Ciri-ciri berguna beras liar dan coklat

Semua orang biasa dengan nasi putih biasa, banyak orang selalu memakannya. Tetapi ada spesies lain, misalnya, liar dan coklat. Dan omong-omong, ia lebih berguna daripada putih biasa.

nasi coklat

Beras perang adalah sejenis nasi biasa yang dimakan oleh semua orang. Tetapi perbezaannya terletak pada kenyataan bahawa cangkang, yang berisi setiap butir, tidak dikeluarkan dari coklat.

Komposisi

Komposisi beras perang sangat kaya dan sebahagian besarnya disebabkan oleh cengkerang, yang mengandungi banyak nutrien. Dalam pelbagai ini, anda boleh menemui asid folik, kalium, magnesium, fosforus, sejumlah besar serat, selenium, zink, vitamin E, kumpulan B. Tetapi gluten, yang sering menyebabkan reaksi alergi, tidak ada di sini.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Kelebihan beras perang adalah berikut:

  • Oleh kerana cangkerang mengandungi sejumlah besar serat, beras jenis ini, pertama, merangsang pergerakan usus dan dengan itu menormalkan pencernaan, dan kedua, membersihkan tubuh dari racun, racun dan bahan lain.
  • Serat membengkak di perut dan membuat anda berasa kenyang. Dan jika kita menganggap bahawa beras perang mengandungi karbohidrat, maka rasa lapar tidak akan dirasakan untuk waktu yang lama, walaupun setelah makan satu bahagian kecil..
  • Beras akan membantu menormalkan keseimbangan garam-air dan mencegah perkembangan edema, serta memastikan fungsi ginjal yang betul. Ini bermaksud tekanan darah akan normal..
  • Magnesium akan membantu meningkatkan fungsi sistem saraf dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap tekanan, serta menyingkirkan insomnia.
  • Makan beras perang secara berkala dapat memperbaiki keadaan kulit, rambut dan kuku anda..
  • Varieti ini membantu mengurangkan tahap kolesterol "buruk" yang disebut, sehingga mencegah perkembangan penyakit berbahaya seperti aterosklerosis..
  • Beras perang boleh dipanggil produk makanan, jadi ia akan berguna semasa penurunan berat badan..
  • Produk sedemikian, kerana sifat antioksidannya, meneutralkan aktiviti radikal bebas dan dengan demikian melambatkan proses penuaan dan melindungi dari barah..

Cara menyimpan?

Oleh kerana cengkerang beras perang mengandungi minyak pati, disarankan untuk menyimpan produk tersebut tidak lebih dari dua bulan dan di tempat yang sejuk, lebih baik di dalam peti sejuk. Jika tidak, nasi akan menjadi pahit..

Boleh sakit?

Kerosakan beras perang mungkin berlaku sekiranya berlaku penyalahgunaan. Sekiranya dimakan lebih dari tiga kali seminggu, sembelit, kembung perut dan kembung mungkin berlaku. Di samping itu, apabila makan bijirin yang disimpan dengan tidak betul, gejala gangguan pencernaan lain dapat diperhatikan: muntah atau mual, cirit-birit, sakit perut.

Bagaimana hendak masak?

Bagaimana memasak beras perang? Pada prinsipnya, ia boleh disediakan dengan cara yang sama seperti putih biasa. Tetapi kerana adanya cengkerang yang padat, rasanya akan lebih keras dan sedikit luar biasa. Tetapi untuk membuatnya lembut dan lembut, disarankan untuk merendam jumlah yang diperlukan untuk memasak dalam air sejuk semalaman. Kemudian sekam akan melembutkan, dan minyak pati sebahagiannya akan menguap..

Maka anda harus meneruskan seperti berikut:

  1. Setelah merendam, bilas bijirin dengan baik sehingga air menjadi telus sepenuhnya.
  2. Masukkan segelas beras ke dalam air (diperlukan tiga gelas) dan letakkan periuk di atas api.
  3. Rebus beras selama kira-kira sepuluh minit, kemudian keluarkan bekas dari api, toskan cairan, dan bilas bijirin dalam air sejuk.
  4. Masak nasi selama kira-kira 15 minit, kemudian matikan api, dan bungkus kuali dalam selimut atau tuala sehingga setiap butir menyerap sisa cecair dan membengkak.

Anda juga boleh mengukus nasi. Ia sesuai dengan sayur-sayuran, makanan laut, cendawan dan daging.

Berapa banyak?

Beras perang lebih mahal daripada beras putih. Harga satu bungkusan dengan jumlah 1 kilogram akan menjadi sekitar 90-130 rubel.

Padi liar

Padi liar tidak ada kaitan dengan putih biasa, kerana ia adalah bijirin yang sama sekali berbeza, yang merupakan rumput paya. Nama lain ialah air tsitsaniya. Dalam penampilan, nasi ini menyerupai buluh, tingginya boleh mencapai 2-3 meter. Biji padi liar sangat berbeza dengan putih, kerana berwarna gelap dan panjang, seperti batang kayu.

Komposisi

Nasi liar mengandungi banyak nutrien: protein, vitamin B, magnesium, kalsium, zat besi, tembaga, zink, fosfor, mangan, natrium, serta pelbagai asid amino seperti lisin, threonin dan metionin.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Sifat bermanfaat beras liar serupa dengan beras perang, tetapi ada beberapa yang unik untuk bijirin ini:

  • Oleh kerana mengandungi zat besi, pengambilan beras liar secara berkala akan membantu menormalkan tahap hemoglobin dan mencegah perkembangan anemia kekurangan zat besi..
  • Fosfor bertanggungjawab untuk kelancaran operasi dan pemakanan tisu dan sel otak.
  • Protein diperlukan untuk fungsi normal semua tisu badan, terutamanya otot, yang memerlukan protein lebih banyak daripada yang lain.
  • Asid amino yang paling penting yang terkandung dalam bijirin tersebut menyumbang kepada pemulihan, pertumbuhan semula dan pengukuhan semua sel badan..
  • Bijirin ini akan membantu menormalkan metabolisme dan dengan itu akan menyumbang bukan sahaja kepada peningkatan sistem penting, tetapi juga penurunan berat badan..
  • Padi liar menguatkan saluran darah dan jantung, memperbaiki keadaannya dengan ketara.
  • Zink, yang terkandung di sini dalam jumlah yang banyak, membantu menguatkan sistem imun.

Boleh sakit?

Padi liar, seperti beras perang, boleh menyebabkan masalah sembelit dan pencernaan jika disalahgunakan..

Bagaimana hendak masak?

Padi liar juga perlu direndam dalam air sejuk dan lebih baik semalaman. Ini diikuti dengan pembilasan menyeluruh untuk menghilangkan gluten. Memasak akan sangat lama.

Untuk membuat biji-bijian menjadi lembut, anda perlu merendam api lebih kurang 40 minit. Bagi perkadaran, satu gelas beras memerlukan tiga gelas air atau, misalnya, kaldu. Anda juga boleh memasak bijirin dalam multicooker. Siap, ia sesuai dengan ikan atau makanan laut, begitu juga dengan daging atau sayur-sayuran..

Kos

Padi liar agak mahal. Harga satu kilogram bijirin tersebut rata-rata 450-600 rubel.

Pastikan untuk mencuba nasi liar dan coklat untuk faedah dan rasa!

majalah dalam talian wanita mixfacts.ru

  • Tentang kita
  • Pengiklan
  • Kenalan
  • Kesederhanaan
  • Kekosongan
  • Langganan

Semua hak atas bahan yang disiarkan di laman web ini dilindungi oleh undang-undang mengenai hak cipta dan hak yang berkaitan dan tidak boleh diterbitkan semula atau digunakan dengan cara apa pun tanpa kebenaran bertulis dari pemegang hak cipta dan pautan aktif ke halaman utama portal mixfacts.ru di sebelah bahan yang digunakan. Penyunting tidak bertanggungjawab terhadap kandungan bahan iklan.

Semua artikel di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Jangan mengubat sendiri, berjumpa doktor tepat pada masanya.

