TOP 10 herba yang dapat membersihkan hati di rumah

Herba untuk membersihkan hati disyorkan untuk digunakan hanya setelah berunding terlebih dahulu dengan doktor. Dalam kes ini, anda mesti mematuhi dos yang diberikan dalam preskripsi, dan mengambil kira kontraindikasi, di mana prosedur tersebut boleh menyebabkan kemerosotan kesejahteraan yang ketara..

  1. maklumat am
  2. Petunjuk untuk membersihkan hati dengan herba
  3. Kelebihan dan Kekurangan Terapi Herba
  4. Cara menyediakan hati anda untuk membersihkan herba?
  5. Resipi untuk suntikan dan peraturan untuk penyediaannya
  6. # 1 Immortelle
  7. No. 2 St. John's wort
  8. # 3 Dandelion
  9. No 4 Chamomile
  10. No 5 Thistle susu
  11. №6 Agrimoni
  12. # 7 Artichoke
  13. # 8 Calendula
  14. No 9 Sporysh
  15. No 10 Phytoseeds
  16. Prosedur pembersihan hati herba
  17. Menurut Ignatenko
  18. Pembersihan hati berganda
  19. Kontraindikasi untuk pembersihan herba
  20. Kesan sampingan dan kemungkinan komplikasi
  21. Diet semasa dan selepas pembersihan

maklumat am

Hati adalah salah satu organ dalaman yang paling penting. Ia melakukan fungsi menyerap (menyerap semua racun), dan juga menghasilkan bahan yang mengambil bahagian dalam hampir semua proses di dalam badan. Sebarang pelanggaran dalam pekerjaannya menimbulkan kemerosotan keadaan umum seseorang dan menyebabkan gangguan dalam aktiviti organ lain, dan sebagai akibatnya - kepada perkembangan pelbagai penyakit.

Lebih-lebih lagi, hati adalah satu-satunya organ yang merosakkan dan memperbaiki dirinya sendiri. Racun yang diprosesnya memusnahkan selnya. Tetapi keupayaan untuk tumbuh semula dengan cepat membantu hati cepat kembali ke bentuk asalnya. Namun, dengan pendedahan yang berpanjangan kepada faktor-faktor negatif (alkohol, ubat-ubatan, merokok, radiasi, kegemukan, dll.), Dan di bawah pengaruh proses penuaan semula jadi, secara beransur-ansur kehilangan kemampuan ini. Risiko mengalami komplikasi serius, seperti sirosis, meningkat beberapa kali.

Oleh sebab itulah, disarankan untuk membantu hati secara berkala: membersihkannya dari racun, garam dan logam. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan ubat khas atau ubat-ubatan rakyat. Yang terakhir dianggap lebih selamat, dan ia tidak lebih buruk daripada ubat-ubatan..

Petunjuk untuk membersihkan hati dengan herba

Untuk memahami sama ada mengambil herba yang membersihkan hati, anda perlu mendengar badan anda dan memperhatikan beberapa perubahan dalam kerjanya. Oleh itu, sebagai contoh, disyorkan untuk menjalankan prosedur pembersihan jika anda mempunyai gejala berikut:

  • perubahan warna produk buangan: jika hati tidak berfungsi, air kencing menjadi lebih gelap, dan najis, sebaliknya, menjadi ringan;
  • reaksi keradangan di rongga perut, yang menunjukkan pengumpulan toksin dalam badan, ditunjukkan oleh kolik, kembung, kram, kembung yang berterusan;
  • hipersensitiviti kulit - gatal, kekeringan, mengelupas yang tidak dapat dijelaskan;
  • pedih ulu hati - gejala ini selalu menunjukkan adanya masalah dengan pencernaan dan hati;
  • cirit-birit yang kerap tanpa sebab yang jelas;
  • keletihan cepat, rasa letih;
  • kehilangan selera makan, penurunan berat badan;
  • bengkak;
  • warna kulit kekuningan;
  • perasaan berat di hipokondrium yang betul.

Adalah disyorkan untuk membuat ramuan perubatan dari hati untuk pencegahan dan rawatan patologi berikut:

  • hepatosis lemak;
  • hepatitis A dan B;
  • sirosis;
  • ZhKB;
  • kolesistitis.

Kelebihan dan Kekurangan Terapi Herba

Terdapat banyak ramuan untuk membersihkan hati dan pundi hempedu yang disyorkan oleh ubat alternatif. Kelebihan penggunaannya yang tidak dapat dipertikaikan adalah:

  • ketersediaan (hampir semua ramuan yang berguna untuk hati boleh dibeli di farmasi);
  • kemudahan penggunaan (semua resipi untuk membuat teh hati untuk membersihkan hati mempunyai arahan yang jelas);
  • minimum kontraindikasi dan reaksi sampingan (ubat-ubatan mempunyai lebih banyak).

Cara menyediakan hati anda untuk membersihkan herba?

Lihat doktor anda sebelum menggunakan ubat herba untuk hati dan pundi hempedu anda. Tidak semua ubat alternatif selamat. Penggunaan beberapa ramuan mempunyai kontraindikasi, ketidakpatuhan yang boleh membahayakan kesihatan.

Kira-kira seminggu sebelum anda melakukan pembersihan dengan ubat herba hati, anda perlu berhenti makan:

  • produk Bakeri;
  • gula-gula, termasuk gula;
  • garam;
  • makanan pedas, goreng dan berlemak.

Anda juga harus berhenti minum minuman beralkohol dan merokok. Asas menu harian mestilah:

  • sup dimasak dalam sup sayur-sayuran;
  • daging ayam;
  • bubur;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan (segar, dibakar).

Ingin mencegah penyakit dengan herba untuk hati, perlu membersihkan usus 2-3 hari sebelum prosedur. Untuk tujuan ini, anda boleh mengambil julap atau melakukan beberapa enema pembersihan..

Resipi untuk suntikan dan peraturan untuk penyediaannya

Agar proses pembersihan berlangsung seefisien mungkin dan tanpa membahayakan kesihatan, minum herba untuk hati haruslah mengikut arahan yang ketat, tidak melebihi dos.

# 1 Immortelle

Ramuan ini mempunyai beberapa sifat sekaligus: koleretik, regenerasi, anti-radang, antibakteria, menyerap. Tetapi immortelle juga dapat meningkatkan tekanan darah, oleh itu, tidak disarankan bagi pesakit hipertensi untuk menggunakan rebusannya untuk hati..

Ubat berasaskan immortelle sedang disediakan seperti berikut: bahan mentah dalam jumlah 1 sudu besar. l. (dengan slaid) tuangkan 200 ml air mendidih, biarkan mendidih selama kira-kira setengah jam dan tapis. Sebaiknya minum infus 30-40 ml beberapa minit sebelum makan. Terapi berlangsung selama 5 minggu.

No. 2 St. John's wort

Ramuan lain yang membantu melegakan keradangan, memperbaiki aliran keluar hempedu, dan menghilangkan toksin. Ia digunakan sebagai infus. Untuk ini, bahan mentah dalam jumlah 1 sudu besar. l. tuangkan air mendidih (150-200 ml), biarkan selama setengah jam dan tapis. Penggunaan minuman - 1 sudu besar. l. sebelum makan utama. Tempoh terapi - 2 bulan.

# 3 Dandelion

Dandelion digunakan untuk menyediakan teh untuk hati. Untuk ini, semua bahagian tanaman digunakan - akar, daun, bunga. Mereka dikeringkan terlebih dahulu, dihancurkan dan dicampurkan dalam bahagian yang sama. Untuk menyediakan minuman pembersih, anda perlu menuangkan 20 g bahan mentah dengan segelas air dan rebus dengan api kecil selama kira-kira seperempat jam, dan kemudian bersikeras di tempat yang hangat selama 1 jam lagi. Ambil infusi dalam cawan tegang 3 kali sehari.

No 4 Chamomile

Chamomile untuk hati tidak digunakan dalam bentuk tulennya. Bunganya ditambahkan pada pelbagai decoctions untuk meningkatkan sifat antiseptiknya. Untuk menyediakan koleksi ramuan herba yang berkesan dengan chamomile untuk hati, anda memerlukan:

  • abadi;
  • St. John's wort;
  • daun birch.

Bahan mentah kering dihancurkan dan dicampurkan (1 sudu setiap tumbuhan), dan kemudian bunga chamomile (2 sudu besar) ditambahkan ke dalam campuran. Untuk menyediakan minuman pembersih, anda hanya memerlukan 1 sudu besar. l. koleksi. Ia perlu dituangkan dengan 0.4 liter air mendidih dan direbus selama kira-kira seperempat jam. Setelah kuahnya sejuk, tapis. Ambil sebelum makanan utama selama 1 sudu besar. l.

No 5 Thistle susu

Untuk membersihkan hati, gunakan minyak thistle susu, bunga dan biji. Untuk tujuan pencegahan, teh disediakan dari tanaman ini. Ia diseduh seperti ini: bunga thistle susu dalam jumlah 10 g dituangkan dengan segelas air mendidih, menegaskan selama setengah jam dan disaring. Untuk meningkatkan rasa, daun pudina atau madu ditambah. Agar terapi dapat dilakukan dengan seberapa efisien yang mungkin, mereka minum seperti itu semasa perut kosong..

№6 Agrimoni

Juga, merebus dari biji agaric biasa mempunyai kesan koleretik dan anti-radang yang baik. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil 30 g bahan mentah, tuangkan dengan 2 cawan air mendidih dan masak dengan api kecil sehingga isipadu cecair berkurang sebanyak 2 kali. Setelah produk sejuk, tapis. Rawatannya adalah seperti berikut: kaldu diminum dalam bentuk tulen, 1 sudu besar. l. tiga kali sehari.

