Berita / Analitis

Tumbuhan itu tergolong dalam keluarga rami.

Ia telah dikenali sejak abad XIV. Ia ditanam di biara-biara untuk keperluan negeri. Setelah Henry VIII Tudorm menjadi raja dan mengeluarkan keputusan untuk menutup banyak biara, keputusan lain dikeluarkan yang menyatakan bahawa setiap petani harus menanam 1/6 petaknya dengan rami, yang, setelah matang, diberikan kepada negara..

Rami paling meluas ketika itu dalam pembuatan kapal. Serat rami digunakan untuk membuat benang, dari mana layar kemudian dijahit, yang dibezakan oleh kekuatan tinggi, ringan dan kebolehpercayaan..

Jantan tanaman biasanya lebih kecil daripada betina, betina, sebaliknya, lebih megah dan lebih besar. Lelaki memanggil mereka "tabiat" atau "ayam jantan", tetapi wanita memanggil "perempuan" atau "ibu".

Tanaman herba tahunan, dioecious, mencapai ketinggian 2 m, mempunyai batang tegak dan bercabang, ketebalannya hingga 0.3 m.

Daun di atas adalah dalam, dibelah sawit, bergantian, dengan lobus kasar, berbentuk lobus, berlawanan di bawah. Bunga jantan terdiri daripada lima anggota, pedunculated, hijau muda, dikumpulkan dalam perbungaan bercabang dan panik; betina - membentuk perbungaan berbentuk lonjakan, dengan taman bunga dasar di axil daun atas.

Akar mempunyai sistem batang, dengan banyak akar lateral, batang masuk ke tanah hingga kedalaman hampir 2 m. Sistem akar kuat, yang membolehkan tanaman tumbuh.

Buahnya adalah achene kecil yang tersembunyi di cangkang, yang disebut biji rami.

Rami mekar pada awal musim panas, iaitu pada bulan Jun dan Julai. Benih dituai setelah berbunga, membiarkan benih matang dan agak ketinggalan tanaman. Kali ini hanya jatuh pada akhir musim panas - dari bulan Ogos hingga September.

Jisim biji tidak besar. Ia dapat dikira dengan mengetahui bahawa 1000 biji beratnya hanya sekitar 25 g..

Berkembang di Siberia Barat, wilayah Volga, Altai di bahagian Eropah di Rusia. Pada masa kini, tanaman ini diusahakan di hampir semua negara. Tumbuhan ini secara rasmi dibenarkan untuk penanaman dan penggunaan hanya di Colombia. Di negeri lain, penanaman, penggunaan, pengedaran atau penyimpanan adalah kesalahan jenayah..

Tanaman ini tidak sangat rentan terhadap sinar matahari, tetapi juga tidak menerima teduhan kekal. Hemp lebih suka kawasan ringan di laman web ini.

Batang rami mengandung hingga 25% serat rami - rami. Bahan mentah ini lebih kuat daripada rami, tetapi kurang elastik. Serat ini digunakan untuk membuat tali dan helai tangga, benang kabel, tali, benang, terpal, dan kain teknikal..

Hanya bahagian atas yang dikumpulkan dari tanaman, hanya berbunga pada betina. Mereka dipetik, berusaha untuk tidak meremukkan, sehingga resin dari tanaman tidak mengalir keluar dengan sia-sia. Kemudian bahan mentah yang dihasilkan dikeringkan di bawah kanopi atau di tempat teduh, kacau dari semasa ke semasa. Di pengering, rami boleh dikeringkan pada suhu tidak melebihi 60 ° C. Produk kering yang dihasilkan digiling, membuat bahan mentah kecil dari daun dan kerucut.

Benih diletakkan pada bulu kapas yang dibasahi sehingga 3 minggu, bergantung pada percambahan. Pada masa ini, lokasi pendaratan mesti digali hingga kedalaman sekitar 25 - 30 cm. Laman web ini dipilih bergantung pada paparan sinar matahari. Tempat itu tidak boleh dikelilingi oleh pokok.

Setelah benih bercambah, mereka ditanam di dalam pasu atau cawan dan ditanam sebagai anak benih. Selama ini, perlu menyiram tanaman kerana tanah mengering. Pucuk tidak boleh lebih dari 15 cm. Jarak antara semak hendaklah sekurang-kurangnya 40 cm.

Menyemai rami

Menyemai rami
Pengelasan saintifik
Domain:Eukariota
Kerajaan:Tumbuhan
Subkingdom:Tumbuhan hijau
Jabatan:Berbunga
Kelas:Dikotiledon [1]
Superorder:Rosanae
Pesanan:Rosaceae
Keluarga:Ganja
Pandangan:Menyemai rami
Nama saintifik antarabangsa

Cannabis sativa L., 1753

  • Cannabis americana Pharm. bekas Wehmer
  • Cannabis chinensis Delile
  • Cannabis erratica Siev.
  • Ganja mengalahkan Gilib.
  • Cannabis generalis E.H.L. Krause
  • Cannabis gigantea Crevost
  • Ganja indica lam.
  • Cannabis intersita Soják
  • Cannabis kafiristanica (Vavilov) Chrtek
  • Skop lupulus ganja.
  • Stokes makrosperma ganja
  • Cannabis ruderalis Janisch.
Teksi kanak-kanak

Dua subspesies umumnya dikenali, sebelumnya dianggap sebagai spesies bebas:

  • Subsabis ganja. indica
- Rami India
  • Cannabis sativa var. ruderalis
- Rami rumpai

Menyemai rami (lat.Cannabis satíva) - satu-satunya spesies tumbuhan dari genus Hemp keluarga Cannabaceae.

Penanaman kini diatur secara ketat di kebanyakan negara di dunia untuk mencegah penyebaran dadah..

Kandungan

  • 1 Taksonomi
  • 2 Nama
  • 3 Penerangan botani
  • 4 Pembahagian
  • 5 Komposisi kimia
  • 6 Permohonan
    • 6.1 Varieti
  • 7 Catatan
  • 8 Sastera
  • 9 Rujukan

Taksonomi

Dalam taksonomi botani, ia diwakili oleh satu spesies dan dua subspesies:

  • Subsabis ganja. indica (Lam.) E. Small & Cronquist - Indian Rami
  • Cannabis sativa L. subsp. sativa - Menyemai rami, sedikit berbeza dengan rami gulma [2] - kekurangan penambahan automatik dan kandungan zat psikoaktif yang tinggi.

Banyak jenis lain, yang diperkenalkan sebelumnya, kini tidak dikenali oleh kebanyakan ahli taksonomi.

  • Cannabis sativa var. ruderalis (Janisch.) S.Z.Liou [3] - Rami rumpai
  • Subsabis ganja. intersita (Soják) Soják [3]
  • Cannabis sativa L. var. indica (Lam.) Wehmer [3]
  • Cannabis sativa var. kafiristanica (Vavilov) E. Small & Cronquist [3]
  • Cannabis sativa var. sativa L. [4]
  • Cannabis sativa var. spontanea Vavilov [4]

Nama-nama

Sebagai tambahan kepada nama tumbuhan Rusia yang terkenal "Sowing Hemp", yang kukuh dalam literatur, beberapa penerbitan [5] [6] menggunakan varian Hemp yang berguna - terjemahan frasa Inggeris rami berguna [7]. Nama ini menunjukkan jenis ganja sativa yang sama, tetapi penggunaan nama tersebut sama sekali tidak dibenarkan dan tidak diinginkan. Versi lain yang tidak masuk akal dari nama - Rami biasa - bahkan kurang biasa.

Penerangan botani

Penanaman ganja adalah tanaman keuskupan tahunan.

Di Rusia, individu tanaman yang membawa bunga betina disebut rahim, ibu, atau hanya rami, dan tanaman jantan disebut padang gurun, bunga tandus atau kebiasaan..

Akar rami sangat penting, menembus kedalaman 1,5-2 m. Sebilangan besar akar berkembang dalam lapisan hingga 40 cm. Akar rami berukuran 2-3 kali kurang daripada akar ibu..

Batangnya tegak, sederhana, jarang bercabang, bulat di bawah, heksagon di bahagian atas, berlekuk, ditutup dengan rambut kelenjar. Ini biasanya mencapai ketinggian 1½ m, dan dalam beberapa varietas lebih tinggi, seperti var. chinensis (rami Cina), ia boleh mencapai 3-6 m.

Daunnya panjang-petiolate, yang lebih rendah adalah sebatian pinnate dengan 5-7 (jarang 9) risalah sempit bergerigi di sepanjang tepinya; bahagian atasnya berbilah tiga atau pepejal. Internode panjang. Daun bawah terletak bertentangan, bahagian atas bergantian. Dengan daun, dua stipula percuma dikembangkan.

Cannabis ruderalis (tidak seperti Cannabis ruderalis yang tumbuh secara meluas) mula berkembang kemudian, pada bulan Ogos - September. Isyarat permulaan berbunga untuknya adalah pemanjangan masa gelap yang ketara..

Bunga adalah uniseksual; tanamannya dioecious, tanaman jantan mekar sedikit lebih awal. Tercemar oleh angin.

Perbungaan lelaki (kompaun raceme atau panicles) diletakkan di cawangan lateral atau bahagian atas batang; perbungaan lonjakan mampatan wanita berkembang di axil daun. Bunga jantan jenis quintuple, berwarna kuning kehijauan, dengan lima benang sari, menanggung anther panjang dengan sejumlah besar debunga.

Bunga betina terdiri daripada penutup berdaun tunggal, putik dengan ovari tunggal dan dua stigma berbulu berkilau.

embrio dibengkokkan, benih tanpa protein.
Buahnya adalah kacang bivalve kelabu muda, sering dengan corak mosaik. Diameter buahnya ialah 2-5 mm. Berat 1000 biji 9-22 g.

Sebar

Selalunya didapati berlari liar di tempat-tempat yang lemah. Bentuk liar (atau liar) sering dianggap sebagai spesies botani bebas - Weed Hemp (Cannabis ruderalis Janisch.)

