Apa garam yang paling sihat

Garam adalah salah satu perasa utama di meja kami. Ini menjadikan hidangan daging dan ikan lebih enak, sangat diperlukan untuk membakar roti dan memakan sayur-sayuran mentah. Kita tidak dapat lagi membayangkan bagaimana kita akan membuat persiapan untuk musim sejuk sekiranya kedai-kedai berhenti menjual garam.

Sejak zaman kuno, orang telah menghargai garam dan percaya bahawa mustahil untuk hidup tanpanya. Sekarang mereka menjual garam untuk apa-apa, tetapi di Abyssinia sebelumnya anda boleh membeli budak dengan 4 keping garam kecil. Dia sangat mahal sehingga perang dilancarkan ke atasnya. Pada tahun 1648, Rusuhan Garam juga terjadi di negara kita, ketika orang yang tidak berpuas hati dengan harga garam yang tinggi memutuskan untuk mogok..

Pandangan garam moden sangat berbeza dari dulu. Sekarang adalah bergaya untuk menyalahkan garam "untuk semua dosa" dan bahkan menyebutnya kematian putih. Sebenarnya, dos garam yang mematikan bagi orang dengan berat 80 kg adalah 250 gram pada satu masa, tetapi dengan kekurangan garam yang berpanjangan di dalam badan, seseorang benar-benar boleh mati..

Garam meja adalah natrium klorida kristal. Sebatian ini terdiri daripada dua unsur utama - natrium dan klorin. Natrium sangat penting untuk keberadaan setiap sel di dalam tubuh, mengatur keseimbangan air, menyokong fungsi ginjal dan otot, dan juga memancarkan impuls saraf. Dalam proses kehidupan, sebahagian garam dikeluarkan dari badan dan oleh itu kandungannya mesti diisi semula secara berkala.

Pengambilan garam harian untuk penduduk negara-negara dengan iklim sejuk tidak lebih dari 3-5 gram sehari, mereka yang tinggal di lintang selatan atau banyak terlibat dalam sukan memerlukan sekitar 20 gram garam setiap hari. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa aktiviti fizikal dan kepanasan, orang banyak berpeluh dan kehilangan banyak garam dari badan..

Menurut statistik, rata-rata, kebanyakan kita mengambil garam 2 kali lebih banyak daripada norma yang dibenarkan - 12 gram sehari, dan setiap orang makan sekitar 7 kg garam setiap tahun. Ini disebabkan oleh fakta bahawa banyak produk yang termasuk dalam diet harian kita, misalnya roti, keju, sosej, juga mengandung garam. Pakar membaca bahawa rata-rata orang Rusia makan 2 kali lebih banyak garam setiap tahun berbanding orang Amerika dan Eropah. Sebabnya adalah cinta kita pada acar buatan sendiri, sauerkraut, ikan masin dan daging asap..

Pengambilan garam yang berlebihan memberi kesan negatif kepada kesihatan, khususnya, menyebabkan tekanan darah tinggi dan perkembangan penyakit kardiovaskular. Oleh itu, banyak tuduhan terhadap garam dibenarkan sepenuhnya, memandangkan banyak dari kita ingat tentang kesihatan hanya ketika kita berada di tempat tidur hospital. Garam harus dikonsumsi secara sederhana, memberi keutamaan kepada yang akan membawa lebih banyak manfaat kesihatan..

Yang paling berguna ialah garam laut semula jadi, yang diekstrak dari air laut dengan penyejatan. Hasilnya, garam lebih berguna, ia mengandungi natrium klorida yang lebih sedikit dan lebih banyak kekotoran semula jadi iodin, magnesium, kalsium, kalium dan sulfat. Namun, garam laut belum lagi digemari oleh penduduk negara kita, walaupun sudah dijual di banyak pasar raya. Terdapat garam laut dalam penjualan pelbagai gred dan pengisaran, beryodium dan penambahan kelp.

Semakin besar garam, semakin banyak unsur surih yang berguna. Garam halus dipanggil tambahan. Dia adalah yang paling suci, putih dan paling tidak berguna. Untuk mendapatkan garam seperti itu, garam batu dijelaskan secara buatan di bawah pengaruh suhu tinggi dan disucikan dengan bahan kimia. Oleh itu, garam tambahan tidak mengandungi unsur-unsur lain, kecuali natrium klorida dan bahan kimia tambahan yang menjadikannya bebas dan putih. Dianjurkan untuk menggunakan garam tambahan hanya untuk pengasinan di meja, adalah menyenangkan untuk menggunakannya dalam pengocok garam, tetapi untuk memasak dan memelihara, anda perlu memilih garam yang lebih kasar.

Garam kelas pertama dan kedua berwarna kelabu, dan butirannya boleh mencapai ukuran 4 mm. Sebagai tambahan kepada natrium klorida, garam jenis ini mengandungi kira-kira 3% mineral lain, jadi lebih bermanfaat untuk kesihatan, dan komposisinya paling dekat dengan semula jadi. Untuk meningkatkan sifat garam yang bermanfaat, banyak pengeluar menambah kalium iodat pada produk mereka..

Di kawasan di mana yodium dijumpai dalam jumlah yang rendah di dalam air dan tanah, iodisasi garam sangat diperlukan untuk mencegah penyebaran penyakit tiroid yang berkaitan dengan kekurangan unsur ini dalam tubuh. Dalam hal ini, pada tahun 1998, standar untuk iodisasi garam diadopsi di Rusia, yang mana kalium iodat ditambahkan ke garam meja, dan bukan kalium iodida seperti sebelumnya..

Sebelum ini, cara tradisional untuk garam beryodium adalah menambahkan kalium iodida, zat yang kurang berterusan dan menjadikan garam tidak sesuai untuk pengetinan rumah. Semasa menggunakan garam beryodium ini, acarnya akan memerah atau terasa lembut dan pahit..

Untuk memilih garam berkualiti, pilih garam beryodium sederhana hingga kasar dalam bekas tahan kelembapan, sementara itu penting bahawa pek tersebut mempunyai tulisan berikut:
1. Garam diperkaya dengan kalium iodat (tambahan KIO3).
2. Kandungan yodium tidak kurang dari 40 + 15mkg / g.
3. Jangka hayat tidak lebih dari 9 bulan. Selepas tempoh ini, garam tidak akan merosot, tetapi tidak lagi akan beriodium.

- Kembali ke senarai kandungan bahagian "Pencegahan penyakit"

Apa garam yang paling sihat

Garam, juga dikenali sebagai natrium klorida, adalah sebatian semula jadi yang boleh didapati di mana-mana, dari makanan hingga air mata kita. Seperti bahan lain, garam dalam jumlah besar boleh menyebabkan bahaya serius pada tubuh, dari dehidrasi kronik hingga masalah jantung dan buah pinggang yang serius. Kami telah mengumpulkan mitos yang paling biasa yang berkaitan dengan garam, dan menyusun apa yang benar dan yang tidak..

Mitos 1: "Garam adalah kematian putih", yang bermaksud bahawa ia mesti ditinggalkan.

Lebihan garam di dalam badan boleh menyebabkan masalah pada buah pinggang, saluran darah dan jantung, yang sebenarnya berbahaya dalam jangka masa panjang, tetapi kata kuncinya di sini adalah "berlebihan". Masalah kesihatan yang mungkin sama sekali bukan alasan untuk mencekik makanan yang tidak asin dan menghapus bahan tambahan ini dari kehidupan anda. Kita memerlukan garam dalam jumlah tertentu. Natrium digunakan oleh tubuh untuk mengekalkan tekanan darah normal, keseimbangan cairan, dan fungsi otot dan saraf yang normal. Ringkasnya, penolakan garam sepenuhnya akan membawa masalah tidak kurang dari kelebihannya, jadi jangan sampai melampau..

Mitos 2: Garam merah jambu / batu / laut lebih sihat daripada biasa.

