Keserasian makanan dan makanan berasingan

Di satu pihak, kebijaksanaan yang popular mengatakan, "Apa yang ada di mulut anda berguna. Tetapi di sisi lain, dikatakan dalam Perjanjian Lama:" Jangan rebus domba ke dalam susu ibunya, "atau, dengan kata lain, jangan campurkan begitu berbeza dalam satu pinggan. bahan makanan seperti daging dan susu.

Seseorang moden perlu mengetahui undang-undang pemakanan yang berasingan, produk mana yang saling berkaitan, dan produk mana yang tidak sesuai. Dan jika boleh, anda harus makan sesuai dengan undang-undang semula jadi tubuh anda sendiri, yang mencerminkan hukum alam semula jadi itu sendiri.

Inti pemakanan yang berasingan bukanlah untuk mendorong organ-organ saluran pencernaan untuk melepaskan unsur-unsur berasid dan alkali secara serentak, kerana sesuai dengan undang-undang kimia, asid dan alkali dinetralkan semasa interaksi, saling dihancurkan. Dan sejak badan selama berjuta-juta tahun keberadaannya telah menjadi sistem yang begitu kompleks sehingga sebaik sahaja anda melihat beberapa produk, anda sudah melepaskan enzim-enzim yang semestinya memecahnya, jadi anda tidak boleh memasak hidangan yang secara serentak menyebabkan kemasukan dan asid dan alkali.

Tidak sukar untuk difahami: jika peneutralan dilakukan di perut kita, maka akibatnya kita akan mendapat sebilangan besar jisim busuk di dalamnya, yang akan terbaring di sana, dicerna dengan buruk, sehingga bahagian baru asid gastrik dihasilkan (dan ini memerlukan penggunaan tenaga yang besar dari badan amnya); berpusing, berpusing dan melangkah lebih jauh dalam bentuk yang kurang siap ke dalam duodenum. Kemudian bergerak melalui semua jabatan berfungsi dengan penyimpangan yang berkembang dari norma. Di pintu keluar, itu akan menjadi massa fetid yang menakutkan, karena dalam perjalanan ada pelanggaran terhadap semua prinsip pencernaan yang mungkin saja terjadi. Ingat: "kacang" rusa yang anda temui di hutan tidak berbau, tetapi kotoran babi omnivora - betapa menjijikkannya bau! Adakah anda memerlukan penjelasan lebih lanjut.

Kita harus membahagikan semua hidangan, semua jenis produk kepada tiga kumpulan utama.

  • Kumpulan pertama adalah makanan protein yang dicerna terutamanya dengan penggunaan asid.
  • Kumpulan kedua adalah mereka yang hidup, terutamanya makanan berasaskan tumbuhan yang mengandungi nutrien dan enzim untuk pemecahannya.
  • Kumpulan ketiga adalah karbohidrat, pelbagai jenis gula dan kanji, yang dicerna terutamanya oleh alkali yang dirembeskan oleh kelenjar air liur..

Berikut adalah jadual bergambar gabungan produk. Di lajur kiri, kami meletakkan semua makanan protein. Di sebelah kanan terdapat karbohidrat. Letakkan sayur-sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan di tengah-tengahnya. Selanjutnya, semuanya sangat jelas: lajur luar digabungkan sempurna dengan yang tengah, tetapi pada prinsipnya mereka tidak "berkawan" satu sama lain. Itu semua, sebenarnya, kebijaksanaan.

Makan secara berasingan, kita mendapat simpanan tenaga yang besar, hadiah yang tidak dijangka dan luar biasa, kerana tubuh tidak lagi menghabiskan usaha kejang untuk menghasilkan enzim tambahan, yang diperlukan untuk masih mencerna makanan yang tidak sesuai yang dilemparkan ke dalamnya setelah dos pertama asid dan alkali saling dineutralkan.

Petua Berguna untuk Diet Sihat dan Sesuai:

  • Melon dan epal adalah hidangan berasingan. Apabila digabungkan dengan makanan lain, ia boleh menyebabkan penapaian perut; dimakan secara bebas, mereka memberikan pemakanan tenaga yang sangat baik, dan menyumbang kepada pembersihan usus yang aktif, bertujuan, dan diperlukan secara kebersihan.
  • Amalan biasa mengambil minuman manis dan lazat sebaik sahaja makan mesti dielakkan. Faktanya adalah bahawa cecair manis adalah makanan bebas yang harus diambil tidak lebih awal dari satu jam selepas makanan utama, setelah semua kekuatan lain dari perut dan kelenjar air liur telah dilancarkan dan berjaya melakukan semua yang diperlukan daripada mereka.
  • Mengunyah makanan yang tidak tergesa-gesa, pemprosesan yang teliti dan pembentukan air liur yang banyak pada masa ini menggandakan asimilasi produk yang ada di mulut kita. Saya meminta anda untuk memperhatikan perkataan: "dua kali"! Ini bermaksud bahawa dengan pendekatan makanan ini, ia dapat dikonsumsi separuh daripada yang kita gunakan dalam kehidupan sehari-hari..
  • Makanan yang terbaik adalah ketika anda benar-benar mahu makan, bukan ketika anda seharusnya. Haiwan secara semula jadi jauh lebih sihat daripada kita, kerana mereka tidak diatur oleh rejim resmi, yang dibuat tanpa bergantung pada bioritme, tetapi oleh satu-satunya keperluan semula jadi. Apabila ia muncul, maka semua enzim, dan jus, dan air liur, dan makanan yang diperlukan diserap dengan cara terbaik, mula dibuang dengan banyak. Cuba hidup dalam mod ini - dan anda akan yakin dalam praktik fisiologinya.

Diet anggaran semasa beralih ke makanan yang terpisah

  • Sarapan pagi. Sepanjang hari menjelang dan tidak perlu menghabiskan tenaga pagi yang paling berharga untuk memproses dan mengasimilasi makanan. Keju, krim masam, keju cottage, sandwic roti dengan mentega, salad buah, buah-buahan tanpa gula.
  • Makan tengah hari. Harus kaya dengan protein. Semasa memakan hidangan daging, jangan campurkan dengan pasta atau kentang..
    Untuk yang pertama - sup sayur-sayuran dan kaldu, pencuci mulut - buah-buahan, lebih sedap. Minuman - jus dari buah-buahan semula jadi.
  • Makan malam Pada waktu malam lebih baik makan makanan yang kaya dengan karbohidrat, kerana ia cepat diserap oleh badan.
    Pasta dan keju, lobak merah atau kentang, buah manis. Sebagai minuman - jus semula jadi.

Berdasarkan buku karya Yu.A. Andreeva "Tiga paus kesihatan"

Carta Keserasian Makanan

Helo pembaca blog saya.
Hari ini saya ingin meneruskan topik pemakanan yang betul, bermula dalam artikel ini..

Saya juga membincangkan komponen pemakanan yang betul dan pentingnya keseimbangannya..

Di sini, saya ingin memberitahu anda tentang fakta lain yang perlu diambil kira semasa menyusun menu harian kami - keserasian produk untuk pemakanan yang betul..

Makan makanan yang serasi akan membantu badan kita menyerap nutrien makanan tertentu sepenuhnya.

Bagaimana ini berlaku?

Semua produk makanan mempunyai komposisi kimia yang berbeza, yang tentu saja mempengaruhi "kecernaan" mereka dalam badan kita:
• ini adalah masa yang perlu dihabiskan untuk mencerna makanan tertentu;
• ini dan enzim tertentu yang memproses makanan ini.

Saya akan menerangkannya dengan lebih terperinci..

Terdapat makanan yang cepat dicerna, dan ada yang sesuai - makanan yang dicerna perlahan.
Sekiranya kita menggunakannya bersama-sama, makanan yang mesti cepat meninggalkan tubuh kita akan berlama-lama, proses pencernaan terganggu - makanan tidak dicerna, tetapi hanya - busuk atau fermentasi!

Jadi, sebagai contoh, epal yang dimakan di tempat kerja (sebagai makanan ringan) keluar dari perut selama setengah jam. Sekiranya kita “menghidangkan makanan ringan” pada sebiji epal setelah kentang dengan daging (memerlukan lebih dari 4 jam untuk dicerna), maka ia tetap dengan produk “lambat” ini dan setelah 30 minit ia akan mengembara sepenuhnya.

