Bagaimana leci tumbuh

Pokok buah lychee (Litchi chinensis), yang juga disebut litchi Cina, adalah anggota keluarga Sapindaceae. Ia juga disebut rubah, plum Cina, liji atau laysi. Terdapat bukti dokumentari bahawa tanaman seperti itu ditanam di China pada abad kedua SM. Kini tanaman seperti ini ditanam di semua negara di Asia Tenggara. Juan Gonzalez de Mendoza menulis bahawa buah ini mirip dengan plum, buah ini tidak membebankan perut, dan dapat dimakan dalam jumlah apa pun, itulah sebabnya ia menyebut tanaman tersebut "plum Cina". Budaya ini dibawa ke Eropah oleh ahli botani Perancis Pierre Sonner, yang melakukan perjalanan ke seluruh China dan Asia Tenggara. Ia berlaku pada abad ke-18.

Buah Lychee dimakan dalam tin atau segar, ia digunakan untuk membuat jeli, ais krim dan pencuci mulut lain, dan juga digunakan untuk membuat anggur tradisional Cina..

Ciri-ciri Lychee

Lychee adalah pokok malar hijau dengan mahkota yang merebak. Pokok seperti itu, tumbuh dalam keadaan semula jadi, dapat mencapai ketinggian 10-30 meter. Komposisi plat daun pinat yang kompleks merangkumi dari 4 hingga 8 kepingan daun berbentuk ovoid memanjang atau berbentuk pisau pembedah dengan hujung runcing. Permukaan depan plat berwarna hijau gelap dan berkilat, dan sisi yang salah berwarna kelabu pucat. Perbungaan berbentuk payung yang subur mencapai panjang 0,7 m, terdiri dari bunga yang tidak memiliki kelopak, tetapi hanya terdiri dari cawan berwarna kuning pucat atau hijau muda. Perbungaan merangkumi sebilangan besar bunga, tetapi tidak lebih dari 15 ovari semuanya berkembang menjadi buah, sementara selebihnya mati. Panjang buah, ditutup dengan kulit merah, dapat bervariasi dari 25 hingga 40 mm, di permukaannya terdapat banyak tubercles tajam. Di dalam buahnya terdapat pulpa seperti jeli warna ringan dan rasa manis, ia meninggalkan kulit dengan sangat mudah dan mempunyai rasa anggur yang sedikit dapat dilihat. Di tengah buah terdapat lubang bujur coklat gelap. Pada lychees tropika, buah masak pada bulan Mei atau Jun..

Tumbuh leci dari tulang

Di lintang tengah, lychee dianggap sebagai tanaman luar biasa; oleh itu, agak sukar untuk membeli anak benih budaya seperti itu di paviliun taman. Walau bagaimanapun, anda boleh mencuba menanam pokok dari tulang dalam keadaan tertutup. Untuk melakukan ini, dapatkan buah masak dengan bau yang kuat, pulpa berair tembus dan kulit merah. Tulang mesti dikeluarkan dari pulpa, ia dibalut dengan kain kasa atau kain yang dibasahi. Selama 7 hari, anda perlu memastikan bahawa pembungkus sedikit lembap sepanjang masa.

Tisu mesti dikeluarkan dari bengkak tulang, setelah itu ditanam di dalam periuk, di bahagian bawahnya terdapat lubang saliran. Di bahagian bawah periuk, pertama anda perlu meletakkan lapisan saliran tanah liat yang diperluas, setelah itu diisi dengan campuran tanah bunga. Hanya perlu memperdalam tulang ke dalam substrat sebanyak 20 mm. Semasa menanam beberapa biji, kemungkinan anak benih akan muncul meningkat beberapa kali. Semasa benih ditanam, substrat di dalam bekas mesti dibasahi dengan air suam. Benih harus bercambah pada suhu 25 hingga 30 darjah, sangat penting untuk memastikan bahawa substrat di dalam periuk sentiasa sedikit lembap. Anak benih pertama akan muncul dalam masa sekitar 7-30 hari, tetapi ini mungkin berlaku kemudian..

Setelah pelat daun pertama berwarna merah terang tumbuh di anak benih yang muncul, bekas mesti disusun semula di ambang jendela yang cerah, sementara tanaman mesti dilindungi dari sinar matahari langsung. Tumbuhan ini dipindahkan ke dalam periuk yang lebih besar semasa pembentukan plat daun 4 atau 5. Agar anak benih dapat tumbuh dengan normal, mereka memerlukan cahaya yang panjang, sekurang-kurangnya 12 jam. Suhu udara di dalam bilik sepanjang tahun tidak boleh turun di bawah 20 darjah.

Cara menanam leci dari tulang di rumah

Buah Lychee adalah salah satu buah eksotik yang paling biasa dan disukai. Tanah air lychee adalah Asia, namun, banyak tukang kebun berusaha menanam sebatang pohon di kawasan mereka, dan di wilayah selatan mereka mudah melakukan ini. Di kawasan yang lebih sejuk di negara ini, ada juga kemungkinan menanam leci di laman web ini, tetapi anda harus berusaha sangat keras untuk mewujudkan keadaan yang selesa untuk budaya ini. Dan idea menanam lychee di rumah mungkin terlintas di fikiran, bagi kebanyakan tukang kebun, kerana menanam budaya eksotik selalu menjadi ujian pengetahuan dan kemahiran mereka sendiri. Mendapatkan buah di pokok rumah bukanlah sesuatu yang mudah, tetapi saya akan berkongsi rahsia menanam lychee dari biji. Dengan kesabaran dan ketekunan yang betul, dalam beberapa tahun anda akan dapat merasakan tanaman lychee pertama.

Menanam lychee

Lychee in vivo

Supaya dalam proses penanaman dan penanaman leci di rumah tidak ada kesulitan dan pertanyaan, perlu dilakukan kajian mengenai keadaan pertumbuhan budaya di tanah air. Secara semula jadi, pokok leci dapat mencapai ketinggian 30 m, di rumah ini, tentu saja, mustahil. Pokok leci rumah tumbuh dengan ketinggian maksimum 2 m, tetapi ini masih cukup untuk pokok itu mula berbuah. Memandangkan tanah air budaya dan fakta bahawa penanaman lychee sangat umum terjadi di Thailand, kesimpulan dasar dan logik dapat dibuat bahawa budaya memerlukan udara lembap dan hangat untuk berjaya berbunga dan berbuah. Suhu udara di Thailand, walaupun pada masa terdingin, tidak turun di bawah 19 darjah, oleh itu, perlu dipandu oleh angka ini semasa menanam rumah lychee.

Lychee disukai oleh banyak orang kerana buahnya yang berair dan manis, yang paling banyak dikaitkan dengan bubur anggur dan strawberi. Tetapi, selain rasa yang tidak dapat dilupakan, lychee adalah pemilik berbunga yang cerah dan mengagumkan. Perbungaan putih dan banyak membingkai setiap dahan, pokok itu kelihatan seperti awan berbulu putih. Sebagai pengganti perbungaan, buah-buahan terbentuk: di dalam kulit bergelombang merah-oren terdapat buah berair dan batu coklat gelap besar, menanam, anda boleh menanam pokok di rumah.

Anda mungkin menganggapnya berguna

Penyediaan bahan penanaman

Banyak tukang kebun dari mereka yang berpeluang mencuba buah eksotik cuba menanam biji lychee. Walau bagaimanapun, tidak semua benih bercambah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bahan penanaman perlu disiapkan, disusun.

  • Untuk menanam leci, tulang kedua buah yang dibeli di pasar raya dan yang dibawa dari Thailand sesuai, namun, dalam kes kedua, anda dapat memastikan bahawa tanaman tersebut tidak dirawat dengan sebatian untuk meningkatkan kualiti menjaga. Sekiranya produk dibawa dari kedai, pilih buah masak untuk penanaman, tanpa penyok, bintik gelap dan manifestasi busuk.
  • Anda tidak perlu menyimpan biji lychee untuk masa yang lama sebelum menanam. Kapasiti percambahan hilang dengan cepat.
  • Dianjurkan untuk menanam beberapa biji sekaligus, yang, setelah stratifikasi, akan menunjukkan hasil terbaik dalam percambahan.
  • Biji Lychee berstrata seperti berikut: bungkus biji dengan kain lembut, masukkan ke dalam bekas cetek dan basahi kain dengan air. Periksa kain secara berkala selama 5-6 hari, biarkan basah. Menjelang akhir istilah, tulang yang berdaya maju akan membengkak dan terbuka, tunas kecil akan tumbuh dari mereka. Tulang siap ditanam.
  • Untuk mempercepat percambahan biji, anda boleh menggunakan larutan merangsang pertumbuhan (Epin-Extra, Zircon, Energen, Ecosil). Tetapi tukang kebun yang berpengalaman menyatakan bahawa jika benih diekstrak dari buah yang masak dan sihat, maka tanpa penggunaan bahan kimia, ia akan berjaya bercambah dalam seminggu dalam persekitaran yang lembap..

