Memasak untuk pewarna: bagaimana mencairkan agar-agar yang boleh dimakan?

Namanya, diterjemahkan dari bahasa Latin, bermaksud "beku". Ini adalah produk makanan yang sangat baik, yang mengandungi kolagen dan sekitar 85 peratus protein. Dengan sendirinya, ia tidak mempunyai bau atau rasa. Produk dibuat dengan pengambilan dari ikan atau tisu haiwan, terutamanya lembu. Di kedai, gelatin terdapat dalam bentuk pinggan atau kristal kecil..

Kandungan artikel:

  • Sejarah
  • Kaedah memasak
  • Manfaat

Sedikit sejarah

Gelatin dicipta oleh jurutera Peter Cooper pada tahun 1845. Tetapi, sayangnya, dia tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan serbuk tanpa warna ini. Dan hanya 50 tahun kemudian, penemu lain, Pearl Waite, dapat memahami nilai praktikal sepenuhnya produk ini. Dia datang dengan jeli - pencuci mulut yang lazat. Kemudian, produk ini mendapat populariti di kalangan pakar masakan di seluruh dunia..

Pada masa ini, banyak hidangan yang enak dan sihat dibuat dari gelatin yang boleh dimakan - daging dan ikan jeli, daging jeli, jeli, marmalade, krim, soufflé, marshmallow, dll..

Kaedah memasak

Untuk mendapatkan produk gelatin berkualiti tinggi yang enak, ia mesti dicairkan dengan betul. Sebaiknya rendam gelatin dalam air sejuk sebelum digunakan, di mana ia membengkak 2-3 kali..

Sekiranya anda memasukkan terlalu banyak gelatin, maka hidangannya akan berketul, terlalu sedikit tidak akan padat

Jumlah gelatin yang diperlukan untuk memasak mestilah tepat. Satu sachet standard mengandungi 11 gram. Jumlah ini untuk penyediaan 450 ml jeli. Sekiranya resipi menentukan gelatin dalam pinggan, maka perlu diingat bahawa satu pinggan beratnya 2 gram. Tetapi ada pendapat bahawa satu pinggan setara dengan 3 gram gelatin kami.

Untuk mencairkan gelatin yang boleh dimakan, pertama sekali, ia mesti dituangkan dengan sedikit air rebus pada suhu bilik dan dibiarkan membengkak selama 20-30 minit. Jumlah air yang dimaksudkan untuk membengkak agar-agar harus dimasukkan dalam jumlah cecair.

Sekiranya anda perlu mengambil satu liter jus untuk menyediakan hidangan, kemudian rendam agar-agar dalam jumlah yang sedikit

Apabila gelatin membengkak dan kelihatan seperti span, ia ditambahkan ke campuran yang disediakan (sirap, kaldu, dll.), Yang mesti hangat supaya agar-agar tidak menebal dan berubah menjadi gumpalan. Campuran perlu dipanaskan.

Cecair itu tidak boleh didihkan! Ini kehilangan keupayaan gelatin untuk memejal.

Dengan kacau berterusan, cairkan agar-agar sepenuhnya. Kemudian campuran ditambahkan sesuai dengan resipi daging, ikan, buah-buahan, beri, krim, atau digunakan sebagai hidangan bebas. Untuk menyejukkan larutan agar-agar dengan cepat, perlu meletakkan bentuk di mana ia dituangkan ke dalam bekas dengan air ais. Jangan sejukkan gelatin di dalam peti sejuk! Setelah mengeras, bentuk dengan jeli mesti dicelupkan ke dalam bekas dengan air panas selama 5-10 saat, tidak lebih. Letakkan pinggan di atas pinggan, cepat balikkan dan goncangkan pinggan untuk menyimpan pencuci mulut di atas pinggan.

Untuk arahan bagaimana mencairkan agar-agar untuk memasak daging jeli, lihat di SINI.

Khasiat agar-agar

Gelatin berguna untuk patah tulang, memulihkan tisu sendi setelah cedera, memperbaiki keadaan rambut dan kuku. Ia juga berguna untuk orang yang menderita radang sendi dan osteochondrosis. Pengambilan jeli, jeli dan mouss secara berkala dengan gelatin dalam makanan disyorkan untuk pelbagai pendarahan. Tetapi agar kolagen dari agar-agar dapat diserap dengan baik, ia mesti diambil bersama dengan vitamin C. Di mana produk yang terkandung di dalamnya, baca pautan.

Oleh itu

Gelatin digunakan bukan sahaja untuk tujuan masakan. Penyelesaian disediakan daripadanya, yang membantu memperbaiki keadaan sendi. Prosesnya mudah, dan cari petunjuk langkah demi langkah di pautan.

Selain itu, topeng muka dibuat dari itu: ia membantu mengatasi komedo, yang tidak hanya mengganggu remaja, tetapi juga gadis dewasa. Anda boleh mendapatkan beberapa resipi untuk pelbagai jenis kulit di SINI.

Topeng rambut juga dibuat: rambut tumbuh lebih baik, kurang pecah, menjadi berkilat dan lebih padat. Untuk arahan dengan video dan ulasan mengenai topeng rambut agar-agar, lihat pautan.

Gelatin

Gelatin - campuran badan protein yang berasal dari haiwan - bahan seperti jeli yang terbentuk ketika tendon, ligamen, tulang dan beberapa tisu lain dicerna di dalam air, yang merangkumi kolagen (protein).

Gelatin digunakan:

  • dalam perubatan sebagai sumber protein untuk rawatan pelbagai gangguan pemakanan;
  • dalam farmakologi - untuk pengeluaran kapsul dan supositoria;
  • dalam industri makanan untuk pembuatan gula-gula - jeli, marmalade, dll..

Gelatin juga digunakan untuk pengeluaran ais krim untuk mencegah penghabluran gula dan mengurangkan pembekuan protein..

Gelatin kering yang boleh dimakan tidak berwarna atau kuning muda, tanpa rasa dan tidak berbau. Berat molekul melebihi 300,000; membengkak dengan kuat di dalam air sejuk dan mencairkan asid, tetapi tidak larut. Gelatin bengkak larut ketika dipanaskan, membentuk larutan yang padat menjadi jeli.

Kandungan kalori gelatin

Gelatin makanan mempunyai sejumlah besar protein, dan kandungan kalori adalah 355 kkal per 100 g.Penggunaan produk ini dalam kuantiti yang banyak dapat menghasilkan pound tambahan..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
87.50.50.7sepuluhsepuluh355

Sifat gelatin yang berguna

Gelatin adalah campuran protein hewani dan mengandungi 18 asid amino, termasuk glisin, prolin, hidroksiprolin, alanin, glutamin dan asid aspartik. Mereka meningkatkan metabolisme, meningkatkan prestasi mental dan menguatkan otot jantung, adalah salah satu sumber tenaga utama untuk sistem saraf pusat, otot dan otak..

Belum lama ini, eksperimen telah dijalankan, yang bertujuan untuk mengesahkan sifat bermanfaat gelatin, yang terdiri daripada bahan rawan dan daging yang melekit. Adalah dipercayai bahawa jika gelatin dimakan dalam bentuk serbuk, ia akan mencegah pemusnahan rawan artikular. Sebagai eksperimen melibatkan 175 orang tua dengan osteoartritis sendi lutut. Mereka semua makan 10 gram gelatin serbuk setiap hari. Setelah 14 minggu penggunaan, peningkatan ketara dalam pergerakan sendi dan kekuatan otot telah diperhatikan.

Gelatin ditambahkan ke dalam madu untuk meningkatkan kelikatan. Pada masa yang sama, rasa dan aroma merosot, aktiviti enzimatik dan kandungan gula terbalik menurun, dan jumlah protein meningkat..

Ciri-ciri berbahaya agar-agar

Gelatin makanan tidak diserap dengan baik oleh semua orang. Anda tidak boleh melebihi norma pemakanannya yang wajar, kerana kelebihan gelatin dapat menimbulkan banyak masalah, antara yang paling tidak berbahaya adalah peningkatan pembekuan darah. Norma makanan adalah marmalade, daging jeli, aspic sebagai makanan.

Anda tidak boleh menyalahgunakan makanan yang mengandungi gelatin untuk orang yang rentan terhadap trombosis dan tromboflebitis, serta mereka yang menderita penyakit urolithiasis dan batu empedu, kerana mereka dapat menimbulkan peningkatan penyakit.

Juga penting untuk diingat bahawa tincture gelatin, yang digunakan untuk mengobati penyakit sendi, dapat menyebabkan sembelit, keradangan buasir, serta masalah pada saluran gastrointestinal..

Juga, orang yang menderita penyakit kardiovaskular dan diatesis oksalat harus makan gelatin hanya setelah berunding dengan doktor, kerana peningkatan kandungan oksalogen dalam produk ini dapat memperburuk penyakit ini..

Di samping itu, terdapat kes alahan yang diketahui setelah makan makanan dengan gelatin..

Ternyata agar-agar dapat digunakan bukan hanya dalam penyediaan hidangan kegemaran anda, tetapi juga dalam rawatan sendi dan pencegahan masalah dengannya. Ketahui dari video dua jenis pengambilan gelatin untuk kesihatan anda.

Gelatin mana yang lebih baik?

Mungkin kita semua tahu bahawa agar-agar terbuat dari tulang? Lebih khusus lagi, dari tulang, kulit dan tisu penghubung. Ia boleh menjadi daging (dari daging babi dan / atau komponen daging sapi) atau ikan, dan yang terakhir benar-benar tidak mempunyai bau, tidak seperti yang lain

Gelatin mempunyai sifat gel yang baik dan banyak digunakan di dunia gula-gula: molekul gelatin menarik air dengan baik, oleh itu ia membengkak dengan kuat ketika bersentuhan dengan cecair; apabila dipanaskan, gelatin bengkak larut, dan apabila jisim ini disejukkan, benang protein agar-agar menyimpan cecair dalam bentuk stabil.

