Klorofil

Klorofil adalah pigmen yang memberi daun tumbuhan warna hijau mereka. Klorofil menyediakan tanaman dengan proses fotosintesis, suatu proses di mana pelbagai reaksi kimia berlaku di kilang dengan bantuan cahaya matahari, termasuk penukaran karbon dioksida dari udara di sekitarnya menjadi pelbagai bahan organik yang diperlukan untuk kehidupan tumbuhan. Ini adalah hasil dari proses fotosintesis bahawa tumbuhan melepaskan oksigen, menjenuhkan udara yang kita nafas.!

Anehnya, klorofil dan hemoglobin (pigmen yang menjadikan darah merah) mempunyai struktur yang hampir sama! Molekul klorofil dan hemoglobin terdiri daripada kompleks yang sama dan hanya berbeza pada atom pusat. Dalam klorofil ia adalah magnesium, dan dalam hemoglobin ia adalah zat besi.

Formula Hemoglobin dan Klorofil

Penggunaan klorofil

Klorofil telah lama digunakan dalam perubatan. Klorofil mempunyai kemampuan untuk membuang toksin dari tubuh, ia digunakan dalam perawatan ulser dan ulser tekanan, untuk penyembuhan luka yang dipercepat, dan juga digunakan sebagai diuretik ringan dan cara mencegah urolithiasis. Dengan kesan deodorannya, klorofil sangat baik untuk merawat bau mulut atau peluh. Kajian terbaru oleh saintis Jepun menunjukkan bahawa klorofil dapat menghentikan pembentukan dan pengembangan sel barah. Betul, mekanisme ini belum dipelajari, tetapi mempunyai prospek yang sangat baik untuk membuat rawatan barah.

Klorofil boleh digunakan baik sebagai pewarna makanan semula jadi dan sebagai sebahagian daripada bahan tambahan makanan E140. Makanan tambahan ini benar-benar selamat dan diluluskan untuk digunakan di semua negara di dunia. Klorofil memberikan produk warna zaitun dan digunakan dalam pembuatan ais krim, krim, pelbagai pencuci mulut, puding, dalam sos seperti mayonis.

Sama sekali tidak perlu mencari produk yang berguna ini di kedai, kerana klorofil dapat diperoleh secara bebas di rumah menggunakan proses yang sangat mudah..

Mendapatkan klorofil di rumah

Memperoleh klorofil adalah proses yang cukup mudah yang boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja. Untuk ini kita memerlukan daun hijau segar, kebanyakan klorofil terdapat dalam bayam, jelatang, brokoli dan pucuk Brussels, tetapi ada.

Kisar sayur-sayuran yang dimasak sedikit, letakkan di dalam kapal berdinding tebal (lebih baik satu gelas, tetapi kuali enamel juga sesuai) dan isi dengan sedikit larutan alkohol air (untuk kesederhanaan, anda boleh menggunakan vodka).

Selepas itu, kami meletakkan bekas kaca dengan bahan-bahan di dalam tab mandi air. Selepas beberapa ketika, cecair akan mula bertukar menjadi hijau - ini adalah pembebasan klorofil. Setelah penyediaan klorofil selesai, angkat daun dengan teliti. Mereka berubah warna, i.e. semua pigmen yang memberikan warna pada daun dilepaskan. Klorofil terpencil kini boleh digunakan di rumah seperti yang dijelaskan di atas. Tetapi sila berhati-hati! Klorofil sangat tidak stabil dalam cahaya dan udara, dan setelah beberapa lama ia akan mengambil warna hijau yang kotor. Oleh itu, klorofil harus digunakan secepat mungkin setelah menerima.!

Walaupun anda tidak menggunakan pigmen ini di ladang, pengalaman mendapatkan klorofil akan menjadi pelajaran visual yang sangat baik bagi seorang kanak-kanak, kerana melihat dengan mata anda sendiri lebih baik daripada melihat gambar dalam buku teks biologi.

Tanda rumput pada pakaian dapat dilenyapkan dengan mudah dengan alkohol atau cecair berasaskan alkohol

Pengasingan klorofil

Video menunjukkan bagaimana anda masih boleh mengasingkan klorofil di rumah. Di sini ditunjukkan kaedah yang sedikit berbeza untuk menghasilkan klorofil, berbeza dari yang di atas. Dalam kes ini, daun diambil, dihancurkan, diisi dengan larutan alkohol dan ditumbuk dengan mortar. Hasilnya adalah larutan klorofil. Benar, ia akan ada dalam larutan alkohol, yang sedikit membatasi penggunaan klorofil seperti itu.

Cara mendapatkan klorofil di rumah

Dengan memproses karbon dioksida berbahaya, tumbuhan memberi oksigen kepada manusia dan seluruh persekitaran. Proses ini disebut fotosintesis, dan pigmen yang bertanggungjawab untuknya adalah klorofil..

SINTESIS KEHIDUPAN

Penemuan fotosintesis berlaku secara tidak sengaja. Ahli kimia Inggeris Joseph Priestley sedang mencari cara untuk membersihkan "udara tercemar" (kerana karbon dioksida dipanggil pada masa itu). Semasa eksperimen, bukannya tikus dan lilin, tanaman dihantar di bawah balang kaca, yang, bertentangan dengan harapan saintis, bertahan. Langkah seterusnya adalah meletakkan tetikus pada bunga di dalam periuk. Dan keajaiban berlaku: haiwan itu tidak mati. Dengan menyerap kuanta cahaya, molekul klorofil memulakan proses fizikal dan biokimia yang paling kompleks di dalam tumbuhan, yang seterusnya membawa kepada penukaran karbon dioksida menjadi oksigen.

Menariknya, struktur molekul klorofil sangat mirip dengan molekul hemoglobin. Sejak itu, ternyata klorofil disebut "darah tumbuhan".

DARAH HIJAU

Satu-satunya perbezaan ialah atom pusat dalam klorofil adalah magnesium, dan dalam hemoglobin ia adalah zat besi. Jika tidak, dari segi komposisi biokimia mereka, bahan ini serupa. Klorofil bertanggungjawab untuk warna hijau tanaman, dan hemoglobin memberikan ciri khas warna merah kepada darah. Fungsi yang mereka lakukan dalam tubuh manusia juga sama. Klorofil boleh memberi kesan yang serupa pada darah dengan hemoglobin: meningkatkan kadar oksigen dan mempercepat metabolisme nitrogen. Oleh itu, ia telah digunakan selama beberapa tahun bukan hanya dalam bidang perubatan, tetapi juga dalam industri makanan..

Mendapatkan klorofil di rumah adalah mudah. Untuk ini, kita memerlukan: sayur-sayuran biasa (contohnya bayam), balang, periuk dan air panas. Hancurkan bayam ke dalam balang dan isi dengan larutan alkohol. Sekarang kita perlu membuat mandi air. Tutup penutup dan tunggu sebentar.

WARNA ASLI

Setelah beberapa lama, daun akan berubah warna, dan cecair di dalam balang akan memperoleh warna hijau terang. Klorofil dilepaskan. Klorofil ditambahkan pada pelbagai krim, pencuci mulut dan sos sebagai warna yang berguna. Contohnya, pigmen inilah yang memberikan warna zaitun kepada mayonis..

Klorofil

Semua tanaman bergantung pada cahaya matahari sepanjang hayatnya. Dan kehidupan kita berasal dari tanaman ini. Cahaya matahari mengaktifkan klorofil hijau pada tumbuhan untuk menghasilkan tenaga di dalamnya. Molekul klorofil berkumpul di sekitar magnesium dan membawa oksigen ke sel dalaman tumbuhan, yang seterusnya menghasilkan tenaga.

Tenaga tumbuh-tumbuhan inilah yang kita gunakan, menyerapnya untuk menjaga tubuh kita. Tenaga tumbuhan adalah tenaga kehidupan utama.

Daya hidup kita bergantung pada bekalan oksigen yang mencukupi. Embrio tertarik pada tisu yang kekurangan oksigen. Sel-sel kanser berkembang biak melalui proses yang tidak menggunakan oksigen.

Semakin lemah badan dalam hemoglobin, semakin rendah keupayaan untuk membekalkan oksigen ke sel darah merah. Sekiranya sel-sel kita kekurangan oksigen, maka penyakit ini membentuk rangkaiannya. Molekul klorofil dan hemoglobin sama mampu membekalkan sel dengan oksigen dan strukturnya sangat serupa.

Kajian menunjukkan bahawa klorofil adalah zat yang tidak mempengaruhi penyakit tertentu, tetapi memberi kesan yang baik pada tubuh secara keseluruhan, membekalkan oksigen ke setiap sel.

Oleh itu, klorofil membantu pelbagai jenis penyakit, termasuk sinusitis, selsema, rhinitis, jangkitan saluran pernafasan, masalah usus besar, termasuk kolitis ulseratif, tekanan darah tinggi, penyakit pankreas, bisul perut, neurosis dan, sebagai tambahan, peningkatan daya tahan badan terhadap sinaran sinar-X.

