Tiram apa itu

Hari ini di persekitaran semula jadi terdapat lebih dari 45 jenis tiram. Untuk hidup, mereka, sebagai peraturan, memilih daerah yang hangat dan menetap di laut yang hangat, tetapi beberapa spesies tumbuh dengan selamat di ruang perairan laut dari arah utara..

Setiap jenis tiram dihargai oleh pencinta makanan istimewa makanan laut ini. Kedai dalam talian "Oyster Market" menjemput anda untuk merasai pelbagai jenis tiram segar dengan kos yang murah. Kami mempunyai penghantaran makanan laut segar yang cepat dan cepat. Atas permintaan anda, pengurus kami yang berpengalaman akan dengan senang hati memberi nasihat tentang cara membuka tiram dengan betul dan tepat.

Varieti tiram

1. Blue Pearl adalah kerang yang berasal dari New Zealand. Mereka tumbuh di perairan jernih di Lautan Pasifik dan menyampaikan ekologi dan kesegaran air bersih dengan sempurna. Kawasan simpanan di mana tiram jenis ini ditanam harus dipantau secara ketat oleh perkhidmatan alam sekitar. Kami menyediakan tiram segar yang berkualiti dengan pengisian penuh dan rasa segar. Maklumat lanjut

2. Tiram TONGYANG dianggap sebagai makanan istimewa yang telah dicuba oleh orang-orang dari seluruh dunia. Moluska dari kumpulan ini berukuran kecil dan mempunyai cangkang ringan. Tetapi walaupun ukurannya, tiram ini memiliki banyak daging, bahkan lebih banyak daripada beberapa jenis kerang besar. Tiram TONGYANG memberi makan dengan menyaring air laut. Mereka kaya dengan vitamin dan mineral. Cepat untuk menghargai rasa yang tidak terlalu masin, tetapi sangat indah dan sangat menyenangkan. Maklumat lanjut

3. Tiram Cangkang biru dibiakkan dengan cara yang tidak biasa. Pada tahun kedua kehidupan, moluska dipindahkan ke kerang, yang dipenuhi dengan tanah liat biru. Ini dilakukan untuk memenuhi mereka dengan unsur surih dan vitamin yang berguna..

4. Tiram Timur Jauh dibawa dari Yuzhno-Sakhalinsk dan dituai dari habitat semula jadi mereka. Kerang jenis ini sangat dihargai kerana rasanya yang kaya dan cerah, serta kesan yang baik pada tubuh manusia. Telah terbukti bahawa jenis makanan ini berkesan menenangkan dan menguatkan sistem imun manusia. Maklumat lanjut

5. Tiram Solovievsky tinggal di Teluk Aniva dan tergolong dalam jenis Sakhalin. Kerang jenis ini menyerupai tiub kerana sempit dan panjang. Rasanya cukup kaya dan masin, jadi kadang-kadang minuman beralkohol dengan kekuatan yang lebih tinggi disajikan di bawahnya.

6. Tiram SPECIAL DE CLAIR tumbuh di lembangan Perancis. Oleh kerana ciri khas penanaman, setiap individu dengan cepat menambah berat badan.

7. Mutiara putih adalah tiram vintaj. Daging mereka menyerupai rasa yang sedikit manis, halus dan mempunyai aroma buah. Moluska mendapat nama yang indah kerana cengkerang cangkang yang sangat indah di dalamnya. Dan juga pada sebilangan tiram jenis ini, mutiara yang asli dan semula jadi boleh tumbuh.

8. SPECIAL DE CLAIR - kelezatannya cukup berdaging, mempunyai cengkerang yang cantik dan mempunyai tekstur yang lebat. Mencicipi tiram ini, anda akan menghargai rasa laut yang halus. Para peneliti mencatat rasa selepasnya dengan sedikit rasa kacang. Kelebihan utama moluska ini ialah kemampuannya mengekalkan sifatnya dalam jangka masa yang lama.

9. Tiram Khasan tumbuh di teluk di batuan bawah air. Moluska dari pelbagai ini dibezakan oleh rasa tepu cerah dan rasa selepasnya yang asli. Maklumat lanjut

10. Tiram imperialis mempunyai cangkang yang sedikit memanjang dan rata. Warna cangkang berwarna putih salji. Rasanya mengeluarkan vanila manis. Kerang jenis ini akan melengkapkan minuman keras sitrus dengan sempurna. Struktur sink sangat memudahkan pembukaannya. Maklumat lanjut

11. Tiram Osaka tumbuh di tepi Osaka Kamijima, ia adalah tempat semula jadi yang sangat indah yang terletak di Jepun. Badan air bersambung dengan mata air gunung dan air laut. Keadaan ini memberi kesan positif terhadap rasa dan berat makanan. Moluska mempunyai cangkang tipis dan berlemak. Gourmets melihat kualiti luar biasa tiram ini. Cepat dan anda akan merasakan makanan istimewa yang sangat lazat. Maklumat lanjut

Makanan laut mengandungi sejumlah besar vitamin berguna, unsur mikro dan makro. Oleh itu, dalam proses memakannya, anda bukan sahaja dapat menikmati rasa kelezatan yang tidak dapat dilupakan, tetapi juga memenuhi tubuh anda dengan bahan berguna, yang seterusnya akan memperbaiki penampilan kulit, kerja saluran darah, jantung, dan akan memberi kesan bermanfaat yang lain..

Oyster Market menawarkan tiram segar dan berkhasiat yang benar-benar siap untuk dimakan. Nikmati hidangan anda!

Panduan tiram: bagaimana memakannya dan dikenali sebagai pakar

Tiram, makanan istimewa ini adalah simbol "dolce vita", baik disukai atau tidak dirasakan. Terutama untuk bazaar.ru, Vadim Pak, koki perkhidmatan penghantaran hidangan premium Bluefin untuk masakan Jepun, membuat lawatan ke sejarah gastronomi, menjelaskan dari mana peraturan "r" berasal dan bagaimana untuk dikenali sebagai pakar, hanya meninggalkan beberapa frasa di restoran.

Di mana dan bagaimana tiram diperoleh secara tradisional?

Habitat utama tiram adalah perairan Lautan Dunia yang hangat. Kerang dijumpai di Laut Tengah dan Laut Hitam, di lautan Atlantik, India dan Pasifik, serta di luar pantai Jepun. Sebagai tambahan kepada pengeluaran tradisional di laut lepas, mereka telah lama ditanam di "ladang" bawah laut khas. Cara penternakan tiram tidak banyak berubah sejak zaman Rom Purba. Hari ini pemimpin industri adalah Jepun, Amerika Syarikat dan Perancis, di mana tiram disebut "mutiara masakan Perancis".

Bagaimana tiram dari pelbagai kawasan berbeza?

Terdapat banyak jenis tiram, kira-kira 50. Mereka berbeza dalam habitat, ukuran, tujuan komersial (mutiara ditambang dari beberapa, yang lain bertujuan untuk dimakan) dan kos. Tiram dibahagikan kepada beberapa jenis, yang ditentukan oleh bentuk cengkerang: rata, dalam atau bulat. Tiram dalam terdapat di Lautan Pasifik. Dan tempurung rata sangat dihargai - tiram seperti itu dilombong di kawasan pesisir Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik. Kerang rata dibahagikan kepada empat jenis, masing-masing berbeza dari segi rasa, penampilan dan kategori harga. Untuk menentukan ukuran tiram rata, skala penggredannya mengikut berat diambil: berat terbesar melebihi 120 gram, dan terkecil - hingga 80 gram.

Rasa kerang juga bergantung pada kemasinan takungan. Saliniti minimum di mana ia dapat wujud ialah 12%. Tiram terbaik adalah yang dituai pada salinitas 20 hingga 30% - di mana terdapat sedikit penyahgaraman yang berterusan dan berterusan di perairan sungai. Pada kadar kemasinan sekitar 33-35% tiram tumbuh dengan baik, tetapi dagingnya menjadi keras. Harta ini diketahui bahkan oleh orang Rom kuno, yang menyimpan tiram yang dikumpulkan dari laut di takungan penyaliran kecil..

Mengapa tiram dimakan pada bulan-bulan tertentu?