Terlepas dari bagaimana garam ditambang, ia masih garam, jadi masih perlu untuk mengawal jumlahnya. Mengenai vitamin dan mineral yang terdapat dalam pelbagai jenis garam, ada sedikit di antaranya yang hampir tidak diketahui oleh tubuh. Sebagai contoh, garam laut mengandungi kalsium, kalium, magnesium, dan kandungannya setiap 100 g cukup tinggi. Tetapi jika kita menganggap bahawa tidak digalakkan mengambil lebih dari 5 g garam sehari, maka tidak ada sisa mineral ini. Adapun iodin, untuk kandungan yang mana semua orang memuji garam laut, setelah beberapa lama ia tidak kekal sama sekali. Iodin adalah bahan mudah menguap yang tersejat dengan sempurna dari permukaan kristal garam. Oleh itu, semua mineral yang diperlukan diperoleh dengan baik dari buah-buahan dan sayur-sayuran, dan jumlah garam dikawal dengan ketat..

Mitos 3: Kami makan makanan masin kerana badan kita memerlukannya..

Keperluan untuk makanan masin diperoleh secara eksklusif. Tubuh dapat menemui 3-5 g garam yang diperlukan untuk berfungsi normal dalam makanan biasa, tidak terlalu masin (natrium terdapat hampir di mana-mana, hanya dalam kuantiti yang berbeza). Sekiranya anda sentiasa ingin menambahkan garam pada makanan, kerana ia terasa hambar, ini bukan keperluan untuk tubuh, melainkan soal selera. Semakin kerap anda makan asin, semakin kurang sensitif reseptor terhadapnya, iaitu, apa yang kelihatan cukup masin kepada anda sebulan yang lalu akan membuat anda ingin lebih banyak garam. Sekiranya hidangan yang anda tambahkan garam secukupnya kelihatan tidak enak, cubalah percubaan ini: lewati garam tambahan sepenuhnya selama seminggu, kemudian cuba lagi. Pasti, anda tidak akan dapat menyelesaikannya, ia akan sangat masin.

Mitos 4: Kandungan garam yang tinggi dalam makanan selalu terasa enak..

Salah satu penyebab natrium berlebihan dalam badan yang paling biasa. Garam ditambahkan ke hampir semua makanan siap makan, dari roti hingga coklat. Biasanya dalam jumlah kecil dan digabungkan dengan bahan lain yang menutupi rasa masin. Tetapi dari semua produk "tanpa garam" ini pada pandangan pertama, pengambilan garam harian terbentuk, yang beberapa kali lebih tinggi daripada biasanya. Cubalah memasak sebanyak mungkin sendiri dan dari produk sederhana agar 100% yakin dengan komposisi. Dan lebih baik melepaskan sos kedai - peratusan garam dalam komposisi mereka sangat menakutkan.

Mitos 5: Masalah yang disebabkan oleh terlalu banyak garam selalu kelihatan.

Kesalahan utama, mungkin, bagi seluruh umat manusia adalah "jika ada sesuatu yang salah dengan saya, saya akan perhatikan". Sebilangan besar masalah (bukan sahaja dari garam yang berlebihan, tetapi secara umum) tidak melepaskan diri sehingga keadaan menjadi kritikal. Sekiranya anda makan garam secara berkala, selama bertahun-tahun, satu-satunya gejala yang ketara ialah rasa dahaga dan bengkak, yang nampaknya baik-baik saja. Kajian oleh University of Sydney mendapati bahawa lebih daripada 50% orang yang hidup dengan tekanan darah tinggi tidak menyedari hal itu. Oleh itu, jika anda menyukai makanan masin dan tidak menafikannya sendiri, anda harus berhati-hati, kerana akibatnya boleh muncul dalam 5, atau bahkan dalam 10 tahun, dan mereka akan menjadi sangat serius..

Apa garam yang paling sihat?

Pengarang artikel: Guru Kecergasan

Garam mengandungi elektrolit yang mempunyai kesan mendalam terhadap banyak proses dalam badan. Kita mesti makan garam agar berfungsi dengan baik. Dan makanannya sedap. Walau bagaimanapun, terdapat banyak jenis garam. Mana yang paling sihat? Inilah senarai garam yang paling sihat. Kami akan memberitahu anda garam mana yang harus dipilih!

Adakah kita memerlukan garam untuk kesihatan?

Garam berlaku secara semula jadi di alam semula jadi. Ini adalah elektrolit yang terlibat dalam menjaga keseimbangan osmotik (mengatur tekanan di dalam dan di luar sel). Lebih-lebih lagi, garam adalah salah satu komponen plasma darah atau limfa. Tidak banyak orang mengetahui tentang ini, tetapi garam juga mempengaruhi peningkatan jumlah sel glial di otak..

Kejutan besar mungkin bahawa kehadiran garam di dalam badan (sebenarnya iodin dan natrium) membolehkan kita mengawal otot kita. Oleh itu, untuk berfungsi dengan baik, diperlukan jumlah garam yang sesuai dalam makanan..

Khasiat garam

Setiap daripada kita telah mendengar ungkapan "garam mengekalkan air di dalam badan" berkali-kali dalam hidup kita. Mengapa demikian? 8 gram natrium sama dengan 1 liter air. Sekiranya natrium ini dalam badan kita habis, dehidrasi teruk berlaku. Bersama dengan peluh atau perkumuhan produk metabolik, kita kehilangan unsur penting untuk tubuh. Ini juga berlaku untuk natrium. Oleh itu, kita mesti makan garam setiap hari untuk menebus kerugian ini..

Berapa banyak garam yang harus anda makan setiap hari?


Terlalu banyak garam, atau lebih tepatnya natrium yang dikandungnya, boleh mengakibatkan akibat kesihatan yang serius. Kesan overdosis garam yang paling serius adalah hipertensi. Bagaimana ini berlaku? Garam mempengaruhi pengangkutan cecair badan ke dalam darah. Oleh itu, darah menerima jumlah yang jauh lebih besar, dan jantung lebih sukar untuk bekerja dengannya. Pengambilan garam yang berlebihan boleh menyebabkan penyakit jantung, masalah tulang (garam menghilangkan kalsium dari badan), aterosklerosis, serangan jantung, atau barah perut.

Oleh itu, bagaimana anda mengelakkan kesan natrium yang berbahaya? Anda perlu tahu berapa banyak dan apa jenis garam untuk dimakan. Sudah tentu, garam yang paling sihat adalah yang kita makan dalam jumlah yang betul! Dos harian untuk orang dewasa yang sihat ialah 5 gram. Ini tidak lebih daripada satu sudu teh rata. Dan anda juga perlu ingat bahawa makanan yang diproses atau makanan yang diproses juga mengandungi garam. Oleh kerana kita mesti memenuhi keperluan garam setiap hari - mari kita lakukan dengan bijak. Oleh itu mari kita periksa garam mana yang paling sihat..

Natrium klorida di setiap dapur

Yang paling popular di negara kita (dan bukan sahaja) adalah garam meja. Garam ini hampir keseluruhannya adalah natrium klorida. Varian garam ini disempurnakan dengan teliti dan dilucutkan nutrien berharga. Garam dapur tidak habis; yodium sering ditambahkan ke dalamnya. Ia adalah garam semula jadi yang paling masin. Ia sangat murah, tetapi juga sangat tidak sihat. Pengambilan garam meja haruslah dibatasi sebanyak mungkin. Ia tidak memberi nutrien yang mencukupi kepada tubuh.

Garam laut terbaik di dunia?

Garam laut dianggap salah satu yang lebih sihat, tetapi benarkah begitu? Sudah tentu, lebih sihat daripada garam meja. Ia diperoleh sebagai hasil proses penyejatan semula jadi air laut. Oleh itu, ia mengandungi nutrien tambahan yang diperoleh dari laut (termasuk zink, selenium, litium atau magnesium). Masih banyak natrium klorida, tetapi ia adalah pengganti garam biasa kerana komposisi dan rasanya..

