Apa jenis burung yang boleh anda makan

Andrei Shalygin: Tanpa berpura-pura lengkap, dan juga keistimewaan penyediaan produk ini atau itu, dalam bahan ini kita hanya akan menyenaraikan sesuatu dari senarai sumber semula jadi yang dapat dimakan yang selalu dihadapi oleh pelancong atau pemburu nelayan yang hilang.

Pada masa lalu yang baik, ketika Angkatan Bersenjata Uni Soviet masih menggabungkan latihan senjata untuk semua pejuang pada tahap tiga, dan kemudian dua tahun berkhidmat, mereka mempelajari semua petunjuk ini di dalam dan luar. Pada masa ini, dalam tentera kita, ada sesuatu seperti perkhidmatan tenaga kerja selama enam bulan, jadi mereka tidak memerlukan brosur seperti itu, dan profesional menyiapkan dengan cara yang sama sekali berbeza.

Walau bagaimanapun, bagi sebahagian besar pelancong, pelancong dan pemburu dengan nelayan, sebagai permulaan, tidak ada gunanya mengetahui bahawa hampir semua yang ada di sekitarnya boleh dimakan di Pryoda. Buat masa ini, kami akan memberikan asas-asas Sekolah Survival dalam bentuk lama yang baik di mana ia dibawa kepada askar kumpulan pengintai SA.

Penggunaan sumber semula jadi dalam pemakanan

Menurut para saintis, sekitar 300 ribu spesies tumbuhan tumbuh di bumi, termasuk spesies tumbuhan di puncak gunung dan di dasar lautan, di mana 120 ribu spesies dapat dimakan. Walaupun makanan tumbuhan tidak mengandungi pelbagai nutrien, makanan ini dapat menyokong kekuatan manusia walaupun di Kutub Utara. Beberapa tumbuhan dapat membekalkan tubuh dengan protein yang mencukupi untuk memastikan prestasi normal, yang lain - karbohidrat berkalori tinggi.

Berkenaan dengan penggunaan karunia alam, perlu dipandu oleh yang berikut. Setiap pengakap harus tahu bagaimana, jika perlu, adalah mungkin untuk mengisi bekalan makanan dengan mengorbankan sumber tempatan, terutamanya sumber semula jadi, jenis makanan haiwan dan tumbuhan mana yang digunakan tanpa membahayakan kesihatan dan mana yang berbahaya bagi manusia: untuk memiliki kaedah paling mudah untuk memburu, memancing, mengumpulkan tumbuhan liar dan kemahiran memproses makanan dan memasak makanan dari mereka dalam keadaan yang berkaitan dengan tindakan di belakang garis musuh.

Keupayaan untuk mengatasi kebiasaan bernafas untuk mengambil makanan yang tidak biasa tidak penting..

Banyak orang memakan daging dan sirip hiu, kura-kura, ular dan kadal. Orang Cina memakan telur ayam separuh menetas, tahi lalat, katak, ular, ulat. Orang Australia menganggap sup ekor kanggaru, panggang dari marsupial, tupai terbang, hidangan dari tikus, ular, siput, dan cacing sebagai makanan biasa. Pelbagai serangga adalah hidangan biasa beberapa orang di Amerika Latin. Semut, anai-anai dan larva, labah-labah, anjing, kucing, tikus, tupai tanah, pelbagai siput, moluska, cacing di beberapa tempat adalah makanan biasa, dan kadang-kadang lazat. Namun, bagi orang lain, makanan lazat itu tidak sesuai..

Walaupun begitu, seperti yang ditunjukkan oleh pengalaman sejarah, rangkaian produk yang dimakan oleh seseorang terus berkembang. Nasi muncul di Rusia semasa Perang Rusia-Jepun, dan penyediaan hidangan nasi menyebabkan rasa tidak puas hati di kalangan tentera Rusia. Sekarang ia adalah produk biasa bagi kita. Puluhan jenis ikan muncul di menu kami hanya dalam beberapa tahun terakhir. Sehingga baru-baru ini, beberapa orang di negara kita makan udang. Terdapat banyak contoh seperti itu. Banyak orang di dunia menganggap belalang, ulat halus, larva dan pupae kumbang kulit kayu, labah-labah dan anai-anai sebagai makanan istimewa. Mungkin ada masanya tidak akan ada pilihan dan anda harus memakan serangga seperti itu. Dalam kes ini, ingatlah bahawa mereka akan lebih sedap jika dikeringkan di atas api atau dimasak rebus..

Dari pelbagai jenis hadiah alam yang digunakan untuk pemakanan, kumpulan utama berikut dapat dibezakan:
daging haiwan;
daging dan telur burung;
ikan dan wakil lain dari dunia haiwan laut (sungai);
tanaman yang boleh dimakan.


Daging haiwan

Terdapat ungkapan: Segala sesuatu yang berjalan, merangkak, lalat dan berenang dapat berfungsi sebagai makanan. Kira-kira empat ribu spesies mamalia terkenal di seluruh dunia.

Yang paling biasa bagi kebanyakan penduduk bumi adalah memakan daging binatang peliharaan: sapi, babi, domba, kelinci, di beberapa wilayah - daging kuda, daging rusa, dll. Selain itu, daging binatang liar banyak digunakan untuk makanan: beruang, babi hutan, kelinci, gunung ram, rusa, rusa liar, rusa roe, gazelle, saiga, tur, kambing gunung.

Ini bukan senarai lengkap mamalia yang dagingnya boleh dimakan. Sebagai contoh, istilah generik "kelinci" merangkumi enam spesies yang berbeza; kelinci putih, kelinci coklat, kelinci tolai, kelinci batu pasir, kelinci Manchurian, kelinci liar: genus "kambing gunung" - lima spesies: kambing gunung Siberia (tek), kambing beruang, tur Kuban, tur Dagestan, kambing bertanduk atau markhor. Daging mamalia lain mempunyai rasa yang baik. Haiwan ini termasuk tupai, marmot, tupai tanah, serigala, rubah, lynx, badger, musang arktik, muskrat (tikus kasturi), dll., Misalnya, tupai tanah dan daging marmot sangat enak. Ia boleh digoreng, direbus, direbus. Banyak lemak dicairkan dari haiwan ini. Daging badger, serigala, rubah dan artik rubah tidak mempunyai rasa terburuk.

Walau bagaimanapun, ketidaktahuan tentang keunikan memasak dari daging beberapa haiwan boleh menyebabkan fakta bahawa seseorang yang pernah merasakan hidangan yang dimasak dengan tidak betul dari daging yang sebelumnya tidak dikenali tidak akan pernah mahu makan daging ini lagi. Untuk mengelakkan ini, anda mesti mengikuti peraturan berikut. Haiwan yang dibunuh mesti dikulit. Ini biasanya dilakukan mengikut urutan ini. Kulit dikeluarkan terlebih dahulu. Dengan meletakkan bangkai di sisi atau belakangnya, atau menggantungnya, sayatan dibuat di sepanjang perut dari kepala ke ekor, di sekitar leher dan sendi lutut kaki. Kemudian kulit dikeluarkan dari kaki bangkai (jika kulitnya kurang dikeluarkan, luka dibuat di bahagian dalamnya). Setelah darah mengalir keluar dari bangkai, darah diletakkan di kulit yang merebak, dipotong di perut dan bahagian bawahnya dikeluarkan, memotong (memotong) usus dan tendon yang menghubungkannya ke bangkai. Dalam kes ini, perlu memisahkan pundi hempedu dengan berhati-hati tanpa merosakkannya. Setelah memotong kepala dan leher, potong bangkai atau potong pada sendi, menggunakan pisau dalam kes ini. Dari bahagian dalam, hati, ginjal, jantung, paru-paru, perut, usus, dan juga otak terpencil. Tidak perlu mencuci daging sebelum dimasak, kerana daging basah merosakkan lebih cepat, usus dan perut dibasuh dengan sempurna. Darah haiwan mesti dikumpulkan dalam bekas dan direbus. Darah adalah sumber makanan dan garam yang berharga. Jangan buang bahagian maskara mana pun. Kelenjar, visera, dan alat kelamin dapat digunakan sebagai umpan dalam perangkap dan umpan untuk ikan. Simpan tempat persembunyian, Ia menjadi ringan setelah pengeringan dan dapat digunakan sebagai tempat tidur atau selimut. Kulit diproses dengan mengeluarkan daging yang tersisa dan meregangkannya ke atas bingkai. Dari batang kayu oak, dengan merendamnya di dalam air, anda boleh mendapatkan penyelesaian asid halalubik. Semakin kuat penyelesaiannya, semakin berkesan. Kulit dicelupkan ke dalam larutan ini, dan kemudian digantung di tempat teduh hingga kering. Semakin kerap anda merendam kulit dalam larutan, semakin tinggi kualiti pemprosesannya. Larutan asid halo-tanik juga dapat diperoleh dari chestnut, mimosa, chemoc dan teh..