Tiram petani, tidak seperti tiram liar, hidup lebih lama, dan, pada pendapat saya, mereka lebih sedap, jadi kebanyakannya dijual di dunia sekarang, termasuk di Moscow. Walau bagaimanapun, daging liar mempunyai lebih banyak daging, lebih padat. Petani tidak mempunyai musiman - mereka boleh dimakan sepanjang tahun. Musim liar berlangsung dari bulan September hingga April.

Adakah terdapat perbezaan mendasar antara ladang dan tiram liar?

Foodies lebih suka kerang yang ditanam secara semula jadi. Profesional dapat mengenalinya dengan mudah mengikut bentuk dan citarasa mereka. Satu tiram "percuma" hari ini menyumbang kira-kira 9 moluska yang tumbuh di ladang. Pertanian mempunyai kelebihan utama: rasa tiram ini dapat dipengaruhi.

Yang rata dianggap lebih berharga, mereka lebih sukar tumbuh dalam keadaan buatan. Spesies ini banyak ditangkap di pantai Atlantik. Ia dibezakan dengan lebih banyak "iodin" pada rasa selepasnya dan lebih elastik daging.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada tiram segar?

Kesegaran tiram ditentukan terutamanya oleh baunya. Sekiranya tiram terbuka dan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan, maka ia tidak bermaya. Kebetulan tiram itu sedikit terbuka - anda perlu membukanya dan menyentuh pinggirnya: jika mengecut, maka ia masih hidup, sihat dan siap dimakan.

Tidak ada tiram segar dan basi. Mereka masih hidup dan mati. Tiram mesti ditutup terlebih dahulu. Sekiranya sedikit terbuka, moluska mati atau mati. Untuk mengetahui apakah dia masih hidup, anda perlu menyentuh pinggir cangkang yang sedikit terbuka. Sekiranya ia ditutup, maka tiram itu sedap dimakan. Ujian lain adalah membuka sinki. Terdapat "pinggiran" gelap di sekitar tiram. Dan jika anda menyentuh rim ini dengan garpu, maka dalam moluska hidup ia akan menyusut.

Bagaimana cara memakannya dengan betul? Mengapa lemon disajikan dengan mereka?

Secara keliru dipercayai bahawa lemon disajikan dengan tiram untuk memeriksa kesegarannya. Sebenarnya, tujuan lain yang tidak kurang praktikalnya tercapai. Pada zaman Rom kuno, ketika mengangkut dan menyimpan makanan laut bukanlah tugas yang mudah, tiram sering merosot dalam perjalanan dan menjadi berbahaya bagi kesihatan. Untuk mengelakkan kemungkinan akibat yang tidak menyenangkan, orang mula menggunakan antiseptik semula jadi: jus lemon, lada hitam tanah, cuka. Dan kemudian mereka perhatikan bahawa ia juga sedap..

Apa wain untuk dipilih untuk mereka?

Enam jenis wain: Muscadet, Sherry Fino, Chablis, Champagne, Sancerre, Dry Tokay.

Varieti tiram: yang paling sedap

Tiram adalah salah satu yang terbaik dan paling digemari oleh gourmets dari makanan laut. Terdapat banyak jenis tiram, kira-kira 50. Mereka berbeza dalam habitat, ukuran, tujuan komersial (mutiara diperoleh dari beberapa, yang lain dimaksudkan untuk makanan) dan, secara semula jadi, harganya. Jenis moluska untuk makanan akan dijelaskan di bawah..

Habitat dan tangkapan tiram

Ini ditetapkan oleh alam sehingga menjadi kebiasaan untuk memburu dan memakan perwakilan liar dari moluska jenis ini dalam beberapa bulan, dengan nama yang terdapat huruf p. Ini berlaku untuk tiram laut liar, penanamannya tidak ada kaitan dengan tindakan manusia. Tetapi selera dan kemampuan untuk mengubah alam untuk memenuhi keperluan anda, membantu manusia untuk membiakkan baka yang tersedia untuk diekstraksi sepanjang tahun. Penangkapan dan penanaman industri produk lazat ini berlaku di pesisir Jepun, di negara-negara Mediterranean, di pantai Amerika Utara dan Selatan, Rusia, dan New Zealand. Mereka hidup pada kedalaman 1 meter.

Untuk berjaya tumbuh, moluska memerlukan air garam, makanan yang mencukupi dan iklim yang hangat. Kadar pertumbuhan yang optimum dan daging yang paling lembut dan enak adalah yang tumbuh di dalam air dengan peratusan garam 12-25%. Semakin banyak garam, semakin ketat dagingnya. Fakta yang menarik ialah sebilangan besar nama itu berasal dari Perancis, kerana orang Perancis yang menyumbang kepada perubahan tiram dari makanan nelayan dan petani menjadi hidangan gourmet dan memberikan nama kepada jenis utama yang digunakan dalam masakan moden.

Jenis tiram

Tiram yang digunakan dalam memasak dibahagikan kepada dua jenis cengkerang: rata dan dalam. Yang rata dianggap lebih berharga, mereka lebih sukar tumbuh dalam keadaan buatan. Spesies ini banyak ditangkap di pantai Atlantik. Ia dibezakan dengan kandungan yodium yang lebih tinggi dalam rasa selepasnya dan daging yang lebih elastik. Dimensi dan berat produk ditunjukkan dengan angka dari 0 hingga 5. Di mana 5 adalah terkecil, hingga 50 gram berat. Varieti yang paling popular:

  • Maren Oleron. Vidcha ini terkenal oleh para penikmat kerana rasanya yang lembut dan kaya. Ia dilombong di sekitar wilayah Cognac. Ia adalah yang paling popular di Mediterranean.
  • Gravvet. Penampilannya sangat kemas. Dengan cengkerang kecil, mereka mempunyai sejumlah besar daging.
  • Belon. Cukup pelbagai Perancis. Terpilih bagi mereka yang menggemari rasa makanan laut yang kaya dan bertenaga.

Tiram yang dalam (berbentuk cekung dan berbentuk cawan) hidup terutamanya di perairan Lautan Pasifik yang hangat. Beberapa spesies berkembang di perairan yang sejuk di Laut Jepun dan pantai New Zealand. Mereka berbeza dalam kesimpulan dari cangkang, dari mana asalnya namanya. Jenis ini, pada gilirannya, dibahagikan kepada dua subspesies: halus dan istimewa. Pada yang pertama, terdapat sedikit juiciness dan jumlah pulpa. Yang terakhir lebih berharga dan lebih mahal. Tiram cekung lebih kerap ditanam di ladang tiram khas menggunakan alga khas, yang meningkatkan rasa dan membantu menggunakannya dalam memasak sepanjang tahun. Penuaan tiram selepas penangkapan berlaku di kandang khas yang disebut clare. Semakin rendah ketumpatan stok moluska di dalam sangkar, semakin tinggi ciri rasanya pada akhirnya. Hari ini, tiram dalam menyumbang lebih dari 60% pengeluaran kerang industri. Jenis tiram dalam yang paling popular:

  • Fin de Claire. Rasa yang paling halus. Mereka dibezakan oleh kandungan lemak tinggi dan rasa masin ringan. Terutama popular dalam ukuran 2. Kepekatan tiram di dalam sangkar dengan pendedahan tambahan mencecah 40 individu per meter persegi.
  • Pakar. Lebih besar. Untuk meningkatkan ciri rasa, mereka juga diletakkan di dalam bekas khas sehingga 60 hari. Setelah dilombong, mereka dapat disimpan selama beberapa hari lebih lama daripada kebanyakan saudara.
  • Croesus. Varieti kegemaran di Ireland, ia dibezakan dengan kandungan lemak tinggi dan rasa cerah.
  • Cangkang biru mendapat namanya dari warna daging. Pelbagai tumbuh di perairan New Zealand. Warna yang tidak biasa diperoleh dengan meletakkan moluska di takungan buatan khas dengan sejumlah besar tanah liat biru. Operasi ini membolehkan anda memenuhi syarat produk dengan elemen mikro berguna tambahan..
  • Brittany. Mereka dilombong di wilayah eponim Perancis, tidak jauh dari Selat Inggeris. Ciri khas dari varietas ini adalah rasa logam yang sangat ketara dengan rempah yang sedap..
  • Mutiara putih. Ini mendapat namanya untuk kontur lembut cangkang, daging putih. Gourmets menghargai rasa tiram ini yang lembut dan lembut. Ini dicapai dengan berkembang dalam keadaan perlindungan khas dari ancaman luaran, seperti cuaca dan pemangsa. Ancaman utama badan tiram adalah bintik-bintik yang dapat masuk ke dalam. Unsur-unsur seperti itu dapat menjadikan permata yang nyata..

