Sayuran Asparagus (asparagus) - ulasan

Asparagus atau asparagus adalah saudara dekat bawang. Tetapi, anehnya, dia tidak kelihatan seperti penampilan atau selera. Menurut beberapa laporan, bahkan orang Mesir kuno tahu betul apa itu, asparagus, dan bagaimana bentuknya. Menjelang abad ke-19, mereka mula menanamnya di Dunia Lama dan Baru. Dan hari ini asparagus mengalami peningkatan populariti di seluruh dunia..

Asparagus adalah sayur dengan batang panjang dan lebat dengan daun berbentuk jarum di hujungnya. Mereka datang dalam warna hijau, putih, merah jambu dan ungu. Pucuk digunakan untuk makanan, walaupun akar juga digunakan untuk tujuan perubatan. Beri oren terang digunakan terutamanya untuk tujuan hiasan..

Gourmets menganggap asparagus sebagai makanan istimewa dan dengan tenang memakannya mentah. Tetapi dalam masakan, asparagus digunakan dalam pelbagai bentuk. Batang hijau direbus, direbus, digoreng, dibakar, dibekukan dan di dalam tin. Asparagus ditambahkan ke salad, lauk, sup dan sos. By the way, serbuk asparagus adalah alternatif yang baik untuk kopi semula jadi..

Bagi kami, hidangan asparagus hampir menjadi makanan istimewa, tetapi di Eropah ia adalah sayur yang sangat biasa, dan hidangan dengan asparagus sering dijumpai.

Rasa yang tiada tandingannya. Apa yang perlu dimasak dengan asparagus

Memasak asparagus adalah mudah, hanya penting untuk mengikuti beberapa peraturan.

Asparagus. Nama itu sendiri menarik kita untuk makanan istimewa yang mereka tahu memasak dengan cara ajaib secara eksklusif di restoran, dan produk ini harganya sama seperti makanan istimewa. Tetapi pada hakikatnya, ini tidak sepenuhnya benar. Atau lebih tepat sebaliknya.

Kita kadang-kadang keliru dari segi stereotaip. Sementara itu, asparagus adalah produk yang mesti ada di meja anda. Lebih-lebih lagi, produk domestik yang berkembang di Ukraine kami. Oleh itu, saya akan memberitahu anda sedikit mengenai jenis asparagus, cara memasaknya, dan apa yang sesuai dengannya..

Apa itu asparagus? Sekiranya anda tidak mengetahui nama dan klasifikasi botani, maka asparagus adalah ramuan abadi. Tumbuh muda dianggap boleh dimakan. Dan jika anda berpendapat bahawa fesyen untuk asparagus telah muncul baru-baru ini, maka anda salah. Buku Exemplary Kitchen dari tahun 1892 mengandungi sejumlah resipi untuk membuat asparagus - dan semuanya relevan hari ini..

Di peringkat global, terdapat dua jenis asparagus yang boleh dimakan: putih dan hijau. Dan ini bukan dua jenis - mereka adalah satu dan varieti yang sama, lebih-lebih lagi, satu dan tanaman yang sama. Saya memberitahu anda bagaimana asparagus tumbuh. Tumbuhan ini kekal, dan akarnya sentiasa hidup. Pada musim bunga, pucuk mula menerobos dari tanah. Apabila tumbuh hingga 20-25 sentimeter, mereka terputus, dan ini adalah asparagus hijau. Tetapi jika bukit bumi dibuat di atas tanaman, dan tumbuh-tumbuhan tumbuh untuk pertama kalinya tanpa akses ke matahari, maka kita akan menggali pucuk putih - asparagus putih. Tanpa cahaya matahari, sel asparagus tidak berfotosintesis, dan oleh itu warnanya tetap putih. Ini adalah perbezaan asas, dan semua jenis asparagus - merah jambu, ungu, hijau kecil - sudah ada varieti.

Asparagus putih lebih dihargai oleh gourmets - ia mempunyai rasa yang lebih dalam, kacang, sementara asparagus hijau mempunyai rasa segar dan manis. Kedua-dua produk ini bermusim di Ukraine, dan import tersedia sepanjang tahun.

Kami mengetahui jenis asparagus. Sekarang saya akan memberitahu anda apa jenis asparagus, di mana dan bila hendak membeli. Tiga jenis terdapat di Ukraine - beku (dan tidak boleh dikelirukan dengan kacang asparagus - ini adalah produk yang sama sekali berbeza), diimport dari Peru atau negara luar lain, dan domestik dari wilayah Kherson. Yang pertama adalah kompromi yang meragukan, yang kedua juga merupakan kompromi yang agak mahal, yang ketiga adalah harga yang benar-benar mencukupi (kira-kira 200 UAH per kg), rasa sebenar yang tidak dapat dibandingkan (tanpa pemprosesan untuk pengangkutan ribuan kilometer), tetapi minus adalah musim yang pendek (April- Mungkin).

Secara semula jadi, saya akan bercakap mengenai asparagus domestik. Dan saya akan memberitahu anda mengenai hijau, kerana lebih biasa dan lebih senang disediakan. Bagaimana hendak masak? Ia mudah, tetapi penting untuk mengikuti beberapa peraturan..

Yang pertama adalah kesegaran. Saya cukup bernasib baik untuk mengunjungi ladang asparagus semasa penuaian. Di Ukraine, ini, seperti yang saya katakan, April dan Mei. Dan ada sedikit yang mengalahkan rasa asparagus yang dipetik di ladang dan dimakan di tempat. Ia mengingatkan rasa manis kacang hijau muda dan kematangan hijau susu, dengan aroma ladang dan ramuan. Tetapi tidak seperti aroma herba agresif seperti minyak zaitun Sisilia, tetapi lembut, hampir tidak dapat dilihat.

Anda tidak dapat mengunjungi ladang sekarang, tetapi masih memilih asparagus segar, yang dipotong beberapa hari yang lalu, dan tidak mengangkut ribuan kilometer. Dan omong-omong, tentang menyimpan asparagus - di rumah, saya membungkus bungkusan di tuala dapur dan membungkusnya dengan plastik kelas makanan. Oleh itu, saya menyimpannya sehingga dua minggu - dan sama sekali tidak pudar!

Yang kedua adalah persiapan. Asparagus besar mesti dikupas. Untuk melakukan ini, lebih baik menggunakan pembantu rumah untuk mengupas tanaman akar - item ini akan membolehkan anda mengupas asparagus dengan cepat dan ekonomi, akan ada minimum sampah. Anda juga perlu memotong sekitar − cm di bahagian bawah pucuk - bahagian ini lebih sukar dan petani selalu membiarkannya sehingga produk tidak layu dan sampai kepada anda dalam bentuk terbaik.

Ketiga, anda perlu membersihkan. Singkatnya, anda perlu merebus asparagus yang telah dikupas dan disiapkan dalam air mendidih, di mana anda menambah sedikit garam (sedikit masin) dan cuka atau jus lemon (untuk diasidkan dengan baik). Masa - Saya lebih suka kira-kira 30 saat, pasti tidak lebih. Terutama untuk orang muda Rusia. Selepas itu, asparagus perlu dikeluarkan dan dimasukkan ke dalam air ais - ia harus sejuk secepat mungkin. Asparagus kini disediakan: lebih renyah dan warnanya lebih kaya - lebih hijau.

Yang keempat adalah cara memasak. Secara jujur ​​- soal selera, tetapi, sesungguhnya, setelah pemutihan, produk tersebut siap digunakan. Walaupun dalam bentuk ini, anda boleh menambahkannya ke salad: contohnya, tambahkan asparagus cincang ke campuran daun hijau yang digayakan dengan sos vinaigrette (terdapat resipi untuk sos Perancis klasik ini di rangkaian) tambahkan asparagus cincang dan taburkan dengan biji rami.

Kegemaran kedua saya ialah salad strawberi dan asparagus. Dalam tiga minggu, strawberi tempatan akan datang, dan musim asparagus domestik akan berlangsung penuh. Oleh itu, salad berdaun dengan berpakaian sitrus dan strawberi dan asparagus semestinya mesti dicuba..