Komposisi kimia

Biji rami mengandungi 30-38% minyak lemak, yang terdiri terutamanya daripada gliserida asid lemak tak jenuh (linoleik, linolenik dan butyrik). Juga dijumpai protein, asid amino (glikol, alanin, valine, leucine, isoleucine, phenylalanine, threonine, tyrosine, asam aspartat, trigonelline, hydroxyproline dan lain-lain), karbohidrat, alkohol quebracht, sebatian fenolik (cannabinol dan cannabidiol) dan jejak alkaloid. [8]

Permohonan

Herodotus menggambarkan penggunaan rami oleh Thracians dan bukannya rami untuk membuat pakaian, dan oleh Scythians untuk melakukan ritual kultus, di mana biji rami yang dibakar di atas batu panas menyebabkan keracunan di antara para peserta dalam upacara tersebut. [sembilan]

74. Rami tumbuh di tanah Scythian - tanaman yang sangat serupa dengan rami, tetapi jauh lebih tebal dan lebih besar. Dalam hal ini, rami jauh lebih tinggi daripada rami. Ia dibiakkan di sana, tetapi ada juga rami liar. Orang Thracia bahkan membuat pakaian dari rami yang sangat mirip dengan linen sehingga orang yang tidak mahir tidak akan membezakan sama ada linen atau rami. Dan barang siapa yang tidak pernah melihat kain rami akan menyalahgunakannya dengan linen.
75. Mengambil biji rami ini, orang Scythians merangkak di bawah yurt yang dirasakan dan kemudian membuangnya di atas batu panas. Ini menghasilkan asap dan wap yang kuat sehingga tidak ada mandian wap Hellenic yang dapat dibandingkan dengan mandian seperti itu. Menikmatinya, orang Scythian menjerit kuat dengan senang hati. Pengukus ini melayani mereka dan bukannya mandi, kerana mereka sama sekali tidak mencuci dengan air. Wanita Scythian mengisar potongan cemara, cedar dan kemenyan di atas batu kasar, sambil menambahkan air. Kemudian mereka melumurkan seluruh badan dan muka dengan adunan yang diperoleh dari sapuan. Dari ini, tubuh memperoleh bau yang menyenangkan, dan ketika lapisan yang dibasahi dicuci pada keesokan harinya, ia bahkan menjadi bersih dan berkilat.

Orang-orang Yunani kuno menyiapkan minuman khas dari biji, yang disebut gayaπενθής (secara harfiah - penderitaan pendinginan).

Pada awal abad ke-20, rami ditanam secara meluas di banyak wilayah sebagai tanaman industri untuk kepentingan serat..

Pada 60-an abad XX, rami mendapat tempat ke-3 di antara tanaman berputar setelah kapas dan rami.

Dalam tanaman, jumlah tanaman jantan dan betina lebih kurang sama. Berbanding dengan ibu, ia lebih kurus, kurang berdaun dan matang lebih awal. Oleh itu, bahagian mereka dalam penuaian adalah berbeza. Poskon memberikan tidak lebih daripada 33, dan ibu - 66% daripada jumlah hasil serat. Serat menggunakan tali, benang, tali, nipis, kanvas, keparahan, goni.

Sampah berputar - tunda - digunakan untuk mengetuk, mengemas.

Kek (tetapi bukan jisim hijau) digunakan untuk makanan ternakan. Rumput rami yang baru dipotong menyebabkan keracunan teruk pada ternakan, terutamanya kuda.

Benih mengandungi minyak yang digunakan untuk makanan dan cat.

Dalam perubatan, bahagian atas bunga atau dahan bunga betina kering dari tanaman atau daun digunakan, serta tincture dan ekstrak dari ramuan.

Jerami dihargai sebagai tempat tidur ternakan kerana menyerap kelembapan dengan baik.

Pada masa ini, rami telah mendapat popularitas sebagai sumber "ubat lembut" yang meluas, jadi penanamannya hanya mungkin dilakukan dengan lesen, berkembang tanpa lesen yang membawa kepada pendakwaan pentadbiran dan jenayah.

Varieti

Terdapat sebilangan besar jenis ganja yang terkenal dengan rendahnya (Catatan

Akar rami

Rami bermula dari akar, kerana tugas menanam benih adalah untuk membantu embrio di dalam cangkang lebat untuk melepaskan akar, yang akan menjadi asas tanaman masa depan.

Akar rami adalah bahagian tanaman yang sangat penting, kesejahteraan keseluruhan semak, proses dan hasilnya tumbuh secara umum, bergantung pada kejayaan dan "kesejahteraan" tanaman tersebut. Fungsi yang dilakukan oleh akar ganja sangat berharga:

  • Akar rami adalah asasnya, kerana ia adalah akar yang "memegang" semak rami ke tanah, tidak jatuh, tidak "terbang", ditangkap oleh hembusan angin.
  • Akar tanaman bertanggungjawab untuk penyerapan kelembapan yang memberi hidup dan penyerapan nutrien dan unsur yang diperlukan dari tanah bersama dengan kelembapan.
  • Akar ganja bertindak sebagai sejenis depot pati yang disintesis oleh bahagian bawah tanah tanaman dari air dan nutrien yang diarahkan ke atas dari akar dengan penyertaan cahaya matahari. Pati diarahkan ke bawah, kembali ke akar, di mana stok tertentu terbentuk dan dimakan dan diedarkan mengikut keperluan.

Bagaimana sistem akar ganja berfungsi?

Sistem akar ganja tergolong dalam jenis batang, di mana tanaman mempunyai akar pusat, utama, bergegas ke bawah, jauh ke dalam tanah hingga kedalaman 1,5-2 meter, serta akar lateral yang memanjang dari pusat, paling aktif berkembang di tanah terbuka pada kedalaman sekitar 30-50 cm. Pada masa yang sama, sistem akar tanaman betina beberapa kali lebih besar dan lebih maju daripada lelaki.

Sangat menarik bahawa akarnya terasa jika bahagian tanah di atas "terpaku" di tanah tidak cukup kuat, cuba menembusi lebih dalam dan lebih luas. Juga, sekiranya kekurangan nutrien dan kelembapan di lapisan atas tanah (30-50 cm dari permukaan), akarnya turun mencari semua yang diperlukan.

Sepanjang hayat tanaman, sistem akarnya berkembang tidak rata. Jadi pada peringkat tumbuh-tumbuhan, akarnya tumbuh dan tumbuh dengan intensiti yang sama dengan bahagian udara. Dengan permulaan berbunga, pertumbuhan akar secara praktikal berhenti, dan akar mula "berfungsi" untuk pulangan maksimum nutrisi dan kelembapan untuk pembentukan perbungaan. Pada masa ini, akarnya sudah dapat dibentuk sepenuhnya untuk terus dapat menyediakan tanaman pematangan dengan semua yang diperlukan..

Keadaan Optimum untuk Akar Ganja yang Sihat

Akar yang kuat kuat dalam banyak cara menjadi asas untuk penuaian yang kaya dan berkualiti tinggi. Perkara ini harus diingat dan berusaha untuk memastikan bahawa bukan sahaja jisim hijau terasa baik, tetapi juga akar dapat mewujudkan keadaan optimum yang pada asasnya berbeza, tidak sama dengan yang diperlukan untuk bahagian udara ganja..

Akarnya memerlukan kegelapan dan kesejukan (tetapi tidak sejuk - sekurang-kurangnya 18 ° C, optimum 20-22 ° C, sementara bahagian bawah tanah memerlukan panas 25-29 ° C dan banyak cahaya). Sekiranya suhu tanah atau larutan hidroponik turun di bawah atau naik di atas, akar tidak lagi aktif dan betul menyerap nutrien, ketidakseimbangan dan tekanan yang teruk dapat berkembang. Juga, perlambatan proses penyerapan dan pertukaran menyebabkan perlambatan pertumbuhan dan perkembangan, melemahnya tanaman, dan penurunan produktiviti..

Secara umum, "nisbah keemasan" adalah perbezaan suhu antara tanah dan udara di atas permukaan urutan 8-10 ° С.

Pada masa yang sama, akar memerlukan oksigen dan rata-rata kelembapan tanah - tanah harus diudara dengan baik ("bernafas"), cukup menyerap kelembapan (dapat dibasahi), tetapi dapat disalirkan (menghilangkan kelembapan berlebihan sehingga air tidak mengisi liang dan rongga, menggantikan udara). Ia juga tidak dianjurkan untuk memanaskan tanah melebihi 23 ° С kerana kelembapan dipanaskan di dalamnya, yang kehilangan kemampuannya untuk mengekalkan oksigen yang terlarut di dalamnya.

Hidroponik dan akar ganja

Dengan kaedah hidroponik menanam ganja, ukuran akar tanaman kecil. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak ada "penyangga" antara akar dan kelembapan dengan nutrien terlarut - tumbuhan mengasimilasikan semuanya secara langsung dan siap pakai, akar tidak perlu mencari apa-apa. Oleh itu, sistem akar dalam hidroponik tumbuh seolah-olah kurang berkembang, dan semua nutrien yang diserap diarahkan ke bahagian hijau. Inilah sebabnya mengapa semak hidroponik begitu besar dan subur..

Pada masa yang sama, ketiadaan "penyangga" dalam bentuk tanah dan penyerapan langsung oleh akar segala yang diperlukan dalam bentuk siap dengan arah segera ke jisim hijau, sebenarnya, tidak membiarkan penanam memberi ruang untuk kesalahan. Bagaimanapun, walaupun kekurangan kecil, penyimpangan sedikit pun dalam komposisi keseimbangan nutrisi, suhu, pengudaraan larutan dapat menjadi fatal, kerana tanaman itu bertindak balas seketika, dan sistem akar yang tidak berkembang sama sekali tidak membentuk cadangan.

Suhu optimum komposisi hidroponik, di mana akar tanaman langsung direndam, dianggap 19-20 ° C. Oleh kerana baldi dengan larutan terletak di ruangan yang sama (kotak) dengan bahagian hijau, tidak begitu mudah untuk mengekalkan perbezaan suhu yang optimum. Prasyarat adalah pengudaraan larutan berterusan, tahap pH larutan adalah 5.0-6.0.

Masalah Akar Ganja

Kesalahan besar yang dilakukan oleh penanam boleh menyebabkan tekanan dan penyakit sistem akar ganja dan, sebagai akibatnya, kelemahan dan kematian seluruh tanaman..

Penyiraman yang terlalu banyak dan kerap, terutama dalam kombinasi dengan kebolehrapan tanah yang lemah, menyebabkan penyiraman tanah dan kelembapan tinggi yang berterusan, yang mengakibatkan reput dan kerosakan pada akar, dan kemudian batang dengan acuan.

Juga, akarnya dapat "tercekik" jika tanah terlalu padat dan "berat" - tanah seperti itu kurang berudara, akibatnya, akarnya kekurangan oksigen, mereka layu, dan setelah itu seluruh tanaman.

Tekanan panas dengan gangguan mendadak semua proses metabolik disebabkan oleh terlalu panas tanah. Keadaan ini paling biasa berlaku di kawasan luar yang tumbuh di dalam pasu, apabila penanam lupa mengeluarkan tanaman dari cahaya matahari langsung. Tanah di dalam periuk menjadi sangat panas, memanaskan akar.

Bagaimana Akar Ganja Boleh Digunakan?

