Irga berry: penerangan, penanaman dan penjagaan, sifat berguna, aplikasi

Irga adalah tanaman buah dan beri dari keluarga Rosaceae dari Amerika Utara. Di alam liar, biasanya tumbuh di padang rumput terbuka, tepi dan lereng gunung, dibanjiri cahaya matahari. Buah-buahan yang sangat enak dan sihat, penjagaan yang tidak bersahaja, penampilan yang menarik - semua ini menyumbang kepada pengedaran irgi yang meluas di kalangan penduduk musim panas dan pekebun di seluruh dunia.

Penerangan

Irga adalah tanaman lama. Bush sering hidup hingga 70 tahun, yang jarang berlaku dalam keluarga Rosaceae. Budaya ini terkenal dengan pertumbuhannya yang pesat. Ini adalah pokok renek (lebih jarang pohon kecil), biasanya tingginya sekitar 2-2,5 m, tetapi ada juga jenis yang lebih tinggi. Belukar boleh mempunyai banyak batang (hingga 25).

Cabang-cabang irgi panjang, tergantung sedikit. Kulitnya licin. Mahkota berbentuk seperti payung. Pucuk penyebaran mempunyai daun bujur sederhana atau sedikit bulat dengan tepi bergerigi. Mereka dilekatkan pada dahan dengan tangkai daun. Ukuran daun tidak lebih dari 10-12 cm. Bilah daunnya kasar, dengan kemaluan, dicat dengan warna hijau gelap. Menjelang musim gugur, dedaunan berubah menjadi ungu-ungu atau keemasan-oren, memberikan tanaman penampilan yang luar biasa..

Pada musim bunga, dua minggu setelah pembentukan tunas, bunga putih berkrim kecil muncul di pucuk irgi, dikumpulkan dalam perbungaan racemose sebanyak 5-12 keping. Pucuk tahun lalu mekar dengan banyak sekali. Rata-rata, berbunga berlangsung sekitar 15 hari. Pada masa yang sama, fros musim bunga yang dikembalikan tidak mengerikan untuk bunga, ia mampu menahan suhu hingga -5 darjah.

Penting! Irga dianggap sebagai tanaman madu yang sangat baik dan sangat popular di kalangan pemelihara lebah..

Buah dan produktiviti

Buah irgi berukuran kecil (kira-kira 1-2 cm diameter), beri bulat. Dalam keadaan di Rusia tengah, berbuah diharapkan dari Julai hingga Ogos. Beri pertama berwarna merah-ungu, dan ketika mereka masak, ia menjadi biru-hitam dengan warna kebiruan. Buahnya terasa manis, keras dan elastik secara konsisten, yang secara signifikan meningkatkan jangka hayat tanaman dan memudahkan pengangkutan.

Buah irgi masak tidak rata, dalam satu sikat, anda dapat melihat buah beri pelbagai warna secara serentak. Oleh itu, tanaman biasanya dituai dalam beberapa peringkat. Buah beri yang tersisa di dahan tidak kering dan tidak jatuh sehingga September-Oktober. Burung suka memakannya..

Hasil irgi agak tinggi. Bergantung pada jenis dan ragamnya, dari satu belukar anda dapat mengumpulkan 5 hingga 25 kg buah beri. Kilang ini mencapai produktiviti maksimum pada usia 7-10 tahun. Tempoh berbuah pada amnya sekurang-kurangnya 45-50 tahun.

Jenis dan jenis irgi

Genus Irga dibahagikan kepada 18 spesies. Kira-kira 10 jenis ditanam di wilayah Rusia. Berikut adalah yang paling popular.

Irga Kanada

Belukar dengan daun memanjang berwarna hijau muda, bunga besar dan buah berdaging. Tingginya boleh tumbuh hingga 8 m. Hasilnya rata-rata, kerana sikatnya agak longgar. Secara keseluruhan, kira-kira 6 kg buah beri dikumpulkan dari semak. Rintangan fros rendah.

Spesies ini merangkumi banyak jenis:

  • "Tradisi";
  • Batu tulis;
  • Pembina;
  • Kayu Madu;
  • Parkhill.

Irga runcing

Ia mempunyai mahkota menegak yang subur dengan daun kecil hingga 2.5 cm. Cabang-cabangnya tegak. Ketinggian semak mencapai kira-kira 5 m. Ia mempunyai ketahanan fros dan tahan kemarau yang tinggi. Buah irgi berduri biasanya kecil (berdiameter tidak lebih dari 1 cm), tetapi rasanya berair dan manis. Spesies ini sering digunakan sebagai batang bawah.

Irga merah-darah

Pada ketinggian, belukar dapat mencapai hingga 3 m. Spesies ini terkenal kerana kesan hiasannya yang tinggi, ciri khasnya adalah pucuk kemerahan, berbeza dengan dedaunan hijau gelap. Mereka sering digunakan dalam tenunan bakul dan barang-barang isi rumah yang lain..

Mekar dan berbuah irgi merah-darah, sebagai peraturan, bermula kemudian daripada jenis lain. Rasa buahnya lemah, tetapi cukup sesuai untuk membuat jus, kerana hanya mengandungi sedikit pektin, yang mencegah pembekuan.

Varieti yang paling terkenal:

  • "Holland";
  • "Kejayaan".

Irga alder-berdaun

Ia adalah pokok renek seperti pohon dengan ketinggian kira-kira 4 m atau lebih. Permukaan batang ditutup dengan kulit kayu kelabu gelap. Daunnya mempunyai bentuk elips, dicat dengan warna hijau yang kaya. Buah tupai alder mungkin yang terbesar dan paling sedap.

  • "Malam Cahaya Bintang";
  • Smokey;
  • "Forestburg";
  • Garis Utara.

Keadaan yang semakin meningkat

Irga adalah salah satu tanaman yang paling bersahaja. Dia tidak takut sama ada cuaca kering atau angin. Kilang ini dicirikan oleh ketahanan fros yang tinggi dan tidak memerlukan tempat perlindungan untuk musim sejuk. Pokok renek dapat menahan fros hingga -50 darjah. Sebarang tanah sesuai untuk tumbuh, kecuali kawasan paya..

Terdapat penjelasan sederhana untuk semangat budaya yang tinggi ini. Akar Irgi dapat menembus ke tanah hingga kedalaman sekitar 2 m, dan ukuran sistem akar mencapai diameter 2.5 m. Itulah sebabnya pokok renek berakar dengan baik di tempat teduh dan tidak takut udara tercemar.

Penting! Pucuk akar irgi terbentuk dengan sangat aktif, oleh itu, hampir mustahil untuk mencabut pokok renek sepenuhnya, jika perlu..

Walaupun tidak bersahaja, semak yang ditanam di tanah liat subur, sod-podzolic, tanah liat atau berpasir dengan tahap pH neutral akan mempunyai produktiviti tertinggi. Kawasan tersebut harus diterangi dengan baik, tetapi sinar matahari langsung harus dihindari.

Menanam anak pokok irgi

Proses menanam irgi dengan anak benih menyerupai penanaman semak beri lain. Musim luruh dianggap waktu yang sesuai untuk bekerja, tetapi anda boleh menanam tanaman pada musim bunga. Anda harus selalu memulakan dengan pilihan bahan penanaman..

Pilihan bahan penanaman

Untuk menanam irgi, lebih baik memilih anak benih pada usia dua tahun dengan akar yang maju. Ketinggiannya mestilah 35-40 cm, anak benih yang terlalu rendah akan berakar lama.

Sebelum membeli, anda perlu memeriksa bahan penanaman untuk mengetahui kesan penyakit dan kerosakan serangga. Anda harus mempertimbangkan dengan teliti pilihan jenis dan jenis tanaman, adalah penting untuk membiasakan diri dengan keadaan tumbuh yang disyorkan oleh pengeluar.

Penyediaan tanah

Tapak penanaman pokok renek mesti digali terlebih dahulu, kemudian baja fosforus-kalium harus digunakan pada kadar 40 g per 1 sq. m. Lubang pendaratan juga perlu disiapkan terlebih dahulu, kira-kira 2 minggu lebih awal. Ukurannya hendaklah sekurang-kurangnya 40-60 cm. Skema klasik penanaman jisim ialah 4 x 2 m.

Teknik pendaratan

Algoritma untuk menanam anak benih irgi:

  1. Tambahkan saliran ke lubang penanaman yang telah siap. Batu atau serpihan bata boleh digunakan sebagai saliran.
  2. Tuangkan ke bahagian kecil bumi, membentuk tubercle dari bawahnya di dasar lubang.
  3. Letakkan anak benih irgi di tubercle.
  4. Sebarkan akar dengan lembut.
  5. Taburkan dengan tanah yang tinggal, memperdalam kerah akar sebanyak 5-6 cm.
  6. Memijak dan menyiram tanah dengan banyak.

Setelah menanam, disyorkan untuk memotong pucuk, meninggalkan sekitar 15 cm di atas tanah.

Penjagaan Irga

Sebagai peraturan, penjagaan khas untuk irga tidak diperlukan, ia dapat tumbuh secara mandiri. Namun, dalam keadaan optimum, semak dapat mencapai produktiviti maksimum. Memberi penjagaan yang baik untuk tanaman tidak begitu sukar, cukup untuk mengikuti peraturan penyiraman, makan dan pemangkasan.

Untuk tiga tahun pertama selepas penanaman, penting untuk melonggarkan tanah dan menyingkirkan tepat pada masanya. Selepas permulaan berbuah, sebilangan semak memerlukan garter, jika tidak, pucuk dapat membengkok dan pecah di bawah berat badan mereka sendiri. Dengan bertambahnya usia, pucuk menjadi lebih kuat, dan garter menjadi tidak perlu..

Menyiram

Tidak perlu menyiram irga, tetapi tanah yang dibasahi dengan baik selama tempoh berbuah menyumbang kepada pembentukan hasil panen yang kaya. Menyiram tanaman dengan air suam dengan menaburkan, satu semak memerlukan sekitar 20-30 liter. Melonggarkan tanah tidak diingini.

Berpakaian atas

Irga bertindak balas dengan baik terhadap baja. 2 tahun selepas penanaman, persenyawaan nitrogen dapat dijalankan. Ini akan mempercepat pertumbuhan. Urea (40 g per 10 L air) dan mullein (sekitar 500 ml per belukar) biasanya digunakan sebagai baja organik. Pada musim luruh, tanaman disenyawakan dengan superfosfat (100 g), abu kayu (100 g), dan kalium sulfat (40 g).

Nasihat! Untuk semak dewasa, humus dan kompos sangat baik sebagai pakaian berpakaian teratas..

Pemangkasan

Semasa membentuk irgi semak sebelum mencapai usia tiga tahun, disarankan untuk meninggalkan semua pucuk basal yang kuat, dan lebih baik menyingkirkan yang lemah sepenuhnya. Pada masa akan datang, hanya 2-3 cabang yang kuat dipelihara. Akibatnya, semak harus dibentuk oleh 10-15 tunas yang tidak rata.

Memangkas tanaman dewasa termasuk menyingkirkan dahan yang patah dan berpenyakit, menghilangkan pucuk akar yang berlebihan. Ketinggian semak juga dapat dibatasi dengan pemangkasan, yang akan sangat memudahkan penuaian dan perawatan tanaman..

