Daging buaya

Daging buaya rendah kalori, kerana hampir tidak mengandungi kolesterol dan lemak. Selain sensasi sensasi gastronomi, setelah mencuba daging buaya, anda juga akan memperkaya badan anda dengan sejumlah besar protein, vitamin B12 dan lemak tak jenuh tunggal yang menurunkan kadar kolesterol darah. Daging dianggap ramah lingkungan, kerana tidak memiliki serangan kimia, seperti, misalnya, pada daging dari binatang peliharaan.
Buaya dijumpai di kawasan paya tropis di seluruh dunia, termasuk dataran banjir Sungai Nil, Asia Tenggara, Australia, dan selatan Amerika Syarikat, dari Carolina ke Texas. Mereka lincah di air dan di darat, bersenjatakan rahang yang kuat, lebih dirancang untuk merebut dan menelan mangsa, daripada mengunyah.
Sebilangan subspesies lebih suka air tawar, yang lain - garam, dan ada yang merasa hebat di kedua-duanya. Dan semua tanpa kecuali adalah karnivor. Beberapa spesies berisiko pupus, sementara yang lain didefinisikan sebagai "terkawal", yang berarti pemantauan ketat terhadap ukuran populasi dan penggunaan komersial hanya jika banyak memungkinkan.
Terdapat sekurang-kurangnya selusin jenis buaya yang sesuai untuk dimakan. Buaya tumbuh sangat perlahan dan tersentak, dan mereka menjadi sesuai untuk daging sekitar 15 tahun.
Buaya Nil yang paling berdaging dianggap. Adalah menguntungkan untuk menanamnya untuk daging, kerana setelah beberapa tahun mereka mencapai panjang hingga tujuh meter dan berat hampir satu tan. Daging buaya berwarna putih, cukup lembut, enak, berair dan selera, dan rasanya seperti ayam.
Hari ini daging buaya banyak dijual dari ladang tempat reptilia ini dibiakkan, kadang-kadang dengan penyertaan ibu negeri. Seiring dengan ladang kecil, biasanya milik negara, misalnya di Filipina, terdapat juga perusahaan komersial besar dengan perolehan yang mengagumkan, khususnya yang beroperasi di selatan Amerika Syarikat, di mana perburuan buaya di alam liar diatur, setelah itu bangkai dikirim ke kilang pemprosesan daging..
Di Rusia, daging buaya dijual di kedai runcit mahal, tetapi ia dibeli terutamanya oleh restoran yang mengkhususkan diri dalam hidangan eksotik..

Ciri memasak daging buaya


Ekornya dianggap sirloin, jadi daging ini dianggap berkualiti tinggi dan cukup mahal. Daging di bahagian belakang sedikit kasar tetapi membuat barbeku yang baik. Bahagian atas punggung dihiris dan bahagian punggung bawah dan ekor dihiris untuk menyediakan stik. Secara tradisional, daging buaya boleh dimasak seperti ayam, jadi biasanya dipotong menjadi kepingan nipis dan rebus dengan rempah, anggur kering dan krim. Buaya juga digunakan untuk menyiapkan hidangan lain, misalnya, panggang yang menyerupai kaki ayam atau hidangan yang disajikan dalam sup sayur rebus dengan ramuan..
Daging yang tersembunyi di bawah tempurung yang menakutkan mudah disembelih dan dipotong menjadi potongan daging dan potongan cincang, setelah itu digoreng seperti kaki ayam dan payudara, yang rasanya juga (daging yang paling lembut adalah pada kaki dan ekor individu muda).
Daging buaya sesuai dengan pelbagai ramuan, rempah dan sayur-sayuran dan dari sudut masakannya serba boleh, kerana sangat sesuai untuk memasak banyak hidangan, bukan sahaja sup dan rebusan, tetapi juga kaserol, kentang goreng, omelet, serta pai, spageti dan tepung lain produk.


Hidangan buaya yang popular

Di Singapura, daging buaya panggang merupakan ruji bagi banyak menu restoran. Kari buaya lebih disukai di bahagian India, dan di Australia pai buaya adalah elemen penting dari makanan tradisional yang sangat popular. Di Jepun, hidangan buaya disajikan sebagai makanan istimewa di restoran termahal di ibu negara. Di Amerika Syarikat, sup buaya adalah hidangan masakan Creole yang terkenal, di selatan negara mereka memasak barbeku dari tulang rusuk buaya, dan di ghetto hitam di utara mereka menghidangkannya dengan sayur-sayuran collard dan cowpea Cina. Daging buaya adalah makanan biasa di bahagian Amerika Latin dan Afrika, di mana ia biasanya digoreng di atas api terbuka atau ditambahkan ke rebusan dan sup pedas.
Lebih banyak resipi eksotik berlimpah, mulai dari makanan ringan, dianggap sebagai makanan istimewa di Ethiopia, hingga telur dadar buaya dan Dragon's Paw, kaki buaya panggang yang ditawarkan di beberapa restoran di Asia Tenggara. Di Thailand, daging buaya di dalam tin bersama dengan ramuan Cina dan cendawan hitam dan dijual di pasar raya, dan di restoran salah satu hotel berhampiran Air Terjun Victoria di Afrika, pelanggan ditawarkan untuk mencicipi "Buaya Thermidor".


Daging buaya dibakar dengan keju. Basuh daging, keringkan, potong kecil. Masukkan bawang cincang halus, ghee, sedikit air dan reneh selama 10 minit. Kemudian masukkan air untuk menutup daging dan reneh dengan api yang tinggi selama kira-kira setengah jam. Selepas itu, pindahkan daging ke loyang, tuangkan sedikit sos di dalamnya rebus, garam dan lada. Campurkan telur dengan keju, pukul dengan pengadun menjadi jisim homogen, letakkan di atas daging. Bakar dalam ketuhar selama 20 minit.


Stik buaya. Panaskan daging buaya separuh siap dalam ketuhar gelombang mikro selama 3 minit. Goreng bawang cincang halus dalam minyak sayuran, masukkan wain merah, zaitun cincang dan sos tomato atau saus tomat, kacau, tambah lada dan rempah (misalnya, tarragon dan kemangi). Masak selama 10 minit, kemudian masukkan demiglass dan kacau. Masukkan daging buaya dalam sos di atas pinggan, anda boleh menawarkan sayur-sayuran segar atau rebus, kentang sebagai lauk.

Buaya

Buaya pertama muncul 190 juta tahun yang lalu pada pertengahan Triassic. Ini mungkin haiwan yang paling menakutkan di dunia. Panjangnya, mereka dapat mencapai 7 meter dan biasa di sungai tropika, paya, tasik.

Bilangan haiwan ini terus menurun; beberapa spesies dan subspesies dilindungi. Di Amerika, Jepun, Cuba dan negara-negara lain, reptilia ini diternak di ladang. Dan hanya apabila buaya mencapai usia 15 tahun, ia boleh dimakan.

Daging buaya telah lama digunakan untuk makanan di mana pemangsa ini tinggal - di Asia Tenggara, Afrika dan Amerika Selatan. Sepuluh jenis daging buaya sesuai untuk memasak masakan. Baru-baru ini, kerana wabak "selesema babi" dan penyakit kaki dan mulut, daging buaya semakin menguatkan kedudukannya di Eropah, yang penduduknya bersedia membayar banyak untuk daging yang eksotik, tetapi bersih dari segi ekologi..

Cara memilih

Lebih baik memilih fillet buaya dari ekor, kerana kurang lemak. Dan daging di bahagian reptilia ini lebih lembut. Ingat bahawa daging harus segar, mempunyai warna padat dan bau yang menyenangkan..

