Cara minum wain mull - peraturan untuk minum wain panas

Pesimis hanya melihat kekurangan vitamin D dan kekurangan pada musim luruh, angin ais dan angin sejuk pada musim sejuk. Kami mengaitkan musim-musim ini dengan perjumpaan yang mesra di rumah: kami minum wain mulled, yang telah kami sediakan dengan tangan kami sendiri, kami memanaskan diri dan membincangkan berita terkini.

Anggur kering semula jadi adalah gudang nutrien. Secara kebiasaan, kita hanya ingat tentang komponen aromatik dan alkoholnya. Tetapi sebaik sahaja kita mengalami selesema atau membeku tulang di jalan, kita akan mengingati tafsiran wain yang panas - wain mulled.

"Flaming Wine" mempunyai aktiviti antivirus dan antimikroba. Ciri-ciri perubatan wain mulled hanya muncul dengan penggunaan sederhana. Mengenai cara minum wain mull dengan betul dan bagaimana menentukan garis antara faedah dan keburukannya, perbualan kita hari ini.

Cara minum wain mull dengan betul?

Pada musim sejuk, kami mengisi gelas dengan minuman dengan rasa lebih kuat dan kaya: kopi dengan cognac, coklat panas dengan rum atau wain mulled berdasarkan wain merah panas.

Bolehkah wain yang dipanaskan dipanaskan?

Wain yang diminum diminum sebaik sahaja disiapkan - anda tidak boleh memanaskan semula wain dengan rempah. Koktel yang disejukkan, seperti yang dibiarkan mendidih secara tidak sengaja, kehilangan rasa, aroma, kekuatan dan sifat berguna yang tidak dapat dipulihkan.

Cara minum wain mull - panas, suam atau sejuk?

Sommelier dari Jerman memberikan jawapan yang jelas:

"Wain yang diminum diminum panas, tepat selepas penyediaan! Apabila minuman panas dituangkan ke dalam cawan, rempah-rempah di dalam anggur menyalakan api dalam, meningkatkan imuniti dan menyelamatkan anda dari blues bermusim. Biarkan wain yang sejuk - bukannya minuman beralkohol tonik yang menyelamatkan anda dari hipotermia, anda akan mendapat wain masam ".

Apa yang perlu dilakukan sebelum minum wain?

  1. Jangan tergoda dengan campuran siap untuk anggur yang direnungkan - bau dan rasanya akan menjadi buruk. Semua ramuan untuk anggur yang diadun (kayu manis, oren, cengkeh, pala, halia, dan lain-lain) mesti dibeli secara berasingan.
  2. Di rumah, tuangkan sebotol wain merah kering ("Saperavi" Georgia atau "Cabernet" Crimean) ke dalam periuk enamel. Masukkan rempah, beberapa sudu gula, oren dan kacau.
  3. Jangan tunggu wain yang telah direbus mendidih. Hati-hati: sebaik sahaja gelembung kecil muncul di permukaan anggur, dan menjadi sangat panas, matikan api.
  4. Masih terlalu awal untuk ditapis. Biarkan minuman selama 10 minit terlebih dahulu. Setelah masa yang ditentukan telah habis, tuangkan wain yang telah diisi ke dalam kendi melalui ayakan, tuangkan ke dalam gelas (cawan, gelas).

Cara minum wain mull - cepat atau lambat?

Kedua-dua wain minuman beralkohol dan bukan alkohol diminum perlahan-lahan, berhati-hati dan menghirup sedikit. Pertama, wap panas dihirup dan selepas itu, setelah menghirup, mereka menikmati kedalaman rasanya yang pedas.

Berapa suhu wain yang boleh diminum?

Suhu hidangan - kira-kira 70 darjah.

Cara menyimpan wain siap pakai?

Anda boleh membuat minuman keras panas sehingga tetamu tiba dengan termos. Minuman itu dituangkan ke dalam termos yang sudah dikeringkan dari buah sitrus. Sekiranya anda tidak membuang oren, lemon atau jeruk keprok, anggur yang dihiris akan menjadi pahit yang tidak menyenangkan..

Hayat rak wain yang direnungkan?

Masa penyimpanan wain putih atau merah dalam termos adalah terhad. Selepas dua jam, rasa anggur akan diputarbelitkan, dan akan "tercekik".

Cawan mana untuk wain yang lebih sedap?

Daripada termos, cawan termos dengan penutup yang tidak tumpah sering digunakan. Cawan logam mempunyai dinding berganda. Dinding luar pinggan seperti itu tidak menjadi panas, tidak akan membakar diri, dan bahagian dalamnya mengekalkan panas dengan sempurna. Minum wain mull dari cawan termos sangat menyenangkan - wain tidak menyejuk dalam jangka masa yang lama.

Tidak ada peraturan yang ketat untuk minum koktel alkohol yang paling demokratik. Sekiranya wain yang dibancuh diseduh di rumah, maka mereka meminumnya dari pinggan yang sudah ada. Sekiranya mereka ingin merasa selesa, mereka membeli gelas kaca tinggi terlebih dahulu dengan pemegang (seperti latte) atau cawan seramik besar. Pada yang terakhir, wain mulled tetap hangat lebih lama dan menimbulkan suasana luar biasa yang sama.

Bolehkah minuman keras diminum pada suhu?

Perhatian! Wain yang diminum diminum selepas hipotermia, dan sebagai kaedah untuk mencegah selesema, dan bukan untuk merawat selesema. Ya, untuk selesema ringan, anda boleh minum secawan wain hangat di malam hari, tetapi jika suhunya sangat tinggi, lebih baik berjumpa doktor..

Wain mulled tidak boleh diminum oleh wanita hamil, kanak-kanak, semasa rawatan dengan antibiotik.

Bahkan tidak diinginkan pada malam sebelum pergi ke luar pada suhu di bawah sifar. Alkohol, madu, halia, yang merupakan sebahagian daripada koktel, memanaskan badan, mengembalikan kekuatan dalaman, tetapi jangan menyiapkannya untuk memenuhi fros. Tubuh yang dihangatkan dengan minuman yang kuat dalam keadaan sejuk terdedah kepada serangan yang tidak dapat dilihat: kapal yang dileburkan dengan alkohol disempit dengan kuat dari kesejukan. Gelombang panas, yang masih berada di rumah begitu menyenangkan dituangkan ke atas badan yang santai setelah secawan wain mull, dengan cepat digantikan oleh menggigil dan menggigil.

Cara minum wain di luar di musim sejuk?

Memasak dan meminum minuman keras di udara segar (secara semula jadi) adalah proses yang sangat berwarna. Tetapi seberapa selamat dan berguna? Makan panas di jalan yang sejuk menyebabkan berpeluh yang kuat. Pastikan pakaian musim sejuk anda mempunyai beberapa "lapisan" yang hangat. Kemudian, jika angin sejuk musim sejuk bertiup ke atas anda, anda tidak akan mendapat kesejukan, melainkan memanaskan badan.

Sebab utama kerap "selsema" adalah hipotermia dangkal. Setelah berjalan-jalan, anggur yang dihangatkan dengan penambahan rempah aromatik meningkatkan daya tahan, meningkatkan daya tahan badan yang lemah terhadap mikrob patogen.

Cara minum wain dan tidak mabuk (jangan mabuk)?

Penyalahgunaan minuman sihat seperti wain mull (kecuali minuman keras) menyebabkan banyak akibat yang tidak diingini. Jangan memarahi alkohol yang terdapat dalam wain semula jadi untuk ini. Ingatlah bahawa mula minum ubat dari farmasi tanpa mempelajari dengan teliti arahan yang dilampirkan juga berbahaya. Sebilangan pil ketagihan, hampir semua - keracunan akut dengan kelebihan dos yang ditentukan.

Sama juga dengan wain panas. Manfaat wain mulled hanya dapat dilihat dengan penggunaan sederhana. Berapa banyak yang boleh anda minum? Dari sudut perubatan, jika anda minum segelas wain mull setiap petang, dos ini akan dianggap sederhana. Tidak digalakkan meminum lebih daripada 200 gram sehari minuman wain yang disediakan dengan wain dan air. Terutama jika keluarga mempunyai kecenderungan genetik terhadap alkoholisme. Dosis besar wain panas segera membalikkan kesannya..

Adakah mungkin minum wain mull semasa memandu?

Glühwein diterjemahkan dari bahasa Jerman sebagai "wain panas". Nama itu sendiri menunjukkan penggunaan anggur anggur dalam resipi, iaitu minuman beralkohol. Tetapi, dengan membuang linguistik, wain murni tanpa alkohol dicipta, yang tidak memanas dan terasa enak. Ia diminum paling kerap oleh mereka yang akan memandu kereta, yang menyebabkan anggur merah menyebabkan migrain atau, lebih teruk lagi, alahan dan asma. Gelas dengan gluwein bukan alkoholik aromatik ditawarkan kepada penonton di gelanggang tepat semasa pertandingan sukan atau konsert yang diadakan di luar rumah pada musim sejuk.

Resipi wain kranberi tanpa alkohol

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 1 liter jus cranberry;
  • 100 g gula perang;
  • 5 payung anyaman;
  • 2 batang kayu manis;
  • 5 biji lada Jamaica;
  • sebiji lemon;
  • buah pala keseluruhan.

