Panggang

Apabila kita diberitahu bubur, apa jenis bubur yang anda ingat? Soba, beras, millet, oatmeal. Dengan nama bijirin, kami memahami dari biji tanaman bijirin mana yang dibuat. Tetapi tumbuhan apa yang dibuat semolina, couscous, dieja? Tak tahu? Kemudian baca terus.

Sedikit mengenai bijirin. Bijirin dibahagikan kepada keseluruhan, dihancurkan dan ditekan.

Biji-bijian utuh = bijirin penuh. Kita semua tahu soba, beras, barli - bijirin penuh. Dan mereka dipanggil kernel.

Yang dihancurkan dipanggil memotong. Benih dihancurkan. Bijirin sebegini bagus untuk bubur susu..

Dan jika biji-bijian dikukus dan kemudian ditekan, serpihan diperolehi. Contohnya ialah Hercules yang terkenal.

Sekarang mengenai bijirin yang diketahui dan tidak begitu.

Amaranth

Biji amaranth bebas gluten (ini adalah jenis protein), jadi sangat bagus untuk diet bebas gluten. Amaranth rasanya seperti biji bijan dengan sedikit penambahan lada.

Arnovka

Terdapat penggilingan kasar dan halus dan disediakan dari gandum pegas. Mengandungi sejumlah besar serat, protein sayuran, karbohidrat. Seperti dalam semua bijirin gandum, ia mengandungi sejumlah besar gluten, jadi penghidap alergi tidak sesuai.

ARTEK

Artek - dipoles biji-bijian durum gandum yang dihancurkan halus. Ia mempunyai sifat pengukuhan umum, merangsang sistem imun. Disyorkan untuk orang yang bekerja keras.

Bulgur

Biji gandum durum dibebaskan daripada dedak, direbus, dikeringkan dan dihancurkan. Mempunyai rasa berkhasiat dan nilai pemakanan yang tinggi. Merujuk kepada bijirin yang mudah diserap oleh badan.

Kacang polong

Kadang-kadang digilap, utuh dan pecah-pecah. Mempunyai khasiat tinggi. Protein sayuran kacang mengandungi triptofan, sistin dan lisin, asid amino yang sangat penting bagi manusia..

Soba

Salah satu daripadanya adalah soba, yang bukan merupakan tanaman bijirin. Saudara terdekat rhubarb. Buckwheat adalah pemegang rekod untuk kandungan protein, mikroelemen dan vitamin lengkap. Bebas gluten.

By the way, hanya sedikit orang yang tahu, tetapi soba hijau sepenuhnya memiliki sifat-sifat bermanfaat yang dinyatakan di atas, dan bukan yang biasa kita lihat di kedai-kedai, kedua-dua jenis bijirin ini berbeza, berkat rawatan panas.

Bijirin ini berasal dari Afrika Utara. Sekarang telah menjadi popular di India dan Nepal. Ia digunakan terutamanya sebagai tepung untuk membakar roti. Kaya dengan kalsium. Hidangan Dagussa disyorkan untuk wanita hamil dan kanak-kanak berumur lebih dari 6 bulan.

Satu lagi tanaman bukan bijirin. Ini adalah quinoa beras. Cukup tanaman kuno, termasuk dalam senarai tanaman makanan terpenting di kalangan orang India. Dalam tamadun Inca, ia adalah salah satu daripada tiga produk utama - jagung, kentang dan quinoa. Protein quinoa serupa dalam komposisi dengan protein susu. Dan dari segi jumlah fosforus, ia hampir dengan ikan. Quinoa mengambil rasa makanan yang dimasaknya.

Wanita Amerika ini telah lama dan tegas mengambil tempat dalam diet kita. Palenta dan hominy dimasak darinya, kue, tortilla dan muffin dibakar. Tepung ditambahkan ke roti dan sos. Mereka juga menyediakan pengganti kopi. Protein jagung yang rosak kurang diserap dan oleh itu tidak menyebabkan lemak badan berlebihan. Parut jagung mengandungi banyak asid amino tak jenuh yang mengatur kadar kolesterol.

Sepupu pertama kali disebut dalam buku masakan abad ke-13. Pada mulanya, kuskus hanya dimakan di Timur Tengah dan Mediterranean. Sepupu kini disukai di seluruh dunia. Couscous disediakan dari gandum durum, kadang-kadang dari barli. Bijirin berguna untuk orang yang menderita insomnia.

Semolina

Ia dibuat dari gandum yang disucikan dedak. Semolina mengandungi sejumlah besar gluten, jadi sekarang doktor tidak mengesyorkan untuk memberikannya kepada anak kecil yang berumur di bawah 1 tahun.

Kacang emas berasal dari India. Di India, ia dikenali sebagai dal. Penggunaan kacang hijau secara berterusan menguatkan sistem kardiovaskular, membersihkan plak kolesterol, meningkatkan ingatan.

Ia juga disebut buncis atau hummus. Ia adalah sumber protein, karbohidrat dan mikro dan makronutrien yang sangat baik. Ia digunakan secara meluas di Timur. Dalam diet makanan mentah, biji buncis yang tumbuh adalah sumber protein yang tidak tergantikan.

Grat gandum

Mengandungi sejumlah besar kalsium, fosforus, magnesium, zat besi dan vitamin B1 dan B2. Oatmeal adalah makanan utara semata-mata. Ia sangat tinggi kalori. Oleh itu, lebih baik memakannya untuk sarapan..

Wanita Asia ini mendapat namanya dari mutiara. Mutiara Perl. Pakar pemakanan mengesyorkan; gunakan barli untuk memasak bijirin, bebola daging. Ia adalah pengganti beras. Barli diperbuat daripada barli.

Ini adalah jenis gandum khas. Biji dieja lebih besar daripada biji-bijian gandum. Mereka mula mengusahakan gandum ini; di Rom kuno. Millet Sediakannya dari biji-bijian millet. Oleh kerana komposisinya, ia mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular, hati, pembentukan darah, selamat untuk penderita alergi gluten.

Kedudukan pertama dari segi kandungan karbohidrat. Tetapi terdapat lebih sedikit nutrien di dalamnya daripada bijirin lain. Nasi telah terkenal lebih dari 3 ribu tahun. Terdapat kira-kira 8,000 jenis padi. Di banyak negara, nasi adalah roti kedua. Ia muncul di Rusia lebih kurang 300 tahun yang lalu..

Soya adalah salah satu tanaman makanan yang paling kuno. Ia adalah salah satu sumber protein utama di negara-negara Asia. Protein kedelai diserap 90%, dan protein haiwan hanya 30. Di China, Korea, makanan tidak lengkap tanpa tahu, keju soya..

Bijirin gandum atau gandum yang dihancurkan gandum dan kelihatan seperti tepung gandum. Mengandungi sejumlah besar bioflavonoid yang merupakan antioksidan yang kuat.

Terdapat kacang putih dan berwarna. Dianjurkan untuk menggunakannya untuk pelbagai penyakit. Oleh kerana sifat antibakteria, ia mengambil bahagian dalam melegakan keradangan hati, mendorong penyembuhan luka.

Ini adalah biji-bijian gandum hijau yang belum dimasak. Freeke pertama kali disebut dalam sumber abad XIII di Timur. Bijirin glisemik rendah ini mengandungi karbohidrat yang sangat sedikit. Diserap dengan baik.

Dia datang kepada kami dari Himalaya. Sebilangan besar hidangan disediakan dari lentil. Ini digunakan secara meluas dalam veganisme, di mana kue dipanggang daripadanya, sup dibuat, potongan daging dibuat, yang rasanya tidak dapat dibezakan dari daging.

Budaya Asia Timur di Rusia muncul selepas Perang Rusia-Jepun. Mengikut sifatnya, biji chumiza serupa dengan millet. Para saintis mendapati bahawa wabak membantu membuang toksin dan logam berat dari badan, yang sangat bermanfaat bagi penduduk kota-kota besar..

Kisar barli

Gandum barli adalah biji barli yang dihancurkan yang dibebaskan dari filem bunga. Barli groats kaya akan serat kerana tidak mengalami penggilingan, tidak seperti mutiara barli. Gandum barli kaya dengan vitamin, kalsium, magnesium, kalium, yodium, zat besi, vitamin kumpulan B, D, E, A.

Protein barli melebihi protein gandum walaupun nilainya. Barli groats, dengan penggunaan biasa, membersihkan badan dari toksin, toksin dan alahan dengan berkesan.

Cuba bijirin yang berbeza dan tingkatkan diet dan kesihatan anda. Ingat, sebelum memasak, disarankan untuk merendam banyak bijirin selama beberapa jam, masa rendaman untuk semua bijirin adalah berbeza. Tetapi bijirin yang direndam inilah yang akan memberi manfaat maksimum kepada tubuh. Dan selain itu, ia akan mengurangkan masa memasak dengan ketara.

Dan sebilangan bijirin tidak perlu dimasak sama sekali setelah direndam, atau tidak perlu direndam sama sekali, kerana hampir siap, seperti kuskus.

Sekiranya anda menyukai artikel itu, kemudian kongsikan kepada rakan anda di rangkaian sosial, saya akan berterima kasih!

Groot. Senaraikan dengan foto

Ini adalah makanan yang dibuat dari biji-bijian yang dihancurkan atau dihancurkan dari pelbagai tanaman. Kelebihan utama mereka adalah kandungan karbohidrat kompleks (dan mereka memberi tenaga tubuh) dan vitamin B. Bijirin berguna untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Mereka mempunyai kesan positif pada sistem pencernaan dan kardiovaskular, membersihkan badan, membantu menurunkan berat badan, memperbaiki keadaan kulit.

