Apa itu grappa dan cara meminumnya dengan betul

Menjawab soalan mengenai minuman Itali yang popular - grappa

Grappa, minuman anggur Itali dengan kekuatan 35–55%, menjadi semakin popular di kalangan gourmets dunia. Hari ini, setiap orang yang berkunjung ke Itali menganggapnya adalah tugasnya untuk membawa sebotol alkohol eksklusif ini dari negara ini. Apa itu grappa, mengapa mesti dicuba dan bagaimana melakukannya dengan betul - kami menjawab soalan-soalan ini dalam ulasan hari ini..

Apa itu grappa

Grappa dibuat dengan menyuling pomace anggur segar. Ia pertama kali dibuat di Itali pada abad XI di bandar Bassano del Grappa - oleh itu namanya. Minuman pertama agak kasar dan sukar dan dianggap eksklusif maskulin. Dari masa ke masa, proses pengeluaran telah mengalami perubahan yang ketara - grappa moden adalah alkohol elit dengan rasa dan aroma yang elegan..

Tidak semua jenis anggur sesuai untuk membuat minuman, tetapi hanya jenis yang mempunyai keasidan yang tinggi. Grappa dari Friuli, Piedmont dan wilayah utara lain di Itali, di mana iklim yang sejuk menyokong pengumpulan sejumlah besar asid di dalam anggur, sangat dihargai.

Grappa sering dipanggil vodka anggur, tetapi ini tidak benar. Dengan vodka ia hanya berkaitan dengan kubu. Dari segi rasa dan kaedah pengeluaran, grappa paling dekat dengan chacha atau brendi Georgia..

Spesies Grappa

Terdapat beberapa jenis grappa, bergantung pada masa pendedahan dan ciri pengeluaran:

  • Giоvane (muda). Baru diperah dan sedia untuk dimakan. Ia mempunyai warna yang telus dan rasa yang agak menyakitkan. Dialah yang sering keliru dengan vodka..
  • Aromatizzata (berperisa). Grappa muda dengan penambahan aroma semula jadi, sayur-sayuran, buah-buahan, ramuan perubatan dan pedas.
  • Aromatica (aromatik). Diperbuat dari anggur beraroma seperti Muscat.
  • Affinata (disucikan). Berumur dalam tong oak selama 12 bulan. Berbeza dengan rasa ringan dan rona keemasan.
  • Invecchiata atau Vecchia (lama). Berumur dalam tong oak selama 12-18 bulan.
  • Stravecchia o Riserva (sangat tua). Berumur lebih dari 18 bulan dalam tong.
  • Monovarietale (varieti tunggal). Dibuat dari varieti anggur tertentu (Cabernet, Pinot Gris, Chardonnay dan lain-lain).
  • Polivitigno (pelbagai gred). Mengandungi varieti anggur dari keluarga yang sama tetapi berbeza dari segi asal, kaedah penanaman dan masa penuaian.

Tambahkan ini faktor geografi - pergantungan rasa grappa di tempat penanaman anggur, serta tradisi pengeluaran, yang unik di setiap wilayah, dan anda akan memahami betapa hebatnya pelbagai jenis minuman - akan memakan masa lebih dari satu bulan untuk berkenalan dengan masing-masing..

Cara minum grappa dengan betul - Nasihat Itali

Selama beberapa abad, alkohol ini dari minuman murah dan tidak berprestij dari lapisan masyarakat yang lebih rendah telah menjadi harta negara dan kebanggaan Itali. Seterusnya, saya akan memberitahu anda cara minum grappa dengan betul untuk merasakan keunikannya. Anda akan mempelajari beberapa peraturan mudah untuk diikuti.

Grappa (grappa) adalah minuman beralkohol Itali dengan kekuatan 40-55 darjah, yang diperoleh dengan menyaring sisa-sisa anggur (biji, pulpa, batang, kulit) yang tersisa setelah pengeluaran anggur. Ringkasnya, grappa adalah moonshine yang kuat yang terbuat dari kek anggur..

  • bianca, giovane ("bianca", "jovane") - muda tanpa daya tahan;
  • affinata in legno - berumur dalam tong kayu selama 6 bulan, mempunyai rasa yang lebih lembut dan seimbang;
  • invecchiata ("invekkyata") - penuaan sekurang-kurangnya 12 bulan;
  • rizerva, stravecchia ("stravecchia", "rizerva") - disimpan dalam tong sekurang-kurangnya 18 bulan.
  • aromatica ("aromatics") - dibuat dari anggur Muscat, memberikan aroma yang kuat;
  • aromatizzata ("aromatizzata") - grappa diselitkan dengan beri, buah-buahan, herba (kayu manis, badam, currant hitam, strawberi, dll.).

Rujukan sejarah

Grappa pertama kali muncul di Itali pada abad ke-11. Ia dibuat di kota Bassano del Grappa, dengan demikian namanya. Sebutan bertulis pertama mengenai anggur bulan Itali bermula pada tahun 1451. Dalam dokumen tersebut, notaris dari Piedmont mewariskan kepada keluarganya kilang penyulingan dan sejumlah minuman siap.

Di Eropah Abad Pertengahan, grappa hanya diminum oleh orang biasa yang tidak dapat membeli wain. Mereka membuat mash dari biji anggur, dan kemudian menyulingnya (menyuling). Kerana minuman alembik yang tidak sempurna, kualiti minuman tidak banyak yang diinginkan, tetapi petani miskin tidak dapat membeli apa-apa lagi. Hanya beberapa abad kemudian, ketika teknologi pengeluaran grappa disempurnakan, ia muncul di meja tuan-tuan yang dihormati dan mula dianggap sebagai digestif terbaik.

Pada tahun 1997, pemerintah Itali mengeluarkan keputusan yang hanya menyuling yang dihasilkan di negara ini dari bahan mentah tempatan dapat disebut grappa. Mulai sekarang, grappa adalah minuman yang namanya dikawal oleh asalnya. Dia setaraf dengan cognac, champagne, calvados dan minuman serantau yang lain.

Budaya Grappa

1. Suhu hidangan. Grappa berumur 1-2 tahun sebelum disajikan biasanya disejukkan pada suhu 5-10 ° C. Minuman yang lebih tua diminum pada suhu bilik sehingga dapat sepenuhnya memperlihatkan sejambak aromatiknya.

2. Cermin mata. Lebih baik menggunakan gelas berbentuk tulip khas (bergambar), yang disebut grappaglas. Tetapi ketiadaan mereka tidak menjadi masalah. Anda juga boleh minum grappa dari gelas cognac biasa, tidak ada perbezaan yang ketara.

3. Minum yang betul. Kaca penuh tiga perempat. Rasa bermula dengan menilai ketelusan grappa, pastinya bersih dan bebas dari enapan. Seterusnya, anda perlu meneguk sedikit, memegang grappa di mulut anda selama beberapa saat. Beberapa saat setelah meneguk, rasa vanila, lada, badam, hazelnut dan pic.

Semasa perayaan, grappa diminum dalam bentuknya yang murni dalam bahagian kecil. Tidak biasa mencairkannya dengan minuman lain (hanya dalam koktel).

4. Makanan ringan Grappa. Seperti halnya vodka, anda boleh makan grappa dengan hidangan yang sedap. Bagi mereka yang ingin mengatur meja dalam gaya Itali, saya menasihatkan anda untuk menyajikan kopi, coklat gelap, buah-buahan (jeruk atau lemon sangat enak), ais krim dan pencuci mulut lain dengan grappa.

Apa-apa masakan Itali akan dilakukan

5. Jenama Grappa. Jenama yang paling berprestij ialah: "Alexander" (Alexander), "Bric de Gaian", "Ventani", "Tre Soli Tre" dan "Grappa Fassati Vino Nobile di Montepulciano", mereka harus dipandu oleh pembelian mereka untuk kenalan pertama dengan minuman tersebut.

Koktel grappa terbaik

1. "Isteri Itali"

  • jus lemon - 10 ml;
  • grappa - 40 ml;
  • minuman keras Curacao Biru - 5 ml.