Sebagai tambahan, untuk produk tertentu di perut, persekitaran yang berbeza diperlukan. Jadi untuk daging, persekitaran berasid diperlukan, dan kentang "diproses" secara alkali.

Usus besar juga terlibat. Di dalamnya, makanan "diproses" bukan oleh enzim kita, tetapi oleh mikroorganisma kita - bakteria.

Mari kita bahagikan secara bersyarat menjadi baik dan buruk.

Yang baik meningkatkan imuniti kita, membantu kita "menyerap" vitamin, memproses serat, melawan bakteria jahat, dll..

Yang buruk adalah pelbagai jenis patogen yang selalu ada di dalam badan kita. Tetapi ada yang membantu - mereka melawan makanan "salah" kita, membantunya memproses dan mengeluarkannya dengan cepat dari badan.

Oleh itu - makanan mentah sayur diproses oleh orang baik kita - bakteria bermanfaat, dan semakin lama kita makan makanan seperti itu, semakin kuat imuniti kita. Dan apabila kita mengganggu makanan - daging dengan salad, maka perang akan bermula di usus (dan akibatnya adalah gas) siapa yang akan menang.

Oleh itu, sangat penting bagi kita untuk mengetahui cara menggabungkan makanan dengan pemakanan yang betul sehingga masa pencernaan, enzim, dll. lebih kurang kebetulan, sementara tidak akan ada ketidakseimbangan dalam proses pemprosesan mereka, kerana ini adalah asas gaya hidup sihat.

Sudah tentu, kita tidak tahu - apa dan apa yang diproses di syarikat kita, dan apa yang digabungkan dengan apa.

Tetapi ada doktor seperti itu, Herbert Shelton, yang memberi kami jadual kesesuaian produk untuk pemakanan yang betul..

Terdapat perkara kontroversial dalam jadual ini yang dikritik oleh saintis moden (kita tahu bagaimana mereka berkaitan dengan segala sesuatu yang bertentangan dengan dogma mereka).
Sudah tentu, kami tidak dapat menentukan kebenaran semua kombinasi produk, jadi percayalah atau tidak percaya terpulang kepada anda..

Dan lebih jauh lagi. Anda selalu boleh memeriksa dengan badan anda, dan dia akan selalu memberitahu anda sama ada anda telah memilih kombinasi yang tepat atau tidak.

  1. Keserasian Makanan untuk Pemakanan Sihat, Jadual Shelton
  2. Beberapa penjelasan untuk jadual - keserasian makanan untuk pemakanan yang betul
  3. Cara menggunakan jadual gabungan produk
  4. Menyahkod beberapa produk dari jadual
  5. Cara menggabungkan makanan di meja, 7 peraturan

Keserasian Makanan untuk Pemakanan Sihat, Jadual Shelton

Beberapa penjelasan untuk jadual - keserasian makanan untuk pemakanan yang betul

Jadual ini mengandungi (menegak dan mendatar) makanan yang sering kita gunakan dalam makanan kita..
Nombor ditugaskan untuk produk kulit di lajur "nama produk", yang digandakan berturut-turut dengan nombor.

Sebagai contoh, baris No. 9 "buah-buahan separa berasid" dan lajur No. 9 juga "buah-buahan separa berasid". Persimpangan mereka diserlahkan dengan warna putih.

Cara menggunakan jadual gabungan produk

Warna yang diserlahkan bermaksud:
Produk serasi sel hijau.
Kuning - boleh digabungkan.
Merah - produk yang tidak serasi.

Sebagai contoh, mari kita lihat bagaimana mentega digabungkan dengan roti.
Mentega - No. 3, roti - No. 7. Kami melihat persimpangan No. 3 dengan No. 7 - kita melihat hijau, sempurna. Iaitu produk yang serasi.

Menyahkod beberapa produk dari jadual

No. 8. Tomato dan buah masam
Ini adalah tomato dan buah-buahan yang mempunyai asam - kismis, strawberi, nanas, delima, strawberi, limau, tangerin, limau gedang dan jeruk..

No.9. Buah separa asam
Ini termasuk - quince, anggur, gooseberry dan raspberi, blackberry, blueberry, ceri, gooseberries, nektarine dan pic, pir dan epal, plum dan aprikot

No. 10. Buah manis
Ini adalah buah ara, pisang, buah kering, mangga, kesemek, dll..

No. 11. Sayuran tidak berkanji
Tumbuh Brussels, kubis putih dan kembang kol, brokoli, parsnips, saderi, sorrel, timun, terung, selada, lada (manis), rutabagas.
Anak benih: gandum, barli, alfalfa, dll..

No. 12. Sayuran berkanji
Artichoke, kacang, wortel, jagung, kacang * Artichoke Yerusalem, kacang polong, kentang, labu.
* Kacang tanah, lentil, kekacang dan semua biji-bijian - menggabungkan protein dan kanji.

Cara menggabungkan makanan di meja, 7 peraturan

1. Satu jenis makanan protein dalam satu masa
Biarkan ia menjadi ikan, atau isi ayam - tetapi hanya satu perkara.

2. Karbohidrat dan Protein - Jangan Digunakan Bersama
Makanan protein memerlukan persekitaran yang berasid untuk dicerna.

3. Makanan masam dan berkanji tidak boleh dimakan bersama.
Makanan berasid meneutralkan persekitaran alkali, yang sangat diperlukan untuk pemprosesan kanji. Akibatnya, perut bermula - penapaian, seperti yang dikatakan oleh pesakit - "perut tidak masak".

4. Makanan protein dan buah masam tidak boleh dimakan bersama
Buah-buahan seperti itu menekan rembesan perut kita, yang mencerna protein. Dan protein yang tidak dicerna sudah terurai oleh bakteria, dan bukan oleh enzim. Apa yang boleh menyebabkan keracunan toksik.

5. Makan lemak dan protein dalam makanan yang berbeza
Sebilangan makanan, terutama kacang, mempunyai lemak lebih dari 50%, yang memerlukan masa yang lama bagi tubuh kita untuk memprosesnya.

6. Tembikai, tembikai - makan tanpa apa-apa
Produk-produk ini, di dalam badan kita, tidak bergabung dengan apa-apa. Memang senang - saya rasa sangat sedikit orang, tembikai atau tembikai, makan dengan sesuatu.

7. Makan buah-buahan manis dan makanan protein secara berasingan

8. Jangan sekali-kali minum makanan dengan air, teh, jus, dll..

Eh... sandwic teh manis kegemaran...

Cecair yang disertakan dengan makanan mencairkan jus gastrik, menjadikannya kurang pekat, akibatnya "kekuatan" pencernaannya berkurang. Makanan tidak dicerna dengan betul, banyak makanan yang belum diproses masuk ke dalam usus dan perut terasa berat.

Sekiranya ada sesuatu yang tidak jelas, anda boleh menonton video mengenai topik itu, semuanya dinyatakan dengan sempurna di dalamnya.

Baiklah, bagi saya, itu sahaja untuk hari ini. Saya menantikan komen anda. Selamat tinggal.

Budaya makanan: makanan yang tidak sesuai antara satu sama lain

Topik: Kesihatan

Adakah anda ingin menerima artikel bermaklumat melalui e-mel setiap pagi? Sertailah Eggheado!

Persoalan menggabungkan produk telah dikaji sejak zaman kuno..

Ibn Sina, misalnya, dalam "Canon of Medicine" meneliti secara terperinci jenis makanan yang dapat dimakan dalam satu masa dan mana yang tidak. Ketidaktahuan terhadap peraturan ini membawa kepada fakta bahawa sangat sering anda dapat melihat bagaimana ketika makan malam orang makan dahulu sepiring keju kotej dengan roti, kemudian sup kacang dengan daging, dengan kentang dan juga roti, kemudian bubur dengan asasnya, basuh semuanya dengan kompot manis atau, lebih lebih baik, jus (atau bahkan dengan kek!) dan, akhirnya, makan oren atau epal (mereka mengatakan ia berguna...).

