Russula - spesies utama, habitat, sifat perubatan, pengumpulan dan memasak + 80 foto

Merah, hijau dan coklat, mereka boleh mempunyai rasa yang cukup menyenangkan dan pada masa yang sama beracun panas - tentu saja, kita bercakap mengenai russula.

Cendawan ini dibahagikan kepada pelbagai jenis, yang bergantung pada warna dan kualiti yang boleh dimakan, dan ketika masakan memerlukan sedikit usaha, itulah sebabnya ia mendapat namanya.

Ini milik kerajaan kulat, kelas agaricomycetes, genus plate dan keluarga russula yang dinamai namanya.

  • Cendawan Russula - foto dan keterangan
  • Pelbagai spesies
  • Di mana anda boleh berjumpa
  • Penyembuhan sifat
  • Tahap kebolehbacaan
  • Berkumpul dan memasak
  • Foto russula

Cendawan Russula - foto dan keterangan

Walaupun kepelbagaian dan sifat masing-masing spesies, semua russula mempunyai struktur yang serupa dan ciri luaran yang serupa, hanya berbeza dengan warna topi, yang dengan usia berubah dari bulat menjadi rata dengan lekapan.

Diameternya dapat mencapai hingga 15 cm, dan warnanya bervariasi dari nada yang lebih semula jadi (hijau dan coklat) pada jamur yang boleh dimakan hingga cerah dan menarik (merah) beracun.

Di sini dan lebih jauh dalam artikel ini, anda dapat melihat foto cendawan russula dan melihat sendiri berapa perwakilan individu keluarga ini tidak seperti rakan mereka.

Untuk penipuan yang lebih besar, bintik-bintik kuning kecil dapat dilihat pada penutup beberapa russules, dan jika disentuh, ia sama sekali berbeza bergantung pada cuaca - kering dan melekit. Kulit pada mereka, biasanya, matte dan berkilat, mudah dipisahkan dari pulpa, yang merupakan kelebihan yang tidak diragukan ketika memasak..

Namun, selain topi berwarna yang berbeza, russula juga berbeza dengan warna kaki dan pinggan. Warna mereka ringan, mulai dari nada putih hingga kuning, seperti warna serbuk spora. Kadang-kadang warna merah jambu dijumpai, tetapi hanya pada individu yang beracun.

Dengan strukturnya, daging russula berwarna putih, lebat dan sedikit elastik, tetapi seiring bertambahnya usia ia berubah menjadi rapuh dan rapuh, rapuh.

Kepelbagaian spesies

Secara semula jadi, russula sangat beragam, tetapi pada masa yang sama serupa antara satu sama lain, sehingga kadang-kadang pakar bahkan tidak dapat mengaitkan cendawan dengan satu atau spesies lain.

Cendawan Russula, bagaimana mengenalinya, foto dan keterangan

Selamat hari. Cendawan ini diketahui oleh semua orang, bahkan mereka yang bukan milik pencinta "memburu senyap". Namanya banyak bercakap, tetapi adakah adil? Cendawan Russula, foto dan keterangan yang akan kami berikan dalam artikel - subjek prosiding hari ini.

Penerangan dan biologi russula

Russula adalah milik keluarga russula dari urutan Russulov, dalam bahasa Latin russulus berwarna kemerahan. Ini adalah jamur lamela pada masa muda dengan topi bulat, yang secara beransur-ansur meluruskan dengan pertumbuhan badan yang berbuah.

Kaki, mencapai ketinggian 10 sentimeter, tanpa pertumbuhan seperti cincin atau volva, lebih sering berbentuk silinder dan hanya pada beberapa spesies yang sedikit runcing. Plat cendawan yang kerap melekat, putih atau kekuningan.

Pulpa cendawan padat seiring bertambahnya usia, ia menjadi rapuh, lembut, rasa yang menyenangkan, walaupun beberapa jenis russula menyakitkan, sehingga bahkan dianggap beracun.

Sekiranya kita menerangkan secara ringkas seperti apa russula, maka ini adalah cendawan pelbagai warna dengan warna putih kecil, jarang dicat dengan warna, kaki yang lain. Dari segi warna, cendawan ceria ini mewakili keseluruhan palet warna..

  • cahaya;
  • kuning;
  • merah jambu;
  • merah;
  • hijau;
  • biru;
  • ungu;
  • hitam.

Ukuran penutup russula mencapai diameter 25 sentimeter.

Bilangan spesies russula terbuka sangat besar, Wikipedia memberikan bilangan - 257, 60 daripadanya terdapat di Rusia.

Russula tumbuh di hutan lebat, bercampur dan konifer, membentuk simbiosis dengan pokok: dari birch hingga cemara.

Jenis cendawan russula

Di antara spesies russula, terdapat cendawan yang tidak kita sebut itu. Sekiranya tidak diketahui, maka ini termasuk:

  • nilai, atau penumbuk;
  • podgruzdki hitam, atau bintik hitam;
  • menghitamkan podgruzda, atau menghitam russula;
  • podgruzdki putih;
  • beban kehijauan.

Cendawan yang disenaraikan boleh dimakan, hanya sebelum digunakan sebaiknya rendam di dua atau tiga perairan untuk mengelakkan rasa pedas. Dalam penampilan dan sifat, wakil kerajaan jamur ini mirip dengan Millennials, walaupun mereka tergolong dalam keluarga russula.

Tidak boleh dimakan

Segera, kita perhatikan spesies russula yang tidak boleh dimakan, yang jumlahnya tidak banyak. Cendawan ini tidak beracun, tetapi kepahitan yang terdapat di dalamnya memberikan hak untuk mengklasifikasikannya sebagai makanan yang boleh dimakan secara bersyarat. Rasa pedas dikeluarkan oleh beberapa jenis pra-pemprosesan: merendam atau mendidih, tetapi tidak ada perbincangan tentang makan mentah.

  1. Russula berwarna kaustik - cendawan berwarna merah jambu atau merah terang. Perbezaan dari jenis lain adalah filem yang mudah ditanggalkan pada penutupnya, penyingkirannya mengurangkan rasa pahit.
  2. Russula semakin pudar, kurang tepu dengan warna nada merah jambu-merah daripada jamur sebelumnya, tetapi juga mempunyai kepahitan yang berterusan.
  3. Merah darah dibezakan dengan warna topi yang disebutkan di atas, dan kaki spesies ini juga dicat dengan warna merah jambu panas.
  4. Russula Mayra - kelihatan seperti merah, hanya dengan kepahitan, satu perbezaan lagi - ia hancur kuat.
  5. Russula tajam - cendawan ungu atau ungu dengan pulpa yang terbakar.
  6. Birch russula - merah muda muda dengan filem yang mudah ditanggalkan, seperti namanya, tumbuh di penanaman birch.

Kualiti penyatuan dalam russula yang tidak dapat dimakan, mereka juga salah disebut palsu, terang, seolah-olah menjerit bahaya. Tetapi seperti yang disebutkan di atas, setelah pemrosesan yang tepat, cendawan dapat dimakan..

Dimakan

Selebihnya russula dengan rasa ringan memang boleh dimakan mentah, tetapi jangan lakukan ini kerana terdapat kekeliruan dalam penilaian semula cendawan..

Mari senaraikan russula yang boleh dimakan dengan penerangan ringkas:

  1. Marsh - berwarna merah atau oren gelap dengan topi yang padat, tumbuh di tempat konifer lembap dalam warna. Rasa untuk 5+.
  2. Stormy - aroma herring yang lemah akan membingungkan pemetik cendawan pemula, tetapi cendawan merah marun ini adalah makanan istimewa kerana rasanya yang kaya..
  3. Kuning - dari jauh ia kelihatan seperti chanterelle, tetapi dalam bentuk topi dan kaki, ia adalah russula khas. Cendawan kategori ketiga tanpa rasa yang jelas.
  4. Hijau-merah - warna topi berubah dalam skema warna ini, dan pada satu cendawan. Rasa gred C.
  5. Tudung cendawan berwarna kuning keemasan akan memberitahu anda bahawa dia adalah tetamu yang dialu-alukan dalam mengasinkan dan menggoreng.
  6. Rapuh - warna merah jambu-ungu dan kerapuhan pulpa menjadi ciri russula ini. Lebih-lebih lagi, tidak memiliki rasa, hanya dapat digunakan dalam acar.
  7. Ceri laurel, atau almond - menyerupai valui dalam warna coklat muda, berbeza pada kaki tanpa lubang dan penutup yang diluruskan.
  8. Morse - juga coklat muda, tetapi spesies ini mempunyai warna seperti pada batang dan piring. Rasa rata-rata, cendawan baik dalam acar dengan rendaman awal.
  9. Kelabu - dinamakan demikian kerana fakta bahawa luka atau pecah berubah menjadi kelabu di udara. Cendawan itu sendiri berwarna kuning-coklat pada kaki yang tinggi untuk russules, hingga 10 sentimeter.
  10. Warna biru-kuning - biru-ungu dengan kawasan warna kuning. Berbeza dengan rasa kacang terbaik.
  11. Cendawan berwarna biru atau biru-ungu berwarna mirip dengan ryadovka ungu. Rasa meletakkan warna biru di tempat 2-5 di antara russula.
  12. Bunga russula harum dan enak dari bunga coklat atau ungu, tumbuh di konifer.
  13. Hebat atau sempurna - warna zaitun berubah menjadi ungu kemerahan. Cendawan yang boleh dimakan dari kategori ketiga.
  14. Kehijauan - dianggap paling sedap russula, dengan topi hijau atau kelabu-hijau.

Hidangan Russula

Russulas digunakan dalam semua jenis pemprosesan. Terdapat banyak resipi cara memasak: supnya enak, cendawan ini sedap apabila digoreng. Mereka juga baik dalam bentuk asin dan acar, terutama dalam berbagai macam dengan perwakilan lain dari kerajaan cendawan.

