Cognac - semua yang perlu anda ketahui mengenai minuman tersebut

Cognac (fr.cognac) adalah minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari alkohol cognac yang diperoleh dengan menyuling anggur anggur kering ringan dengan penuaan seterusnya dalam tong kayu oak.

Pada abad ke-12, anggur putih kering dihasilkan di kota Cognac di Lembah Charente di barat daya Perancis, yang sangat popular di negara-negara Skandinavia dan Great Britain. Anggur itu sangat rapuh, dan ketika mereka mencuba membawanya ke negara-negara hangat pada abad ke-15, ia merosakkan. Untuk mengelakkan ini, serta cukai yang tinggi terhadap eksport minuman beralkohol, pembuat anggur mula menerima konsentrat, yang, dengan jumlah kecil, memiliki kekuatan tinggi. Dan kemudian diperhatikan bahawa setelah penyimpanan dalam tong oak, kualiti alkohol bertambah baik, memperoleh warna keemasan yang indah dan rasa asli..

Anggur tradisional Perancis yang digunakan dalam pengeluaran cognac adalah Trebbiano, yang dikenali di Perancis sebagai Ugni Blanc. Pada masa ini, unii blanc menyediakan lebih daripada 90% pengeluaran cognac. Pada 1 Mei 1909, penandaan geografi zon pengeluaran cognac dibuat, dan sejak tahun 1936, cognac telah diluluskan dan dilindungi secara perundangan sebagai Appellation d'Origine Contrôlée (nama asal terkawal).

Penggunaan minuman bergantung pada khasiatnya; cognac dibahagikan kepada lebih lembut dan lebih astringen. Pada masa kini sudah sukar untuk membicarakan tradisi penggunaan cognac, kerana masa dengan cepat mengubah segalanya. Sehingga baru-baru ini, gelas tradisional untuk cognac dianggap sebagai snifter (Bahasa Inggeris untuk mengendus - untuk menghidu, menyedut melalui hidung), kaca bulat, menyempit ke atas, dengan cawan besar (180-240 ml) dan batang pendek. Mereka memegang gelas ini di telapak tangan mereka, memanaskan cognac dengan kehangatannya, memutarkan cognac di sepanjang dinding mangkuk dan menikmati aromanya, mencelupkan hidung mereka ke dalam gelas.

Tetapi sekarang tulip dengan mangkuk dalam bentuk tunas tulip tertutup (atau terbuka), dengan kapasiti sekitar 140 ml, pada kaki tinggi, sudah dianggap sebagai kaca yang lebih tradisional. Gelas ini dipegang oleh kaki, seperti gelas anggur, cognac diputar di sepanjang dinding mangkuk, memungkinkannya untuk "menghirup" oksigen secara aktif, dan aroma cognac dinikmati melalui "saluran keluar" kaca yang sempit. Cognac tidak disejukkan atau dipanaskan, suhu optimum untuk menghidangkan brendi adalah suhu bilik.

Orang Perancis juga menggabungkan tradisi menggabungkan cognac sebagai digestif, yaitu, ia digabungkan dengan tiga "Cs" - coklat (chocolat Perancis), kopi (kafe Perancis) dan cerut (cerut Perancis). Orang Amerika, sebagai wakil pasaran terbesar untuk pengguna kognac, juga memperkenalkan keunikan penggunaannya, tetapi sudah menjadi minuman keras dalam kombinasi dengan tonik. Mereka terutamanya menambah tonik pada V.S. muda, V.S.O.P. atau Napoleon. Di Scandinavia, varietas yang lebih ringan lebih disukai, daripada syarikat asal Skandinavia seperti Braastad dan Bache, kognak ini tidak digabungkan dengan rasa pedas yang tajam, tetapi enak dengan pencuci mulut. Cognac juga digunakan untuk tujuan perubatan sebagai tonik..

Di Rusia, sejak zaman Nikolayev, ada tradisi makan cognac dengan sepotong lemon (kadang-kadang gula-gula), di Barat disebut "a la Nicolas". Menurut legenda, Tsar Nicholas saya pernah merasakan cognac Perancis yang sebenar. Sepertinya dia sangat kuat, dan "di tangan" hanyalah sebiji lemon. Selepas itu, dia mengulangi prosedur ini berkali-kali dan pernah mengundang rombongannya untuk mencuba. Sejak itu, proses penyitaan dengan lemon telah berakar dan bertahan hingga hari ini, dan makanan ringan yang ditaburkan dengan kopi halus dan gula tepung dalam setengah lingkaran telah dikenal sebagai "Nikolashka". Menurut versi lain, pembuka selera itu diciptakan di dapur istana Nicholas II. Diduga, di sinilah ditentukan bahawa dengan cara terbaik sejambak cognac dibayangi dengan lemon.

Sebenarnya, sitrus ini mempunyai rasa yang sangat tajam, yang "menyumbat" pelbagai jenis cognac yang indah. Harus diingat bahawa tradisi ini hanya tersebar luas di Rusia dan negara-negara lain di ruang pasca-Soviet..

Pengelasan kognac

Piawaian yang ketat, termasuk, antara lain, sistem kawalan terhadap usia cognac, yang ditubuhkan oleh National Interprofessional Bureau of Cognacs.

Pengguna dapat mengetahui tentang usia cognac dengan petunjuk khas pada label botol. Semua istilah yang dinyatakan dalam klasifikasi bermaksud bahawa setiap alkohol yang termasuk dalam cognac ini mempunyai tempoh penuaan sekurang-kurangnya yang ditentukan. Tempoh penuaan dikira dari satu pagi pada 1 April berikutan pemberhentian penyulingan rasmi wain hasil tuaian. Kiraan, atau kawalan usia cognac, bermula dari "00" dan berakhir dengan "6". Tiga akaun pertama tidak diambil kira dalam jadual kategori umur, kerana ia merupakan penghubung pertengahan dalam proses pengeluaran. Menurut undang-undang, usia minimum cognac yang berhak dijual adalah penuaan 2 tahun dalam tong kayu oak atau di "akaun 2":

• Akaun 00: adalah akaun penyulingan (sehingga 31 Mac)

• Hitung 0: bermula dari 1 April, selepas penyulingan berakhir

• Kira 1: tahun pertama penuaan dalam tong kayu oak

• Akaun 2: V.S. (Sangat Istimewa), Pilihan, de Luxe, Trois Etoiles - sekurang-kurangnya 2 tahun

• Skor 3: Unggul - sekurang-kurangnya 3 tahun

• Skor 4: V.S.O.P. (Pucat Lama Sangat unggul)

• V.O. (Sangat Lama), Vieux, Reserve - sekurang-kurangnya 4 tahun

• Skor 5: V.V.S.O.P. (Sangat Sangat Superior Old Pale), Grande Reserve - sekurang-kurangnya 5 tahun

• Skor 6: X.O. (Extra Old), Extra, Napoleon, Royal, Tres Vieux, Vieille Reserve Braastad - sekurang-kurangnya 6 tahun

Senarai ini mengandungi sebutan kategori yang paling umum, walaupun dalam keputusan perundangan wakil Kerajaan Perancis di Biro Interprofessional Nasional Cognac pada 23 Ogos 1983, ada lebih banyak lagi di setiap akaun..

Pengelasan kognac dengan penuaan (alkohol termuda) selama lebih dari 6.5 tahun dilarang oleh Biro, yang percaya bahawa mustahil untuk mengawal proses pencampuran untuk jangka masa lebih dari 6.5 tahun.

Perlu diingatkan bahawa nama Extra, Napoleon, Grand Reserve tidak bermaksud nama (jenama) cognac, tetapi jenama dalam klasifikasi.

Inisial ini bermaksud:

S - unggul (sangat)

P - pucat (terang, kelabu seperti harrier).

Perlu juga diingat bahawa brendi anggur, yang disebut secara haram di ruang pasca-Soviet sebagai cognac (dan ini bukan mengenai kualiti, tetapi mengenai hubungan geografi), mempunyai klasifikasi tersendiri, yang dikembangkan pada zaman Uni Soviet. Ia berdasarkan pembahagian minuman seperti cognac kepada tiga kategori: biasa, vintaj dan koleksi. Kategori pertama termasuk minuman yang tempoh penuaan adalah 3, 4 dan 5 tahun, yang dapat diketahui dengan menghitung jumlah bintang yang ditunjukkan pada label.

Kategori kedua merangkumi minuman yang umurnya antara enam hingga 23 tahun. Selain itu, dalam kategori kedua, terdapat juga gradasi dalaman:

KV (cognac berumur) - tempoh penuaan dari 6 hingga 8 tahun

KVVK (cognac berumur berkualiti tinggi) - 8-10 tahun

KS (cognac lama) - 10-12 tahun

OS (sangat tua) - berumur 12 hingga 23 tahun.

Oleh itu, kategori ketiga merangkumi minuman dengan usia penuaan 23 tahun ke atas..

Kekuatan brendi berbanding terbalik dengan masa penuaan mereka. Jadi, Armagnacs mempunyai kekuatan 51-52 °, cognac berusia lima tahun - 43-45 °, dan berusia tiga puluh tahun - 37 °. Cognac unik berusia 40 tahun kadang-kadang mempunyai kekuatan 32-33 °, tetapi mereka mempunyai aroma yang kuat.

Kadang-kadang pada cognac Perancis yang diimport, pada label, terdapat kata bois (hutan) dengan definisi bois perdana, déujem bois, feng bois, bon bois, dll. Ini bermaksud bahawa kebun-kebun anggur ditanam di lokasi hutan beech yang ditebang, yang merupakan indikasi kualiti khas aroma cognac ini..

