Jenis bunga aster

Sehingga kini, kira-kira 25 spesies daisies secara rasmi dikenal pasti, termasuk dalam genus Matricaria dari keluarga Aster. Pada masa yang sama, baik dalam lingkungan ilmiah dan di antara orang-orang, banyak tumbuhan yang sama sekali berbeza disebut bunga aster yang tidak tergolong dalam genus Matricaria, tetapi mempunyai persamaan visual dengan mereka..

Beberapa bentuk hiasan bunga aster Rom

Akibatnya, dalam bahasa umum, lebih dari 100 spesies tumbuhan disebut daisies yang bukan daisies benar, iaitu, bukan tergolong dalam genus Matricaria..

Chamomiles dikenali sebagai bunga yang mempunyai ciri struktur spesies dari keluarga Aster, walaupun ukuran dan warnanya sama sekali tidak chamomile. Terdapat lebih daripada 30 ribu spesies tumbuhan seperti itu - seribu kali lebih banyak daripada bunga aster sejati..

Dalam bidang perubatan, chamomile Matricaria recutita digunakan terutamanya, kerana perbungaannya mengandungi zat-zat perubatan yang paling banyak memberi kesan terapeutik pada tubuh manusia, dan sifatnya yang tepat dapat dikaji dengan baik. Dalam beberapa kes, chamomile harum dan Romawi juga digunakan, tetapi yang terakhir, walaupun milik keluarga Aster, tergolong dalam genus Chamaemelum. Walaupun terdapat persamaan tanaman, sifatnya agak berbeza..

Bunga aster sejati dicirikan oleh perbungaan dengan wadah kuning dan bunga putih, yang keliru disebut kelopak. Semua tumbuhan lain dengan warna yang berbeza tidak tergolong dalam genus ini. Namun, penampilan bukanlah kriteria penentu. Sebagai contoh, banyak spesies dari genera lain mempunyai warna yang sama persis dengan bunga aster yang sebenarnya, tetapi berbeza dengan cara lain. Sebilangan dari mereka kelihatan lebih seperti chamomile daripada spesies genus Matricaria yang berlainan..

Seterusnya, kita akan mempertimbangkan spesies utama chamomiles sejati dari genus Matricaria dan beberapa wakil genera lain, yang disebut chamomiles, bahkan dalam komuniti saintifik..

Jenis daisies sebenar genus Matricaria

Hanya tumbuh-tumbuhan yang tergolong dalam genus Matricaria yang dianggap sebagai daisies sejati. Terdapat 25 jenis daripadanya. Yang paling biasa di antaranya adalah chamomile chamomile atau dikupas, hijau atau wangi, berbatu, keemasan dan barat. Varieti yang kurang dikenali adalah matriks Chikhachev (Matricaria tchihatchewii), Grossheim's (Matricaria grossheimii), Sevan, circumpolar dan beberapa yang lain.

Ciri khas spesies genus ini adalah adanya rongga kosong di dalam wadah, yang tidak terdapat pada tumbuhan lain yang serupa. Dengan rongga ini, chamomiles sejati dapat dibezakan dari tumbuh-tumbuhan lain, perbungaannya serupa dengan penampilannya..

Foto di bawah menunjukkan perbungaan chamomile, yang dibedah dalam satah menegak:

Secara luaran, bunga-bunga ini praktikalnya tidak dapat dibezakan, tetapi rongga di dalam wadah membolehkan anda mengenalinya dengan tepat.
Kebanyakan tumbuh-tumbuhan dari spesies yang sama mempunyai banyak kesamaan, tetapi jika anda mengetahui perbezaan ciri mereka, tidak akan sukar untuk membezakannya:

    Chamomile (Matricaria chamomilla), yang juga disebut ubat dan dikupas, adalah tanaman tahunan yang tegak, bercabang di pangkal, batang setinggi 20 hingga 60 cm. Diameter bakul bunga sekitar 25 mm atau 2.5 cm. Mereka terdiri daripada 12-18 bunga ligulasi membentuk barisan luar, dan berbilang bunga berbentuk tiub yang terletak di tengah pada bekas. Ia diedarkan di semua wilayah Eropah, Asia dan Amerika Utara, dan untuk tujuan perindustrian juga ditanam di Siberia dan Transbaikalia;

  • Chamomile Barat (Matricaria occidentalis) juga menyerupai dua spesies sebelumnya. Walau bagaimanapun, batangnya boleh mencapai ketinggian 70 cm, dan perbungaan hampir tidak berbau. Ia tumbuh hanya di utara Amerika;

Jenis bunga aster yang berbeza boleh kelihatan serupa. Terdapat juga tanaman yang tergolong dalam genera lain, tetapi sangat serupa dengan wakil-wakil Matricaria. Perkara ini mesti diambil kira sekiranya anda merancang untuk menggunakan kilang tersebut untuk tujuan perubatan - semasa mengumpulkan bahan mentah secara semula jadi, anda secara tidak sengaja dapat memilih tanaman lain dan bukannya chamomile. Dalam farmakologi, chamomile dan chamomile hijau paling kerap digunakan.

Perbezaan antara bunga aster benar dari yang lain

Tanda utama chamomile dikenali adalah struktur perbungaannya dan gabungan warna. Sebilangan besar spesies dicirikan oleh adanya bunga tiub kuning kecil yang terletak di tengahnya, dan bunga ligulasi putih mengelilinginya di sepanjang kontur luar. Sebenarnya, chamomile bukan satu bunga, tetapi perbungaan, yang terdiri dari banyak bunga kecil individu. Apa yang biasa disebut "stamens" dalam chamomile sebenarnya adalah bunga, dan apa yang disebut "kelopak" juga bunga yang terpisah, tetapi bentuknya berbeza.

Ini semua bunga, bukan benang sari atau kelopak.

Chamomile hijau dan emas tidak mempunyai bunga putih yang marjinal, tetapi mereka juga tergolong dalam genus Matricaria. Pada masa yang sama, tumbuhan yang struktur perbungaannya sangat mirip dengan chamomiles, tetapi mengandungi kombinasi warna lain, misalnya, kuning dan merah, merah jambu, termasuk dalam genera lain.

Seperti disebutkan di atas, semua spesies genus Matricaria mempunyai rongga di dalam wadah, yang bertambah besar seiring dengan berkembangnya perbungaan dan pudar..

Satu lagi ciri penting yang membezakan wakil genus Matricaria dari tumbuh-tumbuhan lain adalah teras yang dinaikkan, yang dalam komuniti saintifik disebut wadah. Pada awal musim, ia sedikit melengkung, tetapi bunga putihnya masih sedikit lebih rendah daripada bunga kuning. Ini dapat dilihat dengan jelas dalam foto:

Menjelang tempoh pematangan biji, wadah memperoleh bentuk yang hampir berbentuk kerucut:

Adalah perlu untuk mengumpulkan chamomile semasa tempoh berbunga, sebelum mula memudar dan memberi biji. Oleh kerana semak yang berlainan di kawasan yang sama mekar selama beberapa bulan, mustahil untuk menentukan tempoh pengumpulan yang paling sesuai. Adakah tanaman yang sesuai untuk penuaian dapat diketahui dari penampilannya. Sekiranya bunga marginal putih berada dalam kedudukan mendatar, maka kepekatan minyak pati dan nutrien dalam perbungaan adalah maksimum. Bunga putih yang terkulai menunjukkan layu tanaman dan, dengan itu, melemahkan sifat bermanfaatnya..

