Bulimia

Sebilangan besar soalan anda diliputi dalam topik yang telah dibentangkan di sini.

"Bagaimana untuk keluar dari bulimia dengan betul?"

Sekiranya anda ingin memeranginya sendiri, saya menasihati anda untuk membaca topik "Apa yang boleh anda lakukan untuk rawatan sendiri (jika anda tidak mempunyai wang)? Di mana untuk memulakan?"
Juga, bulimia adalah lingkaran setan - pemecahan makanan, dan setiap kitaran kitaran ini pasti akan menentukan yang lain, semuanya akan mula berubah jika anda berjaya mematahkan kitaran ini.
Penghidap bulimik biasanya bertindak secara automatik semasa kerosakan, tetapi tugas anda adalah melakukan semuanya secara sedar. Sebagai permulaan, buku harian boleh membantu, lebih mudah membuatnya dalam bentuk jadual, gambarajah anggaran:
lajur:
-Masa yang tepat,
-pembersihan makanan (apa dan berapa banyak dimakan atau pembersihan apa yang dilakukan),
-keadaan (dalam keadaan apa, apa lagi yang anda lakukan pada masa itu),
-sensasi fizikal,
-pemikiran,
-perasaan.
Pada mulanya mungkin kelihatan sukar dan tidak begitu menyenangkan, tetapi ini adalah kaedah terbaik untuk memahami dinamika penyakit dan corak pemakanan anda, dan maklumat yang dikumpulkan dengan cara ini dapat berguna jika anda memutuskan untuk mendapatkan bantuan daripada pakar..

"Bagaimana memulihkan metabolisme? Apa diet yang seharusnya?"

Soalan-soalan ini dibahas dalam topik "Apa yang harus menjadi diet normal yang betul dalam rawatan anoreksia atau bulimia?"
Mengenai metabolisme, saya dapat mengatakan bahawa ia secara langsung bergantung pada pemakanan anda, iaitu, ia akan mula bertambah baik apabila semua bahan yang diperlukan mula memasuki tubuh dalam jumlah yang diperlukan. Dan jumlahnya adalah individu untuk semua orang..

"Bagaimana untuk tidak menambah berat badan setelah melepaskan bulimia?"

Jawapan untuk soalan ini juga terdapat dalam salah satu topik - "Adakah saya akan terlalu gemuk semasa rawatan?"

Saya dengan senang hati akan menjawab jika anda mempunyai soalan lagi..

Bulimia dan saluran gastrousus. Masalah senak. Pendapat pakar.

Rakan-rakan yang dihormati, nama saya Olga Eremenko, dan anda datang ke saluran saya yang dikhaskan untuk bulimia. Dalam artikel ini, bersama dengan Elena Bakhtina (@e_bakhtina), seorang doktor pakar, pakar pemakanan, yang menguruskan Akademi Kesihatannya, di mana dia mengajar orang-orang tentang peraturan tingkah laku dalam badan mereka sendiri untuk hidup di dunia tanpa usia tua dan penyakit, kami telah menyediakan sekumpulan maklumat baru yang berguna untuk anda.

Eremenko Olga: Gadis-gadis, anda sering bertanya kepada saya bagaimana memulihkan saluran gastrousus anda setelah regangan berlebihan? Malangnya, banyak bulimik mempunyai masalah sehingga sfingter antara perut dan usus kecil terbuka. Saya sendiri menghadapi fenomena yang serupa, makanan yang dicerna dengan tidak mencukupi memasuki usus kecil, memberi tubuh anda pelbagai sensasi yang tidak menyenangkan, seperti pedih ulu hati, sendawa, kurang kenyang dan lapar, kembung, sembelit, dan peningkatan pembentukan gas. Masalah-masalah ini dekat dengan kita masing-masing. Ia berlaku bahawa mereka memperlihatkan diri mereka dengan kuat sehingga sukar untuk menanggungnya secara psikologi, nampaknya kita sendiri telah merosakkan tubuh dengan pelbagai cara pembersihan. Saya sendiri, selama empat belas tahun, melakukan enema setiap hari dan saya faham bahawa banyak gadis mengalami kesukaran yang serupa. Saya mencadangkan untuk terlebih dahulu menghilangkan penyebab psikologi makan berlebihan, kerana tidak ada gunanya pulih dengan bantuan enzim dan probiotik, mengalami kerosakan setiap hari. Dalam fasa aktif seperti itu, seseorang tidak boleh membicarakan ubat. Cara membantu saluran pencernaan anda mula berfungsi?

Bakhtina Elena: Lihat, ketika anda melakukan penghantaran, dan anda mempunyai peregangan dinding perut, tubuh berfikir bahawa sekarang banyak makanan, glukosa dan karbohidrat akan datang, ia mula mengeluarkan lebih banyak insulin, yang akan membantu glukosa untuk cepat melancarkan sel. Dengan sendirinya, insulin adalah hormon stres yang boleh menyebabkan tekanan darah meningkat. Glukosa segera didorong ke dalam sel dan paras darahnya turun dengan mendadak, otak membunyikan penggera bahawa kekurangan nutrisi, dan anda makan lagi. Bagaimana untuk menghentikan pergerakan dalam bulatan ini? Pertama, anda perlu berhenti meregangkan dinding perut anda. Kedua, penggunaan makro dan mikronutrien yang menghalang lonjakan glukosa dalam badan, misalnya, kromium, membantu dengan baik. Saya menggunakan bentuk kromium yang tersusun. Bagi banyak gadis muda, ia membantu mengurangkan pengambilan makanan karbohidrat, tepung dan ragi..

Eremenko Olga: Seringkali, banyak di antara kita pada saat-saat kerosakan terasa seperti kelam kabut, tidak mahu apa-apa, dan sejam kemudian mereka makan lagi, menyebabkan muntah, menangis, mengalami kemurungan dan sebagainya dalam lingkaran. Saya bekerja dengan masalah psikologi dan penyebab bulimia. Elena, dan krom akan membantu dalam keadaan seperti itu?

Bakhtina Elena: Anda juga boleh bekerja dengan emosi pada tahap biokimia, misalnya, menambahkan serotonin, kromium atau unsur lain. Ketahuilah, jika anda makan berlebihan, anda tidak perlu berlari untuk membersihkan diri, tetapi cuba mencerna semuanya. Bagaimanapun, protein yang tidak dicerna membusuk, fermentasi karbohidrat, dan semua jisim ini melalui usus, menyebabkan lebih banyak bahaya pada tubuh anda. Anda tidak akan mencurahkan pasir ke dalam tangki gas kereta mahal, ini bodoh, anda perlu melakukan ini dengan makanan agar tidak merosakkan badan anda.

Eremenko Olga: Ketika saya berkenalan dengan saluran anda, saya terkejut dengan maklumat yang saya terima, ia menjadi penyataan bagi saya bahawa makanan yang tidak dicerna selama bertahun-tahun menyebabkan tubuh kita mengalami penuaan luaran. Dan semua gadis yang menghadapi bulimia, satu atau lain cara, menderita saluran gastrousus. Beritahu kami apa itu pencernaan, bagaimana memprovokasi, memulihkannya? Bagaimana cara menolong usus anda mencerna makanan, terutama ketika keluar dari RPE, ketika anak perempuan mulai makan sepenuhnya dan secara psikologi tidak dapat menahan masalah dengan kerja perut, sekali lagi menyebabkan muntah? Tolong beritahu kami dengan lebih terperinci, mungkin ada ubat yang dapat membantu makanan diserap dan diproses dengan lebih baik?

Elena Bakhtina: Mari kita mulakan dengan fakta bahawa kita perlu belajar memahami apa bahan binaan dalam makanan dan apa yang boleh diabaikan. Lagipun, tugas kita bukanlah untuk makan segala sesuatu di dunia, tetapi untuk mencuba sesuatu, bersenang-senang, dan akhirnya belajar secara sedar, berkaitan dengan pilihan produk, makan lebih sedikit, tetapi makanan "elit".
Anda perlu makan secara pecahan. Bagaimanapun, jika pankreas tidak berfungsi dengan baik, maka enzim yang dihasilkannya akan cukup, tepat untuk bahagian kecil.
Gunakan ramuan yang menyalakan api pencernaan, komposisinya berbeza, tetapi semuanya mempunyai kesan anti-alergi.
Bayangkan makanan yang kurang dicerna adalah benjolan busuk yang melintasi saluran gastrointestinal, menyebabkan keracunan dan keradangan, merosakkan integriti lapisan nipis epitel usus. Oleh itu, anda perlu mula memantau pencernaan anda, dan anda dapat membuatnya berfungsi dalam sebulan..