Laman web ini mungkin mengandungi kandungan yang dilarang untuk dilihat oleh orang yang berumur di bawah 16 tahun.

Cara memasak beras perang untuk lauk, sedap dan untuk menurunkan berat badan: 6 resipi

Beras perang mempunyai indeks glisemik rendah dan tinggi serat dan protein. Ini menormalkan keseimbangan air-garam dan ditunjukkan untuk diabetes mellitus. Sekiranya mereka menggantikan nasi putih, kentang dan makanan lain yang biasa kita makan dengan daging dan ikan, anda pasti dapat menurunkan berat badan. Kami mengajak pembaca laman web "Beauty in You" untuk mempelajari cara memasak beras perang untuk hidangan sampingan, lazat dan untuk mengurangkan berat badan. Anda akan mempelajari teknologi penyediaan bijirin ini dan resipi ringkas daripadanya. Sebilangan dari mereka dapat berfungsi bukan hanya sebagai tambahan makanan ringan utama, tetapi juga sebagai makanan bebas..

Teknologi memasak beras perang

Beras perang berbeza dengan beras putih jika tidak ada penyediaan khas dalam bentuk pengukus dan pengisar, biji-bijiannya ditutup dengan cangkang, yang memberi mereka warna kecoklatan. Oleh kerana itu, teknologi memasak bijirin ini sedikit berbeza dengan yang tradisional. Perbezaan utama berkaitan dengan masa memasak dan nisbah bijirin dengan air.

  • Sebelum memasak, beras perang perlu dibasuh untuk membersihkan air, maka akan keluar lebih rapuh. Selain itu, ia boleh direndam selama 1-4 jam dalam air sejuk atau suam.
  • Merendam bukan sahaja akan membilas biji-bijian padi dengan lebih baik, tetapi juga mempercepat proses penyediaannya. Selain itu, ini akan menjadikan kulit biji-bijian menjadi elastik, dan semasa memasak, ia tidak akan pecah. Walau bagaimanapun, prosedur ini adalah pilihan. Pembungkusan dengan beras perang biasanya memberi cadangan bagaimana memasaknya, dan pengeluar tidak mengatakan apa-apa tentang merendamnya..
  • Semasa menentukan waktu memasak beras perang, disarankan untuk memberi tumpuan kepada arahan pengeluar, yang tertera pada bungkusan. Sekiranya bungkusan hilang atau tidak mengandungi penerangan mengenai proses memasak, maka tuan rumah perlu mengetahui bahawa beras perang biasanya direbus dalam periuk selama 40 minit setelah mendidih air, dalam multicooker - 5-10 minit lebih lama, kerana memerlukan masa untuk mendidih air. Nasi kukus dimasak satu setengah kali lebih lama.
  • Tuangkan nasi dengan air sejuk dan kemudian didihkan dengan api sederhana. 5-10 minit pertama ia direbus dengan api sederhana, mengeluarkan busa, kemudian intensiti api berkurang dan nasi dimasak selama 30-35 minit.
  • Nisbah optimum beras perang dan air untuk membuat lauk yang hancur adalah 1: 3, iaitu, untuk segelas bijirin, anda perlu mengambil 3 gelas air.
  • Anda boleh mengasak beras perang di mana-mana peringkat memasak, tetapi biasanya ia dilakukan 20-30 minit sebelum siap..
  • Semasa menyediakan nasi untuk lauk, herba dan sayur-sayuran sering ditambahkan ke dalamnya. Sayur-sayuran biasanya dimasak secara berasingan, digabungkan dengan nasi pada peringkat terakhir..

Kami memberi perhatian kepada pembaca kami 6 resipi hiasan beras perang, sangat ringkas dan sedikit lebih rumit, supaya anda dapat mempelbagaikan diet dengan makanan lazat dan sihat yang juga membantu menurunkan berat badan.

Nasi perang rebus dalam periuk

  • beras perang - 0.2 kg;
  • air - 0,5 l;
  • garam, rempah - secukup rasa.
  1. Masukkan beras yang telah dibasuh ke dalam mangkuk multicooker.
  2. Masukkan garam, rempah, air.
  3. Aktifkan program yang bertujuan untuk memasak hidangan bijirin ("Bubur", "Groats", "Nasi", "Pilaf", "Buckwheat"). Sekiranya tidak ada program khusus, gunakan program yang dirancang untuk memadamkan. Sekiranya perlu, tentukan masa memasak, tetapkan pemasa ke 45 minit.
  4. Setelah tamat program utama, periksa apakah nasi dimasak, jika perlu biarkan dalam mod pemanasan sebentar.

Hidangan sampingan beras perang akan lebih enak jika tidak dimasak di dalam air, tetapi dalam kaldu atau, bersama dengan rempah, tambahkan herba cincang.

Nasi kukus dengan buah kering dan lada

  • beras perang - 1 cawan;
  • air - 0,5 l;
  • prun berlubang - 2-3 keping.;
  • aprikot kering - 2-3 pcs.;
  • lada bel - 1 pc.;
  • garam secukup rasa;
  • minyak zaitun (pilihan) - 20 ml.
  1. Rendam beras selama beberapa jam di dalam air sejuk.
  2. Potong lada, dikupas dari biji, menjadi kotak bersaiz sederhana.
  3. Potong buah kering menjadi kepingan kecil.
  4. Setelah mencuci beras, campurkan dengan buah kering dan lada. Garam dan masukkan ke dalam bekas pengukus yang direka untuk memasak bijirin.
  5. Tuangkan air.
  6. Jalankan unit selama 1 jam.

Anda boleh membumbui nasi yang sudah siap dengan sesudu minyak zaitun, tetapi anda boleh melakukannya tanpa itu. Begitu juga, anda boleh mengukus nasi dalam periuk perlahan, tetapi disarankan untuk menuangkan sedikit lebih banyak air ke dalam mangkuk utama perkakas agar tidak mendidih.

Nasi perang dengan sayur-sayuran untuk hiasan

  • beras perang - 0.2 kg;
  • zucchini - 0,4 kg;
  • terung - 0,2 kg;
  • bawang - 100 g;
  • Lada Bulgaria - 0.2 kg;
  • tomato - 0,4 kg;
  • garam, lada, herba segar - secukup rasa;
  • air - 0,5 l (tidak termasuk penggunaan beras rendaman).
  1. Tuangkan beras yang dibasuh dengan air, garam, didihkan dan masak selama 40 minit dengan api kecil di bawah penutup.
  2. Tuangkan air mendidih ke atas tomato, kupas. Kisar pulpa dengan pengisar.
  3. Potong bawang menjadi kiub kecil. Potong terung, zucchini dan lada menjadi kepingan yang sedikit lebih besar.
  4. Masukkan sayur ke dalam periuk, tuangkan tomato puri, panaskan dan reneh selama 20 minit. Ini boleh dilakukan pada masa yang sama dengan nasi mendidih..
  5. Pindahkan sayur ke semangkuk nasi, kacau. Didihkan dengan api kecil selama 5 minit lagi.

Nasi coklat yang dimasak dengan sayur-sayuran boleh dihidangkan bukan sahaja sebagai lauk, tetapi juga sebagai hidangan bebas.

Nasi perang dengan bayam dan kacang hijau untuk hiasan

  • beras perang - 0.2 kg;
  • kacang hijau - 0,2 kg;
  • air - 1 l;
  • bayam segar - 50 g;
  • garam, minyak sayuran, perasa (kari boleh digunakan) - secukup rasa.
  1. Bilas nasi dan bayam. Potong bayam. Masukkan beras dan bayam. Masukkan ke dalam periuk, isi dengan tiga gelas air, tambah sedikit garam dan perasa.
  2. Letakkan periuk nasi di atas dapur dan didihkan dengan api kecil selama 40 minit setelah mendidih air di dalam periuk.
  3. Rebus air yang tinggal secara berasingan, tambahkan kacang hijau yang telah dibasuh ke dalamnya dan masak selama 12-15 minit.
  4. Masukkan kacang polong ke dalam saringan, pindahkan ke beras.
  5. Masak nasi dengan kacang hijau selama 5 minit lagi, angkat dari api.

