Vitamin untuk pertumbuhan: 5 vitamin dan 50 makanan

Vitamin adalah sebatian yang sangat penting untuk pertumbuhan badan. Istilah "vitamin" berasal pada tahun 1912 dan milik ahli biokimia saintis Poland Kazimir Funk. Funk mendedahkan bahawa dedak beras mengandungi sebatian kimia yang menormalkan metabolisme. Berkat kajian ilmiahnya, dia dapat memperoleh kristal tanpa warna, yang diberi nama: vita (Latin) - hidup, amina - sebatian kimia nitrogen. Vitamin dikelaskan mengikut tatanama abjad - A, B, C, D

Vitamin diperlukan pada usia berapa pun, tetapi terutama untuk tubuh yang sedang tumbuh. Sebaiknya jenuh badan anda dengan vitamin semula jadi yang dapat kita dapatkan dari makanan yang berasal dari tumbuhan atau haiwan.

Vitamin penting untuk pertumbuhan tinggi manusia:

Vitamin A - mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan normal kerangka. Dulunya disebut "vitamin pertumbuhan". Ia terdapat dalam produk haiwan:

  • daging
  • ikan (halibut, ikan haring, ikan tenggiri)
  • hati ikan kod
  • telur
  • mentega
  • susu

Dalam produk herba, ia terkandung dalam bentuk provitamin A, yang masuk ke dalam tubuh kita berubah menjadi vitamin. Produk ini merangkumi sayur-sayuran dan buah-buahan yang berwarna kuning, oren, merah dan hijau:

  • lobak merah
  • labu
  • brokoli
  • Kubis putih
  • zucchini
  • tomato
  • Lada bel
  • tembikai
  • aprikot
  • buah persik
  • aprikot kering
  • buckthorn laut
  • pinggul mawar
  • buah oren
  • kesemek

Dan juga hijau:

  • pasli
  • dill
  • Bawang hijau
  • bayam

Oleh kerana provitamin larut dalam lemak, untuk asimilasi yang lebih baik, anda perlu menggunakan: wortel parut ditambah krim masam atau krim, sayur-sayuran dan minyak zaitun.

Vitamin D - atau "vitamin sinar matahari", terbentuk pada kulit manusia dengan terdedah kepada sinar ultraviolet. Pendedahan sinar matahari selama 15 minit setiap hari akan memenuhi tubuh anda dengan dos harian vitamin yang luar biasa ini. Bagaimanapun, sangat penting untuk merangsang pertumbuhan sel dan untuk pembentukan kerangka kita, kerana ia menepati tulang rawan dan tulang dengan kalsium, yang mempercepat pertumbuhannya. Vitamin D dengan segala cara diresepkan kepada anak-anak yang baru lahir. Sumber makanan daripadanya adalah: minyak ikan, salmon, kaviar, ikan kod, daging sapi, kuning telur, limau gedang dan ragi.

Vitamin B - kesemua 11 vitamin kumpulan ini memberi kita tenaga, meningkatkan imuniti, mengambil bahagian aktif dalam proses metabolik badan dan membantunya tumbuh. Sebagai contoh, berkat vitamin B-9 (asid folik), sel-sel baru dicipta dan dipelihara dalam keadaan sihat, yang sangat penting pada awal kanak-kanak. Vitamin ini terdapat dalam bayam, ragi, kuman gandum, madu, serta produk haiwan: hati dan ginjal..

PERLEMBAGAAN MIKRO PERLU PERTUMBUHAN:

Vitamin untuk pertumbuhan mesti ada dalam diet harian. Tetapi selain ini, juga penting untuk menambahkan unsur surih..

Zinc - mengaktifkan vitamin A, dan juga mengekalkan tahap hormon. Seiring dengan KALSIUM, unsur jejak ini terlibat dalam pembentukan tisu tulang, menguatkan tulang pada kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa. Biasanya, mereka yang tumbuh dengan teruk tidak mempunyai zink yang mencukupi. Ia terdapat di hati sapi, keju, makanan laut, kacang-kacangan, buah sitrus dan cendawan..

Kalsium adalah komponen utama tulang. Pertama sekali, penting untuk pembentukan dan pengukuhan tisu tulang. Kebanyakannya terdapat dalam keju keras (parmesan), dalam bijan yang tidak dikupas (iaitu, di cangkang biji, jadi beli biji yang tidak dikupas, warnanya lebih gelap), begitu juga dengan susu, krim, keju cottage.

Alam telah mencipta banyak produk lazat dan sihat untuk kita, mengisi dengan vitamin yang diperlukan untuk badan kita. Gunakan ini untuk menyelesaikan masalah anda! Ingatlah untuk berjalan lebih kerap, terutamanya ketika cuaca cerah, dan bersenam.

SALAD UNTUK PERTUMBUHAN:

Ambil 2-3 wortel kupas segar, parut pada parut kasar, tambahkan secubit gula dan dua hingga tiga sudu krim masam. Krim masam diperlukan untuk penyerapan vitamin A yang lebih baik, yang mengandungi wortel.

COKKIL UNTUK PERTUMBUHAN:

2 cawan susu ditambah satu telur ayam. Pukul dengan pengisar atau kacau dengan garpu dan minum sepanjang hari, dibahagikan kepada tiga dos. Koktel ini adalah protein, memperkaya tubuh dengan protein.

Apa vitamin yang menyumbang kepada pertumbuhan manusia

Vitamin D adalah salah satu vitamin penting yang diperlukan untuk pertumbuhan tulang yang sihat dan kuat. Vitamin ini penting untuk merangsang pertumbuhan manusia. Kekurangan vitamin D boleh menyebabkan tulang rapuh dan gigi lemah. Untuk mendapatkan cukup vitamin, anda harus memasukkan susu, kentang, tomato, buah sitrus, kembang kol dalam diet harian anda.

Vitamin B1 adalah vitamin seterusnya yang diperlukan untuk meningkatkan pertumbuhan. Vitamin B1 mendorong pertumbuhan badan, memperbaiki pencernaan, menyokong fungsi jantung dan sistem saraf yang betul. Sumber vitamin B1 adalah daging babi, beras, kacang tanah, kacang polong dan soya.

Vitamin penting lain untuk merangsang pertumbuhan adalah riboflavin atau vitamin B2. Vitamin ini juga mendorong pertumbuhan badan, dan oleh itu pertumbuhan tulang. Riboflavin membantu mempercepat pertumbuhan rambut dan kuku. Ia terdapat dalam susu, telur, ikan, dan sayur-sayuran berdaun hijau.

Vitamin C (asid askorbik) menyokong tulang dan gigi yang sihat. Sumber antioksidan yang sangat baik, vitamin C meningkatkan peredaran darah, sehingga merangsang pertumbuhan badan dan tulang. Buah sitrus, tomato, kentang, dan beri adalah sumber vitamin C yang sangat baik..

Telah diketahui bahawa kalsium adalah asas tisu tulang struktur tubuh manusia. Mineral ini adalah vitamin yang paling penting sepanjang hidup seseorang. Pada dasarnya, kalsium yang terdapat di dalam tubuh manusia terdapat di gigi, kerangka. Kekurangan kalsium tercermin dalam cara yang paling negatif terhadap kesihatan. Kalsium sangat penting bagi kanak-kanak, ketika pembentukan kerangka manusia berlaku; kekurangan mineral ini boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat diperbaiki untuk pertumbuhan anak. Ini mesti dimasukkan dalam diet, pertama sekali, produk tenusu. Kalsium juga terdapat dalam makanan seperti bayam, lobak, kangkung, dan produk soya..

Vitamin A adalah vitamin larut lemak yang dapat terkumpul dalam tisu lemak dan hati. Vitamin ini memainkan peranan penting dalam pertumbuhan tulang. Vitamin A boleh dimakan dalam dua bentuk: dalam bentuk retinol, yang terdapat dalam makanan yang berasal dari haiwan seperti hati, ikan dan produk tenusu; dan dalam bentuk beta-karoten, yang terdapat dalam makanan tumbuhan seperti wortel, labu, labu, aprikot, dan sayur-sayuran berdaun hijau.