Jadi, Serbuk vs Lembaran, yang mana satu untuk digunakan?

Serbuk
Gelatin serbuk lebih disukai oleh kebanyakan koki dalam pengeluaran. Mari kita fahami sebabnya (spoiler - ia boleh disiapkan terlebih dahulu dan digunakan mengikut keperluan, tanpa mengeluarkan apa-apa).
Gelatin serbuk mesti direndam dalam jumlah air yang ditentukan dengan ketat pada suhu bilik - 1 g gelatin untuk 5-6 g air. Kadang-kadang dalam resipi anda boleh menemui ramuan seperti jisim gelatin - ini adalah agar-agar yang sudah direndam di dalam air. Jisim ini boleh disimpan di dalam peti sejuk dan digunakan mengikut keperluan..
Bagaimana untuk menterjemahkan jisim agar-agar? Berikut adalah contoh paling mudah: jika resipi menunjukkan 14 gram jisim gelatin, maka anda perlu mengambil 2 gram gelatin (2 gram gelatin + 6 gram air untuk setiap gram, jumlahnya 6 * 2 + 2 = 14), semuanya logik!

Helaian
Gelatin lembaran, sebagai peraturan, digunakan dalam pembuatan pesanan kecil individu, satu helai beratnya 5 gram, dan ini mempermudah penimbangan bahan, dan, kelebihan utamanya daripada serbuk, hanya menyerap jumlah air yang diperlukannya! Maksudnya, anda boleh memasukkannya dengan selamat ke dalam periuk ais (!) Air, dan kemudian perahkan kelembapan berlebihan sebelum menggunakan.

Penggunaan gelatin serbuk atau lembaran adalah perkara yang sesuai untuk anda, tetapi semasa mengikuti resipi, penting untuk memperhatikan kekuatan gelatin yang digunakan, iaitu kemampuannya dalam gel.

Kekuatan gelatin diukur dalam darjah Bloom - semakin tinggi bilangannya, semakin baik. Yang paling biasa di Rusia adalah Bloom 200 dan 180, dan anda mungkin tidak akan mencari yang lain, dan kekuatannya hampir tidak pernah ditunjukkan dalam resipi. Tetapi jika anda bekerja, misalnya, mengikut resipi Eropah, anda pasti akan mendapat petunjuk akan kekuatan gelatin ini!

Dan sekarang, jika kekuatan gelatin dalam resipi berbeza dari yang ada, anda perlu membuat pengiraan semula mengikut berat!

Kami telah menyediakan untuk anda plat yang senang digunakan untuk mengira semula nilai ini di SINI

Mari beralih kepada peraturan penggunaan gelatin, walaupun kita mengulanginya, tetapi:

Gelatin serbuk direndam dalam jumlah air yang ditentukan dengan ketat pada kadar 5-6 gram air setiap 1 gram gelatin. Kami merendam agar-agar lembaran dalam jumlah air, tetapi selalu sangat sejuk, ia akan mengambil jumlah yang tepat dengan sendirinya.

Lembaran agar-agar mesti diletakkan dengan teliti di dalam air sejuk agar tidak melekat dan, jika anda perlu memecahkan kepingan, berhati-hati supaya serpihan tajam kecil tidak tersebar di seluruh dapur!

Campuran di mana gelatin terlarut dimasukkan mesti hangat supaya agar-agar tidak berubah menjadi gumpalan.

Campuran dengan gelatin tidak boleh direbus, iaitu, jangan panaskan campuran dengan gelatin di atas 80 darjah. Anda boleh merebus cecair sebelum dan bahkan mendidihnya, tetapi jangan rebus setelah menambah! Sudah tentu, gelatin berkualiti tinggi moden tidak takut mendidih, tetapi anda tidak harus selalu bergantung pada kualitinya.

Memerlukan lebih dari 7 jam agar gelatin dapat digunakan sepenuhnya, sebab itulah cermin mata dibuat terlebih dahulu.

Ingin mengetahui lebih banyak lagi mengenai gelatin, pemekat, gula, dan semua perkara asas lain yang dibina berdasarkan gula-gula? Ketahui peranan mereka dalam resipi, bagaimana ia mempengaruhi tekstur pencuci mulut, dan kemungkinan penggantian? Belajar memasak 8 pencuci mulut yang berbeza dan sentiasa yakin dengan hasil anda?


Kursus dalam talian Desserts Candy Bar dengan chef Elena Tsoi sangat diperlukan untuk pemahaman mendalam mengenai kimia proses yang mendasari kebanyakan pencuci mulut! Anda akan menganalisis lapisan teori dan asas-asas seni gula-gula dalam praktiknya. Setiap pencuci mulut bermaksud teknik dan pengetahuan baru, pelajaran teori yang terpisah, sokongan kurator dan akses bahan yang tidak terhad.

Kursus ini akan memberi anda peningkatan yang luar biasa dalam pembangunan dan akan meletakkan pengetahuan dan kemahiran profesional anda ke tahap yang lebih tinggi.!

Cara menentukan kualiti Gelatin

Gelatin adalah agen penyembur haiwan yang terbuat dari tulang, tulang rawan dan kulit haiwan atau ikan. Produk ini banyak digunakan dalam masakan. Ia digunakan untuk penyediaan daging dan ikan dalam tin, jeli, ais krim, krim, mousses, kek dan hidangan lain. Penting untuk dapat menilai kualiti gelatin untuk memperoleh produk yang baik..

Piawaian kualiti gelatin

Di Rusia, GOST 11293-89 dikembangkan untuk gelatin, yang menyatakan bahawa terdapat 10 gred makanan gelatin yang berbeza dengan kelikatan dinamis, warna dan ciri organoleptik lain.

  • Gelatin makanan adalah serbuk, serpihan, biji-bijian, atau butiran.
  • Saiz butiran maksimum bergantung pada tahap makanan hingga 5 atau hingga 10 mm.
  • Sebilangan besar zarah kecil dalam produk tidak boleh melebihi 30%.
  • Warna gelatin dari kuning muda hingga kuning.
  • Produk ini tidak berbau dan mempunyai rasa yang hambar.
  • Menurut GOST, gelatin makanan tidak mengandungi lebih daripada 30% pecahan jisim zarah kecil dan kelembapan hingga 16%.
  • Kehadiran kekotoran dalam produk tidak boleh diterima.
  • Pecahan abu besar dalam gelatin tidak melebihi 2%.
  • Dengan pecahan massa gelatin 10%, suhu lebur jeli, bergantung pada tahap makanan agen gel, adalah dari 27 hingga 32 ° C, dan kelikatan dinamik adalah dari 14,4 hingga 26 mPa * s.

Memilih gelatin berkualiti tinggi

Semasa tugasnya adalah membeli produk seperti itu, anda perlu memutuskan bagaimana anda harus memilihnya. Cara memilih agar-agar yang betul sehingga bermanfaat dan tidak merosakkan hidangan?

  • Ingat ini adalah produk yang tidak sedap dan tidak berbau.
  • Ia boleh dijual dalam bentuk serbuk, serpihan, biji-bijian atau butiran, ukuran standardnya tidak melebihi 5-10 mm.
  • Gelatin mempunyai warna kuning terang atau sedikit kecoklatan.
  • Gelatin lembaran dijual dalam kepingan berukuran 5 gram, produk seperti itu lebih senang disiapkan, kerana menyerap jumlah air yang tepat ketika direndam dan tidak memerlukan kawalan.
  • Untuk menyediakan gelatin serbuk, penting untuk melihat bahagian agen gelling dan air yang betul.
  • Pilih gelatin dalam pembungkusan tertutup yang bersih.

Dari mana gelatin dibuat: dari mana asalnya, komposisi, faedah dan keburukannya

Banyaknya produk siap di rak pasar raya hampir membuat seseorang lupa resipi masakan rumah seperti mousses, tiramisu, jeli, hidangan aspic, jeli, sirap, marmalade, jem. Salah satu komponen penting dari hidangan tersebut adalah agar-agar. Ia bergantung pada keadaan hidangan siap seperti jeli. Dari mana gelatin terdiri, apa khasiatnya dan bagaimana ia berguna? Kami memahami secara terperinci di laman web blogfreo.ru.

Gelatin semula jadi

Gelatin adalah serbuk atau campuran bebas mengalir dari warna kuning hingga kuning pucat. Kurang biasa, produk ini disajikan dalam bentuk plat yang ditekan. Produk ini tidak sedap dan tidak berbau. Bahan larut dengan baik dalam air mendidih, susu, gula dan larutan garam, membengkak dalam air ais dan larut dengan benang.

Teknologi pengeluaran

Dari mana asalnya gelatin? Bahan asal semula jadi adalah produk yang diperoleh dari pencernaan tulang haiwan dan penyejatan sisa air dari pes seperti gam. Untuk pengeluaran bahan tambahan makanan, terdapat Standard Negeri 11293-89 "Keadaan teknikal", yang menentukan turunannya, kategori, gabungan dan parameter lain.

  • Produk Kategori A diperbuat daripada kulit binatang yang dikitar semula.
  • Produk Kategori B - hasil interaksi tisu alkali dan tulang.

Apa yang diperbuat daripada gelatin? Derivatif untuk produk: lembu, kerbau, yaks, babi, ikan dan bahagiannya - kulit, tulang, ligamen, sisik, kerangka tulang.