Hidangan juga boleh dibuat dengan kacang hijau kalengan, yang tidak memerlukan pra-mendidih. Sekiranya anda memasak nasi bukan untuk lauk, tetapi untuk dijadikan hidangan utama, bumbui dengan sesudu minyak zaitun.

Nasi perang dengan labu untuk hiasan

  • beras perang - 0.2 kg;
  • labu - 0,3-0,4 kg;
  • arugula - 20 g;
  • bawang putih - 1 ulas;
  • kicap - 10 ml;
  • air - 0,6 l;
  • minyak sayuran (lebih baik zaitun) - 20 ml;
  • garam, lada - secukup rasa;
  • biji labu yang dikupas - 50 g.
  1. Balut sepotong labu dalam kerajang, hantar ke oven yang dipanaskan hingga 180 darjah selama 40-50 minit.
  2. Bilas nasi. Isi dengan air, garam dan lada. Rebus hingga lembut.
  3. Campurkan kicap dengan bawang putih dan minyak sayuran cincang halus. Musim nasi dengan sos yang dihasilkan.
  4. Buka labu, kupas, potong.
  5. Potong arugula dengan pisau.

Susun nasi ke dalam mangkuk, letakkan hirisan labu di atasnya dan di sekitar tepinya, taburkan dengan arugula.

Nasi coklat tidak digosok semasa pengeluaran, kerana ia menyimpan maksimum bahan berguna. Oleh itu, ia mengandungi asid tak jenuh ganda 2-2.5 kali lebih banyak daripada beras putih. Oleh itu, hidangan nasi perang sangat diminati dalam diet. Ia sering dimasak sebagai lauk. Cara membuatnya dengan betul sehingga hidangannya enak dan mendorong penurunan berat badan, kita telah jelaskan di atas. Kami harap maklumat ini berguna untuk anda..

Cara memasak beras perang dengan betul

Beras perang adalah bijirin yang rasanya lebih unggul daripada jenis lain. Sekiranya dimasak dengan betul, hasilnya akan menggembirakan semua isi rumah..

Ramai suri rumah, yang berusaha memasak beras perang, menghadapi masalah kekerasan atau kekenyangan yang berlebihan, jika mereka memasak untuk waktu yang sangat lama. Semuanya kerana ia berbeza dengan saudara putihnya, dan anda perlu memasaknya menggunakan teknologi khas..

Mengapa beras perang berguna

Beras perang sangat berharga di negara-negara Asia, dan dengan alasan yang baik. Ia tergolong dalam keluarga bijirin. Bijirin mengandungi vitamin seperti B-6, magnesium, fosfor, tiamin, niasin, zink, selenium. Ia berguna untuk orang yang menderita diabetes jenis 2 dan penyakit kardiovaskular. Bagi orang yang sihat, beras jenis ini adalah gudang nutrien sebenar yang menyumbang kepada fungsi sistem tubuh yang betul..

Tanaman bijirin tidak kehilangan kualiti berguna semasa diproses. Ia mengandungi cukup mineral, vitamin, protein, asid amino, serat, antioksidan. Produk ini mempunyai kesan antivirus dan membersihkan badan dari bahan berbahaya.

Apa yang menentukan kualiti memasak beras perang

Kejayaan memasak bergantung pada banyak faktor, dan tidak semuanya bergantung pada masa memasak. Separuh daripada kegagalan yang berkaitan dengan memasak beras perang dapat dihilangkan dengan melihat faktor-faktor seperti:

  • Suhu air - jangan tuangkan air sejuk ke dalam biji-bijian semasa memasak. Suhu harus tinggi, anda boleh menuangkan nasi ke dalam air mendidih;
  • Kacau semasa memasak - Setelah nasi diletakkan di atas dapur, banyak pelayan wanita suka mengacau. Ini adalah kesilapan besar. Nasi perang mula melekat di sisi dan bahagian bawah periuk. Semasa proses ini, kerosakan mikro berlaku pada biji-bijian, di mana kanji memasuki air. Ini menjadikan nasi melekit;
  • Merendam - semua jenis beras memerlukan prosedur ini, kecuali beras yang telah dikukus. Pertama, ia dibasuh, dan kemudian dibiarkan sebentar dalam air sedikit masin;
  • Casserole - Pilihan terbaik untuk merebus nasi gelap adalah kaserol dengan sisi tebal dan bahagian bawah. Anda boleh memasak bijirin dalam periuk perlahan, kuali, periuk. Sangat tidak digalakkan untuk memasak nasi dalam bekas enamel dan berdinding nipis. Dia akan berpegang padanya.

Mengikuti peraturan mudah ini akan meningkatkan kualiti beras perang yang dimasak..

Cara memasak beras perang dengan betul

Anda boleh memasak beras perang dalam periuk yang berbeza dan periuk perlahan. Prosesnya akan berbeza bergantung pada jenis alat memasak yang dipilih..

Ciri memasak nasi perang

Untuk menjadikan nasi merah enak dan rapuh, anda harus memilih periuk tinggi dengan bahagian bawah dan dinding yang tebal. Sebelum memulakan proses memasak, bijirin dibasuh dengan sempurna untuk menghilangkan habuk. Selepas mencuci, air harus jernih, tanpa serpihan terapung di permukaannya dan batu di bahagian bawah.

Setelah beras dicuci, tuangkan dengan air sejuk dan dibiarkan membengkak selama beberapa jam. Selepas itu, cecair disalirkan. Bekas diletakkan di atas dapur. Bijirin dituangkan dengan air panas, dengan nisbah 1 cawan beras hingga 3 cawan air. Api menyala di bawah kuali. Setelah mendidih, ia disimpan pada api yang tinggi selama 8 minit, dan kemudian suhu dikurangkan hingga minimum. Garam ditambahkan ke dalam bekas (kira-kira 1 sudu kecil). Nasi ditutup dengan penutup dan dimasak hingga lembut. Semasa proses ini, anda perlu memantau padi agar air tidak terlepas darinya. Memasak akan memakan masa lebih kurang 30 minit. Masa akan bergantung kepada intensiti kebakaran. Pada akhir memasak, biarkan nasi di bawah penutup selama 15 minit. menegaskan. Sekiranya dilakukan dengan betul, semestinya tidak ada cecair dalam kacang siap..

Sekiranya bijirin dimasak dalam multicooker, nisbahnya tetap sama, begitu juga dengan proses merendam, mencuci bijirin. Selepas prosedur ini, anda hanya perlu memilih cara memasak nasi. Peralatan dapur mempunyai program khas yang membolehkan anda memasak produk tanpa kerumitan.

Memasak beras perang untuk pilaf

Tidak semua orang suka bubur nasi. Tetapi, ramai yang memuja pilaf. Hidangan yang enak ini menggabungkan bukan sahaja zat sihat, tetapi juga rasa kaya pedas. Untuk pilaf, beras perang harus dimasak mengikut skema yang berbeza daripada bubur biasa..

TOP 6 resipi untuk hidangan nasi perang yang lazat

Beras perang adalah beras gandum yang belum dipoles, dari mana setelah penuaian, hanya sekam yang dikeluarkan dan kulit dedak berwarna coklat yang tersisa, yang mengandungi banyak bahan berguna dan memberikan produk rasa ringan yang menyenangkan. Berbanding dengan bijirin yang digilap putih, coklat mempunyai banyak khasiat yang berguna. merangkumi lemak sayuran, vitamin B, lebih banyak serat dan unsur surih. Nilai bijirin yang belum dipotong pertama kali dikenali pada abad ke-19, ketika seorang doktor Belanda yang bekerja di Indonesia menyedari bahawa orang-orang miskin yang memakan biji-bijian coklat lebih sihat daripada peminum bijirin putih yang kaya..

Ciri memasak nasi perang

Biji-bijian coklat boleh digunakan sepenuhnya dalam hidangan yang disediakan dengan bijirin putih, menggantikannya sepenuhnya. Namun, harus difahami bahawa kerana adanya cengkerang dedak, penyediaan beras perang mempunyai beberapa nuansa..

