Alkohol elit

Bagi banyak orang, minuman ini dikaitkan dengan laut dan pengembaraan. Sesiapa yang ingin mencubanya terlebih dahulu bertanya berapa ram dalam rum, kerana semua orang tahu bahawa ini adalah alkohol yang cukup kuat.

Sebenarnya, rum adalah vodka yang tidak asing lagi bagi kita, hanya dibuat dari tebu, dan beberapa jenis juga sudah berusia beberapa tahun dalam tong kayu oak. Bilangan darjah minuman bergantung pada jenis dan jenama khasnya. Dalam kebanyakan kes, kekuatan rum berbeza dari 37 hingga 48 darjah.

Beberapa varietas berumur dan tidak dicairkan mengandungi hingga 75% alkohol, tetapi ini sangat jarang berlaku. Minum rum yang kuat seperti itu sukar - ia membakar saluran pernafasan dan membran mukus.

Semasa memilih rum, saya menasihatkan anda untuk memberi tumpuan kepada jenama yang kekuatannya setanding dengan vodka. Contohnya, rum "Bacardi", yang popular di Rusia, mengandungi sekitar 40% alkohol, dan pesaingnya "Kapten Morgan" - dari 35 hingga 40 darjah.

Jenis utama rum dan penerangannya. Berapa darjah kekuatan dalam minuman?

Rum adalah minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari gula tebu. Sekiranya anda tidak tahu apa perbezaan antara minuman beralkohol Cuba dan Jamaica - rum dan bagaimana minuman hitam sebenar diperoleh, serta jenis alkohol ini yang paling kuat dan berapa darjah yang terdapat dalam pelbagai jenis, maka anda harus membaca artikel kami.

Jenis utama minuman beralkohol sebenar: betapa kuatnya minuman ini?

Rum boleh dibahagikan kepada tiga jenis utama:

  • Putih.
  • Emas.
  • Yang hitam.

Sekarang mari kita perhatikan lebih dekat apakah perbezaan antara ketiga-tiga jenis ini, bagaimana minuman itu memperoleh warna atau warna itu dan kekuatannya.

Alkohol putih

Alkohol jenis ini juga boleh dipanggil cahaya atau perak. Cairan itu mempunyai warna yang telus, tidak ada aroma yang jelas, yang menjadikan rum putih sebagai pangkalan yang ideal untuk koktel. Minuman itu mendapat warna yang telus kerana penggunaan penapis arang semasa proses penyediaan, yang membantu menghilangkan warna gelap dan aroma berlebihan dari rum.

Alkohol semacam itu praktikal tidak berumur dalam tong, paling sering ia dibotolkan sejurus selepas pengeluaran. Pada masa yang sama, kekuatan minuman adalah 40-45%.

Emas

Varieti ini juga disebut rum ambar. Ini adalah minuman bertubuh sederhana, berumur hanya dalam tong kayu sekurang-kurangnya tiga tahun. Dalam proses pengeluarannya, rempah-rempah dan karamel digunakan, oleh itu, nota ringan vanila dan buah-buahan terdapat dalam aroma dan rasa alkohol..

Yang hitam

Kadang kala alkohol ini hanya disebut gelap. Ia dibuat dari molase karamel dan berumur dalam tong kayu bakar selama tiga tahun atau lebih..

Minuman jenis ini mempunyai aroma dan rasa yang paling kuat, dengan sedikit rempah dan karamel. Alkgol mempunyai kekuatan 45 hingga 60%.

Selain yang disenaraikan, terdapat beberapa subspesies rum lagi:

  • Rum berperisa. Ia menggunakan buah-buahan seperti lemon, oren, kelapa atau mangga. Kekuatannya adalah 32.5-37%.
  • Rum elixir. Berbeza dengan kekuatan rendah dari 30 hingga 40%. Mempunyai rasa manis dan dimakan dengan kemas.
  • Berumur. Merujuk kepada kelas mewah. Simpan dalam tong sekurang-kurangnya 5 tahun, dan pada botol bertanda añejo. Untuk merasakan semua rasa dan aroma alkohol seperti itu, ia mesti dimakan dalam bentuk yang tulen..
  • Kuat. Ia berbeza dengan pilihan standard hanya pada kekuatannya, yang boleh mencapai 75%;

Perbezaan varieti mengikut negara pengeluar

Varieti roma juga dibezakan oleh negara di mana ia dihasilkan. Varieti berikut harus diperhatikan:

  • Orang Kuba.
  • Orang Jamaica.
  • Sepanyol.
  • Dominican.
  • Barbados.
  • Orang India.
  • Orang Thai.
  • Orang Austria.

Orang Kuba

Minuman keras itu mula dibuat di Cuba pada abad ke-15, ketika Christopher Columbus membawa tebu ke sana. Penduduk tempatan telah belajar membuat minuman kasar dengan aroma dan rasa yang menyengat. Tetapi semua itu berubah pada akhir abad ke-19, ketika Facundo Bacardi mencipta cara baru untuk membuat minuman. Dia menggantikan alambik tradisional dengan lajur kitaran berterusan, menghasilkan rum yang lebih ringan dan sedap..

Seperti rum lain, varietas Kuba terbuat dari molase, dengan ragi ditambahkan pada molase hitam manis. Mash yang dihasilkan mengalami penyulingan berganda. Rum Kuba berumur dalam tong kayu oak (lebih jarang sherry tong digunakan) sehingga 25 tahun. Kekuatan minuman ini adalah 50-55%.

Kategori minuman berikut dibuat di Cuba:

  • Putih.
  • Emas.
  • Gelap.
  • Berpengalaman.

Orang Jamaica

Untuk masa yang lama Jamaica kekal sebagai jajahan gula di Sepanyol, dan kemudian di England. Pengeluaran rum menjadi popular hanya pada abad ke-17, dan hari ini, ia hampir menjadi asas utama seluruh ekonomi negara..

Rum dibuat dengan cara tradisional, menggunakan penyulingan berganda di alambik. Sedge digunakan sebagai bahan mentah utama, tanaman yang lebih manis daripada buluh biasa. Molasses fermentasi 6 kali lebih lama daripada di Cuba atau Republik Dominika, yang memberikan minuman dan rasa dan aroma yang menarik.

Di Jamaica, minuman yang cukup kuat dibuat (50-75%), dari kategori berikut:

  • Putih.
  • Emas.
  • Yang hitam.
  • Kuat.

Sepanyol

Orang Sepanyol selalu menganggap rum sebagai minuman untuk orang miskin. Ini berlaku hingga pertengahan abad ke-19, ketika Bacardi menyampaikan rum putih barunya kepada dunia, yang mengagumkan semua orang dengan rasanya yang menyenangkan. Kemudian kerajaan Sepanyol memutuskan untuk mengembangkan rum yang berjaya.

Perlumbaan ini dimenangi oleh Enes Coffey, yang memperbaiki ruang penyulingan untuk penyulingan masih, dan mempatenkan penemuan ini. Ini menjadi dasar dan ciri utama rum, yang dibuat di Sepanyol..

Dominican

Adalah dipercayai bahawa rum ini diminum oleh lanun sebenar. Sebagai tambahan kepada tujuan langsung, minuman itu digunakan sebagai pembasmi kuman. Alkohol jenis ini juga dibuat dari tebu..

Molas dibiarkan fermentasi, dan kemudian tumbuk yang diperoleh darinya disuling dan disuling. Kemudian alkohol rum dicairkan dengan air, dan dihantar ke tong kayu dengan rempah dan perasa.

Kekuatan alkohol adalah 40-55%. Kualiti rasa minuman sedikit berbeza dari versi Kuba dan Jamaica. Jenis rum ini terdapat dalam emas, perak, kuat, berumur dan emas.

Orang India

Ramai yang menganggap India sebagai tempat kelahiran rum. Penemu minuman ini adalah Alexander Makidonsky dan perangnya, yang kagum dengan kemampuan tebu berubah menjadi alkohol yang kuat..

Rum India dihasilkan mengikut teknologi klasik, dan peralatan yang berbeza digunakan untuk penyulingan. Minuman ini paling kerap berumur dalam tong sekurang-kurangnya 12 tahun. Ia mempunyai rasa tart dan beludru karamel, dan kekuatannya tidak pernah melebihi 40%.

Orang Thai

Penduduk tempatan tidak menyukai minuman ini. Ia dihasilkan terutamanya untuk pelancong, kerana eksport rum dilarang dan anda boleh meminumnya hanya apabila tiba di negara ini. Langkah-langkah seperti itu dibenarkan, kerana alkohol sangat popular, kerana mempunyai beberapa kelebihan:

  • Hanya bahan berkualiti tinggi yang digunakan dalam proses memasak.
  • Kekuatannya tidak melebihi 40%, dan kadang-kadang lebih rendah, yang membolehkan anda menikmati komponen rasa yang manis.
  • Alkohol mempunyai aroma yang cerah, dengan nota kayu manis, kayu putih dan sitrus.

Orang Austria

Banyak yang terkejut bagaimana rum boleh dibuat di negara dengan iklim yang tidak sesuai untuk tebu. Tetapi rum Austria ada dan popular.

Bertahun-tahun yang lalu, orang-orang Austria menipu pengguna mereka, dan bukannya molase, mereka menambahkan campuran ramuan dan pewarna ke alkohol. Tetapi sekarang undang-undang Eropah melarang penggunaan pewarna dalam pembuatan minuman beralkohol, dan rum dibuat sesuai dengan teknologi klasik, penuaan dalam tong sekurang-kurangnya 3 tahun. Kekuatan minuman ini adalah 40%.

Betapa kuatnya jenama yang paling popular?

Jenama RumBerapa kubu?
Bacardi (Bacardi)35-75%
Kapten Morgan (Kapten Morgan)35-40%
Kelab Havana (Kelab Havana)40-45%
Sami tua (sami lama atau sami tua)42.8%
Brugal38-40%
Gigi Shark (gigi Shark Tus atau Shark)40%
Ronrico (Ronrico)30-75%
Tembakau (Tembakau)40%
Caribica (Caribbean)37.5%
Varadero (Varadero)38-40%
Chauvet (Chauvet)40-50%

Seperti yang anda lihat, di antara semua jenis rum anda boleh menemui minuman yang sangat berbeza dengan tahap kekuatan yang berbeza. Tidak kira sama ada anda memilih alkohol untuk koktel atau untuk penggunaan tulen, di antara semua jenama yang menghasilkan rum, pasti ada sesuatu yang sesuai dari segi rasa dan aroma, serta kekuatan yang diinginkan.

Berapakah peratusan alkohol dalam rum? Apakah kekuatan rum? Berapa darjah?

Berapakah peratusan alkohol dalam rum? Apakah kekuatan rum? Berapa darjah?

