Varieti persimmon. Apa kesemek?

Penanam membahagikan varieti kesemak bergantung pada proses pendebungaan. Terdapat varieti yang memerlukan pendebungaan untuk set buah, misalnya, Hyakume, Gaitli, Goshoaki, Zenjiaru (Coklat). Varieti kesemak lain berbuah tanpa pendebungaan, seperti: Sidles, Tamopan, Gosho. Terdapat juga variasi perantaraan, buah-buahan diikat dalam keadaan apa pun, tetapi yang diserbuki tumbuh lebih besar dan mempunyai rasa yang lebih baik..

Mengikut ciri pemakanan, di antara varietas kesemek, tanaman dengan rasa asam, astringen dibezakan, yang hilang ketika buah matang dan pulpa berubah menjadi keadaan agar-agar. Contohnya, ini adalah jenis: Gosho, Kostata, Sidles, Khachia. Bagi kumpulan varieti lain, tukang kebun termasuk buah kesemek, buahnya tetap dalam keadaan padat pada tahap kematangan apa pun, mereka hampir tidak mempunyai astringency dan tidak bergantung pada pendebungaan, ini adalah: Fuyu, Chineuli, abad ke-20.

Dan selainnya terdapat varietas kesemak, yang mempunyai rasa dan kemanisan yang terbaik jika mengandungi banyak biji. Yang paling popular dari jenis ini: Hyakume (Korolek), Geytli, Goshoaki, Zenjiaru (Chocolate) dan lain-lain.

Pelbagai jenis persimmon dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan mengikut tempoh pematangan: pematangan awal, pertengahan dan akhir. Yang pertama berbuah pada bulan Oktober, ini adalah jenis: Sidles, Goshoaki. Varieti pertengahan musim, paling meluas dan masak pada awal November: Hyakume, Zenjiaru, Khachia. Persimmon kematangan akhir berbuah hampir pada bulan Disember.

Untuk kesemek yang tumbuh di Wilayah Krasnodar dan Crimea, varietas pematangan awal yang tahan fros dipilih yang dapat menahan frost yang jarang tetapi teruk. Kepelbagaian Rossiyanka, yang dapat menahan suhu hingga -30 darjah, sangat popular, dan juga kacukan dari persimmon Virginia dari AS.

Apa kesemek itu? Penerangan mengenai varieti.

Wanita Rusia persimmon - varietas yang dibiakkan di Crimea, tumbuhan bersaiz kecil, tahan fros dengan ranting yang merebak. Buah-buahan berbentuk bulat, diratakan dengan lapisan lilin. Kesemak ini berbuah setiap tahun, buahnya mempunyai rasa yang agak manis dan sangat manis, buburnya dalam keadaan masak agak keras. Buahnya masak dan menjadi lembut pada akhir November. Setiap pokok dewasa mampu menghasilkan penuaian sehingga 80 kg.

Korolek pelbagai jenis kesemek. Terdapat banyak jenis kesemak yang paling digemari oleh tukang kebun kerana ciri-cirinya. Semasa berbunga, tanaman ini ditutup sepenuhnya dengan bunga tunggal merah, dan setelah sebulan muncul sejumlah besar ovari, mencapai ukuran rata-rata epal menjelang musim luruh. Pada bulan November, buah-buahan memperoleh warna coklat dan menjadi lembut ketika mereka masak. Korolek yang tidak masak mempunyai rasa asam yang pahit, tetapi sifat ini dihilangkan dengan pembekuan.

Coklat Persimmon - Zenjiaru. Pelbagai jenis kegemaran, dengan ciri rasa yang sangat baik, bentuk bulat, dengan kulit oren dan daging berwarna coklat. Semakin banyak biji dan semakin gelap pulpa, semakin sedap buah Persimmon Coklat. Apabila masak, ia menjadi sedikit lebih lembut dan lebih manis, tetapi tidak ada buah keras pada buah keras..

Khachia Persimmon. Buah dengan kulit oren dan daging kekuningan. Memiliki daya tarikan yang kuat dan rasa rendah.

Tamopan kesemak atau orang Cina. Buahnya yang berbentuk tertentu mempunyai jalur yang mendalam dan kulit tebal di sekeliling keliling. Bubur varietas kesemek ini kurang manis, walaupun sudah masak.

Fuyu kesemek adalah salah satu jenis pematangan awal dengan ciri khas - buah dibahagikan kepada kepingan dengan lekukan luaran. Bubur Fuyu yang masak berwarna coklat dengan beberapa biji. Pokok kesemek ini tumbuh besar dan berbuah dengan banyak..

Kesemak Virginia. Ia mendapat namanya dari tempat pilihan - Amerika Syarikat, Virginia. Saat ini ditanam di seluruh dunia, tanaman tahan fros, ia dapat dijumpai di kebun-kebun di Wilayah Krasnodar dan lebih jauh lagi ke utara di Rusia dan Ukraine. Pokok persimmon Virginia mencapai ketinggian 10 meter, dan tumbuh lebih tinggi di AS. Penerangan botani pokok persimmon dan syarat penanamannya boleh didapati di sini.

Apakah jenis kesemak?

Coklat Korolek Persimmon

Pelbagai kesemak yang paling sedap. Persimmon Korolek berbentuk bulat, dengan kulit oren, di mana daging coklat sering mengintip. Semakin coklat pulpa kesemak ini, lebih enak dan manis. Terdapat banyak biji memanjang dalam kesemak ini, dari 4 hingga 12-14 keping. Kesemek ini mempunyai rasa ilahi, unik. Ia sangat manis, tetapi berair dan tidak menyakitkan. Kinglet tidak pernah melekit, walaupun dalam keadaan tidak matang. Ngomong-ngomong, kesemak ini boleh dimakan dalam bentuk padat, tetapi dalam kes ini sama sekali tidak manis..
Dari segi kemanisan, kesemak Korolek dapat dibandingkan dengan durian Montong dan Chani Filipina - semuanya sangat manis dan sangat enak, tetapi pada masa yang sama tidak tersekat, setelah memakannya tidak pernah ada rasa berlebihan manis.

Korolka jenis kesemak besar

Varietas kesemek ini mirip dengan Korolek yang disebutkan di atas, tetapi bezanya buah buah kesemak ini jauh lebih besar, buburnya kurang coklat, dan ketika kesemek ini belum masak, ia merajut sedikit, tetapi ketika matang sepenuhnya, tidak ada jejak kelikatan yang tersisa. Sekiranya Korolok rasanya lebih coklat dan warnanya coklat terutamanya dengan warna kuning, maka kesemek ini berwarna merah-coklat dengan rasa kacang. Sangat sedap!

Raja Madu Awal

Sehingga coklat Korolek matang, kami gembira dengan coklat bukan coklat ini. Rasanya juga sangat manis dan enak, tetapi ringan di dalam dan tanpa nota tanda tangan ini yang melekat khusus pada Raja coklat. Kesemek "sedap" sedap, sedap. Awal.

Madu kesemak / tangerin

Tidak hairanlah kesemek ini diberi nama seperti itu. Ini adalah tangerin kerana bentuknya mengikuti bentuk tangerine, dan madu - secukup rasa. Ini adalah salah satu varietas kesemak yang paling manis, malah sering bergula. Makan sebilangan dan mustahil untuk terus makan kerana kemanisannya yang kuat. Dalam kesemek ini, tidak pernah ada biji, dan buburnya selalu berwarna oren terang, apabila buahnya matang sepenuhnya, ia menjadi konsistensi agar-agar, cair. Kesemek ini sangat lembut, dan ketika matang, tidak diangkut sama sekali, bahkan mustahil untuk membawanya dalam bungkusan.

Kesemak tomato / Hati lembu

Pelbagai kesemek yang sangat enak, sangat besar dan berlubang. Ini sangat menyerupai bentuk dan ukuran tomato jantung lembu yang besar. Bubur kesemek ini selalu berwarna oren, tidak gelap ketika masak, tetapi menjadi sangat lembut dan lembut. Buah Tomato masak juga sukar diangkut seperti madu di atas. Pelbagai kesemek yang sangat manis, tetapi tidak sesenang madu. Varieti ini kadang-kadang disebut Bovine Heart..

