Penerangan dan tanda-tanda penggunaan ganja

Ketagihan dadah adalah momok yang dahsyat pada zaman kita. Jumlah penagih dadah meningkat setiap tahun. Angka kematian akibat penggunaan dadah semakin meningkat setiap bulan. Ini adalah keadaan yang mengerikan bahawa seseorang yang mengalami ketagihan ini tidak akan pernah mengakui pada dirinya sendiri bahawa dia mempunyai masalah dadah..

Ganja (rami, ramuan) adalah ubat herba. Diagihkan di wilayah Persekutuan Rusia hampir ke Ural. Sangat bersahaja dalam penanaman. Ganja adalah ubat yang mudah, jadi orang yang ketagihan pasti tidak ada yang mengerikan yang akan berlaku daripada penggunaannya. Walau bagaimanapun, penggunaan ganja secara sistematik dapat menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam jiwa manusia dan membentuk ketagihan yang kuat. Sebilangan besar mereka yang mula merokok ganja kemudian beralih kepada ubat yang lebih berat.

Kemunculan ganja

Tidak semua orang tahu seperti apa ganja. Ia adalah tanaman dengan batang yang kukuh hingga tingginya sekitar 1 meter. Daun rami berbentuk baji dan dipisahkan dari batang pusat dalam bentuk 5 kelopak berbentuk sinar. Bahagian atas semak ditutup dengan banyak biji. Tempoh berbunga rami adalah dari bulan Ogos hingga September. Belukar ganja sendiri memancarkan bau tumbuhan yang menyakitkan semasa tempoh berbunga. Bahan aktif yang menyebabkan keracunan narkotik tidak terkandung di dalam batang, tetapi di daun dan biji bahagian apikal. Gunakan ubat ini dengan merokok.

Gejala ketagihan dadah

Orang biasa jarang mengetahui tanda-tanda penagih rumpai. Orang yang tinggal di sebelah saudara yang ketagihan dadah mungkin tidak tahu mengenai ketagihannya.

Tanda-tanda utama penggunaan rumpai adalah:

  • Ketidakseimbangan umum seseorang, disorientasi.
  • Suasana dan tawa ceria yang tidak masuk akal.
  • Kemerahan mata dan sedikit bengkak kelopak mata. Mata ganja pada seseorang menjadi serupa dengan mata yang terkena konjungtivitis.
  • Perubahan mood (dari keseronokan hingga apatis).

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda luaran yang disenaraikan mengenai penggunaan ganja, perlu disebut secara berasingan bau berterusan dari pakaian dan rambut penagih. Untuk semua perkara lain, perlu ditambahkan bahawa seseorang mungkin mempunyai benda bersamanya di mana dia boleh merokok rumpai. Ini termasuk:

  • Botol yang dipotong dalam baldi air (mentol basah).
  • Pipa besi berongga, dibuat seperti paip untuk tembakau.
  • Botol plastik hancur dengan kerajang di leher dan bahagian bawah yang terbakar (mentol kering).

Ciri khas perokok gulma adalah selera makan yang meningkat, kerana zat yang terdapat dalam ganja menyebabkan rasa lapar yang tidak dapat dipadamkan. Seseorang yang mabuk boleh makan makanan penuh pada satu masa dengan memakan setengah kek dengan teh manis.

Sekiranya seseorang mempunyai semua tanda di atas, seseorang harus memikirkan keadaan kesihatannya dengan serius dan menghubungi pakar yang kompeten. Orang sering tidak menyedari tanda-tanda penggunaan ganja pada orang yang disayangi, akibatnya dia berjaya menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada tubuhnya.

Sebagai tambahan kepada gejala utama penggunaan ubat ini, orang yang ketagihan mungkin mengalami tingkah laku pelik yang lebih mendalam. Sekiranya sebelumnya seseorang itu terbuka, bergaul, maka lama-kelamaan dia menjadi lebih tertutup. Lingkaran komunikasi boleh berubah, senarai perkataan atau frasa slanga mungkin muncul dalam edaran pertuturan.

Penagih akan secara aktif menyembunyikan masa lapang, tidak membiarkannya menggunakan telefon atau komputer sendiri. Ketidakhadiran di sekolah atau tempat kerja dijelaskan oleh kesihatan yang buruk atau perkara-perkara mendesak yang mendesak. Penagih yang merokok akan membawa jalur kerajang, pin keselamatan dan botol plastik setiap masa untuk menjadikan ubat lebih mudah diambil.

Akibat daripada meminum rumpai

Rami mempunyai kesan yang sangat kuat pada sistem saraf. Penagih mengalami aktiviti otak dan sistem saraf pusat. Ia sangat merosot dalam perkembangannya. Penyedutan asap berbahaya menyebabkan penyakit pada sistem pernafasan, fungsi jantung menderita. Untuk mendapatkan dos ubat yang baru, seseorang boleh melakukan perbuatan jenayah.

Apakah jalan keluar dari situasi ini? Penagih harus dibincangkan mengenai penyebab ketagihan dan menawarkan pertolongan, yang merangkumi menempatkannya di institusi khusus. Rawatan di institusi sedemikian tidak boleh dikenali.

Tanggungjawab di hadapan undang-undang

Penagih dadah sering menghadapi masalah dengan undang-undang. Sekiranya seseorang didapati membawa bungkusan dengan bahan terlarang, ia boleh menjatuhkan hukuman penjara hingga empat tahun penjara. Akan menjadi masalah bagi seorang penagih yang mempunyai masalah dengan undang-undang untuk mendapatkan lesen memandu, untuk mendapatkan pekerjaan di perkhidmatan awam. Orang seperti itu pasti akan dimasukkan ke dalam daftar narkologi untuk jangka masa panjang, yang tidak akan memberi kesan terbaik kepada kehidupannya secara keseluruhan..

Harus diingat bahawa rawatan yang dimulakan tepat pada waktunya akan jauh lebih mudah bagi pesakit dengan ketagihan dadah. Perkara yang paling penting dalam ketagihan ini adalah mengatasi keinginan psikologi untuk penggunaan dadah. Anda perlu mendapatkan bantuan perubatan seawal mungkin dan tidak akan membiarkan keadaan berjalan lancar.

Asalnya diposkan 2018-02-07 13:15:38.

Rami

Tumbuhan itu tergolong dalam keluarga rami.

Ia telah dikenali sejak abad XIV. Ia ditanam di biara-biara untuk keperluan negeri. Setelah Henry VIII Tudorm menjadi raja dan mengeluarkan keputusan untuk menutup banyak biara, keputusan lain dikeluarkan yang menyatakan bahawa setiap petani harus menanam 1/6 petaknya dengan rami, yang, setelah matang, diberikan kepada negara..

Rami paling meluas ketika itu dalam pembuatan kapal. Serat rami digunakan untuk membuat benang, dari mana layar kemudian dijahit, yang dibezakan oleh kekuatan tinggi, ringan dan kebolehpercayaan..

Jantan tanaman biasanya lebih kecil daripada betina, betina, sebaliknya, lebih megah dan lebih besar. Lelaki memanggil mereka "tabiat" atau "ayam jantan", tetapi wanita memanggil "perempuan" atau "ibu".

Tanaman herba tahunan, dioecious, mencapai ketinggian 2 m, mempunyai batang tegak dan bercabang, ketebalannya hingga 0.3 m.

Daun di atas adalah dalam, dibelah sawit, bergantian, dengan lobus kasar, berbentuk lobus, berlawanan di bawah. Bunga jantan terdiri daripada lima anggota, pedunculated, hijau muda, dikumpulkan dalam perbungaan bercabang dan panik; betina - membentuk perbungaan berbentuk lonjakan, dengan taman bunga dasar di axil daun atas.

Akar mempunyai sistem batang, dengan banyak akar lateral, batang masuk ke tanah hingga kedalaman hampir 2 m. Sistem akar kuat, yang membolehkan tanaman tumbuh.

Buahnya adalah achene kecil yang tersembunyi di cangkang, yang disebut biji rami.

Rami mekar pada awal musim panas, iaitu pada bulan Jun dan Julai. Benih dituai setelah berbunga, membiarkan benih matang dan agak ketinggalan tanaman. Kali ini hanya jatuh pada akhir musim panas - dari bulan Ogos hingga September.

