Makanan Laut

Makanan laut adalah nama yang diberikan kepada invertebrata laut. Ia adalah gudang protein yang mudah dicerna, yang merupakan bahan binaan untuk tubuh manusia. Kerana kandungan karbohidrat dan lemaknya yang rendah, "makanan laut" dianggap sebagai produk makanan (60 - 120 kalori per 100 gram).
Senarai sifat berguna:
- menurunkan tahap kolesterol;
- menjadikan dinding saluran darah lebih kuat;
- jenuh badan dengan omega-3, yodium, kalsium, fosfor, zat besi, vitamin A, B, E;
- merangsang aktiviti otak;
- menyediakan pengeluaran hemoglobin;
- menyokong kerja kelenjar tiroid;
- menormalkan latar belakang emosi.
Semua makanan laut dibahagikan kepada kelas berikut:
- krustasea (udang galah, udang karang, udang karang, ketam, udang);
- moluska bivalve (kerang, kerang, tiram);
- echinoderma (timun laut, trepangs, cucumaria);
- cephalopods (sotong, sotong);
- rumput laut (coklat, merah, rumput laut).
Ingat, ikan, daging ikan paus, anjing laut, walrus tidak dikelaskan sebagai makanan laut..
Koktel laut adalah makanan yang lembut dan lembut, yang mempunyai komposisi komponen pemakanan yang seimbang, lebih mudah diserap oleh tubuh manusia dan kurang dicemari racun daripada jenis produk "darat".

Anggur laut

Anggur laut adalah makanan istimewa yang sering disebut "kaviar hijau". Rumpai laut ini tergolong dalam genus Caulerpa, tetapi gourmets mengenalinya dengan nama Jepun Umi Budo. Anggur laut telah mendapat populariti di Eropah baru-baru ini. Ini tidak menghairankan memandangkan umi budo tumbuh secara eksklusif di.

Krill

Krill adalah nama kolektif untuk krustasea planktonik laut. Istilah itu sendiri dicirikan oleh asal Belanda dan diterjemahkan sebagai "kriel" - sepele. Penampilan krustasea sangat serupa dengan udang yang biasa kita kenal. Ukurannya berbeza dari 10 hingga 65 milimeter. Krill membentuk agregasi komersial di permukaan.

Cucumaria

Cucumaria adalah genus invertebrata echinoderm dari kelas timun laut. Fauna moden timun laut terdiri daripada lebih dari seribu spesies, yang terbahagi kepada 6 susunan dan berbeza antara satu sama lain dalam bentuk tentakel, cincin berkapur dan sekumpulan organ dalaman. Fosil invertebrata echinoderm tertua.

Ulwa

Kategori makanan super dikemas kini secara berkala dengan ramuan dan kombinasi baru. Salah satu produk yang paling berguna pada masa ini, pakar pemakanan merangkumi rumput laut, terutama ulva. Tumbuhan ini berwarna rona zamrud, hidup di iklim sederhana / subtropika dan sangat mirip dengan biasa.

Spirulina

Kemunculan makanan super di rak pasar raya besar boleh dianggap sebagai revolusi makanan sebenar. Kemanusiaan secara beransur-ansur menjauh dari kultus makanan yang lazat dan beralih ke arah baru yang lebih rasional. Aktiviti fizikal dan kesedaran diet telah menjadi bergaya. Penyokong pemakanan sihat mempromosikan.

Krustasea Decapod dengan perut yang dipendekkan adalah salah satu makanan laut kegemaran semasa kita. Penduduknya tidak begitu memahami cara menjagal dan memakan ketam di khalayak ramai, tetapi pemikiran tentang makan malam restoran yang indah dengan makanan laut ini selalu muncul. Daging ketam benar-benar sangat lembut, lembut dan dianggap.

Kupang

Bahagian kerang yang boleh dimakan (permukaan paling oren dalam bentuk injap cangkang) adalah otot. Rasa makanan laut tidak jelas: bervariasi dari manis hingga asin, dan dengan setiap pergerakan rahang memberikan kombinasi baru dan baru. Kerang dimakan di pelbagai keadaan, mulai dari mentah hingga kering atau.

Rumpai laut

Alga adalah produk unik dalam pelbagai cara. Tahukah anda bahawa "tumbuhan" laut mengandungi hampir 14 kali lebih banyak kalsium daripada produk tenusu? Tahukah anda bahawa alga merah mengandungi 200 kali lebih banyak zat besi daripada bit dan 8 kali lebih banyak daripada daging lembu, dan alga coklat mengandungi hampir 150 kali lebih banyak yodium daripada.

Tiram

Tiram adalah salah satu makanan yang paling kontroversial di dunia. Ada yang mengaitkannya dengan kehidupan yang kaya dan riang, sementara yang lain mengaitkannya dengan rasa jijik yang luar biasa yang tidak dapat dilupakan. Pakar kuliner terkenal mengakui bahawa mereka membenci semua jenis tiram dan enggan memasaknya, dan pelancong yang ingin tahu makan kerang sahaja.

Rumpai laut

Rumpai laut (kelp) adalah ganggang coklat yang dicirikan oleh kandungan unsur makro dan mikro yang tinggi, khususnya yodium. Diagihkan secara meluas di lautan utara. Jepun adalah peneraju pengekstrakan dan pemprosesan alga. Laminaria digunakan dalam pemakanan (untuk pencegahan gondok endemik), perubatan.

Kerang

Kulit kerang dikaitkan dengan prinsip kewanitaan dan air dari mana semua makhluk hidup keluar. Menurut legenda, dewi Rom kuno Venus (dia adalah dewi Yunani kuno Aphrodite) dilahirkan dari busa laut dan muncul dari laut di cangkang kerang. Cangkang moluska ini juga merupakan simbol Rasul Yakobus (di.

Sotong

Bunglon laut - ini adalah nama lain untuk sotong. Dan nama ini tidak diberikan kepada moluska secara kebetulan. Dalam 1-2 saat, dia dapat mengubah warnanya menjadi hampir semua warna, apalagi dengan corak apa pun. Tetapi bagi seseorang itu sama sekali tidak berguna untuk ini. Apa itu sotong Sotong adalah sejenis moluska cephalopod, iaitu.

Gurita

Hari ini makanan laut tidak lagi menjadi makanan istimewa dan menjadi tambahan makanan harian. Anda tidak perlu pergi ke restoran makanan laut yang mahal untuk merasai gurita sebenar dengan sos lada merah berkrim. Setiap pasar raya menjual bangkai beku atau koktel makanan laut buatan. Sejumlah besar omega-3 dan protein.

Trepang

Trepang (timun laut) adalah invertebrata laut yang tergolong dalam kelas moluska echinoderm. Habitat itu terbentang dari pantai utara Kepulauan Kuril dan perairan Sakhalin selatan ke Wilayah Tengah Republik China (Hong Kong). Orang Holothuria lebih suka teluk terlindung dengan berlumpur.

Lobster

Lobster, atau lobster, adalah antara jenis makanan laut yang disukai oleh hampir semua orang. Harga makanan istimewa ini di restoran dan kedai agak tinggi, tetapi mereka sangat berbaloi. Cengkerang yang sukar menyembunyikan daging lembut dan aromatik yang terkenal dengan banyak manfaat kesihatan. Hari ini makanan istimewa ini termasuk dalam menu semua restoran mahal..

