Dapur Rusia

Proses pembentukan dan pengembangan masakan Rusia membentang selama beberapa abad. Sesekali, sebutannya muncul dalam sejarah abad ke-10 hingga ke-15. dan dalam pelbagai dokumen sejarah. Klasik suka menulis tentangnya dalam karya abadi mereka. Ia dikaji dengan teliti oleh etnografer. Semuanya kerana dia asli dan sangat kaya. Berkembang bersama dengan rakyatnya, ini tidak hanya mencerminkan kehidupan dan adat istiadatnya, tetapi juga sejarah. Dan sepanjang masa ia bertambah baik, ditambah dengan pinjaman dan diperluas.

Hari ini frasa "Masakan Rusia" dikaitkan dengan sup kubis, acar renyah dan cendawan acar, kulebyaka wangi dan pai, serta teh unik dari samovar.

Tetapi 1000 tahun yang lalu, semuanya sedikit lebih sederhana..

Sejarah perkembangan

Para saintis mengenal pasti 4 peringkat pembentukan masakan Rusia, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Ia:

  1. 1 Rusia Lama, berasal dari abad IX-XVI;
  2. 2 Moscow Lama - ia jatuh pada abad XVII;
  3. 3 Peter dan Catherine - merujuk pada abad XVIII;
  4. 4 Petersburg - menggabungkan tradisi pada akhir abad ke-18. dan bertahan sehingga tahun 60-an XIX.

Dikuasai oleh produk roti dan tepung. Orang-orang Rusia kuno memegang lempeng, jeli tepung dan pai rai dengan harga tinggi. Lebih-lebih lagi, sayur-sayuran, buah-buahan, cendawan, pelbagai jenis daging dan ikan, bubur berfungsi sebagai pengisian untuk mereka. Sudah pada waktu itu, para tetamu yang dikasihi disambut dengan roti dan garam.

Ngomong-ngomong, bubur di Rusia dianggap simbol kemakmuran dan kemakmuran. Kata "bubur" digunakan untuk merujuk pada pesta perkahwinan kuno Rusia. Dan di meja orang Rusia selalu ada soba, barli, barli mutiara, oatmeal, oatmeal atau bubur millet.

Di sampingnya, makanan pada masa itu termasuk sayur-sayuran dalam jumlah besar - kubis, lobak, lobak, kacang polong, timun. Mereka gemar menjamu selera dengan buah-buahan dan beri di sini. Sebagai tambahan kepada mereka, madu diberi penghargaan tinggi di antara mereka yang mempunyai gigi manis, berdasarkan sirup dan jem yang enak. Walaupun begitu, nyonya rumah membakar roti halia bersama mereka.

Sejak abad XI. di Rusia, rempah digunakan: daun salam dan lada hitam, cengkeh, halia, kapulaga dan safron.
Sehingga abad ke-17. di sini mereka secara praktikal tidak makan daging dan susu. Dan jika mereka melakukannya, mereka membuat sup kubis dan gruel dari daging. Mereka minum susu rebus atau mentah, membuat krim masam dan keju kotej darinya dan tidak mengetahui tentang adanya krim dan mentega hampir hingga abad ke-16.

Pada masa yang sama, minuman nasional Rusia muncul - kvass, sidera dan hop. Pada tahun 1284 bir dibuat untuk pertama kalinya. Dan pada abad XV. vodka Rusia sebenar dibuat dari bijirin rai.

Pada abad XVI-XVII. Masakan Rusia lama diperkaya dengan mi dan ladu, meminjamnya dari orang-orang Asia.

Abad XVII ditandai dengan pembahagian dapur menjadi satu yang dia lebih suka tahu dan orang yang senang dengan orang biasa. Dan jika sebelumnya perbezaan ini dinyatakan hanya dalam jumlah hidangan, sekarang perhatian khusus diberikan kepada kualiti. Semuanya kerana masakan baru dan teknik masakan mulai meresap ke dalam masakan tradisional..

Sejak saat itu, lebih banyak daging panggang, yang sebelumnya dianggap tidak sedap, mula muncul di meja bangsawan. Dan juga ham, daging babi, daging kornet, kambing panggang, permainan dan ayam. Pada masa yang sama, makanan ringan, acar dan makanan asas seperti ikan merah jeli, ikan masin, kaviar hitam terasa.

Di samping itu, rakyat Rusia mula secara aktif meminjam produk khanat Astrakhan dan Kazan, Siberia dan Bashkiria, yang baru-baru ini bergabung dengan negeri ini. Ini adalah kismis, buah ara, semangka dan tembikai, aprikot, lemon dan teh. (Walaupun beberapa sumber menyatakan bahawa di beberapa wilayah lemon telah dimakan sejak abad ke-11.) Dan nyonya rumah yang ramah mula mengadopsi resipi untuk pai lazat, roti halia, semua jenis selai dan marshmallow epal. Walaupun, menurut beberapa laporan, yang terakhir sedang disiapkan di wilayah-wilayah tertentu di Rusia sejak abad XIV.

Oleh itu, abad XVII. dicirikan oleh berkembangnya masakan tradisional Rusia dan penyederhanaan petani sederhana.

Mengikuti era Moscow lama, era baru bermula - era Peter the Great. Ini berbeza dengan yang lain dengan peminjaman tradisi masakan Barat yang lebih aktif. Dan sekarang golongan bangsawan semakin sering membawa bukan sahaja produk dan resipi hidangan di luar negara, tetapi juga "melanggan" koki asing. Mereka memperkaya masakan Rusia dengan pate, kaserol, gulungan dan potongan daging, menambahnya dengan susu, sup sayur-sayuran dan tumbuk yang masih belum diketahui dan menghias dengan sandwic, mentega dan keju Belanda dan Perancis yang sebenar.

Mereka juga mengganti nama "sup" Rusia purba dengan "sup" dan mengajar bagaimana menghidangkannya dengan betul - dalam periuk atau besi tuang.

Tempoh ini bertepatan dengan munculnya "jendela ke Eropah". Melalui dia, masakan tradisional Perancis, Jerman, Itali dan Belanda mula memasuki masakan Rusia. Antaranya: cincang dengan dan tanpa tulang, eskalop, entrecotes, stik, kentang dan piring tomat, yang baru dibawa masuk pada masa itu, serta sosej dan omelet.
Pada masa yang sama, mereka mula memberi perhatian khusus pada pengaturan meja dan menghias pinggannya sendiri. Sangat menarik bahawa dalam proses menguasai seni ini, banyak salad, lauk dan bahkan vinaigrette muncul..

Ciri khas zaman ini adalah pelbagai makanan ringan yang disajikan kepada bangsawan. Ikan, daging, cendawan dan sayur-sayuran, mereka telah mempelbagaikan masakan Rusia dengan ketara dan menjadikannya sangat kaya dan bahkan lebih enak..

Masakan Rusia: zaman kita

Pada tahun-tahun berikutnya, masakan tradisional Rusia hanya diperkaya. Koki berbakat muncul, yang namanya terkenal jauh di luar sempadan negara. Mengembara ke seluruh dunia, mereka menguasai teknologi kuliner terkini, kerana mereka dapat menyediakan hidangan yang paling luar biasa dan asli. Dan sambungkan yang tidak serasi pada masing-masing. Contohnya: ais krim yang diperbuat daripada roti Borodino, foie gras borscht dengan flambé, salad koktel, domba dengan sos kvass, leher udang karang dengan kaviar sayur, dll..

Rasa masakan Rusia

Masakan Rusia kebangsaan telah meminjam hidangan baru dan tradisi masakan luar negara selama berabad-abad. Walaupun begitu, ini tidak menghalangnya untuk tetap khas dan asli. Setelah merasai daging berair, makanan ringan, dan julienne, orang Rusia tidak mengubah kebiasaan mereka.

Dan dia tidak melepaskan bijirin dan sup, yang dari masa ke masa hanya menjadi lebih pelbagai. Tidak mengubah tradisi menghidangkan makanan. Seperti sebelumnya, hidangan pertama disajikan dengan hidangan panas - sup, borscht, hodgepodge atau sup kubis. Untuk yang kedua - lauk dengan daging atau ikan. Dan yang ketiga - minuman manis - jus, kompot, minuman buah atau teh. Dan kekal sebagai salah satu masyarakat yang paling ramah di dunia.