# 7 Artichoke

Ramuan ini mempunyai kesan koleretik dan membantu membersihkan saluran empedu. Untuk menyediakan ubat darinya, anda perlu mengambil 60 g daun artichoke yang dihancurkan, tuangkan dengan segelas air mendidih, biarkan selama 1 jam, saring. Untuk menyahtoksik hati, perlu dilakukan infus pada waktu pagi dengan perut kosong dan sebelum tidur ¼ gelas.

# 8 Calendula

Herba untuk membersihkan hati termasuk calendula (marigold). Ia tidak hanya membuang toksin dari hati dan darah, tetapi juga mempunyai kesan anti-radang dan antispasmodik..

Untuk membersihkan hati, bunga calendula digunakan sebagai rebusan. Tetapi lebih kerap tanaman ini digunakan bersama dengan ramuan lain. Sebagai contoh, dalam komposisi ramuan dalam koleksi hati mungkin terdapat:

  • calendula (bunga);
  • ekor kuda padang (rumput);
  • knotweed (rumput);
  • sutera jagung.

Bahan-bahan dicampurkan dalam jumlah yang sama. Kemudian 2 sudu besar. l. koleksi dituangkan dengan 1 liter air mendidih, rebus selama 2-3 minit, berkeras selama kira-kira setengah jam dan ditapis. Ambil 150 ml selepas makan 3 kali sehari.

No 9 Sporysh

Anda boleh membersihkan hati dengan ramuan herba menggunakan koleksi berikut:

  • ramuan knotweed - 1 bahagian;
  • bunga calendula - 1 bahagian;
  • rumput ekor kuda - 1 bahagian;
  • ramuan tansy - 1 bahagian;
  • ramuan immortelle - 2 bahagian.

1 sudu besar l. koleksi dituangkan dengan segelas air, direbus dengan api kecil selama 10 minit, disejukkan dan ditapis. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan. By the way, komposisi ini juga membantu menghilangkan parasit dari badan..

No 10 Phytoseeds

Untuk membuang toksin dari badan dan memulihkan fungsi hati, anda boleh menggunakan persediaan herba siap pakai yang dijual di farmasi. Sebagai contoh, Fitogastrol dan Phytohepatol telah membuktikan diri mereka dengan baik. Yang terakhir terdiri daripada 3 jenis. Anda juga boleh menggunakan teh Monastery.

Prosedur pembersihan hati herba

Untuk membersihkan hati daripada toksin, anda boleh, misalnya, minum suplemen makanan Ovesol dari Evalar atau menggunakan sistem Ignatenko.

Menurut Ignatenko

Ia akan mengambil 40 g bunga calendula, tuangkan 1 liter air mendidih dan biarkan selama kira-kira setengah jam. Ambil ubat tersebut dalam bahagian kecil sepanjang hari. Kursus rawatan adalah 3 minggu.

Kemudian penyingkiran batu empedu dilakukan. Untuk melakukan ini, gunakan setiap hari campuran yang dibuat dari campuran jus lemon (100 ml) dan minyak zaitun (100 ml). Makan malam tidak dibenarkan pada hari pertama prosedur. Adalah perlu untuk minum campuran itu dengan meneguk kecil dan segera tidur, dan pada waktu pagi lakukan enema pembersih. Selepas itu, puasa dianjurkan pada siang hari. Anda hanya boleh minum air berasid dengan madu. Pada hari ketiga, mereka sekali lagi melakukan enema. Pada siang hari, hanya buah-buahan kering, sayur-sayuran rebus atau bakar sahaja yang dibenarkan.

Pembersihan hati berganda

Dianjurkan untuk memanaskan hati dengan pemanas pada siang hari. Makanan terakhir harus berlangsung pada pukul 2-3 petang. Hanya salad ringan, jus segar, bijirin yang dibenarkan. Lakukan pembersihan enema pada waktu pagi; prosedur ini boleh diulang dua kali. Hanya jus buah yang dibenarkan pada waktu siang. Sebelum tidur, minum campuran jus lemon dan minyak zaitun (1: 1). Pada waktu pagi - sekali lagi enema dan kemudian peralihan ke diet biasa.

Kontraindikasi untuk pembersihan herba

Anda tidak dapat membersihkan hati dengan:

  • kehamilan;
  • menyusukan bayi;
  • penyumbatan usus;
  • penyakit onkologi.

Kesan sampingan dan kemungkinan komplikasi

Semasa pembersihan hati dengan herba, gejala tidak menyenangkan berikut mungkin muncul:

  • rasa kepahitan di mulut;
  • pedih ulu hati;
  • menarik kesakitan di hipokondrium yang betul;
  • cirit-birit;
  • kembung.

Sekiranya gejala teruk, anda perlu menghentikan rawatan herba dan mendapatkan nasihat perubatan.

Diet semasa dan selepas pembersihan

Untuk memaksimumkan kesan prosedur yang dilakukan, peraturan pemakanan tertentu mesti dipatuhi semasa detoksifikasi. Tidak boleh ada pai, gula-gula, makanan berlemak dan goreng di menu. Ia dibenarkan memakan ikan, daging putih, sayur-sayuran dan buah-buahan. Garam tidak boleh digunakan semasa penyediaannya. Sarapan pagi selewat-lewatnya pukul 10 pagi. Makanan mestilah pecahan: 5-6 kali sehari. Setelah selesai membersihkan hati, disarankan untuk mematuhi diet ini selama 2 minggu lagi. Kemudian anda dapat memperkenalkan makanan lain secara beransur-ansur. Anda juga perlu melakukan pembersihan enema selama 2-3 hari pertama selepas prosedur pembersihan..

Membersihkan hati adalah prosedur yang penting dan bermanfaat. Pelaksanaannya yang betul bukan sahaja dapat meningkatkan fungsi organ dan kesejahteraan keseluruhan, tetapi juga untuk mencegah perkembangan banyak penyakit.

Membersihkan hati dengan herba

Penyembuh tradisional mendakwa bahawa detoksifikasi herba dianggap cara yang cukup berkesan dan tidak berbahaya untuk membersihkan hati. Ini dijelaskan oleh kesan ringan mereka pada tubuh dan ketiadaan akibat negatif penggunaan. Benar, yang terakhir hanya dapat dilakukan jika koleksi ramuan dipilih dengan teliti, dan orang itu sendiri telah diperiksa dan memastikan bahawa dia tidak mempunyai kontraindikasi terhadap penggunaan decoctions dari mereka.

Apakah rahsia tekniknya

Kejayaan teknik detoksifikasi hati ini terletak pada kesan herba pada tubuh. Penyembuh tradisional telah mengenal pasti beberapa dari mereka, yang mempunyai kesan "membersihkan darah" yang jelas dan telah mengusulkan sejumlah pilihan untuk penggunaannya..

Perlu diingat bahawa kebanyakan dari mereka mengalami peningkatan dalam jumlah pengeluaran hempedu, kerana inilah yang mendorong pemecahan lemak, mengaktifkan saluran pencernaan, dan juga pembersihan hati secara semula jadi..

Secara konvensional, ramuan yang mampu membersihkan hati terbahagi kepada dua kumpulan:

  1. 1 yang mempunyai kesan koleretik ringan, misalnya daun strawberi atau lingonberry;
  2. 2 yang mempunyai kesan yang ketara - chamomile, calendula, adas, calamus, immortelle.

Pada gilirannya, kumpulan kedua juga dibahagikan kepada 3 kategori, bergantung pada kehalusan kesan pada kawasan hati dan hempedu tertentu, iaitu:

  • Koleretik - ia menggabungkan tumbuh-tumbuhan yang meningkatkan intensiti sel, dan juga mempunyai kesan positif pada membran mukus. Antara koleretik adalah sutera jagung, immortelle, dandelion.
  • Holikinetics - mereka mengetatkan pundi hempedu, melancarkan pembuangan hempedu melalui saluran empedu ke dalam usus. Holikinetics dipanggil barberry dan adas..
  • Antispasmodik - tumbuh-tumbuhan seperti itu memudahkan proses aliran keluar hempedu, dan juga mengurangkan nada saluran. Antaranya - pudina, chamomile, oregano.

Kontraindikasi

Detoksifikasi hati dengan herba dikurangkan untuk penyediaan infus dari tumbuhan, yang digunakan dalam kursus. Berkat ini, tubuh membersihkan diri, imuniti meningkat, mood buruk, dan dengan itu kemurungan hilang. Benar, hanya jika seseorang tidak mempunyai kontraindikasi terhadap penggunaan ramuan ini. Tetapi anda boleh memastikannya hanya selepas peperiksaan..

Ia juga berguna untuk berjumpa doktor yang akan mengecualikan adanya kontraindikasi terhadap prosedur pembersihan hati itu sendiri. Untuk ini, pemeriksaan ultrasound dilakukan untuk memastikan bahawa tidak ada batu empedu yang besar. Mereka tidak selalu keluar semasa detoksifikasi, dan kadang-kadang mereka hanya mengubah kedudukan mereka, sekaligus menghalang salah satu saluran. Satu-satunya jalan keluar dari keadaan ini adalah campur tangan pembedahan yang mendesak..

Dilarang melakukan prosedur pembersihan bagi wanita yang mengalami pembongkaran, dan juga untuk pasien yang didiagnosis dengan diabetes mellitus, penyakit sistem kencing. Anda tidak boleh menggunakan detoksifikasi dan melemahkan imuniti akibat penyakit virus atau berjangkit. Kontraindikasi lain adalah sakit kepala, suhu badan di atas 37.5 darjah, alergi terhadap salah satu komponen decoctions.

