudahkan penurunan berat badan. Anda boleh menambahkan dedak tambahan ke dalam pinggan.
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan sekurang-kurangnya lima kali sehari (jumlah buah manis yang dibenarkan bergantung pada gangguan metabolisme karbohidrat).
  • Selalunya makan makanan kecil. Dengan mengurangkan ukuran hidangan, tingkatkan kekerapan makan (tiga makanan utama dan dua hingga tiga makanan tambahan).
  • Penggunaan teh herba, kompot buah kering tanpa gula dan jus semula jadi.
  • Makan terakhir 2-3 jam sebelum tidur dan tidak boleh mengandungi karbohidrat.
  • Kandungan kalori harian hingga 1500 kcal.
  • Menggunakan hari puasa, terutamanya jika penurunan berat badan telah berhenti.

Daging tanpa lemak, ikan dan sayur-sayuran segar memberikan rasa kenyang - mereka boleh dimakan tanpa sekatan, keperluan gula-gula diisi semula oleh buah-buahan dan buah beri. Semasa memilih produk, terutamanya jika anda mempunyai ketahanan terhadap insulin, anda perlu memperhatikan indeks glisemik.

Produk dengan indeks kurang dari 50 disyorkan untuk digunakan. Ini adalah daging, telur, ikan, gandum barli, lentil, kacang polong, kacang, keju cottage, yogurt, kacang kedelai, kacang tanah, roti hitam, epal, jeruk, ceri, pir, kiwi, limau gedang, plum, aprikot, stroberi, buah ceri, cranberry, lingonberry, saderi, persik, kembang kol, kismis, gooseberry, cendawan, tomat, bawang, asparagus, timun, brokoli, lada, zucchini, salad hijau, beras merah, pasta keras.

Sekiranya indeks produk adalah 70, anda boleh menggunakannya secara berkala, lebih dari 70 dilarang. Berdasarkan ini, bahkan buah-buahan harus dipilih dengan indeks hingga 50. Ingatlah bahawa ketika makan makanan dengan GI yang tinggi, kadar gula dan insulin meningkat, yang menjadi penyebab pembentukan androgen.

Makanan disediakan dalam bentuk rebus, rebus atau bakar, yang meminimumkan pengambilan lemak berlebihan. Perlu diingat bahawa rawatan haba sayur-sayuran meningkatkan GI mereka, berdasarkan ini, sayur-sayuran paling baik dimakan segar. Ketika memakan daging dan ayam, susu dan telur, lebih baik mencari produk rumah tangga semula jadi. Ladang besar menggunakan hormon dan bahan lain untuk memberi makan haiwan. Ia boleh memburukkan lagi ketidakseimbangan hormon wanita..

Akan sangat berguna untuk memperkenalkan produk yang mengandungi:

  • Zink, yang menghalang penukaran testosteron menjadi bentuk aktifnya, menormalkan fungsi kelenjar sebum. Sumbernya adalah hati, kacang-kacangan, kekacang, daging lembu, ayam belanda, soba dan oatmeal..
  • Vitamin kumpulan B. Vitamin B6 terlibat dalam metabolisme hormon, mengurangkan kepekaan terhadap testosteron. Vitamin B2 dan B3 diperlukan untuk penghasilan hormon tiroid. Vitamin ini mengandung biji-bijian, kacang kedelai, gandum dan barli, beras merah, biji-bijian, kacang-kacangan, biji-bijian, jagung, hati, beras perang, kacang-kacangan, ragi bir, soba, brokoli, sayuran berdaun, lentil.
  • Magnesium dapat diperoleh dengan memakan bijirin, dedak, biji, kacang, sayuran hijau gelap, kacang polong, soba, dan kacang. Kacang dan biji (bunga matahari, rami, labu, bijan) berguna dalam salad, keju kotej dan hidangan lain.
  • Kalsium (biji bijan, susu, keju cottage) mempercepat pematangan folikel, vitamin D terlibat dalam normalisasi kitaran haid dan merupakan faktor penentangan insulin, yang penting dalam penyakit polikistik. Anda boleh mengambil minyak ikan untuk mengisinya semula..
  • Vitamin E antioksidan - bubur oat dan soba, minyak sayuran, semua kacang, bayam, alpukat.
  • Kromium terlibat dalam metabolisme karbohidrat, mengurangkan selera makan dan digunakan dalam program penurunan berat badan.
  • Sumbernya adalah ikan dan makanan laut (terutama tuna, ikan haring, capelin, ikan tenggiri, udang, ikan keli, salmon, pencambuk), hati, bit, mutiara barli.

Sudah tentu, sukar untuk mendapatkan jumlah elemen harian yang diperlukan dari makanan, jadi anda boleh mengambilnya dalam bentuk ubat atau makanan tambahan, jika doktor anda tidak keberatan.

Produk yang dibenarkan

Diet untuk PCOS melibatkan penggunaan:

  • Daging tanpa lemak dan ayam yang direbus atau dibakar, sehingga mengurangkan kandungan kalori hidangan. Daging kalkun sihat kerana rendah lemak. Ikan juga disukai spesies rendah lemak: pike perch, hake, navaga, pollock, cod, pike.
  • Roti rai, kelabu dengan dedak. Penggunaannya terhad kepada 150 g sehari. Sekiranya anda tidak dapat melakukannya tanpa barang bakar dan biskut, bakar sendiri dengan tepung gandum, tambah dedak, bijan dan biji rami.
  • Groats: barli, soba, barley mutiara, oatmeal, beras perang adalah terhad sekiranya terdapat kegemukan.
  • Membolehkan penggunaan pasta (kadang-kadang dan terhad) dari tepung gandum. Pada hari penggunaannya, jumlah bijirin dan roti berkurang.
  • Kursus pertama dalam sup daging sekunder, bagaimanapun, harus menjadi sup sayur-sayuran. Sekiranya tujuannya adalah penurunan berat badan, anda perlu memberi tumpuan kepada sup sayur-sayuran dan cendawan, kerana ia kurang berkhasiat. Perlu memasak sup lutsinar tanpa menggunakan menggoreng dan dengan jumlah minimum kentang.
  • Sayur-sayuran dengan kandungan karbohidrat rendah dalam jumlah yang tidak terhad - zucchini, terung, timun, salad hijau, labu, kubis dari semua jenis, labu. Cuba memakannya kebanyakan mentah, tetapi anda boleh memasak sayur rebus dan panggang, roti sayur, dan kaserol. Kentang, bit dan wortel menghadkan.
  • Produk susu rendah lemak dan produk fermentasi, yang banyak digunakan untuk makanan ringan.
  • Keju kotej susu dan rendah lemak ditambahkan ke kaserol dan bijirin. Ia dibenarkan menggunakan keju 30% rendah lemak dan krim masam rendah lemak hanya dalam pinggan.
  • Beri tanpa gula (jeli, segar, mousse, kompot). Dibolehkan penggunaan madu selama 1 sudu kecil. dua kali sehari.
  • Mentega dan minyak sayuran - mereka ditambahkan ke hidangan siap, tidak termasuk rawatan panas. Minyak sayuran berguna: zaitun, bijan, jagung dan biji rami.
  • Dua biji telur setiap hari. Mereka boleh dimakan sepanjang hari, menambah salad sayur untuk makan tengah hari atau minum petang. Lebih baik memasaknya rebus lembut atau dalam bentuk telur dadar di dalam air (yang disebut "bubur telur") tanpa menggunakan lemak.
  • Teh hijau herba dan lemah, infus rosehip, pelbagai jus sayur-sayuran dan jus buah-buahan tanpa gula (oren, epal, limau gedang).