Menurut cadangan WHO, karbohidrat kompleks (bijirin bersama dengan sayur-sayuran) harus sekurang-kurangnya 50% daripada jumlah diet harian..

Amaranth

axamitnik, sotong, cockscombs, velvet
tanaman yang mempunyai bunga merah kecil dalam perbungaan spike-paniculate yang panjang dan padat dan boleh mencapai ketinggian lebih dari tiga meter. Ia tergolong dalam keluarga tahunan Shiritsevy. Biji amaranth berwarna hitam atau merah jambu, kuning atau kehijauan. Amaranth untuk masa yang lama dapat mengekalkan penampilan segar bunga yang tidak luntur, yang menghiasi rumah dengan indah di musim sejuk..

Basmati

Ini adalah nasi dengan rasa popcorn atau kacang. Ia juga disebut raja padi, kerana mengandung sejumlah besar bahan berguna dan memiliki aroma dan rasa yang tiada tandingannya. Aroma khas beras basmati diberikan oleh sebatian siklik 2-asetil-1-pirolin yang terdapat di dalamnya. Bahan ini juga terdapat pada daun tropika, pokok Pandana. Mereka sering digunakan sebagai perasa..

Kacang polong

Ia adalah genus tumbuhan herba tahunan keluarga kekacang. Tanah air sebahagian besar spesiesnya dianggap sebagai Eropah dan Afrika Tengah, serta wilayah Asia Tengah. Ahli arkeologi mendakwa bahawa biji kacang telah digunakan oleh manusia sejak Zaman Batu. Antara sayur-sayuran lain, kekacang ini dibezakan oleh fakta bahawa ia mengandungi sejumlah besar protein dan serat, jadi mempunyai kesan yang baik terhadap proses pencernaan dan boleh menjadi sumber protein yang baik untuk vegetarian dan atlet..

Soba

Tanaman yang unik, kediamannya dianggap sebagai kawasan pergunungan di India dan Nepal, di mana ia pertama kali ditanam sekitar 4 ribu tahun yang lalu. Buckwheat datang kepada kami dari Yunani, oleh itu ia mendapat namanya - "soba", iaitu "Groats Yunani". Buckwheat tergolong dalam keluarga Buckwheat. Buckwheat digunakan untuk membuat tanah - gandum utuh (soba), dibuat (gandum hancur dengan struktur yang pecah), Smolensk groats (biji-bijian yang sangat hancur), tepung soba, dan juga ubat-ubatan; malah kulit sekam dan benih digunakan untuk mengisi kusyen yang membantu dengan insomnia. Benih mudah dimakan oleh burung penyanyi.

Padi liar

Padi liar (hitam) sebenarnya tidak ada kaitan dengan nasi putih. Nama sebenarnya ialah zitsania akuatik, tumbuhan tahunan keluarga bijirin. Secara sederhana, ia adalah rumput rawa setinggi 1,5–3 m, saudara terdekat dari padi yang disemai. Padi liar ini dituai terutamanya dengan tangan: ketika berlayar dengan sampan, seorang pekerja memiringkan rumput di atas kapal dengan satu batang, dan memukul telinga dengan yang lain, menyebabkan biji-bijian tumpah keluar ke dasar kapal. Pemetik yang berpengalaman mengambil kira-kira 10 kg bijirin setiap jam.

Quinoa

Ini adalah tanaman tahunan keluarga Marevy, yang tumbuh di Amerika Selatan, di lereng Andes. Budaya kuno ini dapat mencapai ketinggian seseorang. Pada batang warna hijau muda yang tinggi, daun dan buah bulat yang berkumpul dalam kelompok besar tumbuh. Kernel quinoa menyerupai soba, tetapi warnanya berbeza. Jadi, mengikut warna quinoa, terdapat tiga jenis: kuning air, merah dan hitam..

Parut jagung

Dari segi nilai pemakanan dan sifat masakan, bubur jagung lebih rendah daripada jenis bubur jagung lain. Protein dalam bubur jagung kekurangan dan kurang diserap. Gandum jagung tidak menyebabkan berat badan berlebihan dan disyorkan untuk orang tua dan orang-orang dengan gaya hidup yang tidak aktif.

Semolina

Gandum gandum kasar dengan diameter zarah purata 0.25 hingga 0.75 mm. Dihasilkan terutamanya dari gandum durum. Semolina digunakan untuk memasak pelbagai hidangan, khususnya ladu semolina dan semolina. Semolina yang dimasak dengan betul boleh menjadi makanan kegemaran anak-anak anda..

Oat adalah salah satu tanaman pakan bijirin yang paling penting, kerana kawasan yang ditaburkan hanya sedikit lebih rendah daripada gandum, beras, jagung dan barli. Spesies oat yang ditanam awal ditanam di wilayah Mongolia Kuno dan China Utara, dan suku Goth membuat bubur dari bijirin ini. Perlu diperhatikan bahawa negara-negara CIS menghasilkan gandum lebih banyak daripada semua negara lain di dunia - mereka mempunyai hampir separuh daripada tanaman dunia.

Oatmeal

Dihasilkan dari oat dengan cara mengukus, mengelupas dan mengisar. Biasanya berwarna kelabu-kuning dengan warna. Dari segi kualiti, oatmeal adalah kelas tertinggi dan pertama. Oatmeal digunakan untuk membuat sup yang disucikan, bijirin likat, susu dan sup berlendir, kaserol. Oatmeal direbus selama 60-80 minit (kecuali bijirin). Porridges dari mereka berlendir, padat.

Barli mutiara

Biji barli mutiara yang dikupas dan digilap tanpa cangkang luar untuk memasak lebih cepat. Tumbuh di iklim yang lebih berbeza daripada bijirin lain. Barli baik untuk sup dan gulai, kerana bukan sahaja menambah rasa dan tekstur pada hidangan, tetapi juga menebal. Anda boleh memasaknya sendiri (satu bahagian bijirin hingga tiga bahagian air - masak 45-60 minit) sebagai alternatif nasi, pasta atau kentang. Ekstrak barli malted dibuat dari biji-bijian barli yang tumbuh.

Millet

Biji millet, tanaman yang merupakan salah satu tanaman tertua. Dulu millet disebut "groats emas", walaupun bukan hanya kuning, tetapi juga putih, kelabu dan bahkan merah. Bubur millet adalah hidangan tradisional orang Slavia Timur. Ia berbeza dengan bijirin lain, terutama tinggi lemak dan mendorong penghapusan antibiotik dari badan. Oleh itu, disyorkan untuk menggunakannya semasa dan selepas menjalani rawatan dengan ubat-ubatan tersebut..

Tumbuhan herba tahunan dan tahunan keluarga Bijirin; budaya bijirin. Biji-bijian beras digunakan untuk menghasilkan bijirin dan pati, dan minyak diperoleh dari kuman padi. Wain beras tradisional popular di China. Di Jepun, beras digunakan untuk menghasilkan minuman beralkohol nasional dan gula-gula khas untuk upacara minum teh. Jerami padi digunakan untuk menghasilkan kertas beras, kadbod, dan hasil anyaman. Dedak padi digunakan dalam peternakan sebagai makanan haiwan.

Sorghum

Ini adalah tumbuhan herba yang tergolong dalam keluarga Meatlikov (Bijirin). Tanah airnya adalah Sudan, Ethiopia dan negeri-negeri lain di Afrika Timur Laut, di mana tanaman ini mula ditanam pada abad ke-4 SM, dan di mana jumlah terbesar jenis sorgum yang diketahui oleh sains moden masih dijumpai. Pada zaman dahulu, budaya ini meluas bukan hanya di Afrika, tetapi juga di China, India, di mana ia digunakan secara meluas untuk makanan hari ini. Pada abad ke-15 ia mula ditanam di negara-negara Eropah, dan pada abad ke-17 ia dibawa ke Amerika..
Hari ini anda boleh menemui spesies tanaman tahunan dan tanaman tahunan. Menariknya, banyak tumbuh-tumbuhan muda beracun.

Lentil

Benih kecil dan rata dari tanaman tahunan dalam keluarga kekacang. Lentil kaya dengan protein sayuran dan telah dimakan sejak zaman prasejarah. Lentil coklat (kadang-kadang disebut lentil benua) memberikan rasa kacang ringan ketika dimasak; ia sering ditambahkan pada rebusan dan kaserol, serta salad. Lentil merah digunakan dalam masakan Asia. Ia mempunyai aroma pedas ringan dan ditambah ke dal hidangan India. Tepung lentil digunakan untuk membuat roti dan pai vegetarian. Lentil dijual kering atau dalam tin.

Barli

Ia dianggap sebagai tanaman bijirin tertua yang diketahui oleh manusia - penyebutan penanamannya bermula dari zaman bersejarah di dunia kuno. Kawasan barli yang disemai sekarang berada di tempat keempat di dunia, di belakang hanya gandum, jagung dan beras. Barli digunakan dalam pelbagai industri. Sebilangan besar biji-bijian yang dituai ditukar menjadi bijirin (sebagai contoh, barli mutiara biasa dibuat dari barli). Tepung barli digunakan sebagai bahan tambahan dalam memanggang banyak jenis roti, dan pengganti kopi yang tidak mengandungi kafein dibuat dari tepung..

Kisar barli

Kernel barli yang tidak dipoles. Gandum barli adalah biji-bijian barli yang dihancurkan dengan pelbagai bentuk, bebas dari filem bunga. Gandum barli, berbeza dengan barli mutiara, dibuat tanpa pengisar dan penggilap, jadi mengandungi lebih banyak serat. Barli tidak dibahagikan kepada varieti. Bergantung pada ukuran biji-bijian, gandum barli dibahagikan kepada tiga nombor: No. 1, 2, 3. Campuran bijirin dari semua nombor biasanya dijual. Sebagai persediaan untuk diproses, biji-bijian dibersihkan dari kekotoran organik dan mineral, biji rumpai, biji kecil yang rosak dan kecil dari tanaman utama.