Cara menyimpan

Anda boleh menyimpan daging buaya, seperti yang lain, di dalam peti sejuk atau peti sejuk. Sudah tentu, untuk mengekalkan daging dalam jangka masa yang lama, lebih baik menggunakan penyejuk beku..

Tempohnya dipengaruhi oleh suhu:

  • dari -12 hingga -8 darjah - tidak lebih dari 2-4 bulan;
  • dari -18 hingga -12 darjah - 4-8 bulan;
  • dari -24 hingga -18 darjah - 10-12 bulan.

Untuk membekukan produk dengan betul, daging segar mesti dipotong bahagian, dibungkus dengan kerajang, filem pelekat atau kertas perkamen. Lipat daging ke dalam beg dan masukkan ke dalam peti sejuk.

Peti sejuk mengekalkan suhu dari +5 darjah hingga 0. Di sini jangka masa berjam-jam:

  • dari +5 hingga +7 darjah - 8-10 jam;
  • dari 0 hingga +5 darjah - 24 jam;
  • dari -4 hingga 0 darjah - 48 jam.

Ingatlah untuk tidak mencuci daging sebelum membeku, kerana ini akan memendekkan jangka hayat. Untuk memanjangkan jangka masa beberapa hari, anda boleh membungkusnya dengan kertas perkamen yang dilapisi minyak sayuran. Daging pencairan hanya berharga dengan cara semula jadi, sehingga lebih banyak nutrien.

Dalam memasak

Kini terdapat kecenderungan peningkatan penggunaan pelbagai produk eksotik. Dan daging buaya dalam senarai ini sama sekali bukan yang terakhir. Malah harga yang cukup tinggi tidak menghentikan gourmets.

Rasa daging buaya seperti daging ayam yang digabungkan dengan ikan. Apa-apa pemprosesan sesuai untuk buaya: ia digoreng, direbus, direbus, daging yang enak dan makanan dalam tin dibuat dari daging. Dan salah satu hidangan Thai terbaik adalah daging buaya goreng cincang halus dengan halia dan bawang, serta medali yang dimasak dalam sos tebal pedas..

Selalunya, daging buaya dimasak seperti daging ayam: rebus dengan ramuan dan sayur-sayuran. Buaya yang direbus dalam krim dan wain kering boleh menjadi lembut. Ini juga sesuai dengan sayur-sayuran dan herba, dan bahkan boleh menjadi makanan untuk pai dan pai, omelet, kaserol dan pizza. Daging buaya disarankan untuk digabungkan dengan sos manis dan asam dan pedas yang eksotik.

Kandungan kalori

Kandungan kalori daging buaya hanya 100 kkal. Pada masa yang sama, ia mengandungi sedikit lemak, dan tidak ada karbohidrat sama sekali, jadi daging seperti itu sesuai untuk mereka yang memilih diet bebas karbohidrat, dan mereka yang memantau berat badan mereka dapat makan daging seperti itu bahkan pada waktu malam.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
21.11.9-0.865seratus

Ciri-ciri berguna daging buaya

Komposisi dan kehadiran nutrien

Komposisi daging buaya mengandung jumlah minimum lemak dan kolesterol, tetapi mengandung banyak protein, yang diperlukan untuk kehidupan normal.

Komposisi kimia produk ini dibezakan dengan adanya vitamin kumpulan B (1, 2, 5, 6, 9, 12), C, PP dan H, serta mineral yang diperlukan untuk tubuh: kalium, magnesium, zink, kalsium, selenium, mangan dan tembaga besi, kobalt, silikon, nikel, natrium dan fosforus.

Sifat berguna dan perubatan

Dengan memakan daging buaya, anda dapat memperkaya tubuh anda dengan vitamin B12, banyak protein dan lemak tak jenuh tunggal, yang menurunkan kadar kolesterol. Daging buaya dianggap ramah lingkungan, kerana ia tidak mempunyai kesan yang sama dengan daging dari binatang peliharaan. Dan tulang rawan buaya mempunyai sifat anti-karsinogenik dan anti-artritis..

Kini komposisi darah dan daging buaya sedang dikaji di makmal untuk mensintesis analog buaya antibiotik sebagai perlindungan terhadap penyakit berjangkit, serta percubaan untuk membuat salah satu jenis pengganti darah manusia. Dalam tradisi banyak orang yang tinggal di habitat buaya, daging reptilia ini dianggap sebagai ubat untuk banyak penyakit, kerana mengandung zat yang memusnahkan bakteria. Tulang, daging kering dan tulang rawan, bersama dengan minyak buaya, banyak digunakan dalam penyediaan ubat-ubatan yang digunakan dalam ubat alternatif.

Penggunaan memasak

Sekiranya anda telah menemui tempat membeli daging buaya dan memutuskan untuk memasaknya, maka anda harus mengetahui bahawa terdapat beberapa rahsia yang memungkinkan untuk memasak produk ini di rumah.

Jadi, lebih baik menggunakan daging dari ekor buaya untuk memasak. Daging di bahagian belakangnya sukar, tetapi boleh membuat barbeku yang enak. Bahagian atas punggung dihiris dan bahagian bawah punggung dan ekor dihiris untuk stik.

Sekiranya anda membeli fillet beku, ia mesti dicairkan pada suhu bilik, yang memungkinkan untuk mengekalkan kelembapan dalam produk. Selepas itu, anda perlu membuang lemak berlebihan, kerana ia mempunyai rasa tertentu.

Ingat bahawa daging buaya hanya boleh dimasak dengan api paling rendah, kerana jika tidak, produk akan menjadi sukar..

Tidak digalakkan memasak hidangan daging dengan banyak bahan. Pakar masakan mengatakan bahawa lebih baik jika hidangan anda tidak mengandungi lebih dari tiga komponen. Jangan gunakan banyak rempah sekaligus, kerana ia boleh merosakkan rasa semula jadi produk.

Sekiranya anda ingin memetik daging buaya, maka anda boleh menggunakan buah sitrus, rosemary, bawang putih, halia, garam, dll..

Semasa menggoreng, anda boleh menggunakan mentega, bunga matahari atau minyak zaitun. Penggunaan marjerin tidak dapat diterima kerana lemak terhidrogenasi dapat memberikan rasa yang tidak menyenangkan pada daging. Goreng daging dalam kuali yang panas, tetapi cuba jangan terlalu banyak memasaknya. Ingatlah untuk membuang lemak berlebihan setelah memasak.

Sifat berbahaya dari daging buaya

Umumnya diterima bahawa daging buaya tidak mempunyai kontraindikasi untuk dimakan. Seperti halnya produk lain, intoleransi individu terhadap produk adalah mungkin..

Pernahkah anda melihat bagaimana buaya digoreng dengan ludah?

Betapa rasanya buaya. Adakah buaya makan? Untuk mendapatkan daging lembu marbled, perlu memelihara haiwan menggunakan teknologi khas

Manusia moden, seperti yang mereka katakan, sesuai dengan zaman. Orang mahu mencuba perkara baru dan menaklukkan yang tidak diketahui. Keinginan ini juga menyentuh seni masakan..

Baru-baru ini, daging buaya eksotik menjadi sangat popular. Sudah tentu, ini tidak menimbulkan minat yang kuat terhadap negara-negara di mana reptilia ini secara tradisional hidup. Tetapi di negara kita, daging buaya adalah makanan istimewa yang dapat dilihat oleh mana-mana gourmet di atas mejanya. Walau bagaimanapun, eksotik ini tidak terdapat di kedai biasa. Walaupun di ibu kota anda tidak akan selalu menjumpai restoran yang menyajikan hidangan buaya, apalagi bandar-bandar kecil.

