Warna Lingonberry pada pakaian: kombinasi, warna

Ingin mengikuti perkembangan zaman? Maka anda perlu segera membeli pakaian lingonberry. Teduh yang bergaya digunakan oleh banyak pereka dalam koleksi mereka tahun ini. Warna sejuk beri utara akan membantu anda menarik pandangan yang mengagumkan dari orang yang lewat dan menekankan keperibadian anda. Apa kombinasi warna dengan warna lingonberry yang boleh dianggap paling berjaya?

Dengan hijau

Beri utara masak dikelilingi oleh dedaunan hijau. Tidak menghairankan bahawa gabungan semula jadi dianggap terbaik untuk warna lingonberry. Sekiranya anda ingin menarik perhatian orang lain, jangan ragu untuk membuat kombinasi warna gelap berwarna merah jambu dan zamrud kaya. Harus diingat bahawa kombinasi seperti itu akan lebih sesuai pada musim sejuk lebih banyak daripada pada musim panas. Warna yang lebat menjadikan penampilannya mulia tetapi turun ke bumi Sekurang-kurangnya dalam kombinasi 50/50. Sekiranya anda menyukai pilihan menggabungkan lingonberry dengan hijau, anda boleh memilih warna merah jambu gelap dengan warna ungu sebagai asas, dan menggunakan hijau sebagai tambahan. Tetapi jangan keterlaluan. Pilih hanya satu aksesori hijau, seperti beg. Dalam kes ini, kasut, penutup kepala dan perhiasan haruslah neutral, contohnya, hitam atau krim..

Dengan warna biru

Fikirkan di mana anda dapat melihat bunga lingonberry di alam? Kadang-kadang ia dapat dilihat pada waktu matahari terbenam. Gabungan rona merah-ungu yang kaya dengan latar langit yang gelap kelihatan tidak dapat ditandingi. Anda boleh memilih kombinasi warna yang serupa untuk pakaian anda. Hari ini, warna-warna yang mendalam sudah terpakai, jadi dari warna biru, lebih mengutamakan safir, dan dari bahan - baldu. Warna Lingonberry juga akan kelihatan baik dalam bahan yang mulia. Pakaian seperti itu tidak sesuai untuk setiap hari, lebih tepat jika mencuba untuk acara yang sungguh-sungguh.

Untuk penampilan santai, pertimbangkan untuk memasangkan turtleneck lingonberry, kemeja-T, atau sweater dengan seluar jeans biru. Gabungan ini kelihatan bergaya dan tidak mencolok. Anda boleh menggunakan warna merah jambu-ungu bukan sahaja sebagai yang utama, tetapi juga sebagai warna tambahan, misalnya, pilih aksesori dengan warna yang mulia.

Dengan warna putih

Warna Lingonberry kelihatan baik dalam kombinasi dengan warna cahaya. Lihat lebih dekat kombinasi warna lingonberry dan putih. Gabungan kelihatan cerah dan meriah. Skema warna ini sering dipilih oleh atlet untuk pakaian seragam atau pakaian istiadat mereka. Tetapi dalam kehidupan biasa, kombinasi yang cerah kelihatan harmoni. Mungkin boleh dipakai setiap hari. Sekiranya seorang gadis tidak mempunyai kod pakaian di tempat kerja, dia boleh memakai kemeja putih dan pakaian wanita A-line yang bergaya musim ini. Aksesori untuk pakaian seperti itu harus dipilih sama ada di tempat teduh cahaya, atau di lingonberry. Anda tidak boleh mencampurkan sesuatu yang tambahan ke dalam kombinasi ini..

Tampilan musim sejuk boleh terdiri daripada seluar atau seluar jeans, kemeja putih dan lingonberry turtleneck. Bot pergelangan kaki berwarna akan membantu menyokong perincian yang terang. Anda juga boleh mencuba perhiasan dengan perincian lingonberry. Ia boleh menjadi kalung, cincin atau gelang..

Dengan kelabu

Gabungan warna lingonberry kelihatan baik bukan hanya dengan warna terang, tetapi juga dengan warna dasar yang diredam. Sebagai contoh, seorang fashionista mungkin mengalihkan perhatiannya ke kelabu. Sekiranya anda tidak boleh berpakaian cerah untuk bekerja, tidak ada yang mengganggu anda untuk berubah di luarnya. Contohnya, anda boleh memakai gaun kelabu ke pejabat, tetapi memilih beg lingonberry atau but panjang sebagai tambahan..

Warna Lingonberry kelihatan baik pada pakaian. Sebagai contoh, anda boleh pergi berkencan dengan pakaian berwarna-warni. Warna merah jambu gelap kelihatan lebih mulia daripada merah, dan menarik perhatian juga. Gaun Lingonberry yang diperbuat daripada renda atau guipure kelihatan cantik. Kelembutan dan keluhuran bermain dalam gambar berbeza.

Dengan warna merah jambu

Adakah anda ingin mencipta imej yang lembut dan bersemangat? Kemudian pertimbangkan untuk membeli mantel lingonberry. Pakaian luar ini akan membantu anda mempelbagaikan almari pakaian anda dan kelihatan menarik dalam cuaca sejuk. Warna lingonberry berfungsi dengan baik dengan kebanyakan warna, jadi anda tidak perlu bekerja keras untuk mendapatkan kombinasi sempurna dengan pakaian luar. Warna apa yang kelihatan paling merah jambu gelap? Sekiranya anda tidak mahu menyusun gambar secara kontras, lakukan dengan nuansa. Gunakan beberapa warna merah jambu dalam pakaian anda. Untuk menjadikan kit kelihatan harmoni, cubalah memilih warna yang berdekatan antara satu sama lain. Dalam kes ini, pakaian anda akan kelihatan seperti regangan warna yang indah. Contohnya, anda boleh membuat kecerunan yang berubah dari merah jambu ke lingonberry melalui rona merah jambu-ungu yang kaya..

Dengan warna pastel

Seorang gadis yang lebih suka berpakaian feminin tidak boleh takut dengan warna yang berani. Mereka selalu boleh digabungkan dengan sesuatu yang pastel. Contohnya, gaun berwarna lingonberry boleh dilengkapi dengan kasut susu dan cengkaman dengan warna yang sama. Gabungannya cukup remeh, tetapi itu tidak menjadikannya kalah. Untuk menambahkan semangat pada gambar, cuba bermain bukan dengan warna, tetapi dengan tekstur. Kini, kain yang tidak biasa dengan cerucuk, tekstur halus, dan semua jenis kain dengan perforasi berada di puncak populariti..

Mana-mana warna pastel dapat melengkapkan warna burgundy. Anda boleh memilih sesuatu yang berwarna putih, merah jambu atau susu, sesuatu lemon atau pic, biru atau warna kapur. Pertama sekali, anda perlu dibimbing dalam pemilihan warna bukan mengikut fesyen, tetapi mengikut jenis warna anda.

Dengan warna yang berbeza

Teduh lingonberry dianggap salah satu yang paling mulia, tetapi ia mendapat simpati fesyen untuk alasan lain. Warnanya dapat digabungkan dengan mudah dengan banyak warna terang. Sebagai contoh, anda boleh membuat satu set skirt lingonberry dan blaus biru, dari seluar kuning dan sweater lingonberry, dari celana ketat ungu dan bahagian atas lingonberry. Warna beri utara dapat diuraikan menjadi banyak warna. Terdapat warna merah jambu, biru, ungu dan juga kuning. Atas sebab ini, mudah untuk menggabungkannya dengan sesuatu yang terang. Tetapi ingat bahawa anda tidak boleh mencampurkan lebih daripada tiga warna dalam gambar, jika tidak, orang lain mungkin menganggap bahawa anda tidak mempunyai selera. Peraturan ini tidak hanya berlaku untuk pakaian dasar, tetapi juga untuk aksesori..

Warna Lingonberry pada pakaian

Lingonberry adalah warna merah-ungu yang sedikit gelap. Lihat foto seterusnya, begini rupa buah beri, yang namanya diberi warna. Ia boleh menjadi sedikit lebih terang atau lebih gelap, mempunyai campuran violet yang kurang atau lebih, tetapi nada utama praktikalnya tidak berubah.

