Forum Ibu bapa:

Satu-satunya sumber makanan untuk bayi yang belum lahir adalah anda. Semasa mengandung, adalah lebih penting daripada sebelumnya bahawa menu anda pelbagai dan seimbang. Pada masa yang sama, tidak perlu membuat diet yang kompleks atau makan untuk dua orang. Yang diperlukan hanyalah makanan berkhasiat dan segar yang disenaraikan di bawah. Sebaik sahaja anda hamil, tanyakan pada diri anda apakah diet anda hari ini sihat dan apakah tabiat makan anda yang mungkin berbahaya bagi bayi anda. Makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Potong makanan manis dan masin. Menyerah makanan dalam tin.

NUTRIEN PALING PENTING

KALSIUM
Tanpa bahan ini, pembentukan tisu tulang dan gigi kanak-kanak adalah mustahil, yang bermula dari minggu kehamilan ke-8. Anda memerlukan kalsium dua kali lebih banyak daripada biasa. Sumber utamanya ialah keju, susu, keju kotej, kefir, sayur-sayuran hijau. Oleh kerana produk tenusu tinggi lemak, cubalah makan keju kotej rendah lemak, susu skim, susu mentega, dan lain-lain jika boleh..

PROTEIN
Keperluan protein meningkat semasa kehamilan, jadi cubalah makan lebih banyak makanan berprotein tinggi. Ikan, daging, kacang, kekacang, produk tenusu - 1 kaya dengan protein. Terdapat juga banyak lemak dalam produk haiwan, dan adalah wajar untuk membatasi penggunaannya. Oleh itu, dagingnya harus kurus, dan telurnya segar, tetapi dalam keadaan tidak mentah..

VITAMIN C
Membantu menguatkan plasenta, meningkatkan daya tahan badan, membantu penyerapan zat besi. Terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Ia tidak terkumpul di dalam badan - sebab itulah pengambilan vitamin C harus dilakukan setiap hari. Penyimpanan dan memasak jangka panjang merosakkannya, jadi beli makanan segar dan wap atau makan sayur-sayuran mentah.

SELULOS
Serat harus menjadi bahagian penting dalam diet harian anda kerana mencegah sembelit, yang biasa terjadi semasa kehamilan. Sumber serat utama adalah buah-buahan dan sayur-sayuran, yang boleh anda makan dengan banyak. Jangan terbawa dengan dedak - ia mengganggu penyerapan nutrien lain. Sumber serat sudah mencukupi.

ASID FOLIK
Ia perlu untuk perkembangan sistem saraf pusat kanak-kanak, terutama pada minggu-minggu pertama. Tubuh tidak menyimpan bahan ini, dan selama kehamilan, keperluan akan meningkat berkali-kali, oleh itu sangat penting ia masuk ke dalam menu anda setiap hari. Sumber folat yang kaya adalah herba dan sayur-sayuran segar. Mereka mesti dikukus atau dimakan mentah, kerana sebahagian besar bahan itu musnah semasa memasak..

BESI
Banyak besi diperlukan. Bayi itu menyimpannya di dalam tubuhnya untuk perkembangan selepas kelahiran. Darah yang dihasilkan oleh badan ibu mesti tepu dengan besi. Zat besi lebih mudah diserap dari sumber makanan haiwan daripada sumber sayur-sayuran (kacang, buah kering). Sekiranya anda tidak makan daging, makan makanan lain yang kaya dengan zat besi dan vitamin C. Hati adalah sumber zat besi yang baik, tetapi mengandungi banyak vitamin A, yang berlebihan tidak selamat untuk janin. Oleh itu, hidangan hati harus dielakkan semasa mengandung..

VEGETARIANISME
Sekiranya menu harian anda merangkumi pelbagai makanan kaya protein, serta buah-buahan dan sayur-sayuran segar, maka anak anda akan diberi semua nutrien yang diperlukan. Satu-satunya perkara yang kekurangan badan adalah zat besi, yang kurang diserap dari makanan tumbuhan. Anda mungkin diberi suplemen mineral untuk menebus kekurangan ini. Sekiranya anda menjalani diet vegan yang tidak membenarkan produk tenusu, anda mungkin juga memerlukan kalsium, vitamin D dan vitamin B 12.

GAJI
Penyalahgunaan garam adalah tabiat buruk. Semasa kehamilan - terutamanya, kerana ini boleh menjadi salah satu penyebab gestosis dan pembengkakan teruk. Cuba jangan makan masin.

Cecair
Semasa mengandung, sangat penting untuk melindungi buah pinggang dan mencegah sembelit. Ubat terbaik untuk ini adalah air. Banyakkan minum.

10 KOMPONEN
keju, susu, keju kotej: kalsium, protein
sayur-sayuran, sayur-sayuran: vitamin C, serat, asid folik
daging tanpa lemak: protein, zat besi
buah sitrus: vitamin C, serat
unggas: protein, zat besi
kismis, prun: besi
sardin: kalsium, protein, zat besi
ikan putih: protein
roti rai: protein, serat, asid folik
pasta, beras perang: serat.

VITAMIN
Mengambil asid folik adalah disyorkan semasa 3 bulan pertama kehamilan. Makanan tambahan zat besi boleh diresepkan untuk anda sekiranya berlaku anemia, walaupun beberapa doktor menetapkannya kepada semua wanita hamil. Sekiranya menu seimbang, anda mungkin tidak memerlukan perkara lain..


CARA TIDAK MENGHILANGKAN BAYI ANDA Melalui plasenta, bayi anda mendapat semua nutrien dalam makanan anda - baik berkhasiat dan berbahaya.

MAKANAN DALAM TIN
Elakkan makanan dalam tin, makanan ringan, dan sup kering. Produk ini sering mengandungi gula dan garam, dan tinggi lemak, pengawet, warna dan rempah. Baca semua yang tertulis di bungkusan, pilih produk tanpa bahan tambahan makanan.

MAKANAN SEDAP YANG DIPAKAI
Hati-hati dengan makanan siap makan di pasar raya, dan elakkan bufet dengan makanan ringan, ayam goreng, dan sejenisnya, kecuali jika makanan itu disajikan kepada anda dalam keadaan panas. Makanan ini tercemar dengan mikroba yang boleh mengancam kesihatan anak..

CHEESE
Keju lembut (brie) yang menggunakan susu mentah dan produk tenusu yang tidak disterilkan tidak selamat dan harus dielakkan. Perkara yang sama berlaku untuk susu kambing yang tidak dipasteurisasi, yang mungkin mengandungi agen penyebab toksoplasmosis..

KOPI, TEA DAN COCOA
Kafein, bahan yang terdapat dalam semua minuman ini, mempunyai kesan berbahaya pada sistem pencernaan. Kurangkan minuman berkafein anda menjadi 3 cawan sehari, atau lebih baik lagi, potong sama sekali. Minum lebih banyak air mineral.

TEH HERBA
Sekiranya anda menggemari teh herba, dapatkan nasihat ahli farmasi herba atau hanya orang yang berpengetahuan pada awal kehamilan anda. Sebilangan besar campuran herba tidak membahayakan janin, walaupun kadang-kadang kesan yang tidak diingini mungkin berlaku. Penghilang Sakit Tradisional - Teh Daun Raspberry.

GULA
Gula-gula, seperti minuman bersoda, rendah nutrien, dan mereka cepat gemuk. Sumber kekuatan terbaik adalah karbohidrat berkanji, yang kaya dengan roti. Anda mesti makan kurang manis.

INSTEAD ALCOHOL
Alkohol melalui plasenta akan memasuki aliran darah janin, yang berbahaya. Lebih baik berhenti minum alkohol sama sekali dan menyediakan buah dan milkshake. Malah banyak bir lager dan wain ringan yang diiklankan sebagai bukan alkohol tidak selalu bebas daripada bahan tambahan dan bahan kimia berbahaya. Selalunya mengandungi sejumlah besar zat, kesannya terhadap kesihatan anak tidak dapat diramalkan..
Jus effervescent
Minuman paling ringkas - jus oren dengan air mineral - menyegarkan dengan baik. Cuba cairkan jus lain juga..
Goncang Pisang Susu
Koktel ini bukan sahaja enak rasanya, tetapi juga menyihatkan (mengandungi banyak protein dan kalsium). Pukul pulpa pisang dalam pengadun dengan susu.
Koktel buah segar
Eksperimen dengan mencampurkan jus buah yang berbeza. Banyak koktel yang sihat dan menghilangkan dahaga dapat dibuat dengan cara ini..

Rengek
Jangan terkejut apabila anda tiba-tiba tertarik pada makanan tertentu, seperti acar atau pisang. Sekiranya anda benar-benar mahu, jangan menafikan diri sendiri - mencurahkan keinginan sedemikian tidak akan menyebabkan kegemukan atau gangguan pencernaan yang berlebihan.

Cara membesarkan plasenta semasa kehamilan

Pada peringkat kehamilan apakah plasenta meningkat?

Plasenta terbentuk dari chorion, selaput janin janin. Sebilangan besar pertumbuhan dilekatkan pada dinding rahim, secara beransur-ansur meningkat, korion dimetamorfosis menjadi organ penuh. Menjelang awal trimester kedua, dia akan melindungi dan menyuburkan bayi, dan juga akan terbentuk sepenuhnya.

Cengkerang berbentuk seperti cakera yang melaluinya tali pusat dengan dua arteri untuk memberi makan bayi. Semasa janin tumbuh, penghalang plasenta juga berubah. Pada masa kelahiran (36 - 38 minggu), ukurannya kira-kira 20 cm diameter dan ketebalan hingga 4 cm.

Lokasi normal kulit berkhasiat dianggap berada di dinding belakang, di mana peredaran darah lebih baik, dan oleh itu, sangat sesuai untuk memberi makan anak. Penyetempatan organ baru di dinding anterior juga berlaku, tetapi lebih jarang, ini juga norma.

Terlepas dari tepi lampiran, plasenta dapat terletak di kawasan bawah, sehingga tumpang tindih faring dalaman. Pertindihan separa atau lengkap dalam perubatan disebut persembahan janin.

Penyusunan ini berbahaya dengan penemuan pendarahan semasa bersalin. Oleh itu, diperlukan pemantauan diagnostik yang berhati-hati terhadap perjalanan kehamilan..

Faktor risiko: plasenta tidak meningkat semasa kehamilan

Sebab utama berlakunya patologi seperti ini adalah proses keradangan yang lebih awal sebelum pembuahan atau wujud dalam tempoh melahirkan anak. Penyakit berjangkit yang mempengaruhi kawasan genital, walaupun setelah penyembuhan lengkap, meninggalkan lekatan dan mencegah janin meningkat.

Faktor risiko lain termasuk:

  1. ciri-ciri individu struktur organ dalaman;
  2. kategori umur - semakin tua, semakin tinggi risikonya;
  3. banyak gangguan kehamilan atau kelahiran anak;
  4. mendiagnosis lebih daripada satu janin;
  5. pembedahan sebelumnya;
  6. penyakit ginekologi;
  7. endometriosis.
Diagnosis berlaku pada pemeriksaan ultrasound yang dijadualkan pertama. Bahaya besar adalah persembahan penuh, apabila faring dalaman rahim tersekat sepenuhnya.

Selalunya, patologi disertai dengan sakit di bahagian bawah perut, rasa berat, anemia dan hipotensi..

Pendarahan pada trimester terakhir, menunjukkan pengecutan rahim yang berterusan, dengan keanjalan yang berkurang, yang mengakibatkan ketegangan dan detasmen yang berlebihan.

Apa yang perlu dilakukan untuk menaikkan plasenta semasa kehamilan?

Tidak mustahil untuk membuat semula dan mengubah lokasinya. Perkara utama, dengan diagnosis seperti itu, adalah cadangan untuk menjaga tubuh anda agar tidak membahayakan, baik diri anda, atau bayi yang sedang membesar di dalam rahim.

Kedudukan rendah pada peringkat awal membawa ancaman keguguran, dan sebelum melahirkan, ada bahaya mengelupas dan kekurangan oksigen pada bayi (hipoksia). Pertumbuhan intensif kanak-kanak menyebabkan peningkatan tekanan pada rahim dan organ dalaman, yang berbahaya, bekalan darah terganggu, anak kurang mendapat nutrien.

  • rehat lengkap;
  • sekatan aktiviti fizikal;
  • berenang dilarang;
  • tidak termasuk seks;
  • penggunaan pembalut;
  • elakkan situasi tertekan.
Tidak ada ubat rakyat untuk menukar lokasi, rawatan diri dapat memperburuk keadaan. Oleh itu, cadangan utama doktor adalah sikap berhati-hati terhadap kesihatan mereka dan kawalan yang berhati-hati, menggunakan ultrasound, untuk migrasi. Mengambil kompleks vitamin dan mineral, berjalan kaki singkat di udara segar dan emosi positif akan membantu mengurangkan risiko komplikasi.

Dengan penyampaian penuh dan kehadiran sedikit pendarahan, terutama pada peringkat kemudian, rawatan pesakit sangat digalakkan. Ubat-ubatan ditetapkan untuk meningkatkan pembekuan darah. Lokasi organ yang rendah sebelum melahirkan menunjukkan bahagian caesar yang dirancang.

Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, patologi yang dikesan pada peringkat awal dapat diselesaikan dengan sendirinya. Semasa bayi membesar dan berkembang, selaput membesar dan tidak memburukkan lagi kehamilan. Menjelang permulaan persalinan, plasenta bergerak 6 cm lebih tinggi dari faring rahim.

Gangguan plasenta

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Gangguan plasenta adalah pemisahan plasenta (tempat anak) secara pramatang atau sebahagian dari lapisan rahim pada wanita hamil. Semasa proses pemisahan plasenta dari rahim, darah berkumpul di antara mereka, yang semakin banyak membuang plasenta dari dinding rahim. Dalam kehamilan yang normal, proses patologi seperti itu tidak seharusnya berlaku. Detasmen harus bermula pada akhir kehamilan (semasa tempoh kelahiran ketiga).

Penyebab permulaan gangguan plasenta pramatang

Sebab-sebab pemisahan plasenta dari dinding rahim boleh sangat berbeza. Selalunya, masalah ini boleh berlaku pada wanita yang mempunyai masalah dalam sistem kardiovaskular. Oleh kerana kapilari rapuh, bekalan darah ke tempat anak terganggu dan kerana bekalan darah tidak mencukupi, plasenta mula menolak. Sebab-sebab gangguan plasenta termasuk gestosis, tekanan darah tinggi, pelbagai masalah dalam kerja ginjal, kehadiran berat badan berlebihan, diabetes mellitus.

Tempat duduk kanak-kanak dapat dipisahkan kerana proses keradangan di tubuh wanita, dengan kekurangan dan fibroid rahim. Sebabnya mungkin juga pengalaman pahit dari kehamilan wanita sebelumnya..

Penolakan plasenta secara tidak tepat waktu dapat memprovokasi ketagihan ibu hamil. Ini termasuk merokok, minum alkohol dan dadah..

Penyakit ini juga dapat menyerang seorang wanita dengan jumlah sel darah merah yang rendah (kerana hemoglobin rendah dengan anemia dan anemia).

Pemisahan tempat duduk anak juga boleh terjadi akibat reaksi alergi yang berlaku semasa pemindahan darah atau kerana pengenalan larutan protein.

Trauma ke perut, keadaan tertekan, aktiviti fizikal yang berlebihan dan pengurangan berat badan, hubungan seksual yang agresif juga boleh menyebabkan komplikasi yang menyedihkan..

Sebagai tambahan kepada semua sebab di atas, mungkin ada sebab-sebab tertentu yang berkaitan dengan sistem autoimun seorang wanita hamil. Dalam kes ini, tubuh wanita menghasilkan antibodi terhadap selnya sendiri. Situasi seperti ini jarang berlaku, tetapi ia masih berlaku. Lupus eritematosus sistemik juga dapat menghasilkan antibodi.

Gangguan plasenta juga dapat dimulai jika ada jahitan pada rahim (ketika tumor dikeluarkan), tempat anak dapat dipisahkan tepat di tempat jahitan.

Gejala gangguan plasenta:

  • pendarahan - dapat dilihat (keputihan berdarah atau berbintik-bintik muncul dari vagina), dalaman (darah berkumpul di antara plasenta dan dinding rahim, ini dapat terjadi apabila bahagian tengah tempat anak dipisahkan, sementara tepi plasenta tetap melekat) dan bercampur (luaran dan pendarahan pendam);
  • ketegangan rahim, sakit di bahagian bawah abdomen, di rahim, paha dan di kawasan lumbar, terdapat juga rasa sakit ketika menyentuh perut bawah di rahim;
  • pelanggaran jantung pada janin - bermula dengan melepaskan bahagian keempat plasenta, jika bahagian ketiga terlepas, maka anak mengalami kegagalan jantung, apabila separuh tempat anak dipisahkan, anak itu mati.

Kadang kala (terutamanya dengan pendarahan laten), mustahil untuk menentukan permulaan gangguan plasenta, dan hanya ini yang dapat ditunjukkan oleh tanda-tanda kejutan. Ini termasuk kehilangan kesedaran atau pening tiba-tiba, perasaan takut, cemas, pernafasan menjadi cepat atau, sebaliknya, dangkal, kulit ditutup dengan peluh sejuk, peningkatan berpeluh, ada dahaga tiba-tiba, muntah dan serangan mual yang teruk.

Jenis-jenis gangguan plasenta

Gangguan plasenta mungkin sebahagian dan keseluruhan tidak progresif atau progresif.

Dengan detasmen separa yang tidak progresif, sebahagian kecil plasenta ditolak dan, kerana kawasan yang kecil, saluran darah dipulihkan, pendarahan berhenti bersamaan dengan proses detasmen. Tidak ada ancaman terhadap kehidupan ibu dan tidak ada sebab untuk kegagalan kehamilan.

Dengan detasmen separa progresif, luka hanya bertambah besar, sehingga meningkatkan kehilangan darah. Sekiranya sebahagian besar tempat anak pergi, janin mungkin mati. Pada masa yang sama, terdapat ancaman besar terhadap kehidupan dan wanita kerana kehilangan darah yang besar. Sekiranya masa mengizinkan, maka doktor boleh memutuskan untuk melakukan kelahiran.

Dengan gangguan plasenta yang lengkap (total), kematian anak tidak dapat dielakkan. Ini disebabkan pertukaran gas yang mustahil antara anak dan ibu. Nasib baik, ini adalah kes yang jarang berlaku dalam amalan perubatan..

Makanan berguna untuk gangguan plasenta

Agar plasenta dapat bertahan dengan baik dan tidak ada masalah dengan janin, semasa kehamilan perlu makan dengan betul, dan yang paling penting, untuk makan dengan baik. Dalam tempoh melahirkan anak, tubuh wanita memerlukan antioksidan, magnesium, yodium, zat besi, vitamin E, asid folik, lesitin.

Untuk mengelakkan kekurangan nutrien ini, perlu menambahkan diet wanita hamil: telur (satu telur setiap hari), ikan berlemak (terutama ikan laut, ia mengandungi omega-3, yang menghilangkan semua proses keradangan dan menormalkan tahap hormon), minyak sayuran (terutamanya minyak zaitun), makanan laut, kacang-kacangan, biji wijen, biji, kuman gandum hijau, jeruk keprok, jeruk, limau gedang, lemon, delima, kiwi, alpukat, pisang, semua sayuran hijau dan semua sayur-sayuran berdaun, produk tenusu, hati dan jeroan, pate hati (semestinya buatan sendiri), roti garing, roti gandum gelap dan utuh, lentil, kekacang, semua buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna merah, kuning dan oren (mereka memperbaiki sistem saraf, mengekalkan tahap normal sel-sel merah di dalam badan).

Namun, jika ia tidak berfungsi untuk mencegah gangguan plasenta dari dinding rahim pada hari-hari pertama rawatan (dalam keadaan serius pesakit), jangan berikan makanan selain daripada banyak minuman. Maka anda perlu mengikuti diet yang ditetapkan oleh doktor anda. Semuanya bergantung pada keadaan kesihatan dan penyebab pemisahan plasenta pramatang.

Ubat tradisional untuk gangguan plasenta

Untuk sebarang gejala ini, anda harus mendapatkan rawatan perubatan segera. Untuk kesakitan dan kekejangan yang teruk, anda boleh mengambil ubat penghilang rasa sakit. Sebelum ketibaan ambulans, jangan ada usaha untuk mengubati diri sendiri. Lagipun, bukan sahaja kehidupan anda yang dipertaruhkan, tetapi juga kehidupan seorang anak. Sekiranya berlaku pendarahan teruk, anda boleh meneteskan segelas air ke lantai dengan larutan lada air (jumlah titisannya sama dengan ½ jumlah tahun).

Untuk mengelakkan pengelupasan plasenta dan langkah pencegahan selepas rawatan, anda perlu minum decoctions dari akar licorice, batang rai, marigolds (perbungaan), Potentilla, elecampane, beri currant hitam, bunga calendula, kulit kayu viburnum, yarrow.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk gangguan plasenta

  • makanan yang tinggi garam, gula, cuka, lada, rempah;
  • alkohol;
  • makanan berlemak, goreng;
  • makanan yang terdapat reaksi alahan;
  • coklat, soda manis, kopi;
  • semua makanan bukan hidup.

Produk ini merosakkan sel darah merah, boleh menyebabkan gestosis, mengganggu kerja sistem kardiovaskular, saraf dan ginjal. Anda tidak boleh merokok, dan lebih-lebih lagi di bawah larangan dadah (pada bila-bila masa dalam kehidupan seorang gadis dan wanita muda).

Apa yang mempengaruhi ketebalan plasenta

Kandungan artikel

  • Apa yang mempengaruhi ketebalan plasenta
  • Apa maksud plasenta rendah semasa kehamilan?
  • Cara membesarkan plasenta

Dengan bantuan plasenta, pertukaran gas dilakukan antara badan anak dan ibu. Oksigen diarahkan ke janin, dan dari itu karbon dioksida mengalir kembali ke aliran darah ibu. Begitu juga, ia berlaku dengan bahan lain yang diperlukan anak - dia menerimanya dari badan ibu, dan produk buangan kembali melalui plasenta..

Juga, plasenta melakukan fungsi penghalang - tanpa melalui, toksin, antibodi dan ubat-ubatan dari ibu, di samping itu, ia menghasilkan hormon yang diperlukan untuk kehamilan yang normal, dan dengan itu melindungi sistem imun anak.

Kesihatan plasenta

Kriteria terpenting untuk plasenta yang sihat adalah ketebalannya. Plasenta yang terlalu tebal atau sangat tipis menunjukkan adanya patologi semasa kehamilan. Itulah sebabnya doktor yang mengetuai kehamilan wanita menjaga keadaan plasenta di bawah kawalan khas..

Tahap kematangan adalah salah satu parameter di mana kesihatan plasenta dinilai. Tahap kematangan sifar plasenta adalah ciri sehingga minggu ke-27 kehamilan. Selepas tempoh ini, dia mungkin mendapat ijazah pertama. Yang berikutnya adalah darjah kedua, dicirikan oleh jangka masa 32 hingga 34 minggu, dan kemudian tahap ketiga kematangan plasenta berlaku. Semakin dekat tarikh akhir, semakin lama penuaan plasenta berlaku dan kawasan pemendapan garam mungkin muncul di atasnya.

Tempat pemasangan plasenta ke rahim juga merupakan parameter untuk menilai kesihatannya. Tempat penyetempatan plasenta di bahagian belakang rahim dianggap normal..

Ketebalan plasenta adalah petunjuk ketiga yang mempengaruhi penilaian kesihatannya. Parameter ini ditentukan hanya semasa pemeriksaan ultrasound, untuk menentukan ketebalan plasenta. Ultrasound dilakukan selepas 20 minggu kehamilan, kawasan terbesar plasenta dikenal pasti dan ketebalannya diukur.

Akibat penyimpangan dalam ketebalan plasenta

Plasenta boleh menjadi sangat kurus, maka wanita itu didiagnosis menderita hipoplasia plasenta. Janin akan terjejas teruk sekiranya hanya penipisan plasenta yang mencapai nilai kritikal. Sekiranya berlaku penyimpangan kecil, doktor menetapkan terapi atau rawatan sokongan untuk wanita tersebut. Penipisan plasenta dapat diperhatikan kerana kecenderungan genetik, penyakit ibu hamil, atau pengaruh faktor yang tidak menguntungkan.

Penebalan plasenta mempengaruhi janin. Pada masa yang sama, strukturnya memperoleh watak lobular dan pembentukan kalsifikasi berlaku di permukaan. Plasenta sendiri kehilangan keupayaannya untuk memindahkan bahan antara ibu dan anak..

Sebab penebalan plasenta adalah konflik Rh, gestosis, anemia, penyakit berjangkit dan diabetes mellitus. Fenomena ini boleh menjadi sangat berbahaya sehingga akibatnya adalah penghentian kehamilan dan kematian janin..

Adalah perlu untuk memperhatikan semua isyarat tubuh, kerana penebalan plasenta dapat disembuhkan, tetapi dengan pengesanan tepat pada masanya. Terapi yang kompeten dapat meningkatkan pertukaran zat penting antara ibu dan anak, sambil mengekalkan perkembangan normal janin.

Ubat kekurangan plasenta

Apakah kekurangan plasenta - rawatan dan pencegahan

Ekaterina Svirskaya pakar obstetrik-ginekologi, pengarang buku mengenai kehamilan

Menurut statistik perubatan, kekurangan plasenta berkembang pada sekitar 24% ibu hamil. Terdapat sejumlah ubat khas yang tersedia untuk mengatasi komplikasi kehamilan ini..

Plasenta (tempat duduk bayi yang disebut) adalah organ di mana janin memberi makan, bernafas dan mengeluarkan produk metabolik yang diproses. Dalam organ ini, dua sistem saluran darah yang kompleks bertemu. Salah satunya (ibu) menghubungkan plasenta dengan saluran rahim, yang lain (janin) memasuki arteri tali pusat, menuju ke janin. Membran (satu lapisan sel) terletak di antara dua sistem vaskular, yang berfungsi sebagai penghalang antara ibu dan anak; terima kasih kepada membran ini, darah ibu dan janin tidak bercampur.