Seperti apa daging buaya, apa yang paling menyeronokkan rasanya? Ini mungkin dua soalan paling umum yang timbul di kalangan orang yang belum merasakan makanan istimewa yang eksotik..

Daging reptilia sangat mirip dengan daging ayam atau ayam belanda. Ia sangat halus dan enak. Warnanya juga keputihan seperti dada ayam. Ia rendah kalori, oleh itu ia adalah "tetamu" selamat datang di banyak meja Eropah. Daging buaya sesuai untuk menyediakan pelbagai hidangan. Ini menjadikan sup dan sup yang sangat berkhasiat dan kaya, kari aromatik dan stik. Malah pai dan pai disediakan di beberapa negara yang dipenuhi dengan daging buaya..

Kandungan kalori

Daging buaya adalah peneraju senarai pelbagai jenis produk ini. Ia mengandungi peratusan protein yang lebih tinggi (21 g) daripada ayam (18 g) atau daging lembu (19 g). Produk ini juga mempunyai kandungan lemak terendah (2g). Sekiranya anda membandingkan, maka 100 gram ayam mengandungi 10 g lemak, dalam daging lembu - kira-kira 16 g, dan dalam daging babi - lebih daripada 30 g..

Dari segi kalori, daging buaya juga menang di sini. Seratus gram produk hanya mengandungi kira-kira seratus kilokalori. Ini jauh lebih rendah daripada daging diet yang paling popular..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa daging reptilia dianggap sebagai sumber protein yang sangat baik dan mengandungi sejumlah besar kolesterol, ia juga merupakan gudang vitamin dan mineral, seperti:

  • Seluruh kumpulan vitamin B (terutamanya banyak vitamin B 12).
  • Kalsium dan Kalium.
  • Kobalt dan fosforus.
  • Nikel dan magnesium.
  • Zink, tembaga dan besi.
  • Natrium dan selenium.

Tetapi kelebihan terbesar daging buaya adalah keramahannya terhadap alam sekitar. Telah terbukti bahawa reptilia, tidak seperti binatang peliharaan atau burung, tidak mengalami serangan kimia.

Buaya jenis apa yang boleh anda makan

Oleh itu, kami mengetahui bagaimana rasanya daging buaya, bagaimana ia berguna untuk tubuh manusia. Masih harus dilihat apakah semua buaya dapat dimakan dan dari mana sejumlah besar daging reptilia berasal, jika diketahui bahawa banyak spesies dilindungi oleh undang-undang..

Pakar mengatakan bahawa hanya sekitar selusin spesies yang dapat dimakan. Terdapat banyak buaya yang tidak boleh dimakan daripada yang boleh dimakan. Hanya pakar yang berpengalaman yang dapat memahami kualiti daging. Tetapi walaupun di antara reptilia yang boleh dimakan, spesies yang dilindungi sering dijumpai. Hanya ada beberapa jenis reptilia yang boleh dibunuh dan dimakan oleh seseorang secara kasar.

Ngomong-ngomong, perbezaan lain antara daging reptilia dan lain-lain adalah disyorkan untuk memakan haiwan yang lebih tua. Diketahui bahawa daging lembu terbaik adalah anak lembu muda, dan daging babi yang paling sedap adalah babi yang menyusu. Tetapi dengan buaya, sebaliknya. Semakin matang dagingnya, semakin lembut dan berair.

Ladang buaya

Tetapi dari mana datangnya begitu banyak daging untuk eksport? Sebaik sahaja orang menyedari betapa menguntungkan dari segi ekonomi untuk menjualnya, ladang buaya segera mulai muncul. Di sinilah tempat pengumpulan semua profesional yang mahir membiak dan memakan daging reptilia.

Ladang buaya bukan sahaja merupakan tempat haiwan dibesarkan dan kemudian dibunuh untuk dijual. Sebilangan besar ladang menggunakan profesional berpengalaman yang melakukan lawatan, bercakap mengenai kehidupan reptilia, ciri mereka. Di sini anda boleh belajar bagaimana memilih daging buaya yang betul dan apa yang anda boleh memasaknya kemudian..

Di sinilah anda dapat mengetahui dari pakar yang berpengalaman bahawa bahagian bangkai yang paling sedap adalah ekor. Mana-mana ladang buaya menjual daging ekor sebagai makanan istimewa yang mahal. Yang paling jarang dimakan adalah daging yang terletak di belakang reptilia. Ia sukar dan hampir tidak dapat digunakan untuk memasak.

Di ladang di Thailand - tempat peranginan yang popular dan disukai oleh banyak orang - anda boleh menjumpai sebilangan besar ladang yang pakar dalam pembiakan buaya. Di sini anda dapat merasakan salad yang luar biasa dengan daging reptilia atau memberi makan haiwan yang haus darah dengan ayam hidup yang diikat dengan tali panjang.

Baru-baru ini, Jerman dan Perancis telah meningkatkan pembelian daging buaya secara mendadak. Ia dikaitkan dengan wabak selesema burung dan pelbagai penyakit yang mempengaruhi ternakan. Mungkin ladang buaya tidak lama lagi akan muncul di negara kita, dan daging reptilia tidak lagi begitu eksotik?

Kulit mereka yang keras, bersisik dan gigi yang tajam menakutkan kebanyakan orang. Dan ramai yang tidak menyedari bahawa di beberapa kawasan daging buaya dimakan sekerap kita atau. Sekiranya bagi kita daging reptilia adalah eksotik gastronomi, maka, misalnya, di Singapura atau Jamaica, ia adalah produk makanan biasa. Selain itu, menurut beberapa orang, ia adalah produk makanan yang sangat lazat, sihat dan, mesti saya katakan..

Makanan manusia prasejarah

Buaya adalah reptilia besar (panjangnya sekitar 7 m) yang menghuni kawasan tropika di Afrika, Asia, Amerika Utara dan Selatan, Australia. Pakar mengatakan bahawa makhluk ini telah menghuni Bumi selama kira-kira 190 juta tahun. Pemangsa prasejarah, seperti yang dipercayai oleh para ahli, telah berubah sedikit sejak zaman dinosaur. Para penyelidik mencadangkan bahawa daging buaya dimasukkan ke dalam menu gua. Di Kenya utara, ahli arkeologi telah menemui alat batu dan tulang buaya, yang berusia sekitar 1.95 juta tahun. Beberapa saintis percaya bahawa makanan yang kaya dengan daging reptilia yang mempercepat perkembangan orang kuno, khususnya, mempengaruhi perkembangan otak mereka..

Bagi kebanyakan orang, reptilia yang menakutkan ini, paling tidak, sangat menyelerakan. Tetapi di bawah penampilan yang menakutkan menyembunyikan fillet lazat yang lazat, popularitinya berkembang pesat akhir-akhir ini. Di Kenya, misalnya, terdapat peternakan buaya khas di mana reptilia dibesarkan, yang akan menjadi makan siang atau makan malam seseorang. Penduduk di kebanyakan negara Asia tidak melihat apa-apa yang buruk dalam penggunaan daging buaya. Di sana, produk ini dianggap sebagai makanan diet yang sihat. Di China, misalnya, fillet reptilia telah lama dihormati kerana banyak khasiat perubatannya..

Ngomong-ngomong, daging buaya air tawar dan penduduk perairan masin dimakan. Hari ini, penghantaran utama makanan istimewa ke berbagai negara di dunia dilakukan oleh Papua New Guinea, Indonesia, Malaysia, Thailand, Vietnam, Zambia, Zimbabwe, Afrika Selatan, dan beberapa wilayah di Amerika Syarikat. Dan kebanyakan produk buaya dimakan di negara-negara Asia Timur, termasuk China, Hong Kong.