Ciri khas juga dapat dilihat dengan melihat daun, batang dan struktur semak daisy. Sebilangan besar spesies mempunyai beberapa batang dengan kepala bunga tunggal di masing-masing, dan daunnya biasanya kecil dibedah. Ketinggian batang mungkin berbeza dari spesies ke spesies. Sebagai contoh, di matricaria hijau dan emas, ia hanya mencapai 25-30 cm, dan di farmasi - 60 cm. Juga, di belukar, semak tidak lebat, dan rumpai boleh tumbuh melalui mereka. Pada saat yang sama, pusar, serupa dengannya, atau disebut juga chamomile Rom, mempunyai daun yang lebih besar, dan semak masing-masing tebal.

Matricaria berkembang biak dengan biji, yang pada kebanyakan spesies mempunyai empat tulang rusuk dan puncak yang hampir tidak dapat dilihat. Pada masa yang sama, chamomile tidak berbau, sangat mirip dengan chamomile perubatan, biji mempunyai tiga tulang rusuk.

Tumbuhan yang tidak tergolong dalam genus Matricaria, tetapi sering disebut bunga aster

Chamomile tergolong dalam keluarga tumbuhan aster, senarai spesies yang mencapai hampir 30 ribu. Sebilangan besar daripadanya mempunyai struktur perbungaan yang serupa, kerana secara luarnya perbungaan ini serupa antara satu sama lain, dan spesies ini sering disebut bunga aster jika mereka tidak mengetahui nama sebenarnya.

Lebih-lebih lagi, walaupun dalam komuniti saintifik, beberapa spesies genera lain secara tradisional disebut chamomiles, kerana ia berlaku secara historis dan namanya sudah menempel dengan kuat pada tanaman itu. Contohnya, ini adalah chamomile Parsi dan Dalmatian (wakil genus Pyrethrum), chamomile anjing dan chamomile ladang (wakil genus Pupavka), chamomile Rom.

Selalunya, chamomile farmasi keliru dengan bahasa Rom. Nama yang betul adalah pusar mulia (Chamaemеlum nоbile). Ia kelihatan seperti ini:

Dia mempunyai daun yang lebih besar dan semak tebal, legap, dan perbungaan tidak mempunyai rongga. Juga tidak seperti Matricaria chamomilla, ia adalah tanaman abadi.

Kadang-kadang chamomile kuning juga disebut pewarnaan atau berwarna kuning (Anthemis tinctoria). Anda boleh membezakannya dengan wakil genus Matricaria dengan bunga marjinal kuningnya:

Doronicum timur sering disebut chamomile kuning:

Ini sangat mirip dengan bunga aster ladang dan tiga tulang rusuk tanpa bau (Tripleurospermum inodorum), yang sebelumnya tergolong dalam genus Matricaria dan terkenal dengan nama sinonim Matricaria inodora dan Matricaria perforata merat. Perbezaan ciri adalah kekurangan bau dalam perbungaan..

Satu lagi spesies yang berkait rapat adalah Hooker tiga-ribbed (Tripleurospermum hookeri, atau Matricaria hookeri), tetapi selalunya ia tumbuh di pesisir.

Beberapa sumber termasuk gadis tansy atau feverfew gadis (Tanacetum parthenium) ke genus Matricaria. Ia boleh didapati dengan nama Matricaria parthenium. Semasa membandingkan pyrethrum dengan matricaria, anda dapat melihat bahawa perbungaannya serupa, tetapi daun kedua-dua tumbuhan sangat berbeza. Dalam demam, mereka dibedah dengan tepat dan dipotong dengan mendalam. Perbezaan ini dapat dilihat dengan jelas dalam gambar:

Feverfew digunakan dalam perubatan rakyat. Pada masa yang sama, untuk penyediaan ubat-ubatan, ubat-ubatan tersebut bukan hanya membawa perbungaan, melainkan daun. Ia digunakan untuk penyakit keradangan dan luka kulit, khususnya, setelah gigitan serangga.

Tansy, atau pyrethrum corymbosum, seperti gadis tansy, adalah tanaman abadi. Ia biasa terjadi di bahagian Eropah di Rusia, Crimea, Eropah Barat dan beberapa wilayah lain. Ia tumbuh terutamanya di hutan lebat dan lereng hutan. Anda boleh membezakannya dari bunga aster sebenar dengan ciri khas struktur semak dan daun. Batangnya adalah tunggal, bercabang di bahagian atas, dan ditutup dengan daun yang jarang dibedah dengan lobus ovate-lanceolate. Perbungaan mengandungi 3 hingga 15 bakul bunga. Feverfew disenaraikan dalam Buku Merah di beberapa wilayah di Rusia dan Ukraine.

Jenis piretrum lain juga mempunyai persamaan tertentu dengan matricaria. Dua yang paling terkenal di antaranya dikenali sebagai chamomile Parsi (Turki) dan merah daging, yang dapat dibezakan dari perwakilan sebenar genus Matricaria dengan warna bunga marjinal yang tidak biasa, yang pada tumbuhan ini berwarna merah jambu dan merah. Juga, chamomile Parsi dan Dalmatian (yang terakhir ini serupa dengan warna farmasi) mempunyai perbungaan yang jauh lebih besar.

Pusar busuk yang tumbuh liar, atau disebut juga chamomile anjing, sangat mirip dengan chamomile farmasi. Ia dibezakan oleh bau perbungaan yang tidak menyenangkan.

Polipetal tahunan dan daun berdaun (Erigeron annuus dan compositus) juga mempunyai kemiripan luaran dengan matricaria. Mereka tumbuh terutamanya di Amerika Utara..

Anda juga boleh mengelirukan bunga aster dengan bunga aster, yang dicirikan oleh inti kuning dan kelopak putih..

Meadow daisies dipanggil daisies (Leucanthemum vulgare). Ia dibezakan oleh perbungaan tunggal, diameternya antara 2.5 hingga 6 cm.

Bakul bunga besar juga khas untuk Anacyclus. Diameter mereka kira-kira 5 cm, sementara mereka tidak tumbuh secara tunggal, tetapi dalam perbungaan corymbose. Anda boleh menemui kilang ini di Timur Tengah, Turki dan negara-negara Mediterranean..

Echinacea purpurea dipanggil chamomile Amerika. Ketinggian batangnya adalah 90-100 cm, dan diameter perbungaan kira-kira 15 cm. Ia juga dibezakan dengan perbungaan chamomile dengan warna ungu bunga marjinal..

Bunga hiasan, juga dipanggil bunga aster

Pelbagai bunga hiasan dan dalaman keluarga Aster yang sama sering disebut bunga aster. Membezakannya dari spesies Matricaria biasanya cukup mudah. Sebilangan besar dari mereka mempunyai perbungaan besar atau bunga dengan warna yang sangat berbeza: kuning, oren, merah, merah jambu, biru, dan lain-lain. Kita ingat bahawa pada bunga aster yang sebenarnya, bahagian dalam bunga hanya boleh berwarna kuning, dan bunga yang marjinal hanya berwarna putih..