Gambar biasa, bukan? Tetapi sebagai hasil dari "makan tengah hari" seperti itu, tidak ada produk yang disenaraikan dapat dicerna dan diasimilasi.

Kalori yang dihasilkan hampir tidak menanggung kos pencernaan dan peneutralan toksin, sistem perkumuhan akan mengerang dari aliran racun yang terbentuk semasa kerosakan makanan di perut dan usus..

Sebiji epal, misalnya, dimakan ketika perut kosong, dibiarkan setelah 15 - 20 minit, sebiji oren lebih cepat. Tetapi apa yang berlaku apabila buah masuk ke perut penuh, iaitu selepas makan yang lain? Mereka tidak boleh masuk ke dalam usus dan setelah 15-20 minit yang sama mereka mula membusuk.

Dengan kombinasi makanan yang tidak wajar atau dengan jumlah makanan yang berlebihan, pencernaan gastrik dan usus terganggu. Tidak dapat dicerna, banyak masa yang lama menjadi mangsa bakteria putrefaktif. Aliran toksin menyerang hati, ginjal, meracuni seluruh badan dan membawa kepada pelbagai penyakit.

Pengasas teori pemakanan berasingan, G. Shelton, yang karyanya kini digunakan oleh pakar pemakanan di seluruh dunia, menulis:

“Kami tidak mendapat keuntungan dari makanan yang tidak dicerna. Makan dan merosakkan makanan di saluran pencernaan pada masa yang sama adalah pembaziran makanan. Tetapi yang lebih teruk lagi, makanan yang rosak menyebabkan pembentukan racun, yang sangat berbahaya... Sejumlah kes alahan makanan yang mengejutkan hilang sepenuhnya ketika pesakit mula makan makanan dalam kombinasi yang betul. Orang seperti itu tidak mengalami alahan, tetapi disebabkan oleh gangguan pencernaan. Alergi adalah istilah yang digunakan untuk keracunan protein. Pencernaan yang tidak normal membawa racun ke dalam aliran darah, bukan nutrien ".

Berikut adalah klasifikasi produk makanan dengan petunjuk kombinasi yang sesuai, boleh diterima dan berbahaya. Semua produk dikelaskan kepada 10 kumpulan.

Kumpulan 1. Buah-buahan manis

Pisang, kurma, kesemak, buah ara, semua buah kering, kismis, tembikai kering. Buah adalah makanan yang cepat dicerna. Buah-buahan manis tinggal lebih lama di perut, lebih banyak buah-buahan yang berasid. Semua buah dimakan secara berasingan daripada makanan lain. Amat berbahaya untuk menggunakannya sebagai pencuci mulut selepas makan. Dalam kes ini, mereka menyebabkan penapaian (terutama buah yang lebih manis). Perkara yang sama berlaku untuk jus buah..

Kedua-dua buah dan jus sebaiknya dimakan sebagai makanan berasingan atau setengah jam atau satu jam sebelum makan, tetapi sekurang-kurangnya 3 jam berlalu setelah makan sebelumnya.

Buah-buahan manis saling sesuai (kismis dengan prun) dan buah-buahan separa masam (kesemak dengan epal).

Buah-buahan manis juga boleh digabungkan dengan krim, krim masam, herba, produk susu yang ditapai. Buah kering dalam jumlah kecil dapat ditambahkan pada beberapa bijirin (contohnya, pilaf dengan kismis atau aprikot kering, dll.)

Keistimewaan pencernaan kita nampaknya tidak menghalang kita menggabungkan buah-buahan dan sayur-sayuran, tetapi penggunaannya bersama masih tidak diingini. Orang secara naluriah merasakan ini, dan hanya sedikit orang yang memikirkan makan kesemak dengan timun atau kurma dengan kubis. Tetapi ada juga pengecualian. Sebagai contoh, saus epal dan lobak merah, salad sayur-sayuran dengan cranberry atau jus lemon, dll..

Kumpulan 2. Buah separa asam

Mereka kadang-kadang dipanggil separa manis. Ini adalah mangga, blueberry, blueberry, strawberry, raspberry, dan juga rasa manis: epal, pir, ceri, plum, anggur, aprikot, pic, dll. Ini juga termasuk semangka.

Buah-buahan separa asam sesuai dengan satu sama lain, dengan buah-buahan manis (pir dengan buah ara), dengan buah masam (epal dengan jeruk keprok) dan dengan produk susu yang ditapai (anggur dengan kefir).

Sesuai dengan krim, krim masam, herba, dan juga produk protein yang mengandungi banyak lemak - dengan keju, kacang, keju kotej berlemak. Sebilangan buah beri boleh dimakan dengan susu suam..

Kombinasi dengan makanan protein lain (daging, telur, ikan, cendawan, kekacang) berbahaya, terutamanya disebabkan oleh perbezaan kadar pencernaan. Sebatian dengan pati bahkan kurang diminati.

Persik, blueberry, blueberry, anggur, dan tembikai terkenal dengan "kelezatan" istimewa mereka. Mereka sangat mudah dicerna ketika dimakan sendiri, tetapi tidak sesuai dengan produk lain (kecuali beberapa buah separa asam). Lebih baik memakannya bukan sebelum atau selepas makan, tetapi sebagai makanan..

Tomato juga tergolong dalam kumpulan buah-buahan separa berasid kerana kandungan asidnya yang tinggi. Tetapi, seperti semua sayur-sayuran, tomato tidak begitu serasi dengan buah-buahan dan, tidak seperti buah-buahan, sayur-sayuran juga sesuai dengan protein dan sayuran..

Kumpulan 3. Buah masam

Jeruk, jeruk keprok, limau gedang, nanas, delima, lemon, currant, blackberry, cranberry; dan juga masam dalam rasa: epal, pir, plum, aprikot, anggur, dll. Mereka sesuai dengan satu sama lain, dengan buah-buahan semi-masam, dengan produk susu yang ditapai, krim, krim masam, keju kotej lemak. Kombinasi dengan kacang, keju, herba boleh diterima.

Tidak serasi dengan produk protein haiwan, kekacang, pati dan sayur-sayuran yang kurang serasi.

Kumpulan 4. Sayuran yang serasi

Timun, kubis mentah (kecuali kembang kol), lobak, paprika, kacang hijau, lobak, bawang, bawang putih, bit, lobak, rutabaga, wortel, labu muda, zucchini muda, selada dan beberapa yang lain.

Mereka sesuai dengan hampir semua makanan, menyumbang kepada asimilasinya yang lebih baik: dengan protein (daging dengan timun, wortel dengan keju kotej), lemak (kubis dengan mentega), dengan semua sayur-sayuran, pati (roti dengan bit), herba.

Semua sayur tidak sesuai dengan susu. Sebatian dengan buah-buahan juga tidak diingini, walaupun terdapat pengecualian.

Kumpulan 5. Sayuran yang kurang serasi

Kembang kol, kubis putih rebus, kacang polong, labu, labu, terung.

Mereka berjaya digabungkan dengan pati (zucchini dengan roti) dan dengan semua sayur-sayuran, dengan lemak (terung dengan krim masam), dengan ramuan. Ia dibenarkan untuk digabungkan dengan keju.

Kombinasi dengan protein haiwan kurang diinginkan (kembang kol dengan daging, kacang hijau dengan telur).

Tidak serasi dengan buah-buahan dan susu.

Kumpulan 6. Produk berkanji

Gandum, rai, gandum dan produknya (roti, pasta, dll.); bijirin: soba, beras, millet, dan lain-lain; kentang, buah berangan, jagung masak.

Sesuai dengan ramuan, lemak dan semua sayur-sayuran.

Ia juga dibenarkan untuk menggabungkan pelbagai jenis pati antara satu sama lain, namun kombinasi seperti itu tidak digalakkan untuk orang yang cenderung kepada berat badan berlebihan. Di samping itu, pelbagai bijirin dan biji-bijian sangat berbeza dalam komposisi protein, dan lebih baik tidak mencampurkannya..

Semasa memakan makanan berkanji dengan lemak, juga disyorkan untuk memakan sesuatu dari sayur-sayuran atau sayur-sayuran.