Resipi: Campurkan semua bahan dalam pengocok yang diisi dengan ais. Tuangkan campuran ke dalam gelas.

2. "Semanggi"

  • grappa - 30 ml;
  • sirap strawberi (minuman keras) - 10 ml;
  • jus lemon - 20 ml;
  • putih telur - 1 keping;
  • strawberi - 1 keping.

Resipi: campurkan grappa, jus, protein dan minuman keras dalam shaker, tuangkan ke dalam gelas yang diisi dengan ais. Hiaskan dengan strawberi.

3. "Jeruk"

  • jus oren - 50 ml;
  • jus limau gedang - 50 ml;
  • grappa - 50 ml.

Resipi: secara bergantian tuangkan jus jeruk dan limau gedang ke dalam gelas dalam bahagian yang sama, kemudian grappa. Gaul sebati.

Cara minum grappa: Bengkel Francesca Nonino

Pada awal bulan Mac, sebuah keluarga yang memiliki kilang penyulingan Nonino yang legendaris mengunjungi Moscow. Ini adalah satu-satunya kilang grappa yang hanya dikendalikan oleh kanak-kanak perempuan, dan betapa cantiknya mereka! Kami bercakap dengan termuda mereka, Francesca, yang bertanggungjawab untuk PR perniagaan keluarga yang berkilauan di seluruh dunia..

Penyulingan Nonino boleh disebut sebagai yang terbaik di dunia tanpa ragu-ragu. Keluarga Nonino inilah, pada pertengahan abad yang lalu, memberikan kehidupan baru kepada grappa - minuman sederhana untuk desa. Selepas mereka, untuk siap pakai, semua yang lain sudah sampai. Hari ini Nonino lebih relevan daripada sebelumnya: orang mencari emosi gastronomi baru, dan grappa dapat memberi mereka minat, tetapi ini bukan perkara utama. Urusan penyulingan ini hanya dikendalikan oleh gadis-gadis, dan atas kekuatan wanita mereka adalah salah satu kerajaan paling bergaya di dunia arwah..

Ibu keluarga, Giannole Nonino, berusia 80 tahun beberapa tahun yang lalu, dan dia masih menerajui syarikat itu, bersinar di acara sosial dengan pakaian malam dan berkilau dengan senyuman putih salji. Mereka mengatakan bahawa grappa adalah ramuan panjang umur, dan ketika anda melihat Jannola yang berseri, tidak ada sedikit pun keraguan mengenainya. Kami bertemu di salah satu tempat paling indah di Moscow, di Mercedes Bar di atas bumbung hotel Ukraine, dengan Nonino termuda, Francesca, dan bercakap mengenai apa itu grappa dan apa yang dimakan dengannya..

Grappa adalah minuman beralkohol yang kuat, produk penyulingan pomace anggur yang ditinggalkan selepas pengeluaran wain.

Apa itu grappa?

Grappa adalah semangat kebun anggur yang terperangkap dalam gelas. Untuk penghasilannya, kek digunakan, iaitu, ia mengandungi jumlah zat aromatik maksimum yang terkandung dalam anggur. Sekiranya penyuling pandai melakukan apa yang dilakukannya, dia dapat menangkap jiwa kebun anggur dan meminumnya. Penyulingan adalah proses kuno dan kompleks. Itu digunakan dalam alkimia, dan digunakan dalam minyak wangi.

Bolehkah Grappa menyembuhkan coronavirus??

Sudah tentu ya, tidak ada masalah!

Serius?

Tentunya! Akhbar membesar-besarkan warna di sekitar ini, nampaknya untuk gembar-gembur. Keluarga kami sama sekali tidak akan terkena virus coronavirus, kerana kami minum grappa. Anda juga, saya lihat, tidak begitu risau. Ini mungkin kerana anda mempunyai banyak vodka di Rusia..

Adakah mungkin untuk memaksa seseorang untuk beralih dari vodka ke grappa?

Boleh. Perkara utama adalah menjelaskan bahawa grappa sedap. Vodka yang baik dihargai untuk apa? Betul, kerana ia tidak berbau dan hampir tidak mempunyai rasa, anda boleh meminumnya seperti air. Grappa, sebaliknya, mempunyai rasa yang luar biasa dan profil aroma yang kompleks. Ini semua mengenai bahan mentah: dalam kes ini, ini bukan bahan neutral, tetapi kek anggur aromatik. Setiap varieti memberikan rasa tersendiri: merlot, moscato, chardonnay - grappa dengan watak yang berbeza. Di samping itu, saya percaya para bartender yang mencari suara baru untuk koktel mereka juga harus mencuba menggantikan vodka dengan grappa..

Tetapi, mungkin, kita bercakap mengenai grappa "mewah" yang mahal, yang harganya banyak...

Terdapat dua jenis grappa - perindustrian dan pengrajin. Nonino adalah grappa artisanal yang dibuat oleh penyulingan siklik. Ini bermaksud bahawa setiap kali selepas penyulingan, kita memuat sebungkus kek baru dan dapat menyesuaikan parameter agar sesuai dengan ciri-cirinya. Ia seperti membuat baju khas. Di samping itu, dengan setiap penyulingan, kami memotong semua alkohol yang tidak diperlukan secara manual dan meninggalkan yang paling sedap dan beraroma. Pengeluaran sedemikian lebih mahal, tetapi perbezaan dibandingkan dengan industri grappa sangat besar. Selain perisa yang lebih cerah dan alkohol yang lebih ringan, artisanal grappa mempunyai sifat tersendiri yang berubah dari botol ke botol..

Kelas induk di Mercedes Bar

Amaro Nonino Spritz:
  • 30 ml Amaro Nonino
  • 40 ml Canti Prosecco
  • 1 keping lemon
  • ais

"Amaro Nonino adalah campuran ramuan dari pergunungan di utara Itali, rempah-rempah dari seluruh dunia dan lemon dari Pantai Amalfi. Sekiranya anda mahu koktel ini sedikit lebih ringan, tambahkan sedikit tonik padanya ".

Dan bagaimana industri?

Grappa seperti itu dibuat mengikut skema berterusan, semua parameter ditetapkan untuk sejumlah besar bahan mentah, dan kemudian komputer berfungsi. Segala-galanya diseragamkan, jadi pengeluaran sedemikian berharga 10 kali lebih murah. Anda boleh membuang kek untuk penyulingan tanpa henti, walaupun kumpulannya berbeza, semuanya akan dilakukan mengikut skema yang sama. Hasilnya adalah standard, rata-rata produk, tidak buruk atau baik..

Tetapi pada mulanya, grappa masih merupakan minuman sederhana, pedesaan, tidak sopan dan kasar. Mereka mengatakan bahawa keluarga anda membuat seluruh dunia mempertimbangkan semula sikapnya terhadap grappa. Kini ia hampir menjadi produk mewah. Bagaimana mereka melakukannya?

Saya rasa mana-mana produk mewah dulu sederhana. Ahli keluarga saya adalah orang pertama yang memahami bahawa grappa harus dikenali di seluruh dunia sebagai bahagian budaya Itali. Daripada menganggapnya sebagai sesuatu dari sisa pengeluaran, nenek moyang saya menggunakan konsep yang berbeza: mereka membuat grappa dari benda paling berharga di kebun anggur. Semasa datuk saya menerimanya, undang-undang Itali membenarkan penyulingan minuman keras dari bulan Ogos hingga Jun tahun setelah penuaian, iaitu hampir sepanjang tahun. Atuk adalah yang pertama menyuling hanya kek segar, yang diperoleh dari pembuat anggur terbaik sejurus selepas pengeluaran wain. Sebaik sahaja mereka selesai bekerja dengan anggur, mereka menghantar kek "suam" ke kilang penyulingan kami.