Tiram dari Timur Jauh dan pantai Jepun terkenal dengan pelbagai jenis dan saiznya yang agak besar..

Mereka sering tumbuh secara semula jadi, yang menjadikan rasa mereka unik. Penasihat menganggap yang terbaik:

  • Khasan. Ia dilombong di Laut Jepun oleh penyelam di atas batu bawah laut. Ia mempunyai cengkerang yang sangat menarik, rasa halus dan halus. Foto itu menunjukkan dengan jelas bentuk-bentuk indah dari penghuni ini..
  • Aniva, yang dilombong di perairan Timur Jauh, dekat Sakhalin. Ia tumbuh di alam liar, di air jernih. Mencapai saiz yang cukup besar. Berat purata 300 gram.
  • Posyetskaya, yang lebih menyerupai batu. Daging jenis ini manis. Secara semula jadi, ia tumbuh dengan ukuran yang cukup besar, individu terbesar mencapai berat 1.5 kilogram.
  • Orang Jepun, dengan aroma herba yang tidak biasa dan bersaiz besar.

Apa tiram yang paling sedap

Malah gourmet yang paling arif tidak akan menjawab soalan ini dengan pasti. Penerangan menarik mengenai kenalan dengan produk ini dari A.P. Chekhov: “Suatu hari di Pertapaan, saya makan tiram untuk pertama kalinya dalam hidup saya... Sekiranya anda mengecualikan chablis dan lemon, itu sangat menjijikkan. Setiap penduduk laut dalam ini mempunyai ciri tersendiri, yang mana ia dihargai. Mengikut jenis rasa, dua jenis makanan istimewa ini dibezakan: susu dan manis. Perah merangkumi sebahagian besar moluska Eropah yang ditangkap di perairan Laut Atlantik dan Laut Mediterranean. Dan juga, dilombong di utara Laut Jepun dan New Zealand. Mereka lebih mahal dan lebih biasa dalam masakan gourmet. Selebihnya tergolong dalam kumpulan rasa manis.

Apa yang perlu dicari semasa memilih tiram

Varieti dengan tanda 1 dan 2 mempunyai rasa yang paling terang, dan mereka terutamanya mencari jalan untuk menyimpan rak dan menu restoran. Sebilangan besar masakan paling popular di dunia, dari Mediterranean hingga Jepun, termasuk tiram mentah. Yang segar selalu mempunyai sink tertutup. Percayai hidung anda ketika memilih produk ini. Tiram yang tidak bersih berbau seperti iodin dan garam, dengan penyisipan buah halus. Tiram Atlantik sangat mesra dengan wain putih dan bir. Dari senarai wain restoran, disarankan untuk berhenti di wain Gascon putih, Chablis (lebih baik memilih komunal asas atau Premier Cru, tanpa penuaan di oak), Muscadet Sèvres-et-Maine, Sancerre. Jangan terlalu banyak menggunakan tiram untuk orang yang tidak pernah merasakan makanan ini. Tidak setiap organisma mampu mengasimilasi jumlah protein yang tinggi. Sebahagian daripada penduduk benar-benar alergi terhadap makanan laut jenis ini. Secara umum, tiram sangat sihat. Sebagai tambahan kepada jumlah protein yang tinggi, mereka juga mengumpulkan banyak asid amino dan vitamin yang berguna. Tiram adalah afrodisiak semula jadi apabila dimakan mentah. Legenda mengatakan bahawa lelaki wanita terkenal Giacomo Casanova makan beberapa belas makanan istimewa ini untuk sarapan..

Jenis tiram

Tiram adalah wakil makhluk laut yang tergolong dalam keluarga kerang. Tiram banyak digunakan dalam industri masakan dan makanan: ia disajikan di restoran mewah dan mewah atau disediakan di rumah. Tiram dituai dalam air masin dan di muara sungai.

Terdapat sebilangan besar spesies dan jenis moluska ini. Mari kita pertimbangkan yang utama, dan juga mengetahui bagaimana mereka berbeza antara satu sama lain..

Jenis dan keterangan

Manusia tahu kira-kira lima puluh spesies tiram, dan kebanyakan spesies ini boleh dimakan. Habitat utama adalah laut di kawasan tropika planet ini (walaupun ada spesies yang telah menyesuaikan diri dengan kehidupan di perairan utara yang sejuk). Tiram disebut moluska yang tinggal di cangkang dengan dua injap, mereka diklasifikasikan sebagai invertebrata. Di laut dan lautan, terdapat kira-kira lima puluh kelas tiram yang berlainan, kebanyakannya digunakan sebagai makanan. Bagi tangkapan tiram, Amerika Syarikat, Jepun dan Korea Selatan terus memegang kedudukan utama dalam kejuaraan dunia. Perancis berada di kedudukan keempat, walaupun kerang dari negara ini sangat dihargai oleh gourmets.

Tiram dikelaskan mengikut jenis cangkang: rata, dalam, atau bulat. Cengkerang rata sangat berharga - tiram seperti itu dituai di kawasan pesisir Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik. Kerang tempurung rata dibahagikan kepada empat jenis, masing-masing berbeza dari segi rasa, penampilan dan kategori harga. Untuk menentukan ukuran tiram rata, skala penggredannya mengikut berat diambil: berat terbesar melebihi 120 gram, dan terkecil - hingga 80 gram.

Tiram dalam terdapat di Lautan Pasifik. Eksport mereka bermula pada awal 70-an abad ke-20 dan berterusan hingga hari ini..

Habitat utama moluska yang boleh dimakan adalah perairan subtropika dan tropika yang hangat, pemanasan hingga suhu melebihi 15 C. Rejim suhu adalah syarat penting untuk pembiakan moluska. Perubahan keadaan iklim, pencemaran jisim air, serta moluska pemangsa, misalnya, rapan, juga dapat mempengaruhi pengaruh pembiakan tiram. Oleh itu, rapan Laut Hitam mempengaruhi kehilangan sebenar tiram dari perairan Laut Hitam. Sebagai tambahan kepada rapan, "musuh" tiram semula jadi adalah bintang laut dan span Klion..

Sekiranya kita bercakap mengenai hubungan antara tiram dan kerang, maka perlu diperhatikan bahawa yang terakhir ini, dalam proses aktiviti pentingnya, mengeluarkan filamen protein tipis yang sangat kuat, yang disebut byssus (mereka diperlukan untuk melekatkan kerang ke dasar yang kuat). Tiram muda, sekali di sekitar kerang, mati - kerang mencekiknya, membungkusnya dengan byssus.

Varieti mengikut nama

Terdapat banyak jenis tiram.

Marennes-Oleron

Varieti ini mendapat nama dari habitatnya - wilayah Marennes-Oleron, yang terletak di wilayah Perancis. Kerang jenis ini dikenali oleh pencinta tiram di seluruh planet kerana rasanya yang halus. Ciri-ciri utama Marennes-Oleron dianggap sebagai cengkerang hampir bulat dan daging hijau muda..

Gravette

Pelbagai kerang ini tumbuh di lagun Arcachon. Ia dianggap berdaging, walaupun tiram jenis ini berukuran kecil. Moluska tidak terlalu asin untuk dirasakan, dan kerang mereka dicat dengan warna kuning kehijauan..

Belon

Tidak diragukan lagi salah satu kerang paling terkenal, dinamai sebuah kampung kecil yang terletak di bahagian utara Brittany di Perancis. Sebenarnya, nama ini telah diteruskan ke hampir semua jenis tiram yang ditanam di wilayah Perancis ini. Ciri mereka adalah warna putih keabu-abuan dan aroma yodium yang kuat..

