Apa rasa koumiss?

Kumis, minuman penyembuh ini, saya berkesempatan untuk mencuba untuk pertama kalinya ketika, setelah melakukan perjalanan perniagaan yang lain, saya kembali dari Tashkent ke Moscow. Tidak ada cukup wang untuk tempat duduk di petak, juga tidak ada cukup wang untuk tempat duduk yang dikhaskan, saya duduk di dalam kereta biasa. Selepas itu, saya ingat, betul-betul lima puluh kopecks. Saya telah melakukannya, anda tidak akan menunjukkan gaji penyelidik junior.

Saya memilih rak ketiga paling atas. Ini adalah bagasi, tetapi ada banyak orang di dalam kereta, tidak ada tempat yang cukup, jadi saya naik. Saya menipu. Lapar. Saya memutuskan pada hari kedua untuk membeli sesuatu untuk dimakan, pada waktu itu sudah cukup untuk sesuatu. Saya tertidur, fikirkan tentang malas saya. Kadang-kadang, mungkin, dia tenggelam dalam keadaan hibernasi yang lapar. Saya mendengar melalui slumber: "Siapa kumys, siapa kumis?"

Tidak ada tidur dengan segera. Saya meluncur dari rak, dan di luar tingkap menapak ke cakrawala, angin mendorong duri semak. Kereta api masih berdiri, dan seorang wanita menginjak-injak kereta kami, menawarkan kumis, di sebelah unta. Saya menekan lima puluh dolar yang dihargai di tangan saya, dan ke pintu keluar. Saya menggantung dari papan kaki, tertanya-tanya berapa banyak yang terjual. Saya tidak ingat berapa harga wanita itu, tetapi mengikut wang saya. Dia menghulurkan duit syiling dan menerima sebotol kaca hijau setengah liter. Di dalamnya, cecair berwarna putih lut, leher disumbat dengan penyumbat kertas. Saya mengeluarkan gabus dan melemparkannya ke tanah, membuka botol dengan cara seorang profesional mabuk dan mencium lehernya. Saya tidak dapat menguasai dua puluh tujuh gulungan yang dimasukkan ke dalam botol seperti itu sekaligus, tetapi saya menelan separuh kandungannya kerana lapar, kemudian saya merasakan rasanya. Tidak juga. Yang utama adalah bau, saya segera teringat kuda yang stabil dan tidak asing lagi.

Adakah anda tahu bagaimana kumis disediakan? Kemudian, di Moscow, saya bertanya mengenai teknologi. Susu fermentasi dari kuda betina diletakkan di kulit kulit kuda. Dari bahagian kulit yang dikeluarkan dari kaki kuda, dengan bulu di dalamnya. Secara semula jadi, jika kuda itu sudah tua, maka kulitnya sudah tua, direndam dengan peluh kuda selamanya. Keringat memberikan rasa dan bau yang tidak dapat dijelaskan kepada kumis, bulu memudar di kumis terapung.

Saya tidak minum kumis itu lagi, saya mengucapkan terima kasih kepada tuan rumah dan mengembalikan botol itu bersama-sama dengan kumis yang lain. Saya sendiri tidak masuk ke dalam kereta, saya meninjau kawasan sekitar, saya berminat. Saya melihat sekilas bahawa makcik saya mengisi semula botol dengan sisa-sisa kumis saya ke tanda sebelumnya, mengangkat gabus yang telah saya lemparkan dari tanah, dan memasukkan botol ke kereta seterusnya dengan lagu yang sama: "Siapa kumys, siapa kumis?" Seperti yang saya anggap oleh rasa dan bau, berapa banyak orang yang menghisap botol ini sebelum saya, saya merasa tidak sihat sepenuhnya. Saya tidak mahu makan atau minum sehingga Moscow sendiri.

Ujian NUR.KZ: Adakah mungkin untuk membezakan kumis "sebenar" dengan kedai?

Kumis adalah minuman menyegarkan yang sihat yang ditemui dan dibawa oleh orang-orang nomad selama berabad-abad, menyampaikan resipi kepada keturunan mereka.

Hari ini, suri rumah jarang membuat kumis sendiri, lebih suka membeli produk siap. Nasib baik, pilihannya bagus - di bazar dan pasar raya anda boleh menemui kumis draf yang dibawa dari kampung oleh petani. Kumis sebegini dianggap lebih semula jadi. Walau bagaimanapun, di kedai anda boleh menemui pelbagai jenis kumis botol.

Kumis mengandungi banyak unsur jadual berkala, banyak vitamin dan nutrien, ia mempunyai kesan penyembuhan dan pembersihan. Tidak digalakkan menyimpan kumis yang baru dimasak selama lebih dari tiga hari - ia tidak akan kehilangan rasa, tetapi boleh melakukannya. Kumis mengandungi sejumlah kecil alkohol, namun, bergantung pada tahap penapaian, "darjah" dapat mencapai 11%!

Pada pandangan pertama, membuat kumis tidak sukar - ragi khas, diletakkan di dalam pinggan siap, dituangkan dengan susu dan dimasukkan selama 12 jam. Namun, walaupun terdapat kesederhanaan, kumis ternyata berbeza setiap masa.

Kami memutuskan untuk mencuba beberapa jenis koumiss. Antaranya - kumis botol dan kumis, dijual di paip, serta dibawa dari ladang. Terdapat tujuh penguji, ternyata dua dari mereka berasal dari keluarga tani, jadi tidak sukar bagi mereka untuk membezakan produk yang baik.

Tujuan mencuba kami bukanlah untuk mengenal pasti produk terbaik atau terburuk - pakar kami merasai setiap minuman dan memberikan pendapat mereka, serta memberi penilaian dari 1 hingga 5 mata. Kami mengingatkan anda bahawa pendapat mungkin bersifat subjektif, dan artikel itu hanya untuk tujuan maklumat sahaja, tanpa nasihat atau pengiklanan. Pengecapan dilakukan secara "membabi buta" - para pakar hanya mengetahui nombor produk, tetapi jenama apa yang tersembunyi di sebalik nombor tersebut, mereka tidak tahu.

Oleh itu, mari kita mulakan. Sebelum kita ada lima sampel.

Kumis "Ak Zhol", RK, kampung Kegen. 1 liter, 650 tenge.

Bahan-bahan: susu kuda asli, masam kumis. Kandungan alkohol tidak melebihi 3%. Nilai tenaga 40.4 kcal. Jangka hayat - 3 bulan.

Koumiss "Sarzhailau Altai", RK, kampung Uzynagash. 0,5 liter, 325 tenge.

Bahan-bahan: susu kuda, kultur starter asid laktik. Jangka hayat tidak lebih dari 6 bulan. Kandungan alkohol tidak melebihi 3%. Nilai tenaga 53 kcal.

Kumis "Sary Tau", RK, kampung Kegen. 1 liter, 455 tenge.

Bahan-bahan: susu kuda, masam kumis. Kandungan alkohol tidak melebihi 3%. Nilai tenaga 40.4 kcal. Jangka hayat - 3 bulan.

Kumis "Auyl Berekesy". 0,458 liter, 358 tenge.

Kumis dijual di paip di jabatan khusus salah satu pasar raya di bandar ini. Data mengenai komposisi, jangka hayat dan perkara lain tidak diketahui.

Koumiss petani. RK, kampung Koshmambet. 1 liter, 500 tenge.

Bahan-bahan: susu kuda, masam kumis. Kumis dibeli dari seorang petani.

Seperti yang anda lihat, komposisi dan parameter asasnya hampir sama. Walau bagaimanapun, rasa setiap jenis kumis sangat berbeza..

"Ibu bapa saya telah bertani selama sepuluh tahun," kata Asemgul. - Hidangan untuk kumis dioleskan dengan minyak buatan sendiri, kemudian dihisap dengan ramuan khas, yang dikumpulkan di luar kota. Saya telah minum kumis setiap hari selama sepuluh tahun ".

Gadis itu segera mengenali kumis "buatan sendiri": "Yang pertama lebih kurang menyenangkan rasanya, tetapi dirasakan ia dicairkan dengan air, dan yang kedua terasa seperti kurt dicampur dengan air. Yang ketiga adalah sama, tetapi juga masam. Pada keempat, air juga terasa, dan yang kelima, walaupun tidak segar, pada pendapat saya, tetapi nyaman ".

Asemgul, bagaimanapun, tidak memberikan lima teratas untuk salah satu jenis koumiss, tetapi itu adalah sampel petani kelima yang layak mendapat empat teratas..

Arai juga menandakan sampel kelima, juga memberikannya empat.

