Bagaimana menjadi vegetarian. Petua untuk Vegetarian Pemula.

Di permukaan, cara termudah untuk menjadi vegetarian adalah dengan fokus dan tekun dalam menghilangkan makanan haiwan dari diet anda..

Anehnya, ini sebenarnya kaedah yang kompleks. Orang yang berusaha untuk menjadi vegetarian, mati-matian mengetap gigi dan mengumpulkan kekuatan menjadi kepalan tangan, tidak mungkin dapat bertahan lama, apalagi berubah seumur hidup..

Izinkan saya memberikan beberapa cadangan:

  • Jangan keluarkan produk haiwan dari makanan secara tiba-tiba, tetapi ganti secara beransur-ansur dengan produk sayur-sayuran. Cari dan cuba makanan vegetarian baru, dan masukkan apa yang anda suka di menu dan bukannya produk haiwan lain.
  • Pilih empat hingga lima sayuran baru yang menarik bagi anda setiap minggu, dan mereka akan menggantikan makanan haiwan dari makanan anda dengan lancar pada minggu-minggu berikutnya..

Sebentar lagi, apabila anda merasa lapar, hanya makanan vegetarian yang anda sukai akan terlintas di fikiran.

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda bagaimana menjadi vegetarian tanpa membahayakan kesihatan anda, ciri pemakanan apa yang harus dipertimbangkan, apa yang perlu anda ketahui mengenai masakan vegetarian dan penyediaan makanan. Anda akan mendapati bahawa beralih ke diet vegetarian lebih mudah daripada yang anda bayangkan.

Seberapa pantas perkara ini berlaku

Jangan bimbang bagaimana menjadi vegetarian, atau kapan. Sebilangan orang melakukannya semalaman, sementara yang lain memakan masa berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Perkara utama adalah bahawa ia selesa untuk anda. Anda tidak perlu pergi vegetarian semalaman. Matlamat anda bukan hanya untuk menjadi satu dan menyelesaikannya. Ideanya adalah untuk tetap menjadi vegetarian seumur hidup dan bersenang-senang mengisi menu harian anda dengan makanan vegetarian yang sihat..

Ingat, semakin banyak makanan vegetarian yang anda cuba, semakin mudah anda membuang makanan haiwan. Menjadi lebih mudah untuk mengikuti kebiasaan rasa vegetarian setiap minggu..

Salah seorang penulis Amerika yang paling berpengaruh, Mark Bittman, telah lama mengikuti kaedah yang dijelaskannya dalam bukunya Veganism After Six. Maksudnya adalah berpegang pada diet vegetarian semata-mata hingga jam enam malam, dan kemudian makan apa sahaja yang anda mahukan sepanjang malam. Pendekatan ini dapat mempermudah peralihan ke vegetarian dan membantu dalam memilih jalan, bagaimana menjadi vegetarian, di mana untuk memulakan. Makanan anda akan berubah, dan walaupun anda tidak dapat sepenuhnya beralih ke makanan vegetarian, anda akan memakan lebih sedikit produk haiwan daripada sebelumnya..

Sekiranya anda merasa menjadi vegetarian yang lengkap sepanjang hidup anda adalah tugas yang menakutkan, mengapa tidak mencuba dan mengambil bahagian dalam ujian vegetarian selama 3 minggu? Setelah anda membuat keputusan, anda sudah mengambil langkah pertama untuk membina tabiat sihat. Hanya beberapa minggu diet vegetarian akan membolehkan anda menilai seberapa baik gaya hidup ini sesuai dengan anda..

Pemakanan dan Makanan Tambahan

Setelah anda mempunyai idea bagaimana menjadi vegetarian, pastikan anda cukup berpengetahuan mengenai spesifik diet vegetarian. Adalah tidak biasa bagi vegetarian dan pemakan daging untuk melakukan kesalahan dengan apa yang mereka tahu mengenai pemakanan. Banyak buku dan artikel mengenai diet vegetarian penuh dengan maklumat yang salah. Dipercayai bahawa selagi menu vegetarian mengandungi jumlah produk yang mencukupi, kekurangan vitamin dan unsur mikro tidak akan mengancam. Malangnya, ini tidak berlaku. Vegetarian dan penggemar daging juga harus memperluas pengetahuan mereka mengenai nutrien tertentu..

Kami mencadangkan anda membaca artikel kami, yang menerangkan secara terperinci vitamin apa, dan dalam kuantiti apa, yang diperlukan oleh vegetarian.

Bahkan tinjauan ringkas mengenai penerbitan diet vegetarian akan menunjukkan bahawa sangat penting untuk mempunyai sumber yang dapat dipercayai secara berkala. PADA 12. Vitamin penting ini tidak dapat diperoleh dari makanan tumbuhan, hanya tersedia untuk vegetarian daripada makanan tambahan. Cara paling pasti untuk memastikan anda mendapat cukup B12 adalah dengan mengambilnya di bawah lidah anda setiap dua hingga tiga hari. Kekurangan B12 berbahaya dengan akibat kesihatan yang teruk dan kadang-kadang tidak dapat dipulihkan. Oleh itu, anda tidak boleh mengambil risiko dan sembrono mengenai tahap B12 dalam badan. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai b12, lihat panduan kami.

Membeli barang runcit

Secara semula jadi, ketika beralih dari masakan tradisional menjadi vegetarian, bahan untuk memasak juga berubah. Penting bukan hanya untuk menentukan cara bagaimana menjadi vegetarian, tetapi juga tempat mendapatkan makanan untuk diet baru..

Kami mengesyorkan bermula dengan senarai pilihan vegan ringan kami dan memahami makanan apa yang anda perlukan. Senarai ini menawarkan puluhan resipi cepat dan mudah. Anda boleh mendapatkan makanan berasaskan tumbuhan untuk menyediakannya di pasar raya, kedai makanan semula jadi, pasar tani dan dalam talian..

Kedai runcit dan pasar raya semula jadi

Di semua pasar raya, anda boleh mendapatkan produk untuk diet vegetarian: kacang, beras, pasta, susu kedelai, buah-buahan, sayur-sayuran, dll. Tetapi ada tempat yang lebih sesuai untuk membeli barang tersebut. Untuk pelbagai jenis produk vegetarian yang berkualiti dan segar, pasar raya mana pun lebih rendah daripada kedai makanan semula jadi..

Adalah dipercayai bahawa harga cukup tinggi di kedai-kedai tersebut. Sebenarnya, lebih kerap menguntungkan untuk membeli makanan daripada mereka di pasar raya. Bahagian borong menawarkan keadaan yang baik, dan anda dapat mengurangkan kos ketika membeli kacang, kacang, bijirin dengan banyaknya.

Kedai dalam talian

Pada masa ini, di hampir setiap wilayah, adalah mungkin untuk membuat pesanan dalam talian dari kedai dalam talian yang mengkhususkan diri dalam produk vegetarian..

Semua jenis produk herba banyak terdapat dalam talian: bar tenaga, sarapan pagi yang diperkaya, biskut, ragi pemakanan, sayur-sayuran kering, buah-buahan dan buah beri, biji, kacang, dll. Di samping itu, sering terdapat pilihan vitamin dan makanan tambahan, kosmetik untuk vegetarian, peralatan dan alat khas untuk menyediakan makanan vegetarian. Banyak laman web mengadakan promosi dan penjualan, ada kod diskaun khas untuk pelanggan tetap. Beberapa kedai dalam talian menawarkan penghantaran percuma dengan jumlah tertentu..

Setiap tahun terdapat lebih banyak kedai seperti itu di rangkaian. Ini adalah pilihan yang mudah untuk membeli barang keperluan tanpa meninggalkan rumah anda. Sebagai tambahan, seorang vegetarian pemula berpeluang mencuba produk vegetarian baru atau jarang dijumpai di kedai tempatan..

Makan di luar rumah

Pasti ada tempat di bandar anda di mana anda boleh makan vegetarian. Biasanya, di kebanyakan bandar besar, terdapat banyak restoran vegetarian untuk dipilih. Dan di bandar-bandar kecil terdapat kafe yang sangat baik untuk vegetarian..

Sekiranya tidak ada restoran vegetarian khusus di bandar anda, anda boleh mendapatkan makanan yang sesuai di menu tempat lain, bergantung pada masakan yang mereka tawarkan..

Pilihan makanan vegetarian

Masakan vegetarian negara dan masyarakat di dunia diwakili oleh pelbagai hidangan. Rasa mereka tidak biasa, kerana penggunaan produk yang khusus untuk negara tertentu dan keunikan resipi negara. Berada di restoran, perkara pertama yang difikirkan oleh seorang vegetarian pemula adalah di mana hendak mula mengenali dapur agar tidak merosakkan diet.

Semasa memilih makanan di restoran masakan kebangsaan, ingatlah bahawa hidangan yang kelihatan vegetarian pada pandangan pertama mungkin mengandungi bahan-bahan haiwan.

Masakan Timur Tengah. Dalam masakan Timur Tengah, selain daging, terdapat banyak pilihan hidangan nabati, dan telur dan produk tenusu jarang digunakan (kecuali Tzatziki, sos timun berasaskan yogurt).