Ciri pembiakan

Untuk pembiakan penggunaan irgi:

  • biji;
  • keratan;
  • lapisan;
  • penghisap akar.

Untuk menanam dengan biji, musim bunga dan musim luruh sangat sesuai (pada tahun pengumpulan benih). Dalam kes ini, sebelum menyemai musim bunga, benih harus disusun terlebih dahulu. Pucuk pertama dapat dijangkakan pada musim gugur, dalam kes yang melampau - musim bunga berikutnya. Anak benih dipindahkan ke tempat tetap selepas 2 tahun.

Lebih baik memotong pokok renek pada musim panas. Kaedah ini membolehkan anda mendapatkan anak benih lebih cepat daripada yang lain, kerana tahun depan semak kecil dengan sistem akar bercabang tumbuh dari keratan.

Untuk menyebarkan tanaman dengan berlapis, perlu membengkokkan dahan ke tanah dan menggali sedikit di dalamnya. Sebaiknya lakukan ini pada awal musim bunga, sebaik sahaja tanah menjadi panas. Kemudian pada musim bunga akan datang untuk memisahkan lapisan berakar dari semak belukar..

Kerana pembentukan akar tunas yang kuat, irgi semak membentuk banyak tunas. Untuk mendapatkan bahan penanaman berkualiti tinggi, cukuplah memotong tunas dari semak dengan hati-hati, menangkap bahagian akarnya. Lebih baik menanam penyedut akar di tempat tetap pada musim luruh atau musim bunga..

Penyakit dan perosak

Penyakit dan perosak jarang menjangkiti tanaman ini. Ancaman utama terhadap tanaman dianggap burung pemakan berry. Jaring dengan sel-sel kecil yang tersekat di atas semak akan melindungi irga dari mereka.

Semasa musim panas dan hujan, tanaman ini boleh menghidap penyakit kulat seperti jamur kelabu dan hawar daun. Dalam kes pertama, kapur hancur, abu kayu dan sulfur koloid digunakan untuk memproses irgi, pada yang kedua - persediaan khas yang mengandungi tembaga.

Sifat dan kontraindikasi berguna

Irga adalah pembantu yang sangat baik dalam memerangi kekurangan vitamin. Buahnya mengandungi sejumlah besar vitamin B, C, P, asid organik, gula, karotena, pektin dan serat.

Penggunaan buah irgi, kaya dengan vitamin, membantu menormalkan tidur, menguatkan jantung dan saluran darah, dan mencegah serangan jantung dan vena varikos. Jus yang diperah segar juga disediakan dari buah-buahan irgi, yang meningkatkan fungsi perut. Dari bunga, tincture dibuat untuk membantu tekanan darah tinggi dan kegagalan jantung, dari kulit - penyembuhan decoctions, digunakan secara luaran untuk melegakan keradangan dan menyembuhkan luka.

Kontraindikasi utama penggunaan beri ini adalah intoleransi individu dan adanya reaksi alahan.

Penting! Sebelum menggunakan sebarang ubat dari irgi untuk tujuan perubatan, diperlukan perundingan pakar.

Permohonan

Buah irgi sangat sesuai untuk pembekuan, pengeringan dan pengetinan. Dalam kesesakan dan kompot, beri ini sesuai dengan epal, kismis merah dan hitam. Selalunya, anggur, jeli, marshmallow dan jeli juga dibuat dari buah. Berikut adalah beberapa resipi ringkas untuk penyediaan irgi musim sejuk, yang boleh anda sediakan sendiri di rumah dengan mudah.

Irgi jem dengan lemon

Irga mengandungi sejumlah besar gula, tetapi asid hampir tidak ada di dalamnya. Menambah lemon akan membantu melengkapkan rasa jem dengan sedikit rasa masam..

Resipi langkah demi langkah untuk jem yergi dengan lemon:

  1. Bilas dan tumis 1.5 kg buah beri, kemudian tuangkan ke dalam periuk.
  2. Tuangkan dalam 200 ml air. Letakkan di atas dapur, didihkan.
  3. Didihkan dengan api kecil selama setengah jam.
  4. Tanggalkan penutupnya. Tuang 0,7 kg gula, kacau.
  5. Basuh lemon, putar dengan penggiling daging atau pemproses makanan. Masukkan jem.
  6. Masak selama 30 minit lagi, sejukkan, tuangkan ke dalam bekas yang disediakan.

Wain Irgi

Resipi membuat wain dari irgi di rumah:

  1. Bilas dan tumis 3 kg buah beri. Keringkan ringan dengan tuala kertas, potong pemproses makanan atau penggiling daging.
  2. Pindahkan jisim beri ke dalam periuk, letakkan di atas dapur, angkat hingga 60 darjah dan angkat dari api.
  3. Biarkan untuk meresap di bawah penutup selama sehari. Beri akan mempunyai masa untuk memberikan jus selama ini.
  4. Dengan menggunakan kain kasa, perah jusnya. Terikan dengan ayak halus.
  5. Cairkan jus irgi dengan air dalam nisbah 1: 1.
  6. Masukkan gula pada kadar 100 g per 1 liter cecair. Kacau hingga sebati.
  7. Isi bekas kaca disterilkan dengan campuran yang diperoleh. Pasang sarung tangan perubatan di atasnya dengan membuat lubang kecil di salah satu jari dengan jarum.
  8. Letakkan di tempat yang gelap dengan suhu +18 hingga +26 darjah untuk penapaian.
  9. Selepas 4 hari, tambahkan bahagian gula baru pada kadar 50 g per 1 liter cecair. Campurkan. Ganti dengan sarung tangan yang bersih. Ulangi prosedur selepas 5 hari.
  10. Biarkan sehingga penapaian selesai (20-60 hari).
  11. Tiriskan sedimen, keluarkan sampel, tuangkan ke dalam botol kaca dan tutup. Biarkan wain masak selama 3-6 bulan.

Kesimpulannya

Irga adalah pokok renek yang tidak bersahaja, buahnya terkenal dengan rasa manisnya yang luar biasa dan sejumlah besar vitamin dalam komposisi mereka. Penggunaan beri irgi segar mempunyai manfaat yang tidak dapat dinafikan untuk tubuh, dan pelbagai hidangan dan minuman juga disediakan daripadanya. Malah tukang kebun pemula dapat menanam tanaman ini di laman webnya. Dengan perawatan yang betul, irga akan menggembirakan mata dengan penampilannya yang anggun dan hasil panen yang kaya selama bertahun-tahun..

Irga - sifat berguna, aplikasi dan kontraindikasi + 71 foto

Biasanya tukang kebun banyak memberi perhatian kepada pelbagai tanaman hiasan yang memerlukan banyak perawatan. Walau bagaimanapun, tanaman yang tidak aneh, seperti pokok irga, dilemparkan dan terletak di sudut laman web yang tidak jelas..

Di banyak negara, tanaman ini ditanam sebagai tanaman hiasan, ia mempunyai bunga yang cerah dan indah. Pada musim luruh, daun berubah menjadi merah dan kuning. Apabila beri muncul di irga, burung terbang ke kebun. Di samping itu, beri sangat sedap dan kanak-kanak menyukainya..

  • Spesies semak
  • Khasiat Irgi
  • Menanam tanaman
  • Gambar irgi

Spesies semak

Semak Irga mempunyai kira-kira 20 jenis. Selalunya semuanya tumbuh di Amerika Utara. Secara semula jadi, mereka dapat tumbuh di tempat yang paling tidak dijangka, naik ke ketinggian sekitar 2 km. Kadang-kadang mereka boleh dijumpai walaupun di zon tundra, di mana keadaannya agak teruk..

Budaya yang paling biasa di negara kita ialah irga berdaun bulat. Dia datang kepada kami dari Crimea dan Caucasus. Irgu sering dijumpai di pinggir hutan dan di sekumpulan pokok kecil. Dia "menetap" dengan cara ini terima kasih kepada burung yang sangat menyayanginya.

Khasiat Irgi

Irgi beri tidak mengandungi gula. Apabila mereka dewasa, kandungan pelbagai kumpulan vitamin dan unsur mikro meningkat di dalamnya. Mereka bersatu dan mempunyai rasa yang sedikit berasid..

Sifat tersebut disebabkan oleh tanin dan sebilangan besar asid, lebih daripada separuh daripadanya jatuh pada bahagian malik.

Jem, wain, jem dibuat dari buah irgi. Mereka boleh dikeringkan, di dalam tin dan diperah dari jus.

Mereka tercekik paling baik seminggu selepas penuaian. Permainan ini sering digunakan dalam campuran dengan buah-buahan lain..

Oleh kerana komposisi yang kaya, irga mempunyai sifat berguna seperti:

  • Penghapusan keradangan;
  • Membantu dengan selsema;
  • Menghalang pembekuan darah;
  • Mempunyai kesan antibakteria.

Sebagai peraturan, kami tidak begitu peduli dengan fakta bahawa tanaman seperti itu pasti ada di laman web ini. Ia sering boleh muncul dengan sendirinya. Benihnya dibawa dengan baik oleh burung.

Pada masa yang sama, ia cukup terkenal dengan tukang kebun Barat, kerana ia mempunyai penampilan yang cerah dan menarik. Irga mekar sangat indah pada musim bunga, pada musim panas semasa berbuah dan pada musim luruh semasa musim gugur daun.

Banyak komposisi taman dibuat di sekitar irgi. Oleh itu, jika anda belum mempunyai idea seperti itu, anda boleh mengintipnya dari "rakan sekerja" anda pada pelbagai foto irgi.

Menanam tanaman

Secara amnya, anda tidak perlu memikirkan cara khas untuk menanam irga. Budaya ini tidak cukup aneh. Ia boleh tumbuh di pelbagai jenis tanah dan menahan beku yang melampau..

Sudah tentu, pilihan terbaik untuknya adalah tanah yang subur dan lembap. Irgi tidak akan mempunyai aduan khas mengenai penempatan di wilayah tersebut. Seperti pokok renek lain, dia menyukai sinar matahari, tetapi tidak terlalu kuat. Ia dapat ditanam di sepanjang pagar atau di rumah, di mana naungan mendominasi hampir sepanjang masa..

Penanaman irgi dilakukan dengan cara biasa untuk pokok renek. Adalah lebih baik jika ia adalah anak pokok irgi yang berusia satu atau dua tahun. Ia perlu ditanam lebih dalam daripada yang ditanam sebelumnya - 5-10 cm akan cukup. Ini akan memungkinkan pembentukan pucuk akar yang kuat..

Biasanya semak ditanam dengan corak papan catur, pada jarak antara 2 meter antara satu sama lain. Untuk menanam, anda perlu menggali alur yang dalam sehingga akarnya dapat "duduk" di dalamnya dengan selesa.

Cara termudah untuk menghasilkan semula irgi adalah dengan membahagikan belukar semasa pemindahan. Di samping itu, anda boleh menanamnya dengan pemotongan hijau (pada musim panas).

