Pak Choi

Ini adalah salah satu tanaman sayur-sayuran Cina yang paling kuno. Hari ini, dia telah mendapat populariti yang hebat di Asia dan setiap hari semakin banyak peminat baru di Eropah. Kubis Pak-choi adalah saudara dekat kubis Peking, tetapi berbeza dari itu secara luaran, secara biologi, dan juga dari segi ekonomi. Walaupun mereka sama sekali berbeza, tukang kebun masih sering mengelirukan mereka. Yang satu mempunyai daun hijau gelap dan tangkai daun putih terang, sementara yang lain mempunyai daun dan daun hijau muda. Pak-choi jauh lebih enak daripada Cina, lebih sedap dan pedas rasanya. Perbezaan utama adalah daun yang lebih kasar dan tidak berbulu..

Pak-choi adalah sejenis kubis yang matang awal, di mana tidak ada kepala kubis yang terbentuk. Daun dikumpulkan dalam roset dengan diameter kira-kira 30 cm. Petioles ditekan rapat, tebal, cembung di bahagian bawah, sering menempati dua pertiga jisim keseluruhan tanaman. Batang kubis pak choy sangat rangup dan rasanya seperti bayam. Daun segar digunakan dalam penyediaan sup, salad.

Sebilangan orang memanggil salad pak-choi, tetapi ini tidak benar, kerana, seperti yang disebutkan di atas, ini adalah sejenis kubis. Ini mempunyai nama yang berbeza untuk orang yang berbeza, misalnya - mustard atau saderi. Di Korea, pak choi berharga, semakin kurang baik, kerana pak kubi kecil kubis lebih lembut.

Cara memilih

Semasa memilih pak choy, perhatikan daunnya, kerana mestilah hijau dan segar berair (tidak lesu). Kubis muda yang baik mempunyai daun bersaiz sederhana, renyah ketika dipecahkan. Daun tidak boleh melebihi 15 cm.

Cara menyimpan

Agar pak-choy dapat mengekalkan sifat berguna untuk jangka masa yang lebih lama, ia mesti disimpan dengan mematuhi semua peraturan. Pertama, pisahkan daun dari tunggul dan bilas di bawah air yang mengalir. Selepas itu, daun mesti dibalut dengan tuala lembap, kemudian dimasukkan ke dalam peti sejuk.

Kandungan kalori pak choy

Kubis Pak-choy semestinya menarik minat pencinta makanan rendah kalori. Bagaimanapun, kandungan kalorinya sangat rendah, dan hanya 13 kkal per 100 g produk.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
1.50.21,20.89513

Kelebihan Pak Choi

Komposisi dan kehadiran nutrien

Kandungan kalori rendah bukan satu-satunya kelebihan kubis pak choy, kaya dengan serat, tumbuhan, serat yang tidak dicerna. Serat sangat penting dalam diet berkhasiat, kerana ia bukan sahaja dapat mencegah masalah najis, tetapi juga membersihkan usus dari toksin, racun dan kolesterol dengan berkesan.

Daun Pak-choy mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang paling berharga bagi tubuh manusia, pembuluh darah.Pembuluh darah mengekalkan kekuatan dan keanjalannya tepat kerana itu. Vitami C mengambil bahagian aktif dalam sintesis protein, kolagen, yang membolehkan kulit kekal anjal dan anjal lebih lama. Seratus gram daun pak choy mengandungi kira-kira 80% daripada nilai vitamin C harian yang diperlukan.

Juga, kubis mengandungi vitamin K, ia meningkatkan penunjuk darah yang sangat penting - pembekuan. Keperluan harian tubuh untuk vitamin ini dapat diisi semula dengan memakan dua ratus gram Pak Choi.

Perlu diingatkan bahawa jika anda mengambil ubat untuk menipiskan darah anda, maka anda tidak boleh mengonsumsi pak choy. Vitamik K akan mengurangkan kesan ubat "sia-sia".

Pak-choi mengandungi vitamin A paling banyak di kalangan saudara-mara. Ia merangsang pembaharuan kulit pada tahap sel, dan jika tidak, sintesis rhodopsin, pigmen penglihatan sensitif, tidak mungkin dilakukan. Kekurangan vitamin C memberi kesan negatif kepada penglihatan seseorang dan sering menyebabkan penurunan penglihatan pada waktu senja, yang dikenali sebagai buta malam.

Sifat berguna dan perubatan

Kubis Pak Choi adalah sayur makanan yang sangat berharga. Ia ditunjukkan untuk penyakit saluran gastrointestinal dan sistem kardiovaskular. Jus Pak-choy mempunyai sifat bakteria dan mengekalkan semua vitamin, mineral dan enzim yang aktif secara biologi.

Pak-choi dianggap sebagai ubat kuno. Jusnya mempunyai sifat penyembuhan dan digunakan dalam rawatan bisul, luka, dan luka bakar yang tidak menyembuhkan. Daunnya digiling pada parutan, dicampurkan dengan putih telur ayam mentah dan campuran ini disapukan pada luka.

Sayuran ini sangat bernilai dalam rawatan anemia. Bersama dengan serat kubis, kolesterol berbahaya dikeluarkan dari tubuh, dan ini berperanan besar dalam rawatan dan pencegahan aterosklerosis vaskular.

Pak-choi digunakan sebagai komponen pemakanan makanan untuk penyakit jantung dan saluran darah..

Dalam memasak

Untuk mengekalkan diet berkhasiat, sangat baik makan kubis pak choy. Biasanya digoreng dengan daging, tahu, sayur-sayuran lain, juga dikukus, digoreng dengan minyak, atau dijadikan lauk. Semuanya boleh dimakan di Pak Choi - akar dan daunnya. Sangat mudah untuk membersihkan dan menyediakannya: daun, dipisahkan dari tangkai daun, dicincang, dan tangkai itu sendiri tidak dipotong menjadi bulatan kecil.

Tetapi juga harus diingat bahawa setelah mendidih atau rebus, daun pak-choy akan kehilangan kebanyakan kualiti bermanfaat, terutama vitamin. Oleh itu, lebih baik mengambil pak choi sebagai salad. Untuk melakukan ini, ambil paprika, wortel parut segar, halia parut, kurma dan daun pak choy. Semua bahan mesti dicampur dan dituangkan dengan jus lemon, jika mahu, anda boleh menambah bunga matahari atau minyak zaitun.

Khasiat berbahaya Pak Choi

Kontraindikasi terhadap penggunaan kubis pak-choy hanyalah intoleransi individu..

Tahukah anda bahawa salad sayur boleh dijadikan teman dengan kuali dan minyak bijan? Kemudian salad ini dengan kubis pak choy akan berubah menjadi hidangan oriental dan akan membuka selera setiap ramuan dengan cara yang baru..

Apa yang boleh dibuat dari kubis pak choy?

Sekiranya anda bosan dengan hidangan biasa, cubalah memasak sesuatu yang tidak biasa dengan menggunakan bukan produk yang paling terkenal dan biasa, seperti kubis pak choy. Anda boleh membuat banyak perkara menarik sekiranya anda tahu caranya.

Apa ini?

Pak-choi atau bok-choi adalah salah satu jenis kubis Cina. Spesies ini berbeza dari yang lain kerana ia tidak mempunyai kepala kubis. Daun hijau halus dengan batang tebal dan lebat terbentuk di sekitar tunas utama pusat. Sekiranya namanya diterjemahkan, akan terdengar seperti "sayur putih", dan ini sangat popular di Asia Tenggara, tetapi pak choy juga aktif tumbuh dan digunakan di Amerika Utara dan Eropah..

Fakta menarik: Pak Choi adalah saudara dekat kubis Peking, tetapi kedua-dua jenisnya sangat berbeza..

Keuntungan produk

Komposisi kubis Cina mengandungi banyak bahan berguna, seperti serat, protein, abu, karbohidrat, magnesium, kalsium, natrium, zat besi, serta vitamin A, K, PP, C dan kumpulan B. Kandungan kalori 100 gram produk sedemikian hanya hanya 13 kilokalori.

Ciri-ciri bermanfaat:

  • Normalisasi peristalsis dinding usus, melegakan sembelit.
  • Membuang toksin dan toksin, membersihkan badan.
  • Pencegahan aterosklerosis: menurunkan tahap kolesterol "buruk", membersihkan saluran darah dan menguatkan dindingnya.
  • Meningkatkan fungsi sistem kekebalan tubuh, menguatkan pertahanan badan dan meningkatkan daya tahan terhadap serangan oleh mikroorganisma patogen.
  • Kubis Cina dapat menurunkan berat badan, kerana rendah kalori, memuaskan rasa lapar dan memberi rasa kenyang, dan juga menormalkan proses metabolik.
  • Vitamin K menormalkan pembekuan darah, jika rendah, menghentikan pendarahan.
  • Vitamin B mengambil bahagian dalam banyak tindak balas dan proses metabolik dalam tubuh dan memastikan kelancaran sistem saraf, meningkatkan mood dan tidur.
  • Vitamin A baik untuk kulit dan membantu mengekalkan ketajaman penglihatan.
  • Pak-choi berguna semasa kehamilan: produk ini memastikan pembentukan organ janin yang betul.
  • Kubis Cina baik untuk jantung.
  • Pak-choi mempunyai kesan antioksidan: meneutralkan aktiviti radikal bebas, menghentikan pengoksidaan dan penuaan tisu, dan mencegah keganasan sel.

