Pemulihan dalam tempoh selepas operasi dengan pelbagai operasi

Pemulihan pasca operasi bermula sehari selepas pembedahan. Pesakit mesti mematuhi semua preskripsi doktor yang hadir dan mengikut cadangannya. Oleh itu, orang itu akan pulih lebih cepat dan kembali ke kehidupan yang penuh. Langkah-langkah pasca operasi disyorkan untuk semua pesakit, jenis dan jangka masa mereka bergantung pada keadaan umum pesakit dan kehadiran komplikasi bersamaan..

Ciri pemulihan pesakit selepas prosedur perubatan yang paling biasa

Terdapat banyak kaedah yang berbeza untuk memulihkan badan selepas pembedahan, pilihan kaedah tersebut bergantung pada jenis pembedahan dan keadaan umum badan. Mari pertimbangkan prosedur perubatan yang paling biasa:

  1. Pemulihan selepas phlebectomy. Pada hari pertama pemulihan tempoh selepas operasi, sensasi menyakitkan di bahagian bawah kaki mungkin muncul, reaksi seperti itu adalah norma. Walau bagaimanapun, untuk mengurangkan risiko komplikasi, perlu tidur di tempat tidur selama dua hari pertama selepas pembedahan. Anda boleh menggerakkan anggota badan anda selepas operasi, tetapi tidak lebih awal dari empat jam selepas prosedur. Bergantung pada keadaan umum pesakit, tempoh pemulihan selepas operasi selepas vena varikos akan berbeza. Namun, sekiranya pemulihan berjalan tanpa komplikasi, pesakit akan keluar pada hari ketiga. Kemudian, selama dua bulan, pesakit mesti memakai stoking atau stoking mampatan khas dan mengambil ubat untuk menguatkan dinding vena. Seminggu selepas pembedahan, pesakit akan diberikan satu set latihan yang mesti dilakukan sepanjang tempoh pemulihan. Terapi senaman mendorong penyembuhan tisu dan penguatan kapilari.
  2. Hernia. Tahap pertama pemulihan pasca operasi selepas penyingkiran hernia hernia tulang belakang, punggung atau inguinal berlangsung sekitar dua minggu. Pada peringkat ini, cadangan bergantung pada keadaan psiko-emosi dan fizikal orang tersebut. Pemakanan dalam tempoh pemulihan selepas operasi memainkan peranan yang sangat penting. Selepas penyingkiran hernia tulang belakang, perlu makan vitamin A, B, C, fosforus, magnesium, kalsium. Setelah menyingkirkan hernia inguinalis, pemulihan pasca operasi dilakukan dengan menggunakan suntikan, ubat penitis dan terapi senaman.
  3. Operasi bersama. Sangat penting bagi orang-orang yang telah menjalani pembedahan pada sendi untuk melakukan latihan terapeutik, kerana terapi senaman mempercepat pengembangan anggota badan, mengekalkan nada otot, meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular dan mengurangkan risiko komplikasi. Sekiranya kita bercakap mengenai pemulihan pasca operasi sendi lutut, maka tugas utama gimnastik terapeutik adalah untuk menguatkan jisim otot dan memulihkan pergerakan lutut. Sekiranya pemulihan pasca operasi sendi pinggul dilakukan, maka terapi senaman bertujuan untuk memulihkan mobiliti anggota badan dan mencegah pembekuan darah. Juga, semasa pemulihan lutut pasca operasi, penggunaan elektrostimulator kompeks sering kali ditentukan, yang secara signifikan mengurangkan risiko kecederaan pada patela..
  4. Pembuangan buah pinggang. Pemulihan pasca operasi selepas pembuangan buah pinggang memerlukan masa yang lama. Pada hari pertama pesakit harus berada di tempat tidur dan melakukan senaman pernafasan, maka dia dibenarkan bangun dua kali sehari. Kursus pemulihan mengambil masa lebih dari dua bulan, di mana seseorang memerlukan diet dan senaman ringan.
  5. Buasir. Pemulihan pasca operasi selepas penyingkiran buasir adalah berbeza bagi setiap pesakit dan bergantung kepada keparahan penyakit dan keparahan gejala. Peranan utama dalam pemulihan dimainkan oleh operasi, rata-rata adalah 4-6 minggu.
  6. Adenomektomi. Tempoh pemulihan pasca operasi selepas pembedahan adenomektomi merangkumi kompleks latihan pernafasan, diet lembut, dan elektroforesis. Gimnastik dilakukan dalam keadaan terlentang, tugas utamanya adalah mencegah komplikasi.

Penjagaan selepas operasi

Pemulihan selepas pembedahan biasanya memakan masa sekitar dua minggu dan tanpa komplikasi. Untuk mencapai hasil yang baik, operasi mesti dijalankan dengan betul dan hanya oleh pakar yang berkelayakan, dan pesakit mesti mematuhi cadangan doktor yang merawat.

Rehat di atas katil

Sebilangan besar pesakit terkejut apabila, sehari selepas pembedahan, mereka terpaksa bangun dari tempat tidur dan berjalan di sekitar wad dan bukannya berbaring di tempat tidur. Berjalan diperlukan untuk meningkatkan fungsi badan, serta mencegah terjadinya komplikasi dan keradangan di tempat sayatan. Dalam keadaan seperti itu, anda perlu bangun, berjalan dan melakukan aktiviti fizikal hanya di bawah pengawasan doktor anda..

Pertama, disarankan untuk perlahan-lahan bangun dari tempat tidur dan berdiri selama beberapa minit. Sekiranya anda tidak merasa pening, anda boleh mengambil beberapa langkah. Oleh kerana badan melemah selepas pembedahan, pesakit mungkin merasa tidak selesa di tempat sayatan. Masa berjalan harus ditingkatkan secara beransur-ansur, pertama berjalan di sekitar wad, kemudian di sepanjang koridor. Semakin lama anda berjalan, semakin cepat badan anda akan pulih.

Anestesia

Operasi yang paling menyakitkan adalah operasi pemotongan besar, seperti nefrektomi. Pembedahan laparoskopi kurang menyakitkan. Rawatan apabila kesakitan berlaku dilakukan oleh analgesik intramuskular atau intravena, pilihannya bergantung kepada keparahan kesakitan. Beberapa hari selepas penitis, pesakit dipindahkan ke terapi tablet.

Jahitan dan pembalut

Penjagaan pemotongan dilakukan oleh pegawai perubatan. Jahitan dirawat dengan ubat antiseptik setiap hari, dan pembalutnya berubah apabila menjadi kotor. Pesakit sendiri juga harus memantau keadaan sayatan, kerana luka mempunyai sifat pendarahan, dan jahitan - untuk menyimpang. Sekiranya terdapat tanda-tanda, orang tersebut harus memberitahu jururawat yang bertugas atau doktor yang hadir yang dapat memberikan pertolongan cemas.

Pemakanan

Pemulihan perubatan juga menunjukkan pemakanan yang betul dan berkhasiat:

  • sejurus selepas campur tangan pembedahan, seseorang dibenarkan minum, dan selama tiga jam pertama anda hanya boleh membasahi bibir, membilas mulut dan hanya pada hari berikutnya menggunakan air dengan cara biasa;
  • makanan harus ringan agar tidak membebani badan;
  • makanan harus dimakan secara pecahan, kira-kira lima kali sehari;
  • pada hari-hari pertama, anda hanya boleh minum kaldu rendah lemak, pisang, bijirin cair, biskut kering dan epal;
  • maka anda harus memilih hidangan kukus, makanan rebus dan bakar;
  • anda harus mengambil sayur-sayuran segar, buah-buahan, protein dan produk tenusu;
  • lebih baik menggunakan daging pemakanan seperti daging arnab, daging sapi muda, ayam belanda;
  • jika operasi dilakukan pada buah pinggang, maka garam dan protein harus dikeluarkan dari makanan;
  • jika operasi itu dilakukan pada organ pencernaan, makanan yang boleh menimbulkan kembung, seperti kubis, kacang, kacang polong, kacang dan kacang, harus dikeluarkan dari diet;
  • anda juga harus mengecualikan pengambilan makanan dalam tin.

Beberapa minggu kemudian, pesakit selepas operasi, orang itu dapat kembali ke gaya hidup normal mereka dan mula makan seperti biasa.

Latihan fizikal

Tempoh kelas terapi fizikal bergantung pada jenis operasi yang dilakukan, tetapi secara amnya prosedur ini berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Pelajaran pertama adalah melakukan pergerakan standard dan sederhana. Sekiranya seseorang berjalan banyak, maka pemulihan akan lebih cepat..

Set latihan bergantung pada jenis operasi yang dilakukan, ia ditetapkan oleh doktor yang merawat. Latihan dijalankan oleh pelatih yang berkelayakan yang akan menunjukkan kepada anda bagaimana melakukan latihan dengan betul. Aktiviti fizikal meningkat secara beransur-ansur, ia tidak boleh menyebabkan ketidakselesaan seseorang.