Morse dalam bekas tahan panas dipanaskan di atas api. Cengkih, epal, potong, kayu manis, semangat tanpa pulpa ditambahkan ke dalam cairan hangat, tetapi belum panas. Minuman itu dibenarkan untuk memanaskan badan, tetapi tidak dibenarkan mendidih.

Pala cepat kehilangan rasa. Parut, ia ditambahkan ke dalam wain mull sebelum disajikan..

Cara minum wain mull dalam botol

Selama berabad-abad lamanya menggunakan minuman keras, etika telah berkembang, yang menyenangkan dan bermanfaat untuk kesihatan. Tetapi tidak ada kata mengenai cara minum wain siap pakai dalam botol. Ia dijual sejuk dalam bekas kaca atau tetrapack. Bagaimana anda memanaskannya? Sekiranya, setelah anggur yang telah dicairkan telah sejuk, ia tidak boleh diminum dan dipanaskan?

Sebagai tambahan, wain mulled dalam botol lebih murah. Dan bagaimana wain kering yang baik berharga satu sen? Harga rendah adalah satu lagi pengesahan bahawa bukan bahan semula jadi yang ditambahkan ke dalam minuman, tetapi, kemungkinan besar, serbuk wain, perisa dan pewarna.

Wain mulled dalam botol (walaupun anda mendapat yang terbaik dan paling mahal) adalah anomali utiliti. Jangan sia-siakan wang dan kesihatan anda dengan sia-sia. Hanya minuman yang diseduh dengan anda yang boleh dipanggil minuman sebenar..

Apa yang perlu diminum dengan minuman keras?

Di restoran atau kafe, minuman keras sering diminum tanpa makanan ringan. Tetapi tidak ada peraturan yang melarang menghidangkannya dengan pencuci mulut dan juga hidangan utama. Wain mulled yang dibuat dari anggur merah kering sesuai dengan hidangan daging dan ayam. Bahan yang terkandung dalam anggur mengurangkan jumlah sel lemak di dalam badan, melindungi dari gangguan metabolik, kegemukan dan melancarkan pencernaan makanan segera.

Perkara penting, bagaimana dan apa yang harus diminum wain mulled adalah di tempat di mana anda "memanaskan badan" dan bahan-bahan yang masuk ke dalam minuman dengan wain panas.

  • Di Sweden, ikan asap dan kanape dengan keju pedas secara tradisional digunakan dengan anggur yang direnungkan..
  • Di Jerman, di pasar Krismas mereka minum dengan coklat dan kek.
  • Di Belanda dengan donat atau tongkol.
  • Di Austria dengan pai.
  • Di negara-negara pasca Soviet (Rusia, Ukraine, Belarus) sosej dan ayam goreng, roti bawang putih dan kacang-kacangan, penkek dengan daging dan juga daging jeli digunakan!

Jangan bertanya kepada pemilik restoran dan ahli teknologi bagaimana meminum wain mulled, agar tidak mendengar banyak cadangan yang tidak perlu dan sama sekali berbeza. Minum wain panas, segera setelah dikeluarkan dari panas. Luangkan masa anda, tetapi jangan biarkan ia sejuk. Kudapan apa yang anda mahukan dan apa yang paling sesuai dengan rempah-rempah yang anda tambahkan ke dalam wain.

Tidak kira bagaimana kita memperlakukan musim luruh dan musim sejuk, mereka akan datang dengan kalendar yang tidak dapat dielakkan. Jauh lebih mudah digunakan dengan hadiah "bermusim" dalam bentuk selsema, hidung berair dan batuk bersama sepasang kaus kaki wol, selimut hangat dan wain yang sedap. Anda sudah memilih resipi kegemaran anda?

Bagaimana dan dengan apa yang mereka minum wain mull

Wain mulled berasal dari Glühwein Jerman - wain panas. Ia dibuat dari anggur merah yang dipanaskan hingga 70 darjah, berperisa dengan gula dan rempah. Pada masa lalu, dipercayai bahawa meminum wain hangat membantu mengelakkan jangkitan pada wabak. Pada masa ini mereka minum wain untuk selesema atau untuk melindungi tubuh daripada selesema dan radang paru-paru. Berkat rempah, peredaran darah bertambah baik, dan badan menjadi panas dari dalam, sementara alkohol merosakkan mikroba. Bukan hanya alat pemeliharaan kesihatan yang hebat, tetapi juga minuman bersantai yang hebat. Pasar Krismas di banyak negara Eropah tidak dapat dibayangkan tanpa pemanasan dan wain panas yang menakjubkan.

Cara menghidangkan wain yang dihidangkan dengan betul

Untuk menikmati pelbagai rasa wain panas dengan rempah-rempah, anda harus membiasakan diri dengan cara menghidangkannya dengan betul dan di gelas mana yang akan dibuka dengan baik..

Gelas dan cawan

  • Secara tradisional, wain panas diminum dari cawan tanah liat atau porselin. Suhu kekal dalam pinggan sedemikian untuk masa yang lama..
  • Sudah menjadi tradisi bagi banyak syarikat untuk menyajikan minuman keras dalam gelas dengan pemegang kaca. Kacamata ini mempunyai kaca pekat, yang membolehkan anda menyimpan panas lebih lama, seperti pada gelas biasa, ia akan cepat sejuk. Pegangan dalam gelas tertutup sedemikian tetap sejuk dan tidak membakar tangan.
  • Minuman itu juga boleh disajikan dalam gelas martini atau gelas koktel di batang kecil.
  • Secara semula jadi, mereka dibungkus dalam termo cawan untuk tujuan praktikal supaya wain panas tetap hangat untuk waktu yang lama.

Suhu dan isipadu minuman

  • Suhu mulled wain mestilah sekurang-kurangnya 60-70 darjah, maka wain dan rempah mempunyai kesan terbaik pada tubuh.
  • Anda tentu saja boleh meminumnya sejuk, ia tidak akan membahayakan tubuh, tetapi juga tidak akan mendatangkan faedah. Rasa dan aroma yang disediakan tidak akan terungkap.
  • Untuk mengekalkan suhu alkohol, anda boleh menggunakan termos, tetapi tidak lebih dari beberapa jam, kerana cepat merosot. Anda juga boleh menyimpan - wain mull dalam multicooker - dalam mod pemanasan.
  • Doktor mengesyorkan minum minuman beralkohol ini tidak lebih dari 200 ml sehari, jika tidak, boleh menyebabkan ketagihan dan membawa kepada akibat yang tidak diingini..

Rempah dan hiasan

  • Rempah-rempah yang digunakan dalam penyediaan wain panas sebaiknya dikeluarkan menggunakan saringan. Sekiranya dibiarkan, mereka menambah kepahitan dan anda tidak mungkin menikmati rasanya..
  • Untuk hiasan, gunakan hanya elemen yang anda ambil untuk memasak.
  • Gunakan gula dan jus sitrus. Untuk melakukan ini, lembapkan tepi gelas dengan jus dan celupkan gula, sehingga gula tepung akan keluar, yang akan mengingatkan anda akan salji.
  • Anda boleh menghiasi tepi gelas dengan kulit lemon atau kepingan oren..
  • Di dalamnya, masukkan kayu manis, bunga lawang atau rempah lain secukupnya.

Cara minum wain mull dengan betul


Sebaiknya minum alkohol ini pada waktu petang atau petang. Suasana tidak tergesa-gesa dan santai. Rakan-rakan, saudara-mara, suasana kafe yang selesa atau perjumpaan rumah di dekat perapian adalah yang terbaik. Ini adalah minuman yang tidak bertolak ansur. Ia mesti diminum perlahan-lahan dan dengan teguk kecil, menikmati dan menikmati minuman panas, sehingga akan sepenuhnya menzahirkan kedalaman rasa dan aromanya..

Apa itu minuman keras dalam botol dan cara meminumnya


Untuk mewujudkan suasana yang menyenangkan, anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk membuat wain panas, terutamanya jika anda tidak mempunyai banyak masa. Anda boleh membeli versi botol di kedai. Jangan sesekali membelinya jika anda ingin mendapatkan pengalaman yang menyenangkan. Komposisi minuman seperti itu mestilah semula jadi: anggur, jus, rempah, gula. Biasanya lebih manis daripada buatan tangan.

Versi botol juga harus dipanaskan.
Ini paling baik dilakukan dengan mandian wap. Buka botol dan letakkan di dalam periuk air sejuk. Panaskan dengan api kecil hingga suhu yang dikehendaki. Minuman yang dihangatkan harus ditarik keluar dan dibungkus dengan tuala agar tidak cepat sejuk. Sekarang ia boleh dimakan. Minum perlahan-lahan dan nikmati. Sebarang cawan seramik atau gelas yang sesuai boleh dijadikan pinggan.

Apa itu anggur yang dihidangkan

Ia adalah minuman serba boleh. Terima kasih kepada wain dan rempah, ia sesuai untuk hidangan daging dan pencuci mulut, dan juga untuk penggunaan tanpa makanan ringan sama sekali. Setiap negara mempunyai tradisi makannya sendiri.

  • Di Itali, biskut disajikan dalam bentuk intan - mustaccioli.
  • Donat dan crumpets dianggap tradisional di Belanda..
  • Di Jerman, dengan pai, pastri serbuk dan meringue - pencuci mulut manis yang dibuat dari putih telur disebat dengan gula dan krim.
  • Di Perancis, mereka lebih suka kuki yang serupa dengan keropok dan buah - pisang dan nanas.
  • Di Austria - dengan kubis rebus.