Harus diingat bahawa segala kemerosotan kesejahteraan setelah mengambil dana untuk detoksifikasi hati adalah alasan untuk membatalkan prosedur..

Pembersihan herba: ciri dan jenisnya

Kelebihan utama pembersihan jenis ini adalah kemudahan penggunaannya. Tentukan sendiri: untuk mencapai hasil yang dapat dilihat, anda mesti kerap minum jumlah decoctions yang diperlukan mengikut skema. Untuk menyediakan kuah ini, anda boleh mengambil tanaman individu atau koleksi lengkap. Adalah mudah untuk memastikan bahawa prosedur itu dijalankan dengan betul dengan memerhatikan najis yang banyak, berkat badan yang membersihkannya sendiri. Orang yang sembelit dibenarkan untuk sedikit meningkatkan jumlah formula yang mereka makan..

Detoksifikasi Rosehip

Buah rosehip mempunyai kesan ringan. Untuk merasakannya sendiri, anda mesti:

  • keringkan dan kisar;
  • 6 sudu besar l. kukus campuran dengan 1 liter air mendidih dan sembunyikan di tempat yang hangat;
  • pada waktu pagi tuangkan 1 sudu besar. infus masih hangat, selain itu membuang 50 g (3 sudu besar.) xylitol atau sorbitol ke dalamnya;
  • minum minuman yang dihasilkan pada perut kosong dalam satu tegukan;
  • kemudian bersenam;
  • 20 minit selepas menyiram gelas, perlu menyelesaikan sisa-sisa infusi rosehip, tetapi tanpa penambahan xylitol dan sorbitol;
  • kemudian berikan diri anda dengan aktiviti fizikal;
  • 45 minit selepas minum segelas kedua, dibenarkan sarapan. Pada masa yang sama, penting untuk mengutamakan makanan yang cepat dicerna, seperti sayur-sayuran dan buah-buahan, kacang-kacangan.

Biasanya, segera setelah minum minuman, ada keinginan untuk mengosongkan, yang menunjukkan bahawa detoksifikasi berjaya. Sebelum penghujung hari, penting untuk membatasi pengambilan makanan sepenuhnya atau makan makanan yang mudah dicerna dalam jumlah minimum. Kursus terapi merangkumi 3 prosedur yang dilakukan dengan rehat 2 hari.

Detoksifikasi dengan tunas birch

Untuk melakukan prosedur, anda mesti menyediakan minuman terlebih dahulu:

  • ambil 10 gr. (2 sudu besar. L.) Pucuk birch dan 1 sudu besar. biji oat;
  • kukus campuran dengan 1 liter air mendidih, kemudian ketepikan selama 6 jam;
  • longkang mengikut masa;
  • anda perlu minum 1 sudu besar. sebelum tidur dan 1 sudu besar. pada waktu pagi dengan perut kosong;
  • makan dibenarkan tidak lebih awal daripada 120 minit selepas menggunakan produk.

Kursus terapi adalah 3 hari, di mana anda perlu minum infus yang baru disediakan.

Detoksifikasi Celandine

Celandine terkenal dengan sifat anti-radang. Sementara itu, tidak semua orang sedar bahawa ia juga mempercepat metabolisme dan membersihkan badan dari toksin..

Untuk membuat infus, anda memerlukan:

  • masukkan termos 20 gr. (4 sudu besar L.) Bahan kering dan kukus dengan 2 liter air mendidih, kemudian sisihkan selama setengah jam;
  • kemudian sejukkan dan toskan;
  • minum 3 kali sehari untuk ¾ gelas 30 minit sebelum makan.

Perlu diingat bahawa perlu dimakan setelah mengambilnya. Kursus ini berlangsung selama 60 - 90 hari. Rejimennya adalah seperti berikut: mereka minum infus selama 7 hari, setelah itu mereka berhenti selama 5 hari, dan kemudian menyambung pengambilan selama 7 hari dan ditangguhkan lagi selama 5 hari. Dan 60 - 90 hari.

Detoksifikasi sutera jagung

Ini betul-betul tanaman, infus yang boleh disediakan secara berasingan atau sebagai sebahagian daripada koleksi ramuan.

Merebus stigma jagung dibuat seperti ini:

  • 2 sudu besar l. bahan dituangkan dengan air dan dibakar hingga mendidih;
  • selepas itu, api dikurangkan, dan kaldu dibiarkan selama setengah jam lagi;
  • kemudian disejukkan, di sepanjang jalan menambahkan air ke dalamnya sehingga isipadu mencapai tahap asal;
  • tapis dan ambil 15 ml (1 sudu besar.) tiga kali sehari.

Penyerapan immortelle dengan stigma jagung

  • sediakan 1 sudu besar. l. immortelle dan 1 sudu besar. l. stigma;
  • tuangkan campuran dengan 400 ml air dan rebus sedikit dengan api kecil;
  • ketepikan selama 30 minit;
  • minum infusi yang dihangatkan pada waktu pagi semasa perut kosong;
  • sejam selepas penggunaan, perlu mengambil julap, misalnya garam Carlsbad, yang dicairkan dalam 1 sudu besar. air mineral alkali;
  • maka anda harus berbaring di sebelah kanan anda dan meletakkan pemanas di hati;
  • selepas buang air besar, lakukan enema.

Penting untuk diperhatikan bahawa yang terbaik adalah melangkau makanan atau beralih ke diet vegetarian pada hari anda melakukan detoks..

Penyerapan sutera simpul, calendula, ekor kuda dan jagung

  • ambil ramuan di atas dalam jumlah yang sama dan campurkan;
  • 2 sudu besar l. koleksi ke stim 4 sudu besar. air panas;
  • biarkan campuran pada mandi wap sebentar;
  • kemudian angkat dari mandian wap dan sisihkan selama 45 minit;
  • selepas toskan dan minum 100 ml tiga kali sehari selepas makan.

Kursus detoksifikasi - 3 minggu. Kemudian jeda dibuat selama kemasukan selama 7 hari, selepas itu infus diambil selama 14 hari lagi. Peringkat terakhir adalah berhenti di penerimaan selama seminggu dan penerimaan infus selama 3 minggu lagi.

Pembersihan mengikut Ignatenko

Detoksifikasi hati dilakukan dalam 2 peringkat. Permulaan:

  • 40 gr. bunga calendula dikukus dengan 1 liter air mendidih;
  • berkeras 60 minit;
  • tapis dan minum infus dalam tiga pendekatan 20 minit sebelum makan.

Kursus detoksifikasi - 14 - 21 hari.

Tahap kedua melibatkan penyediaan infus baru, yang mana perlu:

  • 100 g minyak sayuran (lebih baik zaitun) dan 100 gr. jus lemon;
  • mereka dicampur dan disejukkan (suhu optimum ialah 10 darjah Celsius);
  • pada hari pertama mereka makan tengah hari, dan untuk makan malam mereka mengambil komposisi yang dihasilkan dalam teguk kecil, kacau sepanjang masa.

Untuk mencapai kesan yang dapat dilihat, anda perlu meminumnya semasa tidur, dan setelah meminumnya, anda tidak lagi boleh bangun. Mereka melakukan enema pada waktu pagi. Pada siang hari, dibenarkan minum air dengan jus lemon dan madu, tetapi anda tidak boleh makan. Pagi hari baru juga harus dimulakan dengan enema. Dibolehkan memakan sayur rebus dan buah kering.

Setelah menyelesaikan kedua tahap detoksifikasi, batu akan mula keluar. Sementara itu, disyorkan untuk mengulangi prosedur selepas 14 hari..

Membersihkan dengan susu thistle dan agrimony

Perlu diketahui bahawa susu thistle digunakan tidak hanya untuk detoksifikasi hati, tetapi juga untuk pencegahan dan rawatan penyakit organ berbahaya, termasuk sirosis dan hepatitis. Bunga agrimony meningkatkan kesannya, namun, untuk mencapai hasil yang dapat dilihat, perlu mengikuti kursus yang membentang selama 90 hari.

Pada bulan pertama, anda perlu mengambil infus agin:

  • 10 gr. (2 sudu besar. L.) 3 sudu besar bahan hancur dicurahkan. air;
  • bekas itu dibakar, dan minuman itu didihkan, selepas itu disisihkan selama 30 minit;
  • kemudian disejukkan, dikeringkan dan disembunyikan di tempat yang sejuk.

Anda perlu menggunakan produk selama 23 hari, 100 ml selama setengah jam sebelum makan, kemudian berhenti selama 7 hari.

Untuk bulan kedua, infus lain sedang disiapkan:

  • ambil 4 bahagian immortelle dan 6 bahagian agrimony;
  • campuran dituangkan 3 sudu besar. air, didihkan dan sisihkan selama setengah jam;
  • kemudian mereka menyejukkannya dan menyembunyikannya di tempat yang sejuk.

Corak penggunaannya sama. Infusi diminum selama 23 hari, 100 ml setiap setengah jam sebelum makan, setelah itu berhenti sejenak selama 7 hari.

Pada bulan ketiga, ambil 1 liter jus daun thistle susu dan campurkan dengan 200 gr. vodka. Simpan infus di tempat yang sejuk, dan minum 15 ml (1 sudu besar. L.) Setengah jam sebelum makan.