Menanam tulang lychee

Pertimbangkan untuk menanam lychee secara berperingkat, prosedurnya terdiri daripada beberapa langkah berturutan.

  • Agar pokok itu tumbuh kuat dan sihat, penting untuk memilih tanah yang tepat untuk leci. Nisbah kualiti nutrien terbaik untuk kayu akan menjadi gabungan tanah gambut dan tanah sejagat dengan nisbah 1: 2.
  • Periuk lychee pada peringkat pertama memerlukan yang sangat kecil. Penting: pastikan untuk memeriksa kehadiran lubang saliran di bahagian bawah periuk, mereka perlu untuk mengelakkan genangan kelembapan, yang memudaratkan sistem akar lychee.
  • Tuangkan lapisan saliran di bahagian bawah periuk, berfungsi untuk tujuan yang sama, membuang lebihan cecair dari tanah. Kedua kerikil dan kulit walnut sesuai sebagai saliran. Lapisan saliran hendaklah sekurang-kurangnya seperempat dari ketinggian periuk. Tuangkan campuran tanah yang telah siap ke bahagian atas.
  • Letakkan biji lychee di dalam tanah hingga kedalaman tidak lebih dari 1.5 cm. Penting: letakkan benih secara mendatar ke bawah, kerana di tempat di mana tunas telah menetas, batang dan sistem akar akan mulai tumbuh ke arah yang berbeza.
  • Setelah menanam, air tanah, tutup periuk dengan balang kaca atau plastik, atau peregangan filem untuk menghasilkan kesan rumah hijau. Letakkan periuk di tempat yang hangat, jika leci ditanam pada musim bunga, maka tempat di dekat radiator pemanasan sangat sesuai.

Tumbuh leci di rumah

Merawat lychees di rumah memerlukan pematuhan dengan syarat-syarat yang digunakan oleh kilang tersebut. Ia tidak sukar, tetapi kegagalan untuk mematuhi kehendak teknologi pertanian membawa kepada penyakit dan kematian budaya eksotik..

  • Pemindahan Lychee. Menjalankan pemindahan pertama pada tahap 5-7 daun sebenar di pokok. Jangan terintimidasi oleh pertumbuhan aktif di awal jalan, dua daun pertama akan kelihatan sangat besar jika dibandingkan dengan batang nipis. Tidak lama kemudian, tanaman akan perlahan dalam pertumbuhan, dan ini juga normal..
  • Tempat untuk leci. Nampaknya tumbuhan eksotik menyukai kehangatan, tetapi meletakkan periuk di tingkap yang cerah akan menyebabkan daun menjadi gelap dan bahkan terbakar. Bagi lychee, tempat di mana matahari terbit pada waktu petang adalah baik, jika tidak, berhati-hatilah untuk melindungi budaya. Kilang ini juga tidak menyukai draf.
  • Pencahayaan untuk lychee. Budaya ini bersifat fotofil, ia memerlukan waktu siang selama 12 jam sepanjang tahun. Pada musim sejuk, gunakan lampu phyto untuk memberikan jumlah cahaya yang tepat untuk leci..
  • Menyiram leci. Air tanaman dengan kerap dan jaga agar tanah tidak kering. Tetapi pastikan bahawa tidak ada terlalu banyak air, kelembapan bertakung berbahaya bagi akar lychee. Adalah perlu untuk membuat kelembapan yang betul di sekitar kilang, cara terbaik adalah menyemburkan lychee setiap dua hari.
  • Lychee berpakaian teratas. Sapukan makanan pertama ke tanah 3 bulan selepas penanaman. Ulangi makan dengan mineral sekurang-kurangnya sekali setahun.
  • Pemangkasan leci. Untuk dua tahun pertama kehidupan, perlu dilakukan pemangkasan lekapan formatif, menghilangkan batang sehingga mahkota adalah bentuk yang diinginkan. Namun, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan untuk membatasi diri dengan pemangkasan leci, membiarkan tanaman itu berkembang sebagaimana mestinya. Pakar percaya bahawa pemangkasan yang kerap dan berat menyebabkan masalah berbunga..
  • Masalah Lychee. Selalunya, masalah yang timbul di kilang adalah akibat pelanggaran dalam penjagaan leci. Situasi biasa: berusaha memberi tanaman kelembapan yang diperlukan, tukang kebun membanjiri sistem akar, ia mulai membusuk, hampir mustahil untuk menghidupkan semula pokok. Dengan kekurangan air, cahaya atau panas - daun pokok kering, adalah perlu untuk memperbaiki kesalahan sebaik sahaja gejala penyakit leci diperhatikan. Di antara perosak lychee, kutu daun yang sangat tradisional, lalat putih dan hama labah-labah meluas, tidak ada yang eksotik pada serangga ini, dan oleh itu rawatan pokok itu berpatutan: pemeriksaan biasa, di hadapan serangga - penyemburan dengan penyediaan serangga perosak.
  • Lychee mekar. Agar lychee mekar dengan perawatan di rumah, anda bukan sahaja perlu tahu dan dapat menjaga pokok itu, anda juga memerlukan sedikit keberuntungan, menurut saya. Tidak banyak tukang kebun yang melihat lychee berbunga di rumah, dan lebih sukar lagi untuk mencapai penampilan buah-buahan. Tetapi dengan perawatan yang tepat, lychee akan tumbuh menjadi pohon malar hijau yang kuat yang akan menggembirakan semua pencinta tanaman tinggi dengan penampilannya..

Mekar Lychee dimungkinkan dari usia tiga tahun, semasa berbunga, sikat bunga dengan sikat lembut, pendebungaan akan meningkatkan kemungkinan berbuah. Tetapi walaupun tidak ada buah, lychee tumbuh di rumah boleh menjadi percubaan yang menarik dengan pokok hijau eksotik pada akhirnya..

Lychee: tumbuh dari tulang dan khasiat buah yang bermanfaat

Pengarang: Natalya Kategori: Tanaman Rumah Diterbitkan: 23 Februari 2019 Dikemas kini: 26 Februari 2020

Lychee (Latin Litchi chinensis), atau litchi Cina, adalah tumbuhan dari keluarga Sapindaceae, yang juga disebut ligi, rubah, laysi atau plum Cina. Terdapat bukti dokumentari bahawa di China pokok buah ini telah ditanam pada abad ke-2 SM, tetapi sekarang ia ditanam di semua negara di Asia Tenggara. Juan Gonzalez de Mendoza menulis bahawa buah lychee menyerupai plum yang tidak membebankan perut, dan dapat dimakan dalam kuantiti apa pun, itulah sebabnya ia menyebut budaya ini sebagai plum Cina. Lychee dibawa ke Eropah oleh ahli botani Perancis Pierre Sonner dari lawatannya ke Asia Tenggara dan China. Itu pada abad ke-18. Bagaimana leci dimakan? Buah-buahan ini baik dalam bentuk segar dan kalengan; ais krim, jeli dan pencuci mulut lain dibuat dari mereka, serta wain tradisional Cina. Kami akan memberitahu anda bagaimana anda boleh menanam lychee dari tulang di rumah, serta apa faedah atau kemudaratan lychee.

Kandungan

  • Penerangan
  • Tumbuh leci dari tulang
    • Cara berkembang
  • Penjagaan Lychee
    • Menyiram
    • Berpakaian atas
    • Pemangkasan
  • Perosak dan penyakit Lychee
    • Penyakit
    • Perosak
  • Jenis dan ragam
  • Sifat Lychee
    • Ciri-ciri yang bermanfaat
    • Kontraindikasi

Menanam dan merawat leci

  • Pencahayaan: waktu siang kira-kira 12 jam. Anda memerlukan cahaya terang di tingkap barat atau timur.
  • Suhu: sepanjang tahun sekurang-kurangnya 20 ˚C.
  • Penyiraman: Biasa, dengan sederhana, lebih baik menyiram melalui kuali.
  • Berpakaian teratas: dari tahun kedua kehidupan - 1-2 kali sebulan dengan larutan baja mineral kompleks dalam setengah dos atau dengan larutan baja organik yang lemah.
  • Pemangkasan: seperti yang diperlukan pada awal musim tanam.
  • Pembiakan: di rumah hanya dengan biji (tulang).
  • Perosak: kutu daun, hama labah-labah, thrips, lalat putih, serangga skala atau serangga.
  • Penyakit: reput akar.
  • Sifat: buah tanaman dianggap sebagai ubat dan banyak digunakan dalam perubatan tradisional Cina.