Cara memilih dan menyimpan kubis Cina?

Semasa memilih pak choy, perhatikan daunnya: daunnya mestilah bersaiz sederhana (panjangnya tidak lebih dari 13-15 sentimeter) dan rona hijau yang kaya, serta halus dan segar. Bau yang tidak menyenangkan tidak dibenarkan.

Kubis Cina disimpan di dalam peti sejuk. Anda juga boleh memisahkan dan mencuci daun dan membungkusnya dengan kain lembap..

Boleh kubis membahayakan?

Kontraindikasi penggunaan kubis Cina termasuk hipersensitiviti individu terhadap produk tersebut dan memburukkan lagi penyakit saluran gastrousus. Juga, jangan menyalahgunakan: dalam paket, glukosinolat telah dijumpai, yang dalam dos yang tinggi boleh memberi kesan toksik pada tubuh. Tetapi penggunaan sederhana pasti tidak merugikan.

Apa yang hendak dimasak dari pak choy?

Kubis Pak choy terkenal di negara-negara Asia dan aktif digunakan untuk memasak pelbagai jenis hidangan. Anda juga boleh melakukan sesuatu yang menarik dengan mempelajari resipi di bawah..

Salad ringan yang sihat

Inilah yang anda perlukan:

  • 300 g pak choy;
  • dua lobak bersaiz sederhana;
  • bawang (anda boleh mengambil ungu atau putih);
  • setengah sudu teh Dijard mustard;
  • dua sudu besar. l. cuka beras;
  • seperempat atau sepertiga sudu kecil garam;
  • h. l. sayang.
  1. Mula-mula anda perlu mencuci kubis, membahagikannya ke dalam daun dan memotongnya.
  2. Lobak dibasuh, jika perlu, dibersihkan dari sisa tanah dan disapu pada parut kasar atau dibahagikan kepada jerami nipis menggunakan pisau khas.
  3. Potong bawang menjadi cincin separuh nipis.
  4. Satukan madu dengan mustard Dijon, cuka toffee dan garam. Ini adalah sejenis sos.
  5. Satukan semua bahan, perasakan dengan sos dan tumis salad.

Pak choy pedas rebus

Sekiranya anda ingin mendapatkan lauk yang tidak biasa dan pedas, anda perlu menyediakan produk berikut:

  • 700 g pak choy;
  • tiga sudu besar. l. minyak zaitun;
  • dua ulas bawang putih;
  • 10-15 g akar halia segar;
  • lima sudu besar. l. kicap klasik semula jadi;
  • lada tanah.
  1. Sediakan kubis Cina: bahagikan ke dalam daun, basuh dengan bersih, keringkan, potong jika perlu, tetapi tidak terlalu halus.
  2. Halia perlu dicincang halus atau parut. Bawang putih dikupas dan dihancurkan dengan cara apa pun.
  3. Panaskan minyak dengan baik dalam kuali, masukkan bawang putih dan halia ke dalamnya dan goreng selama satu minit.
  4. Kemudian letakkannya dan pak choy. Goreng semua produk selama kira-kira lima minit sehingga keemasan hampir tidak kelihatan, dan kemudian reneh di bawah penutup selama kira-kira lima minit.
  5. Tuangkan kicap dan lada, reneh selama kira-kira satu minit. Daun Pak Choi harus menjadi gelap dan lembut sepenuhnya.

Pak choi dan pembuka selera cendawan

Untuk menyediakan makanan ringan setiap hari atau untuk meja perayaan, anda juga boleh menggunakan pak choi yang tidak biasa. Inilah yang berguna untuk ini:

  • 800 g pak choy;
  • 400 g cendawan (lebih baik menggunakan champignons segar);
  • tiga ulas bawang putih;
  • dua sudu besar. l. minyak zaitun (minyak bunga matahari biasa sesuai);
  • Seni. l. minyak bijan;
  • dua sudu besar. l. biji bijan;
  • lima sudu besar. l. cuka wain;
  • lada tanah;
  • garam.
  1. Cendawan mesti dicuci dengan sempurna dan dipotong menjadi kepingan yang tidak terlalu nipis..
  2. Bawang putih dikupas, dihancurkan, misalnya, melewati mesin cetak.
  3. Pak-choi dibahagikan kepada kepingan yang terpisah, dibasuh dan dikeringkan, selepas itu dipotong (daun kecil boleh dibiarkan utuh).
  4. Goreng biji bijan dalam kuali kering.
  5. Panaskan minyak zaitun, masukkan cendawan dan bawang putih ke dalam kuali, goreng selama beberapa minit.
  6. Kemudian masukkan kubis Cina dan goreng semua makanan hingga masak dan keemasan..
  7. Masukkan garam, biji bijan, cuka anggur, minyak bijan dan lada, tahan selama satu minit di bawah penutup dan matikan api.
  8. Apabila pembuka selera telah sejuk sedikit, anda boleh menghidangkannya ke meja.

Sekiranya anda menjumpai kubis Cina pak-choi yang tidak biasa di kedai, pastikan anda membelinya dan cuba memasak sesuatu yang menarik dan menyelerakan.

Kubis cina pak choy (pakchay) 0.5 kg

Pengubahsuaian

Anda mungkin suka

Spesifikasi

Kepala pak-choy kecil lebih lembut daripada yang besar.

Tidak boleh dihantar melalui TC atau melalui pos.

produk yang disyorkan

Cadangan peribadi

Hidangan Jepun Sobameshi adalah makanan jalanan yang paling popular di Tanah Matahari Terbit. Ini akan menggembirakan para pengguna hidangan mi dan pencinta nasi, kerana ia menggabungkan kedua-duanya. Ini adalah hidangan yang sangat sederhana namun lazat. Apabila dimasak, rasa dan aromanya ditingkatkan dengan sos yang dicampur dengan kicap, sos Worcester dan sake. Nasi goreng yang sudah siap dengan mi dan topping di atas telur goreng.

Pembuka selera sejuk tiga sayur (Yangcai Ban San Si) adalah salad Cina yang mudah dan sihat. Salad ini disajikan di restoran, malah dapat dilihat di menu jamuan. Lobak dan timun yang renyah digabungkan dengan kicap dilengkapi dengan batang ketam yang manis. Semua bahan dipotong menjadi kepingan, yang menjadikan salad lebih estetik. Pembuka selera ini dibumbui dengan sos yang enak berdasarkan sos Sha Cha Cina (ia mempunyai sedikit makanan laut), sos ikan, bawang putih, minyak bijan, cuka beras hitam dan gula.

Nasi Bubur dengan Mash (Noctu Chuk) adalah hidangan tradisional Korea yang dibuat dengan nasi dan kacang tumbuk. Bubur ternyata sangat memuaskan, enak, sedikit masin, dan kacang hijau memberikannya rasa kacang yang enak. Bubur semacam itu enak dengan sendirinya dan sebagai sebahagian daripada makan malam - dalam kes ini, ia disajikan dengan makanan ringan Korea berdasarkan sayur-sayuran - panchans. Hampir semua orang menyukai rasa bubur yang ringan dan menyenangkan. Dan sangat mudah memasaknya.

Miso acar telur (Miso tamago) adalah makanan pembuka Jepun yang lazat yang sering disajikan dengan mi ramen sebagai topping. Telur rebus, setelah acar, memperoleh aroma pasta miso halus dan rasa yang menyenangkan. Telur acar jauh lebih enak daripada telur rebus biasa. Pembuka selera ini sangat mudah disediakan. Miso tamago sangat enak dan seperti itu, orang Jepun sering memasukkannya ke dalam bento (kotak makan tengah hari yang mereka bawa ke tempat kerja atau sekolah). Telur acar miso juga merupakan tambahan yang baik untuk sarapan pagi. Atas dasar mereka, anda boleh membuat sandwic dan sandwic, menggabungkan dengan roti bakar dan sayur-sayuran segar. Telur miso tamago akan menambahkan aroma yang enak dan rasa yang enak pada hidangan apa pun.

Biji kubis cina

Susun:

Kubis Cina secara tradisional disebut sekumpulan varietas bok-choy (pak-choy) dan beberapa kacukan berdaun. "Taman Rusia" mengundang anda untuk membeli biji kubis Cina dengan harga yang kompetitif, dengan penghantaran ke mana-mana bandar di negara ini. Banyak pilihan varietas masa pematangan yang berlainan dengan daun lembut, berair dan potongan renyah dengan rasa segar. Hijau kukus, ditambah ke salad, sup dan lauk.