"Dalam sampel pertama, saya merasakan air dan rasa keju kotej. Yang kedua mempunyai bau yang tidak menyenangkan, seolah-olah sudah habis, dan bertahan lama. Yang ketiga tidak begitu menyenangkan rasanya, dan baunya sesuai, mustahil untuk diminum. Yang keempat ringan, tetapi air terasa. Dan yang kelima lebih sedap, ”jelas Aray.

Namun, harus diingat bahawa selera para pengecap berbeza. Sebagai contoh, nombor satu, yang tidak disukai oleh peserta ujian lain, Zhanar kelihatan sangat menyenangkan.

"Saya suka kumis bernombor 1 dan 4," kata Zhanar, "kerana mereka sedikit masam - saya tidak suka masam. Sampel yang lazat; pada pendapat saya, bagus untuk kanak-kanak. Yang ketiga adalah masam dan hambar, anda boleh meletakkan skor sifar dengan selamat, walaupun saya meletakkan satu. Sampel kedua adalah masam, dengan rasa kurta dan bau kabur. ".

Alevtina mengakui bahawa dia minum kumis secara tidak teratur, tetapi dia menyukainya, kerana gadis itu suka produk susu yang ditapai.

"Saya tidak berpura-pura menjadi ahli," kata Alevtina, "tetapi nampaknya yang pertama dicairkan dengan air, mempunyai konsistensi yang tidak dapat difahami dan rasa yang tidak tertumpu, saya memberinya dua. Yang kedua, walaupun ramai yang menolaknya, saya menyukainya. Saya rasa saya akan meminumnya, tebal. Saya tidak memasuki selok-belok produksi, mungkin dia tidak seperti itu, tetapi saya memberikannya lima. Yang ketiga terlalu masam, walaupun pada hakikatnya saya suka masam, tetapi rasanya yang keras. Yang keempat nampaknya bercerai. Dan yang kelima nampaknya saya semula jadi, sederhana, saya sangat menghargainya. Saya tidak mematuhi tanda dagangan tertentu dan lebih suka membeli "genggam" semasa saya keluar dari bandar, tetapi saya jarang membeli di kedai ".

Arailym mengatakan bahawa, menurutnya, orang Kazakh dapat menentukan rasa kumis, kerana ia adalah minuman Kazakh nasional.

"Ketika saya minum kumis nombor satu, saya merasakan ia telah dicairkan," katanya. - Terlalu cair dan air terasa jelas. Yang kedua masam, seolah-olah basi. Yang ketiga juga masam, mungkin sudah habis. Keempat rasanya enak, tetapi tetap saja saya tidak merasa semula jadi. Yang kelima hanya semula jadi, segar dan menyenangkan. Saya biasanya minum susu saumal atau kuda betina. Saumal sangat lembut, tidak masam, mereka mengatakan ia lebih berguna. Keluarga saya minum saumal dua hingga tiga kali sebulan. Kami tinggal di pinggir bandar, dan kami membelinya dari mereka yang memelihara kuda. ".

Yerzhan boleh dipanggil ahli koumiss. Dia membeli produk susu fermentasi ini dengan kerap, beberapa kali dalam sebulan..

"Yang pertama kelihatan sangat cair, seolah-olah susu ditambahkan di sana - sedikit manis," kata Yerzhan. - Yang kedua dicairkan dengan jelas dengan air dan dioksidakan oleh sesuatu, mungkin kurt atau keju kotej. Yang ketiga saya letakkan empat, kerana tidak memiliki rasa dan bau kabut dan terbakar, tetapi agak masam, dan saya suka kumis masam. Saya tidak suka manis dan segar. Yang keempat kekurangan kandungan lemak, semacam lampu kumis. Saya meletakkan lima pada kelima, nampaknya ini adalah kumis ladang sebenar, seperti yang saya suka: ada rasa dan bau asap, rasa agak berlemak dan masam kaya. Saya percaya bahawa kumis dipengaruhi oleh geografi pembiakan. Sekiranya kuda betina merumput di pasir, rasa kumis akan lebih masam dan menyakitkan. Dan kuda-kuda yang merumput di hutan Turgai, di mana terdapat banyak kehijauan, kumis mempunyai rasa yang lebih lembut dan manis. Saya membeli kumis berhampiran rumah, sebuah kedai kecil telah dibuka di sana, di mana produk ladang dibawa. Saya sama sekali tidak mengalu-alukan kumis kedai ".

Asem juga anak perempuan petani, seperti Asemgul, oleh itu dia mesti memahami koumiss, katanya. Dia suka minuman yang lebih gemuk.

"Saya suka nombor satu, tetapi tidak sepenuhnya segar, tetapi kumis tidak boleh segar ketika berada di dalam botol. Hanya dari ladang kuma dapat segar, dan apabila sudah lama, ia menjadi masam, ”jelas Asem.

Gadis itu menganggap bahawa sampel nombor tiga sangat masam, yang tidak disambut oleh Asem, kerana, menurut pendapatnya, tidak semua orang menyukai ini. Di samping itu, gadis itu berpendapat bahawa sampel ketiga mempunyai bau yang tidak wajar..

"Nombor dua sepertinya basi, sementara nomor empat memiliki rasa lembut dan lembut, tetapi kekurangan lemak," lanjut Asem. - Kumis nombor lima lebih berlemak dan masam, saya akan meminumnya. Nampaknya selatan. Secara amnya, saya bukan peminat kumis, tetapi saya pasti minum tiga atau empat kali sebulan ".

Seperti yang anda lihat, kum petani bukan sahaja dikenali dengan segera, tetapi juga diberi markah tinggi. Menurut jadual, ia keluar di atas, menurut penguji kami. Di tempat kedua adalah kumis dari kampung "Auyl berekesy", yang dijual di paip di pasar raya di kota, dan di tempat ketiga adalah "Ak Zhol" dalam botol.

Harus diingat bahawa kumis jenama ini terdapat dalam pelbagai variasi di rak kedai. Jumlah mata terkecil dijaringkan oleh kumis "Sary Tau", walaupun, menurut pendapat pengarang artikel itu, rasanya cukup menyenangkan. Secara umum, kita dapat mengatakan bahawa walaupun pendapat para penguji agak serupa, tidak ada produk yang dapat disebut buruk. Semua orang akan menemui pengguna mereka.

Koumiss

Kumis (dari Turkic, Kazakh. Kymyz) adalah minuman susu fermentasi yang terbuat dari susu kuda betina dengan warna keputihan, yang diperoleh sebagai hasil penapaian asid laktik dan alkohol. Kumis dalam semua tahap pematangan digunakan hanya fermentasi, bukan fermentasi, oleh itu ia disebut "minuman hidup". Untuk rasa - menyenangkan, menyegarkan, berbau masam-manis. Yang pertama belajar memasak kumi adalah orang nomad dari stepa Kazakh dan Mongolia. Nomad menyimpan rahsia teknologi penyediaan kumi selama berabad-abad. Penyebutan pertama kumis dapat ditemukan dalam karya sejarawan Yunani kuno Herodotus (484-424 SM), yang, yang menggambarkan kehidupan orang Scythians, mengatakan bahawa minuman kegemaran orang-orang ini adalah minuman khas yang disediakan dengan meminum susu kuda dalam bak mandi dalam... Penerangan terperinci mengenai koumiss ditinggalkan oleh rahib Perancis dan mubaligh Wilhelm Rubricius abad ke-13. Bercakap mengenai perjalanannya ke "Tataria" pada tahun 1253, dia pertama kali menerangkan secara terperinci mengenai persiapan, rasa dan tindakan kumis.

Bergantung pada kandungan asid laktik dan alkohol, kumis dibahagikan kepada rendah, sederhana dan kuat.

Dalam kumis lemah (satu hari, alkohol - 1%) terdapat sedikit gas, busa mudah gugur apabila digoncang. Apabila diselesaikan, ia terbahagi kepada dua lapisan: bahagian atas berair dan yang lebih rendah lebih padat. Rasanya manis, sedikit berasid dan sukar menyengat lidah. Kumis yang lemah menyerupai susu kuda dalam ketumpatan.

Rata-rata koumiss (berumur dua hari, alkohol 1.75%), busa halus yang berterusan terbentuk. Kumis tidak terbahagi kepada lapisan. kerana terdapat kesan kasein seragam yang tersebar halus. Rasa masam, pedas, menyengat lidah. Kumis seperti itu lebih nipis daripada susu kuda.

Kumis kuat (berumur tiga hari, alkohol - 3%) lebih kurus dan lebih masam. Ia mengandungi banyak busa, tetapi kurang berterusan, terdapat banyak gas.

Semasa fermentasi kumis, protein berubah menjadi bahan yang mudah dicerna, dan gula susu - menjadi asid laktik, etil alkohol, asid karbonik dan sejumlah bahan aromatik. Semua ini menghasilkan nilai pemakanan kumis yang tinggi, mudah dicerna, rasa dan aroma yang menyenangkan..

