Pangasius: segala sesuatu mengenai ikan, foto, habitat, apa yang dimakannya

Pangasius (Pangasianodon hypophthalmus) adalah sejenis ikan bersirip sinar dari keluarga Pangasian atau Lele. Digunakan untuk tujuan hiasan, disimpan di akuarium, dan untuk memancing: dibiakkan di ladang khusus.

Penerangan dan kawasan semula jadi

Pangasius terdapat di sungai Mekong, Mekhlong dan Chao Piraia, lembangannya terletak di Thailand, Vietnam, Kemboja dan Laos.

Ikan air tawar, sungai. Lebih suka persekitaran akuatik yang bersih.

Omnivora: ikan yang lebih kecil, udang, invertebrata, larva serangga, serta makanan tumbuhan (sayur-sayuran, buah-buahan, selada, dll.).

Pangasius adalah ikan besar, panjangnya antara 50 cm hingga 1.5 m, dan beberapa spesies mencapai 3 m. Berat dari 25 kg hingga 350 kg.

Badan besar, ditutup dengan kulit lembut yang licin. Kepala memanjang. Mulut mungkin mempunyai misai. Bentuk siripnya klasik, namun, bulu dorsal dipendekkan secara berlebihan, hanya mencapai separuh rabung atau terdiri dari dua bahagian (di pangkal kepala dan dekat ekor). Mempunyai satu atau dua tulang belakang, seperti sirip dada.

Warna ikan berwarna abu-abu. Perut terasa ringan, belakang dan siripnya gelap. Warna perak atau malachite boleh didapati bergantung pada ragamnya.

Ciri-ciri:

  • penglihatan yang lemah;
  • watak takut;
  • peningkatan kandungan sel darah merah dalam darah berbanding dengan jenis ikan lain;
  • selain bernafas insang, Pangasius dapat bernafas dengan bantuan gelembung udara, dan juga dapat menyerap oksigen melalui kulit, itulah sebabnya pengudaraan rendah tidak mengerikan baginya, walaupun dalam keadaan konsentrasi kongener yang besar.

Persekolahan: anak muda tumbuh beting besar, orang dewasa lebih suka kelompok kecil.

Berbeza dengan sifat damai. Sesuai dengan ikan yang tidak agresif dengan saiz yang sama:

  • ikan keli karang;
  • ikan keli bercakap raksasa Raphael;
  • ikan keli berbutir;
  • pacu;
  • ikan mas besar, dll..

Betina lebih besar daripada lelaki, dan warnanya lebih ringan.

Di alam liar, Pangasius membiak dua kali setahun. Di persekitaran ladang - setiap beberapa bulan.

Betina mampu bertelur hingga 1 juta telur dalam satu masa. Jeram sungai atau tebing pasir di antara rimpang tanaman dipilih sebagai tempat bertelur. Jangka hayat Pangasius di alam liar, bergantung pada spesiesnya, berkisar antara 10 hingga 20 tahun.

Jenis dan bentuk

Pertimbangkan jenis yang paling popular.

Pangasius bocourti

Spesies yang banyak digunakan dalam perikanan di seluruh dunia.

Pangasius gigas

Ikan keli raksasa, beberapa meter.

Ikan keli ikan hiu (Siam)

Oleh kerana bentuknya menyerupai hiu, ia bukan hanya menerima namanya yang menarik, tetapi juga menjadi penghuni yang terkenal di akuarium hiasan besar.

Sebagai tambahan kepada bentuk biasa, albino dan belon dibezakan (pandangan berkurang).

Pak Tail mengesyorkan: kebaikan dan keburukan Pangasius

Kes kerap berlaku keadaan tidak baik dan tidak adil untuk menanam Pangasius di ladang ikan. Mengapa, selain sifat yang berguna, baru-baru ini menjadi perlu untuk membincangkan kesan negatif pada tubuh manusia spesies ikan ini ketika memakannya.

Pertimbangkan kebaikan dan keburukan.

Daging Pangasius mengandungi banyak bahan berguna:

  • vitamin kumpulan B, serta E, C dan A;
  • unsur surih dan mineral (kalsium, fosforus, zat besi, dan lain-lain);
  • asid organik;
  • antioksidan yang melindungi tubuh daripada kesan negatif radikal bebas, dll..

Sebagai produk makanan (115 kkal per 100 gram), ia cukup kaya dengan protein. Kandungan asid lemak dan kolesterol rendah dalam daging.

Walau bagaimanapun, dengan memeriksa komposisi, selain perkara di atas, anda sering dapat menemui jejak antibiotik, racun perosak, bahan pengawet, perangsang pertumbuhan dan sebatian kimia berbahaya yang lain (herbisida trifluralin, insektisida chlorpyrifosmethyl, dll.). Pengawalan dengan teliti terhadap kualiti dan kandungan hari ini meminimumkan ancaman yang dibawa oleh bahan ini, kerana hanya produk yang mematuhi piawaian HACCP yang dibenarkan untuk dieksport.

Dengan cara lain, tidak digalakkan menggunakan Pangasius sebagai makanan bagi mereka yang terdedah kepada reaksi alergi, yang mempunyai masalah dengan saluran gastrousus, wanita hamil dan kanak-kanak di bawah umur 1 tahun..

Asas pertanian

Pengeksport utama Pangasius ke Eropah dan Amerika Syarikat adalah negara-negara Asia Tenggara, khususnya Vietnam. Untuk tujuan ini, ikan dibesarkan di ladang kecil dan di perusahaan besar yang mempunyai lesen yang sesuai..

Air di takungan disaring dan diudara secara berkala menggunakan alat yang kuat. Untuk memberi makan, para petani menggunakan butiran khas yang diperkaya dengan vitamin dan mineral.

Pangasius tumbuh hingga usia enam bulan. Selepas sebahagian penyaliran takungan dengan bantuan jaring, orang dewasa dengan berat 800 g ditangkap.

Pangasius

Ini adalah ikan bersirip dari ikan keli pangasian. Dia berasal dari Vietnam, di mana ikan telah dibesarkan dan dimakan selama dua milenia. Perikanan pangasius dapat dilaksanakan secara ekonomi kerana penggunaannya yang cukup besar. Ia tersebar luas dan dibiakkan di akuarium. Fillet ikan yang paling kerap dihidangkan.

Pangasius mempunyai sirip kelabu hitam atau gelap dan enam sirip punggung bercabang. Remaja mempunyai jalur hitam di sepanjang garis sisi, dan jalur lain yang sama di bawahnya. Tetapi individu yang lebih tua dan besar berwarna kelabu seragam. Rata-rata, ikan memuncak pada 130 cm dan 44 kg (berat tertinggi dicatat 292 kg).

Pangasius adalah omnivora, memakan buah-buahan, makanan tumbuhan, ikan, kerang. Di negara berbahasa Inggeris, ikan ini disebut "ikan lele hiu", yang bermaksud "ikan keli hiu". Pangasius juga disebut "saluran ikan keli", karena ia hidup di saluran Mekong, yaitu di saluran sungai buatan dan semula jadi.

Ladang ikan Pangasius kebanyakannya terletak di Delta Mekong, sebuah wilayah Vietnam yang padat penduduknya. Tidak mudah untuk menyebut perairan ladang ikan bersih: mereka menerima sisa industri, limpasan dari sistem kumbahan.

Di samping itu, bahan tambahan kimia digunakan untuk mempercepat pertumbuhan pangasius. Pakar perkhidmatan kebersihan berulang kali mendedahkan peningkatan kandungan mikroorganisma anaerobik dan aerobik dan E. coli dalam fillet ikan.

Oleh itu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak maklumat telah muncul mengenai bahaya pangasius berkaitan dengan kaedah pembiakan dan pengangkutannya ke negara-negara pengimport, di mana terdapat lebih dari 140. Antaranya ialah Negara-negara, Rusia, negara-negara tertentu di Asia Tenggara dan Eropah.

Cara memilih

Bagaimana memilih pangasius di kedai supaya faedahnya jelas dan kemungkinan bahaya minimum? Jadi, produk yang paling mesra alam dan paling selamat dari ikan jenis ini adalah stik dan bangkai. Benar, sangat jarang terdapat produk ini di kedai kami..

Selalunya hanya fillet pangasius yang ditawarkan di rak. Memilihnya, anda akan melihat bahawa ia boleh terdiri dari pelbagai warna (putih, merah, kuning, oren) dan mengandungi jumlah lemak, ais dan sayu yang berlainan.