Fin de Claire

Tiram mendapat nama ini kerana takungan kecil khas di mana ia ditanam. Penanaman berlangsung dalam satu bulan, dengan 1 m persegi. boleh menahan sekitar 15-20 kerang. Mereka memberi makan kerang dengan pelbagai jenis alga.

Pakar

Tiram ini berdaging dan padat. Struktur haiwan ini disebabkan oleh pendedahannya di dalam sangkar selama 60 hari (lebih-lebih lagi, 1 m. M. Memegang hingga selusin kerang).

Varieti tiram ini dibiakkan di perairan laut yang agak sejuk - di pantai Ireland dan Norman. Air sejuk menjadikan daging kerang lebih tebal dan berlemak.

Mutiara Biru

Setelah moluska mencapai usia 12-24 bulan, mereka dipindahkan ke keadaan di mana mereka diperkaya dengan tanah liat biru. Ini menyumbang kepada fakta bahawa daging tiram tepu dengan pelbagai unsur kimia: fosfor, besi, tembaga, zink dan pelbagai vitamin.

Brittany

Tiram ini juga ditanam di Perancis (di selatan wilayah Brittany). Kerang dibezakan oleh rasa spesifiknya, iaitu, kehadiran nota logam kecil.

Mutiara putih (Perle blanche)

Tiram jenis ini adalah sumber utama mutiara. Cengkerang kerang cukup elegan, dan daging itu sendiri mempunyai aroma yodium yang kaya dan rasa manis..

Khasanskaya

Pelbagai ini dibezakan oleh struktur bergelombang membujur. Warna injap berkisar dari putih salji hingga zaitun gelap dan bahkan warna burgundy. Memancing moluska ini bukanlah usaha yang mudah. Faktanya ialah dia hidup cukup dalam (biasanya di kawasan berbatu dan di hadapan arus deras). Varieti ini sering disebut yang paling indah di kalangan kerabatnya..

Anivskaya

Ia dilombong di Sakhalin di Teluk Aniva (maka namanya). Tiram jenis ini sangat popular di Jepun. Kerang itu memiliki cangkang berbentuk perahu yang dalam, memanjang dan sempit. Dagingnya mempunyai rasa masin dan warna hijau muda.

Posyetskaya

Moluska lebih suka hidup di bio-herm, bahagian bawahnya masuk ke deposit berlumpur selama dua hingga tiga lusin kaki. Cangkang moluska yang sudah pupus yang hidup hingga lapan ribu tahun yang lalu telah disiasat. Berat, moluska boleh mencapai 1.5 kg, dan panjangnya - seperempat meter. Dagingnya sangat lembut dan lapang, sedikit manis dengan aroma yang sangat segar. Atas sebab ini, tiram Posiet dianggap sebagai rujukan.

Orang Jepun

Mereka mendapatkannya di lagun Busse. Perwakilan varietas ini berukuran agak besar dan hidup pada kedalaman tujuh meter, sering membentuk "tebing tiram". Tiram membentuk kerang berbentuk bujur putih atau bulat tidak teratur. Mereka menggunakan penutup bawah cengkerang untuk bergabung satu ke satu. Kedua-dua bahagian cangkang mempunyai lipatan radial, dan cangkang itu sendiri terdiri daripada pelat yang disusun secara sepusat.

Pengelasan geo-rujukan

Pantai Crimea dan Sochi menanam jenis tiram yang disebut "ladang". Moluska ini mempunyai rasa yang tinggi, tetapi rasanya berbeza dengan rasa kongenernya dari Laut Mediterranean atau Laut Pasifik (varieti Laut Hitam tidak begitu asin). Berat badan tiram Laut Hitam juga lebih rendah. Sayangnya, seperti yang telah disebutkan, hari ini tiram Laut Hitam secara praktikal telah hilang kerana kesalahan rapan. Selebihnya kawasan pengedaran diedarkan seperti berikut:

  • ragam Marennes-Oleron tinggal di wilayah Marennes-Oleron di wilayah Charente Perancis;
  • tiram Gravette, Posiet, Belon, Fin de Claire, Spezial, Brittany, White Pearl tinggal di Perancis;
  • Croesus dibiakkan di perairan pantai Irlandia dan Norman yang agak sejuk;
  • pelbagai shell Biru - sejenis moluska New Zealand;
  • tiram tepi laut Khasanskaya, Yaponskaya dan Anivskaya dilombong di Timur Jauh Rusia;
  • terdapat juga jenis Mediterranean, Cina dan lain-lain.

Perbezaan antara pelbagai jenis kerang

Oleh kerana kerang yang sangat serupa, banyak jenis moluska menyerupai satu sama lain - untuk alasan ini, tiram sering keliru dengan kerang. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan yang signifikan antara moluska:

  • kerang tidak mempunyai otot yang menahan separuh cangkangnya, oleh itu, ia mudah dibuka apabila dimakan;
  • kerana kerang tidak mempunyai otot penahan, cengkerang biasanya agak kotor;
  • kerang segar boleh disimpan hanya sehari, dan tiram - tujuh hari;
  • permukaan cangkang tiram lebih kasar (berbanding kulit kerang halus);
  • terdapat perbezaan kos makanan laut ini - kerang jauh lebih murah.

Tiram mana yang paling besar?

Spesies tiram raksasa Crassostrea gigas hari ini dianggap sebagai moluska bivalve terbesar, yang memainkan peranan komersial yang penting. Tiram raksasa tumbuh dan dituai di Lautan Pasifik di lepas pantai Jepun dan di wilayah Timur Jauh Rusia.

Ukuran cengkerang spesies ini mencapai setengah meter, ia mempunyai cangkang putih yang bulat atau bujur.

Jenis makanan

Varieti berikut boleh dikelaskan sebagai dimakan:

  • Marennes-Oleron;
  • Gilardot;
  • Gravett;
  • Posyetskaya;
  • Belon;
  • Fin de Claire;
  • Pakar;
  • Brittany;
  • Mutiara putih;
  • Croesus;
  • Cengkerang biru;
  • Khasanskaya;
  • Jepun;
  • Anivskaya;
  • Tsarskaya;
  • Imperial;
  • Orang Australia.

Makanan laut ini kaya dengan nutrien. Jadi, sebagai tambahan kepada protein, lemak dan karbohidrat, mereka mengandungi pelbagai komponen: Omega-3, vitamin (mereka sangat kaya dengan tiamin, riboflavin, asid folik dan pantotenik, biotin) dan unsur mineral (dari kalium hingga fosforus dan tembaga). Secara amnya, makan hanya 6 keping tiram menampung keperluan harian seseorang untuk banyak komponen berguna. Mengenai kemungkinan kesan berbahaya, orang yang mengalami alahan, dan juga wanita hamil, harus menahan diri dari makan makanan laut..

Oleh itu, tiram adalah sangat mahal dan lazat, tetapi pada masa yang sama produk yang sihat..

Cara memilih, membuka dan membuat sos tiram, tonton video di bawah.

Tiram: bagaimana memeriksa kesegaran, berapa harganya bergantung dan apakah ukuran mempengaruhi selera

Afisha Daily meneruskan siri artikel mengenai kriteria dan cara menilai makanan, makanan dan minuman. Dalam isu ini, para pakar membincangkan mengenai harga tiram di restoran, cara memesan tiram yang anda suka, dan bagaimana untuk memeriksa kesegarannya sendiri..

Pakar

Tomoyoshi Murata, Pengarah Komersial Syarikat Makanan Laut Jepun Tokyo Fish

Maxim Kataev, Ketua Pengarah ladang tiram kerang dan syarikat pembekal "Crimean Seafood"

Bagaimana tiram ditanam dan bagaimana ia dibawa ke restoran Moscow?

Maxim Kataev: Tiram yang tumbuh sangat berbeza, misalnya, dari menanam salmon. Tiram tidak diberi makan atau diberi makan, mereka tumbuh di persekitaran yang bersih secara ekologi, dan tugas petani adalah membuat dan memelihara persekitaran seperti itu tanpa gangguan. Dari satu segi, ini adalah pengeluaran mesra alam yang luar biasa dan produk semula jadi yang asli di kawasan ini. Memerlukan tiram selama dua tahun di atas meja anda. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda menanam spat (ini adalah tiram) di kandang khas dan dua tahun kemudian anda menyediakan kerang untuk dijual. Sepanjang masa ini, sangkar berulang kali dikeluarkan dari air, terkena sekat dan sudah pada tahap akhir - membersihkan cangkang dari pertumbuhan luar.