Penting untuk diperhatikan bahawa jus thistle susu boleh diganti dengan biji thistle susu jika diperlukan. Yang terakhir dihancurkan sedemikian rupa sehingga minyak dibebaskan dari mereka, misalnya, dalam penggiling kopi. Ambil minyak biji 3 kali sehari setengah jam sebelum makan.

Semasa mengambil susu thistle, rasa sakit di hati mungkin muncul. Biasanya, mereka tidak terlalu kuat dan hilang setelah seminggu. Dengan rasa sakit yang kuat, perlu beralih ke penerimaan infus dua kali, dan setelah penamatan mereka - kembali ke tiga kali.

Bayaran detoksifikasi

  • campurkan 4 sudu besar. l. wormwood, mint, dandelion, dog rose, nettle, immortelle, celandine, plantain, yarrow;
  • 1.5 sudu besar l. pengumpulan hingga wap 1 sudu besar. air panas, dan tuangkan campuran ke dalam termos;
  • di longkang pagi dan minum 1 sudu besar. infusi;
  • sebelum tidur, ulangi prosedur, minum 1 sudu besar. infusi.

Kursus pembersihan adalah 1 bulan. Untuk mencapai kesan yang dapat dilihat, ia harus dilakukan hingga 2 kali setahun. Harus diingat bahawa setelah mengambil infus, najis menjadi berlimpah dan cair, sementara itu, jika cirit-birit diperhatikan, lebih baik mengurangkan dos infus.

  • ambil 2 sudu besar. l. knotweed, stigma jagung, bearberry, St. John's wort;
  • kukus campuran dengan 4 liter air mendidih dan rebus selama 10 minit;
  • kemudian bersembunyi di tempat yang hangat selama 30 minit;
  • toskan, ambil 15 ml setengah jam sebelum makan.

Kursus detoksifikasi adalah 1 bulan, selepas itu anda perlu berhenti selama 21 hari. Pada masa ini, ada baiknya mengambil rebusan oat (2 segenggam biji-bijian yang tidak dimurnikan dikukus dengan 1 liter air mendidih dan direbus selama 30 minit). Selepas 3 minggu, koleksi disambung semula, dan tiga kali.

  • ambil 2 sudu besar. l. ekor kuda, wort St. John, mullein, immortelle, yarrow;
  • tuangkan campuran siap dengan 4 liter air dan rebus selama setengah jam;
  • sejuk, tambahkan air sehingga mencapai jumlah infusi 1.5 liter;
  • minum 150 ml setiap hari pada waktu pagi semasa perut kosong.

Kursus terapi adalah 10 hari, selepas itu mereka berhenti selama 7 hari, dan kemudian mengulangi kursus 10 hari sekurang-kurangnya tiga kali lagi.

Pemakanan semasa detoksifikasi

Untuk merasakan kesan positif dari pembersihan, penting untuk meninggalkan tabiat buruk selama pelaksanaannya, dan makan secara seimbang. Dengan kata lain, buang alkohol, rokok dan ubat-ubatan, dan jika ada, ambil rawatan terlebih dahulu.

Anda tidak boleh menyalahgunakan makanan berlemak, goreng, acar, serta makanan dalam tin dan produk separuh siap, kerana ia memberi kesan negatif terhadap fungsi organ. Sebaiknya makan tomato, terung, labu, zucchini, wortel, timun setiap hari. Anda mesti bersarapan tidak lewat dari 10 pagi. Lebih baik makan 5 - 6 kali sehari, pecahan. Seminggu sebelum memulakan detoksifikasi, anda mesti beralih kepada diet vegetarian.

Penting untuk diingat bahawa aliran keluar hempedu juga dapat dijamin oleh aktiviti fizikal, jadi dalam jangka masa ini adalah wajar untuk bersukan, mengunjungi sauna.

Pembersihan hati herba adalah proses yang mudah diatur dan berkesan. Penting untuk menyediakan yuran yang diperlukan dan bersabar. Untuk menghilangkan sebarang risiko, anda mesti berjumpa doktor terlebih dahulu, menjalani ujian dan menjalani pemeriksaan ultrasound. Penyembuh tradisional memberi tumpuan kepada fakta bahawa kesihatan seseorang berada di tangannya, jadi anda tidak boleh berkompromi dengan hati nurani anda, terutama ketika menyahtoksin organ-organ penting.

Membersihkan usus, hati, ginjal dan saluran darah dengan ubat-ubatan rakyat

Sama seperti rumah yang kadang-kadang memerlukan pembersihan, tubuh manusia memerlukan pembersihan berkala. Dan jika dalam kes pertama anda perlu memperhatikan bilik-bilik tertentu, maka pada yang kedua - kepada sistem, organ dan tisu tertentu. Artikel ini akan memberitahu anda secara terperinci mengenai membersihkan usus, hati, ginjal dan saluran darah..

Untuk pembersihan umum yang baik, anda memerlukan alat yang baik (baldi air, pel, berus, dll.) Dan bahan kimia rumah tangga. Cara terbaik untuk membersihkan badan dengan betul adalah ubat herba. Narkoba lebih banyak musuh daripada penolong. Tetapi rawatan herba, dengan pilihan dan penggunaan yang tepat, kepatuhan terhadap resipi, selalu memberikan hasil yang diinginkan..

Perlu diingat bahawa orang biasanya akan disalahkan kerana fakta bahawa badan menjadi tercemar, terhiris, tepu dengan bahan toksik dan racun. Alkohol dan merokok, kurang bersukan, kurang tidur, pemakanan dan tekanan - semua ini dan beberapa faktor lain secara beransur-ansur menyebabkan pembentukan bahan berbahaya bagi kesihatan di dalamnya, yang hanya dapat ditangani oleh ramuan herba yang sesuai..

Herba adalah bahan semula jadi yang diciptakan oleh alam semula jadi, khasiat menarik yang tidak dapat diragukan lagi. Sangat disyorkan untuk berjumpa doktor sebelum memulakan rawatan. Faktanya ialah ubat herba mempunyai kontraindikasi. Baiklah, keberkesanannya bergantung sepenuhnya kepada usaha yang dilakukan.

Herba pembersihan usus besar

Membersihkan saluran gastrointestinal memainkan peranan penting untuk fungsi badan yang betul. Ketika makanan masuk, ia melewati usus kecil dan besar, di mana deposit toksin dan toksin secara beransur-ansur muncul, memerlukan pembuangan. Dalam menyelesaikan masalah ini, decoctions dan infus herba digunakan berdasarkan tanaman pisang, jelatang, rhubarb, buckthorn, elderberry, dandelion, ekor kuda, yarrow, dll..

Bayaran yang diterima digunakan bukan hanya untuk pentadbiran oral, tetapi juga untuk enema. Tempoh rawatan adalah berbeza. Kami menasihati anda untuk memilih hari yang bebas dari pekerjaan dan aktiviti lain, yang dapat dikhaskan sepenuhnya untuk pemulihan anda. Ia berguna untuk memasukkan dalam diet, selain ramuan, sayur-sayuran segar, buah-buahan dan tidak termasuk produk daging, makanan tinggi lemak.

Biji rami

Flaxseed adalah pilihan yang berpatutan, selamat dan sihat. Semasa pengambilan, lendir dikeluarkan, yang menyumbang kepada sedikit kesan pencahar dan memperbaiki peristaltik. Meliputi dinding, lendir membersihkan saluran pencernaan dengan lembut, menghilangkan kemungkinan kecederaan, yang membolehkan rami berjaya digunakan selama bertahun-tahun.

Cara pengambilan biji rami untuk membersihkan usus

Masukkan satu sudu biji ke dalam segelas air sejuk, api dan masak selama 15 minit. Kaldu seperti itu mesti disediakan setiap hari, dan diminum sebelum tidur, setelah ditapis sebelumnya. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan infus. Untuk penyediaan, kisar biji-bijian dengan teliti dalam jumlah satu sudu besar, isi dengan air (1 gelas) dan biarkan semalaman. Keesokan paginya - anda boleh mula mengambil.

Kulit kayu Buckthorn untuk pembersihan

Buckthorn mempunyai kesan pencahar yang lebih kuat berbanding biji rami. Kulit pokok bertindak pada usus, membantu merangsang yang terakhir dan mempercepat pergerakan usus.

Kaldu disediakan di rumah seperti berikut. Satu sudu besar buckthorn dituangkan ke dalam segelas air dan masukkan dengan api kecil. Kami mendidih selama 15 minit, selepas itu kami mengeluarkan kuahnya dari kompor dan tambahkan 200 ml ke campuran yang dihasilkan. air panas.

Penerimaan ubat seperti ini disyorkan sebelum tidur, atau pada waktu pagi, ketika perut kosong, dalam jumlah 100 ml. sekaligus. Sekiranya terdapat kesakitan atau cirit-birit yang teruk, penggunaan rebusan mesti ditinggalkan..

Senna

Daun ramuan ini telah lama dikenal kerana kemampuannya untuk mengatasi berat badan yang berlebihan, tindakan pencahar dan pembersihan yang baik. Komponen utama senna adalah anthraglycosides, yang menyebabkan kerengsaan membran mukus, peningkatan motilitas gastrointestinal, dan penyingkiran produk buangan dari badan dengan lebih cepat.

Untuk menyediakan kuahnya, anda memerlukan satu sudu ramuan dan segelas air. Setelah mendidih dengan api kecil selama seperempat jam, campuran mesti disejukkan. Pengambilan pertama berlaku sebelum tidur dalam jumlah 70 ml. Setiap hari berikutnya dos meningkat sebanyak 20 ml. Tempoh kursus adalah seminggu. Pada hari terakhir, 1 gelas kaldu diminum. Kesan sampingan dalam bentuk sakit perut dan kelemahan ringan secara tradisional bukan asas untuk menghentikan perjalanan.