Penyelidik Jepun mendapati bahawa getah mana-mana tumbuhan hijau menunda pemusnahan kromosom, yang merupakan salah satu pautan dalam rantai yang membawa kepada barah..

Mana-mana ramuan mengandungi klorofil segar. Di Austria, semasa Perang Dunia Kedua, ada satu kampung di mana pasukan penakluk mengambil semua makanan. Akibatnya, penduduk terpaksa makan rumput. Tetapi penduduk kampung ini tidak hanya terus hidup secara normal, banyak penyakit degeneratif mereka hilang sepenuhnya. Tetapi kerana kita tidak terbiasa makan rumput, maka makanlah sayuran dengan warna hijau gelap, seperti bayam, kubis dan jelatang, yang mengandung banyak klorofil; dan selain itu, makan chlorella (genus alga hijau).

Klorofil Cecair: Pembaharuan badan pada tahap sel

Pakar pemakanan mengatakan bahawa memakan satu tetes klorofil cecair (LC) setiap hari akan menjimatkan anda daripada berjumpa doktor..

Walaupun dari proses biologi sekolah, kita ingat bahawa noda klorofil tumbuh-tumbuhan berwarna hijau. Di sinilah banyak pengetahuan mengenai klorofil berakhir, tetapi sia-sia, kerana pigmen ini mempunyai banyak khasiat yang berguna. Para saintis telah membuktikan bahawa molekul klorofil dan hemoglobin (unsur terpenting dalam darah) mempunyai struktur yang sangat serupa. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa dalam klorofil, atom utama adalah magnesium, dan dalam hemoglobin, zat besi. Dengan kata lain, kita boleh mengatakan bahawa klorofil adalah darah tumbuhan..

Produk klorofil

Makanan sebegini boleh dipanggil makanan tambahan untuk faedah yang tidak ternilai yang mereka bawa ke dalam tubuh..

Terdapat dua sumber utama pigmen hijau:

1. Produk semula jadi - bayam, pasli, kacang hijau, arugula, rumput laut, kubis, barli dan tauge. Jumlah klorofil dalam produk semula jadi berkurang semasa rawatan haba, pembekuan atau penyimpanan jangka panjang.

2. Makanan tambahan berasaskan produk semula jadi dalam bentuk cecair dan kapsul. Bahan tambahan ini memberi kesan yang lebih pantas. LC harus diambil semasa perut kosong 30 minit sebelum makan..

Pigmen cecair - apa itu?

Ini adalah makanan tambahan berwarna zamrud dengan bau air kolam yang sedikit, larutan klorofilin - sebatian yang diperoleh dengan pengambilan dari klorofil dalam keadaan makmal. Sumber utama LC adalah alfalfa. Konsentrat yang dihasilkan darinya mengandungi zat dan mineral yang jarang berlaku yang membawa manfaat besar bagi tubuh manusia. Alfalfa mempunyai komposisi yang kaya kerana sistem akarnya yang kuat, yang menyerap zat berharga dari lapisan tanah yang dalam.

Alfalfa mengandungi:

  • vitamin (C, A, K dan lain-lain);
  • mineral (K, Ca, MgO, Fe dan lain-lain);
  • unsur surih (B, Mn, Cu dan lain-lain);
  • asid (folik dan lain-lain).

LC telah lama digunakan oleh orang di seluruh dunia untuk menyembuhkan badan. Produk ini dijual dalam dos yang berbeza, dan sebelum digunakan, anda harus mempelajari arahannya, kadang-kadang satu tetes larutan sudah cukup, dan kadang-kadang satu sudu besar tidak menyakitkan..

Manfaat

Para saintis telah mempelajari sifat-sifat bermanfaat klorofil selama bertahun-tahun, ia juga dipanggil penyahkod semula jadi, kerana bahan ini memungkinkan:

  • memperbaiki keadaan rongga mulut, mencegah timbulnya bau, karies dan keradangan yang tidak menyenangkan;
  • memperbaharui sel dan merangsang proses pertumbuhan semula tisu;
  • merangsang proses hematopoiesis;
  • menguatkan sistem saraf;
  • mengurangkan risiko penyakit berjangkit;
  • menormalkan sistem pencernaan;
  • mengembalikan fungsi hati;
  • memperbaiki buah pinggang;
  • menguatkan saluran darah;
  • meningkatkan fungsi jantung;
  • mencegah perkembangan onkologi.

Permohonan

Pakar pemakanan mengatakan bahawa jika seseorang ingin memperkuat sistem kekebalan tubuh dan kesihatan secara umum, dia hanya perlu memasukkan buah-buahan dan daun hijau dalam makanan hariannya..

Klorofil Cecair Yang Sangat Baik Untuk?

1. Untuk darah. Oleh kerana klorofil mengaktifkan proses hematopoiesis, ini ditunjukkan untuk anemia, pendarahan (dari hidung, haid berat). Juga, pigmen ini merangsang otak, meningkatkan pengeluaran sel darah merah (sel darah), membersihkan darah toksin dan mengaktifkan enzim yang mensintesis vitamin K, yang diperlukan untuk pembekuan darah.

2. Untuk sistem pencernaan. Pengambilan klorofil memperbaiki keadaan saluran gastrousus, khususnya:

  • menghilangkan mikroorganisma patogen;
  • mengaktifkan pengeluaran enzim pankreas;
  • memulihkan mukosa gastrik;
  • menyokong mikroflora yang baik dalam usus.

Makanan tambahan ini sesuai untuk kanak-kanak, terutama yang kurang selera makan.

3. Untuk rawatan barah. Alat ini disarankan untuk digunakan secara berkala untuk pencegahan onkologi, kerana pigmen menormalkan keseimbangan asid-basa dan melindungi tubuh dari karsinogen.

Kesan sampingan

Klorofilin tidak menyebabkan kesan sampingan, tetapi dos berlebihan boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan alergi.

Juga, suplemen tidak boleh diambil serentak dengan ubat-ubatan yang meningkatkan kepekaan tubuh terhadap sinar matahari, kerana ini dapat menimbulkan ruam atau luka bakar pada tubuh (tertakluk kepada peningkatan pendedahan sinar ultraviolet pada kulit).

Sekiranya anda merancang untuk menjalani ujian hemokult, maka suplemen harus dihentikan tiga hari sebelum ujian untuk mengecualikan hasil diagnostik yang salah.

Cecair hijau dengan sifat ajaib digunakan oleh banyak selebriti dunia, misalnya, Lara Stone dan Charlotte Olympia. Oleh itu, tidak menghairankan bagaimana bintang berjaya mendapatkan kesihatan yang baik pada usia berapa pun. diterbitkan oleh econet.ru.

Artikel Econet.ru hanya bertujuan untuk tujuan maklumat dan pendidikan dan tidak menggantikan nasihat, diagnosis atau rawatan perubatan profesional. Sentiasa berjumpa doktor untuk sebarang pertanyaan mengenai keadaan kesihatan anda.

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah penggunaan anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

EVOLUSI KEADILAN

Menu navigasi

  • Forum
  • Peserta
  • peraturan
  • Cari
  • daftar masuk
  • Untuk masuk

Pautan tersuai

  • Topik aktif

Maklumat pengguna

Anda di sini »EVOLUSI KEBIJAKAN» MAKANAN RAW »CHLOROPHYLL + hijau pada musim sejuk ¤k¤

CHLOROPHYLL + hijau pada musim sejuk ¤k¤

Catatan 1 hingga 10 dari 19

Kongsi12011-07-04 10:27:52

  • Pengarang: Eugene
  • Peserta
  • Berdaftar: 2011-05-18
  • Catatan: 13
  • Hormat: +0
  • Lawatan terakhir:
    2013-08-23 07:33:37