Langoustin

Langoustines adalah saudara terdekat dari lobster, namun, dalam penampilan mereka mempunyai persamaan dengan udang galah. Penduduk laut ini diklasifikasikan sebagai krustasea decapod. Ukurannya dari 15 hingga 25 sentimeter, langoustine mempunyai pincer nipis panjang dalam bentuk cincin dan cangkang yang kuat, yang menunjuk ke bawah dan kadang-kadang.

Udang

Udang adalah Crustacea yang tergolong dalam urutan Decapods. Mereka tersebar luas di lautan seluruh dunia, namun, beberapa spesies hidup di perairan segar. Jangka hayat purata penduduk laut ini adalah 2-6 tahun, ia sangat bergantung pada habitatnya. Ukuran dewasa mencapai panjang 2-30.

Sotong

Sotong adalah cephalopod invertebrata terbesar dan paling mudah alih yang tinggal di laut dalam. Secara semula jadi, terdapat 210 spesies moluska ini, ukurannya bervariasi dari 0,25 hingga 16,5 meter. Hanya sebilangan kecil yang dianggap boleh dimakan: sotong biasa (loligo) Argentina, Pasifik, Komandan atau.

Panduan makanan laut

Anna Stolbova

penyunting pengurusan laman web "M.Vkus"

Fruits de mer (buah, makanan laut) - begitu romantis dalam bahasa Perancis terdengar nama umum penduduk laut dalam. Secara tradisional, semua ikan dikecualikan dari kumpulan ini, tetapi merangkumi semua jenis hidupan laut lain yang sesuai untuk dimakan: moluska bivalve (tiram, kerang dan kerang), cephalopoda (gurita, sotong laut dan sotong), krustasea (udang, kepiting, udang galah, krill), echinoderma (trepangs, landak laut, cucumaria) dan rumput laut (kelp, spirulina). Mari kita fikirkan apa itu dan bagaimana ia dimakan..

Makanan laut adalah bahagian penting dalam diet seimbang. Mereka mengandungi protein berkualiti tinggi dan banyak nutrien penting, dan sarat dengan asid lemak omega-3. Protein yang terdapat dalam makanan laut diserap oleh badan kita lebih mudah daripada daging. Selain itu, reptilia laut adalah sumber vitamin B yang sangat baik, zink (tiram dan krustasea), besi (tiram, udang), tembaga (tiram, ketam, udang karang), kalium (kerang, kerang, kerang), yodium, fosfor dan selenium yang terdapat dalam hampir semua dari mereka. Tahap kolesterol mereka sangat rendah..

Beli makanan laut dari kedai terkenal dengan amalan penyimpanan yang baik. Makanan laut adalah produk yang mudah rosak. Mereka boleh bertahan tanpa ais tidak lebih dari setengah jam, jadi anda harus membelinya hanya dari "bantal" es, jika kita tidak membicarakan tentang tangkapan segar di suatu tempat di sebuah perkampungan nelayan.

Di kedai, makanan laut harus diletakkan di lapisan ais nipis di dalam peti sejuk terbuka khas. Jangan teragak-agak untuk menghidu mereka: semestinya mereka mempunyai aroma yang menyenangkan, segar dan sedikit manis. Bau ikan atau amonia harus memberi amaran kepada anda dan membuat anda enggan membeli. Jangan beli kerang dan krustasea yang kerang dan cakarnya rosak atau retak. Krustasea yang merosakkan dengan cepat hanya boleh dibeli hidup-hidup. Pastikan mereka bergoyang semasa membeli.

Semasa memilih makanan laut beku (ini adalah bagaimana udang dan cumi-cumi yang popular dijual dalam kebanyakan kes), lebih suka barang dalam pembungkusan telus, jadi lebih mudah bagi anda untuk memastikan kualitinya. Kristal ais, fros, kepingan melekit akan menunjukkan penyimpanan yang tidak betul. Semasa membeli makanan laut mengikut berat, pilih makanan yang dibekukan dengan betul, iaitu, mereka tidak tersekat, tidak "disolder" ke dalam sejumlah besar ais, dan tidak mempunyai lapisan es.

Makanan laut segar harus dimakan pada hari yang sama, makanan sejuk beku harus dipindahkan ke peti sejuk rumah secepat mungkin - pembekuan semula selepas pencairan akan memberi kesan buruk terhadap kualiti produk, dan kemungkinan besar ia akan dibuang..

Dalam kebanyakan kes, makanan laut tidak dicairkan sebelum dimasak: udang dan kerang dimasukkan ke dalam air mendidih langsung dari bungkusan. Sekiranya produk masih perlu dicairkan (contohnya cumi-cumi), lebih baik melakukannya perlahan-lahan, pertama-tama memindahkannya dari peti sejuk ke ruang utama peti sejuk dan hanya kemudian ke permukaan meja yang berfungsi.

Berhati-hati semasa memilih dan menyediakan makanan laut. Sekiranya penampilan atau bau mereka menimbulkan keraguan, lebih baik berhenti menggunakannya..

Tiram

Mungkin makanan laut yang paling popular dan paling mahal. Kehadiran tiram di atas meja dianggap sebagai tanda kehidupan dan kekayaan yang baik. Ini tentu saja tidak selalu berlaku: bahkan pada pertengahan abad ke-19, tiram adalah makanan orang miskin, yang tidak mempunyai cukup wang untuk daging..

Tiram adalah moluska bivalve, mungkin satu-satunya makhluk yang disajikan hidup-hidup. Bezakan dari ukuran dari No. 0 (besar) hingga No 5 (terkecil). Selalunya, tiram bersaiz sederhana No. 3, dengan berat 80-100 g, jatuh di atas meja kami. Cangkang moluska dibuka menggunakan pisau tiram khas, ketika cangkang dibuka, tiram mesti hidup (badannya akan gemetar ketika disentuh), tiram tidak boleh dimakan menggunakan. Tubuh moluska ditaburkan dengan jus lemon dan tiram diminum dari cengkerang, memakannya dengan roti hitam. Tiram disajikan dengan wain putih kering (di Perancis) atau bir ringan (di Holland, Belgium).

Kerang

Kerang adalah jenis moluska bivalve yang lain. Cangkang kerang memiliki bentuk halus oval dengan ukuran hingga 20 cm, coklat gelap (kadang-kadang kebiruan-hitam); di dalam cangkangnya terdapat daging moluska lembut. Mereka digunakan dalam pelbagai jenis hidangan: rebus, goreng, kukus, dan juga salai. Hidangan Sepanyol yang paling popular disiapkan dengan kupang - paella, mereka sesuai dengan sayur-sayuran segar, pasta.

Makanan pembuka gourmet yang sederhana dan bersamaan akan menjadi kerang "gaya Sepanyol", digoreng masing-masing dan kemudian direbus dalam kuah dengan bawang putih, bawang dan garam. Menentukan apakah kerang siap sangat mudah - apabila semua kerang terbuka, mereka dapat disajikan.

Kerang

Kerang inilah yang memiliki cengkerang yang kita bawa dari pelayaran laut. Daging kerang adalah makanan istimewa. Lebih baik menggorengnya dalam mentega: ia akan menghilangkan rasa kerang. Untuk pembuka selera dan salad, daging kerang mesti dicairkan dengan betul, dan kemudian diisi dengan perapan lemon, sedikit cuka meja dicampur dengan halia dan ketumbar.