Masakan Mexico. Makanan Mexico boleh disebut vegetarian, tetapi hati-hati, lemak babi dapat ditambahkan ke hidangan tortilla atau kacang, krim masam ke guacamole, dan kaldu ayam ke hidangan nasi.

Masakan Cina. Semasa di restoran Cina, ingat bahawa kaldu ayam sering digunakan untuk memasak..

Masakan Ethiopia. Restoran Ethiopia tidak biasa, tetapi jika anda menjumpainya, cubalah makanan vegetarian mereka. Masakan Ethiopia kebanyakannya berdasarkan daging, sayur-sayuran dan biji-bijian. Jangan memesan hidangan daging dan pastikan sayur dimasak tanpa menggunakan mentega.

Lengkapkan dapur anda

Ketika beralih ke diet vegetarian, ada insentif untuk mempelajari sesuatu yang baru mengenai cara memasak. Lengkapkan dapur anda dengan pembantu elektrik yang boleh dipercayai dan anda akan mendapati bahawa memasak bukanlah keperluan yang membosankan, tetapi pengalaman yang menyenangkan..

Beberapa peralatan yang dipilih dengan baik akan membuka kemungkinan baru dalam memasak dan tidak memerlukan banyak wang. Sekiranya anda masih tidak tahu, seperti banyak vegetarian yang tidak berpengalaman, di mana untuk memulakan peralatan dapur, lihat panduan alat memasak kami, yang mengandungi maklumat berguna untuk mencari dan memilih peralatan yang diperlukan..

Sebahagian besarnya, peralatan dapur yang berguna adalah berpatutan. Ini termasuk pembakar roti, pengisar, multicooker, mixer submersible. Sebilangan model boleh menelan belanja lebih tinggi, selalunya disebabkan oleh reka bentuk luaran, yang tidak mungkin mempengaruhi kualiti dan kehidupan peranti.

Terdapat juga model mahal yang dijual yang sangat bernilai. Khususnya, periuk tekanan Pot Segera, pemproses makanan dan pengisar profesional. Ini adalah peralatan dari tingkat yang lebih tinggi, yang, bagaimanapun, akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk dapur..

Lihat panduan peralatan memasak untuk mendapatkan nasihat mengenai memilih peralatan dapur.

Selamat memasak!

Kejayaan dalam memasak banyak bergantung pada bagaimana vegetarian memilih buku masakan pertama yang tepat. Pada mulanya, tidak ada yang memerlukan resipi memakan masa yang kompleks. Sebaiknya buku masakan mengandungi resipi untuk hidangan ringkas yang tidak memerlukan masa lebih dari 30 minit untuk memasak. Sekiranya anda ingin beralih ke masakan yang lebih canggih, lakukanlah apabila tiba waktunya..

Dan untuk pengalaman pertama memasak hidangan vegetarian sangat sesuai koleksi resipi kami.

Anda juga mungkin ingin membeli satu buku masakan besar, yang merupakan koleksi resipi popular yang tersedia untuk semua orang. Dalam kes ini, apabila anda ingin menyediakan hidangan klasik, sama ada lempeng atau lasagna, ada resipi terbukti yang boleh dipercayai di sana, siap untuk diwujudkan..

Di laman web kami, anda akan menemui resipi vegetarian dari pelbagai masakan di dunia, termasuk Itali, India, Thai, Mexico dan Ethiopia. Koleksi resipi siap dipilih khas untuk anda. Buka bahagian laman web yang diingini dan mulakan memasak dengan senang hati!

Walaupun buku masakan dapat memberi inspirasi kepada arah baru dalam seni gastronomi, buku itu tidak penting. Sebenarnya, anda boleh membuat hidangan vegetarian asli mengikut citarasa anda tanpa mengikut resipi. Untuk melakukan ini, cukup untuk menguasai kaedah penyediaan hidangan ini:

  • smoothie;
  • sandwic;
  • salad;
  • sayur goreng;
  • makanan dalam kuali.

Menjadi vegetarian seperti menguasai kemahiran hidup baru, yang, pada masa yang sama, tidak memerlukan usaha dan kebimbangan yang luar biasa..

Vegetarian: tempat bermula?

Vegetarian bukanlah makanan tetapi cara hidup. Menjadi vegetarian adalah bergaya, dan mengikuti diet vegetarian adalah bermanfaat. Sebenarnya mudah menjadi vegetarian. Benar, perlu mengambil langkah pertama menuju sistem kuasa baru dengan betul. Kemudian peralihan ke arahnya tidak akan menyakitkan, dan badan akan merasakan kekuatan dan kekuatan yang luar biasa dari hari-hari pertama!

Di mana hendak bermula?

Soalan ini telah menyusahkan umat manusia selama beberapa dekad. Profesional dan amatur menawarkan pilihan mereka sendiri untuk menyelesaikannya. Tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh praktik, masih perlu dimulakan dengan mencari maklumat..

Lebih-lebih lagi, perlu memperhatikan bukan hanya sumber yang berwibawa, tetapi juga blog vegetarian terkenal, penerbitan rawak doktor dan perkembangan ilmuwan. Segala-galanya penting: pengalaman orang lain beralih ke sistem makanan baru, kesukaran yang ada padanya, pilihan untuk keluar dari situasi semasa, penerangan mengenai perubahan, norma dan penyimpangan, contoh menu vegetarian, perancangan diet dan resipi untuk hidangan vegetarian yang menarik. Pada tahap ini, anda perlu mencari jawapan kepada soalan: Apa itu vegetarianisme yang benar? Jenis mana yang lebih baik untuk disukai? Adakah saya mempunyai kontraindikasi terhadapnya? Bagaimana ia dapat membantu saya secara peribadi?

Semakin banyak maklumat berguna diproses, semakin senang pada masa akan datang. Ketika godaan muncul, kesalahpahaman pihak lain dan, akhirnya, keinginan panik untuk mengembalikan semuanya menjadi normal dan tunduk pada "pujukan" tubuh untuk memakan sepotong daging.

Sastera Oriental

Bermimpi menjadi lebih bahagia dengan diet vegetarian? Maka sastera oriental adalah apa yang anda perlukan. Faktanya ialah India sejak dulu lagi merupakan negara vegetarian. Hari ini adalah rumah bagi lebih daripada 80% vegetarian. Semuanya berpegang teguh pada prinsip pemakanan vegetarian selama berabad-abad, kerana mereka yakin bahawa pembunuhan haiwan yang tidak bersalah adalah dosa besar..

Di sini, terdapat falsafah pemakanan tertentu. Bagi penduduk tempatan, vegetarian bukanlah makanan untuk menurunkan berat badan atau membersihkan badan anda. Ini adalah cara yang pasti untuk mencari jalan ke hati mana-mana orang, dan pertama sekali, dan menjadi kaya secara rohani..

Lebih-lebih lagi, di India, vegetarian berkait rapat dengan yoga. Vegetarian dari negara lain mengatakan bahawa dialah yang membolehkan anda mengubah tabiat selera anda dengan cepat, lebih mudah menjalani proses penyesuaian dan menjadi lebih kaya dan bahagia secara rohani. Jadi mungkin ini adalah alasan untuk berlatih?

Langkah pertama

Sekiranya peralihan tiba-tiba ke menu vegetarian tidak dipertimbangkan, adalah wajar untuk mempersiapkannya terlebih dahulu. Jangan melepaskan stik dan medali daging kegemaran anda semalaman. Lebih baik memulakannya dengan menyediakan makanan sihat pertama anda. Yang boleh menggantikannya pada masa akan datang. Hanya dengan menghargai rasanya yang tiada tandingannya, mungkin tanpa rasa takut untuk membina semula diet anda.

Lebih-lebih lagi, menu vegetarian tidak begitu sedikit. Sebaliknya, ia jauh lebih berbeza daripada yang memakan daging. Dan semua kerana terdapat banyak resipi vegetarian. Di mana untuk mencari mereka? Dalam masakan Itali, Georgia, India, Turki, Mexico, Balkan, Czech, Rusia dan Ukraine.

Selepas hidangan pertama yang dirasakan, anda boleh beralih ke hidangan kedua, ketiga, kesepuluh. Mengeksperimen dan meyakinkan secara peribadi tentang kebiasaan dan kepenuhan rasa baru pada suatu ketika, anda dapat menyedari bahawa tidak ada tempat untuk daging dalam makanan.

Fasa adalah segala-galanya

Sekiranya anda tidak dapat menolak protein haiwan tanpa rasa sakit, anda boleh menggunakan tipu daya, secara beransur-ansur mengurangkan jumlahnya dalam pinggan, dan kemudian mengurangkannya sepenuhnya. Bagaimana hendak melakukannya? Mulailah memasak potongan daging, bebola daging, zrazy, gulungan daging dan hidangan daging cincang lain dengan bijirin dan sayur-sayuran. Pada mulanya dalam nisbah 50x50. Kemudian bahagian bijirin dan sayur-sayuran perlu ditingkatkan, dan bahagian daging, masing-masing, dikurangkan. Ini akan menipu badan dan, akhirnya, lebih mudah untuk memindahkannya ke menu vegetarian..

Perkara utama adalah tidak berlama-lama pada tahap ini untuk waktu yang lama, walaupun terdapat prospek yang "menggoda". Dan ingat untuk apa semuanya bermula.