Komposisi

Gelatin daging lembu boleh dimakan berdasarkan kolagen. Protein tisu penghubung memberikan keanjalan dan kekuatan pada struktur biologi. Diproses menjadi produk, kolagen memberikan hidangan istimewa sifat fizikal: keadaan seperti jeli, keupayaan untuk mengekalkan bentuknya.

Komposisi kimia agar-agar yang boleh dimakan:

Setiap 100 gram produk
Komponen, unsur surihBerat, bersih, g
Protein87.2
Airsepuluh
Abu1.7
Lemak haiwan0,4
Karbohidrat0.7
Kanji0.7
Kalsium0.7
Fosforus0.3
Magnesium0.08
Natrium0.11
Potasium0.12
Besi0.002
Asid amino, termasuk:

  • Hydroxyproline
  • Prolin
  • Glycine
  • Alanin
  • Glutamin
  • Aspargin
0.0002
Kompleks vitamin0.0002

Nilai pemakanan dan tenaga: 355 kcal / 100 g.

Gelatin sintetik

Gelatin sintetik adalah produk sintesis kimia. Bahan pemekat memberikan tekstur dan tekstur likat, seperti gel atau seperti jeli. Pelbagai bahan dirujuk kepada analog sintetik:

  • karboksimetil selulosa;
  • gusi kacang belalang;
  • guar gusi;
  • gusi arab.

Gelatin sintetik, komposisi kimia yang mengandungi bahan kimia "xanthan gum" E415, adalah pemekat yang ideal. Gusi adalah hidrokoloid kimia, tanpa rasa, tidak berwarna dan tidak berbau. Larut dalam cecair apa pun.

Natrium sitrat (E331) adalah garam natrium asid sitrik. Bahan perasa yang paling terkenal, pengatur keasidan dalam pengawetan.

Gelatin sayur

Anda boleh mendapatkan kesan gel yang sangat baik pada hidangan jika menggunakan gelatin sayur. Terdapat empat analog gelling yang paling popular dari bahan semula jadi.

  1. Pengganti sayur untuk agar-agar agar-agar diperoleh dengan memproses, mengalkali, mengekstrak dan menekan rumput laut merah dan coklat Laut Hitam, Laut Putih atau Laut Pasifik. Orang Cina mencapai hasil yang tinggi dalam penghasilan pengganti: untuk 1 bahagian zat serbuk, 300 bahagian air diperlukan, dan ketumpatan dan ketekalan produk akan berbentuk jeli padat.
  2. Pektin. Bahan ini diperoleh dengan mengekstrak epal, kulit sitrus, bahagian sayur bunga matahari, bit gula. Dengan pembentukan struktur seperti jeli yang stabil, pektin tidak jauh lebih rendah daripada agar-agar. Keupayaan untuk membuat pasta seperti jeli tebal diaktifkan dengan penambahan pektin pada kadar 5 g serbuk per 1 kg produk siap dan beberapa kristal asid sitrik.
  3. Lumut Ireland, carrageenan. Komponen utama dibekalkan kering dan disediakan sebelum menambah makanan. Carrageenan direndam selama 2-3 jam, direbus dan ditapis. Merebus ditambahkan ke dalam pinggan dan dibawa ke kesediaan. Penggunaan campuran kering: 30 g setiap 200 gram hidangan siap.
  4. Pueraria berbentuk lobular, ia juga merupakan akar kudzu - analog Jepun dari bahan semula jadi. Ekstrak akar kudzu lobak sirap ditambahkan dalam perkadaran 2 sudu per segelas cecair.

Teknologi pengeluaran

Semua analog gelatin sayur-sayuran melalui kitaran operasi teknologi:

Penyediaan dan pengisaran bahan mentah - rawatan dengan komposisi alkali - merendam di dalam air - mendapatkan ekstrak atau ekstrak - menyaring - mengeluarkan lebihan air - pengerasan - menekan dan mengisar - pengeringan - pembungkusan

Komposisi

Komposisi kimia analog sayur gelatin yang boleh dimakan:

Setiap 100 gram produk
Komponen, unsur surihAgar-agar, gPektin, gCarrageen, gKudzu, g
Protein0.5-1.50.2
Air2096.9sepuluhsepuluh
Abu-1--
Karbohidrat7-sebelas83.8
Lemak sayur-sayuran--0.20.5
Garam mineral4---
Iodin+--+
Kalsium0.54--+
Besi0.19-++
Zink--+-
Flavonoid---+
Asid amino, termasuk:1111
  • hidroksiprolin
+++-
  • pcerarin
++++
  • diadzin
++++
  • histidin
++++
  • prolin
+++-
  • glisin
+++-
  • alanine
+++-
  • glutamik
++++
  • minyak
---+
  • aspartik
++++
Adenine (Vit B)--++
Alkaloid--+
Kanji---40
Fosforus--+-
Magnesium0.67---
Natrium0.9-+0.012
Potasium0.226-+
Nilai pemakanan dan tenaga, kcal / 100 g263449342

Manfaat

Gelatin makanan, kebaikan dan keburukannya pada tubuh telah lama dikaji dalam keadaan makmal dan mendapat pengesahan saintifik. Kolagen - protein yang menjadi asas produk, banyak digunakan dalam perubatan dan kosmetologi. Penggunaan bahan:

  1. Gelatin digunakan secara meluas untuk rawatan sendi, ia memulakan proses pertumbuhan semula dan pemulihan tulang dan tisu penghubung yang rosak, mendorong peleburan tulang pada patah tulang. Petunjuk untuk digunakan: osteochondrosis, arthritis, arthrosis, osteoporosis, trauma, patah tulang, retak, dislokasi, keseleo.
  2. Meningkatkan metabolisme dan normalisasi saluran gastrousus. Bahan asal semula jadi mengembalikan mukosa gastrik, mengisi kekurangan vitamin dan unsur mikro.
  3. Menguatkan otot jantung, sistem saraf.
  4. Ia memulakan proses pertumbuhan semula kulit, meningkatkan penghasilan kolagen secara semula jadi, meremajakan epidermis, menguatkan kuku, menghentikan keguguran rambut, menjadikannya lebih tebal dan berkilau.
  5. Meningkatkan aktiviti mental, mengembalikan keseimbangan tenaga badan.
  6. Memperkaya diet dengan protein dan asid amino.
  7. Mempengaruhi kawasan yang menyakitkan, adalah penghilang rasa sakit semula jadi.
  8. Menyumbang kepada normalisasi berat badan.

Analog tumbuhan memberi faedah tambahan kepada tubuh:

  1. Meningkatkan imuniti.
  2. Menurunkan tahap kolesterol, penyerapan semula plak.
  3. Penyingkiran toksin, garam logam dan toksin.
  4. Pemulihan saluran pencernaan.
  5. Berfungsi sebagai sumber sebatian zat besi, kalium, kalsium, zink, magnesium, fosfor, mangan, yodium.

Anda tidak boleh menggunakannya sebagai makanan tambahan dengan produk haiwan semula jadi bagi mereka yang mempunyai salah satu penyakit berikut:

  • diatesis oksalurik;
  • sembelit;
  • urolithiasis dan cholelithiasis;
  • trombophlebitis;
  • aterosklerosis;
  • alahan makanan;
  • intoleransi individu.

Rakan-rakan herba tidak mempunyai kontraindikasi, dengan syarat dos harian 3-4 g setiap berat badan 65 kg diperhatikan.

Skop permohonan

Bahan semula jadi boleh digunakan untuk keperluan makanan dan industri, ia digunakan untuk penyediaan pelbagai bahan: emulsi untuk filem, gam, kapsul, pasta seperti jeli, plastik getah.

  1. Memasak. Untuk kegunaan rumah, suplemen makanan boleh dibeli di mana-mana kedai atau pasar raya dalam bentuk serbuk dalam bentuk sachet atau kepingan ditekan dengan berat 20 gram atau lebih.
  2. Industri Makanan. Pelbagai produk dan hidangan separuh siap disediakan dengan komponen makanan ini: jeli, daging jeli, daging kalengan, gula-gula (jeli, marmalade, karamel, sirap, pulut), produk susu yang ditapai (yogurt, jus curd, keju yang diproses), wain dan minuman, sosej dan daging produk. Di sini komponen menyediakan produk dengan bentuk yang diperlukan, konsistensi, dan juga bertindak sebagai penambah rasa.
  3. Farmakologi dan industri kimia. Kapsul gelatin bertindak sebagai cengkerang larut cepat yang sangat baik untuk pelbagai ubat. Dalam tablet, makanan tambahan memainkan peranan penting, membolehkan anda mengaktifkan sifat ubat pada waktu yang tepat. Dihasilkan sebagai makanan tambahan bebas dalam kapsul atau lozenges. Bahagian ubat pembentuk darah, plasma tiruan.
  4. Berdasarkan gelatin industri, pelekat dibuat untuk kayu, kulit, tekstil.
  5. Dalam industri seni, bahan ini diperlukan untuk kerja pemulihan, papan pelekat, kanvas, kertas.
  6. Industri pulpa dan kertas dan percetakan. Bahan tersebut adalah bahagian dakwat percetakan, asas untuk merekatkan produk bercetak.
  7. Dalam kosmetologi, komponen tersebut digunakan untuk menyiapkan topeng, gel mandi, syampu, krim soufflé, dan jenis kosmetik penjagaan kulit yang lain.

Analog herba digunakan dalam industri makanan, industri farmaseutikal dan kosmetik. Dalam produk makanan mereka bertindak sebagai pemekat, penstabil dan penambah rasa. Dalam farmakologi, komponen ubat disatukan dalam tablet dan kapsul, sirap, lozenges, dan pil. Dalam kosmetik, ia adalah sebahagian daripada krim, gel, topeng, losyen, gincu, asas tonal, mengangkat dan format produk penjagaan lain.