Pilihan terbaik ialah fillet putih atau merah jambu tanpa lemak. Selanjutnya, dalam urutan yang menurun dari segi manfaat kesihatannya, adalah fillet merah (kemungkinan besar, ikan seperti itu dibesarkan dengan kekurangan oksigen di dalam air dan diproses dengan cara khas semasa pemotongan berikutnya). Warna kuning menunjukkan kekurangan nutrien dalam makanan ikan semasa hidup dan menanam sejumlah besar ikan di kawasan kecil.

Oleh itu, dengan pilihan pangasius yang tepat, manfaatnya akan maksimum, dan keburukan akan menjadi yang paling sedikit..

Cara menyimpan

Ikan yang baru ditangkap mesti dipotong dan dimasak dalam masa maksimum 4 jam. Tetapi di samping itu, pangasius boleh disimpan sejuk atau dibekukan..

Ikan disarankan disimpan di dalam peti sejuk selama 8-10 hari pada suhu tidak melebihi 0 ° C. Pembekuan pada suhu hingga –17 ° С, maka produk akan mengekalkan rasa dan khasiatnya yang berguna selama kira-kira tiga bulan. Sekiranya dikehendaki, anda juga boleh garam dan mengeringkan ikan ini..

Dalam memasak

Kemungkinan masakan pangasius, pada dasarnya, tidak berkesudahan dan hanya dapat dibatasi oleh khayalan tukang masak. Jadi, ikan ini sering dikukus, direbus, digoreng, diperap dan direbus. Ia juga digunakan dalam bentuk masin..

Yang paling popular adalah nugget pangasius. Rangkaian katering besar telah menyedari faedah menggunakan fillet ikan ini dalam menu dan menggunakannya secara aktif. Selalunya di restoran besar anda boleh menjumpai potongan daging, pelbagai sup dan hidangan ikan lain berdasarkan pangasius.

Ikan Vietnam ini sesuai dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, sesuai dengan sos masam, tidak mempunyai bau amis yang jelas. Pada masa yang sama, daging pangasius lembut hampir tanpa tulang..

Kandungan kalori

Kandungan kalori 100 gram pangasius hanya 89 kcal. Walau bagaimanapun, secara umum diterima bahawa ikan ternakan bernilai rendah dari manusia..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
15.22.9--6089

Khasiat pangasius yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Sekiranya ikan air tawar ini ditanam di wilayah yang bersih secara ekologi, hanya makanan berkualiti tinggi yang digunakan, teknologi pemotongan, pemprosesan, pembungkusan dan pengangkutan diperhatikan, maka manfaat kesihatan pangasius tidak dapat dinafikan.

Ia mengandungi protein berkualiti tinggi yang diperlukan untuk tubuh, pelbagai makronutrien (magnesium, fosforus, kalsium, kalium), mikroelemen (fluorin, zat besi, zink), vitamin (E, A, PP, B, C).

Dibandingkan dengan ikan sungai lain, pangasius mempunyai kandungan asid lemak dan protein omega-3 yang agak tinggi..

Sifat berguna dan perubatan

Ikan ini telah digunakan untuk makanan oleh orang Asia selama lebih dari 140 tahun kerana kandungan proteinnya, yang diserap dan diproses oleh tubuh dengan lebih mudah daripada haiwan..

Kandungan unsur surih yang tinggi pada pangasius membantu meningkatkan fungsi sistem jantung dan vaskular, serta mencegah kemungkinan timbulnya penyakit jantung. Kalsium membantu menguatkan tulang, sendi dan menormalkan fungsi sistem muskuloskeletal. Ikan juga mengandungi asid lemak yang meningkatkan keanjalan saluran darah, yang dianggap sebagai pencegahan perkembangan osteoporosis dan aterosklerosis yang sangat baik..

Komponen mineral mampu menormalkan aktiviti otak dan meningkatkan ingatan maklumat. Vitamin membantu memperbaiki keadaan kulit, kompleks mineral - untuk menormalkan tekanan darah.

Di samping itu, dengan bantuan asid organik pada pangasius, anda dapat menguatkan penglihatan, menghilangkan kuku rapuh, dan mencegah keguguran rambut yang teruk. Antioksidan membantu mengikat radikal bebas, mencegah penuaan awal tisu dan sel.

Manfaat terbesar diberikan oleh pangasius, yang tumbuh dalam keadaan semula jadi, dan bukan di ladang, kerana antibiotik ditambahkan ke makanan untuk meningkatkan pertumbuhan, serta pemecut pertumbuhan dan banyak komponen kimia lain yang terkumpul dalam daging..

Pakar pemakanan percaya bahawa pengambilan ikan secara berkala membantu mengatasi tekanan, meningkatkan kualiti tidur dan melegakan keletihan kronik..

Asid lemak dan asid amino dalam fillet membantu menormalkan saluran pencernaan, menghilangkan toksin dan toksin, meningkatkan metabolisme, dan kandungan kalori rendah membantu menurunkan berat badan dan sangat baik untuk menu diet. Kandungan protein yang tinggi dan mudah dicerna menjadikan produk ini sangat popular di kalangan atlet dan mereka yang bekerja keras..

Sifat berbahaya pangasius

Pangasius, pada dasarnya, adalah ikan yang sihat. Oleh itu, potensi risiko yang berkaitan dengan penggunaan produk ini berkaitan dengan amaran am dalam bidang produk perikanan..

Kesan negatif pada tubuh diperhatikan semasa memakan pangasius yang ditanam di badan air ekologi yang tidak baik tanpa memerhatikan langkah-langkah keselamatan yang diperlukan dan menggunakan bahan kimia dan makanan rendah.

Ikan yang memenuhi piawaian dan mempunyai sijil pematuhan hanya boleh memudaratkan sekiranya intoleransi individu terhadap makanan laut dan ikan, penyakit gastrousus yang teruk (larangan itu hanya dikenakan oleh doktor).

Dalam salah satu program pertunjukan "Semuanya akan baik" anda akan ditunjukkan cara memasak pangasius mengikut resipi Gerard Depardieu - di atas bantal bawang-bayam lembut.

Pangasius - jenis ikan apa, habitatnya, faedah dan mudarat

Pangasius telah mendapat nama baik di kalangan orang-orang. Namun, kerana dianggap sebagai ikan untuk orang miskin, dia masih menemui penggunanya. Oleh kerana harganya yang murah, pangasius banyak digunakan oleh suri rumah dalam menyediakan pelbagai hidangan yang lazat. Mari cuba tentukan sama ada ketakutan terhadap ikan ini dibenarkan, adakah kami akan memberitahu anda? dalam keadaan apa ia ditanam, di mana ia tinggal dan bagaimana tidak melakukan kesalahan semasa membeli pangasius.

Pangasius - ikan apa

Pangasius adalah ikan air tawar dari keluarga ikan keli. Pada orang biasa - ikan keli hiu. Ini disebabkan bentuk tajam sirip seperti jerung. Ikan hidup terutamanya di dasar sungai, mempunyai sifat pemalu, cukup aktif.

Pangasius adalah omnivora. Ia boleh memakan kedua makhluk hidup (ikan kecil, krustasea, plankton, moluska) dan alga. Di ladang pangasius, ia diberi makan dengan makanan pelet khas, terdiri dari sisa ikan, diperkaya dengan mineral dan makanan tambahan yang berguna.

Pangasius - habitat

Habitat ikan dalam keadaan semula jadi adalah tasik air tawar dan sungai Indochina, iaitu Vietnam, Laos, Kemboja, Thailand. Dua sungai utama dari segi populasi ikan keli hiu adalah Mekong dan Chao Phrai. Sungai-sungai ini sangat tercemar dengan sampah isi rumah, limpasan dari kilang kimia, bahan beracun yang disembur semasa Perang Vietnam..

Pangasius terasa hebat di akuarium, jadi pencinta penternakan ikan sangat menyukainya. Oleh kerana sifatnya yang pengecut, pada awalnya, ikan bergegas di akuarium dari sisi ke sisi, merobohkan semua yang ada di jalannya. Dia mungkin berpura-pura mati atau pengsan. Tetapi tidak lama kemudian tingkah lakunya kembali normal..

Galeri: ikan pangasius (25 gambar)

Bagaimana pangasius ditanam

Pangasius ditanam di ladang ikan khas yang terletak di takungan buatan delta Mekong. Walaupun takungan itu buatan, air untuknya masih diambil dari Mekong. Walau bagaimanapun, ia berulang kali dibersihkan, dan keadaan dan kemurnian air dipantau dengan ketat..

Pangasius diberi makan dengan sisa ikan dan kek. Makanan ikan di Vietnam dilakukan secara manual, tidak secara automatik, seperti, misalnya, di Chile. Umpan dituangkan ke dalam takungan dari beg. Beg dimasukkan ke rakit, lelaki menarik rakit ke tengah tasik dan menyodok makanan ke dalam air.