Sebelum menyediakan makanan dari daging kelinci, tupai, arnab, serta dari ginjal dan lidah haiwan besar, perlu membilas semua ini dengan baik dan menahannya dalam air sejuk sekurang-kurangnya satu jam. Pada seekor kelinci, kelinci, muskrat dan beberapa haiwan kecil lain, sangat mustahak untuk memotong kelenjar di bawah kaki depan dan di sisi piala, yang memberikan bau yang tidak menyenangkan kepada daging. Daging beruang coklat rebus (terutama berlemak) mempunyai rasa pahit, jadi lebih baik menggoreng atau merebus. Daging beruang kutub berbau seperti blubber. Hati dan paru-paru binatang ini tidak boleh dimakan. Semasa memotong bangkai, anda perlu memisahkan lemak dari daging.

Anda boleh memakan daging tikus dan tikus. Rasanya lebih enak ketika dimasak. Ini dan binatang pengerat lain mesti dikulit, dihiris dan direbus. Masak sekurang-kurangnya 10 minit selepas air mendidih. Daging tikus rebus boleh dimakan dengan daun dandelion. Daging arnab dan kelinci sedap, tetapi rendah lemak. Anjing, kucing, landak, landak juga boleh dimakan. Rebus daging mereka dengan lebih banyak daun dandelion..

Semua ular boleh dimakan, kecuali ular laut, serta kadal dan katak. Sup dibuat dari daging ular dan kadal di banyak negara. Pada katak, paha kaki belakang paling sesuai untuk makanan, yang biasanya digoreng setelah direndam. Ular, kadal, dan kaki katak dikulit sebelum dimasak. Bullfrog Amerika Utara, panjang 20 cm dan berat 600 g, adalah sejenis makanan istimewa. Ular dan kadal memotong kepalanya. Lebih baik memanggang daging mereka.

Penyu ada di mana-mana. Semuanya boleh dimakan. Telur penyu adalah makanan yang sangat baik. Sekiranya anda mengikuti jejak yang ditinggalkan di pasir oleh penyu laut, anda dapat mencari tempat di mana ia menguburkan telurnya. Telur dapat dikebumikan pada kedalaman 60 cm dan pada jarak 1 m dari air. Mereka boleh dimakan mentah, tetapi lebih baik dipercayai, walaupun proteinnya tetap cair. Makan telur yang manja harus dielakkan, tetapi telur yang berada di tahap terakhir perkembangan inkubasi dapat dimakan. Penyu dapat ditangkap di pantai atau di terumbu. Setelah berjaya mengejarnya, anda perlu memusingkan kura-kura, tetapi anda harus berhati-hati dengan rahang dan cakarnya. Anda boleh meregangkan kepala kura-kura dan menggigit tekaknya. Penyu lebih mudah dibersihkan setelah mendidih sekejap atau setelah memanggang di dalam ketuhar tanah. Sup stik dan penyu sangat baik, darah juga makanan yang baik.

Daging burung dan telur. Burung meluas di seluruh pelosok dunia. Terdapat kira-kira tiga ribu spesies daripadanya. Burung yang paling pelbagai terdapat di hutan tropika. Terdapat beberapa spesies burung di wilayah kutub, tetapi jumlahnya besar.

Selain unggas, burung liar mempunyai daging yang enak dan berkhasiat; angsa, itik, hazel grouse, kayu grouse, black grouse, pheasants, partridges, dll. Hampir semua burung boleh dimakan. Satu-satunya pengecualian adalah beberapa pemangsa (helang emas layang-layang, burung helang, singa laut, burung nasar). Di utara dan di beberapa bahagian Jerman, burung gagak dan gagak dimakan. Orang Arab dan Etiopia memakan burung unta, di Brazil - burung beo, di China - daging burung elang, burung hantu elang, bangau dan burung lain. Semua telur burung boleh dimakan dan boleh dimakan pada semua peringkat perkembangan embrio. Telur rebus boleh disimpan selama beberapa hari sebagai simpanan makanan.

Pengakap perlu mengetahui beberapa ciri penyediaan dataran tinggi dan unggas air. Unggas yang paling sedap direbus, supnya lebih baik daripada unggas darat.Untuk memasak ayam goreng, ia mesti direbus sehingga daging menjadi lembut. Banyak burung memakan ikan, jadi dagingnya tidak enak. Ini termasuk terutamanya burung utara, dan yang selatan - kormorant. Sebelum memasak, lebih baik tidak hanya mencubit burung seperti itu, tetapi juga mengeluarkan kulit dengan lemak dari mereka, kemudian rendam dalam air masin, masak selama kira-kira satu jam dan kemudian toskan air. Daging yang disediakan dengan cara ini boleh digoreng, direbus atau digunakan untuk membuat sup.

Ikan dan wakil lain dari fauna laut dan sungai. Fauna laut dan sungai sangat beragam.Hanya terdapat sekitar 20 ribu spesies ikan, yang mana sekitar 75% hidup di laut. Selain ikan, mamalia pelbagai spesies hidup di laut dan sungai atau di pesisir (beruang kutub, burung walrus, anjing laut atau anjing berang, anjing laut, anjing laut, ikan lumba-lumba, ikan paus pembunuh, lumba-lumba, ikan paus beluga, paus paruh, muskrat, berang sungai, dll.).

Crustacea (udang karang, kepiting, udang, udang karang, udang karang, timun laut (trepang), cephalopods (cumi-cumi, gurita), moluska (tiram, india), penyu laut) menempati tempat yang penting di laut dan sungai fauna..

Tiram, kerang boleh dimakan mentah, tetapi lebih baik memprosesnya. Berikut adalah satu cara yang sangat mudah: tutupnya dengan pasir atau tanah dan buat api di tempat ini, kemudian mereka akan dipanggang dengan jus mereka sendiri. Anda boleh menggunakan mantel kerang sebagai makanan dengan merebus selama 1-1,5 jam dalam air masin atau menggoreng.

Walau bagaimanapun, semasa menyediakan makanan dari haiwan laut, anda perlu mengetahui dan mengikuti langkah berjaga-jaga asas. Jadi, daging segel, walrus, segel, janggut mesti dipisahkan dari lemak, direndam dalam air masin sejuk selama 8-9 jam, kemudian dibilas 2-3 kali dan dibakar dengan air mendidih. Ini menghilangkan bau gelembung. Hati Lakhtak tidak sesuai untuk makanan.

Dari moluska bivalve yang boleh dimakan, yang paling terkenal adalah kerang, tiram dan kerang. Spesies moluska utama yang dapat dimakan di laut Timur Jauh adalah kerang raksasa, atau kulit hitam. Dia tinggal di pinggir pantai Fr. Sakhalin, di Laut Jepun. Cangkangnya mencapai panjang 25 cm. Di Lembah Laut Hitam, kerang yang boleh dimakan umum dikenali, cengkerang yang panjangnya 4-8 cm. Ia mempunyai bentuk berbentuk baji dengan bahagian depan yang lebih sempit.