Mengapa gelatin berguna untuk kesihatan manusia?

Anda boleh membeli gelatin sekarang di kedai dalam talian kami

Kami mengingatkan anda bahawa kami mempunyai kursus teknik unik untuk menghias pinggan. Kursus ini merangkumi sebilangan besar teknik masakan molekul. Kursus ini sesuai untuk profesional dan amatur, anda boleh mencarinya dengan mengklik pautan sekarang. Kami juga akan meninggalkan pautan di akhir artikel supaya anda dapat membiasakan diri dengan kursus setelah membacanya..

Gelatin telah disebut sebagai makanan super untuk penurunan berat badan, penambahan otot, dan kesihatan sendi. Tetapi sebenarnya, bagaimana agar-agar berguna untuk manusia? Kami akan membincangkan perkara ini dalam artikel kami..

Gelatin adalah produk yang berasal dari tulang, tendon dan tulang rawan haiwan. Ia adalah protein tulen. Ia kaya dengan asid amino dan kolagen. Yang terakhir membentuk sepertiga protein dalam tubuh manusia. Dia bertanggungjawab untuk kekuatan dan keanjalan kain. Semakin tua kita, semakin kurang kolagen yang dihasilkan dalam diri kita. Hasilnya: sendi lebih kaku, ligamen kurang anjal, kulit longgar.

Adakah produk yang diperoleh dari tulang haiwan dapat mengimbangi kekurangan kolagen manusia, bagaimana gelatin umumnya berguna untuk kesihatan? Pertimbangkan komposisinya.

Komposisi gelatin makanan

Semua orang tahu bahawa gelatin adalah serbuk tidak berwarna dan tidak berbau. Ia dituangkan untuk mendapatkan bahan seperti jeli. Digunakan untuk daging jeli, aspic, hidangan manis. Mudah dijumpai gelatin makanan di kedai, mengandungi:

  • asid amino (glisin, prolin, alanin, hidroksiprolin, asparin dan glutamat);
  • protein (sehingga 87 g setiap 100 g produk);
  • air;
  • abu;
  • lemak dan karbohidrat dalam jumlah kecil (masing-masing 0.4 dan 0.7 g);
  • kanji;
  • unsur surih (kalsium, fosforus, natrium, magnesium, besi).

Kandungan kalori gelatin ialah 355 kcal.

Gelatin mempunyai kandungan kalsium yang tinggi: hingga 700 mg setiap 100 g produk. Kalsium penting untuk sistem rangka, tekanan darah, dan fungsi jantung. Terdapat sedikit lemak dalam gelatin, yang bermaksud bahawa tidak akan banyak bahaya pada angka dari itu.

Sifat gelatin yang berguna

Komposisi kaya seperti itu menjanjikan peningkatan yang ketara dalam tubuh ketika memakan produk. Apa khasiat utama gelatin?

  1. Memperbaiki pencernaan. Gelatin mengurangkan kerengsaan pada mukosa gastrik, yang memungkinkannya disarankan untuk penyakit tertentu.
  2. Mengatasi kekurangan protein. Gelatin menyuburkan kulit, otot dan tisu penghubung dengan kolagen dari dalam.
  3. Pencegahan awal kedutan.
  4. Menguatkan rambut, menghilangkan hujung berpecah, mengatasi keguguran rambut.
  5. Menguatkan kuku, merangsang pertumbuhan.
  6. Memberi kesihatan pada sendi, tulang, otot. Mengambil gelatin disyorkan untuk patah tulang..
  7. Normalisasi sistem saraf pusat kerana kandungan glisin yang tinggi.
  8. Meningkatkan metabolisme.
  9. Peningkatan pembekuan darah.

Ciri-ciri kesihatan agar-agar yang berbahaya

Walaupun terdapat manfaat yang besar, terdapat juga sifat berbahaya gelatin dan kontraindikasi untuk penggunaannya..

  • Gelatin meningkatkan diet oksalat, atau, dengan kata lain, mendorong pemendapan batu di saluran kencing, pundi hempedu dan buah pinggang.
  • Peningkatan tahap kolesterol - penggunaan gelatin sistemik tidak diingini bagi orang yang menghidap penyakit vaskular dan jantung.
  • Oleh kerana gelatin meningkatkan pembekuan darah, pesakit dengan vena varikos, aterosklerosis dan orang yang terdedah kepada pembentukan gumpalan darah di saluran darah tidak boleh menyalahgunakan produk..
  • Gelatin bersatu, yang memberi kesan negatif kepada kesihatan sembelit dan buasir.
  • Tidak menyebabkan alahan, tetapi makan yang kerap boleh menyebabkan ruam pada kulit.

Gelatin adalah produk semula jadi atau boleh buatan?

Oleh kerana gelatin dijual dalam pelbagai bentuk - ia boleh berbentuk lembaran, berbutir atau dalam bentuk serbuk - sesetengah orang mempunyai pertanyaan, adakah ia bukan produk tiruan, adakah ia kimia? Tidak! Gelatin semula jadi dibuat dari sisa ternakan daging dan ikan. Dijual anda boleh menemui:

  • Gelatin biasa yang terbuat dari tulang babi dan kulit (pilihan termurah)
  • makanan halal yang sesuai untuk orang Islam, Yahudi dan penganut agama dan kepercayaan lain yang melarang makan daging babi; agar-agar seperti itu dibuat dari kulit daging lembu, sisa ikan.

Selalunya disalah anggap sebagai gelatin tiruan analog sayurannya - agar-agar. Sebenarnya, ini adalah produk yang sama sekali berbeza, dengan sifat bermanfaat yang berbeza, tidak mengandungi kolagen.

Bolehkah anda makan agar-agar kering??

Sekiranya pemekat yang dimaksudkan sangat berguna, adakah mungkin makan gelatin dalam bentuk kering?

Terdapat banyak resipi masakan, dan tidak kurang juga resipi perubatannya. Anda boleh mencairkan serbuk dengan air, kaldu, jus. Anda boleh menambah madu, susu dan bahan-bahan lain ke dalam pinggan. Bahkan ada kaedah untuk penggunaan luaran gelatin dalam bentuk kompres dan gel siap pakai..

Doktor tidak melarang makan agar-agar kering. Ini sangat senang apabila tidak ada masa untuk memasak marmalade, koktel dan hidangan lain. Walau bagaimanapun, kita tidak boleh melupakan kuantiti. Dos tunggal yang disyorkan tidak boleh melebihi 5 g serbuk kering atau butiran. Lebih baik meminumnya dengan air suam atau jus. Vitamin C boleh diambil pada masa yang sama.

DI MANA MEMBELI GELATIN

Anda boleh membeli gelatin dengan kualiti yang sangat baik di kedai kami. Penghantaran di Moscow dan wilayah adalah sah. Pengambilan mungkin.

Mari kita ingatkan sekali lagi bahawa kita mempunyai kursus teknik unik untuk menghias pinggan. Kursus ini mempunyai keseluruhan blok dengan aplikasi agar. Kursus ini merangkumi sebilangan besar teknik masakan molekul. Kursus ini sesuai untuk profesional dan amatur, anda boleh mencarinya dengan mengklik pada pautan sekarang.

Bengkel Masakan Molekul & Kedai Molekul

Mengenai kualiti gelatin

Pakar syarikat "Aidigo" akan memberitahu anda tentang apa itu gelatin dan bagaimana menentukan kualitinya..

Apa itu gelatin?

Perkataan "gelatus" diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "beku" dan mencerminkan tujuan rempah ini, kerana dialah yang menciptakan ketekalan yang diperlukan dari banyak hidangan.

Gelatin adalah agen gelling yang diperoleh dari tulang, kulit, tulang rawan haiwan atau ikan. Tulang-tulang itu direbus, agar-agar diekstrak dari kaldu, larutan yang dihasilkan disaring, dibersihkan, menebal dalam unit vakum, dikeringkan dan dihancurkan menjadi serbuk.

Kawalan kualiti.

Gelatin berkualiti tinggi dari segi parameter fizikal dan kimia mesti mematuhi GOST 11293-89 “Gelatin. Keadaan teknikal ".

Petunjuk utama kualiti gelatin adalah: penampilan serbuk (warna dan ukuran butiran), bahagian kelembapan, keasidan larutan, tempoh pembubaran, ketelusan dan kekuatan jeli..

Penampilan.

Gelatin berkualiti tinggi adalah produk tanpa rasa dan tidak berbau dengan warna mulai dari kuning terang hingga coklat keperangan. Ukuran butiran tidak lebih daripada 5 mm. Ayak khas digunakan untuk mengawal ukuran butiran dalam pengeluaran.

Bahagian kelembapan.

Sebilangan besar kelembapan dalam gelatin berkualiti tinggi tidak lebih daripada 16%. Bahagian kelembapan dikira mengikut GOST 25183.10-82 dengan menimbang 5 gram gelatin sebelum dan selepas pengeringan dalam oven pengeringan.

Keasidan.

Keasidan gelatin berkualiti tinggi juga diatur oleh GOST 11293-89 dan 5-7 unit untuk penyelesaian 1%. pH. Gelatin "Aidigo" mempunyai keasidan sekurang-kurangnya 6 unit. pH yang dipantau dengan teliti dengan meter pH. Petunjuk keasidan sangat penting untuk menyediakan produk tenusu..

Tempoh pembubaran.

