Apa jenis binatang ini - sotong?

Kita semua ingat kartun mengenai Kapten Vrungel, yang pesaing utamanya adalah kapal layar Black Cuttlefish. Sekarang anda juga dapat mencari nama restoran atau kelab sukan yang serupa. Vrungel menyanyikan: "Seperti yang anda namakan kapal layar, maka ia akan melayang." Persoalannya timbul: mengapa kapal layar itu mempunyai nama kerang laut? Lagipun, sotong asli berenang ke belakang.

Ikan sotong terdapat di Lautan Atlantik (tidak termasuk pantai Amerika) dan di Laut Mediterranean. Ia tergolong dalam cephalopods. Tentakel yang mengambil makanan berada di sekitar mulut. Mulutnya serupa dengan paruh burung beo, dengan bantuannya dapat menghancurkan cengkerang moluska.

Sotong menghabiskan sebahagian besar waktu untuk berehat, lebih memilih kedalaman cetek dan dasar berpasir, di mana ia menyamarkan. Oleh itu, hampir mustahil untuk menjumpai sotong hitam, putih-coklat atau putih-hitam yang dominan. Dia dianggap sebagai concealer terbaik kerana dia dapat mengubah warna, menyesuaikan diri dengan warna dasar laut. Lebih-lebih lagi, tidak hanya warna yang berubah, tetapi juga corak tubuh: hanya dalam beberapa saat ia dapat berubah menjadi oren, merah, biru-hijau, dan garis-garisnya dapat diganti dengan bintik. Bunglon pun tidak boleh berbuat demikian..

Biasanya sotong berukuran kecil - panjangnya hingga 20 cm, tetapi ada juga yang sangat kecil - hingga 2 cm, dan ada raksasa yang sebenarnya. Sebagai contoh, sotong Australia raksasa dianggap yang terbesar di dunia, panjangnya mencapai 50 cm, dan beratnya lebih dari 10 kg..

Sotong bergerak ke belakang: pertama, ia menarik air melalui celah sisi dan corong khas (siphon) di hadapan badan, dan kemudian mendorong aliran air melalui corong, yang membuat pergerakan dengan belakang badan ke hadapan. Lebih-lebih lagi, aliran air dapat diarahkan ke arah yang berbeza. Sekiranya dia berada dalam bahaya, dia mula bergerak dengan cepat dan mengeluarkan cecair dakwat (sepia).

Sotong adalah salah satu haiwan paling pintar, dengan otak yang jauh lebih besar daripada moluska dan ikan lain. Dia mempunyai ingatan yang hebat. Dia mengingati orang-orang yang pernah menyerangnya, dan di masa depan dia berusaha untuk "membalas dendam" terhadap pesalahnya. Yang juga menarik ialah dia mempunyai darah hijau-biru, berkat hemosianin pigmen, dan mempunyai tiga hati.

Semasa Zaman Pertengahan, sotong menjadi prototaip monster mitos "sami laut", yang sepertinya hidup di laut utara. Dari masa ke masa terdapat kisah-kisah nelayan tempatan yang melihat ikan pelik yang kelihatan seperti sami di tudung. Lukisan makhluk aneh masih bertahan hingga hari ini. Para saintis menyiasatnya dan menyimpulkan bahawa ia boleh menjadi sotong sepuluh ratus raksasa, yang biasanya memiliki warna hitam dan merah. Sekarang raksasa "sami sami" adalah watak dalam beberapa permainan komputer.

Penuaian ikan sotong secara komersial digunakan secara meluas, terutama untuk digunakan sebagai umpan untuk memancing. Sepia digunakan untuk menyiapkan cat coklat. Tulang sotong (tempurung) digunakan untuk menggilap bahan atau membersihkan paruh unggas. Sotong dimakan dan boleh dibeli di pasar atau kedai ikan. Hidangan sotong sangat popular di negara-negara Mediterranean. Sebilangan suri rumah malah menggunakan sepia untuk membuat beras hitam..

Mereka juga menyediakan koktel alkohol "Sotong hitam", namun sotong asli tidak diperlukan untuk ini. 50 g vodka dicampurkan dengan 2 g kopi segera, 200 ml Coca-Cola ditambahkan - dan koktel sudah siap.

Hasil tangkapan besar dari sotong gergasi mengancam kewujudan spesies tersebut. Kini banyak organisasi alam sekitar melakukan segala yang mungkin untuk melindungi haiwan yang luar biasa ini dari kepupusan..

Sotong

Maklumat am

Sotong adalah anggota kelas cephalopod. Ia sering disebut "bunglon laut" kerana dapat mengubah warnanya agar sesuai dengan lingkungan. Warna sotong heterogen: tentakel berwarna kehijauan, siripnya berwarna ungu, bahagian punggung berwarna kecoklatan dan garis-garis serta bintik-bintik, dan yang lebih ringan adalah perut. Sotong terdapat di laut subtropika dan tropika, terutama di perairan cetek.

Terdapat lebih dari 100 jenis sotong. Spesies yang paling banyak adalah "sabit firaun", yang tinggal di utara Lautan Hindi. Kerang besar boleh mempunyai berat hingga 12 kilogram dan panjangnya hingga 50 sentimeter.

Cara memilih

Pada penampilannya, sotong serupa dengan sotong, hanya lebih berdaging dan lebih bulat. Anda boleh membeli sotong segar di penjual ikan atau pasar. Sekiranya boleh dan dikehendaki, anda boleh membersihkan dan memotongnya. Semasa memilih sotong yang sudah dikupas, cari sisa dakwat dengan teliti. Ketika membersihkan diri, disarankan untuk memakai sarung tangan, kerana tinta yang terdapat di dalam kerang mengotorkan tangan.

Cara menyimpan

Sebaiknya masak sotong segera setelah dibeli. Tetapi jika perlu, bungkus dalam beg plastik yang ketat dan simpan di dalam peti sejuk beku.

Refleksi dalam budaya

Sotong mengandungi jumlah tinta yang paling banyak. Selama berabad-abad, orang telah menggunakannya untuk menulis dan sebagai cat, yang disebut "sepia", berasal dari nama saintifik untuk sotong. Pelukis dan pelukis sangat menghargai cat ini kerana nada coklatnya yang luar biasa.

Pada masa kini, industri moden menghasilkan cat berasaskan kimia, tetapi "sepia" semula jadi masih digunakan dalam pengeluaran.

Kandungan kalori

Daging sotong termasuk makanan yang enak, kerana kandungan kalori hanya 79 kkal per 100 gram produk, dan dari segi nilai pemakanannya melebihi daging lembu dan daging babi. Pengambilan daging sotong secara teratur membantu menghilangkan kolesterol secara aktif dan meningkatkan metabolisme, dan lemak kerang ini mempunyai kesan antibakteria.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
16.50.60.81.780.679

Sifat berguna sotong

Komposisi dan kehadiran nutrien

Daging sotong mengandungi sejumlah besar vitamin dan nutrien: asid lemak omega-6 dan omega-3, selenium, kalium, fosforus, tembaga, zat besi, zink, yodium, vitamin A, E, B6, B12, D dan hampir semua keperluan tubuh asid amino.

Daging sotong meningkatkan metabolisme, mempunyai kesan anti-radang, menurunkan kolesterol darah dan bertindak sebagai antibiotik semula jadi.

Sifat berguna dan perubatan

Unsur surih yang termasuk dalam daging sotong mempunyai kesan positif pada tubuh manusia. Kalium terlibat dalam membersihkan saluran gastrointestinal, mengatur tekanan darah, membuang toksin dan meningkatkan metabolisme dalam tisu.

Zat besi, yang juga merupakan sebahagian daripada komposisi, meningkatkan peredaran darah dengan ketara. Zink menormalkan metabolisme lemak, dan juga diperlukan untuk penyembuhan luka dan pertumbuhan rambut yang lebih baik.

Sangat diperlukan untuk kerja berkualiti tinggi otak dan sistem kardiovaskular dan fosforus. Ia adalah salah satu komponen utama sel. Meningkatkan imuniti dan mengambil bahagian aktif dalam struktur protein tembaga, yang juga merupakan bahagian daging sotong.

Tinta sotong digunakan dalam perubatan homeopati. Sepia adalah ubat berdasarkan cairan kerang. Sepia diresepkan untuk penyakit seperti: perpindahan rahim, kesesakan vena di dalamnya, keputihan, disertai dengan gatal-gatal, sembelit, buasir, gonorea, dispepsia, prolaps rektum, migrain, eksim, bronkitis.

Juga, tinta sotong dimasukkan ke dalam Klimakt Hel - ubat homeopati yang diresepkan untuk gangguan sistem saraf, kemerosotan ovari, migrain, dystonia vegetatif-vaskular, gangguan tidur, kilat panas.

Dalam memasak

Penyediaan sotong yang betul sangat bermakna. Oleh kerana praktikalnya tidak ada peluang untuk membeli moluska segar ini, anda perlu mempelajari cara menangani daging lembutnya yang sejuk atau beku. Dianjurkan untuk mencairkan sotong dalam air sejuk. Sekiranya anda membeli kerang yang belum dikupas, maka setelah mencairkannya, anda perlu membersihkannya dengan cara yang sama seperti yang baru: buang tulang, mata, mulut dan isi perut. Sekiranya beg dakwat perak disimpan, maka ia mesti dikeluarkan dengan berhati-hati, kerana isinya masih boleh digunakan untuk membuat spageti dengan sotong atau risotto. Setelah sotong dipotong, badan dan tentakel mesti dibasuh di bawah air yang mengalir.