Bijirin ini digunakan untuk pelbagai jenis hidangan. Dalam pencuci mulut, ia ditambahkan ke puding, kaserol, digabungkan dengan kismis, selai, buah-buahan, beri, buah-buahan manisan. Selalunya digunakan sebagai asas makanan cair.

Sudah tentu, pilaf dan gulung beras perang semakin popular. Groats juga dapat digunakan sebagai lauk untuk segala jenis daging, ikan, makanan laut, atau digabungkan dengan sayur rebus atau goreng. Semakin banyak, bijirin yang tidak dipotong digunakan untuk mengisi sayur-sayuran dan unggas..

Nasi coklat boleh dimasak di atas kompor, di atas api atau di dalam periuk perlahan, serta dibakar di dalam ketuhar atau langsung di dalam kuali di bawah penutup.

Senarai resipi beras perang semakin bertambah setiap hari. Jangan lepaskan peluang untuk memasak sebarang hidangan dan nikmati isi rumah anda dengan makanan sihat yang lazat dan lazat.

Cara memasak beras perang:

  • Ambil 1 cawan bijirin, tuangkan ke dalam ayak dan bilas di bawah air yang mengalir sehingga cecair berhenti mengotorkan.
  • Masukkan bijirin yang telah dibasuh ke dalam bekas air selama 1-3 jam sehingga setiap butir tepu dengan cairan dan dilembutkan. Ini akan mempercepat proses memasak..
  • Sebelum memasak beras perang, toskan airnya dan letakkan bijirin di dalam periuk yang luas sehingga dibentangkan setipis mungkin untuk memastikan paparan panas yang paling rata. Tuang 2.5 cawan air dan masukkan sedikit garam. Daripada air tulen, anda boleh menggunakan cendawan atau kaldu daging untuk meningkatkan rasa dan aroma..
  • Tutup dengan penutup dan letakkan di atas dapur dengan api sederhana. Apabila air mendidih, kurangkan api hingga rendah dan masak selama kira-kira 30-40 minit. Dalam prosesnya, anda boleh menambah sedikit minyak zaitun.
  • Pada akhir proses, semua cecair harus diserap ke dalam biji-bijian. Hasilnya adalah kira-kira 3 cawan beras perang rebus, lembut dan rapuh.
  • Selepas itu, angkat dari dapur dan biarkan selama 20 minit lagi pada suhu bilik..

Anda juga boleh memasak beras perang dalam periuk perlahan, tetapi untuk ini anda tidak boleh memilih program "nasi" biasa, kerana ia tidak akan mencukupi dalam masa.

Sekiranya bijirin coklat direndam bukan dalam sejuk, tetapi dalam air panas, maka waktu memasak dapat dipendekkan.

Cara memilih beras perang?

Bijirin yang tidak dipoles dipasarkan di bawah label beras hitam atau coklat. Perlu difahami bahawa kerana nilai pemakanan yang lebih besar, bijirin coklat lebih mahal daripada yang putih..

Cara memilih beras perang di kedai:

  • Cuba elakkan membeli bijirin pukal.
  • Selalu memberi keutamaan kepada pembungkusan telus, yang membolehkan anda melihat secara visual penampilan biji-bijian dan kehadiran unsur asing.
  • Tidak boleh ada pemeluwapan di dalam beg.
  • Lemak boleh mempunyai pelbagai bentuk dan ukuran, semuanya bergantung pada jenis tanaman. Jadi, bungkusannya boleh menjadi butiran panjang dan nipis atau pendek dan bulat. Tetapi dalam satu bungkusan harus ada beras dari jenis yang sama, yang bermaksud, kira-kira ukurannya sama.
  • Beras perang mempunyai jangka hayat yang lebih pendek, jadi ingatlah untuk memeriksa tarikh pengeluaran pada bungkusan.

Cara menyimpan beras perang setelah membuka bungkusan:

  • Tuangkan sisa bijirin ke dalam bekas gelas kering.
  • Tutup dengan penutup yang boleh ditutup semula untuk mengelakkan beras menyerap bau..
  • Letakkan di tempat yang sejuk tanpa cahaya matahari langsung.
  • Simpan tidak lebih dari 3 bulan dari tarikh pengeluaran sehingga rasa dan aroma biji-bijian telah merosot.

TOP 6 resipi untuk hidangan nasi perang yang lazat

Bijirin yang tidak dicerna banyak digunakan dalam masakan. Dia sangat terkenal bukan sahaja di Amerika Utara, tetapi juga di Sepanyol, Itali, Thailand, Jepun, China dan negara-negara lain. Terdapat banyak pilihan untuk menggunakannya. Kami memberi perhatian kepada anda resipi TOP-6 untuk beras perang yang digabungkan dengan daging, ayam, makanan laut, sayur-sayuran dan gula-gula.

Dalaman disumbat dengan beras perang

Hidangan yang sangat menarik, beraroma, enak, memuaskan dan berkhasiat. Daging itik Indo mengikut resipi ini ternyata sangat berair dan lembut, dan nasi menyerap lemak itik dan menjadi lebih enak.

  • Kandungan kalori setiap 100 g - 354 kcal.
  • Hidangan - 6
  • Masa memasak - 2 jam

Bahan-bahan:

  • Dalaman - 1 keping.
  • Nasi perang - 3 sudu besar.
  • Mayonis - 1 sudu besar.
  • Lobak - 2 keping.
  • Epal - 1 keping.
  • Bawang putih - 6 ulas
  • Bawang kecil - 1 keping.
  • Garam, lada - secukup rasa
  • Pasli kering - 10 g

Langkah demi langkah memasak indochka beras perang:

  1. Potong bawang dan bawang putih yang dikupas dalam pengisar. Campurkan dengan mayonis, rempah dan pasli.
  2. Kami mencuci itik dalaman, mengeringkannya, memotong lebihan lemak dan mengolesnya dengan banyak dengan perap yang telah disediakan. Letakkan di dalam mangkuk yang dalam dengan penutup atau bungkus dengan bungkus plastik. Kami biarkan selama sekurang-kurangnya 3-4 jam, tetapi lebih baik melakukan persiapan ini sehari sebelumnya, sehingga bangkai mempunyai masa untuk merendam dengan baik dengan pengasam semalam.
  3. 1-1,5 jam sebelum permulaan memasak, basuh beras perang ke air bersih. Isi dengan air mendidih sehingga secara aktif tepu dengan kelembapan dan kemudian dimasak bersamaan dengan itik. Tambah.
  4. Basuh epal, bahagikan kepada 8 bahagian yang sama dan keluarkan intinya. Kupas wortel dan potong menjadi kepingan besar sehingga sayur-sayuran mengekalkan rasa dan kemanisan maksimum yang ada dalam penaik.
  5. Kami mengeluarkan Indoor. Masukkan dengan beras perang, kemudian masukkan epal dan lobak merah.
  6. Kami meletakkan benda kerja di atas loyang dan menghantarnya ke oven yang dipanaskan hingga 200 darjah. Masa penaik adalah kira-kira 1.5 jam. Selama ini, daging akan masak dengan baik, dan kerak yang indah dan sangat menyelerakan akan muncul di atasnya. Lebih baik mengeluarkan epal dan wortel segera setelah dimasak, dan itik harus dipotong setelah 15 minit. Hidangkan pada pinggan umum yang luas secara keseluruhan atau potong atau masukkan ke dalam bahagian.

Paella beras perang dengan udang dan ayam

Hidangan Sepanyol yang sangat berwarna, sedap dan lazat dan berkhasiat. Terdapat beberapa ratus variasi paella, tetapi pilihan ini layak mendapat perhatian para pencinta makanan lazat dan sihat. Nasi perang dengan udang sesuai dengan satu sama lain, tetapi menambah makanan laut dan isi ayam membolehkan anda menjadikan hidangan lebih berkhasiat dan menarik.