Penghalang plasenta tidak tahan terhadap banyak bahan berbahaya, virus, bakteria. Pada masa yang sama, oksigen dan zat yang diperlukan untuk hidup dengan mudah mengalir dari darah ibu ke anak, sama seperti produk buangan dari badan janin dengan mudah memasuki darah ibu, setelah itu mereka diekskresikan melalui ginjalnya. Penghadang plasenta melakukan fungsi imun: ia membolehkan protein pelindung ibu (antibodi) menyebarkan kepada anak, memastikan perlindungannya, dan pada masa yang sama menahan sel-sel sistem imun ibu yang boleh menyebabkan penolakan janin, mengenali objek asing di dalamnya. Di samping itu, plasenta menghasilkan hormon yang penting kehamilan yang berjaya, dan enzim yang memusnahkan bahan berbahaya.

Apakah kekurangan plasenta?

Dengan kehamilan yang tidak baik, fungsi plasenta mungkin terganggu. Terdapat apa yang disebut kekurangan plasenta, di mana proses pematangan plasenta terganggu, aliran darah uteroplacental dan janin-plasenta menurun, pertukaran gas dan metabolisme di plasenta terhad, dan sintesis hormonnya menurun. Semua perubahan ini menentukan bekalan oksigen dan nutrien yang tidak mencukupi kepada janin, memperlambat pertumbuhan dan perkembangannya, memperburuk komplikasi kehamilan yang ada.

Sindrom kekurangan plasenta disedari pada tahap yang berbeza, oleh itu, beberapa bentuk penyakit ini ditentukan:

  • hemodinamik, disebabkan oleh gangguan pada saluran aliran darah rahim-janin;
  • membran plasenta, dicirikan oleh penurunan kemampuan plasenta untuk membawa pelbagai bahan dan oksigen;
  • selular, berkaitan dengan gangguan metabolik pada sel-sel plasenta. Membezakan antara kekurangan plasenta primer dan sekunder.

Kekurangan plasenta primer (awal) berkembang hingga 16 minggu kehamilan, yang timbul semasa pembentukan plasenta. Penyebabnya lebih kerap adalah patologi rahim: fibroid rahim (tumor jinak), kecacatan rahim (pelana, kecil, bertanduk dua), pengguguran sebelumnya, gangguan hormon dan genetik. Dalam beberapa kes, kekurangan plasenta primer berubah menjadi sekunder.

Kekurangan plasenta sekunder (lewat) biasanya berlaku dengan latar belakang plasenta yang sudah terbentuk selepas kehamilan 16 minggu. Sekiranya berlakunya kekurangan plasenta lewat, jangkitan, gestosis sangat penting (komplikasi di mana kerja semua organ dan sistem tubuh wanita hamil terganggu, selalunya ia ditunjukkan oleh peningkatan tekanan darah, munculnya edema, protein dalam air kencing), ancaman penamatan kehamilan, serta pelbagai penyakit ibu (hipertensi arteri, disfungsi korteks adrenal, diabetes mellitus, tirotoksikosis, dll.).

Terlepas dari faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan kekurangan plasenta, ini berdasarkan gangguan peredaran darah di kompleks rahim, yang menyebabkan pelanggaran semua fungsi plasenta.

Perubahan fungsi pernafasan plasenta ditunjukkan oleh gejala hipoksia janin - bekalan oksigen yang tidak mencukupi untuknya. Pada masa yang sama, pada awal penyakit ini, seorang wanita memperhatikan peningkatan (motorik) aktiviti motor janin, dan kemudian penurunannya. Hipoksia janin yang kronik dan gangguan fungsi pemakanan plasenta menyebabkan kelewatan dalam perkembangan intrauterinnya. Manifestasi keterlambatan pertumbuhan intrauterin janin adalah penurunan ukuran perut wanita hamil (keliling perut, ketinggian fundus rahim) dibandingkan dengan indikator khas untuk usia kehamilan tertentu. Pelanggaran fungsi pelindung plasenta membawa kepada jangkitan intrauterin janin di bawah pengaruh mikroorganisma patogen (patogenik) yang menembusi plasenta. Janin, yang berkembang dalam keadaan kekurangan plasenta, lebih rentan terhadap risiko trauma semasa melahirkan dan morbiditi selama tempoh neonatal..

Diagnosis kekurangan plasenta

Untuk mendiagnosis kekurangan plasenta, berikut digunakan:

  • Penilaian aktiviti jantung janin. Sebagai tambahan kepada pendengaran sederhana dengan stetoskop obstetrik, kaedah yang paling mudah diakses dan biasa untuk menilai aktiviti jantung janin adalah kardiotakografi, yang berdasarkan rakaman perubahan kadar jantung janin bergantung kepada kontraksi rahim, tindakan rangsangan luaran atau aktiviti janin itu sendiri setelah 28 minggu kehamilan.
  • Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound). Pada masa yang sama, ukuran janin dan kepatuhannya terhadap usia kehamilan ditentukan, penyetempatan dan ketebalan plasenta, korespondensi tahap kematangan plasenta dengan usia kehamilan, isipadu cairan ketuban, struktur tali pusat, dan kemungkinan kemasukan patologi dalam struktur plasenta dinilai. Di samping itu, struktur anatomi janin dikaji untuk mengenal pasti anomali perkembangannya, pernafasan dan aktiviti motor pada janin..
  • Sonografi Doppler. Ini adalah varian kajian ultrasound, di mana kecepatan aliran darah di saluran rahim, tali pusat dan janin dinilai. Kaedah ini membolehkan anda menilai secara langsung keadaan aliran darah di setiap saluran pada separuh kedua kehamilan.
  • Kaedah Makmal. Mereka didasarkan pada menentukan tahap hormon plasenta (estriol, gonadotropin korionik, laktogen plasenta), serta aktiviti enzim (oksitosinase dan fosfatase alkali termostabil) dalam darah wanita hamil pada setiap tahap kehamilan.

Atas dasar pemeriksaan yang komprehensif, kesimpulan dibuat tidak hanya mengenai kehadiran atau ketiadaan kekurangan plasenta, tetapi juga mengenai keparahan pelanggaran tersebut. Taktik pengurusan kehamilan untuk tahap keparahan kekurangan plasenta berbeza.

Pencegahan dan rawatan

Pada masa ini, sayangnya, tidak mungkin sepenuhnya untuk membebaskan seorang wanita hamil dari kekurangan plasenta yang timbul akibat kesan terapeutik. Kaedah terapi yang digunakan hanya dapat menyumbang kepada penstabilan proses patologi yang ada dan pemeliharaan mekanisme kompensasi-adaptif pada tahap yang memungkinkan berlanjutan kehamilan hingga waktu kelahiran yang optimum. Oleh itu, sangat penting untuk melakukan pencegahan pada wanita yang mempunyai faktor risiko perkembangan kekurangan plasenta..

Tempat utama dalam pencegahan adalah rawatan penyakit atau komplikasi yang mendasari di mana kekurangan plasenta mungkin berlaku. Syarat penting adalah memerhatikan rejimen yang sesuai oleh wanita hamil: rehat yang cukup (lebih baik tidur di sebelah kiri), penghapusan tekanan fizikal dan emosi, tinggal di udara segar selama 3-4 jam sehari, pemakanan seimbang yang rasional. Kursus pencegahan termasuk multivitamin, suplemen zat besi, latihan pernafasan untuk meningkatkan penghantaran oksigen melalui paru-paru, penggunaan asid amino, glukosa, Galascorbin, kalium Orotat, ATP, yang berfungsi sebagai sumber tenaga langsung untuk banyak proses biokimia dan fisiologi.

Dengan tanda-tanda awal kekurangan plasenta, rawatan dapat dilakukan di klinik antenatal dengan pemeriksaan ultrasound berulang dengan pengukuran Doppler 10-14 hari selepas permulaan rawatan. Dengan kekurangan plasenta yang lebih jelas, terutamanya dalam kombinasi dengan komplikasi kehamilan atau penyakit umum ibu, rawatan di hospital adalah wajib. Tempoh terapi mestilah sekurang-kurangnya 6 minggu (di hospital, dengan berlanjutan terapi di klinik antenatal). Sekiranya patologi ini dikesan dan terapi yang sesuai dijalankan pada trimester kedua, untuk menyatukan kesan kursus pertama, rawatan harus diulang pada 32-34 minggu kehamilan.

Sekiranya kemerosotan petunjuk semasa rawatan, kemunculan tanda-tanda dekompensasi kekurangan plasenta, ditentukan oleh kemerosotan tajam pada keadaan janin dan kemungkinan kematiannya, kelahiran kecemasan oleh bahagian caesar ditunjukkan, tanpa mengira usia kehamilan.

Terapi ubat khas

Pada masa ini, untuk rawatan kekurangan plasenta, terdapat sebilangan besar ubat-ubatan yang bertujuan untuk menghilangkan gangguan aliran darah rahim-janin dan meningkatkan daya tahan janin terhadap kelaparan oksigen. Setiap ubat ini mempunyai titik penerapannya sendiri, mekanisme tindakannya sendiri..

Ubat yang membantu melonggarkan otot rahim (tocolytics) - Partusisten, Ginipral, Magne-V6, Peningkatan berkala nada rahim menyumbang kepada gangguan peredaran darah di plasenta, sementara dos tocolytics kecil mengurangkan daya tahan vaskular pada arteri kecil dan menyebabkan peningkatan aliran darah uteroplacental yang ketara. Dengan penggunaan Ginipral dan Partusisten, peningkatan denyut jantung ibu (takikardia), penurunan tekanan darah, gegaran jari, menggigil, mual dan kegelisahan mungkin terjadi. Untuk mengelakkan takikardia, Verapamil, Isoptin diresepkan selari dengan ubat. Kontraindikasi penggunaan Ginipral dan Partusisten adalah tirotoksikosis (peningkatan fungsi tiroid), penyakit jantung, asma bronkial.

Eufillin, but-shpa mempunyai kesan vasodilating, mengurangkan daya tahan vaskular periferal. Trental (pentoxy-phillin), sebagai tambahan kepada kesan vasodilating, dapat meningkatkan sifat reologi (kelancaran) darah dan peredaran pada kapilari kecil (peredaran mikro). Kesan sampingan ubat ini adalah pedih ulu hati, mual, muntah, sakit kepala. Kontraindikasi penggunaan pentoxy-phylline adalah tekanan darah rendah (hipotensi), Euphyllina - peningkatan fungsi tiroid, penyakit jantung, epilepsi.

Dengan kekurangan plasenta, terdapat gangguan pembekuan darah kronik (peningkatan aktiviti platelet dan faktor pembekuan plasma). Oleh itu, untuk rawatan, ubat digunakan untuk mencegah pembentukan gumpalan darah di dalam kapal - agen antiplatelet (Aspirin, Curantil). Ubat-ubatan ini, selain meningkatkan reologi darah, mempunyai kesan melebar pada arteri kecil, menyebabkan peningkatan kecepatan aliran darah yang signifikan. Mereka tidak menyebabkan pengembangan semua saluran darah dan penurunan tekanan darah yang berkaitan dan, pada masa yang sama, meningkatkan metabolisme tanpa peningkatan pengambilan oksigen secara serentak. Curantil boleh diambil dari trimester pertama kehamilan. Ejen antiplatelet dikontraindikasikan pada wanita dengan ulser gastrik dan ulser duodenum, dengan pendarahan dan pembedahan baru-baru ini. Oleh kerana risiko pendarahan semasa bersalin, ubat ini dibatalkan pada kehamilan 34-36 minggu.

Actovegin meningkatkan daya tahan otak dan tisu janin terhadap hipoksia, mengaktifkan metabolisme, meningkatkan pengambilan glukosa, dan merangsang pembaharuan sel janin. Sebagai tambahan, ubat ini meningkatkan peredaran darah dalam sistem ibu - plasenta - janin, menyumbang kepada toleransi janin yang lebih baik terhadap persalinan. Rawatan dengan Actovegin mempunyai kesan ketara pada keadaan janin. Ini tercermin dalam peningkatan aliran darah dan peningkatan pertumbuhan janin, yang dapat mengurangkan frekuensi kelahiran awal yang tidak disengajakan. Ubat ini diperoleh dari darah anak lembu, mempunyai kesan sampingan minimum, terdapat reaksi alahan yang agak jarang berlaku. Kontraindikasi penggunaan ubat tersebut adalah kegagalan jantung, edema paru. Pada wanita dengan keguguran berulang dan penyakit serius (diabetes mellitus, hipertensi arteri, patologi kelenjar tiroid, jantung, hati) Actovegin diresepkan untuk pencegahan kekurangan plasenta dalam kursus 2-3 minggu, 2-3 kali setiap kehamilan.