Garam batu

Garam batu atau garam yang diperoleh dari batu (halit). Dalam pelbagai ini, komponen utama adalah natrium klorida. Ia adalah garam yang diperoleh dari batuan yang terbentuk ribuan tahun yang lalu. Perlu diingat bahawa semakin sedikit garam ditapis, semakin berguna. Kenapa? Pemurnian garam menyebabkan pencucian unsur surih yang berharga. Garam batu sedikit lebih buruk daripada garam laut - kerana kandungan mineralnya lebih rendah.

Garam Himalaya yang paling sihat

Adakah garam Himalaya adalah yang paling tulen dan sihat di dunia? Pendapat ini disuarakan oleh banyak pakar. Ia dilombong di Pakistan - tentu saja, di pergunungan tertinggi di dunia. Depositnya telah terkumpul sejak zaman prasejarah, jadi manusia belum sempat mencemarkannya. Garam Himalaya mengandungi, selain klorida dan magnesium, besi dan sulfat. Lebih-lebih lagi, ia dilombong dengan tangan..

Garam Himalaya secara semula jadi berwarna merah jambu. Ini adalah satu lagi ciri penting garam ini. "Kotor" itu, lebih sihat (mengandungi mineral). Terdapat banyak kajian mengenai penggunaan garam Himalaya bukan hanya di dapur tetapi juga dalam perubatan alternatif. Garam ini memberi kesan pada keadaan kulit, pengaturan gula dan tekanan darah, dan fungsi sistem pernafasan. Sebelum membeli garam Himalaya, cari tahu dari mana asalnya dan bahan apa yang dikandungnya. Penting agar garam tidak ditapis secara kimia. Kami mengesyorkan membeli-belah di kedai makanan kesihatan dalam talian dan pegun.

Penarafan garam yang paling berguna di dunia

Setiap orang memilih garam mereka sendiri - untuk rasa atau jenis. Dalam penilaian kami, gelaran garam paling sihat dan murni di bumi diberikan kepada garam Himalaya. Kenapa? Kami tidak dapat menemui kekurangan dalam dirinya! Di tempat kedua adalah garam laut - kerana adanya nutrien. Tempat ketiga diambil oleh garam batu. Pada akhir penilaian adalah garam meja yang popular. Apa garam yang akan anda pilih?

Garam bumi: yang paling berguna?

Biasanya, kami menggunakan garam sebagai perasa untuk menjadikan hidangan lebih sedap. Tetapi dengan pertolongannya, anda boleh menjadikan makanan lebih sihat, yang utama adalah memilih garam yang betul. Mari cuba memikirkan cara melakukannya.

Fesyen untuk garam semula jadi muncul beberapa tahun yang lalu. Semua orang tiba-tiba mula menggantikan garam meja yang biasa digunakan ibu dan nenek kami, dengan analog yang lebih berguna..

Sebarang garam, seperti yang anda ketahui, berasal dari air laut dan tasik atau dari lombong garam. Mari kita fikirkan mana yang boleh dianggap sangat berguna.

Garam

Nama lain adalah natrium klorida, makanan, kantin, batu. Ia dihasilkan melalui pencernaan dari garam batu (ditambang di lombong), garam dari kedalaman tasik garam atau garam yang disimpan sendiri dengan penyejatan air laut dari gua.

Semasa pemprosesan, ia dikeringkan dalam oven pada suhu tinggi - akibatnya, molekul mengubah strukturnya, dan unsur tambahan seperti besi, kalium, kalsium, magnesium dan tembaga hilang.

Kemudian penyejat kelembapan kimia ditambahkan ke dalam garam, sehingga tidak melekat bersama-sama menjadi gumpalan, tetapi tetap mengalir bebas. Lumurkan garam lagi dengan kimia. Oleh kerana yodium semula jadi hilang dari garam kerana pemprosesan, kalium iodida ditambahkan ke dalamnya, yang, menurut beberapa laporan, beracun bagi tubuh. Anda sendiri faham bahawa garam seperti itu tidak boleh dimakan sama sekali..

Garam laut

Seperti namanya, ia diperoleh dari laut - secara semula jadi (penyejatan air di bawah pengaruh matahari) atau dengan penyejatan.

Tidak seperti garam meja biasa, komposisi kimia garam laut mengandungi sejumlah besar mineral: magnesium menyumbang kepada fungsi sistem saraf, kalsium mempengaruhi pembentukan sel-sel tubuh yang betul, mangan memelihara sistem imun, besi dan tembaga bertanggungjawab untuk sel darah. 5 gram garam laut mengandungi keperluan harian untuk iodin badan.

Garam Himalaya

Ia dianggap paling murni di bumi, mengandungi kira-kira 84 mineral dan unsur surih seperti kalsium, magnesium, tembaga, besi, yodium. Garam Himalaya terdiri daripada dua jenis: merah jambu dan hitam.

Garam Himalaya Pink

Deposit garam merah jambu, terbentuk akibat pengeringan dari laut, terletak di timur laut Pakistan, kira-kira 200 km dari Himalaya. Garam memperoleh warna merah jambu kerana proses gunung berapi. Tidak ada kekotoran dalam garam Himalaya, kerana ia dilombong tanpa menggunakan bahan peledak - pekerja hanya memotong kepingan besar di dalam kuari.

Garam garam merah jambu digunakan hari ini sebagai bahan bangunan dan hiasan. Di beberapa kedai, anda boleh menemui lampu garam - ia senang digunakan di rumah sebagai pengion semula jadi.

Anda juga boleh memasak sesuatu di atas bar garam merah jambu, sebagai contoh, goreng telur dadar - letakkan sekeping di atas api dan taburkan dengan mentega..

Garam Pink Himalaya dalam bentuk tulen mengandungi kira-kira 200 unsur kimia yang diperlukan untuk tubuh manusia. Dan ia diserap sepenuhnya oleh badan.

Garam Himalaya Hitam

Sebenarnya, warnanya berwarna merah jambu gelap. Garam, juga disebut Kala Namak, dibuat dengan memanaskan garam merah jambu. Ia dilombong di tasik belerang di India dan Pakistan - kerana di belerang itulah garam mempunyai bau telur busuk. Hidrogen sulfida memperbaiki peristalsis usus, adalah perangsang yang baik.

Garam hitam rasanya kurang masin daripada garam merah jambu. Selain itu, ia tidak kurang kaya dengan unsur mikro yang berguna. Di Ayurveda, garam hitam digunakan untuk rawatan, doktor menghargainya kerana mudah dikeluarkan dari badan..

Garam ini adalah salah satu ramuan utama dalam masala sembang perasa India - Orang Asia menambahkannya ke salad sayur-sayuran dan buah-buahan, kacang goreng, dan yogurt. Dan vegetarian menggunakan Kala Namak untuk meniru rasa telur dalam hidangan mereka..

Tetapi bukan itu sahaja. Sekarang mari kita bincangkan beberapa jenis garam yang tidak biasa yang berharga.

Garam "Khamis" hitam

Pada masa lalu, garam ini biasanya dibuat sekali dalam setahun, pada hari Khamis Maundy, sebelum Paskah. Oleh itu namanya. Teknologi untuk mendapatkannya agak rumit. Kvass ground, daun kubis, herba liar dan tepung rai ditambahkan ke garam putih biasa - campuran yang dihasilkan dimasukkan ke dalam ketuhar dan, setelah hangus, ditumbuk dan diayak..

Setelah dibakar, garam diperkaya dengan zink, yodium, kalium dan kalsium. Hari ini, pengeluaran garam hitam mengikut resipi lama telah dilakukan di wilayah Kostroma.

Garam Parsi Biru

Salah satu yang paling jarang, dilombong di lombong di utara Iran. Kerana kisi kristal khas, ia mempunyai warna biru. Garam tulen semulajadi ini kaya dengan unsur surih yang bermanfaat. Rasanya sangat masin, tetapi dengan rasa pedas yang enak..