Tumbuhan tahunan genus Helipterum dipanggil bunga aster Australia. Mereka dibawa ke negara-negara Eropah, seperti namanya, dari Australia. Perbungaan helipterum biasanya bersendirian, besar dan sangat terang. Sebahagian daripada mereka kelihatan seperti ini:

Chamomile alpine dipanggil spesies aster dengan nama yang sama. Mereka adalah tanaman tahunan yang boleh ditanam di kebun dan halaman belakang. Mereka bersahaja untuk dijaga, tetapi sangat cantik. Belukar yang padat dengan perbungaan tunggal mengekalkan daya tarikan sehingga musim sejuk.

Jenis gazania dalaman dan osteospermum disebut chamomiles Afrika. Mereka mempunyai perbungaan besar dan warna bunga yang sangat terang. Beberapa spesies abadi ditanam di rumah di pot bunga. Sebahagian daripada mereka kelihatan seperti ini:

Disebut chamomiles dan krisan, terutama spesies chamomile dan Bacardi. Oleh kerana batangnya tinggi dan perbungaan yang besar, mereka digunakan untuk membentuk karangan bunga.

Krisan kuning ini juga sering disebut bunga aster:

Gerberas kadang-kadang dipanggil dengan cara ini:

Secara amnya, terlalu tergesa-gesa untuk mengatakan bahawa adalah suatu kesalahan untuk menamakan tanaman yang berbeza dengan chamomiles. Dalam istilah umum, istilah chamomile tidak mempunyai arti yang ketat seperti dalam komuniti saintifik, di sini kata ini biasanya difahami sebagai perbungaan bentuk tertentu. Oleh itu, bagi seseorang yang tidak tenggelam dalam sains, kemampuan untuk membezakan bunga aster sejati dari bunga lain dari keluarga Aster mungkin diperlukan hanya ketika mengumpulkan tanaman sebagai bahan mentah ubat. Agar tidak mengumpulkan perbungaan yang tidak banyak digunakan secara tidak sengaja, anda mesti memastikan bahawa ia adalah chamomile di hadapan pengumpul, dan untuk ini, perbezaan antara spesies mesti difahami dan dapat mengesan.

Jenis dan jenis chamomile: 4 ciri spesies, peraturan penanaman dan penjagaan

Chamomile hiasan adalah bunga yang sangat bersahaja dan menarik. Tiga tahun yang lalu saya menanam dua semak kecil. Mereka cepat tumbuh, ternyata tidak bersahaja dalam perawatan. Sekarang saya mempunyai beberapa jenis bunga aster pelbagai warna yang tumbuh: putih, kuning, merah - hiasan sebenar laman web saya.

Ciri budaya

Penerangan dan ciri spesies:

  1. Chamomile (lat. Matricaria) adalah ramuan abadi yang mewakili keluarga Asteraceae atau Asteraceae. Ia menyatukan kira-kira 30 jenis ramuan wangi rendah. Perwakilan dari genus telah memisahkan daunnya. Perbungaan adalah bakul sfera dengan dua jenis bunga: tubular kuning di tengahnya, kelopak putih atau kuning lingual di sepanjang pinggirnya. Jenis Matricaria yang paling terkenal adalah chamomile. Minyak pati tumbuhan mempunyai sifat penyembuhan dan banyak digunakan dalam perubatan dan kosmetologi..
  2. Chamomile taman perennial atau hiasan yang besar menggabungkan nama genera keluarga Asteraceae atau Asteraceae yang lain: gerbera, doronicum, daisy biasa, osteospermum, pyrethrum, echinacea. Mereka dicirikan oleh bunga buluh, bahagian tengah perbungaan rata, biasanya, kuning gelap..
  3. Sebilangan besar spesies chamomile ditanam sebagai tanaman berbunga hiasan. Digunakan di batu dan sempadan, untuk membuat karangan bunga.
  4. Hampir semua jenis chamomile tidak bersahaja dalam penjagaan, tahan fros. Tumbuh dengan cepat, mudah dibiakkan dengan biji atau membahagi belukar.
Chamomile - bunga cantik dan bersahaja untuk dijaga

Pengarang video tersebut memberitahu cara menanam bunga aster kebun dengan betul dan cara menyebarkannya:

3 jenis bunga aster yang paling biasa

Varieti chamomiles Matricaria sebenar:

Chamomile farmasi (ubat atau dikupas)

Penerangan:

  • tanaman tahunan dengan batang bercabang di pangkal, tinggi 20-60 cm;
  • diameter perbungaan 2.5 cm;
  • mekar dari akhir bulan Julai hingga Ogos
Hijau chamomile (tanpa lidah atau berbau)

Penerangan:

  • tanaman tahunan setinggi 30 cm;
  • bakul bunga - bunga tiub hijau kecil, tidak ada kelopak marginal;
  • mekar dari bulan Julai hingga Ogos
Chamomile keemasan atau padang rumput

Penerangan:

  • tinggi 25 cm tahunan;
  • bunga tanpa kelopak marginal, bekas berwarna kuning gelap atau emas, berdiameter 8 mm;
  • mekar dari bulan Julai hingga Ogos;
  • walaupun penampilannya tidak luar biasa, ia mempunyai sifat berguna yang berharga

6 jenis chamomile hiasan terbaik

Jenis dan jenis chamomile hiasan:

Chamomile merah (persia)

Penerangan:

  • tumbuhan bercabang dengan banyak perbungaan, tinggi 90 cm;
  • bunga berwarna merah terang dengan pusat kuning, diameter 12-17 cm;
  • mekar dari bulan Julai hingga Ogos
Chamomile Perancis

Penerangan:

  • menanam setinggi 50-70 cm;
  • perbungaan adalah dua kali ganda padat, putih dengan pusat kuning, diameter 11 cm;
  • mekar dari awal bulan Jun hingga fros pertama
Terry chamomile Daisy Crazy

Penerangan:

  • setinggi 60-80 cm;
  • perbungaan - bakul berganda dan separuh berganda, berdiameter 7-12 cm, kelopak putih, bentuk tidak tetap;
  • mekar panjang dan banyak dari akhir bulan Jun hingga awal September
Chamomile pink (pyrethrum pink)

Penerangan:

  • batangnya lurus, tinggi 70-90 cm;
  • perbungaan dengan diameter 6-8 cm, merah jambu tepu;
  • mekar pada bulan Jun, mekar hingga pertengahan Ogos
Chamomile maiden bush (feverfew maiden)

Penerangan:

  • semak padat setinggi 30-50 cm;
  • bunga semi-double atau double, berbentuk pom, kuning atau putih, diameter perbungaan adalah 1.5-3 cm;
  • mekar dari pertengahan Jun hingga pertengahan Ogos
Fiona Goghill

Penerangan:

  • pelbagai jenis chamomile taman sehingga 80 cm tinggi;
  • perbungaan adalah besar, 7-9 cm, putih murni, berganda padat, pusatnya berwarna kuning-hijau;
  • mekar dari akhir bulan Jun hingga September

Tanam dengan biji atau anak benih

Menanam dan merawat anak benih

Tahap:

  • tarikh menyemai untuk anak benih adalah Mac-April, anda boleh menyemai terus ke tanah terbuka pada bulan Jun;
  • kotak anak benih dipenuhi dengan tanah;
  • biji dicampurkan dengan pasir dan tersebar di permukaan substrat, dibasahi dengan baik, ditutup dengan filem;
  • sebaik sahaja pucuk muncul (selepas 7-10 hari), filem itu dikeluarkan;
  • disiram ketika lapisan atas tanah mengering;
  • waktu siang 12-15 jam;
  • dalam fasa 3 daun sejati, anak benih menyelam
Penjagaan tanaman dewasa

Tahap:

  • anak benih ditanam di tempat tetap mengikut skema 25x30 cm;
  • disiram setiap hari;
  • terlindung dari cahaya matahari langsung;
  • di tanah yang habis, mereka diberi makan dengan bahan organik 1-2 kali setiap musim;
  • disiram dalam api 1-2 kali seminggu;
  • perbungaan pudar dipotong;
  • sebelum musim sejuk, semua pucuk dipendekkan, meninggalkan 10 cm

Sebarkan dengan biji dan bahagikan belukar

Benih

Tahap:

  • untuk mendapatkan benih, beberapa perbungaan besar ditinggalkan;
  • potong apabila mereka dan batangnya kering sepenuhnya;
  • keringkan di rumah selama 1-2 minggu;
  • disimpan dalam beg bernafas
Dengan membahagikan belukar

Tahap:

  • semak chamomile berusia dua atau tiga tahun digali pada pertengahan atau akhir Ogos;
  • dibahagi dengan kemas dan segera ditanam di tempat baru;
  • sebelum musim sejuk, semak muda mempunyai masa untuk berakar dan tidak memerlukan tempat perlindungan tambahan

Penyakit dan perosak

Cendawan serbuk

Langkah kawalan:

  • 50 g soda, 10 g sabun dobi parut, larutkan dalam 10 liter air, semburkan bunga tiga kali dengan selang 7 hari;
  • merawat penanaman dengan bahan kimia: Fundazol, Vitaros, Skor
Aphid

Langkah kawalan:

  • tambah 1 gelas abu hingga 5 liter air suam;
  • bersikeras 12 jam dan semburkan tanaman yang terkena;
  • menjalankan rawatan setiap 5 hari sehingga serangga hilang

Ulasan tukang kebun

MNBer

Parsi dari Benih adalah pakej kejutan. Anda benar-benar boleh mendapatkan pelbagai pilihan warna...

Lobelia

"Crazy Daisy" adalah chamomile yang paling biasa - daisy (Leucanthemum, Chrysanthemum) dan daunnya sesuai dengan daisy dan tidak berbau seperti krisan.

Apa yang perlu ditanam jenis tanaman chamomile dan bagaimana merawatnya - penerangan terperinci

Semua orang tahu sejak kecil bunga seperti chamomile, yang kita temui di ladang, padang rumput. Chamomiles, seperti cahaya matahari yang kecil, menggembirakan mata dengan bingkai putih salji dan inti cerah yang cerah. Ini adalah bunga yang sangat halus dan comel yang akan menarik minat kedua tukang kebun dan pemula yang berpengalaman. Selain kelembutan dan keindahannya, bunga ini terkenal dengan perawatannya yang tidak bersahaja, yang lebih menarik minat para penjual bunga. Anda dapat mengenali tanaman ini dengan kelopak dan mata tengah.

Tumbuhan ini telah digunakan untuk tujuan perubatan sejak zaman dahulu lagi. Sehingga kini, di wilayah 26 negara, chamomile ditanam, yang mampu menyembuhkan sejumlah besar penyakit..

Habitat semula jadi - Eropah Tengah dan Selatan, serta wilayah Asia yang sederhana. Merupakan wakil keluarga Astrov, atau Compositae.

Chamomile taman disebut daisy, ia mempunyai sejumlah perbezaan dari chamomile padang rumput. Juga, di kalangan orang, chamomile taman disebut belyushki, bunga matahari, whitehead, tyagun, rumput putih, dll..

Dalam artikel itu, kita akan mempertimbangkan keterangan botani mengenai bunga, jenis dan varietasnya, serta ciri penanaman, perawatan dan penggunaannya dalam reka bentuk lanskap.

Penerangan bunga

Garden chamomile adalah tanaman kebun abadi yang tergolong dalam keluarga Astrov. Batangnya nipis, boleh mencapai ketinggian maksimum 60 cm, daun bipinnate terletak bergantian di atasnya. Di bahagian atas, perbungaan besar (berukuran hingga 15 cm) memamerkan, yang dikumpulkan dari sebilangan besar tanpa bunga buluh dan buluh warna kuning dan putih, di dalamnya terdapat pusat kuning. Kelopaknya cukup besar, disusun dalam 1-2 baris. Bentuk terry mempunyai kelopak yang disusun dalam beberapa baris..

Berbeza dengan pertumbuhan aktif dan pesat, serta pembungaan awal, berlangsung dari akhir bulan Jun hingga akhir bulan Ogos.

Nota! Tumbuh dewasa, chamomile membentuk rantai tebal, dan mekar penuh menyenangkan mata dengan topi putih-kuning, tetapi berbunga tidak bertahan lama - hanya sekitar dua belas hari. Kemudian, sebilangan besar biji-buah dibentuk, yang dapat mencapai 25.000 per tanaman..

Selama masa chamomile ditanam di kebun mereka, sebilangan besar varietas dengan bentuk berganda atau bakul besar telah dibiakkan. Hari ini dalam hortikultura, hanya beberapa jenis bunga jagung utama yang ditanam, dan semuanya disatukan dalam satu nama - "chamomile taman".

Jenis chamomile dengan foto dan keterangan

Di Eropah, orang mula menanam chamomile di kebun mereka kira-kira 500 tahun yang lalu. Selama ini, banyak jenis yang dibiakkan: dengan berbunga yang banyak dan panjang dan perbungaan yang besar. Bahkan ternyata mengeluarkan chamomile dengan bentuk terry.

Berikut adalah jenis chamomile, nama dan foto mereka.

Leucanthemum (Krisan leucanthemum)

Ia tergolong dalam chamomile klasik dengan inti kuning dan kelopak putih. Di antara orang-orang itu, dia mendapat nama seperti bunga emas, popovnik, krisan susu dan chamomile raksasa.

Sebagai tanaman yang diusahakan di kebun, jenis chamomile kebun yang paling biasa adalah daisy biasa. Tingginya boleh mencapai 60-70 cm, dan perbungaan dengan diameter 6-7 cm. Pembungaan daisy berterusan selama 2 bulan, bermula dari hari-hari pertama bulan Jun.

Terdapat lebih dari 10 jenis yang berbeza dari segi bentuk, struktur kelopak dan kelipatan bunga.