Kesan Lingonberry

Penampilan Lingonberry memberikan kesan mewah dan bergaya. Ia lebih kusam dan kurang aktif daripada merah, jadi kesannya lebih lembut dan lebih halus.

Sekiranya anda menggunakan lingonberry dalam semua jenis bawang, maka selalunya ia akan memperoleh suasana kecanggihan malam dan bergaya. Lihat sendiri bunyi yang menarik dan luar biasa yang mula-mula diperoleh dengan gaya sederhana kerana warna lingonberry. Perhatikan bahawa set itu kelihatan harmoni dan tidak melelahkan mata, seperti halnya dengan warna merah.

ditetapkan sepenuhnya dalam warna lingonberry

Gabungan dengan warna lingonberry

Sebagai warna yang lebih sejuk pada suhu warna, lingonberry sesuai dengan warna hitam, putih dan kelabu. Setiap warna ini menambah ketegasan pada set, jadi kombinasi seperti itu biasa dilakukan oleh pekerja pejabat. Perlu diingat, jika anda ingin memakai pakaian atau pakaian merah untuk bekerja, misalnya, tetapi terdapat kebimbangan mengenai komen dan kaitannya, maka jangan ragu untuk membeli barang berwarna lingonberry.

Ini akan memuaskan walaupun penyokong paling kuat dari kod pakaian. Salah satu set di bawah menunjukkan betapa ketat dan terkendalinya pakaian berwarna lingonberry dengan mantel parit antrasit dan penampilan aksesori..

Set pejabat lingonberry dan hitam untuk kerja dengan baju lingonberry kemeja putih dan mantel parit antrasit

Walau bagaimanapun, pelbagai penampilan dengan warna lingonberry tidak terhad kepada set kerja. Contohnya, gaun lingonberry dengan jaket kulit hitam, beg tangan yang suka bermain di rantai dan kasut mewah atau kasut pergelangan kaki stiletto akan membuat busur malam yang berani, di mana anda boleh muncul di kelab. Jaket kulit yang sama, lengkap dengan rok lingonberry maxi dan bahagian atas, dengan gaya rambut yang sesuai dan banyak aksesori, akan membuat set dengan gaya boho yang berpura-pura. Nah, rok kulit berwarna lingonberry yang digabungkan dengan blus kelabu putih, hitam atau gelap akan mewujudkan busur seksi.

penampilan pipi dengan jaket kulit jaket kulit dengan rok lingonberry maxi set dengan rok kulit warna lingonberry

Gabungan rok lingonberry, seluar atau seluar pendek dengan kemeja-T bergaris, sweater atau bahagian atas pasti akan menjadikan set ini menjadi tema bahari. Pilihan yang asli dan menarik untuk setiap hari atau untuk almari pakaian percutian.

seluar pendek tema lutonberry dan jaket berjalur

Gabungan hitam, putih dan lingonberry boleh digunakan untuk membina banyak set, dari yang paling sederhana dan kasual hingga yang canggih. Segala-galanya akan bergantung pada gaya barang yang digunakan..

gambar busur kasual yang selesa dengan jumpsuit kelabu dan set ransel bergaya dengan sut putih dan lingonberry putih dengan jaket dan beg dalam warna lingonberry

Tampilan malam dengan gaun lingonberry dapat dilengkapkan dengan berkesan dengan mantel atau lapisan parit beige atau hitam yang rumit. Pilihan pakaian luar dalam warna pakaian atau warna dalam dan mulia lain adalah mungkin: hijau gelap, biru tua, ungu tua.

busur malam lingonberry dan kuning air dengan aksesori lingonberry dan emas lingonberry dan emas

Dalam busur untuk setiap hari, lingonberry akan sesuai dengan warna biru, hijau, pirus, kuning air dan coklat yang tenang dan kusam. Cetakan dalam bentuk cek besar akan mengingatkan anda pada gaya pakaian Inggeris, dengan barang-barang dari denim anda dapat membuat gambar bergaya dan sedikit hooligan, seperti dalam salah satu set di bawah ini.

pakaian kasual kasual dengan gaun lingonberry jaket denim dan set pipi hijau kotak-kotak dengan rompi denim dan kasut tentera british

Dan akhirnya, pilihan untuk yang paling berani: salah satu kombinasi yang jarang digunakan, tetapi sangat cantik dan menarik adalah lingonberry dengan warna biru-hijau dan kuning-oren yang sedikit gelap, seperti dalam foto di bawah.

gabungan warna terang

Berani dengan jaket kulit, keras dan puritan dengan kotak-kotak besar, sederhana dan kasual dengan seluar jeans, bergaya di pejabat atau di pesta... Dia sangat serba boleh, warna cranberry. Kami menggunakannya dan menggunakannya untuk kepentingan "egois" kami!

Lingonberry - perihalan tanaman dan beri, sifat berguna dan berbahaya, komposisi, kandungan kalori, resipi, foto

Lingonberry (Latin Vaccinium vitis-idaea) adalah tumbuhan Hemophyte malar hijau dari genus Vaccinium (Latin Vaccinium), tersebar luas di Eurasia dan Amerika Utara. Di Pegunungan Algäu, ia berada di ketinggian 2350 m dari permukaan laut. Perkebunan lingonberry pertama yang ditanam dengan luas beberapa hektar muncul di Scandinavia pada awal 1960-an. Di Sweden, ia ditanam untuk pengeluaran jem lingonberry. Kawasan pembiakan penting lain adalah di republik bekas Kesatuan Soviet: Belarus dan Baltik.

Tumbuhan ini lebih suka hutan konifer dengan tanah berasid dan sensitif terhadap fros: kerosakan berlaku pada suhu dari -22 ° C. Namun, di seluruh dunia, ia dijumpai tidak hanya di dalam zona iklim sederhana, tetapi juga di wilayah dengan suhu musim dingin hingga -50 ° C (71 ° N, pulau Greenland dan bahkan lebih jauh ke utara). Pergerakan ini ke zon iklim benua, arktik dan alpine menjadi mungkin kerana adanya penutup salji yang melindungi tanaman daripada hipotermia. Ketinggian mereka bergantung pada ketebalan lapisan salji.

Foto: Beri Lingonberry

Penerangan mengenai tanaman

Vaccinium vitis-idaea adalah semak kerdil yang merayap atau tegak setinggi 10-40 cm. Bahagian udara ditutup dengan berbulu. Panjang akar mencapai 1 m. Daunnya, terdiri dari tangkai pendek (kira-kira 1 mm) dan pisau, disusun di dahan secara bergantian dalam dua baris. Platnya sederhana, berkulit, panjang 0,7-2 cm dan lebar 4-8 mm, mempunyai bentuk elips atau obovate dan alas berbentuk baji.

Bahagian atas daun lingonberry berwarna hijau gelap, berkilat, halus atau berbulu. Bahagian bawah ditutup sepenuhnya dengan rambut kelenjar. Tepi dilipat ke belakang. Dalam keadaan terkulai, perbungaan aciniform dari panjang 1 hingga 1.5 cm, dari 2 hingga 20 bunga dikumpulkan. Pecah cepat mereput ovate, panjangnya kira-kira 1 mm.

Foto: bagaimana Lingonberry tumbuh

Pucuk bunga merah gelap dibuka pada akhir Mei - awal Ogos. Hypantius telanjang. Bunga simetri biseksual dan radius mempunyai perianth dua kali ganda. Empat sepal berbentuk segitiga lebar, panjang 1 mm. Corolla berbentuk loceng terbentuk dari empat kelopak bersatu putih atau sedikit merah jambu sepanjang 4-6,5 mm. Lapan stamen pubescent panjangnya sekitar 0.5 mm dan anther sekitar 1.5 mm.

