Sifat berguna dan kontraindikasi kapulaga, gunakan dalam memasak

Rempah yang indah dengan aroma pelbagai muka semakin popular. Cardamom adalah salah satu daripada tiga rempah semula jadi yang paling mahal. Di antara rempah India, ia berada di tempat kedua dalam penjualan.

Apa itu buah pelaga?

Kapulaga sebenar (Elettaria cardamomum) adalah tumbuhan dalam keluarga Halia. Diusahakan di Guatemala, India Selatan, Vietnam, Kemboja, China. Buah-buahan dalam bentuk kapsul biji ditutup dengan cengkerang padat berkulit. Biji berwarna coklat gelap dengan rasa khas dan aroma tart..

Jenis buah pelaga

Terdapat dua jenis utama:

  • Kapulaga hijau adalah yang paling popular. Ia dianggap sebagai ciri rasa dan kualiti yang terbaik. Tumbuhan herba Choti Elaichi tumbuh terutamanya di pantai Malabar di India. Buah-buahan yang dihancurkan mempunyai rasa yang tajam dan cerah. Malabar cardamom mempunyai status sebagai rempah dunia yang dikenali.
  • Kapulaga hitam adalah buah dari tanaman yang berkaitan Amomum, yang tumbuh di kawasan pergunungan di selatan China, Nepal, Himalaya, dan Bhutan. Biji benihnya lebih besar, ditutup dengan cangkang kemaluan. Berbeza dengan rasa yang lebih halus dan aroma asap dengan sedikit rasa kamper. Sifat penyembuhannya kurang ketara. Terdapat beberapa jenisnya dengan sedikit perbezaan rasa dan bau:
    • Asia - Bengali, Cina bulat, Jawa bulat;
    • Afrika - Koraima, Melagusta, Madagascar.

Dengan kedok kapulaga putih yang langka, hijau, tanpa pigmen sebagai hasil rawatan haba ditawarkan.

Rasa dan bau buah pelaga

Persepsi rasa itu kompleks dan pelbagai aspek dan bergantung pada hidangan yang dilengkapinya. Rasa manis menggabungkan kelembutan, kekenyangan dan kesegaran. Mengingatkan lemon, halia dan kayu putih pada masa yang sama. Nota camphor memberi keseronokan.

Di mana penggunaan?

Rasa rasanya yang kaya membolehkannya digunakan dalam masakan untuk mencicipi pelbagai hidangan - gula-gula, pastri, minuman, daging dan sayur-sayuran.

Dipercayai bahawa kapulaga hijau sangat sesuai sebagai perasa untuk sebarang hidangan, dan hitam tidak digalakkan untuk pencuci mulut..

Ciri-ciri perubatan rempah diketahui di Ayurveda. Perubatan Cina dan sistem Unani terkenal dengan banyak resipi berdasarkannya.

Cara memilih yang betul?

Kapulaga dijual di bahagian perasa. Semasa membeli, anda harus memperhatikan jangka hayat dan ketahanan pakej.

Ia boleh disajikan dalam bentuk biji-bijian, biji-bijian, dalam bentuk serbuk:

  • Biji benih segar dengan teknik penuaian dan penanganan yang betul harus berwarna hijau muda. Permukaannya licin, tanpa penyok atau kerosakan. Seluruh polong, lebat.
  • Biji buah pelaga harus cukup pekat, tidak terlalu kering. Tidak boleh hancur ketika ditekan.
  • Serbuk tanah dibeli untuk penggunaan cepat.

Cara menyimpan buah pelaga?

Biji benih mesti disimpan di dalam bekas dengan penutup yang ketat, di tempat yang terlindung dari suhu, kelembapan dan cahaya. Oleh itu, khasiat buah pelaga dapat dikekalkan dalam jangka masa yang lama. Lebih baik membeli serbuk dalam bahagian kecil, kerana aroma hilang dengan cepat apabila udara tersedia dengan bebas.

Komposisi kimia

Komposisi kimia mengandungi vitamin kumpulan A, B1, B2, niasin. Cardamom memimpin antara lain dalam kandungan unsur surih penting, termasuk zink.

Sejambak aroma unik disediakan oleh minyak pati yang kompleks. Rasa pedas disediakan oleh komponen gingerol.

Sifat berguna dan kontraindikasi kapulaga

Telah lama diketahui bahawa rempah-rempah mempunyai banyak khasiat berguna dan memberi kesan pada tubuh manusia. Ahli farmasi kuno menggunakan rempah dalam ubat ubat mereka. Ayurveda mengajarkan bahawa buah pelaga juga mempengaruhi tahap persepsi yang tidak sedarkan diri: ia memberikan rasa kedamaian, kejelasan pemikiran.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Cardamom adalah antioksidan semula jadi yang melambatkan proses penuaan. Ia menguatkan sistem imun, menurunkan kolesterol, meningkatkan metabolisme, membuang toksin.

Khasiat bermanfaat yang dapat membantu dalam rawatan dan pencegahan pelbagai penyakit:

  • merangsang;
  • karminatif;
  • antiseptik;
  • antiparasit;
  • astringen.

Ia dipercayai dapat menyejukkan atau memanaskan badan bergantung kepada keadaan badan. Ia adalah peneutralan lendir yang berkesan untuk batuk, asma, bronkitis. Dalam memerangi selsema tidak dapat diganti.

Rempah mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi buah pinggang. Membantu melawan gangguan perut, loya, muntah, kolik usus, kembung. Biji-bijian dikunyah untuk menguatkan gusi dan nafas segar.

Ia digunakan secara meluas dalam bidang kosmetologi. Produk berasaskan rempah memperbaiki keadaan kulit, memutihkan dan menghaluskannya dengan ketara.

Kontraindikasi dan bahaya

Cardamom secara praktikal tidak mempunyai kontraindikasi. Namun, ada beberapa risiko yang tidak boleh diabaikan. Intoleransi individu boleh menyebabkan reaksi alergi.

Juga, tidak digalakkan menggunakannya untuk kanak-kanak di bawah 12 tahun, untuk orang dewasa dengan ulser perut dan duodenum. Rempah ini mempunyai rasa yang jelas, penggunaan yang berlebihan dapat menyebabkan sakit perut.

Mengapa buah pelaga baik untuk wanita?

Manfaat buah pelaga sangat berharga bagi wanita. Ciri-ciri menarik rempah-rempah termasuk mengurangkan keinginan gula dan meningkatkan metabolisme. Itulah sebabnya disyorkan untuk menurunkan berat badan jika anda berlebihan berat badan..

Semasa mengandung, aroma pedas dapat menghilangkan manifestasi toksikosis. Ia juga digunakan untuk penyakit wanita..

Kosmetik dengan rempah wangi melembutkan, menyuburkan dan menghaluskan kulit. Merangsang sintesis kolagen, berkesan melambatkan penuaan epidermis.