Sejak sekian lama, tiram telah menjadi makanan manusia. Kira-kira 50 spesies tiram diketahui. Tiram biasa atau boleh dimakan terdapat di Laut Hitam. Tiram Virginia adalah perkara biasa di Amerika Syarikat, dan tiram raksasa di Jepun. Tiram tidak aktif. Injap shell tiram kasar dan tidak berubah-ubah.

Kulit kerang ditutup dengan keriput berbentuk kipas. Mendiami perairan dangkal pesisir di Laut Jepun, dari Korea hingga Sakhalin dan di Kepulauan Yukno-Kuril. Ia adalah moluska besar (setebal hingga 20 cm). Dagingnya sangat berkhasiat.


Tumbuhan yang boleh dimakan

Flora kaya raya. Sebilangan besar tanaman digunakan untuk makanan atau berfungsi untuk penyediaan pelbagai produk makanan. Banyak tumbuh-tumbuhan digunakan untuk tujuan perubatan Pengakap perlu mengetahui tumbuh-tumbuhan utama yang boleh dimakan dan dapat menyediakan makanan daripadanya.

Tumbuhan diedarkan di hampir seluruh permukaan bumi. Walaupun di kawasan Kutub Utara dan Kutub Utara yang kelihatan tidak bermaya pada musim panas dan musim gugur, anda dapat menjumpai tanaman yang boleh dimakan (daun dandelion, daun semanggi dan tunas, jelatang, buah beri, cendawan, rumput laut.

Dari keseluruhan jenis tanaman yang boleh dimakan, beberapa kumpulan utama dapat dibezakan secara kondisional, dengan asas kelayakan bahagian tanaman yang digunakan untuk makanan. Kumpulan makanan tumbuhan ini merangkumi: sayur-sayuran, ubi dan akar; bijirin dan herba; Buah-buahan, buah-buahan, buah beri dan biji; kacang dan biji; cendawan dan lumut; rumput laut.

Sebagai tambahan kepada sayur-sayuran yang terkenal - kubis, selada, kentang, wortel, bit, rutabagas - anda boleh makan sebilangan besar tumbuhan liar, yang mengikut rasa dan khasiatnya hampir dengan sayur-sayuran.

Kentang liar adalah tanaman kecil yang terdapat di seluruh dunia, terutama di kawasan tropika. Umbi tanaman boleh dimakan tetapi beracun jika dimakan mentah

Kupena adalah tanaman kecil yang tumbuh di Amerika Utara, Eropah, Asia Utara, dan Jamaica. Ubi ubi, rebus dan goreng, rasanya seperti ubi.

Walnut air (rogulnik, chilim), Syt round, Taro, Common sorrel, Nettle, Shepherd's purse, or handbag, Rhubarb, Dandelion, Capers, Oxalis, or oxyria, Felt burdock, Peony or marin root, Saffron, Cattail, Water lily atau putih bunga bakung, Susak, Reed, Dracaena selatan, Chastukha, Ubi kayu, Bawang liar, Tulip liar, tanaman Penny, Angelica atau angelica, Highlander viviparous, Claytonia holly, Saranka atau lily keriting, Katrana, Yam, Mong-ngya, Reed, Burdock, Burdock

Bijirin dan herba
Buluh, Hogweed, Semanggi, Purslane, Fern, Eaglet, Baobab, Pistia, Duckweed, Moringa, Chicory liar, Polar willow, Lotus, Melon tree, Opuntia, Runny, Lofofora Williams, labu liar atau labu Luffa, labu liar spicate, Spoon rumput, Nardosmia cold, cross berbentuk Lyre, Arrow cross, Snake root, Tansy, Icelandic moss, Rocky lichen, Cactus, Plantain, Mannik, Goose foot, Primrose, Primrose, Osokor, Ibu dan beg gembala

Buah-buahan, buah-buahan, buah beri dan biji
Caper liar, Breadfruit, Sizigum, Blueberry, Mulberry, Anggur liar, Epal liar, Egle marmalade, Ara liar, Pandanus, Cloudberries, Lingonberries, Blueberries, Marsh cranberry, Crowberry atau crowberry, Actinidia, Schimonis, anggur Cina, Anggur, Doc, Zoi, Mom-shoy, Mango, Banana, Guayava, Dai-Hai, Chocolate or cacao tree, Juniper, Ubi keledai, Sea quinoa, Carob tree, Nasi, Quadrangular

Kacang dan biji
Kacang Manchurian, Tepung kurma, Kazhu atau gajus, Chilim, Walnut, Hazelnut (kacang lambard), chestnut Eropah, Almond, Acorns, Beech walnut, Kacang pinus, Badam almond tropis, Kacang pistachio liar, anak Barat,

Cendawan dan lumut
Boletus, Boletus, Boletus, Butterlets, Ryzhik, Champignon,, Cendawan madu, Chanterelle |, cendawan Poland. Edibles merangkumi: cendawan, russula, greenfinches, mokrukha, domba hitam,
Lichen yang boleh dimakan: lumut Iceland dan lichen rusa.

Rumpai laut
Salad laut, rumput laut, Kodium, Kashnitsa, Fucus, Bagryanka, Rodimonia, Alaria, alga hijau, alga gula, alga coklat, alga merah

Kulit kayu
Lengkuas liar, Oislichnik dua jari, bawang Skoroda, Rezun atau Rezun, Lichen berbatu, daun Birch.

Burung

Kekacang adalah produk makanan yang popular dan banyak didapati. Komposisi kimia daging dibezakan oleh banyak sebatian semula jadi yang berguna (yodium, natrium, besi, fosfor, magnesium) dan vitamin A, E, PP, B, C.
Spesies burung:
- buatan sendiri (itik, angsa, ayam, ayam belanda);
- permainan (burung, burung hantu, puyuh, kayu kayu, itik liar).
Mengikut kualiti pemprosesan dan kegemukan, bangkai dibahagikan kepada tiga kategori: yang pertama adalah yang tertinggi, individu dari spesies ini telah mengembangkan tisu otot, yang kedua adalah "perlembagaan" badan yang memuaskan, yang ketiga adalah kurus. Nilai pemakanan membezakan antara daging gelap (kaki) dan putih (payudara).
Kegemaran di antara semua jenis unggas adalah ayam. Ini adalah produk makanan yang mengandungi minimum lemak dengan jumlah protein maksimum. Yang paling diet dan sihat adalah fillet ayam dan payudara.
Kesan daging unggas pada tubuh manusia:
1. Membekalkan tisu tulang dengan bahan binaan.
2. Tidak membebani saluran pencernaan, tidak seperti daging merah (daging babi, domba, daging lembu).
3. Meningkatkan fungsi pelindung badan.
4. Memulihkan kekuatan setelah sakit.
5. Mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sel saraf. Meredakan tekanan, insomnia, kemurungan.
6. Membekalkan tubuh dengan vitamin, unsur makro dan mikro.
7. Meningkatkan pertumbuhan otot.
8. Mengekalkan kadar gula dalam had normal.
9. Menormalkan metabolisme, tekanan darah.
10. Mengaktifkan buah pinggang.
Fillet unggas adalah produk kegemaran pakar masakan. Atas asasnya, kaldu, sos, sosej, kaserol, salad daging atau gulung, produk separuh siap disediakan. Di samping itu, burung itu disajikan sebagai hidangan yang berasingan. Ia dibakar, disumbat, digoreng, direbus, direbus. Semasa memilih produk, pilihlah bangkai dengan kadar normal dengan warna kulit merah jambu, lemak ringan dan bau daging segar.

