"Saya menghidap limfoma": 3 cerita mengenai mencari diagnosis yang betul

15 September adalah Hari Kesedaran Limfoma Sedunia, yang bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan menyebarkan kesedaran mengenai penyakit ini. Kami memahami apa itu limfoma, siapa yang lebih mudah terkena jenis barah ini, dan juga menceritakan kisah orang yang telah mengatasi limfoma.

Kumpulan penyakit

Limfoma adalah barah yang mempengaruhi sistem limfa. Penyakit ini dianggap jarang berlaku: pada tahun 2018, kira-kira 590 ribu kes baru penyakit ini didaftarkan di dunia, yang hanya 3.5% daripada jumlah kes barah baru..

Limfoma mewakili sekumpulan penyakit, di antaranya terdapat dua bentuk utama: limfoma Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin (NHL). Limfoma Hodgkin telah dikaji lebih baik daripada yang lain dan memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan - kira-kira 90% pesakit pulih sepenuhnya. Tetapi NHL lebih biasa - ia merangkumi sekitar 90% kes.

Tumor berlaku kerana mutasi genetik limfosit: mereka mula membelah secara tidak terkawal, melayang ke kelenjar getah bening dan bahagian badan yang lain, di mana mereka terus membiak.

Di antara pelbagai jenis limfoma, ada yang agresif, misalnya, salah satu yang paling biasa - limfoma sel B besar yang menyebar, dan jenis yang tidak senonoh atau tidak senonoh, misalnya, limfoma folikel. Pada kumpulan pertama, gejala berkembang dengan cepat - dari beberapa hari hingga beberapa minggu, kerana sel-sel tumor membelah dengan cepat. Limfoma tidak agresif bermula secara beransur-ansur dan tidak disedari pada mulanya.

Sebab dan faktor risiko

  • Umur. Dengan bertambahnya usia, kemungkinan terkena barah meningkat. Walau bagaimanapun, terdapat jenis limfoma yang berkembang terutamanya pada orang muda..
  • Lantai. Limfoma lebih kerap berlaku pada lelaki, tetapi beberapa jenis NHL lebih kerap berlaku pada wanita.
  • NHL dengan saudara terdekat (ibu bapa, anak, saudara lelaki).
  • Bahan kimia dan ubat tertentu, faktor fizikal. Ini termasuk, misalnya, racun perosak tertentu, ubat kemoterapi, dan terapi radiasi..
  • Sistem imun yang lemah Ini berlaku dengan jangkitan HIV, selepas pemindahan organ, dengan beberapa mutasi genetik yang bertanggungjawab untuk kekurangan imun primer (contohnya, sindrom Wiskott-Aldrich).
  • Penyakit autoimun (artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik).
  • Jangkitan tertentu seperti HIV, virus Epstein-Barr, virus herpesvirus jenis 8, Helicobacter pylori.
  • Beberapa jenis implan payudara.

Gejala

Cara rawatan?

Bergantung pada jenis dan tahap limfoma, kemoterapi, radiasi, imun dan terapi yang disasarkan, pemindahan sumsum tulang digunakan. Dalam kebanyakan kes, rawatan gabungan

Saya berfikir bahawa ini tidak boleh berlaku kepada saya

Katya de Jong, 42, suri rumah, tinggal di wilayah Pskov.

Diagnosis: limfoma sel besar anaplastik. Dia menjalani 22 kursus kemoterapi dan menjalani pemindahan sumsum tulang. Dalam pengampunan sejak 2016.

Pada bulan April 2013, kami bercuti di Mesir, di mana suhu saya mula meningkat hingga 38.5C, saya menggigil panas. Bola ketiak yang menyakitkan muncul. Saya berjumpa doktor untuk mendapatkan insurans, dia mencadangkan jangkitan dan memberi ubat antibiotik dalam pil. Keadaan bertambah buruk, rasa sakit muncul di dalam badan. Antibiotik diubah menjadi intravena, tetapi tidak menjadi lebih baik.

Sekembalinya ke Rusia, dia segera mendaftar ke poliklinik tempatan. Sekali lagi mereka mencadangkan jangkitan, tetapi menurut ujian semuanya jelas. Tetapi pada sinar-X paru-paru, mereka menemui pemadaman, disyaki tuberkulosis dan mengirimnya ke dispensari TB. Diagnosis tidak disahkan.

Selepas ultrasound kelenjar getah bening supraklavikular saya dijuluki "coklat udara" - terdapat begitu banyak kelenjar getah bening yang membesar di sana. Saya diberi rujukan ke hospital onkologi 70 km dari rumah.

Saya yakin bahawa diagnosis barah tidak dapat disahkan - nampaknya mengerikan dan membawa maut. Saya berfikir bahawa ini tidak boleh berlaku kepada saya. Malangnya, tusukan menunjukkan adanya sel atipikal.

Keadaan bertambah buruk setiap hari, hanya lengan dan kaki yang tidak sakit. Kesakitan itu hanya dapat diringankan buat sementara waktu. Makanan tidak diserap, pil dan sekeping makanan tidak dapat ditelan.

Para doktor menetapkan hari komisen untuk memutuskan masalah dengan diagnosis dan rawatan. Pada awal Mei, doktor mengatakan bahawa cuti Mei akan datang, jadi biopsi akan dilakukan hanya pada pertengahan bulan, kemudian 10 hari untuk menunggu hasilnya. Sekiranya ada pertanyaan mengenai hasilnya, bahan tersebut harus dihantar ke St Petersburg untuk mendapatkan penjelasan. Saya menjelaskan bahawa setiap hari saya merasa semakin teruk dan teruk, saya meminta untuk segera menghantar jawapan ke Petersburg untuk mempercepat prosesnya. Doktor itu menjawab bahawa tidak ada keperluan seperti itu dan mereka tidak akan memberikan kuota untuk St Petersburg. Dia mengatakan bahawa saya menghidap limfoma Hodgkin, mereka boleh mengubatnya sendiri, saya tidak memerlukan rujukan ke hospital lain. Tetapi itu adalah diagnosis yang salah.

Di majlis keluarga, mereka memutuskan untuk menukar doktor dan pergi secara bebas ke pusat onkologi di Pesochny. Terdapat beberapa cuti di sana, dan tidak lama kemudian saya menjalani biopsi. Imbasan CT paru-paru dan pelvis, MRI rongga perut dan kajian imunohistokimia untuk menjelaskan jenis tumor dilakukan dengan bayaran. Kira-kira tiga minggu kemudian saya didiagnosis, dan pada akhir Mei saya dibawa untuk rawatan di N.N. N.N. Petrova. Saya sangat berterima kasih kepada pekerjaan doktor pusat yang cekap ini!

Saya dirawat selama tiga tahun. Selama ini, saya bertemu dengan banyak pesakit dan menyedari bahawa sangat sukar untuk pergi ke klinik persekutuan dari wilayah Rusia - sukar untuk mendapatkan rujukan dari klinik tempatan, untuk mendapatkan kuota untuk rawatan kerana barisan panjang. Masalahnya adalah bahawa penyakit ini tidak akan menunggu: limfoma boleh menjadi lambat, atau boleh menjadi sangat agresif, seperti, misalnya, dalam kes saya. Pemeriksaan mesti diselesaikan secepat mungkin dan kemudian akan menjadi jelas di mana lebih baik pesakit dirawat.

Perbezaan antara pusat barah terdekat dan pusat bukan hanya jarak dari rumah, tetapi kadang kala dalam profesionalisme doktor, ketersediaan peralatan dan ubat yang diperlukan.

Bagi orang-orang yang mengesyaki mereka mempunyai limfoma, saya menasihatkan untuk membaca Internet lebih sedikit dan tidak mencuba cerita orang lain. Sebagai contoh, dipercayai bahawa kelenjar getah bening tidak menyakitkan dengan limfoma. Dalam kes saya, mereka sangat menyakitkan. Anda mesti mematuhi cadangan doktor dengan tegas dan mendengarkan hati anda - adalah wajar "sejuk". Dan perkara yang paling penting adalah untuk mengelakkan batang itu tidak pecah ke dalam. Dari pilihan yang mungkin, anda mesti memilih matlamat "SURVIVE" dan bergerak ke arahnya dengan cara apa pun. Akan ada bonggol dan gunung di jalan, penting untuk mendaki, mendaki dan mendekati gawang.

Hampir dari awal saya mengesyaki limfoma

Polina, 26 tahun, freelancer, tinggal di North Ossetia.

Diagnosis: Limfoma Hodgkin. Dia menjalani 6 kursus kemoterapi dan 15 sesi terapi radiasi. Dalam pengampunan sejak 2016.

Limfoma saya bermula dalam senario yang tidak biasa. Loceng pertama adalah gumpalan bulat kemerahan pada bahagian kaki kedua kaki, berdiameter 1-2 cm. Terdapat sebilangan kecil - kira-kira 5-6. Kira-kira dua minggu selepas penampilan anjing laut ini, saya merasakan kelenjar getah bening di leher saya, kecil, kira-kira satu sentimeter. Ini membingungkan saya, kerana saya tidak pernah mengalami kelenjar getah bening yang membesar. Saya juga mula merasa tidak selesa di dada, sukar bagi saya untuk bernafas sambil berbaring di sebelah kanan saya..