Sotong

Sotong adalah cephalopoda besar, ukuran rata-rata orang dewasa ialah 25-50 cm. Bangkai dan tentakel sotong dimakan. By the way, dari segi jumlah kalium, daging cumi-cumi dapat bersaing dengan pisang dan bijirin - moluska ini bahkan disebut balsem jantung. Daging sotong boleh dimasukkan ke dalam makanan apa pun, bahkan yang paling ketat - kandungan kalori kurang dari 100 kkal per 100 gram.

Manfaat sotong dihargai oleh semua orang "laut": orang Itali memasak pizza dan pasta dengannya, orang Yunani mengisi kerang dengan nasi rebus, orang Thai memasak sup pedas yang enak dengan cumi-cumi, dan orang Sepanyol akan memperlakukan anda untuk memasak cumi-cumi, sayur-sayuran dan herba..

Gurita

Perwakilan lain dari cephalopoda, gurita mendapat namanya dari lapan tentakel yang dengannya ia tidak hanya bergerak, tetapi juga menentukan kebolehtelapan dan kebiasaan makan yang ada di hadapannya. Gurita sangat berbeza - dari satu sentimeter hingga empat meter - dan beratnya boleh mencapai 50 kilogram. Orang Jepun adalah peminat besar gurita sebagai produk makanan - masakan mereka tidak dapat dibayangkan tanpa gurita tempura (dibakar dalam adunan).

Semasa memasak sotong, penting untuk merendam bangkai dalam air mendidih untuk melembutkan daging. Anda boleh garamnya hanya selepas memasak, jika tidak, ia akan terasa "getah". Mungkin cara terbaik untuk memasak gurita adalah memanggangnya dengan sayur-sayuran. Kaedah ini baik untuk daging segar dan acar. Pengasam terbaik untuk sotong adalah wain merah.

Udang

Krustasea ini menjadi rebutan semua makanan laut yang ada. Mereka meluas di seluruh dunia, ukuran orang dewasa bervariasi dari 2 hingga 30 cm. Salad, pasta, risotto disiapkan dengan udang, atau mereka disiapkan sebagai makanan ringan bebas. Rias terbaik untuk udang adalah jus lemon dengan minyak zaitun, kicap atau sos bawang putih. Ngomong-ngomong, udang juga akan menghiasi Olivier biasa, menggantikan daging atau sosej.

Lobster (udang galah)

Krustasea terbesar, dagingnya sangat lembut dan rasanya enak, adalah simbol sebenar kehidupan yang baik. Lobster adalah kerabat udang karang yang hidup di perairan laut yang sejuk. Kami tidak dapat berkongsi fakta menarik berikut bahawa krustasea ini adalah hati yang panjang: jangka hayat lelaki adalah 31 tahun, bagi wanita - 54 tahun. Yang paling berharga ialah lobster Atlantik Norway. Panjangnya 20 cm, dagingnya sangat lembut. Keturunan Amerika mencolok dimensinya: panjangnya 1 m dan berat hampir 20 kg. Lobster kecil tinggal di perairan Lautan Hindi, rasanya yang sangat ekspresif dan menarik. Koki terbaik di dunia memasak bukan sahaja daging, tetapi juga hati ("tomali") dan kaviar ("karang") lobster. Crustacea dimakan dengan tangan, menolong pisau atau pinset ikan khas untuk membuka cakar dan tempurung udang galah. "Adik" Lobster adalah lobster.

Trepang

Trepang adalah moluska echinoderm yang terkenal sebagai timun laut. Hidangan yang dibuat dari itu sangat popular di Jepun dan China - dalam perubatan oriental, trepang telah lama digunakan sebagai ubat yang berkesan terhadap banyak penyakit. Daging trepang telus dan padat, ia ditambahkan ke salad, pilaf (sejenis paella Sepanyol), kaviar, potongan daging, sup disediakan dari itu. Trepangi sesuai dengan sos panas. Daging trepang berubah menjadi daging cincang yang enak - mengisi untuk penkek dan pastri.

Ketam

Ketam adalah kepiting ekor pendek yang telah mendapat populariti di seluruh dunia. Daging ketam mempunyai rasa yang sangat baik dan aroma yang kaya: hidangan kepiting diiktiraf sebagai makanan istimewa. Banyak hidangan masakan Jepun, salad disediakan dengan daging kepiting, ditambahkan ke sup tumbuk. Hidangan yang elegan dan pada masa yang sama, walaupun untuk meja perayaan, boleh menjadi daging ketam dalam sos tiram.

Krill

Udang "Adik lelaki", nama kolektif untuk krustasea laut kecil (dari Belanda. Kriel - trifle). Krill rebus sesuai dengan nasi, ia boleh menjadi pengisian sayur-sayuran yang disumbat, dan menghias salad sayuran. Seperti makanan laut lain, krill baik dalam lemon dan kicap.

Kelp

Cukup aneh, tetapi yang biasa kita ketahui "kale laut" - kelp - juga merujuk kepada makanan laut. Ia adalah sumber yodium terkaya, yang dihargai kerana komposisi vitaminnya (asid askorbik, karotena, vitamin B). Kandungan kalori kelp sangat rendah - hanya 5.4 kkal per 100 gram produk. Tidak banyak pilihan untuk penggunaannya: ia disajikan sebagai hidangan bebas, atau digunakan sebagai ramuan untuk salad sayur-sayuran. Sebelum dihidangkan, jangan lupa mengalirkan air garam di mana ia dimasak dan taburkan dengan biji wijen dan lada hitam. Jadi salad biasa akan menjadi lebih menarik..

Spirulina

Salah satu bentuk kehidupan paling kuno di planet kita, spirulina, walaupun kelihatan seperti alga, sebenarnya adalah organisma hidup. Dijumpai di lautan dan air tawar, ia adalah satu-satunya sumber fitosianin antioksidan yang kuat di bumi. Oleh kerana pigmennya yang berterusan, ekstrak spirulina digunakan dalam industri makanan sebagai pewarna semula jadi. Serbuk Spirulina ditambahkan ke pencuci mulut, minuman, makanan bakar. Dianjurkan untuk menggunakannya pada waktu pagi, kerana mempunyai kesan yang menyegarkan bahkan lebih besar daripada kopi dan minuman tenaga lain..

Generasi pembaca yang lebih tua dapat mengingati masa ketika hanya rumput laut yang disajikan di rak dari semua kekayaan dunia bawah laut. Mereka hanya mendengar mengenai lobster dalam filem; mereka membaca mengenai tiram dalam novel Perancis. Masa telah berubah: makanan laut yang sihat seperti itu telah menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian kita. Sekiranya anda belum memasukkannya ke dalam diet anda, jangan berlengah lagi. Dari segi gabungan faedah, rasa dan ketiadaan kesan berbahaya dalam bentuk sentimeter tambahan di pinggang, makanan laut menempati tempat pertama di seluruh ruang kuliner..