Taman irga - penanaman dan perawatan, jenis, varietas dengan foto, pembiakan

Di antara banyak jenis pokok buah-buahan dan pokok renek, tupai taman (Amelanchier) atau kayu manis layak mendapat perhatian khusus, yang menggabungkan kualiti hiasan dan buah, dan terkenal dengan kesahihannya, ketahanan musim sejuk yang luar biasa dan tahan terhadap perosak dan penyakit dalam penjagaan.

Genus budaya mempunyai kira-kira 25 spesies pokok renek besar atau pohon rimbun rendah, yang kebanyakannya berasal dari Amerika Utara. Secara semula jadi, tumbuhan ini mudah hibrid, dan perwakilan genus serupa antara satu sama lain..

Budaya ini berasal dari keluarga Rosaceae dan merupakan saudara dekat epal, pir dan hawthorn. Nama Latin berasal dari bahasa Perancis "amelanche", yang bermaksud "epal kecil".

Di Eropah dan Amerika, kayu manis disebut buah beri Jun. Beberapa spesies telah tersebar luas sebagai tanaman buah hiasan dalam budaya kebun..

Penerangan mengenai irgi dengan foto

Sebilangan spesies adalah pokok kecil, yang lain adalah pokok renek tinggi multi-batang dengan mahkota payung. Kulit kayu berwarna kelabu atau coklat, licin.

Selain beri yang enak, irga dihargai oleh tukang kebun kerana warna dedaunan musim luruh yang indah dan mekar yang indah pada musim bunga. Daun pada awal musim bunga berwarna keperakan keperakan, merah tembaga atau merah jambu kehijauan, bergantung pada spesiesnya.

Pada musim, dedaunan bertukar menjadi hijau atau zaitun dengan sedikit warna merah jambu. Dengan kedatangan musim luruh, irga berubah menjadi warna merah jingga-kuning, ungu atau berapi-api, menjadi aksen terang taman dan lebih sejuk, warna yang lebih cerah akan menyala dengan latar belakang taman yang layu dan layu.

Pada musim bunga, kayu manis diselimuti jerebu putih atau merah jambu yang halus dari banyak bunga berbentuk bintang yang dikumpulkan dalam perbungaan kelompok. Setelah berbunga, buah-buahan kecil diikat, yang masak pada musim panas, secara beransur-ansur mengubah warna dari hijau-merah menjadi biru tua atau hampir hitam. Baru-baru ini, anda dapat menemui pelbagai variasi Irgi dengan beri putih (Altaglow variety).

Buahnya lembut dan manis, rasanya seperti blueberry, tetapi dari segi nilai pemakanan, mereka lebih kaya dengan banyak bahan berguna. Beri adalah sumber vitamin B, magnesium, kalium, kalsium dan zat besi yang berharga.

Mereka mengandungi sejumlah besar flavonoid dan antosianin, yang merupakan antioksidan kuat, vitamin C, pektin, asid organik dan karotena. Manfaat kesihatan buah beri irgi sangat berharga. Buah-buahan diikat pada pucuk berusia dua tahun dan tua.

Varieti dan jenis irgi dengan foto

Spesies yang popular dalam budaya adalah irga Kanada (Amelanchier canadensis). Ini adalah pohon pendek yang mencapai ketinggian maksimum 4 meter, tetapi di kebun sering dijumpai dalam bentuk semak..

Pelbagai irgi Kanada "Ballerina" ditanam di Belanda. Buah-buahan secara beransur-ansur berubah warna dari merah jambu menjadi ungu. Mereka mempunyai diameter sekitar 15 mm dan sangat enak..

Irga mekar "Ballerina"

Belukar mencapai ketinggian kira-kira 4 meter. Kerana banyak bunga besar dan warna musim luruh yang indah, ia dianggap sebagai salah satu jenis hiasan yang paling banyak.

Pelbagai "Rainbow Pillar" setinggi 3 hingga 5 m dan lebar 2 m dengan mahkota menegak dan sempit. Daun bergigi halus, hijau gelap, oren-merah berkilat pada musim luruh, bunga putih. Buahnya mempunyai rasa yang tinggi. Pelbagai ini sesuai untuk membuat lindung nilai.

Prince William adalah pokok / semak kecil yang indah dengan mekar musim bunga, buah-buahan manis dan masam yang enak dan dedaunan musim gugur yang berwarna-warni.

Irga Lamarck (Amelanchier lamarckii syn. A x grandiflora). Mungkin hibrida berasal dari Kanada, kadang-kadang keliru dianggap sebagai pelbagai spesies Amelanchier canadensis.

Pada pandangan pertama, sukar untuk membezakan kedua-dua pokok renek ini, kerana mereka sangat serupa antara satu sama lain, tetapi Lamarca Irga lebih besar dan dapat mencapai ketinggian 7 meter. Daun muda pada musim bunga ditutup dengan rambut putih tebal yang hilang pada daun matang..

Buahnya mempunyai rasa manis-epal. Diusahakan secara meluas sebagai tanaman hiasan, yang mendapat pengiktirafan dari Royal Horticultural Society

Jenis Diana Puteri dari jenis ini adalah pokok renek atau pohon kecil yang menarik dengan mahkota menegak, yang dipenuhi dengan banyak bunga putih pada musim bunga. Dedaunan muda berwarna tembaga pucat, hijau pada musim panas. Pada musim luruh, ia berubah menjadi warna raspberry dan oren yang berapi-api..

Irga alnifolia (Amelanchier alnifolia) adalah pokok renek atau pokok yang paling sering tumbuh hingga 4 meter, dan bentuk kerdil semak hanya 1 - 1.20 meter. Buahnya masak pada pertengahan musim panas, mereka manis dan berair, ada sedikit rasa epal.

"Obelisk" adalah pokok kolumnar kecil dengan daun kemerahan muda yang berubah menjadi hijau pada musim panas. Bunga berbentuk bintang putih muncul pada pertengahan musim bunga.

Irga berbuah besar "Smoky" adalah pelbagai spesies ini setinggi 4 m. Dengan usia, mahkota pokok renek tumbuh hingga 6 m Tanaman dewasa menghasilkan kira-kira 8 kg buah beri besar, yang dikumpulkan dalam jumlah 10 keping. Memasak secara tidak rata dari pertengahan bulan Jun. Mereka berair, enak dan sangat manis..

Irgi beri "Smokey"

Irga spiky (Amelanchier spicata) adalah semak tumbuh rendah yang membentuk tebal banyak tunas dan pucuk akar, itulah sebabnya spesies ini sering digunakan untuk membuat lindung nilai. Beri manis dengan masam, hitam dan ungu.

Menanam irgi di laman web

Anak benih biasanya dijual dalam bekas, yang mana sistem akar tanamannya berkembang dengan baik dan tidak ada risiko kerosakan semasa penanaman. Masa terbaik untuk menanam adalah pada musim bunga atau musim gugur, tetapi seperti kebanyakan tanaman kontena, anak benih dapat ditanam sepanjang musim tanam.

Tanaman ini disesuaikan dengan kebanyakan jenis substrat taman yang neutral hingga sedikit berasid, dengan pengecualian tanah liat yang tidak terlalu kering atau berat yang tidak mempunyai bahan organik. Di tanah basah, sejuk dan banjir, tumbuhan yang sangat beralkali atau berasid tidak tumbuh dengan baik dan sering jatuh sakit.

Irga spikelet pada musim luruh

Oleh kerana sistem akar kayu manis sangat dalam dan kuat, perlu mengelakkan tempat dengan kejadian air bawah tanah yang tinggi. Untuk berbunga dan berkembang dengan baik, lebih baik menanam tanaman di tanah subur atau tanah liat berpasir, anak benih muda perlu menyediakan keadaan tanah yang baik untuk perakaran dan pertumbuhan.

Sebelum menanam irgi, anda perlu menyediakan tempat dengan baik. Sekiranya tanahnya lebat dan lembap, campurkan dengan pasir. Untuk tanah marjinal, disarankan untuk menggunakan satu bahagian kompos atau humus sebelum menanam dengan penambahan baja multikomponen berdasarkan fosfat dan kalium.

Baja dicampurkan di tanah daun yang diambil dari lubang penanaman dengan nisbah 1: 3. Lapisan saliran kerikil halus atau batu bata yang pecah dicurahkan di bahagian bawah.

Pilih tempat yang cerah atau sedikit teduh untuk menanam irgi di laman web ini, kerana sejumlah besar cahaya diperlukan untuk berbuah dan masak buah yang baik. Di tempat teduh, semak biasanya mengambil bentuk yang lebih tebal, dahannya kuat dan tumbuh ke sisi, tetapi buahnya berkurang, dan buahnya sendiri tidak begitu manis.

Tanaman ditanam sehingga tapak cantuman tepat di atas permukaan tanah. Penanaman padat dikecualikan, kerana anak benih tumbuh dari masa ke masa.

Lebih baik berpegang pada pola papan centang dengan jarak satu setengah hingga 4 meter, bergantung pada pertumbuhan varieti. Sekiranya tugasnya adalah membuat lindung nilai dari irgi, maka 1-2 semak musim panas ditanam pada jarak 30-50 cm antara satu sama lain.

Menanam irgi untuk lindung nilai

Setelah penanaman, tanah di sekitar tanaman mesti dicelup dengan teliti dan kemudian disiram dengan banyak sehingga bumi mereda dan mengisi ruang kosong. Setelah reda, bumi dipenuhi.

Untuk mengurangkan penyejatan kelembapan, anak pokok irgi setelah penanaman disenyawakan dengan gambut atau kulit kayu yang dihancurkan sepanjang perimeter mahkota, tetapi mundur dari batang sebanyak 10-15 cm.

Penjagaan Irga di laman web

Irga bersahaja untuk pergi dan tidak memerlukan perhatian berterusan. Oleh kerana kultur ini dianggap tahan kemarau, ia hanya disiram selama musim kemarau, tetapi jenis tanah harus diperhatikan - tanah berpasir kering lebih cepat daripada tanah dan memerlukan penyiraman lebih kerap. Walaupun begitu, pengairan bibit pada tahun pertama musim tanam dilakukan secara teratur, sehingga tanah tidak kering..

Irga beri. Penerangan, ciri, varieti, sifat dan penanaman irgi

Penerangan dan ciri

Beri kebiruan dengan ciri rasa yang sangat menyenangkan, tetapi tidak terlalu manis boleh didapati di setiap petak peribadi. Tetapi sia-sia. "Haiwan peliharaan" semacam itu bukan hanya dapat membawa reka bentuk landskap anda ke tahap yang baru, tetapi memberi penghargaan kepada pemiliknya dengan sejambak bahan berguna.

Selama kira-kira empat ratus tahun, budaya ini telah berkembang di kebun persendirian, ketika datang ke Eropah. Di benua Amerika, bagaimanapun, kilang itu diiktiraf sebagai "rumah" sekitar satu abad yang lalu. Sekiranya anda melihat dengan cepat seperti apa irga dalam foto, anda mungkin berfikir bahawa ini adalah pokok penyebaran..

