Resepi nasi hitam. Cara memasak nasi hitam dengan betul?

Padi hitam sering disebut nasi liar, chumiza, mogar atau kapit millet. Budaya ini melanda rak negara kita terus dari China, Korea, Indonesia, Thailand, India, Malaysia, dll. Malangnya, tidak semua suri rumah moden tahu memasak nasi hitam. Lagipun, bijirin seperti itu adalah eksotik untuk penduduk Rusia. Sehubungan itu, dalam artikel ini, kami memutuskan untuk mengetengahkan topik masakan ini..

Maklumat produk am

Sebelum saya memberitahu anda tentang cara memasak beras hitam, anda harus memberitahu anda tentang apa itu tanaman bijirin..

Bijirin ini sangat sihat. Bagaimanapun, ia mengandungi sejumlah besar protein, asid amino penting dan serat. Lebih-lebih lagi, beras hitam adalah sumber vitamin B dan E dan fosforus yang sangat baik..

Produk yang disajikan disyorkan untuk digunakan untuk menguatkan saluran darah dan arteri, serta untuk pencegahan barah. Antara lain, bijirin ini mempunyai kesan antimikroba, menyumbang kepada peningkatan imuniti dan penurunan tekanan darah. Di China, beras hitam secara tidak rasmi disebut "nasi panjang umur". Di Tanah Matahari Terbit, ia sering digunakan untuk memperbaiki penglihatan, menyembuhkan darah dan menormalkan kelenjar adrenal..

Pra-pemprosesan bijirin

Sebelum menyediakan nasi hitam untuk sebarang hidangan, ia mesti diproses dengan baik. Untuk melakukan ini, bijirin kering mesti disusun, dan kemudian dimasukkan ke dalam cawan dalam dan diisi dengan air sejuk. Seterusnya, anda harus menunggu sebentar sehingga beras menetap ke dasar. Prosedur ini mesti diulang beberapa kali. Lebih-lebih lagi, semasa mencuci berikutnya, bijirin mesti berkerut dengan kuat dengan tangan anda. Prosedur ini bukan sahaja akan membersihkan semua kotoran yang ada dari produk, tetapi juga membuang lebihan pati, yang menyumbang kepada penanaman beras semasa rawatan panasnya..

Perlu juga diperhatikan bahawa sebelum memasak nasi hitam, beberapa suri rumah juga merendamnya dengan air sejuk bersih sepanjang malam. Tetapi jika anda tidak mempunyai cukup waktu untuk ini, maka anda mesti mula merebus bijirin sebaik sahaja mencucinya..

Memasak di atas dapur

Merebus nasi hitam tidaklah sukar seperti yang dilihat sejak awal. Untuk melakukan ini, ambil periuk dengan bahagian bawah dan dinding yang tebal, tuangkan ke dalamnya sejumlah air yang sudah disaring, dan kemudian didihkan dengan api maksimum. Seterusnya, beras hitam liar yang dicuci dengan teliti perlu dimasukkan ke dalam cecair mendidih. Setelah mendidih lagi, api mesti dikurangkan. Rebus bijirin eksotik di bawah penutup tertutup selama kira-kira 25-27 minit. Pada masa yang sama, tambahkan sedikit garam ke dalam kuali..

Setelah beras benar-benar lembut, ia harus dibuang dalam saringan dan dibilas dengan baik di bawah air sejuk. Sekiranya anda mengharapkan untuk segera menghidangkannya ke meja sebagai lauk, maka setelah membilas, kami sarankan untuk membakarnya dengan air mendidih.

Cara memasak bubur nasi hitam?

Sekiranya anda ingin mendapatkan bukan hanya bijirin rebus di dalam air, tetapi hidangan yang lebih kental, maka ramuan ini harus disediakan sedikit berbeza. Untuk melakukan ini, bilas produk juga, masukkan ke dalam periuk dengan bahagian bawah tebal, isi dengan air yang ditapis dan tambahkan sedikit garam. Dalam kebanyakan resipi, nisbah ramuan ini mestilah 1: 2. Sebilangan komponen inilah yang membolehkan anda membuat bubur yang agak pekat..

Oleh itu, setelah mendidih makanan, tutup dengan penutup dan kurangkan api hingga minimum. Masak nasi hitam lebih kurang 30-37 minit. Selama ini, bijirin benar-benar menyerap air dan menjadi lebih longgar. Dalam kes ini, beras mungkin berubah warna dan berubah menjadi ungu..

Setelah masa yang ditentukan berlalu, piring dengan pinggan mesti dikeluarkan dari kompor dan dibiarkan di bawah penutup tertutup selama ¼ jam. Selama ini, nasi mesti sampai sepenuhnya. Selepas itu, ia mesti dicampur dengan sudu sehingga biji-bijian sedikit terpisah antara satu sama lain. Bubur siap boleh disajikan sebagai hidangan lengkap dan sihat, atau sebagai lauk yang lazat, yang mesti dibumbui dengan kuah, mentega atau gulai.

Resipi langkah demi langkah dengan nasi hitam

Kami menerangkan di atas cara merebus nasi liar dengan betul. Tetapi produk seperti itu tidak selalu digunakan untuk membawanya ke meja sebagai lauk. Lagipun, terdapat beberapa resipi untuk pelbagai hidangan, di mana nasi hitam rebus hanya disertakan sebagai komponen. Di bawah ini kita akan melihat beberapa cara bagaimana anda boleh membuat salad lazat menggunakan bijirin ini, serta ayam panggang dan pencuci mulut..

Memasak salad dengan nasi liar

Nasi hitam, ulasannya sangat pelbagai, sesuai dengan sayur-sayuran apa pun. Itulah sebabnya ia sangat sering digunakan untuk menyediakan pelbagai salad..

Oleh itu, untuk membuat hidangan lazat, kita memerlukan:

  • Salad iceberg - garpu kecil;
  • tomato masak - 4 biji.;
  • alpukat besar - 1 pc.;
  • wortel berair - 1 pc.;
  • bawang salad merah - 1 kepala;
  • beras hitam, pra-rebus - kaca berukuran;
  • minyak zaitun halus - 2 sudu pencuci mulut (untuk berpakaian);
  • jus lemon yang baru diperah - 15 ml (untuk mengisi minyak);
  • campuran lada dan garam hitam - sapukan secukup rasa (untuk berpakaian).

Kaedah memasak

Bagaimana anda harus menyediakan beras hitam untuk salad sayur-sayuran? Resipi untuk memasak hidangan menggunakan produk ini memerlukannya direbus dalam air masin selama 32-38 minit. Selama ini, kulup gelap akan menjadi lembut sepenuhnya..

Oleh itu, untuk menyediakan salad sayur-sayuran yang lazat dengan nasi liar di rumah, anda mesti mematuhi semua syarat yang dinyatakan di bawah:

  1. Toskan beras hitam rebus dan goncangkan dengan kuat dalam ayak.
  2. Bilas salad Iceberg dan potong halus dengan pisau.
  3. Kupas wortel dan parut pada parut Korea.
  4. Basuh tomato dengan baik dan potong dadu.
  5. Kupas dan potong bawang merah menjadi setengah cincin.
  6. Bilas alpukat, kupas, lubang, dan potong kiub bersaiz sederhana.

Setelah semua langkah yang dijelaskan, ambil mangkuk dalam, masukkan kiub alpukat, beras hitam, tomato, bawang merah, wortel dan cincang hijau di dalamnya. Seterusnya, semua bahan perlu dibumbui dengan minyak zaitun halus, campuran lada, garam hitam dan jus lemon yang baru diperah.

Memasak hidangan kedua di dalam ketuhar

Bagaimana lagi anda boleh menggunakan nasi hitam dalam memasak? Resipi untuk pelbagai hidangan menggunakan bijirin ini dengan cara yang berbeza. Sekiranya anda ingin membuat panggang yang lazat, maka kami cadangkan menggunakan bahan ini sebagai pengisian. Untuk ini kita memerlukan:

  • ayam pedaging besar - 1 pc.;
  • mayonis krim masam - 2 sudu besar;
  • campuran perasa dan rempah, termasuk garam - gunakan mengikut budi bicara anda;
  • nasi liar yang telah dimasak - 2.4 cawan;
  • bawang manis - 3 biji.;
  • wortel berair - 2 biji.;
  • minyak bunga matahari - 35 ml.