Salad disediakan dari cendawan ini untuk musim sejuk: kaviar dan hodgepodge. Dan jika dari hutan anda hanya membawa sebilangan kecil atau dua russula, jangan putus asa - nikmati telur dadar yang enak.

Cendawan Russula

Diterbitkan 13 Mac 2017 Dikemas kini 28 Februari 2018

Nama genus russula Russula diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "kemerahan", dan genus merangkumi lebih daripada enam puluh spesies pelbagai warna - dari merah, coklat, hijau hingga kuning dan putih. Cendawan elegan dan tidak menarik - tumbuh di pelbagai tanah dalam cuaca sejuk dan lembap. Mereka mempunyai daging putih rapuh dan bilah ringan. Berbeza dengan nama yang kuat, badan berbuah tidak dimakan mentah, lebih-lebih lagi, kebanyakannya mempunyai rasa pahit..

Russula muda dikumpulkan bersama-sama dengan kakinya dan diletakkan dengan berhati-hati di dalam bakul di atas lapisan daun atau lumut - cendawan rapuh sukar dibawa pulang. Mereka sesuai untuk menyediakan pelbagai kursus kedua dan acar buatan sendiri..

Jenis-jenis russula

Hijau Russula

Cendawan yang cantik dan kuat terdapat di hutan oak dan birch, di mana ia tumbuh sendiri atau membentuk padang rumput cendawan kecil. Topi itu lebar, pada mulanya bulat, kemudian tersebar, hingga diameter 18 cm. Kulitnya berwarna kehijauan, pucat, hijau kecoklatan di tengahnya, mudah ditanggalkan.

Batang padat, tinggi 8-10 cm, berkrim ringan, halus, tanpa penebalan di pangkal dan tanpa cincin pada batangnya. Dagingnya berwarna putih, rapuh, dengan pinggan berkrim yang kerap dipegang pada batang, rasa netral, tanpa kepahitan.

Russula bergelombang

Spesies yang biasa tumbuh di hutan lebat dan konifer, dapat dilihat dari jauh kerana nada merah yang terang dari topi berkilat - merah-burgundy di tengahnya dan sedikit kering di tepinya. Bergantung pada tempat pertumbuhan, warna boleh berbeza - dari ungu-merah hingga merah dan merah jambu.

Tutupnya berbentuk hemisfera, berdiameter hingga 6-10 cm, pada jamur tua itu tersebar, sementara tepinya tetap melengkung dan sedikit bergelombang. Platnya berwarna putih nipis, kerap, dan susu. Dagingnya kuat, sedikit merah jambu pada waktu rehat dari penutup, rasa neutral atau sedikit pahit. Kaki bentuk silinder yang betul, putih berkrim, dalam cuaca kering menjadi merah jambu.

Makanan russula

Di hutan pinus di tanah berpasir, anda dapat menjumpai cendawan yang enak ini dengan topi hemisfera bulat, yang kemudian menjadi sedikit cembung atau rata, dan kemudian cekung sepenuhnya di tengahnya. Kulitnya berwarna merah muda, mempunyai warna ungu, krem ​​atau merah jambu, sedikit bengkak di tepinya dan mudah dikeluarkan. Banyak pinggan, putih susu, kemudian krim.

Kaki lebat, tebal, putih, tinggi hingga 7 cm, berwarna kecoklatan di dasar, dalam cuaca kering ia memperoleh warna topi. Buburnya menyenangkan selera, tanpa kepahitan, dengan aroma kacang pinus yang ringan.

Lokasi pengedaran dan masa pengumpulan

Spesies yang paling lazat - russula yang boleh dimakan menetap di hutan dataran rendah yang lebat atau bercampur di bawah bech, oak dan birch. Waktu pengumpulan bermula dari awal bulan Jun hingga akhir bulan Ogos. Spesies biasa dihargai melebihi yang lain kerana rasanya yang enak, aroma kacang dan daging yang kuat..

Russula bergelombang dituai dari akhir musim panas hingga pertengahan Oktober, terdapat di hutan bercampur dan gugur, di dataran dan di kawasan pergunungan. Spesies ini membentuk badan buah padat yang agak kuat, dan oleh itu disukai oleh pemetik cendawan tidak kurang dari yang sebelumnya..

Russula hijau sering tumbuh di bawah birch, membentuk mikoriza dengan pokok-pokok ini, dan juga di hutan oak ringan. Musim menuai adalah akhir musim panas dan September. Dan walaupun pada bulan Oktober yang hangat, anda dapat menjumpai seluruh padang rumput cendawan kehijauan.

Topi rapuh, tidak sempat keluar dari tanah, terbuka dengan cepat, menarik gerombolan serangga ke pulpa yang menyelerakan. Spesimen lama sangat rapuh dan, dengan mengumpulnya, anda boleh membawa pulang bakul kerepek cendawan.

Pemetik cendawan berpengalaman hanya mengambil cendawan muda yang berbuah ketat, meletakkannya dengan berhati-hati di dalam bakul. Potonglah dengan kaki yang sesuai untuk makanan, dan pada masa yang sama periksa kecemasan.

Russula palsu

Russula berwarna yang menarik tidak dianggap sebagai cendawan terbaik, tetapi ia masih dikumpulkan secara besar-besaran kerana ketersediaannya dan harta bernasib baik untuk tumbuh di mana-mana. Kekurangan mereka bukan hanya pada kerapuhan, kesegaran rasa, dan kehadiran kepahitan, tetapi kerana kepelbagaian luaran mereka, mereka mempunyai rakan-rakan yang sangat berbahaya.

Cap kematian

Salah satu cendawan yang paling berbahaya, bangku yang mematikan adalah russula hijau. Topi berkilat kehijauan, berdiameter hingga 15 cm, plastik putih yang kerap dan rasa neutral - ini adalah persamaan utama spesies ini.

Ciri khas dari bangku pucat adalah lebar, dan kemudian cincin berpinggang di kaki dan alas berbentuk cawan tebal, semacam "kantung" di tanah. Selalunya, di alat-alat makan lama, cincin hilang dan oleh itu anda tidak perlu waspada, dan sekiranya ada keraguan, berhati-hatilah dan jangan mengambil cendawan yang mencurigakan.

Russula kaustik (menyengat)

Russula kaustik (menyengat)

Tudung cembung berwarna merah muda atau merah jambu mudah dikelirukan dengan russula berwarna yang boleh dimakan dan bergelombang. Pulpa putih rapuh, berubah menjadi merah jambu lebih dekat ke kulit, dengan aroma buah ringan dan rasa pedas, tidak menyenangkan.

Spesies ini tidak berbahaya seperti yang sebelumnya, dan beberapa pemetik cendawan bahkan menggunakan cendawan yang kelihatan menyelerakan untuk makanan, setelah sebelumnya direbus sekurang-kurangnya setengah jam. Pada masa yang sama, para saintis telah menemui di dalam tisu bahan beracun muscarin, yang merupakan bahagian dari agaric lalat dan menyebabkan keracunan yang teruk. Atas sebab ini, spesies ini tidak boleh dimakan..

Russula pedas (menguning)

Russula pedas (menguning)

Cendawan yang menarik dengan ceri padat, halus atau kepala coklat kemerahan dan rona ungu, ia kelihatan seperti russula bergelombang. Pulpa ketat, kekuningan, dengan aroma buah; ia menjadi kuning lebih dekat dengan kulit. Rasa tidak sedap, pedih. Kupasnya tidak keluar dengan baik. Batang dengan kilauan ungu atau ungu.

Ia tumbuh kebanyakannya di hutan konifer, membentuk mikoriza dengan pinus. Tidak dianggap boleh dimakan kerana kepahitan dan menyebabkan senak dalam bentuk mentahnya.

Darah Russula merah

Di hutan konifer dan bercampur, lebih kerap di bawah pokok pinus, anda dapat menjumpai cendawan merah darah yang menarik ini. Topi berdiameter hingga 10 cm, pada cembung pertama, kemudian tersebar luas, berwarna merah anggur, kadang-kadang dengan warna ungu. Kupasnya tidak keluar dengan baik.

Pulpa berwarna putih, di kulitnya kemerahan hingga pelbagai peringkat, pahit atau pedas, di kaki dengan rasa manis, aroma buah. Spesies ini tidak boleh dimakan kerana kepahitannya dan boleh menyebabkan gangguan pencernaan ketika dimakan..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Russula adalah gudang bahan, vitamin dan unsur mikro berharga. Lebih daripada 20% protein mentah terdapat dalam tisu, yang hampir dua kali ganda daripada kebanyakan sayur-sayuran. Dari pulpa yang padat dan padat, anda boleh menyediakan makanan tanpa lemak yang berkhasiat, menggantikan sebahagian dari produk daging dan ikan. Di dalam tisu russules, terdapat unsur mineral yang paling penting untuk tubuh - kalsium dan fosforus, magnesium dan zat besi.

Cendawan berwarna merah dan ungu mempunyai kesan antibakteria, ia digunakan dalam perubatan rakyat untuk merawat abses dan pyoderma.

Pada spesies berwarna merah, terdapat enzim yang dipanggil oleh saintis russulin, untuk menghormati nama latin jamur jenis ini. Enzim mempunyai aktiviti yang kuat dan dalam kuantiti yang sedikit dapat dengan cepat menggelegak susu, menggantikan rennet dalam pengeluaran keju.

Kontraindikasi untuk digunakan

Banyak spesies mempunyai kepahitan dan, mentah atau kurang matang, boleh menyebabkan gangguan pencernaan, dan russula pedas, yang juga disebut mual, menimbulkan muntah dan kerengsaan teruk pada membran mukus..