Pilihan makanan ringan wain

Adalah baik untuk meminumnya dengan buah-buahan dan pastri manis, pelbagai jenis keju, kanape, hidangan ikan panas dan daging. Perlu diperhatikan dari mana anggur itu dihasilkan dan rempah apa yang ditambahkan, sesuai, dan fokus pada pembuka selera.

Hidangan Daging

  • Minuman wain separa manis sangat enak dengan daging. Ia sangat sesuai dengan sosis babi dan tulang rusuk panggang.
  • Komposisi buah pelaga sesuai dengan hidangan domba, ham dan angsa. Sebagai lauk, anda boleh menggunakan nasi.
  • Sekiranya rempah utama adalah cengkih, maka lebih baik memilih hidangan dengan daging permainan..
  • Campurkan buah pala dengan hidangan daging dan kentang panggang.

Gula-gula dan pastri

  • Untuk minuman keras yang diperbuat daripada anggur kering, snek manis atau pastri dianggap sesuai..
  • Biskut klasik, biskut dengan halia, pai dengan buah atau strudel epal.
  • Kacang dan coklat sangat bagus jika anda tidak mahu membuang masa memasak.
  • Gula-gula Oriental - sherbet, kelezatan Turki dan nougat sangat sesuai dengan rasa rempah pedas..

Makanan ringan keju

  • Keju harus dipadankan dengan anggur dari mana minuman itu disediakan.
  • Cheddar sesuai dengan wain merah.
  • Sekiranya asasnya adalah wain putih, maka anda tidak boleh mengambil keju dengan aroma yang kuat, jenis keju lembut - ricotta, feta atau mozzarella sesuai.
  • Keju kambing sangat sesuai untuk anggur dengan asas buah..

Canape

  • Salah satu pilihan yang paling biasa dengan minuman keras yang diminum adalah makanan ringan kanape.
  • Crouton kecil dengan keju, ham dan zaitun pada lidi adalah makanan ringan yang hebat.
  • Tartlets adalah pilihan terbaik untuk meja bufet. Pengisian untuk tartlets boleh terdiri daripada pelbagai jenis buah dan beri, pir dengan keju biru, atau salad daging kegemaran anda..

Bagaimana anggur boleh dicairkan dan dicampur

Bergantung pada apa wain panas dicairkan atau dicampurkan, rasa, kelembutan dan kekuatannya berubah..

  • Untuk meningkatkan tahap dan memperkaya sejambak perisa dan aromatiknya, sedikit "cognac" atau rum sering ditambahkan, dan anda juga boleh menambah minuman keras dan minuman keras lain. Perkara utama adalah tidak berlebihan dengan kuantiti, agar tidak mengalami mabuk teruk pada waktu pagi atau lebih teruk..
  • Untuk melembutkan dan menurunkan tahap, gunakan air tulen atau teh hitam yang kuat.
  • Untuk menurunkan tahap, minuman buah, lemon dan jus oren juga digunakan. Selalunya, jus anggur ditambah. Ngomong-ngomong, minuman keras tanpa alkohol yang hebat dikeluarkan pada jus anggur, yang dapat dinikmati walaupun oleh mereka yang memandu.

Wain panas adalah tambahan yang bagus untuk malam musim sejuk yang panjang. Ia membawa banyak khasiat berguna. Sebilangan besar resipi wain yang enak akan membantu anda menentukan yang anda suka.

Bagaimana dan dengan apa yang harus diminum minuman keras: peraturan minum

  • 1. Cara minum minuman keras
  • 2. Cara minum wain dalam botol: kami memanaskan minuman siap
  • 3. Bagaimana anggur yang dihidangkan
  • 4. Apa yang dihidangkan dengan wain yang direnungkan
    • 4.1. Hidangan daging
    • 4.2. Gula-gula dan pastri
    • 4.3. Keju keras
    • 4.4. Fondue di rumah
    • 4.5. Makanan ringan untuk gigi

Minuman beralkohol panas yang dibuat dari wain hangat dengan rempah-rempah, yang disebut mulled wain, datang kepada kami dari Zaman Pertengahan, menjadi popular sebagai minuman pemanasan musim sejuk. Ia dipesan di restoran, kafe dan dimasak di rumah, tetapi hanya sedikit orang yang tahu bagaimana meminum wain mull dengan betul. Hidangan yang disajikan dengan minuman menekankan rasa wain, dan peraturan minum akan membantu anda merasakan rasa selepas ini.

gambar dari laman web baierikelder.ee

Cara minum wain mull

Di negara-negara Eropah, minuman ini dikaitkan dengan Krismas dan musim sejuk, kerana ia mempunyai khasiat yang bermanfaat. Sebelumnya, orang percaya bahawa mereka yang minum wain hangat tidak mudah terkena wabak itu, tetapi sekarang para doktor telah membuat kesimpulan bahawa ia melindungi tubuh dari selesema, selesema dan radang paru-paru, dan mempunyai sifat antiseptik. Rempah meningkatkan peredaran darah, memanaskan badan dari dalam, dan alkohol merosakkan kuman. Untuk mengalami semua kualiti yang berguna, ingat bahawa anda perlu mempunyai pengetahuan mengenai budaya penggunaannya..

Adakah anda peminat minuman, tetapi tidak pasti sama ada minuman keras boleh diminum sejuk? Ketahui bahawa ketika sejuk, ia tidak akan membahayakan tubuh, tetapi khasiatnya yang baik juga akan hilang, kerana diminum untuk tetap hangat pada malam yang sejuk. Setelah sejuk, ia akan kehilangan semua rasa dan aroma yang disediakan. Wain mulled tidak disajikan sejuk. Anda boleh membiarkannya dalam termos tidak lebih dari beberapa jam, kerana jangka hayatnya pendek. Satu-satunya pilihan adalah dengan membiarkan wain tetap di "pemanasan" dalam multicooker: maka ia tidak akan sejuk.

gambar dari laman web legkovmeste.ru

Cara minum wain dalam botol: kami memanaskan minuman siap

Sekiranya anda memutuskan untuk mengadakan malam di atmosfera, tetapi anda tidak mempunyai masa tambahan, anda boleh membeli wain mull di kedai. Anda juga harus berjimat-cermat dengannya, kerana anda perlu meminumnya dengan panas. Di sini timbul persoalan bagaimana meminum minuman keras dari kedai?

  • Lebih baik memanaskannya dalam mandian wap. Untuk melakukan ini, ambil periuk, letakkan piring di bahagian bawah, dan sebotol di atasnya sehingga gelas tidak pecah. Pastikan untuk membuka botol dan mengeluarkan gabus. Tuangkan air sejuk, panaskan dengan api kecil. Apabila air dipanaskan ke suhu yang diinginkan, anggur yang telah dihirup dapat dibawa keluar dan diminum. Untuk mengelakkannya terlalu cepat sejuk, bungkus botol dengan sesuatu yang hangat: selimut atau jaket..
  • Minuman boleh dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro. Tuangkan wain ke dalam cawan dan panaskan hingga 70-80 ° C. Anda boleh melakukan perkara yang sama di dalam periuk. Untuk menjadikannya seperti minuman sebenar, tambahkan sedikit rempah secukupnya, kulit jeruk atau lemon, maka aroma akan terdengar di seluruh apartmen.

Jangan biarkan wain mendidih atau akan merosakkan. Alkohol menguap pada suhu tinggi dan kualiti minuman hoppy menurun. Sekiranya arak dibawa ke titik didih, komposisi kimia alkohol akan berubah, yang akan mempengaruhi rasanya secara negatif..

Bagaimana wain yang dihidangkan

gambar dari laman web jpg1920.ru

Tidak ada begitu banyak pilihan untuk hidangan yang dibenarkan untuk menyajikan minuman panas wangi. Perkara berikut boleh dipanggil klasik:

  • Anda mungkin menyedari bahawa di kebanyakan tempat wain mulled disajikan dalam gelas khas pada batang rendah dengan pemegang kaca. Ini dilakukan kerana anggur yang direneh sejuk dengan cepat, dan disarankan untuk menyajikannya dalam gelas kaca tebal, yang akan menjadikan panas lebih lama. Ini akan menjadikan pemegangnya sejuk dan tidak membakar diri. Menghidangkan wain dalam gelas dianggap tradisional. Suhu mestilah sekurang-kurangnya 70 ° C, jika tidak, ia akan cepat sejuk.
  • Hidangan dalam gelas martini atau "harikeins" dianggap sebagai pilihan yang boleh diterima. "Harikane" adalah gelas koktel pada batang rendah, yang mempunyai volume hingga 0,5 liter. Dalam kes ini, anda boleh membuat hiasan yang indah untuk minuman keras. Lebih baik membuang rempah tanah dengan saringan agar tidak memberi kepahitan dan tidak mengganggu menikmati minuman. Dalam memilih gelas, faktor penting adalah apa yang harus disajikan dengan anggur yang direnungkan, kerana tidak masuk akal untuk meletakkan "harikein" di sebelah kanape kecil, tetapi akan kelihatan baik dengan hidangan daging dan lauk.
  • Untuk menjadikan anggur yang digemari lebih meriah, anda boleh menghias gelas dengan tepung gula yang akan mengaitkan anda dengan salji. Untuk melakukan ini, lembapkan tepi gelas dengan jus sitrus, yang digunakan dalam penyediaan wain mulled, dan celupkan bahagian ini ke dalam gula. Minuman mesti dituangkan dengan teliti agar tidak menyentuh bahagian tepi.
  • Untuk hiasan, hanya elemen-elemen yang digunakan yang anda ambil untuk membuat wain mull. Tepi kaca boleh dihiasi dengan kulit lemon, irisan lemon atau kepingan oren. Untuk membuat minuman itu kelihatan cantik, letakkan sehelai kulit limau nipis, batang kayu manis, bintang asterisk dan rempah-rempah lain di dalamnya jika mahu.

gambar dari www.ufest.in.ua

Lazimnya, minuman suam disajikan dalam gelas 0.5 liter dan diminum dari situ tanpa aksesori seperti straw dan barang-barang lain. Wain panas diminum dalam sips kecil untuk merasai rasa. Namun, dalam lingkungan keluarga yang selesa, anda dapat menikmati minuman keras dari cawan seramik kegemaran anda.