Akar ganja sangat berharga bukan hanya untuk semak ganja itu sendiri, tetapi juga cukup bermanfaat bagi manusia, memberikan kesan penyembuhan kerana komposisi zat kaya yang unik.

Cannabinoid terkandung dalam akar, tetapi dalam jumlah yang sangat kecil, praktikalnya tidak dapat memberi kesan psikoaktif. Walau bagaimanapun, potensi terapi cannabinoid dari akar rami dapat dimanfaatkan sepenuhnya jika disuntik dengan akar rami..

Walau bagaimanapun, terdapat lebih banyak komponen dalam akar rami seperti alkaloid, kolin, atropin, Friedelin, hopanoids, dan epifreedelanol. Semua ini memberi akar rami dengan antitumor, potensi antikanker, keupayaan untuk melegakan kekejangan otot, melebarkan saluran darah, merangsang dan memodulasi imuniti, melegakan serangan asma, dan merangsang otot jantung..

Di China Kuno dan Rom Kuno, penyembuh dan penyembuh hampir tidak mempunyai idea mengenai komposisi akar rami, tetapi mereka berjaya menggunakannya untuk menyediakan persediaan ubat yang digunakan secara dalaman dan luaran: pasta penyembuhan dan analgesik, decoctions dan infus dengan anti-radang, analgesik, diuretik, tindakan antikonvulsan. Akar mentah telah membuktikan dirinya sebagai agen anti-luka bakar yang berkesan, sementara akar rebus telah membuktikan dirinya sebagai penawar gout..

Pada abad ke-18, ketika Eropah menderita wabak penyakit kelamin, merebus akar rami juga membantu doktor memperjuangkan kesihatan pesakit..

HEMP

Ciri umum. Rami adalah kultur serat cepat, dari batang serat (rami) yang diperoleh, dan dari biji - minyak. Hasil serat adalah 16-25%. Serat rami panjang, kasar, tetapi sukar dan tahan reput dengan baik ketika direndam di dalam air. Kanvas, tali, selang api, terpal, tali pinggang penggerak, tali pancing, beg, tali, benang, dan lain-lain terbuat dari itu..

Dengan memproses rami, serat semula jadi diperoleh, yang, dalam kombinasi dengan polimer, memberikan bahan komposit yang benar-benar mesra alam. Bahan seperti itu semakin banyak digunakan dalam industri seperti nanoteknologi, pembinaan pesawat terbang, pembinaan kapal, roket dan pengeluaran kapal angkasa. Di seluruh dunia, teknologi mesra alam untuk mengekstraksi selulosa dari rami dan mendapatkan serat kapas diperkenalkan secara aktif. Serat kasar, pendek dan kusut (derek) digunakan untuk mendongkrak kapal, bangunan kayu dan sebagai bahan pembersih.

Biji rami mengandungi (%): 30-35 minyak cepat kering (nilai yodium - 140-165), 18-23 protein, 20 kanji, 15 serat, 4-5 zat abu. Ini digunakan secara meluas dalam industri makanan, gula-gula, pengetinan dan ikan, serta untuk pembuatan minyak pengeringan berkualiti tinggi, cat minyak, dempul, sabun ringan, pernis, dll..

Kek rami adalah makanan ternakan yang berharga, mengandungi (%): protein - 30, minyak - 8-10, BEV - 18-20, abu - 8, serat - 20. Bahan fitin yang aktif secara biologi dihasilkan dari biji, yang digunakan dalam perubatan..

Kira-kira 65% jisim kepercayaan rami jatuh pada kayu (api), dari mana plat kayu untuk industri perabot, kertas, plastik, dan bahan penebat dibuat. Di samping itu, kandungan selulosa dalam rami sekurang-kurangnya 5-7 kali lebih tinggi daripada pada kayu. Ia digunakan sebagai biofuel yang cekap dan murah.

Penanaman ganja dimulakan lebih awal daripada penanaman rami. Di wilayah Rusia, rami sudah banyak ditanam pada abad ke-9, dan rami merupakan salah satu komoditi eksport yang paling penting. Di negara-negara Eropah, rami mula tumbuh hanya pada abad ke-16. Pada masa ini, ia ditanam di Itali, Perancis, Hungaria, Poland, Slovenia, dll. Rami menempati kawasan yang signifikan di China, India, Jepun. Kawasan penanaman ganja di dunia - kira-kira 400 ribu hektar.

Terdapat wilayah di Rusia di mana keadaan semula jadi menyumbang kepada kebangkitan tanaman rami industri. Ini terutamanya Wilayah Bumi Bukan Hitam, dari mana bermulanya pertumbuhan rami dan rami Rusia. Kawasan utama penanaman ganja di Rusia terletak di lorong tengah: di wilayah Republik Mordovia, Penza, Orel, wilayah Novosibirsk, Altai, Krasnodar dan wilayah Stavropol.

Keluasan tanaman sekarang sekitar 3,5 ribu hektar, hasil rata-rata adalah sekitar 0,7 tan serat per 1 hektar, di ladang maju mereka memperoleh 1,2-1,4 ton / hektar..

Penerangan botani. Hemp tergolong dalam keluarga rami (Cannabiscae). Terdapat tiga jenis rami: rami biasa (Cannabis sativa L.), yang ditanam untuk serat dan biji, rami India (Cannabis indica Lam.), Diusahakan di India, Iran, Turki dan negara-negara lain untuk pengeluaran bahan narkotik (hashish), dan rumpai ( Cannabis ruderalis Janisch.), Menyerang tanaman budaya di Siberia, wilayah Volga Bawah, Asia Tengah.

Rami biasa (menyemai) adalah tumbuhan herba dioecious tahunan dengan ketinggian 0,75 hingga 5,0 m, bergantung pada jenis dan keadaan tumbuh. Tumbuhan jantan (rendah, tabiat, semut) lebih pendek daripada yang betina, mempunyai batang nipis, kurang berdaun dan masak lebih awal. Tumbuhan betina (ibu) mempunyai batang tebal dan perbungaan axillary berbentuk lonjakan tebal - sikat (Gamb.9.4).

Gambar: 9.4. Rami:

7 - bahagian atas tanaman jantan (serendah mungkin); 2 dan 3 - masing-masing bunga jantan dan betina; 4 - bahagian atas tanaman betina (ibu)

Sistem akarnya sangat penting, relatif kurang berkembang dan memiliki daya serap rendah, yang menentukan peningkatan permintaan rami untuk kesuburan tanah. Akarnya menembusi kedalaman 2 m, tetapi kebanyakannya terletak di lapisan tanah yang dapat ditanami atas (hingga 40 cm). Sistem akar ibu lebih kuat, dan pada jisimnya 2-2.5 kali lebih besar daripada jisim akar.

Batang rami bulat di bahagian bawah, heksagon di bahagian atas, berlekuk, ditutup dengan rambut kelenjar. Batangnya setinggi 0,75-5 m, mempunyai 6-7 internod, ketebalannya berkisar antara 3 hingga 10-30 mm.

Batang ganja yang matang terdiri daripada kulit yang menutupi bahagian luar batang, kerak parenkim dengan cincin bundar berserat, kambium, kayu, dan batu (Gambar 9.5). Batang di sisi dibezakan oleh pengembangan kayu yang lebih lemah daripada batang ibu. Batang berserat batang terdiri daripada serat bast panjang 15-35 mm, dilekatkan bersama dengan lignopektin.

Daun petiolate, palmate dipisahkan dengan stipules. Daun langsing dibandingkan dengan daun ibu mempunyai bilangan lobus yang lebih kecil.

Gambar: 9.5. Struktur anatomi batang ganja:

1 - kutikula; 2 - epidermis; 3 - collenchyma; 4 - parenchyma kerak; 5 - endoderm; 6 - kitaran; 7 - floem; 8 - kambium; 9 - xilem; 10 - teras; a - gentian bast primer; b - gentian bast sekunder

Bunga-bunga itu dikumpulkan secara lateral dalam racem longgar kecil yang terletak di dahan lateral dan di bahagian atas batang. Setiap bunga mempunyai perianth kuning kehijauan dan lima benang sari dengan anter panjang yang mengandungi sejumlah besar debunga. Bunga ibu terletak di axil daun, membentuk kepala benih. Bunga itu terdiri daripada penutup berdaun tunggal dan putik. Pendebungaan silang.

Buah rami adalah kacang bivalve berwarna kelabu-hijau dengan permukaan halus. Jisim 1000 biji ialah 18-25 g. Benih kekal berdaya tahan hingga 3-4 tahun..

Antara jenis rami di negara kita, yang paling penting ialah menyemai rami (diusahakan). Mengikut ciri biologi dan ekonomi, spesies ini dibahagikan kepada jenis geografi, disatukan menjadi dua kumpulan: Eropah (utara, Rusia tengah dan selatan) dan Asia Timur (tepi laut, Cina dan Jepun).

Rami utara telah lama ditanam di wilayah utara dan barat laut bahagian Eropah di Rusia (di Arkhangelsk, Vologda dan wilayah lain). Rintangan sejuk dan musim pertumbuhannya yang pendek (60-70 hari) memungkinkan untuk memperoleh hasil yang memuaskan di sini. Ketinggian batang - 50-60 cm, berat 1000 buah - 12-15 g.

Rami Rusia Tengah ditanam di Rusia tengah. Tempoh tumbuh-tumbuhannya adalah 110-115 hari. Rami Rusia Tengah di negara kita menggunakan lebih dari 3/4 keluasan rami. Batangnya agak nipis, tinggi 120-200 cm, tidak bercabang, berdaun sederhana. Buah berwarna kelabu muda, berat 1000 buah - 15-17 g.

Rami selatan tersebar luas di Rusia selatan, Kaukasus Utara, Ukraine selatan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, di mana ia ditanam untuk biji dan serat. Ketinggian batangnya adalah 3,5-4 m atau lebih, daunnya besar, lebar, jumlah cuping di dalamnya berkisar antara 9 hingga 13. Benihnya besar, kelabu dan kelabu gelap, selalunya dengan mozek. Jisim 1000 biji ialah 18-20 g. Musim tumbuh 130-160 hari. Hasil serat rami selatan adalah dua kali ganda daripada rami Rusia Tengah. Dan dari segi hasil biji, rami selatan lebih rendah daripada Rusia Tengah.

Kumpulan ganja Asia Timur mempunyai musim tumbuh lama (lebih dari 145 hari) dan tinggi (4-6 m dan lebih) dan ditanam di Asia Tengah.