Garam Fumee de Sel

Garam Perancis Fumee de Sel dengan rasa anggur putih Chardonnay. Ia dibuat dengan garam kering dengan tangan yang dihisap dalam tong kayu oak, di mana anggur telah disimpan selama beberapa tahun. Dalam sebulan, garam menyerap aroma oak dan anggur, memperoleh warna coklat.

CORNISH garam laut salai

Garam laut organik, yang mengandungi lebih dari 60 unsur surih dan mineral, dituai di pantai daerah Inggeris Cornwall. Untuk memberikan aroma dan rasa yang unik, garam dihisap pada siang hari di dahan oak, ceri dan epal.

Berapa banyak garam yang diperlukan seseorang?

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan mengambil kurang daripada 2 gram garam sehari - kira-kira setengah sudu teh. Penting untuk diingat bahawa garam terdapat di hampir semua makanan yang kita makan..

Garam mana yang lebih sihat?

Garam adalah produk yang sangat kontroversial. Di satu sisi, ia digunakan di mana-mana, ia telah memasuki kehidupan orang dengan tegas bahkan pada tahap awal umat manusia dan dapat berguna secara sederhana. Sebaliknya, kaedah pemprosesan moden dan penggunaannya yang tidak terkawal boleh membahayakan kesihatan manusia dengan ketara..

Sikap terhadap rempah mineral paling kuno berubah secara beransur-ansur. Pada mulanya, garam disebut "emas putih" dan sangat dihargai, di dunia moden, garam sering disebut "kematian putih", yang terlalu kiasan, tetapi sebahagiannya benar. Walaupun begitu, di setiap dapur selalu ada sebotol garam, dan pembancuh garam di atas meja. Kami garam hampir setiap hidangan dan menikmati rasa yang ditingkatkan.

Tidak dinafikan, para saintis telah lama membuktikan bahawa garam meja biasa adalah produk yang berbahaya. Tetapi dunia juga kaya dengan jenis garam lain, yang secara sederhana baik untuk kesihatan. Setiap orang harus belajar memahami pelbagai jenis garam, yang akan kita bantu.

Garam

Sebaik sahaja mereka tidak menyebut garam yang paling diminati dan berpatutan - meja, makanan, meja atau sejat. Warna putih mutlak dan juga kristal adalah ciri khas garam meja yang diperoleh melalui pemprosesan termal dan kimia.

Bahan utama untuk garam meja adalah:
● penyejatan air laut dan "air terjun garam";
● garam batu dari lombong;
● garam dari kedalaman tasik dan gua;
● larutan garam tersejat dari lapisan garam batu.

Selepas pemprosesan berskala besar dan memberikan kesan visual "kesucian" produk, garam meja kehilangan semua unsur berguna (besi, kalium, magnesium, kalsium, tembaga, yodium, dan banyak lagi), hanya natrium klorida yang tersisa. Agen anti-caking (penyejat kelembapan) dan bahkan pewarna sudah boleh ditambahkan ke garam tulen tersebut. Putih selalu dikaitkan dengan semula jadi, tetapi tidak dalam kes ini.

Anda sering dapat menjumpai garam meja dengan nama samaran "Extra". Ciri utama "Ekstra" adalah ukuran minimum kristal garam (hampir seperti serbuk) dan penambahan pelbagai unsur, misalnya, kalium iodida atau fluorida. Sebenarnya, ini adalah garam meja biasa, lebih ditujukan untuk pengocok garam di atas meja daripada memasak.

Garam beryodium yang popular adalah aksi publisiti yang biasa. Kalium iodida ditambahkan ke garam meja, yang, menurut banyak pakar, boleh membahayakan. Sekiranya badan memerlukan yodium, maka lebih baik mendapatkannya dari produk dan sumber semula jadi.

Semua perkara di atas tidak bermaksud bahawa anda perlu melepaskan garam meja. Tetapi anda perlu memahami apa yang tersembunyi di bawah pek dan jangan menyalahgunakan makanan masin..

Garam laut

Garam laut yang lebih mahal dan berkualiti tinggi semakin meluas. Garam dihasilkan dengan menguap air laut sambil mengekalkan semua unsur mikro dan makro, mineral dan vitamin. Garam disejat dengan cara yang paling semula jadi - di bawah cahaya matahari. Dalam komposisi garam laut, anda boleh menemui besi, yodium semula jadi, bromin, kalsium, kalium, natrium, mangan dan banyak lagi. Semua elemen ini terlibat secara aktif dalam proses kehidupan tubuh manusia dan penambahannya bersama dengan garam tidak akan berlebihan.

Garam laut, tidak seperti garam meja, mempunyai rasa tersendiri, dengan sedikit air laut. Biasanya ia mempunyai penggilingan kasar dan sesuai dengan rempah-rempah lain..

Garam hitam

Jarang dijumpai di meja kami, garam hitam terus mendapat populariti di seluruh pelosok dunia. Hari ini, banyak masakan di dunia sudah lebih suka garam hitam. Dia sangat jatuh cinta di India..

Garam hitam ditambang dalam simpanan yang kaya dengan hidrogen sulfida; Dialah yang memberi mineral warna hitam. Secara semula jadi, garam tidak mengalami pemurnian tambahan, yang memungkinkan untuk mengekalkan semua bahan yang bermanfaat. Adalah dipercayai bahawa garam hitam lebih berguna daripada garam laut dan lebih banyak garam meja.

Garam Himalaya

Garam Himalaya (halit) dianggap paling tulen dan terkaya dalam mineral dan unsur surih yang berguna. Terdapat beberapa warna garam Himalaya - putih, merah jambu dan merah jambu gelap, hampir hitam.

Garam dilahirkan berkat pergerakan geologi lempeng, yang secara harfiah mengeluarkannya dari perut bumi. Ia terbentuk puluhan ribu tahun yang lalu, setelah pengeringan laut kuno, dan sejak itu terdedah kepada suhu tinggi. Laman pengekstrakan garam Himalaya terbesar adalah di Pakistan.

Di kedai YA! anda selalu dapat mencari pelbagai jenis garam meja, termasuk garam beryodium. Sekiranya anda mahukan lebih banyak faedah, ada garam laut kasar dan halus. Garam hitam dan Himalaya agak jarang, tetapi juga boleh dijual. Perkara utama adalah ingat bahawa garam apa pun baik secara sederhana..

Bahan lain

Pencuci mulut Krismas di luar negara

Di seluruh dunia Kristian, Krismas adalah percutian dengan sejarah, kaya dengan tradisi dan adat istiadat. Sebilangan tradisi ini adalah masakan dan dikaitkan dengan makanan yang disajikan di meja perayaan..

Tradisi gastronomi Tahun Baru dan Krismas

Setiap negara mempunyai tradisi, sejarah dan ciri gastronomi Tahun Baru sendiri. Orang yang berbeza terbiasa merayakan hari ini dengan cara yang berbeza, tetapi ada sesuatu dalam percutian ini yang menyatukan semua orang: adalah kebiasaan untuk menghabiskan Tahun Baru dan Krismas dengan riang, dengan rakan dan keluarga, dan pastikan untuk menyediakan makanan percutian. Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda apa yang ditawarkan oleh para hostes dari pelbagai negara di dunia.

Khasiat garam. Apa garam yang paling sihat?

Adakah mungkin dilakukan tanpa garam? Sekiranya saya menambah garam ke dalam diet saya? Apa garam terbaik untuk dimakan? Sekarang kita akan membincangkan perkara ini dengan lebih terperinci, tetapi pertama, mari kita perhatikan ini..