Jenis cognac khas juga merupakan cognac Hennessy yang bertanda "dikembalikan dari England". Cognac ini secara khusus "digulung" pada kapal uap di Selat Inggeris dan belakang, sehingga mereka memercik lebih baik dalam tong dan membersihkan rasa oak dari mereka. Cognac semacam itu tergolong dalam kategori tertinggi.

Cognac Armenia - untuk pertama kalinya pengeluaran industri minuman keras cognac di Armenia bermula pada akhir abad ke-19 di sebuah kilang untuk "penyulingan wain, vodka dan doshab" (jus anggur rebus) oleh perindustrian Nerses Tairov. Kemudian, kilang-kilang cognac Gezalyan, Afrikyan, Saradzhev muncul, pada tahun 1899 beberapa di antaranya dibeli oleh ahli perniagaan Rusia, Nikolai Shustov.

Sudah pada awal abad XX, Shustov cognac terkenal bukan hanya di Empayar Rusia, tetapi juga di Eropah - untuk ini, Shustov incognito mengirim sampel produknya ke pameran di Paris. Juri yang dihormati sebulat suara memberikan Grand Prix kepada produk pembuat anggur yang tidak diketahui - dan setelah mengetahui bahawa dia bukan orang Perancis dan sampel diperoleh dari Armenia yang tidak diketahui, sebagai pengecualian, mereka memberi Nikolai Shustov hak untuk menulis pada labelnya "cognac" dan bukan "brendi", sebagaimana mestinya pengeluar asing. Tidak ada yang pernah mendapat hak seperti ini sepanjang tempoh pengeluaran cognac..

Pada tahun 1912, Maharaja Nicholas II mencicipi cognac Shustov dan memberikan satu lagi hak istimewa kepada pengilang: hak untuk menjadi pembekal ke pengadilan kerajaan Rusia. Selepas revolusi, seluruh harta benda Shustov dinasionalisasi, dan kilang brendi itu diganti menjadi kepercayaan "Ararat". Tetapi sejarah nama keluarga Shustov tidak berakhir di sana: Winston Churchill, sebagai pencinta brendi Armenia yang hebat, tidak melepaskan peluang untuk membongkar pihak berkuasa Soviet dan dengan keras kepala selalu memerintahkan dirinya untuk berjenama "Shustov". Dia dihantar 400 botol setahun, menuangkan produk dari tong khas yang diletakkan oleh Nikolai Shustov, namun, semua dokumen yang disertakan menunjukkan "bekas Shustovsky".

Pada tahun 1953, pengeluaran cognac dipindahkan ke perusahaan baru yang dilengkapi dengan peralatan paling moden pada masa itu - dan hingga hari ini mereka menghasilkan produk di bawah jenama ArArAt, yang telah menjadi salah satu simbol Armenia yang paling dikenali, sekurang-kurangnya di negara-negara bekas Kesatuan Soviet. Untuk penghasilan brendi Armenia sebenar, hanya varieti anggur endemik dari lembah Ararat yang digunakan, dan kaedah penyulingan berganda yang dipatenkan memungkinkan untuk mengekalkan semua ciri unik mereka dalam semangat cognac. Kilang lain menggunakan teknologi yang lebih sederhana dan lebih murah, tetapi ini membolehkan anda memelihara aroma dan rasa anggur secara maksimum, walaupun ia menyebabkan kenaikan harga produk yang tinggi..

Penuaan cognac berlaku di tong ek sendiri - pengeluarannya disambung semula oleh kilang Ararat pada tahun 2002. Kayu oak Kaukasia yang tumbuh di wilayah Armenia digunakan untuk tong. Penggunaan kayunya memungkinkan untuk memperoleh cognac dengan rasa buah kering, coklat dan vanila. Alkohol dari anggur tempatan yang digabungkan dengan kayu oak Kaukasia melahirkan rasa "Shustov" yang terkenal.

Cognac Armenia dibahagikan kepada tiga kategori bergantung pada penuaan, kekuatan dan beberapa sifat lain: biasa, vintaj dan koleksi. Cognac biasa ditandai dengan tanda bintang, yang mana jumlahnya pada label sepadan dengan tahun-tahun penuaan dalam tong arak oak. Kognac vintage dibahagikan kepada tiga kumpulan: KV (cognac berumur), KVVK (cognac berumur premium) dan KS (cognac lama). Cognac yang dapat dikumpulkan diperoleh dengan menambahkan penuaan vintage cognac dalam tong oak.

Cognac Georgia adalah minuman yang sangat menarik, yang lebih tepat disebut brendi..

Untuk pengeluaran cognac di Georgia, varieti anggur yang paling biasa digunakan ialah Rkatsiteli, Tsitska dan Pinot. Ia ditanam di kebun anggur terbesar di Georgia, memastikan buahnya tetap utuh.

Setelah menuai, anggur dihancurkan dengan penekan, mengirim jus ke fermentasi, dan anggur untuk menghasilkan chacha. Ini diikuti oleh proses penyulingan, setelah itu alkohol matang dalam tong kayu oak selama sekurang-kurangnya tiga tahun. Kemudian, setelah mencampurkan alkohol yang berlainan, mereka sekali lagi dihantar ke tong untuk jangka masa empat bulan. Hanya selepas semua peringkat ini, minuman Georgia siap dibotolkan. Pada saat cognac Perancis terkenal di seluruh dunia, pengeluar Georgia baru mula menguasai teknologi pengeluaran brendi. Jadi, kilang pertama, yang dibuka di Kutaisi pada tahun 1865 oleh Georgy Bolkvadze, tidak tahan dengan persaingan yang tinggi dan segera ditutup. Pengeluaran dipulihkan semula hanya pada tahun 1881, ketika David Sarajishvili membuka kilang brendi terbesar di seluruh Georgia.

Berkat pembiakan varieti anggur khas, kerja lama dengan pencampuran, kepatuhan ketat terhadap teknologi Perancis, alkohol yang dihasilkan di kilang ini telah menjadi terkenal dan mendapat peminatnya..

Pada tahun 1913, minuman Sarajishvili memenangi 14 pingat di pelbagai pameran antarabangsa. Kilang ini berjaya mengekalkan pengeluaran walaupun pada masa perang. Kini JSC "David Sarajishvili and Eniseli" adalah kilang tertua dan paling terkenal untuk pengeluaran brendi Georgia.

Untuk mencicipinya dan memastikan kualitinya, anda masih harus mengikuti beberapa peraturan etika untuk penggunaan cognac Georgia yang mahal..

• Anda boleh menyajikan alkohol ini ke meja dalam sebotol, tetapi periuk penyekat khas sangat sesuai.

• Suhu air panas tidak boleh turun di bawah 18 °, tetapi tidak boleh terlalu panas di atas 23 °..

• Tuang alkohol ke dalam penghidu untuk meningkatkan spektrum aroma.

• Hidangkan perisa air untuk mencairkan alkohol dan coklat gelap untuk merebutnya.

Selalunya, anda boleh menggunakan pelbagai makanan kegemaran sebagai makanan ringan, tetapi anda perlu berhati-hati memilihnya. Jadi, makanan tidak boleh: berlemak, mengandungi sejumlah besar gula, rempah, mempunyai rasa yang tajam. Sudah tentu, daging goreng adalah makanan ringan tradisional yang sangat baik untuk mana-mana jenama cognac Georgia. Jangan gunakan pengasam pedas, pastikan bahawa tidak ada coretan lemak di dalam daging. Veal atau permainan adalah yang terbaik.

Cuba elakkan hidangan berair dengan rasa yang kaya. Sekiranya anda suka makanan laut - masak udang atau kerang yang lebih baik.

Hidangkan keju krim hirisan, balyk, sosis rendah lemak, buat sandwic dengan kaviar atau pate.

Dari buah-buahan, pir berair, epal, jeruk dan anggur sesuai (lebih baik tidak menggunakan lemon kerana rasanya yang tajam).

Pilihan penggunaan

Menurut norma etika, secara umum, adalah kebiasaan meminum minuman beralkohol dengan pendedahan yang lama dalam bentuk tulen tanpa makanan ringan atau pencairan. Namun, tentu saja, peraturan ini dapat diabaikan jika anda mahukan pelbagai rasa. Sebagai standard, anda boleh mencairkan minuman yang memabukkan dengan soda, jus pelbagai jenis, Coca-Cola atau bahkan susu. Anda juga boleh mencuba koktel berikut:

• "Coarnado". Komposisi itu merangkumi pisang, minuman keras pic, krim dan alkohol itu sendiri. Koktel mempunyai rasa berkrim yang lembut dan meninggalkan rasa peach.

• "Alba". Salah satu koktel berasaskan bijirin paling segar. Ia termasuk raspberi, jus oren dan oren. Rasanya akan agak sedap, tetapi sangat sedap.

• "Impian Coklat". Alternatif yang baik untuk pencuci mulut, kerana koktel ini sangat mirip dengan ais krim coklat. Oleh kerana komponennya yang sederhana (minuman keras coklat, krim), senang menyediakannya di rumah.

Nama-nama cognac Georgia: Sarajishvili, Guguli ("Guguli"), Gremi ("Gremi"), Galavani ("Galavani"), "OS" - nama minuman tersebut diuraikan sebagai "sangat tua", yang terdapat di Georgia. Jenama ini dibuat oleh Sarajishvili sendiri menggunakan kaedah uniknya sendiri. Semasa mengadun, alkohol termuda mempunyai penuaan sekurang-kurangnya 12 tahun. Rasanya menghasilkan tembakau, kopi dan vanila yang baik.