Rum praktikalnya adalah vodka yang sama, hanya dibuat dari tebu dan berumur dalam tong kayu oak. Kekuatan rum bergantung pada jenis dan jenama dan berbeza dari 37 hingga 48 darjah. Jadi dalam jenama rum terkenal "Bacardi" mengandungi 40 darjah, dan dalam "Kapten Morgan" - dari 35 hingga 40 darjah. Namun, rum gelap (emas) sedikit lebih kuat daripada cahaya (perak).

Minuman ini sering ditambahkan ke koktel beralkohol bersama dengan pudina, madu, beri dan bahan-bahan lain. Walaupun demikian, adalah kebiasaan meminum rum dalam bentuknya yang tulen, terutama jika sudah tua. Rum juga sangat popular dalam memasak, misalnya, untuk membuat pastri dan pencuci mulut..

Jenis utama rum dan penerangannya. Berapa darjah kekuatan dalam minuman?

Berapakah peratusan alkohol dalam rum? Apakah kekuatan rum? Berapa darjah?

dalam rum sekitar 35 darjah, lebih baik meminumnya seperti wiski dengan cola adalah minuman yang baik dan membunuh tidak buruk

Rum praktikalnya adalah vodka yang sama, hanya dibuat dari tebu dan berumur dalam tong kayu oak. Kekuatan rum bergantung pada jenis dan jenamanya dan berbeza dari 37 hingga 48 darjah. Jadi dalam jenama rum terkenal "Bacardi" mengandungi 40 darjah, dan dalam "Kapten Morgan" - dari 35 hingga 40 darjah. Namun, rum gelap (emas) sedikit lebih kuat daripada cahaya (perak). Minuman ini sering ditambahkan pada koktel beralkohol bersama dengan pudina, madu, beri dan bahan-bahan lain. Namun, adalah kebiasaan meminum rum dalam bentuknya yang tulen, terutama jika sudah tua. Rum juga sangat popular dalam memasak, misalnya, untuk membuat pastri dan pencuci mulut..

Rum adalah minuman yang terutama berkaitan dengan filibusters tanpa rasa takut dan tanpa belas kasihan - tetapi ia tidak hanya popular dengan mereka. Ramai lelaki, dan juga wanita, menyukai minuman keras ini dengan citarasa khasnya. Dan jika rasa adalah topik untuk perbualan yang sama sekali terpisah, kerana terdapat banyak jenama minuman yang berbeza, tetapi betapa kuatnya itu perlu difahami. Kekuatan rum rata-rata berbeza antara 37 dan 48 darjah, tetapi dalam beberapa kes boleh mencapai 75 darjah..

Semua minuman yang mengandungi alkohol berbeza dengan kekuatannya. Walaupun dalam kerangka satu spesies tertentu, kubu ini dapat sangat berbeza. Tetapi tetap saja, jenis alkohol tertentu mempunyai kerangka tertentu di mana kubu ini dimiliki, oleh itu ia dapat dibezakan dengan jelas. Mari kita fikirkan apa yang boleh dikatakan mengenai ini berhubung dengan rum, berapa darjah yang ada.

Apa itu rum?

Diisi dengan mitos dan legenda, rum membingungkan imaginasi kita. Dia sudah biasa bagi kita sejak kecil dari filem kartun mengenai lanun. Dengan meningkat dewasa, kami sungguh-sungguh ingin merasakan minuman legenda. Keinginan kami didorong oleh pengiklanan kedai alkohol, di rak yang terdapat pelbagai jenama dengan label yang cantik: Bacardi, Havana Club, Captain Morgan dan lain-lain.

Asas pengeluaran minuman keras Caribbean adalah tebu. Molasses diekstrak dari itu, yang kemudian disuling untuk membentuk massa gelap - mulas. Ia diperam dan disuling semula. Sebagai hasil daripada banyak manipulasi, alkohol lanun terkenal terbentuk.

Terdapat tiga jenis rum, yang berbeza dari segi rasa dan aroma, serta cara penggunaannya:

  • Putih adalah minuman dengan penuaan minimum. Rasanya tidak enak, oleh itu ia paling sering diminum sama ada dalam satu tegukan sebelum makan (sebagai minuman beralkohol), atau digunakan dalam koktail, misalnya, seperti Bacardi Mojito;
  • Amber - berumur dalam tong kayu oak, kerana ia memperoleh warna keemasan dan aroma yang menyenangkan. Beberapa pengeluar menambah rempah dan karamel ke dalamnya. Rasanya ringan, jadi paling kerap diminum dengan rapi dengan ais;
  • Gelap - tua dalam tong untuk waktu yang lama, menghasilkan warna yang hampir hitam. Terdapat nota karamel dan rempah rasanya. Varian rum yang paling terkenal adalah Bacardi Black, Havana Club yang berusia tujuh tahun. Minuman berumur diminum dalam bentuk tulen, ditambahkan ke koktel, digunakan dalam memasak.

Untuk memilih alkohol mengikut keinginan anda, seseorang harus mempertimbangkan bukan sahaja warna, tetapi juga kekuatan rum. Penting untuk memahami berapa banyak darjah yang harus terkandung dalam alkohol berkualiti tinggi, agar tidak kehilangan wang dengan pembelian tersebut.

Kandungan alkohol minuman keras terkenal

  1. Amaretto adalah minuman yang berasal dari Itali, ia mempunyai rasa badam tertentu dan sebotol persegi yang unik. Bahagian alkohol adalah 21-28%. Ia digunakan dalam industri gula-gula untuk membuat makanan panggang dan pencuci mulut. Pelengkap kopi yang enak dan sesuai dengan minuman lain.
  2. Liqueur Benedictine adalah alkohol Perancis yang diperkaya yang terbuat dari minuman keras bit, madu dan 27 rempah herba. Dihasilkan sejak tahun 1510. Kubu itu 40 darjah. Boleh diminum kemas dengan ais atau ditambahkan ke dalam koktel.
  3. Chartreuse adalah minuman keras sayur dengan kekuatan 71%, yang mula dihasilkan pada tahun 1737 di wilayah biara Perancis dengan nama yang sama dengan Grand Chartreuse. Pada mulanya, minuman itu digunakan dalam perubatan, tetapi kemudian, kerana penambahan komponen baru dan penurunan tahap, ia mula disajikan semasa makan. Pada masa ini, anda dapat melihat Green Chartreuse (55% ABV), Yellow Chartreuse (lebih manis, dengan nota safron dan 40% ABV) dan minuman keras sayur Grand Chartreuse (mempunyai ABV tertinggi - 69% dan ditambahkan ke grog).
  4. Curacao adalah minuman berperisa yang mengandungi sekitar 30% alkohol. Ini disiapkan berdasarkan kulit jeruk kering, karena itu memiliki bau sitrus yang jelas dengan campuran pala, cengkeh dan kayu manis. Sebilangan besar koktel, termasuk: "Blue Lagoon", "Lambada", "Aruba".
  5. Colourless Cointreau adalah minuman keras yang berasal dari Perancis, yang, seperti Curacao, disediakan berdasarkan pelbagai jenis oren, kerana aroma buah-buahan yang menyenangkan terbentuk. Tarikh terbitan - 1885 Kekuatan purata - 40%. Ia boleh didapati dalam resipi koktel seperti Long Island, Margarita, White Lady, Coantropolitan.
  6. Drambuie adalah salah satu daripada beberapa minuman keras berdasarkan wiski Scotch. Komponen ini memberikan kekuatan 40%. Juga dalam komposisi anda dapat merasakan rasa dan aroma madu, safron, pala dan ramuan lain. Secara rasmi, minuman ini mula dijual sejak tahun 1906. Sebaiknya minum sejuk.
  7. Frangelico adalah minuman khas yang mengandungi hazelnut dan beri liar. Ia menampilkan sejarah kuno penampilan, bentuk botol asli dan serba bolehnya. Bukan hanya menyenangkan untuk diminum, tetapi juga menambah pelbagai hidangan. Ia mempunyai rasa kacang ringan dan kekuatan hanya 28 darjah.
  8. Minuman keras Gran Marnier secara harmoni menggabungkan pemukul oren dan cognac. Resipi minuman 40 darjah ini dicipta pada tahun 1880. Seperti minuman keras lain, adalah kebiasaan meminumnya tanpa cair atau menambahkannya ke koktel Cosmopolitan, Margarita, V-52 dan lain-lain..
  9. Galliano herba Itali disediakan berdasarkan buah beri dan 30 jenis herba, antaranya rasa halia, vanila dan sitrus menonjol. Ia diciptakan pada tahun 1896 dan dinamai pahlawan perang Giuseppe Galliano. Kubu itu 30 darjah.
  10. Jägermeister adalah salah satu pahit asal Jerman, yang diperoleh dengan mencampurkan 56 bahan. Dihasilkan sejak tahun 1935. Mengandungi alkohol 35%. Berpasangan dengan minuman dan tonik lain.
  11. Sambuca adalah minuman 42 darjah yang popular yang terbuat dari alkohol gandum, anise, minuman keras berry dan herba. Alkohol ini mula dihasilkan sebagai ubat pada tahun 1851..
  12. Liqueur krim Kahlua Mexico diseduh dengan kopi, yang memberikan warna coklat gelap. Mengandungi 20 hingga 36% alkohol dan sering dijumpai dalam pencuci mulut.
  13. Cherry Maraschino mula dihasilkan di Kroasia pada tahun 1821. Minuman tanpa warna ini dengan rasa almond-berry mempunyai kekuatan 32%. Mereka dimakan dengan ais, dan mereka sering ditaburkan dengan salad buah untuk menambahkan rasa istimewa..
  14. Nama minuman keras Mandarin Napoleon mengatakan bahawa ia mengandungi mandarin, yang dicampur dengan cognac mengikut resipi khas. Aroma kaya disediakan oleh 27 makanan tambahan herba. Kubu maksimum - 40◦.
  15. Baileys dan Sheridans adalah minuman keras Ireland, rasa yang sangat ringan dan halus. Bentengnya hanya 17-18%. Boleh diminum dengan kemas atau ditambah dengan koktel kopi dan krim.

Rasa tinggi

Setelah memeriksa label pada botol jenama paling terkenal (contohnya, Bacardi dan Captain Morgan), anda dapat mengetahui bahawa kekuatan minumannya berbeza dari 35 hingga 48 darjah. Angka yang tepat bergantung pada pengeluar, tradisi tempatan, undang-undang dan "warna" alkohol.

Terdapat pengecualian untuk peraturan ini. Rum yang paling tua, tidak dicairkan, boleh sekuat 75 darjah. Ini bukan tanda kualiti dan tidak bermaksud anda perlu mencari pilihan seperti itu di kedai. Anda masih harus mencairkan alkohol dengan air, kerana dalam bentuk murni ia boleh memudaratkan, menyebabkan luka bakar pada laring dan saluran pencernaan..

