Herba budaya adalah anugerah alam

Sejak zaman kuno, ada hubungan yang tidak dapat dilihat antara manusia dan dunia tumbuh-tumbuhan. Herba tumbuh hampir di mana-mana. Namun, dalam proses pengembangan, manusia "menjinakkan" banyak tanaman. Oleh itu, selain tanaman berbuah, muncul juga jenis tanaman baru - penanaman rumput. Mungkin bagi sesetengahnya kedengaran tidak masuk akal. Tetapi banyak tanaman, biasa bagi setiap penduduk musim panas atau tukang kebun, adalah tumbuhan..

Jalan menuju tajuk tanaman hiasan

Manusia selalu berusaha untuk mengambil dari alam semula jadi segala yang diperlukan untuk kewujudannya. Sumber tumbuhan di Bumi tidak terkecuali. Hampir keseluruhan permukaan planet ditutup dengan wakil mereka. Dari semua kehijauan planet ini, ramuan tumbuh-tumbuhan sekitar 40%.

Orang mula memperkenalkan tanaman yang ditanam, termasuk herba, ke dalam kehidupan mereka untuk menyediakan makanan yang stabil. Mereka selalu dianggap penting untuk tujuan ini..

Dengan menanam tanaman di kawasan halaman belakang rumahnya, seseorang mencapai tujuan abadi - untuk mewujudkan keadaan untuk hidup selesa.

Jiran lelaki yang wangi

Ramuan herba budaya, yang namanya telah diketahui oleh kita sejak kecil, digunakan dalam pelbagai bidang aktiviti manusia..

Pertama, seseorang menggunakannya sebagai ubat untuk banyak penyakit. Sejak zaman dahulu lagi, orang telah membuat decoctions dan infus herba untuk merawat penyakit. Cukuplah mengingatkan dukun dan penyembuh yang mendasarkan kegiatan mereka pada khasiat tanaman yang bermanfaat..

Kedua, herba yang diusahakan dijadikan rempah. Contohnya, selasih, dill, pasli, thyme dan banyak lagi adalah bahan yang sangat diperlukan dalam piring dari pelbagai tong sampah dunia..

Ketiga, ramuan yang diusahakan adalah kaedah terbaik untuk menghias plot kebun, halaman negara dengan faedah.

Apa ramuan penanaman yang kita tahu?

Sejujurnya, hampir semua tanaman liar dapat ditanam di rumah. Segala-galanya secara langsung bergantung pada keperluan orang itu. Kita semua tahu tanaman seperti dill, jagung, bijirin, dandelion, sage, pudina dan banyak lagi berasal dari semula jadi. Tetapi kenyataan ini tidak menghalangi mereka mendapat status tanaman yang diusahakan. Mereka berjaya menemani seseorang sepanjang hidupnya..

Jamu budaya, yang namanya sudah tidak asing lagi bagi kita:

  • dill;
  • pasli;
  • selasih atau regan;
  • pudina;
  • bijak;
  • bayam;
  • thyme;
  • sawi;
  • jelatang.

Senarai itu hampir tidak berkesudahan..

Untuk menolong tukang kebun

Rumput yang ditanam berjaya digunakan untuk memberi makan tanaman buah. Jadual harus diberikan sebagai panduan untuk tukang kebun dan tukang kebun. Ia menyenaraikan tanaman di mana tanaman herba yang ditanam mempunyai kesan yang baik jika ditanam di sekitarnya..

Jadual interaksi tumbuhan
HerbaTanaman buah
Regan atau BasilTomato
MustardKekacang, pokok buah-buahan, semak beri
TarragonInteraksi dengan semua tanaman sayur-sayuran
ThymeKekacang
ChervilLobak, lobak
JelatangTomato
DandelionPokok buah-buahan
LavenderTomato, kacang
PasliKacang polong, bunga ros, strawberi, tomato
SageKubis, strawberi, wortel, tomato
DillKubis, selada, bawang, timun
ChamomileTimun, herba yang diusahakan, bawang, kekacang
YarrowKacang, herba aromatik
Kuda KudaKentang, artichoke Yerusalem
RosemaryKekacang

Pengaruh rumput tetangga terhadap tanaman boleh berlaku dengan cara yang berbeza. Ada yang menyediakannya melalui akar, yang lain mengeluarkan bahan dari daun dan batang.

Interaksi tumbuhan adalah proses yang sukar. Pada masa ini, para saintis hanya mengetahui sedikit tentang aspek-aspek seperti itu, jadi seseorang hanya berharap dapat mengembangkan ilmu pengetahuan lebih lanjut dan menggunakan harta karun alam untuk tujuan mereka sendiri..

Herba dan Tumbuhan. Senaraikan dengan foto

Ini adalah nama bentuk hidup tanaman yang lebih tinggi. Antaranya ada jenis beracun dan yang boleh dimakan. Teh diseduh dari ramuan individu, infus dibuat untuk kegunaan dalaman dan luaran. Jenis yang berbeza mengandungi bahan berguna yang berbeza (di akar atau di pucuk), ekstraknya juga digunakan dalam minyak wangi, pengeluaran kosmetik, bahan kimia rumah tangga, minuman beralkohol dan bukan alkohol.

Avran

(lat. Gratíola officinális) adalah ramuan beracun yang biasa terdapat di Eropah Tengah dan Timur. Ada banyak nama umum untuk Avran: rahmat Tuhan, rahmat, rumput demam, penyusun kuda, tiruan, rumput rusa, draziola, batu darah. Nama berbahasa Rusia berasal dari bahasa Turki dan dalam terjemahan bermaksud "sakit".

Untuk memanfaatkan aloe secara maksimum, anda perlu mengetahui beberapa muslihat untuk melakukan biostimulasi daun tanaman. Tetapi sebaliknya, jika memungkinkan untuk menjalankan prosedur persiapan dengan betul, lidah buaya akan dengan jelas menunjukkan sifat anti-radang, antijamur, bakteria dan lain-lain..

Altay

Marshmallow (atau lebih tepatnya, akar tumbuhan, yang lebih sering digunakan dalam perubatan) dalam beberapa kes boleh menggantikan ubat untuk rawatan organ pencernaan dan pernafasan, berfungsi sebagai agen ekspektoran dan anti-radang, dan menjadi asas untuk kosmetik perubatan. Tetapi untuk ini, anda perlu mengetahui dan mengikuti beberapa peraturan mudah untuk perolehan dan pemprosesan bahan mentah..

Pansies

Pelawat timur - tricolor violet - juga dikenali di sini sebagai "pansies" di dunia tumbuhan "pakar" dalam rawatan penyakit kardiovaskular, kulit dan ginekologi. Selain itu, pansies dapat membantu mengatasi masalah saluran gastrousus dan sistem kencing. Tetapi ada juga sekatan yang cukup serius untuk penggunaan pansi dalam terapi..

Aster

Dalam perubatan, bunga, akar, batang dan daun tanaman digunakan. Setiap unsur aster herba ini mengandungi sekumpulan zat tertentu yang dengannya mereka merawat pelbagai penyakit - dari bronkitis hingga pendarahan rahim. Tetapi agar ubat herba dapat membantu, anda perlu mengetahui cara menyediakan ubat penyembuhan dari aster dengan betul.

Astragalus berbunga wol

Mereka yang memikirkan kehidupan kekal (atau sekurang-kurangnya sangat lama) memperhatikan astragalus berbulu. Legenda mengatakan bahawa golongan elit yang berkuasa secara teratur beralih ke Astragalus yang berbulu mencari cara untuk memanjangkan umur. Kilang ini benar-benar dapat menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan jika anda tahu menggunakannya dan berhati-hati..

Ledum

Sekiranya penyakit pernafasan, mereka menggunakan ramuan rosemary liar dalam bentuk infus, ia juga diuretik, disinfektan dan antiseptik.

Minyak rosemary sangat sesuai untuk rhinitis.

Periwinkle

Terdapat banyak legenda indah mengenai periwinkle yang menekankan pentingnya tanaman ini dalam budaya dan perubatan rakyat. Dan penyelidikan moden hanya mengesahkan potensi penyembuhan periwinkle yang kuat, yang dapat menampakkan dirinya sebagai alat yang melebarkan saluran darah, menenangkan sistem saraf, mengurangkan tekanan dan melegakan sejumlah masalah kesihatan yang lain..

Valerian

Herbal valerian biasanya bertanggungjawab untuk menenangkan, diuretik, dan fungsi gastrousus. Walau bagaimanapun, keupayaannya jauh lebih luas. Baik dalam perubatan saintifik dan rakyat, valerian berjaya digunakan dalam rawatan kompleks penyakit kelenjar tiroid, asma, epilepsi dan beberapa penyakit serius lain..

knapweed

Decoctions dan infus cornflower digunakan untuk: penyakit ginjal radang dan kronik, radang saluran kencing, edema, urolithiasis, blepharitis, konjungtivitis, uretritis, cystitis, pyelitis, nefrosis, penurunan penglihatan, penyakit saluran hati dan saluran empedu. Membantu menyelesaikan masalah saluran gastrousus.

Elecampane

Persediaan Elecampane meningkatkan ekspektasi sputum, mengurangkan aktiviti rembesan usus, menormalkan metabolisme, merangsang pembentukan hempedu, meningkatkan pengeluaran air kencing, dan mempunyai sifat antimikrob dan antihelminthik. Di dalam, ubat elecampane digunakan untuk bronkitis kronik dan akut, enterokolitis, cirit-birit berfungsi, kolitis, untuk faringitis kronik dan akut, untuk gingivitis, tracheitis, luka penyembuhan yang sukar, penyakit periodontal.

John's wort

Ini adalah tanaman yang tidak selamat. Alahan, konflik dengan sejumlah ubat, kesan sampingan dan "masalah" lain mengancam mereka yang belum mengetahui secara spesifik penggunaan sediaan herba. Tetapi dengan pendekatan terapi yang munasabah, St. John's wort dapat memperbaiki keadaan dengan kolesistitis, hepatitis, gastritis, disfungsi saluran empedu yang betul dan banyak lagi, walaupun jarang, patologi.

Mekar Sally

Dalam teh willow, daun, pucuk, dan akar mempunyai sifat perubatan. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk mengobati bisul, kolitis, prostatitis, insomnia, dan sakit kepala. Dalam senarai ini, dengan penggunaan luaran tanaman ubat, konjungtivitis, luka baring, psoriasis ditambahkan. Keberhasilan teh Ivan dalam merawat penyakit ini dan penyakit lain menyebabkan para saintis terlibat secara serius dalam kajian ilmiah mengenai potensi penyembuhan ramuan ini..