Bahan-bahan:

  • Nasi perang - 400 g
  • Sotong - 100 g
  • Udang harimau - 100 g
  • Kerang - 50 g
  • Kerang Vongole - 50 g
  • Fillet ayam - 400 g
  • Bawang putih - 3 ulas
  • Bawang putih kecil - 1 pc.
  • Lada Bulgaria - 3 keping.
  • Minyak zaitun - 140 ml
  • Kaldu ikan atau ayam - 800 ml
  • Kacang hijau beku - 100 g
  • Garam, lada - secukup rasa
  • Saffron - 3 g
  • Paprika - 5 g
  • Lada cili - 2 keping.
  • Wain putih - 50 ml

Langkah demi langkah memasak paella beras perang dengan udang dan ayam:

  1. Sebelum memasak nasi merah dengan udang, sediakan sayur - potong bawang dan bawang putih, dan potong lada dalam bentuk kiub dengan sisi sama dengan 1 cm.
  2. Nasi kukus selama 30 minit di dalam air panas.
  3. Seterusnya, kami memproses makanan laut. Kami membersihkan sotong dan juga dipotong menjadi kiub. Kami mengeluarkan udang dari cengkerang dan bahagian tambahan yang lain. Kami mencuci kerang dan vongole.
  4. Kisar ayam ke dalam kiub atau kiub dan goreng dalam kuali panas dengan penambahan minyak zaitun. Tuangkan sayur-sayuran, paprika, cili cincang dan safron di sini. Garam dan masukkan sedikit lada hitam.
  5. Tuangkan nasi ke dalam ayam dan terus goreng selama beberapa minit. Kemudian tuangkan wain, yang akan menguap dalam 1-2 minit.
  6. Kami mengurangkan haba hingga hampir minimum dan mula menuangkan kuahnya secara berperingkat. Sebaik sahaja bahagian pertama diserap, tambahkan bahagian kedua, dan seterusnya. Sebagai kesimpulan, tuangkan sisa kuahnya, letakkan semua makanan laut yang sudah siap, kacang polong yang telah dicairkan. Tutup dengan penutup atau kerajang dan biarkan di atas dapur selama 10 minit. Kemudian kami segera memberikannya ke meja. Paella beras perang dengan udang dan ayam siap!

Nasi perang dengan sayur-sayuran dan cendawan

Masakan vegetarian mempunyai banyak resipi menarik. Antaranya, pelbagai hidangan berdasarkan bijirin dan pelbagai sayur sangat digemari. Sekiranya kita bercakap mengenai hidangan nasi perang dengan sayur-sayuran, ia dibezakan oleh nilai pemakanan yang belum pernah terjadi sebelumnya dan membolehkan anda mengisi semula bahan penting untuk tubuh. Kami mencadangkan anda membiasakan diri dengan resipi mudah untuk mempelbagaikan diet harian anda dengan makanan sihat dan ringan.

Bahan-bahan:

  • Nasi perang - 1.5 sudu besar.
  • Cendawan - 100 g
  • Lobak - 1 pc.
  • Bawang - 2 keping.
  • Bawang putih - 1 ulas
  • Cili merah - 1 keping.
  • Lada manis - 1 keping.
  • Halia - 100 g
  • Kubis Savoy - 200 g
  • Kicap secukup rasa
  • Minyak zaitun - 20 ml

Memasak beras perang dengan sayur-sayuran dan cendawan langkah demi langkah:

  1. Sebelum memasak beras perang, tuangkan air mendidih di atasnya, tambahkan garam dan biarkan selama 30-50 minit. Kami mengalirkan air, membilasnya dan menghantarnya untuk memasak sedikit lebih sedikit daripada masa yang diperuntukkan. Kemudian ketepikan.
  2. Sediakan wortel dan lada - bersihkan, basuh, potong kiub kecil. Panaskan 10 ml minyak dan goreng lada dan wortel dengan cili dan kicap selama beberapa minit.
  3. Masukkan bawang putih melalui penekan, dan potong halia menjadi kepingan nipis atau kiub kecil. Kami menghantar kedua-dua bahan ke kuali.
  4. Potong kubis menjadi kepingan atau kiub, tuangkan ke dalam kuali dan tuangkan minyak zaitun. Kacau dan reneh selama 10 minit. Selepas itu, masukkan cendawan cincang, dan setelah 2-4 minit lagi - bawang cincang dan nasi dengan kicap. Didihkan sehingga semua cecair diserap ke dalam bijirin. Hiaskan dengan sayur-sayuran. Nasi perang dengan sayur-sayuran dan cendawan siap!

Pilaf beras perang dengan daging babi dalam kuali

Resipi klasik pilaf telah diubah beberapa kali selama bertahun-tahun. Jadi, koki menggunakan pelbagai jenis beras, jenis daging, menukar senarai ramuan dan perasa tambahan. Setiap kali anda mendapat hidangan yang sama sekali baru. Kami menawarkan untuk memasak pilaf dari beras perang dengan daging babi.

Bahan-bahan:

  • Pulpa babi - 600 g
  • Nasi perang - 600 g
  • Air - 500 ml
  • Lobak - 500 g
  • Bawang - 3 keping.
  • Bawang putih - 1-2 kepala
  • Minyak sayuran - 150 ml
  • Zira - 5-10 g
  • Garam secukup rasa

Langkah demi langkah penyediaan pilaf beras perang dengan daging babi:

  1. Untuk membuat beras perang berbentuk pilaf yang enak dengan daging babi, kami memproses bijirin terlebih dahulu. Kami mencucinya sehingga air jernih, kukus, tuangkan air mendidih di atasnya selama 30 minit.
  2. Seterusnya, kami menyediakan sayur-sayuran. Kami membersihkan, membilas dan memotong bawang menjadi setengah cincin, dan wortel dalam helai besar.
  3. Potong pulpa menjadi kepingan bersaiz sederhana - kiub atau kiub. Keluarkan sekam dari kepala bawang putih, potong bahagian atas untuk sedikit membuka setiap cengkih, dan bahagian bawah.
  4. Kami memilih kuali dengan bahagian bawah tebal, tuangkan minyak di atasnya dan panaskan. Kemudian goreng bawang dengan cepat, masukkan daging babi. Apabila daging sudah sebati, masukkan lobak merah dan, kacau sekali-sekala, goreng selama kira-kira 10 minit. Selama ini, lobak merah menjadi lembut..
  5. Seterusnya, isi daging dan sayur dengan air, masukkan kepala bawang putih ke tengah. Didihkan cecair dan angkat bawang putih di pinggan yang berasingan.
  6. Saring beras dan tuangkan ke dalam kuali dalam lapisan yang sekata. Jangan campurkan. Masukkan garam. Sekiranya tidak ada cecair yang mencukupi, tuangkan sedikit lebih banyak sehingga menutupi biji-bijian. Kami membuat api hampir maksimum dan memasak selama 15 minit.
  7. Gosokkan biji jintan dengan jari anda dan tambahkan ke beras perang dengan daging. Sekali lagi, masukkan bawang putih di tengah, tutup penutup, buat api minimum dan masak selama kira-kira setengah jam. Masukkan beras perang dengan daging babi dalam kuali yang sudah siap!

Nasi perang dengan rebusan daging lembu

Rebus daging lembu dengan bawang merah, tomato dan perapan pedas dipanggil Stifado dan merupakan hidangan tradisional Yunani. Hidangan ini mempunyai banyak variasi, jadi ia mempunyai banyak peminat. Selalunya ia dihidangkan dengan bijirin putih. Tetapi jika anda mengambil biji-bijian yang tidak dipotong, anda mendapat pilihan yang lebih berkhasiat dan sihat. Nasi perang dengan daging bakar dan quince kelihatan sangat menyelerakan dan akan menjadi hidangan kegemaran banyak orang.