Membersihkan hati dengan ubat-ubatan rakyat

Hati adalah salah satu organ terpenting dalam tubuh manusia. Fungsi utamanya adalah membersihkan darah dari zat berlebihan yang kemudiannya tinggal di hati. Akibat pencemaran, batu terbentuk secara beransur-ansur yang menetap di kawasan pundi hempedu. Semua ini membawa kepada keradangan, kelemahan sistem imun, peningkatan keletihan dan kemurungan..

Untuk membersihkan hati, anda perlu mengaktifkan pengeluaran hempedu, yang bertanggungjawab untuk memecahkan lemak, memastikan fungsi usus yang betul dan menghilangkan toksin berbahaya secara semula jadi. Semua ini dicapai melalui ramuan yang sesuai seperti pinggul mawar, immortelle, wormwood, dandelion, celandine, mint, milk thistle, plantain, yarrow, dll..

Rosehip

Tindakan lembut pinggul mawar bertujuan membersihkan limfa dan kelenjar getah bening di kawasan hati. Pada hari prosedur, anda mesti menolak makan. Kursus ini adalah 3 dos, masing-masing dalam 2 hari.

Untuk menyediakan kuahnya, anda memerlukan termos. Kisar rosehip dan masukkan 3 sudu ke dalam bekas yang telah disediakan. Tuangkan air mendidih ke atasnya, dan pada waktu pagi tambahkan jumlah sudu sorbitol yang sama ke dalam sup. Ubat ini diminum dalam satu tegukan, selepas itu disyorkan untuk melakukan senaman yang baik. Setelah 20 minit berlalu, kami menyelesaikan selebihnya, tetapi tanpa sorbitol. Kemudian - lakukan latihan lagi.

Setelah mengambil kuahnya, jika anda rasa seperti itu, kosongkan usus anda. Sekarang tunggu 30 minit dan makan sarapan ringan dari buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan.

Pucuk birch

Tunas birch cenderung mengeluarkan sejumlah besar tanin, yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi pundi hempedu, mencegah pembentukan batu yang berbahaya. Tunas birch harus dimakan bersama dengan biji-bijian oat. Hasilnya, kami mendapat resipi yang mudah dan berpatutan untuk membersihkan hati..

Masukkan 1 sudu ginjal dan 0,5 cawan biji-bijian ke dalam termos, tuangkan air mendidih dan masukkan selama 6 jam. Kemudian - infus ditapis dan diambil dalam jumlah 1 gelas pada awal dan akhir hari. Tempoh keseluruhan kursus adalah 3 hari. Adalah wajar agar infus segar setiap hari. Ia dibenarkan duduk di meja sekurang-kurangnya 2 jam setelah mengambil produk.

Celandine untuk membersihkan hati

Celandine digunakan untuk menghilangkan proses keradangan, menormalkan metabolisme, membersihkan saluran gastrointestinal, segera mengeluarkan lendir, racun dan toksin.

Kami meletakkan 2 sudu besar celandine kering dalam termos, tambahkan 1 liter air mendidih, tutup penutup dan tunggu selama setengah jam. Kemudian - infusi hendaklah disejukkan dan ditapis. Ambil 3 kali sehari dalam jumlah 150 ml, sebelum makan. Setelah mengambilnya, sangat disarankan untuk dimakan.

Pembersihan buah pinggang dengan ubat-ubatan rakyat

Walaupun hati bertanggungjawab membersihkan darah, ginjal terlibat dalam membersihkan cecair lain. Pembersihan ginjal yang tepat pada masanya membolehkan anda menormalkan tekanan darah, meningkatkan fungsi otot jantung, meningkatkan proses metabolik, dan meningkatkan tahap tenaga penting.

Senarai ramuan yang sering digunakan untuk membersihkan buah pinggang termasuk: daun dan tunas birch, pinggul mawar, pasli, saderi, elderberry, lingonberry, balsem lemon, juniper, knotweed, bearberry, dill, tricolor violet, ekor kuda, sage, erva woolly.

Pasli dan dill

Parsley adalah pembersih buah pinggang yang paling mudah dan berpatutan. Tumbuhan ini adalah diuretik yang baik yang mampu melarutkan pasir dan batu ginjal yang terkumpul..

Pasli diperlukan dalam kombinasi dengan dill dan satu liter jus epal. Untuk berjaya menjalankan prosedur membersihkan badan, sisihkan cuti dari tempat kerja, kerana anda mesti makan satu sayur sahaja dalam masa 24 jam.

Ambil 2 tandan besar pasli dan dill dari katil taman, atau beli masing-masing 30-40 gram. setiap budaya di kedai. Jus epal mestilah semula jadi, tanpa kekotoran dan bahan tambahan. Ambil enema pada waktu pagi untuk membersihkan usus anda. Kemudian - campurkan sayur-sayuran dan bahagikan kepada 5 porsi yang sama.

Hidangan pertama harus dimakan pada jam 9 pagi dan dibasuh dengan jus epal. Hidangan seterusnya diambil selepas 3 jam. Dan semasa rehat, setiap jam anda perlu minum satu gelas air bersih. Dan seterusnya sepanjang hari, sehingga pukul 23.00. Bersedia untuk ke tandas pada waktu malam. Jadi sebelum tidur, tetapkan penggera anda selama 2 atau 3 jam dan berehat dengan tenang. Apabila dorongan timbul, kosongkan pundi kencing anda, minum segelas air bersih dan terjun kembali ke pelukan Morpheus yang manis. Prosedur malam seperti itu akan melarutkan sisa-sisa toksin dan membuang seluruh buah pinggang. Ikuti enema terakhir pada waktu pagi..

Pada tahun pertama rawatan, kaedah yang dipertimbangkan boleh digunakan sekurang-kurangnya 2 - 3 kali setahun. Pada masa akan datang, cukup dengan menggunakan pasli hanya sekali setahun..

Rosehip

Pinggul mawar kering mempunyai diuretik dan, pada masa yang sama, kesan penyembuhan. Mereka mengandungi vitamin C yang berguna untuk tubuh dan memberikan pembersihan ginjal berkualiti tinggi.

Rosehip dihancurkan, dituangkan ke dalam termos dalam jumlah 4 - 5 sudu besar dan diisi dengan 2 gelas air panas. Hasilnya, kita mendapat sekali infus, yang mesti diletakkan semalaman hingga pagi. Pada masa penyediaannya, infus akan kelihatan seperti teh, iaitu, ia harus memiliki warna gelap dan kaya, rasa manis dan masam. Teduhan cahaya menunjukkan bahawa pinggul mawar kecil telah ditambahkan, dan ini harus diambil kira untuk masa depan..

Infusi diambil pada waktu pagi, semasa perut kosong, dalam jumlah 1 gelas. Sebanyak 1 gelas lagi disyorkan untuk dimakan sebelum tidur. Tempoh kursus adalah 14 hari. Kursus berulang boleh dijalankan beberapa kali dalam setahun, setiap 3 hingga 4 bulan. Dan hanya terhad kepada satu kursus sepanjang tahun.

Membersihkan saluran darah dengan ubat-ubatan rakyat

Selama bertahun-tahun, saluran darah tersumbat dan kehilangan keanjalan, yang menyebabkan banyak masalah - aterosklerosis, strok, infark miokard dan penyakit lain. Hanya ada satu cara untuk melambatkan mereka dan memperbaiki kerja jantung, dengan menggunakan ubat herba yang sesuai.

Herba utama yang digunakan untuk membersihkan saluran darah adalah semanggi, pinggul mawar, St. John's wort, akar bunga matahari, daun dandelion, dll..

Semanggi

Clover adalah ubat yang sangat baik untuk sklerosis vaskular, yang boleh digunakan sepanjang musim panas. Minuman semanggi akan membersihkan saluran darah, menormalkan tekanan darah dan meningkatkan kesejahteraan.

Tuangkan 1 sudu besar dengan 1 gelas air mendidih dan bakar. Kami menunggu 5 minit, angkat dari dapur, bersikeras selama 40 minit, tapis. Kaldu yang dihasilkan diambil 1 sudu besar beberapa kali sehari, sebelum makan. Tempoh kursus adalah 3 minggu. Selepas seminggu, kursus dapat diulang.

John's wort

Cara sejagat untuk mencapai keanjalan saluran darah yang diperlukan adalah penerimaan wort St. John dalam kombinasi dengan chamomile, tunas birch dan immortelle. Koktel seperti itu juga menghilangkan lemak berlebihan, menormalkan proses metabolik, menyelamatkan dari pening, dan meningkatkan sumber pelindung badan.

Pada penghujung hari, ambil 1 sudu campuran, isi dengan air panas dalam jumlah 0,5 liter, biarkan selama 20 minit dan tapis. Kemudian tambahkan 1 sudu teh madu ke dalam koktel dan minum sebelum tidur. Pada waktu pagi, prosedur harus diteruskan. Kami memanaskan komposisi dengan wap dan melarutkan 2 sudu teh madu di dalamnya. Kami mengambil ubat setiap hari sebelum makan. Selepas beberapa tahun, kursus ini dapat diulang.

Dan ingat bahawa kesihatan sentiasa ada di tangan anda! Oleh itu, lakukan segalanya agar ubat herba membantu membersihkan hati, ginjal, usus dan saluran darah.!