Dalam 5-6 minggu selepas persenyawaan, pada akhir Ogos - awal September, beri merah terang matang, yang berwarna putih apabila belum masak. Varieti yang ditanam, dalam keadaan yang baik, memberikan hasil panen kedua pada bulan September dan Oktober. Di Belanda, lingonberi masak kadang-kadang dijumpai pada akhir bulan Jun. Buah beri empat bulat dengan diameter 5-10 mm, mempunyai rasa masam dan sedikit pahit. Pulpa putih mengandungi banyak biji coklat-merah hingga panjang 2 mm.

Walaupun lingonberi sering tumbuh dekat dengan blueberry, hibrida antara kedua spesies, yang disebut ahli botani sebagai blueberry hibrida (Latin Vaccinium × intermedium), jarang terjadi..

1. Puisi epik Karelian-Finlandia "Kalevala" menceritakan bagaimana perawan Maryatta, yang hanya makan satu buah beri lingonberry, hamil dan melahirkan seorang anak lelaki yang ternyata bijak sejak lahir dan memiliki lebih banyak kekuatan daripada lelaki pertama dan pahlawan hebat Väinämöinen.

2. Di wilayah Kanada Newfoundland dan Labrador, rata-rata 96.500 kg lingonberry liar (subspesies Vacinium vitis-idea. Minus subspesies) dituai setiap tahun, menjadikan wilayah ini sebagai pemegang rekod di Amerika Utara. Sebilangan besar buah cepat beku dan dieksport.

Kebaikan dan keburukan lingonberry untuk badan

Khasiat buah merah yang bermanfaat telah terkenal selama lebih dari 800 tahun. Orang India Amerika Utara menggunakan jus lingonberry untuk merawat luka panah racun. Di Eropah pada abad XII, Abbess Hildegard von Bingen yang terkenal mengesyorkan menggunakan buah-buahan untuk pelbagai masalah, misalnya, untuk haid yang menyakitkan pada wanita.

Beri penting sebagai sumber vitamin dan nutrien pada musim sejuk kerana ia tahan lebih lama daripada buah-buahan lain yang serupa. Dalam bentuk kering tanpa gula tambahan, ia kekal sehingga tahun depan.

Oleh kerana lingonberry mengandungi banyak provitamin A dan asid askorbik, disarankan untuk menggunakan jus atau puri dari beri untuk mengelakkan selesema pada masa sejuk. Buah-buahan juga mengandungi vitamin B1, B2, B3. Daripada mineral, kalium, fosforus, magnesium, kalsium terdapat dalam kuantiti yang banyak.

Mengonsumsi buah beri atau jus mengurangkan risiko jangkitan buah pinggang dan pundi kencing, menurut kajian klinikal yang diadakan di American Chemical Society Congress. Properti ini disebabkan oleh tahap antosianin yang tinggi, yang menghalang bakteria berbahaya menjajah membran mukus..

Antosianin dan flavonoid memerangkap radikal bebas dan mengatasi penuaan kulit, penyakit jantung, katarak dan melanoma. Vitamin A mempunyai kesan positif pada mata dan kulit.

Buah ini dianggap dapat menurunkan kadar kolesterol dan berguna dalam merawat penyakit reumatik. Para saintis menjalankan penyelidikan yang relevan.

Ciri positif beri lain:

  • meningkatkan selera makan,
  • menenangkan saraf,
  • merangsang fungsi usus,
  • melegakan keradangan,
  • mengurangkan haba,
  • mempunyai kesan diuretik.

Daun lingonberry kering disebut dalam buku perubatan sebagai Vitis-Idaeae folium (folium Latin = "daun"). Mereka juga digunakan sebagai pengganti bearberry (lat.Uvae-Ursi Folium), kerana mengandungi bahan aktif yang sama, misalnya, arbutin dan asam tanin.

Seperti buah beri, daunnya digunakan untuk radang pielonefritis dan pundi kencing. Teh yang dibuat dari mereka digunakan untuk gout dan rematik..

Tidak disyorkan untuk memakan buah-buahan semasa kehamilan dan semasa menyusu, serta menggunakannya bersama dengan ubat-ubatan dan makanan yang meningkatkan keasidan air kencing.

Komposisi dan kandungan kalori lingonberry

100 lingonberry merah mengandungi 39 kcal dan 3 g zat pemberat.

Makronutrien:

  • air - 88 g;
  • karbohidrat - 7 g;
  • lemak - 1 g;
  • protein - 0.3 g.

Vitamin:

  • C - 12 mg;
  • E - 0.94 mg;
  • B1 - 20 μg;
  • B2 - 20 mcg;
  • B3 - 0.1 mg;
  • B5 - 0.12 mg;
  • B6 - 12 mcg;
  • B7 - 2 μg;
  • K - 10 μg;
  • asid folik - 3 mcg;
  • beta-karoten - 22 mcg.

Mineral:

  • kalium - 70 mg;
  • magnesium - 6 mg;
  • besi - 0.5 mg;
  • kalsium - 14 mg;
  • sulfur - 11 mg;
  • fosforus - 10 mg;
  • natrium - 2 mg;
  • zink - 0.19 mg;
  • tembaga - 0.17 mg;
  • mangan - 0.26 mg;
  • iodin - 5 mcg;
  • fluorin - 40 mcg.

Asid lemak:

  • tepu - 19 mg;
  • tidak tepu sederhana - 58 mg;
  • tak tepu - 323 mg.

Daun mengandungi tanin, triterpen, flavonoid dan hidrokuinon glikosida.

Resipi Lingonberry

Buah-buahan merah popular dalam masakan. Ini adalah lauk yang sangat baik untuk hidangan permainan dan schnitzel Wina. Oleh kerana rasa asam pahit yang berkaitan dengan kandungan asid buahnya yang tinggi (seperti benzoik, askorbik dan salisilik), buah beri jarang dimakan mentah. Pada asasnya, mereka digiling dengan gula, mereka digunakan untuk mengisi pai, kompot, jeli, pengawet dan jem direbus. Walau bagaimanapun, berkat asid yang sama, yang mempunyai sifat pengawet yang sangat baik, produk lingonberry disimpan dengan baik..

Asid askorbik dan benzoat digunakan dalam industri makanan sebagai pengawet, tetapi penggunaan asid salisilik dilarang. Ia tergolong dalam bahan aktif secara farmakologi.

Lingonberi dengan gula untuk musim sejuk tanpa memasak

  1. Tatal 1 kg buah beri yang telah dipetik, dicuci dan dikeringkan melalui penggiling daging, potong dengan pengisar atau serpihan kayu. Tuangkan 1.5 kg gula. Campurkan.
  2. Sterilkan tin dan rebus penutup nilon. Masukkan buah tumbuk ke dalam bekas yang masih panas, tutup dengan penutup.

Kek ragi dengan lingonberry dan epal

  1. Sediakan doh: sedikit suam 200 ml kefir dan cairkan 20 g yis mentah di dalamnya. Masukkan garam, 4 sudu besar. l. gula dan 2 sudu besar. l. tepung. Kacau dan masukkan ke tempat yang hangat selama seperempat jam.
  2. Masukkan 2 sudu besar ke dalam adunan siap. l. minyak sayuran dan 1 biji telur. Gaul sebati. Tuangkan 400 g tepung gandum yang telah diayak melalui ayak dan uli adunan hingga pekat. Biarkan selama setengah jam. Kemudian uli dan biarkan selama satu jam lagi.
  3. Semasa doh naik, buat pengisian. Masukkan ke dalam mangkuk 150 g beri yang sudah dicuci (anda boleh beku segar), gosokkan 1 epal pada parut kasar, tambah 2 sudu besar. l. kanji dan 10 sudu besar. l. Sahara. Campurkan semuanya.
  4. Bahagikan adunan menjadi kepingan besar dan kecil. Gulung sebiji besar dan masukkan ke dalam acuan. Masukkan jisim buah-buahan di atas, halus.
  5. Pisahkan sekeping kecil dari bahagian kecil adunan untuk hiasan. Gulungkan selebihnya dan tutup pengisian dengannya. Buat potongan dengan pisau. Potong patung-patung dan hias kek dengannya. Biarkan 25 minit.
  6. Bakar pai lingonberry selama kira-kira 40 minit pada suhu 180 ° C. Keluarkan produk siap dari acuan.