Pengilang lain menyimpan kek selama berbulan-bulan, dan ia kering dari masa ke masa. Kilang kami membuat alkohol selepas penuaian, jadi untuk memproses serentak sejumlah besar bahan mentah segar, datuk saya membina 66 sisa penyulingan yang unik, yang 5 kali lebih banyak daripada yang lain. Kek anggur adalah perkara yang sangat halus, dan walaupun beberapa jam bersentuhan dengan oksigen cukup untuk kehilangan banyak bahan yang kita perlukan. Itulah sebabnya semasa penuaian, penyulingan kami menyedut semua kubus sepanjang masa. Untuk memanaskan kek dan mengekstrak jumlah maksimum zat aromatik dari itu, kami menggunakan wap air. Tidak seperti sistem pemanasan lain, wap sangat halus dan membolehkan komponen terbaik diambil dari bahan mentah. Perkara penting kedua, yang diciptakan sekali lagi oleh datuk saya ialah penyulingan kek setiap gred secara berasingan.

Adakah mungkin untuk menentukan jenisnya dengan alkohol dari sisa anggur??

Semuanya bergantung pada kualiti kek. Apabila anggur ditekan terlalu keras, ia sangat kering. Ini tentu saja tidak akan menghasilkan grappa yang baik. Sekiranya penuaian berjaya, maka pembuat anggur akan membuat anggur yang baik, dan kuihnya akan berair, menyimpan banyak aroma yang berharga. Kami bekerjasama dengan beberapa pembuat anggur paling keren di Friuli seperti Felluga dan Specogna. Apabila anda membuat grappa dari kek seperti itu, anda benar-benar dapat mengenal pasti pelbagai anggur dengan baunya. Ringkasnya, jika araknya enak, maka grappa sangat baik..

Minuman Botani Nonino Aperitivo:
  • Minuman Botani L'Aperitivo Nonino 40 ml
  • 20 ml Peter Spanton Halia Ale # 3
  • 5 g jus lemon dan semangat
  • ais

"Minuman Botani L'Aperitivo Nonino jauh lebih ringan daripada Amaro Nonino, minuman ini lebih berbunga dan kurang herba. Hanya ada 21% alkohol, minuman keras ini jauh lebih ringan dan lebih lembut. Nenek buyut saya menciptanya, dan datuk nenek saya mencipta Amaro. Terdapat keseluruhan kisah cinta antara dua minuman ini! "

Grappa

Grappa (Grappa) adalah perwatakan sebenar perangai Itali dalam tahap kekuatan. Ini adalah minuman beralkohol yang luar biasa dan asli. Sebagai produk yang dihasilkan dari pembaziran pengeluaran wain, ia telah menakluki dunia dengan rasa. Setiap tahun di Itali, sekitar 40 juta botol grappa dihasilkan, yang dijual ke semua negara. Lagipun, minuman yang dihasilkan di wilayah republik itu berhak menanggung nama Grappa yang bangga. Kami mengemukakan ulasan memabukkan yang paling lengkap dan tepat.

Asal

Asal grappa tidak dapat dipisahkan dengan kemunculan kaedah penyulingan. Kaedah penyulingan dikembangkan di Mesopotamia antara abad ke-8 hingga ke-6. SM. dan segera digunakan untuk anggur untuk membuat cognac. Penyulingan pomace mungkin juga mempunyai akar yang sangat jauh. Terdapat legenda mengenai legionion Rom (abad ke-1 SM) yang, kembali dari Mesir, mencuri alat penyulingan dan mula menerima sulingan dari bubur anggur.

Ahli sejarah Luigi Papo mencatat pada tahun 511 A.D. di kawasan Friuli, pengeluaran minuman pertama di tangan orang Burgundia. Mereka meminjam kaedah penyulingan sari apel dari negara jiran Austria dan menerapkannya pada biji anggur, menghasilkan grappa.

Kemunculan penyulingan Nardini di Bassano del Grappa pada tahun 1779 membawa kepada revolusi yang nyata melalui pengenalan kaedah "penyulingan wap", yang masih digunakan hingga kini. Sebenarnya, Bortolo Nardini adalah kilang penyulingan tertua di Itali.

Selepas Perang Dunia Kedua, syarikat-syarikat Itali mengalami masa pertumbuhan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Orang Itali mengubah gaya hidup mereka, diikuti dengan perubahan selera yang radikal.

Penanam Grappa mengikuti perkembangan zaman dan mendengar pilihan pengguna. Rasa minuman menjadi ringan, kurang agresif, ia mula disimpan dalam kayu untuk waktu yang lama. Ini adalah bagaimana spesies grappa baru dilihat, tersebar di seluruh dunia..

Apa itu grappa

Grappa pada dasarnya adalah penyulingan pomace anggur. Minuman yang diperoleh dengan kaedah yang serupa disebut berbeza di negara lain. Contohnya, di Jerman ia adalah Schnapps, di Perancis - Mark, di Sepanyol dan Yunani - Tsikudia. Bagi Uruguay, undang-undang Eropah tidak berlaku, jadi mereka menggunakan istilah grappamiel (grappa dengan madu) yang sangat serupa. Grappa tidak boleh dikelirukan dengan brendi. Yang terakhir adalah hasil penyulingan musti anggur, bukan pulpa..

Nama minuman itu kemungkinan besar berasal dari kata "graspa", yang bermaksud "pokok anggur" di Veneto. Dipercayai bahawa produk tersebut mendapat namanya dari wilayah Bassano del Grappa. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti mengenai fakta ini..

Pengeluaran

Kualiti pomace anggur adalah faktor pertama dan paling penting dalam penghasilan minuman yang enak. Selalunya, grappa dibuat dari pulpa yang tersisa dari pengeluaran wain merah. Pomace seperti itu menjalani proses penapaian di wort, oleh itu ia mengandungi alkohol dan hanya sedikit gula dan tidak memerlukan penyediaan tambahan..

Semasa membuat wain putih, pulpa tidak mengalami penapaian, dan oleh itu sangat kaya dengan gula dan tidak mengandungi alkohol. Dia dipanggil "vergini" (anak dara). Wort rosé diperam dengan buah beri sebentar. Pulpa ini dipanggil "semifermentate". Dia sudah mempunyai alkohol di dalamnya. Sebelum penghasilan grappa, kedua-dua jenis bahan mentah yang dijelaskan mengalami tahap penapaian..

Grappa dengan kualiti tertinggi memerlukan de-pomace sebelum penyulingan. Dan, lebih-lebih lagi, sangat jarang berlaku jika penyulingan menggunakan pulpa dengan campuran batang dan daun.

Penyulingan

Kaedah penyulingan automatik telah diperkenalkan di Itali selama lebih dari 50 tahun. Penyuling moden adalah reka bentuk 3 alat frustokonik yang bersambung. Ini memberikan tahap pemurnian tertinggi dari kekotoran. Pemasangan sedemikian dicirikan oleh kitaran penyulingan berterusan, daya tinggi dan kesederhanaan relatif proses pembuatan..

Walaupun terdapat banyak sifat positif, sebilangan pengeluar minuman berpendapat bahawa grappa yang diperoleh dalam penyuling dengan kitaran berselang (berkala) jauh lebih baik dari segi kualiti. Oleh itu, kilang-kilang terkenal menyediakannya dengan cara lama atau menggabungkan 2 kaedah.

Kandungan alkohol dalam grappa boleh berbeza dari 37.5 hingga 60%. Produk penyulingan akhir mengandungi 65-86% alkohol. Oleh itu, ia dibawa ke kekuatan yang diperlukan dengan air suling atau demineralisasi..

Petikan

Penuaan atau pematangan adalah tahap tambahan dalam penyediaan minuman, kerana tahap akhir mendapatkan grappa muda adalah penyaringan. Dengan cara ini, kotoran minyak dikeluarkan dan minuman jernih dan telus diperoleh. Selepas itu, satu grappa dihantar ke botol, yang lain hingga matang..

Proses penuaan berlaku dalam tong kayu, biasanya dengan isipadu 225 liter. Jenis dan rasa produk akhir bergantung pada jenis kayu yang bersentuhan dengannya. Oak, akasia, abu dan ceri yang paling biasa digunakan.