Bahan-bahan:

  • Daging lembu - 1.2 kg
  • Nasi perang - 400 g
  • Tomato dalam tin jus mereka sendiri - 800 g
  • Lemon - 1 keping.
  • Quince - 2 keping.
  • Leek - 1 pc.
  • Minyak zaitun - 80 ml
  • Bawang mentol - 1 keping.
  • Bawang putih - 4 ulas
  • Daun bay - 4 pcs.
  • Pasli - 100 g
  • Pudina kering - 3 g
  • Oregano - 20 g
  • Kayu manis - 5 g
  • Allspice - 3 g
  • Pes tomato - 40 ml
  • Cuka wain - 80 ml
  • Wain merah kering - 500 ml
  • Cengkih - 6 keping.
  • Cili kering - 1 keping.

Langkah demi langkah memasak beras perang dengan rebusan daging lembu:

  1. Kami memulakan penyediaan beras perang dengan daging lembu dengan menggoreng daun bawang selama 10 minit, dipotong menjadi cincin. Sepanjang perjalanan, isi nasi dengan air panas dan biarkan selama 30-40 minit.
  2. Seterusnya, kami memilih periuk tahan panas dengan bahagian bawah tebal. Tuangkan bawang goreng ke dalamnya.
  3. Potong pulpa daging menjadi kiub bersaiz sederhana dan goreng dalam kuali selepas bawang. Lebih baik melakukan ini secara porsi supaya daging tidak dikukus, tetapi berwarna coklat. Selepas itu, kami menghantarnya ke kuali..
  4. Panaskan ketuhar hingga 140 darjah.
  5. Di sini kami meletakkan bawang cincang, pasli, bawang putih, kayu manis, oregano, pudina, daun salam dan allspice. Kemudian masukkan pes tomato, tomato dalam tin, cuka dan wain. Isi dengan air, tanpa menambahkan sedikit ke lapisan atas semua bahan.
  6. Kami bakar, didihkan, masukkan dan masukkan cili.
  7. Tutup dengan penutup atau kerajang dan hantar ke oven selama 4 jam.
  8. Setelah 3 jam, bersihkan quince, potong menjadi 8 keping, taburkan dengan jus lemon dan hantarkan ke daging.
  9. Pada masa yang sama, anda boleh mula memasak bijirin. Tumis nasi dan masukkan ke dalam kuali yang terpisah bersama cengkih. Rebus hingga lembut.
  10. Apabila masa penaik telah berlalu, kami meneruskan penyediaan. Hidangkan beras perang dengan daging lembu dalam beberapa bahagian: sebarkan nasi dalam slaid, letakkan sepotong quince dan beberapa keping daging di atasnya. Taburkan dengan minyak zaitun dan jus lemon di atas.

Pencuci mulut dengan beras perang

Beras perang, seperti bijirin yang digilap putih, dapat digunakan untuk membuat pencuci mulut kerana rasanya enak dan pada masa yang sama baik dengan buah beri, buah-buahan, kacang-kacangan, coklat, kismis, buah-buahan manisan, jem dan gula-gula lain. Hidangan beras perang dan daging manis sangat menarik. Kami menawarkan untuk menyediakan pencuci mulut vitamin buah dan kacang sederhana.

Bahan-bahan:

  • Nasi perang - 200 g
  • Air - 600 ml
  • Minyak walnut - 40 ml
  • Kapulaga - 3 kotak
  • Garam laut - 2 g
  • Ceri kering - 50 g
  • Badam tidak panggang - 150 g
  • Plum - 10 pcs.
  • Kurma kering - 7 pcs.
  • Epal besar - 1 keping.
  • Lemon - 1 keping.
  • Pudina - 2 tangkai
  • Jingga - 1 keping.
  • Madu - 140 g

Langkah demi langkah penyediaan pencuci mulut beras perang:

  1. Memasak hampir semua hidangan beras perang bermula dengan merendam bijirin. Pencuci mulut tidak terkecuali. Oleh itu, isikan terlebih dahulu biji-bijian dengan air dan biarkan selama 1-2 jam. Kemudian kami tapiskan dan keringkan.
  2. Kami memilih periuk dengan bahagian bawah tebal, panaskan minyak di dalamnya. Tekan kotak buah pelaga dengan jari anda atau dengan lesung dan goreng sedikit. Sepanjang perjalanan, bawa 500 ml air mendidih dalam bekas yang berasingan.
  3. Tuangkan nasi ke dalam periuk ke kapulaga dan masukkan ke dalam minyak. Masukkan garam, tuangkan air mendidih, tutup dan masak selama 20 minit. Api mesti senyap.
  4. Masukkan ceri dan tutup lagi. Kami mengeluarkan periuk dari api, membungkusnya terlebih dahulu dengan surat khabar, dan kemudian dengan selimut. Kami bertolak selama 20 minit. Kemudian kami buka dan sejuk hingga suhu bilik.
  5. Pada masa ini, kami sedang menyiapkan stesen minyak. Untuk melakukan ini, buat semangat dari setengah oren, letakkan di dalam periuk, isi dengan air sejuk dan jus oren yang baru diperah. Perlahan-lahan mendidih, tuangkan madu dan panaskan selama 3-5 minit.
  6. Goreng badam di semua sisi selama 4 minit, kemudian potong.
  7. Kami mengeluarkan biji dari plum dan memotongnya menjadi 4-8 bahagian. Cincang biji kurma. Kupas epal dari inti, potong kulitnya sepenuhnya dan potong menjadi kiub, segera taburkan dengan jus dari setengah lemon. Potong pudina dengan pisau.
  8. Kemudian kami mencampurkan semua bahan dengan beras, isi dengan berpakaian, campurkan dan hias dengan kacang dan pudina. Pencuci mulut beras perang siap!

Cara memasak dan apa yang hendak dimasak dengan nasi liar

Benih rumput paya, yang disebut beras liar kerana kemiripannya dengan padi, adalah yang pertama dirasakan oleh orang India. Dan sekarang, tidak kira di mana mereka tinggal, mereka bersedia di seluruh dunia. Nasi liar mempunyai helah dan rahsia tersendiri - mari kita bincangkannya

Mengapa lebih baik daripada nasi biasa?

Biji padi liar mempunyai kandungan folat dan vitamin B yang lebih tinggi, serta kandungan natrium yang lebih rendah dan jisim asid amino. Kekurangan - harga yang lebih tinggi daripada beras biasa..

Nasi liar dimasak dengan cara yang sama seperti nasi biasa?

Sehingga dimasak, nasi liar dimasak lebih lama daripada yang lain. Sekurang-kurangnya 30 minit. Nisbah bahagian air ke beras juga berbeza: sekurang-kurangnya tiga bahagian air diambil untuk satu ukuran beras liar. Tidak mengapa jika anda menambahkan air panas ke dalam periuk semasa proses memasak, jika anda mencuba dan menyedari bahawa nasi masih memerlukan cecair. Untuk memasak nasi lebih cepat, anda boleh merendamnya dalam air sejuk semalaman..

Adakah cara termudah untuk memasak nasi liar?

Rebus beras liar dalam cairan yang lebih mendidih, dan apabila sudah selesai, cukup toskan dan hidangkan tanpa membilas. Anda boleh menambah mentega secukup rasa. Tetapi kaedah ini kurang digemari - nasi tidak begitu sedap..

Bagaimana ia digunakan dalam memasak?

Berkhidmat sebagai lauk untuk ikan dan daging, baik dengan sayur-sayuran dan dengan sendirinya.

Bolehkah anda membeli beras liar di kedai biasa?

Hampir di mana sahaja. Pertama, pastikan hanya ada beras liar di dalam beg atau bungkusan anda, tidak dicampurkan dengan jenis beras asli yang lain. Ini akan menentukan bukan sahaja jumlah cecair, tetapi juga masa memasak. Walau apa pun, gunakan nasihat daripada pengilang mengenai cara memasak apa yang telah anda beli..

Cara memasak beras perang

Sekiranya anda memutuskan untuk mencuba beras perang, artikel kami akan memberitahu anda cara memasak bijirin ini dengan betul. Anda akan menemui resipi langkah demi langkah, serta petua untuk memasak beras perang.