10 bijirin yang paling sihat

Soba

Buckwheat mengandungi protein, asid lemak tak jenuh, kalsium dan zink, serta vitamin kumpulan A, B, E dan PP. Terdapat dua jenis gandum soba: unground (bijirin penuh) dan prodel (pecahan bijirin halus). Buckwheat sering disarankan oleh pakar pemakanan: hanya mengandungi sekitar 3% lemak untuk 12% protein, dan 100 gram produk mengandungi 313 Kcal. Kerana kandungan sebatian fenolik yang tinggi, bijirin mempunyai sifat antioksidan. Menurut Pusat Maklumat Nasional Bioteknologi (Maryland, Amerika Syarikat), soba merangsang pergerakan usus, membantu mengurangkan kolesterol, risiko diabetes dan hipertensi. Soba disimpan lebih lama daripada bijirin lain dan tidak tumbuh berkulat walaupun pada kelembapan tinggi.

Oatmeal

Oatmeal dibuat dari biji dan oat yang tidak dikupas yang terdiri daripada kuman dan dedak. Mereka mengandungi vitamin A, B, E, kalium, magnesium, zink dan beta-glukan. Penyelidikan yang dipetik dalam artikel British Journal of Nutrition 2016 menunjukkan bahawa beta glukan membersihkan kolesterol berlebihan dari darah. Oat bijirin penuh - imunomodulator yang memperbaiki keadaan kulit dan rambut; bijirin mengatur kadar gula dalam darah dan mempercepat pencernaan. Jenis bijirin kedua dikupas dari lapisan atas, serpihan oat kukus dan ditekan. Dengan pemprosesan sedemikian, beberapa nutrien hilang, tetapi bubur tetap menjadi produk makanan dan memberi kesan positif pada saluran pencernaan. Jenis ketiga adalah bubur segera, dari mana terdapat lebih banyak keburukan daripada kebaikan, kerana mereka sering mengandungi banyak gula dan perasa.

Bulgur

Bijirin ini tidak begitu biasa dalam diet orang moden seperti yang sebelumnya, tetapi tidak kurang berguna. Bulgur adalah gandum muda, biji-bijiannya dikeringkan dan disempurnakan, sementara mengandungi 12.3 gram protein per 100 gram produk. Mereka menyimpan vitamin B, E, K dan beta-karoten, magnesium, tembaga, kalsium, kalium dan zat besi. Groot dibezakan oleh sejumlah besar serat makanan, membersihkan usus dengan baik, mempercepat penyerapan vitamin dan meningkatkan metabolisme. Bulgur mendorong aliran keluar hempedu, yang baik untuk hati.

Barli

Biasa dari zaman kanak-kanak, bijirin adalah asas bubur barli dan dibuat dari biji barli yang tidak dihancurkan. Barli mempunyai sejumlah besar serat, mengandung vitamin A, E, B, PP, zat besi, yodium, kalium dan fosfor. Bubur barli mempunyai kesan anti-radang dan diuretik, membersihkan badan toksin. Harap maklum bahawa dengan semua khasiat yang bermanfaat, barli tidak boleh dimasukkan ke dalam makanan anak-anak di bawah dua tahun, kerana produk yang sukar dicerna..

Rye

Groats rye adalah groats yang tidak dihancurkan yang dibuat dari biji-bijian rai. Dalam memasak, rai ditambahkan ke roti. Rye adalah bijirin tradisional, mirip dengan gandum, tetapi lebih sesuai untuk membina makanan yang sihat. Menurut Institut Penyelidikan Saintifik Biji-bijian All-Russian dan Produknya yang Diproses (VNIIZ), asid amino dan lebih banyak serat makanan seimbang secara optimum dalam budaya ini, yang membantu menguatkan sistem imun dan mengurangkan risiko penyakit darah. Tidak seperti gandum, rai kurang gluten. Bijirin dan tepung rai mengandungi vitamin E, A dan PP, fosfor, kalsium, magnesium dan zat besi. Roti rai dapat digunakan sebagai pencahar ringan, sementara rebusan bijirin rai mempunyai kesan yang sebaliknya..

Jagung

Selalunya, jagung kalengan digunakan dalam memasak atau telinga direbus. Tetapi bubur jagung tidak kurang berguna: mengandungi antioksidan dan membantu mengembalikan mikroflora usus yang betul, membersihkan badan dengan lembut berkat serat. Tidak ada gluten dalam bubur jagung, tetapi ada vitamin B, E, A, H, triptofan dan lisin, zat besi, kalsium, magnesium dan fosfor. Makanan jagung mengurangkan kadar kolesterol dan mengurangkan risiko penyakit perut, pundi hempedu dan hati. By the way, jagung dan bubur jagung mengekalkan sifat berguna maksimum walaupun pada suhu tinggi..

Quinoa

Quinoa adalah bijirin dari tanaman keluarga amaranth. Ia mengandungi hingga 14% protein dan 64% karbohidrat sihat. Bijirin mengandungi vitamin B, asam folat, fosforus, mangan, kalium, natrium, selenium dan magnesium. Quinoa adalah protein berkualiti tinggi dan sumber serat makanan dengan kesan antioksidan dan anti-radang, menurut maklumat 2018 yang disiarkan di laman web Makanan dan Pertanian PBB. Groat boleh disediakan sebagai lauk yang terpisah, ditambah ke salad dan sup.

nasi coklat

Coklat adalah beras perang. Dedak Beras mengandungi maksimum zat berguna: fosfor, magnesium, antioksidan dan vitamin kumpulan B dan PP, yang mempunyai kesan positif pada sistem saraf. Beras perang meningkatkan pencernaan, menghilangkan radionuklid dari badan, dan membantu mengatasi dystonia neurocirculatory. Nasi menyuburkan dan membantu mengekalkan keremajaan dan kecantikan kulit, menguatkan imuniti dan mengurangkan risiko radang sendi, dermatitis dan arthrosis.

Fricke

Groat dibuat dari gandum muda panggang dengan biji yang masih lembut. Menurut maklumat Jabatan Pertanian Amerika Syarikat, freeke (aka farik) mengandungi hingga 12% protein dan 72% karbohidrat. Ia berfungsi sebagai probiotik di perut, membantu pertumbuhan bakteria yang sihat. Groats dicirikan oleh indeks glisemik rendah dan nilai pemakanan yang tinggi. Frike kaya dengan zat besi, natrium dan kalsium, vitamin C, B, A, E.

Sepupu

Couscous terbuat dari gandum durum yang dihancurkan dan dekat dengan pasta dalam nilai pemakanan, hanya pasta yang direbus, dan couscous dikukus atau hanya dituangkan dengan air mendidih dan dibancuh. Seperti bijirin bijirin lain, couscous mengurangkan risiko penyakit jantung kronik serta diabetes dan barah, tulis Joanne Slavin, pengarang "Whole Grains and Human Health," yang diterbitkan di Cambridge University Press. Bijirin ini tinggi selenium, menjadikannya antioksidan yang kuat. Di samping itu, couscous menguatkan sistem imun dan menormalkan keseimbangan hormon..

Bijirin

Bijirin dihancurkan atau biji-bijian dari pelbagai tanaman, terutama bijirin, yang merupakan sumber tenaga yang berharga dan vitamin berguna, unsur makro dan mikro. Sup dan bijirin dibuat dari mereka. Pengambilan makanan yang kerap dibuat dari biji-bijian (sekurang-kurangnya tiga kali seminggu) mengurangkan risiko mengembangkan patologi jantung sebanyak 20%.
Sifat bijirin yang berguna bergantung pada jenis kultur.
Pengelasan:
- bijirin (sorgum, rai, jagung, barli, gandum, beras, millet, chumiza);
- kekacang (lentil, kacang, kacang, kacang polong, kacang soya, kacang buncis);
- soba (soba);
- amaranth.
Pengaruh sebilangan bijirin pada tubuh manusia:
- soba, menjaga kesihatan organ penglihatan, meningkatkan metabolisme, membuang toksin;
- millet, menguatkan dinding saluran darah;
- jagung, mengawal tahap kolesterol;
- barli, membekalkan tubuh dengan gluten yang mengandung protein, mengaktifkan pengeluaran kolagen, melawan reaksi alahan;
- oatmeal, menormalkan fungsi hati, organ pencernaan;
- nasi, menurunkan tekanan darah.
Agar badan "mengeluarkan" bahan berguna dari bubur secara maksimum, pilih bijirin dengan berhati-hati. Perhatikan bentuk, warna kacang dan jangka hayat produk. Ia tidak boleh mengandungi kekotoran asing, tersekat gumpalan. Semasa membeli tanaman bijirin mengikut berat, bau mereka: bau kelembapan dan acuan menunjukkan kerosakan pada barang.
Ingat, "bubur adalah ibu kita"! Untuk sihat dan kuat, makan bijirin dengan buah-buahan, sayur-sayuran, herba setiap hari.

Rye adalah salah satu bijirin yang telah memainkan peranan penting dalam pembangunan umat manusia. Sukar untuk menilai kepentingannya, kerana selama berabad-abad rai merupakan tanaman biji-bijian utama dalam diet petani. Pada abad kedua puluh, jumlah penanamannya sedikit menurun, tetapi di kalangan pengikut gaya hidup sihat.