Jisim biji tidak besar. Ia dapat dikira dengan mengetahui bahawa 1000 biji beratnya hanya sekitar 25 g..

Berkembang di Siberia Barat, wilayah Volga, Altai di bahagian Eropah di Rusia. Pada masa kini, tanaman ini diusahakan di hampir semua negara. Tumbuhan ini secara rasmi dibenarkan untuk penanaman dan penggunaan hanya di Colombia. Di negeri lain, penanaman, penggunaan, pengedaran atau penyimpanan adalah kesalahan jenayah..

Tanaman ini tidak sangat rentan terhadap sinar matahari, tetapi juga tidak menerima teduhan kekal. Hemp lebih suka kawasan ringan di laman web ini.

Batang rami mengandung hingga 25% serat rami - rami. Bahan mentah ini lebih kuat daripada rami, tetapi kurang elastik. Serat ini digunakan untuk membuat tali dan helai tangga, benang kabel, tali, benang, terpal, dan kain teknikal..

Hanya bahagian atas yang dikumpulkan dari tanaman, hanya berbunga pada betina. Mereka dipetik, berusaha untuk tidak meremukkan, sehingga resin dari tanaman tidak mengalir keluar dengan sia-sia. Kemudian bahan mentah yang dihasilkan dikeringkan di bawah kanopi atau di tempat teduh, kacau dari semasa ke semasa. Di pengering, rami boleh dikeringkan pada suhu tidak melebihi 60 ° C. Produk kering yang dihasilkan digiling, membuat bahan mentah kecil dari daun dan kerucut.

Benih diletakkan pada bulu kapas yang dibasahi sehingga 3 minggu, bergantung pada percambahan. Pada masa ini, lokasi pendaratan mesti digali hingga kedalaman sekitar 25 - 30 cm. Laman web ini dipilih bergantung pada paparan sinar matahari. Tempat itu tidak boleh dikelilingi oleh pokok.

Setelah benih bercambah, mereka ditanam di dalam pasu atau cawan dan ditanam sebagai anak benih. Selama ini, perlu menyiram tanaman kerana tanah mengering. Pucuk tidak boleh lebih dari 15 cm. Jarak antara semak hendaklah sekurang-kurangnya 40 cm.

Mengenai ganja: mengapa ganja dilarang dan siapa yang memanfaatkannya

Sejarah penggunaan ganja

Ganja perubatan dan narkotik: apakah perbezaannya?

Tempat ganja disahkan?

Mitos dan kebenaran mengenai faedah ganja

Mari bercakap mengenai ganja. Topik ini kini popular kerana kontroversi mengenai ubat rami. Bagaimanakah ganja perubatan berbeza dengan rumpai, ubat lembut yang dilarang di kebanyakan tempat di dunia? Dan faedah kesihatan menghalalkan ganja?

Vegan suka biskut rami, ia tinggi protein dan lemak sihat.

Sejarah penggunaan ganja

Penggunaan ganja tidak selalu dilarang, dan tidak selalu dianggap sebagai ubat. Ahli-ahli arkeologi bertarikh penghijrahan ganja sekitar 2800 SM. Kain dan tali dibuat dari seratnya, biji digunakan untuk makanan dan makanan ternakan. Kemudian, mereka mula menghancurkan minyak, yang mempunyai rasa tinggi. Di Yunani Kuno dan Empayar Rom, mereka sudah mengetahui tentang khasiat perubatannya: penyakit telinga dirawat dengan jus, rebusan akar digunakan untuk kompres untuk artritis dan rematik.

Penggunaan tanaman yang paling biasa

Di England abad pertengahan, raja mengeluarkan dekrit yang mewajibkan petani untuk memperuntukkan 1/12 kawasan yang ditanam untuk rami. Dari tali "bahan mentah strategis" ini dipintal dan kanvas untuk armada ditenun, pemecatan dibuat. Dan di Rusia, Poland, Ukraina dan Belarus, hingga pertengahan abad kedua puluh, baju dijahit dari kain rami.

Kain dan tali yang sama dari rami dibuat beribu-ribu tahun yang lalu Pakaian rami moden. Ada permintaan, ceruk hampir percuma

Sifat narkotik asap diperhatikan pada awal era kita. Sejak sekian lama, merokok ganja di Asia Tengah adalah cara yang paling biasa menggunakan ganja. Sehingga para saintis membuktikan sifat psikotropiknya, dan negara moden belum mengadopsi undang-undang yang mengatur pengendalian dan penggunaan bahan narkotik. Tetapi ia masih ditambahkan pada beberapa campuran untuk hookah dan vape. Dan di Republik Czech, sejak 2010, festival ini diadakan setiap musim luruh setiap musim luruh di Cannafest.

Rokok rokok tidak boleh digunakan untuk hipsters

Ganja perubatan dan narkotik: apakah perbezaannya?

Menurut klasifikasi botani moden, semua jenis rami yang ditanam dan liar tergolong dalam spesies yang sama - Cannabis sativa subsp. sativa (biji ganja). Sebelum ini, terdapat pembahagian rami menjadi penaburan, India dan rumpai. Yang mana satu ubat? Bagaimana ganja perubatan berbeza dengan ganja rekreasi yang dihisap?

Manfaat ganja telah terbukti berkali-kali. Bagi pesakit barah, penggunaan membawa kelegaan

Tumbuhan rami mengandungi hingga 150 bahan aktif secara biologi. Dan hanya 2 daripadanya - kanabidiol (CBD) dan tetrahydrocanabinol (THC) - yang menjadi penyebab kontroversi di kalangan doktor, pegawai penguatkuasa undang-undang dan orang awam. THC mempunyai sifat psikotropik ("dope"). Mereka kaya dengan jenis yang sebelumnya disebut sebagai "cannabis indica". Dan CBD bertindak sebagai agen analgesik, antispasmodik, penenang, dan anti-radang.

Inilah rupa ubat ganja yang sah.

Kajian makmal telah menentukan bahawa pelbagai jenis ganja mempunyai jumlah CBD dan THC yang berbeza. Lebih-lebih lagi, varietas dengan dominasi CBD mengurangkan kesan narkotik THC di dalamnya. Dan dalam jenis teknikal, kedua-dua bahan terdapat dalam jumlah yang sedikit - ganja seperti itu digunakan untuk membuat kain, plastik, makanan campuran, minyak pengeringan dan lain-lain yang berguna.

Hanya daun ganja utuh dan segar yang dibenarkan untuk pengeluaran

Tempat ganja disahkan?

Hari ini, ganja perubatan disahkan di 44 negara di seluruh dunia. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • Amerika Syarikat (22 negeri + Daerah Columbia)
  • Republik Czech
  • Poland
  • Australia
Perjuangan untuk menghalalkan ganja adalah di semua bidang

Dan di Kanada dan Belanda, "rumput" dibenarkan untuk dimakan oleh orang dewasa. Di Israel, Romania, Puerto Rico, ubat rami hanya tersedia untuk orang yang sakit parah, dan dalam kes lain, ganja dilarang. Tetapi yang menarik, pengesahan ganja (perubatan dan rekreasi) tidak menyebabkan peningkatan jumlah penagih dadah, dan di Kanada dan Belanda, kadar jenayah bahkan menurun. Mungkin hanya dengan alasan polis tidak lagi menahan sekotak "rumpai" di dalam poketnya.

Pusat Ganja di Amerika Syarikat. Umur purata pelawat - 63 tahun

Mitos dan kebenaran mengenai faedah ganja

Mereka yang terbiasa menggunakan ganja telah lama berpendapat bahawa ubat itu tidak ketagihan atau ganas. Pada pendapat mereka, keburukan daripadanya hanya pada persepsi yang tidak tepat terhadap kenyataan dan menghambat reaksi. Mereka mengatakan bahawa cukup untuk tidak berada di belakang roda dan tidak melakukan kerja keras "tinggi". Kelebihan mereka - ganja, yang tinggi THC, meningkatkan mood dan selera makan, mengurangkan tekanan, membantu berehat dan bersantai..