Setelah memperoleh jisim tertentu, ikan dikeluarkan dari takungan menggunakan mesin khas dan dihantar ke bengkel. Di sini, pekerja ladang membersihkan ikan dari kulit, tulang dan lemak, dipotong menjadi fillet, kemudian dibungkus dengan vakum dan beku.

Populariti pangasius di kalangan petani dapat dikaitkan dengan fakta bahawa ikan keli pangasia tumbuh sangat pesat. Hanya dalam dua bulan, panjangnya boleh mencapai 1.5 meter hingga berat 45 kg.

Industri perikanan di Vietnam telah lama menjadi tulang belakang ekonomi. Sebuah monumen Pangasius bahkan didirikan di salah satu kampung. Vietnam menghasilkan sejumlah besar ikan dan menjualnya dengan sedikit wang. Itulah sebabnya ikan keli hiu sangat terkenal dan terkenal.

Pangasius - bahaya dan faedah

Pangasius tidak terkenal di kalangan kebanyakan pembeli. Dipercayai bahawa ikan ini tidak sihat dan boleh diracun. Ini tidak menghairankan, kerana dia tinggal di Sungai Mekong yang tercemar dengan bahan kimia. Tidak jelas bagaimana dia bertahan dalam keadaan seperti itu, kerana pangasisus menyukai air yang paling suci. Walaupun dengan ikan ini di akuarium, air sentiasa disaring..

Tetapi kita tidak boleh lupa bahawa ikan yang dijual ditanam di ladang ikan khas, di mana keadaan air mesti dikawal dengan ketat, dan juga memberi makan. Ini berlaku untuk ladang yang menghargai diri sendiri. Banyak perusahaan seperti itu terletak di Sungai Mekong, ikan ditanam di sana dan dibekukan di air yang sama. Semasa menganalisis komposisi ikan keli hiu, kandungan fosfat berbahaya dan kehadiran E. coli dinyatakan. Walaupun ikan dengan cepat menambah berat badan, pertumbuhannya didorong oleh bahan tambahan khas, yang juga tidak akan bermanfaat bagi manusia. Oleh itu, semasa membeli, anda harus bertanya dari mana ikan itu dibawa.

Pangasius dilarang di beberapa negara di Eropah dan Amerika. Pada tahun 2012, import pangasius dari beberapa pembekal dilarang di Rusia; senarai ini sentiasa dikemas kini. Kami boleh berharap agar Rosselkhoznadzor menjalankan tugasnya dengan suci hati dan tidak akan membiarkan ikan beracun memasuki kaunter kami.

Tetapi semuanya tidak menakutkan seperti yang dilihat pada pandangan pertama. Di sejumlah negara Eropah, dan juga Amerika Syarikat, pangasius masih terdapat di kedai dan pasar raya. Pihak berkuasa negara-negara ini dengan hati-hati mengawasi kualiti produk yang diimport dan tidak akan membenarkan import ikan beracun atau berkualiti rendah.

Walaupun terkenal, pangasius kaya dengan vitamin, unsur surih dan mineral. Seperti ikan mana pun, ia mengandungi asid lemak, asid amino, protein, vitamin kumpulan B, A, E, K, PP, unsur surih: kalium, zat besi, magnesium, zink, fosforus, kalsium. Ikan lele hiu adalah produk rendah kalori yang mengandungi banyak protein yang mudah dicerna. Selain itu, ikan ini kaya dengan antioksidan yang melambatkan proses penuaan dan mencegah barah..

Makan pangasius berkualiti dengan kerap

  • meningkatkan mood;
  • menormalkan tidur;
  • mengaktifkan otak;
  • mempunyai kesan positif pada organ penglihatan;
  • menguatkan otot jantung;
  • mencegah tekanan dan kemurungan.

Pangasius disyorkan untuk ibu menyusu, wanita hamil, anak-anak, pesakit dengan osteoporosis, aterosklerosis, dan keletihan kronik.

Bagi siapa pangasius berbahaya:

  • orang yang alah kepada makanan laut;
  • kanak-kanak kecil, kerana adanya tulang kecil di dalam ikan;
  • orang yang mempunyai intoleransi pangasius individu.

Cara memilih pangasius

Sekiranya anda memutuskan untuk membeli produk ini, semasa memilih, perhatikan warnanya. Sekiranya berwarna merah atau kuning, ikan ini tidak sesuai untuk makanan. Warna merah disebabkan oleh pemprosesan kimia produk, dan warna kuning disebabkan oleh kekurangan zat makanan dalam makanan dan persekitaran pembangunan yang berbahaya. Pangasius mesti berwarna merah jambu pucat lebih dekat dengan warna putih.

Bukan sahaja ikan itu sendiri yang mampu membahayakan tubuh, tetapi juga penyimpanannya yang tidak betul. Anda harus membiasakan diri dengan kaedah pembekuan ikan keli hiu: harus ditulis pada bungkusan bahawa pangasius dibekukan dengan kaedah kejutan. Lebih baik membeli ikan di kedai atau pasar raya khusus, di mana semua produk mempunyai dokumen dan sijil yang sesuai. Membeli pangasius di pasaran, anda menghadapi risiko membeli produk yang berkualiti rendah atau disimpan dengan tidak betul.

Pembungkusan mesti dibungkus dengan vakum dengan nama pengeluar di atasnya. Anda harus tahu bahawa sangat mudah mengisi fillet ikan dengan air. Pengilang yang tidak bertanggungjawab dapat meningkatkan peratusan air dalam produk hingga 30%. Oleh itu, utamakan bangkai atau stik keseluruhan. Teknologi pengeluaran sedemikian rupa sehingga mustahil untuk mengisi keseluruhan bangkai dan stik dengan sejumlah besar cecair.

Selain pembungkusan vakum, anda juga dapat menemui pangasius yang ditutup dengan lapisan ais nipis di kaunter. Tidak ada yang salah dengan ini, sebaliknya, dalam bentuk ini ikan akan mengekalkan khasiatnya yang berguna. Tetapi pastikan lapisan ais tidak terlalu tebal. Penjual secara khusus boleh menggunakan lebih banyak ais untuk menambah berat badan.

Jadi, maklumat mengenai ikan pangasius agak bertentangan. Sama ada melayan lawan atau pembela penggunaan produk ini dalam makanan bergantung pada anda sendiri..

Ikan Pangasius: faedah dan ulasan

Pangasius adalah ikan yang murah terutamanya ditanam di Asia Tenggara. Pada masa ini, manfaat dan bahaya pangasius menimbulkan kontroversi aktif, kerana disebabkan oleh beberapa keadaan pembiakannya, ikan, walaupun sifatnya bermanfaat, berpotensi menimbulkan bahaya ketika dimakan..

Pangasius: ikan apa ini

Pangasius adalah ikan dari ikan keli. Mencapai ukuran hingga 1.3 m dan berat sekitar 40 kg. Sebilangan besar individu muda dengan berat tidak lebih dari 2 kg mula dijual. Ciri ikan adalah ciri sirip punggung enam sinar. Sungai Mekong, di mana pangasius ditemui, mengalir melalui tiga negara - Vietnam, Laos dan Kemboja. Dijual ia ditanam secara buatan terutamanya di Vietnam..

Cara membezakan pangasius dari sol

Sole dan pangasius adalah ikan yang sama sekali berbeza, bahkan termasuk dalam urutan yang berbeza. Untuk membezakannya adalah elemen luar: satu-satunya, sebagai ikan kembung, mempunyai struktur badan rata yang khas. Tetapi kerana selalunya pembeli sudah berurusan dengan daging ikan yang diproses dalam bentuk fillet, perbezaannya mungkin tidak dapat dilihat pada pandangan pertama..

Fole tunggal sangat berwarna putih, hampir telus. Warna fillet pangasius boleh berbeza-beza dari putih-merah jambu hingga kelabu, sementara ia selalu mengandungi tompok-tompok merah jambu yang tidak pernah dijumpai di telapak.

Selain itu, satu-satunya fillet selalu nipis, kerana ikan ini rata. Tidak ada bau amis di fillet tunggal. Juga, tidak ada lapisan lemak di satu-satunya fillet..

Komposisi Pangasius

Komposisi vitamin pangasius (dalam jisim 100 g) adalah seperti berikut:

  • vitamin PP - 2 mg;
  • vitamin C - 1.2 mg;
  • vitamin E - 1 mg;
  • vitamin B1 - 0.2 mg;
  • vitamin B2 dan B6 - 0.1 mg setiap satu.

Ikan mengandungi 70 mg kolesterol yang mudah dicerna.