Calendula

Tincture, decoctions dan teh yang menghasilkan kesan terapeutik disediakan dari perbungaan, kelopak dan bahagian atas calendula. Dalam perubatan rakyat, mereka digunakan untuk proses keradangan di saluran gastrointestinal, hipertensi, angina pectoris, aterosklerosis, neurosis dan sejumlah penyakit lain. Tetapi ubat juga dibuat dari calendula, yang diresepkan untuk anemia, ulser perut dan duodenum, gastritis, tumor. Walau bagaimanapun, berhati-hati diperlukan semasa menggunakan calendula penyembuhan..

Semanggi

Terdapat beratus-ratus jenis semanggi, dan kebanyakannya digunakan dalam perubatan kerana pembentukan vitamin E dan C di daun, "antimikroba" tripolirzin di akar tanaman dan keseluruhan "sejambak" bahan berguna dalam perbungaan semanggi. Kombinasi semanggi overdosis dan pengambilan ubat yang tidak betul dapat menyebabkan reaksi negatif, namun, dengan pendekatan rasional, semanggi dapat memudahkan proses rawatan dan menjadikannya lebih berkesan..

Rami

Berkembang di Siberia Barat, wilayah Volga, Altai di bahagian Eropah di Rusia. Pada masa kini, tanaman ini diusahakan di hampir semua negara. Tumbuhan ini secara rasmi dibenarkan untuk penanaman dan penggunaan hanya di Colombia. Di negeri lain, penanaman, penggunaan, pengedaran atau penyimpanan adalah kesalahan jenayah..

Jelatang

Walaupun daun jelatang lebih sering digunakan dalam perubatan rakyat, rimpang, biji dan perbungaan mempunyai kesan penyembuhan. Bahan dari akar jelatang, misalnya, boleh didapati dalam ubat antikanker farmasi, luka bakar, ubat koleretik. Walau bagaimanapun, senarai lengkap kemungkinan terapi jelatang jauh lebih luas..

Berus merah (Rhodiola)

Tidak semua orang pernah mendengar tentang Rhodiola (sikat merah) di kawasan kami - tanaman ini menetap di iklim sejuk dan / atau di kawasan pergunungan. Namun, tanpa alasan ia disebut "Siberian ginseng". Perubatan saintifik secara empirik membuktikan kemampuan Rhodiola untuk mencegah pengoksidaan eritrosit, menekan metastasis limfosarcoma, mempunyai kesan neuroprotektif, menormalkan proses metabolik dan banyak lagi. Dalam perubatan rakyat, potensi penyembuhan ramuan ini digunakan dengan lebih meluas..

Burnet

Terdapat kira-kira 27 jenis burnet, tetapi yang paling terkenal dan berguna bukan semuanya. Persediaan burnet membantu dengan pelbagai jenis pendarahan, seperti pendarahan rahim, hemoptisis, perut, haid berat, buasir, dan lain-lain. Burnet digunakan secara luaran sebagai cara untuk mempromosikan penyembuhan luka, lecet dan luka.

Lavender

Lavender adalah semak setinggi 60 cm. Diagihkan di India, Arab, Eropah selatan, Afrika utara dan timur, dan bahkan Kepulauan Canary. Terdapat kira-kira 30 jenis pokok renek ini. Lavender banyak digunakan dalam memasak, bahan kimia rumah tangga, pengeluaran minuman bukan alkohol dan alkohol, sabun tandas, deodoran, penyegar udara, minyak wangi dan kosmetik.

Burdock

Pemelihara lebah akan mengatakan tentang burdock bahawa ini adalah tanaman madu yang indah. Pakar masakan - burdock boleh ditambahkan ke salad, kaldu dan membuat minuman darinya. Tetapi senarai kemungkinan penggunaan burdock yang paling "berguna" adalah dari wakil perubatan tradisional. Puluhan penyakit akan muncul di dalamnya, di mana burdock memperbaiki keadaan pesakit. Dan baru-baru ini, para saintis telah tertarik dengan potensi terapi burdock..

Penuaian poppy untuk perubatan hari ini dihasilkan pada skala industri. Para saintis berusaha untuk mengasingkan ciri-ciri kesan terapeutik dari pelbagai jenis tanaman dan mencari kaedah baru untuk menggunakannya. Alkaloid poppy, morfin, codeine, papaverine adalah sebahagian daripada antispasmodik, analgesik, penenang. Tetapi poppy lebih banyak diwakili dalam perubatan rakyat..

Ibu dan ibu tiri

Semasa menuai bahan tanaman, daun coltsfoot, kerana tidak berpengalaman, dapat dikelirukan dengan daun burdock, dan bunga - dengan bunga dandelion. Walaupun kesan terapi penggunaan semua tumbuhan ini mungkin bertindih, kesan terapi yang dihasilkan oleh ibu dan ibu tiri adalah spesifik dan unik. Tujuan utamanya adalah penyakit saluran pernafasan atas dan bawah, yang tercermin walaupun dalam nama ramuan Latin.

Melissa

Tidak setiap tanaman ubat dapat ditanam di rumah di ambang jendela atau di balkoni, tetapi balsem lemon mungkin. Namun, adakah ramuan ini bernilai masalah? Sekiranya kita menganggap bahawa ia hanya dapat diambil sebagai penenang ringan, maka mungkin tidak. Tetapi dalam perubatan rakyat, balsem lemon juga berkesan digunakan sebagai julap, antispasmodik, antiemetik, perangsang pergerakan saluran empedu dan fungsi sekresi gastrik, ubat untuk hipertensi, aterosklerosis, toksikosis dan banyak penyakit lain.

Pudina ditanam pada skala industri, yang tidak menghairankan, mengingat pengalaman sejarah yang kaya tentang penggunaannya, jumlah penyakit di mana ia membantu dan jumlah bahan berguna dalam komposisi. Lebih-lebih lagi, kemungkinan baru dan tidak dijangka menggunakan pudina dalam perubatan, dietetik dan kosmetologi hanya terbuka bagi para saintis dalam penyelidikan ilmiah..

Dandelion

Dalam perubatan herba, dandelion "mengkhususkan diri" dalam menormalkan sistem pencernaan: dari meningkatkan selera makan dan mengaktifkan fungsi koleretik hingga menghilangkan sembelit dan parasit usus. Juga, dandelion dapat dimasukkan secara efektif dalam program rawatan untuk puluhan penyakit lain, yang disahkan oleh penyelidikan ilmiah moden dan tradisi penggunaan tumbuhan ini dalam perubatan masyarakat dunia..

Tansy

Nama itu sendiri berasal dari kata Czech atau Poland "pizmo", yang bermaksud "kasturi", iaitu, bau berasal dari organik. Sebenarnya, semua tumbuhan dari spesies ini mempunyai aroma kaya yang sangat kuat, dan baunya dipancarkan oleh setiap sel tumbuhan ini..

Plantain

Bagi kebanyakan kanak-kanak, dengan tanaman pisang bermulalah perkenalan dengan jamu. Daun pisang, diaplikasikan pada luka, menghentikan darah, melegakan keradangan dan menenangkan kesakitan. Malangnya, pengetahuan mengenai pisang sering terbatas pada pengalaman "zaman kanak-kanak" ini. Sementara itu, bahan aktif biologi yang terkandung di dalam daunnya mengatasi masalah gastrointestinal, patologi kulit, dan penyakit pernafasan. Dan ini bukan senarai keseluruhan kemungkinan tanaman ini..

Bunga Matahari

Sejenis tanaman tahunan herba. Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut keras. Daunnya berbentuk tali bujur, hijau tua hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber. Bunga berdiameter besar 30-50 cm, pada waktu siang bunga matahari muda beralih ke matahari.

Berus Sage

"Pohon Tuhan" - kayu cacing - dapat menyembuhkan dan meracuni (beberapa jenis kayu cacing mematikan bagi herbivora). Tetapi orang telah tertarik dengan kemungkinan tanaman ini sejak sekian lama sehingga mereka belajar mengambil yang terbaik dari kayu cacing dan merawat saluran pernafasan, saluran gastrointestinal, penyakit kulit, dll. Dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, minat saintifik terhadap bahan aktif dalam komposisi ramuan ini hanya meningkat, yang membawa kepada penemuan sifat baru, kadang-kadang tidak dijangka, tumbuhan..

Motherwort

Untuk tujuan perubatan dan perubatan, bahagian atas dengan daun digunakan, iaitu bahagian atas pada tahap di mana perbungaan dengan biji berakhir. Dalam perubatan moden, infus dari motherwort diambil untuk mati pucuk dan adenoma. Diambil secara lisan untuk neurosis, kegembiraan saraf, kardiosklerosis, gangguan fungsi, kecacatan jantung, gangguan sistem saraf.

Rosemary

Sebuah semak malar hijau juga disebut embun laut. Di Hellas, dipercayai bahawa rosemary dikirim ke bumi oleh dewi cinta, Aphrodite, untuk melindungi cinta duniawi. Di Rom kuno, ia juga dipercayai bahawa bunga itu mempunyai kekuatan ajaib. Warna tanaman yang selalu berwarna biru disebabkan oleh pertumbuhannya di dekat laut dan "ketepuan" dengan warna gelombang.

Chamomile

Walaupun dalam buku impian, bidang chamomile melambangkan penyembuhan yang akan segera berlaku. Dalam praktik fitto, penampilan sediaan chamomile dalam komposisi ubat membantu menyingkirkan puluhan penyakit yang berbeza. Chamomile mengembalikan sel hati, melebarkan saluran darah, menormalkan tidur, mengaktifkan sistem saraf pusat, melegakan keradangan kulit dan berpotensi dimasukkan dalam terapi anti-barah.

Spiraea

Daun, bunga, kulit cabang, pucuk muda dan akar digunakan untuk tujuan perubatan..
Bau meadowsweet mengusir nyamuk, lalat dan lumba-lumba. Tavolga ditambahkan ke dalam teh, yang memberikan aroma madu dan rasa yang menyenangkan. Di negara-negara Skandinavia, meadowsweet ditambahkan ke wain atau bir untuk rasa yang lebih baik. Akar atau pucuk muda ditambahkan pada makanan.

Yarrow

Kerana kemampuannya menghentikan darah, menghilangkan rasa sakit dan radang, yarrow disebut "rumput askar". Beberapa legenda sejarah bahkan dikaitkan dengan harta tanaman ini. Ia masih aktif digunakan sebagai agen penyembuhan luka. Tetapi dengan cara ini, hanya sebahagian kecil dari potensi tanaman herba ini yang dimanifestasikan, yang dalam koleksi herba yang berlainan dapat menormalkan kerja beberapa sistem tubuh sekaligus.

Thyme

Thyme juga terkenal dalam masakan dan perubatan. Lebih-lebih lagi, dalam perubatan, ia digunakan dengan lebih meluas dan pelbagai, menjadi bahagian dari decoctions dan infusions yang digunakan untuk keradangan, sakit gigi, neuralgia, sakit sendi, beberapa masalah dengan saluran gastrointestinal dan saluran pernafasan. Tetapi ketika menggunakan ramuan ini dalam jamu, harus diingat bahawa aktiviti biologisnya dapat memicu peningkatan sejumlah penyakit..