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, kaedah memasak juga membantu mempercepat peralihan ke menu vegetarian. Oleh kerana makanan goreng merangsang selera makan, lebih baik menggantinya dengan makanan rebus atau panggang. Lebih-lebih lagi, dalam bentuk ini lebih berguna lagi..

Merancang diet anda

Apabila tahap penolakan sebahagian atau keseluruhan daging telah berlalu, inilah masanya untuk mula merancang diet anda. Rasa tidak sihat, keguguran rambut, kemurungan atau kekurangan tenaga tidak lebih dari hasil mengabaikan tahap ini..

Menolak daging, anda perlu bersedia untuk menggantinya dengan sesuatu. Dalam kes ini, kekacang, kacang-kacangan, produk soya, bijirin, dan juga beberapa sayur-sayuran, seperti brokoli, sangat sesuai..

Selain protein, vegetarian dapat menderita kekurangan vitamin D dan B12, zat besi, kalsium, dan asam omega-3. Sudah tentu, semuanya terdapat dalam bijirin dan makanan tumbuhan. Tetapi perkara yang paling menarik ialah anda bukan sahaja perlu mencarinya, tetapi juga menunjukkannya dengan betul ke badan anda sehingga dapat mengasimilasikannya dengan tepat. Adakah anda pernah mendengar sebab-sebab pencernaan yang lebih baik dan teruk? Sekiranya tidak, mereka perlu diselesaikan..

Pencernaan: apakah itu dan mengapa

Perlu masa yang lama untuk membincangkan keadaan di mana makanan yang sama diserap lebih baik atau lebih buruk. Agar tidak membahas secara terperinci, pakar pemakanan menyebut bahawa disarankan untuk makan sayur-sayuran dan buah-buahan dengan makanan berlemak, misalnya, dengan minyak sayuran. Dalam bentuk ini, mereka lebih baik diserap. Makanan yang mengandungi zat besi sebaiknya dimakan secara berasingan daripada makanan yang mengandungi kalsium dan kafein. Jika tidak, tidak semua "faedah" dapat diperoleh. Tetapi jika anda menambahkannya dengan produk dengan vitamin C, "faedah" ini dapat dua kali ganda.

Mengenai vitamin B12, mengenai legenda dan mitos mana yang dibuat, hanya sedikit ubat yang dapat menghalang penyerapannya. Dan badan kita dapat mensintesisnya sendiri, dalam usus yang sihat..

Mari bercakap mengenai menu vegetarian?

Untuk sebab tertentu, memikirkan vegetarian, semua orang membayangkan sayur-sayuran rebus, bijirin, kacang-kacangan dan buah-buahan segar. Sudah tentu, anda boleh memakannya, kerana berpuas hati dengan sedikit. Atau anda boleh membaca halaman buku masakan dan laman web dan mencari sesuatu yang lebih boleh diterima oleh diri sendiri.

Lebih-lebih lagi, terdapat pelbagai resipi untuk membuat pizza, ravioli, semua jenis salad, risottos, kue rata, fajitos, lobio, sup, kentang tumbuk, moussaka, bramborak, kroket, paella dan bahkan potongan daging tanpa daging sama sekali. Cepat dan sedap! Dan, yang paling penting, untuk kebaikan badan.

Lebih baik makan 5-6 kali sehari dalam bahagian kecil. Anda boleh menikmati makanan ringan di antara waktu makan. Sihat yang diingini - buah, buah kering, kacang atau biji.

Bagaimana untuk tidak merosakkan? Petua untuk pemula

Sumber kuno dan vegetarian sejati menegaskan bahawa vegetarian adalah cara hidup, falsafah, dan bukan hanya sistem diet lain. Walaupun begitu, bagi banyak orang yang terbiasa dengan daging dan ikan dalam makanan mereka sejak kecil, beralih ke makanan dapat menjadi cabaran yang nyata..

Terutama bagi mereka, nasihat dari "berpengalaman" dikumpulkan tentang bagaimana tidak tunduk pada godaan dan tidak mematikan jalan yang dimaksudkan. Ia adalah seperti berikut:

  • Teruskan membaca buku mengenai vegetarianisme. Ini akan membolehkan anda memahami mengapa perlu meninggalkan protein haiwan. Anda juga boleh melayari blog vegetarian. Ia mengandungi banyak maklumat berguna dan menarik..
  • Cari orang yang berfikiran sama. Tidak semestinya jiran. Terdapat sejumlah forum di rangkaian di mana vegetarian berpengalaman dan vegetarian mencari jawaban untuk semua pertanyaan, berunding dengan pakar atau hanya berbual dengan hati.
  • Cari resipi untuk hidangan vegetarian baru dan lazat. Monotoni adalah musuh keharmonian, tanpanya tidak mungkin benar-benar menikmati hidup. Dan ini tidak hanya berlaku untuk menu vegetarian. Itulah sebabnya anda perlu sentiasa mencari sesuatu yang baru, cuba dan bereksperimen. Sebaiknya, sekurang-kurangnya 1 hidangan baru setiap minggu.
  • Pastikan anda mempunyai makanan vegetarian terlebih dahulu. Dengan kata lain, masak sebelum bekerja apa yang anda boleh makan selepasnya. Oleh itu, badan tidak akan tergoda untuk makan "haram". Perkara yang sama berlaku untuk perjalanan perjalanan dan perniagaan..
  • Gunakan rempah dengan aktif. Ia adalah gudang nutrien dan penambah rasa yang sangat baik..
  • Cari hobi, cuba luangkan masa lapang dengan sesuatu yang sangat menarik.
  • Sentiasa berada dalam suasana hati yang baik, nikmati hidup dan ingatlah bahawa vegetarian adalah langkah menuju kehidupan baru!

Vegetarian: 3 minggu menuju kebahagiaan

Dan sekarang untuk yang menyenangkan! Ingat bahawa tabiat berkembang 21 hari? Oleh itu, peralihan ke vegetarian tidak terkecuali! Ini bermakna sukar untuk mematuhi prinsip pemakanan baru hanya untuk tiga minggu pertama, selepas itu akhirnya tubuh akan terbiasa dengannya. Sudah tentu, godaan tidak akan hilang, dan mungkin juga keinginan rahsia untuk menyerah kepada mereka. Tetapi sekarang akan lebih mudah untuk menentang mereka..

Mereka mengatakan bahawa vegetarianisme adalah seni yang sebenar. Seni untuk sihat dan bahagia. Percaya atau tidak - terpulang kepada anda. Lebih-lebih lagi, setelah membuat langkah pertama ke arah itu, anda akan segera mengetahui tentangnya.!

Cara Menjadi Vegetarian dan Mengelakkan Daging Tanpa Memudaratkan Kesihatan Anda: 9 Langkah Mudah Bermula

Adakah mungkin melepaskan daging dan menjadi vegetarian tanpa membahayakan kesihatan? Di mana hendak bermula? Banyak vegetarian pasti akan tertawa terbahak-bahak dengan pertanyaan ini dan bertanya di kaunter: "Bagaimana anda dapat tetap menjadi pemakan daging tanpa membahayakan kesihatan anda?"

Sebilangan besar orang yang beralih ke diet vegetarian atau vegan melaporkan peningkatan kesihatan (disahkan oleh analisis), peningkatan prestasi dan tahap tenaga, dan menyedari bahawa mereka kelihatan lebih baik dan merasa lebih baik.

Banyak orang menyedari faedah vegetarian dan menyokongnya dari sudut etika, dan bahkan cuba melepaskan daging untuk sementara waktu, tetapi segera kembali ke kebiasaan lama mereka..

Bagaimana anda masih boleh menjadi vegetarian sehingga anda tidak mempunyai keinginan yang menyakitkan untuk makan sekurang-kurangnya sepotong kecil sosis atau kebab, sehingga anda tidak merasa tertarik dengan kebiasaan lama?

Cara menjadi vegetarian - dari mana hendak memulakannya agar mudah

Mari mulakan dengan melihat apa makanan "kurus" dan "padat". Makanan yang dicerna dengan mudah dan cepat adalah makanan yang halus, dan makanan yang memerlukan banyak masa dan tenaga untuk dicerna adalah makanan yang padat. Makanan paling ringan dan paling nipis adalah jus yang baru diperah. Selanjutnya datang buah-buahan, buah beri, sayur-sayuran mentah, bijirin dan bijirin, sayur-sayuran dimasak yang tumbuh di bawah tanah (kentang, wortel, bit), kekacang, produk tenusu, dan akhirnya ikan dan daging..

Semakin dekat elemen makanan dengan matahari, semakin mudah ia diserap dan semakin diisi dengan tenaga. Tumbuhan menerima tenaga cahaya matahari secara langsung, dan haiwan - secara tidak langsung, oleh itu, terdapat tenaga yang kurang halus dalam daging. Makanan yang paling bertenaga adalah buah-buahan segar, sayur-sayuran dan tauge.