Rakaman program mengenai lingonberi dari kitaran "Hidup Sihat":

Warna Lingonberry dan gabungannya

lookcolor.ru »Warna merah jambu» Warna Lingonberry dan gabungannya

Sejak di utara, lingonberry (berry) meluas dan memiliki warna kaya yang khas, ia mula digunakan secara meluas sebagai nama warna merah jambu burgundy.

Sekiranya kita mempertimbangkan makna warna yang berkaitan dengan asalnya, maka saya akan perhatikan nilai istimewa lingonberry (sebelum perkembangan ekonomi terpusat) di tanah utara yang marjinal. Lingonberry dituai untuk musim sejuk, dan ia bukan sahaja berfungsi sebagai makanan istimewa dan perubatan, tetapi juga merupakan salah satu titik bertahan hidup.

Warna Lingonberry digunakan dalam lukisan ikon. Sebagai contoh, mereka menggambarkan Theotokos yang Maha Suci dalam laffonberry taffeta, sehingga menyatakan kasih dan perhatiannya kepada orang. Tidak jarang menggambarkan para bhikkhu memakai jubah lingonberry, kerana warna ini juga bermaksud kekuatan, kehendak, dan kemurnian rohani..

Varlam Shalamov menulis:

Saya seorang banduan di penjara:
Empat belas tahun
Saya hanya tahu lingonberry
Warna tunggal.

Tetapi itu tidak masuk akal,
Bukan impian menjadi,
Benteng jiwa
Dan kehendak saya. (Avvakum di Pustozersk).

Gabungan warna Lingonberry

- dengan warna katak pingsan (2) - tenang dan hidup. Merah dan hijau mempunyai makna yang berlawanan, tetapi dalam kes ini, mereka saling menyeimbangkan.

- dengan rosewood (3) memberikan kontras yang lembut. Warna rosewood terhadap latar belakang lingonberry dapat menekankan bentuknya, walaupun kontrasnya tidak akan mencolok, kerana keharmonisannya dibangun dan kegelapan lingonberry dilemahkan.

Anda boleh mencairkan skema warna dengan warna merah jambu putih, pelindung pucat dan kelabu antrasit..

Warna Lingonberry pada pakaian

Warna ini akan menjadikan anda kelihatan lebih langsing, menyerlahkan keanggunan dan meringankan warna..

Lingonberry lebih sesuai untuk jenis warna seperti "Musim Panas" dan "Musim Sejuk", kerana ia adalah warna merah jambu yang sejuk daripada warna merah.

Pakaian lingonberry dipakai terutamanya pada musim sejuk; pada musim panas, lebih banyak warna cahaya lebih disukai. Dan juga warna ini lebih mesra perniagaan daripada perayaan, tetapi cukup sesuai untuk percutian musim sejuk (contohnya, Tahun Baru).

Dalam pakaian warna ini, anda dilihat sebagai orang yang berkeinginan kuat, namun tanpa rasa sombong. Mereka mungkin meminta perlindungan daripada anda atau meminta bantuan anda.

Fabrik warna ini lebih disukai hangat: bulu, viscose, mohair, angora, korduroi, satin.

Warna Lingonberry di kawasan pedalaman

Warna Lingonberry akan menjadikan dalamannya lebih halus, tetapi kesederhanaan akan sesuai dalam kombinasi ini: bukan perabot berukir yang dilapisi dengan sutera, tetapi sederhana, dengan garis lurus, tetapi tidak bermaksud murah. Persekitaran harus berasa berkualiti dan kukuh.

Lebih baik memilih perabot berlapis kain dengan kain. Tutup lantai dengan permaidani neutral.

Untuk mengimbangi kekurangan cahaya (bagaimanapun, warna gelap lingonberry) disebabkan oleh lampu dengan penutup lampu (lampu meja atau lantai).

Dalam persekitaran seperti itu, meja tulis yang besar dan rak buku yang luas, lebih baik mahoni, akan kelihatan baik.

LIHAT KOMBINASI DENGAN BAYARAN YANG SEDERHANA (klik pada warna)

Warna Lingonberry di kawasan pedalaman - mengapa ia sangat popular dan cara memperbaikinya dengan betul

Bukan rahsia lagi bahawa perincian terang di pedalaman membantu menghidupkan semula gambar, menambah dinamika dan kesegaran padanya. Objek besar, perabot, hiasan yang tidak biasa dapat bertindak sebagai aksen yang mencairkan monotoni bilik, tetapi aksen warna dapat dikaitkan dengan kategori yang terpisah. Selalunya, warna tepu yang terang berfungsi sebagai aksen warna. Ini adalah warna lingonberry masak atau warna lingonberry yang kini bergaya..

Mengapa warna lingonberry popular

Warna Lingonberry telah menjadi salah satu warna yang paling popular dan diminta untuk hiasan dalaman pada tahun 2019. Permintaan ini dapat difahami. Warna beri selalu menarik perhatian dengan kekayaan dan ketepuannya. Menambahnya ke bahagian dalaman biasa membantu membuat reka bentuk yang menakjubkan dan unik..

Warna Lingonberry tidak ketinggalan dengan warna beri yang lain, ia dibezakan oleh kemuliaan dan misterinya. Ia memperlihatkan beberapa pengaruh Victoria untuk menambahkan lagi kemewahan. Pada tahun baru, warna ini mendapat publisiti yang luar biasa dan mula muncul semakin kerap dalam penyelesaian reka bentuk banyak tuan..

Warna Lingonberry di kawasan pedalaman

Perlu diperhatikan bahawa perabot menentukan peranan besar dalam bagaimana warna ini akan kelihatan di pedalaman. Ia tidak boleh dihiasi terlalu banyak; ukiran dan monogram harus dikecualikan. Sebaiknya berpegang pada garis tenang, jernih dan mengalir, namun ini tidak bermaksud perabot harus murah. Untuk sofa dan kerusi berlengan, anda harus memilih pelapis biasa. Juga perlu untuk menjaga kombinasi warna di pedalaman dengan skema warna lingonberry. Ia juga memainkan peranan penting. Warna yang sesuai untuk digabungkan dengan warna lingonberry.

  1. Warnanya, yang telah mendapat nama lucu "katak pingsan". Warna ini akan membantu mengimbangkan jumlah warna lingonberry di pedalaman, menambah ketenangan pada reka bentuk..
  2. Warna rosewood. Tidak seperti warna putih yang membutakan, warna ini memberikan kontras yang ringan dan halus. Rosewood mencipta latar belakang yang halus dan harmoni untuk aksen lingonberry.
  3. Khaki. Berkat naungannya yang berdebu, ia membantu mencairkan ketepuan warna lingonberry.

Nota! Semua warna yang ditunjukkan di atas adalah neutral, tenang dan halus. Warna ini membantu menyeimbangkan kehadiran skema warna yang kaya, dan juga menjadikan reka bentuk lebih mudah dilihat..

Aksen terang

Ramai yang takut mengambil warna lingonberry sebagai asas dalaman, kerana menganggapnya terlalu berat. Dalam kes ini, warna lingonberry boleh menjadi tambahan kepada reka bentuk utama. Salah satu penemuan dan penemuan utama para pereka adalah reka bentuk dapur menggunakan aksen lingonberry. Anda boleh menggunakan bahagian lingonberry sebagai kabinet, meja makan dan kerusi. Tetapi dalam kes ini, lantai dan dinding bilik mestilah berteduh neutral..

Oleh itu, warna lingonberry adalah penyelesaian yang sangat baik untuk bahagian dalam ruang tamu. Penggunaan naungan ini di pedalaman akan menekankan selera pemiliknya dan akan menggembirakan mata selama bertahun-tahun..