Memilih vitamin yang tepat untuk pertumbuhan anak-anak

Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan

Vitamin untuk pertumbuhan kanak-kanak harus dipilih oleh pakar pediatrik.

Pertumbuhan itu sendiri ditentukan oleh keturunan, tetapi pembentukan organisma secara keseluruhan dipengaruhi oleh banyak keadaan luaran:

  • Pemakanan. Ia mesti seimbang. Jangan beri anak anda banyak gula-gula, makanan ringan dan makanan lain yang tinggi karbohidrat sederhana - ia menghalang perkembangan. Anda harus mengecualikan dari menu menu yang mengandungi bahan tambahan makanan, pewarna dan perisa, dan menumpukan perhatian pada produk semula jadi.
  • Aktiviti fizikal. Tidak mungkin seorang kanak-kanak menghabiskan semua masa yang dikebumikan dalam telefon pintar atau tablet. Pertumbuhan aktif memerlukan pergerakan, terutama di udara segar.
  • Rezim harian. Untuk membesar dengan normal, bayi anda perlu cukup tidur dan rehat. Kerja berlebihan, beban kerja yang berlebihan dengan aktiviti tambahan adalah halangan serius untuk perkembangan badan.
  • Faktor psikologi. Hubungan yang sukar dengan rakan sebaya, situasi konflik dengan guru, pengalaman semasa krisis usia juga boleh menyebabkan perlambatan pertumbuhan anak. Dalam kes ini, anda perlu berjumpa dengan ahli psikologi. Dia akan membantu memahami masalahnya. Dan ibu bapa harus mewujudkan suasana keluarga yang baik tanpa tekanan dan tekanan emosi..

Pertumbuhan perlahan kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit somatik, dengan penyakit kelenjar tiroid dan kelenjar adrenal. Sekiranya kanak-kanak itu tidak mempunyai patologi yang serius, tidak ada kecenderungan keturunan untuk bertubuh pendek, tetapi dia ketinggalan dalam pertumbuhan dari rakan sebaya, maka perlu untuk mengurangkan risiko pengaruh luaran negatif dan menghubungi pakar pediatrik. Doktor akan memeriksanya dan memilih kursus rawatan yang sesuai, jika masalahnya disebabkan oleh penyakit, atau kompleks terapi vitamin.

Vitamin penting untuk pertumbuhan anak

Retinol adalah salah satu elemen terpenting untuk pertumbuhan anak. Vitamin A terlibat dalam sintesis sel tulang. Bahan ini kaya dengan produk tenusu, terutamanya mentega dan keju, hati, ikan berlemak. Buah merah dan oren mengandungi prekursor vitamin A..

Vitamin D tidak kurang pentingnya untuk pertumbuhan anak-anak. Ia mendorong penyerapan kalsium dan fosforus dalam usus, menjadikan struktur tulang dan enamel gigi padat dan kuat.

Kekurangan kalsiferol membawa kepada riket. Unsur berharga terdapat dalam minyak ikan, keju kotej, telur, kentang, ramuan yang banyak. Tetapi ia diserap hanya di bawah pengaruh cahaya matahari. Berjalan sangat penting untuk bayi.

Makanan bayi mesti mengandungi vitamin B.

  • B1 meningkatkan proses pencernaan, yang membawa kepada pengayaan nutrien dalam sel struktur tulang dan membantu meningkatkan jumlahnya. Terdapat banyak di dalamnya, minyak bunga matahari, madu, soba, kekacang.
  • B2 menormalkan metabolisme, yang membantu perkembangan rangka. Bahan ini kaya dengan produk susu, telur, makanan laut, cendawan, kacang.
  • B6 memastikan perkembangan struktur tulang yang betul terkawal. Untuk mengelakkan kekurangan unsur ini, menu harus merangkumi pisang, ikan merah, kacang, delima, paprika dan ayam..
  • B11 mempercepat pertumbuhan dan meningkatkan kekuatan tulang. L-carnitine terlibat dalam metabolisme lipid, meningkatkan selera makan dan meningkatkan nada, jadi diresepkan kepada anak-anak yang kurang selera makan untuk menormalkannya. Terdapat banyak bahan berharga dalam produk daging, keju kotej, alpukat.
  • B12 sangat penting untuk pembentukan darah

Asid askorbik tidak secara langsung mendorong pertumbuhan tulang. Tetapi tanpanya, retinol dan sebatiannya, atau calciferol tidak akan diserap sepenuhnya. Selain itu, vitamin C membantu menguatkan pertahanan tubuh, melawan keradangan dan radikal bebas, dan mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular. Buah sitrus, kiwi, paprika, sauerkraut kaya dengan bahan berguna.

Ia secara tidak langsung terlibat dalam pengembangan struktur muskuloskeletal dan vitamin K. Ia menstabilkan pembekuan darah, yang membantu penyerapan nutrien yang lebih baik oleh sel-sel tubuh. Vitamin K kaya akan hati, daging ayam, pir, walnut, kacang, ikan kod, sayuran hijau, zucchini dan timun.

Mineral adalah penambah pertumbuhan yang baik

Bukan hanya vitamin yang diperlukan untuk pertumbuhan, tetapi juga mineral. Pertama sekali, ini merangkumi:

  • Kalsium. Tanpa itu, pembentukan tulang yang normal dan pengecutan otot adalah mustahil. Kekurangan itu mempengaruhi pertumbuhan anak dan juga keadaan giginya. Terdapat banyak kalsium dalam produk susu, kubis, kacang, kekacang.
  • Zink. Merangsang sintesis dan regenerasi sel dalam tisu tulang dan otak, dan juga mengambil bahagian dalam metabolisme karbohidrat. Dengan kekurangannya, pertumbuhan anak menjadi perlahan. Unsur surih kaya dengan epal, buah sitrus, biji labu, madu, kismis, produk daging.
  • Iodin. Penting untuk sintesis hormon tiroid. Mereka bertanggungjawab untuk metabolisme normal. Sekiranya tidak ada zat yang mencukupi, kadar pertumbuhan dapat perlahan dengan ketara. Terdapat banyak yodium dalam alga dan makanan laut lain, telur, herba, bawang putih.

Tetapi mineral lain juga harus dimasukkan dalam diet anak. Ini termasuk zat besi, fosforus, magnesium, kalium, selenium. Kekurangan mereka dapat memprovokasi penyakit yang melemahkan tubuh anak, yang juga akan menyebabkan pertumbuhan yang lambat..

Vitamin terbaik untuk pelbagai peringkat usia

Pertama sekali, kekurangan elemen yang diperlukan untuk pertumbuhan mesti diisi semula dari makanan. Tetapi menurut statistik, kekurangan zat berharga, walaupun anda makan dengan betul, adalah sekitar 30 peratus. Itulah sebabnya pengambilan vitamin dan mineral perlu dilakukan, terutama di wilayah utara..

Lebih sukar memilih vitamin untuk pertumbuhan kanak-kanak di bawah satu tahun, agar tidak meningkatkan beban pada buah pinggang.

Vitamin apa yang harus diberikan kepada bayi bergantung pada usianya:

  • Sejak lahir hingga satu tahun, bayi dipilih sebagai persediaan khas yang mengandungi vitamin D. Ia perlu untuk mencegah riket, kenaikan berat badan dan pertumbuhan yang cepat. Kompleks multivitamin tidak digalakkan untuk bayi, kerana ia memberi beban yang berlebihan pada sistem kencing..
  • Bagi kanak-kanak berumur satu hingga tiga tahun, doktor akan memilih makanan tambahan multivitamin kanak-kanak.
  • Kanak-kanak berumur 3-7 tahun terutamanya memerlukan suplemen vitamin. Pada masa ini, struktur tulang tumbuh dengan cepat, gigi berubah dari susu menjadi kekal, yang memerlukan pengambilan vitamin A dan D yang ketara.
  • Dari usia tujuh tahun, pelajar sekolah memerlukan kompleks vitamin dan mineral. Pada usia 13-14 tahun, tumpuan harus diberikan pada retinol dan kalsiferol.