Berkembang dan menjaga

Benih kubis Cina dapat disemai terus ke tempat tetap - di kebun sayur atau di rumah hijau, kerana semua jenisnya awal atau bahkan sangat awal. Sekiranya anda memutuskan untuk membuat anak benih, yang penting untuk wilayah utara, anda boleh mula menuainya hanya 3 minggu sebelum menanam. Oleh kerana kematangan awal tanaman, penaburan dilakukan dari bulan April hingga Julai, sekali atau berulang - untuk mendapatkan beberapa penuaian. Tidak perlu penjagaan khas, yang paling penting adalah penyiraman secara berkala (tanah harus selalu sedikit lembap) dan rawatan slug, jika ada ancaman seperti itu.

Sangat mudah tersesat dalam pelbagai jenis barang dan tentunya anda sangat menginginkannya! Tetapi kebetulan tidak ada cara untuk memesan semuanya sekaligus.

Agar anda tidak kehilangan produk yang anda suka dan tidak membuang masa untuk mencarinya, kami telah membuat bahagian yang mudah untuk anda di mana anda boleh menyimpan barang yang anda suka..

Kini anda boleh membuat "Family Garden" peribadi anda.

Di halaman bahagian baru kami, anda berpeluang membuat senarai yang sesuai untuk anda, di mana rancangan anda untuk pendaratan masa depan akan disimpan..
Susun produk ke dalam senarai mengikut harga, budaya, masa pengambilan, mengikut harta yang sesuai untuk anda.

Suka sesuatu, tetapi mahu memesannya kemudian?
Buat senarai, simpan item yang dipilih di sana, dan apabila tiba waktunya, klik butang "semua item dalam troli". Jumlah pesanan masa depan akan ditunjukkan di sudut kanan bawah.

Untuk memulakan, gunakan senarai "Kegemaran" yang sudah dibuat, simpan semua kedudukan yang anda suka. Sekiranya anda ingin membuat senarai dengan nama anda sendiri, cukup klik butang "Tambah senarai baru". Beri dia nama apa pun yang akan menolong anda menavigasi, misalnya, "Benih untuk 2016", "Kelab Saya", "Tempat Tidur Bunga Musim Panas", dll. Dan apabila tiba waktunya, dalam beberapa klik, pesan semua barang yang anda perlukan, misalnya, untuk taman musim sejuk anda.

Sekarang dengan melihat perihalan terperinci mengenai produk, anda boleh mengklik butang "Tambah ke Taman Keluarga Saya", dan produk yang anda suka akan disimpan dalam folder pilihan anda.

Mudah, pantas, senang! Nikmati belanja anda!

Untuk menambahkan produk ke My Family Garden, anda perlu pergi ke halaman produk.

Seterusnya, anda perlu mengikuti pautan Tambah ke Taman Keluarga Saya.

Di tetingkap tambahan yang muncul, anda mesti memilih senarai yang ingin anda tambahkan produk semasa. Anda boleh memilih Senarai Baru dengan memberikan namanya. Setelah memilih senarai, ikuti pautan "Ok".

Taman Keluarga Saya
Pada halaman bahagian anda dapat melihat semua produk yang anda tambahkan, serta senarai yang dibuat.

Dari sini, anda boleh menambahkan item ke keranjang belanja, secara individu:

Dan juga keseluruhan senarai:

Anda juga boleh membuang item dari senarai yang dipilih:

Atau kosongkan keseluruhan senarai produk:

Untuk membuang senarai sepenuhnya, gunakan pautan berikut:

Buat senarai mengenai pelbagai topik. Contoh nama boleh sangat berbeza: "Tempat tidur bunga musim panas masa depan saya", "Untuk kediaman musim panas", "Kebun apel" dan banyak lagi. Adakah anda tahu dengan tepat apa yang anda akan pesan dari anak benih buah dan beri? Oleh itu, namakan senarai "Sedap", tambahkan varieti kegemaran anda. Dan apabila waktunya tepat, pesan keseluruhan senarai hanya dalam beberapa langkah.

Kami telah melakukan segalanya untuk menjadikan Taman Keluarga Saya nyaman dan intuitif untuk digunakan semaksimum mungkin.!

Kolard hijau pak choy: varieti, ciri, penanaman dan penuaian

Pak choi kale adalah salah satu tanaman sayur-sayuran tertua yang diusahakan di China. Hari ini popular di semua negara Asia dan dipromosikan secara agresif ke Eropah dan Amerika Utara. Sebab utama untuk perarakan kemenangan ini adalah kesahihan pelbagai ini dan sebilangan besar kualiti berguna..

Penerangan pak choy kale

Terdapat sudut pandang yang berbeza mengenai kumpulan tanaman pak choy kale. Karl Linnaeus, misalnya, menjadikannya sebagai spesies yang terpisah. Budaya ini sering digabungkan dengan kubis Peking. Dalam Daftar Pencapaian Pembiakan Negeri yang Diluluskan untuk Digunakan di Wilayah Persekutuan Rusia, kubis Cina ditetapkan sebagai item yang berasingan.

Budaya mempunyai nama yang berbeza di negara dan kawasan yang berbeza. Orang Cina sendiri menyebut pak-choi sebagai sayur minyak, kerana minyak dibuat dari biji-bijiannya. Nama-nama lain yang cukup terkenal dan biasa untuk hijau collard Cina: tangkai daun, sayur putih, mustard, saderi dan juga telinga kuda.

Penampilan sayur lebih mengingatkan pada salad berdaun besar daripada kubis tradisional..

Varieti ini tidak membentuk kepala kubis. Ia mempunyai roset daun tegak, separa tersebar atau padat, diameternya boleh mencapai lebih dari 35 cm. Petioles berdaging kuat ditekan rapat antara satu sama lain, mempunyai tonjolan luaran di bahagian bawah tanaman. Daun kulturnya besar, halus, sedikit beralun. Bergantung pada varietas, ketinggian tanaman dapat bervariasi dari 10 cm hingga setengah meter. Terdapat tiga jenis Pak-choi, yang berbeza dalam warna piring daun dan tangkai daun:

    Joi Choi - dengan daun hijau gelap dan petioles putih cerah;

Joi Choi adalah salah satu varieti kale Cina yang paling sejuk

Kubis Cina yang pelbagai ini padat, mempunyai batang hijau muda yang dibezakan dengan rasa dan aroma yang halus.

Ini adalah pelbagai jenis kubis Cina dengan bahagian atas ungu kemerahan dan bahagian bawah daun hijau.

Jadual: varieti kubis Cina yang termasuk dalam Daftar Pencapaian Pembiakan Negeri