Diet Terbaik untuk Merawat Gejala Sindrom Ovari Polikistik

Bagaimana diet membantu penyakit polikistik

Tahap utama dalam rawatan ovari polikistik adalah memerangi kegemukan. Di dalam tubuh wanita yang sakit, pengeluaran estrogen dan androgen meningkat. Jumlah tambahan bahan ini terbentuk dalam tisu lipid. Mengurangkan jisim lemak menormalkan keseimbangan hormon dan metabolisme karbohidrat. Gejala penyakit polikistik hilang - kitaran haid dinormalisasi, ovulasi muncul.

Mengapa sukar untuk menurunkan berat badan dengan penyakit polikistik

Penyakit ini dicirikan oleh sejumlah proses yang menjadikan penurunan berat badan menjadi sukar. Sebabnya termasuk:

  • Rintangan insulin - simpanan lemak terbentuk di perut kerana kurangnya asimilasi hormon oleh sel-sel tubuh.
  • Melambatkan metabolisme.
  • Kerosakan hormon ghrelin, leptin - bahan ini bertanggungjawab untuk permulaan rasa lapar.

Cadangan umum untuk memilih produk

Menurunkan berat badan dengan penyakit polikistik akan memungkinkan pematuhan dengan peraturan pemakanan diet. Dengan penurunan lemak badan, bukan sahaja kesihatan wanita akan bertambah baik. Menormalkan berat badan membantu mengembalikan tahap hormon, mengurangkan gula dalam darah.

Diet untuk PCOS harus seimbang, iaitu mengandung jumlah lemak, protein dan karbohidrat yang diperlukan. Yang paling berguna adalah:

  • ayam - ayam belanda, ayam;
  • makanan laut;
  • seekor ikan;
  • produk tenusu - keju kotej, keju feta;
  • daging - tenderloin babi, daging lembu, arnab.

Prognosis PCOS bergantung kepada keberkesanan diet. Semasa menyusun diet, disarankan untuk berunding dengan pakar pemakanan profesional.

Peraturan pemakanan

Pemakanan terapeutik untuk penyakit ovari polikistik mesti diatur mengikut peraturan tertentu. Prinsip diet:

  1. Makanan harus mempunyai indeks glisemik rendah. Ini akan memastikan penurunan berat badan secara beransur-ansur, penurunan kepekatan kolesterol, pencegahan perkembangan penyakit pankreas, diabetes mellitus.
  2. Lebih suka karbohidrat perlahan. Jumlah mereka dalam diet harian harus dihubungkan dengan jumlah protein yang dimakan..
  3. Anda memerlukan makanan pecahan - 5 kali sehari dalam bahagian kecil. Dalam kes ini, penting untuk mengelakkan berlakunya perasaan lapar..
  4. Bahagian lemak haiwan harus dikurangkan. Lebihannya menyebabkan peningkatan pengeluaran hormon seks..
  5. Kuatkan diet anda dengan serat. Untuk melakukan ini, masukkan produk herba dalam menu. Serat akan memberikan ketepuan yang cepat, membersihkan badan.
  6. Elakkan Diet Berpuasa.
  7. Makan pada waktu tertentu. Mod ini akan membantu menentukan irama badan yang betul.

Lemak tak jenuh dan tepu

Elakkan asid lemak jenuh berlebihan dan masukkan minyak sayuran dalam makanan anda. Minyak tekan sejuk hanya digunakan untuk salad sejuk. Untuk mengelakkan perubahan yang tidak menyenangkan terjadi pada jenis makanan ini, perhatian harus diberikan pada suhu penyimpanan dan ketersediaan udara dan cahaya. Simpan minyak di tempat yang sejuk dan gelap dan di dalam bekas legap..

Sertakan dalam makanan anda sumber semula jadi asid lemak tak jenuh tunggal dan tak jenuh ganda yang terdapat dalam: kacang almond, walnut, hazelnut, biji rami, biji bunga matahari dan biji labu. Cuba makan ikan dua kali seminggu. Sebaiknya ikan laut berminyak, yang merupakan sumber asid omega-3.

Daripada menggoreng, gunakan semua kaedah memasak yang tidak memerlukan lemak berlebihan: memanggang, memanggang dan memanggang.

Lemak penting dan diperlukan untuk fungsi badan yang betul

Sebilangan besar kajian menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 (asid alpha-linolenik), asid eicosapentaenoic (EPA), dan asid docosahexaenoic (DHA) menurunkan tekanan darah.

Menggantikan lemak tepu dengan lemak tak jenuh bukan sahaja menurunkan kadar kolesterol, tetapi juga membantu mengurangkan trigliserida plasma. Terdapat bukti bahawa kepekaan insulin dan gangguan metabolik pada manusia bergantung pada kualiti lemak makanan dalam makanan..

Wanita dengan penyakit ovarium polikistik mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap penyakit jantung. Beberapa penyelidikan menunjukkan bahawa lemak tepu juga dapat memperburuk daya tahan insulin. Sebaliknya, asid lemak tak jenuh tunggal terbukti dapat menurunkan daya tahan insulin. Mereka juga dapat membantu menurunkan kadar kolesterol dan risiko penyakit jantung..