Proses memasak

Untuk membuat hidangan seperti itu, anda perlu mencuci ayam pedaging besar dengan baik, dan kemudian sikatnya dengan lembut dengan campuran ramuan, rempah, garam dan mayonis. Seterusnya, burung harus diketepikan dan mula menyiapkan pengisiannya. Untuk melakukan ini, anda perlu mengupas wortel dan bawang manis, kemudian parut dan potong dengan betul. Selepas itu, sayur-sayuran harus digoreng dalam minyak bunga matahari sehingga telus sepenuhnya. Akhir sekali, masukkan garam ke bawang tumis dan wortel dan masukkan nasi liar rebus. Setelah mencampurkan bahan-bahan tersebut, anda harus mula memasukkan ayam..

Setelah bangkai ayam disumbat dengan bijirin dan sayur tumis, ia mesti diletakkan di atas loyang dan dibakar di dalam ketuhar pada suhu 200 darjah selama 70-85 minit.

Hidangan siap mesti dikeluarkan dengan teliti dari ketuhar, diletakkan di atas pinggan dan disajikan ke meja secara keseluruhan.

Membuat pencuci mulut nasi hitam yang lazat

Puding yang dibuat dengan nasi liar adalah pencuci mulut tradisional Thailand. Kelezatan seperti ini disiapkan dengan sangat cepat, tetapi ternyata sangat enak. Untuknya kita memerlukan:

  • beras hitam - kira-kira 150 g;
  • air minuman - kira-kira 250 ml;
  • gula pasir - beberapa sudu besar;
  • pati jagung - sudu besar;
  • garam meja - ¼ sudu;
  • minyak kelapa - kira-kira 100 ml.

Kaedah langkah demi langkah membuat pencuci mulut

Kami tidak memerlukan banyak masa lapang untuk memasak puding Thai. Dan untuk mempercepat proses ini, kami mengesyorkan agar anda mengikuti semua syarat yang dinyatakan di bawah:

  1. Bilas beras liar dengan baik dalam air sejuk 4 atau 5 kali.
  2. Kukus bijirin dalam dandang berganda selama ¼ jam.
  3. Pindahkan produk ke dalam periuk air mendidih dan masak selama 13-15 minit, sehingga benar-benar lembut.
  4. Masukkan gula dan garam ke nasi, kemudian masukkan tepung jagung, tuangkan sedikit air dan, kacau secara berkala, masak sehingga jisim menebal..
  5. Teruskan rawatan haba bijirin sehingga menjadi pekat sehingga mudah diberikan bentuk stabil.
  6. Masukkan bijirin rebus dengan gula dan garam di atas pinggan, beri bentuk yang bagus. Untuk ini disyorkan untuk menggunakan cincin masakan khas.
  7. Tuangkan santan ke dalam bekas logam, panaskan dan tuangkan ke atas pencuci mulut yang sudah siap.

Setelah semua tindakan dilakukan, periuk dengan pencuci mulut Thai mesti diletakkan di dalam peti sejuk dan disimpan di dalamnya selama satu jam. Selepas waktu yang ditentukan, makanan istimewa nasi dapat dihidangkan dengan selamat dengan teh atau begitu sahaja.

Mari kita ringkaskan

Sekarang anda tahu cara merebus nasi liar di rumah. Harus diingat bahawa, selain resipi yang dijelaskan, masih terdapat banyak cara bagaimana bijirin ini dapat digunakan dalam memasak..

Cara memasak nasi liar (hitam) dengan betul dan sedap

Beras hitam (liar) adalah sejenis beras. Saiznya kecil dan senang disediakan. Nasi seperti itu mempunyai banyak nutrien. Jumlah mineral yang terkandung di dalamnya adalah 2/3 dari nilai harian seseorang. Apabila dimasak, nasi liar mengambil coklat kekuningan hingga rona ungu tua dan mempunyai rasa kacang. Pelbagai ini, tidak seperti yang lain, sukar dimasak dalam periuk nasi. Kami menunjukkan kepada anda cara menggunakan dan memasak nasi hitam dengan betul.

  • 1 cawan nasi liar
  • 5 gelas air;
  • garam secukup rasa;

Bilas beras hingga bersih. Untuk ini:

  1. Ambil 1 gelas beras dan 2 air. Apabila beras basah, saiznya dua kali ganda.
  2. Bilas nasi beberapa kali. Masukkan ke dalam mangkuk air sejuk. Gosokkan nasi dengan tangan anda. Apabila sudah mengendap, tuangkan air. Lakukan perkara yang sama dua atau tiga kali. Ini akan menghilangkan kanji pada permukaan beras yang menyebabkannya melekat bersama..
  3. Tutup beras dengan air dan biarkan mangkuk semalaman. Sekiranya anda perlu memasak segera, mulailah setelah membilasnya dengan bersih..
  1. Tuangkan jumlah air yang diperlukan ke dalam periuk besar dan masukkan beras. Hanya kemudian letakkan kuali di atas api..
    Anda juga boleh memasak nasi dalam sup ayam atau sayur. Nisbah beras ke air mestilah 1: 2.
  2. Tunggu sehingga air mendidih. Kurangkan panas, tutup periuk. Masak selama setengah jam, atau sehingga nasi benar-benar menyerap air.
  3. Padamkan api. Biarkan periuk bersama nasi selama 15 minit tanpa mengacau nasi..
  4. Sebelum menghidangkan hidangan, kacau untuk memisahkan nasi dan menjadikan hidangan "lapang".
    Ketahuilah bahawa nasi yang dimasak (berwarna ungu gelap) boleh mengotorkan enamel atau stoneware..

Dapatkan Resipi: Nasi Liar Sayuran

Untuk 4 hidangan anda memerlukan:

  • Nasi liar - 1.5 cawan
  • Air - 2.5 cawan;
  • Zucchini - 0.5;
  • Jagung rebus - 1 telinga;
  • Lada manis - 0,5;
  • Lobak kecil - 1;
  • Bawang - 1;
  • Mentega - 50 g;
  • Kicap - 50 g;
  • Sekumpulan dill;
  • garam, lada tanah secukup rasa;
  1. Tuangkan beras liar ke dalam air mendidih. Masak dengan api kecil selama 40 minit. Garam pada akhir memasak.
  2. Cairkan mentega dalam periuk. Dadu lobak merah dan bawang. Gorengnya dalam mentega.
  3. Dadu lada kupas. Masukkan lada dadu dan zucchini ke bawang dan wortel. Masak selama 7 minit, kacau sekali-sekala.
  4. Masukkan beras dan jagung yang dipisahkan dari tongkol. Tuangkan kicap. Panaskan semuanya dengan api yang tinggi selama satu minit. Hidangkan pinggan, ditaburkan dengan dill.

Resepi nasi liar sederhana

Chef menasihatkan memasak nasi hitam mengikut resipi paling mudah. Oleh itu, anda boleh menghargai semua kualiti pemakanan dan rasa produk ini..
Gunakan bahan-bahan berikut untuk membuat pencuci mulut nasi liar yang enak:

  • 1 cawan nasi hitam yang dimasak
  • 1 sudu kecil kayu manis;
  • 3 sudu besar l kismis;
  • 1 biji telur;
  • 2 biji epal besar;
  • 1 sudu besar l jus lemon;
  • 1 sudu besar l mentega;
  • madu;
  1. Satukan nasi dan epal cincang halus. Masukkan kismis.
  2. Masukkan kayu manis, mentega, madu ke dalam jus lemon. Pukul semuanya dalam pengadun.
  3. Tuangkan campuran beras dan epal.
  4. Masukkan campuran ke dalam loyang. Masukkan ke dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 190 darjah selama 20 minit.

Cara memasak nasi hitam

Nasi hitam yang terang dan berkesan akan menghiasi meja anda. Ia bagus untuk menyediakan hidangan utama, salad dan juga pencuci mulut. Kami akan membongkar rahsia bagaimana memasak nasi hitam agar dapat memaksimumkan faedah dan penampilan yang menarik.

Nasi hitam dan liar

Selalunya, beras hitam sering dikelirukan dengan nasi liar. Tsitsania (lat. Zizania) - ini adalah nama biologi padi liar - tidak ada kaitan dengan beras klasik yang biasa. Kedua-dua jenis ini berbeza dari segi bentuk dan warna: beras liar pedas, memanjang, coklat gelap, beras hitam kecil dan bulat, ungu-hitam dengan warna kemerahan. Ciri masakan produk ini juga berbeza. Setelah memasak, nasi liar tetap rapuh, kering, beras hitam lebih lembut, sedikit lengket setelah dimasak.

