Dieja rebus - kandungan kalori dan nilai pemakanan

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Bubur polby di atas air

Beberapa kesalahpahaman yang lama dikaitkan dengan ejaan - menurut satu versi ia adalah barli mutiara, menurut yang lain - gandum kematangan susu. Kedua-duanya tidak berkaitan langsung dengan ejaan, kerana dieja adalah jenis gandum semi liar yang terpisah, dari mana sebenarnya gandum yang kita terbiasa (calorizator) berasal. Bubur polbyan secara tradisional menjadi makanan bagi mereka yang tinggal dan bekerja di bumi, ini adalah salah satu bubur yang paling sederhana dan paling berguna..

Kalori dieja, direbus dalam air

Kandungan kalori dieja, direbus dalam air adalah 127 kkal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna bubur dieja, rebus di dalam air

Ejaan rebus mengandungi: vitamin B1, B2, B5, B6, B9, E, H dan PP, serta mineral berguna: kalium, kalsium, magnesium, zink, selenium, tembaga dan mangan, besi, fosforus dan natrium. Kelebihan utama ejaan adalah ketiadaan gluten, salah satu alergen utama, terutama pada kanak-kanak. Ejaan sesuai untuk pemakanan pesakit diabetes, menormalkan proses metabolik dan mengurangkan kadar gula dalam darah, juga membantu menguatkan sistem imun, membuang toksin dan toksin dari badan.

Cara memasak dieja di dalam air

Ejaannya dimasak dengan perlahan, tetapi hasilnya sangat baik - bubur elastik yang rapuh dengan rasa yang sedap. Untuk menyediakan bubur tradisional di dalam air, anda memerlukan segelas dieja dan tiga gelas air, garam secukupnya. Tuangkan bijirin yang telah dibasuh dengan air sejuk dan biarkan mendidih, mengurangkan panas, masak selama 30 minit sehingga air hilang sepenuhnya, kacau sekali-sekala. Sekiranya semua air telah diserap, dan bijirin belum direbus, tambahkan 1/2 cawan air dan kacau rata. Masak ditutup hingga lembut, yang mesti diperiksa dengan mencicipi bubur. Sebaiknya masin yang dieja di pinggan, tetapi jika tidak biasa, maka beberapa minit sebelum siap. Anda boleh menghidangkan bubur yang dieja dengan mentega, susu atau herba.

Fakta menarik - di Rusia, peringatan kutya dimasak dari dieja, dan bukan dari beras, seperti biasa.

Dieja

Maklumat am

Ejaan adalah tanaman bijirin dari keluarga bijirin. Ia mempunyai telinga yang rapuh, butiran yang berkrim, warna merah bata. Semasa pematangan, telinga terbelah menjadi spikelet kecil dengan ruas batang. Semasa pengirikan, biji-bijian dari filem tidak diratakan. Terdapat jenis ejaan seperti itu: satu-butir satu-ekor, dua-butir liar, satu-butir dua-mata, gandum Urartu, dieja, gandum maha, Timofeeva.

Ejaan dibezakan oleh kematangan awal, kesahihan, ketahanan terhadap kebanyakan penyakit kulat. Struktur telinga melindunginya dari perosak, pencemaran, dan juga dari kehilangan kelembapan. Setiap tiga butir dieja dibungkus dalam serpihan sekam yang tidak boleh dimakan.

Penanam bijirin telah mengembangkan kaedah khas yang memungkinkan untuk mengeluarkan sekam dari biji-bijian dengan lebih berkesan tanpa mempengaruhi bijirin itu sendiri. Itulah sebabnya, semasa menuai dan memprosesnya, semua ejaan terpelihara sepenuhnya.

Cara memilih ejaan

Semasa membeli ejaan, pastikan untuk mempertimbangkan pembungkusan berjenama, yang mesti ditutup rapat. Kandungan bungkusan mestilah bebas dari barang asing. Anda juga harus memeriksa tarikh luput yang tertera pada label..

Semasa pergi ke kedai, perlu diingat bahawa ejaan mungkin mempunyai nama lain, misalnya: dieja, emmer, kamut, dua butir.

Cara menyimpan

Untuk memelihara ejaan dengan lebih baik, letakkan di dalam bekas kedap udara dan, jika boleh, simpan di dalam peti sejuk..

Refleksi dalam budaya

Ejaan digunakan sebagai makanan oleh orang-orang dari zaman Neolitik. Di Mesir, dan juga di Babel, itu adalah bijirin yang paling penting ditanam. Ejaan disebut dalam karya mereka oleh Herodotus, Homer, Columella, Theophrastus.

Dalam peradaban kuno Sumer, Babylonia, Mesir dieja digunakan sebagai gandum utama dalam makanan harian mereka. Hingga abad XVIII-XIX. di Rusia, bijirin dieja sangat biasa. Ciri-ciri pertaniannya yang luar biasa menjadi alasan popularitinya. Telinga tidak berkerut, batangnya tidak berbaring walaupun dalam hujan lebat atau angin ribut, dan seluruh tanaman secara keseluruhan tidak dimanjakan oleh perosak dan tidak menyakitkan. Tetapi pada abad ke-19 di Rusia, penurunan yang cepat dalam penanaman ejaan bermula, ketika pengeluaran gandum lembut dan lebih produktif meningkat dengan mendadak..

Hari ini orang mula mengingati tumbuhan berguna - dieja. Berbagai negara berusaha untuk mengembangkannya di kawasan kecil, Amerika Syarikat memberikan perhatian. Ejaan ditanam dalam kuantiti komersial di Dagestan.

Kalori dieja

Ejaan adalah produk tinggi protein dan rendah kalori yang mengandungi semua asid amino penting. Pakar pemakanan moden percaya bahawa kita berhutang dengan perkembangan penyakit manusia yang paling moden kepada peninggalan tanaman seperti dieja. Oleh kerana di dalamnya set kromosom biasa dipelihara dalam bentuk asalnya. Ejaan boleh dimakan dengan selamat dalam pemakanan makanan, kerana kandungan kalori hanya 127 kkal.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
5.50.8526.40.766.5127

Sifat ejaan yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Komposisi ejaannya sangat kaya dengan pelbagai nutrien, vitamin, makro dan unsur mikro. Budaya ini mengandungi 27-37% protein. Lapan belas Asid Amino Yang Perlu Ditemui Dalam Protein Gluten.

Sebagai perbandingan dengan gandum biasa, dieja mempunyai kandungan magnesium, zat besi, zink dan vitamin beberapa kali lebih banyak, seperti: B1 - tiamin, B2 - riboflavin, B6 - piridoksin, B9 - asid folik, dan juga vitamin E dan PP. Ejaan juga mengandungi kalsium, natrium, fosforus, kalium, tembaga, selenium dan mangan..

Semua nutrien terkandung dalam keturunan gandum ini dalam bentuk seimbang. Bahan-bahan ini sangat diperlukan untuk seseorang untuk kehidupan yang normal dan berkualiti tinggi. Mereka terdapat di cangkang biji-bijian dan di dalam bijirin itu sendiri, yang menjamin pemeliharaan nutrien tumbuhan walaupun setelah penggilingan halus..