Cara utama memasak dalam masakan Rusia:

Tidak kira betapa kaya dan beragamnya masakan Rusia, ia tetap berdasarkan masakan tradisional, yang dapat dikenali di setiap pelosok dunia, iaitu:

Sup kubis. Mereka mengatakan bahawa hidangan ini muncul di Rusia pada abad ke-9, bersamaan dengan kubis. Ia adalah sup pelbagai ramuan. Sup kubis disediakan dengan sorrel, segar atau sauerkraut, daging (kadang-kadang ikan atau cendawan), rempah-rempah dan kuah masam berdasarkan krim masam atau garam kubis. Sepanjang sejarah keberadaannya, komposisinya hampir tidak berubah, kecuali bahawa sejambak rempah untuk sup kubis diperluas.

Kulebyak. Ia berbeza dari pai biasa dengan adanya pengisian yang kompleks - dari 2 hingga 4 jenis daging cincang, dipisahkan oleh penkek tipis. Lebih-lebih lagi, isipadu semestinya sama dengan sekurang-kurangnya separuh daripada jumlah ujian. Kulebyaki pertama dibuat dari adunan ragi dan lapisan kubis, telur, bubur soba, ikan rebus, bawang atau cendawan dan menghiasi meja orang-orang bangsawan dan orang biasa.

Kutia. Hidangan peringatan, iaitu bubur yang terbuat dari gandum atau nasi dengan madu, biji poppy, kismis dan susu. Disiapkan dan disajikan pada malam Krismas dan Epiphany, kadang-kadang pada peringatan. Dipercayai bahawa kutya berakar kembali pada zaman paganisme, ketika ingatan nenek moyang dihormati dengan pertolongannya. Ngomong-ngomong, di Rusia bubur apa pun disebut roti "utama".

Mie adalah pasta yang dipinjam, sangat popular di seluruh dunia, termasuk Rusia. Mie pertama disebut Cina, mereka muncul pada milenium II SM.

Kissel. Minuman ini berumur tidak kurang dari 1000 tahun. Ia pada asalnya dibuat dari gandum atau gandum, kemudian dari buah beri. Kenangan tentang dia muncul dalam "Kisah Tahun-tahun yang Dahulu".

Pada abad X. semasa pengepungan Belgorod, kebuluran bermula di bandar. Dan ketika penduduk kota telah memutuskan untuk menyerah, seorang penatua memerintahkan untuk mencari sisa-sisa gandum dan gandum, menyiapkan agar-agar dari mereka dan menuangkannya ke dalam bak yang digali ke dalam sumur dengan tanah. Madu uzvar dituangkan ke dalam tab mandi lain. Dan kemudian mereka mengundang beberapa orang penakluk untuk merasai makanan istimewa dari sumur. Beberapa hari kemudian, mereka mundur, memutuskan bahawa orang Rusia diberi makan oleh Ibu Bumi.

Ukha adalah hidangan ikan panas. Setiap wilayah mempunyai resipi tersendiri untuk penyediaannya. Contohnya, di Don mereka suka sup ikan dengan tomato.

Stroganina adalah hidangan yang dibuat dari ikan mentah, beku, yang disajikan dalam bentuk serutan dengan campuran garam dan lada. Sangat popular di Siberia.

Salad Olivier adalah hidangan Tahun Baru kebangsaan yang diberi nama Lucien Olivier, yang menciptanya. Resipi tradisional Rusia terdiri daripada sosej "Doktor", kentang rebus, telur rebus, timun acar, kacang hijau, wortel rebus, mayonis dan ramuan.

Teh dari samovar. Mereka mengatakan bahawa minuman seperti itu mempunyai rasa istimewa, yang dicapai berkat penggunaan samovar itu sendiri, dan berkat kesatuan keluarga, yang berkumpul di gazebo atau di beranda untuk merasakannya.

Pai - pai panggang dengan pelbagai jenis tambalan - ikan, daging, wortel, telur, bawang dan beras dan lubang kecil di atas.

Cendawan acar dan acar - makanan istimewa yang telah ada selama beberapa abad.

Vinaigrette adalah hidangan kebangsaan Rusia yang terbuat dari bit, kentang, wortel, kacang hijau, timun acar, bawang, minyak sayuran dan rempah, walaupun dipinjam.

Roti halia - produk tepung yang berasal dari zaman kuno Rusia.

Apple marshmallow adalah makanan tradisional yang telah disediakan sejak abad XIV. dengan madu dan epal. Resipi moden telah disempurnakan dan mungkin mengandungi kayu manis, beri, dll..

Roti dan garam adalah makanan istimewa - sejenis simbol masakan Rusia. Hari ini bermaksud keramahan. Dan pada zaman dahulu ia dikurniakan makna ajaib. Roti melambangkan kekayaan dan kesejahteraan keluarga, dan garam melindunginya dari masalah dan cuaca buruk. Sebelumnya, brownies disajikan dengan roti dan garam ketika memasuki rumah baru..

Sup, atau rebus, seperti yang mereka katakan di Rusia. Sebenarnya, ini adalah hidangan kebangsaan masakan Rusia. Sebelum ini, ia hanya sayur, kemudian mereka mula menambahkan daging ke dalamnya. Hari ini terdapat sebilangan besar sup untuk setiap selera..

Epal acar adalah sejenis acar buatan sendiri. Mereka popular beberapa abad yang lalu.

Sauerkraut adalah hidangan yang diperoleh dari penapaian kubis. Dipercayai bahawa semua bahan bermanfaatnya disimpan di dalamnya..

Ciri-ciri masakan Rusia yang berguna

Untuk banyak sup dan bijirin, masakan Rusia dianggap sebagai salah satu yang paling sihat. Ia sangat sesuai untuk vegetarian dan dihormati di seluruh dunia. Di samping itu, dia menggunakan banyak hadiah alam - sayur-sayuran dan buah-buahan, yang masing-masing mengandungi sejumlah besar bahan berguna. Tempat istimewa di dalamnya diberikan kepada produk susu yang diperam, serta minuman manis - kompot, jeli dan jus.

Hari ini, jangka hayat rata-rata orang Rusia adalah 71 tahun dan, menurut jaminan ahli sosiologi, ia terus meningkat.

Kajian Negara Rusia (Reálie Ruska)

Jste zde

Tradisi masakan kebangsaan Rusia

Sifat masakan Rusia

Keanehan masakan nasional lebih terpelihara daripada, misalnya, ciri khas pakaian atau tempat tinggal.
Hidangan tradisional Rusia tinggi tenaga dan mengandungi banyak lemak. Ini disebabkan oleh iklim yang keras: selalu perlu makan banyak ("Walaupun lemak kering, yang kurus mati.").
Hidangan dalam masakan Rusia ringkas, rasional dan praktikal. Orang-orang memasak terutama hidangan dari roti, tepung dan semua yang diberikan oleh hutan - madu, beri, kacang, cendawan (walaupun penduduk di bahagian selatan Rusia berhati-hati dengan cendawan, takut menggunakannya). Bahagian utama makanan orang Rusia adalah pelbagai jenis bijirin dan produk tenusu. Daging dianggap sebagai hidangan perayaan.
Orang Rusia belajar mengawet dan mengawet makanan - mereka merokok, kering, daging asin, sayur-sayuran dan buah-buahan yang diperam, acar, asin (timun, bawang putih, daun anggur, hijau bawang putih liar), membuat selai, buah-buahan kering (prun, aprikot kering, kismis).

Makan orang berpendapatan rendah

Apabila tepung atau bijirin tidak mencukupi, orang makan "roti kedua" - kentang. Mereka juga sering memakan kubis, dari mana sup dibuat, misalnya sup kubis ("sup kubis dan bubur - makanan kami"), serta wortel, bit dan soba (bubur soba).

Roti dimainkan dan memainkan peranan paling penting dalam makanan sehari-hari dan perayaan. Orang Rusia berkata: "roti adalah kepala segalanya".
Orang Rusia sangat menghormati roti: mengikut kebiasaan lama, roti yang dijatuhkan mesti diambil, dihapuskan, dicium dan meminta pengampunan kerana kecuaian. Orang tidak pernah membuang serbuk roti. Sejak kecil, kanak-kanak itu diajar untuk menghormati produk ini. Para tetamu disambut dengan ucapan "roti dan garam".
Roti digunakan untuk makanan ringan sepanjang hari (untuk sup, untuk kursus kedua).
Roti rai Rusia, dibakar dengan pelbagai aditif (rempah, kismis - roti aromatik yang paling terkenal "Borodinsky" dengan ketumbar).
Roti putih atau lavash juga dijual (roti putih dari selatan atau dari Asia Tengah dalam bentuk kek rata besar).