CHLOROPHYLL
Dalam topik ini, saya ingin menerangkan kaedah yang berkesan untuk mendapatkan klorofil dari tumbuh-tumbuhan dan secara langsung memasukkannya ke dalam organisma yang kita sayangi..
Di Internet, saya sering menyebut tentang kegunaan klorofil, tetapi saya tidak menemui apa-apa yang bermanfaat kecuali maklumat umum dan cadangan. Maklumat am: Klorofil sama dengan struktur dengan hemoglobin, hanya terbentuk di sekitar molekul magnesium, bukan besi. Ia berguna untuk semua dan semua orang, memperbaiki segala-galanya dan semua orang. Cadangan penggunaan: makan banyak sayur-sayuran, minum persediaan farmasi yang mahal. Itu pada dasarnya semua, maklumat seperti itu tidak menimbulkan banyak minat, dan saya sudah makan banyak tanaman hijau. ahli makanan mentah 2 bulan)))
Oleh itu, pengalaman dan perkenalan peribadi saya dengan tindakan klorofil bermula pada 23 Jun. Itu adalah 15 Potlak di Moscow (makan malam makanan mentah bersama). Perhimpunan ahli makanan mentah tidak begitu menarik, kecuali peluang untuk "menjalin hubungan" dengan orang yang tepat. Ada seorang Yogi. seorang lelaki kecil yang kelihatan menarik, dan ketika dia diberi lantai, dia dengan bersemangat dan bersemangat mula berbicara tentang CHLOROPHYLL, yang tidak dapat menarik perhatian saya.
Inti ceritanya adalah seperti berikut: Klorofil adalah bahan dengan bantuan proses fotosintesis yang berlaku di dalam tumbuhan, klorofil tidak hanya mensintesiskan tenaga paling tulen dari cahaya Matahari untuk pengembangan tumbuhan, tetapi juga memiliki kemampuan untuk mengumpulkannya dalam molekulnya. Apabila klorofil dimakan dalam bentuk hidup, ketepuan tenaga badan meningkat dengan beberapa urutan magnitud. Dia menekankan bahawa dengan menggunakan Living Chlorophyll kita menyumbang kepada dorongan terkuat untuk pengembangan dan pemerolehan pelbagai jenis kebolehan..
Kaedah menggunakan Live CHLOROPHYLL:
Dapatkan pengisar. Sediakan banyak tanaman hijau (Semakin hijau dan gelap adalah lebih baik) - Jelatang, Dandelion, daun Linden, dedaunan dari tumbuhan liar yang boleh dimakan. Hijau dipotong, tidak halus, sehingga mereka mudah menatal dalam pengisar. Isi keseluruhan isi jag. Bahan seterusnya adalah lemon, ia diperlukan untuk penyingkiran klorofil dari tumbuh-tumbuhan ke dalam air dengan lebih baik. Untuk jag 1.5 liter, gunakan 2-3 lemon. Lemon dikupas dan dipotong. Kemudian semuanya dicurahkan dengan air di bawah penutup sehingga bergulir tetapi tidak memercik.
Sekiranya pengisar itu kuat, maka anda mendapat jisim homogen, jika tidak, maka ia hampir homogen, maka kami mengambil kain kasa dan memasukkan keseluruhannya ke dalam bekas. cawan yang sangat besar. Dan segera, di sana kemudian kami minum - kerana mustahil ia mesti dimasak, kerana klorofil mati dengan cepat di udara.
Pengalaman saya:
Saya mengambil banyak jelatang, pengisar saya 0,7 liter, memasukkan jelatang sepanjang jalan, memotong 1 lemon, menuangkannya dengan air, dan memutarnya selama 5 minit, sehingga semuanya digiling ke serat kecil. Saya memerasnya dengan tajam, ternyata 0,5 liter, cecair hijau gelap yang tidak berbau menyelerakan, menghembus nafas dan minum. pada sip terakhir hampir muntah. Tetapi perasaan ini. Heh, tidak boleh dipindah milik. Rasanya seperti saya minum 5 tin "Red Bull" (tenaga) - badan sangat menyukainya dan saya, tentu saja. Saya bekerja 15 minit dengan basikal dari rumah - jadi saya tidak pergi, tetapi terbang.
P.S.; Penerimaan Living Chlorophyll oleh badan sangat bertentangan dengan Castor dengan lemon. Sekiranya dalam kes terakhir anda meminumnya seperti kompot untuk kali pertama, maka anda memerlukan tiub dan bahan yang sangat aromatik untuk menelan campuran tersebut. Dengan klorofil, semuanya berbeza - pertama kali saya tidak menyukainya - saya hampir muntah, tetapi sekarang saya minum dengan tenang, malah saya merasakan rasa yang menyenangkan. Jadual kemasukan saya: ketika saya bangun - soda 1/3 sudu kecil, kemudian ada pancuran ais, Eye of Rebirth, bekerja dengan Badan Eterik dan hanya selepas soda dalam 40 minit - setengah liter Living Chlorophyll, dan saya sudah makan di tempat kerja dalam satu jam di mana sesuatu.

Disunting oleh Eugene (2011-07-04 10:33:05)

Kongsi22011-07-04 12:15:15

  • Pengarang: Alat tambah
  • tetamu

Klorofil dan pencegahan barah
Kajian eksperimen telah mengesahkan bahawa klorofil mempunyai kesan anti-barah. Telah diketahui bahawa untuk permulaan perkembangan tumor ganas, diperlukan transformasi sediaan kimia tertentu (juga disebut pro-karsinogen) akibat metabolisme menjadi karsinogen aktif yang mampu memusnahkan DNA atau molekul spesifik lain dalam tisu sensitif. Kajian makmal menunjukkan bahawa klorofil dapat mengurangkan aktiviti enzim yang menyebabkan transformasi ini..
Para saintis Jepun, setelah mengkaji sekitar 60 spesies tumbuhan dan sayur-sayuran, mendapati bahawa kebanyakannya mempunyai sifat antikarsinogenik. Semua tumbuhan kaya klorofil mempunyai sifat antimutagenik khas - tauge Brussels, brokoli, bayam, chard Swiss (bit), alfalfa, chlorella, spirulina, gandum dan barley.
Penjelasan lain yang mungkin untuk mekanisme anti-barah beberapa derivatif klorofil mungkin adalah fakta bahawa ia bertindak sebagai molekul pencegah, mencegah penyerapan aflatoksin dan komponen makanan lain yang boleh menyebabkan barah. Aflatoxin B1 (AFB1) adalah karsinogen hati yang dihasilkan oleh jenis kulat tertentu; ia boleh didapati dalam biji-bijian dan kekacang, kacang tanah dan kacang soya.
Di kawasan panas dan lembap di mana penyimpanan bijirin tidak sesuai, tahap tinggi AFB1 makanan dikaitkan dengan risiko epitelioma hati (barah hepatoselular). Melalui metabolisme, AFB1 diubah dalam hati menjadi karsinogen yang dapat mempengaruhi DNA dan menyebabkan mutasi. Kajian haiwan menunjukkan bahawa pengambilan klorofil dengan AFB1 mengurangkan kerosakan DNA karsinogen pada hati pada trout pelangi dan tikus, dan, bergantung pada dosnya, malah menghentikan perkembangan barah hati pada ikan trout..

Pada tahun 1915, Dr. Richard Willstatter dianugerahkan Hadiah Nobel untuk penemuan sebatian kimia klorofil: rangkaian atom karbon, hidrogen, nitrogen, dan oksigen yang mengelilingi atom magnesium..
Pada tahun 1930, Dr. Hans Fischer menerima Hadiah Nobel, yang menemui struktur kimia hemoglobin dan, yang mengejutkannya, mendapati bahawa ia hampir sama dengan klorofil. Satu-satunya perbezaan struktur kedua bahan ini terletak pada satu atom sahaja di tengahnya. Atom ini dalam molekul klorofil adalah magnesium, dan molekul hemoglobin adalah besi. Berdasarkan penemuan ini, dapat disimpulkan bahawa klorofil sangat bernilai bagi tubuh kita. Oleh itu, klorofil menjadi nutrien penting bagi tubuh manusia..
Hemoglobin (terdiri dari heme dan globin) adalah pigmen yang menjadikan sel darah menjadi merah, sama seperti klorofil menjadikan tanaman menjadi hijau..

Klorofil dan penghapusan racun
Klorofil juga memainkan peranan penting dalam detoksifikasi dalaman badan, yang diperlukan untuk menjaga kesihatan dan berfungsi. Ia merujuk kepada semua proses peneutralan, transformasi atau penghapusan toksin dari tubuh manusia menggunakan sistem berikut:
● pernafasan (paru-paru, bronkiol, tekak, sinus dan hidung);
● gastrousus (hati, pundi hempedu, usus besar dan keseluruhan saluran gastrousus);
● perkumuhan (buah pinggang, pundi kencing dan uretra);
● kulit (peluh dan kelenjar sebum, serta air mata);
● limfa (saluran dan nodus limfa).
Setiap hari, seseorang terdedah kepada toksin, sumber luaran dan dalaman - cara biasa bahawa tubuh manusia dijangkiti atau tercemar. Keracunan berlaku apabila lebih banyak bahan masuk ke dalam tubuh daripada yang dapat kita proses dan ambil (makan, ubat-ubatan, kerja berbahaya).
Untuk menjaga kesihatan, tahap detoksifikasi yang sesuai dari badan sangat penting. Jelas, badan, yang semua sistemnya berfungsi dengan normal, mesti mengatasi tahap bahan toksik tertentu; ancaman timbul hanya jika pengambilan atau pengeluaran toksin berlebihan berlaku, atau kemampuan tubuh untuk membersihkan diri dikurangkan.