Celandine

Nama Latin genus berasal dari kata Yunani - "menelan." Sejak zaman kuno, telah diperhatikan bahawa tumbuhan itu mekar dengan kedatangan pertama burung walet dan layu ketika mereka terbang. Jus tumbuhan ini digunakan untuk merawat luka kulit, dan juga untuk menghilangkan ketuat. Mandi merebus celandine digunakan untuk diatesis, gangguan metabolik, gatal-gatal, scrofula, ruam, psoriasis, kudis, luka kulit bernanah pada lelaki muda, dll..

Sage

Sebuah semak separa milik keluarga Labiatae, dengan banyak batang tetrahedral, berdaun, setinggi 70 cm. Tumbuhan ini mempunyai aroma yang menyenangkan. Ia boleh dijumpai di Crimea dan di beberapa tempat di Caucasus, di bahagian selatan Rusia. Sediaan bijak digunakan dengan mempertimbangkan sifat anti-radang, astringen, fitosidal dan pembasmi kuman tumbuhan ini. Infus daun digunakan untuk membilas, losyen dan penyedutan.

Jenis rumput yang diusahakan di Rusia dan nama tumbuhan herba

Banyak ramuan liar telah mendapat penghormatan yang mereka layak. Mereka digunakan dalam memasak, digunakan untuk rawatan dan pencegahan penyakit. Sebilangan besar dari mereka dijinakkan dan dibesarkan untuk keperluan mereka sendiri, termasuk dalam skala industri. Nama-nama ramuan yang diusahakan tidak asing lagi bagi banyak orang, tetapi terdapat tanaman yang kurang dikenali..

  1. Maklumat am
  2. Pengelasan herba yang diusahakan
  3. Menanam dan mengeringkan sayur-sayuran biasa
  4. Valerian ubat
  5. Chamomile farmasi
  6. Pudina yang menyegarkan
  7. Tarragon (kayu cacing, tarragon)

Maklumat am

Ramuan ini adalah tanaman tahunan atau tahunan dengan batang langsing, bukan pokok atau pokok renek. Budaya adalah rumput yang ditanam oleh seseorang untuk tujuannya sendiri. Terdapat beberapa sebab untuk penjinakkannya:

  • sifat perubatan;
  • nilai pemakanan;
  • makanan ternakan;
  • kesan hiasan.

Satu dan tumbuhan yang sama boleh menjadi liar dan ditanam. Apabila pudina tumbuh di ladang, ia adalah ramuan tumbuh liar, jika ditanam di lokasi, dijaga, disiram dan disenyawakan, ia adalah tanaman hijau. Di rumah tangga, tanaman hijau dan perubatan yang ditanam paling kerap ditanam. Nama mereka terkenal - dill, pasli, saderi, ketumbar, pudina, oregano, tarragon dan ramuan lain..

Ada yang kurang popular. Banyak nama ramuan yang diusahakan di Rusia menunjukkan keunikan penampilan atau khasiatnya, seperti akar kucing, kemenyan hutan, wort St. John, air mata Perawan, seorang pemuda, dandelion perubatan, rumput gigi, warthog, tanaman ibu, celandine, larkspur dan liverwort.

Semasa menanam, perlu diingat bahawa di sekitar tanaman ini, mereka saling mempengaruhi, berinteraksi dengan akar dan fitonutida serta bahan lain yang terbentuk. Contohnya, sebilangan herba dapat menarik serangga yang berbahaya bagi orang lain..

Pengelasan herba yang diusahakan

Banyak tumbuh-tumbuhan yang dianggap sebagai sayur-sayuran, tetapi sebenarnya mereka adalah tanaman buah-buahan (tomato, zucchini, bawang, timun, kubis, wortel dan labu). Mereka digunakan untuk tujuan yang berbeza dan dibahagikan kepada:

  • makanan - jintan, terung, dill, mustard, pasli, sorrel, bawang putih;
  • hijauan - Rumput Rhodes, crabgrass, paragrass, golden bristle, alfalfa;
  • berputar - rami, rami;
  • tanaman madu - semanggi manis, ular, soba;
  • teknikal - rapeseed;
  • pencelupan - calendula;
  • kekacang - lentil, kacang polong, dan kacang.

Jamu yang diusahakan secara perubatan mendapat perhatian khusus. Mereka disemai di ladang dan digunakan dalam perubatan herba. Daun, rimpang dan bunga dikumpulkan. Penyakit dan keadaan tanaman ubat digunakan:

  1. Kardiovaskular (dill, valerian, asparagus).
  2. Selsema (chicory).
  3. Diabetes mellitus (rami, ginseng).
  4. Hipertensi (calendula).
  5. Penyakit hati dan pundi hempedu (chamomile, jagung).
  6. Masalah pencernaan (bunga matahari, lobak).
  7. Insomnia (lavender, oregano).
  8. Peningkatan kegembiraan (pudina, hop).
  9. Ulser (rami, sorrel).
  10. Untuk rawatan luka (chamomile, calendula, sage).
  11. Sakit kepala (oregano).
  12. Penurunan kualiti dan kuantiti susu ibu (dill, jintan).

Tumbuhan herba yang ditanam secara perubatan, namanya terkenal, ditanam dengan tangan mereka sendiri. Mereka diambil untuk menyembuhkan penyakit dan untuk tujuan pencegahan..

Bijirin yang ditanam di ladang di semua wilayah di negara ini patut dihormati. Herba biasa:

  • gandum;
  • rai;
  • soya;
  • millet;
  • barli;
  • jagung.

Apa sahaja rumput yang ditanam bijirin disemai di ladang, ia memerlukan penyelenggaraan secara berkala.

Menanam dan mengeringkan sayur-sayuran biasa

Sebaiknya semua orang tahu apa ramuan herba yang ditanam dan tujuan penggunaannya. Sekiranya semuanya sederhana dengan ramuan yang bertujuan untuk makanan, maka tanaman ubat ditanam lebih jarang. Agar mereka dapat memperoleh keuntungan maksimum, penting untuk menanamnya dengan betul dan memeliharanya setelah menuai..

Valerian ubat

Semasa menanam, perhatikan cinta tanaman untuk tanah berkapur, berbatu atau sawah. Setelah membuat alur setiap 25 cm, benih disemai dan ditutup dengan tanah. Untuk menanam, anda boleh menggunakan biji-bijian yang dikumpulkan dari valerian yang tumbuh liar, dan tanaman ini juga disebarkan oleh rimpang.

Herba yang diusahakan: nama. Tumbuhan dan herba perubatan. Dandelions: sifat berguna dan perubatan

Sejak zaman kuno, manusia telah menggunakan tumbuhan liar dan tumbuh-tumbuhan dalam kehidupan seharian, namanya diketahui oleh semua orang - dandelion, burdock, jelatang, celandine, semanggi, rosemary liar, sage, adonis dan beberapa ratus ribu spesies. Mereka ditanam untuk makanan, perubatan, makanan ternakan, penggunaan industri.

Apa itu herba

Terdapat kumpulan tumbuhan seperti ini di dunia:

  • Pokok - mereka mempunyai satu batang tinggi yang ditutupi dengan kulit kayu, banyak cabang bercabang dari batangnya.
  • Pokok renek - bukannya batang utama, mereka membentuk beberapa batang lignis nipis.
  • Herba - tidak mempunyai batang, tetapi mempunyai batang lembut yang mati setiap tahun. Mereka adalah satu tahun, dua tahun, dan abadi..

Herba liar dan penanaman

Tumbuhan yang tumbuh tanpa bantuan manusia dipanggil tumbuhan liar. Mereka merebak di mana terdapat keadaan semula jadi dan iklim yang sesuai untuk mereka. Tumbuhan herba yang ditanam atau dijaga oleh seseorang (disiram, dirawat, disenyawakan) adalah tanaman herba. Contoh-contoh pelestarian telah diketahui sejak zaman dahulu lagi. Dalam proses pembiakan, para saintis telah meningkatkan kualiti rumput yang ditanam secara signifikan, meningkatkan daya tahan fros dan kekeringan, produktiviti, dan ketahanan penyakit.

Satu dan tumbuhan yang sama boleh menjadi liar dan ditanam. Sebagai contoh, jika rumput semanggi tumbuh di padang rumput semula jadi, ia liar. Sekiranya seseorang menabur semanggi di padang rumput dan merawatnya, dia menjadi tanaman yang ditanam..

Timun adalah ramuan?

Ladang ini menggunakan tanaman herba yang banyak. Nama mereka pelbagai - selada, sorrel, timothy padang rumput, balsem lemon, biji jintan, dill, pasli, mustard, lobak, motherwort, ginseng dan lain-lain. Ini adalah contoh yang terkenal. Tetapi tahukah anda bahawa kentang, timun dan tomato, sebenarnya, juga tumbuh-tumbuhan herba? Nama mereka tidak asing lagi bagi kita, tetapi kita menganggapnya sebagai sayur. Sebenarnya, buah-buahan dari tanaman ini disebut sayur dalam kehidupan sehari-hari, sedangkan bentuk hidupnya di botani disebut rumput. Secara analogi, pisang, nanas dan artichoke Yerusalem juga merupakan tanaman herba, ini juga termasuk gandum, rai, kacang polong, kacang dan tanaman lain yang tidak memiliki batang pohon atau batang yang dilekatkan.

Pengelasan

Secara saintifik, herba dikelaskan kepada:

  • Tahunan - mereka mati sepenuhnya selepas musim tumbuh dan berbuah (contohnya, dill, kacang polong). Mereka hanya boleh diperbaharui dengan biji..
  • Dwi tahunan - Tanaman yang penuh bertahan sehingga 24 bulan dan merangkumi 2 musim tumbuh. Ini adalah, misalnya, kubis, wortel, bunga aster.
  • Perennials adalah tanaman dengan kitaran hidup lebih dari dua tahun. St John's wort, burdock, pisang adalah contoh klasik herba abadi.

Pilihan klasifikasi lain

Mengikut industri:

  • herba (penanaman ladang);
  • tumbuh-tumbuhan herba, yang buahnya adalah sayur-sayuran (penanaman sayur);
  • bunga (florikultur).

Untuk tujuan ekonomi:

  • Herba yang boleh dimakan - dill, pasli, jintan, mustard, terung dan beratus-ratus yang lain.
  • - alfalfa, sainfoin, meadow timothy, dll..
  • - rami, rami, dll..
  • Tumbuhan madu - soba, semanggi manis, ular, dll..
  • Tumbuhan perubatan adalah herba yang digunakan dalam perubatan herba. Ini adalah chamomile, motherwort, valerian, ginseng, mint, calamus, St. John's wort, string, plantain, oregano. Mereka disemai di ladang untuk mengumpulkan bahan mentah yang berguna: daun, bunga, rimpang.
  • Tanaman pencelupan - calendula, yang juga berlaku untuk tanaman ubat.
  • Ramuan teknikal - rapeseed.