Hidangan kebangsaan Rusia

Makanan ringan

Masakan Rusia sangat terkenal dengan pelbagai makanan ringan. Ini adalah salad, acar (sayur-sayuran, cendawan, ikan), pai dengan tambalan yang berbeza (daging, ikan, kubis, kentang, nasi dan telur, epal, lemon, pelbagai jenis jem), pancake dengan tambalan yang berbeza (produk yang dibuat dari adunan, dituangkan ke dalam kuali goreng dalam lapisan nipis), daging asap, ikan, sosej, ham, kaviar - hitam dari sturgeon, yang lebih dihargai daripada merah dari salmon.

Sup Rusia sedap dan tebal, atau, seperti yang dikatakan orang Rusia, "padat". Mereka dimasak dalam air atau kvass; krim masam atau mayonis sering ditambahkan ke dalam semangkuk sup. Pastikan makan roti bersama sup.

  • Shchi - sup kubis, terdapat kira-kira 60 jenis kubis.
  • Borsch - sup merah yang diperbuat daripada kubis, bit, wortel, daging.
  • Solyanka - sup dengan acar.
  • Ukha - sup ikan Rusia.
  • Okroshka, acar, bit - sup sejuk.

Hidangan Daging

Tidak ada tradisi di Rusia untuk menggoreng daging dengan ringan. Selalunya, hidangan disediakan dari daging cincang. Potongan disediakan dari daging cincang; ia berfungsi sebagai pengisian untuk ladu, pai, gulungan kubis (daging cincang dalam daun kubis). Barbeku Armenia popular - kepingan domba. Orang Rusia sering makan ikan.

Manis

Orang Rusia suka gula-gula, kedai menawarkan banyak pilihan coklat, gula-gula (dijual mengikut berat), ais krim, kue; crumpet popular - cawan adunan ragi yang dibakar dengan gula tepung.

Produk susu

Susu fermentasi dibuat dari susu masam, produk dari keju kotej biasa - jisim curd (dengan aprikot kering, prun, kismis), keju manis.

Hidangan perayaan dan istiadat

  • Krismas sangat menenangkan, kutia
  • Shrovetide - penkek dengan mentega
  • Paskah - Kek Paskah, telur, Paskah, jangan makan hidangan panas
  • pengebumian - penkek, kutia, jeli putih

Meminjam pinggan

Selama berabad-abad, masakan Rusia telah diperkaya dengan banyak hidangan masyarakat jiran.

  • Shish kebab adalah hidangan Kaukasia dari asalnya, borsch dan hodgepodge adalah sup Ukraine.
  • Pelmeni - hidangan Siberia dalam bentuk produk rebus yang terbuat dari adonan tidak beragi yang diisi dengan daging cincang, serta ikan, kentang, kubis.

Trend moden dalam makanan Rusia

Pada awal tahun 90an. Orang Rusia berada di bawah pengaruh makanan dan makanan segera yang diimport. Terutama makanan goreng - bakar, kentang goreng. Sekarang mereka kembali mengembalikan produk dan pinggan mangkuk dalam negeri. Pada masa yang sama, terutama di bandar-bandar besar, pemakanan yang betul semakin popular; masakan diet, vegetarian dan eksotik (terutamanya Jepun) menjadi bergaya..

Minuman

Minuman tradisional Rusia adalah kvass - minuman beralkohol gelap yang dibuat dari roti atau madu..

Vodka

Vodka dianggap sebagai salah satu simbol Rusia, walaupun dalam beberapa tahun kebelakangan ini jumlah penggunaan vodka lebih rendah daripada jumlah penggunaan bir.
Terdapat jenama vodka Rusia terkenal di dunia: "Stolichnaya", "Smirnovskaya", terdapat juga tradisi lama vodka buatan rumah, yang disebut sebagai tungku.
Vodka berpatutan dari segi harga dan kerana anda boleh membelinya di mana sahaja yang anda mahukan, dan ini adalah salah satu sebab alkoholisme di kalangan orang Rusia. Terdapat kerap kes keracunan dengan vodka atau cahaya bulan.
Vodka dan bir harus dimakan. Terdapat banyak pilihan produk yang berbeza. Untuk bir mereka menjual sotong kering, smelt (ikan kering kecil), roach (ikan kering yang mesti dipecah dan dimakan seperti kerepek), kerepek, kacang tanah, pistachio, crouton (kepingan roti kering kecil dengan rasa yang berbeza). Vodka harus dimakan dengan roti, sosej, acar, bawang putih liar, dll..

Minum teh

Pada masa lalu, orang Rusia biasanya mengakhiri hari dengan upacara minum teh, bertukar berita semasa minum teh, bercakap mengenai peristiwa pada hari itu, dan seluruh keluarga berkumpul untuk minum teh..
Teh diseduh dalam teko khas, biarkan mendidih dan kemudian tuangkan daun teh ke dalam cawan dan tambahkan air mendidih, atau sediakan teh dalam samovar. Teh manis dihidangkan: jem (jem ceri paling digemari), gula-gula, kek, roti, kue.

Samovar

Samovar adalah alat pemanasan sendiri untuk membuat teh. Samovar terdiri daripada pasu (ada brazier arang dengan paip), pegangan, pembakar teko, cerat dengan kunci.
Pada masa lalu, di setiap rumah, samovar menempati tempat penting di bahagian dalam ruang tamu atau ruang makan. Semasa minum teh, dia diletakkan di atas meja atau di meja khas, teh dituangkan oleh nyonya rumah atau anak perempuan sulung. Secara beransur-ansur, samovar mulai menyerupai bukan teko, tetapi pasu hiasan, menjadi lebih sederhana dan lebih ketat, dan akhirnya menjadi elektrik. Pada zaman moden di Rusia, samovar sudah tidak lagi menjadi keperluan asas.

Kenduri

Terdapat perbezaan besar antara makanan sehari-hari dan percutian, antara hidangan yang ditawarkan di restoran

Makanan sepanjang hari

Sarapan pagi (lebih kurang 9 jam)

Sarapan pagi lebih sedap. Pada siang hari, sering tidak ada tempat makan, jadi orang Rusia lebih suka makanan hangat - bubur (oatmeal, beras, gandum, soba, semolina), telur orak, sosis, pancake. Mereka makan keju kotej, keju, minum teh atau kopi.

Makan tengah hari (lebih kurang 14 jam)

Makan tengah hari biasanya terdiri daripada sup pertama, dan yang kedua panas (daging atau ikan dengan lauk). Orang Rusia terbiasa makan pada waktu bekerja dengan makanan segera (ada tempat seperti ini yang menawarkan hidangan kebangsaan Rusia), di kantin dan kafe. Tidak seperti makanan rumah Rusia yang kaya, orang asing mungkin akan terkejut dengan sebilangan kecil di restoran Rusia. Terdapat restoran yang cukup selesa di tingkat tertinggi, tetapi orang Rusia biasa tidak mampu makan siang atau makan malam di sana.
Di jalan, anda selalu dapat membeli sesuatu untuk dimakan - pai, pastri, penkek, shawarma (kebab), kentang goreng dengan isi yang berbeza.

Makan malam (lebih kurang 20 jam)

Makan malam tidak memainkan peranan penting dalam diet. Biasanya mereka makan apa yang ada untuk makan tengah hari, atau apa yang terdapat di rumah.

Kenduri rumah tangga

Di Rusia, percutian keluarga biasanya dirayakan di rumah, para tetamu juga dijemput pulang dan merawat diri mereka sendiri. Tidak ada kebiasaan untuk mengadakan perjumpaan di restoran.
Di Rusia terdapat tradisi pesta yang kaya. Sejak sekian lama telah ditetapkan bahawa tetamu harus diterima dengan sebaik mungkin dan diberi makan sepenuhnya.
Perubahan hidangan (pembuka selera, yang pertama adalah sup, yang kedua panas, yang ketiga manis) dalam perayaan Rusia tidak begitu jelas - sebagai peraturan, semua jenis makanan ringan, pai, salad, hidangan daging dan juga pencuci mulut ada di atas meja pada masa yang sama. Pada masa yang sama, orang Rusia sangat mementingkan kelimpahan di atas meja - semestinya selalu ada banyak jenis makanan (walaupun terdapat kesulitan material).