Persimmon Sharon

Ini adalah kesemak yang sangat manis. Ia boleh dimakan dalam bentuk keras dan sangat lembut. Apabila matang sepenuhnya, kesemek Sharon lebih lembut dan lembut daripada kesemek dan madu / jeruk keping sebelumnya. Dalam keadaan matang, ia boleh dibawa dari kedai ke rumah hanya dalam kotak (dalam beg ia akan berubah menjadi ingus). Awal, kesemek Azerbaijan adalah yang pertama muncul di rak buah.
Kesucian Azerbaijan Sharon memiliki ujung tajam (foto di bawah), dan Sharon Sepanyol mempunyai bentuk halus dengan salib kendur di hujungnya.

Wanita Rusia persimmon

Kesemak kecil yang sangat lazat dengan konsistensi marmalade dan rasa sherbet (kacang), bar coklat seperti snickers dan gula-gula dengan kacang. Sudah tentu, dengan syarat bahawa kesemek ini sudah lama tergantung di pohon dan memperoleh rasa manis dan rasa yang diinginkan.

Coklat persimmon / Chamomile / Fuyu diserbuki

Yang paling awal dari semua jenis kesemak, dialah yang pertama kali muncul di pasaran. Azerbaijan adalah mega-manis dan sangat lazat, dan Cina segar.
Ketika diserbuki, dagingnya berwarna coklat, juga rasanya, dan ada tulang.

Madu Buah Persimmon (Fuyu Tidak diserbuk)

Dia, hanya tidak diserbuki, jadi dia diadu, dia mempunyai daging kuning, dan rasanya bukan coklat, tetapi lebih banyak madu.

Kesemak biasa

Ini adalah kesemak yang paling teruk. Dia merajut walaupun sudah matang. Kulit dan dagingnya selalu berwarna oren.

Kesemak Cina

Hampir semua jenis kesemak Cina mempunyai bentuk yang sangat spesifik - dengan garis. Walaupun kesemek ini sangat matang dan lembut, ia masih kurang manis. Dan juga dia memiliki kulit keras, yang tidak pernah berlaku dengan kesemek Uzbekistan. Saya tidak pernah menemui kesemak Cina yang baik..

Kesemak Mesir yang memanjang

Cantik, tetapi rasanya tidak sama dengan kesemak Cina.

Varieti kesemak dengan nama, foto dan keterangan

Kesemak adalah salah satu buah kegemaran keluarga saya. Ia dipuja oleh kanak-kanak dan orang dewasa bukan sahaja untuk rasa madu, tetapi juga untuk gudang vitamin dan elemen yang berguna untuk tubuh. Kami biasanya membelinya pada musim sejuk. Masalahnya ialah mereka tidak selalu menjual dengan tepat jenis yang anda minta..

Kadang-kadang anda mendapat kesemek dengan rasa tart. Untuk menentukan dengan tepat buah tanaman mana yang hendak dipilih semasa membeli, saya memutuskan untuk membaca dengan teliti maklumat mengenai jenis kesemak yang ada dan bagaimana perbezaannya. Saya ingin berkongsi dengan anda pengetahuan berguna, disokong oleh foto dan video.

Kami memutuskan bahawa jika kami menguasai kenalan serius pertama ini, kami pasti akan berusaha menanam pokok buah yang indah ini di rumah negara kita..

Ciri utama kesemak

Buah yang luar biasa ini berasal dari China, diterjemahkan dari bahasa Yunani bermaksud "makanan para dewa" atau "api ilahi". Dari kesemak Kaukasia muncul makna lain - "plum kurma", kerana buah kering rasanya seperti kurma.

Pokok atau pokok renek hidup selama kira-kira 50 - 60 tahun, berbuah dengan buah-buahan berair oren - beri yang mempunyai 1 hingga 10 biji atau sama sekali. Daun tumbuh secara bergantian dan mempunyai bentuk yang sederhana.

Kerana rasanya yang luar biasa, kesemak diedarkan hampir di seluruh Eropah dan Asia, Amerika dan Australia. Seluruh ladang buah dibuat, menyediakan buah-buahan ini, yang mempunyai rasa dan penampilan yang sama sekali berbeza.

Persimmons berkisar dari warna wortel terang hingga oren dan coklat yang kaya. Kelikatan hilang pada akhir pematangan. Untuk menghilangkan kelikatan dari buah, kesemek diletakkan di tempat yang sejuk atau dibiarkan masak di tempat yang hangat. Kemudian kesemek akan mempunyai konsistensi seperti jeli yang diinginkan..

Terdapat kira-kira 720 spesies pokok ini secara keseluruhan. Korolki bukan buah yang terpisah, tetapi sejenis kesemak. Mempunyai rasa manis ilahi. Sangat popular.

Pokok ini ditanam di negara-negara dengan iklim yang hangat. Seiring dengan yang tradisional, terdapat juga jenis hibrida eksotik. Mari kita memikirkan yang paling terkenal.

Klasifikasi jenis kesemak utama

Terdapat klasifikasi mengikut tanda dan ciri buah ini:

Kaedah pendebungaan membahagikan semua jenis ke dalam beberapa subkumpulan:

  • Pendebungaan sendiri.
  • Separa janin.
  • Tidak subur sendiri (tidak dapat menghasilkan buah tanpa pendebungaan).

Dengan rasa:

  • Astringent (harta itu hilang hanya apabila buahnya matang sepenuhnya).
  • Kesemak manis dan padat dari segi struktur.
  • Varieti ketiga adalah korolkovy, yang rasa dan astringennya bergantung secara langsung pada proses pendebungaan..

Klasifikasi mengikut masa pematangan buah:

  • Awal (siap dimakan pada bulan September).
  • Pertengahan musim (pertengahan Oktober).
  • Akhir (akhir Oktober hingga pertengahan atau akhir November).

Pembahagian mengikut kawasan dari mana spesies dan varieti berasal:

  • Timur (atau Jepun), tanah airnya adalah Asia. Pokoknya kecil, tetapi buahnya sendiri cukup besar - hingga 500 gram.
  • Kaukasia (biasa) mempunyai buah beri yang sangat kecil dengan rasa tart dengan diameter sekitar 2 - 3 cm, berasal dari Kaukasus dan Asia Tengah.
  • Virginia (Amerika) dibezakan dengan buah berukuran sederhana berukuran hingga 6 - 7 cm diameter. Pokoknya bersaiz sederhana dan tahan sejuk.

Pengelasan sedemikian akan membantu menentukan jenis dan jenis buah dengan tepat, yang bermaksud tahap kematangan dan rasanya..

Jenis kesemak yang popular

Pertimbangkan jenis yang boleh kita beli secara bebas di kedai dan yang paling terkenal mengikut citarasa..

Coklat Korolek

Juga disebut "persimmon coklat", "puding coklat" dan Hiakume. Sekarang tumbuh di wilayah selatan Rusia, Ukraine, Kaukasus, Asia Tengah dan Afrika Selatan.

Penerangan ringkas mengenai pelbagai:

  • Pokok itu tergolong dalam genus Ebony.
  • Ia mempunyai satu ciri yang membezakannya dari semua jenis kesemek yang lain. Sekiranya kumbang telah melewati tahap pendebungaan, maka buahnya akan berbiji dan berwarna oren gelap, dengan rasa yang kaya dan manis, dan jika pendebungaan belum terjadi, warnanya akan ringan dengan warna kemerahan, dan pulpa terasa kental.
  • Buahnya mempunyai kulit oren dan daging coklat gelap. Semakin masak buahnya, semakin gelap kandungannya. Kelebihan besarnya ialah dia tidak pernah merajut. Dan jika tidak cukup masak, maka strukturnya lebih keras dan tidak begitu manis. Jisim satu buah mencapai ukuran sebiji epal besar.
  • Pokok mula mekar pada bulan Mei. Pada awal bulan Julai, ovari terbentuk dan buahnya matang, bertambah berair hingga Oktober. Ini adalah ketika masa menuai tiba. Pulpa mestilah coklat gelap dan berkrim. Bentuk manik itu bulat atau sedikit rata dan berbentuk hati. Ini menunjukkan kematangan penuh..

Varieti ini rendah kalori (hanya 53 kkal per 100 g) dan sangat sesuai untuk pencinta manis dan mereka yang mengikuti diet. Kinglet mengandungi banyak bahan berguna: vitamin A dan C, kalium, magnesium, zat besi, pektin, fosforus dan kalsium.