Unsur mikro yang membentuk ikan:

  • kalium - 240 mg;
  • kalsium - 50 mg;
  • fosforus - 210 mg;
  • magnesium - 20 mg;
  • besi - 1 mg;
  • kromium - 55 mcg;
  • iodin - 50 mcg;
  • fluorin - 25 mcg.

Dari segi kandungan banyak unsur surih, pangasius tidak kalah dengan kebanyakan ikan laut.

Kandungan kalori pangasius

Ikan mempunyai nilai pemakanan berikut:

  • protein - 17.2%;
  • lemak - 5.1%.

Tidak ada karbohidrat dalam daging. Kira-kira seperempat lemak adalah asid lemak tak jenuh Omega-3 berguna dalam jumlah hingga 1.5% daripada jumlah jisim. Air merangkumi 77% daripada jumlah zat dalam ikan.

Kandungan kalori pangasius per 100 gram, bergantung kepada kaedah penyediaannya, ditunjukkan dalam jadual.

Kandungan kalori, kcal / 100 g

Rebus atau kukus

Bagaimana pangasius berguna?

Keuntungan dari pangasius fillet, kerana unsur penyusunnya, adalah seperti berikut:

  • peningkatan aktiviti otak dan ingatan (terima kasih kepada fosforus dan lemak);
  • normalisasi keadaan kulit (vitamin dan lemak);
  • memperbaiki struktur rambut dan kuku, meningkatkan kekuatannya (asid amino dan kalsium);
  • menguatkan tulang, sendi dan gigi (kalsium, fosforus);
  • pemulihan fungsi sistem muskuloskeletal (lemak tak jenuh ganda);
  • pencegahan perkembangan awal penyakit sendi, khususnya osteoporosis;
  • pencegahan penuaan awal (antioksidan dan lemak tak jenuh ganda).

Terdapat pendapat di kalangan pakar pemakanan bahawa penggunaan fillet secara berkala meningkatkan tidur dan meningkatkan daya tahan tekanan.

Adakah pangasius berguna untuk wanita hamil dan menyusui

Sekiranya daging itu memenuhi piawaian dan tidak mengandungi garam logam berat, ia boleh dimakan semasa kehamilan, tetapi penggunaan ini tidak wajar..

Sebaliknya, fillet mengandungi banyak zat besi dan unsur surih lain yang mempunyai kesan yang baik pada sistem peredaran darah, yang memungkinkan untuk menggunakan sifat bermanfaat mereka dalam pencegahan anemia..

Khasiat lain dari fillet adalah kehadiran kromium dalam jumlah yang mencukupi, yang digunakan sebagai pengatur pengeluaran insulin di dalam badan. Dengan itu membantu ibu dan bayi menormalkan metabolisme glukosa dalam badan.

Walau bagaimanapun, risiko yang terlalu tinggi untuk mendapatkan produk berkualiti rendah, serta kesukaran relatif dalam asimilasinya walaupun oleh badan yang sihat, menjadikan ikan ini tidak diingini semasa kehamilan atau semasa menyusui..

Adakah mungkin memberi pangasius kepada anak-anak

Tidak ada keraguan bahawa terdapat kesan positif dari produk ini untuk tubuh anak. Ini terdiri dalam sejumlah besar fosforus dan kalsium, yang menyebabkan sistem rangka diperkuat pada anak-anak dan fungsi sistem saraf bertambah baik..

Walau bagaimanapun, jangan lupa tentang asal usul produk ini. Oleh itu, sebelum memberikan fillet pangasius kepada anak, anda harus mempertimbangkan kebaikan dan keburukan. Di samping itu, disarankan untuk melakukan ini setelah berunding dengan pakar pediatrik atau doktor..

Bahaya relatif terhadap anak-anak ditunjukkan oleh tulang kecil, yang banyak terdapat pada daging pangasius. Oleh itu, semasa memberi mereka anak-anak kecil, anda harus memeriksa potongan daging dengan teliti dan, jika boleh, membuang tulang kecil..

Cara memasak pangasius dengan sedap

Ikan sesuai dengan banyak makanan lain dan boleh dimasak dengan pelbagai cara. Terdapat lebih dari seratus resipi yang merangkumi pangasius: dari sup dan hidangan utama hingga pai dan roti.

Kebanyakan ikan dimasak dengan sayur-sayuran, dibumbui dengan ramuan yang banyak. Ia dibenarkan dibakar dalam adunan atau krim masam. Fillet juga boleh dipanggang dan dalam pelbagai jenis anggur.

Sebenarnya, praktikalnya tidak ada kombinasi produk yang tidak betul yang termasuk pangasius. Inilah yang menerangkan popularitinya..

Bahaya pangasius dan kontraindikasi untuk digunakan

Soalan sama ada pangasius berbahaya atau bermanfaat tetap terbuka. Sifat bermanfaat ikan sangat pelbagai, tetapi ini berlaku untuk spesimen yang ditanam dalam keadaan yang lebih kurang diterima..

Vietnam adalah negara yang agak miskin, yang tidak dapat mempengaruhi organisasi penternakan ikan. Makanan yang dimakan oleh pangasius tidak selalu berasal dari semula jadi. Selalunya ini adalah bahan kimia yang direka untuk merangsang pertumbuhan pesat dan penambahan massa ikan untuk memendekkan masa pemeliharaan. Sebagai tambahan, kos (dan oleh itu kualiti) suapan ini sangat rendah..

Persekitaran di mana ikan ditanam juga memainkan peranan penting. Sungai Mekong dianggap salah satu yang paling kotor di Semenanjung Indochina, jadi keseluruhan "sejambak" dari pencemarannya dalam bentuk limbah industri dan unsur berat, satu atau lain cara, akan mempengaruhi kualiti daging ikan.

Secara semula jadi, keadaan tumbuh seperti itu tidak ada di mana-mana, tetapi akan menjadi naif untuk mempercayai bahawa negara yang miskin akan benar-benar mengikuti surat undang-undang tersebut dengan mematuhi piawaian makanan, terutama yang diterbitkan di negara lain..

Sebaliknya, penjual yang bertanggungjawab selalu melakukan pemeriksaan veterinar terhadap ikan sebelum menjualnya, hasilnya mesti diberikan kepada pembeli berdasarkan permintaan. Oleh itu, anda boleh mengelakkan hampir semua akibat negatif daripada memakan ikan ini..

Tetapi ikan "bersih", yang ditanam dalam keadaan normal, boleh membahayakan, kerana ia mempunyai sejumlah kontraindikasi. Pertama sekali, ini berlaku untuk alergi ikan dan intoleransi individu terhadap daging jenis ini. Selain itu, pangasius adalah ikan yang agak "berat" untuk saluran pencernaan dan tidak boleh dikonsumsi terlalu banyak..

Cara memilih pangasius yang betul

Pangasius jarang dijual dalam bentuk bangkai. Ini disebabkan oleh fakta bahawa biasanya dipotong di tempat penanaman, dan kemudian fillet dibekukan secara kejutan dan diangkut ke tempat penjualan. Ini sangat memudahkan proses memilih daging..

"Grayer" fillet, semakin teruk produknya. Walaupun sedikit warna keabu-abuan menunjukkan bahawa lebih baik tidak membeli ikan: kemungkinan besar, syarat untuk membiakkan dan memberi makan ikan tidak memenuhi standard yang paling rendah..

Cara menyimpan pangasius

Fillet boleh disimpan beku selama kira-kira sebulan. Setelah mencair, perlu memasaknya selama beberapa jam, kerana, seperti semua ikan sungai, ia akan cepat merosot.

Kesimpulannya

Manfaat dan kemudaratan pangasius bergantung kepada keadaan penternakan ikan. Oleh itu, daging pangasius tidak mempunyai kontraindikasi, kecuali, tentu saja, reaksi alergi. Daging Pangasius mempunyai banyak khasiat bermanfaat dan disyorkan untuk dimakan pada usia berapa pun. Perkara utama adalah membeli ikan dari penjual yang dipercayai dan sangat wajar untuk membiasakan diri dengan dokumen veterinar untuknya..

Pangasius apa jenis ikan, manfaat dan kemudaratan, sifat kaviar

Pangasius adalah ikan air tawar bawah. Kerana persamaan luarannya dengan ikan hiu, ia disebut "ikan lele hiu". Panjang badan orang dewasa mencapai satu setengah meter, dan beratnya melebihi 40 kilogram. Manfaat dan keburukan ikan pangasius bergantung pada tempat penanaman dan kaedah memberi makan. Dalam artikel itu, kami akan memberitahu anda bagaimana memilih produk yang berkualiti, apa faedah yang akan dibawa oleh ikan keli hiu dan menawarkan beberapa pilihan memasak.