Tetapi keseimbangan zat, ubat itu sendiri dan dosnya mesti dipilih oleh pakar pediatrik. Vitamin juga mempunyai kontraindikasi, dan sekiranya berlebihan, ia boleh membahayakan kesihatan. Lebih-lebih lagi, beberapa vitamin dan mineral, apabila diambil bersama, tidak serasi antara satu sama lain. Teknik tidak rasional dapat membatalkan kesan keseluruhan rawatan.

Peraturan kemasukan

Cara minum vitamin dengan betul bergantung pada bentuk ubat. Tablet boleh diminum dengan air, tetapi tidak dengan jus atau minuman lain. Seorang kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun dapat menelan kapsul, dan kandungan bayi, setelah membuka cengkerang, dapat dilarutkan dalam susu ibu atau formula untuk memberi makan. Paling mudah dengan makanan tambahan vitamin cair. Persediaan untuk anak-anak menyenangkan selera dan mereka dengan senang hati menerimanya.

Sebelum memberi ubat vitamin, pastikan anda membaca arahannya. Dos, kontraindikasi dan kesan sampingan, serta sekatan umur selalu ditunjukkan di sana..

Vitamin dilarang untuk kanak-kanak dalam situasi berikut:

  • dengan intoleransi individu terhadap bahan;
  • serentak dengan antibiotik;
  • semasa perut kosong.

Semasa memilih produk, pastikan anda mempertimbangkan usia bayi. Kompleks untuk orang dewasa tidak digalakkan walaupun untuk pelajar yang lebih tua.

Anda boleh membeli ubat untuk terapi vitamin hanya di farmasi. Dengan membeli makanan tambahan dari kedai dalam talian yang dipersoalkan, anda mempertaruhkan kesihatan bayi anda.

Perkara yang sama berlaku untuk rawatan diri. Hanya pakar pediatrik yang dapat menasihati ubat yang sesuai, dengan mempertimbangkan keseimbangan diet, keadaan persekitaran, usia dan ciri pertumbuhan sistem muskuloskeletal, serta kepekaan individu terhadap komponennya. Mintalah dia membuat senarai pilihan dalam pelbagai kategori harga yang sesuai dengan anak anda..

Memilih vitamin untuk mempercepat pertumbuhan remaja

Bagi beberapa remaja, menjadi tinggi sangat penting sehingga mereka sanggup berusaha sedaya upaya untuk mencapai matlamat mereka. Dan vitamin pertumbuhan bagi remaja nampaknya bukan cara terbaik untuk mengatasi masalah ini..

Di dunia sekarang, mereka secara aktif mempromosikan suntikan hormon pertumbuhan untuk mempercepat pertumbuhan. Mereka diiklankan secara lebih besar oleh pengeluar dan doktor (mereka yang mengatakan apa-apa demi wang), dan ibu bapa dan remaja pasti mengambil risiko seperti itu.

Terdapat kanak-kanak perempuan yang, pada usia 15 tahun, sudah siap menjalani pembedahan yang panjang untuk kelihatan lebih tinggi dan cantik. Dan ada yang melakukan tindakan gegabah. Ia dapat membantu, tetapi lebih baik mempengaruhi pertumbuhan dengan selamat..

Untuk melumpuhkan kesihatan dan kehidupan anda, anda tidak perlu banyak berusaha. Dan pendekatan yang tepat untuk pembangunan... Adalah mungkin untuk meningkatkan kadar pertumbuhan dengan bantuan tindakan yang tidak berbahaya. Mereka tidak akan merugikan, tetapi hanya akan memberi manfaat kepada setiap remaja..

Dari artikel ini anda akan belajar

Masalah kesihatan

Perawakan kecil remaja mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan. Penyakit berjangkit, penyakit paru-paru, penyakit jantung dan saluran gastrousus. Jeda rentak fizikal. perkembangan kadang-kadang disebabkan oleh gangguan pada sistem endokrin.

Buku rujukan perubatan mengatakan bahawa daripada seratus kanak-kanak dengan gangguan pertumbuhan - dalam lapan - gangguan kelenjar tiroid dan adrenal. Pertumbuhan yang terhenti juga disebabkan oleh jumlah hormon penting yang tidak mencukupi.

Apakah kelebihan vitamin

Apabila seorang kanak-kanak melalui akil baligh dan mulai pertumbuhan aktif, yang berlangsung dari 11-13 tahun hingga 16-18, dia sangat memerlukan vitamin dan mineral, yang membantu berkembang dengan betul baik dari segi fizikal dan mental.

Vitamin dalam badan berperanan:

  • D - mendorong penyerapan kalsium, bertanggungjawab untuk pengembangan kerangka. Nama lain adalah "vitamin pertumbuhan" untuk anak-anak remaja. Vitamin D membantu menguatkan sistem imun, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf pusat (sistem saraf pusat);
  • B - komponen utama untuk proses metabolik, vitamin ini memperkaya tubuh anak-anak dengan protein, lemak dan karbohidrat;
  • C - mengambil bahagian dalam penyerapan vitamin lain dan menguatkan sistem imun;
  • A adalah sumber untuk membina tisu organik;
  • E - penolong pertama untuk akil baligh dan interaksi dengan radikal bebas;
  • PP - membantu tisu tumbuh, menukar gula, lemak menjadi simpanan tenaga.

Ini adalah vitamin terpenting untuk remaja. Sekiranya mereka tidak diterima atau tidak hadir sepenuhnya, anak-anak tidak akan berkembang seperti yang diharapkan. Secara umum, terdapat lebih banyak lagi, dan selain vitamin, ada juga mineral yang memainkan peranan penting dalam perkembangan tubuh anak-anak, mereka juga perlu diingat dan diterima dalam jumlah yang diperlukan.

Tempat mencari

Mereka boleh didapati di kompleks multivitamin dan produk semula jadi. Secara semula jadi, yang terbaik adalah mendapatkannya dari makanan semula jadi. Vitamin D boleh didapati dari hati, ikan, telur, mentega. Vitamin B terdapat dalam produk susu fermentasi, hati (daging lembu) dan sayur-sayuran.

Vitamin C terdapat dalam jumlah besar di pinggul mawar, buah sitrus dan kismis hitam. Anda akan mendapat PP dalam pelbagai makanan - hati, ikan, telur, susu, keju dan banyak lagi.

Vitamin A kaya dengan mentega, krim, kuning, sayur-sayuran hijau dan buah-buahan.

Untuk memaksimumkannya, kanak-kanak harus makan setiap hari: 250 g daging, sedikit lebih banyak bijirin, 350 g sayur dan 500 g buah, hingga 60 g keju kotej, hingga 70 g ikan, 35 g roti (rai ) dan 100 g produk pasta.

Sebagai tambahan kepada semua ini, kanak-kanak harus minum 0.5 liter susu setiap hari. Dan jika seorang kanak-kanak terlibat secara aktif dalam sukan, maka nilai-nilai ini seharusnya lebih tinggi, kerana mereka menghabiskan lebih banyak tenaga dan kekuatan. Oleh itu, kadarnya harus dua kali ganda untuk menambah simpanan tenaga dan berkembang sepenuhnya.

Adakah anak anda makan jumlah vitamin ini setiap hari? Dan setiap hari? Sekiranya jawapannya negatif, maka vitamin farmasi untuk remaja akan membantu, tetapi anda perlu minum hanya setelah berunding dengan doktor supaya fenomena yang tidak menyenangkan tidak berlaku, misalnya, sebagai hipervitaminosis.

Berdiri di atas lantai dan pukul dengan kaki bawah anda, misalnya beg peninju. Ini akan mendorong pertumbuhan tisu dan memanjangkan tulang. Latihan ini selalu dilakukan oleh atlet yang melakukan seni mempertahankan diri..

