Ikan crucian ikan: penerangan, spesies, diet, habitat dan pembiakan. Apa yang mereka gigit dan bagaimana mereka menangkap ikan mas krusian (115 foto)

Ikan yang paling popular yang terdapat di badan air tawar di Rusia dan di luar negara adalah ikan mas krusian. Mungkin tidak ada seorang nelayan yang ditemui yang tidak pernah menangkapnya dengan umpan dalam hidupnya..

Dalam industri kuliner, ikan mas krus juga sangat digemari kerana rasa yang sangat baik dan pelbagai hidangan yang dibuat dari mereka. Dalam industri penternakan ikan, pembiakan ikan bersahaja ini banyak berlaku..

Varieti ikan mas

Carp crucian tergolong dalam keluarga ikan mas dan dibezakan menjadi genus yang terpisah. Hari ini, terdapat kira-kira lima jenis.

Ikan mas atau emas

Sebagai peraturan, ikan mas biasa (emas) hidup di perairan segar di seluruh Eurasia dan mempunyai warna kuning keemasan pada permukaan bersisik.

Ikan mas perak

Spesies ini telah lama dan teguh menetap di sungai Siberia dan lembah Pasifik di wilayah utara benua, ia dibezakan dari yang lain oleh limpahan skala besar yang keperakan..

Nota!

"Ikan emas"

Keindahan ini dibesarkan secara buatan oleh penternak Cina kuno dari ikan mas salib biasa hanya untuk tujuan hiasan dan mempunyai warna badan oren yang terang. Hari ini terdapat beberapa jenisnya, dengan perbezaan warna dan bentuk yang jelas..

Ikan putih

Paling sering dijumpai di perairan Jepun, Korea dan Taiwan, tubuhnya dicat dengan warna kelabu muda.

Ikan mas "una "

Terasa selesa di perairan Timur Jauh dan wilayah Jepun, secara luarannya sangat mirip dengan ikan mas krisan.

Namun, di kedalaman laut, beberapa ikan sangat mirip dengan salib biasa, itulah sebabnya mereka disebut ikan mas. Tetapi ikan-ikan ini tidak ada hubungannya dengan ikan mas yang tinggal di badan air tawar..

Habitat

Yang paling terkenal di seluruh benua Eurasia selama beberapa dekad adalah ikan mas yang biasa. Hanya pada akhir abad yang lalu, ikan mas krusian perak mulai menduduki posisi terkemuka, mengatasi emas. Habitat yang paling biasa dari perwakilan emas spesies ini dipertimbangkan: pusat Perancis, Switzerland, Bulgaria, Georgia, Altai utara dan China.

Pada mulanya, ikan mas perak tinggal di lembah Amur dan sungai Siberia. Setelah beberapa lama, dia menguasai takungan seluruh wilayah Rusia dan Eropah Tengah. Di samping itu, ia dibiakkan di negara-negara benua Amerika, Semenanjung India dan negara-negara lain..

Nota!

Ikan salib putih dianggap sebagai penghuni asli Tasik Biwa, tetapi seperti ikan mas salib Mabuna, anda juga dapat menemuinya di badan air yang lain. Contohnya, China, Korea dan Timur Jauh.

Tetapi anda tidak akan menemui ikan mas di persekitaran semula jadi, kerana ia ditanam secara buatan semata-mata untuk tujuan hiasan..

Penerangan penampilan

Seperti apa ikan salib? Secara luaran, semua jenis salib serupa antara satu sama lain. Mereka mempunyai badan yang rata lebar, garis belakang tebal, dan perut sempit.

Terdapat tiga sirip di badan: yang panjang di bahagian belakang, dua yang kecil di bahagian perut. Kepala tidak besar dengan mulut kecil dan satu baris gigi.

Ukuran timbangan dalam krusian besar, permukaannya licin. Warna badan bergantung pada habitat dan spesies. Jadi, ikan mas emas mempunyai warna yang sesuai dengan namanya, tetapi siripnya berwarna merah. Penampilan keperakan mempunyai warna skala kelabu dengan limpahan berkilat dan sirip kelabu-hitam.

Nota!

Ikan salib Jepun terutamanya berwarna abu-abu muda dengan berkilau. Seekor ikan emas boleh dipanggil ikan mas merah krus, kerana yang paling indah dan terang: badan dan siripnya berwarna merah wortel..

Ukuran ikan mas

Mengenai ukuran krusian, semuanya sangat jelas: semakin besar takungan, semakin banyak ikan yang tinggal di dalamnya. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa di sungai atau takungan seseorang dapat menemui spesimen karp emas hingga 50 cm dan beratnya sekitar 3.00 kg, dan yang berwarna perak sedikit lebih kecil dari segi ukuran dan beratnya..

Keadaan hidup

Ikan sungai yang tidak bersahaja seperti ikan mas krusian dapat berjalan dengan baik di takungan yang berlainan, di air yang bertakung dan mengalir. Namun, yang paling penting dia lebih suka tempat di mana terdapat banyak air lumpur dan air berlumpur, di mana dia dapat bersembunyi ketika kolam kering atau membeku..

Pada masa yang sama, ikan mas crucian dapat berada di dalamnya untuk waktu yang sangat lama, dalam keadaan animasi yang digantung. Tetapi di sungai atau tasik, di antara batu dan air jernih, anda tidak akan menjumpai ikan mas krisan.

Biasanya, orang salib kecil berkumpul di kawanan, berpusing-pusing di antara tumbuh-tumbuhan bawah laut atau di kedalaman takungan, kadang-kadang muncul ke permukaan untuk memburu serangga. Ikan besar menjalani gaya hidup terpencil dan terpisah dalam pengasingan yang indah.

Dengan kekurangan oksigen, krisis hibernate, terutama pada musim sejuk. Sekiranya air beredar sepenuhnya di takungan sepanjang tahun, maka ikan aktif sepanjang tempoh ini.

Dalam makanan, ikan mas krisan juga bersahaja dan menyerap serangga kecil, alga, makhluk kecil di bawah air, dll. Selalunya, orang-orang salib menjadi mangsa pemangsa bawah laut dan menghuni pantai.

Jenis ikan salib yang berbeza ditunjukkan dalam bahan foto dan video.

Carp

Carp crucian (Carassius) - genus ikan dari keluarga ikan mas.

Sirip punggungnya panjang, gigi faring adalah satu baris. Tubuh tinggi dengan punggung tebal, dimampatkan secara lateral. Timbangannya besar dan licin disentuh. Warnanya berbeza-beza bergantung pada habitatnya. Ikan emas boleh mencapai panjang badan lebih dari 50 cm dan jisim lebih dari 3 kg, ikan mas - biasanya panjang 40 cm dan berat hingga 2 kg, namun, ada individu panjang hingga 60 cm dan berat hingga 7-8 kg, itu bergantung pada habitat dan keadaannya pemakanan ikan.

Ikan salib emas mencapai kematangan seksual pada tahun 3-4. Mereka bertelur pada musim bunga dan awal musim panas, telur (hingga 300 ribu) disimpan di vegetasi. Di tempat-tempat dengan iklim yang keras, ikan mas krisan masuk ke hibernasi, sementara menahan pembekuan takungan sepenuhnya ke dasar.

Crucians memakan tumbuh-tumbuhan, invertebrata kecil, zooplankton, zoobenthos dan detritus. Mereka tinggal secara eksklusif di tasik dan sungai yang rawa dan rendah, di tasik gunung dan secara umum di kawasan pergunungan, ikan mas krus adalah fenomena yang agak jarang berlaku. Ikan krucian adalah ikan yang sangat ulet, oleh itu, ikan mas krus kecil sering digunakan ketika memancing pike sebagai umpan hidup. Ikan mas - kemudahan komersial ikan dan kolam.