Eremenko Olga: Elena, saya fikir gadis-gadis itu akan meninggalkan banyak soalan kepada anda, dan kami akan berinteraksi dengan anda sekurang-kurangnya sekali sebulan, melakukan perbualan seperti itu. Lagipun, saya tahu komponen psikologi bekerja dengan sedar, tetapi fisiologi dan biokimia tidak. Elena, beritahu saya, bagaimana kita dapat memahami sama ada kita mencerna makanan yang kita terima dengan cukup baik, adakah cara penilaian yang ada, misalnya, dengan berdiri najis?

Bakhtina Elena: Ya, hanya dengan menilai penampilan kotoran anda sendiri, anda dapat memahami bagaimana saluran pencernaan anda berfungsi. Katakan anda makan berlebihan protein, misalnya, makan keseluruhan ikan dan bukannya separuh, enzim anda tidak mencukupi, dan protein ini mula membusuk ke seluruh usus, meracuni tubuh dengan racun yang paling ganas. Najis, dalam kes ini, akan mempunyai bau fetid yang kuat, anda akan mengalami sedikit pembengkakan. Sekiranya anda terlalu banyak makan karbohidrat, tidak seperti protein, ia mula menapai, semua ini akan disertai dengan kembung dan peningkatan pembentukan gas. Sekiranya anda tidak mempunyai enzim hempedu atau pankreas yang cukup untuk mencerna lemak, maka najis anda akan melekat dan tidak menyapu dengan baik di tandas. Anda dapat melihat sendiri bahawa sebarang kegagalan kuasa menyebabkan gangguan pada saluran pencernaan. Sekiranya usus sentiasa diracuni oleh proses pembusukan dan fermentasi, ia akan mati, berhenti membantu mencerna makanan, menghasilkan vitamin dan enzim. Oleh itu, dysbiosis, pada masa kini, diberi perhatian. Saya ingin perhatikan bahawa najis yang ideal ringan dan terapung di dalam air, kerana 1/3 terdiri daripada lemak, 1/3 mikroflora dan 1/3 makanan yang tidak dicerna. Dan jika terdapat lebih banyak komponen, beratnya akan meningkat, ia akan tenggelam. Betul - ini adalah najis harian, berbentuk holistik, tanpa bau busuk dan memberi, perasaan kebebasan dan kepuasan.

Eremenko Olga: Gadis-gadis, anda boleh menggunakan nasihat yang diberikan Elena dan mula minum ramuan ini untuk memulihkan saluran pencernaan. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila tuliskannya kepada kami. Saya harap pertolongan kami bermanfaat untuk anda. Ingat, ada jalan keluar dari bulimia, anda hanya perlu berusaha untuk mencarinya. Semua akibat negatif dari ketagihan makanan ini dapat diatasi, yang utama adalah jangan takut dan berusaha sendiri.

Rawatan bulimia: adakah mungkin untuk mengatasinya sendiri?

Kandungan artikel [sembunyikan]

  • Tanda-tanda bulimia
  • Apa yang menyebabkan bulimia
  • Mengapa bulimia berbahaya
  • Cara menghilangkan bulimia sendiri

Bulimia adalah keinginan yang tidak terkawal untuk memakan makanan dengan cepat dan dalam kuantiti yang banyak. Gangguan ini sering dikelirukan dengan anoreksia, gangguan makan berlebihan, dan gangguan makan yang kurang biasa. "Dengan anoreksia, mereka sengaja kehilangan makanan dan sengaja mengurangkan pengambilan kalori harian mereka beberapa kali," kata Anna Ivashkevich, pakar pemakanan, psikologi klinikal-pemakanan, ahli Persatuan Nasional Pemakanan Klinikal. - Pada masa akan datang, selera makan hilang sepenuhnya, muntah spontan atau cirit-birit muncul selepas makan. Semua ini berlaku dengan latar belakang gangguan mental yang serius: ketika berat badan cenderung ke nilai minimum, orang yang anoreksik masih menganggap dirinya gemuk, dia tidak puas dengan penampilannya dan dia terus melakukan segalanya untuk menurunkan berat badan. Dengan bulimia, seseorang terdedah kepada serangan makan berlebihan yang tidak terkawal, setelah itu, sebagai peraturan, mereka "dibebaskan" dari apa yang mereka makan, menyebabkan muntah, mengambil diuretik dan pencahar. Dikritik dengan serangan kerakusan, bulimik takut menjadi lebih baik, dan kaedah seperti itu sepertinya merupakan solusi untuk masalah itu. " Harus dikatakan bahawa wanita berusia 18–35 tahun paling sering menderita gangguan makan. Lelaki lebih tahan terhadap penyakit ini..

Tanda-tanda bulimia

Penghidap bulimik sering tidak menyedari bahawa hubungan mereka dengan makanan telah mencapai tahap yang baru - ia telah berkembang menjadi penyakit sebenar yang memerlukan rawatan. Bagaimana untuk memahami bahawa anda cenderung tidak hanya makan malam, tetapi bulimia? Gangguan makan ini dapat dikenali dengan ciri-ciri berikut:.

  • Kekurangan rasa kenyang. Orang bulimik dapat menyerap makanan sehingga mereka merasa tidak selesa - kekejangan, sakit perut. Pada masa yang sama, rasa dan aroma makanan tidak begitu penting baginya. Dia tidak memberi kesenangan atau kesenangan kepadanya. Bulimik sering tidak memperhatikan apa yang dia makan. Dia boleh menelan pasta kering, ladu atau adunan yang tidak dimasak.
  • Perasaan bersalah, kemurungan. Bulimik dihantui rasa malu, perasaan tidak puas hati terhadap dirinya, dia selalu tertekan, dia kehilangan minat dalam pekerjaan, kehidupan peribadi. Penghidap bulimia berusaha meneutralkan akibat makan berat dengan membersihkan dengan julap, diuretik, dan juga menyebabkan muntah..

"Bulimik sering mengalami sawan di pergelangan tangan, di sudut mulut," kata Anna Ivashkevich. - Hasil ujian mungkin menunjukkan penurunan kadar leptin hormon kenyang. Seseorang bulimik cuba menyembunyikan serangan kekenyangan dari orang lain dengan berhati-hati. Pada masa yang sama, dia terpaku pada berat badannya sendiri - pengekalannya, penurunan berat badan menjadi hampir tujuan utama kewujudan ".

Apa yang menyebabkan bulimia

Bulimia selalu menjadi gangguan mental. Masalah psikologi yang paling biasa yang menyebabkan gangguan makan ini adalah harga diri yang rendah dan ketidakupayaan untuk mengatasi tekanan..

  • Kompleks mengenai penampilan mereka sendiri. Bukan apa-apa bahawa wanita kebanyakannya terkena penyakit ini. Berusaha dengan sekuat tenaga untuk menurunkan berat badan dan menyesuaikan badan dengan standard yang bergaya, gadis-gadis menghabiskan diri dengan diet yang kaku, kelaparan, dan kelas kecergasan yang sengit. Semua ini pasti menyebabkan gangguan makan - anoreksia dan bulimia. Kumpulan risiko termasuk terutamanya gadis-gadis muda dengan jiwa yang tidak stabil..
  • Tekanan dan ketegangan saraf. Bulimia jenis ini berlaku dengan latar belakang pelbagai masalah psikologi, tekanan di tempat kerja, kegagalan dalam kehidupan peribadi. Bulimik cuba "merebut" masalahnya. Dalam makanan dia melihat keselamatan dari penderitaan mental. Namun, rasa makanan memberinya kegembiraan hanya untuk pertama kalinya, secara beransur-ansur dia berhenti merasakannya, dan menyerap makanan secara mekanik.

Mengapa bulimia berbahaya

Selain masalah psikologi yang jelas, bulimia juga berbahaya bagi kesihatan fizikal. "Oleh kerana makan berlebihan dan penggunaan alat bantu seterusnya untuk membersihkan badan, semua organ saluran gastrointestinal cedera, gigi dan gusi terjejas," kata pakar kami. - Bulimia memprovokasi penyakit esofagus, mengganggu mikroflora perut dan usus, mempengaruhi metabolisme. Pankreas, hati, ginjal dan juga sistem pembiakan wanita diserang. ".