Jenis klasifikasi yang jarang berlaku

Tumbuhan yang ditanam (termasuk rumput) kadang-kadang diklasifikasikan berdasarkan komposisi kimia, dengan mengambil kira dominasi bahan:

  • proteinaceous,
  • kanji,
  • mengandungi gula,
  • biji minyak,
  • halus,
  • pedas,
  • alkaloid,
  • berserabut.

Variasi nama

Setiap tanaman mempunyai beberapa nama. Di antara orang-orang, nama ramuan (pilihan boleh sangat berbeza antara satu sama lain) dengan tepat menunjukkan sifat istimewa mereka. Di dunia saintifik, tumbuhan seperti itu disebut perkataan Latin.

Herba budaya Rusia

Nama tumbuhan herba yang tumbuh di kawasan yang luas di negara kita sangat banyak. Tanaman ditanam di ladang pertanian, tanah yang subur di mana memungkinkan penuaian yang kaya. Pemilik menyemai dan menanam banyak rumput di halaman belakang rumah mereka.

Gandum adalah ramuan yang paling banyak ditanam di Rusia. Biji-bijian lain yang banyak ditanam di negara ini termasuk rai, gandum, barli, jagung, kacang soya dan millet..

Kekacang popular - kacang polong, kacang, lentil.

Kentang adalah satu-satunya jenis tumbuhan herba berkanji yang berjaya ditanam di Rusia. Kami juga menanam satu-satunya tanaman yang mengandungi gula - bit gula.

Dari spesies biji minyak, bunga matahari, rapeseed, flax, mustard tersebar luas..

Di ladang dan di kebun sayur mana pun - timun, zucchini, labu, terung, tomato, dill, lobak, bit, bawang, wortel dan kubis tumbuh. Semua perkara di atas juga merupakan tanaman herba yang diusahakan di Rusia. Nama mereka dimasukkan dalam buku rujukan botani sebagai tumbuhan herba. Walaupun ini terdengar pelik, setuju!

Herba yang diusahakan secara perubatan

Nama tumbuhan perubatan yang dijinakkan di Rusia sangat banyak. Secara keseluruhan, beberapa juta hektar di negara ini diperuntukkan untuk menyemai ramuan perubatan. Selalunya disemai pudina, chamomile, valerian, pisang, burdock, jelatang, celandine. Lavender yang kurang biasa, wort St. John, saderi, halia, motherwort, sage, wormwood, marjoram, basil.

Baru-baru ini, kawasan penanaman di bawah ramuan perubatan telah menurun dengan pesat. Sebab utama adalah ketidakmampuan ekonomi. Tumbuhan herba menuntut untuk dijaga, tanaman kebanyakannya diusahakan dengan tangan, dan harga bahan mentah rendah. Di samping itu, banyak ramuan perubatan pada tahun-tahun berikutnya menanam tanaman tanaman lain seperti rumpai, tumbuh lagi di lorong..

Memandangkan tingginya nilai tanaman seperti itu di era Soviet, tanaman tersebut semestinya termasuk dalam penggiliran tanaman. Namun, hari ini petani menyemai gandum dan bunga matahari, tanaman yang memaksimumkan keuntungan. Siapa yang mahu menabur bijak? Mungkin ini adalah persoalan retorik.

Dandelion adalah ramuan abadi dari keluarga Asteraceae atau Asteraceae. Dandelion perubatan terkenal dengan roset daun basal dan bunga kuning terang.

Penerangan Dandelion

Ketinggian tanaman dari 10 hingga 30 cm. Akarnya kuat, tegak, berwarna putih. Daun dibedah dalam bentuk, membentuk roset basal. Bunga berwarna kuning, dikumpulkan dalam soket. Pembungaan utamanya adalah pada bulan April-Mei, ia boleh mekar hingga musim luruh. Buah-buahan terdiri daripada achenes dengan seberkas, masak pada bulan Jun-Julai.

Dandelion merebak

Dandelion perubatan tumbuh di seluruh wilayah negara kita - di ladang, kebun sayur, rumput. Ia sering dianggap sebagai rumpai. Muncul sebaik sahaja salji mencair.

Ciri-ciri perubatan Dandelion

Sebenarnya, dandelion perubatan adalah tumbuhan yang sangat berguna yang menyembuhkan banyak penyakit. Sifat perubatannya telah diketahui sejak lama, dan digunakan di Rusia oleh semua penyembuh. Daun Dandelion mengandungi kolin, pelbagai mineral dan kepahitan yang bermanfaat, serta bahan lain yang diperlukan untuk kesihatan. Semua bahagian tanaman yang dituai untuk kegunaan masa depan berguna. Bahagian tanah di atas dikeringkan di tempat teduh di udara, atau di kawasan yang berventilasi baik. Akarnya dituai pada musim bunga atau musim luruh. Untuk melakukan ini, mereka digali, dibersihkan dari bumi, dibasuh dan dikeringkan..

Ubat Dandelion digunakan untuk memperbaiki pencernaan, sebagai alat untuk merangsang selera makan dan memberi kekuatan, dengan diabetes, kekurangan vitamin. Penggunaannya dianggap sebagai alat yang sangat baik untuk pencegahan aterosklerosis. Mereka dirawat kerana anemia, jantung, ginjal, usus, gangguan metabolik. Perubatan tradisional mendakwa sifat antumumor dandelion perubatan. Dan di China, telah lama digunakan sebagai antioksidan yang kuat. Bahan aktif secara biologi yang terkandung di dalamnya juga mempunyai kesan ekspektoran, pencahar, penenang, antipiretik dan antispasmodik..

Jus Dandelion mengembalikan sel hati, menormalkan kerjanya. Ia digunakan untuk kolesistitis dan keracunan. Mengembalikan pembentukan hempedu. Merawat ekzema dan furunculosis. Kadang kala jus dandelion dicampurkan dengan jus lobak merah.

Jus boleh disediakan dengan beberapa cara:

1 cara - pada bulan Mei atau Jun, gali tanaman bersama akarnya. Bilas, tahan dalam air masin selama kira-kira setengah jam, peras semua air, keringkan dan perah jusnya. Campurkan dengan gula 1: 1 dan tambah 1/10 bahagian vodka. Selepas 2 minggu, jusnya sudah siap. Simpan dalam peti sejuk.

Kaedah 2 - semuanya sama, hanya tanpa menambahkan gula dan vodka. Jus yang diperah dicairkan dengan sedikit air. Ambil dengan madu selama 2-3 bulan ¼ gelas sebelum makan.

Kaedah 3 - cincang halus daun yang telah dibasuh, blanch selama 1 minit, kemudian toskan airnya. Lewatkan penggiling daging dan peras melalui lapisan kain cheesecloth. Cairkan campuran yang dihasilkan dengan air dalam nisbah 1: 1. Rebus selama 1-2 minit.

Akar Dandelion adalah diuretik semula jadi yang hebat. Mereka digunakan untuk membersihkan buah pinggang. Infus membantu dengan artritis - kesakitan berkurang, proses ubah bentuk sendi berhenti. Kerana komposisi yang kaya, decoctions dandelion mengatur metabolisme dan membantu mengurangkan berat badan.

Kontraindikasi merangkumi keadaan dengan penyumbatan empedu, gastritis dan ulser.

Aplikasi Dandelion

Untuk meningkatkan metabolisme: tuangkan 1 sudu daun hancur dengan 1 cawan air mendidih. Berkeras 1-2 jam. Kemudian tapis dan ambil 1/3 cawan 3 kali sehari 15-30 minit sebelum makan.

Untuk sembelit: gosokkan akar dengan baik dalam pengisar kopi. Ambil 3 kali sehari selama ½ sudu teh setengah jam sebelum makan.

Untuk diabetes: daun digunakan dalam rawatan diabetes mellitus jenis II sebagai sebahagian daripada persediaan herba yang disyorkan oleh doktor.

Penyerapan akar dapat dilakukan seperti berikut: tuangkan 1 sudu besar akar yang dihancurkan ke termos, kemudian tuangkan segelas air mendidih. Berkeras selama beberapa jam, lebih baik pada waktu malam. Terikan dan ambil 1/3 cawan 3 kali sehari sebelum makan.

Dalam memasak, semua bahagian dandelion digunakan oleh pakar pemakanan sebagai makanan rendah kalori. Akar tanaman dipanggang di dalam ketuhar, kemudian digiling dan diminum sebagai ganti kopi. Sekiranya anda menambah sedikit chicory, halia atau kayu manis, anda akan mendapat minuman aromatik..

Salad dari daun dan bunga muda sangat berguna sebagai sumber vitamin. Untuk menghilangkan kepahitan yang berlebihan, mereka direndam dalam larutan masin. Di Eropah, pelbagai dandelion selada tanpa kepahitan telah dikembangkan. Juga digunakan sebagai perasa untuk daging.

Bunga Dandelion dijemput dan ditambahkan ke salad sebagai hiasan.

Resipi salad Dandelion:

Tuangkan 100 g daun segar dengan air masin dan biarkan selama 15 minit. Tiriskan air dan cincang halus. Masukkan 1 sudu krim masam dan 1 sudu besar mayonis. Garam secukup rasa. Sekiranya dikehendaki, krim masam dan mayonis boleh diganti dengan minyak sayuran dan ditaburkan dengan jus lemon.

Untuk mengejutkan tetamu anda untuk Tahun Baru, sudah tiba masanya untuk memikirkannya semasa berbunga dandelion dan membuat wain (nama lain adalah wiski)., yang rasanya seperti wiski Scotch, akan matang dalam enam bulan, tepat pada waktunya untuk cuti musim sejuk.

Sekiranya anda ingin kekal muda dan sihat lebih lama, perhatikan bunga sederhana kecil di tepi jalan. Sebagai tambahan kepada banyak unsur jejak yang bermanfaat, ia mengandungi silikon, kekurangannya mempengaruhi penuaan badan. Jadi nama "elixir of youth" dandelion diterima tidak sia-sia.

Kosmetik rakyat menggunakan topeng daun segar untuk melembapkan, menyuburkan dan meremajakan kulit wajah. Bintik-bintik dan bintik-bintik usia dilunturkan dengan kemas oleh bunga.

Jus Dandelion akan membantu menghilangkan ketuat kecil. Dan gigitan serangga akan menyembuhkan daun yang baru ditumbuk.

Dandelion adalah tanaman madu yang hebat. Ia menghasilkan madu dengan aroma yang kuat dan rasa yang sedikit pahit..