Pheasant

Pheasant adalah burung dari urutan ayam, dagingnya sangat popular di kalangan gourmets. Ia dibezakan dengan rasa yang sangat baik, dan juga merupakan gudang vitamin dan mineral yang sebenar. Burung itu adalah burung yang agak besar. Panjang badan orang dewasa boleh 0.8 meter. Berat seekor pegar besar mencapai.

Burung Burung Unta

Ladang burung unta tidak kehilangan popularitinya selama beberapa tahun. Mereka ada tidak hanya sebagai pusat hiburan bagi mereka yang berminat dengan burung, tetapi juga sebagai perusahaan industri dengan siklus produksi penuh. Burung unta menghasilkan daging yang enak, telur besar dan banyak gandum. Bawah dan telur digunakan bukan hanya dalam garis lurus.

Woodcock

Woodcock adalah burung miniatur dari keluarga snipe yang lebih suka bersarang di zon Eurasia yang sederhana dan subarctic. Dalam kebanyakan rentang, perwakilan genus menjalani gaya hidup rahsia, dan puncak aktiviti berlaku pada waktu malam. Kayu kayu lebih suka hutan bercampur basah atau gugur lama.

Semua orang tahu seperti apa angsa domestik biasa, dan tentu saja semua orang merasakan daging gelapnya yang enak. Dan makanan istimewa yang terkenal seperti foie gras - hati angsa berlemak dengan rempah sangat dihargai dalam masakan Eropah. Daging angsa biasanya digunakan dalam memasak, dan lemak angsa yang berharga adalah ubat yang popular dalam perubatan di rumah dan.

Burung Guinea

Reputasi gastronomi burung guinea sangat berkaitan dengan pesta makan malam orang kaya yang belum pernah terjadi sebelumnya. Tetapi, kerana perubahan dalam gambaran dunia, burung telah menjadi bahan yang tersedia untuk umum dan dihormati oleh pemuda emas di ibu kota dan juga di meja pertanian negara. Lebih-lebih lagi, petani mula membuka rumah berasap, sejak merokok.

Teterev

Grouse disebut sebagai salah satu burung liar terancam tercepat di Eropah. Hari ini, kebanyakan wakil keluarga burung ini dipelihara di Eropah Timur dan Skandinavia, serta di utara Manchuria. Sebagai contoh, di Finland, populasi orang dewasa hitam mencecah beberapa ribu individu per kilometer persegi. Dan juga.

Grouse

Hazel grouse adalah burung kecil, beratnya tidak lebih dari satu paun. Dan ketika ia adalah "ribut petir" dari seluruh taiga - wakil ayam terbesar. Paling tidak, legenda seperti itu terpelihara di kalangan orang Evenkians. Grouse hazel legendaris Pada suatu ketika, seekor burung besar dijumpai di taiga yang luas, menyebabkan ketakutan kepada semua makhluk hidup. Bila.

Partridge

Permainan liar dari keluarga Fazanov adalah salah satu elemen utama masakan Perancis. Orang Eropah memuja dua jenis partridges - merah dan kelabu. Tampilan kelabu juga popular di meja tsar di Rusia pra-revolusi. Imej pemisah dalam budaya popular terbentuk dalam semangat bangsawan terbaik: bangkai kecil yang dipanggang.

Puyuh

Di Rusia, perburuan puyuh adalah salah satu jenis perburuan yang paling popular. Hari ini, populasi burung puyuh liar telah menurun secara mendadak. Ini berlaku kerana seorang lelaki menang dalam perebutan tanah: dia merosakkannya, menanam tanaman pertanian di sana, dan mulai memperlakukannya dengan bahan kimia. Tetapi ternyata puyuh membiak dengan baik di.

Seekor ayam betina

Daging ayam adalah produk makanan yang popular di seluruh dunia. Mungkin hanya vegetarian yang tidak menyukai daging aromatik dengan kerak renyah yang dibakar dengan rempah dan sos. Dan kelebihan ayam adalah bahawa ia bukan sahaja enak, tetapi juga sangat sihat. Dan disediakan dengan cara khas sesuai walaupun untuk kanak-kanak terkecil dan.

Merpati

Piazza San Marco di Venice terletak jauh dari satu-satunya tempat di planet ini di mana anda dapat melihat kawanan merpati yang besar. Mereka kelihatan tinggal di semua tempat. Merpati kota adalah keturunan burung yang mendiami tebing berbatu beberapa abad yang lalu. Oleh itu, cinta luar biasa burung bandar ini untuk pencakar langit dan cornice yang menyerupai batu. Tetapi peranannya.

Anak ayam

Anak ayam adalah ayam betina atau ayam jantan yang belum matang secara seksual. Daging ayam rasanya hampir sama dengan daging ayam matang, tetapi teksturnya lebih enak dan lebih lembut. Sebagai tambahan, bangkai yang lebih kecil lebih senang digunakan untuk memasak. Terdapat ayam gherkin yang dijual, beratnya tidak lebih dari 300 gram. Kandungan: Gred makanan.

Turki

Turki bukan sahaja merupakan makanan diet yang enak, tetapi juga makanan yang direkodkan dalam kandungan zat besi. Ia mengandungi hampir 2 kali lebih banyak unsur mikro ini berbanding daging lembu. Kalkun adalah unggas mengikut urutan Ayam. Ia dijinakkan oleh orang Aztec di Amerika lebih dari satu milenium yang lalu. Pada tahun 1519 pelayar Sepanyol.

Itik yang dimasak dengan betul selalu sedap dan berkhasiat. Burung ini memasuki buku masakan sejak berabad-abad yang lalu. Itik Peking, misalnya, terkenal di China semasa Dinasti Yuan. Sejarah pembiakan burung peliharaan ini bermula sekurang-kurangnya 4000 tahun. Rasa dan faedah pemakanan burung ini.

Grouse kayu

Capercaillie telah menjadi mangsa yang diinginkan oleh pemburu sejak zaman dahulu lagi. Burung ini berukuran sama dengan angsa atau kalkun kecil, tetapi memiliki rasa yang sama sekali berbeza. Gourmets menganggap daging permainan berbulu ini sebagai makanan istimewa. Sebilangan besar wakil genus ini tinggal di Rusia, Ukraine, Slovakia, Sweden, Sepanyol, Yunani.

Burung. Senaraikan dengan foto

Daging ayam dianggap sihat dan diet (tidak semua jenis dan tidak semua bahagian unggas). Selain protein, ia mengandungi lemak, kolagen. Vitamin A, B, C, D, E, PP, serta zat besi dan zink juga terdapat dalam produk. Bergantung pada tempat kediaman burung, daging tersebut dibahagikan kepada 2 kategori: domestik dan permainan. Yang terakhir jarang terdapat dalam diet harian, kerana merujuk kepada makanan lazat..

Grouse kayu

Ini adalah burung yang agak besar milik keluarga burung, urutan ayam. Burung berhutang namanya dengan keunikan jantan sekarang, yang selama musim kawin kehilangan kewaspadaan dan kepekaannya. Jantan mencapai ketinggian 110 cm dan lebih, dan berat badannya bervariasi dari 4 hingga 6,5 ​​kg, betina beratnya sepertiga kurang, rata-rata sekitar 2 kg. Pada masa kini, penyapu kayu paling banyak dijumpai di Sweden dan Rusia, tetapi juga terdapat di Yunani, Carpathians, Alps, Spain, dan Jerman..

Merpati

Merpati adalah burung yang meluas yang berasal dari Eropah, Asia Barat Daya dan Afrika Utara. Bahkan pada zaman dahulu, merpati dijinakkan oleh manusia, akibatnya, burung merpati domestik yang disebut itu dibiakkan. Di alam liar, burung merpati menetap di tebing pantai, di gaung gunung, atau di sepanjang tebing sungai yang curam, sering kali berdekatan dengan semak atau tanah pertanian. Keturunan separa rumah tangga mereka mudah disesuaikan dengan kehidupan di dekat tempat tinggal manusia, kerana bangunan batu menyerupai habitat semula jadi, dan sisa makanan berfungsi sebagai pangkalan makanan yang boleh dipercayai setiap saat sepanjang tahun.

