Jerung apa yang dimakan

Hiu sangat pelbagai dan diedarkan secara harfiah di semua bahagian lautan. Pada masa ini, terdapat kira-kira 450 spesies hiu di dunia. Sebilangan spesies dapat hidup di perairan segar. Ukuran jerung, bergantung pada spesiesnya, berbeza-beza - dari 15-17 cm hingga 20 m. Ciri khas ikan ini yang menonjol adalah struktur giginya. Ini mereka mendapat kemasyhuran dan ketenaran mereka kerana beberapa spesies yang berbeza dari yang lain dalam ukuran besar dan agresif..

DUNIA HAIWAN YANG MENAKJUBKAN

"Pergi ke haiwan seperti pulang ke rumah" Ernst Heine

Bagaimana jerung makan

Semua hiu adalah pemangsa yang memakan haiwan lain, dari yang terkecil hingga yang terbesar: plankton, moluska, cumi-cumi, mamalia laut, hiu lain.

Mereka dapat sangat rakus: ketika memeriksa isi perutnya, mayat burung laut dan pelbagai objek rawak seperti botol dan tin dijumpai..

Pilihan mangsa dan kaedah mendapatkannya berbeza bergantung pada spesies.

Jadi, hiu lembu lebih suka landak laut, dan hiu putih lebih suka anjing laut dan anjing laut.

Tiga spesies hiu - cetacea, raksasa dan pelagis bigmouth - memakan plankton: mereka berenang dengan mulut terbuka lebar dan menyaring sejumlah besar air untuk mengekstrak organisma planktonik kecil dari itu.

Beberapa jerung menangkap dan merobek ikan dan cephalopod; yang lain menyerang anjing laut, ikan lumba-lumba dan singa laut.

Setelah menemui mangsa dengan bantuan pancaindera yang berkembang dengan baik, jerung mula mendekati dengan teliti. Kadang-kadang mereka menggambarkan lingkaran yang lebih cepat dan meruncing di sekitar sekolah ikan, yang berkumpul di timbunan yang padat. Jerung hanya dapat mengejutkan ikan dengan pukulan ekornya atau menangkapnya dengan mulut besar mereka.

Sekiranya mangsanya terlalu besar, hiu bergegas ke arahnya dan, sambil melemparkan kepalanya ke belakang, menangkapnya dengan rahang bawahnya. Kemudian, dengan menggerakkan rahang atas ke belakang dan ke belakang, mengeluarkan kepingan dari mangsa dan menelannya.

Beberapa jerung menggunakan penyedut.

Untuk mengeluarkan mangsa dari rongga di mana ia bersembunyi, jerung bersarang ke tepi celah dengan bibir tebal mereka, yang berfungsi sebagai corong. Kemudian mereka membuat gerakan penghisap yang kuat, menelan mangsa secara keseluruhan atau merobek tidbit daripadanya..

Cara makan jerung: 1 komen

Terima kasih. Anda sering mempunyai catatan yang sangat menarik! Tingkatkan semangat saya.

Hiu putih

Maklumat am

Semua orang tahu apa itu hiu putih yang hebat, tetapi hanya sedikit yang tahu bahawa ia mempunyai nama lain, iaitu Karcharodon. Dia bukan sahaja ikan yu terbesar, tetapi juga yang paling haus dari semua wakil genus ini. Seorang dewasa boleh tumbuh hingga 8 meter. Ramai yang menyebutnya sebagai "kematian putih" kerana pemangsa ini sering menyerang perenang.

Hiu itu hidup di perairan Lautan Dunia yang beriklim sederhana dan hangat, dan berenang pada kedalaman sekitar 30 meter. Belakang hiu tidak berwarna putih, tetapi agak kelabu, tetapi kadang-kadang kelabu timah. Perutnya berwarna putih, sementara sirip punggung berwarna hitam. Hanya individu yang besar berwarna putih plumbum.

Selalunya, hiu putih menjaga mangsanya, perlahan-lahan menjelajah berhampiran permukaan laut. Oleh kerana penglihatannya kurang berkembang, dia pergi berburu pada waktu siang. Tetapi penglihatan bukanlah cara utama untuk mencari mangsa, kerana Karcharodon masih memiliki pendengaran yang kuat dan deria penciuman yang tajam. Harus diingat bahawa "kematian putih" mengambil isyarat bunyi pada jarak beberapa kilometer. Hiu ini berbau darah segar dan bau yang berasal dari ikan ketakutan selama setengah kilometer.

Makanan kegemaran hiu putih adalah anjing laut, yang tinggal di luar pesisir Afrika Selatan. Individu yang lebih kecil menjadi mangsa ikan kecil seperti tuna, lumba-lumba atau kura-kura. Setelah mencapai ketinggian 3 meter, hiu beralih kepada penduduk lautan yang lebih besar.

Cara memilih

Semasa berbelanja, perhatikan penampilan potongan daging ikan yu. Ia harus cukup besar, dengan tulang rawan di tengahnya. Menentukan sama ada seekor hiu berada di hadapan anda atau tidak, kerana ciri khasnya adalah terdapatnya tulang kostum, dan juga vertebra individu yang dapat dilihat di tulang belakang tulang rawan.

Cara menyimpan

Harus diingat bahawa daging hiu putih mudah rosak, oleh itu penting agar bangkainya dipotong selewat-lewatnya 7 jam setelah tangkapan. Kemudian masin, perap, atau sejuk beku. Daging yang diproses boleh disimpan di dalam peti sejuk dalam jangka masa yang lama..

Refleksi dalam budaya

Karl Linnaeus adalah yang pertama memberikan nama saintifik kepada ikan hiu putih Squalus carcharias. Ini berlaku pada tahun 1758. Walau bagaimanapun, nama lain telah diberikan kepada spesies ini lebih dari sekali. Pada tahun 1833 Sir Andrew Smith memberikan nama Carcharodon, yang dalam bahasa Yunani bermaksud "gigi" dan "jerung". Nama terakhir dan lebih moden yang diterima oleh hiu setelah dipindahkan dari genus Squalus ke Carcharodon.

Pemangsa ini tergolong dalam keluarga ikan hiu herring, yang pada gilirannya dibahagikan kepada beberapa genera - Lamna, Carcharodon dan Isurus. Satu-satunya spesies yang masih hidup adalah Carcharodon carcharias.

Kandungan kalori daging ikan yu

Hiu mentah dicirikan oleh kandungan protein dan lemak yang tinggi, kandungan kalori adalah 130 kcal per 100 g (dalam hiu katran - 142 kcal). Kandungan kalori ikan hiu tepung roti adalah 228 kcal. Hidangannya berlemak dan tidak disyorkan untuk dimakan dalam jumlah besar untuk semua orang yang berlebihan berat badan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
45.68.1--6.1130

Kelebihan Daging Hiu Putih yang Hebat

Komposisi dan kehadiran nutrien

Seperti ikan laut yang lain, ikan hiu mengandungi sejumlah besar makro dan mikronutrien. Mereka adalah sebahagian daripada kompleks zat yang membentuk protoplasma sel yang hidup. Mereka sangat penting kerana mereka menormalkan fungsi tubuh manusia. Daging mengandungi vitamin kumpulan A dan B, serta garam tembaga, fosforus, kalsium dan yodium.

Sifat berguna dan perubatan

Shark Liver adalah farmasi alam bergerak. Inilah yang digelar oleh banyak pakar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia mengandungi bahan penting seperti alkilgliserol dan squalene. Semua orang tahu bahawa yang terakhir adalah antibiotik semula jadi yang sangat serupa dengan ampisilin, tetapi lebih kuat. Perbezaan lain adalah bahawa squalene tidak menyebabkan kesan sampingan. Rawatan dengan ubat dari bahan ini membawa kepada penghapusan keradangan, jangkitan dan bahkan jenis kulat yang paling tahan..

Alkyglycerol adalah imunostimulan, dan sangat berkesan. Dia aktif melawan sel-sel barah, bakteria, virus, dan juga menormalkan aktiviti sistem peredaran darah. Harus diingat bahawa berkat ini, persiapan berdasarkan lemak hiu menunjukkan hasil yang luar biasa dalam memerangi penyakit yang berkaitan dengan gangguan fungsi sistem kekebalan tubuh. Penyakit seperti itu boleh berlaku: asma, alergi, barah dan juga jangkitan HIV..

Apa-apa kaedah dari lemak pemangsa ini menentang perkembangan aterosklerosis. Mereka melegakan batuk yang keras, rematik, dan mengurangkan kesakitan artritis. Dengan bantuan mereka, tekanan darah dinormalisasi dan kemungkinan terkena penyakit seperti diabetes dan serangan jantung dapat dikurangkan..

Dalam memasak

Ramai yang percaya bahawa hiu putih menggigit seseorang secara berkala, tetapi sebenarnya keadaannya sama sekali berbeza. Sebenarnya, jerung adalah penderitaan di tangan manusia. Terdapat 350 spesies pemangsa ini di alam semula jadi dan 80% daripadanya dapat dimusnahkan sepenuhnya kerana keinginan untuk merasakan dagingnya yang indah..

Untuk menjadikan daging lebih sedap dan beraroma, mesti diproses dengan betul. Segera setelah hasil tangkapan, hiu itu digerogoti dan dikuliti, dan kemudian daging gelap dikeluarkan dari garisan sampingan. Kemudian dibasuh dengan sempurna dan disejukkan di atas ais. Fillet yang diproses digunakan untuk membuat potongan daging, stik dan schnitzels.