Cendawan tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai penyakit saluran gastrousus. Penyediaan cendawan diperap dan makanan goreng dalam jumlah besar memberi tekanan kepada hati, terutamanya dengan patologi pundi hempedu. Oleh itu, makanan seperti itu dimakan secara sederhana, dengan berhati-hati..

Russula tidak boleh dimasukkan dalam diet anak-anak di bawah usia enam tahun - ini adalah makanan berat bagi mereka, yang memerlukan kerja aktif enzim, yang penghasilannya masih tidak mencukupi dalam tubuh anak.

Akan berguna untuk mengingat bahaya besar yang mengancam pemetik cendawan malang, yang dapat membingungkan russula dengan cendawan beracun, terutama dengan bangku pucat.

Resipi untuk memasak hidangan dan penyediaan

Resipi Russula

Sebelum memasak, cendawan dibasuh dengan teliti, kemudian dikupas dengan cepat, mencabut kulit dari tepi, dan memotong bahagian tengahnya sedikit. Badan buah yang dikupas segera diproses, mengelakkan gelap. Mereka sesuai untuk sebarang persediaan dan makanan, kecuali untuk kursus pertama..

Russula semula jadi

Spesies tanpa kepahitan digunakan - russula dan hijau yang boleh dimakan. Selepas pemprosesan awal, mereka direbus dalam air berasid dan masin pada kadar 40 g garam dan 10 g asid sitrik setiap 2 liter air. Perlu diingat bahawa semasa memasak mereka akan duduk dengan ketara, penurunan jumlahnya, dan pada akhir memasak mereka akan tenggelam ke bawah..

Setelah mendidih cendawan selama 20 minit, mereka dibentangkan dalam balang dan dituangkan dengan kaldu mendidih, setelah itu disterilkan sekurang-kurangnya satu setengah jam. Produk kemudian ditutup, disejukkan dan disimpan di tempat yang sejuk.

Russula dalam masin panas

Acar pedas yang sihat ini adalah salah satu persediaan cendawan terbaik. Untuk 2 kg cendawan, anda memerlukan 4 sudu garam, 2 daun salam, 6 biji lada hitam, 4 daun kismis hitam, sedikit cengkih dan biji dill.

1 gelas air dituangkan ke dalam mangkuk, garam ditambahkan dan didihkan. Cendawan direndam dalam air garam mendidih, busa dikeluarkan, setelah mendidih lengkap, rempah diletakkan dan dimasak dengan api kecil selama 15 minit. Kesediaan dapat ditentukan dengan meletakkan potongan ke bahagian bawah dan penjelasan air garam. Bahan kerja disejukkan dan diletakkan di dalam balang, dituangkan dengan air garam dan ditutup. Acar siap dalam satu setengah bulan.

Russula, goreng dalam serbuk roti

Jenis spesies yang besar tanpa kepahitan dikupas, dipotong menjadi dua bahagian, diasinkan, dicelupkan ke dalam telur, dilapisi tepung tepung tepung roti dan ditaburkan dengan serbuk roti. Potongan digoreng dalam sejumlah besar minyak sayuran mendidih.

Bahan kerja dibentangkan dalam balang setengah liter 1 cm di bawah leher dan disterilkan selama satu jam. Setelah ditutup, disejukkan dan disimpan di tempat yang sejuk.

Kaviar cendawan

Badan buah yang dibasuh dan dibersihkan dengan teliti direbus selama 30 minit, sentiasa mengeluarkan busa, kemudian dibuang ke atas ayak dan diletakkan di dalam beg kanvas berliang selama 4 jam untuk mengalirkan lebihan cecair.

Cendawan yang diperah dengan cara ini dicincang halus atau digiling dalam penggiling daging dengan panggangan besar bersama dengan kepala bawang kecil, 50 g garam per 1 kg cendawan dan lada hitam ditambahkan. Kaviar yang dihasilkan diletakkan di dalam balang steril, dituangkan dengan minyak rebus dan ditutup dengan penutup kering yang bersih. Jangan simpan makanan lama, kira-kira satu bulan, di dalam peti sejuk.

Video mengenai cendawan russula

Russula berwarna elegan tumbuh di mana-mana - di hutan pinus dan rimbun, di padang rumput dan tepi hutan, di rumput berhampiran birch putih. Hampir satu pertiga dari semua cendawan yang dikumpulkan adalah milik satu atau lain-lain spesies russulaceae. Dengan kesederhanaan, aksesibilitas, warna terang dan kemudahan penyediaannya, mereka menarik pemetik cendawan yang tidak tergesa-gesa untuk melewati hadiah hutan yang sangat berguna dan berkhasiat ini..

Jenis dan jenis cendawan russula: foto dan keterangan

Gambaran mengenai cendawan russula diketahui oleh semua orang yang gemar berburu sunyi di hutan. Ini adalah mangsa yang paling biasa untuk pemetik cendawan. Terdapat pelbagai jenis cendawan russula, yang pada dasarnya berbeza antara satu sama lain hanya pada warna permukaan atas penutup. Semua jenis russula boleh dimakan mentah tanpa membahayakan kesihatan. Di sinilah nama mereka berasal..

Lihat di halaman ini untuk penerangan mengenai cendawan russula dengan foto dan berkenalan dengan spesies dan varieti yang paling popular.

Cendawan russula cendawan (dengan foto)

Cendawan russula cendawan dalam foto

Cendawan russula cendawan yang boleh dimakan, topinya berukuran 6-15 cm, pada cembung usia dini, dengan pinggir berpusing, kemudian terbuka atau cekung di tengah, halus, terang, merah, warna strawberi. Platnya berwarna putih, kemudian warna mentega. Kaki berwarna putih atau kemerahan, panjang 5-12 cm, tebal 1-3 cm. Pulpa lembut. Pulpa tidak berserat, rapuh, pada waktu rehat kelihatan seperti dipasang dari kristal kecil. Getah susu tidak berwarna putih atau jernih. Serbuk spora oker.

Tumbuh di tanah berasid, rawa gambut, di bawah cemara atau pain. Mudah menemuinya dengan warna terang.

Lihat cendawan russula ini dalam foto yang menggambarkan penampilannya:

Berbuah dari bulan Julai hingga Oktober.

Marsh russula berbeza dengan agaric lalat merah (Amanita muscaria) tanpa adanya cincin dan volva, dan batang rapuh, tidak berserat.

Cendawan russula mana yang berwarna merah wain

Cendawan russula merah wain dalam foto

Cendawan russula merah wain apa yang diketahui oleh ahli botani dan boleh dimakan? Cendawan boleh dimakan. Topi berukuran 5–12 cm, cembung pada usia dini, dengan tepi terselip, kemudian dari terbuka hingga cekung di tengahnya, halus, terang, coklat-merah atau merah-anggur. Platnya berwarna putih keputihan. Kaki berwarna putih, dengan warna ungu, panjang 5-9 cm, tebal 1-2 cm. Bubur dengan rasa ringan, berubah menjadi kelabu pada potongan. Pulpa tidak berserat, rapuh, pada waktu rehat kelihatan seperti dipasang dari kristal kecil. Getah susu tidak berwarna putih atau jernih. Serbuk spora, krim ringan.

Tumbuh di hutan lembap, rawa gambut, di bawah pohon cemara atau pinus.

Berbuah dari bulan Julai hingga Oktober.

Russula merah wain berbeza dengan agaric lalat merah (Amanita muscaria) dengan ketiadaan cincin dan volva, dan batang rapuh dan tidak berserat.

Cendawan russula yang boleh dimakan kuning oker kuning (dengan foto)

Cendawan russula kuning-oker dalam foto

Cendawan russula oker kuning boleh dimakan. Topi berukuran 5-10 cm, pada usia dini cembung, dengan tepi yang terselip, kemudian dari terbuka hingga cekung di tengah, halus, kuning oker kuning. Platnya berwarna keputihan, kemudian berwarna kuning keabu-abuan, dengan tepi yang lusuh. Kaki berwarna putih, kelabu, panjang 4-8 cm, tebal 1-2 cm. Pulpa tanpa rasa, tidak berserat, rapuh, pada waktu rehat ia kelihatan seperti dipasang dari kristal kecil. Sapuan susu tidak berwarna putih atau telus.

Lihat cendawan russula yang boleh dimakan dalam foto yang menunjukkan penampilannya:

Berbuah dari bulan Julai hingga Oktober.

Tumbuh di hutan lembap, rawa gambut, di bawah birch, alder atau pain.

Russula oker kuning berbeza dari agaric lalat kuning kerana ketiadaan cincin dan volva, dan batang rapuh dan tidak berserat.

Cendawan hijau dari genus russula

Cendawan russula hijau boleh dimakan. Topi berukuran 5-10 cm, pada usia dini cembung, dengan tepi terselip, kemudian dari terbuka hingga cekung di tengahnya, halus, cerah, hijau herba atau hijau zaitun. Platnya berwarna keputihan atau berwarna mentega, bintik-bintik coklat berkarat muncul ketika rosak dan pada usia tua. Kaki berwarna putih, berkarat di bawah, panjang 5-8 cm, tebal 1-2 cm. Bubur dengan rasa ringan, tidak berserabut, rapuh, pada waktu rehat seolah-olah dipasang dari kristal kecil. Getah susu tidak berwarna putih atau jernih. Serbuk spora, oker ringan.

Cendawan hijau genus russula ini tumbuh di hutan rimbun, campuran dan konifer, di bawah birch, cemara atau pain.

Berbuah dari bulan Jun hingga Oktober.

Russula hijau berbeza dari bangku pucat (Amanita phalliodes) jika tidak ada cincin dan volva, dan kaki rapuh, tidak berserat.