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Herba untuk membersihkan hati

Fungsi normal hati adalah kunci kesihatan tubuh. Kesihatan organ memberikan kulit yang bersih, kulit segar, tenaga sepanjang hari. Slagging dianggap sebagai penyebab utama penyakit. Artikel tersebut memberikan contoh kaedah pembersihan yang paling setia, termasuk pembersihan hati herba.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada hati anda memerlukan pembersihan?

Hati bertanggungjawab untuk menyaring toksin dari darah dan mengubahnya menjadi unsur surih yang selamat yang dikeluarkan dari badan dengan sendirinya. Apabila beban menjadi ketara, saluran hepatik berhenti bekerja. Toksin berkumpul dan menyebabkan alergi bertambah, meningkatkan manifestasi vena varikos, diabetes.

Organ memerlukan pembersihan apabila:

  • Sakit kepala menjadi lebih kerap.
  • Terdapat rasa sakit di sebelah kanan.
  • Sembelit berulang.
  • Kulit wajah memperoleh warna kehijauan yang tidak semula jadi (mungkin kuning).
  • Terdapat plak di lidah.
  • Terdapat rasa berat dan kembung di bahagian perut.
  • Mengantuk dan tidak peduli.
  • Bau peluh yang kuat.

Apabila 2-3 gejala yang disenaraikan muncul, anda harus memikirkan pembersihan. Sekiranya terdapat lebih daripada 5 gejala, perlu segera berjumpa doktor.

Kelebihan pembersihan

Membersihkan hati mendorong penurunan berat badan. Organ ini menghasilkan hempedu, yang diperlukan untuk memecahkan lemak. Itulah sebabnya membersihkan badan dianggap tahap pertama dalam menurunkan berat badan..

Mengeluarkan toksin dari badan, hati membantu menguatkan sistem imun dan membersihkan limfa darah. Pembersihan membantu menghilangkan batu yang terbentuk oleh diet yang buruk dan kolesterol tinggi.

Terak pada hati menyebabkan penurunan prestasi dan kemerosotan kesejahteraan. Pembersihan merangsang penyerapan nutrien yang meningkatkan fungsi seluruh badan.

Pembersihan herba

Penggunaan ramuan perubatan telah lama dianggap cara yang lembut untuk membersihkan tubuh, kerana tidak dapat menyebabkan kesan sampingan apabila digunakan dengan bijak..

Varieti herba

Setiap ramuan mempunyai keunikan tersendiri dalam kesan pada badan. Herba untuk membersihkan hati dianggap paling sesuai:

  • Wormwood (mengandungi absintin, yang merangsang pembentukan rembesan hempedu dan usus).
  • Immortelle (mempunyai kesan analgesik, mengurangkan keasidan hempedu).
  • Dandelion (berkat minyak pati yang terdapat di dalam tumbuhan ini, hempedu mengalir keluar dan sel-sel dipulihkan).
  • Rosehip (melegakan keradangan, menyahtoksin hempedu dan menstabilkan berat badan).
  • Jelatang (menormalkan metabolisme, menurunkan kadar gula, mempunyai kesan koleretik yang tinggi).
  • Plantain (mempunyai sifat antioksidan, melegakan ketidakselesaan).
  • Chicory (kerana kandungan insulinnya, ia merangsang pembuangan hempedu).
  • Milk thistle (menghasilkan sifat detoksifikasi dan penjanaan semula untuk sel hati).
  • Dymyanka (melegakan keradangan pada organ dalaman, menghasilkan kesan koleretik yang baik).
  • Artichoke (bahan aktif mencetuskan pembebasan hempedu, memberikan kesan anti-radang).
  • St. John's wort (antibakteria kerana kandungan minyak pati).
  • Tansy (kaya dengan khasiat berguna yang dapat melegakan kekejangan, keradangan pada proses hati dan pundi hempedu).
  • Chamomile (ia mengandungi asid biologi dan flavonoid yang mencegah sirosis).
  • Sage (digunakan sebagai bahagian pengumpulan, membuang toksin, mengurangkan risiko pembentukan batu).
  • Akar Burdock (mempunyai sifat koleretik dan diuretik, menunjukkan kesan penting dalam pertumbuhan semula sel).
  • Yarrow (membantu dalam pemulihan organ, digunakan secara aktif untuk pembersihan).
  • Fenugreek (digunakan untuk melindungi organ dalaman dari kesan racun perosak).
  • Birch tunas (produk yang disediakan dengan penambahan produk ini mendorong penghapusan hempedu).

Jamu di atas boleh dibeli di farmasi.

Bayaran

Untuk menyediakan koleksi di rumah, dibenarkan untuk menggabungkan salah satu tanaman di atas antara satu sama lain. Setiap ramuan yang dipilih seharusnya dicampurkan satu persatu.

Koleksi herba untuk membersihkan hati disiapkan dengan cara yang hampir sama: tuangkan 3 sudu besar koleksi yang telah disiapkan dengan 0.5 liter air mendidih dan biarkan mendidih. Kemudian tapis dan minum dalam sehari.

Resipi untuk infus yang membersihkan hati:

  1. Ambil bunga chamomile, celandine, wort St. John dan pudina. Kisar setiap tanaman, tuangkan 1/4 air dalam satu sudu besar, masak selama 6 minit. Minum segelas kaldu tegang setiap pagi.
  2. Campurkan bunga calendula, pisang, ekor kuda dalam bahagian yang sama. Merebus disediakan pada kadar satu sudu hingga dua gelas air panas. Biarkan selama 30 minit, minum 1/2 cawan sehari selepas makan.
  3. Untuk membersihkan, campurkan akar chicory dengan pudina. Kemudian tuangkan 500 ml air mendidih selama setengah jam. Minum lebih baik panas, satu gelas sehari.
  4. Campurkan tauge balsem dengan pudina, tambah celandine dan jelatang. Kemudian masukkan segelas air mendidih dan tahan selama setengah jam. Ambil infusi dalam gelas sekali sehari.
  5. Ambil immortelle, bunga chamomile, celandine dan sebilangan pisang. Sediakan koleksi yang dihasilkan dalam nisbah 1: 1. Tuangkan air mendidih semalaman. Terikan dan panaskan pada waktu pagi. Permohonan: setengah gelas cecair yang disediakan diminum sebelum makan.
  6. Merebus susu thistle. Ambil 20 gram biji dan rebus dalam 500 ml air. Ambil 50 ml dengan setiap hidangan.

Untuk membuat teh rosehip, anda perlu menggunakan akar tanaman. Selepas mengisar, dan tuangkan dua sudu dengan setengah gelas air. Masak selama 10-15 minit, makan tiga kali sehari.

Teh ubat dari calendula, pudina, chamomile dan susu thistle disediakan seperti berikut: ambil 40 gram koleksi untuk setengah gelas air. Tuangkan air mendidih dan biarkan tidak lebih dari setengah jam. Ambil kesan yang lebih baik 30 minit sebelum makan.

Peraturan rawatan herba

Rawatan dengan persediaan dan infus herba dilakukan, mematuhi peraturan yang jelas:

  • Singkirkan tabiat buruk (alkohol, rokok).
  • Hilangkan makanan bergoreng, berlemak, masin, makanan dalam tin dan makanan keselesaan.
  • Makan makanan kecil dengan kerap.
  • Anda mesti makan secara pecahan - 5 kali sehari.
  • Diet harus terdiri daripada makanan tanpa lemak, termasuk sayur-sayuran, buah-buahan, jus.
  • Meningkatkan aktiviti fizikal.
  • Untuk meningkatkan kesan pembersihan, tambah pemanasan badan.

Kaedah lain membersihkan hati

Ungkapan "kaedah rakyat" sering menakutkan, tetapi beberapa kaedah ini benar-benar digambarkan sebagai pembersihan dan peningkatan fungsi organ dalaman. Sebilangan besar kaedah yang dipilih mempunyai kesan pencahar, jadi disyorkan untuk melaksanakannya semasa di rumah pada hujung minggu..

  • Soba. Satu sudu diisi dengan air semalaman. Anda mesti makan dengan perut kosong, anda boleh berbumbu dengan minyak zaitun. Selepas 2 jam, sarapan dibenarkan, disukai dengan produk vegetarian. Ikuti diet sedemikian selama sebulan.
  • Minyak sayuran. Anda boleh mengulang kursus pembersihan menggunakan produk ini secara berterusan. Lebih baik menggunakan biji rami atau minyak zaitun. Pada waktu pagi sebelum makan, ambil satu sudu besar, cairkan minyak dengan jus lemon.
  • Tiub. Pada waktu malam mereka minum air mineral perubatan, setelah mengeluarkan gas. Kemudian isi pad pemanas dengan air panas dan letakkan di bawah hipokondrium yang betul. Anda perlu tidur di sebelah kanan, meletakkan alas pemanas dengan air panas di sana.
  • Sayang. Pada waktu pagi, anda harus minum segelas koleksi apa pun. Sejam kemudian, sesudu madu dilarutkan dalam 250 ml air. Setelah mengambil minuman, anda perlu berbaring di sebelah kanan anda dengan pad pemanasan, seperti dalam kaedah di atas. Jadikan makanan ringan, dari salad sayur, untuk membersihkan dengan lebih berkesan.
  • Jus lemon. Satu sudu minyak zaitun dapat membantu mengurangkan kepekatan lemon. Campurkan dua produk dalam bahagian 1: 1, semasa perut kosong. Lemon meningkatkan imuniti, menguatkan saluran empedu dan membersihkan darah.
  • Lemon, herba, bawang putih. Campurkan beberapa cabang ramuan herba (pasli, saderi) dalam pengisar dengan dua kepala bawang putih, 150 ml air dan satu sudu lemon cincang. Minuman segar semestinya disediakan setiap pagi. Kontraindikasi pada orang dengan gastritis dan ulser.
  • Beet. Produk senang disediakan. Rebus, parut dan masukkan setitik minyak zaitun. Makan sebaik-baiknya semasa perut kosong.
  • Labu. Jus digunakan untuk membersihkan usus dan buah pinggang. Lebih baik memasak sendiri. Orang yang mempunyai hepatitis harus merebus labu.