Terdapat tumbuh-tumbuhan yang akan mekar dengan baik di persekitaran yang keras - walaupun dalam keadaan panas atau di ambang tingkap terbuka. Mengetahui jenis bunga apa yang diberikan, dipercayai dapat mengatur penjagaan yang diperlukan. Komponen utama penanaman terdiri daripada menyesuaikan kandungan kelembapan udara, waktu masuknya air ke dalam tanah dan pengawalan suhu yang selamat. Matahari adalah salah satu faktor utama. Sebilangan besar bunga yang ditanam dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Yang lain boleh ditanam dengan kuat di luar rumah. Spesies tertentu hanya dapat dibiakkan di rumah di tempat tertutup..

Dandelion - "hidup elixir"

Semasa saya pergi ke pakar pemakanan, saya sangat terkejut apabila antara produk makanan yang disyorkan adalah... dandelion!

Dandelion memperbaiki keadaan umum badan dan menormalkan metabolisme, menstabilkan fungsi saluran gastrointestinal, menurunkan tahap kolesterol, melegakan gejala hipertensi dan kegagalan jantung.

Terdapat banyak resipi untuk menyediakan persediaan dandelion untuk tujuan perubatan dan kosmetik, beberapa di antaranya telah diketahui sejak zaman kuno. Oleh itu, Avicenna dengan jus dandelion merawat penyakit hati, genangan darah vena, tetes, menggunakannya sebagai penawar gigitan ular dan kalajengking. Orang Rom kuno menggunakan jus dandelion untuk memutihkan kulit mereka. Doktor abad pertengahan yang terkenal Paracelsus merawat penyakit kulit dengan persediaan dari akar dandelion.

Dalam perubatan rakyat moden, infus, tincture, decoctions, ekstrak, salap, minyak, dan serbuk untuk debu dibuat dari dandelion. Semua bahagian tanaman digunakan untuk ini, baik segar dan kering. Jus tumbuhan dan daun serta akar yang ditumbuk menjadi gruel banyak digunakan..

Ketuat, kapalan, bintik-bintik usia, bintik-bintik dilumurkan dengan jus susu segar. Untuk pemberian oral, jusnya diperoleh dari daun dan akar yang dihancurkan dengan menekan atau pengekstrakan dengan sedikit air suam. Daun boleh direndam dalam air masin selama 30-40 minit untuk mengurangkan kepahitan. Tetapi ini tidak selalu disarankan. Untuk menutup rasa kepahitan, tambahkan sedikit madu ke dalam jus atau campurkan dengan jus buah manis.

Jus diambil dalam satu sudu sebelum makan untuk penyakit hati, ginjal dan pundi kencing, untuk menguatkan gigi dan tulang, melegakan bengkak dan sakit pada sendi, meningkatkan selera makan, menormalkan kadar gula dalam darah dan mengaktifkan metabolisme, sekiranya mabuk dan keracunan, sebagai berkesan diuretik. Dengan insomnia, jus diminum pada waktu malam. Jus boleh diawetkan dengan mencampurkannya 1 hingga 1 dengan vodka atau 2 hingga 1 dengan alkohol.

Daun yang ditumbuk menjadi gruel digunakan dalam perawatan penyakit kulit, luka, bisul, bisul, luka baring. Digunakan untuk kompres untuk radang sendi dan rematik. Untuk kompres, anda boleh menggunakan bulu kapas yang direndam dalam larutan alkohol jus dandelion atau infusi daun dan akar. Untuk kegunaan luaran, serbuk dari akar kering juga digunakan. Selain itu, ia boleh diambil secara lisan, tetapi dalam jumlah kecil (1-2 gram). Di dalam, mereka juga mengambil akar segar yang diparut atau dihancurkan dalam pengisar, yang dianggap sebagai ubat yang berkesan untuk penyakit hati, ginjal, hempedu dan pundi kencing.

Selalunya untuk pentadbiran lisan, infus dan decoctions digunakan, yang disediakan dari daun, akar dan bunga secara berasingan atau dalam campuran. Sebagai peraturan, untuk penyediaan mereka mengambil satu sendok makan daun kering dan bunga, satu sendok teh akar kering (dua kali lebih banyak segar) dalam segelas air mendidih. Untuk mendapatkan infus, disimpan selama 2-3 jam di termos atau di tempat yang hangat, kemudian disaring dan dilumurkan. Untuk mendapatkan rebusan, didihkan, inkubasi selama 5-10 minit dengan api kecil atau di dalam air mandi, kemudian biarkan sejuk. Biasanya minum 1-2 sudu hingga 1/3 cawan sebelum makan. Semasa batuk dan bronkitis, minum infus panas atau kaldu di antara waktu makan. Dengan insomnia dan keadaan tertekan, rebusan atau infusi tambahan diminum pada waktu malam.

Tidak sukar untuk membuat minyak atau salap dari dandelion, yang digunakan secara luaran dan dalam rawatan keradangan membran mukus. Untuk mendapatkan minyak, daun kering, bunga atau akar dengan nisbah 1 hingga 3 disuntik dengan minyak sayuran. Untuk mendapatkan salap, satu bahagian daun kering, bunga atau akar, digiling menjadi serbuk, dicampurkan dengan tiga bahagian minyak tebal, lemak babi, lemak atau jeli petroleum. Sebelum digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan, campuran yang dihasilkan disimpan sekurang-kurangnya seminggu di tempat yang hangat..

Penggunaan persediaan dandelion tidak mempunyai kontraindikasi serius. Tetapi lebih baik tidak menyalahgunakannya kerana ulser peptik dan gastritis dengan keasidan yang tinggi. Ketahuilah bahawa ubat dandelion boleh menyebabkan sakit perut sekiranya berlaku overdosis.

Dandelion yang rendah hati, yang dianggap oleh banyak orang sebagai rumpai, dapat membantu seseorang merawat banyak penyakit. Tetapi sekiranya berlaku penyakit serius, jangan terbawa ubat-ubatan sendiri, tetapi pastikan anda berjumpa doktor yang akan membantu anda memilih dos dan rejimen pengambilan ubat yang optimum..

Apa yang kita ketahui mengenai tumbuh-tumbuhan - tanda-tanda horoskop bunga? Dandelion

Dandelion - tanda horoskop bunga pertama yang benar-benar musim sejuk - mengambil alih dari Gladiolus pada 3 Disember dan memerintah sehingga 12hb.

Mereka yang lahir di bawah tanda itu adalah penjana idea yang sebenar, penyokong segala yang baru, kadang-kadang mengganggu orang lain dengan cadangan mereka yang tidak dapat ditindas untuk mengubah atau memperbaiki sesuatu. Namun, mereka lebih suka mempercayakan pelaksanaan projek mereka sendiri kepada orang lain..

Dandelion suka membuat kesan, melengkapkan kemampuan mental yang luar biasa dengan fesyen dan terang, mewah, di tepi pakaian selera.

Di tempat kerja, Dandelions berpengalaman dalam selok-belok produksi, dapat dengan cepat membuat satu-satunya keputusan yang tepat. Masalahnya ialah mereka menyedari kemampuan mereka, dan biasanya tidak menyelaraskan tindakan mereka sendiri dengan siapa pun, termasuk atasan mereka. Sangat mudah untuk meneka apa yang mengancam ini. Tetapi, sayangnya, memasukkan kerucut, Dandelion akan melakukannya dengan cara sendiri lain kali.

Dalam cinta, Dandelions tidak tahu ukurannya, menyerah sepenuhnya pada perasaan dan sama sekali tidak bimbang akan akibatnya. Hubungan yang sama diperlukan dari pasangan, tidak bertolak ansur dengan sebarang tempahan..

Secara semula jadi, dandelion adalah genus tumbuhan herba abadi dari keluarga Aster. Siapa yang tahu cahaya matahari kecil yang menghiasi padang rumput dan rumput bandar yang terbantut? Pekerja utiliti memerangi mereka, dengan mempertimbangkan tanaman itu rumpai. Tetapi cuba untuk mengalahkan pahlawan, yang akarnya lebih dari setengah meter. Tidak kira berapa banyak anda memotong tanaman itu, ia tetap akan tumbuh semula.

By the way, perbungaan dandelion dapat disebut matahari kecil bukan hanya kerana kemiripan luarannya dengan cahaya. Perkembangan aktif tanaman berlaku pada tahun kedua selepas ledakan aktiviti solar. Selama bertahun-tahun mereka tumbuh dengan cepat..

Bakul bunga dandelion berwarna kuning terang dimahkotai dengan anak panah berbunga silinder berongga. Orang yang tidak berpengetahuan menganggapnya sebagai batang tanaman, tetapi sebenarnya tidak. Batang yang meninggalkan daun begitu pendek sehingga kelihatan seperti daun tumbuh terus dari akar.

Daunnya disusun dengan bijak. Alur, dibentuk oleh tepi daun yang terangkat, diarahkan ke arah akar, membekalkan air hujan dan embun kepadanya. Dandelion telah mengembangkan sistem pengairannya sendiri yang memungkinkan untuk menggunakan kelembapan yang langka.

Semua bahagian tanaman, "dari bahagian atas hingga akar", kaya dengan bahan aktif secara biologi, sifat-sifat bermanfaatnya telah diketahui sejak zaman kuno. Avicenna yang terkenal dirawat dengan dandelion, perubatan tradisional menawarkan banyak resipi untuk pelbagai penyakit. Komponen yang berasal dari kilang digunakan dalam ubat-ubatan dan kosmetik moden.

Selain khasiat perubatan, dandelion juga terkenal sebagai produk makanan. Contohnya, di Perancis, beberapa jenisnya ditanam sebagai tanaman sayur. Daun tanaman seperti itu mencapai panjang lima puluh sentimeter, ditanam di rumah hijau yang teduh, mereka sama sekali tidak mengalami kepahitan.

Anda juga boleh makan varieti yang biasa. Anda boleh menghilangkan kepahitan daun dengan merendamnya sedikit di dalam air garam. Akar panggang dapat menggantikan biji kopi, dan bunga membuat jem yang sangat baik.

Ciri kepahitan bahagian tanaman diberikan oleh jus susu, yang terkenal sebagai bahan mentah untuk mendapatkan getah asli. Di USSR, pada satu masa, dandelion kok-sagyz Kazakhstan memastikan pengeluaran getah.

Kemudian mereka melupakannya, dan baru-baru ini mereka mengingatnya lagi. Kali ini di Amerika yang jauh. Para saintis di sebuah pusat penyelidikan di Ohio serius mempertimbangkan kok-sagiz sebagai alternatif untuk pemberian Brazil, yang ladangnya telah terjejas dengan serius oleh penyakit ini dalam beberapa tahun terakhir.

Tidak dikecualikan bahawa dalam waktu terdekat seorang migran dari Kazakhstan akan mula mengembangkan padang rumput Amerika. Sekian, semoga berjaya kepada peneroka.