Pelbagai russula kuning keemasan (dengan foto)

Russula kuning keemasan dalam foto

Pelbagai warna kuning keemasan boleh dimakan. Topi berukuran 5-8 cm, cembung pada usia dini, dengan tepi terselip, kemudian dari terbuka hingga cekung di tengah, halus, terang, kuning gelap atau oren-kuning dengan tengah gelap. Tepi penutup mempunyai warna oren. Platnya berwarna kekuningan atau kuning atau oren-oren. Kaki berlubang, putih, dengan warna merah jambu atau kuning, panjang 5-9 cm, tebal 1-2 cm. Pulpa berwarna putih dengan rasa ringan. Pulpa tidak berserat, rapuh, kelihatan seperti kristal kecil semasa rehat. Getah susu tidak berwarna putih atau jernih. Serbuk spora, oker ringan.

Lihat russula seperti ini dalam foto, yang menunjukkan penampilan kulat pada tahap perkembangan yang berbeza:

Tumbuh di hutan konifer, campuran dan gugur.

Berbuah dari bulan Julai hingga Oktober.

Russula keemasan-kuning berbeza dengan agaric lalat kuning dengan ketiadaan cincin dan volva, dan batang rapuh dan tidak berserat.

Varieti cendawan russula: coklat

Russula coklat dalam foto

Varieti cendawan russula ini boleh dimakan: topinya berukuran 6-15 cm, cembung pada usia dini, dengan tepi terselip, kemudian dari terbuka hingga cekung di tengah, halus, coklat oker atau coklat kacang. Platnya berwarna keputihan, kuning berkrim dengan bintik coklat. Batangnya berwarna putih, kelabu, panjang 4-8 cm, tebal 1-3 cm. Daging dengan rasa ringan, daging putih dengan warna coklat di tutupnya. Pulpa tidak berserat, rapuh, kelihatan seperti kristal kecil semasa rehat. Getah susu tidak berwarna putih atau jernih. Serbuk spora, krim.

Russula coklat tumbuh di hutan konifer dan campuran di bawah pokok cemara.

Berbuah dari bulan Julai hingga Oktober.

Russula coklat berbeza dengan agarik lalat kuning jika tidak ada cincin dan volva, dan kaki rapuh dan tidak berserat.

Makanan russula

Makanan russula dalam foto

Cendawan boleh dimakan. Topi berukuran 5-10 cm, pada usia dini cembung, dengan tepi terselip, kemudian dari terbuka hingga cekung di tengah, di sepanjang tepi dengan tulang rusuk pendek, halus, merah kotor atau kecoklatan. Platnya berwarna putih. Kaki berwarna putih, kekuningan, menyempit ke bawah sepanjang 3-6 cm, tebal 1-2 cm. Bubur dengan rasa ringan, tidak berserat, rapuh, pada waktu rehat seolah-olah dipasang dari kristal kecil. Getah susu tidak berwarna putih atau jernih. Serbuk spora berwarna putih.

Russula yang boleh dimakan tumbuh di hutan lebat, bercampur dan konifer, di taman di bawah birch atau di bawah pain.

Berbuah dari bulan Jun hingga Oktober.

Makanan russula berbeza dengan agarik lalat merah tanpa adanya cincin dan volva, dan kaki rapuh dan tidak berserat.

Seluruh russula

Seluruh russula dalam foto

Cendawan boleh dimakan. Topi berukuran 6-10 cm, cembung pada usia dini, sangat halus dan padat, dengan tepi terselip, kemudian dari terbuka hingga cekung di tengah, coklat gelap, zaitun gelap. Platnya berwarna keputihan, kemudian kuning-kuning. Kaki berwarna putih, panjang 4-8 cm, tebal 1-3 cm. Bubur dengan rasa ringan berubah menjadi kelabu pada potongan. Pulpa tidak berserat, rapuh, pada patah seolah-olah dikumpulkan dari kristal kecil. Getah susu tidak berwarna putih atau jernih. Serbuk spora, oker ringan.

Tumbuh di hutan konifer, campuran dan gugur, di bawah pohon pinus, di bawah pohon cemara dan di bawah pohon ek.

Seluruh russula berbuah dari bulan Julai hingga Oktober.

Tidak mempunyai rakan sejawat yang beracun.

Seperti apa cendawan russula, membakar kaustik (dengan foto)

Russula menyengat dalam foto

Cendawan tidak boleh dimakan. Anda perlu tahu bagaimana russula cendawan terbakar-kaustik: topinya berukuran 5-9 cm, cembung pada usia dini, dengan tepi yang terselip, kemudian terbuka atau cekung di tengahnya, halus, terang, merah jambu, merah muda. Platnya melekat, putih, kekuningan pada cendawan lama. Kaki berwarna putih, kelabu, panjang 5-9 cm, tebal 1-2 cm. Daging kaki berwarna putih, topinya berwarna merah jambu, dengan rasa pedas yang pahit, dengan bau buah. Pulpa tidak berserat, rapuh, pada waktu rehat kelihatan seperti dipasang dari kristal kecil. Sapuan susu tidak berwarna putih atau telus.

Tumbuh di hutan lembap, rawa gambut, di bawah birch, alder atau pain.

Berbuah dari bulan Julai hingga Oktober.

Lihat seperti apa cendawan russula yang terbakar dalam foto dan ingat bahawa anda tidak boleh memasukkannya ke dalam bakul anda:

Boleh dikelirukan dengan rawa russula yang boleh dimakan.

Cendawan Russula

Kira-kira 750 spesies cendawan membentuk spesies "russula". Spesimen biasanya biasa, agak besar dan berwarna terang, menjadikan russules sebagai salah satu spesies cendawan yang paling dikenali di kalangan ahli mikologi dan pengumpul..

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

Russula - penerangan

Ciri khas russula:

p, blokquote 3,0,0,0,0 ->

  • topi berwarna terang;
  • cetakan spora dari putih hingga kuning gelap;
  • insang yang rapuh dan melekat;
  • kekurangan getah susu, kerudung separa, atau tisu vulva pada batang.

Secara mikroskopik, genus dicirikan oleh spora dan pulpa berhias amiloid, yang terdiri daripada sferokista.

p, blokquote 4,0,0,0,0 ->

Russula mempunyai ciri konsistensi yang padat, yang tercermin dalam penampilan insang dan kaki dan menjadikan jamur dikenali. Tidak ada jejak tudung di atasnya (tidak ada cincin atau sisa tudung di atas topi).

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Insang rapuh dan tidak mengeluarkan bahan susu di permukaan potong, kecuali beberapa spesies, dan tidak dapat dibengkokkan tanpa pecah.

p, blokquote 6,0,0,0,0 ->

Kehadiran sel sfera spherocyst yang besar di peduncle adalah ciri penting yang membezakan russules dari kulat lain. Batang cendawan pecah seperti daging sebiji epal, sedangkan pada kebanyakan spesies lain ia pecah menjadi serat. Warna serbuk spora berkisar dari putih hingga krim atau bahkan oren.

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

Cukup mudah untuk mengenal pasti cendawan milik spesies russula. Tetapi kesukaran timbul dalam mengenal pasti genera individu. Cabaran ini memerlukan pemeriksaan ciri mikroskopik dan perbezaan subjektif yang halus, seperti perbezaan antara rasa ringan, pahit, dan pedas. Lebih-lebih lagi, hubungan filogenetik kulat yang tepat belum dapat diselesaikan dalam komuniti mikologi profesional, dan mereka bergantung pada analisis DNA..

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Ciri-ciri berikut penting dalam mengenal pasti genera individu:

p, blokquote 9,0,0,0,0 ->

  • warna serbuk spora yang tepat (putih / krim / oker);
  • rasa (ringan / pahit / pedas);
  • perubahan warna daging;
  • jarak dari pusat ke mana filem penutup dipisahkan (peratusan mengelupas);
  • warna topi (selalunya berubah dalam genus yang sama);
  • tindak balas pulpa kepada ferus sulfat (FeSO 4), formalin, alkali dan bahan kimia lain;
  • geometri pertikaian;
  • ciri mikroskopik lain.

Walaupun terdapat kesukaran untuk mengenal pasti sampel yang terkumpul, spesies beracun dapat dikesan oleh rasa tajam yang tajam. Secara umum, di antara russules tidak ada spesies beracun yang mematikan, dan beberapa spesies dengan sedikit rasa pahit dapat dimakan.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Bagaimana russula berinteraksi dengan persekitaran

Semua spesies russula membentuk simbiosis ectomycorrhizal dengan tumbuh-tumbuhan dan pokok yang lebih tinggi, dan setiap gen kulat mempunyai spektrum inang tunggal atau pelbagai. Beberapa spesies membentuk ikatan dengan satu atau lebih inang di habitatnya, sementara yang lain terbatas dalam pilihan tuan rumah, jarak, atau keduanya..

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

Badan buah russula menyediakan sumber makanan bermusim untuk siput, tupai, dan rusa.

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Sebilangan russula mengumpulkan logam beracun yang tinggi dari persekitaran. Sebagai contoh, russula ungu hitam mengumpul zink kerana kehadiran peptida seperti metallothionein di dalam badan kulat. Menghitamkan podgruzdok mengumpul plumbum dan merkuri dari tanah. Tahap logam ini dalam badan cendawan adalah 5 lebih tinggi daripada di persekitaran.

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Kebolehtukaran

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Orang mengumpulkan beberapa jenis russula. Di Amerika Utara, berhati-hati ketika menggunakan jenis russula. Pemetik cendawan Eropah lebih digemari oleh spesies ini dan senarai russula yang boleh dimakan dalam masakan Eropah sangat mengagumkan. Russula juga dimakan di Mexico, Madagascar, Asia dan Kepulauan Pasifik.