Kaedah memasak nasi hitam

Tuangkan beras hitam yang dikehendaki ke dalam saringan dan bilas hingga bersih dengan air sejuk. Air yang mengalir turun dari padi harus menjadi jernih..

Untuk mengelakkan terkoyak cangkir dedak, letakkan beras hitam ke dalam mangkuk atau periuk, tutup dengan air sejuk dan biarkan selama sekurang-kurangnya setengah jam. Cangkang beras yang berwarna akan menjadi tepu dengan air dan akan mengekalkan bentuk nasi dengan lebih baik semasa memasak.

Untuk memasak nasi, gunakan salah satu kaedah memasak: dalam jumlah besar cecair atau kaedah menyerap air sepenuhnya. Nasi akan berubah menjadi lebih rapuh dan cantik jika direbus dalam jumlah besar air..

  • Untuk memasak nasi dalam jumlah besar cairan, letakkan di dalam periuk dan tutup dengan air sejuk bersih dengan nisbah 4-5 bahagian air hingga 1 bahagian beras. Anda boleh membiarkan periuk terbuka atau menggunakan penutup, tidak banyak masalah dengan kaedah memasak ini..
  • Sekiranya anda memilih untuk memasak mengikut kaedah penyerapan air yang lengkap, ukur nisbah beras dengan cecair dengan betul: 1 bahagian produk hingga 2 bahagian air. Pastikan menggunakan penutup.
  • Satu kaedah mudah adalah memasak nasi liar dalam periuk perlahan..

Waktu memasak untuk nasi hitam "Malam Selatan" - 30 minit dari saat air mendidih. Jangan biarkan air mendidih terlalu banyak; untuk ini, masak nasi dengan api kecil. Harap maklum bahawa pengairan yang berlebihan akan mempengaruhi penampilan produk..

Untuk menghilangkan kelembapan berlebihan, sekiranya memasak nasi hitam dalam jumlah besar cairan, buang produk jadi dalam saringan. Anda boleh membilas beras dengan sedikit air sejuk.

Warna air semasa memasak nasi hitam

Semasa memasak nasi hitam, anda mungkin melihat warna airnya. Ini adalah proses yang benar-benar semula jadi: cangkir dedak beras diwarnai dengan antioksidan semula jadi (antosianin), yang sedikit larut dalam air. Perkara yang sama berlaku, misalnya, ketika memasak jem atau kompot blueberry.

Untuk mengelakkan pewarnaan pinggan ketika memasak nasi hitam, gunakan periuk bersalut berwarna gelap.

Resepi Nasi Hitam

Nasi hitam sesuai dengan sayur-sayuran, cendawan dan makanan laut. Sebagai contoh, ia boleh digunakan untuk membuat risotto hitam versi sihat, salad sayur-sayuran ringan dan sup, diisi dengan tomato, cendawan, dan sebagai lauk. Nasi Malam Selatan juga sesuai untuk membuat pencuci mulut: mungkin anda akan menyukai puding hitam Thai yang asli.

Hidangan nasi hitam eksotik di atas meja kami

Pembaca yang dihormati, bagi kebanyakan kita, beras telah menjadi produk yang biasa dan kerap di atas meja. Pengecualian adalah jenis bijirin yang lebih eksotik. Dan jika hidangan berdasarkan beras perang kadang-kadang dimasak, nasi hitam lebih jarang muncul dalam makanan. Ini bukan sahaja disebabkan oleh kesukaran memperoleh bijirin berkualiti tinggi, tetapi juga ketidaktahuan tentang hidangan apa yang boleh dibuat dari itu. Oleh itu, hari ini kita akan membincangkan cara memasak nasi hitam yang mudah dan baik untuk kesihatan kita..

Kelebihan beras hitam

Di China kuno, budaya bijirin ini dikurniakan sifat ajaib, dan hanya maharaja yang mampu membelinya. Nasi hitam dipanggil oleh orang bijak "butir panjang umur." Dan nama ini mengesahkan komposisi kimia bijirin, yang kaya dengan serat, antioksidan, vitamin E, D, B, A.

Nasi hitam tidak mengandungi GMO, dan warna semula jadi dicapai dengan pemilihan secara selektif.

Segelas beras mengandungi keperluan folat harian bagi seseorang. Produk ini dianggap makanan, walaupun 100 g mengandungi 357 kcal. Walau bagaimanapun, kandungan kalori dikurangkan dengan ketara selepas rawatan panas, jadi beras hitam tidak hanya disyorkan untuk atlet profesional, tetapi juga bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan..

Selain fakta bahawa beras liar mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi saluran gastrointestinal, penggunaannya yang kerap menyebabkan detoksifikasi ringan pada tubuh. Dengan latar belakang kedua proses ini, sanga dan toksin dikeluarkan dan proses metabolik ditingkatkan. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai khasiat beras hitam, lihat artikel Nasi hitam - sebiji panjang umur.

Peringkat persediaan

Untuk memahami cara memasak nasi hitam, anda perlu mengkaji keistimewaan penyediaan bijirin sehingga hidangannya ternyata enak dan beraroma. Nasi yang tidak digosok cenderung memakan masa lebih lama untuk dimasak. Dan masa memasak bergantung pada pra-rendam.

Pertama, anda perlu membilas biji-bijian dengan air untuk membersihkan permukaannya dari pati. Masukkan nasi ke dalam mangkuk, tutup dengan air dan tunggu 2-3 minit. Selama ini, beras akan menetap ke dasar, dan cairan dapat disalirkan. Koki berpengalaman mengesyorkan mengulangi langkah ini tiga kali..

Terdapat dua cara untuk merendam beras hitam sebelum dimasak:

  1. Kaedah express sesuai untuk anda sekiranya tidak ada masa. Tuangkan air mendidih ke dalam bekas dengan bijirin yang dibasuh dengan kadar 1 bahagian beras dan 2 bahagian cecair. Tutup mangkuk dan biarkan bijirin duduk selama satu jam. Kemudian anda hanya perlu mengalirkan air dan mula memasak. Kelemahan kaedah ini ialah semasa mengukus dengan air mendidih, unsur berguna dalam bijirin hancur sebahagiannya..
  2. Kaedah kedua adalah lembut, tetapi juga lebih lama. Untuk merendam, tuangkan bijirin yang dibasuh dengan air sejuk. Ingat bahawa beras membengkak dan berukuran dua kali ganda di dalam air. Nasi hitam hendaklah dibiarkan dalam cecair selama 8-12 jam, misalnya semalaman. Pada waktu pagi anda perlu mengalirkan air dan mula memasak..

Berapa banyak untuk memasak nasi hitam

Pada asalnya, beras hitam hanya ditanam di China. Sekarang anda boleh menemui bungkusan dengan bijirin ini, yang dibawa dari Amerika, Indonesia dan Thailand. Perkara yang paling sukar dengan pembiakan padi ini adalah keadaan di Rusia dan Itali kerana iklim yang tidak sesuai..

Masa memasak, cukup aneh, bergantung kepada negara pengilang beras. Rata-rata, nasi hitam dari China memerlukan 45-60 minit untuk memasak. Groat Amerika strukturnya lebih lembut dan tidak memerlukan pemprosesan yang panjang; direbus selama rata-rata 25-35 minit. Anda boleh menentukan kesediaan nasi dengan penampilannya. Biji-bijian beras yang dimasak tumbuh dalam saiz dan berubah menjadi ungu gelap.

Cara memasak nasi hitam di atas dapur

Ramai orang tidak tahu bagaimana memasak nasi hitam dengan betul dan secara keliru menganggapnya sangat sukar. Sebenarnya, jika anda menyediakan nasi dengan betul (rendam), maka memasaknya tidak akan memakan banyak masa dan kesulitan..