Pendedahan toksin boleh menyebabkan timbulnya gejala segera atau awal, seperti dengan racun perosak atau pelbagai ubat; namun, ia lebih sering dinyatakan dalam jangka panjang, kesan negatif pada tubuh yang boleh membawa kepada akibat yang serius (contohnya, barah paru-paru boleh berkembang akibat keracunan asbestos).
Keracunan yang paling biasa dengan bahan berbahaya semasa menghirup-menghembuskan nafas (merokok, pencemaran udara, pengisian bahan bakar, keadaan dalaman yang tidak baik), pengambilan makanan (sisa kimia, bahan terlarut dalam air, dalam ubat-ubatan), suntikan (vaksinasi, vaksinasi selesema, tatu ), penyerapan (bahan kimia dari kain sintetik, cat, plastik, racun perosak dan baja kimia yang disembur di rumput) dan penyinaran (sinar-X, loji tenaga nuklear, ujian nuklear, perlombongan uranium, telefon bimbit dan menara radio, monitor komputer dan skrin TV, ketuhar gelombang mikro, sistem kuasa, komunikasi radio dan satelit).
Kami makan dan meminumnya, mendedahkan diri kepada mereka berulang kali dan kerap. Banyak ubat, bahan tambahan makanan, dan alergen dapat membentuk sebatian toksik dalam tubuh manusia. Omong-omong, apa-apa bahan boleh beracun - air, natrium dan hampir semua nutrien boleh menjadi masalah dalam keadaan tertentu..
Secara dalaman, badan kita menghasilkan toksin semasa fungsi hariannya yang normal. Hasil proses biokimia, aktiviti selular dan aktiviti fizikal adalah pembentukan zat dalam tubuh yang mesti dikeluarkan daripadanya..
Toksin terbentuk sebagai hasil fermentasi, pembusukan, dan pemecahan makanan yang tidak dicerna, serta dehidrasi dan kekurangan zat makanan. Pelbagai mikroorganisma, seperti bakteria usus dan asing, ragi dan parasit, dalam proses kehidupan, menghasilkan bahan yang perlu ditangani oleh tubuh kita.

Kongsi32011-07-04 12:33:41

  • Pengarang: Alat tambah
  • tetamu

Doktor Naturopati Bernard Jensen menekankan dalam tulisannya bahawa klorofil dapat membuang sisa toksin dan ubat-ubatan, serta mengikat bahan radioaktif dan mengeluarkannya dari badan. Buku ini juga merangkum kesan utama penggunaan klorofil dalam jumlah besar:
► Keselarasan keseimbangan pH asas badan
► Menghilangkan bau yang tidak menyenangkan (bau nafas dan bau badan)
► Meningkatkan fungsi paru-paru dan hati
► Melegakan Asma
► Melegakan sakit tekak (faringitis)
► Tindakan antibakteria, melegakan keradangan
► Meningkatkan fungsi buah pinggang
► Memperbaiki keadaan artritis dan artritis reumatoid
► Menyokong peredaran darah yang normal
► Melambatkan proses penuaan
► Normalisasi gangguan pencernaan
► Detoksifikasi darah
► Melawan insomnia (sukar tidur)
► Tindakan antioksidan
► Revitalisasi dan pengaktifan sel-sel badan
► Mempercepat penyembuhan luka
► Mengeluarkan lendir
► Meningkatkan fungsi tiroid
► Peningkatan jumlah sel darah merah (eritrosit), memperbaiki anemia
► Menguatkan metabolisme
► Menguatkan sistem ketahanan badan
► Menyelesaikan masalah haid

Menurut laporan dari sumber perubatan profesional, pengambilan klorofil secara berkala dapat meningkatkan daya tahan tubuh terhadap banyak penyakit, seperti arthritis, rheumatoid arthritis, hidung berair, diabetes mellitus, tekanan darah tinggi, dan lain-lain. Orang yang mengambil banyak klorofil setiap hari dan secara berkala, risiko penyakit onkologi dikurangkan dengan ketara. Klorofil baik untuk jangkitan dalaman dan penyakit kulit. Meningkatkan fungsi jantung dan menurunkan tekanan darah dalam keadaan tinggi. Ia juga merangsang peristalsis usus dan mempunyai kesan diuretik ringan. Membantu dengan ulser gastrik dan ulser duodenum. Para saintis mengesahkan bahawa alfalfa, dari mana klorofil dihasilkan, adalah salah satu sumber nutrien yang paling kaya secara semula jadi. Ia mengandungi beta-karoten, vitamin C, E dan K. Ia juga kaya dengan mineral dan unsur surih..

Kongsi42012-06-09 17:24:21

  • Pengarang: YARA
  • ✒ Moderator
  • Berdaftar: 2012-04-19
  • Catatan: 1161
  • Hormat: +2
  • Jantina lelaki
  • Lawatan terakhir:
    2018-10-30 08:37:05
  • Pemakanan spesies: 2012.04.14
  • ::

Saya mencuba resipi yang dinyatakan di atas, tetapi bukan dari jelatang, tetapi dari daun linden. Adakah terdapat resipi lain untuk mengekstrak klorofil? Adakah terdapat klorofil di dalam jarum?
Adakah mungkin membuat ramuan klorofil dari jarum pain dengan cara yang sama pada musim sejuk??

Nah, jarum pain lebih seperti minyak pati dan segala yang boleh memberi kesan buruk kepada tubuh, terdapat banyak zat aktif di dalamnya. Jarum diberi dos sebagai ubat, sebagai antijamur, tetapi bukan sebagai makanan - sebaliknya, sebagai makanan antiparasit, anda boleh meminumnya. Secara umum, dos klorofil biasa digunakan dengan sayur-sayuran yang dikunyah dengan baik dalam salad atau dimakan secara berasingan, dan koktel hijau, yang diiklankan begitu banyak di internet, boleh menjadi negatif, kerana terdapat zat-zat hijau yang berbahaya dalam jumlah besar. Dari fakta, jika koktel ini dimakan, maka dalam jangka pendek, dari semasa ke semasa, atau jika anda tidak selalu mempunyai sayur-sayuran, tetapi tidak seperti yang pertama kali disajikan - hampir selalu digunakan. Tidak semua orang memerlukan koktel ini, menonton sensasinya.

Kongsi52013-07-19 21:28:50

  • Pengarang: sm1
  • Peserta
  • Berdaftar: 2012-05-16
  • Catatan: 29
  • Hormat: +0
  • Lawatan terakhir:
    2015-04-21 21:59:28

Saya ada satu cadangan. Walaupun di sekitar kita terdapat banyak kehijauan liar (dan ada yang mempunyai kebun), jangan lewatkan masa ini. Dan sediakannya untuk musim sejuk dengan cara ini: perah jusnya (contohnya, pada jus auger, anda mendapat konsistensi hampir kentang tumbuk), beku beberapa liter dalam botol, kemudian secara perlahan-lahan mencairkan dan mengambil kira-kira 100 ml sehari. Bagaimana anda menilai?

Saya rasa pembekuan akan menambah minus besarnya, atau mungkin itu akan membatalkan makna usaha mengenai topik klorofil, dan tidak begitu keras pada musim sejuk. Maka lebih baik mendapatkan sayur-sayuran dari gandum yang bercambah di bawah lampu yang terang dan kadang-kadang menyuap rumah hijau - ini cukup untuk kewujudan normal.

Apakah pesimisme ini mengenai pembekuan? Ini bukan kaedah yang paling merosakkan, jika hanya kerana tanaman ini bertahan setiap musim sejuk dan kemudian dihidupkan semula dengan selamat. Kadang-kadang anda menjumpai artikel bahawa sayur-sayuran beku lebih baik daripada disimpan sepanjang musim sejuk, kerana pada masa dahulu, semua proses hidup dan kehilangan bahan berharga diperlahankan ke tahap minimum. Sudah tentu, struktur selular hancur tidak dapat dipulihkan. Tetapi dalam versi yang dicadangkan, ia sudah hancur ketika mendapatkan jus. Satu-satunya keraguan adalah sama ada jangka hayat terlalu lama - enam bulan.
Pilihan lain sepertinya bukan pengganti ramuan segar. Oleh itu, terdapat bukti bahawa anak benih mengandungi kepekatan komponen berharga 3-5 kali lebih sedikit. Terdapat petikan mengenai rumah hijau:
". rumah hijau adalah masalah besar. Di sini kita menghadapi bahaya baru, yang disedari oleh segelintir orang - kaca rumah kaca (selalunya penutup vinil) menghalang akses penuh ke cahaya matahari (hanya sebahagian dari keseluruhan spektrum yang mencapai tanaman). dapat bergerak, dan oleh itu dalam keadaan semula jadi terdedah kepada dos sinaran UV yang besar, yang, seperti yang anda ketahui, mendorong penjanaan radikal bebas. Oleh itu, Alam telah menyediakan tumbuhan dengan mekanisme pelindung - sel mereka menghasilkan vitamin A, C, E, polifenol (flavonoid, isoflavon, catechins) ) dan banyak lagi. Jelas bahawa tanaman menghasilkan semua ini hanya apabila tumbuh dalam keadaan semula jadi. Di rumah hijau, semuanya berbeza. Sama seperti orang yang berjemur melalui kaca tidak akan pernah disamak, jadi tanaman yang duduk di belakang kaca rumah hijau pada asasnya berbeza dalam sifatnya dari tumbuhan yang sama yang terdapat dalam keadaan semula jadi.
. Apabila serangga mendarat di atas tumbuhan, daunnya mengeluarkan kitonase dan kitinase, dengan bantuan tumbuhan tersebut mengasimilasikan sejumlah kecil kitin (kira-kira nanogram) dari kaki dan badan serangga. Menyiram ladang dengan racun perosak yang bertujuan untuk melawan serangga, seseorang mengganggu rantai kehidupan ini, dan bukannya kitin, tanaman menyerap bahan toksik. Tumbuhan enggan tumbuh di tandus, tanpa kekuatan - kemudian baja kimia digunakan. Tumbuhan masak pada baja, tetapi sistem enzim yang diperlukan dalam buahnya sudah tidak ada lagi. "