Bulgur

Bulgur adalah bijirin yang telah dibahas di negara-negara pasca Soviet baru-baru ini, sebelum itu praktikalnya tidak diketahui di wilayah ini. Satu paradoks - kerana Bulgur boleh mengaku sebagai salah satu kumpulan tertua di dunia. Terdapat banyak nama untuk bijirin ini: bulgor, burgul, gurgur, pliguri. DALAM.

Empingan jagung

Kekurangan masa yang akut adalah masalah utama yang dihadapi oleh penduduk kota besar pada masa kini. Secara semula jadi, mereka tidak memiliki kemampuan atau keinginan khusus untuk menghabiskan beberapa jam di dapur di dapur, menyiapkan sarapan, makan siang dan makan malam. Oleh itu, pengusaha inventif bergegas menawarkan alternatif - hidangan.

Serpih barli

Serpihan barli tidak hanya popular di kalangan pemakanan. Banyak penganut gaya hidup sihat juga lebih memilih mereka, menggantinya dengan bijirin lain yang begitu spesifik, di antaranya kombinasi gandum-barli juga terdapat pada pengguna mereka. Terdapat juga pembeli yang.

Triticale

Hanya beberapa dekad yang lalu, beberapa orang mendengar tentang bijirin triticale. Pembiakan Triticale mula menghasilkan buah pertamanya pada pertengahan 70-an abad ke-20, walaupun spesies bijirin ini dibiakkan pada akhir abad ke-19. Sejak itu, petani di banyak negara di dunia setiap tahunnya mengembangkan banyak jenis bijirin komersial, yang digunakan di.

Salah satu trend baru yang sihat adalah penggunaan teff. Ini adalah bijirin yang telah ditanam di bumi sejak zaman kuno, tetapi baru-baru ini mendapat populariti sebagai makanan super. Teff mula mengganti quinoa atau bulgur yang sebelumnya diminta. Produk ini adalah bijirin bebas gluten kecil, yang dipercayai menjadi tempat tinggal Ethiopia.

Sagu adalah bijirin berkanji khas yang hampir tidak diketahui oleh benua Eropah. Ia dilombong di negara-negara Asia dan Oceania dari batang pokok sawit. Jumlah pengeluaran bijirin adalah besar, tetapi hanya sebilangan kecil yang dieksport. Di seluruh dunia, pati jagung dan kentang lebih popular, rasa dan khasiatnya.

Basmati

Rak kedai dipenuhi puluhan jenis beras. Mereka berbeza dari segi bentuk, ukuran, warna dan, sesuai, struktur / rasa. Salah satu jenis beras aromatik ialah Basmati. Ia dibezakan oleh biji-bijian yang kecil dan panjang dan warna kekuningan. Basmati dihasilkan secara tradisional di negara-negara India.

Padi liar

Nama itu tidak menunjukkan ciri atau asal produk. "Padi liar" bukan liar, dan bukan beras sebenarnya. Ia adalah tumbuhan herba. Ia ditanam berhampiran Great Lakes, dan penduduk tempatan suka memanggil tanaman gandum "akuatik". Biji-bijian zitsania air digunakan sebagai hidangan bebas atau.

Gandum

Gandum adalah tanaman bijirin yang paling biasa di kebanyakan dunia. Banyak bijirin, tepung, roti, minuman beralkohol dan pasta kegemaran semua orang diperoleh daripadanya. Jenis / kualiti produk yang diperoleh bergantung pada tahap pengisaran dan pemprosesan biji-bijian. Tahap kesedaran masyarakat semakin meningkat setiap minit. Setiap saat.

Perbezaan utama antara bijirin kuno (amaranth, quinoa, teff) dan bijirin moden (beras, gandum, jagung) terletak pada ciri-ciri biji-bijian itu sendiri. Bijirin kuno tidak mengalami hibridisasi dan percubaan genetik, tetapi kami mendapatkannya dalam bentuk aslinya, yang masih dipelihara. Bijirin kuno ini boleh diberi peringkat.

Parut jagung

Telah lama diketahui bahawa mana-mana bijirin adalah sumber kekuatan, mengandungi vitamin dan mineral berguna yang membantu menjaga tubuh dalam keadaan baik. Tidak hairanlah pada masa kecil, ketika dia tidak dapat menangani tugas yang memerlukan aktiviti fizikal, orang dewasa sering berkata: "Saya makan sedikit bubur." Dan memang, bubur apa pun nampaknya penuh.

Sorghum

Sorghum, atau rumput Sudan, adalah bijirin kuno yang berasal dari Afrika yang dianggap sebagai alternatif yang lebih selamat, bebas gluten untuk gandum dan biji-bijian lain. Kajian makmal mengesahkan bahawa sorgum bebas gluten, yang menjadikannya selamat bagi penderita penyakit seliak. Di samping itu, biji-bijian mengandungi banyak berguna untuk manusia..

Barli

Barli adalah tanaman pertanian tertua dari keluarga Bijirin. Ia adalah ramuan tahunan, dwitahunan atau tahunan. Lidahnya pendek. Daun dilipat di tunas. Spikelet berbunga satu, sisiknya tipis, ovari berbulu di puncak. Barli ditanam di Timur Tengah semasa Revolusi Neolitik lebih dari 10.

Quinoa

Quinoa adalah tanaman tahunan yang lebih suka tumbuh di kawasan yang lebih panas di Amerika Selatan. Walaupun jangka hayatnya pendek, tanaman ini dapat mencapai ketinggian satu setengah atau bahkan 2 meter. Ia mempunyai batang tinggi dengan daun bulat dan hijau muda. Buah-buahan dikumpulkan dalam kelompok besar, dan biji-bijian.

Kisar barli

Bubur barli adalah wakil masakan tradisional Rusia yang enak. Mereka mengatakan bahawa dialah yang memberi kekuatan kepada para pahlawan pada zaman Rusia, dan kemudian - kepada tentera Rusia (terima kasih kepada Peter the Great, yang mengajar tentera ke bubur ini). Dialah yang dihidangkan kepada para tamu pada upacara penobatan Nicholas II. Jadi apa yang menjadikan produk ini begitu.

Oatmeal

Tidak ada yang menjadikan pagi anda lebih baik daripada sepinggan oat tepung wangi wangi. Walaupun pada amnya tidak menjadi masalah dalam bentuk apa oatmeal dimakan: dalam bentuk bubur susu, sebagai komponen koktel atau hidangan lain, ia tetap menjadi produk yang enak dan sarapan ideal yang tidak terkalahkan..

Barli mutiara

Bukan tanpa sebab bahawa barli, dari mana sebenarnya barli mutiara dibuat, adalah salah satu bahan utama di dapur nenek-nenek kita. Bubur ini adalah salah satu yang paling sihat dan mempunyai khasiat yang menguatkan badan. Kita sering melupakan produk berguna ini, menggantikannya dengan yang lain. Sementara itu, barli adalah salah satu yang paling kuno.

Dieja

Tumbuhan kuno ini dikenali dengan pelbagai nama. Seseorang memanggilnya emmer, seseorang farro, seseorang dieja atau dua biji gandum. Dan ahli biologi menyebut budaya ini dalam bahasa Latin Triticum dicoccum. Dan secara tidak sengaja, sebilangan orang keliru menyebut tumbuhan ini dieja (aka Triticcum spelta), tetapi sebenarnya mereka adalah dua budaya yang berbeza, walaupun dari satu.

Lentil

Kadang-kadang nampaknya banyak orang mengabaikan lentil, lebih suka kekacang lain seperti kacang polong, kacang, kacang. Dan ini kelihatan pelik, kerana lentil bukan sahaja merupakan produk yang berpatutan dan lazat, tetapi juga sangat berguna. Sebagai contoh, orang Czech tidak pernah melupakan perkara ini, yang dilambangkan oleh budaya ini.

Millet

Walaupun fakta bahawa millet dikaitkan secara eksklusif dengan makanan burung oleh banyak orang, sebenarnya butir ini juga berfungsi sebagai asas bagi bubur yang dikenali sebagai millet. Cucu nenek kami menyebutnya "bubur emas", walaupun sebenarnya biji-bijian ini berwarna kuning, putih, kelabu dan bahkan merah. Walaupun yang paling biasa adalah tetap.

Padi adalah salah satu tanaman tertua di planet ini. Para saintis percaya bahawa tanaman ini berusia sekurang-kurangnya 5.000 tahun, dan ia adalah makanan ruji bagi lebih daripada separuh populasi dunia. Pengguna utama beras adalah penduduk Asia Selatan dan Timur. Biji-bijian putih lebih banyak dimakan, tetapi berwarna coklat (tidak dipoles).

Semolina

Hari ini, mungkin, adalah mustahil untuk mencari orang yang tidak tahu rasa bubur ini. Ini adalah salah satu bijirin pertama yang diberikan kepada bayi. Dia adalah sarapan atau makanan ringan tradisional di semua tadika dan sekolah. Ini adalah hidangan kegemaran banyak orang dan juga dibenci oleh banyak orang. Pada zaman tsar, bubur ini hanya tersedia untuk golongan bangsawan - sebagai ilahi.

Soba

Buckwheat adalah bijirin yang diperoleh dari biji benih soba (bijirin tahunan keluarga Buckwheat). Tanah air tanaman ini adalah lereng gunung India, Burma, Nepal, dari mana ia tersebar di seluruh dunia. Bijirin "mendapat" ke negara-negara Eropah dari Yunani. Kandungan: Maklumat umum Komposisi kimia Sifat berguna Aplikasi dalam.