Kemudian saya fikir itu adalah neuralgia interkostal, tetapi kemudian ternyata tumor 7 cm ini menekan paru-paru. Saya tidak berkeringat malam, tidak demam kelas rendah, tidak menurunkan berat badan, walaupun saya mengalami penyakit progresif..

Pertama sekali, saya beralih kepada ahli terapi, tetapi tidak mendapat penjelasan yang jelas. Doktor hanya mencadangkan bahawa itu adalah urat varikos dan merujuk kepada pakar bedah vaskular. Dia, tanpa menyelidiki inti dari masalah itu, menulis perlakuannya. Atas inisiatif saya sendiri, saya lulus ujian darah umum, dan terdapat penyimpangan - peningkatan ESR dan leukosit, penurunan limfosit, yang membuat saya meragukan urat varikos. Semasa mempelajari artikel di Internet, saya menyedari bahawa benjolan di kaki ini disebut erythema nodosum, dan mereka dirawat oleh pakar dermatologi. Saya berpaling kepada ahli dermatologi, dengan menyebutkan juga kelenjar getah bening yang membesar (pada masa itu terdapat beberapa lagi kelenjar leher dan tulang selangka), pakar dermatologi juga tidak mengetahui keluhan saya dan menetapkan rawatannya.

Saya terus mencari maklumat di Internet dan mengetahui bahawa kelenjar getah bening yang diperbesar mungkin berasal dari mononukleosis yang disebabkan oleh virus Epstein-Barr. Di samping itu, saya melakukan ultrasound pada rongga perut - terdapat juga banyak kelenjar getah bening yang membesar. Atas inisiatif saya sendiri, saya lulus analisis untuk virus Epstein-Barr, dan disahkan. Juga menjalani CT: dia menunjukkan semua kelenjar getah bening yang membesar di leher, tulang selangka, dada, rongga perut.

Dengan keputusan semua pemeriksaan, saya pergi ke pakar penyakit berjangkit di klinik daerah. Tetapi doktor, seorang wanita tua yang pernah bekerja sebagai pakar penyakit berjangkit sepanjang hidupnya, tidak mengetahui apa-apa mengenai virus Epstein-Barr dan kaitannya dengan limfoma. Kemudian saya beralih kepada pakar penyakit berjangkit yang berbayar, dan dia mengesyaki limfoma. Kira-kira 5 bulan berlalu dari permulaan gejala hingga diagnosis.

Hampir dari awal, saya mengesyaki limfoma. Dalam hidup saya, saya tidak pernah menambah kumpulan kelenjar getah bening. Doktor yang saya hubungi tidak mendengarkan saya dan mengatakan bahawa saya kelihatan terlalu baik untuk seseorang yang mungkin menghidap barah, dan, pada pendapat mereka, saya tidak mempunyai cukup gejala untuk membuat diagnosis seperti itu..

Saya menasihati anda untuk menganggap penyakit ini sebagai salah satu tahap kehidupan, tidak menyenangkan, tetapi yang mesti dijalani. Sudah tentu, ketika ini, saya tidak menyangka: Saya bimbang tidak dapat kembali ke kehidupan sebelumnya, saya selalu takut akan kambuh, saya tidak akan dapat melahirkan anak selepas kemoterapi - saya belum mempunyai anak, tetapi fungsi pembiakan saya dipulihkan sepenuhnya. Banyak kebimbangan berkaitan dengan bagaimana saya akan bertolak ansur dengan kimia, tetapi semuanya berjalan lebih mudah daripada yang saya bayangkan. Sekiranya saya dapat mengundurkan masa kembali, maka saya akan bimbang dan mengurangkan diri saya.

Saya belum melihat simptom barah

Ekaterina, 22 tahun, pelajar universiti perubatan, tinggal di St Petersburg.

Diagnosis: Limfoma Hodgkin. Dia menjalani 6 kursus kemoterapi, 18 sesi terapi radiasi. Dalam pengampunan sejak 2016.

Pada tahun 2013, saya mengalami episod aritmia yang tidak ditentukan. Ahli kardiologi tidak dapat mencari alasannya. Kemudian kami mendapat tahu bahawa ketumbuhan sepanjang 9 cm ini menekan pada perikardium. Aritmia berlalu dari masa ke masa, tetapi saya mula menurunkan berat badan: ada keinginan untuk bugar, tetapi penurunan berat badan sebenarnya lebih tinggi daripada yang dijangkakan. Selepas 6-8 bulan, keletihan muncul, amenore bermula, tetapi berat badan kembali.

Saya pergi ke pakar sakit puan dan ahli endokrinologi. Pakar sakit puan menetapkan ultrasound pelvis - semuanya normal di sana. Ahli endokrinologi memerintahkan untuk memeriksa hormon seks dan hormon tiroid. Hormon seks tidak normal, tetapi doktor mengatakan itu bukan tanggungjawabnya. Tidak terfikir untuk memulakan pencarian saya dengan ahli terapi.

Saya praktikal tidak pergi ke doktor, kerana saya pelajar tahun 1 di bandar asing. Pakar sakit puan dan ahli endokrinologi menolak saya. Saya tidak mempunyai orang lain untuk pergi, dan lama-kelamaan saya menenangkan diri.

Saya belum melihat simptom barah. Saya berjalan 10-12 km setiap hari, terus memantau pemakanan: berat badan secara semula jadi bertambah dengan kesalahan makanan. Keletihan mengatasi kekurangan vitamin D - Saya masih tinggal di St. Petersburg.

Saya didiagnosis di dispensari TB pada tahun 2015. Fluorografi yang dirancang sebelum sesi musim panas menunjukkan kegelapan di mediastinum. Ahli phthisiatrician memberikan kata-katanya untuk mengetahuinya: buat diagnosis dalam seminggu dan biarkan saya pergi ke sesi tersebut. Walaupun begitu, sinar-X menunjukkan bahawa itu bukan tuberkulosis. Doktor menyokong saya dan menepati kata-katanya. Saya sangat berterima kasih kepadanya, kerana saya berjaya menutup sesi tepat pada waktunya. Pada masa akan datang, saya tidak mengambil cuti akademik dan dapat tinggal di universiti saya semasa rawatan, yang berlangsung sekitar enam bulan.

Sekiranya anda merasakan perubahan dalam diri anda, dan anda diberitahu bahawa anda sihat dan ini adalah khayalan, jangan percaya. Cari doktor yang berwibawa dengan pandangan yang luas, baca artikel di laman web khas untuk pesakit. Fahami masalah anda. Siapa jika bukan anda?

Kami berterima kasih kepada ahli hematologi Alexei Konstantinovich Titov atas pertolongannya dalam menyediakan teks.

Sains

Ubat

Bagaimana limfoma berakhir dari Nachalova: diagnosis buruk yang baru

Penyakit rahsia Nachalova: bagaimana limfoma memusnahkannya dari dalam

Rakan sekerja penyanyi Yulia Nachalova yang mati mengatakan bahawa tidak lama sebelum kematiannya, dia mengalahkan limfoma. Apa penyakit ini dan betapa bahayanya, Gazeta.Ru faham.

Penyampai TV Yegor Ivaschenko, dengan siapa Yulia Nachalova bekerja dalam projek TV "One to One", bercakap mengenai penyakit penyanyi lain. Menurutnya, bintang itu menderita barah, yang berhasil dikalahkannya sesaat sebelum kematiannya..

Dia mengatakan bahawa tidak lama sebelum penggambaran rancangan itu, Nachalova mengalahkan limfoma yang didiagnosis pada peringkat awal. Berkat lawatan tepat waktu ke kemudahan perubatan, penyanyi itu dengan cepat mengatasi barah.

"Mungkin sistem kekebalan tubuh juga dilemahkan oleh kemoterapi. Saya tidak pasti bahawa dia menjalani prosedur ini, dan saya tidak tahu dengan cara apa dia melawan penyakit ini. Saya hanya tahu bahawa ada masalah seperti itu. Dia memberitahu saya tentang hal ini secara peribadi, sambil menambah bahawa dia merasa baik, tetapi masih bimbang tentang hidupnya ", - kata artis.

Limfoma - sekumpulan penyakit hematologi tisu limfatik, yang dicirikan oleh peningkatan kelenjar getah bening dan kerosakan pada pelbagai organ dalaman, di mana terdapat pengumpulan limfosit "tumor" yang tidak terkawal.

Gejala limfoma pertama adalah peningkatan ukuran kelenjar getah bening dari kumpulan yang berlainan (serviks, axillary atau inguinal).

Limfoma dicirikan oleh kehadiran fokus tumor primer. Walau bagaimanapun, limfoma tidak hanya mampu melakukan metastasis, tetapi juga merebak ke seluruh badan secara serentak dengan pembentukan keadaan yang menyerupai leukemia limfoid..