Bukan sekadar udang. Makanan laut apa yang anda perlu makan dan bagaimana ia berguna

Makanan laut adalah satu-satunya cara untuk makan sebahagian protein haiwan semasa Prapaskah. Ikan hanya boleh diletakkan di atas meja pada hari Ahad Palm, 1 April. Dan daging, ayam, susu - hanya selepas tiga minggu dan satu hari - pada Paskah. Oleh itu, bagi banyak orang yang berpuasa pada separuh kedua puasa, udang dan sotong menjadi keselamatan dari kelaparan..

Mereka yang tidak berpuasa juga harus memperhatikan makanan laut, kerana mereka benar-benar sihat, anda boleh memasak banyak hidangan menarik dan enak dari mereka. Benar, seperti makanan sihat yang lain, makanan laut boleh membahayakan, terutamanya jika anda makan terlalu banyak. Anna Ivashkevich, pakar pemakanan, psikologi klinikal-pakar pemakanan, anggota Kesatuan Persatuan Nasional Pemakanan Klinikal, memberitahu makanan laut mana yang harus dimasukkan dalam diet anda, apa faedahnya dan bagaimana ia boleh membahayakan.

Seperti yang diketahui semua orang, makanan laut adalah sumber protein yang sangat baik dan mudah diserap oleh badan, ia mengandungi sedikit lemak dan karbohidrat hampir tidak ada. Walau bagaimanapun, apabila saya mengesyorkan memasukkan makanan laut dalam makanan anda, orang hanya membayangkan udang dan sotong sahaja, dan dimasak dalam adunan. Apa yang difahami oleh semua orang bukanlah hidangan yang sihat.

Anda boleh mendapatkan banyak makanan laut di kedai, bukan hanya udang dan sotong. Mari fahami dengan lebih terperinci.

Udang

Daging mereka mengandungi sejumlah besar protein - hingga 20% (bergantung pada jenis udang). Tetapi kandungan lemak di dalamnya minimum - hingga 2.5%, yang menjadikan produk ini sangat berharga untuk diet. Selain itu, udang mengandungi banyak iodin dan unsur mineral lain - kalsium, magnesium, fosforus, besi, tembaga, dll. Protein udang mengandungi taurin - asid amino yang membantu mengekalkan keanjalan dan nada semua otot dan saluran darah badan.

Kerang

Moluska bivalve berkalori rendah dan lembut. mempunyai kandungan protein, asid lemak tak jenuh ganda dan asid amino yang tinggi.

Namun, makanan istimewa ini masih mempunyai satu bahaya - kerang dan tiram menyaring air di mana mereka berada, iaitu menyebarkannya sendiri, memerangkap bahan toksik, logam berat dan mikroorganisma berbahaya di dalamnya. Untuk mengelakkan semua ini jatuh di atas meja pembeli, pengeluar menyimpan kerang di dalam air bersih. Tetapi tidak ada yang dapat menjamin anda bahawa ia telah selesai. Kerang yang ditanam atau diproses dengan tidak betul boleh mengandungi bahan toksik dan logam berat.

Sotong

Daging mereka mengandungi banyak protein - 19-20%. Terdapat sedikit lemak, vitamin C, E, B, fosfor, selenium, yodium. Daging sotong adalah makanan, tidak meningkatkan kadar kolesterol, merangsang proses pencernaan, dan diserap dengan baik. Sotong mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan saluran darah dan otot.

Gurita

Daging mereka dari segi kumpulan bahan berguna serupa dengan daging sotong, tetapi ada perbezaan: pertama, daging gurita besar dapat lebih berlemak (hingga 10%) dan, kerana kepekatan ekstrak yang tinggi, mempunyai rasa dan aroma yang khas. Kedua, daging gurita mempunyai kandungan asid lemak omega-3 yang lebih tinggi, yang sangat bermanfaat untuk sistem kardiovaskular dan kesihatan manusia pada umumnya..

Ketam

Ketam, seperti daging udang, tinggi protein dan rendah lemak, protein juga kaya dengan taurin. Di samping itu, daging kepiting kaya dengan asid lemak tak jenuh omega-3 dan omega-6, yang sangat bermanfaat untuk tubuh kerana fakta bahawa mereka menurunkan kadar kolesterol dan menguatkan saluran darah, diserap dengan baik dan cepat dicerna..

Kerang

Manfaat standard adalah tinggi protein dan asid lemak omega-3, rendah lemak. Daging kerang dilengkapi dengan sifat unik, iaitu adanya kaviar, yang kaya dengan riboflavin, dan kandungan zink dan yodium yang mengagumkan. Kerang mempunyai daging yang sangat lembut dan enak, yang terkenal dengan rasanya.

Kesimpulannya, kita dapat mengatakan yang berikut - faedah makanan laut adalah bahawa mereka hampir selalu mudah dicerna, membawa komposisi asid amino berkualiti tinggi, dan, tentu saja, kaya dengan asid lemak omega-3 dan omega-6. Tetapi jangan lupa tentang bahaya: makanan laut dapat mengumpulkan logam berat, alergenik, dan jika dikonsumsi secara berlebihan boleh menyebabkan gangguan pencernaan..

Makanan laut untuk kesihatan dan kecantikan

Para saintis telah lama yakin bahawa orang yang selalu makan makanan laut cenderung untuk menderita berat badan berlebihan dan pelbagai penyakit, mereka mempunyai kesihatan yang baik, ingatan yang lebih baik, dan semuanya sesuai dengan mood mereka. Ini kerana hidupan laut menyerap seperti span yang berguna yang dibawa oleh lautan. Dan kerana komposisi air laut sangat dekat dengan komposisi darah manusia, jelas bahawa semua mineral yang kita perlukan untuk hidup dapat dijumpai di dalam piring dengan udang atau kerang..

Sekiranya anda menyenaraikan semua elemen yang kaya dengan penduduk laut, anda akan mendapat hampir keseluruhan jadual berkala. Tetapi yang paling penting mesti disebut - iodin. Sangat sukar untuk mencarinya jauh dari laut, oleh kerana itu orang-orang moden semua menderita kekurangannya dan terpaksa minum persediaan yang mengandungi yodium dan menggunakan garam beryodium. Iodin sangat penting untuk fungsi normal bukan hanya kelenjar tiroid, tetapi juga otak: kekurangan akut pada masa kanak-kanak, misalnya, menyebabkan kelewatan perkembangan intelektual. Asid lemak omega-3 dan omega-6, imunostimulan semula jadi dan antidepresan, tidak kurang pentingnya untuk kesihatan kita..

Kami mencari faedah: di mana dan apa?

Laminaria untuk kecerdasan

Rumpai laut, kerana rumput laut ini sering disebut, adalah bentuk naskhah dan rasanya, seperti yang dikatakan Arkady Raikin, adalah spesifik. Tetapi sangat berguna: hanya 30 g mengandung norma harian yodium, yang sangat kekurangan bagi sebagian besar penduduk daerah yang jauh dari laut. Dan terdapat lebih banyak mineral dengan vitamin di dalamnya daripada sayur-sayuran "duniawi" - mana-mana kubis, wortel atau lobak.