Ciri pemakanan

Mungkin banyak orang percaya bahawa daging buaya itu sukar dan tidak sedap, dan sangat sukar untuk mengunyahnya. Sebenarnya, semuanya adalah sebaliknya. Fillet pada badan dan ekor buaya berwarna terang, hampir putih. Ia kelihatan seperti ayam dalam tekstur, tetapi dengan rasa amis. Ia lembut dan lembut. Rasa daging buaya sering digambarkan oleh gourmets sebagai gabungan dan.

Daging buaya dikenali kerana rasa dan aroma yang sangat luar biasa, tetapi agak menyenangkan. Tetapi ciri gastronomi bukanlah satu-satunya kelebihan produk ini. Makanan istimewa ini sangat kaya dengan bahan berguna lain, dan juga mengandungi jumlah minimum dan. Eksotik ini mengandungi banyak kalium, yang sangat bermanfaat bagi orang yang terdedah kepada tekanan darah tinggi. Buaya boleh dianggap sebagai sumber, dan.

Menariknya, satu kilogram produk buaya mengandungi protein dan kalori yang hampir sama dengan 2 kilogram ayam. Dan makanan istimewa ini juga mengandungi semua yang diperlukan untuk tubuh manusia. Hasil banyak kajian menunjukkan bahawa daging buaya jauh lebih sihat daripada daging lembu, daging babi, ayam, atau sosej yang lebih biasa bagi kita..

Kebaikan untuk badan

Di Timur, telah lama diketahui mengenai khasiat daging buaya yang bermanfaat. Di sana produk tersebut digunakan bukan hanya sebagai makanan istimewa yang indah, tetapi juga sebagai ubat semula jadi. Sudah tiba masanya kita mengetahui bagaimana penggunaan reptilia ini mempengaruhi manusia.

Kesan pada sistem kardiovaskular

Protein dan asid amino yang terdapat dalam daging buaya dapat membantu mencegah masalah jantung. Selain itu, kalium, yang juga banyak terdapat dalam produk, memainkan peranan penting untuk sistem jantung. Berbanding dengan daging lain yang lebih popular seperti daging babi atau daging lembu, fillet buaya jauh lebih rendah kolesterol. Dan ini sudah menjadi kelebihan bagi jantung dan saluran darah, kerana kebanyakan produk dalam diet harian kita mengandungi lebih banyak kolesterol daripada yang seharusnya. Di samping itu, fillet reptilia mengandungi lebih sedikit daripada daging ayam. Dan secara gabungan, semua ini berguna untuk mencegah aterosklerosis..

Tidak seperti produk daging jenis lain, fillet buaya mengandungi sejumlah besar asid lemak omega-3. Kajian menunjukkan bahawa bahan-bahan ini dapat mencegah aritmia, mengurangkan risiko pembekuan di dalam saluran darah (trombosis) dan simpanan lemak di arteri, dan mereka juga mempunyai sifat anti-radang. Penting untuk menjaga kesihatan jantung.

Faedah pernafasan

Terdapat cadangan bahawa daging buaya mungkin bermanfaat untuk pencegahan dan rawatan asma. Khususnya, dalam perubatan Cina kuno, campuran daging reptilia dan sering digunakan untuk menyembuhkan penyakit ini. Menariknya, dalam ubat Cina yang sama, crocodilatine digunakan untuk merawat batuk dan selsema. Produk ini dipercayai mempunyai sifat pemanasan dan mempercepat penyembuhan.

Manfaat untuk pencegahan diabetes

Kelezatan ini, seperti yang telah disebutkan, sangat kaya dengan protein makanan dan asid amino yang diperlukan untuk tubuh manusia. Bahan ini mempunyai kesan yang baik terhadap kerja organ dalaman, termasuk pankreas. Yaitu, pankreas bertanggung jawab untuk pengeluaran jumlah insulin yang diperlukan, yang seterusnya mengatur kadar gula dalam darah. Oleh itu, orang yang berisiko menghidap diabetes, atau pesakit dengan peringkat awal penyakit ini, daging buaya sangat berguna.

Manfaat otot

Crocodilatine mengandungi sejumlah besar protein, yang memainkan peranan utama dalam proses pembinaan otot. 100 gram buaya mengandungi lebih daripada 45 gram protein, yang jauh lebih banyak daripada daging ayam, dan ia dianggap salah satu yang terbaik untuk pembina badan.

Kesan pada kulit

Di negara-negara Asia, daging reptilia digunakan untuk merawat penyakit kulit tertentu. Produk ini dipercayai dapat mempercepat rawatan eksim, melegakan kulit gatal, termasuk yang disebabkan oleh alahan. Di samping itu, daging eksotik ini berguna untuk melambatkan penuaan dan kedutan. Kesan ini dicapai kerana kepekatan protein yang tinggi dan kehadiran asid amino yang diperlukan untuk kulit..

Khasiat lain dari daging buaya

Sebagai tambahan kepada manfaat yang telah disebutkan, daging buaya mempunyai sifat anti-barah. Menurut beberapa penyelidik, menggunakan produk tersebut dapat melindungi diri anda dari mutasi sel dan pembentukan tumor. Juga diketahui bahawa hidangan buaya dapat menghilangkan rasa sakit pada artritis dan rematik, kerana ia juga mempunyai sifat anti-radang. Produk ini tidak kurang berguna untuk hati. Doktor China malah merawat sirosis dengan daging buaya dan beberapa ramuan herba. Dan semua kerana protein dan asid amino yang terkandung di dalamnya menyumbang kepada pertumbuhan semula sel organ.

Adalah dipercayai bahawa orang yang diet tradisionalnya mengandung crocodilatin mempunyai imuniti yang lebih kuat. Di samping itu, produk ini meningkatkan kekuatan tulang. By the way, hidangan fillet reptilia mengandungi lebih banyak kalsium daripada daging lembu. Dan sebagai sumber zat besi, ini mendorong pembentukan sel darah merah yang diperlukan untuk mencegah anemia.

Sistem saraf juga merasakan manfaat buaya. Khususnya, magnesium yang terdapat dalam daging jenis ini menyumbang kepada transmisi impuls saraf yang betul, mencegah perkembangan gangguan saraf, serta beberapa penyakit yang berkaitan dengan usia seperti penyakit Alzheimer. Daging ini mengandungi EPA dan DHA, yang membantu menjaga kadar dopamin yang mencukupi, meningkatkan aliran darah ke otak, dan memberi kesan yang baik pada neuron pada korteks serebrum..

Ramai penyelidik berminat dengan sifat penyembuhan daging dan bahagian tubuh buaya yang lain. Mereka mendapati bahawa tulang rawan buaya mempunyai sifat anti-karsinogenik dan anti-barah. Di samping itu, para saintis telah mengkaji dengan teliti komposisi kimia daging dan darah reptilia kuno. Ternyata darah mereka mengandungi antibiotik semula jadi yang sangat kuat..

Para saintis mengharapkan harapan untuk mencipta bahan yang serupa dengan yang terdapat dalam darah reptilia prasejarah. Diyakini bahawa ia akan membantu umat manusia untuk pulih dari banyak penyakit..

Potensi bahaya pada daging buaya

Beberapa penyelidikan saintifik menunjukkan bahawa daging buaya mungkin mengandungi bakteria berbahaya, termasuk salmonella. Oleh itu, makanan yang kurang dimasak boleh menyebabkan pelbagai penyakit, termasuk cirit-birit, demam kepialu, dan kerosakan hati. Produk eksotik ini harus dirawat dengan berhati-hati oleh orang yang terdedah kepada alahan makanan. Wanita hamil harus benar-benar meninggalkan pengambilan makanan eksotik tersebut. Perlu diingat bahawa merkuri mungkin terdapat di dalam badan buaya air masin. Reptilia ini, seperti banyak ikan, menyerap merkuri dari air laut..