Terdapat limfoma Hodgkin (limfogranulomatosis) dan limfoma bukan Hodgkin.

Limfoma Hodgkin dicirikan oleh kehadiran sel Reed-Berezovsky-Sternberg gergasi, yang dikesan oleh pemeriksaan mikroskopik kelenjar getah bening yang terjejas.

Penyebab penyakit ini tidak sepenuhnya jelas, tetapi diketahui bahawa ia berkaitan dengan virus Epstein-Barr - gen virus ditemui semasa kajian khas pada 20-60% biopsi. Limfoma Hodgkin boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi selalunya ia berlaku pada usia 15-29 tahun dan setelah 55 tahun.

Penyakit ini biasanya bermula dengan kelenjar getah bening yang bengkak ketika menghadapi kesihatan yang lengkap.

Dalam 70-75% kes, ini adalah kelenjar getah bening serviks atau supraklavikular, pada kelenjar getah bening axillary dan mediastinal 15-20% dan dalam 10% - nodus inguinal, nodus perut, dll. Kelenjar getah bening yang membesar tidak menyakitkan, elastik.

Pada tahap 1-2 limfoma Hodgkin, terapi radiasi dapat mencapai hingga 85% pengampunan jangka panjang. Walau bagaimanapun, ketika penyakit ini berkembang, prognosis semakin teruk..

Setiap tahun di Rusia sahaja, limfoma Hodgkin dan limfoma sel besar anaplastik sistemik setiap tahun mempengaruhi kira-kira 3.2 ribu orang. Separuh daripadanya adalah golongan muda di usia prima, berumur 15 hingga 39 tahun.

Walaupun limfoma dirawat, sejak awal, 5% pesakit sama sekali tidak bertindak balas terhadap kemoterapi, dan 25-35% mengalami kambuh dan hampir selalu mati..

Limfoma bukan Hodgkin merangkumi sekumpulan neoplasma malignan sistem limfa yang tidak mempunyai ciri-ciri penyakit Hodgkin.

Kejadian limfoma dikaitkan dengan gangguan dalam pengembangan (pembezaan) sel limfatik. Sel-sel yang telah berhenti berkembang mula aktif membelah, yang membawa kepada pembentukan dan pertumbuhan pelbagai jenis limfoma. Penyakit seperti ini lebih kerap berlaku pada wanita berbanding lelaki..

Punca sebenar penyakit ini belum dapat diketahui. Faktor risiko termasuk penyakit autoimun, hepatitis B dan C virus kronik, penyakit berjangkit (virus Epstein-Barr, bakteria Campilobacter, Helicobacter pylori), pendedahan kepada bahan kimia tertentu (hidrokarbon benzena dan aromatik, racun serangga dan racun perosak), pendedahan kepada kemoterapi dan radiasi, obesiti, usia tua.

Juga pada tahun 2017, doktor Amerika mengaitkan implan payudara dengan risiko mengembangkan limfoma sel besar anaplastik, penyakit langka dan sangat agresif sistem limfatik badan..

Limfoma sel besar anaplastik mempengaruhi sel-sel sistem imun. Pertama, kelenjar getah bening membesar, maka penyakit ini boleh mempengaruhi organ dan tulang dalaman.

Apabila kemoterapi dimulakan tepat pada waktunya, kadar kelangsungan hidup pesakit selama lima tahun, bergantung pada subjenis penyakit, berkisar antara 33-49% hingga 70-80%.

Menjelang tahun 2019, Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA) telah mengenal pasti lebih daripada 450 kes barah ini yang berkaitan dengan implan payudara bertekstur. Permukaannya kasar, berliang, yang membolehkan sel-sel tisu penghubung mengisi kekosongan dan memperbaiki implan.

Sebagai peraturan, tanda pertama penyakit ini adalah peningkatan kelenjar getah bening periferal. Pada mulanya, ukurannya sedikit berubah, tetap bergerak dan tidak dilekatkan pada kulit. Apabila penyakit itu berkembang, kelenjar getah bening bergabung dan membentuk konglomerat.

Bergantung pada penyetempatan, pertumbuhan kelenjar getah bening mengganggu fungsi normal organ, menyebabkan komplikasi dari kesukaran bernafas hingga tersumbat usus.

Seperti kebanyakan kanser, limfoma bukan Hodgkin mengalami demam berterusan, berpeluh, penurunan selera makan dan penurunan berat badan, dan asthenia.

Rawatan boleh merangkumi terapi radiasi, kemoterapi, dan pembedahan.

Pembedahan boleh diresepkan untuk kerosakan terpencil pada mana-mana organ; dengan proses umum dan penyebaran metastasis, rawatan pembedahan tidak dilakukan.

Prognosis untuk limfoma bukan Hodgkin berbeza-beza. Bergantung pada bentuk penyakit dan tahap perkembangan proses patologi, ketepatan masa diagnosis dan rawatan, usia dan keadaan kesihatan pesakit.

Menurut statistik, dengan bentuk barah tempatan, kelangsungan hidup jangka panjang adalah sekitar 50-60%, dengan umum - tidak lebih tinggi daripada 10-15%.

Limfoma: bagaimana mengelakkan gejala hilang?

Ia dihadiri oleh pakar hematologi dan ahli onkologi-kemoterapi dari Rusia, Amerika Syarikat, Jerman, Perancis, Britain, Switzerland, Itali. Peserta berkongsi pengalaman mereka dalam mendiagnosis dan merawat limfoma malignan.

Soalan yang paling kerap diajukan oleh pesakit dan doktor mengenai pencegahan dan rawatan penyakit yang teruk ini dijawab oleh pakar kami, ahli onkologi Rusia yang terkenal, ahli sepadan Akademi Sains Perubatan Rusia, Doktor Sains Perubatan, Profesor, Ketua Jabatan Onkologi Akademi Perubatan Rusia Pendidikan Pascasiswazah Irina Poddubnaya.

Apakah kaedah diagnosis limfoma yang digunakan sekarang?

- Algoritma tindakan adalah sama untuk "kecurigaan". Yang pertama adalah lawatan ke ahli terapi. Doktor memeriksa kelenjar getah bening di leher, ketiak, dan pangkal paha. Biasanya dia juga menetapkan ultrasound organ dalaman - hati, limpa, gastroskopi perut, sinar-X paru-paru, dll. By the way, pastikan anda memberitahu doktor jika anda baru-baru ini mempunyai penyakit berjangkit dan jenis penyakit apa yang anda ada. Sekiranya anda mengesyaki adanya atau mengecualikan penyakit, doktor akan menetapkan tomografi yang dikira atau pencitraan resonans magnetik, serta kajian lain.

Apakah sebab-sebab "keagresifan" limfoma?

- Sebab-sebab kemunculan limfoma tidak diketahui oleh sains. Kita hanya boleh bercakap mengenai faktor risiko. Ini adalah pendedahan berlebihan terhadap sinar ultraviolet, tinggal di kawasan dengan tahap radiasi yang tinggi. Menurut kajian asing, risiko mendapat penyakit lebih tinggi bagi mereka yang bekerja di pertanian: racun perosak memainkan peranan negatif. Faktor berbahaya lain adalah penekanan sistem kekebalan tubuh, misalnya, dengan AIDS atau setelah pemindahan organ, ketika rawatan intensif dengan imunosupresan dilakukan.

Beberapa penyelidik juga mengemukakan hipotesis seperti itu: salah satu sebab perkembangan limfoma gastrik mungkin adalah jangkitan dengan chilactobacter, dan asal-usul limfoma mata dapat "memprovokasi" jangkitan klamidia. Tetapi kajian seperti itu masih di peringkat analisis..

Tanda-tanda apa yang penting untuk diketahui agar tidak terlepas dari permulaan penyakit ini?

- Pertama sekali, ini adalah peningkatan kelenjar getah bening di leher, di perut, di kawasan axillary atau pangkal paha, penurunan berat badan (lebih dari 10% dalam enam bulan), peningkatan kelemahan, berpeluh teruk pada waktu malam, suhu yang tidak dijangka melonjak tanpa alasan - hingga 38 darjah dan ke atas... Kadang-kadang pesakit bimbang tentang loya, muntah, sesak nafas. Sekiranya simptom tersebut berlangsung lebih lama dari dua hingga tiga minggu, anda mesti menghubungi pakar hematologi atau ahli onkologi dan menjalani ujian darah umum..

Malangnya, di negara kita, kebanyakan orang pergi ke poliklinik apabila keadaan terlalu jauh. Kesimpulannya menunjukkan: anda perlu belajar memahami badan anda, mendengar "keluhan". Semakin awal diagnosis dibuat, terutama mengenai onkologi, semakin besar peluang untuk berjaya dalam rawatan.

Kanser payudara, perut, paru-paru - semua orang pernah mendengarnya. Sebilangan besar daripada kita tahu sedikit mengenai limfoma malignan. Apakah penyakit ini??