Untuk pembuka selera atau salad sotong, lebih baik membeli daging kerang kecil, kerana lebih lembut. Dan untuk spageti atau sup, 500 gram sotong sesuai. Lebih baik jangan membeli kerang dengan berat lebih dari 600 gram, kerana dagingnya akan sangat sukar.

Sebelum menyediakan hidangan, anda boleh memasak sotong atau menggoreng terlebih dahulu.

Tinta sotong mesti dimasukkan ke dalam pinggan sebelum memasaknya: beg dipotong dengan teliti dan isinya dituangkan ke dalam periuk atau kuali. Sebaiknya gunakan dakwat sotong segar untuk keenakan hidangan..

Sotong

Bunglon laut - ini adalah nama lain untuk sotong. Dan nama ini tidak diberikan kepada moluska secara kebetulan. Dalam 1-2 saat, dia dapat mengubah warnanya menjadi hampir semua warna, apalagi dengan corak apa pun. Tetapi bagi seseorang itu sama sekali tidak berguna untuk ini.

Apa itu sotong

Sotong adalah spesies moluska cephalopod, yaitu, ia berasal dari keluarga yang sama dengan sotong dan sotong. Lebih-lebih lagi, ia adalah wakil keluarga yang paling kuno. Tidak seperti perwakilan cephalopod lain, di dalam sotong ada cangkang lamellar di bahagian belakang bangkai. Pada setiap sepuluh tentakelnya, sebilangan besar penyedut terletak dalam barisan, yang membantu moluska menangkap mangsanya. Bunglon laut memakan ikan kecil dan krustasea. Mereka pergi memburu lebih baik pada waktu malam..

  • Apa itu sotong
  • Komposisi kimia dan nilai pemakanan
  • Kebaikan untuk badan
  • Sifat dakwat yang berguna
  • Ciri berguna tulang sotong
  • Cara memasak dengan betul

Moluska ini biasa dijumpai di perairan tropika dan subtropika. Sotong - lebih suka perairan cetek di Lautan Atlantik, Pasifik dan India. Tidak jarang melihat makhluk-makhluk ini berada di pinggir pantai Afrika Selatan, Jepun dan Australia. Pakar mengatakan terdapat lebih dari 100 jenis sotong. Yang paling terkenal dan paling banyak di antaranya adalah sepia Firaun, yang terdapat di utara Lautan Hindi..

Sotong adalah salah satu makhluk paling berwarna yang menghuni perairan lautan. Beberapa warna digabungkan di badannya sekaligus: coklat di bahagian belakang, warna terang di perut, kehijauan di tentakel, ungu di sirip. Tetapi bergantung pada persekitaran, warna moluska boleh berubah dengan ketara..

Bunglon laut hampir tidak pernah tumbuh lebih besar daripada 50 cm, tetapi beratnya lebih daripada 10 kilogram. Walaupun terdapat juga perwakilan yang sangat kecil - tidak lebih dari 2 cm.

Bertahan melawan musuh, moluska ini melepaskan zat berwarna gelap yang disebut dakwat. Cecair coklat ini menghasilkan tirai yang tidak dapat ditembusi di dalam air, sehingga sotong tersembunyi. Ngomong-ngomong, bahan inilah yang telah digunakan oleh manusia sejak zaman purba sebagai cat atau dakwat untuk menulis..

Daging sotong adalah komponen tradisional masakan Mediterranean dan Asia. Rasanya seperti sotong atau sotong, tetapi lebih lembut. Ia kaya dengan nutrien, tetapi dibandingkan dengan hidupan laut yang lain, badan bunglon lebih cenderung menyerap bahan berbahaya dari air..

Komposisi kimia dan nilai pemakanan

Sotong adalah sumber protein, asid amino dan mineral penting. 100 g produk mentah mengandungi tidak lebih daripada 80 kalori (dalam rebus - kira-kira 160 kkal) dan hampir seperempat dari pengambilan natrium harian.

Daging kerang adalah makanan yang hampir tidak mengandungi karbohidrat dan lemak. Walaupun kandungan lemaknya sangat rendah dalam komposisi kimia, produk ini mengandungi sejumlah besar asid lemak omega-3 penting, terutamanya asid eicosapentaenoic dan docosahexaenoic. Berkat ini, sotong dianggap produk yang berguna untuk jantung dan saluran darah, khususnya untuk pencegahan aritmia, arteri tersumbat, tekanan darah tinggi.

Protein

Seperti yang telah disebutkan, sotong adalah makanan yang kaya protein. 100 gram daging mengandungi hampir 55 peratus daripada keperluan protein harian. Ini menunjukkan bahawa makanan laut adalah sumber asid amino yang sangat baik yang diperlukan untuk pembaikan dan pembentukan sel. Daging kerang ini mengandungi semua 9 asid amino penting dalam jumlah yang berbeza-beza.

Vitamin

Hanya satu hidangan sotong mengandungi lebih daripada 190% daripada nilai harian vitamin B12. Vitamin unik ini sangat diperlukan oleh manusia, kerana diperlukan untuk penciptaan sel DNA, sel darah merah, dan juga menyokong kesihatan neurologi. Sebagai tambahan, bunglon laut adalah gudang vitamin B2 (mengandungi lebih daripada 100% dari nilai harian), yang bertanggungjawab untuk kesihatan kulit dan mata, serta meningkatkan metabolisme yang betul. Hampir seperempat dari pengambilan vitamin A harian anda juga dapat diperoleh dengan hanya 100 gram daging sotong. Dan nutrien ini adalah bahan utama yang bertanggungjawab untuk penglihatan. Di samping itu, pengambilan vitamin A yang mencukupi menyumbang kepada kesihatan kulit, membran mukus, tulang dan gigi. Dengan sifat antioksidan, vitamin ini yang terdapat dalam makanan laut dapat mencegah penyakit jantung, mutasi sel, dan memperbaiki kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.

Mineral

Makanan laut adalah pilihan yang baik untuk menambah mineral dalam badan. Hidangan sotong mengandungi hampir 140% dari nilai selenium harian. Mineral ini, memasuki tubuh, akibat reaksi kimia tertentu, bergabung dengan protein, membentuk selenoprotein - zat dengan kemampuan antioksidan yang kuat. Selenium, yang paling penting, penting untuk kesihatan tiroid dan menguatkan sistem imun.

Mineral penting lain yang terdapat dalam sotong dalam jumlah besar adalah besi. Ini menunjukkan bahawa pengambilan makanan laut dapat meningkatkan peredaran oksigen di dalam badan, dan juga menyokong pertumbuhan sel yang sihat..

Kolesterol

Dan satu-satunya kekurangan daging sotong adalah kolesterol. Makanan ini mengandungi hampir 63% kolesterol harian anda dalam satu hidangan. Tetapi kita mesti ingat bahawa kolesterol dalam makanan tidak selalu menjadi perkara yang buruk. Bahan ini diperlukan untuk tubuh mengekalkan kulit yang sihat, mengatur kadar hormon, menghasilkan enzim pencernaan dan mensintesis vitamin D. Namun, pengambilan makanan yang kaya dengan kolesterol berlebihan boleh menyebabkan simpanan lemak di arteri, yang seterusnya mengganggu aliran darah ke jantung dan otak, menyebabkan serangan jantung atau strok.

Nilai pemakanan setiap 100 g
Kandungan kalori158 kkal
Protein32.48 g
Lemak1.4 g
Karbohidrat1.4 g
Air61.12 g
Kolesterol224 mg
Vitamin A0.11 mg
Vitamin C8.5 mg
Vitamin B10.017 mg
Vitamin B21.73 mg
Vitamin B32.19 mg
Vitamin B50.9 mg
Vitamin B60.27 mg
Vitamin B924 μg
Vitamin B125.4 mcg
Kalsium180 mg
Besi10.84 mg
Magnesium60 mg
Fosforus580 mg
Potasium637 mg
Natrium744 mg
Zink3.46 mg
Tembaga0,998 mg
Mangan0.209 mg
Selenium89.6 μg

Kebaikan untuk badan

Seperti semua makanan laut, sotong adalah sumber protein yang sangat baik. Oleh kerana itu, pengambilan kerang dalam bahagian yang sederhana memberi kesan yang baik terhadap keadaan otot, rambut, kuku, kulit, dan meningkatkan fungsi keseluruhan tubuh. Tetapi sifat bermanfaat produk tidak berakhir di sana..

Adalah berguna untuk memasukkan sotong dalam makanan anda untuk orang yang menderita rheumatoid arthritis. Ini kerana produk ini kaya dengan selenium. Kajian menunjukkan bahawa zat inilah yang paling sering kekurangan tubuh orang dengan gejala penyakit, dan mengembalikan keseimbangan mineral meningkatkan kesejahteraan mereka..

Khasiat sotong lain yang berguna adalah mengurangkan kekerapan dan jangka masa migrain. Keupayaan makanan laut ini dijelaskan dengan adanya vitamin B2, yang banyak terdapat pada daging sotong..

Kerana kepekatan fosfor yang tinggi (dari segi petunjuk ini tidak lebih rendah daripada ikan dan udang), sotong berguna untuk menguatkan tulang dan gigi.

Makanan laut ini juga disenaraikan sebagai bermanfaat untuk mencegah strok dan serangan jantung. Vitamin B12, yang terdapat dalam sotong, menurunkan kadar homosistein, yang sebenarnya merupakan faktor yang meningkatkan risiko penyakit ini.

Sebagai sumber vitamin B3, sotong juga berguna dalam mengatur kadar gula dalam darah. Dan kerana kehadiran zink, makanan laut ini penting untuk menguatkan sistem imun..