Pemangsa yang menakutkan ini menjadikan aspik yang sangat baik. Balyks dan produk salai panas lain juga enak. Daging digoreng, acar, salai, kering dan juga dalam tin.

Sifat berbahaya daging hiu putih

Pada masa kini, air di lautan dunia mengalami pencemaran teruk, yang dihidap oleh penduduknya. Ikan yang tinggal di kawasan yang tercemar mampu mengumpulkan pelbagai bahan berbahaya di dalam badan mereka, seperti merkuri, garam logam berat. Penyelidikan menunjukkan bahawa daging hiu putih rentan terhadap pengumpulan merkuri. Sudah jelas bahawa pengambilan daging seperti itu akan menyebabkan bahaya besar kepada kesihatan. Daging sebegini mempunyai kesan yang sangat kuat pada ibu hamil dan semasa menyusu. Tahap merkuri yang tinggi memberi kesan negatif kepada sel-sel otak anak yang sedang berkembang.

Hiu putih adalah penghuni dunia bawah laut yang sangat berbahaya. Ini bukan sahaja menimbulkan rasa takut, tetapi juga sejumlah besar spekulasi, yang tidak selalu disokong oleh fakta. Anda akan mengetahui maklumat yang lebih terperinci mengenai pemangsa ini dalam video ini..

Apa yang dimakan oleh Hiu Putih yang Hebat: Kajian Baru

Kajian terperinci pertama di dunia mengenai makanan hiu putih yang hebat (Carcharodon carcharias) di lepas pantai timur Australia menunjukkan bahawa pemangsa ini menghabiskan lebih banyak masa untuk makan di dekat dasar laut daripada yang dijangkakan.

“Di perut ikan yu, kami menjumpai sisa-sisa berbagai jenis ikan yang biasanya hidup di dasar laut atau terkubur di pasir. Ini menunjukkan bahawa ikan yu mesti menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk mencari makan tepat di atas dasar laut, ”kata penulis kajian utama Richard Granger dari University of Sydney..

Kajian itu mengkaji kandungan perut 40 hiu putih yang ditangkap dalam program NSW Shark Meshing. Para saintis membandingkan hasilnya dengan data yang diterbitkan di tempat lain, terutamanya di Afrika Selatan, untuk mewujudkan kerangka pemakanan bagi spesies tersebut..

Menurut pengarang karya itu, ikan hiu putih yang hebat mempunyai diet yang bervariasi, termasuk ikan salmon dan ikan bertulang, belut, kutu dan wrasse yang lain. Di samping itu, sinar elang dan sinar elektrik adalah komponen pemakanan penting bagi pemangsa ini..

Dari segi peratusan, diet ikan hiu putih yang hebat dikaji seperti ini:

  • ikan pelagik: contohnya, salmon Australia - 32.2%;
  • ikan bawah: contohnya, starglass, berkepala rata atau masin - 17.4%;
  • ikan rawan seperti sinar - 14.9%;
  • ikan karang: sebagai contoh, dasar laut oriental - 5.0%.

Selebihnya mangsa hiu putih yang besar tidak dikenali atau terdiri daripada mamalia laut, hiu dan cephalopoda lain.

Granger menyatakan bahawa hiu putih yang hebat tidak mula memburu mangsa besar, termasuk jerung dan ikan lumba-lumba yang lain, sehingga panjangnya sekitar 2.2 meter..

Para saintis juga mendapati bahawa hiu besar cenderung mempunyai diet tinggi lemak - mungkin disebabkan oleh keperluan tenaga mereka yang tinggi untuk berhijrah..

Melindungi spesies ini dan menguruskan interaksinya dengan manusia dengan selamat adalah keutamaan bagi para saintis, kata penulis kajian..

Ketahui bagaimana dinosaur herbivora dari Uzbekistan dapat menyejukkan otak!

Ikuti pertandingan baru kami "Lukiskan dongeng"!

Plastic Odyssey: projek unik oleh pelayar Perancis

Hiu - keterangan, spesies, apa yang mereka makan, ciri, berapa lama mereka tinggal, di mana mereka tinggal, foto dan video

Jerung tergolong dalam kelas ikan rawan. Mereka dicirikan oleh badan berbentuk torpedo yang memanjang, serta sirip ekor yang besar dan banyak gigi pada kedua rahang. Nama "shark" dalam bahasa Rusia berasal dari kata "hakall" - dalam Bahasa Iceland Lama ia bermaksud ikan. Perkataan "shark" mula digunakan pada abad ke-18 untuk semua pemangsa akuatik.

Shark: keterangan dan gambar. Seperti apa rupa jerung?

Terdapat lebih daripada 500 spesies yu yang berbeza. Superorder dicirikan oleh pelbagai saiz, bentuk, dan ciri lain. Sebagai contoh, yang terkecil dianggap sebagai hiu dangkal laut dalam dengan panjang 17 cm. Salah satu yang terbesar adalah hiu paus (panjangnya hingga 20 m). Perkara yang sama berlaku untuk berat badan - dari 200 gram hingga beberapa puluh tan.

Tidak seperti ikan bertulang, jerung mempunyai kerangka yang terbentuk dari tisu tulang rawan. Lebih-lebih lagi, dia dikurniakan tahap kekakuan yang cukup. Kerangka merangkumi 4 bahagian:

  • lajur vertebra (kerangka paksi);
  • sirip yang tidak berpasangan;
  • anggota badan berpasangan (sirip perut dan dada);
  • tengkorak.
Anatomi jerung

Kelancaran dan kelajuan pergerakan ikan disediakan oleh beberapa faktor. Ikan melakukan pergerakan gelombang dengan bantuan badan, ekor dan sirip. Sirip ekor, yang merangkumi dua bilah, berfungsi sebagai "mesin" utama untuk jerung, dan juga membantu mengatur arah pergerakan. Sirip sisi untuk peningkatan kelajuan dan manuver.

Sirip ekor jerung

Setiap spesies hiu mempunyai ciri anatomi ekor tertentu. Sebagai contoh, hiu putih yang hebat bergerak sangat cepat, sehingga bilah sirip ekornya hampir sama. Pada spesies lain, lobus atas lebih besar daripada bahagian bawah.

Badan ikan yu ditutup dengan sisik plasoid yang sangat kuat. Setiap skala adalah plat berbentuk berlian dengan lonjakan di hujung yang menonjol. Timbangan hiu disebut gigi dermal kerana menyerupai gigi dari segi kekuatan dan struktur. Timbangannya saling sesuai. Oleh kerana itu, pada pandangan pertama, nampaknya kulitnya licin dan sekata. Tetapi jika anda mengarahkan tangan anda ke arah yang berlawanan, dari ekor ke kepala, kesan kasar akan segera kelihatan - kulit terasa seperti kertas pasir hingga disentuh.

Kulit jerung di bawah mikroskop

Otot hiu diwakili oleh beberapa kumpulan otot:

  • hati;
  • somatik (merah dan putih, bertanggungjawab untuk pergerakan badan);
  • viseral (otot pada saluran darah dan organ dalaman).

Badan ikan yu cukup sederhana, dan metabolisme perlahan. Oleh kerana itu, mereka tidak dapat menjalani aktiviti fizikal yang berpanjangan. Akibat aktiviti yang kuat, jumlah asid laktik yang berlebihan terkumpul di dalam badan, yang boleh memberi kesan negatif kepada proses dalaman.

Jerung menghirup oksigen dari air melalui insang mereka. Peranan organ pernafasan dimainkan oleh celah insang. Mereka terletak di hadapan sirip dada. Bilangan slot bergantung pada jenis jerung - dari 5 hingga 7 pasang.

Celah insang jerung

Oleh kerana kerja jantung, darah dalam jerung diangkut melalui arteri insang ke saluran yang terletak di insang. Di sana, darah tepu dengan oksigen dan dihantar ke organ. Walau bagaimanapun, tekanan darah tidak mencukupi untuk membekalkan oksigen yang mencukupi ke seluruh badan. Oleh itu, jerung bergerak secara berterusan - pengecutan otot meningkatkan aliran darah.

Ikan bertulang mempunyai pundi kencing yang berisi gas. Pada ikan hiu, ia tidak ada, jadi daya apung disediakan oleh hati yang besar, serta kerangka dan sirip. Dan hiu pasir meniru pundi kencing, mengisi perut dengan udara.

Kebanyakan ikan hiu berdarah sejuk kecuali sekitar 8 spesies. Pada hiu putih, biru dan lain-lain, bahagian tubuh tertentu mempunyai suhu yang lebih tinggi daripada persekitaran. Ini membolehkan mereka bergerak lebih cepat di air sejuk. Kerja aktif otot menyumbang kepada peningkatan suhu.

Perut hiu berbentuk U dan boleh meregang dengan mudah. Hati menempati sekitar 30% daripada jumlah keseluruhan badan. Selain berpartisipasi dalam proses daya apung, ia melakukan fungsi semacam penyimpanan, yang mengandung bahan berguna dan cadangan tenaga.