Amaranth

Tumbuhan ini tumbuh di banyak kebun sayur di seluruh dunia. Hari ini, kebanyakan orang mengetahuinya sebagai rumpai, dan beberapa ribu tahun yang lalu, amaranth digunakan sebagai alat untuk ritual suci dan makanan, yang nilai pemakanannya tidak kalah dengan nasi. Sifat yang paling unik dari tanaman ini adalah rangsangan pertumbuhan dan.

Jenis bijirin

Bijirin utuh, dihancurkan dan ditekan (dalam bentuk serpihan). Bijirin yang terbuat dari biji-bijian disebut kernel. Biji-bijian seperti itu dipilih dengan teliti; hanya biji-bijian yang besar dan utuh yang boleh menjadi inti. Jika dalam sebungkus bijirin, yang disebut kernel, ada "tepung" bijirin, biji-bijian yang dihancurkan, cengkerang dan kotoran, maka bijirin ini tidak bermutu. Bijirin dan lauk pauk disediakan dari inti.

Groats hancur dipanggil potongan. Ia diperoleh secara sederhana - bijirin dibebaskan sepenuhnya atau sebahagian dari cengkerang dan dihancurkan. Groats hancur lebih halus atau kasar, ia cepat masak dan lebih baik diserap daripada kernel. Groats hancur sangat sesuai untuk menyediakan bubur susu.

Hasil daripada rawatan dan penekanan wap khas, bijirin diperoleh dalam bentuk serpihan. Serpihan yang paling popular adalah serpihan oat, tetapi baru-baru ini millet, beras, soba dan banyak serpihan lain telah muncul. Mereka memasak dengan cepat dan mudah dicerna. Sesuai untuk menyediakan bubur susu dan pencuci mulut.

Walau bagaimanapun, nilai pemakanan bijirin lebih tinggi daripada biji-bijian dari mana mereka dikembangkan, kerana berat bersyarat dari sebiji bijirin sederhana (biarlah 100 gram) menyumbang sebahagian dalam bentuk "sekam" (lebih tepatnya, lapisan buah dan biji, serta filem bunga), dan produk siap dalam bentuk bijirin dibersihkan dari komponen yang tidak boleh dimakan ini, oleh itu 100 gram bersyarat yang sama akan mengandungi lebih banyak nutrien.

(Oleh kerana penggunaan pelbagai bijirin "tidak sesuai", seseorang boleh menyebut penggunaan banyaknya untuk pembuatan pengganti kopi, walaupun, tentu saja, mereka tidak dapat menggantikan minuman asli dengan semua khasiatnya!)

Mungkin dari pemerhatian peribadi saya dapat mengatakan bahawa pelbagai gandum gandum (semolina, arnovka dan banyak yang lain) paling biasa di Rusia, tetapi walaupun kedudukannya dominan, rangkaian kedai tidak terhad kepada ini. Dan sekarang mari kita lihat lebih dekat bijirin mana bijirin dan tanaman lain boleh didapati dijual.

Hampir semua perkara mengenai bijirin

Rumput Amaranth (kiwicha) berasal dari Amerika Selatan, yang baru-baru ini menjadi sangat popular kerana khasiatnya yang bermanfaat. Ia memiliki kandungan protein, zat besi, magnesium dan fosfor yang lebih tinggi daripada bijirin lain, dan keseimbangan asid amino lebih baik, kerana amaranth mengandungi lisin dan metionin, yang kurang dalam bijirin lain, terutama jagung jagung. Di samping itu, amaranth mengandungi bahan anti-radang squalene. Amaranth tidak mengandungi gluten, jadi boleh disyorkan untuk orang yang menjalani diet bebas gluten. Biji amaranth sangat aromatik, rasanya serupa dengan rasa biji wijen dengan sedikit lada. Biji amaranth yang dimasak sangat berkilat dan menyerupai kaviar coklat berbutir. Biji amaranth sangat kecil, mereka saling melekat dan melekat di bahagian bawah kuali. Oleh itu, lebih baik memasak amaranth dalam periuk yang tidak melekat, di mandian wap atau di dalam ketuhar gelombang mikro. Atau campurkan amaranth dengan bijirin lain: rebus 55 g amaranth dan 110 g quinoa panggang dalam 500 ml air selama 15-20 minit, bubur akan menjadi sangat menggoda.

Arnovka - biji gandum musim bunga (kuning). Ia dibuat dari itu, seperti semua bijirin gandum, bubur yang sangat enak dan sihat (contohnya, bubur gandum dengan sos cendawan, bubur biara). Arnovka tanah kasar direbus selama 25 minit, pemanasan selama 1 jam. Gandum gandum berguna, mengandungi zat besi dan fosfor, unsur surih dan vitamin. Bagi mereka yang menjalani gaya hidup aktif, bubur gandum tidak tergantikan dan mudah diserap dalam badan. Gandum gandum sangat baik dalam tempoh ini, kerana ia membantu menguatkan sistem imun. Bubur gandum tinggi kolin, zat yang mengatur metabolisme lemak. Ia mengandungi protein sayuran, karbohidrat, sejumlah besar serat, serta mineral dan vitamin. Seperti dalam semua bijirin gandum, terdapat banyak gluten di arnovka (ini adalah protein), jadi penghidap alergi tidak sesuai!

"Artek" - zarah bijirin gandum yang dihancurkan halus, dibebaskan sepenuhnya dari embrio dan sebahagiannya dari biji dan kulit buah. Zarah bijirin diampelas. Gandum gandum dihasilkan terutamanya dengan memproses varieti gandum durum "Durum". Ciri khas gandum gandum adalah konsistensi yang sama dari hampir semua zarah bijirin, yang membolehkan semua butir direbus pada masa yang sama. Gandum gandum sangat dihargai kerana sifat toniknya, ia sangat merangsang sistem kekebalan tubuh dan sangat disyorkan untuk orang yang secara profesional berkaitan dengan kerja keras fizikal. Gandum gandum adalah sumber tenaga semula jadi untuk tubuh manusia, yang menjadikannya produk yang sangat diperlukan, baik dalam diet harian maupun dalam diet. Ia dapat digunakan untuk menyiapkan bubur susu cair dan likat, kaserol, bebola daging, dll..

Bulgur (kadang-kadang disebut tabouleh, walaupun ini adalah nama hidangan) adalah biji-bijian gandum pra-rebus, dibebaskan dari beberapa dedak, dikeringkan dan dihancurkan. Bulgur sangat disukai kerana rasa berkhasiatnya, nilai pemakanan yang tinggi, dan kaya dengan vitamin. Untuk memasak bulgur, cukup memanaskan sedikit mentega atau minyak sayuran dalam periuk, tambahkan bijirin dan kacau sehingga sebati sehingga lemak menutupi biji-bijian. Kemudian masukkan air, 2 kali ganda isi gandum, tutup penutup dan masak selama beberapa minit. Anda tidak perlu mencuci bulgur sama ada sebelum atau selepas memasak.

Anda boleh memasak bulgur tanpa memasak. Tuangkan 2 cm kacang ke dalam bekas. Gerimis dengan air mendidih, yang seharusnya menutupinya dengan sentimeter yang baik. Setelah semua air diserap, kacau dan biarkan sejuk. Dengan bulgur disediakan tabuleh hidangan Lebanon yang bergaya; ia juga dapat menggantikan nasi dalam daging cincang, menggunakannya sebagai pengganti kekacang, dan bahkan di beberapa pencuci mulut nasi tradisional. Sup bulgur juga boleh menjadi hidangan yang sangat menarik..

Kacang polong boleh digosok, utuh atau pecah. Ia dihasilkan dari kacang polong makanan. Kacang polong dihargai terutamanya kerana khasiatnya yang tinggi. Protein sayuran kacang terdiri daripada asid amino yang sangat penting untuk tubuh - sistin, lisin, triptofan, metionin dan lain-lain, yang diperlukan untuk membina protein haiwan. Gula, lemak, kanji, garam kalium dan kandungan fosfor yang cukup tinggi, komponen yang sangat diperlukan dalam sebatian tenaga utama dalam sel haiwan dan manusia, meletakkan kacang polong di tempat pertama di antara semua tanaman pertanian lain dari segi nilai pemakanan dan intensiti tenaga. Kacang polong agak terhad dalam penggunaan beberapa kualiti mereka. Faktanya ialah semasa pematangan pada hari-hari terakhir, zat-zat muncul di biji-bijian yang, ketika dimakan, menghambat proses pencernaan (semua orang tahu kesan "pembengkakan" setelah makan semangkuk sup kacang). Ini dihapuskan melalui pemprosesan industri: mengelupas, menggilap, menghancurkan. Pemprosesan menghilangkan serat atas untuk membantu proses pencernaan. Dan bagi saya secara peribadi, itu adalah berita besar ketika saya mengetahui bahawa kadangkala pengganti kopi dibuat dari kacang polong!

Kekayaan penting kacang polong dan semua kekacang, yang akan anda baca di bawah, adalah bahawa mereka telah mendapat pengiktirafan daripada pakar pemakanan sebagai produk yang membantu melawan simpanan lemak yang lebih ringan.!

Buckwheat bukan milik bijirin. Tumbuhan dengan batang kemerahan dan daun lebar dalam bentuk hati, dari mana ia dituai, adalah kerabat rhubarb terdekat. Ia tiba di Eropah pada abad ke-15 dari Manchuria. Secara tradisional, soba dimakan di seluruh Eropah Tengah dalam bentuk bubur yang dimasak dari bijirin yang dihancurkan lebih kurang. Terdapat 3 jenis soba: tidak bercorak, tahan lama dan Smolensk. Kernel - bijirin penuh dengan cengkerang buah dikeluarkan - baik untuk bijirin rapuh, begitu juga bijirin dan daging cincang, sesuai untuk sup. Prodel - ini adalah kernel yang sama, di mana biji-bijian juga dibelah, ada yang besar (kira-kira separuh dari kernel soba) dan kecil (kurang dari separuh kernel). Bijirin likat, bebola daging dan kaserol disediakan dari produk.