Amat berharga dari segi asid lemak tak jenuh adalah: ikan (terutama berlemak, berasal dari laut), misalnya, ikan tenggiri, ikan salmon atau ikan herba Atlantik, kacang-kacangan, alpukat dan zaitun. Makanan yang merupakan sumber asid lemak trans harus dielakkan, seperti: marjerin, coklat, gula-gula, kue dan kek, kerepek, makanan segera.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan ovari polikistik

Sebagai sebahagian daripada diet yang bertujuan untuk merawat penyakit ovarium polikistik, anda harus mengehadkan penggunaan garam dan rempah. Anda perlu mengurangkan kandungan makanan berikut dalam diet:

  • lemak haiwan (jumlahnya tidak boleh melebihi 30% daripada jumlah kandungan kalori);
  • sayur-sayuran tinggi kanji (kentang, wortel);
  • pasta (jarang dibenarkan, hanya produk tepung bijirin yang sesuai);
  • telur (sehingga 2 pcs / hari);
  • bit (mempunyai indeks glisemik tinggi).

Sebilangan makanan perlu dikecualikan sepenuhnya dari menu diet. Ini termasuk:

  • makanan goreng;
  • minuman berkarbonat manis, alkohol, kopi pekat, teh;
  • gula-gula: jem, ais krim, gula-gula, coklat susu, barangan bakar;
  • produk susu yang ditapai dengan kandungan lemak tinggi;
  • sosej, sosej, produk salai lain;
  • mayonis, saus tomat, sos industri;
  • produk separuh siap, makanan segera;
  • beri dan buah-buahan dengan kandungan gula yang tinggi (tembikai, tembikai, kesemek);
  • marjerin, mentega;
  • pasta, nasi putih, semolina.

Artikel berkaitan: Salap untuk lebam dan hematoma di bawah mata - senarai ubat yang berkesan

Bagaimana hubungannya

Ramai orang secara keliru percaya bahawa penyakit polikistik adalah penyakit yang berkaitan secara eksklusif dengan ovari. Walau bagaimanapun, sindrom ini adalah gabungan beberapa patologi endokrin sekaligus, yang mempengaruhi sistem pembiakan, pankreas, korteks adrenal dan beberapa bahagian otak (hipotalamus dan kelenjar pituitari). Kerosakan organ ini menyebabkan kenaikan berat badan:

  • peningkatan tahap androgen memprovokasi "penyimpanan" simpanan lemak di bahagian bawah perut;
  • pada masa akan datang, jika seorang wanita tidak menurunkan berat badan, dia didiagnosis dengan obesiti lelaki ("epal");
  • keadaan bertambah buruk dengan hipersekresi insulin, yang menyebabkan selera makan dan makan berlebihan tidak terkawal;
  • ketidakseimbangan hormon yang serius dan penurunan metabolisme melengkapkan gambar ini dan menerangkan mengapa penyakit polikistik menimbulkan kenaikan berat badan yang berlebihan.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara penting yang perlu dipertimbangkan di sini: tidak semua wanita dengan PCOS berlebihan berat badan. Antaranya langsing dan cergas. Tetapi perkara yang paling menarik bukanlah ini: seperti yang ditunjukkan oleh amalan, penyakit polikistik akibat penurunan berat badan dapat hilang atau, sekurang-kurangnya, bersembunyi sebentar, tanpa menunjukkan dirinya dengan cara apa pun. Oleh sebab itulah, pakar sakit puan dan ahli endokrinologi (doktor yang merawat penyakit ini) hampir selalu menasihati pesakit mereka untuk menurunkan berat badan agar dapat meningkatkan peluang pemulihan..

Melalui halaman sejarah. Penyakit ini pertama kali dijelaskan oleh doktor-saintis Stein dan Leventhal pada tahun 1935..

Senarai produk yang diluluskan

Diet untuk sindrom ovarium polikistik melibatkan penggunaan makanan yang kaya dengan zink, magnesium, kalsium, kromium, vitamin (E, D, kumpulan B). Sebaiknya masukkan produk berikut dalam menu:

  • daging lembu dan daging rendah lemak dalam bentuk rebus atau bakar (daging lembu, daging sapi, ayam, ayam belanda);
  • rai, roti dedak (anda boleh menambah bijan, biji rami);
  • ikan dengan kandungan lemak rendah (hake, pollock, pike, pike perch, cod);
  • soba, oatmeal, barli mutiara, parut barli, beras perang;
  • sup dengan sup sayur atau daging kedua;
  • sayur-sayuran rendah karbohidrat, segar, rebus atau dibakar (labu, zucchini, timun, terung, kubis, selada);
  • susu, produk susu yang ditapai dengan peratusan kandungan lemak yang rendah;
  • minyak sayuran (biji rami, zaitun, jagung, bijan);
  • teh lemah herba, hijau;
  • sayur-sayuran segar, jus buah (epal, limau gedang, oren);
  • buah dan buah tanpa gula (beri hitam, raspberi, lingonberi, pir, nektarin, plum, pic).

Mengurangkan Masalah Hormon

Bagaimana dan apa yang anda makan terbukti dapat membantu melegakan simptom dan boleh menurunkan risiko masalah kesihatan anda.

Penyakit ovari polikistik terutamanya berkaitan dengan ketidakseimbangan hormon, terutamanya tahap androgen yang tinggi seperti testosteron. Gejala klasik - pertumbuhan rambut yang tidak normal, jerawat, masalah kehamilan, dan kenaikan berat badan - disebabkan oleh ketidakseimbangan ini.

Keadaan bergantung pada jumlah insulin yang dihasilkan oleh badan anda, dan juga berapa banyak berat badan anda. Sayangnya, ini hanya satu bahagian dari siklus yang kompleks, kerana keadaan ini juga mengganggu pengeluaran dan pengaturan insulin, serta fungsi metabolik yang berkaitan dengan menjaga berat badan yang sihat..

Hampir separuh wanita dengan keadaan ini berlebihan berat badan atau gemuk. Di samping itu, kira-kira bilangan gadis yang sama dengan PCOS mempunyai masalah dengan kawalan insulin, yang boleh menyebabkan diabetes prediabetes atau diabetes jenis 2 pada usia pertengahan. Ketidakseimbangan hormon yang tidak dikendalikan juga dapat meningkatkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, dan jenis barah tertentu.

Memakan makanan indeks glisemik rendah (GI) dan mengesan pengambilan karbohidrat anda dapat membantu jika anda mempunyai PCOS, terutama jika anda berlebihan berat badan atau mempunyai kadar insulin yang tinggi. Bergantung pada keperluan anda yang lain, seperti pengurusan berat badan, anda juga dapat menyesuaikan pengambilan lemak dan protein anda..