Sekiranya anda terbiasa makan daging atau ikan setiap hari, anda tidak perlu tergesa-gesa ke "detoks" yang sekarang popular dan segera beralih ke jus, buah-buahan dan tauge. Mungkin anda boleh hidup seperti ini selama beberapa hari, dan kemudian akan menjadi sukar bagi anda - kerengsaan akan muncul, segala-galanya akan menjengkelkan. Di samping itu, jika anda tiba-tiba beralih ke diet yang sangat ringan, proses membersihkan badan mungkin berjalan terlalu cepat, dan anda tidak akan merasa sangat baik untuk sementara waktu..

Langkah 1: Kurangkan Daging dalam Diet

Bagaimana cara vegetarian dengan betul? Mulakan peralihan secara beransur-ansur. Sekiranya anda terbiasa makan daging beberapa kali sehari, biarkan hanya satu kali makan. Kemudian dua atau tiga hari sekali. Selepas beberapa ketika - seminggu sekali. Sebagai ganti daging, pertama-tama masukkan hidangan yang padat dan enak dalam menu: kekacang, bijirin, kentang, pasta, keju.

Sebagai permulaan, langkau daging merah, daging lembu dan daging babi, tetapi simpan, misalnya, ayam, ayam belanda, dan ikan. Kemudian secara beransur-ansur mengeluarkan burung dari makanan, dan tinggalkan ikan sekali atau dua kali seminggu. Dan kemudian menjadi vegetarian sepenuhnya..

Peralihan seperti ini boleh berlangsung selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun, tetapi secara psikologi dan fizikalnya akan lebih selesa bagi anda, dan kemungkinan besar akan kembali..

Terdapat beberapa rahsia untuk menjadikan peralihan ini lembut dan mudah..

Rahsia peralihan lembut kepada pemakanan halus

Anda tidak boleh mengambil sesuatu dari seseorang dan tidak memberikan apa-apa sebagai balasan. Fikiran disusun sedemikian rupa sehingga perlu yakin untuk mengisi sesuatu yang telah ditolak oleh seseorang. Oleh itu, pada peringkat peralihan, anda memerlukan pengalaman, sensasi baru, makanan lazat baru..

Setelah rakan-rakan saya dan saya pergi ke India, dan penganjur perjalanan meminta tempoh perjalanan - dua minggu - untuk menyerahkan semua daging. Salah seorang rakan saya pada awalnya sangat tidak senang, dia hendak memesan ayam di kafe. Tetapi pada akhir perjalanan, dia terkejut mengetahui bahawa dia tidak hanya lupa sepenuhnya tentang daging itu, tetapi sama sekali tidak akan kembali ke dalamnya. Dia tidak dapat membayangkan bahawa tanpa daging boleh memasak begitu banyak hidangan lazat dan pelbagai. Jadi sejak itu saya menjadi vegetarian.

Apabila seseorang jatuh cinta atau sangat meminati sesuatu, dia mungkin tidak memakan apa-apa untuk masa yang lama. Dia nampaknya mempunyai makanan lain - kesenangan, inspirasi, yang dia jalani.

Di sinilah langkah 2 mengikuti: jangan hanya membuang daging, menggantinya dengan sesuatu yang baru..

Langkah 2: ganti yang lama dengan yang baru

Apabila anda meninggalkan tabiat lama, anda akan mati sedikit. Sebilangan bahagian anda pergi. Dan untuk menjadikan proses ini lebih mudah, anda memerlukan kesan baru. Sekiranya anda tidak berpeluang melancong, sekurang-kurangnya pergi ke restoran vegetarian atau kelas induk, kunjungi kedai makanan kesihatan dan lihat apa yang menarik yang belum pernah anda coba: tauhu, urbech, falafel, hummus, paneer.

Diet vegetarian bukan lagi kentang dengan wortel dan banyak sayur-sayuran.

Adakah anda tahu anda boleh membuat penkek, muffin dan kek tanpa telur? Potongan funky apa yang boleh dibuat dari soba atau lentil? Bahawa nasi yang paling biasa boleh dimasak sehingga rasanya lebih enak daripada pilaf? Sup borscht dan kubis vegetarian sama enaknya, kerana sayur-sayuran yang memberi mereka rasa, dan bukan daging sama sekali? Terokai, eksperimen, belajar. Terdapat beratus-ratus resipi vegetarian yang menarik di internet sekarang..

Mengeluarkan satu produk dari jangka hayat, menggantikannya dengan yang lain. Tambahkan sesuatu ke dalam makanan yang belum pernah anda makan, seperti kecambah. Kami akan bercakap mengenai mereka kemudian. Mungkin pada mulanya anda akan mengganti satu potong dengan semangkuk salad besar - ini adalah perkara biasa, lama-kelamaan badan akan berhenti memerlukan begitu banyak.

Langkah 3. Kenali diri kita sendiri

Terdapat sebilangan besar diet dan peraturan pemakanan yang tidak dapat dibayangkan di dunia. Walau bagaimanapun, semua skema dan peraturan ini bersifat umum, sementara badan setiap orang adalah unik. Seperti kata pepatah, "apa yang baik bagi orang Rusia, kematian bagi orang Jerman".

Badan kita tahu lebih baik daripada diri kita apa yang diperlukannya. Masalahnya ialah kita benar-benar lupa bagaimana mendengar suara badan, dan suara fikiran terlalu banyak berbicara dalam diri kita. Fikiran yang mahukan hamburger, Coca-Cola dan kerepek, bukan badan anda. Fikiran ini merindukan mayonis iklan dan sosej goreng yang sangat menyenangkan untuk dimakan bersama. Cara belajar mendengar semula badan anda?

Amalan membersihkan dan berpuasa membantu dalam hal ini. Ini adalah topik besar yang terpisah, yang tidak akan kita pertimbangkan dalam artikel ini, tetapi kita akan menyentuh satu rahsia..

Anda mesti tahu rasa makanan tulen. Selepas tempoh pembersihan, atau sekurang-kurangnya ketika anda lapar, cubalah makanan sederhana dalam bentuk tulen: sepotong timun atau epal, wortel mentah atau kubis. Kunyah perlahan-lahan, rasakan, tangkap sensasi halus: adakah produk ini sesuai untuk anda atau tidak.

Cara lain yang mudah untuk mengetahui makanan yang sesuai untuk anda adalah dengan memerhatikan diri dan keadaan anda. Selepas makan apa anda mempunyai mood yang hebat, adakah anda mahu bertindak, adakah anda mempunyai banyak kekuatan dan tenaga? Dan setelah itu, sebaliknya, timbul rasa berat, cenderung tidur, dan kemalasan dan sikap tidak peduli berlaku?

Sangat mudah untuk mengikuti diet yang disediakan oleh seseorang. Memerhatikan dan membuat kesimpulan sendiri jauh lebih sukar, tetapi juga lebih berkesan dan bermanfaat untuk kesihatan..

Mengapa anda tidak boleh melepaskan daging sepenuhnya

Jangan pernah berkata kepada diri sendiri, "Saya menyerahkan daging selama-lamanya." Jangan sekali-kali menetapkan tugas seperti ini kepada diri sendiri. Anda akan berjaya seperti lelucon itu apabila anda tidak dapat memikirkan monyet putih. Sebaik sahaja anda memberikan janji yang tegas, misalnya: "Saya tidak akan minum alkohol lagi di dalam mulut saya" atau "seks untuk saya tidak ada lagi", maka banyak godaan akan muncul di sekitar anda sehingga anda akan melupakan janji anda.

Lebih baik katakan pada diri sendiri: "Saya akan berusaha hidup seperti ini, dengan cara yang baru, tetapi jika ada saat ketika saya ditarik ke belakang, saya akan berusaha untuk bersikap fleksibel." Dan hidup tidak akan menguji anda dengan begitu sukar.

Langkah 4. Biarkan diri anda sedikit penyimpangan

Sekiranya, setelah dua bulan atau dua tahun makan vegan, anda menginginkan kebab secara tidak bertoleransi, makanlah. Kerana jika anda memakannya setiap hari dalam fikiran anda, akan menjadi lebih teruk daripada jika anda memakannya secara fizikal sekali..

Makan dan amati sensasi anda: bagaimana perasaan badan? Apakah keadaannya? Apa yang anda fikirkan, bagaimana mood anda? Mungkin pemerhatian ini akan menjadi hujah yang cukup untuk anda meneruskan vegetarian..

Cara mengganti daging

Vegetarian yang berpengalaman bahkan tidak memikirkan masalah ini: bagi mereka, daging tidak ada. Bagi pemula, ini adalah soalan pertama..

Terdapat dua aspek di sini: pertama, sejak kecil, kami yakin bahawa daging mengandungi banyak bahan berguna yang tidak tergantikan, dan kedua, kami mempunyai ketagihan terhadap sensasi rasa tertentu.

Sekiranya, sebagai seorang kanak-kanak, ibu saya dengan berhati-hati memasukkan sandwic dengan sosej di portfolio kami, atau kami biasa menggoreng kebab atau makan ladu di tempat rakan-rakan, maka tidak hairanlah kami tertarik dengan hidangan ini dari semasa ke semasa, terutamanya ketika kami sedang dalam mood yang buruk atau bosan.

Bagi aspek fizikal, seorang vegetarian, dan terutama vegan (yang tidak makan produk tenusu), perlu mengingat beberapa komponen pemakanan: ini adalah protein, lemak dan beberapa vitamin (kita akan membincangkannya di bawah).