Minuman ringan keluar dari bekas ceri. Grappa dari tong oak mempunyai warna ambar dan rasa khas kerana kandungan tanin yang tinggi di dalam kayu. Selain penampilan, aroma akhir juga dipengaruhi oleh varieti oak yang spesifik. Oleh itu, tong dibuat dari pokok yang tumbuh bukan sahaja di Itali. Ciri lain dari proses penuaan adalah masa. Bergantung pada jangka masa panggung, pelbagai jenis grappa diperoleh..

Grappa dikelaskan mengikut umurnya, sifat marc dan varieti anggur yang bertanggungjawab untuk rasa tertentu. Terdapat jenis minuman berikut:

  1. Giovane adalah grappa muda yang kekal dalam bekas keluli lengai atau kaca sebelum pembotolan.
  2. Aromatika (Aromatica) - minuman yang diperoleh dari varieti anggur aromatik (Muscat, Malvasia).
  3. Affinata - grappa dibotolkan setelah disimpan di dalam bekas kayu selama 12 bulan.
  4. Invecchiata adalah minuman matang, juga disebut Vecchia (lama), yang dibotolkan setelah 12-18 bulan di dalam bekas kayu.
  5. Stravecchia atau Riserva - grappa yang masak lebih dari satu setengah tahun dalam bekas kayu.
  6. Monovarietale atau "One Grade" - minuman yang dibuat dari varieti anggur tertentu, yang biasanya ditunjukkan pada label.
  7. Polivitigno adalah produk dari pelbagai jenis anggur, tetapi tergolong dalam keluarga yang sama. Bahan mentah seperti itu boleh berbeza dari segi pematangan, masa penuaian dan teknik pembuatan anggur.
  8. Aromatized (Aromatizzata) - grappa yang mana satu atau lebih minyak sayuran semula jadi ditambahkan pada akhir penyulingan.

Ini tentu saja jauh dari klasifikasi grappa yang lengkap. Sekiranya kita mengambil kira asal geografi, maka ada banyak pilihan untuk minuman tersebut. Kesemuanya berbeza antara satu sama lain oleh tradisi berabad-abad yang wujud di rantau ini dan budaya penyulingan. Dan, tentu saja, satu minuman boleh terdiri daripada pelbagai jenis. Contohnya, grappa boleh menjadi muda dan berperisa..

Pengilang

Terdapat kira-kira 130 pengeluar grappa yang berbeza, di mana 63% berada di timur laut Itali.

Di beberapa kilang penyulingan, seperti Rovero dan Castelleri Bergaglio, pengeluaran minuman keras menyertai yang utama. Kilang lain (Poli dan Nonino) bertujuan secara eksklusif untuk membuat grappa dan membeli bahan mentah dari pembuat anggur. Namun dari pelbagai ini, terdapat beberapa syarikat yang mendapat penghormatan dan populariti di kalangan pengguna:

  • Berta adalah syarikat dari Piedmont dengan pelbagai jenis minuman. Ciri khas Bert's grappa adalah bentuk botol yang tidak biasa digabungkan dengan minuman berkualiti tinggi..
  • Bocchino adalah sebuah syarikat yang berhati-hati menyimpan kaedah tradisional penyulingan dan penuaan grappa. Bilik bawah tanah untuk pematangan minuman digali di bukit. Bokkino menghasilkan 4 jenis grappa dengan kekuatan 40-50 darjah.
  • Bortolo Nardini adalah kilang tertua yang berkaitan dengan keluarga Nardini. Sehingga hari ini, keturunan Bortolo meneruskan tradisi pengeluaran.
  • Vittorio Capovilla adalah sebuah syarikat yang terutama terlibat dalam penyulingan minuman buah dan menghasilkan grappa dalam jumlah kecil. Terutama dihargai oleh Grappa di Bassano dengan kekuatan 41%.
  • Marolo adalah penyuling yang menggabungkan alat moden dengan kaedah tradisional. Keistimewaan syarikat ini adalah pelbagai bukan sahaja minuman, tetapi juga pencuci mulut manis dengan grappa.
  • Nonino adalah syarikat yang mewakili kuota wanita dalam kedudukan kilang penyulingan, kerana keluarga Nonino terdiri terutamanya dari wanita. Firma itu selalu berusaha untuk merevolusikan cara pengeluaran, sambil menghormati tradisi. Semua jenis minuman yang diterima oleh Nonino patut diberi perhatian, tetapi Grappa Cru Monovitigno Picolit dapat ditekankan. Botolnya dibuat dalam bentuk termos. Rasanya ringan dengan aroma madu dan bunga akasia..
  • Poli adalah sebuah syarikat yang menghasilkan sebilangan besar grappa dalam botol yang dikenali dengan leher yang panjang dan sempit. Kilang ini menggunakan 2 kaedah penyulingan, menghasilkan minuman dengan rasa halus.
  • Romano Levi adalah legenda di dunia grappa. Kilang ini masih menggunakan kaedah penyulingan langsung dengan kitaran berselang. Botol dihiasi dengan label dengan reka bentuk yang tidak biasa untuk pengumpul.

Terdapat lebih banyak pengeluar grappa berkualiti daripada yang disenaraikan. Semasa memilih minuman, anda boleh memberi tumpuan bukan hanya pada jenama, tetapi juga pada nama-nama yang menunjukkan wilayah tertentu, penggunaannya diatur secara sah:

  • Grappa di Barolo;
  • Grappa piemontese atau del Piemonte;
  • Grappa lombarda atau della Lombardia;
  • Grappa trentina atau del Trentino;
  • Grappa friulana atau del Friuli;
  • Grappa veneta atau del Veneto;
  • Grappa dell'Alto Adige;
  • Grappa siciliana atau Grappa di Sicilia;
  • Grappa di marsala.

Pengeluaran jenis grappa ini mesti memenuhi standard tertentu. Syarikat yang tidak memenuhi syarat penggunaan nama "grappa" atau petunjuk geografi menggunakan istilah "acquavite di vinaccia" untuk merujuk kepada minuman.

Bagaimana ia berbeza dengan chacha

Banyak pengguna bertanya kepada diri mereka sendiri: "Bagaimana grappa berbeza dengan chacha apabila diperoleh dengan kaedah yang serupa?" Pada pandangan pertama, perbezaan antara "saudara perempuan mabuk" ini hanya ada di tanah air mereka (chacha adalah penyulingan Georgia dari anggur anggur). Sebenarnya, ini jauh dari perkara ini.

  1. Chacha adalah minuman yang lebih kasar dan kuat. Kandungan alkohol di dalamnya adalah 55-60%.
  2. Bahan mentah untuk penghasilannya adalah anggur yang belum masak atau tidak berkualiti bersama dengan rabung atau pomanya. Sementara grappa dibuat secara eksklusif dari pulpa (kadang-kadang dengan biji).
  3. Varieti anggur mempunyai pengaruh besar terhadap aroma minuman. Anggur putih anggur Georgia Rkatsiteli atau Isabella digunakan untuk chacha. Untuk grappa, keutamaan adalah varieti Itali aromatik.
  4. Dan akhirnya, chacha masak dalam bekas mulberry, yang juga mempengaruhi perbezaan aroma kedua minuman tersebut..

Berdasarkan maklumat yang diberikan, kita dapat menyimpulkan bahawa grappa dan chacha adalah dua minuman yang berbeza "dari akar ke hujung".

Bagaimana rasa dan apa yang perlu diminum

Rasa grappa secara profesional adalah proses yang sangat tepat dengan syarat yang ketat. Ia harus berlangsung di ruangan dengan dinding ringan dan penebat suara yang baik, sehingga perhatian hanya tertumpu pada aroma minuman..

Penguji disarankan untuk tidak menggunakan minyak wangi, asap, atau mengambil makanan atau minuman dengan rasa yang kuat. Sekiranya beberapa jenis grappa terlibat dalam proses, maka ia bermula dengan yang muda, beralih ke yang harum dan selesaikan dengan yang matang.