Sebilangan kerajaan menetapkan piawaian berapa rumus kualiti yang sepatutnya. Contohnya, di Colombia, Panama dan England, angka ini mestilah sekurang-kurangnya 50 darjah. Sekiranya anda membeli sebotol itu, anda boleh mencairkan kandungannya dengan air dan menggunakannya sebagaimana mestinya. Anda juga boleh membuat koktel berdasarkan minuman, atau menambahkan alkohol pada makanan yang dipanggang. Ngomong-ngomong, alkohol yang kuat ini sangat sesuai untuk menyala: proses ketika hidangan dituangkan dengan rum dan dibakar semasa menghidangkan.

Menurut undang-undang Venezuela dan Chile, rum sebenar mestilah sekurang-kurangnya 40 darjah. Apa-apa kekuatan di bawah 30 darjah disebut rum elixir. Minuman ini sememangnya sangat popular di Amerika Latin, tetapi hanya dimakan dalam bentuk tulen dan tidak pernah ditambahkan ke dalam koktel..

Kekuatan alkohol Caribbean bergantung pada "warna" dan paparannya: untuk minuman "muda" ia tidak melebihi 44 darjah, untuk "tua" kadangkala mencapai 48 darjah.

Orang yang jauh dari tradisi lanun lebih baik memilih jenama yang kekuatannya setanding dengan vodka. Ini adalah "Bacardi" (40 darjah) dan "Kapten Morgan" (35-40 darjah). Mereka akan mudah diminum dalam bentuk tulen, tidak akan membakar esofagus. Itulah sebabnya jenama seperti itu paling biasa di Eropah dan Rusia: banyak yang pernah mendengar mengenai produk Bacardi.

Pilihan yang paling sesuai untuk wanita adalah Calypso rum. Minuman ini mempunyai kekuatan 35 darjah dan rasa madu-vanila yang menyenangkan. Ia tidak hanya dapat ditambahkan ke dalam koktel, tetapi juga diminum dalam bentuknya yang tulen: tidak terbakar, ia memabukkan dengan menyenangkan, meninggalkan rasa lama.

Bagi lelaki, rum tua yang berwarna gelap, seperti Bacardi Black, lebih sesuai. Ia mengandungi lebih sedikit rasa, mempunyai rasa yang lebih astringen dan rasa yang lebih lama.

Minuman Lanun dan Penjajah - Apa Yang Anda Tahu Mengenai Rum

Hari ini rum disukai dan dihargai di seluruh dunia. Tetapi ia tidak selalu berlaku. Tidak seperti minuman mulia yang dilahirkan di istana dan perkebunan mulia dan tersebar luas di masyarakat tinggi, dia pertama kali melihat cahaya di pondok budak, dan oleh itu sejak sekian lama dianggap alkohol bagi orang miskin.

Bagaimana pengeluar rum berjaya menyempurnakan minuman dan mengatasi stereotaip ini - baca artikelnya.

Hari ini rum tidak terasa seperti saudara yang miskin, bahkan dalam masyarakat minuman mulia seperti wiski, brendi atau wiski malt tunggal.

Apa itu rum?

Rum adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 40% atau lebih, dibuat dengan menyuling produk tebu yang ditapai. Bahan utama untuk penghasilannya adalah molase. Bahan pekat, melekit dan manis ini diperoleh dengan merebus jus tebu dan menguap gula darinya..

Pada penampilan dan konsistensi, molase serupa dengan madu soba gelap

Untuk membuat rum, air dan ragi ditambahkan ke molase dan dibiarkan diperam selama kira-kira 30 jam. Setelah penapaian dihentikan, wort yang dihasilkan disuling. Dulu, alat penyulingan sederhana digunakan untuk ini, sekarang - alat penyulingan dengan lajur.

Distilasi rum yang dihasilkan dengan kekuatan 75-95% disalurkan melalui penapis arang untuk menghilangkan kekotoran dan sisa minyak fusel, dan kemudian berumur dalam tong ek dari sherry atau brendi, dipecat dari dalam. Produk siap dicairkan ke kekuatan yang diinginkan dengan air yang paling murni, warna gelap dan emas diwarnai dengan karamel.

Tetapi rum mula dibuat menggunakan teknologi ini hanya pada pertengahan abad ke-19. Dan sebelum itu, mereka meminumnya tepat selepas penyulingan. Dalam bentuk inilah dia menulis dalam sejarah sebagai minuman lanun dan menimbulkan banyak mitos..

Mitos mitos

Inilah yang paling biasa.

Lanun selalu minum rum

Sebenarnya, mereka tidak peduli apa yang harus diminum - rum, wain, brendi atau bulan. Rum menjadi terkenal di kalangan filibusters hanya pada abad ke-17-18, ketika apa yang disebut "segitiga perbudakan" dibentuk. Hamba molasses, rum dan tebu berlayar di antara Caribbean, New England dan Afrika dan sering menjadi mangsa lanun.

Pada masa itulah minuman, yang mengangkat mood dengan sempurna dan tidak masam dalam perjalanan jauh, seperti wain atau bir, menjadi pendamping yang tidak dapat dipisahkan dari lelaki-lelaki yang kaya raya membajak lautan..

Dan menurut Peter Leeson, pengarang The Invisible Hook: The Hidden Economy of Pirates, mabuk dilarang di atas kapal lanun. Perompak meminum hampir semua alkohol di pelabuhan..

Fakta bahawa seorang perompak tidak dapat dibayangkan tanpa sebotol rum, adalah suatu kebaikan, bukan sejarah, tetapi sastera dan pawagam.

Rum adalah minuman manis

Rum terbuat dari gula, tetapi itu tidak bermaksud manis. Hingga biji gandum terakhir, ragi mengubah gula menjadi alkohol, dan hanya setelah penapaian berhenti. Berumur dalam tong kayu oak, minuman itu tidak mengandungi lebih banyak gula daripada wiski atau bourbon Scotch.

Sebab kelahiran mitos mengenai kemanisan rum bukanlah rasanya, tetapi aroma manis dan rasa romantis yang menyertai minuman - pokok kelapa, pulau tropika, mulattos yang indah... Apa yang bukan impian hidup yang manis?

Rum - alkohol untuk koktel

Rum secara tradisional adalah minuman yang kuat dan kasar dengan aroma yang berat, jadi ia sering dicampur dengan jus buah. Dalam bentuk yang dicairkan, rasanya lebih enak, kurang memabukkan dan lebih murah - hamba, pelaut dan pekerja lain sering ditawarkan versi ini.

Tetapi rum berkualiti tinggi yang disempurnakan baik bukan hanya dalam koktel, tetapi juga dalam bentuk murni. Sampel berumur terbaiknya dinilai tidak kurang daripada cognac.

Sebotol rum termah dari rumah rum Perancis Clement dijual dengan harga 100 ribu euro

Rum sebenar hanya boleh didapati di Caribbean

Dari sudut komersial, pulau-pulau di Caribbean memang boleh dianggap sebagai tempat kelahiran minuman, dari mana ia menyebar ke seluruh dunia. Tetapi rum bukan nama geografi, tetapi sejenis minuman. Oleh itu, dengan ramuan yang betul, ia boleh dibuat di mana-mana negara..

Mitos sering berdampingan dengan sejarah, saling berkaitan kebenaran dan fiksyen. Dalam kes rum, sukar untuk memisahkannya juga kerana pengeluar secara aktif menyokong idea-idea romantis mengenai minuman dan secara sederhana membisu mengenai "halaman gelap" dari masa lalu..

Rum Captain Morgan - contoh bagaimana mitos berfungsi untuk mempopularkan produk

Dari kotoran hingga Raja

Sejarah rum bermula dengan sejarah tebu. Rumput manis tumbuh dengan banyak di iklim tropika di India, China, Asia Tenggara, dan orang-orang belajar lebih awal untuk menguap gula dari situ. Tetapi ledakan sebenar produk ini bermula pada abad ke-15, ketika Portugis membawa tebu ke Kepulauan Canary, dan kemudian, bersama dengan Columbus, ia sampai ke Hindia Barat..

Batang tebu mengandungi tisu lembut dan berpori, sukrosa 15%

Setelah menangkap keadaan pasar, orang-orang Eropah yang licik mulai melakukan bisnis tidak hanya dalam produksi gula, tetapi juga dalam perdagangan budak, yang dibekalkan ke perkebunan gula dari Afrika Barat..

Pekerjaan di perkebunan itu sulit dan melelahkan, dan untuk membuat para hamba lebih rela bekerja, mereka diberi tafia sebagai insentif, minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari jus tebu yang diperam. Tidak lama kemudian mereka belajar membuatnya dari sisa pengeluaran gula - molase. Menurut beberapa sumber, molase pertama kali digunakan pada tahun 1637 di Barbados. Beginilah rum muncul - masih murah dan popular hanya di kalangan orang miskin. Tetapi anda sendiri dan banyak.

Hamba di ladang tebu

Percubaan pihak berkuasa Britain untuk melarang eksport molase dari Kepulauan Caribbean ke penjajah New England (Akta Molasses tahun 1733) menimbulkan kerusuhan penduduk, dan akhirnya kepada Revolusi Amerika. Jadi rum menjadi salah satu percikan api yang menyalakan pembakaran Perang Revolusi AS.

Secara beransur-ansur, Amerika mengawal pengeluaran rum, tetapi revolusi sebenar dalam teknologi pengeluarannya hanya berlaku pada separuh kedua abad ke-19. Ia dibuat oleh Don Facundo Bacardi, pencipta rum Bacardi yang terkenal. Dia adalah yang pertama menggunakan ragi, yang memberi rum aroma khas, belajar bagaimana membersihkan sulingan dan mulai menuainya dalam tong kayu oak Amerika.

Hasil daripada eksperimen jangka panjang, kekasaran dan semangat berat meninggalkan minuman, dan sebagai gantinya ia memperoleh rasa lembut, lembut, halus dan tiket untuk masyarakat tinggi..

Adakah terdapat standard rum?

Sukar untuk mengklasifikasikan rum kerana tidak ada standard yang seragam untuknya. Benteng, tempoh penuaan minimum tidak bergantung pada syarat yang ditetapkan, tetapi pada tradisi.

Terdapat beberapa standard kandungan alkohol:

  • British atau tentera laut - 57%;

Jumlah kekuatan ini sehingga tahun 1970 diberikan kepada pelaut Inggeris sebagai jatah. Menurut tradisi, peratusan alkohol tidak boleh lebih rendah, jika tidak, minuman tidak akan terbakar - sekali ini adalah satu-satunya cara untuk memeriksa sama ada bos kapal itu curang.