Khasiat buah pelaga yang berguna untuk lelaki

Di Timur, mereka mempercayai khasiat buah pelaga untuk lelaki. Ahli Andrologi mengesyorkan biji-bijian aromatik sebagai afrodisiak. Ia digunakan untuk merawat disfungsi seksual seperti disfungsi ereksi dan mati pucuk..

Penggunaan buah pelaga dalam memasak

Perasa aromatik digunakan sendiri, walaupun selaras dengan rempah lain. Menyoroti bahan-bahan lain yang digunakan dalam resipi dengan sempurna. Popular di masakan China, India, Pakistan, Vietnam. Kapulaga hijau sesuai untuk hidangan India Utara yang baik, manakala kapulaga hitam sesuai untuk masakan India Selatan dan Timur yang sederhana.

Ia dimakan tanah dan seluruh polong. Ia ditambahkan ke hidangan yang dibuat dari daging, sayur-sayuran, nasi, pastri manis, sos, sup dan perap. Kandungan kalori kapulaga adalah 311 kkal.

Di mana untuk menambah buah pelaga?

Terdapat prinsip asas menggunakan rempah - biji tanah ditambahkan pada akhir memasak, dan kotak padat pada awalnya, sehingga biji-bijian mempunyai waktu untuk mengeluarkan aroma mereka. Pengecualian adalah makanan yang dipanggang, di mana rempah ditambahkan semasa peringkat penyediaan doh..

Cardamom boleh ditambahkan ke hampir semua hidangan:

  • gula-gula oriental;
  • gula-gula;
  • ais krim;
  • pencuci mulut;
  • jem;
  • pastri manis;
  • mengisi pai;
  • hidangan daging dan ikan;
  • sup vegetarian:
  • pengasam;
  • sos;
  • minuman.

Bau aroma rempah-rempah sangat sesuai dengan rasa hidangan dari kekacang dan lentil.

Cara mengisar buah pelaga dengan betul?

Cangkang luar polong mengekalkan butiran kapulaga, tetapi tidak berbau. Untuk rasa lebih kenyang, angkat biji sebelum dimasak dan kisar dengan garam atau gula.

Cara menggantikan kapulaga?

Rasa sebenarnya - tart, hangat dan pedas, dengan nota camphor - sukar diganti dengan rempah lain. Anda boleh mencuba menggunakan kombinasi rempah, tetapi rasanya tidak akan sempurna.

Serbuk kapulaga boleh diganti dengan kombinasi berikut:

  • minyak kayu manis dan pala bahagian yang sama untuk hidangan manis;
  • bahagian yang sama halia dan kayu manis - untuk nasi dan daging;
  • satu bahagian jintan dan dua bahagian ketumbar - untuk kari dan hidangan daging;
  • serbuk allspice - untuk hidangan ikan.

Penggantian kompleks tidak sesuai untuk resipi yang memerlukan lebih daripada satu sudu teh kapulaga.

Resepi

Penggunaan biji kapulaga sebagai rempah-rempah di negara yang berbeza mempunyai ciri tersendiri. Resipi untuk memasak hidangan berbeza dalam jumlah rempah, masa meletakkan, gabungan dengan bahan tambahan aromatik yang lain. Di Rusia, ia ditambah dengan makanan panggang dan hidangan manis..

Kopi dengan buah pelaga

Ini adalah minuman tradisional di Timur dan di negara-negara Arab. Menambah rempah ini ke kopi mengurangkan kesan berbahaya kafein..

Sebelum memasak, biji-bijian tanah dimasukkan ke dalam Turk. Kopi memperoleh kelembutan dan rasa yang mulia.

Resipi teh kapulaga

Teh kapulaga di Timur dianggap sebagai "minuman kebijaksanaan". Agar teh hitam memperoleh aroma asli yang mengingatkan bergamot dan sitrus, biji-bijian pedas hancur ditambahkan ke dalam minuman siap.

Versi minuman lazat dan sihat yang tidak biasa - teh manis hijau dengan kacang polong, bunga cengkih, bunga lawang dan kepingan oren.

Roti kapulaga

Roti manis - pastri tradisional Sweden.

Untuk menyediakan doh, anda memerlukan:

  • tepung gandum -3 dl;
  • susu - 2 dl;
  • gula tebu - 7 sudu besar;
  • mentega - 75 g • ragi;
  • garam - sudu kecil;
  • kapulaga tanah - 1 g.
  • mentega - 60 g;
  • gula tebu - 60 g;
  • kapulaga tanah atau biji-bijian yang dihancurkan - 1 sudu kecil.

Kacau adunan dari bahan-bahan ini, biarkan selama 2 jam. Setelah doh naik, gulungkannya ke lapisan nipis dan sebarkan pengisiannya. Bentuk roti dan bakar dalam ketuhar selama 20 minit pada suhu 220 darjah.

Susu dengan buah pelaga

Adalah dipercayai bahawa minuman ini mempunyai kesan penyembuhan ringan. Dianjurkan untuk menggunakannya untuk menguatkan sistem saraf, dengan insomnia dan tekanan. Apabila digunakan setiap hari, ia membantu dalam rawatan mati pucuk.

Biji-bijian rempah, madu, badam cincang ditambahkan ke dalam susu panas, tetapi tidak direbus.

Minyak pati kapulaga

Minyak pati kapulaga mempunyai sejambak aroma yang unik. Gabungan komponen dengan aroma lemon, dengan aroma ungu, kayu putih, jarum pinus, kemenyan dan kapur barus memberikan fleksibiliti. Volatile cepat dimusnahkan melalui udara.

Urut dengan minyak pati meningkatkan peredaran darah, melancarkan kelonggaran otot, membantu melegakan tekanan emosi, melegakan sakit sendi, menambah semangat dan aktiviti.

Petua Berguna

Semasa membeli, anda harus memperhatikan beberapa nuansa. Mereka akan membantu anda mendapatkan rempah yang berkualiti:

  • rempah paling baik dibeli di negara asal;
  • lebih baik membeli biji-bijian daripada biji-bijian tanah - baunya tahan lebih lama.

Cuba tambahkan biji-bijian pedas ke minuman beralkohol buatan sendiri - aroma aromatik akan menghilangkan rasa alkohol.

Kapulaga sebenar: penerangan mengenai rempah

Cardamom - apa itu? Cardamom adalah buah dari ramuan keluarga Halia, yang mempunyai aroma yang sangat kuat dengan nota sitrus dan petunjuk kayu putih dan kapur barus.
Tumbuhan ini mempunyai akar, dari mana dua batang naik - daun dan bunga. Yang pertama tinggi, yang kedua rendah. Apabila tumbuhan mekar, bunga muncul di atasnya. Kemudian, buah-buahan "menetas" dari mereka - biji yang menyerupai buah labu. Tetapi rasa mereka sama sekali berbeza: mereka tajam dan tajam. Aroma buah pelaga adalah kapur barus. Untuk bau rempah, buah pelaga asli jatuh cinta dengan sebilangan besar gourmet dari seluruh dunia..