Alkohol elit

Senarai minuman

Absinthe

Wiski

Cognac

Sambuca

Tequila

Resipi koktel

Koktel yang kuat

Koktel lemah

Koktel tanpa alkohol

Pembuatan rumah

Pembuatan Anggur

Mengenai laman web

Cognac

Cognac adalah minuman beralkohol yang kuat yang diperoleh sebagai hasil penyulingan (penyulingan) dari biji anggur, diikuti dengan penuaan dalam tong kayu oak. Warna minuman berkisar dari kuning muda hingga coklat kecoklatan. Kekuatan Cognac - dari 40 darjah, nilai tenaga - 239 kcal per 100 gram.

Perlu difahami bahawa dalam klasifikasi minuman beralkohol antarabangsa, jenis brendi tertentu disebut cognac. Walau bagaimanapun, di Rusia, cognac disebut minuman yang diperoleh dengan tepat sebagai hasil penyulingan keharusan anggur dan penuaan berikutnya dalam tong..

Rusia berhak memanggil brendi yang dihasilkan di dalam kita sebagai terima kasih kepada Nikolai Shustov, yang menghasilkan brendi di kilangnya di Yerevan dan Odessa. Pada pameran dunia minuman beralkohol dunia, produk Nikolai Shustov mendapat tempat pertama, minuman Shustov sangat dihargai oleh semua pakar, pembuat anggur Perancis memberikan hak kepada Shustov untuk memanggil kognac brendi.

Cognac atau Armagnac - apa perbezaannya?

Terdapat juga kerumitan kekeliruan antara cognac dan armagnac. Apakah perbezaan antara Armagnac dan cognac? Armagnac adalah jenama yang dicipta di wilayah Gosconi; cognac adalah brendi yang dicipta di wilayah Cognac di Perancis, atau di wilayah Rusia atau negara-negara bekas USSR.

Pengelasan kognac dan tempoh penuaan

Terdapat sistem klasifikasi cognac domestik, dan sistem Barat.

Yang lebih popular ialah klasifikasi bahasa Perancis:

  • S. (Sangat Istimewa), Trois Etoiles, de Luxe, Pilihan - sekurang-kurangnya 2 tahun;
  • Superior - sekurang-kurangnya 3 tahun penuaan;
  • S.O.P. (Sangat Superior Old Pale), Vieux, Reserve atau V.O. (Sangat Lama) - berumur sekurang-kurangnya 4 tahun;
  • V.S.O.P. (Very Very Superior Old Pale) dan Grande Reserve - berumur sekurang-kurangnya 5 tahun;
  • O. (Extra Old), Vieille Reserve, Tres Vieux, Extra, Royal atau Napoleon - berumur sekurang-kurangnya 6 tahun.

Sistem domestik jauh lebih sederhana: ia mempunyai tiga jenis cognac - vintaj, biasa dan koleksi. Sekiranya cognac itu biasa, maka sejumlah bintang diletakkan di atasnya, dari tiga bahagian. Cognac kurang dari tiga bintang tidak wujud menurut GOST. Bilangan bintang bermaksud tempoh penuaan: jika kognac mempunyai tiga bintang, itu bermakna alkoholnya habis dalam tong selama tiga tahun. Sekiranya cognac berjenama, maka ia tergolong dalam salah satu daripada empat kumpulan:

  • KV - Cognac berumur, berumur dari 6 tahun
  • KVVK - Cognac Berumur Berkualiti Tinggi dari usia 8 tahun
  • KS - Cognac lama, dari usia penuaan 10 tahun
  • OS - Sangat Lama, berumur lebih dari 12 tahun.

Sudah menjadi kebiasaan untuk merujuk kepada koleksi kognac semua kognak yang berumur lebih dari 23 tahun..

Cara memilih cognac?

Membeli cognac hanya terhad oleh anggaran anda. Di Rusia, anda boleh membeli cognac berkualiti tinggi dengan harga sekitar 500-700 rubel setiap botol. Perkara utama adalah memastikan bahawa ini bukan palsu..

Pertama sekali, perlu difahami untuk tujuan apa cognac dibeli. Sekiranya anda memutuskan cognac mana yang akan dibeli sebagai hadiah, maka anda harus memilih cognac semata-mata atas alasan harga..

  • Sekiranya anda memilih brendi hingga seribu rubel, maka dalam hal ini, keputusan yang baik adalah membeli brendi "Ararat", "Armenui", "Sevan" atau "Simbol Armenia".
  • Sekiranya anda berminat dengan cognac hingga tiga ribu rubel, maka anda harus memperhatikan cognac seperti Courvoisier cognac, Remy Martin cognac, Ararat Ani atau Sevan cognac yang berusia 10 tahun. Keputusan yang baik adalah membeli brendi "Sarajivili", "Ararat Akhtamar" atau "Ararat Otborny".
  • Sekiranya anda tidak terhad wang, dan mencari cognac hingga enam ribu rubel, maka dalam kes ini, pertama sekali, anda harus memberi perhatian kepada "klasik": Hennessy VSOP adalah cognac Perancis sebenar. Anda juga harus memperhatikan Courvoisier VSOP, Martel VSOP, Camus VSOP - tidak kurang juga kognitif mulia yang terkenal.
  • Dan, akhirnya, jika anda tidak terhad dari segi kewangan, maka perlu membeli Hennessy XO (sekitar 15 ribu rubel setiap botol), dan juga melihat ke arah cognac seperti Courvoisier XO (sekitar 12-13 ribu rubel), Martel XO cognac ( kira-kira 12-13 ribu rubel)

Sekiranya anda akan membeli cognac sebagai hadiah kecil, misalnya, kepada doktor, maka "Ararat" adalah keputusan yang baik. Sekiranya anda ingin memilih cognac hanya untuk menutup kedudukan ini di meja perayaan, atau anda memilih cognac untuk membuat koktel, maka dalam hal ini anda boleh membeli cognac "Keninsberg", "Barclay", "Great Dynasty" atau "Praskovetsky" - ini murah dan pada masa yang sama kognak berkualiti tinggi dari segmen kemasukan.

Bagaimana dan dari apa gelas untuk minum cognac dan bagaimana memakannya?

Menurut semua peraturan etika, cognac diminum dari gelas berbentuk tulip lebar - snifters yang membolehkan anda memanaskan cognac dengan kehangatan telapak tangan anda pada berat badan. Tahap maksimum di mana cognac dapat dituangkan ke dalam gelas dibatasi oleh bahagian snifter terluas. Sebagai peraturan, tidak lebih dari 50 ml.

Di Rusia, sudah lama menjadi kebiasaan minum cognac dari gelas vodka, kristal, telus:

  • "Yang ini lebih muda, sederhana dan ikhlas, mempunyai wiski yang indah dan minum minuman keras dari gelas." A.P. Chekhov "The Kiss".
  • "Di kerusi kulit lembut, kami duduk di sekitar meja kecil yang rendah, minum cappuccino yang hebat dan menjilat cognac dari gelas kecil." V.V. Kunin

Cognac biasanya disajikan pada suhu bilik dan dipanaskan di telapak tangan.

Bagaimana cara makan cognac? Orang Rusia mempunyai kebiasaan buruk memakan lemon dengan cognac. Sebenarnya, ini tidak boleh dilakukan, kerana lemon membunuh seluruh aroma minuman. Orang Perancis menggunakan peraturan tiga "C": Cofe, Cognac, Cigare - kopi, cognac, cerut; Armenia - peraturan tiga "H": teh, chacha, cheburek.

Kadang-kadang kebiasaan yang tidak masuk akal untuk makan cognac menjadi penyebab ejekan:

  • "Katakan padaku, Grigory Efimovich yang terhormat, bagaimana maharaja hidup sedemikian rupa sehingga tidak ada tempat lain, dia menggigit ikan herba pada cognac dan bahkan, seperti yang aku dengar, minum wain dengan bir" V. Segal

Koktel beralkohol dengan cognac

Cognac adalah ramuan yang cukup popular untuk membuat pelbagai jenis koktel. Koktel dengan cognac telah mendapat populariti sejak pertengahan abad ke-20. Pada mulanya, cognac hanya dicairkan dengan air, namun, segera koktel dengan cognac menjadi semakin sukar..

Cognac & Champagne Cocktail: "Champagne Cocktail Inggeris"

Koktelnya cukup terkenal dan terkenal. Keistimewaannya adalah bahawa setiap ramuan meningkatkan rasa yang sebelumnya, dan tidak mengganggu. Untuk membuat koktel cognac dengan sampanye, kami memerlukan:

  • sampanye - 100 ml
  • cognac - 20 ml
  • gula tebu - 1 kiub
  • pemukul angostura - beberapa tetes

Gula tebu ditambahkan ke dalam gelas sampanye. Sekiranya tidak, warna putih biasa akan berlaku. Kemudian sedikit pahit diteteskan ke gula, selepas itu perlu menunggu sehingga gula menyerap pahit. Selepas itu, cognac dan sampanye ditambahkan di sisi, dan, jika perlu, dihiasi dengan kepingan oren atau kulit lemon.

Koktel dengan Coarnado cognac

Untuk membuat koktel dengan coarnado cognac, kita memerlukan:

  • cognac - 20 ml
  • krim - 40 ml
  • minuman keras pic - 20 ml
  • setengah pisang
  • cip coklat

Semua bahan dicampurkan dalam pengisar dan kemudian dituangkan ke dalam gelas martini. Koktel "Coarnado" juga boleh dihiasi dengan coklat chip.

Koktel dengan Alba cognac

Untuk membuat koktel dengan cognac, kita memerlukan:

  • cognac - 30 ml
  • jus oren - 30 ml
  • raspberi - satu sudu besar
  • hirisan oren

Semua bahan dicampurkan dalam pengisar dan kemudian dituangkan ke dalam gelas margarita. Sepotong lemon atau oren berfungsi sebagai hiasan untuk koktel Alba.