  • Amerika - 50%;
  • Kolombia - dari 50%;
  • Chile, Venezuela - hingga 40%.

Masa pendedahan minimum juga berbeza untuk semua orang:

  • di Cuba - 3 tahun untuk rum emas, 7 - untuk gelap;
  • di Venezuela - 2 tahun;
  • di Republik Dominika - 1 tahun;
  • di Mexico - 8 bulan.

Jenis rum

Bergantung pada warna dan nuansa yang berbeza, jenis rum berikut dibezakan.

  • Putih - rum tidak berumur dalam tong, jadi telus dan mempunyai sedikit aroma. Bahan sempurna untuk koktel.
  • Gelap - Diperolehi oleh penuaan dalam tong kayu oak Amerika yang hangus. Minuman itu mengambil warna tembaga dan tepu dengan aroma kayu.
  • Emas - tahan tidak lebih dari 2 tahun, mempunyai warna kuning keemasan.
  • Pedas - rum gelap atau keemasan, juga berperisa dengan bahan semula jadi. Yang biasa digunakan adalah rempah, vanila, madu, kayu manis, pala, buah-buahan tropika.
  • Agricole adalah minuman yang dibuat dari jus tebu. Diagihkan di bekas harta benda Perancis di Caribbean.
  • Cashasa - minuman jus tebu segar versi Brazil.
  • Kuat - rum dengan kandungan alkohol 50 hingga 70%.
  • Rum premium - berumur lebih dari 5 tahun, dengan rasa yang kompleks dan kaya.

Rum koktel

Anehnya, bukan dia sendiri yang membawa kemasyhuran dunia menjadi rum, tetapi koktail dengannya. Yang paling terkenal di antaranya - daiquiri dan mojito - mempunyai banyak variasi, tetapi asas rum selalu tetap sama..

Selain klasik dengan rum, anda boleh menyediakan puluhan koktel untuk setiap selera dan untuk semua majlis..

Pada penerimaan musim panas, para tetamu anda pasti akan menikmati koktel buah Banana Daiquiri. Untuk menyediakannya, ambil:

  • rum (terang atau gelap) - 30 ml;
  • minuman keras pisang - 20 ml;
  • jus lemon yang baru diperah - 30 ml;
  • sirap gula - 10 ml.

Campurkan semua bahan ke dalam pengocok, setelah menambahkan ais, dan saring ke dalam gelas koktel.

Daiquiri klasik sangat mudah dicuba dengan mengubah rasa buah

Dan koktel pedas dan kuat ini enak diminum bersama rakan setelah makan malam yang lazat. Untuk menyediakan Atlas digestif, anda memerlukan:

  • rum gelap (30 ml);
  • calvados (10 ml);
  • minuman keras oren "Cointreau" (20 ml);
  • 3-5 tetes angostura.

Campurkan bahan dengan ais dan tapis. Celupkan bulatan oren ke dalam gelas dengan minuman.

Koktel rum panas adalah cerita yang berasingan. Yang paling terkenal - grog - dicipta oleh Laksamana Inggeris Vernon, yang memerintahkan untuk mencairkan setengah liter rum yang diberikan kepada pelaut 1: 4, dengan menambahkan air panas, jus lemon, gula dan rempah.

Rum dalam memasak

Selain koktel, rum digunakan untuk memasak. Ia adalah agen perasa yang sesuai untuk makanan panggang dan coklat, direndam dalam biskut dan direndam dalam buah untuk pencuci mulut. Rum putih digunakan dalam perapan untuk daging dan ikan dan untuk hidangan yang menyala.

Kek Rum Baba yang terkenal tidak akan meninggalkan sesiapa yang acuh tak acuh

Apa yang mesti dicuba?

Sekiranya anda mencari rum untuk koktel, kami mengesyorkan memilih Wenneker White Rum - anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai ciri rasanya di sini.

Untuk rum emas, Wenneker Dark Rum patut dicuba. Minuman yang cerah dan segar akan dibuka lebih baik dengan potongan limau atau oren, ditaburkan dengan kayu manis.

Untuk penikmat rum yang benar, kami menawarkan Williams & Humbert, Dos Maderas PX 10 tahun dan Viejo de Caldas Carta de Oro yang berusia 8 tahun. Nikmati minuman gelap yang mewah semasa anda menghirup setiap teguk. Cubalah coklat panas atau kopi sebagai perasa.

Suka? Ingin meneruskan festival minuman lanun anda? Sebilangan besar jenama menghasilkan pelbagai jenis rum, tetapi sebilangannya agak biasa, dan ada juga yang sebenarnya mutiara gaya dan kelasnya.

Berikut adalah sedikit panduan yang akan mengejutkan bahkan mereka yang percaya bahawa mereka tahu jalan keluar rum.

Rum ringan

Sehingga 1,000 rubel

  • Appleton Estate White - Jamaica;
  • Bacardi Silver - Puerto Rico;
  • Barton White - Kepulauan Virgin.

Kira-kira 1,500 rubel

  • Angostura Old Oak White - Trinidad;
  • Mount Gay Premium White - Barbados;
  • Ron Matusalem Platino - Republik Dominika.

Dari tahun 2000 ke atas

  • Oronoco Fazenda Reserva (Brazil);
  • Papagayo Organic White (Paraguay);
  • Tayangan Perdana Rhum Clement Canne (Martinique).

Rum emas dan minuman berumur

Sehingga 1,000 rubel

  • Emas Khas Appleton (Jamaica);
  • Bacardi Gold (Puerto Rico);
  • Rum Castillo Gold (Puerto Rico).

Kira-kira 1,500 rubel

  • Havana Club 3 ñ (Cuba);
  • Old Mill Gold (Kepulauan Virgin);
  • Tortuga Gold (Hindia Barat).

Dari 1 600 ke atas

  • Gerhana Gunung Gay (Jamaica);
  • Kirk dan Sweeney 12 Tahun (Dominicana);
  • Contrabando 5 tahun (Dominicana).

Rum gelap

Sehingga 1,000 rubel

  • Ron Abuelo Anejo (Panama);
  • Spice Rum Bucatiki Heavy Dark Pacific Style (Belanda);
  • Coruba Dark (Jamaica).

Kira-kira 1,500 rubel

  • Kapten Morgan Black Spiced (Kepulauan Virgin);
  • Bacardi Carta Negra (Puerto Rico);
  • Ron Barcelo Anejo (Dominicana).

Dari tahun 2000 ke atas

  • Angostura 1824 12 tahun (Trinidad);
  • Gunung Gay Extra Old (Barbados);
  • Flor de Cana 21 tahun (Nikaragua).

Cubalah sesuatu yang baru dan anda dapat mencari kegemaran anda dengan citarasa unik dan harga yang sesuai.

Berapa darjah dalam rum, bagaimana minuman ini dibuat

Berapa darjah boleh ada dalam rum

Dengan apa anda mengaitkan rum? Saya yakin kebanyakan orang membayangkan ramai perompak meminum kubu neraka. Itu, tetapi untuk masa yang sangat lama.

Sekarang ia adalah minuman berkualiti tinggi, yang terkenal di seluruh dunia, sudah lama menjadi minuman yang mengerikan bagi orang miskin dan lanun, seperti beberapa abad yang lalu.

Saya mencadangkan agar anda menyusun jenis produk alkohol ini, berdasarkan bilangan darjah di dalamnya.

Berapa banyak alkohol dalam rum sebenar

Secara keseluruhan, terdapat tiga kategori kekuatan minuman ini. Teknik pembuatan utama adalah penyulingan jus dari gula tebu, dan dari itu diperoleh alkohol yang sangat tinggi (sekitar 80 darjah).

Untuk mengurangkan kandungan alkohol rum, dicairkan dengan air..

Varieti ini dibezakan

  • Mudah. Tahap dalam minuman ini boleh berbeza-beza antara 35 hingga 40, tetapi ada kes apabila anda dapat menjual produk dengan kandungan alkohol di bawah 30 darjah. Varieti ini mempunyai rasa yang jelas, ternyata sangat kaya dan manis, yang menjadikannya sangat popular ketika menyediakan pelbagai koktail berdasarkannya. Wakil yang paling terkenal adalah Bacardi Carta Blanca. Juga, varieti ini biasanya disebut "rum elixir" hanya kerana kekuatannya yang rendah (untuk minuman beralkohol jenis ini).
  • Kuat. Rata-rata, suhu ini mengandungi 40 hingga 57 darjah, tetapi anda dapat menjumpai rum yang lebih kuat untuk dijual, sekitar 70 darjah.
  • Berumur. Pada zaman kita, jenis ini disebut rum sebenar! Dari namanya jelas bahawa penuaan lama adalah kad truf utama dari pelbagai ini, yang memberikan palet rasa dan aroma istimewa, unik dan pelbagai aspek. Ini adalah rum tua yang harus diminum dalam bentuknya yang murni, untuk menghargai sejenis rasa dan aroma yang kaya, tetapi tidak semua orang dapat melakukan ini kerana kepekatan minuman yang agak tinggi, jadi tidak ada yang memalukan untuk mencairkannya sedikit dengan air. Juga, pelbagai ini dapat dikenali dengan mudah di rak kedai, bukan hanya berdasarkan peratusan alkohol. Label mesti bertanda "anejo", "rhum vieux" atau "premium berumur".

Negara pengeluar

Setiap negara mempunyai keunikannya membuat rum, itulah sebabnya di mana mereka menyukai minuman yang lebih ringan dan ringan, dan di negara lain mereka memasak lebih kuat.

Sebahagian besarnya, bilangan darjah bergantung pada negara di mana ia disiapkan..

Rum Kuba

  • Ia dibuat dari produk sampingan tebu yang disebut molase. Dari jisim gelap likat yang dihasilkan, mash disiapkan, yang akhirnya dicairkan sedikit dengan air bersih..
  • Selepas itu, proses pembentukan ester dan asid bermula, untuk ragi ini ditambah. Proses penapaian bermula, yang dipantau dengan teliti oleh pekerja yang bertanggungjawab untuk ini. Dalam 20-80 jam mereka mengawal penapaian, kerana pada tahap inilah sejambak rasa utama minuman masa depan terbentuk..
  • Setelah peringkat fermentasi, tumbuk dihantar untuk penyulingan berganda (atau penyulingan). Tahap ini membolehkan anda menghilangkan bau yang paling tidak menyenangkan, tetapi pada masa yang sama untuk mengekalkan alkohol aromatik secara maksimum..
  • Braga dibiarkan matang, proses ini memakan masa sekitar satu setengah tahun. Berapa darjah yang mengandungi rum Kuba setelah satu setengah tahun pendedahan?
  • Selama ini, minuman dengan kekuatan yang agak tinggi (sekitar 80-85%) diperoleh, setelah itu dicairkan dengan air hingga sekitar 55 darjah. Kemudian dia terus mengalami penuaan dalam tong kayu oak putih (berkat tahap ini alkohol memperoleh rasa kayu).
    Setelah minuman matang, tong dibuka dan diserahkan kepada master blending.
  • Dia mencampurkan pelbagai jenis dalam campuran dan sekali lagi menghantar alkohol untuk dimasukkan selama 2-3 minggu lagi. Hebatnya, pada tahap infusi ini, bekas tidak tersumbat.
  • Selepas beberapa minggu pendedahan terakhir, alkohol itu dibotolkan, setelah sebelumnya menapisnya.