Manfaat lain dari daging sotong:

  • menghilangkan sanga;
  • meningkatkan metabolisme;
  • mengawal tekanan;
  • meningkatkan peredaran darah;
  • mempercepat metabolisme lemak;
  • mempromosikan penyembuhan luka yang lebih cepat;
  • mempercepat pertumbuhan rambut;
  • menyumbang kepada fungsi sel otak yang betul;
  • menstabilkan kerja sistem jantung;
  • menguatkan sistem ketahanan badan.

Sifat dakwat yang berguna

Tinta sotong sering disebut sebagai makanan super. Beberapa kajian mendapati bahawa cecair gelap ini mengandungi banyak antioksidan yang bermanfaat untuk sistem kardiovaskular. Selain itu, tinta adalah sumber besi yang baik, menjadikan produk ini berguna untuk meningkatkan hemoglobin, meningkatkan peredaran oksigen..

Tinta sotong berguna untuk penyembuhan:

  • kesesakan vena;
  • sembelit;
  • penyebaran saluran empedu;
  • migrain;
  • bronkitis;
  • ekzema;
  • buasir;
  • gangguan sistem saraf;
  • disfungsi ovari;
  • dystonia vegetatif;
  • insomnia.

Ciri berguna tulang sotong

Cengkerang dalam sotong juga mempunyai beberapa khasiat yang bermanfaat bagi manusia. Tulang ini adalah piring berliang yang menyerupai batu apung. Ia digunakan dalam pengobatan Cina untuk mengobati ulser perut dan duodenum, serta menghentikan pendarahan, melegakan asma..

Tulang yang dihancurkan ditambahkan ke ubat untuk menormalkan keasidan perut dan menyembuhkan bisul. Dalam bidang pergigian, bahan ini digunakan untuk menghentikan pendarahan selepas pencabutan gigi. Ada juga alasan untuk mempercayai bahawa bahan ini dapat berfungsi dalam traumatologi, khususnya untuk rawatan penyakit tulang..

Cara memasak dengan betul

Semakin kecil sotong, semakin lembut dagingnya. Sotong kecil dianggap paling sedap. Rebus hingga 300 g kerang dan tambahkan ke hidangan utama. Tetapi yang kecil sangat dihargai - hingga 20 g. Salad, makanan ringan, kebab kecil disediakan dari mereka, dan juga ditambahkan ke dalam pizza. Sotong boleh digoreng, direbus, dibakar, dipanggang, ditambahkan ke sup atau rebus. Kerang goreng sering dihidangkan sebagai makanan ringan dengan bir, salad atau pasta. Dalam masakan Mediterranean, sotong rebus dibumbui dengan minyak zaitun atau goreng, dan tinta kerang digunakan untuk hidangan sos, pasta atau risotto. Tetapi di Jepun dan China, makanan istimewa ini boleh digoreng, dibakar, dikeringkan dan juga acar. Tetapi mengutamakan makanan laut goreng, seseorang mesti bersedia untuk fakta bahawa kandungan kalori, seperti kehadiran kolesterol, akan meningkat dengan ketara.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Bunglon laut adalah produk yang penting untuk memotong dan memasak dengan betul. Di dalam setiap kerang terdapat kantung berisi cecair gelap. Ia sering digunakan dalam masakan untuk menambah warna pada sos atau nasi. Tetapi jika anda tidak sengaja menembusi beg ini, dakwat akan mengotorkan bangkai. Kerang yang dimasak dengan betul tetap putih dan rasanya seperti gurita atau daging sotong dengan rasa kacang. Rebus sotong selama kira-kira setengah jam dengan api kecil. Terdapat beberapa rahsia dalam menggoreng sotong: pertama, naik tentakel, kemudian balikkan.

Sekiranya anda perlu memasak sotong beku, pertama sekali anda harus mencairkannya dengan betul. Untuk ini, moluska dituangkan dengan air sejuk. Setelah mencairkan sepenuhnya, anda boleh mula membersihkan. Pertama, tulang, mata, mulut dan bahagian bawahnya dipotong. Kemudian kantung dakwat perak dipisahkan dengan teliti. Anda boleh membuangnya atau menggunakan cecair coklat yang terdapat di dalamnya untuk membuat spageti, risotto, atau makanan lain. Bangkai sotong yang dikupas dibasuh di bawah air yang mengalir dan disiapkan dengan cara yang dipilih.

Makanan laut adalah salah satu kategori makanan paling sihat. Kerang, termasuk sotong, adalah sumber banyak bahan bermanfaat. Di samping itu, sebahagian daripadanya boleh diperoleh secara eksklusif dari makanan laut..

Sotong Firaun (Sepia pharaonis)

Sotong Firaun (Sepia pharaonis) adalah salah satu spesies keluarga moluska yang paling banyak dari kelas cephalopods (Sepiidae). Ia diedarkan di perairan Lautan Hindi barat..

Foto dan keterangan sotong

Ini adalah sotong yang agak besar: panjang mantelnya lebih dari 30 cm. Bentuk badannya, seperti pada spesies lain, berbentuk bujur, sedikit rata. Nisbah ketinggian mantel hingga lebar pada orang dewasa adalah sekitar 0.60-0.70. Sotong muda lebih bulat.

Dinding mantelnya tebal, berotot dan tahan lasak. Tepi dorsal anterior mantel membentuk penonjolan bujur segitiga lebar yang bertindih dengan kepala sotong; pinggir perut bawah sedikit cekung di saluran keluar corong. Hujung belakang mantel tajam.

Siripnya dikembangkan dengan baik. Dalam bentuk sempadan membujur yang lebar, mereka berjalan di sepanjang sisi mantel dari pinggir anteriornya hingga ke hujung belakangnya. Lelaki mempunyai sirip yang jauh lebih lebar dan tebal daripada betina, yang membolehkannya lebih mudah bergerak. Bahagian sirip yang paling luas berada di hujung mantel.

Kepala sotong firaun besar, sedikit rata, dengan mata yang menonjol ditutup di atasnya dengan cangkang lutsinar, yang mempunyai lubang kecil di bawah setiap mata. Bentuk mata berbentuk elips, diameter mata mendatar lebih besar daripada menegak.

"Lengan" sotong tebal, kuat dan panjang. Hujung lengan berbentuk calang-calang. Dia mempunyai 4 pasang tangan secara keseluruhan, dengan tangan pasangan keempat menjadi yang paling kuat. Terdapat selaput berenang di sepanjang tepi luar lengan.

Permukaan bahagian dalam lengan mempunyai penyedut yang agak besar sepanjang keseluruhannya, terletak dalam 4 baris membujur. Cawan penyedut terbesar menempati bahagian tengah lengan, yang terkecil terletak di hujung lengan.

Tentakel itu panjang dan nipis, selalunya lebih dari 3 kali panjang sotong itu sendiri. Tentakel berkontraksi dengan baik dan dapat ditarik ke dalam poket sinus khas antara pangkal tangan ketiga dan keempat. Kelab ini agak pendek, cawan penyedut disusun dalam 6-8 baris.

Warna sotong khas untuk bentuk bawah. Wanita dan lelaki boleh menukar warna penutupnya dengan mudah, menyesuaikan diri dengan warna cahaya dan tanah yang berbeza. Betina tidak semeriah lelaki dan biasanya berwarna seragam coklat dalam pelbagai warna - dari cahaya hingga gelap, bergantung pada habitatnya. Lelaki, sebaliknya, mempunyai bahagian punggung mantel yang sangat terang, dan kepala dan lengan ditutup dengan banyak jalur melintang putih yang agak lebar - jenis pewarnaan yang disebut "zebroid". Ternyata, pakaian seperti itu dapat dianggap sebagai atribut pakaian pembiakan, yang diperlukan untuk menarik wanita dan, mungkin, untuk menakut-nakuti lelaki lain. Pada lelaki muda yang belum matang, "seperti zebra" tidak ada atau dinyatakan dengan lemah.

Gaya hidup sotong

Sepia biasanya haiwan bentik. Tubuh lebarnya yang sangat mampat tidak menyumbang kepada perkembangan kelajuan berenang yang cepat di lajur air. Tetapi struktur badan seperti itu dapat melindungi sotong di bahagian bawah dari pemangsa, membantu pemburuan yang lebih berkesan.

Biasanya sotong paling aktif semasa gelap. Mereka berenang, memburu dan memberi makan secara intensif pada waktu malam. Mereka memakan ketam kecil, remaja udang dan udang galah, udang, kerang, ikan hidup dan mati, iaitu hampir semua yang mereka temui dalam perjalanan, tetapi tetap memilih udang. Makanan memasuki perut dalam bentuk yang sangat hancur, dihancurkan oleh rahang yang kuat dan disapu dengan radula.

Bagaimana sotong Firaun memburu?

Semua sepia bawah dengan cara mendapatkan makanan mengintai pemangsa atau pemangsa penyergapan.

Ikan sotong berjaya memburu organisma terapung dan haiwan bentik yang tidak bergerak. Dalam kes pertama, sepia, yang mengesan objek bergerak yang masuk ke bidang pandang, mulai perlahan dan hati-hati berpusing ke arahnya, sehingga kepala dan alat pemburu ditujukan langsung ke objek. Apabila arah pergerakan calon korban berubah, orientasi sotong berubah sesuai, sehingga objek tetap dapat dilihat setiap saat. Udang adalah mangsa yang paling biasa. Kemudian pemangsa secara beransur-ansur menghampiri mangsa. Sepia dengan hati-hati berenang ke arah mangsa dan menganggap pose yang sangat pelik, yang disebut "pose perhatian." Kedua-dua lengan pasangan pertama sotong diangkat ke atas hampir pada sudut tepat, lengan pasangan keempat tersebar. Tentakel hampir sepenuhnya ditarik ke dalam poket, dan hujungnya yang melekat ke luar tegang dan bahkan bergetar sedikit dengan ketegangan. Gelombang nada gelap dan terang mengalir melalui badan sotong - ini adalah pengecutan dan pengembangan kromatofor.