Pilihan ketiga adalah beberapa jenis sarapan: dari yang klasik dengan telur rebus, sos hollandaise dan asparagus goreng, hingga telur orak dengan asparagus dan telur puyuh atau ayam.

Pilihan keempat adalah lauk. Untuk daging, ikan, makanan laut - asparagus akan berfungsi sebagai tambahan yang bagus. Yang paling perlu anda lakukan ialah menggoreng asparagus yang telah dikisar di atas panggangan atau di dalam kuali dengan minyak zaitun.

Pilihan kelima adalah bermusim. Hidangan utama asparagus adalah ketika anda menumis sedikit asparagus yang telah dihiris dengan api kecil dalam mentega dengan cengkih bawang putih, potongan cili, dan jus satu lemon. Dan sajikan dengan kacang (serpihan badam, kacang pain, atau apa sahaja yang anda ada di rumah). Percayalah, tidak ada karantina yang menakutkan dengan makanan seperti itu - emosi yang menyenangkan dan rasa yang cerah pasti akan menjadikan dunia ini lebih indah, dan anda akan lebih bahagia.!

Sertailah saluran telegram Opinions NV kami

Panduan komprehensif untuk asparagus: faedah dan bahaya kesihatan, cara memilih dan menyimpan, cara memasaknya

Asparagus dihargai kerana kandungan vitamin dan mineral serta faedah kesihatannya yang tinggi. Ini adalah salah satu sayuran pemakanan yang paling seimbang. Manfaat kesihatan asparagus tidak ternilai dan kemudaratannya tidak dapat diabaikan - hanya beberapa kontraindikasi. Baca lebih lanjut di rblogs.ru mengenai apa itu asparagus dan apa sebenarnya yang berguna, bagaimana memasaknya dengan enak untuk mengekalkan semua khasiatnya dan banyak lagi..

Apa itu Asparagus?

Asparagus adalah tunas berbentuk lembing muda dari salah satu sayur musim bunga pertama dalam keluarga Asparagus. Ia dimakan mentah, direbus, digoreng, atau dibakar. Didatangkan dalam pelbagai warna, selalunya hijau, putih dan ungu.

Asparagus popular di banyak tempat di dunia. kerana keunikan, rasa dan khasiat yang bermanfaat untuk tubuh.

Seperti apa asparagus - foto

Deskripsi umum

Asparagus adalah sayur abadi dalam keluarga Asparagaceae, dengan lebih dari 200 spesies, tetapi hanya 20 daripadanya yang boleh dimakan. Sebilangannya ditanam sebagai tanaman hiasan, sementara yang lain digunakan oleh penjual bunga dalam gubahan bunga..

Penggunaan kuliner yang paling biasa adalah asparagus (Asparagus officinalis).

Terdapat asparagus hijau dan putih. Nama warna boleh membingungkan, tetapi merujuk kepada spesies yang sama.

Asparagus menjadi hijau kerana tumbuh di atas permukaan tanah di bawah sinar matahari, dan telah mengembangkan pigmen klorofil.

Ia boleh menjadi putih jika ditaburkan dengan tanah semasa tumbuh. Gundukan yang mengelilingi pucuk yang tumbuh menyekat cahaya matahari dan mengubah aktiviti metabolik. Akibatnya, pigmen hijau tidak terbentuk.

Oleh itu, asparagus hijau hanyalah sebutan bagaimana menanamnya dengan pencahayaan yang mencukupi..

Sebagai tambahan kepada jenis asparagus hijau dan putih, ada juga yang berwarna ungu. Pigmen antosianin bertanggungjawab terhadap warna yang pelbagai ini (dan anthocyanin itu sendiri tergolong dalam keluarga fitonutrien yang lebih besar yang disebut flavonoid).

Bagaimana dan di mana ia tumbuh

Ia tumbuh di iklim sederhana atau subtropika di tanah yang terlalu berasid. Hari ini ia ditanam sebagai tanaman sayur di seluruh dunia. China, Thailand, Mexico, Peru dan Jerman adalah pembekal asparagus yang terkemuka.

Asparagus tumbuh menjadi batang tinggi dan bercabang dengan jarum nipis, hijau, seperti pakis, sehingga seluruh tanaman kelihatan seperti bulu..

Ditanam dengan menyemai benih secara langsung atau memindahkan anak benih berusia 10-12 minggu. Tumbuhan dewasa tumbuh setinggi 1.5 meter. Pucuk muda yang boleh dimakan bersisik muncul dari sistem akar bawah tanah yang luas.

Sebagai peraturan, pucuk muda dengan ketinggian 15 hingga 20 sentimeter dipungut sebelum munculnya daun sejati, dicubit dengan tangan atau dengan pisau. Tangkai pokok yang tersisa di tanah setelah penuaian kering dan reput.

Cuaca yang panas membawa kepada pembukaan tunas pramatang, yang mengurangkan rasa dan kualiti asparagus. Panen sekali setahun selama lebih dari 8-10 minggu setiap musim.

Asparagus putih diperoleh dengan menaburkan tanah di sekitar tunas yang tumbuh, sehingga menghilangkan sinar matahari. Oleh kerana itu, pucuk berubah warna kerana penghambatan fotosintesis. Selalunya pucuk pemutih ini dianggap lebih baik daripada pucuk hijau kerana rasanya yang lebih menyenangkan dan aroma halus..

Setelah dituai, pucuk tumbuh menjadi dahan berbulu besar yang menghasilkan buah merah.

Seperti apa baunya dan bagaimana rasanya

Rasa pucuk asparagus muda segar dan sedikit manis. Ungu biasanya rasanya sedikit lebih manis daripada hijau, sementara warna putih lebih lembut. Asparagus hijau mempunyai rasa lebih bersahaja yang hilang setelah dimasak. Baunya lembut, hampir tidak dapat dilihat.

Di mana untuk membeli dan bagaimana memilih

Hampir setiap kedai runcit menjual asparagus beku. Semasa membeli, perhatikan tarikh luput yang tertera pada pakej. Asparagus tidak boleh dibekukan dalam jumlah besar, jika tidak, ini bermakna keadaan penyimpanan telah dilanggar.

Anda boleh mendapatkan pucuk segar di pasar raya di bandar-bandar besar pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi yang terbaik dan paling wangi dijual pada musim bunga. Asparagus juga dijual di pasar petani tempatan pada musim bunga..

Ia harus digunakan secepat mungkin setelah menuai, kerana tunas cepat kehilangan rasa manisnya kerana sebilangan besar gula ditukar menjadi pati..

Semasa membeli, cari batang lembut, tegas, lurus, halus, putih, hijau gelap atau ungu dengan saiz yang sama dengan bahagian atas yang tertutup rapat. Hujung asparagus yang dipotong tidak boleh berkayu.

Apa-apa tanda kering atau layu menunjukkan bahawa ia tidak segar. Kesegaran asparagus dapat diperiksa dengan membengkokkan pucuk - ia harus pecah dengan mengklik ketika membongkok.

Asparagus biasanya terdapat dalam tiga saiz: halus, sederhana dan besar. Ketebalan tidak menunjukkan kematangan. Pilihannya bergantung pada pilihan peribadi dan apa yang akan anda masak:

  • nipis - sesuai untuk memasak dan merebus;
  • pekat - baik untuk membakar atau menggoreng;
  • sederhana - untuk hampir semua kaedah memasak.

Anda juga boleh menemui asparagus dalam tin di kedai..

Bagaimana dan berapa banyak yang perlu disimpan

Simpan asparagus segar di dalam peti sejuk pada suhu 3 hingga 4 darjah Celsius dan kelembapan relatif 90 hingga 95%, dibungkus dengan kertas basah atau tuala kain. Pada suhu yang lebih tinggi, pucuk cenderung kehilangan gula semula jadi dan vitamin C. Akibatnya, asparagus menjadi tidak sedap, sukar dan mula merosakkan..