Nama kepelbagaianPenerangan mengenai tanamanSyarat pematanganBerat satu tumbuhan, kgProduktiviti, kg / sq.m
Alyonushka
  • Separuh penyebaran;
  • daun bersaiz sederhana, bujur lebar, hijau tua, sering mempunyai warna kelabu;
  • petiole berdaging
Matang awal (45 hari dari percambahan hingga awal penuaian)hingga 1.8hingga 9
Vesnyanka
  • Tumbuhan dengan roset separuh tinggi;
  • daun dari hijau muda hingga hijau, licin, mempunyai tepi sedikit bergelombang;
  • urat pusatnya lebar dan berair
Matang awal, (25-35 hari dari percambahan hingga kematangan teknikal)0.25lebih kurang 2.7
Vitavir
  • Tanaman rendah dengan roset kecil separa penyebaran,
  • daunnya pendek, bujur, puber, bergelombang di sepanjang pinggir;
  • hijau petiole, pendek, tidak lebar, dengan ketebalan sederhana
Awal masak0.5-0.7hingga 6.2
Goluba
  • Tumbuhan separa penyebaran dengan ketinggian dan diameter kira-kira 40 cm;
  • daunnya sederhana, hijau muda, bujur, halus, tanpa baligh;
  • hijau muda pendek, tangkai lebar tebal sederhana
Awal masak0.6-0.9lebih daripada 6
Corolla
  • Tanaman rendah (hingga 20 cm) mempunyai roset penyebaran (hingga 40 cm);
  • daunnya kecil, hijau tua, bulat, dengan tepi halus;
  • petiole putih, pendek dan sempit
Pertengahan musimhingga 1.0sekitar 5
Keindahan Timur
  • Tanaman padat tinggi sederhana dengan roset menegak;
  • bujur, licin, tanpa pubertas dengan tepi yang halus, daun hijau bersaiz sederhana;
  • petioles bersaiz sederhana, hijau muda, sedikit cekung
Awal masak0.76 dan banyak lagi
Menelan
  • Kilang ini mempunyai roset separuh bangkit;
  • plat daun halus, padat, hijau;
  • daun hijau, berdaging, berair
Matang awal, (35-45 hari dari percambahan hingga kematangan teknikal)1.5-3lebih kurang 10
Angsa
  • Daun kecil, luas bujur, utuh;
  • soket mendatar, ditutup;
  • petiole panjang, berdaging, lebar, putih cerah
Pertengahan musim1.1-1.5dari 5 hingga 7.5
Keajaiban ungu
  • Tumbuhan bersaiz sederhana dengan roset separa penyebaran;
  • daun ungu-hijau mempunyai lapisan lilin yang lemah. Mereka bujur, sedikit bergelombang di sepanjang pinggir;
  • hijau petiole, bersaiz sederhana, sedikit cekung
Hibrid pertengahan awal0.45lebih kurang 2
Lynn
  • Tumbuhan rendah dengan roset yang dinaikkan;
  • daunnya sederhana, hijau gelap, bulat, sedikit bergelombang di sepanjang pinggir;
  • akar tengah cekung berwarna hijau muda
Hibrid masak awal0.353.8
Maggie
  • Tumbuhan rendah mempunyai roset separuh bangkit;
  • daunnya sederhana, bulat, hijau gelap dengan pinggir yang sedikit bergelombang;
  • tangkai hijau muda, sedikit cekung, panjang, lebar dan ketebalan sederhana
Hibrid masak awal0.353.8
Peahen
  • soket separa tegak;
  • daunnya berbentuk bujur, hijau, tanpa baligh;
  • petiole berdaging, berair, rangup, tanpa serat
Pertengahan musim, dengan tempoh dari percambahan hingga kematangan teknikal 57-60 haridari 1.0 hingga 2.0lebih kurang 10
Dalam ingatan Popova
  • Tanaman bersaiz sederhana (kira-kira 25 cm) dengan roset separuh penyebaran (sekitar 35 cm);
  • daunnya sederhana, hijau, halus dengan pinggir yang sedikit bergelombang;
  • petioles sederhana, rata, putih
Awal masak0.8hingga 10
Sejukkan
  • Tinggi tanaman kira-kira 35 cm, diameter kira-kira 30 cm;
  • soket separa penyebaran;
  • daunnya sederhana, hijau muda, tanpa baligh;
  • petioles sederhana, rata, hijau muda
Pertengahan musimhingga 1.5lebih daripada 6.5
Empat musim
  • Tumbuhan separa penyebaran dengan ketinggian dan diameter kira-kira 45 cm;
  • daun sederhana, hijau, bujur, halus;
  • petioles lebar, tebal, hijau muda
Awal masaklebih kurang 1.35kira-kira 7.5
Chingensai
  • Tumbuhan bersaiz sederhana dengan roset yang padat;
  • daunnya sederhana, hijau, bulat, licin dengan tepi halus;
  • petioles pendek dan sempit hijau muda dengan ketebalan sederhana
Awal masak0.123
Yuna
  • Tanaman bersaiz sederhana (kira-kira 30 cm) mempunyai roset separuh penyebaran hingga diameter 50 cm;
  • daunnya sederhana, bujur, dibedah, hijau gelap, sedikit bergelombang di sepanjang pinggirnya
  • petioles sempit, hijau, sedikit cekung
Pertengahan musim0.8-1.0lima

Varieti yang disenaraikan disyorkan untuk ditanam di ladang anak syarikat peribadi di semua wilayah di Persekutuan Rusia. Kedua daun dan tangkai tumbuhan dimakan.

Galeri foto: varieti pak choy kale

Khasiat Pak Choi yang berguna dan keburukannya

Kubis Pak-choy mempunyai sejumlah kualiti bermanfaat untuk tubuh manusia:

  • sayur rendah kalori. 100 g produk hanya mengandungi 13 kkal, jadi sangat sesuai bagi mereka yang berusaha untuk tetap cergas;
  • membantu membuang toksin, kolesterol berbahaya dari badan;
  • daun kubis mengandungi sejumlah besar asid askorbik dan vitamin berguna lain;
  • penggunaan sayur-sayuran secara sistematik mempunyai kesan yang baik terhadap keanjalan saluran darah, pembaharuan sel-sel kulit;
  • jus kubis mempunyai kesan penyembuhan luka;
  • daun dan akar tepu dengan unsur surih, serat dan asid amino semula jadi lisin.

Jenis kubis ini secara harfiah "dimuat" dengan agen anti-barah dan menggabungkan banyak manfaat kesihatan yang lain.

Pak choy kubis Cina sangat berguna, tetapi dalam beberapa kes boleh membahayakan tubuh:

  • anda tidak boleh menggunakan jenis ini untuk orang yang mempunyai reaksi alergi terhadap sebarang jenis kubis;
  • ia juga dikontraindikasikan untuk orang dengan kadar pembekuan darah yang lemah.

Perlu diingat bahawa pengambilan sayur-sayuran yang berlebihan, seperti makanan lain, boleh mempengaruhi keseimbangan hormon tubuh..

Ciri-ciri pak choi kale yang semakin meningkat

Secara amnya, menanam pelbagai jenis kubis ini tidak sukar. Dia tidak berubah-ubah dan murah hati dalam penuaian, tetapi memiliki sejumlah ciri, berbanding saudara-mara dari keluarga Kubis:

  • kurang menuntut kesuburan tanah;
  • ia mempunyai musim pertumbuhan yang pendek. Anda boleh mula menuai varieti awal seawal 3 minggu selepas percambahan;
  • akarnya terletak cetek kira-kira 15 cm dari permukaan tanah. Ciri ini harus diambil kira semasa melonggarkan jurang;
  • jika tarikh penanaman tidak diikuti, budaya dapat melepaskan anak panah dan mekar;

Pak-choi dapat menembak dan mekar di panggung ketika waktu siang meningkat dengan ketara

Pak-choi tergolong dalam kategori tanaman tahan sejuk dan matang awal

Menyemai kangkung Cina

Pak Choi boleh ditanam dengan menyemai benih langsung ke tanah atau melalui anak benih. Agar kubis tidak masuk ke anak panah, penting untuk memerhatikan tarikh penanaman. Semasa menanam terus ke tanah terbuka, ini dilakukan pada awal bulan April, agar musim tanam utama tidak jatuh pada waktu siang yang panjang. Menurut ulasan tukang kebun, hasil panen yang paling berkualiti tinggi dan berlimpah disediakan oleh penaburan benih pada bulan Ogos..

Mei-Julai adalah masa yang malang kerana menyemai Pak Choi. Pada waktu siang yang panjang, kubis akan berbunga dengan cepat dan anda tidak akan mendapat hasil panen berkualiti tinggi.

Apabila ditanam oleh anak benih, penaburan daun Cina dilakukan pada bulan Mac, sehingga pada akhir April kita memiliki anak benih penuh untuk ditanam di tanah terbuka. Sekiranya anda merancang untuk menanam kangkung Cina di rumah hijau, maka benih untuk anak benih disemai pada bulan Februari, sehingga pada bulan Mac anak benih Pak-choy mempunyai sistem akar yang berkembang dengan baik, 4-5 daun sejati dan siap untuk dipindahkan ke tanah.

Semasa memutuskan laman web untuk sayur-sayuran kolar Cina, penting untuk mempertimbangkan peraturan asas penggiliran tanaman: jangan tanam tanaman di mana kubis atau tanaman salib lain ditanam tahun lalu. Ini adalah syarat yang sangat penting, kerana perosak tanaman ini adalah perkara biasa..

Hijau collard ditanam di tempat yang cerah: bayangan tidak boleh berada di laman web ini selama lebih dari 3 jam

Collard Cina tidak mempunyai syarat khas untuk pemakanan tanah. Tanah sekurang-kurangnya disenyawakan secara sederhana. Pada musim gugur, bahan organik harus ditambahkan ke kebun yang anda sediakan untuk Pak-choi (1 baldi setiap 1 meter persegi). Ia berguna untuk menambahkan superfosfat dan kalium klorida (1 sudu besar untuk kawasan yang sama). Sekiranya perlu, tanah dibatasi. Sebelum menyemai, tanah dilonggarkan dengan teliti dan 1 sudu teh urea ditambahkan per meter tempat tidur. Pembajaan kubis Cina lewat tidak diingini.

Menanam anak benih

Kaedah penanaman benih kangkung Cina membolehkan anda mendapatkan penuaian awal sayur-sayuran. Anak benih budaya pada awal pertumbuhan mula membentuk akar panjang, oleh itu agak sukar untuk memindahkan transplantasi dari bekas ke tempat tetap.

Agar tidak menimbulkan situasi tekanan tambahan pada anak benih, disarankan untuk menanamnya dalam tablet atau pot gambut individu dan menanamnya di tempat tetap tanpa transshipment..