Gelatin lebih berat daripada air. Ia membengkak dengan air sejuk. Lebih-lebih lagi, agar-agar selalu ditambahkan ke dalam cairan, dan bukan sebaliknya, jika tidak, ia tetap bersama-sama ke dalam gumpalan yang mungkin tetap ada walaupun selepas pemanasan.

Rata-rata, gelatin berkualiti tinggi membengkak dalam masa 20-25 minit. Anda perlu memanaskan agar-agar yang bengkak di dalam tab mandi air atau api kecil, terus dikacau, hingga larut sepenuhnya, tanpa mendidih, jika tidak, sifat gelnya akan hilang.

Ketelusan dan ketumpatan agar-agar.

Apabila dipanaskan, agar-agar larut sepenuhnya ke keadaan telus yang homogen dan membentuk jeli apabila disejukkan. Kejelasan jeli dinilai secara visual: gelatin berkualiti tinggi mempunyai warna kekuningan telus dan struktur yang seragam.

Kekuatan agar-agar agar di Rusia diukur dalam gram menurut Valent (500... 1300), di negara lain - dalam gram menurut Blum (150... 300). Semakin tinggi nilai ini, semakin rendah dos yang diperlukan untuk gelatin jenama ini. Pengukuran dilakukan dengan menggunakan pemasangan khas, muncung khas diturunkan ke beku beku dan beban dikenakan sehingga jeli pecah. Beban ujian ditimbang. Gelatin "Aidigo" (gred P-11) mempunyai kapasiti gelling 11 Newton dan lebih tinggi - mengikut piawaian Eropah, ini sepadan dengan 170 mekar / gram dan ke atas hingga 280.

Cadangan.

Gelatin memberikan penampilan cantik pada jeli dan mengekalkan bentuk yang stabil ketika dihiris, walaupun pada suhu bilik.

Sebagai peraturan, jumlah gelatin yang diperlukan untuk penyediaan ditunjukkan dalam resipi. Sekiranya tidak ada, maka anda boleh menggunakan nisbah berikut: untuk mendapatkan jeli "lembut", anda memerlukan 20 gram gelatin berkualiti tinggi dari 170 mekar per liter cecair; untuk jeli atau jeli, yang boleh dipotong dengan pisau, anda memerlukan 30-50 gram per 1 liter cecair. Dalam persekitaran berasid, agar-agar "berfungsi" lebih teruk, jadi anda perlu menambahkan sedikit lagi.

Awas, pemalsuan! Baru-baru ini, kes menjadi lebih kerap berlaku apabila, dengan menggunakan gelatin makanan berkualiti tinggi, pengeluar yang tidak bertanggungjawab menjual gelatin teknikal yang dihasilkan dari sisa penyamakan, di mana kandungan kromiumnya beberapa kali lebih tinggi daripada biasanya. Sesuai dengan klausa 9.8 dari Bagian 1 Bab II "Syarat-syarat kebersihan dan epidemiologi dan kebersihan yang seragam yang tertakluk kepada pengawasan (pengendalian) kebersihan dan epidemiologi, yang disetujui oleh Keputusan Suruhanjaya Kesatuan Kastam bertarikh 28 Mei 2010 No. 299", kandungan kromium dalam gelatin yang dapat dimakan berkualiti tinggi tidak boleh melebihi 10 mg / kg.

Minuman Bersama Collagen Gelatin

Kebetulan bahawa catatan ini adalah lampiran pada artikel mengenai Kolagen. Saya akan memberi anda resipi dari minuman agar-agar dan jeli untuk kesihatan sendi dan semua yang lain: kulit, tulang, ligamen. Semua ini memerlukan kolagen dan asid amino..

Dalam artikel mengenai Kolagen dan banyak lagi, kami mendapati bahawa untuk pelbagai khasiat (dan untuk menjimatkan juga) pilihan dengan hidangan yang dibuat dari gelatin sesuai, sebagai salah satu sumber kolagen, yang cukup sesuai untuk ini. Gelatin adalah alternatif yang baik dan sumber asid amino kolagen untuk badan. Ia diperoleh dengan kaedah memasak kulit, tulang, tulang rawan dan tendon yang berpanjangan, serta pemprosesan dan pembersihan tambahan di kilang. Dengan rawatan haba ini, rantai protein kolagen dipecahkan dan kolagen terhidrolisis diperolehi. Kolagen seperti itu, berbeza dengan kolagen tisu penghubung semula jadi, lebih mudah diserap oleh badan. Tidak ada yang dapat disalahgunakan, tetapi secara berkala ada produk yang dibuat secara bebas dari gelatin (kaldu dan aspic dengan daging jeli di sini), serta minum sebilangan gelatin akan menjadi enak dan berguna.

Gelatin digunakan dalam industri makanan dan gula-gula dan tidak mahal dengan sendirinya. Mengambil jeda antara pengambilan suplemen kolagen, anda harus mempelbagaikan diet anda dengan hidangan gelatin. Nasib baik, tidak kira apa, ia murah dan marah.

Memilih gelatin

Mula-mula anda perlu memilih gelatin kelas makanan. Ini adalah produk yang benar-benar semula jadi, serupa dengan kaldu buatan sendiri atau daging jeli, tetapi juga disempurnakan dan dikeringkan. Ia dijual dalam pelbagai jenis dan kuantiti: lebih kerap dalam pinggan dan serbuk. Tetapi tidak menjadi masalah, kita masih harus membubarkannya.

Gelatin tidak pernah buatan, tetapi semua pengeluar gatal untuk menuangkan sesuatu yang lain ke dalam gelatin, jadi kami melihat komposisi untuk memastikan bahawa tidak ada yang berlebihan di sana..

Juga, tidak setiap gelatin komersial berkualiti. Sangat sukar untuk larut dan membentuk ketulan, mempunyai rasa dan bau yang tidak menyenangkan. Tahap pemprosesan dan bahan mentah untuk produk ini juga berbeza. Penting agar agar-agar larut dengan baik tanpa ketulan. Pengilang mempunyai tahap pemprosesan dan pemurnian gelatin yang berbeza. Dalam beberapa, perlu larut hampir di atas api di sendok, sebelumnya telah direndam selama beberapa jam, sementara yang lain cukup untuk menuangkan ke dalam air dan kacau rata.

Kami adalah orang yang sibuk, jadi pilihan kedua sesuai dengan kami. Beli dengan teliti. Cubalah beberapa yang berbeza dan pilih yang sesuai dengan anda. Seperti yang telah saya tulis, ibu saya bekerja sebagai ahli teknologi pembuatan gula-gula dan pembuatan roti, dia menentukan ramuan dan juga komposisi roti, roti dan kek serta kualiti dan rasa mereka dengan mata. Atas cadangannya, saya mengambil gelatin ini untuk saya sendiri.

Ini larut dengan baik, yang bercakap tentang pemprosesan dan hidrolisis berkualiti tinggi, mempunyai rasa neutral - ia dibersihkan dengan baik dari kekotoran asing dan tidak akan merosakkan rasa hidangan lain. Ibu saya mengesyorkan! Anda boleh membeli gelatin ini di kedai kami. Dijual dalam bungkusan 10 dan 30 gram.

Semasa membeli, anda perlu memastikan bahawa anda mengambil gelatin, dan bukan bahan hidup lain dari mana jeli dan gula-gula dibuat. Komposisi harus mengandungi hanya 100% gelatin, bukan agar-agar, pektin, atau sesuatu yang lain.

Seperti biasa, saya akan menawarkan kepada anda, dari sudut pandangan saya, pilihan terbaik. Gelatin boleh dibeli dari IHerb. Serbuk berkualiti tinggi dari syarikat terkenal dan, apa sahaja yang boleh dikatakan, akan lebih menguntungkan untuk membelinya di sana. Tidak ada yang boleh anda lakukan. Ingat, seperti klasik: "Lebih baik pahit, tetapi benar, daripada menyenangkan, tetapi sanjungan." (L. Filatov. Tentang Fedot pemanah, seorang yang berani.)

Sekarang Makanan, Makanan Sebenar, Serbuk Gelatin Beef Bone, 1 lb (454 g).

Beg paun sebegini cukup untuk membuat minuman, jeli dan puding untuk waktu yang sangat lama..

Kami menyusun agar-agar. Mari pergi lebih jauh.

Memilih bahan yang betul dan sihat

  • Kaca muka (250 ml) - seperti bekas pengukur,
  • Gelatin (10 gram adalah kadar penyembuhan yang disyorkan sekali sehari). Untuk pencegahan, anda boleh mengurangkan dos hingga 5 gram sehari.,
  • Vitamin C. Vitamin C akan diambil secara semula jadi. Sumber terbaik untuk ini adalah pinggul mawar kering. Mereka tidak hanya mengandungi sejumlah besar vitamin C, tetapi juga vitamin dan mineral bermanfaat lain. Pengambilan vitamin C sehari ialah 70-80 mg.

Rosehip adalah semak dari keluarga mawar. Buah-buahan, bergantung pada jenis pinggul mawar, mengandungi jumlah nutrien yang berbeza: vitamin, tanin, gula, asid organik, dan yang paling berharga - Vitamin C. Pinggul mawar mengandungi lebih dari 50 kali vitamin C daripada buah sitrus. Rosehip mengandungi hingga 1200 mg vitamin C per 100 gram. Memiliki sifat bakteria, mengandungi banyak antioksidan.

Di sini saya akan mengatakan mengenai organik semula jadi, potong, terpilih dan tanpa biji (dan biji pinggul mawar adalah masalah lain), pinggul mawar kering dengan IHerb. Anda boleh memutuskan: beli pinggul mawar di pasar terdekat atau pilihan ini. Sekiranya anda berpeluang mengumpulkan pinggul mawar secara bebas di hutan atau di negara ini, maka tidak ada pertanyaan yang diajukan. Walaupun khasiat dan ketersediaan vitamin dalam setiap jenis bunga meningkat sangat berbeza.