Krill untuk saluran darah dan otak yang sihat

Kecil, hingga 0,5 cm krustasea, yang beramai-ramai bersama dengan plankton melayang di permukaan laut. Krill sangat berkhasiat dan pada masa yang sama diet: protein mudah dicerna, dan lemak terkandung dalam bentuk asid lemak tak jenuh ganda omega-3, yang membantu, khususnya, untuk membersihkan saluran darah dari plak kolesterol. Ngomong-ngomong, asid ini dalam krill agak berbeza dari yang terdapat dalam minyak ikan: bukan trigliserida, tetapi fosfolipid, mereka adalah bahan binaan yang paling penting untuk otak, membran sel dan hati. 1-2 gram krill setiap hari pada waktu pagi sebelum sarapan - dan jantung akan tahan lasak, otak cerdas, dan kulit akan muda dan anjal.

Udang untuk ketahanan tekanan

Itamine B12 adalah apa yang harus saya ucapkan terima kasih kepada krustasea ini. Vitamin inilah yang sangat diperlukan untuk sistem saraf kita, dan terutama jika di tempat kerja dan kehidupan terdapat masalah yang berterusan. B12 inilah yang memberi kita ketahanan tekanan dan tidur yang lena. Dan yang paling penting, anda tidak memerlukan banyak - hanya makan satu hidangan udang seminggu: sebenarnya tidak begitu membazir?

Kerang untuk kesihatan darah

Moluska ini mempunyai "cip" lain - kandungan kobalt yang tinggi. Praktikalnya tidak terdapat dalam produk makanan lain. Kobalt adalah unsur yang merupakan bagian dari vitamin B12; tanpanya, vitamin ini tidak dapat disintesis atau diserap. Dan dia juga merupakan penghubung terpenting dalam proses hematopoiesis: dengan kekurangannya, sedikit sel darah merah terbentuk, yang membawa oksigen melalui saluran kita. Kekurangan mudah dielakkan - anda perlu memasukkan kerang dalam makanan secara berkala..

Sotong untuk keseronokan pada waktu malam

Tidak semestinya makhluk aneh ini dijuluki "sea ginseng": makan daging lembut secara berkala mempunyai kesan yang sangat baik terhadap potensi lelaki. Bahan-bahan yang terdapat pada cumi-cumi secara amnya menguatkan pelbagai otot - selain yang intim, misalnya, juga jantung - dan semuanya berkat kandungan kalium yang sangat besar. Selain itu, anda boleh mendapatkan taurin di dalamnya, yang memperbaiki keadaan retina - kita mula melihat dengan lebih baik dalam kegelapan. Secara amnya, sotong mempunyai sifat anti-penuaan yang kuat. Sebagai contoh, ia mencegah uban awal tumbuh: ini dicegah oleh tembaga, yang juga banyak terdapat pada moluska ini.

Tiram untuk dorongan

Sekiranya sotong adalah afrodisiak anggaran, tiram adalah untuk gourmet kaya dan manja. Tetapi jangan lupa bahawa lebih mudah diracun dengan mereka daripada dengan kerang atau cumi yang sama. Jadi mengapa moluska ini menarik secara romantik? Fakta bahawa zink, yang banyak terdapat di dalamnya, memprovokasi pengeluaran testosteron - hormon seks lelaki yang paling penting. Dan pada wanita, "makanan para dewa" ini meningkatkan libido (dan menambah daya tarikan, kerana ia memberikan warna kulit, kepadatan rambut dan memudahkan perjalanan ribut hormon). Telah terbukti secara saintifik bahawa makan tiram membantu mencegah munculnya barah, terutama pada kelenjar susu. Dan jika onkologi telah dijumpai, maka zat-zat yang terkandung dalam tiram menekan mulut tumor.

Lobster, ketam dan lobster untuk tulang yang kuat

Sebagai profilaksis osteoporosis, pakar pemakanan menasihatkan makan daging dari pemilik cakar kuat 2-3 kali seminggu (dengan nasi sebagai lauk). Penduduk dasar laut ini sangat kaya dengan fosfor, kekurangannya menjadikan kerangka kita rapuh. Kalsium, tembaga, zink, kalium - semua ini adalah "blok bangunan" untuk tisu tulang, dan sejumlah besar vitamin yang terdapat dalam daging lembut membantu mengasimilasi unsur surih.

Jangan lupa bahawa makanan laut adalah salah satu alergen terkuat, oleh itu, jika anda mengesyaki intoleransi makanan dengan produk ini, anda perlu berhati-hati..

Makanan laut yang paling sedap dan sihat

Hidangan makanan laut menggembirakan kami dengan pelbagai jenis. Mereka rendah kalori dan tinggi kandungan nutrisi. Spesimen yang paling enak dan berguna dengan harga terendah boleh dibeli di tempat pengambilannya. Tetapi berkat teknologi pembekuan dan pemprosesan, kita dapat merasai sebahagian besar makanan laut tanpa membuat perjalanan panjang..

  1. Seekor ikan
  2. Fugu
  3. Tuna
  4. Sturgeon
  5. Moluska bivalve
  6. Tiram
  7. Kerang
  8. Kerang
  9. Vongole
  10. Krustasea
  11. Ketam
  12. Lobster
  13. Langoustin
  14. Udang
  15. Krill
  16. Rumpai laut
  17. Anggur laut
  18. Ulwa
  19. Kelp
  20. Echinoderma
  21. Trepang
  22. Cucumaria
  23. Cephalopods
  24. Sotong
  25. Sotong
  26. Gurita
  27. Koktel Makanan Laut

Ikan laut dianggap sebagai makanan istimewa. Kaya dengan fosforus, serta protein yang mudah dicerna, ia berguna untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Walaupun tidak setiap orang dewasa berani mencuba beberapa jenis ikan.

Hidangan makanan laut yang paling terkenal dan popular adalah ikan puffer. Racun yang dihasilkan oleh ikan boleh membawa maut kepada manusia, dan hanya tukang masak yang telah mendapat sijil khas yang dapat memasak hidangan ini..

Di banyak negara, memasak ikan ini dilarang..

Pengguna utama ikan puffer adalah Jepun. Di restoran Jepun, anda boleh mencuba set rasa ikan ini, dimasak dalam pelbagai variasi: dari mentah hingga goreng.

Ikan Fugu berharga 2500-6300 rubel. untuk 1 set rasa.

Tuna

Tuna tergolong dalam keluarga ikan tenggiri. Ikan ini terdapat di perairan Atlantik, Pasifik dan lautan India, tetapi pada waktu tertentu ia berhijrah ke Laut Tengah, Laut Hitam dan Jepun. Terdapat banyak jenis tuna, beratnya antara 2 hingga 600 kg.

Daging tuna merah yang kaya zat besi rasanya tidak biasa untuk ikan kerana jisim ototnya yang sangat maju. Tuna banyak digunakan dalam masakan Eropah dan Asia, baik mentah dan dimasak dengan pelbagai cara..

Yang paling popular adalah stik tuna, yang dapat dirasakan di banyak restoran. Ikan beku terdapat di kedai khusus. Di kota-kota besar ada peluang untuk membeli ikan segar dan dingin, tetapi harganya akan jauh lebih tinggi.

Kos tuna beku adalah kira-kira 1600 rubel. untuk 900 g.

Sturgeon

Ikan ini terdapat di perairan sejuk di lintang utara Eurasia dan Amerika. Ia terkenal terutamanya dengan kaviar hitamnya, yang dihargai di seluruh dunia. Daging Sturgeon lembut dan berkhasiat. Rawan halus, tulang belakang dan kepala juga dimakan, sisa dari pemprosesan ikan ini hanya 14%.