Selain itu, selain latihan fizikal, doktor boleh menetapkan sesi berenang di kolam renang, kerana air mempunyai kesan yang baik terhadap kerja otot, sistem pernafasan dan kardiovaskular. Prosedur ini tidak memerlukan latihan apa-apa; Saya hanya mengesyorkan pesakit untuk berenang di punggungnya sebentar.

Pemerhatian

Bergantung pada jenis campur tangan pembedahan, pesakit boleh didaftarkan. Oleh itu, beberapa operasi, seperti manipulasi perubatan dengan sendi, tidak memerlukan pendaftaran, doktor mengawasi pesakit hanya di hospital. Tetapi selepas nefrektomi, pesakit didaftarkan dengan ahli urologi, yang menetapkan pemeriksaan berjadual dan menulis rujukan untuk ujian. Manipulasi sedemikian membolehkan doktor menilai keadaan pesakit dalam keadaan dinamik dan, jika perlu, membuat penyesuaian pada pemulihan pasca operasi. Anda tidak boleh terlepas lawatan ke doktor, jika tidak, risiko komplikasi meningkat.

Tahap, syarat dan kaedah pemulihan pasca operasi

Langkah-langkah pemulihan harus dimulakan sebaik sahaja selepas campur tangan pembedahan dan berakhir setelah hasil yang diinginkan dicapai. Mari kita fikirkan tahap utama pemulihan pasca operasi dengan lebih terperinci..

Imobilisasi

Ini adalah tahap pertama pemulihan, yang bermula dari saat pembedahan selesai dan berakhir dengan penyingkiran jahitan atau plaster. Tempohnya bergantung pada jenis operasi yang dilakukan dan memerlukan purata dua minggu. Pada tahap ini, pesakit melakukan latihan pernafasan dan bersiap untuk terapi senaman.

Juga dalam tempoh ini, aktiviti fizikal kecil dibenarkan, yang akan ditentukan oleh doktor bergantung pada keadaan umum pesakit. Juga, bermula dari hari ketiga, rangsangan elektrik, UHF dan prosedur lain ditunjukkan..

Postimmobilisasi

Tahap ini bermula dengan penyingkiran jahitan atau plaster dan berlangsung sekitar tiga bulan. Selama ini, perhatian khusus diberikan untuk menguatkan otot dan menghilangkan rasa sakit. Dalam tempoh pemulihan pasca-imobilisasi, latihan terapeutik dilakukan, dan prosedur fisioterapi dilakukan. Tahap ini terbahagi kepada dua jenis:

  1. Pegun. Selama ini, prosedur intensif dilakukan yang akan mempercepat keluarnya pesakit dari hospital. Pesakit menghadiri kelas terapi senaman, bekerja di simulator, berenang di kolam renang, menghadiri elektroforesis, mengurut.
  2. Pesakit Luar. Tahap ini diperlukan untuk mengekalkan hasil yang telah dicapai; pesakit melaksanakannya di rumah. Pada dasarnya, tempohnya bervariasi dalam 3 m -3 g. Pada tahap ini, pesakit melakukan latihan dalam latihan terapeutik, menghadiri pusat pemulihan dan dispensari. Kawalan doktor dilakukan dua kali setahun.

Kemungkinan komplikasi dalam tempoh selepas operasi

Setelah menjalankan prosedur perubatan utama, pesakit sering mengalami keadaan yang serius sebagai tindak balas badan terhadap trauma. Pada dasarnya, keadaan ini hilang setelah beberapa saat tanpa akibat. Namun, kerana pelbagai faktor, pesakit mungkin mengalami komplikasi. Mari kita pertimbangkan tanda-tanda patologi sedemikian dengan lebih terperinci..

Tanda-tanda komplikasi

  1. Dari sisi sayatan - pendarahan, abses, dehiscence.
  2. Dari sistem saraf - insomnia, kejutan, kesakitan neuralgik, gangguan mental.
  3. Pada bahagian sistem kardiovaskular - anemia, kelemahan jantung, mabuk.
  4. Dari organ pernafasan - radang paru-paru, bronkitis, pleurisy, atelektasis.
  5. Dari saluran gastrointestinal - kembung, peritonitis, cairan di rongga perut, paresis gastrousus, penyumbatan usus.

Tempoh pemulihan lewat

Tempoh pemulihan selepas pembedahan bermula sepuluh hari selepas campur tangan pembedahan. Tahap ini terdiri daripada dua jenis - hospital dan rumah..

Yang pertama dijalankan di persekitaran hospital dan berlangsung sekitar dua minggu. Pesakit pada masa ini melakukan terapi senaman dan mengikuti pelbagai prosedur.

Yang kedua bermula apabila pesakit dihantar pulang untuk pulih. Pada masa ini, pesakit mengikuti diet, mengambil vitamin.

Ciri-ciri kuasa

Semasa pemulihan selepas operasi di rumah, pesakit diberi diet. Pada masa ini, adalah mungkin untuk mengambil makanan rendah lemak dan mudah dicerna. Anda tidak boleh memberi makan makanan berkalori tinggi kepada pesakit, kandungan kalori harus ditingkatkan secara beransur-ansur. Lama kelamaan, anda boleh memasukkan sebarang hidangan dan produk yang tidak akan membebankan sistem pencernaan. Ia juga perlu untuk memastikan bahawa diet pesakit merangkumi vitamin dan nutrien..

Tanda utama pemakanan yang betul adalah kesejahteraan pesakit, kerana hanya diet seimbang yang akan membolehkan tubuh mengembalikan kekuatan dan mewujudkan operasi normal semua sistem.

Aktiviti fizikal selepas pembedahan

Tugas utama terapi senaman pada tahap pemulihan akhir adalah:

  • meningkatkan fungsi sistem badan;
  • rangsangan pertumbuhan semula tisu;
  • penyesuaian badan dengan peningkatan aktiviti fizikal.

Kelas pada peringkat ini diadakan di dewan di bawah pengawasan seorang pengajar. Latihan pertama dilakukan tidak lebih dari lima belas minit. Bergantung pada keadaan pesakit, beban meningkat dari masa ke masa..

Pemulihan pasca operasi adalah langkah penting ke arah pemulihan yang cepat. Sekiranya pesakit mematuhi semua preskripsi doktor dan mengikuti cadangannya, maka tempoh ini akan berakhir dengan cepat dan berlalu tanpa komplikasi.

Ciri pemulihan pesakit selepas operasi pelbagai jenis

Apa-apa operasi pembedahan adalah campur tangan serius dalam tubuh, dan seseorang tidak boleh mengharapkan bahawa selepas itu semuanya akan "seperti sebelumnya." Walaupun pakar bedah yang melakukan operasi itu adalah genius perubatan yang sebenar dan semuanya berjalan lancar, pemulihan diperlukan untuk mengembalikan kekuatan dan fungsi tubuh..

Pemulihan selepas pembedahan: adakah benar-benar diperlukan?

"Mengapa kita memerlukan pemulihan setelah pembedahan? Segala-galanya akan sembuh, dan badan akan pulih dengan sendirinya, ”jadi, sayangnya, banyak orang di negara kita berfikir. Tetapi harus diingat bahawa dalam organisma yang lemah, kemungkinan penyembuhan diri dikurangkan. Beberapa operasi, khususnya pada sendi dan tulang belakang, memerlukan langkah pemulihan yang wajib, jika tidak, ada risiko bahawa seseorang tidak akan pernah kembali ke cara hidup mereka yang biasa. Di samping itu, tanpa pemulihan selepas pembedahan, terdapat risiko komplikasi yang tinggi disebabkan oleh lama tidak bergerak. Dan bukan hanya fizikal - seperti atrofi otot dan luka tekanan, serta radang paru-paru yang disebabkan oleh kesesakan - tetapi juga psikologi. Seseorang yang sehingga baru-baru ini dapat bergerak dan melayani dirinya dirantai ke katil hospital. Ini adalah situasi yang sangat sukar, dan tugas pemulihan adalah kembali kepada seseorang yang baik kesihatan dan kerohanian..

Pemulihan moden tidak hanya memberikan pemulihan fungsi motorik, tetapi juga penghapusan sindrom kesakitan.

Tahap, syarat dan kaedah pemulihan pasca operasi

Bilakah pemulihan selepas operasi bermula? Jawapannya mudah - semakin cepat semakin baik. Sebenarnya, pemulihan yang berkesan harus dimulakan sejurus selepas operasi berakhir dan berterusan sehingga hasil yang dapat dicapai..

Tahap pemulihan pertama selepas pembedahan disebut imobilisasi. Ia berterusan dari saat operasi selesai sehingga plaster atau jahitan dikeluarkan. Tempoh tempoh ini bergantung pada jenis pembedahan yang dilakukan oleh orang tersebut, tetapi biasanya tidak melebihi 10-14 hari. Pada tahap ini, langkah-langkah pemulihan termasuk latihan pernafasan untuk mencegah radang paru-paru, mempersiapkan pesakit untuk terapi fizikal dan latihan itu sendiri. Sebagai peraturan, mereka sangat sederhana dan pada mulanya hanya menunjukkan pengecutan otot yang lemah, tetapi apabila keadaan bertambah baik, latihan menjadi lebih sukar..