Sekiranya mangsa mula menjauh, sotong mengikutinya sehingga menghampiri pada jarak 2/3 dari panjang badannya sendiri. Berenang dilakukan dengan bantuan pergerakan pergerakan sirip. Keseluruhan kompleks tingkah laku memburu ini hanyalah ambang serangan, yang secara logiknya menyelesaikannya..

Sebaik sahaja jarak antara mangsa dan pemangsa telah berkurang sehingga objek itu berada dalam jangkauan tentakel, sotong secara harfiah menembak mereka keluar dari poket ke mangsa. Tentakel merebut mangsa, mengejutkannya pada saat pertama. Dan pada saat berikutnya, mangsa ditangkap dengan selamat oleh tangan yang lain dan segera dibunuh oleh sotong. Sekiranya mangsa berada di bahagian bawah, maka sotong menyelinap ke atasnya, berenang dari sisi atau dari belakang.

Sotong adalah makhluk yang sangat berhati-hati, bahkan jika dibandingkan dengan sotong. Kerana tertawan, dia tidak bertindak balas terhadap makanan untuk waktu yang sangat lama dan bersembunyi dari orang.

Cara lain untuk memburu sotong dijelaskan. Ini adalah kenyataan bahawa sepia mengintai di bahagian bawah, terkubur di pasir atau kelodak, sehingga hanya bahagian atas kepala dan mantel yang tinggal di luar. Menggali sotong adalah tingkah laku semula jadi yang sering mereka lakukan..

Oleh itu, setelah terkubur, sepia meregangkan tentakelnya yang panjang, meletakkan hujungnya ke luar, sedikit menaikkannya di atas bawah. Dalam kes ini, hujung tentakel berfungsi sebagai umpan. Tertarik oleh pergerakan tentakel yang lemah dan warna terang mereka, ikan kecil dan udang berenang ke "umpan", tanpa menyedari bahaya yang akan datang. Mereka yang paling cuai membayar dengan nyawa mereka..

Musuh sotong

Sebagai pemangsa, sotong pada gilirannya adalah objek makanan bagi pemangsa ikan dan mamalia yang lebih kuat dan lebih besar. Jerung dan ikan pari memakannya dalam jumlah yang banyak..

Salah satu cara utama melindungi sotong dari musuh mereka yang hebat adalah "cecair tinta", yang sepia saat bahaya dilemparkan ke arah pengejar. Bekalan tinta cukup untuk membuat beberapa pelepasan berturut-turut, mengotori air dalam jumlah yang banyak.

Pembiakan sotong

Wanita mencapai kematangan seksual agak lewat, pada usia sekitar 1 tahun, mencapai 70-80% dari panjang maksimum mereka pada masa ini. Memandangkan pertumbuhan mereka yang cepat dan jangka hayat yang pendek, mereka berkembang biak dalam kebanyakan kes hanya dalam satu musim..

Ritual kawin sotong agak rumit dan merangkumi apa yang disebut "permainan cinta" sebagai komponen yang diperlukan. Seperti sotong lain, Firaun mengawan kepala. Kaedah ini terdiri daripada fakta bahawa lelaki dan wanita mendekati kepala mereka, saling berangkai dengan tangan mereka dan tetap berada dalam kedudukan ini sehingga lelaki memindahkan spermatofor yang matang dengan bantuan tangan yang dihectocotilized ke bekas mani bukal wanita.

Pemijahan dalam bahagian - telur dibiakkan dalam bahagian yang berasingan dalam jangka masa tertentu. Cengkeraman sotong Firaun adalah bentik: betina biasanya melekatkan telur ke pelbagai objek di bahagian bawah. Selepas bertelur, telur membengkak dengan banyak di dalam air. Di luar, mereka dilindungi oleh sarung agar-agar nipis, di mana pengembangan sepenuhnya berlaku..

Telur diletakkan seperti berikut. Wanita "berdiri" di tangannya di bahagian bawah, memegang badannya tinggi. Setiap telur yang keluar dari corong, dia mendorong perlahan-lahan lengannya dan, dengan bantuan manipulasi yang agak rumit dan halus, memasangnya satu demi satu ke substrat..

Larva tembus, dengan beg berbentuk bulat dan sirip yang baik. Mereka segera menjadi aktif dan menjalani kewujudan planktonik untuk beberapa waktu, dan kemudian tenggelam ke bawah, di mana mereka menghabiskan sisa hidup mereka..

Jangka hayat sotong firaun rata-rata satu setengah hingga dua tahun. Mungkin lelaki hidup lebih lama daripada wanita.

Sotong

Ikan sotong adalah makhluk luar biasa yang dapat berenang dengan kecepatan yang luar biasa dalam jarak pendek, dengan serta-merta menyamar, mencampurkan pemangsa dengan sedikit dakwat kotor, dan menggembirakan mangsanya dengan paparan hipnotisme visual yang luar biasa. Invertebrata merangkumi 95% daripada semua haiwan, dan cephalopoda dianggap sebagai yang paling pintar dari semua invertebrata di dunia..

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di mana sotong tinggal?
  • Apa yang dimakan oleh sotong?
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh alami sotong
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Sotong adalah moluska yang, bersama dengan cumi-cumi, nautilus dan gurita, membentuk kelompok yang disebut cephalopods, yang berarti kepala dan kaki. Semua spesies dalam kumpulan ini mempunyai tentakel yang melekat di kepalanya. Sotong moden muncul di era Miosen (sekitar 21 juta tahun yang lalu) dan berasal dari nenek moyang seperti belemnite.

Video: Sotong

Sotong tergolong dalam urutan moluska yang memiliki cangkang dalam yang disebut piring kerangka. Sotong terdiri daripada kalsium karbonat dan berperanan dominan dalam daya apung moluska ini; ia dibahagikan kepada ruang kecil di mana sotong dapat mengisi atau mengosongkan gas bergantung pada keperluannya.

Ikan sotong mencapai panjang mantel maksimum 45 cm, walaupun spesimen sepanjang 60 cm telah direkodkan.Mantel mereka (kawasan badan utama di atas mata) mengandungi plat kerangka, organ pembiakan dan organ pencernaan. Sepasang sirip rata merangkumi seluruh panjang mantel mereka, mencipta gelombang ketika mereka berenang.

Fakta menarik: Terdapat kira-kira seratus spesies sotong di dunia. Spesies terbesar adalah sotong Australia raksasa (Sepia apama), yang boleh tumbuh hingga satu meter dan beratnya melebihi 10 kg. Yang terkecil adalah Spirula spirula, yang jarang melebihi panjang 45 mm. Spesies Inggeris terbesar adalah sotong biasa (Sepia officinalis), yang panjangnya boleh mencapai 45 cm.

Rupa dan ciri

Foto: Bagaimana rupa sotong

Otak sotong sangat besar jika dibandingkan dengan invertebrata lain (haiwan tanpa tulang belakang), yang memungkinkan sotong belajar dan mengingat. Walaupun buta warna, mereka memiliki penglihatan yang sangat baik dan dengan cepat dapat mengubah warna, bentuk dan pergerakan mereka untuk berkomunikasi atau menyamar..

Kepala mereka terletak di dasar mantel mereka, dengan dua mata besar di sisi dan rahang seperti paruh tajam di tengah lengan mereka. Mereka mempunyai lapan kaki dan dua tentakel panjang untuk merebut mangsa yang dapat ditarik sepenuhnya ke dalam badan. Orang dewasa dapat dikenali dengan garis putih mereka yang bercabang dari pangkal lengan ketiga mereka yang berkobar..

Fakta menarik: Sotong membuat awan tinta apabila mereka merasakan ancaman. Dakwat ini pernah digunakan oleh seniman dan penulis (sepia).

Sotong digerakkan melalui air dengan apa yang disebut "jet engine". Sotong mempunyai sirip yang berjalan di sisinya. Dengan sirip bergelombang mereka, sotong dapat berlegar, merangkak dan berenang. Mereka juga dapat didorong oleh "mesin jet" yang dapat menjadi mekanisme penyelamatan yang efektif. Ini dicapai dengan bentuk badan yang ramping dan peras air yang cepat dari rongga di badan mereka melalui sifon berbentuk corong yang mendorong mereka ke belakang.

Fakta menarik: Sotong adalah penukar warna yang mahir. Sotong muda boleh menunjukkan sekurang-kurangnya tiga belas jenis badan sejak lahir..

Mata sotong adalah antara yang paling berkembang di kerajaan binatang. Para saintis menyatakan bahawa mata mereka tumbuh sepenuhnya sebelum lahir dan mula memerhatikan persekitaran mereka ketika masih berada di dalam telur..

Darah sotong mempunyai warna hijau-biru yang tidak biasa kerana menggunakan protein hemocyanin yang mengandung tembaga untuk membawa oksigen dan bukannya protein hemoglobin yang mengandung besi merah yang terdapat pada mamalia. Darah dipam oleh tiga hati yang terpisah, dua di antaranya digunakan untuk mengepam darah ke insang sotong, dan yang ketiga digunakan untuk mengepam darah ke seluruh tubuh.

Di mana sotong tinggal?

Foto: Sotong di dalam air

Sotong adalah spesies laut secara eksklusif dan dapat dijumpai di kebanyakan habitat laut dari laut dangkal hingga perairan dalam dan laut sejuk hingga laut tropika. Sotong biasanya menghabiskan musim sejuk di perairan dalam dan berpindah ke perairan pantai yang cetek pada musim bunga dan musim panas untuk membiak.