Rempah itu dilahirkan di Timur, terutama di Shi Lanka dan India. Penduduk tempatan menambah buah pelaga ke hampir semua hidangan dan minuman - mereka sangat menyukai rempah di sana. Mereka sangat menyukai kopi dengan tanaman, kerana gabungan kedua-dua produk ini dapat melindungi minda seseorang dari pemikiran buruk dan menyembuhkan banyak penyakit.

Tumbuhan ini merangsang kerja sel saraf, melegakan tekanan fizikal dan mental. Bahkan dipercayai dapat membantu menghilangkan kemurungan. Ia juga digunakan dalam memerangi penyakit kulit..

Oleh kerana rempah itu mempunyai rasa lemon, kayu putih dan kapur barus, penggunaannya yang biasa menyegarkan nafas, membersihkan mulut organisma patogen. Dan bahkan digunakan untuk sakit gigi: tentu saja, langkah-langkah seperti itu tidak menggantikan rawatan penuh, tetapi mereka dapat meringankan penderitaan seseorang untuk sementara waktu.

Sekiranya anda mendalami sejarah, awalnya tempat kelahiran buah pelaga adalah Ceylon. Dia sampai ke Eropah hanya pada abad pertengahan terima kasih kepada saudagar Arab. Pada masa itu, hidangan rempah disediakan hanya oleh orang kaya yang membelinya dengan jumlah yang luar biasa. Tetapi lama-kelamaan, keadaan berubah: pada abad ke-18, penduduk Inggeris dan Perancis mula menanam buah pelaga di ladang mereka yang terletak di China, India dan negara-negara lain..

Rempah itu mempunyai beberapa jenis, tetapi hanya dua daripadanya yang popular di Eropah - Ceylon dan India. Yang pertama mempunyai rasa yang lebih jelas dan aroma yang kaya. Daun kapulaga dari jenis kedua lebih besar.

Sukar untuk mencarinya di ruang terbuka domestik. Dan masalahnya adalah bahawa rempah tidak murah. Jualan yang rendah bermaksud tidak banyak kedai yang dapat menemuinya. Hanya beberapa tahun yang lalu hampir mustahil untuk mencari rempah.

Jenis buah pelaga

Sekarang anda tahu apa itu buah pelaga dan bagaimana bijinya. Sudah tiba masanya untuk membincangkan jenis rempah. Yang paling biasa di kawasan terbuka kami adalah Elitaria. Ia adalah buah pelaga hijau, sangat aromatik dan paling sering digunakan dalam memasak. Benihnya terdapat dalam kapsul yang mengekalkan rasa. Kotak-kotak itu dituai belum masak, setelah itu dibiarkan selama beberapa waktu di bawah sinar matahari langsung.

Terdapat jenis kapulaga yang lain. Yang kedua paling popular adalah hitam. Aromanya serupa dengan warna hijau, tetapi masih terdapat perbezaan. Hitam adalah yang lebih sukar yang ditambahkan orang India dalam makanan harian mereka. Hijau digunakan pada hari cuti untuk memberi mereka aroma manis yang halus..

Lebih baik menggiling bijinya sendiri, kerana kapulaga rempah tanah cepat kehilangan aromanya dan, tentu saja, tidak lagi dapat membuat bau hidangan tidak dapat dibandingkan.

Komposisi kimia biji tumbuhan

Komposisi kimia buah pelaga mengandungi pelbagai nutrien yang tidak hanya menjadikan tanaman ini sangat beraroma dan enak, tetapi juga bermanfaat. Benih digunakan sebagai penawar bagi banyak penyakit. Penting juga untuk diperhatikan bahawa rempah itu sangat berkhasiat: terdapat lebih dari 300 kalori dalam 100 gram! Dan semua kerana buah pelaga mengandungi pelbagai jenis minyak.

Ia juga harus menonjolkan bahan lain yang terdapat dalam ramuan:

  • vitamin kumpulan B, serta A, E, C;
  • magnesium;
  • besi;
  • potasium;
  • terpineol;
  • protein;
  • terpinil asetat, dll.

Berkat sejumlah besar nutrien yang terkandung dalam rempah, jus gastrik lebih baik dikeluarkan, otot perut juga diperkuat, dan pencernaan bertambah baik. Ngomong-ngomong, kapulaga berbeza kerana mengeluarkan lendir dari badan, oleh itu ia adalah alat yang sangat baik dalam memerangi bronkitis, asma dan penyakit lain yang serupa..

Berkat semua nutrien yang terdapat dalam buah pelaga, badan akan menyingkirkan bahan berbahaya. Nampaknya, bagaimana produk berkhasiat seperti ini dapat membantu dalam masalah ini? Faktanya ialah kapulaga adalah pembakar lemak semula jadi. Ya, ya, walaupun kandungan kalori tinggi. Ia membakar lemak di dalam badan, menormalkan metabolisme, yang menyebabkan pound tambahan mula hilang.

Itulah yang baik untuk buah pelaga. Dan ini bukan senarai lengkap harta yang dimilikinya..

Seperti apa rasa dan bau buah pelaga??

Kami telah membahas sedikit tentang bagaimana rasa dan bau buah pelaga. Sekarang mari kita fikirkan masalah ini dengan lebih terperinci. Ia menyerupai halia, dan ini tidak menghairankan, kerana buah pelaga adalah saudara dari tanaman ini. Kami juga banyak bercakap mengenai aroma. Mari tambah hanya baunya seperti lemon, pudina dan kayu putih.

Bagaimana dan di mana menggunakan kapulaga?

Tertanya-tanya bagaimana dan di mana buah pelaga digunakan? Bukan hanya dalam masakan, tetapi juga perubatan rakyat. Seperti yang telah kita katakan, rempah itu digunakan di mana-mana di Timur. Di mana perasa kapulaga ditambah dalam masakan? Ia sering dicampurkan dengan safron dan ditambah ke dalam pinggan nasi. Juga di India, rempah ditambahkan ke minuman berasaskan yogurt yang disebut lassi. Ia disediakan dari madu, buah dan pudina. Dan dalam kombinasi dengan buah pelaga, rasa komponen bertambah baik.

Cardamom digunakan di banyak negara Eropah. Di Scandinavia, anda dapat menikmati banyak hidangan yang ditambahkan: ikan, daging dan banyak lagi. Di Perancis, minuman keras dibuat dari itu, yang ternyata rasanya sangat luar biasa..

Cardamom juga digabungkan dengan kayu manis dan cengkeh, jadi tandem ini dapat ditambahkan ke pastri serbuk, minuman. Tetapi tanaman itu tidak hanya sesuai untuk dibakar: serbuk itu ditambahkan ke dalam pinggan daging.

Kapulaga, jika dibandingkan dengan rempah lain, tidak kehilangan khasiatnya walaupun dipanaskan. Itulah sebabnya ia sering ditambahkan pada hidangan panas. Di Asia Tengah, barbeku tidak lengkap tanpanya. Ia juga sering ditambahkan pada sosej, hidangan ikan, sos.