  • Crazy Daisy - mempunyai bunga berganda dan subur, mencapai diameter 10 cm. Ketinggian daisy mencapai 90 cm. Bunga bermula pada bulan Julai.
  • "Snow Lady" - perbezaan utamanya adalah warna putih salji, diameter bunga - 17 cm. Malangnya, varieti ini sukar ditahan musim sejuk dan fros, oleh sebab ini ia sering ditanam sebagai tanaman tahunan.

  • "Viral supreme" - pelbagai nivyanik ini mencapai panjang 90 cm. Pembungaan bermula pada bulan Julai dan berlangsung hingga September. Perbungaan berwarna putih, berganda, mempunyai jantung kuning. Tumbuhan ini bertolak ansur dengan musim sejuk dengan baik dan tidak berhati-hati dalam penjagaan..
  • Nyata Rapi - semak tumbuh hingga 45 cm, bunganya mempunyai kelopak putih berbentuk tiub yang tidak biasa, bercabang di hujungnya, sehingga membentuk tepi berlekuk. Ia kelihatan sangat asli dan mengagumkan semasa tempoh berbunga..
  • Pyrethrum roseum Adam

    Bunga dari spesies ini berukuran kecil dan mempunyai berbagai warna - ini adalah bunga putih, dan merah jambu, merah, merah, merah.

    Jenis chamomile ini berbeza dengan struktur daunnya yang sebelumnya, yang berbentuk pakis. Jenis piretrum yang paling popular termasuk:

      Robinson adalah tumbuhan tinggi (mencapai panjang 80 cm) dengan bunga merah jambu besar berdiameter 12 cm. Pembungaan bermula pada pertengahan bulan Jun dan berlangsung selama sebulan. Varieti ini tahan lasak, dan tahan warna..

  • Paradise - perbezaan utamanya adalah kelopak beralun yang lemah, warnanya berubah dari putih dan merah jambu menjadi warna raspberry.
  • Hibrid "Terry pink" - panjangnya mencapai 50 cm, bunga dengan diameter 5-6 cm, warna merah jambu-raspberry, padat berganda.
  • Feverfew (Pyrethrum parthenifolium aureum)

    Spesies ini kelihatan indah di tepi jalan, dan sangat mudah mengenalinya dengan warna daun, kerana berwarna kuning cerah. Penternak telah mengembangkan beberapa jenis feverfew gadis yang pasti akan menghiasi taman anda.

    • "Bola emas" - mempunyai bunga sfera kuning berukuran kecil (3-4 cm). Ini adalah tanaman yang tumbuh rendah, panjangnya 20-25 cm, tetapi kelihatan menawan di tepi katil bunga atau di sepanjang sempadan.
    • "Carlos" juga merupakan tanaman kerdil dengan bunga putih dengan aroma yang menyenangkan. Kelopak bawah sedikit lebih panjang daripada yang lain, dan membuat bingkai "skirt".
    • "Snow globe" - berbeza dengan bunga yang lebih putih, lebih besar dan lebih globular.

    Doronicum

    Ini adalah tanaman berbunga awal dengan perbungaan kuning yang menggembirakan mata dari awal Mei hingga akhir Jun. Genus mereka mempunyai kira-kira 36 spesies, tetapi hanya tiga jenis yang paling popular dalam berkebun:

    1. Doronicum Caucasian - mencapai panjang 50 cm, mempunyai bunga besar. Ia mempunyai kepala kuning gelap dan cakera oren..
    2. Doronicum podorozhny - ia dibezakan dengan peduncle panjang yang mencapai hingga 140 cm dan perbungaan kuning besar, sekitar 12 cm. Pembungaan bermula pada pertengahan Mei dan berlangsung selama sebulan. Walau bagaimanapun, varieti ini mempunyai satu kelemahan - ia sangat cepat kehilangan sifat hiasannya, kerana daunnya secara beransur-ansur mati pada akhir bulan Jun..
    3. Eastern Doronicum adalah tanaman yang bertolak ansur, mempunyai batang tegak sepanjang 30-50 cm, di bahagian atasnya bunga kuning besar mekar (diameter sekitar 8 cm). Ia mula mekar pada pertengahan Mei dan berterusan hingga pertengahan bulan Jun. Walau bagaimanapun, varieti ini, seperti yang sebelumnya, dengan cepat kehilangan kualiti hiasannya kerana kematian daun yang akan datang. Atas sebab ini, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan menanam varieti ini di latar belakang..

    Anthemis (Athemis tinctoria)

    Nama lain untuk spesies ini adalah pusat pencelupan. Bunga-bunga jenis chamomile ini mempunyai warna kuning yang kaya, dan berdiameter 5 cm. Tumbuhan ini panjangnya sekitar 30 cm. Ia dibezakan dengan daun bercabang dan kelabu-hijau yang bercabang dan puber.

    Anthemis bertolak ansur dengan panas dan panas. Chamomile mekar lama dan mula mekar pada pertengahan bulan Julai. Pembiakan berlaku dengan pembenihan diri.

    Bunga aster besar

    Ramai orang tertanya-tanya apa itu bunga aster besar? Nama chamomile ini adalah musim gugur atau krisan akhir. Chamomile semak ini sangat popular kerana kesahihannya dalam penjagaan dan pemeliharaan. Juga, banyak orang tertarik dengan pemandangan bunga-bunga besar yang luar biasa, panjangnya boleh mencapai ketinggian manusia (sekitar 130-160 cm).

    Sebahagian besar bunga chamomile jenis ini mencapai ketinggian yang hampir sama. Oleh itu, ia seolah-olah bunga dikumpulkan dalam karangan bunga yang indah..

    Waktu berbunga bermula pada akhir Ogos dan berlangsung hingga akhir November. Salji sering dapat dilihat pada bunga terakhir.

    Terdapat pelbagai jenis chamomile besar:

    • Seorang puteri. Varieti ini mempunyai panjang yang cukup pendek, mekar pada awal bulan Julai sebelum bermulanya fros. Puteri akan tumbuh dengan baik jika anda memberikannya penyiraman secara berkala dan banyak..
    • Alaska. Ini adalah chamomile taman abadi yang besar dengan bunga besar dan batang panjang. Pembungaan bermula pada awal musim pondok musim panas dan berlangsung hingga akhir.

    Aster berwarna

    Selalunya, banyak bunga dan tumbuh-tumbuhan sangat serupa antara satu sama lain, dan membezakan satu bunga dari yang lain bukanlah tugas yang mudah. Tumbuhan seperti itu adalah bunga yang kelihatan seperti chamomile. Dalam hal ini, ramai yang tertanya-tanya apa itu bunga aster berwarna. "Bunga aster" seperti itu:

    • bunga aster;
    • calendula;
    • gelichrizum;
    • vendidum;

  • arctotis;
  • gatsaniya.
  • Ciri-ciri tumbuh dari biji

    Bahagian berikut akan membincangkan penanaman dan merawat chamomile taman abadi dengan foto.

    Menyemai benih

    Terdapat dua cara untuk menanam chamomile: menggunakan anak benih dan dengan cara tanpa biji. Sekiranya perlu, menyemai benih dilakukan terus ke tanah, namun kaedah penanaman benih lebih dipercayai.