Ciri-ciri pertumbuhan dan perkembangan. Ganja adalah tumbuhan dioecious dioecious. Nisbah antara tanaman lelaki dan wanita dalam tanaman biasanya 1: 1, tetapi bahagiannya dalam tanaman berbeza. Ibu memberikan kira-kira 2/3 daripada jumlah hasil serat. Hasil serat adalah 20-25, ibu adalah 15-20% jisim batang. Pada awal perkembangan, sukar untuk membezakan kurus dengan ibu. Tetapi setelah 20-25 hari, tumbuhan jantan mula menonjol dengan batang berdaun yang lebih nipis dan lemah dengan bahagian dalam yang memanjang. Rami adalah tumbuhan berserban silang yang diserbuki oleh angin. Dari persenyawaan hingga pematangan, diperlukan 30-40 hari. Rumput mekar 4-5 hari kemudian daripada ibu dan berbunga berlangsung 15-25 hari. Di rami Rusia Tengah, berbunga berlaku dalam 50-60 hari, dan di rami selatan - dalam 80-90 hari selepas kemunculan. Gurun mati segera setelah berbunga, dan ibu terus berkembang dan matang hanya 30-50 hari setelah layu layu. Panjang musim tanam, bergantung pada jenis geografi rami - 60-160 hari.

Varieti ganja monoecious telah dihasilkan yang menghasilkan bunga jantan dan betina pada satu tanaman. Varieti juga telah dibiakkan di mana tanaman ibu dan kemudiannya masak pada masa yang sama. Ini membolehkan anda menuai ganja sekali gus.

Pada awal musim tanam (20-30 hari pertama), tanaman rami tumbuh dengan perlahan, sementara sistem akarnya, sebaliknya, berkembang secara intensif. Pertumbuhan intensif diperhatikan dalam masa 30-40 hari dari pemula hingga berbunga. Dalam tempoh ini, pertumbuhan batang setiap hari mencapai 5-8 cm dan mengumpulkan sekitar 75% jisim tanaman. Pertama, tumbuh lebih cepat, kemudian ibu menyusul. Pertumbuhan intensif berakhir pada akhir tempoh berbunga. Berbunga selepas ibu bermula 4-5 hari kemudian dan berlangsung 12-15 hari. Dari menabur hingga anak benih rami Rusia Tengah, 8-10 hari berlalu, berbunga bermula pada hari ke-45-59, matang secara beransur-ansur pada hari ke 65-70, ibu - pada hari 110-115, di rami selatan - pada 135-150 -hari.

Pertumbuhan yang cepat dan dedaunan yang besar membolehkan rami melawan rumpai dengan baik.

Keperluan untuk faktor persekitaran.

Keperluan suhu. Rami adalah tanaman hari pendek. Benih mula bercambah pada suhu 1-2 ° C, tetapi pucuk mesra muncul ketika tanah memanaskan pada kedalaman penyemaian 8-10 ° C. Anak benih dapat menahan beku jangka pendek dari -4 hingga -5 ° C, tetapi pertumbuhan tanaman yang perlahan diperhatikan. Tumbuhan dewasa tidak bertolak ansur dengan fros. Suhu optimum untuk pertumbuhan rami ialah 20-25 ° C. Suhu udara yang rendah (kurang dari 15 ° C), terutamanya semasa fasa pemijahan dan pembungaan, secara signifikan menghalang pertumbuhan rami dan mengurangkan hasil.

Keperluan kelembapan. Rami membuat permintaan tinggi terhadap kelembapan tanah. Pekali transpirasi rami adalah 600-800. Ia memberikan hasil yang tinggi apabila kelembapan tanah sama dengan 70-80% dari kapasiti kelembapan ladang. Rami paling menuntut kelembapan dari pemula hingga permulaan pematangan biji. Kelembapan tanah yang meningkat pada awal musim tanam memberi kesan buruk kepada perkembangan rami.

Keperluan tanah. Rami tumbuh dengan baik di tanah yang subur dan berudara baik dengan reaksi persekitaran yang neutral (pH 7.1 - 7.4). Keperluan ini dipenuhi sepenuhnya oleh bahan organik yang kaya, tanah yang longgar dan telap dengan kelegaan rendah dengan permukaan air bawah tanah tidak lebih tinggi daripada 0,75 m. Rami kurang berjaya di tanah berpasir berat dan ringan tanpa peningkatan asasnya. Di kawasan terbuka yang tinggi, rami menderita angin dan kekurangan kelembapan. Ia mencair dengan baik di dataran banjir aluvial, mengolah tanah humus-boggy, petak rumah tangga yang diawetkan, dan tanah gambut yang dikeringkan. Di kawasan utama penanaman rami, ia ditempatkan di tempat rendah di chernozems yang sudah larut dan tanah hutan kelabu gelap. Baja organik dan mineral dalam dos yang tinggi digunakan di bawah tanaman.

Keperluan untuk bateri. Rami sangat menuntut nutrien. Ia memberikan hasil yang tinggi hanya jika tanah mengandung banyak kelembapan dan nutrien. Ini disebabkan oleh sistem akar yang kurang berkembang, pertumbuhan yang tidak rata dan penggunaan nutrien yang tinggi dalam musim pertumbuhan yang singkat (30-40 hari).

Dengan hasil serat 1 t / ha, rami memakan dari tanah, kg: N - 150-200, P20lima - 35-40, K20 - 100-120. Tumbuhan menggunakan nitrogen paling intensif dalam tempoh dari awal pemula hingga berbunga, fosfor - dalam tempoh dari percambahan hingga pembentukan lima enam daun dan semasa pembentukan biji, kalium - pada separuh pertama musim tanam.

Varieti. Pada masa ini, 25 jenis dan kacukan ganja biasa dimasukkan dalam Daftar Negeri Pencapaian Pembiakan yang Diakui untuk Digunakan. Semua jenis dan kacukan, kecuali Victoria dan Igorkin, adalah monoecious. Sehingga kini, penternak Rusia telah mengembangkan varieti baru dan kacukan ganja yang mengandungi jumlah minimum bahan narkotik, dan beberapa varieti sama sekali tidak mempunyai aktiviti narkotik (Yuzhanka, Glyana, Vera, Gentus, Kubanka, Nadezhda, Maslenok). Kualiti ini meningkatkan potensi ekologi dan ekonomi budaya..

Letakkan secara bergilir tanaman. Rami ditanam secara bergilir tanaman khas. Pendahulu terbaik di tanah dataran banjir adalah rumput abadi (semanggi), makhorka (di tempat yang tidak ada penyapu), sayur-sayuran dan tembikai, kentang, jagung, bit gula, kekacang. Di wilayah selatan penanaman ganja, hasil rami yang memuaskan diperoleh dengan tanaman rintisan. Penanaman semula rami dibenarkan selama beberapa tahun dengan pengenalan baja organik dan mineral dalam dos yang tinggi. Namun, tanaman kekal menyebabkan penyebaran perosak dan penyakit (kutu rami, ngengat jagung, sapu, dll.) Dan penurunan hasil yang ketara.

Rami adalah pendahulu yang baik untuk bit gula, makhorka (di kawasan tanpa penyapu), sayur-sayuran dan tanaman musim sejuk.

Penanaman tanah. Dengan sistem akar yang kurang berkembang dan permintaan tinggi terhadap kesuburan, rami sangat responsif terhadap penanaman tanah. Pengerjaan utama bergantung pada pendahulunya dan tahap kekosongan ladang. Setelah menuai pendahulunya di ladang yang dipenuhi rumpai tahunan, pembajakan cakera dilakukan, dengan tujuan ini penanam LDG-10, LDG-15, "Rubin" firma Bernen, "Katraz" firma Ashagope, dll. Di ladang yang penuh dengan rumput gandum, mereka melakukan penanaman tunggul cakera berganda dengan unit silang. Ploughhare membajak dilakukan dengan dominasi tumbuh-tumbuhan rumpai oleh plowshare plowshares PPL-10-25, Torit, Smaragt, dll..

Dengan penampilan rumpai awl yang besar, membajak dilakukan hingga kedalaman 25-27 cm dengan bajak PUN-8-40, PLN-5-35, PNO-4-40K, Euro-Opal, dll..

Semasa menanam rami, setelah rumput abadi, mereka melakukan disking dalam dua lintasan dengan cakera kasar BDT-3, BDT-7, diikuti dengan membajak dengan bajak dengan skimmer hingga kedalaman 25-27 cm. Untuk penanaman tanah berkualiti tinggi, membajak dilakukan dengan bajak terbalik (PNO-4-40K, PNO -5-40K, dll). Apabila rumput tahunan sangat banyak, ladang tersebut dirawat dengan racun herba berterusan berdasarkan glyphosate. 2-3 minggu selepas penggunaan racun herba, pembajakan dilakukan dengan bajak dengan skimmer hingga kedalaman 25-27 cm.

Dengan penuaian awal pendahuluan, kaedah penanaman wap separa wap berkesan. Semasa menggunakan kaedah ini, membajak dengan mengerikan dilakukan sebaik sahaja menuai pendahulunya tanpa penanaman pokok. Selanjutnya, ketika rumpai muncul, tanah diperlakukan dengan penanam wap (KPS-4, KPSP-6G, KBM-14.4 PS-4P, dll.) Hingga kedalaman 12-14 cm. Penanaman terakhir dilakukan dua minggu sebelum bermulanya fros. Dengan penuaian pendahuluan kemudian, apabila kurang dari sebulan lagi sebelum bermulanya frosts berterusan, rawatan semi-steam tidak berkesan.

Tanah gambut harus dibajak segera setelah menuai hasil tanaman sebelumnya. Semasa menanam rami di dataran banjir di mana lapisan subur dapat dihanyutkan, tanah tidak diusahakan sejak musim luruh, tetapi pada musim bunga ia dirawat dengan diskator (BDM-Agro, Lemken Rubin 9/400 U, dll.) Hingga kedalaman 14-16 cm dengan mengerikan dan menggulung..

Pada awal musim bunga, ketika tanah matang, pengerasan dilakukan dengan pemotong gigi yang berat (BZTS-1, "Kama 15-27", dll.) Dalam dua trek, dan di tanah yang terapung dan lumpuh, ladang ini ditanam dengan penanam (KPS-4.0, KPS-4M- 03, CPN-4.0, dll.) Dengan mengerikan serentak hingga kedalaman 10-12 cm. Semasa meletakkan rami setelah rumput tahunan, kedalaman penanaman musim bunga adalah terhad sehingga tidak mengubah tanah liat ke permukaan tanah.

Sebelum menyemai, tanah diusahakan hingga kedalaman 5-6 cm dengan mesin bercucuk tanam seperti RVK-3.6, RVK-5.4 APB-6, AKG-3, AKP "Leader-4", dll..