Anak benih yang siap ditanam harus mempunyai 4-5 daun

Substrat kelapa sangat sesuai sebagai tanah anak benih. Ia memenuhi syarat utama tanah - kelonggaran. Anda boleh menyemai beberapa biji di setiap periuk, tetapi kemudian mencucuk tunas yang lemah dan meninggalkan anak benih terkuat. Benih ditanam di dalam periuk hingga kedalaman sekitar 1 cm.Jika bekas penanaman diletakkan di dalam ruangan yang hangat, tunas akan muncul dalam 3-5 hari. Anak benih akan siap ditanam di tanah dalam masa lebih kurang 3 minggu..

Untuk memanjangkan hasil panen berkualiti tinggi, biji kubis harus ditanam secara berperingkat dengan selang 7-10 hari.

Berkembang dari biji

Biji kangkung cina di tempat tidur yang sudah siap boleh disemai dengan pelbagai cara:

  • reben-huruf kecil. Ia menyediakan jarak antara kaset 0,5 m, dan antara garis - hingga 30 cm;
  • ke dalam lubang. Mereka dimasak pada jarak kira-kira 30 cm antara satu sama lain. 3-4 biji ditanam di setiap lubang sehingga pada masa akan datang dapat memilih anak benih terkuat.

Benih dikebumikan hingga kedalaman tidak lebih dari 2 cm. Tukang kebun yang berpengalaman menasihatkan agar segera menaburkan tempat tidur dengan abu dan dengan itu mencegah munculnya hama kubis utama - kutu salib. Semasa menyemai pada musim bunga, disarankan untuk melindungi plot dengan bahan penutup untuk melindungi anak benih dari kemungkinan frosts kembali..

Tunas muncul 5-10 hari setelah menyemai dan tumbuh dengan cepat

Video: cara menanam kubis Cina pak choy

Penjagaan kubis

Hijau collard tahan terhadap keadaan tumbuh dan banyak penyakit. Untuk mendapatkan hasil panen yang baik, anda mesti mematuhi peraturan asas yang mempengaruhi kualiti dan kelimpahannya:

    perlu dilakukan penipisan penanaman pada waktunya. Yang pertama dilakukan pada fasa penampilan daun yang nyata, menghilangkan tunas yang lebih lemah pada jarak 8-10 cm. Ketika baris ditutup, penipisan kedua dilakukan, meninggalkan tanaman pada jarak 25-30 cm;

Penipisan yang betul akan memastikan pertumbuhan saluran keluar yang besar

Galeri foto: perosak utama kale pak choi

Untuk melindungi tanaman dari perosak dan penyakit, tidak disarankan untuk melakukan pemprosesan dan penyemburan dengan bahan kimia dan agen yang dapat terkumpul di bahagian-.

Video: kutu salib pada kubis pak choy

Tuai

Potongan daun kubis pertama boleh dilakukan kira-kira 3 minggu selepas percambahan. Daun muda dipotong pada jarak 2-3 cm dari akar, orang dewasa - sedikit lebih tinggi. Teknik ini membolehkan anda mendapatkan panen petioles dan sayur-sayuran yang berulang kali, kerana Pak-choy dengan cepat membentuk tunas berdaun baru. Untuk tanaman yang terlalu terdedah di kebun (lebih dari 50 hari), daun boleh menjadi kasar dan tidak terasa.

Daun yang dipotong tidak disimpan untuk waktu yang lama, jadi dituai mengikut keperluan dan segera digunakan dalam salad atau pinggan lain.

Sekiranya anda memotong tanaman pada fasa awal pembentukan anak panah, maka ia tidak akan kehilangan kesegaran, keenakan dan kegunaannya

Ulasan

Ia adalah saudara dekat kubis Peking, tetapi ia berbeza dari segi penampilan dan kualiti. Pada tahun itu, pada bulan April, saya menanam kubis ini untuk pertama kalinya. Rasa kubis sangat sedap! Pematangan awal, lama digunakan untuk makanan, tidak bersahaja walaupun dengan penyiraman yang jarang berlaku dan suhu tinggi. Saya menasihati anda untuk mencuba.

Julianne

http://greenforum.com.ua/archive/index.php/t-1908.html

Saya menanam ikan paus tahun lalu pada bulan Mei dan pada akhir bulan Ogos. kelas kubis Prima. Sangat cepat berubah warna dan kecil. Saya menyukai kenyataan bahawa ia adalah jenis kubis paling awal yang saya tanam dan rasanya enak. Tahun ini saya akan menanam semula, tetapi sayangnya kita mempunyai pilihan varieti kecil di kedai kita.

Abigail

https://www.forumhouse.ru/threads/213050/

Hari ini saya mencuba Pak Choi (Joi Choi F1). Saya suka rasanya, sesuatu yang rata-rata tanpa asam, selada dan kubis biasa. Sayurannya menyegarkan, batangnya berair. Saya menyemai tiga biji di rumah hijau pada akhir bulan Mac, semuanya tumbuh, tetapi tumbuh dengan perlahan, musim sejuknya menonjol. Memerlukan perlindungan dari midges setelah munculnya daun sejati pertama, tanaman yang matang nampaknya tidak kritikal.

Olga Sim

http://forum.vinograd.info/showthread.php?t=11574

Pak-choi pertama yang kami beli adalah dari beberapa syarikat dari St. Petersburg. Kadbod dengan teks, dilipat dua, dan di dalamnya terdapat beg PE lutsinar dengan biji dan semuanya ditutup dengan stapler. Kubis dari bungkusan ini ternyata paling berjaya. Itu besar dengan tangkai berdaging tebal. Saya tidak ingat satu jenis, saya hanya ingat bahawa namanya "kubis Korea pak-choy". Tahun lalu, mereka menanam "prima" dan secara mirip dengan pak choy "Richie" dari Johnsons, tetapi sama ada kubis tidak mempunyai masa untuk tumbuh, saya berharap ia akan hangat hingga November, atau varieti seperti itu, tetapi kubisnya lebih kecil dan lebih kaku tangkai daun dan daun.

qwersaz

https://www.forumhouse.ru/threads/213050/

Pak choi bagus untuk menyemai lebih awal dan bukannya kubis pada bulan Mei sehingga kubis putih awal habis. Gulung kubis yang disumbat dari dalamnya sangat baik, saya sudah menulis mengenainya di suatu tempat. Daun untuk kubis yang disumbat, dan akar untuk telur dadar dan rebus dengan sayur-sayuran.

328855

http://forum.vinograd.info/showthread.php?t=11574&page=6

Saya juga menanam kubis seperti itu. Tidak berubah-ubah, tetapi mereka suka kutu. Daunnya berair, tetapi lebih kasar daripada daun Peking. Saya tidak begitu menyukai rasanya, tetapi selain daripada kembang kol, saya tidak peduli dengan kubis.

Gina

http://www.tomat-pomidor.com/newforum/index.php?topic=4263.0

Saya menggunakan kubis ini sebagai salad, sangat berair dan enak, tetapi saya tidak memotongnya di bawah akarnya, tetapi meninggalkan tunggul, kemudian tumbuh atau memetik beberapa daun. Mengingatkan rasa kobis Cina.

RNA

http://www.tomat-pomidor.com/newforum/index.php/topic,4263.20.html?SESSID=09b1kq0g2m6kuusatutmlf9ma6

Pak-choi disemai dengan segera di ranjang kebun, saya tidak melihat ada gunanya bermain-main dengan anak benih. Lebih-lebih lagi, kubis ini tidak begitu menyukai pemindahan. Taburkan 3 biji setiap lubang, kemudian biarkan satu biji yang membosankan paling kuat pada satu masa. Jangan lupa untuk merawat tunas muda dari kumbang kutu, mereka memakan semua daun pada tunas sekali sehari, kubis tidak dapat pulih. Saya terpaksa menanam semula. Tidak ada lagi masalah dengan Pak-choi.

Artemida

http://chudo-ogorod.ru/forum/viewtopic.php?f=57&t=2071

Selalunya agak menakutkan untuk menanam sesuatu "luar negeri". Tetapi, bagaimanapun, kentang, Amerika, dan kami tumbuh dengan baik! Begitu juga dengan Pak Choi! Kubis jenis ini lebih senang dijaga daripada kubis putih biasa kita. Taburkan terus ke tanah dan potong lebih kerap sehingga hijau muda sentiasa berada di atas meja anda.

inysia

http://chudo-ogorod.ru/forum/viewtopic.php?f=57&t=2071

Saya telah menanam kubis choi setakat ini hanya dengan cara pembenihan, saya tidak akan mengatakan bahawa ia menyusahkan, anak benih muncul dengan cepat dan setelah tiga minggu mereka dapat dipindahkan ke kebun. Saya tidak menyedari bahawa kubis ini tidak bertoleransi dengan pemindahan, semuanya baik-baik saja. Saya sangat suka rasanya dan fakta bahawa ia tumbuh dengan cepat, kerana sebulan setelah menanam anak benih, anda boleh membuat salad dari kubis ini.

qwi

http://chudo-ogorod.ru/forum/viewtopic.php?f=57&t=2071

Pada hari Sabtu saya menyemai pak-choy di OG, seperti biasa, untuk kubis - di bawah botol. Dia membesarkannya tahun sebelumnya, tetapi menyemainya pada bulan Julai. Kubis suka pada hari yang singkat, baiklah, saya "membuatnya" untuknya - disemai dalam naungan kecil dan sebelumnya. Adakah benih akan muncul tahun sebelumnya... Tetapi ketika dia tumbuh, saya menyukainya, memasak sup kubis dari itu, hanya menggorengnya dengan minyak, seperti kubis musim bunga muda, dan juga membuat salad. Tidak seperti itu, untuk perubahan.

https://www.forumhouse.ru/threads/213050/page-2

Pak-choi kale masih jarang dijumpai di pondok musim panas kami, walaupun banyak kelebihannya (kematangan awal, ketahanan sejuk, hasil tinggi) menjadikannya pesaing pantas untuk dimasukkan dalam senarai tanaman yang ditanam di laman web ini.