Saya belum memutuskan hubungan antara akar musim sejuk dan hijau di dalam peti sejuk - ia seperti membandingkan janin di perut wanita yang terapung dalam keadaan cair dan tidak bernafas, dan dengan orang dewasa yang menyelam di dalam troli memegang hidungnya dengan idea untuk wujud sebagai janin - seseorang akan hidup dengan tenang sehingga persekitarannya memaksa bertindak, yang kedua akan mati dalam satu minit. Pertama sekali, anda mula-mula membunuh tanaman - anda menghilangkan fungsi pemulihan, kemudian anda memusnahkan badan itu sendiri dengan fros yang panjang. Kemudian, untuk sebab tertentu, anda menambahkan kesan pemusnahan dengan juicer, lupa bahawa ini dilakukan dengan tanaman segar di mana semua prosesnya masih hidup dan hanya setelah kehancuran mula dibuang - selama ini kita mesti minum jus. Secara umum, tidak ada pautan jika dibandingkan. Pembekuan dapat dan lebih baik mengekalkan banyak vitamin daripada sayur-sayuran dan buah-buahan yang disimpan selama lebih dari 4 bulan... tetapi vitamin adalah perkara ketiga dan pada masa ini mereka tidak sukar dicari, mensintesiskan makanan mentah.
Dan banyak di rumah hijau mereka (untuk tanaman hijau, ruang yang sangat rendah ditutup dengan selofan sudah cukup, iaitu tempat tidur taman ditutup) mempunyai hijau jauh sebelum musim sejuk dan mempunyai yang segar pada awal musim bunga. Bawang dan beberapa sayuran tumbuh di tingkap. Dibeli boleh direndam dan ada alat pengionan seperti ini. Baiklah, saya entah bagaimana berjaya tanpa sayur selama lima musim sejuk - tidak seperti itu berlaku - saya rasa kubis lebih penting untuk mikroflora pada bulan-bulan yang keras. Baiklah, saya tidak mengatakan bahawa klorofil pasti musnah setelah beku - siapa yang perlu mengetahui lebih baik, tetapi saya fikir bahan ini tidak stabil dan oleh itu cepat hilang...

Kongsi62014-03-28 18:02:27

  • Pengarang: GURU
  • ॐ Pentadbir
  • Berdaftar: 2006-12-01
  • Mesej: 3139
  • Hormat: +2
  • Jantina lelaki
  • Lawatan terakhir:
    2020-05-27 07:40:49
  • Pemakanan spesies: 2007.12.01
  • ::

Setelah beberapa tahun menjalani diet makanan mentah, saya belajar apa yang perlu dan berguna untuk membuat koktel hijau. Lebih-lebih lagi, terdapat banyak sayur-sayuran segar di kebun, yang sukar dimakan dalam jumlah besar, hanya dalam salad hijau atau lebih untuk membungkus sayuran hijau dengan daun hijau (sorrel) dan makan (mono). Tetapi semuanya tidak begitu enak, dan benar-benar kelihatan seperti herbivora. Tetapi setelah mencuba koktel hijau - saya, seperti banyak, segera atau setelah beberapa ketika, menolaknya, kerana jika anda tidak mencipta sesuatu yang serius, maka mereka tidak sedap atau sangat tidak sedap. Oleh itu, semua orang melupakan mereka...
Kemudian, selepas musim sejuk dan makanan ringan (sedikit dan cair), saya melihat resipi untuk borscht mentah (di spoiler atas)... dan saya hanya memikirkan bagaimana anda boleh makan banyak sayur-sayuran dan menjadikannya enak. Musim bunga adalah musim di mana ahli makanan mentah mesti memakan sayur-sayuran (murah dan tidak lagi dari rumah hijau asing yang bisu). Oleh itu, mereka mula membawa saya bawang dan ramuan dari kampung (sayur-sayuran kebun dan sayur-sayuran di luar bandar tanpa rasa - daun dandelion dan tanaman lain), tetapi sukar untuk memakannya - saya tidak makan salad, tetapi saya mahukan yang lazat, tetapi sukar untuk mendapatkannya dari sayur-sayuran, terutama ramuan yang tidak sedap. Dan sejak pertama kali saya terpikat dengan koktel hijau, yang disebut borscht hijau, hanya pada versi saya sendiri, menjadikannya murah dan dari itu mereka hanya boleh makan, dan pada masa yang sama sangat SANGAT (seperti rasa makanan mentah). Sekarang saya memasak borscht dua kali untuk dua orang, saya berjaya memasaknya dalam 15 minit (basuh ramuan, dan masukkan semuanya ke dalam pengisar). Saya makan sedikit lebih daripada dua liter borscht hijau pekat, dan saya merasa bergantung padanya, tetapi tidak jelas apa yang ada - sama ada rasanya selepas diet cair, atau badan mabuk hijau. Selalunya, buah-buahan yang berlainan dilemparkan ke dalam koktel hijau untuk meningkatkan rasa, dan dalam video itu jelas bahawa alpukat tidak betul di sana. Ya, dan harganya mahal di banyak negara, memakannya dengan kerap (dan orang lain tidak mahu mengumpul lemak...). Oleh itu, saya mengeluarkannya dari resipi saya, dan menggantinya dengan sayur-sayuran akar - yang lebih baik dengan koktel hijau, dan lebih murah dan lebih enak di borscht. Satu-satunya perkara yang tidak dapat dikesampingkan adalah asid sitrus, yang merupakan asas rasanya, tetapi asid sitrus agak baik, ia meningkatkan proses dalam perut, tidak seperti buah-buahan lain yang dibuang ke dalam pengisar dengan ramuan untuk rasa. Secara umum, di bawah ini adalah resipi untuk borscht yang saya suka, atau lebih tepatnya, bagaimana "murah dan ceria", dan makan sayur dalam jumlah yang lazat, dan cepat menjadi kuat (klorofil, unsur surih dan vitamin, dan makanan ideal parut untuk mikroflora) yang hilang pada musim sejuk.
HIJAU BORSCH (sederhana).
Untuk melakukan ini, anda perlu mempunyai pengisar, dan mempunyai bahan-bahan yang ditunjukkan dalam foto pertama, iaitu musim kehijauan dan akar saderi. Intinya adalah bahawa pangkalannya digiling dalam pengisar, dan ternyata apa yang akan ada di piring adalah tanah hijau yang enak, seperti borscht yang kaya. Tetapi sebahagian kecil dibuang ke dalam piring untuk dihancurkan, dan agar gigi dapat mengunyah sesuatu - akar parut berfungsi sebagai pasta dalam sup ini, dan hujung bawang putih yang terapung di dalam sup adalah seperti roti bakar...
Dari gambar di bawah ini jelas bahawa semuanya dicincang dan dibuang ke dalam pengisar, dengan satu sendok teh dengan gunung madu, sebiji lemon dibuang tanpa kulit dan tanpa lubang, secara semula jadi air ditambahkan ke dalam pengisar. Sebilangan bawang hijau dan sepotong saderi disimpan. Kemudian semuanya berubah menjadi satu jisim cair, ia segera dituangkan ke dalam piring yang dalam sehingga sup tidak mulai menetap, dan apa yang tersisa untuk mengunyah dilemparkan ke dalam piring.
Dalam Foto 2, bahan ditunjukkan yang meningkatkan rasa, atau menjadikannya kurang mentah tetapi lebih enak, dll. Di bawah # 1, ini adalah kubis dan bawang pra-cincang dan dibumbui dengan cuka dan sedikit air, kemudian semalaman di bawah penutup di dalam peti sejuk semuanya direndam, kemudian dapat direndam dan ditambahkan sebagai penguat dan renyah sup. Tetapi ini adalah penyingkiran dari kegunaan sedikit dan juga terdapat di gigi, iaitu, lebih mungkin bagi penggemar makanan, versi sup ini. Di bawah # 2 - ini adalah tomat yang digulung, iaitu, ia digunakan sebagai penambah rasa yang ideal, tetapi sekali lagi menjadikan sup sedikit kurang mentah, kerana dua liter sup anda memerlukan 500 ml tomato. Secara semula jadi, ahli makanan mentah hanya menambah sebilangan tomato, tetapi sementara sup ini sudah biasa - tomato tidak tumbuh normal. Di bawah # 3 - ini adalah soba hijau yang sedikit tumbuh, tidak ada percanggahan dengan makanan mentah, ia ditambah sebagai perkara tambahan yang boleh anda kunyah dengan gigi dalam sup ini. Perkara utama ialah tidak ada lendir semasa percambahan, atau anda perlu membilasnya sebelum membuangnya ke dalam sup. Di bawah # 4 ini adalah mustard, orang miskin lebih dekat dengan komposisi semula jadi - tambahan yang sesuai dengan rasa, sangat baik dengan madu dalam pengisar, setengah sudu teh dengan gunung sudah cukup.