Seekor hiu menghabiskan sumber yang terkumpul untuk waktu yang sangat lama dan secara beransur-ansur setelah makan, oleh itu ia dapat kelaparan untuk waktu yang lama. Sebagai contoh, seekor ikan yu dengan berat 150 kg setahun memerlukan sekitar 80-90 kg ikan. Dari semasa ke semasa, ikan harus membersihkan perut dari serpihan makanan. Untuk melakukan ini, mereka memutarnya melalui mulut, tanpa menyebabkan kerosakan pada gigi..

Bagi ikan yu, sistem deria utama adalah deria bau yang berkembang dengan baik. Mereka membezakan bau dengan sempurna, mengalirkan air melalui lubang hidung ke reseptor.

Penglihatan pada beberapa spesies ikan dibezakan oleh peningkatan ketajaman. Di samping itu, mereka dapat membezakan antara perincian halus dan warna tertentu. Kadar persepsi adalah 45 bingkai sesaat. Dalam beberapa spesies, kelopak mata berkedip, yang lain tidak. Untuk melindungi mata mereka dari kerosakan, jerung jenis kedua menggulungnya semasa serangan..

Mata hiu dan lubang hidung

Organ pendengaran adalah telinga dalam, terletak di dalam kapsul tulang rawan. Ikan pemangsa dapat mengambil suara frekuensi rendah, infrasound. Juga, telinga membantu mengekalkan keseimbangan..

Jerung mempunyai organ sensitif - garis lateral yang mengalir di dalam kulit di sepanjang sisi badan. Ia bertindak balas terhadap turun naik air dan membolehkan ikan menavigasi di angkasa, memburu dan melakukan fungsi penting lain.

Garis tepi hiu

Berapakah bilangan gigi seekor yu?

Bentuk, saiz dan bilangan gigi bergantung pada cara hidup ikan yu, apa yang dimakannya. Gigi adalah senjata utama pemangsa ini dan pertumbuhannya berterusan sepanjang kitaran hidup ikan. Ini tidak lebih daripada sisik plasoid yang diubah suai yang menutupi kulit..

Di kebanyakan jerung, gigi tumbuh dalam beberapa baris - dari 3 hingga 20 pada kedua rahang. Setiap baris mengandungi kira-kira 30 gigi. Oleh itu, seorang dewasa boleh mempunyai 200-15000 gigi. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mempunyai akar, jadi perubahan gigi berlaku cukup kerap dan tidak dapat dilihat oleh pemangsa itu sendiri.

Gigi jerung putih

Diet terutamanya mempengaruhi saiz dan bentuk gigi. Sebilangan besar hiu pemangsa mempunyai gigi berbentuk kerucut yang tajam (panjangnya sekitar 5 cm). Sekiranya ikan makan makanan keras, mereka memerlukan gigi yang hancur. Jerung yang memburu mangsa besar mempunyai gigi yang lebar dan bergerigi. Ikan yang memakan plankton mempunyai gigi kecil - hanya 3-5 mm.

Bilangan gigi dalam spesies hiu yang berbeza:

  • putih dan berkilau - 5-6 baris, hingga 300;
  • misai - 5-7 baris, sehingga 500;
  • jerung hammerhead - 15-17 baris, hingga 700;
  • harimau pasir - 42-28 baris, sehingga 1300;
  • gergasi - 6-10 baris, sehingga 2000;
  • ikan paus - 18-20 baris, sehingga 15,000.
Mulut ikan yu paus

Ikan atau mamalia?

Istilah "mamalia" merujuk kepada pemberian susu anak muda. Jerung tidak melakukan ini, jadi mereka pasti tergolong dalam kategori ikan. Mereka juga bernafas dengan insang mereka..

Banyak ikan hiu mengatasi mamalia laut yang besar, seperti beberapa spesies ikan paus. Walau bagaimanapun, ini tidak memberikan alasan untuk mengklasifikasikannya dalam kategori ini..

Perbandingan ukuran ikan paus dan jerung putih

Kemunculan beberapa spesies hiu juga boleh membingungkan. Contohnya, hiu yang dibentuk seperti belut, hiu karpet hidup di bahagian bawah, dan hiu hammerhead mudah dikenali dengan bentuk kepalanya yang khas..

Tingkah laku dan gaya hidup

Adalah dipercayai bahawa jerung lebih suka menjalani kehidupan sendirian dan tidak membentuk sekolah. Namun, dari semasa ke semasa mereka dapat dilihat secara berkumpulan, dan cukup banyak. Selalunya ini adalah tempat dengan jumlah makanan yang banyak. Jerung juga hidup dalam kumpulan semasa pembiakan..

Spesies hiu tertentu lebih suka tidak mengubah habitatnya. Yang lain berhijrah, menempuh jarak ribuan kilometer. Sistem migrasi dalam ikan jauh lebih kompleks daripada sistem burung. Terdapat juga sistem hierarki di antara ikan hiu, yang mana sebilangan spesies berada di bawah spesies lain. Contohnya, walaupun ukurannya sama, hiu sutera mematuhi sayap panjang.

Jerung tidak selalu menyerang sebaik sahaja mereka melihat musuh. Mereka berkomunikasi menggunakan pergerakan. Sekiranya objek yang tidak diingini menghampiri, pemangsa dapat memberikan isyarat mengancam dengan mula menggerakkan siripnya secara lebih intensif..

Kelajuan pergerakan hiu rata-rata adalah sekitar 8 km / j. Sekiranya perlu, angka ini boleh meningkat hingga 19 km / j. Sebilangan spesies (hiu putih, dan lain-lain) membuat sentakan berkelajuan tinggi sekitar 50 km / j. Keupayaan ini ada pada diri mereka kerana perbezaan suhu yang disebutkan sebelumnya.

Jerung dapat menunjukkan keceriaan, rasa ingin tahu, kecerdasan dan tanda kecerdasan lain, menurut penyelidikan baru. Mereka sering mengatasi kesukaran sebagai sebahagian daripada kumpulan..

Bagaimana jerung tidur?

Sejak sekian lama dipercayai bahawa jerung tidak dapat tidur kerana mereka perlu terus bergerak untuk mendapatkan oksigen. Walau bagaimanapun, para pakar mengatakan bahawa sekurang-kurangnya beberapa spesies hiu (bawah) boleh menjadi tidak aktif untuk beberapa waktu..

Semasa tidur di bahagian bawah, jerung tidak menutup mata atau menggunakan lubang hidungnya. Namun, mereka dapat menggunakan muncrat. Beberapa spesies boleh tidur dalam keadaan bergerak kerana saraf tunjang bertanggungjawab untuk pergerakan. Teori lain adalah keupayaan untuk mematikan hemisfera serebrum secara bergantian.

Juga, jerung dapat "berehat" di gua bawah air, di mana terdapat arus yang cukup kuat. Adalah pelik bahawa di salah satu gua ini penyelam skuba menjumpai jerung karang Caribbean. Mereka kelihatan tertidur walaupun spesies ini adalah antara perenang yang aktif..

Bagaimana dan apa yang dimakan jerung?

Tegasnya, jerung tidak diharuskan minum air secara berkala dalam erti kata langsung. Berada di dalam air garam, mereka terus menyerapnya, dan melalui dinding perut komponen segar diserap ke dalam darah dan menyebar ke seluruh badan..

Pada masa yang sama, cairan di badan ikan yu kurang mengandungi garam daripada air di persekitaran. Terdapat proses fizikal yang disebut tekanan osmotik - cecair dengan kepekatan garam yang lebih rendah mengalir ke arah cecair dengan kepekatan yang lebih tinggi. Mereka bersentuhan melalui kulit ikan. Oleh itu, badan jerung menyingkirkan garam berlebihan..

Berapa banyak jerung hidup?

Jangka hayat purata ikan yu adalah sekitar 30 tahun. Walau bagaimanapun, terdapat juga spesies yang berumur panjang. Ini termasuk cetacea, duri berbintik-bintik, dan hiu kutub Greenland, yang dapat hidup hingga 100 tahun. Hiu kutub Greenland dianggap sebagai pemegang rekod dari segi umur panjang. Sebagai contoh, usia salah satu dari mereka akan dianggarkan oleh saintis pada 392 tahun dengan kesalahan 100 tahun. Rata-rata, spesies ini hidup sehingga 272 tahun..

Panjang umur secara langsung berkaitan dengan gigi yu, kerana jika pemangsa kehilangan senjata utamanya, ia tidak akan dapat memberi makan.

Tempat jerung tinggal?

Jerung biasa di perairan lautan dunia. Oleh itu, mereka tinggal di semua lautan, laut. Ikan kartilagin lebih suka perairan pesisir, zon terumbu, perairan khatulistiwa dan berhampiran khatulistiwa.

Beberapa spesies hiu sama-sama selesa dalam garam dan air tawar. Oleh itu, mereka dapat berenang ke sungai. Spesies tersebut merangkumi hiu kelabu yang berhidung tumpul dan lain-lain. Rata-rata, pemangsa lebih memilih kedalaman sekitar 2000 m, kadang-kadang mereka berenang sedalam 3000 m.

Habitat hiu putih

Jerung Laut Hitam

Oleh kerana kandungan hidrogen sulfida yang tinggi di perairan Laut Hitam, pelbagai jenis hiu yang tidak dapat bertoleransi sedikit di sini. Terdapat 2 spesies - katran dan hiu kucing. Ini adalah individu kecil yang tidak menimbulkan bahaya kepada manusia. Satu-satunya perkara adalah bahawa badan katran dihiasi dengan duri, sentuhannya penuh dengan akibat negatif..