Apa yang dihidangkan dengan wain yang dihirup

Keindahan anggur yang digemari adalah bahawa ia serba boleh, berkat gabungan alkohol dan rempah. Terdapat banyak resipi yang menggunakan wain dengan pelbagai tahap dan kekuatan, ia sangat baik untuk daging dan pencuci mulut, malah boleh dimakan tanpa makanan ringan.

Hidangan daging

gambar dari laman web yang saya gemar memasak.ukr

Sekiranya pilihan anda jatuh pada wain separa manis, minuman seperti itu akan menekankan rasa daging, jadi pada Krismas di pameran, ia dijual di sebelah kedai daging.

  • Kemanisan akan menambahkan daya tarikan pada hidangan daging babi panggang: ia boleh menjadi tulang rusuk atau sosej. Ada juga yang memanggang daging dalam wain dan bukannya sos..
  • Sekiranya resipi itu mengandungi buah pelaga, apa yang anda makan dengan wain mull adalah hidangan domba, ham atau angsa. Dalam kombinasi ini, lauk yang sesuai adalah nasi.
  • Adakah cengkih telah mengambil peranan sebagai rempah utama? Cubalah menggabungkannya dengan permainan, ini akan menjadi tandem yang sangat harmoni.
  • Buang pala adalah pilihan yang bagus. Kepahitan semula jadi akan digabungkan dengan hidangan daging dan kentang panggang.

Gula-gula dan pastri

gambar dari www.weinweib.ch

Apabila minuman dibuat dari anggur kering, apa yang dimakan dengan wain mulled boleh menjadi gula-gula atau makanan panggang..

  • Biskut kering seperti keropok dan pai epal, pir, plum, atau epal strudel adalah pilihan klasik. Hari-hari tradisi sudah berakhir, jadi ingatlah bahawa makanan yang dipanggang boleh menjadi apa-apa, tetapi mereka tidak boleh terlalu manis..
  • Oleh kerana anggur yang diadaptasi dikaitkan dengan kedatangan cuaca sejuk, ia biasanya digabungkan dengan kue halia tanah. Ingat lelaki roti halia, dihiasi dengan aising? Inilah yang anda perlukan.
  • Pilihan baik seterusnya adalah mustaccioli. Ini adalah biskut Itali yang halus, terkenal sejak sekian lama, yang dipanggang dalam bentuk berlian. Menurut resipi kuno, madu, kacang-kacangan, buah-buahan, rempah-rempah dan wain panas ditambahkan ke dalamnya, dan kemudian disimpan dalam anyaman selama 6 bulan sehingga menghancurkan dan berbau kayu manis, cengkeh dan buah sitrus.
  • Tidak bersedia menghabiskan begitu banyak masa untuk menyiapkan apa yang mereka minum wain. Hidangkan dengan coklat dan kacang.
  • Memandangkan bahawa ini adalah minuman tradisional di Jerman, anda perlu mendengarkan orang Jerman ketika memilih makanan ringan. Mereka biasanya meminumnya dengan pai, pastri serbuk dan meringue. Meringue adalah pencuci mulut manis yang dibuat dari putih telur yang disebat dengan gula dan krim. Dengan kata lain, ini adalah meringue yang mudah dibuat di rumah dan senang dijumpai di kedai..
  • Orang Perancis lebih suka biskut seperti keropok dan buah-buahan yang tidak mengalihkan perhatian dari rasa wain mulled dengan rasa manisnya, seperti pisang, nanas, dll. Tongkat keju juga bagus.
  • Gula-gula Oriental seperti sherbet, kenikmatan, atau nougat berfungsi dengan baik dengan rasa wain yang terang dan mencukupi, dipenuhi dengan nota rempah pedas..
  • Bagi pencinta eksperimen, pilihan yang asli adalah dengan tangerin atau ais krim.

Setiap negara mempunyai budaya minum sendiri: di Belanda disajikan dengan donat dan roti, di Rusia - dengan penkek, dan di Austria - dengan kubis rebus. Ragu-ragu tentang apa yang harus dimasak untuk wain mulled? Cuba gabungkan dengan hidangan kebangsaan negara anda dan tetapkan trend baru.

Keju keras

gambar dari laman web dostavka.grillbar101.ru

Bahagian penting dari apa yang dimakan dengan wain mulled adalah keju keras. Lebih baik memilih keju dengan wain, yang merupakan jiwa minuman. Gunakan persamaan atau kontras rasa: wain masam akan sesuai dengan keju yang serupa, sementara rasa kacang akan mengeluarkan wain manis.

  • Sebagai contoh, Cheddar rasanya masam, ia juga mempunyai sedikit kenari, jadi lebih baik mengambilnya dengan wain merah, tetapi ia akan berfungsi dengan baik dengan warna putih.
  • Ingat bahawa intensiti aroma mesti digabungkan. Jangan campurkan keju berperisa kuat dengan wain ringan. Keju biru seperti Roquefort adalah makanan ringan yang baik kerana rasa manis dan bau minuman yang kuat akan menjadi kontras yang baik..
  • Sekiranya asas minuman adalah wain putih, maka keju lembut, hidangan ikan dan juga sushi lebih sesuai.
  • Keju susu kambing memiliki keanggunan yang jelas, yang diselaraskan secara harmoni dengan anggur yang terbuat dari anggur merah buah.

Keju mengubah rasa anggur lebih banyak daripada anggur mempengaruhi rasa keju, jadi anda tidak boleh mengambil keju yang kuat dengan wain ringan. Sebaliknya, keju mozzarella segar, feta atau ricotta paling baik tidak digunakan sama sekali sebagai tambahan minuman panas yang kaya..

Fondue di rumah

gambar dari www.nataliemaclean.com

Pilihan yang bagus untuk memasak wain madu adalah fondue. Ini adalah keju cair dari beberapa jenis dengan campuran pala, bawang putih, anggur atau kirsch, disajikan panas dalam periuk khas. Roti keras dicelupkan ke dalamnya sehingga keju menyelimutkannya sepenuhnya. Fondue boleh dibuat di rumah:

  • Untuk melakukan ini, ambil pembakar, satu setengah gelas wain putih kering, 400 g keju Swiss (Gruyere, Emmental, dll.), Parut, 2 sudu besar. kanji atau tepung, 2 sudu besar. jus lemon, roti, potong dadu dan panggang serta rempah.
  • Sebelum memasak, periuk boleh disikat dengan jus bawang putih untuk membuat bau fondue lebih sedap.
  • Tuangkan wain dan jus lemon ke dalam periuk, panaskan di atas api dan masukkan keju di sana. Kacau sehingga campuran sebati sehingga keju cair sepenuhnya.
  • Untuk menjadikan fondue pekat, cairkan pati dalam wain dan tambahkan ke dalam campuran bersama dengan rempah, dan panaskan hingga mendidih..
  • Kemudian letakkan fondue di atas pembakar agar keju tidak membeku. Ham dan makanan lain boleh dicelupkan ke dalam keju dengan roti.

Fondue boleh menjadi ikan, daging, sayur-sayuran dan coklat, jadi jangan ragu untuk kreatif.

Makanan ringan untuk gigi

gambar dari www.couchcvm.tk

Walaupun makanan lengkap tidak dirancang, lebih baik menyediakan makanan ringan kecil, kerana alkohol tidak hanya menghangatkan, tetapi juga merangsang selera makan. Agar tidak merosakkan kemewahan wain mulled dengan makanan dari tong peti sejuk, sediakan makanan ringan bufet kecil yang mudah:

  • Salah satu pilihan yang paling biasa untuk minuman keras adalah makanan ringan kanape. Sandwic kecil yang terbuat dari roti bakar, keju, ham dan buah zaitun yang direbus menjadikan makanan ringan yang enak. Sekiranya anda sedang membuat minuman keras untuk acara khas, ini adalah pilihan yang baik..
  • Tartlets akan menjadi pilihan terbaik untuk hidangan bufet. Bakul pastri pendek dengan pengisian yang sesuai dengan jenis wain kelihatan elegan dan sangat sedap. Pengisiannya boleh menjadi pinggan buah dan beri, kombinasi pir dengan keju biru atau salad daging kegemaran anda..