Kajian menunjukkan bahawa walaupun penurunan berat badan yang ringan pada orang dengan PCOS dapat memperbaiki gejala dan mengurangkan risiko masalah kesihatan yang lain.

Menu contoh untuk ovari polikistik

Diet harian mesti disusun dengan teliti di bawah pengawasan pakar, dengan mengambil kira nisbah lemak, protein, karbohidrat yang diperlukan. Menu anggaran setiap hari:

MakanPilihan menu
123
Sarapan pagi
  • keju kotej dengan kepingan buah kering (150 g);
  • roti bakar dedak;
  • teh hijau tanpa gula.
  • telur dadar dari 2 telur dengan sayur-sayuran;
  • keropok bijirin penuh (2-3 keping.);
  • teh madu herba.
  • salad kubis dengan timun dan tomato;
  • dada ayam rebus (1/2 pc.);
  • teh herba.
Sarapan pagi ke-2
  • buah-buahan (1-2 pcs.);
  • roti Gandum penuh.
  • salad buah dengan yogurt rendah lemak;
  • jus.
  • kacang - 1 genggam;
  • limau gedang.
Makan tengah hari
  • sup sayur-sayuran;
  • dada ayam rebus (1/2 pc.);
  • jus buah-buahan.
  • sup dengan sup sayur;
  • fillet kalkun (150 g);
  • vinaigrette;
  • kompot.
  • sup kubis dalam sup daging lembu kedua;
  • potongan daging cincang (2 biji.);
  • sayur-sayuran (1-2 biji.);
  • jus.
Makanan ringan petang
  • telur rebus (1 pc.);
  • salad sayuran dengan minyak zaitun (150 g).
  • cookies dedak tanpa lemak (3-4 biji.);
  • limau gedang (oren).
  • 2-3 roti dedak;
  • buah jeli.
Makan malam
  • potongan daging wap (2 biji.);
  • schnitzel kubis;
  • teh herba.
  • pollock rebus (150 g);
  • Salad Sayuran;
  • infusi rosehip.
  • 1 telur rebus;
  • kaserol keju kotej (1 keping);
  • teh hijau.
Pada waktu malamkefir rendah lemakyogurt tanpa gulasusu curdled

Peraturan umum

Sindrom ovarium polikistik dicirikan oleh gangguan pengeluaran hormon seks wanita dan pengeluaran androgen yang berlebihan.

Penyakit ovari polikistik ditunjukkan oleh:

  • ketidakteraturan haid (haid tidak teratur, jarang, pendarahan rahim yang tidak berfungsi);
  • kemandulan yang berkaitan dengan kekurangan ovulasi;
  • hirsutisme (pertumbuhan rambut bercorak lelaki), yang disebabkan oleh peningkatan kandungan androgen;
  • kegemukan - ia dianggap sebagai penyebab penyakit polikistik dan sebagai gejala penyakit ini;
  • kulit berminyak, jerawat dan seborrhea;
  • ketulan di dada;
  • diabetes mellitus (ini bukan gejala wajib), tetapi gangguan hormon yang ada pada latar belakang PCOS menyebabkan perkembangan diabetes.

Manifestasi klinikal hiperandrogenisme muncul: hirsutisme, jerawat, dan dalam kes yang teruk dan alopecia androgenik. Manifestasi kedua penyakit polikistik adalah hiperprolaktinemia. Tahap prolaktin yang tinggi dikaitkan dengan penyelewengan haid. Rintangan insulin (sel tidak bertindak balas terhadap insulin) mungkin merupakan ciri terpenting dari penyakit ini, dan didapati 2-3 kali lebih kerap pada wanita ini daripada wanita yang sihat. Sebilangan penulis cenderung mempercayai bahawa ketahanan insulin dan hiperinsulinemia (peningkatan jumlah insulin dalam darah) adalah penyebab penyakit polikistik, dan hiperandrogenisme sudah menjadi akibat dari gangguan ini..

Terdapat dua varian penyakit ini: pada wanita dengan berat badan normal dan tahap insulin (varian ini lebih parah) dan pada wanita yang berlebihan berat badan dengan tahap insulin yang tinggi. Pilihan ini lebih sesuai untuk rawatan konservatif..

Prinsip utama rawatan adalah penurunan berat badan dan normalisasi gangguan hormon dan gangguan metabolik. Sekiranya ketahanan insulin dijumpai, maka disyorkan pelantikan Metformin, Siofor dan ubat lain. Mereka meningkatkan penggunaan glukosa oleh tisu, menormalkan tahapnya dan mengurangkan selera makan.

Catatan: Keradangan ovari pada wanita dirawat dengan suntikan

Memerangi kegemukan adalah tahap utama rawatan. Selalunya, selepas penurunan berat badan, gejala penyakit polikistik hilang: kitaran haid menormalkan dan ovulasi muncul. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa tisu adiposa adalah tempat untuk pembentukan sejumlah besar androgen dan estrogen, yang sudah dihasilkan secara berlebihan oleh ovari dalam penyakit ini.

Penurunan jisim tisu adiposa menyebabkan normalisasi tahap hormon dan peningkatan metabolisme karbohidrat. Oleh kerana penyakit ini mempunyai kombinasi hiperandrogenisme dan ketahanan insulin, diet rendah karbohidrat dan senaman sederhana (berenang, berjalan cepat, yoga) adalah perkara pertama yang harus diambil oleh seorang wanita. Prinsip asas diet adalah makanan sihat dan makanan rendah kalori..

Anda perlu mengikuti diet seimbang:

  • Makan protein yang mencukupi.
  • Hadkan pengambilan lemak anda (terutamanya lemak haiwan). Jumlah lemak tidak boleh melebihi 30% daripada jumlah kalori.
  • Hadkan (atau hilangkan) karbohidrat mudah dicerna secara dramatik yang mempunyai indeks glisemik tinggi.
  • Hadkan pengambilan garam dan cecair.
  • Kurangkan penggunaan produk yang mengandung kafein (teh, kopi, koko); menyerah makanan segera, alkohol, rempah.
  • Puasa dikontraindikasikan secara ketat kerana menimbulkan tekanan dan memperburuk gangguan metabolik. Ini semestinya membawa kepada kerosakan dan memasuki "pesta makanan".