Sumber protein utama untuk vegetarian adalah kekacang. Pada masa kini, anda boleh menemui pelbagai jenis kekacang di kedai: kacang, kacang buncis, lentil dan pelbagai jenis kacang polong. Anda boleh menggunakan makanan soya (seperti tahu) dan menyediakan makanan protein gandum (seperti seitan).

Terdapat pendapat kontroversial mengenai lemak, ada yang percaya bahawa tidak semestinya menggunakan minyak, yang lain menyokong kehadirannya dalam diet. Sumber lemak yang tidak dapat dipertikaikan adalah kacang dan alpukat; jika dikehendaki, anda boleh memasukkan minyak sejuk yang tidak disempurnakan: zaitun, bunga matahari, biji rami, labu dan lain-lain. Tradisi Ayurveda mendorong memasak dengan ghee - ghee.

Pada mulanya, mungkin sukar bagi anda untuk menguasai sistem makanan baru: cari di mana untuk membeli produk baru untuk diri anda dengan harga yang baik, pelajari cara memasak hidangan baru, dan buat diet lengkap. Namun, sebenarnya, anda dapat membiasakannya dengan cepat, membina semula.

Tetapi dengan tabiat psikologi, dengan keterikatan dalam fikiran, keadaannya lebih rumit. Perlu kesedaran untuk membina semula kesedaran. Satu muslihat mudah dapat diterapkan.

Langkah 5. Makan fikiran anda

Pada mulanya, masak makanan yang kelihatan seperti daging atau ikan dan rasanya seperti itu.

Pemakan daging yang gemar mengejek: "Jika anda, vegetarian, tidak begitu menyukai daging, mengapa anda selalu memasak makanan seperti daging palsu?"

Oleh itu, kita memasak - untuk memberi makan minda kita, di mana ketagihan terhadap makanan tertentu masih dipelihara, sehingga kita secara psikologi selesa.

Sebagai contoh, tepung gandum boleh digunakan untuk membuat seitan atau "daging vegetarian", dan dari itu anda boleh menggoreng gulai, membuat tiruan dari potongan kebab atau daging hamburger..

Sekiranya anda menggoreng keju Adyghe yang dibungkus dengan nori dengan rempah, anda akan mendapat hidangan yang sangat sedap seperti ikan. Sekiranya anda mengisar keju Adyghe, tambahkan garam hitam dan kunyit dan gorengkannya, malah pemakan daging yang tidak sedap langsung tidak akan membezakannya dari telur dadar.

Di Internet, anda boleh menemui banyak resipi vegetarian dan vegan untuk Olivier kegemaran anda atau "di bawah mantel bulu" dan bahkan mayonis ringan tanpa telur.

Shawarma atau makanan segera boleh diganti dengan falafel yang dibungkus roti pita dengan sayur-sayuran.

Secara amnya, bereksperimen dan berfantasi, jaga kebersihan dan kesihatan badan anda, dan fikiran anda mendapat kerinduan - baik dengan makanan baru dan biasa.

Sifat ajaib rempah

Rempah-rempah adalah cara terbaik untuk menambah pelbagai makanan vegetarian anda. Selain itu, rempah mempunyai sifat halus, membantu menyembuhkan penyakit dan mengandungi zat dan vitamin yang berharga. Rempah atau biji adalah penumpu kekuatan tanaman, jadi sejumlah kecil biasanya mencukupi..

Langkah 6. Tambahkan sebilangan Asafoetida!

Cuba tambahkan rempah India dan Asia ke pinggan anda yang mungkin belum pernah anda kenal sebelumnya. Sebagai contoh, asafoetida, walaupun mempunyai bau yang sangat tidak menyenangkan sebelum dimasak, memperkenalkan rasa yang mengingatkan pada bawang dan bawang putih, dan meningkatkan pencernaan..

Sangat mustahak untuk menambahkan rempah-rempah ke kekacang agar tidak ada kesan yang tidak diingini kemudian, cukup letakkan, agar perut tidak naik. Ini adalah jintan (zira), asafoetida, ketumbar.

Rempah yang sangat berguna adalah kunyit, ia boleh ditambahkan ke hampir semua hidangan panas, anda hanya perlu berhati-hati agar tidak kotor: kunyit yang baik sangat sukar dicuci. Contohnya, ia memberikan warna kuning cerah kepada nasi. Kunyit sangat bermanfaat dan digunakan dalam rawatan banyak penyakit.

Dalam susu dan produk tenusu, agar lebih baik diserap, ada baiknya menambahkan rempah - kayu manis, kapulaga dan raja semua rempah - safron. Perlu diingat bahawa safron sebenar cukup mahal, dan anda boleh dengan mudah menemui palsu..

Secara umum, penggunaan rempah adalah topik untuk artikel yang berasingan..

Adakah saya memerlukan vitamin atau makanan tambahan

Sebagai rujukan: Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyokong vegetarian, termasuk untuk wanita dan kanak-kanak yang hamil dan menyusui.

Sebilangan besar doktor percaya bahawa dua suplemen cukup untuk vegetarian dan vegan untuk mengambil dua suplemen: vitamin B, khususnya B12 dan vitamin D. Vitamin B12 sangat penting bagi vegan yang tidak mengambil produk tenusu, dan vitamin D pada musim sejuk.

Sebelum mengambil makanan tambahan, disarankan untuk lulus ujian yang sesuai dan dapatkan dos yang optimum setelah berunding dengan doktor yang baik.

Sebagai tambahan kepada vitamin, berguna untuk kesihatan menggunakan apa yang disebut "makanan super" - makanan yang mengandungi kepekatan vitamin, mineral dan nutrien yang tinggi. Contohnya, ini adalah biji chia, spirulina, beri goji, biji rami, quinoa dan lain-lain..

Langkah 7. Susun "taman" di dapur

"Superfood" khas adalah tumbuh-tumbuhan. Sebagai tambahan kepada vitamin, anak benih adalah sumber daya hidup, mereka dipenuhi dengan tenaga halus dari tumbuhan yang melaju ke matahari.

Anda boleh menanam gandum, gandum, kacang hijau, lentil, biji bunga matahari, kacang buncis, barli, soba hijau dan banyak lagi. Tunas boleh ditambahkan ke smoothie dan salad, atau mereka boleh dimakan dengan kemas dengan sesudu minyak.

Benih bercambah sangat mudah dan senang, dan harganya lebih murah daripada biji chia yang sama. Sekiranya anda terlalu malas untuk membilasnya, anda boleh membeli cukup murah yang disebut "sprout" atau hidroponik, di mana air akan membilasnya untuk anda..

Mengapa saya ditawarkan daging sepanjang masa??

Sekarang anda akhirnya beralih ke diet baru. Kami telah menyusun menu yang enak dan memuaskan untuk diri sendiri, di mana boleh membeli produk, bagaimana memasaknya dengan lebih baik, anda berasa hebat, penuh tenaga dan bersedia untuk semua orang memuji diet baru mereka.

Tetapi saudara-mara, rakan sekerja di tempat kerja, atau nenek tersayang mula mengganggu anda di kiri dan kanan: "Makanlah potongan kecil, nakal", "Mari pesan sushi bersama kami", "Tidak bolehkah anda mencuba barbeku"?

Dengan cepat anda akan mula bosan dengan soalan-soalan ini. Bagaimana menjadi?

Langkah 8. Jangan bertentangan dengan persekitaran

Kenyataan bahawa anda ragu-ragu mengenai diet baru anda menunjukkan bahawa di suatu tempat di dalam fikiran anda masih ada keterikatan dengan daging. Setelah beberapa tahun berlalu, ini akan meninggalkan medan maklumat anda, dan mereka akan berhenti menawarkan daging kepada anda walaupun di sebuah syarikat yang tidak dikenali, apalagi memaksanya..

Anda tidak boleh bertentangan dengan persekitaran anda. Sudah jelas bahawa apabila anda mula merasa lebih baik dalam diet vegetarian, anda juga mahu orang yang anda sayangi merasa baik. Tetapi akan sukar untuk meyakinkan mereka dengan bantuan logik. Mereka hanya akan memutuskan bahawa vegetarian marah dan agresif kerana kekurangan daging..

Yang terbaik yang dapat kita lakukan untuk mereka adalah menjadi contoh kesihatan dan kesejahteraan yang sangat baik dan belajar bagaimana memasak hidangan vegetarian yang lazat dan indah. Biarkan mereka kagum dengan bagaimana makanan vegetarian yang bervariasi, bertenaga, memuaskan dan enak.

Langkah 9. Cari latihan yang sesuai untuk anda

Terdapat cara lain untuk melepaskan daging dan vegetarian dengan mudah..

"Saya adalah apa yang saya makan." Setiap tahap kesedaran mempunyai khasiatnya sendiri. Apabila anda terlibat dalam latihan rohani, latihan pengembangan diri, bermeditasi, menjalani cara hidup tertentu, kesedaran anda menjadi lebih halus, dan makanan kasar hilang dengan sendirinya. Anda tidak mahu menggunakannya. Sekiranya anda telah berlatih yoga secara serius selama beberapa tahun - bukan hanya sebagai gimnastik, tetapi sebagai latihan pengembangan kerohanian dan bekerja dengan tenaga dalaman - akan menjadi sangat baik untuk menghancurkan anda setelah beberapa potongan kecil, anda benar-benar merasakan bahawa badan anda tidak menerima ini. Terbukti berdasarkan pengalaman saya sendiri.