Sebenarnya, ada semak di depan anda, hanya beberapa pucuknya yang kuat yang kelihatan seperti keseluruhan. Mereka tumbuh dengan agak cepat dan boleh mencapai ketinggian hingga dua meter, atau bahkan lebih sedikit. Dan jika keadaannya betul, kemungkinan akan tumbuh pameran sepanjang enam meter.

Sekiranya kita bercakap mengenai spesimen liar, maka irga tumbuh secara semula jadi di tanah Kaukasia atau Krimea. Dia suka batu dan tepi hutan. Terdapat banyak sebab untuk jatuh cinta dengan wakil flora ini. Pertama, dia mempunyai sedikit permintaan. Belukar tidak memerlukan sikap yang sangat hormat terhadap dirinya sendiri. Kedua, ia akan memberi anda semangkuk buah secara konsisten setiap musim.

Lanskap dalam budaya jenis standard. Ini adalah dedaunan, sedikit memanjang. Warnanya zamrud gelap. Pada separuh kedua musim bunga, pokok itu dipenuhi bunga. Budak tidak tumbuh sendiri. Mereka terletak di "syarikat" kecil. Teduhan kelopak sangat ringan: sama ada putih salji atau susu.

Setelah masa bunga berlalu, mereka diganti dengan buah-buahan. Mereka boleh berbentuk bulat dengan sempurna, sedikit rata, atau sebaliknya - memanjang. Dan warna makanannya berwarna biru-hitam. Masing-masing boleh berdiameter dari lima milimeter hingga satu sentimeter. Belukar tidak boleh disebut hati panjang khas. Hadnya sekitar empat puluh tahun..

Jenis dan ragam

Terdapat banyak jenis beri irga. Terdapat kira-kira dua puluh lima daripadanya. Terdapat spesimen yang agak kecil. Antaranya ialah daun bulat. Dia dapat menghentikan pertumbuhannya pada jarak setengah meter. Menariknya, kulit kayu tidak beralun, tetapi halus.

Daunnya berbentuk seperti telur, kadang-kadang hampir bulat. Mekar sebagai standard - pada bulan Mei. Dan ia mula "memberi makan" pemiliknya pada bulan Julai. Lebih-lebih lagi, dia tidak akan "membuang-buang waktu dengan banyak perkara". Sepanjang musim, anda dapat menyimpan hingga sepuluh kilogram tanaman.

Orang Kanada. Spesies ini terkenal dengan saiznya. Dialah yang mencapai ketinggian enam meter, dan bahkan memberikan indikator lapan meter. Rantingnya nipis, kerana, seolah-olah terkulai, tergantung. Itulah sebabnya mereka membentuk mahkota sfera. Mereka menyukainya kerana ukuran buahnya, beratnya mencapai satu gram. Lebih-lebih lagi, kemanisannya sangat mengagumkan. Dan dengan kedatangan cuaca sejuk, semua hijau berubah menjadi ungu-merah. Oleh itu, anda dijamin pemandangan yang mengagumkan.

Pokok setinggi lima meter dengan batang kelabu dan daun tanpa bersinar. Semua ini mengenai spesies "spikelet". Sukar untuk membingungkannya dengan orang lain, kerana buah-buahan dan bukannya warna biru berwarna merah. Dan tunasnya tidak berwarna putih salji, tetapi berwarna merah jambu pucat.

Sebelum tahun keempat hidup, anda tidak boleh mengharapkan hasil dari dia. Spikelet berharga kerana fros lima puluh darjah tidak akan mengganggu kesihatannya yang sangat baik. Selain itu, ia dapat ditanam bukan hanya untuk "gula-gula", tetapi juga sebagai elemen yang indah untuk menghias taman. Ia tumbuh dengan lebat, jadi pagar yang dibuat dari tanaman seperti itu adalah pilihan yang bagus..

Varieti daun alder terkenal dengan kesuburannya - kira-kira sepuluh kilogram buah dituai dari sehektar semak. Pokok ini tidak paling dimensi, batasnya tinggi empat meter.

"Darah merah". Jenis ini dikenali, seperti namanya, warna terang. Tetapi ia juga mempunyai rasa yang sangat spesifik. Tidak begitu menggembirakan. Oleh itu, produk ini biasanya digunakan untuk pembuatan kompot, misalnya, dengan penambahan bahan lain..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Bahagian keempat komposisi beri adalah serat makanan. Ditambah lagi dengan vitamin C dan gula semula jadi. Phytosterols memberikan tindakan anti-sklerotik. Dengan semua ini, pencuci mulut tidak akan memberi anda pound tambahan. Lagipun, seratus gram mengandungi tidak lebih daripada empat lusin kalori.

Di antara penyakit yang sifatnya bermanfaat dari irgi dapat mengatasi adalah lonjakan tekanan darah (ini memerlukan bunga), kecenderungan untuk munculnya pembekuan darah. Untuk tujuan ini, jus diperlukan. Sekiranya tekak anda sakit, rebusan dengan komponen sedemikian akan menyelamatkan anda. Angina mesti surut. Tidak ada gunanya menelan ubat penenang kedai ubat jika penyembuh seperti itu tumbuh di bawah tingkap.

Ia dapat melegakan insomnia dengan mudah dan mengurangkan kegelisahan. Daun digunakan untuk melegakan keradangan dan menyembuhkan luka. Sekiranya anda tidak dapat mengatasi sembelit, makan makanan segar. Sekiranya, sebaliknya, anda mengalami cirit-birit, buat rebusan dari kulit kayu. Satu sudu teh bahan aktif diambil dalam segelas air. Semua ini mesti berdiri di atas tab mandi air.

Kontraindikasi

Anda tidak boleh terbawa-bawa dengan makan makanan ringan bagi mereka yang mempunyai tekanan darah terlalu rendah. Penghidap alergi juga berisiko. Walau bagaimanapun, kes seperti ini sangat jarang berlaku. Juga, kontraindikasi untuk beri irgi termasuk keperluan untuk segera melakukan pekerjaan yang kompleks yang memerlukan penumpuan dan penumpuan..

Lagipun, pencuci mulut, adalah santai. Mereka bahkan mengatakan bahawa dos yang mematikan, dimakan dalam satu waktu duduk, boleh membuatkan anda tidur. Sekiranya mereka yang menderita hemofilia tidak boleh memakan produk tersebut. Masalah pembekuan darah hanya boleh bertambah buruk.

Berkembang

Apabila timbul pertanyaan di hadapan anda: "Di mana hendak menanam?", Kemudian tuntunlah oleh fakta bahawa terdapat nuansa yang sangat penting. Yang pertama adalah bahagian bawah tanah tanaman yang sangat kuat. Akarnya hampir seperti poplar. Mereka dapat mengubah bentuk trotoar, elemen hiasan dan banyak lagi. Oleh itu, tinggalkan sekurang-kurangnya lima, tetapi lebih baik sepuluh meter stok.

Masalah lain ialah buahnya adalah pewarna yang sangat baik. Dan membuang noda dari jusnya sangat sukar. Oleh itu, fikirkan terlebih dahulu jika mereka akan memalukan anda, kerana buah beri pasti akan jatuh dalam kuantiti yang banyak.

Satu perkara lagi - anda memerlukan cahaya. Lebih besar lebih bagus. Oleh itu, tidak ada "bayangan" yang diperlukan di sini. Sekiranya anda tidak mengikuti nasihat ini, anda berisiko menanam tanaman yang panjang dan tidak maju dengan hasil panen yang sangat sedikit. Tambahan pencahayaan yang baik memberikan kemanisan yang hebat untuk merawatnya..

Sebaik-baiknya, anda perlu mencari anak benih berusia tiga tahun untuk ditanam. Tetapi, jika anda tidak berjaya, anda boleh mengambil umur satu tahun. Ya, budaya ini tidak boleh disebut rewel, tetapi anda masih boleh memastikan bahawa tanah di mana tanaman akan duduk adalah tanah berpasir.

Akar semak kuat, dan masuk jauh ke dalam tanah, tiga hingga empat meter. Dan di sini masuk akal untuk memastikan bahawa lokasi pendaratan adalah optimum dari segi paras air bawah tanah. Bagaimanapun, pucuk panjang tidak boleh menahan kelembapan tanpa henti, yang bermaksud bahawa perairan ini mesti cukup dalam.

Petunjuk keasidan tidak memainkan peranan khas. Apa yang tidak boleh dikatakan mengenai masa tahun untuk turun. Anda mempunyai pilihan antara musim bunga dan musim luruh. Pakar menasihatkan untuk tetap menggunakan pilihan kedua. Proses penyingkiran itu sendiri adalah mudah. Standard untuk lubang buah: diameter lima puluh sentimeter, kedalamannya sama.

Lebih baik menambahkan kompos ke tanah, maka buah pasti akan "terima kasih". Tidak boleh dilakukan tanpa sebilangan kecil pasir. Jangan cuba memperdalam tanaman terlalu banyak, kolar akar harus berada di atas lapisan tanah. Jangan lupa untuk musim pendaratan secara menyeluruh dengan air. Sekurang-kurangnya sepuluh liter cecair setiap kejadian.

Sentuhan penamat adalah lapisan mulsa dengan diameter bulatan batang. Pemangkasan lebih lanjut. Batang maksimum dua puluh sentimeter hendaklah melekat di permukaan. Semua yang lain dipotong. Apabila anda merancang untuk mengatur seluruh taman tanaman seperti itu, atau pagar hijau, anda tidak perlu meletakkannya berdekatan satu sama lain. Pastikan jarak sekurang-kurangnya satu setengah meter di antara keduanya.

Sekiranya ia berlaku bahawa lokasi pendaratan tidak dipilih dengan baik, atau anda menjual plot anda dan ingin membawa belukar dengan anda, anda boleh mencuba memindahkannya. Tetapi anda perlu menghabiskan banyak usaha. Berkat pucuk akar, yang seperti tentakel gurita, telah menawan kawasan yang besar, tidak akan mudah untuk memindahkan budaya yang lebih tua dari lima tahun ke tempat baru..

Bersedia untuk melakukan sekop yang baik. Anda perlu menggali meter dengan lebar dan kedalaman. Dan walaupun dalam kes ini, bukan fakta bahawa sebilangan akarnya tidak akan terputus. Benar, kilang itu dapat mengembalikannya di tempat baru, jika anda bernasib baik. Oleh itu, dekatilah proses menentukan lokasi budaya secara sedar terlebih dahulu..

By the way, pokok renek irga tidak memerlukan rehat. Kita semua tahu bahawa pokok epal, misalnya, menghasilkan hasil yang sama sekali berbeza dari tahun ke tahun. Tetapi pahlawan artikel kami stabil dalam hal ini. Tiada percutian. Sebaik sahaja wakil keluarga merah jambu berusia tiga tahun, tunggu penuaian pertama.

Dari separuh kedua musim panas, anda boleh mengumpulkan. Dan jangan risau melakukannya dengan cepat. Buah-buahan akan tetap kuat di dahan hingga Oktober. Lebih-lebih lagi, seiring waktu, mereka mengering, dan sebagai peraturan, mereka akan dimakan oleh burung, yang juga sangat menyukainya. Tumbuhan berumur sepuluh tahun menghasilkan hasil panen yang paling banyak.