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

Jenis utama russula

Russula yang makan tanpa rasa takut:

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

Podgruzdok putih

p, blokquote 17,0,0,0,0 ->

Salah satu cendawan russula terbesar. Rumput putih susu muncul dari tanah yang mendorong jarum pinus, gambut atau daun yang jatuh, oleh itu topi putih yang besar biasanya kotor dan rosak. Podgruzdok putih biasa di hutan dengan pokok berdaun lebar, terdapat di kawasan yang mempunyai tanah beralkali atau neutral.

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

Topi

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

Ia berkembang dengan ketara pada saat jamur muncul dari tanah, dan mengambil tanah dan daun yang jatuh. Cembung, dengan tepi melengkung hingga matang sepenuhnya, topi itu segera menjadi corong, berwarna coklat kekuningan pucat dengan usia. Permukaan matt dan kering.

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

Pulpa

p, blokquote 21,0,0,0,0 ->

Putih dan tidak berubah warna semasa dipotong.

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

Kaki

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

Silinder, pendek, licin, tanpa cincin bar.

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

Bau / rasa

p, blokquote 25,0,0,0,0 ->

Rasa amis atau berminyak yang lemah, rasa pahit dan pedas di insang, tetapi agak ringan pada penutup dan batangnya.

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

Russula kuning

p, blokquote 27,0,0,0,0 ->

Tinggal di tempat-tempat lembap di hutan birch dan aspen di seluruh Eropah dan Amerika Utara. Ciri khasnya adalah topi kuning, insang putih dan kaki, berubah menjadi kelabu di tempat kerosakan. Mempunyai rasa ringan dan dianggap enak dimakan.

p, blokquote 28,0,1,0,0 ->

Topi

p, blockquote 29,0,0,0,0 ->

Kuning kuning, sedikit melekit ketika basah, daun dan serpihan lain melekat padanya. Kemurungan kecil diperhatikan di tengah-tengah individu yang matang, tepi menjadi berkerut.

p, blokquote 30,0,0,0,0 ->

Kaki

p, blokquote 31,0,0,0,0 ->

Putih, agak tegas, lurus.

p, blokquote 32,0,0,0,0 ->

Insang

p, blokquote 33,0,0,0,0 ->

p, blokquote 34,0,0,0,0 ->

Semua bahagian berubah menjadi kelabu gelap apabila berusia atau rosak. Bau wangi.

p, blokquote 35,0,0,0,0 ->

Biru biru tubula

p, blokquote 36,0,0,0,0 ->

Cendawan maroon atau ungu yang boleh dimakan tumbuh di samping pokok konifer pada akhir musim panas dan musim gugur. Dijumpai di Eropah dan Amerika Utara.

p, blokquote 37,0,0,0,0 ->

Topi

p, blokquote 38,0,0,0,0 ->

Ungu-coklat gelap, dengan pusat gelap, kadang-kadang hampir hitam. Pada mulanya ia berbentuk cembung atau hampir berbentuk loceng, tetapi kemudian dilicinkan. Hampir selalu mengekalkan unjuran lebar dan runcing di tengahnya, yang merupakan ciri unik spesies ini. Kulit mengelupas pada 2/3, mempunyai tepi berlekuk.

p, blokquote 39,0,0,0,0 ->

Kaki

p, blokquote 40,0,0,0,0 ->

Tegas, putih, lebar dan seperti kelab. Insang berwarna pucat, spora dengan warna yang sama. Pada mulanya, insang jaraknya agak dekat. Dagingnya berwarna putih dan mempunyai rasa ringan, tetapi kulit penutup pada lidah terasa pahit.

p, blokquote 41,0,0,0,0 ->

Hijau Russula

p, blokquote 42,0,0,0,0 ->

Cendawan yang boleh dimakan tersebar luas di kawasan beriklim utara, terdapat di bawah pokok birch di hutan pinus.

p, blokquote 43,0,0,0,0 ->

Topi

p, blokquote 44,0,0,0,0 ->

Rata, segera berbentuk corong dan sedikit berjalur, agak melekit dan berkilat, dari hijau muda hingga kelabu-hijau muda, lebih jarang hijau zaitun.

p, blokquote 45,0,0,0,0 ->

Insang

p, blokquote 46,0,0,0,0 ->

Set rapat, krim pucat pada usia muda, kemudian berwarna kuning muda ketika spora matang.

p, blokquote 47.0.0.0.0 ->

Kaki

p, blokquote 48,0,0,0,0 ->

Putih, kadang-kadang dengan bintik-bintik berkarat di pangkal, agak pendek dengan alur membujur.

p, blokquote 49,0,0,0,0 ->

Pulpa

p, blokquote 50,0,0,0,0 ->

Putih, rapuh, tidak berbau, dengan rasa ringan.

p, blokquote 51,0,0,0,0 ->

Makanan russula

p, blokquote 52,0,0,0,0 ->

Ia diedarkan secara meluas di mana sahaja terdapat ek atau beech di benua Eropah. Insang dan permukaan kaki dengan cepat berubah menjadi berwarna somon ketika disapu dengan garam besi (FeSO4) atau kebiruan dari guaiac tincture. Ini adalah ujian yang berguna kerana warna penutup dan insang rapuh berwarna merah jambu sangat berubah-ubah sehingga mempunyai nilai diagnostik terhad..

p, blokquote 53,0,0,0,0 ->

Topi

p, blokquote 54,0,0,0,0 ->

Warnanya bervariasi, dari merah tua hingga merah terang, kadang-kadang dengan warna coklat, zaitun atau hijau. Warna "ham tua" dengan tepat menggambarkan penutup russula makanan.

p, blokquote 55,0,0,0,0 ->

Tutupnya licin, awalnya berbentuk sfera, cembung, kadang-kadang dengan kemurungan pusat yang cetek. Kutikula individu yang matang tidak sampai ke tepi, daging penutup dan tepi insang kelihatan dari atas.

p, blokquote 56,0,0,0,0 ->

Insang

p, blokquote 57,1,0,0,0 ->

Krim putih atau pucat, agak dekat, sempit, bercabang di sebelah batang.

p, blokquote 58,0,0,0,0 ->

Kaki

p, blokquote 59,0,0,0,0 ->

Permukaan dan putih daging.

p, blokquote 60,0,0,0,0 ->

Bau / rasa

p, blokquote 61,0,0,0,0 ->

Rasa kacang ringan, tidak ada bau khas.

p, blokquote 62,0,0,0,0 ->

Russula bercabang

p, blokquote 63,0,0,0,0 ->

Sebilangan kecil cendawan mempunyai penutup hijau, jadi pengenalpastian tidak menjadi masalah. The Forked Russula mempunyai topi hijau berumput, kadang-kadang dengan warna kekuningan, terdapat di seluruh benua Eropah dan banyak bahagian lain di dunia, termasuk Amerika Utara.

p, blokquote 64,0,0,0,0 ->

Topi

p, blokquote 65,0,0,0,0 ->

Hijau pucat atau sangat pucat untuk mencocokkan rumput, secara beransur-ansur menjadi pucat ke arah tepi, mengelupas separuh ke arah tengah. Cembung, dengan kemurungan kecil di bahagian tengah. Berlendir ketika basah, tepi yang sedikit berlekuk, tidak permukaan retak.

p, blokquote 66,0,0,0,0 ->

Insang

p, blokquote 67,0,0,0,0 ->

Putih, bertukar menjadi kuning dengan usia.

p, blokquote 68,0,0,0,0 ->

Kaki

p, blokquote 69,0,0,0,0 ->

Putih, lebih kurang silinder, kadang-kadang meruncing di pangkal.

p, blokquote 70,0,0,0,0 ->

Pulpa

p, blokquote 71,0,0,0,0 ->

Menukar warna merah jambu perlahan pada tindak balas terhadap garam besi (FeSO4).

p, blokquote 72,0,0,0,0 ->

Bau / rasa

p, blokquote 73,0,0,0,0 ->

p, blokquote 74,0,0,0,0 ->

Russula paya

p, blokquote 75,0,0,0,0 ->

Sangat mudah untuk menyalah anggap russula beracun, menyengat, kedua-dua spesies tumbuh di persekitaran yang sama - hutan konifer. Epitet khusus "rawa" menunjukkan hubungan dengan tanah paya, dan memang kulat sering dijumpai di bawah konifer (terutama pinus) di kawasan gambut, hutan paya rawa, tetapi tidak hanya.

p, blokquote 76,0,0,0,0 ->

Topi

p, blokquote 77,0,0,0,0 ->

Merah, coklat keunguan atau warna oker, kadang-kadang dengan bintik-bintik pucat, kulit mengelupas 1/2 ke tengah. Daging berwarna merah jambu tepat di bawah kutikula. Hemispherical, kemudian cembung, menjadi rata dengan corong pusat; tepi bergaris.

p, blokquote 78,0,0,0,0 ->

Insang

p, blokquote 79,0,0,0,0 ->

Krim atau oker ringan, kerap.

p, blokquote 80,0,0,0,0 ->

Kaki

p, blokquote 81,0,0,0,0 ->

Putih, silinder, kadang-kadang melebar di tengah atau dengan pangkal yang sedikit bergelombang.

p, blokquote 82,0,0,0,0 ->

Bau / rasa

p, blokquote 83,0,0,0,0 ->

p, blokquote 84,0,0,0,0 ->

Russula palsu

Tidak ada russules beracun. Orang tidak mati setelah makan russula palsu. Pemetik cendawan tidak mengumpulkan spesimen yang berbau harum, tetapi pada masa yang sama mempunyai rasa pedas yang membakar.

p, blokquote 85,0,0,1,0 ->

Russula lemah dan beracun. Gejala keracunan

p, blokquote 86,0,0,0,0 ->

Pola ketoksikan utama yang diperhatikan di kalangan spesies russula adalah gangguan gastrointestinal pada orang yang memakan cendawan (pedas) cendawan mentah atau kurang matang..

p, blokquote 87,0,0,0,0 ->

Selepas seseorang makan russula palsu, selaput lendir badan, termasuk di mulut dan usus, menjadi jengkel. Russula palsu meniru badan buah yang boleh dimakan, membezakan cendawan berbahaya dengan:

p, blokquote 88,0,0,0,0 ->

  • warna berkilau terang;
  • kerajang atau skirt pada kaki;
  • pulpa padat yang tidak rosak oleh serangga dan cacing;
  • warna merah jambu bahagian bawah kaki;
  • insang yang lebih kasar;
  • pulpa, ia berubah warna semasa memasak.