  • Latihan regangan. Regangkan selepas bangun pagi. Latihan ini sangat berguna dan membawa hasil yang baik pada waktu pagi, kerana hanya pada waktu pagi tubuh kita tumbuh semaksimum mungkin. Adalah fakta yang diketahui bahawa sepanjang hari kita kehilangan ketinggian beberapa sentimeter di bawah pengaruh graviti. Sekiranya anda melakukan latihan pada waktu petang, anda perlu menghabiskan hingga setengah jam untuk melakukan regangan, dan ini hanya untuk mengembalikan badan ke nilai semula jadi, dan kemudian meneruskannya ke mempercepat proses pertumbuhan. Tetapi ini boleh dielakkan, anda hanya perlu melakukan regangan badan pada waktu pagi..
  • Pertahankan postur anda. Anda mesti sentiasa mempunyai postur badan yang betul. Yang buruk boleh memberi kesan buruk kepada pertumbuhan. Ikuti peraturan mudah: duduk tegak, jangan bengkok semasa berjalan, jangan membungkuk. Ini akan membantu menjaga tulang belakang dalam keadaan baik dan menjadikan otot tulang belakang menjadi lebih kuat. Ia juga sangat penting untuk tidur di atas bantal dan tilam yang selesa, yang akan menyokong tulang belakang sepanjang tidur..
  • Pantau pernafasan anda - Senaman pernafasan paling baik dilakukan pada waktu pagi. Ia membantu kesihatan dan baik untuk merangsang proses pertumbuhan. Lakukan berulang kali untuk mencapai pengisian paru-paru lengkap dengan oksigen dan mempercepat metabolisme..

    Perhatian khusus diberikan kepada vitamin A. Ia terdapat dalam bentuk beta-karoten dalam kebanyakan makanan segar, yang berasal dari tumbuhan (dalam wortel, labu, tembikai, dll.).

  • Jangan makan lemak tepu, alkohol, ubat-ubatan dan sebagainya. Lemak tepu boleh menyebabkan penambahan kolesterol dalam darah yang berlebihan, masalah dengan insulin. Sudah jelas bagi semua orang apa yang akan menyebabkan kemerosotan keadaan organisma muda yang sedang berkembang. Elakkan perkara yang memberi kesan negatif kepada kesihatan anda.
  • Jangan lupa minum air. Tidak ada yang menafikan pentingnya peranan air dalam tubuh manusia. Menghidrasi semula dan memastikan badan sentiasa terhidrat juga penting untuk pertumbuhan manusia. Air tidak sering diperkatakan, tetapi selalu dilupakan. Dan ini buruk. Oleh kerana, jika badan mengalami dehidrasi sebanyak 20%, maka anda akan mendapat jumlah faedah yang sama dari senaman dan pemakanan..

    Sebilangan besar orang melakukan senaman yang berbeza, makan dengan betul, mengambil vitamin, dan secara praktikal tidak mengisi keseimbangan air mereka, dan kemudian mereka benar-benar terkejut bahawa tidak ada hasil positif yang dapat dilihat. Punca ini mungkin kekurangan air dalam badan..

  • Berehatlah! Tubuh kita mendapat rehat, pemulihan, peremajaan dan pertumbuhan paling banyak ketika seseorang tidur, kerana pada waktu tidur, pembiakan hormon pertumbuhan aktif bermula. Juga, semasa tidur, badan itu sendiri mula meregang, tanpa pergerakan yang kuat, kerana ia benar-benar santai.
  • Petua ini untuk merangsang pertumbuhan remaja akan membantu anda mencapai hasil yang baik. Pada dasarnya, mungkin untuk meningkatkan kadar pertumbuhan pada usia 12-17 tahun dalam masa yang singkat. Sekiranya anda mulai berusaha sedini mungkin, maka kemungkinan hasil yang baik akan meningkat dengan ketara. Jauh lebih sukar untuk mempercepat pertumbuhan setelah dewasa, tetapi bagi orang-orang seperti ini cadangan ini akan berguna..

    Perkara utama adalah jangan malas, perhatikan badan anda dan ikuti cadangannya. Secara semula jadi, anda perlu berjumpa doktor terlebih dahulu, terutamanya mengenai pengambilan kompleks vitamin. Doktor akan memilih vitamin yang anda perlukan secara peribadi. Libatkan Rakan dalam Latihan.

    Ini akan memberi kesan positif kepada kesihatan mereka, dan anda tidak akan merasa bosan dan malas untuk melakukan latihan ini. Ini adalah cara yang baik untuk pulih dan bersenang-senang. Anda juga boleh melibatkan ibu bapa anda dalam perniagaan ini. Jadilah pelatih peribadi untuk mereka. Tunjukkan apa yang anda mampu dan bagaimana berdikari.

    Vitamin pertumbuhan untuk kanak-kanak dan remaja - mana yang harus dipilih?

    Ibu bapa sering bertanya, adakah perlu bagi anak-anak untuk mengambil vitamin tambahan selain yang terdapat dalam makanan? Dalam banyak kes, ini benar-benar masuk akal. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan apa itu vitamin pertumbuhan, mengapa dan siapa yang memerlukannya..

    Vitamin pertumbuhan - apa itu?

    Sebilangan orang berpendapat bahawa kanak-kanak adalah salinan miniatur orang dewasa, tetapi ini sama sekali tidak berlaku. Tubuh kanak-kanak adalah sistem yang sangat rapuh dan halus, belum berkembang sepenuhnya yang berfungsi mengikut undang-undang yang sangat kompleks. Anak kecil selalu dalam proses pertumbuhan dan perkembangan, yang memerlukan pengambilan semua bahan yang diperlukan secara berkala dalam jumlah yang mencukupi. Bahan inilah yang disebut vitamin pertumbuhan. Para saintis mengenal pasti sejumlah nutrien yang sangat diperlukan pada masa kanak-kanak dan remaja.

    Vitamin pertumbuhan adalah nama sekumpulan bahan yang menyumbang kepada proses perkembangan aktif kanak-kanak. Perhatikan bahawa mereka tidak secara langsung mempengaruhi peningkatan panjang badan manusia. Perlu dijelaskan bahawa pertumbuhan adalah sifat genetik yang bergantung pada keturunan. Tetapi penggunaan makanan dan makanan tambahan tertentu akan membantu anda mencapai nilai genetik maksimum..

    Oleh itu, kita dapat mengatakan bahawa vitamin pertumbuhan adalah sebatian yang meningkatkan proses metabolik dalam badan, yang menyumbang bukan hanya untuk mendapatkan panjang badan, tetapi juga jisim otot..

    Pertumbuhan aktif seseorang berhenti sekitar 20 tahun. Sehingga saat ini, terdapat zon pertumbuhan di hujung semua tulang kerangka, yang disebut epifisis. Sel-sel baru terbentuk di atasnya, iaitu tulang tumbuh. Selepas 20 tahun, kelenjar pineal ditutup.

    Perhatikan bahawa seseorang terbentuk dan tumbuh tidak rata, dan, seseorang boleh mengatakan, dalam keadaan tersentak, yang paling kuat jatuh pada tempoh usia: dari kelahiran hingga 1 tahun, dari 4 hingga 5 tahun dan dari 13 hingga 14 tahun. Dalam tempoh masa inilah anak memerlukan semua vitamin dan mineral yang diperlukan..

    Seperti yang telah disebutkan, nutrien tidak secara langsung mempengaruhi proses pertumbuhan, namun, jika mereka ada dalam jumlah yang cukup, maka hormon pertumbuhan diaktifkan. Hormon inilah yang memicu proses pertumbuhan, di bawah pengaruhnya, tulang dan otot bertambah besar.

    Oleh itu, bahan apa yang boleh dipanggil vitamin pertumbuhan? Terdapat sebilangan besar.