Ikan krusian adalah ikan yang sensitif dan pada tahap kesukaran sedikit pun, seperti panas, fros atau percubaan untuk membuat vobla keluar, karp krusian dikuburkan dalam kelodak, dan dalam - sekitar 50-70 cm. Dengan umpan, ia juga tidak berkelakuan begitu panas - mengendus, menjilat dan, hampir tidak ditusuk dengan mata kail, sering meludah dan melayang. Bagus untuk cacing, doh, roti, dan kacang polong.

Kandungan kalori dari ikan mas crucian

Daging ikan mas Crucian mempunyai kandungan protein yang tinggi, kandungan kalorinya adalah 87 kcal per 100 g produk segar. 100 g ikan mas crucian rebus mengandungi 102 kkal, dan nilai tenaga ikan mas yang dimasak dalam panas ialah 126 kkal per 100 g. Pengambilan ikan mas crucian yang sederhana tidak akan menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
17.71.8-1.67987

Sifat berguna dari ikan mas crucian

Ikan krusian mengandungi hingga 60% bahagian yang boleh dimakan di dalam badan, bahkan lebih banyak daripada karp. Kandungan lemak ikan mas crucian mencapai 6-7%, kandungan protein adalah 18% dari berat hidup.

Ikan adalah satu-satunya produk yang mengandungi sebilangan besar vitamin larut lemak seperti vitamin A, C, D, E dan B. Ia kaya dengan yodium, mangan, tembaga dan zink, terutama laut.

Terdapat banyak yodium dalam tisu ikan bawah (ikan kod, pelempar, ikan keli, ikan mas krusian, dll.).

Ikan ini, bersama dengan daging ayam, adalah salah satu sumber protein berkualiti tinggi terbaik, yang mengandungi semua asid amino penting yang diperlukan untuk tubuh..

Orang muda yang makan banyak ikan sejak kecil lebih cenderung berjaya di sekolah..

Ketergantungan kecerdasan pada jumlah ikan yang dimakan sangat ketara - kemampuan visual-spatial dan pertuturan meningkat sebanyak 6%. Dan ini dari satu hidangan ikan seminggu! Dan peningkatan kandungan ikan dalam diet orang muda menjadi alasannya, menurut penyelidik Sweden, peningkatan kemampuan mental hampir dua kali ganda..

Ikan secara umum ternyata menjadi produk yang sangat berguna untuk perkembangan mental kanak-kanak. Oleh itu, disarankan makan ikan sekurang-kurangnya seminggu sekali..

Kemasukan ikan berlemak dalam diet wanita hamil mempunyai kesan yang baik terhadap ketajaman penglihatan anak yang belum lahir. Menurut saintis dari University of Bristol, yang menemui corak ini, alasannya adalah bahan yang terdapat dalam minyak ikan. Mereka mempercepat pematangan otak bayi.

Bahan-bahan yang terbukti sangat penting bagi anak adalah asid lemak yang diperlukan untuk pertumbuhan sel-sel saraf. Mereka dijumpai bukan hanya pada ikan, tetapi juga dalam susu ibu. Walau bagaimanapun, ia tidak termasuk dalam campuran tiruan yang terbaik. Inilah sebabnya mengapa saintis mencadangkan penambahan minyak ikan untuk pemberian formula.

Ciri-ciri berbahaya dari ikan mas crucian

Daging ikan mas dikontraindikasikan dengan intoleransi individu.

Ia juga ikan yang agak bertulang dan harus dimakan dengan berhati-hati, terutama oleh anak-anak..

Video ini akan memberitahu anda semua tentang selok-belok dan rahsia menangkap ikan mas krisan.

Ikan mas - ciri spesies musim bunga, tempoh pemijahan, nilai komersial + 77 foto

Ikan mas diketahui oleh semua orang, walaupun anda tidak berminat memancing dan tidak pernah memegang pancing di tangan anda. Tetapi banyak di zaman kanak-kanak pastinya pergi memancing di sungai sendiri atau untuk syarikat, tanpa mengira jantina mereka..

Dan anda mungkin melihat rupa ikan ini. Sekiranya anda sukar untuk mengingat bagaimana rupanya, perhatikan foto ikan mas ikan krus, yang akan dibincangkan hari ini dalam artikel kami.

  • Ciri penampilan
  • Jangka hayat dan dimensi
  • Ciri-ciri penginapan
  • Tempoh pemijahan
  • Memancing ikan mas
  • Memancing pada musim sejuk
  • Memancing pada musim bunga
  • Memancing musim panas
  • Memancing musim luruh
  • Foto ikan mas salib

Ciri penampilan

Carp crucian tergolong dalam keluarga ikan mas. Dia mempunyai badan tinggi, diratakan di kedua-dua belah pihak. Dorsum menebal dengan sirip panjang. Tubuh ditutup dengan sisik halus yang besar. Warna karp berbeza dari perak hingga emas.

Oleh itu nama-nama jenis utama ikan mas krusian: perak dan emas. Dan spesies ketiga, akuarium, yang disebut ikan mas. Perak mempunyai badan yang memanjang dan sangat popular. Rupa keemasan lebih bulat.

Perwakilan spesies perak berbeza dengan emas:

  • warna timbangan. Dalam warna perak, warna kelabu, hijau kelabu, kuning-merah jambu.
  • struktur badan, yang bergantung kepada persekitaran. Dalam warna perak, garis depannya sedikit runcing, berbentuk bulat emas.
  • sirip. Anak panah anterior sirip keras dan berduri; panah sirip yang tersisa lembut. Ekornya mempunyai bentuk yang jelas.
  • membiak dengan hipogenesis, yang merupakan ciri khas dari spesies ini sahaja.Ada sifat dan habitatnya

Lembangan Amur dan takungan berdekatan dianggap sebagai tempat kelahiran ikan mas. Sejak separuh kedua abad ke-20, mereka diedarkan secara buatan di takungan Siberia dan Eropah..

Hari ini, habitat ikan mas krusian berkembang secara aktif di negara-negara Semenanjung India, Amerika Utara dan negara-negara lain. Lebih-lebih lagi, secara majoriti mutlak, jumlah ikan mas herring mengatasi yang biasa.

Ikan salib suka ruang air dengan dasar yang keruh dan air yang masih dipanaskan oleh sinar matahari, dan dengan banyak tumbuh-tumbuhan dalam bentuk ganggang. Perairan yang selesa, saluran sungai, kolam dan kuari yang dipenuhi air adalah unsur asli ikan mas.

Mereka tidak memerlukan ketepuan air dengan oksigen, mereka akan dapat hidup dengan sempurna di kawasan rawa yang membeku ke dasar pada musim sejuk.

Mereka tidak dapat ditemukan dengan air mengalir, tetapi mereka ada di dasar takungan..

Jangka hayat dan dimensi

Ikan krusian biasa mencapai berat lebih dari 3 kg, panjang lebih dari 0,5 m, dan ikan mas perak memperoleh jisim tidak lebih dari 2 kg dan panjang 0,4 m. Tetapi, sebagai peraturan, ikan dengan dimensi seperti itu terutama tua, individu muda seberat 700-800 gr.

Di takungan kecil yang terletak di dekat kawasan perumahan, krisis tumbuh sekitar 0,8-1,2 kg, tetapi dalam keadaan yang nyaman, bahkan di iklim utara, mereka dapat memiliki ukuran yang lebih besar baik dari segi ketebalan maupun tinggi.

Pada tahun ketiga kehidupan, ketika ikan mas krus sudah dapat membiak, dan walaupun dalam kes yang jarang, berat badan mereka adalah 400 g dan melebihi penunjuk ini tidak lebih awal dari usia empat atau lima tahun. Pada asasnya, berat mereka kira-kira 200 gram. Pada usia 2 tahun, krisis mencapai panjang 4 cm, tetapi dengan banyak makanan, mereka dapat menambah berat badan 300 g.