Terdapat juga kes-kes yang jarang berlaku ketika spesies hiu pemangsa berenang ke perairan Laut Hitam. Sebagai contoh, seekor hiu putih yang hebat dapat berenang buat sementara waktu ke bahagian selatan pantai Crimean dan wilayah barat Wilayah Krasnodar.

Apa yang dimakan oleh ikan yu??

Makanan ikan yu bergantung kepada spesies spesifik, dan juga habitatnya. Secara umum, ia boleh disebut pelbagai. Sebilangan besar mereka adalah karnivor. Beberapa spesies tidak bersahaja, jadi mereka memakan semua yang datang dengan cara mereka (contohnya, seekor hiu harimau). Bahagian utama diet adalah ikan, plankton, mamalia kecil, krustasea.

Jerung melompat keluar dari air

Jadi, ikan yu yang hidup di bahagian bawah memakan ketam dan krustasea lain. Untuk melakukan ini, mereka mempunyai gigi yang dapat menggigit cengkerang. Hiu biru, mako, lamna memburu ikan laut semasa dalam perjalanan. Hiu putih lebih suka ikan dan mamalia besar. Ikan paus, hiu gergasi, walaupun ukurannya yang luar biasa, memakan plankton.

Musuh jerung semula jadi

Perlu diperhatikan bahawa ikan hiu menunjukkan kualiti pemangsa sejak lahir. Bagi mereka, pemilihan semula jadi bermula dari saat mereka dilahirkan. Anak yang dilahirkan lebih awal daripada yang lain menyingkirkan saudara dan saudari mereka. Spesies yang lebih besar juga memburu hiu yang baru dilahirkan..

Musuh hiu semula jadi:

  • marlin;
  • ikan todak;
  • ikan lumba-lumba, ikan paus pembunuh;
  • buaya disikat (air tawar).
Musuh semula jadi Shark

Wakil keluarga marlin dapat menyerang jerung, menggunakan "tombak" mereka yang panjang dan kuat. Hal yang sama berlaku untuk ikan todak, yang, ketika diserang oleh hiu, menembus insang dengan hidung yang panjang..

Lumba-lumba dan ikan paus pembunuh adalah saingan utama ikan hiu dari segi pengambilan makanan, kerana yang pertama memakan ikan, yang terakhir - pada mamalia besar. Dan ini adalah asas diet untuk hiu pemangsa. Selain itu, jerung menderita bakteria dan pelbagai parasit..

Pembiakan hiu

Jerung dicirikan oleh persenyawaan dalaman. Lebih-lebih lagi, bergantung pada jenisnya, mereka boleh:

  • viviparous;
  • ovoviviparous;
  • oviparous.

Hiu mempunyai masa pubertas yang panjang - rata-rata sekitar 10 tahun. Hiu paus hanya mampu membiak pada usia 30-40 tahun. Tempoh inkubasi juga berbeza dengan ketara - dari beberapa bulan hingga 2 tahun.

Ikan yang membiak secara oviparous bertelur 2-12 telur. Dalam kes ini, telur ditutup dengan beberapa cengkerang. Termasuk seperti tanduk luar. Dia melindungi keturunan dari pemangsa. Anak menjadi bebas sejurus selepas kelahiran.

Kapsul telur jerung

Pada ikan ovoviviparous, anak muda berada di oviduct untuk beberapa waktu. Pada tahap inilah pemilihan semula jadi beroperasi dan dari semua keturunan, maksimum 2 individu terkuat masih ada. Saiz anaknya berbeza bergantung pada spesiesnya. Keturunan hiu harimau panjangnya kira-kira 50-76 cm, dan putih satu setengah meter.

Penduduk dan status spesies

Menurut data terbaru, sekitar 25% dari semua spesies hiu berada di ambang kepupusan. Jumlah ikan menurun pada kadar yang cukup tinggi. Terdapat beberapa sebab untuk ini:

  1. Kesuburan rendah - ikan yu dipandu oleh kualiti keturunan yang dihasilkan, bukan kuantiti. Itulah sebabnya, dari semua anak kecil, hanya beberapa yang terkuat yang tinggal..
  2. Memancing ikan yu, khususnya haram.
  3. Mengurangkan jumlah makanan yang dimakan oleh pemangsa. Termasuk penurunan bilangan mamalia.
  4. Pencemaran Lautan Dunia oleh sampah. Ini benar terutamanya untuk plastik.
Benua sampah (Great Pacific Garbage Patch diserlahkan dengan warna merah)

Perlu diperhatikan bahawa ikan yu, terutama yang lapar, cenderung memakan semua yang ada di jalan mereka. Oleh itu, mereka tertarik dengan timbunan sampah yang banyak terapung di lautan - mereka menimbulkan getaran. Jerung juga cukup ingin tahu.

Memancing ikan yu

Lebih dari 100 spesies ikan yu dipancing, seperti juga banyak ikan lain. Industri perikanan berminat dengan daging yu, sirip, tulang rawan, hati dan kulit. Penangkapan ikan yang paling aktif adalah di Lautan Atlantik, diikuti oleh India dan Pasifik.

Sehingga 100 juta individu ditangkap setiap tahun. Larangan tangkapan dan larangan secara beransur-ansur diperkenalkan, tetapi intensitasnya hanya meningkat. Hiu tidak hanya ditangkap sebagai sasaran perikanan, tetapi juga secara tidak sengaja - semasa penangkapan ikan lain.

Jerung dan penyelam

Terdapat jenis perikanan yang berbeza - memancing sirip yu. Di beberapa negara, dilarang. Sebab lain untuk menangkap ikan yu termasuk bahaya yang semakin meningkat di pantai, ancaman penurunan populasi spesies ikan lain..

Serangan jerung ke atas manusia

Menurut statistik antarabangsa, jumlah serangan hiu ke atas manusia tercatat di negara-negara seperti Amerika Syarikat, Brazil, Australia, New Zealand dan Afrika Selatan..

Namun, ada juga data tidak rasmi, yang mana negara Afrika mendahului peringkat negara paling berbahaya. Berhampiran Ghana, Tanzania, Mozambik, terdapat populasi ikan yu yang berbahaya dan cukup besar. Sebilangan besar serangan berlaku di perairan lautan, bukan di laut.

Serangan Hiu Putih yang Hebat (2015)

Terdapat banyak mitos di sekitar jerung. Mereka dianggap sebagai pemangsa yang paling berbahaya, tujuan utamanya adalah menyerang orang. Ini hanya sebahagian benar. Hiu sememangnya pemangsa sebenar dan anda perlu mengikuti semua jenis petua keselamatan.

Namun, kebanyakan hiu menyerang manusia secara tidak sengaja, membingungkan mereka dengan mangsa sebenarnya. Hanya beberapa spesies, seperti putih, harimau dan hiu lain, yang dapat menyerang tanpa sebab. Secara amnya, kebimbangan mengenai ikan ini sangat dibesar-besarkan..

Menjaga jerung dalam kurungan

Beberapa spesies hiu dapat dijumpai dalam kurungan. Yang paling menarik adalah spesies yang jarang diketahui atau sebaliknya. Sebagai peraturan, mereka dibezakan oleh ukuran dan tingkah laku agresif mereka yang besar. Menangkap jerung seperti itu, dan juga mengangkutnya, agak sukar. Penting untuk tidak membahayakan mereka..

Hiu paus di akuarium

Juga, pakar akan menghadapi kesukaran untuk memindahkan seseorang ke takungan buatan. Ia mesti cukup besar dan cukup kuat untuk memuatkan semua peralatan yang diperlukan untuk menjaga keselamatan hiu. Memerlukan sokongan untuk kehidupan normal.

Jerung dalam budaya

Hiu, sebagai makhluk yang unik dan menarik, tidak dapat membantu tetapi menjadi sebahagian daripada budaya bagi banyak orang di dunia. Sekurang-kurangnya semua orang mungkin pernah melihat filem Barat di mana jerung bertindak sebagai raksasa sebenar..

Tetapi ini jauh dari keseluruhan peranan ikan dalam warisan budaya. Mereka disebut dalam mitologi Yunani, budaya Jepun, Polinesia. Khususnya, bagi penduduk Kepulauan Hawaii, hiu bukan pemangsa berbahaya, tetapi penjaga laut yang melindungi penduduk setempat.

Orang asli Australia menganggap mereka sebagai anugerah alam bagi manusia. Orang Cina menganggap ikan hiu sebagai perikanan, yakni, mereka menganggap ikan hiu berharga dalam bidang makanan dan perubatan tradisional..

Dalam budaya yang popular, hiu adalah elemen yang sangat diperlukan dalam filem seram atau thriller mengenai monster laut. Contoh filem dengan penyertaan hiu pemangsa:

  • Rahang (1975);
  • The Abyss (1977);
  • Laut Biru Dalam (1999);
  • "Dangkal" (2016) dan lain-lain.

Spesies, nama dan gambar jerung

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 500 spesies hiu. Mereka berbeza dalam klasifikasi yang agak rumit, namun, pakar membezakan 8 detasemen utama (dalam kurungan - wakil khas detasmen):

  • Seperti Carharin (hiu hammerhead gergasi, sutera, hiu harimau, hiu lembu, biru);
  • Seperti Lam (gergasi, putih, rubah, ikan hering, pasir pseudo, berpasir, mulut besar);
  • Berbilang gigi (zebra bovine, berbentuk helmet, bertanduk Afrika);
  • Berbentuk multigill (frilled, tujuh-insang);
  • Berbentuk gergaji (berbentuk tiang);
  • Wobbegong (ikan paus);
  • Katraniform (katran selatan);
  • Bertubuh rata (squatina California).