Madu Kumbang Awal

Ia berbuah sebelum coklat bar. Ia tidak mempunyai pulpa gelap, sebaliknya, warnanya ringan. Buahnya juga sangat manis dan sedap.

Pulpa lembut dan konsisten. Tidak semestinya varietas ini disebut madu, kerana rasanya sangat luar biasa dan dengan sedikit madu. Pelbagai dianggap awal.

Jenis kesemak besar

Ragamnya serupa dengan batang coklat, hanya dagingnya yang tidak berwarna coklat - coklat, merah - oren. Buahnya lebih besar daripada spesies lain dari varieti ini. Mempunyai rasa yang sedikit berkhasiat. Buah asli dan sihat yang luar biasa dan sangat lazat.

Apabila buahnya belum matang, buahnya sedikit merajut. Kekurangan ini hilang sepenuhnya dengan pematangan persimmon sepenuhnya..

Kesemak ara

Salah satu jenis yang paling terkenal. Nama itu diberikan mengikut prinsip persamaan dengan buah ori - buah ara.

Penerangan dan ciri-ciri pelbagai ini:

Pelbagai terawal. Juga mempunyai nama Chamomile atau Fuyu tanpa biji. Terdapat pada awal musim sejuk.

  • Apabila masak sepenuhnya, buah beri mempunyai warna kecoklatan dan mungkin mengandungi biji. Sekiranya buahnya tidak diserbuki, maka lebih ringan dan berbintik-bintik. Pulpa menyerupai marmalade.
  • Buahnya rata. Tidak terlalu manis dan sering likat. Kulitnya nipis, cenderung retak.
  • Diyakini bahawa buah dengan batu jauh lebih enak, tetapi juga bergantung pada tempat pertumbuhannya..
  • Kesemek ara pertama muncul hanya pada tahun ketiga dan boleh membuahkan hasil hingga 60 tahun.
  • Ia dapat menahan cuaca panas dan sejuk hingga -20 darjah.

Buah ini mempunyai zat kurang gula dan kandungan kalori yang sangat rendah..

Juga kesemek ara kaya dengan lemak, protein dan karbohidrat, tanin, vitamin A, PP, beta karoten, mineral dan asid organik.

Gadis Coklat Persimmon (Zenji - Maru)

Ia adalah pendebunga yang sangat baik. Varieti ini dicantumkan pada kesemak Virginskaya. Buah cantik yang sangat manis.

  • Pokoknya bersaiz sederhana. Bunga dari pelbagai ini adalah wanita dan lelaki..
  • Buahnya bulat, kadang-kadang sedikit memanjang. Buah-buahan kecil. Berat lebih kurang 100 g.
  • Buahnya berwarna coklat gelap di tengahnya. Rasanya berair dan agak manis. Strukturnya padat.
  • Pendebungaan tidak diperlukan, kerana ia membentuk banyak perbungaan lelaki setiap tahun.
  • Buahnya masak pada pertengahan musim luruh.

Tahan beku hingga -20 dan boleh ditanam di rumah hijau yang tidak dipanaskan atau di bahagian selatan laman web ini, pastikan untuk menutupi musim sejuk.

Persimmon Sharon

Ini adalah kacukan persimmon dan epal oriental. Israel dan Lembah Sargon atau Lembah Sharon dianggap tanah air. Rasa buah ini sangat luar biasa - ia menggabungkan nota aprikot, quince, epal dan sedikit rasa madu..

  • Ciri khas buah ini adalah ketiadaan kelikatan mutlak, kerana tanin, yang menyumbang kepada pembentukan astringensi, telah dihilangkan dengan menggunakan pematangan kimia.
  • Buah ini juga tidak mempunyai biji. Ini adalah perbezaan utama dari kesemek oriental.
  • Sharon berwarna oren muda dengan kulit yang nipis dan berkilat.
  • Pulpa padat, menyerupai struktur epal lembut. Boleh digigit atau dipotong menjadi baji.
  • Mempunyai rasa yang dipenuhi dengan nota buah yang berbeza.
  • Memasak pada pertengahan musim luruh. Menariknya, kemanisan buah secara langsung bergantung pada tempoh tinggalnya dalam keadaan sejuk..

Varieti ini kaya dengan beta karoten dan mengandungi serat makanan, magnesium, zat besi dan vitamin A, B, dan C. Salah satu dari beberapa varietas kesemak yang dapat menahan pengangkutan dengan sangat baik, oleh itu ia dibekalkan ke banyak negara.

Video mengenai pelbagai Rossiyanka:

Kesemak tomato

Kadang-kadang disebut Bull Heart, kerana menyerupai bentuk tomato seperti ini..

Ciri ringkas pelbagai:

  • Tidak ada biji dalam buah ini.
  • Pelbagai ini mempunyai warna oren yang kaya..
  • Apabila beri masak, mereka menjadi lebih manis dan enak, tetapi warnanya tetap sama.
  • Kelikatan hanya pada buah-buahan yang belum masak, yang dipetik lebih awal, agar tidak merosakkan semasa pengangkutan.
  • Berat buah hingga 0.5 kg dan diameter lebih dari 8 cm.

Buahnya hanya tumbuh di wilayah selatan, dan kesemek tomat masak lebih lambat daripada semua jenis, jadi kita menikmatinya yang terakhir.

Berikut adalah senarai terpendek dari varieti utama, tetapi kami harap ia dapat membantu anda memahami varietasnya sedikit dan memilih buah-buahan yang berair dan enak. Pada musim sejuk, bukan hanya makanan istimewa ilahi, tetapi juga sumber vitamin dan unsur terpenting untuk mengekalkan tubuh..

Varieti kesemak yang paling tahan musim sejuk

Kesemak pada asalnya berasal dari kawasan tropika di Asia. Sehingga baru-baru ini, buahnya eksotik untuk kebanyakan orang Ukraine dan tergolong dalam kategori produk langka. Namun, berkat usaha penternak, hari ini tanaman ini dapat ditanam dengan cukup berjaya, termasuk dalam keadaan iklim negara kita..

Genus Persimmon (lat. Diospyros) mempunyai kira-kira 190 spesies, termasuk bentuk pokok renek, tetapi hanya tiga yang menerima nilai ekonomi: Timur, Kaukasia dan Virginian (Virginia). Pada masa yang sama, dua yang terakhir digunakan terutama sebagai stok dan sebagai sumber bahan untuk pembiakan..

Buah terbesar adalah jenis tanaman oriental. Saat ini menyediakan hampir semua panen buah dunia..

Dari bahasa Yunani, kata kesemek diterjemahkan sebagai "makanan para dewa." Buahnya mempunyai rasa manis manis yang unik dan kaya dengan nutrien..

Banyak orang keliru percaya bahawa kesemek adalah buah, tetapi sebenarnya buah beri. Ia mempunyai ukuran yang cukup besar (dengan epal sederhana) dan daging yang berdaging. Satu-satunya kekurangan buah adalah kesan astringen yang kuat dan rasa tart, yang disebabkan oleh kandungan tanin yang tinggi. Bahan inilah yang menimbulkan rasa kering di mulut..

Sekiranya kesemak merajut mulut anda dengan kuat dan pada masa yang sama mempunyai rasa pahit, ini bermakna buahnya belum matang. Untuk meneutralkan kekurangan ini, cukup untuk memasukkannya ke dalam peti sejuk, dan hanya dalam beberapa jam mereka akan menjadi manis..

Khasiat kesemak

Persimmon mengandungi sejumlah besar beta-karoten, vitamin C, unsur makro dan mikro yang berharga, termasuk zat besi, kalsium, yodium, magnesium, mangan, natrium, dll..

Walaupun kandungan gulanya agak tinggi, buahnya mempunyai indeks glisemik rendah, iaitu, buah ini tidak menyumbang kepada peningkatan jumlah gula dalam darah dengan cepat, dan oleh itu buah tersebut dapat dimakan walaupun oleh pesakit diabetes.

Buah kesim boleh dimakan segar atau dikeringkan. Pelbagai pencuci mulut, jem, salad disediakan daripadanya, dan digunakan secara aktif dalam pengeluaran minuman beralkohol..