Fisioterapi ditunjukkan dari 3-4 hari selepas operasi - terapi UHF, rangsangan elektrik dan kaedah lain.

Tahap kedua, pasca-imobilisasi, bermula setelah membuang plaster atau jahitan dan berlangsung sehingga 3 bulan. Sekarang banyak perhatian diberikan untuk meningkatkan jarak gerakan, menguatkan otot, dan mengurangkan rasa sakit. Dasar langkah pemulihan dalam tempoh ini adalah latihan fisioterapi dan fisioterapi..

Tempoh postimmobilisasi terbahagi kepada dua peringkat: pesakit dalam dan pesakit luar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa langkah pemulihan mesti diteruskan setelah keluar dari hospital..

Fasa rawat inap melibatkan langkah pemulihan intensif, kerana pesakit mesti meninggalkan hospital secepat mungkin. Pada tahap ini, kompleks pemulihan merangkumi latihan fisioterapi, kelas simulator khas, jika mungkin - latihan di kolam renang, dan juga kajian bebas di wad. Fisioterapi juga memainkan peranan penting, terutama jenisnya seperti urut, elektroforesis, rawatan ultrasound (UHT).

Tahap pesakit luar juga perlu, kerana tanpa mengekalkan hasil yang dicapai, mereka akan cepat hilang. Tempoh ini biasanya berlangsung dari 3 bulan hingga 3 tahun. Berdasarkan pesakit luar, pesakit terus melakukan latihan fisioterapi di sanatorium dan dispensari, bilik pesakit luar untuk latihan fisioterapi, dispensari terapi fizikal, dan juga di rumah. Pemantauan perubatan terhadap keadaan pesakit dilakukan dua kali setahun.

Ciri-ciri pemulihan pesakit setelah pelbagai jenis prosedur perubatan

Pembedahan perut

Seperti semua pesakit yang terbaring di tempat tidur, pesakit yang menjalani pembedahan di perut harus melakukan senaman pernafasan untuk mencegah radang paru-paru, terutama dalam kes di mana tempoh imobilitas paksa berpanjangan. Latihan fisioterapi selepas pembedahan pertama kali dilakukan dalam posisi terlentang, dan hanya setelah jahitan mulai sembuh, doktor membenarkan anda melakukan latihan dalam keadaan duduk dan berdiri.

Fisioterapi juga diresepkan, khususnya, terapi UHF, terapi laser, magnetoterapi, terapi diadynamic dan elektroforesis.

Selepas operasi perut, pesakit diberi diet lembut khas, terutama jika operasi dilakukan pada saluran gastrointestinal. Pesakit harus memakai seluar dalam dan pembalut yang menyokong, ini akan membantu otot dengan cepat memulihkan nada.

Pembedahan sendi

Tempoh pasca operasi awal semasa manipulasi pembedahan pada sendi merangkumi terapi senaman dan latihan yang mengurangkan risiko komplikasi dari sistem pernafasan dan sistem kardiovaskular, serta rangsangan aliran darah periferal pada anggota badan dan peningkatan mobiliti pada sendi yang dikendalikan.

Selepas itu, penguatan otot-otot anggota badan dan pemulihan corak pergerakan normal (dan dalam kes-kes di mana ini tidak mungkin - pengembangan yang baru yang mengambil kira perubahan keadaan) muncul. Pada tahap ini, selain pendidikan jasmani, metode mekanoterapi, latihan pada simulator, urut, refleksologi digunakan.

Selepas keluar dari hospital, perlu mengekalkan hasilnya dengan latihan dan kelas yang kerap untuk menyesuaikan diri dengan aktiviti fizikal harian yang normal (terapi pekerjaan).

Endoprosthetics Leher Pinggul

Walaupun teruknya operasi, pemulihan dengan penggantian pinggul biasanya agak cepat. Pada peringkat awal, pesakit perlu melakukan latihan yang menguatkan otot-otot di sekitar sendi baru dan mengembalikan pergerakannya, serta mencegah pembekuan darah dari terbentuk. Pemulihan selepas arthroplasty pinggul juga merangkumi latihan kemahiran motor baru - doktor akan menunjukkan kepada anda cara duduk, berdiri dan membongkok dengan betul, bagaimana melakukan pergerakan harian yang normal tanpa risiko mencederakan pinggul. Kelas terapi senaman di kolam sangat penting. Air membolehkan anda bergerak dengan bebas dan menghilangkan tekanan pada pinggul yang dikendalikan. Sangat mustahak untuk tidak menghentikan kursus pemulihan lebih awal - sekiranya berlaku pembedahan pinggul, ini sangat berbahaya. Sering kali, orang-orang, merasa bahawa mereka dapat bergerak dengan selamat tanpa bantuan, berhenti dari kelas. Tetapi otot rapuh melemah dengan cepat, dan ini meningkatkan risiko jatuh dan cedera, setelah itu semuanya harus bermula dari awal..

Pemulihan perubatan bukanlah idea baru. Sejauh Mesir Purba, penyembuh menggunakan beberapa teknik terapi pekerjaan untuk mempercepat pemulihan pesakit mereka. Doktor Yunani kuno dan Rom juga menggunakan pendidikan jasmani dan urut dalam rawatan. Pengasas perubatan Hippocrates memiliki pepatah berikut: "Seorang doktor mesti berpengalaman dalam banyak perkara dan, dengan cara itu, dalam mengurut".

Pembedahan jantung

Operasi sedemikian adalah keajaiban perubatan moden. Tetapi pemulihan yang cepat setelah campur tangan semacam itu tidak hanya bergantung pada kemahiran pakar bedah, tetapi juga pada pesakit sendiri dan sikap bertanggungjawab terhadap kesihatannya. Ya, pembedahan jantung tidak membatasi pergerakan dengan cara yang sama seperti manipulasi pembedahan pada sendi atau tulang belakang, tetapi ini tidak bermaksud bahawa rawatan pemulihan boleh diabaikan. Tanpa itu, pesakit sering mengalami kemurungan, dan penglihatannya merosot kerana edema struktur mata. Statistik menunjukkan bahawa setiap pesakit ketiga yang belum menjalani pemulihan akan segera kembali ke meja operasi.

Program pemulihan selepas pembedahan jantung semestinya merangkumi terapi diet. Pesakit ditunjukkan beban kardio dosis di bawah pengawasan doktor dan latihan fisioterapi, kelas di kolam renang (enam bulan selepas operasi), balneoterapi dan mandi pekeliling, urut dan fisioterapi perkakasan. Bahagian penting dalam program pemulihan adalah psikoterapi, baik kumpulan dan individu.

Adakah pemulihan rumah mungkin? Pakar tidak percaya. Adalah mustahil untuk mengatur semua acara yang diperlukan di rumah. Sudah tentu, pesakit boleh melakukan latihan paling sederhana tanpa pengawasan doktor, tetapi bagaimana dengan prosedur fisioterapi, melakukan latihan simulator, mandi terapi, urut, sokongan psikologi dan langkah-langkah lain yang diperlukan? Selain itu, di rumah, pesakit dan keluarganya sering melupakan keperluan pemulihan sistematik. Oleh itu, pemulihan harus dilakukan di institusi khas - sanatorium atau pusat pemulihan..

Pusat pemulihan mana yang harus dikunjungi selepas pembedahan?

Kami meminta wakil dari Pusat Pemulihan Three Sisters untuk komen untuk pembaca kami, dan inilah yang dia katakan kepada kami:

“Hari ini, yang paling berkesan adalah model pemulihan Eropah, yang menggabungkan pendekatan individu untuk pesakit dengan intensitas latihan. Menurut piawaian antarabangsa, selama tempoh pemulihan, diberikan sehingga 6 jam sehari untuk kelas dengan pesakit, dan untuk sebahagian besar - satu lawan satu dengan tenaga pengajar, yang dilaksanakan di pusat kami. Di samping itu, di pusat kami, kami menggunakan petunjuk kompleks dinamika pemulihan, yang diguna pakai oleh komuniti perubatan dunia, yang antara lain merangkumi kemahiran mengurus diri, ciri-ciri motor dan petunjuk kognitif... Petunjuk dunia terbaik dianggap sebagai pekali 1.5; 1.3.

Harus diingat bahawa penglibatan keluarga dan rakan-rakan pesakit sangat penting untuk kejayaan pemulihan. Menyedari bahawa keluarga pesakit menanggung beban moral dan kewangan yang besar, kami memperkenalkan sistem "semua inklusif". Semua perbelanjaan yang diperlukan untuk rawatan dan penginapan pesakit dibayar dengan satu kadar, yang tidak akan berubah kemudian, dan rawatan di pusat kami tidak memerlukan kos tambahan secara tiba-tiba. Oleh itu, anda boleh merancang anggaran untuk mendapatkan perkhidmatan pemulihan perubatan dengan yakin..