Banyak minuman beralkohol (bukan hanya minuman keras, yang dibuat di Perancis) tidak lengkap tanpa tanaman ini. Perkara yang sama berlaku untuk sup, yang sering dibumbui. Stew, salad, sayur-sayuran - ini bukan senarai lengkap hidangan tersebut, rasanya yang meningkatkan kapulaga. Teh tidak pergi tanpanya. Mereka sangat disayangi di China. Anda boleh mengetahui resipi teh dengan kapulaga sekarang.

Dalam hidangan yang diperbuat daripada unggas, lebih baik meletakkan rempah-rempah bersama bawang dan bawang putih, dan untuk hidangan yang dibuat dari ikan, sebiji lada, jintan dan kapulaga sesuai. Dalam makanan manis, ia sesuai dengan kayu manis.

Rempah yang paling biasa digunakan adalah dalam bentuk serbuk, tetapi ada resipi yang menggunakan biji-bijian. Dan dalam hal ini mereka diambil dari buah pelaga hijau, kerana mengandungi sejumlah besar nutrien. Selebihnya, mereka juga hadir, tetapi tidak banyak..

Kapulaga hitam tidak berbau seperti hijau. Kenyataannya adalah bahawa minyak patinya menguap dengan cepat, maka harumannya juga. Kerana ini, sifat berguna "melarikan diri". Oleh itu, lebih baik dapatkan buah pelaga dan kisar. Lakukan dengan betul sebelum menambahkannya ke makanan anda.

Semasa membeli kapulaga keseluruhan, periksa sama ada kotak itu cacat atau tidak. Sekiranya ya, lebih baik tidak membelinya, kerana dalam hal ini anda hanya akan membuang wang anda..

Cara mengisar buah pelaga dengan betul?

Nampaknya, apa yang sukar untuk ini? Tetapi ramai yang tidak tahu cara mengisar buah pelaga dengan betul, kerana proses ini boleh mempunyai banyak nuansa. Jadi, anda perlu memecahkan kacang dalam penggiling. Boleh ditumbuk dalam lesung. Seperti yang anda lihat, tidak ada yang rumit. Sekiranya tidak boleh menggiling kilang setiap kali, anda boleh mengisar dan menghantarnya untuk disimpan di dalam bekas kedap udara. Tetapi mari kita peringatkan bahawa rasa dan aroma buah pelaga tidak akan begitu kuat..

Pengeluaran

Sekarang anda tahu bagaimana dan di mana buah pelaga digunakan. Dan apa yang kami katakan hanyalah sebahagian dari mana dan bagaimana rempah itu dapat digunakan. Anda juga belajar bagaimana menggunakan kacang kapulaga, mengisarnya. Sudah tiba masanya untuk mencubanya! Dan lebih baik menggunakannya secara teratur untuk melihat perubahan kesihatan dan penampilan yang tidak lama lagi..

Kami belum menjawab satu soalan sahaja. (dan ramai orang berminat dengannya). Ramai orang bertanya bagaimana kapulaga ramuan dipanggil berbeza. Sebenarnya, tidak ada. Tidak ada nama lain untuk buah pelaga. Untuk semua soalan selebihnya, anda mendapat jawapan yang lengkap..

Kapulaga (perasa, rempah-rempah) - apa itu, khasiat dan bahaya yang berguna, aplikasi

Tidak ada begitu banyak rempah yang sangat mahal di dunia, yang disebut "rempah ratu". Buah pelaga yang sangat pedas adalah salah satu daripadanya. Tidak mengetahui semua nuansa mengenai perasa ini adalah hal yang tidak dapat dimaafkan, kerana terdapat banyak pilihan untuk penggunaannya..

Cardamom - apa itu dan bagaimana rupanya

Di antara keluarga tumbuhan Halia, Cardamom menonjol dengan jelas. Pantai India yang misterius dan Ceylon zamrud dengan perkebunannya yang tidak terkira dianggap sebagai tanah airnya. Guatemala telah menjadi pemimpin dalam pengeluaran rempah dalam beberapa dekad kebelakangan ini.

Fakta menarik! Untuk mengetahui rasa dan aroma buah pelaga yang betul, buah-buahan mesti dikeringkan di bawah cahaya matahari langsung..

Secara luaran, buah pelaga sangat luar biasa, tidak akan sukar untuk membezakannya walaupun dari pelbagai rempah. Buah tanaman herba ini dituai dalam keadaan tidak matang. Dalam bentuk, mereka adalah kotak, berdiameter segitiga, dengan biji di dalamnya. Setelah manipulasi tertentu yang bertujuan mengeringkan, kapulaga muncul dalam bentuk keputihan segitiga dengan sedikit warna hijau, berukuran sekitar 1 cm.

Bau buah pelaga, rasanya

Aroma buah pelaga tidak dapat dikelirukan dengan wangian lain - harumnya sangat kuat, menggabungkan rasa lembut dengan kekuatan yang luar biasa. Nada kamper juga terasa. Di langit-langit, buah-buahan mempunyai nuansa lemon khas, digabungkan dengan rasa pedih. Rasa pedas rempah disebabkan oleh adanya sejumlah besar minyak pati di dalamnya..

DALAM UMUM, CARDAMON BERKAITAN DENGAN KUMPULAN MUSIM MENGGUNAKAN KHAS, MAMPU MEMBANGUNKAN WALAUPUN DI STUZH PALING LUCKY.

Kardamom tanah: khasiat (perubatan) berguna dan kontraindikasi Sifat menakjubkan dari rempah ini telah diketahui sejak sekian lama.

Penggunaan buah pelaga adalah amalan klasik Ayurveda. Orang India menggunakannya bukan hanya sebagai tambahan pedas untuk hidangan tradisional mereka, tetapi juga sebagai ubat. Semua sifat bermanfaat disebabkan oleh komposisi buah yang unik. Cardamom mengandungi:

-minyak pati (peratusannya bergantung pada jenis dan masa pemasangan, antara 3 hingga 8%);

- Vitamin B, yang memastikan proses betul semua proses biokimia dan tenaga dalam badan;

- unsur surih (zink, kalsium, besi, magnesium, fosforus).

Sebilangan besar sifat bermanfaat disediakan oleh minyak pati, kerana ia merangkumi komponen berikut:

- Borneol adalah pengawet semula jadi dengan tindakan anti-radang dan antibakteria yang ketara.

- Linalol adalah bahan yang serupa dengan antidepresan.

- Cineol mendorong pembuangan dahak yang mudah ketika batuk, digabungkan dengan sifat antiseptik.

- Amidone, dicirikan oleh kesan menenangkan dan analgesik pada badan.

- Camphor terkenal dengan sifat anti-radang.

Nota! Cardamom adalah peneraju rempah-rempah lain dalam kandungan zink yang mudah dicerna.

Zink, yang kaya dengan buah pelaga, sangat penting untuk kesihatan manusia. Unsur jejak ini bertanggungjawab bukan hanya untuk kekebalan umum, tetapi juga untuk kecantikan kulit, rambut dan kuku..