Sturgeon boleh dibeli segar, beku atau salai. Ia direbus, digoreng, dikukus, direbus dan juga acar. Sturgeon kaviar cukup mahal dan setiap tahun harganya naik kerana pengurangan populasi ikan ini. Baru-baru ini, ladang sturgeon menjadi meluas, kerana permintaan untuk daging kaviar dan gourmet terus meningkat..

Kos sturgeon hidup boleh berubah-ubah antara 500 hingga 10,000 rubel setiap 1 kg.

Moluska bivalve

Orang yang tinggal di pesisir terbiasa memakan pelbagai jenis kerang. Mereka dijumpai di perairan garam hampir di seluruh dunia. Bagi mereka yang tinggal jauh dari laut, makanan laut ini pasti mahal.

Di banyak negara, ladang akuakultur telah didirikan di mana pelbagai jenis moluska bivalve ditanam. Produk ini diminati bukan hanya di tempat-tempat masakan haute, tetapi juga di kafe dan tempat katering..

Pulpa kerang lembut dan meleleh di mulut. Tetapi, jika dimasak dengan tidak betul, ia boleh menjadi "getah". Kerang segar boleh dibeli di pesisir; di pedalaman, mereka dihantar terutamanya beku.

Tiram

Lebih daripada 60% daripada semua tiram dihasilkan di Asia Timur, dan tiram Hiroshima adalah yang terbesar dan mencapai panjang 25 cm. Tiram terasa segar dengan sedikit jus lemon, tetapi ia juga sering disiapkan dengan cara yang berbeza. Tiram mentah mempunyai rasa mineral ringan.

Kosnya sekitar 350 rubel. setiap 1 kg.

Kerang

Disebarkan ke seluruh dunia, tetapi yang paling dihargai adalah mereka yang terperangkap di perairan sejuk di laut utara. Dalam makanan istimewa makanan laut ini, otot yang dimakan bertanggungjawab untuk membuka dan menutup cengkerang. Daging kerang mentah rasanya sedikit berminyak, manis dan lembut. Kerang ini sedap jika dimasak dengan cara apa pun.

Kosnya sekitar 800 hingga 1200 rubel. setiap 1 kg.

Kerang

Moluska bivalve laut yang paling biasa, terdapat di seluruh pelosok dunia. Daging kerang mempunyai rasa lembut berkrim yang tidak merosakkan sedikit rasa air laut. Semasa memasak, gunakan kerang yang tertutup rapat, kerosakan sedikit pada cangkang menjadikannya tidak sesuai untuk makanan.

Kosnya sekitar 150 hingga 350 rubel. setiap 1 kg.

Vongole

Mereka biasa dari pantai Sepanyol ke Timur Jauh. Hidangan makanan laut ini mempunyai rasa sedikit masin dan berkrim. Hidangan yang paling terkenal dengan kerang ini dicipta di Itali dan dipanggil "spaghetti alle vongole".

Kosnya sekitar 750 rubel. setiap 1 kg.

Krustasea

Makanan laut yang paling terkenal dan lazat dibuat dari krustasea. Sejumlah besar jenis makanan laut ini membolehkan anda memasak kedua-dua hidangan yang sangat mahal dari mereka dan yang cukup bajet..

Daging ketam yang lembut dan lembut mempunyai rasa manis dan dianggap sebagai makanan istimewa. Mangsa utama kepiting berlaku di laut Timur Jauh di lembah Pasifik. Ketam terbesar, beratnya hingga 20 kg, tinggal di Laut Jepun.

Ketam dihantar ke seluruh pelosok dunia, mereka dihantar ke restoran besar dalam bentuk langsung, dan daging yang diproses dan beku dari krustasea ini terutama dihantar ke rak penyimpanan..

Hidangan makanan laut ini dikukus atau direbus. Daging ketam rebus digunakan untuk menyiapkan berbagai salad, dan bahagian cangkangnya ditambahkan ke sup.

Kosnya adalah kira-kira 1200 rubel. untuk 200 g.

Lobster

Nama lain untuk hidupan laut ini adalah udang karang atau udang karang. Ia mempunyai daging yang lembut dan beraroma. Lobster tinggal di hampir semua lautan dunia, kecuali di Baltik.

Lobster Norway yang paling berharga, walaupun tidak berukuran besar, mempunyai daging yang paling lembut. Mereka berusaha membiakkan udang galah di ladang, tetapi ini tidak menguntungkan dan memerlukan banyak usaha untuk mewujudkan keadaan hidup yang baik..

Rata-rata, lobster beratnya sedikit lebih dari satu kilogram, walaupun ada spesimen dengan berat hingga 20 kg. Mereka dimasak terutamanya di panggangan, atau digoreng dan dibakar dengan rempah. Anda boleh mencuba makanan istimewa ini di restoran, dan membeli lobster hidup, atau daging udang galah yang diproses di kedai khusus..

Kosnya kira-kira 5000 rubel. setiap 1 kg.

Langoustin

Langoustines adalah kerabat lobster. Mereka tinggal di perairan timur Lautan Atlantik dari Iceland hingga Maghribi. Wakil-wakil kecil krustasea ini mempunyai daging manis yang paling lembut..

Apabila dibekukan, daging langoustine menjadi longgar dan kehilangan sedikit rasanya, tetapi walaupun dalam bentuk ini ia berjaya dijual. Ekor makanan laut ini digunakan untuk makanan, dan cakar dan cengkerang dapat ditambahkan ketika membuat sup atau sos..

Kosnya adalah kira-kira 1300 rubel. setiap 1 kg.

Udang

Udang terdapat di semua laut di dunia dan merupakan makanan laut kegemaran ramai orang. Wakil terkecil dari spesies ini, digoreng, dijual di pantai, dan udang raja besar disajikan di banyak restoran..

Membeli udang beku tidak menjadi masalah. Pembekuan terutama dilakukan pada udang rebus. Udang beku mentah kurang biasa, lebih mahal, tetapi lebih enak untuk dimasak daripada yang diproses.

Terdapat pelbagai jenis resepi udang. Mereka ditambahkan ke salad, sup, hidangan utama, goreng dan rebus.

Harga makanan istimewa adalah 400-900 rubel. setiap 1 kg.

Krill

Krill terutamanya terdiri daripada krustasea planktonik kecil. Ia tinggal di lintang sederhana dan tinggi di lautan, tetapi perlombongan komersial hanya dibenarkan di perairan Antartika dan di luar pantai Jepun.

Krill mencapai pengguna siap pakai. Untuk membersihkan krustasea kecil, mereka direbus dan disalurkan melalui empar. Krill yang dibersihkan kemudian dibekukan atau di dalam tin.

Daging makanan laut ini adalah sumber banyak zat dan unsur yang berguna untuk manusia. Mereka boleh menggantikan makanan laut di dalam pinggan. Anda boleh membeli krill di kedai khusus dan pasar raya besar..

Krill berharga 150 rubel. setiap 100 g.

Rumpai laut

Alga adalah makhluk hidup paling banyak di planet ini. Rumpai laut dituai di seluruh dunia. Di negara-negara Asia Tenggara, di mana permintaan untuk produk ini melebihi penawaran, ladang alga khas bahkan telah diatur..