Memandangkan fungsi detoksifikasi hati yang paling penting, serta peranannya yang menentukan dalam pengeluaran protein dan faktor pembekuan darah, disarankan untuk menggunakan hepatoprotectors - ubat yang melindungi hati (Essentiale, Hepatil) dalam terapi kompleks kekurangan plasenta. Mereka mempunyai kesan menormalkan metabolisme lemak, protein dan fungsi hati. Ubat-ubatan tersebut mempunyai kesan sampingan minimum, beberapa pesakit mencatat ketidakselesaan di perut dan hati. Hofitol adalah ekstrak daun artichoke yang disucikan. Selain sifat pelindung hepato, Hofitol mengandung banyak unsur makro dan mikro, termasuk zat besi, mangan, fosfor, vitamin A, B dan C. Selain itu, ubat ini mempunyai sifat antioksidan yang jelas. Hipoksia, yang berlaku dengan latar belakang kekurangan plasenta, menyebabkan peningkatan jumlah radikal bebas, yang mempunyai kesan yang merosakkan pada sel. Chophytol meningkatkan perlindungan terhadap radikal bebas, yang memberi kesan positif pada fungsi plasenta. Hofitol dikontraindikasikan untuk cholelithiasis, penyakit hati akut, hempedu dan saluran kencing.

Instenon adalah ubat gabungan yang meningkatkan peredaran otak, fungsi jantung dan metabolisme pada janin dalam keadaan hipoksia. Ia digunakan bersama dengan ubat lain untuk rawatan kekurangan plasenta untuk mengelakkan akibat negatif hipoksia pada sistem saraf janin. Semasa mengambil ubat, anda harus mengelakkan minum kopi dan teh, kerana ubat ini melemahkan kesannya. Kesan sampingan yang paling biasa digunakan adalah sakit kepala. Instenon tidak boleh digunakan dalam keadaan kegembiraan dan kejang yang kuat, manifestasi peningkatan tekanan serebrum (tanda-tandanya: sakit kepala berpanjangan, muntah, gangguan penglihatan), epilepsi.

Petunjuk untuk memilih ubat tertentu ditentukan oleh doktor, berdasarkan bentuk kekurangan plasenta. Sekiranya asal utama adalah gangguan peredaran darah, maka ubat-ubatan yang mempengaruhi kapal ditetapkan. Sekiranya di jantung gangguan sel, maka ubat-ubatan yang mempengaruhi metabolisme tisu. Gabungan beberapa ubat sering digunakan.

Sebagai kesimpulan, saya ingin menekankan: kekurangan plasenta adalah komplikasi kehamilan yang serius, di mana penggunaan bebas dan pembatalan walaupun ubat-ubatan yang paling tidak berbahaya tidak dapat diterima. Patologi ini memerlukan pengawasan perubatan yang ketat..

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu

Cara menguatkan plasenta semasa rawatan ubat kehamilan

Plasenta terbentuk dari chorion, selaput janin janin. Sebilangan besar pertumbuhan dilekatkan pada dinding rahim, secara beransur-ansur meningkat, korion dimetamorfosis menjadi organ penuh. Menjelang awal trimester kedua, dia akan melindungi dan menyuburkan bayi, dan juga akan terbentuk sepenuhnya.

Cengkerang berbentuk seperti cakera yang melaluinya tali pusat dengan dua arteri untuk memberi makan bayi. Semasa janin tumbuh, penghalang plasenta juga berubah. Pada masa kelahiran (36 - 38 minggu), ukurannya kira-kira 20 cm diameter dan ketebalan hingga 4 cm.

Lokasi normal kulit berkhasiat dianggap berada di dinding belakang, di mana peredaran darah lebih baik, dan oleh itu, sangat sesuai untuk memberi makan anak. Penyetempatan organ baru di dinding anterior juga berlaku, tetapi lebih jarang, ini juga norma.

Terlepas dari tepi lampiran, plasenta dapat terletak di kawasan bawah, sehingga tumpang tindih faring dalaman. Pertindihan separa atau lengkap dalam perubatan disebut persembahan janin.

Penyusunan ini berbahaya dengan penemuan pendarahan semasa bersalin. Oleh itu, diperlukan pemantauan diagnostik yang berhati-hati terhadap perjalanan kehamilan..

Sebab utama berlakunya patologi seperti ini adalah proses keradangan yang lebih awal sebelum pembuahan atau wujud dalam tempoh melahirkan anak. Penyakit berjangkit yang mempengaruhi kawasan genital, walaupun setelah penyembuhan lengkap, meninggalkan lekatan dan mencegah janin meningkat.

Faktor risiko lain termasuk:

  1. ciri-ciri individu struktur organ dalaman;
  2. kategori umur - semakin tua, semakin tinggi risikonya;
  3. banyak gangguan kehamilan atau kelahiran anak;
  4. mendiagnosis lebih daripada satu janin;
  5. pembedahan sebelumnya;
  6. penyakit ginekologi;
  7. endometriosis.

Diagnosis berlaku pada pemeriksaan ultrasound yang dijadualkan pertama. Bahaya besar adalah persembahan penuh, apabila faring dalaman rahim tersekat sepenuhnya.

Selalunya, patologi disertai dengan sakit di bahagian bawah perut, rasa berat, anemia dan hipotensi..

Pendarahan pada trimester terakhir, menunjukkan pengecutan rahim yang berterusan, dengan keanjalan yang berkurang, yang mengakibatkan ketegangan dan detasmen yang berlebihan.

Tidak mustahil untuk membuat semula dan mengubah lokasinya. Perkara utama, dengan diagnosis seperti itu, adalah cadangan untuk menjaga tubuh anda agar tidak membahayakan, baik diri anda, atau bayi yang sedang membesar di dalam rahim.

Kedudukan rendah pada peringkat awal membawa ancaman keguguran, dan sebelum melahirkan, ada bahaya mengelupas dan kekurangan oksigen pada bayi (hipoksia). Pertumbuhan intensif kanak-kanak menyebabkan peningkatan tekanan pada rahim dan organ dalaman, yang berbahaya, bekalan darah terganggu, anak kurang mendapat nutrien.

  • rehat lengkap;
  • sekatan aktiviti fizikal;
  • berenang dilarang;
  • tidak termasuk seks;
  • penggunaan pembalut;
  • elakkan situasi tertekan.

Tidak ada ubat rakyat untuk menukar lokasi, rawatan diri dapat memperburuk keadaan. Oleh itu, cadangan utama doktor adalah sikap berhati-hati terhadap kesihatan mereka dan kawalan yang berhati-hati, menggunakan ultrasound, untuk migrasi. Mengambil kompleks vitamin dan mineral, berjalan kaki singkat di udara segar dan emosi positif akan membantu mengurangkan risiko komplikasi.

Dengan penyampaian penuh dan kehadiran sedikit pendarahan, terutama pada peringkat kemudian, rawatan pesakit sangat digalakkan. Ubat-ubatan ditetapkan untuk meningkatkan pembekuan darah. Lokasi organ yang rendah sebelum melahirkan menunjukkan bahagian caesar yang dirancang.

Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, patologi yang dikesan pada peringkat awal dapat diselesaikan dengan sendirinya. Semasa bayi membesar dan berkembang, selaput membesar dan tidak memburukkan lagi kehamilan. Menjelang permulaan persalinan, plasenta bergerak 6 cm lebih tinggi dari faring rahim.

Gangguan plasenta adalah pemisahan plasenta (tempat anak) secara pramatang atau sebahagian dari lapisan rahim pada wanita hamil. Semasa proses pemisahan plasenta dari rahim, darah berkumpul di antara mereka, yang semakin banyak membuang plasenta dari dinding rahim. Dalam kehamilan yang normal, proses patologi seperti itu tidak seharusnya berlaku. Detasmen harus bermula pada akhir kehamilan (semasa tempoh kelahiran ketiga).

Sebab-sebab pemisahan plasenta dari dinding rahim boleh sangat berbeza. Selalunya, masalah ini boleh berlaku pada wanita yang mempunyai masalah dalam sistem kardiovaskular. Oleh kerana kapilari rapuh, bekalan darah ke tempat anak terganggu dan kerana bekalan darah tidak mencukupi, plasenta mula menolak. Sebab-sebab gangguan plasenta termasuk gestosis, tekanan darah tinggi, pelbagai masalah dalam kerja ginjal, kehadiran berat badan berlebihan, diabetes mellitus.

Tempat duduk kanak-kanak dapat dipisahkan kerana proses keradangan di tubuh wanita, dengan kekurangan dan fibroid rahim. Sebabnya mungkin juga pengalaman pahit dari kehamilan wanita sebelumnya..

Penolakan plasenta secara tidak tepat waktu dapat memprovokasi ketagihan ibu hamil. Ini termasuk merokok, minum alkohol dan dadah..

Penyakit ini juga dapat menyerang seorang wanita dengan jumlah sel darah merah yang rendah (kerana hemoglobin rendah dengan anemia dan anemia).

Pemisahan tempat duduk anak juga boleh terjadi akibat reaksi alergi yang berlaku semasa pemindahan darah atau kerana pengenalan larutan protein.

Trauma ke perut, keadaan tertekan, aktiviti fizikal yang berlebihan dan pengurangan berat badan, hubungan seksual yang agresif juga boleh menyebabkan komplikasi yang menyedihkan..

Sebagai tambahan kepada semua sebab di atas, mungkin ada sebab-sebab tertentu yang berkaitan dengan sistem autoimun seorang wanita hamil. Dalam kes ini, tubuh wanita menghasilkan antibodi terhadap selnya sendiri. Situasi seperti ini jarang berlaku, tetapi ia masih berlaku. Lupus eritematosus sistemik juga dapat menghasilkan antibodi.

Gangguan plasenta juga dapat dimulai jika ada jahitan pada rahim (ketika tumor dikeluarkan), tempat anak dapat dipisahkan tepat di tempat jahitan.

  • pendarahan - dapat dilihat (keputihan berdarah atau berbintik-bintik muncul dari vagina), dalaman (darah berkumpul di antara plasenta dan dinding rahim, ini dapat terjadi apabila bahagian tengah tempat anak dipisahkan, sementara tepi plasenta tetap melekat) dan bercampur (luaran dan pendarahan pendam);
  • ketegangan rahim, sakit di bahagian bawah abdomen, di rahim, paha dan di kawasan lumbar, terdapat juga rasa sakit ketika menyentuh perut bawah di rahim;
  • pelanggaran jantung pada janin - bermula dengan melepaskan bahagian keempat plasenta, jika bahagian ketiga terlepas, maka anak mengalami kegagalan jantung, apabila separuh tempat anak dipisahkan, anak itu mati.

Kadang kala (terutamanya dengan pendarahan laten), mustahil untuk menentukan permulaan gangguan plasenta, dan hanya ini yang dapat ditunjukkan oleh tanda-tanda kejutan. Ini termasuk kehilangan kesedaran atau pening tiba-tiba, perasaan takut, cemas, pernafasan menjadi cepat atau, sebaliknya, dangkal, kulit ditutup dengan peluh sejuk, peningkatan berpeluh, ada dahaga tiba-tiba, muntah dan serangan mual yang teruk.

Gangguan plasenta mungkin sebahagian dan keseluruhan tidak progresif atau progresif.

Dengan detasmen separa yang tidak progresif, sebahagian kecil plasenta ditolak dan, kerana kawasan yang kecil, saluran darah dipulihkan, pendarahan berhenti bersamaan dengan proses detasmen. Tidak ada ancaman terhadap kehidupan ibu dan tidak ada sebab untuk kegagalan kehamilan.

Dengan detasmen separa progresif, luka hanya bertambah besar, sehingga meningkatkan kehilangan darah. Sekiranya sebahagian besar tempat anak pergi, janin mungkin mati. Pada masa yang sama, terdapat ancaman besar terhadap kehidupan dan wanita kerana kehilangan darah yang besar. Sekiranya masa mengizinkan, maka doktor boleh memutuskan untuk melakukan kelahiran.

Dengan gangguan plasenta yang lengkap (total), kematian anak tidak dapat dielakkan. Ini disebabkan pertukaran gas yang mustahil antara anak dan ibu. Nasib baik, ini adalah kes yang jarang berlaku dalam amalan perubatan..

Agar plasenta dapat bertahan dengan baik dan tidak ada masalah dengan janin, semasa kehamilan perlu makan dengan betul, dan yang paling penting, untuk makan dengan baik. Dalam tempoh melahirkan anak, tubuh wanita memerlukan antioksidan, magnesium, yodium, zat besi, vitamin E, asid folik, lesitin.

Untuk mengelakkan kekurangan nutrien ini, perlu menambahkan diet wanita hamil: telur (satu telur setiap hari), ikan berlemak (terutama ikan laut, ia mengandungi omega-3, yang menghilangkan semua proses keradangan dan menormalkan tahap hormon), minyak sayuran (terutamanya minyak zaitun), makanan laut, kacang-kacangan, biji wijen, biji, kuman gandum hijau, jeruk keprok, jeruk, limau gedang, lemon, delima, kiwi, alpukat, pisang, semua sayuran hijau dan semua sayur-sayuran berdaun, produk tenusu, hati dan jeroan, pate hati (semestinya buatan sendiri), roti garing, roti gandum gelap dan utuh, lentil, kekacang, semua buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna merah, kuning dan oren (mereka memperbaiki sistem saraf, mengekalkan tahap normal sel-sel merah di dalam badan).