Menanam ganja perubatan adalah usaha yang mahal

Tetapi ganja perubatan dengan CBD mempunyai sifat yang sama, kecuali kesan psikotropiknya. Dan lebih kuat sebagai penghilang rasa sakit. Ia melegakan kesakitan dan kejang dalam situasi yang paling sukar apabila ubat lain tidak memberi kesan:

  • Alzheimer dan Parkinson
  • Epilepsi tahan dadah
  • Sindrom usus yang merengsa
  • Kesakitan haid
  • Sklerosis berbilang
  • Migrain
Jawapan yang kuat "Tidak!" Alzheimer dan Parkinson

Penggunaan ganja (CBD) juga diresepkan untuk pesakit barah setelah kemoterapi. Mereka mempunyai sediaan ganja yang mengurangkan loya, meningkatkan selera makan, dan meningkatkan tidur..

Satu jenis ganja telah terbukti bermanfaat. Perubatan sedang menunggu untuk disahkan

Telah terbukti bahawa tindak balas kita terhadap kanabioid dikaitkan dengan endocanabioid semula jadi tubuh manusia. Mereka yang tidak mempunyai cukup dari mereka terdedah kepada kesakitan kronik yang tidak bertindak balas terhadap rawatan. Dan penggunaan ganja menormalkan proses ini, orang menghilangkan penderitaan. Jadi menghalalkan ganja boleh bermanfaat. Sekurang-kurangnya, ini harus dilakukan atas alasan berperikemanusiaan bagi mereka yang tidak dibantu oleh perkara lain..

Rami atau ganja

Ganja atau ganja - apakah ubat ini?

Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda segala-galanya mengenai ganja dan ganja: apa yang disebut juga rami dan ganja, apa itu ganja, dan apa akibat penggunaannya Apa itu rami, adakah ubat itu atau tidak? Pertama sekali, anda perlu memahami bahawa perbezaan antara ganja dan ganja adalah bahawa rami adalah tumbuhan, dan ganja adalah ubat psikotropik yang dibuat daripadanya..

Apa itu rami? Hari ini ubat herba terkenal di dunia. Sebaik sahaja mereka memanggil rami. Ia mempunyai puluhan nama lain: ganja, ramuan, ganja (ganja), anasha, rencana, hashish, indica. Apa itu: ubat berbahaya atau ramuan yang tidak berbahaya? Perlu dimulakan dengan kenyataan bahawa ganja (ganja) - rami (ganja) dalam bahasa Latin, telah terkenal di dunia selama lebih dari seribu tahun. Pada mulanya, rami digunakan dalam pertanian, bahkan pada zaman Soviet, tanaman berguna ini ditanam di ladang untuk kemudian menghasilkan tali dan kain. Sebenarnya, dalam bahasa Latin, ganja bermaksud tali rami, bukan ubat itu sendiri. Apa yang diperbuat daripada rami hari ini? Selalunya ia adalah ubat, kerana mustahil untuk menanam tanaman secara sah, walaupun penggunaan ganja yang meluas di Rusia..

Hashish atau "rumput" - bagaimana membezakan rami? Apa kandungan ganja?

Terdapat banyak jenis "rumpai" untuk merokok. Terdapat rami yang tidak berbahaya: rumpai (liar), perubatan, dan ada semua jenis herba lain yang merokok: Manchurian, Chuy, Krasnodar, India (Cannabis sativa, indica). Dari mana rami biasa dibuat dan di mana kanabinoid dijumpai? Ramai orang tahu bahawa jika anda menghisap ganja "benjolan" (hashish) - bahagian atas ganja yang mengandungi resin, rami dengan cepat akan menunjukkan kesan narkotiknya. Ini kerana batang, daun, dan terutama bahagian atasnya mengandungi zat narkotik aktif dalam rami - kanabinol (asas formula ganja / rami). Tetrahydrocannabinol memberikan kesan yang sama dari "ramuan" - euforia narkotik. Hashish adalah ubat yang lebih kuat daripada ganja atau anasha.

Ganja "scan", "skunk", "skunk" - apa itu, juga "rumput"? Skunk adalah salah satu jenis ganja buatan manusia yang sangat ketagihan dan cepat. Semua terima kasih kepada peningkatan kandungan bahan aktif - dari 8 hingga 24%.

Asia Tengah dianggap sebagai tempat kelahiran ganja, tetapi cepat merebak ke seluruh Eropah, India, dan kemudian Rusia. Hampir tidak ada zat narkotik dalam ganja liar, oleh itu ia ditanam secara bebas, kerana bagi penagih dadah itu tidak bernilai. Apa yang tidak boleh dikatakan mengenai rami yang disebut Indica. Ganja dan hashish bukan hanya ramuan, tetapi indica, ubat psikotropik yang terbuat dari rami. Rami India ditanam dan dibekalkan terutamanya dari Kaukasus Utara dan Asia Tengah, di mana tanaman haram berfungsi dengan baik.

Tindakan ganja

Bagaimana rami berfungsi pada badan? Mereka yang tahu bagaimana membuat "rancangan" untuk merokok dari ganja dalam beberapa minit, bagaimana racun itu dibuat, dan bagaimana rupanya, mengetahui kesannya. Ini adalah mood yang tinggi, cekikikan, emansipasi, kelesuan, bersosial, santai. Dengan penggunaan yang berpanjangan, halusinasi muncul. Hashish mempercepat ketagihan, kerana kesannya jauh lebih kuat daripada rami kerana kandungan bahan aktif.

Seperti sebilangan gram ganja (rami)?

Bergantung pada bagaimana ganja (rami) digunakan, terdapat beberapa jenis ramuan untuk merokok. Selalunya ini adalah penggunaan ganja sebagai rumpai merokok narkotik (rami kering), nama rokok rami seperti itu adalah sendi. Seperti apa rupa rumput rumput? Ramai orang tahu bagaimana menghisap ganja; untuk ini, tembakau rokok dan "bot" ganja dicampur. Oleh itu, secara luaran agak sukar untuk membezakan sendi dari rokok biasa. Ganja adalah ganja kering yang mengandungi daun ganja, bunga, batang dan biji. "Boshki" - jenis ubat apa, dan apa kesannya, setiap penagih dadah tahu. Bahagian atas rami diketahui membawa kesan negatif pada badan dengan lebih cepat..

Kaedah merokok rumpai

Kaedah merokok rumput adalah berbeza, selain jambs, ganja ditekan yang mengandung resin rami juga digunakan, yang dihisap menggunakan pelbagai alat seperti bong, kering dan bulb air. Ganjuba Maghribi - apakah ramuan ini? Ini adalah ubat yang berasal dari Maghribi, yang dihisap dengan sebotol Sebsi kecil.

Selain merokok, ubat dimakan, membuat pelbagai produk masakan dari mereka, misalnya, muffin, kue, halva. Kandungan kanabinoid di dalamnya tidak begitu tinggi, malah disajikan di kafe di negara-negara di mana penggunaan ubat-ubatan tertentu dibenarkan..

Siapa yang mencipta ganja merokok?

Penggunaan ganja sebagai ubat bermula lebih dari 5,000 tahun yang lalu. Banyak orang kuno di India, China, Yunani menyebut tentang merokok rami. Adalah dipercayai bahawa ketagihan ganja mendahului alkohol. Apa lagi rami? Itu digunakan dalam ritual mereka oleh dukun dan imam, dan kemudian mereka menjumpai di dalamnya dan sifat analgesik. Dalam perubatan, ganja digunakan untuk mengubati penyakit tertentu, tetapi zat aktif narkotik ganja itu sendiri tidak terkandung di dalamnya, jadi penggunaannya aman untuk tubuh.

Apa Ganja Menyembuhkan?

Ia digunakan untuk membantu pesakit dengan penyakit onkologi setelah menjalani kemoterapi, untuk mencegah penurunan berat badan dengan AIDS, sebagai penghilang rasa sakit di Kanada dan Amerika Syarikat. Di Rusia, rawatan rami tidak digunakan kerana larangannya sepenuhnya. Mereka yang menganggapnya berguna apabila dimakan tanpa dimurnikan dengan kandungan bahan narkotik sangat keliru..