Ketika meletakkan semula rami, ladang dibersihkan terlebih dahulu dari sisa-sisa tunggul (suvoloks), yang dibakar untuk mencegah pembiakan rama-rama jagung dan perosak lain yang musim sejuk di peringkat larva.

Baja. Rami memberikan hasil yang baik hanya dengan memperkenalkan baja organik dan mineral. Baja dihitung berdasarkan hasil yang dirancang atau menggunakan cadangan institusi penyelidikan. Rami bertindak balas dengan baik terhadap persenyawaan organik. Baja organik dalam dos sekurang-kurangnya 40-60 t / ha digunakan pada musim luruh untuk membajak. Bahagian utama baja mineral - 90% fosforus dan 100% potash, digunakan pada musim gugur untuk membajak dengan penyebar (1RMG-4, RUM-5, RUM-8, CTT-10, MXA-7, MTT-4U, Amazone ZA-M 900 18- 24 m Kverneland, dll). Pada musim bunga, 70% baja nitrogen digunakan di bawah penanaman pra-penaburan, selebihnya - dengan berpakaian teratas dalam fasa 2-3 pasang daun. Semasa menyemai, sapukan baja fosfor 10-15 kg / ha. Di tanah gambut, disarankan untuk menggunakan baja mikro.

Menyemai. Untuk menyemai, benih dari varietas yang dizonkan yang diperoleh dari laman hasil tinggi yang memenuhi syarat GOST harus digunakan (Jadual 9.2).

Kualiti varieti dan menyemai biji rami (GOST R 52325-2005)

Memo penanam ganja.

Kepentingan ekonomi negara. Rami adalah tanaman industri penting yang ditanam untuk serat dan biji. Batang rami mengandung hingga 27% serat, dari mana tali laut dan sungai, inti untuk tali baja, terpal, benang, tali isi rumah dan produk lain dibuat. Serat pendek rami digunakan untuk pengeluaran benang, sebagai bahan pembungkus dan mengelap.

Biji rami mengandungi 32-35% minyak pengeringan (nilai yodium 140-165). Minyak rami yang halus dan berwarna hampir dengan minyak yang boleh dimakan (zaitun, bijan, mustard) dan boleh digunakan dalam pembuatan gula-gula dan pengetinan dan pengeluaran ikan. Kehadiran asid lemak tak jenuh memungkinkan untuk digunakan secara meluas untuk pembuatan jenis minyak pengeringan dan cat minyak terbaik.

Benih rami adalah makanan yang berharga untuk pelbagai jenis unggas. Kek, mengandungi hingga 30% protein, 10% lemak, berfungsi sebagai makanan pekat untuk haiwan.

Sebanyak 65% jisim amanah adalah kayu. Ini adalah bahan mentah yang berharga untuk pengeluaran kertas, membina bahan penebat haba, mendapatkan furfural, dan juga digunakan sebagai bahan bakar.

Tumbuhan rami mempunyai bau tertentu yang mempunyai kesan penolakan terhadap perosak kebun dan sayur-sayuran. Beberapa ubat (phytin) juga diperoleh dari rami.

Pada masa ini, pengeluaran didominasi oleh penanaman rami untuk tanaman hijau.

Sejarah budaya, pengedaran. Menurut ahli akademik NI Vavilov, rami berbuah besar berasal dari China, dan yang disebut rami India - dari India. Semua bentuk rami yang ditanam berasal dari alam liar. Rami adalah budaya tertua. Dipercayai bahawa di India, China, Mongolia, ia muncul sebelum rami dan kapas. Pertama, rami ditanam dengan tujuan mendapatkan ubat, dan kemudian sebagai tanaman berserat..

Orang-orang yang mendiami wilayah Uni Soviet sekarang telah lama menanam rami. Penggalian arkeologi dan dokumen sejarah menunjukkan bahawa tanaman ini ditanam di wilayah selatan, barat, timur dan bahkan utara Rusia kuno. Rami adalah salah satu barang utama eksport Rusia.

Pada masa ini, rami ditanam di dunia di kawasan seluas lebih dari 350 ribu hektar. Separuh dari kawasan ini berada di Asia. Di India, tanamannya merangkumi 130-150 ribu hektar. Rami ditanam di kawasan kecil di Poland, Pakistan, Romania, Bulgaria, Turki dan beberapa negara lain di Eropah dan Asia..

Penanaman rami dan pengeluaran komersial rami di negara kita pada mulanya tertumpu di zon tengah bahagian Eropah (pembiakan rami Rusia Tengah). Selepas itu, rami mula disemai di selatan. Pada masa ini, pengeluarannya tertumpu di lima wilayah utama negara, menghasilkan sekitar 90% rami..

Di zon rami Rusia Tengah tumbuh: 1) tiga wilayah bersebelahan di barat daya RSFSR - Orel, Bryansk dan Kursk; 2) tiga wilayah berjiran SSR Ukraine - Sumy, Poltava dan Cherkassy; 3) Wilayah Penza dan ASSR Mordovia.

Di zon rami selatan tumbuh: 4) Wilayah Krasnodar dan Stavropol, Republik Sosialis Soviet Autonomous Kabardino-Balkarian dan Republik Sosialis Soviet Autonomi Ossetia Utara; 5) Dnepropetrovsk dan wilayah Nikolaev SSR Ukraine.

Kawasan rami seluas 150 ribu hektar.

Produktiviti. Hasil serat rami di negara kita rata-rata 0,7-0,8 t / ha. Ladang maju mendapat hasil yang lebih tinggi. Jadi, di ladang kolektif "Kommunar" di daerah Kromsky di wilayah Oryol pada tahun 1981 di kawasan seluas 120 hektar mereka mengumpulkan 0,86 tan serat dan 0,82 tan benih per hektar. Ladang itu menerima 272 ribu rubel dari penjualan produk rami. pendapatan bersih, merangkumi 56% pendapatan dalam pengeluaran tanaman.

Banyak ladang di Wilayah Sumy, Republik Sosialis Soviet Autonom Kabardino-Balkarian dan Republik Sosialis Soviet Autonomi Ossetia Utara menerima hasil rami yang tinggi dan stabil. Pautan ganja N.F. Gurba dari ladang kolektif yang dinamakan sempena Ilyich Shostkinsky daerah Sumy pada tahun 1982 mengumpul 1.5 tan serat dari setiap 30 hektar.

Ciri-ciri botani dan ciri biologi

Hemp adalah ramuan tahunan keluarga Hemp - Cannabinaceae. Untuk mendapatkan serat dan biji, rami biasa - Cannabis sativa Lam diusahakan. Terdapat juga rami gulma - Cannabis kasar - ra'lis Ianisch, yang menanam tanaman di wilayah Volga Tengah dan Bawah, Siberia Barat dan Asia Tengah.

Rami biasa (menyemai) adalah tanaman dioecious tahunan dengan spesimen lelaki dan betina. Tumbuhan yang mempunyai bunga jantan disebut tunggul, atau mane, dan tanaman yang membentuk bunga dan biji betina disebut ibu. Nisbah antara tanaman lelaki dan wanita dalam tanaman biasanya 1: 1, tetapi bahagiannya dalam tanaman berbeza. Ibu memberikan kira-kira 2/3 daripada jumlah hasil serat. Tumbuhan ibu lebih tebal dan tinggi, sangat berdaun, masak kemudian. Tumbuhan selepas berbunga biasanya kering.

Di negara kita dan di luar negeri, jenis rami monoecious telah dibuat, yang membentuk bunga jantan dan betina pada satu tanaman. Rami semacam itu dituai secara mekanikal dalam satu langkah. Varieti ganja masak secara serentak juga telah dikembangkan, di mana tanaman ibu dan kemudiannya masak pada masa yang sama..

Semua bentuk geografi ganja biasa, yang biasa di Uni Soviet, dibahagikan secara bersyarat kepada tiga kumpulan: utara, Rusia tengah dan selatan.

Pada masa ini, rami utara tidak ditanam dalam pengeluaran kerana produktiviti yang rendah..

Rami Rusia Tengah ditanam di zon tengah negara kita. Ketinggian tanaman dari 1,25 hingga 2 m, daun bersaiz sederhana, mempunyai 5 hingga 9 lobus. Musim tumbuh adalah 80-120 hari. Benih berwarna kelabu muda, 1000 biji mempunyai berat 13-18 g.

Rami selatan meluas di Kaukasus Utara, di Kaukasus, di selatan Ukraine dan di Asia Tengah. Tingginya batang adalah 2-3 m atau lebih, daunnya besar, lebar, bilangan lobus berkisar antara 9 hingga 13. Biji besar, kelabu dan gelap warna kelabu, sering dengan mozek. Berat 1000 biji 18-25 g Tempoh tumbuh-tumbuhan 140-160 hari. Bentuk ganja selatan paling produktif. Di zon tengah mereka ditanam untuk hijau.

Batang ganja lurus, biasanya sederhana, jarang bercabang. Ini menyumbang 60-70% dari keseluruhan berat kering tanaman. Di pangkal, batangnya lebih kurang bulat, menuju ke bahagian atas -
berusuk, kasar, ditutup rapat dengan rambut kelenjar. Seiring bertambahnya usia, batangnya tumbuh berkayu, menjadi hampir berlubang. Semasa masak, ia mengandungi 15 hingga 25% atau lebih serat, yang sangat tahan lama dan tahan terhadap kerosakan.

Struktur anatomi batang ganja pada keratan rentas adalah seperti berikut (Gamb. 15). Di luar adalah tisu integumen. Di belakangnya adalah kulit kayu utama, yang terdiri daripada tiga jenis tisu: tepat di bawah tisu integumen adalah lapisan tisu mekanikal - collenchyma, yang memberikan kekuatan, kestabilan batang, terutama pada tahap pertumbuhan pertama sebelum munculnya serat dan kayu sekunder, kemudian parenchyma dan endoderm kerak mengikuti ke pusat.

Di belakang kulit primer terdapat bast keras, yang terdiri daripada sel berdinding nipis dari parenchyma perisiklik dan sel berdinding tebal dari gentian primer primer memanjang. Serat bast primer bergabung menjadi cincin berterusan dari serat dan ikatan yang terikat rapat. Lignifikasi plat tengah yang menghubungkan serat dan serat itu sendiri memberikan kekakuan yang signifikan terhadap serat rami. Serat primer adalah bahan pemintal utama. Bast primer merangkumi floem, yang terdiri daripada tiub ayakan, serat bast sekunder dan parenchyma bast. Serat bast sekunder dibandingkan dengan yang primer kurang berkembang, berdinding tipis, terletak sendiri atau dalam bentuk bundle.

Lebih jauh ke pusat batang adalah lapisan kambium, yang terdiri dari sel-sel tipis dan halus yang mampu dibelah. Cambium terletak di dalam sel baru kayu sekunder, di luar - sel floem.