    Menyemai benih untuk anak benih dilakukan pada musim bunga (pada bulan Mac). Untuk menyemai, diperlukan bekas penanaman (dengan sel), yang diisi dengan tanah yang ringan dan lembap, yang mengandung gambut dan pasir (dalam nisbah 1: 1). Kemudian, dua atau tiga biji harus diletakkan di dalam setiap sel, dan kemudian ditaburkan dengan lapisan tanah yang tipis.

    Tutup bekas dengan kerajang telus, kemudian letakkan di sebelah bukaan tingkap. Tetapi dilarang meletakkan wadah secara langsung di ambang tingkap, kerana cahaya matahari yang terang dapat membahayakan proses percambahan. Tanah mesti disembur sebaik sahaja kering.

    Anak benih

    Sekiranya anak benih terletak di bilik dengan suhu bilik normal, maka tunas pertama diharapkan 10-14 hari setelah disemai. Apabila pucuk pertama muncul, perlu mengeluarkan filem pelindung dari bekas dan meletakkan bekas di ambang tingkap, di mana kilang akan menerima cahaya matahari yang mencukupi..

    Apabila tunas mencapai ketinggian 5 cm, mereka perlu menipis. Untuk melakukan ini, perlu mengeluarkan pucuk yang paling lemah dan meninggalkan satu tanaman yang kuat dan kukuh di setiap sel..

    Nota! Tumbuhan yang lemah tidak boleh ditarik keluar dari tanah, kerana ini boleh membahayakan sistem akar chamomile yang tersisa. Adalah mustahak untuk mematahkan tunas di atas tanah dengan berhati-hati.

    Masa menanam anak benih di tanah

    Memindahkan anak benih ke tanah terbuka dilakukan sebulan setengah setelah munculnya pucuk pertama. Juga, semasa penanaman, tidak perlu lagi terdapat embun beku dan ancaman kemunculannya. Tempat yang paling baik untuk menanam chamomile adalah tempat yang diterangi cahaya matahari, dengan tanah yang netral atau batu kapur..

    Penting! Air bawah tanah mesti berada di bawah tanah.

    Pemindahan

    Sebelum menanam bunga aster, anda mesti menyediakan laman web ini terlebih dahulu. Untuk melakukan ini, perlu menggali tanah dan menggunakan baja kompleks untuk bunga. Lubang harus sedalam 20-30 cm, sementara di antara lubang penanaman perlu menjaga jarak 20-40 cm. Kedalaman lubang dan jarak di antara mereka dipengaruhi oleh pelbagai chamomile yang harus ditanam.

    Tumbuh mesti dikeluarkan dengan teliti dari bekas bersama dengan segumpal tanah dan diletakkan dengan teliti di dalam lubang. Kemudian tutup dengan tanah dan tap permukaannya dengan ringan. Selepas itu, penyiraman dijalankan. Chamomile semak akan mekar tahun depan.

    Ciri-ciri penjagaan dan penyelenggaraan

    Setelah menanam anak benih di tanah, tanaman mesti disiram dengan kerap dan kerap. Namun, setelah bunga mulai tumbuh dan berakar, tidak semestinya sering menyiramnya, hanya pada musim kemarau yang teruk..

    Sebaiknya taburkan permukaan tanah dengan mulsa atau gambut setelah menyiram - ini akan membantu menjaga kelembapan di dalam tanah untuk waktu yang lebih lama. Juga, jangan lupa memberi makan, melonggarkan lapisan atas bumi tepat pada masanya. Perkara penting dalam menjaga chamomile adalah penyediaannya dengan teliti untuk musim sejuk, kerana tanaman itu tidak bertolak ansur dengan suhu rendah dengan baik. Ia dilakukan dengan cara ini: semua pucuk tanah dipotong, dan sisa tanaman ditutup dengan habuk papan, bahan bukan tenunan atau dedaunan kering..

    Perlu memberi makan bunga setiap tahun, menggunakan humus, kompos atau gambut sebagai pembalut utama, yang harus disapu di tanah. Pada pertengahan musim bunga (di suatu tempat pada bulan April) di antara barisan chamomile yang renyah, perlu menuangkan ammonium nitrat (20 g per 1 m²) secara merata dalam lapisan. Selepas itu, tidak perlu menyiram tanaman. Apabila tunas mulai muncul pada tanaman herba, larutan urea mesti ditambahkan di bawah semak-semak di mana pucuk dan daun pudar diperhatikan. Pada musim luruh, para pakar mengesyorkan menambahkan tepung kapur atau dolomit ke tanah berasid..

    Pembiakan

    Tanaman ini dapat dibiakkan dengan membahagikan semak atau menyemai benih. Tukang kebun yang berpengalaman tidak mengesyorkan menanam pokok renek di tempat yang sama selama lebih dari 5 tahun. Namun, setelah 2-3 tahun belukar tidak lagi memiliki daya tarikan hiasan yang mencukupi, kerana ia mulai tumbuh dan menebal, yang menyebabkan penurunan ukuran perbungaan dan kematian batang sederhana. Untuk mengelakkan ini, perlu menanam tunas muda tepat pada waktunya. Prosedur ini harus dijalankan pada akhir September atau awal Oktober..

    Cuaca sejuk diperlukan untuk proses ini. Sebahagian dari semak dipisahkan dan diletakkan di dalam lubang yang telah disiapkan sebelumnya, yang mesti disiram sebelum itu. Kemudian mereka ditutup dengan tanah berkhasiat. Semasa membahagi semak yang sama tahun depan, ambil jalan dari sisi lain.

    Chamomile juga boleh dibiakkan menggunakan biji. Telah dijelaskan di atas bagaimana menanam anak benih, namun ada kemungkinan untuk menyemai benih sebelum musim sejuk secara langsung di tanah terbuka. Mereka tidak akan membeku di tanah yang sejuk, tetapi akan mengalami stratifikasi semula jadi. Pada musim bunga, bunga aster akan tumbuh dan anda hanya perlu menipisnya..

    Penyakit dan perosak

    Sekiranya peraturan penjagaan tidak dipatuhi, maka tanaman itu dapat mengatasi penyakit seperti itu:

    • Cendawan serbuk - ciri khasnya adalah lapisan putih di permukaan pelbagai bahagian tanaman (kecuali akar), yang akhirnya akan berubah menjadi coklat.
    • Karat - bintik-bintik oren gelap di bahagian depan daun akan berfungsi sebagai manifestasi penyakit ini, dan tuala wanita dengan spora jamur dapat dilihat pada bahagian yang berair.

  • Busuk kelabu - dicirikan oleh penampilan bintik-bintik coklat di permukaan batang dan dedaunan. Titik cepat tersebar di kawasan yang luas.
  • Fundazol, Topaz, Cuproxat dan racun kulat lain digunakan untuk memerangi penyakit kulat..

    Serangga berbahaya pada chamomile, cacing wayar, lalat bersayap bintang, kutu daun dan thrips dapat dijumpai.