Kesan sampingan ganja (herba)

Akibat menggunakan ganja (ganja) agak tidak menyenangkan, kerana dengan ketagihan yang berpanjangan ia mula mempengaruhi jiwa dan terkumpul di dalam badan, meracuninya. Penyalahgunaan menyebabkan sakit kepala, kemandulan, penglihatan kabur, gegaran anggota badan, kelainan mental, paranoia, halusinasi, kecelaruan, kelesuan, gangguan ingatan, gangguan koordinasi pergerakan, penyakit jantung dan paru-paru, dll..

Berapa lama ganja berada di dalam tubuh manusia? Ujian yang menentukan keberadaannya dalam air kencing dapat mengenali seseorang yang telah menggunakan ubat tersebut setelah 1.5 jam. Tempoh masa ia berada di dalam badan bergantung pada jangka masa penggunaan ubat. Ia dapat dikenali walaupun setelah enam bulan. Dalam darah, ganja bertahan hingga 5 hari dengan sekali penggunaan dan hingga 4 bulan dengan penggunaan biasa..

Kerana merokok "rumpai" sering dianggap tidak berbahaya, ketergantungan psikologi terhadap ubat berlaku dalam beberapa bulan. Sukar untuk menyembuhkan ketagihan ini, kerana setelah beberapa saat keinginan fizikal tubuh untuk ubat-ubatan ditambahkan kepadanya. Sekiranya anda atau orang yang anda sayangi terjebak dalam ketagihan, anda perlu memulakan rawatan di klinik rawatan ubat secepat mungkin..

Semua mengenai ganja

Ganja diperoleh dari tanaman Cannabis Sativa. Penampilan - Tumbuhan ganja umumnya mempunyai bilangan daun yang ganjil di batangnya. Ganja yang siap diminum - dikeringkan, diparut, berwarna coklat kehijauan - menyerupai "oregano menjalar" (sejenis oregano). Ganja biasanya dihisap dalam bentuk rokok bergulung ("sendi"), dan juga dimasukkan ke dalam paip, ditambah ke makanan.

Sejarah ganja

Orang Scythians menemui beberapa pokok, buah-buahan yang mereka, setelah berkumpul dan membuat api, dicurahkan ke dalam api, duduk di sekitar asap buah-buahan yang terbakar ini, yang naik dari api; mereka menjadi mabuk, seperti orang Yunani dari arak. Dan semakin banyak buah yang dilemparkan ke dalam api, semakin kuat keracunannya. Mereka akhirnya bangun, menari, atau membuka diri untuk menyanyi. (Herodotus mengenai penggunaan ganja oleh orang Scythians).

Menurut buku Ernest Abel, Marijuana: Dua Ratus Tahun Pertama (1980), bukti pertama penggunaan ganja berasal dari Zaman Batu, iaitu, 10,000 tahun yang lalu. Ahli arkeologi dari Taiwan telah menemui periuk yang diduga dibuat dari tanaman ganja.

Bukti awal penggunaan ganja secara farmakologi oleh Maharaja China Shen Nung bermula pada awal abad ketiga SM. Shen Nung adalah seorang maharaja dan doktor mitos Cina yang memiliki pengetahuan mengenai penggunaan perubatan tanaman ganja. Secara teorinya, ganja digunakan selama periode ini di China karena sifat penenangnya, digunakan untuk merawat kesakitan, penyakit, menangkis pengaruh roh jahat dan digunakan untuk tujuan yang lebih luas..

Ganja merebak dengan cepat dari China ke semua negara jiran Asia. Ia sangat popular di India, di mana ia digunakan untuk tujuan keagamaan. Arhartva Veda, salah satu catatan tertulis Hindu tertua dan India, termasuk di antara lima tumbuhan rahsia. Melalui penggunaan budaya dan keagamaan, kilang ini telah diberi perlindungan dan penghormatan. Pada zaman dahulu, penggunaan ganja sebagai mabuk tidak direkodkan di mana sahaja di luar India dan China..

Jauh kemudian, penggunaan ganja merebak ke Timur Tengah dan Afrika Utara. Ini berlaku semasa pengembangan hashish di wilayah-wilayah ini. Penggunaan hashish oleh orang Arab bermula pada abad ke-10-11. n. e. asalnya di Mesir. Penggunaan ganja sebagai mabuk telah berkembang di bahagian dunia ini untuk jangka masa yang panjang..
Pada abad kesembilan belas, ganja mula digunakan di dunia Barat melalui penerangan bertulis mengenai kesan hashish. Bahan-bahan ini telah muncul dalam sumber perubatan atau berkala. Di UK, penggunaan ganja telah merebak terima kasih kepada William Ochannesy, seorang doktor Ireland. Di India, dia memerhatikan penggunaan ganja secara perubatan dan menerangkannya dalam tulisannya.

Di Perancis, cadangan untuk menggunakan ganja berasal dari Dr. Jaco Mauriat, yang menyarankan agar ganja dapat digunakan dalam perawatan gangguan mental. Selepas itu, penggunaan dan kesan ganja telah diperincikan lebih jauh oleh banyak pengarang Perancis. Mungkin salah satu yang paling terkenal ialah Théophile Gaultier, yang diperkenalkan kepada ganja oleh Moriah. Gaultier dengan jelas menggambarkan lawatannya ke Hashish Club, yang berada di Paris pada tahun 1840-an di Pimodan Hotel yang mewah..

Hashish dimasukkan ke dalam hidangan manis yang disebut Dawamesk. Gambaran bergambar Gaultier mengenai proses penggunaan hash dan kesan ubat tersebut mempunyai konotasi mistik, termasuk intrik, permainan, ekstasi, ketakutan dan kemarahan. Oleh kerana kisah ganja dan hash yang tidak sedap dipandang dan menjijikkan yang muncul, penyebaran penggunaan dadah di seluruh Eropah menjadi perlahan..

Mereka menjadi meluas di Eropah hanya pada tahun 1960-an, ketika mereka dibawa pulang oleh pelancong dari Amerika Syarikat..

Penggunaan ganja jangka panjang menimbulkan keagresifan yang serupa dengan gegaran delirium, yang sering menyebabkan jenayah ganas seperti rogol dan pembunuhan. Oleh itu, ganja digelar sebagai "ubat pembunuh." Kebiasaan menggunakan ganja selalu menyebabkan kerosakan otak yang jelas dan kadang-kadang kegilaan..

Tanda penggunaan ganja

Gejala penggunaan ganja:

  • "Sukar" atau makan secara kompulsif (ganja mengganggu keasidan perut, yang menyebabkan semua jenis gangguan pencernaan);
  • mata yang sakit, merah, sedikit condong (seseorang mungkin mengalami kesukaran untuk mencuba agar tetap terbuka);
  • "Mulut kapas" (mulut kering);
  • ketawa yang tidak dapat ditahan, tidak terkawal;
  • kealpaan, kehilangan ingatan sementara;
  • kelesuan melampau, pergerakan perlahan;
  • serangan paranoia yang tidak teratur (apabila mabuk teruk berlaku atau ketika orang itu tidak mengetahui bahawa ganja dicampur dengan ubat lain);
  • halusinasi;
  • kemalasan, kekurangan aspirasi;
  • kusam;
  • bau peluh yang menyakitkan pada badan, rambut dan pakaian;
  • perubahan mood dan tingkah laku yang kuat apabila seseorang mabuk.

Pengguna dadah juga boleh membawa dan sering menggunakan titisan mata, gusi, minyak wangi atau cologne untuk menyembunyikan kesan atau bau. Ganja mempunyai kesan merangsang dan sedatif pada tubuh, dilengkapi dengan kesan halusinogen pada dos yang lebih tinggi.