Perhatikan kemungkinan menjalani kursus pemulihan di pusat kami setelah operasi dilakukan di luar negara. Kami menyediakan perkhidmatan bertaraf dunia, dan kerana tidak ada larangan bahasa dan tinggal di kalangan rakan senegara, keberkesanan pemulihan di Three Sisters dapat jauh lebih tinggi. ".

Pemulihan selepas pembedahan. Kaedah pemulihan dan kemudahan pemulihan

Sukan sangat trauma. Yang paling berisiko adalah atlet yang terlibat dalam gusti, hoki, bola sepak, gimnastik, tinju, serta peminat sukan bina badan dan sukan lasak. Sebilangan besar kecederaan - sekitar 90% - ringan dan tidak memerlukan campur tangan besar. Tetapi baki 10% kecederaan sederhana hingga parah berakhir di hospital, pembedahan, dan tempoh pemulihan yang lama..

Ciri-ciri pemulihan pasca operasi

Operasinya berbeza, dan oleh itu program terapi pemulihan berbeza. Walau bagaimanapun, mereka semua mencapai tujuan yang sama - untuk melegakan sindrom kesakitan, mempercepat pertumbuhan semula tisu dan penyembuhan luka, menjaga peredaran darah yang normal di kawasan yang dikendalikan dan nada otot, mengelakkan komplikasi pasca operasi dan memelihara semua fungsi badan sekiranya seseorang terpaksa tinggal di tempat tidur untuk waktu yang lama. mod. Sokongan psikologi juga penting..

Biasanya, tempoh pemulihan selepas operasi berlangsung dari 1.5 hingga 6 bulan, tetapi boleh ditangguhkan untuk jangka masa yang lebih lama - semuanya bergantung pada sifat operasi, usia dan keadaan pesakit, dan juga bagaimana rawatan pemulihan dilakukan secara profesional.

Kaedah untuk memulihkan badan selepas pembedahan

Fisioterapi

Terapi fizikal menonjol dalam pemulihan pasca operasi. Elektroforesis, magnetoterapi, ultrasound dan rawatan laser, balneotherapy dan kaedah lain digunakan secara meluas. Prosedur fisioterapi dapat dilakukan segera setelah operasi, secara harfiah pada keesokan harinya. Terapi fizikal tidak hanya bermanfaat sendiri - ia sangat meningkatkan keberkesanan kaedah lain, mengurangkan risiko komplikasi dan memendekkan tempoh pemulihan. Penggunaan fisioterapi dapat mengurangkan dos ubat penghilang rasa sakit dan ubat anti-radang, meningkatkan bekalan darah dan nada otot, melegakan radang dan edema. Terdapat banyak kaedah fisioterapi, dan sekurang-kurangnya sebahagiannya termasuk dalam semua program pemulihan pasca operasi..

Latihan fizikal terapeutik ditunjukkan selepas operasi pada anggota badan dan sistem muskuloskeletal. Terapi senaman selalu terdiri daripada tiga tahap: pengembangan sendi, pemulihan dan pengukuhan kekuatan otot dan, akhirnya, kembali ke sukan profesional.

Mekanoterapi

Mekanoterapi adalah sesi latihan pada simulator khas yang dirancang untuk mengembalikan mobiliti sendi. Petunjuk untuk mekanoterapi adalah kesan sisa selepas kecederaan dan penyakit sistem muskuloskeletal - mobiliti sendi yang lemah, kontraksi, peleburan parut tisu lembut, rematik, paresis, kelumpuhan. Di samping itu, mekanoterapi digunakan sebagai faktor utama dalam pemulihan kegagalan otot dan kerosakan pada integriti vertebra..

Urut

Urut terapeutik secara praktikal tidak mempunyai kontraindikasi dan digunakan secara aktif dalam proses pemulihan selepas kecederaan dan operasi. Ia merangsang aliran darah, meningkatkan fungsi sistem saraf pusat, mempercepat proses pemulihan, melegakan pembengkakan. Salap dan gel ubat boleh melengkapkan kesannya..

Terapi diet

Semasa pemulihan setelah menjalani pelbagai jenis operasi, pesakit memerlukan pemakanan yang berbeza - seimbang, kaya dengan vitamin dan unsur mikro, cukup, tetapi tidak terlalu tinggi kalori dan, pada masa yang sama, meningkatkan fungsi sistem pencernaan. Adalah penting bahawa semua makanan disediakan dengan makanan organik dan sihat. Makanan tambahan pemakanan sering digunakan dalam diet pasca operasi. Menu di pusat pemulihan dibangunkan oleh pakar pemakanan dan selalu dipilih secara individu.

Psikoterapi

Perubahan gaya hidup secara tiba-tiba dan dramatik, peluang terhad, rasa sakit dan jatuh dari kalangan rakan yang biasa memberi kesan buruk kepada jiwa, dan keadaan yang tertekan, seterusnya, memperlambat pemulihan. Ternyata lingkaran setan, dan untuk melepaskannya, pesakit tidak hanya memerlukan sokongan dan perhatian orang yang disayangi, tetapi juga bekerja dengan psikoterapis.

Ergoterapi

Ini adalah pemulihan kemahiran motorik, dan kaedah pemulihan ini tidak memfokuskan pada pergerakan abstrak, tetapi tepat pada tindakan yang diperlukan seseorang dalam kehidupan seharian dan rawatan diri. Matlamat terapi pekerjaan adalah untuk menyesuaikan seseorang dengan kecacatan barunya, untuk membantunya memperoleh kemerdekaan setiap hari..

Refleksologi

Akupunktur adalah kaedah kuno, keberkesanannya telah dibuktikan bukan hanya oleh sejarah aplikasi berabad-abad, tetapi juga oleh penyelidikan saintifik. Refleksologi digunakan untuk membetulkan kekejangan, untuk merawat gangguan fungsi motorik dan pelvis.

Institusi mana yang boleh dipilih untuk ubat pemulihan?

Bahkan 10-15 tahun yang lalu, hanya ada sedikit institusi pemulihan di negara kita, yang sering kali orang menjalani rawatan pemulihan di rumah, di bawah pengawasan seorang jururawat. Tidak ada yang mengejutkan dalam kenyataan bahawa dengan pendekatan ini, pemulihan ditangguhkan selama berbulan-bulan, atau bahkan bertahun-tahun, dan seringkali seseorang tidak berjaya kembali ke kehidupan biasa atau sukan besar. Sekarang keadaan telah berubah, dan orang dapat memilih tempat untuk menjalani pemulihan setelah pembedahan..

Jabatan pemulihan di institusi perubatan

Beberapa poliklinik dan hospital mempunyai jabatan pemulihan, di mana rawatannya percuma, tetapi peralatan teknikal dan kemudahan tempat tinggal meninggalkan banyak yang diinginkan, terutama di provinsi-provinsi. Walaupun begitu, sukar untuk sampai ke sana - ada banyak yang menghendaki, dan sumber jabatan terapi pemulihan terhad. Namun, ada juga kelebihan - di sebuah hospital besar, pakar pemulihan boleh bekerja dengan pesakit dalam keadaan yang lebih akut, kerana bantuan kecemasan dari pakar lain tersedia pada bila-bila masa..

Institusi penjagaan kesihatan pusat sanatorium

Pemulihan sanatorium sangat berkesan - sanatorium mempunyai semua syarat untuk pemulihan yang cepat, dilengkapi dengan baik dari sudut teknikal, terletak di tempat yang bersih dari segi ekologi dan sering mempunyai mata air mineral mereka sendiri untuk rawatan balneotherapy. Satu-satunya kelemahan adalah kosnya, kerana selain penginapan dan program rawatan, anda harus membayar tiket penerbangan untuk pesakit dan orang yang menemani. Selain itu, tidak semua pesakit dapat menempuh perjalanan yang panjang..

Pusat khas untuk perubatan pemulihan

Pusat pemulihan mempunyai hampir semua kelebihan sanatorium, tetapi tidak mempunyai kekurangan. Pemulihan di pusat-pusat tersebut sama-sama berkesan, dan tidak perlu menyelesaikan masalah perjalanan udara atau visa. Mereka terletak di pinggir bandar yang bersih dan tenang, dikelilingi oleh hutan, namun, jika mereka mahu, saudara-mara pesakit boleh mengunjunginya kapan saja, dan beberapa pusat juga menawarkan penginapan yang murah untuk saudara-mara..

Hari ini, pusat pemulihan adalah penyelesaian terbaik. Dan tidak semahal yang biasa dipercaya - tinggal di institusi semacam itu setanding harganya dengan tinggal di asrama atau hotel yang bagus.

Pusat pemulihan swasta atau awam?

Semua pusat pemulihan dibahagikan kepada swasta atau awam.