Smolensk groats diperoleh dengan membersihkan soba dari kerang dan penyingkiran habuk tepung sepenuhnya. Smolensk groats mudah dicerna, baik untuk bijirin cair dan likat, bebola daging dan kaserol. Soba hijau dibezakan daripada soba coklat oleh teknologi pengeluaran. Soba hijau tidak menjalani rawatan panas (mengukus), kerana warna semula jadi biji-bijian, rasa dan aroma soba lembut, dan kemampuan untuk bercambah dipelihara. Semasa penyimpanan, terutama pada cahaya, soba hijau dapat memperoleh warna kuning air, yang merupakan proses semula jadi, seperti lentil hijau, yang akhirnya berubah menjadi coklat. Buckwheat adalah pemegang rekod untuk kandungan vitamin, unsur mikro, protein lengkap yang diperlukan untuk kesihatan manusia. Ngomong-ngomong, soba mengandung banyak magnesium, dan ada juga triptofan (kedua-dua komponen adalah sekitar 65-70% dari keperluan harian seseorang), jadi produk ini sangat sesuai untuk menormalkan tidur. Tambahan, kekurangan gluten menjadikan soba sesuai untuk mereka yang alergi terhadap protein ini..

Dagussa (korakkan, korakan, millet jari, ragi) adalah budaya bijirin yang berasal dari Afrika Utara dari Dataran Tinggi Ethiopia, dari masa ke masa telah menjadi sangat popular di India, Nepal. Biji bulat boleh mempunyai warna yang berbeza - dari cahaya.

Terdapat pilihan untuk menggunakan kuah dagussa, tetapi tetap penggunaan utamanya dalam bentuk tepung. Tepung digunakan untuk memanggang roti (kek roti klasik India, kue idli kukus), tepung dan bijirin juga digunakan untuk membuat minuman rendah alkohol, sejenis "bir" tempatan.

Dagussa kaya dengan asid amino penting "metionin", ia juga mengandung banyak kalsium, jadi di beberapa wilayah (Vietnam, wilayah selatan India), hidangan Dagussa disyorkan sebagai makanan yang meningkatkan kesihatan dan juga makanan perubatan untuk wanita pada masa pranatal dan untuk kanak-kanak lebih dari 6 bulan.

Di negara kita, membeli dagussa bermasalah, ada kemungkinan untuk bertanya-tanya di kedai-kedai khas India (dan sudah ada banyak di bandar besar) atau memesan di Internet.

Dolichos - kacang berwarna krim yang tidak biasa dengan kerang putih, genus kekacang yang terpisah. Tanaman kekacang kuno ini cukup biasa di dunia, tetapi sangat popular dalam masakan India. Dolichos menawarkan bukan sahaja aroma herba yang kaya, tetapi juga protein yang seimbang. Buah kering yang sudah masak dan buah hijau segar digunakan untuk makanan. Dolichos serba boleh, ia boleh menjadi lauk dan hidangan utama, ia juga baik dalam salad dan sup, terutama jika digabungkan dengan halia dan kelapa. Kacang Dolichos mempunyai aroma herba yang kaya, rasanya seperti kacang hijau. Sebaiknya rendam kacang sebelum dimasak. Masak lebih dari satu jam, semasa proses memasak ciri kerang hilang.

Quinoa (quinoa, quinoa) adalah quinoa padi, ramuan tahunan yang tergolong dalam genus "Mary". Quinoa dicirikan oleh asal usul yang cukup kuno, di samping itu, quinoa telah lama dianggap sebagai salah satu makanan terpenting bagi orang India. Dalam tamadun Inca, quinoa adalah salah satu daripada tiga makanan terpenting, seperti kentang dan jagung. Quinoa mempunyai kandungan protein yang jauh lebih tinggi daripada bijirin lain - kira-kira 16.2%. Komposisi quinoa serupa dengan protein susu, sementara asid amino seimbang. Ciri pembezaan utama quinoa adalah bahawa ia menikmati rasa makanan yang disediakan. Inilah yang menentukan keseluruhan penggunaannya yang meluas - ia digunakan untuk menyediakan salad dan semua jenis kursus kedua, untuk membuat pencuci mulut dan bijirin, dan lain-lain. Bagi mereka yang masih takut untuk mencuba bijirin yang menakjubkan ini, saya ingin menyebutkan bahawa quinoa mempunyai cahaya yang sangat ringan, tekstur halus dan sedikit rasa herba. Dan jika anda berfikir untuk menyediakan quinoa secara tiba-tiba, kemudian gorengkannya dengan minyak sayuran - rasanya akan menjadi lebih halus.

Jagung, yang berasal dari Amerika, tiba di Eropah pada akhir abad ke-15 dan cepat menyebar ke seluruh wilayah selatan. Jagung berwarna kuning, putih, ungu, dan hitam. Dijual anda boleh menemui bijirin besar - besar untuk sup, kecil - untuk bubur, kaserol dan tambalan. Mamaliga dan polenta dibuat dari jagung, tortilla dan muffin dibakar, tepung jagung ditambahkan ke dalam sos dan krim. Polenta (biji jagung hancur) digunakan sebagai lauk atau sebagai hidangan bebas dengan pelbagai bahan tambahan (sayur-sayuran, cendawan, daging, ikan teri, dll.). Dan ternyata beberapa pengeluar sedang menyediakan pengganti kopi dari jagung..

Dari polenta, anda boleh membuat puding manis atau hanya bubur, roti bakar atau penkek biasa yang lazat (resipi langkah demi langkah dengan foto). Bubur dari bubur jagung ternyata sukar, dengan rasa tertentu. Bijirin dimasak selama kira-kira satu jam, meningkat dalam jumlah mengikut masa. Bubur jagung yang sangat sedap diperoleh dengan labu. Bijirin ini kaya dengan pati dan zat besi, vitamin kumpulan B, E, A, PP, tetapi kandungan kalsium dan fosfor di dalamnya tidak terlalu tinggi. Protein dalam bubur jagung kekurangan dan kurang diserap. Bijirin ini tidak menyebabkan kenyang berlebihan dan disyorkan untuk orang tua dan orang yang mempunyai gaya hidup yang tidak aktif. Keistimewaan bubur jagung adalah keupayaannya untuk menghalang proses penapaian di dalam usus, mengurangkan kembung (kembung) dan kolik, serta ketiadaan gluten, yang membolehkan anda makan bubur tanpa risiko terkena enteropati gluten.

Couscous adalah gandum durum kasar, kadang-kadang dari barli atau gandum berlilin, dibersihkan sepenuhnya dari cengkerang dan kuman. Ia digunakan untuk menyiapkan asas masakan Maghreb klasik - couscous, analog Arab pilaf Asia Tengah. Kadang-kadang bijirin yang dibuat dari bijirin lain, serta hidangan yang dibuat dari mereka, juga disebut kousous. Diameter biji-bijian adalah kira-kira 1 mm. Secara tradisinya, couscous disiapkan oleh wanita, tetapi kerana penyediaan couscous adalah proses yang sangat memakan masa, maka produksi couscous sekarang dimodenkan. Couscous mempunyai rasa yang halus, dapat menjadi pengganti pasta dan nasi, dan dapat digunakan sebagai lauk. Ia boleh dihidangkan panas atau sejuk. Ia sering digunakan untuk menyediakan pelbagai salad, atau anda boleh memasak sup yang menarik. Dan tekstur yang tidak biasa menggantikan serbuk roti untuk kerak rangup..

Linen. Tegasnya, anda tidak akan menemui ungkapan "biji rami" di mana sahaja, biji rami digunakan untuk memasak, yang mudah dijumpai di kedai kesihatan atau di farmasi, tetapi di kedai runcit anda akan paling sering melihat bungkusan yang disebut "biji rami." ", Atau" tepung biji rami ". Untuk masa yang sangat lama di negara kita, produk Rusia purba ini dilupakan, tetapi sekarang di hampir semua pasar raya terdapat beberapa pilihan untuk menyediakan bubur dari rami, selalunya ia akan dicampurkan dengan gandum atau labu, atau biji wijen, dll. dari biji minyak, lebih-lebih lagi, giling menjadi tepung. Tetapi tidak ada yang mengganggu anda untuk membeli biji-bijian di farmasi terdekat dan menyediakan sendiri bubur "langsung" dari mereka.

Biji rami adalah produk yang sangat berguna! Memandangkan anda mungkin menggunakan komposisi siap dimasak, kelebihan besar bagi mereka yang melihat berat badan mereka adalah bahawa setelah menekan minyak, sedikit lemak akan tinggal di sana. Tetapi terdapat banyak protein yang mudah dicerna, di antaranya terdapat karbohidrat hampir dua kali ganda! Kandungan serat yang tinggi menormalkan sistem pencernaan, membersihkan usus dari toksin. Biji rami adalah sumber asid lemak penting (Omega 3 dan 6), yang sangat penting bagi manusia! Terdapat banyak vitamin kumpulan B, A dan E dalam bubur biji rami. Terdapat juga unsur mikro dan makro penting (zink, kalsium, fosforus, kalium, selenium). Biji rami mengandungi sebatian menarik seperti "lingans", yang terkenal dengan sifat antitumornya, menguatkan sistem imun dengan ketara, adalah antioksidan.

Terdapat banyak resipi untuk membuat bubur biji rami, jadi jangan ragu untuk bereksperimen dengan produk kuno dan sangat berguna ini..