Biasanya kumis mengandungi dari 0,2% hingga 2,5% etil alkohol. Tetapi kumis semulajadi yang kuat (hanya dari susu kuda betina) boleh mengandungi hingga 4.5% alkohol.

Kandungan kalori satu liter kumi berkisar antara 300-400 kkal, bergantung pada kandungan protein dan lemak, serta jumlah gula yang tidak ditapai. Terdapat kira-kira 20g protein yang dapat dicerna dalam satu liter koumiss, yang sesuai dengan jumlah protein dalam 100g bubur daging sapi lemak sederhana. Penting untuk diperhatikan bahawa protein kumis kaya dengan asid amino penting dan hampir dicerna sepenuhnya.

Kumis mengandungi banyak ragi, serta vitamin:

- Tiamin (B1) - 203,4 μg / L.

- Ribiflavin (B2) - 375.0 μg / l.

- Asid pantotenik - 2010.0 μg / l.

- Asid folik - 265.0 μg / l.

- Biotin - 1.2 μg / l.

Sifat perubatan koumiss dan penggunaan koumiss

Kegunaan dan sifat perubatan kumis dikaji terutamanya setelah pembukaan hospital kumis pertama oleh N.V. Postnikov pada tahun 1858. N.V. Postnikov diberi kepercayaan untuk menganjurkan sanatorium rawatan kumis pada tahun 1858 yang tidak jauh dari Samara kerana "merawat pesakit dengan tuberkulosis dan penyakit yang melemahkan." Setahun kemudian, seorang doktor lain, Neftel, di hospital tentera Orenburg merawat 15 tentera dengan tuberkulosis dengan kumis. Tidak lama kemudian, doktor mengiktiraf kumis sebagai ubat terbaik dari semua penyakit yang diketahui untuk melawan penyakit ini. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pengaruh koumiss telah dikaji pada pelbagai proses fisiologi badan dan pada organ individu:

- Ragi kumis semasa fermentasi menghasilkan bahan antibiotik yang berkaitan dengan tubercle bacillus.

- Kumis menormalkan aktiviti rembesan perut dan organ pencernaan lain.

- Terapi kumis ternyata sangat efektif dalam kasus ulser perut dan duodenum, pada tahap redaman proses, dan juga memberikan hasil yang baik dalam disentri dan demam kepialu..

- Kumis mempunyai sifat bakteria, termasuk terhadap E. coli dan mikrob patogen lain.

- Rawatan Kumis mempunyai kesan yang sangat bermanfaat pada darah: kandungan hemoglobin meningkat, formula leukosit bertambah baik.

- Kumis mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf. Kumis yang baik menyebabkan keadaan yang pelik: beberapa keletihan masuk, kemudian tidur yang nyenyak, peningkatan kerengsaan hilang.

- Kumis melegakan sindrom mabuk dengan cepat.

Oleh itu, kumis mendapat penerapannya dalam rawatan batuk kering, kudis, gastritis, penyakit pankreas, anemia, neurasthenia, penyakit kardiovaskular dan demam kepialu..

Sebagai tambahan kepada penyakit manusia, kumis juga digunakan dalam rawatan haiwan - dispepsia, penyembuhan luka.

Kaedah pengambilan koumiss

Kaedah pengambilan kumis bergantung pada penyakit pesakit, di mana rawatan kumis ditetapkan, pada aktiviti prosesnya, pada usia pesakit. Rezim minum kumis mirip dengan rejim minum air mineral dan bergantung pada fungsi pengeluaran, pencairan sistem pencernaan.

Kaedah terapi kumis memperuntukkan penggunaan kumis dalam dos pecahan 500-750-1000 ml / hari. Masa pengambilan kumis bergantung kepada keadaan fungsi perembesan perut.

Bagi orang yang mempunyai fungsi sekresi perut yang normal dan meningkat dengan latar belakang fungsi pemindahan motor normal usus, disyorkan untuk menggunakan koumiss kekuatan sederhana dengan keasidan berterusan 81-1000 menurut Turner: 200-250 ml, masing-masing, 20-30 minit sebelum makan atau segera sebelum makan dan dalam dos pecahan 150-200 ml selama 1-1,5 jam dalam dos harian 500-750 ml;

Bagi orang yang mempunyai fungsi sekresi gastrik yang berkurang, disyorkan koumiss sederhana dan kuat (101-1200 menurut Turner), 250-300 ml 40-60 minit sebelum makan, 750-1000 ml / hari. Tempoh perjalanan terapi kumis sekurang-kurangnya 20-25 hari.

Sekiranya penyakit ulser peptik, gastritis kronik dengan peningkatan dan fungsi sekresi normal, koumiss lemah diresepkan 1-1,5 jam sebelum makan, 125-250 ml 3 kali sehari dalam bentuk hangat (18 ° -20 °). Minum dengan teguk besar, buang buih berlebihan.

Sekiranya terdapat penyakit ulser peptik, gastritis kronik dengan fungsi sekresi yang berkurang, koumiss lemah dan sederhana diresepkan 20-30 minit sebelum makan 125-250 ml 3 kali sehari. Minum dengan meneguk kecil. Pada awal perjalanan rawatan, disyorkan dos 100-150 ml, dengan peningkatan secara beransur-ansur menjadi 250 ml.

Apabila kumis diresepkan kepada pesakit pada awal pasca operasi (2-3 minggu selepas pembedahan), dioperasikan untuk ulser gastrik dan ulser duodenum, kaedah penggunaannya bergantung pada keadaan awal fungsi sekresi dan evakuasi perut. Bagi pesakit dengan peningkatan fungsi sekretori, kumis jenis lemah disyorkan 1-1,5 jam sebelum makan dalam dos 50-100-200 ml 3-4 kali sehari dengan jangkaan kesan penghambatannya (kesan duodenum). Pesakit dengan rembesan koumiss yang diawetkan disyorkan untuk mengambil seperti peningkatan fungsi rembesan gastrik. Pesakit dengan fungsi sekresi yang berkurang disarankan untuk mengambil koumiss kelas lemah dan sederhana 20-30 minit sebelum makan dalam dos 50 ml, diikuti dengan kenaikan dos hingga 200 ml 3-4 kali sehari. 16-18-20 liter kumi disyorkan untuk menjalani rawatan, jangka masa rawatan adalah 20-24 hari.

Produk susu fermentasi KFH Shipitsyn A.S., RB, Belebey Kumys dari susu mare dan sourdough madu - ulasan

Apakah rasa kumis? Adakah kumis mengandungi alkohol? Bagaimana cara membuka kumis dengan betul? Apa itu terapi kumis?

Helo!

Hari ini saya akan memberitahu anda tentang minuman yang memenangkan saya dari minum pertama.

Kumis adalah minuman susu fermentasi yang terbuat dari susu kuda, diperoleh sebagai hasil penapaian asid laktik dan alkohol dengan bantuan tongkat dan ragi asam laktat Bulgaria dan asidofilik.

Tahun ini kumis dibawa untuk pesanan dari Ufa.

Pengilang kumis tidak peduli dengan reka bentuk dan keindahan botol. Semua botol adalah jenis yang sama, kaca "Soviet" gelap dan pelekat kertas, yang, dalam kebanyakan kes, rosak semasa pengangkutan atau dipenuhi dengan kumis dari botol yang meletup di dekatnya.)

Warna minumannya berwarna putih, susu, sedikit berair.

Baunya masam, itu mengingatkan saya pada bau susu lembu masam biasa dari masam kampung, mungkin ada juga yang mencuba.

Rasa kumi sebagai perbandingan akan jauh serupa dengan tan atau ayran, tapi tetap dia berbeza.

Pertama, kumis lebih berkarbonat. Dan semakin lama ia berdiri, semakin banyak fermentasinya.

Jangka hayat kumis maksimum 12 hari.

Berhati-hati semasa membuka botol! Terdapat begitu banyak kenderaan gas di dalamnya sehingga boleh meletup semasa pengangkutan. Tahun ini mereka membawa saya 6 botol kumis, kami membawanya pulang, mula membongkarnya dan salah satu botolnya terkoyak ke dapur. Inilah intinya.

Siling palsu di dapur dengan lubang. Dan jika di mata?!

1. Sediakan gelas.

2. Tutup botol dengan tuala, tempelkan tangan dengan pembuka botol di bawah tuala.

3. Buka penutup botol secara perlahan dan perlahan, tanpa merobeknya sepenuhnya, kerana jika anda tidak melepaskan gas, penutupnya akan roboh dan isi botol akan tumpah keluar dengan kelajuan dan ketinggian yang baik.

Malah rawatan kumis telah dikembangkan!