Pembelian

Sekarang Rusia sudah mempunyai segalanya, semuanya dapat diperoleh. Ini adalah situasi baru bagi orang Rusia - di zaman Soviet, kedai kelihatan sangat berbeza: kaunter kosong, pilihan sifar, wanita jualan yang tidak menyenangkan, produk berkualiti rendah, barisan panjang. Jurujual menganggap pembeli hampir sebagai musuh mereka.
Daripada daftar tunai, mereka menggunakan akaun. Produk, misalnya, keju atau sosej, jika muncul, dijual dalam kilogram (orang membelinya untuk kegunaan masa depan).

Pada awal tahun 90an. hampir semua orang mendapat makanan di pasar.

“Model Ruský zákazníka: snaží se ho vždy za všech okolností podvést jeho krajan. Je to hra na kočku a na myš. 90% obyvatel nakupuje na trhu a často neví, jak má originální potravina chutnat a zboží vypadat. "
David Šťáhlavský: Rusko mezi řádky

Masakan kebangsaan

Rusia adalah sebuah negara multinasional, di sini anda dapat menikmati pelbagai hidangan, kadang-kadang sangat eksotik, dari pelbagai bangsa - dari Tatar chak-chak (pencuci mulut yang dibuat dari adunan dengan madu) hingga Yakut stroganin (ikan atau daging yang baru dibekukan). Tetapi anda akan menemui masakan tradisional Rusia di setiap pelosok negara. Berikut adalah 12 hidangan mesti dicuba di Rusia.

Sup kubis adalah sup dengan kubis, yang diciptakan pada abad ke-11. Senarai ramuannya merangkumi daging, perasa, dan pembalut acar kubis masam. Walau bagaimanapun, ramuannya berbeza-beza bergantung pada jenis sup kubis (tanpa lemak, ikan, hijau) dan kemahiran memasak tukang masak - banyak orang Rusia menyediakan sup ini mengikut resipi mereka sendiri. Mereka makan sup kubis dengan roti rai, perasa dengan krim masam atau perasa.

Ladu

Pelmeni tidak berlebihan adalah hidangan masakan Rusia yang paling terkenal di luar negara. Ia muncul di Ural pada akhir abad XIV. Nama "pelmeni" berasal dari kata yang serupa dari kumpulan bahasa Finno-Ugric, yang secara harfiah bermaksud "telinga roti". Ladu klasik adalah daging cincang yang terdiri daripada daging lembu, domba, daging babi, dibungkus dengan doh tidak beragi yang terbuat dari tepung, telur dan air. Ladu siap pakai direbus dalam air masin mendidih. Hidangkan dengan minyak, mustard, mayonis atau rempah lain. Banyak generasi Rusia biasa dengan tradisi membuat ladu dengan seisi keluarga. Semakin besar keluarga, semakin besar jumlah penuaian. Sebilangan yang dimasak segera dimasak, selebihnya dibekukan..

Bubur, seperti sup, adalah sesuatu yang tidak dapat difikirkan masakan Rusia. Orang Rusia, terutama pada zaman kanak-kanak, selalu makan bijirin untuk sarapan pagi - mereka sihat dan berkhasiat. Semolina, barli mutiara, oatmeal, soba dan beberapa lusin jenis lain. Anda kemungkinan besar akan ditawarkan bubur untuk sarapan di hotel, kafe, kantin pelajar atau semasa lawatan. Ia dihidangkan panas, berperisa dengan mentega. Seperti yang mereka katakan di Rusia, anda tidak boleh merosakkan bubur dengan mentega, yang bermaksud bahawa apa yang berguna tidak akan berbahaya walaupun dalam jumlah besar..

Pai Rusia

Pai dalam masakan Rusia mempunyai arti yang hampir sama dengan pizza dalam bahasa Itali. Pai Rusia dibakar terutamanya dari adunan tanpa gula dengan pelbagai tambalan - dari daging dan ikan hingga buah dan keju kotej. Kek keju, pai, pai, kek Paskah, shangi, gerbang, kurniki - ini bukan senarai lengkap jenis hidangan ini. Sekiranya anda berjaya merasai pai buatan sendiri, anggap diri anda bertuah. Namun, di banyak tempat katering, mereka tidak kalah dari segi kualiti dengan yang dimasak di rumah..

Pancake

Pancake adalah hidangan Rusia tertua yang muncul pada abad ke-9. Resipi untuk salah satu hidangan Rusia yang paling terkenal sangat mudah - susu, telur, garam, tetapi proses memasak serupa dengan kemahiran, yang tidak dapat dikuasai oleh setiap suri rumah. Doh cair dituangkan ke minyak yang dipanaskan dalam kuali, tugas koki adalah memanggang kemerahan, bahkan pancake tanpa gumpalan dan tidak membiarkannya terbakar lebih awal. Semakin nipis penkek, semakin tinggi tahap keahliannya. Di Rusia, pepatah "pancake pertama kental" masih digunakan, yang bermaksud kegagalan pada awal perniagaan apa pun. Biasanya penkek disajikan panas dengan krim masam, mentega, madu, atau dibungkus dengan pelbagai tambalan - daging, ikan, sayur, manis, buah dan lain-lain. Chic khas - penkek dengan kaviar.

Salad Olivier

Sama seperti sukar bagi orang Amerika untuk membayangkan Thanksgiving tanpa kalkun tradisional, dan orang Itali mempunyai meja Krismas tanpa lentil dan dzampone, begitu banyak keluarga Rusia tidak dapat membayangkan meja Tahun Baru tanpa Olivier, yang dikenali di luar negara sebagai Salad Rusia. Dinamakan sebagai penghormatan kepada penciptanya, koki Lucien Olivier, yang bekerja di Moscow pada abad ke-19, ia mendapat populariti tertentu pada tahun-tahun Soviet. Kesederhanaan penyediaan dan ketersediaan bahan memainkan peranan penting dalam hal ini. Soviet Olivier klasik termasuk kentang rebus dan wortel, sosej, telur rebus, acar, kacang hijau dan dill. Semua ini dipotong menjadi kiub kecil dan dibumbui dengan mayonis..

The vinaigrette

Salad ini muncul dalam masakan Rusia pada abad ke-19. Ia dibuat dari bit rebus, kentang, kacang, wortel, serta timun acar dan bawang. Berpakaian dengan minyak bunga matahari. Ia kelihatan seperti borscht "kering".

Timun masin

Setiap hari raya di Rusia jarang diadakan tanpa acar. Selalunya timun, tomato, kubis, cendawan asin mereka menjadi kebanggaan tuan rumah yang ramah. Sudah menjadi kebiasaan untuk makan digestif tradisional Rusia, vodka, dengan acar renyah, berbau dill dan lobak..

Jam

Jam adalah pencuci mulut buatan sendiri. Krim atau jem yang sama, hanya cair dan dengan buah beri atau potongan buah. Jam paling kerap dibuat dari buah beri dan buah yang ditanam di halaman belakang rumah mereka sendiri, atau dikumpulkan di hutan. Konsistensi, rasa dan resipi banyak bergantung pada kemahiran dan pilihan tuan rumah. Sekiranya anda dijemput untuk mencuba selera nenek atau ibu anda, jangan menafikan sendiri keseronokan ini.

Tampal

Pastila adalah manis tradisional Rusia yang dikenali dari abad ke-14. Ini menyerupai marshmallow dalam bentuk dan konsistensi, tetapi mempunyai rasa yang unik. Pada mulanya, marshmallow dibuat dari epal Antonov, yang tumbuh hanya di Rusia. Sejak abad ke-19, pencuci mulut eksklusif Rusia telah dieksport ke Eropah. Kemudian mereka mula membuat marshmallow dari jenis epal dan beri lain. Kemudian, madu menjadi komponen penting dari marshmallow, dan kemudian gula. Sebelum revolusi 1917, pastil Kolomenskaya, Rzhevskaya dan Belevskaya (puff) sangat popular. Pada masa ini, di Kolomna dan Belev, proses pembuatan pastil mengikut resipi lama telah dilanjutkan. Semua jenis marshmallow boleh dibeli di kedai Rusia.

Kvass adalah salah satu minuman Rusia tertua, yang disukai oleh semua orang - dari petani hingga tsar. Ini pertama kali disebut pada tahun 1056. Sehingga akhir abad ke-19, ia dihasilkan sebagai minuman rendah alkohol (2-3 darjah) pada mal gandum hitam dengan penambahan jus herba, beri dan buah. Selepas itu, kvass mula dibuat dari roti bakar siap pakai, keropok. Sebilangan orang Rusia masih berkeras menggunakan kvass buatan sendiri. Minumannya sangat menyegarkan dalam keadaan panas. Anda perlu meminumnya dengan sejuk.