Cara menghilangkan bulimia sendiri

Sebaiknya memerangi bulimia dengan sokongan pakar: pakar pemakanan, psikologi atau psikoterapis. Sebagai tambahan kepada bantuan psikologi yang berkelayakan, dalam hal ini, anda akan menerima petunjuk tepat mengenai diet - menu terperinci yang menunjukkan ukuran bahagian dan waktu makan. Menurut pakar kami, bulimik khususnya menunjukkan diet tinggi lemak dan ketogenik. Sekiranya perlu, pakar akan menetapkan ubat-ubatan, dan memberikan senarai ubat-ubatan yang membantu melawan perasaan cemas dan takut. Kesukaran merawat bulimia adalah bahawa semasa serangan anda tidak menyedari apa yang berlaku, anda kehilangan kawalan terhadap diri sendiri. Itulah sebabnya menyingkirkannya di rumah tanpa memerlukan bantuan pakar tidak mudah. Tetapi masih boleh dilakukan.

  • Pertama sekali, sedar bahawa masalah itu wujud. Untuk menyembuhkan bulimia, anda harus mengakui bahawa anda benar-benar sakit. "Sekiranya anda berfikir bahawa anda satu-satunya, ini tidak begitu," kata Anna Ivashkevich. "Terdapat ribuan orang dengan bulimia dan gangguan makan yang lain. Jangan takut untuk bercakap dan berkongsi masalah anda. Mengatasi bulimia tanpa sokongan orang lain memang sukar. " Beritahu orang yang anda sayangi mengenai penyakit anda, jelaskan bahawa anda memerlukan pertolongan.
  • Ubah sikap anda terhadap makanan dan bulimia - belajarlah memperlakukan mereka sebisa mungkin. Semakin tenang anda, semakin mudah untuk melepaskan diri dari hubungan sulit anda dengan makanan. Ingat bahawa emosi negatif yang ganas selalu menimbulkan protes dalaman. Semakin anda membenci bulimia, semakin kerap anda akan memprovokasi serangan. Terimalah mereka. Sekiranya anda melakukan ini, bulimia akan beransur surut. Menolak sekatan makanan. Sebaliknya, biarkan diri anda makan apa sahaja yang anda mahukan, dan lupakan berat badan berlebihan. Jangan mengalahkan diri anda untuk mendapatkan sepotong kek atau sandwic yang anda makan pada waktu malam. Ya, anda boleh menjadi lebih baik sedikit, jadi apa ?! Apabila anda tidak menghukum diri sendiri, protes akan hilang, dan dengan itu keinginan yang kuat, pembebasan dari bulimia akan datang.
  • Ingat, masalah psikologi adalah punca penyakit ini. Cuba cari yang mana dan mulailah mengusahakannya. Salah satu penyebab utama bulimia, seperti yang kita ketahui, adalah mencari cita-cita yang tidak dapat dicapai yang diberlakukan oleh industri media, fesyen dan kecantikan. Tugas anda adalah mencintai diri sendiri, keunikan anda sendiri dan berhenti berusaha untuk menjadi orang lain. Penampilan anda adalah perniagaan anda sendiri dan tidak boleh mementingkan orang lain. Mengapa cuba memenuhi piawaian, tidak jelas siapa yang menetapkan, yang membahayakan kesihatan anda sendiri - fizikal dan psikologi? Apabila anda berhenti berusaha untuk kelihatan sempurna, anda berhenti menghukum diri anda kerana makan berlebihan, menyebabkan muntah, diuretik dan julap. Dan setelah hukuman diri hilang dari hidup anda, bulimia hilang. Namun, ini tidak bermaksud bahawa anda harus melepaskan impian untuk memiliki tubuh yang cantik. Tetapi untuk mendapatkan keharmonian, ada kaedah lain, berkesan dan selamat. Anda boleh mendapatkan program penurunan berat badan yang komprehensif untuk 2, 5 dan 10 kg di sini dan di sini.
  • Belajar menangani tekanan dan emosi negatif dengan cara lain. Latihan, yoga, meditasi akan membantu anda. Ini akan menyelamatkan anda dari kebiasaan mencari keselesaan dan keselesaan dalam makanan. Dapatkan program latihan yang mudah dan berkesan di sini.
  • Singkirkan semua diuretik dan julap di rumah anda. Mereka tidak seharusnya berada di tangan jika anda mempunyai keinginan untuk menggunakannya seketika. Juga, melawan kebiasaan muntah selepas pesta. Aktiviti fizikal akan mengurangkan kesan buruk pada gambar. "Tetapi jangan bunuh diri dengan sukan, kelas kecergasan intensif," kata Anna Ivashkevich. - Ini akan meningkatkan tahap hormon stres kortisol di dalam badan. Lebih baik berjalan, berjalan, menunggang basikal atau roller skate ".

Cara memulihkan badan selepas bulimia

Membina semula badan selepas bulimia

Gambaran klinikal bulimia adalah individu dan ditentukan oleh sejumlah faktor berinteraksi yang diambil kira semasa memilih rawatan. Juga, doktor mengambil kira usia, kehadiran patologi bersamaan dan keparahan umum keadaan pesakit. Untuk menghentikan kesan sampingan gangguan itu, perlu mematuhi cadangan pakar untuk memulihkan fungsi tubuh yang terganggu.

Kesan sampingan dan komplikasi bulimia

Bulimia nervosa adalah gangguan makan yang teruk yang, dalam kes yang jarang berlaku, boleh membawa maut. Walaupun bersifat mental, perkembangan penyakit ini disertai oleh disfungsi organ dalaman. Oleh itu, rawatan setiap pesakit harus ditangani oleh pasukan doktor pelbagai disiplin, dan bukan oleh psikologi di rumah..

Akibat kesihatan yang paling teruk adalah bagi remaja perempuan. Akibat gangguan makan dan proses rawatan, pesakit mungkin menghadapi komplikasi berikut:

Bulimia
(disebabkan oleh muntah, julap dan keletihan fizikal yang disebabkan oleh diri sendiri)

• kelemahan tumpuan perhatian;

• gejala kemurungan atau gangguan kecemasan;

• keguguran rambut, kuku rapuh, kulit kering;

• gegaran dan kejang;

• pelanggaran fungsi haid hingga amenorea;

• luka erosif dan ulseratif membran mukus saluran gastrousus;

• penurunan fungsi organ dalaman dengan akibat kegagalan;

• gangguan elektrolit terutamanya disebabkan oleh hipokalemia;

• kepatuhan rendah terhadap rawatan;

• takut bersendirian;

Akibat terburuk adalah kemerosotan mental yang tidak dapat dipulihkan

Adalah perlu untuk mengenali ketagihan seawal mungkin dan mula mengubatinya.

Komplikasi rawatan kebanyakannya berkaitan dengan penghentian pencahar dan / atau diuretik, yang mana pesakit telah mengalami ketagihan. Selama beberapa minggu selepas penghapusan ubat-ubatan farmakologi, mungkin terdapat pengekalan elektrolit dan air, yang menyebabkan perkembangan sindrom edema. Keadaan bertambah buruk dengan permulaan makan (sering dipaksa), yang berkaitan dengan hipofosfatemia dengan latar belakang keletihan yang teruk.

Manifestasi klinikal "sindrom makan" didasarkan pada kekurangan tenaga selular dan pembentukan kegagalan jantung kongestif. Gejala edema dan keletihan tidak menimbulkan bahaya bagi manusia, dan hilang dalam 1-3 minggu dengan rawatan yang mencukupi. Semua pesakit yang disyaki mengalami puasa kronik ditunjukkan pemerhatian yang dinamik dengan pemantauan berkala kepekatan elektrolit dalam serum.

Petunjuk pemulihan

Sebilangan besar pesakit dirawat secara pesakit luar oleh doktor dengan pelbagai profil di bawah pengawasan psikiatri. Hanya dengan penyakit lanjut atau perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa, memerlukan rawatan di hospital khusus. Setiap orang dipilih rancangan pemulihan individu yang membolehkan anda memulihkan keadaan psikofizik selepas bulimia.

Hanya terapi tingkah laku kognitif (CBT) yang mempunyai bukti yang mencukupi untuk menyokong bulimia..

Dianjurkan untuk melengkapkan rawatan dengan kaedah lain untuk mencapai hasil yang lebih berjaya. Untuk mengurangkan kekerapan kejang dengan komponen psychoemotional yang jelas, pesakit diberi antidepresan untuk kursus pendek.

Matlamat utama pesakit adalah untuk menerima dirinya sendiri dan menjalani kehidupan yang sihat secara fizikal dan emosi. Pemulihan kesihatan fizikal dan mental mungkin memakan masa yang sangat lama, dan hasilnya akan beransur-ansur. Kesabaran adalah bahagian penting dalam proses pemulihan. "

Pendidikan psiko

Mengubati bulimia nervosa boleh memakan masa yang lama, dan bersiap sedia untuk. Ia berdasarkan CBT, tetapi pendekatan psikoedukasi dianggap sama pentingnya. Ia memberi tumpuan kepada aspek berikut:

  • peningkatan kepatuhan terhadap terapi
  • mengurangkan daya tahan seseorang terhadap perubahan
  • mengenal pasti punca gangguan makan dan implikasi budaya
  • menerangkan sifat penyakit ini kepada pesakit dan saudara-mara yang berminat dalam pemulihan

Pendidikan psiko paling sering berlaku dalam konteks CBT, yang asasnya dijelaskan secara terperinci sebelum memulakan rawatan.