Manfaat garam sangat berharga bagi tubuh kita, tetapi mengapa orang tidak dapat memperolehnya hanya dari makanan? Faktanya ialah garam benar-benar terdapat dalam sayur-sayuran, buah-buahan, daging, dan lain-lain, dan seseorang dapat memperoleh jumlah yang diperlukan tanpa menambahkannya secara berasingan. Orang dahulu menerima garam yang mencukupi seumur hidup hanya dari makanan. Tetapi ini hanya berlaku sehingga ketika orang belajar memasak makanan dengan api. Rawatan panas bahan makanan menghilangkan sebilangan garam, sebab itulah makanan yang dimasak tanpa garam kelihatan hambar.

Garam yang mencukupi hanya dapat diperoleh dari makanan mentah, terutama daging. Tetapi kerana kita tidak makan daging mentah, dan sebilangan besar orang memakan sayur-sayuran dan buah-buahan mentah dalam jumlah yang sangat kecil, sangat penting bagi kita untuk menambahkan garam pada makanan kita. Adakah garam adalah mineral penting?

Tidak mungkin hidup tanpa garam

Natrium klorida (garam) sangat penting bagi kita, kerana badan kita terdiri daripada air sebanyak 60 - 85%, dan garam hanya menjaga keseimbangan air yang diperlukan untuk hidup. Natrium klorida terdiri daripada dua elemen penting - klorin dan natrium.

  • Klorin mengambil bahagian dalam pembentukan asid hidroklorik, tanpanya pencernaan menjadi mustahil. Ia menyumbang kepada fungsi normal sistem saraf dan metabolisme lipid.
  • Natrium terlibat dalam transmisi impuls saraf, fungsi motor tisu otot dan pengangkutan oksigen dalam darah.

Tanpa pengambilan garam di dalam badan, mustahil untuk menghasilkan jus gastrik dan air liur, pembentukan tulang dan proses metabolik yang normal. Pengambilan mineral yang tidak mencukupi ini menyebabkan gangguan saraf, penyakit sistem kardiovaskular, osteoporosis, anoreksia (kekurangan selera makan sepenuhnya), pelanggaran keseimbangan garam-air, dan bahkan kematian. Setelah melepaskan garam, orang-orang membuat diri mereka mengalami dehidrasi, sehubungan dengan unsur mikro dan makro yang penting mula cepat dicuci dari badan, kekurangannya menyebabkan ketidakseimbangan keseimbangan elektrolit badan, yang menyebabkan keletihan cepat, kemerosotan kulit dan rambut.

Garam paling sihat untuk dipilih?


Garam tambahan

Jenis garam yang paling berbahaya. Produk ini diperoleh dengan kaedah penyejatan dan pemurnian dengan soda. Teknologi ini menghilangkan semua unsur berguna dari garam dan hanya meninggalkan natrium klorida tulen. Ini mengisi klorin dan natrium, dan hanya... Oleh itu, jangan mengharapkan faedah besar dari garam tersebut.


Garam batu

Ia dilombong di lombong garam dan mempunyai warna kelabu dalam keadaan semula jadi. Kami membeli di kedai versi "Garam Memasak" yang diputihkan. Garam ini adalah urutan besarnya lebih berguna untuk tubuh daripada "Garam Ekstra".


Garam pengion

Garam yang diperkaya dengan yodium berguna, pertama sekali, bagi orang-orang yang hidup dalam keadaan yang tidak baik, khususnya di kota besar. Tetapi perlu diperhatikan bahawa garam seperti itu harus digunakan dengan berhati-hati oleh orang yang mengalami masalah tiroid (baca tentang ubat semula jadi untuk kelenjar tiroid).


Garam hitam

Garam meja jenis ini adalah garam semula jadi yang tidak dimurnikan, diproses dengan suhu tinggi. Itulah sebabnya ia menjadi hitam. Garam ini juga mengandungi komponen berguna seperti belerang, kalium, yodium, besi. Ia meningkatkan fungsi saluran pencernaan dan memberikan kesan pencahar ringan..


Garam diet

Tidak seperti garam meja biasa, ia tidak mengandungi atau hanya mengandungi sedikit natrium. Ini merangkumi unsur jejak bermanfaat seperti kalium dan magnesium, yang mempunyai kesan yang baik terhadap kerja jantung. Garam ini ditunjukkan terutamanya untuk orang yang mengalami masalah sendi..

Garam laut

Jenis garam yang paling berguna, menggabungkan sejumlah besar mineral semula jadi, unsur mikro dan makro. Ia diperoleh dengan menguap air laut.

Tentu jenis garam yang hendak dihentikan, tentu anda tentukan. Garam memainkan peranan penting dalam hidup kita bukan hanya sebagai perasa perasa, tetapi ternyata, ia adalah komponen penting yang mempengaruhi banyak proses penting dalam tubuh. Manfaat garam terbukti secara saintifik dan diuji secara klinikal, tetapi garam bermanfaat dan berbahaya. Bilakah garam boleh merosakkan kesihatan anda? Baca - Bahaya garam: hanya fakta.

Adakah artikel ini membantu anda? Kongsikan kepada orang lain!

9 jenis garam di kedai: garam mana yang paling berguna untuk tubuh?

Walaupun banyak yang menganggap garam sebagai racun putih, ia adalah produk yang sangat popular di dapur kami, dan anda tidak boleh melakukannya tanpanya..

Tetapi garam apa yang harus dipilih agar tidak membahayakan tubuh?

Sekiranya sebelumnya semuanya menjadi pilihan untuk memilih garam beryodium atau garam meja, kini pelbagai jenis garam di rak pasar raya hanya terpesona..

Garam mana yang lebih sihat

Oleh itu, mari kita ketahui garam mana yang lebih baik, dan adakah garam yang mahal berbeza dengan garam yang berharga satu sen.

Adakah masuk akal untuk membayar lebih banyak wang hanya kerana label itu mengandungi nama yang tidak biasa, atau adakah semua jenis garam menjadi satu - ini adalah garam yang paling biasa?

Berikut adalah senarai sembilan jenis garam masakan yang berbeza. Kami melihat beberapa daripadanya setiap hari, sementara yang lain jarang menjadi tetamu di rak kedai kami. Setiap jenis garam ini disertakan dengan penerangan ringkas, yang membolehkan anda memahami garam mana yang terbaik untuk dibeli tanpa rasa takut dengan anggaran kesihatan dan keluarga anda sendiri..

Garam meja

1. Garam meja (jadual)

Garam meja dihasilkan dengan memanaskan garam semula jadi hingga 1200 darjah Fahrenheit. Pemanasan merosakkan sebatian yang paling berharga dan berguna yang membentuk produk ini.

Diperkaya dengan yodium semula jadi, garam meja juga dikelantang secara artifisial, akibatnya ia kehilangan sebagian besar unsur surih yang berharga, menjadikannya bukan garam yang paling sihat yang dapat anda pilih..

Garam jenis ini sering kali mengandungi pelbagai bahan tambahan untuk menyerap kelembapan secara perlahan, menjadikannya sangat mudah untuk dicurahkan ke dalam pengocok garam..

Pakar juga berpendapat bahawa garam yang sangat halus ini sangat berbahaya bagi tubuh, menyebabkan banyak masalah kesihatan, tetapi garam yang tidak disempurnakan, sebaliknya, dapat menyembuhkan dan menyembuhkan sejumlah penyakit..

Oleh itu, perhatikan apa yang disebut jenis garam semula jadi semula jadi berikut:

Khasiat garam laut

2. Garam laut

Sebilangan besar orang biasa dengan garam laut biasa. Dia sering dilihat di rak-rak kedai kami..

Dari nama produk, garam seperti itu diperoleh dengan mengeluarkannya dari perairan laut. Kemudian, dalam proses penyejatan, air hilang, hanya garam laut yang tersisa, yang diproses dan digunakan untuk pelbagai keperluan, termasuk memasak.

Garam laut mengandungi sejumlah kecil yodium semula jadi (kurang daripada garam beryodium). Di samping itu, garam jenis ini umumnya kurang halus daripada garam meja..

Bergantung pada pilihan anda, anda boleh membeli garam laut yang halus dan kasar.