Sotong biasa dijumpai di Laut Tengah, Laut Utara dan Baltik, walaupun dipercayai bahawa penduduknya dijumpai sejauh selatan seperti yang dapat dijumpai bahkan di Afrika Selatan. Mereka berlaku di kedalaman sublitoral (antara air surut dan tepi rak benua, hingga sekitar 100 fathom atau 200 m).

Beberapa jenis sotong yang biasa dijumpai di Kepulauan British adalah:

  • Sotong biasa (Sepia officinalis) - sangat biasa di pesisir selatan dan barat daya England dan Wales. Sotong biasa dapat dilihat di perairan cetek pada musim pemijahan akhir musim bunga dan musim panas;
  • sotong elegan (Sepia elegans) - ditemui di luar pesisir di perairan selatan Britain. Sotong ini lebih nipis daripada sotong biasa, selalunya dengan warna merah jambu dan barb kecil di satu hujung;
  • sotong merah jambu (Sepia orbigniana) - sotong langka di perairan Britain, mirip dengan sotong elegan, tetapi jarang ditemui di selatan Britain;
  • sotong kecil (Sepiola atlantica) - kelihatan seperti sotong kecil. Spesies ini paling biasa di pantai selatan dan barat daya Inggeris..

Sekarang anda tahu di mana sotong tinggal. Mari lihat apa yang dimakan oleh kerang ini.

Apa yang dimakan oleh sotong?

Foto: Sotong laut

Sotong adalah karnivor, yang bermaksud mereka memburu makanan mereka. Namun, mereka juga menjadi mangsa binatang, yang berarti mereka diburu oleh makhluk yang lebih besar..

Sotong biasa adalah tuan penyamaran. Struktur perubahan warna yang sangat khusus membolehkan mereka menyatu dengan latar belakang mereka dengan sempurna. Ini juga membolehkan mereka kerap menyelinap mangsa dan kemudian melepaskan tentakel (yang mempunyai pucuk seperti pengisap pada hujungnya) dengan sepantas kilat untuk merebutnya. Mereka menggunakan cawan sedutan dari tentakel mereka untuk menahan mangsa semasa mereka mengembalikannya ke paruhnya. Sotong biasa memakan terutamanya krustasea dan ikan kecil.

Ikan sotong adalah penghuni bawah yang sering menyerang haiwan kecil seperti ketam, udang, ikan dan moluska kecil. Secara kebetulan, sotong akan menyelinap ke mangsanya. Selalunya pergerakan secara beransur-ansur ini disertai dengan pertunjukan cahaya di kulitnya, ketika coretan warna berdenyut di seluruh badan, membuat mangsa membeku karena terkejut dan kagum. Kemudian ia membentangkan lebar 8 kaki dan melepaskan 2 tentakel putih panjang yang merebut mangsa dan menariknya kembali ke paruhnya yang hancur. Ini adalah serangan dramatik yang sering ditonton oleh penyelam skuba, dan kemudian bercakap tanpa henti setelah menyelam..

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Sotong di laut

Sotong adalah tuan penyamaran, mampu bergerak dari yang tidak kelihatan sepenuhnya jelas dan kembali lagi dalam masa 2 saat. Mereka dapat menggunakan trik ini untuk menyatu dengan latar belakang semula jadi, dan mereka dapat menyamarkan dengan latar belakang buatan. Sotong adalah raja penyamaran sejati di antara cephalopod. Tetapi mereka tidak dapat memutarbelitkan badan mereka, seperti gurita, tetapi hanya menjadikannya lebih mengagumkan..

Cephalopods mempunyai penyamaran yang luar biasa, terutamanya kerana kromatofornya - kantung pigmen merah, kuning atau coklat di kulit, yang dapat dilihat (atau tidak dapat dilihat) oleh otot di sekeliling mereka. Otot-otot ini berada di bawah kawalan langsung neuron di pusat-pusat motor otak, sebab itulah mereka dapat bergabung dengan cepat dengan latar belakang. Kaedah penyamaran lain adalah tekstur kulit sotong yang dapat diubah, yang mengandungi papillae - jumbai otot yang dapat mengubah permukaan haiwan dari licin menjadi berduri. Ini sangat berguna, misalnya, jika anda perlu bersembunyi di sebelah batu yang dilindungi oleh cengkerang..

Bahagian terakhir komposisi penyamaran sotong terdiri daripada leukophores dan iridophores, terutamanya plat reflektif yang terletak di bawah kromatofor. Leucophores memantulkan cahaya dalam jarak panjang gelombang yang luas, sehingga dapat memantulkan cahaya yang ada saat ini - misalnya, cahaya putih di air cetek dan cahaya biru pada kedalaman. Iridophores menggabungkan platelet protein yang disebut reflectin dengan lapisan sitoplasma, mewujudkan pantulan warna-warni yang serupa dengan sayap kupu-kupu. Iridophores spesies lain, seperti beberapa ikan dan reptilia, menghasilkan kesan gangguan optik yang menyala cahaya ke arah panjang gelombang biru dan hijau. Sotong dapat menghidupkan atau mematikan reflektor ini dalam beberapa saat atau minit dengan memanipulasi jarak platelet untuk memilih warna.

Fakta menarik: Sotong tidak dapat melihat warna, tetapi mereka dapat melihat cahaya terpolarisasi, penyesuaian yang dapat membantu dalam kemampuan mereka untuk merasakan kontras dan menentukan warna dan corak mana yang akan digunakan ketika dicampurkan dengan lingkungannya. Murid-murid sotong berbentuk W dan membantu mengawal intensiti cahaya yang memasuki mata. Untuk memusatkan perhatian pada objek, sotong mengubah bentuk matanya, dan bukan bentuk lensa mata, seperti yang kita lakukan..

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Sotong cub

Kitaran pembiakan sotong berlaku sepanjang tahun, dengan lonjakan kawin pada bulan Mac dan Jun. Sotong adalah dioecious, iaitu, mereka mempunyai jantina lelaki dan wanita yang terpisah. Lelaki memindahkan sperma ke betina melalui tentakel hectocotylized (tentakel yang diubah suai untuk kawin).

Sotong jantan akan menunjukkan variasi warna yang jelas semasa pacaran. Pasangan itu menyusun badan mereka secara berhadapan sehingga lelaki dapat menggerakkan beg sperma yang tertutup ke kantung di bawah mulut wanita. Wanita itu kemudian berlari ke tempat yang tenang, di mana dia mengambil telur dari rongga dan memindahkannya melalui sperma, menyuburkannya. Sekiranya terdapat beberapa paket sperma, yang berada di bahagian belakang barisan menang, iaitu yang terakhir.

Selepas persenyawaan, lelaki menjaga betina sehingga dia meletakkan sekumpulan telur anggur hitam yang disenyawakan, yang melekat dan melekat pada alga atau struktur lain. Telur kemudian sering tersebar dalam cengkeraman yang ditutupi sepia, agen pewarna yang bertindak sebagai kekuatan kohesif dan juga mungkin menutupi persekitarannya. Sotong dapat bertelur sekitar 200 telur dalam cengkeraman, sering di sebelah betina lain. Selepas 2 hingga 4 bulan, remaja menetas sebagai versi kecil dari ibu bapa mereka..

Sotong mempunyai telur besar, diameter 6-9 mm, yang disimpan di saluran telur, yang kemudian disimpan dalam gumpalan di dasar laut. Telur dicelup dengan dakwat, yang membantu mereka menyatu dengan latar belakang yang lebih baik. Remaja mempunyai kuning telur berkhasiat yang akan menyokong mereka sehingga mereka dapat menyediakan makanan. Tidak seperti sepupu sotong dan gurita mereka, sotong sudah sangat berkembang dan tidak dilahirkan. Mereka segera mulai berusaha melacak krustasea kecil dan secara naluriah menggunakan seluruh senjata pemangsa semula jadi mereka..

Fakta menarik: Walaupun terdapat mekanisme pertahanan dan serangan yang luar biasa dan kecerdasan mereka yang jelas, sotong tidak hidup lama. Mereka tinggal di mana saja antara 18 dan 24 bulan, dan betina mati sejurus selepas bertelur..

Musuh alami sotong

Foto: Sotong gurita

Oleh kerana saiz sotong yang agak kecil, mereka diburu oleh banyak pemangsa laut.

Pemangsa utama sotong biasanya:

  • jerung;
  • pemancing;
  • ikan todak;
  • sotong lain.

Lumba-lumba juga menyerang cephalopoda ini, tetapi hanya memakan kepala mereka. Manusia menimbulkan ancaman kepada sotong dengan memburu mereka. Bentuk pertahanan pertama mereka cenderung untuk menghindari pengesanan oleh pemangsa menggunakan penyamarannya yang indah, yang dapat membuat mereka kelihatan seperti karang, batu, atau dasar laut dalam waktu singkat. Seperti saudara kandungnya, sotong, sotong dapat memercikkan tinta ke dalam air, menyelimuti calon pemangsa mereka dalam awan kegelapan yang tidak menyenangkan..

Para penyelidik telah lama mengetahui bahawa sotong dapat bertindak balas terhadap cahaya dan rangsangan lain semasa mereka masih berkembang di dalam telur. Walaupun sebelum menetas, embrio dapat melihat ancaman dan mengubah kadar pernafasan mereka sebagai tindak balas. Cephalopod yang belum lahir melakukan semua perkara di dalam rahim untuk mengelakkan pengesanan ketika pemangsa dalam bahaya - termasuk menahan nafas. Bukan hanya tingkah laku yang luar biasa ini, ia juga bukti pertama bahawa invertebrata dapat belajar di rahim, sama seperti manusia dan vertebrata lain..