Terapi Kumis (terapi kumis) - penggunaan kumis untuk tujuan perubatan. Makna terapi kumis dikurangkan kepada penggunaan kumis berdasarkan dos mengikut jadual individu yang disusun dalam kombinasi dengan klimoterapi di resort yang dilengkapi khas. Semasa rawatan kumis, nilai pemakanan makanan utama harus dikurangkan dengan ketara untuk mengelakkan pemakanan berlebihan..

Apa yang dirawat dengan kumys?

Kumis digunakan untuk tuberkulosis, kudis, gastritis, penyakit pankreas, anemia, neurasthenia, penyakit kardiovaskular dan demam kepialu.

Kumiss mempunyai busa dari ragi, anda tidak boleh mengeluarkannya, praktis tidak terasa ketika digunakan, tidak ada benjolan.

Botol itu tidak menunjukkan jumlah alkohol dalam botol, tetapi saya, sebagai orang yang tidak minum alkohol, akan mengatakan dengan tepat, saya "baik" dari kumis. Saya akan menyamakan kesan kumis segar dengan sebotol bir ringan. Malangnya, saya tidak mempunyai meter alkohol di rumah, tetapi saya mempunyai alat pernafasan. Jadi disini.

Setelah 1 botol kumis diminum, alat penyedut nafas menunjukkan 0.19 ppm (!).

Beberapa sumber menulis bahawa kandungan etil alkohol dalam kumis berkisar antara 0.2% hingga 2.5%.

Kumis semulajadi yang kuat (hanya dari susu kuda betina) boleh mengandungi hingga 4.5% alkohol.

Terdapat kaedah Kazakh untuk membuat kumi yang sangat kuat dengan kandungan alkohol lebih dari 40%, yang disebut asau kumis.

Saya juga boleh mengatakan bahawa saya mencuba kumi dengan jangka hayat yang telah habis.) Kelewatan selama 4 hari. Baiklah, salah satu botol yang saya bawa terbantut. Pada dirinya, menurut myomas, semua darjah adalah 6.)

Secara amnya, minuman itu bukan untuk wanita hamil dan kanak-kanak, itu pasti.

Apa lagi yang hendak diperkatakan. Saya mencuba 4 jenis koumiss, iaitu kumis dari pengeluar yang berbeza. Kumis pada sourdough madu tidak berbeza dengan rasa klasik kumis. Tidak sama sekali.

Minuman itu pasti bukan untuk semua orang, jadi suami saya merasakan sedikit rasa tengik, yang tidak saya rasakan.

Saya akan menurunkan tanda hanya kerana label tidak menunjukkan% kandungan alkohol, yang bermaksud bahawa orang yang tidak dikenali dapat minum minuman, berada di belakang roda dan menerima "hadiah" dalam jumlah 30t.r. dan satu setengah tahun kehilangan lesen memandu. Siapa yang memerlukan kejutan seperti itu?

Kos sebotol kumis berkisar antara 60-80 rubel di Ufa. Di wilayah Volgograd, kumis sama sekali tidak dijual.. (Oh, sayang sekali!

Semoga anda merasa menarik. Seperti biasa, Nyushka anda.

Cara menentukan kualiti Kumis

Kumis yang diperoleh hasil penapaian susu kuda adalah minuman susu fermentasi yang terkenal. Ia digunakan sebagai hidangan bebas, dikurniakan rasa masam-manis dan warna putih. Kumis mempunyai khasiat yang menyegarkan, menghilangkan dahaga dalam cuaca panas. Dari segi rasa, minuman seperti itu menyerupai kefir berkarbonat, yang memuaskan bukan sahaja dahaga, tetapi juga rasa lapar. Bagaimana untuk memahami koumiss mana yang lebih baik? Seterusnya, kami akan menjawab soalan ini dan memberitahu anda tentang kriteria untuk menilai kualiti minuman ini..

Piawaian kualiti Kumis

Di Rusia, piawaian negara bagian R 52974-2008 berlaku, di mana kumis ditakrifkan sebagai produk yang dibuat oleh campuran asam laktat dan penapaian alkohol dan penapaian susu kuda. Untuk penyediaannya, mikroorganisma starter digunakan dalam bentuk tongkat Bulgaria dan acidophilus, serta ragi.

  • Menurut GOST, kumis adalah cecair legap.
  • Minuman ini mempunyai rasa susu masam yang sedikit pedas..
  • Bau produk itu khas, ciri khas koumiss.
  • Kumiss mungkin mempunyai rasa ragi yang lemah, rasa dan aroma lain tidak termasuk.
  • Minuman ini dikurniakan dengan konsistensi cecair dan seragam..
  • Ia berkarbonat dan sedikit berbuih.
  • Kumis tidak mengandungi serpihan dan ketulan lemak yang longgar.
  • Warna putih susu seragam.

Koumiss

Orang Turki. qımız - susu kuda betina yang diperam
Minuman beralkohol berdasarkan susu kuda betina, diperoleh dengan penapaian di bawah pengaruh acidophilus dan bacillus dan ragi Bulgaria. Minuman ini mempunyai rasa manis dan masam yang menyenangkan, warna putih dengan sedikit busa di permukaan. Kumis yang dibuat dari pelbagai jenis fermentasi mungkin mengandungi alkohol dalam jumlah yang berbeza. Kandungannya boleh berbeza dari 0.2 hingga 2.5 vol. dan kadangkala mencapai 4.5 vol. Semasa penapaian, protein susu dipecah menjadi komponen yang mudah dicerna, dan laktosa menjadi asid laktik, karbon dioksida, alkohol dan bahan lain.

Kumis muncul lebih dari 5000 tahun yang lalu sejak zaman penjinakkan kuda oleh suku nomad. Ekspedisi arkeologi yang dilakukan di wilayah Mongolia dan Asia Tengah mendedahkan sisa-sisa kulit anggur kulit dengan sisa-sisa susu kuda. Rahsia kumis dirahsiakan untuk waktu yang lama, dan orang asing yang secara tidak sengaja mempelajari teknologi membuat minuman itu dibutakan. Kumis dianggap sebagai minuman kebangsaan bangsa Turki. Kumis terkenal di Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakhstan, Mongolia dan negara-negara Asia yang lain.

Pada masa ini, resipi kumis terkenal dan dibuat bukan sahaja di rumah, tetapi juga di kilang. Sekiranya dipatuhi semua peraturan untuk pengeluaran kumis, pengeluaran yang sangat mahal akan diperoleh. Oleh itu, dalam usaha menurunkan kos minuman, banyak pengeluar mula menggunakan bukan susu sapi, tetapi susu lembu dan bukannya alas. Kesannya, kualiti minuman berkurang dengan ketara..

Membuat kumi klasik berdasarkan susu kuda terdiri daripada beberapa peringkat:

  1. 1 hasil susu seekor kuda betina. Oleh kerana jumlah susu yang sedikit per hasil susu, mares diperah 3-6 kali sehari. Semasa aliran susu ke dalam udder, pembantu susu mempunyai 15-20 saat untuk mengumpulkan semua susu. Oleh itu, tangan yang sangat mahir sangat diperlukan..
  2. 2 ragi. Semua susu dituangkan ke dalam batang pohon linden dan penapaian dari kumis matang ditambahkan di sana. Campuran dipanaskan hingga 18-20 ° C dan dikacau selama 1-6 jam.
  3. 3 penapaian. Semasa pencampuran, proses berterusan asid laktik campuran dan penapaian alkohol berlaku. Pada tahap inilah semua nutrien koumiss terbentuk.
  4. 4 masak. Campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam botol kaca tertutup dan dibiarkan selama 1-2 hari di dalam bilik yang hangat. Pada masa itu, minuman itu memicu sendiri.

Bergantung pada masa pematangan, kumis dibahagikan kepada tiga jenis:

  • kumis lemah (1 jilid) berumur selama sehari, mempunyai busa kecil, tidak terlalu masam, lebih mirip susu, tetapi jika ia berdiri sedikit, ia cepat membelah menjadi lapisan bawah yang padat dan lapisan atas yang berair;
  • kumis sederhana (1.75 jilid) masak selama dua hari, busa stabil terbentuk di permukaannya, rasanya menjadi masam, mencubit lidah, dan minuman itu sendiri memperoleh struktur emulsi stabil yang seragam;
  • kumis kuat (3 jilid) berumur selama tiga hari, dan menjadi lebih kurus dan masam daripada kumis rata-rata, dan busanya tidak begitu berterusan.

Kelebihan koumiss

Kumis mengandungi sejumlah besar nutrien yang diserap oleh 95%. Antaranya ialah vitamin (A, E, C, kumpulan B), mineral (zat besi, yodium, tembaga), lemak dan bakteria asid laktik hidup.

Sifat bermanfaat kumis dikaji oleh N.V. Postnikov pada tahun 1858 dan berdasarkan karya ilmiahnya, pusat-pusat kesihatan dibuka dan kaedah utama rawatan pelbagai penyakit dengan kumis dibuat..