Kubis Pak-choy, aka bok-choy atau bah-choy: rahsia apa yang disembunyikan oleh wanita Cina ini?

Sejarah, khasiat berguna, jenis dan penanaman kubis Cina yang sihat dan enak

  • Apa itu Pak Choi?
  • Pemilihan tapak dan keperluan tanah
  • Menanam tarikh untuk anak benih dan di tanah terbuka
  • Anak benih tumbuh
  • Menyemai benih di tanah terbuka
  • Penjagaan
  • Penuaian
  • Kesimpulannya

Sekiranya anda menyukai hidangan yang berbeza dari kubis putih atau kubis Peking, maka anda mungkin menyukai saudara dari tanaman sayuran ini - kubis Cina pak-choi. Budaya ini masih tidak biasa di kebun kita, dan ini mesti diperbaiki..

Kandungan

  • Apa itu Pak Choi?
    • Sejarah dan penerangan botani
    • Kandungan kalori dan nilai pemakanan
    • Khasiat yang bermanfaat dan membahayakan tubuh
    • Pelbagai varieti
  • Pemilihan tapak dan keperluan tanah
  • Menanam tarikh untuk anak benih dan di tanah terbuka
  • Anak benih tumbuh
    • Penyediaan tanah
    • Menanam dan meninggalkan
    • Menanam anak benih di tanah terbuka
  • Menyemai benih di tanah terbuka
  • Penjagaan
    • Menyiram
    • Berpakaian atas
    • Pengawalan penyakit dan perosak
  • Penuaian
  • Kesimpulannya

Apa itu Pak Choi?

Kubis Pak Choi adalah budaya sayur Cina yang paling berharga dan kuno dari jenis salad.

Penduduk Asia Tenggara memanggil jenis pak-choy kubis bakh-choy, di Eropah - bok-choy, dan di wilayah negara kita anda dapat mendengar nama-nama berikut: kubis petiole, Cina, Asia, kubis mustard.

Sejarah dan penerangan botani

Maklumat pertama mengenai sayur ini dicatatkan dalam Ensiklopedia Pertanian Cina abad ke-5, sebagai tanaman biji minyak sayuran yang paling penting.

Produk ini muncul di pasaran Eropah pada awal abad ke-19. Nah, di Rusia tanaman ini mula digunakan dan ditanam baru-baru ini..

PAK-CHOI di pasaran Eropah

Kubis Cina Bok choy adalah varieti masak awal yang kelihatan seperti selada. Setelah menyemai benih, buahnya dapat dimakan dalam 25-40 hari, sehingga banyak menanam tanaman ini dua kali semusim..

Petioles berwarna putih terang sangat berdaging dan rangup dan mempunyai rasa lembut yang unik. Ambil sebahagian besar sayur-sayuran, tekan dengan kuat antara satu sama lain.

Daripada kepala kubis, daunnya halus dan panjang, yang membentuk bundel pelik dengan diameter 30 hingga 45 cm. Ketinggian bundle rata-rata sekitar 30-40 cm. Daun, bergantung pada varietas, dapat memiliki warna warna berikut:

  • hijau gelap;
  • merah-ungu;
  • lampu hijau.

Sistem akar Cina sangat berpengaruh, kurang maju dan dangkal. Akarnya terletak pada kedalaman 9-11 cm.

Apabila buah matang, anak panah muncul dengan bunga kuning cerah. Setelah polong terbentuk, di mana biji coklat gelap bentuk bulat matang.

Kubis petiole berbunga

Kandungan kalori dan nilai pemakanan

Daun kubis petiole mengandungi banyak bahan berguna dan berkhasiat untuk tubuh. Di samping itu, ia rendah kalori, pada 100 gram. produk hanya mengandungi 13 kcal. Ini adalah ramuan yang sesuai untuk orang yang suka makanan rendah kalori dan melihat sosok mereka..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Unsur, vitaminjumlah
Nilai tenaga54 kj
Protein1.5 g
Lemak0.2 g
Karbohidrat2.2 g
Retinol (vitamin A)243 mg
Asid askorbik (vitamin C)45 mg
Kalsium105 mg
Besi0.80 mg
Magnesium19 mg
Natrium65 mg

Khasiat yang bermanfaat dan membahayakan tubuh

Tatsoi masih dihargai dalam perubatan dan masakan Cina, kerana mengandungi hampir semua nutrien dan unsur yang diperlukan untuk seseorang. Oleh itu, tumbuhan ini dipanggil - gudang vitamin.

Apakah bahan bermanfaat yang terdapat dalam kubis Cina??

  1. Glukosinolat. Glukosinolat dosis rendah dapat mencegah barah.
  2. Selulosa. Pembersihan usus yang sangat baik dari racun, toksin dan kolesterol. Pembantu yang hebat untuk masalah najis.
  3. Vitamin C. Membantu mengekalkan kekuatan vaskular. Dengan mengambil bahagian dalam sintesis protein dan kolagen, ia membolehkan kulit lebih tegas dan anjal. Hanya 100 gram daun kubis bok choy sudah cukup untuk mengisi pengambilan vitamin ini setiap hari.
  4. Vitamin K. Meningkatkan pembekuan darah. Dua ratus gram kangkung Cina sepenuhnya mengisi keperluan harian vitamin ini. Tetapi anda tidak boleh memakan produk ini jika anda mengambil ubat untuk menipiskan darah, kerana kesan ubat akan diminimumkan.
  5. Vitamin A. Vitamin ini penting untuk normalisasi metabolisme, pembentukan tulang dan gigi, fungsi sistem kekebalan tubuh, dan kesihatan rambut dan kulit. Kekurangan vitamin A memberi kesan buruk kepada penglihatan, sering menyebabkan penglihatan berkurang pada waktu senja.
  6. Vitamin kumpulan B. Pejuang yang tidak tergantikan dengan penyakit seperti anemia.
  7. Jus penyembuhan. Digabungkan dengan protein ayam, agen bakteria yang sangat baik diperoleh yang dapat digunakan untuk merawat luka yang tidak menyembuhkan.

Dalam memasak, kubis pak adalah produk yang tidak dapat diganti untuk pemakanan yang baik. Kedua-dua akar dan daun boleh dimakan di dalamnya. Ia boleh digoreng, direbus, dikukus dengan daging dan sayur-sayuran lain. Tetapi tentu saja lebih baik menggunakan tanaman ini dalam bentuk salad untuk mengekalkan lebih banyak vitamin..

Produk ini dikontraindikasikan pada orang:

  1. Dengan masalah tiroid;
  2. Mengambil ubat penipisan darah;
  3. Dengan pemburukan ulser gastrik dan ulser duodenum;
  4. Dengan pankreatitis;
  5. Dengan intoleransi individu.

Melihat semua kelebihan kubis choi, setiap tukang kebun pasti ingin menanam tanaman ini di kebunnya. Tetapi jenis mana yang lebih baik untuk dipilih?

Pelbagai varieti

Daftar Negeri menyenaraikan banyak jenis bok. Kami hanya akan memberikan contoh yang paling popular.