Setiap kumpulan produk melalui sistem analisis dan pensijilan. Ini adalah salah satu sebab mengapa anda hanya boleh membeli tiram dari penjual yang dipercayai: restoran khusus, kedai runcit dan syarikat berlesen. Tiram membeli tangan sangat berisiko. Tiram liar di habitat semula jadi mereka juga menjalani pemeriksaan dan ujian yang diperlukan sebelum sampai ke kaunter. Pada umumnya, prinsip di sini serupa dengan penangkapan ikan: kuota dari syarikat berlesen, perakuan produk yang diperlukan.

Tomoyoshi Murata: Tiram kemudian dihantar disejukkan dalam kotak busa dengan kapal terbang dan dihantar ke restoran dengan kenderaan yang dilengkapi khas. Mereka diangkut tanpa air, dalam lingkungan seperti itu tiram hidup dengan tenang selama 10-14 hari: moluska mengandungi glikogen, yang membantu mereka hidup.

Apa perbezaan antara ladang dan tiram liar

Maxim Kataev: Perbezaannya tidak hanya bergantung pada kaedah penanaman, tetapi terutama pada wilayah tempat tinggal. Dalam pembuatan anggur terdapat konsep terroir, di laut ia adalah "merroir" (dari mer - "sea" Perancis). Keasinan sedikit lebih tinggi, satu set fitoplankton yang berbeza - dan rasa tiramnya berbeza. Sebagai contoh, jika kita membandingkan Timur Jauh (tiram Pasifik) dan yang tumbuh di Laut Hitam, perbezaan rasa sangat ketara. Yang pertama akan lebih iodin dan masin, Laut Hitam akan mempunyai tekstur daging halus dan ciri khas rasa manis.

Terdapat banyak jenis dan rasa tiram, dari kacang hingga berkrim, dari buah hingga masin. Tiram yang diternak selalunya mempunyai rasa yang lebih pelbagai dan halus, tetapi ini tidak bermakna ia lebih baik atau lebih buruk daripada yang liar. Ini adalah soal selera bagi setiap orang. Perkara utama adalah kesegaran produk dan pemahaman bahawa teknologi pengangkutan moden membolehkan tiram dari New Zealand atau Jepun tetap segar, katakanlah, di sebuah restoran di Moscow..

Tomoyoshi Murata: Tidak seperti tiram liar, tiram ladang hidup lebih lama, dan menurut saya, lebih enak, jadi kebanyakannya dijual di dunia dan juga di Moscow. Walau bagaimanapun, daging liar mempunyai lebih banyak daging, lebih padat. Petani tidak mempunyai musim - anda boleh makan sepanjang tahun, musim liar berlangsung dari bulan September hingga April.

Jenis tiram apa yang dibawa ke restoran Moscow?

Tomoyoshi Murata: Tiga atau empat tahun yang lalu, tiram dari Eropah jatuh di bawah sekatan Rusia, jadi kami terutama memakan tiram dari Afrika (Maghribi dan Tunisia), dari Jepun dan domestik. Kami hanya bekerja dengan tiram Jepun, kami mempunyai dua jenis: dari pulau Hokkaido dan Honshu, di mana ia ditanam khas oleh petani. Terdapat lebih dari seratus jenis tiram di seluruh dunia, di Jepun terdapat kira-kira dua puluh, sementara satu jenis tiram boleh hidup di tempat yang berbeza, yang akan mempengaruhi rasa.

Maxim Kataev: Jika kita berbicara mengenai bermacam-macam, maka kita mempunyai Tauride domestik, clare Crimean dan mutiara Crimean. Yang paling popular di kalangan pengusaha restoran Moscow adalah clair Crimean yang ditanam dari spat fin de clair Perancis klasik.

Cara memilih tiram sendiri dengan penampilan?

Tomoyoshi Murata: Di akuarium, tiram disimpan sedikit lebih lama daripada di atas ais, tetapi di Moscow biasanya beberapa jenis tiram hidup di satu akuarium sekaligus, dan ini mempengaruhi rasa: ia bercampur, ia menjadi tidak dapat dibezakan antara satu sama lain. Lebih baik apabila tiram disimpan di atas ais, walaupun tentu saja mahal untuk meletakkan casing ais. Di restoran, tiram tinggal di kerang tertutup. Orang keliru menyangka bahawa jika cengkerang itu secara semula jadi terbuka, maka moluska mati - ini tidak begitu. Tiram terus hidup pula. Walaupun begitu, orang memilih tiram tertutup, maka tetamu seratus peratus yakin bahawa tiram itu masih hidup. Saya juga menasihati anda untuk memusatkan perhatian pada bau - produk manja berbau harum dan tidak menyenangkan, ia mempunyai aroma laut yang segar.

Maxim Kataev: Biasanya di kaunter, kami mengesyorkan memilih yang mempunyai cengkerang yang tertutup rapat dan berat badan yang baik (menjamin kehadiran sejumlah besar daging). Sebenarnya, akuarium tidak diperlukan untuk tiram; dengan penyimpanan yang betul, tiram boleh hidup selama kira-kira sepuluh hari. Dan di banyak restoran anda tidak akan dapat memilih tiram. Anda hanya boleh melihat kesegarannya. Untuk melakukan ini, anda perlu memberi amaran kepada pelayan bahawa anda ingin memotong kaki tiram sendiri. Dan apabila anda dihidangkan tiram terbuka, sentuh lembut tiram tiram dengan pisau (bahagian paling luar daging), mantel itu hendaklah dikurangkan sedikit.

Adakah ukuran mempengaruhi rasa tiram?

Maxim Kataev: Terdapat skala kaliber sejagat untuk ladang (ini adalah amalan Eropah yang datang ke Rusia juga): No. 1, No. 2, No. 3, No. 4 dan No. 5. Tiram Timur Jauh dijual di mana-mana, ia tidak dikalibrasi. Kaliber kelima seberat 40-60 gram, yang keempat - 20 gram lebih banyak, yang ketiga - 20 gram lebih dari yang keempat, dan seterusnya sehingga kaliber sifar, beratnya lebih daripada 120 gram. Tiram besar lebih dari 150 gram boleh menimbang lebih dari setengah kilogram, tiram seperti itu di China digunakan dalam pengeluaran pengawet (makanan dalam tin dibuat menggunakan teknologi pemprosesan lembut). Tiram Timur Jauh berbeza dengan ukuran yang agak besar dan tidak diformat, dan terdapat banyak jenis tiram liar di dunia yang tidak sesuai dengan standard ukuran yang diterima umum. Ukuran tidak memainkan peranan penting dalam rasa.

Apa rasa tiram dan siapa yang harus dipersalahkan jika anda tidak menyukai tiram?

Tomoyoshi Murata: Tiram mempunyai dua rasa utama: susu dan manis. Tenusu - Eropah dan Jepun, mereka kecil. Tiram manis tinggal di bahagian selatan Jepun, di New Zealand juga, tetapi yang terakhir dilarang di Rusia. Selalunya di restoran, sos disajikan dengan tiram - ini dilakukan di seluruh dunia, walaupun bagi seseorang cukup hanya dengan menaburkan tiram dengan lemon.

Maxim Kataev: Tiram tanpa rasa boleh digunakan untuk anda sendiri. Sekiranya segar dan anda tidak menyukainya, cubalah pelbagai yang lain. Semua perkara di sini seperti epal. Perkara utama adalah mencuba yang lebih berbeza dan mengingati jenis yang anda suka. Seseorang suka lebih masin, seseorang mencari krim... Untungnya, hari ini ada banyak pilihan yang dapat anda temukan, menurut saya, tiram bukan hanya untuk setiap selera, tetapi juga untuk warna dan bentuk apa pun.

Mengapa di satu restoran tiram berharga 250 rubel, dan di restoran lain sama - 550 rubel?