Cara memilih dan memasak dengan betul

Dapur menggunakan bahagian buaya yang berlainan. Anda boleh memasak fillet, ekor, tulang rusuk, kepala. Banyak gourmet juga menyukai kaki buaya, yang rasanya seperti kaki katak. Daging belakang lebih kencang, tetapi bagus untuk barbeku. Fillet dari kaki depan sangat bagus untuk membuat sosej. Daging dari ekor reptilia dianggap paling baik: lebih putih daripada bahagian bangkai lain, lebih lembut dan berair. Bahagian ini digunakan untuk stik buaya..

Daging buaya sesuai untuk pelbagai jenis hidangan. Ia dapat ditambahkan ke sup, rebus, dipanggang, digoreng, dimasak menjadi kebab, potongan daging, potongan daging. Buaya buaya sesuai untuk pemuliharaan dan pembekuan. Ia sesuai dengan sayur-sayuran, cendawan, telur. Sebelum rawatan panas, daging boleh diperap dengan campuran jus lemon, dan. Ramuan pedas dan bawang hijau akan membantu menekankan rasa istimewa produk eksotik. Dalam masakan Thai, daging buaya biasanya disajikan digoreng dengan bawang dan halia. Hidangan yang sangat popular adalah medali buaya yang dimasak dengan sos pedas. Di Singapura, buaya goreng sangat digemari, di India - kari mereka, di Australia, buaya cincang adalah sebahagian daripada pai nasional, dan di restoran Jepun, daging reptilia adalah salah satu hidangan yang paling halus dan mahal. Orang Amerika memasak sup reptilia, barbeku yang disajikan dengan. Di Asia dan Afrika, daging buaya dianggap salah satu hidangan terbaik di restoran mewah.

Reptilia boleh dimasak dengan cara yang sama seperti jenis daging, ayam atau ikan lain. Tetapi agar hidangan buaya itu menjadi enak dan berair mungkin, anda harus memilih daging reptilia muda - sehingga 15 tahun.

Tukang masak Timur menasihatkan untuk menggabungkan daging ini dengan sos manis dan masam atau pedas yang paling baik menzahirkan rasanya..

Tetapi tidak kira betapa enak dan bermanfaatnya daging reptilia ini, seseorang harus memahami bahawa buaya, khususnya buaya Cina, telah hampir hilang di planet ini, dan pengejaran manusia moden untuk makanan istimewa dapat selamanya terhapus dari muka bumi, seperti yang dipercayai oleh penduduknya, penduduknya yang paling kuno.

Daging buaya masih merupakan produk eksotik bagi kita, walaupun sudah lama dimakan. Kelebihan utama yang menarik perhatian pengguna ialah haiwan tidak terkena penyakit berjangkit dan dianggap mesra alam. Mungkin ini disebabkan oleh adanya antibiotik dalam darah mereka yang memusnahkan bakteria asing. Tekstur daging buaya mirip dengan daging lembu (lihat foto), tetapi rasanya serupa dengan ikan dan ayam. Reptilia hanya boleh dimakan dari usia 15 tahun. Ngomong-ngomong, dipercayai bahawa buaya dewasa rasanya lebih enak daripada pilihan yang lebih muda. Yang terbaik adalah daging ekor buaya Nil. Hari ini, di banyak tempat di dunia, terdapat ladang yang memelihara reptilia..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Kelebihan daging buaya terdapat dalam komposisinya. Produk ini terbukti lebih bermanfaat untuk tubuh berbanding ayam. Produk ini mengandungi jumlah minimum kolesterol dan lemak, tetapi mengandungi banyak protein, yang diperlukan untuk kehidupan normal. Rawan buaya bertindak sebagai agen anti-karsinogenik dan anti-artritis. Selain itu, daging dapat membantu menurunkan kadar kolesterol darah..

Penggunaan memasak

Daging buaya dianggap makanan istimewa dalam masakan dan semakin banyak gourmet yang ingin mencuba hidangan yang dibuat daripadanya. Hari ini, banyak restoran di Eropah dan Amerika menawarkan produk ini. Daging buaya boleh menjalani pelbagai rawatan panas: rebusan, rebus, goreng, dan juga membuat makanan dalam tin dari itu. Untuk pelbagai rasa, daging boleh ditambah dengan sos, perap, rempah, dll. Secara umum, daging buaya boleh digunakan seperti pilihan lain, menggabungkannya dengan makanan lain seperti sayur-sayuran dan cendawan. Ia juga dapat digunakan sebagai pengisian untuk berbagai jenis roti..

Berapa harga daging buaya (harga purata setiap 1 kg.)?

Wilayah Moscow dan Moscow.

Buaya atau Crocodilia tergolong dalam urutan vertebrata akuatik. Ramai penyelidik mendakwa bahawa buaya muncul di planet Bumi lebih dari 250 juta tahun yang lalu. Buaya hidup di perairan segar negara tropika. Penduduk di kawasan tropika telah lama menggunakan daging buaya untuk makanan. Pada zaman kita, selain daging buaya, harga kulit binatang, dari mana produk kediaman elit dibuat. Daging buaya digunakan dalam masakan negara-negara Asia Tenggara.

Menariknya, lonjakan minat terhadap daging buaya dan haiwan eksotik lain timbul dengan berlatarbelakangkan banyak masalah dengan ternakan. Berbagai penyakit, yang ditularkan dari haiwan ke orang melalui daging dan menyebabkan kematian, merosakkan kredibiliti jenis makanan tradisional. Pengguna mula memberi perhatian lebih kepada produk makanan alternatif, walaupun lebih mahal, tetapi selamat untuk kesihatan..

Kepulauan Filipina dan Thailand dianggap sebagai Mekah bagi penggemar daging buaya. Di semua pulau utama di Nusantara, serta di Kerajaan Thailand, terdapat taman nasional dan ladang di mana berbagai jenis buaya ditanam, termasuk untuk daging. Daging buaya muda (ekor pemangsa) dianggap sebagai makanan istimewa. Daging buaya boleh disediakan dengan pelbagai cara. Contohnya, goreng, rebus, atau bakar dengan api terbuka. Pada garis lintang kita, stik buaya adalah makanan istimewa yang jarang dan mahal.

Walau bagaimanapun, di bandar dan resort utama di Asia, anda boleh dengan mudah menemukan restoran di mana anda akan dihidangkan daging buaya yang digoreng dengan halia dan bawang. Para penasihat mendakwa bahawa daging buaya adalah produk serba boleh yang sesuai dengan sayur-sayuran, serta sos, sup atau salad. Dalam masakan Asia, daging buaya disajikan dengan sos manis dan masam. Rasa dan aroma daging buaya di bawah sos wain dengan krim sama sekali tidak lebih rendah daripada versi Asia yang lebih sedap.

Hujah lain yang menyokong daging buaya adalah produk makanan yang mesra alam. Buaya ditanam di ladang tanpa bahan tambahan makanan atau perangsang pertumbuhan, sehingga daging tidak terkumpul bahan berbahaya. Adalah dipercayai bahawa daging buaya mempunyai kesan tonik pada tubuh manusia. Daging buaya mengandungi sejumlah besar protein semula jadi yang melembapkan badan dan diserap sepenuhnya.

Selain itu, kandungan kalori daging buaya berada pada tahap yang cukup rendah, hanya 110 Kkal per 100 gram produk. Daging buaya hanyalah produk yang ideal - lazat, sihat dan rendah kalori. Di sini hanya tidak dapat diakses atau terlalu mahal bagi penduduk di kawasan lintang kita.

Kandungan kalori daging buaya 110 kcal

Nilai tenaga daging buaya (Nisbah protein, lemak, karbohidrat - bju).