Semolina. Ia dibuat dari biji-bijian gandum setelah dibersihkan dari lapisan atas (dedak). (Gandum digunakan untuk menghasilkan gandum gandum, semolina dan tepung - mereka berbeza dalam tahap pengisaran: dalam gandum gandum - yang paling kasar, dalam tepung - yang terbaik). Bubur semolina mempunyai kandungan kalori yang tinggi dan diserap dengan baik oleh badan anak. Itulah sebabnya semolina telah lama dimasukkan dalam senarai produk asas untuk makanan bayi di negara kita. Walau bagaimanapun, pada masa ini, tidak digalakkan untuk menawarkan hidangan semolina kepada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun. Pada usia yang lebih tua, disarankan untuk menggunakan semolina dalam jumlah yang terhad. Cadangan ini disebabkan oleh fakta bahawa semolina mengandungi sejumlah besar protein protein gluten, yang menentukan sifat alergeninya. Sebagai tambahan kepada "semolina" (semolina) yang biasa, bijirin ini boleh digunakan untuk membuat, misalnya, penkek yang lazat (resipi langkah demi langkah dengan foto).

Mash adalah kacang emas. Kacang hijau, kacang hijau, kacang emas - kekacang yang berasal dari India, kacang bujur kecil hijau. Dalam masakan India, kacang hijau lebih dikenali sebagai dal atau dhal. Di beberapa negara di Timur, mung juga disebut urid atau urad. Kacang hijau mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular badan. Pengambilan bijirin ini secara berkala menguatkan jantung, membuat saluran darah lebih anjal, menurunkan tekanan darah, membersihkan saluran darah dari plak kolesterol. Fosfor, yang banyak terdapat dalam bijirin kacang hijau, sangat berharga untuk tubuh manusia. Ia meningkatkan daya ingatan, meningkatkan keupayaan mental, dan membantu menahan tekanan. Fosforus juga memberi manfaat kepada penglihatan kita, membantu buah pinggang dan menguatkan tisu tulang. Banyak hidangan yang berbeza dan yang paling penting disediakan dari biji kacang hijau. Mash sangat sesuai untuk membuat sup, lauk, sos, pasta dan juga pencuci mulut. Memasak dari bijirin ini sangat mudah, yang sangat menggembirakan tukang masak baru. Sebagai "bonus", inilah hakikatnya: kacang adalah produk yang membantu memerangi insomnia.

Chickpeas (chickpeas, hummus) adalah tumbuhan dari keluarga kekacang. Bentuk kacang biasanya pendek dan bengkak dengan permukaan kasar. Warna kacang berbeza dari yang gelap. Buncis adalah sumber protein dan karbohidrat yang sangat baik, serta gudang unsur mikro dan makro. Dalam memasak, kebanyakan jenis kacang buncis digunakan (dan pengganti kopi diperoleh dari goreng). Ia ditambahkan ke kursus pertama (misalnya, sup kacang bendi dan sup kembang kol), dan kacang hijau dimakan segar, ditambah ke salad sayuran. Kekacang juga disajikan sebagai lauk atau hidangan utama. Hidangan Itali dan India kebangsaan seperti falafel dan hummus disediakan dari kacang buncis, dan juga pencuci mulut manis Filipina. Dalam masakan vegetarian, kacang buncis yang tumbuh adalah sumber protein sayuran dan mineral yang berharga, kerana mengekalkan semua khasiat dan khasiat yang bermanfaat.

Keistimewaan kacang buncis adalah untuk memasak yang lengkap, ia memerlukan perlakuan panas komponen yang lebih lama, tetapi pada masa yang sama mudah mendidih jika had masa ini terlampau. Sebelum memasak, harus direndam selama berjam-jam, dalam hal ini waktu memasak dapat dipendekkan sekitar 20 hingga 30 minit. Mungkin fakta ini adalah alasan untuk kurang popular dalam memasak daripada lentil atau kacang polong. Tetapi jika anda masih memutuskan untuk memasak hidangan dengan kacang buncis, pasti pastinya enak dan tidak biasa, misalnya daging lembu dengan kacang buncis.

Gumpalan oat. Mengandungi protein protein dalam jumlah yang banyak. Ia kaya dengan vitamin B1, B2, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf. Oatmeal adalah "juara" dalam kandungan kalsium dan fosforus, yang diperlukan oleh tubuh yang sedang tumbuh untuk pembentukan tisu tulang dan gigi. Ia mengandungi banyak magnesium dan zat besi. Oatmeal mengandungi lemak sayuran (sihat) tertinggi dan kaya dengan serat. Pakar menganggap oatmeal adalah makanan khas utara - ia sangat tinggi kalori dan memanaskan badan dengan baik. Dari oat, bijirin dihasilkan: oat kukus yang tidak dikukus, oat yang digilap rata, serpihan oat, tambahan, serpihan kelopak dan oatmeal. Di Rusia, oatmeal digunakan untuk membuat bukan sahaja bijirin, tetapi juga jeli - segar, manis, dengan buah beri. Selepas penemuan semua jenis muesli, oat mengalami puncak populariti yang lain. Dan oatmeal pada waktu pagi adalah permulaan yang terbaik untuk hari ini (atau anda juga boleh mencuci bubur yang enak dengan pengganti kopi yang terbuat dari oat).

Barli mutiara. Barli, dari mana barli mutiara dibuat, iaitu, "mutiara" (dari perla Latin - "mutiara"), bijirin, adalah asli dari Asia. Ia adalah salah satu bijirin peliharaan tertua. Pakar pemakanan mengesyorkan menggunakan barli mutiara untuk memasak bijirin, bebola daging, lauk - ia menggantikan nasi dengan sempurna - begitu juga dalam sup dan produk roti. Barli mutiara adalah barli tanah kasar yang diproses secara industri. Yang pertama menyebut tentang penggunaan barli untuk makanan bermula dari zaman Mesir Purba (4500 tahun). Barli boleh dihancurkan dan utuh. Ia direndam dan digunakan untuk sup perasa dan bijirin yang hancur. Bubur dimasak dari barli yang dihancurkan halus, potongan daging dan kaserol dibuat.

Ejaan (dan banyak variasinya - kamut, dua-butir, dieja, farro, achar, emmer, zanduri) adalah jenis gandum semi liar, lebih tepatnya, sekumpulan spesies gandum dengan telinga rapuh dan biji-bijian yang lembut. Ia mempunyai banyak khasiat dan bahkan khasiat perubatan. Ramai pakar pemakanan setuju bahawa peningkatan kejadian ini disebabkan oleh penolakan makan tumbuhan seperti dieja, dengan satu set kromosom yang tidak diubah oleh manusia. Hingga berabad-abad, bubur dieja adalah hidangan yang sangat biasa di wilayah tengah dan utara Rusia, wilayah Volga dan Siberia. Ejaan (dieja) yang tumbuh di Amerika Syarikat dijual hari ini di Rusia dengan nama dagang Kamut, yang menimbulkan kekeliruan. Dieja, dieja dan kamut adalah nama yang berbeza untuk tanaman yang sama yang tidak bersilang dengan varieti lain dan mengekalkan khasiatnya yang unik. Dan jika kita mempertimbangkan semua bijirin gandum (dan bukan sahaja), maka dieja mungkin adalah yang paling berguna! Baca lebih lanjut mengenai ejaan.

Millet. Bijirin ini diperoleh dari biji-bijian millet, dibebaskan dari timbangan spikelet dengan mengupas.. Millet kaya dengan protein dan serat, serta vitamin kumpulan B. Untuk menyiapkan memasak, mereka menyusunnya, basuh terutama sekali pada suhu air dari 40 C hingga 60 C, secara beransur-ansur meningkatkan suhu air untuk menghilangkan siksaan yang memberi kepahitan pada produk siap.

Millet mempunyai kesan lipotropik (mencegah pemendapan lemak) dan mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem kardiovaskular, hati dan hematopoiesis, ia selamat untuk penghidap alergi gluten. Millet dalam perubatan rakyat dinilai sebagai produk yang memberikan kekuatan, "menguatkan tubuh." Hidangan millet yang dimasak dengan susu, keju kotej, hati, labu dan produk lain sangat lazat dan berkhasiat..

Gandum gandum "Poltavskaya" - sebutir gandum, dibebaskan dari embrio dan sebahagiannya dari biji dan kulit buah, digilap, memanjang, bujur atau bulat. Dalam penampilan, parut Poltava menyerupai barli mutiara. Poltavskaya groats mengandungi protein protein, kanji, vitamin A, B1, B2, B3, B6, B9, boron, vanadium, yodium, kobalt, mangan, tembaga yang mencukupi.

Dalam memasak, mereka menggunakan grt Poltava No. 1 untuk mengisi sup, dan groats No. 2, 3 dan 4 untuk memasak bijirin, kaserol, bebola daging, dll..

Gambar: Ia mendapat tempat pertama dari segi kandungan karbohidrat (terutamanya pati, yang sangat baik diserap oleh tubuh anak). Walau bagaimanapun, kandungan serat makanan berguna dalam groats beras lebih rendah daripada, misalnya, dalam soba, oatmeal atau millet. Mengikut kaedah pemprosesan, beras boleh: digilap, bebas dari filem bunga; digilap; dihancurkan digilap, produk sampingan dari pengeluaran beras yang digilap dan digilap, kurang dari satu pertiga daripada biji biasa; kukus, nasi kukus, dan biji-bijian menyimpan sejumlah besar nutrien, dan mereka sendiri rapuh. Beras yang digilap mempunyai permukaan kasar, digilap (dihasilkan dari cat yang dikilat) - permukaan yang berkilat halus. Biji padi bujur dan memanjang adalah serbuk, separa vitreous dan vitreous. Penggunaan nasi dalam masakan hanya dibatasi oleh khayalan tukang masak.