Pesakit tidak dipaksa untuk berubah, tetapi mereka membantu memahami keadaan sebenar, serta mencari motivasi untuk mengubah gaya hidup.

Normalisasi tabiat makan

Pembentukan tabiat makan yang sihat adalah salah satu tujuan utama gabungan kerja psikoterapi dan pakar pemakanan. Prinsip normalisasi tingkah laku makan berikut adalah disyorkan:

  • Menyimpan buku harian yang memperincikan masa, kuantiti, jenis makanan dan perasaan yang timbul pada semua peringkat penggunaan.
  • Tidak termasuk makan tengah hari atau makan malam sahaja.
  • Elakkan berada di ruang simpanan makanan atau di dapur di antara waktu makan.
  • Pembentukan diet dan rutin harian yang jelas.
  • Mengelakkan masa lama menganggur.
  • Kekurangan stok produk untuk jangka masa yang panjang. Anda boleh mengambil sejumlah wang minimum untuk perbelanjaan yang berkaitan sebelum mengunjungi kedai.
  • Mengenalpasti pencetus (pemicu) untuk makan berlebihan dan waktu sehari yang paling sering dikaitkan dengan serangan bulimik.
  • Penimbangan berterusan harus dielakkan seboleh mungkin. Dalam keadaan normal, berat badan seseorang boleh turun naik dalam lingkungan 1-3 kg walaupun pada siang hari. Anda tidak boleh berusaha menurunkan berat badan dalam proses menyesuaikan diri dengan gaya makan yang baru.
  • Aktiviti fizikal sederhana - berenang, berjalan kaki, jalan kesihatan, yoga.
  • Alkohol meningkatkan selera makan, jadi anda juga harus melepaskannya.

Seseorang harus menetapkan tujuan yang realistik untuk diri mereka sendiri, tetapi kegagalan kecil bukan alasan untuk menolak rawatan. Pelan makan yang teratur dan diet seimbang dianggap sebagai pendekatan terapi yang paling relevan pada awal terapi. Sama pentingnya mengembangkan kemahiran untuk pilihan produk yang agak harmoni, mengelakkan pembahagian menjadi "buruk" dan "tidak lengkap".

Hubungi dan anda akan mempunyai masa untuk menyelamatkan orang yang anda sayangi!

Tolong, saya bengkak! Mengutuk dan memberkati proses pemulihan dari bulimia atau anoreksia

Artikel ini ditulis oleh Anna Vladimirovna Nazarenko, pengasas dan ketua Klinik Gangguan Makan, psikologi, pakar gangguan makan, pengarang kaedah rawatan untuk anoreksia, bulimia, dan gangguan makan pesta.

Pengekalan cecair. Pengekalan cecair berskala besar di dalam badan. Kesombongan yang membuat anda menderita. Pengekalan air yang menyakitkan anda. Kembung, kerana orang lain mula mengesyaki anda mengandung. Bengkak, yang berjaya disamarkan sebagai berat badan berlebihan. Pengekalan air, yang menjamin anda 7 paun tambahan hanya dalam 2-3 hari dari diet sihat baru anda. Pengekalan air yang menakutkan anda. Pengekalan air, yang memprovokasi anda untuk "mengembalikan" sepenuhnya.

Saya telah mengkaji gangguan makan selama hampir 15 tahun. Dan saya dapat mengatakan dengan penuh keyakinan bahawa pengekalan air adalah "sumber No. 1" dari semua ketakutan yang dihadapi pesakit semasa fasa pemulihan. Edema biasanya berlaku pada orang dengan bulimia dan anoreksia. Dalam artikel ini saya akan mempertimbangkan semua kemungkinan reaksi pesakit terhadap pengekalan cecair di dalam badan (termasuk yang mereka lupakan).

Peraturan Satu: Bersedia

Cara terbaik untuk mengatasi pengekalan cecair semasa rawatan untuk bulimia atau anoreksia adalah dengan bersiap sedia untuk mental..

Dalam bahagian artikel ini, saya akan menganalisis konsep seperti "diet peralihan", iaitu. makan begitu banyak makanan yang "hampir optimum." Kami akan membincangkan "hubungan" anda dengan timbangan dan pita pengukur (ingatlah, tidak ada hubungan antara mereka); dan juga membincangkan cara mengurangkan rasa tidak selesa tanpa risiko meningkatkan tempoh pemeliharaan keadaan semula jadi badan seperti penahan air.

Diet Peralihan dan Penambahan Berat Badan

Semasa rawatan untuk bulimia atau anoreksia, anda mengubah diet anda. Dari rasa lapar, anda secara beransur-ansur beralih ke diet biasa 3-4 kali sehari (atau ke diet yang ditetapkan oleh pakar gangguan makan).

Sekiranya anda secara beransur-ansur meningkatkan pengambilan kalori diet harian anda mengikut kadar yang disyorkan, anda mungkin telah melihat tanda-tanda pertama pengekalan cecair dan kenaikan berat badan..

Sebab mengapa pemulihan keseimbangan air bertambah lama dari masa ke masa adalah kerana anda telah lama mengurangkan metabolisme secara tiruan.

Walau bagaimanapun, semuanya sesuai dengan metabolisme anda..

Metabolisme anda melakukan apa sahaja untuk memastikan anda berfungsi dengan normal. Apabila anda cuba mempengaruhi metabolisme tubuh anda secara artifisial - dengan mengurangkan diet anda atau meningkatkan aktiviti fizikal - 2 senario mungkin: 1) badan anda "mematikan" semua kemungkinan fungsi biologi yang tidak kritikal dan memulakan "mod penjimatan tenaga". 2) mula mengeluarkan tenaga dari otot, tulang, organ dalaman, tisu saraf, dll. untuk mengisi kekurangan. Lebih-lebih lagi, dalam kes pertama, penurunan metabolisme secara semula jadi berlaku..

Oleh kerana badan kita adalah "konservatif yang yakin", ia tidak akan meningkatkan kadar proses metabolik dalam badan jika anda terus makan dalam lingkungan 300-1000 kcal sehari. Namun, semua "lebihan" yang diperoleh melebihi norma ini, pasti akan menyimpan simpanan lemak, dan bukannya menggunakannya untuk pengeluaran tenaga. "Konservatisme" ini disebabkan oleh reaksi pertahanan tubuh anda - ia memerlukan lemak untuk melindungi daripada "hipotermia" - keadaan di mana suhu badan turun di bawah yang diperlukan untuk mengekalkan metabolisme normal dan fungsi organ-organ penting.

Dalam keadaan seperti itu, anda tidak akan dapat meningkatkan jisim otot dengan meningkatkan jumlah makanan yang dimakan. Peningkatan diet diperlukan untuk anda terutamanya untuk meningkatkan jumlah tenaga yang dibelanjakan oleh badan anda untuk menormalkan proses dalaman (dan sama sekali tidak untuk meningkatkan berat badan).

Dalam kes ini, badan anda yang menentukan berat badan yang optimum untuk dirinya sendiri (dan, sebagai peraturan, ini bukan berat badan yang anda ingin pertahankan).

Diet peralihan membolehkan anda mendapatkan berat badan yang paling optimum ini sebagai "tanpa rasa sakit" mungkin, tetapi tidak dapat mengembalikan fungsi normal semua proses dalam tubuh dan menjamin anda berjaya menyembuhkan bulimia atau anoreksia.

Namun, sebelum anda mengambil langkah lebih jauh, anda harus mengetahui konsep sindrom makan semula..

Sindrom Makan yang Diperbaharui: Risiko Dan Gejala

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa sindrom makan semula sangat jarang berlaku. Malah di kalangan pesakit kekurangan gizi yang sedang dirawat di hospital. Namun, jika ia berlaku, pesakit berada dalam bahaya yang mematikan dan memerlukan rawatan perubatan segera. Pada masa ini, doktor berjaya merawat penyakit ini di rumah sakit, tetapi pertama, pesakit perlu pergi ke hospital ini.

Sindrom makan semula berlaku secara tiba-tiba, dan anda serta-merta mengalami keruntuhan teruk. Anda berasa sangat teruk sehingga anda sentiasa mahu tidur di tempat tidur. Penyakit ini dicirikan oleh gejala seperti menggigil, demam dan muntah. Anda mungkin selalu loya dan tapak tangan dan kaki anda sangat bengkak. Sekiranya anda menyedari gejala ini, segera hubungi ambulans. Seperti yang dinyatakan di atas, ini dapat disembuhkan, tetapi anda harus mendapatkan bantuan profesional.