Ingatlah bahawa faktor penentu minuman yang diminum akan menjadi tempat di mana anda akan meminumnya, begitu juga syarikat berkumpul. Pada pameran dan perayaan, pilihlah tulang rusuk atau sosej, di pameran atau acara budaya lain, lebih suka kanape atau keju, di restoran yang boleh menjadi fondue, di rumah - gula-gula atau pastri, dan roti jahe akan memberikan suasana pada Krismas.

Minuman wain dengan apa yang mereka minum? Apa yang perlu dimakan wain mulled? || Cara minum wain mull dalam botol

Cara menghidangkan wain yang dihidangkan dengan betul

Untuk menikmati pelbagai rasa wain panas dengan rempah-rempah, anda harus membiasakan diri dengan cara menghidangkannya dengan betul dan di gelas mana yang akan dibuka dengan baik..

Gelas dan cawan

  • Secara tradisional, wain panas diminum dari cawan tanah liat atau porselin. Suhu kekal dalam pinggan sedemikian untuk masa yang lama..
  • Sudah menjadi tradisi bagi banyak syarikat untuk menyajikan minuman keras dalam gelas dengan pemegang kaca. Kacamata ini mempunyai kaca pekat, yang membolehkan anda menyimpan panas lebih lama, seperti pada gelas biasa, ia akan cepat sejuk. Pegangan dalam gelas tertutup sedemikian tetap sejuk dan tidak membakar tangan.
  • Minuman itu juga boleh disajikan dalam gelas martini atau gelas koktel di batang kecil.
  • Secara semula jadi, mereka dibungkus dalam termo cawan untuk tujuan praktikal supaya wain panas tetap hangat untuk waktu yang lama.

Suhu dan isipadu minuman

  • Suhu mulled wain mestilah sekurang-kurangnya 60-70 darjah, maka wain dan rempah mempunyai kesan terbaik pada tubuh.
  • Anda tentu saja boleh meminumnya sejuk, ia tidak akan membahayakan tubuh, tetapi juga tidak akan mendatangkan faedah. Rasa dan aroma yang disediakan tidak akan terungkap.
  • Untuk mengekalkan suhu alkohol, anda boleh menggunakan termos, tetapi tidak lebih dari beberapa jam, kerana cepat merosot. Anda juga boleh menyimpan - wain mull dalam multicooker - dalam mod pemanasan.
  • Doktor mengesyorkan minum minuman beralkohol ini tidak lebih dari 200 ml sehari, jika tidak, boleh menyebabkan ketagihan dan membawa kepada akibat yang tidak diingini..

Rempah dan hiasan

  • Rempah-rempah yang digunakan dalam penyediaan wain panas sebaiknya dikeluarkan menggunakan saringan. Sekiranya dibiarkan, mereka menambah kepahitan dan anda tidak mungkin menikmati rasanya..
  • Untuk hiasan, gunakan hanya elemen yang anda ambil untuk memasak.
  • Gunakan gula dan jus sitrus. Untuk melakukan ini, lembapkan tepi gelas dengan jus dan celupkan gula, sehingga gula tepung akan keluar, yang akan mengingatkan anda akan salji.
  • Anda boleh menghiasi tepi gelas dengan kulit lemon atau kepingan oren..
  • Di dalamnya, masukkan kayu manis, bunga lawang atau rempah lain secukupnya.

Penting! Jangan minum wain panas melalui jerami. Ini akan menghilangkan rasa minuman itu sendiri dan menyebabkan mabuk cepat..

Ciri-ciri berguna wain mull

Penyebaran minuman keras dikaitkan dengan khasiatnya yang bermanfaat - minuman itu bukan sahaja memanaskan pada musim sejuk, tetapi juga mengandungi vitamin dan mineral. Ramai orang tahu tentang faedah wain, tetapi doktor malah menasihatkan minum wain pemanasan, kerana dapat mengatasi gejala selesema dan selesema. Oleh itu, anggur yang diminum dapat diminum untuk mencegah penyakit virus, kerana rempah-rempah yang membentuk minuman meningkatkan aliran darah, dan alkohol mempunyai kesan antibakteri. Minuman ini bahkan digunakan untuk merawat penyakit yang berkaitan dengan gangguan fungsi pernafasan..

Menariknya, minuman keras tidak pernah disajikan sebagai minuman sejuk, kerana rempah anggur kehilangan khasiatnya yang unik. Minuman terbaik diambil segar, ia dimakan sebaik sahaja disiapkan. Walau bagaimanapun, minuman aromatik dapat dinikmati dalam jangka masa yang lama jika anda mencurahkannya ke dalam termos. Sebilangan besar, setelah menyediakan wain mull, biarkan dalam multicooker dalam mod "pemanasan", dengan cara ini minuman akan tetap panas dan beraroma untuk waktu yang lama. Tidak disarankan untuk menyediakan minuman dan kemudian memanaskannya beberapa kali, lebih baik meminumnya sejurus selepas penyediaan.

Cara minum wain mull dengan betul


Sebaiknya minum alkohol ini pada waktu petang atau petang. Suasana tidak tergesa-gesa dan santai. Rakan-rakan, saudara-mara, suasana kafe yang selesa atau perjumpaan rumah di dekat perapian adalah yang terbaik. Ini adalah minuman yang tidak bertolak ansur. Ia mesti diminum perlahan-lahan dan dengan teguk kecil, menikmati dan menikmati minuman panas, sehingga akan sepenuhnya menzahirkan kedalaman rasa dan aromanya..

Sejarah minuman keras

The glühender Wein (glühwein) Jerman, yang diubah oleh Slavia Barat dan Timur menjadi wain mulled, adalah minuman panas yang dibuat dari anggur merah atau putih dengan penambahan rempah, gula, madu, buah-buahan, beri dan jus buah.

Prototaipnya dianggap sebagai hippocrasse Rom kuno: minuman yang terdiri daripada wain pada suhu bilik yang dicampur dengan pelbagai rempah. Penakluk empayar menyebarkan resipi wain pedas ke seluruh Eropah tengah dan barat.

Walau bagaimanapun, diperlukan hampir satu setengah ribu tahun sebelum prinsip penyediaan hippocrasse menerima pembiasannya dalam tradisi Jerman dan Celtic untuk memanaskan minuman ritual, yang merupakan bahagian tidak terpisahkan dari cuti kalendar pertanian kuno, yang jatuh pada musim sejuk..

Penyebutan pertama mengenai anggur yang dicerna bermula pada tahun 1420. Ia dihubungkan dengan daerah Katzenelnbogen Jerman, yang terletak di bahagian tengah Rhine. Dari Jerman, idea wain mulling berpindah ke negara-negara yang lebih sejuk di Semenanjung Skandinavia, di mana minuman itu disebarkan dengan nama glögg.

Pada masa yang sama, tidak sepenuhnya benar untuk mengatakan bahawa tanah air wain mull tepatnya Jerman. Nampaknya idea pemanasan wain muncul di benak lebih dari satu orang Jerman. Oleh itu, nama minuman itu berbeza, yang terdapat di pelbagai kawasan di Eropah..

Contohnya, di negara-negara berbahasa Perancis ia disebut vin chau, dan di Kepulauan Inggeris nama bahasa Inggeris telah diminum..

Apa itu minuman keras dalam botol dan cara meminumnya


Untuk mewujudkan suasana yang menyenangkan, anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk membuat wain panas, terutamanya jika anda tidak mempunyai banyak masa. Anda boleh membeli versi botol di kedai. Jangan sesekali membelinya jika anda ingin mendapatkan pengalaman yang menyenangkan. Komposisi minuman seperti itu mestilah semula jadi: anggur, jus, rempah, gula. Biasanya lebih manis daripada buatan tangan.

Versi botol juga harus dipanaskan, sebaiknya di mandian wap. Buka botol dan letakkan di dalam periuk air sejuk. Panaskan dengan api kecil hingga suhu yang dikehendaki. Minuman yang dihangatkan harus ditarik keluar dan dibungkus dengan tuala agar tidak cepat sejuk. Sekarang ia boleh dimakan. Minum perlahan-lahan dan nikmati. Sebarang cawan seramik atau gelas yang sesuai boleh dijadikan pinggan.

Penting! Anggur tidak boleh didihkan, jika tidak, komposisi kimia alkohol akan berubah dengan banyak, dan ini akan memberi kesan negatif terhadap rasa.

Pilihan makanan ringan wain

Adalah baik untuk meminumnya dengan buah-buahan dan pastri manis, pelbagai jenis keju, kanape, hidangan ikan panas dan daging. Perlu diperhatikan dari mana anggur itu dihasilkan dan rempah apa yang ditambahkan, sesuai, dan fokus pada pembuka selera.

Hidangan Daging

  • Minuman wain separa manis sangat enak dengan daging. Ia sangat sesuai dengan sosis babi dan tulang rusuk panggang.
  • Komposisi buah pelaga sesuai dengan hidangan domba, ham dan angsa. Sebagai lauk, anda boleh menggunakan nasi.
  • Sekiranya rempah utama adalah cengkih, maka lebih baik memilih hidangan dengan daging permainan..
  • Campurkan buah pala dengan hidangan daging dan kentang panggang.