Hidangan makanan laut ini tinggi dengan yodium dan banyak mineral bermanfaat. Alga mengatasi semua tumbuhan lain dalam kandungan bahan aktif. Anda boleh membelinya di kebanyakan kedai kering atau dalam tin..

Sebelum digunakan, rumput laut kering direndam di dalam air. Sebilangan besar jenis tidak memerlukan memasak dan digunakan untuk salad, tetapi ia juga boleh ditambahkan ke sup dan kaserol. Baru-baru ini, nori adalah produk meluas yang dibuat dari pelbagai jenis alga. Tumbuhan laut kering dan digulung ini digunakan untuk membuat sushi.

Anggur laut

Ini menyerupai kaviar hijau halus dalam penampilan dan terdapat di perairan pesisir Asia Tenggara, Afrika Selatan dan Tanzania. Dieksport terutamanya oleh Jepun. Ia hanya dimakan segar, sehingga harga produk yang diimport turun.

Kosnya ialah 140 rubel. setiap 100 g.

Ulwa

Alga zamrud ini mempunyai rasa tertentu, jadi tidak semua orang menyukainya. Ia tumbuh di laut zon iklim sederhana dan subtropika. Ulwa sangat popular di Jepun dan Korea. Ia digunakan mentah dan disediakan dalam pelbagai cara..

Kelp

Ramai orang tahu salad rumput laut, yang dijual di rak semua kedai di negara kita. Alga tersebar luas di perairan laut utara. Sup, sos, salad, gula-gula dan hidangan lain disediakan dengan produk rendah kalori ini..

Kosnya adalah kira-kira 50 rubel. setiap 100 g.

Echinoderma

Echinodermata invertebrata laut yang digunakan untuk makanan termasuk trepang, landak laut, dan cucumaria atau timun laut. Pengeluaran trepangs dan cucumaria industri dikembangkan. Landak dimakan terutamanya di negara-negara Asia Tenggara.

Perwakilan spesies ini tinggal di perairan Lautan Pasifik di lepas pantai China, Jepun, Kepulauan Melayu dan Kepulauan Filipina. Di wilayah Rusia, penangkapan ikan dilakukan di Timur Jauh.

Trepang

Produk yang sangat berkhasiat dengan khasiat perubatan. Di Timur, disyorkan untuk orang yang mengalami keletihan yang meningkat. Trepangs mempunyai bentuk silinder, panjang 30-40 cm dan berat sekitar 400 g.

Rasa daging trepang menyerupai tulang rawan sturgeon. Membran otot tanpa kulit, dibersihkan dari visera, digunakan untuk makanan. Trepang disediakan dengan pelbagai cara: rebus, rebus, bakar, acar dan masin.

Kosnya sekitar 7000 rubel. untuk 1 helai.

Cucumaria

Produk ini khas untuk masakan Jepun dan Asia. Sebelum menyediakan pelbagai hidangan, cucumaria direbus terlebih dahulu selama 3-4 jam. Jangan gunakannya mentah. Selalunya disajikan dengan daging tanpa lemak, makanan laut atau sayur-sayuran.

Produk separuh siap siap dibekukan dan dieksport ke seluruh dunia. Di negara kita, holothuria, termasuk cucumaria dan trepang, dapat dirasakan segar di Timur Jauh atau membeli produk separuh siap beku atau tincture ubat di kedai khusus.

Kos cucumaria adalah kira-kira 550 rubel. untuk 400 g.

Cephalopods

Cephalopods mewakili peratusan kecil dari jumlah moluska. Walau bagaimanapun, ini adalah bahagian yang paling terkenal kerana daging sotong yang banyak dan murah..

Sotong

Ia tinggal di perairan Lautan Pasifik yang hangat, di lepas pantai Amerika Selatan dan Asia Tenggara. Pengeksport utama adalah negara Asia. Sotong juga dilombong di Rusia, tetapi dalam skala kecil, sehingga harga produk ini tidak rendah.

Daging sotong dianggap berkhasiat dan berkhasiat. Ia mudah diserap oleh badan. Sotong digoreng, direbus, rebus, salai, dalam tin. Terdapat banyak hidangan menggunakan makanan laut ini.

Kosnya sekitar 600 rubel. setiap 1 kg.

Sotong

Moluska ini lebih suka perairan tropika dan subtropika di lautan Atlantik, Pasifik dan India. Sotong biasanya tidak tumbuh lebih dari setengah meter, tetapi beratnya sekitar 10 kg.

Daging sotong digunakan untuk menyediakan hidangan Asia dan Mediterranean. Ia lebih lembut daripada sotong dan sotong. Sotong kecil dengan berat hingga 20 g sangat dihargai. Daging sotong dikenakan sebarang rawatan kuliner: menggoreng, merebus, rebusan, perap, asin.

Di Rusia, daging sotong dapat dibeli di kedai khusus sebagai produk sejuk dan beku, makanan dalam tin, atau dirasakan di restoran..

Harga sotong adalah kira-kira 1200 rubel. untuk 800 g.

Gurita

Habitat gurita adalah hampir semua perairan lautan dunia, kecuali laut utara. Seperti sotong, moluska ini sangat diminati di negara-negara Mediterranean dan Asia. Baru-baru ini, ia telah dimakan di seluruh dunia..

Daging gurita digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan, setelah mendidih selama 3-7 minit. Anda boleh membelinya sejuk dan dibekukan di pasar raya besar dan kedai ikan..

Kosnya sekitar 600 rubel. untuk 500 g.

Koktel Makanan Laut

Makanan laut kaya dengan protein dan banyak nutrien. Walau bagaimanapun, setiap jenis makanan laut mempunyai nutrien seperti itu. Itulah sebabnya mereka mula digabungkan menjadi koktail makanan laut dengan komposisi komponen pemakanan yang seimbang..

Anda boleh membeli koktel makanan laut siap di banyak pasar raya, beku atau tin. Atas asasnya, pelbagai salad, sup, hidangan utama disediakan.

Anda boleh membeli koktel makanan laut dengan harga 150 rubel. untuk 200 g.

Hidangan makanan laut telah lama menjadi makanan golongan elit dan kaya. Dari sebilangan besar spesies hidupan laut, setiap orang akan mencari sesuatu mengikut citarasa dan dompet mereka. Mereka menjadi tersedia bukan hanya untuk mereka yang melakukan perjalanan, tetapi juga muncul di rak-rak kedai di banyak kota..

Makanan Laut. Senaraikan dengan foto

Ini adalah nama untuk produk makanan yang diperoleh dari laut (ini tidak termasuk ikan, daging mamalia laut: ikan paus, anjing laut, dll.). Kelebihan mereka adalah kandungan kalori rendah (dari 50 kkal per 100 g), nilai pemakanan yang tinggi (mengandungi banyak protein, yang diserap 2 kali lebih cepat daripada daging), dan komposisi yang kaya. Makanan laut mengandungi banyak vitamin B, asid lemak omega, zink, selenium, magnesium, yodium, dll. (Lebih daripada 30 nutrien secara keseluruhan).

Doktor mengesyorkan penggunaan makanan laut secara berkala untuk orang yang mempunyai penyakit tiroid, penyakit sistem kardiovaskular, dan juga mereka yang gemuk atau ingin kekal muda lebih lama: menurut WHO, kebanyakan orang centenarian adalah antara orang yang selalu mengambil makanan laut. 50-300 g cukup sehari (norma untuk orang dewasa).