Kesan Fisiologi Dari Mengambil Ganja:

  • bengkak membran mukus mata, sakit mata;
  • peningkatan kadar jantung, peningkatan kadar denyutan jantung;
  • peningkatan tekanan darah;
  • pelanggaran fungsi motor;
  • kelonggaran;
  • turun naik suhu badan;
  • sakit kepala;
  • pening;
  • loya;
  • berasa lapar.
  • kelonggaran;
  • penurunan aktiviti psikomotor;
  • kemerosotan kepekatan, keupayaan terjejas untuk menilai jarak dengan betul;
  • penurunan keupayaan untuk memandu kereta dan aktiviti lain yang memerlukan perhatian;
  • ucapan pantas, percakapan yang tidak terkawal.
  • euforia, rasa kesejahteraan;
  • keadaan riang, bergantian dengan keadaan kegelisahan dan kegelisahan;
  • kemerosotan ingatan jangka pendek, pemahaman, keupayaan untuk melaksanakan tugas;
  • mengubah persepsi masa dan ruang;
  • peningkatan kepekaan taktil;
  • peningkatan persepsi visual dan pendengaran, bau;
  • menurunkan penghalang kesakitan;
  • perubahan dalam bidang emosi seksual;
  • halusinasi;
  • kehilangan kesedaran diri sebagai orang, depersonalisasi;
  • psikosis (pada dos tinggi).

Akibat menggunakan ganja

OTAK. Ganja mempengaruhi pemikiran, pemahaman, pemikiran abstrak, pembelajaran dan mempunyai kesan buruk terhadap ingatan dekat. Bergantung pada kekuatan ubat dan kerentanan pengguna, ia boleh menyebabkan keadaan panik, kegelisahan dan psikosis toksik. Penggunaan jangka panjang boleh menyebabkan perubahan struktur dan fungsi.

LUNGSUNG. Merokok ganja menyebabkan semua kesan berbahaya dari merokok tembakau: bronkitis, faringitis, sinusitis, barah paru-paru. Ganja, lebih daripada tembakau, menyumbang kepada perkembangan penyakit saluran pernafasan atas dan edema.

HATI. Penggunaan ganja menyebabkan peningkatan kadar denyutan jantung, peningkatan degupan jantung, dan peningkatan tekanan darah. Merokok ganja amat berbahaya bagi orang yang mempunyai masalah jantung.

SISTEM REPRODUKSI (lelaki). Merokok menurunkan testosteron, hormon lelaki utama. Penggunaan yang berterusan dan berpanjangan dapat mengubah latar belakang hormon sehinggakan perkembangan fungsi seksual remaja terganggu. Dalam kes yang teruk, terdapat penurunan jumlah sperma dan pergerakannya dan peningkatan jumlah sel yang tidak normal dalam air mani.

SISTEM REPRODUKSI (wanita). Cannabinoid berkumpul di organ pembiakan wanita. Perubahan aktiviti otak boleh menyebabkan gangguan ovulasi dan penurunan kesuburan. Cannabinoid boleh menjadi toksik bagi perkembangan janin, menyebabkan kelainan kehamilan, persalinan yang sukar dan kematian bayi awal. Apa yang disebut "sindrom ganja janin", yang dicirikan oleh penurunan berat badan dan kelainan perkembangan, diperhatikan 5 kali lebih kerap daripada "sindrom alkohol janin". Bersama dengan susu ibu, kanabinoid dipindahkan ke badan anak semasa memberi makan.

FUNGSI MOTOR. Merokok ganja boleh mempengaruhi tindak balas mental dan fizikal, merosakkan koordinasi, dan meningkatkan masa reaksi. Tindak balas manusia terhadap isyarat cahaya dan bunyi terganggu, kemampuan untuk melakukan operasi berurutan dan tahap persepsi merosot. Terdapat keperluan kuat untuk bergerak, berjalan, bercakap; postur yang tidak wajar ketika rehat.
SISTEM ORGANISME LAIN. Keletihan kronik, sakit kepala, loya.

  • pengasingan diri sosial;
  • peralihan kepada ubat "lebih sukar";
  • kaitan dengan jenayah.

Ketidakkonsistenan data yang tersedia untuk pakar membawa kepada perbincangan mengenai toleransi dan pergantungan sebagai akibat yang tidak dapat dielakkan dari penggunaan ganja. Adalah diterima bahawa toleransi berkembang di samping banyak kesan ganja dan kemungkinan besar dengan penggunaan dos besar dalam jangka panjang. Pergantungan fizikal agak lemah dan tidak selalu berkembang, jadi sindrom penarikan juga tidak dapat diucapkan. Ketagihan mental - teruk semasa menggunakan ganja

Hashish

Hashish adalah bahan resin berwarna coklat gelap yang diperoleh dari bahagian atas tanaman rami. Ia mengandungi lebih banyak tetra-hidrokannabinol (THC) daripada ganja biasa. Ia diberikan pelbagai bentuk dalam bentuk briket atau kapsul. Kesan fisiologi hashish serupa dengan candu. Euforia berkembang, disertai dengan kegembiraan motorik dan pertuturan, halusinasi berwarna-warni terang, perasaan kecerobohan dan keseronokan, seterusnya, keadaan mengantuk dan tidur dengan mimpi yang jelas berkembang. Gangguan mental dimanifestasikan dalam bentuk gangguan dalam persepsi jangka masa dan ruang; gangguan depersonalisasi diperhatikan - perasaan peningkatan saiz badan, berat badannya dan melayang di udara. Gangguan halusinasi yang muncul selalunya sesuai dengan kerangka sindrom oneiroid dengan pengalaman hebat seperti mimpi. Mungkin ada keadaan yang hampir mengigau dengan rangsangan motor yang sesuai dan tindakan agresif yang mungkin..

E.A. Babayan menerangkan perubahan berikut dalam gejala keracunan hash. Kegembiraan motor, penampilan keperluan untuk bergerak. Terdapat percubaan untuk mengawal tingkah laku mereka. Kelemahan kawalan terhadap tingkah laku, ketika pikiran selalu dipenuhi dengan pemikiran yang asing dengan subjek, memaksanya memusatkan perhatiannya kepada mereka. Keadaan mabuk, di mana penagih mengekspresikan pemikirannya yang paling dalam, yang tercermin dalam pergerakan, ilusi, halusinasi. Pemisahan idea bertepatan dengan munculnya keperluan untuk percakapan dan keinginan untuk bersuara. Hipertrofi "I" ditunjukkan dalam kenyataan bahawa subjek menganggap dirinya sebagai manusia yang lebih tinggi, memandang orang lain dengan penghinaan. Keseronokan khayalan disertai dengan hilangnya pemahaman objek yang tepat. Keadaan ini dicirikan oleh penajaman perasaan yang luar biasa, hipertropi, kejelasan dan kepastian mereka hilang. Hipersthesia muncul, ambang sensasi menurun, yang disertai dengan persepsi rangsangan yang kadang-kadang menyakitkan.

Dalam keadaan ini, penagih mungkin mengalami sensasi obsesif terhadap sebarang suara, sementara timbul kekeliruan pemikiran, saat-saat pencerahan menjadi semakin pendek dan pendek, penagih sepenuhnya berada di atas belas kasihan dari pengalaman batinnya, tidak memperhatikan orang lain. Pelanggaran idea mengenai masa dinyatakan dalam kenyataan bahawa waktu secara subyektif mula mengalir secara perlahan. Pelanggaran idea ruang juga mencapai tahap yang jelas, ia membentang sehingga jarak antara dua objek yang berdekatan nampaknya besar, tidak dapat dicapai.

Walaupun persepsi meningkat, terutama penglihatan dan pendengaran, persepsi itu terdistorsi; gangguan derealisasi boleh berlaku, bentuk dan warna objek dapat berubah, persepsi ilusi muncul. Perasaan keperibadian terpecah yang dialami oleh seorang penagih dengan hashisme terdiri daripada kenyataan bahawa subjek secara bersamaan merasakan "I" yang biasa ada, dan di sebelahnya merasakan makhluk hebat lain yang berkaitan dengannya, yang menghasilkan idea yang tidak terkira banyaknya, selalunya terdapat perpecahan kesedaran. Munculnya daya dugaan yang tinggi menyebabkan semacam gangguan persepsi, seperti eidetisme, ketika kata yang diucapkan menjadi nyata, "hidup" di depan mata. Banyak yang mempunyai halusinasi yang tidak menyenangkan, mengancam dan disertai dengan ketakutan dan idea penganiayaan..