Bahan ejaan yang bermanfaat mudah dilarutkan, yang seterusnya menyebabkan asimilasi mereka cepat oleh tubuh manusia..

Ciri-ciri berguna dan perubatan dieja

Pengambilan makanan dieja secara berkala menyumbang kepada normalisasi kadar gula darah dengan cepat, memperkuat imuniti, meningkatkan fungsi sistem endokrin, kardiovaskular, pencernaan, saraf dan pembiakan, dan juga sangat mengurangkan risiko terkena penyakit berjangkit, penyakit onkologi dan anemia.

Perlu juga diperhatikan manfaat bijirin ini bagi mereka yang alah kepada penyakit gluten - seliak. Gluten terdapat dalam biji-bijian gandum, barli dan oat. Gluten dari biji-bijian yang dieja secara amnya tidak menyebabkan gejala ciri penyakit ini - alahan dan gangguan pencernaan.

Sebilangan besar serat kasar mempunyai kesan positif terhadap proses pencernaan. Dan dari segi jumlah protein, kultur ini melebihi telur ayam. Protein sayur kaya dengan asid amino yang tidak terdapat dalam makanan haiwan.

Mengeja, kerana penyerapan karbohidrat yang perlahan, mengurangkan rasa lapar dan membantu mengatasi berat badan berlebihan. Makan produk yang luar biasa ini meningkatkan peredaran darah, fungsi jantung dan menstabilkan tekanan darah..

Dalam memasak

Setelah pakar pemakanan mula membincangkan khasiat ejaan yang bermanfaat, para koki mula aktif menyediakan pelbagai hidangan daripadanya. Pada hari ini di restoran yang dibeli dengan diet tidak hanya dapat menemukan roti, bijirin atau sup, tetapi juga keropok ejaan, krim lapang, sos. Di Itali, risotto kegemaran disediakan daripadanya, dan di Iran, Turki dan India - lauk yang menarik untuk ayam dan ikan. Sebagai tambahan kepada bijirin dan sup, koki menyediakan semua jenis pencuci mulut dari tepung dieja.

Ejaan, berkat popularitinya, menerima nama lain - "kaviar bijirin hitam".

Dalam kosmetologi

Ejaan sangat berguna untuk orang yang menderita berat badan berlebihan, kerana komposisinya yang unik termasuk vitamin B6, yang menyumbang kepada asimilasi lemak yang normal dan seragam, serta penyingkiran kolesterol berlebihan dari tubuh..

Sifat berbahaya dieja

Sehingga kini, hanya satu kontraindikasi terhadap penggunaan ejaan yang diketahui - intoleransi individu terhadap komponen produk..

Salah satu program kitaran The Honest Chef akan memberitahu anda cara memasak dieja dengan kerang dan tomato.

Apa yang dieja dan bagaimana ia berguna

Ejaan adalah sejenis gandum khas, yang biji-bijiannya tidak diganti dari filem. Biji-bijian yang diperoleh semasa pemprosesan bijirin disarankan oleh pakar pemakanan sebagai produk yang mempromosikan penurunan berat badan, menormalkan kerja badan.

Deskripsi umum

Ciri khas kilang adalah ketiadaan penyeberangan antara spesifik, kesahihan, kematangan awal, ketahanan terhadap serangan kimia, penyakit kulat dan pencemaran radiasi. Lonjakan gandum jenis ini rapuh, hancur semasa masak menjadi elemen dengan segmen batang. Biji bijirin merah bata besar ditutup dengan timbangan (filem), yang sukar dipisahkan ketika digiling menjadi tepung.

Terdapat 2 jenis ejaan - liar dan diusahakan. Dalam senarai varietas yang terakhir - gandum dieja, macha, emmer, Timofeeva. Ragam telanjang dipanggil Gramme.

Makanan yang dimasak menggunakan dieja yang dihancurkan mempunyai sedikit rasa kacang.

Komposisi, kandungan kalori

Kelebihan utama bijirin berbanding tanaman lain adalah kandungan protein sayuran (kira-kira 37%) yang tinggi dalam biji-bijian. Nilai tenaga 100 g produk kering adalah 337 kkal, kandungan kalori dieja rebus adalah 127 unit.

Indeks glisemik pelbagai jenis berbeza dari 40 hingga 45. Biji-bijian mengandungi 18 asid amino, vitamin dan mineral penting. Lebih lanjut mengenai komponen struktur - dalam jadual di bawah.

Senarai bahanKuantiti dalam 0.1 kg produk
BZHU
Protein5.5 g
Lemak0.85 g
Karbohidrat (terutamanya polisakarida)26.3 g
Komponen bioaktif berat molekul rendah
Tiamin0.103 mg
B20.03 mg
Piridoksin0.08 mg
Asid folik13 μg
Tokoferol0.26 mg
Biotin2.57 mg
Mineral penting
Tembaga215 mg
Fosforus150 mg
Potasium143 mg
Magnesium49 mg
Kalsium10 mg

Sebagai tambahan kepada komponen yang disenaraikan, biji-bijian bijirin mengandung sejumlah kecil zat besi, zink, mangan dan selenium.

Sifat produk

Pengambilan kaserol, sup, dan salad secara teratur yang mengandungi bijirin, serta bijirin dieja mempunyai kesan positif terhadap kerja sistem kardiovaskular, pembiakan, endokrin dan pencernaan, sistem saraf pusat.

Produk rendah kalori dan kaya protein menepu badan dengan tenaga, mempercepat pertumbuhan dan pertumbuhan semula tisu.

Pengenalan bijirin ke dalam menu harian menyumbang kepada:

  • normalisasi tekanan darah;
  • mengurangkan risiko strok, serangan jantung, asma, aterosklerosis, neoplasma malignan;
  • menguatkan imuniti;
  • meningkatkan peredaran darah dan ingatan.

Ejaan telah terbukti bermanfaat bagi orang yang menderita obesiti dan diabetes mellitus - peningkatan jumlah serat merangsang pergerakan usus dan menjamin rasa kenyang jangka panjang, komposisi kimia yang unik membantu meratakan tahap gula.

Dalam senarai kumpulan orang yang dietnya mesti mengandungi jenis bijirin yang dimaksudkan - wanita hamil, orang tua.

Norma harian dieja adalah 80-100 g. Disarankan untuk memasukkan hidangan dari bijirin dalam menu pada waktu pagi..

Perlu diperhatikan: penggunaan produk dilarang untuk orang yang tidak bertoleransi terhadap komponen (terutamanya gluten).

Peraturan pemilihan dan penyimpanan

Semasa membeli ejaan, anda harus memberi perhatian khusus pada kekemasan bungkusan yang mengandungi bijirin..

Pakej mesti mengandungi maklumat mengenai jangka hayat produk (tidak lebih dari 6 bulan), jenis varieti gandum yang dipertimbangkan.

Pilihan terbaik adalah bijirin kasar tulen, yang tidak mengandungi:

  • timbangan;
  • perisa;
  • vitamin yang disintesis secara buatan;
  • penambah rasa.