Dianjurkan untuk mengkonsumsi asparagus dalam masa kira-kira 48 jam selepas pembelian.

Penggunaan memasak: apa untuk dimakan dan bagaimana memasak

Asparagus disediakan dalam pelbagai cara, termasuk mendidih, memanggang, mengukus, menggoreng, dan memar. Ia boleh dipanggang di dalam ketuhar atau direbus dalam ketuhar gelombang mikro. Anda juga boleh membeli asparagus acar yang sudah siap dimakan..

Sebelum memasak asparagus, basuh dengan air mengalir yang sejuk dengan berus lembut. Pucuk nipis dan halus boleh dimasak tanpa mengupas. Dari yang lebih tebal dan lebih tegar, anda perlu menanggalkan cangkang luar yang sukar pada bahagian bawah batang dengan pengupas. Lebih baik memasaknya keseluruhan. Bahagian bawah batang yang keras patah atau terputus.

Walaupun asparagus enak dengan sendirinya, anda selalu dapat sedikit musim. Ia sesuai dengan bawang putih, lemon, lada merah, garam Adyghe.

Berikut adalah beberapa petua mengenai bagaimana dan apa yang harus dimakan asparagus:

  • Boleh dimakan mentah, dikukus, digoreng dalam minyak.
  • Bakar dan perasakan dengan biji bijan, bawang putih, halia dan lada.
  • Tumis dan dicampurkan dengan sayur-sayuran, kacang, ayam atau makanan laut.
  • Masukkan asparagus mentah dalam salad kegemaran anda.
  • Rebus 5 minit, gerimis dengan minyak zaitun dan bawang putih cincang.
  • Masukkan telur dadar dan taburkan dengan keju Parmesan parut di atas.

Berikut adalah beberapa cara mudah dengan petua dan resipi untuk membuat asparagus.

Dalam periuk

  1. Letakkan asparagus yang sudah siap di dalam periuk yang cukup besar untuk memenuhi seluruh tauge.
  2. Tuangkan air garam untuk menutupnya kira-kira 1 cm.
  3. Tutup dan didihkan. Masak hingga lembut, kerap periksa dengan garpu.
  4. Toskan asparagus yang telah dimasak dan letakkan di dalam mangkuk besar atau periuk air ais untuk berhenti memasak lagi.

Dalam ketuhar gelombang mikro

Cara memasak asparagus:

  1. Letakkan asparagus ke dalam pinggan kaca dengan 2 sudu air.
  2. Tutup dan ketuhar gelombang mikro selama 3 minit dengan kuasa tinggi.
    Biarkan selama 2 hingga 3 minit.
  3. Tiriskan dan sejukkan dengan cepat dalam air yang sangat sejuk (dengan ketulan ais).

Dalam kuali

  1. Panaskan sedikit minyak sayuran dalam kuali besar di atas api yang tinggi.
  2. Masukkan asparagus, tutup dan goreng, goncangkan kuali sesekali, sehingga asparagus berwarna keperangan dan lembut. Ia mengambil masa lebih kurang 10 minit.

Di dalam ketuhar

  1. Panaskan ketuhar hingga 200 ºC.
  2. Susun asparagus di atas loyang dengan kertas perkamen di bawahnya.
  3. Taburkan pucuk dengan minyak sayuran.
  4. Masukkan ke dalam ketuhar dan bakar hingga kekuningan.
  5. Taburkan dengan garam sebelum dihidangkan.

Dalam dandang berganda

Asparagus kukus biasanya dimasak dengan batang utuh, tetapi boleh dipotong menjadi kepingan 3-4 cm jika dikehendaki.

Cara mengukus:

  1. Letakkan asparagus ke dalam pengukus.
  2. Tutup dan masak sehingga batangnya lembut. Ia akan mengambil masa 4-8 minit bergantung pada ketebalan asparagus.

Bolehkah saya makan mentah

Walaupun kebanyakan orang lebih suka asparagus yang dimasak, mereka juga boleh dimakan mentah. Batangnya dibasuh dengan baik dengan air suam. Asparagus mentah sesuai dengan keju, minyak zaitun dan rempah. Ia boleh ditambahkan ke salad sayur mana pun. Untuk makan asparagus mentah, pilih pucuk muda yang nipis.

Cara memasak asparagus beku

Semua kaedah memasak di atas berlaku untuk asparagus beku. Ia juga dikukus, direbus, digoreng dalam kuali atau oven. Apa sahaja kaedah yang anda pilih, masa memasak asparagus beku biasanya 5 hingga 15 minit, bergantung pada ukuran batangnya..

Elakkan memasak batang lebih dari 15 minit kerana cenderung menjadi lembut dan kelabu.

Komposisi kimia dan nilai pemakanan

Nilai pemakanan per 100 g asparagus mentah (Asparagus officinalis):

  • Kalori: 20 kalori.
  • Karbohidrat: 3.38 g
  • Serat makanan: 2.1 g
  • Lemak: 0.12 g
  • Protein: 2.20 g
Vitamin dan mineraljumlah% daripada nilai harian
Folat52 μg13
Niacin0.978 mg6
Asid pantotenik0.274 mglima
Piridoksin0.091 mg7
Riboflavin0.0141 mgsebelas
Tiamin0.143 mg12
Vitamin A756 ME25
Vitamin C5.6 mgsembilan
Vitamin E1.13 mg7.5
Vitamin K41.6 mcg35
Natrium2 mgSerat - membantu mengawal sembelit, menurunkan kadar kolesterol (LDL) dengan mengikatnya di dalam usus. Mengurangkan risiko barah rektum dengan mencegah penyerapan bahan toksik.
  • Inulin adalah serat makanan yang unik, prebiotik. Ia tidak hancur atau dicerna sehingga sampai ke usus besar. Di sana ia menyimpan bakteria bermanfaat yang meningkatkan penyerapan nutrien, menghilangkan alergi dan mencegah barah usus..
  • Antioksidan: lutein, zeaxanthin, karoten dan cryptoxanthins - sebatian flavonoid ini menyingkirkan radikal bebas yang berbahaya dari badan, melindunginya dari kemungkinan barah, penyakit neurodegeneratif dan jangkitan virus.
  • Asid folik adalah salah satu faktor penting untuk sintesis DNA dalam sel. Pengambilan folat makanan yang mencukupi semasa prasangka dan awal kehamilan mencegah kecacatan tiub saraf pada bayi yang baru lahir.
  • Vitamin B: thiamin, riboflavin, niasin, vitamin B-6 (pyridoxine) dan asid pantotenik - penting untuk fungsi enzimatik dan metabolik sel.
  • Vitamin A, C dan E - menyumbang kepada pengembangan daya tahan tubuh terhadap jangkitan, ini juga merupakan antioksidan yang berguna.
  • Vitamin K - Memainkan peranan yang berpotensi dalam menjaga kesihatan tulang dengan merangsang pembentukan tulang dan membantu membatasi kerosakan saraf di otak.
  • Kalium - komponen penting dalam sel dan cecair badan yang mengawal kadar jantung dan tekanan darah dengan mengatasi kesan natrium.
  • Mangan - digunakan oleh badan sebagai kofaktor untuk enzim antioksidan superoksida dismutase.
  • Tembaga - penting untuk pengeluaran sel darah merah.
  • Zat besi - penting untuk pernafasan sel dan pembentukan sel darah merah.
  • Manfaat dan keburukan

    Sifat bermanfaat asparagus adalah kerana kandungan nutriennya yang tinggi. Inilah faedahnya:

    • Meningkatkan penghadaman. Asparagus kaya dengan serat yang tidak larut, yang meningkatkan jumlah najis dan mengekalkan keteraturan. Sayuran ini juga mengandungi sejumlah kecil serat larut, yang membentuk zat seperti gel di saluran pencernaan dan memberi makan bakteria bermanfaat..
    • Asparagus baik untuk kehamilan. Ia tinggi folat (vitamin B9), nutrien penting untuk perkembangan bayi yang sihat.
    • Membantu menurunkan tekanan darah. Kalium dalam asparagus menurunkan tekanan darah dengan dua cara: dengan mengendurkan dinding saluran darah dan membuang garam dalam air kencing yang berlebihan.
    • Baik untuk penurunan berat badan kerana beberapa sebab. Pertama, hanya ada 20 kalori dalam setengah cawan asparagus, yang bermaksud anda boleh memakannya tanpa memakan banyak kalori. Kedua, asparagus mengandungi sekitar 94% air, dan semasa menurunkan berat badan, anda perlu mengambil lebih banyak cecair. Ketiga, kaya akan serat, yang diperlukan untuk meningkatkan pencernaan sambil melawan kegemukan..
    • Melindungi saluran darah. Asparagus mengandungi banyak vitamin B, tanpanya saluran darahnya rosak dan ada risiko terkena penyakit kardiovaskular.
    • Asparagus baik untuk wanita dengan sindrom pramenstruasi. Mereka melegakan simptom PMS. Vitamin K melawan kekejangan yang menyakitkan, kalsium mengurangkan kembung, sakit kepala dan perubahan mood secara tiba-tiba.
    • Mengatur kadar gula dalam darah. Serat dan antioksidan yang larut dalam asparagus dapat membantu mencegah diabetes jenis 2. Serat mengatur jumlah glukosa yang diserap dalam usus. Antioksidan mengurangkan keradangan. Asparagus juga mengandungi mineral yang secara langsung mempengaruhi sel-sel pankreas..

    Secara amnya, asparagus dapat diterima dengan baik dan reaksi alahan agak jarang berlaku. Orang yang sensitif terhadap bawang dan bawang putih sering terdedah kepada alergi terhadap asparagus. Gejala termasuk hidung berair, gatal-gatal, kesukaran bernafas, bengkak atau bengkak di sekitar mulut dan bibir.

    Tidak ada kesan sampingan yang mengancam nyawa daripada makan terlalu banyak asparagus, tetapi bau gas dan bau air kencing mungkin terjadi. Ini disebabkan oleh metabolisme asid aspartat, yang dalam tubuh terurai menjadi pelbagai sebatian yang mengandung sulfur - metanetiol, sulfida, dan lain-lain..

    Terdapat dua kes di mana asparagus dikontraindikasikan dalam kuantiti yang banyak. Dia boleh berinteraksi:

    1. Dengan ubat antihipertensi: asparagus dapat menurunkan tekanan darah. Apabila digabungkan dengan ubat-ubatan untuk hipertensi, ia dapat menyebabkan penurunan tekanan darah yang tajam..
    2. Dengan diuretik: asparagus adalah diuretik semula jadi yang dapat meningkatkan kesan diuretik.

    Sekiranya anda mengambil salah satu daripada persediaan di atas, disarankan agar anda tidak mengambil lebih dari 100-200 g asparagus setiap hari untuk mengelakkan kesan yang tidak diingini.

    Asparagus

    Asparagus matang pada bulan April-Jun, ketika sayur-sayuran lain masih di tempat tidur - mungkin inilah rahsia popularitinya. Batang asparagus berwarna putih, ungu dan hijau, tetapi ini bukan jenis tanaman yang berbeza..

    Asparagus masak pada bulan April-Jun, ketika sayur-sayuran lain masih ada di kebun - mungkin inilah rahsia popularitinya. Asparagus sangat digemari di Eropah Barat: di Itali, Perancis, Sepanyol ia adalah produk yang sangat dihormati.

    Batang asparagus berwarna putih, ungu dan hijau, tetapi ia tidak berbeza jenis tanaman: warnanya berubah bergantung pada bagaimana ia ditanam.

    Asparagus adalah sumber vitamin K, A, C, E dan kumpulan B yang sangat baik, asid folik, selenium, tembaga, mangan, kalium dan mineral penting lain, serta serat makanan. Asparagus mempunyai sifat antioksidan dan anti-kanser yang sangat kuat. Pada masa yang sama, asparagus rendah kalori.

    Telah diketahui bahawa bahkan satu biji asparagus yang dimakan secara harfiah mengubah bau badan (atau lebih tepatnya, semua rembesan) dalam 10-15 minit. Faktanya ialah sebilangan sulfur terdapat dalam asparagus, yang juga terdapat, misalnya, pada bawang dan bawang putih. Dalam proses pemisahan sebatian ini di dalam perut, produk sampingan dilepaskan, yang mempunyai bau yang sangat pelik..

    Bahan saponin, yang terdapat dalam asparagus, merengsakan mukosa gastrik, jadi jika terjadi peningkatan penyakit saluran gastrousus, penggunaannya harus dibatasi. Tidak disyorkan untuk makan asparagus untuk rematik artikular, prostatitis, sistitis.

    Batang asparagus berwarna putih, ungu dan hijau, tetapi ia bukan jenis tanaman yang berbeza. Sekiranya tunas yang hampir tidak muncul di permukaan bumi adalah spud sehingga sinar matahari tidak jatuh ke atasnya, mereka berubah menjadi pucat atau benar-benar putih (ini adalah bagaimana asparagus ditanam di Australia, Sepanyol, Jerman dan Belanda). Asparagus putih berbeza dengan asparagus hijau dalam kelembutan rasa dan kelembutan tunas.

    Asparagus ungu adalah bahasa Perancis: pucuknya tidak segera merebak, membiarkannya menyerap sinar matahari sebentar, dan mereka tetap gading, dan bahagian atasnya menjadi ungu. Asparagus hijau hanya tumbuh di bawah cahaya matahari.

    Di banyak negara Eropah, bersama dengan asparagus yang ditanam, penanaman liar juga diketahui. Sudah tentu, dia berwarna hijau.

    Asparagus dijual segar dan dalam tin. Yang terakhir, tentu saja, tidak akan pernah dibandingkan dengan yang segar. Kaedah memelihara asparagus yang paling lembut adalah pembekuan cepat.

    Secara umum, ahli botani mengetahui banyak jenis asparagus (dan ada di antaranya cukup boleh dimakan), tetapi asparagus yang diketahui oleh pakar masakan adalah ubat asparagus atau biasa (Asparágus officinális).

    Asparagus Korea, asparagus kedelai, atau bahkan asparagus di Rusia, Ukraine dan Kazakhstan sering disebut fuju - produk pemprosesan susu kedelai ("busa" yang terbentuk pada susu kedelai mendidih). Produk ini juga dikenali sebagai kulit yubu atau tauhu di negara-negara berbahasa Inggeris..

    Kupas asparagus sebelum dimasak. Asparagus hijau dikupas dari tengah tangkai hingga paling bawah, dan putih - secara eksklusif di bawah bahagian atas. Lebih senang membersihkannya dengan pengupas kentang.

    Memasak asparagus tidak sukar: ia, seperti makanan laut, adalah penting untuk tidak terlalu masak sehingga tidak kehilangan warna. Cara termudah dan paling sedap untuk mengatasi asparagus adalah dengan mengisarnya dalam air masin mendidih selama 3-4 minit. Asparagus akan menjadi berair dan lembut, dan tidak diperlukan lagi.

    Asparagus sering tidak dikisar, tetapi direbus. Bahagian bawah tangkai, bahkan dikupas dengan baik, memakan sedikit lebih lama untuk memasak daripada bahagian atas tunas yang lembut, sehingga asparagus diletakkan secara menegak di dalam kuali, dan bahagian atasnya dikukus.

    Asparagus boleh dipanggang selama beberapa minit dengan atau tanpa keju parut, tetapi disajikan dengan sos. Sos yang paling terkenal untuk asparagus adalah Hollandaise (beberapa kuning telur, sedikit jus lemon, sedikit mentega, garam dan lada cayenne). Mana-mana sos krim dan lemon baik, dan bahkan mentega herba buatan sendiri, mencair sedikit pada asparagus, menjadikannya hidangan mewah..