Guayabita del Pinar adalah karya agung Cuba. Tidak ada analog untuk minuman ini. Keseluruhan ciri ini hanya terdapat pada satu bahan eksotik - jambu biji. Ini memberikan minuman rasa dan bau tertentu. Buah ini pertama kali dikeringkan, dan setelah itu desakan desakan kepadanya. Anda juga boleh menambahkan bukan sahaja jambu batu, tetapi juga vanila, karamel, dan pelbagai ramuan lain. Rum sebegini dipakai secara eksklusif dalam tong cedar sekurang-kurangnya sebulan.

  • Wakil utama rum Cuba sebenarnya adalah jenama Havana Club, yang menduduki tempat pertama di dunia dalam eksport rum. Juga sangat popular di Cuba dan luar negara ialah —Santiago de Cuba—, dibezakan dengan aroma koko dan badam yang unik.

Rum Jamaica

Alkohol jenis ini dibezakan oleh kekuatannya dan rasa pahit yang agak berat. Masalahnya, secara sederhana, bukan untuk seorang amatur, tetapi amatur berada di pelbagai bahagian dunia, itulah sebabnya — rum Jamaica - menduduki tempat kedua dalam eksport.

Minuman dibuat menggunakan kaedah tradisional, dan ramuan utamanya adalah sedge. Berbeza dengan kaedah persiapan Kuba, rum Jamaika dibiarkan untuk memerah urutan besarnya lebih lama. Proses ini boleh memakan masa 12 hari atau bahkan dua minggu. Jamaica mempunyai sebilangan besar bar, itulah sebabnya ia menduduki tempat pertama di dunia berdasarkan kriteria ini..

Penduduk tempatan sangat menyukai Kapten Morgan Black, di mana nada buah kering, anise dan kelapa dinyatakan dengan jelas. Jenama yang popular juga ialah Bepi Tosolini, Plummer, Appleton dan Wedderburm.

Rum Sepanyol

Sejak sekian lama, mahkota Sepanyol tidak mengakui rum sebagai minuman beralkohol bagi golongan bangsawan. Kualitinya sangat rendah, yang menjadikannya popular di kalangan orang miskin. Saya rasa tidak wajar mengatakan bahawa meminumnya menyakitkan, dan kadang-kadang bahkan berisiko kerana kekurangan pembersihan.

Pihak berkuasa sangat bingung dengan kualiti alkohol yang rendah yang dihasilkan di negara mereka dan, berdasarkan ini, mengumumkan hadiah yang mengagumkan kepada sesiapa sahaja yang dapat mencari cara untuk membersihkan minuman, menjadikannya lembut dan enak. Lelaki seperti itu ditemui, namanya Facundo Bacardi. Dia menerima anugerah yang membolehkannya membina banyak kilang penyulingan dan mendaftarkan jenama Bacardi, yang hampir semua orang pernah dengar. Produk yang agak kuat disediakan di Sepanyol (50-75%).

Terdapat juga beberapa jenama terkenal lain: Cartavio, Dos Maderas, Ronrico Gold, Ingenio Manacas, Clarke's Court.

Rum Hawaii

Ia dibuat menggunakan kaedah perindustrian yang paling biasa, dan minumannya sudah tua dalam tong tarred. Ternyata ia adalah minuman yang agak ringan dengan rasa yang halus..

Kaedah memasak yang dipilih membolehkan produk siap dijual dengan harga yang sangat rendah, yang menjadikannya popular di Kepulauan Hawaii.

Jenama yang paling terkenal adalah: Teluk Hana, Maui dan Diamond Head.

Rum Dominican

  • Hanya 30% produk siap dieksport. Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk mencari "rum Dominican" yang sebenar di rak kedai, maka anda boleh yakin bahawa anda akan mendapat alkohol yang sangat lembut dan sedikit manis, yang sama sekali tidak seperti apa yang diminum oleh lanun pada zaman mereka.

Rahsia tidak banyak terdapat pada ramuan utama, tetapi dalam iklim yang memungkinkan anda menanam tebu yang sangat lezat. Ia dituai dengan tangan dan dimasukkan dengan minuman. Untuk pematangan dihantar ke tong kayu oak..

  • Salah satu jenama yang paling terkenal ialah —Contrabando—. Jenama inilah yang paling kerap dijumpai di negara kita. Terdapat juga jenama popular di Republik Dominika: Macorix, Hispaniola, —Matusalem— dan Brugal. Tetapi anda tidak mungkin menjumpainya di negara-negara CIS..

Rum India

  • Di India, rum yang cukup bagus disediakan; ia menempati tempat yang serius dalam eksport produk ini. Lebih-lebih lagi, banyak yang menganggapnya sebagai tempat kelahiran alkohol jenis ini, kerana di sinilah ia disediakan dari tebu bahkan sebelum zaman kita..
    Produk India mengandungi tahap pengurangan, yang menjadikan produk dengan rasa yang agak ringan..
  • Ia juga mempunyai aftertaste karamel-velvety yang sedikit tart dan likat. Harga alkohol di India dikendalikan oleh pemerintah, ia memastikan bahawa kos produk alkohol tidak melebihi tahap tertentu.

Jenama yang paling digemari di India ialah - Old Monk—.

Rum Thailand

Pertama sekali, perlu diingat bahawa anda tidak akan menjumpai produk Thailand di rak-rak kedai di negara-negara CIS. Thailand tidak mengeksport kebanyakan minuman beralkohol, jadi pemerintah berusaha meningkatkan pelancongan di negara itu. Dan ini pada dasarnya dibenarkan, kerana produk Thailand menonjol dalam beberapa parameter sekaligus..

  • Ia sangat murah.
  • Untuk memasak, bahan mentah berkualiti tinggi digunakan.
  • Cukup rendah, kerana rasa lembut dan manis lebih ketara.
  • Sejambak aroma yang sangat kaya dengan nota kayu manis, kayu putih dan sitrus.

Namun, rum tidak begitu popular di Thailand, tetapi jenama Sang Som di negara ini adalah pengeluar minuman ini yang paling terkenal..

Kata Laluan

Sekarang anda akan diberi panduan dalam memilih produk alkohol ini. Terdapat sebilangan besar pengeluar, tetapi saya menasihati anda untuk tidak menjimatkan alkohol dan mengambil produk jenama yang terkenal di seluruh dunia dan telah memantapkan dirinya hanya dari sisi positif..

Jangan lupa bahawa dengan menjimatkan minuman beralkohol, anda dapat menjimatkan kesihatan anda, dan ini boleh membawa akibat.

Berapakah bilangan darjah dalam rum

Berapakah peratusan alkohol dalam rum? Apakah kekuatan rum? Berapa darjah?

Rum praktikalnya adalah vodka yang sama, hanya dibuat dari tebu dan berumur dalam tong kayu oak. Kekuatan rum bergantung pada jenis dan jenamanya dan berbeza dari 37 hingga 48 darjah. Jadi dalam jenama rum terkenal "Bacardi" mengandungi 40 darjah, dan dalam "Kapten Morgan" - dari 35 hingga 40 darjah. Namun, rum gelap (emas) sedikit lebih kuat daripada cahaya (perak).

Minuman ini sering ditambahkan pada koktel beralkohol bersama dengan pudina, madu, beri dan bahan-bahan lain. Namun, adalah kebiasaan meminum rum dalam bentuknya yang tulen, terutama jika sudah tua. Rum juga sangat popular dalam memasak, misalnya, untuk membuat pastri dan pencuci mulut..

Mungkin, tidak ada orang di bumi yang tidak mengetahui lagu lanun terkenal tentang "dada orang mati dan sebotol rum." Penyebutan minuman beralkohol yang kuat ini pasti menyebabkan hubungan dengan pertempuran tentera laut, bendera hitam dengan tulang bersilang, dan lanun jahat yang berdagang hamba. Dari sekitar abad ke-16, rum benar-benar dimasukkan dalam diet tetap bukan sahaja lanun, tetapi pelaut pada umumnya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa mustahil untuk menyediakan air tawar kepada orang-orang dalam perjalanan yang panjang, kerana lama-kelamaan ia merosot, yang memaksa perintah kapal untuk menyimpan alkohol. Rum sangat kuat dengan vodka Rusia, tetapi secara semula jadi berbeza dari itu dalam proses pengeluaran dan bahan mentah yang digunakan. Rum adalah produk akhir proses fermentasi dan penyulingan molase dan sirap tebu, yang sebenarnya merupakan produk buangan dari pengeluaran tebu. Tahap wajib dalam pembuatan rum juga adalah penuaan dalam tong kayu oak, setelah itu minuman lutsinar diperoleh dengan kandungan alkohol 37 hingga 48 persen. Sejarawan berpendapat bahawa rujukan untuk pengeluaran minuman beralkohol dari jus tebu ditemui bahkan di kalangan orang India kuno dan Cina, walaupun pulau-pulau Caribbean dianggap sebagai tempat kelahiran minuman moden yang disebut rum (banyak bahkan menyebut pulau Barbados), di mana pengeluarannya berkembang di suatu tempat dari kurun ke 17.

Pakar membezakan antara beberapa jenis rum, yang berbeza, pertama sekali, dengan tempat pengeluaran, masa dan kekuatan penuaan. Kandungan alkohol dalam rum ringan tidak melebihi 40 peratus, dan rasanya tidak berbeza dengan tepu, oleh itu, varieti ini paling sering digunakan untuk membuat koktail. Varieti seperti "Emas" dan "Gelap" memiliki rasa yang jelas, kadang-kadang dengan campuran karamel dan rempah, dan kekuatannya dapat dari 40 hingga 50 darjah. Terdapat juga beberapa jenis rum berperisa dengan rasa buah dan beri, kekuatannya biasanya 38-40 darjah. Yang paling kuat dianggap sebagai rum "Kuat", di mana kandungan alkohol kadang-kadang melebihi 75 peratus, tetapi jenis ini tidak begitu biasa dan jarang terdapat di kedai, kerana minuman seperti itu, apabila diminum, boleh membahayakan sistem pernafasan manusia dan menyebabkan luka membran mukus..