    Aplikasi dalam reka bentuk landskap

    Chamomile taman digunakan sebagai hiasan untuk bukit, tepi jalan. Varieti tinggi ditanam terutamanya untuk pembentukan karangan bunga..

    Lili taman, bunga jagung, loceng, delphinium, calendula, poppy merah akan menjadi jiran yang sangat baik untuk chamomile. Varieti rendah akan kelihatan cerah dan tidak biasa di sepanjang jalan dan berlatar belakang rumput hijau.

    Jenis bunga aster

    Wakil-wakil flora terbaik adalah bunga. Mereka menghiasi sebarang ruang dan menggembirakan kami dengan kepelbagaian dan keindahan mereka. Lagu dikarang mengenai bunga dan puisi yang didedikasikan untuknya, tidak ada acara khusyuk yang lengkap tanpa mereka, dan beberapa wakil "kerajaan" ini juga memiliki sifat penyembuhan. Wakil mereka yang paling terkenal dan meluas adalah chamomile..

    Apa ini?

    Dari sudut pandang artistik, chamomile adalah bunga sederhana dan halus dengan aroma seperti epal yang halus, makhluk rapuh yang telah menyerap zarah matahari, memiliki daya tarikan sederhana dan keindahan murni. Bunga-bunga ringan, indah kekanak-kanakan, menggembirakan mata, menggembirakan dan memberi inspirasi kepada para penyair untuk penuh dengan puisi-puisi kegembiraan yang didedikasikan untuk keindahan luar biasa mereka.

    Huraian botani agak berbeza. Dari sudut klasifikasi saintifik, chamomiles adalah tumbuhan herba yang tergolong dalam urutan berbunga, ciri khasnya adalah kehadiran bunga yang melakukan fungsi pembiakan.

    Untuk pencirian yang lebih tepat, saintis mengaitkan tumbuhan ini kepada keluarga Aster, atau Compositae, memisahkannya menjadi genus yang terpisah. Ia mempunyai daun pinnate dan perbungaan hemisfera. Perbungaan itu sendiri terdiri daripada dua jenis bunga: kuning tiub, yang terletak di tengah dan putih pistilate pseudo-ligate, membingkai perbungaan di sepanjang pinggir.

    Chamomile membiak dengan biji. Ia dicirikan oleh berbunga awal, bermula pada bulan Mac, dan di kawasan yang lebih panas dari bulan Februari dan berakhir pada bulan November..

    Dalam bahasa Latin, chamomile disebut Matricaria, secara harfiah "ramuan ibu". Ini mendapat nama ini kerana: beberapa spesies tumbuhan mempunyai sifat penyembuhan, terutama dalam rawatan penyakit wanita biasa..

    Varieti

    Habitat bunga aster sangat luas. Mengikut habitat dan ciri-ciri lain, mereka dibahagikan kepada semua jenis varieti:

    • Chamomile hutan liar tersebar luas di Eurasia dan Amerika Utara. Varieti ini merangkumi dua spesies yang paling terkenal, yang sering dikelirukan antara satu sama lain. Satu spesies mempunyai sifat perubatan dan mempunyai ciri khas bau madu epal. Ini adalah farmasi yang terkenal atau, seperti yang disebut juga, chamomile perubatan. Jenis kedua termasuk yang tidak berbau atau tiga-ribbed, dengan batang khas dan daun yang terletak di atasnya, strukturnya serupa dengan daun chamomile farmasi.
    • Ciri khas chamomile perubatan dan ciri khasnya adalah perbungaan dengan bekas berongga. Bunga dalaman chamomile farmaseutikal membentuk bentuk seperti kerucut, sementara pusat tanaman tiga tulang rusuk rata dan sedikit cekung. Chamomile ini mendapat nama kehadiran sejumlah bahan berguna..
    • Chamomile Rom atau pusar mulia, seperti farmasi, mempunyai sifat perubatan. Bahan-bahan yang terkandung di dalamnya sangat komposisi dengan chamomile perubatan, oleh itu spesies ini dibiakkan. Tumbuhan abadi ini berasal dari Eropah Barat..
    • Spesies lain yang mempunyai khasiat perubatannya adalah chamomile berbau tanpa lidah, kadang-kadang ia disebut dilucutkan kerana tidak adanya kelopak. Baunya lebih kuat berbanding di farmasi. Biasanya, jenis ini digunakan untuk kegunaan luaran..
    • Tumbuhan dari genus feverfew boleh disebut chamomiles. Perwakilan dari gen ini Dalmatian, Parsi dan merah jambu mempunyai sifat racun serangga, iaitu, ia mengandungi bahan yang mempunyai kesan buruk terhadap serangga, tetapi sama sekali tidak berbahaya bagi manusia dan haiwan berdarah panas.
    • Meadow chamomile, yang tumbuh di Eurasia, memiliki nama botani "daisy biasa". Pada orang biasa dia dipanggil imam. Walaupun tidak betul memanggil bunga ini sebagai chamomile, namun dalam bentuk penampilan, daisy sangat serupa dengannya. Ciri khas tumbuhan ini adalah daun dengan struktur yang tidak terpisahkan. Popovnik tidak mempunyai sifat perubatan, tetapi digunakan oleh penternak untuk membiakkan bentuk hiasan.
    • Untuk kemudahan, beberapa spesies tumbuhan dari keluarga Aster disebut chamomiles. Pelbagai jenisnya adalah daisy, chrysanthemum chamomile. Tumbuhan abadi ini adalah nenek moyang dari banyak bentuk yang ditanam untuk penanaman di kebun. Ia membentuk semak yang agak tinggi dengan perbungaan besar tunggal.

    Varieti dan nama mereka

    Pelbagai jenis bunga aster hiasan telah dikembangkan untuk menghiasi taman. Tumbuhan yang hebat ini semakin mendapat populariti oleh kebanyakan tukang kebun setiap hari kerana kesahihan dan kekurangannya. Nenek moyang setiap jenis adalah spesies tumbuh liar tertentu yang menyatukan varieti mengikut pelbagai ciri.

    Varieti yang berasal dari daisy biasa berbeza dalam bentuk kelopak (bunga buluh) dan jumlahnya, yang menentukan kelipatannya.

    • Tumbuhan dari jenis Crazy Daisy mencapai ketinggian 90 cm dan mempunyai perbungaan yang subur dengan diameter 10 cm, mekar pada bulan Julai.
    • Varieti Aglaya sedikit lebih rendah, tanamannya mencapai ketinggian 50-60 cm, dan perbungaan sedikit lebih besar daripada tanaman Crazy.
    • Snow Lady mempunyai perbungaan yang besar, mencapai diameter 17 cm. Tetapi, sayangnya, tanaman dari jenis ini tidak tahan pada musim sejuk, jadi mereka sering ditanam sebagai tanaman tahunan. Sebaliknya, Edelweiss atau chamomile Perancis hingga 90 cm tinggi adalah jenis tahan fros, mekar dari bulan Julai hingga fros. Ia menonjol dengan perbungaan yang indah hingga berdiameter 12 cm, berbentuk seperti krisan.
    • Sebagai tambahan kepada perkara di atas, terdapat beberapa jenis lagi seperti: May Queen, Maxima Koenig, Alaska, Beethoven, Viral Supreme dan lain-lain.