Secara semula jadi, pertumbuhan ikan bergantung pada kandungannya. Sekiranya ikan mas kria memakan tumbuh-tumbuhan, dan terdapat beberapa tumbuhan akuatik dan dasar berpasir di takungan, maka ikan tumbuh dengan perlahan. Sekiranya takungan penuh dengan salib, ini juga memberi kesan buruk kepada pertumbuhan mereka. Namun, ada juga keadaan lain..

Carp

Kandungan artikel:

Ikan mas crucian adalah ikan air tawar dari urutan ikan mas, walaupun ikan mas, tidak seperti ikan mas salib, mempunyai sepasang antena. Dalam penampilan, mereka sangat mirip sehingga kadang-kadang sukar untuk memahami di mana siapa. Tetapi jika anda melihat dengan teliti, anda dapat membezakannya dengan bentuk badan: di dalam karp krus itu lebih rata dan lebih bulat; kepala dan sirip juga licin dalam garis besar, sementara di dalam karp mereka mempunyai lekukan yang sedikit.

Jenis ikan mas

Hanya ada dua jenis ikan mas krusian:

  1. Ikan salib emas (Latin Carassius carassius) - selalunya ia disebut sebagai ikan mas salib bulat atau merah, kerana badannya hanya satu atau dua kali lebih pendek daripada panjangnya. Timbangan karen seperti krusian cukup besar dan mempunyai rona tembaga emas, dan di bahagian belakang warnanya lebih gelap dan lebih tepu, kadang-kadang dengan warna kehijauan, dan di bahagian perut ia ringan. Sirip biasanya berwarna coklat gelap dengan peralihan kemerahan. Jangka hayat ikan mas emas kadang-kadang mencapai 12 tahun, kerana ia dianggap sebagai hati yang panjang.
  2. Ikan mas perak (lat.Carassius gibelio) - mirip dengan emas, tetapi tubuhnya lebih panjang dan siripnya dibezakan oleh ketelusannya, sambil mempunyai warna zaitun ringan atau merah jambu. Skala berwarna kelabu, selalunya kehitaman di bahagian belakang. Sirip punggung terasa lebih panjang daripada sirip emas, dan terdapat lebih banyak stamen cabang pada lengkungan pertama.

Terima kasih kepada saintis Amerika dan China, dua lagi dibiakkan dari jenis ikan mas krusian: "kerbau" dan "ikan mas". Yang pertama dibuat untuk membersihkan tasik dan takungan dari tumbuh dengan rumput, yang kedua - untuk akuarium.

Saiz karp

Ikan krucian adalah ikan kecil. Pada tahun kedua kehidupan, tumbuh hingga 15 cm, dan beratnya dapat bervariasi dari 300 hingga 500 g, sementara orang dewasa (tahun ke-5, ke-6) dapat tumbuh hingga 50 cm, dan berat hingga 5 kg. Sudah tentu, kadar pertumbuhan dan ukuran ikan itu sendiri bergantung pada habitatnya. Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk menangkap ikan mas salib raksasa, ini bermakna terdapat banyak makanan di kawasan ini..

Permaidani pemijahan

Keadaan hidup yang menggembirakan menentukan akil baligh awal pada ikan krus, terutama pada tahun ke-3 kehidupan. Sekiranya persekitaran meninggalkan banyak yang diinginkan, maka ikan ini menjadi dewasa secara seksual hanya pada tahun ke-4, ke-5. Terlepas dari waktu ketika pematangan berlaku, lelaki dewasa lebih awal daripada wanita.

Mereka mula bertelur pada masa - akhir musim bunga (Mei) - awal musim panas (Jun), kerana air memanaskan hingga 17-18 ° С - ini adalah suhu yang paling baik untuk pembiakan. Betina dapat bertelur hingga 4 kali dengan selang waktu sekitar 10 hari, sehingga masa pemijahan dapat berlangsung hingga Agustus.

Ikan krucian berkumpul di sekolah-sekolah di zon ganggang dan rumput.

Pemijahan ikan mas berlangsung tidak lebih dari 3 hari. Seorang betina dewasa mampu bertelur dari 10 hingga 30 ribu telur. Itu bergantung pada usia. Sejumlah besar dijelaskan oleh fakta bahawa beberapa bahagian telur memberi makan ikan, kerana air dan telurnya mempunyai berat jenis yang sama dan bahagian tertentu melekat pada rumput, dan selebihnya melayang ke permukaan.

Telur ikan ini hampir tidak mencapai 1 mm. Larva yang muncul dari mereka menggantung pada bilah rumput sehingga kantung kuning telur larut. Tempoh ini biasanya berlangsung sekitar 7 hari. Mereka dapat bernafas, yang membolehkan mereka bertahan walaupun di tempat yang kekurangan oksigen..

Ikan mas berwarna perak tumbuh sama seperti emas. Satu-satunya perbezaan di antara mereka ialah ikan perak mampu membiak dengan ahli keluarga yang lain. Ini boleh menjadi ikan mas, bream, roach, ikan mas, tench dan ikan mas. Proses ini dipanggil gynogenesis - bentuk pembiakan seksual khas, di mana sebagai hasil persenyawaan, iaitu setelah penembusan sperma ke dalam telur, inti tidak bergabung, dan hanya inti telur yang terlibat dalam pengembangan. Hasil dari proses ini, hanya betina yang dapat muncul dari telur, yang memiliki tiga kromosom, sementara selebihnya ikan hanya memiliki dua seri kromosom.

Habitat karp

Sangat sukar untuk bertemu ikan mas krusian di perairan jernih dengan dasar berpasir. Habitat yang paling baik baginya adalah tasik, kolam, kuari banjir, badan air, kadang-kadang mengalir. Ini terutamanya air bertakung, kerana bentuk badannya tidak memungkinkan dia mengatasi arus. Dia hanya suka tempat-tempat yang terlalu banyak. Telah diketahui bahawa semakin rendah kemurnian air, semakin besar sekolah, yang bermaksud bahawa ikan terasa lebih selesa..

Oleh kerana gaya hidupnya yang tidak menetap di tempat berlumpur, ikan mas krusian pasti dapat ditempatkan di antara ikan yang malas dan tidak bersahaja, oleh itu, menangkap ikan mas krus di kolam adalah pilihan terbaik. Ia dapat hidup di lubang dan rawa di mana spesies ikan lain tidak akan wujud. Atas sebab ini, ia digunakan secara meluas untuk tujuan perindustrian, secara artifisial menjadikannya semua keadaan takungan yang bertakung..

Kadang-kadang ikan mas krian dapat dijumpai di tempat-tempat yang jauh dari peradaban, yang sampai di sana dengan bantuan unggas air, di mana sayapnya telur terpasang, kerana kelengkungan.

Gaya hidup karp

Keutamaannya untuk kawasan berlumpur juga dijelaskan oleh fakta bahawa berkat kelodak, ikan ini berjaya menahan kekeringan dan embun beku, walaupun takungan kering sepenuhnya atau membeku ke dasar. Menyerang keldai, kadang-kadang hingga setengah meter, ikan mas krusian menghentikan aktiviti penting, ia hanya membeku. Ia dipilih dari sana setelah takungan benar-benar bebas dari ais, dan air mula memanaskan badan. Kadang-kadang ia tetap menjadi satu-satunya penghuni kawasan perairan, di mana spesies lain mati dalam keadaan yang serupa..