[buruk] Jangan sekali-kali memetik pinggul mawar di mana sahaja berhampiran jalan raya atau di tempat lain yang tidak dikenali. [/ buruk]

Sekiranya pilihan anda hanya untuk membeli di farmasi, maka perhatikan pinggul mawar dengan IHerb. Walau apa pun, tentukan perkara yang lebih sesuai untuk anda.

Produk Semula Jadi Frontier, Potongan Organik Tanpa Biji Organik & Dihiasi, 16 oz (453 g).

Tetapi sumber vitamin C terbaik di dunia (menurut beberapa sumber) adalah ceri Barbados (Acerola) dan lebih sukar untuk mendapatkannya untuk kita, penduduk jalan tengah, tetapi anda boleh.

Ceri Barbados (Acerola) adalah pokok malar hijau dengan buah seperti ceri merah terang. Buah-buahan sangat kaya dengan vitamin C dan mengandung hingga 3000 mg per 100 gram berat badan, yang 100 kali lebih banyak daripada pada jeruk. Ia juga mengandungi vitamin dan mineral yang bermanfaat. Ia adalah antioksidan, berkesan untuk selsema dan banyak lagi. Ingat berapa banyak vitamin C yang dihasilkan dalam badan kita. Acerola kaya dengan antosianin, yang mempunyai sifat bakterisida yang kuat dan sangat berguna untuk mata - ia dapat menguatkan saluran mata, retina, dan menormalkan tekanan intraokular. Ringkasnya, seperti ubat semula jadi yang diberikan oleh kita secara semula jadi, ia sangat berguna. Dan Bruce Lee sendiri mengambil makanan tambahan dari acerola, yang sangat bertanggungjawab terhadap tubuh dan kemampuannya..

Bahan terakhir yang perlu anda tambah ialah gula. Ciri-ciri gula, bahaya, dll. ramai yang tahu, saya tidak akan menulis mengenainya. Saya tahu bahawa tanpa gula, dan juga tanpa garam, hidup tidak manis. Mari fikirkan apa yang harus dilakukan untuk mempermanis minuman kita dan tidak memusnahkan khasiat yang bermanfaat.

Mula-mula saya mengingatkan anda bahawa kami membuat agen pencegahan penyembuhan, dan ubat-ubatan tidak pernah enak. Di samping itu, pinggul mawar atau ceri sendiri mempunyai rasa manis dan ini cukup. Tetapi jika tidak bebas gula, lebih baik menambah sedikit pemanis semula jadi - stevia..

NuNaturals, NuStevia White Stevia Powder, 100 Sachet, 3.5 oz (100 g).

Seperti yang anda duga, anda boleh mengambil ramuan kuahnya: beri, buah-buahan, herba. Perkara utama adalah bahawa kaldu yang dihasilkan mempunyai cukup vitamin C untuk asimilasi dan sintesis kolagen yang berkesan dalam badan kita..

Anda boleh membeli sirap rosehip di farmasi. Tetapi perkara seperti itu mengandungi banyak gula, dan kadang-kadang bahan lain yang sama sekali tidak kita perlukan. Perhatikan dengan teliti dan pilih pilihan yang sesuai dengan anda.

Resepi Jeli I - Paling sukar

Resipi pertama adalah yang paling sukar. Resipi agar-agar sama sekali tidak sesuai untuk orang yang sibuk (baca - malas). Terus terang, saya tidak melakukan ini (untuk tujuan perubatan). Dan di sini anda juga mesti dapat memasak. Untuk membuat hidangan pencuci mulut yang lazat (jeli), anda juga perlu mencuba. Saya suka jeli susu dan puding! Dan kamu? Saya tidak mempunyai blog masakan, tetapi bagi pakar masakan sebenar, tidak sukar untuk mencari resipi untuk pelbagai jeli di Internet. Tapi memang begitu.

Kami akan mempermudahnya, tetapi dengan mengambil kira peraturan asas untuk penggunaan gelatin dan fakta bahawa kami masih membuat produk ubat, bukan pencuci mulut.

  • Pertama, buat rebusan rosehip.

[buruk] Ingat peraturan utama: Vitamin C dihancurkan pada suhu melebihi 60 ° C. Anda tidak boleh menuangkan air mendidih dari cerek di pinggul mawar! [/ Buruk]

Lebih baik membancuh rosehip dalam termos dengan air hingga 60 ° C dan biarkan ia baik. Lebih baik menggunakan infus ini selama seminggu, kemudian buat yang baru.

  • Apabila infusi sudah siap, cairkan 10 gram dalam segelas kaldu. agar-agar. Sekiranya perlu, anda boleh memanaskan semula perlahan-lahan dalam ketuhar gelombang mikro selama kira-kira 30 saat. Gelatin yang diberikan untuk contoh di atas berkualiti dan diproses dengan baik - larut dengan cepat dan tanpa gumpalan. Tidak perlu membiarkannya membengkak. Tuangkan jisim homogen yang dihasilkan ke dalam acuan dan sejukkan di dalam peti sejuk.
  • Anda boleh menambah gula secukupnya, tetapi kami mempunyai jenis ubat yang sama. Oleh itu, jika tidak ada yang lain, saya menasihatkan anda untuk menambahkan stevia pemanis semula jadi. Ini sangat sesuai.

Resipi Minuman II - Lebih Mudah

Cara kedua lebih mudah. Kami mencairkan dengan 10 gr. agar-agar dengan infusi rosehip yang sama, perlahan-lahan panaskan dalam ketuhar gelombang mikro, perhatikan suhu, dan minum campuran yang dihasilkan pada perut kosong setengah jam sebelum makan, sekali sehari.

Minum resipi III - lebih mudah

Kaedah seterusnya adalah lebih mudah, tetapi lebih mahal. Walaupun. Siapa tahu. Kami memerlukan satu hidangan:

  • Beg atau sudu teh gelatin (10 gr),
  • Berikut adalah campuran semula jadi yang diperkaya atau serupa. Perkara utama adalah kehadiran vitamin C. Semua yang lain juga tidak akan menyakitkan. Terdapat banyak perkara berguna di sini. Kandungan vitamin C tidak seberapa. Tetapi ini adalah campuran semula jadi beri yang berbeza dengan banyak sifat positif. Anda tidak boleh takut berlebihan, tetapi anda juga tidak perlu makan berlebihan. Saya akan mengurangkan dos yang disyorkan oleh satu hidangan dengan gelatin. Dan cukup lama.

Nature's Way, Alive !, Vitamin C, Vitamin Blend, 120 g

Anda boleh menggunakan serbuk Acerola dalam resipi kami. Sekarang Makanan, Barbados Cherry (Acerola), Serbuk Ekstrak 4: 1, 6 oz (170 g).

Serbuk ini mengandungi sejumlah besar vitamin C dan tidak jelas bagi saya mengapa vitamin C buatan (asid askorbik) juga ditambahkan. Saya berpendapat bahawa serbuk ini berguna dalam kes klinikal kekurangan vitamin C. Dalam kes kita, serbuk sangat sedikit diperlukan (setengah sudu teh).

  • Dalam gelas (250 ml) dengan air, kacau agar-agar dan sebilangan campuran, dengan mengambil kira pengambilan vitamin C setiap hari (70-80 g). Panaskan dalam ketuhar gelombang mikro sehingga larut sepenuhnya dan minum. Anda boleh membuat jeli yang enak dan sihat dengan rasa eksotik yang berbeza (bergantung pada campuran yang anda dapati).

Resipi Minuman IV - Paling Sedap

Cara terakhir adalah paling lambat. Dalam segelas air kita mencairkan 10 g gelatin, panaskan hingga larut semuanya, minum dan makan dengan kunyah vitamin C semulajadi dari ceri Barbados. Seperti yang mereka katakan, gigitan itu sederhana dan marah.

Kesihatan Amerika, Super Chewable Acerola Plus, Chewable Barbados Cherry, Perisa Berry Asli, 500 mg, 300 Tablet Kunyah.

Resipi V - tiada kaitan

Cara termudah tetap ada, apa sahaja yang boleh dikatakan, terutamanya apabila anda harus terus berlari ke suatu tempat dan tidak ada masa untuk semua persediaan ini - untuk membeli suplemen kolagen. Makanan tambahan mengandungi kolagen yang paling banyak diproses, dimurnikan dan dihidrolisis. Malah ada yang mengaku memecah kolagen menjadi peptida.

Dalam kapsul atau tablet, bersama dengan kolagen, vitamin C dan bahan berguna lain terdapat dalam dos yang diperlukan dan dikira (tetapi jangan lupa periksa semuanya sama). Bahan tambahan dipilih berdasarkan tujuan utama dan tujuan aditif: beberapa untuk sendi, yang lain untuk kecantikan, dan yang lain untuk orang Jepun.

Maaf, tetapi mari kita bercakap terus terang, berapa banyak daripada kita yang bersedia melakukan manipulasi ini setiap hari, untuk jangka masa tertentu, untuk memenuhi tubuh dengan kolagen? Perkara yang sama berlaku untuk hidangan yang lebih kompleks..

Hey! Tuliskan siapa yang menggunakan daging jeli atau aspic setiap hari (baik, setiap hari) dan bagaimana anda menguruskannya?

Penggunaan setiap hari 10 gr. gelatin dalam masa 4-6 minggu mempunyai kesan positif pada sendi, ligamen, tulang rawan, serta kulit, rambut dan kuku. Tetapi berhati-hati dan perhatikan reaksi badan anda. Bagi sebilangan orang, semuanya akan berlaku untuk kebaikan, dan bagi orang lain, reaksi negatif individu mungkin berlaku..