Nama dan berat belukar
(dalam gram)
Tempoh pertumbuhan dan perkembangan (hari)Ciri
Gipro,
700
35-45Pelbagainya tahan terhadap perubahan suhu. Ia bertolak ansur dengan cahaya matahari yang terang. Anda boleh mula menanam mulai akhir April. Parameter:
  • roset mendatar dengan diameter 30-35 cm;
  • daun berwarna bujur hijau muda;
  • tahan tembakan.
Digunakan untuk menyediakan salad dan kursus pertama.
Yuna,
800-900
50-60Varieti ini dapat menahan suhu rendah untuk jangka masa panjang. Tahan terhadap bakteriosis. Ciri-ciri pelbagai:
  • daunnya memanjang, dengan tepi yang sedikit bergelombang;
  • petioles sempit;
  • hasil purata;
  • ketinggian maksimum tanaman - 35 cm.
Terutamanya digunakan untuk memasak dan merebus.
Empat musim, 200035-45Kepelbagaian terawal dari segi hasil. Boleh ditanam beberapa kali setiap musim. Tidak berhati-hati dalam penjagaan.
  • tanaman terbantut, tinggi maksimum 20 cm;
  • daun bujur warna hijau gelap;
  • petiole tebal, hijau muda.
Digunakan dalam salad dan acar Korea.
Keajaiban ungu,
450
45-55Tanaman pertama dapat dituai 45-55 hari setelah disemai. Tanah mesti sentiasa lembap. Parameter:
  • tidak bertolak ansur dengan sejuk;
  • hasil rendah;
  • saluran penyebaran;
  • daun berwarna ungu gelap;
  • tangkai kecil.
Oleh kerana skema warna yang tidak biasa, ia paling sering digunakan untuk penggunaan segar.
Angsa, 1000-150045-60Pelbagainya tahan terhadap penyakit kulat. Boleh ditanam di kawasan yang cerah atau teduh. Suka tanah lembap. Penerangan:
  • daun hijau terang ditekan rapat antara satu sama lain;
  • hasil yang tinggi;
  • ketinggian tanaman 20-30 cm.
Daun dari varieti ini sangat berair, jadi disyorkan untuk memakannya segar, misalnya, dalam salad..
Menelan, 130035-45Pelbagai terawal. Sayuran menjadi masak 35-45 hari selepas menanam benih. Pelbagai ini menyukai kawasan yang cerah. Tidak bertolak ansur dengan sejuk. Ciri-ciri sayur:
  • mempunyai bentuk silinder;
  • produktiviti ultra tinggi;
  • sistem akarnya lemah, bercabang;
  • daunnya licin dan sedikit kasar.
Mempunyai rasa masam ringan.
Keindahan Timur, 70035-45Tuai pertama dapat diperoleh pada hari ke-35. Boleh ditanam di kawasan terbuka dan dilindungi. Penanaman bermula pada bulan April. Oleh kerana kematangan awal, varieti ini dapat disemai semula pada bulan Julai. Daun berwarna hijau pekat. Diameter tanaman 40 cm, tinggi 20-25 cm Daun varieti ini mempunyai rasa manis dan masam yang menarik. Boleh digunakan sebagai pengisian sandwic.
Corolla, 100050-60Pelbagai yang sangat murung dan sakit. Tetapi sebaliknya, daun spesies ini mempunyai rasa luar biasa yang luar biasa. Sebaiknya gunakan kawasan penanaman yang teduh untuk mendapatkan hasil. Dan air sesering mungkin, kerana tanah harus selalu lembap. Jika tidak, kilang itu akan mati.
Goluba, 70040-45Varieti ini sangat sesuai untuk garis lintang utara negara kita, kerana tahan sejuk dan penjagaan yang tidak bersahaja. Lebih baik menanam pada hari-hari terakhir bulan April. Ciri-ciri utama:
  • daunnya halus, lebar;
  • lebih tahan terhadap penyakit seperti keela dan alternaria;
  • penyebaran tandan dengan diameter 40 cm.
Ia digunakan untuk pengambilan acar, asin, acar dan penggunaan segar.
Vitavir, 50025-30Hibrid ini menggabungkan rasa kubis Cina dan lobak biasa. Kelebihan utama adalah musim pertumbuhan yang pendek, hanya 25 hari. Masa terbaik untuk menanam adalah permulaan bulan musim bunga terakhir. Varieti ini mempunyai parameter berikut:
  • daun berwarna hijau pucat;
  • rendah, kira-kira 20 cm;
  • sekumpulan diameter kecil, separa penyebaran.
Vitavir mempunyai rasa pedas yang ketara. Disarankan untuk dikeringkan dan digunakan sebagai perasa untuk pelbagai hidangan.
Vesnyanka, 25025-35Vesnyanka adalah varietas matang awal, oleh itu ia mempunyai ukuran daun kecil dan roset yang besar. Ciri utama kubis:
  • berat rasuk maksimum hanya 250 g;
  • bergantung kepada kehadiran kelembapan di daun, warnanya berkisar dari hijau muda hingga hijau kaya;
  • ketahanan terhadap warna;
  • daun memanjang, bulat.
Oleh kerana varieti ini matang awal, ia tidak sesuai untuk pelbagai jenis pengasam. Hanya boleh dijadikan makanan ringan salad.
Alyonushka, 180045Alenka adalah pelbagai tukang kebun Rusia yang paling digemari, seperti:
1. tempoh masak yang pendek;
2. mudah bertolak ansur dengan panas dan sejuk;
3. mempunyai imuniti yang kuat terhadap pelbagai jenis penyakit;
4. daunnya berair dan rangup;
5. boleh disemai dua kali dalam satu musim;
6. merekodkan berat produk siap;
7. Rasa pedas membolehkan menggunakan sayur ini dalam sebarang eksperimen masakan;
8. di samping ini, sayur itu bukan sahaja menyenangkan rasanya, tetapi juga cantik, jadi anda boleh menggunakannya sebagai hiasan dari sebarang hidangan.

Pelbagai pilihan mana yang terpulang pada anda. Tetapi kami ingin menasihati anda untuk menanam beberapa jenis Pak-choi sekaligus untuk tujuan yang berbeza: perapan, asin, menggoreng, dll..

  • Pelbagai "Alyonushka"
  • Pelbagai "Menelan"
  • Susun "Kejutan"
  • Varieti "Empat musim"
  • Ragam "Keindahan Timur"

Pemilihan tapak dan keperluan tanah

Untuk mendapatkan hasil panen yang baik, penting untuk mempertimbangkan beberapa nuansa ketika memilih tempat untuk taman..

  1. Tumbuhan ini menyukai cahaya, jadi pilihlah tempat penanaman yang terang..
  2. Walaupun pihaknya menyukai tanah yang lembap, tetap tidak berbaloi menanamnya di kawasan paya, lebih baik memilih tanah dengan keasidan sederhana pH = 5.5-7.
  3. Di hadapan kubis di kebun, kekacang, biji-bijian, biji labu, penutup malam, dan bawang boleh tumbuh. Tidak bertolak ansur dengan kawasan kejiranan dengan tanaman seperti: lobak, lobak, lobak, rutabaga.

Menanam tarikh untuk anak benih dan di tanah terbuka

Kubis ini boleh ditanam dengan dua cara:

  1. anak benih;
  2. benih di tanah terbuka.

Menyemai benih untuk anak benih pada dekad pertama bulan April. Selepas 25-30 hari, anak benih dapat dipindahkan ke tanah terbuka mengikut skema 35 × 25 cm. Dan dalam sebulan, kubis anda akan siap untuk penuaian.

Di tanah terbuka, benih dapat disemai pada akhir April - awal Mei. Tetapi anda perlu menggunakan beberapa jenis penebat.

Pada nota! Pada pertengahan Mei - Jun, mustahil untuk menyemai kubis Cina, kerana fasa roset hanya akan memakan waktu yang panjang, yang akan memberi kesan buruk kepada pematangan kubis

Menyemai kubis Cina pada musim panas (dekad pertama bulan Julai) memungkinkan untuk memperoleh hasil yang berkualiti tinggi dan tertinggi. Lindungi kubis Cina dari fros pada bulan Oktober. Pada saat ini, disarankan untuk meletakkan busur di tempat tidur kebun dan memakai film atau lutrasil, agri.

Budaya musim luruh juga memberikan hasil yang baik. Untuk melakukan ini, taburkan benih pada akhir bulan Julai - awal bulan Ogos di tempat tidur dengan cara biasa, meletakkan baris setelah 40 cm. Lembapkan tanah terlebih dahulu, dan tutup tanaman dengan kerajang. Setelah tumbuh, keluarkan filem, kurus dalam fasa satu daun yang benar, tinggalkan tanaman terkuat berturut-turut setelah 20-25 cm. Kubis penaburan Julai siap untuk penuaian pada bulan Oktober-November.

Sekiranya tanaman kubis Cina dikeluarkan oleh akar dan dikebumikan di ruang bawah tanah di pasir basah pada musim gugur, ia disimpan sehingga tahun baru. Kepala kubis yang dipotong disimpan dengan baik satu demi satu dalam bungkus plastik pada suhu tidak melebihi 10 ° С.

Menanam kubis pak choy

Anak benih tumbuh

Kaedah penanaman benih membolehkan anda mendapatkan penuaian awal. Benih disemai pada akhir Mac - awal April. Pot gambut sesuai untuk bekas; substrat kelapa dapat digunakan sebagai campuran tanah. 3-4 biji diletakkan di dalam periuk, setelah percambahan, pucuk lemah dikeluarkan. Periuk mestilah di kawasan yang hangat dan terang. Anda boleh menanam anak benih di kebun dalam tiga minggu..