Gabungan pati dengan protein, terutamanya haiwan (roti dengan daging, kentang dengan ikan), dengan susu dan produk susu masam (bubur dengan susu, kefir dengan roti), dengan gula (gulung dengan jem, bubur dengan gula), dengan buah-buahan dan buah-buahan yang berbahaya jus.

Kumpulan 7. Produk protein

Daging, ikan, telur; keju kotej, keju, keju feta; susu, yogurt, kefir, dll; kacang kering, kacang, lentil dan kacang polong; kacang, biji; cendawan.

Sesuai dengan herba dan sayur-sayuran yang serasi. Selain itu, makanan ini mendorong pencernaan protein yang baik dan penyingkiran banyak sebatian toksik..

Pengecualian di sini adalah susu, yang paling baik diminum secara berasingan..

Lebih-lebih lagi, susu yang hangat (tetapi tidak direbus!) Paling mudah diasimilasi. Susu kadang-kadang boleh digabungkan dengan buah, tetapi toleransi sebatian semacam itu berbeza dari orang ke orang..

Dilarang mengambil protein dengan lemak, dan protein haiwan lebih baik digabungkan dengan lemak haiwan, dan protein sayuran - dengan lemak haiwan dan lemak sayuran. Tetapi lemak melambatkan pencernaan, jadi disarankan untuk menambahkan sayur-sayuran dan sayur-sayuran ke dalam kombinasi protein dengan lemak..

Protein tidak sesuai dengan makanan berkanji, buah-buahan dan gula.

Pengecualian adalah keju kotej, keju, produk tenusu, kacang-kacangan, biji, yang kadang-kadang boleh diterima dengan buah-buahan.

Kumpulan 8. Hijau

Selada, jelatang, pisang, bawang hijau, sorrel, lesung padi, ketumbar, pasli, akasia, kelopak mawar, semanggi, dill, dll..

Hijau sesuai dengan semua makanan kecuali susu. Untuk kesihatan yang normal, disyorkan untuk makan banyak sayur setiap hari. Penggunaannya dengan pati dan protein sangat berguna, dalam hal ini meningkatkan pencernaan, meneutralkan toksin, mengisi kekurangan prana dan vitamin yang baik, memperbaiki peristaltik.

Kumpulan 9. Lemak

Mentega dan ghee, krim, krim masam; minyak sayuran; lemak babi dan lemak haiwan lain. Kadang-kadang kumpulan ini juga merangkumi daging berlemak, ikan berlemak, kacang.

Sifat lemak yang biasa adalah bahawa mereka menghalang rembesan asid gastrik, terutamanya jika dimakan pada awal makan. Walau bagaimanapun, lemak mengurangkan kesan negatif dari beberapa kombinasi makanan yang tidak berjaya. Sebagai contoh, keju kotej rendah lemak dengan roti dan krim masam akan diserap lebih baik daripada keju kotej yang sama dengan roti, tetapi tanpa krim masam (walaupun keju kotej dengan roti adalah contoh yang sangat malang).

Lemak digabungkan dengan ramuan herba, sayur-sayuran (salad dengan krim masam), dengan makanan berkanji (bubur dengan mentega). Kadang-kadang dibenarkan untuk menggabungkan lemak dengan buah-buahan, terutama dengan buah beri (strawberi dengan krim masam).

Adalah tidak diinginkan untuk menggabungkan lemak dengan gula (krim dengan gula, gula-gula). Di sini, kesan negatif dari kesan penghambatan lemak sangat ketara..

Ia juga tidak digalakkan untuk bersama-sama mengambil lemak haiwan dan sayur-sayuran, walaupun terdapat pengecualian. Minyak sayur, misalnya, cukup baik dengan ikan, yang mengandungi lemak tak jenuh, dan lebih buruk lagi dengan daging. Ghee sering digabungkan dengan makanan lain yang lebih baik daripada mentega..

Kumpulan 10. Gula

Gula putih dan kuning, fruktosa, jem, sirap, madu, molase.

Dalam kombinasi dengan protein dan kanji, mereka menyebabkan penapaian, menyumbang kepada kerosakan dan produk lain..

Sebaiknya makan gula-gula sendiri (jika ada). Contohnya, susun teh dengan jem atau gula-gula untuk makanan ringan petang. Pada prinsipnya, 2-3 gula-gula, jika anda benar-benar mahukan, boleh dimakan 40-60 minit sebelum makan, tetapi tidak sesudah makan!

Pengecualian dari peraturan umum adalah madu. Ia mengandungi bahan yang mencegah pembusukan, dan dalam jumlah kecil serasi dengan banyak produk (kecuali makanan haiwan). Tetapi madu adalah agen aktif biologi yang kuat, dan tidak diinginkan untuk memakannya setiap hari (supaya badan tidak terbiasa). Kadang-kadang anda boleh minum teh herba dengan madu atau menambah satu sudu teh madu ke bubur atau salad.

Klasifikasi yang dicadangkan dirancang untuk membantu menavigasi pelbagai produk, mengingat prinsip asas gabungannya.

Sumber: buku "Hidup Sihat" oleh V.I. Gromov. dan Vasilyeva G.A..

Cara menggabungkan produk dengan betul?

Makan makanan segar dalam diet anda adalah bahagian penting dalam gaya hidup sihat. Tetapi tidak kurang pentingnya adalah gabungan mereka yang betul, yang banyak dilupakan, dan beberapa orang tidak pernah mendengarnya. Dalam artikel kami, kami akan memberitahu anda mengenai peraturan asas pemakanan berasingan..

Idea gabungan produk yang rasional telah wujud sejak sekian lama. Doktor dan ahli falsafah Rom kuno Celsus menyebut kombinasi makanan yang tidak disukai yang kurang diserap. Dia meminta pengambilan makanan yang masin, manis, berlemak, rebus. Isu ini juga dibahas dalam karya Akademik I.P. Pavlova (1849-1936): untuk setiap jenis makanan, jus pencernaan, berbeza dalam kuantiti dan kualiti, diperuntukkan. Dan dengan sepenuhnya masalah gabungan produk makanan yang betul dipertimbangkan dan dibuktikan oleh doktor dan guru Amerika, Herbert Shelton (1895-1985). Karya inilah yang menjadi asas sistem moden makan secara berasingan. Prinsip asas pemakanan yang betul menurut Shelton adalah pernyataan: "Anda hanya perlu makan makanan sederhana dan tidak diproses, yang merupakan diet paling sihat.".

Tubuh manusia, dalam proses pencernaan, merembeskan enzim yang diperlukan untuk pencernaan kumpulan bahan yang berlainan, oleh itu sangat penting untuk secara bersamaan mengambil makanan yang serupa strukturnya agar tidak melampaui batas sistem pencernaan. Terdapat beberapa kumpulan bahan: protein, lemak, karbohidrat, pati, gula, asid. Dan dalam proses pencernaan, mereka semua berperilaku berbeza. Sebagai contoh, protein memerlukan persekitaran berasid untuk dipecah, sementara karbohidrat memerlukan persekitaran alkali. Oleh itu, tujuan utama pemakanan berasingan adalah untuk membantu tubuh menyesuaikan diri dengan setiap elemen. Sekiranya makanan yang berlainan sifatnya serentak di dalam perut, maka pencernaannya sukar, dan apabila makanan yang tidak dikonsumsi dimakan, kegagalan berlaku di dalam badan. Makanan yang dicerna dengan buruk disimpan sebagai lemak dan sisa, yang boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan penyakit..

Di mana...

… Protein: semua kacang dan biji, biji-bijian, kekacang (kacang, kacang polong), cendawan, telur; semua produk asal haiwan (kecuali lemak babi dan mentega). Terung adalah protein sayuran..

... karbohidrat: semua gula-gula, buah-buahan manis, makanan berkanji (kentang), roti, bijirin.

... pati: gandum, barli, rai, gandum, serta labu dan zucchini. Makanan berkanji sederhana: kembang kol, sayur-sayuran akar (lobak, lobak, rutabagas, lobak, wortel, parsnips, dll.).

... gula: semua jenis gula, semua jem dan madu.