Berlatih yoga atau bertafakur akan menyokong anda ke arah vegetarianisme.

Dan sebaliknya - pemakanan yang lebih nipis akan membolehkan anda mendapatkan kesan latihan dengan lebih cepat..

Anda boleh mencuba pelajaran yoga dan meditasi percuma di laman web kami.

Pengalaman peribadi: 30 tahun vegetarian

Vitaly Lyalin, ketua sekolah yoga kami, telah mengamalkan vegetarian selama lebih dari 30 tahun.

Dia selalu mengingatkan murid-muridnya bahawa perlu beralih kepada vegetarian, tetapi ini mesti dilakukan secara beransur-ansur, tanpa menyeksa diri sendiri. Pada masa mudanya, ketika dia baru mulai berlatih, dia sendiri banyak membaca sastra rohani dan memutuskan bahawa tidak akan ada lagi daging. Beberapa tahun pertama menjadi siksaan baginya - dia mengimpikan kebab, dia teringat dalam mimpi bahawa dia tidak makan daging, memuntahkannya, makan lagi. Vitaly menasihatkan untuk pergi ke arah lain - lembut dan halus.

Beginilah pengarang artikel ini mengenai vegetarian - melepaskan daging secara beransur-ansur, selama beberapa tahun, berlatih yoga. Dan saya mengalami satu lagi kesan positif vegetarian - kehamilan yang mudah dan sihat, vegetarian jarang sekali mengalami toksikosis.

Sekarang anda tahu bagaimana menjadi vegetarian, di mana untuk memulakan dan bagaimana menyerahkan daging tanpa membahayakan kesihatan anda..

Berhati-hati dengan vegetarian dan prinsip baru. Jangan menerapkan diet dan peraturan secara membuta tuli, pilih yang sesuai dengan diri anda. Jejaki - selepas itu anda merasa baik, dan selepas itu buruk, apa yang menambah kekuatan dan mood, dan sebaliknya. Biarkan diri anda lemah dan jaga akal dengan sedikit muslihat, tetapi tetap mengikuti - pemakanan yang akan menjadikan anda awet muda, sihat dan bertenaga.

6 buku resipi terbaik untuk vegetarian

  1. Charles Eisenstein "Yoga dan Pemakanan"
  2. Rempah-rempah Hasin dan Midler. Ciri-ciri perubatan dan kuliner "
  3. Rahsia Memasak Veda
  4. Buku Masakan Yoga: Resipi Vegetarian untuk Badan dan Minda yang Sihat
  5. Rasa tertinggi
  6. Adiraja das. "Seni Kulinari Veda"

Bagaimana menjadi vegetarian, di mana untuk memulakan

Maklumat am

Statistik menunjukkan bahawa setiap tahun semakin banyak orang di berbagai negara secara beransur-ansur beralih ke diet vegetarian, berusaha untuk terus mempraktikkannya secara berterusan. Ramai orang memilih untuk mengamalkan diet seperti itu kerana manfaat kesihatan dan pertimbangan etika. Pakar pemakanan dari seluruh dunia menyokong aspirasi seperti itu dan berpendapat bahawa diet vegetarian dapat meningkatkan kualiti hidup seseorang dengan ketara. Tetapi hanya dengan syarat dia memahami bagaimana menjadi vegetarian tanpa membahayakan kesihatan..

Untuk menjadi vegetarian atau vegetarian, pertama sekali, perlu membiasakan diri dengan lebih terperinci mengenai keistimewaan sistem makanan ini, setelah mendapat maklumat yang disahkan dan beralasan mengenai semua kebaikan dan keburukan kaedah makan ini. Artikel ini akan membincangkan mengenai apa itu vegetarian, dari mana memulakannya dan bagaimana beralih secara beransur-ansur ke sistem pemakanan ini..

Varieti

Vegetarian adalah mereka yang tidak makan daging dan ikan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa jenis sistem kuasa ini..

  • Vegetarian Ovo memakan telur.
  • Lacto-vegetarian memasukkan produk tenusu dalam makanan mereka.
  • Vegetarian lacto-ovo masing-masing menggunakan susu dan telur.
  • Vegetarian berpasir memakan hidangan ikan dan makanan laut.
  • Vegetarian Pollo memakan ayam tetapi tidak termasuk daging merah.
  • Vegan hanya menerima makanan berasaskan tumbuhan.
  • Ahli makanan mentah hanya boleh merangkumi makanan tumbuhan yang tidak diproses secara termal.

Kebaikan dan keburukan vegetarianisme

Semasa membincangkan ciri-ciri diet vegetarian, seseorang harus memperhatikan kelebihan dan kekurangannya yang jelas.

kebaikan

Di kalangan orang-orang vegetarian terdapat sangat sedikit dari mereka yang menderita penyakit jantung dan saluran darah, diabetes, darah tinggi. Sangat jarang bagi vegetarian untuk didiagnosis dengan usus buntu dan diatesis asid urik; mereka jarang mengembangkan batu ginjal, begitu juga pada pundi hempedu. Akhirnya, terdapat banyak hati panjang di antara vegetarian..

Komposisi buah-buahan dan sayur-sayuran, yang mendominasi diet vegetarian, mengandung banyak vitamin dan mineral. Kandungannya yang tinggi dalam tubuh memberi kesan positif terhadap imuniti. Juga dalam makanan tumbuhan terdapat banyak fitonutida, yang menekan proses pembusukan pada usus dan, secara umum, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pencernaan. Makanan tumbuhan membantu menghilangkan kolesterol berlebihan dari tubuh, penggunaannya adalah pencegahan perkembangan proses onkologi.

Faktor positif lain yang relevan bagi mereka yang berminat untuk menjadi vegetarian adalah adanya serat makanan dan protein tumbuhan dalam makanan tersebut. Serat, yang kaya dengan makanan tumbuhan, sangat penting untuk menjaga keseimbangan mikroflora usus yang optimum.

Vegetarian tidak kekurangan vitamin C, yang penting untuk imuniti normal dan sintesis kolagen aktif dalam badan. Bahan ini membantu mengekalkan keremajaan kulit dan badan secara keseluruhan.

Asid lemak tak jenuh berharga yang terdapat dalam kacang, yang merupakan bahagian penting dalam diet ini, membantu menurunkan kolesterol dan meningkatkan kesihatan jantung.

Vegetarian cenderung lebih peka bukan hanya pada diet mereka, tetapi juga gaya hidup mereka secara umum. Makanan mereka merangkumi lebih sedikit makanan dengan bahan tambahan berbahaya, kolesterol berlebihan, mereka jarang merokok atau menyalahgunakan alkohol.

Kekurangan

Pertama sekali, penolakan dari hidangan daging boleh memberi kesan negatif kepada tubuh kerana perkembangan anemia kekurangan zat besi. Bagaimanapun, zat besi diserap dengan baik dari produk haiwan. Sudah tentu, anda boleh mendapatkan unsur jejak ini dari makanan tumbuhan - kacang-kacangan, kekacang, soba, cendawan, jus, soya. Namun kekurangan zat besi sering didiagnosis pada vegetarian. Kekurangan zat besi sangat baik bagi wanita yang mengalami masalah berat badan, wanita hamil, dan wanita yang merancang untuk mempunyai bayi.

Kelemahan lain yang penting adalah kekurangan pengambilan protein oleh badan. Protein tumbuhan diserap oleh badan jauh lebih teruk. Akibatnya, imuniti menurun, sistem pembiakan berfungsi lebih teruk, gangguan endokrin, gangguan peredaran darah diperhatikan.

Sekiranya ikan dikecualikan sepenuhnya dari diet, seseorang tidak mendapat cukup protein, yang diserap dengan baik oleh tubuh, serta asid lemak tak jenuh ganda penting, yang diperlukan untuk fungsi normal saluran darah dan jantung, untuk pencegahan hipertensi, rheumatoid arthritis, dll..

Orang yang mengambil makanan tumbuhan secara eksklusif, sebagai peraturan, kekurangan unsur lain yang penting bagi tubuh - sejumlah vitamin, tembaga, selenium, zink, kalsium.

Walaupun diet vegetarian mendorong berlendir, ini tidak bermakna bahawa setelah beralih ke sistem diet seperti itu, anda tidak dapat memperoleh berat badan tambahan. Mengambil makanan berkalori tinggi - madu, gula-gula, kacang - seseorang dapat menambah berat badan dengan cepat.

Kelemahan vegetarianisme lain yang harus dipertimbangkan oleh orang yang ingin beralih ke sistem seperti ini ialah menu pemakanan vegetarian yang tepat memerlukan pelaburan kewangan yang cukup nyata. Untuk memastikan pelbagai diet, terutama pada musim sejuk, anda harus mengeluarkan sejumlah besar wang. Di samping itu, lebih sukar untuk mendapatkan makanan tumbuhan yang mencukupi, jadi anda harus membeli produk sedemikian dalam jumlah yang lebih menarik..