Penduduk dan status spesies

Foto: Bagaimana rupa sotong

Moluska ini tidak termasuk dalam senarai spesies terancam punah, dan tidak banyak data mengenai populasinya. Walau bagaimanapun, nelayan komersial di Australia Selatan menangkap sehingga 71 tan semasa musim kawin baik untuk manusia maupun umpan. Kerana jangka hayat mereka yang pendek dan hanya bertelur sekali seumur hidup, ancaman penangkapan ikan berlebihan adalah jelas. Saat ini tidak ada langkah-langkah pengelolaan untuk membatasi jumlah tangkapan sotong, tetapi ada keperluan untuk menambahkan sotong raksasa ke dalam daftar spesies yang terancam punah..

Fakta menarik: Terdapat 120 spesies sotong yang terkenal yang terdapat di seluruh dunia, berukuran dari 15 cm hingga sotong Australia raksasa, yang selalunya panjang setengah meter (tidak termasuk tentakelnya) dan beratnya lebih dari 10 kg.

Pada tahun 2014, tinjauan populasi pada titik agregat di Point Lawley mencatatkan peningkatan pertama populasi sotong dalam enam tahun - 57,317 berbanding 13,492 pada tahun 2013. Hasil tinjauan 2018 menunjukkan bahawa anggaran tahunan kelimpahan sotong Australia gergasi meningkat dari 124,992 pada 2017 menjadi 150,408 pada 2018..

Ramai orang ingin menjadikan sotong sebagai haiwan peliharaan. Ini cukup mudah dilakukan di UK dan Eropah, kerana spesies sotong seperti Sepia officinalis, "sotong Eropah" boleh didapati di sini. Di Amerika Syarikat, bagaimanapun, tidak ada spesies semula jadi dan spesies yang paling banyak diimport berasal dari Bali, yang disebut Sepia bandensis, yang merupakan pengembara yang miskin dan biasanya tiba sebagai orang dewasa yang mungkin hanya mempunyai minggu untuk hidup. Mereka tidak digalakkan sebagai haiwan peliharaan.

Sotong adalah salah satu moluska yang paling menarik. Kadang-kadang mereka disebut sebagai bunglon kerana kemampuannya yang luar biasa untuk mengubah warna kulit dengan sesuka hati. Sotong bersenjata dengan baik untuk memburu. Ketika udang atau ikan berada dalam jangkauan, sotong membidiknya dan menembak dua tentakel untuk merebut mangsanya. Seperti keluarga gurita mereka, sotong bersembunyi dari musuh dengan penyamaran dan awan tinta..

Sotong Australia raksasa (lat.Sepia apama)

Sotong Australia gergasi dianggap sebagai sotong terbesar di dunia. Panjangnya boleh mencapai 50 sentimeter. Jantan dari spesies ini dapat berpura-pura menjadi betina untuk mengalahkan pesaing terkuat dan mendekati betina, setelah itu mereka dengan cepat mengawan dengannya dan berundur sehingga lelaki yang dominan memahami apa yang salah.

Sotong raksasa adalah spesies endemik yang terdapat secara eksklusif di perairan pantai di selatan, barat daya dan tenggara Australia (dari pantai Queensland hingga Teluk Shark di Australia Barat). Berlaku pada kedalaman tidak lebih dari 100 meter, tetapi paling sering di perairan cetek.

Sotong ini adalah yang terbesar dari semua spesies. Panjang tubuhnya boleh mencapai 50 sentimeter, dan berat badannya boleh berkisar antara 3 hingga 10 kilogram. Bahagian badan yang sedikit rata dihiasi dengan lipatan berkulit lebar. Di sana, di sisi, terdapat sirip. Terdapat 10 tentakel: 2 mencengkam - terpanjang, mereka dapat ditarik sepenuhnya menjadi fossa berbentuk kantung khas di bawah mata, 8 yang lain pendek, terletak di sekitar mulut. Semuanya dilengkapi dengan cawan sedutan. Pada lelaki, berbeza dengan wanita, "tangan" ke-4 berfungsi untuk persenyawaan.

Sotong bernafas dengan bantuan insang. Di bawah mantel, di punggung dalam bentuk piring, ada cangkang berkapur berpori, yang memberikan bentuk tubuh kepada haiwan..

Mata serupa dalam struktur dan ketajaman penglihatan dengan mata manusia. Mereka mampu mengubah bentuk lensa. Mulut, seperti banyak cephalopoda, terdiri dari paruh, berbentuk seperti paruh, rahang dan lidah burung beo.

Tidak jelas untuk alasan apa, tetapi alam telah mengurniakan 3 makhluk hidup ini. Satu bertanggungjawab untuk membekalkan darah ke sistem saraf, dan dua lagi bertanggungjawab untuk kerja insang. Warna biru darah disebabkan oleh adanya hemocyanin pigmen khas, yang, seperti hemoglobin pada mamalia, bertanggung jawab untuk pemindahan oksigen. Lelaki melebihi bilangan wanita.

Sotong ini terkenal dengan kemampuannya untuk mengubah warna mereka dengan serta-merta, yang paling sering bergantung pada mood haiwan atau persekitarannya. Ia juga banyak berubah pada lelaki semasa musim kawin. Ini menjadi mungkin kerana adanya pigmen di dalam sel mereka, yang bertanggungjawab untuk meregangkan atau mengontraknya, bergantung pada isyarat dari sistem saraf. Semasa musim kawin atau ketika menyerang mangsa, warna mereka memperoleh kilauan logam dan ditutup dengan titik bercahaya terang..

Sebagai pertahanan terhadap pemangsa, mereka menggunakan noda tinta, yang dilepaskan sama ada di "wajah" musuh, atau sedikit ke samping. Kemudian tempat itu berbentuk seperti sotong itu sendiri, yang mengalihkan perhatian pemangsa dari orangnya sendiri.

Raksasa ini adalah diurnal. Mereka menghabiskan sebahagian besar masa mereka bersembunyi di antara ganggang alga, terumbu berbatu atau menggali di dasar laut. Mereka menghabiskan semua masa aktif mereka di kawasan kecil, tidak melebihi 500 m2. Mereka menghabiskan sebahagian besar tenaga mereka bukan untuk aktiviti, tetapi untuk pertumbuhan. Dia sangat ingin tahu dan suka bermain, yang sering digunakan oleh penyelam.

Walaupun sifatnya yang baik dan penampilannya yang comel, sotong adalah pemangsa yang licik. Mereka memakan pelbagai moluska kecil, krustasea, ikan, cacing laut dan sotong kecil. Mereka pergi memburu dalam gelap dan menyerang mangsa, menyambarnya dengan dua tentakel panjang.

Secara semula jadi, sotong adalah kesendirian, tetapi selama musim pembiakan, yang jatuh pada bulan Jun-Ogos, mereka berkumpul dalam kumpulan besar. Salah satu lokasi tersebut adalah Falls Bay, yang terletak di bahagian utara Spencer Bay. Pada saat ini, dia hanya bermain dengan sotong raksasa. Di sini terdapat 1 individu setiap 1 m2.

Dan di sini keseronokan bermula. Laki-laki yang paling besar dan terkuat mula menghukum wanita. Mereka "berpakaian" dengan gaun pengantin yang cerah dan mulai melambaikan "tangan" mereka di depannya. Mereka mengusir lelaki yang lebih kecil dan lebih muda. Kemudian mereka terpaksa melakukan manuver yang menipu. Mereka mengubah warna terang mereka menjadi "wanita" dan dengan kedok "wanita" berjalan melalui "penjaga yang waspada". Apabila lelaki dominan terganggu, mereka dengan cepat memperoleh warna cerah mereka di depan wanita, mengawan dengan dia, memindahkan spermatoforanya dengan bantuan "tangan" ke-4, dan cepat berenang.

Selepas beberapa ketika, betina bertelur di cangkang tebal di bawah batu atau di tempat yang sukar dijangkau. Kemudian mereka mati. Bergantung pada suhu air, setelah 3-5 bulan, anak-anak kelihatan panjang 2.5 sentimeter. Secara luaran, mereka sudah kelihatan seperti orang dewasa dan pada mulanya memakan plankton..

Pendua dijumpai

Video dan suara Drozdov tiada.

Terdapat kitaran filem dari BBC "Blue Planet", anda dapat mengetahui suara lakonan Drozdov) Dan ini mengenai jenis sotong ini yang dikatakan dalam salah satu siri, dan ditunjukkan bagaimana mereka saling menipu, saya tidak ingat siri mana yang tepat (tetapi tepat di suatu tempat selepas itu Ke-3.

makan jari seseorang

Gratuti, bl @ t!

Lelaki itu memutuskan untuk memancing ikan sardin dengan tali penari telanjang tidak jauh dari pantai. Akibatnya, kami menemui seekor ikan seukuran perahu mereka.

Paella di Valencia

Resipi sedikit berbeza dari yang klasik, tetapi hasilnya melebihi semua jangkaan.!

Semuanya bermula dengan menyediakan minyak! Ya Ya! Minyak zaitun perlu "tepu" dengan aroma sebelum anda mula menggoreng sesuatu di atasnya. Harus banyak minyak, kerana makanan laut secara praktikalnya tidak mengandungi lemaknya sendiri. Kami memanaskan minyak, menambah satu tangkai rosemary, secubit safron (saya faham bahawa itu mahal), paprika (banyak). Campurkan semua ini dengan teliti dan masukkan tomato cincang!