Sebilangan besar resipi dari bijirin ini bermula dengan fakta bahawa ia mesti dimasak terlebih dahulu dalam periuk. Saya berkongsi dengan anda penerangan langkah demi langkah memasak:

  • Pindahkan beras hitam yang telah dibasuh ke dalam bekas dan isi dengan air sejuk, tambah garam. Cecairnya mestilah 2-3 kali ganda jumlah biji-bijian. Air juga boleh diganti dengan sup sayur yang telah dimasak;
  • masak sehingga mendidih, dan kemudian mengurangkan api dan tutup periuk;
  • nasi anda mesti reneh selama 30-40 minit;
  • setelah air menguap sepenuhnya, perlahan-lahan keluarkan bekas dengan bijirin dari dapur dan biarkan selama seperempat jam. Selama ini, nasi akan menjadi lebih rapuh dan lembut..

Cara memasak nasi hitam hancur dalam periuk perlahan

Bijirin ini sangat sesuai untuk peranan lauk yang sihat, tetapi tidak semua orang dapat memasaknya secara rapuh, dan bukan dalam bentuk bubur. Multicooker datang untuk menyelamatkan, di mana pinggan mangkuk tidak membakar dan memasak dengan cepat.

Pra rendam bijirin selama 5-8 jam. Masukkan 2 sudu minyak zaitun ke mangkuk multicooker, pindahkan nasi. Masukkan secubit garam dan air sejuk. Pilih mod "Bubur", dan dalam beberapa model - "Buckwheat". Apabila anda mendengar bunyi bip, keluarkan lauk anda dan sajikan ke meja. Dalam periuk perlahan, nasi dimasak selama kira-kira 40 minit. Sebilangan besar suri rumah kemudian memindahkan bijirin ke tembikar dan membiarkannya dimasukkan selama 15-20 minit lagi.

Resepi Nasi Hitam

Bagi peminat nasi putih, penampilan hitam kelihatan tidak biasa dari segi rasa dan teksturnya. Walaupun selepas mendidih, biji-bijian tetap sedikit keras dan mempunyai rasa kacang yang kaya. Berikut adalah beberapa resipi nasi hitam yang popular dan ringkas.

Salad nasi liar hitam

Saya cadangkan menyediakan hidangan ini jika anda mahukan sesuatu yang ringan tetapi berkhasiat..

  • 1.5 cawan beras hitam
  • 200 g kacang hijau, segar atau beku;
  • 200 g lada manis;
  • 1 biji bawang;
  • 2 sudu besar minyak bijan
  • jus lemon;
  • cengkih bawang putih.

Pindahkan nasi yang sudah siap ke periuk dan tutup dengan air. Didihkan cecair, kemudian kecilkan api dan terus masak di bawah penutup selama 40-60 minit.

Kacang hijau mesti direbus dalam air masin selama 5 minit atau dikukus. Potong lada manis ke dalam kepingan nipis, dan parut bawang putih atau cincang halus. Potong bawang menjadi separuh cincin.

Pindahkan nasi liar dan sayur-sayuran ke mangkuk salad dan atasnya dengan sos yang dibuat dengan bawang putih, jus lemon dan minyak bijan. Masukkan potongan keju kambing masin untuk semangat.

Nasi dengan salmon pedas

Nasi hitam pedas dengan ikan dan makanan laut sangat lazat, dan dalam kombinasi inilah anda dapat melihat hidangan bercuti di Thailand. Saya cadangkan anda mencuba hidangan yang enak dengan nasi dan salmon, yang pasti tidak akan membuat anda tidak peduli..

  • 250 g fillet salmon;
  • 100 g beras hitam;
  • sekumpulan bawang hijau;
  • 1 sudu teh wasabi
  • 1 sudu mentega kacang
  • 1-2 sudu kicap.

Pes wasabi pedas mesti dicampurkan dengan mentega kacang hingga sebati. Potong fillet salmon ke dalam kiub kecil, sikat dengan sos panas dan angkat selama 1-2 jam untuk perap di dalam peti sejuk.

Sekiranya anda tidak sempat merendam nasi, gunakan kaedah ekspres dan kukus dalam air mendidih, kemudian rebus hingga lembut. Tuangkan satu sudu minyak sayuran ke dalam kuali dan goreng salmon hingga kekuningan. Ikan ini sangat lembut dan penting untuk tidak membiarkannya terbakar lebih dari 5-7 minit sehingga tetap berair..

Campurkan nasi yang dimasak dengan kicap dan hidangkan dengan salmon, taburkan dengan bawang hijau cincang halus.

Sekiranya anda gemar makanan laut, maka saya sarankan menonton resipi video terperinci untuk memasak nasi dengan sotong "Masakan Sepanyol. Nasi hitam dengan makanan laut ".

Zucchini disumbat dengan nasi

Protein beras hitam kaya dengan asid amino, kecuali dua - glutamin dan asparagin. Menggabungkan bijirin dengan kekacang (kacang, lentil, kacang) akan membantu menebus ini. Hasilnya, anda boleh mendapatkan protein lengkap, yang sangat diperlukan untuk vegetarian dan orang yang berpuasa..

  • 70 g beras hitam;
  • 50 g lentil merah;
  • 15 g bawang;
  • 30 g lada manis;
  • daun oregano segar;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 2 zucchini;
  • 30 g champignon;
  • 40 g keju keras;
  • dill;
  • garam dan lada secukup rasa.

Zucchini mesti dipotong memanjang dan intinya dikeluarkan, membentuk kapal. Selepas itu, mereka perlu menggelapkan selama 15-20 minit dalam dandang berganda. Bawang, paprika harus dipotong menjadi kiub dan digoreng dalam minyak sayuran. Cendawan perlu dikupas, dipotong menjadi kepingan dan tumis dalam mentega hingga coklat keemasan

Nasi yang telah direndam hendaklah direbus hingga lembut dan dicampurkan dengan lentil rebus. Kemudian anda perlu menambahkan sayur goreng, bawang putih parut, dill cincang halus dan oregano ke dalam campuran. Musim hidangan dengan garam dan lada secukup rasa dan isi perahu courgette. Taburkan dengan keju di atas dan hantar ke oven untuk memanggang selama 15 minit pada suhu 180 darjah.

Nasi dalam santan

Pencinta makanan Cina pasti akan menghargai hidangan ini! Ia disediakan dengan sangat sederhana dan sesuai untuk menu tanpa lemak dan vegetarian..

  • segelas beras hitam;
  • 2 biji tomato sederhana;
  • 1 biji limau;
  • 400 ml santan asli;
  • satu sudu minyak zaitun;
  • secubit garam laut;
  • halia parut.

Bijirin yang telah disiapkan mesti dipindahkan ke dalam bekas, diisi dengan 2 gelas air sejuk dan dibakar. Sebaik sahaja air mendidih, kecilkan api dan tutup periuk dengan penutup. Masak nasi hingga lembut, lebih kurang 40-60 minit.

Kupas sekeping halia 3 cm dan parut atau potong halus. Potong tomato menjadi kepingan dan pindahkan ke pengisar. Masukkan satu sudu besar jus lemon, santan dan halia ke dalam mangkuk dan potong semuanya ke puri.

Masukkan nasi yang telah dimasak ke dalam saringan, dan kemudian pindahkan ke kuali panas dengan satu sudu minyak zaitun. Tuangkan sos kelapa ke atas bubur parut, musim dengan garam laut dan didihkan dengan api kecil selama 10-15 minit. Secara beransur-ansur nasi akan menyerap santan, membengkak lebih banyak dan menjadi lebih lembut.

Risotto dengan cendawan porcini

Terdapat banyak resipi cara memasak nasi hitam. Cuba buat risotto cendawan wangi untuk menghiasi meja anda.

  • 250 g beras liar;
  • 250 g cendawan porcini;
  • 1 biji bawang;
  • sekumpulan pasli;
  • sos soya;
  • garam dan lada;
  • satu sudu besar jus lemon.

Rendam beras selama 5-8 jam atau kukus dalam air panas selama 1-2 jam. Bilas bijirin dan isi dengan 2.5 cawan air sejuk. Didihkan campuran dan terus memasak, ditutup..

Dadu bawang dan masukkan beras hitam. Bilas cendawan, potong dan goreng sedikit dalam kuali yang panas. Koki berpengalaman mengesyorkan menggunakan mentega pada tahap ini, yang menunjukkan aroma dan rasa cendawan.

Masukkan cendawan ke dalam periuk dengan nasi, dan dalam 40-60 minit hidangan akan siap. Anda akan memahami perkara ini dengan cara air mendidih. Taburkan risotto dengan jus lemon, kicap dan pasli sebelum disajikan. Sekiranya anda tidak berpuasa, anda boleh taburkan dengan keju parut di atasnya.