Sifat perubatan kapulaga:

1. Mengekalkan fungsi sistem kardiovaskular sepenuhnya: menurunkan kadar kolesterol, mencegah pembekuan darah.

2. Pencegahan penyakit onkologi, kerana sifat antioksidan dan melawan radikal bebas.

3. Melawan kemurungan. Penggunaan minyak pati kapulaga yang berkesan untuk aromaterapi.

4. Normalisasi saluran pencernaan. Rempah itu merangsang pencernaan dan membersihkan badan.

5. Rawatan penyakit pernafasan. Mengatasi hidung berair, dan batuk, dan dengan bronkitis yang berpanjangan.

6. Menghilangkan kekejangan pada semua organ dalaman dan otot. Menyelesaikan masalah pergigian. Kapulaga bukan sahaja menyegarkan nafas, tetapi juga memberi kesan penyembuhan pada gusi dan rongga mulut.

7. Membantu serangan asma. Kesan tonik kapulaga dapat membangkitkan dan memberi tenaga pada pagi yang suram atau mengatasi rasa mual dalam perjalanan jauh.

8. Kapulaga membantu mengatasi anemia, memperbaiki peredaran darah.

Komposisi kimia yang kaya, selain sifat berguna, selalu membawa serangkaian sekatan penggunaannya..

Kontraindikasi untuk kapulaga termasuk:

- penyakit pundi hempedu, kerana rempah mengaktifkan pengeluaran hempedu;

- ulser peptik, gastritis dan masalah lain di saluran gastrousus, yang ditunjukkan oleh peningkatan keasidan di perut;

- hipertensi, kerana kapulaga mempunyai kesan tonik yang cerah dan boleh menyebabkan lonjakan tekanan;

- masa kanak-kanak yang lebih muda, sehingga pengeluaran enzim sepenuhnya terbentuk;

- reaksi alahan individu terhadap komponen perasa.

Kehamilan dan penyusuan juga merupakan kontraindikasi penggunaan rempah wangi, kerana dalam tempoh ini penggunaan rempah eksotik tidak dapat diramalkan..

Kapulaga untuk wanita: faedah

Sebagai tambahan kepada sifat penyembuhan kapulaga yang umum, wanita pasti akan menghargai kualiti bermanfaatnya:

1. Kesan bermanfaat pada sistem genitouriner. Kapulaga membantu mengatasi cystitis dan nefritis dengan lembut.

2. Keupayaan untuk membantu memerangi pound tambahan. Cardamom mempunyai kesan merangsang yang kuat pada sistem pencernaan, mempercepat metabolisme, membuang toksin - semua ini menormalkan proses metabolik, membantu menurunkan berat badan dan mencapai keharmonian yang diinginkan.

3. Pengurangan kesakitan semasa haid - ini dicapai oleh sifat spasmolitik rempah.

4. Peningkatan libido wanita, pengayaan kesan seksual - kapulaga adalah afrodisiak yang terkenal lama.

5. Penjagaan kulit yang rumit semasa menggunakan minyak kapulaga padanya. Semasa menggunakan minyak seperti itu semasa urut, selain kesan pelembab, seluruh badan berehat dari aroma pedas yang halus.

6. Memperbaiki struktur rambut, menguatkan folikel rambut ketika menggunakan topeng dengan kapulaga ke keriting.

Kapulaga: Manfaat untuk Menurunkan Berat Badan

Dalam dietetik moden, kapulaga memainkan peranan penting. Oleh kerana kesan pengaktifannya pada keseluruhan saluran gastrointestinal, rempah tersebut diklasifikasikan sebagai bahan pembakar lemak semula jadi. Rempah ini sebenarnya mempercepat metabolisme, yang secara semula jadi membawa kepada penurunan berat badan dan normalisasi seluruh tubuh. Dengan meningkatkan metabolisme tenaga, pembakaran lemak dan karbohidrat bukan sahaja meningkat, tetapi juga tetap pada tahap tinggi secara konsisten, yang menjamin penurunan berat badan yang sekata dan stabil. Penting untuk diingat! Kesan mana-mana produk pada tubuh sangat individu, jadi dos dan kaedah penggunaannya harus dipilih dengan teliti.

Manfaat buah pelaga untuk lelaki

Seks yang lebih kuat juga harus memperhatikan rempah ini. Kapulaga boleh bermanfaat bukan sahaja untuk kecantikan dan kesihatan wanita, tetapi juga untuk tubuh lelaki..

Malangnya, dunia moden dengan irama gila mempunyai kesan buruk kepada lelaki. Sfera genitouriner terutamanya terjejas. Juga, seperti pada wanita, kapulaga mengatasi masalah separuh kuat seperti cystitis dan nefritis, serta yang spesifik - prostatitis dan adenoma. Memberi kesan terapeutik pada alat kelamin, kapulaga meningkatkan tahap kehidupan seksual dengan ketara. Membantu dalam rawatan mati pucuk dan disfungsi ereksi yang lain.

LAINNYA DENGAN MENGGUNAKAN CARDAMON ADALAH PENGUNDIAN UMUM IMUNITI, PENYELENGGARAAN Nada VITAL DAN POSISI KEHIDUPAN AKTIF.

Kapulaga hijau: faedah dan keburukan

Sekiranya buah pelaga asli dituai dengan kaedah tangan tradisional, dikeringkan dalam dua peringkat di bawah sinar matahari langsung, maka rempah hijau rempah ini diperoleh secara langsung. Ia mempunyai rasa dan bau yang paling ketara dan dianggap paling mahal. Ada pendapat bahawa tanaman inilah yang tumbuh di Taman Gantung Babylon.

Kandungan minyak pati adalah maksimum dalam jenis rempah ini, oleh itu kesannya pada tubuh manusia lebih ketara. Ini berlaku untuk pengaruh positif dan negatif. Kapulaga hijau mempunyai kesan yang baik terhadap semua fungsi asas kehidupan, tetapi kerana kandungan minyak yang tinggi, selalunya menyebabkan reaksi alergi dan boleh memperburuk penyakit perut dan saluran usus..

Buah pelaga hitam

Sekiranya rempah hijau dianggap asli, maka buah pelaga hitam adalah buah dari tumbuhan yang sama sekali berbeza yang tumbuh di Asia dan Australia. Ia juga digunakan sebagai rempah. Secara luaran, ia berbeza dengan rakan hijau: polongnya berwarna coklat gelap, susunan besarnya lebih besar daripada hijau - mereka boleh mencapai 5 cm.

Biji itu sendiri berukuran 3 mm dan rasanya lebih pedas daripada kapulaga hijau sebenar. Baunya dibezakan dengan aksen kapur barus yang lebih rendah dan adanya aroma berasap. Penting untuk mengetahui! Rempah ini jarang disajikan di rak kedai. Cara termudah adalah membeli rempah ini terus dari negara asal..