Apabila alas sudah siap, buang udang besar ke dalam kuali. Kami menyerahkannya. Secara harfiah memerlukan satu minit.

Kemudian kami memasukkan udang ke dalam pinggan yang berasingan dan membuang cincin sotong.

Kami sedang menunggu cincin untuk sedikit menyerap warna dan aroma. Semua berlaku dengan cukup pantas.

Tuangkan nasi. Kami lebih kerap menggunakan nasi bulat. Ia memasak lebih cepat dan menyerap bau dan rasanya lebih sedap. Campurkan cincin dan alas dengan nasi. Kami mengedarkan semuanya dalam lapisan yang sama rata.

Tuangkan kuahnya! Kaldu disediakan secara berasingan! Dan ini adalah bahagian terpenting paella! Dalam kes ini, kami menyiapkan kuah dari kepala dan cangkang udang (perhatikan pada foto di atas, beberapa udang sudah dikupas), sisa-sisa tomat, rosemary, paprika, kerang. Kaldu harus tiga kali lebih banyak daripada beras. TETAPI lebih baik melakukan sedikit lagi. Saya akan menerangkan mengapa lebih jauh. Tuangkan kuahnya semasa panas! Ia semestinya mendidih pada ketika ini..

Setelah menuangkan kuahnya, hidupkan pembakar hingga penuh, sehingga semuanya mendidih sekaligus. Apabila ia mulai mendidih, gas dapat dimatikan. Putar periuk setiap 3-5 minit sehingga proses memasak sama rata. Selepas beberapa lama, cecair akan berkurang. Dan itu bermaksud paella hampir selesai. Pada ketika ini, anda boleh mula membuang kerang sehingga jus memenuhi "cengkerang". Anda boleh meletakkan beberapa tangkai rosemary di atas. Kesediaan paella, tentu saja, ditentukan bukan oleh "kekeringan / kelembapan", tetapi oleh kesediaan nasi. Ia berlaku, terutamanya semasa anda memasak paella untuk pertama kalinya atau tidak mengetahui "watak" pembakar, bahawa kuahnya cepat menguap dan menyerap, dan nasi masih belum siap. Pada ketika ini, anda boleh menambah sedikit kuahnya. Itulah sebabnya saya mengesyorkan melakukannya sedikit dengan margin. Sudah tentu, "topping" seperti itu sudah membicarakan ketidak profesionalisme anda, tetapi dalam lima paila pertama, pada pendapat saya, ini dibenarkan. Ada muslihat lain yang boleh digunakan sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan beras yang panjang. Ia juga memakan masa lebih lama untuk dimasak. Dalam kes ini, anda boleh menutup periuk dengan dua helai kertas aluminium dan memberi "mandi" nasi. Tetapi dalam kes ini, jangan terkejut jika nasi tidak hancur..

Akhir sekali, hiasi paella dengan udang dan kacang putih, yang kami masak terlebih dahulu dalam tomato, rosemary, paprika dan sisa makanan laut. Perhatikan bahawa semua ramuan selalu sama. Paella yang baik terkenal dengan "melekit", tetapi tidak terbakar di bahagian paling bawah. Lapisan ini disebut "socarrat". Inilah yang sangat saya gemari untuk "menggosok", sangat sedap! Perkara utama di sini adalah tidak membakarnya, jika tidak, anda akan merosakkan keseluruhan hidangan. Pembentukan lapisan ini dapat ditentukan dengan dua cara. Yang pertama adalah menyentuh bahagian bawah kuali dengan lembut dengan hujung sudu yang lain, ia harus sedikit melekat. Yang kedua adalah suara, ia akan terdengar seperti keretakan. Saya secara peribadi sangat senang membandingkan suara ini dengan tepukan berjuta-juta makhluk kecil. Mereka bertepuk tangan dan berkata, "Dude, bravo! Kamu keren!" Paella dimakan terus dari kuali! Jangan lupa taburkan jus lemon di atas! Nikmati!

Carp yang dilekatkan pada kasut busa untuk memberi makan orang

Ikan drop hanyalah ikan

Mungkin semua orang telah melihat foto seekor ikan yang menggambarkan tahap kecewa terdalam - ikan drop yang terletak di permukaan rata, menyebar dan melihat. Tidak begitu ceria.

Tetapi sebenarnya, foto itu menunjukkan hasil ikan dibawa ke permukaan. Dalam unsur asalnya, wakil keluarga psychlut ini kelihatan seperti ikan yang sama sekali biasa..

Berenang pada dirinya sendiri, tidak mengganggu sesiapa.

Mengapa dalam foto itu, kita melihat keadaannya sangat tertekan?

Tetapi kenyataannya adalah bahawa penurunan adalah ikan dasar laut yang biasa digunakan untuk memberi tekanan. janji lajur air berpuluh-puluh kali lebih besar daripada yang biasa kita gunakan, kerana spesies ini hidup pada kedalaman 700-1200 meter. Sebagai contoh, pada kedalaman 800 meter, tekanannya hampir 80 kali ganda dari tekanan di atas permukaan laut. Setitik adalah perkara biasa, rasanya. seperti ikan di dalam air, ya.

Untuk mengimbangi tekanan persekitaran kebiasaan, tekanan yang sama di dalam tubuh makhluk hidup, pada akhirnya semuanya disamakan. Bengkok dijelaskan, tetapi maksudnya adalah seperti ini.

Apa yang akan berlaku kepada seseorang yang telah jatuh ke kedalaman? Ya, tiang air hanya akan menghancurkan badan, tidak terbiasa dengan beban seperti itu.

Dan penurunannya adalah normal - dia sudah biasa. Tidak ada pundi kencing di dalam tubuhnya, kerana pada kedalaman itu tidak berguna. Dan ototnya tidak terlalu maju - ikan mempunyai ketumpatan sedikit lebih sedikit daripada ketumpatan air di sekitarnya, sehingga dapat berenang tanpa membuang tenaga. Dia lebih suka berenang dengan aliran, mulut terbuka lebar dan menelan krustasea kecil. Ya, dan lakukan semua yang sesuai dengan mulut. Atau duduk diam dan menangkap apa yang dia boleh.

Ikan laut dalam umumnya mempunyai ukuran mulut yang mengagumkan. Seperti kain kabung.

Struktur badan seperti jeli dan kemampuannya menyesuaikan diri dengan kehidupan dasar laut dalam menjadi alasan munculnya banyak foto dengan tetesan yang ditangkap. Dan penyebaran pukat dalam adalah sejenis memancing..
Setelah berada di permukaan, tekanan dalaman benar-benar merobek ikan, kerana ia tidak dapat menyeimbangkan tekanan di dalam dirinya.

Kenapa dia ditangkap? Penduduk negara-negara Asia menganggapnya koyak daging lembut adalah makanan istimewa, setetes beratnya kira-kira dua kilogram.

Namun, pada masa ini tangkapan dilarang - spesies itu terancam..

Kekacang kuning

Di sebelah barat Crimea - air pasang dari hamsa

Sama ada kerana bulan super, atau kerana lumba-lumba, atau kerana virus - sains tidak mengetahui perkara ini. Tetapi masing-masing dibenarkan menaikkan 10 kg.

Kucing itu gemar berenang bersama pemiliknya di laut

Di Kepulauan Virgin AS, anak kucing bernama Gracie gemar berenang bersama pemiliknya di air laut. "The dodo" memberitahu mengenainya.

Dalam video yang diterbitkan oleh sumber tersebut, anda dapat melihat bagaimana anak kucing itu bermain-main dengan cakarnya di dalam air, cuba berenang sehingga pemiliknya melayang di ombak. Kemudian kucing keluar dari air, dan lelaki itu membilasnya dengan air dari botol, membersihkannya dari garam laut. Kemudian dia mengeringkan haiwan itu dengan tuala.

“Dia mengikuti saya ke mana sahaja saya pergi, dia selalu mengikutinya. Pada suatu ketika, saya masuk ke dalam air - dan dia pergi bersama saya. Sekarang saya mempunyai masa lapang, saya menyeretnya ke pantai. Dia suka berlari di atas pasir, "- lelaki itu ingat..

Mike menjemput Gracie ketika berusia lima minggu, bersembunyi di pagar yang ditutup dengan tanaman merambat. Selain laut, Gracie suka memanjat pokok, dan juga mengambil cakera frisbee yang dilemparkan Mike kepadanya ketika dalam penerbangan.

Orang ramai dihalau dari pantai. Lumba-lumba menghalau ikan.

Katsiveli, platform Oceanografi

Ingin mengetahui segala-galanya # 634. Penggambaran unik pemecah ais berkuasa wap abad dan penonton yang ingin tahu berlari di hadapannya

Gelaran berita dengan Tarmo pemecah ais Finland bermula pada tahun 1920-an. Kemudian tidak ada "Chelyuskin" kami!

Kapal pemecah ais stim Tarmo dibina dan dilancarkan (atau di atas ais?) Di galangan kapal Newcastle, England pada tahun 1907, lebih dari seratus tahun yang lalu. Nasib yang kaya dan agak berjaya menantinya, sejak Tarmo beroperasi sehingga tahun 1970-an, dan setelah penutupannya, bangunan itu dipulihkan dan dibawa ke dermaga Muzium Maritim Kotka, di mana ia sekarang.

"Tarmo" bermaksud "Spirit", "Spirit" anjakan adalah 2400 tan, panjang lambung adalah 67 meter. Semasa Perang Dunia Pertama, dia harus bertugas di bawah komando armada tsar Rusia. Namun, setelah Revolusi Oktober, dia dihantar melakukan petualangan berbahaya kembali ke Finland..