- Sekiranya dijelaskan secara popular, limfoma adalah pelbagai barah sistem limfa. Terdapat, misalnya, penyakit Hodgkin, atau limfogranulomatosis, yang hanya mempengaruhi kelenjar getah bening. Dan ada yang disebut limfoma bukan Hodgkin, apabila tumor ganas berlaku bukan sahaja di kelenjar getah bening, tetapi juga di amandel, limpa dan organ lain dari sistem imun kita.

Betapa besarnya peluang penyembuhan bagi penghidap limfoma sekarang?

- Baru-baru ini, diagnosis limfoma malignan terdengar mengancam, mengubah kehidupan seseorang menjadi drama yang sukar. Keadaan telah berubah secara radikal dengan perkembangan teknologi gen: ubat-ubatan baru yang asasnya dengan mekanisme tindakan yang unik telah dibuat, yang memungkinkan untuk mencapai pengampunan selama bertahun-tahun..

Rawatan limfoma malignan dilakukan dengan menggunakan pelbagai ubat, khususnya antibodi monoklonal. Mereka dinamakan demikian kerana keseluruhan koloni sel yang sama (monoklon) diperoleh dari satu sel yang menghasilkan antibodi ke sasaran yang diinginkan. Antibodi monoklonal adalah protein khas yang dapat "mengikat" molekul sasaran tertentu dalam sel tumor. Kerana tindakan yang disasarkan, ubat semacam itu memusnahkan sel-sel tumor dan tidak merosakkan organ dan tisu yang sihat. Kesan "selektif" mereka disertai dengan ketoksikan minimum, sehingga boleh digunakan untuk jangka masa panjang. Ubat semacam itu tidak mempunyai kontraindikasi yang berkaitan dengan usia, tetapi untuk pelantikannya, anda perlu melakukan ujian diagnostik khas - analisis imunologi.

Semakin lama, ada kemungkinan untuk mengembalikan pesakit ke kehidupan yang penuh: bekas pesakit kita mencipta keluarga, wanita melahirkan anak yang sihat.

Rawatan barah sangat mahal. Ia tersedia untuk pesakit dengan limfoma?

- Hari ini, pelbagai syarikat dan organisasi - majikan terlibat dalam pembayaran rawatan. Saluran lain untuk menerima dana adalah derma dari organisasi kebajikan. Terdapat juga pelbagai program sosial bukan negara. Sebagai contoh, Program Kanser Seluruh Rusia, yang dikembangkan dalam rangka perkongsian nirlaba Sama Hak untuk Hidup. Berkat program ini, dapat menarik lebih dari 250 juta rubel dana tambahan anggaran, yang diarahkan untuk membantu sistem kesihatan negeri, lebih daripada 1.5 juta pesakit mendapat rawatan perubatan..

Adalah sangat penting untuk merancang dana secara optimum dari belanjawan negara untuk rawatan barah. Oleh kerana limfoma adalah kumpulan penyakit onkologi khas: pesakit harus mendapat rawatan selama lebih dari belasan tahun, dan untuk meningkatkan bekalan ubat mereka, kita harus mengetahui varian penyakit mana yang lebih kurang biasa, di kawasan mana, di mana kategori pesakit, di mana dan bagaimana mereka merawat, dll. Untuk ini, daftar khas telah dibangunkan dan dalam masa terdekat 5 pusat akan dibuka yang akan mengumpulkan, meringkaskan, menganalisis maklumat.

Oleh itu

Sekiranya seperempat abad yang lalu, limfoma adalah kumpulan penyakit onkologi yang agak jarang berlaku, hari ini mereka berada di tempat kelima, dan pada kanak-kanak - yang kedua dalam kekerapan berlakunya penyakit onkologi. Limfoma bukan Hodgkin sekarang ini menjadi salah satu masalah onkologi yang mendesak, yang ditangani oleh ahli hematologi, ahli onkologi, ahli terapi, imunologi dan ahli patomorfologi..

Pengalaman peribadi Bagaimana saya melawan limfoma Hodgkin: Dari gejala pertama hingga remisi

"Takut tidak apa-apa, tetapi Anda tidak perlu memberikannya hidup anda."

  • 30 November 2016
  • 126558
  • 18

Teks: Tatiana Goryunova

Sebagai seorang kanak-kanak, saya suka berbaring dengan ibu saya dalam pelukan, dikuburkan di rambutnya yang pucat. Saya mengusap kepalanya dan melihat bekas luka di lehernya, bertanya-tanya dari mana asalnya, datang dengan cerita dongeng yang luar biasa, dan ibu saya selalu bersetuju dan mengagumi fantasi saya. Ketika saya semakin tua, kenangan mula muncul di kepala saya: badan ibu saya yang kurus, tidak mahu bangun dan menghargai karya LEGO saya, demam malamnya, perubahan rambut secara tiba-tiba. Bertahun-tahun kemudian, seperti biasa bagi remaja, saya mengemukakan soalan langsung dan mendapat jawapan yang komprehensif: "Limfoma." Saya terkejut, tetapi pada masa yang sama saya akhirnya berhenti diseksa oleh dugaan. Sejak itu, berita sesekali mengenai pesakit barah sangat membimbangkan saya dan sangat menyentuh hati saya, kerana penyakit ini sudah hampir berlalu. Saya sangat bangga dengan ibu saya, tetapi dengan persetujuan diam-diam, diputuskan untuk tidak membincangkan perkara ini dalam keluarga dan seterusnya..

Pada musim bunga tahun 2015, saya mula mengalami mimpi buruk tentang haiwan mati, belatung, wad hospital dan bilik operasi, dan gigi yang jatuh. Pada mulanya saya tidak memberi perhatian, tetapi kemudian, ketika mimpi menjadi biasa, saya mempunyai obsesi untuk pergi ke hospital untuk menjalani pemeriksaan penuh. Dengan orang tersayang, saya berkongsi pemikiran bahawa otak dapat menghantar isyarat mengenai penyakit ini dengan cara ini, tetapi saya yakin bahawa tidak perlu curiga dan mencipta omong kosong. Dan saya tenang. Pada musim panas, saya memenuhi impian lama saya untuk melintasi Amerika dengan kereta dari lautan ke lautan. Rakan-rakan gembira, dan kesan saya kabur oleh perasaan keletihan liar, sesak nafas yang berterusan dan sakit di dada. Saya menulis segala-galanya kerana kemalasan, panas dan menambah berat badan.

Pada bulan Oktober saya kembali ke Moscow yang cerah, dan nampaknya saya akan penuh dengan kesan dan kekuatan setelah berehat. Tetapi saya hanya membongkok. Ia tidak dapat ditanggung di tempat kerja, keletihan sedemikian rupa sehingga setelah seharian bekerja saya hanya bermimpi berada di tempat tidur secepat mungkin. Menyeksa berada di kereta bawah tanah: kepala saya berputar, mata saya terus gelap, saya pingsan dan mendapat bekas luka di pelipis saya. Saya sakit bau asing, baik minyak wangi, bunga atau makanan. Saya menarik diri dan memarahi diri sendiri kerana tidak dapat memasuki irama hidup saya yang biasa..

Saya menghabiskan salah satu malam itu dengan rakan yang sudah lama saya tidak berjumpa: makan malam, wain, jenaka, kenangan dan perbualan tanpa henti yang membuatkan saya bermalam. Keesokan paginya, semasa mengumpulkan rambut panjang saya sebelum mencuci muka, saya menyikat leher saya dan melihat tumor seukuran oren. Pada detik yang sama, dia mengemukakan anggapan yang tepat, tapi tetap tenang, dan kemudian mengutuk dirinya sendiri dengan kata-kata: "Tidak, ini dapat terjadi pada siapa pun, tetapi tidak bagi saya." Semasa sarapan, seorang rakan melihat tumor dan mencadangkan bahawa itu mungkin alergi; Saya setuju, tetapi kenangan mula melintas di kepala saya, mendorong perkataan "barah".

Dalam perjalanan ke tempat kerja, saya akhirnya menyedari betapa seriusnya apa yang berlaku dan menyedari bahawa saya perlu segera berjumpa doktor. Saya teringat bekas luka ibu saya - betul-betul di tempat tumor saya. Melalui sekumpulan fikiran yang huru-hara, saya mendengar seorang rakan cuba menghiburkan saya dan bergurau secara mengejek, tetapi ini membuat saya semakin takut, dan saya merasakan benjolan di kerongkong saya, dan air mata mengalir di mata saya.

Beberapa jam kemudian, tanpa emosi, saya duduk di koridor sejuk di bangku di klinik daerah. Selepas beberapa kekeliruan, ahli terapi menyimpulkan: "Kemungkinan besar anda alergi - tidak perlu risau, ambil ubat antihistamin." Saya bercakap tentang penyakit ibu saya, mencadangkan agar pemeriksaan ultrasound dilakukan, tetapi sebagai tindak balas doktor mengucapkan ungkapan yang membuat saya menjadi pingsan: "Kami mempunyai semua petunjuk menurut kuota, anda kelihatan sihat - lihat apa pipi yang cerah - saya tidak mempunyai alasan berikan kepada anda, pergi. " Kemudian, saya menemui banyak kali dengan sikap tidak peduli, ketidakcekapan dan kecuaian doktor di poliklinik negeri.