Malangnya, masalah utama perlombongan garam laut adalah pencemaran lautan. Setelah laut dan lautan begitu bersih sehingga memungkinkan untuk mengeluarkan garam dan memakannya tanpa rasa takut. Namun, dengan perkembangan peradaban, perairan lautan mulai sering dicemari unsur berbahaya, yang utama adalah plastik beracun..

Ini tidak bermaksud sama sekali bahawa anda harus berhenti menggunakan garam laut, tetapi kita masing-masing harus mengetahui masalah ini, dan mencairkan pengambilan garam laut dengan jenis garam lain.

Garam Himalaya Pink

3. Garam merah jambu yang boleh dimakan

Garam ini datang ke rak kami langsung dari dasar laut kuno pergunungan Himalaya. Warna merah jambu kerana kandungan zat besi yang tinggi.

Produk ini benar-benar kaya dengan mineral dan mengandungi semua 84 unsur surih penting yang diperlukan oleh badan kita.

Garam merah jambu adalah harta dan faedah kesihatan yang sebenar. Produk ini dapat membantu dalam banyak proses dalam tubuh manusia. Sebagai contoh, makan garam merah jambu dapat membantu mengurangkan kekejangan otot, menaikkan gula darah, dan meningkatkan keseimbangan pH yang sihat di dalam sel anda..

Pakar bersetuju bahawa itu adalah garam Himalaya merah jambu yang paling berguna, dan mengesyorkannya untuk pengambilan makanan dalam makanan sekerap mungkin. Selain itu, popularitinya menjadikan garam ini lebih berpatutan berbanding sebelumnya..

Hari ini garam jenis ini sudah tidak lagi eksotik, dan sesiapa sahaja boleh menemuinya dengan mudah di rak pasar raya di kampung halaman mereka..

Garam Celtic

4. Garam kelabu

Garam kelabu mendapat warnanya kerana fakta bahawa ia diekstrak dari tanah liat. Garam jenis ini juga disebut garam laut Celtic..

Garam ini dikumpulkan dengan tangan di Brittany, wilayah bersejarah Perancis, di mana tanah liat dan pasir semula jadi menghasilkan kristal yang kaya dengan mineral. Garam kelabu biasanya mengekalkan kelembapannya.

Ia membantu mengembalikan keseimbangan elektrolit dalam badan kita dan juga mencegah kekejangan otot. Sifat garam kelabu sangat mirip dengan garam Himalaya merah jambu.

Walau bagaimanapun, garam ini sedikit lebih mahal kerana proses pengumpulan manual yang sukar dilakukan. Oleh itu, jika anda memutuskan bahawa garam sihat mesti ada di meja anda, tetapi, pada masa yang sama, dana anda terhad, pilihlah garam Himalaya merah jambu. Ia sama sekali tidak kalah dengan sifat penyembuhannya..

Bunga garam

5. Garam Fleur de sel

Bunga garam putih dari Camargue adalah jenis garam yang paling elit. Tanda harga garam ini mungkin menakutkan banyak orang.

Walau bagaimanapun, garam jenis inilah yang dianggap paling berharga..

Ini semua mengenai kedudukan geografi khas wilayah Camargue, tempat garam jenis langka ini ditambang. Keadaan penanaman garam mestilah hampir ideal: laut, matahari dan sebilangan faktor lain yang menguntungkan.

Ini adalah satu-satunya cara garam ini mengkristal di permukaan air laut. Kristal garam yang rapuh dan rapuh dikumpulkan dengan tangan menggunakan spatula kayu khas. Di samping itu, tempoh pengambilan garam sangat penting: kali ini dari bulan Jun hingga September.

Oleh kerana rajinnya kerja manual semasa menuai maka kos garam ini sangat tinggi. Perlu juga diperhatikan bahawa ia dituai dengan tangan di sepanjang garis pantai Perancis di lembangan yang sama dengan garam kelabu..

Sebagai perbandingan, perlu ditambah bahawa untuk setiap 40 kilogram garam kelabu hanya ada satu atau dua kilogram bunga garam.

Garam yang tidak biasa ini sangat berharga dan biasa digunakan untuk menghias makanan. Mengenai kesannya terhadap kesihatan manusia, ia hanya garam mineral yang mahal dengan rasa dan tekstur yang halus..

6. Garam hitam

Tapak perlombongan garam - Kepulauan Hawaii. Warna garam disebabkan oleh asalnya: ia adalah lava gunung berapi hitam yang tidak dimurnikan.

Di samping itu, warna hitam garam disebabkan oleh kandungan karbon aktif di dalamnya, yang, seperti yang anda ketahui, meningkatkan pencernaan dan membuang toksin dan kekotoran berbahaya dari badan..

Jadi, garam Hawaii hitam adalah produk yang kaya dengan unsur surih dan mineral, yang tidak hanya mengandungi karbon aktif, tetapi juga kunyit, dan juga serbuk talas..

Garam laut jenis ini dihasilkan secara eksklusif di salah satu pulau Hawaii Molokai menggunakan teknologi moden. Proses mendapatkannya cukup sukar. Garam hitam Hawaii juga disebut mutiara hitam yang paling nyata..

Kelebihan karbon aktif diketahui oleh kita masing-masing: ia mempunyai sifat menyerap dan membasmi kuman, menjadikan garam hitam produk yang indah dan berguna..

Pakar mengatakan bahawa kelebihan utama garam seperti itu adalah meningkatkan pencernaan, dan juga menghilangkan racun dan racun dari badan..

Di samping itu, perlu diperhatikan rasa halus yang tidak biasa dengan penambahan nota pedas dan aroma yang menyenangkan..

Garam hitam mengandungi kira-kira seratus mineral berguna dan unsur surih yang sangat diperlukan untuk kesihatan manusia. Garam hitam Hawaii dianggap produk yang sangat berharga, selalunya garam seperti itu boleh didapati di restoran paling mahal di dunia..

Warna hitam garam juga menjadikan hidangan lebih menarik dan menarik secara visual..

Terdapat sejenis garam hitam - kala namak. Garam ini sudah asli dari India dan Pakistan. Tetapi sebenarnya, dalam bentuk hancur, warna garam berwarna merah jambu.

Garam ini mempunyai rasa sulfurik yang tidak biasa. Komposisinya juga tidak biasa. Ia dikuasai oleh belerang dan besi, yang mengubah rasanya. Atas sebab ini, dipercayai bahawa garam ini lebih merupakan makanan tambahan pencernaan yang berguna..

Kedua-dua jenis garam hitam ini sangat berharga dan sangat bermanfaat untuk badan kita..

Garam merah

7. Garam Hawaii merah

Jenis garam Hawaii yang lain adalah merah. Ia mendapat warnanya dari tanah liat Hawaii vulkanik (alaea). Apabila air menguap, garam ini memasuki kolam pasang surut, di mana ia bercampur dengan tanah liat ini, warnanya merah terang, hampir merah.

Menurut pakar, garam Hawaii merah mengandungi kepekatan unsur surih penting dan kaya dengan zat besi. Ini menjadikan garam sebagai produk yang sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia..

Oleh itu, jika badan anda kekurangan zat besi, garam ini boleh menjadi tambahan yang baik untuk diet seimbang anda..

Garam Parsi

8. Garam biru Parsi

Dikumpulkan dari tasik garam kuno di Iran, garam unik ini dianggap sebagai salah satu jenis garam paling jarang di planet ini..

Warna garam kebiruan adalah akibat dari kisi kristal khas. Warna yang tidak biasa ini bukan disebabkan oleh kandungan mineral, tetapi dari mampatan semula jadi struktur garam selama berabad-abad..

Kesan indah yang sama dapat dilihat pada ais biru, di mana struktur molekulnya menyusut sehingga ais mula membiaskan cahaya dan bersinar dengan cara yang berbeza..