Rawatan di pusat pemulihan awam adalah murah atau benar-benar percuma, tetapi sukar untuk masuk ke dalamnya - selalunya semua tempat dihuni selama berbulan-bulan sebelumnya. Tahap banyak dari mereka sangat tinggi, walaupun dari segi keselesaan mereka jauh lebih rendah daripada institusi swasta, dan anda tidak boleh bergantung pada rawatan khas - doktor terlalu sibuk dengan pekerjaan untuk memikirkan tahap perkhidmatan. Sudah tentu, terdapat pengecualian yang menyenangkan, tetapi secara umum keadaannya adalah seperti berikut.

Di pusat pemulihan swasta, biasanya tidak ada barisan, dan pesakit boleh memulakan kursus pemulihan tanpa membuang masa yang berharga. Biasanya pusat-pusat swasta dirancang untuk hanya beberapa lusin pesakit, yang membolehkan pekerja meluangkan masa untuk masing-masing, untuk menyelidiki ciri psikologi mereka dan melakukan segala-galanya untuk mewujudkan persekitaran yang selesa. Keadaan tempat tinggal di pusat swasta jauh lebih baik daripada di tempat awam - pesakit tinggal di bilik yang bersih, terang dan selesa, mengingatkan hotel, dengan pengubahsuaian yang indah dan semua peralatan yang diperlukan. Banyak pusat memilih untuk menyebut diri mereka sebagai hotel perubatan, yang mencerminkan pendekatan mereka terhadap terapi pemulihan. Pesakit menerima pelbagai perkhidmatan bukan sahaja perubatan, tetapi juga perkhidmatan peribadi, seperti di hotel yang bagus. Walau bagaimanapun, anda perlu membayar peralatan berkualiti tinggi, pendekatan dan perkhidmatan bersepadu..

Namun, ini tidak bermaksud bahawa pemulihan di pusat pemulihan swasta hanya tersedia untuk orang-orang yang sangat kaya. Sebagai contoh, Three Sisters, salah satu pusat terapi pemulihan terkemuka, menawarkan harga yang berpatutan dan syarat pembayaran yang fleksibel - ansuran dan pinjaman tanpa faedah. Three Sisters adalah pusat peringkat Eropah yang menawarkan pelbagai kaedah pemulihan, program pemulihan komprehensif dan pendekatan individu untuk setiap pesakit. Ia memberikan rawatan pemulihan selepas kecederaan, operasi, serangan jantung dan strok. Hotel perubatan tingkat 4 * ini terletak di hutan pinus berhampiran Moscow, 30 km dari Jalan Lingkaran Moscow. Kakitangan Three Sisters memberikan bantuan yang berkelayakan dan boleh dipercayai dalam pengangkutan pesakit yang telah tiba di Moscow untuk mendapatkan rawatan dari wilayah lain. Pusat ini menawarkan 35 bilik single yang selesa, restoran dengan hidangan sihat yang dibuat dari produk organik, dan kawasan berjalan kaki. Pusat ini mengamalkan pendekatan pelbagai disiplin, membuat program individu untuk setiap tetamu. Program pemulihan merangkumi banyak teknik yang berbeza, tradisional dan asli: terapi fizikal, terapi pekerjaan, kinesitherapy, refleksologi, mekanik dan kelas penyesuaian rumah, latihan fisioterapi, urut, sesi individu dengan psikologi dan ahli terapi pertuturan, terapi panas. Pusat ini mempunyai peralatan untuk mandi pusaran air, pancuran urut bawah air, kolam kinesitherapy dan sauna inframerah.

Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-011140, dikeluarkan oleh LLC RC Three Sisters pada 02 Ogos 2019.

Walaupun sebelum operasi, jangan terlalu malas untuk mengumpulkan sebanyak mungkin maklumat mengenai bagaimana pemulihan perlu dilakukan, pelajari mengenai kaedah utama, tempoh dan kemungkinan risiko. Dengan cara ini anda akan mengetahui terlebih dahulu apa yang menanti anda dan dapat merancang masa dan anggaran anda..

Pencegahan komplikasi selepas pembedahan dan pemulihan - rawatan intensif, kejururawatan dan pemerhatian

Selepas campur tangan dalam tubuh pesakit, diperlukan tempoh selepas operasi, yang bertujuan untuk menghilangkan komplikasi dan memastikan perawatan yang kompeten. Proses ini dilakukan di klinik dan hospital, dan merangkumi beberapa tahap pemulihan. Pada setiap jangka masa, perhatian dan perawatan pesakit oleh perawat diperlukan, pengawasan perubatan untuk mengecualikan komplikasi.

Berapakah tempoh selepas operasi

Dalam terminologi perubatan, tempoh selepas operasi adalah masa dari akhir operasi sehingga pesakit pulih sepenuhnya. Ia terbahagi kepada tiga peringkat:

  • tempoh awal - sebelum keluar dari hospital;
  • lewat - selepas dua bulan selepas operasi;
  • jangka masa panjang - hasil akhir penyakit ini.

Berapa lama ia bertahan

Akhir tempoh selepas operasi bergantung kepada keparahan penyakit dan ciri-ciri individu tubuh pesakit, yang bertujuan untuk proses penyembuhan. Masa pemulihan dibahagikan kepada empat fasa:

  • katabolik - perubahan arah perkumuhan toksin nitrogen ke atas ke dalam air kencing, disproteinemia, hiperglikemia, leukositosis, penurunan berat badan;
  • tempoh perkembangan terbalik - kesan hipersekresi hormon anabolik (insulin, somatotropik);
  • anabolik - pemulihan elektrolit, protein, karbohidrat, metabolisme lemak;
  • tempoh kenaikan berat badan yang sihat.

Matlamat dan objektif

Tindakan susulan selepas pembedahan bertujuan untuk memulihkan aktiviti normal pesakit. Tugas dalam tempoh tersebut adalah:

  • pencegahan komplikasi;
  • pengiktirafan patologi;
  • rawatan pesakit - pentadbiran analgesik, sekatan, penyelenggaraan fungsi penting, pembalut;
  • langkah pencegahan untuk memerangi keracunan, jangkitan.

Tempoh pasca operasi awal

Tempoh pasca operasi awal berlangsung dari hari kedua hingga hari ketujuh selepas operasi. Selama beberapa hari ini, doktor menghilangkan komplikasi (radang paru-paru, pernafasan dan kegagalan buah pinggang, penyakit kuning, demam, gangguan tromboemboli). Tempoh ini mempengaruhi hasil operasi, yang bergantung pada keadaan fungsi buah pinggang. Komplikasi pasca operasi awal hampir selalu dicirikan oleh gangguan fungsi ginjal kerana pengagihan semula cecair di sektor badan.

Aliran darah ginjal menurun, yang berakhir dalam 2-3 hari, tetapi kadang kala patologi terlalu serius - kehilangan cecair, muntah, cirit-birit, gangguan homeostasis, kegagalan buah pinggang akut. Terapi pelindung, pengisian kehilangan darah, elektrolit, rangsangan diuresis membantu mengelakkan komplikasi. Kejutan, keruntuhan, hemolisis, kerosakan otot, luka bakar sering dianggap sebagai penyebab perkembangan patologi pada masa awal selepas pembedahan..

  • Ahli nefrologi - apa yang menyembuhkan pada orang dewasa dan kanak-kanak. Dengan gejala kami, anda perlu membuat temu janji dengan ahli nefrologi
  • Berenang untuk pemula: bagaimana bernafas dan tinggal di atas air dengan video
  • Daging Zrazy: resipi dengan foto

Komplikasi

Komplikasi tempoh awal operasi pada pesakit dicirikan oleh kemungkinan manifestasi berikut:

  • pendarahan berbahaya - selepas operasi di kapal besar;
  • pendarahan rongga - dengan campur tangan di rongga perut atau dada;
  • pucat, sesak nafas, dahaga, nadi lemah yang kerap;
  • perbezaan luka, kerosakan pada organ dalaman;
  • penyumbatan usus lumpuh dinamik;
  • muntah berterusan;
  • kemungkinan peritonitis;
  • proses purulen-septik, pembentukan fistula;
  • radang paru-paru, kegagalan jantung;
  • tromboemboli, tromboflebitis.

Tempoh selepas operasi lewat

Selepas 10 hari dari saat operasi, tempoh selepas operasi lewat bermula. Ia dibahagikan kepada hospital dan rumah. Tempoh pertama dicirikan oleh peningkatan keadaan pesakit, permulaan pergerakan di wad. Ia berlangsung 10-14 hari, setelah itu pesakit keluar dari hospital dan dihantar ke rumah selepas pemulihan, diet ditetapkan, pengambilan vitamin dan sekatan aktiviti.

Komplikasi

Terdapat komplikasi lewat berikut selepas pembedahan yang berlaku semasa pesakit berada di rumah atau di hospital:

  • hernia pasca operasi;
  • penyumbatan usus pelekat;
  • fistula;
  • bronkitis, paresis usus;
  • keperluan berulang kali untuk pembedahan.