Hilangkan karbohidrat yang mudah dicerna:

  • manisan;
  • minuman manis;
  • gula, sirap, ais krim, jem dan pengawet;
  • mufin, roti putih, pasta;
  • bijirin kecil;
  • buah-buahan-sayur-sayuran manis.
  • wortel dan kentang sebagai sayur yang sangat berkanji;
  • bit dengan indeks glisemik tinggi.

Diet untuk penyakit ovari polikistik termasuk:

  • Jumlah protein yang mencukupi (dapat dikonsumsi setiap kali makan), yang menstabilkan glisemia dan memastikan rasa kenyang.
  • Makan ikan 3-4 kali seminggu.
  • Karbohidrat kompleks dengan indeks glisemik rendah - Ini adalah makanan utama diet. GI rendah mempunyai biji-bijian, sayur-sayuran, buah-buahan. Di samping itu, mereka kaya dengan serat makanan, yang penting untuk gangguan metabolik. Serat makanan menghilangkan kolesterol dan hormon seks yang berlebihan dari badan, mengurangkan selera makan dan memudahkan penurunan berat badan. Anda boleh menambahkan dedak tambahan ke dalam pinggan.
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan sekurang-kurangnya lima kali sehari (jumlah buah manis yang dibenarkan bergantung pada gangguan metabolisme karbohidrat).
  • Selalunya makan makanan kecil. Dengan mengurangkan ukuran hidangan, tingkatkan kekerapan makan (tiga makanan utama dan dua hingga tiga makanan tambahan).
  • Penggunaan teh herba, kompot buah kering tanpa gula dan jus semula jadi.
  • Makan terakhir 2-3 jam sebelum tidur dan tidak boleh mengandungi karbohidrat.
  • Kandungan kalori harian hingga 1500 kcal.
  • Menggunakan hari puasa, terutamanya jika penurunan berat badan telah berhenti.

Daging tanpa lemak, ikan dan sayur-sayuran segar memberikan rasa kenyang - mereka boleh dimakan tanpa sekatan, keperluan gula-gula diisi semula oleh buah-buahan dan buah beri. Semasa memilih produk, terutamanya jika anda mempunyai ketahanan terhadap insulin, anda perlu memperhatikan indeks glisemik.

Produk dengan indeks kurang dari 50 disyorkan untuk digunakan. Ini adalah daging, telur, ikan, gandum barli, lentil, kacang polong, kacang, keju cottage, yogurt, kacang kedelai, kacang tanah, roti hitam, epal, jeruk, ceri, pir, kiwi, limau gedang, plum, aprikot, stroberi, buah ceri, cranberry, lingonberry, saderi, persik, kembang kol, kismis, gooseberry, cendawan, tomat, bawang, asparagus, timun, brokoli, lada, zucchini, salad hijau, beras merah, pasta keras.

Sekiranya indeks produk adalah 70, anda boleh menggunakannya secara berkala, lebih dari 70 dilarang. Berdasarkan ini, bahkan buah-buahan harus dipilih dengan indeks hingga 50. Ingatlah bahawa ketika makan makanan dengan GI yang tinggi, kadar gula dan insulin meningkat, yang menjadi penyebab pembentukan androgen.

Makanan disediakan dalam bentuk rebus, rebus atau bakar, yang meminimumkan pengambilan lemak berlebihan. Perlu diingat bahawa rawatan haba sayur-sayuran meningkatkan GI mereka, berdasarkan ini, sayur-sayuran paling baik dimakan segar. Ketika memakan daging dan ayam, susu dan telur, lebih baik mencari produk rumah tangga semula jadi. Ladang besar menggunakan hormon dan bahan lain untuk memberi makan haiwan. Ia boleh memburukkan lagi ketidakseimbangan hormon wanita..

Akan sangat berguna untuk memperkenalkan produk yang mengandungi:

  • Zink, yang menghalang penukaran testosteron menjadi bentuk aktifnya, menormalkan fungsi kelenjar sebum. Sumbernya adalah hati, kacang-kacangan, kekacang, daging lembu, ayam belanda, soba dan oatmeal..
  • Vitamin kumpulan B. Vitamin B6 terlibat dalam metabolisme hormon, mengurangkan kepekaan terhadap testosteron. Vitamin B2 dan B3 diperlukan untuk penghasilan hormon tiroid. Vitamin ini mengandung biji-bijian, kacang kedelai, gandum dan barli, beras merah, biji-bijian, kacang-kacangan, biji-bijian, jagung, hati, beras perang, kacang-kacangan, ragi bir, soba, brokoli, sayuran berdaun, lentil.
  • Magnesium dapat diperoleh dengan memakan bijirin, dedak, biji, kacang, sayuran hijau gelap, kacang polong, soba, dan kacang. Kacang dan biji (bunga matahari, rami, labu, bijan) berguna dalam salad, keju kotej dan hidangan lain.
  • Kalsium (biji bijan, susu, keju cottage) mempercepat pematangan folikel, vitamin D terlibat dalam normalisasi kitaran haid dan merupakan faktor penentangan insulin, yang penting dalam penyakit polikistik. Anda boleh mengambil minyak ikan untuk mengisinya semula..
  • Vitamin E antioksidan - bubur oat dan soba, minyak sayuran, semua kacang, bayam, alpukat.
  • Kromium terlibat dalam metabolisme karbohidrat, mengurangkan selera makan dan digunakan dalam program penurunan berat badan.
  • Sumbernya adalah ikan dan makanan laut (terutama tuna, ikan haring, capelin, ikan tenggiri, udang, ikan keli, salmon, pencambuk), hati, bit, mutiara barli.

Sudah tentu, sukar untuk mendapatkan jumlah elemen harian yang diperlukan dari makanan, jadi anda boleh mengambilnya dalam bentuk ubat atau makanan tambahan, jika doktor anda tidak keberatan.

Makan untuk penyakit ovarium polikistik: bagaimana menurunkan berat badan dengan PCOS

Kira-kira separuh wanita dengan PCOS mengalami kegemukan atau berat badan berlebihan, yang sukar untuk hilang. Ramai kanak-kanak perempuan dengan penyakit ovarium polikistik dapat melawan gejala mereka (tempoh tidak teratur, anovulasi, keguguran rambut, jerawat, hirsutisme, kemurungan, masalah kesuburan) melalui diet, pemakanan, dan perubahan gaya hidup..

Diagnosis PCOS dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi untuk menghidap diabetes jenis 2, penyakit jantung, dan kegemukan. Walaupun belum ada penawar khusus untuk penyakit polikistik, perubahan diet dan gaya hidup mungkin merupakan salah satu rawatan pertama..