Vitamin untuk hati

Perlu membersihkan badan bersama dengan pengambilan vitamin untuk meminimumkan kemungkinan membuang nutrien.

Vitamin apa yang seseorang pilih untuk hati:

  1. Vitamin A. Meningkatkan rembesan hempedu, merangsang pertumbuhan semula sel. Terdapat dalam oren, jeruk keprok, aprikot, wortel, labu, buah kering.
  2. Vitamin E. Mempercepat pertumbuhan semula sel, meningkatkan metabolisme. Terdapat dalam keju, keju kotej, telur, minyak rami, kacang soya labu.
  3. Vitamin K. Memberi penarikan hempedu yang berkesan, pembekuan darah. Terdapat dalam bayam, susu, jagung, pudina, dan telur.
  4. Vitamin C. Menindas pemusnahan sel organ dalaman, meningkatkan penyerapan nutrien. Terdapat dalam pasli, buah sitrus, cranberry dan pinggul mawar.
  • Anda harus berhenti membersihkan hati semasa penyakit pernafasan akut, yang disertai oleh demam tinggi, kelemahan, mual.
  • Anda tidak boleh memulakannya semasa berlakunya penyakit kronik, yang berkaitan secara langsung dengan organ dalaman.
  • Orang yang mengalami kegagalan jantung dan buah pinggang yang mengalami serangan jantung, strok.
  • Dalam situasi kemerosotan emosi, kerja berlebihan, tekanan.
  • Pembersihan hati dikontraindikasikan pada wanita hamil dan menyusui, semasa haid.

Membersihkan usus dan hati dengan herba

Untuk mendapatkan kesan dalam rawatan, pengambilan ubat herba tidak mencukupi hanya untuk penyakit yang mendasari. Sangat mustahak untuk digunakan dalam rawatan dan ramuan yang membersihkan badan. Sangat berkesan membersihkan usus dan hati dengan enema sebelum memulakan rawatan, dan kemudian, dalam kombinasi dengan ramuan lain, membersihkan darah dan limfa, saluran darah, ginjal, hati, mengeluarkan garam dari sendi. Perhatikan rawatan antiparasit.

PEMBERSIHAN INTESTINAL (menurut N. Semenova).

Resipi Air Bilas Enema:

• air rebusan disejukkan. (20-22 darjah C) - 2L;

• jus kranberi - 1 sudu besar. sudu (pilihan terbaik untuk penyahairan) atau jus lemon, atau jus buckthorn laut, atau cuka sari apel;

• garam meja - 1 jam. sudu itu.

Sering kali dalam buku-buku siri "Bantu Diri" anda dapat menemui penerangan mengenai prosedur pembersihan usus, di mana disarankan untuk menggunakan reagen kimia sintetik, misalnya asam sitrat, untuk mengasamkan air basuh. Pada pendapat saya, pengarang teknik seperti itu sendiri tidak pernah mencuci usus mereka sendiri. Jika tidak, mereka tidak akan pernah menulis mengenai asid sitrik. Ia menyebabkan gatal-gatal yang teruk di usus, terutama di rektum. Setelah menggunakan asid sitrik yang diperoleh secara artifisial untuk enema, orang mengalami gatal-gatal di usus selama beberapa bulan..

Basuh enema baru dengan bersih dalam air sabun dan bilas dengan air. Oleh kerana anda telah melepaskan hujung dan injap dari tiub, sediakan hujung tiub untuk bekerja. Pada api yang lebih ringan, lilin atau mancis, bakar hujung tabung getah sebanyak 2-3 milimeter dan bersihkan simpanan karbon yang dihasilkan dengan sabun. Tepi tiub akan menjadi lebih lembut dan tidak tajam sama sekali. Mereka tidak akan mencederakan lipatan dubur yang halus..

Semasa membersihkan usus, lakukan sendiri. Sekarang mengenai enema sebagai prosedur. Pertama sekali, tentukan di mana dan bagaimana menerapkan enema. Di rumah selalu senang - di bilik mandi atau tandas. Pasang cangkuk enema pada ketinggian yang diingini di ruangan ini. Di hotel kami menggunakan bilik mandi. Untuk melindungi enema, kami biasanya menggunakan penyangkut pakaian, cangkuk tuala atau rel tuala yang dipanaskan, di mana anda boleh mengikat enema dengan sehelai pembalut.

Lebih baik menyiapkan air untuk enema terlebih dahulu. Pada waktu malam, tuangkan air ke dalam baldi, dan biarkan suhu bilik semalaman. Tuangkan 2 liter air suhu bilik dan tambahkan 1 sudu besar. satu sudu cuka sari apel, anda boleh 1 sudu besar. sesudu jus lemon atau jus lingonberry, atau jus cranberry, atau jus buckthorn laut, atau jus bugsberry (di Sakhalin), atau jus serai (di Primorye), atau jus buah semula jadi masam yang lain. Air basuh akan berubah menjadi sedikit berasid - pH 6.5-6.7. Potensi asid alkali inilah yang mewujudkan keadaan yang sesuai untuk TOC, untuk semua reaksi dalam bahagian ini dan untuk mikroflora. Semasa menyediakan air basuh, batu silikon hitam boleh diletakkan di bahagian bawah baldi. Semakin kecil mereka, semakin besar permukaan kontak mereka dengan air, semakin tepu air dengan sebatian silikon. Semakin banyak silikon menerima TOK, semakin banyak ia diserap ke dalam darah dan semakin cepat reaksi penggantian kalsium oleh silikon di dinding usus dan struktur fleksibel badan yang lain akan berlanjutan. Garam kalsium yang kurang larut menjadi prasyarat untuk pembentukan kaku yang menyakitkan, retakan di usus, mengeringkan dinding usus dan menahan kotoran. Selain itu, kalsium, tidak seperti silikon, "tidak mendengar otak", tidak menerima impulsnya dan tidak dapat menjalankan perintah dalam proses genetik. Penggantian kalsium dengan silikon, walaupun terdapat sejumlah aktiviti, disediakan oleh enzim silika. Batu batu api hitam dapat dikumpulkan di tepi pantai, dibasuh dan dicurahkan ke dalam baldi.

Air suam tidak boleh digunakan untuk enema. Ia dengan cepat melarutkan kotoran yang tersekat dengan sendirinya, dan mereka diserap melalui membran mukus ke dalam darah.

Autointoksikasi mungkin. Keadaan itu timbul seperti keracunan makanan yang teruk. Lagipun, kotoran yang dilarutkan adalah makanan yang reput di TOK selama puluhan tahun. Ia mengandungi toksin yang kuat. Untuk menyahtoksin toksin dari TOC ke dalam darah yang disertakan dengan air suam adalah tugas yang sukar bagi hati dan ginjal. Dan saluran darah bersedia untuk menyatakan "protes hipertensi" untuk "pukulan terak panas". Sekiranya air suam digunakan untuk enema, maka sakit di kawasan ginjal, pembengkakan dan tekanan meningkat.

Anda juga tidak boleh menggunakan air sejuk untuk enema. Anda boleh mencetuskan keradangan sistem pembiakan atau penampilan sistitis.

Suhu air basuh terbaik ialah 20-22 ° С. Tangki penyediaan air bilas boleh seperti air minum, kaca, enamel, plastik. Tuangkan air basuh dalam jumlah 2 liter ke dalam cawan Esmarch, yang anda gantung pada ketinggian anda. Celupkan hujung tiub getah ke dalam enema dengan air sehingga tidak jatuh dan air tidak tumpah.

Letakkan permaidani di lantai di bawah enema. Keluarkan tiub dari enema, bengkokkan hujungnya dua kali dengan jari anda. Untuk memasukkan ke dalam dubur, 5-6 sentimeter harus tetap. Lubricate hujung tiub dengan minyak sayuran atau sabun (rajah 23).

Dengan memegang tiub di tangan kanan anda, pusingkan sisi kanan anda ke arah dinding yang menggantung enema. Duduk di atas permaidani dengan peha anda dengan kuat ke dinding. Pusing dan berbaring di lantai sehingga anda menghadap enema dengan kaki anda bengkok di lutut. Letakkan kaki anda dengan kaki di dinding selebar bahu dan bengkokkan pada sudut 90 darjah ke dinding. Naikkan pelvis anda, meletakkan kaki anda di dinding, ambil "birch".

Masukkan tiub getah ke dalam dubur sebanyak 3-5 sentimeter dan lepaskan jari anda, lumen akan terbuka, tiub akan mengembang, dan air akan mula mengalir ke usus. Dalam kedudukan "birch", air paling baik menembusi bahagian TOK yang paling tidak dapat diakses (bahagian menaik). Anda boleh melihat air meninggalkan enema

Sekiranya anda merasa sakit, sakit (ini mungkin berlaku kerana perut kembung atau kawasan spastik), cubit tiub getah dengan jari anda, hentikan aliran air ke usus untuk waktu yang singkat. Tarik nafas dalam-dalam, buat perut anda (atas dan bawah). Rasa sakit akan hilang, kelegaan akan datang. Kemudian lepaskan jari dan lepaskan sisa air. Lakukan ini beberapa kali sehingga semua air memasuki usus..