Spesies yang paling terkenal

Hiu putih dicirikan oleh tingkah laku agresif. Umur purata adalah sekitar 70 tahun. Panjangnya mencapai 6 m atau lebih, dan individu tersebut beratnya hingga 2 tan. Berbeza dengan penyamaran yang baik dalam bentuk kulit di bahagian atas warna kelabu, coklat, hijau. Badan bawah jauh lebih ringan. Mempunyai deria bau yang sangat sensitif. Diagihkan di semua perairan lautan.

Hiu paus rata-rata mencapai panjang 6-8 m. Tetapi spesies ini dicirikan oleh kepelbagaian luaran, jadi terdapat kedua-dua individu kecil dan raksasa sepanjang 20 m. Ia dianggap sebagai jerung terbesar. Walaupun dimensi yang mungkin, ia tidak berbahaya bagi orang. Struktur rahang dan gigi dirancang untuk memerangkap makanan laut kecil bersama dengan air. Warna ciri - kulit gelap dengan bintik-bintik putih besar di bahagian belakang dan sisi.

Pertumbuhan hiu gergasi - hingga 15 m, berat - hingga 4 tan. Kedudukan kedua. Juga memakan plankton. Boleh menjalani gaya hidup bersendirian atau menyertai pakej. Berbeza dengan warna kelabu-coklat yang tidak ketara.

Jerung bigmouth tumbuh hingga 5 m panjang. Ia berwarna coklat gelap di bahagian atas dan ringan di bahagian bawah. Ciri khasnya adalah mulut besar, panjang hingga 1.5 m, dengan gigi kecil. Ia memakan hidupan laut kecil, menarik mereka dengan fosforit bercahaya.

Hiu harimau adalah spesimen 4 meter dengan warna bergaris terang. Tetapi warna ini hanya khas untuk ikan muda, sedangkan pada ikan matang kulit menjadi kelabu. Berbahaya bagi orang, kerana bergerak dengan cepat, mempunyai gigi yang tajam.

Hiu lembu sering terjadi di semua perairan, termasuk ikan berenang di badan air tawar. Juga berbahaya bagi orang. Panjang rata-rata adalah 3 m. Ia mempunyai moncong khas yang menyerang musuh. Oleh itu, ia mempunyai nama kedua - hidung kosong.

Hiu yang digoreng lebih mirip ular dan dianggap sebagai salah satu wakil kuno yang mengekalkan penampilan asalnya. Panjangnya mencapai maksimum 2 m. Kerana struktur rahang, ikan yang cukup besar ditelan keseluruhan.

Hiu mako tumbuh hingga 3 meter, beratnya sekitar 100 kg. Berbeza dengan sifat agresif, deria bau berkembang, berkelajuan tinggi. Berbahaya untuk orang. Mempunyai warna kelabu-biru dengan kulit ringan di bahagian perut.

Hiu hammerhead mempunyai ciri khas - hammerhead yang rata. Berbahaya kepada orang. Sebilangan individu mencapai panjang 8 m.

Hiu rubah mencapai 5 m. Ia mempunyai ekor yang unik dengan bilah atas panjang dan bilah bawah pendek. Dengan bantuan ekor, ia dapat mengejutkan ikan dan seterusnya memberi makan.

Hiu misai, juga disebut hiu anjing kerana penampilannya yang spesifik - misai dan lipatan di sudut mulut. Panjang - hingga satu meter, dan sebahagian besarnya adalah ekor. Berenang dengan pantas dan berjaya memburu ikan kecil.

Reef - ikan yu dengan badan nipis, kepala lebar. Beratnya hingga 1.5 m dan beratnya hanya 20 kg. Biasanya mempunyai warna kelabu gelap dengan bintik-bintik yang jarang. Diagihkan di antara terumbu karang, laguna, perairan cetek berpasir.

Jerung lemon mempunyai warna kulit kuning dengan sentuhan merah jambu dan kelabu. Tumbuh hingga 3 m panjang. Selalunya membentuk kumpulan, terutamanya individu muda. Menunjukkan sikap agresif terhadap orang.

Hiu air tawar adalah wakil ikan yang jarang ditemui, hidup di air tawar sepanjang hayatnya. Panjang - hingga 3 m. Berbahaya bagi manusia dan haiwan lain yang menghampiri air. Ia mempunyai warna abu-abu-biru dengan perut ringan.

Hiu kerdil adalah wakil terkecil sepanjang 17 cm dan dianggap kurang dipelajari, kerana ia berasal dari ikan laut dalam. Mampu memancarkan cahaya hijau dengan mata.

Hiu kucing adalah individu kecil hingga 1 m dengan warna terang dalam bentuk naungan gelap dengan banyak bintik. Berbeza dengan badan dan rahmat yang fleksibel. Tidak menimbulkan bahaya kepada orang.

Jerung terbesar di dunia

Spesies jerung yang berukuran sangat besar:

  1. Megalodon adalah spesies yang sudah lama pupus, tetapi menurut gigi yang ditemui, panjangnya sekitar 15 m, berat hingga 40,000 kg.
  2. Hiu paus besar - panjang 12 m dan lebih, berat 21,000 kg.
  3. Jerung gergasi - panjang 9-10 m, berat 4000 kg.
  4. Jerung harimau - panjang 7.5 m, berat 939 kg.
  5. Hiu putih yang hebat - panjang 6 m, berat 1500 kg.
  6. Hiu Greenland - panjang 4-6, berat 1020 kg.
  7. Hiu kepala hammerhead - panjang 5-6 meter, berat 844 kg.
Gigi Megalodon dan Hiu Putih Besar

Video menarik mengenai jerung

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Semua mengenai jerung

Makanan dan pemakanan jerung

"Tidak mungkin untuk menonton tanpa rasa ngeri ketika gerombolan hiu dengan panik bergegas ke tempat di mana perwakilan dari jenis mereka memegang sepotong ikan. Nampaknya tidak ada yang dapat menghentikan mereka, nampaknya - inilah akhirnya."

Sudah tentu, pemandangan yang dijelaskan di atas bukanlah tipikal pemburu hiu yang hebat. Perwakilan komuniti hiu menggunakan pelbagai taktik dan strategi untuk memburu mangsa kegemaran mereka, dan sering menunjukkan keajaiban kepintaran dalam usaha yang sukar ini..

Bagaimana dan apa yang dimakan oleh jerung

Seperti yang telah anda ketahui, semua hiu adalah binatang pemangsa, dan makanannya adalah makhluk hidup, mulai dari organisme planktonik hingga binatang laut besar.
Makanan ikan yu dari pelbagai spesies berbeza, dan juga cara mereka memburu mangsa. Namun, kita dapat mengatakan dengan yakin bahawa memburu hiu mana pun unik, berkat deria yang diberikan oleh alam semula jadi kepada mereka sejak berjuta-juta tahun yang lalu. Ramai penduduk laut dalam, dalam satu atau lain cara, mempunyai deria yang serupa, tetapi hanya hiu yang mempunyai persepsi pendengaran, bau, dan elektroreseptor yang mencapai kesempurnaan yang luar biasa, yang membolehkan hiu mendapatkan makanan untuk dirinya sendiri dalam apa jua keadaan, walaupun dalam kegelapan atau jika mangsa berjaya menyembunyikan darinya mata.

Keupayaan unik hiu ini memberi mereka kelebihan yang nyata di antara makhluk laut yang lain dan memberi mereka makanan sepanjang sejarah kewujudan, menjadikan jerung sebagai salah satu pemburu laut yang paling berjaya..

Sudah tentu, bukan sahaja pancaindera berperanan dalam kesempurnaan jerung sebagai pemangsa. Seluruh tubuhnya, seluruh organisma disesuaikan dengan cara keberadaannya. Badan yang ideal untuk pergerakan sepantas kilat, ditutup dengan timbangan yang mengurangkan daya tahan terhadap pergerakan di dalam air, rangka tulang rawan yang unik yang menjadikan badan hiu fleksibel dan ringan.

Sebilangan besar spesies hiu (tidak termasuk, mungkin, hanya planktivora - ikan paus, raksasa, mulut besar) menjalani gaya hidup yang agak tidak aktif, iaitu. mematuhi kawasan habitat tertentu. Lebih-lebih lagi, banyak hiu mematuhi prinsip pemilikan wilayah atas kawasan dan kawasan perburuan tertentu, tinggal di harta benda mereka selama mereka menyediakan makanan..
Ini tidak bermaksud, tentu saja, jerung tidak meninggalkan laman web mereka dan tidak melanggar batas konvensional. Mereka bergerak bebas ke seluruh kawasan sekitarnya, dan jerung lain dapat memasuki barang miliknya. Pada masa yang sama, konflik tidak timbul dan jerung tidak mengusir pemangsa lain dari harta benda. Walau bagaimanapun, "tetamu" harus mendapatkan makanan untuk diri mereka sendiri dari pandangan "nyonya rumah" atau makan dengannya jika mangsa besar ditangkap. Jika tidak, tengkorak panas sering berlaku, yang mengingatkan pada bekas luka pada badan jerung..