Rumpai laut

Makhluk hidup yang paling meluas dan banyak di Bumi. Alga hidup di mana-mana: di air, lebih-lebih lagi, di mana-mana (segar, masin, berasid dan beralkali), di darat (permukaan tanah, pokok, rumah), di usus bumi, di kedalaman tanah dan batu kapur, di tempat dengan suhu panas dan di ais... Alga boleh hidup secara bebas dan sebagai parasit, menyerang tumbuhan dan haiwan.

Sotong

Detasemen cephalopod decapod. Biasanya berukuran 0,25-0,5 m, tetapi cumi-cumi raksasa genus Architeuthis dapat mencapai 20 meter (termasuk tentakel) dan merupakan invertebrata terbesar. Di pasar raya, sotong perindustrian seberat hingga 800 gram sering dijumpai. Bahagian sotong yang boleh dimakan adalah mantel di mana semua organ penting, kepala dan tentakelnya tersembunyi.

Sotong

Ini adalah wakil kelas cephalopod. Ia sering disebut "bunglon laut" kerana dapat mengubah warnanya agar sesuai dengan lingkungan. Warna sotong heterogen: tentakel berwarna kehijauan, siripnya berwarna ungu, bahagian punggung berwarna kecoklatan dan garis-garis serta bintik-bintik, dan yang lebih ringan adalah perut. Sotong terdapat di laut subtropika dan tropika, terutama di perairan cetek.

Udang karang berekor pendek (Brachyura), suborder invertebrata dari urutan krustasea decapod. Kepala kecil; mata terbeliak. Cephalothorax lebar, lebar pelindung toraks adalah dari 2 hingga 20 cm, di kepiting laut dalam Jepun (Macrocheira kaempferi) hingga 60 cm. Sepasang kaki berjalan pertama dilengkapi dengan penjepit. Perut ketam pendek, bengkok di bawah cephalothorax; anggota badan perut pada lelaki (2 pasang) diubah menjadi alat kopulasi, pada wanita (4 pasang) mereka digunakan untuk melahirkan telur. Ketam hidup di laut, badan air tawar dan di darat. Semua ketam, kecuali air tawar, berkembang biak di laut.

Udang

Krustasea dari susunan decapod (Decapoda). Udang meluas di laut seluruh dunia, banyak spesies telah menguasai perairan segar. Ukuran udang dewasa dari perwakilan yang berlainan berbeza dari 2 hingga 30 cm. Di laut Timur Jauh Rusia, fauna udang berjumlah lebih dari 100 spesies. Banyak wakil kumpulan ini adalah objek perikanan industri.

Lobster berduri

Ini adalah penghuni laut dengan tabiat yang agak pelik yang tidak menghalang semua orang yang ingin menikmati dagingnya yang enak dan sangat lembut. Ia terperangkap dalam skala industri.

Langoustin

Langoustines adalah kerabat lobster yang paling dekat, tetapi mereka kelihatan seperti lobster. Mereka dikelaskan sebagai krustasea decapod. Penduduk laut ini mempunyai kulit oren atau merah jambu terang yang kuat, dan ukurannya berkisar antara 15 hingga 25 sentimeter.

Lobster (udang galah)

Milik keluarga decapod laut yang besar. Lobster mempunyai cangkang yang kuat dan sepuluh kaki, dua daripadanya telah tumbuh menjadi cakar. Walaupun dianggap makanan gourmet hari ini, pada abad ke-19, lobster dijadikan umpan untuk ikan dan juga sebagai baja untuk ladang. Nmx mempunyai daging yang padat dan kaya di bawah tempurung, di ekor dan kaki. Hati dan kaviar lobster juga boleh dimakan.

Kupang

Milik keluarga moluska bivalve laut. Dalam pengertian yang lebih sempit, kerang hanya disebut genus jenis keluarga - Mytilus. Wakil kumpulan ini tinggal di seluruh Lautan Dunia. Sebilangan (genera Mytilus, Perna, Crenomytilus) adalah ikan penting, bersama dengan wakil keluarga lain moluska bivalve - tiram. Cengkerang kerang simetri dan boleh ditutup dengan rapat.

Rumpai laut

Ganggang yang boleh dimakan tergolong dalam kelas rumput laut coklat. Sejak zaman kuno, manusia telah menggunakan rumput laut sebagai produk makanan yang mudah diperoleh dengan banyak kandungan vitamin dan mineral. Sebelum ini, rumput laut banyak dimakan oleh penduduk pesisir. Pada masa kini, pengetahuan tentang sifat penyembuhan rumput laut menjadikannya sangat popular di pelbagai bahagian planet kita, jauh dari laut dan lautan..

Kerang

Mereka tergolong dalam keluarga moluska laut bivalve. Kerang dapat bergerak di lajur air kerana terciptanya tujahan jet dengan kerap mengepakkan kepak. Moluska ini terdapat di semua lautan. Cangkang kerang tidak sama, dengan telinga - kawasan besar di belakang dan di hadapan puncak. Saiz mereka boleh berbeza, misalnya, orang Jepun sangat besar, dan orang Galicia dan Scotland mencapai ukuran sederhana. Kerang Chili merah enak dan berharga di Hemisfera Barat, walaupun kecil.

Gurita

Wakil cephalopod yang paling terkenal - badannya pendek, lembut, bujur di belakang. Pembukaan mulut terletak di tempat di mana tentakelnya berkumpul, dan bukaan dubur terbuka di bawah mantel. Gaun itu menyerupai beg kulit yang berkerut. Mulut gurita dilengkapi dengan dua rahang yang kuat, mirip dengan paruh burung beo. Terdapat parut di kerongkong yang membantu mengisar makanan. Kepala mempunyai lapan tentakel panjang - "lengan". Pada lelaki, satu tentakel diubah menjadi organ pendua. "Tangan" saling berkaitan dengan membran nipis dan dilengkapi dengan cawan sedutan. Terdapat kira-kira 2000 daripadanya di semua lapan tentakel gurita dewasa, masing-masing mempunyai daya tahan sekitar 100 g.

Trepang

Invertebrata jenis echinoderm. Tengkoraknya sangat berkurang. Tubuh timun laut memanjang pada bahagian, hampir trapezoid, agak rata, terutama di bahagian bawah, seperti cacing; ada mulut di satu hujung, dubur di hujungnya. Mulut dikelilingi oleh corolla 18-20 tentakel yang berfungsi untuk menangkap makanan, dan mengarah ke usus tubular yang panjang. Kulit timun laut tebal, elastik, mengandungi banyak formasi berkapur yang disebut spicules. Semua organ dalaman ditutup dalam kantung berkulit tebal. Bahagian dorsal timun laut mempunyai pertumbuhan kerucut lembut - papilla dorsal, dikumpulkan dalam 4 baris.

Tiram

Moluska bivalve yang boleh dimakan, kebanyakannya boleh dimakan. Mereka tinggal terutamanya di laut tropika. Penasihat menganggap tiram sebagai makanan istimewa yang paling umum. Tiram lebih suka air laut dengan kandungan garam rendah, oleh itu mereka hanya tinggal di zon intertidal berhampiran muara sungai.