Gelatin adalah produk makanan yang benar-benar semula jadi, tetapi boleh memudaratkan dalam jumlah besar, terutama jika diambil secara tidak terkawal. Ingatlah: di dunia ini, semuanya berbahaya dalam jumlah besar. Malah wang untuk sebilangan.

Mengambil gelatin dalam jumlah besar boleh menyumbang kepada:

  • penebalan darah adalah sifat protein,
  • manifestasi tindak balas alahan,
  • pelanggaran peristalsis usus dan, sebagai akibatnya, menyebabkan sembelit.

Pada prinsipnya, tidak banyak kontraindikasi, tetapi pada masa apa saya akan mengulanginya. Sekiranya anda mengikuti prinsip gaya hidup sihat yang lain: pergerakan, pemakanan yang baik, rejimen minum, membatasi berbahaya - maka gelatin akan sangat berguna untuk sendi, tulang dan kulit anda.

Itu sahaja. Selera makan dan jangan jatuh sakit!

"Ini dia, Semyonich." Mari tahu apa yang berguna! Sudah lama saya mendengar bahawa agar-agar berguna.

Pilih sahaja yang betul dan perhatikan reaksi badan.

Gelatin sangat baik untuk tulang, sebab itulah jeli disyorkan untuk makanan bayi. Saya sering membuat jeli manis atau agar-agar pekat dengan gelatin. sedap dan sihat!

Saya tidak gemar minum pil, walaupun ia adalah vitamin pepejal. Saya lebih suka cara pertama - membuat jeli. Sekiranya ia diperlukan untuk kesihatan, saya bersedia melakukannya setiap hari selama sebulan. Tambahan, ia sangat sedap!

Helo. Ini adalah pilihan semua orang. Ia bagus dengan kolagen dan gelatin. Saya juga sangat menyukai jeli, tetapi entah bagaimana saya tidak boleh memakannya setiap hari (atau lebih tepatnya, memasaknya).

Begini, berapa banyak saya membuang pinggul mawar, ya ?? Saya tidak tahu bahawa pada suhu tinggi semua yang berguna dibunuh di sana (((

Saya sendiri tidak faham mengapa perkara ini tidak diketahui oleh pengeluar. Saya mempunyai 100% rosehip dalam beg teh dari kedai, kadang-kadang saya membancuh dan minum. Ia mengatakan: "Bancuh dengan air mendidih." Dan fakta bahawa vitamin C dihancurkan oleh suhu tinggi (dan bukan hanya vitamin ini) telah lama diketahui dan dibentuk, ia tidak diciptakan oleh saya. Inilah perkara-perkara.

Cukup dalam resipi masakan, saya dapati agar-agar sebagai ramuan. Saya makan daging jeli untuk keseronokan, tetapi saya tidak perlu meminta gelatin untuk mendapatkan pertolongan. Maklumatnya menarik dan perlu untuk menguji ramuan ini.

Helo Alexey. Saya akan gembira sekiranya artikel saya berguna. Cuba.

Igor, saya mempunyai tanah rosehip menjadi serbuk. tidak menggunakan kerana dia tidak menunjukkan caranya.

Saya rasa bahawa rosehip seperti itu akan sesuai dengan salah satu resipi.

Ini bukan kali pertama saya mendengar tentang gelatin sebagai ubat, tetapi saya belum menggunakannya secara sengaja (kecuali untuk barang: daging jeli, aspic, jeli). Saya pasti akan menggunakan petua dan resipi anda

Saya suka jeli dan mousses. Saya kerap melakukannya. Tetapi tidak ada keteraturan. Tetapi, jika anda mencuba, anda boleh membuat rawatan lazat untuk diri sendiri sebulan. Saya mengambil gelatin dari satu pengeluar sahaja.

Selamat petang, Igor! Saya mengenali gelatin sejak kecil. Ibu memasak jeli hebat dalam pinggan pada hujung minggu.

Hai Maxim. Dan saya mempunyai ingatan masa kecil - di kantin sekolah mereka membuat jeli susu-raspberry yang sangat lazat. saya masih ingat.

Sekiranya kita membandingkan gelatin dan kondrothin / glukosamin, maka apa yang lebih baik dan berkesan untuk sendi dan ligamen?

Ini adalah dua perkara yang berbeza. Kedua-duanya diperlukan untuk sendi dan ligamen. Saya cuba minum kedua-duanya, tetapi saya selalu minum kondroitin dengan glukosamin. Sekiranya terdapat masalah dengan tulang rawan, anda perlu menggunakan glukosamin dengan kondroitin, jika menggunakan ligamen - pada kolagen.

Terima kasih atas artikel anda! Beberapa tahun yang lalu saya membuat kesimpulan bahawa pengambilan makanan tambahan dapat digabungkan dengan pengambilan gelatin dan daging jeli buatan sendiri.

namun, semangat saya "dibunuh" dengan menonton program Malysheva, di mana dia menyatakan sambil ketawa bahawa ia adalah omong kosong dan tidak jelas - untuk mempercayai gelatin.

Helo Lilia. Saya berpendapat bahawa pengambilan makanan tambahan harus digabungkan dengan pemakanan yang betul dan berkhasiat. Gelatin hanyalah produk yang, seperti yang lain, memberi manfaat kepada tubuh. Mana-mana makanan bermanfaat dan merupakan sumber nutrien untuk tubuh. Mereka mati tanpa makanan. Semasa dia menulis dan membuktikan, gelatin adalah sumber asid amino penting untuk sintesis kolagen sejak awal, dan dengan kekurangannya sendiri. Tidak lebih, tetapi tidak kurang.

Mengenai Malysheva, saya sudah beberapa kali menjawab: Malysheva adalah doktor perubatan saintifik rasmi, pengetahuan yang kita semua gunakan. Perubatan tidak banyak diketahui, dan apa yang tidak diketahui tidak dapat disarankan.

Saya tahu program mengenai chondroprotectors, di mana Malysheva menafikan kesannya. Saya dan doktor lain menyatakan pendapat saya dalam artikel ini. Oleh itu, ubat boleh menolak sesuatu, tetapi tidak dapat menawarkan penggantinya. Ternyata Malysheva mengatakan: “Tidak ada yang akan menolong kamu. Jangan buat apa-apa atau cuba, jatuhkan semuanya, simpan sendi tiruan dan bersiap sedia untuk menggantinya. " Saya benci memikirkannya. Saya tidak mahu berfikir begitu.

Sejujurnya, saya tidak tahu rancangan mengenai gelatin. Tetapi saya berpendapat bahawa bergantung pada apa faedah untuk dipercayai. Percaya sebagai ubat yang akan memulihkan sendi dan meremajakan kulit dalam dua minggu adalah mustahil, tidak ada otak. Anda boleh mengambilnya sebagai sebahagian daripada diet anda, bersama dengan ubat lain, untuk merawat atau menghilangkan masalah tertentu. Semua yang saya dapati, memahami topik ini, saya menulis. Apa faedah yang dia bincangkan?

Igor, bravo! Jawapan yang layak, jangan tolak - jangan tambah!

Tetapi Malysheva bercakap dengan baik mengenai jeli buah, mendorong anda untuk memakannya sebanyak yang anda mahukan, kerana ia adalah produk rendah kalori.

Malysheva juga mengatakan mengenai madu bahawa ia adalah racun yang mengerikan. Jangan mempercayainya.

Malysheva masih doktor sains perubatan dan profesor. Saya rasa anda mesti sentiasa menyaring maklumat dari TV. Mungkin kita kadang-kadang salah memahami sesuatu, dan banyak perkara yang sangat kontroversial. Sebagai salah seorang kenalan saya resuscitator berkata: "Perubatan itu sendiri adalah sains palsu.".

Igor, anda melukis minuman sejuk, saya tidak minum minuman keras agar-agar, saya mesti mencuba, terutamanya jika ia masih berguna untuk sendi

Hai Lena. Untuk pencegahan, anda boleh dan harus mencuba ubat seperti itu. Dan untuk banyak perkara lain, agar-agar (kolagen) berguna.

Terima kasih, Igor, untuk nasihat lazat mengenai amalan menggunakan gelatin - tempatan di Estonia berkualiti tinggi dan sangat berguna di dapur kami

Helo Victor. Anda sangat bertuah. Anda, mungkin tanpa sedar, sentiasa mendapat kolagen dos anda. Saya akan gembira sekiranya resipi malas saya juga berguna..

Hai Igor! Sudah berguna - BMP dibuat dalam gelas wain seperti di foto teratas

Beruntunglah anda dengan BMP - perkara lazat yang boleh anda lakukan.

Terima kasih atas maklumat yang berguna, dan juga dengan resipi! Anda mesti cuba membuat agar-agar!

1) Sepanjang masa kecil saya, ibu bapa saya memberi saya infusi rosehip, air rebus yang diseduh dalam termos. Sekarang saya menyedari bahawa satu-satunya perkara adalah dari pengetahuan bahawa ia berguna.

2) Mengenai Jepun. Mereka makan daging jeli setiap hari! Dan ini adalah kalsium, yang sangat penting dalam memerangi wabak abad ke-20 - osteoporosis..

3) Sendi sangat penting. Terutama pada usia saya. Saya pernah melakukan penekanan bangku dengan dumbbell 16 kg tanpa pemanasan semasa duduk di simulator. Pada waktu pagi, sendi siku kiri menjadi diameter paha kaki. Bursitis. Otot-otot mengatasinya, dan sendi mula mengalir. Akhlak - perlu berfikir dan menguatkan sendi juga tidak berlebihan.