Tomoyoshi Murata: Kos tiram bergantung kepada jenisnya. Syarikat kami menjual tiram ke restoran dengan harga rata-rata 200-220 rubel. Tiram Jepun paling murah berharga 50 sen, tetapi praktikalnya tidak dibawa masuk kerana harganya sangat sedikit. Tiram Jepun yang paling mahal dalam pembelian berharga 5-6 dolar (bergantung pada musim), ia ditanam di Konagaya Karen Oyster, jenama itu adalah Karen.

Maxim Kataev: Tiram liar biasanya dijual dengan harga kilogram. Tiram petani dijual mengikut saiz (dari 0 hingga 5, semakin tinggi bilangannya, semakin kecil tiramnya). Ukuran pasaran kami bermula dari 4 dan berakhir dengan 1, harga rata-rata tiram No. 2 adalah 150 rubel, ini adalah harga dari ladang.

Bagi mereka yang sentiasa bekerja dan dalam jumlah yang banyak, harganya mungkin sedikit lebih rendah. Oleh itu, harga tiram berbeza untuk semua restoran. Tetapi intinya bukan hanya pada harga masuk, terdapat perbezaan 20-30 rubel (jika kita bercakap tentang ladang Rusia). Persoalannya juga ada dalam politik restoran itu sendiri. Kami mempunyai rakan kongsi yang membuat penambahan minimum pada tiram, menyedari bahawa wain dijual dengan sangat baik kepada tiram, yang mana penghasilannya secara tradisional lebih tinggi. Di tempat seperti itu, harga tiram kami adalah sekitar 150 rubel. Di mana penjualan tiram jarang terjadi atau tidak ada peluang untuk menjual wain, harga tiram yang sama dapat mencapai 300-350 rubel per item. Cerita berasingan dengan tiram, yang dibekalkan dari Jepun atau New Zealand: pada mulanya harganya lebih tinggi kerana logistik.

Semua yang anda perlu tahu mengenai tiram

Walaupun tiram adalah makanan istimewa yang terkenal di dunia, sikap terhadap produk ini tetap tidak jelas. Peminat gastronomi gourmet menyanyikan pujian kepada moluska, sementara beberapa orang tidak menyukai satu jenis tiram, walaupun dalam foto. Tetapi seperti yang mereka katakan, rasa berbeza. Sekiranya anda memutuskan untuk mencuba produk ini, tidak ada salahnya untuk bersiap sedia. Apa yang perlu anda ketahui mengenai tiram sebelum rasa pertama dalam hidup anda?

Penduduk laut yang luar biasa

Tiram terdapat di laut tropika dan subtropika, tetapi ada yang lebih suka iklim yang lebih sejuk seperti tiram Norway. Sebahagian dari mereka berenang di perairan cetek, sementara yang lain tenggelam ke dalam, beberapa spesies hidup dalam kumpulan, dan yang lain bersendirian. Kerang memakan jentik-jentik, bakteria, ganggang uniselular, tanaman kecil, dan juga mengeluarkan oksigen dari air, yang diperlukan untuk bernafas. Hidupan laut ini diklasifikasikan sebagai invertebrata dan hidup di cangkang dengan dua injap. Panjang tiram adalah dari 8 hingga 33 cm, sementara spesimen terbesar dengan berat lebih dari 2 kg dan berumur sekitar 20 tahun ditangkap di pantai Denmark. Orang-orang kuno yang hidup pada zaman Neolitik di pesisir laut dan lautan secara aktif menggunakan moluska ini untuk makanan, para ahli arkeologi selalu menemui kerang di tempat tinggal nenek moyang kita yang jauh. Dan omong-omong, jangan mengelirukan tiram dengan kerang - yang terakhir mempunyai rasa yang lebih kasar dan tidak boleh dimakan mentah..

Makan untuk kesihatan!

Khasiat tiram yang paling bermanfaat adalah bahawa mereka kaya dengan vitamin B12, yang tidak disintesis dalam tubuh manusia. Tanpa itu, kelesuan dan keletihan muncul, aktiviti dikurangkan dengan ketara. Tiram juga disebut produk anti-stres, kerana kaya dengan vitamin, unsur surih dan asid amino yang meningkatkan fungsi otak dan menyuburkan sel-sel saraf. Sebagai tambahan, kerang ini menyokong sistem kekebalan tubuh dan membantunya melawan virus dan bakteria..

Manfaat tiram yang tidak dapat dipertikaikan ialah ia mengandungi zink - unsur surih yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya seluruh badan.

Kulit halus dan lembut, kuku yang sihat dan rambut berkilau yang subur akan menjadi kelebihan yang menyenangkan untuk merasakan makanan istimewa ini. Faktanya ialah kerang kaya dengan vitamin E, A, C, B dan asid lemak omega-3 dan omega-6, yang bertanggungjawab untuk awet muda, kecantikan dan umur panjang. Oleh itu, manfaat tiram untuk wanita adalah jelas! Dan untuk lelaki, mereka akan sangat berguna, kerana mereka meningkatkan potensi dan meningkatkan libido. Bukan kebetulan bahawa sejak zaman purba moluska ini dikenal sebagai afrodisiak yang kuat..

Perlu juga diingat bahawa kerang ini dapat menimbulkan reaksi alergi. Kadang-kadang intoleransi kerang dinyatakan dalam bentuk gatal-gatal, tetapi jika anda tidak bertindak balas terhadap isyarat ini dari badan, maka akibatnya tidak dapat diramalkan..

Semua kerang sedap

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 50 jenis tiram, ia dibahagikan kepada tiga kelas - rata, bulat dan dalam. Yang paling sedap adalah yang rata, yang dilombong di pantai Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik. Jenis tiram rata terbaik adalah gravette, belon, bouzigues dan Maren Oleron. Gravett adalah yang terkecil, mereka mempunyai kulit kuning-hijau dan daging yang padat. Cengkerang dari jenis Belon, yang terdapat di pinggir pantai Perancis, mempunyai pelbagai warna dan aroma yang kaya. Maren Oleron mempunyai daging yang paling lembut, dan tiram bouzigues berbau seperti ramuan pedas dan mempunyai rasa masin, jadi mereka tidak memerlukan sos, cukup satu lemon sahaja.

Adapun tiram dalam, iaitu yang terdapat di Lautan Pasifik, yang terbesar di antaranya adalah keistimewaan, dan yang paling berguna adalah warna biru. Fin de Claire, berlemak, lembut, masin, dianggap paling mahal, dan Croesus harganya lebih berpatutan, enak dan berair. Rasa tiram mutiara putih manis, dengan aroma yodium yang hampir tidak dapat dilihat.

Tetapi di antara kumpulan ini, tiga tiram dengan bentuk tempurung luar biasa menonjol. Yang paling indah adalah Khasan, dengan permukaan bergelombang warna zaitun putih, dan aniva, sempit, panjang, mirip dengan perahu, sementara dagingnya mempunyai warna kehijauan.

Tiram Posiet eksotik hidup di bukit bawah laut dan mempunyai bentuk yang luar biasa sehingga sukar untuk mengenalinya. Kerana beratnya yang besar (1.5 kg), daging yang paling lembut dan rasa segar, moluska ini dianggap sebagai standard. Nah, tiram mana yang paling sedap adalah soal pilihan peribadi.!

Di mana tiram tinggal dan bagaimana memilihnya

Setiap tahun, 4.5 juta tan tiram terjual di dunia, China adalah peneraju pengeluaran produk ini, diikuti oleh Perancis, Jepun, AS dan Itali. Di Rusia, tiram terdapat di Laut Jepun dan Laut Hitam. Ahli tiram yang paling penting, tentu saja, adalah orang Perancis, kerana 130,000 tan kerang dijual di negara ini setiap tahun. Di UK dan Amerika Syarikat, tiram sering ditanam dalam keadaan buatan di ladang khas, dan kemudian mereka sudah dipindahkan ke laut, tetapi tiram semula jadi masih sangat diminati..

Semasa memilih tiram, pastikan anda meneliti label pada bungkusan, yang paling penting ialah ketika tertangkap. Kerang tiram yang berkualiti selalu ditutup dan bebas dari noda dan kerosakan. Sekiranya anda mengetuk tiram antara satu sama lain, suaranya akan serupa dengan bunyi batu. Permukaan sink mesti lembap - moluska mati sering tersembunyi di bawah sink kering.