Walaupun warna produk yang tidak biasa menyenangkan mata, garam Parsi juga dianggap salah satu yang paling jarang di dunia. Garam semula jadi ini juga penuh dengan unsur surih yang bermanfaat dan mempunyai rasa yang menyenangkan dan sedikit manis..

Oleh kerana jarang, garam ini juga mempunyai tanda harga yang sangat mengagumkan..

Garam salai

9. Garam berperisa asap

Garam asap atau yang disebut asap tidak mempunyai faedah pemakanan yang signifikan berbanding garam laut biasa dan semua jenis garam yang dinyatakan di atas.

Sebenarnya, ini adalah garam laut, yang dihisap pada serutan kayu khas. Garam ini sangat popular di Denmark. Di negara ini, ia menguap di atas api dengan penambahan kayu bakar juniper, ceri, beech dan oak..

Terdapat juga pilihan kedua untuk mendapatkan garam asap: anda mesti terlebih dahulu melarutkan ekstrak asap kayu berair dalam minyak sayuran, dan kemudian mencampurkan garam laut dengan campuran sayur-sayuran yang dihasilkan.

Lebih jarang, garam dicampurkan dengan molase berperisa khas..

Merokok memberikan kristal garam aroma berasap yang menyenangkan dan warna kelabu atau coklat. Garam ini melengkapkan beberapa hidangan dengan sempurna, memberikan sentuhan pedas. Namun, selain bau yang menyenangkan, ia tidak mempunyai manfaat kesihatan yang lain..

Oleh itu, setiap orang memutuskan sendiri garam mana yang harus dipilih, berdasarkan pilihan dan anggarannya..

Tetapi nasihatnya adalah seperti berikut: yang terbaik adalah makan garam laut yang tidak dimurnikan. Ia mempunyai lebih banyak faedah berbanding garam meja biasa. Garam laut mengandungi lebih sedikit natrium dan mineral yang lebih berguna.

Selain itu, anda tidak perlu mengeluarkan banyak wang untuk mengambil garam yang sihat. Harga produk sedemikian cukup mencukupi, dan tidak akan mencecah dompet anda..

Adalah wajar untuk mencuba garam eksotik sebagai percubaan masakan yang menarik. Namun, dari sudut pandang kesihatan, tidak ada garam yang mahal ini yang boleh dikatakan mempunyai manfaat yang lebih besar daripada garam laut biasa..

Sebarang garam laut yang tidak disempurnakan adalah produk yang indah dan sihat. Oleh itu, pilih garam yang sesuai dengan keperluan anda dan nikmati digabungkan dengan gaya hidup sihat dan cerdas..

6 jenis garam meja: bagaimana memilih dan adakah yang sihat

Iodized, makanan laut, dimasak, Himalaya merah jambu, halal, hitam - terdapat banyak jenis produk yang kelihatan sederhana seperti garam. Sebilangan jenis ini lebih pekat, sementara yang lain hanya boleh digunakan untuk menyelesaikan pinggan. SPLETNIK.RU, bersama dengan pakar, memahami kepelbagaian.

Garam

Semasa pemprosesan, biasanya dihancurkan halus, dibersihkan dari kekotoran dan unsur surih yang ada di dalamnya semasa pengekstrakan, dan kemudian dirawat dengan reagen (yang disebut agen anti-caking ditambahkan) sehingga tetap rapuh.


Jenis garam yang paling biasa digunakan ialah garam meja. Ia ditambah dengan makanan biasa kita. Ia mempunyai sifat bermanfaat sendiri, tetapi kelemahan besarnya ialah semasa pemprosesan, banyak unsur surih dikeluarkan daripadanya, dan, sebenarnya, natrium klorida biasa, yang tidak berbahaya sendiri, tetapi praktisnya tidak ada bahan berguna di dalamnya.,

- menerangkan Yulia Gurbanova, pakar pemakanan, koki jenama perkhidmatan justfood, anggota Kesatuan Pakar Pemakanan Rusia, Pakar Pemakanan dan Industri Makanan.

Garam laut

Garam ini diperoleh dari laut, biasanya secara semula jadi (dengan penyejatan air di bawah pengaruh matahari) atau dengan penyejatan. Mengandungi 98 peratus natrium klorida dan 2 peratus mineral bermanfaat.

Garam laut mempunyai warna keabu-abuan yang tidak ditulis, rasanya sedikit berbeza dengan garam meja biasa. Tetapi ada banyak jenisnya: garam laut jenis kelabu dan merah jambu dari Korea dan Perancis, serta garam laut hitam dari India, warnanya ditentukan oleh jenis tanah liat dan rumput laut tempatan.

Secara amnya, garam laut kurang pekat daripada banyak jenis lain. Saya cadangkan menggunakannya untuk memasak makanan laut, ia juga bagus untuk dibakar, ia merata, ”kata Amy Eubanks, Chef dan Penyelaras Global Pasar Makanan Lengkap.

Ia mengandungi jumlah zink, kalium dan zat besi yang mencukupi. Ia lebih besar daripada garam meja biasa, oleh itu ia mempunyai rasa yang lebih jelas dalam hidangan. Tetapi dari segi sifat berguna, ia sedikit lebih unggul daripada yang halus, - jelas Yulia Gurbanova.

Garam kosher

Walaupun namanya, garam halal bukanlah makanan yang halal. Ia disebut kerana digunakan untuk daging yang halal, yaitu menggosok bangkai untuk mengeluarkan sisa darah (proses ini termasuk membilas, merendam, dan mengasinkan).
Ramai koki profesional menggunakan garam yang halal, kerana ia tidak terlalu masin (lebih sukar untuk berlebihan). Ukuran butirannya lebih besar daripada garam biasa, dan bentuk kristalnya berbeza, jadi lebih senang untuk menyebarkannya secara merata dengan jari anda. Ia juga larut dengan lebih cepat. Garam jenis ini sesuai untuk memasak daging atau kaldu, kata pakar itu..

Garam pengion

Sebenarnya, ini adalah garam meja atau garam biasa, tetapi dengan penambahan yodium. Menurut GOST, garam beryodium hanya mengandungi kalium iodat, walaupun banyak pengeluar menggunakan kalium iodida untuk rawatan garam, sebatian kimia dengan kualiti dan sifat yang sama sekali berbeza..

Penambahan iodin tidak mengubah rasa garam itu sendiri, tetapi apabila dipanaskan di atas 100 darjah Celsius, garam beryodium terurai dan memberikan rasa logam pada hidangan.

Garam Himalaya Pink

Garam merah jambu adalah sejenis garam batu yang mengambil warnanya dari unsur surih seperti kalium, besi, magnesium dan kalsium, jelas pakar tersebut..

Garam ini boleh mengandungi sekitar lima peratus dari semua jenis kekotoran (hingga 84 unsur mineral semula jadi). Walau bagaimanapun, mineral tambahan ini juga memberi garam rasa yang sedikit berbeza, itulah sebabnya ia sering digunakan untuk menghias makanan siap..

Garam merah jambu ditambang terutamanya di Khevra, lombong garam yang terletak 300 kilometer dari Himalaya. Crimea juga merupakan salah satu daripada empat tempat di planet ini di mana produk eksotik ini dilombong. Seperti orang Pakistan, garam Crimean memperoleh warna merah jambu kerana kandungan beta-karoten yang tinggi dan praktikalnya tidak berbeza sifatnya dari Himalaya.

Kaedah pengekstrakannya dari zaman kuno hingga ke hari ini sama sekali tidak berubah - ia dilakukan dengan tangan, dan kemudian dikeringkan di bawah sinar matahari.
Garam Himalaya sedikit lebih aromatik dan rasanya lebih cerah, tetapi tidak boleh dikatakan bahawa ia lebih sihat daripada yang lain. Tetapi ia pasti akan menarik minat para koki dan pencinta menghias pinggan mereka dengan indah, - kata Yulia Gurbanova.