Kapulaga putih

Perasa pedas lain adalah kapulaga putih. Ini bukan spesies tumbuhan yang terpisah, tetapi hijau yang sama, menjalani rawatan khas. Buah-buahan semula jadi ditutup dengan anhidrida sulfur, yang menjadikan kapsul hijau menjadi putih. Ini dilakukan untuk melembutkan rasa dan bau rempah asli..

Rempah SEPERTI ADALAH LEBIH DITETAPKAN UNTUK MEMASAK EROPA, KURANG KHUSUS DARIPADA TRADISIONAL INDIA ATAU ASIA.

Kapulaga (perasa): tempat menambah

Walaupun perasa ini agak tidak biasa bagi pengguna Rusia, penggunaannya sangat luas.

- buah pelaga hitam dengan sempurna melengkapkan makanan dan minuman rendah gula;

- hijau dan putih - hampir universal, sesuai untuk hidangan pertama dan pencuci mulut; gabungan yang paling berjaya adalah sup kekacang, hidangan dengan nasi, kentang;

- rempah itu sesuai untuk hidangan buah dan sayur-sayuran, melengkapkan hidangan dengan kacang;

- rempah tanah terdapat di hampir setiap campuran rempah India, yang menjadikannya tambahan yang bagus untuk hidangan tradisional di rantau Asia;

- banyak digunakan untuk perisa semua jenis minuman - dari kompot dan jeli, hingga minuman keras;

- bidang aplikasi khas adalah bahan tambahan untuk teh dan kopi;

- sesuai untuk memperkayakan data rasa dalam pencuci mulut dan bijirin.

Apa yang boleh menggantikan kapulaga

Secara objektif, mustahil untuk menggantikan rempah ini, ia mempunyai rasa dan bau yang sangat pelik. Anda hanya dapat menutup kekurangan kapulaga dalam pinggan. Untuk melakukan ini, gunakan kombinasi berikut: kayu manis dan pala; halia dan kayu manis; jintan dan ketumbar.

Di samping itu, kandungan lada meningkat untuk menambahkan rasa pedih yang hilang dengan ketiadaan kapulaga.

Kapulaga: cara mengisar

Prosedur ini tidak menimbulkan kesulitan tertentu. Anda boleh menggunakan penggiling kopi atau mortar. Biji-bijian dikupas dari polong atau digiling dengannya untuk rasa yang lebih lembut.

Perhatian! Minyak pati kapulaga sangat mudah meruap, jadi setelah mengisar, ia cepat kehilangan kualiti pedasnya..

Rempah kapulaga - aplikasi

Kopi dengan kapulaga (resipi, khasiat berguna)

Pilihan penyediaan yang paling tepat adalah mengisar biji kopi dan kapulaga bersama-sama. Untuk 1 sudu kecil. kopi diambil tidak lebih dari 10 butir rempah. Selepas itu, minuman itu sendiri diseduh dengan optimum dalam bahasa Turki.

DALAM TAMBAHAN CARDAMON, VANILLA, CLOVE, CHOCOLATE BOLEH DITAMBAH.

Manfaat kopi seperti itu secara amnya menguatkan badan, memperbaiki pencernaan, mengurangkan tekanan.

Teh kapulaga (resipi, faedah dan keburukan)

Untuk 3 cawan air bersih dan segar, 4 biji buah pelaga diambil. Setelah mendidih selama beberapa minit, tambahkan 2 sudu teh daun hitam. dan kulit lemon. Ia direbus selama 2 minit lagi, selepas itu perlu memasukkan teh selama seperempat jam lagi. Teh ini mempunyai kesan tonik, membantu melawan selsema musiman dan kemurungan, menormalkan saluran pencernaan, dan mendorong penurunan berat badan. Teh kapulaga boleh diminum untuk melegakan loya dan batuk. Teh seperti ini mempunyai kesan negatif sekiranya berlaku reaksi alergi dan penyakit perut pada peringkat akut. Ia juga boleh menyebabkan tekanan meningkat. Dan pengambilan teh pedas yang berlebihan menjadikan tubuh mengalami dehidrasi kerana cirit-birit.

Susu dengan buah pelaga (resipi)

Susu suam dengan buah pelaga adalah minuman lazat yang enak. Masukkan seperempat sudu teh rempah tanah ke dalam segelas susu. Minum ini pada waktu malam memastikan tidur yang lena. Dengan penggunaan yang kerap, suasana hati diratakan, tubuh semakin kuat, latar belakang hormon dinormalisasi pada wanita.

Kapulaga: Kegunaan Memasak (Resipi)

Tidak dapat difikirkan untuk menyenaraikan semua resipi dengan buah pelaga, kerana ia digunakan dalam banyak hidangan. Berikut adalah beberapa pilihan menarik dan senang disediakan..

Berhati-hati! Rempah itu sangat pedas, jadi lebih baik memasukkannya lebih sedikit daripada terlalu banyak.

Sup kacang.

Untuk menyediakan sup berperisa vegetarian ini, anda memerlukan: 450 g kacang polong, 1 bawang, 1 lobak merah, 20 g akar halia, st. l. campuran mentega dan rempah (garam, lada tanah, kapulaga, kunyit).

Kacang polong direndam dalam air sejuk selama 10 jam, semaksimum semalaman. Air pertama disalirkan, kacang polong dituangkan bersih dan direbus. Kisar lobak merah dan akar halia, potong bawang halus. Sayuran siap digoreng dalam kuali. Panggang yang dihasilkan ditambahkan ke kacang polong ketika lembut. Kemudian rempah dituangkan, jumlahnya dipilih secukup rasa. Sup dimasak sehingga kacang polong direbus sepenuhnya, selepas itu mentega ditambahkan. Makan tengah hari sudah siap.

Nasi basmati dalam gaya India.

Anda perlu mengambil: 1 gelas beras, 1 bawang, 2 sudu besar. l. minyak sayuran, batang kayu manis kira-kira 2 cm, 3 biji buah pelaga, 2 bintang cengkih, 1 sudu besar. l. jintan, garam secukup rasa.

Nasi direndam dalam air selama sepertiga jam. Pada masa ini, bawang dipotong menjadi cincin dan minyak dipanaskan. Rempah diletakkan dalam kuali panas dan dipanaskan selama 1 minit, kemudian bawang dituangkan, dibawa ke kerak emas. Nasi disalirkan dan dimasukkan ke dalam bawang. Setelah menggoreng nasi selama satu minit, hidangan itu masin dan air ditambahkan. Nasi dimasak selama kira-kira 15 minit, air akan menguap.

Kuki buah pelaga

Bahan-bahan: 250 g tepung, 140 g setiap gula dan plum. mentega, 1 telur, 3 sudu kecil. serbuk penaik, 20 g kacang tanah, 1 sudu kecil. buah pelaga. Mentega digiling dengan tepung, serbuk penaik dan gula ditambah (serbuk lebih baik). Telur dipecahkan secara berasingan dan dicampurkan dengan kapulaga. Segala-galanya bersambung dan doh elastik diuli. Biskut masa depan diletakkan di atas perkamen dengan sudu. Kacang tanah digunakan untuk hiasan, anda boleh mengambil kacang atau buah manisan lain. Semuanya dipanggang pada suhu 170 darjah selama 20 minit.