... lemak: semua jenis minyak sayuran, lemak haiwan (mentega, ghee, lemak babi, krim masam dan krim).

Ciri-ciri buah-buahan dan sayur-sayuran

Manis: buah kering, anggur, kesemak, buah ara, kurma.
Asam: semua jenis buah sitrus, anggur masam, epal, plum, dan tomato.
Separa berasid: buah ara tidak kering, beberapa jenis epal, pic, pir, ceri, strawberi, kismis.
Sayuran tidak berkanji dan hijau: pasli, saderi, bayam, sorrel, daun bawang, kubis putih, timun, bahagian atas bit dan wortel, semua jenis bawang, paprika, terung, kacang hijau, asparagus, lobak, bawang putih dan lain-lain.

Peraturan asas untuk menggabungkan produk

1) Protein + karbohidrat bukan gabungan. Mereka dicerna dengan cara yang berbeza dan, apabila dicampur, mereka saling mengganggu: untuk pencernaan protein, perut meningkatkan keasidan jus, yang dengan cepat menghentikan penyerapan karbohidrat, yang hanya berlaku di persekitaran alkali. Oleh itu, setelah pengambilan produk sedemikian secara serentak, penapaian bermula..

2) Protein + protein. Juga bukan gabungan yang diinginkan. Untuk pencernaan protein dari pelbagai jenis, jus gastrik dengan keasidan yang berbeza dikeluarkan. Oleh itu, salah satu komponen tidak akan dicerna secara kualitatif atau lebih lama daripada biasa. Jangan gabungkan daging dengan telur, susu dengan kacang, keju dan daging.

3) Protein + lemak. Sebarang lemak menghalang pengeluaran jus gastrik. Kehadiran lemak dapat melambatkan pencernaan protein lebih dari dua jam. Oleh itu, jangan gabungkan protein dengan lemak. Keadaan dapat diselamatkan hanya dengan banyaknya hijau di atas meja, yang mengurangkan kemampuan lemak untuk menghalang rembesan.

4) Protein + pati. Protein memerlukan persekitaran yang sangat berasid untuk dicerna, sementara pati memerlukan sedikit asid untuk dicerna. Sekiranya anda mencampurkan jenis produk ini, maka pemecahan pati akan menderita, kerana banyak asid hidroklorik segera dilepaskan di dalam perut, bertujuan untuk protein..

5) Protein + asid. Untuk pencernaan protein, asid hidroklorik dan pepsin dilepaskan. Tetapi jika anda mengambil makanan berasid bersama dengan protein, maka badan akan menghasilkan lebih banyak pepsin daripada yang diperlukan. Iaitu, proses mencerna protein akan tertunda. Gabungan ini menyebabkan proses penapaian dan pembusukan makanan protein..

6) Protein + gula. Gula dalam bentuk apa pun mengganggu pengeluaran jus gastrik. Oleh itu, asimilasi makanan protein dihambat. Jangan gabungkan protein dengan gula. Protein, tidak dicerna, berada di dalam perut terlalu lama, memprovokasi proses pembusukan.

Lebih kurang Sayuran berikut digabungkan dengan protein: kubis, bahagian atas sayuran akar, bawang, zucchini, bayam, saderi dan sayur-sayuran lain yang tidak termasuk kanji. Semasa makan makanan berprotein atau berkanji, sayur-sayuran berdaun hijau, dibumbui tanpa apa-apa, adalah makanan tambahan terbaik. Anda boleh menambah tomato, paprika, kubis, lobak ke salad seperti itu..

7) Karbohidrat + asid adalah gabungan yang tidak baik. Keasidan makanan merosakkan enzim ptyalin (air liur alpha-amylase), yang diperlukan untuk pemecahan karbohidrat.

8) Karbohidrat + Karbohidrat (atau Pati): Anda boleh makan satu jenis pati atau karbohidrat pada satu masa (contohnya, anda tidak boleh makan roti, kentang tumbuk dengan kacang polong dan kue manis bersama-sama), kerana perut hanya akan menerima satu jenis pati / karbohidrat untuk pencernaan, dan selebihnya akan tetap utuh, menunda perjalanan makanan, yang akhirnya akan menyebabkan penapaian.

9) Karbohidrat + gula tidak digabungkan. Pai tradisional dengan jem, bijirin manis dan kaserol pasta, bijirin, jem dan madu pada roti atau bersama dengan bijirin dan kentang menyebabkan penapaian di dalam perut.

10) Pati + asid. Ini bukan kombinasi yang diinginkan, kerana asid merosakkan zat-zat yang mencerna pati.

11) Pati + gula. Pencernaan pati bermula di mulut di bawah pengaruh enzim air liur, dan berakhir di perut. Dan gula hanya dicerna di usus kecil. Oleh itu, setelah mereka memasuki badan bersama-sama, gula disimpan di dalam perut, yang menyebabkan proses penapaian. Kesimpulan: bubur tidak boleh mengandungi gula atau madu, roti dengan kismis, prun atau aprikot kering.

Lebih kurang Kanji tidak bercampur dengan makanan lain. Makanan berkanji tidak boleh digabungkan antara satu sama lain. Contohnya, kentang dan roti dicerna secara berbeza. Oleh itu, mereka akan saling mengganggu antara satu sama lain. Makanan berkanji mesti dikunyah dengan baik, kerana pemprosesan air liur penting untuk penyerapannya. Semasa merebus bijirin, jangan "smear", biarkan bubur kering - lebih sihat. Sayuran ringan dan sayur-sayuran akar sesuai dengan pati. Enzim yang terdapat dalam sayur-sayuran menyumbang kepada penyerapan kanji. Pati memerlukan masa yang lama untuk dicerna, lebih baik meninggalkan makanan seperti itu untuk makan tengah hari. Pemprosesan pati memerlukan sekurang-kurangnya tiga jam. Seseorang mendapat banyak tenaga dari pati, yang dapat dihabiskan untuk bekerja pada waktu petang..

Ciri-ciri:

Melon dicerna di dalam usus. Sekiranya tembikai memasuki badan bersama dengan makanan lain, maka pencernaan tembikai dan makanan lain akan terhambat. Oleh itu, tembikai dimakan sebagai hidangan bebas. Kerana kenyataan bahawa tembikai (dan kadang-kadang tembikai), dimakan dengan makanan lain, dicerna dengan buruk di dalam perut dan menyebabkan rasa marah, timbul pendapat bahawa tembikai itu "melemah". Sementara itu, ia membersihkan saluran gastrointestinal dengan baik jika dimakan secara berasingan..

Susu diambil sebagai makanan yang berasingan. Susu sukar dicerna bersama dengan makanan apa pun, kecuali buah masam.

Sebilangan besar pencuci mulut bukan makanan yang sihat. Mereka sukar dicerna, menghalang penyerapan makanan lain. Oleh itu, lebih baik mengelakkan makan pencuci mulut. Pencuci mulut sejuk sangat berbahaya. Oleh kerana selsema mengganggu kerja enzim pencernaan.

Buah sangat berguna untuk digabungkan dengan kacang. Selain itu, buah-buahan dicerna dengan baik bersama dengan tanaman akar dan sayur-sayuran yang tidak mengandungi kanji..

Terdapat juga cadangan pakar pemakanan yang lebih ketat:

  • Jangan campurkan buah dengan makanan lain.
  • Jangan makan buah sebagai makanan ringan. Buat buah untuk sarapan atau makan malam.
  • Adalah baik untuk makan buah setengah jam sebelum makan..
  • Buah manis dan masam tidak boleh dicampurkan. Makan secara berasingan.
  • Buah-buahan yang sudah masak dalam satu musim berjalan dengan baik. Anda boleh membuat salad buah dengan saderi.