Lebih baik jangan mengganggu anak benih dengan memetik, jadi disarankan untuk segera menanam benih dalam bekas yang terpisah

Penyediaan tanah

Juga penting untuk menyiapkan tanah dengan betul sebelum menanam. Apa yang perlu saya buat?

  1. Adalah perlu untuk menyiapkan tanah pada musim gugur. Untuk melakukan ini, anda perlu menggali kebun dengan baik dan mengeluarkan akar tanaman..
  2. Seterusnya, kami menambah baja organik. Penyelesaian superfosfat dan kalium klorida sangat sesuai. (Untuk 10 liter, pengiraan 1/1).
  3. Sekiranya anda mempunyai tanah berasid di petak, maka lebih baik menambahkan abu ke tempat tidur taman..
  4. Sekiranya tanahnya berat, maka anda perlu menambahkan sedikit pasir atau habuk papan busuk ke tanah.
  5. Pada musim bunga, gali tanah lagi, sapukan baja.
  6. Longgarkan tanah.

Pada musim bunga, gali tanah hingga kedalaman 15 cm

Menanam dan meninggalkan

Agar kubis tumbuh berair dan lembut, penting bukan sahaja menanamnya dengan betul, tetapi juga merawatnya dengan teliti..

  • Pertama, mesti ada penyiraman biasa. Dengan kerap mengeringkan tanah, buah-buahan tumbuh tanpa rasa dan sukar. Tetapi penting untuk diingat bahawa bumi harus cukup lembap..
  • Kedua, kubis harus diberi makan hanya jika tanah tidak subur..
  • Ketiga, selepas setiap penyiraman, anda perlu melonggarkan tanah dan membuang rumpai..

Menanam anak benih di tanah terbuka

Sebelum menanam tanaman muda di tanah terbuka, mereka mesti bersedia dengan teliti untuk acara ini..

1. Pengerasan secara beransur-ansur. Membolehkan anak benih menyesuaikan diri dengan lebih mudah pada keadaan iklim.

  • Pengerasan pertama dilakukan 4-7 hari selepas percambahan, pada suhu luar + 10-12 ° C. Tanaman muda kekal di luar rumah tidak lebih dari 2 jam.
  • Dari yang kedua, kami membiarkan anak benih selama 6 jam..
  • Dari hari keempat, anda boleh membuang tauge hanya pada waktu malam.
  • Dari hari kelima pengerasan, kami membiarkan anak benih semalaman, tetapi pastikan untuk menutupnya.

2. Menyiram dan memberi makan. Kami mengurangkan kekerapan penyiraman 12 hari sebelum menanam di tanah terbuka. Sehari sebelum penanaman, tambahkan pembalut.

Apabila semua peringkat persediaan selesai, anda boleh menanam tanaman di taman dengan selamat dengan cara yang sesuai untuk anda:

  • di bawah pasak;
  • di lubang.

Menanam anak benih di bawah pasak memungkinkan anda menjaga tanah tetap padat dan kapilari, kerana bekalan kelembapan semula jadi bermula dengan segera.

Kelebihan lubang tersebut adalah mudah untuk menyiram dan memberi makan tanaman.

Perhatian! Lebih baik mendarat pada awal pagi atau petang ketika sinaran matahari kurang aktif

Menyemai benih di tanah terbuka

Sekiranya anda tidak mahu mengacaukan anak benih, anda boleh menyemai benih terus ke tanah terbuka. Tetapi pertama-tama anda perlu mengambilnya dalam larutan mangan untuk menyingkirkan kulat dan bakteria:

  • Kami mengambil 2 g kristal kalium permanganat,
  • Isi dengan segelas air (suhu bilik),
  • Biarkan selama 45 minit,
  • Kami bilas dengan air sejuk,
  • Keringkan.

Benihnya kini sudah siap ditanam..

Di tanah terbuka, benih disemai ketika bumi memanaskan hingga + 2-5 ° C. Kami membuat lubang sedalam 1,5 - 2 cm. Jarak minimum antara lubang adalah 30 cm. Masukkan 3-4 biji di setiap lubang, tutup dengan tanah dan tutup dengan filem untuk mengekalkan panas dan kelembapan. Pucuk pertama akan muncul dalam 2 minggu.

Penjagaan

Selepas menanam, penting untuk tidak melupakan menjaga tanaman..

Bagaimana cara menjaga tangki-choi? Tumbuh dan penyayang mempunyai beberapa peraturan asas:

  1. Selepas setiap penyiraman, perlu melonggarkan tanah sehingga oksigen dibekalkan ke akar.
  2. Mengawal rumpai dengan kerap.
  3. Merobek daun bawah, kerana: sukar untuk memasuki tanah, kerana mereka, kelembapan tinggi terbentuk, yang menyebabkan reput akar.

Tetapi yang paling penting adalah penyiraman biasa, kerana dalam cuaca panas, daun sampingan dapat menguap hingga satu baldi air..

Menyiram

Terdapat kepercayaan yang kuat bahawa penyiraman hanya boleh dilakukan pada waktu petang. Sebenarnya, waktu terbaik untuk menyiram adalah subuh. Selain itu, perlu menyiramnya bukan dengan air suam, tetapi dengan air sejuk. Ya, tepat dengan air dingin, karena air suam memudaratkan sistem akar, dan penyiraman sejuk menjaga zon yang selesa untuk tanaman.

Di samping itu, penyiraman harus sederhana dan sederhana. Dengan penyiraman yang rendah, kelembapan tidak mengalir ke akar, yang memberi kesan buruk pada tanaman. Penyiraman yang terlalu banyak menyebabkan peningkatan keasidan tanah, selepas itu berlaku kerosakan akar..

Berpakaian atas

Setelah tangki kubis berakar di kebun, tidak perlu memberi makan. Tetapi jika tanah di mana kubis tumbuh terlalu miskin, maka lebih baik membuat makanan pelengkap.

Bahan berikut boleh digunakan untuk makanan pelengkap:

  • Abu kayu. Masukkan 1 gelas abu ke 1 baldi air, gaul rata dan air.
  • Baja. Bahagikan 1 hingga 10.
  • Mulsa organik (biojisim tumbuhan yang terletak di kebun).
  • Campuran organomineral.

Perkara utama, semasa menggunakan makanan pelengkap, adalah memerhatikan perkadaran yang betul agar tidak membahayakan sayur. Segala-galanya harus dalam keadaan sederhana!

Pengawalan penyakit dan perosak

Walaupun bok-choy tahan terhadap banyak penyakit, penanaman produk ini tidak lengkap tanpa serangan perosak. Ini termasuk: kutu salib, siput, dan putih kubis.

Bagaimana menangani mereka?

  1. Kutu salib. Mereka menggerogoti lubang besar di daun, yang melemahkan tunas muda dan mengakibatkan kematian. Untuk mengelakkan serangan kutu salib, anda perlu menyiram tanah dengan banyak, melonggarkan tanah, atau menutup anak benih dengan agrofibre. Anda juga boleh menaburkan abu di tanah dan daun..
  2. Kubis Putih. Meletakkan telur pada daun, dari mana ulat muncul, menyebabkan kerosakan pada daun. Kaedah yang berkesan untuk memerangi perosak ini adalah habuk tembakau.
  3. Slug atau siput hujan. Lebih baik dikumpulkan dengan tangan. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka anda boleh menggunakan umpan dedak yang disuntik dengan alkohol.

Kutu salib pada pucuk muda Pak Choi

Penuaian

Adalah perlu untuk menuai wanita Cina ketika dia matang. Lebih baik membersihkan Pak Choi pada waktu pagi, ketika jenuh dengan kelembapan sebanyak mungkin..

Ini boleh dilakukan dengan dua cara:

  1. Merobek daun luar atau mencabut tandan sepenuhnya dan kemudian mengeluarkan akarnya.
  2. Semasa mengeluarkan hanya daun luar, penting untuk memotongnya dengan betul agar tidak merosakkan akarnya. Anda perlu memotongnya pada jarak 2-3 cm dari akar..

Anda boleh menyimpan pak choy segar selama 10-14 minggu di dalam peti sejuk, setelah membungkusnya dalam beg plastik atau tuala lembap.

Lebih baik memotong daunnya ketika masih belum kehilangan jus. Oleh itu, daun yang berumur lebih dari 50 hari, untuk varieti awal, dianggap berlebihan, menjadi kasar dan tidak sesuai untuk makanan.

Kesimpulannya

Dalam artikel ini, kami ingin melihat lebih dekat sayur-sayuran hijau Cina yang luar biasa. Setelah mengetahui kelebihan khasnya, setiap tukang kebun pasti ingin memiliki harta karun di kebunnya. Lagipun, budaya pemilih ini mempunyai banyak nutrien dan nutrien yang diperlukan untuk kehidupan manusia..

Kubis Bok choy serba guna dalam penggunaannya. Ia boleh digunakan untuk pelbagai tujuan masakan. Hidangan berdasarkannya selalu menjadi kejayaan dalam apa jua acara.