1. Diperlukan untuk resipi, agak wajib.

2. Bahan pilihan. komplikasi borscht dan peningkatan rasa.

3. Peratusan apa yang tidak beralih dari makanan langsung ke pengisar.

4. Jika pengisar mempunyai kekuatan normal, maka semuanya dicincang kasar dan dihancurkan dengan air / jus menjadi cecair homogen.

5. Nampaknya begitu, tetapi rasanya adalah apa yang anda perlukan, dan ada sesuatu yang sukar.

Saya cuba membuat borscht hijau ini - sesuatu yang serupa dengan okroshka, hanya tanpa sosej, kefir dan kentang. Saya mahu makan sebanyak yang saya mahu tambah garam. Lebih baik makan semua ramuan secara berasingan, saya rasa ia akan lebih berguna.

Ya, ia kelihatan seperti okroshka - yang bagus pada musim panas. Citrus dengan cepat menjadikan gigi sensitif jika terbawa. Mungkin mono dan lebih berguna. Tetapi anda tidak boleh makan begitu banyak mono. Itulah sebabnya saya menulis resipi ini untuk cara memasukkan sayur-sayuran dalam jumlah besar ke dalam diri saya, sedap.

Klorofil

Anda sudah pasti mendengar klorofil dan anda tahu bahawa ia adalah sejenis pigmen tumbuhan yang bertanggungjawab menyerap cahaya semasa fotosintesis. Tetapi tumbuhan bukan satu-satunya wakil planet yang tidak mungkin ada tanpa bahan ini. Klorofil juga penting untuk manusia. Ternyata klorofil untuk manusia berfungsi sebagai ubat semula jadi untuk pencegahan barah, menyekat kerja karsinogen dalam badan dan melindungi DNA dari transformasi yang disebabkan oleh toksin.

Apa itu klorofil?

Klorofil adalah molekul yang terdapat dalam kloroplas tumbuhan yang memberikan warna hijau kepada mereka. Struktur kimia bahan tersebut adalah cincin porphyrin. Ciri ini menjadikan klorofil serupa dengan heme yang terdapat dalam hemoglobin. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa di bahagian tengah heme terdapat atom besi, dan di pusat klorofil terdapat magnesium. Dunia pertama kali mengetahui tentang ini pada tahun 1930, tepat 15 tahun setelah penemuan bahan ini oleh penyelidik Richard Willstatter.

  • Apa itu klorofil?
  • Klorofil dalam tumbuh-tumbuhan
  • Bagaimanakah ia berfungsi"
  • Bagaimana klorofil cecair dibuat
  • Nilai pemakanan
  • Faedah klorofil
  • Sumber makanan
  • Makanan tambahan
  • Kadar harian
  • Sifat sampingan
  • Gejala kekurangan
  • Interaksi dengan bahan lain
  • Koktel hijau: apa faedahnya
  • Cara mengasingkan klorofil di rumah
  • Cara membuat minuman klorofil
  • Hijau dalam kosmetik

Terdapat dua jenis klorofil: A dan B. Terdapat sedikit perbezaan antara kedua-dua jenis tersebut. Secara khusus, mereka berbeza dalam komposisi rantai sisi. Dalam varian A ia adalah CH3, di isomer B ia adalah CHO. Sementara itu, kedua-dua varian klorofil adalah alat fotoreseptor yang berkesan dan membolehkan kilang menyerap tenaga dari cahaya matahari secara aktif..

Perbezaan kedua antara varian klorofil adalah panjang gelombang yang diserap. Dalam kedua-dua varian bahan, ia berbeza. Oleh itu, kita dapat mengatakan bahawa kedua-dua klorofil saling melengkapi dalam menyerap cahaya matahari. Dalam keadaan semula jadi, nisbah klorofil sepadan dengan perkadaran 3 (klorofil-A): 1 (klorofil-B). Bersama-sama mereka membentuk pigmen hijau.

Kedua-dua jenis klorofil adalah komponen larut dalam lemak. Ini bermaksud makanan yang kaya dengan nutrien ini perlu ditambah dengan sedikit lemak. Walaupun bentuk sintetik larut dalam air, lemak juga diperlukan untuk penyerapan zat berfaedah sepenuhnya.

Tumbuhan menggunakan pigmen hijau ini untuk mendapatkan "makanan", sementara manusia memerlukan bahan ini sebagai ubat..

Klorofil dalam tumbuh-tumbuhan

Klorofil dalam tumbuhan menyerap cahaya matahari. Tetapi, seperti halnya hemoglobin, untuk melaksanakan fungsinya dengan cukup (mensintesis karbohidrat), ia mesti bergabung dengan rantai protein yang kompleks. Secara luaran, protein ini mungkin kelihatan seperti pembentukan sembarangan, walaupun sebenarnya ia mempunyai struktur yang betul yang mengekalkan klorofil pada kedudukan yang optimum..

Bagaimanakah ia berfungsi"

Klorofil terdapat dalam semua sayur-sayuran, termasuk beberapa sayur-sayuran, alga, dan juga bakteria. Dan jika klorofil adalah bahan semula jadi secara eksklusif, maka klorofilin adalah campuran separa sintetik yang dihasilkan di makmal. Nama lain ialah klorofil cair. Bahan ini telah digunakan sebagai bahan tambahan berguna selama lebih dari 50 tahun. Selalunya - untuk rawatan penyakit kulit, penyembuhan luka, dan juga untuk memulihkan fungsi organ pencernaan.

Seperti disebutkan, klorofil berfungsi sebagai bahan semula jadi yang melindungi DNA dari kerosakan yang disebabkan oleh toksin seperti aflatoksin. Dan penambahan klorofilin meneutralkan kecekapan oksidan, akibatnya, kerosakan oksidatif pada sel yang disebabkan oleh karsinogen, ultraviolet atau radiasi dikurangkan..

Para penyelidik, yang mengkaji tanaman di sebuah institusi penyelidikan kebun botani di India, membuat penemuan yang menarik. Ternyata klorofil dari daun hijau segar mempunyai kesan anti-radang, melindungi terhadap racun dan bakteria berbahaya.

Bagaimana klorofil cecair dibuat

Alfalfa biasanya merupakan bahan mentah untuk klorofil cair. Jus dikeluarkan dari tanaman ini, yang kemudian dipindahkan ke dalam bentuk kering. Bahan siap digunakan sebagai pekat.

Mengapa pengeluar bahan tersebut memilih alfalfa sebagai sumbernya? Ya, semua ini kerana tanaman ini tergolong dalam klorofil yang paling tepu. Sistem akar yang dibangunkan membolehkan anda memanfaatkan tanah dengan sebaik-baiknya. Atas sebab ini, alfalfa adalah sumber penting kalium, zat besi, magnesium, dan vitamin C dalam ramuan ini hampir 4 kali lebih banyak daripada pada sitrus.

Nilai pemakanan

Makanan yang mengandungi klorofil adalah makanan super. Sebagai peraturan, semua sayur-sayuran hijau adalah kumpulan zat yang paling nutrien dan penting bagi manusia. Mereka biasanya merupakan sumber vitamin A, C, E, K dan beta-karoten. Di samping itu, makanan ini mengandungi mineral penting seperti magnesium, zat besi, kalium, kalsium dan sebatian asid lemak penting..

Faedah klorofil

Ubat barah

Penyelidikan menunjukkan bahawa klorofil, serta bentuk separa sintetik cairnya, dapat mengikat karsinogen berpotensi dan mencegah penyerapannya ke saluran gastrointestinal. Berkat ini, pada peringkat awal, penyebaran bahan berbahaya ke seluruh badan berhenti. Oleh itu, karsinogen kehilangan keupayaan untuk mempengaruhi tisu sensitif pada sendi dan jantung..

Kajian makmal yang dilakukan oleh saintis Amerika telah menunjukkan bahawa klorofil mengurangkan risiko barah usus besar dan hati. Tetapi bagaimana mekanisme ini berfungsi? Agar karsinogen yang memasuki tubuh manusia merosakkan struktur DNA, ia mesti diasimilasi terlebih dahulu. Untuk ini, tubuh manusia mengandungi enzim yang disebut sitokrom, yang mengaktifkan bahan berbahaya dan mengubahnya menjadi bentuk aktif karsinogen. Dan hanya klorofil yang menekan aktiviti enzim ini, yang bermaksud menghentikan pengaktifan karsinogen..

Makanan tinggi daging merah dan rendah sayur hijau meningkatkan risiko barah usus besar.

Sebabnya kadang-kadang dipanggil toksin yang masuk ke dalam badan dari daging goreng. Sementara itu, dengan pengambilan makanan yang mengandungi klorofil yang mencukupi, DNA dapat dilindungi dari kesan negatif..