50 gambar pelbagai jenis dan jenis lingonberry, properties sifat dan kontraindikasi yang berguna

Artikel hari ini akan membincangkan mengenai tumbuhan seperti lingonberry: gambar pelbagai spesies dan jenis akan membantu anda melihat maklumat dengan jelas. Ketahui mengapa beri hutan liar begitu sihat sehingga ditanam di ladang besar.

Jenis dan jenis tanaman, rupa

Beri yang menyegarkan merah tumbuh di semak malar hijau yang tinggi hingga 15-25 cm. Semak tumbuh, menghamburkan akar mendatar yang merayap di sepanjang tanah. Pucuk memanjang dari akar, kadang-kadang mencapai panjang satu meter, sehingga setiap semak tumbuh di sebelah yang lain.

Foto lingonberry menunjukkan bahawa daun tanamannya lebat, matte, berbentuk bujur. Bunga lingonberry biasa pada akhir musim bunga - awal musim panas, bunga dikumpulkan dalam tandan-sikat yang kemas. Buahnya masak pada bulan Ogos - September. Ini adalah beri merah berkilat sehingga berdiameter 7-8 mm. Selepas fros pertama, buah lebat manis dan masam menjadi lembut dan jatuh dari semak dengan sentuhan sederhana..

Di mana dan bagaimana ia tumbuh

Lingonberry adalah beri tahan fros. Secara semula jadi, beri liar dapat dilihat di tundra, di hutan, di paya. Belukar hijau dan warna merah terang buah menarik haiwan dan burung. Dengan memakan buah beri, penghuni hutan membawa biji beri jauh dari tempat mereka tumbuh. Ini adalah bagaimana lingonberry menyebar pada jarak jauh.

Lingonberry: khasiat bermanfaat

Lingonberry adalah tumbuhan vitamin, melliferous, makanan, perubatan dan hiasan. Beri dimakan segar dan diproses. Mereka digunakan untuk menyediakan pengisian gula-gula, kompot, jem, makanan penutup, marshmallow, jus, ekstrak, perap, minuman dibuat. Ciri pemakanan dan rasa yang tinggi disebabkan oleh adanya gula asid organik, pektil dan tanin, minyak dan vitamin.

Dalam farmakologi, kesan antiseptik dan anti-radang daun lingonberry digunakan. Lingonberry berry dalam perubatan rakyat digunakan sepenuhnya: daun dan buah-buahan.

Sebagai tanaman madu, ia menghasilkan sehingga 50 kg madu per hektar. Dan beri merah yang digabungkan dengan sayur-sayuran berair kelihatan cantik pada slaid batu hiasan.

Permohonan

Dalam memasak

Lingonberry dihargai kerana rasa yang menyegarkan; minuman lazat (minuman buah) disediakan dari beri dan daun. Minuman ini tidak merosakkan untuk masa yang lama di tempat yang sejuk..

Buah beri ditaburkan dengan gula, mereka membuat jem, mengisi gula-gula. Jem Lingonberry telah menjadi makanan tradisional di negara-negara Skandinavia.

Lingonberry yang direndam mempunyai rasa pedas yang menyenangkan. Ia ditambah sebagai lauk untuk hidangan daging dan ikan, salad dihiasi dengan beri merah.

Dalam bidang perubatan

Bahan ubat tertumpu terutamanya pada daun. Mereka dituai hingga pertengahan Mei atau musim luruh, setelah memetik buah beri. Merebus daun mempunyai kesan diuretik, digunakan sebagai antiseptik dan astringen. Kuahnya membantu mengatasi gout, artritis, cystitis, urolithiasis.

Beri digunakan dalam rawatan gastritis asid rendah dan hipertensi. Jus beri mengurangkan tekanan darah, menenangkan sistem saraf, dan meningkatkan peristalsis usus. Beri segar digunakan sebagai pencahar, anthelmintik, bakterisida dan koleretik. Terima kasih kepada sejambak vitamin, lingonberry adalah elemen diet yang berguna untuk kekurangan vitamin.

Semasa menurunkan berat badan

Lingonberry penuh dengan gula, asid, vitamin dan unsur mikro. Jus Lingonberry menghilangkan dahaga dengan baik, mengembalikan keseimbangan zat dalam badan, memberikan kesan pencahar ringan. Jus Lingonberry diminum untuk sembelit dan penyakit hati. Teh Lingonberry (daun kering yang diseduh dengan air mendidih) melegakan keletihan dan mengembalikan kekuatan..

Di rumah

Dalam kehidupan seharian, lingonberry adalah produk berkhasiat yang lazat. Beri masak dimakan untuk mencegah kekurangan vitamin. Dan infusi beri diberikan pada suhu, kerana menghilangkan dahaga dengan baik dan mencegah dehidrasi. Teh wangi yang terbuat dari daun kering adalah penenang semula jadi yang indah. Ia mengembalikan kekuatan, melegakan keletihan.

Dalam kosmetologi

Topeng dan tonik dibuat dari buah beri. Lingonberry sesuai untuk kulit normal hingga berminyak, membantu keriput, rangkaian vaskular (rosacea). Berikut adalah beberapa contoh:

  • topeng untuk kulit berminyak yang letih: 2 sudu besar. l. jus lingonberry dicampurkan dengan protein yang disebat dan disapukan ke wajah selama 15 minit, dan kemudian dibasuh dengan air suam;
  • topeng anti-kedut: gosok 1 sudu besar. l. beri dengan 1 sudu besar. l. krim masam. Sapukan pada wajah selama 15 minit, bilas dengan air suam;
  • dengan rosacea, buah beri dicampurkan dengan kanji dalam nisbah 1: 1 dan digunakan pada kawasan bermasalah selama 15 minit, dan kemudian dibasuh.

Jus Lingonberry melegakan keradangan, nada dan menyegarkan kulit, mengurangkan rangkaian vaskular pada wajah.

Bahaya dan kontraindikasi

Lingonberi yang berguna boleh menjadi berbahaya dan bahkan berbahaya dalam satu kes. Tumbuhan ini dengan mudah dan dalam jumlah besar mengumpul bahan berbahaya. Oleh itu, anda hanya boleh menggunakan buah beri dan daun yang dikumpulkan jauh dari jalan raya, kawasan perindustrian dan bandar..

Nilai pemakanan dan komposisi kimia

Untuk setiap 100 g buah beri, hanya ada 46 kkal. Oleh itu, dengan menggunakan lingonberry, anda jenuh badan dengan bahan berguna, dan bukan kalori..

Tumbuhan ini mengandungi asid organik (malik, sitrik, salisilik), glukosa, fruktosa, unsur surih (besi, fosforus, magnesium, kalium, mangan). Dan berkat asid benzoat, buah beri mempunyai sifat pemeliharaan.

Cara tumbuh, merawat dan perosak serta penyakit

Penanaman secara besar-besaran bermula pada tahun 60-an abad XX di Eropah dan Amerika Syarikat. Penuaian beri "dijinakkan" melebihi yang liar sebanyak 20 kali atau lebih. Dari seratus meter persegi, lingonberry memberikan kira-kira 60 kg buah beri setiap tahun. Untuk meningkatkan hasil, setiap 4 tahun, pemangkasan seluruh lingonberry dilakukan. Isi tanah dua kali semusim.

Daripada penyakit lingonberry, kulat yang paling biasa adalah jenis tertentu. Ia mempengaruhi bahagian hijau tanaman: batang, daun, pucuk. Hijau yang dijangkiti kulat melengkung, berubah menjadi merah jambu pucat, dan kelihatan seperti bunga yang pelik. Beginilah lingonberry "karat": beberapa gambar di bawah menunjukkan seperti apa penyakit ini. Perosak lain adalah ulat daun dan ulat madu yang memakan daun..

Pada masa ini, penternak telah membiakkan puluhan jenis berbuah. Lingonberi buatan sendiri tumbuh lebih cepat dan tebal daripada yang liar, dan hasilnya lebih tinggi. Belukar disiram dengan lebat, tetapi tidak banjir, mereka mengelakkan air bertakung. Mereka duduk di atas panggung, di tempat terbuka, menghindari naungan pokok. Setiap musim, tanah mesti diasamkan dengan gambut masam, larutan air dengan gigitan atau jus lemon.