Nasi liar dan salad alpukat

Setiap pelayan wanita ingin mengejutkan tetamu semasa perayaan keluarga dan mempamerkan resipi baru. Sekiranya anda merancang makan malam untuk keluarga dan rakan-rakan, pastikan anda menyiapkan salad segar dan ringan dengan nasi hitam, alpukat dan ikan merah..

  • 1 alpukat masak
  • 50 g beras hitam;
  • 1 lemon atau limau;
  • sekumpulan sayur-sayuran (kemangi, pasli atau dill);
  • 50 g trout salai;
  • garam dan lada tanah.

Di pasar raya, alpukat yang belum masak paling kerap dijual, yang sangat tidak sesuai untuk dimasak. Tetapi tidak ada alasan untuk marah dan enggan memasak hidangan ini. Sekiranya anda membeli alpukat yang mudah disentuh, biarkan ia hangat di dapur selama 2-3 hari dan ia akan matang..

Potong alpukat memanjang dan keluarkan pulpa, yang kemudian dicincang dengan garpu hingga haluskan. Campurkan nasi yang telah dimasak dengan alpukat dan ikan trout. Musim campuran dengan jus lemon, tambah rempah dan herba cincang halus.

Kacau perlahan dan pindahkan salad ke perahu alpukat. Kelebihan resipi ini ialah salad tidak perlu dibumbui dengan sos, kerana alpukat mempunyai konsistensi mentega-krim. Hidangan seperti itu bukan sahaja kelihatan cantik di atas meja, tetapi juga baik untuk kesihatan..

Pembaca yang dihormati, saya ingin bertanya kepada anda: adakah anda memasak nasi hitam, jika ya, kemudian kongsikan resipi masakan anda. Saranan saya adalah membuang beras putih "kosong" dan menggantinya dengan beras liar yang belum dipoles. Sebagai hidangan sampingan, makanan ini sesuai dengan sayur-sayuran, makanan laut dan daging tanpa lemak. Manfaat beras hitam beberapa kali lebih besar, dan rasa kacang yang kaya akan menggembirakan gourmet sejati.

Pembaca yang dihormati, jika anda berminat dengan resipi masakan lain, saya menjemput anda ke bahagian kami "Culinary etude". Anda boleh menuju ke tajuk dengan mengklik butang di bawah.

Resipi lazat untuk seisi keluarga

Dan untuk jiwa kita akan mendengar hari ini Rachmaninoff - Elegy - di piano Alexei Botvinov. Muzik yang luar biasa....

Cara memasak zizania atau nasi hitam dengan betul

Zizania, atau nasi hitam seperti biasa disebut dalam masakan, adalah ramuan rawa asli Amerika Utara dan Asia. Ia hanya saudara jauh dari biji biji putih. Biji-bijian tanaman dibezakan oleh kulit coklat atau hitam yang keras. Bijirin siap mempunyai rasa manis tertentu dengan nota kacang. Satu lagi ciri beras hitam adalah harganya yang agak tinggi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanaman ini jarang terdapat di alam liar; anda harus mengumpulkannya di tempat yang sukar dijangkau secara manual.

Menyiapkan bijirin untuk memasak

Berapa banyak nasi liar yang direbus bergantung pada tempoh rendaman. Pertama, biji-bijian dibasuh sehingga kanji meninggalkan permukaannya. Untuk melakukan ini, tuangkan bijirin ke dalam mangkuk yang dalam dan tuangkan air sejuk. Apabila biji-bijian menetap ke bahagian bawah, cecair disalirkan dengan teliti. Prosedur diulang tiga kali..

Terdapat dua cara untuk merendam nasi ini. Kaedah ekspres sesuai untuk mereka yang tidak mempunyai masa lebih dari 2 jam. Air mendidih dituangkan ke dalam bekas dengan beras yang sudah bersih pada kadar 1 bahagian bijirin dan 2 bahagian cecair. Setelah menutup pinggan dengan penutup, bijirin diberi satu jam untuk mengukus. Setelah air dikeringkan, nasi liar siap dimasak. Kelemahan utama merendam cepat adalah sebahagian pemusnahan sebatian berharga dalam bijirin.

Oleh itu, jika masa mengizinkan, lebih baik menggunakan prosedur yang panjang tetapi lembut. Nasi yang dicuci dengan teliti dituangkan dengan banyak air sejuk, kerana dapat membengkak dengan sangat baik semasa proses curapan. Dalam bentuk ini, bijirin disimpan selama 8 hingga 12 jam. Lebih mudah merendam beras hitam, misalnya, semalam, dan pada waktu pagi, toskan air, teruskan memasak.

Memasak dalam periuk

Arahan bagaimana memasak nasi hitam menggunakan kaedah tradisional dalam periuk enamel adalah seperti berikut.

  • Bijirin bersih yang disiapkan dipindahkan ke periuk. Air atau sup sayur juga dituangkan di sana. Isi padu cecair mestilah 2-3 kali ganda jumlah beras.
  • Pinggan diletakkan di atas api yang kuat. Nasi masin. Setelah mendidih, suhu memasak dikurangkan, dan selama setengah jam bubur didihkan di bawah penutup.
  • Apabila air di dalam kuali mendidih, matikan api. Agar beras liar akhirnya dapat dicapai, ia akan ditutup selama seperempat jam lagi..
  • Sebelum dihidangkan, bubur disebat dengan garpu ringan - dengan cara ini ternyata lebih lapang dan rapuh.

Berapa lama masa memasak? Nasi hitam memerlukan purata 40 hingga 45 minit untuk diproses. Bijirin asal Amerika biasanya lembut dalam struktur, sehingga mereka memasak dalam 25–35 minit. Nasi Cina yang lebih padat memerlukan rawatan panas yang lama: direbus selama 45-60 minit. Lebih tepat lagi, anda dapat menentukan sama ada bubur itu siap dilihat. Biji-bijian yang dimasak meningkat dalam ukuran 3-4 kali, memperoleh warna ungu gelap.

Cara memasak nasi hitam dalam periuk perlahan

Untuk memasak lauk yang sihat untuk tiga orang, anda memerlukan 120 g beras hitam, 320 ml air, 15 ml minyak zaitun dan 10 g garam laut. Grit untuk multicooker boleh direndam selama 5-8 jam. Minyak dituangkan ke dalam mangkuk sebelum dimasak. Nasi dibuang ke dalam colander. Apabila semua cecair dikeringkan, ia dipindahkan ke mangkuk. Air sejuk dituangkan di sana, garam ditambah.

Bekas diletakkan di dalam multicooker. Peranti ditutup, mod "bubur" atau "soba" ditetapkan. Pada bunyi bip, lauk yang hampir habis dikeluarkan. Agar bubur dapat dicapai, ia dipindahkan ke piring seramik, yang ditutup dengan penutup. Berapa lama nasi liar yang longgar dimasak? Memasak dalam multicooker mengambil masa 40 minit. Selama sepertiga jam lagi, bubur masak dalam periuk tanah. Oleh itu, diperlukan satu jam untuk menyediakan lauk dengan cara moden..

Resipi sihat

Salah satu kelemahan beras hitam yang ketara adalah kekurangan glutamin dan asparagin dalam komposisi. Untuk mengisi asid amino yang hilang, pakar pemakanan mengesyorkan menambah bijirin liar dengan kekacang, seperti lentil, kacang buncis, dan kacang. Sebagai pilihan, bubur nasi boleh dibumbui dengan kacang atau biji cincang.

  • Salad suam dengan kacang hijau

Untuk memasak, ambil 3-4 gelas nasi siap. Kacang hijau dan kuning (400 g) direbus selama 5 minit, dikeluarkan dari air mendidih dan dicampurkan dengan zizania. Bawang yang dipotong menjadi cincin separuh nipis juga ditambah di sana. Gaulkan salad dengan sos bawang putih cincang (2 ulas), jus lemon (15 ml), zest dan minyak bijan (30 ml).

  • Risotto diet

Nasi hitam (250 g) direbus dalam air masin (500 ml) dengan bawang cincang (kepala) dan baji cendawan putih (250 g). Selepas setengah jam, periuk dikeluarkan dari kompor dan selama seperempat jam lagi bubur dibancuh di bawah penutup tertutup. Seterusnya, risotto diletakkan di atas pinggan dan ditaburkan dengan jus lemon. Hidangkan, taburkan dengan kicap dan taburkan dengan pasli cincang (tandan). Nikmati hidangan anda!