Gula-gula dan pastri

  • Untuk minuman keras yang diperbuat daripada anggur kering, snek manis atau pastri dianggap sesuai..
  • Biskut klasik, biskut dengan halia, pai dengan buah atau strudel epal.
  • Kacang dan coklat sangat bagus jika anda tidak mahu membuang masa memasak.
  • Gula-gula Oriental - sherbet, kelezatan Turki dan nougat sangat sesuai dengan rasa rempah pedas..

Makanan ringan keju

  • Keju harus dipadankan dengan anggur dari mana minuman itu disediakan.
  • Cheddar sesuai dengan wain merah.
  • Sekiranya asasnya adalah wain putih, maka anda tidak boleh mengambil keju dengan aroma yang kuat, jenis keju lembut - ricotta, feta atau mozzarella sesuai.
  • Keju kambing sangat sesuai untuk anggur dengan asas buah..

Canape

  • Salah satu pilihan yang paling biasa dengan minuman keras yang diminum adalah makanan ringan kanape.
  • Crouton kecil dengan keju, ham dan zaitun pada lidi adalah makanan ringan yang hebat.
  • Tartlets adalah pilihan terbaik untuk meja bufet. Pengisian untuk tartlets boleh terdiri daripada pelbagai jenis buah dan beri, pir dengan keju biru, atau salad daging kegemaran anda..

Apa itu anggur yang dihidangkan

Ia adalah minuman serba boleh. Terima kasih kepada wain dan rempah, ia sesuai untuk hidangan daging dan pencuci mulut, dan juga untuk penggunaan tanpa makanan ringan sama sekali. Setiap negara mempunyai tradisi makannya sendiri.

  • Di Itali, biskut disajikan dalam bentuk intan - mustaccioli.
  • Donat dan crumpets dianggap tradisional di Belanda..
  • Di Jerman, dengan pai, pastri serbuk dan meringue - pencuci mulut manis yang dibuat dari putih telur disebat dengan gula dan krim.
  • Di Perancis, mereka lebih suka kuki yang serupa dengan keropok dan buah - pisang dan nanas.
  • Di Austria - dengan kubis rebus.

Anggur panas dan menyegarkan yang unik: faedah dan kemudaratan bagi tubuh

Sebenarnya, di dunia terdapat banyak resipi yang berbeza untuk wain mulled, dengan pelbagai aditif, dan mereka meletakkan di sana bukan hanya pelbagai ramuan dan rempah, tetapi juga buah-buahan dan buah beri, memberikan minuman itu rasa unik dan aroma kaya yang tidak dapat digambarkan. Tetapi selain fakta bahawa ia cukup enak, jangan lupa tentang sifat dan kualiti minuman yang bermanfaat, dan ia boleh didapati, dan banyak juga.

  • Anggur yang dihiris, disiapkan dengan madu dan set ramuan yang sesuai, akan menjadi ubat yang sangat baik untuk membantu melawan kesan hipotermia, selesema dan juga jangkitan virus..
  • Dipercayai bahawa koktel vitamin seperti anggur segar dapat dengan mudah meningkatkan metabolisme, dan juga jenuh tubuh dengan bahan-bahan yang diperlukan. Ia menaikkan nada dan memulihkan daya hidup dengan cepat.
  • Sebagai alternatif dan perubatan rakyat, minuman keras digunakan sebagai ubat untuk batuk kering yang berpanjangan, bronkitis dan juga radang paru-paru.
  • Hanya setengah gelas minuman aromatik ini pada waktu malam akan membantu anda melupakan insomnia dan masalah lain dengan tidur..
  • Untuk masalah psikologi, dan juga dalam keadaan tertekan, dengan tekanan berterusan, minuman keras juga digunakan, dalam kombinasi dengan cara lain.

Antara lain, ia adalah minuman keras yang boleh memberi kesan yang baik pada mikroflora perut dan usus, ia mengembalikan keseimbangan normalnya dan bahkan dapat mengatur tahap keasidan hingga tahap tertentu. Juga penting bahawa minuman itu berdasarkan anggur merah semula jadi, yang dengan sendirinya berguna dalam dos sederhana. Ini termasuk flavonoid unik yang mengikat radikal bebas, iaitu sebenarnya mencegah penuaan dini dan kematian sel. Anggur merah juga mengandungi unsur unik - polifenol, yang mempunyai kesan yang baik pada gigi dan gusi manusia. Menariknya, bahan ini tidak terdapat dalam wain putih..

Komponen yang biasa di minum anggur seperti kayu manis, jahe, kapulaga atau cengkeh juga mempunyai khasiat bermanfaat tersendiri, beberapa di antaranya diberikan kepada minuman semasa penyediaan. Oleh kerana anggur tidak mendidih, tetapi hanya berumur pada suhu yang cukup tinggi, semuanya bukan sahaja tidak hancur, malah menjadi lebih mudah dicerna. Tetapi untuk mengetahui apa yang bermanfaat untuk anggur tidak cukup, selalu bermanfaat untuk memahami bahawa dengan penggunaan yang tidak betul atau tidak terkawal, ubat apa pun boleh menjadi racun.

Bagaimana anggur boleh dicairkan dan dicampur

Bergantung pada apa wain panas dicairkan atau dicampurkan, rasa, kelembutan dan kekuatannya berubah..

  • Untuk meningkatkan tahap dan memperkaya sejambak perisa dan aromatiknya, sedikit "cognac" atau rum sering ditambahkan, dan anda juga boleh menambah minuman keras dan minuman keras lain. Perkara utama adalah tidak berlebihan dengan kuantiti, agar tidak mengalami mabuk teruk pada waktu pagi atau lebih teruk..
  • Untuk melembutkan dan menurunkan tahap, gunakan air tulen atau teh hitam yang kuat.
  • Untuk menurunkan tahap, minuman buah, lemon dan jus oren juga digunakan. Selalunya, jus anggur ditambah. Ngomong-ngomong, minuman keras tanpa alkohol yang hebat dikeluarkan pada jus anggur, yang dapat dinikmati walaupun oleh mereka yang memandu.

Wain panas adalah tambahan yang bagus untuk malam musim sejuk yang panjang. Ia membawa banyak khasiat berguna. Sebilangan besar resipi wain yang enak akan membantu anda menentukan yang anda suka.

Kongsi dalam komen pendapat anda mengenai minuman yang indah ini, dan juga beritahu kami apa resipi kegemaran anda.

Beberapa perkataan mengenai asal usul wain

Sebelum meneliti soalan mengenai cara menyediakan wain mulled, apa yang mereka minum dengan minuman ini, anda harus membincangkan asal usulnya.

Jadi, nama minuman itu berasal dari perkataan Jerman gluhende dan wein, yang bermaksud "wain panas". Seperti yang anda ketahui, penemu wain mull adalah orang Jerman. Dari orang-orang yang giat ini, negara-negara Eropah yang lain mulai menggunakan resipi minuman dan menambahkan ramuan mereka sendiri..

Setelah membeli minuman wangi di kedai, banyak yang berminat: "Bagaimana cara minum wain dalam botol?".

Perlu dinyatakan bahawa anggur yang dibeli di pasar raya tidak mempunyai khasiat yang bermanfaat untuk kesihatan kita. Seperti yang anda ketahui, ia adalah minuman yang baru disiapkan dalam keadaan panas yang dapat melindungi dari selsema, menguatkan imuniti, dan juga melembapkan organisma yang letih dari hari kerja yang sejuk..

Oleh itu, untuk menjawab soalan bagaimana meminum minuman keras dalam botol, kami memberikan jawapan terperinci. Tidak digalakkan memanaskan wain yang dibeli atau disejukkan, jika tidak, minuman akan kehilangan semua rasa dan khasiatnya yang berguna. Perkara yang sama berlaku untuk situasi di mana minuman itu direbus secara tidak sengaja..

Wain putih yang direnung

Wain mulled yang terbuat dari wain putih mempunyai rasa yang lembut dan halus; kami menawarkan variasi minuman tradisional yang menarik. Kami memerlukan:

  • sebotol wain putih
  • seratus mililiter air
  • cengkih - 2 putik
  • kayu manis - tiga batang
  • gula - setengah gelas
  • oren kecil

Potong oren ke dalam bulatan yang kemas dan letakkan di dalam bekas dengan air. Setelah menambah gula dan rempah, masukkan api. Rebus hingga mendidih, tapis dan tuangkan wain putih ke dalam campuran panas. Kami memasak mulled wain hingga suhu 70 ° С dan menuangkannya ke dalam gelas volumetrik.

Terdapat banyak resipi asli untuk minuman keras yang diperbuat daripada wain, dan sama sekali tidak perlu mengikutinya secara ketat semasa proses penyediaan. Wain mull suka improvisasi! Dengan bergantung pada intuisi dan bereksperimen dengan rempah, anda boleh membuat resipi lazat anda sendiri untuk minuman suam yang luar biasa ini..

Wain mulled klasik buatan sendiri

Untuk minuman keras mengikut resipi klasik terkenal, kami memerlukan:

  • dua botol wain merah kering
  • seperempat liter air
  • kayu manis - tiga batang
  • oren (semangat)
  • putik cengkih - satu sudu teh
  • lada hitam - satu sudu teh
  • 120 g Sahara
  • 1-2 sudu madu

Masukkan semua rempah dan kulit jeruk ke dalam periuk, masukkan air dan masukkan ke atas dapur. Masak rempah selama 10-15 minit, sehingga kayu manis terbuka dan aroma rempah yang sedap melayang di dapur.