Doktor memanggil faktor berikut penyebab komplikasi pada peringkat selepas pembedahan:

  • jangka masa panjang di tempat tidur;
  • faktor risiko awal - usia, penyakit;
  • disfungsi pernafasan kerana anestesia yang berpanjangan;
  • pelanggaran peraturan asepsis untuk pesakit yang dikendalikan.

Penjagaan kejururawatan pasca operasi

Penjagaan kejururawatan memainkan peranan penting dalam rawatan pasca operasi dan berterusan sehingga pesakit diberhentikan dari jabatan. Sekiranya tidak mencukupi atau dilakukan dengan buruk, ini akan membawa kepada hasil yang buruk dan memperpanjang tempoh pemulihan. Perawat mesti mencegah komplikasi, dan jika mereka berlaku, berusaha untuk menghilangkannya.

Tugas jururawat penjagaan pasca operasi merangkumi tanggungjawab berikut:

  • pentadbiran ubat tepat pada masanya;
  • penjagaan pesakit;
  • penyertaan dalam memberi makan;
  • penjagaan kulit dan rongga mulut yang bersih;
  • memantau kemerosotan keadaan dan memberi pertolongan cemas.

Sejak pesakit memasuki unit rawatan intensif, jururawat mula memenuhi tugasnya:

  • ventilasi bilik;
  • menghilangkan silau;
  • letakkan tempat tidur untuk pendekatan yang selesa kepada pesakit;
  • pantau rehat tempat tidur pesakit;
  • untuk mengelakkan batuk dan muntah;
  • pantau kedudukan kepala pesakit;
  • memberi makan.
  • Tablet besi
  • Apa itu benjolan di kerongkong
  • Cara memasak sotong sedap dan cepat

Bagaimana tempoh selepas operasi

Bergantung pada keadaan pesakit selepas operasi, tahap proses pasca operasi dibezakan:

  • tempoh berbaring dengan ketat - dilarang bangun dan berbaring di tempat tidur, dilarang melakukan manipulasi;
  • rehat di tempat tidur - di bawah pengawasan jururawat atau pakar terapi senaman, dibenarkan untuk berbaring di tempat tidur, duduk, kaki bawah;
  • tempoh wad - dibenarkan duduk di atas kerusi, berjalan kaki dalam waktu yang singkat, tetapi pemeriksaan, makan dan kencing semasa dijalankan di wad;
  • mod umum - layan diri oleh pesakit sendiri, berjalan di sepanjang koridor, pejabat, berjalan di kawasan hospital dibenarkan.

Rehat di atas katil

Setelah risiko komplikasi berlalu, pesakit dipindahkan dari unit rawatan rapi ke wad, di mana dia harus berada di tempat tidur. Matlamat rehat tidur adalah:

  • had pengaktifan fizikal, mobiliti;
  • penyesuaian badan terhadap sindrom hipoksia;
  • mengurangkan kesakitan;
  • pemulihan.

Rehat tempat tidur dicirikan oleh penggunaan katil berfungsi, yang secara automatik dapat menyokong kedudukan pesakit - di bahagian punggung, perut, sisi, berbaring, separuh duduk. Jururawat menjaga pesakit dalam tempoh ini - menukar pakaian, membantu mengatasi keperluan fisiologi (buang air kecil, buang air besar) jika mereka sukar, memberi makan dan menjalankan prosedur kebersihan.

Mematuhi diet khas

Tempoh selepas operasi dicirikan oleh kepatuhan pada diet khas, yang bergantung pada jumlah dan sifat campur tangan pembedahan:

  1. Setelah operasi pada saluran pencernaan, hari-hari pertama adalah pemakanan enteral (melalui tiub), kemudian kuah, jeli, keropok diberikan.
  2. Semasa beroperasi di esofagus dan perut, makanan pertama tidak boleh melalui mulut selama dua hari. Hasilkan pemakanan parenteral - pengambilan subkutan dan intravena melalui kateter glukosa, pengganti darah, buat enema berkhasiat. Dari hari kedua, kaldu dan jeli dapat diberikan, keropok ditambahkan pada makanan lembek ke-4 pada 6, dengan 10 meja biasa.
  3. Sekiranya tidak ada pelanggaran integriti sistem pencernaan, sup, sup, jeli, epal panggang diresepkan.
  4. Selepas operasi pada usus besar, keadaan dibuat supaya pesakit tidak mempunyai kerusi selama 4-5 hari. Makanan rendah serat.
  5. Semasa beroperasi pada rongga mulut, probe dimasukkan melalui hidung untuk memastikan aliran makanan cair.

Anda boleh mula memberi makan pesakit 6-8 jam selepas pembedahan. Cadangan: amati metabolisme garam-air dan protein, berikan jumlah vitamin yang mencukupi. Diet pasca operasi yang seimbang untuk pesakit terdiri daripada 80-100 g protein, 80-100 g lemak dan 400-500 g karbohidrat setiap hari. Untuk memberi makan, campuran enteral, diet daging kalengan dan sayur-sayuran digunakan.

Tindak lanjut dan rawatan intensif

Selepas pemindahan pesakit ke wad pasca operasi, pemerhatian intensif bermula dan, jika perlu, rawatan komplikasi dijalankan. Yang terakhir dihilangkan dengan antibiotik, ubat khas untuk mengekalkan organ yang dikendalikan. Tugas peringkat ini merangkumi:

  • penilaian parameter fisiologi;
  • pengambilan makanan seperti yang ditetapkan oleh doktor;
  • pematuhan dengan peraturan motor;
  • pentadbiran ubat, terapi infusi;
  • pencegahan komplikasi paru;
  • penjagaan luka, pengumpulan saliran;
  • ujian makmal dan ujian darah.

Ciri-ciri tempoh selepas operasi

Bergantung pada organ mana yang telah menjalani pembedahan, ciri rawatan pesakit dalam proses selepas operasi bergantung kepada:

  1. Organ perut - memantau perkembangan komplikasi bronkopulmonari, pemakanan parenteral, pencegahan paresis gastrousus.
  2. Perut, ulser duodenum, usus kecil - pemakanan parenteral untuk dua hari pertama, kemasukan 0,5 liter cecair pada hari ketiga. Aspirasi kandungan gastrik selama 2 hari pertama, meneliti mengikut petunjuk, penyingkiran jahitan pada hari ke-7-8, pembuangan pada hari ke-8-15.
  3. Pundi hempedu - diet khas, penyingkiran saluran air, dibiarkan duduk selama 15-20 hari.
  4. Usus besar adalah makanan yang paling lembut dari hari kedua selepas operasi, tidak ada sekatan pengambilan cecair, pelantikan minyak vaseline di dalamnya. Pelepasan - selama 12-20 hari.
  5. Pankreas - mencegah perkembangan pankreatitis akut, memantau tahap amilase dalam darah dan air kencing.
  6. Organ-organ rongga toraks adalah operasi traumatik yang paling teruk yang mengancam dengan aliran darah yang terganggu, hipoksia, dan transfusi besar-besaran. Pemulihan pasca operasi memerlukan penggunaan produk darah, aspirasi aktif, urut dada.
  7. Diuresis setiap jam, terapi antikoagulan, saliran rongga.
  8. Paru-paru, bronkus, trakea - pencegahan fistula pasca operasi, terapi antibiotik, saliran tempatan.
  9. Sistem urogenital - saliran organ dan tisu saluran kencing, pembetulan jumlah darah, keseimbangan asid-basa, pemakanan berkalori tinggi.
  10. Operasi bedah saraf - pemulihan fungsi otak, keupayaan pernafasan.
  11. Campur tangan ortopedik dan traumatologi - pampasan untuk kehilangan darah, imobilisasi bahagian tubuh yang rosak, terapi fizikal diberikan.
  12. Penglihatan - 10-12 jam tidur, berjalan dari keesokan harinya, mengambil antibiotik secara berkala selepas pemindahan kornea.
  13. Pada kanak-kanak - melegakan kesakitan selepas operasi, penghapusan kehilangan darah, sokongan termoregulasi.

Pada pesakit tua dan pikun

Bagi sekumpulan pesakit tua, rawatan pasca operasi dalam pembedahan mempunyai ciri-ciri berikut:

  • kedudukan badan atas yang tinggi di atas katil;
  • perubahan awal;
  • latihan pernafasan selepas operasi;
  • oksigen yang dilembapkan untuk bernafas;
  • suntikan intravena larutan garam dan darah secara perlahan;
  • infusi subkutan yang berhati-hati kerana penyerapan cecair yang lemah di tisu dan untuk mengelakkan tekanan dan nekrosis kawasan kulit;
  • pembalut pasca operasi untuk mengawal pembengkakan luka;
  • pelantikan kompleks vitamin;
  • penjagaan kulit untuk mengelakkan pembentukan luka tekanan pada kulit badan dan anggota badan.

Pemulihan selepas pembedahan

Kes kematian yang tidak masuk akal selepas pembedahan. Kesalahan itu sama sekali bukan kesalahan perubatan, tetapi pelanggaran oleh wanita itu sendiri atas cadangan doktor setelah keluar. Nampaknya tahap utama perawatan ada di belakang, jahitan tidak berdarah, tidak ada hematoma, dewan doktor menyetujui permintaan keluarga untuk membawa pesakit pulang dan memberikan perawatan yang sewajarnya di dindingnya sendiri..