Musim Sejuk. Segala-galanya mula berputar setelah saya, tanpa mendengarkan siapa pun, masih membuat CT scan. Gambar itu jelas menunjukkan konglomerat kelenjar getah bening yang besar di leher dan dada, jantung dan limpa yang membesar. Ahli radiologi menghantar saya kepada ahli onkologi, dan ahli onkologi kepada ahli hematologi. Yang terakhir memuji saya untuk ketekunan dan kewaspadaan saya dan mengesahkan tekaan saya, sangat menasihati saya untuk memotong sebahagian tumor untuk penyelidikan (diagnosis tepat dibuat setelah pemeriksaan biopsi dan histologi). Selepas operasi, saya mendengar kod perubatan "C 81.1", yang menunjukkan penyakit saya. Saya terpaksa mengatasi banyak masalah untuk akhirnya mengetahui diagnosis yang tepat dan memulakan rawatan yang telah lama ditunggu-tunggu..

Limfoma Hodgkin (juga disebut limfogranulomatosis) adalah penyakit onkologi. Menariknya, dalam komuniti perubatan ia tidak disebut barah, kerana tumor barah terbentuk dari tisu epitelium, dan sel darah dan tisu limfoid, dari mana tumor limfoma terbentuk, bukan milik mereka. Tetapi dari segi perkembangan, perjalanan dan kesannya pada tubuh, limfoma bersifat agresif, sama seperti barah, dan boleh mempengaruhi organ dan sistem lain selain yang kebal. Oleh itu, jika anda tidak menyelidiki istilah perubatan, mereka mengatakan bahawa ia adalah "barah sistem limfa." Ini memudahkan kita memahami apa yang kita bicarakan dan betapa seriusnya penyakit ini. Penyebab sebenar limfoma Hodgkin belum dapat dikenal pasti, kadang-kadang penyakit ini dikaitkan dengan virus Epstein-Barr. Limfogranulomatosis dianggap sebagai penyakit orang muda, kerana lonjakan kejadian pertama berlaku pada usia 15-30. Pada masa ini, unjuran survival untuk pengesanan awal penyakit ini cukup positif. Mungkin itu sebabnya saya yakin sejak awal bahawa semuanya akan berjaya untuk saya, atau mungkin teladan ibu saya membantu.

Penting bagi saya untuk memahami apa yang harus saya lalui. Saya meminta untuk menunjukkan kepada saya kelenjar getah bening yang dipotong, menjelaskan kadar ujian dan mekanisme tindakan ubat-ubatan tersebut

Kami segera menoleh ke doktor ibu saya di N.N. Blokhin, tetapi, sayangnya, pada bulan Disember kuota untuk rawatan percuma sudah habis. Dengan adanya birokrasi, kuota baru akan muncul awal tahun depan, selepas cuti Tahun Baru - iaitu, menurut ramalan terbaik, pada tanggal 20 Januari. Kami tidak sabar - keadaan saya semakin teruk. Saya memutuskan untuk dirawat dengan bayaran. Kawan menemui doktor dan klinik. Vadim Anatolyevich Doronin, ahli hematologi, pengarah Persatuan Ilmiah untuk Inovasi Perubatan, menjadi doktor terkemuka saya. Dari minit pertama perbualan, saya menyedari: ini adalah doktor saya, saya boleh mempercayai orang ini dengan hidup saya. Dia dengan jelas menetapkan tugas untuk saya, menggariskan rancangan rawatan dan mengatakan bahawa dia mempercayai saya.

Kami bersetuju bahawa kami akan bertindak secara terbuka, kerana saya ingin mengetahui semua butiran dan keseluruhan kebenaran mengenai prognosis dan perjalanan rawatan. Ibu kemudian berkali-kali mengatakan bahawa dia mengagumi keberanian saya, kerana dia tidak mahu mendengar apa-apa tentang penyakit itu, dia hanya ingin disembuhkan secepat mungkin. Tetapi penting bagi saya untuk memahami apa yang akan terjadi pada tubuh saya, apa yang harus saya lalui. Oleh itu, saya dapat mempersiapkan diri secara mental, secara bebas, membuat keputusan yang tepat dan lebih mudah menahan semua kesakitan dan kesan sampingan dari rawatan. Saya mengajukan banyak soalan, meminta untuk menunjukkan kepada saya kelenjar getah bening yang dipotong, menjelaskan apa maksud kadar ujian, dan menerangkan mekanisme tindakan ubat-ubatan kemoterapi.

Saya sangat bernasib baik dengan semua doktor dan jururawat: semua orang sangat prihatin, memberi saya keyakinan, bergurau dan bercerita. Kemoterapi diberikan setiap dua minggu, dan saya menyelesaikan semua kursus dalam lima bulan. Sebulan kemudian, saya menjalani tomografi kawalan, dan setelah melakukan banyak rundingan dan konsultasi, mereka memutuskan untuk "menyelesaikan" penyakit ini dengan terapi radiasi. Kemoterapi bukanlah sesuatu yang luar biasa, seperti yang dibayangkan oleh banyak orang; mereka hanya penurun dengan ubat kemoterapi kuat yang membunuh sel barah. Terapi radiasi adalah prosedur di mana barah disasarkan menggunakan radiasi pengion..

Untuk terapi radiasi, saya berakhir di klinik RMAPO, di mana Konstantin Andreevich Teterin dan Elena Borisovna Kudryavtseva menjadi doktor terkemuka saya. Ahli radiologi dan ahli fizik menyambut saya setiap hari dengan senyuman, bertanya mengenai kesan sampingan, menetapkan tanda untuk terapi radiasi dengan keraguan dan mengeluarkan kuota untuk alat terbaik. Saya boleh menghubungi doktor pada bila-bila masa, mendapatkan nasihat yang jelas dan berkesan. Saya faham bahawa saya benar-benar bernasib baik, jika sesuai untuk mengatakannya dalam keadaan saya. Di institusi bandar, orang-orang pertama kali menunggu kuota, kemudian mengumpulkan wang untuk ubat-ubatan yang hilang dan prosedur berbayar, menunggu lama untuk pembedahan, meluncur ke dinding dalam barisan besar untuk kemoterapi setiap kali, tidak dapat mendapatkan rawatan perubatan segera dengan kesan sampingan yang teruk, dan kadang-kadang bahkan mengetahui bahawa diagnosis dibuat dengan tidak betul, dan mereka dirawat lagi, menurut skema yang berbeza. Rawatan itu memakan masa bertahun-tahun. Saya "menembak" dengan cepat - dalam setahun.

Saya datang ke kemoterapi pada waktu pagi, mengambil ujian darah terperinci, dan jika petunjuknya dapat diterima untuk kemoterapi (iaitu badan saya tahan), saya dimasukkan ke hospital. Titisan itu sendiri adalah proses yang agak tidak menyakitkan. Terdapat beberapa muslihat yang setiap orang pelajari dari masa ke masa atau belajar dari pesakit yang lebih berpengalaman. Sebagai contoh, saya tidak pernah makan sebelum dimasukkan ke hospital, kerana saya sangat mual, walaupun antiemetik dan penahan sakit yang menghilangkan kesan toksik. Terdapat ubat kemoterapi warna merah, yang disebut berbeza di kalangan pesakit barah - sama ada "kompot" atau "manis". Semasa diperkenalkan, perlu minum air ais untuk mengelakkan stomatitis. Ia berlaku bahawa urat mula membakar, ini adalah sensasi yang sangat tidak menyenangkan - maka perlu melambatkan kelajuan pam infusi. Banyak yang diberi port untuk mengelakkan pembakaran urat mereka, tetapi urat saya berjaya. Sudah tentu, mereka secara beransur-ansur hilang, dan pada kursus terakhir tangannya benar-benar tanpa urat: putih-hijau, semua lebam dan terbakar. Selepas penitis, anda boleh tinggal selama beberapa hari di bawah pengawasan doktor atau pulang ke rumah. Sehari kemudian, yang paling "menarik" bermula: muntah, sakit pada tulang dan organ dalaman, gastritis, stomatitis, insomnia, diatesis, alahan, kemerosotan hematopoiesis, gangguan pertukaran panas, dan, tentu saja, keguguran rambut.

Ubat-ubatan tersebut mengubah persepsi dunia sepenuhnya. Pendengaran saya tajam seribu kali, persepsi rasa makanan berubah, aroma bekerja lebih baik daripada anjing mana pun - ini sangat mempengaruhi sistem saraf. Sebilangan besar masa antara infus ubat dihabiskan untuk memerangi kesan sampingan. Saya mesti memantau darah, kerana saya mengalami leukopenia dan trombositopenia yang berterusan. Saya melakukan suntikan di perut, yang merangsang kerja sumsum tulang, untuk memulihkan semua parameter sebelum kemoterapi berikutnya. Rata-rata, ada tiga hingga empat hari biasa antara penyerapan dadah, ketika saya dapat bergerak dan mengurus diri sendiri, menonton filem dan membaca buku tanpa bantuan..