Koktel dengan cognac "White Delight"

Untuk membuat koktail dengan cognac White Delight, kami memerlukan:

  • ais krim - 200-250 gram
  • susu - 100-150 ml
  • pisang - 1 keping
  • cognac - 25 ml

Semuanya dicampurkan dalam pengisar. Sebenarnya, "White Delight" adalah milkshake dengan cognac dan pisang.

Koktel dengan cognac "Honeymoon"

Koktel cognac ini bagus untuk dibuat di rumah. Untuk membuatnya, anda memerlukan:

  • cognac - 40 ml
  • Minuman Cointreau - 10 ml
  • wain putih - 10 ml

Semua bahan dicampurkan dan dicurahkan ke dalam gelas.

Cara memeriksa brendi untuk kesahihan dan membezakan yang palsu?

Hari ini, terdapat banyak produk palsu di pasaran, dan sangat penting untuk membezakan cognac palsu dengan yang sebenarnya. Jadi, apa yang harus anda perhatikan ketika memeriksa cognac? Cara mengenali cognac palsu?

  1. Pemeriksaan yang paling mudah dan senang adalah adanya cap cukai. Kehadiran cap cukai tidak bermaksud bahawa cognac itu nyata, tetapi ketiadaan cukai eksais pada botol menjamin bahawa di hadapan anda adalah palsu, mungkin mematikan.
  2. Perhatikan label juga. Pada botol cognac yang asli, label timbul, mempunyai lebam, prasasti boleh timbul. Pelekat melengkung, cetakan buruk atau pemotongan label buruk dijamin palsu.
  3. cognac yang sebenarnya agak bersifat resin - resin kayu dan tanin menjadikan diri mereka terasa. Untuk menguji cognac, balikkan botol: jika gelembung naik, seperti air, maka anda mempunyai alkohol dan teh di hadapan anda. Sekiranya gelembung besar naik pertama, dan kemudian kecil, maka dalam kes ini kemungkinan bahawa ini bukan cognac palsu lebih tinggi.
  4. Dan, tentu saja, cognac berkualiti tinggi dan sebenar tidak semestinya murah. Sekiranya anda membeli cognac 30-40% lebih murah daripada di kedai berjenama dan terbukti, maka di hadapan anda kemungkinan besar palsu. Terdapat banyak persaingan di pasaran alkohol, dan, percayalah, pelaku pasaran besar menjual alkohol dengan kenaikan minimum, di mana mustahil untuk menjual cognac asli dan asli di Rusia..
  5. Bau alkohol industri adalah tanda seratus peratus alkohol palsu. Ini adalah pengesahan cognac yang cukup mudah untuk kesahihan..

Cognac adalah peneraju minuman beralkohol dari segi bahagian produk palsu. Dalam penghasilan cognac palsu, alkohol cognac digantikan oleh alkohol roti atau kentang, dan pewarna dan perisa sintetik dan semula jadi digunakan untuk mewujudkan aroma dan rasa cognac.

Kesan cognac pada badan

Seperti alkohol lain, cognac diminum untuk menghilangkan emosi negatif dan berehat. Tetapi semuanya berguna secara sederhana.

Tekanan darah dari dos kecil cognac jatuh: dengan dos kecil, hingga 50-70 ml, cognac menurunkan tekanan. Namun, penyalahgunaan satu kali membawa kepada fakta bahawa setelah beberapa saat kapal menyempit lebih banyak daripada yang awalnya, dan tekanannya meningkat dengan mendadak. Di samping itu, pengambilan alkohol yang kerap (termasuk cognac) menyebabkan peningkatan degupan jantung, dan, sebagai akibatnya, tekanan darah tinggi.

Anda tidak boleh cuba membenarkan alkoholisme anda dengan fakta perubatan. Lebih-lebih lagi untuk mencuba rawatan dengan cognac. Cognac tidak pernah dikenali sebagai ubat, walaupun sering terdapat khabar angin dan mitos mengenainya.

Adakah cognac baik untuk anda? Cognac berguna jika anda meminumnya tidak lebih dari 50 gram selepas makan..

Teknologi pengeluaran Cognac

Tahap utama penciptaan cognac harus dipertimbangkan sebagai penyediaan mustac cognac dan bahan wain cognac, penyulingan atau penyulingan alkohol, penuaan dalam tong dan pengadunan alkohol yang sudah berumur.

Penghasilan cognac sangat serupa dengan pengeluaran wiski: perbezaan asas antara cognac dan wiski adalah bahawa anggur pomace digunakan sebagai bahan mentah untuk cognac, dan malt kering untuk wiski.

Penyediaan bahan wort dan wain cognac

Penyediaan bahan wain untuk penyulingan alkohol cognac seterusnya secara praktikalnya tidak berbeza dengan penyediaan wain putih kering. Perbezaan mendasar dapat dianggap tidak adanya pemprosesan anggur dengan sulfat, yang menghentikan pengoksidaan dan penapaian. Wain putih, yang akan digunakan untuk penyulingan alkohol cognac, harus mempunyai penampilan yang hampir tidak berwarna (untuk wain putih, warna jerami dibenarkan, untuk wain rosé - merah jambu). Kandungan etil alkohol tidak boleh lebih rendah daripada 8%, kepekatan asid titrat - tidak kurang daripada 4.5 g / l, asid mudah menguap - tidak kurang daripada 1.2 g / l.

Penyulingan dan penyulingan roh cognac

Penyulingan membolehkan anda meningkatkan kekuatan, mendapatkan sebatian kimia baru dalam komposisi cognac, dan menyingkirkan bahan yang tidak diperlukan. Dalam alkohol cognac, sebilangan besar sebatian mesti ada, yang pada masa akan datang saya akan menentukan rasa minuman: eter, alkohol meruap dan tidak mudah menguap, fenol, aldehid, alkohol yang lebih tinggi. Di Perancis, dalam pengeluaran cognac, jumlah keseluruhannya tidak boleh kurang dari 280 mg / 100 ml alkohol anhidrat, di Rusia - sekurang-kurangnya 250 mg / 100 ml alkohol anhidrat.

Salah satu komponen kognac yang paling penting adalah furfural, yang terbentuk secara langsung semasa mendidih wain: tidak ada furfural dalam wain, dan ia terbentuk di bawah tindakan suhu tinggi dan akibat dehidrasi pentosa (gula pentaatomik).

Komponen ester enanth, minyak cognac, ester asid lemak (pertama kali kaprik dan kaprilik), serta sebatian alkohol isoamil, aromatik dan terpene mempunyai pengaruh terbesar terhadap rasa cognac pada masa akan datang..

Lebih-lebih lagi, sebilangan bahan tidak masuk ke dalam alkohol cognac yang dihasilkan. Sebahagian daripadanya tidak menguap, ada yang menetap di dinding pegun. Di samping itu, untuk pengeluaran cognac pada masa akan datang, hanya bahagian tengah alkohol yang diambil, dengan kekuatan 62-70%. Sebatian yang telah menjadi alkohol yang lebih ringan atau lebih kuat dikeluarkan.

Penyulingan boleh dilakukan di:

  • dalam sisa penyulingan jenis Charente (seperti dalam pengeluaran wiski). Dalam kes ini, penyulingan berganda dari bahan mentah berlaku;
  • dalam sisa penyulingan sistem Zabaryan. Dalam kes ini, penyulingan kedua tidak dilakukan;
  • dalam pemasangan lajur dengan suapan berterusan.

Alkohol cognac yang diperoleh sebagai hasil penyulingan harus mempunyai warna, rasa dan aroma yang tidak berwarna, bebas dari kekotoran. Kandungan komponen utama mesti memenuhi syarat berikut:

  • etil alkohol - 62-70%
  • alkohol yang lebih tinggi - 180-600 mg / 100 ml alkohol anhidrat
  • aldehid - 50-250 / 100 ml alkohol anhidrat
  • asid mudah menguap - tidak lebih daripada 80 mg / 100 ml
  • furfural - tidak lebih daripada 3 mg / 100 ml

Alkohol yang diperoleh sebagai hasil penyulingan, jika ion memenuhi syarat ini, dihantar untuk penuaan.

Penuaan Cognac

Penuaan dilakukan dalam tong kayu oak, dibuat tanpa gam dan kuku. Barel, dengan cara itu, adalah dana emas setiap pengilang dan kos setong meningkat seiring dengan bertambahnya usia tong. Di bilik bawah tanah pengeluar cognac Perancis, tong dari abad ke-18 telah dipelihara. Di kawasan simpanan tong, labah-labah dibiakkan khas untuk melindungi tong dari perosak.

Tidak semua pengeluar cognac menggunakan tong untuk ini. Dalam beberapa kes, keling oak sederhana digunakan - kerepek oak besar, yang semestinya berfungsi sebagai sumber tanin, sementara sprit itu sendiri disimpan dalam mangkuk enamel.

Ekstrak cognac berlaku pada suhu 18-25%. Pada tempoh pertama pematangan, alkohol menjadi kekuningan, keemasan, kemudian mereka memperoleh warna teh yang kuat; ini disebabkan oleh pengoksidaan sebatian fenolik yang telah masuk ke dalam alkohol dari kayu. Sebagai peraturan, cognac pertama kali berusia dalam tong baru, dan kemudian di barel lama. Masa penuaan di setiap tong ditentukan sebagai hasil ujian makmal dan rasa.