TOP 6 resipi untuk hidangan dengan nasi hitam

Padi hitam adalah sebiji bijirin yang dapat dimakan yang dipercayai berasal dari Tibet, di mana ia ditanam di lereng gunung. Sebutan pertama mengenai produk ini mengatakan bahawa hanya maharaja dan anggota keluarga mereka yang boleh memakannya, dan orang biasa yang berani merasakan makanan "terlarang" ini menghadapi hukuman mati. Lama kelamaan, bijirin ini mula ditanam di negara lain, tetapi China tetap menjadi peneraju. Hasil kajian komposisi memungkinkan kita menganggap beras jenis ini sangat bermanfaat untuk kesihatan, kerana mengandungi banyak vitamin, mineral, terutama zat besi dan vitamin E. Ia juga mengandungi antioksidan, sejumlah besar protein sayuran. Dalam memasak, dia diberi tempat kehormatan kerana aroma kacang ringan dan rasanya yang halus..

Ciri-ciri penggunaan nasi hitam dalam masakan

Setiap hari, beras hitam menakluki semakin banyak orang. Walau bagaimanapun, ia sering dikelirukan dengan benih tsitsania air (namanya lain adalah padi liar, walaupun bukan padi). Yang mempunyai kesamaan kedua produk ini adalah warna biji-bijian dan hubungan langsung dengan keluarga Bijirin. Anda boleh membezakannya dengan melihat penampilannya. Padi liar mempunyai biji-bijian yang lebih halus dan panjang, sementara beras hitam mempunyai biji-bijian yang bulat dan pendek, seperti bijirin putih biasa. Oleh kerana ini, agar tidak tersilap, ada baiknya membeli produk, bungkusannya membolehkan anda menilai penampilannya..

Nasi hitam sangat dihargai oleh pakar masakan di seluruh dunia, kerana ia boleh digunakan bukan hanya sebagai lauk, tetapi juga untuk menyediakan pelbagai hidangan berdasarkannya. Ini melengkapi nilai pemakanan dan rasa hidangan daging dengan daging babi, arnab, daging sapi, ayam, dan permainan. Membuat pilaf beras mudah menggunakan resipi kegemaran anda, yang biasanya menggunakan bijirin putih..

Bagi penggemar ikan, terdapat juga pelbagai resipi - sup, kaserol, salad, puding dengan pelbagai jenis daging ikan. Baru-baru ini, gulungan beras hitam Jepun semakin popular. Penampilan mereka cukup eksotik kerana warnanya, tetapi rasanya melebihi semua jangkaan. Bijirin ini baik digabungkan dengan makanan laut dan pelbagai sos..

Pada asasnya, anda boleh menyediakan banyak hidangan sayur dengan penambahan wortel, pelbagai jenis bawang, kubis, terung, zucchini, lada, labu, tomato, timun, cendawan.

Salad buah, kaserol manis, dan puding juga dibuat dengannya. Hampir semua buah dan buah beri boleh ditambah ke dalam resipi. Tepung yang hebat diperoleh dari biji-bijian, yang ditambahkan pada pelbagai jenis barang bakar..

Bijirin hitam sangat menarik sebagai produk makanan, kerana sangat berguna untuk badan dan, jika disiapkan dengan betul, tidak menimbulkan kenaikan berat badan. Produk ini diberi tempat terhormat dalam menu vegetarian. Ia dianggap sama berguna semasa berpuasa agama..

Cara memasak nasi hitam?

Nasi hitam berbeza dari yang putih bukan hanya dalam komposisi nutrien, tetapi juga terdapat pada kulit luar yang keras yang tidak membenarkan bijirin berubah menjadi bubur likat semasa memasak. Oleh kerana itu, terdapat beberapa nuansa untuk penyediaan produk yang betul..

Untuk memasak sederhana di atas dapur, lebih baik menggunakan Teflon, alat memasak besi tuang, kerana beras hitam mengeluarkan sebahagian warna dan mengotorkan sisi kuali. Dengan kejayaan besar, bijirin boleh dimasak dalam kuali, di dalam oven di dalam loyang, di dalam periuk perlahan atau dikukus, dan bahkan di dalam kuali di atas api.

Sebelum merebus nasi hitam, bijirin mesti dibilas dengan teliti. Ini dapat dilakukan dengan ayakan halus di bawah air yang mengalir. Cara kedua ialah menuangkan beras dengan air, bilas dengan tangan anda, toskan airnya, ulangi 2-3 kali.

Bijirin hitam mesti diproses terlebih dahulu. Ia sering dituangkan dengan air beberapa jam sebelum memasak. Kadang kala jangka masa rendaman terhad kepada 20-30 minit. Tetapi untuk membuat sereal masak lebih cepat, anda boleh mengisinya dengan air mendidih.

Nisbah standard jumlah beras ke air adalah 1 hingga 2. Ini mungkin sedikit berbeza bergantung pada panjang pra-perlakuan, yang memungkinkan biji-bijian sedikit tepu dengan air..

Sebaiknya masukkan beras hitam ke dalam air masin yang sudah mendidih dan, kacau sekali, tutup dengan penutup. Memasak dilakukan dengan api kecil. Anda tidak perlu kacau semasa memasak. Tempoh memasak nasi hitam adalah 30-40 minit, bergantung pada kuantitinya. Tidak perlu membilas bijirin setelah dimasak.

Nota! Untuk melembutkan rasa nasi hitam, tambahkan sedikit minyak zaitun ke dalam periuk..

Nasi hitam adalah ramuan yang sangat baik untuk risotto, yang sangat berharga di Itali. Banyak karya masakan telah dibuat berdasarkannya. Hidangan ini disediakan dengan daging, makanan laut, ikan, sayur-sayuran, buah-buahan, beri, kacang, cendawan - terdapat banyak pilihan untuk setiap selera.

Cara membuat risotto beras hitam:

  • Memasak nasi hitam untuk risotto Itali bermula dengan menggoreng bawang cincang dalam minyak zaitun atau mentega.
  • Seterusnya, masukkan nasi ke dalam kuali, juga goreng, kacau.
  • Bahan seterusnya yang memberikan aroma halus dan rasa ringan adalah wain, yang disejat secara beransur-ansur.
  • Proses utamanya ialah menambahkan kuah dalam bahagian. Ia dituangkan dalam 50-70 ml setiap satu, disejat, dan kemudian bahagian baru cecair ditambahkan. Ini membolehkan anda melembutkan bijirin dan memberikannya konsistensi khas..

TOP 6 resipi untuk hidangan dengan nasi hitam

Penggunaan masakan yang paling mudah adalah menggunakan nasi hitam sebagai lauk. Walau bagaimanapun, adalah lebih menarik untuk memasak sesuatu yang lebih eksotik - paella, risotto, sup keju atau bola Sisilia. Kami menawarkan beberapa resipi menarik untuk hidangan nasi hitam agar tidak hanya mempelbagaikan menu, tetapi juga untuk memperkaya badan dengan bahan berguna..

Paella dengan nasi hitam, kerang dan sos Sofrito

Ini adalah hidangan tradisional Sepanyol. Paella mendapat lebih banyak peminat setiap hari. Dan dari masa ke masa, semakin banyak pilihan untuk penyediaannya muncul. Di antara pelbagai jenis resipi untuk membuat nasi hitam dalam gaya Sepanyol, kami cadangkan menyediakan paella dengan makanan laut, sos Sofrito yang indah dan sitrus. Rasa, aroma yang luar biasa, hidangan yang sangat baik membolehkan anda menggunakan pilihan ini walaupun pada waktu malam yang romantis.

  • Kandungan kalori setiap 100 g - 88 kcal.
  • Hidangan - 2
  • Masa memasak - 45 minit

Bahan-bahan:

  • Nasi hitam - 300 g
  • Bawang putih - 5 ulas
  • Mussel dalam kepak - 400 g
  • Kacang hijau - 50 g
  • Kaldu ayam - 300 ml
  • Wain putih kering - 200 ml
  • Pasli - 100 g
  • Minyak zaitun - 50 ml
  • Lemon - 1 keping.
  • Limau - 1 keping.
  • Saffron, thyme, garam laut, lada tanah pelbagai - secukup rasa
  • Tomato - 4 keping.
  • Bawang merah - 1 keping.
  • Paprika lada hijau - 2 keping.