Sekiranya hiu tuan rumah adalah ikan besar, maka secara amnya dapat "menolak" akses ke wilayahnya untuk ikan yu kecil yang lebih kecil, dan sebaliknya - jika hiu besar berenang memasuki kepunyaan seekor ikan hiu yang lebih kecil, maka ikan hiu besar berperilaku baik dan tidak mengganggu tetamu yang lebih kuat makanan dan ketertiban di beberapa kawasan dapat dipatahkan dengan penampilan orang asing yang lebih kuat.

Seekor hiu yang besar tidak menyukainya ketika yang lebih kecil berkumpul sebelum merebutnya - pesalah biasanya dihukum berat - sama ada secara psikologi (dengan senyum gigi ekspresif), atau secara fizikal, setelah menggigit pelanggar hirarki.

Seekor hiu yang hidup di kawasan tertentu di bawah tanah tahu betul tentang harta benda, kemungkinan tempat persembunyian dan tempat penyergapan untuk berburu, serta sumber makanan apa yang berpotensi tinggal di negaranya dan bagaimana memburu mereka. Dan di sini hiu diberikan peranan sebagai penjahat yang kejam dan rakus, tetapi pengatur populasi haiwan yang sangat halus yang tinggal di laman web ini.
Telah lama diperhatikan bahawa jika hiu hidup di mana-mana kawasan atau bagian laut, fauna, dan sesuai dengan itu flora di wilayah ini hidup dan sehat serta makmur.

Oleh kerana relatifnya omnivora, ikan hiu dengan mudah beralih dari satu jenis makanan pilihan ke yang lain. Kekayaan ikan hiu inilah yang memungkinkan mereka bertahan dalam persaingan selama berabad-abad antara pemangsa lain, keberadaan yang sekarang kita ketahui hanya dari sisa-sisa fosil..

Mengikut gaya hidup mereka, jerung dibahagikan secara kondisional menjadi pelagik, iaitu. mendiami terutamanya di perairan terbuka laut dan lautan dan pesisir, yang habitatnya jarang dikeluarkan dari perairan pesisir laut. Saya menyebut bahagian ini bersyarat kerana ikan yu yang tergolong dalam spesies pelagis (contohnya, biru, bersirip panjang) sering muncul di zon pesisir, dan beberapa spesies hiu pesisir khas kadang-kadang dijumpai di perairan terbuka.

Habitat dalam yang paling digemari oleh kebanyakan spesies hiu adalah dari permukaan air hingga kedalaman 100-200 meter. Lapisan lautan ini adalah fauna yang paling banyak terdapat, yang merupakan makanan bagi sebilangan besar spesies hiu. Sudah tentu, beberapa spesies hiu hidup baik di kedalaman yang besar dan di perairan es di Kutub Utara, tetapi hiu mencapai kepelbagaian spesies terbesar di perairan permukaan laut dan lautan yang hangat dan relatif..

Walaupun semua hiu disatukan dengan satu kualiti - predasi, tabiat memburu mereka, dan juga makanan pilihan mereka, sangat berbeza..
Jerung planktivor (paus, raksasa, mulut besar) berenang perlahan-lahan dengan mulut terbuka lebar dan, menyaring air dengan menyaring organ, mengeluarkan makanannya - bentos dan organisma kecil. Teknik memburu hiu ini bersifat primitif dan sangat mirip dengan teknik mencari makan oleh ikan paus baleen..
Taktik mereka semasa berburu hanya tertumpu pada lapisan air di mana plankton berada, yang membuat migrasi mendalam setiap hari dan bermusim.

Pemangsa yang benar (atau klasik) - ikan yu, yang diburu oleh haiwan laut yang lebih besar, mendapatkan makanan dengan lebih aktif.
Sebilangan dari mereka lebih suka makanan haiwan besar, termasuk pinniped laut, ada yang dipandu dalam pilihan makanan mereka oleh ikan dan haiwan laut yang lebih kecil, termasuk krustasea bentik, penyu, moluska dan bahkan burung. Bergantung pada jenis makanan, taktik memburu hiu dibina.

Jerung lebih suka tinggal di kawasan tertentu, terutama di zona karang, sering memburu penyergapan, bersembunyi dari mangsa yang berpotensi dan menunggu mangsa yang ceroboh. Lebih-lebih lagi, jika seekor hiu gagal menangkap mangsa dari lemparan pertama, ia jarang mengejarnya, memberi peluang seperti itu kepada hiu lain yang berenang di dekatnya. Pemilik wilayah itu sendiri kembali ke tempat "penyergapan".

Jerung yang tinggal di pelagia biasanya mengikuti sekolah ikan, mengaturnya, paling sering, memburu kolektif. Dalam tindakan hiu seperti itu, taktik berikut dapat ditelusuri: sebuah sekolah ikan digiring ke bola yang semakin padat, yang berfungsi sebagai objek serangan oleh pemangsa.
Fakta menarik perlu mendapat perhatian ketika sekumpulan ikan besar diburu oleh pelbagai kehidupan laut. Burung (lebih sering gannet), dan cetacea (ikan lumba-lumba, ikan paus, pinniped), dan pelbagai jenis hiu (berikut ikan hering, dan pasir, dan putih, dan biru dan banyak lagi) sering mengambil bahagian dalam "memancing".

Salah satu tempat yang jarang berlaku di planet ini di mana anda dapat mengagumi pemandangan yang menarik ini adalah pantai provinsi Natale di Afrika Selatan (Afrika selatan), di mana, semasa migrasi besar sardin besar, semua pemangsa yang tinggal di langit dan perairan makanan istimewa ini mengambil bahagian dalam pesta dengan makanan istimewa ini. syurga bagi mereka, tempat. Semasa perayaan sardin, pemangsa hampir tidak saling memperhatikan - ada makanan yang cukup untuk semua orang dan laut secara harfiah merebus dari ikan sardin, hiu, burung, ikan lumba-lumba dan ikan paus yang bergegas dalam kegilaan.

Anda boleh menonton dokumentari mengenai perburuan ini di SINI.

Makanan utama ikan hiu pelagis, seperti rubah biru, berkaki panjang, adalah sekolah ikan laut, yang sering mereka perburu, menggunakan kaedah asli.
Makanan ikan hiu ini, cukup aneh, juga terkait dengan migrasi plankton yang mendalam, kerana diikuti oleh sekolah ikan yang menjadi makanan ikan yu..
Jerung pelagis suka mengikuti kapal laut, mengambil sisa makanan yang dibuang ke laut.

Hiu rubah, atau hiu rubah, memburu ikan menggunakan sejenis senjata - ekornya sendiri. Jerung rubah yang dihalau ke sekolah yang lebih padat ditekan oleh pukulan dari sirip ekor yang kuat, yang biasanya mencapai panjang badan hiu. Orang Inggeris memanggil hiu rubah sebagai "shark thresher".

Kaedah memburu yang menarik untuk hiu kelabu berambut pendek - ia berputar di sekolah ikan yang padat dan tersedak mangsa dengan sirip dan badannya. Jerung ini dipanggil "spindle shark".

Hiu pemangsa yang lebih besar dan lebih besar - putih, harimau, mako, mempunyai kecenderungan tersendiri untuk makanan dan taktik memburu dan struktur badan mereka terikat dengan kecenderungan ini.
Hiu putih yang hebat suka memburu pinnipeds - anjing laut, singa dengan daging lembut dan berlemak. Kekuatan hiu putih dewasa cukup untuk membunuh haiwan yang cukup besar dengan sekali lontaran. Biasanya jerung memerhatikan haiwan yang lemah dan tersasar dan menyerangnya dari bawah. Pada masa yang sama, jerung putih sering melompat keluar dari air bersama mangsa. Namun, Putih Besar, sebagai pemangsa hiu aktif yang paling hebat dan terbesar, mampu memperoleh makanan yang cukup bervariasi. Tetapi anjing laut, anjing laut, singa adalah makanan istimewa mereka.
Banyak ahli laut mengaitkan sebab serangan hiu putih pada peselancar dengan tepat kerana persamaan siluet papan selancar dengan surfer yang melayang di atasnya, dengan bayangan haiwan laut.

Shark-mako - peneraju kepantasan di antara jerung. Seluruh tubuhnya disesuaikan dengan pergerakan cepat di bawah air - bentuk dan mekanisme khas untuk memanaskan darah, dan struktur siripnya. Dia bahkan dapat menyerang "Schumacher" di bawah laut seperti ikan todak, bersaing dengannya dengan kecepatan bergerak. Semasa perburuan yang cepat, mako dapat melompat hingga beberapa meter di atas permukaan air. Dengan kelajuan sekitar 60 km / jam, ini tidak menghairankan.
Pelbagai ikan laut juga termasuk dalam diet mako.