Protein untuk Vegetarian

Soalan yang benar-benar wajar bagi mereka yang telah beralih ke vegetarian adalah di mana untuk mendapatkan protein, yang tidak dapat dilakukan oleh tubuh. Sebenarnya, menggantikan protein haiwan sangat mungkin. Memang, dalam menu vegetarian terdapat banyak sumber protein, dari mana tubuh dapat memperoleh jumlah protein yang diperlukannya..

Protein penting kerana banyak sebab. Pertama sekali, ia adalah sumber asid penting yang penting untuk fungsi badan. Sebagai tambahan, protein membolehkan pemulihan otot, membolehkan seseorang merasa kenyang lebih cepat. Vegetarian harus memperhatikan makanan berikut yang tinggi protein:

  • Dihasilkan dari soya, khususnya susu kedelai - satu gelas produk ini mengandungi kira-kira 8 g protein. Dianjurkan juga untuk mengambil tahu, yang pada dasarnya merupakan makanan serba boleh.
  • Quinoa adalah sumber protein lengkap dengan semua asid amino yang diperlukan oleh badan. Bijirin ini berkhasiat dan sangat sihat..
  • Kacang polong, kacang putih, kacang - membantu menurunkan kolesterol, jenuh badan dengan protein tumbuhan.
  • Lentil adalah sumber folat.
  • Kacang, minyak kacang - sumber protein dan lemak tak jenuh tunggal yang sihat.
  • Kacang hitam - tinggi protein dan serat.
  • Brokoli - rendah kalori dan relatif tinggi serat dan protein.

Semua makanan ini harus digabungkan dengan makanan vegetarian yang lain..

Vitamin untuk Vegetarian

Walaupun vegetarian memakan sejumlah besar makanan tumbuhan, salah satu kekurangan pemakanan penting adalah kekurangan vitamin tertentu. Lagipun, set vitamin yang terdapat dalam makanan haiwan dan tumbuhan benar-benar berbeza. Walau bagaimanapun, mengenai kekurangan vitamin vegetarian, perlu diperhatikan bahawa masalah ini lebih relevan bagi vegan, kerana orang yang mengambil telur dan susu secara signifikan mengurangkan kemungkinan kekurangan vitamin.

Vegan dapat mengelakkan masalah ini dengan kompleks vitamin dan mineral yang dipilih dengan betul. Tidak perlu mengambil kompleks seperti itu secara berkala bagi mereka yang hanya menghentikan penggunaan daging dan ikan. Mereka disarankan untuk diminum dalam jangka waktu ketika kemungkinan kekurangan vitamin meningkat pada setiap orang, yaitu pada musim bunga dan akhir musim gugur. Juga, kompleks vitamin akan diperlukan bagi mereka yang telah menderita penyakit dan memulihkan badan. Walau bagaimanapun, dalam kes sedemikian, sangat penting untuk berunding dengan doktor anda untuk membantu anda memilih ubat yang terbaik. Sesungguhnya, dalam beberapa kes, "penekanan" harus diberikan untuk memulihkan kekurangan vitamin dan mineral tertentu.

Selalunya, vegetarian dan vegan perlu menambah bekalan bahan ini:

  • Vitamin A (retinol) - Sumbernya terutamanya produk haiwan. Dari jumlah tersebut, vegetarian mungkin mempunyai akses ke susu, keju kotej, keju, kuning telur, sayur-sayuran hijau, dan sebilangan buah beri. Kekurangan vitamin ini menyebabkan masalah penglihatan, kemerosotan kulit, pertumbuhan tulang yang perlahan, dan peningkatan risiko keradangan..
  • Vitamin D (calciferol) - vitamin ini kaya dengan minyak ikan, juga yogurt, krim masam, kuning telur, jus oren, cendawan. Kekurangannya menyebabkan insomnia, pertumbuhan kanak-kanak terbantut, darah tinggi, migrain, kekejangan otot, kelemahan, sakit sendi.
  • B12 (cyanocobalamin) - "vitamin haiwan" ini terutama terdapat pada daging dan ikan, tetapi juga terdapat dalam yogurt, krim masam, kuning telur, keju.

Maksudnya, jika vitamin A dan D juga terkandung dalam makanan tumbuhan tertentu, maka kekurangan vitamin B12 vegetarian harus diisi kembali. Bagaimanapun, kekurangannya dapat menyebabkan manifestasi kelemahan, keletihan, kemerosotan kemampuan kognitif, pelanggaran keseimbangan air-alkali. Terdapat juga masalah dengan sistem saraf, dan pada wanita - dengan kitaran haid..

Oleh itu, vegetarian disyorkan untuk mengambil makanan yang kaya dengan vitamin ini sekurang-kurangnya dua kali sehari. Vegan, sebaliknya, harus mengambil vitamin B12, yang termasuk dalam jumlah yang diperlukan dalam multivitamin kompleks. Pada masa yang sama, perlu dilakukan ujian makmal secara berkala untuk kandungan vitamin ini di dalam badan..

Di samping itu, vegan sering memerlukan tambahan kalsium, zat besi, dan mineral surih lain. Sumber kalsium untuk vegetarian terutamanya produk tenusu, serta tauhu, susu kedelai, kekacang, dan jus segar. Penting juga untuk mempertimbangkan fakta bahawa dengan kekurangan vitamin D, kalsium diserap lebih teruk. Kalsium penting untuk pengaturan pertumbuhan sel, pengangkutan oksigen, ia adalah sebahagian daripada sejumlah enzim dan protein. Oleh itu, vegetarian disarankan untuk mengkonsumsi dua hidangan produk tenusu setiap hari, dan vegan disarankan untuk memasukkan makanan tumbuhan yang mengandung kalsium dalam menu..

Zat besi sangat penting untuk mengangkut oksigen. Kekurangannya menyebabkan penurunan imuniti, keletihan. Sumber zat besi untuk vegetarian adalah kerang, tuna, tiram. Vegan disarankan untuk mengkonsumsi lebih banyak kacang, lentil, oatmeal, tauhu, biji-bijian, tetapi makanan tumbuhan mempunyai zat besi yang jauh lebih sedikit daripada haiwan. Untuk meningkatkan penyerapannya, disarankan untuk memasukkan lebih banyak makanan, kacang dan kekacang vitamin C ke dalam menu. Walau bagaimanapun, tahap besi secara berkala perlu dipantau oleh makmal.

Asid amino penting juga sangat penting. Mereka tidak dihasilkan dalam badan, jadi mereka mesti berasal dari makanan. Sumber utama mereka adalah protein haiwan. Di antara produk tumbuhan, ia terdapat dalam kacang soya, soba, kekacang, dan biji-bijian. Pakar pemakanan moden percaya bahawa diet berasaskan tumbuhan yang lengkap dapat menyediakan asid amino penting kepada tubuh..

Di mana untuk memulakan peralihan?

Oleh itu, setelah membiasakan diri dengan teori, anda dapat terus berlatih. Sebelum beralih ke makanan vegetarian, anda harus memutuskan jenis vegetarian, dan juga mempertimbangkan petua penting untuk merasa senang ketika anda mula mengamalkannya..

Pertama sekali, anda harus memperhatikan saranan pakar pemakanan, yang mengatakan bahawa dengan pengambilan vitamin dan mineral tambahan, vegetarian adalah pencegahan yang baik untuk sejumlah penyakit berbahaya. Untuk beralih ke diet seperti itu, anda perlu mengambil multivitamin, yang mengandungi sejumlah besar B12 dan D.

Namun, pilihan yang paling optimum, menurut para pakar, bukanlah diet vegetarian yang sangat ketat, di mana seseorang mengambil susu dan telur dalam jumlah yang mencukupi. Doktor malah mengesyorkan vegetarianisme ini diamalkan oleh orang yang berumur..

Langkah pertama menuju vegetarianisme adalah dengan mempelajari pelbagai maklumat mengenai ciri dan pengalaman vegetarianisme. Seseorang mesti memahami dengan jelas apa yang dia lakukan dan mengapa dia melakukannya.

Sebelum anda mula beralih ke sistem makanan yang berbeza, anda mesti mempelajari badan anda sendiri. Untuk tujuan ini, perlu mengunjungi doktor dan menjalani pemeriksaan, setelah lulus ujian darah untuk menentukan sejumlah vitamin dan unsur surih di dalamnya..

Sekiranya seseorang yakin bahawa dia sudah bersedia untuk beralih ke sistem makanan seperti itu, pertama sekali dia harus membicarakannya dengan orang tersayang. Tidak perlu dikategorikan, hanya menyatakan: "Saya mahu dan saya akan." Penting untuk menjelaskan kepercayaan anda, beritahu mengapa ia penting bagi anda, dengan memberikan hujah yang munasabah dan beralasan. "Latar belakang" yang baik untuk perbualan seperti itu adalah hidangan vegetarian yang dimasak, yang akan membuktikan kepada orang yang disayangi bahawa makanan vegetarian itu enak.

Anda tidak boleh bertindak cepat, menyatakan kepada semua orang pada keesokan harinya: "Saya menjadi vegetarian." Pakar pemakanan tidak menyarankan untuk mengambil langkah tiba-tiba, tetapi untuk maju secara beransur-ansur, perlahan-lahan mengubah kebiasaan diet..