Ciri-ciri persimmon yang semakin meningkat dalam keadaan iklim di Ukraine

Pada masa ini, penternak telah mencipta banyak jenis tahan fros yang mampu menahan penurunan suhu udara jangka pendek hingga -35 ° C.

Walaupun begitu, agar tanaman tidak mati, beberapa syarat penting mesti dipatuhi semasa menanamnya. Pertama, perlu memberi perhatian khusus pada tempat persimmon akan ditanam. Ia harus dilindungi dari draf dan dipanaskan dengan baik oleh sinar matahari. Sebilangan tukang kebun sengaja menyelimuti pokok untuk musim sejuk untuk melindungi mereka dari angin sejuk..

Kedua, disarankan untuk memberikan tanaman perawatan yang baik, yang melibatkan penyiraman, penggilingan dan pembajaan secara tepat waktu.

Spesies dan jenis tahan fros

  • Persimmon Virginia atau Virginia (nama spesies berasal dari nama negara Amerika)

Kesemak jenis ini dianggap sebagai salah satu tahan fros, kerana mampu menahan penurunan suhu udara hingga -35 ° C. Pada masa yang sama, tanaman ini sangat sederhana, ia tahan terhadap kekeringan dan kelembapan tanah yang berlebihan, tidak menuntut kualiti tanah. Atas sebab ini, kesemek dara sering digunakan sebagai bahan asas untuk jenis lain..

Selain itu, varieti ini mempunyai hasil yang tinggi dan menunjukkan daya tahan yang baik terhadap jangkitan dan perosak..

Persimmon virginiana mempunyai tempoh matang rata-rata. Buah berketumpatan sederhana, boleh mencapai diameter 10 cm dan berat hingga 300 g. Buahnya berdaging, mempunyai warna oren terang dan mempunyai rasa yang sangat baik. Lebih-lebih lagi, mereka boleh dicabut lebih awal, mereka akan matang semasa penyimpanan.

Kilang ini melakukan pendebungaan sendiri. Tidak membentuk pertumbuhan muda.

  • Varieti kesemak "Ukrainka"

Variasi pendebungaan awal yang mampu menahan fros, menahan penurunan suhu udara hingga -25 ° C. Berbeda dengan kekebalan dan kesederhanaan yang baik, oleh itu tidak memerlukan penjagaan tambahan dan boleh berkembang di mana-mana wilayah di Ukraine.

Tanaman ini tahan lasak, tahan terhadap iklim gersang, dan secara konsisten menunjukkan hasil yang tinggi (dari 75 hingga 90 kg per pokok).

Warna buahnya berwarna jingga terang dengan sedikit kebiruan. Bentuknya memanjang, berbentuk silinder, dengan bahagian atas yang tajam. Buah kuat untuk disentuh dan beratnya boleh mencapai 100 g.

Bubur beri masak sangat manis dan menyerupai selai secara konsisten.

  • Varieti kesemak "Mountain Roman Kosh"

Varietas buah kesemek berbuah besar dan tinggi ini memiliki nama puncak Pegunungan Crimean tertinggi. Tumbuhan ini dicantum pada kesemak dara yang tahan fros dan mampu menahan penurunan suhu udara jangka pendek hingga -25 ° С.

Pokok itu tumbuh setinggi 4-4,5 m dan dicirikan oleh mahkota sfera yang tersebar. Buah mencapai jisim 150 hingga 200 g dan lebih. Mereka berwarna rata dan berwarna oren..

Buah bermula 3-4 tahun dari hari penanaman.

  • Pelbagai kesemak "Rossiyanka"

Pelbagai jenis hibrida, yang dianggap sebagai salah satu yang terbaik di Ukraine. Pematangan buah berlaku pada akhir Oktober, sementara mereka dapat mengekalkan persembahan sehingga cuti Tahun Baru.

Pokok itu tumbuh setinggi 5 m, bergantung pada corak pembentukan mahkota. Ia mula berbuah 3-4 tahun selepas menanam..

Tumbuhan ini sederhana, menyukai kelembapan, sementara ia tahan beku hingga -22 ° C, dan praktikalnya tidak mudah diserang penyakit berjangkit.

Buah berbentuk bulat rata, boleh mencapai berat 140 g atau lebih. Mereka mempunyai warna kuning-oren yang elegan, berair dan manis..

"Rossiyanka" melakukan pendebungaan sendiri, sementara ia dapat melakukan pendebungaan jenis kesemek lain.

  • Pelbagai kesemak "Nikitskaya burgundy"

Varieti ini ditanam di batang bawah Virginian. Berbeza dengan ketahanan yang agak tinggi terhadap suhu negatif rendah.

Pokok ini tumbuh hingga ketinggian 3.5 m dan mempunyai bentuk mahkota piramida bulat.

Hasil tahunan kira-kira 70 kg atau lebih setiap tanaman.

Buah-buahan mempunyai bentuk bulat-rata dan, dengan hati-hati, dapat mencapai berat 170 g. Mekar seperti lilin abu-abu jelas terlihat di permukaannya. Warna buahnya berwarna merah-oren, tetapi menjadi gelap ketika matang, memperoleh warna burgundy. Rasanya manis, pencuci mulut. Disimpan sehingga pertengahan Januari.

Pendebungaan sendiri. Ia tidak rosak oleh penyakit dan perosak.

  • Pelbagai kesemak "John Rick"

Varieti kesemak awal yang berbuah dan tahan fros berasal dari varieti Virginia.

Pokok ini mempunyai ketinggian rata-rata (3,5 hingga 4 m). Buah-buahan sedikit rata, oren gelap dengan pemerah pipi halus.

Dimasak pada akhir bulan September. Buburnya terasa manis dengan aroma yang menyenangkan. Jisim buah masak mencapai 120 hingga 160 g.

Tanaman ini memasuki peringkat berbuah pada tahun ketiga - keempat setelah menanam. Pendebungaan sendiri.

  • Pelbagai kesemak "Mider"

Varieti hasil tinggi subur yang dibiakkan sendiri berdasarkan persimmon Virginia. Kilang ini agak sederhana dan tahan fros (ia tahan suhu hingga -20 ° C).

Buahnya akan masak menjelang Oktober. Mereka sangat besar (jisim beri masing-masing mencapai 250 g), mempunyai bentuk atas yang bulat dan sedikit rata.

Beri masak mempunyai bubur berdaging dengan aroma yang mendalam dan rasa manis yang luar biasa, di mana praktikalnya tidak ada astringency.

Buah-buahan yang sudah masak sepenuhnya mudah dipisahkan dari kelopak dan diadu.

  • Varieti kesemak "Gunung Goverla"

Menurut banyak tukang kebun, ini adalah salah satu jenis persimmon berbuah besar terbaik yang sesuai untuk tumbuh di Ukraine..

Pokoknya agak tinggi, tidak bertolak ansur dengan tanah yang terlalu masin dan berlubang dan bertindak balas dengan baik terhadap baja organik.

Dengan tahap ketahanan fros yang tinggi (hingga -25 ° C), ia memberikan buah-buahan berwarna oren-besar dengan rasa yang sangat baik. Mereka sangat besar (berat buah beri masing-masing boleh mencapai 270 g) dan disimpan dengan baik sehingga Februari..

Dengan hasil yang tinggi, varieti ini tahan terhadap jangkitan dan perosak..

  • Pelbagai kesemak "Korolek"

Varieti ini mencatat kandungan tanin dalam buah-buahan, sehingga mereka mempunyai rasa asam pahit yang hilang setelah fros pertama..

Mereka mengandungi sejumlah besar beta-karoten dan vitamin C, serta hampir 20% glukosa, yang dianggap sangat bermanfaat untuk kesihatan..

Sebaiknya makan buah masak sepenuhnya, dan bahkan beri yang terlalu matang, termasuk buah kering. Mereka juga digunakan untuk membuat pencuci mulut dan jem..

  • Pelbagai kesemak "Bull bull"

Varieti tahan fros awal yang dapat menahan penurunan suhu udara jangka pendek hingga - 25 ° C.

Ia sangat popular di Georgia dan di negara-negara komuniti Eropah. Lebih suka tanah yang dikeringkan dengan baik, pilih untuk menyiram tepat pada masanya.

Mula membuahkan hasil pada akhir September. Pokok ini tumbuh setinggi 4 m dan mempunyai mahkota bulat bulat. Buahnya agak besar (beratnya hingga 250 g dan lebih), berwarna oren dengan tan maroon.