Senarai minuman

Absinthe

Wiski

Cognac

Sambuca

Tequila

Resipi koktel

Koktel yang kuat

Koktel lemah

Koktel tanpa alkohol

Pembuatan rumah

Pembuatan Anggur

Mengenai laman web

Berapakah bilangan darjah dalam rum? Kubu Roma.

Pelbagai jenis minuman beralkohol dihasilkan di seluruh dunia. Setiap minuman ini, tanpa mengira sifat dan kekuatannya, mempunyai penonton peminatnya yang luas dan mapan. Minuman seperti itu dijual dalam jumlah besar dan banyak, dan produk baru dari pengeluar mengejutkan dan menggembirakan pengguna, penikmat dan gourmets..

Rum adalah salah satu peneraju minuman beralkohol yang telah mendapat kemasyhuran dan populariti di seluruh dunia. Rum adalah minuman beralkohol yang cukup kuat, yang terbuat dari tebu, tetapi selalunya bukan kilang itu sendiri digunakan dalam pengeluaran, tetapi molase, yang tetap dalam jumlah besar setelah memproses tebu menjadi gula.

Sebilangan peminat alkohol berkualiti tinggi, terutama alkohol yang kuat, kadang-kadang tertanya-tanya berapa darjah dalam rum? Mengapa persoalan ini timbul? Apakah jawapan yang betul untuknya? Bagaimana kekuatan rum kualiti diperiksa?

Berapakah bilangan darjah dalam rum?

Persoalan berapa darjah dalam rum telah membimbangkan peminat minuman ini sejak sekian lama. Lebih-lebih lagi, jika anda mengemukakan banyak soalan kepada orang ini, maka kami akan mendengar jawapannya dengan pelbagai cara. Dan perkara yang paling menarik adalah bahawa orang yang memberikan jawapan yang berbeza tetap betul..

Masalahnya adalah bahawa rum tidak mempunyai kekuatan khusus tertentu. Petunjuk ini bergantung pada jenama dan jenis minuman, serta kawasan di mana ia dihasilkan dan bahan mentah yang digunakan. Pada akhirnya, indeks kekuatan rum berkisar antara 35 hingga 75 darjah..

Bagi minuman dengan penunjuk kekuatan maksimum, pengeluar tidak mengesyorkan menggunakannya dalam bentuk tulen. Sekiranya anda mengabaikan amaran ini, kemungkinan kebakaran pada membran mukus tekak dan mulut meningkat. Oleh itu, rum dengan kekuatan hingga 75 darjah digunakan dalam koktel, pukulan dan grog..

Dalam bentuknya yang murni, anda boleh menggunakan jenis rum tersebut, kekuatannya antara 37-45 darjah. Minuman ini berpatutan dan sesuai untuk penggunaan tulen dan penyediaan koktel lazat yang lazat. Jenama rum terkenal yang sangat diminati oleh para pencinta dan gourmet adalah rum Bacardi, yang mempunyai kekuatan 40%.

Asal minuman kuat

Minuman beralkohol yang dibuat dari tebu sudah lama diketahui oleh orang. Di mana buluh berlimpah, semangat telah dibuat selama ribuan tahun. Negara seperti India dan China sangat terkenal dengan minuman seperti itu..

Sebenarnya, sejarah Roma berkait rapat dengan Caribbean. Budak-budak yang dibawa ke sini dari negara-negara Afrika tumbuh di perkebunan sejumlah besar tebu, yang kemudian diproses menjadi gula, dan molase, yang tetap dalam jumlah besar, disuling untuk pengeluaran alkohol.

Sebilangan besar novel dan filem menonjolkan fakta bahawa rum adalah minuman kegemaran perompak. Idea ini bukan fiksyen, kerana di Caribbean, di mana kejahatan maritim berkembang, semasa perjalanan laut panjang, air dengan mudah berubah menjadi buruk. Oleh itu, kebanyakan kapal selalu mempunyai stok rum yang besar, dengan kos yang berpatutan. Ini dapat digunakan sebagai ganti air, dan juga ditukar dengan kelembapan yang memberi kehidupan.

Bagaimana kekuatan rum dicapai?

Semua teknologi yang digunakan dalam penghasilan rum adalah berbeza. Dalam satu kes, setelah penyediaan, rum segera dituangkan ke dalam botol, dan yang lain, mereka terus menyuntik. Dalam varian penyediaan kedua, minuman memperoleh warna, aroma dan rasa yang kaya. Di samping itu, masa penuaan inilah yang mempengaruhi berapa kos akhir minuman..

Sebilangan besar sommelier dan penguji pasti bahawa rum yang kuat memperoleh nilai yang tinggi ketika berusia lebih dari 3 tahun. Minuman ini boleh disyorkan dengan selamat kepada mereka yang suka meminumnya dalam bentuk tulen. Tetapi rum yang mahal dan jenis elitnya berusia dalam tong menggunakan kaedah Solera. Inti dari kaedah infusi ini ialah tong kayu oak, di mana minumannya sudah tua, diletakkan di atas satu sama lain dalam beberapa baris menegak, selepas itu minuman siap dituangkan ke dalamnya, dengan tempoh infusi yang berbeza. Tingkat bawah akan mengandungi rum yang lebih tua, tahap kedua dari bawah akan berisi minuman yang lebih muda, dan tingkat atas akan mengandungi rum yang paling muda..

Setiap tiga bulan sekali, sejumlah rum diambil dari tingkat bawah, yang disebut Solera, yang dibotolkan dan dikirim untuk dijual. Rum dari tingkat kedua dituangkan untuk mengisi ruang kosong di tempat pertama, dan minuman dari baris atas dituangkan ke tingkat kedua.

Berkat penuaan dan pendekatan ini, rum memperoleh rasa, aroma yang unik dan kekuatan tertentu..

Entri berkaitan:

Berapakah bilangan darjah dalam rum

Berapakah peratusan alkohol dalam rum? Apakah kekuatan rum? Berapa darjah?

Rum praktikalnya adalah vodka yang sama, hanya dibuat dari tebu dan berumur dalam tong kayu oak. Kekuatan rum bergantung pada jenis dan jenamanya dan berbeza dari 37 hingga 48 darjah. Jadi dalam jenama rum terkenal "Bacardi" mengandungi 40 darjah, dan dalam "Kapten Morgan" - dari 35 hingga 40 darjah. Namun, rum gelap (emas) sedikit lebih kuat daripada cahaya (perak).

Minuman ini sering ditambahkan pada koktel beralkohol bersama dengan pudina, madu, beri dan bahan-bahan lain. Namun, adalah kebiasaan meminum rum dalam bentuknya yang tulen, terutama jika sudah tua. Rum juga sangat popular dalam memasak, misalnya, untuk membuat pastri dan pencuci mulut..

Mungkin, tidak ada orang di bumi yang tidak mengetahui lagu lanun terkenal tentang "dada orang mati dan sebotol rum." Penyebutan minuman beralkohol yang kuat ini pasti menyebabkan hubungan dengan pertempuran tentera laut, bendera hitam dengan tulang bersilang, dan lanun jahat yang berdagang hamba. Dari sekitar abad ke-16, rum benar-benar dimasukkan dalam diet tetap bukan sahaja lanun, tetapi pelaut pada umumnya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa mustahil untuk menyediakan air tawar kepada orang-orang dalam perjalanan yang panjang, kerana lama-kelamaan ia merosot, yang memaksa perintah kapal untuk menyimpan alkohol. Rum sangat kuat dengan vodka Rusia, tetapi secara semula jadi berbeza dari itu dalam proses pengeluaran dan bahan mentah yang digunakan. Rum adalah produk akhir proses fermentasi dan penyulingan molase dan sirap tebu, yang sebenarnya merupakan produk buangan dari pengeluaran tebu. Tahap wajib dalam pembuatan rum juga adalah penuaan dalam tong kayu oak, setelah itu minuman lutsinar diperoleh dengan kandungan alkohol 37 hingga 48 persen. Sejarawan berpendapat bahawa rujukan untuk pengeluaran minuman beralkohol dari jus tebu ditemui bahkan di kalangan orang India kuno dan Cina, walaupun pulau-pulau Caribbean dianggap sebagai tempat kelahiran minuman moden yang disebut rum (banyak bahkan menyebut pulau Barbados), di mana pengeluarannya berkembang di suatu tempat dari kurun ke 17.

Pakar membezakan antara beberapa jenis rum, yang berbeza, pertama sekali, dengan tempat pengeluaran, masa dan kekuatan penuaan. Kandungan alkohol dalam rum ringan tidak melebihi 40 peratus, dan rasanya tidak berbeza dengan tepu, oleh itu, varieti ini paling sering digunakan untuk membuat koktail. Varieti seperti "Emas" dan "Gelap" memiliki rasa yang jelas, kadang-kadang dengan campuran karamel dan rempah, dan kekuatannya dapat dari 40 hingga 50 darjah. Terdapat juga beberapa jenis rum berperisa dengan rasa buah dan beri, kekuatannya biasanya 38-40 darjah. Yang paling kuat dianggap sebagai rum "Kuat", di mana kandungan alkohol kadang-kadang melebihi 75 peratus, tetapi jenis ini tidak begitu biasa dan jarang terdapat di kedai, kerana minuman seperti itu, apabila diminum, boleh membahayakan sistem pernafasan manusia dan menyebabkan luka membran mukus..

Berapa darjah yang perlu ada dalam rum

Kubu Roma

Semua orang pernah mendengar tentang alkohol seperti rum hampir sejak kecil. Kami mengaitkannya dengan pulau harta karun, piastres dan tidak melepaskan botol, lanun.

Setelah matang, saatnya tiba ketika anda ingin mencuba apa yang diminum oleh petualang abadi. Pengiklanan kedai khusus dengan rak yang tidak berkesudahan dan pelbagai label yang luar biasa juga banyak menyumbang kepada ini..

Tetapi selain fakta bahawa minuman beralkohol ini mempunyai pelbagai jenis dan warna, ternyata, ia boleh mempunyai kekuatan yang berbeza. Di sinilah bermulanya perbahasan yang paling panas. Lagipun, jika persoalan apakah membeli rum ringan atau gelap didominasi oleh rasa dan pilihan individu, maka berkenaan dengan peratusan alkohol murni dalam minuman, pemikiran yang lebih baik, berkualiti lebih baik, lebih enak muncul.?

Membaca label, kita dapati bahawa di rum turun naik kekuatan berlaku terutamanya dalam lingkungan 35 - 48%. Ia bergantung pada jenama dan jenisnya.