Burung itik. Angsa berbeza dengan angsa di badan yang tebal, leher dan paruh yang lebih pendek, dan kaki tinggi yang melekat di bahagian tengah badan. Paruh - hampir sama dengan panjang kepala, bulat dari atas, rata dari bawah - bersenjata di tepi dengan gigi tajam dan ditutup dengan kulit lembut.

Turki

Tanah air kalkun Amerika. Ia dibawa ke Eropah pada tahun 1520. Dagingnya yang luar biasa sesuai dengan rasa orang Eropah dan sejak itu ayam belanda telah ditanam baik di rumah tangga maupun pada skala industri. Kalkun jantan kadang-kadang tumbuh tinggi 1.2 m dan berat 22 kg. Burung ini sangat memerlukan perumahan yang luas dan makanan yang seimbang sepenuhnya. Dianjurkan untuk menjaga kalkun tetap dengan akses yang kaya ke padang rumput hijau.

Seekor ayam betina

Ayam pertama yang muncul di Rusia tsar disebut sederhana atau Rusia. Ayam jantan mempunyai sisir merah yang dikembangkan dengan baik dan anting-anting yang sama di sisi kepala, bulu emas di leher, bulu merah tua atau berkarat-merah, warna belakang yang berapi dengan warna hijau logam dari kepang besar yang berbentuk sabit. Ayam itu mempunyai sisir kecil dan mempunyai bulu partridge sederhana dengan warna kecoklatan dengan corak tidak jelas di bahagian belakang dan corak kemerahan di leher. Sekarang ayam adalah salah satu burung yang paling banyak tersebar di rumah..

Partridge

Ini adalah burung liar yang tergolong dalam keluarga burung ayam pesanan ayam. Burung ini berukuran kecil, kerana burung ini cukup cepat dan cepat. Kepunyaan spesies ini menentukan kemampuan penyesuaiannya yang sangat tinggi terhadap keadaan iklim yang keras, oleh itu partridge hidup di hampir semua negara di dunia di hemisfera utara, dari pinggir taiga bersebelahan dengan Lingkaran Artik ke hutan subtropika Amerika. Terdapat tiga jenis partridges utama untuk makanan: putih, kelabu dan chukar.

Puyuh

Burung puyuh adalah burung kecil milik keluarga Fazanov, subfamily Kurapatkov, dan juga pesanan seperti Ayam. Terdapat kira-kira sepuluh spesies burung ini, tetapi yang paling buruk adalah dua spesies telah dimusnahkan sepenuhnya oleh manusia. Yang hilang adalah: Coturnixgomerae dan puyuh New Zealand. Tetapi di alam masih ada: puyuh biasa, Australia, puyuh harlequin, bisu, berkulit hitam, Coturnix ypsilophora, dilukis dan puyuh Coturnixadansonii.

Grouse

Ini adalah burung yang tergolong dalam genus grouse, urutan ayam. Spesies ini tersebar luas di zon hutan dan taiga di Eurasia (dari Eropah Barat ke Korea). Hazel grouse adalah wakil terkecil dari grouse, beratnya jarang mencapai 500 gram. Ia berbeza dengan rungutan lain dengan warna yang agak terang dan dikenali. Hazel grouse mempunyai bulu "berbintik-bintik" (semua burung ditutupi dengan bintik-bintik dan garis-garis merah, hitam, coklat dan putih), yang namanya berasal dari Rusia. Di sekitar mata hazel grouse terdapat cincin merah terang, warna mata berwarna hitam, serta paruh hitam dan kaki kelabu gelap.

Burung unta

Mampu mengusir daging lembu dari pasaran dunia dari segi sifat dan faedah industri, daging burung unta sangat dihargai di Asia dan Eropah, di mana beberapa puluh dolar diminta untuk satu kilogram fillet. Hari ini daging burung unta menjadi biasa di restoran di seluruh dunia..
Warna daging ini mirip dengan daging lembu, ia mempunyai warna merah gelap di permukaan dan ceri di potong, dengan lapisan lemak hampir tidak ada. Semasa memotong kaki burung unta, anda boleh mendapatkan kira-kira 30 kg daging. Produk ini tergolong dalam kategori tertinggi..

Teterev

Burung bersaiz sederhana yang tergolong dalam keluarga pegar. Grouse hitam mempunyai kepala kecil dan paruh pendek. Laki-laki kelihatan lebih besar ukurannya daripada betina, panjang 49-58 cm dan berat 1.0-1.5 kg, sementara betina masing-masing panjang 40-45 cm dan 0.75-1.0 kg. Lelaki itu mengenakan bulu hitam yang cerah dengan warna hijau dan ungu, dengan kening merah terang.

Burung bersaiz sederhana dan kecil dengan leher dan tarsus yang agak pendek ditutupi di depan dengan melintang melintang. Warna bulu bervariasi; banyak spesies mempunyai "cermin" khas di sayap. Sejumlah spesies itik dicirikan oleh dimorfisme seksual yang ketara semasa musim pembiakan, yang paling sering dinyatakan dalam warna bulu lelaki dan wanita yang berbeza. Kebanyakan spesies unggas dua kali setahun; musim panas - penuh, musim luruh - separa. Itik domestik berkembang dari mallard. Drake (jantan) itik domestik seberat 3-4 kg, itik - 2-3.5 kg. Rata-rata pengeluaran telur tahunan adalah sehingga 250 telur. Baka itik domestik dibahagikan kepada daging (Peking, kelabu Ukraina, berkulit putih hitam), daging dan telur (cermin, khaki-campbell), telur (pelari India). Itik dibiakkan di banyak negara, termasuk Rusia.

Burung Guinea

Milik keluarga guinea unggas, dijinakkan oleh manusia. Ia mempunyai proses berbentuk tanduk di mahkota kepala, janggut berdaging merah, paruh yang sedikit cangkuk, bersendi lateral bersaiz sederhana, sayap pendek, bulat dan ekor pendek ditutup dengan penutup. Bahagian belakang kepala dan bahagian atas dada telanjang, ungu. Burung Guinea mempunyai warna abu-abu gelap yang seragam dengan bintik-bintik bulat putih, yang dibatasi oleh pelek hitam. Di Afrika, mereka juga disebut genephalus atau kanga..

Anak ayam

Ini adalah ayam jantan dan ayam jantan, atau burung lain dari keluarga ayam. Spesies yang paling banyak dan banyak terdapat adalah ayam rumah. Bergantung pada baka, berat ayam boleh berbeza dari 1,5 hingga 5 kg. Ayam jantan biasanya lebih berat daripada ayam, rata-rata 1 kg. Pada keturunan kerdil, beratnya berkisar antara 500 g hingga 1.3 kg. Ayam jantan dibezakan dengan bulu yang terang dan subur, memanjang di kawasan ekor dan leher. Perbezaan lain adalah pertumbuhan tulang di cakar, yang disebut sebagai taji. Kedua-dua ayam jantan dan ayam betina mempunyai sisir dan janggut yang berbeza. Pada ayam, sisir dan janggut kurang ketara dan berwarna daging. Warna bulu boleh berbeza-beza.

Burung liar apa yang boleh anda makan??

Burung apa yang boleh anda makan? Selain:

Anda boleh makan burung apa pun, perbezaannya hanya pada rasa dan kekeringan daging ini.

Sudah tentu, saya tidak mencuba, tetapi rakan memberitahu saya bahawa saya mencuba burung pipit dan juga angsa !

Secara peribadi, saya hanya makan whitewash dengan daging merpati, walaupun bukan dengan kehendak saya sendiri: ketika saya selesai makan whitewash, saya mendapat sehelai bulat di gigi saya, ternyata mata burung merpati. Rasanya sama sekali tidak berbeza dengan ayam.