Padi adalah salah satu tanaman yang paling meluas di negara-negara Timur dan sangat popular di kalangan orang Rusia. Ia tidak menjadi membosankan, walaupun anda sering memasak nasi, yang dimungkinkan oleh pelbagai jenis. Salah satu jenis yang paling dihormati adalah beras perang. Walau bagaimanapun, ia bukan jenis yang berasingan - ini adalah nama untuk bijirin yang belum melalui proses dan penggilingan.

Cengkerang semula jadi memberikan warna coklat, ia juga mengandungi banyak bahan berguna. Walaupun beras yang digilap kelihatan lebih cantik, ia masih mengandungi lebih sedikit mineral dan vitamin yang diperlukan untuk fungsi normal badan..

Cara memasak nasi perang hancur

  • beras perang - 1 cawan;
  • air - 3 gelas;
  • garam - 1 sudu teh.

Cara memasak beras perang dalam periuk

Bijirin ini keras dan cenderung melekat, jadi mesti dimasak dengan mendidih hingga bersih. Sebelum memasak, adalah mustahak untuk membuang habuk dan kotoran yang masuk ke biji-bijian semasa penanaman dan pengangkutan. Ia dibasuh dengan air sejuk hingga menjadi lutsinar. Untuk memasak nasi hancur, anda memerlukan:

Rendam. Bijirin yang dibasuh diletakkan di dalam pinggan dalam dan diisi dengan air sejuk selama beberapa jam.

Produk yang disediakan diletakkan di dalam periuk dan diisi dengan air. Nisbah yang disyorkan ialah 1 cawan beras hingga 3 cawan air.

Satu sudu teh garam ditambahkan ke campuran yang dihasilkan. Kami tutup dengan penutup dan nyalakan api, jangan lupa menjaga beras, jika tidak, ia akan "lari", jika anda perlu menjauh, lebih baik menanggalkan penutup.

Periuk dibakar hingga lembut. Sekiranya anda memasak nasi dalam periuk, kemudian, di atas api, anda perlu mendidih kuali secara intensif selama 5-8 minit. Kemudian, setelah menutup penutup, anda perlu meninggalkan bekas pada api kecil selama 20-30 minit lagi. Setelah mematikan api, biarkan kuali selama 15 minit lagi..

Tunggu sehingga air diserap ke dalam biji-bijian sebelum meletakkan pinggan di pinggan..

Groat yang dihasilkan boleh diletakkan di atas pinggan atau digunakan mengikut resipi yang dipilih.

Cara memasak beras perang dalam periuk perlahan

Dapur moden menawarkan lebih banyak pilihan untuk menyediakan pelbagai hidangan. Salah satunya ialah multicooker. Memasak dengan mudah:

  1. Jangan melangkau langkah membilas dan merendam.
  2. Bahagian air dan bijirin yang disyorkan adalah 1: 1.
  3. Campuran dimasukkan ke dalam mangkuk.
  4. Memasak lebih lanjut dilakukan mengikut arahan untuk multicooker.

Sebilangan besar unit ini mempunyai mod khas untuk memasak nasi. Tidak perlu menambah garam atau menambah apa-apa lagi. Anda juga boleh mendidih beras perang tanpa mencampurkannya, tetapi untuk itu anda memerlukan dandang berganda. Nisbah air, bijirin dan rempah tetap sama. Letakkan kerajang berlubang di bahagian bawah bekas pengukus (lubang di dalamnya boleh dibuat dengan tusuk gigi).

Berapa banyak memasak nasi perang mengikut masa

Berapa banyak untuk memasak beras perang dalam periuk. Masa memasak secara langsung bergantung pada kaedah yang dipilih. Sebagai contoh, jika anda memasak nasi dalam periuk, kemudian setelah meletakkannya di atas api, anda perlu merebus panci secara intensif selama 5-8 minit. Kemudian, setelah menutup penutup, anda perlu meninggalkan bekas pada api kecil selama 20-30 minit lagi. Setelah mematikan api, biarkan kuali selama 15 minit lagi..

Berapa banyak untuk memasak beras perang dalam periuk perlahan. Waktu memasak di multicooker secara langsung bergantung pada unit itu sendiri, oleh itu, cadangan pengeluar itu sendiri harus dipatuhi. Biasanya 30 minit sudah cukup.

Berapa banyak untuk memasak beras perang dalam dandang berganda. Memasak dalam dandang berganda mengambil masa satu jam, tetapi jika perkakas tidak terlalu kuat, ia akan memakan masa sekitar 90 minit.

Nilai pemakanan beras perang yang dimasak

Jadual menunjukkan kandungan nutrien (kalori, protein, lemak, karbohidrat) setiap 100 gram bahagian yang boleh dimakan.

Resipi: Nasi longgar - campuran beras perang dan liar, menunjukkan KBZHU

Ramai, melihat resepnya, akan memutuskan, kata mereka, Anka menjadi sangat tidak sopan, dia sudah menunjukkan nasi rebus dalam resipi. Tetapi di sini saya akan membantah anda. Nasi longgar, bukan bubur, mesti dimasak dengan betul. Oleh itu, saya memutuskan untuk memberitahu anda mengenai perkara ini, bagaimana memasak nasi longgar dengan betul.

1. Jadi, begitu. Nisbah beras dan air adalah 1 hingga 1.5. Kami mengambil segelas nasi. Peraturannya sesuai untuk apa saja jenis beras, saya mempunyai campuran coklat dan liar.

2. Basuh beras di bawah air yang mengalir sehingga air menjadi jernih.

3. Tuangkan beras yang telah dibasuh dengan air mendidih dalam nisbah 1 hingga 1.5. Untuk segelas beras, masing-masing anda memerlukan 1.5 cawan air mendidih. Jangan garam!

4. Tutup periuk dengan penutup, letakkan beban di atas agar air tidak mengalir keluar dari kuali semasa memasak, sehingga penutup tidak naik dengan wap.
Sekarang secara langsung matematik perlu memasak nasi:
3 minit di atas api yang tinggi,
7 minit di atas api sederhana,
2 minit - lemah.

Jumlah 12 minit. Tidak lebih. Setelah tamat memasak, matikan api, tetapi jangan buka penutupnya, biarkan nasi selama 12 minit di bawah penutup.

5. Buka kuali, kami melihat nasi yang sudah siap dimasak!

6. Sekarang masanya untuk garam garam secukup rasa, jika perlu, masukkan minyak. Kami tidak memerlukannya). Kami mencampurkan semuanya. Lihat, tidak ada sebiji nasi yang melekat pada stewpan, nasi itu hancur, tidak lengket, tidak berantakan sama sekali.

7. Nah, apa yang perlu dihidangkan dengan nasi, selalu ada! Saya mempunyai dada ayam pengasam oren halia untuk resipi ini dan salad diet sederhana yang lazat juga untuk resipi ini. Nikmati hidangan anda!

Untuk 100 gram campuran beras ini:
Kalori: 104.9 kcal
Protein: 2.6 g
Lemak: 1.3 g
Karbohidrat: 20.6 g

Berapa banyak untuk memasak nasi liar?

Cara memasak nasi liar

Anda memerlukan - 1.5 gelas beras, 4.5 gelas air

1. Tuangkan air ke atas padi liar, biarkan selama 12 jam.
2. Toskan padi liar.
3. Tuangkan air ke dalam periuk dan tambahkan beras (untuk 1.5 cawan beras, 4.5 cawan air).
4. Masak selama 40 minit dengan api kecil, ditutup dengan garam dan rempah..
5. Toskan air, nasi garam, masukkan rempah dan kacau.
Sebagai hidangan berasingan, nasi liar tidak digunakan dalam masakan. Nasi liar yang direbus boleh dimasak dengan sayur-sayuran.

Fakta mengenai padi liar

Padi liar sebenarnya adalah ramuan Zizania aquatica yang berasal dari Amerika Utara..

Kandungan kalori beras liar - 101 kcal / 100 gram.

Kos beras liar adalah dari 600 hingga 1500 rubel / 1 kilogram (kos di Moscow pada bulan Jun 2020). Di Rusia, beras liar hanya diimport, ia dianggap sebagai produk VIP.