Suhu optimum untuk minuman ialah 9-13 darjah. Grappa masak adalah pengecualian. Ia dihidangkan pada suhu 17 darjah.

Kaca grappa yang ideal berbentuk tulip dan tingginya 10-15 cm. Cetakannya mestilah cembung sederhana dalam kaca kristal atau jernih. Leher kaca seperti itu sempit dengan mahkota terbuka. Ia mendorong pembebasan aroma secara beransur-ansur.

  • Disyorkan untuk dikunjungi: mencicipi grappa di Rom

Penilaian grappa pertama dibuat secara visual mengikut cahaya. Sekiranya minuman itu tidak dibumbui dengan minyak, maka kekeruhan akan dianggap sebagai kekurangan. Seterusnya, warna ditentukan, sementara grappa muda, idealnya, sama sekali tidak berwarna.

Untuk menghargai bau minuman, gelas itu ditahan sedikit dari hidung, berusaha merasakan nuansa, dan tidak menyedut alkohol. Grappa muda mempunyai aroma segar dan segar dengan aksen buah. Matang - penuh dengan vanila, kayu manis, licorice, koko dan juga tembakau.

Untuk menilai rasanya, grappa digulung dengan sedikit tegangan lidah selama beberapa saat. Ini membolehkan selera terbuka sepenuhnya. Selepas setiap jenis minuman, disarankan minum setengah gelas susu untuk "menyegarkan" rongga mulut..

Sekiranya tujuan mencicipi anda bukan untuk menilai ciri-ciri kualiti, tetapi untuk bersenang-senang dengan rakan, ingatlah bahawa grappa adalah digestif klasik. Ia diminum dalam dos kecil selepas makan untuk membantu pencernaan. Di Itali, grappa ditambahkan ke espresso. Orang Itali memanggil minuman ini caffè coretto, yang bermaksud "kopi yang diperbetulkan".

Iringan aroma grappa yang enak adalah pistachio masin dan keropok dengan madu akasia, ditaburkan dengan serpihan parmesan.

Betapa asli grappa, sangat mengejutkan adalah julat harganya. Di Itali, adalah mungkin untuk membeli minuman keras dari 7-8 euro dengan harga 500 ml. Tetapi ini hanyalah kos permulaan. Bergantung pada pengeluar, jenis dan usia minuman, membeli grappa boleh dikenakan biaya 600 euro untuk 500 ml yang sama.

Di Rusia, kos grappa bermula dari 1000 rubel untuk minuman berkualiti yang meragukan. Ia mencapai 65,000 rubel untuk 500 ml untuk Grappa yang dapat dikumpulkan dengan jangka masa penuaan yang panjang.

Mengenai maklumat ini benar-benar habis. Hidup dengan semangat, cinta dengan jujur, perjalanan dengan penuh semangat dan ingat: "Jangan menangguhkan sarapan apa yang boleh anda minum ketika makan malam!"

Cara minum grappa dengan betul

Grappa adalah minuman beralkohol yang dibuat dari anggur dengan kekuatan 36 hingga 55 darjah, yang dikelaskan sebagai brendi. Terdapat dua versi asal nama tersebut. Yang pertama menunjukkan bahawa ia kembali ke kata "graspa", yang bermaksud "pokok anggur" di wilayah Veneto di Itali. Yang kedua mendakwa bahawa nama grappa berasal dari nama wilayah Bassano del Grappa. Tetapi kedua-duanya tidak disahkan secara rasmi.

Apa itu grappa

Grappa adalah minuman beralkohol yang dibuat dari kek anggur yang tersisa setelah memerah jus untuk wain. Walaupun dia berasal, terus terang, bukan bangsawan, dia berjaya menaklukkan seluruh dunia berkat rasa asalnya yang cerah.

Menurut legenda yang ada, seorang legenda Romawi pada abad pertama Masihi, kembali ke tanah asalnya dari Mesir, mencuri alat penyulingan, yang menjadi nenek moyang grappa. Legionnaire itu mendapat sulingan pertama dari kek anggur.

Tetapi revolusi sebenar dalam sejarah minuman itu adalah penyulingan Nardini pertama, yang muncul pada tahun 1779 di bandar Bassano del Grappa. Teknik penyulingan wap diperkenalkan di lokasi pengeluaran, yang masih berfungsi..

Oleh itu, grappa diperoleh dengan menyuling pomace anggur. Lebih-lebih lagi, walaupun diklasifikasikan sebagai brendi, ia tidak boleh dianggap 100% grappa. Untuk pengeluaran brendi, anggur mesti digunakan, dan dibuat dari kek atau pulpa.

Untuk mendapatkan grappa berkualiti, anda perlu mengambil bahan mentah yang berkualiti. Sebagai peraturan, pulpa digunakan untuk ini setelah membuat wain merah. Kek itu melalui proses penapaian di wort, akibatnya, ia mengandungi alkohol dan sejumlah kecil gula, sehingga tidak memerlukan penyediaan tambahan.

Anda juga boleh menggunakan sisa dari wain putih dan mawar. Pomace dari wain putih tidak mengambil bahagian dalam penapaian, oleh itu terdapat banyak gula dan tidak ada alkohol di dalamnya, dan pulpa merah jambu terlibat, tetapi tidak lama. Ini tidak cukup untuk menggunakannya dengan segera untuk penghasilan grappa, jadi kedua jenis pomace ini diperam sebelum digunakan. Untuk mendapatkan grappa berkualiti tinggi, biji dikeluarkan dari pulpa.

Selama lebih dari setengah abad, pengeluar Itali telah menggunakan kaedah penyulingan automatik. Di kemudahan pengeluaran moden terdapat penyuling - alat dari 3 alat berbentuk kon yang saling berkaitan. Penyulingan berlaku di dalamnya secara berterusan. Tetapi sebilangan pengeluar percaya bahawa minuman yang diperoleh dalam kitaran berselang atau berkala lebih berkualiti, dan oleh itu terus menggunakan kaedah kuno..

Produk yang meninggalkan penyuling mempunyai kekuatan 68-85 darjah. Ia dibawa ke suhu 36-55 darjah grappe dengan air suling atau demineralisasi.

Tahap penyediaan seterusnya adalah pendedahan, setelah itu produk disaring untuk menghilangkan kekotoran minyak. Ternyata minuman yang telus dan suci, sebenarnya, ia sudah menjadi grappa muda. Kemudian dibotolkan atau dihantar untuk pematangan, yang mana tong kayu besar dengan isipadu 225 liter digunakan.

Jenis kayu tong yang dibuat akhirnya menentukan jenis grappa. Biasanya minuman matang dalam bekas kayu oak, abu, akasia dan ceri. Yang paling ringan adalah grappa dari tong ceri, minuman ambar dari oak. Kerana kandungan tanin yang tinggi, grappa dari tong kayu oak juga mempunyai rasa yang tidak dapat dilupakan. Para penikmat khas memperhatikan bahawa walaupun varieti oak mempengaruhi rasa, warna dan aroma. Jenis produk akhir yang diperoleh bergantung pada berapa lama minuman dihabiskan di dalam tong..

Bergantung pada usia, sifat bahan mentah dan varieti anggur atau komponen tambahan yang memberikan minuman itu aroma istimewa, grappa dikelaskan kepada beberapa jenis.

Mengikut usia:

  1. Giovane (jovane) adalah grappa yang muda dan belum matang. Nama keduanya adalah bianca (bianca), yang bermaksud "putih", dia menerima kerana kekurangan warna. Minuman ini cukup aromatik, walaupun rasanya agak keras..
  2. Grappa affinata in legno adalah minuman berumur sekurang-kurangnya enam bulan dalam tong kayu. Lebih lembut daripada Giovane grappa, ia mempunyai warna keemasan yang ringan.
  3. Invecchia (invekkyata) - grappa sedemikian dalam tong menunggu sekurang-kurangnya setahun.
  4. Stravecchia (stravecchia), atau Riserva (rizerva) - untuk mendapatkan grappa ini, sekurang-kurangnya ia harus berumur dalam satu tong selama satu setengah tahun. Ini adalah minuman tertua, ia mempunyai rasa cerah dan kaya dengan sedikit kayu dan aroma yang kaya. Dalam jangka masa yang lama untuk tinggal di tong, grappa seperti itu memperoleh warna keemasan..