Dalam beberapa kes, penurunan berat badan sebanyak 5 peratus membantu wanita yang berlebihan berat badan mengembalikan kitaran haid dan ovulasi biasa..

CARA MENURUNKAN berat badan dengan ovarium polikistik: PENYEBAB OBESITI

Pesakit dengan PCOS dan berat badan berlebihan terlebih dahulu dinasihatkan oleh ahli endokrinologi untuk menurunkan berat badan. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu mudah kerana beberapa sebab..

  1. Insulin dan gula mestilah normal

Testosteron tinggi, yang biasa terjadi pada PCOS, sering dikaitkan dengan ketahanan insulin. Ketidakseimbangan hormon ini boleh menyebabkan pengumpulan lemak di perut. Penambahan berat badan tambahan meningkatkan toleransi insulin, yang menyumbang kepada peningkatan pengeluaran testosteron. Hasilnya adalah lingkaran setan yang boleh menyebabkan diabetes. Untuk mengelakkan gangguan endokrin yang serius seperti itu, perlu mengukur glukosa dan insulin dalam darah secara berkala, dan, jika perlu, hemoglobin glikasi. Sekiranya sukar bagi seorang wanita dengan penyakit ovarium polikistik untuk menurunkan berat badan kerana sebab ini, doktor boleh menetapkan ubat dengan metformin atau makanan tambahan khas, seperti inositol. Selain itu, beberapa bahan tumbuhan, seperti kayu manis, bermanfaat, serta vitamin dan mineral tertentu (vitamin D, kromium).

  1. Metabolisme perlahan

PCOS sering dikaitkan dengan metabolisme yang perlahan. Gadis-gadis ini, rata-rata, memerlukan 400 kalori lebih sedikit sehari daripada wanita yang sihat. "Semua lebihan kalori akan disimpan dan disimpan sebagai lemak badan," kata pakar. Diet yang kaya dengan makanan dengan indeks glisemik rendah tidak akan menaikkan gula darah secara mendadak dan menyebabkan keinginan makanan segera setelah makan. Ini adalah salah satu kaedah terbaik untuk memerangi kenaikan berat badan..

Berolahraga tidak lama sebelum makan juga dapat meningkatkan metabolisme, menurut beberapa pakar. Mereka mengesyorkan berolahraga sebelum atau sesudah makan, dengan perhatian khusus pada pemuatan selang, yang melibatkan senaman pendek dan intens..

Dipercayai bahawa tubuh wanita yang sihat, ketika bangun pagi, mula membakar lemak untuk mendapatkan tenaga yang diperlukan. Dengan penyakit ovarium polikistik, tubuh diprogram untuk memulihara dan tidak. Akibatnya, seorang wanita harus berusaha dua kali lebih banyak untuk membakar lemak dan menurunkan berat badan..

  1. Hormon lapar

Dua hormon yang kurang dikenali, ghrelin dan leptin, mempengaruhi selera makan dan kenyang, dan gangguan dalam fungsinya juga boleh mengganggu penurunan berat badan. Leptin dihasilkan oleh sel-sel lemak badan dan menekan selera makan. Semakin banyak berat badan dan jumlah lemak badan, semakin tinggi tahap hormon ini. Nampaknya mempunyai banyak leptin adalah perkara yang baik, kerana bahan tersebut mengawal dan menahan rasa lapar. Walau bagaimanapun, banyak orang yang berlebihan berat badan berhenti bertindak balas terhadap isyarat leptin dan menjadi tidak sensitif terhadapnya. Ini disahkan oleh eksperimen pada haiwan. Oleh itu, dalam satu kajian, para saintis memberikan leptin tikus, dan ini benar-benar menyebabkan fakta bahawa tikus makan lebih sedikit - hormon itu berfungsi. Tetapi kesan ini hanya bertahan sekitar dua minggu. Tikus kemudian mengembangkan daya tahan terhadap leptin penekan selera makan.

Beberapa penyelidik juga percaya bahawa leptin membantu mengatur hormon lain, ghrelin. Bahan ini meningkatkan selera makan. Apabila seorang wanita dengan penyakit ovarium polikistik ingin menurunkan berat badan dan mula makan lebih sedikit, hormon ini meningkat. Apabila makan berlebihan, sebaliknya, ia mula berkurang. Ghrelin tertinggi biasanya dilihat pada anoreksia, dan yang paling rendah pada obesiti. Para saintis Jerman telah menyatakan bahawa tahap bahan ini memainkan peranan besar dalam seberapa cepat rasa lapar kembali setelah makan. Biasanya, kadar ghrelin meningkat tajam sebelum makan dan kemudian menurun sekitar tiga jam setelah kenyang..

Bagaimana hormon kelaparan boleh terjejas? Para penyelidik mendapati bahawa diet yang kaya dengan karbohidrat "baik" (seperti bijirin penuh) dan diet tinggi ghrelin yang menekan protein lebih berkesan daripada diet tinggi lemak. Makanan yang lebih kerap tetapi lebih kecil sepanjang hari juga membantu menjaga gula dengan insulin dan ghrelin dengan leptin..

Di samping itu, bukan sahaja diet tetapi juga tidur dapat mempengaruhi tahap kedua hormon ini. Apabila seseorang terjaga, leptin turun. Akibatnya, keesokan harinya rasa lapar terasa lebih tajam daripada biasa, dan kepuasan setelah makan lebih tinggi. Ini boleh menyebabkan makan berlebihan dan makan lebih banyak makanan daripada yang diperlukan untuk mengekalkan tenaga. Juga, apabila seseorang tidak cukup tidur, hormon ghrelin meningkat, yang merangsang selera makan. Gabungan kedua-dua kesan ini - penurunan leptin dan peningkatan ghrelin - digabungkan dengan kurang tidur dapat mewujudkan prasyarat untuk kenaikan berat badan kekal..

DIET HARTA DALAM POLIKSTOSIS OVAR

Untuk menurunkan berat badan, PCOS disarankan untuk makan makanan yang utuh dan semula jadi dan menggantikan karbohidrat halus dengan yang berserat dan kompleks. Contoh karbohidrat kompleks adalah gandum, biji-bijian, beras perang, dan oat. Makanan yang kaya dengan makanan ini dapat membantu menurunkan tekanan darah, berat badan, dan gula darah. Atas sebab yang sama, wanita dengan sindrom ovarium polikistik harus makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran..