Petikan cognac bertujuan mengekstrak tanin dan tanin ek dari kayu, serta pengoksidaan berikutnya. Sebagai hasil pengoksidaan, cognac mempunyai bau "balsamic". Sejambak cognac dipengaruhi oleh lakton (memberikan nada penuaan cognac), kumarin (memberikan warna kayu yang dapat dikenali), feniletil alkohol (memberikan aroma bunga pada cognac).

Mengadun cognac

Pengadunan cognac adalah campuran beberapa alkohol yang sudah matang. Sebagai peraturan, alkohol dari pelbagai usia penuaan digunakan, serta air yang dilembutkan, alkohol (alkohol cognac usia pertengahan) dan perairan wangi (alkohol penyulingan "ekor"), warna, sirap gula.

Campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam bekas kayu oak, yang juga berumur hingga satu tahun. Proses ini disebut "perkahwinan roh".

Sebilangan besar alkohol digunakan untuk pengadunan. Untuk cognacs V.S.O.P. - sehingga 70 alkohol dari 4.5 hingga 25 tahun, untuk X.O. - 150 alkohol berumur 10-70 tahun, 300 alkohol berusia 15 hingga 120 tahun digunakan untuk Paradis cognac.

Umur cognac ditentukan oleh usia roh termuda. Bagi tempoh penuaan rata-rata, keadaannya adalah seperti berikut:

  • V.S - kira-kira 10 tahun.
  • V.S.O.P - lebih kurang 20 tahun.
  • X.O. - berumur lebih kurang 50 tahun.
  • Tambahan - berumur lebih kurang 60 tahun.

Setelah mengadun, cognac terkena sejuk, menghasilkan endapan yang tidak larut. Tujuannya adalah untuk memperoleh kognac yang tahan terhadap keruh koloid yang boleh diterbalikkan apabila disimpan dalam botol dan pada suhu negatif. Pemprosesan berlaku pada suhu -10-14 darjah Celsius selama 5-12 hari. Endapan disaring. Proses ini juga disebut "penapisan sejuk".

Selepas penapisan sejuk, cognac dimasukkan ke dalam bekas kaca dan dihantar ke gudang.

Membuat cognac di rumah

Proses pengeluaran kognac industri dijelaskan di atas. Walau bagaimanapun, ramai yang berminat dengan kemungkinan membuat dan menyiapkan cognac di rumah. Ia tidak akan berfungsi untuk mendapatkan cognac sebenar walaupun berkualiti tinggi, kerana cognac berkualiti tinggi adalah, pertama sekali, penuaan jangka panjang dan campuran beberapa alkohol berkualiti tinggi. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa resipi yang membolehkan anda mendapatkan minuman yang kelihatan seperti cognac..

Pertimbangkan resipi yang paling menarik untuk membuat cognac di rumah.

Cognac yang dibuat dari moonshine, alkohol, chacha dan vodka - resipi paling mudah

Tidak ada perbezaan mendasar dalam penyediaan cognac dari alkohol, moonshine dan vodka. Untuk menyediakan cognac seperti itu, kita memerlukan:

  • vodka / moonshine / chacha / alkohol - 1 liter
  • kulit kayu oak - 4 sudu teh
  • pala tanah - sepertiga sudu teh
  • cengkih - 5 keping.
  • gula vanila - sepertiga sudu teh
  • gula biasa - 2 sudu besar
  • teh hitam - 3 sudu teh

Anda boleh membeli kulit kayu oak di farmasi atau membuat sendiri. Teh mesti diambil hitam, tanpa perasa. Asas alkohol - vodka, chacha atau alkohol - mesti bersih. Moonshine sebaiknya juga bersih dan dihasilkan dengan rebusan kering - jika tidak, cognac akan mempunyai fusel dan rasa roti kvass yang berbeza.

Membuat cognac di rumah:

  1. Mula-mula anda perlu membuat karamel dari gula putih. Gula dituangkan ke dalam piring aluminium dan perlahan-lahan dipanaskan di atas api. Gula mesti dicampur terus, jika tidak, ia akan mula membakar. Setelah karamel coklat terbentuk, lebih baik menanggalkan pinggan dari dapur. Karamel akan digunakan sebagai pewarna.
  2. Selepas itu, air, vodka (alkohol atau moonshine), dan bahan-bahan lain mesti ditambahkan ke dalam periuk yang sama. Lebih baik menuangkan vodka terakhir, kerana cepat kehilangan alkohol dari karamel panas. Komposisi yang dihasilkan mesti dicampurkan dengan teliti, dan kemudian dibiarkan selama sebulan di tempat yang gelap..
  3. Dianjurkan untuk selalu mengacau sedimen selama sebulan untuk mendapatkan minuman yang paling homogen..
  4. Selepas sebulan penuaan, perlu menyaring kognac rumah melalui kain cheesecloth.

Resipi cognac anggur buatan sendiri

  1. Membuat cognac buatan sendiri dari anggur adalah resipi yang lebih kompleks, tetapi minuman yang dihasilkan juga akan mempunyai kualiti yang lebih baik..
  2. Pertama sekali, anda perlu mendapatkan wain. Anda boleh membuatnya sendiri, atau anda boleh menggunakan wain yang dibeli di kedai. Selepas itu mesti disuling melalui penyuling dua atau tiga kali - semakin banyak kitaran penyulingan, semakin baik kualiti alkoholnya, namun jumlahnya semakin berkurang.
  3. Selepas penyulingan wain pertama, perlu mengukur kekuatan dan mengetahui jumlah alkohol anhidrat tulen. Dalam 10 liter 63% sulingan - tepat 6.3 liter alkohol tulen. Nombor ini mesti diingat.
  4. Semasa penyulingan kedua, perlu mengumpulkan 10% pertama alkohol yang diperoleh (dalam kes kami, 630 ml). Jumlah alkohol pertama ini disebut "kepala", alkohol ini mesti dicurahkan. Ia mengandungi sejumlah besar bahan berbahaya, termasuk metanol dan aseton. Penyulingan kedua mesti dilakukan sehingga kekuatan alkohol yang dihasilkan turun di bawah 45%. Hasilnya, kami mendapat alkohol cognac berkualiti tinggi. Akibatnya, alkohol cognac harus mempunyai kekuatan 42-45%.

Perlu diingat bahawa sebelum tahap ini, resipi untuk membuat cognac buatan sendiri hampir sepenuhnya sesuai dengan teknologi proses industri..

  1. Selepas itu, infusi bermula. Dan jika jenama terkenal dunia melakukan penyerapan semangat mereka dalam tong, maka kita menggunakan kerepek oak.
  2. Tidak seperti resipi pertama untuk membuat cognac di rumah, anda tidak boleh mengambil kerepek dari farmasi - anda perlu mencari oak sendiri dan mendapatkan kerepek. Lebih-lebih lagi, sebelum digunakan, perlu membiarkan kerepek berehat selama beberapa bulan di udara segar untuk mengurangkan jumlah fenol semula jadi di dalam kayu - pokok yang baru dipotong mempunyai banyak tanin.
  3. Kerepek mesti dimasukkan ke dalam balang tiga liter dan diisi dengan alkohol. Perlu menjaga mereka seperti ini sekurang-kurangnya setahun..
  4. Selepas penuaan, perlu mewarnai kognac dengan warna coklat yang mulia. Seperti resipi sebelumnya, ini paling baik dilakukan dengan warna gula..

Sejarah cognac

Sejarah dunia cognac

Tarikh rasmi permulaan pengeluaran cognac dianggap 1701. Sejarah minuman ini cukup menarik. Kota Cognac telah lama terkenal dengan fakta bahawa sebilangan besar kebun anggur tumbuh di sini, yang pasti menyebabkan munculnya industri pembuatan wain. Pada abad XIII-XV, anggur dari pinggir bandar Cognac terkenal dengan pedagang Flemish dan Belanda. Namun, ada satu masalah: ini adalah kerosakan anggur yang kerap dikaitkan dengan turun naik suhu dan kelembapan yang berterusan, khas untuk pengangkutan laut..

Pembuat anggur Perancis memutuskan untuk menggunakan penyulingan - mendapatkan arak anggur yang tidak merosot semasa pengangkutan (pada kepekatan alkohol yang tinggi, acuan tidak bermula di dalamnya); semasa ketibaan, air hanya ditambahkan ke dalam arak sehingga kekuatan anggur biasa diperoleh.

Kerana perang yang kerap berlaku, penjualan wain bukanlah perniagaan yang sangat stabil. Oleh itu, sejumlah besar alkohol disimpan dalam tong kayu oak untuk masa yang lama. Telah diperhatikan bahawa alkohol semacam itu tidak hanya kehilangan kekuatannya, tetapi juga mulai memiliki rasa dan aroma baru. Minuman baru mempunyai rasa yang lebih halus, lebih halus dan menyenangkan daripada sekadar alkohol anggur yang dicairkan dengan air..

Cognac mendapat perkembangan terbesar pada separuh kedua abad ke-19, ketika sejumlah besar cognac dihasilkan di Perancis. Pada masa yang sama di England, khususnya di Scotland, pasaran wiski berkembang dengan cara yang serupa; seperti yang telah berulang kali disebutkan di atas, cognac dan wiski adalah minuman yang berkaitan.

Sejarah cognac di Rusia

Penyulingan anggur pertama dilakukan di Rusia pada awal abad ke-19, dengan sedikit kelewatan berkaitan dengan pengalaman dunia. Ini berlaku di Kaukasus Utara, di kota Kizlyar - alkohol yang diperoleh sebagai hasil penyulingan - ia dipanggil "kizlyarka" - setelah penuaan dalam tong, ia hampir sama dengan brendi.