Aspic (jeli)

Aspic adalah jeli daging. Ia disediakan dari kaldu daging tebal dengan potongan daging, daging direbus selama beberapa jam, dan kemudian disejukkan. Dihidangkan sebagai pembuka selera sejuk.

Hidangan tradisional Rusia: senarai. Hidangan asal Rusia: nama, resipi

Konsep "masakan Rusia" seluas negara itu sendiri. Nama, citarasa dan komposisi hidangan sangat berbeza bergantung pada wilayahnya. Di mana sahaja perwakilan masyarakat bergerak, mereka membawa tradisi mereka ke dalam memasak, dan di tempat kediaman mereka secara aktif berminat dengan teknik masakan di rantau ini dan memperkenalkannya dengan cepat, sehingga menyesuaikannya dengan idea mereka sendiri tentang makanan yang sihat dan enak. Oleh itu, dari masa ke masa, di wilayah sebuah negara besar, pilihan mereka sendiri terbentuk..

Sejarah

Masakan Rusia mempunyai sejarah yang agak menarik dan panjang. Walaupun sudah cukup lama di negara ini, mereka bahkan tidak mengesyaki adanya produk seperti beras, jagung, kentang dan tomato, meja nasional terkenal dengan banyak hidangan aromatik dan enak.

Hidangan tradisional Rusia tidak memerlukan ramuan eksotik dan pengetahuan khusus, namun pengalaman hebat diperlukan untuk menyediakannya. Komponen utama sepanjang abad ini adalah lobak dan kubis, semua jenis buah-buahan dan buah beri, lobak dan timun, ikan, cendawan dan daging. Bijirin seperti gandum, rai, lentil, gandum dan millet tidak ditinggalkan..

Pengetahuan mengenai adunan ragi dipinjam dari orang Scythians dan Greek. China menggembirakan negara kita dengan teh, dan Bulgaria bercakap mengenai kaedah membuat lada, zucchini dan terung.

Banyak hidangan Rusia yang menarik diadopsi dari masakan Eropah abad XVI-XVIII, senarai ini merangkumi daging asap, salad, ais krim, minuman keras, coklat dan wain.
Pancake, borscht, ladu Siberia, okroshka, bubur Guryev, roti halia Tula, ikan Don telah lama menjadi jenama masakan yang unik di negeri ini.

Bahan utama

Bukan rahsia bagi semua orang bahawa negeri kita terutama negara utara, musim sejuk panjang dan keras di sini. Oleh itu, makanan yang dimakan semestinya memberikan banyak haba untuk membantu bertahan dalam iklim seperti itu..

Komponen utama yang terdiri daripada hidangan rakyat Rusia adalah:

  • Kentang. Pelbagai hidangan disediakan dari itu, goreng, rebus dan dibakar, daging kentang, pancake, penkek, sup juga dibuat.
  • Roti. Produk ini mendapat tempat yang penting dalam diet rata-rata orang Rusia. Makanan seperti itu sangat menarik dalam pelbagai jenis: ini adalah crouton, dan keropok, hanya roti, bagel dan sebilangan besar spesies yang dapat disenaraikan tanpa henti.
  • Telur. Selalunya mereka direbus atau digoreng, dan sudah disediakan pelbagai jenis hidangan..
  • Daging. Spesies yang paling kerap dimakan adalah daging lembu dan daging babi. Banyak hidangan dibuat dari produk ini, misalnya, zrazy, chops, cutlets, dll..
  • Minyak. Ia sangat popular dan ditambah dengan banyak ramuan. Mereka memakannya dan hanya menyebarkannya ke atas roti.

Juga, hidangan tradisional Rusia sering disediakan dari susu, kubis, kefir dan yogurt, cendawan, susu panggang yang diperam, timun, krim masam dan daging asap, epal dan madu, beri dan bawang putih, gula dan bawang. Untuk membuat apa-apa makanan, anda mesti menggunakan lada, garam dan minyak sayuran.

Senarai hidangan Rusia yang popular

Rasional dan kesederhanaan dianggap sebagai ciri masakan kami. Ini boleh dikaitkan dengan teknologi memasak dan resipi. Sebilangan besar makanan pertama popular, tetapi senarai utamanya disajikan di bawah:

  • Shchi adalah salah satu kursus pertama yang paling popular. Sebilangan besar pilihan untuk penyediaannya diketahui..
  • Ukha terkenal dalam semua jenisnya: burlak, double, triple, gabungan, memancing.
  • Rassolnik paling sering disiapkan di Leningrad, rumah dan Moscow dengan ginjal, ayam dan angsa, dengan ikan dan bijirin, akar dan cendawan, jagung, dengan bebola daging, dengan brisket domba.

Produk tepung juga memainkan peranan penting:

  • penkek;
  • ladu;
  • pai;
  • penkek;
  • pai;
  • kek keju;
  • krumpet;
  • kulebyaki;
  • donat.

Hidangan bijirin sangat popular:

  • bubur dalam labu;
  • kacang;
  • soba dengan cendawan.

Dagingnya paling sering direbus atau dipanggang, dan hidangan separa cair dibuat dari jeroan. Hidangan daging yang paling digemari adalah:

  • potongan api;
  • Daging lembu Stroganoff;
  • daging lembu "Orlov";
  • burung di ibu negara;
  • gulung babi dalam bahasa Rusia;
  • rebusan giblet;
  • hazel grouse dalam krim masam;
  • parut rebus.

Makanan manis juga banyak diketengahkan:

  • kompot;
  • jeli;
  • teh;
  • minuman buah;
  • kvass;
  • sbiten;
  • sayang.

Hidangan ritual dan terlupa

Pada asasnya, semua hidangan masakan kami mempunyai makna ritual, dan beberapa daripadanya telah berlangsung sejak zaman paganisme. Mereka dimakan pada hari-hari tetap atau pada hari cuti. Sebagai contoh, penkek, yang dianggap sebagai roti korban di antara orang Slavia Timur, hanya dimakan di Maslenitsa atau pada peringatan. Dan kek Paskah dan Paskah disiapkan untuk perayaan suci Paskah.

Kutya dijadikan makanan peringatan. Hidangan yang sama direbus untuk pelbagai perayaan. Lebih-lebih lagi, setiap kali ia mempunyai nama baru, yang tepat waktu bertepatan dengan acara itu. "Buruk" disiapkan sebelum Krismas, "kaya" - sebelum Tahun Baru, dan "lapar" - sebelum Epiphany.

Beberapa hidangan lama Rusia tidak dapat dilupakan hari ini. Sehingga baru-baru ini, tidak ada yang lebih enak daripada wortel dan timun yang direbus dengan madu di tempat mandi air. Seluruh dunia tahu dan menyukai pencuci mulut nasional: epal bakar, madu, pelbagai roti halia dan jem. Mereka juga membuat kek dari bubur berry, yang telah dikeringkan terlebih dahulu di dalam ketuhar, dan "parenki" - potongan bit dan wortel rebus - ini adalah hidangan Rusia kegemaran kanak-kanak. Senarai makanan terlupa seperti itu dapat dilanjutkan selama-lamanya, kerana masakannya sangat kaya dan pelbagai..

Minuman tradisional Rusia termasuk minuman buah kvass, sbiten dan berry. Sebagai contoh, senarai pertama telah dikenali oleh orang Slav selama lebih dari 1000 tahun. Memiliki produk ini di rumah dianggap sebagai tanda kesejahteraan dan kekayaan..

Hidangan vintaj

Masakan moden dengan pelbagai jenisnya sangat berbeza dari masa lalu, tetapi masih sangat berkait dengannya. Sehingga kini, banyak resipi telah hilang, selera telah dilupakan, kebanyakan produk telah menjadi tidak tersedia, tetapi semuanya tidak boleh dihapus dari ingatan hidangan rakyat Rusia..

Tradisi orang berkait rapat dengan pengambilan makanan dan telah berkembang di bawah pengaruh pelbagai faktor, di antaranya semua jenis pantang beragama memainkan peranan utama. Oleh itu, dalam leksikon Rusia, kata-kata seperti "puasa" dan "pemakan daging" sangat sering dijumpai, tempoh ini sentiasa bergantian.

Keadaan seperti itu sangat mempengaruhi masakan Rusia. Terdapat sebilangan besar hidangan yang dibuat dari bijirin, cendawan, ikan, sayur-sayuran, yang dibumbui dengan lemak sayuran. Di meja perayaan selalu ada hidangan Rusia seperti itu, gambarnya dapat dilihat di bawah. Mereka dikaitkan dengan banyaknya permainan, daging, ikan. Persiapan mereka memerlukan banyak masa dan memerlukan kemahiran tertentu dari para koki..