Pemangsa aktif seperti hiu harimau juga menonjol dengan cara mencari makan..
Dari segi kekuatan, mereka tidak jauh lebih rendah daripada putih besar, tetapi diet mereka jauh lebih luas. Di dalam perut haiwan harimau, mereka menjumpai benda-benda yang dapat difahami dan tidak dapat difahami untuk makanan - malah nombor kereta! Namun, penjelasan untuk fakta yang terkenal ini, saya rasa, mudah - plat nombor yang tenggelam ke dalam membuat pergerakan mengingatkan pergerakan sudu, dan jenis ikan pemangsa dan lapar yang berenang dengan tenang melewati "makanan istimewa" seperti itu? Walaupun begitu, hiu harimau pantas menjumpai nama panggilan "sea scavenger" kerana boleh menelan hampir semua perkara. Dan fakta bahawa perutnya yang kuat tidak mencerna, ikan yu membengkak atau bahkan memusingkan perut ke dalam untuk membilasnya.
Hiu harimau bukanlah pemangsa yang cepat - biasanya berenang dengan malas untuk mencari mangsa. Namun, ketika melihat calon mangsa, dia dapat mengembangkan kecepatan yang cukup tinggi..

Kegemaran ikan harimau tentu saja bukan plat kenderaan. Dia suka merayakan anjing laut, bulu albatros atau burung yang sakit, ikan besar dan kecil, kura-kura, ikan pari dan haiwan laut yang cukup besar. Tidak mengabaikan bangkai.
Gigi hiu yang kuat ini dengan mudah memecahkan kulit kura-kura yang sukar dan cengkerang moluska untuk sampai ke badan yang halus.

Secara umum, pilihan makanan dari pelbagai jenis ikan yu dapat ditentukan oleh bentuk giginya - segitiga, bergerigi atau pengikis (putih, lembu, harimau) dirancang untuk mengeluarkan potongan daging dari mangsa atau menggigit cangkang keras haiwan laut.
Gigi banyak jerung bawah (hiu squatine, pengasuh dan beberapa yang lain), yang dietnya sering merangkumi krustasea, moluska, juga disesuaikan untuk menggigit melalui perlindungan yang kuat dari mangsa..
Hiu, yang terutama memakan ikan laut sekolah (biru, mako, bersirip panjang), mempunyai gigi seperti taring panjang, melengkung di dalam mulut, yang memungkinkan mereka menjaga mangsa yang licin.
Semua spesies hiu mempunyai gigi yang sangat tajam - bagaimanapun, ini adalah senjata utama mereka, yang bergantung kepada kecekapan memburu..

Pemburu yang sangat baik adalah hiu hammerhead, yang mempunyai sensor elektromagnetik sensitif di bahagian bawah kepala tukul. Banyak spesies hiu mempunyai sensor seperti itu, namun bentuk kepala hiu hammerhead memungkinkan mereka digunakan paling berkesan semasa berburu..
Berenang di dasar, hiu hammerhead dengan mudah mencari mangsa yang telah berlindung darinya. Bahkan lapisan pasir tidak menyelamatkan mangsa - ikan yu dengan mudah menangkap impuls yang dikeluarkan oleh tubuh haiwan yang bersembunyi di dalam tanah.

Menyimpulkan artikel itu, dapat ditekankan bahawa asas diet ikan yu dapat menjadi organisme hidup - dari plankton kecil hingga ikan paus. Setiap spesies hiu mempunyai tabiat makanannya sendiri, dan strategi memburu mangsa bergantung pada jenis mangsa itu sendiri.
Tetapi yang paling penting, kebanyakan spesies hiu dapat dengan mudah mengubah diet pilihan mereka sekarang dan beralih ke sumber makanan lain jika makanan utama tidak mencukupi. Ini adalah kualiti yang sangat berharga dari tubuh ikan yu, yang memungkinkannya bertahan dalam menghadapi persaingan makanan yang sukar dan spesies yang terus berubah (terutama baru-baru ini) dan komposisi kuantitatif mangsa hiu yang berpotensi..

Hiu adalah haiwan yang sangat disesuaikan untuk wujud di persekitarannya, saya berpendapat bahawa masih banyak rahsia berguna dan menarik bagi tingkah laku mereka untuk dijumpai oleh seseorang dan, mungkin, berguna untuk dirinya sendiri.

Jerung gergasi

Hiu adalah salah satu ikan rawan yang paling menarik. Haiwan ini membangkitkan kekaguman dan ketakutan liar. Secara semula jadi, terdapat banyak spesies hiu, di antaranya seseorang tidak dapat membezakan hiu raksasa. Ia adalah yang kedua terbesar di dunia. Jerung gergasi boleh menimbang kira-kira empat tan, dan panjang ikan biasanya sekurang-kurangnya sembilan meter..

Asal spesies dan keterangan

Foto: Jerung Gergasi

Hiu raksasa tergolong dalam spesies "Cetorhinus Maximus", yang secara harfiah dapat diterjemahkan sebagai "Monster laut terhebat". Begitulah cara orang menggambarkan ikan ini, kagum dengan ukurannya yang besar dan penampilannya yang menakutkan. Orang Inggeris memanggil hiu ini "Basking", yang bermaksud "mencintai kehangatan." Haiwan itu menerima nama ini kerana kebiasaan meletakkan ekor dan sirip punggungnya keluar dari air. Adalah dipercayai bahawa ini adalah bagaimana hiu berjemur di bawah sinar matahari.

Fakta menarik: Hiu gergasi mempunyai reputasi yang sangat buruk. Di mata orang, dia adalah pemangsa sengit yang dapat menelan seseorang secara keseluruhan.

Ada beberapa kebenaran dalam hal ini - ukuran haiwan itu benar-benar memungkinkannya menelan orang biasa. Walau bagaimanapun, orang tidak berminat dengan jerung gergasi sebagai makanan sama sekali. Mereka memberi makan secara eksklusif pada plankton..

Hiu gergasi adalah hiu pelagis yang besar. Dia tergolong dalam keluarga monotip. Ini adalah satu-satunya spesies yang tergolong dalam gen monotik dengan nama yang sama - "Cetorhinus". Seperti yang dinyatakan di atas, spesies ini adalah ikan kedua terbesar di dunia. Spesies ini dikelaskan sebagai spesies haiwan yang bermigrasi. Jerung raksasa terdapat di semua perairan beriklim sederhana, tinggal sendirian dan di sekolah-sekolah kecil.

Rupa dan ciri

Foto: Hiu raksasa di lautan

Hiu raksasa mempunyai penampilan yang agak spesifik. Tubuh longgar, berat haiwan boleh mencapai empat tan. Terhadap latar belakang seluruh badan, mulut besar dan celah insang besar menonjol. Retakan sentiasa membengkak. Panjang badan sekurang-kurangnya tiga meter. Warna badan berwarna kelabu-coklat, mungkin termasuk bintik-bintik. Hiu mempunyai dua sirip di bahagian belakang, satu di ekor dan dua lagi diletakkan di perut.

Video: Jerung Gergasi


Sirip yang terletak di ekor tidak simetri. Bahagian atas sirip ekor sedikit lebih besar daripada bahagian bawah. Mata hiu itu bulat dan lebih kecil daripada mata spesies. Walau bagaimanapun, ini tidak mempengaruhi ketajaman visual dengan cara apa pun. Ikan gergasi dapat melihat dengan sempurna. Panjang gigi tidak melebihi lima hingga enam milimeter. Tetapi pemangsa ini tidak memerlukan gigi yang besar. Ia hanya memakan organisma kecil.

Fakta menarik: Jerung gergasi terbesar adalah betina. Panjangnya ialah 9.8 meter. Menurut laporan yang belum disahkan, ada individu di lautan, panjangnya sebanyak lima belas meter. Berat maksimum yang telah didaftarkan secara rasmi ialah empat tan. Panjang jerung terkecil yang ditangkap ialah 1.7 meter..

Di manakah hiu gergasi itu tinggal??

Foto: Jerung gergasi di bawah air

Habitat semula jadi hiu gergasi merangkumi:

Jerung gergasi hanya tinggal di perairan yang sejuk dan hangat. Mereka lebih suka suhu air antara lapan hingga empat belas darjah Celsius. Namun, kadang-kadang ikan ini berenang ke perairan yang lebih panas. Habitat hiu sedalam sembilan ratus sepuluh meter. Orang-orang, sebaliknya, bertemu dengan jerung gergasi di jalan keluar yang sempit dari teluk atau di sepanjang pantai. Ikan ini suka berenang dekat dengan permukaan dengan siripnya melekat..

Jerung spesies ini berhijrah. Pergerakan mereka dikaitkan dengan perubahan suhu di habitat dan pengagihan semula plankton. Umumnya diterima bahawa ikan hiu turun ke perairan dalam pada musim sejuk, dan berpindah ke kawasan cetek berhampiran pantai pada musim panas. Ini adalah bagaimana mereka bertahan ketika suhu turun. Dalam mencari makanan, jerung gergasi dapat menempuh jarak yang jauh. Ini menjadi terkenal berkat pemerhatian para saintis mengenai ikan yang diberi tag..

Apa yang dimakan oleh ikan yu gergasi??

Foto: Jerung raksasa dari Buku Merah

Hiu raksasa, walaupun berukuran besar dan mulutnya lebar, mempunyai gigi yang sangat kecil. Terhadap latar belakang mulut mereka, mereka hampir tidak kelihatan, sehingga haiwan itu kelihatan tidak bergigi. Mulut jerung sangat besar sehingga boleh menelan keseluruhan orang secara keseluruhan. Bagaimanapun, mangsa pemangsa yang begitu besar ini sama sekali tidak berminat, jadi penyelam dapat melihat ikan ini di persekitaran semula jadi pada jarak yang selamat..