Ikan lembu ini sering menjadi mangsa pemangsa, bahkan dalam unsur asalnya. Dan katak dan pelbagai serangga, yang juga tinggal di tempat-tempat yang sesuai untuk ikan mas, menikmati kaviar, larva dan menggoreng dengan senang..

Kitaran hidup ikan mas

Kehidupan ikan apa pun bermula dengan telur, dari mana goreng muncul dalam 2-3 minggu. Dua bulan pertama, lebih banyak daripadanya menjadi makanan untuk ikan atau tidak bertahan kerana kekurangan makanan.

Sekiranya tempoh ini telah berlalu dengan selamat, maka ikan mas mulai tumbuh dengan aktif, sehingga mencapai usia matang sebanyak 3 tahun. Sudah tentu, jangka masa kewujudan ikan mas krisan secara langsung bergantung kepada spesies dan habitatnya.

Oleh itu, jangka hayat ikan mas emas lebih lama, kerana dia sangat berhati-hati, menghindari bahaya sedikit pun, oleh itu sangat sukar untuk menangkapnya, dan memerlukan kemahiran tertentu dari nelayan.

Ikan mas sering menjadi mangsa nelayan. Tetapi walaupun dengan ketersediaannya, jumlahnya tidak turun, kerana ia berkembang dengan sangat aktif. By the way, jika kedua-dua spesies jatuh ke takungan yang sama, maka perak secara beransur-ansur akan menggantikan emas.

Juga, jika ikan mas krus tinggal di tempat-tempat dengan jumlah kelembapan yang tidak mencukupi, maka jangka hayatnya, yang terkena rumput basah atau kelodak, dapat mencapai 11 hari. Ikan akan mati sebaik sahaja sisik di badannya kering..

Makanan ikan mas krucian

Makanan ikan mas adalah kerana gaya hidup dan habitatnya. Tidak ada gunanya mencarinya di tempat-tempat dengan dasar berpasir atau berbatu, kerana di sana dia tidak dapat makan. Lebih suka bahagian bawah yang berlumpur, ikan mas krisan memakan zarah organik, larva nyamuk, cacing darah dan cacing kecil yang terdapat di lumpur dan lumpur.

Untuk menggoreng, makanan pertama yang mengekalkan daya hidup adalah kandungan kantung kuning telur, kemudian mereka mula memakan alga biru-hijau dan daphnia.

Ikan emas krusian, memberi makan di bahagian bawah, juga melakukan fungsi menyaring kelodak bawah. Ciri pemakanan ini juga memberikannya kemampuan untuk bersinar lebih jarang pada hasil tangkapan nelayan..

Cara menangkap ikan mas krian

Di kerajaan ikan, tidak ada penghuni yang lebih berubah-ubah dan tidak sopan daripada ikan mas salib. Oleh itu, untuk meningkatkan peluang menangkap ikan mas, lebih baik menerapkan trik tertentu, berdasarkan pengetahuan mengenai habitat dan pilihan makanannya..

Oleh itu, tempat untuk menangkap ikan mas krianus dipilih mengikut suhu - di mana air memanaskan lebih cepat. Saya mesti mengatakan bahawa kemungkinan menangkap ikan ini tinggi semasa musim bunga-musim panas. Pada musim bunga, dia sangat rakus, terutama setelah musim sejuk yang panjang..

Pemancing yang berpengalaman tahu bahawa memancing ikan mas krus sangat baik pada waktu pagi dan petang. Mereka menangkapnya dengan pengumpan dan dengan pancing. Ya, sekarang ada banyak pancing, jadi mana yang harus dipilih untuk memburu ikan mas krian?

Tidak ada produk yang lebih baik daripada batang pengapung biasa, yang bagus kerana dapat memancing baik dari pantai maupun dari kapal. Dan ketika bermain, ia akan membawa banyak keseronokan, kerana perasaan perjuangan hanya tidak dapat digambarkan.

Terdapat beberapa jenis memancing terapung:

  • memancing dengan alat terbang;
  • pasang pancing;
  • padanan;
  • bologna.

Setiap orang memilih mengikut pilihan dan kemampuan mereka.

Baru-baru ini, pengumpan menikmati kejayaan besar dalam menangkap ikan mas krusian. Walaupun terdapat perubahan pada ikan mas krusian, alat pengumpan memberikan hasil yang sangat baik. Untuk mencapainya, ketepatan membuang pengumpan ke zon umpan membantu, dan dengan bantuan kehadiran pengumpan, ia menarik ikan ke tempat memancing. Selain itu, dengan bantuan peralatan ini, anda boleh melewati semua bahagian takungan yang tidak dapat diakses untuk memancing dengan menggunakan garisan..

Sebilangan nelayan menggunakan pengumpan dan joran sekaligus, yang menjadikan proses penangkapan ikan lebih produktif dan menarik..

Sebagai umpan saya menggunakan belatung, cacing, cacing darah, biji-bijian kukus, adunan. Bubur sesuai untuk umpan, terutama semolina dan oatmeal.

Hidangan ikan mas krucian

Ikan mas Crucian menarik gourmets dengan rasa dagingnya yang manis. Terdapat pelbagai resipi untuk memasak ikan ini: menggoreng, memanggang, dan mengasinkan. Yang paling terkenal dan banyak digunakan ialah ikan mas krisan dalam krim masam dalam kuali. Mana yang kelihatan lebih mudah? Tetapi ternyata tidak semua orang tahu bagaimana melakukannya dengan betul untuk menjadikannya enak. Caranya adalah dengan membuat potongan kecil di bahagian belakang sebelum menggoreng. Ini perlu supaya tulang kecil digoreng dan menjadi lembut..

Ikan krucian di dalam ketuhar juga merupakan hidangan yang sangat enak dan memuaskan. Semasa memanggang ikan mas, gunakan kerajang untuk mengelakkan ikan kering. Dibungkus dalam kerajang, ikan mas krisan ternyata lembut, dan jenis penyediaan ini menjadikan hidangan lebih berguna. Semasa memasak ikan di dalam ketuhar, pelbagai pilihan digunakan: dalam krim masam, dengan tomato, dengan krim masam dan sayur-sayuran. Dan agar hidangan ini enak, helah lain juga digunakan di sini: ikan mas pertama digoreng dalam kuali, membentuk kerak wangi.

Sebagai tambahan, rempah-rempah ikan khas boleh digunakan di dalam pinggan karp krusian. Selalunya ikan disumbat sebelum dibakar. Tambalannya mungkin berbeza. Ikan juga boleh dimasak dalam multicooker menggunakan mod bakar.

Untuk pengasam, satu set standard digunakan: cuka, gula, garam, bawang dan rempah-rempah, kerana mereka mendapat ikan masin untuk ikan haring. Ikan masuk juga dikeringkan, tetapi terlebih dahulu ia masin. Sebaiknya gunakan garam kasar hanya untuk ini..

Kandungan kalori dari ikan mas crucian

Penggunaan ikan mas yang sering digunakan dalam masakan disebabkan oleh kandungan kalori yang rendah: 100 g daging mentah mengandungi 86-88 kcal. Di samping itu, ia mengandungi 30% daripada keperluan protein harian. Rasa terbaik diperhatikan pada ikan yang ditangkap pada bulan Jun..

Dengan pemprosesan ikan mas crucian yang berbeza, kandungan kalorinya berubah. Yang paling rendah untuk produk kering ialah 59.5 kkal, dan yang tertinggi untuk produk kering ialah 220 kkal.

Kerana kandungan kalori yang rendah, ikan mas krisan sesuai untuk diet apa pun, dan juga, kerana kandungan sejumlah besar nutrien, seperti Omega-3, kalsium, fosforus, kromium, vitamin PP, dan lain-lain, ia mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan badan, menguatkan tisu tulang, memperbaiki peredaran darah, kulit, rambut dan keadaan kuku.