Saya juga mendengar bahawa di Prussia ada hidangan nasional - ini adalah burung gagak masin. Kaedah memasak yang sama dengan ikan hering biasa, hanya dari burung.

Sekiranya anda dapat makan burung gagak, yang merupakan pemulung dan pemulung, maka anda juga boleh memakan burung lain..

Mana-mana burung, liar dan domestik, boleh dimakan. Semakin besar burung, semakin banyak daging, tetapi rasa dan kualiti dagingnya sangat berbeza dengan spesies burung, itu bergantung pada apa yang dimakan burung itu. Tidak diragukan lagi, rasa unggas yang ditangkap di hutan atau ladang jauh lebih sihat, lebih menyenangkan dan berkhasiat daripada unggas yang ditangkap di bandar (misalnya burung merpati, anda juga boleh memakannya jika ada keperluan sedemikian). Di alam liar, burung memakan buah beri, rumput, kacang, biji pelbagai tumbuhan, serangga, dan beberapa spesies juga memakan pelbagai haiwan. Secara umum, burung adalah makhluk omnivor, sebab itulah sangat menguntungkan untuk memelihara mereka di ladang anda (jika, tentu saja, ada syarat dan peluang), itulah sebabnya begitu banyak penduduk luar bandar memelihara ayam, angsa, itik, dll. Rasa unggas liar tidak diragukan lagi berbeza dengan unggas domestik, terdapat lebih banyak hemoglobin dalam daging unggas liar (lebih merah) dan rasanya agak seperti daging lembu daripada ayam buatan sendiri.

Pada akhirnya, saya ingin mengatakan bahawa saya tidak tahu jenis burung (liar dan domestik) yang tidak boleh dimakan.

Peringkat "Burung": apakah daging yang paling sihat dan cara terbaik untuk memakannya?

Sayap, kaki dan ekor

Yang paling berguna dalam bangkai ayam, ayam belanda dan angsa adalah protein. Mereka adalah "blok bangunan" bagi otot dan tulang kita, dan kekebalan yang kuat jika tiada protein haiwan dalam menu hampir tidak mungkin. Tetapi - berbanding protein dari daging lembu atau daging babi, protein "burung" lebih mudah dicerna dan berasimilasi. Selain itu, unggas adalah sumber zat besi yang indah (diperlukan untuk pembentukan darah), magnesium (bertanggungjawab untuk fungsi normal sistem saraf), zink (mendorong pertumbuhan, pembaharuan tisu, diperlukan untuk proses metabolik), fosforus (menguatkan enamel gigi dan meningkatkan fungsi otak) dan kalium (diperlukan untuk mengekalkan tekanan darah yang optimum). Terdapat juga vitamin A dalam daging unggas, yang melindungi dari penuaan dini dan memperbaiki keadaan penglihatan dan kulit, dan vitamin B, yang bertanggungjawab untuk kerja sistem saraf yang terkoordinasi dengan baik, menyelamatkan diri dari insomnia dan kemurungan.

Ramai orang percaya bahawa payudara jauh lebih berguna daripada kaki dan bahagian tubuh burung yang lain. Ini tidak benar sepenuhnya. Payudara lebih rendah lemak dan kalori, menjadikannya pilihan yang bagus untuk pemakanan. Tetapi di sisi lain, terdapat lebih banyak vitamin A dan zat besi di kaki dan kaki, jadi pilihan sama sekali tidak jelas.

Ayam Ryaba

Dari segi kandungan protein, ayam mengatasi semua penghuni rumah unggas. Sebagai tambahan, protein ayam mengandungi lebih banyak asid amino penting, yang bertanggungjawab melindungi tubuh kita dari virus dan jangkitan, dan pada masa yang sama untuk pembaharuan tisu. Di samping itu, ayam penuh dengan unsur mikro: zink (diperlukan untuk kulit yang cantik, rambut tebal dan kuku panjang), magnesium (membantu membina otot), tembaga (diperlukan untuk fungsi jantung yang baik dan imuniti yang kuat). Kelebihan lain dari ayam adalah kemampuannya "bergaul" dengan hampir semua produk. Ini sesuai dengan semua lauk pauk yang terkenal, rasanya enak dalam sup dan kuahnya, boleh dituangkan dengan sos mangga, nanas atau cranberry eksotik.

Walau bagaimanapun, masih terdapat laras dalam tong salap "madu ayam". Faktanya ialah bangkai yang terdapat di rak-rak kedai kami, biasanya, diisi dengan antibiotik. Dan apabila anda kerap membekalkan tubuh anda dengan dos ubat mikroskopik, secara beransur-ansur terbiasa dengannya. Kesannya, antibiotik tidak akan membantu anda sekiranya anda jatuh sakit. Bahaya lain yang terdapat pada bangkai ayam adalah steroid. Mereka diberi makan kepada burung sehingga tumbuh besar dan gemuk. Jadi, jika seseorang makan ayam yang dipam dengan hormon, kemungkinan besar dia tidak akan menjadi besar, tetapi mudah gemuk. Oleh itu, semasa memilih ayam, jangan mengikut ukuran. Sekiranya burung berjaya mencapai ukuran rata-rata angsa, itu bukan tanpa steroid..

Nah, wakil keluarga ayam yang paling "mengerikan" adalah ayam panggang. Pertama, di khemah tempat mereka disediakan, peraturan kebersihan asas tidak dipatuhi. Dan kedua, semasa ayam berputar di atas ludah, karsinogen terkumpul di dalamnya. Adalah dipercayai bahawa bahan-bahan ini boleh menjadi penyebab tumor malignan. Satu-satunya saguhati bagi penggemar ayam bakar adalah kandungan lemaknya yang sangat rendah. Dalam proses menggoreng ludah, lemak hanya mengalir keluar dari bangkai.

Memburu itik

Kira-kira satu pertiga bangkai itik adalah lemak, dan sepertiga lagi adalah tulang. Tetapi selebihnya adalah daging dengan kepahitan yang mulia dan aroma yang sedap. Berbanding dengan ayam, itik mengandungi lebih banyak vitamin A, tetapi ini tidak bermakna itik dapat menjadi pengganti ayam yang layak di menu anda. Terdapat juga lebih banyak kolesterol berbahaya dalam itik, jadi burung ini harus dianggap sebagai makanan istimewa dan bukan sebagai hidangan sehari-hari..

Daging itik agak sukar, cara terbaik untuk memasaknya adalah dengan rebus atau bakar di dalam ketuhar. Itik baik digabungkan dengan sesuatu yang masam, jadi jangan isi dengan epal, ceri atau aprikot kering. Memilih itik adalah perkara yang sukar. Dan semuanya bergantung pada apa yang lebih anda hargai. Sekiranya perkara utama bagi anda ialah daging ternyata lembut, pilih bangkai yang lebih kecil dengan kulit yang ringan. Tanda-tanda ini menunjukkan bahawa anda mempunyai seekor itik muda di depan anda, yang belum sempat mengepam otot dan mengeras dari masalah kehidupan. Sekiranya tujuan anda adalah rasa yang lebih jelas, anda memerlukan itik yang lebih besar dan lebih tua..

Angsa halia

Angsa adalah penghuni ternakan paling gemuk. Kandungan lemak pada angsa hingga 50%, jadi tidak boleh digunakan secara berlebihan. Tetapi dari semasa ke semasa, anda boleh memanjakan diri dengan angsa panggang - ia mengandungi bahan yang merangsang otak dan membantu penyerapan kalsium.

Koki berpengalaman tahu bahawa angsa yang paling sedap disumbat. Pengisiannya tepu dengan lemak angsa dan ternyata sangat berair. Semasa memilih burung, perhatikan bangkai yang lebih kecil. Mereka menggoreng lebih cepat dan lebih lembut..