Perolehan dan penyimpanan

Tanaman dituai dengan tangan, bermula dari pertengahan Ogos hingga fros pertama. Buah beri dimasukkan ke dalam bakul anyaman dan disimpan, diletakkan dalam lapisan setebal hingga 25 cm.Sebelum pengangkutan, lingonberi disimpan di bawah awning, di rak, di luar cahaya matahari. Lingonberi tetap sejuk, walaupun tanpa gula, dan mudah diangkut.

Bagaimana rupa lingonberry dan di mana ia tumbuh?

Tidak ada yang mahu memetik buah serigala dan diracun. Oleh itu, mereka yang masih menjadi heran lingonberry padang rumput harus membaca bagaimana beri ini kelihatan, mengingatnya dari gambar dan mengetahui kapan dan di mana lebih baik mengumpulkannya.

Tumbuhan liar Lingonberry

Lingonberry adalah semak liar dari keluarga Heather. Ia tumbuh hingga 25 cm, mempunyai sistem akar yang sangat bercabang, sehingga satu semak dapat mencapai hingga 10 meter persegi. meter hutan atau atau paya kering.

Di bawah usia lingonberry, mereka bermaksud usia sistem akar, yang kadang-kadang mencapai tiga ratus tahun. Ia tumbuh di bawah tanah, dahan dan muncul di batang melengkung.

Batangnya mempunyai jangka hayat sekitar empat tahun, separuh daripadanya berbuah, dan kemudian, ketika daun jatuh, mereka diganti dengan yang baru.

Daunnya keras, berkulit dan tahan sejuk. Warna daunnya kaya, hijau, menonjol dengan latar belakang tanaman hutan yang lain.

Belukar mekar pada pertengahan Mei dengan bunga putih kecil, serupa dengan loceng. Bau bunga lemah, jadi agak sukar untuk menentukan jenis tanaman oleh bunga. 2-3 buah beri muncul dari setiap kelompok bunga pada awal bulan Ogos.

Lingonberry berwarna hijau pada mulanya, kemudian bertukar menjadi putih dan bertukar menjadi merah. Beri masak mempunyai bentuk bulat, rasa asam-pahit, ukuran hingga 8 mm.

Mereka mula berkumpul dari akhir bulan Ogos hingga embun beku pertama, dengan penutup salji awal ia dapat musim sejuk di bawahnya, mengekalkan warna dan baunya. Ia tumbuh di kawasan sejuk dari Karelia hingga Sakhalin di hutan pinus dan campuran.

Tumbuhan hutan ini juga menyukai rawa gambut yang terdedah kepada cahaya matahari. Tanah basah dengan pH 4.0-5.0 adalah yang anda perlukan.

Berikut adalah gambar lingonberi di hutan, seperti inilah rupanya pada akhir bulan Ogos - pada bulan September, ketika semuanya berwarna.

Dan di sini gadis itu bercakap secara terperinci mengenai beri dan daun.

Cara mengumpul lingonberi

Di negara kita dan di Finland, dihasilkan pelbagai jenis penuai lingonberry. Mencuba banyak, tetapi tidak ada yang sesuai dengan kita. Sama ada harganya setinggi mungkin untuk produk Finland, atau rampasan kami yang tidak selesa.

Penduduk Thailand yang datang bekerja di Finland mencadangkan jalan keluar. Atas kepuasan mereka dan pelanggan kami, kami membuka produksi sendiri.

Perbezaan antara lingonberry dan cranberry

Buah beri ini boleh disebut saudari, sangat serupa dengan sifat dan ciri yang berguna. Mereka disatukan oleh cinta akan tanah rawa berasid, dari mana mereka dengan senang hati menyedut dan mengisi diri mereka dengan bahan berguna. Jadi apa bezanya?

Penampilan

  • Cranberry pucuk hingga 15 cm menjalar di tanah, lingonberry - tegak, tinggi hingga 25 cm.
  • Daun cranberry sempit (hingga 6mm) dan pendek (hingga 15mm) terasa lebih kecil daripada daun lingonberry (lebar hingga 15mm, panjang hingga 30mm).
  • Sebaliknya, buah beri hampir dua kali lebih besar dalam cranberry (hingga 16 cm).
  • Kedua-dua buah beri masam pahit, tetapi cranberry akan lebih pahit, ia mempunyai lebih sedikit gula dan lebih banyak asid. Gula dalam lingonberi hingga 9%, dalam cranberry - hingga 4%.

Di mana tumbuh

Cranberry tumbuh secara eksklusif di persekitaran berasid di rawa. Lingonberry mempunyai habitat yang lebih luas. Dia juga menyukai tanah yang basah dan rawa, tetapi dapat dijumpai di hutan konifer dan gugur, di padang rumput alpine dan di kawasan pergunungan..

Kandungan kalori

Lingonberry mempunyai kandungan kalori yang lebih tinggi - 43 kcal. untuk 100 gram buah beri. Cranberry hanya mempunyai 26 kcal.

Bagaimana rupa tumbuhan lingonberry - penerangan taman, liar, botani

Setiap tukang kebun berusaha menanam sebanyak mungkin tanaman yang sihat dan enak di kawasannya. Pasti, setiap orang menanam rasberi, kismis, gooseberries, tetapi tidak banyak orang yang mengetahui budaya seperti lingonberry. Tumbuhan yang indah ini, dengan hiasan yang sangat baik dan buah-buahan yang indah, belum dapat dipelajari oleh tukang kebun, walaupun ia patut mendapat pujian yang terbaik..

  • Lingonberry - penerangan botani
    • Keluarga mana yang menjadi miliknya
    • Rupa, daun, bunga, sistem akar
    • Beri
    • Pembiakan
    • Di mana ia tumbuh
  • Hutan Lingonberry, ciri
  • Taman lingonberry: perbezaan dari hutan, ciri

Lingonberry - penerangan botani

Hari ini, lingonberi tidak sering dijumpai di pondok musim panas. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia telah diusahakan tidak lama dahulu, dan hanya sedikit orang yang mengetahui bahawa tanaman hutan ini dapat ditanam di plot pribadi. Sementara itu, varietas kebun, sebagai hasil kerja penternak, berakar dengan baik, menyesuaikan diri dengan keadaan iklim yang berbeda dan memberikan hasil yang baik..

Kini para saintis dari negara-negara seperti Rusia, Belarus, AS, Belanda, Jerman, Poland, dll. Terlibat dalam penanaman varieti baru. Telah diperhatikan bahawa hasil lingonberry pada tanaman yang ditanam jauh lebih tinggi (kira-kira 20 kali) berbanding dengan belukar di alam liar dan antara 3 c / ha dan lebih.

Keluarga mana yang menjadi miliknya

Lingonberry tergolong dalam keluarga Heather, yang wakilnya tumbuh secara berkelompok dan sering membentuk belukar berterusan, menyerupai permaidani yang subur dari kejauhan. Budaya ini adalah salah satu dari sedikit keluarga ini yang mempunyai buah-buahan yang boleh dimakan, dan juga sangat berguna. Hari ini, lingonberry, bersama dengan cranberry, blueberry ditanam tidak hanya di kebun persendirian, tetapi juga pada skala industri. Ini disebabkan oleh sifat perubatan heather, yang digunakan tidak hanya pada orang-orang, tetapi juga dalam perubatan tradisional..

Keistimewaan lain dari tanaman keluarga ini adalah cinta tanah lembap berasid..

Walaupun bertahun-tahun bekerja pembiakan, lingonberry masih memenuhi syarat untuk komposisi tanah dan, mungkin, tidak mungkin mengubahnya. Faktanya ialah, seperti semua heather, lingonberry berdampingan dengan cendawan - akarnya secara harfiah dikepang dengan miselium cendawan nipis, yang dapat berkembang secara normal hanya dalam lingkungan yang berasid.