Pada masa itu, rakan-rakan mengunjungi saya dan memberitahu saya tentang dunia luar, yang bagi saya tidak ada. Kekurangan kekebalan tidak membenarkan saya keluar - ini mengancam nyawa. Secara beransur-ansur, tubuh terbiasa dengan kemoterapi, seperti yang lain. Dan saya belajar menghabiskan masa dengan lebih produktif tanpa memperhatikan kesan sampingannya. Tetapi dengan ketagihan muncul keletihan psikologi. Dalam kes saya, hal itu dinyatakan dalam kenyataan bahawa saya mula merasa sangat sakit beberapa jam sebelum dimasukkan ke hospital, ketika belum ada yang dilakukan kepada saya, tetapi badan itu sudah mengetahui sebelumnya apa yang akan terjadi. Ia sangat menjengkelkan dan meletihkan..

Terdapat sedikit kesan sampingan dari terapi radiasi. Saya dijanjikan muntah, luka bakar, demam, masalah perut dan usus. Tetapi saya hanya demam dan akhirnya membakar selaput lendir laring dan esofagus. Ini membuatkan saya tidak dapat makan: setiap seteguk air atau sekeping makanan terkecil terasa seperti kaktus. Saya merasakannya perlahan-lahan dan sakit ke perut.

Momen paling menakutkan adalah ketika kita tidak dapat mencari ubat yang kita perlukan - mereka hanya kehabisan di seluruh Moscow. Kami mengumpulkan ampul secara harfiah satu demi satu: satu diberikan oleh seorang gadis yang telah selesai menjalani rawatan, tiga yang lain dibawa oleh rakan sekelas dari Israel dan Jerman. Sebulan kemudian, sejarah berulang, dan dengan putus asa kami mengambil generik Rusia (analog ubat asing) di bawah insurans perubatan wajib - ia berubah menjadi mimpi buruk empat hari. Saya tidak menyangka bahawa seseorang boleh mengalami kesakitan seperti itu. Saya tidak dapat tidur, halusinasi dan kecelaruan bermula. Ubat penahan sakit tidak menyelamatkan, ambulans mengangkat bahu.

Bagaimana anda mendapat limfoma?

Gadis itu mengatakan bahawa perkara yang paling sukar adalah kemoterapi

Foto: ihsan Yana Andreeva

Yana Andreeva, 27, secara tidak sengaja menjumpai tumor di lehernya 7 tahun yang lalu. Gadis itu didiagnosis dengan limfoma Hodgkin. 15 September disambut di seluruh dunia sebagai Hari Limfoma. Tujuan tarikh ini, seperti yang disukainya, adalah untuk memberitahu orang tentang kewujudan penyakit tersebut dan untuk menceritakan kisah orang yang telah mengatasi penyakit ini. Hari ini kami juga akan memberitahu anda kisah seperti itu..

Limfoma adalah sekumpulan penyakit ganas yang bersifat tumor yang mempengaruhi sistem limfa, yang dicirikan oleh peningkatan semua kumpulan kelenjar getah bening dan kerosakan pada organ dalaman dengan pengumpulan limfosit tumor di dalamnya. Limfoma Hodgkin (atau limfogranulomatosis) berbeza dengan limfoma bukan Hodgkin pada jenis tisu khas. Gejala penyakit ini adalah berpeluh malam, demam, penurunan berat badan. Ciri khas adalah peningkatan kelenjar getah bening. Selalunya, limfoma berlaku pada orang muda, kejadian puncak pertama berlaku pada 25-30 tahun, yang kedua setelah 50. Sifat penyakit ini masih dikaji.

Yana Andreeva melaporkan:

Saya berumur 20 tahun pada tahun 2011. Saya pulang dari Gelendzhik, ibu saya melihat bahawa leher saya terlalu bengkak, dan mendorong saya ke hospital. Sebelum itu, tidak ada yang memperhatikan ini, tidak ada gejala, sama sekali tidak menyakitkan. Saya dan ibu bergaduh - saya tidak mahu pergi ke mana-mana, tetapi mereka memaksa saya. Saya berjumpa dengan ahli terapi dan mungkin melalui semua doktor yang saya boleh. Kemudian dia dihantar ke dispensari onkologi di bahagian tumor kepala dan leher, di mana setelah 3 minggu hasil akhir disampaikan. Ternyata kelenjar getah bening saya di rongga perut, limpa, paru-paru dan kelenjar getah bening supraklavikular terjejas. Saya didiagnosis dengan limfoma Hodgkin pada peringkat ketiga, dan ini sudah serius.

Kemudian saya belajar di institut di Omsk di jabatan korespondensi, dan tinggal (dan masih tinggal) di Krasnoyarsk. Saya belajar diagnosis pada bulan September, dan pada bulan November saya diberi rawatan. Ini bertepatan dengan sesi, dan saya meminta para doktor untuk membiarkan saya pergi belajar, yang mana mereka memberitahu saya bahawa jika saya pergi ke sesi tersebut, saya akan pulang dengan "jumlah 200". Pada masa itu, saya mahu berhenti dari rawatan. Tetapi doktor membiarkan saya pergi ke keluarga saya dan, melihat keluarga, saya memutuskan untuk meneruskannya. Saya sedar bahawa tanpa saya mereka tidak boleh. Kemudian doktor bertanya, siapa yang membuat saya pergi ke hospital? Saya menjawab - ibu. Yang doktor katakan bahawa saya harus memanggilnya sekarang dan mengucapkan terima kasih, kerana jika saya bersabar sedikit dengan rayuan kepada ahli terapi, itu bukan fakta bahawa saya akan hidup.

Pada mulanya nampaknya ini semua omong kosong. Bagaimanapun, tidak ada yang menunjukkan ini, tidak ada seorang pun dalam keluarga yang mengalami onkologi. Saya bahkan tidak panik, saya fikir, omong kosong apa? Nasib baik, keluarga selalu ada. Saya cepat letih, tidak melakukan apa-apa, banyak menangis. Ibu duduk di sebelah saya dan berkata: “Kamu kuat, kamu boleh mengatasinya. Saya tidak dapat melakukannya, tetapi anda boleh. " Dan saya faham bahawa dia betul - ini memberi saya kekuatan.

Saya diberi kursus kemoterapi, yang sangat sukar. Sudah tentu, saya diberi amaran bahawa itu akan buruk, tetapi saya tidak tahu betapa buruknya itu. Semasa saya diberi IV, sensasi pertama adalah bahawa urat saya terbakar dengan jelatang. Sungguh menyakitkan sehingga saya tidak memahami apa yang saya katakan. Dan setiap kali ia menjadi lebih teruk, kerana kesan kumulatifnya, sudah untuk kemoterapi kali ke-2-3, saya merasa sakit sehingga saya fikir kaki saya akan keluar melalui mulut saya.

Sungguh mengejutkan bahawa rambut saya bahkan tidak rontok, hanya menipis, kemudian doktor memberitahu saya apa pengalamannya buat pertama kalinya. Terdapat 6 kursus kemoterapi secara keseluruhan, ia diberikan setiap 2 minggu. Setelah setiap kali dilakukan, imbasan ultrasound dilakukan, dan memberi kekuatan, kerana tumornya menyusut, perlahan-lahan pergi. Kemudian ada terapi radiasi, 21 kursus lagi. Dan kemudian mereka berkata - tahniah dan kami sedang menunggu anda untuk mengawal! Saya memasuki pengampunan.

"Limfoma tahap empat? Ini hanyalah episod yang tidak menyenangkan dalam hidup saya "

Blog Rinat Karimov yang sangat teruk untuk orang yang mempunyai diagnosis maut

03/10/2015 pada 18:51, tontonan: 43681

Sangat sedikit orang yang berani menghadapi berita penyakit serius dan kadang-kadang mematikan. Dan mereka yang merasakan diagnosis seperti humor sangat sedikit.

Rinat Karimov menjadi blogger mega-popular dalam beberapa hari, walaupun dia tidak pernah bercita-cita untuk terkenal. Agar tidak menjawab setiap rakan dan keluarganya untuk pertanyaan "Apa kabar?", Dia memutuskan untuk menyiarkan catatan mengenai penyakitnya di Instagram dan menyertakan setiap foto dengan kapsyen lucu. Photoblog itu sendiri disebut "Mengenai Bagaimana Saya Mendapat Limfoma Dan Bagaimana Saya Akan Menendang Pantatnya Hidup".

Kapten Karamba

- Saya seorang yang optimis dan saya rasa tangisan dan kesedihan tidak akan membantu penyebabnya. Sudah tentu, ada saat-saat sedih dalam hidup ketika tidak ada perkara ketawa, tetapi dibunuh, tertekan dan menyerah pada diri sendiri adalah kebijakan yang salah yang tidak akan memberi apa-apa, '' kata Rinat.