Anda pasti tidak perlu menjalankan budaya dengan baldi tanpa henti. Akar tanaman akan memperoleh kelembapan yang mereka perlukan. Satu-satunya pengecualian adalah hari-hari di mana terdapat panas terik. Sekiranya ini berterusan untuk jangka masa yang panjang, anda boleh memasang selang. Lebih baik jika ia mempunyai muncung semburan di atasnya. Dan agar semua kelembapan tidak langsung menguap dari permukaan, tunggu petang sebelum melakukan aktiviti ini.

Empat tahun pertama boleh dilakukan tanpa baja. Apabila usia ini berlalu, anda perlu menyimpan humus. Setiap tahun anda perlu menggali tanah di sekitar batang kayu, menambah baldi ke dalamnya, atau lebih baik dua kotoran busuk. Superfosfat juga akan berguna. Tetapi anda tidak memerlukannya. Kira-kira tiga ratus gram harus mencukupi. Tambahkan makanan tambahan kalium di sini (0.2 kilogram).

Pada musim panas dan musim panas, masuk akal untuk merobohkan kotoran ayam dalam bentuk cair. Sekiranya anda bimbang bagaimana perasaan tunas muda pada musim sejuk, maka anda tidak seharusnya melakukan ini. Dia tidak memerlukan perlindungan. Seperti juga kakak-kakak. Belukar akan bertahan dengan sempurna dari semua liku-liku alam.

Tetapi anda tidak boleh melakukan tanpa pemangkasan. Hanya setelah turun di tanah terbuka sekurang-kurangnya dua belas bulan berlalu. Lengkapkan diri dengan gunting pemangkasan pada musim bunga. Ini penting, kerana belum ada pergerakan jus aktif..

Pada mulanya, anda harus memilih beberapa cabang yang paling "berotot", dan memberi mereka peluang untuk berkembang. Untuk ini, selebihnya mesti dilikuidasi, iaitu dipotong hingga sifar. Pada tahun-tahun berikutnya, semak akan bertambah tua. Tidak mahu kehilangannya dengan cepat? Kemudian jangan lupa untuk meremajakan pokok dengan memangkas. Beberapa tong lama mesti dimusnahkan setiap tahun..

Ya, budaya adalah raksasa di kalangan saudara-mara. Oleh itu, terdapat kesukaran memilih buah beri. Tidak mahu berlari tanpa henti dengan anak tangga, bekerja dengan cawangan sampingan, mereka perlu dipotong. Kemudian mahkota akan masuk lebar, dan tidak naik. Sekiranya anda mahu semak mendapat kehidupan kedua, potong batangnya hampir ke akarnya. Satu tunggul tetap ada.

Luka selepas prosedur harus dirawat. Terutama ketika datang ke perwakilan keluarga merah jambu yang sudah dewasa. Sekiranya musim panas, padang kebun akan berfungsi untuk tujuan ini. Sekiranya fros sudah melanda, maka lebih baik menggunakan cat khas.

Prosedur kebersihan dengan gunting juga harus. Semua bahan yang berpenyakit, kawasan yang rosak, yang rosak mesti dibuang. Ia juga masuk akal untuk menipiskan mahkota. Menyingkirkan scion yang memenuhi bahagian dalam, iaitu tumbuh ke arah batang.

Tidak ada masalah dengan pembiakan semula budaya. Semua kaedah yang diketahui berfungsi. Benar, dengan hasil yang berbeza. Yang paling berpatutan adalah kaedah benih. Ia digunakan pada musim gugur. Buah dari mana bahan diambil mesti matang sepenuhnya. Kernel mesti dikeluarkan dari pulpa, setelah dibersihkan, pengeringan menyeluruh diperlukan.

Tiada prosedur khas. Biji-bijian segera siap ditaburkan ke tanah terbuka. Anda tidak perlu mendorongnya dengan mendalam, dua sentimeter akan cukup. Perkara utama adalah tidak membuang air pada tahap ini. Dan kemudian tutup tanaman dengan lapisan mulsa. Dedaunan kering biasa akan berlaku..

Tunas boleh muncul pada bulan yang sama, atau mereka boleh menunggu hingga musim bunga. Kedua-duanya adalah keadaan biasa. Perkara utama dengan kedatangan panas adalah untuk mengurangkan penanaman. Anda boleh mengeluarkan pucuk tambahan, atau menanamnya. Pada musim panas pertama, buah perlu diberi perhatian.

Ini menyiram, menyingkirkan rumpai, dan membaja. Yang terakhir harus kaya dengan nitrogen. Selama setahun, anda akan menerima pucuk sepuluh sentimeter. Tahun berikutnya - sudah setengah meter semak. Dalam masalah pembiakan, pemotongan hijau juga dapat membantu..

Mereka mesti dipotong pada musim panas yang hangat. Lebih-lebih lagi, pokok induk mesti matang, sekurang-kurangnya enam tahun. Ambil pucuk kecil, sepuluh sentimeter tepat. Penyediaan pemotongan terdiri daripada menghilangkan lebihan hijau. Mereka. hanya dua, tiga daun yang tinggal di dahan, yang terletak di hujung atas.

Selepas itu, masukkan kek kosong ke dalam balang dengan larutan khas, yang, seperti pemangkin, membuat akar bercambah lebih awal. Langkah seterusnya adalah bergerak ke jalan. Tanam di dalam tanah dan tutup dengan balang kaca besar atau botol plastik lima liter. Maksudnya ialah mewujudkan kesan rumah hijau.

Tetapi ia mesti berventilasi, supaya suhu tidak panas di sana. Ditambah dengan penyiraman. Tetapi bukan aliran di bawah akar, tetapi aliran yang tersebar. Selepas tiga minggu, sudah tiba masanya untuk mengeras. Mula membersihkan "rumah" sebentar, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah jam yang dihabiskan kilang di luar rumah.

Vaksinasi juga cukup popular. Dan kemudian timbul persoalan: "Apa yang lebih baik digunakan sebagai sumber?" Tukang kebun sebulat suara mengatakan bahawa ia adalah abu gunung. Prosedur harus dilakukan dengan kedatangan hari musim bunga. Pilih tempat hubungan pada jarak lima belas sentimeter dari permukaan tanah.

Lapisan juga berakar dengan baik. Tetapi jangan gunakan cawangan muda yang kurang berkembang untuk ini. Lebih baik mengambil mereka yang berumur sekurang-kurangnya beberapa tahun. Dan tambah hanya apabila anda yakin bahawa bumi bukan lagi batu ais, tetapi dicairkan. Menjaga anak perempuan sehingga musim luruh tiba. Dan dengan permulaan bulan September-Oktober, mereka dapat dipisahkan sepenuhnya..

Perennial dewasa boleh dibahagi. Ketepatan penting di sini. Lagipun, ia akan berjaya dengan akarnya. Sakit melekat pada abadi ini dengan berat hati. Tetapi, bagaimanapun, ia berlaku. Oleh itu, pada mulanya anda perlu memikirkan pencegahan. Tukang kebun sedia maklum bahawa cecair Bordeaux dapat menyelamatkan anda dari keseluruhan senarai penyakit..

Oleh itu, pengairan dengan komposisi ini akan melegakan sakit kepala. Rawatan sesuai sebelum kemunculan tunas, serta segera setelah jatuh. Sekiranya daun atau dahan diserang bintik busuk atau coklat, maka semua kawasan yang terjejas mesti musnah..

Rot boleh muncul dari kenyataan bahawa terdapat kelembapan berlebihan. Sekiranya anda tidak melakukan penyiraman secara berkala, maka intinya adalah air bawah tanah, ia terlalu dekat. Di sini, baik transplantasi atau selamat tinggal di semak. Di antara perosak, rama-rama dan pemakan benih sering menjadi tetamu di semak. Kedua-duanya sangat berbahaya. Dan hanya racun serangga yang dapat memerangi mereka.

Mengekalkan hasil panen yang segar untuk jangka masa panjang adalah tidak realistik. Dipetik, segera fikirkan apa yang disediakan dari buah beri irgi. Nasib baik, anda boleh mendapatkan banyak perkara dari produk ini: kompot, jus, dan, tentu saja, jem dari irga. Pertama, biarkan beri sedikit tersentuh di dalam kuali..

Anda perlu menunggu sehingga mereka memberikan jus. Kemudian anda perlu memasak. Untuk melakukan ini, gula pasir dua kali lebih sedikit diambil per kilo produk (tetapi ini bukan untuk semua orang, bahagian bergantung pada betapa manisnya anda). Dua puluh minit dengan api kecil sudah cukup untuk mendapatkan pencuci mulut yang hebat.

Harga anak pokok

Nampaknya tidak realistik, tetapi Internet penuh dengan tawaran penjualan salinan empat tahun yang sudah dewasa. Ketinggian mereka mencapai lima meter. Untuk mendapatkannya, sediakan sekurang-kurangnya tiga puluh ribu rubel.

Sebilangan penjual akan memberikan pokok itu dengan harga hanya lima puluh ribu. Sekiranya anda tidak mempunyai sumber daya seperti itu, anda boleh mendapatkan salinan setengah meter untuk beberapa ribu. Untuk tanaman dua kali lebih tinggi - anda sudah perlu mengeluarkan empat ribu.

Irga untuk musim sejuk

Kaedah paling mudah untuk memastikan bahawa beri dikekalkan untuk musim sejuk adalah dengan membekukannya. Mula-mula anda perlu membuang semua ranting dan serpihan lain. Bilas bahan kerja masa depan dan keringkan. Itu sahaja, sekarang anda mengambil beg plastik biasa dan meletakkan produk di sana, hantar ke peti sejuk beku. Untuk buah kering, anda perlu melakukan semua prosedur persediaan yang sama. Kemudian letakkan makanan di atas loyang. Tutup semuanya dengan kain kasa dan letakkan di ambang tingkap.

Irga shrub - penanaman dan penjagaan di ladang terbuka, pembiakan

Pokok renek atau pokok irga kecil belum begitu terkenal. Buahnya dapat digunakan untuk pengetinan, burung menyukainya, mereka mempunyai khasiat perubatan. Tumbuhan ini sangat mudah ditanam, sangat menarik, dan anak benihnya semakin banyak muncul di kedai kebun. Artikel ini menerangkan secara terperinci bagaimana menanam pokok renek irga, menanam dan merawat di ladang terbuka, pembiakan, menyajikan ciri-ciri varieti yang menarik.

  1. Penerangan mengenai tanaman
  2. Beberapa jenis dan ragam
  3. Orang Kanada
  4. Lamarck
  5. Daun tua
  6. Berdaun bulat
  7. Rempah
  8. Lancar
  9. Varieti yang menarik
  10. Kerja penanaman
  11. Tarikh pendaratan
  12. Memilih tapak dan tanah penanaman
  13. Mendarat
  14. Berkembang dan menjaga
  15. Menyiram
  16. Berpakaian atas
  17. Pemangkasan
  18. Pembiakan
  19. Pemisahan tanaman
  20. Pembiakan oleh pucuk akar
  21. Lapisan mendatar
  22. Penyebaran dengan keratan diambil dari pucuk
  23. Penyebaran dengan keratan hijau
  24. Keratan semi-lignified dan lignified
  25. Keratan akar
  26. Menyemai dengan biji
  27. Penyakit dan perosak
  28. Nilai buah
  29. Aplikasi dalam landskap

Penerangan mengenai tanaman

Permainan atau kayu manis adalah genus tumbuhan dalam keluarga Pink. Genus Irga (Amelanchier) merangkumi sekitar 25 spesies tanaman berkayu dalam bentuk semak atau pokok kecil. Nama itu berasal dari perkataan Perancis amelanchier atau "apple kecil". Pada hakikatnya, buahnya lebih menyerupai buah tanaman beri..