Kombinasi makanan untuk mengelakkan:

  • ikan + nasi;
  • ayam + kentang goreng;
  • stik + pasta;
  • sandwic ham;
  • sandwic keju;
  • ikan roti;
  • sos berasaskan tepung untuk daging;
  • kek kacang.
  • telur dadar ham
  • Omelet dengan keju
  • tembikai + ham
  • tembikai + roti
  • tembikai + kek
  • tembikai + salad buah

Gabungan yang dibenarkan

  • ikan + sayur-sayuran;
  • ayam + salad;
  • stik + salad;
  • ham tanpa roti;
  • sekeping keju tanpa roti;
  • ikan Bakar;
  • daging dengan sos satsebeli;
  • segenggam kacang.
  • telur dadar dengan brokoli
  • telur dadar dengan sayur-sayuran

Agar tidak keliru dalam gabungan pelbagai jenis produk, anda boleh menggunakan gambarajah visual dan ringkas berikut:

Kumpulan pertama - produk protein. Digali dalam persekitaran berasid: daging, ikan, telur, kekacang, kacang, biji, terung;

Kumpulan ke-2 - produk langsung. Sebagai peraturan, mereka digunakan tanpa rawatan haba. Mengandungi enzim untuk pemecahan nutrien: sayur-sayuran, buah-buahan, sayur-sayuran (kecuali kentang), beri, anggur kering;

Kumpulan ke-3 - karbohidrat. Digali dalam persekitaran alkali: gula, madu, jem, kentang, roti.

Kumpulan yang bersesuaian dengan syarat: 1 + 2, 2 + 3.

Banyak yang telah diperkatakan, apa dan apa yang tidak dapat digabungkan, sehingga timbul persoalan yang benar-benar adil - apa dengan apa yang anda boleh makan?

Hidangan sampingan terbaik untuk hidangan daging adalah salad, bayam, bit, kubis, asparagus, zucchini, labu, bawang, lobak, timun. Ngomong-ngomong, kami tidak mengesyorkan salad tomato dan timun (klasik genre!): Enzim askorbat oksidase dilepaskan dari timun yang dihiris, yang merosakkan vitamin C, yang kaya dengan tomato..

Zucchini dan kubis putih sesuai dengan kentang rebus dan panggang. Bumbu kentang dengan ramuan atau bawang goreng juga merupakan pilihan yang sihat. Ngomong-ngomong, lebih baik tidak membumbui kentang dengan minyak. Kerana kentang adalah sumber karbohidrat, mereka mempunyai indeks glisemik yang tinggi (yang bermaksud mereka menaikkan gula darah). Untuk menurunkan glukosa, pankreas menghasilkan sejumlah besar insulin, yang merangsang pembentukan sel-sel lemak. Dan kita tidak memerlukan lipatan tambahan pada badan..

Groot. Makan bijirin di atas air (soba, millet, beras, oatmeal, barli, dll.) Dengan salad sayur-sayuran yang dibumbui dengan minyak zaitun.

Lebih baik makan buah secara berasingan, dua jam selepas makan, atau 40-60 minit sebelum makan. Namun, dalam irama kehidupan moden, lebih baik memakan buah untuk pencuci mulut daripada gula-gula. Oleh itu, gabungan buah-buahan dengan produk lain masih boleh diterima..

Minum cecair sama ada setengah jam sebelum makan atau dua jam selepas makan.

Gabungan keju kotej dan produk susu fermentasi akan harmoni hanya jika produk homogen dengan susu masam (keju, krim masam, keju feta, dll.) Menjadi "rakan kongsi".

NB! Semasa menyediakan makanan, jangan lupa peraturan emas: "Semakin kompleks campuran makanan, semakin sederhana hidangan kita, pencernaan yang lebih berkesan dapat diharapkan.".

Produk Tidak Sesuai - Carta Keserasian Serentak

Pertikaian antara penyokong dan penentang prinsip pemakanan berasingan, dengan mengambil kira keserasian produk, jangan berhenti. Mengapakah penting bagi seseorang untuk mengetahui penggunaan makanan yang betul dan gabungan pelbagai jenisnya? Cara menolong badan mengatur pencernaan adalah soalan yang menarik untuk mendapatkan jawapan.

Produk yang serasi dan tidak serasi

Mengkaji ketidaksesuaian produk bermula beratus-ratus tahun yang lalu. Penyembuh kuno memikirkan penyelesaian masalah itu, dan para penyelidik moden banyak memperhatikannya. Untuk kesihatan tubuh, penting untuk sistem pencernaan berfungsi dengan baik, yang mempunyai ciri tersendiri:

  • produk diproses dengan kelajuan yang berbeza;
  • untuk mengasimilasi setiap orang memerlukan enzimnya sendiri;
  • jus gastrik untuk pencernaan makanan yang tidak sama dirembeskan dengan cara yang berbeza;
  • pemprosesan protein memerlukan persekitaran yang berasid, sementara karbohidrat memerlukan persekitaran yang beralkali.

Menggunakan makanan yang tidak serasi menyebabkan tubuh menghabiskan lebih banyak tenaga untuk memproses. Apabila satu jenis makanan dicerna, siap untuk diserap dan dikeluarkan, belum tiba masanya untuk makanan lain. Enzim belum dikembangkan - ptyalin di mulut, selebihnya - di perut. Terdapat kerosakan usus:

  • proses pembusukan, penapaian bermula;
  • makanan tidak dicerna;
  • berhenti membelah;
  • penyerapan nutrien tidak berlaku;
  • toksin terbentuk yang meracuni badan;
  • pelbagai penyakit berkembang.

Keserasian soba dengan ikan

Salah satu postulat pemakanan yang berasingan adalah larangan mencampurkan protein haiwan dan makanan yang mengandungi kanji. Soba dan ikan adalah makanan yang tidak disyorkan untuk dimakan pada masa yang sama. Pilihan terbaik ialah kedua-dua produk dimakan secara berasingan, dengan penambahan ramuan dan sayur-sayuran. Sebabnya:

  • ikan adalah makanan protein yang memerlukan pengeluaran asid;
  • soba - tergolong dalam jenis bijirin, kaya dengan pati, ia memerlukan medium alkali untuk proses asimilasi.

Keserasian keju kotej dengan pisang

Adakah betul menggunakan pencuci mulut yang disukai orang dewasa dan kanak-kanak, yang mengandungi keju kotej dan pisang? Dipercayai bahawa gabungan buah manis dan gula tidak sesuai dengan makanan protein. Terdapat pengecualian yang indah untuk peraturan. Pisang yang cepat dicerna dapat digunakan bersama dengan makanan berikut:

  • kacang;
  • keju kotej;
  • produk susu yang ditapai (krim masam, kefir, dll.);
  • keju;
  • krim masam;
  • krim;
  • kehijauan;
  • biji.
  • Polip di perut
  • Antioksidan - apa itu, makanan dan sediaan dengan antioksidan
  • Akar Ginseng: khasiat dan kegunaan yang bermanfaat

Gabungan buah antara satu sama lain

Semasa memikirkan produk yang tidak serasi, penting untuk mengetahui bahawa ia termasuk tembikai - tembikai, tembikai. Mereka memerlukan penggunaan secara berasingan dari makanan lain, beberapa jam selepas pengambilan. Ini terutama berlaku untuk tembikai, yang dicerna seketika, memulakan proses penapaian, membiarkan makanan lain membusuk. Gabungan buah-buahan bergantung pada jenisnya:

  • manis;
  • separa manis;
  • masam.

Diyakini bahawa buah adalah produk yang tidak sesuai dengan makanan lain, memerlukan penggunaan yang terpisah antara makanan utama. Mereka digabungkan antara satu sama lain seperti berikut:

  • manis - kurma, pisang, kesemek, buah kering - dicerna perlahan, penggunaan berasingan lebih disukai, penggunaan serentak dengan separa manis, antara satu sama lain adalah dibenarkan;
  • masam - oren, anggur, pir, currant - serasi dengan semua;
  • separa manis - epal, beri liar, aprikot - serasi dengan dua jenis pertama.

Sayuran yang Sesuai dengan Makanan Berasingan

Makanan yang paling digemari, digabungkan dengan kebanyakan produk, adalah sayur-sayuran, yang secara aktif digunakan dalam pemakanan yang berasingan. Ini mempercepat proses pencernaan. Tidak digalakkan mencampurkannya dengan susu, buah-buahan. Peruntukkan sayur-sayuran serasi yang digabungkan dengan beberapa kumpulan:

  • dengan sendiri - kubis, paprika, lobak, timun;
  • dengan protein - daging, keju kotej, ikan, telur;
  • lemak - minyak sayuran;
  • makanan berkanji - roti, pasta, produk tepung, kentang.