Baru-baru ini, jenis daging eksotik semakin popular. Ini disebabkan oleh meningkatnya kejadian penyakit pada ternakan, kerana pengambilan daging yang mana seseorang boleh membahayakan kesihatannya sendiri..
Daging buaya adalah sebahagian daripada masakan Asia dan banyak digunakan di Jepun, Thailand, Amerika Syarikat dan Cuba. Walaupun begitu, di negara-negara Eropah juga terdapat kecenderungan untuk meningkatkan import daging jenis ini..

Rasa dan khasiat berguna daging buaya.

Buaya dibesarkan secara buatan di ladang khas. Untuk tujuan masakan, hanya reptilia muda, pada usia 15 tahun, yang sesuai, kerana daging orang tua lebih keras dan mempunyai rasa lumpur yang ketara. Dari segi ciri organoleptik, fillet putih mempunyai bau khas, struktur ciri, apabila dimasak, ia berair dan lembut. Daging buaya terasa lebih dekat dengan ayam, tetapi dengan rasa yang agak sedap. Keistimewaan produk adalah pelbagai rasa, yang terbentuk bergantung pada komposisi makanan reptilia.

Oleh kerana tidak ada bahan kimia yang digunakan semasa memberi makan buaya, dagingnya dianggap mesra alam dan dicirikan oleh sifat berguna berikut:

  • vitamin B12: mendorong penyerapan oksigen oleh sel-sel badan, meningkatkan aktiviti leukosit dan menguatkan sistem imun;
  • protein: 21.1 g;
  • lemak tak jenuh tunggal: 1.9 g, membantu menurunkan kolesterol darah;
  • karbohidrat: 0g;
  • kandungan kalori: 100 kcal.

Hidangan apa yang boleh dimasak dari daging buaya.

Dalam memasak, daging buaya digunakan terutamanya dari belakang dan ekor, rasa dan khasiatnya agak berbeza:

  • fillet dari punggung bawah: lebih lembut, digunakan untuk stik;
  • fillet dari punggung atas: mempunyai ketegasan tertentu, lebih kerap digunakan untuk memanggang;
  • fillet ekor: yang paling berharga dari segi rasa, ia dikenakan rawatan haba;

Kerana kesamaan rasa daging buaya dengan ayam, setiap hidangan disediakan daripadanya, dan juga dari ayam. Sebagai contoh, anda boleh rebus dalam tomato atau sos krim masam, gorengkannya dengan bawang, bakar dalam ketuhar, taburkan dengan jus lemon dan musim dengan rempah secukup rasa. Untuk menekankan rasa hidangan, lebih baik menghidangkannya dengan sos manis dan masam..

Kaldu tak jenuh diet diperoleh dari fillet buaya, oleh itu kursus pertama disediakan daripadanya: sup dengan sayur-sayuran yang berbeza. Sup ini dianggap hidangan Creole dan popular di beberapa negeri AS..

Produk ini sangat sesuai untuk membuat pengisian untuk kaserol, pizza atau pai. Sebagai contoh, di Australia, pai berisi buaya dianggap sebagai hidangan tradisional dan disiapkan untuk percutian tertentu..

Daging buaya juga digunakan untuk menyiapkan potongan daging, memanggang, rebus dengan sayur-sayuran atau bakar di panggangan. By the way, barbeku dan tulang rusuk yang dibakar di atas api adalah hidangan kegemaran orang Amerika Latin..

Di India, kari disediakan dari daging ini, dan di Thailand kalengan dengan ramuan dan cendawan. Di Asia Tenggara, lebih banyak hidangan eksotik terkenal, misalnya kaki buaya yang dipanggang, dan di Ethiopia, makanan goreng dianggap makanan istimewa, yang tidak disukai oleh setiap peminat daging buaya. Telur buaya tidak kurang popular di masakan pelbagai negara..

Kehidupan selepas sekatan: bagaimana rasa daging buaya Filipina

Orang Rusia akan ditawarkan untuk memasak pai dengan ekor

09.10.2014 pada 21:55, pandangan: 28300

Anda tidak akan mengejutkan orang Rusia dengan burung unta, kerbau dan daging kanggaru. Tetapi tidak lama lagi akan ada tanda harga di kedai dengan petunjuk: daging buaya. Dibuat di Filipina. Dan anda perlu bersedia secara psikologi untuk ini..

Rosselkhoznadzor secara rasmi meluluskan pembekalan produk ini ke Rusia setelah perjanjian dengan pihak berkuasa negara-negara Kesatuan Kastam.

Apa rasa eksotik, betapa berkhasiatnya daging ini - para pelancong, tukang masak salah satu restoran di ibu negara dan pembekal memberitahu MK.

Setelah perjanjian dengan perkhidmatan veterinar Kazakhstan dan Belarus, Rosselkhoznadzor menganggap mungkin untuk memasukkan syarikat Filipina yang menghasilkan daging buaya beku dalam daftar negara yang berhak membekalkan ke wilayah Kesatuan Pabean.

Rakan dan kenalan memberi reaksi berbeza terhadap berita tersebut.

- Adakah saya mempunyai buaya? Dia sama macam. seperti cacing! - seru rakan.

- Sudah lama kita makan kanggaru, tanpa kita sedari. Dan ia secara aktif ditambahkan ke dalam sosej. Mari kita mencerna buaya, - salah seorang rakan sekerja tidak dapat ditembusi.

- Apa yang anda ironis? Buaya mempunyai daging yang cukup berkhasiat, rasanya adalah persilangan antara ayam dan ikan. Selain itu, rendah kalori, kerana daging ini hampir tidak mengandung kolesterol dan lemak. Kami sendiri membantai buaya, yang kami pilih di sebuah ladang di Singapura. Perkara utama adalah memisahkan "cangkang" dari bangkai wajah yang menakutkan, "kata pengembara dan ahli biologi Oleg Spirin. - Daging kemudian mudah dipotong dan dipotong menjadi bahagian. Anda boleh membuat cincang. Kami, saya masih ingat, tulang rusuk buaya panggang di atas api terbuka. Tetapi penduduk tempatan mengatakan bahawa daging yang paling lembut ada di kaki dan ekor individu muda..

"Ia adalah ngeri yang tenang," Elena Postnikova berkongsi dengan kami, yang berpeluang merasakan daging buaya di India. “Mereka membawa sepotong daging putih yang kelihatan seperti sintetik. Saya merasainya, merasai minyak ikan dan meletakkan pinggan saya ke bawah. Keutamaan rasa penduduk tempatan adalah satu perkara, perut Slavia kami adalah perkara lain.!

- Di sini anda perlu mempersiapkan diri secara psikologi, mengikuti, - menasihati tukang masak salah satu restoran di Moscow. - Daging buaya datang kepada kami sejuk. Ini terutamanya kedudukan ekor - terdapat tisu otot yang sangat halus. Dari daging ini kami memasak kari, stik, memanggangnya dan membuat pai. Dan sebelum memasak - rendam selama satu jam. Yang paling popular di antara kita adalah sup buaya tonik dengan ginseng. Gourmet berpuas hati. Kami juga memberi mereka bukti bahawa mereka merasakan daging buaya.

Kepulauan Filipina dan Thailand dianggap sebagai pusat bagi pencinta daging buaya. Kami menghubungi salah satu pembekal yang menghantar daging buaya ke restoran dan deli metropolitan.