Sel gris (bahasa Perancis untuk "garam kelabu"), garam laut Celtic yang dikumpulkan dari dasar pasang surut di lepas pantai Perancis. Menurut Yulia Gurbanova, ia mengandungi jejak mineral dan air dan konsisten sedikit lembap..

Dipercayai bahawa ia menguatkan sistem kekebalan tubuh dengan baik - Garam Celtic kaya dengan magnesium dan kalsium, dan kandungannya sedikit lebih tinggi daripada garam lain. Untuk memasak, ia dapat digunakan sebagai bumbu untuk ikan dan daging, dan untuk memanggang..

Secara amnya, tidak ada garam yang paling berguna di antara banyak jenisnya. Semasa memilih produk ini, pakar tetap menasihatkan anda untuk bergantung pada citarasa anda..

5 teratas: garam sihat.

Nampaknya jawapannya mudah: garam adalah rempah paling kuno, kristal kecil putih, tanpa itu penyediaan hidangan apa pun sangat diperlukan..

Walaupun begitu, lama-kelamaan, sikap terhadap garam telah banyak berubah - pada mulanya dianggap "emas putih", baru-baru ini garam disebut "kematian putih". Dan, memang, pengambilan garam meja yang berlebihan berbahaya bagi tubuh, namun, menolak penggunaan garam dan beralih ke diet bebas garam hampir tidak dapat dianggap sebagai keputusan yang benar..

Adalah mustahil untuk mempertimbangkan persoalan faedah dan bahaya garam, hanya memusatkan perhatian pada garam meja, kerana di dunia terdapat sebilangan besar jenis garam - baik dari segi penampilan dan komposisi dan, tentu saja, pada sifatnya. Kami menawarkan anda untuk memahami kebaikan dan keburukan menggunakan lima jenis garam dan memutuskan mana yang paling berguna.

Tempat ke-5. Garam meja.

Yang paling popular dari semua jenis garam boleh didapati di setiap dapur. Garam sejat berwarna putih sepenuhnya dan terdiri daripada kristal kecil sekalipun. Hasil daripada rawatan kimia dan haba, garam seperti itu kehilangan struktur asalnya dan semua unsur surih berguna untuk manusia, hanya natrium klorida yang tinggal di sana. Sebagai tambahan, agen anti-caking sering ditambahkan ke garam seperti itu (biasanya dengan nilai "Ekstra" tertinggi), yang juga hanya memberi kesan negatif. Sekiranya kita mengambil, misalnya, garam batu yang tidak halus, maka seringkali berwarna kelabu kerana pelbagai kekotoran mineral. Ia boleh menjadi kekotoran yang berguna dan berbahaya, misalnya tanah liat. Walau bagaimanapun, semasa memilih garam meja biasa di kedai, anda harus lebih suka hanya ini - pengisar kasar dan warna kelabu..

Tempat ke-4. Garam natrium yang dikurangkan.

Dalam produk sedemikian, sebahagian daripada natrium klorida digantikan oleh garam kalium dan magnesium. Tidak seperti natrium, yang mempunyai beberapa sifat negatif (misalnya, pengambilan berlebihan akan meningkatkan beban pada jantung dan buah pinggang, yang boleh menyebabkan pembentukan edema), kalium dan magnesium hanya mempunyai kesan positif pada tubuh..

Natrium klorida dalam garam dengan kandungan yang dikurangkan mestilah 30-40% lebih sedikit daripada memasak biasa. Tetapi perlu diingat bahawa bahan tambahan ini sedikit mengubah rasa garam, menambah kepahitan yang tidak begitu ketara jika hidangannya tidak terlalu masin. Selalunya garam ini diperkaya secara artifisial dengan yodium, yang tentu saja hanya menjadikannya lebih baik. Saya juga ingin menarik perhatian kepada kenyataan bahawa jangka hayat garam dengan kandungan natrium rendah adalah 2 tahun, dan dengan penambahan iodin (kalium iodida) - hanya 9 bulan.

Tempat ke-3. Garam laut.

Sebagai peraturan, garam laut diperoleh dengan cara yang benar-benar semula jadi - dengan penyejatan air laut di bawah pengaruh matahari. Rasanya tidak jauh berbeza dengan garam meja biasa, tetapi rasanya lebih kuat dan mampu memberikan aroma laut yang halus. Garam laut sesuai dengan ramuan dan rempah aromatik, jadi ia sering dijumpai di rak kedai yang sudah mempunyai bahan tambahan - dengan bawang putih, rosemary atau ramuan.

Garam laut sangat kaya dengan mineral, saya ingin mengetahui kehadiran yodium semula jadi di dalamnya, yang sangat diperlukan untuk keadaan mental dan fizikal seseorang yang normal. Garam laut sangat berguna dalam kombinasi dengan alga (misalnya, kelp yang sudah biasa) - kerana ia mengandungi sejumlah besar bukan sahaja yodium, tetapi juga unsur surih yang penting bagi tubuh manusia.

Dianjurkan untuk menanam hidangan siap dengan garam laut, kerana di bawah pengaruh suhu tinggi sebahagian sifat bermanfaat garam laut hilang.

Tempat ke-2. Garam India Hitam.

Garam ini sering dikelirukan dengan garam Khamis (dibakar dengan aditif). Walau bagaimanapun, garam hitam India adalah garam merah-coklat semula jadi yang tidak diperkaya dengan hidrogen sulfida. Garam hitam diperoleh dengan memanaskan garam Himalaya dengan tanaman yang dihormati di India kerana khasiatnya yang bermanfaat, seperti amla dan bibhitaki (bahera). Salah satu kelebihan utamanya ialah garam ini membantu meningkatkan fungsi saluran gastrointestinal, meningkatkan peristalsis kerana kandungan enzim di sana yang mendorong pencernaan. Oleh kerana sifat-sifat ini di India, garam hitam telah mendapat tempat terhormat di "kabinet perubatan rumah". Kekurangan dan kelebihan dapat disebut bau telur tertentu, yang disebabkan oleh garam kerana kandungan hidrogen sulfida.

Garam hitam kurang masin, kerana mempunyai komposisi semula jadi yang sangat kaya, tentu saja berguna untuk tubuh manusia. Garam India hitam sangat sesuai untuk hidangan yang mengandungi telur, serta pelbagai salad. By the way, rasa telur dapat ditutup dengan mudah dengan ramuan dan rempah aromatik, jadi garam ini dapat ditambahkan ke hampir semua hidangan..

1 tempat. Garam merah jambu.

Garam merah jambu berasal dari jantung pergunungan Himalaya. Mineral unik ini terbentuk akibat pengeringan laut kuno dan, berkat pergeseran geologi, berakhir di Himalaya.

Garam merah jambu dianggap benar-benar tulen, asli, tanpa kekotoran. Garam Himalaya mengandungi 74 unsur, masing-masing, diasimilasi oleh tubuh, memberi manfaat - memperbaiki peredaran darah, mengisi sel dengan unsur yang diperlukan, membantu membuang toksin dari badan, merangsang pencernaan, dll. Kerana hubungan rapat dengan magma selama pembentukannya, garam Himalaya telah diperkaya dengan kalium, besi, magnesium dan tembaga. Mineral inilah yang memberi garam warna merah jambu yang indah..

Deposit garam Himalaya terbesar - lombong di Pakistan - dinamakan sempena Alexander the Great. Pekerjaan di sana dilaksanakan dengan cara yang disebut "kuno", yang memastikan pemeliharaan sumber semula jadi dan menjamin kemurnian primordial mutlak garam yang diekstrak. Dari lombong inilah bermulanya pengedaran garam Himalaya - penakluk besar pernah menggunakan fosil semula jadi ini untuk tujuan politik. Dia memerintahkan untuk memberikan kepada sejumlah keluarga kekaisaran di Eropah sejumlah besar garam Himalaya, sebagai mineral berharga. Sekarang rempah unik ini tersedia untuk semua orang..