Produk apa yang tidak boleh digabungkan

Sebagai hasil kajian, menjadi jelas bahawa makanan apa yang tidak dianjurkan untuk dicampurkan. Ini termasuk gabungan produk:

  • kopi - roti rai - kafein tidak membenarkan penyerapan bahan berguna;
  • tomato - bijirin (beras, soba, millet, dll.) - asid dalam sayur-sayuran menghalang penyerapan pati;
  • daging, telur, cendawan - gula - penapaian berlaku;
  • ikan - bijirin, kekacang (kacang polong, kacang, lentil, dll.), krim masam - masa yang berbeza untuk pencernaan;
  • makanan susu yang ditapai - daging, roti, bijirin - alasannya sama.

Jadual ketidaksesuaian produk

Untuk menjadikan hidup lebih mudah bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan atau memberitakan khasiat pemakanan yang berasingan, meja disediakan untuk membantu anda memilih makanan sihat dengan cepat. Dengan bantuannya, anda dapat mengetahui makanan mana yang tidak boleh dimakan bersama. Jadual adalah grid, di persimpangan grafik menegak dan mendatar yang terdapat tanda keserasian. Di mana:

  • pada ruangan pertama, produk disenaraikan dari atas ke bawah;
  • baris atas mengandungi nombor yang sesuai dengan susunan makanan dari lajur pertama.
  • Tekan di dinding kerongkong
  • Cara menghilangkan kelemumur
  • Bagaimana untuk menghilangkan cacing krem ​​di rumah selama-lamanya. Ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat untuk cacing kremi

Carta Keserasian Shelton

Saintis Amerika, Herbert Shelton, yang menulis banyak buku mengenai penurunan berat badan dan puasa, serius memikirkan masalah pemakanan yang berasingan. Melalui penyelidikan dan advokasi, sistem untuk menggabungkan produk yang tidak sesuai telah tersebar luas. Shelton telah membuat meja untuk anda dengan mudah mengetahui apa yang harus dimakan dengan apa. Ia mendorong fungsi perut dan keupayaan untuk kekal sihat..

Jadual Shelton di persimpangan grafik membantu mengetahui kesesuaian jenis makanan utama yang digunakan oleh manusia. Meneliti bahan tersebut, anda dapat memahami bahawa tembikai tidak sesuai dengan apa-apa. Sebaiknya gunakan bersama:

  • daging - sayur-sayuran tidak berkanji - terung, timun, lada bel;
  • kentang, roti - minyak sayuran;
  • biji-bijian - semua sayur-sayuran;
  • buah-buahan manis - produk susu yang ditapai, keju kotej;
  • sayur-sayuran berkanji - kembang kol, labu, wortel - semuanya kecuali gula.

Makanan yang tidak serasi untuk menurunkan berat badan

Dengan menggunakan idea pemakanan yang berasingan, anda bukan sahaja dapat membantu tubuh menjadi sihat, tetapi juga menurunkan berat badan kerana fungsi saluran pencernaan yang betul. Terdapat diet yang mengambil kira makanan yang tidak serasi ketika menurunkan berat badan. Anda harus mengetahui kumpulan yang tidak serasi:

  • protein - telur, daging - produk tepung;
  • roti - gula, tomato;
  • ikan, daging - bijirin;
  • krim masam, mentega - kacang, protein;
  • bubur - tomato, buah masam;
  • zucchini, labu, beri, kacang - gula;
  • pada masa yang sama protein yang berasal dari haiwan, sayur-sayuran.

Makanan apa yang tidak sesuai dengan antibiotik

Apabila doktor menetapkan ubat antibakteria, perlu mengambil kira keunikan kombinasi mereka dengan makanan. Antibiotik sudah mempunyai kesan negatif pada tubuh, jadi makanan yang tidak sesuai tidak boleh menambahkan masalah. Anda perlu membaca arahan untuk penyediaannya, yang menetapkan kontraindikasi untuk penggunaan makanan tertentu pada masa ini. Ini benar terutamanya untuk minum alkohol.

Terdapat produk yang tidak sesuai dengan antibiotik yang menyebabkan masalah:

  • susu, makanan susu yang ditapai - kalsium dalam komposisi mengikat bahan aktif, yang, bukannya diserap, dikeluarkan dari badan, meneutralkan kesan terapi ubat;
  • cola, pepsi - merengsakan lapisan perut;
  • buah masam, anggur kering, cuka, acar - memberi kesan negatif kepada hati.

Produk tidak sesuai dengan susu

Produk tenusu adalah makanan khas untuk orang dewasa. Tubuh tidak menghasilkan jumlah enzim khas yang diperlukan untuk pencernaannya. Adakah susu sesuai dengan makanan lain? Produk ini tidak sesuai dengan apa sahaja. Sebaiknya gunakannya dalam diet secara berasingan dari produk lain, jika tidak, komplikasi mungkin berlaku:

  • apabila digabungkan dengan tembikai - kesan pencahar;
  • gunakan dengan makanan masam masam - herring, timun - sakit, keracunan;
  • bersama-sama dengan soda - proses ganas di perut.

Produk tidak sesuai dengan alkohol

Adalah dipercayai bahawa minuman beralkohol boleh menyebabkan keracunan. Pada masa yang sama, beberapa orang berpendapat bahawa akibat ini mungkin berlaku apabila makanan yang tidak sesuai digunakan untuk makanan ringan. Reaksi ini dikaitkan dengan keunikan interaksi makanan dengan alkohol:

  • cendawan - secara aktif mengeluarkan racun yang memasuki aliran darah, mempengaruhi hati;
  • coklat - merangsang aliran keluar hempedu, dan alkohol merumitkan pengeluarannya, memprovokasi kekejangan sfinkter saluran ke dalam duodenum, - pankreatitis akut berkembang;
  • limau gedang - menyekat enzim hati yang memecah alkohol - menyebabkan keracunan teruk.

Perhatian mesti diambil semasa menggabungkan makanan dan alkohol agar tidak mendapat reaksi yang tidak diingini:

  • apabila dibasuh dengan minuman, jus yang mengandung gula, yang terakhir dicerna dengan cepat, menyebabkan alkohol tidak pecah, yang menyebabkan keracunan;
  • makanan ringan pedas - lobak, lada, mustard, melambatkan pemusnahan alkohol, meracuni hati, merosakkan jantung dan saluran darah;
  • tembikai dalam kombinasi dengan alkohol mempunyai sifat pencahar;
  • daging goreng memerlukan pencernaan yang berpanjangan, alkohol, tinggal di dalam badan untuk jangka masa yang lama, menyebabkan gejala keracunan.

Video: Ketidaksesuaian Makanan

Ulasan

Alexandra, 35 tahun Shelton mengetahui tentang adanya meja itu dari seorang doktor ketika dia datang dengan keluhan sakit perut. Pada mulanya, nampaknya makan setiap hari, memandangkan makanan yang tidak sesuai, terlalu rumit. Semasa saya mengetahuinya, saya juga menyukainya. Perkara utama ialah masalah perut hilang.

Inna, 29 tahun Menambah berat badan setelah melahirkan, dia tidak dapat menurunkan berat badan untuk masa yang lama. Seorang rakan yang telah menjalani diet berasingan selama bertahun-tahun menasihatkan untuk makan makanan dengan mengambil kira keserasian. Saya memutuskan untuk mencubanya, saya melekatkan meja ke peti sejuk. Pada masa-masa awal memang sukar, lalu saya terbiasa. Saya gembira dengan hasilnya - berat badan mula berkurang.

Tamara, 56 tahun Saya sudah biasa dengan sistem pemberian makanan yang berasingan selama bertahun-tahun, saya mengajarnya seisi keluarga. Pada mulanya, suami saya menggerutu, dan ketika serangan pankreatitisnya berhenti, dia malah mengucapkan terima kasih kepada saya. Kami merasa ringan, saya telah menurunkan berat badan, dan sekarang berat badan stabil untuk jangka masa yang panjang.