Minyak Hash

Minyak Hash adalah ekstrak coklat gelap cair yang terbuat dari ganja yang boleh mengandungi lebih daripada 20% THC. Minyak itu sering ditambahkan ke rokok biasa, yang kemudiannya dihisap. Kesan - euforia, rasa kecerobohan; kekurangan motivasi untuk bertindak; ketidaksinambungan, peningkatan bercakap; mulut dan tekak kering; peningkatan selera makan, pelahap ("babi"); gangguan koordinasi, penurunan tumpuan, gangguan ingatan; kardiopalmus.

  • Memudaratkan dari penggunaan

Penurunan hasil di sekolah, di tempat kerja; apa yang disebut "keletihan" - kekeliruan fikiran, kekecewaan, kemurungan dan rasa pengasingan; kelewatan perkembangan dan kematangan seksual, termasuk gangguan pembentukan sperma dan kitaran haid; kerosakan pada paru-paru dan sistem pernafasan (satu "sendi" ganja bersamaan dengan 25 batang rokok); semasa mengambil dos ubat yang besar, halusinasi dan paranoia mungkin berlaku; peningkatan risiko kesihatan dan keselamatan kerana tindak balas yang tertunda dan penurunan fungsi sistem saraf;

Penggunaan ganja jangka panjang sering menimbulkan pergantungan psikologi pada perokok. Selain itu, ganja adalah ubat "starter". Perokok ganja yang tidak konsisten sering menjadi pengguna ramuan kronik ini, atau menjadi penggemar ubat lain seperti kokain, LSD, dan halusinogen lain; toleransi - dengan penggunaan berterusan, perokok memerlukan lebih banyak ganja untuk merasa senang ("datang")

  • Gejala pengeluaran

Sindrom Pengeluaran - Perokok ganja kronik sering mengalami insomnia, kegelisahan, kerengsaan, kemurungan, dan desakan berterusan untuk mengambil ubat itu lagi apabila mereka berhenti menggunakan ubat tersebut.

Ganja - apa ubat?

Ganja, rumpai atau tunas, serta ganja dan hashish adalah semua frasa yang berkaitan dengan ubat asal yang sama. Semua ini adalah rami. Ia mengandungi bahan yang boleh mempengaruhi otak manusia - kanabinoid. Dia mencipta ubat yang tidak berbahaya, nampaknya tidak jangka panjang. By the way, salah satu yang paling biasa di dunia.

Ramuan ini adalah bahan ubat yang paling popular di Bumi. Di samping itu, banyak orang yang terlibat dalam perdagangan bahan kimia di seluruh dunia dikaitkan dengan ganja. Statistik menunjukkan bahawa lebih daripada tujuh puluh persen mereka yang ditangkap kerana memiliki, mengangkut dan menjual bahan serupa ditangkap dengan ganja.

Apa itu rami?

Rami adalah tumbuhan berserat. Ia dipercayai berasal dari pusat Asia dan kini berkembang dengan gembira di seluruh dunia. Kenangan kuno ramuan ini juga menyatakan bahawa ia ditanam lama di Rusia, India dan Eropah. Rami tidak selalu dilarang. Pada dasarnya, dia membuat tali sendiri, membuat pakaian, menenun kapal. Kata Latin ganja selalu bermaksud rami (tali ganja), bukan tanaman itu sendiri. Di samping itu, minyak dibuat dari ganja.

Walau bagaimanapun, semua ini disebut benih ganja (kanabis sativa). Ia mempunyai sedikit cannabinoid dan dapat ditanam dengan mudah di banyak negara. Benar, ini tidak dapat dipertikaikan di Rusia, walaupun pada akhir tahun 60-an, negeri itu sendiri menanam 300,000 hektar rumput ini setiap tahun. Omong-omong, rata-rata 12 sentimeter produk dikeluarkan dari setiap hektar Ganja di USSR telah berkembang begitu banyak sehingga daunnya (bersama-sama dengan gandum dan bunga matahari) dilukis di air pancut Friendship of People di VDNKh, air mancur utama negeri ini.

Terdapat juga rumpai rami. Ia masih boleh dijumpai sekarang di bahagian Volga dan Siberia. Tidak ada penawar untuk ini.

Cannabis indica - rami "sama"

Imej ramuan yang sihat telah dicemari oleh ganja India. By the way, nama "Indica" sering digunakan oleh penyebar rumput sebagai jenama sebenar. Dari spesies inilah bahan psikotropik biasa seperti hashish, anasha dan marijuana dibuat. Dan semuanya dikenali sejak zaman kuno sebagai ubat.

Secara amnya, ramuan India tumbuh di Asia Tengah. Di Rusia, tanaman yang paling popular sering dijumpai di Timur Jauh dan Kaukasus Utara. Selain itu, beberapa subspesies sering dijumpai di Rusia - rami Krasnodar, rami Manchurian dan Chui.

Penanaman ganja India dilarang hampir di mana-mana di dunia, tetapi skala pengeluar haram mengejutkan. Oleh itu, pada tahun 2003, polis di Maghribi menutupi lebih dari 134 ribu hektar rumput, dari mana pelanggar akan membuat lebih dari tiga ribu tan damar..

Banyak orang menanam ganja di kediaman mereka sendiri, dan juga di ladang mereka, untuk kegunaan peribadi dan untuk pemasaran lebih lanjut. Kebun-kebun ini sering dilengkapi dengan teknologi paling moden yang memungkinkan hasil yang besar. Varieti khas juga dipilih - yang berprestasi tinggi. Perkembangan besar ladang rumput rumah adalah di Belanda, di mana lima puluh ribu orang bekerja dalam "perniagaan" ini, yang menyediakan hingga enam puluh persen rumput yang digunakan di negara ini. Di Belanda, rumput dibenarkan.

Bagaimana ganja digunakan?

Kaedah pengambilan ramuan yang paling terkenal adalah merokok. Kadang-kadang mereka mengunyah, meletakkannya di belakang bibir, seperti nasvay, atau membancuh bukannya teh. Sebagai tambahan, wira komedi belia Amerika sering memasak kuih ganja - selalunya pastri seperti itu disebut "American Pie".

Sejumlah besar ramuan ini digunakan di Timur Tengah dan di negeri-negeri Muslim. Rumpai bukanlah sesuatu yang "serupa" di sana - hampir semua wakil seks yang lebih kuat menghisapnya sejak usia dini. Minuman beralkohol tidak digunakan di negeri-negeri ini; rumput menggantikannya. Ia digunakan di sana, seperti di Rusia mereka minum vodka - dengan lelucon dan lagu.

Rami adalah tanaman yang paling popular di dunia. Jumlah orang yang menggunakannya amat menakutkan. Hasil statistik pada tahun 2010 diterbitkan menurut mereka, sekurang-kurangnya dua peratus orang berusia antara lima belas dan enam puluh tahun (kira-kira satu peratus daripada jumlah penduduk dewasa) merokok setiap hari di Eropah, di Amerika Syarikat - lebih daripada sebelas peratus orang berusia lebih dua belas tahun. Sekali lagi, kita bercakap mengenai pengambilan ramuan harian..

Bagaimana untuk menentukan sama ada seseorang merokok rumpai?

Sejurus selepas menggunakan ganja, keracunan menampakkan diri dalam ledakan euforia yang tidak dapat dijelaskan, ketawa tidak terkawal. Selain itu, mata penagih menjadi merah, dan otak menjadi kusam untuk waktu yang singkat..

Ramuannya dulu, anda perlu menjalani ujian ubat. Sebagai peraturan, air kencing dikaji, di dalamnya sisa-sisa tetrahydrocannabinol berlangsung sekitar tiga puluh hari dan dengan penggunaan biasa - hingga lapan puluh hari.

Tetapi "darah untuk ganja" sangat jarang diambil - kanabinoid hilang di dalamnya dengan sangat cepat.

Dua hari selepas memakan ramuan itu, tidak mudah mencari apa-apa di dalam darah.

Perlu diingatkan di sini bahawa dalam tubuh orang besar, kanabinoid akan bertahan lebih lama. Jadi orang gemuk disarankan untuk tidak mengonsumsi ganja.

Ujian yang betul adalah ujian folikel rambut. Ujian ini akan menunjukkan bahawa pesakit telah mengonsumsi ganja walaupun enam bulan setelah mengambilnya, dan mereka yang selalu merokok gulma, tanda itu kekal hampir selama-lamanya. Walau bagaimanapun, kaedah ini jarang digunakan..