Kekenyangan secara praktikal tidak dirasakan, sedangkan buburnya manis, berdaging dan berair.

Pelbagai ini sangat sesuai untuk penanaman industri..

  • Pelbagai kesemak "Bozhy Dar"

Varieti yang agak baru dibiakkan oleh penternak, dicantumkan di persimmon Virginia. Oleh kerana hasilnya yang tinggi dan ketahanan fros yang baik (hingga -28 ° C), ia menjadi semakin popular di Ukraine.

Pokoknya rendah (ketinggian hingga 3,5 m) dengan mahkota sfera padat. Memasuki fasa berbuah 3-4 tahun selepas penanaman.

Buahnya masak pada separuh kedua bulan September. Mereka berwarna oren gelap, sedikit rata dan mencapai jisim 180 g.

  • Pelbagai kesemak "Hadiah Sofievka"

Pelbagai jenis pematangan sederhana berbuah besar dan tahan fros.

Pokok ini mempunyai ukuran sederhana dan mahkota lebar bulat..

Buah muncul pada tahun ketiga setelah menanam. Mereka mempunyai bentuk yang sedikit rata dan mencapai jisim 150 gram. Beri berwarna merah-oren. Buburnya manis, beraroma. Kekejaman hampir tidak dirasakan.

Buah beri disimpan selama kira-kira 2 bulan..

Pelbagai subur diri. Hampir tidak terjejas oleh penyakit dan perosak. Sesuai untuk tumbuh di wilayah utara Ukraine.

Apakah jenis kesemak yang enak dan bagaimana perbezaannya

Bagi banyak orang, kesemak dikaitkan dengan rasa tart yang merajut mulut. Tetapi budaya ini mempunyai beberapa ratus jenis, di antaranya anda dapat menjumpai buah-buahan manis tanpa sedikitpun petunjuk. Bahkan ada spesies kerdil yang boleh ditanam di rumah. Pada musim sejuk, anda dapat melihat pelbagai jenis kesemek di rak kedai dan, agar tidak kecewa dengan buah ini, anda perlu membiasakan diri dengan setiap varieti secara berasingan.

  1. maklumat am
  2. Jenis kesemak yang paling sedap
  3. Varieti tart
  4. Varieti tahan fros

maklumat am

Kesemak adalah makanan yang popular, terutamanya pada musim sejuk. Telah diketahui oleh manusia selama lebih dari dua ribu tahun dan sekarang ia digunakan bukan hanya sebagai buah, tetapi juga digunakan untuk membuat kompot, pengawet, selai, marmalade dan buah-buahan kering. Beberapa jenis kesemak bahkan membuat wain..

Buah ini tumbuh di pokok kecil atau pokok renek. Pada tahap yang lebih besar, budaya ini biasa terjadi di selatan dan barat daya Asia, tetapi terima kasih kepada penternaknya ditanam di Australia dan di negara-negara Amerika.

Persimmons rendah kalori dan mengandungi vitamin dan mineral berguna, seperti vitamin A, C dan zat besi. Buah ini juga terkenal dengan kesan positifnya pada tubuh manusia. Makan kesemak didapati membantu melawan kemurungan dan insomnia, menormalkan tekanan darah, dan membantu gangguan pencernaan.

Secara keseluruhan, terdapat lebih dari 500 spesies dan varietas, tetapi tidak lebih dari 200 dapat dianggap dimakan. Dan walaupun sebilangan orang tidak menyukai buah ini kerana astringency, terdapat perbezaan dalam varietas kesemek dan tidak hanya pada penampilannya, tetapi juga rasa.

Jenis kesemak yang paling sedap

Ketahanan rasa adalah ciri khas untuk semua jenis buah ini. Terdapat pendapat bahawa perasaan kelikatan hanya muncul setelah memakan buah-buahan yang belum masak, dan ini sebahagiannya benar. Beberapa kesemak mengandungi bahan yang disebut tanin, yang mempunyai kesan ini. Namun, ia hilang sebaik sahaja kesemek matang, iaitu buah-buahan yang matang terasa manis dan tanpa rasa zat..

Terdapat juga jenis yang tidak mempunyai astringensi walaupun belum matang. Sebilangan dari mereka juga dihargai di kawasan kami dan segera dimasukkan ke dalam senarai varieti yang paling sedap. Nama-nama spesies kesemak yang telah mendapat cinta yang hebat adalah seperti berikut:

  • Persimmon Coklat (Zenji-Maru);
  • Kinglet (Hyakume);
  • Sharon;
  • Sayang.

Kesemak coklat diwakili oleh buah-buahan 100-150 gram warna coklat-oren. Buburnya berair dan manis. Buah-buahan berbentuk bulat dengan banyak biji di dalamnya. Ini adalah salah satu dari beberapa varietas yang dapat dimakan segera setelah penuaian pada bulan Oktober, kerana buah-buahan yang masih keras sama sekali tidak mempunyai rasa asam. Namun, semakin masak buahnya, semakin sedap dan manis. Anda hanya dapat membezakan buah yang dituai daripada buah yang masak dengan warna kulit dan kekerasan: buah masak mempunyai warna kulit yang lebih gelap, lebih kaya dan lebih lembut.

Ragam Korolek mirip dengan kesemak coklat, jadi mereka sering keliru, tetapi masih ada perbezaan. Buah jenis ini lebih besar dan beratnya boleh mencapai 250 gram. Kulitnya licin dan boleh berwarna dari oren muda hingga merah gelap. Rasanya lembut dan manis walaupun belum masak. Varieti ini mempunyai hasil yang tinggi, dan kulitnya tetap utuh walaupun setelah perjalanan panjang..

Sharon adalah hasil persilangan kesemak dengan pokok epal. Hibrida ini sangat diminati kerana rasanya yang manis, bahkan tidak ada sedikit pun. Dia juga kekurangan tulang. Spesies ini dicirikan oleh aroma halus di mana nota aprikot dan quince ditebak, serta pulpa yang tegas walaupun pada buah yang masak..

Kesemek madu, ia juga disebut tangerine, telah menerima nama sedemikian kerana suatu alasan. Dalam penampilan, buahnya menyerupai jeruk keprok, mereka dicirikan oleh ukuran sederhana dan bubur oren terang. Rasanya sangat manis sehingga buah yang matang tidak boleh dimakan lebih dari beberapa keping kerana manisnya. Tidak ada biji dan apabila matang sepenuhnya, pulpa menjadi konsistensi agar-agar, dan kulit menjadi lebih nipis. Atas sebab ini, buah-buahan yang sedikit belum masak selalu diangkut..

Varieti tart

Agar tidak kecewa dengan pilihan kesemek, anda perlu mengetahui tentang varietas yang, apabila tidak matang, mempunyai rasa asam. Mereka juga cukup terkenal dengan kami, kerana harganya jauh lebih murah. Contohnya, di pasar raya, kesemak Piramid adalah separuh daripada harga Sharon. Dan setelah berbaring sebentar, buahnya matang, dan astringensi menjadi kurang atau hilang sama sekali.

Terdapat juga kaedah ekspresi di mana kesemek mulut dapat dibuat manis. Untuk melakukan ini, masukkan buah ke dalam peti sejuk atau peti sejuk beku, maka buah akan menjadi lebih lembut dan lebih manis. Beberapa jam akan mencukupi untuk ini. Varieti yang paling popular dengan nota tart adalah seperti berikut:

  • "Chamomile";
  • Khachia;
  • Kostata;

Varieti chamomile menyerupai buah ara dalam penampilan, oleh itu ia juga disebut ara. Buah kesemak jenis ini rata, dengan atau tanpa biji. Pulpa berwarna oren gelap, lebih coklat lagi. Buah-buahan yang belum masak biasanya terasa keras dan likat. Juga, buah-buahan yang diadu dan buah-buahan yang tumbuh di lebih banyak negara di utara berbeza dengan astringency..

Buah dari spesies Khachia berbentuk bulat dengan hujung memanjang yang tajam, dengan bintik gelap di bahagian atas. Terdapat kedua buah yang agak besar hingga 220 gram, dan buah yang kecil - kira-kira 60 gram. Ia mempunyai kulit oren yang terang dan agak padat. Varieti ini juga disebut Budenovka dan Bull's Heart. Buahnya agak masam, tetapi apabila dikeringkan atau diletakkan di dalam peti sejuk, buahnya menjadi manis.