Russula yang tidak boleh dimakan:

Merah jambu

p, blokquote 89,0,0,0,0 ->

p, blokquote 90,0,0,0,0 ->

Birch

p, blokquote 91,0,0,0,0 ->

p, blokquote 92,0,0,0,0 ->

Merah

p, blokquote 93,0,0,0,0 ->

p, blokquote 94,0,0,0,0 ->

Kele

p, blokquote 95,0,0,0,0 ->

p, blokquote 96,0,0,0,0 ->

Rapuh

p, blokquote 97,0,0,0,0 ->

p, blokquote 98,0,0,0,0 ->

Menyengat

p, blokquote 99,0,0,0,0 ->

p, blokquote 100,0,0,0,0 ->

Cemas

p, blokquote 101,0,0,0,0 ->

p, blokquote 102,0,0,0,0 ->

Russula - faedah

Cendawan kaya dengan lesitin, mineral, vitamin, mengandungi banyak serat makanan, karbohidrat sederhana, asid lemak, tetapi rendah kalori. Orang makan russula apabila mereka mahu:

p, blokquote 103,0,0,0,0 ->

  1. menurunkan berat badan;
  2. membersihkan saluran pencernaan;
  3. menyelesaikan masalah pencernaan.

Enzim dari susu russula curdles, cendawan ditambahkan dalam isi rumah ketika membuat keju dan keju kotej.

p, blokquote 104,0,0,0,0 ->

Bahaya Russula

Orang yang menderita gastritis, bisul dan penyakit jantung harus menahan diri dari hidangan russula. Cendawan tidak mudah diserap oleh badan. Bahkan orang yang tidak mempunyai masalah serius mendapat lebih banyak keburukan daripada kebaikan jika mereka makan terlalu banyak russula dalam satu hidangan..

p, blokquote 105,0,0,0,0 ->

Dos cendawan biasa untuk orang dewasa tidak lebih dari 150 gram pada satu masa, walaupun ini adalah spesimen berkualiti tinggi yang dikumpulkan di kawasan yang bersih secara ekologi. Kanak-kanak di bawah usia tujuh tahun, wanita hamil dan orang tua juga harus menahan diri dari makan yang merangkumi russula.

p, blokquote 106,0,0,0,0 ->

Cara memasak russula dengan betul

Dalam amalan masakan, cendawan banyak digunakan. Sebelum memasak, russula dituangkan dengan air selama beberapa jam. Air disalirkan, direbus dalam air baru selama 5 minit untuk menghilangkan kepahitan.

p, blokquote 107,0,0,0,0 ->

Russula tidak digunakan dalam kursus pertama, kerana makanan menjadi pahit. Cendawan digoreng atau disajikan dalam sos seperti krim masam. Russula goreng adalah hidangan berasingan atau tambahan, katakanlah, kepada kentang.

p, blokquote 108,0,0,0,0 ->

Topi russula digiling bersama daging ke dalam potongan daging atau digoreng dalam adunan dan serbuk roti. Cendawan digabungkan dengan sayur rebus atau goreng.

p, blokquote 109,0,0,0,0 ->

Russula itu asin, acar dan kemudian dijadikan makanan istimewa. Rasa cendawan akan ditingkatkan dengan bawang putih, bawang, lada dan rempah lain. Russules keesokan harinya boleh dimakan.

p, blokquote 110,0,0,0,0 ->

Hidangan yang tidak biasa dan enak diperoleh apabila russula ditambahkan ke cendawan, ramuan, bawang, dan dibumbui dengan rempah-rempah lain.

p, blokquote 111,0,0,0,0 ->

Di mana russula tumbuh

p, blokquote 112,0,0,0,0 ->

Cendawan ini simbiosis dengan banyak pokok, jadi russula tidak dituai hanya di bawah birch sebagai boletus atau di sebelah beech sebagai chanterelles.

p, blockquote 113,0,0,0,0 -> p, blockquote 114,0,0,0,1 ->

Russula tumbuh di mana-mana. Ini adalah bentuk kehidupan yang luar biasa yang menyukai kelembapan dan kelembapan untuk pertumbuhan aktif. Cari russula selepas hujan. Mereka berbuah di tempat yang sama tahun demi tahun. Cari miselium sekali dan stok setiap tahun.

Russula

Artikel serupa

Babi itu kurus

Serpihan herba

Nama Latin:Rússula
Nama Inggeris:Russula
Domain:Eukariota
Kerajaan:Cendawan
Jabatan:Basidiomycetes
Kelas:Agaricomycetes
Pesanan:Russulaceae
Keluarga:Russula
Genus:Russula
KebolehtukaranCendawan yang boleh dimakan
  • 1 Maklumat umum mengenai cendawan
  • 2 Ciri-ciri cendawan russula
    • 2.1 Topi
    • 2.2 Pulpa
    • 2.3 Kaki
  • 3 Tempat russula tumbuh
  • 4 Semasa russula muncul
  • 5 Russula yang boleh dimakan
  • 6 Jenis cendawan russula
    • 6.1 Russula hijau (Russula aerugínea)
    • 6.2 Russula hijau-merah (Rússula alutácea)
    • 6.3 Amethyst atau russula kebiruan (Rússula amethýstina)
    • 6.4 Russula emas (Rússula urea)
    • 6.5 Azure russula, atau biru (Rússula azúrea)
    • 6.6 Russula tuberous-azure, atau biru (Rússula caerúlea)
    • 6.7 Russula, kuning muda (Rússula clarofláva)
    • 6.8 Russula yang berkaitan (Rússula consobrína)
    • 6.9 Russula biru-kuning (Rússula cyanoxántha)
    • 6.10 Russula kelabu (Rússula decolórans)
    • 6.11 Russula bercabang, atau multi-lamellar (Rússula heterophýlla)
    • 6.12 Keseluruhan russula, atau indah (Rússula íntegra)
    • 6.13 Rusula kuning keemasan (Rússula chamaeleontína)
    • 6.14 Russula berkulit halus (Rússula mustelína)
    • 6.15 Buffy russula (Rússula ochroléuca)
    • 6.16 Marsh russula (Rússula palúdosa)
    • 6.17 Russula gadis (Rússula puelláris)
    • 6.18 Russula merah jambu, atau cantik (Rússula rósea)
    • 6.19 Rusia russula (Rússula túrci)
    • 6.20 Russula bergelombang (Rússula bresadólae)
    • 6.21 Russula yang boleh dimakan (Rússula vésca)
    • 6.22 Russula kehijauan (Rússula viréscens)
    • 6.23 Russula coklat (Rússula xerampelína)
    • 6.24 Russula berair (Rússula aquósa)
    • 6.25 Birch russula (Rússula betulárum)
    • 6.26 Russula, menyengat atau emetik (Rússula emética)
    • 6.27 Bile russula (Rússula féllea)
    • 6.28 Rusula rapuh (Rússula frágilis)
    • 6.29 Russula Mayr, atau ketara (Rússula nóbilis)
    • 6.30 Zaitun atau russula hijau zaitun (Rússula olivácea)
    • 6.31 Russula merah darah (Rússula sanguínea)
    • 6.32 Rusula menyakitkan, menguning atau sardonyx (Rússula sardónia)
  • 7 Membesar russula di rumah
  • 8 Kalori russula
  • 9 Fakta Menarik Tentang Cendawan

Maklumat umum mengenai cendawan

Russulaceae tergolong dalam genus jamur lamellar dari keluarga russula (Russulaceae). Dari bahasa Latin perkataan "russulus" diterjemahkan sebagai kemerahan. Salah satu teori asal usul nama cendawan Rusia adalah berkaitan dengan fakta bahawa dalam pengasinan dengan cepat menjadi sesuai untuk dimakan, tidak seperti jenis cendawan lain, iaitu, ia digunakan secara praktikal "mentah".

Ciri-ciri cendawan russula

Topi

Tudung pada cendawan muda berbentuk bulat, hemisfera atau berbentuk loceng; kemudian menjadi sujud, rata atau berbentuk corong, kadang-kadang cembung, pinggirnya terselip atau lurus. Warnanya bervariasi, permukaannya kering, berkilat atau kusam, kadang-kadang retak, kulit mudah terpisah dari pulpa atau tumbuh ke dalamnya.

Pulpa

Pulpa padat, rapuh atau spongy, putih, ketika jamur matang dan pada waktu rehat, ia boleh berubah warna menjadi coklat, kelabu, hitam, merah, atau tetap tidak berubah. Rasa ringan atau pedas.

Kaki

Kaki berbentuk silinder, rata, kadang-kadang diasah atau menebal ke pangkal, putih, lebat atau berongga di dalam.

Di mana russula tumbuh

Russula tumbuh di hutan lebat, konifer dan bercampur, kadang-kadang di paya. Cendawan ini sangat rapuh. Oleh itu, disyorkan untuk mengumpulkannya secara berasingan dari cendawan lain..