Oleh sifat bahan mentah:

  1. Monovitigno (olivitinho) adalah grappa yang terbuat dari kek, yang mengandungi lebih dari 85% dari satu varieti, dan namanya selalu ditulis pada label - misalnya, Pinot Gris, Chardonnay, Torcolato, Nebbiolo, Muscat, Teroldego, Cabernet, Sauvignon, dll..
  2. Polivitigno (polivitinho) - bahan mentah untuk grappa ini mengandung anggur dari varieti yang berbeda, sebagai peraturan, ia berbeza pada masa pematangan dan penuaian, serta dalam kaedah pembuatan anggur.
  1. Aromatica (aromatik) - grappa ini tidak sia-sia disebut aromatik, kerana untuk penghasilannya digunakan bahan mentah anggur Muscato atau Proseco, yang dianggap paling aromatik.
  2. Aromatizzata - grappa berperisa. Dia menerima nama ini kerana ia menegaskan rasa semula jadi semula jadi - beri (strawberi atau kismis hitam), kacang (badam), buah-buahan, rempah (kayu manis), herba.

Biasanya label menunjukkan kawasan di mana grappa berasal. Adalah dipercayai bahawa minuman terbaik dibuat di Friuli dan Venice; minuman yang dibawa dari Piedmont, Trentino dan Tuscany dianggap enak..

Kandungan komposisi dan kalori

Grappa, seperti minuman beralkohol lain, tidak termasuk makanan berkalori rendah, sebaliknya. Seperti semua alkohol yang kuat, cukup kalori: 100 ml mengandungi 224 kkal. Selain itu, ia diserap dengan baik, kerana ia terdiri terutamanya dari etil alkohol, yang mula diserap ke dalam aliran darah yang sudah ada di dalam mulut. Tetapi tidak ada manfaat khusus bagi tubuh daripadanya, kerana nutrien dalam grappa, hanya karbohidrat yang ada: 2 g dalam gelas 100 gram. Jadi bagi orang yang bingung dengan masalah menurunkan berat badan, grappa hampir tidak sesuai.

Cara minum grappa dengan betul

Dalam penggunaan grappa, anda perlu membezakan tujuannya dengan jelas: satu perkara adalah rasa, yang lain adalah malam yang hangat bersama rakan-rakan..

Merasa adalah proses yang sukar. Ia memerlukan pematuhan dengan beberapa syarat. Khususnya, para profesional mengesyorkan mencicipi minuman di ruangan yang terang, di mana bunyi asing tidak masuk - sehingga tidak ada yang mengganggu fokus pada kandungan gelas. Pada hari mencicipi, lebih baik jangan merokok, menggunakan minyak wangi, makan apa-apa yang pedas, masin, pedas atau masam, dan jangan minum minuman berkarbonat dan teh herba.

Anda perlu memulakan rasa dengan minuman yang lebih muda, setelah itu mencicipi aromatik dan mengakhiri proses dengan minuman yang matang. Suhu terbaik untuk grappa adalah dari 9 hingga 13 darjah, untuk berumur - 17 darjah. Kaca yang betul dianggap sebagai kristal atau terbuat dari kaca cincin dan berbentuk seperti tulip dengan ketinggian 10 hingga 15 cm. Ia mempunyai leher sempit dengan bahagian atas terbuka, akibatnya aroma dilepaskan secara beransur-ansur. Tetapi tidak dilarang menggunakan gelas cognac..

Secara umum, grappa adalah digestif khas, iaitu minuman yang disajikan setelah makan. Mereka meminumnya sedikit, dalam dos kecil, ia membantu pencernaan. Tidak digalakkan mencairkan grappa, kecuali jika digunakan untuk membuat koktail..

Sekiranya anda mengikuti semua peraturan, maka grappa boleh disajikan dengan vas buah, terutama dengan jeruk, piring keju, pistachio, zaitun, makanan laut, kanape dengan keju dan anggur atau dengan ham, sos dan roti. Bagus untuk menghidangkan coklat gelap, kopi, ais krim, malah kuih-muih kecil. Ini adalah bagaimana grappa dipersembahkan di restoran, bar dan acara sosial di Itali..

Tetapi orang Itali yang sama, pada hari raya yang diadakan dalam lingkaran persahabatan yang sempit, menggunakannya seperti vodka Rusia - dengan makanan ringan yang enak. Ramai orang berpendapat bahawa ravioli - iaitu ladu hampir Rusia - adalah yang diperlukan untuk minuman yang kuat ini. Sekiranya anda berkumpul dengan rakan untuk makan barbeku - hebat! Anda boleh menambah grappa ke pengasam, dan kemudian makan segelas vodka anggur dengan daging yang digoreng di atas api. Ngomong-ngomong, domba sesuai dengan grappa, serta pelbagai makanan daging.

Pengusaha pelbagai pasta juga dapat dengan tenang menikmati minuman beralkohol dengan hidangan kegemaran mereka..

Orang Itali juga mempunyai pilihan untuk menggunakan grappa sebagai pencuci mulut. Untuk melakukan ini, buah-buahan direndam di dalamnya, yang kemudian dituangkan dengan sirap. Hidangan ini disajikan pada waktu petang, selepas makan malam. Buah dalam sirap diletakkan di bahagian bawah setiap gelas dengan bahagian bawah yang luas dan grappa dituangkan di atasnya. Pada akhirnya, makan makanan buah yang masih ada.

Koktel Grappa: resipi

Isteri Itali

Campurkan dengan pengocok 10 ml jus lemon segar, 40 ml grappa, 5 ml minuman keras Curacao Biru. Tuangkan koktel ke dalam gelas. Warna minuman siap berubah menjadi ilahi - biru pucat.

Semanggi

Kacau 30 ml grappa, 20 ml jus lemon yang baru diperah, putih telur dan 10 ml minuman keras strawberi dalam pengocok (boleh diganti dengan jumlah sirap strawberi yang sama). Tuangkan campuran ke dalam gelas berisi ais hancur. Hiaskan dengan strawberi.

Grappa Manhattan

Ini adalah versi klasik "Manhattan" yang terkenal, tetapi bukannya bourbon, ia menggunakan grappa. Rasa grappa cukup ketara, vermouth tidak terlalu banyak, tetapi anda tidak boleh mencurahkan lebih banyak, anda boleh berlebihan. Anda boleh meneteskan sedikit lebih banyak warna Angostura, tetapi tidak banyak. Pencipta resipi itu mendakwa bahawa koktel ini adalah untuk mereka yang kuat semangat..

Kacau 50 ml grappa, 25 ml vermouth merah, 1-2 sengkang (atau, dengan cara sederhana, percikan dari dispenser) tincture Angostura dalam pengocok dengan ais. Tuangkan ke dalam gelas martini. Hiaskan koktel ini dengan ceri.

Grappato

Amaretto yang digunakan di sini menjadikan koktel lebih manis, kontras dengan rasa grappa yang tajam agak luar biasa.

Kacau 50 ml grappa dan 15 ml amaretto ke dalam pengocok dengan ais. Tuangkan ke dalam gelas, hiaskan dengan ceri.

Matahari terbenam Venesia

Rasa koktel ini menyegarkan, tetapi ketajaman grappa terasa cukup baik. Dan Campari menambah kepahitan yang menyenangkan.

Kacau 50 ml grappa dan 150 ml jus oren ke dalam pengocok, tuangkan ke dalam gelas berisi ais hancur, tambahkan campari.

Klasik genre

Koktel yang tidak rumit, tetapi sangat enak, kerana rasa selepasnya yang tajam sepenuhnya terselubung di dalamnya. Pada masa yang sama, grappa dalam duet dengan angostura tidak membenarkan kemanisan sirap kedengaran terlalu kuat, dan sebagai hasilnya, rasa yang sangat menyenangkan keluar - tanpa tersekat dan kasar.