Kurangkan api, tambah gula dan reneh, kacau sekali-sekala, hingga larut. Wain sekarang boleh ditambah. Kami memanaskan campuran hingga 70-75 ° С, sehingga busa putih terang muncul, keluarkan minuman dari api.

Wain kami sudah siap! Sebelum mencuba, anda boleh menambah beberapa sudu madu ke dalam wain panas.

Cara minum wain mull dengan betul

Pada musim sejuk atau musim sejuk yang sejuk, musim sejuk dan penyakit bermusim berusaha untuk bertahan, merosakkan keadaan kesihatan dan mood. Orang yang berbeza mempunyai resipi bagaimana memanaskan badan dan mendapatkan keselesaan. Wain mulled telah menjadi salah satu minuman terkenal yang mesti disediakan untuk cuti Tahun Baru dan Krismas. Dia melangkaui batas negara sejak dulu, memperoleh banyak penambahan pada resipi klasik, tetapi masih tetap popular dan disukai bagi penduduk Eropah utara.

Apa itu minuman keras

Sebilangan besar minuman beralkohol disyorkan untuk diminum sejuk, dan hanya minuman keras yang diminum panas. Ia memanaskan, menampakkan ke dalam dengan beberapa tahap rasa, seperti bunga yang luar biasa. Bersedia dengan betul, ia akan menyelamatkan anda dari selesema dan memberi kekuatan untuk pencapaian baru..

Menarik: minuman keras dianggap sebagai sifat yang tidak dapat dipisahkan dari pasar Krismas di Eropah.

Ini sangat berbeza dengan minuman beralkohol biasa. Terdapat sebilangan alkohol, tetapi sangat tersembunyi dalam aroma rempah-rempah yang luar biasa sehingga hampir tidak terasa.

Prototaip resipi dicipta di Rom kuno. Anggur itu dicampurkan dan disuntik untuk waktu yang singkat pada kumpulan perasa tertentu, tetapi tidak dipanaskan. Di tanah yang subur, di mana tidak ada yang mendengar tentang musim sejuk, ini tidak diperlukan. Tetapi di wilayah utara mereka dengan cepat menyedari pesona wain panas dengan cengkih dan kayu manis. Berdasarkan resipi klasik, banyak pilihan pengarang telah dibuat. Tetapi beberapa butiran tetap sama. Wain mulled mesti disediakan dari wain merah kering, cukup panas dan aromatik yang luar biasa.

Kandungan komposisi dan kalori

Resipi tradisional merangkumi:

  • Wain merah;
  • gula;
  • secubit pala;
  • halia;
  • kayu manis;
  • bunga cengkih.

Terdapat 2 jenis minuman keras - dengan dan tanpa air. Perbezaannya adalah pada kekuatan minuman dan kaedah penyediaannya. Dalam versi yang lebih lemah, rempah-rempah menunjukkan rasa di dalam air, dan kemudian wain ditambahkan.

Kandungan kalori bergantung pada jenis asas. Angka terkecil ialah 80 kcal per 100 ml. produk. Ia bertambah dengan setiap penambahan, terutama jika madu ditambahkan ke dalam komposisi. Juga epal, buah sitrus, kapulaga, vanila boleh ditambahkan di pelbagai kawasan.

Dalam beberapa kes, wain putih digunakan atau minuman dibuat tanpa alkohol, berdasarkan jus epal. Tetapi komposisi seperti itu boleh disebut wain mulled dengan syarat..

Cara menghidangkan wain yang dihidangkan dengan betul

Penting untuk memerhatikan kehalusan penyajian agar tidak kehilangan setitik rasa dan aroma. Pertama sekali, anda tidak boleh membiarkannya sejuk. Untuk melakukan ini, gunakan cawan yang mengagumkan dengan pemegang yang tebal dan selesa agar pada masa yang sama menghangatkan jari sejuk dan tidak membakar diri di bahagian pinggan yang panas. Rasa minuman yang disediakan dengan betul menyerupai pencuci mulut, jadi lazim untuk menyajikannya setelah makan atau sebagai makanan ringan, melengkapkannya dengan piring keju.

Sebahagian disediakan untuk seorang tetamu dan segera disajikan dalam cawan tanah liat atau kaca. Bagi syarikat, adalah kebiasaan memasukkan wain mulled ke dalam kendi yang menjaga panas dengan baik, dan menutupnya dengan serbet elegan di atas untuk mengekalkan suhu yang diinginkan.

Cara minum wain mull dengan betul

Hampir tidak ada alkohol dalam minuman, kadar maksimum dalam resipi tanpa air adalah 7%, dan bahagian itu menguap apabila dipanaskan. Oleh itu, ia boleh dimakan secara praktikal tanpa sekatan. Tidak semestinya memandu roda pada hari ini, tetapi anda boleh mengatur percutian selera untuk diri anda pada waktu petang. Ini memang berlaku apabila anda mempertimbangkan berapa banyak resipi yang wujud selari dengan klasik..

Mereka meminumnya dengan panas, dalam teguk kecil, tanpa sedotan. Untuk memberi suasana meriah, anda boleh membuat gula di atas cawan dengan salji dengan membasahi tepinya dengan jus sitrus dan mencelupkannya perlahan ke dalam bekas gula pasir. Untuk hiasan, lebih baik menggunakan unsur-unsur yang sudah ada dalam komposisi, misalnya cincin oren. Minuman ini boleh dinikmati sendiri atau dengan makanan ringan.

Apa nak makan

Pemilihan gabungan produk yang tepat akan membantu menzahirkan rasa yang lebih cerah dan tidak kehilangan sedikit pun. Makanan ringan yang berlawanan dengan diameter akan dilakukan, masing-masing akan menjadi baik dengan caranya sendiri.

  1. Donat manis dengan taburan adalah tambahan klasik semasa musim Krismas. Kombinasi inilah yang terdapat di bazar percutian, yang lokasinya dapat diketahui oleh bunyi riang dan kombinasi bau penaik dan vanila yang menakjubkan. Kemanisan donat sempurna melengkapkan arak anggur.
  2. Babi panggang dan sosej Bavaria pedas adalah gabungan yang paling tradisional di Jerman. Pada masa yang sama, lada hitam juga ditambahkan ke dalam anggur untuk mewujudkan kesatuan rasa..
  3. Keju dan buah-buahan tanpa gula akan memperkaya rasa wain, sementara orang Perancis dengan cepat menyelesaikan masalah penyajian, membiarkannya mengikut budi bicara para tetamu. Mereka menyajikan beberapa jenis keju, kepingan jeruk dan epal, sedikit crouton panggang dalam pinggan yang berasingan, dan meletakkan tusuk sate atau tusuk gigi di dekatnya. Bahagian tengah meja dihiasi dengan kendi besar anggur yang direnungkan. Di samping itu, para tetamu mempunyai kebebasan kreativiti, setiap orang secara bebas membina kanape untuk makanan ringan mengikut keinginan mereka.
  4. Pastri dan pai pendek sesuai untuk minuman tart dengan kandungan rempah. Pembuka selera adalah universal, terutamanya jika anda menyajikan pelbagai jenis, di mana satu bahagian pai berisi buah, dan bahagian lain dengan pengisian keju. Roti kecil "jeragat" dengan jem dan kismis juga dialu-alukan.
  5. Kuki roti halia adalah pilihan klasik yang lain. Satu ramuan dalam wain hangat dan makanan yang dipanggang menghasilkan rasa yang sangat harmoni.

Cara minum wain mull dalam botol

Yang paling sedap adalah minuman yang baru disiapkan dengan rempah yang berkualiti. Tetapi jika tetamu datang dalam setengah jam, dan tidak ada masa untuk menikmati makanan, anda boleh menggunakan produk siap dari kedai. Untuk memberi suhu yang diinginkan, isinya dipanaskan di tempat mandi air. Untuk melakukan ini, air dituangkan ke dalam periuk, piring diletakkan di bahagian bawah dan botol terbuka diletakkan di tengahnya. Ia dipanaskan sedikit demi sedikit sehingga gelas tidak pecah. Sebaik sahaja suhu yang diinginkan dicapai, botol dibungkus dengan tuala untuk menunjukkan aroma dan tetap hangat.

Penting: tidak digalakkan memanaskan campuran beberapa kali, rasa hilang dan aroma hilang.

Kadang-kadang pemanasan dilakukan dalam ketuhar gelombang mikro, tetapi rasa sedikit berubah dari ini. Lebih baik jika hanya memanaskannya dalam sendok kecil, menghidupkan semula wain yang dihirup dengan kayu manis dan kulit jeruk.

Bolehkah minuman keras diminum sejuk

Pada zaman dahulu, inilah yang mereka lakukan, tetapi hilangnya makna minuman pemanasan. Ternyata anggur biasa dengan rempah, tanpa campuran bahan yang halus.

Adakah mungkin untuk memanaskan semula wain mull untuk kali kedua

Jangan gunakan ukuran sedemikian. Dengan setiap pemanasan, bau hilang. Sebaik-baiknya, anggur yang diminum diminum sejurus selepas penyediaan, sementara perasa dicampurkan sebelum pemanasan. Sebagai usaha terakhir, anda boleh menggunakan promosi sekali dengan membeli pilihan kedai. Dalam kes lain, anda perlu membungkus bekas dengan lebih baik atau meminumnya sebagaimana mestinya.