Cognac Georgia pertama dicipta oleh pencipta cemerlang G.K. Bolkvadze, yang juga membuka kilang penyulingan pertama. "Natural Caucasian Cognac" beliau dianugerahkan pada 1878 18 pingat dan 5 Grand Prix di Pameran Dunia di Paris. Pengeluaran perindustrian ditubuhkan oleh D.Z.Sarajishvili, yang pertama kali membuat kilang untuk pengeluaran cognac. Dia membina kilang di Tbilisi dan Kizlyar, Yerevan dan Geokche.

Seorang lagi pengeluar brendi terkenal ialah N.P. Shustov: dialah yang mengawal pasaran alkohol di Moscow, dan juga terlibat dalam penjualan minuman di bandar-bandar besar lain dari Kerajaan Rusia.

Penyebaran cognac domestik sangat terhambat oleh persaingan tinggi dengan produk Perancis, yang diimport secara besar-besaran dari luar negara. Walau bagaimanapun, walaupun ini, pertumbuhan kilang penyulingan diperhatikan di Empayar Rusia hingga tahun 1914. Menjelang tahun 1916, polisi cap cukai dan undang-undang kering hampir sepenuhnya menghentikan pengeluaran cognac dan perkembangan industri..

Pada tahun 1936, aktiviti pembuatan wain berada di bawah kawalan Komisariat Rakyat Industri Makanan, dan dari tahun 1936 hingga 1947, dana untuk arak cognac telah dibuat. Pada tahun 1948, pengeluaran cognac dipisahkan menjadi industri yang terpisah, dan pertumbuhan pengeluaran yang cepat bermula. Pada tahun 1965, dokumen "Arahan teknologi untuk pengeluaran dan kawalan kualiti cognac", serta "Peraturan asas untuk pengeluaran cognac".

Selepas kejatuhan USSR, Rusia kehilangan sebilangan besar kilang sendiri. Kini kilang-kilang terbesar adalah kilang Kizlyar, kilang Derbent, ladang negara Novokubansky dan Khutorok, Praskovetsky, Prokhladnensky

Senarai semua jenama cognac

Senarai jenama cognac Abkhaz Senarai jenama cognac Azerbaijan

Senarai jenama cognac Armenia

Senarai jenama cognac Yunani

Senarai jenama cognac Georgia

Senarai jenama Dagestan cognac

Senarai jenama cognac Sepanyol

Senarai jenama cognac Kazakhstan

Senarai jenama cognac Kyrgyz

Senarai jenama brendi Kyrgyz

Senarai jenama cognac Moldovan

Senarai jenama cognac Rusia (domestik)

Senarai jenama cognac Kyrgyz

Senarai jenama cognac Perancis

Teknologi komposisi dan pembuatan cognac sebenar. Perisa apa yang ditambah?

Ini disahkan oleh perundangan antarabangsa sejak tahun 1931. Dan tidak hanya sub-wilayah yang ditentukan, tetapi produksi cognac termasuk peraturan yang ketat, yang tidak akan berani dilanggar oleh rumah cognac..

Apa yang berhak dipanggil cognac

Pada masa lalu, untuk kemudahan mengangkut anggur anggur melalui laut ke negara lain, pembuat anggur yang giat mulai menggunakan penyuling. Dalam proses penyulingan tersebut, minuman keras diperoleh, yang kemudiannya dirancang untuk dicairkan dengan air. Tanpa disangka disimpan dalam tong kayu oak, hasil penyulingan ternyata lebih baik daripada anggur anggur dari mana ia diperoleh. Ini adalah bagaimana brendi muncul.

Cognac adalah sejenis brendi. Ia juga diperoleh dengan menyuling anggur anggur, tetapi kemudian berumur dalam tong kayu oak. Syarat-syarat penting mesti dipenuhi. Pertama, anggur dari beberapa jenis tertentu boleh berfungsi sebagai bahan mentah untuk pengeluaran minuman..

Kedua, cognac mempunyai proses pengeluaran yang diatur dengan ketat, penyimpangan sedikit pun dari yang tidak memberikan hak pengeluar untuk memberikan nama produknya. Yang ketiga, dan mungkin merupakan syarat yang paling penting, ialah tempat membuat minuman itu mestilah kota Cognac di Perancis..

Shustov

Jenama Armenia dinamakan berdasarkan tokoh dan tempat terkenal. Legenda Nuh dan pokok anggur pertama dipromosikan. Walaupun begitu, dipercayai bahawa zaman kegemilangan brendi Armenia bermula hanya setelah kilang brendi pertama di Armenia dijual kepada Nikolai Shustov oleh pedagang Tairyan pada tahun 1899..

Selama beberapa tahun, keluarga ini telah membuat perubahan dalam teknologi dan peralatan. Adik Nikolai, Vasily Nikolaevich Shustov, pergi ke Eropah untuk mendapatkan resipi dan peta teknologi.

Semua ini memberikan dorongan yang sangat kuat untuk pengembangan produksi brendi Armenia. Contohnya adalah kisah berikut. Pada awal abad kedua puluh, keluarga Shustov secara diam-diam mengirim contoh brendi "Terpilih" ke pameran di Paris. Di sana, semasa mencicipi buta, dia memenangi Grand Prix.

Sejak saat itu, hanya jenama Armenia Shustov yang boleh mempunyai perkataan "cognac" pada label. Segala yang lain yang dihasilkan di luar wilayah Perancis dengan nama yang sesuai hanya boleh ditandatangani sebagai brendi.

Ini adalah bagaimana brendi Armenia mendapat pengiktirafan antarabangsa. Shustov kemudian mula mengembangkan pengeluaran secara intensif. Ngomong-ngomong, kempen iklan pedagang ini juga spesifik. Dia mengupah penduduk kota agar mereka berpakaian sopan dengan wanita ke restoran terbaik, mengambil tempat duduk paling mahal dan menuntut agar mereka membawa kognac Shustov. Oleh kerana dia tidak ada di sana, para pelakon harus membuat skandal dan pergi, setelah membayar seluruh pesanan. Pemilik restoran yang kecewa benar-benar terpaksa membeli cognacnya.

Pada tahun 1920, semua harta keluarga ini dinasionalisasi, tetapi teknologi yang mereka hasilkan dapat menentang kejahilan proletar. Berdasarkan perkiraan penyelidik, cognac moden secara praktikalnya tidak kalah dengan Shustov yang terkenal pada awal abad kedua puluh.

Tidak setiap brendi adalah cognac

Hari ini adalah kebiasaan untuk memanggil brendi cognac yang dibuat bukan sahaja di Perancis. Pada masa yang sama, di negara yang berlainan untuk memberikan nama minuman beralkohol, ada syarat yang berbeza, sebab itulah komposisi kognac mungkin berbeza. Sebagai contoh, ia dapat mempertimbangkan penuaan atau seberapa dekat proses teknologi pengeluarannya dengan yang asli.

Walau bagaimanapun, tidak dapat dipertikaikan bahawa komposisi cognac yang sebenarnya hanya meliputi sulingan yang dihasilkan dari tanaman yang dituai dari ladang anggur di kota Cognac di Perancis. Oleh itu, jika minuman itu dibuat di bahagian lain dunia, ia adalah brendi. Pada masa yang sama, minuman beralkohol berkualiti tinggi, tidak lebih rendah daripada minuman asli Perancis..

Remy Martin Cognac Black Pearl Louis XIII, harga $ 51,560


0
Apabila anda merasakan Remy Martin Cognac Black Pearl Louis XIII, anda sebenarnya merasai kira-kira 1200 rasa cognac berusia 40 hingga 100 tahun yang digabungkan bersama. Cognac mempunyai aroma bunga, buah dan rempah, yang paling menonjol adalah aroma halia, kayu manis dan cerut Kuba. Dia diberi penghargaan dalam dunia politik, fesyen dan seni. Antara peminatnya ialah Christian Dior dan Elton John. Ratu Elizabeth II dihidangkan kognac Louis 13 di Istana Versailles semasa lawatannya ke Perancis pada tahun 1957, dan Winston Churchill meraikan kemenangannya dalam pilihan raya tahun 1951.

Perbezaan cognac sebenar

Uny-blanc adalah varieti anggur utama untuk pengeluaran cognac. Colombard, Montil dan Folle Blanche juga kadang-kadang digunakan - mereka membuat minuman yang lebih kaya, tetapi mereka lebih sukar untuk tumbuh. Tempoh penuaian dari ladang Cognac adalah antara 15 November dan 31 Mac.

Setelah penyulingan dua kali ganda dari jus anggur yang ditapai, minuman diperoleh, yang setelah 30 bulan dalam tong kayu oak akan menjadi cognac yang sebenar. Apa yang termasuk dalam cognac, selain sulingan anggur? Tidak ada. Tidak seperti brendi, minuman Perancis sama sekali tidak mempunyai bahan tambahan..

Fakta menarik

Wilayah Charente adalah yang pertama menjadi terkenal sama sekali bukan kerana cognac. Kemuliaan pertama diberikan kepadanya... garam, yang ditambang dari sungai tempatan. Pada masa itu, rempah ini hampir bernilai beratnya dalam emas. Oleh itu pedagang dan pelaut dari berbagai daerah datang ke Charente untuk membeli barang. Merekalah yang tertarik dengan arak dari wilayah Cognac. Walaupun begitu, minuman yang dihasilkan pada masa itu kurang berkualiti, mengandungi sedikit alkohol, masam dan sama sekali tidak sesuai untuk pengangkutan melalui laut. Pada abad ke-16, pedagang muncul dengan idea menyuling anggur. Belanda menyebut hasil penyulingan itu sebagai "anggur terbakar" (brandevijin). Orang Inggeris telah memendekkan nama menjadi brendi. Minuman baru dengan cepat mendapat populariti. Tetapi harus dikatakan bahawa dia masih jauh dari cognac moden. Hanya setelah penyulingan berulang, kami mendapat minuman yang lebih biasa bagi pengguna alkohol moden. Adalah dipercayai bahawa orang pertama yang memikirkan penyulingan berganda adalah Chevalier de la Croix-Maron.