Kayu terdiri daripada kapal besar, serat kayu dan parenchyma. Bahagian tengah batang diduduki oleh lubang, yang sebahagiannya musnah.

Gambar: 16. Struktur anatomi batang ganja:

/ - kutikula; 2 - epidermis; 3 - collenchyma; 4 - parenchyma kerak; 5 - endoderm; 6 - kitaran; 7 — floem; 8 - kamSiy; 9 - xilem; 10 - teras; a - gentian bast primer; o - serat bast sekunder.

Daun ganja adalah petiolate, palmate, dengan 3 -
13 lobus berbentuk pisau pembedah, dengan venasi yang jelas dan margin bergerigi. Dua daun pertama - kotiledon, adalah sumber nutrien simpanan. Di bahagian bawah batang, susunan daun biasanya bertentangan, di bahagian atas, seterusnya.

Perbungaan. Perbungaan wanita berbentuk lonjakan, dan perbungaan lelaki panik. Bunganya kecil, tidak dapat dikumpulkan, dikumpulkan secara berpasangan di axil daun. Bunga betina terdiri dari putik dengan ovari tunggal dan dua stigma berbulu yang disatu di pangkal. Seluruh bunga ditutup dalam topi, yang terdiri dari lima daun bersatu. Daunnya ditutup rapat dengan rambut kelenjar. Bunga jantan terdiri daripada perianth sederhana dengan 5 daun kuning-hijau dan 5 benang sari dengan aneter kuning panjang. Anter empat tempat duduk dengan bahagian membujur. Ganja jarang menghasilkan bunga biseksual.

Tempoh berbunga ganja membentang selama 15-40 hari. Semasa berbunga, terdapat sejumlah besar debunga di udara, yang dapat dibawa oleh angin dalam jarak jauh..

Buah rami adalah kacang sfera bivalve, tidak mengandung endosperma dan terdiri dari buah keras dan lapisan biji lembut, di dalamnya terdapat embrio yang memiliki dua kotiledon, akar dan ginjal. Akarnya adalah yang pertama mula tumbuh apabila benih bercambah..

Biji rami mempunyai tempoh pematangan pasca panen dua hingga tiga dekad. Dalam keadaan normal, mereka tetap dapat bertahan sehingga 3-4 tahun.

Sistem akar ganja sangat penting, dengan percabangan lateral yang cukup kuat. Akar individu menembusi kedalaman 2 m atau lebih. Namun, jika dibandingkan dengan jisim di atas tanah, akarnya kurang berkembang, yang menentukan keperluan tinggi rami terhadap kandungan kelembapan dan nutrien yang mencukupi di dalam tanah dalam bentuk yang mudah dicapai. Sistem akar rami selatan lebih maju daripada rami utara dan Rusia Tengah.

Pertumbuhan dan perkembangan. Salah satu ciri biologi ganja adalah pertumbuhannya yang tidak sekata. Rami membentuk sebahagian besar tanaman dalam waktu yang sangat singkat - dari awal tunas hingga akhir berbunga setelah beberapa saat. Setelah berbunga, rami tumbuh agak lemah.

Tanaman ganja lelaki dan wanita berbeza dalam corak pertumbuhan dan perkembangannya. Pada musim tumbuh pertama, ia tumbuh dengan lebih cepat, tetapi setelah berbunga, ibu mengatasinya. Sifat perkembangan ibu dan ibu dikaitkan dengan fungsi biologi mereka: ibu memberikan biji, dan ibu mengambil bahagian dalam pembuahan tanaman betina dengan debunganya.

Sikap terhadap faktor persekitaran. Peningkatan permintaan rami untuk pertumbuhan dan keadaan perkembangan disebabkan oleh kelewatan dalam pengembangan sistem akarnya dari pengembangan organ-organ di atas tanah. Oleh itu, pada masa awal pertumbuhan tanaman rami memerlukan sejumlah besar nutrien dan kelembapan yang tersedia..

Perkaitan dengan suhu. Biji rami mula bercambah pada suhu 1-2 ° C, tetapi suhu percambahan optimum adalah sekitar 20 ° C.

Anak benih ganja tidak takut fros, tetapi pertumbuhan tanaman pada suhu rendah lambat. Sebelum bertunas, tanaman rami bertoleransi dengan beku -5, -6 ° C. Selama tempoh pertumbuhan intensif, yang bertepatan dengan fasa pemula, rami bereaksi kuat terhadap sedikit perubahan keadaan suhu. Pada hari-hari hangat (pada suhu 18-20 ° C), pertumbuhan batang boleh mencapai 10-12 cm sehari.

Rami adalah tanaman dengan waktu siang yang pendek, yang menunjukkan asal selatannya. Dengan penurunan waktu siang, pengembangan tanaman bertambah cepat, tetapi ketinggian tanaman menurun..

Perkaitan dengan kelembapan. Rami adalah tanaman yang sangat menyukai kelembapan. Dari segi penggunaan kelembapan per unit tanaman (pekali transpirasi), ia menempati salah satu tempat pertama di antara tanaman ladang (dari 790 hingga 1180). Lebih-lebih lagi, pekali transpirasi pada tanaman jantan lebih tinggi daripada pada tanaman wanita. Kadar transpirasi maksimum untuk semua jenis ganja bertepatan dengan fasa pemula dan berbunga.

Rami bertindak balas secara negatif terhadap kelembapan berlebihan pada tempoh pertumbuhan pertama. Kelembapan tanah yang optimum dalam tempoh ini adalah 40-60% dari kapasiti kelembapan penuh, dan dalam tempoh dari fasa tiga pasang daun hingga matang - 60-80%.

Ciri-ciri pemakanan. Ciri biologi rami yang paling penting adalah keperluan tinggi nutrien yang tersedia. Untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman ganja yang normal, perlu secara bersamaan dan berterusan kandungan tanah dalam semua nutrien dalam jumlah yang mencukupi. Ini adalah budaya tanah yang sangat subur.

Kesan positif nitrogen terhadap pertumbuhan ganja mula terserlah dari fasa daun tiga pasang. Sehingga tempoh ini, tumbuh lebih baik dengan diet nitrogen sederhana. Pengambilan nitrogen yang paling kuat oleh tanaman ganja diperhatikan dari awal pemula hingga berbunga.

Tumbuhan rami menyerap fosfor paling kuat pada awal perkembangan dan dalam tempoh pembentukan benih. Pemakanan nitrogen-fosforus yang seimbang menyumbang kepada hasil yang berkualiti tinggi.

Kalium dalam kombinasi dengan nitrogen dan fosforus mempunyai kesan positif terhadap pertumbuhan dan perkembangan ganja sepanjang musim tanam. Ia membantu meningkatkan kandungan dan meningkatkan kualiti serat, mempunyai kesan kuat terhadap pembentukan organ berbuah dan hasil biji.

Pada tahap sekarang, sangat penting untuk mengembangkan dan memperkenalkan ke dalam varieti rami monoecous yang menghasilkan tinggi dan berserat tinggi. Penggantian mereka dari jenis keuskupan yang ada memungkinkan penuaian tanaman ini secara mekanis sekali..

Sumbangan besar dalam pembiakan jenis rami dioecious dan monoecious dibuat oleh penternak negara kita A.A. Grishko, G.I. Senchenko, V.A.Nevinnikh, T.S.Gurzhiy, A.I. Arinstein dan lain-lain.

, Krasnodar 35. Dibesarkan di Institut Penyelidikan Krasnodar Pertanian. Ia ditanam di wilayah penanaman rami selatan negara ini untuk penggunaan dua hala dan di kawasan zon tengah - untuk zelenet. Ia tergolong dalam jenis ganja dioecious. Musim tumbuh ialah 145-155 hari. Srednevo - lobular. Kualiti seratnya bagus. Hasil benih rendah. Tahan terhadap penyapu. Dizonkan di Kaukasus Utara dan wilayah selatan Ukraine.

Hybrid Dnieper 1. Dibesarkan di stesen pemilihan dan eksperimen Sinelnikovskaya bersama-sama dengan All-Union Research Institute of Corn. Dalam pengeluaran, generasi kedua digunakan, diperoleh sebagai hasil pendebungaan hibrida generasi pertama dengan varietas Dnieper 3. Merujuk kepada barang-barang pengguna dari selatan serentak masak rami. Menghasilkan jerami dan serat yang tinggi. Kandungan serat di batang adalah 23.6-25.2%. Serat tahan lama. Matang lewat, tempoh tumbuh-tumbuhan 150-170 hari. Dizonkan di wilayah Cherkasy.

Matang Selatan 6 (YUS-6) Dibesarkan di All-Union Research Institute of Bast Crops (VNIILK). Ia ditanam secara meluas di zon Rusia Tengah penanaman rami (Sumy, Kursk, Oryol dan wilayah lain). Kandungan serat di batang tinggi - 26%.

Pematangan selatan 9 (YUS-9). Dibawa ke VNIILK. Musim tumbuh adalah 128-130 hari. Tinggi serat, kandungan serat di batang adalah 28-31%. Hasil serat mencapai 2-2.2 t / ha. Dizonkan di wilayah Sumy dan Kursk.

Pematangan selatan yang monokres 1 (YSO-1). Dibawa ke VNIILK. Dizonkan di Sumy, Bryansk, Gorky, Oryol dan wilayah lain. Hasil biji dan batang melebihi YUS-6 standard, tetapi lebih rendah dari itu dari segi hasil serat. Kematangan awal yang relatif. Benih masak pada hari ke-82-92 setelah disemai. Kandungan serat di batang adalah hingga 21%. Tidak sejajar atas dasar monoeciousness.

Monoecious matang selatan 4 (YSO-4). Dibawa ke VNIILK. Kandungan serat di batang adalah 22-30%. Serat tahan lama. Kematangan teknikal batang berlaku 8-10 hari kemudian daripada varietas YSO-1. Dizonkan di wilayah Sumy dan Oryol.

Sejak tahun 1980, varieti baru rami monoecious telah diperkenalkan ke dalam pengeluaran - South monoecious 14 (YUSO-14), South monoecious 16 (YSO-16), Dnieper monoecious 6.

YUSO-14 dibesarkan di VNIILK dengan kaedah pemilihan kumpulan keluarga dari varieti YUSO-1. Berbeza dengan peningkatan kandungan serat pada batang, keseragaman batang mengikut jenis jantina dan penurunan kandungan sebatian cannabinoid. Dizonkan di zon rami Rusia Tengah tumbuh untuk menggantikan varieti YSO-1.