Hampir setiap makanan yang boleh memburukkan keadaan mempunyai rakan yang lebih sihat dan sihat. Sebagai contoh, sandwic mentega atau marjerin biasa boleh diganti dengan roti gandum dengan minyak zaitun atau alpukat..

Apa yang boleh anda makan dengan ovari polikistik: pemakanan yang betul

Makanan anti-radang seperti sayur-sayuran berdaun serta lemak omega-3 yang sihat seperti biji chia dan rami, kenari, salmon, dan tuna dapat mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh berlebihan insulin.

  • Lemak yang baik

Diet yang mengandung terlalu banyak lemak jenuh dan lemak trans dapat menyebabkan kenaikan berat badan, tekanan darah tinggi, dan kolesterol tinggi. Makanan yang buruk harus diganti dengan lemak tak jenuh yang sihat seperti minyak zaitun, alpukat, kacang. Sebanyak 30 hingga 45 ml (2-3 sudu besar) lemak sihat harus dimakan setiap hari.

  • Lebih banyak serat

Makan lebih banyak serat dapat menjaga kadar gula dalam darah normal dan menurunkan kolesterol. Ini juga menimbulkan rasa kenyang, yang membantu mengelakkan makan berlebihan. Normalnya ialah 21-25 gram serat setiap hari. Contoh makanan berguna:

  1. Buah - beri, buah ara, pir, jeruk, kiwi.
  2. Sayur - kacang polong, zucchini, bayam, kubis, brokoli.
  3. Biji-bijian utuh - gandum, beras perang, barli, soba.
  4. Kekacang - lentil, kacang buncis, kacang.
  5. Kacang dan biji - badam, rami, bunga matahari.
  • Protein

Seperti serat, protein membantu anda merasa kenyang lebih lama. Ini adalah kaedah yang baik untuk menurunkan berat badan dan mengawal berat PCOS anda. Setiap hidangan mesti mengandungi sebahagian kecil protein - ayam, ayam belanda, daging lembu atau ikan. Sekiranya perlu atau untuk pelbagai diet, protein hewani dapat diganti dengan protein sayuran - kekacang, kacang soya, kacang, biji. Susu dan yogurt juga merupakan sumber protein.

Menu contoh (pilihan) untuk PCOS:

  • Sarapan pagi: 2 telur, sayur-sayuran, roti gandum;
  • Makanan ringan: keju atau yogurt, buah;
  • Makan tengah hari: sepotong sup ikan dan sayur-sayuran;
  • Snek: hidangan kacang;
  • Makan malam: 120 g salmon, sayur-sayuran dengan minyak zaitun.

Anda juga harus minum air dan cecair secukupnya sepanjang hari. Ini akan membantu mengawal rasa lapar..

Apa yang tidak boleh dimakan dengan ovari polikistik: makanan yang berbahaya

Tubuh tidak mengubah makanan menjadi tenaga kerana ketahanan insulin, yang menimbulkan peningkatan selera makan dan keinginan makanan. Makanan yang kaya dengan karbohidrat dan gula halus boleh menyebabkan peningkatan insulin dalam darah dengan cepat, yang boleh menyebabkan kenaikan berat badan, sehingga sukar untuk menurunkan berat badan. Di samping itu, dengan penyakit ovari polikistik, anda perlu mengecualikan makanan yang diproses yang mungkin mengandungi karbohidrat halus seperti daging dalam tin, makanan segera, kerepek, gula-gula. Mengelakkan lemak jenuh dan lemak trans, yang juga dapat meningkatkan kolesterol, berat badan, dan risiko penyakit jantung, juga penting untuk tetap mematuhi panduan pemakanan. Makanan tepung dan garam yang tinggi juga berbahaya..

Makanan yang harus dielakkan dengan ovari polikistik:

  1. Makanan yang diproses tinggi karbohidrat halus: apa sahaja yang diperbuat daripada tepung putih halus.
  2. Minuman, pencuci mulut, makanan ringan dengan banyak gula atau pemanis (sukrosa, dekstrosa, fruktosa, pengganti).
  3. Makanan yang mencetuskan keradangan (contohnya, sosej, marjerin, makanan segera).

Apa sahaja yang tidak sesuai boleh diganti dengan makanan yang lebih sihat. Sebagai contoh, bukannya pasta tepung gandum, gunakan pes lentil.

Anda tidak perlu memotong karbohidrat sepenuhnya

Karbohidrat diperlukan oleh badan untuk membakar otot dan membakar lemak. Untuk menurunkan berat badan, wanita dengan penyakit ovari polikistik tidak perlu sepenuhnya menghilangkannya dari diet mereka. Tidak cukup dapat menurunkan tahap tenaga dan melambatkan metabolisme anda. 30-40% karbohidrat dari jumlah kalori, atau kira-kira 100-140 gram sehari, bergantung pada usia dan tahap aktiviti, akan menyokong penurunan lemak yang berterusan. Dari segi pemakanan, ini boleh diterjemahkan ke dalam 20-30 g karbohidrat untuk sarapan dan makan tengah hari, sementara pada masa yang sama lebih baik makan protein dan sayur-sayuran pada waktu petang, mengelakkan makanan berat seperti nasi dan pasta..

Makan ketika tidur: cara menurunkan berat badan

Diet untuk ovarium polikistik: 7 peraturan penting semasa membuat menu.

  1. Indeks glisemik

Diet dengan indeks glisemik rendah (GI, GI) membantu anda menurunkan berat badan dan mengekalkan insulin pada tahap normal. GI adalah ukuran seberapa cepat gula darah anda akan meningkat selepas makan. Diet rendah GI terdiri daripada makanan yang secara perlahan meningkatkan gula, yang membantu mencegah lonjakan insulin. Ini sangat penting bagi wanita dengan penyakit ovari polikistik dan ketahanan insulin..

Diet glisemik rendah diet biasanya terdiri daripada buah-buahan dan sayur-sayuran, biji-bijian, protein, dan lemak sihat. Menghilangkan kebanyakan makanan yang diproses, termasuk minuman bergula.

Satu kajian mendapati bahawa 95% wanita yang menjalani diet GI rendah mempunyai tempoh yang lebih kerap dan penurunan berat badan yang lebih banyak. Jenis diet ini lebih berkesan daripada diet konvensional untuk menurunkan berat badan. Satu lagi kajian pada 60 wanita dengan berat badan berlebihan dengan PCOS menunjukkan bahawa diet rendah GI dapat membantu memulihkan tempoh yang tidak teratur, mengurangkan penanda keradangan, dan meningkatkan kepekaan insulin..