Sebaiknya simpan ejaan di dalam peti sejuk, di dalam bekas makanan dengan penutup yang ditutup. Anda tidak boleh meletakkan bijirin di rak yang sama dengan makanan dengan aroma tertentu: bijirin menyerap bau.

Ringkas dan sedap

Rawatan haba jangka panjang ejaan meminimumkan jumlah nutrien. Anda boleh memendekkan masa memasak dengan merendam bijirin di dalam air hingga 2 jam.

Salah satu hidangan paling lazat yang mengandungi bijirin adalah sup Starorussky. Senarai ramuannya:

  • 1 liter kaldu daging;
  • bawang sederhana;
  • 3 sudu besar l. krim;
  • 0,1 kg dieja;
  • 2 sudu besar l. mentega.

Untuk menyediakan sup dalam periuk dengan kaldu yang telah dimasak, letakkan bawang goreng yang telah dibasuh dan digoreng ke dalam mentega hingga coklat keemasan. Setelah mendidih, anda perlu mengurangkan kepanasan, tambah rempah (pala, lada hitam), garam - secukup rasa. Dalam 5 min. sebelum akhir memasak, tuangkan krim ke dalam pinggan, campurkan isi bekas dengan teliti.

Dieja: komposisi, BZhU, sifat berguna dan kontraindikasi

Masa membaca: 6 minit

Dieja atau dieja adalah tanaman bijirin yang berkaitan dengan gandum. Tetapi tidak seperti yang terakhir, kalori kurang tinggi, lebih enak dan lebih mudah diserap oleh badan. Hari ini ia mula mendapat populariti di kalangan penganut makanan sihat dan orang yang menurunkan berat badan. Bubur dieja ditunjukkan untuk dimasukkan dalam diet sehari-hari setiap orang, tanpa mengira usia dan jantina. Ini bukan hanya disebabkan oleh rasa kacang yang enak, tetapi juga khasiatnya yang bermanfaat, dan juga nilai pemakanannya yang tinggi..

Penerangan

Ejaan adalah jenis gandum semi liar tahunan. Walaupun secara luarannya kelihatan sama. Satu-satunya perbezaan ialah bijirin lebih besar dan berwarna kemerahan. Karyopses ditutup dengan sisik padat, melekat pada cangkang biji-bijian dan dikeluarkan dengan buruk semasa pengisaran. Biji-bijian itu sendiri mempunyai warna keemasan yang menyenangkan. Kilang ini tidak bersahaja terhadap keadaan tumbuh, menahan serangan serangga dan perosak.

Ejaan kebanyakannya digunakan sebagai bubur, tetapi juga ditambahkan ke pelbagai hidangan dan pastri (setelah digiling menjadi tepung). Biji-bijian dikurniakan dengan ciri-ciri pemakanan yang tinggi, bersama dengan pelbagai khasiat berguna. Tepung dieja adalah produk bijirin yang diperoleh dengan memproses bijirin bersama dengan cengkerang. Oleh itu, komposisi biokimia tidak kurang berharga..

Tepung dieja - pengisar kasar, dengan warna berkrim dan aroma yang menyenangkan. Tepung hampir tidak mengandungi gluten, jadi disyorkan untuk orang yang mengalami alergi gluten gandum. Walau bagaimanapun, ini dapat melekatkan kekentalannya, oleh sebab itu ia tidak boleh digunakan sebagai pengganti tepung gandum sepenuhnya semasa memanggang..

Komposisi dan nilai pemakanan

Komposisi kimia bijirin dan tepung termasuk:

  • Vitamin B: tiamin, riboflavin, piridoksin, asid folik;
  • multivitamin: H, E, R, K;
  • mineral: kalsium, kalium, magnesium, fosforus, natrium, besi, mangan, tembaga, zink, selenium;
  • 18 asid amino penting.

Kandungan kalori dan nilai pemakanan (BZHU) bijirin dan tepung dieja per 100 gram ditunjukkan dalam jadual:

PandanganKalori, kcalProtein, gramLemak, gramKarbohidrat, gram
Groats kering33814.62.161.2
Kacang rebus1285.50.826.5
Tepung36017.12,367.7

Manfaat

Biji-bijian mempunyai banyak faedah untuk tubuh:

  • mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti otak dan sistem saraf secara keseluruhan;
  • memperbaiki struktur kulit, kuku dan rambut;
  • menguatkan jantung, saluran darah;
  • membersihkan dari racun dan toksin;
  • menjaga kesihatan mata;
  • melindungi daripada kesan berbahaya dari sinaran ultraviolet;
  • menormalkan selera makan;
  • mengambil bahagian dalam hematopoiesis dan memulihkan pembekuan darah yang normal;
  • merangsang pengeluaran hormon seks wanita dan lelaki, menguatkan dinding rahim pada wanita dan menyelaraskan kerja kelenjar adrenal pada lelaki;
  • mengembalikan kekuatan dan tenaga fizikal setelah sakit serius;
  • menggalakkan penurunan berat badan dengan mempercepat metabolisme;
  • meningkatkan imuniti;
  • menurunkan tekanan darah;
  • mengurangkan kesakitan dan bengkak pada gout;
  • menormalkan proses metabolik intraselular.

Oleh kerana kaya dengan protein, ejaan ditunjukkan untuk dimasukkan dalam diet atlet dan orang yang melakukan kerja fizikal. Penggunaannya secara berkala memberi kesan positif terhadap pembentukan tisu tulang dan otot.

Serat makanan kasar dalam komposisi membantu membersihkan usus dan menormalkan peristalsis, menstabilkan sistem pencernaan. Sebilangan kecil bubur dapat menghentikan cirit-birit - kerana sifat bijirin yang astringen dan bakteria.

Bubur dan makanan lain dengan bijirin ini membantu mengekalkan kadar gula dalam darah dan membuang kolesterol "buruk". Ini disebabkan oleh indeks glisemik rendah produk dan kehadiran vitamin B6, yang menormalkan metabolisme lemak. Kerana magnesium, risiko terkena diabetes dikurangkan. Terima kasih kepada vitamin B, fungsi sistem saraf dipulihkan: daya tahan terhadap keadaan tertekan dan daya tahan meningkat, tidur bertambah baik.

Kemasukan bijirin dalam makanan seharian berfungsi sebagai pencegahan:

  • aterosklerosis;
  • gangguan kardiovaskular;
  • pembentukan batu di pundi hempedu;
  • asma;
  • strok dan serangan jantung;
  • kanser payudara;
  • kegemukan.

Dianjurkan untuk makan dieja untuk sarapan setiap hari dengan selsema yang kerap, keletihan fizikal dan mental. Bijirin sangat berguna untuk wanita hamil, kanak-kanak dan orang tua.

Tepung digunakan secara meluas bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga dalam bidang kosmetologi. Atas dasar itu, pelbagai topeng untuk kulit wajah dan rambut dibuat. Dan juga dari ejaan, gosok berkesan diperoleh yang menghilangkan stratum corneum atas dari kulit dengan baik.