Apa jenis ikan

Pangasius tergolong dalam keluarga ikan keli. Bahagian belakang dicat dengan warna kelabu gelap, perut ringan. Sirip punggungnya kecil dan berbentuk seperti hiu, dan sirip padat yang panjang memanjang dari ekor hingga ke bahagian tengah perut. Kepala memanjang, mata dekat dengan mulut. Ia dijumpai di Chile dan Argentina, serta di tasik dan sungai yang mengalir di Thailand, Kemboja, Laos dan Vietnam. Ketumpatan ikan terbesar per kilometer persegi adalah di sungai terbesar Indochina - Ayeyarwady, Chao Phray dan Mekong. Takungan ini adalah yang paling tercemar di semenanjung, ia dibuang dengan sisa rumah tangga dan bahan kimia. Tetapi ini tidak menghalang ikan. Pangasius yang lapar dapat makan dan mencerna apa sahaja, termasuk tayar kereta, tetapi lebih suka kerang, ikan kecil, dan alga.

Penghantaran terbesar ke Rusia dan negara-negara jiran dilakukan oleh Vietnam. Pada tahun 40-an, pertanian pangasius berskala besar dimulakan. Kawasan besar di lembah sungai semula jadi dikhaskan untuk penternakan ikan. Sampah dan sampah tidak sampai di sana, air disaring dengan teliti, tetapi walaupun demikian, beberapa bahan berbahaya tetap ada. Dan juga dibuat kolam buatan dengan air tawar tanpa kandungan sebatian toksik. Ikan yang ditanam dalam keadaan sedemikian selamat untuk pengguna. Nasi, sayur-sayuran, kacang soya dan aditif kalori tinggi khas dijadikan makanan.

Keistimewaannya adalah kemampuan bernafas di kulit, sehingga kandungan oksigen yang rendah di dalam air tidak mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan pangasius. Dia tidak memerlukan tempat berenang yang besar, yang memungkinkannya membiak banyak ikan di kawasan kecil. Kerana jumlah pengeluaran yang besar, Vietnam menjual barang dengan harga yang rendah.

Di habitat semula jadi, pangasius hidup selama 14-20 tahun, bertambah dari 2 hingga 4 kg berat per tahun, tidak seperti ikan trout dan salmon, yang memakan waktu beberapa tahun. Petani memelihara ikan selama 7-12 bulan dan menjualnya. Individu hidup dibawa ke tempat pemprosesan, jadi kapal yang digunakan untuk pengangkutan dilengkapi dengan takungan air yang besar. Ini adalah langkah wajib, kerana pangasius cenderung merosot dengan cepat..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Pangasius yang ditanam di ladang sesuai dengan semua standard mempunyai sifat bermanfaat kerana komposisi kimianya.

Mengapa ia berguna dengan penggunaan biasa:

  1. Menghalang kemunculan patologi artikular.
  2. Memperlahankan perubahan berkaitan dengan usia luaran.
  3. Menguatkan ingatan.
  4. Mengganggu permulaan proses degeneratif pada otot dan tisu otak.
  5. Meningkatkan kekuatan enamel gigi dan mengurangkan kerapuhan tulang.
  6. Menghilangkan kuku dan rambut rapuh.
  7. Mencegah Demensia Awal.
  8. Menyuburkan epidermis, menjadikan kulit tegap dan licin.
  9. Menggalakkan ketahanan mental dalam situasi tertekan.
  10. Kesan yang baik pada saluran darah, menguatkan dindingnya.

Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya

Baru-baru ini, pangasius dilihat dengan curiga kerana penyebaran khabar angin mengenai ketoksikannya. Maklumat ini benar hanya untuk ikan yang dibesarkan di habitat semula jadi mereka. Terdapat sebilangan sebatian berbahaya dalam daging. Tetapi pada individu yang terperangkap dalam takungan buatan, mereka tidak mencapai nilai berbahaya. Untuk mabuk badan, orang dewasa mesti makan sekurang-kurangnya 3.5 kg ikan setiap hari selama enam bulan.

Rospotrebnadzor sentiasa memeriksa kualiti produk yang dibekalkan ke Rusia. Sekiranya pelanggaran dikesan, larangan dikenakan terhadap import barang dengan petunjuk yang tidak memenuhi piawaian.

Pangasius tidak boleh dimakan:

  1. Orang yang mempunyai intoleransi individu.
  2. Sekiranya anda alah kepada ikan sungai dan laut dalam bentuk apa pun.
  3. Sekiranya ikan disimpan dengan tidak betul dan mempunyai bau asing.
  4. Fillet dalam jumlah besar kurang diserap dan melambatkan saluran pencernaan.

Mengandung dan menyusu

Semasa menyusu, begitu juga untuk wanita hamil, ikan pangasius tidak membahayakan kesihatan, anda boleh memakannya jika tidak ada kontraindikasi. Untuk mengelakkan kesan berbahaya pada anak, disyorkan untuk tidak melebihi kadar mingguan. Bagi ibu mengandung, ia adalah 200 g. Jumlah yang sama dibenarkan untuk wanita yang menyusu..

Zat besi dan fosforus pada ikan mempunyai kesan positif terhadap perkembangan organ-organ kedua bayi yang baru lahir dan bayi dalam kandungan. Lebih baik ganti makan pangasius dan jenis ikan lain.

Adakah mungkin untuk kanak-kanak

Terdapat banyak tulang kecil di fillet ikan keli hiu, jadi sebelum memberikannya kepada anak kecil, semua tulang dikeluarkan. Dianjurkan untuk mula memberi makan pangasius sejak berumur 3 tahun. Bahagian hendaklah kecil - 50 hingga 100 g.

Lebih baik jika ikan dimasak dalam dandang berganda atau direbus dengan sayur-sayuran. Pengambilan hidangan seperti ini secara sederhana akan menguatkan sistem saraf dan kerangka muskuloskeletal badan..

Ujian merkuri

Pada tahun 2017-2018, Jabatan Toksikologi Universiti La Laguna, bersama-sama dengan Perkhidmatan Kesihatan Canary, melakukan penyelidikan mengenai kesan pangasius pada tubuh manusia. Para saintis telah menilai risiko keracunan merkuri ketika memakan ikan jenis ini.

Lebih daripada 80 sampel ais krim pangasius dari pengeluar yang berbeza diambil untuk kajian ini. Pelbagai kepekatan merkuri dalam fillet yang dikaji ditentukan, nilai rata-rata adalah 0,22 mg / kg. Pakar telah menetapkan sekatan terhadap penggunaan produk tersebut. Kadar mingguan yang dibenarkan ialah 0.35 kg fillet siap. Isipadu ini mengandungi jumlah merkuri yang boleh diterima, yang tidak berbahaya bagi organ manusia..

Kandungan komposisi dan kalori

Fillet ikan rendah kalori, tetapi pada masa yang sama mengandungi pelbagai mineral dan vitamin.

  • tak jenuh tunggal - 2.573 g;
  • tak tepu - 1.119 g;
  • tepu - 1,31 g;
  • transpolena - 0,024 g;
  • trans-monoenik - 0,028 g.

100 g produk menyumbang 55 g kolesterol, vitamin A, B, D, E, C dan K.

Daging ikan melembapkan badan dengan asid aspartat, alanin, arginin, isoleusin, histidin, tirosin dan asid amino penting lain.

Komposisi mineral (setiap 100 g):

  • zink - 0.48 mg;
  • selenium - 8.2 mcg;
  • kalium - 302 mg;
  • mangan - 0,015 mg;
  • besi - 0.23 mg;
  • natrium - 98 mg;
  • kuprum - 0,032 mg;
  • magnesium - 19 mg;
  • kalsium - 8 mg.

Nisbah BZHU setiap 100 g ialah 15/30/0 (67% / 30% / 0%). Dalam jumlah ikan segar ini, hanya 89 kcal. Ini adalah 7% daripada pengambilan kalori harian. Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan, perlu mengambil kira bahawa nilai tenaga berubah semasa memasak..

Jadual kalori bergantung pada kaedah memasak, kcal (per 100 g)
Goreng187
Goreng dalam adunan telur174.4
Dibakar di dalam ketuhar104.2
Dibakar di bawah penutup keju203.4
Direbus90.1
Untuk pasangan90.7
Rebus83.3

Kajian bahan kimia tambahan

Pada tahun 2015, sebuah artikel diterbitkan di rangkaian berdasarkan hasil penyelidikan saintis Brazil. Mereka bereksperimen dengan sampel pangasius beku yang diambil dari pelbagai pembekal Vietnam untuk menentukan kualiti produk, kadar kemerosotan dan kehadiran bahan toksik sesuai dengan standard keselamatan..