Namun, jika ia tidak berfungsi untuk mencegah gangguan plasenta dari dinding rahim pada hari-hari pertama rawatan (dalam keadaan serius pesakit), jangan berikan makanan selain daripada banyak minuman. Maka anda perlu mengikuti diet yang ditetapkan oleh doktor anda. Semuanya bergantung pada keadaan kesihatan dan penyebab pemisahan plasenta pramatang.

Untuk sebarang gejala ini, anda harus mendapatkan rawatan perubatan segera. Untuk kesakitan dan kekejangan yang teruk, anda boleh mengambil ubat penghilang rasa sakit. Sebelum ketibaan ambulans, jangan ada usaha untuk mengubati diri sendiri. Lagipun, bukan sahaja kehidupan anda yang dipertaruhkan, tetapi juga kehidupan seorang anak. Sekiranya berlaku pendarahan teruk, anda boleh meneteskan segelas air ke lantai dengan larutan lada air (jumlah titisannya sama dengan ½ jumlah tahun).

Untuk mengelakkan pengelupasan plasenta dan langkah pencegahan selepas rawatan, anda perlu minum decoctions dari akar licorice, batang rai, marigolds (perbungaan), Potentilla, elecampane, beri currant hitam, bunga calendula, kulit kayu viburnum, yarrow.

  • makanan yang tinggi garam, gula, cuka, lada, rempah;
  • alkohol;
  • makanan berlemak, goreng;
  • makanan yang terdapat reaksi alahan;
  • coklat, soda manis, kopi;
  • semua makanan bukan hidup.

Produk ini merosakkan sel darah merah, boleh menyebabkan gestosis, mengganggu kerja sistem kardiovaskular, saraf dan ginjal. Anda tidak boleh merokok, dan lebih-lebih lagi di bawah larangan dadah (pada bila-bila masa dalam kehidupan seorang gadis dan wanita muda).

Menurut statistik perubatan, kekurangan plasenta berkembang pada sekitar 24% ibu hamil. Terdapat sejumlah ubat khas yang tersedia untuk mengatasi komplikasi kehamilan ini..

Plasenta (tempat duduk bayi yang disebut) adalah organ di mana janin memberi makan, bernafas dan mengeluarkan produk metabolik yang diproses. Dalam organ ini, dua sistem saluran darah yang kompleks bertemu. Salah satunya (ibu) menghubungkan plasenta dengan saluran rahim, yang lain (janin) memasuki arteri tali pusat, menuju ke janin. Membran (satu lapisan sel) terletak di antara dua sistem vaskular, yang berfungsi sebagai penghalang antara ibu dan anak; terima kasih kepada membran ini, darah ibu dan janin tidak bercampur.

Penghalang plasenta tidak tahan terhadap banyak bahan berbahaya, virus, bakteria. Pada masa yang sama, oksigen dan zat yang diperlukan untuk hidup dengan mudah mengalir dari darah ibu ke anak, sama seperti produk buangan dari badan janin dengan mudah memasuki darah ibu, setelah itu mereka diekskresikan melalui ginjalnya. Penghadang plasenta melakukan fungsi imun: ia membolehkan protein pelindung ibu (antibodi) menyebarkan kepada anak, memastikan perlindungannya, dan pada masa yang sama menahan sel-sel sistem imun ibu yang boleh menyebabkan penolakan janin, mengenali objek asing di dalamnya. Di samping itu, plasenta menghasilkan hormon yang penting kehamilan yang berjaya, dan enzim yang memusnahkan bahan berbahaya.

Dengan kehamilan yang tidak baik, fungsi plasenta mungkin terganggu. Terdapat apa yang disebut kekurangan plasenta, di mana proses pematangan plasenta terganggu, aliran darah uteroplacental dan janin-plasenta menurun, pertukaran gas dan metabolisme di plasenta terhad, dan sintesis hormonnya menurun. Semua perubahan ini menentukan bekalan oksigen dan nutrien yang tidak mencukupi kepada janin, memperlambat pertumbuhan dan perkembangannya, memperburuk komplikasi kehamilan yang ada.

Sindrom kekurangan plasenta disedari pada tahap yang berbeza, oleh itu, beberapa bentuk penyakit ini ditentukan:

  • hemodinamik, disebabkan oleh gangguan pada saluran aliran darah rahim-janin;
  • membran plasenta, dicirikan oleh penurunan kemampuan plasenta untuk membawa pelbagai bahan dan oksigen;
  • selular, berkaitan dengan gangguan metabolik pada sel-sel plasenta. Membezakan antara kekurangan plasenta primer dan sekunder.

Kekurangan plasenta primer (awal) berkembang hingga 16 minggu kehamilan, yang timbul semasa pembentukan plasenta. Penyebabnya lebih kerap adalah patologi rahim: fibroid rahim (tumor jinak), kecacatan rahim (pelana, kecil, bertanduk dua), pengguguran sebelumnya, gangguan hormon dan genetik. Dalam beberapa kes, kekurangan plasenta primer berubah menjadi sekunder.

Kekurangan plasenta sekunder (lewat) biasanya berlaku dengan latar belakang plasenta yang sudah terbentuk selepas kehamilan 16 minggu. Sekiranya berlakunya kekurangan plasenta lewat, jangkitan, gestosis sangat penting (komplikasi di mana kerja semua organ dan sistem tubuh wanita hamil terganggu, selalunya ia ditunjukkan oleh peningkatan tekanan darah, munculnya edema, protein dalam air kencing), ancaman penamatan kehamilan, serta pelbagai penyakit ibu (hipertensi arteri, disfungsi korteks adrenal, diabetes mellitus, tirotoksikosis, dll.).

Terlepas dari faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan kekurangan plasenta, ini berdasarkan gangguan peredaran darah di kompleks rahim, yang menyebabkan pelanggaran semua fungsi plasenta.

Perubahan fungsi pernafasan plasenta ditunjukkan oleh gejala hipoksia janin - bekalan oksigen yang tidak mencukupi untuknya. Pada masa yang sama, pada awal penyakit ini, seorang wanita memperhatikan peningkatan (motorik) aktiviti motor janin, dan kemudian penurunannya. Hipoksia janin yang kronik dan gangguan fungsi pemakanan plasenta menyebabkan kelewatan dalam perkembangan intrauterinnya. Manifestasi keterlambatan pertumbuhan intrauterin adalah penurunan ukuran perut wanita hamil (lilitan perut, ketinggian fundus rahim) berbanding dengan ciri-ciri indikator usia kehamilan tertentu. Pelanggaran fungsi pelindung plasenta membawa kepada jangkitan intrauterin janin di bawah pengaruh mikroorganisma patogen (patogenik) yang menembusi plasenta. Janin, yang berkembang dalam keadaan kekurangan plasenta, lebih rentan terhadap risiko trauma semasa melahirkan dan morbiditi selama tempoh neonatal..

Untuk mendiagnosis kekurangan plasenta, berikut digunakan:

  • Penilaian aktiviti jantung janin. Sebagai tambahan kepada pendengaran sederhana dengan stetoskop obstetrik, kaedah yang paling mudah diakses dan biasa untuk menilai aktiviti jantung janin adalah kardiotakografi, yang berdasarkan rakaman perubahan kadar jantung janin bergantung kepada kontraksi rahim, tindakan rangsangan luaran atau aktiviti janin itu sendiri setelah 28 minggu kehamilan.
  • Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound). Pada masa yang sama, ukuran janin dan kepatuhannya terhadap usia kehamilan ditentukan, penyetempatan dan ketebalan plasenta, korespondensi tahap kematangan plasenta dengan usia kehamilan, isipadu cairan ketuban, struktur tali pusat, dan kemungkinan kemasukan patologi dalam struktur plasenta dinilai. Di samping itu, struktur anatomi janin dikaji untuk mengenal pasti anomali perkembangannya, pernafasan dan aktiviti motor pada janin..
  • Sonografi Doppler. Ini adalah varian kajian ultrasound, di mana kecepatan aliran darah di saluran rahim, tali pusat dan janin dinilai. Kaedah ini membolehkan anda menilai secara langsung keadaan aliran darah di setiap saluran pada separuh kedua kehamilan.
  • Kaedah Makmal. Mereka didasarkan pada menentukan tahap hormon plasenta (estriol, gonadotropin korionik, laktogen plasenta), serta aktiviti enzim (oksitosinase dan fosfatase alkali termostabil) dalam darah wanita hamil pada setiap tahap kehamilan.

Atas dasar pemeriksaan yang komprehensif, kesimpulan dibuat tidak hanya mengenai kehadiran atau ketiadaan kekurangan plasenta, tetapi juga mengenai keparahan pelanggaran tersebut. Taktik pengurusan kehamilan untuk tahap keparahan kekurangan plasenta berbeza.

Pada masa ini, sayangnya, tidak mungkin sepenuhnya untuk membebaskan seorang wanita hamil dari kekurangan plasenta yang timbul akibat kesan terapeutik. Kaedah terapi yang digunakan hanya dapat menyumbang kepada penstabilan proses patologi yang ada dan pemeliharaan mekanisme kompensasi-adaptif pada tahap yang memungkinkan berlanjutan kehamilan hingga waktu kelahiran yang optimum. Oleh itu, sangat penting untuk melakukan pencegahan pada wanita yang mempunyai faktor risiko perkembangan kekurangan plasenta..

Tempat utama dalam pencegahan adalah rawatan penyakit atau komplikasi yang mendasari di mana kekurangan plasenta mungkin berlaku. Syarat penting adalah memerhatikan rejimen yang sesuai oleh wanita hamil: rehat yang cukup (lebih baik tidur di sebelah kiri), penghapusan tekanan fizikal dan emosi, tinggal di udara segar selama 3-4 jam sehari, pemakanan seimbang yang rasional. Kursus pencegahan termasuk multivitamin, suplemen zat besi, latihan pernafasan untuk meningkatkan penghantaran oksigen melalui paru-paru, penggunaan asid amino, glukosa, Galascorbin, kalium Orotat, ATP, yang berfungsi sebagai sumber tenaga langsung untuk banyak proses biokimia dan fisiologi.

Dengan tanda-tanda awal kekurangan plasenta, rawatan dapat dilakukan di klinik antenatal dengan pemeriksaan ultrasound berulang dengan pengukuran Doppler 10-14 hari selepas permulaan rawatan. Dengan kekurangan plasenta yang lebih jelas, terutamanya dalam kombinasi dengan komplikasi kehamilan atau penyakit umum ibu, rawatan di hospital adalah wajib. Tempoh terapi mestilah sekurang-kurangnya 6 minggu (di hospital, dengan berlanjutan terapi di klinik antenatal). Sekiranya patologi ini dikesan dan terapi yang sesuai dijalankan pada trimester kedua, untuk menyatukan kesan kursus pertama, rawatan harus diulang pada 32-34 minggu kehamilan.

Sekiranya kemerosotan petunjuk semasa rawatan, kemunculan tanda-tanda dekompensasi kekurangan plasenta, ditentukan oleh kemerosotan tajam pada keadaan janin dan kemungkinan kematiannya, kelahiran kecemasan oleh bahagian caesar ditunjukkan, tanpa mengira usia kehamilan.

Pada masa ini, untuk rawatan kekurangan plasenta, terdapat sebilangan besar ubat-ubatan yang bertujuan untuk menghilangkan gangguan aliran darah rahim-janin dan meningkatkan daya tahan janin terhadap kelaparan oksigen. Setiap ubat ini mempunyai titik penerapannya sendiri, mekanisme tindakannya sendiri..

Ubat yang membantu melonggarkan otot rahim (tocolytics) - Partusisten, Ginipral, Magne-V6, Peningkatan berkala nada rahim menyumbang kepada gangguan peredaran darah di plasenta, sementara dos tocolytics kecil mengurangkan daya tahan vaskular pada arteri kecil dan menyebabkan peningkatan aliran darah uteroplacental yang ketara. Dengan penggunaan Ginipral dan Partusisten, peningkatan denyut jantung ibu (takikardia), penurunan tekanan darah, gegaran jari, menggigil, mual dan kegelisahan mungkin terjadi. Untuk mengelakkan takikardia, Verapamil, Isoptin diresepkan selari dengan ubat. Kontraindikasi penggunaan Ginipral dan Partusisten adalah tirotoksikosis (peningkatan fungsi tiroid), penyakit jantung, asma bronkial.

Eufillin, but-shpa mempunyai kesan vasodilating, mengurangkan daya tahan vaskular periferal. Trental (pentoxy-phillin), sebagai tambahan kepada kesan vasodilating, dapat meningkatkan sifat reologi (kelancaran) darah dan peredaran pada kapilari kecil (peredaran mikro). Kesan sampingan ubat ini adalah pedih ulu hati, mual, muntah, sakit kepala. Kontraindikasi penggunaan pentoxy-phylline adalah tekanan darah rendah (hipotensi), Euphyllina - peningkatan fungsi tiroid, penyakit jantung, epilepsi.