Melangsingkan badan

Ejaan adalah produk makanan yang kaya dengan protein dan mempunyai indeks glisemik rendah. Oleh kerana itu, disyorkan oleh pakar pemakanan untuk digunakan ketika menurunkan berat badan. Kerana pencernaan bijirin yang lama, seseorang tidak merasa lapar untuk jangka masa yang panjang. Dan tenaga yang dikeluarkan di beberapa bahagian segera dibazirkan, walaupun tanpa latihan sukan tambahan..

Selama seminggu diet berasaskan biji-bijian, anda boleh menurunkan berat badan sehingga 7 kg dan memulihkan fungsi usus sepenuhnya.

Penurunan berat badan berlaku kerana:

  • vitamin B6 membantu meningkatkan penyerapan lemak;
  • serat mempercepat metabolisme dan membantu membersihkan usus;
  • kerana kehadiran karbohidrat kompleks, rasa kenyang datang dengan cepat.

Untuk sarapan pagi, bubur yang dieja memberi anda tenaga dan daya hidup sepanjang hari. Oleh itu, ejaan sering dimasukkan ke dalam menu atlet dan pelbagai diet mono yang membolehkan anda menurunkan berat badan tanpa mengancam kesihatan anda dan menguras badan. Lebih banyak faedah akan membawa bubur di dalam air, dimasak tanpa gula dan minyak.

Aplikasi dalam perubatan tradisional

Groats digunakan untuk tujuan perubatan dan profilaksis di banyak klinik Jerman. Ia digunakan sebagai bahan tambahan untuk barah, gangguan saraf dan mental dan gangguan sistem pencernaan. Dan resipi berdasarkannya sering digunakan dalam perubatan tradisional..

Beberapa di antaranya ditunjukkan dalam jadual:

PetunjukBahan-bahanPenyediaan dan permohonan
Cirit-birit
  • Tepung dieja - 50 g;
  • air - 200 ml;
  • madu - 35-40 g
  1. Tepung dikalsinasi dalam kuali kering panas.
  2. Biarkan air mendidih dan masukkan tepung ke dalamnya.
  3. Teruskan pemanasan selama 2-3 minit dan matikan.
  4. Masukkan madu.

Makan seperti bubur biasa

Batuk

  • Tepung dieja - 20-25 g;
  • mentega - 25-30 g;
  • madu asli - 45 mg;
  • kuning telur mentah - 2 pcs.
  1. Goncangkan kuning telur dan gaulkan dengan madu.
  2. Masukkan tepung, kacau rata dan perasakan dengan minyak.

Ambil 1 sudu kecil. sebelum makan sehingga pemulihan sepenuhnya

GoutTepung rebus atau dieja

  • Tambahkan ke sup, rebus bijirin cair dan konsumsi setiap hari.
  • Secara luaran, kompres hangat dibuat pada sendi yang menyakitkan menggunakan campuran bubur dan telur mentah

Untuk gastritis, doktor mengesyorkan diet yang lebih baik. Ini menunjukkan pengecualian dari diet makanan yang membebani saluran gastrointestinal. Dalam kes ini, bubur yang dieja harus menjadi salah satu hidangan utama. Tetapi pada peringkat akut, bijirin dikontraindikasikan, kerana boleh merengsakan dinding perut.

Kontraindikasi

Ejaan boleh membahayakan kesihatan sekiranya penggunaan berlebihan. Makan berlebihan menyebabkan rasa berat di perut, gangguan pencernaan.

Kontraindikasi penggunaan ejaan:

  • intoleransi individu terhadap komponen individu dalam komposisi;
  • patologi kronik saluran gastrointestinal pada peringkat akut: ulser, gastritis.

Groats tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai alergi protein tumbuhan.

Kandungan kalori dieja setiap 100 gram rebus

Ejaan adalah sejenis gandum khas, yang biji-bijiannya tidak diganti dari filem. Biji-bijian yang diperoleh semasa pemprosesan bijirin disarankan oleh pakar pemakanan sebagai produk yang mempromosikan penurunan berat badan, menormalkan kerja badan.

Deskripsi umum

Ciri khas kilang adalah ketiadaan penyeberangan antara spesifik, kesahihan, kematangan awal, ketahanan terhadap serangan kimia, penyakit kulat dan pencemaran radiasi. Lonjakan gandum jenis ini rapuh, hancur semasa masak menjadi elemen dengan segmen batang. Biji bijirin merah bata besar ditutup dengan timbangan (filem), yang sukar dipisahkan ketika digiling menjadi tepung.

Terdapat 2 jenis ejaan - liar dan diusahakan. Dalam senarai varietas yang terakhir - gandum dieja, macha, emmer, Timofeeva. Ragam telanjang dipanggil Gramme.

Makanan yang dimasak menggunakan dieja yang dihancurkan mempunyai sedikit rasa kacang.

Komposisi, kandungan kalori

Kelebihan utama bijirin berbanding tanaman lain adalah kandungan protein sayuran (kira-kira 37%) yang tinggi dalam biji-bijian. Nilai tenaga 100 g produk kering adalah 337 kkal, kandungan kalori dieja rebus adalah 127 unit.

Indeks glisemik pelbagai jenis berbeza dari 40 hingga 45. Biji-bijian mengandungi 18 asid amino, vitamin dan mineral penting. Lebih lanjut mengenai komponen struktur - dalam jadual di bawah.

Senarai bahanKuantiti dalam 0.1 kg produk
BZHU
Protein5.5 g
Lemak0.85 g
Karbohidrat (terutamanya polisakarida)26.3 g
Komponen bioaktif berat molekul rendah
Tiamin0.103 mg
B20.03 mg
Piridoksin0.08 mg
Asid folik13 μg
Tokoferol0.26 mg
Biotin2.57 mg
Mineral penting
Tembaga215 mg
Fosforus150 mg
Potasium143 mg
Magnesium49 mg
Kalsium10 mg

Sebagai tambahan kepada komponen yang disenaraikan, biji-bijian bijirin mengandung sejumlah kecil zat besi, zink, mangan dan selenium.

Sifat produk

Pengambilan kaserol, sup, dan salad secara teratur yang mengandungi bijirin, serta bijirin dieja mempunyai kesan positif terhadap kerja sistem kardiovaskular, pembiakan, endokrin dan pencernaan, sistem saraf pusat.

Produk rendah kalori dan kaya protein menepu badan dengan tenaga, mempercepat pertumbuhan dan pertumbuhan semula tisu.

Pengenalan bijirin ke dalam menu harian menyumbang kepada:

  • normalisasi tekanan darah;
  • mengurangkan risiko strok, serangan jantung, asma, aterosklerosis, neoplasma malignan;
  • menguatkan imuniti;
  • meningkatkan peredaran darah dan ingatan.

Ejaan telah terbukti bermanfaat bagi orang yang menderita obesiti dan diabetes mellitus - peningkatan jumlah serat merangsang pergerakan usus dan menjamin rasa kenyang jangka panjang, komposisi kimia yang unik membantu meratakan tahap gula.