Buah Lychee - penerangan

Lychee adalah pohon malar hijau dengan mahkota yang menyebar, dalam keadaan semula jadi yang mencapai ketinggian 10 hingga 30 m. Daunnya adalah sebatian, bersirip, terdiri dari 4-8 daun ovate berbentuk tombak atau memanjang dengan bahagian atas yang tajam. Permukaan daun berkilat, hijau tua, dan bahagian bawahnya berwarna kelabu. Bunga, dikumpulkan dalam payung yang subur hingga 70 cm, tidak mempunyai kelopak dan terdiri dari kelopak kehijauan atau kekuningan. Biasanya, tidak lebih dari 15 ovari berkembang dari banyak bunga perbungaan menjadi buah, dan selebihnya hancur. Buah Lychee dari panjang 2,5 hingga 4 cm dilapisi kulit merah, ditutup dengan banyak tubercles tajam. Di dalam buah ada pulpa manis seperti jeli ringan yang mudah keluar dari kulitnya dan mempunyai rasa anggur yang hampir tidak dapat dilihat. Di tengah buah adalah biji bujur, coklat gelap. Di kawasan tropika, buah leci masak pada bulan Mei atau Jun..

Tumbuh leci dari tulang

Cara menanam lychee di rumah

Di lintang kita, lychee adalah tanaman yang luar biasa, jadi sukar untuk memperoleh anak benihnya di astaka kebun. Tetapi anda boleh mencuba menanam pokok dari tulang di ambang tingkap anda. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli buah lychee (dengan aroma yang kuat, dalam kulit merah dan dengan pulpa tembus berair), pisahkan biji dari pulpa, bungkus biji dengan kain lembap atau kain kasa dan simpan di dalamnya selama seminggu, agar pembungkus tetap lembap.

Benih bengkak dibebaskan dari tisu dan ditanam di dalam periuk dengan lubang saliran, di bahagian bawahnya lapisan tanah liat yang diperluas pertama kali diletakkan, dan kemudian tanah bunga. Kedalaman penanaman benih adalah 2 cm. Menanam banyak biji akan meningkatkan peluang anda untuk berjaya. Setelah menanam, tanah di dalam periuk disiram dengan air sejuk. Benih bercambah pada suhu 25-30 ºC, sementara tanah harus sedikit lembap sepanjang masa. Tunas boleh dijumpai dalam 1-4 minggu, tetapi ia akan muncul kemudian..

  • Delima di rumah: tumbuh dari batu

Sebaik sahaja daun lychee kemerahan pertama terungkap, pot diletakkan di ambang jendela yang cukup terang, menutupi tanaman dari sinar matahari langsung, dan pada tahap pengembangan 4-5 daun sejati, anak benih ditransplantasikan ke dalam bekas besar. Perlu diingat bahawa lychee memerlukan dua belas jam siang untuk perkembangan normal. Sedangkan untuk suhu udara di dalam ruangan, bahkan pada musim sejuk suhu sekurang-kurangnya 20 ºC.

Penjagaan Lychee di rumah

Menyiram lychee

Lychee adalah tanaman tropis yang suka kelembapan, jadi anak benih disembur dua kali sehari dengan air rebus atau ditapis dari botol penyembur. Menyiram substrat mestilah biasa tetapi sederhana. Untuk melembapkan substrat, air pada suhu bilik melewati penapis atau diselesaikan selama dua hari juga digunakan. Paling mudah untuk membasahi tanah di dalam periuk dengan menambahkan air ke dalam kuali. Kembangkan sistem penyiraman sedemikian sehingga tanaman tidak mengalami kekurangan atau kelebihan kelembapan pada akar, dan menjaga kelembapan tinggi di dalam ruangan sepanjang masa.

Lychee berpakaian teratas

Kali pertama substrat dalam periuk dengan lychee disenyawakan tiga bulan selepas percambahan, dan kemudian tidak disenyawakan sehingga tanaman berumur sekurang-kurangnya satu tahun. Dari tahun kedua kehidupan, leci diberi makan 1-2 kali sebulan dengan larutan baja mineral kompleks dalam kepekatan sederhana. Tumbuhan ini bertindak balas dengan baik terhadap pembajaan organik dalam bentuk larutan mullein (1:15). Baja yang digunakan pada substrat menyumbang kepada pembentukan tunas dan merangsang tanaman untuk berbuah.

Pemangkasan leci

Lychee tumbuh dengan perlahan, jadi ia tidak memerlukan pemangkasan yang kerap. Anda hanya perlu membentuk mahkota pokok dalam dua tahun pertama kehidupan, dan kemudian mengekalkan bentuknya dengan memendekkan pucuk yang terlalu panjang. Walaupun pokok itu tidak berbuah, jangan kecewa: bagaimanapun, tidak setiap penjual bunga amatur mempunyai tanaman eksotik yang menarik di rumahnya..

Perosak dan penyakit Lychee

Penyakit Lychee

Lychee di rumah jarang dijangkiti penyakit. Masalah dengan tanaman boleh disebabkan oleh penjagaan yang tidak mencukupi atau tidak betul. Contohnya, kerana penyiraman yang berlebihan, akar tanaman dapat membusuk, dan jika kelembapan tidak mencukupi, lychee akan mulai layu dan layu. Ikuti cadangan kami dan pokok anda tidak akan sakit.

Perosak Lychee

Lychee juga tahan terhadap perosak, tetapi jika kutu daun, hama labah-labah, thrips, lalat putih, serangga skala atau serangga mealy mulai terjadi pada beberapa tanaman dalaman, mereka juga dapat menyerang lychees. Oleh itu, periksa secara berkala pengumpulan tanaman anda dan pada gejala pertama jangkitan dengan satu atau serangga perosak yang lain, segera bertindak: merawat tanaman yang didiami dengan larutan penyediaan racun serangga atau acaricidal yang disediakan sesuai dengan arahan.

  • Camellia (Camellia) - penjagaan, foto, jenis

Jenis dan jenis lychee

Penternak telah membiakkan banyak jenis dan kacukan lychee, tetapi tanaman ini banyak ditanam hanya di Asia. Kultivar tumbuhan yang paling terkenal adalah:

  • Gantung hijau - pokok dengan daun hijau muda, di mana buah-buahan di mana garis hijau hampir tidak kelihatan. Buah-buahan tidak kehilangan kesegaran dan rasa walaupun tiga hari setelah mengupasnya;
  • Bola pulut - buah dari varietas ini mempunyai bubur lebat dan manis dengan rasa madu, mereka mempunyai kulit merah tanpa tuberkel, dan bijinya jauh lebih kecil daripada buah-buahan dari varieti lain, atau tidak ada sama sekali;
  • Sweet osmanthus - pelbagai dengan buah-buahan manis yang berbau seperti osmanthus, dengan kulit merah cerah dan sangat bergelombang;
  • Green Yatu - dalam varieti ini, kulit buah ditutup dengan bintik hijau gelap;
  • Daun hitam adalah jenis pematangan awal dengan buah berdaging, kulitnya mengeluarkan jus yang serupa dengan dakwat merah;
  • Mei merah - varieti paling awal, hasil panennya dituai pada bulan Mei;
  • Senyum gundik adalah ragam matang awal yang paling tua. Buah dan kulit tanaman menghasilkan getah merah.

Khasiat buah Lychee - bahaya dan faedah

Khasiat lychee yang berguna

Buah Lychee mengandungi zat yang berguna untuk tubuh manusia: vitamin E, K, C, H, PP dan kumpulan B (B1, B3, B6), magnesium, natrium, fosfor, yodium, mangan, zink, selenium, zat besi, kalsium, kalium, pektin dan asid organik.

Perubatan Oriental menggunakan buah lychee untuk menormalkan kadar gula pada diabetes, merawat dan mencegah aterosklerosis, memperbaiki fungsi ginjal, hati dan paru-paru. Orang yang menderita penyakit kardiovaskular terbukti memakan buah lychee, kerana mereka mengandungi kalium di dalam pulpa mereka. Manfaat leci juga telah terbukti untuk anemia, kadar kolesterol darah tinggi, penyakit pankreas dan gangguan usus. Dalam perubatan Hindu, buah leci dianggap sebagai afrodisiak yang meningkatkan dorongan seks dan kekuatan lelaki..

Buah Lychee - kontraindikasi

Buah-buahan Lychee dikontraindikasikan hanya untuk mereka yang mendapati intoleransi masing-masing. Bagi orang lain, mereka hanya mendapat faedah, tetapi buah-buahan yang basi dengan kulit gelap boleh menyebabkan gangguan usus..