Ya, anda betul dengar, tiram terbaik adalah langsung, dijual di gelongsor ais, dan anda perlu memakannya hidup-hidup, tetapi lebih lanjut kemudian. Ngomong-ngomong, cara terbaik untuk memeriksa apakah ada nyawa di antara bidai adalah dengan membukanya sedikit, tiram hidup akan menutup penutup dengan segera. Dalam keadaan apa pun anda tidak boleh membeli tiram terbuka atau yang ditutup secara paksa untuk menyamar produk berkualiti rendah. Mereka dapat dikenali dengan berat badan mereka, kerana lebih mudah kerana jus yang bocor, moluska hidup segar cukup berat.

Terdapat juga kaedah untuk memeriksa sama ada tiram hidup atau tidak. Semasa membuka injap, klik khas akan muncul, dan jika anda menggunakan pisau di sepanjang mantel yang disebut dengan silia di bahagian dalam cangkang, moluska yang hidup pasti akan bertindak balas. Jangan merasa takut dengan warna hijau dan kuning tiram dan mantel hitam yang terang. Kriteria pemilihan utama adalah kesegaran dan kesegaran daging, yang seharusnya tidak terlalu keruh dan putih.

Beli tiram hanya dari pengeluar yang dipercayai yang menghormati pengguna dan menawarkan produk berkualiti tinggi yang diperakui. Ini penting kerana tiram yang tumbuh dalam keadaan persekitaran yang tidak baik dapat mengandungi merkuri berbahaya..

Sesame, buka!

Membuka tiram memerlukan kesabaran, ketangkasan, dan beberapa gimik. Biarkan sinki di dalam peti sejuk selama kira-kira satu jam untuk memudahkan pembukaan selempang. Pakai sarung tangan, ambil pisau tiram khas dan letakkan cangkangnya di atas. Tekan dengan ringan dengan tangan anda, cari jurang antara kepak, masukkan pisau dan perlahan-lahan putar, membuka sinki sedikit. Selepas itu, jalankan pisau sepanjang selempang untuk memotong otot yang dengannya tiram menutup "rumahnya" sekiranya terdapat bahaya. Tetapi jangan terlalu jauh untuk mengelakkan kerosakan pada kerang halus. Setelah membuka singki, gosokkan sisa daging dari "penutup" atas dan periksa dengan teliti isi cangkang bawah, membuang sisa cangkerang, kerikil dan pasir. Selepas itu, masukkan pisau antara tiram dan cangkang bawah, lepaskan tisu penghubung. Letakkan kerang kerang di atas ais dengan segera agar tiram tetap segar semasa anda membuka selebihnya.

Konsistensi tiram segar dan "biasa" menyerupai jeli tebal dengan bau laut, sehingga dituangkan dengan jus lemon. Sukar untuk mengatakan apa rasa tiram, kerana ia tidak ada, walaupun warna mencurigakan masih terasa. Sekiranya anda menghidangkan kerang tanpa jus lemon, cuka atau sos, rasanya tidak enak, dengan sedikit kepahitan.

Rahsia Penyimpanan yang Betul

Mungkin memerlukan sedikit masa sebelum menghidangkan atau menyiapkan tiram, jadi penting untuk mempelajari peraturan penyimpanan dan langkah berjaga-jaga keselamatan, kerana tiram cepat merosot. Sebaiknya, mereka mesti dimakan dalam 3-6 jam, tetapi jika anda meletakkan ais di cangkerang, tetapkan suhu di dalam peti sejuk tidak lebih dari 2 ° C dan ubah ais secara berkala, maka jangka hayat akan meningkat menjadi 5-7 hari. Sekiranya tidak ada ais, tiram boleh dibungkus dengan kain yang dibasahi dengan air ais dan diubah secara berkala, tetapi kemudian tidak digalakkan menyimpan kerang selama lebih dari 2-3 hari.

Sekiranya cangkang tidak boleh diletakkan di dalam air - ia akan terbuka dan tiram akan mati. Dalam beg plastik, kerang hanya akan tercekik, dan kemudian mereka harus dibuang. Sekiranya sekurang-kurangnya satu cangkang telah dibuka semasa penyimpanan, ia menjadi tidak sesuai untuk makanan, kerana moluska mati tidak dapat dimakan dan bahkan berbahaya kerana bakteria aktif membiak dalam daging..

Tiram dapat dibuka dan dibekukan pada suhu antara –18 hingga –20 ° C, kemudian dapat disimpan selama kira-kira sebulan. Ingat bahawa pembekuan semula dilarang! Sekiranya tiram dibekukan dalam cengkerang, jangka hayatnya di dalam peti sejuk dilanjutkan hingga tiga bulan. Cairkan dahulu di dalam peti sejuk dan kemudian pada suhu bilik.

Tiram kalengan disimpan selama enam bulan dalam balang tertutup pada suhu bilik, setelah dibuka ia hanya boleh dimakan 36 jam.

Hidangan untuk golongan bangsawan

Sekarang mari kita bincangkan bagaimana tiram dimakan. Di restoran, mereka disajikan di atas pinggan rata dengan banyak ais hancur agar kerang segar. Selama setengah jam, hidangan mesti dimakan! Tiram dihidangkan dengan lemon, jus yang mesti dimasukkan ke dalam setiap cengkerang untuk menghilangkan rasa dan aroma laut dan menjadikan pembuka selera lebih segar dan sedap. Pelayan boleh meletakkan di atas meja cuka, esen wain, sos tabasco atau pembalut lain, keropok atau roti dan mentega.

Apabila anda memerah jus lemon ke dalam cangkerang, badan tiram akan mula mengecil sedikit, yang merupakan tanda hebat bahawa ia masih hidup. Cari garpu khas dengan gigi pendek dan panjang atau sudu kecil di antara perkakas. Ambil cangkerang cengkerang di satu tangan, garpu atau sudu di tangan yang lain, angkat daging kerang dengan teliti dan nikmati makanan istimewa yang indah ini. Anda juga boleh menyedut tiram dari tepi sinki dengan sempit dan menghirup jusnya. Jangan menelan tiram dengan segera, tetapi rasakan rasa dan aromanya yang sangat baik. Champanye atau wain sejuk disajikan dengan hidangan ini, walaupun bar jalanan juga dapat menyajikan bir lager dengan tiram. Makanan laut ini tidak dibasuh dengan minuman keras.

Nah, berapa banyak anda boleh makan tiram dalam satu masa - ia bergantung pada selera dan kemampuan kewangan anda. Ingat, makanan laut ini kaya dengan protein, jadi sangat berkhasiat dan mengenyangkan. Bahagian standard di restoran - dari 6 hingga 12 keping.

Apabila anda "meminum" tiram, mengambil roti segar dengan mentega dan meneguk wain atau sampanye sejuk, anda pasti akan merasa seperti bangsawan yang sebenar. Kami hanya memerlukan perasaan seperti itu untuk pengalaman yang menarik dan positif, kerana sangat indah untuk hidup dengan selera dan menikmati setiap saat.!

Masih perlu mengetahui cara memasak tiram, dan tidak ada yang sukar mengenainya. Kadang-kadang kerang dibakar tepat di kerang di bawah pelbagai sos, panggang, goreng, rebus, ditambahkan ke sup, salad dan rebusan. Tiram ibarat kanvas putih untuk koki, di mana anda boleh "melukis" apa sahaja yang anda mahukan, bereksperimen dengan selera dan aroma tanpa henti untuk menggembirakan gourmet.

Cara makan tiram: resipi untuk kerang terbaik

Hebatnya, hingga awal abad ke-19, tiram dianggap makanan harian nelayan miskin. Novelis Inggeris Charles Dickens menulis: "Tiram dan kemiskinan sepertinya selalu beriringan." Hari ini adalah makanan istimewa yang disajikan di restoran elit di seluruh dunia dengan pelbagai sos dan minuman sejuk..