Kumis tepu dengan zat antibiotik yang memberi kesan negatif terhadap aktiviti vital bacillus tubercle, demam kepialu dan disentri. Bakteria asid laktik mempunyai kesan yang baik terhadap kerja saluran gastrousus, meningkatkan rembesan jus gastrik, bahan pemecah lemak di pankreas dan pundi hempedu. Ia berkesan untuk menjalankan rawatan dengan kumis perut dan ulser duodenum pada tahap selepas eksaserbasi. Bakteria Kumis memberi kesan negatif terhadap pembiakan dan perkembangan mikroorganisma putrefaktif dan Escherichia coli.

Pada bahagian sistem kardiovaskular, kumis mempunyai kesan positif terhadap komposisi dan sifat darah. Ini meningkatkan kandungan sel darah merah dan leukosit, yang secara aktif melawan semua mikroorganisma dan bakteria asing..

Di bahagian sistem saraf, kumis mempunyai kesan menenangkan dan menenangkan, menormalkan tidur, mengurangkan kegatalan dan keletihan kronik.

Selain merawat manusia, kumis digunakan untuk mengobati penyakit gastrointestinal pada haiwan besar: kuda, sapi, unta, keldai dan domba..

Bergantung pada keparahan dan sifat penyakit, usia pesakit, ada kaedah khas untuk mengambil kumis, yang serupa dengan penggunaan air mineral. Tempoh masa rawatan tidak boleh kurang dari 20-25 hari.

Kaedah meminum minuman bergantung kepada fungsi pengeluaran perut:

  1. 1 dengan rembesan yang meningkat dan normal, koumiss purata digunakan 500-750 ml sehari (200-250 ml sebelum makan atau 20-30 minit sebelum makan);
  2. 2 dengan rembesan yang berkurang, koumiss rata-rata dengan keasidan yang lebih tinggi 750-1000 ml sehari ditetapkan (250-300 ml sebelum setiap makan selama 40-60 minit);
  3. 3 untuk ulser saluran gastrointestinal, disertai dengan rembesan yang meningkat dan normal, doktor mengesyorkan minum dalam sips kecil kumis lemah 125-250 ml tiga kali sehari;
  4. 4 untuk ulser gastrousus disertai dengan penurunan rembesan, gunakan kumis lemah dan sederhana, 125-250 ml tiga kali sehari, 20-30 minit sebelum makan. Anda juga harus meminum segalanya secara beransur-ansur dalam teguk kecil;
  5. 5 dalam tempoh pasca operasi dan pemulihan penyakit serius, kumis lemah diresepkan, 50-100 ml tiga kali sehari, 1-1,5 jam sebelum makan.

Bahaya koumiss dan kontraindikasi

Tidak digalakkan menggunakan kumis sekiranya berlaku penyakit gastrointestinal yang memburuk, begitu juga dengan intoleransi individu terhadap minuman itu sendiri dan laktosa yang terdapat di dalamnya..

Kumis sedap?

Penyataan soalan itu agak tidak betul. Bagi orang-orang yang telah lama menyiapkan kumis dan minum - rasanya paling enak, mereka mengenalinya sejak kecil, tidak boleh berbeza. Mereka yang mencubanya untuk pertama kalinya mungkin atau tidak menyukai rasa manis dan masam. Mungkin bergantung pada citarasa setiap orang. Tetapi jika anda merasakan rasa kumis, anda pasti ingin meminumnya berulang kali. Terutama apabila ia bukan hanya minuman, tetapi juga ubat.

Kumis - kebaikan dan keburukan minuman Tatar kuno dan resipi penyediaannya

Mengapa koumiss baik sangat berguna dan mengapa sukar untuk mencarinya di kedai

Kami sangat biasa dengan banyak produk susu yang ditapai, tetapi ada yang masih menjadi misteri bagi kami. Contohnya, ambil koumiss - kebaikan dan keburukan minuman yang tidak biasa, ciri-cirinya tidak diketahui oleh semua orang.

Mari kita sama-sama mengetahui nilai hidangan Tatar kuno ini.

Apa ini

Sejak zaman Herodotus, kumis terkenal di Asia sebagai minuman dengan khasiat dan penyembuhan. Dia tidak hanya menyegarkan dan menghilangkan dahaga dalam panas terik, tetapi juga memberi tenaga, menyembuhkan banyak penyakit.

Produk ini, seperti susu curdled atau kefir, diperoleh sebagai hasil penapaian asid laktik. Secara tradisional, susu kuda betina atau unta digunakan, tetapi kadang-kadang anda dapat menjumpai kumis yang dibuat dari susu lembu atau kambing..

Hidangan Mongolia sejati dicirikan oleh kandungan alkohol rendah yang berlaku semasa penapaian. Kekuatan minuman bergantung pada penuaan dan tidak melebihi 4-5 darjah.

Produk ini mempunyai rasa manis dan masam yang menyenangkan, yang mana anda perlu membiasakannya.

Terdapat bahan tersendiri di laman web kami mengenai keunikan pembuatan kumi dan sejarahnya..

Fakta menarik: "pembuat kumis" Kazakh telah membezakan diri mereka - mereka tahu bagaimana menghasilkan minuman dengan alkohol hampir 40 darjah. Mereka memanggilnya "asau" (tidak terkawal).

Kandungan komposisi dan kalori

Kumis mengandungi banyak protein, lemak dan karbohidrat yang mudah dicerna, yang menjadikan hidangan ini berkhasiat dan bermanfaat untuk tubuh manusia..

Ia juga mengandungi:

  • vitamin A, B;
  • kalsium;
  • potasium;
  • natrium;
  • besi;
  • fosforus;
  • beta karotena.

Kandungan kalori kumiss tertinggi dari unta lemak dan susu kambing adalah kira-kira 80 kcal per 100 ml. Nilai tenaga minuman yang diperbuat daripada susu kuda adalah sekitar 50 kkal, dari susu lembu - 45 kkal.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Ciri-ciri bermanfaat kumis diketahui oleh penyembuh kuno. Avicenna, dalam tulisannya, menggambarkan hidangan Mongolia ini memberi kekuatan sekiranya kekurangan vitamin dan kekurangan zat makanan..

Minuman ini telah dipelajari dengan baik oleh sains moden, yang telah mengesahkan khasiatnya seperti:

  • meningkatkan metabolisme;
  • normalisasi saluran gastrousus;
  • penyingkiran toksin dari badan;
  • kesan yang baik terhadap sistem saraf;
  • peningkatan fungsi hati;
  • meningkatkan kualiti darah;
  • normalisasi tekanan darah.

Kerana sifat antibakteria, kumis ditunjukkan dalam rawatan jangkitan usus..

Ketenaran untuk elixir Mongolia muncul pada pertengahan abad ke-19, ketika beberapa sanatorium dibuka di Rusia, terlibat dalam terapi kumis - penggunaan minuman ini mengikut jadual individu dan dos yang disahkan dengan ketat. Mereka dirawat dengan penyakit yang cukup serius:

  • batuk kering;
  • kudis;
  • demam kepialu;
  • gastritis.

Manfaat untuk wanita dan lelaki

Seperti banyak produk susu yang diperam, kumis membantu dalam rawatan penyakit ginekologi wanita, misalnya, dysbiosis vagina dan sariawan. Dia dapat menormalkan mikroflora, melegakan ketidakselesaan.

Aspek positif lain dari penggunaan kumis secara berkala adalah normalisasi tahap hormon, yang penting bagi wanita pada awal menopaus. Unsur surih dan mineral yang membentuk minuman meningkatkan keadaan psikologi, mengurangkan bengkak dan menahan kenaikan berat badan secara tiba-tiba.

Vitamin B, serta sebilangan kecil alkohol, membantu mengatasi kegelisahan dan perubahan mood yang merupakan ciri disfungsi tiroid.

Kumis memperbaiki keadaan saluran darah dan menormalkan peredaran darah. Ini sangat berharga untuk lelaki berusia lebih dari 40 tahun, kerana dapat mengurangkan risiko trombosis dan penyakit kardiovaskular seperti serangan jantung dan strok..

Minuman ini juga mengandungi testosteron, yang membantu mengekalkan libido dan mengekalkan kekuatan lelaki..

Adakah mungkin bagi wanita hamil dan menyusui

Kumis mengandungi banyak zat besi, yang diperlukan untuk wanita hamil untuk mencegah anemia. Semasa melahirkan anak, tubuh sering mengalami kekurangan unsur ini dan feritin yang berkaitan, yang memberi ibu hamil kesihatan yang baik, menjadikan rambut dan kuku kuat.

Terdapat cukup kalsium dalam minuman, yang membantu perkembangan janin dengan betul..