Produk apa yang tidak serasi? 16 gabungan tidak sah

Produk yang tidak serasi

Beberapa produk yang biasa kita makan pada masa yang sama tidak sesuai antara satu sama lain. Selalunya kita tidak memikirkan keserasian produk, lebih-lebih lagi, ia secara tradisional disajikan bersama di dapur kita.

Dan kemudian perut kita "berpusing", atau kelihatan seperti batu terletak di perut kita, walaupun nampaknya mereka makan sedikit.

Setiap negara mempunyai larangan tersendiri di mana makanan tidak boleh dicampurkan. Tetapi tidak semua orang mempunyai larangan yang sama. Banyak "pantang larang" mengenai gabungan makanan berasal dari kepercayaan kuno dan tidak mempunyai penjelasan yang rasional.

Harus diingat bahawa ketika makan berlebihan, ketika makan makanan yang tidak sesuai, gastrik, dan kemudian pencernaan usus terganggu. Makanan yang kurang dicerna, yang berlama-lama di saluran pencernaan lebih lama daripada yang seharusnya, mengalami proses penapaian dan bahkan proses pembusukan, yang menyebabkan pembentukan toksin, sejumlah besar gas.

Akibatnya, hati, pankreas, ginjal menderita, semua ini menyebabkan tidak hanya ketidakselesaan perut dan malaise, tetapi juga secara beransur-ansur menyebabkan penyakit serius..

Produk apa yang tidak sesuai antara satu sama lain? Apakah makanan terbaik untuk tidak duduk di atas pinggan yang sama? Apa yang mesti anda makan secara individu? Mari bercakap mengenai perkara ini dalam artikel kami..

Daging + kentang

Ya, kita biasa menggoreng, kentang tumbuk atau rebusan. Ini adalah gabungan kegemaran kami: daging dan kentang.

Tetapi kentang berkanji tidak bergabung dengan protein haiwan daging dan oleh itu penyatuan ini akan menyebabkan penapaian di dalam perut..

Pakar pemakanan menasihatkan untuk "mencairkan" protein dan makanan berkanji dalam menu dengan selang waktu 2 - 3 jam.

Lebih baik menggabungkan daging dan kentang dengan sayur-sayuran, dan bukan antara satu sama lain.

Produk daging + doh

Orang Itali sering menghidangkan daging dengan pasta. Tetapi resipi ini membantu anda menambah berat badan. Setelah memakan kesatuan ini, ada perasaan "seolah-olah batu itu penuh," kerana gabungan protein haiwan dan karbohidrat lambat sangat sukar dan perlahan-lahan diserap oleh badan.

Daging + buah

Ini juga merupakan gabungan tradisional di negara-negara Arab. Contohnya, rebusan daging yang enak dengan prun dalam tajin. Dan juga tidak sesuai.

Quince, prun dan nanas tidak sesuai dengan daging, pasti menyebabkan ketidakselesaan perut. Makanan karbohidrat manis tidak sesuai dengan protein.

Buah dimakan paling baik sekurang-kurangnya 15 minit sebelum makan atau 2 hingga 3 jam selepas makan, dan lebih baik pada separuh pertama hari. Oleh itu, anda tidak boleh makan buah untuk pencuci mulut. Makanan panas memakan masa lebih lama untuk dicerna daripada buah-buahan, yang mula memerah di perut setelah 15 minit.

Daging + kacang

Penyatuan daging dan kekacang akan menyebabkan pedih ulu hati, rasa berat di perut, kembung perut dan kelesuan. Ini adalah pukulan ganda kepada sistem pencernaan kita, kerana kedua-dua produk ini adalah protein.

Gabungan terlalu tinggi kalori, yang menyebabkan kenaikan berat badan dan menyukarkan badan kita untuk mencernanya..

Kentang + tomato

Tomato tidak boleh dimakan dengan makanan berkanji. Gabungan asid sitrik, malik dan oksalat dikontraindikasikan dalam asimilasi alkali pati di mulut dan perut. Dalam kes ini, asid dalam tomato menghalang tubuh daripada mengasimilasi bahan berguna dari kentang, dan kanji akan menghilangkan kualiti bermanfaat dari tomato dan sayur-sayuran akan jatuh ke dalam perut dengan tidak berguna. Tetapi ini adalah salah satu kombinasi yang popular - kentang dengan salad tomato atau kentang goreng dengan saus tomat.

Tomato paling baik dimakan dengan selada dan lemak.

Keju + tomato

Kombinasi lain yang popular dalam masakan Mediterranean: mozzarella dengan tomato ceri, feta dengan tomato, sangat sedap! Tetapi kesatuan ini menyebabkan pemendapan garam di sendi kita. Asid, yang kaya dengan tomato, bertindak balas dengan kalsium, yang kaya dengan keju. Jadi mereka juga harus "dicairkan".

Susu + barang bakar

Gabungan ini sering diberikan kepada anak-anak untuk makanan ringan petang. Dan orang dewasa sering mengunyah roti dengan susu, dan kemudian menderita pedih ulu hati, perut kembung dan kolik di perut..

Minuman beralkohol + makanan masin

Kedua-dua produk ini menyimpan cecair di dalam badan, yang selalu menyebabkan pembengkakan, dan pada waktu pagi anda akan melihat wajah anda yang bengkak dan kulit kering yang kering di cermin..

Di mana sahaja mereka menghidangkan bir dengan ikan masin, kacang masin dan keropok.

Ikan + barang bakar

Ikan sememangnya merupakan produk yang sihat, tetapi apabila digabungkan dengan penaik, semua faedahnya akan menjadi sia-sia, dan kembung dan menggelegak di perut juga akan muncul. Di samping itu, lipatan baru akan muncul di sisi..

Minuman berkarbonat + produk tenusu

Untuk kejelasan, anda boleh mencampurkan cola dengan susu, anda akan melihat letupan kimia apa yang akan berlaku di perut anda..

Alkohol + minuman berkarbonat

Setuju, ini adalah kombinasi yang kerap di pesta perayaan. Gabungan ini untuk mereka yang ingin cepat mabuk dan mengalami mabuk yang kuat pada waktu pagi..

Melon tidak sesuai dengan apa-apa. Sekiranya anda ingin menikmati tembikai manis, makanlah sahaja.

Sebilangan pakar pemakanan percaya bahawa pic, blueberry, blueberry, dan anggur juga harus dimakan secara berasingan..

Timun + tomato

Suri rumah sering menyediakan salad timun yang ringan dan sihat, seperti yang mereka fikirkan, dengan tomato. Mudah, tetapi faedahnya hilang ketika bertemu. Ahli akademik Pokrovsky A.A. dalam penyelidikan menunjukkan bahawa gabungan timun dan tomato membawa kepada pemusnahan vitamin C.

Apa nak buat? Ia mudah. Atau salad dengan tomato dan herba atau salad dengan timun dan herba.

Lemak haiwan + lemak sayuran

Penggunaan bersama lemak haiwan dan sayur-sayuran tidak digalakkan.

Lemak menghalang rembesan jus gastrik, terutamanya jika dimakan pada awal makan.

Pada masa yang sama, lemak melembutkan kesan negatif dari beberapa kombinasi yang tidak menyenangkan..

Lemak + karbohidrat cepat (gula)

Apabila lemak dan karbohidrat cepat digabungkan, kesan penghambatan lemak sangat kuat. Sebagai contoh, gabungan seperti krim dan gula, banyak pastri dengan krim berlemak.

Adalah dibenarkan untuk menggabungkan lemak dengan buah dan beri (strawberi dengan krim atau krim masam).

Gabungan lemak dengan ramuan dan sayur-sayuran (salad dengan minyak sayuran atau dengan krim masam) sangat berjaya.

Lemak digabungkan dengan makanan berkanji (bubur dengan mentega).

Kehijauan

Hijau (bawang hijau, dill, pasli, selada, jelatang, kacang merah, ketumbar, ketumbar, dll.) Digabungkan dengan hampir semua makanan kecuali susu.

Makan sayur-sayuran dengan karbohidrat dan protein membantu meningkatkan pencernaan, meneutralkan toksin, meningkatkan peristalsis dan membekalkan tubuh dengan vitamin.