Dandelions - menyembuhkan cahaya matahari

Ubat-ubatan mahal hari ini, dan juga ubat biasa, tetapi vitamin farmasi yang diperlukan tidak lagi mampu dimiliki oleh banyak orang. Tidak menghairankan bahawa kita semakin beralih kepada ubat-ubatan rakyat - tanaman perubatan. Tetapi mungkin itu yang terbaik? Lagipun, ini adalah ubat semula jadi tanpa kimia dan tidak memerlukan perbelanjaan yang besar..

Salah satu tanaman ubat yang paling berpatutan yang akan muncul tidak lama lagi adalah dandelion..

Dengan jus dandelion, Avicenna mengubati penyakit tetes, penyakit hati, menghilangkan mata. Di Perancis, daun dan akar dandelion digunakan untuk merawat hati dan menurunkan kolesterol darah. Di Bulgaria, daun dan jus segar dari mereka digunakan untuk mengobati aterosklerosis dan anemia, C-avitaminosis, penyakit kuning, buasir, sakit perut dan usus. Di Jerman, akar dandelion dianggap sebagai ubat yang baik untuk batu ginjal, penyakit lain pada ginjal dan pundi kencing, rematik, gout, dengan proses menyakitkan yang lambat di limpa, sebagai tonik dan tonik umum setelah penyakit berjangkit yang teruk, di samping itu, ia dianggap sebagai ubat yang baik untuk insomnia.

Dalam perubatan rakyat, akar dan daun dandelion digunakan. Pada musim bunga, dengan kekurangan vitamin, daun dandelion muda segar dimakan dalam bentuk salad. Mereka pahit, tetapi mudah menghilangkan kepahitan dengan merendamnya selama setengah jam dalam air sejuk masin. Pada musim bunga, salad seperti itu adalah suatu keharusan. Ia meningkatkan pencernaan dan aktiviti perut, usus, hati, pundi hempedu, nada badan, memperbaiki komposisi darah. Penyediaan yang sering digunakan dari akar tanaman: untuk merangsang selera makan, dengan sakit perut dan usus. Di samping itu, ia adalah ubat yang baik untuk sembelit kronik (gunakan rebusan akar di dalam).

Untuk penyakit paru-paru, persediaan dandelion digunakan sebagai ekspektoran. Mereka juga mempunyai sifat diuretik. Persediaan Dandelion digunakan untuk penyakit hati sebagai agen koleretik. Selain itu, dandelion banyak digunakan secara luaran dalam perubatan rakyat. Jadi, dalam rawatan eksim, akar dandelion digabungkan dengan akar burdock sama (20 g setiap dua cawan air mendidih), setengah cawan digunakan. Atau resipi lain: akar dandelion dan burdock dalam satu sudu selama tiga gelas air, biarkan semalaman, rebus pada waktu pagi selama 10 minit dan biarkan tanpa panas selama 20 minit, gunakan setengah gelas 5 kali sehari.

Dandelion berguna untuk buasir. Persediaan Dandelion digunakan untuk penyakit mata dalam bentuk losyen.

Merebus akar: 20 g setiap 200 g air, 1/4 - 1/2 cawan 3 - 4 kali sehari.

Serbuk: di hujung pisau pena 3 kali sehari.

Dan juga madu yang sangat baik dibuat dari bunga dandelion kuning atau, seperti yang disebut juga, jem - ubat yang tidak dapat diganti untuk selesema dan kelemahan umum. Sebaik sahaja matahari kuning muncul di tepi dan celah, pilih pagi yang baik dan kumpulkan lima ratus kepala bunga dandelion tanpa batang. Mereka mesti didedahkan. Pilih yang terbesar dan paling indah. Mereka perlu dibilas dengan teliti dan direndam dalam air sejuk selama sehari. Tukar air dari semasa ke semasa - kepahitan akan hilang dengannya. Tiriskan keesokan harinya, tetapi jangan memerah bunga. Masukkan satu liter air sejuk dan rebus selama 10 minit. Setelah itu, tapis kuahnya, dan peras bunga dengan baik. Masukkan 1.5 kg gula ke dalam kuahnya, jus dua lemon besar dan didihkan dengan api kecil selama setengah jam. Jem ini mestilah berwarna keemasan dan harum, likat dan pekat kuning, seperti jeli. Tuangkan ke dalam balang steril dan gulungkannya.

Ia adalah ubat yang sangat baik, terutamanya untuk kanak-kanak, jika digunakan sebagai antipiretik. Namun, seperti madu biasa, anda tidak boleh memakannya dengan banyak. Anda boleh menambahkan madu ini ke pencuci mulut: tuangkan ais krim dan beri segar dengan jem, sajikan dengan penkek atau penkek, gris lapisan kek dengannya. Semua ini pasti sedap. Adalah dipercayai bahawa jem dandelion adalah ubat yang baik untuk pemendapan garam..

Jus beku dari daun dandelion digunakan untuk menghilangkan kedutan kasar pada penuaan dan kulit yang pudar.

Tunas separa terbuka dan daun muda disalurkan melalui juicer. Jus diawetkan dengan menambahkan 30 ml alkohol hingga 500 ml jus segar, dan disejukkan untuk dibekukan. Kulit yang dibasuh dengan baik dihangatkan dengan kompres air panas, dan kemudian diurut dengan kiub jus beku selama 5 minit. Selepas urut, anda perlu membersihkan kulit dengan kapas dan pelincir dengan krim berkhasiat, krim masam atau krim.

By the way, sains moden juga mengesyorkan menggunakan dandelion: sebagai kepahitan untuk meningkatkan selera makan, untuk mengatur aktiviti saluran gastrointestinal, sebagai koleretik dan pencahar. Ia dapat digunakan untuk pengobatan diabetes mellitus, aterosklerosis, sebagai diuretik, untuk ginjal dan kolelitiasis, untuk anemia, anemia, sebagai agen penyembuhan luka, dalam perawatan paresis, kelumpuhan, sebagai agen anthelmintik. Dandelion mempunyai sifat antitoksik, merangsang sistem kardiovaskular, digunakan sebagai ubat untuk mengatasi penyakit radiasi, berguna dalam rawatan artritis dan untuk menghilangkan ketuat. Ia juga digunakan untuk keradangan pada kulit, gigitan serangga beracun, dengan kekurangan susu pada ibu yang menyusui. Pelbagai jenis khasiat dandelion menjadikannya tanaman berharga untuk merangsang prestasi, menghilangkan keletihan, keletihan.

Untuk semua kes di atas: 6 g bahan mentah kering (akar dan rumput) dalam segelas air suam, rebus selama 10 minit, biarkan selama 20 minit, ambil satu sudu 3 kali sehari sebelum makan.

Rumput segar (atau jus) untuk keradangan pada kulit, gigitan serangga beracun disapu ke tempat kecederaan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ubat telah membuktikan kesan yang baik dari serbuk akar dandelion (diambil sebelum makan) pada aterosklerosis untuk menghilangkan kolesterol dari badan. Semua bahagian tanaman mempunyai sifat antipiretik, diaforetik dan tonik..

Dunia tumbuhan di planet Bumi sangat pelbagai. Dalam proses evolusi berabad-abad, mereka telah menyesuaikan diri dengan pertumbuhan dalam keadaan yang berbeza: mereka bertahan di wilayah utara dengan iklim yang dingin, di padang pasir di mana hampir tidak ada hujan. Artikel ini akan memberi tumpuan kepada tumbuhan liar yang berbeza. Ini adalah herba, bijirin, dan pokok renek. Sebilangan dari mereka mempunyai penampilan yang cantik, yang lain bermanfaat untuk manusia, dan yang lain adalah rumpai berbahaya yang membahayakan tanaman kebun.

Tumbuhan apa yang dipanggil liar

Ini adalah spesies yang disebarkan oleh pembibitan sendiri atau pertumbuhan tanpa campur tangan dan campur tangan manusia. Tumbuhan ini tidak perlu mewujudkan keadaan khas. Mereka menyesuaikan diri dengan kehidupan di persekitaran semula jadi mereka. Spesies tanaman yang ditanam muncul lebih lambat daripada yang liar. Seseorang menjaga mereka untuk mendapatkan hasil yang baik. Dia menyemai mereka, menyuburkan mereka, menyiram mereka, menyiangi mereka, melonggarkan tanah di mana mereka tumbuh.

Tumbuhan liar mempunyai nilai tenaga yang tinggi, oleh itu, pada masa kini, tanaman ini semakin banyak digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan atau sebagai hidangan bebas. Faktanya adalah bahawa mereka tidak takut akan kimiaisasi tanah pertanian, setelah itu tanah mengandungi sejumlah besar racun dan nitrat..

Sekiranya tanaman ini awalnya tidak beracun, mustahil untuk meracunnya, seperti banyak sayur-sayuran, untuk penanaman yang digunakan untuk meningkatkan dos pelbagai baja kimia. Berikut adalah senarai kecil nama tumbuhan liar yang boleh dimakan:

  • Jelatang.
  • Ekor Kuda.
  • Sorrel.
  • Oregano.
  • John's wort.
  • Pudina.
  • Raspberry.
  • Kismis.
  • Thyme.
  • Hop.
  • Plantain.
  • Chicory.
  • Burdock.
  • Untuk bermimpi.
  • Lungwort.
  • Semanggi.
  • Angelica.
  • Mekar Sally.

Penjagaan mesti diambil semasa menuai ramuan. Sekiranya untuk sebab tertentu mustahil untuk membezakan ramuan berguna dari yang lain, lebih baik tidak mengumpulkannya, ia boleh membahayakan kesihatan anda.

Pengelasan

Semua tanaman dibahagikan kepada penanaman dan liar. Terdapat banyak jenis tanaman liar, misalnya:

  • Herba: jelatang, euforia, bunga jagung, dandelion, pisang dan banyak lagi.
  • Pokok renek: raspberi, anggur hutan, kismis, beri hitam, dll..
  • Pokok: epal, pir, abu gunung, plum, oak, pinus, birch, willow, dll..

Terdapat tumbuh-tumbuhan liar yang tumbuh di kebun: bawang, bawang putih, semangka. Di samping itu, tumbuhan dikelaskan sebagai ubat, berguna, boleh dimakan dan beracun..