    Dalam mana-mana hidangan yang paling canggih, asparagus harus mengekalkan rasa dan teksturnya - ia harus sedikit rebus, lembut, tetapi tidak terlalu, katakanlah, al dente. Jika tidak, tidak masuk akal

    Asparagus sesuai dengan hampir semua produk yang ada: walaupun dengan ham Parma, bahkan dengan tuna, bahkan dengan kari, bahkan dengan pir dan pic. Ia kelihatan sangat menguntungkan dalam salad (misalnya, dengan pelbagai daun bawang, kacang merah dan kacang polong, pakaian vinaigrette dan lada hitam yang baru digiling).

    Musim untuk asparagus segar bermula pada separuh kedua bulan April dan berterusan pada bulan Mei-Jun. Di beberapa negara, asparagus ditutup dengan filem khas, yang memungkinkan penuaian pada awal bulan Mac.

    Terdapat asparagus di kedai-kedai Moscow sepanjang tahun, dan secara amnya, tidak kira sama ada musim bunga atau musim sejuk. Kerana walaupun pada bulan April-Mei, pada musim yang sama, kita hanya dengan malu-malu berharap bahawa kilang ini, setelah hampir tidak dikumpulkan, dihantar oleh penerbangan pertama dari Perancis atau Itali terus ke sebuah kedai di Moscow. Jarang kita berpeluang pergi dengan bakul ke bazar dan membeli asparagus putih, hijau, ungu - dan baru memilih.

    Asparagus adalah tanaman abadi; batangnya dituai dari tahun ketiga, dan kemudian setiap tahun.

    Batang asparagus mestilah halus, lembut, elastik, dengan kilauan yang sedikit berkilat. Mereka harus memicit seperti gelas yang baru dibasuh jika anda menggosok pucuk bersama-sama. Pucuk mesti tegas, dengan kepala tertutup.

    Sebaiknya simpan asparagus di dalam peti sejuk di petak sayur yang lebih rendah, tetapi walaupun di sana boleh disimpan hanya selama beberapa hari. Oleh itu, disyorkan untuk memasaknya secepat mungkin..

    Untuk penyimpanan jangka panjang, anda boleh mencuba membekukan asparagus: pucuk harus dibasuh dan dipotong, kemudian tuangkan air mendidih di atasnya selama tiga minit, kemudian rendam dalam air sejuk selama lima minit. Kemudian air disalirkan, pucuk dibungkus dalam beg dan diletakkan di dalam peti sejuk.

    Asparagus masak pada bulan April-Mei dan merupakan salah satu sayuran paling awal. Mungkin inilah rahsia dirinya.

    Asparagus sangat sesuai untuk salad - sayur-sayuran dan daging atau ikan. Anda boleh selamat.

    Cara termudah dan paling sedap untuk memasak asparagus adalah dengan mengisarnya dalam mendidih.

    Untuk beberapa sebab, banyak orang percaya bahawa asparagus adalah produk dari masyarakat tinggi, seperti truffle atau keju Roquefort...

    Asparagus: rasa dan warna. Petua Memasak

    Warna, rasa dan aroma tangkai asparagus di dapur anda bergantung sepenuhnya pada keadaan di mana ia tumbuh. Masa pendedahan asparagus ke cahaya matahari menentukan warna batangnya: sebagai contoh, bahagian yang tetap di bawah tanah berwarna putih, batang yang datang ke permukaan pertama berubah menjadi ungu dan kemudian hijau.

    Untuk mendapatkan ASPARAGUS PUTIH, petani menggerogoti tanaman - dengan cara ini ia tumbuh tanpa berubah warna, kerana ia tetap di bawah tanah sepanjang masa. Asparagus putih dituai sebaik sahaja tanah tumbuh di atas batang.

    PURPLE ASPARAGUS dipotong ketika batangnya baru saja meletus dari tanah, tetapi mempunyai masa untuk mendapatkan teduhan yang sesuai di bawah sinar matahari. Inilah sebabnya mengapa asparagus ungu terasa lebih kuat daripada varieti putihnya..

    Lebih suka rasa yang lebih ketara? Kemudian perhatikan ASPARAGUS HIJAU. Dia menghabiskan lebih banyak masa di bawah sinar matahari dan dianggap matang ketika batangnya tumbuh sekitar 20 cm.

    Cukup mudah untuk menentukan kesegaran asparagus: batangnya harus lebat, berair dan sedikit berkilat; kepala batang ditutup rapat, dan titik potongnya ringan dan, apabila ditekan, mengeluarkan jus. Batang asparagus segar mempunyai aroma khas dan mencicit apabila digosok bersama.

    Memasak asparagus mempunyai beberapa kehalusan. Sekiranya anda memilih ASPARAGUS PUTIH, ingatlah bahawa ia mesti dibersihkan dengan teliti dari lapisan berserat luar, jika tidak, sayur-sayuran yang halus akan memperoleh rasa "kayu" yang tidak menyenangkan. Kupas asparagus dari atas ke bawah di sepanjang batang. Selepas itu, setiap batang dipotong dari bawah sehingga panjangnya hampir sama..

    ASPARAGUS HIJAU, sebaliknya, mungkin tidak dikupas sama sekali, tetapi jika anda tidak mendapat batang segar, lebih baik memotong hujungnya, dan kemudian kupas bahagian ketiga.

    Kaedah dan masa memasak asparagus bergantung pada pilihan masakan masing-masing. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan tradisi gastronomi yang mapan.

    WHITE ASPARAGUS paling sering digunakan untuk membuat sup krim dan direbus sebagai hidangan bebas atau lauk. Waktu memasak yang sesuai bergantung pada ketebalan batang, biasanya 8-15 minit. Semasa memasak, periksa kesediaan dengan garpu: asparagus tidak boleh terlalu matang, yang bermaksud terlalu lembut.

    Sekiranya asparagus dikukus, lebih baik mengikatnya masing-masing dengan 6-10 tangkai. Berkat tipu daya kecil ini, batangnya akan menjadi elastik, mengekalkan bentuknya dengan sempurna dan tidak akan berantakan..

    Juga, koki profesional menggunakan kuali khas dengan ayakan di dalamnya. Batangnya diletakkan secara menegak pada ayakan ini, sehingga hanya sebagian terendam di dalam air. Hasilnya, asparagus sangat lembut. Semasa memasak, air mendidih dalam periuk harus diasinkan sehingga asparagus tidak kehilangan mineral, yang begitu kaya..

    Biasa merebus ASPARAGUS HIJAU, menambahkan sepotong mentega dan secubit gula untuk mengelakkan rasa pahit. Walau bagaimanapun, asparagus hijau, seperti asparagus ungu, sangat sesuai untuk memanggang. Apa kaitannya, jika batangnya tebal, pertama-tama anda boleh mengisar, kemudian menggorengnya atau segera membuangnya ke dalam kuali jika anda menggunakan mini-asparagus atau asparagus dengan batang nipis.

    Asparagus harus digoreng dalam mentega, kerana kedua-dua produk berfungsi dengan baik dan saling melengkapi. Tahap panggang adalah pilihan masakan: ada yang lebih suka batang renyah, sementara yang lain sangat lembut.

    Asparagus - banyak rasa

    Asparagus (Asparagus) adalah salah satu tanaman sayuran yang paling lazat, sihat dan mahal. Tumbuh asparagus pertama, yang berwarna putih, hijau, hijau muda atau ungu, dibungkus dengan vitamin, mineral dan serat. Pucuk lembut muda boleh dimakan mentah atau cepat dikukus, di dalam air, di dalam ketuhar atau di panggangan. Asparagus adalah salah satu sayur-sayuran paling awal musim baru: penuaian tunas muda bermula pada bulan April-Mei..