YUSO-16 juga dibawa ke VNIILK. Serat tinggi. Memberi hasil serat yang tinggi. Musim tumbuh kira-kira 100 hari. Sejak tahun 1980 dizonkan di wilayah Cherkassk dan Poltava, serta di Kabardino-Balkarian ASSR.

Teknologi penanaman dan penuaian yang progresif

Ladang terkemuka mengusahakan rami menggunakan teknologi mekanik progresif. Walau bagaimanapun, semasa penuaian dan pemprosesan primer, bahagian tenaga kerja manual masih ketara..

Letakkan dalam putaran tanaman, pendahulu. Rami membawa budaya kekal. Walau bagaimanapun, apabila menyemai di satu tempat, hasilnya jatuh selama beberapa tahun berturut-turut. Dengan kultur rami kekal, perlu menggunakan baja organik dan mineral dalam dos yang tinggi setiap tahun. Seperti yang ditunjukkan oleh kajian oleh All-Union Scientific Research Institute of Bast Crops, ketika meletakkan rami dalam rotasi tanaman untuk disemai, kurang baja dapat digunakan dan hasil yang lebih tinggi dapat diperoleh..

Menurut A.S. Khrennikov, rami menyerap nutrien (NPK) dari tanah dalam nisbah 100: 30: 60, sementara dalam baja mereka terkandung dalam nisbah 100: 50: 120. Akibatnya, dengan penggunaan pupuk kandang yang lama untuk tanaman kekal, terjadi kekurangan penggunaan fosforus dan kalium. Monokultur ganja juga menyumbang kepada kemunculan penyakit dan perosak.

Menurut VNII LK, pendahulu ganja terbaik, yang memberikan produktiviti tertinggi, adalah tanaman barisan - kentang dan jagung, kemudian semanggi dan gandum musim sejuk.

Semasa meletakkan ganja secara bergilir tanaman, syarat-syarat khusus harus dipertimbangkan. Sekiranya ladang tidak mempunyai baja nitrogen yang mencukupi, maka rami harus ditanam setelah kekacang, lupin dan kekacang. Semasa menyemai tanaman berturut - kentang, jagung, bit gula - rami memanfaatkan kesan buruk dari baja yang digunakan untuk tanaman ini.

Putaran tanaman mesti dibina dengan cara yang berbeza, dengan mengambil kira ciri tanah dan iklim zon. Di zon tengah USSR, rami biasanya ditanam dalam putaran tanaman khusus dengan putaran pendek, di mana ia menempati dua ladang: 1 - kentang; 2 - rami; 3 - jagung untuk silage; 4 - rami.

Ganja ditaburkan di daerah ini di dataran rendah dan dataran banjir, serta di rotasi tanaman sawah setelah tanaman dan kekacang.

Di zon selatan, rami ditanam secara bergilir tanaman. takh dan letakkan, sebagai peraturan, selepas gandum musim sejuk.

Baja. Rami mempunyai syarat yang sangat tinggi untuk kesuburan tanah dan ketersediaan nutrien di dalamnya dalam bentuk yang mudah dicerna. Dengan hasil batang 10 t / ha, rami selatan menghilangkan dari tanah sekitar 200 kg nitrogen, 60 kg fosforus dan 100-120 kg kalium, dan Rusia Tengah, masing-masing, 120-150, 35-40 dan 80-90 kg.

Tempat penting dalam sistem persenyawaan rami adalah milik baja organik. Pada tanah yang disenyawakan secara sistematik dari penanaman sederhana setelah tanaman berturut-turut disenyawakan dengan baja, disarankan untuk menerapkan di bawah rami tidak lebih dari 20 tan baja per hektar, pada tanah chernozems dan tanah hutan kelabu - 20–30, di tanah liat podzolized dan tanah ladang sederhana - 30– 40, di tanah dataran banjir yang banjir dan chernozems leached dari Kaukasus Utara dan chernozems di selatan Ukraine - 10-20 t / ha. Kotoran digunakan secara langsung di bawah rami atau di bawah pendahulunya.

Pelbagai kompos digunakan untuk membaja rami. Bubur digunakan untuk memberi makan tanaman benih.

Di Zon Bumi Bukan Hitam RSFSR, Polesye SSR Ukraine * dan di SSR Byelorussian, baja hijau juga digunakan untuk rami.

Baja mineral digunakan untuk tanaman rami dan tanaman lain di kompleks yang lengkap. Kecekapan mereka paling tinggi pada tanah hutan podzolik, kelabu dan kelabu gelap, serta pada chernozems yang telah larut dan terutama semasa pengairan..

Berdasarkan kajian jangka panjang mengenai keberkesanan pelbagai norma baja mineral, VNIILK mengesyorkan penggunaan jumlah berikut di bawah rami (dalam kg bahan aktif per 1 ha).

Chernozems yang berdaun, tanah hutan kelabu 3; chernozems Ciscaucasian Barat, chernozems leached dan chernozems dari selatan Ukraine.

Hampir semua bentuk baja nitrogen, fosforus dan kalium dapat digunakan dengan rami. Bergantung pada keadaan, keberkesanan bentuk yang berbeza mungkin berbeza..

Baja yang semakin kompleks digunakan untuk rami: nitrophoska, nitroammofoska, ammophos, diammophos. Mereka tidak kalah dengan campuran baja sederhana yang setara. Kesan baja fosforus-kalium di kawasan dengan iklim kering lebih berkesan apabila digunakan pada musim luruh.

Semua baja yang digunakan untuk rami mesti diedarkan secara merata di ladang, jika tidak tangkainya akan menjadi tidak rata. Baja organik digunakan oleh penyebar pupuk baja RPTM-2.0A, PRT-16, PRT-10, dan lain-lain. Untuk pengenalan baja mineral, baja butiran dan penyebar baja sentrifugal digunakan: RUM-5, RUM-8

Dan lain-lain. Penyebar mudah alih baja pulut ARUP-8 dan KSA-3 juga digunakan.

Di tanah gambut yang baru dikembangkan dan tanah yang kurang diusahakan, terdapat keperluan rami dalam tembaga dan boron. Baja yang mengandungi tembaga digunakan setiap 4–5 tahun sekali dalam jumlah 0.3–0.5 tan pirit cinder atau 10–25 kg tembaga sulfat per hektar. Baja Boron (boronatolite, magnesium borate yang diendapkan) digunakan pada kadar 1-1,5 kg boron per 1 ha.

Rami sangat sensitif terhadap keasidan tanah. Tindak balas optimum tanah untuknya adalah pada pH 5.5-7.5. Pembatasan dilakukan di bawah pendahulu atau langsung di bawah rami.

Penanaman tanah. Teknik penanaman tanah untuk penanaman rami harus ditujukan untuk menjaga dan mengumpulkan kelembapan di dalamnya, meningkatkan rezim pemakanannya, dan membersihkan ladang dari rumpai. Pemprosesan yang baik mencapai penempatan baja yang seragam di dalam tanah, mewujudkan keadaan optimum untuk percambahan dan kemunculan benih.

Penanaman tanah untuk rami bergantung pada tanaman sebelumnya dan keadaan tanah dan iklim kawasan penanaman. Semasa meletakkan ganja selepas musim sejuk gandum dan pendahulu rintisan lain di zon tengah, biasanya bajak jatuh dengan penanaman rintisan awal dilakukan, dan setelah kentang atau tanaman akar, bukannya membajak, disking hingga kedalaman 10-12 cm dan pahat 20-22 cm digunakan. dengan membajak musim bunga, hasil batang dan biji dikurangkan dengan ketara. Menurut cadangan institusi ilmiah, kedalaman membajak musim sejuk tidak boleh kurang dari 25-27 cm. Dengan ketebalan kecil lapisan penanaman, mereka membajak hingga kedalaman penuh.

Waktu terbaik untuk membajak musim sejuk di zon tengah adalah pada bulan Ogos, dan di zon selatan pada bulan September - Oktober..

Di zon selatan, di mana setelah menuai pendahulunya hingga awal musim sejuk, sekitar 3 bulan berlalu, sistem pengolahan semi-wap digunakan. Ini terdiri dari pembibitan rintisan, pembajak musim gugur awal dengan meratakan dan menggulung tanah secara serentak, kemudian penanaman dua atau tiga untuk memusnahkan rumpai.

Di tanah dataran banjir, membajak rami dilakukan pada musim bunga, kerana pencucian tanah adalah mungkin.

Penanaman tanah rami pada musim bunga dimulakan dengan luka - bajak yang tidak mengerikan pada musim bunga. Kemudian, untuk melonggarkan tanah dan menghancurkan rumpai, penanaman dilakukan, jumlah dan kedalamannya bergantung pada keadaan tanah, keadaan cuaca dan kawasan penanaman..

Pada saat menyemai ganja, perlu membuat permukaan ladang yang diratakan dan dilonggarkan untuk memastikan kualiti penyemaian yang tinggi dan penampilan tunas yang mesra. Yang penting

Peranan ini dimainkan oleh pemadatan tanah sebelum atau sesudah menyemai, terutama pada cuaca kering.

Menyemai. Mengikut standard negeri, biji rami mesti mempunyai kemurnian sekurang-kurangnya 96% dan kadar percambahan sekurang-kurangnya 75% - Sebaiknya gunakan biji dengan pecahan besar untuk menyemai. Sebelum menyemai, benih dirawat dengan 80% TMTD (2 kg per 1 tan biji) terhadap fusarium dan penyakit lain.

Rami ditaburkan apabila suhu tanah pada kedalaman menyemai mencapai 10-12 ° C, dalam 3-5 hari.

Kadar dan kaedah menyemai bergantung pada penggunaan tanaman rami. Apabila ditanam di tanaman hijau, penanaman baris biasa digunakan dengan kadar 5 juta biji yang layak (90-100 kg) per hektar. Dengan penggunaan dua sisi pada serat dan biji, penaburan baris berterusan juga digunakan dengan kadar penyemaian rami monoecious 4 juta (70-80 kg) dan 5 juta biji percambahan (90-100 kg) per 1 ha.

Menyemai rami untuk biji dilakukan dengan jarak berturut-turut untuk jenis rami Rusia Tengah 45 cm, selatan - 60-70 cm_ Kadar penyemaian pembiakan superelit, elit, I dan II - 12-15 kg, pembiakan III - 20-30 kg per 1 ha.

Rami ditaburkan dengan biji benih C3-3.6 atau biji rami SZL-3.6, SUL-48. Kedalaman menyemai di tanah liat 3-4 cm, di loam berpasir - 5-6 cm.

Merawat tanaman rami termasuk pemusnahan kerak tanah, pemakanan tanaman, penanaman antara baris, penggunaan racun rumpai untuk mengawal rumpai, pendebungaan tambahan tanaman benih semasa berbunga di padang gurun, defoliasi pra-panen atau pengeringan tanaman.