Dalam senarai kumpulan orang yang dietnya mesti mengandungi jenis bijirin yang dimaksudkan - wanita hamil, orang tua.

Norma harian dieja adalah 80-100 g. Disarankan untuk memasukkan hidangan dari bijirin dalam menu pada waktu pagi..

Perlu diperhatikan: penggunaan produk dilarang untuk orang yang tidak bertoleransi terhadap komponen (terutamanya gluten).

Peraturan pemilihan dan penyimpanan

Semasa membeli ejaan, anda harus memberi perhatian khusus pada kekemasan bungkusan yang mengandungi bijirin..

Pakej mesti mengandungi maklumat mengenai jangka hayat produk (tidak lebih dari 6 bulan), jenis varieti gandum yang dipertimbangkan.

Pilihan terbaik adalah bijirin kasar tulen, yang tidak mengandungi:

  • timbangan;
  • perisa;
  • vitamin yang disintesis secara buatan;
  • penambah rasa.

Sebaiknya simpan ejaan di dalam peti sejuk, di dalam bekas makanan dengan penutup yang ditutup. Anda tidak boleh meletakkan bijirin di rak yang sama dengan makanan dengan aroma tertentu: bijirin menyerap bau.

Ringkas dan sedap

Rawatan haba jangka panjang ejaan meminimumkan jumlah nutrien. Anda boleh memendekkan masa memasak dengan merendam bijirin di dalam air hingga 2 jam.

Salah satu hidangan paling lazat yang mengandungi bijirin adalah sup Starorussky. Senarai ramuannya:

  • 1 liter kaldu daging;
  • bawang sederhana;
  • 3 sudu besar l. krim;
  • 0,1 kg dieja;
  • 2 sudu besar l. mentega.

Untuk menyediakan sup dalam periuk dengan kaldu yang telah dimasak, letakkan bawang goreng yang telah dibasuh dan digoreng ke dalam mentega hingga coklat keemasan. Setelah mendidih, anda perlu mengurangkan kepanasan, tambah rempah (pala, lada hitam), garam - secukup rasa. Dalam 5 min. sebelum akhir memasak, tuangkan krim ke dalam pinggan, campurkan isi bekas dengan teliti.

Masa penyediaan sup - 50 minit.

Beberapa kesalahpahaman yang lama dikaitkan dengan ejaan - menurut satu versi ia adalah barli mutiara, menurut yang lain - gandum kematangan susu. Kedua-duanya tidak berkaitan langsung dengan ejaan, kerana dieja adalah jenis gandum semi liar yang terpisah, dari mana sebenarnya gandum yang kita terbiasa (calorizator) berasal. Bubur polbyan secara tradisional menjadi makanan bagi mereka yang tinggal dan bekerja di bumi, ini adalah salah satu bubur yang paling sederhana dan paling berguna..

Kalori dieja, direbus dalam air

Kandungan kalori dieja, direbus dalam air adalah 127 kkal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna bubur dieja, rebus di dalam air

Ejaan rebus mengandungi: vitamin B1, B2, B5, B6, B9, E, H dan PP, serta mineral berguna: kalium, kalsium, magnesium, zink, selenium, tembaga dan mangan, besi, fosforus dan natrium. Kelebihan utama ejaan adalah ketiadaan gluten, salah satu alergen utama, terutama pada kanak-kanak. Ejaan sesuai untuk pemakanan pesakit diabetes, menormalkan proses metabolik dan mengurangkan kadar gula dalam darah, juga membantu menguatkan sistem imun, membuang toksin dan toksin dari badan.

Cara memasak dieja di dalam air

Ejaannya dimasak dengan perlahan, tetapi hasilnya sangat baik - bubur elastik yang rapuh dengan rasa yang sedap. Untuk menyediakan bubur tradisional di dalam air, anda memerlukan segelas dieja dan tiga gelas air, garam secukupnya. Tuangkan bijirin yang telah dibasuh dengan air sejuk dan biarkan mendidih, mengurangkan panas, masak selama 30 minit sehingga air hilang sepenuhnya, kacau sekali-sekala. Sekiranya semua air telah diserap, dan bijirin belum direbus, tambahkan 1/2 cawan air dan kacau rata. Masak ditutup hingga lembut, yang mesti diperiksa dengan mencicipi bubur. Sebaiknya masin yang dieja di pinggan, tetapi jika tidak biasa, maka beberapa minit sebelum siap. Anda boleh menghidangkan bubur yang dieja dengan mentega, susu atau herba.

Fakta menarik - di Rusia, peringatan kutya dimasak dari dieja, dan bukan dari beras, seperti biasa.

Kandungan kalori 100 gram barli mutiara rebus di dalam air (di antaranya 5.5 g protein, 0.9 g lemak dan 26.4 g karbohidrat) ialah 127 kcal atau 530 kJ.
127 kkal per 100 g adalah 5.5% daripada nilai purata harian.

Cara membakar kalori dari 100 g barli rebus di dalam air

Sebagai contoh, untuk membakar semua kalori dari 100 gram barli rebus di dalam air, anda memerlukan 10 minit berjalan atau 2 jam 1 minit tidur..

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

AktivitiKandungan kalori setiap hari setiap 100 g
Tidur2 jam 01 min8%
Meditasi1 jam 49 min8%
Rekreasi1 jam 39 min7%
Membaca buku, Internet1 jam 24 min6%
Seks0 h 52 minit4%
Yoga, Pilates0 h 34 min2%
Menari0 jam 32 min2%
Berjalan0 jam 28 min2%
Bola Sepak0 jam 17 min1%
Berenang0 jam 16 min1%
Senaman abs0 h 15 min1%
Latihan kuasa0 h 15 min1%
Berbasikal0 h 14 min1%
Tali lompat0 jam 11 min1%
Lari0 jam 10 min1%

Berapa banyak kalori dalam protein, lemak, karbohidrat

Kalori dalam Lemak

8 kcal - 6%. Kalori protein

22 kcal - 16%. Kalori dalam karbohidrat

Nutrien produk (secara terperinci)

Kandungan kalori makanan serupa

Kategori produk

Sumber data mengenai komposisi kimia dan nilai pemakanan produk:

  • A.S. jabatan pertanian (USDA)
  • Buku Panduan "Komposisi kimia produk makanan Rusia" (Institut Pemakanan Akademi Sains Perubatan Rusia. Disunting oleh Anggota yang sesuai dari Institut Penerbangan Moscow, Profesor I.M.Skurikhin dan Ahli Akademi Akademi Sains Perubatan Rusia, Profesor V.A.Tentlyan)

Idea, petua, cadangan

Laporkan kesilapan dan ketidaktepatan

  • 0.5 cawan 1 cawan adalah berapa banyak?
  • Pengiraan hanya menggunakan berat produk yang boleh dimakan.