    Asparagus tergolong dalam keluarga liliaceae dan merupakan saudara dekat bawang, walaupun sama sekali tidak menyerupai penampilan atau rasa. Asparagus berasal dari wilayah Mediterranean dan telah dikenali oleh orang-orang sejak zaman kuno. Sebelumnya, ia ditanam untuk tujuan perubatan, sebagai diuretik dan pembersih darah. Pada zaman Renaissance, asparagus dinyatakan sebagai afrodisiak dan oleh itu dilarang untuk digunakan oleh para bhikkhu (fakta yang membuat orang moden tersenyum). Selain mempunyai nilai nutrisi yang luar biasa, asparagus adalah tanaman hiasan yang digunakan dalam hiasan bunga..

    Mengapa asparagus berguna?

    Asparagus adalah sumber serat makanan yang sangat baik, vitamin K, A, C, E, dan kumpulan B, serta folat, selenium, tembaga, mangan, kalium dan mineral penting lain. Walau bagaimanapun, asparagus mengandungi sangat sedikit kalori..

    Bertentangan dengan kepercayaan banyak orang, ketebalan pucuk asparagus sama sekali tidak berkaitan dengan kelembutannya; namun, kelembutan pucuk dipengaruhi oleh usia dan kesegarannya. Oleh itu, semasa membeli asparagus di kedai, pilih pucuk warna yang sekata dengan bahagian atas tebal yang kecil. Mereka tidak boleh lambat, dan luka tidak boleh layu.

    Asparagus hadir dalam pelbagai warna. Hijau, putih, lebih jarang berwarna ungu (ini jika anda menahannya lebih lama di bawah sinar matahari, tetapi tidak banyak yang menanggung risiko - mudah untuk berlebihan).

    Putih lebih mahal daripada hijau - mereka adalah perkara yang sama, hanya asparagus hijau yang tumbuh seperti sayur biasa di kebun, dan putih matang di bawah tanah, tidak terkena cahaya matahari, berkerumun dengan teliti dan akhirnya lebih lembut. Asparagus putih hampir tidak berselera, tetapi para penikmat mendapati sedikit warna yang enak dalam rasanya..

    Asparagus hijau mempunyai rasa herba yang berbeza dan rangup ketika dimasak. Asparagus hijau adalah yang paling biasa kerana dituai sepanjang tahun. Ia tumbuh di luar rumah. asparagus hijau tetap berair dan rangup.

    Varieti yang paling indah adalah asparagus ungu. Jangka hayatnya adalah 3 hari, yang membenarkan harganya tinggi..

    Asparagus: sedap dan sihat

    Peraturan utama: asparagus harus berada di atas meja seawal mungkin.

    Rebus asparagus. Ini dilakukan seperti ini: tangkai asparagus dikupas dari kulit yang sukar. Di sini, penjimatan tidak wajar, jika tidak, anda boleh merosakkan semua keseronokan. Memasak asparagus memang senang. Untuk mengekalkan semua kualiti sayur-sayuran yang sihat dan enak, sejambak ini (anda boleh mengikatnya dengan benang kuliner, atau anda boleh mengikatnya dengan anak panah bawang hijau) dimasukkan "dalam pergelangan kaki" ke dalam air masin mendidih yang dicurahkan ke dalam periuk tinggi dan sempit. Jadi tangkai, yang perlu dibersihkan sebelum dimasak, direbus, dan bahagian atasnya dikukus. Asparagus nipis "dikukus" selama kira-kira lima minit, tebal - enam hingga tujuh.

    Pucuk yang dimasak boleh dimakan tanpa apa-apa, atau anda boleh menaburkannya di atas meja dengan minyak zaitun dengan jus lemon, saus cuka balsamic (atau celupkannya dalam beberapa celup berasaskan mayonis.

    Sudah menjadi kebiasaan menghidangkan kentang rebus muda, ikan salai, rebus, ham atau telur dadar dengan asparagus. Tetapi para penikmat sejati memakan asparagus tanpa apa-apa, dengan tegas mencengkam batangnya dengan tangan mereka - asparagus adalah salah satu dari beberapa hidangan yang tidak diterima untuk dimakan dengan pisau dan garpu - dan mencelupkannya ke dalam salah satu sos.

    Rasanya juga enak, digoreng dalam minyak sayur mendidih, juga dibakar di dalam oven. Ia boleh disapu pada barbeku atau dicelupkan dalam sos dan dimakan mentah. Walau bagaimanapun, asparagus dalam bentuk apa pun adalah makanan pembuka yang sangat baik, lauk daging, asas untuk sup krim ringan di "syarikat" dengan kentang dan pala. Ia juga sering disajikan dengan makanan laut, seperti kerang atau udang. Ketam dalam sos halia wijen dengan asparagus rebus dan nanas juga sedap.

    Asparagus boleh dipanggang selama beberapa minit di bawah Parmesan parut, atau segera disajikan dengan sos. Asparagus yang paling terkenal adalah Belanda (beberapa kuning telur, sedikit jus lemon, sedikit mentega, garam, dan lada cayenne). Mana-mana krim dan lemon baik, dan bahkan mentega aromatik buatan sendiri dengan ramuan, sedikit mencair pada asparagus, menjadikan hidangan mewah dari itu.

    Dia "menyukai" sayur-sayuran eksotik dan pelbagai rempah-rempah, terutama kari, halia, ketumbar kering, lada dari semua jenis, serta limau atau jus lemon. Dan asparagus juga dapat mengatasi peranan pencuci mulut. Contohnya, dalam campuran vitamin dengan irisan limau gedang merah jambu, strawberi, jus lemon dan mentega.

    Asparagus soya: faedah dan keburukan, digunakan dalam memasak

    Apa itu asparagus soya

    Asparagus soya adalah hidangan yang cukup baru dalam budaya kita. Apa itu dan mengapa asparagus soya kita pelajari dengan lebih terperinci lebih lanjut.

    Perlu diingat bahawa secara rasmi nama produk ini salah, kerana bukan milik sayur dari keluarga asparagus..

    Bahan Cina ini di negara lain tidak disebut asparagus, tetapi sebaliknya:

    • fuju;
    • yuba;
    • dopee.

    Kilo tambah atau tolak? Mengenai kandungan kalori yuba

    Semasa menilai faedah dan bahaya asparagus soya, penting untuk diperhatikan kandungan kalori, kerana kebanyakan wanita (dan banyak lelaki) bimbang menjaga berat badan mereka dalam lingkungan normal. Semua orang tahu bahawa soya adalah produk rendah kalori. Oleh itu, ada yang "duduk" pada asparagus kedelai dengan harapan memperoleh sosok langsing..

    Kejutan yang tidak menyenangkan menanti orang-orang seperti itu. Terdapat sedikit kalori dalam produk kering - 200 unit. per 100 g. Tetapi kerana ia harus direndam sebelum digunakan, dan kemudian menambahkan pelbagai bahan tambahan ke dalamnya, hidangan siap sudah menunjukkan kandungan kalori 440 hingga 500 Kcal per bahagian 100 gram. Oleh itu, dengan diet seperti ini, bukan sahaja anda tidak akan menurunkan berat badan, malah anda akan mendapat berat badan tambahan..

    Bagaimana asparagus soya dibuat

    Mari kita lihat dengan lebih dekat apa fuju itu dibuat. Bahan yang tidak biasa ini diperoleh dari kacang soya. Untuk mengetahui bagaimana asparagus dibuat, anda perlu memahami bagaimana kacang soya tumbuh. Ini adalah semak dengan ukuran yang berbeza (dari 15 cm hingga 2 m), mempunyai batang nipis dan batang dua, tiga biji. Komponen ini adalah asas untuk fuju.

    Prosedur penyediaan ramuan itu sendiri dilakukan dalam beberapa peringkat:

    1. Pertama, dadih kacang dibuat, dari mana susu dipisahkan.
    2. Panaskan hingga 100 ° C menggunakan peralatan khas.
    3. Kemudian buih susu kedelai dikeluarkan.
    4. Ia dikeringkan dan daun kering yang dihasilkan dimakan kering, direndam dan acar.

    Dalam bentuk siap, hidangannya enak dan enak. Fuju kering boleh disimpan selama lebih kurang satu tahun.