Helo Alexey! Awak berhati-hati. Saya boleh mengesahkan kata-kata anda. Ini juga merupakan penyebab kecederaan yang sangat biasa dalam sukan yang kelihatan seperti tidak trauma seperti bina badan. Tendon, sendi (terutamanya jika otot "membantu" membesar) tidak sesuai dengan jisim otot, kerosakan dan air mata berlaku. Tidak mustahil tanpa pemanasan, itu boleh difahami.

Menguatkan sendi anda sangat penting. Penyakit sendi tidak mengancam nyawa, tetapi apa jenis kehidupan apabila anda tidak dapat berdiri atau berjalan seperti biasa.

terima kasih atas komen.

Seperti yang saya tahu bahawa ia berguna dan seminggu sekali saya makan jeli tanpa gagal. Itu benar, simpan dari bungkusan, anda perlu membetulkan keadaan, cuba memasak produk semula jadi. Terima kasih atas resipi dan maklumat yang berguna.

Saya berbesar hati. Cubalah, agar lebih sihat dan bermanfaat.

Saya juga suka dan makan banyak hidangan agar-agar: daging jeli, jeli buah dan bukannya gula, kami mengambil madu. Saya percaya dengan nilai gelatin. Saya tahu apa kesan topeng gelatin pada rambut. Dan untuk dirawat dengan gelatin. tentu saja, hampir tidak ada yang mengharapkan kesan khas, tetapi pasti tidak akan ada bahaya.

Igor! Helo! Berapa banyak resipi berguna yang telah anda berikan dan betul-betul resipi yang saya gunakan. Minuman agar-agar dengan pinggul mawar, dengan ceri buah beri, dengan raspberi, strawberi - apabila ada sesuatu dan banyak perkara lain. Tetapi saya Igor, selain minuman, telah lama bereksperimen gelatin pada kulit wajah, décolleté dan leher. Tidak biasa: 1-2 kali sebulan. Saya tidak tahu sama ada kolagen masuk ke dalam liang roma, tetapi topeng pengetatkan sangat mengagumkan di wajah dan di leher serta décolleté..

Baru-baru ini saya memulakan eksperimen seperti itu: pada tangan - lekapkan tangan dengan gelatin, seperti pada segel dan duduk sehingga kering. Saya banyak bekerja di kebun dengan tanah, sarung tangan taman tidak berakar dengan saya, saya melakukan segalanya dengan tangan saya dan inilah hasil kulit tangan saya setelah sarung tangan agar-agar: kulit terasa kencang, bahkan kulit telah kembali segar. Dan setelah dia melumurkan wajahnya, décolleté, leher, di bawah leher sehelai tuala dan tertidur. Ibu bangun: sudah tiba masanya anda membersihkan topeng, dan anda sedang tidur. Tetapi pengetatan itu bagus. Terima kasih Igor banyak untuk artikel dan resipi yang berguna! Semua yang terbaik untuk anda!

Helo Nadezhda! Selamat datang ke blog saya. Terima kasih atas komen. Saya tidak kuat dalam perkara seperti itu, tetapi saya rasa pembaca anda akan tertarik dengan resipi anda..

Semua yang terbaik untuk anda juga. Perkara utama adalah tidak jatuh sakit!

Ia sangat menarik untuk dibaca. Untuk gelatin, saya tidak tahu bahawa selalu NATURAL, saya fikir bahawa, seperti semua zaman kita, ia digantikan oleh kimia. Kami akan menggunakan nasihat anda, terima kasih.

Saya berbesar hati. Gunakan untuk kesihatan.

Igor, tentu saja, semuanya baik-baik saja, pencuci mulut dan puding dengan penambahan gelatin kadang-kadang dapat dilakukan. Lebih banyak topeng muka gelatin - kesan kolagen akan menjadi.

Helo Igor. Terima kasih banyak untuk artikel itu. !

Saya berumur 34 tahun. Baru-baru ini saya mula bersenam dengan lebih kerap dan sendi saya mula sakit. Sebelum saya menjumpai artikel anda, saya mula mengambil makanan tambahan Great Lakes Gelatin Collagen Hydrolyzate (saya meninggalkan pautan di bawah). Saya tidak tahu adakah ini syarikat yang baik.

Dari ini dan dari artikel anda yang lain, saya menyedari bahawa anda harus berehat antara mengambil gelatin dan kologen. Tetapi saya tidak menemui maklumat mengenai berapa lama masa pengambilannya, dan berapa lama waktu rehat..

Adakah mungkin untuk mengambil suplemen gelatin dan kologen secara berkala tanpa berehat? (jika tidak berbahaya).

Helo Roman! Anda bukan orang pertama yang memberitahu saya bahawa setelah bermain sukan, sendi mula sakit. Adakah anda tahu ungkapan ini: "sejarah bukanlah seorang guru dan tidak mengajar apa-apa, itu adalah pengawas yang menghukum berat kerana tidak mengetahui undang-undangnya." Kadang-kadang saya fikir ini boleh digunakan pada badan. Ketidaktahuan badan anda dan keupayaannya membawa kepada masalah besar. Tetapi jika anda membuat perjanjian dengannya dan mendekatinya dengan bijak, maka dia akan memberi banyak peluang kepada anda dan akan membuka peluang yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk anda. Saya berani menganggap bahawa tanpa mengubah perkara lain dalam gaya hidup anda, anda mula bermain sukan. Tidak kira apa itu, tetapi badan memberi isyarat masalah. Jangan abaikan isyaratnya. Ingatlah bahawa setiap sukan mempunyai peraturan, tahap perkembangan dan batasannya sendiri. Konsistensi dan penguasaan secara beransur-ansur dari yang sederhana hingga yang lebih kompleks adalah prinsip utama dalam mempraktikkan sukan apa pun. Sekiranya anda membaca artikel saya yang lain, anda mungkin menyedari bahawa selain kolagen dan gelatin, badan (terutama jika anda memaksanya untuk bersukan) memerlukan lebih banyak lagi. Fahami lebih banyak dengan chondroprotectors. Sakit sendi tidak begitu berbahaya. Jangan membawa masalah besar.

Saya melihat makanan tambahan anda. Saya tidak minum kolagen seperti itu. Tetapi ia tidak penting. Tidak mungkin mencuba semuanya. Saya menasihati, ketika memilih makanan tambahan, untuk memperhatikan komposisi dan peraturan kemasukan mereka. Inilah sebabnya mengapa artikel saya kadang-kadang begitu panjang sehingga orang mengadu. Saya cuba menuliskan pilihan apa yang ada dan cara meminumnya dengan betul untuk kesan yang terbaik. Contohnya, makanan tambahan anda kekurangan vitamin C. Tanpa vitamin C, kolagen kurang diserap (saya akan memberitahu anda rahsia bahawa jika tidak ada bahan lain, ia tidak dapat diserap dengan baik). Tetapi jika anda mungkin makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin setiap hari, ini adalah untuk anda. Ya, anda perlu memahami dan menguasai beberapa peraturan pemakanan sendiri. Anda tidak boleh pergi ke mana sahaja. Kenyataan bahawa anda masih berusaha mencari maklumat (itulah sebabnya anda berakhir di blog saya) adalah baik. Mustahil untuk membeli dan mengambil ubat-ubatan dan makanan tambahan tanpa berfikir. Dengan ubat-ubatan, ini berbahaya bagi kesihatan, dan suplemen cenderung hanya lewat, untuk membuatnya lebih ringan.

Sekarang mengenai keteraturan dan ketekalan. Saya berpendapat bahawa semua perkara dalam hidup kita boleh berubah sehingga kita selalu gagal melakukan sesuatu. Soalan anda lebih relevan semasa mengambil ubat. Minum aspirin secara berkala (dan dalam masa yang sangat singkat) adalah berbahaya. Makanan tambahan adalah pemakanan pekat, memperkaya diet kita dengan bahan-bahan yang hilang yang mesti diperoleh dengan makanan. Sekiranya anda bersukan, maka diet harus lebih kaya dengan zat yang diperlukan untuk tubuh. Ini adalah sutsavas anda yang menjelaskan kepada anda bahawa mereka kehilangan sesuatu. Dan tidak ada yang akan memberitahu anda apa yang mereka kekurangan. Ini adalah tugas anda untuk difahami. Anda boleh menggunakan gelatin dan kolagen secara berterusan, anda juga boleh makan daging jeli. Saya rasa ini tidak perlu dan secara amnya mungkin. Oleh itu, tidak ada maklumat dan masa yang khusus. Terdapat syarat bersyarat yang ditulis oleh pengilang (mungkin peraturannya sedemikian), apabila kursus ini 1-2-3 bulan. Sekiranya ada masalah dengan sendi, kemudian minum satu, kemudian ganti yang lain, ulangi lagi, dan di sana anda sudah dapat melihat. Sesuatu mungkin tidak sesuai dengan anda, sesuatu akan sia-sia. Kita mempunyai organisma yang berbeza, kita semua unik. Dengarkan badan, dan sekarang sendi. Sekiranya tidak ada yang berubah, kemudian ubah suplemen itu, gunakan kaedah lain (saya sudah mempunyai banyak artikel mengenai suplemen untuk sendi dan analisis lengkapnya), jika ia membantu, cubalah yang lain pula. Dan juga makan dengan baik, minum air, vitamin, kecualikan segala yang berbahaya dari kehidupan dan bersukan, jangan berputus asa. Semoga berjaya.

Saya memadamkan pautan. Sekiranya ada yang berminat, mereka dapat dengan mudah mencari kolagen anda dalam carian dengan nama.