Varieti Kostata dibezakan oleh ramuan buah yang kuat dalam keadaan tidak masak. Setelah matang penuh, sebilangan astringen hanya tinggal di pulpa di sekitar biji, selebihnya buahnya manis dan enak. Dalam penampilan, varieti ini mempunyai bentuk bujur dengan tepi yang membentuk segi empat. Warna oren dalam. Buahnya kecil dan beratnya antara 50 hingga 120 gram.

Varieti tahan fros

Walaupun kesemek dianggap sebagai buah tropis, masih ada spesies yang tahan fros dan dapat ditanam di wilayah utara. Ini termasuk:

  • "Rossiyanka";
  • Virginia;
  • "Gunung Hoverla".

Salah satu jenis tahan fros yang paling popular ialah Rossiyanka. Ia dibesarkan di Crimea, yaitu di Taman Botani Nikitsky. "Rossiyanka" sangat baik untuk iklim kita dan dapat menahan embun beku hingga -30 darjah, yang utama ialah ia berumur pendek. Buahnya kecil, lebih dari 80 gram. Daging yang belum masak biasanya berwarna oren atau kuning muda dan mempunyai rasa asam. Setelah matang, buah memperoleh warna oren terang dengan lapisan lilin putih, dan daging menjadi lembut dan manis.

Persimmon

Dengan kedatangan bulan November, kesemak segar muncul di rak pasar - buah musim luruh yang sebenar, baik warna maupun musim. Ia boleh menjadi astringen dan astringen, dan manis.

Dengan kedatangan bulan November, kesemak segar muncul di rak pasar - buah musim luruh yang sebenar, baik warna maupun musim. Ia boleh menjadi astringen dan astringen, dan manis - dan, bergantung pada ragamnya, memerlukan pengendalian yang berbeza..

Kita sering mendengar bahawa kesemek berasal dari Timur Jauh - dari China dan Jepun. Ini tidak sepenuhnya benar, kerana Australia dan Amerika mempunyai jenis kesemak mereka sendiri. Namun, hakikat bahawa penduduk China dan Jepun telah lama memanjakan diri dengan pulpa lembut kesemek yang ditanam benar-benar benar. Juga benar bahawa itu adalah kesemak timur yang diperkenalkan di Eropah pada abad ke-18. Walaupun begitu, penduduk Eropah Barat pertama kali berkenalan dengan kesemek bukan di Timur, tetapi di Amerika. Terima kasih kepada orang India, mereka belajar: anda perlu menunggu daunnya jatuh, sehingga hanya buah-buahan oren terang yang tetap tergantung di pohon kelabu, seolah-olah terikat dengan tali. Kemudian ternyata: banyak jenis kesemak tumbuh di benua lain, termasuk di kawasan yang cukup luas di Asia..

Kesemak sangat berguna. Ia mengisi kekurangan vitamin dan mineral dalam badan - pertama sekali, vitamin C, P, beta-karoten, kumpulan B, yodium, kalium, magnesium. Ini dengan lembut merangsang proses pencernaan kerana serat makanan, yang terkandung di dalamnya dalam jumlah besar. Di samping itu, serat makanan melambatkan penyerapan gula dan menurunkan kadar kolesterol, dan menyerap kekotoran berbahaya, termasuk garam logam berat. Pada akhirnya, 100 gram kesemak mengandungi kira-kira 70 kkal, namun, setelah makan sedikit atau dua perkara, anda akan merasa kenyang dalam jangka masa yang lama..

Terdapat kira-kira dua ribu jenis kesemak di dunia. Ini boleh dari merah hingga coklat gelap, dari bulat sempurna dan berbentuk hati, hingga rata dan hampir persegi. Dan beratnya juga berbeza - dari 60 hingga 500 gram.

Ahli biologi membezakan beberapa jenis kesemak liar - Kesemak Kaukasia (Diospiros lotus, tanah air - Timur Jauh), kesemak dara (Diospiros virjiniana, tanah air - Amerika Utara), kesemak timur (Diospiros kaki, tanah air - Asia), sapote hitam (Diospyros digyna, tanah air - Amerika Tengah) dan beberapa yang lain.

Semua kultivar persimmon dibiakkan berdasarkan persimmon dara dan oriental. Kesenian budaya di banyak negara secara konvensional dibahagikan kepada berubah-ubah - berubah warna ketika matang dan tetap - tidak berubah. Di Rusia dan negara-negara CIS, klasifikasi ini sedikit rumit dan semua varietas persimmon yang dibudidayakan dibahagikan kepada tiga kumpulan: tanin (atau malar), yang sepadan dengan varietas tart tetap; bestannid (atau manis), yang sesuai dengan varieti manis tetap; dan berbeza-beza (pedas, atau coklat).

Dalam fikiran pembeli biasa, semua kesemak dibahagikan kepada dua jenis: merajut dan bukan merajut. Varieti Astringen boleh dimakan hanya apabila matang sepenuhnya - dalam kes beberapa varietas hampir ke keadaan seperti jeli.

Tetapi buah-buahan dari berbagai raja, yang terkenal di Rusia, dan jenis kesemak yang berdekatan dengannya, dapat dimakan walaupun tidak masak sepenuhnya: mereka sama sekali tidak merajut. Persimmon, yang di Rusia dikenal sebagai korolek, secara resmi dikenal sebagai varietas Hyakume dan pada satu masa dibiakkan dari persimmon timur.

Di Sepanyol, ada persimmon, dilindungi oleh nama geografis, - buah dari variasi Rojo Brillante (juga berasal dari persimmon oriental) dengan nama geografi Kaki Ribera del Xúquer PDO. Mereka berwarna oren terang, dengan kulit yang ketat, sangat manis, berair, sama sekali tidak astringen (kerana ia dijual hanya masak).

Kesemak buah Sharon ditanam di Israel. Ini juga merupakan kesemek oriental yang ditanam, di mana terdapat sedikit tanin. Sharon dicabut dari pokok yang belum matang, dan kemudian secara artifisial mempercepat pematangan buah-buahan, sambil membuang tanin berlebihan dengan mengasapkan buah dengan gas (kaedah memproses buah-buahan dianggap tidak berbahaya).

Di Amerika Tengah, kesemek hitam yang terkenal (Diospyros digyna), juga dikenal sebagai Totolcuitlatsaputl, kesemek hitam (kesemak hitam), kesemak coklat, epal hitam, buah puding coklat. Apabila buah matang, kulit hijau yang halus dan nipis bertukar menjadi hijau kecoklatan. Di dalam buah - pulpa manis seperti jeli-coklat hitam berkilat dengan tulang rata.

Selalunya kesemak dimakan segar. Namun, ia membuat salad dan makanan ringan, pencuci mulut dan pastri, koktel dan minuman lain yang sangat baik. Anda boleh memasak hidangan daging yang sangat menarik dengan kesemek.

Kesemek kering sangat popular di Timur. Di Jepun, mereka menyebutnya hoshigaki, di China - shi-bing, di Korea - gotgam, di Vietnam - hong ho. Buah kering dimakan sebagai pembuka selera, pencuci mulut, digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan (dengan cara yang hampir sama seperti buah kering yang lain). Di Korea, kesemek kering digunakan untuk membuat rempah tradisional Korea sebagai sujeonggwa, dan buah fermentasi masak digunakan untuk membuat cuka kesemek gamsikcho..

Di Taiwan, buah-buahan astringen dimasukkan ke dalam balang air kapur untuk menghilangkan kepahitan. Kesemak yang telah disediakan ini dijual sebagai buah kesemak yang renyah atau kesemak air..

Amerika Syarikat sangat menyukai puding persimmon seperti pai labu yang dimakan dengan krim disebat..

Di bahagian Manchuria dan Korea, daun kesemek kering digunakan untuk membuat teh. Nama Korea adalah ghamnip cha.

Musim kesemak bermula pada akhir Oktober dan berlangsung sehingga Disember. Buah persimmon bermusim terbaru terdapat pada awal Januari. Selama bulan-bulan ini, kesemak dibekalkan terutamanya ke Rusia dari Uzbekistan dan Azerbaijan..

Persimmons dihantar ke Rusia dari bulan Disember hingga Februari dari Israel, pada bulan Mac-April - dari Afrika Selatan.