Kajian menunjukkan bahawa nilai bahan ini dapat diterima, tetapi dalam 80% sampel yang diuji, mereka sudah mencapai had normal..

Pangasius fillet telah diuji sebatian toksik yang memasuki badan ikan dari persekitaran dan semasa diproses:

  1. Polifosfat - aditif untuk mengikat air dan bangkai ikan sebelum beku. Apabila nilai yang dibenarkan terlampaui, pulpa tepu dengan air, dan nilai protein dikurangkan dengan ketara. Ini adalah bagaimana pengeluar yang tidak bertanggungjawab meningkatkan berat barang mereka..
  2. Malondialdehid, produk pengoksidaan lipid, digunakan untuk menentukan tahap tengik pada ikan. Lebihan timbul dari penyimpanan yang tidak betul atau jangka panjang, pemprosesan yang buruk. Dalam dosis tinggi, ia menimbulkan mutasi pada sel dan pembentukan tumor barah pada manusia.
  3. Merkuri adalah logam berat, ia terdapat dalam kepekatan tinggi di perairan tercemar, dari sini ia memasuki badan pangasius.

Hasil ini menjadi asas untuk pendekatan yang lebih sukar untuk pemilihan produk ketika mengimport..

Cadangan pakar pemakanan

Pangasius fillet dianggap sebagai produk makanan. Ia dapat digunakan untuk diabetes, pankreatitis, kegemukan.

Walau bagaimanapun, pulpa ikan ini tidak diserap dengan cepat, oleh itu, ikan keli ikan yu digunakan semasa diet terapi dalam jumlah yang sangat terhad - tidak lebih dari 100 g sehari dua kali seminggu.

Pakar pemakanan mengesyorkan menyediakan sup berdasarkan kaldu ikan, dipanggang di atas bantal sayur tanpa minyak, dan dikukus. Mengikuti nasihat pakar, anda dapat menurunkan berat badan berlebihan dari 3 hingga 5 kg setiap bulan, mendapatkan kembali kesihatan dan tenaga yang baik.

Tanah - bagaimana membezakan

Pangasius dibekalkan ke Rusia pengusaha yang gagah dan tidak bertanggungjawab, berusaha menjual dengan kedok ikan yang lebih mahal - lidah laut. Penggantian seperti ini menjanjikan keuntungan yang baik, kerana satu-satunya yang benar-benar bernilai untuk badan dan harganya lebih tinggi. Agar tidak keliru dan tidak membayar harga tinggi untuk produk yang murah, perlu mengetahui ciri khas pangasius:

  1. Plat fillet tebal.
  2. Terdapat lapisan lemak yang ketara di sisi fillet.
  3. Jalur coklat-merah jambu terang dapat dilihat di sepanjang fillet dari rabung.
  4. Warna putih-merah jambu atau kelabu.
  5. Bau sungai yang diucapkan.

Semua ciri ini diberikan oleh ikan keli hiu. Sole jauh lebih nipis, putih, dengan garis yang hampir tidak kelihatan.

Cara memilih dan menyimpan dengan betul

Ikan Pangasius yang diperakui tidak berbahaya bagi kesihatan. Untuk mengesahkan kualiti produk yang dibeli, anda perlu meminta penjual dokumen kesihatan untuk ikan. Kedai yang menghargai reputasi mereka memberikan maklumat sedemikian.

Ikan mudah rosak, jadi pilihannya harus diambil dengan bertanggungjawab. Jika tidak, terdapat risiko keracunan yang tinggi..

Kesegaran ditentukan oleh 2 kriteria utama:

  1. Mengikut warna. Fillet segar berwarna putih dengan warna merah jambu yang menyenangkan. Pulpa berwarna kelabu menunjukkan penyimpanan yang tidak betul dan tempoh pengeluaran yang panjang.
  2. Dengan aroma. Daging Pangasius berbau seperti lumpur sungai. Tetapi jika ia dimanjakan, ada bau busuk yang ketara..

Fillet sejuk tidak diangkut ke Rusia; kerana jangka hayat yang pendek, ini tidak digalakkan. Bangkai dipotong, dibekukan secara kejutan dan dihantar untuk dijual.

Produk apa yang digabungkan

Pulpa Pangasius hanya boleh dimasak dengan makanan yang sesuai dengannya. Mengikuti peraturan ini akan memastikan penyerapan yang baik dan mencegah pedih ulu hati dan rasa berat di perut..

Jadual keserasian dengan produk lain
BaikGhee, susu whey, hijau, kubis, wortel, bit, acar, sayur-sayuran hijau
Boleh diterimaNasi, soba, lemon, quinoa, tomato, mentega, minyak sayur, labu, terung, zucchini
terukDaging, unggas, telur, cendawan, krim, krim masam, lemak babi, kacang-kacangan, biji, kentang, produk tenusu, keju, keju feta, gandum, gandum hitam, gandum, roti, kacang polong, kacang buncis, kacang hijau, kacang, lentil,

Rahsia memasak

Sekiranya anda mengikuti peraturan universal untuk memasak, ikan akan menjadi lembut dan harum:

  1. Lumurkan bangkai pada suhu bilik selama 3-4 jam atau di rak bawah peti sejuk selama 10-12 jam untuk mengekalkan struktur dan rasa yang kukuh. Tidak disyorkan untuk menuangkan fillet dengan air atau menggunakan ketuhar gelombang mikro untuk mempercepat pencairan..
  2. Keluarkan kelembapan berlebihan dari pulpa yang dicairkan dengan tuala kertas atau serbet, maka ikan tidak akan hancur semasa memasak.
  3. Masa memasak mengambil masa 8-10 minit. Jangan terlalu banyak menggunakan pangasius dalam air lebih lama daripada yang seharusnya, sehingga daging tidak mendidih dan pecah.
  4. Untuk pengasinan yang optimum semasa membakar atau menggoreng, 1 sudu teh garam per 1 kg fillet sudah cukup.

Dalam memasak, ikan digunakan dengan cara yang berbeza - diisi dengan pai, rebus dengan sayur-sayuran, dipanggang dengan buah, rebus dan salai. Kami menawarkan untuk memasak hidangan pangasius sederhana dan lazat mengikut resipi kami.

Bakso Pangasius dalam tomato

  • fillet ikan - 1 kg;
  • pes tomato - 1 sudu besar;
  • bawang - 4 biji.;
  • bawang putih - 2 ulas;
  • gulungan bandar - 1 pc.;
  • susu - 200 ml;
  • tomato - 0,5 kg;
  • lobak merah - 2 biji.;
  • tepung - 3 sudu besar;
  • gula - 2 4.l ​​.;
  • garam;
  • lada hitam;
  • rempah untuk ikan;
  • kehijauan.
  1. Potong roti dan rendam dalam susu. Untuk membuat bebola daging lebih lembut, anda hanya boleh menggunakan serbuk.
  2. Kami menyebarkan dua bawang bersama ikan dan satu gulungan melalui penggiling daging.
  3. Peras cengkih bawang putih ke dalam daging cincang yang dihasilkan, garam, taburkan dengan lada hitam dan campurkan.
  4. Tutup dengan pelekat dan sejukkan selama 20 minit.
  5. Gosokkan wortel, potong bawang menjadi setengah cincin dan gorengkannya dalam periuk dalam minyak sayur selama 10 minit.
  6. Tuangkan tomato dengan air mendidih, kupas, kemudian potong menjadi kiub besar dan masukkan sayur.
  7. Tutup dan reneh selama 10 minit.
  8. Pada masa ini, kami membentuk bebola daging cincang, gulungnya dalam tepung dan goreng di kedua-dua belah pihak hingga coklat keemasan.
  9. Dalam kuali yang terpisah, tumis tepung hingga warna keemasan yang hampir tidak kelihatan, kacau sepanjang masa. Jangan terlalu masak, jika tidak, sosnya akan terasa pahit.
  10. Tuangkan tepung ke dalam periuk, kacau rata, masukkan pes tomato.
  11. Tuangkan rempah ikan, gula, garam ke dalam sos, campurkan dan reneh selama 3 minit.
  12. Masukkan bebola daging ke dalam periuk. Pastikan sos merangkumi sepenuhnya. Masukkan air jika perlu.
  13. Tutup dan reneh selama 15 minit. Taburkan dengan ramuan herba sebelum dihidangkan.