Perlu dipertimbangkan: mustahil untuk mendidih cecair, kehilangan sifatnya, komponen alkohol dan rasa.

Bolehkah minuman keras diminum pada suhu

Dalam perubatan rakyat, ukuran seperti itu digunakan dengan syarat bahawa termometer menunjukkan kurang dari 39 darjah dan antibiotik tidak diambil. Ubat tidak sesuai dengan alkohol, walaupun dalam jumlah simbolik. Tetapi ketika selesema baru bermula dan ada peluang untuk dilakukan tanpa produk farmasi, maka ada baiknya menambahkan sedikit lada ke dalam minuman dan meningkatkan bahagian halia. Kemudian bersikeras di bawah penebat selama 5 minit, minum isi gelas dalam sips kecil, menghirup dengan senang aroma oren atau lemon lemon, dan segera menyelam di bawah selimut hangat. Ada kemungkinan bahawa pada waktu pagi tidak akan ada jejak perasaan tidak sihat..

Bolehkah wanita hamil minum minuman keras

Secara teori, alkohol berbahaya semasa membawa bayi. Tetapi masih ada nuansa seperti "saya mahu". Sekiranya seorang wanita hamil mempunyai keinginan yang kuat untuk merasakan rasanya, maka anda boleh merawatnya dengan 2-3 sips. Langkah awal adalah dengan menawarkan ibu mengandung untuk menyediakan minuman itu sendiri. Ada kemungkinan besar bahwa dalam prosesnya dia tidak lagi ingin merasakan apa-apa, bau yang menyebar ke dapur akan cukup. Perlu dipertimbangkan satu lagi nuansa: pada trimester pertama, penggunaan kayu manis tidak diingini. Ia menyebabkan kekejangan otot licin dan meningkatkan risiko pengguguran spontan.

Cara membuat minuman keras di rumah

Pangkalan tradisionalnya adalah anggur merah kering. Sebagai alternatif, varieti separa manis dibenarkan dengan penurunan kadar gula dan penambahan buah sitrus. Kadang-kadang anda boleh menggunakan wain putih kering. Resipi memasak sedikit berbeza bergantung pada negara, wilayah. Terdapat juga kaedah memasak keluarga khas.

Klasik

Untuk minuman musim sejuk, anda memerlukan:

  • wain merah kering - 1 l;
  • air - 100 ml;
  • gula - 15 g;
  • kayu manis, pala - 1/4 sudu teh setiap satu;
  • halia - 2 g;
  • cengkih - 6 putik.

Infusi rempah disediakan di dalam air. Untuk melakukan ini, rempah-rempah ditambahkan secara bergantian ke dalam cairan mendidih, bermula dengan cengkih dan diakhiri dengan kayu manis, matikan 1-2 minit setelah mendidih lagi. Bekas ditutup dan dibungkus dengan tuala. Anggur dipanaskan hingga 40 darjah, gula ditambahkan dan suhu dibawa ke 70-80. Kemudian tuangkan infus rempah dan segera angkat dari api, tidak membiarkannya mendidih.

Aroma madu

Gula dapat diganti dengan madu, maka minuman akan memperoleh sifat imunostimulasi yang ditingkatkan. Sediakan tanpa air. 1 liter wain dituangkan ke dalam madu cair, 4 kacang polong, kapulaga, kulit lemon, 4 biji segera ditambah. anise bintang, di hujung pisau kayu manis. Campuran dipanaskan, ditapis dan dihidangkan panas dengan kepingan oren.

Fantasi putih

Sekiranya tidak ada wain merah, maka putih kering digunakan. 1/4 oren atau lemon mesti ditambahkan ke dalamnya bersama dengan semangat untuk mengurangkan rasa manis. Set rempah klasik. Bahan-bahan diletakkan pada masa yang sama, dibawa hingga 80 darjah, kemudian bersikeras selama 15 minit di bawah penebat. Selepas itu, anda boleh mula mencuba.

Raspberry kegembiraan

Apabila terdapat hanya wain putih di gudang, beri segar atau beku akan menyelamatkan hari. Untuk 1 liter alkohol, ambil 0.5 kg raspberi, tambah 3 sudu besar. sudu gula, setengah kayu manis, vanila secukup rasa. Setelah dipanaskan dengan lembut hingga suhu optimum, minuman dibiarkan selama 10 minit di bawah tuala untuk mencampurkan semua bahan dan menyerap aroma rempah. Dihidangkan dalam cawan seramik.

Perhatian: disyorkan untuk melakukan regangan.

Wain epal

Analog bukan alkohol tidak boleh dianggap sebagai pengganti lengkap, tetapi dalam beberapa kes, adalah wajar untuk menyediakannya jika minum alkohol tidak diingini. Bahan-bahan:

  • jus epal semula jadi - 1 l;
  • air - 100 ml;
  • pulpa 1 oren;
  • anyelir - 2 tunas;
  • kayu manis - 1 batang;
  • pala - 1/6 sudu kecil.

Masukkan bahan ke dalam periuk dengan bahagian bawah tebal, panaskan sedikit demi sedikit hingga 70-75 darjah dan sisihkan selama 10 minit. Wanita hamil diberi minuman tanpa kayu manis. Bunga raya pra-diseduh adalah pengganti jus yang sesuai..

Khasiat dan keburukan dari minuman keras

Wain yang dihirup bukan sahaja menghangatkan dalam cuaca sejuk, tetapi membantu:

  • mencegah selsema dengan hipotermia;
  • menstabilkan keadaan emosi;
  • menghilangkan insomnia;
  • menaikkan hemoglobin;
  • mengaktifkan peristalsis usus;
  • nada badan.

Wain merah bersorak, menambah kehilangan darah pada wanita pada hari-hari kritikal, dan menormalkan keseimbangan hormon. Komposisi rempah-rempah menjadikan minuman itu afrodisiak yang baik dan sesuai untuk malam yang romantis..

Kerosakan semasa penggunaan halus hanya mungkin berlaku sekiranya terdapat reaksi alergi terhadap rempah, dengan intoleransi alkohol sepenuhnya dan larangan perubatan yang ketat..

Adalah tidak diingini untuk mencuba wain yang diminum semasa pemburukan penyakit gastrousus. Pesakit diabetes mesti mengambil resipi tanpa gula dan madu sebagai asasnya..

Fakta menarik mengenai minuman keras

  1. Nenek moyang minuman itu dianggap anggur dengan rempah-rempah, yang disiapkan di Rom kuno. Resipi klasik disusun pada abad ke-14 di Eropah.
  2. Pada mulanya, minuman keras hanya tersedia untuk warganegara kaya..
  3. Komposisi itu merangkumi pelbagai rempah. Eksperimen dalam proses memasak dialu-alukan..
  4. Suhu optimum dianggap antara 70 hingga 80 darjah..
  5. Jangka hayat campuran yang dihangatkan tidak melebihi 2 jam.
  6. Apabila direbus, rasa dan aroma hilang.
  7. Keutamaan untuk penyediaan diberikan kepada jenis anggur merah kering yang murah.
  8. Anggur putih boleh digunakan.
  9. Terdapat 2 teknologi untuk menyediakan wain mulled - dengan penambahan air dan versi yang tidak dicairkan..
  10. Tidak ada set rempah-rempah yang tetap untuk minuman keras. Asasnya adalah kayu manis, anise bintang, bunga cengkih, lemon. Kemudian variasi dimulakan dengan penggunaan daun salam, epal, kismis, halia, hitam dan allspice.

Petua: Penggemar minuman keras mesti membeli periuk kecil atau senduk kecil dan menggunakannya hanya untuk menyediakan minuman. Oleh itu, tidak akan ada bau dan kekotoran pihak ketiga, kerana enamelnya tidak berfungsi. Bahagian dalam piring akhirnya akan berubah menjadi warna yang berbeza, menyerap komponennya, tetapi rasanya akan tetap tidak tertutup.

Seperti mana-mana alkohol, minuman keras memerlukan ukuran: anda tidak boleh minum lebih dari 2 gelas. Perlu mengambil kira sebilangan kecil minuman, yang terletak pada kesan diuretik ringan. Pada musim sejuk, anggur yang diminum akan menjadi tambahan yang bagus untuk makan malam atau akan menghangatkan anda semasa berjalan di sepanjang pusat membeli-belah di pasar Krismas. Perkara utama adalah mematuhi ukuran dan menikmati setiap teguk..

"Penting: semua maklumat di laman web ini disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Sebelum menggunakan sebarang cadangan, berunding dengan pakar khusus. Lembaga pengarang dan pengarang tidak bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan bahaya yang disebabkan oleh bahan-bahan tersebut. "

Bersentuhan dengan:

PROJEK NUKLEAR GENERASI KE-5 PROJEK "KALINA"
SUBMARINE BUKAN NUKLEAR PROJEK GENERASI KE-5 "KALINA"
27.01.2017

Pembinaan kapal selam bukan nuklear generasi kelima dapat dimulakan di Rusia dalam lima tahun, kata ketua Perbadanan Pembangunan Kapal Bersatu Alexey Rakhmanov kepada wartawan pada hari Rabu..