Pada tahun 2005, saintis di Belanda mengkaji sama ada sayur-sayuran hijau dapat mengurangkan risiko barah usus besar. Tikus makmal dipilih sebagai subjek ujian. Selama 14 hari, saintis menganalisis kesan klorofil pada tubuh haiwan. Hasilnya, tekaan itu disahkan. Sayuran hijau dapat mencegah pembentukan tumor malignan.

Detoksifikasi hati

Satu lagi kesan positif klorofil pada tubuh manusia adalah peningkatan jumlah enzim pada fasa kedua biotransformasi. Faktor ini memastikan fungsi hati yang optimum dan penghapusan toksin yang berpotensi berbahaya. Kajian awal telah menunjukkan bahawa pengaktifan enzim ini dapat mengurangkan risiko degenerasi hati atau pembentukan tumor di dalamnya..

Aflatoxin B1 dimetabolisme menjadi karsinogen yang menyebabkan karsinoma hepatoselular dan barah hati. Tetapi hasil kajian haiwan menunjukkan bahawa klorofil bertindak pada aflatoxin B1, sehingga mengurangkan jumlah sel DNA yang rosak..

Satu lagi kajian dilakukan di China dengan 180 orang dewasa berisiko tinggi untuk karsinoma hepatoselular. Subjek diberi 100 ml klorofilin tiga kali sehari sebelum makan selama 16 minggu. Akibatnya, tahap Aflatoxin B1 menurun sebanyak 55 peratus.

Klorofil dapat menyekat aktiviti bahan seperti:

  • hidrokarbon aromatik polisiklik yang terdapat dalam asap tembakau;
  • aminotoksin heterosiklik yang terdapat dalam daging yang dimasak pada suhu tinggi;
  • toksin bawaan makanan: aflatoksin B1, kulat kulat;
  • Sinaran UV.

Mempercepat penyembuhan luka

Klorofil melambatkan kadar pertumbuhan bakteria, yang mendorong penyembuhan luka yang lebih cepat. Sejak tahun 1940-an, klorofil telah menjadi komponen banyak salap yang dirancang untuk merawat luka terbuka, terutama bisul dan luka tekanan. Bahan ini terbukti dapat mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh kecederaan atau luka, meningkatkan penyembuhan, dan bahkan mengatur bau yang disebabkan oleh pengumpulan bakteria..

Meningkatkan penghadaman

Klorofil meningkatkan detoksifikasi badan dengan cepat membuang bahan buangan, mengatur tahap cecair, sehingga mencegah sembelit. Sebagai tambahan, kajian awal telah menunjukkan faedah klorofil dalam meningkatkan metabolisme, yang menyebabkan penurunan berat badan..

Pada tahun 2014, penyelidik dari Jabatan Perubatan Eksperimen di Lund University (Sweden) mendapati bahawa makanan yang mengandungi klorofil yang digabungkan dengan karbohidrat mengurangkan rasa lapar (dengan mengaktifkan hormon kenyang) dan mencegah hipoglikemia pada wanita yang berlebihan berat badan.

Eksperimen sebelumnya yang menggunakan tikus menunjukkan kesan positif klorofil terhadap penurunan berat badan. Kemudian kajian serupa menunjukkan bahawa bahan ini dapat mencegah kenaikan berat badan pada manusia..

Perlindungan kulit

Kesan antivirus yang terdapat pada klorofil memungkinkan untuk menggunakan bahan ini untuk merawat ulser di mulut atau alat kelamin yang disebabkan oleh virus herpes. Selain itu, klorofil telah terbukti berkesan dalam merawat kayap. Mengurangkan kesakitan luka, mengurangkan risiko barah kulit. Losyen Klorofil Mengurangkan Kambuh pada Orang yang Mengalami Karsinoma Sel Basal.

Pemulihan sel darah merah

Klorofil membantu dalam pembaikan dan pengisian semula sel darah merah di dalam badan. Bahan ini berfungsi pada tahap molekul dan sel dan mengaktifkan keupayaan tubuh untuk tumbuh semula. Klorofil kaya dengan enzim hidup yang membantu membersihkan darah serta meningkatkan keupayaan pengangkutan oksigennya. Ini adalah ubat yang sangat baik untuk anemia yang disebabkan oleh kekurangan sel darah merah.

Menghilangkan artritis

Sifat anti-radang klorofil menjadikannya ubat yang berkesan untuk artritis. Kajian menunjukkan bahawa bahan ini menghalang pertumbuhan bakteria yang menyebabkan keradangan. Atas sebab ini, klorofil terdapat dalam banyak ubat untuk artritis dan fibromyalgia..

Melambatkan proses penuaan

Ia adalah agen anti-penuaan yang berkesan. Klorofil mendapat kemampuan ini dari magnesium dan antioksidan. Dengan merangsang pengeluaran enzim tertentu, ia mendorong pertumbuhan semula dan peremajaan kulit. Selain itu, vitamin K, yang terdapat dalam klorofil tulen, meremajakan dan mengaktifkan kelenjar adrenal..

Keselamatan dari insomnia

Klorofil mempengaruhi tubuh manusia sebagai ubat penenang. Akibatnya, ia menstabilkan fungsi sistem saraf, melegakan kegatalan, keletihan, melegakan insomnia.

Deodoran untuk badan

Ia adalah bahagian pembilasan mulut sebagai komponen yang menghilangkan bau yang tidak menyenangkan. By the way, doktor mengatakan bahawa gangguan pencernaan adalah salah satu sebab utama fenomena ini. Klorofil, menghilangkan bau yang tidak menyenangkan, memainkan peranan penghilang bau tiga kali ganda: membersihkan rongga mulut (semasa membilas), meningkatkan fungsi sistem pencernaan (ketika tertelan), membasmi kuman luka (mencegah reput di tempat-tempat kecederaan). Klorofil juga diresepkan untuk pesakit dengan trimethylaminuria (ketika tubuh mengambil bau ikan busuk).

Imbangan asid-asas

Mengonsumsi makanan yang kaya dengan zat hijau ini dapat membetulkan keseimbangan asid-basa dalam badan. Terima kasih kepada tindakan ini, perkembangan mikroorganisma patogen dalam badan dicegah. Selain itu, magnesium mineral alkali, yang merupakan sebahagian daripada klorofil, menyokong kesihatan sistem kardiovaskular, fungsi buah pinggang, otot, sistem saraf pusat, dan hati..

Menguatkan tisu otot dan tulang

Sayuran hijau mengandungi zat yang mendorong pertumbuhan dan perkembangan tulang yang kuat. Dan bahan ini adalah atom pusat molekul klorofil - magnesium. Seperti vitamin D, mineral ini mendorong kelonggaran, pengecutan otot, dan nada tisu.

Di samping itu, peranan klorofil dalam badan adalah:

  • penghapusan sembelit;
  • mengekalkan kerja pankreas;
  • rawatan pankreatitis berulang;
  • peraturan pembekuan darah;
  • pencegahan mimisan dengan anemia dan haid berat;
  • pencegahan batu karang;
  • rawatan sinusitis;
  • pemulihan keseimbangan hormon: mendorong pengeluaran testosteron pada lelaki, dan estrogen pada wanita;
  • pencegahan dan rawatan keradangan dan pendarahan gusi;
  • memerangi kulat genus Candida;
  • rawatan kemerahan dan bengkak (ingat bagaimana pada pisang kanak-kanak melekat pada luka?).

Sumber makanan

Cara terbaik untuk menyahtoksin dengan klorofil adalah memasukkan sayur-sayuran dan alga hijau dalam makanan anda. Di bawah ini kita akan menganalisis sumber makanan terbaik dari bahan ini..

Sayuran hijau berdaun

Sayuran hijau seperti kangkung, bayam, dan chard Swiss mengandungi kepekatan klorofil yang tinggi. Pakar pemakanan mengesyorkan mengambil campuran sayur-sayuran hijau yang berbeza setiap hari. Sebaik-baiknya, 5 hingga 7 hidangan makanan vitamin harus diperoleh setiap hari. Sebilangan produk ini boleh diganti dengan jus segar dari sayur-sayuran hijau..

Sumber Teratas: Pasli, brokoli, kubis Brussels, chard Swiss, saderi, ketumbar, pudina, bayam, sorrel, bawang putih liar, alfalfa, daun kismis hitam, bijirin bercambah, smoothie hijau.

Sementara itu, penting untuk mengetahui bahawa kepekatan klorofil menurun dengan ketara setelah beku atau di kawasan hijau yang lembap. Contohnya, dalam bayam beku, jumlah bahan bermanfaat dikurangkan sekitar 35%, dan sayur-sayuran kehilangan 50 peratus lagi komponen bermanfaat dalam bidang pencairan dan memasak. Oleh itu, satu-satunya cara untuk memanfaatkan sayur-sayuran hijau adalah dengan memakannya segar dan mentah..