  1. Peranan sarapan pagi yang penting

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa sarapan pagi yang besar dan makan siang dan makan malam ringan dapat menyeimbangkan hormon dan meningkatkan perkembangan penyakit. Pada wanita dengan PCOS dan BMI normal, yang makan hampir separuh daripada kalori harian mereka ketika sarapan, kadar insulin turun sebanyak 8% dan kadar testosteron turun sebanyak 50% dalam masa 90 hari. Di samping itu, mereka ovulasi 30% lebih kerap daripada wanita yang makan sedikit untuk sarapan pagi dan makan malam yang enak..

Menambah saiz sarapan tanpa menurunkan makan malam kemungkinan hanya akan menambah berat badan dan tidak membantu anda menurunkan berat badan..

Hasil positif seperti ini ditunjukkan oleh hanya satu kajian yang melibatkan 60 wanita. Percubaan lebih lanjut mungkin diperlukan untuk membuktikan secara ilmiah faedah sarapan pagi berkalori tinggi..

  1. Lemak sihat

Bekalan lemak sihat yang mencukupi, termasuk asid lemak omega-3, membantu menyeimbangkan hormon dan meningkatkan tahap insulin pada wanita dengan PCOS. Lemak yang sihat dan sihat termasuk ikan berminyak, alpukat, minyak zaitun, dan kacang dan biji tanpa garam..

Dalam satu kajian terhadap 61 wanita dengan penyakit ovarium polikistik, suplemen dengan asid lemak omega-3 selama lapan minggu didapati meningkatkan kepekaan insulin sekitar 22%. Walaupun tanpa makanan tambahan, pengambilan lemak sihat yang mencukupi dapat mengurangkan daya tahan insulin. Satu kajian mendapati bahawa menggantikan beberapa karbohidrat dengan lemak tak jenuh menyebabkan penurunan insulin darah pada gadis gemuk dengan penyakit ovarium polikistik..

Untuk mengelakkan kenaikan berat badan, adalah idea yang baik untuk mengganti lemak yang tidak sihat dari makanan yang diproses atau digoreng dengan makanan yang sihat daripada menambahkan lemak tambahan pada makanan anda..

  1. Kurang karbohidrat

Mengurangkan pengambilan karbohidrat dapat meningkatkan hormon dan mempercepat penurunan berat badan pada wanita dengan sindrom ovarium polikistik.

Satu kajian mendapati bahawa mengurangkan pengambilan karbohidrat secara sederhana menurunkan kepekatan insulin dalam PCOS. Lama kelamaan, ini dapat mengurangkan timbulnya gejala. Selain itu, dalam sekumpulan 30 wanita dengan penyakit ovarium polikistik, penurunan karbohidrat yang sederhana terbukti memberi kesan positif terhadap tahap hormon. Gula darah, testosteron dan insulin menurun, dan kepekaan terhadap yang terakhir meningkat. Ia juga membantu mempercepat proses menurunkan berat badan. Contohnya, wanita yang menjalani diet rendah karbohidrat menurunkan berat badan sedikit lebih banyak daripada diet biasa. Ini boleh menyebabkan penurunan berat badan 1% hingga 5% pada wanita dengan penyakit ovarium polikistik..

  1. Protein berasaskan tumbuhan dan sihat

Dalam satu eksperimen, didapati bahawa tahap androgen bebas pada wanita dengan PCOS jauh lebih rendah ketika mereka makan diet protein tinggi (30% protein) berbanding diet rendah protein (15% protein). Berbanding dengan makanan berkarbohidrat tinggi, makanan berprotein tinggi tidak meningkatkan insulin dengan ketara.

Berbanding dengan karbohidrat, pengambilan protein tinggi menekan ghrelin hormon kelaparan lebih lama, yang juga membantu menurunkan berat badan.

Makanan sihat seperti itu harus mengandungi sumber protein yang sihat: daging tanpa lemak, ikan, telur, kacang dan beberapa produk tenusu..

  1. Aktiviti fizikal

Bersenam secara teratur bermanfaat bagi wanita dengan penyakit ovarium polikistik dan membantu menurunkan berat badan, meningkatkan ovulasi, mengurangkan toleransi insulin (hingga 30%), dan meningkatkan penurunan berat badan (hingga 10%). Kesannya lebih ketara jika anda menggabungkan sukan dengan pemakanan yang betul.

Tiga jam senaman setiap minggu dapat menurunkan daya tahan insulin dan mengurangkan lemak perut pada wanita dengan PCOS. Dengan latihan biasa (dari tiga bulan), penanda keradangan dalam analisis (CRP, ESR, dll.) Menurun. Tekanan juga berkurang, terutamanya dengan yoga dan meditasi. Pakar menasihatkan untuk meningkatkan beban secara beransur-ansur dan membawanya sekurang-kurangnya 150 minit aktiviti fizikal setiap minggu..

Makanan tambahan vitamin tertentu dapat melegakan gejala PCOS, terutama pada wanita dengan tahap nutrien rendah.

Kekurangan vitamin D dikaitkan dengan beberapa kesan sampingan negatif penyakit ovarium polikistik, seperti kegemukan, ketahanan insulin, dan penurunan ovulasi. Kekurangan vitamin D adalah salah satu yang paling biasa di dunia. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti pasti bahawa suplementasi dengannya dapat melegakan gejala utama PCOS. Walau bagaimanapun, jika tahap vitamin D wanita rendah dan tidak ada cara untuk mendapatkannya dari sumber semula jadi - matahari - suplemen mungkin bermanfaat..

Nutrien lain yang telah terbukti dapat memperbaiki gejala PCOS adalah kromium. Biasanya, kekurangannya dikesan kurang kerap. Makanan yang tinggi kromium termasuk kerang, kerang, hati, daging lembu, kacang-kacangan, dan beberapa sayur-sayuran dan buah-buahan seperti pir, tomato, brokoli. Eksperimen menunjukkan bahawa pengambilan 1000 mcg kromium selama dua bulan meningkatkan kepekaan insulin hingga 38% pada wanita dengan obesiti dan ovarium polikistik.

Menjadi aktif setiap hari, makan makanan sihat yang rendah gula dan makanan yang meradang, dan mengambil makanan tambahan dengan vitamin D, kromium, magnesium, dan inositol dapat membantu wanita dengan PCOS dan berat badan berlebihan menurunkan berat badan, mengurangkan selera makan dan mengurangkan daya tahan insulin..