Sebilangan besar spesies genus terdapat di Amerika; tumbuh-tumbuhan juga terdapat di Eropah, Asia, Afrika Utara. Spesies ini dicirikan oleh kebolehubahan tinggi, dedaunan bermusim, berbunga hiasan, daun berwarna indah pada musim luruh, menjadikannya sangat indah dalam tempoh ini. Tumbuhan tergolong dalam urutan Rosaceae.

Irga adalah tanaman yang tidak biasa di taman hiasan. Ia jarang ditanam di dalam bekas kerana boleh tumbuh menjadi pokok yang cukup besar dengan penjagaan yang baik. Julat ketinggian tanaman adalah ketara - dari 20 cm hingga 20 meter. Pokok di kebun mempunyai kulit kayu yang kelabu dan licin yang dapat merekah sepanjang masa.

Bunga. Perdu Irga ditutup pada musim bunga (April-Mei) dengan sebilangan besar bunga kecil, sangat halus, menarik, dikumpulkan dalam kelompok di hujung pucuk. Bunga muncul sebelum atau semasa pengembangan daun. Buah pinggang runcing. Bunganya lima kelopak, biasanya berwarna putih, walaupun ada varietas dengan warna merah jambu atau kemerahan yang halus.

Foto. Bunga Irgi

Daun irgi berbentuk bulat atau elips, urat rata dan selari. Daunnya terletak di tangkai panjang, tunggal, biasanya bergigi. Daun berwarna hijau gelap di atas, bahagian bawah plat daun mempunyai warna hijau yang lebih pucat, pada musim gugur dedaunan berkilau dengan warna bercahaya - kuning-merah atau merah.

Buah. Setelah berbunga pada bulan Julai-Ogos, buah-buahan kecil muncul - epal, pada mulanya merah, setelah matang - gelap, dengan warna kebiruan atau ungu, mekar kebiruan. Epal irgi kecil boleh dimakan, manis rasa. Buahnya bersaiz sederhana - yang terkecil panjangnya 0,5 cm, varietas dengan buah terbesar mencapai 1,5 cm. Rasa buah beri irgi sedikit seperti blueberry, tetapi epal irgi jauh lebih kaya dengan vitamin, terutama dari kumpulan B, mereka mengandungi banyak magnesium dan kalium. Ia adalah sumber kalsium, zat besi yang berharga.

Foto. Buah Irgi

Dari maklumat di atas, jelas bahawa irga dihiasi dengan bunga, walaupun berbunga pendek, dan pada musim gugur - dengan daun cerah. Buahnya kurang hiasan, mereka kecil tetapi boleh dimakan, digunakan dengan cara yang berbeza, tetapi lebih banyak lagi di bawah. Burung suka epal, menikmati makanan istimewa ini dengan senang hati. Burung membantu memerangi serangga berbahaya, jadi ada baiknya menarik tetamu bersayap ini ke kebun..

Beberapa jenis dan ragam

Hari ini, kira-kira 25 spesies irgi diketahui, berbeza terutamanya dari ketinggian - dari 30 cm hingga beberapa meter. Perbezaan ketinggian ini boleh berlaku walaupun pada satu spesies. Spesies utama yang sering ditanam di negara kita ialah Kanada (Amelanchier canadensis). Genus Amelanchier merangkumi spesies umum berikut.

  • Kanada (Amelanchier canadensis),
  • Berdaun bulat (A. ovalis),
  • Spicate (A.r spicata),
  • Daun tua (A. Alnifolia),
  • Lancar (A. Laevis),
  • Lamarck (A. Lamarckii),
  • Arboreal (A. arborea).

Bagi irgi, perbezaan interspesies sangat kecil, malah tukang kebun yang berpengalaman mungkin menghadapi masalah mengenalinya..

Orang Kanada

Irga Canadian (Amelanchier canadensis) sering dijumpai di kebun Kanada, tetapi kebiasaannya tanaman ini ditanam di beberapa negara Eropah. Kilang tidak memerlukan terlalu banyak haba. Ia mengambil bentuk semak tinggi, kadang-kadang tumbuh hingga 7-8 meter dengan lebar yang jauh lebih kecil. Ia tidak membuat syarat khas, mekar pada musim bunga dengan madu dan bunga wangi, pada musim luruh ia dihiasi dengan hiasan daun musim luruh. Menghasilkan buah-buahan berair yang digemari oleh burung.

Lamarck

Amelanchier lamarckii adalah semak indah yang juga berasal dari Kanada dan kadang-kadang secara keliru diklasifikasikan sebagai spesies Kanada (Amelanchier canadensis). Pada pandangan pertama, sukar untuk membezakan antara dua semak buah, mereka sangat serupa. Spesiesnya berbeza dari segi ketinggian - Irga Lamarca boleh tumbuh hingga 7 meter, mahkota sangat lebar, menyebar.

Pada musim bunga ia mekar dengan bunga hiasan. Gumpalan hiasannya berwarna putih, bunga lebih panjang, panjangnya 4 cm.

Tanam dengan keperluan rendah. Bunga menahan musim sejuk hingga minus 5-7 ° C, oleh itu, menanam irgi dan meninggalkan di pinggir bandar, wilayah Leningrad, dan Lorong Tengah tidak akan menimbulkan masalah. Berbuah pada tahun ketiga setelah menanam, setiap tahun hingga 40-50 tahun. Buah-buahan hitam-biru dituai dari pertengahan Jun hingga pertengahan Julai. Buah, dimakan, manis, sangat digemari oleh burung.

Belukar tahan terhadap keadaan, tidak bermasalah dalam penanaman. Irgi dan Lamarca menghasilkan buah yang enak yang boleh diproses dan dimakan mentah. Oleh itu, kedua-dua spesies ini sering ditanam di kebun..

Daun tua

Spesies Amelanchier alnifolia. Dalam keadaan iklim kita, mungkin juga menanam daun alder, yang juga sangat berharga, tetapi kurang biasa. Ketinggian tanaman boleh melebihi 5 meter. Spesies yang berharga kerana berbunga dan buah hiasan.

Terdapat banyak jenis yang bermanfaat untuk buahnya yang boleh dimakan. Olkholistnaya menjadi popular berkat penciptaan varieti baru "Obelisk", yang dibezakan oleh hasilnya.

Berdaun bulat

Spesies Amelanchier ovalis adalah irga berdaun bulat. Habitat semula jadi terdapat di benua Eropah dan Asia. Belukar tumbuh hingga 2 meter, oleh itu ia sering digunakan di kebun kecil. Tumbuhan lurus. Tidak memerlukan, penampilan yang sangat stabil, boleh digunakan untuk lindung nilai.

Rempah

Irga spiky (Amelanchier spicata), berasal dari Amerika Utara, tumbuh hingga 2 meter. Tumbuhan yang bersahaja, mempunyai bunga hiasan dan buah-buahan yang lazat.

Lancar

Irga smooth (Amelanchier laevis) mempunyai bentuk semak tinggi, mencapai ketinggian 5 meter, ada juga spesimen yang lebih tinggi. Tanaman ini dihiasi oleh bunga-bunga putih yang harum, dikumpulkan dalam kelompok, sepanjang 10-13 cm. Buah bulat berbentuk epal. Spesies ini mempunyai keperluan rendah, bertolak ansur dengan keadaan buruk, disarankan untuk tumbuh di kebun.

Varieti yang menarik

Kecemerlangan Musim Luruh

Varieti irgi terutamanya hiasan, mencapai ketinggian 7 meter. Ia berbentuk pohon kecil atau semak tinggi dengan mahkota lurus. Bunga dikumpulkan dalam kelompok sepanjang 6-8 cm. Pelbagai tahan terhadap penyakit.

Pelbagai irgi berdaun alder, agak tinggi - tingginya hingga 4 meter. Pada mulanya, pokok itu mempunyai mahkota yang tinggi dan padat, kemudian lebarnya mencapai 6 m. Ia dicirikan oleh buah-buahan yang besar dan enak. Buahnya masak sekata. Kilang ini berumur panjang, buah-buahan dengan diameter 16 mm, biru-hitam bujur dengan mekar, manis, enak. Pelbagai produk yang sangat produktif.

Pelbagai jenis alder irgi, tumbuh hingga 5 meter, mahkota mempunyai bentuk menegak dan padat yang asli, pokok renek lama cenderung tumbuh selebar 4 meter. Ia adalah tanaman lama yang boleh hidup selama 50 tahun. Varieti ini dicirikan oleh hasil tinggi, buah-buahan besar dengan diameter sekitar 16 mm, sedikit rata, biru-hitam dengan mekar, sangat enak.

Irga daun tua. Kilang ini mencapai ketinggian 4 meter. Dicirikan oleh buah-buahan besar yang masak sekata.

Pelbagai daun tua dengan buah yang enak dan masak. Kilang ini boleh tumbuh hingga 3 meter dan selebar 2 meter. Belukar tumbuh sedikit lebih perlahan. Buah berdiameter sekitar 15 mm, ungu dengan mekar biru tua.

Pelbagai sotong dengan buah-buahan manis. Buahnya masak tidak sekata. Kilang ini mencapai ketinggian 4.5-5 meter. Pada mulanya tumbuh ke atas, tetapi kemudian cenderung menaikkan mahkota hingga lebar 6 m. Varietas umur panjang, diameter buah dari sederhana hingga 14 mm, beri bulat, biru-hitam dengan mekar, enak, sangat manis. Produktiviti tinggi.

Pelbagai bunga awal dari spesies Irga bunga halus dan sangat hiasan. Buah yang sedap. Mencapai ketinggian 3 meter.

Bukit Robin

Pelbagai jenis pohon irgi setinggi 7 meter. Ia mekar dengan banyak dan dicirikan oleh buah yang enak.

Irgi pelbagai Obelisk mekar dengan tinggi, mencapai ketinggian 5 meter.

Ia dicirikan oleh berbunga dan berbuah yang banyak. Ketinggian tanaman - sehingga 7 meter.

Berbagai jenis spesies alder berbuah. Ketinggian tanaman - sehingga 5 meter.

Kerja penanaman

Agar sirga tumbuh dengan baik, anda perlu menjaga anak benih yang betul - lebih baik jika mereka berada di dalam bekas dan mempunyai sistem akar tertutup. Penting bagi tanaman untuk mempunyai akar yang baik - anda harus memeriksa keadaannya dengan teliti sebelum membeli tanaman.

Tarikh pendaratan

Irga harus ditanam pada musim bunga atau musim gugur, tetapi cukup awal untuk mempersiapkan musim sejuk. Walaupun Irga Kanada dan Lamarca tahan fros, anak benih muda yang gagal membuat bola akar yang betul dapat membeku pada awal penanaman..