Tuangkan ke dalam gelas 20 ml sirap gula, 50 ml grappa dan Angostur tincture - 1-2 sengkang (dengan cara mudah, percikan dari dispenser). Masukkan ais yang telah dihancurkan.

Julep

Mereka berpendapat mengenai minuman ini: adakah koktel atau tidak? Penasihat memecahkan tombak mereka atas soalan ini, tetapi tidak ada yang menolak kenyataan bahawa ia benar-benar enak..

Kisar 2 daun pudina dalam gelas dengan sudu, sama ada dengan gula pasir atau gula tepung. Berapa banyak gula untuk ditambahkan, semua orang menentukan sendiri - ini adalah nilai resipi. Masukkan ais hancur halus ke gelas yang sama dan tuangkan 50 ml grappa.

Groll Valdostana

Resipi minuman ini turun dari zaman kita sejak abad pertengahan. Groll disebut kapal kayu dengan cerat, dari mana pada masa itu mereka minum minuman ini, menyebarkannya satu sama lain, duduk di sekitar perapian pada malam musim sejuk yang panjang. Groll Valdostana adalah alat pemanasan yang hebat untuk bercakap, merancang hari ke depan, membincangkan kemajuan anak-anak, menonton filem yang bagus bersama, atau membaca buku yang bagus..

Anda perlu mengambil 2 sudu besar grappa putih dan jumlah anggur merah yang sama, tambahkan 4 sudu teh minuman keras Genelle dan jumlah pukulan oren atau Cointreau yang sama, 3 sudu teh gula (lebih baik gula tebu), 4-5 ulas, biji kopi, 5– 6 biji juniper dan sebilangan kulit jeruk atau lemon.

Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masukkan dengan api kecil. Didihkan dan, kerana groll saat ini tidak dapat dijumpai, tuangkan koktel panas yang dihasilkan ke dalam cawan termo moden. Malam hangat yang menyenangkan dijamin!

Sitrus

Rasa masam yang enak dan rasa manis - ciri-ciri lazat ini menjadikan koktel sangat enak. Ia segera disediakan dalam gelas martini segitiga.

Tuangkan jus oren dan limau gedang ke dalamnya (masing-masing 50 ml) dan isi dengan grappa. Hiaskan gelas dengan hirisan oren nipis.

Dolce

Koktel ini akan menggembirakan anda dengan kemanisan dan kesegaran yang menyenangkan - walaupun pada hari musim panas.

Dalam campuran shaker grappa (40 ml), sirap pir dan minuman keras pir (masing-masing 20 ml), tambahkan 5-6 tetes jus lemon yang diperah. Tuangkan ke dalam gelas dan hiaskan dengan irisan lemon. Adalah disyorkan untuk meminumnya dari jerami nipis.

Menaiki Itali

Campurkan dalam shappre grappa (40 ml) dengan sirap pic dan jus lemon yang diperah (masing-masing 20 ml).

Tuangkan koktel yang dihasilkan ke dalam gelas dan taburkan dengan sedikit oren untuk hiasan.

Anggur pudina

Anda perlu mengambil grappa (40 ml), minuman keras pudina (20 ml), tambah ketulan ais (2-3) dan campurkan komponen ini ke dalam pengocok. Tuangkan koktel yang dihasilkan ke dalam gelas dan hias dengan daun pudina.

Cara membuat grappa di rumah

Oleh kerana secara historis grappa bermula dengan pengeluaran rumah, anda boleh mencuba sendiri. Anda boleh membeli anggur dengan variasi dan warna yang sama untuk perniagaan ini, atau bereksperimen dan menggabungkan buah beri dengan pelbagai jenis dan warna. Sekiranya anggur tumbuh di pondok musim panas mereka sendiri - hebat! Untuk penyediaan vodka anggur (seperti yang kadang-kadang disebut grappa dalam kehidupan seharian), walaupun beri yang belum matang sepenuhnya ditanam di lorong tengah sesuai.

Oleh itu, mula membuat grappa, anda perlu menyediakan anggur - dalam jumlah yang banyak untuk mendapatkan 1 kilogram kek darinya. Berapa banyak anggur yang diperlukan untuk ini bergantung pada varieti, keadaan sikat dan tahap kematangannya. Kita mesti mencapainya secara empirikal.

Ambil jumlah gula yang sama, 5 liter air dan ragi wain untuk 1 kilogram kek. Jumlah ragi dikira dari dos yang ditunjukkan pada bungkusan.

Seterusnya, perah anggur, anda boleh menggunakan kain tipis. Anda boleh minum jus, dan meletakkan mash pada kek yang tinggal: panaskan air hingga suhu 35-36 darjah, larutkan gula di dalamnya, masukkan pomace dan ragi di sana. Campurkan jisim yang dihasilkan dengan baik, tutup dan biarkan hingga matang. Kacau 2-3 kali setiap hari..

Mash fermentasi sekurang-kurangnya 4 hari, mungkin lebih banyak lagi, semuanya bergantung pada jenis ragi. Tanda-tanda berikut menunjukkan kesediaannya: busa berhenti, busa "kiri", cecair itu sendiri mulai mereda, sedimen muncul di bahagian bawah, tumbuk terasa pahit.

Apabila tumbuk masak, ia mesti disaring dan disuling pada penyuling dua kali. Anda akan mendapat biji anggur, sekarang boleh dicurahkan ke tong kayu oak dan dihantar ke ruang bawah tanah untuk penyimpanan jangka panjang - sekurang-kurangnya enam bulan.

Sekiranya tidak ada tong, tetapi ada keinginan untuk bereksperimen, anda boleh memasak versi grappa yang sangat baik di apartmen. Pilihan pertama adalah menggunakan kerepek oak untuk infusi. Ini tentu saja bukan tong, tetapi juga memberikan hasil yang sangat baik. Yang kedua ialah menambahkan buah ke dalam cahaya bulan. Terdapat juga pilihan ketiga - menggunakan kerepek terlebih dahulu, dan kemudian memaksa buah juga..

Mungkin idea akan dilahirkan untuk menggunakan beberapa ramuan atau rempah kegemaran terutamanya - kebebasan kreativiti sepenuhnya!

Kebaikan dan keburukan grappa

Air kehidupan - inilah bagaimana grappa disebut pada zaman dahulu, dan ini masuk akal dari sudut kemodenan. Jadi, minuman beralkohol ini mampu menghangatkan orang yang beku dalam masa sesingkat mungkin, hanya 50 ml yang menyumbang kepada vasodilatasi dan mempercepat peredaran darah. Tetapi dalam keadaan sejuk, anda tidak boleh minum alkohol, kerana pemindahan haba juga meningkat, iaitu haba meninggalkan badan. Sampai di rumah sejuk dan di samping basah kuyup, segelas kecil grappa dapat diasuransikan terhadap kemungkinan selesema.

Oleh kerana grappa adalah minuman yang kuat, sangat sesuai untuk membasmi kuman luka, calar, lecet, dan juga untuk penyediaan tincture ubat..

Untuk insomnia
Untuk warna seperti itu, anda memerlukan segelas grappa dan 2 sudu kerucut hop. Potong kerucut, tuangkan minuman dan hantar untuk menyuntik selama 10 hari. Untuk insomnia atau kegembiraan berlebihan, minum 15 tetes 2 kali sehari.

Untuk migrain
Warna oren akan membantu mengatasi migrain dan melegakan sakit kepala. Anda perlu mengambil satu paun jeruk, 100 gram akar lobak, 1 kilogram gula pasir dan setengah liter grappa. Potong oren halus, gosok lobak pada parutan halus atau tatal dalam penggiling daging. Satukan kedua komponen, campurkan, tambah gula pasir dan tuangkan grappa yang dicairkan dengan air rebus dalam nisbah 1: 1. Masukkan komposisi yang dihasilkan dalam periuk di dalam tab mandi air dan tutup dengan penutup. Simpan dalam mandi air selama satu jam sehingga gula larut sepenuhnya. Angkat dari panas dan sejuk, kemudian tapis dan minum sekali sehari, 2 jam selepas makan, sepertiga gelas.