Disenaraikan di bawah adalah standard nutrien yang berlaku di laman web ini

Dieja

Tumbuhan kuno ini dikenali dengan pelbagai nama. Seseorang memanggilnya emmer, seseorang farro, seseorang dieja atau dua biji gandum. Dan ahli biologi menyebut budaya ini dalam bahasa Latin Triticum dicoccum. Dan secara tidak sengaja, sebilangan orang keliru menyebut tanaman ini dieja (aka Triticcum spelta), tetapi sebenarnya ini adalah dua budaya yang berbeza, walaupun berasal dari keluarga yang sama.

Apa yang dieja

  • Apa yang dieja
  • Faedah dan nilai pemakanan
  • Peranan untuk badan
  • Ciri penyembuhan dieja
  • Aplikasi dalam industri makanan
  • Aplikasi dalam bidang kosmetologi
  • Cara memilih dan menyimpan dengan betul

Ejaan adalah jenis gandum peninggalan, yang merupakan "nenek buyut" untuk jenis bijirin keras moden. Bijirin ini telah dimakan oleh orang selama ribuan tahun di seluruh dunia. Dan hari ini ia berfungsi sebagai komponen masakan Timur Tengah, Ethiopia dan Mediterranean. Ngomong-ngomong, ada pendapat bahwa di Timur Tengah yang dieja liar pertama kali "dijinakkan". Tetapi dieja, yang sering dikelirukan dengan Triticum dicoccum, juga merupakan bijirin kuno, tetapi ia adalah nenek moyang varieti gandum lembut moden..

Biji-bijian dieja dikenali oleh beberapa lapisan filem yang merangkumi biji. Ini adalah skala yang disebut spikelet yang tumbuh di atas biji-bijian (yang tidak terdapat pada varieti moden durum dan gandum lembut). Ini menjadikannya lebih sukar untuk menggiling dieja menjadi tepung. Sementara itu, ahli biologi menguruskan penghapusan ejaan telanjang, biji-bijian yang dilucutkan dari filem yang tidak asing lagi dalam budaya..

Pada suatu masa dieja adalah salah satu tanaman yang paling banyak ditanam. Bijirin ini ditanam oleh penduduk Mediterranean, Phoenicia, Mesir Kuno, Kaukasus Utara, wilayah Volga. Di Empayar Rom, wanita dua gandum itu menjadi makanan harian orang miskin, tetapi orang kaya juga tidak menolak produk ini. Lebih-lebih lagi, orang Italia menyebut bijirin ini sebagai gandum firaun, kerana di Mesir dieja juga merupakan kejayaan besar. Namun, lama-kelamaan, populariti tanaman dua bijirin itu mula berkurang. Kemanusiaan telah belajar tentang biji-bijian lain yang lebih mudah diproses. Dan pada abad kedua puluh, budaya ini sepertinya telah dilupakan sepenuhnya. Tempatnya diambil oleh varieti moden. Dan kini populariti ejaan semakin meningkat. Ini kerana, ternyata, kurang gluten, yang menjadikan biji-bijian ini sebagai makanan yang berpatutan bagi orang yang menderita penyakit seliak..

Faedah dan nilai pemakanan

Gourmets meminum biji-bijian ini kerana rasa istimewa dengan nota kacang. Pakar pemakanan memberi perhatian kepada ejaan kerana jumlah gluten yang sedikit. Bijirin ini adalah sumber protein, serat, dan banyak nutrien yang sihat seperti magnesium dan zat besi. Ngomong-ngomong, bijirin dua biji mengandungi lebih banyak mineral daripada bijirin halus lain..

Walaupun pada hari ini banyak orang tidak mengetahui tentang keberadaan ejaan, gandum jenis ini sangat berguna. Sebilangan bubur dieja akan memberikan dos protein, vitamin B, zink, zat besi yang mengagumkan. Secara keseluruhan, senarai pemakanan mengandungi lebih dari sepuluh vitamin dan mineral. Seperti biji-bijian lain, dieja adalah sumber karbohidrat kompleks, terutamanya serat. Biji-bijian tanaman ini mengandungi lebih banyak serat makanan daripada beras atau quinoa yang lebih popular..

Nutrien setiap 100 g produk mentah
Kandungan kalori320 kkal
Protein10 g
Lemak3 g
Karbohidrat64 g
Selulosa6 g
Kalsium40 mg
Besi3.6 mg
Natrium2 mg
Magnesium60 mg
Zink2 mg
Niacin4 mg
Tiamin0.2 mg

Peranan untuk badan

Sumber serat yang kaya

Sebilangan besar serat menjadikan ejaan makanan yang baik untuk jantung dan pencernaan, peraturan gula darah, dan pengeluaran insulin. Penyelidik menganggarkan bahawa gandum dua gandum mengandungi hampir 4 kali lebih banyak zat penurun kolesterol daripada beras putih.

Selain menjadi biji-bijian yang belum diproses, dan oleh kerana itu tinggi serat, farro memberikan rasa kenyang yang cepat dan tahan lama. Menurut petunjuk ini, dua butir lebih unggul daripada jenis bijirin lain, khususnya, halus.

Para saintis telah lama membuktikan bahawa pengambilan makanan kaya serat secara berkala dapat membersihkan arteri plak yang menyebabkan aterosklerosis. Manfaat lain dari serat makanan yang berasal dari dieja ialah meningkatkan pencernaan. Pertama, badan memerlukan serat untuk menghilangkan produk buangan dengan lebih cepat. Kedua, komponen makanan ini penting untuk menjaga mikroflora usus yang sihat (serat adalah "makanan" untuk bakteria bermanfaat yang mendiami usus besar).

Biji-bijian untuk kekebalan dan jantung

Seperti biji-bijian lain, dieja tidak hanya membekalkan serat ke tubuh, tetapi juga pati, oligosakarida dan antioksidan yang tahan, termasuk sebatian fenolik, yang diperlukan untuk pencegahan pelbagai penyakit. Kajian menunjukkan bahawa orang dengan lebih banyak biji-bijian dalam diet mereka lebih tahan terhadap diabetes, obesiti, dan penyakit kardiovaskular..

Juga, dalam komposisi biji-bijian ini, para saintis telah menemui apa yang disebut glukosida sianogenik - bahan yang menguatkan sistem imun, mengatur kadar kolesterol dan gula darah. Atas sebab ini, pakar pemakanan semakin menyarankan untuk menggabungkan bijirin yang tidak dikupas, tetapi biji-bijian, misalnya, dieja, dengan daging, makanan berlemak atau sangat masin..

Sumber protein yang baik

Tetapi selain bahagian serat yang besar, bijirin kuno ini juga tinggi protein. Biji-bijian ini memberi seseorang protein protein yang sama seperti kekacang, yang jauh lebih banyak daripada biji-bijian lain..

Maklumat menarik untuk vegetarian: gabungan dieja dan makanan tumbuhan lain akan membentuk protein lengkap yang disebut, iaitu mengumpulkan pelbagai asid amino penting untuk manusia. Kacang polong, lentil, kacang dan kekacang lain mempunyai kesan yang serupa. By the way, dieja mengandungi 18 asid amino penting..