Pengambilan daging harus dihentikan secara beransur-ansur. Pertama, anda perlu mengecualikan daging merah dari diet. Selepas seminggu, berhenti daging babi, seminggu lagi - dari daging ayam. Akhir sekali, ikan dan makanan laut tidak termasuk dalam menu. Sekiranya ada kerosakan, tidak perlu putus asa, kerana selalunya orang pergi untuk menyerahkan daging secara perlahan dan sedikit demi sedikit. Tetapi jika anda tidak mahu memakan daging sekurang-kurangnya beberapa hari, maka orang itu akan terbiasa dengannya, dan dia tidak lagi menginginkan daging.

Selalunya, peralihan ke vegetarian memerlukan beberapa bulan. Maka semuanya berlaku dengan lancar dan tanpa tekanan. Walau bagaimanapun, sebilangan orang berjaya beralih ke diet baru dalam hampir satu hari, dan mereka merasa senang mengenainya..

Oleh kerana badan akan menerima lebih sedikit kalori kerana peralihan ke makanan tumbuhan, anda perlu mengetahui fakta bahawa sekarang anda ingin makan lebih kerap. Oleh itu, waktu rehat antara waktu makan harus lebih pendek..

Penting bagi orang yang mempunyai penyakit kronik tertentu untuk mempertimbangkannya semasa mengatur makanan. Kadang-kadang badan mungkin kekurangan enzim untuk mencerna makanan tumbuhan yang tidak diproses secara termal.

Penting untuk belajar bagaimana menggabungkan makanan dengan betul sehingga dalam proses beralih ke jenis pemakanan baru, sistem pencernaan dapat mengatasi kerjanya tanpa gangguan. Di samping itu, anda harus mempunyai pemahaman yang jelas tentang nutrien apa yang terkandung dalam produk yang berbeza agar dapat menyusun menu yang paling kompeten dan seimbang..

Sama pentingnya mempelajari cara memasak pelbagai jenis hidangan. Sebenarnya, ada banyak resipi vegetarian, dan penggunaannya dapat mempelbagaikan diet dengan ketara. Ia juga bernilai "mencari-cari" di luar rumah di mana anda boleh membeli makanan vegetarian atau menikmati makanan ringan dengan hidangan seperti itu.

Anda tidak boleh mengganti makanan yang telah hilang dari diet dengan gula-gula dan makanan ringan. Banyak orang, ketika beralih ke vegetarian, melakukan kesalahan dengan meningkatkan jumlah gula dalam menu. Makanan seperti itu hampir tidak boleh disebut sihat. Pakar pemakanan mengesyorkan menggantikan gula dengan madu dan memakannya secara sederhana - tidak lebih daripada dua sudu sehari.

Pemakanan yang betul untuk vegetarian melibatkan pengambilan makanan yang diproses secara termal yang diproses dengan betul. Makanan vegetarian tidak boleh merangkumi banyak makanan goreng. Kaedah memasak ini tidak boleh menjadi kaedah utama. Prinsip pemakanan vegetarian yang betul adalah seperti berikut: makanan yang paling sihat dibakar dan direbus. Mematuhi prinsip ini, adalah mungkin untuk mengatur pemakanan yang paling seimbang dan betul..

Bagi mereka yang mengamalkan sukan aktif, perlu mengambil lebih banyak makanan tumbuhan protein dan memperbaiki diet secara umum. Kami juga mengesyorkan pemakanan sukan khas - makanan tambahan vegetarian yang mengandungi nutrien untuk atlet. Anda boleh menonton video yang menerangkan ciri-ciri organisasi diet sedemikian..

Setelah beralih ke sistem makanan baru, anda seharusnya tidak berusaha meyakinkan semua orang di sekitar anda tentang kebenaran tindakan ini, dan lebih-lebih lagi, meyakinkan mereka untuk mengikuti contoh yang sama. Vegetarian harus menghormati pandangan yang berbeza dan tidak memandang makanan dan gaya hidup orang lain secara sepihak..

Penting untuk tidak mencela diri bahawa sesuatu tidak berjaya pada kali pertama. Sekiranya seseorang melakukan kesalahan, ini tidak bermakna anda tidak boleh mula berusaha mengubah cara makan lagi..

Akhirnya, pakar pemakanan menasihatkan belajar menikmati diet vegetarian - ini akan memastikan bahawa seseorang dengan senang hati akan mula mengamalkan diet baru..

Pemakanan setelah beralih ke diet vegetarian

Di dunia moden, terdapat sejumlah besar makanan vegetarian, yang sudah siap dan siap sepenuhnya, yang terdapat di pasar raya. Produk ini senang dibeli di pasaran dan berkembang sendiri. Tetapi agar sistem makanan ini tidak kelihatan membosankan, ada baiknya mempelbagaikan menu dengan memilih resipi menarik untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam..

Cadangan untuk pemilihan produk

  • Makanan soya dapat membantu menggantikan daging. Banyak produk dihasilkan dari soya dalam industri moden, yang dapat mempelbagaikan menu dengan ketara..
  • Secara beransur-ansur, menu harus merangkumi produk yang sebelumnya kelihatan eksotik. Ini adalah, pertama sekali, pelbagai buah: pomela, betik, belimbing, dll..
  • Bijirin dalam diet juga harus bervariasi. Hidangan yang menarik dan lazat boleh disediakan dari millet, barli, quinoa, alfalfa, dll..

Cara membentuk diet yang optimum?

  • Untuk meningkatkan pencernaan dan meningkatkan aktiviti penyerapan unsur mikro ke dalam badan, anda harus minum segelas air suam pada waktu pagi, sambil menambahkan sedikit jus lemon ke dalamnya. Minuman ini boleh diminum sebelum setiap hidangan..
  • Kekacang tidak digalakkan untuk sarapan pagi, kerana badannya berlebihan. Tetapi soba dan oatmeal dengan buah-buahan kering untuk sarapan baik-baik saja. Anda boleh menambahkan minyak biji rami ke bijirin seperti itu.
  • Vegetarian disarankan makan buah untuk sarapan. Pada musim panas, mereka mesti segar, dan pada musim sejuk, anda boleh makan buah-buahan kering secara berkala untuk sarapan. Perlu diberi perhatian kepada resipi hidangan dengan mereka..
  • Vegetarian lacto boleh makan yogurt pada waktu pagi, minum susu atau susu panggang. Adalah disyorkan untuk minum susu suam, anda boleh menambah kayu manis ke dalamnya.
  • Lebih baik memasukkan gula-gula dalam menu sarapan pagi. Ia boleh menjadi gula-gula kacang madu, buah kering, coklat gelap.
  • Sebaiknya sediakan smoothie dan koktel secara berkala untuk sarapan pagi dari pelbagai sayur-sayuran, buah beri, buah-buahan.

Resepi sarapan

Smoothie lobak merah dan oren

Anda memerlukan 200 g wortel segar dan jus oren, 4 pic, 2 sudu besar. l. biji rami, 1 sudu besar. l. akar halia parut. Semua komponen mesti disebat dalam pengisar sehingga jisim menjadi homogen..

Smoothie labu

Anda memerlukan 200 g pulpa labu, 100 g epal, 2 sudu besar. l. sayang, secubit kayu manis. Semua komponen, pra-bersih, campurkan dan kisar dalam pengisar sehingga rata. Boleh dicairkan dengan air jika campuran terlalu pekat. Sejukkan di dalam peti sejuk.

Smoothie pisang dan strawberi

Anda memerlukan 6 buah strawberi besar, dua pisang, 200 ml jus oren, 1 sudu besar. l. biji rami. Makanan mesti dikupas dan dicampurkan dalam pengisar untuk mendapatkan jisim yang homogen..

Sup yang dibuat dari kacang polong, kacang, lentil, serta sup cendawan dan sayur-sayuran sesuai dijadikan hidangan pertama..

Sebagai lauk, anda boleh memasak hidangan kentang - kentang tumbuk, kentang bakar, pelbagai bijirin di atas air. Hidangan sayur-sayuran adalah komponen yang sangat diperlukan dalam makan tengah hari vegetarian. Anda boleh memasak potongan sayur dengan semolina atau kanji. Dalam kursus kedua, anda perlu menggunakan minyak sayuran yang berbeza - biji rami, zaitun, bunga matahari.

Untuk makan malam, disyorkan untuk memasak hidangan dari kacang buncis, kacang polong dengan penambahan bawang rebus, ramuan. Terdapat juga banyak resipi untuk kaserol dengan buah kering, kacang, beri dan buah-buahan. Pai dengan pelbagai tampalan juga sesuai. Sebaiknya makan lebih banyak sayur-sayuran pada waktu petang, kecuali kentang..

kesimpulan

Oleh itu, sesiapa yang sedar akan kesihatan diri dan mendekati perubahan tersebut dengan betul boleh menjadi vegetarian. Penting untuk membuat persediaan secara teori dan bertindak secara berperingkat. Kemudian peralihan ke makanan vegetarian akan selembut mungkin dan tidak rumit..

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan dengan sijil dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.