Lychee bagaimana tumbuh di rumah dari tulang

Lychee bagaimana tumbuh di rumah dari tulang

Lychee adalah pokok malar hijau tropika yang tumbuh di iklim yang lembap dan lembap. Ia mempunyai buah-buahan kecil dan bulat dengan kulit merah yang lebat dan tidak boleh dimakan serta daging putih yang manis. Di tengahnya terdapat satu tulang coklat besar. Bagi mereka yang ingin mengetahui apakah mungkin untuk menanam leci dari tulang di rumah dan bagaimana cara melakukannya dengan betul, petua dan nasihat berguna dari penanam berpengalaman akan berguna..

Bagaimana dan di mana ia tumbuh

  • Lychee ditanam hanya di kawasan subtropika, tropika dan subkuatorial. Ia berasal dari China tenggara dan tidak bertolak ansur dengan fros.
  • Pada usia matang, pokok mencapai 9 hingga 30 m di luar rumah dan kira-kira 3 m di dalam rumah.
  • Ia tumbuh dengan sangat perlahan, secara semula jadi akan memerlukan anak benih sehingga 5 tahun untuk mula berbuah..
  • Buah berukuran walnut, diameter 25-30 mm, dengan kulit bertekstur tidak rata mulai dari merah jambu hingga merah. Buburnya berwarna keputihan, lut sinar dan berair. Setiap buah mengandungi satu biji coklat gelap berkilat.
  • Nama lain untuk lychee: mata naga, plum Cina, laysi, liji.

Cara memilih bahan penanaman

Benih bercambah dengan baik apabila diambil dari buah yang masak. Pilih sebilangan leci besar, merah, dan aromatik. Kupas buahnya, keluarkan biji dari pulpa dan bilas. Ia mestilah besar, licin dan bulat. Kadang kala tulang itu memanjang dan berkerut - tidak sesuai untuk ditanam.

Lemak Cina paling kerap dijual di kedai: bagaimana menanam tanaman eksotik di rumah dari bahan penanaman seperti itu? Untuk jaring keselamatan, ambil 3-4 biji, sekurang-kurangnya sebiji pasti akan bercambah.

Selepas pengekstrakan, benih harus ditanam secepat mungkin, kerana ia cepat kering dan kehilangan daya hidup hanya dalam beberapa hari.

Syarat untuk membesarkan leci di rumah

  • jenis tanah yang sesuai untuk lychee: dikeringkan dengan baik, berpasir atau liat, keasidan dari 5 hingga 5.5;
  • supaya tanaman tidak meregang, memerlukan pencahayaan yang baik sekurang-kurangnya 10 jam sehari;
  • suhu yang sesuai untuk menanam lychee ialah + 28-30 ° С;
  • kilang ini menyukai penyiraman yang banyak dan berkala sepanjang tahun dan kelembapan udara yang tinggi (70-80%);
  • semasa ia tumbuh, perlu memindahkan leci tepat pada waktunya ke dalam bekas yang sesuai dengan ukurannya;
  • setiap beberapa bulan dia memerlukan pembajaan dengan baja mineral cair atau berbutir.

Cara tumbuh dari biji

Jangan bimbang menanam buah leci eksotik di rumah:

  • benihnya bercambah dengan mudah. Untuk melakukan ini, ikuti peraturan mudah ini:
  • mengambil biji dari buah yang baru dimakan, mereka akan mempunyai kadar percambahan yang lebih tinggi;
  • pastikan untuk mengeluarkan pulpa berlebihan dari tulang;
  • rendam biji selama kira-kira tiga hari sebelum menanam, ubah air setiap hari, atau simpan dalam kain kasa lembap sehingga membengkak;
  • Tanam leci di tanah yang dikeringkan dengan baik, sesuai dengan vermikulit dan perlit;
  • mendalamkan tulang tidak lebih dari 1.5-2 cm;
  • tuangkan air pada suhu bilik;
  • setelah menanam, tutup periuk dengan bungkus plastik untuk mewujudkan persekitaran yang lembap.

Cara menanam leci di rumah setelah benih tumbuh:

  1. Tanggalkan plastik dan letakkan periuk di ambang tingkap. Adalah wajar tingkap menghadap ke sisi yang cerah, jika tidak, lampu tambahan akan diperlukan.
  2. Mengekalkan kelembapan tanah yang berterusan. Jangan keterlaluan: air bertakung akan membunuh tanaman muda.
  3. Apabila anak benih mencapai ketinggian 20-25 cm, pindahkan leci ke dalam periuk lain, berdiameter 4-5 cm lebih besar, sehingga akarnya tumbuh dengan lebih baik.
  4. Longgarkan tanah secara perlahan dari semasa ke semasa untuk mengelakkan kerak..
  5. Beri makan tanaman selepas 3 bulan dengan baja cecair sejagat.
  6. Lain kali, anda perlu menyuburkannya dalam masa 6-9 bulan..
  7. Repot tanaman setiap kali ia menjadi sempit di dalam periuk.

Menyiapkan benih untuk penanaman

Sebelum menanam leci di rumah, tulang mesti disiapkan:

  • bersihkan dengan bersih dari sisa-sisa pulpa, bilas dengan air suam;
  • lipat kain kasa dalam beberapa lapisan, lembapkan dengan air dan balut tulang di dalamnya;
  • pastikan kain sentiasa lembap, tidak boleh kering;
  • selepas kira-kira 10 hari, tunas akan menetas dari tulang.

Agar benih bercambah lebih cepat, berguna untuk menahannya di dalam air selama kira-kira 3 hari..

Juga, untuk mempercepat bahan penanaman, ia dapat dirawat terlebih dahulu dengan perangsang pertumbuhan..

Tanah

Lychee tidak menyukai tanah beralkali; seperti kebanyakan pokok buah-buahan tropika, sedikit berasid sesuai untuknya. Sebaiknya beli tanah berasaskan gambut siap pakai dari kedai berkebun, misalnya, untuk azalea atau gardenia. Ia sudah dipenuhi dengan unsur jejak penting dan bebas dari patogen dan biji rumpai.

Jangan periksa apakah ada kemungkinan menanam leci di rumah dalam jenis tanah yang berbeza: tanaman akan menjadi lemah dan cepat hilang.

Keperluan asas untuk tanah:

  • keasidan antara 5.0 hingga 5.5 - tahap ini hampir dengan habitat tropika asal pokok lychee;
  • mesti dikeringkan dengan baik;
  • tepu dengan bahan organik;
  • tidak boleh terlambat.

Peraturan pendaratan asas

Arahan terperinci mengenai cara menanam leci di rumah dari tulang di rumah:

  • Ambil periuk anak pokok dengan diameter 8-10 cm.
  • Tuangkan lapisan saliran 2-3 cm di bahagian bawah (vermikulit, tanah liat yang diperluas, perlit, dll.).
  • Isi periuk dengan tanah pasu yang sesuai.
  • Letakkan tulang di tengah hingga kedalaman kira-kira 1.5-2 cm.
  • Hujan dengan air pada suhu bilik.
  • Tutup periuk dengan bungkus plastik, meninggalkan lubang kecil di tepi.
  • Biarkan di tempat yang teduh dengan suhu + 28 ° C.
  • Periksa dan lembapkan secara berkala agar tanah tidak kering.
  • Apabila bercambah muncul dalam 10-15 hari, keluarkan filemnya.
  • Pindah ke ambang tingkap yang terang.
  • Apabila 4-6 daun benar tumbuh, pindahkan leci ke dalam periuk yang lebih besar (diameter 4-5 cm).

Untuk pertumbuhan dan perkembangan lychee yang normal, perlu mewujudkan keadaan "tropis": panas, pencahayaan dan kelembapan, jika tidak, daun akan cepat kering dan tanaman muda akan layu.

Cara merawat dengan betul:

  • air tepat pada masanya dengan air yang diselesaikan dan semburkan dari botol penyembur untuk mengekalkan kelembapan;
  • untuk memberi makan, gunakan larutan baja cecair sejagat yang lemah;
  • memberikannya keadaan optimum: suhu + 28 ° С dan kelembapan sekitar 70-80%;
  • lychees perlu mendapatkan cahaya matahari sebanyak mungkin - sekurang-kurangnya 10 jam sehari.

Pencahayaan

Lychee tidak bertolak ansur walaupun sedikit bayangan. Mereka diletakkan di tingkap yang terang menghadap ke barat atau timur. Sekiranya waktu siang berlangsung kurang dari 10 jam, atur kilang untuk penerangan tambahan dengan lampu pendarfluor..