Keluarga

Secara semula jadi, terdapat banyak jenis tanaman, yang secara konvensional dibahagikan kepada beberapa kumpulan dengan sifat, struktur, dan penampilan yang serupa. Sebilangan besar tumbuhan berbunga di planet ini, yang monokotledon dan dicotyledonous. Setiap kelas ini dibahagikan kepada keluarga bergantung pada struktur bunga. Spesies yang paling banyak dan meluas tergolong dalam keluarga berikut:

  • Liliaceae adalah herba dengan jangka hayat yang panjang. Mereka membentuk mentol, corm, rizom. Mereka berbeza dari segi bentuk dan keadaan tumbuh. Contohnya, lili, tulip, busur angsa.
  • Bluegrass (bijirin) - keluarga tumbuhan (liar dan ditanam) dengan kitaran hidup yang berbeza. Contohnya, buluh, buluh, millet, rumput bulu, dll..
  • Solanaceae. Perwakilan keluarga ini terutama rumput atau semak merayap, dan lebih jarang pokok. Antaranya terdapat banyak spesies beracun, seperti henbane.
  • Rosaceae - Keluarga ini merangkumi pokok, pokok renek, dan tumbuhan herba. Contohnya, pir, ceri, pokok epal, raspberry, currant, blackberry, strawberry, rami, jelatang, buah ara.
  • Salib - ini adalah herba, lebih jarang - pokok renek, kecuali - pokok renek. Contoh tumbuhan liar keluarga ini: beg gembala, rogol, levkoy, mustard, lobak, kubis.
  • Compositae - keluarga ini merangkumi 25 ribu spesies tumbuhan herba, pokok renek, semak kerdil, lianas, pokok kecil. Contoh: elecampane, bunga jagung padang rumput, thistle, dandelion, bunga matahari, yarrow.
  • Umbellate - tumbuhan herba tergolong dalam keluarga ini. Spesies yang paling terkenal adalah hogweed Siberia, ribcarp, hemlock berbintik-bintik.

Bagi banyak flora liar, semua bahagian boleh dimakan, dan bagi sebahagiannya, hanya buah-buahan seperti biji-bijian yang boleh dimakan. Mereka boleh dituai setelah fros musim gugur pertama. Acorn boleh dimakan jika dimasak dengan betul. Tetapi seseorang harus berhati-hati dengan buah-buahan tanaman liar yang belum masak, mereka beracun. Mereka mudah dibezakan dengan warna hijau mereka..

Kelezatan kegemaran kanak-kanak adalah epal liar. Mereka sangat baik pada musim sejuk ketika mereka membeku. Orang hutan tidak melalui raspberi dan kismis liar. Buah beri ini jauh lebih kecil, tetapi mempunyai rasa dan aroma yang unik..

Tumbuhan liar yang boleh dimakan

Mereka sering dijumpai dalam perjalanan, tetapi banyak orang tidak tahu bahawa mereka boleh dimakan, walaupun mereka sering digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Mengenai tumbuhan liar mana yang dapat menambah makanan kita dengan vitamin, baca di bawah artikel ini.

Beg gembala

Ciri-ciri perubatan tumbuhan ini telah lama diketahui, tetapi hanya sedikit orang yang tahu bahawa ia dimakan. Walau bagaimanapun, di China, ramuan ini adalah sayur-sayuran. Di sini beg gembala digunakan untuk menyediakan kursus pertama, salad, dan asin untuk musim sejuk. Masa terbaik untuk menggunakan tanaman untuk makanan adalah musim bunga..

Matang

Tumbuhan ini adalah yang paling biasa. Tempat pertumbuhannya adalah padang rumput, ladang, kebun sayur, padang rumput. Semua yang berguna terkandung di dalam daun. Tetapi anda perlu mengumpulkannya sebelum tanaman mekar. Ramuan ini mempunyai rasa pahit, sebab itulah ia dicampurkan dengan jenis herba lain semasa menyediakan salad. Pancake yang dibuat dari bunga, tetapi mekar sepenuhnya, enak dan sihat. Walau bagaimanapun, bagi penghidap penyakit perut dan usus, tumbuhan liar itu dikontraindikasikan..

Dompet Marsh

Ia adalah tanaman yang boleh dimakan dengan bau yang tidak menyenangkan. Tetapi jangan langsung menolaknya. Bau akan hilang sebaik sahaja anda mula memasak. Umbi masak sesuai untuk makanan dan harus dituai pada akhir musim panas. Mereka digoreng, direbus, dikeringkan, masin untuk musim sejuk. Lulur mempunyai kecenderungan untuk cepat layu, jadi anda perlu mengumpulkan seberapa banyak tanaman yang anda perlukan untuk memasak.

Semanggi

Tumbuhan bersahaja ini tumbuh di alam semula jadi sebagai ramuan tahunan dan abadi dengan bunga putih, merah dan merah jambu. Semanggi terkenal dengan khasiatnya yang bermanfaat. Ia mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan kita. Banyak orang menggunakan rumput dalam pelbagai bentuk. Ia dikeringkan untuk membuat perasa, aditif tepung. Semanggi segar digunakan untuk membuat salad. Di Kaukasus, mereka memakan bunga acar dari tanaman. Ramuan ini adalah tumbuhan madu yang sangat baik, bunga diserbuki oleh lebah dan lebah. Madu yang dihasilkan oleh lebah dari nektar dan debunga semanggi rasanya. Rumput ini merupakan bahagian penting dari pangkalan ternakan..

Rogoz

Wakil flora ini tergolong dalam tumbuhan herba liar. Secara semula jadi, ia tumbuh berhampiran badan air, di paya dan tempat bersebelahan. Di dalam ramuan ini akarnya boleh dimakan. Mereka boleh dibakar, direbus, dikeringkan, acar, dan juga digiling menjadi tepung. Daun yang terletak di rimpang sesuai untuk salad.

Mekar Sally

Tumbuhan ini juga dikenali sebagai fireweed. Semua bahagiannya baik untuk makanan. Ramai orang menggunakan tumbuhan liar untuk membuat teh, tetapi tidak semua orang tahu bahawa ia boleh digunakan untuk membuat tepung dan salad. Daun dan bunga digunakan untuk membuat anggur, dan akar digunakan untuk kaserol.

Pakis pakis

Batang tanaman, hingga mekar, menyerupai siput. Merekalah yang digunakan untuk makanan. Rebusan sayur disediakan dari pakis, ia masin untuk musim sejuk. Sekiranya daun telah berbunga, tanaman ini tidak sesuai untuk dimakan. Masa penuaian pakis - akhir musim bunga atau awal musim panas.

Tumbuhan liar berbunga yang indah

Tumbuhan ini cantik dalam kebanyakan kes semasa tempoh berbunga. Umumnya diterima untuk mengatakan bunga sebagai sesuatu yang istimewa dan mulia. Tetapi di alam terdapat banyak tanaman liar, bunganya akan bersaing dengan kacukan dan varietas kebun. Dan ada kategori tanaman lain. Setelah menanamnya sekali untuk tujuan kecantikan, anda berisiko tidak akan menyingkirkannya. Di kebun dan kebun sayur, mereka bersaing dengan tanaman yang ditanam, kerana mereka memakan 1/3 dari semua nutrien yang terdapat di dalam tanah dan kelembapan. Rumpai adalah tumbuhan yang sangat ulet, bahkan mereka dapat menyesuaikan diri dengan racun rumpai yang dengannya mereka dirawat. Tetapi banyak tumbuh-tumbuhan liar yang sangat cantik sehingga sukar dianggap sebagai rumpai. Ini termasuk:

  • Mayweed.
  • Loceng sesak.
  • Lily kerinting (belalang).
  • Semoga teratai lembah.
  • Lychnis kalsedon.
  • Hari-teratai.
  • Kupena wangi.
  • Chemeritsa hitam.
  • Tansy dan banyak lagi.

Dandelion

Tumbuhan ini dianggap sebagai rumpai bandar yang paling biasa. Mereka sangat bersahaja, tumbuh di mana-mana sahaja, kecuali kawasan Kutub Utara, kawasan alpine dan Antartika. Bunga ini tergolong dalam tumbuhan liar abadi. Genus dandelion mempunyai lebih dari 2000 mikrospeksi apomik, tetapi di negara kita yang paling umum adalah perubatan (bidang atau biasa).

Violet

Genus tumbuhan liar, berjumlah 500 spesies, yang mana kira-kira dua puluh terdapat di bahagian Eropah di Rusia.

Violet adalah tahunan, dwitahunan dan tahunan. Mereka paling sering terjadi di Hemisfera Utara, kawasan dengan iklim sederhana. Violet dari banyak spesies diusahakan, mereka ditanam sebagai tanaman hiasan, dan di satu tempat, tanpa pemindahan. Tetapi di kebun dan taman yang terbengkalai mereka kembali liar.

Tumbuhan perubatan liar

Flora planet kita sangat mengagumkan dan pelbagai. Di antara banyak keluarga, ada tanaman beracun dan boleh dimakan, ada juga tanaman yang bermanfaat untuk pertanian dan industri lain. Tetapi yang sangat penting adalah tanaman perubatan liar yang membantu seseorang mengatasi penyakit atau mencegahnya. Sebahagian daripadanya disenaraikan di bawah dalam artikel.

Ibu dan ibu tiri

Tumbuhan liar ini mekar pada bulan April, begitu cahaya matahari menghangatkan tanah. Di kawasan yang terang, bunga muncul, dicat dengan warna kuning, mirip dengan cahaya matahari yang kecil. Ini adalah ibu dan ibu tiri. Tumbuhan ini bersifat perubatan, ia digunakan dalam perubatan. Contohnya, infus bunga dan daun digunakan untuk merawat batuk. Tumbuhan ini adalah tanaman madu yang sangat baik untuk pengumpulan debunga dan nektar musim bunga oleh lebah..

Calamus biasa

Merujuk kepada tanaman liar yang berterusan. Ia mencapai ketinggian 10 cm. Berkembang di sebelah tasik, sungai, paya, sungai, di padang rumput yang banjir. Dipercayai bahawa selalu ada air jernih di sebelah calamus. Akar tanaman mempunyai nilai perubatan. Mereka perlu dituai pada awal musim bunga atau akhir musim luruh. Mereka dikeringkan, digunakan untuk gangguan saraf, demam.

Melilot ubat

Tumbuhan ini mencapai ketinggian satu meter. Tempat tumbuh - padang rumput, ladang, tepi jalan. Daun dan bunga tanaman dinilai, yang harus dituai pada bulan Jun-Ogos. Daun kering digunakan untuk menyiapkan tingtur, yang diambil untuk mengobati gout, rematik, dan insomnia. Tumbuhan ini juga mempunyai sifat diuretik. Ia tidak boleh digunakan semasa kehamilan dan pembekuan darah.