Keutamaan gastronomi hiu gergasi agak jarang. Haiwan ini hanya meminati haiwan kecil, khususnya - plankton. Para saintis sering menyebut hiu raksasa sebagai filtrat pasif atau jaring pendaratan langsung. Ikan ini setiap hari menempuh jarak yang jauh dengan mulut terbuka, sehingga mengisi perutnya dengan plankton. Ikan ini mempunyai perut yang besar. Ia boleh menyimpan hingga satu tan plankton. Jerung menyaring air, seperti dulu. Dalam satu jam, kira-kira dua tan air melewati insang..

Hiu gergasi memerlukan banyak makanan untuk fungsi normal tubuhnya. Walau bagaimanapun, pada musim panas dan sejuk, jumlah makanan yang dimakan sangat berbeza. Pada musim panas, pada musim bunga, ikan makan kira-kira tujuh ratus kalori dalam satu jam, dan pada musim sejuk - hanya empat ratus.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Jerung Gergasi

Kebanyakan jerung gergasi bersendirian. Hanya sebilangan kecil yang lebih suka tinggal di kawanan kecil. Inti kehidupan bagi ikan yang begitu besar adalah mencari makanan. Jerung ini menghabiskan sepanjang hari dalam proses berenang perlahan. Mereka berenang dengan mulut terbuka, menyaring air dan mengumpulkan plankton untuk diri mereka sendiri. Kelajuan purata mereka adalah 3.7 kilometer sejam. Jerung gergasi berenang dekat dengan permukaan dengan siripnya keluar.

Sekiranya jerung gergasi sering muncul di permukaan air, ini bermakna kepekatan plankton telah meningkat dengan ketara. Sebab lain mungkin adalah masa kawin. Haiwan-haiwan ini lambat, tetapi dalam keadaan tertentu mereka dapat menjauhkan diri dari air. Ini adalah bagaimana jerung menyingkirkan parasit. Pada musim bunga dan musim panas, ikan ini berenang pada kedalaman tidak lebih dari sembilan ratus meter, sementara pada musim sejuk tenggelam lebih rendah. Ini disebabkan oleh penurunan suhu air dan jumlah plankton di permukaan..

Fakta menarik: Pada musim sejuk, hiu jenis ini harus menjalani diet. Ini dikaitkan bukan hanya dengan pengurangan makhluk hidup, tetapi juga dengan penurunan kecekapan alat "penapis" semula jadi haiwan. Ikan tidak dapat menyaring banyak air untuk mencari plankton..

Jerung gergasi tahu berkomunikasi antara satu sama lain. Mereka melakukan ini dengan isyarat. Walaupun mata kecil, haiwan ini mempunyai penglihatan yang sangat baik. Mereka dengan mudah mengenali gerak isyarat kerabat mereka..

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Jerung raksasa di dalam air

Jerung gergasi boleh dipanggil haiwan sosial. Mereka boleh wujud sendiri atau sebagai sebahagian daripada kawanan kecil. Biasanya sekolah dengan bilangan ikan seperti itu tidak lebih dari empat individu. Kadang-kadang jerung boleh bergerak dalam kawanan besar - hingga seratus ekor. Dalam kawanan, jerung berkelakuan tenang, damai. Jerung gergasi tumbuh dengan sangat perlahan. Kematangan seksual berlaku hanya pada usia dua belas, atau bahkan kemudian. Ikan siap dibiakkan apabila mencapai panjang badan sekurang-kurangnya empat meter.

Musim pembiakan ikan jatuh pada musim panas. Pada musim bunga, ikan yu berpasangan, kawin di perairan pantai yang cetek. Tidak banyak yang diketahui mengenai proses pembiakan ikan yu gergasi. Agaknya, tempoh kehamilan wanita berlangsung sekurang-kurangnya satu tahun dan boleh mencapai tiga setengah tahun. Kekurangan maklumat disebabkan oleh fakta bahawa hiu hamil dari spesies ini sangat jarang dijumpai. Wanita hamil berusaha untuk tetap mendalam. Di sana mereka melahirkan anak muda.

Anak tidak dikaitkan dengan ibu oleh hubungan plasenta. Pertama, mereka memakan kuning, kemudian telur yang belum disenyawakan. Dalam satu kehamilan, seekor hiu raksasa dapat menanggung lima hingga enam ekor anak. Jerung dilahirkan sepanjang 1.5 meter.

Musuh alami jerung gergasi

Foto: Jerung raksasa di laut

Hiu raksasa adalah ikan besar, jadi mereka mempunyai sedikit musuh semula jadi.

Musuh mereka adalah:

  • parasit dan simbion. Jerung terganggu oleh nematoda, cestode, krustasea, hiu bercahaya Brazil. Juga lampu laut melekat pada mereka. Parasit tidak dapat membunuh haiwan yang begitu besar, tetapi mereka memberikan banyak kegelisahan dan meninggalkan bekas luka di badan. Untuk menyingkirkan organisma parasit, ikan yu harus melompat keluar dari air atau menggosok secara aktif ke dasar laut;
  • ikan lain. Ikan berani menyerang jerung gergasi sangat jarang. Di antara mereka yang berani mati, hiu putih, ikan paus pembunuh dan hiu harimau diperhatikan. Adalah bermasalah untuk menjawab bagaimana pertembungan ini berakhir. Tidak mungkin mereka boleh menyebabkan kematian haiwan itu. Pengecualian mungkin ikan pada usia tua atau sakit;
  • orang. Manusia boleh dipanggil musuh semula jadi jerung gergasi yang paling teruk. Hati haiwan ini mempunyai lemak enam puluh peratus, yang sangat bernilai. Atas sebab ini, hiu raksasa adalah mangsa yang lazat bagi pemburu haram. Ikan ini berenang perlahan dan tidak bersembunyi dari orang. Mereka boleh digunakan untuk dijual hampir sepenuhnya: termasuk bukan sahaja hati, tetapi juga kerangka.

Penduduk dan status spesies

Foto: Jerung Gergasi

Jerung gergasi adalah ikan besar dan unik yang merupakan salah satu sumber squalene terbesar. Satu haiwan dapat menghasilkan kira-kira dua ribu liter! Juga, daging hiu ini boleh dimakan. Selain itu, sirip dimakan oleh manusia. Mereka membuat sup yang sangat baik. Kulit, tulang rawan, dan bahagian lain ikan digunakan dalam perubatan rakyat. Namun, sehingga kini, secara praktikal di seluruh wilayah kawasan semula jadi, penangkapan ikan ini tidak dilakukan..

Jerung spesies ini secara praktikal tidak membahayakan manusia. Mereka tidak menyerang orang, kerana mereka lebih suka makan plankton sahaja. Anda bahkan boleh menyentuh hiu raksasa dengan tangan anda, tetapi anda harus berhati-hati, kerana anda boleh terluka oleh sisik plasoid. Satu-satunya keburukan mereka ialah menaburkan kapal nelayan kecil. Mungkin ikan menganggapnya sebagai jerung dari lawan jenis. Kekurangan perikanan rasmi dikaitkan dengan kepupusan spesies secara beransur-ansur. Bilangan jerung gergasi semakin berkurang. Ikan-ikan ini telah diberi status pemuliharaan: "Rentan".

Populasi ikan hiu raksasa telah menurun dengan ketara, sehingga haiwan tersebut diberikan lebih dari sekadar status pemuliharaan. Jerung ini dimasukkan dalam Buku Merah Antarabangsa, dan sejumlah negara telah mengembangkan langkah-langkah khas untuk perlindungan mereka..

Pemuliharaan jerung gergasi

Foto: Jerung raksasa dari Buku Merah

Populasi hiu gergasi hari ini agak rendah, yang disebabkan oleh beberapa sebab:

  • memancing;
  • pembiakan semula jadi yang perlahan dari bilangan haiwan;
  • pemburuan haram;
  • kematian di jaring ikan;
  • pencemaran alam sekitar.

Oleh kerana kesan faktor-faktor di atas, jumlah hiu gergasi telah menurun dengan ketara. Ini terutama dipengaruhi oleh penangkapan ikan dan perburuan liar, yang masih berkembang di beberapa negara. Oleh kerana ciri semula jadi, populasi hiu gergasi tidak mempunyai masa untuk pulih. Juga, pemburu haram selalu mempengaruhi penduduk, yang menangkap haiwan untuk keuntungan mereka sendiri..

Kerana penurunan jumlah hiu raksasa, haiwan itu disenaraikan dalam Buku Merah Antarabangsa. Rancangan khas juga dikembangkan untuk memelihara spesies tersebut. Sejumlah negeri telah memperkenalkan sekatan tertentu yang menyumbang kepada pemuliharaan spesies "Giant Shark". Sekatan pertama untuk memancing dikenakan oleh Great Britain. Kemudian Malta, Amerika Syarikat, New Zealand, Norway menyertainya. Walau bagaimanapun, di kebanyakan negara larangan itu tidak berlaku untuk haiwan yang mati atau mati. Jerung ini boleh dibawa ke atas kapal, dibuang atau dijual. Berkat langkah-langkah yang diambil, masih ada kemungkinan untuk memelihara populasi hiu gergasi yang ada.

Hiu raksasa adalah penghuni bawah laut yang unik yang senang dengan ukurannya dan penampilannya yang menakutkan. Walau bagaimanapun, walaupun penampilan ini, hiu ini, tidak seperti saudara terdekat mereka, benar-benar selamat untuk manusia. Mereka memberi makan secara eksklusif pada plankton..