Semasa Perang Dunia Kedua, dia melakukan operasi menyelamat, evakuasi dan mengangkut kargo - secara umum, dia bekerja di bidang kepakaran terdekatnya. Kapten "Tarmo" malah menerima Order of Merit of the Eagle German dari Adolf Hitler kerana menyelamatkan pelaut Jerman dari kapal karam.

Namun, pada bulan-bulan terakhir Perang Dunia II, kerana keadaan politik, "Tarmo" kembali menjadi pembantu armada Rusia..

Perkara yang paling mencolok adalah bahawa penggambaran telah bertahan, di mana Tarmo ditunjukkan di tempat kerja. Perhatikan bagaimana penonton lucu dan hanya pejalan kaki Helsinki yang bergegas di depannya.

Tembakan diambil pada tahun 1920-an. Sebagai perbandingan: "Chelyuskin" legenda kami dilancarkan hanya pada tahun 1933. Benar, dia sudah jauh lebih besar.

Penasaran tanpa rasa takut selalu ada.

Loket "Pemancing Ikan"

Sejujurnya, selama beberapa bulan sekarang saya secara berkala melakukan percubaan perlahan untuk melukis lakaran ikan mas. Sesuatu tidak berlaku. Tetapi "raksasa" ini mudah).

Loket "Pemancing Ikan"

Perak nikel, mutiara hitam.

Terima kasih untuk membaca.

Masih banyak yang perlu saya tunjukkan;)

Sirip paus pembunuh

Hari ini akan ada sedikit pilihan sirip paus pembunuh yang kasar dan tidak biasa:
Orang miskin pertama, bernama Corkscrew, memutar siripnya, memukul baling-baling kapal motor.

Punggung Prop dipotong dengan baling-baling kapal.

Chopfin sama ada bertengkar dengan paus pembunuh lain atau dengan kapal.

Sirip Lobster bengkok kerana sakit.

Dan ini adalah Ben. Dia cuba berlayar jauh dari kapal - dia mendapat baling-baling di sirip. Sejak itu dia mempunyai sirip "berganda".

Berikut adalah beberapa sirip yang menarik. Sebab "kebiasaan" mereka tidak diketahui.

Nama: John Coe dan Crewser.

Ruffles dilahirkan pada tahun 1951. Terdapat spekulasi bahawa ibunya adalah Granny J2 yang berusia 105 tahun. (Paus pembunuh tertua di dunia)

Prilipalovye

Keluarga prilipalovy sangat dekat dengan kebiasaan, tetapi terutama dengan ikan kembung, yang mungkin paling berkaitan dengannya. Dan mereka pada asasnya berbeza pada sirip punggung pertama, digeser di kepala mereka, dan berubah menjadi cawan sedutan khas. Keluarga Adriatic adalah satu-satunya di suborder Adriatic, dan ia mengandungi 7 genera, yang masing-masing hanya mempunyai satu spesies. Semua spesies kepatuhan meluas di laut tropika dan subtropika. Pada masa yang sama, dua spesies, yaitu yang biasa tersangkut (Echeneis naucrates) dan hiu remora (Remora remora), kadang-kadang terserempak di perairan Timur Jauh Rusia di lepas pantai selatan Primorye. Penganut umum juga dikenali dari Laut Hitam, di mana satu spesimen ditangkap di lepas pantai Bulgaria.

Cawan sedutan yang dilekatkan adalah cakera bujur memanjang yang dikelilingi oleh bantal otot elastik. Cawan penyedut ini terletak di permukaan rata kepala dan bahagian depan belakang. Sinar sirip yang diubah, yang terbelah sepanjang menjadi bahagian rata, juga mempunyai struktur khas. Mereka diikat pada sisi badan dan terletak di dalam cakera tegak lurus dengan paksi longitudinal badan. Hasilnya adalah sejenis tirai dengan piring berputar.Ketika ikan berenang bebas, pinggan ini terbaring rata, dan apabila cawan penghisap ditekan pada permukaan yang cukup halus, mereka berpusing dan mengambil posisi berdiri. Dalam kes ini, rangkaian ruang dengan vakum separa terbentuk di rongga yang dibatasi oleh rabung tepi cakera. Alat cawan penyedut seperti itu menyediakan alat lekat ikan yang sangat selamat. Tetapi untuk mengeluarkannya, anda perlu menggerakkan ikan ke depan sehingga lempeng berdiri turun dan dengan itu melemahkan vakum. Sekiranya anda melakukan sebaliknya dan tarik yang tersekat di ekor, maka penyedut hanya akan meningkat.

Sangat menarik bahawa pelekat boleh meluncur di sepanjang permukaan yang mendasarinya tanpa melepaskannya, tetapi hanya mengubah kedudukan pinggan sedutan individu secara berurutan. Cawan penyedut pada titik melekit berfungsi untuk memasangkannya ke berbagai inang yang mengangkutnya: ikan atau kura-kura besar, ikan paus, atau kadang-kadang bahkan ke kapal laut. Penyedut mudah alih seperti yang tersangkut pada lebih banyak haiwan bergerak secara signifikan meningkatkan kemungkinan pergerakan mereka, walaupun mereka cukup berenang bebas. Lekapan kontak ini, ciri kepatuhan, nampaknya berkembang dari apa yang disebut "piloting", ketika ikan yang relatif kecil berenang di lapisan geseran yang mengelilingi tubuh binatang yang lebih besar.

Berbagai spesies yang dipatuhi sangat berbeza dalam tahap hubungannya dengan "tuan rumah" dan kemampuan untuk bergerak secara aktif dan hidup secara bebas tanpa tuan rumah. Pada masa yang sama, beberapa jenis yang tersekat biasanya terapung dengan bebas di lapisan permukaan air dan jarang sekali menggunakan alat penyedut. Spesies lain selalu berusaha untuk cepat melekatkan bahagian luar badan "tuan rumah", dan yang lain menembusi ke dalam rongga insang ikan besar dan tinggal di sana.

Pelekat seperti Shark Remora hampir tidak boleh wujud dengan sendirinya. Dia, yang dikeluarkan dari hiu dan dimasukkan ke dalam akuarium, segera mulai bernafas dengan peningkatan frekuensi, sambil melakukan hingga 240 gerakan pernafasan per menit. Ini menunjukkan bahawa bahkan proses pernafasan mereka disesuaikan dengan kehidupan kekal di hiu dalam keadaan terpasang, yang memberikannya aliran air yang diperkaya dengan oksigen yang kuat. Pada saat yang sama, ketika "pemilik" bergerak, ia bebas melalui mulut ke insang tanpa usaha khusus. Dan remoranya meninggalkan hiu untuk waktu yang singkat hanya untuk makanan. Selalunya alat pelindung dilekatkan dengan kuat pada jerung sehingga mereka tetap berada di atasnya walaupun pemangsa yang diburu diangkat ke dek kapal..

Pelekat dicirikan oleh tahap kekhususan tertentu mengenai pemilihan host. Sebilangan yang lebih rendah hanya tinggal di jerung yang bergerak pantas, yang lain lebih suka menggunakan cetacean sahaja sebagai kenderaan. Terdapat tongkat yang tinggal hanya di bawah penutup insang sinar besar. Pada masa yang sama, patuh, berada dalam hubungan simbiotik dengan ikan soliter, nampaknya melekat pada tuan rumah mereka sekurang-kurangnya berpasangan, yang terdiri daripada jantan dan betina. Remaja dari semua spesies mengikuti tahap pertama kehidupan mereka dan menjalani gaya hidup yang bebas dan tidak terikat. Dan hanya individu dewasa yang mula melekat pada pelbagai objek terapung, nampaknya untuk berehat, dan memancing hanya setelah mencapai panjang 40-80 mm. Dalam tempoh ini, goreng sering melekat pada ikan yang agak kecil yang berperanan sebagai "inang", seperti puffer atau puffer. Makna lampiran hanya untuk memudahkan pergerakan, dan pendapat tentang memberi makan ikan ini dengan sisa makanan tuan rumah tidak sesuai dengan kenyataan.

Dan penganut makanan terutamanya pada organisma planktonik yang hidup bebas, walaupun mereka sering memakan banyak ektoparasit yang mengganggu pemiliknya. Hubungan terjebak dengan pemilik adalah sifat ikatan simbiotik, nampaknya ini menjelaskan jarang sekali terjebak di perut tuan rumah mereka. Ukuran spesies yang dipatuhi berbeza-beza dari 30 hingga 90 cm. Lebih-lebih lagi, spesies (misalnya, biasa dipatuhi) adalah yang paling rentan terhadap kehidupan bebas dan tidak mempunyai hubungan yang kaku dengan inang tertentu. Mereka sering dijumpai melekat pada berbagai objek di dalam air..

Ikan lengket hampir tidak mempunyai nilai komersial, walaupun dagingnya cukup dimakan. Tetapi beberapa penduduk tempatan dari negara tropika, khususnya mereka yang tinggal di Selat Torres, menggunakan alat lengket untuk menangkap penyu laut, serta ikan besar dan dugong. Untuk melakukan ini, mereka meletakkan cincin khas di tangkai ekor, di mana mereka memasang tali yang panjang, kuat tetapi ringan. Kemudian mereka pergi ke laut, dan ketika pemburu menjumpai seekor kura-kura, mereka cuba berenang lebih dekat dengannya, dan kemudian melemparkan tongkat gosok yang terpasang ke dalam air, yang langsung menuju ke kura-kura dan dilekatkan dengan kuat pada cangkangnya oleh penyedut. Kemudian para nelayan dengan hati-hati dan tanpa tergesa-gesa menarik yang tersangkut dengan tangkapan ke perahu Orang Asli..