    Produk unik

    Asparagus kedelai, dengan cara lain fuju atau yuka, adalah produk soya separuh siap yang disediakan oleh orang Cina sebagai hidangan kebangsaan.

    Bahan utama yang digunakan dalam resipi untuk membuat asparagus Korea tidak berkaitan langsung dengan tanaman dengan nama yang sama. Betul menyebutnya yuka dalam bahasa Jepun, fuju dalam bahasa Cina, atau dalam kes yang melampau, pakis Cina..

    Bagaimana cara membuat asparagus Korea jika tanaman ini bukan asasnya? Produk ini disediakan dari susu kedelai, yang direbus sehingga filem muncul di permukaannya - fupi. Sekiranya anda menggantung filem ini, maka ia mengambil bentuk memanjang yang menarik. Apabila ia kering dan ternyata fuju.

    Anda mungkin tertanya-tanya apa itu susu kedelai? Sebenarnya, ini adalah kacang soya biasa, digiling hingga halus, dan kemudian direbus.

    Susu disediakan dengan sederhana:

    1. soya pertama dengan soya, tekan air;
    2. kemudian didihkan dengan api kecil, dengan ketat memerhatikan bahagian kacang soya dan air yang diperlukan;
    3. dan pada akhirnya mereka mengisar dan merosot.

    Bau susu seperti itu cukup menyenangkan, warnanya semula jadi, tetapi tidak ada rasa seperti itu.

    Perkara lain ialah pakis Cina. Rasanya asli dan enak, jadi dengan salad asparagus gaya Korea di atas meja akan menjadi kemuncak pesta makan malam anda. Sebagai tambahan, seperti yang dinyatakan oleh pakar pemakanan, terima kasih kepada fuju, anda dapat meningkatkan kesihatan dan menurunkan berat badan..

    Kandungan kalori dan komposisi kimia

    Fuzhu adalah unsur makanan berkalori tinggi. Terdapat 390 kkal per 100 gram produk. Ditambah 42 g protein, 19 g lemak dan 12 g karbohidrat.

    Bahan ini juga mengandungi komponen kimia berikut:

    • vitamin: A, B1, B2, B5, B6, B9, B12, C dan PP;
    • besi;
    • potasium;
    • kalsium;
    • magnesium;
    • mangan;
    • tembaga;
    • natrium;
    • selenium;
    • fosforus;
    • zink.


    Produk ini diisi dengan fitohormon, asid amino dan serat makanan lembut, yang sangat bermanfaat untuk tubuh..
    Penting! Soya bebas daripada kolesterol dan laktosa, yang menjadikan ramuan ini sangat bermanfaat untuk dimakan.

    Berpakaian asparagus ala Korea

    Bahan yang paling penting dalam hidangan salad dan fuju adalah pembalut asparagus Korea. Pilihan klasik termasuk bawang putih, minyak, rempah, dan kicap. Komposisi asalnya merangkumi biji bijan, cuka anggur, cendawan dan ramuan. Anda akan mendapat asparagus gaya Korea yang lazat dengan pelbagai jenis pakaian berikut, yang perlu anda campurkan dengan teliti:

    • bawang putih, daun salam, cuka sari apel, lada merah;
    • bawang hijau, minyak bijan, jus lemon, ketumbar;
    • bawang putih, kicap, cuka, bawang, pasli, ketumbar, dill;
    • bawang putih, bawang, ketumbar, biji wijen, kicap, paprika;
    • cuka, bawang putih, ketumbar, bawang, halia.

    Kebaikan dan keburukan asparagus soya

    Produk ini popular di kalangan vegetarian kerana diperbuat daripada kacang soya. Tidak mengandungi unsur asal haiwan. Manfaat kesihatan tubuh termasuk mencegah penyakit kardiovaskular, barah, dan osteoporosis.

    Tetapi pankreas tidak berjaya memproses produk ini, jadi sangat penting untuk tidak memakannya dalam jumlah yang banyak. Mari kita perhatikan dengan lebih dekat sama ada makanan dengan penambahan soya baik untuk tubuh..

    Untuk para wanita

    Kacang soya mengandungi zat yang menstabilkan keseimbangan hormon. Sifat ini menjadikan penggunaannya sangat penting semasa PMS dan menopaus. Juga, fuzhu adalah pencegahan barah payudara dan disyorkan untuk penyakit wanita seperti fibroid..

    Penting untuk memerhatikan dos asparagus dalam makanan agar tubuh tidak mengalami ketidakseimbangan hormon..

    Untuk lelaki

    Soy asparagus adalah produk yang mengandungi selenium, oleh itu penggunaannya membantu melawan barah prostat dan usus besar..


    Ini sangat penting untuk kesihatan lelaki..

    Adakah kamu tahu? Seorang legenda Cina lama mengatakan bahawa ketika Maharaja Qin Shihuang Di, yang mencari jalan hidup selama-lamanya, mencuba fuju, dia sangat menyukai produk ini sehingga sejak itu disebut sebagai ubat mujarab..

    Sifat asparagus acar

    Berapakah kos asparagus acar (harga purata setiap 1 kg.)?

    Seperti yang anda ketahui, asparagus disebut asparagus, sementara hanya terdapat banyak jenis tanaman ini. Namun, hari ini salah satunya dimakan - asparagus..

    Berbagai aplikasi telah diciptakan untuk sayur yang indah ini: bagaimanapun, yang utama adalah penggunaan asparagus untuk makanan, dan juga untuk tujuan hiasan dan perubatan. Bagi aspek estetik: mungkin, banyak yang melihat asparagus sebagai bagian dari karangan bunga dalam bentuk pokok Krismas mini, yang mempunyai buah oren yang menarik.

    Selain itu, asparagus acar, yang boleh dibeli di kedai runcit hari ini, juga popular. Selalunya, asparagus acar dijual dalam balang kecil yang terbuat dari kaca jernih. Acar asparagus dapat digunakan sebagai pembuka selera bebas, walaupun sering berfungsi sebagai tambahan yang sangat baik untuk salad dan makanan pembuka selera..

    Boleh saya guna

    Secara umum, kacang soya memperkaya tubuh dengan pelbagai zat, dan sesuai untuk penggunaan hampir semua orang. Walau bagaimanapun, ada penyakit di mana perlu dibatasi atau tidak termasuk produk ini dari diet..

    Semasa mengandung dan menyusu

    Ramai ibu mengandung tertanya-tanya adakah soya baik untuk tubuh dalam tempoh ini dan bagaimana bayi akan bertindak balas terhadap penggunaan produk sedemikian oleh ibu. Kacang soya mengandungi banyak unsur yang bermanfaat untuk ibu mengandung dan menyusui.

    Dia cepat-cepat jenuh badan wanita, yang membolehkannya memberi makan bayi dengan lebih lengkap. Semua unsur yang diperoleh melalui susu ibu menggunakan fuju akan berfungsi sebagai asas yang baik untuk pertumbuhan dan perkembangan anak..

    Soya melakukan pekerjaan yang sangat baik untuk menstabilkan sistem hormon wanita. Oleh itu, ia sesuai digunakan semasa mengandung..

    Semasa menurunkan berat badan

    Kedelai mengandungi cukup tenaga, cepat jenuh badan dan juga diekskresikan dengan cepat, jadi makanan yang mengandungi kedelai sesuai untuk orang yang ingin menurunkan berat badan.


    BJU masing-masing: 40%, 40% dan 18%.

    Penting! Ingat bahawa asparagus tinggi kalori. Sekiranya anda mengikuti diet yang merangkumi produk ini, anda perlu menggunakan jadual kalori dan tidak melebihi bahagian fuju yang terdapat dalam makanan.

    Dengan diabetes mellitus

    Kacang soya mengandungi sejumlah besar protein yang mudah dicerna yang memberikan tenaga yang besar kepada tubuh. Atas sebab inilah orang yang mengidap diabetes disarankan untuk memakannya. Oleh kerana kestabilan ketepuan soya, kadar insulin tidak akan berubah secara mendadak.