Kesan pertama tentang kesemek dapat menipu: buah-buahan yang menarik dapat, walaupun manis, tetapi tidak dapat dimakan. Kenyataannya adalah bahawa walaupun buah kesemek sudah matang, buah ini mengandungi tanin - mereka memberikan kesan "astringen" tertentu. Hanya kesemak yang matang sahaja yang boleh dijamin manis, lembut, tidak berpatutan. Tetapi bagaimana mengenali buah yang masak dan belum masak?

Mereka yang tinggal di garis lintang selatan dapat memastikan kematangan persimmons. Contohnya, di Tuapse, lampu kesemek jingga terang tergantung di pokok sehingga Tahun Baru. Dan ia masak sepenuhnya, dan berjaya merebutnya dengan sejuk. Tetapi "jiran utara" perlu mengetahui beberapa peraturan.

Semua jenis kesemak dibahagikan kepada dua jenis - "persimmon biasa", atau sebenarnya kesemek, dan "korolki". Kesemak biasa kehilangan rasa astringennya hanya setelah matang penuh, ketika pulpa memperoleh konsistensi seperti jeli.

Prinsip raja tidak merajut pada prinsipnya: selalu manis dan lembut, walaupun sedikit mentah. Walau bagaimanapun, ada satu "tetapi". Sekiranya pendebungaan telah berlaku dan benih telah terbentuk, maka "raja" akan menjadi kuat, manis dan enak - berwarna coklat (untuk ini juga disebut "coklat"). Sekiranya tidak ada pendebungaan, bijinya tidak terbentuk, dan bukannya coklat "kerak", buah tart, astringen diperoleh. Cukup berkhasiat, tetapi agak tidak sedap. Lebih-lebih lagi, rasa mereka tidak lagi bergantung pada masa pematangan: jenis pematangan awal, pematangan pertengahan, dan pematangan akhir boleh menjadi tart.

Cuba pilih gulungan dengan tong lembut. Perkara utama ialah melihat tangkai: daun dan tangkainya sendiri mesti kering, berwarna coklat..

Gelang cincin dapat dikenali dengan ciri khas kulitnya yang berwarna kuning tua dan coklat, bahkan dagingnya yang lebih gelap. Sebagai peraturan, ini adalah buah bulat kecil.

Kesemek yang luar biasa dari variasi "Shahinya" - cerah, besar, berbentuk hati. Tetapi ini bukan "raja", yang bermaksud bahawa jika buahnya belum matang, mereka mungkin mempunyai rasa astringen. "Shahinya" yang matang dapat dibezakan oleh kulit lut dengan cincin hitam nipis: semakin banyak, semakin banyak kesemak.

Kesemak masak mestilah lembut, dengan kulit tembus yang halus, berkilat dan nipis.

Rasa astringen tidak tipikal dari kesemak Sepanyol - besar, oren terang, padat dan manis. Sharon kesemak Israel juga mengandungi tanin yang sangat sedikit.

Berikut adalah beberapa cara untuk membantu persimmon masak.

1. Masukkan ke dalam satu beg plastik dengan epal atau tomato: buah-buahan ini mengeluarkan gas etilena, yang akan membuat kesemak matang lebih cepat.

2. Selama 10-12 jam, simpan kesemak dalam air - 30-40 darjah), tanin, dan oleh itu rasa astringen akan hilang.

3. Suntikan buah keras dengan jarum yang dicelupkan ke dalam alkohol.

4. Kesemek Astringent boleh dibekukan, dikeringkan atau dikeringkan. Kesemek kering sama sekali tidak dirajut, namun, jika basah, rasa yang tidak sedap dapat pulih.

Buah kesim yang baru dibeli boleh disimpan di dalam peti sejuk bersama dengan produk lain, tetapi dengan penyimpanan seperti itu, buah-buahan harus dimakan dalam masa tiga hari.

Suhu yang lebih rendah, dari 0 hingga -1 darjah, akan membantu memanjangkan kesegaran kesemak: dengan cara ini buah akan berbaring selama kira-kira tiga bulan. Pada masa yang sama, kelembapan mestilah 85-90%: jika tahap kelembapan lebih rendah, kesemak akan mulai berkerut, dan dengan kelembapan yang lebih tinggi, buah-buahan akan ditutup dengan acuan.

Anda boleh menyimpan kesemak di dalam peti sejuk. Pembekuan cepat membolehkan anda mengekalkan semua khasiat kesemek yang bermanfaat. Dan dengan kaedah penyimpanan ini, semua astringen daun buah, daun menjadi lebih enak dan disimpan selama kira-kira enam bulan. Anda boleh membekukan kesemek dalam sirap gula dengan memasukkan buah ke dalam balang. Cairkan kesemak pada suhu bilik. Walau bagaimanapun, bubur kesemek yang dicairkan menjadi terlalu lembut, jadi anda harus memakannya dengan sudu..

Cara lain untuk menyimpan kesemak ialah pengeringan. Untuk mengeringkan kesemak, anda perlu memilih buah-buahan yang paling sukar, kupas, potong dan letakkan di dalam ketuhar. Persimmons dikeringkan pada suhu 40 - 45 darjah. Dianjurkan untuk mengikuti prosesnya, kesediaan ditentukan oleh mata, penting agar buah tidak menjadi gelap. Potongan kering kesemak adalah manis dan harum, dari banyak gula, ia dapat ditutup dengan mekar putih terang.

Apa yang anda perlu ketahui mengenai kesemek. Kesemak bukanlah buah sama sekali, saya berry. Selalunya kesemak dimakan segar. Tetapi dari.

Persik Cina, ceri musim sejuk, pokok epal yang enak, matahari oren - secepat lembut.

Kesemak boleh dimakan bukan hanya segar, tetapi juga dijadikan pencuci mulut yang sangat baik. Persimmon indah.

Bouquet Persimon Sepanyol Sweet muncul di rak-rak kedai Moscow. Buahnya.

Salad ini hanya meletup dengan rasa yang berbeza, tetapi pada masa yang sama ia sangat mengagumkan.

Fikirkan apa yang anda mahukan, tetapi saya suka oren. Bukan sahaja bilik saya dihiasi dengan warna oren.

Baru-baru ini, perjalanan saya ke pasar Leningrad kerap berubah menjadi penemuan baru. Jadi.

Jeli kesemek boleh disukai dan dimasak berkali-kali, jika hanya kerana warnanya. Apa yang manis.

Helo! Ciao a tutti! Untuk mencari kombinasi rasa baru, saya membuat yang tidak biasa ini.

Semasa nenek kami menyediakan untuk kami strawberi, raspberi, blueberry dan dihaluskan dengan susu atau krim.

Kesemak jarang digunakan di dapur - selalunya ia dimakan begitu sahaja, menikmati manisnya,.

Dari kesemak masak yang lembut (dan juga yang anda memutuskan untuk membekukan dan kemudian mencairkan dahulu,.

Kesemak sangat berkaitan dengan pencuci mulut, tetapi kami mencadangkan anda mencuba.

Item baru dalam pelbagai jenis: kesemek - beri merah yang berapi-api dengan rasa yang lembut

Buah yang paling biasa di dunia. Pertama antara yang terbaik. Maklumat mengenai kemanisan, kelembutan dan manfaat kesemek datang ke zaman sezaman dari zaman kuno..

Pokok tujuh kebajikan

Terdapat lebih daripada 300 jenis tanaman ini. Berdasarkan artifak, kawasan pengedaran pelbagai jenis kesemak merangkumi seluruh Asia dan Amerika. Dalam bahasa banyak orang di dunia terdapat konsep yang menunjukkan buah unik ini.

  1. Tarikh hitam - ini adalah terjemahan tepat dari istilah "persimmon" dari bahasa Arab.
  2. Pokok tujuh kebajikan - peribahasa Cina.
  3. Kaki atau buah buah - orang Jepun mengatakan mengenai buah beri.
  4. Totolquitlazaputl, sapota hitam atau berry coklat - dipanggil Aztec.
  5. Terdapat juga pelbagai kesemak Filipina - mabolo, epal beludru.

Lukisan yang menggambarkan buah berdaging merah-oren terdapat di seluruh Asia Tenggara. Gambar kesemak diabadikan dalam cetakan kuno Cina dan Jepun. Persimmon didedikasikan untuk salah satu Basho hokku genius yang terkenal.