Cara membuang ganja dari badan dengan lebih cepat?

Untuk membuang rumput dari badan dengan cepat, anda perlu mempercepat metabolisme anda. Ini memerlukan banyak latihan fizikal - contohnya, pergi ke gim. Sebilangan besar bahan kimia di rumput dilepaskan berpeluh.

Pergi ke sauna atau mandian wap juga akan membantu menghilangkan rumput dari badan. Benar, ia akan memakan masa yang lama. Adalah baik untuk menggabungkan bilik wap dengan kolam sejuk atau lubang ais. Pada masa yang sama, anda perlu memahami bahawa penggunaan rumpai mempunyai kesan yang kuat pada jantung, oleh itu, anda harus berhati-hati ketika mandi, mandi dan mandi di dalam air ais dalam keadaan mabuk.

Perkara lain yang mempengaruhi penghapusan THC dari badan adalah pemakanan. Untuk mempercepat metabolisme, anda perlu makan banyak epal hijau, dan lupakan daging dan produk tenusu.

Bagaimana ganja berfungsi?

Apabila ramuan masuk ke dalam badan, ia memberi rasa relaks. Ubat ini boleh menyebabkan kegelisahan, sering bersempadan dengan paranoia. Kesan ramuan bergantung pada isipadu (tetrahydrocannabinol) dalam dos yang dimakan.

Weed dianggap sebagai ubat "ringan", dan sering membuka jalan untuk bereksperimen dengan bahan kimia lain.

Dengan penggunaan ganja, kesan awal biasanya dirasakan selama beberapa saat. Puncak euforia mabuk berlaku dalam beberapa minit, dan kemudian menurun dengan mendadak setelah kira-kira empat puluh minit, dan setelah sembilan puluh minit kesannya hilang sepenuhnya.

Penagih mengalami kesejahteraan umum dan kelonggaran, dan mungkin mengalami lamunan, daya tarikan terhadap muzik, rasa mengantuk yang meningkat, dan gangguan waktu. Semasa menggunakan ganja untuk pertama kalinya, selalunya tidak ada kesan yang tidak akan dirasakannya..

Dalam keadaan mabuk dari ganja, perasaan perokok meningkat, dan semua yang dia lihat, bau dan selera tidak sesuai dengan norma.

Sebilangan orang yang memakan periuk sangat lapar setelah menggunakan ganja. Seiring dengan rasa lapar, di bawah pengaruh ganja, orang juga merasakan serangan tawa yang tidak terkawal. Sepanjang tempoh ini, semuanya kelihatan sangat lucu..

Manifestasi fizikal penggunaan ganja adalah mata merah dan kekeringan, serta peningkatan kadar denyutan jantung dan ingatan yang ringan. Ganja juga menurunkan tekanan darah.

Ganja (rami): kesan pada badan, kaedah penggunaan, rawatan ketagihan

Ganja (ganja) merujuk kepada ubat psikoaktif yang diperoleh dari jenis ganja tertentu. Nama rasmi untuk ubat psychedelic ini adalah ganja. Istilah ini muncul kerana fakta bahawa dalam ubat psikoaktif ini komponen aktifnya adalah pelbagai kanabinoid. Yang paling aktif adalah delta-9-tetrahydrocannabinol. Dalam persekitaran ubat, ganja boleh dipanggil Anasha, Ganj, Khimka, Hashish, Travka, Marivanna, dll..

Banyak orang secara keliru menganggap ketagihan terhadap ganja adalah sembrono dan tidak berbahaya, tetapi pengalaman dan pemerhatian ahli terapi ubat menunjukkan bahawa dari ubat yang nampaknya ringan inilah ketagihan dadah dari ubat psikoaktif yang lebih berat bermula. Di samping itu, pengambilan cannabinoids pasti menyebabkan disfungsi otak, kemerosotan dan gangguan kerja banyak organ dan sistem..

Rawatan untuk ketagihan ganja harus dimulakan sedini mungkin dan harus dilakukan dengan lebih baik di tempat hospital, di mana tidak ada akses ke ubat dan keadaan yang paling baik untuk menyingkirkan penyakit ini dibuat. Salah satu pusat rawatan ubat tersebut adalah RC Svoboda, yang mempunyai cabang di banyak bandar kecil dan besar di Persekutuan Rusia..

Spesies ganja yang berasal dari semula jadi

Ubat ganja dibuat dari beberapa jenis tanaman:

  • rami rumpai;
  • menyemai rami;
  • rami india.

Di wilayah Persekutuan Rusia, nama rami terpakai berikut biasanya digunakan:

  • Anasha - digunakan sebagai nama slanga untuk Hashish dan Marijuana;
  • Ganja - kelihatan seperti ketulan atau sosej, yang terdiri daripada tunas rami yang dimampatkan;
  • Hashish - Kelihatan seperti plasticine dan merupakan gusi rami yang dibuat dengan menyaring daun kering dan rumput yang berbunga.

Varieti yang paling biasa digunakan di India adalah:

  • Bang - daun, biji dan batang herba yang dihancurkan, adalah ubat yang paling murah dan paling berkesan;
  • Charas - Pelbagai jenis Hashish ini seperti kristal yang terdiri daripada debunga termampat;
  • Ganja - dibuat dari perbungaan ganja, 2-3 kali lebih berkesan daripada Bang.

Ganja dan jenisnya digunakan bukan hanya oleh penagih, tetapi juga digunakan dalam perubatan. Untuk tujuan perubatan, ubat berasaskan ganja diresepkan untuk sindrom kesakitan, kekejangan otot, muntah, sklerosis berganda, penyakit Alzheimer, dll. Di sejumlah negara, kaedah rawatan ini sudah disahkan atau sedang dalam ujian klinikal.

Penjualan ganja dilarang di wilayah Persekutuan Rusia dan banyak negara CIS. Terdapat banyak negara di dunia di mana ganja dijual sebagai ubat atau ubat lembut..

Bagaimana Ganja Digunakan untuk Mendapatkan Euforia?

Bahan mentah untuk ganja mentah biasanya tidak digunakan. Untuk mendapatkan bahan psikoaktif yang diperlukan, ramuan ini disediakan dengan pelbagai cara..

Ganja boleh digunakan oleh penagih dalam bentuk berikut:

  • Berat merokok. Untuk mendapatkan jenis ganja ini, tanaman ini dikeringkan, bahagiannya dipisahkan (batang, daun, daun atas, perbungaan). Penyortiran sedemikian dilakukan untuk mendapatkan zat dengan kekuatan kesan narkotik yang berbeza. Lebih banyak kanabinoid dijumpai di bahagian atas tanaman. Penagih dadah menyebut bahan ini untuk merokok sebagai "Debu" (daun atas dan perbungaan), "Khimka" (ekstrak tumbuhan yang diperoleh dengan pelarut), "Minyak Hash" (diperoleh dengan mengekstrak tumbuhan dengan pelarut mudah menguap).
  • Berat lisan. Minyak Hash boleh dicampurkan dengan pelbagai lemak yang digunakan dalam memasak atau gula-gula dan gula-gula.

Bahan yang digunakan untuk merokok kadang-kadang disedut oleh penagih dadah. Untuk ini, penguap khas ("bulbulator") digunakan, di mana campuran kering menguap di bawah pengaruh wap panas yang dibekalkan kepadanya, dan wap yang dihasilkan disedut melalui mulut.

Cara yang paling popular untuk mengambil Marijuana adalah merokok. Kurang biasa, ganja diambil melalui penyedutan atau melalui mulut. Semasa mengambil pelbagai gula-gula, gula-gula dan produk rami, risiko berlebihan boleh meningkat dengan ketara.

Mula selesaikan masalahnya sekarang!

Tindakan pada badan

Setelah memasuki badan dengan satu atau lain cara, kanabinoid memasuki aliran darah dan disimpan dalam tisu kaya lemak - otak, membran sel, paru-paru, tisu adiposa subkutan, alat kelamin. Dengan bertindak pada reseptor tertentu, ubat ini menyebabkan peningkatan pengeluaran serotonin dan dopamin. Akibatnya, orang yang mengambil Marijuana mempunyai perasaan euforia dan kelonggaran..