Dengan kekurangan plasenta, terdapat gangguan pembekuan darah kronik (peningkatan aktiviti platelet dan faktor pembekuan plasma). Oleh itu, untuk rawatan, ubat digunakan untuk mencegah pembentukan gumpalan darah di dalam kapal - agen antiplatelet (Aspirin, Curantil). Ubat-ubatan ini, selain meningkatkan reologi darah, mempunyai kesan melebar pada arteri kecil, menyebabkan peningkatan kecepatan aliran darah yang signifikan. Mereka tidak menyebabkan pengembangan semua saluran darah dan penurunan tekanan darah yang berkaitan dan, pada masa yang sama, meningkatkan metabolisme tanpa peningkatan pengambilan oksigen secara serentak. Curantil boleh diambil dari trimester pertama kehamilan. Ejen antiplatelet dikontraindikasikan pada wanita dengan ulser gastrik dan ulser duodenum, dengan pendarahan dan pembedahan baru-baru ini. Oleh kerana risiko pendarahan semasa bersalin, ubat ini dibatalkan pada kehamilan 34-36 minggu.

Actovegin meningkatkan daya tahan otak dan tisu janin terhadap hipoksia, mengaktifkan metabolisme, meningkatkan pengambilan glukosa, dan merangsang pembaharuan sel janin. Sebagai tambahan, ubat ini meningkatkan peredaran darah dalam sistem ibu - plasenta - janin, menyumbang kepada toleransi janin yang lebih baik terhadap persalinan. Rawatan dengan Actovegin mempunyai kesan ketara pada keadaan janin. Ini tercermin dalam peningkatan aliran darah dan peningkatan pertumbuhan janin, yang dapat mengurangkan frekuensi kelahiran awal yang tidak disengajakan. Ubat ini diperoleh dari darah anak lembu, mempunyai kesan sampingan minimum, terdapat reaksi alahan yang agak jarang berlaku. Kontraindikasi penggunaan ubat tersebut adalah kegagalan jantung, edema paru. Pada wanita dengan keguguran berulang dan penyakit serius (diabetes mellitus, hipertensi arteri, patologi kelenjar tiroid, jantung, hati) Actovegin diresepkan untuk pencegahan kekurangan plasenta dalam kursus 2-3 minggu, 2-3 kali setiap kehamilan.

Memandangkan fungsi detoksifikasi hati yang paling penting, serta peranannya yang menentukan dalam pengeluaran protein dan faktor pembekuan darah, disarankan untuk menggunakan hepatoprotectors - ubat yang melindungi hati (Essentiale, Hepatil) dalam terapi kompleks kekurangan plasenta. Mereka mempunyai kesan menormalkan metabolisme lemak, protein dan fungsi hati. Ubat-ubatan tersebut mempunyai kesan sampingan minimum, beberapa pesakit mencatat ketidakselesaan di perut dan hati. Hofitol adalah ekstrak daun artichoke yang disucikan. Selain sifat pelindung hepato, Hofitol mengandung banyak unsur makro dan mikro, termasuk zat besi, mangan, fosfor, vitamin A, B dan C. Selain itu, ubat ini mempunyai sifat antioksidan yang jelas. Hipoksia, yang berlaku dengan latar belakang kekurangan plasenta, menyebabkan peningkatan jumlah radikal bebas, yang mempunyai kesan yang merosakkan pada sel. Chophytol meningkatkan perlindungan terhadap radikal bebas, yang memberi kesan positif pada fungsi plasenta. Hofitol dikontraindikasikan untuk cholelithiasis, penyakit hati akut, hempedu dan saluran kencing.

Instenon adalah ubat gabungan yang meningkatkan peredaran otak, fungsi jantung dan metabolisme pada janin dalam keadaan hipoksia. Ia digunakan bersama dengan ubat lain untuk rawatan kekurangan plasenta untuk mengelakkan akibat negatif hipoksia pada sistem saraf janin. Semasa mengambil ubat, anda harus mengelakkan minum kopi dan teh, kerana ubat ini melemahkan kesannya. Kesan sampingan yang paling biasa digunakan adalah sakit kepala. Instenon tidak boleh digunakan dalam keadaan kegembiraan dan kejang yang kuat, manifestasi peningkatan tekanan serebrum (tanda-tandanya: sakit kepala berpanjangan, muntah, gangguan penglihatan), epilepsi.

Petunjuk untuk memilih ubat tertentu ditentukan oleh doktor, berdasarkan bentuk kekurangan plasenta. Sekiranya asal utama adalah gangguan peredaran darah, maka ubat-ubatan yang mempengaruhi kapal ditetapkan. Sekiranya di jantung gangguan sel, maka ubat-ubatan yang mempengaruhi metabolisme tisu. Gabungan beberapa ubat sering digunakan.

Sebagai kesimpulan, saya ingin menekankan: kekurangan plasenta adalah komplikasi kehamilan yang serius, di mana penggunaan bebas dan pembatalan walaupun ubat-ubatan yang paling tidak berbahaya tidak dapat diterima. Patologi ini memerlukan pengawasan perubatan yang ketat..

Ekaterina Svirskaya,
pakar obstetrik-ginekologi, Minsk

Kehamilan adalah proses fisiologi perkembangan telur yang disenyawakan yang berjaya membenahi dirinya di dalam badan wanita, atau lebih tepatnya di rahim. Permulaan proses ini dikaitkan dengan saat persenyawaan telur matang dengan sperma. Telur yang disenyawakan mesti melekat pada selaput lendir rahim, selepas itu pembentukan embrio bermula, disertai dengan penstrukturan intensif sejumlah fungsi tubuh wanita hamil. Setiap wanita mengalami perubahan dengan cara yang berbeza: sebahagian besarnya mengalami mual, pening dan fenomena lain yang memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan keseluruhan. Mereka dapat dihilangkan dengan menggunakan produk khas untuk wanita hamil. Setelah beberapa minggu, ketidakselesaan seperti itu mereda, membolehkan ibu hamil menikmati keadaan luar biasa menunggu kelahiran bayi yang ditunggu-tunggu, yang berlangsung sekitar 40 minggu.

Dalam tempoh ini, sangat penting untuk memberi perhatian khusus kepada kesihatan wanita, di mana kehidupan baru sudah mulai berkembang, tingkah lakunya, dan mengikuti saranan untuk wanita hamil. Ini harus dilakukan sejak minggu-minggu pertama kehamilan, ketika organ-organ penting janin diletakkan. Apa-apa penyakit, sama ada selesema biasa, radang telinga, radang ovari atau penyakit lain, diet tidak sihat wanita hamil, mengambil sejumlah ubat boleh memberi kesan negatif pada perkembangan janin dan perjalanan kehamilan. Tidak mustahil untuk menyebutkan betapa berbahayanya merokok dan meminum minuman beralkohol dalam tempoh ini..

Pengetahuan mengenai keanehan kehamilan dan bahaya yang menanti di jalan yang sukar tetapi menggembirakan ini telah dikumpulkan selama berabad-abad. Hari ini mereka dapat diringkaskan dan sistematis dalam bentuk nasihat kepada wanita yang memakai bayi di bawah jantung.

Kebijaksanaan rakyat telah menyusun senarai cadangan yang lengkap, pemeliharaannya akan menyumbang kepada kehamilan yang tenang, perkembangan janin yang betul dan kelahiran anak yang sihat dan bahagia. Oleh itu, nasihat penyembuh rakyat untuk wanita hamil, terkumpul selama berabad-abad:

  • Jangan mengencangkan pinggang, yang boleh menyebabkan kecacatan janin kerana tekanan yang diberikan ke atasnya.
  • Anda tidak boleh memotong dan mewarnai rambut anda. Adalah dipercayai bahawa jika seorang wanita memotong rambutnya semasa hamil, dia akan memendekkan usia bayinya. Akar kepercayaan ini berasal dari zaman kuno dan kehilangan kaitannya hari ini. Tetapi mewarnai rambut anda benar-benar tidak diingini, kerana agen kimia yang membentuk pewarna rambut memasuki badan wanita melalui kulit kepala dan boleh membahayakan anak. Sudah tentu, pengeluar hari ini mendakwa bahawa bahan-bahan yang selamat digunakan dalam pengeluaran, namun, jika boleh, lebih baik menolak penggunaan cara sedemikian untuk tempoh membawa anak..
  • Dianjurkan untuk menjalani pemeriksaan secara berkala oleh doktor gigi untuk mengetahui adanya masalah pergigian tepat pada waktunya. Yang terakhir ini mungkin timbul kerana anak memerlukan kapur semasa pembentukan tulang, yang mana ia "menarik" dari gigi ibu. Akibatnya, gigi boleh mula runtuh. Kebijaksanaan rakyat menasihati wanita hamil untuk mengambil 2 sudu besar setiap hari untuk mengelakkan akibat tersebut. air limau.
  • Sekiranya anda takut, jangan ambil perut atau bahagian badan yang lain, kerana ini boleh menyebabkan munculnya tanda lahir pada anak di tempat-tempat ini.
  • Wanita hamil tidak boleh pergi ke gereja. Ini adalah mitos, yang asalnya dikaitkan dengan larangan pergi ke gereja semasa haid. Pada hakikatnya, wanita hamil dihormati dan dilindungi oleh gereja, adalah mungkin dan bahkan sangat berguna untuk pergi ke sana, terutamanya apabila seorang wanita mempunyai keinginan untuk melakukan ini dan ia datang dari jiwa.

Makanan tambahan berikut dibenarkan:

  • A) Sebelum sarapan, anda boleh minum 1 sudu besar. air dengan penambahan 1 sudu kecil. epal sider cuka.
  • B) Semasa atau selepas makan, anda boleh minum segelas air dengan penambahan 2 sudu kecil. cuka sari apel dan 2 sudu kecil. sayang.
  • C) Dalam 30-40 minit. sebelum makan, adalah berguna untuk mengambil 1/3 cawan jus lobak merah.
  • D) Pada waktu malam, anda boleh menelan propolis dalam jumlah kecil, minum banyak cecair.
  • E) Sangat berguna untuk memakan bawang, terutama yang hijau, mentah dalam jumlah kecil 1 kali sehari. Sebaiknya pilih bawang yang tidak pedas, tetapi manis.
  • E) Penggunaan 2 sudu kecil akan memberi kesan positif terhadap perkembangan sistem saraf anak. madu untuk setiap hidangan.

Penting! Sebarang persembahan amatur tidak diingini. Wanita dengan gangguan saluran gastrousus harus berhati-hati. Sebagai contoh, pengambilan cuka sari apel sekiranya terdapat gastritis, disertai dengan peningkatan rembesan jus gastrik, dilarang sama sekali..

Apa-apa ubat rakyat baik selagi ia bermanfaat. Anda perlu memahami bahawa tubuh setiap orang adalah individu dan kaedah yang sesuai untuk seseorang boleh dikontraindikasikan untuk yang lain. Oleh itu, lebih baik mengkoordinasikan semua tindakan anda dengan doktor yang akan menerangkan kaedah mana yang berguna dan mana yang berbahaya..

Wanita atau gadis hamil, yang sudah awal kehamilan, tidak boleh:

  • Mengangkat berat badan, terutama semasa awal kehamilan, kerana ini boleh menyebabkan keguguran.
  • Terlibat dalam sukan, sukan yang terlalu aktif, melakukan pergerakan tajam dan ceroboh, khususnya, melompat, menunggang basikal atau menunggang kuda, dan seumpamanya.
  • Bermula dari minggu ke-23 kehamilan, senaman regangan dan sebarang tindakan yang melibatkan keperluan untuk mencapai tempat yang tinggi, misalnya, menggantung pakaian di tali yang diregangkan tinggi, adalah kontraindikasi. Tindakan sedemikian memprovokasi pembentukan vakum di dalam rahim, yang pada gilirannya dapat menyebabkan bayi terbalik dengan kakinya ke bawah atau mengambil posisi lain yang tidak wajar bagi janin, yang akan menyebabkan komplikasi semasa melahirkan..
  • Dilarang sama sekali merokok, mengambil alkohol dan dadah.
  • Lakukan sinar-x dan fluorografi, kerana radiasi meningkatkan risiko kerosakan pada sistem saraf janin.
  • Makan telur mentah, serta kurang masak, minum susu mentah, makan hidangan daging mentah atau kurang masak, keju dengan acuan. Semua produk ini boleh mengandungi bakteria patogen, dan sebarang bentuk penyakit berjangkit bukan hanya tidak diingini semasa kehamilan, tetapi juga sangat berbahaya, kerana boleh mengakibatkan akibat serius bagi janin dan bahkan keguguran..
  • Ikuti gaya hidup aktif, lakukan kerja fizikal ringan, berjalan lebih banyak dan berada di udara segar, kurang mendatar.
  • Lakukan gimnastik sepanjang kehamilan. Anda boleh belajar bagaimana melakukannya dengan betul dengan bantuan manual gimnastik untuk wanita hamil, yang mengandungi kompleks latihan yang direka khas untuk setiap tempoh kehamilan. Sekiranya boleh, anda boleh mengambil jurulatih peribadi yang akan mengadakan kelas dengan mengambil kira ciri fisiologi wanita tertentu dan petunjuk perubatan yang ditetapkan oleh doktornya..
  • Elakkan bimbang, jangan menonton filem seram, kejadian menakutkan, kronik jenayah, serta orang yang mengalami kecacatan fizikal. Cermin mata seperti itu mempunyai kesan buruk pada sistem saraf, di mana ia memberi kesan negatif kepada anak. Sebaliknya, anda perlu mengelilingi diri anda dengan perkara-perkara indah yang menaikkan semangat dan menenangkan diri.
  • Cukup rehat.
  • Adakah sampel air kencing anda diuji secara berkala untuk protein yang menunjukkan penyakit buah pinggang. Penampilannya memerlukan rawatan perubatan segera..
  • Anda perlu mengawasi kerja usus dengan teliti. Kubis, yang juga mempunyai sifat anti-radang, akan membantu meningkatkan kerjanya. Biji labu juga akan bermanfaat.