Timbangan dan Pita Pengukur: Sahabat Setia untuk Gangguan Makan

Timbangan dan ukuran pita kemungkinan besar membuat anda kembali ke tabiat makan yang tidak sihat..

Sudah tentu, anda boleh memberikan seribu satu hujah yang menyokong fakta bahawa kes anda adalah pengecualian daripada peraturan, dan anda hanya perlu mengesan dinamika berat badan atau pinggang dan pinggul anda. Semasa perundingan saya, hampir setiap pesakit menangis dan mengatakan bahawa adalah kesnya yang paling sukar dan unik. Hanya dia yang mempunyai metabolisme yang perlahan. Cuma dia bertambah berat badan, bukan bengkak. Ungkapan yang paling kerap saya dengar sepanjang 15 tahun:

  • "Hanya saya mempunyai metabolisme yang perlahan, selebihnya sederhana dan mudah."
  • "Hanya saya mempunyai metabolisme yang perlahan, hanya saya yang pulih, hanya saya bengkak, selebihnya tidak mempunyai masalah seperti itu!"
  • "Bukan air, tapi gemuk!"
  • "Doktor mana yang harus saya pergi? Ujian apa yang harus saya laksanakan? Mungkin saya mempunyai sesuatu dengan kelenjar tiroid saya? "

Tetapi semua hujah ini sebenarnya "dibuat" oleh gangguan makan anda. Beribu-ribu orang telah melalui semua ini sebelum anda, dan ribuan orang belum mengalaminya setelah anda..

Dan walaupun, tentu saja, saya sangat ingin melindungi anda dari seram dan panik yang akan anda alami ketika anda menginjak timbangan dan melihat bahawa dengan cara yang luar biasa anda memperoleh 7 kilo "tambahan" hanya dalam 3 hari - sayangnya, inilah saya tidak berdaya.

Tetapi saya dapat memberi jaminan kepada anda bahawa mustahil untuk memperoleh secara semula jadi dalam ___ hari (nyatakan bilangan hari yang diperlukan) ___ (nyatakan bilangan anda) pound tambahan yang akan anda lihat pada timbangan. Dan inilah masanya untuk anda membuang timbangan dan berhenti menyeksa diri sendiri.

Saya juga dapat memberi jaminan bahawa anda tidak perlu menimbang diri anda pada akhir rawatan anda. Faktanya ialah sebaik sahaja anda mencapai berat badan yang optimum, berat badan anda akan berhenti meningkat secara mendadak. Ya Ya. Dan itu adalah fakta yang terbukti.

Lebih-lebih lagi, ___ kilo (nyatakan bilangan yang diperlukan di sini), yang, menurut anda, anda memperoleh dengan sangat cepat, cepat - sebenarnya, tidak lebih dari penahanan cecair di dalam badan.

Lebih-lebih lagi, saya dapat mengatakan dengan yakin bahawa setelah beberapa lama anda secara peribadi akan mengesahkan kebolehpercayaan 6 perenggan sebelumnya dan akan mencari di Internet untuk jawapan kepada 3 soalan:

  1. Saya hampir mencapai berat badan saya yang optimum, adakah ini bermakna pemulihan saya akan berakhir? atau
  2. Adakah kenaikan berat badan yang dahsyat ini akan berhenti? atau
  3. Pasti ada kesilapan di sini, itu tidak boleh menjadi berat sebenarnya?

Dan sekarang saya dapat menjawab soalan-soalan ini kepada anda: 1) Tidak 2) Ya 3) Betul.

Saya berjanji bahawa setelah anda melewati tahap pembengkakan, anda akan mula menurunkan berat badan dengan tenang. Jangan risau, "berat badan berlebihan" akan hilang.

Apa yang Menyebabkan Pengekalan Cecair di Badan?

Apabila anda memusingkan pergelangan kaki, ia membengkak dan sakit sangat. Inilah cara tubuh anda "menyembuhkan" kerosakan. Tumor adalah pengekalan cairan, dan rasa sakit adalah reaksi tisu badan, yang, seperti itu, memberi isyarat kepada anda untuk menghentikan pergerakan aktif dan membiarkan pergelangan kaki anda berehat secara senyap.

Dalam proses mengembalikan tubuh anda ke fungsi normal setelah bulimia atau anoreksia, cairan terperangkap di kawasan yang paling banyak dipengaruhi oleh tabiat makan yang tidak sihat. Cecair diperlukan untuk mempercepat proses "penyembuhan" dan menormalkan kerja mereka.

Bayangkan bahawa badan anda adalah Venice, dan semua sel badan yang rosak dan habis untuk masa yang lama tidak dapat meninggalkan "jawatan kerja" mereka (kerana pengeluaran tenaga yang terhad tidak membenarkan menggantikannya dengan yang baru). Dan sekarang semua sel-sel ini terburu-buru turun di gondola dan pergi ke persaraan (akhirnya).

Dalam pengertian ini, keletihan anda adalah cara badan anda untuk membatasi tindakan anda. Sekiranya anda menggunakan ubat diuretik untuk mengeluarkan lebihan cecair dari badan, semua gondola ini akan mempunyai masa yang lebih sukar untuk melakukan tugas mereka, dan penumpang mereka harus turun..

Menggunakan diuretik akan membuat anda berada dalam lingkaran setan dan memanjangkan proses pemulihan kerana badan anda memerlukan cecair dan anda mengeluarkannya. Apabila anda berhenti menggunakan ubat diuretik, badan anda akan mula menyimpan air juga, mungkin lebih banyak lagi. Cuba jangan menggunakan diuretik pada tahap ini. Jangan menyeksa buah pinggang anda. Biarkan badan anda berehat dan pulih.

Sebilangan besar pelanggan juga mengalami rasa mengantuk pada pelbagai peringkat terapi. Ini adalah biasa. Tubuh memerlukan masa untuk pulih dari penderitaan dan tekanan yang berpanjangan. Keletihan anda menunjukkan bahawa anda memerlukan rehat..

Pembengkakan anda adalah petunjuk bahawa badan anda secara aktif mengembalikan fungsi normal semua "perkhidmatan" badan.

Sekarang setelah anda mengetahui apa fungsi "penyembuhan" yang sebenarnya adalah pengekalan cecair di dalam badan, anda tidak mungkin ingin menyingkirkannya. Kerana tanpa cecair ini, tubuh tidak akan dapat menyelesaikan "perjalanan rawatan" dengan jayanya.

Cara Mengatasi Kebengkakan

  • Pertama sekali, anda perlu memahami bahawa anda memerlukan rehat. Tubuh anda berkeras. Berehatlah. Sebaik-baiknya, anda ingin menghilangkan sepenuhnya aktiviti fizikal, menghabiskan lebih banyak masa dengan duduk atau berbaring..
  • Jangan ubah diet yang disyorkan oleh pakar gangguan makan anda semasa terapi. Semakin banyak tenaga yang anda dapat dari makanan, semakin cepat "gondola" anda akan menghantar nutrien ke tempat tujuan mereka, dan juga membuang semua sel mati dari badan anda..
  • Cuba pakai pakaian longgar dan besar sekarang yang mudah meregang dan menutupi bengkak anda..
  • Berhenti menggunakan ubat diuretik. Tentunya. Sekiranya, atas sebab tertentu, bengkak menghalang anda daripada hidup sehinggakan anda tidak dapat "melakukan apa-apa", berjumpa dengan doktor anda. Mungkin anda mesti menggunakan stoking khas, kaus kaki atau pakaian untuk sementara waktu - ia akan menyelamatkan anda dari sensasi yang tidak menyenangkan.
  • Dapatkan rehat dan tidur yang banyak.
  • Tanggalkan pakaian lama anda buat sementara waktu. Anda akan mengulanginya kemudian apabila anda telah pulih sepenuhnya dari bulimia / anoreksia..
  • Ingat, saya sudah menulis di atas bahawa anda harus menghilangkan berat dan pita sentimeter? Sekali lagi, anda semestinya melupakannya. Anda tidak perlu sentiasa menimbang diri atau mengukur jumlah anda.
  • Gunakan masa ini untuk menjadi lebih biasa dengan perasaan anda. Mulakan jurnal. Tulis dan analisa pada tahap mana dalam hidup anda ada yang tidak kena; mengapa anda tidak pernah berjaya dalam bidang ini atau...
  • Cuba kunjungi pejabat ahli terapi urut secara berkala, kerana urut agak dapat mengurangkan rasa tidak selesa akibat penahan cecair di badan. Lebih-lebih lagi, urut secara klinikal terbukti berkesan dalam merawat gangguan makan. Pesakit yang kerap melakukan urutan tidak begitu risau akan penampilan, kenaikan berat badan dan pemakanan mereka. Di samping itu, mereka cenderung untuk "merosot" dan kembali ke tabiat makan yang buruk di bawah pengaruh tekanan.
  • Sekiranya dalam rawatan anda secara berkala mengalami "kerosakan" (yang cukup normal) - bersiaplah untuk fakta bahawa, sebagai tindak balas, badan anda akan menebus masa yang terlepas dengan penahanan cecair yang lain. Anda mungkin sudah menyedari bahawa selepas kerosakan pada keesokan harinya, anda kelihatan buruk. Anda banyak membengkak. Jelas sekali bahawa dengan mengehadkan aliran cecair ke dalam badan, anda akan menyebabkan kerosakan pada badan anda sendiri, yang kemudiannya berusaha untuk mengimbanginya sendiri. Tetapi jangan risau, hanya dalam beberapa hari anda akan kembali ke tahap yang disyorkan dan dapat meneruskan proses "pemulihan", berpandukan cadangan pemakanan.