Anak benih muda yang belum terbiasa dengan sinar matahari yang cerah mungkin mengalami kesannya. Kecilkan periuk sedikit pada awalnya untuk mengelakkan pembakaran daun. Lychee akan tumbuh dengan lebih baik selepas penyesuaian.

Suhu

Dalam tempoh percambahan biji lychee, ia memerlukan keadaan yang agak hangat: dari +28 hingga +30 ° C. Setelah menetas, suhunya dapat diturunkan. Walau bagaimanapun, pertumbuhan lychee akan menjadi perlahan jika turun di bawah + 20-22 ° С.

Kilang ini tidak dapat menahan beku walaupun kecil, kerana lebih suka iklim tropika yang panas.

Penyiraman dan kelembapan

Tumbuhan lychee memerlukan tanah yang sangat lembap, tetapi tidak menyukai air yang bertakung. Penting bahawa periuk mempunyai saliran yang baik untuk menghilangkan kelembapan berlebihan..

Ciri penyiraman lychee:

  • jangan gunakan air paip sejuk, biarkan selama beberapa jam;
  • semburkan tanaman dengan air setiap hari menggunakan botol semburan, dan di udara yang sangat kering - 2 kali sehari;
  • jangan biarkan kerak terbentuk, melonggarkan tanah secara berkala
  • udara menembusi lebih baik ke akar, dan kelembapan tidak menguap begitu cepat;
  • mengukur kelembapan udara di dalam bilik di mana lychee tumbuh dengan hygrometer - sekurang-kurangnya 70-80%;
  • jika indikator kurang dari biasanya, gunakan pelembap atau letakkan bekas dengan air di ambang tingkap;
  • sebagai peraturan, pada musim panas, penyiraman dilakukan 1-2 kali seminggu, pada musim sejuk - sedikit lebih jarang;
  • lebih baik menyiram leci jarang, tetapi banyak daripada terlalu kerap;
  • pada musim sejuk, letakkan dari radiator yang mengeringkan udara.

Berpakaian atas

Pada usia dini, leci tidak memerlukan baja yang terlalu banyak. Pada mulanya, dia akan mendapat cukup nutrien yang diperoleh dari tanah..

  • selepas tiga bulan, apabila lychee tumbuh, ia dapat diberi makan dengan baja universal;
  • lain kali tanaman memerlukan makanan dalam 6-9 bulan.
  • Dia akan memerlukan baja yang mengandungi nitrogen untuk mengekalkan pertumbuhan jisim hijau;
  • selepas 2-3 tahun, pembalut kalium-fosfat digunakan untuk berbunga yang baik;
  • jika tanaman itu ditransplantasikan, ia harus diberi makan tidak lebih awal dari tiga minggu kemudian, untuk mengelakkan luka bakar akar;
  • semasa menggunakan baja, ikuti arahan pada bungkusan dan perhatikan perkadaran yang ditunjukkan;
  • sebelum memberi makan, pastikan menyiram tanah dengan air.

Memangkas dan membentuk

Untuk memberi pohon leci bentuk bulat yang rapi, ia perlu dipangkas. Lebih baik melakukan ini dari tahun ketiga kehidupan, ketika banyak jisim hijau telah tumbuh..

Ranting panjang yang lemah dan tidak perlu dipotong, serentak memberikan bentuk yang indah pada semak atau pokok dengan satu batang. Menipis cawangan akan memberikan peredaran udara yang baik dan meningkatkan penembusan cahaya. Pemangkasan paling baik dilakukan pada musim sejuk, ketika lychee tidak tumbuh secara aktif..

Pindahkan

Buat pertama kalinya, leci dipindahkan apabila 6-8 daun sejati muncul, dan tingginya mencapai 20-25 cm.

  1. Ambil periuk yang lebih dalam dan lebar daripada yang sebelumnya. Seharusnya 4-5 cm lebih besar dari yang lama. Tidak digalakkan menanam segera di dalam bekas besar..
  2. Tuangkan lapisan saliran setebal 2-4 cm di bahagian bawah periuk.
  3. Isi isipadu yang tinggal dengan tanah dan buat lubang dalam di bahagian tengah.
  4. Bersama dengan segumpal tanah, tarik tanaman dari periuk sebelumnya.
  5. Celupkannya ke dalam lubang yang telah siap dan tambahkan tanah.
  6. Tampal tanah di sekitar batang dan air bebas dengan air suhu bilik.

Pada masa akan datang, proses ini perlu diulang setiap kali tanaman menjadi sempit di dalam periuk..

Lychee berbuah

Setelah beberapa tahun, dengan penjagaan yang betul, lychee dapat tumbuh hingga ketinggian 2-3 m. Sekiranya anda bernasib baik, anda dapat melihatnya mekar.

Di dalam rumah, anda tidak mungkin mendapat buah. Tetapi di tingkap anda, tanaman lychot eksotik akan memamerkan, kerana anda boleh menanamnya di rumah dari batu tanpa masalah, dan di tanah terbuka kilang itu tidak akan tahan beku dan akan mati.

Terdapat beberapa sebab mengapa lychee tidak berbuah:

  • pokok yang tumbuh dari biji akan berbuah dengan kebarangkalian 10-20% hanya selepas 10-15 tahun;
  • di sebuah bilik sukar untuk mencipta keadaan iklim di mana pokok tropika tumbuh di alam;
  • banyak jenis lychee tidak menghasilkan buah tanpa pendebungaan silang.

Penyakit dan perosak

Leci tahan terhadap kebanyakan penyakit, tetapi boleh menjadi mangsa jangkitan kulat:

  • Cendawan serbuk. Batangnya menjadi merah jambu muda. Daun layu dan jatuh. Tidak lama kemudian kilang itu mati. Pada tanda pertama, anda perlu memotong cawangan yang dijangkiti dan menyemburkan dengan agen antijamur.
  • Anthracnose. Pada daun, bintik-bintik berwarna kelabu-hijau dan merah-coklat terbentuk. Selalunya penyakit ini berkembang dengan latar belakang tanah yang berlubang dan air yang bertakung. Pertama sekali, kurangkan kekerapan penyiraman, gunakan racun kulat mengikut arahan pada bungkusan.
  • Rot Akar Cendawan. Ia ditunjukkan oleh layu seluruh tanaman dan kematiannya. Untuk mengelakkan ini, pada gejala pertama, pindahkan tanaman ke tanah segar. Semasa melakukan pemindahan, bilas akar, buang kawasan busuk dan rawat dengan ubat antijamur.
  • Kanser batang. Biasanya muncul dengan penjagaan yang tidak betul. Hujung pucuk mula merekah. Cabang yang dijangkiti dipotong, tanaman itu dirawat dengan ubat-ubatan untuk melawan penyakit kulat.

Perosak Lychee adalah kutu daun, hama labah-labah, kutu busuk. Gejala: dedaunan ditutup dengan lapisan sarang laba-laba nipis, melengkung, lubang kecil terbentuk di atasnya, mekar kelabu muncul. Sekumpulan serangga kecil terdapat di bahagian belakang daun.
Kaedah kawalan - semburkan tanaman dengan air sabun dan lap dengan lembut menggunakan span lembut. Kemudian gunakan agen kimia khas terhadap perosak (racun serangga dan racun serangga), misalnya, Anti-hama, Fitoverm, Confidor, dll..

Untuk akhirnya menyingkirkan mereka, rawatan dilakukan beberapa kali mengikut arahan untuk penyediaannya..

Setelah mengkaji bagaimana lychee tumbuh, anda dapat menumbuhkannya di rumah dari tulang di ladang terbuka, mewujudkan keadaan yang sesuai. Tertakluk kepada peraturan penanaman dan perawatan, tanaman itu akan menjadi hiasan asal kediaman anda.

Buah Lychee - apa itu, bagaimana tumbuh dari biji

Plum Cina, atau leci, adalah buah yang dengannya penduduk Rusia baru mula berkenalan. Ia mempunyai rasa masam, memberi semangat dan tenaga, membantu meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit. Tetapi tidak semua orang tahu apa itu lychee dan bagaimana menanamnya di kebun..

Lychee - apakah tumbuhan ini, seperti apa rupanya

Pokok buah leci adalah tanaman tahunan yang berasal dari selatan China. Secara beransur-ansur menyebar ke seluruh Timur, dan kemudian mula menakluki dunia. Ini adalah wakil keluarga Sapindov, nama lain: lidzhi, musang. Pierre Sonner, pengembara ke negara-negara Timur abad ke-18, membawa buah lychee pertama ke Eropah..