Di Timur, budaya buah dan ekonomi yang paling berharga ini telah dihargai sejak zaman kuno. Bagi penduduk Asia dan Oceania, penduduk asli Amerika, kesemek adalah simbol panen yang sama dengan anggur untuk orang Itali. Buah-buahan marshmallow, anggur, dakwat dibuat. Kulit kayu tepu dengan tanin digunakan untuk pakaian kulit. Kayu, dengan struktur yang kuat dan indah, tergolong dalam spesies berharga dan digunakan untuk pembuatan perabot, pinggan mangkuk, perhiasan.

Kesemak: Pemberian Dewa

Kilang ini terkenal di Eropah terima kasih kepada pelancong yang menemui semula kesemak sepanjang sejarah Eropah. Penyebutan pertama tentang buah ajaib terdapat dalam puisi Homer, yang diciptakan kira-kira tiga ribu tahun yang lalu. Herodotus, berdasarkan catatan perjalanan, menyusun keterangannya, disirami dengan kekaguman. Penyelidik naturalis Sweden Thunberg menyifatkan tumbuhan ini sebagai bahasa Jepun asli pada abad ke-18. Terdapat anekdot sejarah lucu tentang bagaimana orang India Amerika Utara mengajar para mubaligh untuk makan buah kesemek: "Untuk menilai kematangan buah," mereka mengungkapkan rahsia, "ia harus dipotong setelah daunnya benar-benar jatuh.".

Tetapi ketika orang Eropah mengetahuinya, mereka menghargai kesemek. Hanya nama yang dicipta yang bernilai:

  1. Persimon - nama ekspresif seperti itu diberikan kepada orang Amerika Utara.
  2. Sharon - varieti Israel moden, kesemek dan pembiakan epal.
  3. Ahli biologi Sweden, yang pertama kali menggambarkan buah beri, memberi budaya itu istilah "Diospyros" - hadiah dari para dewa.

Kesemek budaya: jenis dan jenis

Masalahnya ialah pada mulanya kecantikan eksotik menolak untuk tumbuh walaupun di Semenanjung Iberia yang cerah. Perlu banyak kerja untuk menyesuaikan tarikh coklat dengan keadaan yang teruk.

Kesemak masa kini - hampir semua - adalah spesies yang ditanam. Hanya pada pertengahan abad ke-19 adalah mungkin untuk membiakkan varieti yang berbuah di Mediterranean. Pada pergantian abad ke-20, budaya ini masuk ke kebun-kebun di pantai utara Laut Hitam - ke Crimea dan Abkhazia. Hari ini terdapat kacukan yang mampu menghasilkan buah di lintang sederhana..

Buah kesim adalah buah beri yang berat hingga 600 g. Bubur kurma hitam kaya dengan serat, gula, pektin, mineral, protein dan vitamin. Pengguna membezakan antara dua jenis persimmons:

  • coklat - nektar-agar-agar dan manis,
  • warna carmine berapi - jus yang menetes.

Kedua-dua jenis buah itu boleh digantung bukan hanya pada satu pokok - malah pada dahan yang sama.

Kesemek paling awal matang di wilayah selatan pada akhir bulan September. Walau bagaimanapun, yang paling lazat masak pada bulan Disember.

Apa yang menentukan rasa kesemek

Rasa buah bergantung pada banyak faktor - jenis pokok, kualiti tanah, jumlah hari yang cerah. Namun, yang paling penting, kualiti buah beri bergantung pada jenis pendebungaan bunga..

Di antara banyak varieti, dan terdapat lebih dari seribu daripadanya di dunia, terdapat tanaman yang tetap dan berbeza-beza..

  1. Kumpulan pertama merangkumi varieti yang meletakkan ovari aseksual. Buah mencapai kematangan penuh hanya selepas meletakkan atau membeku..
  2. Kumpulan kedua merangkumi spesies pendebungaan. Fakta pendebungaan bunga mempengaruhi kemanisan dan kekenyangan pulpa buah. Buah biji - biasanya disebut kinglet - selalu lebih manis daripada kesemak biasa. Menariknya, pada buah-buahan yang diserbuki, pulpa yang mengelilingi biji jauh lebih manis daripada pulpa yang terletak lebih dekat ke tepinya..

Cara memilih pelbagai untuk tumbuh di kebun

Hari ini, saintis telah menerima hasil pembiakan baru. Ini adalah tumbuhan jenis hibrida. Tukang kebun, termasuk Rusia dan Ukraine, telah mengembangkan varieti tanpa biji yang membentuk buah manis yang enak.

Secara keseluruhan, tiga kumpulan varieti ditanam di benua ini. Setiap kumpulan berdasarkan pilihan Amerika, Cina atau Kaukasia.

  1. Pemilihan Virginia (Amerika Utara) dicirikan oleh pertumbuhan yang agak kecil dan ketahanan fros yang baik. Ketinggian dahan mencapai 5 m. Sistem akar dapat menahan kesejukan pada suhu -11 ° C (darjah fros). Pokok di batang bawah seperti itu di lorong tengah paling baik ditanam di dalam tabung.
  2. Kesemak Timur atau Cina lebih keras: dahan dapat menahan frost pada 23 ° C, dan akar - hingga 18 °.
  3. Yang paling tahan fros adalah jenis Kaukasia. Walau bagaimanapun, mereka jarang digunakan untuk pembiakan di kebun rumah: mahkota pokok tinggi - hingga 30 m, dan buahnya kecil - 30 g setiap satu.

Varieti yang paling sesuai untuk penanaman di iklim benua ialah Rossiyanka dan Korolek. Kedua-dua jenis ini dibiakkan oleh penternak Crimea.

Orang Rusia adalah jenis tetap. Ini berdasarkan penyeberangan pokok Amerika dan Cina. Berbeza dengan ketahanan fros yang tinggi. Selepas penyingkiran, buah mesti disimpan selama beberapa minggu. Pulpa mereka manis dan beraroma.

Kinglet tergolong dalam kumpulan tanaman yang berbeza-beza. Ragamnya berasal dari pelbagai jenis kesemak Virginia. Tumbuhan ini dapat menahan suhu sejuk hingga 30o C. Beri berwarna coklat gelap dengan banyak biji. Sedap setelah dikeluarkan.

Teknologi pertumbuhan kesemek di lorong tengah

Varieti berdasarkan pemilihan oriental sering ditanam dengan kaedah bak. Pada musim panas, pokok-pokok dibawa keluar ke kebun, dan pada musim sejuk mereka tersembunyi di bilik bawah tanah. Untuk tanaman termofilik, pilihan ini adalah optimum..

Hibrid persimmon Amerika di kebun persendirian di wilayah utara ditanam di luar rumah berhampiran dinding selatan rumah. Agar pendaratan berjaya, peraturan harus dipatuhi - dinding harus memancarkan panas, yakni tidak boleh dilindungi.

Cara meningkatkan ketahanan fros persimmons

Keupayaan pokok untuk menentang fros banyak bergantung pada tindakan tukang kebun. Agar kayu matang, pertumbuhan musim panas harus dibatasi dalam had yang munasabah. Tanaman yang terlalu banyak juga dapat melemahkan dahan: bahagian ovari mesti dikeluarkan segera setelah terbentuk.

Langkah-langkah wajib termasuk berpakaian musim panas dengan garam kalium dan fosfat. Terdapat garis panduan untuk rancangan ini:

  • jika musim sejuk disertai dengan suhu yang sekata, perlindungan dahan dapat ditingkatkan dengan menggunakan rawatan cryoprotectant;
  • dalam keadaan pencairan yang kerap dan angin kencang, cubalah menyemburkan tanaman pada musim gugur dengan larutan PVA dalam kadar 50 mg per 10 liter air.

Sekiranya semua aktiviti dijalankan tepat pada waktunya dan berhati-hati, pokok-pokok dijamin akan bertahan pada musim sejuk yang sederhana. Varieti dan kacukan moden cukup mampu musim sejuk di zon tengah negara. Dan, mungkin, sebentar lagi, mungkin juga dapat dikatakan mengenai pondok musim panas kami dengan kata-kata Basho: ranting-rantingnya dihiasi dengan kesemek merah di setiap rumah.