Cepat atau lambat, bengkak akan berlalu. Sebaik sahaja cecair memenuhi misi kebersihannya, ia akan meninggalkan badan anda. Sudah tentu, ini tidak bermakna rawatan anda sudah berakhir. Namun, ini bermakna anda berada di landasan yang betul..

maklumat di laman web ini bukan tawaran umum

Pengalaman untuk keluar dari bulimia sendiri. Tiada doktor, pil, pendaftaran dan SMS.

Bulimia mengganggu saya untuk hampir keseluruhan remaja saya dan sedikit lagi. Sekarang saya berumur 25 tahun, berat saya 53 kg dengan ketinggian 162 cm, iaitu Akibatnya, saya tidak memakan keadaan seperti babi, walaupun saya cenderung untuk memperoleh terlalu banyak jika saya menggunakannya. Kisahnya dangkal, ia bermula di suatu tempat sekitar 12 tahun, saya ingin menurunkan berat badan, kemudian nampaknya penampilan saya adalah sebab kesepian saya. Dan saya mahu bersikap sejuk, saya mahukan sekumpulan rakan yang baik dan perhatian terhadap lawan jenis. Nah, lebih lanjut mengenai klasik: kitaran diet - zhor, semua perhatian pada makanan dan berat badan dan mencari penyelesaian di Internet. Di sana dia mengetahui bahawa itu adalah bulimia, namun, kemudian diagnosis disahkan oleh psikoterapis. Dari usia 15 tahun saya cuba menyelesaikan masalah bulimia: psikologi, akupunktur, antidepresan juga ada, saya tidak mengambilnya secara sistematik, mungkin itulah sebabnya saya tidak menyedari kesannya. Laman web dan kumpulan yang dikhaskan untuk gangguan makan, di mana kebanyakan siaran dalam gaya "tidak dapat melakukan ini lagi". Mungkin, dalam kes saya, masalah itu timbul kerana tidak ada hubungannya (baik, masih ada masalah dalam keluarga dan kompleks pelajar yang sangat baik), kurangnya komunikasi yang cukup pada masa remaja dan hobi apa pun. Selama bertahun-tahun berusaha mengubah sesuatu, saya secara beransur-ansur memahami apa itu dan belajar berinteraksi dengan diri saya sendiri. Saya akan melihat beberapa perkara dari kesedaran bahawa tingkah laku makan saya telah berubah menjadi lebih baik dalam banyak cara..

1. Tindakan makan berlebihan, malah makan berlebihan, adalah perkara semula jadi bagi manusia dan haiwan. Bagi haiwan, ini adalah masalah kebolehcapaian makanan. Bagi orang yang kedai dalam jarak berjalan kaki, tidak ada masalah seperti itu, dan alam semula jadi tidak memberikan brek dalaman selain rasa sakit dan perkara yang lebih menarik atau penting. Kenyataan bahawa kita mempunyai keinginan untuk makan kek, walaupun sebelum makan malam yang enak, adalah sesuatu yang wajar. Orang biasa (bukan bulimik) menghantar dari semasa ke semasa. Seseorang itu bukan robot, dia tidak selalu merasa seberat gram ketika perlu berhenti. Walaupun saya mengukur sebahagian, makan dan menyedari bahawa saya makan berlebihan - tidak mengapa. Sekiranya saya tidak kenyang dan memasukkan makanan tambahan, ini juga baik. Sekiranya saya makan pai tambahan kerana lazat, dan kemudian menyedari bahawa ia benar-benar tidak perlu, ini juga perkara biasa..

Saya ingat bagaimana saya mula panik kerana kuki tambahan atau sesudu sup dari rasa berat di perut saya. Dan kemudian, dari rasa bersalah, semua yang ada di rumah habis, seperti hari sudah hilang, jadi apa yang harus hilang. Ini adalah perkara yang harus dihentikan terlebih dahulu. Dan mereka akan mengulangi diri mereka secara berterusan. Saya makan berlebihan di pesta, terbawa-bawa dan makan terlalu banyak, tidak dapat melewati gula-gula di kedai dan makan berlebihan, sekarang saya tidak peduli. Apa yang dimakan dimakan. Dulu dan dulu, dan sekarang sudah menjadi sebahagian masa lalu. Saya tidak dapat berbuat apa-apa, saya tidak boleh kembali ke masa lalu dan tidak makan (tentang muntah - lupakan). Melupakan hakikat bahawa tidak ada perubahan adalah perkara pertama yang membantu saya mengurangkan jumlah makanan dengan ketara. Dan sebagai seorang psiko dengan pengalaman, saya tahu bahawa beberapa hari selepas zhora, jika anda bertahan, hakikat kerosakan itu dilupakan. Selepas 3-4 hari saya terlupa betapa teruknya perasaan saya. Semuanya kembali normal.

Ada yang berpendapat bahawa anda perlu membuang semua larangan makanan, dan makan semua jenis kotoran dengan sekop, hanya kerana anda mahu. Nampaknya dalam beberapa minggu anda akan tenang, tidak ada larangan dan anda akan berhenti makan seperti sampah. Saya tidak menyokong pendekatan ini, kerana diet seperti ini sangat membahayakan kesihatan dan tidak menyumbang kepada pembentukan tabiat makan yang sihat. Saya sama sekali tidak bercakap mengenai berat badan, saya sama sekali tidak menganggapnya sebagai masalah. Kemungkinan besar, jika bulimia benar-benar membuat anda, anda sudah memikirkan bagaimana sekiranya sampah ini berhenti, dan berat badan sudah menjadi perkara kesepuluh. Secara peribadi, saya berpendapat bahawa seseorang harus berusaha makan secara normal = seperti yang diterima secara tradisional dalam dietetik - sarapan-makan siang-makan malam, makanan ringan jika perlu, pilihan standard seperti yang terdapat di kafe, kantin (bukan makanan segera). Mereka. berusaha untuk makanan sihat biasa, sementara tanpa sekatan makanan ringan. Minum teh dengan gula-gula, makan bersama rakan dalam biji poppy untuk syarikat - ini juga baik. Batasan adalah dalam ukuran hidangan, bukan jenis makanan. Anggarkan berapa banyak yang anda akan makan produk ini jika anda tidak cantik tetapi hanya memakannya kerana anda mahu.

2. Makanan adalah perkara individu. Pada mulanya, ketika saya kehilangan galas, saya harus memahami semula apa, kapan dan berapa banyak makanan. Perlu masa untuk mengingati tabiat sihat lama atau membentuk yang baru. Saya bereksperimen dengan kualiti dan kuantiti, menyaksikan bagaimana dan apa yang dimakan oleh saudara, rakan, kenalan atau wira filem saya. Lama kelamaan, saya mula lebih memahami apa yang lebih baik untuk ditolak, kerana makanan tertentu memberi kesan negatif kepada saya. Saya mengikuti corak standard

"Sarapan-makan tengah hari-makan malam", makanan ringan yang diperlukan. Saya tidak mengira ukuran bahagian dalam gram, saya hanya mengambil piring bersaiz sederhana, kira-kira seolah-olah pizza 20 cm sesuai di atasnya, dan meletakkan makanan "selagi mata mengalahkannya", iaitu sehingga saya secara visual merasakan bahawa saya telah meletakkan cukup di pinggan. Saya rasa banyak - saya mengembalikan kelebihannya. Orang bukan mesin untuk mengetahui jumlah sebenar yang diperlukan. Saya makan, merasa tidak mencukupi, masukkan sedikit aditif. Saya secara mental menyimpulkan semua yang saya makan, dan bertanya pada diri saya apakah bahagian ini cukup untuk orang biasa makan. Sekiranya ya, tidak kira keadaan kenyang, saya beralih dari makanan utama ke minuman dan makanan ringan, jika saya mahu. Pada suatu masa, perkara-perkara kecil seperti itu penting bagi saya. Saya ingin tahu dengan tepat apa dan berapa banyak. Untuk bulimik, disorientasi makanan seperti itu adalah perkara biasa..