Cara menyediakan paella beras hitam dengan sos sofrito selangkah demi selangkah:

  1. Sebelum memasak nasi hitam, sediakan sayur-sayuran. Keluarkan sekam dari bawang dan bawang putih, potong.
  2. Seterusnya, kami mula menyediakan sos Sofrito. Baginya, tomato cincang, 2 ulas bawang putih, bawang, paprika hijau, musim dengan 20 ml minyak zaitun, thyme, garam laut dan lada tanah. Kami hanya mengisar semua bahan ini dengan pengisar ke dalam campuran homogen tunggal..
  3. Tuangkan sedikit minyak zaitun ke dalam periuk paella. Kami menyebarkan dan menggoreng 3 ulas bawang putih dan mengeluarkannya.
  4. Keringkan beras yang telah dibasuh dan masukkan ke dalam kuali dengan minyak bawang putih untuk menggoreng cepat.
  5. Kemudian masukkan sedikit sos yang telah disediakan, campurkan dan reneh selama beberapa minit. Ini akan membolehkan pantat menyerap rasa Sofrito dengan lebih baik. Kemudian masukkan sedikit sos, safron, wain dan kuahnya. Kacau dan reneh lagi.
  6. Pada saat ini, kami menyiapkan kerang sesuai dengan rekomendasi pada paket. Masukkan bahan ini ke dalam nasi apabila kira-kira separuh cecair masih tinggal. Masukkan garam dan terus rebus. Adalah normal bagi paella untuk membentuk kerak yang dibakar nipis di bahagian bawah kuali..
  7. Sekiranya kacang hijau segar dan masih ada di dalam kacang polong, bersihkannya. Sekiranya ia beku, kemudian cairkan. Kami menghantarnya ke kuali dengan lapisan atas. Jangan campurkan.
  8. Basuh pasli, keringkan dan potong. Pada masa ini, anda boleh mengambil sampel dari paella untuk garam dan, jika perlu, tambah garam. Taburkan pasli di atas. Dan masukkan limau nipis dan potongan lemon ke dalam bulatan. Hidangkan ke meja secara langsung dalam kuali, dan kemudian baringkan.
  9. Paella Nasi Hitam Gourmet dengan Makanan Laut dan Sos Tomato Sofrito Sepanyol sudah siap! Sebelum digunakan, jus diperah dari buah sitrus ke seluruh permukaan bahagian. Hidangan ini sesuai dengan wain putih yang sejuk..

Bihun beras hitam dengan keju

Sudah tentu, mi beras hitam juga boleh dibuat di rumah. Untuk melakukan ini, mereka mengambil bijirin bijirin, mengisarnya menjadi tepung, dan kemudian memasak mengikut resipi mudah untuk mi buatan sendiri. Walau bagaimanapun, proses ini cukup sukar dan memakan masa, selain itu, pada masa ini di kedai terdapat banyak pilihan produk seperti itu dengan kualiti yang tinggi. Kami menawarkan untuk mempelbagaikan menu harian dengan hidangan yang sangat eksotik dan lazat - mi beras hitam dengan keju.

Bahan-bahan:

  • Mie beras hitam - 400 g
  • Tahu keju keras - 300 g
  • Kacang Soya Edamame yang belum masak - 400 g
  • Timun segar - 3 keping.
  • Lada cili - 1 keping.
  • Hijau ketumbar - 50 g
  • Mentega kacang - 20 ml
  • Minyak bijan - 40 ml
  • Kicap - 60 ml
  • Halia cincang kering - 3 g

Langkah demi langkah penyediaan mi beras hitam dengan keju:

  1. Pertama, rebus edamame selama 5 minit. Ini boleh dilakukan dengan pasangan, jadi lebih banyak nutrien akan dipelihara. Selepas itu, kami membuangnya ke dalam bekas berisi air sejuk. Ini akan membolehkan anda menanggalkan cangkang luar dengan mudah..
  2. Kisar tahu menjadi kiub yang sama dengan sisi 1 cm.
  3. Kami mencuci timun, kupas dari kulit keras. Sekiranya terdapat biji besar di dalamnya, maka angkat. Seterusnya, potong panjangnya tidak lebih dari 5 cm.
  4. Kupas separuh cili padi dari bahagian dalaman dan biji. Seterusnya, kisar dengan nipis menjadi jalur.
  5. Rebus mi mengikut arahan pada bungkusan. Biasanya ia dimasukkan ke dalam air mendidih yang sudah masin, kacau, didihkan, panas dikurangkan minimum dan perlahan-lahan dibawa ke kesediaan. Kemudian mereka dibuang ke dalam colander dan tidak dibasuh..
  6. Semasa mee mendidih, panaskan mentega kacang dalam kuali, goreng tahu di atasnya, dan letakkan di atas pinggan. Seterusnya, masukkan timun ke dalam kuali dan goreng sedikit juga - tidak lebih dari 2 minit.
  7. Akhir sekali, kisar daun ketumbar, perasakan dengan minyak bijan dan kicap, masukkan halia dan kacau. Seterusnya, gabungkan pasta yang telah disediakan dengan kacang, keju, timun dan persalinan ketumbar. Bihun beras hitam sudah siap!

Bola Arancini Nasi Hitam dengan Daging

Hidangan ini tergolong dalam masakan Sisilia. Ia dibuat dalam bentuk bola kecil, kelihatan sangat bagus walaupun di atas meja perayaan. Cukup eksotik, tetapi dibuat dari bahan-bahan yang tidak asing lagi di negara kita. Arancini kelihatan serupa dengan kroket kentang, tetapi komposisinya lebih kaya dan lebih berkhasiat. Hidangan ini mengandungi gabungan beras hitam dengan daging dan kacang hijau yang sangat baik. Hidangan seperti itu boleh disediakan dengan mudah dengan isi lain - makanan laut, cendawan, keju, dll..

Bahan-bahan:

  • Nasi hitam - 300 g
  • Daging cincang - 250 g
  • Kacang hijau beku - 100 g
  • Telur - 4 keping.
  • Tomato dalam jus mereka sendiri - 200 g
  • Mozzarella - 100 g
  • Bawang - 2 keping.
  • Kaldu daging - 1 l
  • Roti roti putih - 150 g
  • Wain putih kering - 1 sudu besar.
  • Minyak zaitun dara tambahan - 80 ml
  • Parmesan - 80 g
  • Garam, lada hitam tanah, selasih - secukup rasa
  • Mentega - 40 g
  • Minyak sayuran tanpa bau - 300 ml

Cara menyediakan bola arancini beras hitam dengan daging langkah demi langkah:

  1. Kupas sebiji bawang, potong halus dan reneh dalam kuali panas selama 3 minit. Kemudian masukkan daging cincang dan reneh selama lebih kurang 18-20 minit. Daging cincang mesti diuli secara berkala agar gumpalan tidak terbentuk.
  2. Tuangkan kacang hijau yang sudah dicairkan. Musim secukupnya dengan lada dan garam. Didihkan selama 5 minit.
  3. Potong tomato dan hantar ke kuali.
  4. Potong mozzarella menjadi kiub. Selepas 5 minit, angkat kuali dari api, biarkan isinya sejuk sedikit dan masukkan keju di situ..
  5. Seterusnya, sediakan risotto. Basuh dan keringkan beras hitam. Dalam kuali yang terpisah, tumis bawang cincang kedua. Kemudian masukkan bijirin ke dalamnya dan coklat selama beberapa minit. Kami menggunakan spatula kayu untuk mencampurkan. Kami mencurahkan wain, memanaskan maksimum dan menguap cecair. Selepas itu, masukkan kuahnya secara berperingkat, setiap kali menguap bahagian seterusnya. Tuangkan dua bahagian terakhir sekaligus dan rebus beras selama 15 minit. Mengeluarkan dari api.
  6. Masukkan parmesan parut ke risotto yang telah siap. Seterusnya, masukkan 2 biji telur, kemangi, lada dan campurkan.
  7. Panaskan minyak sayur dalam jumlah yang cukup dalam periuk pekat atau penggorengan.
  8. Kami menyebarkan sebahagian risotto pada permukaan rata dalam bentuk bulatan, meletakkan sedikit daging di tengahnya dan membungkusnya dengan nasi, membentuk bola.
  9. Pukul dua telur yang tinggal. Masukkan bebola yang sudah siap ke dalam jisim ini, kemudian gulungkannya dalam serbuk roti dan goreng dalam minyak hingga coklat keemasan selama kira-kira 2-3 minit. Kemudian buang lemak berlebihan dan letakkan di atas hidangan yang indah. Bola Arancini Nasi Hitam Sicily dengan Daging Sedia!