Komponen kimia dan aroma unik

Nota aromatik dan perasa tertentu memberikan komponen kimia cognac yang terbentuk dalam proses penapaian dan penyulingan jus anggur, menetap di tong kayu oak. Apa yang harus menjadi komposisi cognac - minuman Perancis yang benar - diatur dengan ketat oleh undang-undang. Untuk menentukan kualiti minuman, nisbah semua komponen kimianya diukur.

Aroma dan rasa cognac bergantung pada komponen seperti alkohol, asid, aldehid, eter, tanin. Dengan bantuan analisis kimia, ditentukan sama ada cognac mengandungi sebatian yang tidak seharusnya ada, dan sama ada keseimbangan komponen yang tinggal tidak terganggu. Peratusan alkohol, asid, aldehid dan eter yang berbeza-beza menimbulkan pelbagai jenis minuman elit ini..

Semakin banyak tanin terkandung dalam cognac, semakin tinggi nilainya. Dan faktor ini bergantung sepenuhnya pada penuaan tong kayu oak. Cognac berumur hingga 5 tahun dipanggil biasa. Usia kognac seperti itu tercermin dalam bentuk bintang pada label. Sekiranya beberapa roh cognac dicampurkan untuk penyediaannya, maka bilangan bintang yang diberikan kepadanya menggambarkan daya tahan anak-anak termuda dari mereka..

Penyembuhan sifat

Cognac adalah minuman beralkohol dan tidak boleh berguna dalam dos yang besar. Walaupun begitu, pengambilan barang yang baik (dan ini adalah perkara penting!) Brandy, lebih-lebih lagi dalam bahagian kecil (tidak lebih daripada 30 g sehari), boleh memberi kesan positif kepada kesejahteraan..

Orang telah lama mengetahui sifat perubatan cognac. Orang Eropah minum sedikit brendi kerana pening dan sesak nafas. Mereka menggunakan minuman ini sebagai ramuan penyembuh, di mana kekuatan matahari, udara dan tradisi tanah Perancis digabungkan..

Dosis kecil cognac dapat meningkatkan tekanan darah, sehingga melegakan pening dan kelemahan.

Kerana adanya bahan aktif secara biologi dalam minuman, cognac mengaktifkan perut, meningkatkan selera makan, dan juga mengaktifkan fungsi keseluruhan saluran pencernaan.

Untuk pencegahan selsema, disyorkan untuk minum 1 sudu teh minuman. Dan digabungkan dengan teh jahe, ia boleh diambil sebagai ubat pada tahap awal selesema. Ngomong-ngomong, pada tahun 1918, ketika pandemi selesema Spanyol sedang marak, orang-orang di Jerman menyelamatkan diri... dengan cognac. Lebih tepatnya, warna bawang putih dan cognac, yang diminum setiap hari dalam beberapa tetes. Dan Dr. Joseph Beck turun dalam sejarah berkat kenyataan bahawa semasa Perang Dunia Kedua di Perancis, dia menghentikan wabak selesema dengan bantuan Hennessy. Ketika ubat hampir habis, doktor mula memberi pesakit minuman, yang dikenali di negara kita sebagai eggnog - campuran susu, mentega, kuning mentah, madu dan brendi. Apabila bahan-bahan lain tidak tersedia, doktor akan memberi pesakit kognac dengan susu panas yang diencerkan dengan air. Selepas itu, menurut sejarawan, jumlah kematian akibat penyakit itu menurun sebanyak 27 peratus, dan jangka masa penyakit ini tidak melebihi 5 minggu..

Untuk angina, anda boleh membilas tekak anda dengan minuman yang dicairkan dengan air untuk pembasmian kuman. Terdapat satu lagi ubat untuk penyakit ini. Rebus 80 g biji jintan dalam segelas air (masak selama kira-kira 15 minit, anda harus mendapat jisim tebal). Terikan, masukkan 50 ml air dan rebus lagi. Sejukkan dan masukkan satu sudu besar cognac. Ambil satu sudu campuran setiap setengah jam. Biasanya, penyakit ini hilang selepas 8 jam..

Sebagai ekspektoran, susu suam akan membantu, di mana sedikit brendi harus ditambahkan..

Sedikit cognac sebelum tidur akan melegakan ketegangan saraf, melegakan insomnia, berehat, melegakan dan memastikan tidur yang nyenyak.

Berkat kesan pemanasan, garam dan brendi dapat membantu mengatasi keseleo, lebam dan rematik..

Dalam kosmetologi, brendi digunakan untuk merawat jerawat. Untuk melakukan ini, campurkan boron, gliserin, cognac dan sedikit air. Juga, cognac adalah ubat yang sangat baik untuk pemutihan kulit (untuk ini menambah campuran topeng muka) dan menguatkan rambut.

Faedah lain dari cognac:

  • adalah sumber polifenol yang sangat baik (terdapat dalam anggur);
  • meningkatkan tahap antioksidan dalam badan (kerana tong kayu oak, dari mana ia menerima asid ellagic);
  • meningkatkan penglihatan;
  • mengurangkan risiko barah;
  • mempunyai kesan yang baik pada saluran darah dan jantung (jika anda minum 15 ml cognac yang baik setiap hari);
  • mengurangkan risiko pembekuan darah;
  • mencegah perkembangan diabetes jenis 2;
  • berfungsi sebagai profilaksis terhadap penyakit batu empedu.

Pengelasan produk cognac

Untuk menunjukkan usia cognac, sebutan khas juga boleh digunakan. Oleh itu, penandaan Sangat Istimewa (V.S.) menunjukkan penuaan dua tahun, Superior - selama tiga tahun, Sangat Superior Old Pale (V. S. O. P.) - selama empat tahun, Sangat Sangat Superior Old Pale (V. V. S. O.) - selama lima tahun dan Extra Old (X. O.) selama enam tahun atau lebih.

Cognac yang telah berdiri di tong kayu oak selama 6 tahun atau lebih disebut vintage. Ini adalah minuman beralkohol anggur paling mahal dan berharga yang mempunyai nama mereka sendiri. Pengelasan untuk cognac yang berumur lebih dari 6.5 tahun biasanya tidak digunakan. Kategori yang berasingan terdiri dari kumpulan cognac, yang boleh berusia puluhan tahun..

Asal minuman

Sejarah pembuatan armenia bermula lebih dari seribu tahun. Oleh itu, ahli arkeologi telah menemui tong, umurnya sekitar dua puluh tujuh abad. Gudang anggur di wilayah Armenia disebut oleh Herodotus dan Tacitus. Raja Armenia, ketika dia pergi ke Nero, bersama dengan banyak hadiah memberikan contoh warna nasional.

Sejarah moden bermula pada tahun 1887, ketika seorang pedagang mendirikan kilang brendi di wilayah kubu purba. Tetapi kita akan membincangkan perkara ini dengan lebih terperinci kemudian..

Cara menentukan kualiti cognac

Kualiti cognac dapat ditentukan oleh ketekalan, warna dan aromanya. Minuman yang baik harus sedikit tebal dan berminyak, mengalir ke bawah, ia meninggalkan tanda yang jelas. Bergantung pada jumlah tanin yang membentuk cognac Perancis, yang terakhir dapat memiliki warna yang berbeza. Walau bagaimanapun, ia mesti sentiasa telus dengan sempurna. Untuk memeriksa ini, anda perlu meninggalkan cap jari di kaca, dan kemudian cuba melihatnya dari seberang minuman. Sekiranya anda tidak dapat melihatnya, kualiti cognac dipersoalkan.

Aroma minuman elit berkualiti tinggi harus berubah ketika berinteraksi dengan udara. Setelah menggegarkan cognac di gelas, nota oak yang terdapat di dalamnya pada awalnya diganti dengan buah atau bunga. Sekiranya aroma minuman terlalu ketara, ini mungkin menunjukkan kualiti yang buruk. Malangnya, pengguna rata-rata paling tidak dapat membezakan antara kognac berkualiti tinggi dan dengan itu lebih mahal daripada tiruannya yang murah.

Ketekalan

Selama bertahun-tahun, cognac yang baik diperkaya dengan tanin, merekalah yang menjadikannya lebih kental dan berminyak. Gelas yang diisi hendaklah dipusingkan sedikit dan melihat dindingnya. "Kaki" yang disebut akan muncul di atasnya: semakin tua kognac, semakin perlahan mereka akan mengalir.

Dalam jenis yang lebih muda, "kaki" juga harus terbentuk, tetapi akan ada lebih sedikit. Tetapi alkohol berkualiti rendah tidak memiliki kualiti seperti itu; setelah putaran, tidak ada yang akan muncul di dinding kapal.

Perlu diingat bahawa cognac tidak disejukkan sebelum dimakan. Gelas perlu dipanaskan di tangan anda, kemudian meneguk sedikit, tahan selama beberapa saat dan hanya kemudian menghirup.

Anda harus merasakan rasa yang menyenangkan dan menghangatkan. Tetapi jika minuman itu meninggalkan jalan yang membakar dan sensasi yang tidak menyenangkan, maka anda mesti minum yang tidak dibuat pada minuman keras. Mereka juga cuba menyamar bahan mentah berkualiti rendah dengan rasa yang berbeza: lemon, vanila dan karamel..