    • Vitamin A (retinol).
    • Provitamin A (karotenoid).
    • Vitamin D (sebagai cholecalciferol, ergocalciferol).
    • Vitamin E (tokoferol).
    • Vitamin C (asid askorbik).
    • Vitamin K (phylloquinones).
    • Vitamin B (B1, B2, B6).

    Mineral juga sangat berguna:

    • kalsium (Ca);
    • magnesium (Mg);
    • fosforus (P).

    Sudah tentu, kanak-kanak itu memerlukan vitamin dan mineral lain untuk perkembangan penuh dalam satu cara atau yang lain, tetapi dalam tempoh pertumbuhan aktif, ini adalah yang paling diperlukan oleh tubuh..

    Pertumbuhan vitamin untuk kanak-kanak

    Umur kanak-kanak merangkumi dua jangka masa di mana pertumbuhan aktif anak berlaku: dari kelahiran hingga satu tahun dan dari 4 hingga 5 tahun. Vitamin pertumbuhan utama untuk kanak-kanak adalah vitamin A dan D, dan semua selebihnya adalah tambahan.

    Vitamin A - merangsang sintesis osteoblas (sel yang membina tulang), selain itu, vitamin ini bertanggungjawab untuk proses pengerasan tisu tulang. Oleh itu, vitamin A menyumbang bukan sahaja kepada pembentukan tisu tulang, tetapi juga mineralisasi..

    Vitamin D adalah rawatan dan pencegahan riket utama. Di samping itu, vitamin inilah yang bertanggungjawab untuk penyerapan kalsium, yang diperlukan untuk pertumbuhan tulang. Juga, bahan ini berfungsi sebagai sokongan untuk sistem imun, yang melindungi tubuh anak dari virus dan bakteria patogen..

    Pada masa kanak-kanak, vitamin K juga sering diresepkan, kerana kekurangannya dapat menyebabkan pendarahan.

    Vitamin pertumbuhan untuk remaja

    Pada usia remaja, dari sekitar 12 tahun, anda sudah boleh menggunakan dos vitamin dewasa. Vitamin pertumbuhan utama bagi remaja adalah vitamin A, vitamin D, vitamin K, vitamin B tambahan (B1, B2, B6), serta E dan C.

    Vitamin K - mengambil bahagian dalam proses pembekuan darah, kerana ini, luka dan luka sembuh dengan cepat. Di samping itu, vitamin K meningkatkan metabolisme tulang, sebab itulah sangat penting untuk perkembangan normal kerangka..

    Vitamin E - memberikan perlindungan terhadap pemusnahan vitamin A dan C oleh radikal bebas.

    Vitamin C - meningkatkan penyerapan vitamin A, D dan E oleh badan.

    Vitamin B - membantu meningkatkan pencernaan, mengaktifkan proses metabolik, dan juga mengatur fungsi sistem saraf. Vitamin B6 - penting untuk penyerapan magnesium.

    Mineral dalam tempoh pertumbuhan aktif juga sangat diperlukan. Kalsium dan fosforus adalah asas tisu tulang, magnesium memainkan peranan sekunder, perlu untuk perkembangan normal sistem saraf, yang mengatur semua proses dalam tubuh.

    Vitamin pertumbuhan apa yang harus dipilih?

    Terdapat banyak kompleks vitamin yang berlainan di rak farmasi. Mana yang hendak dipilih dan tidak salah perhitungan? Anda tidak akan menyesal memilih ubat "Osteo-Vit" (Osteovit), yang membantu kanak-kanak berkembang dan melindungi mereka dari penyakit. Mengapa ia sangat berguna?

    Kompleks vitamin dan mineral ini mempunyai komposisi yang telah dihargai oleh banyak pakar. Ia termasuk vitamin D3, yang diperlukan untuk sistem tulang dan imuniti. Satu lagi komponen penting dalam suplemen adalah drone homogenate. Alat ini digunakan di banyak negara untuk meningkatkan kemampuan mental kanak-kanak. Namun, ini tidak menghairankan. Drone homogenate mengandungi semua vitamin dan mineral pertumbuhan yang diperlukan oleh anak. Ia sangat kaya dengan vitamin seperti: D, A, B, C dan E.

    Osteo-Vit akan membantu bayi anda membesar dengan sihat, cerdas dan kuat!

    Apa itu vitamin untuk pertumbuhan dan cara pengambilannya?

    Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

    Vitamin untuk Pertumbuhan - Definisi dan Kepentingan Fisiologi

    Tegasnya, "vitamin pertumbuhan", yang menyebabkan peningkatan wajib dalam badan seseorang dengan pengambilan biasa mereka, sama sekali tidak wujud. Walau bagaimanapun, terdapat vitamin tertentu yang mendorong proses pertumbuhan aktif, dan, oleh itu, penggunaannya dapat membantu tumbuh dan mencapai maksimum yang mungkin diprogramkan secara genetik. Maksudnya, vitamin untuk pertumbuhan merangkumi sebatian yang meningkatkan proses metabolik dalam badan, sehingga menyumbang kepada pertumbuhan badan dengan panjang dan mendapat jisim otot.

    Untuk memahami intipati kesan biokimia vitamin pada proses pertumbuhan panjang, perlu mengetahui bagaimana proses ini berlaku. Seseorang tumbuh hanya sehingga usia 20 tahun, selepas itu kawasan khas - epifisis - ditutup sepenuhnya di hujung tulang. Sel-sel baru boleh terbentuk di kelenjar pineal, dan oleh itu, tulang bertambah panjang. Selepas 20 tahun, kelenjar pineal tidak lagi berfungsi, dan pertumbuhan seseorang akan berhenti sepenuhnya. Sehingga usia 20 tahun, pertumbuhan berlaku tidak sekata - lonjakan peningkatan panjang badan yang paling kuat berlaku pada usia 0 - 1 tahun, 4 - 5 tahun dan 13 - 14 tahun. Pada masa-masa inilah kanak-kanak memerlukan vitamin yang mendorong pertumbuhan, kerana dalam keadaan pengambilannya yang mencukupi, dia akan dapat memanjang hingga maksimum yang ditentukan oleh ciri genetiknya.

    Dengan kata lain, vitamin untuk pertumbuhan adalah bahan yang hanya menyumbang kepada proses yang paling aktif dalam proses ini, tetapi mereka sendiri tidak dapat mengaktifkannya. Proses pertumbuhan diaktifkan oleh hormon khas - somatostatin, yang sebenarnya memulakan keseluruhan proses. Di bawah pengaruh somatostatin, tubuh mula tumbuh tulang dan otot, yang akan maksimum apabila terdapat vitamin yang memastikan proses metabolik aktif. Dan tepat dalam memastikan aktiviti maksimum proses metabolik adalah peranan vitamin pertumbuhan dalam meningkatkan panjang badan. Maksudnya, vitamin tidak menambahkan pertumbuhan pada seseorang, tetapi banyak menyumbang pada peregangannya semasa tempoh pertumbuhan aktif..

    Vitamin apa yang diperlukan untuk pertumbuhan

    Vitamin untuk pertumbuhan manusia dari semua peringkat umur di bawah 20 tahun

    Dalam erti kata yang luas, untuk pertumbuhan aktif, seseorang memerlukan semua 13 vitamin yang diketahui sekarang dan sejumlah mineral seperti kalsium, fosforus, dll. Walau bagaimanapun, vitamin berikut mempunyai kesan yang paling ketara pada proses pertumbuhan:

    • Vitamin A (retinol);
    • Vitamin D (sebagai cholecalciferol, ergocalciferol);
    • Vitamin E (tokoferol);
    • Vitamin C (asid askorbik);
    • Vitamin K (phylloquinones);
    • Vitamin kumpulan B (B1, DALAM2 dan dalam6).