- Kami memberi gambaran visual kepada pelanggan kami tentang bagaimana buaya tinggal di ladang dari mana bekalan daging berasal. Terdapat kamera video yang dipasang di mana-mana. Gambar dapat dilihat dalam masa nyata. Di alam liar, buaya menelan ikan dan bangkai binatang, dan menjangkakan musim hujan turun di empangan rawa. Di ladang, reptilia tinggal di empangan khas dengan dasar konkrit. Air di kolam sentiasa berubah. Tidak ada genangan air, sehingga daging buaya tidak dapat mencium bau kumis atau lumpur.

- Apa yang diberi makan buaya di ladang?

- Tiga kali seminggu mereka menerima ikan, unggas atau daging dari haiwan lain. Haiwan di ladang berada di bawah kawalan veterinar khas, memiliki kerepek peribadi dan dijual hanya dengan izin CITES (Konvensyen Perdagangan Antarabangsa dalam Spesies Fauna dan Flora yang Terancam. - Auth.)

- Sudah tentu, buaya tidak dibenarkan menjadi tua?

- Daging buaya lama sukar. Pemangsa memasuki alat pemotong pemotong pada usia 2 tahun, pada masa ini mereka, sebagai peraturan, memperoleh berat badan yang layak.

- Orang Vietnam percaya bahawa buaya tidak jatuh sakit, oleh itu, dengan memakan daging buaya untuk makanan, anda dapat memperoleh kesihatan yang sangat baik.

- Ini adalah akal fikiran. Buaya mempunyai sistem imun yang unik. Darah mereka mengandungi antibiotik semula jadi, buaya praktikal tidak jatuh sakit dengan penyakit berjangkit. Akibatnya, haiwan di ladang tidak menerima antibiotik bersama dengan makanan, tidak seperti babi dan ayam yang sama.

- Dalam bentuk apa anda membekalkan daging buaya?

- Kami menawarkan daging beku. Fillet dibungkus dengan vakum, beratnya 1 kg. Dalam bentuk ini, ia boleh disimpan di dalam peti sejuk sehingga 2 tahun..

Jadi sudah waktunya untuk menyingkirkan stereotaip buaya jahat dan menganggap reptilia ini sebagai sumber daging yang berair, enak dan sihat..

Kandungan kalori daging buaya: 110 kkal, yang setanding dengan ayam - 108 kkal. Pada masa yang sama, nilai tenaga daging lembu - 200 kkal dan daging babi - dari 300 hingga 400 kkal, yang jauh lebih banyak.

Nilai tenaga: protein: 26 g. Lemak: 0,73 g. Karbohidrat: 0 g.

Harga: dari 1200-2000 rubel buat masa ini. sekilogram. Sekiranya penghantaran pukal, ia mungkin menurun mengikut urutan besarnya.

Pendapat pakar pemakanan: Daging reptilia ini mengandungi sejumlah besar protein semula jadi yang memenuhi tubuh dan diserap sepenuhnya. Ia juga mengandungi niasin, vitamin B12, lemak tak jenuh tunggal yang membantu menurunkan kadar kolesterol darah. Rawan buaya mempunyai sifat anti-karsinogenik dan anti-artritis.

Lemak buaya tidak digunakan dalam makanan kerana rasanya yang spesifik.

Di mana lagi kita boleh mengharapkan eksotik

Dari Afrika Selatan - daging burung unta (hingga 110 kilogram dimakan setiap tahun) dan daging hippopotamus (dari satu individu, anda boleh mendapatkan 520 kilogram daging tulen dan 30 kilogram lemak dalaman).

Dari India - daging kerbau.

Dari negara-negara Asia - daging python.

Dari Afrika, Asia dan Amerika Latin - daging ikan yu.

Dari China - daging penyu laut dan iguana darat.

Resepi dari MK:

Kebab buaya dalam bahasa Perancis

600-700 g fillet buaya;

1 sudu besar l. ketumbar;

1 daun bay;

4–5 tomato segar;

garam dan herba secukup rasa.

Kacau ketumbar dengan ringan ke dalam lesung untuk melepaskan minyak pati sebanyak mungkin. Campurkan biji ketumbar yang dihancurkan, jus lemon, garam, lada dan daun salam. Biarkan daging yang dihiris dalam campuran ini selama kira-kira 40 minit. Kupas limau gedang dan potong menjadi kepingan besar, potong tomato menjadi 4 keping, kupas cendawan. Kami memakai lidi dengan urutan berikut: daging, limau gedang, daging, tomato, daging, cendawan. Goreng selama 5-10 minit, tuangkan pengasam.

Daging buaya dibakar dengan keju

3 kg daging buaya;

2 kepala bawang;

1 kepala bawang putih;

4 sudu besar l. ghee;

0.5 sudu kecil serbuk kayu manis;

0.5 sudu kecil lada hitam tanah;

Potong fillet buaya. Potongannya sederhana hingga kecil. Kemudian basuh kepingan daging dan biarkan kering. Potong bawang menjadi kepingan yang sangat kecil. Kami mencampurkannya dengan potongan buaya, memasukkan daging ke dalam piring yang dalam, menambah ghee dan mengisi semuanya dengan segelas air. Didihkan selama 10-15 minit, bergantung pada kekuatan api. Kami menambah lebih banyak air, perlu bahawa potongan daging benar-benar di bawah air. Kami menyalakan api sehingga api cukup kuat. Didihkan selama 30-45 minit. Semasa daging di atas api, masukkan keju melalui parutan (Swiss lebih baik, tetapi yang lain akan berlaku). Pukul telur dan campurkan dengan keju. Kami mengeluarkan dagingnya. Masukkan lada hitam dan sedikit garam. Letakkan sebilangan besar keju parut dan telur yang dipukul di atas. Hanya tinggal memanaskan oven dengan betul dan membakar pinggan kita. Masa memasak di dalam ketuhar - 20 hingga 40 minit.

Tajuk surat khabar: Orang Rusia akan gembira dengan air mata buaya
Diterbitkan di akhbar "Moskovsky Komsomolets" No. 26647 pada 11 Oktober 2014

Adakah mungkin memakan daging buaya?

Di beberapa negara, buaya itu tidak eksotik. Kerana penurunan jumlah haiwan ini di Amerika dan Jepun, peternakan buaya diatur, yang mengkhususkan diri dalam pembiakan reptilia secara besar-besaran. Hari ini kita akan mengetahui betapa selamatnya memakan daging buaya dan mengapa sebilangan orang meninggalkan daging biasa mereka memihak kepada pemangsa ini. Mari kita mulakan dengan fakta bahawa anda boleh memakan daging buaya. Dan orang telah melakukan ini selama beberapa ratus tahun..

Apa sebabnya kegembiraan menganjurkan ladang buaya di Barat?

Melalui media, orang diberitahu secara berkala bahawa daging babi sangat berbahaya bagi tubuh, jadi ada yang berusaha mencari sumber protein hewani alternatif.Selain itu, buaya tidak mudah dijangkiti penyakit berjangkit dan penyakit parasit. Di dalam badan reptilia, saintis telah menemui zat yang merupakan penawar semula jadi yang kuat yang menghilangkan semua komponen asing dari haiwan. Dagingnya dianggap sebagai produk organik..

Secara semula jadi, terdapat sedikit spesies buaya yang sesuai untuk makanan. Itulah sebabnya pengusaha mementingkan pembiakan pemangsa secara peribadi. Selalu ada permintaan untuk mereka.

Kerumitan perniagaan ini terletak pada kenyataan bahawa daging yang paling enak adalah pada orang dewasa yang telah mencapai usia 15 tahun.

Bahagian buaya yang paling sedap dan berkhasiat adalah ekor ekor. Sebenarnya tidak ada lemak, tetapi banyak protein. Nisbah bju dalam daging buaya adalah impian setiap orang yang menjaga kesihatan diri. Protein - 25 gram. Lemak - 1 gram. Karbohidrat - 0 gram.

Betapa rasanya buaya?