Buah-buahan Lychee - perkara baru bagi Persekutuan Rusia dan negara-negara CIS

Nota! Lychees dimakan segar atau dalam tin, pencuci mulut dan wain tradisional Cina juga dibuat dari itu. Orang Timur menggunakan buah-buahan untuk makanan ringan dan makanan panas..

Pada zaman maharaja di China, leci dianggap makanan istimewa. Untuk membawanya ke meja raja, ada perkhidmatan kurier khas. Kini buahnya ditanam bukan hanya di tanah air, tetapi juga di negara lain dengan keadaan iklim yang sesuai: Brazil, Amerika Syarikat, Australia, dan masing-masing negara Afrika. Penduduk Rusia juga boleh menjadi pemilik pokok eksotik mereka sendiri, tetapi di kebanyakan bandar satu-satunya kaedah pembiakan yang mungkin ada adalah di rumah.

Lychee adalah makanan istimewa yang asli dengan rasa yang tidak biasa

Penerangan ringkas dan ciri pokok buah

Ciri-ciri pokok litchi:

  • Ini adalah pokok malar hijau dengan mahkota yang merebak. Tinggi - 11-30 meter.
  • Daunnya berbulu, berwarna hijau gelap (dari dalam ke luar - kelabu).
  • Bunga berwarna kuning atau hijau pucat, tidak ada kelopak, hanya dengan cawan.
  • Buah-buahan ditutup dengan kulit merah, panjangnya 2-4 cm, permukaannya terdiri daripada sebilangan besar tubercles; di dalam - pulpa, konsistensinya menyerupai jeli, dengan rasa wain khas. Ada juga tulang bujur (tidak dapat dimakan), yang dikenal di Timur sebagai "Mata Naga".

Pematangan buah dalam iklim tropika berlaku pada awal bulan Jun, di lorong tengah - tidak lebih awal daripada hari-hari terakhir bulan Ogos.

Sifat buah, faedah dan keburukan

Beri Lychee adalah makanan berkalori rendah, sehingga dapat dimasukkan ke dalam diet apa pun, bahkan yang paling ketat. Mereka dipenuhi dengan vitamin dan mineral. Komposisi ini merangkumi asid folik, yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya sistem pembiakan wanita.

Nota! Sebaiknya masukkan leci dalam makanan anda ketika merancang kehamilan. Walau bagaimanapun, jika seorang wanita belum mencuba buah eksotik, bahawa mengandung janin dan menyusui bukanlah masa terbaik untuk percubaan, lebih baik menunggu sehingga penyusuan selesai.

Buah beri mengandungi: kalium, zink, besi, fosfor, yodium, tembaga, kalsium, serta serat dan pektin. Sifat bermanfaat utama:

  • Pembersihan badan yang halus dari racun dan najis, termasuk yang lama.
  • Meningkatkan imuniti.
  • Kesan yang baik terhadap hormon seks wanita.
  • Normalisasi pembekuan darah kerana kandungan vitamin K yang jarang berlaku.
  • Kesan diuretik ringan.
  • Melegakan kemurungan dan keletihan.
  • Normalisasi tidur.

Pokok yang indah adalah sumber buah-buahan berharga yang tidak hanya digunakan dalam memasak dan membuat anggur, tetapi juga perubatan rakyat

Bahkan tanaman yang berguna seperti lychee dapat membawa bukan hanya manfaat, tetapi juga bahaya. Tidak boleh dikonsumsi dalam jumlah yang berlebihan, diberikan kepada anak-anak di bawah 3 tahun. Buah Lychee adalah alergen yang cukup kuat. Sekiranya intoleransi individu, penggunaannya harus ditinggalkan.

Kontraindikasi termasuk:

  • kegagalan buah pinggang;
  • diabetes;
  • kehamilan (risiko keguguran tinggi).

Nota! Orang yang lapar tidak boleh makan leci, lebih baik makan semangkuk sup, dan kemudian beri masam sebagai pencuci mulut.

Mengenal buah lychee, menjadi jelas bahawa ini adalah buah berair, berguna dalam keadaan sederhana, tetapi boleh memudaratkan jika dimakan dengan tidak betul.

Varieti varieti dan kacukan lychee

Ramai tukang kebun berminat dengan lychee: apa itu? Tumbuhan eksotik selatan menarik kerana mempunyai beberapa jenis.

Hijau menggantung

Berbeza dengan warna daun pucat hijau. Selain daya tarikan, ia mempunyai kelebihan praktikal daripada varieti lain - buah-buahan, walaupun tanpa kulit, mengekalkan rasa dan aroma mereka untuk masa yang lama.

Osmanthus manis

Bukan apa-apa bahawa jenis lychee mendapat namanya sebagai penghormatan kepada wakil biji minyak malar hijau, osmanthus. Buah-buahan Lychee mempunyai aroma khas dan juga rasa yang tidak biasa. Selain itu, buburnya diperkaya dengan gula.

Green Yatu

Kulit buah dari varieti ini berwarna merah, tetapi ditutup dengan bintik-bintik kehijauan yang tidak biasa bagi leci, maka namanya.

Senyum selir

Pelbagai dengan sejarah yang panjang dan nama yang menarik. Berbuah di rumah lebih awal, orang Cina mula menuai pada bulan Mei.

Varieti yang berbeza membolehkan anda menanam pokok yang paling disukai oleh pemiliknya

Menanam pokok buah lychee di rumah

Lychee adalah tumbuhan yang tidak bersahaja, tetapi kita tidak boleh lupa bahawa tanah air bersejarahnya adalah selatan China, dan sama sekali bukan zon tengah Rusia atau lebih banyak wilayah utara. Penting untuk mewujudkan keadaan yang sesuai untuk pokok, maka ia pasti akan memberi kebun dengan hasil panen buah masam yang subur dengan "sentuhan".

Oleh kerana hampir mustahil untuk mewujudkan keadaan iklim yang optimum di luar rumah, di tanah terbuka, buah-buahan biasanya ditanam di rumah. Tumbuhan terasa hebat di dalam periuk, tidak tumbuh hingga tinggi, mahkotanya kemas.

Nota! Ada yang menanam leci di rumah hijau, tetapi ini memerlukan organisasi pencahayaan, pelembapan dan pemanasan sepanjang masa. Pondok musim panas polikarbonat biasa tidak sesuai untuk tujuan ini..

Nuansa percambahan

Lychee Cina dapat ditanam sendiri dengan membeli anak benih di taska profesional, atau dengan menanam dari tulang. Untuk kaedah kedua, buah-buahan berair tetapi masak dengan bau yang menyenangkan dipilih. Tanda reput, retakan dan kerosakan lain tidak dibenarkan. Urutan tindakan adalah seperti berikut:

  1. Keluarkan tulang dari pulpa.
  2. Lipat kain kasa dalam beberapa lapisan, lembapkan di dalam air, balutkan tulang di dalamnya. Biarkan selama seminggu, pastikan kain tidak kering.
  3. Sebaik sahaja akar pertama muncul, anda boleh meletakkan benih di dalam periuk, diisi dengan saliran dan tanah yang berkhasiat.
  4. Seterusnya, tanaman disiram dengan banyak, ditutup dengan kerajang untuk menghasilkan kesan rumah hijau dan bekas dikeluarkan ke tempat yang gelap sehingga tunas pertama muncul..
  5. Sebaik sahaja tumbuh di permukaan, periuk diletakkan lebih dekat ke sumber cahaya..

Nota! Tidak setiap tulang dapat menumbuhkan pokok, jadi disarankan untuk menaburkan beberapa keping sekaligus..

Tulang lintah digunakan untuk percambahan, tetapi tidak boleh dimakan - ia beracun

Organisasi penjagaan

Sejak lychee datang kepada kami dari garis lintang selatan, ia memerlukan penjagaan khas. Selama tempoh percambahan, biji ditempatkan pada tempo, disimpan pada suhu +25 ℃. Selepas pucuk muncul, syarat berikut diperlukan:

  • waktu siang - 12 jam;
  • penting untuk melindungi kemenangan daripada cahaya matahari langsung;
  • suhu - tidak kurang dari +20 ℃.

Pencahayaan dan suhu yang diperlukan

Semasa mempertimbangkan bagaimana lychee tumbuh, penting untuk diperhatikan bahawa tanaman selatan memerlukan perhatian khusus. Peraturan asas:

  1. Termometer tidak boleh jatuh di bawah tanda +20,, jika anda tidak dapat menyimpan mod, anda perlu menggunakan peranti tambahan.
  2. Dengan kekurangan cahaya semula jadi, cahaya buatan digunakan. Ia diperlukan untuk menanam buah.