Carp

Hampir semua orang biasa dengan ikan seperti ikan mas krisan, kerana ia tersebar di pelbagai badan air. Ikan salai goreng bukanlah makanan istimewa, mereka sering dapat dilihat di atas meja. Semua orang tahu bagaimana rasa ikan mas krisan, tetapi hanya sedikit yang tahu tentang aktiviti, tabiat dan moral hidupnya. Mari cuba kaji gaya hidup ikan ini dan cari fakta menarik mengenainya..

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Tempat tinggal ikan mas?
  • Apa yang dimakan ikan mas?
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi ikan mas
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Ikan mas crucian tergolong dalam keluarga ikan mas dan tergolong dalam kelas ikan bersirip sinar dari pesanan ikan mas. Namanya berasal dari dialek lama bahasa Jerman dan maksud sebenar perkataan itu tidak diketahui. Genus ikan ini sangat meluas di pelbagai badan air tawar. Terdapat beberapa jenis ikan mas krusian, untuk keterangan yang akan kami lanjutkan..

Ikan krusian biasa (emas) mempunyai bentuk badan yang rata tetapi bulat. Sirip yang terletak di bahagian belakang agak tinggi dan mempunyai warna coklat gelap, seperti ekor. Sirip yang lain lebih kecil dan berwarna kemerahan. Di sisi, ikan mas salib ditutup dengan sisik tembaga emas besar, dan punggungnya berwarna gelap - coklat. Perut ikan berwarna terang jika dibandingkan dengan rabung dan sisi. Terdapat spesimen karp krusian yang sangat besar, jisimnya mencapai 5 kg, dan panjang badannya hingga setengah meter..

Ikan salib ini telah menyebar ke seluruh Eropah, menetap di:

Spesies ikan mas krus ini juga tinggal di China, Mongolia, di kawasan Asia di negara kita, suka dengan takungan yang terlalu banyak, rawa dan berlumpur.

Pada mulanya, ikan mas perak adalah penduduk sungai-sungai milik lembah Pasifik, tetapi sejak pertengahan abad yang lalu, ia telah menetap secara buatan di benua Amerika Utara, di India, Siberia, China, Timur Jauh, Ukraina, Poland, Latvia, Belarus, Romania, Itali, Jerman, Portugal. Perlu diingat bahawa di banyak tempat pemukiman baru, ikan mas krus ini secara beransur-ansur menggantikan saudara emasnya, dibandingkan dengan ukurannya yang jauh lebih rendah.

Jisim ikan mas secara praktikalnya tidak melebihi tiga kilogram, dan panjangnya yang paling besar dapat mencapai 40 cm. Ikan ini mempunyai skala besar, berwarna dengan warna kehijauan keperakan atau kehijauan-kehijauan. Sangat jarang dijumpai ikan yang mempunyai warna keemasan atau oren-merah jambu. Semua sirip karp spesies ini berwarna bayangan zaitun keabu-abuan dan telus..

Ikan mas mempunyai kemampuan unik yang memungkinkannya untuk menyesuaikan diri dengan lingkungannya dan mengubah penampilan sesuai dengannya, berkat yang orang telah mengembangkan spesies baru yang disebut "ikan mas".

Ikan emas mempunyai banyak subspesies, berjumlah beberapa ratus. Hampir kesemuanya adalah ikan akuarium, panjangnya bervariasi dari dua hingga empat puluh lima sentimeter, dan warna terang sangat beragam..

Bentuk ikan mas boleh berupa:

  • sfera;
  • memanjang (memanjang);
  • ovoid.

Sebagai tambahan kepada perbezaan bentuk dan warna, spesies ikan mas krisan ini juga berbeza dari segi ukuran siripnya. Mata ikan ini boleh berukuran kecil atau besar, sangat cembung.

Pada ikan mas, eksperimen yang diperlukan untuk penyelidikan saintifik sering dilakukan; mereka adalah ikan pertama yang berada di angkasa lepas..

Ikan karang Jepun hidup di perairan Jepun dan Taiwan, varieti liar dapat dilihat di tasik Jepun Biwa., Dimensi ikan mas adalah dari 35 hingga 40 cm.

Rupa dan ciri

Foto: Salib ikan

Setelah memahami ciri-ciri individu setiap spesies ikan mas krusian, perlu memberi gambaran umum mengenai penampilan ikan yang sangat biasa ini. Secara lahiriah, ikan mas krisan sangat mirip dengan ikan mas, ini tidak menghairankan, kerana mereka adalah ahli keluarga yang sama. Semasa membandingkannya, ciri pembezaan yang paling penting adalah kepala yang lebih kecil. Mulut ikan mas krusian juga lebih kecil daripada ikan mas dan tidak menonjol ke depan, tidak mempunyai misai.

Bentuk badan ikan mas kruson memanjang, tetapi tinggi, agak mengingatkan pada rombus, badan ikan diratakan di sisi. Sirip punggung yang besar mempunyai garis lurus yang sama rata. Ikan ditutup dengan sisik yang halus dan besar, warnanya berbeza dari spesies ke spesies, tetapi warna yang paling umum adalah emas dan perak. Punggung ikan cukup kuat dan menebal.

Dalam bukaan mulut kecil terdapat gigi faring satu baris. Pada dasarnya, mata ikan mas kristian kecil. Salah satu perbezaannya ialah adanya jag menusuk pada dubur dan sirip punggung. Berat standard ikan mas krusian adalah dari 200 hingga 500 gram, spesimen yang lebih besar dan berat jarang dijumpai.

Jangka hayat pelbagai jenis ikan mas crucian adalah berbeza. Cat emas boleh dikira di kalangan orang-orang abad ke-100, ia boleh hidup lebih dari 12 tahun. Ikan perak jarang bertahan pada usia sembilan tahun, walaupun ada yang berjaya mengatasi tonggak ini dan hidup selama beberapa tahun lagi, tetapi ini jarang berlaku.

Tempat tinggal ikan mas?

Foto: Salib ikan besar

Jangan terkejut bahawa ikan mas krisan diedarkan secara meluas ke seluruh dunia, kerana ia sangat tahan lasak dan bersahaja. Rangkaian teratai yang paling luas juga difasilitasi oleh kegiatan manusia, yang menetapnya di banyak tempat dengan cara buatan. Ikan ini sesuai dengan semua jenis kolam, tasik, sungai.

Para saintis-ichthyologists telah mendapati bahawa di kawasan rawa, lubang di bawah air dan apabila sejumlah besar kelodak terkumpul, karp krus merasa paling selesa dan mula membiak dengan lebih aktif. Hanya badan air yang terletak di kawasan pegunungan yang mengelakkan ikan mas krian.

Dalam keadaan yang tidak menguntungkan (embun beku yang berlebihan, kemarau yang teruk), ikan mas salib mengubur jauh di dalam lumpur (hingga tujuh puluh sentimeter) dan berjaya menunggu di sana semua bencana alam.

Karas tidak mengabaikan Itali, Poland, Portugal, Jerman, Romania, Great Britain, Hungaria, Kazakhstan, China, Belarus, Mongolia, Korea, di mana mereka tinggal dengan selamat. Ikan ini tidak merendahkan perairan Siberia yang sejuk, setelah memilih Kolyma dan Primorye. Ikan mas salib dapat ditangkap di Pakistan, India, AS dan Thailand..

Seperti yang anda lihat, geografi penempatan ikan mas sangat luas; ia mempunyai izin tinggal tetap di negara lain yang tidak disenaraikan di sini. Di sini ia dapat ditangkap hampir di mana-mana, terasa hebat, baik dalam keadaan liar dan buatan. Peminat memancing pasti akan membuktikan.