    Dengan pankreatitis

    Kedelai mempunyai kesan yang sangat aktif pada pankreas, jadi jika anda mempunyai masalah dengan pankreas, khususnya pankreatitis, perlu meminimumkan penggunaan fuju. Dan lebih baik meninggalkan produk ini sepenuhnya, jika tidak, ada risiko memburukkan lagi penyakit ini.

    Dengan gout

    Gout adalah alasan serius untuk berhati-hati dengan memakan makanan yang mengandungi soya.


    Oleh kerana fuzhu mengandungi banyak unsur yang menyumbang kepada penghapusan fosfat, klorida dan urea, ini tidak selamat bagi orang yang menderita penyakit ini..

    Penting! Gout mengurangkan saiz hidangan asparagus dalam makanan. Anda boleh makan makanan yang mengandungi fuju hingga tiga kali seminggu dalam jumlah kira-kira 100 gram..

    Apa bahaya

    Sama ada soya baik untuk badan atau berbahaya adalah perkara yang boleh dibahaskan. Intinya adalah bahawa ia dibenarkan menggunakan organisma yang diubahsuai secara genetik (GMO) dalam pengeluaran soya.


    Dengan menghentikan pilihan produk soya, seseorang berisiko mendapat produk GM dan, akibatnya, risiko terkena onkopatologi.

    Di samping itu, pakar tidak mengesyorkan menggunakan soya dengan kerap. Sekatan ini amat berat bagi kanak-kanak - ini boleh menyebabkan kelainan semasa akil baligh.

    Oleh kerana kedelai kaya dengan fitoestrogen (pengganti tumbuhan untuk estrogen), jika dikonsumsi dengan kerap, lelaki mungkin menunjukkan tanda-tanda sosok wanita (payudara dan perut membesar). Wanita yang menyalahgunakan soya boleh menghadapi masalah dengan sistem endokrin..

    Lihat kesihatan dan faedah soya, daging soya, susu, mentega, dan sos.

    Di samping itu, penggunaan fuju yang berlebihan boleh:

    • menimbulkan perkembangan bisul (perut, duodenum);
    • memburukkan lagi penyakit pankreas;
    • menyebabkan reaksi alahan.


    Tidak digalakkan menggunakan fuju untuk orang dengan masalah berikut:

    • kecenderungan untuk neoplasma yang timbul daripada turun naik estrogen;
    • kecenderungan untuk membentuk batu ginjal;
    • keradangan pundi kencing;
    • prostatitis;
    • poliartritis;
    • memburukkan lagi penyakit saluran gastrousus.

    Pada masa yang sama, dengan penggunaan asparagus soya yang bijaksana, tidak ada kesan berbahaya yang diperhatikan..

    Cara memilih dan menyimpan

    Asparagus kacang soya segar tidak dapat disimpan dalam jangka masa yang lama. Fuju segar mempunyai jangka hayat maksimum satu minggu. Ia mesti disimpan di dalam peti sejuk..

    Oleh kerana agak jarang menemui bahan ini segar di negara kita, maka kemungkinan besar anda akan menggunakan fuju kering. Asparagus kering sama sihatnya dengan segar, satu-satunya perbezaan adalah berapa banyak fuju disimpan dan cara memasaknya.

    Simpan produk ini dengan tertutup rapat, lebih baik di tempat yang gelap dan bersuhu rendah. Tempat seperti itu tidak boleh lembap, dan cahaya matahari langsung tidak boleh jatuh pada bungkusan produk.

    Sekiranya bungkusan dengan kacang soya terbuka, ia dapat disimpan tidak lebih dari satu bulan..

    Nilai tenaga produk (nisbah protein, lemak, karbohidrat):

    1. Protein: 45 g, 180 kcal.
    2. Lemak: 20 g, 180 kcal.
    3. Karbohidrat: 20 g, 80 kcal.


    1 keping fuzhu mengandungi 12 g Kandungan kalori soya: 440 kcal.

    Aplikasi memasak

    Soya Asparagus sangat popular di negara-negara Asia. Orang Cina paling sering menggunakan fuju kering, sementara orang Jepun lebih suka fuju segar. Pada dasarnya, ramuan ini adalah makanan ringan atau komponennya, tetapi fuju yang direndam dalam kicap sangat dihargai. Juga, menggunakan komponen ini, mi Cina disediakan..

    Fuju kering juga memerlukan persediaan awal sebelum dimakan. Ia mesti direndam di dalam air sehingga serat tepu dengan cecair. Fuzhu yang dibentuk semula memperoleh rasa halus dan tekstur yang tegas.

    Asparagus boleh disediakan sebagai hidangan yang berdiri sendiri atau sebagai makanan ringan. Fuzhu sesuai untuk memasak, menggoreng, dan juga digunakan dalam sup, hidangan panas, salad.


    Oleh itu, asparagus kedelai adalah produk yang sihat, dan pelbagai kaedah penggunaannya akan mempelbagaikan menu dan memperkaya tubuh dengan zat-zat yang diperlukan untuk menjaga kesihatan..

    Resepi Asparagus Soya


    Cara memasak asparagus soya Fuju

    Salad fuju klasik

    • 200 g asparagus kering;
    • 1 bawang sederhana;
    • 2 lobak sederhana;
    • 5 ulas bawang putih;
    • 3 sudu besar sudu cuka (3% atau 1 sudu 9%);
    • gula - 1 sudu kecil;
    • kicap - 3 sudu besar;
    • garam - 1.5 sudu kecil;
    • ketumbar tanah - ½ sudu kecil;
    • minyak sayuran;
    • lada hitam dan merah, pasli, biji bijan.
    1. Rendam asparagus ke dalam air mengikut arahan pada bungkusan. Rata-rata, ia memerlukan 6 hingga 8 jam.
    2. Campurkan lada merah, gula, cengkih bawang putih cincang, cuka, kicap dan beberapa sudu minyak sayuran. Masukkan lebih banyak lada hitam dan merah untuk rempah yang kuat..
    3. Kupas wortel dan parut dengan tongkat nipis panjang (ada pisau khas untuk wortel Korea dalam parutan).
    4. Masukkan garam ke dalam semangkuk wortel dan bilas sayur dengan tangan anda sehingga menyerlahkan dan melembutkan.
    5. Keluarkan air dari asparagus, perah sedikit dan potong. Potongan lebar boleh dipotong memanjang.
    6. Campurkan fuju dan lobak merah.
    7. Cincang bawang dan dua ulas bawang putih, goreng dalam 80-100 ml minyak sayuran hingga lut.
    8. Kurangkan panas hingga separuh, masukkan 1/2 sudu besar lada merah panas dan ketumbar ke bawang. Kacau dan selepas setengah minit tuangkan pakaian ini ke atas lobak merah.
    9. Kacau campuran, masukkan garam, peras 2 ulas bawang putih. Periksa garam.
    10. Masukkan pembalut yang disediakan pada langkah kedua dan campurkan salad.
    11. Hiaskan dengan biji bijan tumis dan ramuan sebelum dihidangkan.


    Resipi untuk membuat asparagus kacang kedelai Fuju dalam bahasa Korea

    Asparagus Korea dengan kacang

    • fuzhu kering - 100 g;
    • kacang hijau - 150-200 g;
    • lobak merah - 1 pc.;
    • bawang - 1 pc.;
    • bawang putih - 3 gigi;
    • kicap - 3 sudu besar;
    • minyak sayuran - 2 sudu besar; garam, lada hitam.
    1. Rendam asparagus ke dalam air dan perah airnya.
    2. Potong bawang menjadi cincin separuh nipis.
    3. Parut wortel pada parut kasar atau potong jalur nipis panjang.
    4. Potong bawang putih.
    5. Potong asparagus menjadi kepingan atau kepingan.
    6. Campurkan semua produk, tambahkan garam dan lada, perah sedikit dengan tangan anda sehingga jus dari sayur-sayuran menonjol. Musim dengan kicap dan mentega.