Kadar pengairan

Untuk leci, sediakan penyiraman biasa yang sederhana. Tumbuhan memerlukan tahap kelembapan yang normal. Gunakan air yang telah mengendap sekurang-kurangnya 48 jam.

Nota! Setiap hari, pagi dan petang, budaya disembur dari botol penyembur. Kaedah terbaik untuk mengairi tanah adalah melalui palet.

Organisasi makan

Pembajaan pertama dilakukan setelah tanaman berumur 90 hari. Gunakan sebatian kompleks mineral.

Nota! Pemberian makan kedua dilakukan tidak lebih awal dari setahun selepas yang pertama!

Bermula dari tahun kedua, dibenarkan untuk membuahi lychee setiap bulan, dengan komposisi mineral yang dipilih (tidak diinginkan menggunakan ubat dari jenama lain, mereka melakukan ini hanya jika terdapat kekurangan zat tertentu).

Untuk berbunga awal, keadaan yang baik harus diciptakan untuk leci, pertama sekali, tetamu tropika akan menghargai tanah berkhasiat ringan. Selepas setiap penyiraman, disarankan untuk melonggarkan tanah dengan hati-hati untuk menepis akar dengan oksigen.

Lychee boleh ditanam di rumah

Ciri-ciri berbunga tetamu selatan

Di rumah, bentuk padat yang betul adalah penting, oleh itu, selama dua tahun pertama kehidupan anak benih, ia dibentuk secara konsisten. Selepas itu, penampilan tanaman dijaga rapi melalui pemangkasan kebersihan. Bagaimana rupa lychee sangat bergantung pada keinginan dan kerja keras pemiliknya..

Tumbuhan eksotik mula mekar tidak lebih awal daripada tahun ketujuh kehidupan. Tetapi ini bukan hadnya. Mungkin bunga yang ditunggu-tunggu dan terutama buah-buahan harus menunggu lebih dari 10 tahun..

Varieti bunga

Ciri khas tumbuhan Cina adalah bunga putih salji kecil, dikumpulkan dalam kuas perbungaan. Kadang-kadang warna kelopak boleh menjadi ungu pucat. Warnanya akan menggembirakan pemiliknya. Bunganya kemudian akan kering, memberi laluan kepada sekumpulan buah. Yang terakhir dalam setiap kumpulan dari 3 hingga 14 keping.

Ciri-ciri berbuah

Masa yang diperlukan untuk mendapatkan buah pertama bergantung pada varietas dan boleh berkisar antara 4 hingga 10 tahun. Pengaturan penjagaan memainkan peranan penting - dengan lebih berhati-hati tukang kebun menjaga pokok rumah, semakin besar kemungkinan ia dapat menggembirakan buah-buahan.

Mekar Lychee adalah pemandangan yang luar biasa

Penyebaran pokok buah

Ramai orang berminat dengan pembiakan leci: buah apa yang sudah diketahui oleh peminat berkebun? Ini benar-benar harta karun vitamin dan mineral yang diperlukan untuk kesihatan yang baik. Terdapat beberapa cara untuk membiak:

  • biji;
  • keratan;
  • lapisan;
  • inokulasi.

Yang pertama dianggap paling sukar untuk dilaksanakan di rumah. Pertama, memerlukan beberapa tahun untuk mendapatkan buah, anak benih dibezakan dengan kadar perkembangan yang sangat perlahan, mereka tidak selalu mendapat ciri varieti tanaman induk..

Cara termudah untuk menyebarkan leci di rumah adalah dengan meletakkan lapisan atau keratan. Untuk ini, bahan itu diambil dari pokok sihat yang kuat berusia sekurang-kurangnya 3-5 tahun. Anda boleh membeli anak benih di tapak semaian khusus, yang akan membantu anda mendapatkan pokok dengan ciri hasil yang diinginkan dan sesuai untuk keadaan iklim di kawasan tertentu..

Vaksinasi sebagai kaedah pembiakan memerlukan pengalaman. Kelebihan kaedah ini adalah mendapatkan sistem akar yang kuat..

Masalah penyelenggaraan tanaman, penyakit dan perosak

Walaupun berasal dari eksotisme, lychee adalah tanaman yang tahan terhadap penyakit tanaman buah-buahan. Masalah pertumbuhan atau berbuah disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul. Dengan penyiraman yang berlebihan, reput akar dapat berkembang, yang dapat menyebabkan kematian tanaman..

Nota! Sekiranya terdapat kekurangan cecair, pokok renek atau pokok akan lesu, daun akan kering dan mula gugur, sukar untuk menyelamatkannya. Lebih baik tidak membawanya ke sini.

Perosak utama merangkumi:

  • hama labah-labah;
  • pepijat mealybugs;
  • perisai;
  • aphid;
  • whitefly.

Penting untuk memantau keadaan tanaman, jika terdapat perosak, rawatan harus dimulakan. Mereka menggunakan kaedah rakyat (membersihkan debu tembakau atau abu, menyiram dengan warna bawang putih atau bahagian atas tomato), serta racun serangga. Yang kedua harus dihubungi jika masalahnya sedang berjalan atau sudah berleluasa.

Manfaat buah lychee, rasanya yang tidak biasa, kemampuan membuat pencuci mulut yang indah atau wain asli dari pulpa adalah sebab mengapa banyak orang berusaha menanam tanaman Cina di rumah. Dengan pendekatan yang bertanggungjawab, setiap tukang kebun mempunyai peluang untuk berjaya..

Cara menanam leci dari tulang di rumah

Buah-buahan Lychee telah mendapat reputasi dan tempat di antara tanaman eksotik yang enak. Pokok ini ditanam di subtropik Asia Tenggara. Tetapi anda boleh mengusahakannya di zon iklim lain di planet ini. Adalah mustahak untuk melakukannya di rumah, jika anda tahu bagaimana lychee tumbuh, apa yang dia perlukan, bagaimana merawat.

  1. Ciri luaran pokok
  2. Lychee di rumah
  3. Cara menanam lychee di rumah
  4. Kaedah penanaman rumah
  5. Cara penyiraman
  6. Baja
  7. Pemangkasan
  8. Perosak
  9. Penyakit Lychee tidak tumbuh dan daun menjadi kuning menyebabkan
  10. Rahsia Berkembang di Rumah

Ciri luaran pokok

Lychee adalah pokok buah tropika malar hijau dengan mahkota mewah yang tumbuh 14-35 meter:

  • Struktur berdaun merangkumi 4-8 daun setiap satu. Bentuk - ovoid atau berbentuk pisau pembedah. Permukaannya berwarna hijau gelap berkilat dari wajah, "sisi yang salah" berwarna kelabu.
  • Perbungaan Lychee adalah payung besar (hingga 65-75 cm) bunga kelopak hijau pucat atau kuning muda. Perbungaan cawan ovari banyak, tetapi maksimum 15 menjadi buah. Selebihnya mati.
  • Buah Lychee, secara luar menyerupai raspberi besar dengan permukaan yang tajam.

Di selatan Rusia, ini adalah tanaman hortikultur yang memerlukan perlindungan dari keadaan cuaca yang melampau (fros, angin kering). Dari mereka dedaunan jatuh, retakan muncul di kulit kayu.

Ramai yang belajar menanam versi lychee dari rumah: pokok itu tumbuh hanya sejauh 2.4-2.7 meter.

Lychee di rumah

Kaedah rumah melibatkan penggunaan ruang tertutup: pangsapuri atau rumah hijau. Cara paling mudah untuk menanam pokok leci adalah dari biji.

Anda memerlukan dana untuk membuat iklim mikro rumah yang diingini:

  • pelembap;
  • lampu atau sumber lain untuk pemanasan tempatan;
  • penyembur;
  • hygrometer (peranti yang merakam kelembapan udara).

Kita mesti memikirkan di mana meletakkan pokok yang ditanam: semakin luas bilik, semakin mahal menyediakan iklim mikro.
Buahnya akan muncul hanya pada tahun ketiga. Hasil panen tidak akan banyak, seperti di tanah air. Mungkin tidak muncul sama sekali.
Tetapi exot rumah akan menyenangkan dengan jenisnya.

Cara menanam lychee di rumah

Tumbuh leci di rumah tidak sukar. Anda hanya perlu mengikuti peraturan, cadangan suhu, kelembapan udara, komposisi tanah, rejim pengairan, dimensi kapal.

Kami akan menganalisis cara menanam leci dari biji di rumah.

Kaedah penanaman rumah

Biji buah baik seperti biji lychee. Buah-buahan hanya sesuai dimasak dan segar (bukan buah kering atau kalengan).