Vitamin dalam biji-bijian

Vitamin dalam ejaan terutamanya diwakili oleh zat kumpulan B. Khususnya, berkat gandum dua gandum, anda dapat memulihkan simpanan vitamin B3 (niasin), yang diperlukan untuk metabolisme yang betul. Vitamin inilah yang bertanggungjawab mengubah protein, lemak dan karbohidrat dari makanan menjadi tenaga. Vitamin B2, yang juga terdapat dalam bijirin, sangat penting untuk pembentukan dan fungsi sistem pembiakan. Di samping itu, zat B sangat penting untuk kesihatan otak, berfungsi dengan baik sistem saraf..

Sumber antioksidan

Sudah diketahui umum bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber antioksidan terbaik. Sementara itu, biji-bijian yang tidak diproses juga mengandungi sebatian bermanfaat ini, terutama lignin. Lignin adalah sebatian fenolik aktif secara biologi yang terdapat pada tumbuhan. Para saintis mengatakan bahawa bahan ini dapat mengurangkan keradangan, ia penting untuk menguatkan jantung, menurunkan tekanan darah dan kepekatan kolesterol. Lignin dipercayai komponen yang bertanggungjawab untuk umur panjang.

Membekalkan zat besi, magnesium dan zink

Ejaan adalah sumber nutrien yang baik. Khususnya, bijirin ini boleh digunakan sebagai produk yang mengembalikan keseimbangan zat besi, zink dan magnesium yang penting untuk tubuh. Zat besi diperlukan untuk seseorang sebagai unsur yang mencegah anemia dan membekalkan tenaga. Zink memainkan peranan penting dalam fungsi otak, bertanggung jawab untuk kesihatan tubuh pada tahap sel, dan juga diperlukan untuk penciptaan DNA. Magnesium adalah salah satu komponen terpenting dalam mencegah kejang, meningkatkan tidur dan pencernaan, dan kekurangan nutrien ini dipenuhi dengan migrain.

Ciri penyembuhan dieja

Menurut penyelidik Amerika, ejaan berguna untuk:

  • mengurangkan risiko asma, strok, diabetes, penyakit jantung;
  • peraturan tahap kolesterol;
  • menstabilkan tekanan darah;
  • peraturan tahap hormon;
  • mengekalkan berat badan yang stabil;
  • peningkatan keadaan pada penyakit sistem pencernaan;
  • menjaga kesihatan tulang;
  • menghilangkan keradangan.

Aplikasi dalam industri makanan

Ejaan mempunyai rasa tertentu yang sukar dikelirukan dengan tepung gandum biasa. Dan anda tidak boleh menggunakan tepung dieja sebagai alternatif untuk tepung gandum. Oleh kerana hampir tidak ada gluten dalam ejaan, memanggang mengikut resipi tradisional tidak akan berfungsi - produk siap akan runtuh.

Ejaan untuk dijual, sebagai peraturan, disajikan dalam beberapa bentuk:

  • bijirin untuk percambahan;
  • bijirin bercambah;
  • bijirin (biji-bijian hancur);
  • tepung dieja.

Groats dieja sesuai untuk membuat risotto, ia ditambahkan ke sup dan sos. Ia sesuai dengan minyak zaitun, herba, sayur-sayuran. Dalam beberapa kes, bijirin dua boleh menggantikan beras, soba, barli dan bijirin lain. Juga, produk ini sesuai untuk membuat pencuci mulut atau sarapan pagi dari dieja, susu, madu dan walnut..

Nenek moyang kita membakar roti dari tepung dieja. Benar, mengikut resipi khas yang berbeza dengan yang moden. Barang bakar dua biji tidak begitu lapang dan cepat kehilangan kesegarannya, sementara keropok daripadanya sangat sesuai.

Ejaan bercambah sama bermanfaatnya dengan jenis biji-bijian "revitalized" yang lain. Ia memiliki banyak khasiat yang berguna dan telah digunakan dalam masakan dari berbagai bangsa..

Roti dieja

Untuk memanggang roti ini, yang sama sekali tidak sama dengan produk yang kami beli setiap hari di kedai, anda memerlukan:

  • tepung dieja (500 g);
  • air suam (300 ml);
  • ragi kering (1 sachet);
  • gula perang (1 sudu besar.);
  • minyak zaitun (2 sudu besar.);
  • garam (1 sudu besar.);
  • bijan.

Dalam mangkuk besar, satukan 2 sudu tepung, air, ragi, gula dan biarkan selama 15 minit sehingga berbuih. Kemudian masukkan minyak zaitun dan baki tepung. Uleni adunan dan biarkan ditutup dengan tuala bersih selama 40 minit di tempat yang hangat. Selepas itu, masukkan adunan ke dalam periuk (atau bentuk khas), yang disapu dengan minyak dan ditaburkan dengan biji bijan. Buat potongan kecil di atas doh (mengikut tradisi kuno, ini mestilah salib). Bakar dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180 darjah selama satu jam. Apabila roti sudah siap, bungkus dengan tuala dan biarkan "berehat" selama kira-kira 15 minit. Dan sekarang masanya untuk mencuba roti yang dieja - makanan utama nenek moyang kita.

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Ejaan berjaya digunakan bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga sebagai produk kosmetik. Salah satu kegunaan yang paling biasa adalah membuat scrub. Biji-bijian dihancurkan dalam penggiling kopi, sedikit krim masam ditambahkan dan diurut ke kulit. Ubat kediaman ini akan membantu menghilangkan sel-sel mati epidermis, melicinkan kedutan halus, dan juga meningkatkan bekalan darah ke kulit wajah..

Juga mudah membuat topeng yang menyegarkan dari bubur ini. Produk kosmetik ini akan membantu meningkatkan kontur wajah. Campurkan dieja rebus dengan krim masam dan telur ayam mentah. Sapukan gruel yang masih hangat ke wajah dan leher. Biarkan selama lebih kurang 20 minit. Mereka mengatakan bahawa setelah prosedur ketiga, hasilnya akan menjadi sangat ketara..

Seperti barli mutiara, beras atau biji-bijian lain, air dieja sangat berguna untuk wajah. Ia boleh digunakan sebagai pembersih dan sebagai tonik. Tidak sukar untuk menyediakan ubat ini. Lebih-lebih lagi, ada 2 cara untuk menyediakan air yang dieja. Anda boleh mencurahkan biji-bijian dengan air biasa dan biarkan semalaman. Atau rebus sedikit dua biji dalam segelas air.

Cara memilih dan menyimpan dengan betul

Semasa memilih dieja, peraturan yang sama berlaku seperti ketika membeli bijirin lain. Biji-bijian mesti kering, bebas dari bau atau komponen pihak ketiga. Pakej mesti ditutup secara hermetik dengan tarikh luput. Ejaan sebenar juga boleh disebut emmer, farro atau dua-butir, tetapi tidak kamut atau dieja (ini adalah jenis bijirin lain). Penting untuk menyimpan bijirin mentah di tempat yang kering, mungkin di dalam bekas kaca yang tertutup rapat.