Burdock (burdock) terasa

Tumbuhan ini mudah dibezakan dengan daunnya yang besar dan bunga dan buahnya yang khas. Sebagai peraturan, burdock tumbuh di tanah gurun, di tepi jalan, di hutan. Ini adalah wakil flora yang terkenal dan meluas. Rimpang harus dituai sebelum musim sejuk atau awal musim bunga. Salap disediakan dari akar segar untuk merawat luka dan luka bakar. Daunnya digunakan untuk melindungi dari bakteria, mereka menghilangkan panas dengan baik. Mereka perlu disapu pada luka. Merebus, disediakan berdasarkan akar, membantu dalam rawatan usus dan perut, ia digunakan sebagai diuretik. Manfaat burdock dalam rawatan pelbagai penyakit telah lama diketahui, tetapi hanya sedikit yang mengetahui hakikat bahawa daun dan akar tanaman muda dimakan. Akar tanaman muda baik untuk makanan. Tetapi jika burdock dimasak dengan tidak betul, ia akan terasa pahit. Lebih baik menggoreng atau merebus.

Hogweed

Tumbuhan ini dengan kitaran hidup abadi, kuat, mempunyai ukuran besar: tinggi dua meter. Diagihkan ke mana-mana. Tempat pertumbuhannya adalah padang rumput, ladang, hutan konifer, kebun, tebing takungan. Dalam perubatan rakyat, rimpang dan daun digunakan, dari mana suntikan menenangkan disediakan untuk melegakan kejang, mencegah dan merawat penyakit kulit (misalnya, kudis), dan gangguan pencernaan. Daun segar digunakan sebagai losyen untuk rematik. Parsnip lembu adalah tumbuhan yang boleh dimakan. Ramuannya dalam bentuk kering, acar atau masin ditambahkan ke kursus pertama.

Kislitsa

Tanaman ini dibezakan dengan ketinggiannya yang kecil (hingga 10 cm) dan pucuk yang menjalar. Tempat tumbuh - hutan, tepi tasik, sungai. Oxalis lebih suka tumbuh di tanah dan teduh yang lembap. Infusi herba disediakan berdasarkan tanaman. Ia digunakan dalam rawatan penyakit hati dan ginjal. Ramuan ini mempunyai kesan diuretik dan analgesik. Ia juga digunakan secara luaran, terutama dalam perawatan luka-luka bernanah. Di samping itu, oxalis sesuai untuk penggunaan manusia. Sup dibuat daripadanya.

Jelatang

Terdapat dua jenis ramuan perubatan yang digunakan oleh perubatan rasmi dan tradisional: jelatang yang menyengat dan jelatang yang menyengat. Tumbuhan ini mempunyai kesan diuretik dan ekspektoran, pencahar dan anti-radang, antiseptik dan penyembuhan luka, analgesik dan hemostatik. Pada wanita hamil yang mengambil infus jelatang, tahap zat besi dalam darah dinormalisasi. Dalam perubatan rakyat, jelatang dirawat:

  • Sejuk.
  • Dropsy.
  • Sembelit.
  • Disentri.
  • Gout.
  • Buasir.
  • Hati.
  • Bronchi dan paru-paru.
  • Rheumatisme dan banyak lagi.

Genus mempunyai kira-kira 42 spesies, dan ini tidak mengambil kira kacukan kebun. Ia dinilai sebagai tanaman ubat yang mengandung sejumlah besar mentol, yang mempunyai kesan anestetik. Bahan ini adalah bahagian ubat untuk merawat penyakit jantung, saluran darah: Valocordin, Validol, Zelenin tetes. Pudina mempunyai sifat bermanfaat berikut:

  • Menormalkan fungsi usus.
  • Merapikan sistem saraf.
  • Menghilangkan insomnia.
  • Melegakan loya.
  • Membantu cirit-birit.
  • Mengurangkan bengkak, melegakan kesakitan pada proses keradangan pada organ pernafasan.
  • Menguatkan gusi, memusnahkan kuman. Ia digunakan untuk membilas mulut.

Plantain

Untuk tujuan perubatan, dua jenis tanaman ini digunakan: pisang pisang dan pisang tanaman India. Mereka mengandungi asid askorbik, karotena, fitonutida. Ekstrak pisang, yang diperoleh dari daun tumbuhan, digunakan untuk merawat ulser gastrousus yang teruk. Jus diambil untuk gastritis, enteritis. Ia meningkatkan pencernaan. Infus yang merosot membantu menghilangkan kahak dengan bronkitis, pleurisy, batuk rejan, tuberkulosis paru, asma. Selain itu, pisang digunakan dalam kes berikut:

  • Untuk membersihkan darah.
  • Menyembuhkan luka.
  • Menghilangkan keradangan.
  • Melegakan kesakitan.

Kayu cacing

Tumbuhan ini digunakan dalam gastroenterologi. Daunnya kaya dengan zat yang berguna untuk tubuh manusia. Kelebihan jelatang adalah seperti berikut:

  • Mempunyai kesan merangsang pada fungsi refleks pankreas.
  • Menormalkan aktiviti pundi hempedu.
  • Melegakan keradangan.
  • Minyak pati yang terdapat di dalam tumbuhan merangsang sistem saraf.
  • Kepahitan yang terdapat di rumput merangsang selera makan, menormalkan pencernaan.

Quinoa

Ramuan ini terkenal pada generasi tua. Dalam perang, dan juga tahun-tahun kurus, biji quinoa digiling, ditambahkan ke tepung rai dan roti bakar. Dia, tentu saja, tidak memiliki penampilan yang menarik dan tidak terasa, tetapi dia menolong bertahan. Quinoa dihargai kerana komposisi kimianya. Ia mengandungi sejumlah besar kalium dan rutin. Terima kasih kepada ini, ramuan perubatan banyak digunakan dalam kardiologi. Di samping itu, ia berguna untuk merawat penyakit:

  • Organ pernafasan.
  • Perut.
  • Kulit.
  • Luka yang meradang.

Quinoa mempunyai penyembuhan luka dan kesan menenangkan, pembersih dan ekspektoran, koleretik dan diuretik. Ramuan ini boleh dimakan. Ia digunakan untuk menyiapkan sup kubis, sup, potongan daging, kentang tumbuk dan bahkan memanggang roti. Hidangan Quinoa sangat memuaskan.

Keluarga Asteraceae

Ramuan abadi dari ini. Komposit. Tingginya batang adalah 4 - 45 cm. Daun dikumpulkan dalam roset basal, nipis, panjang 10 - 25 cm dan lebar 1,5 - 5 cm, lapis dengan lobus ke bawah, puber atau glabrous. Batang berbunga tidak berdaun, berongga, berbulu di bawah bakul semasa berbunga. Perbungaan adalah bakul tunggal berdiameter 2 cm. Pembungkus bakul adalah dua baris, berwarna hijau kecoklatan; daun luar pembungkus berbentuk pisau pembungkusan, membungkuk ke bawah. Wadah telanjang, menyedihkan. Bunganya berwarna ligat, kuning cerah. > Pakaian emas mereka dengan cepat diganti dengan bola achene yang lembut. Achenes matang berwarna kelabu muda atau coklat zaitun. Taproot, berdaging.

Tumbuhan dengan jus susu. Mekar dari Mei hingga musim luruh. Roset muda chicory kelihatan seperti rosette dandelion, di mana vena tengah berwarna merah, dan daunnya lebih kasar apabila disentuh.

Semua bahagian tanaman dimakan: akar, daun dan bakul bunga. Akarnya digali pada musim luruh, ketika nutrien paling banyak tertumpu di dalamnya, atau pada musim bunga, sebelum tanaman mekar. Akarnya dibersihkan dari daun dan sisa-sisa batang, dicuci dengan air sejuk dan dikeringkan dengan udara; pengeringan akhir dilakukan di ketuhar, pengering atau di loteng Rusia. Kadang-kadang akarnya direbus dalam air masin selama 6 - 8 minit, dikeringkan, dipanggang dan digiling seperti kopi.

Di beberapa negara, daun dandelion dituai untuk penggunaan masa depan, diperam seperti kubis. Bakul bunga muda yang belum dibuka acar. Di Eropah Barat dan Amerika Syarikat, dandelion ditanam untuk salad, dan daunnya dilorek khas untuk membuatnya pucat dan lebih lembut. Daun dandelion muda yang halus digunakan untuk menyiapkan salad, sup, sup kubis, dan perasa yang enak untuk hidangan daging dan ikan. Jam dibuat dari bakul bunga.

Salad dandelion. Potong daun dandelion (100 g) pra-musim (2 - 3 jam) dalam air masin, masukkan bawang hijau cincang halus (50 g), pasli (25 g), cuka, garam, musim dengan minyak bunga matahari, campurkan semuanya. Teratas dengan ramuan dill.

Serbuk yang diperoleh dari akar dandelion kadang-kadang digunakan sebagai pengganti chicory dan ditambahkan ke kopi. Pada musim bunga, kepala dandelion emas muncul di antara rumput hijau yang lembut, mereka menarik lebah, yang dengan senang hati mengumpulkan debunga dari dandelion, yang diperlukan untuk koloni lebah. Walau bagaimanapun, terdapat juga sifat dandelion yang tidak diingini: mengandungi jus susu pahit di semua bahagian, yang tidak berbahaya bagi tubuh manusia. Kepahitan mudah dihilangkan jika daun ditahan selama setengah jam atau satu jam dalam air masin sejuk sebelum digunakan, atau direbus, atau disiram dengan air mendidih dua kali.

Daun dandelion kaya dengan semua jenis bahan berguna - ini adalah kumpulan vitamin yang sebenarnya, mereka mengandungi vitamin A, kumpulan B (B1 dan Bg), C, mereka mempunyai banyak zat besi, garam kalsium, fosfor, alkohol triterpena, dll. Pada musim luruh, kira-kira 40% inulin terkumpul di akar, zat protein, getah, asparagin, kolin, alkohol, asid organik, minyak lemak, resin, zat besi, mangan, fosforus, taraxacin, bahan pahit. Semua ini menjadikan dandelion sangat bermanfaat untuk pemakanan manusia..

Dandelion, sebagai tambahan, telah lama dianggap sebagai tanaman ubat, digunakan dalam perubatan rasmi dan rakyat. Akarnya digunakan dalam industri farmaseutikal untuk penyediaan jisim pil. Ekstrak dengan sifat koleretik disediakan dari mereka. Serbuk yang dibuat dari akar kering digunakan untuk meningkatkan penghapusan bahan berbahaya dari badan.

Kerana kandungan zat besi dalam dandelion, sangat berguna untuk pesakit anemia. Tekstur minyak akar adalah rawatan yang baik untuk luka bakar. Jus dari daun digunakan untuk penyakit kuning dan penyakit pundi kencing. Pada masa lalu dipercayai bahawa rebusan daun dandelion melegakan keletihan, memberi semangat, menambah kekuatan. Secara luaran, persediaan dandelion diresepkan untuk eksim, bintik usia, furunculosis.

Dandelion tersebar luas di republik kita di mana sahaja. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak terdapat di sepanjang jalan, di kebun, kebun sayur, padang rumput, lereng hutan, tempat tinggal berhampiran, di ladang sebagai rumpai. Di Perancis, dandelion diperkenalkan kepada budaya.