Pangasius dalam sos dengan sayur-sayuran

  • asparagus - 200 g;
  • lada bel - 4 biji.;
  • kacang hijau segar - 100 g;
  • pulpa ikan keli hiu - 700 g;
  • lobak merah - 2 biji.;
  • garam, lada - secukup rasa.
  • krim masam 20% - 150 g;
  • keju keras - 100 g;
  • sawi - 50 g;
  • jus lemon - 50 ml.
  1. Potong sayur menjadi kiub sederhana dan campurkan, masukkan kacang polong.
  2. Potong isi dalam bahagian, lada setiap bahagian dan tambah.
  3. Kami melapisi bentuk tahan panas dengan kerajang, meletakkan sayur-sayuran, dan di atas ikan.
  4. Gosokkan keju pada parutan halus.
  5. Campurkan semua bahan untuk sos, tuangkan sayur-sayuran dengan ikan dan tutup rapat dengan kerajang.
  6. Kami memasukkan borang ke dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180 darjah selama 25 minit.
  7. Buka kerajang dan bakar selama 5 minit lagi.
  8. Hiaskan dengan tangkai pasli sebelum dihidangkan.

Lelaki mencapai kematangan seksual pada usia 2 tahun, wanita memerlukan lebih banyak masa - pada tahun ketiga kehidupan, dengan berat 3 kg, mereka mampu membiak.

Dalam keadaan semula jadi, pangasius berpindah jauh dari habitatnya ke kawasan pemijahan di hulu. Betina memilih jeram dan perairan cetek dengan kawasan berbatu.

Biasanya ikan bertelur selama 2 kali setahun semasa musim hujan - pada awal bulan Jun dan Oktober. Tetapi di kolam buatan, pembiakan boleh berlaku 3 hingga 8 kali setahun. Seorang dewasa mampu menyapu 700-900 ribu telur melekit. Mereka melekat pada zon akar alga bawah.

Kering dan merokok

Pangasius kering boleh didapati di bahagian makanan ringan. Ia dipotong menjadi kepingan, direndam dalam rempah, dikeringkan dan dibungkus.

Ikan keli hiu salai sangat sedap. Ia mudah dibuat di rumah di kedai kopi kecil.

Pangasius salai panas

Lebih mudah dan lebih enak untuk merokok ikan dalam keadaan panas. Tetapi pertama-tama ia mesti masin:

  1. Duta basah. Masukkan 3 sudu besar dalam 1 liter air suam. garam meja kasar dan 1 sudu besar. Sahara. Tuangkan fillet dengan air garam yang dihasilkan, tutup penutup dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 3 hari.
  2. Duta kering. Untuk 1 kg pulpa, ambil 100 g garam kasar dan gosokkan ke dalam ikan. Kami meletakkannya dengan ketat di dalam bekas plastik, menutupnya dan membiarkannya di tempat yang sejuk selama 48 jam.

Apabila pangasius masin, bilas, buang air yang berlebihan. Kami digantung hingga kering selama 3-5 jam, setelah dilindungi dengan kain kasa dari larva lalat.

Apabila ikan kering, kami menyediakan ruang merokok:

  1. Masukkan kerepek alder dan tutup dengan dulang atau kerajang supaya lemak tidak menetes ke atasnya.
  2. Kami memasang parut di dalam kotak. Kami menyebarkan fillet di atasnya dalam beberapa baris, meninggalkan jurang 1.5 cm.
  3. Kami menghidupkan gas sederhana, meletakkan smokehouse di atas dapur untuk memanaskan. Sekiranya boleh, lebih baik menggunakan brazier atau oven, bukannya dapur..
  4. Kami menghisap ikan selama 70-120 minit bergantung pada ukuran dan bilangan bangkai.
  5. Kami mengeluarkan kamera dari api, membukanya dan membiarkannya dalam bentuk ini untuk penyejukan.

Pangasius salai disajikan dengan tomato dan herba kering.

Pangasius - habitat, bagaimana ia ditanam, kemungkinan bahaya dan manfaat ikan

KelasIkan bersirip Ray
SkuadIkan Keli
KeluargaPangasia
GenusOrang Pangasia
PandanganPangasianodon hypophthalmus
Status pemuliharaanTerancam (EN)
Saiz purataMencapai panjang 130 cm dan berat hingga 40 kg
Jangka hayatTinggal di alam liar sehingga 20 tahun
Apa yang makanOmnivora - ikan kecil, kerang, alga, sayur-sayuran, buah-buahan, beras, dll..
Waktu makan yang optimumWaktu pagi dan petang

Pangasius adalah ikan air tawar yang habitatnya terdapat di negara-negara Asia Tenggara. Oleh kerana kos dan ketersediaannya yang rendah, ia telah mendapat populariti di kalangan penduduk. Tetapi pengguna biasa berminat dengan soalan - sejauh mana spesies ini sesuai untuk pemakanan??

Artikel tersebut menerangkan faktor penting yang mempengaruhi kualiti produk - di mana ia tinggal, bagaimana ia ditanam di ladang ikan, kaedah pemprosesan. Soalannya dibahas secara terperinci - bahaya atau manfaat bagi tubuh dari penggunaannya. Cadangan untuk menyediakan hidangan lazat dari ikan ini diberikan.

Apa jenis ikan ini?

Terdapat dua kategori ikan yang diimport untuk dijual di kedai Rusia - liar dan individu yang ditanam dalam keadaan buatan manusia. Pangasius tergolong dalam kategori kedua, dan merupakan wakil terbesar komuniti ini..

Di Vietnam, ia adalah produk ikan utama yang digunakan oleh penduduk untuk makanan. Di sebuah kampung kecil, mereka bahkan mendirikan monumen untuk individu ini. Penduduk tempatan sering mengatur tempat tinggal mereka di sungai, dan memberi makan ikan kegemaran mereka di dalam air di bawah pondok di bakul..

Terdapat dua jenis pangasius yang tinggal di Vietnam - Tra dan Basa. Dalam keadaan semula jadi, ikan keli hiu hidup hingga 20 tahun dan dapat mencapai jisim 25 kg. Sebilangan individu boleh mencapai ukuran besar - panjang 150 cm dan berat 40 kg. Spesimen muda dengan berat sehingga dua kg bangkai dipilih untuk dijual. Bass lebih gemuk dan berlemak daripada rakan Tra, tetapi saiznya jauh lebih kecil.

Pada orang dewasa, bangkai berwarna kelabu dengan perut keperakan, dan yang muda lebih gelap. Dari kepala ke ekor, jalur cahaya menonjol, yang hilang dari masa ke masa. Sirip tinggi memberikan kemiripan dengan ikan yu, itulah sebabnya nama lain adalah ikan keli hiu. Kepala ikan besar, rata, dengan bukaan mulut yang lebar dan dua pasang misai, serupa dengan ikan keli.

Ikan keli hiu adalah makhluk yang sangat pemalu dan cenderung menyerang panik. Sekiranya tiba-tiba ketakutan, dia akan memukul bangkai batu dan dinding kolam, atau akuarium dan melompat keluar dari air.

Ikan keli hiu tidak mempunyai sisik, sehingga mereka dapat dengan mudah mencederakan kulit yang halus. Dia tiba-tiba pingsan dan berpura-pura mati, tetapi setelah beberapa minit bangkai itu "hidup".

Habitat, apa yang dimakannya, bagaimana ia membiak

Habitat kekal ikan mempunyai kesan besar terhadap kualiti produk yang dihasilkan..

Di alam liar, ikan lele hiu hidup di perairan segar sungai dan tasik di Vietnam, Laos, Kemboja, Thailand. Sebahagian besarnya, ini adalah perairan sungai Mekong dan Chao Phrai. Trem dijumpai terutamanya di bahagian bawah lembangan Sungai Mekong, bas - sepanjang sepanjang sungai. Individu hiu air tawar biasanya tinggal di kawanan kecil.

Ini adalah pemangsa yang rakus, tidak bersahaja dan omnivor. Di alam liar, mencari makanan untuk mereka tidak sukar. Mereka memburu ikan kecil, serangga, plankton, tanaman, buah-buahan, bangkai tikus kecil, memakan segala sesuatu yang dapat ditelan.

Wanita itu mencapai kematangan seksual setelah tiga tahun. Pemijahan bermula pada bulan Jun dan berlangsung sehingga November. Betina bertelur hingga 100 ribu telur di antara alga. Selepas tiga hari, anak muda sudah mula berenang. Di alam liar, ikan keli hiu berkembang biak 2 kali setahun, di ladang ikan pemijahan berlaku 4 kali setahun.

Penduduk tempatan telah memakan daging pangasius selama ribuan tahun. Ladang mula dicipta pada tahun 40-an abad yang lalu. Penternakan ikan keli hiu sangat penting bagi ekonomi Vietnam sebagai pembekal global produk ini..