Isteri India

Turki hanya mempunyai 60 kalori setiap 100 gram dan hampir tidak ada lemak. Di samping itu, praktis tidak ada kolesterol berbahaya di dalamnya, jadi pencinta burung ini tidak terancam dengan plak vaskular dan serangan jantung. Dari segi fosforus, kalkun dapat menyaingi ikan, jadi akal yang tajam dan gigi yang kuat dijamin. Dan daging kalkun adalah satu-satunya jenis daging yang tidak menyebabkan alahan, jadi ia sering dimasukkan ke dalam menu kanak-kanak. Kerana kandungan lemaknya yang rendah, ayam belanda sering kering, jadi lebih baik dibumbui dengan sos. Tetapi anda tidak boleh memasak sup kalkun - burung ini tidak akan menyediakan kaldu yang kaya.

Burung unta, pergi!

Burung raksasa ini telah lama berhenti menjadi eksotik di garis lintang kita. Daging burung unta boleh didapati di hampir semua jabatan daging di kedai-kedai besar. Ia rendah lemak, kolesterol dan kalori, dan rasa daging burung unta pada waktu yang sama menyerupai daging sapi dan itik. Hanya kaki yang sesuai untuk makanan dari burung unta, tetapi tidak mungkin berfungsi untuk memanggang anggota badan gergasi sepenuhnya - hanya fillet yang boleh dijual.

Burung unta terbaik digoreng. Pada masa yang sama, jika anda berfikir bahawa untuk memasaknya anda mesti berdiri di atas dapur sepanjang hari, anda salah. Goreng selama dua minit di setiap sisi cukup untuk stik.

Hidangan sampingan yang ideal untuk daging burung unta adalah sayur-sayuran. Sos ringan berdasarkan wain putih, minyak zaitun atau kaldu sangat sesuai untuk daging. Tetapi sos krim masam berlemak atau masam akan membahayakan daging burung unta.

Menarik

Sudah 800 tahun yang lalu, kaldu ayam dianggap sebagai ubat yang sangat baik untuk selesema. Doktor dan ahli falsafah Yahudi Meimonadis kemudian menetapkannya kepada pesakitnya. Pada tahun 1978, seorang doktor Florida mendapati bahawa kaldu ayam membuat pernafasan lebih mudah ketika anda demam. Tetapi semasa eksperimen saintifik, kaldu boleh diganti dengan minuman lain yang sangat panas..

Apa jenis burung yang boleh anda makan

Soalan: senaraikan haiwan mana yang boleh dan yang tidak boleh dimakan.

Jawapan: tentang penggunaan binatang liar, dikatakan dalam hadis sharif:

"Haiwan yang mempunyai taring dan burung yang mendapat makanan sendiri menggunakan cakarnya tidak dimakan." (Muslim)

Haiwan darat yang dagingnya tidak dimakan:

Binatang mangsa seperti babi, serigala, beruang, harimau, macan tutul, panda, panther, cheetah, jaguar, cougar, tupai, sable, marten, skunk, gorila, jenis monyet (simpanse, babun, gibon, orangutan), hyena, gajah, anjing, kucing, berang-berang, badger, lynx, jackal, fox, ferret, yang menjadi mangsa taring mereka. (dalam madzhab Syafi'i, anda dapat makan seekor rubah, hyena, sable, tupai, musang)

Haiwan darat yang dagingnya boleh dimakan:

Zirafah, kanggaru, kelinci. Spesies liar ternakan besar dan kecil juga sesuai untuk dimakan. Contohnya, kerbau, bison, lembu liar. Lama, ini adalah jenis unta liar. Mereka boleh digunakan. Spesies kambing liar seperti rusa, gazelle, antelope baik untuk dimakan. Kuda domestik, tanzihan makruh. Pony, subspesies kuda. Daging kuda di Syafi'i dan Hanafi adalah halal, di Maliki itu haram. Anda boleh makan kuda liar. Keldai tidak dimakan. Zebra, yang dianggap sebagai keldai liar, sesuai untuk dimakan.

Unggas yang tidak boleh dimakan:

Burung yang memburu dengan cakar dan memakan bangkai, seperti layang-layang, elang, kestrel, gagak, burung nasar, burung gagak, kelelawar, elang, elang, burung camar, bangau, flamingo, kuntul, tidak boleh dimakan.

Haiwan dan serangga kecil yang tidak boleh dimakan:

Haiwan dan serangga yang hidup di liang tanah, seperti: tikus, kalajengking, ular, kadal, buaya, kutu, salamander, katak, penyu, siput, lebah, nyamuk, lalat, ngengat, landak, kutu busuk, kutu, kutu, makan tidak (di Syafi'i dan Maliki anda boleh makan landak dan kadal)

Unggas yang boleh dimakan:

Anda boleh makan burung yang tidak menimbulkan rasa jijik, tidak memakan bangkai, tidak mendapat makanan dengan bantuan cakar.

Sesuai untuk dimakan adalah burung seperti: magpie, merpati, nightingale, canary, budgie, partridge, pheasant, black grouse, merpati, puyuh, rook, merak, walet, burung beo, crane, goldfinch, bush, finch, sparrows and starlings. Makan daging hoopoe adalah makrooh (burung camar tidak dimakan di Hanafi dan Hanbali; burung camar dan bangau dimakan di Maliki; burung walet, burung merak, hoopoe, burung kakak tua tidak dimakan di Shafi'i. Burung laut seperti burung camar dan burung bangau tidak dimakan)

Unggas liar seperti sariawan, itik liar, angsa liar, angsa boleh dimakan. Burung unta, yang dianggap sebagai ayam belanda liar, boleh dimakan.

PENCIPTAAN LAUT:

Di semua madzhab, kecuali Hanafi, semua jenis haiwan laut digunakan. Dalam Hanafi, tidak satupun spesies binatang laut dan moluska, tidak terkait dengan ikan, dimakan, seperti penduduk laut seperti gurita, cumi-cumi, sotong, kuda laut, walrus, ubur-ubur, anjing laut, kepiting, kerang, moluska, udang karang, udang karang, udang, siput laut. Makan ikan salmon, flounder, lumba-lumba, ikan paus, ular, hiu dan ikan keli.

KEHILANGAN MAKAN HAIWAN

Soalan: adakah mungkin memakan haiwan yang telah memakan kotoran?

Jawapan: jika daging binatang yang telah memakan kotoran atau kotoran lain mempunyai bau, maka memakannya adalah makruh. Sekiranya haiwan itu diberi makanan bersih dan tidak ada bau yang tidak menyenangkan, maka anda boleh makan.

Mereka yang memakan kumbahan, ayam, ram dan lembu, tidak boleh dipotong segera untuk dimakan. Ayam disimpan pada makanan bersih selama 3 hari, ram - 4, dan lembu dan unta - 10 hari. Dalam Syafi'i, seekor unta dipelihara bersih selama 40 hari, seekor lembu - 30, seekor domba - 7, seekor ayam - 3 hari.

APA ORG TIDAK MAKAN

Soalan: bahagian haiwan apa yang sesuai untuk dimakan tidak dimakan?

Jawapan: 7 organ tidak dimakan dari haiwan yang dibenarkan untuk dimakan. Ini bukan darah beku, organ genitouriner, testis, kelenjar, pundi hempedu, alat kelamin wanita dan pundi kencing.

HAIWAN YANG DIBUNUH

Soalan: adakah boleh memakan haiwan yang dibunuh tanpa memotong kerongkongnya?

Jawapan: haiwan yang dibunuh dengan pisau, pukulan ke kepala atau dicekik, atau dengan pemberian ubat, akibat renjatan elektrik, dianggap mati. Untuk makan, haram.

DARI HAIWAN

Soalan: adakah abomasum dan susu diambil dari haiwan yang mati dianggap suci??

Jawapan: Abomasum dari domba yang mati, yang hanya dimakan oleh ibu, dianggap bersih. Susu dari haiwan yang mati seperti domba atau lembu dianggap bersih.