    Varieti yang berasal dari Pyrethrum mempunyai satu ciri yang membezakan - daun seperti pakis. Wakil yang paling menonjol dari gen ini adalah varieti Golden Ball, Carlos, bola Snezhniy, Paradise dan Robinson.

    Genus Doronicum menjadi nenek moyang 36 spesies chamomile taman. Varieti yang paling popular adalah Caucasian Doronicum, Podorozhny dan Oriental.

    Dimensi

    Ukuran semua jenis pembiakan bergantung pada banyak faktor, termasuk jenis tanaman liar, yang dijadikan asas oleh penternak.

    Tumbuhan terbesar tergolong dalam nivyanik. Perennial ini mencapai ketinggian 90 cm dan mempunyai perbungaan yang sama besar. Berkat usaha penternak, beberapa jenis telah dibiakkan, mencapai ketinggian satu meter..

    Perbungaan perennial ini sesuai, agak besar dari 10 hingga 12 cm, dan di Snow Lady mereka mencapai 17 cm. Untuk ukuran yang begitu mengagumkan, tukang kebun memberi daisy nama alternatif "chamomile gergasi".

    Di antara nivyanik terdapat spesies dengan saiz yang lebih sederhana. Padang rumput paya atau krisan paya yang tumbuh di selatan Portugal dan Sepanyol mencapai ketinggian hanya 25 cm, dan perbungaannya mempunyai diameter 3 cm. Ukuran sederhana yang sama adalah daisy Kuril. Tumbuhan berbunga akhir tahunan ini, biasa di Kepulauan Kuril, mempunyai ketinggian 20 cm.

    Spesies besar termasuk jenis pyrethrum hiasan. Ketinggian tanaman tahunan ini bervariasi dari 50 cm hingga satu setengah meter, bergantung pada varieti.

    Di antara genus Doronicum terdapat spesies yang dibezakan dengan ukurannya yang mengagumkan, yang disebut Doronicum podorozhny. Ketinggian tanaman ini mencapai 140 cm, dan perbungaannya mempunyai diameter 12 cm. Ukuran yang kurang sederhana pada spesies Kaukasia dan Oriental dari genus Doronicum.

    Pusar atau anthemis dibezakan oleh saiznya yang kecil. Tinggi tanaman hanya 30 cm.

    Warna

    Perwakilan dari pelbagai jenis tidak hanya berbeza dari segi ukuran, tetapi juga dalam warna perbungaan. Julat warna mereka sangat luas dan pelbagai..

    • Semua jenis bunga jagung atau chamomile raksasa, seperti yang disebut juga, mempunyai warna perbungaan putih. Inti kuning terang dikelilingi oleh kelopak putih yang berbeza bentuk dan kuantiti dalam setiap ragam..
    • Perbungaan berwarna terang terdapat di antara piretrum. Inti kuning naik di atas roset daun besar yang dikelilingi kelopak (bunga buluh) berwarna putih, merah jambu terang, merah tua, ungu, ungu, merah dan juga burgundy.
    • Doronicum dicirikan oleh perbungaan kuning. Bunga buluh berkisar dari kuning lemon hingga oren.
    • Pewarnaan Anthemis atau pupavka mempunyai ciri perbungaan kuning terang.

    Palet bunga aster taman yang cerah dan bervariasi memungkinkan setiap tukang kebun memilih pelbagai warna yang hampir sama.

    Kaedah penanaman

    Untuk menanam chamomile di kebun, tidak ada biaya dan masalah material khusus yang diperlukan, bahkan tukang kebun pemula dapat mengatasi tugas ini dengan mudah. Walau bagaimanapun, perlu mempertimbangkan beberapa ciri nuansa dari kaedah pendaratan tertentu:

    • Chamomile ditanam menggunakan biji. Menyemai dilakukan secara langsung ke tanah terbuka atau anak benih mula-mula ditanam dan kemudian dipindahkan ke tanah terbuka.
    • Untuk anak benih, dulang dengan lubang saliran diperlukan, yang mesti diisi dengan tanah yang terdiri daripada bahagian gambut dan pasir yang sama. Substrat yang dihasilkan dibasahi dan biji chamomile diletakkan di dalamnya, dengan sedikit menaburkannya. Pendaratan ditutup dengan filem dan diletakkan di tempat yang hangat. Anak benih muncul dalam kira-kira tiga minggu. Selepas penampilan mereka, tempat perlindungan mesti dikeluarkan, dan dulang dengan anak benih mesti diletakkan di ambang tingkap, sambil melindungi dari draf.
    • Apabila anak benih mencapai 5 cm, mereka diperiksa dan hanya yang paling maju yang tersisa. Anak benih yang ditolak tidak ditarik keluar, tetapi dicubit dengan hati-hati di permukaan tanah. Untuk pembentukan pucuk lateral, anak benih yang ditanam dicubit di atas daun ketiga. Anak benih ditanam di tanah terbuka pada akhir musim bunga dengan akhir fros. Suhu optimum yang disukai untuk turun turun ialah +16 C.
    • Selepas penyediaan tapak, anak benih diletakkan di dalam lubang yang telah disiapkan pada jarak 20-40 cm antara satu sama lain. Tanah di bawah anak benih sedikit dipadatkan dan disiram dengan banyak.

    Cara menanam chamomile tanpa kerugian dijelaskan dalam video di bawah.

    Contoh penggunaan dalam reka bentuk landskap

    Garden chamomile adalah salah satu tanaman kegemaran, baik profesional dan amatur, menggunakannya untuk menghiasi pemandangan..

    Bunga halus yang bersahaja kelihatan hebat bukan hanya pada penanaman tunggal, tetapi juga penanaman kelompok, di mana kaedah gabungan digunakan untuk pelbagai jenis.

    Perbungaan putih salji daisy digabungkan dengan sempurna dengan bunga kuning cerah doronicum dalam kombinasi dengan perbungaan pyrethrum berwarna merah jambu, merah atau burgundy.

    Anda boleh menggabungkan antara satu sama lain bukan sahaja pelbagai jenis bunga aster, tetapi juga menggabungkan satu atau dua jenis dengan bunga lain. Oleh itu bunga aster dengan perbungaan putih sesuai dengan bunga popi merah atau bunga jagung biru. Nivyanik dengan phlox dan lupin akan kelihatan baik. Bunga pyrethrum ekspresif sesuai dengan loceng hiasan. Dan perbungaan doronicum kuning yang indah kelihatan luar biasa dengan latar belakang marigolds.

    Adalah mungkin untuk mengatur tempat tidur bunga tunggal dan berkelompok di sepanjang jalan di belakang jalan dengan menggunakan jenis yang lebih kecil. Berhampiran pintu masuk, satu atau dua katil bunga paling sering dibuat dari jenis dengan tinggi sederhana, tetapi berbunga panjang.

    Dengan bantuan bunga aster, anda boleh mengatur taman depan dengan gaya pedesaan, menggabungkannya dengan loceng, bunga jagung, poppies, calendula, nasturtium. Anda boleh menambahnya dengan menenun dari willow atau hazel.