Selepas mengambil ubat, gejala dan keadaan berikut berlaku:

  • kemerahan mata;
  • peningkatan selera makan;
  • mulut kering;
  • keadaan mabuk alkohol tanpa bau alkohol;
  • pertengkaran meningkat;
  • mengantuk atau insomnia;
  • impian hebat seperti mimpi dengan disorientasi;
  • halusinasi pseudo saling berkaitan dengan kenyataan;
  • kejengkelan dalam persepsi perincian (warna, suara, bentuk), bau dan rasa;
  • persepsi masa yang perlahan.

Dalam beberapa kes (terutamanya jika berlaku overdosis), seseorang mengalami paranoia dan perasaan takut ("pengkhianatan"). Manifestasi ini menyebabkan tingkah laku yang tidak sesuai dan boleh menyebabkan kemalangan..

Selalunya, dalam keadaan mabuk dadah, kesedaran pesakit berpecah. Dia mencipta beberapa idea paranoid dan mentertawakannya sendiri. Kadang kala penagih mengalami derealisasi dan depersonalisasi. Pada masa yang sama, seseorang yang berada dalam keadaan mabuk dapat bersikap benar-benar baik di tempat awam, dan ketika dia masuk ke lingkungan jenisnya sendiri atau bersendirian, dia mengalami semua gambar mabuk yang tidak nyata dari kanabinoid.

Selalunya, penggunaan ganja dan analognya menyebabkan peningkatan selera makan. Penagih dadah memakan sejumlah besar makanan dan hidangannya kelihatan lebih enak kerana bertambahnya kepekaan selera. Pada masa yang sama, prinsip persepsi rasa yang sama dipelihara dalam kaitannya dengan produk atau hidangan tanpa rasa - setelah mengambil ubat tersebut, ia menjadi lebih tidak menyenangkan dan menjijikkan..

Kadang-kadang, semasa mengambil kanabinoid, penagih mengalami keadaan yang disebut delirium. Biasanya dipicu dengan mengambil ganja dalam dos yang besar, yang diambil melalui merokok. Dalam keadaan ini, kesedaran penagih menjadi kabur dan bingung, ketakutan, halusinasi pseudo, disorientasi, paranoia dan ilusi timbul. Biasanya kecelaruan dihilangkan dengan sendirinya, tetapi dengan perkembangannya, penagih memerlukan kehadiran orang yang sentiasa berada di dekatnya, yang dapat melindunginya dari kemungkinan kemalangan.

Akibat mengambil ganja

Dengan penggunaan ganja secara berkala dan jangka panjang, ketagihan biasanya berkembang selepas 3 hingga 6 bulan. Pendedahan berterusan terhadap reseptor sistem saraf dan tisu badan membawa kepada komplikasi berikut:

  • gangguan ingatan jangka pendek;
  • kecerdasan menurun;
  • ejakulasi tertunda;
  • kemerosotan kualiti sperma;
  • penyelewengan haid;
  • penurunan kemungkinan konsepsi.

Komplikasi berbahaya mengambil ganja dan jenisnya kerana peningkatan risiko terkena neoplasma ganas paru-paru, kepala, leher, mulut, lidah, esofagus dan tekak. Semasa membakar rumput semasa merokok, kira-kira 118 karsinogen berbahaya terbentuk, dan ketika menyedut wapnya melalui alat penguap - 120. Statistik juga menunjukkan bahawa jumlah pesakit barah dari merokok tembakau lebih rendah daripada penyalahgunaan ganja.

Semasa menggunakan ganja semasa kehamilan, kemungkinan keterlambatan pertumbuhan janin, kelahiran anak dengan hiperaktif, gangguan perhatian, kekurangan kemampuan kognitif dan kemahiran berinteraksi dengan masyarakat meningkat dengan ketara. Pada masa akan datang, kanak-kanak lelaki mungkin mempunyai keupayaan pembiakan, penglihatan dan disfungsi sistem saraf yang berkurang..

Akibat kesihatan mental akibat ketagihan ganja

Sebagai tambahan kepada perkembangan ketergantungan mental yang teruk, pengambilan ubat berdasarkan ganja boleh menyebabkan gangguan mental berikut:

  • Psikosis. Gangguan ini biasanya berlaku pada orang yang mempunyai kecenderungan terhadap penyakit mental ini. Fakta ini ditunjukkan oleh data penyelidikan, yang mengesahkan bahawa ketika merokok dengan pesakit skizofrenia dan penyakit lain yang serupa, kebarangkalian berlakunya gangguan ini hampir 100%. Kajian lain menunjukkan peningkatan kemungkinan skizofrenia pada orang yang merokok ganja sebelum berumur 18 tahun.
  • Keresahan. Ketagihan jangka panjang membawa kepada serangan ketakutan berkala dalam bentuk serangan panik dan paranoia.
  • Kehilangan sindrom motivasi. Keadaan ini, yang disebabkan oleh ketagihan ganja, disertai dengan kemunculan sikap tidak peduli, kekurangan keinginan, kemerosotan kemampuan untuk menumpukan perhatian, peningkatan kepekaan, penurunan tujuan dan objektif hidup. Kemungkinan menghidap sindrom ini meningkat pada penagih yang mengambil cannabinoid setiap hari dan dalam dos yang besar..
  • Kilas balik (atau kilas balik). Keadaan ini menunjukkan keracunan dadah dari ganja secara tiba-tiba tanpa fakta mengambilnya. Kilas balik boleh berlaku walaupun sebulan setelah berhenti merokok. Para saintis menjelaskan fenomena ini dengan kemampuan otak yang unik untuk "mengingat" dan menghasilkan semula keadaan yang sebelumnya berpengalaman.

Rawatan ketagihan

Rawatan ketagihan ganja, seperti menyelamatkan pesakit dengan bentuk ketagihan dadah yang lain, bermula dengan memotivasi. Keinginan untuk dirawat dapat ditimbulkan oleh saranan psikologi di RC Svoboda, yang dapat diberikan kepada saudara-mara penagih melalui telefon. Pusat rawatan ubat juga dapat memberikan perkhidmatan seperti campur tangan penagih dadah.

Untuk menghilangkan ketagihan di klinik, tahap rawatan berikut dilakukan:

  • Kursus detoksifikasi. Untuk membuang sisa kanabinoid, serangkaian penitis dilakukan dan ubat diperkenalkan untuk menstabilkan fungsi yang terganggu.
  • Penindasan keinginan ubat. Untuk mempersiapkan proses pemulihan, pesakit diberi ubat untuk menstabilkan latar belakang psiko-emosi. Sekiranya perlu, teknik seperti hipnosis dan cadangan dapat diterapkan..
  • Rawatan patologi kronik. Untuk menghilangkan akibat pengambilan Anasha, pesakit menjalani pemeriksaan komprehensif dan pakar neurologi, andrologi, pakar kardiologi dan pakar lain yang sangat khusus dijemput ke pusat untuk merawat patologi yang dikenal pasti.
  • Pemulihan psikologi. Di pusat pemulihan jiwa penagih, program "12 langkah" dan "7H" digunakan. Pakar ketagihan, psikologi, psikoterapis yang berpengalaman bekerja dengan pesakit. Semasa sesi berkumpulan, pesakit dapat berkomunikasi dengan bekas penagih ganja dan belajar dari pengalaman menangani penyakit ini.
  • Penyesuaian sosial. Bantu seorang bekas penagih mencari pekerjaan dan singkirkan halangan komunikasi dengan orang lain.

Di samping itu, pakar klinik membantu saudara-mara pesakit untuk menjalin hubungan dengannya semasa rawatan dan membina taktik sokongan yang tepat selepas keluar..

Semua peringkat rawatan ketagihan dadah di RC Svoboda tetap tidak dikenali. Setelah keluar dari klinik rawatan ubat, setiap bekas pesakit boleh mendapat sokongan doktor dan ahli psikologi mereka yang berpengalaman. Pusat ini kerap mengadakan kelas kumpulan untuk membantu mencegah ketagihan berulang.