Sekiranya sembelit berlaku, tidak digalakkan menggunakan julap, kerana boleh menimbulkan permulaan aktiviti kontraktil rahim. Lebih baik menghilangkan sembelit dengan enema dari air rebus, lilin khas, misalnya, gliserin atau supositoria biscadyl, akan membantu menyelesaikan masalah.

    • Kerana perubahan hormon yang tidak dapat dielakkan berlaku pada tubuh wanita hamil, dia mungkin mengalami jerawat dan ruam lain di wajahnya dan bahagian badan yang lain. Topeng tanah liat putih akan membantu menghilangkannya..
    • Setiap hari anda perlu mencuci ketiak dengan air suam dan mencukur rambut di kawasan badan ini untuk mengelakkan kulat yang boleh hidup di sini memasuki kelenjar susu.
    • Untuk mengekalkan bentuk payudara semasa kehamilan, pertama sekali anda mesti memantau berat badan anda, yang akan membantu mengekalkan bentuk badan anda dan mencegah peregangan kulit payudara secara berlebihan. Untuk memastikan bentuk payudara tidak berubah dan tidak kendur, anda harus melatih otot-otot yang terletak di sekitar kelenjar susu. Push-up sangat bagus untuk tujuan ini..
    • Anda juga mesti mandi air suam setiap hari. Harus diingat bahawa kita hanya bercakap tentang mandi dan hanya mandi hangat, dalam keadaan panas. Adalah sangat tidak diingini untuk mengunjungi rumah mandian, berenang di tab mandi. Tetapi mungkin dan bahkan perlu untuk mengunjungi kolam, kerana berenang akan membantu menghilangkan ketegangan di kawasan belakang yang timbul berkaitan dengan membawa anak, akan membantu menguatkan otot dan memperbaiki keadaan umum wanita hamil.
    • Anda harus bimbang dengan keadaan kulit, yang, seperti seluruh badan, mengalami tekanan yang berlebihan, terutamanya di bahagian perut, paha dan dada. Untuk mengelakkan munculnya tanda regangan, anda boleh menyediakan ubat rumah berikut: larutkan 2-3 tablet mumia dalam satu sendok teh air masak suam, tambahkan jisim yang dihasilkan ke mana-mana krim bayi dan kacau hingga sebati. Produk ini harus disapu ke kulit kawasan yang bermasalah dua kali sehari, jangan bilas selama 4 jam.
    • Dari bulan kelima hingga keenam kehamilan, disarankan untuk memakai pembalut (Gamb. 1, 2), terutama bagi wanita dengan otot perut yang lemah. Ini diperlukan untuk mengurangkan ketegangan di bahagian belakang dan juga untuk mengurangkan risiko tanda regangan..
Gambar: 1. Posisi wanita hamil, pada pembalut pranatal harus dipakaiGambar: 2. Pendakap pranatal yang dipakai dengan betul (pandangan depan dan pandangan sisi)
  • Pada separuh kedua kehamilan, lebih baik menghindari hubungan seksual, kerana mereka menimbulkan kontraksi rahim dan boleh menyebabkan kelahiran pramatang.
  • Memakai kasut tumit tinggi pada bulan-bulan terakhir kehamilan, yang boleh menyebabkan sakit pada kaki dan punggung.

Penggunaan tanaman ubat semasa kehamilan memerlukan penjagaan khas, kerana sebilangan besarnya dikontraindikasikan dalam tempoh ini. Tumbuhan ini merangkumi:

  • Bawang putih. Ia dapat meningkatkan aktiviti rahim dan nada rahim, menyebabkan pedih ulu hati dan sakit di perut, dan juga merangsang bayi dalam kandungan. Ia adalah produk yang merengsakan selaput lendir dan merupakan alergen yang kuat. Anda tidak boleh makan bawang putih semasa menyusui, kerana ia dipercayai merosakkan rasa susu dan bayi mungkin menolak untuk menyusui kerana ini..
  • Aloe. Meningkatkan jumlah darah di kawasan pelvis. Kontraindikasi penggunaan ubat ini bukan hanya kehamilan, tetapi juga pendarahan rahim, sistitis, penyakit pundi hempedu. Sebelum ini, lidah buaya diresepkan kepada wanita hamil untuk buasir, tetapi ini salah.
  • Oregano biasa. Mempunyai kesan pengguguran.
  • Wormwood. Milik kategori tanaman beracun. Ia boleh diambil secara lisan, bergantung kepada dos yang tepat dan sangat berhati-hati. Antara kesan sampingan penggunaan ubat ini, sawan adalah yang paling biasa, tetapi halusinasi dan penampilan gangguan mental adalah mungkin. Mengambil kayu cacing untuk waktu yang lama tidak digalakkan, dan semasa kehamilan ia tidak termasuk sepenuhnya.
  • Juniper biasa. Perubatan menggunakan tanaman ini dalam dos yang tepat. Penerimaan tetamu tidak dibenarkan semasa kehamilan.
  • Cinta ubat. Mempunyai kesan pengguguran.
  • Pakis adalah lelaki. Tumbuhan yang sangat beracun.
  • Kirkazon biasa. Tumbuhan beracun, boleh menyebabkan keguguran.
  • Jelatang. Ia mempunyai sifat hemostatik, digunakan untuk pendarahan rahim, paru-paru, usus, dan juga apabila diperlukan untuk menghentikan jangka masa yang lama. Menimbulkan kelahiran pramatang.

Mengandung tidak bererti melahirkan. Malangnya, statistiknya mengecewakan: kira-kira 70% kehamilan berakhir dengan keguguran spontan pada peringkat awal. Seorang wanita mungkin tidak tahu bahawa kehidupan baru telah mula berkembang di tubuhnya. Berikut adalah beberapa panduan yang harus diikuti untuk mengurangkan risiko keguguran anda:

  1. Adalah perlu untuk mulai menjaga kehamilan agar berjalan normal sebelum ia berlaku. Pertama sekali, kita bercakap mengenai melepaskan tabiat buruk, khususnya merokok. Alkohol juga harus dihapuskan..
  2. Anda harus memeriksa badan anda sepenuhnya dan mengenal pasti penyakit yang jelas dan terpendam. Anda boleh hamil hanya setelah semuanya dapat dihilangkan. Pendekatan ini akan mengurangkan risiko komplikasi semasa hamil dan meningkatkan peluang melahirkan bayi yang sihat..
  3. "Penapis" dengan teliti apa yang dikatakan dan diresepkan oleh doktor, terutamanya jika kehamilan sudah bermula. Tidak kira betapa sukarnya, doktor juga tidak boleh dipercayai dalam keadaan semasa. Sebagai contoh, sering terdapat keadaan ketika seorang wanita hamil sudah didiagnosis dengan klamidia, trichomoniasis, toxoplasmosis dan jangkitan TORCH lain. Diagnosis adalah seperti berikut: seorang wanita menderma darah, analisis dilakukan, di mana kehadiran antibodi terhadap jangkitan tersebut diperiksa. Sekiranya antibodi dikesan, doktor mula membunyikan penggera, menetapkan rujukan untuk kajian yang lebih terperinci dan, dengan cara ini, mahal. Berdasarkan data yang diperoleh, wanita itu diberi sejumlah ubat. Perhatikan bahawa ada antibiotik di antaranya! Sekiranya anda bertanya kepada doktor jika selamat untuk kanak-kanak mengambil ubat-ubatan ini, dia akan menjawab bahawa antibiotik itu "ringan". Sudah tentu, tidak boleh dikatakan bahawa semua doktor tanpa kecuali akan melakukan ini, tetapi keadaan seperti itu sangat biasa, jadi ini harus menjadi tumpuan mereka yang ingin memelihara kehamilan. Tidak disyorkan untuk merawat penyakit ini dan sejumlah penyakit lain pada trimester pertama kehamilan, kerana pada masa ini organ dan tisu janin diletakkan, dan pengambilan ubat boleh menyebabkan keguguran dan membahayakan kesihatan anak. Jangan takut untuk mendiagnosis "mengerikan". Kehadiran antibodi terhadap jangkitan TORCH mempunyai kesan positif, kerana ini bermaksud bahawa seorang wanita telah mengalami penyakit ini sebelum hamil, dan mereka tidak menyedarinya. Kelebihan utamanya adalah bahawa dengan melakukannya, wanita tersebut telah menciptakan perlindungan bagi anaknya, kerana antibodi tidak akan membiarkan jangkitan menembus melalui tali pusat ke janin, bahkan jika terjadi jangkitan semula. Malangnya, doktor sering mendiagnosis "penyakit pseudo" dan kemudian tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan mereka, memulakan rawatan yang tidak berguna dan berbahaya untuk wanita hamil. Sebelum mengambil sebarang ubat, jangan berjumpa dengan satu, tetapi dua atau tiga doktor, dapatkan pendapat mereka, pastikan ubat tersebut tidak menyebabkan keguguran dan tidak membahayakan bayi. Kaji masalah dari pelbagai sudut, dapatkan maklumat dari berbagai sumber, kerana pada zaman teknologi maklumat, ketersediaannya berada pada tahap yang sangat tinggi, menimbang semua kebaikan dan keburukan. Hanya dengan itu keputusan boleh dibuat untuk menjalani rawatan atau menolaknya. Keputusan ini mesti diambil secara bebas, sebarang tekanan dari luar, bahkan dari doktor yang hadir, tidak dapat diterima.
  4. Elakkan ledakan emosi, kegelisahan dan tekanan, jaga saraf anda. Sekiranya perlu, anda boleh menggunakan ubat penenang valerian dan lain-lain..
  5. Hilangkan aktiviti fizikal yang ketara, lebih suka berjalan-jalan di udara segar. Jangan angkat barang yang berat, jangan berlari, jangan menunggang basikal. Ia juga tidak diinginkan untuk terbang dengan kapal terbang kerana penurunan tekanan yang menyertai penerbangan..
  6. Bergerak dengan berhati-hati: sebarang kecederaan, dan kadang-kadang pergerakan yang tajam boleh menyebabkan keguguran.
  7. Pilih makanan dengan berhati-hati. Hilangkan makanan yang mengandungi bahan pengawet. Sebaiknya hanya mengambil makanan buatan sendiri yang baru disiapkan.
  8. Berjumpa doktor dengan kerap dan menjalani semua pemeriksaan yang ditetapkan.

Sekiranya ancaman keguguran yang jelas dikenal pasti, doktor akan menghantar wanita hamil itu ke hospital jabatan sakit puan, yang secara signifikan meningkatkan kemungkinan mengekalkan kehamilan. Dalam keadaan di mana terdapat ancaman seperti itu, perlu mengikuti semua cadangan doktor dengan ketat, memerhatikan rehat di tempat tidur, makan dengan baik, dan banyak berehat. Untuk mengekalkan kehamilan di hospital, noshpa sering diresepkan dalam bentuk suntikan, sediaan magnesium, supositoria dengan papaverine, yang perlu dimasukkan bukan ke dalam faraj, seperti yang difikirkan oleh banyak orang, tetapi ke dalam dubur. Sekiranya kekurangan hormon progesteron dikesan, yang mempengaruhi perjalanan kehamilan, ubat hormon yang sesuai juga boleh diresepkan.

Terdapat kontraindikasi mutlak, yang menjadi asas penamatan kehamilan, yang terbaik dilakukan sebaik mungkin untuk menentukan kehamilan, dan sementara.

Kategori pertama merangkumi:

  • epilepsi adalah penyakit yang tidak sesuai dengan melahirkan anak;
  • penyakit jantung yang teruk yang berkaitan dengan peredaran darah yang terganggu;
  • hipertensi dalam bentuk yang teruk;
  • penyakit paru-paru, disertai dengan permulaan kegagalan pernafasan;
  • kegagalan buah pinggang kronik;
  • penyakit tisu penghubung sistemik, wakilnya yang terkenal adalah lupus erythematosus;
  • sirosis hati;
  • penyakit onkologi.

Sekiranya terdapat penyakit ini, kehamilan menimbulkan ancaman langsung terhadap kehidupan ibu hamil dan anak yang belum lahir..

Kontraindikasi sementara termasuk:

  • penyakit berjangkit, termasuk selesema, otitis media, di mana telinga menjadi radang, dan penyakit berjangkit lain, kerana walaupun rawatan selesema pada awal kehamilan membawa ancaman tertentu;
  • pemburukan penyakit kronik;
  • penurunan berat badan yang tajam;
  • mengambil ubat yang boleh memberi kesan negatif kepada pembentukan janin dan dikontraindikasikan semasa kehamilan;
  • dalam masa setahun setelah menjalankan operasi pembedahan perut;
  • menjalani pelbagai rawatan, seperti radiasi dan kemoterapi.