Grappa juga digunakan dalam memasak sebagai salah satu komponen pengasam untuk ikan atau daging, serta dalam masakan Itali - untuk udang atau daging yang menyala.

Oleh kerana grappa adalah minuman beralkohol yang kuat, ia dikontraindikasikan untuk mereka yang menderita penyakit saluran gastrousus, sistem saraf dan kardiovaskular. Atas sebab yang sama, kanak-kanak dan remaja, wanita hamil dan wanita yang menyusui tidak boleh minum grappa..

"Penting: semua maklumat di laman web ini disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Sebelum menggunakan sebarang cadangan, berunding dengan pakar khusus. Lembaga pengarang dan pengarang tidak bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan bahaya yang disebabkan oleh bahan-bahan tersebut. "

Cara minum grappa

Grappa adalah vodka anggur Itali dengan kekuatan sekitar 40 hingga 50 darjah. Minuman itu diperoleh melalui penggunaan kek anggur (kulit, tangkai, pulpa), yang tinggal setelah proses pembuatan anggur. Rasa grappa Itali klasik mengandungi nota vanila, badam, lada hitam, juga pic dan hazelnut.

Fakta sejarah mengenai grappa

Nama minuman itu berasal dari kawasan di mana ia dibuat, kota Bassano del Grappa. Vodka anggur pertama kali muncul pada abad ke-11 dan masih mendapat permintaan tinggi..
Terlepas dari kenyataan bahawa ia dibuat dari, sebenarnya, sampah anggur, minuman itu sangat disukai oleh para petani dan juga wakil bangsawan di Eropah abad pertengahan. Resipi grappa telah disempurnakan, kualitinya telah meningkat dengan ketara sambil mengekalkan kekuatan yang diinginkan.

1997 ditandai oleh kenyataan bahawa pemerintah Itali mengeluarkan keputusan yang mana hanya sulingan yang dihasilkan di wilayah negara ini dapat disebut grappa.

Asas budaya makan grappa Itali

Terdapat beberapa konsep asas yang mempengaruhi budaya penggunaan grappa:

  1. Keadaan suhu. Suhu optimum untuk menghidangkan minuman di atas meja adalah dari 5 hingga 10 darjah. Sekiranya grappa jangka panjang, lebih baik menggunakannya pada suhu bilik (kira-kira 15 - 18 darjah) untuk merasakan kehangatannya dan sejambak yang ada sekarang;
  2. Memilih bekas yang betul. Bahkan ada kategori kacamata yang terpisah - "gelas grappa", yang dibuat dalam bentuk tulip pada kaki tinggi yang tipis. Tetapi sekiranya tiada bekas seperti itu, grappa boleh diminum dari "tulip" cognac klasik.
  3. Selera penting. Grappa sesuai dengan makanan masin dan pencuci mulut dan gula-gula. Anda boleh mencuba menggabungkan grappa dengan salad daging hangat, ikan, makanan laut dan stik. Sejambak ini akan digabungkan dengan baik dengan coklat gelap, ais krim, kek, serta buah-buahan dan buah beri..

Bagi proses minum, terdapat beberapa nuansa di sini:

  • gelas mesti diisi kira-kira tiga perempat;
  • pertama perlu menilai ketelusan minuman - grappa berkualiti tinggi harus telus, tanpa kekotoran;
  • seteguk kecil diambil, cecair itu berlarutan di mulut, secara beransur-ansur bergerak ke arah tekak;
  • seteguk kecil diambil, selepas itu kehangatan yang menyenangkan menyebar ke seluruh badan, sejambak minuman yang indah dirasakan.

Jenama dan jenis grappa

Jenama yang paling berprestij ialah "Ventani", "Alexander". Vodka anggur "Bric de Gaian" dan "Grappa Fassati Vino Nobile di Montepulciano" sangat diminati..

Terdapat juga sebilangan besar varieti grappa. Contohnya, vodka anggur muda di Itali disebut "Giovane". Yang dibuat dari varietas anggur aromatik (misalnya, keluarga Muscat) mempunyai aroma yang berterusan dan pelbagai aspek, yang mana ia mendapat nama "Aromatica". Grappa, yang disuntik dengan pulpa buah, beri dan ramuan, disebut "Aromatizzata". "Affinata in legno" merujuk pada grappa yang telah disuntik selama lebih kurang enam bulan, dan "Rizerva" atau "Invecchiata" adalah vodka anggur yang telah berusia dalam tong selama kira-kira satu setengah tahun.

TOP 6 koktel grappa paling popular yang pasti anda sukai

Grappa sesuai dengan semangat: wiski, cognac, vermouth, gin. Ia juga dimainkan dengan minuman keras dan sirap. Untuk mengetahui betapa menariknya suara ggrappa, cuba buat koktel dengannya:
1. Campurkan "Clover" - cantik, menyenangkan selera, dengan busa. Kegemaran sebenar di antara seks yang adil. Untuk menyediakan "Clover", anda memerlukan:

  • campurkan dalam shaker 30 ml grappa, kira-kira 20 ml jus lemon, 10 ml minuman keras strawberi manis dan satu putih telur;
  • tuangkan ke dalam gelas dengan beberapa ketulan ais;
  • sajikan dengan strawberi sebagai hiasan.

2. Koktail "Isteri Itali" - penyelesaian asli dengan warna yang tidak biasa:

  • dalam pengocok, campurkan 40 ml grappa, 5 ml minuman keras Blue Curasao, serta 10 ml jus lemon;
  • masukkan kiub ais dan hiaskan dengan ceri pencuci mulut.

3. Cocktail "Citrus" - letupan sitrus yang nyata dengan rasa masam yang menyenangkan dan rasa manis yang enak. Resipi langkah demi langkah untuk membuat "Citrus" kelihatan seperti ini:

  • tuangkan 50 ml jus oren dan limau gedang ke dalam segelas martin segitiga, tambah grappa;
  • sebagai hiasan - sepotong oren.

4. Koktel "Grappa Manhattan" - campuran klasik, yang sering disajikan di bar di Itali. Pada mulanya, ia termasuk vermouth dan bourbon, tetapi lama kelamaan, resepnya dipelbagaikan sehingga muncul dalam komposisi grappa. Untuk memasak "Grappa Manhattan", anda memerlukan:

  • dalam pengocok campurkan 50 ml grappa, 25 ml vermouth, tambahkan ais hancur dan setetes angostura;
  • tuangkan isi pengocok ke dalam gelas segitiga dan hiaskan dengan ceri pencuci mulut.

5. Koktel "Dolce" adalah kemanisan sebenar, cadangan asal untuk musim panas yang ganas. Untuk menyediakan "Dolce" klasik, anda mesti:

  • dalam pengocok campurkan 40 ml grappa, 20 ml sirap pir dan jumlah minuman keras pir yang sama, beberapa tetes jus lemon;
  • goncangkan dengan teliti dan tuangkan ke dalam segitiga rendah kaca;
  • sebagai hiasan - sepotong lemon. Minum dari jerami nipis.

6. Campurkan "boarding Itali" secara organik menggabungkan rasa sitrus dan nota pic manis. Sesuai untuk pesta, perjumpaan romantis, persembahan, makan malam. Untuk menyediakan "boarding Itali" anda memerlukan:

  • dalam pengocok dengan ais, campurkan 20 ml sirap pic, 20 ml jus lemon yang baru diperah dan 40 ml grappa;
  • tuangkan ke dalam gelas koktel yang indah, dan sebagai tambahan, anda boleh memasukkan sebilangan kulit jeruk.

Pada masa ini, grappa adalah warisan Itali - minuman nasional yang disajikan sebagai digestif. Seperti yang anda lihat sendiri, grappa berjaya disertakan dalam minuman ringan dan minuman panjang..