Dari sudut masakan, terdapat tiga jenis beras: beras bijirin bulat, panjang mm, digunakan dalam pencuci mulut, hampir tidak telus, mengandungi banyak pati; beras bijirin sederhana, lebih lebar dan pendek daripada bijirin panjang, panjang mm; beras gandum panjang, panjang mm, sering digunakan dalam hidangan sedap. Warna beras adalah: beras putih - beras digilap yang telah kehilangan sebahagian besar khasiatnya yang berguna; dengan warna kekuningan - beras parboiled, di mana kualiti berguna dipelihara; beras perang adalah beras yang paling berguna, ia diajarkan kepadanya sejak kecil, ia mengandungi vitamin dan asid amino yang paling berguna; beras hitam (beras liar) dan biji-bijian panjang kaya akan vitamin, mineral dan serat. Mungkin bijirin yang paling berharga dan diminati di kalangan mereka yang menderita alergi gluten, terutama jenis yang telah menjalani proses minimum.

Sagu - gandum dari pati yang diperoleh dari inti batang sagu dan beberapa telapak tangan lain, serta groat buatan dari kentang atau pati jagung. Kaya dengan karbohidrat (85%), mengandungi sejumlah kecil protein, vitamin, mineral. Mereka menggunakan sagu untuk memanggang, memasak bubur yang enak darinya, menambah sup dan hidangan lain sebagai pemekat semula jadi. Tepung sagu sangat biasa di India - kuih muih sering dibakar. Digunakan untuk diet yang memerlukan sekatan protein.

Sorghum (gaoliang) dihasilkan dari sorgum bijirin, tumbuhan seperti millet. Sorgum lebih besar daripada millet dan tidak hanya berwarna kuning, tetapi juga putih, coklat dan bahkan hitam. Sekilas cepat di ladang dengan penaburan sorgum boleh disalah anggap sebagai jagung. Secara amnya, terdapat kira-kira 30 jenis bijirin ini dan ia tumbuh secara harfiah di seluruh dunia di mana ia cukup hangat, kerana tanaman ini sangat bersahaja, dan satu-satunya musuhnya adalah fros.

Sorgum mengandungi semua nutrien asas yang diperlukan untuk kehidupan normal manusia: protein, karbohidrat, lemak, vitamin, garam mineral dan unsur surih, yang dalam jumlah yang diperlukan untuk seseorang. Sebelum makan, bubur sorgum harus direndam dan dibasuh dalam jangka masa yang lama..

Bijirin sorgum, selain bijirin, juga digunakan untuk penghasilan tepung, kanji dan penyulingan (vodka dari gaoliang sangat popular di China). Dan sebahagian besar dari anda telah melihat sorgum industri sekurang-kurangnya sekali dalam hidup anda, kerana dari sinilah penyapu yang paling biasa dibuat.

Kedelai adalah salah satu tanaman penanaman tertua yang ditanam untuk makanan, dan juga salah satu unsur utama masakan Asia. Protein soya, tidak seperti haiwan, diserap oleh tubuh manusia sebanyak 90%. Protein soya rendah kalori, kaya dengan asid organik dan tidak membentuk asas purin dalam badan, yang membawa kepada penyakit sendi. Soya mengandungi sejumlah besar gula - raffinose dan stachyose, yang digunakan bifidobakteria sebagai sumber nutrien. Dengan peningkatan bilangan bifidobakteria, risiko barah dan dysbiosis menurun, bilangan bakteria berbahaya berkurang, dan secara umum, jangka hayat meningkat. Groats digunakan untuk membuat kacang soya, potongan kacang kedelai, salad, dan sebilangan pengeluar bahkan berjaya membuat pengganti kopi.

Kacang dibezakan antara warna putih, monokromatik dan motley. Kacang putih lebih sesuai untuk sup, kacang berwarna untuk lauk dan pelbagai hidangan masakan Kaukasia, tetapi tidak ada yang menghalang anda daripada menggunakan, misalnya, kacang merah untuk membuat sup yang menarik. Kacang - campurannya tidak sesuai untuk memasak, kerana pelbagai jenis yang terdirinya memerlukan masa memasak yang berbeza. Fluktuasi ini sangat hebat (dari 50 minit hingga 2% jam) sehingga sebilangan biji-bijian mempunyai masa untuk mendidih, sementara yang lain belum siap. Kacang berguna dalam merawat banyak penyakit. Arginine, yang terdapat dalam kacang, menurunkan kadar gula dalam darah, yang sangat penting bagi penghidap diabetes. Kacang, kerana sifat antibakterianya, mencegah munculnya kalkulus gigi di rongga mulut, melegakan radang hati, meningkatkan pembubaran batu ginjal, pundi hempedu, mendorong penyembuhan luka dan rawatan penyakit kulit. Di samping itu, hidangan kacang meningkatkan potensi, mempunyai kesan terapeutik pada bidang genitouriner..

Lentil adalah tanaman pertanian tertua. Himalaya dianggap sebagai tanah airnya. Ia digunakan secara meluas dalam pemakanan di hampir semua negara di dunia, terutama oleh masyarakat Afrika dan Asia. Lentil biasa dibahagikan kepada piring berbiji besar dan berbiji kecil. Pinggan digunakan untuk makanan. Lentil terbaik adalah warna, mendidih lebih cepat daripada lentil coklat dan sup, bijirin, lauk, dan hidangan utama disediakan dari lentil pinggan mana pun. Sebelum memasak, lentil direndam dalam air sejuk, di mana ia membengkak lebih cepat daripada semua kekacang. Sebagai tambahan kepada pelbagai hidangan masakan, kuih bakar dibakar dari kacang tanah, di India mereka ditambahkan ke nasi, di Jerman ia digunakan dalam pengeluaran sosej, di Perancis - dalam industri gula-gula dan untuk membuat pengganti kopi.

Chumiza (beras hitam atau kapet millet) adalah tanaman makanan keluarga bijirin yang berharga, Chumiza adalah salah satu tanaman roti paling kuno di Asia Timur. Di China, ia disebut "gtszy", dan chumiza disebut "xiaomizo". Perkataan "chumiza" berasal dari "xiaocyz" yang diubah. Di India, chumiza disebut "kunchu" dan "tenai Korro", di Jepun - "aba", di Georgia - "chomi", di Armenia - "mchadi", di Moldova dan Ukraine - "boron" atau kapet millet, di Kazakhstan "kunak ", Di England -" millet Turkestan "(millet Terkestan)," millet Itali "(millet Itali). Biji chumiza mirip dengan butir millet, hanya lebih kecil, dan, seperti millet, padat dikelilingi oleh membran bunga merah atau berwarna, menyumbang 15-17% daripada berat bijirin. Dari segi komposisi kimia dan nilai pemakanan, biji chumiza hampir dengan biji millet. Bubur wabak, yang mempunyai sifat makanan, kelihatan seperti millet, dan rasanya seperti semolina.

Barli groats adalah biji barli yang tidak dipoles. Ini mewakili biji-bijian barli yang dihancurkan dengan pelbagai bentuk, dibebaskan dari filem bunga. Gandum barli, berbeza dengan barli mutiara, dibuat tanpa pengisar dan penggilap, jadi mengandungi lebih banyak serat. Gandum barli mempunyai kandungan kalori tinggi dan rasa yang enak. Pakar pemakanan moden lebih kerap menasihatkan agar menggunakan bijirin dan sup barli dengan penambahan bijirin barli untuk orang yang berlebihan berat badan, dan juga untuk penyakit usus yang disertai dengan sembelit.

Seperti yang anda lihat, bijirin sama sekali berbeza, varietasnya jauh lebih besar daripada nasi, barli dan semolina biasa! Bahkan ada spesimen eksotik dan masing-masing unik. Sudah tentu, mustahil untuk memberitahu segala-galanya mengenai bijirin dalam satu artikel, tetapi saya harap anda dapati perkara menarik dan baru untuk diri anda.!

Lebih baik menyimpan bijirin dalam balang seramik, kaca atau plastik dengan penutup yang ketat, tetapi tin logam juga boleh digunakan. Simpan makanan ini di dalam almari atau di rak di tempat yang kering dan berventilasi, kerana kelembapan yang tinggi akan memendekkan jangka hayat. Pada kelembapan tinggi, bijirin boleh menjadi berkulat. Untuk mengelakkan serangga masuk ke dalam bijirin, anda perlu meletakkan kanvas atau beg kain kasa dengan garam atau cengkih bawang putih di cangkerang di bahagian bawah kaleng.

Sesuai dengan Undang-Undang "Tentang Perlindungan Hak Pengguna", tanggal pembungkusan, tanggal kedaluwarsa harus ditunjukkan pada label produk. Oleh itu, anda boleh melekatkan sehelai kertas dengan tarikh luput pada balang bijirin agar tidak melupakannya..

Jangka hayat bijirin berbeza, oleh itu, bergantung pada keadaan penyimpanan, disyorkan untuk menyimpan bijirin tidak lebih daripada:

  • - bubur gandum, semolina, bubur jagung dan oatmeal - dari 4 hingga 10 bulan; perkara yang sama berlaku untuk kekacang (kecuali kacang polong);
  • - soba - 20 bulan;
  • - beras - dari 16 hingga 18 bulan;
  • - kacang polong - dari 20 hingga 24 bulan;
  • - serpih - dari 4 hingga 6 bulan

Dari semasa ke semasa (3-4 kali setahun) anda dapat melihat inventori. Sekiranya serangga dijumpai, bijirin harus diasingkan. Produk yang dicemari serangga tidak boleh digunakan untuk makanan..