Tulang Lychee dengan cepat kehilangan keadaannya, jadi anda perlu menggunakannya tanpa berlengah.

  1. Balut tulang lembap yang dibasuh dengan kain semula jadi yang lembap, bulu kapas atau kain kasa. Menitis dengan air sehingga sentiasa basah. Boleh diisi dengan air. Suhu dan udaranya tidak boleh lebih rendah daripada 20 ° С.
  2. Selepas 6-8 hari, tulang akan membengkak, mereka siap ditanam.

Untuk meningkatkan jaminan hasilnya, perlu mengambil tiga atau empat tulang leci, dan bukan satu.

Bekas memerlukan yang luas (berdiameter hingga 12-15 cm), dengan bahagian bawah berlubang. Bahan tanah liat, seramik atau semula jadi yang lebih baik. Tetapi bukan kaca atau plastik: di sana benih "tercekik".

  • Di bahagian bawah, pada seperempat ketinggian, saliran tanah liat yang diperluas dari pecahan besar diletakkan. Isi bahagian atas dengan campuran tanah, habuk papan, gambut (2: 0.5: 1), campuran bunga dari kedai sesuai.
  • Sebelum menanam, tulang leci bengkak harus dicincang: pucuknya akan menetas lebih cepat.
  • Tulang diletakkan pada kedalaman satu sentimeter setengah. Disiram dengan air suam.
  • Benih benih yang ditanam ditutup dengan filem pelekat (sebaiknya), gelas kaca atau plastik untuk menghasilkan iklim mikro rumah hijau.
  • Tulang lychee dikuburkan secara menegak, dengan hujung yang tumpul - tumbuh akan muncul dari sini.
  • Setelah menanam buah, periuk diletakkan di tempat yang gelap dan hangat (hingga 35 ° C, anda boleh berada di bawah bateri).
  • Tanah di bawah cawan dipantau setiap hari agar sentiasa lembap. Melihat ke bawah filem atau kaca, mereka juga mengudarakan rumah hijau.
  • Dalam keadaan rumah seperti itu, tunas dari tulang leci akan menetas dalam 1,5-2,5 minggu. Tangkai telah menembus - sudah waktunya untuk mengeluarkan "atap" plastik.
    Periuk diletakkan di tempat yang teduh atau cahaya matahari.
    Apabila daun 5-6 muncul, anak benih akan dipindahkan ke bekas yang lebih besar.

    Cara penyiraman

    Leci tumbuh di iklim lembap, sehingga anak benih rumah disiram dengan kerap. Sekiranya kelembapan rendah, lembapkannya dari penyembur sekali atau dua kali sehari. Air sesuai direbus, disaring atau diendapkan sekurang-kurangnya sehari (supaya klorin menguap), pada suhu bilik.

    Eksotik rumah tumbuh dengan aktif pada bulan Mei-September: penyiraman yang banyak diperlukan. September-Mac - masa "hibernasi" dengan penyiraman minimum.

    Pakar menasihatkan menggunakan penyiraman bawah: tambahkan air bukan ke tanah, tetapi ke palet.
    Menyiram tanaman dengan berhati-hati, mengelakkan kekeringan atau penimbunan air. Keadaan tanah untuk kelembapan diperiksa dengan menyentuh dengan jari anda.

    Baja

    Buat pertama kalinya, anak benih rumah diberi makan tiga bulan selepas tumbuh. Kemudian sembilan bulan kemudian. Dari tahun kedua, baja mineral digunakan sekali atau dua kali sebulan (1: 3). Bahan organik, seperti kotoran terlarut (1:14), juga sesuai. Pada musim sejuk, persenyawaan tidak diperlukan untuk pokok lychee yang tumbuh di rumah. Berpakaian atas meningkatkan realiti berbuah.

    Anda tidak boleh menggunakan baja secara berlebihan: berbahaya bagi pokok leci.

    Pemangkasan

    Eksotik rumah tumbuh dengan aktif pada tahun pertama kehidupan. Mencapai ketinggian 20-25 cm, keluar secara perlahan.

    Oleh itu, perlu membentuk mahkota selama dua tahun pertama. Kemudian mereka hanya menyokongnya: mereka mengeluarkan daun atau serpihan kering, memendekkan yang panjang. Pemangkasan tidak banyak mempengaruhi penampilan buah lychee - hanya pada daya tarikan estetik pokok. Tetapi dengan pemeliharaan bentuk yang fanatik, haiwan peliharaan tidak akan berbuah, jadi kesederhanaan adalah baik.

    Perosak

    Leci secara genetik kebal terhadap perosak. Walau bagaimanapun, kutu daun, serangga skala, hama labah-labah dapat berpindah dari bunga domestik yang lain..

    Oleh itu, anak pokok mesti diperiksa secara berkala:

    • Sekiranya terdapat perosak atau penanda parasit, ia dimusnahkan tanpa berlengah.
    • Jejak aphids, serangga skala, hama labah-labah dirawat dengan span halus yang direndam dalam sabun cair neutral yang dicairkan. Selepas 9-12 minit, bilas dengan air.
    • Sekiranya ubat kediaman ini ternyata tidak berguna, bahagian udara tanaman lychee akan dirawat dengan racun serangga, mengikut arahan pada bungkusan..

    Dengan permulaan pembentukan buah lychee, rawatan racun serangga dilarang..

    Penyakit Lychee tidak tumbuh dan daun menjadi kuning menyebabkan

    Penyakit di pokok boleh muncul jika penjagaan di rumah tidak betul:

    1. Penyiraman yang tidak seimbang. Dengan kelembapan berlebihan, akarnya membusuk, dengan kekurangan, daun dan dahan mulai kering.
    2. Tinggal pokok rumah di bawah sinar matahari.
    3. Saiz periuk kecil.
    4. Tanah yang dipilih dengan tidak betul. Pilihan rumah yang sesuai untuk anak benih lychee - tanah dengan pH 5.5-7.5.

    Dalam kes terakhir, para pakar menasihatkan menambahkan mikoriza ke tanah. Ini adalah kulat tanah dengan sistem akar tanaman rumah membentuk simbiosis. Mycorrhiza berbutir buatan juga sesuai. Taburkan bebola dengan tanah, kemudian disiram.

    Rahsia Berkembang di Rumah

    Untuk menyesuaikan leci dengan keadaan rumah, anda perlu mendekatkan mereka dengan "saudara" mereka. Sebagai tambahan kepada peraturan penjagaan di atas, keadaan berikut diambil kira:

    1. Exot yang mendapat kekuatan memerlukan pencahayaan yang mencukupi. Apabila waktu siang lebih dari 12 jam, pilihan yang ideal adalah meletakkan periuk di dekat tingkap yang menghadap ke selatan atau barat. Pada musim sejuk, akhir musim luruh, pada bulan Mac mereka menyalakan pencahayaan tambahan.
    2. Setelah mencapai 19-20 cm, anak benih memperlambat pertumbuhannya. Jangan takut: sistem akar mula berkembang. Untuk menjadikan prosesnya selesa, periuk yang lebih besar diperuntukkan.
    3. Untuk pokok lychee, sebarang draf merosakkan.
    4. Sinar matahari yang sukar dikontraindikasikan. Mereka boleh membakar tanaman rumah dan layu. Oleh itu, pada hari-hari panas ia perlu dilorekkan..
    5. Sebagai tambahan kepada pembentukan mahkota, pemangkasan "penyembuhan" dilakukan (penyingkiran dahan kering dan rosak).
    6. Sekiranya anda ingin mendapatkan buah lychee, anak benih tidak terganggu pada musim luruh dan musim sejuk. Ini merujuk kepada penyiraman sederhana, kekurangan makan dan kesejukan (10-15 ° C). Mod ini mendorong pembentukan ovari..
    7. Semasa pokok tumbuh, ia memerlukan penanaman semula dengan kerap. Masa terbaik adalah musim bunga, sebelum permulaan pertumbuhan yang meningkat.
    8. Kelembapan udara harus selalu tinggi (sekurang-kurangnya 65-70%), seperti pada subtropik. Pilihan rumah terbaik adalah pelembap. Sekiranya ini bermasalah, baldi atau bekas air besar lain berhampiran pokok akan membantu..
    9. Mekar lychee dapat dikagumi pada tahun ketiga..

    Sekiranya anak pokok tumbuh dengan yakin, senang dengan warna yang ganas, anda boleh menolongnya mengembang. Untuk melakukan ini, debunga diagihkan semula dengan berus lembut dari satu bunga ke bunga yang lain. Kemudian, mungkin, akan ada buah. Sekiranya ia muncul, anda perlu mencabut sebaik sahaja ia matang. Overripe gelap, hilang rasa.