Dalam memerangi kerak tanah yang terbentuk setelah menyemai rami, mengerikan atau menggelek dengan roller ring digunakan, dan juga rotary cangkul digunakan. Dalam kes ini, keadaan anak benih rami harus diambil kira: pada awal percambahan benih, penyusuan dapat dilakukan melintasi barisan, selama tempoh munculnya disarankan untuk menggunakan roller atau cangkul putar.

Memberi makan tanaman ganja pada musim tanam adalah tambahan kepada baja utama. Menurut VNIILK,. Kesan terbesar diperoleh dengan memberi makan rami dengan nitrogen pada fasa tiga pasang daun. Pada penyebaran rami dan penabur tali pinggang, baja digunakan menggunakan penanam-pengumpan tanaman KRN-4.2, KRN-5.6 dan lain-lain dan dimasukkan ke dalam tanah hingga kedalaman 8-10 cm dan pada jarak 10-12 cm dari barisan.

Rami boleh diberi makan dengan baja tempatan dan mineral. Dari baja organik tempatan, kotoran unggas (0,5-0,7 t / ha), buburan (5-6 t / ha) atau tinja (4,5 t / ha) digunakan, mencairkannya dengan air. Air amonia dimasukkan ke tengah baris jarak hingga kedalaman 10-12 cm menggunakan

FOC dalam unit dengan pengumpan tanaman penanam KRN-4,2. Dari baja mineral, amonium nitrat, amonium sulfat, superfosfat (100-150 kg / ha) banyak digunakan..

Penerbangan pertanian digunakan untuk memberi makan tanaman rami berterusan.

Penanaman tanaman rami bertingkat lebar sangat penting. Melonggarkan jarak berturut-turut akan memperbaiki keadaan air, udara dan makanan di tanah, mengurangkan kegatalan.

Pengawalan rumpai dalam tanaman rami mesti dilakukan secara bersepadu menggunakan langkah-langkah agroteknik dan kimia. Untuk menanam jarak jarak, digunakan penanam dengan cukur dan kaki duckfoot, dilengkapi dengan cakera jarum kembar untuk melonggarkan tanah dalam baris..

Pada tanaman jagung, yang dalam putaran tanaman sering mendahului rami, racun herba digunakan simazine atau atrazine. • Mereka tidak hanya menekan rumpai dalam tanaman jagung, tetapi juga mengurangi serangan rumpai pada rami berikutnya. Kadar penggunaan simazine atau atrazine tidak boleh melebihi 3 kg i.v. per hektar, jika tidak, tanaman ganja mula menderita.

Di ladang yang dipenuhi dengan bijirin tahunan dan rumpai dikotilon, sebelum menyemai rami, tillam digunakan pada kadar 4-5 kg ​​/ ha (penyediaan) dengan penggabungan herbisida ke dalam tanah dengan segera setelah permohonan. Linuron digunakan pada kadar 1-1,5 kg / ha sebelum menyemai atau segera setelahnya, sebelum munculnya tunas rami.

Di wilayah selatan negara ini, tanaman rami diairi.

Pada tahun-tahun kering, untuk menjaga kelembapan tanah pada tingkat sekurang-kurangnya 75% HB, perlu dilakukan 2-3 pengairan dengan kadar pengairan 1800-3500 m3 / ha, dan pada tahun-tahun basah, satu pengairan vegetasi dengan kadar pengairan 600-800 m3 / ha cukup. Masa penyiraman ditentukan oleh kelembapan tanah.

Rami rosak oleh kira-kira 75 spesies serangga. Perosak utamanya adalah kutu rami, rama-rama batang, cacing daun rami, rami spiker, beruang, penambang rami dan pelbagai jenis sudu.

Hemp dipengaruhi oleh banyak penyakit kulat dan bakteria, di antaranya yang paling umum adalah anthracnose • batang rami, bakteriosis rami, penyakit rami fusarium, batang berbintik kelabu, dan busuk batang kelabu. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penyakit virus dan penyapu cabang telah menyebabkan bahaya besar kepada tanaman ganja..

Dalam memerangi perosak dan penyakit, rami digunakan - kaedah bersepadu perlindungan tanaman, termasuk kaedah agroteknik, kimia dan biologi. Daripada langkah-langkah agroteknik, pemeliharaan penggiliran tanaman, penanaman musim gugur yang mendalam, pemusnahan sisa tanaman pasca panen, tanaman rami dan rumpai, penanaman benih sangat penting..

Semasa musim tanam, dua atau tiga rawatan kimia tanaman terhadap perosak biasanya dilakukan dengan menggunakan 80% klorofos teknikal (1.2-1.5 kg / ha), 40% pekat emulsi metafos (0.6-1.25 kg / ha) dan persediaan lain yang disyorkan.

Kaedah biologi penting dalam memerangi rama-rama batang. Untuk melakukan ini, gunakan trichogramma evanescens - parasit telur rama-rama.

Pembersihan. Teknologi dan organisasi penuaian ganja bergantung pada arah penanaman ganja. Dengan penggunaan rami dua sisi untuk serat dan biji, penuaian dilakukan dalam dua langkah: pertama, pada akhir berbunga, benih dipilih secara manual dari tanaman, dan setelah 30-35 hari ibu dikeluarkan.

Semasa menanam rami biasa untuk tanaman hijau, tugasnya adalah mendapatkan hasil serat yang tinggi. Dalam kes ini, enapcemar dan ibu dikeluarkan dalam satu langkah selama tempoh yang disebut kematangan teknikal. Penuaian tanaman hijau dilakukan Pada fasa berbunga setelah sekian lama.

Rami monoku untuk tanaman hijau harus dituai pada awal pematangan biji tunggal di kebanyakan tanaman, dan rami biji - ketika 50-75% biji dalam perbungaan kebanyakan tanaman matang.

Teknologi penuaian rami bergantung pada arah tanaman dan ketersediaan cara teknikal. Pada saat penuaian, tanaman rami, terutama ketika menuai tanaman hijau, tetap hijau, memiliki banyak daun. Bahan kimia digunakan untuk menghilangkan daun (defoliasi) dan mengeringkan tanaman di akar (pengeringan).

Untuk defoliasi ganja hijau, disyorkan - ubat purivel * pada kadar 7.5 kg / ha (6 kg / ha a.c.). Ia digunakan dengan bantuan penerbangan pada awal tempoh berbunga. Penggunaan cecair kerja 100 l / ha. Tanaman dapat dituai dalam 16-18 hari. Berbanding dengan magnesium klorat, purivel memberikan penumpahan daun dan unsur perbungaan yang lebih lengkap. Dalam kes ini, tangkai rami sesuai untuk dihantar ke tanaman rami - tanpa pelucutan mekanikal tambahan. Aplikasi Purive-la tidak mengurangkan hasil dan kualiti serat.

Pengeringan - pengeringan pra-panen tanaman - tanaman benih rami - dilakukan ketika 50-75% biji dalam perbungaan matang dengan menyemburkan dengan larutan berair magnesium klorat pada kadar penggunaan ubat 24-28 kg per 1 ha.

Penggunaan defoliasi dan pengeringan memungkinkan luka - untuk memulakan pembersihan, memudahkan operasi mesin, meningkatkan produktiviti, mengurangkan kos pengeringan biji dan serbuk.

Mesin penuaian rami digunakan untuk mesin penuaian rami ZhK-2.1A „Pengikat rami ZhSK-2.1, alat penebang tanaman bast MLK-4.5A, serta penuai rami KPK-1.8.

Mesin penuai rami ZhK-2.1A dan mesin pengikat penuai rami ZhSK-2,1 direka untuk penuaian rami untuk tanaman hijau dan untuk penggunaan dua sisi. Mereka memotong batangnya, membersihkannya dari jongkok, lumpur dan rumpai berukuran kecil, membentuknya secara berpisah (ZhK-2.1A) atau dalam rantai (ZhSK-2.1), yang kemudian diikat dengan benang dan dilemparkan ke tanah. Mengikat tidak terikat: sarung rajutan, meletakkan rantai ke wort hingga kering, dan memuatkan kenderaan ke tangan.

Thresher MLK-4.5A direka untuk meratakan rami dengan melepaskannya. Ia juga digunakan untuk merontokkan ibu..

Terdapat dua kaedah meratakan rami - tidak bergerak dan bergerak. Yang terakhir digunakan sekiranya perontokan dapat diatur tepat di ladang setelah beberapa pengeringan cadar di wort. Untuk memastikan pengirikan berkualiti tinggi dengan kerosakan minimum pada batangnya, serat rami harus berukuran kecil - diameter 16-18 cm.

Pemanen rami KKP-1.8 memberikan penuaian serentak dan penebangan rami dengan ketinggian tangkai 0,8 hingga 3 m.

Ladang penuaian dengan gabungan mestilah rata dan bebas dari rumpai. Rami dituai dengan kaedah gonet, hasil terbaik diperoleh dengan kaedah kumpulan menggunakan gabungan. Setelah menuai, biji mesti segera dibersihkan dari kekotoran dan dikeringkan hingga kandungan lembapan 11-13%.

Produk rami dapat dipersembahkan dalam bentuk jerami, benih dan tanaman hijau, jerami biji rami selatan, mochetz atau kepercayaan stanza. Kualiti setiap jenis produk diseragamkan mengikut piawaian negara.

Piawaian jerami rami didasarkan pada kaedah instrumental untuk menilai kualiti jerami berdasarkan sifat fizikal dan mekaniknya - panjang, diameter dan warna batang, kandungan bast dan kekuatannya. Kualiti jerami rami terbahagi kepada nombor: 0.5; 0.7; 0.9; 1.1; 1.3; 1.5; 1.7; 1.9; 2.1.

Piawaian kepercayaan rami berdasarkan penentuan makmal mengenai sifat fizikal dan kimianya - panjang, diameter batang, kekuatan serat, tahap pemprosesan amanah, kandungan serat. Bergantung pada kualiti: kepercayaan dibahagikan kepada nombor berikut: 0.3; 0.5; 0.7; 0.9;: 1.1; 1.3; 1.5; 1.7; 1.9; 2.1.

Kualiti serat panjang yang tersekat dinilai sesuai dengan kehendak TU-46-03-311-77 "Rami bersendi di luar - pemprosesan kilang", dan pendek - menurut GOST 9993-74 "Rami pendek".

Terdapat beberapa cara untuk mendapatkan kepercayaan ganja - biologi (lobus), mengukus batang di bawah tekanan,

Bahan Kimia. Biji jerami rami dilakukan secara industri di kilang-kilang rami atau di ladang di "tong khas.