Rinat, seorang artis tatu berusia 31 tahun, tinggal di sebuah bangunan baru di bandar Dolgoprudny bersama kekasihnya Julia. "Ibu mertua" bernama Rita menetap di rumah yang sama. Segera terbukti bahawa dia tidak menyukai jiwa menantunya. Menemui kami di depan pintu, dia memberikan topeng perubatan kepada kami - setelah menjalani kemoterapi pertama, sistem kekebalan tubuh Rinat menjadi lemah, dan terdapat selesema di halaman rumah, anda tidak boleh jatuh sakit. "Semalam Yulia Rinatika memotong rambutnya - rambutnya mulai rontok," katanya sambil membuat teh. "Dan saya terpaksa kehilangan janggut - namun semalam saya bersamanya, bertahan hingga yang terakhir. Tetapi dia mula gugur. Dan botak saya akan kurang cantik, ”Rinat tersenyum. "Sudahlah, saya akan menyokong anda - saya juga akan mencukur janggut saya," gurau ibu mertua. "Dan jangan lupa kumis!" - Rinat jawapan.

Rinat mempunyai mata ceria dan senyuman berjangkit. Dia tidak meragukan sejenak bahawa penyakit itu hanyalah episod yang tidak menyenangkan dalam hidupnya yang hanya perlu dialami. "Adakah anda mempunyai limfoma peringkat awal?" - Saya berminat. "Tidak, saya baru berada di tahap keempat, semuanya sangat buruk. Proses tumor dilanjutkan ke pelvis, tulang belakang. Tetapi berkaitan dengan penyakit ini, percayalah, saya sama sekali tidak bimbang, ”Rinat ketawa. Dan kami tersenyum juga - pemuda ini mempunyai banyak kemahuan dan keceriaan sehingga kami tidak meragukan sebentar - lelaki ini akan benar-benar menendang limfoma.

. Pada satu masa, Rinat berjaya dalam perniagaan - dia terlibat dalam bisnis runcit, restoran dan hotel, dan melakukan pelatihan bisnis. Dan pada suatu hari dia memandu dalam kesesakan lalu lintas di dalam kereta dan menyedari: itu saja, ini bukan miliknya, dan dia tidak lagi dapat melihat pejabatnya. "Tetapi apa lagi yang dapat saya lakukan? Lukis saja, ”kata Rinat.

Dia tidak belajar melukis di mana sahaja - dia hanya gemar melukis sepanjang hidupnya. Tetapi dia mendekati kerajinan masa depannya secara profesional - dia banyak mempelajari sastera, berkenalan dengan pengalaman asing. Selama lima tahun terakhir, Rinat telah menjadi artis tatu profesional. Dan ini dapat dilihat, seperti yang mereka katakan, dengan mata kasar - semua tangannya ditutup dengan tatu yang rumit. Di tangan - tema laut, penuh dengan simbolisme tersembunyi. Laut adalah jalan kehidupan yang penuh dengan kesulitan dalam bentuk jerung. Mercusuar adalah matlamat cerah yang harus anda berusaha tanpa kehilangan keyakinan.

Tetapi tatu yang paling penting (dari dagu ke kawasan bikini) belum selesai. "Tatu lebih daripada sekadar hiasan. Ini untuk hidup. Dan kita tidak mempunyai banyak dalam hidup yang seumur hidup. Saya tidak mempunyai satu tatu yang telah dibuat tanpa berfikir. Tatu yang baik adalah panjang, mahal dan selalu bersifat individu, ”kata Rinat. - Kami di Rusia berusaha membawa perniagaan ini ke peringkat antarabangsa moden. Kami mengambil bahagian dalam pertandingan antarabangsa, memenangi hadiah di sana. Dan kami cuba bertindak hanya menurut peraturan dan undang-undang, yang sayangnya, sedikit di negara kita mengenai topik ini. Semua alat kami boleh guna, semua cat dan pigmen moden. Malangnya, banyak orang mengaitkan tatu dengan zon, tentera, ruang bawah tanah. Tetapi di negara lain, ini adalah bentuk seni dan kerajinan yang sama dengan pendandan rambut atau manikur. Saya dan lelaki membuat studio sendiri di lebuh raya Dmitrovskoe. Orang-orang bekerja dan banyak menyokong saya - mereka memberi saya keuntungan. Saya belum dapat bekerja, '' kata Kapten Karamba (dengan nama panggilan ini dia dikenali di rangkaian sosial).

DARI BLOG RINAT KARIMOV:

“Di Institut Penyelidikan dinamakan Blokhin, saya segera menggunakan ultrasound. Mereka merancang untuk mengilatkan leher saya, tetapi doktor wanita itu mengatakan untuk menanggalkan seluar saya juga. Kami melihat semua kelenjar getah bening (setelah merendam janggut saya dan sedikit reputasi dengan cairan licin saya), terdapat beberapa formasi di leher dan di bawah tulang selangka. Kemudian saya pergi ke pakar hematologi, juga, wanita itu, tetapi lebih parah, dan kali ini saya tidak menanggalkan seluar. Dia telah dengan tegas mengisyaratkan bahawa saya kemungkinan besar menghidap limfoma, jadi apa yang sayang bagi saya untuk sinar-X organ-organ dalaman, CT dengan kontras dan biopsi pada keesokan harinya. Dan dia juga mengatakan bahawa leher adalah cagaran, dan perapian ada di tempat lain. Saya akan perhatikan bahawa pada hari ini saya ingin berasa takut, tetapi atas sebab tertentu ia tidak berjaya. Sejujurnya, doktor saya memberi saya semua berita ini dengan penuh keyakinan dan ringan sehingga saya merasa seperti pesakit Dr. House. Dan dia mempunyai hasil buruk beberapa kali dalam 8 musim :) "

Ada penyakit - mesti dirawat

Penyakit ini mulai tidak dapat dilihat, walaupun kesehatan Rinat selalu dipantau. Dia mengambil ujian darah secara berkala - kerja memerlukan. Dan secara amnya saya merasa seperti orang yang benar-benar sihat - saya berada di hospital untuk kali terakhir ketika saya berada di sekolah. Gejala pertama muncul pada bulan Disember. “Saya hidup untuk diri sendiri, hidup. Dia adalah seorang seniman tatu, menikmati hidup, berhenti merokok, pergi ke gim dan kemudian jatuh sakit. Doktor menghabiskan masa yang lama untuk mencari penyakit untuk mendapatkan wang, tetapi itu tidak menjadi lebih mudah (wang yang dibelanjakan untuk doktor ini dapat dibelanjakan di beberapa playstation, tapi nampaknya lebih menarik bagi saya untuk menaja Kementerian Kesihatan). Pada suatu ketika, saya mulai menyerupai Rocky Balboa setelah pertarungan terakhir, dan baunya seperti goreng. Terdapat benjolan di kerongkong saya, sambil bersandar ke depan ada perasaan yang jelas bahawa saya berada pada kedalaman 10 meter di bawah air dan saya adalah ikan keli. Mata berkaca-kaca, telinga tersumbat, dan entah bagaimana tidak keren. Atas desakan rakan-rakan yang mendesak, dalam beberapa hari saya sudah menjenguk seorang rakan ahli onkologi di Institut Penyelidikan Blokhin, ”kata Rinat dalam blognya.

Dia menunjukkan gambar di mana sukar untuk mengenalinya - dari edema, mata telah berubah menjadi celah sempit. "Saya kelihatan seperti mabuk," komen pembicara kami. Untuk masa yang lama, para doktor tidak dapat memahami apa yang sedang berlaku pada pemuda itu: di sebuah pusat perubatan terkenal dia "dipromosikan" dengan banyak wang, setelah memberikan banyak ujian dan, sebagai hasilnya, mengesyorkan lebih banyak rehat dan minum valerian. Tetapi di pusat onkologi di Kashirka, seorang pemuda disyaki ada sesuatu yang tidak kena setelah melakukan ultrasound pada leher. Penyelidikan lebih lanjut mengesahkan bahawa dia menderita limfoma, sejenis barah darah.

Pada awal Februari, Rinat menjalani kursus kemoterapi dan rawatan pertama dengan rituximab antibodi yang disasarkan. Terapi yang disasarkan disebut penembusan dalam rawatan barah kerana membantu menargetkan sel-sel tumor. Satu-satunya kelemahan adalah harganya yang tinggi. Walau bagaimanapun, rawatan limfoma dengan rituximab hari ini termasuk dalam program negeri "Seven Nosologies" dan disebabkan oleh Rinat secara percuma.

Sudah kelihatan bahawa rawatan Rinat sangat membantu. "Selepas menjalani terapi, saya berasa lebih baik. Sudah tentu, saya berasa sakit, tetapi ini semua omong kosong. Bengkak hilang, suhu mereda. Pada mulanya, jumlah darah juga bertambah baik. Sekarang mereka menjadi sedikit lebih teruk, tetapi ini adalah keadaan yang diharapkan, seperti yang dikatakan oleh doktor. Saya menjalani diet yang ketat, makan ubat dan berusaha untuk tidak dijangkiti luka berjangkit, ”kata Rinat.