Semasa russula muncul

Musim berbuah untuk russula bermula pada bulan Mei dan berlangsung hingga akhir Oktober. Russula tumbuh dengan banyak selepas hujan.

Russula yang boleh dimakan

Sebilangan besar russula tergolong dalam cendawan yang boleh dimakan, ada yang mempunyai daging pahit, tetapi kepahitan ini hilang setelah merendam dan mendidih. Spesies russula dengan pulpa pedas yang terbakar tidak dapat dimakan, kerana merengsakan selaput lendir, yang menyebabkan muntah.

Russula yang boleh dimakan dimakan goreng, direbus, asin dan acar setelah mendidih selama 5-7 minit. Yang paling sedap adalah russula masin.

Jenis cendawan russula

Russula hijau (Rússula aerugínea)

Diameter topi adalah 4-14 cm, bentuknya cembung, rata dan ditekan dengan usia. Warnanya hijau-rumput, jarang kekuningan-kekuningan. Kulit berkilat, berlendir, boleh ditanggalkan. Batangnya berbentuk silinder, putih, pada cendawan lama dengan bintik-bintik kecoklatan. Dagingnya kuat, putih, berubah menjadi kuning dari masa ke masa. Baunya lemah, rasanya manis.

Terdapat di hutan lebat dan bercampur di Eropah, di bawah birch.

Russula hijau-merah (Rússula alutácea)

Tutupnya berdiameter 5-20 cm, pada jamur muda ia berbentuk hemisfera, kemudian rata, berdaging, pinggirnya rata, warnanya berwarna ungu-merah atau merah-coklat. Batang panjang 5-10 cm, tebal 1,3-3 cm, berbentuk silinder, putih dengan warna merah jambu atau kuning, licin. Pulpa berwarna putih, rasa dan bau tidak dinyatakan.

Tumbuh secara tunggal atau dalam kumpulan kecil di hutan lebat Eurasia dan Amerika Utara.

Amethyst atau russula kebiruan (Rúsula amethýstina)

Tutupnya nipis, pada cendawan muda ia berbentuk hemisfera, rata dengan usia, diameter 4-7 cm. Tepi berusuk. Permukaannya kering, kulitnya dikupas, warnanya berwarna coklat wain dan ungu. Ketinggian 4-8 kaki, ketebalan 1-2 cm, pengetuk ke bawah, rapuh, putih, kuning atau coklat pada cendawan matang. Pulpa rapuh, putih, rasanya tidak ketara, baunya serupa dengan iodoform.

Tumbuh di bawah pohon oak dan cemara, dari akhir musim panas, di zon sederhana di Hemisfera Utara.

Russula keemasan (Rússula áurea)

Cendawan yang jarang dimakan.

Tutupnya berdiameter 4-9 cm, hemisfera pada cendawan muda, kemudian diratakan atau tertekan, pinggirnya halus. Warnanya berkisar dari bata merah, merah-oren dan tembaga-merah hingga kuning terang di tengahnya. Kulit dibuang. Kaki sama rata, putih, berubah warna dengan usia. Buburnya kuat, putih, tanpa bau khas, dengan rasa manis.

Spesies ini tumbuh di hutan lebat Eurasia dan Amerika Utara.

Azure russula, atau biru (Rússula azúrea)

Diameter topi adalah 3-10 cm, bentuknya cembung, kemudian rata. Warnanya berwarna kecubung biru atau ungu tua. Kulit dikeluarkan, ditutup dengan mekar. Kaki mengetuk ke atas, dibuat, putih, puber. Pulpa berwarna putih, rasanya manis, baunya tidak ketara.

Diagihkan di hutan konifer di Eurasia, di bawah pokok cemara.

Russula berkilau-biru, atau biru (Rússula caerúlea)

Tutupnya berdiameter 3-12 cm, cembung-kerucut pada cendawan muda, kemudian diratakan-tertekan, ada tubercle di tengahnya. Warna topi berwarna ungu atau merah anggur. Kulit dibuang. Kaki mengetuk ke atas, dibuat, putih dengan pangkalan kelabu. Pulpa berwarna putih, kelabu atau coklat pada waktu rehat. Berbeza dengan aroma buah dan rasa manis.

Tumbuh di bawah pokok pinus, di hutan konifer di Eurasia dan Amerika Utara.

Russula kuning muda (Rússula clarofláva)

Tutupnya berdiameter 3-12 cm, pada jamur muda ia berbentuk hemisfera, kemudian cembung atau rata, tepi pada jamur matang berkerut. Warnanya kuning atau kehijauan-kuning. Kulit berkilat, melekit, boleh ditanggalkan. Kaki berbentuk silinder, meruncing ke bawah, lembut, putih dengan warna kuning. Pulpa berwarna putih, berubah menjadi kelabu pada potongan, aromanya berbunga, rasanya manis atau tajam.

Pembentuk mikoriza dengan birch, tumbuh di rawa.

Berkaitan dengan Russula (Rússula consobrína)

Topi itu berdiameter 5-10 cm, belahan, kemudian bersujud, kelabu-zaitun. Kulit tebal, boleh ditanggalkan. Kaki setinggi 5-8 cm, tebal 2-2,5 cm, silinder, putih. Pulpa berwarna putih, dengan aroma buah yang lemah dan rasa pedas.

Terdapat di hutan konifer dan campuran

Russula biru-kuning (Rússula cyanoxántha)

Diameter topi adalah 5-15 cm, bentuknya hemisfera, kemudian cembung-sujud, permukaannya kering atau melekit, berkerut, tepi bergaris, di tengahnya berwarna hijau atau coklat, di sepanjang pinggirnya berwarna ungu-abu-abu. Kulit dibuang. Kaki setinggi 5-12 cm, diameter 1,5-3 cm, pada jamur matang berlubang, putih. Pulpa berwarna putih, ungu-kemerahan di bawah kulit, tidak menyakitkan.

Tumbuh di hutan lebat.

Russula kelabu (Rússula decolórans)

Cendawan yang jarang dimakan.

Tutupnya berdiameter 4-11 cm, hemisfera, rata dengan usia, tepi mulus pada mulanya, kemudian berkerut. Warna dari merah kecoklatan dan oren kecoklatan hingga keperangan. Kupasnya tidak keluar dengan baik. Kaki menjadi lebih nipis ke atas, berwarna putih, dan menjadi kelabu dan berkerut dengan usia. Pulpa berwarna putih, kelabu pada waktu rehat. Mempunyai bau yang rendah dan rasa manis.

Diagihkan di hutan cemara di Eurasia dan Amerika Utara.

Russula bercabang, atau multi-lamellar (Rússula heterophýlla)

Tutupnya berdiameter 5-12 cm, hemisfera, kemudian menjadi murung. Berwarna hijau, coklat, jarang berwarna kuning. Kulit kering, lembut, mengelupas di sepanjang tepi. Kaki berbentuk silinder, putih. Pulpa berwarna putih, bertukar menjadi kuning di udara. Rasanya manis, baunya tidak ketara.

Dijumpai di hutan lebat Eropah.

Russula keseluruhan, atau indah (Rússula íntegra)

Tutupnya berdaging, hemisfera pada cendawan muda, kemudian sujud, diameter 4-12 cm, merah dengan pusat kuning. Permukaannya bergelombang. Kulit melekit, berkilat, mudah ditanggalkan. Kaki berbentuk silinder, tebal, kuat. Permukaannya berkerut. Putih dengan warna merah jambu dan bintik kuning di pangkal. Pulpa berwarna putih, padat, rasa manis, tidak berbau.

Tumbuh di hutan konifer, di tanah berkapur.

Russula kuning keemasan (Rússula chamaeleontína)

Diameter topi adalah 2-8.5 cm, strukturnya berdaging halus, bentuknya cembung, kemudian diratakan dan tertekan. Warna dari kuning dengan warna merah-merah jambu hingga merah gelap atau putih. Kulit dibuang. Batangnya nipis, silinder atau klavat, putih, kelabu-kuning pada jamur matang. Dagingnya rapuh, putih, rasa manis, bau merah jambu.

Terdapat di seluruh Eurasia, di hutan lebat dan konifer.

Rusula berkulit halus (Rússula mustelína)

Tutupnya berdiameter 5-14 cm, kuat, hemisfera pada cendawan muda, kemudian cembung atau rata. Warnanya berwarna coklat oker, lebih gelap di bahagian tengahnya. Kulit tebal, boleh ditanggalkan. Kaki berbentuk silinder, kuat, dibuat, putih. Dagingnya kuat, putih, kuning atau coklat pada cendawan lama. Rasa manis, aroma cheesy.

Tumbuh di hutan konifer dan bercampur gunung di Eurasia dan Amerika Utara.

Buffy russula (Rússula ochroléuca)

Diameter topi adalah 4-10 cm, bentuknya hemisfera, kemudian diratakan, tepi menjadi berkerut. Warnanya kuning atau oker, kadang-kadang kehijauan-kuning. Kulit berkilat, berlendir, boleh ditanggalkan. Kaki berbentuk silinder, putih. Pulpa berwarna putih, tidak berbau, rasanya pahit atau tidak sedap.

Dijumpai di hutan pinus, bercampur dan gugur di Eropah.

Marsh russula (Rússula palúdosa)

Tudungnya berdaging, cembung, tepinya tumpul, berdiameter 7-12 cm. Permukaannya kering, di tengah berwarna merah gelap, di sepanjang pinggirnya berwarna merah jambu terang. Batang setinggi 5-10 cm dan tebal 1-2 cm, klavat atau fusiform, keras, padat, tomentosa, merah jambu atau putih. Dagingnya putih, lebat, menjadi longgar seiring bertambahnya usia. Aromanya lemah, buah, rasa tidak dinyatakan.

Tumbuh dalam kumpulan di hutan campuran dan konifer di Eurasia dan Amerika Utara.