    Semua vitamin ini adalah "vitamin pertumbuhan", iaitu, mereka lebih kurang terlibat dalam proses peningkatan jisim otot dan panjang badan. Sekiranya dalam tempoh pertumbuhan aktif (0 - 1 tahun, 4 - 5 tahun dan 13 - 14 tahun) anak menerima semua vitamin yang disenaraikan dalam jumlah yang mencukupi, maka dia akan dapat tumbuh dengan jumlah maksimum yang ditentukan oleh ciri genetiknya. Walau bagaimanapun, sebagai tambahan kepada vitamin untuk pertumbuhan yang baik, seseorang mesti mendapat kalsium. Oleh itu, hampir semua persediaan yang kompleks untuk merangsang pertumbuhan kanak-kanak dan remaja, selain vitamin, mengandungi kalsium dan fosforus..

    Sebagai contoh, pertumbuhan seseorang secara genetik ditentukan dalam lingkungan 170 hingga 190 cm. Ini bermakna, bergantung kepada keadaan hidup dan pemakanan, seseorang dapat tumbuh dari 170 hingga 190 cm. Lebih-lebih lagi, dalam keadaan yang tidak baik (pemakanan yang buruk, aktiviti fizikal yang berlebihan, mental dan tekanan emosi, dsb.) seseorang akan tumbuh hanya ke had yang ditentukan secara genetik, iaitu, dalam contoh kita, hingga 170 cm. Dan dalam keadaan baik, baik (makanan berkualiti tinggi dan berkhasiat, aktiviti fizikal sederhana, suasana emosi yang baik, dll.) orang yang sama akan meningkat ke had maksimum yang ditentukan secara genetik, iaitu hingga 190 cm dalam contoh kita.

    Agar seseorang dapat mencapai tahap maksimum yang ditentukan secara genetik, dia mesti mendapat vitamin pertumbuhan dalam jumlah yang mencukupi. Dan kerana mana-mana orang tumbuh hanya sehingga usia 20 tahun, setelah itu proses ini berhenti, dan panjang badan yang dicapai dikekalkan sepanjang hayatnya, dia perlu mendapatkan vitamin pertumbuhan dari makanan atau mengambil dalam bentuk tablet hingga 20 tahun. Sekiranya vitamin pertumbuhan diambil setelah 20 tahun, maka ia hanya boleh menyebabkan peningkatan jisim otot, tetapi tidak memanjangkan tulang. Inilah sebab mengapa vitamin pertumbuhan sangat popular di kalangan ahli bina badan..

    Pertimbangkan sifat setiap vitamin pertumbuhan.

    Vitamin A adalah vitamin yang paling terkenal dan "kuat" dari segi kesannya terhadap pertumbuhan. Retinol merangsang sintesis sel khas - osteoblas, yang pada gilirannya, secara aktif menghasilkan struktur dan bahan yang membentuk tulang. Sebenarnya, osteoblas mensintesis zat yang membentuk bahagian baru tulang, akibatnya panjang keseluruhannya meningkat. Oleh itu, pertumbuhan seseorang juga meningkat. Selain itu, vitamin A mencetuskan proses kalsifikasi (pengerasan) kawasan tulang yang baru tumbuh, menjadikannya sekuat semua bahagian lain. Oleh itu, vitamin A secara serentak mencetuskan proses sintesis tulang dan pengkalsifikasi kawasan baru..

    Vitamin D diakui secara meluas sebagai agen penting untuk pencegahan riket. Walau bagaimanapun, sifat lain dari vitamin D kurang dikenali - ia adalah keupayaan untuk meningkatkan penyerapan kalsium dari makanan. Dan kalsium adalah unsur jejak penting untuk kalsifikasi (pengerasan) tulang. Oleh itu, penyerapan kalsium yang baik mewujudkan keadaan yang optimum untuk pertumbuhan tulang. Ini adalah bagaimana kemampuan vitamin D untuk meningkatkan penyerapan kalsium secara tidak langsung membawa kepada pengaktifan pertumbuhan tulang..

    Di samping itu, vitamin D merangsang sintesis osteoblas, yang sebenarnya membentuk tisu asas lembut pertama dari tulang baru. Kemudian kawasan tisu lembut yang baru disintesis ini dikalsifikasi dengan garam kalsium dan menjadi lebat, membentuk tulang penuh. Oleh itu, vitamin D mendorong pertumbuhan dengan mengaktifkan osteoblas dan mempercepat proses mineralisasi kawasan tulang yang baru terbentuk..

    Vitamin E sahaja tidak memberi kesan yang signifikan terhadap proses pertumbuhan, tetapi melindungi vitamin A, C dan sel darah merah dari kehancuran oleh radikal bebas, yang pada gilirannya, secara langsung merangsang pertumbuhan tulang. Oleh itu, peranan vitamin E adalah melindungi struktur dan memanjangkan kesan vitamin A dan C, yang mengaktifkan proses pemanjangan tulang. Kerana tindakan yang berpanjangan, vitamin A dan C dapat mengaktifkan pertumbuhan tulang dalam jangka waktu yang lama, memberikannya peluang untuk memanjangkan seberapa banyak yang mungkin.

    Vitamin C sahaja juga tidak memberi kesan pada pertumbuhan tulang dan jisim otot. Tetapi ia meningkatkan proses pertumbuhan secara tidak langsung, meningkatkan penyerapan dan pengangkutan vitamin A, D dan E dari usus ke tisu, serta melindungi mereka dari kehancuran oleh radikal bebas. Berkat penyerapan vitamin A dan D yang baik, mereka dapat mengaktifkan proses pertumbuhan dengan kuat dan mengekalkannya pada tahap ini. Selain itu, asid askorbik juga mendorong penyerapan dan pengangkutan cepat semua bahan yang diperlukan untuk membina tisu baru, termasuk pertumbuhan tulang..

    Vitamin B1 sama seperti E dan C, ia mendorong pertumbuhan panjang hanya dengan cara tidak langsung. Vitamin B1 mengatur proses pencernaan dan memastikan bekalan darah yang optimum ke semua organ dan tisu, yang diperlukan untuk peningkatan pertumbuhan tulang. Sesungguhnya, tanpa bekalan darah yang mencukupi, dengan bantuan semua bahan dan oksigen yang diperlukan dibawa ke tisu dan sel, dan produk reput dan karbon dioksida dikeluarkan.

    Vitamin B2 mengaktifkan metabolisme, yang juga secara tidak langsung menyumbang kepada peningkatan pertumbuhan tulang.

    Vitamin B6 mengatur fungsi sistem saraf, memastikan penghantaran impuls yang betul dari saraf tunjang dan otak ke tisu dan sel semua organ. Vitamin B semasa pertumbuhan6 memainkan peranan penting, kerana mengatur pembinaan tulang yang betul dan kemasukan reseptor di dalamnya, di mana pada masa akan datang ia akan menerima arahan pengurusan dari otak atau saraf tunjang.

    Vitamin K menipiskan darah, mengurangkan keupayaannya untuk membeku. Kesan ini membawa kepada fakta bahawa darah dapat melintasi semua, bahkan saluran yang sangat kecil, membekalkan nutrien dan oksigen ke tisu yang paling jauh dan "tertutup", yang merangkumi tulang. Oleh itu, dengan mengaktifkan peredaran mikro darah dengan menghilangkan gumpalan darah kecil, vitamin K secara tidak langsung mendorong pertumbuhan tulang.

    Oleh itu, berdasarkan yang disebutkan di atas, kita dapat membezakan dua vitamin pertumbuhan utama - A dan D, yang secara langsung mempengaruhi proses ini. Dan selebihnya vitamin - C, K, E, B1, DALAM2 dan dalam6 juga boleh dianggap sebagai perangsang pertumbuhan tidak langsung. Ini bermakna bahawa tanpa vitamin A dan D, tidak mungkin meningkatkan pertumbuhan, dalam keadaan apa pun. Dengan adanya vitamin A dan D, pertumbuhan seseorang akan meningkat. Tetapi jika vitamin A dan D memasuki badan dalam kombinasi dengan C, K, E, B1, DALAM2 dan dalam6, maka ini akan mencapai peningkatan maksimum dalam panjang tubuh manusia.