Selalunya, hari raya dimulakan dengan makanan ringan, seperti cendawan, sauerkraut, timun, dan acar epal. Salad muncul kemudian, semasa pemerintahan Peter I.
Kemudian mereka makan hidangan Rusia seperti sup. Harus diingat bahawa masakan kebangsaan mempunyai banyak kursus pertama. Pertama sekali, ini adalah sup kubis, hodgepodge, borscht, sup ikan dan botvinia. Ini diikuti dengan bubur, yang terkenal dengan nama roti utama. Pada hari makan daging, para koki menyediakan makanan yang lazat dari jeroan dan daging.

Ukraine dan Belarus mempunyai pengaruh yang kuat terhadap pembentukan pilihan masakan. Oleh itu, negara itu mula menyediakan hidangan panas Rusia seperti kuleshi, borscht, sup bit, sup dengan ladu. Mereka termasuk dalam menu, tetapi masih hidangan nasional seperti sup kubis, okroshka, ukha masih popular..

Sup boleh dibahagikan kepada tujuh jenis:

  1. Sejuk, yang disediakan berdasarkan kvass (okroshka, turi, botvinya).
  2. Decoctions sayur-sayuran, ia dibuat di dalam air.
  3. Tenusu, daging, cendawan dan mi.
  4. Sup kubis kegemaran semua orang tergolong dalam kumpulan ini..
  5. Hodgepodge dan acar kalori tinggi, disediakan berdasarkan kaldu daging, dan mempunyai rasa masam sedikit.
  6. Subkategori ini merangkumi pelbagai ramuan ikan.
  7. Sup yang dibuat hanya dengan penambahan bijirin dalam kaldu sayur.

Dalam cuaca panas, sangat menyenangkan untuk makan kursus pertama Rusia yang sejuk. Resipi mereka sangat pelbagai. Sebagai contoh, ia boleh menjadi okroshka. Pada mulanya, ia hanya disediakan dari sayur-sayuran dengan penambahan kvass. Tetapi hari ini terdapat sebilangan besar resipi dengan ikan atau daging..

Hidangan botvinia lama yang sangat lazat, yang telah hilang popularitinya kerana kerumitan penyediaan dan kos yang tinggi. Ini termasuk jenis ikan seperti salmon, sturgeon dan stellate sturgeon. Pelbagai resipi boleh diambil dari beberapa jam hingga sehari untuk disiapkan. Tetapi tidak kira betapa rumitnya makanan, hidangan Rusia seperti itu akan memberikan keseronokan gourmet sebenar. Senarai supnya sangat pelbagai, seperti negara itu sendiri dengan kewarganegaraannya..

Rendam, acar, acar

Cara paling mudah untuk menyediakan kekosongan adalah dengan membuang air kecil. Kami menyediakan hidangan Rusia seperti epal, lingonberry dan cranberry, blackthorn, cloudberries, pir, ceri dan abu gunung. Bahkan terdapat pelbagai jenis epal yang dibiakkan khas di wilayah negara kita, yang sangat sesuai untuk persiapan seperti itu..

Menurut resipi, bahan tambahan seperti kvass, molase, air garam dan malt dibezakan. Hampir tidak ada perbezaan khusus antara pengambilan garam, pengawetan dan kencing, selalunya hanya jumlah garam yang digunakan.

Pada abad keenam belas, rempah ini tidak lagi menjadi barang mewah, dan semua orang di wilayah Kama mula terlibat secara aktif dalam pengekstrakannya. Menjelang akhir abad ketujuh belas, kilang-kilang Stroganov sahaja menghasilkan lebih daripada 2 juta puding setahun. Pada masa ini, hidangan Rusia seperti itu muncul, yang namanya masih relevan hingga hari ini. Ketersediaan garam memungkinkan untuk menuai kubis, cendawan, bit, lobak dan timun untuk musim sejuk. Kaedah ini membantu mengekalkan dan mengawet makanan kegemaran..

Ikan dan daging

Rusia adalah negara di mana musim sejuk memakan masa yang cukup lama, dan makanan haruslah berkhasiat dan memuaskan. Oleh itu, hidangan utama Rusia selalu merangkumi daging, dan daging yang sangat pelbagai. Daging lembu, daging babi, domba, daging lembu dan permainan yang dimasak dengan sempurna. Pada asasnya, semuanya dipanggang keseluruhan atau dipotong besar. Hidangan yang dibuat pada tusuk sate, yang disebut "ludah", sangat popular. Daging yang dihiris sering ditambahkan ke bubur, dan pancake juga disumbat dengannya. Tidak ada satu meja pun yang dapat dilakukan tanpa itik goreng, keledai hazel, ayam, angsa dan puyuh. Ringkasnya, hidangan daging Rusia yang enak selalu disanjung tinggi..

Resipi untuk hidangan ikan dan penyediaannya juga menarik dalam pelbagai dan kuantiti. Produk-produk ini sama sekali tidak menanggung kos kepada petani, kerana mereka sendiri memperoleh sejumlah besar "ramuan". Dan pada tahun-tahun kelaparan, persediaan seperti itu menjadi asas diet. Tetapi spesies mahal, seperti sturgeon dan salmon, hanya disajikan pada hari cuti besar. Seperti daging, produk ini disimpan untuk kegunaan masa depan, ia asin, asap dan dikeringkan..

Berikut adalah beberapa resipi untuk masakan Rusia purba.

Rassolnik

Ini adalah salah satu hidangan yang paling popular berdasarkan acar dan kadang-kadang acar. Hidangan ini tidak khas dari masakan lain di dunia, seperti, misalnya, hodgepodge dan okroshka. Selama sekian lama, ia telah berubah dengan ketara, tetapi masih dianggap kegemaran.

Prototaip acar biasa dapat disebut kalya - ini adalah sup yang agak pedas dan pekat, yang dimasak dalam acar timun dengan penambahan kaviar dan ikan berlemak. Secara beransur-ansur, ramuan terakhir ditukar menjadi daging, dan ini adalah bagaimana makanan terkenal dan kegemaran muncul. Resipi hari ini sangat pelbagai, sebab itulah mereka vegetarian atau tidak. Hidangan utama Rusia seperti daging lembu, jeroan dan daging babi sebagai asasnya..

Untuk menyediakan hidangan yang diketahui oleh semua orang, perlu merebus daging atau jeroan selama 50 minit. Seterusnya, hantarkan daun bay dan lada, garam, wortel dan bawang ke sana. Bahan terakhir dibersihkan dan dipotong melintang, atau hanya boleh dicucuk dengan pisau. Semuanya direbus selama 30 minit lagi, kemudian daging dikeluarkan, dan kuahnya ditapis. Seterusnya, goreng dibuat dari wortel dan bawang, timun disapu pada parutan dan juga dibentangkan di sana. Kaldu didihkan, daging dicincang menjadi kepingan dan ditambahkan ke dalamnya, ditutup dengan nasi dan kentang cincang halus. Segala-galanya disiapkan dan dibumbui dengan sayur-sayuran, biarkan mendidih selama 5 minit, tambah ramuan dan krim masam.

Jeli

Hidangan ini dimakan sejuk, kerana memasak kaldu daging ditebal menjadi jeli seperti jisim dengan penambahan potongan kecil daging. Selalunya dianggap sebagai jenis aspic, tetapi ini adalah kesalahpahaman yang serius, kerana yang terakhir memiliki struktur seperti berkat agar-agar atau gelatin. Daging jeli mengetuai hidangan daging Rusia dan dianggap sebagai hidangan bebas yang tidak memerlukan penambahan zat untuk gel.

Tidak semua orang tahu bahawa beberapa ratus tahun yang lalu hidangan popular itu disediakan untuk hamba raja. Pada asalnya dinamakan jeli. Dan mereka membuatnya dari tinggalan dari meja tuan. Sisa dicincang halus, kemudian direbus dalam kuah, dan kemudian disejukkan. Makanan yang dihasilkan tidak sedap dipandang dan meragukan..

Dengan daya tarikan negara dengan masakan Perancis, banyak hidangan Rusia, yang namanya juga berasal dari sana, sedikit berubah. Daging jeli moden, yang disebut galantine, tidak terkecuali. Ia terdiri daripada permainan pra-masak, arnab dan daging babi. Bahan-bahan ini digiling bersama telur, kemudian dicairkan dengan kaldu sehingga konsisten krim masam. Koki kami ternyata lebih bijak, oleh itu, melalui pelbagai penyederhanaan dan trik, galantine dan jeli diubah menjadi daging jeli moden Rusia. Dagingnya diganti dengan kepala dan kaki babi dan ditambahkan telinga dan ekor daging sapi.