Pembiakan buatan ikan mas krusian pertama dimulakan oleh orang Cina, ia berlaku pada abad ketujuh Masihi yang jauh.

Apa yang dimakan ikan mas?

Foto: Salib ikan sungai

Ikan krusian boleh dipanggil penghuni akuatik omnivora. Menu nya agak pelbagai. Mari kita teliti pilihan rasa ikan, bermula dari saat kelahiran. Goreng baru lahir mempunyai kantung kuning telur, yang tinggal bersama mereka setelah perkembangan embrio, untuk pemakanan mereka menggunakan kandungan kantung ini, yang menyokong kekuatan dan tenaga mereka.

Ikan mas yang agak matang mula memakan daphnia dan alga hijau-biru. Lebih dekat dengan bulan, cacing darah dan larva dari semua jenis serangga yang hidup di dalam air muncul dalam diet bayi.

Ikan matang mempunyai menu yang lebih kaya dan pelbagai. Makanan mereka termasuk anelida dan krustasea kecil, semua jenis larva serangga. Akar dan batang tanaman di zon pesisir juga berfungsi sebagai makanan untuk ikan mas krusian. Dia suka makan duckweed dan pelbagai alga.

Nelayan telah lama memahami bahawa ikan mas krusian tidak suka makan pelbagai jenis bijirin:

  • soba;
  • gandum;
  • barli mutiara.

Doh mentega dan serbuk roti ikan adalah makanan sebenar. Rasa bau ikan mas krus sangat baik, jadi dia merasakan pelbagai umpan ini atau dari jauh. Telah diperhatikan bahawa salib suka bau yang tajam dan kuat (contohnya bawang putih), yang digunakan nelayan untuk umpan mereka.

Garis lateral ikan mas krusian dapat disebut organ kepekaannya yang terbaik, dengan bantuan ikan itu mengimbas lajur air, menerima data mengenai lokasi mangsa, dimensinya, panjang jarak ke sana. Ini juga menentukan kehadiran pemangsa sakit jiwa..

Dari kenyataan bahawa kristian tidak suka rasanya, seseorang dapat memanggil hornwort, ia mengandungi banyak tanin, yang menangkis serangga dan larva, yang suka dimakan oleh krusian.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Ketekunan dan ketahanan karp krusian adalah salah satu ciri terpentingnya, berkat ia telah tersebar luas di semua jenis badan air. Tahap oksigen di lajur air tidak begitu penting baginya seperti pike, jadi dia dapat bertahan dengan mudah pada musim sejuk yang paling parah di tasik kecil.

Ikan krusian lebih mengutamakan air bertakung, ia bahkan tidak menyukai arus yang lemah, tetapi di mana ia ada, ia juga berakar. Harus diingat bahawa ikan mas lebih biasa terjadi pada air mengalir daripada congener emasnya. Tetapi yang terakhir mempunyai lebih banyak daya tahan.

Silt, lumpur, pertumbuhan pesisir pesisir, duckweed - inilah ciri-ciri kehidupan salib yang bahagia dan riang, yang memuja takungan dengan semua tarikan ini. Di dalam lumpur, ikan mas krusian menemukan makanannya sendiri, ia dapat menguburkannya dengan mahir di dalam lumpur untuk menanti bahaya atau keadaan iklim yang tidak baik, dan kedalaman rendamannya di dasar lumpur boleh melebihi setengah meter. Secara umum, ikan mas krus berasa selesa di mana ikan lain tidak dapat bertahan hidup.

Seperti yang telah disebutkan, arus adalah musuh ikan mas kristianus, ia mengetuk kekuatannya, menambah kekok. Dan dalam keadaan seperti itu, tidak sukar untuk menjadi makan malam beberapa pemangsa. Di mana bahagian bawahnya berpasir atau berbatu, anda juga tidak akan menemui ikan ini, kerana di tempat-tempat seperti itu sukar bagi mereka untuk mencari makanan dan hampir tidak ada tempat untuk disembunyikan. Di tempat-tempat yang rawa dan dilalui, ditumbuhi, ikan mas krus berkembang biak dengan baik dan berkembang pesat, sering menjadi satu-satunya ikan di takungan seperti itu. Kadang-kadang ikan mas krisan muncul di tempat yang tidak hidup sebelumnya, ini disebabkan oleh fakta bahawa burung yang hidup di atas air membawa telurnya di bulu mereka.

Walaupun ikan mas krianus sedikit kekok dan kekok, aromanya sangat mengagumkan, ia dapat menangkap bau sedikit pun pada jarak yang sangat jauh. Garis tepi ikan mas yang sangat sensitif juga merupakan atribut penting yang membantu mengesan pelbagai objek di dalam air dari jauh, yang sering menyelamatkan nyawa ikan mas krusian. Ikan krusian paling aktif pada awal pagi atau petang; di beberapa tempat, ikan mas krusian boleh aktif pada waktu senja. Secara umum, ikan mas krus adalah ikan yang damai dan tenang, lebih memilih untuk tidak masuk ke dalam konflik, tetapi menjadi rendah.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Ikan salib kecil

Mengenai struktur sosial ikan mas, ikan ini boleh disebut sekolah, walaupun spesimen yang cukup padat lebih suka hidup dalam kesendirian. Ikan krusian adalah ikan yang tidak bergerak dan sangat berhati-hati, tetapi dalam tempoh pemijahan, mereka dapat memasuki anak sungai terdekat.

Salib yang matang secara seksual menjadi hampir dengan usia empat atau bahkan lima tahun. Biasanya, tempoh pemijahan mereka jatuh pada Mei-Juni, semuanya bergantung pada seberapa panas air, suhunya sekitar 18 darjah dengan tanda tambah. Pemijahan boleh berlaku beberapa kali dalam setahun. Pada masa ini, makanan ikan mas krisan sama sekali tidak berminat, jadi tidak ada gunanya menangkap ikan ini.

Untuk bertelur, betina bergerak lebih dekat ke pantai, di mana terdapat lebih banyak tumbuh-tumbuhan. Pemijahan ikan mas kianian adalah bertingkat, berlaku dengan rehat sepuluh hari. Satu betina dapat bertelur hingga tiga ratus ribu telur. Semuanya mempunyai kelengkungan yang sangat baik dan mematuhi tanaman akuatik..

Kaviar ikan mas krucia berwarna kuning muda, dan diameter telur hanya satu milimeter. Selepas kira-kira seminggu, embrio yang panjangnya sekitar empat milimeter menetas darinya. Lebih dekat dengan musim luruh, bayi boleh membesar hingga 5 cm. Biasanya, kadar kelangsungan hidup mereka adalah 10, dan ini dalam keadaan yang baik. Para saintis telah memperhatikan bahawa lebih banyak betina dilahirkan dalam ikan mas daripada lelaki (kira-kira lima kali).

Ukuran krisis dan perkembangannya bergantung pada jumlah makanan. Sekiranya ia banyak, maka pada usia dua tahun ikan mempunyai jisim sekitar 300 gram, dengan makanan yang sedikit, ikan mas krus dapat bertahan, tetapi beratnya hanya beberapa puluh gram pada usia yang sama.

Proses seperti gynogenesis adalah ciri dari crucian carp. Ia berlaku apabila tidak ada ikan mas jantan di takungan. Betina harus bertelur dengan ikan lain (ikan mas, bream, roach). Hasilnya, ikan mas krusian secara eksklusif dilahirkan dari kaviar..

Musuh semula jadi ikan mas

Foto: Salib ikan

Tidak menghairankan bahawa ikan pemangsa yang lebih besar adalah musuh ikan mas krian. Yang pertama di antara mereka boleh dipanggil pike, yang hanya suka makan ikan mas. Ingatlah hanya pepatah yang terkenal: "itulah tujuan pike, agar ikan mas salib tidak tidur." Ikan karang yang kekok dapat ditangkap untuk makan tengah hari dan ikan seperti pike hinggap dan asp.