Rumpai laut

Satu lagi sumber klorofil penting ialah chlorella. Ia adalah alga biru-hijau yang biasa di Asia. Selain kandungan klorofil yang tinggi, tumbuhan ini kaya dengan asid amino, vitamin dan mineral. Alga mengembalikan keseimbangan hormon dalam badan, menyahtoksin, mencegah penyakit kardiovaskular, menurunkan tekanan darah dan tahap kolesterol. Berdasarkan produk ini, banyak makanan tambahan telah dibuat dalam bentuk serbuk atau tablet. "Klorofil cair" - komponen pemakanan sukan.

Kepekatan klorofil dalam beberapa makanan
Nama produk (cawan)Klorofil (mg)
Bayam23,7
Pasli38
Selada air15.6
Kacang (hijau)8.3
Arugula8.2
Daun7,7
Chicory5.2
Kacang hijau4.8
kubis Cina4.1

Makanan tambahan

Bersama dengan fakta bahawa klorofil terdapat dalam semua sayur-sayuran dan alga hijau, bahan ini dapat diperoleh dari makanan lain. Pertama sekali, terima kasih kepada bahan tambahan makanan E140. Dalam industri makanan, bahan ini tergolong dalam kelas pewarna dan memberikan warna hijau kepada pelbagai produk..

Kadar harian

Memandangkan dos klorofil yang tinggi tidak disimpan dalam masa yang lama dalam sayur-sayuran segar, menjadi jelas bahawa makanan tambahan berdasarkan bahan ini sangat popular. Dos harian makanan tambahan dalam bentuk tablet berkisar antara 100-300 mg sehari.

Klorofil cair diambil beberapa tetes dua kali sehari (setiap gelas air). Minuman hijau terang yang dihasilkan akan menambahkan tenaga dan meningkatkan kesejahteraan.

Juga mudah membuat koktail buatan sendiri dari sayur-sayuran dan herba hijau, yang disarankan untuk diminum 3-4 kali sehari, 150-200 ml..

Sifat sampingan

Klorofil benar-benar selamat bagi kebanyakan orang. Anda tidak perlu takut akan kesan sampingan semasa mengambil bahan dalam bentuk sayur-sayuran atau makanan tambahan. Yang paling boleh berlaku ialah lidah, air kencing atau tinja boleh berubah kehijauan buat sementara waktu. Suntikan intravena, bagaimanapun, dapat meningkatkan kepekaan kulit terhadap sinar matahari. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, ketika pergi ke luar, lebih baik merawat kawasan yang terdedah dengan pelindung matahari. Cadangan ini sangat relevan untuk orang yang berkulit terang..

Juga, jangan mengambil makanan tambahan klorofil untuk ibu mengandung dan menyusui..

Gejala kekurangan

Fakta bahawa tubuh mengalami kekurangan "zat hijau" ditunjukkan oleh sekurang-kurangnya 5 tanda:

  1. Tanpa sebab yang jelas dalam tubuh, keseimbangan asid-basa terganggu.
  2. Seseorang merasakan kerosakan, kehilangan tenaga yang kuat.
  3. Menurunkan tahap hemoglobin.
  4. Orang itu mula sering jatuh sakit dengan penyakit virus, mudah diserang selesema.
  5. Ada bintik-bintik usia, wajah kusam.

Interaksi dengan bahan lain

Anda tidak boleh mengambil klorofil dan ubat yang meningkatkan kepekaan terhadap cahaya matahari pada masa yang sama. Gabungan ini menggandakan kemungkinan terbakar sinar matahari dengan lepuh, ruam pada kulit yang terdedah..

Ubat kepekaan:

  • amitriptyline (Elavil);
  • ciprofloxacin (Cipro);
  • norfoloksacin (Noroxin);
  • lomefloxacin (Maxaquin);
  • ofloxacin (Floxin);
  • levofloxacin (Levaquin);
  • Gatifloxacin (Tequin);
  • moxifloxacin (Avelox);
  • trimethoprim / sulfamethoxazole (Septra);
  • tetrasiklin (Oxsoralen);
  • trioxalen (Trisoralen).

Koktel hijau: apa faedahnya

Koktel yang dibuat dari sayur-sayuran herba hijau adalah sumber garam mineral, unsur surih, vitamin, serat dan, tentu saja, klorofil. Mereka mengandungi semua komponen yang diperlukan untuk kehidupan aktif. Dan sebagai tambahan, mereka membersihkan badan dari racun, logam berat dan racun lain..

Produk lazat ini mudah diasimilasi oleh tubuh, mencegah semua jenis penyakit, menurunkan berat badan, mengisi dengan tenaga. Koktel hijau adalah tonik yang baik. Penting untuk anak-anak, ibu mengandung dan orang tua.

Cara mengasingkan klorofil di rumah

Bukan hanya ahli kimia atau pekerja industri yang dapat mengasingkan bahan berguna ini. Proses ini boleh dilakukan di rumah. Untuk ini, anda tidak memerlukan sesuatu yang sangat rumit. Penting untuk dimulakan dengan daun hijau segar yang sudah siap. Ini mungkin bayam, jelatang, brokoli, atau sesuatu yang lain..

Potong sayur-sayuran yang dipilih dengan ringan dan masukkan ke dalam gelas kaca (dalam keadaan terburuk, hidangan enamel juga sesuai). Tuangkan isi bekas dengan larutan air alkohol atau dengan vodka biasa. Kemudian susun bekas dengan komponen dalam tab mandi air. Setelah masa tertentu (bergantung pada ciri-ciri daun yang dipilih), larutan akan mulai berubah menjadi hijau, dan daun akan kehilangan warna semula jadi. Sekiranya mereka benar-benar berubah warna, ini bermakna bahawa pigmen telah masuk ke dalam cecair. Bahan hijau terang yang dihasilkan adalah klorofil terpencil.

Perhatian! Komponen hijau sangat tidak stabil apabila terkena cahaya dan udara. Oleh itu, tidak digalakkan untuk menyimpan campuran yang telah lama digunakan. Tidak lama lagi ia akan kehilangan warna terang dan memperoleh warna hijau yang kotor..

Cara membuat minuman klorofil

Yang paling popular dan senang dibuat adalah koktail sayur-sayuran berdaun dan herba yang sihat. Sebagai contoh, pakar pemakanan menasihati membuat koktel dengan dill, pasli, bayam, sorrel, selada, saderi, puncak bit, chard, sayur wortel, daun jelatang, dan dandelion. Kisar semua komponen ini (atau sebilangannya) ke dalam pengisar dan cairkan dengan air hingga ketebalan yang diinginkan..

Koktel campuran juga boleh dibuat. Untuk melakukan ini, ambil 2 bahagian sayur hijau dan 3 bahagian sayur atau buah zamrud. Komponen-komponen tersebut digiling lagi dalam pengisar dan air ditambahkan ke campuran yang dihasilkan. Sekiranya anda melewati langkah pengenceran dengan cecair, anda boleh mendapatkan puri hijau, yang juga dapat diterima untuk mengisi simpanan klorofil..

Ngomong-ngomong, ketika memilih hijau untuk koktel, lebih baik memberi keutamaan kepada spesimen hijau yang kaya. Produk sedemikian mengandungi bahan yang paling berguna. Nasihat kedua dari pakar pemakanan - disarankan untuk mengganti komponen minuman.

Pilihan Bahan Koktel:

  • salad, pisang, air;
  • dill, selada, pisang, air;
  • pudina, selada, pir, air;
  • jelatang, pasli, pisang, air;
  • selasih, pisang, plum, air;
  • pasli, dill, tomato, lemon, air;
  • salad, halia, wortel, oren, air;
  • pasli, dill, jus sauerkraut, tomato, gula, air;
  • pasli, dill, saderi, timun, wortel, air.

Tetapi ini hanyalah variasi dari kemungkinan campuran. Setiap orang memilih komponen minuman sihat untuk mereka sendiri, dengan mengambil kira selera mereka. Walau bagaimanapun, tidak begitu penting apa sebenarnya yang dimasukkan ke dalam produk siap, yang utama ialah ia berwarna hijau, mengandungi banyak klorofil dan komponen berguna lain..

Hijau dalam kosmetik

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

… Komponen dalam pembuatan sabun - meningkatkan sifat bakteria dan penghilang bau;

… Dalam bahan pencuci - membantu menghilangkan bau peluh;

... Dalam ubat gigi - sebagai komponen bakteria;

... dalam garam mandi - memberikan aroma dan mempunyai kesan yang menenangkan.

Akhir abad kedua puluh menjadikan fesyen menjadi trend yang sangat berguna - semangat untuk semua yang semula jadi. Orang moden lebih suka memilih produk yang lebih mahal atau produk berasaskan semula jadi daripada membeli "kimia" yang murah. Fesyen ini telah menghidupkan kembali minat terhadap klorofil. Julat penggunaan alat ini sangat luas sehingga sukar untuk menghitung kawasan di mana ia digunakan. Walau bagaimanapun, walaupun anda belum menghafal semua khasiat klorofil yang bermanfaat, jangan putus asa. Hanya ingat: hijau berdaun hijau adalah apa yang harus selalu segar di atas meja anda, dan kemudian tidak ada penyakit yang takut kepada anda..