    Vitamin untuk pertumbuhan kanak-kanak

    Kanak-kanak mempunyai dua tempoh pertumbuhan aktif - ini adalah 0 - 1 tahun dan 4 - 5 tahun, di mana mereka tumbuh dengan cepat, tajam dan tiba-tiba. Dalam tempoh ini, mereka memerlukan vitamin untuk pertumbuhan agar mencapai panjang maksimum badan. Bagi kanak-kanak, vitamin pertumbuhan adalah seperti berikut:

    • Vitamin A (retinol dan beta karoten);
    • Vitamin D (sebagai ergocalciferol dan cholecalciferol);
    • Vitamin E (tokoferol);
    • Vitamin C (asid askorbik);
    • Vitamin kumpulan B (B1, DALAM2 dan dalam6).

    Lebih-lebih lagi, vitamin pertumbuhan utama adalah A dan D, dan semua selebihnya - C, E dan kumpulan B adalah tambahan.

    Anak-anak tidak boleh diberi vitamin K untuk mendorong pertumbuhan, kerana boleh menyebabkan penipisan darah yang berlebihan dan pendarahan yang berkaitan, berpotensi mengancam nyawa. Kesan vitamin K pada kanak-kanak dikaitkan dengan ketidakmatangan sistem pengawalseliaan mereka. Oleh itu, untuk kanak-kanak, seseorang harus memilih kompleks untuk pertumbuhan, di mana tidak ada vitamin K.

    Kompleks vitamin dan mineral yang paling berkesan dan selamat untuk mendorong pertumbuhan kanak-kanak adalah seperti berikut:

    • Bee Big (kanak-kanak dari 6 tahun);
    • Kalkohel (kanak-kanak dari 6 tahun);
    • Kalcemin (kanak-kanak dari 5 tahun);
    • Kalsium D3 Klasik (kanak-kanak dari 3 tahun);
    • Melengkapkan Kalsium D3 (kanak-kanak dari 3 tahun);
    • Anak Kalsium Berbilang Tab + (kanak-kanak berumur 2 - 7 tahun);
    • Tahap pertumbuhan (sejak lahir);
    • Unicap Yu (kanak-kanak berumur 2 - 4 tahun).

    Vitamin pertumbuhan untuk remaja

    Vitamin pertumbuhan untuk remaja adalah A, D, E, C, K dan kumpulan B (B1, DALAM2 dan dalam6). Remaja berusia lebih dari 12 tahun boleh menggunakan kompleks vitamin dan mineral untuk merangsang pertumbuhan dengan dos bahan aktif yang sama seperti orang dewasa. Hanya pada remaja, ubat kompleks ini akan meningkatkan pertumbuhan badan dengan panjang, dan pada orang dewasa yang berumur lebih dari 20 tahun - untuk mencegah osteoporosis, pencucian kalsium dari tulang, dan, akibatnya, kerapuhan dan kecenderungan mereka meningkat terhadap patah tulang. Tempoh pertumbuhan pada remaja adalah 13-14 tahun, oleh itu pada usia ini disarankan untuk mengambil kompleks vitamin-mineral yang memperbaiki proses ini.

    Jadi, kompleks vitamin dan mineral berikut mempunyai kesan yang baik untuk meningkatkan pertumbuhan pada remaja:

    • Berlamin Modular;
    • Kalsium Vitrum D3;
    • Vitrum Osteomag;
    • Calcemin Advance;
    • Kalsium-D3 Actavis;
    • Kalsium-D3-Kapsul MIC;
    • Natekal D3;
    • Kalsium revitalisasi D3;
    • Tahap pertumbuhan;
    • Elkar.

    Vitamin untuk pertumbuhan

    Untuk memastikan pertumbuhan maksimum yang mungkin dalam tempoh aktif, perlu mengambil vitamin yang menyumbang kepada proses ini dalam dos harian purata. Untuk pertumbuhan aktif, sedikit pengambilan (hingga 15%) dari pengambilan vitamin harian untuk usia tertentu dibenarkan. Tetapi penurunan pengambilan vitamin harian tidak boleh dibenarkan jika seseorang ingin tumbuh secara aktif.

    Keperluan harian purata vitamin untuk pertumbuhan kanak-kanak dan remaja dari pelbagai usia ditunjukkan dalam jadual.

    VitaminKadar penggunaan pada usia 0 - 1 tahunKadar penggunaan pada usia 4 - 5 tahunKadar penggunaan pada usia 13 - 14 tahun
    Anak lelakiAnak perempuan
    Vitamin A1250 IU1670 IU3000 - 5000 IU2600 - 3000 IU
    Vitamin D400 IU400 IU400 IU400 IU
    Vitamin E3 mg7 mg10 mg8 mg
    Vitamin C30 mg45 mg50 mg45 mg
    Vitamin K5 μg20 mcg45 mcg45 mcg
    Vitamin B10.3 mg0.9 mg1,3 mg1.1 mg
    Vitamin B20,4 mg1.1 mg1,5 mg1,3 mg
    Vitamin B60.5 mg1.1 mg1.7 mg1,4 mg

    Nama Sebatian Vitamin untuk Pertumbuhan

    Vitamin untuk pertumbuhan pelbagai organ dan struktur badan

    Vitamin untuk pertumbuhan tulang

    Kaedah terbaik untuk merangsang pertumbuhan tulang adalah vitamin A dan D yang digabungkan dengan unsur surih kalsium dan fosforus. Walau bagaimanapun, vitamin A dan D memaksimumkan pertumbuhan tulang hanya pada kanak-kanak atau orang dewasa muda di bawah usia 20 tahun. Pada orang yang berumur lebih dari 20 tahun, vitamin A dan D yang dikombinasikan dengan kalsium dan fosforus hanya menguatkan tulang, meningkatkan mineralisasi mereka dan dengan itu mencegah kerapuhan dan kerapuhan mereka. Kesan selektif vitamin A dan D, bergantung pada usia, dapat dijelaskan dengan sederhana - sehingga 20 tahun, epifisis tetap terbuka pada seseorang - permukaan khas di kedua ujung tulang, dengan mana ia dapat bertambah panjang. Pada kelenjar pineal, struktur tulang baru terbentuk, yang secara beransur-ansur mengalami mineralisasi dan menjadi sebahagian daripadanya, sehingga menjadikan keseluruhan tulang lebih lama.

    Sebagai tambahan kepada A dan D, vitamin berikut secara tidak langsung menyumbang kepada pertumbuhan tulang panjang - K, C, E, B1, DALAM2 dan dalam6. Ini bermaksud dengan penggunaan gabungan vitamin A dan D + K, C, E, B1, DALAM2 dan dalam6 kesan yang paling ketara untuk merangsang pertumbuhan tulang dicapai pada orang muda dan kanak-kanak di bawah 20 tahun berbanding dengan pengambilan terpencil hanya A + D.

    Vitamin untuk pertumbuhan kuku

    Dari sudut pandang histologi, kuku adalah pelengkap kulit, iaitu, terdiri dari sel-sel epidermis yang telah mengalami keratinisasi dengan pembentukan plat tebal yang melindungi hujung jari. Ini bermakna tahap kesihatan dan pertumbuhan kuku yang tinggi ditentukan oleh pemakanan, bekalan darah dan jumlah vitamin yang mencukupi untuk metabolisme aktif dalam struktur kulit. Maksudnya, pertumbuhan kuku memerlukan vitamin yang sama seperti untuk kesihatan kulit..
    Para saintis dan doktor mendapati bahawa vitamin berikut diperlukan untuk pertumbuhan kuku yang cantik dan kuat dengan bentuk yang betul:

    • Vitamin A;
    • Vitamin E;
    • Vitamin C;
    • Vitamin D;
    • Vitamin PP;
    • Vitamin Blima.