Kumis juga berguna semasa menyusu. Ia membolehkan seorang ibu muda mendapat kekuatan setelah melahirkan, meningkatkan jumlah susu ibu, memperbaiki keadaan kulit dan mengimbangkan hormon..

Perhatian! Oleh kerana kandungan etil alkohol, saya menasihatkan anda untuk menahan diri dari kumis pada minggu-minggu pertama selepas melahirkan, dan juga berjumpa dengan pakar pediatrik sebelum mengembalikannya ke diet anda..

Bolehkah saya berikan kepada anak-anak

Kumis membantu bayi berkembang dengan betul, menguatkan tisu tulang mereka. Oleh kerana kandungan protein yang sangat mudah dicerna, minuman itu akan berguna untuk kanak-kanak yang mengalami kesukaran untuk menambah berat badan.

Kelezatan Mongolia ini boleh dimakan walaupun oleh mereka yang tidak mencerna susu keseluruhan dengan baik. Setelah proses penapaian selesai, praktis tidak ada gula susu yang tersisa di dalamnya, yang menyebabkan alahan.

Penting! Kumis tidak digalakkan untuk bayi di bawah satu tahun..

Kelebihan melangsingkan badan

Minuman yang diperbuat daripada susu kuda betina akan memberi manfaat kepada mereka yang bersukan atau ingin menurunkan berat badan, kerana:

  • membuang lebihan cecair dari badan;
  • membersihkan dari toksin;
  • mengekalkan nada otot;
  • membolehkan anda menghilangkan rasa lapar;
  • mempercepat metabolisme;
  • mengatasi kekurangan nutrien yang berlaku pada diet yang ketat.

Cara minum dengan betul

Anda perlu membiasakan diri dengan kumis. Saya telah mendengar berkali-kali dari para penikmat minuman bahawa pada kali pertama mereka tidak menyukainya, ia mesti dirasakan. Tetapi selepas cawan kedua, mustahil untuk dikeluarkan.

Tidak menghairankan bahawa di Asia Tengah, beberapa liter boleh diminum sehari. Tetapi saya tetap menasihati anda untuk memulakan dengan dos kecil untuk memberi kebiasaan kepada badan anda dan tidak mengalami sakit perut..

Lebih baik minum setengah cawan sebelum makan dan secara beransur-ansur mencapai 250-300 ml yang disyorkan.

Kumis harus berada pada suhu bilik, maka ia akan memaksimumkan rasanya.

Jangan meminumnya pada waktu malam kerana boleh mencetuskan insomnia..

Permohonan dalam kosmetologi rumah

Di Asia Tengah, kumis sering digunakan sebagai produk penjagaan kulit dan rambut. Ia membantu membersihkan wajah dari bintik-bintik usia dan menjadikan rambut bersinar dan kuat. Ia tidak perlu dicampurkan dengan bahan lain - sapukan dengan lembut pada kulit atau rambut anda.

Elixir ini juga boleh digunakan sebagai alat ekspres untuk menguatkan kuku. Cukup untuk menahan jari anda dalam minuman selama 15-20 minit, dan anda akan melihat bahawa piring kuku telah memperoleh warna yang seragam dan bersinar yang sihat, dan kulit tangan menjadi lebih lembut..

Cara memilih dan menyimpan

Sukar untuk mencari kumi sebenar di kedai. Sebaiknya beli di tempat minuman itu dihasilkan..

Ia cepat merosot, jadi perhatikan tarikh pembuatannya.

Semakin berusia produk, semakin banyak etil alkohol yang terdapat di dalamnya. Oleh itu, kumis "ringan" lebih sesuai untuk wanita dan kanak-kanak..

Sebelum ini, kantung kulit dianggap sebagai wadah yang sesuai untuk menyimpan minuman. Penjual moden menggunakan bekas kaca, yang juga sesuai.

Kumi yang berkualiti dapat disimpan hanya dalam beberapa hari. Ia mesti disimpan di dalam peti sejuk..

Cara memasak di rumah

Untuk membuat Bashkir tradisional atau kuma Kazakh, kemahiran dan peralatan khas diperlukan: tong minyak yang dilumaskan dengan minyak dan dihisap dengan meadowsweet, di mana minuman itu mesti terus dipukul. Di samping itu, mencari susu kuda atau unta yang dijual bukanlah tugas yang mudah..

Sekiranya anda mahu, anda boleh membuat kumiss buatan sendiri dari susu lembu atau kambing. Minuman seperti itu tidak akan sesuai dengan resipi lama, tetapi tidak akan sesuai dengan rasa asli, dan lebih mudah untuk menyiapkannya..

  • 2 liter susu negara;
  • 4 sudu teh madu;
  • 3 gram yis kering;
  • 2 sudu besar yogurt semula jadi.

Didihkan susu hingga mendidih.

Masukkan madu ke dalamnya, kacau sebati dan sejuk hingga 40 darjah.

Balut bekas dengan selimut dan letakkan di tempat yang hangat selama sehari. Sekiranya anda menggunakan multicooker, biarkan cecair mendidih selama beberapa jam dalam mod "Yogurt".

Kemudian masukkan ragi ke dalam susu curd yang dihasilkan, kacau sebati dengan pengisar rendaman, tuangkan ke dalam balang kaca dan biarkan di dalam peti sejuk selama setengah hari.

Kumi buatan sendiri mula merosot dengan cepat, jadi saya menasihatkan anda meminumnya dalam 2-3 hari pertama.

Resipi ini dijelaskan dalam tutorial video berikut.

Bahaya dan kontraindikasi

Koumiss harus dikecualikan dari diet mereka untuk mereka yang menderita:

  • gastritis akut dan pankreatitis;
  • intoleransi individu;
  • diabetes.

Anda tidak boleh meminum minuman tersebut dalam jumlah yang banyak, terutamanya jika anda belum terbiasa..

Kesimpulannya

Kumis sepenuhnya membenarkan kemasyhurannya sebagai ubat penawar penyembuh. Ia kaya dengan nutrien yang diperlukan untuk tubuh manusia. Oleh itu, jika anda berpeluang menikmati minuman segar dan berkualiti tinggi yang diperbuat daripada susu kuda, jangan ketinggalan..

Beritahu kami jika anda biasa dengan hidangan langka ini?

Minuman "hidup" Kumis

Sifat bermanfaat kumis tidak kecil. Kumis adalah minuman susu fermentasi yang terbuat dari susu kuda, yang diperoleh hasil penapaian asid laktik dan alkohol dengan bantuan tongkat dan ragi asam laktat Bulgaria dan asidofilik.

Minumannya berbuih, berwarna keputihan, rasanya menyenangkan, menyegarkan, masam-manis.

Kumis dikenali sebagai tonik umum yang berguna. Herodotus juga menulis dalam tulisannya tentang keajaiban minuman yang berpeluang dia rasakan - kumis.

Penerangan terperinci dan penggunaan koumiss:

"Petang itu pemandu memberi kami beberapa koumiss. Setelah meminumnya, saya berkeringat dengan ketakutan dan kebaruan, kerana saya tidak pernah meminumnya. Tetapi saya rasa sangat sedap.

Minuman ini menyengat lidah seperti arak tart. Apabila anda merasainya, rasa susu badam kekal di lidah anda, dan anda mempunyai sensasi yang sangat menyenangkan di dalam diri anda. ".

Guillaume de Rebruck "Perjalanan ke Tataria"

Dipercayai bahawa kumis diciptakan oleh orang Mongol - sudah di atas pasu Yunani kuno, anda dapat melihat gambar kuda perah nomad. Bahkan Herodotus pada abad ke-5 SM.

Menggambarkan kehidupan orang Scythians, dia melaporkan bahawa minuman kegemaran mereka adalah susu kuda yang disediakan dengan cara khas - iaitu, prototaip kumis. Orang Scythian yang berperang menyimpan resipi mereka dengan rahsia yang ketat dan bahkan membutakan hamba yang mengambil bahagian dalam sakramen pembuatan kumis.

Guillaume de Rebruck adalah orang pertama yang memberitahu kami tentang kaedah pembuatan kumis - teknologi yang dijelaskannya sangat mudah dan menyerupai mentega yang dikocok. Setelah memerah susu pada siang hari, para wanita menuangkan susu ke dalam

kulit anggur yang besar, dan hollow yang agak berat memukul mereka dengan sekuat tenaga, seolah-olah di atas gendang. Apabila kepingan kecil mentega muncul, kumis dianggap siap, dan ia dibawa ke keadaan akhir secukupnya.

Proses moden membuat kumis kelihatan seperti ini.

Susu yang diperam hingga 60 ° C diuli selama satu jam dalam bekas tinggi berbentuk kerucut oak atau linden dan dituangkan ke dalam botol yang tertutup rapat.