Cara menggunakan minyak buah pelaga

Nota! Minyak pati sangat kerap dirosakkan atau dicairkan. Beli hanya di kedai yang dipercayai dan baca komposisi dengan teliti.

Minyak kapulaga digunakan terutamanya dalam aromaterapi untuk tujuan bersantai, dan mempunyai kesan seperti antidepresan. Selain itu, minyak pati seperti itu dapat melegakan sakit kepala dan bertindak sebagai afrodisiak..

MINYAK INI DITAMBAHKAN KE ARAM ARAMA, Pijat DENGAN ITU, TAMBAHAN DENGAN HANDMADE SOAP, DIGUNAKAN UNTUK PENGHASILAN.

Rawatan kapulaga

Buah pelaga untuk buah pinggang.

Rempah pedas bertindak sebagai pelindung dan pembantu sebenar dalam kerja ginjal, kerana mempunyai diuretik aktif. Dengan kesan yang baik terhadap pencernaan, kapulaga membersihkan badan dan menormalkan aktiviti ginjal dengan lembut.

Untuk organ lain.

Kapulaga menghilangkan lendir dari bronkus sekiranya terdapat penyakit pernafasan, mengatasi penyakit sfera genitouriner, menstabilkan sistem saraf dan mempercepat pencernaan. Kesan penghilang rasa sakit secara umum dan kesan antibakteria bermanfaat untuk semua organ dalam tubuh manusia. Untuk rawatan buah pelaga, cukup dengan minum minuman bersama rempah ini..

Cardamom - ubat: arahan penggunaan

Untuk rawatan selsema dan pembersihan umum badan, teh diseduh dari buah kapulaga. Untuk mengatasi faringitis, bilas dengan infus buah-buahan (0,5 sdt. Kapulaga yang dicincang dalam segelas air mendidih) digunakan. Untuk mengurangkan manifestasi mati pucuk, mereka minum susu panas dengan madu dan secubit kapulaga.

Dengan insomnia, mereka minum infus bijirin pedas ubat pada waktu malam. Sekiranya anda merasa sakit atau nafas berbau, anda boleh mengunyah sebiji buah pelaga. Prosedur yang sama akan meningkatkan kecekapan dan menyegarkan pada waktu pagi..

Tingtur dengan buah pelaga

Untuk menyediakan warna yang harum dan sihat, anda memerlukan 1 sudu besar. l. buah pelaga, 100 g gula per 1 liter vodka. Minuman ini berumur 20 hari, selepas itu ia siap diminum.

Kapulaga: tumbuh di rumah

Kilang ini sesuai untuk pembiakan rumah. Untuk melakukan ini, anda boleh membeli tanah untuk anak benih dan menanam biji kapulaga di tanah lembap. Lebih baik tidak membataskan diri anda kepada 2-3 biji, kerana peratusan percambahannya tidak bagus. Tanah ditutup dengan filem dan dibiarkan sehingga pucuk muncul.

Sekiranya kecambah muncul, maka perawatan yang berhati-hati akan diperlukan untuk memberi mereka keadaan yang baik: suhu udara tinggi dan penyiraman yang banyak.

Di mana anda boleh membeli buah pelaga, harga

Kapulaga boleh dibeli secara utuh atau penuh. Anda boleh mendapatkannya di bahagian rempah-rempah di pasar raya atau kedai Ayurveda. 35 g rempah tanah berharga kira-kira 250-350 rubel.

Di mana untuk membeli kacang kapulaga, berapa harganya

Biji buah pelaga sedikit lebih mahal daripada buah pelaga yang tidak dikupas. Kira-kira 300-400 rubel untuk 30 g. Ia juga dibeli di antara rempah-rempah lain atau untuk dipesan di kedai dalam talian.

Cardamom: penyempurnaan rasa

Magic cardamom: khasiat bermanfaat dan resipi kesihatan

Rempah India yang indah dengan rasa manis dan khasiat perubatan yang enak ditanam di kebun Semiramis dan disajikan dengan pelbagai hidangan. Cardamom dianggap sebagai rempah-rempah mahal yang hanya dapat dinikmati oleh orang-orang mulia, yang dapat dimengerti memandangkan aroma mulia dan kemampuannya menyembuhkan banyak penyakit. Ini adalah salah satu daripada tiga rempah yang paling mahal di dunia, selain safron dan vanila - jika, tentu saja, kita bercakap tentang rempah semula jadi tanpa bahan tambahan. Kadamom panas dan lembut pada masa yang sama, tajam dan lembut, dan nota kayu putih dan kapur barus memberikannya rasa menyegarkan pedas.

Cardamom adalah antioksidan kuat yang mencegah penuaan badan, menghilangkan toksin, menurunkan kolesterol dan menguatkan sistem imun. Di samping itu, rempah aromatik ini memecah lemak dengan sempurna dan menormalkan metabolisme, jadi berkesan dalam memerangi kelebihan berat badan. Kapulaga ditunjukkan untuk wanita hamil, kerana menghilangkan toksikosis dan meningkatkan pencernaan, dan di India, biji-bijian tanaman ini dikunyah setelah makan untuk menyegarkan nafas. Pakar Ayurveda menetapkan kapulaga untuk memperbaiki penglihatan, batuk, migrain dan neurosis, dan pakar andrologi telah berulang kali menyebutkan rempah ini sebagai afrodisiak lelaki, yang digunakan untuk merawat mati pucuk. Cardamom merosakkan kafein dan mencegah sifat berbahaya dari menampakkan diri, jadi kopi dengan kapulaga jauh lebih lembut daripada Arabica tulen.

Sebagai tambahan kepada sifat bermanfaat, kapulaga juga mempunyai kontraindikasi - contohnya, reaksi alergi, penyakit perut dan usus. Ia juga tidak digalakkan untuk mengonsumsi buah pelaga dengan minyak, kerana ia menimbulkan kenaikan berat badan..

Penggunaan buah pelaga dalam memasak

Kapulaga dijual dalam biji hijau pucat yang menyembunyikan biji, tetapi boleh dibeli sebagai biji atau serbuk yang longgar. Sebaiknya beli kacang polong kerana aroma ilahi rempah tidak berubah, dan bijinya harus dikeluarkan segera sebelum dimasak, kerana minyak pati menguap dengan cepat. Terdapat dua jenis kapulaga - hijau dan hitam, dengan hijau lebih tajam, lebih manis dan lebih bersemangat, sementara hitam lebih lembut dan lembut, dengan rasa berasap. Dalam masakan India, kapulaga hitam digunakan untuk mencicipi sos, sup kacang, nasi, daging dan sayur-sayuran, sementara kapulaga hijau sangat diperlukan dalam gula-gula dan minuman..