Setelah berjaya menyingkirkan penyakit di atas, anda perlu menunggu sebentar, memberi masa kepada tubuh untuk pulih dan pulih, dan kemudian anda dapat hamil dengan selamat. Sudah tentu, disarankan untuk menjalani pemeriksaan badan sepenuhnya sebelum pembuahan untuk mengecualikan kemungkinan adanya penyakit tersembunyi dan memastikan perjalanan kehamilan yang normal dan keadaan yang paling selesa untuk perkembangan bayi yang sihat.

Terdapat dua jenis toksikosis pada wanita hamil:
1. Toksikosis awal. Ini adalah reaksi tubuh wanita terhadap perubahan dalam tubuhnya yang berkaitan dengan perkembangan kehidupan baru, khususnya, terhadap penampilan protein asing janin. Ia menampakkan diri dalam bentuk mual, muntah, peningkatan air liur, nadi cepat, sesak nafas, hanya merasa tidak sihat, dll. Ini adalah jenis ujian kehamilan, kerana toksikosis awal adalah salah satu tanda pertama. Untuk menghentikan toksikosis seperti itu, anda memerlukan:

  • jangan melompat dari tempat tidur sebaik sahaja bangun, tetapi berbaring selama 20-30 minit, kemudian perlahan-lahan bangun dengan rehat pendek;
  • anda boleh makan pisang, keropok, roti bakar tepat di tempat tidur, setelah menyediakannya terlebih dahulu dan meletakkannya di sebelah katil;
  • resipi rakyat untuk wanita hamil untuk rawatan toksikosis awal mengesyorkan mengambil satu sudu madu semasa perut kosong;
  • Anda boleh berhenti muntah dengan air pudina. Untuk melakukan ini, tuangkan air mendidih di atas pudina dan biarkan selama lima minit. Anda boleh menambah sesudu madu dan sepotong lemon ke warna yang dihasilkan;
  • anda perlu sering makan dalam bahagian kecil, memastikan kehadiran makanan tetap dalam perut. Sekiranya makan berlebihan dibenarkan, disarankan untuk menggunakan "Mezim" untuk memudahkan proses pencernaan makanan. Makanan masin, berlemak dan pedas harus dielakkan. Biji rami tidak boleh ditambahkan ke makanan semasa kehamilan, walaupun anda benar-benar menginginkannya. Anda dapat mengatasi rasa mual berkat makanan yang kaya dengan karbohidrat, protein dan vitamin B6;
  • makanan dan minuman mestilah hangat, tetapi tidak panas. Lebih baik menolak makanan dan air sejuk;
  • anda perlu minum banyak cecair: susu, jus, air mineral tanpa gas. Merebus dengan ramuan herba, di mana anda boleh menambah chamomile, anise, pinggul mawar, biji dill atau dill, adas, jintan, akan membantu menghilangkan manifestasi toksikosis yang tidak menyenangkan. Tumbuhan ini akan dapat mengatasi mual dengan teruk, sakit kepala, dan tekanan darah tinggi yang sedikit lebih rendah. Kami mengingatkan anda bahawa cecair itu mesti diminum suam.

Bagi sesetengah orang, teh halia baik untuk loya. Terdapat cadangan yang menyatakan bahawa halia dapat dikunyah sedikit demi sedikit, ditambahkan ke hidangan sayur dalam jumlah kecil. Tumbuhan ini benar-benar mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat, mengandungi pelbagai asid amino, zat besi, natrium, zink, kalium. Dalam perubatan Cina kuno, obat ini digunakan untuk menyembuhkan kerongkong, hidung tersumbat, sinusitis, muntah, mual, kolik, rematik, kehilangan selera makan, gangguan pencernaan dan sejumlah penyakit lain. Ia juga akan membantu batuk pada wanita hamil. Walau bagaimanapun, ubat ini tidak sesuai untuk wanita yang menderita penyakit gastrousus, kerana merengsakan membran mukus;

  • jika toksikosis menampakkan diri dalam bentuk sakit kepala, lakukan akupresur, perhatikan kawasan temporal, kawasan di sekitar mata dan alis. Ubat-ubatan, misalnya, citramone, paracetamol, juga dapat membantu melegakan sakit kepala, tetapi tidak diinginkan untuk menggunakannya, kerana ia menembusi penghalang plasenta dan menimbulkan ancaman tertentu kepada janin;
  • lebih banyak berehat, menjauhkan diri dari sebarang keadaan tertekan. Minyak pati pudina, bergamot, lemon, mandarin, neroli, limau gedang akan membantu memperbaiki keadaan.

2. Toksikosis kehamilan lewat. Ia berlaku pada kira-kira 7% wanita hamil pada semester ketiga kehamilan, menampakkan diri dalam bentuk mual, muntah, sakit kepala, tekanan darah tinggi, pengsan, yang mungkin timbul di telinga, gangguan refleks, edema ekstrem ekstrem (tetes).

Cadangan untuk menghilangkan manifestasi ini sangat serupa dengan yang dijelaskan di atas, tetapi ada beberapa perbezaan. Khususnya, tidak hanya menyerah makanan berlemak, pedas, masin, tetapi juga untuk membatasi pengambilan cecair hingga 1 liter sehari, kerana sangat mustahak untuk menghilangkan bengkak yang sering muncul setelah minggu ke-30 kehamilan.

Di samping itu, pada akhir kehamilan, lebam pada kaki mungkin muncul, yang dikaitkan dengan tekanan tinggi yang dialami oleh urat seorang wanita semasa kehamilan. Apabila mereka muncul, anda mesti menghubungi pakar hematologi. Anda juga digalakkan memakai kaus kaki mampatan yang dipilih khas oleh doktor anda. Vodka kompres pada waktu malam akan membantu.

Permulaan kehamilan penuh dengan banyak bahaya, ancaman dan sekatan, di antaranya terdapat cadangan untuk mengekalkan rehat seksual, yang menjadi wajib dengan adanya kontraindikasi perubatan berikut:

  • dengan retrochorial, hematoma retroamniotik;
  • dengan persembahan chorion;
  • dengan plasenta previa atau kedudukannya yang terlalu rendah;
  • di hadapan kesakitan yang menarik di bahagian bawah perut;
  • di hadapan nada rahim;
  • sekiranya terdapat jahitan pada serviks;
  • semasa membuka saluran serviks;
  • di hadapan polip serviks;
  • dalam kes di mana terdapat hakisan yang menyebabkan munculnya pendarahan kontak semasa atau selepas hubungan intim;
  • jika gatal di kawasan genital, yang mungkin menunjukkan adanya penyakit kelamin;
  • semasa rawatan penyakit kelamin pada wanita hamil atau pasangannya.

Lebih baik menjauhkan diri dari hubungan seks pada trimester pertama kehamilan, agar tidak menimbulkan keguguran, dan pada trimester ketiga, apabila ada risiko menyebabkan kelahiran prematur. Tetapi trimester kedua adalah masa terbaik untuk kegembiraan cinta, tentu saja, dengan berhati-hati..

Seorang wanita hamil harus memahami bahawa proses yang berlaku di dalam tubuhnya, perkembangan kehidupan baru di dalamnya bukanlah penyakit yang memerlukan rehat di tempat tidur, penolakan banyak kesenangan yang ada sebelumnya dan disertai hanya dengan kesulitan dan sekatan. Ini adalah pendekatan yang salah terhadap apa yang berlaku. Semua cadangan di atas diberikan hanya untuk memperluas cakrawala wanita dan memperingatkannya tentang kemungkinan bahaya untuk mencegah kejadiannya..

Anda tidak boleh melampau, meninggalkan sepenuhnya aktiviti kegemaran anda sebelum ini, jantina yang sama, kerana takut mencederakan anak. Anda hanya perlu mencari peluang untuk merealisasikan keinginan anda dalam bentuk yang lebih sesuai. Contohnya, anda dapat mencari kedudukan seksual yang tidak akan mengganggu anak dengan cara apa pun dan akan menggembirakan ibu bapanya..

Selalunya seorang wanita dalam tempoh ini merasakan keperluan mendesak untuk sensasi sentuhan asas: dia perlu mengetahui dan merasakan bahawa dia diinginkan walaupun terdapat perut yang membulat, kulit yang diregangkan dan pound tambahan yang muncul di sisinya. Ada pelbagai cara untuk memberitahunya perkara ini sambil mengekalkan ketenangan seksual. Ini sudah menjadi tugas seorang lelaki yang, sejak saat pembuahan, memikul tanggungjawab besar dan hanya diwajibkan untuk memberikan semua jenis sokongan kepada wanita yang dicintainya dan memberikan perhatian yang lebih kepadanya, yang sangat dia perlukan. Tugas seorang wanita adalah menjelaskan tanpa ragu-ragu pada babak kedua apa yang dia mahukan, untuk selalu berkongsi dengan lelaki tentang perasaan, ketakutannya, jika dia menunjukkan minat dalam hal ini.

Keperihatinan abadi wanita adalah payudara yang cantik. Muncul dalam pelbagai bentuk, saiz yang berbeza dan boleh mempunyai struktur yang berbeza. Terdapat banyak perbezaan antara kaum: Wanita Timur mempunyai payudara lebar, wanita Perancis mempunyai payudara tinggi, dan wanita Inggeris mempunyai payudara rendah..

Tisu kelenjar payudara sangat sensitif terhadap tahap hormon wanita dalam darah. Semasa akil baligh, ketika tahap hormon meningkat, payudara secara beransur-ansur mula membesar. Apabila haid bermula, pertumbuhan ini mempercepat dan menjadi lebih ketara. Semasa mengandung, tahap hormon meningkat dengan mendadak dan payudara meningkat dengan sewajarnya. Pada akhir kehamilan, ia boleh meningkat sebanyak 0.7 kg. Sepanjang kehamilan, semasa anda menekan puting, sejumlah kecil cecair jernih yang disebut kolostrum dilepaskan dari payudara. Semasa bayi dilahirkan, hormon prolaktin mula dilepaskan di dalam badan, ia memberi isyarat kepada payudara untuk mula menghasilkan susu ibu dan bukannya kolostrum - perubahan ini berlaku kira-kira 3 hari selepas kelahiran.

Lebih dekat dengan tempoh klimaks, tahap hormon wanita dalam darah mula menurun dan tisu payudara, serta tisu alat kelamin, menjadi lebih kurus dan kurang elastik. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dianggap bergaya untuk pergi tanpa coli. Fesyen ini boleh menyebabkan wanita, kecuali mereka yang mempunyai payudara yang sangat kecil dan ringan, boleh merosakkan bentuknya. Sekiranya payudara besar tidak disokong, maka ligamen akan meregang, dan apabila diregangkan, mereka tidak akan dapat memperoleh kembali bentuknya yang lama dan payudara akan kendur. Walaupun anda tidak memakai coli, lebih masuk akal untuk memakai coli yang ketat dan ketat semasa mengandung. Semasa memberi makan bayi, anda boleh menggunakan coli khas dengan penutup depan. Sekiranya ligamen yang menyokong payudara tidak diregangkan, ia tidak akan berubah bentuk setelah bayi dilahirkan.

Wanita hamil, dan juga wanita muda pada umumnya, harus meletakkan potongan kanvas kasar atau goni di cawan bra mereka. Geseran berterusan menjadikan kulit lebih kasar. Ia membantu mengelakkan keretakan dan mastitis ketika memberi makan bayi.

Puting susu dan kelenjar susu harus dicuci setiap hari dengan air rebus pada suhu bilik dengan sabun bayi, disapu dengan tuala keras yang bersih; gosokkan sedikit pelembap ke kawasan puting. Tidak disyorkan untuk menggunakan salap, vodka atau cologne ketika memerah puting. Yang terakhir sering menyebabkan kekeringan kulit puting yang berlebihan, dan dengannya retak.

Adalah baik jika payudara mula membesar sebelum hamil. Dengan puting yang buruk dan terbalik pada 2-3 bulan terakhir kehamilan, urut diri berikut boleh disyorkan: dengan telunjuk dan ibu jari, ambil puting, yang sebelumnya dilumasi dengan petroleum jelly, dan tarik. Tempoh urut 3 - 5 min; ulangi 2 - Zraza sehari.

Memberi makan bayi boleh menyakitkan bagi ibu sekiranya bayi mula mengunyah payudara dengan gusi. Krim emolien atau losyen bayi yang disapu ke payudara anda beberapa kali sehari dapat membantu mengurangkan kesakitan dan mencegah puting pada puting susu. Sensasi menyakitkan dapat dihindari sama sekali dengan memastikan bayi melepaskan payudara dengan lembut setelah menyusu. Untuk melakukan ini, anda perlu menekan dagu bayi dengan lembut, dia secara naluriah akan membuka mulutnya, dan kemudian anda boleh membuang puting dengan mudah. Menyusukan bayi boleh menjadikan payudara agak lembut dan lebih kecil, tetapi ia tidak mempengaruhi bentuknya, dan jika perubahan berlaku, ia sering disebabkan oleh fakta bahawa ibu tidak memakai coli semasa mengandung dan selepas melahirkan.