3. Untuk ingin kembali ke keadaan masa lalu ketika saya tidak memikirkan apa yang saya makan dan berapa berat saya hanya tidak ada gunanya. Anak yang diberi makan oleh ibu bapa tidak menyangka. Dia hanya mahu makan makanan segera dan makan gula-gula, tetapi dia terhad, sekurang-kurangnya dalam banyak cara. Ibu bapa membuat pilihan untuknya. Apabila anda dewasa dan memberi makan kepada diri sendiri, cepat atau lambat anda harus memikirkan diet anda. Ada yang bernasib baik sejak kecil kerana mempunyai tabiat sihat, tidak seperti gula-gula dan tidak peduli dengan makanan. Ada yang mempunyai daya tahan tubuh yang baik dan banyak aktiviti fizikal dalam hidup, tubuh memaafkan segalanya. Tetapi lambat laun, setiap orang yang makan secara rawak harus memikirkan diet mereka. Sebilangan besar rakan saya yang makan mengikut kehendak mereka, mengadu masalah dengan saluran gastrousus, jerawat atau berat badan berlebihan, iaitu. setiap orang mempunyai beberapa masalah. Memikirkan apa yang harus dimakan, merancang diet anda, membatasi makanan yang tidak sihat adalah salah satu syarat untuk kesejahteraan, tidak kira seberapa sihat anda. Semasa anda masih kecil, anda boleh mengimpikan sup gula-gula, ketika anda masih remaja, anda masih mempunyai banyak kekuatan untuk merasa seronok walaupun makan makanan segera.

Apabila anda dewasa, semuanya berubah, masalah yang disebabkan oleh gaya hidup yang buruk mula mengganggu kehidupan. Dalam banyak cara, masalah kesihatan yang menghentikan saya, bukan hanya rasa sakit dan ketidakselesaan, tetapi ketika menghisap, dan kerana ini anda tidak dapat melakukan apa yang anda rancangkan dan tinggal di rumah, anda tidak dapat merasa seronok dengan syarikat yang menyenangkan, melancong, menghabiskan masa dengan orang yang anda sayangi... Kerana itu teruk, kerana ada masalah dengan saluran gastrousus dan sesuatu yang selalu sakit. Ia menjadi menghina secara bodoh. Dan tidak ada gunanya pecahan atau makan gula-gula kilo, kerana selepas itu lebih buruk lagi. Dan ubat-ubatan yang anda ambil tanpa henti, dan tanpanya anda tidak boleh lagi - sekali lagi, pembaziran wang yang berterusan. Masalahnya disedari bukan ketika otak mencair dengan senang dari banyak makanan, tetapi ketika anda berusaha untuk hidup seperti orang normal dan sudah dapat menjaga diri anda dalam kerangka yang sihat, dan ini sedikit mempengaruhi apa-apa, kerana kebanyakan makanan buruk. Ini adalah ketika otak muncul, dan kemungkinannya tidak sama.

3. Sikap terhadap masalah itu sendiri juga terhalang dalam banyak cara. Apabila anda berfikir bahawa bulimia adalah tuhan anda dan anda adalah boneka, ia hanya untuk menipu diri sendiri. Pendekatan ini tidak memberi kekuatan untuk kembali normal. Lagipun, makanan bukan heroin, tetapi keperluan penting. Saya bukan penagih dadah, hanya kelaziman saya menyebabkan kebiasaan yang sangat buruk, neurosis, dan bukan yang paling teruk. Keinginan untuk makan sangat kuat, tetapi saya terbiasa dengan keinginan saya. Dalam hidup saya, ini bukan hanya dengan makanan, tetapi secara umum masalahnya adalah memaksa diri untuk melakukan sesuatu, di kawasan di mana kebiasaan itu tidak diasah. Saya melakukan apa yang saya mahukan. Dan saya tidak melakukan apa yang saya tidak mahu. Saya mahu makan - makan, tidak mahu berjumpa rakan dan menghabiskan masa dengan manusia - tinggal di rumah, tidak mahu pergi ke sekolah - pergi ke klinik, mahu kelihatan normal di mata orang lain - tidak melakukan apa yang saya fikir akan membuat saya lucu. Corak "mahu-memberi" kebudak-budakan. Lagipun, sebahagian besarnya anda harus melakukan apa yang anda tidak mahu mendapatkan apa yang anda mahukan..

Anda boleh makan untuk waktu yang sangat lama, memanjakan dorongan anda. Semakin kerap anda memenuhi keinginan anda, semakin sukar untuk menghentikan diri anda nanti, kerana "keinginan" berkembang menjadi bahagian yang besar. Dan sebenarnya - tidak ada yang menolak makanan secara paksa. Tidak ada perkara seperti "Saya mendapati saya memakan separuh daripada kek", atau "Saya melihat kek - dan kemudian seperti dalam kabut". Tidak. Tidak kira berapa banyak yang anda mahu makan, selalu ada peluang untuk tidak makan. Ini tidak bermaksud bahawa keinginan akan hilang.

Ketika saya sangat ingin mengunyah, saya hanya berbaring di sofa dan bercakap secara mental dengan diri saya. Itu sudah cukup, bahawa ia tidak akan menyelesaikan masalah, bahawa ia akan menjadi sangat buruk, dan bahawa saya mahu melakukannya. Saya terjebak di Internet, membaca insta, berjalan-jalan di negeri ini berada di luar wilayah, walaupun kemudian ini juga dapat dilakukan. Saya membuang makanan yang memprovokasi kerakusan - semua jenis gula-gula, coklat, hadiah, makanan ringan. Lebih mudah untuk saya bertahan. Tidak sayang, tidak akan baik, tetapi saraf akan dipukul dengan sopan. Walaupun anda tinggal bersendirian, lebih mudah untuk tidak menggila makanan pencetus yang dibeli oleh isi rumah sendiri, dan untuk memantau diet anda. Seiring berjalannya waktu, menjadi lebih mudah untuk berpegang pada diri anda, lebih mudah, berapa banyak lagi yang anda kembali ke kehidupan normal, di mana terdapat perkara, hobi, komunikasi, keinginan dan rancangan.

4. Ekstrem yang lain, seburuk yang sebelumnya, meremehkan keadaan anda. Ini adalah ketika sudah senang untuk berhenti sendiri, bidang kehidupan lain muncul, selain makanan, dan saya mula berfikir "Saya normal, sekarang semuanya mungkin, anda tidak boleh takut akan kerosakan, semuanya sudah berakhir." Dan selepas beberapa ketika, ia hancur - mungkin juga pada hari yang sama. Dan tidak hairanlah. Kembali ke awal, semua orang boleh makan berlebihan. Bagi mereka yang terbiasa menekan keadaan buruk dengan makanan, mulakan sekali lagi - bagaimana cara melakukannya. Nah, pencetus makanan, yang sebelum ini bahkan orang biasa tidak selalu dapat menolak, juga tidak hilang. Sekarang saya faham bahawa saya boleh makan berlebihan sehingga hari ini. Selalu ada pilihan bahawa saya mabuk lagi, saya mengakuinya. Tidak masuk akal untuk menetapkan diri anda keadaan seperti "ini tidak akan berulang lagi". Mengapa mengumpul tekanan yang tidak perlu dan takut "bagaimana jika saya mabuk, dan adakah saya makan berlebihan sekarang?" Dan sekiranya berlaku, terasa seperti akhir dunia telah tiba. Mana-mana orang boleh mengalami masa yang sukar dalam hidup, memulakan bulimia, anoreksia, alkoholisme, tidak ada yang kebal dari perkara-perkara seperti itu. Berapa banyak orang yang merokok dan tidak boleh berhenti bertahun-tahun! Dan semua kebergantungan ini, ini sangat penting. Oleh itu, saya merasa lebih kurang sama dengan bulimia saya berbanding dengan orang lain..