Sisa dieja fosil paling kuno dijumpai oleh ahli arkeologi di lapisan yang sesuai dengan era Neolitik. Bijirin ini dianggap salah satu yang tertua di planet ini. Dia memasuki kehidupan manusia pada zaman yang paling kuno. Dan walaupun pada abad yang lalu, ejaan dilupakan dengan tidak semestinya, tetapi sekarang minat terhadap bijirin unik ini telah dihidupkan kembali dan dunia kembali mengingati faedah dari dua biji.

Sifat ejaan yang berguna untuk manusia

Dieja atau dieja adalah tanaman bijirin yang tergolong dalam genus gandum. Tumbuhan ini sama sekali tidak bertolak ansur dengan baja mineral, oleh kerana itu ditanam di tanah khas dalam jumlah terhad. Bubur dieja sangat sihat dan enak: ia mempunyai rasa gandum yang jelas dengan sedikit rasa kacang.

Manfaat

Ejaan adalah produk makanan. Apabila dimakan, rasa lapar kurang dirasakan kerana pemprosesan karbohidrat yang berpanjangan. Semasa diet dieja dalam seminggu, anda dapat mengurangkan berat badan sebanyak 5-7 kilogram dan membersihkan usus dengan berkesan.

Semua bahan berharga yang dieja mempunyai kelarutan dalam air yang tinggi, sebab itulah ia sangat cepat dan mudah diserap oleh badan..

Cengkerang dan biji-bijian itu sendiri kaya dengan nutrien dan vitamin, oleh itu, manfaat ejaan tidak dikurangkan dari kaedah pengisaran. Produk ini dihasilkan tanpa rawatan haba, yang meningkatkan lagi nilainya.

Ejaan adalah sumber vitamin B. yang sangat baik. Ia mengandungi 18 asid amino yang membekalkan tisu dengan tenaga dan meningkatkan sintesis protein dalam badan. Semua elemen terkandung di dalamnya dalam kadar yang sesuai untuk tubuh manusia..

Oleh kerana komposisi kimianya, dieja mampu

  • meningkatkan imuniti dengan ketara;
  • menormalkan tekanan darah;
  • meningkatkan peredaran darah;
  • mengatur kerja sistem endokrin dan kardiovaskular;
  • mencegah perkembangan barah;
  • menormalkan proses pencernaan;
  • menyembuhkan anemia;
  • mengatur kerja sistem pembiakan;
  • membuang kolesterol dan toksin berbahaya;
  • melegakan kerengsaan, keletihan kronik, tekanan;
  • meningkatkan kualiti memori, meningkatkan kepekatan.

Ejaan harus dimasukkan dalam diet harian dengan kecenderungan untuk sering demam, diabetes mellitus, kekurangan vitamin, kegemukan, penyakit saluran gastrointestinal, senaman berlebihan, fizikal dan mental, keletihan yang teruk. Pengambilan bubur dieja secara berkala membantu menguatkan kuku, rambut, memperbaiki keadaan kulit.

Ejaan yang dihancurkan pada penggiling kopi harus digunakan untuk membuat resipi kecantikan buatan sendiri. Dengan menambahkan bahan-bahan tertentu pada bijirin, anda boleh mendapatkan produk untuk penjagaan kulit dan rambut apa pun. Mengeja tanpa bahan tambahan menjadikan lulur yang sangat baik untuk seluruh badan, membantu pengelupasan lapisan atas kulit dengan cepat, meremajakan, menghaluskan, menghaluskan dan mengencangkan bentuk dan wajah.

Baja kimia tidak boleh digunakan untuk menanam gandum jenis ini, oleh itu ejaannya tidak mengandungi karsinogen dan bahan berbahaya lain. Kilang ini tahan terhadap pencemaran alam sekitar, termasuk yang radioaktif. Ejaan ditanam tanpa menggunakan pengubahsuaian genetik.

Kandungan karbohidrat dan lemak dalam produk tidak melebihi.

Kandungan kalori

Kandungan kalori 100 g dieja kering adalah 339 kcal, yang merupakan 16.36% daripada kadar yang disyorkan setiap hari. Nilai tenaga 100 g dieja rebus adalah 127 kcal (6.13% daripada kadar yang disyorkan setiap hari). Jadual menunjukkan data kandungan kalori yang dieja untuk unit utama ukuran beratnya di rumah:

Kuantiti diejaBerat (g)Kandungan kalori (kcal)
1 sudu teh33.81
1 sudu besar1215.24
1 cawan (200 ml)200254
1 gelas berukuran (250 ml)250317.5

Kontraindikasi

Hidangan yang dieja dibenarkan diambil semasa mengandung dan pada masa kanak-kanak. Sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak yang mengalami alahan gluten.

Penggunaan ejaan dikontraindikasikan dalam satu-satunya kes: dengan intoleransi individu terhadap produk.

Nilai pemakanan

jumlah

dieja

ProteinKarbohidratTepu

lemak

Tak jenuh tunggal

lemak

Tak jenuh ganda

lemak

Kuantiti (g)seratus5.526.440.1750.1750.5% elaun harian yang disyorkan1210.70.80.351

Vitamin dan mineral

Kandungan vitamin dalam dieja kering:

Nama vitamin (nama kimia)Kandungan dalam 100 g dieja kering (mg)% daripada kadar harian yang disyorkan
Vitamin B1 (tiamin)0.36431.66
Vitamin B2 (riboflavin)0.1138.29
Vitamin B6 (piridoksin)0.2320.47
Vitamin B9 (asid folik)0.04522.5
Vitamin E (tokoferol)0.797.9
Vitamin PP (setara dengan niasin)6,84337.25

Kandungan vitamin dalam dieja rebus:

Nama vitamin (nama kimia)Kandungan dalam 100 g dieja masak (mg)% daripada kadar yang disyorkan setiap hari
Vitamin B1 (tiamin)0.1038.96
Vitamin B2 (riboflavin)0.032.2
Vitamin B6 (piridoksin)0.087.12
Vitamin B9 (asid folik)0.0136.5
Vitamin E (tokoferol)0.262.6
Vitamin PP (setara dengan niasin)2.5713.99

Kandungan mineral dalam dieja yang dimasak:

Nama galianKandungan dalam 100 g dieja rebus (mg)% daripada kadar yang disyorkan setiap hari
Potasium1432.86
Kalsiumsepuluh0.85
Magnesium4914.7
Natriumlima0.5
Fosforus15020.65
Besi1.6715.87
Mangan1.09165.46
Tembaga0.21521.93
Selenium0.00413.2
Zink1.252.93

Kandungan mineral dalam dieja kering:

Nama galianKandungan dalam 100 g dieja kering (mg)% daripada kadar yang disyorkan setiap hari
Magnesium13640.8
Fosforus40155.204
Besi4.4442.19
Zink3.287.69

Ejaan (dieja) adalah produk yang dilupakan dan tidak popular pada masa ini. Walau bagaimanapun, ia adalah bijirin yang sangat sihat yang disyorkan untuk diet dan pemakanan diabetes. Bubur dieja berguna untuk dimakan semasa kehamilan, untuk orang tua dan kanak-kanak dari segala usia.