Sudah tentu, orang dewasa dan ikan mas yang besar mempunyai musuh yang jauh lebih sedikit daripada binatang muda, goreng dan telur ikan ini, yang sering masuk ke dalam mulut orang baru dan katak. Mereka memusnahkan telur dan ikan yang baru lahir dalam jumlah besar. Anehnya, pelbagai serangga akuatik (bug bergaris, kutu, kumbang menyelam) menyerang kranian dengan sangat agresif, dan kegemilangan larva mereka sangat mengagumkan.

Sebagai tambahan kepada masalah dari tiang air, serangan udara sepantas kilat burung juga menunggu karpus krisan. Oleh itu, kingfishers dan camar suka merasakan ikan mas. Burung juga boleh membawa penyakit ikan berbahaya. Itik unggas air juga tidak suka berpesta pada ikan mas berukuran sedang, dan burung bangau berkaki panjang kelabu memakan puluhan daripadanya.

Haiwan pemangsa juga tidak gemar menyambar ikan mas, yang dapat menjadi makanan ringan yang enak untuk berang-berang, muskrat, desman, musang. Bahkan musang merah berjaya menangkap ikan mas krisan di perairan cetek, jika dia bernasib baik.

Seperti yang anda lihat, ikan mas krusian tidak mempunyai banyak kawan, terutama yang muda. Tetapi hampir semua orang salib dibasmi oleh orang yang gemar memancing. Biasanya, ikan mas krisan menggigit batang apungan biasa, walaupun terdapat banyak alat lain untuk menangkapnya (memancing dan memancing, tali getah, donka). Nelayan telah lama mempelajari kebiasaan dan pilihan rasa krusian, sehingga mereka tahu bagaimana menarik ikan ini. Sebagai perikanan, krusian sangat dihargai. Daging putih dan lazat mereka dianggap makanan dan sangat sihat..

Penduduk dan status spesies

Pada ikan mas, nisbah jantina lebih kurang sama. Dalam keluarga perak, populasi wanita kadang-kadang dominan berbanding lelaki. Terdapat bukti bahawa jumlah lelaki di antara ikan mas hanya sekitar sepuluh peratus. Tidak lama dahulu, ikan mas emas adalah spesies utama di banyak takungan, sekarang situasinya telah berubah, dan di berbagai tempat ia digantikan oleh rakan peraknya setelah ia ditukarkan secara buatan. Semakin banyak, hibrida yang terbentuk dengan menyeberangi dua spesies ini mula muncul..

Walaupun penangkapan ikan mas krus cukup aktif, namun jumlah penduduknya tidak menderita penyakit ini, ia tetap menjadi spesies ikan yang meluas. Para saintis-ichthyologists mempunyai data bahawa sejak 50 tahun kebelakangan ini terdapat kestabilan bilangan ikan mas krusian. Tidak ada lonjakan ke arah peningkatan atau penurunan penduduk yang mendadak. Dan jumlah ikan mas bertambah di mana-mana. Status spesiesnya menyatakan bahawa ikan ini adalah objek sukan, memancing tempatan dan amatur..

Jadi, kepupusan ikan mas krusian tidak terancam, dan kawasan penempatannya sangat luas. Mungkin salib ini mempunyai sifat terpentingnya - ketekunan, ketahanan yang hebat dan kemampuan menyesuaikan diri dengan baik di pelbagai habitat.

Pada akhirnya, masih perlu ditambahkan bahawa walaupun keadaan dengan populasi ikan mas krusian baik, orang tidak boleh menggunakan perburuan haram, secara besar-besaran menangkap penghuni takungan yang tenang dan baik ini. Ikan salib tidak akan dapat menahan pemburuan haram. Duduk di pantai untuk bersenang-senang dengan pancing adalah satu perkara, dan penempatan jaring yang meluas adalah dari opera yang sama sekali berbeza yang menimbulkan masalah dan negatif.

Ikan crucian ikan: perihalan spesies, habitat dan ciri-ciri penangkapan ikan

Ikan salib ikan air tawar tergolong dalam keluarga Carp dan dilambangkan oleh lima spesies yang berbeza dalam ciri luaran, ciri tingkah laku dan habitat. Ikan itu adalah ikan komersial biasa yang terdapat di sungai dan tasik dengan air tawar dan merupakan objek utama minat memancing..

KelasSirip sinar
SkuadCarps
KeluargaCarp
GenusCarp
PandanganPerak, emas, Timur Jauh, Cina, Yakut, laut
Status pemuliharaanTidak hadir
Saiz purata30-50 cm, hingga 1.5-3 kg.
Jangka hayatBerumur 4-5 tahun
Apa yang makanMoluska, krustasea, larva pelbagai serangga, cacing, alga, rumput, lumpur.
Waktu makan yang optimumSelepas tengah hari
MusuhPerch, walleye, pike dan burbot
Apa yang dia gigitLebih dari 30 gewang, hingga mengoleskan cangkuk dengan minyak aromatik.

Penerangan

Carp crucian adalah salah satu genera yang tergolong dalam keluarga Karpov. Ini adalah ikan air tawar bersirip sinar yang biasa di seluruh benua Eurasia. Di beberapa wilayah, hanya betina yang hidup, yang berkembang biak dengan parthenogenesis. Terdapat lima spesies ikan mas krusian yang paling biasa, 3 daripadanya adalah yang paling banyak..

Bergantung pada tempat tinggal ikan mas krusian, petunjuk berat dan tinggi berbeza. Mereka juga berbeza untuk setiap spesies. Ciri-ciri luaran, gaya hidup, kawasan tempat tinggal berbeza. Beberapa jenis adalah semula jadi, tetapi ada juga yang dibiakkan secara buatan, yang diperoleh dengan hibridisasi semasa kerja pembiakan..

Jenis ikan mas

Sains mengetahui 5 jenis, tetapi tidak semuanya umum. Mereka mempunyai ciri-ciri yang serupa, tetapi bagaimana rupa ikan itu bergantung pada spesies yang dimilikinya. Yang paling popular dijelaskan di bawah.

Ikan mas emas, biasa

Carassius carassius - dikenali sebagai emas. Ini adalah spesies yang paling biasa; ia hidup di badan air tawar dari lembangan Lena ke Eropah tengah. Seperti apa rupa ikan mas krus dan penunjuk berat badan:

panjang badan - sehingga 35-40 cm;

sisik tembaga, teduh sejuk;

badannya lebar, tinggi dan menebal di sisi;

bahagian atas sirip punggung adalah cembung;

serpihan sederhana.

Pada usia 3 tahun, ikan mencapai kematangan seksual dan mula bertelur. Sehingga 15% keturunan bertahan. Jangka hayat purata wakil spesies adalah sehingga 10 tahun.

Fakta menarik: ikan mas emas lebih tahan lasak daripada perwakilan spesies lain dan lebih tahan terhadap keadaan persekitaran yang buruk, oleh itu.

Ikan mas perak

Spesies perak sangat menarik bagi penternakan ikan dan penternak. Melalui kerja keras, para saintis dapat membawa kacukan spesies ini ke dunia. Penampilannya hampir tidak dapat dibezakan, kerana ikan mas yang diperbaiki kelihatan hampir sama. Hanya petunjuk penambahbaikan, kadar pertumbuhan, rintangan tambahan terhadap keadaan buruk yang ditingkatkan.