Rupa, daun, bunga, sistem akar

Lingonberry adalah semak kecil dengan pucuk bercabang, tingginya hampir tidak mencapai 20 cm. Belukar mempunyai satu ciri - jika selama pertumbuhannya ia harus mengatasi kawasan yang sukar, misalnya, tumbuh melalui kulit tunggul busuk, tingginya dapat mencapai 1 m. Batang muda memiliki warna hijau gelap, yang menjadi kelabu pada musim gugur.

Pucuk ditutup rapat dengan daun berkulit pada tangkai pendek. Plat platinum sehingga 3 cm dan lebar kira-kira 1.5 cm umumnya berbentuk elips dengan tepi melengkung. Warna daun di atas berwarna hijau gelap, berkilat, dan di bawahnya berwarna hijau muda, matte. Pada akhir musim bunga, tempoh pemula bermula - semak ditutup dengan bunga berbentuk loceng merah muda putih atau pucat dengan empat lobus, sedikit terpesong ke sisi. Mereka dikumpulkan dalam berus apikal 10-20 pcs. Semasa tempoh berbunga, corollas terkulai untuk menyembunyikan debunga dari kelembapan..

Sistem akar lingonberry menjalar, tumbuh secara mendatar di dalam tanah, memberikan tunas bawah tanah dengan tunas yang tidak aktif. Letaknya agak dekat dengan permukaan bumi pada kedalaman 3-5 cm. Akarnya dikepang sepenuhnya oleh miselium kulat - filamen putih tipis. Pada masa yang sama, terdapat pertukaran nutrien - cendawan memakan jus yang dihasilkan oleh tanaman, dan sebagai gantinya memberikannya unsur mikro dan makro yang diperoleh dari tanah.

Beri

Pada bulan Ogos - September, tempoh pematangan bermula, apabila semak ditutup dengan beri kecil, berdiameter hingga 8 mm. Mereka berwarna merah dan bersinar sedikit di bawah sinar matahari. Buah sangat bernilai bagi manusia - mengandungi sebilangan besar bahan aktif biologi yang berguna. Buah beri mengandungi vitamin kumpulan B, A, E, C, asid organik (malik, sitrik, asetik, dll.), Serta unsur makro: fosfor, zat besi, kalium, mangan.

Kandungan tanin yang tinggi mempunyai kesan positif pada kerja saluran gastrointestinal, dan antiseptik glikosida arbutin, yang terkandung dalam buah beri, meningkatkan proses pemulihan setelah pelbagai jenis penyakit. Penggunaan beri lingonberry menguatkan sistem imun, sistem kardiovaskular, membantu meningkatkan fungsi sistem saraf, dan menormalkan metabolisme. Bukan untuk apa-apa bahawa lingonberry disebut sebagai buah keabadian..

Rasa Lingonberry dicirikan sebagai manis dan masam, namun, ia mungkin berbeza bergantung pada tempat pertumbuhannya.

Pada awal pematangan, beri liar, selain rasa manis, mempunyai rasa pahit yang hilang dari masa ke masa. Varieti kebun yang diternak oleh penternak, sebahagian besarnya, tidak mempunyai rasa setelah itu, kerana salah satu tugas yang dihadapi para saintis adalah untuk meningkatkan ciri-ciri rasa budaya.

Pembiakan

Beri lingonberry merah terang di alam liar menarik pelbagai burung dan haiwan, yang, menggunakannya untuk makanan, memindahkan biji dengan cara ini, memperbanyak budaya. Batang hijau muda menetas pada awal musim panas.

Di rumah, tukang kebun menggunakan beberapa kaedah untuk memperluas ladang lingonberry mereka dengan memperbanyak jenis yang mereka suka:

  1. Benih. Kaedah ini jarang digunakan dalam berkebun sederhana, tetapi masih ada peminat lingonberry yang ingin mendapatkan sejumlah besar bahan baru dalam satu masa. Sememangnya, pembiakan dengan cara ini mempunyai kelebihan besar kerana anda dapat memperoleh banyak semak baru. Namun, ingat bahawa kerja ini agak panjang dan sukar dilakukan. Selain itu, menurut para pakar, semak yang ditanam dari biji tidak akan mengambil alih ciri varieti tanaman induk. Setelah memetik buah beri, biji dikeluarkan daripadanya dan diletakkan untuk stratifikasi selama 4 bulan di tempat yang sejuk dengan suhu + 3... + 5 ° C. Pada musim bunga, mereka disemai di rumah hijau yang sudah siap (anda boleh mengambil periuk biasa dan menutupnya dengan plastik). Ia tidak perlu ditaburkan dengan tanah di atas - benih bercambah dengan cahaya. Dalam satu setengah bulan, 4-5 daun akan muncul di anak benih dan ia perlu dipindahkan ke dalam bekas yang luas, menjaga jarak antara 5 cm antara satu sama lain. Oleh itu, tanaman akan tumbuh hingga musim bunga berikutnya, dan barulah tanaman itu dapat dipindahkan ke tanah terbuka..
  2. Keratan. Lingonberi dapat dibiakkan dengan keratan hijau atau lignified sepanjang 6-7 cm. Yang pertama dituai pada pertengahan musim panas, dan yang terakhir pada bulan April, ketika tempoh pembengkakan bermula. Bahan ditanam di tanah yang disenyawakan hingga kedalaman 3-4 cm, sehingga beberapa sentimeter tetap terlihat jelas di atas tanah. Penanaman boleh dilakukan di tanah terbuka atau di rumah hijau. Dianjurkan untuk merawat keratan dengan agen perangsang sebelum menanam, misalnya, "Kornevin" - dengan cara ini mereka akan berakar lebih cepat. Akar pertama mula muncul dalam kira-kira sebulan, dan rooting terakhir akan berlaku setelah beberapa bulan lagi. Selama ini, penanaman perlu disiram dan disembur. Untuk musim sejuk, tempat tidur ditutup dengan mulsa dan ditutup (dengan polietilena, spunbond atau bahan penutup lain). Musim bunga berikutnya, semak dapat dipindahkan ke tempat tidur yang terpisah untuk tumbuh.
  3. Keturunan akar umbi. Pembiakan jenis ini diamalkan pada musim gugur. Belukar lingonberry dewasa perlu digali sedikit dan sebahagian rimpang, di mana terdapat tunas dan tunas pertumbuhan, harus dipisahkan dari itu. Bahan mesti segera ditanam di lubang penanaman baru agar akarnya tidak mulai kering. Lubang untuk penanaman digali pada jarak sekitar 50 cm, sementara masing-masing harus memiliki kedalaman 30 cm dan diameter sekitar 25 cm. Sebelum ini, campuran gambut, pasir dan jarum mesti ditambahkan ke lubang dengan nisbah 5: 1: 1, anda boleh menambah 20 –25 g sulfur - lingonberry mempunyai sikap positif terhadapnya. Penanaman ditutup, disiram dengan 5-7 liter air dan mulsa dengan kulit pinus, gambut.

Dalam proses menanam lingonberi, perlu selalu menjaga kelembapan tanah yang betul, secara berkala menggunakan baja mineral kompleks (misalnya, "Activin") pada kadar 20-30 g per 1 m². Jangan lupa membersihkan tanah dengan gambut - ia akan membantu mengekalkan kelembapan tanah, melindunginya dari terlalu panas, dan juga memberi tanah tambahan bahan yang berguna untuk lingonberi.

Di mana ia tumbuh

Lingonberry adalah tanaman tahan fros dan tumbuh terutamanya di kawasan di mana musim sejuk teruk dan musim panas agak sejuk. Tidak ada syarat khas untuk tanah. Di alam liar, tanaman ini dapat tumbuh di tanah yang subur dan di tanah yang miskin dengan kandungan komponen mineral yang rendah, tetapi ia menyukai tanah yang mempunyai keasidan yang meningkat. Di wilayah Rusia, anda paling sering dapat menemukan lingonberry di hutan Timur Jauh dan Siberia Barat, serta di wilayah Yakutia, Karelia, Altai dan Ural.

Di samping itu, rawa gambut, hutan konifer, tanah berbatu dan padang rumput terbuka adalah persekitaran budaya semula jadi..