Oleh itu, untuk menyediakan hidangan seperti itu, anda perlu mengambil bahan-bahan gel yang disajikan di atas dan reneh sekurang-kurangnya 5 jam dengan api kecil, kemudian masukkan daging dan masak selama beberapa jam lagi. Pertama, wortel, bawang dan rempah kegemaran anda mesti ditambah. Setelah waktunya habis, anda perlu menyaring kaldu, membongkar daging dan meletakkannya di atas pinggan, kemudian tuangkan cecair yang dihasilkan dan hantarkan untuk membeku dalam keadaan sejuk.

Hari ini, tidak ada satu kenduri yang lengkap tanpa makanan ini. Walaupun semua hidangan gaya rumah Rusia memerlukan banyak masa, proses memasak tidak begitu sukar. Inti daging jeli telah lama tidak berubah, hanya asasnya yang berubah.

Borsh Rusia

Dia dianggap sangat popular dan disukai oleh semua orang. Untuk memasak, anda memerlukan daging, kentang dan kubis, bit dan bawang, parsnips dan wortel, tomato dan bit. Rempah seperti lada dan garam, daun salam dan bawang putih, minyak sayuran dan air mesti ditambah. Komposisinya boleh berbeza-beza, bahannya boleh ditambah atau dikurangkan..

Borscht adalah hidangan utama Rusia yang memerlukan daging mendidih. Sebelumnya, ia dibasuh dengan sempurna dan dituangkan dengan air sejuk, dan kemudian didihkan dengan api sederhana, busa dikeluarkan seperti yang kelihatan, dan selepas itu kuahnya dimasak selama 1.5 jam lagi. Parsnips dan bit dipotong menjadi jalur nipis, bawang dipotong setengah cincin, wortel dan tomato digosok, dan kubis dicincang halus. Pada akhir memasak, kuahnya mesti masin. Kemudian kubis dihantar ke sana, jisim didihkan, dan seluruh kentang diletakkan. Kami sedang menunggu semuanya siap separuh. Bawang, parsnips dan wortel digoreng sedikit dalam kuali kecil, kemudian semuanya diisi dengan tomato dan rebus dengan teliti.

Dalam bekas yang berasingan, perlu mengukus bit selama 15 minit sehingga mereka masak, dan kemudian memindahkannya ke goreng. Seterusnya, kentang dikeluarkan dari kaldu dan ditambahkan ke semua sayur-sayuran, setelah itu diuli sedikit dengan garpu, kerana ia harus direndam dalam sos. Kami renehkan semuanya selama 10 minit lagi. Seterusnya, bahan-bahan dihantar ke kaldu, dan beberapa daun salam dan lada dibuang ke sana. Rebus selama 5 minit lagi, kemudian taburkan dengan herba dan bawang putih yang dihancurkan. Hidangan yang disediakan mesti disuntik selama 15 minit. Ia juga boleh dibuat tanpa menambahkan daging, maka sangat bagus untuk berpuasa, dan berkat sayur-sayuran, rasanya tetap enak..

Ladu

Produk masakan ini terdiri daripada daging cincang dan adunan tidak beragi. Ia dianggap sebagai hidangan masakan Rusia yang terkenal, yang mempunyai akar Finno-Ugric kuno, Turki, Cina dan Slavia kuno. Nama itu berasal dari kata Udmurt "pelnyan", yang bermaksud "telinga roti". Analog ladu terdapat di kebanyakan masakan di dunia..

Cerita ini memberitahu bahawa produk ini sangat popular semasa perjalanan Ermak. Sejak itu, hidangan seperti itu telah menjadi yang paling disukai di kalangan penduduk Siberia, dan kemudian wilayah lain di Rusia yang lebih luas. Hidangan ini terdiri daripada adunan tidak beragi, yang memerlukan air, tepung dan telur, dan daging babi cincang, daging lembu atau domba untuk pengisiannya. Selalunya, pengisian dibuat dari ayam dengan penambahan sauerkraut, labu dan sayur-sayuran lain..

Untuk menyediakan doh, anda perlu mencampurkan 300 ml air dan 700 gram tepung, tambah 1 telur dan uli adunan keras. Untuk pengisiannya, campurkan daging cincang bersama bawang cincang halus, lada dan garam sedikit. Seterusnya, gulung doh dan gunakan acuan untuk memerah bulatan, di mana kami memasukkan sedikit daging cincang dan mencubit segitiga. Kemudian kami mendidih air dan mendidih sehingga ladu melayang.

10 hidangan Rusia yang paling mengejutkan orang asing

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Semasa anda mengembara ke dunia, mengunjungi restoran baru dan bertemu dengan orang yang berbeza, selalu menyenangkan untuk merasakan budaya yang berbeza melalui makanan tempatan. Beberapa hidangan menimbulkan minat yang tulen, yang lain kelihatan biasa, dan yang lain menakutkan dengan eksotisme mereka. Pada masa yang sama, kita tidak sering menilai kebiasaan makanan kita sejak kecil sebagai kritikal. Cuba fikirkan, borscht dengan potongan daging!

Masakan nasional di mana-mana negara selalu mencerminkan dengan sendirinya bukan sahaja keunikan iklim, tetapi juga ciri-ciri orang yang menghuninya. Kami di Bright Side sangat berminat dengan bagaimana masakan Rusia yang terkenal di luar negara. Adakah pelmeni dan okroshka kami sesuai dengan tetamu dari luar negara??

Sebagai contoh, seorang Angola Braulio, yang telah tinggal di Rusia selama 4 tahun dan belajar bahasa Rusia, berkata: “Sejak awal semuanya sangat menjijikkan! Tetapi ketika saya mencuba. Ummmmmmmmmmm! Kali pertama saya mencuba krim masam di sini, vinaigrette! Salianka, borshe! "

Beta - inilah yang dinamakan orang Yunani kuno bit dan huruf kedua abjad mereka, dari mana bahasa Latin dan Cyrillic datang kemudian. Bersama dengan bawang, kubis dan sayur-sayuran lain yang tumbuh dalam jumlah besar di Mediterranean, bit mengambil kehormatan mereka dalam sup kubis dan borscht, yang sangat popular di Yunani kuno..

Sup lazat, aromatik dan sihat ini datang kepada kami sedikit kemudian. Tidak lama sebelum awal era baru, pasukan tentera Rom mendarat di wilayah Crimea moden dan membawa mereka bukan sahaja sayur-sayuran, tetapi juga resipi siap pakai, serta cinta dan rasa hormat yang tulus terhadap borscht..

Tetapi ini adalah sejarah. Hari ini borscht sangat berkaitan dengan masakan Rusia atau Ukraine dan merupakan hidangan kami yang paling terkenal di luar negara..

Inilah cara Mary Nelson dari AS menerangkannya: “Saya suka sup bit yang indah ini pada kali pertama. Ini memiliki rasa "bersahaja", yang orang yang tidak suka borscht memanggil "lumpur". Dan bau cuka yang jelas, dilengkapi dengan krim masam, mencipta kombinasi yang tidak biasa tetapi lazat ".

Ladu

Beg adunan dengan daging atau bahan pengisian lain telah lama dicipta, dan orang yang berbeza mempunyai nama mereka sendiri: wontons, momo, khinkali, ravioli, manty, pose. Dalam masakan Rusia, ladu, yang dalam terjemahan dari bahasa Komi-Udmurt bermaksud "telinga roti", datang pada awal abad ke-15 dari Ural dan sejak itu selalu menghiasi meja kami.

"Saya makan semuanya dan mahukan lebih banyak. Cukup keren! Sekarang ini adalah salah satu kegemaran saya sepanjang masa. Kegemaran saya adalah dalam bentuk sup, mempunyai banyak dill dan dengan roti rai buatan sendiri ", - Formaldehyd3.

By the way, mengenai dill.

Banyak, sangat banyak orang asing yang datang ke Rusia mencatat sebilangan besar dill, yang ingin kami tambahkan ke hampir semua hidangan. Bahkan di tempat-tempat di mana dia tidak dijangka sama sekali.

Menurut Reuters, orang Rusia memakan sekitar 1.6 kg dill setiap orang setiap tahun..

"Saya benci dill, tetapi Rusia mendorongnya ke mana sahaja mereka boleh!" - KingCarnivore.