5. Adalah normal jika ingin menurunkan berat badan walaupun dengan ketagihan makanan. Adalah normal jika ingin kelihatan terbaik dan melakukannya dengan cara yang sihat. Walaupun saya rasa saya terlalu melebih-lebihkan nilai penampilan yang cantik, dan sekarang anda tidak akan mengejutkan siapa pun dengan kecantikan, terdapat banyak gadis dengan data yang baik yang berpakaian dengan baik dan melukis dengan baik. Persoalannya, apa selain penampilan? Apa yang tinggal jika kita menyelesaikan masalah berat dan sentimeter? Adakah kehidupan dalam diri seseorang? Bagaimana dia dapat menangkapnya, apa hobinya, apa masalah selain menurunkan berat badan dan makan yang membimbangkannya? Apa pendapatnya mengenai perkara yang berlaku? Adakah dia mahir dalam bidang apa pun, atau, selain memikirkan makanan, tidak ada apa-apa di kepalanya? Lalu, apa yang menarik perhatian anda terhadap penampilan anda? Masalah makanan memakan sisa ruang berfikir, kerana semua perhatian percuma diberikan kepadanya, dan sekarang perhatian ini harus dialihkan secara paksa ke hal-hal lain. Menentang "mahu", ya.

Kesimpulannya, sedikit mengenai yang sedih. Bulimia tidak mengganggu saya sekarang selama beberapa tahun atau lebih. Saya tidak tergila-gila dengan apa yang saya makan, saya tidak mengganggu orang lain dengannya, saya tidak menangguhkan perkara kerana saya mabuk. Saya makan makanan yang hampir sihat, seperti yang disyaratkan oleh kesihatan saya, dan dengan tenang saya boleh menolak sebarang makanan ringan atau berhenti apabila saya menyedari bahawa saya sudah mencukupi. Saya gembira dengan berat badan saya, walaupun saya melihat kekurangan dalam bentuk badan saya, tetapi saya mengaitkannya dengan kekurangan sukan dalam hidup saya. Saya tidak memikirkan makanan 24 jam sehari, saya tidak membeli semua yang saya lihat di kedai hanya kerana saya mahu, saya tidak gentar jika ada yang salah dalam diet saya, dan saya langsung tidak berlebihan ketika saya tertekan. Sudah tentu ada satu "tetapi". Seperti yang lain, saya berpendapat bahawa kebanyakan masalah dan kegagalan saya dikaitkan dengan bulimia, dan mereka secara mitos hilang ketika saya berhenti makan seperti binatang. Namun, ia tidak menjadi lebih baik. Sebaliknya, nampaknya saya menjadi lebih gugup dan cemas, tetapi sekarang saya tidak dapat menahan rasa gugup saya dengan makanan. Dalam ini saya tidak menemui pengganti untuknya, saya tidak tahu bagaimana menenangkan diri. Saya masih merasa kesunyian dan keraguan pada diri sendiri, dan semacam inersia dalam apa yang berlaku kepada saya, kerana saya tidak melakukan apa-apa untuk mengubahnya. Saya dihantui oleh akibat gaya hidup bulimik saya - masalah kesihatan yang dengan tegas menolak untuk ditangani oleh pil atau diet apa pun. Dan walaupun saya berusia 25 tahun, kadang-kadang saya merasa seperti seorang nenek, membincangkan luka di barisan di klinik. Hanya membuang ketagihan tidak akan menjadikan hidup anda lebih baik, mungkin sedikit lebih mudah, tetapi tidak lebih lagi jika anda tidak berusaha mengubah bidang lain dalam hidup anda. Dan lama-kelamaan, masalah makanan dilupakan, dan sepertinya lama-lama anda bersusah payah dengan omong kosong dan merindui yang terbaik, riang dan mungkin tahun yang paling menggembirakan, dan peluang yang diberikan kepada anda kerana usia.

Jadi hidup walaupun bulimia. Dia membuat penyesuaiannya sendiri, tetapi semakin anda mengalihkan perhatian ke kawasan lain, semakin cepat keinginan untuk makan tanpa berhenti akan hilang. Adakan dialog mental dengan anda. Ingat bahawa anda bukan sahaja fikiran anda, anda juga berurusan dengan fisiologi, dengan bahagian primitif diri anda berdasarkan naluri dan hanya mengenali "anda mahu - saya tidak mahu" anda sendiri, "saya takut - saya tidak takut." Dia akan memberontak jika anda cuba menekannya dengan paksa, jangan merosakkan diri sendiri, tetapi juga jangan biarkan dia memerintah anda. Bersetuju dengan diri sendiri, lakukanlah terus-menerus, sebaik sahaja anda merasakan "kehendak" dan ketakutan anda menarik anda kembali menjadi bulimia. Dapatkan pengalaman hidup, berusaha untuk berkomunikasi dengan orang yang berbeza dan perhatikan kehidupan dan tingkah laku mereka. Tergamam dengan apa yang berlaku di luar dunia bulimik anda, lakukan sesuatu setiap hari, cari makna dalam sesuatu yang tidak berkaitan dengan makanan dan kehancuran diri. Belajarlah untuk melakukan apa yang anda tidak mahu untuk mendapatkan apa yang anda mahukan.

Pemakanan yang betul untuk bulimia

Bulimia adalah gangguan psikosomatik yang disebabkan oleh gangguan makan. Pemakanan yang betul akan membantu anda kembali ke kehidupan yang memuaskan dan menuju ke jalan pemulihan yang sepenuhnya..

Bulimia sebagai penyakit dengan gejala yang luas memerlukan rawatan yang kompleks. Rawatan melibatkan bantuan profesional psikoterapi, dan tentu saja menu yang dirancang dengan baik.

Selalunya, menu disusun secara berasingan oleh doktor yang hadir, dengan mengambil kira ciri-ciri perjalanan penyakit pesakit tertentu. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa garis panduan umum.

Membina semula badan selepas bulimia

Nasihat praktikal:

  1. Setiap hari harus dimulakan dengan sarapan pagi yang enak. Keutamaan harus diberikan kepada bijirin dengan susu dan produk protein. Pengambilan makanan pagi adalah langkah pertama untuk menormalkan proses metabolik, meningkatkan pencernaan dan menyingkirkan bulimia. Sarapan pagi yang baik mencegah makan berlebihan, meningkatkan kesihatan mental, dan menindas mood yang tertekan.
  2. Diet harus pecahan (hingga 6-7 kali sehari). Pendekatan ini memungkinkan anda untuk menghindari rasa lapar yang salah, membiasakan tubuh dengan pengambilan makanan secara berkala, kerana ia berhenti membuat simpanan lemak kecemasan..
  3. Isi porsi satu hidangan tidak boleh melebihi 200 g. Jumlah makanan ini akan membantu mengekalkan ukuran perut yang optimum dan mencegahnya meregang. Ini bermaksud ia akan menghalang keinginan untuk muntah atau minum julap.
  4. Makanan harus bervariasi dan merangkumi semua komponen yang diperlukan (protein, lemak, karbohidrat, serat, gula, vitamin). Sebaiknya cuba makan hidangan baru setiap hari..
  5. Pada mulanya, jangan membebankan perut:
      daging, makanan berlemak dan goreng; produk separuh siap, makanan segera, sos; pedas, masin, makanan masam, perapan; produk roti yang diperbuat daripada tepung premium; segar, mentega, pastri puff, produk gula-gula; jus lemon, minuman berkarbonat, minuman beralkohol, kopi.

Tetapi ini tidak bermaksud bahawa kita melarang memakan produk ini. Ingat tiada larangan! Sekiranya anda menginginkan kentang goreng atau pastri, biarkan diri anda, tetapi berhati-hatilah. Perkara utama adalah mengetahui bahawa anda sentiasa boleh makan apa sahaja yang anda mahukan..
Diet mestilah berdasarkan:

    sup vegetarian ringan dan kursus pertama; bubur (nasi, oatmeal, gandum, millet); sayur rebus (rebus), herba segar; buah manis masak, buah beri; produk susu fermentasi rendah lemak.

Di masa depan, anda tidak boleh dipandu oleh nasihat seperti itu, tetapi dengarkan keinginan dan keperluan badan anda sendiri.

  • Makanan yang diberi perhatian sangat penting. Dalam setiap hidangan, perlu diambil kira dari faktor luaran (perbualan, TV, muzik) dan belajar menikmati prosesnya: menilai hidangan, mengunyah perlahan, mencium dan merasakan makanan.
  • Pemakanan dengan bulimia harus menghilangkan salah satu akibat utama penyakit ini - dehidrasi. Tetapi anda tidak boleh terbawa dengan pengambilan cecair yang sangat banyak pada peringkat awal, dan anda tidak boleh minum air sebaik sahaja makan, sehingga, sekali lagi, anda tidak menyebabkan rasa kenyang yang tidak perlu di perut dan tidak menimbulkan kerosakan.