Anak pokok akar tertutup yang ditanam di dalam bekas boleh ditanam sepanjang musim, walaupun di tempat paling panas.

Memilih tapak dan tanah penanaman

Irga digemari oleh tukang kebun kerana keperluan penyelenggaraannya yang rendah. Secara semula jadi, tanaman ini tumbuh di hutan terbuka, jurang, di lereng, tebing sungai. Dan juga di tempat-tempat kering dan berbatu, cerah, di kawasan rendah dan pergunungan. Irga dapat menyesuaikan diri dengan keadaan yang berbeza.

Tanaman ini tidak berubah-ubah, akan tumbuh di tanah sederhana, tahan fros. Kelebihan lain ialah ketahanan fros yang tinggi, kerana semasa rehat musim sejuk tanaman dapat menahan suhu hingga minus 50 darjah Celsius. Walaupun kadang-kadang bunga rosak oleh frosts musim bunga yang lewat.

Seperti kebanyakan pokok renek buah, irga berbuah lebih baik di bawah sinar matahari. Ini tidak bermaksud bahawa ia tidak boleh ditanam di taman di mana naungan atau teduh separa melewati hampir sepanjang hari. Di tempat-tempat seperti itu, tanaman biasanya mempunyai bentuk yang lebih lebat, rantingnya kuat dan tumbuh di sisi, buah mungkin sedikit kurang, dan buahnya sendiri kurang manis. Dalam kes ini, tanaman ini sesuai untuk lindung nilai, tetapi hanya untuk pencinta penanaman semula jadi, kerana ia tidak suka pemangkasan intensif..

Tanaman ini dapat tumbuh di tanah berpasir dan bahkan batu kapur, dan tidak ada syarat mengenai tingkat pH dan jenis tanah, atau kebolehtelapannya. Tumbuhan tumbuh lebih buruk hanya pada tanah yang sangat runtuh, mahkota tidak akan begitu subur.

Hasil yang paling banyak dan buah-buahan yang paling hebat dihasilkan di tanah yang telap dan humus, dikeringkan, dari sedikit berasid hingga sedikit beralkali dengan pH 6.2-7.5.

Mendarat

Sekiranya anda merancang untuk menanam buah-buahan irgi, anda boleh menanam banyak semak bersebelahan. Jarak optimum:

  • antara semak - 1.5-2 meter,
  • antara baris - 3-4 meter.
  1. Dianjurkan untuk menyuburkan tanah dengan kompos dan baja kompleks berdasarkan fosforus dan kalium. Berkat ini, kilang akan berkembang lebih cepat..
  2. Anak benih irgi diletakkan di dalam tanah hingga kedalaman sekitar 60-80 cm. Gali lubang dengan diameter sekitar 80 cm dan kedalaman 10-15 cm lebih dari panjang akar atau tinggi bola akar (akarnya mencapai radius sekitar 1.5 meter).
  3. Tanah yang digali mesti dilonggarkan sebelum mengisi semula ke dalam lubang. Benjolan tanah yang kasar boleh menyebabkan kerosakan akar semasa pengisian semula atau poket udara.
  4. Kami menanam tanaman di dalam lubang. Anak benih tanpa bola akar (dengan sistem akar terbuka) diletakkan lebih dalam. Anak benih anak pokok di dalam pot ditanam sedemikian rupa sehingga lapisan atas bola akar terletak pada tingkat yang sama dengan tanah.
  5. Semasa menanam anak benih dengan sistem akar terbuka, kerana tanah dituangkan di sekitar anak benih, anda perlu menariknya sedikit, mengangkatnya. Ini adalah bagaimana kita meluruskan semua akar yang dilipat. Tanam anak benih sehingga kedalaman sehingga kerah akar ditutup dengan tanah.
  6. Setelah mengisi lubang, tanah sedikit dipadatkan dan disiram dengan banyak.

Berkembang dan menjaga

Irga bersahaja dalam penjagaan. Bahkan spesies yang paling berubah-ubah (irgi berdaun bulat) tidak mempunyai syarat khas. Malah tukang kebun pemula dapat menangani penanaman pokok renek ini. Kilang ini tidak menuntut, tetapi agar hasilnya tinggi, penting untuk memberikan keadaan yang optimum.

Menyiram

Pada peringkat awal pertumbuhan, tanaman harus disiram, kemudian ia akan mengatasi tanpa menyiram. Walau bagaimanapun, perlu disiram semasa musim kemarau yang berpanjangan, seperti semasa penyiraman kebun biasa..

Berpakaian atas

Irga harus diisi dengan baja semasa menanam, anda tidak perlu lagi mengulangi makan. Walau bagaimanapun, setelah beberapa tahun, jika tanaman menjadi kurang subur atau mula menghasilkan buah yang lebih sedikit, anda boleh memberi makan dengan baja kompleks universal - secara optimum berdasarkan sebatian fosforus dan kalium yang mudah dicerna. Lebih baik memberi makan pada musim bunga.

Pemangkasan

Pemangkasan pertama dilakukan sebaik sahaja menanam, lebih baik pada musim gugur. Hasilnya, tanaman akan tumbuh lebih cepat dan bentuknya lebih tebal. Walau bagaimanapun, penampilan semula jadi semak sangat hiasan, jadi tidak perlu pemangkasan intensif untuk tujuan hiasan..

Pada masa akan datang, irge hanya perlu dipangkas jika perlu, contohnya:

  • untuk membuang pucuk yang rosak,
  • untuk menipis dahan apabila mahkota terlalu tebal.

Perlu diperhatikan dengan teliti kilang ini pada musim bunga dan melakukan pemangkasan kebersihan apabila tanda-tanda pertama penyakit kulat diperhatikan selepas musim sejuk atau masalah lain yang berkaitan, misalnya, dengan pembekuan. Walau bagaimanapun, ini jarang berlaku, jadi tidak perlu dibimbangkan. Pemangkasan dilakukan setiap beberapa tahun.

Pembiakan

Terdapat 4 kaedah pembiakan irgi yang digunakan:

  1. Dengan biji - pembiakan generatif tidak terlalu melelahkan, tetapi tempoh masuk ke dalam buah akan lebih lama, ciri varietas tidak dipelihara.
  2. Pucuk akar.
  3. Keratan hijau atau separa berlapis.
  4. Dengan membahagikan belukar.

Penyebaran irgi secara vegetatif lebih kompleks daripada, misalnya, penyebaran kismis. Dalam hal ini, tanaman ini setanding dengan penyebaran chokeberry atau blueberry. Walau bagaimanapun, pembiakan vegetatif membolehkan anda memperoleh bahan berharga - homogen dalam ciri genotip, penampilan dan produktiviti tidak berbeza dengan semak ibu. Tumbuhan yang diperoleh sebagai hasil pembiakan vegetatif mulai berbuah lebih awal daripada tanaman yang diperoleh sebagai hasil penyebaran dari biji, buah di semua semak memiliki penampilan yang sama.

Terlepas dari kaedah pembiakan vegetatif, varietas yang berlainan berbeza dalam kemampuan mereka untuk menghasilkan keratan yang berakar dengan baik. Sebagai peraturan, varietas kuat membiak secara lebih mudah secara vegetatif daripada yang tumbuh rendah..

Pemisahan tanaman

Ini adalah kaedah penyebaran vegetatif yang paling tidak berkesan. Kaedah ini digunakan untuk penanaman hobi, terutama ketika ada beberapa semak berharga yang perlu digandakan dengan cepat..

Tanaman ini digali dengan sebilangan tanah dan dibahagikan kepada beberapa bahagian, sehingga masing-masing mempunyai beberapa akar dan sekurang-kurangnya satu tunas. Dengan pembiakan ini, beberapa tanaman kecil dapat diperoleh dari satu tanaman, sesuai untuk ditanam di tempat baru. Setelah penanaman, anak benih harus disiram dengan baik dan potong 2-3 tunas di atas tanah agar cepat akar dan semak dengan baik. Dengan perawatan yang baik, sudah pada tahun pertama, tanaman semacam itu dapat memberikan beberapa tunas setinggi 0,5-0,7 m, di mana tunas bunga akan diikat, dan tahun berikutnya - buah pertama.

Pembiakan oleh pucuk akar

Penyebaran oleh tunas akar juga merupakan bentuk pembelahan tanaman, yang memungkinkan beberapa jenis irgi mendapat lebih banyak anak benih daripada dengan pembelahan semak yang biasa. Alder irga mampu menghasilkan pucuk bawah tanah (pucuk akar). Pucuk bawah tanah ini dapat mencapai panjang mendatar yang cukup besar sebelum sampai ke permukaan. Mereka tumbuh berdekatan dengan semak belukar atau sedikit lebih jauh. Selepas beberapa ketika, pucuk ini membentuk sistem akar mereka sendiri. Oleh itu, kilang memberikan banyak tunas sampingan tambahan, yang meningkatkan potensi pengeluarannya..

Pucuk ini juga dapat dipisahkan dari pokok induk untuk menghasilkan keratan akar. Ini bukan kaedah pembiakan yang sangat berkesan, tetapi dengan menjaga tanaman ibu dengan baik dan menanamnya di tanah yang subur dan lembap, anda dapat memperoleh lebih banyak anak benih dari semak yang berkembang dengan baik daripada dengan membelah. Selain itu, dalam kes ini, tanaman induk tetap di tempatnya dan dapat berbuah secara normal..

Akar mesti mempunyai sistem akar yang baik dan tidak boleh kering sebelum menanam. Mengeringkan sistem akar dapat membunuh banyak keratan setelah menanam. Selepas menanam, anak benih seperti itu harus dipotong.

Menurut penyelidikan Kanada, pucuk akar paling baik diambil pada awal musim bunga atau akhir musim gugur ketika tanaman tidak aktif. Anak benih yang diperoleh dengan kaedah ini dengan tepat mengulangi ciri-ciri tanaman ibu, tetapi setelah menanamnya mereka boleh berkelakuan berbeza. Sebilangan tumbuh dengan cepat, baik, yang lain mula tumbuh dengan cepat hanya selepas 1-2 tahun.

Lapisan mendatar

Irgu boleh disebarkan oleh lapisan mendatar. Kerja dijalankan pada musim bunga, sekitar pertengahan Mei. Pucuk irgi yang tidak dilekatkan, tahunan atau muda dibengkokkan secara mendatar dan dilekatkan ke tanah menggunakan cangkuk dan jepitan khas. Pucuk menegak tumbuh dari pucuk melengkung tanaman ibu (dari tunasnya), dan akar terbentuk di pangkalnya.

Pembentukan akar difasilitasi dengan percikan 2-3 kali tunas bercambah dengan tanah, lebih baik dengan campuran tanah dan habuk papan. Substrat gambut juga dapat digunakan untuk membersihkan habuk.

  1. Buat pertama kalinya, pucuk ditaburkan dengan tanah, tumbuh secara menegak, apabila mencapai ketinggian 15-20 cm;
  2. kali kedua - dengan panjang 20-25 cm;
  3. ketiga - 25-30 cm.