"Dill sangat teruk. Saya tidak boleh memakannya lagi, saya hanya bosan! Saya tidak percaya mereka meletakkannya dalam hampir semua perkara. "- enggan_redditer.

Namun, perhatikan bahawa dill mengandung sejumlah besar nutrien dan vitamin, baik untuk darah, saluran otak, pencernaan, penglihatan.

Jeli

Makanan pembuka sejuk dari kaldu daging seperti jeli terdapat bukan hanya dalam bahasa Rusia, tetapi juga dalam masakan lain di dunia. Perbezaan utama antara aspik, brawn atau aspic lain yang serupa adalah bahawa mereka secara berasingan menambah bahan gel - gelatin atau agar-agar. Ini tidak diperlukan untuk penyediaan daging jeli, konsistensi yang diinginkan dicapai kerana pencernaan kaki, ekor dan kepala haiwan yang berpanjangan dalam kaldu - mereka mengandungi banyak kolagen.

Sukar untuk menyebutkan alasan yang tepat, tetapi daging jeli lebih kerap daripada hidangan lain menimbulkan rasa curiga dan penolakan di kalangan orang asing.

Alok Mathur dari India mengatakan ini mengenai hidangan ini: “Saya mengesyorkan agar anda mengelakkan agar-agar daging sejuk ini yang dibuat oleh orang Rusia untuk percutian. Hidangan bukan vegetarian ini dimakan sejuk dan mengandungi ayam rebus, tulang rawan babi (seperti kaki, telinga, dan juga kuku). Walaupun begitu, ini adalah hidangan tradisional Rusia yang disukai oleh penduduk tempatan, tetapi orang asing, terutama orang India, tidak menikmatinya. ".

Herring di bawah Mantel Bulu

Karya seni kuliner ini, sebenarnya, vinaigrette yang dicampur dengan ikan haring, telur dan berperisa kaya dengan mayonis, masih muda - ia muncul di USSR pada akhir tahun 60-an. Ia sangat popular di kalangan penduduk berbahasa Rusia, hampir tidak dikenali di luar negara. Sering kali dilihat dipasangkan dengan daging jeli, menakutkan tamu asing, tetapi sikap terhadapnya tidak jelas.

"Saya suka salad ini. Anda terpaksa menekan saya untuk mencubanya untuk pertama kalinya, tetapi saya gembira ia berlaku. "- iseztomabel.

"Saya tidak dapat melihat semua mayonis ini. Adakah dia telah menangkap semuanya? Banyak yang dapat difahami, tetapi beberapa lapisan. "- Flashdance007.

"Ada terlalu banyak mayonis. Selalu ada terlalu banyak mayonis. "- Puan.

Soba

Buckwheat berasal dari India utara dan Nepal. Setelah menempuh perjalanan panjang ke seluruh Asia, pada abad ke-15 dia berakar di Rusia.

Sebagai tambahan kepada Rusia dan negara-negara bekas Kesatuan Soviet, soba digunakan di Israel, China, Korea dan Jepun. Di seluruh dunia, sangat sedikit yang dimakan. Tidak semua orang menyukainya. Faktanya ialah seseorang yang tidak terbiasa dengan rasanya sejak kecil, setelah merasainya, akan merasakan kepahitan dan rasa yang pelik.

Sekarang di Eropah terdapat lonjakan minat pada soba kerana khasiatnya yang bermanfaat, nilai pemakanan, kualiti makanan dan hypoallergenicity..

"Saya seorang vegetarian dan sangat sukar bagi saya untuk mencari makanan yang sihat dan sesuai untuk cuaca sejuk seperti ini. Buckwheat telah menjadi penyelamat super saya dalam semua hidangan hari ini, ”kata Shell, seorang pelajar dari India..

Kek Keju

Keju kotej, dari mana syrniki dibuat, terkenal di Rom kuno, tetapi kami menyebutnya "keju", kerana ia diperoleh dari susu mentah. Ia mula disebut keju kotej hanya pada abad ke-18, ketika Peter I membawa keju keras (rennet) dari Eropah dan membuat pengeluaran mereka di Rusia.

Kadang-kadang anda dapat mencari nama "curd", tetapi tidak terlalu berakar, dan tidak kira bagaimana anda memanggil hidangan ringan ini, yang boleh menjadi pencuci mulut dan sarapan pagi, ia tidak akan menjadi kurang enak.

"Saya menghabiskan 2 minggu di Rusia dengan bekas kekasih saya sekarang, dan babushka-nya membuat kue keju sepanjang masa. Dia juga membuat keju kotej sendiri! Saya terpikat! Kami memakannya dengan jem dari beri, yang juga mereka pilih sendiri ", - la_pluie.

Solyanka

Hodgepodge pertama kali disebut pada abad ke-18. Seperti yang ditulis oleh sejarawan masakan Rusia Pavel Syutkin, "tentu saja, ini bukan sup (sup), tetapi hidangan panas kubis, timun, daging, unggas, ikan, cendawan atau produk lain.".

Solyanka dalam bentuk kursus pertama muncul pada separuh kedua abad ke-19. Tidak ada satu pun resipi "klasik" - ". dengan sturgeon, caper, lemon, daging asap. Setiap pemilik penginapan menunjukkan bakatnya di dalamnya, menarik pelanggan dengan selera dan bau yang tidak terpikirkan ".

Laura Hancock dari Detroit: "Mungkin hodgepodge adalah sup Rusia kegemaran saya, sebahagian besarnya kerana ia sangat masin. Ini berisi acar, sosis, daging asap, ayam, caper, dan kubis. ".

Okroshka

Walaupun asasnya cair, okroshka lebih merupakan pembuka selera daripada sup. Seribu tahun yang lalu, hidangan petani sederhana ini hanya mengandungi bawang dan lobak hitam, dibasahi dengan kvass dan krim masam..

Pada akhir abad ke-18, resipi okroshka sudah merangkumi pelbagai jenis daging atau ikan goreng, timun acar dan segar, acar plum dan bawang. Tidak ada kentang yang ditambahkan. Dalam masakan Soviet, daging di okroshka diganti dengan sosej, dan kvass - dengan kefir.

Orang asing tidak selalu memahami mengapa salad harus diubah menjadi sup, terutama dengan kvass, rasanya juga menimbulkan persoalan. Walaupun begitu, Jamie Heineman, "pemusnah legenda" yang terkenal, menghargai hidangan musim panas ini semasa perjalanannya ke St Petersburg: "Bagus. Ya. Baiklah! Kvass tart menjadikan rasa okroshka yang sempurna..

Kaviar skuasy

Makanan ringan sayur ini mula dihasilkan pada awal 30-an abad yang lalu. Tetapi kaviar labu menjadi sangat popular tidak lama kemudian, di bawah Khrushchev, yang sangat menyukainya sehingga dia memerintahkan untuk memberi makan seluruh Soviet Union dengannya..

Kaviar Zucchini rendah kalori, mengandungi banyak unsur surih dan vitamin yang berguna.

"Anda membelinya dari bank dan menyimpannya di dekatnya untuk memuaskan kelaparan malam anda. Dalam ironi yang aneh ia disebut kaviar. Ia tidak berbentuk, seperti makanan bayi. Kaviar Zucchini yang tersebar di roti membangkitkan kenangan masa kecil bagi semua orang di Rusia ”, - Marco North, New York.

Daging lembu stroganoff

Terdapat beberapa versi asal hidangan ini, dan semuanya berkaitan dengan dinasti Stroganov. Daging lembu yang dihiris dalam krim masam telah disebutkan sejak abad ke-18, tetapi stroganoff memasuki pentas dunia pada tahun 1891, ketika koki Charles Brier mengirim resepnya ke pertandingan majalah masakan Perancis.

Selepas Perang Dunia II, stroganoff daging lembu akhirnya menyatukan status "hidangan Rusia" dan menjadi terkenal di luar negara..

"Jika ada yang lain untuk diletakkan di atas meja, maka biarkan ia menjadi stroganoff. Saya suka "Kekemasan": potongan kecil daging, cendawan, mi dan sos kaya ini, "tulis Amanda Brown.

Pada akhirnya saya ingin memetik kata-kata Neil Heinem dari London: “Tidak semua makanan Rusia dipenuhi dengan baldi mayonis dan ditutup dengan semak dill. Seperti di kebanyakan negara, anda akan menemui banyak perkara lazat jika anda menyelam lebih dalam dan tidak mengikuti apa yang sudah anda ketahui dengan baik. ".