N berusia 57 tahun diarahkan: selepas hemikolektomi, anda perlu bangun dan duduk sedikit, memakai stoking mampatan, dan mengembangkan otot. Onkologi usus besar ada di belakang, tumor telah dikeluarkan, sekarang yang tinggal hanyalah hidup dan bergembira!

Tetapi saudara-mara yang prihatin berusaha sedaya mungkin untuk melindungi wanita itu dari segala beban dan memutuskan untuk memberikannya ketenangan dan kebal. Semasa wanita itu tidak bangun dari tempat tidur selama 10 hari dan tidak duduk, merawat otot, percaya bahawa dia pulih selepas pembedahan.

Sepuluh hari kemudian, pesakit akhirnya berusaha untuk bangun, mengambil beberapa langkah, dan kemudian dengan serta-merta merasakan penurunan tekanan darah dan pingsan. Wanita itu dibawa ke rawatan intensif, di mana dia meninggal secara tiba-tiba. Autopsi menunjukkan - tromboemboli arteri pulmonari, penyumbatan saluran darah dan pecahnya.

Bagaimana ini berlaku? Gumpalan darah yang terbentuk dalam jangka masa panjang gaya hidup yang tidak bergerak membuat diri mereka merasa dengan cara yang sangat mengerikan.

Doktor memberi amaran bagaimana bersikap, tetapi adakah itu dijelaskan dengan jelas? Adakah doktor yakin bahawa keluarga dan pesakit sendiri memahami sepenuhnya bahaya ketidakpatuhan terhadap cadangan tersebut? Sesungguhnya, ada pendapat di kalangan masyarakat bahawa selepas operasi, seseorang harus berada dalam posisi mendatar selama mungkin dan mengambil makanan yang kaya dengan vitamin sekerap mungkin. "Kelaparan, kedinginan dan kedamaian" yang dihargai dilupakan.

Segala-galanya adalah semata-mata individu, dan perlu mematuhi dengan tegas cadangan doktor mengenai tempoh selepas operasi, ingat tentang kemungkinan akibatnya, dan lebih baik mengambil memo dengan terperinci "Harus dan Jangan Lakukan" dan membuat salinan untuk saudara-mara.

INTERVENSI OPERASI. LANGKAH-LANGKAH

Apabila bersetuju dengan bantuan pembedahan, pesakit harus sedar bahawa ia dibina bukan hanya dari penciptaan akses operasi ke organ, manipulasi langsung di dalamnya dan menutup luka dengan jahitan, tetapi juga termasuk persiapan untuk operasi dan pemulihan berikutnya - pemulihan.

Peringkat persediaan

Persiapan untuk menjalani pembedahan tidak kurang pentingnya daripada campur tangan itu sendiri, kerana pada masa inilah risiko komplikasi dapat dicegah. Semasa menjalankan operasi kecemasan, perlu dalam waktu sesingkat mungkin untuk melakukan semua manipulasi yang diperlukan yang menyumbang kepada persiapan awal pesakit untuk kes yang akan datang. Sekiranya operasi dirancang, maka pesakit mempunyai cukup waktu untuk melengkapkan semua preskripsi doktor dan menjalankan prosedur diagnostik yang diperlukan untuk mengesahkan penyebab penyakit. Juga pada tahap ini adalah perlu untuk mengenal pasti penyakit bersamaan, jika ada..

Pada ketika ini, pesakit tidak hanya harus lulus semua ujian yang diperlukan, melakukan elektrokardiogram dan fluorografi, tetapi juga mempersiapkan mental untuk acara yang akan datang. Doktor, bercakap dengan baik dengan pesakit, menenangkannya dan menyesuaikan diri dengan mood yang diinginkan.

Pada tahap ini, perhatian khusus harus diberikan kepada orang tua, kerana mereka mempunyai proses penyembuhan tisu yang lebih lama, penurunan kadar metabolisme dan tidak semua ubat akan diambil oleh tubuh tanpa penolakan. Dengan bertambahnya usia, semakin sukar untuk menjalani operasi, kerana semua proses fisiologi diperlahankan dan seolah-olah dalam tidur separuh.

Dan juga perlu diingat bahawa orang yang mempunyai kebijaksanaan yang cerdas di pelipisnya ditandai dengan peningkatan kepekaan emosi, kerengsaan, kebencian, yang harus diperhatikan oleh doktor yang sensitif dan melakukan perbincangan yang diperlukan, memperhatikan keluhan dan memperlihatkan sikap rendah diri terhadap pertanyaan berulang.

Campur tangan pembedahan secara langsung

Pada masa ini, semuanya bergantung pada profesionalisme doktor, pengalaman dan kemahirannya. Kursus operasi merangkumi tiga peringkat:

  1. pembentukan akses ke organ dan pendedahannya;
  2. penerimaan operasi langsung;
  3. keluar dari organ, iaitu selesainya manipulasi.

Pakar bedah tahu betapa pentingnya membentuk akses penuh ke organ sebelum membuat sayatan, agar tidak mencederakan organ, kapal atau cabang serat saraf yang berdekatan. Untuk melakukan ini, mereka berusaha memberi pesakit posisi badan yang istimewa, yang seaman mungkin bagi pesakit itu sendiri dan untuk doktor, tanpa menyekat pergerakannya..

Sebagai contoh, untuk operasi pada organ leher, roller khas diletakkan di bawah kepala seseorang, dengan itu memberikan kedudukan kepala yang condong. Untuk campur tangan di perineum, kaki pesakit dinaikkan dan dipasang dalam posisi tegak, dan untuk pembedahan pada buah pinggang atau ruang retroperitoneal, pesakit ditawarkan untuk berbaring di sisinya, meletakkan roller di bawah punggung bawah.

Proses persediaan ini sangat penting sehingga dalam beberapa operasi memerlukan lebih lama daripada intervensi itu sendiri, ia bergantung pada seberapa baik doktor akan melihat bidang operasi dan seberapa pendek jalan ke organ yang terjejas. Penting juga untuk diingat bahawa parut, yang kemudiannya akan berada di lokasi sayatan, tidak boleh menghalang pergerakan sekiranya operasi pada anggota badan atau sendi dan, jika mungkin, kurang dapat dilihat, oleh itu, kedudukan pesakit yang betul semasa operasi, boleh dikatakan, menentukan separuh kejayaan.

Selanjutnya, perlu disebutkan mengenai anestesia - tempatan atau umum, bergantung pada jenis operasi dan mengikut keputusan doktor. Dengan bantuan anestesia, bukan sahaja pesakit dibius, tetapi juga keadaan dibuat untuk pakar bedah untuk manipulasi berkualiti tinggi.

Peringkat seterusnya adalah penerimaan operasi secara langsung. Perlu dijelaskan bahawa tidak semua intervensi pembedahan bertujuan membuang organ atau sebahagiannya; terdapat juga sejumlah manipulasi pemulihan. Contohnya, prostetik, pembedahan pintasan, pembedahan plastik, dll..

Terlepas dari jenis operasi, di sini dan sekarang, pada masa ini, doktor harus mengesahkan atau menolak diagnosis dengan melihat sendiri struktur tisu organ, dengan melihat keadaannya, dan mengambil kira penemuan yang tidak dijangka.

Peringkat akhir

Peringkat terakhir merangkumi meninggalkan organ, memastikan integriti, menghubungkan tisu antara satu sama lain dengan cara yang sesuai menggunakan bahan jahitan. Semua perkara di atas akan membantu mempercepat penyembuhan luka. Tetapi juga harus diperhatikan bahawa sebelum menjahit, pakar bedah memeriksa apakah pendarahan telah berhenti sepenuhnya. Sekiranya ragu-ragu, doktor menetapkan saluran kawalan, dan juga meminta perawat untuk memeriksa jumlah alat pembedahan, serbet, bola.

Memandangkan perjalanan operasi, kerumitan, jenisnya, doktor memilih salah satu kaedah untuk menyelesaikan prosedur. Ini mungkin:

  • penutupan luka akhir;
  • jahitan separa menggunakan tampon;
  • menjahit lapisan demi lapisan dengan pengenalan saliran;
  • menjahit dengan mengambil kira campur tangan berulang pada luka;
  • tidak menjahit sama sekali, iaitu meninggalkan luka terbuka.

Pilihan penyelesaian operasi secara langsung mempengaruhi hasil tempoh selepas operasi, sebab itulah pakar bedah memperlakukan jalan keluar dari campur tangan dengan berhati-hati.

REHABILITASI POSTOPERATIF

Harus diingat bahawa walaupun prestasi profesional yang paling tepat dan benar oleh doktor tidak menjamin hasil operasi yang baik kerana alasan sederhana bahawa tempoh pemulihan pada tahap ini baru bermula..