Sudah tentu, Rinat menganalisis keadaan - mengapa penyakit itu menimpanya: "Saya rasa dua faktor boleh dipersalahkan - kekebalan yang lemah atau situasi yang tertekan. Hari ini saya faham bahawa saya bekerja sangat keras. Kehilangan di studio selama 12 jam, tidur minimum, mempunyai masa untuk bersenam di gimnasium. Tetapi bukan kerana saya terpaksa - itu adalah kegembiraan bagi saya, saya sangat menyukai pekerjaan saya. Tetapi, nampaknya, badan itu tidak tahan. Limfoma berkembang hanya dalam dua bulan. Tetapi saya hanya menganggapnya sebagai penyakit. Terdapat penyakit - perlu dirawat. Ini bukan situasi yang terdesak ".

Rinat menyatakan bahawa kebanyakan orang, yang menghadapi penyakit seperti itu, percaya: segalanya, kehidupan telah dijalani. "Dengan pendekatan yang betul, semangat, keinginan untuk hidup, anda dapat bertahan dan disembuhkan. Ya, ia tidak cepat, tidak mudah, tetapi mungkin. Saya mengenali seorang gadis, seorang pelakon, yang pulih dari limfoma - walaupun semasa kursus kimia dia memberi pelajaran kepada anak-anak, berlatih dan bermain di teater. Dia mempunyai kehendak gila, keinginan untuk hidup. Dia merawat limfoma seperti demam - jatuh sakit dan sembuh. Malangnya, bagi sebahagian besar penduduk di negara kita, barah dikaitkan dengan sesuatu yang mengerikan. Rakan dan saudara yang didiagnosis dengan ini sering dielakkan dan dikebumikan secara moral. Tidak biasa membicarakan diagnosis seperti itu; banyak yang menyembunyikannya. Begitu banyak pesakit dengan limfoma menulis kepada saya: mengapa anda mendedahkan penyakit kami, membuat persembahan? Tetapi saya berpendapat bahawa tidak ada yang salah dengan itu - saya hanya menunjukkan bagaimana rawatan itu berlaku. Ini adalah kehidupan biasa, ”kata Rinat.

DARI BLOG RINAT KARIMOV:

"Offtopik. Terdapat pendapat bahawa blog saya sangat menyeronokkan dan mengasyikkan. Saya bersegera untuk membuat marah. Saya sedar bahawa penyakit saya amat teruk. Saya juga faham bahawa perkara itu mungkin tidak menggembirakan saya. Tetapi saya menulis semua ini, pertama, bagi mereka yang bimbang dan bimbang tentang saya, dan kedua untuk mereka yang sakit dan yang sukar. Tidak ada keinginan untuk menulis tentangnya dalam gaya membosankan dengan campuran kemurungan. Saya secara peribadi masih akan mentertawakan dunia ini, kerana seperti yang mereka katakan dalam satu anekdot "semuanya omong kosong, kecuali lebah!"

Sakit diri saya - tolong menolong yang lain

- Saya tidak akan menjadi terkenal di Internet. Saya baru mula menulis dengan riang, dengan humor (seboleh-bolehnya menulis dengan humor mengenai bronkoskopi) - dan orang mula menyukainya. Saya memulakan blog pada 12 Januari - dan selepas 2 minggu saya mempunyai 15 ribu pelanggan. Dan hari ini terdapat lebih daripada 40 ribu daripadanya, - percakapan kami berterusan..

Dengan cepat, mereka mula beralih kepada blogger popular untuk mendapatkan pertolongan. Dan Rinat berhadapan dengan situasi yang sangat tidak menyenangkan: ternyata banyak penipu tidak enggan menjana wang dengan topik penyakit serius: “Ada banyak kisah mengerikan ketika beberapa organisasi kiri mengumpulkan wang kerana diduga merawat kanak-kanak. Ramai orang bersedia menolong orang sakit, tetapi mereka sering menolong penipu. Sebenarnya, yayasan yang tulus memeriksa semua maklumat dengan teliti - petikan dari sejarah perubatan, analisis ".

Rinat sendiri, dengan sebaik mungkin kekuatan dan kemampuannya, mula menolong pesakit yang sakit parah. Sebagai contoh, saya belajar tentang kanak-kanak dengan patologi yang jarang berlaku - dia dilahirkan tanpa kerongkongan. Saya menghubungi ibunya, dia mempunyai laman di rangkaian sosial. Dia tidak meminta apa-apa kepada sesiapa pun. Dia mengatakan bahawa jika operasi dilakukan di Rusia, maka tidak ada jaminan bahawa anak itu tidak akan tetap cacat. Tetapi di Jerman ada banyak pengalaman dalam melakukan intervensi pembedahan seperti itu, tetapi harganya 8 juta rubel. Rinat berpendapat: dia sekarang mempunyai banyak penonton di Internet. Dan dia memberitahu tentang anak itu di blognya, menyiarkan foto dokumen perubatannya. Orang ramai menjawab. Sepertiga daripada jumlah tersebut telah dikumpulkan. Beberapa hari yang lalu, sebuah kisah mengenai bayi itu ditunjukkan di televisyen, dan satu yayasan amal ingin menolongnya. "Saya rasa sekarang mereka akan baik-baik saja," kata Rinat.

Di samping itu, semasa rawatan, Rinat bertemu dengan orang-orang hebat. Dia mula menulis di blognya mengenai keadaan yang buruk dengan pendermaan sumsum tulang di negara kita. "Saya menulis tentang seorang lelaki yang hebat, dia berusia 23 tahun, dia adalah pembina badan terkenal. Dia jatuh sakit dengan barah yang serius, telah menjalani 4 operasi dan beberapa kursus kimia. Sekarang dia memerlukan pemindahan sumsum tulang. Dan banyak pelanggan saya, setelah membaca kisah ini, pergi, menderma sampel sumsum tulang dan darah. Terima kasih kepada mereka, kehidupan beberapa orang telah diperpanjang, ”kata Rinat.

Mengenai doktor dari Pusat Onkologi yang dinamakan Blokhin, yang memperlakukannya sendiri, dia bertindak balas dengan sangat bersemangat: mereka profesional, memahami, penyayang. “Saya ditawari untuk pergi ke luar negeri untuk mendapatkan rawatan. Tapi kenapa? Kami juga telah merawat di sini. Doktor selalu menyokong dengan kata yang baik, menjelaskan semuanya, ”kata Rinat.

Dan Rinat juga terkejut dan disuap oleh kenyataan bahawa doktor. dengan tenang merujuk pada tubuhnya yang dicat: “Mereka bahkan tidak memeningkan alis ketika saya menanggalkan pakaian di bilik rawatan. Dan jika mereka menyatakan semacam reaksi, itu hanya minat. Saya terkejut kerana tidak ada yang bercakap negatif mengenai masalah ini lagi ”.

Rinat juga mengatakan bahawa dia bernasib baik dengan rombongannya - keluarga, rakan-rakan. “Mereka semua bersama saya, mereka memahami dan menyokong saya. Ia akan sukar tanpa mereka. Selain itu, mereka mempunyai reaksi normal - tidak ada histeris, semuanya lancar ".

Rinat mempunyai banyak rancangan untuk masa depan. "Kami akan menjadi lebih baik dan mulai hidup," dia tersenyum..

DARI BLOG RINAT KARIMOV:

"Bersiul semua orang di atas kapal! Dexamethasone sakit pantat saya dan membalikkan kaki saya selama tiga hari! Beginilah permulaan pagi yang baik! Nikmati kopi dan croissant, berjoging untuk kanak-kanak perempuan, separuh badan dicukur dan bagus. Sebelum operasi, saya dilucutkan di wad, kerana ini saya meminta untuk mengambil gambar dengan saudara perempuan saya, jika tidak, saya akan menurunkan telefon. Selfie, saya tidak dalam trend, stoll. Dia berkata kepada ahli anestesi bahawa saya tidak bimbang, dia menjawab bahawa ia sejuk, tetapi sifat ini khas untuk maniak, dan meninggalkan.

Bilik operasi ternyata sangat sejuk! Lebih lancar daripada Doctor House. Banyak kakitangan, semua muda, jelas. Dengan mereka, tentu saja, bersikap betul. Pakar anestesiologi itu sejuk, dia tidak boleh mencukur janggutnya dan untuk topeng dia hanya mengoleskannya dengan gel agar sesak. Potongan biopsi yang tinggal untuk pemeriksaan! Hore! Semua orang tidak boleh jatuh sakit dan tetap positif! Lagipun, esok adalah hari Jumaat! "

Rubrik "Buletin tulang malas". Hari itu penuh dengan lawatan. Kerana ia bermula pada jam 6 pagi dengan suntikan romantis dan tiba-tiba di perut, ia akan berakhir dengan suntikan pil tidur dalam beberapa jam. Rakan membawa hadiah, risau, doktor banyak maklumat tambahan mengenai apa yang menanti saya minggu depan. Nasib baik, ini bukan luka telinga, tetapi hanya ujian sumsum tulang. ".

MK dengan tulus berharap agar Rinat cepat sembuh!

Diterbitkan di akhbar "Moskovsky Komsomolets" No. 26759 pada 11 Mac 2015