Ikan kelihatan seperti ini:

punggung lebar, ketat;

sirip punggung bergerigi, panjang;

timbangan lebih besar, keperakan;

lebar badan kurang dari yang keemasan;

panjang - sehingga 40-45 cm;

Spesies perak kurang tahan lasak, tetapi pada masa yang sama, jangka hayatnya mungkin lebih tinggi, bergantung pada keadaan habitat.

ikan emas

Carassius auratus adalah pelbagai yang popular di seluruh dunia. Ikan mas dibiakkan secara aktif di akuarium, kolam dan takungan buatan. Keanehannya adalah bahawa spesies itu diperoleh oleh penternak dengan hibridisasi perwakilan perak.

Ia agak biasa di alam liar. Ciri-ciri luaran bergantung pada tempat tinggal ikan mas krusian. Ciri pemandangan:

tumbuh panjang hingga 30 cm;

beratnya hingga 300-400 gram, bergantung pada baka;

badannya pendek tetapi lebar;

warnanya bergantung pada tempat tinggal ikan.

Ikan emas diwakili oleh subspesies keperakan, oren-emas. Terdapat perwakilan dengan timbangan, dicat dengan naungan tembaga ringan.

Habitat

Ikan hidup di air tawar, terutamanya di takungan benua Eurasia. Terdapat mitos yang popular bahawa ikan ini tidak dijumpai di wilayah utara. Sebenarnya, di banyak sungai Siberia, kawanan perwakilan spesies ini hidup secara beramai-ramai, dan di sana berat badan mereka lebih tinggi, dan jangka hayat lebih lama..

Ikan salib emas lebih suka badan air bersih dengan arus kecil, di mana ia tinggal di kawanan. Dalam keadaan buruk, degenerasi berlaku - orang dewasa mencapai panjang maksimum 15 cm dan berat hingga 300-400 gram. Spesies ini tersebar di mana-mana, tetapi paling banyak tertumpu di sungai Asia.

Ikan mas terdapat di perairan Amerika Utara, di mana ia diperkenalkan. Spesies yang paling biasa di takungan Siberia dan bahagian Eropah di Eurasia. Ikan mas ditemui di mana-mana, juga disebabkan oleh pengenalan buatan dan semula jadi.

Kepekatan wakil spesies adalah sungai Jepun dan Cina, begitu juga di Timur Jauh, di mana jenis ini banyak dijumpai, dan spesies lain jarang ditemui.

Fakta menarik: yang emas sangat kuat sehingga kadangkala mereka dijumpai tanpa cedera di bawah lapisan takungan yang benar-benar kering..

Cara hidup

Semua spesies dan baka adalah ikan sekolah, mereka tidak dapat hidup sendiri. Berapa tahun hidup ikan mas krusian hanya bergantung pada keadaan hidup, tetapi rata-rata hingga 10-12 tahun, lebih jarang - lebih lama. Ikan lebih suka tempat yang tenang di mana arus minimum dan airnya kaya dengan alga. Ini adalah salah satu dari beberapa spesies yang dapat bertahan hidup di badan air yang sangat rawa, tetapi dengan satu syarat - banyaknya tumbuh-tumbuhan sungai.

Secara semula jadi, ikan agak phlegmatic dan lambat. Ini sangat ketara semasa tempoh pemijahan, dan juga pada hari-hari panas. Perwakilan spesies tinggal di kawanan kecil, ini melindungi spesies dari kepupusan. Kerana kelambatan mereka, ikan sering menjadi mangsa pemangsa, terutama individu muda. Tetapi gaya hidup yang berlebihan meningkatkan peluang keselamatan.

Pembiakan

Crucians mula bertelur pada akhir musim bunga atau awal musim panas. Waktunya bergantung pada ciri iklim di wilayah ini, keadaan cuaca, dan juga pada berbagai. Ikan mas bertelur lebih awal daripada ikan mas. Dalam tempoh ini, tingkah laku khas perwakilan spesies berubah dengan banyak..

Pemijahan adalah masa yang istimewa untuk ikan. Kedua-dua wanita dan lelaki kehilangan minat terhadap makanan. Oleh itu, semasa musim pembiakan, nelayan meninggalkan harapan untuk menangkap. Di samping itu, ikan berkelakuan sangat ceroboh, naluri pemeliharaan diri menjadi lembab. Betina betina berenang di dekat pantai, di rumput atau buluh, dan mereka melakukannya secara pasif sehingga mereka dapat ditangkap walaupun dengan jaring. Tetapi ini adalah idea yang tidak baik - betina harus meninggalkan keturunan, dan tidak pergi ke kandang kepada nelayan..

Satu betina yang matang bertelur hingga 200,000 telur dalam tempoh pemijahan, masing-masing berdiameter tidak lebih dari 1 mm. Pada hari ketiga, embrio mula berkembang dari telur ini. Pada tahap ini, makanan mereka hanyalah simpanan kantung empedu. Sebaik sahaja larva mula tumbuh, mereka mula memakan plankton dan sepanjang musim panas dapat tumbuh hingga 5-6 cm.

Masalahnya adalah bahawa semasa tempoh perkembangan, goreng kebanyakannya mati atau menjadi mangsa ikan pemangsa. Dari keseluruhan brood, tidak lebih dari 10% bertahan.

Berapa lama ikan mas krusian hidup secara langsung bergantung pada tahap keadaan yang baik di mana ia hidup.

Kadar pertumbuhan dan perkembangan ditentukan secara individu, bergantung pada kualiti pemakanan ikan. Ikan salib emas selama 2 tahun hidup dapat tumbuh hingga 300 gram, tetapi tertakluk pada pemakanan yang baik. Sekiranya dia kekurangan makanan, berat badannya akan berkurang beberapa kali. Pada spesies perak, proses ini lambat. Tinggi dan berat maksimum salib:

perak - hingga 2 kg dan 40 cm;

emas - hingga 3 kg dan 50 cm.

Pada masa kini, individu seperti ini sangat jarang berlaku. Dalam beberapa kes, berat badan mereka boleh meningkat hingga 4-5 kg, tetapi ini jarang berlaku. Setiap tahun, kerana kemerosotan keadaan ekologi di badan air, individu muda mula mendominasi, dan individu dewasa dijumpai semakin jarang..

Fakta menarik: di beberapa kawasan hanya betina hidup, dan mereka berkembang biak kerana gineogenesis.

Menangkap ikan mas

Gigitan ikan mas krusian pada bila-bila masa sepanjang tahun, jadi memancing dapat dilakukan sepanjang musim, kecuali tempoh ketika dilarang oleh undang-undang. Larangan menangkap di setiap wilayah dikenakan pada waktu tertentu, bergantung pada musim.

Seorang nelayan yang berpengalaman dapat menentukan permulaan pemijahan dengan mudah, mengetahui bagaimana ikan kelihatan dan berkelakuan dalam tempoh ini.

Walaupun gigitan ikan sepanjang tahun, anda perlu mengetahui tempat yang paling berjaya. Jangan mencari ikan ini di takungan dengan dasar berpasir yang berbatu atau bersih. Lebih baik menangkapnya di tasik dengan tumbuh-tumbuhan lebat. Umpan yang paling berjaya untuk memancing:

Terdapat umpan khusus yang meningkatkan peluang memancing yang berjaya. Mereka digunakan untuk mata air atau pengumpan. Gigitan ikan tidak selalu aktif, bergantung pada keadaan cuaca dan waktu sepanjang tahun. Perlu dipotong tajam agar tidak dibiarkan tanpa tangkapan.

Secara ringkas mengenai kaedah dan ciri memancing dalam video ini:

Ikan salib adalah ikan yang popular. Dengan mengetahui ciri khasnya, anda dapat belajar membezakan antara wakil subspesies yang berbeza. Mengetahui rahsia memancing, anda dapat menikmati kesegaran.

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi harganya mahal di kedai, dan untuk menyiapkan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, secara adil, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!