Apa-apa, walaupun yang paling tidak penting, gangguan pada rongga organ atau tisu adalah trauma serius bagi seluruh organisma, dan anda perlu bersiap untuk apa yang tidak akan "seperti sebelumnya". Banyak bergantung pada pelaksanaan langkah-langkah pemulihan, pemakanan yang betul, dan pemulihan..

Malangnya, kebanyakan pesakit secara salah percaya bahawa pemulihan adalah tahap yang tidak penting, kerana semua yang terburuk sudah selesai..

Tetapi adakah begitu?

Kenyataannya adalah bahawa selepas operasi, tubuh manusia begitu lemah sehingga tidak dapat pulih pada kadar yang sama..

Perhatian khusus diberikan kepada merawat pesakit selepas pembedahan pada tulang belakang atau sendi. Sikap tidak sopan terhadap cadangan doktor dapat tercermin dalam akibat buruk bagi pasien itu sendiri, membatasi pergerakannya, atau bahkan sepenuhnya melepaskannya kesempatan untuk menjalani gaya hidup aktif.

Rehat pasca operasi yang berlebihan, yang diyakini oleh beberapa orang hanya akan memperbaiki keadaan dan menyumbang kepada pemulihan dan penguatan badan, sebenarnya boleh menyebabkan

  • kepada atrofi otot, kehilangan fungsi mereka,
  • luka tekanan,
  • berlakunya radang paru-paru akibat genangan dahak di saluran pernafasan.

Tetapi ini hanya satu sisi duit syiling, dan ada yang lain - akibat psikologi. Bagi orang yang bertenaga dengan kedudukan hidup yang aktif, sangat sukar untuk tiba-tiba terbaring di tempat tidur, tanpa kemampuan untuk melayan diri sendiri.

Itulah sebabnya penting bukan sahaja untuk menghilangkan rasa sakit, tetapi juga untuk memulihkan kekuatan fizikal dan mental, untuk memberi iman bahawa semuanya akan baik-baik saja dan selamat..

PEMULIHAN POSTOPERATIF. APABILA DAN CARA MEMULAKAN?

Banyak orang tertarik dengan pertanyaan tersebut, kapan tepatnya langkah pemulihan dimulakan? Penting untuk difahami bahawa dalam kes ini, masa bekerja dengan pesakit dan setiap hari yang hilang boleh menyebabkan komplikasi. Anda harus menggunakan kaedah untuk menjadikan diri anda kembali sihat seawal mungkin, pertama di bawah pengawasan doktor, dan kemudian di rumah. Akhir pemulihan boleh dianggap pencapaian hasil yang baik, disahkan oleh pengesahan doktor yang hadir.

Terdapat dua peringkat pemulihan selepas operasi:

  1. imobilisasi
  2. pasca imobilisasi.

Yang pertama bermula pada akhir pembedahan dan berlangsung sehingga bahan jahitan atau plaster dikeluarkan. Sudah tentu, jangka masa ini mempunyai batasan individu, tetapi sebagai peraturan, tidak melebihi dua minggu..

Apa yang perlu dilakukan oleh pesakit hari ini?

Pertama, lakukan latihan pernafasan untuk mengelakkan kesesakan paru-paru dan radang paru-paru..

Kedua, melakukan latihan terapi dan profilaksis yang mendorong pengecutan otot licin dengan peningkatan beban seterusnya.

Sebagai peraturan, beberapa hari selepas operasi, pesakit diresepkan fisioterapi: pendedahan kepada arus elektrik, ultrasound, dan lain-lain, bergantung pada petunjuk doktor. Langkah-langkah ini menyumbang kepada penyembuhan yang cepat dari tepi luka, penyerapan semula jahitan, penghapusan hematoma, pemulihan fungsi organ.

Tahap pemulihan kedua - pasca-imobilisasi, merangkumi dua proses: rawatan pesakit dalam dan pesakit luar, dan bermula pada saat pembuangan jahitan atau bahan plaster dan berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Sekarang anda perlu bergerak lebih banyak, nada otot, mengurangkan kesakitan.

Di hospital, pesakit ditawarkan aktiviti berikut:

  • fisioterapi (rawatan ultrasound, elektroforesis),
  • urut,
  • fisioterapi,
  • gimnastik di dalam wad,
  • bersenam dengan peralatan khas atau di kolam renang, jika ada.

Semasa menjalani rawatan pesakit luar, pesakit harus dengan segala cara dapat menyokong hasil yang dicapai di hospital, jika tidak, kesan dari prosedur yang dilakukan akan hilang dengan cepat.

Adalah perlu untuk meneruskan terapi fizikal, mengunjungi sanatorium dan dispensari, dua kali setahun untuk berjumpa doktor untuk pengawasan perubatan.

CADANGAN PEMULIHAN PESAKIT bergantung kepada jenis pembedahan

  1. Pembedahan jantung

Operasi ini merupakan pencapaian besar perubatan moden, tetapi juga sukar dalam tempoh pemulihan selanjutnya. Sekiranya anda mengabaikan langkah-langkah pemulihan, maka anda boleh kembali menggunakan jadual operasi. Juga, pesakit ini perlu mengetahui bahawa penglihatan mereka mungkin merosot disebabkan oleh edema koroid. Ada juga kemungkinan kerengsaan atau kemurungan berlaku akibat tekanan darah tinggi..

Selepas pembedahan jantung, pesakit diberi diet lembut, senaman jangka pendek di bawah pengawasan doktor, gimnastik, kolam renang (enam bulan selepas campur tangan), mandi terapeutik, senaman simulator, fisioterapi, urut, aktiviti psikologi, tinggal di sanatorium atau pusat pemulihan..

  1. Pembedahan sendi

Bagi orang yang telah menjalani pembedahan sendi, penting untuk melakukan latihan fisioterapi, melakukan senaman yang membantu mengekalkan nada otot, mengembangkan anggota badan, juga memperhatikan sistem pernafasan dan mencegah komplikasi, memantau sistem kardiovaskular, dan meningkatkan aliran darah di bahagian periferal badan. Matlamat utama pada peringkat ini adalah untuk menguatkan sistem otot, memulihkan pergerakan menggunakan simulator, refleksologi, urut dan mengikuti cadangan doktor setelah keluar dari hospital, secara berkala berusaha untuk menghidupkan badan.

  1. Pembedahan Leher Paha

Campur tangan pembedahan ini dibezakan secara berasingan, kerana ini adalah yang paling sukar, tetapi bagaimanapun, tempoh pemulihan agak singkat. Mula-mula pesakit memberi tumpuan kepada latihan untuk menguatkan otot-otot di sekitar sendi, yang akan menyokongnya, membantu mengembalikan pergerakan, dan mencegah pembekuan darah..

Kemudian doktor mengajar pergerakan baru, bagaimana membongkok, duduk, berdiri sekarang, supaya tidak menyakitkan pinggul dan tidak menyakitkan. Perhatian khusus diberikan kepada latihan di kolam, karena di lingkungan air beban di badan berkurang dan Anda tidak dapat bergerak sekeras udara.

Pesakit yang telah menjalani pembedahan di leher pinggul harus berhati-hati dengan masa pemulihan dan tidak mengakhirinya lebih awal daripada jadual, dalam hal ini menimbulkan bahaya besar, kerana otot yang lemah, tidak terbiasa dengan kemahiran pergerakan lain, semakin lemah, ada risiko jatuh, kecederaan dan rawatan semula.

  1. Campur tangan pembedahan pada organ perut

Selepas operasi perut yang disebut, pesakit harus melakukan latihan pernafasan untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru, kerana pesakit ini terpaksa berada dalam posisi mendatar dan pasif untuk waktu yang lama. Senaman gimnastik ditetapkan dalam mod lembut, dalam keadaan terlentang. Dan setelah penyembuhan jahitan disarankan untuk melakukan latihan fisioterapi dalam keadaan duduk atau berdiri..

Untuk pemulihan awal, fisioterapi disyorkan: elektroforesis, terapi magnet dan terapi laser, serta diet, memakai seluar dalam yang menyokong, pembalut untuk memulihkan nada otot.

KESIMPULAN

Berdasarkan perkara di atas, adalah penting untuk memahami bahawa campur tangan pembedahan itu sendiri, yang dilakukan pada tahap profesional yang tinggi, belum menjadi jaminan hasil rawatan yang berjaya. Untuk mencapai hasil yang baik semasa prosedur pembedahan, persiapan yang teliti diperlukan untuk mengurangkan risiko komplikasi, serta program pemulihan seterusnya yang bertujuan untuk menguatkan otot dan menyumbang kepada penguatan tubuh yang paling cepat.

Adalah suatu kesalahan untuk mempercayai bahawa penyelesaian operasi tersebut bertepatan dengan saat penghapusan jahitan. Betapa pentingnya, berada di rumah, untuk tidak mengabaikan nasihat dan cadangan pakar, untuk memberi perhatian kepada kesihatan anda, untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya dan memastikan keadaan terkawal.