Bagaimana ia berguna

Ini adalah moluska bivalve yang terdapat dalam makanan. Ia mula digunakan untuk makanan lebih dari 2000 tahun yang lalu, dan orang Rom kuno menjadi pelopor. Makanan laut terkenal dengan rasa eksotik dan komposisi nutrien yang kaya. Ia termasuk:

  • vitamin A, B, C, D;
  • mineral: besi, kalsium, tembaga, zink, fosforus;
  • asid lemak tak jenuh.

Kandungan kalori 100 g kerang adalah 79 kcal, di antaranya:

  • protein - 8.87 g;
  • lemak - 2.65 g;
  • karbohidrat - 4.23 g.

Giacomo Casanova, seorang wanita wanita abad ke-18 yang mahir, menggunakan tiram sebagai afrodisiak semula jadi. Dia makan sekitar 50 kerang untuk sarapan, yang membantu meningkatkan libido..

Peraturan pemilihan asas

Tidak semua jenis tiram diimport ke wilayah Persekutuan Rusia, tetapi hanya:

  • "Mutiara putih".
  • "Tsarskaya".
  • Fine de Claire (Fin de Claire).

Selalunya, nombor juga ditunjukkan dalam nama makanan laut, yang bermaksud ukurannya:

  • No. 1 - dari 100 hingga 200 gram;
  • No 2 - dari 75 hingga 100 gram.

Yang paling berdaging dan berair adalah "White Pearl". Ia mempunyai rasa laut dengan sedikit rasa masin manis. Kerang ditanam di wilayah Perancis, Marennes Oleron.

Makanan laut segar dan berkualiti tinggi akan menjadi berat kerana kehadiran jus dan penutup ditutup dengan rapat. Di samping itu, apabila diketuk, wastafel akan mengeluarkan bunyi yang menunjukkan adanya lompang..

Rahsia makan betul

Untuk menikmati rasa yang berlebihan, ada teknik klasik makan tiram - menghisap isi cengkerang. Jusnya cukup spesifik dan mampu melengkapkan daging kerang dengan harmoni. Ia sesuai dengan roti rai hitam atau crouton dan merah atau bawang merah.

Cara membuka tiram

Kerang adalah hidangan berkumpulan yang paling sering dihidangkan mentah dan dalam jumlah antara 6 hingga 12 keping. Untuk memakannya, mereka menggunakan alat makan khas: garpu dengan dua serampang dan pisau dengan pisau tajam yang nipis. Untuk membuka sinki, anda perlu mempunyai beberapa kemahiran:

  1. Pakai sarung tangan rantai di tangan kiri atau bungkus dengan serbet. Ini untuk mengelakkan tergelincir atau cedera..
  2. Pasangkan sinki dengan rata di atas tapak tangan anda.
  3. Ambil pisau dengan tangan kanan dan masukkan dengan teliti di antara kepak. Proses ini memerlukan usaha, tetapi jangan terlalu menekan sehingga tidak membelah cangkang..
  4. Lakukan pergerakan dengan pisau ke kiri dan kanan sehingga bunyi klik khas.
  5. Sapu pisau dalam bulatan untuk memangkas otot atas.
  6. Dapatkan makanan laut.

Selepas itu, taburkan kerang dengan jus lemon. Ini dilakukan bukan hanya untuk meningkatkan rasa, tetapi juga untuk membasmi kuman, kerana tubuh otot tetap hidup pada waktu pengambilan..

Cara membuka tiram dan memeriksa kesegarannya, tonton video dari Mr. Masak:

Di dalam restoran

Ketika mengunjungi sebuah syarikat elit, adalah kebiasaan untuk memesan selusin kerang hidup. Selalunya, ketika menghidangkan tiram, pelayan dibuka di hadapan pengunjung. Di beberapa restoran, mereka disajikan tanpa penutup atas, yang boleh menimbulkan keraguan tentang kesegarannya. Untuk memastikan kualiti moluska, cukup mencium bau isi cengkerang. Bau busuk mesti dikeluarkan di dalamnya..

Menurut etika, tiram disajikan di atas pinggan bulat besar dengan cuka atau sos dan bancuhan lemon di tengahnya. Anda boleh menikmati makanan laut dengan lembut dengan garpu, mencengkam kerang dengan cengkaman panjang.

Sudah biasa memesan makanan laut dengan sampanye atau wain putih kering dengan buah-buahan ringan.

Cara memasak di rumah

Tiram dimakan hidup-hidup atau selepas rawatan panas. Untuk memasak di rumah, salinan beku paling kerap dibeli..

Tiram panggang

Sebelum mula membuat karya masakan, anda perlu menyediakan kerang:

  1. Cairkan pada suhu bilik.
  2. Bersihkan penutup luar sink dengan berus lembut.
  3. Celupkan makanan laut di tuala kertas.

Selepas itu, mereka boleh dibuka untuk memanggang, menggoreng atau mengukus..

Sos Mignonette

Ini adalah hiasan tiram hidup klasik yang cepat memasak dan membumbui makanan laut..

  • Cuka wain - 30 ml
  • Bawang merah - 1 keping.
  • Lada hitam - secukup rasa
  1. Kupas dan cincang bawang halus.
  2. Tuangkan cuka di atasnya dan musim dengan lada kasar.
  3. Biarkan selama beberapa minit.
Di Thailand, makanan laut disajikan dengan sos pedas, wain dan masam

Sekiranya anda mahu, anda boleh mendapatkan bawang dan tuangkan cuka cair ke atas kerang. Namun, lebih baik meninggalkan semuanya sebagaimana adanya, kerana bawang acar memberikan rasa istimewa kepada kerang..

Tiram Rockefeller

Buat pertama kalinya, hidangan ini mula dikenali pada tahun 1899. Resipi itu milik pemilik restoran New Orleans, Antoine's. Kandungan kalori 100 g hidangan ialah 209 kcal.

Bahan untuk 4 hidangan:

  • Tiram - 24 biji.
  • Garam laut (kasar) - 1 kg
  • Pernod - gelas ¼
  • Bayam - 1 tandan
  • Mentega - 200 g
  • Saderi - 2 tangkai daun
  • Selada air - 1 tandan
  • Bawang hijau - 6 biji
  • Anise tanah - ½ sdt.
  • Lada putih dan cayenne - ½ sudu kecil.
  • Selasih kering dan marjoram - ½ sdt.
  • Garam secukup rasa
  1. Keluarkan batang dari bayam dan tumis dalam kuali kering selama 5 minit sehingga cecair menguap.
  2. Sejukkan sayur dan potong.
  3. Potong selada air, bawang dan saderi dengan halus.
  4. Campurkan bersama bayam, mentega lembut dan rempah menggunakan pengadun.
  5. Bentuk dari mentega hijau menjadi ladu menggunakan dua sudu yang direndam dalam air panas.
  6. Masukkan pengisian di bungkusan dan sejukkan.
  7. Sediakan tiram dengan mengeluarkan cangkang tempurung yang rata.
  8. Keluarkan jus dan tutup dengan ladu herba dan mentega.
  9. Tuangkan garam laut ke atas loyang dan letakkan sink di atasnya.
  10. Bakar kerang tidak lebih dari 14 minit pada suhu 250 ° C.

Tiram Rockefeller semestinya mempunyai kerak yang sedap. Biarkan sedikit sejuk sebelum dihidangkan..

Berapa banyak makanan istimewa

Anda boleh membeli makanan laut di Rusia di pasar ikan atau memesan di kedai dalam talian produk elit dengan penghantaran pulang.

Nama tiramHarga, sapu.
Khasanskaya, (Vladivostok), 1 keping.129,00
Tong Yang (Korea Selatan), 1 keping.199,00
Fin de Clair (Tunisia), 1 keping.300,00
Mutiara putih (Tunisia), 1 keping.369,00
Tong Yang beku (Korea), 500 g600.00

5 Ogos - Hari Tiram Sedunia, yang biasanya disambut bukan sahaja di Amerika Syarikat, tetapi di seluruh Eropah. Pada hari ini, terdapat hidangan lazat yang disediakan mengikut resipi pengarang di tempat makan ikan. Sebagai contoh, di wilayah Harlem di New York, terdapat sebuah restoran bernama Red Rooster, di mana koki Marcus Samuelson menawarkan tiram gaya New Orleans. Kerang gorengnya yang renyah disajikan dengan bawang bayam dan bacon dan sos hollandaise.