Menentukan kualiti cognac dalam sebotol

Sebelum membeli, balikkan botol cognac: jika gelembung besar muncul terlebih dahulu, ini menunjukkan konsistensi minuman yang betul. Pastikan tidak ada enapan. Ingat ciri ini: cognac yang baik tidak dituangkan ke dalam botol bersahaja. Pengeluar produk berkualiti dengan bantuan reka bentuk botol cognac yang tidak biasa berusaha bukan sahaja untuk menarik pembeli, tetapi juga untuk mengelakkan penampilan palsu..

Label pada sebotol cognac berkualiti tinggi selalu dilekatkan secara merata dan mempunyai penampilan yang baik. Teks yang diletakkan di dalamnya mesti mengandungi semua maklumat yang diperlukan: komposisi, penuaan, kekuatan, pengeluar, dan lain-lain. Komposisi cognac tidak boleh memasukkan apa-apa kecuali roh cognac yang diperkaya dengan tanin.

"Ararat"

Di Armenia, nama "Ararat" hanya diberikan kepada yang terbaik. Sebuah kelab bola sepak, restoran yang bergaya dan mahal... Malah kanak-kanak kadang-kadang dipanggil dengan nama ini. "Ararat" adalah brendi Armenia yang paling terkenal, brendi terbaik di zaman USSR, dan bahkan hari ini ia akan memberi peluang kepada banyak jenama lain.

Terdapat legenda menarik yang berkaitan dengan gunung dan anggur ini. Menurut Alkitab, ketika air mulai surut setelah banjir, Nuh melepaskan merpati, dan dia kembali dengan tangkai zaitun. Kemudian, bahtera itu berlabuh ke sebidang tanah yang kosong. Ternyata Gunung Ararat di Armenia.

Dari sini, seperti yang dikatakan oleh para penyelidik Kristian, dan orang Armenia mempromosikan idea ini dengan segala cara yang mungkin, dan bukan hanya manusia moden bermula, tetapi juga pembuatan anggur.

Ahli arkeologi telah mengesahkan dengan penemuan bahawa pemprosesan anggur di kawasan ini sudah bermula pada abad kelima belas SM.

Oleh itu, "Ararat" cognac adalah salah satu jenama tertua hari ini. Pengeluarannya telah berlangsung selama lebih dari seratus dua puluh tahun. Perlu diperhatikan bahawa teknologi tidak berubah sejak masa itu, tetapi peralatannya sedang diperbaharui, seiring dengan kemajuan. Jenama Ararat dibuat di kilang Yerevan. Ia diwakili oleh jenis seperti "Tiga bintang", "Lima bintang", "Dvin", "Akhtamar", "Armenia" dan lain-lain. Perlu diperhatikan bahawa kebanyakan jenis elit berumur tiga puluh tahun, dan cognac seperti "Noah's Ark" - selama setengah abad!

Jenama cognac yang paling popular

Jenama cognac yang paling popular adalah: "Hennessy", "Courvoisier", "Martel", "Remy Martin". Komposisi alkohol Hennessy cognac bergantung pada tahap yang dimilikinya dalam klasifikasi standard. Contohnya, untuk kelas V.S. kehadiran lebih daripada 40 roh cognac adalah ciri, untuk V. S. O. P. - lebih daripada 60, dan untuk X. O. - lebih daripada 100.

menghasilkan kira-kira selusin jenis cognac, tidak termasuk yang eksklusif. Lebih-lebih lagi, ia tidak mempunyai kebun anggur sendiri. Martel brendi dicirikan oleh aroma kelembutan dan buah yang istimewa. Rumah Cognac "Remy Martin" hari ini adalah pemilik stok alkohol cognac terbesar.

Tumbuhan Yerevan

Dari produksi inilah seluruh sejarah brendi Armenia bermula. Pada tahun 1887, seorang saudagar dari kumpulan pertama, Nerses Tairiants, mendirikan kilang ini. Namun, sepuluh tahun kemudian, dia terlebih dahulu menyewanya, dan kemudian menjualnya kepada saudagar Nikolai Shustov..

Sejak masa itu, keadaan berubah secara mendadak. Shustov membawa produk kilang ke peringkat dunia, memenangi hadiah pertama di pameran di Paris, setelah itu dia mendapat hak untuk menulis perkataan "cognac" pada label. Minuman terbaik dari kilang Yerevan pada masa itu dianggap sebagai jenama "Otborny".

Selepas nasionalisasi, terdapat penurunan pengeluaran. Namun, pemerintah Soviet tidak menghancurkan imej yang dibina. Untuk kepujian pemerintah baru, mereka berusaha untuk mengembangkan arah yang menguntungkan ini. Pada zaman Soviet, tujuh puluh graduan dengan ijazah ilmiah bekerja di kilang ini..

Kini penghasilan cognac didekati dari sudut sains dan pengiraan. Minuman itu menjadi, mungkin, sedikit lebih enak, tetapi jiwa hilang dari itu. Hadiah mahal ini sudah menjadi standard.

Dari tahun 1953 hingga kejatuhan Kesatuan Soviet, Kilang Brandy Yerevan mempunyai monopoli pengeluaran minuman ini..

Kemudian, mereka mula menghasilkan produk dengan pengiraan pemasaran dan pemasaran pengguna. Contohnya ialah brendi Armenia "Shirak" dalam botol cenderamata.

Pada tahun 1998, kilang itu dibeli oleh orang Perancis dengan harga tiga puluh juta dolar. Dan tahun depan, standard baru diperkenalkan disebut "Armenian Cognac".

Cara menikmati cognac dengan betul

Untuk menilai rasa cognac yang baik, penting untuk mewujudkan suasana yang sesuai. Keselesaan dan kemuliaan, kekangan dan kecanggihan harus dirasakan. Pendek kata, cognac tidak sesuai untuk setiap acara. Jangan menyejukkan minuman sebelum dihidangkan - aromanya yang indah akan kelihatan pada suhu bilik..

Secara tradisional, cognac dimakan dalam gelas lebar pada batang pendek dengan bahagian atas yang sempit. Dipercayai bahawa bekas seperti itu membolehkan anda merasakan aroma sepenuhnya kerana pemanasannya dari kehangatan tangan dan pengawalan wap di dalam gelas. Baru-baru ini, ia tidak dianggap sebagai bentuk yang buruk untuk menghidangkan cognac dalam gelas dengan batang tinggi dan tanpa dinding menyempit ke atas. Dalam bekas seperti itu, aroma zat-zat yang membentuk kognac yang baik akan terungkap sepenuhnya kerana penyejatan yang cepat ketika berinteraksi dengan oksigen.

Sejumlah aroma aroma cognac berkualiti tinggi dinilai oleh gourmets sebenar dalam tiga peringkat: pada jarak 15-20 cm, di tepi gelas dan di dalam gelas. Mereka meminumnya dengan meneguk kecil, perlahan-lahan menggerakkan cecair di sepanjang lidah. Selepas setiap teguk, nikmati rasa selepasnya, yang berbeza dengan komposisi kognac..

Biasa minum minuman keras setelah makan, digabungkan dengan produk yang tidak mempunyai rasa dan bau yang terlalu jelas. Contohnya, keju keras, makanan laut, daging, produk manis dan kopi akan membantu menekankan aroma uniknya..

Sebilangan besar minuman beralkohol hari ini secara haram disahkan sebagai cognac. Walaupun minuman ini hanya boleh dihasilkan di Perancis, berumur sekurang-kurangnya tiga tahun dalam tong kayu oak dan tidak mempunyai kekotoran asing. Untuk mendapatkan kesenangan estetik yang sebenar, perhatikan pilihan cognac.

Apa yang digabungkan dengan?

Alkohol elit sering digabungkan dengan minuman lain. Selalunya mereka minum kopi dan cognac bersama. Sekiranya anda meminumnya tidak lebih dari secawan sehari, maka seseorang akan menjadi aktif secara fizikal, pekat, dan pada akhir hari bekerja, keadaan tekanan akan cepat berlalu..

Alkohol jenis ini dengan teh juga bermanfaat. Tuangkan air mendidih dan beberapa sudu besar cognac ke dalam cerek untuk pembuatan bir. Kemudian tuangkan satu sudu teh dan bersikeras tidak lebih dari 10 minit. Kemudian lemon dan madu ditambahkan ke dalam minuman secukupnya, ia dimakan tidak lebih dari dua kali sehari. Minuman campuran digunakan hanya jika tidak ada kontraindikasi.

Dalam kes ini, legenda alkitabiah tentang banjir, bahtera dan keselamatan yang ajaib sekali lagi dieksploitasi. Fakta bahawa, menurut legenda, Nuh meletakkan kebun anggur pertama di tempat baru, dia berhak, menurut pendapat orang Armenia, bahawa namanya diabadikan dalam minuman yang luar biasa.

Dalam teka-teki silang kata, pertanyaan sering dijumpai: “Jenama Armenia, nama. 3 huruf ". Pilihan jawapan boleh menjadi "Ani", "Hayk" dan "Noy". Yang terakhir dengan mudah akan memberi peluang kepada dua yang pertama, jadi sekarang kita akan memberi tumpuan kepadanya.

Jadi, dalam barisan produk Yerevan, cognac ini diwakili oleh tiga jenis - "Araspel", "Classic" dan "Vlastin".

Mereka berbeza dalam warna, tetapi semua minuman ini mempunyai rasa badam ringan dengan sedikit buah masak. "Classic" berumur dari tujuh hingga dua puluh tahun. "The Lord" matang selama seperempat abad, ia dicirikan oleh aftertaste pala dan nota ringan dari pelabuhan lama..