Daging ini mempunyai rasa yang istimewa. Ia akan disukai oleh pemakan daging dan penggemar ikan. Di sini nota ikan dan ayam digabungkan secara unik.

Baunya benar-benar neutral. Warna merah jambu.

Hidangan apa yang dibuat dari buaya?

Untuk mengelakkan daging berubah menjadi batu keras, ia mesti dimasak dengan api kecil. Lebih baik mengeluarkannya dari kompor lebih awal daripada terlalu berlebihan..

Banyak rempah tidak sesuai di sini. Produk ini terasa hebat dalam pengasingan yang indah.

Hidangan yang sangat sedap dibuat dari buaya dan cincin bawang.

Di Perancis, buaya disiapkan dengan ramuan Provencal. Hidangan ini disajikan bersama sayur-sayuran..

Di Sepanyol terdapat buaya yang direbus dengan krim dan wain putih kering.

Di Amerika, mereka menjual pai dan pizza yang diisi dengan daging buaya.

Komposisi daging buaya mengandungi lemak tak jenuh tunggal yang bermanfaat bagi tubuh: mereka menurunkan kadar kolesterol dan mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pembiakan.

Rawan buaya digunakan untuk membuat kaldu kaya yang baik untuk sendi dan kulit.

Ia juga kaya dengan vitamin B12. Kepekatannya jauh lebih tinggi daripada daging lembu dan ayam..

Minyak buaya digunakan sebagai ubat penyembuhan rematik dan artritis.

Produk berbahaya hanya sekiranya berlaku intoleransi individu. Oleh itu, ia boleh digunakan oleh semua orang.

Tulis di komen jika anda pernah mencuba daging buaya ?

Cara memasak buaya?

Buaya kelihatan cukup menakutkan, tetapi jika anda menggali lebih dalam, dalam erti kata harfiah, anda dapat menemui banyak perkara berguna. Buaya - pemilik kulit mahal yang lebat, dari mana orang menjahit beg, tali pinggang, dompet dan banyak lagi. Ada yang menjadikan mamalia ini sebagai haiwan peliharaan mereka. Tetapi mereka juga membuat daging yang enak, yang juga sihat. Mari kita bincangkan perkara ini.

Di mana buaya makan?

Buaya sangat popular di restoran Thailand, lebih-lebih lagi, resipi ini adalah salah satu makanan yang paling mahal. Ramai yang berspekulasi bahawa fesyen daging buaya berlaku setelah desas-desus wabak ayam merebak di Eropah..

Beberapa saat sebelumnya, "buaya" terkenal di Austria, tetapi Thailand lebih berjaya dalam memperbaiki hidangan eksotik seperti itu dan "menu buaya" menjadi "kuda" masakan Asia. Singapura mempunyai restoran berasingan untuk menu buaya khas, dan dalam beberapa hidangan seperti itu adalah tulang belakang restoran..

Di Amerika Syarikat, barbeku yang dibuat dari tulang rusuk buaya cukup popular. Di Afrika, hidangan dengan daging seperti itu bukanlah sesuatu yang eksotik, sebaliknya, itu biasa, yang berbeza dari Jepun. Dalam menu Jepun, hidangan dengan buaya boleh didapati secara eksklusif di restoran metropolitan yang mahal..

Cara memasak daging buaya

Kelebihan besar dari daging jenis ini adalah bahawa ia sesuai dengan hidangan apa pun. Contohnya, sup disediakan dari daging buaya, pai, kaserol dibakar, digoreng untuk lauk, dengan produk tepung. Dagingnya dipotong dan digoreng dengan sempurna. Koki menemukan persamaan antara buaya dan burung, serta dalam penyediaannya.

Dalam memasak apa pun, semuanya bermula dengan pencairan. Tidak dianjurkan menggunakan microwave atau air panas untuk prosedur seperti itu. Lebih baik biarkan daging di dalam bekas pada suhu bilik selama beberapa jam.

Petua: biasanya sediakan fillet cakar dan ekor buaya. Daging yang paling lembut dan mengandungi paling sedikit lemak.

Setelah pencairan, keluarkan sisa lemak dari fillet, kerana akhirnya boleh merosakkan rasa daging yang sudah siap.

Ekor Buaya dengan Tepung Kari

  • Fillet ekor buaya 1 kg;
  • 1 biji bawang kecil;
  • 3 ulas bawang putih;
  • Halia 15 cm;
  • 1 sudu teh kunyit, biji jintan, pes kari merah dan pes tomato
  • 500 ml kaldu ayam;
  • 125 ml santan;
  • minyak zaitun (sayur atau mentega boleh digunakan);
  • ketumbar.

Perhatian! dalam apa jua keadaan, jangan menggoreng daging buaya dalam marjerin. Lemaknya dapat merosakkan rasa fillet, dan makanannya tidak akan dapat digunakan.

  1. Potong menjadi kepingan atau petak memanjang.
  2. Kami memotong bawang dan halia. Kami membuang semuanya ke dalam kuali yang panas dan goreng pada suhu maksimum. Sekiranya minyak telah habis, bawang dan halia tidak digoreng sepenuhnya, tambahkan 1 sudu kecil. minyak.
  3. Apabila bawang berubah menjadi kuning sedikit, tambahkan biji jintan dengan kunyit dan terus goreng di atas api selama beberapa minit.
  4. Tukarkan dapur ke api sederhana dan tuangkan sup ayam ke dalam periuk. Masak semuanya selama 5 minit dan matikan apabila 1/4 kuahnya mendidih.
  5. Setelah mengeluarkan halia dan bawang dari kuali, masukkan ke dalam pinggan lain, kerana tidak akan diperlukan lagi. Hidupkan kuali dengan api kecil dan tambahkan pes tomato, santan dan pes kari ke dalam kuahnya. Selepas beberapa minit, anda boleh mematikannya.
  6. Kami mengambil kuali kedua. Masukkan minyak zaitun dan masukkan daging. Goreng hingga kekuningan dan matikan. Anda perlu memasak dengan api kecil agar daging tidak basi.
  7. Campurkan sos dan daging, masukkan semuanya ke dalam mangkuk. Untuk keindahan hidangan, letakkan tangkai ketumbar di atasnya. Secara tradisional dan perayaan!

Sekiranya anda ingin menambahkan pengasam ke dalam pinggan, anda boleh menggunakan sitrus untuk ini. Ia sangat sesuai dengan kulit kiwi, betik dan mangga. Selalunya dibuat dengan rosemary, bawang putih ditambah. Dan tentu saja, anda tidak boleh melakukannya tanpa rempah: lada, kari, garam, kemangi, halia dan cili. Menggabungkan semua ini, anda mendapat pengasam yang sangat baik.!

Ciri-ciri berguna daging buaya

Daging buaya tidak mengandungi karbohidrat, dan jisim lemak tidak mencapai 1 gram. Juga, haiwan ini diklasifikasikan sebagai mesra alam, masing-masing, dagingnya tidak tercemar atau berjangkit. Sebab kedua untuk ini adalah kenyataan: terdapat antibiotik dalam darah mereka. Tahap kolesterol yang sangat rendah. Ia diresepkan oleh doktor kepada orang yang mempunyai kolesterol tinggi. Daging buaya tinggi protein.
Daging dikontraindikasikan untuk mereka yang alah terhadap hidangan eksotik seperti itu..

Albertych

Pengurus projek. Penafian: pendapat pengarang mungkin berbeza dengan pendapat pembaca.

Tidak ada bahagian dari bahan yang disajikan di laman web yang dapat disalin dan diposkan dalam format teks, video, audio atau grafik tanpa persetujuan bertulis dari pihak pentadbiran dan adanya pautan atau sebutan sumber.