Sup dengan nasi hitam dan udang

Kursus pertama disukai oleh banyak orang. Borscht, sup kubis, sup soba, sup ikan, hodgepodge, kebiasaan di negara kita sejak sekian lama, baru-baru ini hilang dengan latar belakang pilihan baru. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, makanan cair panas dengan keju dan makanan laut menjadi sangat popular. Kami menawarkan untuk menyediakan hidangan pertama yang sangat lazat - sup keju beras hitam dengan udang.

Bahan-bahan:

  • Udang - 400 g
  • Nasi hitam - 100 g
  • Keju yang diproses - 200 g
  • Air - 500-700 ml
  • Lobak - 1 pc.
  • Bawang - 1 keping.
  • Pasli - 100 g
  • Minyak zaitun - 30 ml
  • Garam, campuran lada - secukup rasa

Langkah demi langkah penyediaan nasi hitam dan sup udang:

  1. Nasi hitam kukus dalam air mendidih selama 20-30 minit, kemudian rebus hingga separuh masak, masukkan ke dalam saringan sehingga cecair kaca berlebihan.
  2. Tuangkan air ke dalam periuk sup, letakkan di atas api dan didihkan.
  3. Pada masa ini, potong bawang dan wortel yang dikupas dengan pisau ke dalam kiub kecil dengan ukuran yang sama dan goreng dalam minyak zaitun hingga coklat keemasan. Kemudian kami menghantarnya ke air yang sudah mendidih.
  4. Seterusnya, letakkan keju yang telah diproses dan larutkan dengan teliti, sehingga mencapai keseragaman. Kami perasakan dengan garam dan tambah sehingga rasa selesai.
  5. Tuangkan nasi, masak selama 5-7 minit dan masukkan udang kupas. Masak hingga lembut.
  6. Setelah akhir memasak, biarkan sup dengan nasi hitam dan makanan laut sedikit dan dihidangkan dalam bahagian, hiaskan dengan ramuan cincang. Masukkan campuran lada jika mahu.

Salad ayam dengan nasi hitam

Selalunya nasi dalam bentuk apa pun ditambahkan ke salad, kerana ia berfungsi sebagai asas yang baik kerana nilai pemakanan dan rasa serta aroma ringan. Nasi hitam dengan ayam adalah salah satu kombinasi yang sederhana dan pada masa yang sama sangat berjaya. Rasa kedua-dua bahan ini dilengkapi dengan kacang hazel, cuka balsamic, keju keras, cendawan, pelbagai rasa seperti rosemary, halia.

Bahan-bahan:

  • Nasi hitam - 100 g
  • Lobak - 1 pc.
  • Bawang - 1 keping.
  • Saderi - 1 tangkai
  • Minyak zaitun - 80 ml
  • Garam, lada, bawang putih, secukup rasa
  • Fillet ayam - 500 g
  • Parmesan - 130 g
  • Hazelnut - 50 g
  • Cuka Balsamic - 75 ml
  • Rosemary - 1 tangkai
  • Halia - 5 g

Cara menyediakan salad ayam dengan nasi hitam selangkah demi selangkah:

  1. Resipi nasi hitam selalu melibatkan pra-rendamnya. Pilihan ini tidak terkecuali. Kemudian kami mendidihnya, menambah sedikit air, hingga lembut.
  2. Semasa nasi hitam sedang dalam proses memasak, sediakan separuh wortel, bawang dan saderi - potong dan goreng selama 3-4 minit dalam minyak zaitun.
  3. Kemudian masukkan nasi di sini, campurkan, dan setelah 3 minit, masukkan ke dalam bekas berasingan dan sejukkan sepenuhnya.
  4. Secara berasingan dalam kuali, goreng sisa bawang, bawang putih dan rosemary dengan minyak zaitun. Seterusnya, masukkan ayam cincang halus di sini. Goreng selama 10 minit.
  5. Tuangkan wain dan sejat perlahan-lahan. Garam, masukkan perasa. Isi dengan 100 ml air dan reneh hingga daging masak sepenuhnya. Sejukkan.
  6. Kisar Parmesan, sisa saderi, kacang, tambahkan semua bahan ini bersama dengan halia ke ayam. Musim dengan minyak zaitun, tambah, lada dan kacau.
  7. Panaskan cuka balsamic dengan api kecil sehingga sebahagian cecair menguap, dan jisim menjadi lebih pekat. Pisahkan nasi dan ayam di atas pinggan lebar menggunakan cincin masakan. Seterusnya kami membuat beberapa tetes cuka balsamic berminyak. Anda boleh meletakkan beberapa keping keju di atas nasi. Bahan utama juga boleh dicampurkan. Salad beras hitam dengan cuka ayam dan balsamic siap!

Nasi hitam gaya Cina dengan sayur-sayuran

Nasi hitam dengan cendawan dan sayur-sayuran adalah alternatif yang sangat baik untuk hidangan daging dan boleh digunakan dalam makanan diet atau vegetarian. Kombinasi produk ini sangat sedap dan membolehkan anda mengisi semula nutrien penting. Untuk menyediakan hidangan dalam gaya Cina, anda boleh menggunakan cendawan shiitake, yang sangat popular dalam masakan Cina, serta kicap, cuka beras, minyak bijan dan perisa lain..

Bahan-bahan:

  • Nasi hitam - 200 g
  • Cendawan shiitake kering - 12 pcs.
  • Mentega kacang - 40 ml
  • Bawang merah - 1 keping.
  • Brokoli - 200 g
  • Lada merah manis - 1 keping.
  • Halia segar - 20 g
  • Bawang putih - 4 ulas
  • Lobak - 2 keping.
  • Kacang hijau beku - 130 g
  • Kicap - 40 ml
  • Minyak bijan - 40 ml
  • Cuka beras - 40 ml
  • Gula perang - 10 g
  • Tumbuk dan bawang hijau secukup rasa

Langkah demi langkah memasak nasi hitam Cina dengan sayur-sayuran dan cendawan:

  1. Rendam cendawan shiitake dan nasi dalam air mendidih 30 minit sebelum dimasak..
  2. Toskan beras dan rebus hingga lembut.
  3. Tuangkan air dari cendawan ke dalam pinggan, ia masih akan berguna. Potong cendawan itu sendiri menjadi kiub nipis (lebar hingga 5 mm).
  4. Kupas dan potong halia segar ke dalam jalur yang sangat nipis. Masukkan bawang putih cincang, bawang cincang dengan bulu panjang ke dalamnya.
  5. Menyiapkan sayur-sayuran. Kupas wortel, bahagikannya menjadi 2 bahagian panjangnya, kemudian potong menjadi kepingan selebar 5 mm. Kami membongkar brokoli menjadi perbungaan, dan mengeluarkan batang keras. Lada yang kita bersihkan, basuh dan kisar menjadi kiub kecil.
  6. Untuk membuat sos, campurkan gula, minyak bijan, kicap, cuka beras.
  7. Tuangkan selai kacang ke dalam kuali yang telah dipanaskan, masukkan cendawan cincang, goreng selama 1 minit dan tambahkan campuran bawang-bawang putih dengan halia. Goreng sedikit lagi, kacau sepanjang masa.
  8. Seterusnya, masukkan sayur-sayuran selebihnya - wortel cincang, perbungaan brokoli, lada. Kacang hijau boleh ditambah beku. Tuangkan sos. Kacau dan reneh dengan api maksimum selama 3 minit.
  9. Tuangkan nasi rebus, campurkan lagi sehingga semua bahan diedarkan secara merata, tuangkan 50 ml infusi cendawan dan angkat dari api. Nasi hitam dengan sayur-sayuran, cendawan shiitake siap!
  10. Selepas 5 minit, anda boleh menghidangkannya ke meja, dihiasi terlebih dahulu dengan bawang hijau dan daun ketumbar.