Hutan Lingonberry, ciri

Lingonberi hutan dapat tumbuh di permaidani besar, misalnya, di tundra, atau di daerah kecil, yang terkenal disebut lingonberry. Tumbuhan liar bersaiz sederhana, mencapai ketinggian tidak lebih dari 20 cm. Buah-buahan juga cukup kecil - berdiameter tidak lebih dari 7-8 mm. Namun demikian, ia tidak mengandungi khasiat yang berguna - ia telah digunakan selama berabad-abad oleh penyembuh rakyat untuk merawat pelbagai penyakit..

Lingonberry liar di alam dibiakkan oleh biji dan penyedut akar. Selain itu, percambahan biji benih cukup tinggi, mencapai 90-95%, sementara anak benih dengan cepat terbentuk di atas tanah dan penyedut akar. Oleh kerana kepantasan proses, lingonberi dapat tumbuh dengan cepat, "menaklukkan" wilayah besar.

Lingonberi hutan berasal dari garis lintang utara, mereka mempunyai ketahanan fros yang sangat baik, suhu yang bertahan dengan tenang turun hingga -35 ° C tanpa penutup. Pada masa yang sama, tanaman ini tidak berakar dengan baik di wilayah selatan - di sini ia jarang dijumpai.

Taman lingonberry: perbezaan dari hutan, ciri

Penanaman lingonberry sebagai budaya kebun bermula tidak lama dahulu - kira-kira 50 tahun yang lalu. Tetapi dalam jangka waktu ini, lebih dari 20 varietas telah dibiakkan, yang telah mendapat banyak popularitas. Tugas utama yang ditetapkan untuk penternak adalah meningkatkan hasil buah lingonberry, meningkatkan kadar kelangsungan hidup mereka dalam keadaan iklim yang berbeda, sehingga tanaman dapat ditanam dengan selamat di wilayah selatan. Selain itu, karya ini bertujuan untuk meningkatkan rasa dan kualiti buah-buahan yang berguna..

Harus diingat bahawa saintis berjaya mewujudkan banyak ciri positif dalam varietas baru. Contohnya, varietas telah dikembangkan yang dapat berakar di wilayah selatan dan menahan kemarau (Red Pearl, Coral). Garden lingonberry sering diwakili oleh semak yang lebih tinggi, batangnya mencapai ketinggian 40-50 cm, seperti varietas Runo Belyavsky. Buah dari beberapa jenis cukup besar, diameternya 12-14 mm, yang praktikalnya tidak dijumpai di alam liar.

Di bawah sinar matahari, tanaman kurang sakit dan berbuah lebih baik, dan buah beri mempunyai rasa dan aroma pencuci mulut yang lebih menyenangkan daripada buah liar..

Pematuhan dengan peraturan teknologi pertanian juga tidak kurang pentingnya - memberi makan pokok renek, mulsa, penipisan tebal padat - semua ini memberikan prasyarat terbaik untuk mendapatkan hasil panen yang baik. Lingonberry kebun ini sangat berbeza dengan hutan. Tinggal semak di kawasan yang terang adalah salah satu syarat utama yang mesti dipatuhi oleh tukang kebun..

Walaupun pembahagian lingonberry menjadi kebun dan hutan, adalah selamat untuk mengatakan bahawa keduanya sama-sama bermanfaat. Kualiti hiasan pokok renek yang tinggi juga perlu mendapat perhatian: hutan menghiasi tepi hutan, padang rumput, dan taman adalah elemen reka bentuk landskap plot rumah yang kerap, memberikan keindahan sepanjang tahun.

Bagaimana rupa lingonberry dan di mana ia tumbuh?

Tidak ada yang mahu memetik buah serigala dan diracun. Oleh itu, mereka yang masih menjadi heran lingonberry padang rumput harus membaca bagaimana beri ini kelihatan, mengingatnya dari gambar dan mengetahui kapan dan di mana lebih baik mengumpulkannya.

Tumbuhan liar Lingonberry

Lingonberry adalah semak liar dari keluarga Heather. Ia tumbuh hingga 25 cm, mempunyai sistem akar yang sangat bercabang, sehingga satu semak dapat mencapai hingga 10 meter persegi. meter hutan atau atau paya kering.

Di bawah usia lingonberry, mereka bermaksud usia sistem akar, yang kadang-kadang mencapai tiga ratus tahun. Ia tumbuh di bawah tanah, dahan dan muncul di batang melengkung.

Batangnya mempunyai jangka hayat sekitar empat tahun, separuh daripadanya berbuah, dan kemudian, ketika daun jatuh, mereka diganti dengan yang baru.

Daunnya keras, berkulit dan tahan sejuk. Warna daunnya kaya, hijau, menonjol dengan latar belakang tanaman hutan yang lain.

Belukar mekar pada pertengahan Mei dengan bunga putih kecil, serupa dengan loceng. Bau bunga lemah, jadi agak sukar untuk menentukan jenis tanaman oleh bunga. 2-3 buah beri muncul dari setiap kelompok bunga pada awal bulan Ogos.

Lingonberry berwarna hijau pada mulanya, kemudian bertukar menjadi putih dan bertukar menjadi merah. Beri masak mempunyai bentuk bulat, rasa asam-pahit, ukuran hingga 8 mm.

Mereka mula berkumpul dari akhir bulan Ogos hingga embun beku pertama, dengan penutup salji awal ia dapat musim sejuk di bawahnya, mengekalkan warna dan baunya. Ia tumbuh di kawasan sejuk dari Karelia hingga Sakhalin di hutan pinus dan campuran.

Tumbuhan hutan ini juga menyukai rawa gambut yang terdedah kepada cahaya matahari. Tanah basah dengan pH 4.0-5.0 adalah yang anda perlukan.

Berikut adalah gambar lingonberi di hutan, seperti inilah rupanya pada akhir bulan Ogos - pada bulan September, ketika semuanya berwarna.

Dan di sini gadis itu bercakap secara terperinci mengenai beri dan daun.

Cara mengumpul lingonberi

Di negara kita dan di Finland, dihasilkan pelbagai jenis penuai lingonberry. Mencuba banyak, tetapi tidak ada yang sesuai dengan kita. Sama ada harganya setinggi mungkin untuk produk Finland, atau rampasan kami yang tidak selesa.

Penduduk Thailand yang datang bekerja di Finland mencadangkan jalan keluar. Atas kepuasan mereka dan pelanggan kami, kami membuka produksi sendiri.

Perbezaan antara lingonberry dan cranberry

Buah beri ini boleh disebut saudari, sangat serupa dengan sifat dan ciri yang berguna. Mereka disatukan oleh cinta akan tanah rawa berasid, dari mana mereka dengan senang hati menyedut dan mengisi diri mereka dengan bahan berguna. Jadi apa bezanya?

Penampilan

  • Cranberry pucuk hingga 15 cm menjalar di tanah, lingonberry - tegak, tinggi hingga 25 cm.
  • Daun cranberry sempit (hingga 6mm) dan pendek (hingga 15mm) terasa lebih kecil daripada daun lingonberry (lebar hingga 15mm, panjang hingga 30mm).
  • Sebaliknya, buah beri hampir dua kali lebih besar dalam cranberry (hingga 16 cm).
  • Kedua-dua buah beri masam pahit, tetapi cranberry akan lebih pahit, ia mempunyai lebih sedikit gula dan lebih banyak asid. Gula dalam lingonberi hingga 9%, dalam cranberry - hingga 4%.

Di mana tumbuh

Cranberry tumbuh secara eksklusif di persekitaran berasid di rawa. Lingonberry mempunyai habitat yang lebih luas. Dia juga menyukai tanah yang basah dan rawa, tetapi dapat dijumpai di hutan konifer dan gugur, di padang rumput alpine dan di kawasan pergunungan..

Kandungan kalori

Lingonberry mempunyai kandungan kalori yang lebih tinggi - 43 kcal. untuk 100 gram buah beri. Cranberry hanya mempunyai 26 kcal.