Semakin cepat anda memulakan percikan, semakin baik akarnya. Syarat penting untuk pertumbuhan pucuk muda yang baik adalah pengairan biasa.

Penyebaran dengan keratan diambil dari pucuk

Keratan adalah kepingan tunas atau pucuk sisi, serta akar. Keratan yang diambil dari tanaman muda akar lebih mudah daripada keratan dari tanaman yang lebih tua. Bahagian tanaman yang menghasilkan bunga dan buah tidak sesuai untuk menuai keratan untuk mengakar. Keratan tidak boleh diambil jika tanaman terdedah kepada tekanan yang disebabkan oleh kekeringan, suhu tinggi atau rendah..

Semua keratan mesti mempunyai minimum 3 internode. Keratan terbaik dijumpai di dasar semak (berhampiran batang atau pucuk) atau cabang lateral (tumbuh secara mendatar).

Pucuk tegak yang tumbuh dengan cepat dengan bahagian tengah yang panjang (dan pucuk yang sangat muda, hijau, tanpa ligna) tidak sesuai untuk keratan hijau, kerana keratan ini menghasilkan tanaman yang kurang bercabang. Keratan harus dipotong tepat di bawah simpul daun atau tunas. Keratan akar harus diletakkan supaya sekurang-kurangnya 2 simpul daun berada di bawah permukaan tanah. Setelah menanam, keratan harus disiram dengan baik dan dilindungi dari sinar matahari yang berlebihan dengan teduhan.

Penyebaran dengan keratan hijau

Keratan hijau diperoleh dari hujung pucuk muda yang tumbuh pada musim bunga. Mereka biasanya dipotong pada bulan Mei dan Jun, semasa pertumbuhan intensif mereka. Bahagian atas pucuk harus dikeluarkan, kerana serpihan ini mempunyai tisu yang sangat lembap dan halus. Panjang optimum pemotongan hijau adalah 10-15 cm. Daun dikeluarkan dari keratan yang akan diletakkan di tanah. Tinggalkan 2 daun teratas dan potong menjadi dua untuk mengurangkan transpirasi dan kehilangan kelembapan pada anak benih yang belum mempunyai akar..

Keratan yang disiapkan direndam dalam agen perakaran (sediaan yang mengandungi sebatian hormon yang merangsang pengeluaran akar) dan ditanam di dalam tanah untuk perakaran. Tanah untuk keratan akar mesti telap dan steril. Campuran perlite dengan substrat gambut atau berpasir, dibuat dalam nisbah 1: 1, lebih sesuai. Keratan harus disembur dengan air untuk mencegah pengeringan dari substrat, pengeringan daun dan jatuh dari keratan. Cara terbaik untuk meningkatkan kelembapan adalah dengan mengaburkan.

Suhu adalah masalah utama untuk penyebaran oleh keratan hijau. Irga tumbuh dengan baik dalam keadaan semula jadi, disesuaikan secara biologi dengan suhu tidak terlalu tinggi (15-25 ° C).

Setelah melakukan rooting, anda dapat memulai proses pengerasan anak benih, yang terdiri dari mengurangi frekuensi penyemburan atau penempatan tanaman, setelah memindahkannya ke dalam pasu, selama beberapa minggu di tempat yang teduh.

Keratan semi-lignified dan lignified

Menurut sastera Kanada profesional, keratan semi-lignified yang diambil dari bahagian tengah pucuk akar irgi yang tumbuh lebih baik. Namun, dalam praktiknya, kaedah ini sering kali gagal walaupun penggunaan fogging. Kaedah ini memerlukan kemampuan untuk mengekalkan rejim suhu di rumah hijau sekitar 25 ° C. Malangnya, pada hari-hari panas, suhu udara di rumah hijau boleh melebihi 25 ° C..

Rooting keratan kayu sering gagal. Ini selaras dengan laporan dari penyelidik Kanada yang telah menyatakan bahawa keratan irgi lignifikasi sangat sukar untuk ditanam, walaupun dengan penekanan khas, pengaburan dan pemanasan permukaan..

Keratan akar

Keratan ini adalah kepingan akar dengan diameter 1-1,5 cm dan panjang 5-10 cm. Potongan ini diambil dari akar tanaman ibu pada akhir musim luruh atau awal musim bunga. Sekiranya serpihan akar diambil pada musim gugur, pertama-tama ia harus diletakkan di bilik sejuk selama 2 bulan pada suhu udara + 4 ° C. Selepas masa ini, anak benih diletakkan di dalam beg plastik yang diisi dengan substrat gambut lembap dan disimpan dalam gelap selama 3 minggu pada suhu 21 ° C. Ia mendorong pertumbuhan akar dalam 2-4 minggu.

Selepas waktu ini, keratan dapat ditanam di tapak semaian dengan alur yang disiapkan di tanah, meletakkannya 5 cm di bawah permukaan tanah. Penyiraman dan peneduhan yang kerap, tetapi tidak terlalu banyak, mendorong penyebaran keratan yang baik.

Menyemai dengan biji

Biji irgi digunakan untuk pembiakan generatif. Beberapa biji kecil terdapat di dalam pulpa buah masak. Semasa buah matang, biji menjadi keras dan kering. Biji yang matang dapat bercambah dan menghasilkan keturunan. Walau bagaimanapun, tidak semua benih dikembangkan dengan baik dan berdaya maju. Lapisan biji keras, tidak terlalu telap. Di samping itu, mereka berehat. Ini bermaksud bahawa stratifikasi benih sejuk diperlukan..

Kajian yang dilakukan di Kanada menunjukkan bahawa percambahan biji pada spesies irgi yang berlainan adalah berbeza, bergantung pada genotip dan berkisar antara 7% hingga 67%. Oleh itu, serbuk sari bunga irga yang lebih tua, oleh itu, kebanyakan tanaman yang diperoleh daripada penaburan terutama mengekalkan ciri-ciri semak ibu, namun, kira-kira separuh daripada populasi anak benih menyimpang dari genotip dari segi pertumbuhan, hasil dan kualiti buah. Oleh itu, lebih baik menggunakan anak benih yang diperoleh dengan pembiakan vegetatif. Hanya keratan seperti itu yang menjamin pemeliharaan sepenuhnya ciri-ciri tanaman ibu..

Penyebaran benih digunakan dalam pembiakan yang bertujuan memperoleh varieti baru. Untuk tujuan ini, bentuk ibu bapa yang dipilih (genotip) dilintasi, menghasilkan buah dari pendebungaan terkawal. Benih dikeluarkan dari buah dan dikategorikan sehingga bercambah dengan baik.

Benih dicampurkan dengan pasir basah, steril, dibasuh dengan nisbah 3 bahagian pasir: 1 bahagian biji. Campuran diletakkan di dalam beg plastik dan diletakkan di dalam peti sejuk pada suhu 1-4 ° C selama beberapa minggu hingga 3-4 bulan. Kemunculan akar embrio pertama dari biji menunjukkan bahawa benih telah melewati masa dorman dan dapat disemai.

Mereka disemai dalam bekas yang berisi campuran pasir dan substrat gambut dalam nisbah 1: 1, dan diletakkan di ambang tingkap di rumah hijau menggunakan pencahayaan, memungkinkan mereka menahan 16 jam siang hari. Suhu pada siang hari harus dikekalkan pada 21-24 ° С, pada waktu malam 10 ° С. Anak benih dalam fasa dua kotiledon yang dikembangkan dengan baik menyelam ke dalam periuk kecil (7 × 7 × 9 cm), dengan kapasiti sekitar 500 cm³, yang diisi dengan campuran substrat gambut dan tanah kompos (dalam nisbah 1: 1) dan diletakkan di ambang tingkap rumah hijau.

Dengan keadaan yang baik untuk pertumbuhan dan perkembangan, anak benih mencapai ketinggian 30-40 cm dalam 2,5-3 bulan dan dapat ditanam di tanah. Dalam 4-5 tahun ke depan, penilaian terperinci mengenai anak benih dilakukan dari segi ciri khas dan spesimen berharga dipilih yang menggabungkan ciri positif kedua bentuk ibu bapa.

Penyakit dan perosak

Irga bukan milik tanaman bermasalah yang ditanam di kebun. Kadang-kadang beberapa penyakit dan perosak mungkin muncul. Penyakit boleh berlaku:

  • cendawan serbuk;
  • karat;
  • reput coklat;
  • bintik coklat;
  • kebakaran api.

Irga boleh diserang oleh perosak:

  • hama labah-labah;
  • penggelek daun;
  • kumbang kumbang bunga.

Nilai buah

Buah irgi masak pada musim panas. Dalam tempoh ini, pokok dikepung oleh burung (jalak, robin).

Buah beri boleh dimakan, boleh dimakan mentah dan diproses (diawet, jem, confitures, tincture). Ia adalah hiasan yang sangat baik untuk kek, pastri, memeriahkan pencuci mulut dengan citarasa mereka. Anda juga boleh mengeringkan atau membekukannya. Buah sirgi kering adalah makanan ringan yang rendah kalori dan boleh digunakan untuk membuat makanan bakar atau muesli..

Selalunya buah-buahan ini dipandang rendah, tetapi semakin banyak orang yang belajar tentang khasiat irgi yang bermanfaat, jadi minat terhadapnya semakin meningkat..

Buah-buahan ringan yang boleh dimakan memang sedap. Ada yang percaya bahawa mereka menggabungkan rasa aronia dengan rasa blueberry yang unik..

  • antosianin;
  • vitamin C, A, B;
  • asid malik;
  • protein;
  • lemak;
  • serat;
  • besi;
  • potasium;
  • kalsium.

Buahnya kaya dengan mineral dan mempunyai khasiat perubatan yang lebih baik daripada blueberry. 100 g buah irgi mengandungi 7 kali lebih banyak kalsium dan zat besi daripada blueberry, serta 4 kali lebih banyak kalium dan protein dan 2 kali lebih banyak vitamin C.

Irga mengandungi sejumlah besar antosianin - antioksidan ini adalah sekutu dalam pencegahan banyak penyakit, mempunyai kesan positif pada sistem peredaran darah, menguatkan kekebalan tubuh secara umum.

Buah-buahan dapat membantu menurunkan tekanan darah dan merupakan ubat yang baik untuk selesema dan jangkitan pernafasan atas. Mereka juga melambatkan perkembangan glaukoma dan membantu merawat keadaan kulit, terutama lichen planus. Oleh kerana sifat penyembuhannya, buah-buahan melambatkan penuaan kulit, oleh kerana itu mereka disebut "buah-buah belia yang kekal".

Aplikasi dalam landskap

Irga tergolong dalam tanaman yang sesuai untuk kebun kecil dan besar. Anda boleh menanamnya sebagai satu aksen dengan latar belakang rumput atau dalam kumpulan. Ini adalah cadangan yang baik untuk membuat lindung nilai percuma..

Irga benar-benar merupakan tanaman yang unik, jadi diharapkan apabila mengikut gaya makanan sihat, ia akan muncul lebih kerap di kebun kita. Tumbuhan hiasan ini berkembang dengan sangat cepat, tidak memerlukan perhatian khusus..