Kebetulan terdapat pengecualian dari peraturan ini. Rum yang paling tua dan tidak dicairkan boleh menjadi 75% ABV. Ini adalah kes yang sangat jarang berlaku. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa rum ini adalah yang terbaik dan anda harus berusaha mencari minuman seperti itu. Bagaimanapun, anda masih perlu mencairkannya dengan air, kerana dengan alkohol yang kuat, anda boleh menyebabkan luka bakar seluruh saluran pencernaan, laring, dan saluran pernafasan..

Harus diingat bahawa setiap negara pengeluar menerapkan standardnya sendiri untuk kandungan alkohol dalam rum. Jadi rum Colombia tidak boleh lebih lemah daripada 50%. Rumusan Panama, England, Austria menghampiri standard ini. Ngomong-ngomong, anda tidak perlu minum rum seperti itu, dan jika memilikinya, anda boleh menggunakannya dengan selamat sebagai asas koktel atau memasak. Rum gula-gula mempunyai keliangan tinggi dan rasa yang sangat sedap. Rum, dengan kandungan alkohol yang tinggi, juga sesuai untuk penyalaan api (pentas sebelum menghidangkan hidangan, ketika dicurahkan dengan rum dan dibakar). Rum seperti itu boleh, misalnya, "Stroh".

Berdasarkan jenis rum, kandungan alkohol pada golongan "muda" antara 40 hingga 44%, "tua" - dari 44 hingga 47%. Kekuatan minuman "ringan" berkisar antara 37 hingga 40% (Kuba), "sederhana" - dari 35 hingga 57% (Puerto Rican dan Barbados), "berat" - dari 48% dan lebih (Jamaica dan Trinidad). Petunjuk ini secara praktikal tidak bergantung pada "warna" rum, sifat aromatik dan aditifnya.

Jadi apa yang perlu dilakukan dengan semua rasa dan kekuatan rum ini? Kami mengesyorkan agar anda membeli rum, alkohol dengan kadar 40%, ditambah - tolak 5%.

Bagi jenama, anda tidak akan kecewa dengan rum "Baccardi", "Captain Morgan", "Havana Club Blanco", dll. Tetapi semuanya, seperti yang mereka katakan, bukan untuk semua orang..

Menarik adalah jenama rum "Karukera". Ini adalah alkohol Guadalupe putih yang dibuat sesuai dengan teknologi Perancis menggunakan jus tebu berwarna biru, berbau kuat, bukan molase. Ia akan memberikan aroma sitrus dan rasa kering buah-buahan kering.

Rum "Calypso", walaupun kandungan alkoholnya 35%, akan memberikan rasa madu lembut - rasa vanila dan nota coklat pedas. Wanita memujinya. Seperti, bagaimanapun, dan banyak jenis rum lain dalam warna terang. Sesungguhnya, selain koktel, minuman dengan kekuatan 35% menyenangkan untuk diminum walaupun dalam bentuk tulen. Ia tidak terbakar, sangat memabukkan, mempunyai rasa yang panjang dan lembut.

Rum gelap dan tua adalah pra-hak pilihan dan pilihan lelaki. Rasanya kurang tepu dengan aroma dan rasa halus, memiliki rasa yang lebih astringen dengan not kayu dan rasa yang lebih tajam dan berterusan..

Jenis utama rum dan penerangannya. Berapa darjah kekuatan dalam minuman?

Rum adalah minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari gula tebu. Sekiranya anda tidak tahu apa perbezaan antara minuman beralkohol Cuba dan Jamaica - rum dan bagaimana minuman hitam sebenar diperoleh, serta jenis alkohol ini yang paling kuat dan berapa darjah yang terdapat dalam pelbagai jenis, maka anda harus membaca artikel kami.

Jenis utama minuman beralkohol sebenar: betapa kuatnya minuman ini?

Rum boleh dibahagikan kepada tiga jenis utama:

Sekarang mari kita perhatikan lebih dekat apakah perbezaan antara ketiga-tiga jenis ini, bagaimana minuman itu memperoleh warna atau warna itu dan kekuatannya.

Alkohol putih

Alkohol jenis ini juga boleh dipanggil cahaya atau perak. Cairan itu mempunyai warna yang telus, tidak ada aroma yang jelas, yang menjadikan rum putih sebagai pangkalan yang ideal untuk koktel. Minuman itu mendapat warna yang telus kerana penggunaan penapis arang semasa proses penyediaan, yang membantu menghilangkan warna gelap dan aroma berlebihan dari rum.

Alkohol semacam itu praktikal tidak berumur dalam tong, paling sering ia dibotolkan sejurus selepas pengeluaran. Pada masa yang sama, kekuatan minuman adalah 40-45%.

Emas

Varieti ini juga disebut rum ambar. Ini adalah minuman bertubuh sederhana, berumur hanya dalam tong kayu sekurang-kurangnya tiga tahun. Dalam proses pengeluarannya, rempah-rempah dan karamel digunakan, oleh itu, nota ringan vanila dan buah-buahan terdapat dalam aroma dan rasa alkohol..

Yang hitam

Kadang kala alkohol ini hanya disebut gelap. Ia dibuat dari molase karamel dan berumur dalam tong kayu bakar selama tiga tahun atau lebih..

Minuman jenis ini mempunyai aroma dan rasa yang paling kuat, dengan sedikit rempah dan karamel. Alkgol mempunyai kekuatan 45 hingga 60%.

Selain yang disenaraikan, terdapat beberapa subspesies rum lagi:

  • Rum berperisa. Ia menggunakan buah-buahan seperti lemon, oren, kelapa atau mangga. Kekuatannya adalah 32.5-37%.
  • Rum elixir. Berbeza dengan kekuatan rendah dari 30 hingga 40%. Mempunyai rasa manis dan dimakan dengan kemas.
  • Berumur. Merujuk kepada kelas mewah. Simpan dalam tong sekurang-kurangnya 5 tahun, dan pada botol bertanda añejo. Untuk merasakan semua rasa dan aroma alkohol seperti itu, ia mesti dimakan dalam bentuk yang tulen..
  • Kuat. Ia berbeza dengan pilihan standard hanya pada kekuatannya, yang boleh mencapai 75%;

Perbezaan varieti mengikut negara pengeluar

Varieti roma juga dibezakan oleh negara di mana ia dihasilkan. Varieti berikut harus diperhatikan:

  • Orang Kuba.
  • Orang Jamaica.
  • Sepanyol.
  • Dominican.
  • Barbados.
  • Orang India.
  • Orang Thai.
  • Orang Austria.

Orang Kuba

Minuman keras itu mula dibuat di Cuba pada abad ke-15, ketika Christopher Columbus membawa tebu ke sana. Penduduk tempatan telah belajar membuat minuman kasar dengan aroma dan rasa yang menyengat. Tetapi semua itu berubah pada akhir abad ke-19, ketika Facundo Bacardi mencipta cara baru untuk membuat minuman. Dia menggantikan alambik tradisional dengan lajur kitaran berterusan, menghasilkan rum yang lebih ringan dan sedap..

Seperti rum lain, varietas Kuba terbuat dari molase, dengan ragi ditambahkan pada molase hitam manis. Mash yang dihasilkan mengalami penyulingan berganda. Rum Kuba berumur dalam tong kayu oak (lebih jarang sherry tong digunakan) sehingga 25 tahun. Kekuatan minuman ini adalah 50-55%.

Kategori minuman berikut dibuat di Cuba:

Orang Jamaica

Untuk masa yang lama Jamaica kekal sebagai jajahan gula di Sepanyol, dan kemudian di England. Pengeluaran rum menjadi popular hanya pada abad ke-17, dan hari ini, ia hampir menjadi asas utama seluruh ekonomi negara..

Rum dibuat dengan cara tradisional, menggunakan penyulingan berganda di alambik. Sedge digunakan sebagai bahan mentah utama, tanaman yang lebih manis daripada buluh biasa. Molasses fermentasi 6 kali lebih lama daripada di Cuba atau Republik Dominika, yang memberikan minuman dan rasa dan aroma yang menarik.

Di Jamaica, minuman yang cukup kuat dibuat (50-75%), dari kategori berikut:

Sepanyol

Orang Sepanyol selalu menganggap rum sebagai minuman untuk orang miskin. Ini berlaku hingga pertengahan abad ke-19, ketika Bacardi menyampaikan rum putih barunya kepada dunia, yang mengagumkan semua orang dengan rasanya yang menyenangkan. Kemudian kerajaan Sepanyol memutuskan untuk mengembangkan rum yang berjaya.

Perlumbaan ini dimenangi oleh Enes Coffey, yang memperbaiki ruang penyulingan untuk penyulingan masih, dan mempatenkan penemuan ini. Ini menjadi dasar dan ciri utama rum, yang dibuat di Sepanyol..

Dominican

Adalah dipercayai bahawa rum ini diminum oleh lanun sebenar. Sebagai tambahan kepada tujuan langsung, minuman itu digunakan sebagai pembasmi kuman. Alkohol jenis ini juga dibuat dari tebu..

Molas dibiarkan fermentasi, dan kemudian tumbuk yang diperoleh darinya disuling dan disuling. Kemudian alkohol rum dicairkan dengan air, dan dihantar ke tong kayu dengan rempah dan perasa.

Kekuatan alkohol adalah 40-55%. Kualiti rasa minuman sedikit berbeza dari versi Kuba dan Jamaica. Jenis rum ini terdapat dalam emas, perak, kuat, berumur dan emas.

Orang India

Ramai yang menganggap India sebagai tempat kelahiran rum. Penemu minuman ini adalah Alexander Makidonsky dan perangnya, yang kagum dengan kemampuan tebu berubah menjadi alkohol yang kuat..

Rum India dihasilkan mengikut teknologi klasik, dan peralatan yang berbeza digunakan untuk penyulingan. Minuman ini paling kerap berumur dalam tong sekurang-kurangnya 12 tahun. Ia mempunyai rasa tart dan beludru karamel, dan kekuatannya tidak pernah melebihi 40%.

Orang Thai

Penduduk tempatan tidak menyukai minuman ini. Ia dihasilkan terutamanya untuk pelancong, kerana eksport rum dilarang dan anda boleh meminumnya hanya apabila tiba di negara ini. Langkah-langkah seperti itu dibenarkan, kerana alkohol sangat popular, kerana mempunyai beberapa kelebihan:

  • Hanya bahan berkualiti tinggi yang digunakan dalam proses memasak.
  • Kekuatannya tidak melebihi 40%, dan kadang-kadang lebih rendah, yang membolehkan anda menikmati komponen rasa yang manis.
  • Alkohol mempunyai aroma yang cerah, dengan nota kayu manis, kayu putih dan sitrus.