Memancing menguntungkan, kerana permintaannya cukup besar, dan pembiakan tidak memerlukan biaya yang besar. Ikan keli hiu yang omnivora dan rakus dengan cepat menambah berat badan, ia tidak bersahaja dan dapat hidup dalam keadaan banyak bangkai, yang sering terjadi di ladang ikan..

Aquarists menyesuaikannya untuk menyimpan akuarium khas, di mana individu tumbuh hingga 50-70 cm. Yang ini agak menyusahkan dan tidak murah, untuk spesimen sebegitu besar diperlukan sejumlah besar akuarium, sekurang-kurangnya 1000 liter.

Akuarium harus memanjang, ikan keli hiu, seperti namanya laut, suka menggambarkan bulatan besar di kawasan perairan. Mencari jiran untuk hiu rakus bermasalah, kerana ia akan menelan ikan kecil dengan mudah.

Bagaimana pangasius berbeza dengan bahasa maritim?

Di kedai-kedai Rusia, fillet pangasius sering disajikan sebagai "Laut". Tetapi ini adalah individu yang sama sekali berbeza. Satunya adalah penghuni laut dan tergolong dalam spesies penceroboh. Bangkai mempunyai penampilan rata tertentu, seperti pelempar. Di kedai, pembeli dapat mencari ikan ini hanya dalam bentuk fillet siap. Sangat sukar untuk membezakan antara mereka, kerana ia kelihatan sangat serupa..

Mula-mula anda perlu melihat warnanya dengan teliti. Fillet sol berwarna putih tulen, hampir telus. Ikan keli hiu mempunyai warna yang berbeza, dari putih ke merah jambu hingga kelabu, selalu dengan tompok merah jambu. Dan satu-satunya fillet lebih nipis.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Daging ikan keli hiu mengandungi banyak zat yang diperlukan untuk tubuh manusia:

  • Magnesium;
  • Kalsium;
  • Fosforus;
  • Potasium;
  • Besi;
  • Fluorin;
  • Zink;
  • Vitamin.

Kalsium menguatkan sistem rangka. Mikro dan makronutrien menyembuhkan sistem kardiovaskular, mencegah terjadinya penyakit jantung, menormalkan fungsi otak, meningkatkan penglihatan dan ingatan, dan menormalkan tekanan darah. Vitamin mempunyai kesan yang baik terhadap kecantikan kulit dan rambut.

Ikan lele hiu mempunyai kadar asid lemak dan protein omega-3 yang lebih tinggi daripada ikan hiu sungai yang lain. Asid lemak meningkatkan kelenturan vaskular, dengan itu mencegah pembentukan aterosklerosis dan osteoporosis.

Menurut para pakar, asid amino dan omega-3 yang terkandung di dalam ikan meningkatkan tidur, membantu melawan situasi tertekan, keletihan berterusan, dan menormalkan metabolisme. Protein dari daging ikan diserap dan diproses oleh badan jauh lebih baik daripada protein yang berasal dari haiwan.

Kandungan kalori rendah dari produk (89 kkal per 100 g) membolehkannya menjadi sangat diperlukan untuk pemakanan makanan, penurunan berat badan dan pemulihan badan setelah penyakit. Daging Pangasius sangat baik untuk pemakanan pesakit diabetes, kerana indeks glisemiknya sangat rendah.

Cara memilih dan memasak dengan sedap

Untuk menyediakan hidangan lazat dari ikan kegemaran anda, anda perlu memilih ikan yang sesuai di kedai..

Pangasius biasanya dihantar ke Rusia dalam bentuk fillet siap pakai. Pemprosesan bangkai di perusahaan Vietnam dilakukan secara manual, tulang dibuang, dan lemak dikeluarkan dari bangkai dari fillet kelas tertinggi. Ini diikuti dengan pembekuan kejutan sesuai dengan piawaian, pembungkusan vakum dan pengangkutan fillet ke tempat penjualan.

Warna fillet ikan berbeza, bergantung pada habitat individu, pada pemakanan dan pemprosesan. Fillet putih salji dihasilkan dari individu yang tinggal di persekitaran akuatik yang bersih dan beroksigen, dan benar-benar dikeringkan darah semasa diproses. Fillet berwarna merah muda diperoleh apabila darah tidak dikeluarkan sepenuhnya dari bangkai. Kuning dan kuning muda terbentuk ketika menggunakan suapan tertentu.

Untuk memasak fillet yang lazat, anda mesti mencairkannya terlebih dahulu, disarankan untuk membiarkannya mencair secara semula jadi. Kemudian bilas dengan air sejuk. Terdapat banyak resipi untuk memasak pangasius. Ia boleh direbus, digoreng, dibakar, dikukus, dimasak dengan pai.

Salah satu resipi adalah "Pangasius Furai", hidangan Jepun yang disesuaikan untuk orang Eropah. Fillet dilapisi tepung roti dan digoreng. Saudara ikan hiu cukup berlemak, keropok nampaknya menurunkan lemak berlebihan, sementara potongan isi ikan berair dan enak.

Perusahaan industri makanan telah menghargai rasa dan kelembutan daging pangasius. Ia digunakan secara aktif dalam pembuatan produk separuh siap yang enak dan murah, nugget, tongkat ketam dan banyak lagi. Ia sesuai dengan lauk sayur, buah, pasta, ramuan, sos masam dan tidak mempunyai bau yang khusus. Hidangan dari itu sering terdapat di menu restoran dan makanan..

Adakah mungkin memberi pangasius kepada anak-anak

Ikan adalah produk yang diperlukan dalam diet setiap orang. Pakar pemakanan mencadangkan menyediakan hidangan ikan sekali atau dua kali seminggu. Bagi orang dewasa, norma produk ikan yang disyorkan adalah 140 g. Untuk tubuh anak yang sedang membesar, ini adalah unsur pemakanan yang sangat diperlukan..

Anda boleh mula makan makanan ikan dari 10 bulan, porsi tidak lebih dari 40 g. Anak-anak dari usia dua tahun dapat diberi porsi 100 g. Tetapi berkenaan dengan ikan keli hiu, banyak yang meragui faedahnya dan takut sama ada boleh memberi hidangan anak-anak yang dibuat daripadanya.

Semua ladang yang membiak dan menjual pangausis terletak di lembah Sungai Mekong. Jalan air ini mempunyai reputasi buruk. Mekong membawa perairannya melalui daerah yang padat penduduknya, sampah dari kegiatan pelbagai industri, saluran air kumbahan dibuang ke sungai.

Walau bagaimanapun, perusahaan pengeluaran ikan yang kuat yang mempunyai lesen keselamatan antarabangsa tidak menangkap ikan di sungai, tetapi menanamnya di takungan khas. Tentu saja, air dipompa ke kolam dari Mekong, sambil dibersihkan dengan alat penyaring dan pengudaraan yang kuat.

Petani telah memperketat syarat untuk petunjuk kebersihan dan kualiti pada setiap peringkat pengeluaran. Bangkai dipotong di kemudahan pengeluaran dengan standard kebersihan yang ketat. Mereka memberi makan ikan dengan makanan pelet berkhasiat yang terbuat dari sisa ikan, dengan penambahan vitamin, mematuhi semua norma.

Pangasius dieksport ke Amerika Syarikat, ke negara-negara Eropah. Kesatuan Eropah mengawasi kualiti barang yang diimport dengan teliti. Di Rusia, fungsi ini adalah tanggungjawab Rosselkhoznadzor. Pada tahun 2012 dan 2014, penyelia ini melarang beberapa pengeluar besar mengimport ikan keli hiu ke negara ini..

Ladang klandestin kecil tidak dapat memastikan kepatuhan terhadap semua keperluan kebersihan untuk kebersihan dan kualiti yang betul, tetapi barang-barang tersebut tidak akan berjaya ke kaunter asing, mereka dijual di pasar tempatan.

Pangasius, bertentangan dengan semua fitnah dan mitos, adalah ikan berkualiti tinggi biasa, bersahaja dan omnivor. Trout, sturgeon dan spesies lain ditanam di ladang yang serupa dalam keadaan yang serupa di negara yang berbeza. Sudah tentu, anda boleh menggunakannya dalam pemakanan, dan bahkan perlu.

Keburukannya tidak lebih dari kaki ayam yang diisi dengan hormon dan antibiotik, dan terdapat banyak faedah. Namun, disarankan untuk membelinya di pasar raya besar, yang bertanggungjawab terhadap kualiti barang mereka dan menghargai reputasi mereka. Sekiranya tidak ada kontraindikasi individu, maka daging ikan keli hiu dapat digunakan dengan selamat dalam penyediaan pelbagai hidangan ikan yang enak.

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi harganya mahal di kedai, dan untuk menyiapkan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, secara adil, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!