Sekiranya usus dipenuhi najis kering, lebih banyak usaha diperlukan untuk mengikisnya. Usus tidak dapat menahan air, dan keluar secara tidak sengaja. Kemudian tuangkan seberapa banyak air yang anda inginkan, peras tiub dengan jari anda, keluarkan dari usus, kencangkan dengan cangkuk dengan enema dan bebaskan usus di atas tandas. Ulangi prosedur berulang kali sehingga semua air - 2L - habis. Pasangkan tiub dengan jepit atau penjepit biasa supaya air tidak mengalir keluar jika anda mencurahkannya ke bahagian usus.

Air lavage di usus boleh ditahan selama 1-2 minit. Kali ini cukup untuk "membilas" usus.

Berbaring di sebelah kanan anda, bersandar pada lengan anda yang bengkok di siku, angkat kaki anda dibengkokkan di lutut. Perut akan kendur, dan air akan lebih baik masuk ke bahagian menaik TOK.

Sekarang bangun, tarik nafas dalam-dalam dengan hidung (menghirup-menghembuskan nafas), menahan nafas dan menggerakkan perut anda (naik dan turun).

Masukkan semula kedudukan birch. Tarik nafas hembus nafas! Kerjakan perut anda.

Gulung ke kiri anda dan ulangi apa yang anda lakukan di sebelah kanan anda.

Setelah "membilas" usus di sebelah kanan dan kiri, kosongkan usus, bukan duduk dengan punggung anda di tandas, tetapi berjongkok. Berjongkok adalah yang terbaik untuk membuang kotoran basi dengan air bilas, "robek" dari dinding usus. Sekiranya anda merasakan ada sesuatu yang jelas tertangguh di dalam usus, dan anda mesti berpisah dengan "sesuatu" ini, masuklah ke posisi berjongkok di lutut bengkok, meletakkan tangan anda di lutut (kaki selebar bahu), tarik nafas, tahan nafas (usus akan mengembang). Kerjakan perut anda (atas dan bawah). Dan anda akan merasa seperti "sesuatu" yang keluar.

Membersihkan usus untuk membersihkan air, iaitu melakukan dua pencucian 2 liter berturut-turut.

Lakukan prosedur dua kali sehari - pada waktu pagi dan petang selama seminggu, selepas itu anda boleh mula membersihkan hati.

Membersihkan hati.

Sebelum memulakan rawatan, disarankan untuk membersihkan hati:

Penyediaan diperlukan 7 hari sebelum pembersihan. Pergi ke diet vegetarian, setiap hari - enema dengan 1.5 - 2 liter air (dengan 1 sudu garam dan cuka sari apel, atau jus 1 lemon, atau segelas air kencing), pada waktu petang - mandi (untuk melembutkan badan).

Pada hari pembersihan pada waktu pagi - enema. Mudah menjamu selera. Cuba minum banyak jus epal yang baru dibuat (dari epal masam).

Pada jam 19:00, mulakan pembersihan itu sendiri: sediakan 150-200 g zaitun atau minyak sayuran lain dan peras 150-200 g jus lemon ke dalam gelas lain. Ambil 2-3 sips minyak, minum jus dalam jumlah yang sama, ulangi selepas 15 minit, dan seterusnya, sehingga habis. Sekiranya setelah mengambilnya terasa mual, anda dapat mencium bau bawang putih dan meningkatkan selang antara minyak dan dos jus. Sekiranya ini tidak membantu, anda boleh mengehadkan jumlah yang lebih kecil, misalnya, 100 g mentega dan 100 g jus.

Seterusnya, ikatkan pemanas panas (melalui tuala) ke kawasan hati dan berbaring di sebelah kanan anda dengan lutut ditekan ke perut anda.

Pukul 23-00 keluarkan pad pemanas dan tidur. Pembersihan harus dinyatakan dalam bentuk pemanjangan satu atau lebih kali setiap malam. Setelah melawat tandas, anda akan melihat semuanya dengan mata anda sendiri, dan anda akan memahami bahawa semasa ia "duduk" di sana, tidak ada perbincangan mengenai kesihatan.

Keesokan paginya - enema (untuk membersihkan air), pada waktu petang - sama. Oleh kerana hati terdiri daripada 4 lobus, dan hanya satu lobus yang dibersihkan pada satu masa, perlu dilakukan 3 lagi pembersihan hati. Lebih baik melakukan ini pada fasa ke-2 dan ke-4 bulan, iaitu bulan purnama dan bulan baru.

! Sekiranya, atas sebab tertentu, pesakit tidak dapat melakukan pembersihan mekanikal usus dan hati (kontraindikasi: penyakit onkologi saluran gastrointestinal dan hati, metastasis, jika pesakit lemah), kami mencadangkan untuk membersihkan badan dengan bantuan ramuan perubatan dan bayaran.

1) Membersihkan badan dengan merebus biji rami.

Ubat ini menghilangkan ubat kemoterapi, radionuklida, racun.

Tuangkan 12 sudu teh biji rami dengan 1 liter air mendidih dan rebus dengan api kecil selama 10 minit. Sejukkan hingga suhu 40 darjah C dan ambil dalam bentuk suam, 150 ml. 6 kali sehari dari jam 12 tengah hari hingga 12 tengah hari.

Kursus pembersihan biji rami berlangsung selama 2-3 minggu.

2) Membersihkan saluran pencernaan (saluran gastrointestinal) dengan mengumpulkan ramuan perubatan.

Bahan-bahan: immortelle, motherwort, mint, dandelion root, flax seed, chamomile, buckthorn bark, senna leaf, wormwood, tansy.

Penyediaan: meja. satu sudu herba dalam segelas air mendidih. Berkeras 20-30 minit.

Terikan. Minum sedikit di antara waktu makan.

3) Balsem minyak labu membersihkan hati dengan sempurna - ia mengandungi 3 jenis minyak: minyak pudina, labu dan susu thistle. Selain itu, Oil Balm meningkatkan fungsi saluran pencernaan, memulihkan sel hati, menormalkan rembesan hempedu, dan menghilangkan parasit. Ia berguna dalam rawatan penyakit saluran darah, jantung, penglihatan, prostatitis dan adenoma. Membantu mengembalikan kecergasan selepas pembedahan.

Dianjurkan untuk berhubung dengan rawatan untuk sebarang barah.

4) Balsem minyak "Tembikai", yang terdiri daripada minyak tembikai, labu dan biji rami, sangat baik untuk membersihkan buah pinggang. Dengan melarutkan dan memerah lendir, ia memberi kesan yang baik terhadap penyingkiran proses keradangan pada sistem kencing. Bukan hanya melarutkan batu, tetapi, dengan mengubah komposisi fizikokimia air kencing, menghilangkan penyebab pembentukan batu. Ia mempunyai kesan yang baik dalam memerangi urogenital Trichomonas, kulat pada sistem genitouriner. Sangat sesuai untuk membersihkan buah pinggang. Merawat penyakit radang hati dan saluran gastrousus.

Koleksi ini mengandungi ramuan herba yang membersihkan darah dan limfa, dan oleh itu semua organ penting - hati, ginjal, usus, saluran darah. Ia mengeluarkan garam dan toksin dari badan, oleh itu ia berguna untuk penyakit sendi. Ia mempunyai kesan yang baik pada saluran gastrousus. Mempunyai kesan penyembuhan umum.

Boleh diambil pada usia berapa pun untuk menyokong badan. Mengumpul ramuan mesti digunakan oleh pesakit barah, terutama mereka yang telah menjalani kemoterapi dan radiasi, serta orang yang mengambil sejumlah besar bahan kimia.

6) Sirap Elderberry (membersihkan darah dan limfa, meningkatkan fungsi usus, merangsang imuniti, sangat diperlukan dalam rawatan barah. (Kontraindikasi - diabetes mellitus).

7) Marsh cinquefoil membersihkan sendi garam, menguatkan sistem imun, membersihkan darah dan limfa. Disarankan untuk sebarang penyakit onkologi (minum dalam bentuk rebusan air), serta untuk penyakit darah dan limfa.

8) Akar bunga matahari adalah agen penghilang garam terkuat. Teh dari akar bunga matahari melarutkan banyak garam di dalam badan dan digunakan untuk pemendapan garam pada sendi dan vertebra (artritis, polyarthritis, osteochondrosis, dll.), Batu empedu dan urolithiasis.

9) mistletoe putih dan sophora Jepun adalah alat yang tidak dapat diganti untuk membersihkan saluran darah, selalu digunakan secara berpasangan (sophora menghilangkan deposit organik, mistletoe putih - anorganik), di samping itu, mereka merawat hipertensi, aterosklerosis dan banyak penyakit lain.

10) Bunga chestnut kuda - disyorkan untuk diambil terutama kepada pesakit yang telah menjalani kemoterapi atau radiasi. Kastanye kuda mengembalikan struktur protein - menyembuhkan darah, memulihkan biofield badan, menyembuhkan sepenuhnya mastopati fibrokistik (segel larut), membantu dengan tumor otak, penyakit wanita dan jantung.

11) Pewarna walnut hitam adalah agen antiparasit yang paling kuat.

Menurut Dr. H. Clark, ia mampu mengeluarkan sekitar 100 spesies parasit dari badan. Dr. H. Clark menyatakan: "Nut Black Tincture, bergantian dengan cengkeh dan kayu cacing (tembikai dan spirulina), membunuh semua parasit, bahkan mengalahkan neoplasma ganas.".