Orang Austria

Banyak yang terkejut bagaimana rum boleh dibuat di negara dengan iklim yang tidak sesuai untuk tebu. Tetapi rum Austria ada dan popular.

Bertahun-tahun yang lalu, orang-orang Austria menipu pengguna mereka, dan bukannya molase, mereka menambahkan campuran ramuan dan pewarna ke alkohol. Tetapi sekarang undang-undang Eropah melarang penggunaan pewarna dalam pembuatan minuman beralkohol, dan rum dibuat sesuai dengan teknologi klasik, penuaan dalam tong sekurang-kurangnya 3 tahun. Kekuatan minuman ini adalah 40%.

Betapa kuatnya jenama yang paling popular?

Jenama RumBerapa kubu?
Bacardi (Bacardi)35-75%
Kapten Morgan (Kapten Morgan)35-40%
Kelab Havana (Kelab Havana)40-45%
Sami tua (sami lama atau sami tua)42.8%
Brugal38-40%
Gigi Shark (gigi Shark Tus atau Shark)40%
Ronrico (Ronrico)30-75%
Tembakau (Tembakau)40%
Caribica (Caribbean)37.5%
Varadero (Varadero)38-40%
Chauvet (Chauvet)40-50%

Seperti yang anda lihat, di antara semua jenis rum anda boleh menemui minuman yang sangat berbeza dengan tahap kekuatan yang berbeza. Tidak kira sama ada anda memilih alkohol untuk koktel atau untuk penggunaan tulen, di antara semua jenama yang menghasilkan rum, pasti ada sesuatu yang sesuai dari segi rasa dan aroma, serta kekuatan yang diinginkan.

Jenis utama rum dan penerangannya. Berapa darjah kekuatan dalam minuman?

Rum adalah minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari gula tebu. Sekiranya anda tidak tahu apa perbezaan antara minuman beralkohol Cuba dan Jamaica - rum dan bagaimana minuman hitam sebenar diperoleh, serta jenis alkohol ini yang paling kuat dan berapa darjah yang terdapat dalam pelbagai jenis, maka anda harus membaca artikel kami.

Jenis utama minuman beralkohol sebenar: betapa kuatnya minuman ini?

Rum boleh dibahagikan kepada tiga jenis utama:

Sekarang mari kita perhatikan lebih dekat apakah perbezaan antara ketiga-tiga jenis ini, bagaimana minuman itu memperoleh warna atau warna itu dan kekuatannya.

Alkohol putih

Alkohol jenis ini juga boleh dipanggil cahaya atau perak. Cairan itu mempunyai warna yang telus, tidak ada aroma yang jelas, yang menjadikan rum putih sebagai pangkalan yang ideal untuk koktel. Minuman itu mendapat warna yang telus kerana penggunaan penapis arang semasa proses penyediaan, yang membantu menghilangkan warna gelap dan aroma berlebihan dari rum.

Alkohol semacam itu praktikal tidak berumur dalam tong, paling sering ia dibotolkan sejurus selepas pengeluaran. Pada masa yang sama, kekuatan minuman adalah 40-45%.

Emas

Varieti ini juga disebut rum ambar. Ini adalah minuman bertubuh sederhana, berumur hanya dalam tong kayu sekurang-kurangnya tiga tahun. Dalam proses pengeluarannya, rempah-rempah dan karamel digunakan, oleh itu, nota ringan vanila dan buah-buahan terdapat dalam aroma dan rasa alkohol..

Yang hitam

Kadang kala alkohol ini hanya disebut gelap. Ia dibuat dari molase karamel dan berumur dalam tong kayu bakar selama tiga tahun atau lebih..

Minuman jenis ini mempunyai aroma dan rasa yang paling kuat, dengan sedikit rempah dan karamel. Alkgol mempunyai kekuatan 45 hingga 60%.

Selain yang disenaraikan, terdapat beberapa subspesies rum lagi:

  • Rum berperisa. Ia menggunakan buah-buahan seperti lemon, oren, kelapa atau mangga. Kekuatannya adalah 32.5-37%.
  • Rum elixir. Berbeza dengan kekuatan rendah dari 30 hingga 40%. Mempunyai rasa manis dan dimakan dengan kemas.
  • Berumur. Merujuk kepada kelas mewah. Simpan dalam tong sekurang-kurangnya 5 tahun, dan pada botol bertanda añejo. Untuk merasakan semua rasa dan aroma alkohol seperti itu, ia mesti dimakan dalam bentuk yang tulen..
  • Kuat. Ia berbeza dengan pilihan standard hanya pada kekuatannya, yang boleh mencapai 75%;

Perbezaan varieti mengikut negara pengeluar

Varieti roma juga dibezakan oleh negara di mana ia dihasilkan. Varieti berikut harus diperhatikan:

  • Orang Kuba.
  • Orang Jamaica.
  • Sepanyol.
  • Dominican.
  • Barbados.
  • Orang India.
  • Orang Thai.
  • Orang Austria.

Orang Kuba

Minuman keras itu mula dibuat di Cuba pada abad ke-15, ketika Christopher Columbus membawa tebu ke sana. Penduduk tempatan telah belajar membuat minuman kasar dengan aroma dan rasa yang menyengat. Tetapi semua itu berubah pada akhir abad ke-19, ketika Facundo Bacardi mencipta cara baru untuk membuat minuman. Dia menggantikan alambik tradisional dengan lajur kitaran berterusan, menghasilkan rum yang lebih ringan dan sedap..

Seperti rum lain, varietas Kuba terbuat dari molase, dengan ragi ditambahkan pada molase hitam manis. Mash yang dihasilkan mengalami penyulingan berganda. Rum Kuba berumur dalam tong kayu oak (lebih jarang sherry tong digunakan) sehingga 25 tahun. Kekuatan minuman ini adalah 50-55%.

Kategori minuman berikut dibuat di Cuba:

Orang Jamaica

Untuk masa yang lama Jamaica kekal sebagai jajahan gula di Sepanyol, dan kemudian di England. Pengeluaran rum menjadi popular hanya pada abad ke-17, dan hari ini, ia hampir menjadi asas utama seluruh ekonomi negara..

Rum dibuat dengan cara tradisional, menggunakan penyulingan berganda di alambik. Sedge digunakan sebagai bahan mentah utama, tanaman yang lebih manis daripada buluh biasa. Molasses fermentasi 6 kali lebih lama daripada di Cuba atau Republik Dominika, yang memberikan minuman dan rasa dan aroma yang menarik.

Di Jamaica, minuman yang cukup kuat dibuat (50-75%), dari kategori berikut:

Sepanyol

Orang Sepanyol selalu menganggap rum sebagai minuman untuk orang miskin. Ini berlaku hingga pertengahan abad ke-19, ketika Bacardi menyampaikan rum putih barunya kepada dunia, yang mengagumkan semua orang dengan rasanya yang menyenangkan. Kemudian kerajaan Sepanyol memutuskan untuk mengembangkan rum yang berjaya.

Perlumbaan ini dimenangi oleh Enes Coffey, yang memperbaiki ruang penyulingan untuk penyulingan masih, dan mempatenkan penemuan ini. Ini menjadi dasar dan ciri utama rum, yang dibuat di Sepanyol..

Dominican

Adalah dipercayai bahawa rum ini diminum oleh lanun sebenar. Sebagai tambahan kepada tujuan langsung, minuman itu digunakan sebagai pembasmi kuman. Alkohol jenis ini juga dibuat dari tebu..

Molas dibiarkan fermentasi, dan kemudian tumbuk yang diperoleh darinya disuling dan disuling. Kemudian alkohol rum dicairkan dengan air, dan dihantar ke tong kayu dengan rempah dan perasa.

Kekuatan alkohol adalah 40-55%. Kualiti rasa minuman sedikit berbeza dari versi Kuba dan Jamaica. Jenis rum ini terdapat dalam emas, perak, kuat, berumur dan emas.

Orang India

Ramai yang menganggap India sebagai tempat kelahiran rum. Penemu minuman ini adalah Alexander Makidonsky dan perangnya, yang kagum dengan kemampuan tebu berubah menjadi alkohol yang kuat..

Rum India dihasilkan mengikut teknologi klasik, dan peralatan yang berbeza digunakan untuk penyulingan. Minuman ini paling kerap berumur dalam tong sekurang-kurangnya 12 tahun. Ia mempunyai rasa tart dan beludru karamel, dan kekuatannya tidak pernah melebihi 40%.

Orang Thai

Penduduk tempatan tidak menyukai minuman ini. Ia dihasilkan terutamanya untuk pelancong, kerana eksport rum dilarang dan anda boleh meminumnya hanya apabila tiba di negara ini. Langkah-langkah seperti itu dibenarkan, kerana alkohol sangat popular, kerana mempunyai beberapa kelebihan:

  • Hanya bahan berkualiti tinggi yang digunakan dalam proses memasak.
  • Kekuatannya tidak melebihi 40%, dan kadang-kadang lebih rendah, yang membolehkan anda menikmati komponen rasa yang manis.
  • Alkohol mempunyai aroma yang cerah, dengan nota kayu manis, kayu putih dan sitrus.

Orang Austria

Banyak yang terkejut bagaimana rum boleh dibuat di negara dengan iklim yang tidak sesuai untuk tebu. Tetapi rum Austria ada dan popular.

Bertahun-tahun yang lalu, orang-orang Austria menipu pengguna mereka, dan bukannya molase, mereka menambahkan campuran ramuan dan pewarna ke alkohol. Tetapi sekarang undang-undang Eropah melarang penggunaan pewarna dalam pembuatan minuman beralkohol, dan rum dibuat sesuai dengan teknologi klasik, penuaan dalam tong sekurang-kurangnya 3 tahun. Kekuatan minuman ini adalah 40%.

Betapa kuatnya jenama yang paling popular?

Jenama RumBerapa kubu?
Bacardi (Bacardi)35-75%
Kapten Morgan (Kapten Morgan)35-40%
Kelab Havana (Kelab Havana)40-45%
Sami tua (sami lama atau sami tua)42.8%
Brugal38-40%
Gigi Shark (gigi Shark Tus atau Shark)40%
Ronrico (Ronrico)30-75%
Tembakau (Tembakau)40%
Caribica (Caribbean)37.5%
Varadero (Varadero)38-40%
Chauvet (Chauvet)40-50%

Seperti yang anda lihat, di antara semua jenis rum anda boleh menemui minuman yang sangat berbeza dengan tahap kekuatan yang berbeza. Tidak kira sama ada anda memilih alkohol untuk koktel atau untuk penggunaan tulen, di antara semua jenama yang menghasilkan rum, pasti ada sesuatu yang sesuai dari segi rasa dan aroma, serta kekuatan yang diinginkan.