Di mana minuman disimpan selama 30-40 minit pada suhu 20-22 ° C untuk karbonasi semula jadi, dan kemudian disejukkan pada suhu 4-6 ° selama 12-14 jam.

Ready kumis adalah minuman berbuih yang berkhasiat dengan rasa dan bau alkohol: lemah - mengandungi 1% alkohol, sederhana - 2%, dan kuat (penuaan tiga hari) - 2,5-3%.

Kata-kata ini adalah milik salah satu orang Eropah pertama yang menggambarkan koumiss, seorang bhikkhu dari Flanders, yang pada tahun 1253 menjadi ketua misi diplomatik kepada orang-orang Mongol untuk meyakinkan mereka untuk bersama-sama memerangi "orang-orang kafir Saracens".

Akibatnya, Rebruk sendiri menjadi ketagih dengan kumis - minuman yang terbuat dari susu kuda betina (dan kadang-kadang unta), yang diketahui oleh masyarakat nomad sejak zaman kuno. Faktanya adalah bahawa susu mengandungi gula susu (laktosa), dan terdapat lebih banyak lagi pada kuda daripada pada lembu.

Berkat gula, susu dapat memerah di bawah pengaruh ragi dan menghasilkan asid laktik dan juga alkohol. Oleh itu, dari susu lembu, susu masam bukan alkohol diperolehi, dan dari kumis mare - alkohol rendah. Namun, ini bukan hanya mengenai alkohol, walaupun itu tidak buruk..

Kepentingan fisiologi laktosa juga terletak pada kenyataan bahawa ia diserap dengan baik, merupakan perangsang sistem saraf dan berfungsi sebagai agen pencegahan dan terapi penyakit kardiovaskular. Tetapi mati pucuk, sampai tahap tertentu, adalah penyakit "jantung" khas...

  1. Sary (kuning) kymyz.
  2. Tunemel kymyz.
  3. Kunan kymyz (kumys-tiga hari).
  4. Madu kumis.
  5. Nilai pemakanan kumis:
  6. Bagaimana rupa kumis berkualiti tinggi yang sebenar?
  7. Cara menyimpan atau mengekalkan kumis:
  8. Cara memasak kumis
  9. Ciri-ciri perubatan produk kumis:
  10. Kumis -

Sary (kuning) kymyz.

Koumiss pertengahan musim panas yang paling manis dan sihat, apabila ramuannya sudah matang dan kuat. Semasa perjalanan yang kerap, kumi banyak dicampur dengan baik, akibatnya gumpalan lemak hilang, dan rasa pahit hilang, warnanya menjadi kekuningan.

Bau saba segar, jus herba memberikan kumis rasa istimewa yang unik. Penggunaan kumis seperti itu menaikkan mood, dan jika anda minum banyak, ini membuat anda mengantuk. Kumis kuning diserap sepenuhnya oleh badan, mempunyai sifat penyembuhan khas.

Tunemel kymyz.

Kumis matang selama dua hari dengan batang tubuh khas dengan sisa-sisa kumis lama (kulit kayu). Mereka meminumnya dengan kurt, irimshik dan mentega. Varieti lain serupa dengannya - koumiss koumiss, ketika susu mare segar dituangkan ke dalam residu kumis yang ditapai sebelumnya.

Kunan kymyz (kumys-tiga hari).

Berkeras selama tiga hari. Ia diberikan kepada orang yang tidak menggunakan saumal. Biasanya disediakan untuk percutian atau pengebumian. Kumys, yang disuntik selama empat hari, disebut donen kymyz, lima hari - besti kymyz (lima hari), dan kumys, yang melebihi mereka dalam daya fermentasi, disebut asau (ganas). Kysyrdyn kymyz (kumis seekor kuda betina).

Mereka memasak pada musim sejuk dari susu barnard yang ditinggalkan pada musim panas, tetapi dengan anak kuda betina yang menghisap. Kumis seperti ini juga dianggap sangat berguna untuk batuk kering; ia diberikan kepada kanak-kanak dan orang dewasa yang sakit parah. Kebetulan pada musim sejuk kumis disediakan dari susu beku..

Madu kumis.

Untuk menambahkan rasa istimewa, madu, gula, kismis, aprikot kering ditambahkan ke kumis. Minuman kegemaran kanak-kanak dan remaja. Dalam beberapa jenis, ramuan wangi juga ditambahkan untuk rasa..

Pengumpulan Kumis (koumiss terakhir). Kumis pada musim luruh. Menurut tradisi, para tetamu dan saudara-mara dari jiran tetangga dijemput untuk minum kumis tersebut.

Terdapat budaya penggunaan kumis yang berasingan. Untuk masa yang lama, pendaki gunung yang paling dihormati berhak menjadi orang pertama yang merasakan minuman yang baru disiapkan. Sejak itu, tidak banyak yang berubah. Koumiss pertama dicuba oleh ketua keluarga, dan kemudian oleh anggota yang lain. Minuman itu tidak boleh diminum sendiri, kerana dipercayai bahawa ia kehilangan khasiatnya..

Sebaiknya minum kumi di syarikat besar agar dapat merasakan kekuatan hidupnya sepenuhnya. Tumpahan kumis dianggap sebagai tanda buruk, oleh itu keselamatannya dipantau dengan teliti. Anda perlu minum minuman hingga setetes terakhir. Jadi, sebelum mencurahkan sisa-sisa kumis dianggap dosa.

Nilai pemakanan kumis:

Kalori setiap 100 g produk: 50

Kumis mengandungi garam kalsium dan fosforus, unsur surih logam dan vitamin langka, asid lemak berat molekul rendah, termasuk asid linoleat dan linolenat.

Di samping itu, ia kaya dengan vitamin A, E, B1, B2, C dan biotin. Semua nutrien diasimilasi oleh tubuh dan menyumbang kepada asimilasi protein dan lemak yang lebih baik yang terdapat dalam makanan lain.

Oleh kerana kumi asli dibuat hanya dari susu kuda, analognya dari susu kambing atau sapi, menurut undang-undang Persekutuan Rusia, hanya dapat disebut minuman kumys, dan mereka jauh lebih rendah daripada produk sebenarnya dalam kualiti berguna.

Jangka hayat koumiss ini tidak boleh melebihi enam hari. Semakin lama kumis disimpan, semakin banyak alkohol terkumpul di dalamnya..

Pakej mesti mengandungi maklumat mengenai "Bilangan mikroorganisma asid laktik - tidak kurang dari 1 * 10 pada darjah 7 CFU / g, ragi - tidak kurang dari 1 * 10 pada darjah 5 CFU / g pada akhir hayat rak". Dalam kumis yang sangat lazat, keasidan dari 95 hingga 130˚Т.

Bagaimana rupa kumis berkualiti tinggi yang sebenar?

Bau masam.
warna putih.
Rasanya pedas - masam, jika berumur 3 hari, dua hari - rasanya masam, dalam masam satu hari - manis. Konsistensi tidak tebal, kuat, atau mungkin sedikit berkarbonat - satu hari dan tiga hari, berbuih, dengan serpihan kecil.

Cara menyimpan atau mengekalkan kumis:

Kumis hanya disiarkan secara langsung dan tidak dikenakan penyimpanan jangka panjang. Kemustahilan persiapan industri, pembotolan dan penyimpanan, serta kesukaran memerah susu, menjadikan kumis mahal dan tidak meluas..

Dalam beberapa tahun terakhir, langkah-langkah telah diambil untuk pembotolan dan penjualan di rangkaian runcit, namun, kualitas, rasa dan kegunaannya lebih rendah dari kumys yang asli.

Kumis disimpan, seperti semua produk tenusu, di dalam peti sejuk di rak tengah. Jangka hayat kumis bergantung pada tempoh pengeluaran, tetapi tidak lebih dari 2-3 hari.

Cara memasak kumis

Bergantung pada ragi, tempoh dan keadaan, kumis diperoleh secara berbeza. Kadang kumis sangat kuat, dengan kandungan alkohol yang tinggi, yang boleh memabukkan, menyebabkan seseorang berada dalam keadaan mabuk..

Terdapat kumis, sebaliknya, menenangkan, menjadikan seseorang mengantuk..

Untuk menyediakan kumis, kuda betina perlu menjadi anak tiri, muda dan sihat. Kumis siap direbus hingga berikut: sediakan terlebih dahulu tepung masam, campurkan dengan susu kuda dan beri masa untuk bertahan.

Untuk mendapatkan kumis pertama dari Bashkirs, susu lembu masam digunakan; untuk kumis yang seterusnya digunakan sebagai fermentasi.

Baru-baru ini terbukti bahawa mikroorganisma minuman, seperti kefir, membentuk biji-bijian yang boleh dicuci, dikeringkan dan disimpan: lebih baik memasak kumis dengan biji-bijian ini..