Russula gadis (Rússula puelláris)

Tutupnya berdiameter 5-11 cm, berdaging tipis, cembung, rata ketika cendawan matang, tepinya berlekuk. Kulitnya boleh dikupas, melekit, ungu tua hingga merah bata. Kaki berbentuk silinder atau fusiform, putih. Pulpa rapuh, putih, berubah menjadi kuning pada waktu rehat, baunya tidak terasa, rasanya manis.

Diagihkan di Eurasia, di hutan konifer dan gugur.

Russula merah jambu, atau cantik (Rússula rósea)

Tutupnya berdiameter 3,5-11 cm, pada cendawan muda ia berbentuk hemisfera, kemudian cembung atau diratakan. Warnanya merah, terang di tengah. Kupasnya retak, kurang dikeluarkan. Kaki adalah klavat, kemudian silinder, putih di atas, berwarna merah jambu di bawah. Pulpa kuat, putih, kelabu di udara. Aroma buah-buahan, rasa pudina.

Tumbuh di Eurasia dan Amerika Utara, di hutan lebat.

Russula Turki (Rússula túrci)

Diameter topi adalah 3-10 cm, bentuknya cembung, rata dengan usia. Warnanya ungu, ungu tua, kelabu-ungu atau coklat ungu. Kulit berkilat, berlendir, boleh ditanggalkan. Kaki berbentuk silinder atau klavat, putih. Pulpa kuat, putih, berubah menjadi kuning dengan usia. Rasa manis, bau iodoform.

Tumbuh di hutan pinus Eropah.

Russula bergelombang (Rússula bresadólae)

Tutupnya berdiameter 4-9 cm, hemisfera, kemudian cembung, berdaging. Kulit halus, berwarna merah-ungu dan warna coklat. Kaki pendek, kuat, silinder, putih. Buburnya kuat, putih, kemerahan di bawah kulit penutup, rasanya segar atau sedikit pedas, aromanya adalah epal, dengan masam.

Tumbuh di hutan lebat dan konifer di Eropah.

Makanan russula (Rússula vésca)

Diameter topi adalah 5-11 cm, bentuknya hemisfera, rata dengan usia. Warna dari merah anggur, merah jambu muda, coklat ungu hingga krem, coklat kehijauan, kelabu muda, jarang berwarna putih. Kulit dibuang. Kaki berbentuk silinder, kuat, putih. Buburnya berwarna putih, baunya tidak ketara, rasanya tidak sedap.

Banyak terdapat di wilayah Eurasia, di hutan lebat.

Russula kehijauan (Rússula viréscens)

Tutupnya berdiameter 5-15 cm, hemisfera, kemudian rata. Dicat dengan warna kelabu-hijau atau hijau tua. Kupasnya retak, dikeluarkan. Kaki berbentuk silinder, kuat, putih. Pulpa berwarna putih, baunya lemah, rasanya manis, manis.

Tumbuh di hutan lebat Eurasia.

Russula coklat (Rússula xerampelína)

Tutupnya berdiameter 3,5-10,5 cm, cembung pada cendawan muda, rata dengan usia. Warnanya berwarna ungu-merah di sepanjang pinggir, di tengahnya berwarna ungu-hitam. Kulitnya matte, baldu. Kaki berbentuk silinder atau klavat, berwarna merah. Pulpa berwarna putih, bertukar menjadi kuning atau coklat di udara. Bau lemah pada cendawan segar, kering, udang kuat.

Tumbuh di hutan konifer berbukit dan dataran rendah di Eurasia.

Spesies russula yang beracun dan tidak boleh dimakan

Russula berair (Rússula aquósa)

Cendawan yang jarang dimakan.

Tutup cendawan muda berbentuk hemisfera, kemudian diratakan, berdiameter 4-5 cm. Kulitnya berlendir, merah ungu, boleh ditanggalkan. Kaki setinggi 4-6 cm, tebal 0,5-1 cm, menebal ke bawah, rapuh, berair, putih. Buburnya berair, rapuh, rasanya tajam, baunya jarang.

Tumbuh di hutan lembap dan paya di Eropah.

Birch russula (Rússula betulárum)

Diameter topi adalah 2-5 cm, strukturnya berdaging, tetapi rapuh, bentuknya diratakan, pinggirnya bergelombang. Warnanya dari merah tua hingga merah muda pucat. Kulit mudah ditanggalkan. Kaki berkerut, putih atau kekuningan, menipis ke atas. Pulpa rapuh, berwarna putih. Rasanya pedas, baunya tidak ketara.

Tumbuh di hutan birch dan cemara di Eropah Utara.

Russula, pembakaran atau emetik (Rússula emética)

Topi cendawan muda cembung, kemudian rata, diameter 5-9 cm, warnanya merah, kulitnya dikeluarkan. Tepi riben. Kaki berbentuk silinder, putih. Pulpa berwarna putih, merah jambu di bawah kulit, rapuh. Bau wangi. Rasa pahit.

Terdapat di hutan konifer dan gugur.

Bile russula (Rússula féllea)

Diameter topi adalah 4-9 cm, bentuknya cembung, rata dengan usia, dengan tubercle di tengah, pinggirnya bergaris. Warna kuning jerami atau oker ringan. Kulit melekit, mengelupas di sepanjang tepi. Batang fusiform atau klavat, berongga, ringan. Buburnya berwarna putih, mempunyai bau geranium dan rasa pahit yang kuat.

Tumbuh di selatan Eropah, mikoriza dengan beech, oak.

Russula rapuh (Rússula frágilis)

Tutupnya berdiameter 2-6,5 cm, pada cendawan muda cembung, rata dengan usia dan menjadi rapuh. Warnanya berkisar dari ungu pucat, merah-ungu, ungu-ungu hingga hijau zaitun, kelabu, kuning atau putih. Kulit dibuang. Kaki berbentuk silinder atau klavat, putih. Buburnya rapuh, putih dengan warna kuning, baunya manis, rasanya sangat pahit.

Dijumpai di seluruh Eropah, di hutan konifer dan gugur.

Russula Mayr, atau ketara (Rússula nóbilis)

Diameter topi adalah 3-9 cm, bentuknya hemisfera, kemudian cembung, diratakan. Dicat dengan warna merah darah, yang memudar seiring bertambahnya usia. Kulit dikupas sepanjang tepi. Kaki berbentuk silinder, putih. Buburnya kuat, putih, kemerahan di bawah kulit, mempunyai bau buah dan rasa pedas.

Ditemui di Eropah selatan, di mana ia tumbuh di hutan beech.

Russula zaitun atau hijau zaitun (Rússula olivácea)

Topi berdiameter 10-30 cm, bentuknya cembung atau rata, pada jamur muda berwarna hijau zaitun, berubah menjadi merah seiring bertambahnya usia. Permukaannya matte, kering, licin, kulitnya terkelupas di sepanjang tepi. Panjang kaki 7-18 cm, tebal 2-6 cm, silinder hingga klavate, putih.

Tumbuh secara tunggal di hutan pinus gunung di Amerika Utara dan Eropah.

Russula merah darah (Rússula sanguínea)

Diameter tutupnya ialah 3,5-10 cm, bentuknya cembung, kemudian diratakan. Warnanya merah darah, merah anggur atau merah ungu, semakin pudar seiring bertambahnya usia. Batangnya berbentuk silinder, pada cendawan lama berongga, berwarna merah. Buburnya kuat, putih, bau buah, pahit, rasa pedas.

Diagihkan di Eurasia, Amerika Utara dan Selatan, Australia, di hutan konifer dan campuran.

Russula pedas, menguning atau sardonyx (Rússula sardónia)

Topi berdiameter 3,5-10 cm, bentuknya cembung, kemudian diratakan. Warnanya berwarna ungu-merah atau merah-coklat, kadang-kadang kehijauan atau kuning kehijauan. Kulit tidak boleh ditanggalkan. Kaki berwarna fusiform, ungu, ungu atau ungu-merah jambu. Buburnya kuat, kekuningan, bau buah, dan rasa yang tajam.

Dijumpai di Eropah, di hutan konifer dan campuran, di bawah pokok pain.

Tumbuh russula di rumah

Untuk penanaman russula, sebuah lokasi dipilih di tempat yang gelap, dengan luas 2,5-3 m 2, di mana tekanan dibuat (30 cm), dan diisi dengan campuran nutrien:

Lapisan daun yang tumbang, rumput atau kulit kayu (10 cm) dilapisi di bahagian bawah.

Lapisan kedua terdiri daripada humus hutan atau tanah dari bawah pokok (10 cm).

Selanjutnya, miselium kering tersebar secara merata di seluruh kawasan, dicampur dengan tanah kering.

Letakkan 3 cm sisa tanaman di atas, seperti pada lapisan pertama.

Lapisan keempat terdiri dari tanah kebun (3-5 cm).

Setelah menyemai, laman web ini dibasahi dengan kaedah penurunan. Tanaman pertama muncul selepas 1.5-2 bulan, dan kemudian setiap 1-1,5 minggu.

Di dalam, russula ditanam dengan cara yang sama, hanya dengan menanam di dalam kotak.

Miselium hidup selama kira-kira 5 tahun. Cendawan boleh ditanam pada bila-bila masa sepanjang tahun..

Kalori russula

100 g russula segar mengandungi 15 kcal. Nilai tenaga adalah:

  • Protein ………………… 1.7 g
  • Lemak …………………. 0,7 g
  • Karbohidrat, …………… 1.5 g

Fakta menarik mengenai cendawan

Russula kaya dengan vitamin seperti riboflavin (vitamin B2) dan vitamin PP.

Russula segar menurunkan kadar kolesterol darah dan juga makanan rendah kalori yang sering digunakan dalam diet..