DENGAN TANDA KEHIDUPAN

Soalan: adakah boleh memakan daging jika anda memotong kerongkong binatang yang tidak menunjukkan tanda-tanda kehidupan?

Jawapan: jika haiwan itu sakit atau tidak sadar, dan pada masa yang sama tidak menunjukkan tanda-tanda kehidupan, atau ketika memotong tekak, ia membuat pergerakan, melepaskan darah seperti binatang yang hidup, maka daging itu dapat dimakan. Kerana ini adalah tanda-tanda kehidupan. Sekiranya tidak ada tanda-tanda kehidupan, daging tidak boleh dimakan.

MENGIKUTI MAZHAB LAIN

Soalan: adakah dengan alasan yang baik untuk mengikuti mazhab lain untuk memakan haiwan laut?

Jawapan: diceritakan dalam hadis-saya menjelaskan bahawa pelbagai keputusan madzhab adalah rahmat Allah. Sekiranya ada alasan yang sah dan dalam keadaan putus asa, mereka mengikuti mazhab lain dan memakan seekor binatang yang dianggap boleh dimakan oleh mazhab lain. Sebagai contoh, daging landak membantu penyakit seperti eksim, kudis, psoriasis, vitiligo dan penyakit seperti elephantiasis (elephantiasis), seperti yang dijelaskan dalam buku "Hayat-ul Khaivan". Dalam mazhab Hanafi dan Khanbali, dilarang memakan daging landak. Di dalam mazhab Syafi'i dan Maliki dibolehkan. Sekiranya tidak ada ubat berkesan yang dibenarkan, maka boleh mengikuti salah satu dari dua madzhab ini dan makan daging landak. Ini akan diperlukan dengan ucapan: "Bismillah..." - untuk memotong kerongkong landak. Di khalayak ramai, landak menyembunyikan kepalanya. Sekiranya dicelupkan ke dalam air, mereka akan terbuka. Ini memudahkan penyembelihan..

Jika lapar, kerana tidak mencari makanan yang dibenarkan oleh madzhab, makan makanan yang dianggap dibenarkan menurut madhhab adalah mungkin. Sekiranya tidak ada penyelesaian yang dijumpai di madzhab lain, dibenarkan makan makanan terlarang (haram), dalam jumlah yang tidak akan membiarkan anda mati kelaparan (Hadika).

PERTIMBANGKAN KEPUTUSAN MAZKHAB LAIN

Pertanyaannya adalah: apakah lebih baik, jika tidak makan, apa yang dibenarkan di madzhab anda, dan yang lain dilarang? Contohnya, dalam Syafi'ah dibenarkan memakan daging rubah, dan di Hanafi haram. Bagaimanapun, adalah wajar jika orang-orang Syafi tidak memakan daging seperti itu?

Jawapan: ya, dengan mengambil kira keputusan madzhab lain adalah mustahab, akan lebih baik dengan cara itu. Contohnya, jika orang Syafi tidak memakan haiwan laut, itu akan menjadi lebih baik.

Dalam Syafi'i, menyentuh wanita mengganggu wuduk. Dan bagi kaum Hanafi, yang menyentuh wanita itu, mustahab untuk mengambil wuduk, akan lebih baik. Dilarang melakukan wuduk, tetapi mematuhi keputusan mazhab lain adalah mustahab.

HAIWAN RAPED

Soalan: adakah mungkin memakan daging binatang yang diperkosa?

Jawapan: Tindakan ini dilakukan oleh orang yang mengalami masalah mental. Dosa yang sangat keji dan besar. Seekor binatang yang telah mengalami tindakan tersebut disembelih dan dibakar. Anda tidak boleh membakar dan memakan daging. (Fatawa-i Hindiyya, Durr-ul-mukhtar, Saadat-i Abadiyya)

Apa jenis burung yang boleh anda makan

Anda boleh membeli campuran makanan untuk burung liar di kedai kami. Anda juga dapat memberi makan burung dengan makanan yang tersisa dari meja makan, pastikan untuk diingat: makanan mesti segar dan murni. Makanan ayam mestilah bebas dari garam, roti berkulat, atau makanan dengan bahan tambahan dan rempah. Juga, jangan berikan roti hitam kepada burung..

Apa yang anda dapat memberi makan burung?

Terdapat perbezaan besar antara pelbagai jenis biji (bijirin) yang dapat diberi makan kepada burung. Sebilangan bijirin yang dijual dalam jumlah besar di kedai tidak sesuai untuk memberi makan kebun dan burung hutan dalam bentuk kering. Elakkan membeli beras, kacang, soba, kacang polong - yang terbaik, hanya burung merpati yang akan memakan makanan ini.

Juga, elakkan sejumlah besar oat, yang merupakan sumber utama makanan untuk burung kakak tua dan kenari. Oat dapat dituangkan ke dalam palung hanya dalam jumlah kecil, sebagai tambahan untuk diet ptah. Mengikut pengalaman kami, kami tidak mengesyorkan membeli campuran yang mahal untuk unggas, kebanyakan makanan akhirnya tidak akan dimakan oleh rumah makan dan burung pipit..

Kami mengesyorkan membeli makanan yang kaya dengan lemak sayuran, seperti biji bunga matahari, rapeseed, rami, rami. Pilihan yang paling menjimatkan adalah membeli biji bunga matahari mentah (biji) yang bersih, burung akan memakannya tanpa jejak, anda pasti 100% yakin dengan ini.

Tawarkan air burung selain makanan kering

Sekiranya anda memberi makan burung pada bulan-bulan yang lebih panas, penting untuk mempunyai air dekat dengan kawasan makan. Pastikan meletakkan air bersih di dalam bekas yang cetek. Dengan menawarkan air kepada burung, anda akan menambah jumlahnya di kebun anda sebanyak 50%. Anda boleh menggantung peminum burung dari produksi kami di tingkap.

Keadaan kebersihan kawasan makan

Ingatlah bahawa pemberian makanan burung yang tidak betul boleh mengakibatkan pencemaran kawasan sekitar pengumpan. Lebihan makanan yang tidak sempat dimakan oleh burung dapat menarik tikus. Juga, makanan yang berada di palung untuk waktu yang lama mula membusuk dan menjadi tidak boleh dimakan. Pantau keadaan makanan - ketersediaan dan kesegarannya. Selain itu, cuba pastikan burung tidak memakan lama di satu tumit kebun anda, kerana burung meninggalkan kotorannya di sekitar feeder. Ini boleh menyebabkan penyakit berjangkit pada burung. Sebaiknya pindahkan pengumpan ke bahagian kebun lain sebulan sekali..

Protein penting pada menu musim panas

Pada musim panas, adalah penting bahawa burung mendapat diet protein tinggi, terutama dalam tempoh ketika mereka mencair. Untuk burung berbiji - biji bunga matahari, jagung hancur, keju tanpa garam; untuk serangga - makanan haiwan (gammarus, cacing makanan, cacing darah, larva serangga, dll.).

Menu untuk burung nomad dan musim sejuk

- Roti putih kering, gandum, bijirin tidak masin rebus untuk burung pipit ladang dan rumah.
- Lard, lemak babi, kelapa dan mentega tanpa garam adalah makanan yang sangat baik untuk burung serangga seperti tit hebat, tit biru, tit, nuthatch, burung pelatuk, burung hitam.
- Buah epal, pir, buah rowan dan hawthorn sangat popular di kalangan thrush, starling, warblers berkepala hitam, waxwings.
- Biji millet kecil, rami menarik finch, goldfinches, linnet.
- Biji bunga matahari adalah makanan yang sangat baik untuk burung sepanjang tahun, mereka dimakan oleh pelbagai jenis payudara, burung pipit, burung hijau, siskin, penari keran, grub, nuthatches, pelatuk kayu.
- Kacang tanah adalah makanan yang enak dan popular di antara greenhinches, tits, nuthatches, dan woodpeckers..