    Setiap vitamin ini mempunyai fungsi tertentu, dan kesan gabungannya membawa kepada pertumbuhan pesat piring kuku yang cantik, sihat, kuat dan tidak mengelupas. Oleh itu, untuk mempercepat pertumbuhan dan kesihatan kuku, anda harus mengambil persediaan kompleks yang mengandungi semua vitamin yang disenaraikan. Pada masa ini, terdapat banyak pilihan kompleks multivitamin untuk memperbaiki keadaan kulit, rambut dan kuku, misalnya, VitaSharm, Complivit Radiance, Ladies Formula, dll. Anda boleh memilih kompleks yang, kerana beberapa sebab subjektif, wanita itu paling suka.

    Di samping itu, dengan penampilan plat kuku, anda dapat menentukan vitamin mana yang diperlukan untuk pertumbuhan kuku dalam kes ini:

    • Kuku rapuh dan kering - vitamin A diperlukan;
    • Pisahkan padat ke kawasan sentuhan pada piring kuku, lamina kuku dan lenturan tepi - vitamin C diperlukan;
    • Jalur putih di piring kuku, kutikula kasar pada sentuhan - vitamin B diperlukanlima;
    • Warna kuku yang kelabu atau kuning kusam - vitamin PP diperlukan;
    • Kuku rapuh, kering, dan tepi piring kuku sangat menebal - vitamin E diperlukan;
    • Kuku rapuh, nipis dan mengelupas - diperlukan vitamin D.

    Vitamin untuk pertumbuhan otot

    Pada masa ini, pasaran domestik mempunyai pelbagai jenis vitamin farmakologi dan makanan tambahan yang dirancang untuk mempercepat peningkatan jisim otot. Walau bagaimanapun, di antara sebilangan besar ubat ini, ada yang berkesan dan sama sekali tidak berguna. Untuk membezakan perangsang pertumbuhan otot yang berkesan daripada yang tidak berguna, anda perlu mengetahui petunjuk apa yang harus ada, seperti yang ditunjukkan dalam arahan, dan apa yang harus disertakan dalam komposisinya. Oleh itu, bahan berikut mempunyai perangsang pertumbuhan otot yang berkesan:

    • Vitamin - B6, C dan D;
    • Mineral - magnesium, kalsium, besi dan zink;
    • Bahan yang merangsang bekalan darah ke semua tisu dan organ (contohnya, Pentoxifylline).

    Sekiranya suplemen makanan atau kompleks vitamin-mineral mengandungi semua bahan ini, maka ia adalah perangsang pertumbuhan otot yang berkesan.

    Di pasaran domestik, kompleks vitamin dan mineral yang paling berkesan dan meluas yang boleh digunakan untuk mempercepat pertumbuhan otot adalah berikut:

    • Vitrum;
    • Duovit;
    • Melengkapkan;
    • Supradin;
    • Elevit Pronatal;
    • Pemakanan Opti-lelaki Optimum;
    • Adam.

    Menurut atlet profesional, kompleks yang paling berkesan untuk mendapatkan jisim otot adalah vitamin untuk wanita hamil - Elevit Pronatal, kerana mengandungi semua elemen yang diperlukan dalam dos yang mencukupi (B6 2.6 mg, C - 100 mg, D - 400 IU, zink - 7.5 mg, zat besi - 60 mg, kalsium - 125 mg, magnesium - 100 mg). Vitamin Supradin, Vitrum, Complivit dan Duovit juga mengandungi semua elemen yang diperlukan untuk merangsang pertumbuhan otot, tetapi tidak dalam jumlah yang optimum. Oleh itu, semasa menggunakannya, anda harus menyeimbangkan diet dengan memperkenalkan makanan yang kaya dengan vitamin atau unsur mikro yang tidak mencukupi di kompleks multivitamin..

    Opti-men Optimum Nutrition dan Adam juga seimbang dan sesuai untuk merangsang peningkatan otot, tetapi tidak dijual di mana-mana dan oleh itu tidak tersedia seperti yang disenaraikan di atas..

    Vitamin untuk pertumbuhan payudara

    Vitamin untuk pertumbuhan rambut

    Vitamin untuk pertumbuhan bulu mata

    Vitamin apa yang perlu diminum untuk pertumbuhan dan penggunaan rambut
    membuat topeng

    Vitamin Pertumbuhan Rambut Revalid harus diambil satu kapsul tiga kali sehari selama atau segera setelah makan. Kursus rawatan adalah 2 hingga 3 bulan, di mana vitamin harus diambil secara berterusan. Pada masa yang sama, keadaan dan pertumbuhan rambut bertambah baik setelah sebulan menggunakan Revalid. Sekiranya perlu, perjalanan rawatan dapat diulang setelah rehat sekurang-kurangnya 1 bulan.

    Menurut ulasan, setelah menggunakan Revalid, rambut tumbuh dengan lebih cepat, tetapi tidak lebih dari 2 - 5 cm sebulan.

    Vitamin untuk pertumbuhan rambut Perfectil harus diambil satu kapsul setiap hari selepas makan. Kapsul harus diambil pada waktu yang sama setiap hari, jadi sebaiknya lakukan ini setelah sarapan. Tempoh perjalanan terapi adalah satu bulan. Sekiranya perlu, perjalanan rawatan dapat diulang setelah rehat sebulan. Menurut ulasan, selepas penggunaan Perfektil, rambut berhenti gugur dan tumbuh 2 - 5 cm sebulan.

    Topeng pertumbuhan rambut dengan vitamin. Vitamin A dan E mempunyai kesan terbaik terhadap keadaan rambut dan kadar pertumbuhannya.Oleh itu, untuk mempercepat pertumbuhan rambut, anda boleh membuat topeng dengan larutan minyak vitamin ini. Yang paling mudah adalah topeng berikut - sapukan larutan vitamin E ke kulit kepala, kemudian sebarkan minyak secara merata di sepanjang rambut, tutupnya dengan beg plastik dan letakkan topi hangat di atasnya. Biarkan topeng selama 1 - 2 jam, kemudian bilas dengan syampu biasa. Topeng ini sangat ringkas dan berkesan..

    Anda boleh menambahkan larutan minyak vitamin A dan E pada sebarang formulasi topeng rambut, berjenama dan buatan sendiri. Vitamin akan mempercepat pertumbuhan rambut hingga maksimum 5 cm setiap bulan.

    Vitamin untuk pertumbuhan rambut - ulasan

    Selalunya, wanita menggunakan vitamin untuk pertumbuhan rambut Revalid dan Perfectil. Ulasan mengenai kompleks ini dua kali ganda - positif dan negatif. Sebilangan wanita memberikan ulasan yang menggembirakan kerana ubat itu menghentikan keguguran rambut, menjadikannya tebal, subur, berkilat dan sutera, dan memberikan kadar pertumbuhan hingga 5 cm sebulan. Ulasan lain, sebaliknya, sangat negatif, yang dikaitkan bukan hanya dengan kekurangan kesan sepenuhnya, tetapi dengan kemerosotan keadaan rambut, misalnya, keguguran rambut mereka yang meningkat, dll..

    Pada prinsipnya, dalam hampir setiap tinjauan, wanita menunjukkan bahawa ubat itu membantu kenalan atau rakan mereka, tetapi bagi mereka ternyata tidak berguna sepenuhnya. Berdasarkan ini, kita dapat menyimpulkan bahawa kompleks vitamin dan mineral sesuai untuk sesetengah orang, sementara yang lain, sebaliknya, tidak berfungsi sama sekali. Ini bermakna kedua-dua Perfectil dan Revalid adalah ubat yang berkesan untuk merangsang pertumbuhan rambut dan memperbaiki keadaan rambut, tetapi kesannya boleh berbeza dan bergantung sepenuhnya pada ciri-ciri individu seseorang. Iaitu, kompleks vitamin mesti dipilih secara individu, berdasarkan kesan yang dapat dilihat..

    Pengarang: Nasedkina A.K. Pakar Penyelidikan Bioperubatan.