Menurut kajian baru-baru ini, mereka terdiri daripada kedua-dua kultur murni Saccharomyces dan Bacilli acidi lactici, yang memainkan peranan paling penting dalam transformasi susu kuda menjadi kumis..

Apabila ragi sudah siap, mereka mula menyiapkan koumiss itu sendiri. Ambil 1 bahagian tepung masam dan campurkan dengan 5 bahagian susu segar segar, goncangkan campuran selama beberapa minit dan biarkan hingga mendidih selama 3-4 jam;

selepas 4 jam tanda pertama penapaian muncul: permukaan campuran ditutup dengan lapisan gelembung kecil; pada masa ini tambahkan 4-5 bahagian susu segar,

goncang dan biarkan selama 7-8 jam, kemudian tambahkan 4-5 bahagian susu lagi dan goncang dengan kuat; 3-4 jam selepas infusi kedua, kumis lemah dengan rasa masam dan menyenangkan sudah siap.

Selepas 3-4 jam, rasa minuman menjadi masam, tidak menyenangkan, dengan bau alkohol, ini adalah kumis yang kuat; untuk penyediaan minuman rata-rata, mereka menggunakan semula kumis yang kuat,

mencairkannya dengan susu segar; kadang-kadang, bergantung pada suhu, peremajaan seperti itu dilakukan 2-3 kali sehari dan kumis dianggap siap untuk dimakan.

Ciri-ciri perubatan produk kumis:

Orang telah lama mengetahui bahawa kumis mempunyai sifat penyembuhan. Oleh itu, hospital kumys pertama muncul di Bashkiria pada abad ke-19. Pada mulanya, minuman itu digunakan dalam pemakanan perubatan untuk tuberkulosis.

Tetapi tujuannya lebih luas - kumis mempunyai kesan yang baik terhadap semua penyakit paru-paru: pleurisy, bronkitis kronik dan radang paru-paru, penyakit pekerjaan pada orang yang bekerja di industri yang tidak baik secara ekologi.

Rahsianya ialah semasa fermentasi, ragi kumis mengeluarkan antibiotik khas yang sangat aktif dalam memerangi bacillus tubercle.

Makan kumis mempunyai kesan yang baik terhadap kerja saluran gastrousus. Pencernaan, aktiviti merembeskan perut dinormalisasi. Dalam tempoh tanpa eksaserbasi, kumis boleh dan harus digunakan oleh pesakit dengan ulser perut. Ia akan membantu disentri dan demam kepialu.

E. coli tidak akan melawan kumys, seperti bakteria patogen lain di dalam usus. Kumis diresepkan dalam pemakanan diet, dengan keletihan, kekurangan vitamin, obesiti dan sindrom metabolik, dengan penyakit paru-paru, termasuk tuberkulosis.

Kumis mempunyai kesan positif pada darah dan aktiviti sistem saraf. Ia sangat diperlukan sebagai ubat untuk melegakan sindrom mabuk dan, menurut beberapa laporan, dapat memperlambat perkembangan barah.

Juga, kumis merangsang proses biologi dan dengan itu merupakan agen anti-penuaan yang ideal..

Kumis -

ini adalah sejenis ubat, yang bermaksud anda perlu menggunakannya dengan betul. Dos dan masa kemasukan bergantung pada banyak faktor, seperti kehadiran penyakit tertentu, usia pesakit dan toleransi individu terhadap minuman ini..

Terdapat keseluruhan kaedah terapi kumis! Setelah itu, kumis harus dimakan setiap hari dalam jumlah 500 hingga 1000 ml, dalam dos yang dibahagikan. Waktu mengambil kumis bergantung pada bagaimana fungsi rahsia perut berfungsi.

Sekiranya normal atau meningkat, maka perlu minum segelas koumiss sebelum makan. Anda tidak boleh meminumnya dengan meneguk besar, dan memilih minuman dengan keasidan tidak lebih dari 1000 menurut Turner.

Sekiranya rembesan perut diturunkan, maka lebih baik membeli kumis yang kuat dan minum segelas 40 minit sebelum makan. Selepas rawatan kumis selama tiga minggu, anda perlu berehat sebentar, dan teruskan mengikut skema yang sama.

Harus diingat bahawa dengan sklerosis berganda, kumis membantu dengan baik, menurut kesaksian penyembuh, bahkan pesakit yang dianggap putus asa disembuhkan olehnya..

Fakta menarik mengenai koumiss:

• Susu mare umumnya merupakan produk yang sangat menarik. Lebih manis (gula 6%) daripada lembu, ia mengandungi lebih sedikit lemak dan protein. Susu kuda betina lebih berair daripada susu lembu.

Kumis juga disediakan dari susu sapi, tetapi dari segi sifat perubatannya, minuman seperti itu akan jauh lebih rendah daripada minuman susu sapi..

• Kumis satu hari yang lemah mengandungi alkohol hingga 1%, dua hari - hingga 1,75%, dan tiga hari - hingga 2,5%. Terdapat juga kumis yang lebih kuat, tetapi ini tidak lagi bergantung pada teknologi memasak, tetapi pada ciri-ciri susu kuda.

Kuat juga boleh membuat anda mabuk: nenek moyang kita menyebutnya "anggur susu". Sekurang-kurangnya di Ipatiev Chronicle dikatakan bahawa pada tahun 1182 Putera Igor Seversky

(orang yang menjadi pahlawan "The Lay of Igor's Campaign") berjaya melepaskan diri dari tawanan orang Polovtsian kerana pengawal meminum kumis, mabuk dan tertidur.

• Minuman siap banyak berbuih (botol kaca tertutup, di mana kumi kini dijual, kadang-kadang malah pecah ketika disimpan dalam jangka masa yang lama, jadi lebih baik membukanya segera setelah dibeli).

• Saintis Jerman dari University of Friedrich Schiller (Jena) mendapati bahawa penggunaan kumis secara berkala dapat mengurangkan gejala penyakit usus dan kulit tertentu..

Semasa kajian, doktor dan pesakit ditemu ramah. Lebih daripada 90% pesakit yang ditemu ramah dengan penyakit kulit melaporkan bahawa setelah menjalani rawatan selama enam bulan dengan kumis, masalah gatal dan tidur mereka menurun.

Data ini juga disahkan oleh doktor yang hadir. Pada beberapa pesakit, gejala hilang sama sekali..
Kesan terapeutik, menurut para saintis, disediakan oleh protein dan gula susu yang terdapat dalam susu, yang menyuburkan bakteria usus dan menguatkan sistem imun manusia..

• Marco Polo (1254–1324) menyebut kumis minuman kegemaran Tatar dan membandingkannya dengan wain putih.

• Penyebutan kumys muncul dalam sumber Slavia pada abad XII (di Ipatiev Chronicle untuk tahun 1182, yang memberi kesaksian bahawa Pangeran Igor Seversky berjaya melarikan diri dari penawanan Polovtsia, dengan mengambil kesempatan dari fakta bahawa para pengawal mabuk dari "anggur susu" yang diminum - ini adalah nama kumis di dalamnya masa yang jauh).

• Dari zaman kuno hingga sekarang, kumis adalah salah satu minuman kegemaran banyak orang, termasuk jiran terdekat nenek moyang kita. Telah diketahui bahawa orang-orang Tatar dan Mongol minum kumi jauh sebelum pencerobohan ke Rusia.

Sejak zaman kuno, dikenal oleh masyarakat nomad seperti Kazakh, Kyrgyz, Bashkirs. Kumis adalah minuman nasional untuk orang-orang ini.

Lama kelamaan, pengembara mula membuat kumi dari susu unta dan lembu. Kalmyks adalah yang pertama beralih ke bahan mentah baru. Bashkir masih mengenali kumi hanya dari susu kuda, dan Kazakh dan Turkmens - dari susu unta.

• Islam diketahui melarang orang Islam meminum minuman beralkohol. Kumis, di sisi lain, tidak dilarang oleh Al-Quran, dan dengan demikian ia adalah satu-satunya minuman yang memabukkan di kalangan umat Islam..

• Untuk menyiapkan kumis dengan betul, wanita Kazakhhur mencambuk susu kuda betina dengan tepat 1000 sebatan. Biji-bijian hitam muncul di permukaan - lemak yang boleh disalah anggap oleh orang Eropah kerana kotoran.

penting mengenai koumiss !

Dalam kumis, kontraindikasi ada pada tahap yang sama dengan faedah. Mustahil untuk merawat ulser peptik dan perubahan kronik lain pada saluran gastrointestinal dengan kumis sendiri! Rujuk doktor anda untuk memilih rejimen rawatan individu, bergantung pada petunjuk kesihatan anda.

Dilarang keras menggunakan kumi untuk orang yang menderita penyakit sistem pencernaan semasa pemburukan!