Nisbah beras liar dengan air semasa memasak adalah 1: 3.

Nasi liar dengan sayur-sayuran

Produk
Nasi liar - 1 cawan
Terung - 1 kecil
Zucchini - 1 keping
Lada Bulgaria - 1 keping
Tomato - 2 keping
Bawang - 1 kepala kecil
Bawang putih - 1 serampang
Minyak zaitun - 2 sudu besar
Pasli - 1 tandan
Thyme - 1 tangkai
Rosemary - 1 tangkai
Mentega - 10 gram kiub
Garam dan lada secukup rasa

Cara memasak nasi dengan sayur-sayuran
1. Rendam beras liar dalam air sejuk selama 12 jam.
2. Tuangkan beras liar ke dalam periuk, tambah 3.5 cawan air.
3. Masukkan kuali dengan api kecil, didihkan dan masak selama 30 minit, kemudian toskan air dan musim dengan mentega..
4. Terung, zucchini, cuci lada dan kupas.
5. Potong terung menjadi 2 cm kiub.
6. Tuangkan terung ke dalam mangkuk, taburkan dengan garam, kacau dan biarkan selama 15 minit..
7. Kupas bawang dan masukkan penekan bawang putih.
8. Zucchini dipotong menjadi kepingan.
9. Kupas bawang dan potong separuh cincin.
10. Potong tomato menjadi kiub.
11. Cincang lada halus.
12. Panaskan kuali, tuangkan minyak zaitun.
13. Masukkan terung, zucchini, lada, tomato, bawang dan bawang putih ke dalam kuali.
14. Masukkan thyme dan rosemary ke dalam kuali, musim dengan garam, lada dan reneh selama 10 minit.
15. Masukkan beras, kacau dan reneh selama 5 minit lagi.

3 cara memasak beras perang

Nasi coklat atau coklat bukanlah pelbagai. Ini adalah nama bijirin yang belum dikupas, dari mana cengkerang belum dikeluarkan. Nasi putih kelihatan lebih menarik, disimpan lebih lama, tetapi semua mineral dan vitamin tertumpu dalam filem, yang dikeluarkan semasa pengisaran.

  1. Untuk memasak dengan betul, anda perlu mencuci dengan baik
  2. Cara memasak nasi perang hancur dalam periuk
  3. Cara memasak beras perang dalam periuk perlahan
  4. Nasi perang di dalam ketuhar
  5. Cara memilih dan di mana hendak membeli beras perang

Inilah kelebihan utama beras liar: ia mengandungi unsur serat, makro dan mikro. Untuk mendapatkan semua kelebihan produk dan memasak nasi merah untuk lauk sehingga rapuh, anda perlu mengetahui bahagian nisbah air yang betul dan berapa lama memasak.

Untuk memasak dengan betul, anda perlu mencuci dengan baik

Debu kanji terkumpul di permukaan sebarang bijirin, apatah lagi zarah kotoran, jika dibeli mengikut berat. Pencucian menyeluruh adalah syarat utama untuk mendapatkan bubur atau pilaf.

  1. Anda hanya perlu mencuci dengan air sejuk. Ia harus 3-4 kali lebih banyak daripada bijirin.
  2. Tuangkan nasi ke dalam mangkuk atau periuk, masukkan air, kacau dengan tangan. Anda tidak boleh menggosoknya dengan kuat dengan telapak tangan anda.
  3. Air mesti diganti beberapa kali sehingga menjadi jernih ketika dicuci. Ini adalah tanda bahawa semua kanji telah dikeluarkan dari permukaan biji-bijian, ia tidak akan berubah menjadi pasta dan tidak akan menempelkannya bersama semasa memasak..

Sekiranya pra-rendam nasi dipraktikkan, maka dibasuh sekali lagi dengan teliti setelah ia berdiri di dalam air..

Cara memasak nasi perang hancur dalam periuk

Keistimewaan beras perang yang belum dimasak dalam hal memasak adalah bahawa ia menyerap lebih banyak air dan memakan masa lebih lama untuk dimasak. Untuk mempercepat memasak, anda perlu merendamnya terlebih dahulu.

Bahan-bahan:

  • beras perang - 1 cawan;
  • air - 3 gelas;
  • garam -1 sudu kecil (rasa).

Proses memasak

  1. Basuh parut, tuangkan air sejuk dalam nisbah 1: 3. Biarkan selama 4-5 jam. Boleh direndam semalaman atau pagi untuk menyiapkannya untuk makan malam. Sekiranya boleh, ganti air 2-3 kali.
  2. Bilas beras lagi. Lipat ke dalam periuk. Hidangan yang luas dengan bahagian bawah tebal lebih sesuai untuk memasak..
  3. Setelah mendidih, masak di bawah penutup dengan api kecil selama 35 minit.
  4. Garam adalah yang terbaik pada akhir memasak..

Cara memasak beras perang dalam periuk perlahan

Pemilik peralatan dapur seperti itu dapat memasak beras perang dengan cara yang sama seperti nasi putih, hanya dengan rendaman awal.

  1. Bilas parut, tuangkan air secukupnya dan biarkan selama 15-20 minit untuk melembutkan kerang sedikit.
  2. Bilas beras perang lagi, masukkan ke dalam mangkuk multicooker.
  3. Masukkan air setiap 1 cawan bijirin 2.5 cawan air, garam secukup rasa.
  4. Hidupkan peranti dalam mod "Pilaf" atau "Bubur" ("Buckwheat").

Tidak perlu membiarkan produk siap dalam mod pemanasan, ia mungkin terbakar. Lebih baik matikan multicooker dan biarkan ditutup selama 10 minit lagi, dan kemudian sajikan pinggan.

Nasi perang di dalam ketuhar

Kaedah mudah lain untuk membuat bijirin yang sihat.

  1. Setelah dibilas dengan teliti dalam air sejuk, pindahkan beras ke bentuk tahan panas dengan sisi tinggi, ia harus cukup lebar.
  2. Rebus air. Untuk 1.5 cawan bijirin yang belum dipotong, tambahkan 2.5 cawan air mendidih dan 1 sudu kecil. garam, rempah sesuka hati.
  3. Sekiranya tidak ada penutup "asli" pada bentuk, tutup rapat dengan kerajang makanan.
  4. Masak dalam ketuhar selama 1 jam pada suhu 180 darjah.

Kaldu sayur juga berfungsi sebagai ganti air..

Cara memilih dan di mana hendak membeli beras perang

Di pasar, bijirin mungkin harganya lebih murah, tetapi lebih baik membelinya di kedai dalam bentuk bungkusan. Ini lebih baik kerana alasan kebersihan. Selain itu, selalu ada tarikh pengeluaran pada bungkusan dan anda dapat melihat betapa segarnya beras. Ini adalah titik penting, kerana groats yang tidak dipoles merosot dengan lebih cepat. Anda tidak boleh membelinya sebagai cadangan.

Pada label, pengeluar tidak menulis perkataan "coklat", tetapi menyebut nasi tidak dipoles, dalam versi Inggeris mereka menunjukkan coklat. Apa-apa jenis boleh dikupas, tetapi selalunya ia adalah biji-bijian panjang, sangat sesuai untuk memasak pilaf, lauk. Terdapat dua jenis: tidak direbus dan dikukus, yang dimasak dalam 10-15 minit.

Semasa memilih bijirin, anda harus memperhatikan bentuk biji-bijian. Ia mesti sama, campuran bulat dan panjang tidak dibenarkan. Juga, bungkusan tidak boleh mengandungi kepingan bijirin hancur dan lebih banyak kotoran asing, larva serangga.

Nasi digilap putih memasak lebih cepat, tetapi hampir tidak mengandungi apa-apa kecuali kanji. Penyokong pemakanan dan penurunan berat badan yang betul harus memperhatikan pelbagai warna coklat bijirin ini, yang lebih lengkap dalam komposisi kimianya..

Hidangan yang dibuat daripadanya jauh lebih sihat, mempunyai warna dan rasa yang tidak biasa..