Rempah ini berfungsi dengan baik dengan lada hitam, cengkeh, kayu manis, jintan, safron dan pala, tetapi memerlukan masa untuk berkembang sepenuhnya, jadi buah pelaga paling baik ditambahkan pada hidangan pada awal memasak. Batangnya biasanya pecah dengan teliti untuk mengelakkan kerosakan biji, dan setelah pinggan siap, biji harus dikeluarkan. Sebaiknya masukkan kapulaga yang baru digiling ke keju kotej, pastri dan gula-gula, dan daun segar atau kering tanaman sering digunakan dalam salad..

Penggunaan buah pelaga sebagai perasa di berbagai negara mempunyai ciri tersendiri. Di Jerman, buah pelaga ditambahkan ke roti jahe Krismas, di negara-negara Skandinavia rempah ini digunakan dalam pembuatan pate daging dan sosej, di Rusia adunan dibumbui dengan kapulaga, terutama kue Paskah.

Cardamom adalah bahagian acar untuk mengawetkan buah-buahan, buah beri, sayur-sayuran, cendawan dan ikan, dan juga digunakan dalam penyediaan keju dan makanan dalam tin.

Apabila anda menambahkan bijirin kapulaga ke minuman beralkohol buatan sendiri, ia akan mengatasi bau alkohol dan memberikan rasa dan minuman anggur yang unik. Anda pasti akan ditanya apa yang ditambahkan pada wain, dan terpulang kepada anda untuk menjawab atau tidak. Mungkin buah kapur kapur barus akan menjadi kemuncak yang akan membezakan hidangan anda dari makanan lain.?

Bumbu rempah-rempah Baik kapulaga tanah - ulasan

Saya tidak mengesyorkan buah pelaga dari pengeluar ini! Cardamom adalah nota dalam minyak wangi, dan anda sudah biasa dengannya?

Pengembaraan saya dalam kapulaga bermula setelah bertemu

Salah satu nota di dalam air ini adalah buah pelaga. Saya tidak tahu seperti apa buah pelaga. Entah bagaimana di dapur saya tidak pernah menggunakan perasa ini, maaf

Cardamom mempunyai sifat ajaib yang kuat. Rempah ini adalah sumber cinta dan tenaga. Cardamom menarik orang antara satu sama lain. Ia biasanya digunakan oleh wanita. Cardamom tidak menyihir, tetapi membantu lawan jenis untuk memperhatikan wanita itu. Dengan menambahkan buah pelaga ke makanan orang yang disayangi, keluarga akan bertambah kuat dan cinta akan meletus dengan semangat yang baru..

Saya terbawa oleh perasa ini atau rempah. Saya melihat sedikit maklumat di internet, saya hairan-o-ooo!

Saya membeli buah pelaga di sebuah kedai tempatan. Saya segera menjumpai tanah dan putih sahaja. Kemudian saya mendapat tahu bahawa ia boleh berbeza:

  • hijau
  • yang hitam
  • putih

Setiap spesies mempunyai rasa dan tujuan tersendiri. Biasanya hijau digunakan dalam minyak wangi.

Aroma "buah pelaga" dapat dijumpai di nota atas komposisi, di tengah atau di jantung, dan juga di dalam nota asas minyak wangi, yang bertanggung jawab atas sillage..

Saya mempunyai bungkusan dari pengeluar Syarikat TOV ISS, Kiev, Ukraine

Berat 6 gram. Harga 4.5 UAH atau 12 rubel atau 0.5 $

Dibuat mengikut spesifikasi teknikal, kapulaga dibungkus dalam beg polietilena.

Kapulaga hijau digambarkan di bahagian depan bungkusan, tetapi tidak ada perkataan tentang mana-mana kapulaga yang ada di dalamnya.!

Terdapat maklumat mengenai nilai tenaga

dan BZHU setiap 100 gram

protein 10.76, lemak 6.7, karbohidrat 40.47

Maklumat dalam bahasa Ukraine dan Rusia.

Di dalamnya saya melihat bumbu tanah, tetapi saya sudah ragu bahawa itu adalah buah pelaga sama sekali

Aromanya lemah tetapi bersifat. di suatu tempat saya sudah pernah mendengarnya.

Bau itu mengingatkan pada halia, kerana buah pelaga berasal dari keluarga ini!

Sangat menyenangkan, pedas, dengan nota sitrus, tidak ada kepahitan.

Sekarang saya sudah tahu kira-kira bau buah pelaga! Rasa ingin tahu berpuas hati!

Saya berfikir bahawa dia tidak akan hilang dari saya. Mungkin saya akan menambah hidangan yang berbeza.

Saya tidak berhenti dan semua jenis kapulaga dibeli.!

Kapulaga tanah rempah yang baik tidak akan digalakkan, hanya kerana pengeluar tidak bersusah payah menunjukkan komposisi yang tepat! Mungkin sama sekali bukan kapulaga.

Sekiranya anda mempunyai pilihan, maka beli dari pengeluar lain..

Perasa memerlukan tiga mata dari saya:

  • ia masih kelihatan seperti buah pelaga
  • pengisaran yang baik, tiada serpihan

Buah pelaga rempah

Cardamom adalah rempah dengan rasa sedikit pedas dan aroma pedas yang menyenangkan. Ia ditambahkan ke salad, makanan pembuka, hidangan sejuk dan panas. Di timur, mereka minum teh dengan kapulaga - dipercayai bahawa minuman tart dan aromatik mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan jantung dan saluran darah.

  1. Apa itu buah pelaga
  2. Bagaimana buah pelaga tumbuh
  3. Nampak buah pelaga
  4. Seperti apa bau rempah?
  5. Apa yang disertakan
  6. Varieti buah pelaga
  7. Mengapa buah pelaga baik untuk anda
  8. Untuk lelaki
  9. Untuk para wanita
  10. Kemungkinan kontraindikasi
  11. Cara menggunakan buah pelaga dalam memasak
  12. Apa yang digabungkan dengan
  13. Di mana untuk menambah perasa kapulaga
  14. Cara memilih buah pelaga
  15. Cara menyimpannya dengan betul
  16. Apa yang boleh menggantikan kapulaga
  17. Kesimpulannya

Apa itu buah pelaga

Ini adalah rempah yang menyerupai biji besar dalam bentuknya. Saiz 1 butir hingga 20 mm. Nama sebenarnya adalah kapulaga sebenar (Elettaria cardamomum).

Kapsul benih 3 ruang. Ia mengandungi biji kecil dari pelbagai warna:

  • Hitam.
  • Coklat gelap.
  • Coklat.

Peruntukkan kapulaga keseluruhan (hijau) dan tanah. Biji utuh dihargai oleh pakar masakan yang lebih tinggi. Tempat kelahiran tanaman ini adalah pantai Malabar di India dan Ceylon.

Bagaimana buah pelaga tumbuh

Rempah ini tergolong dalam keluarga halia. Daun semak panjang, naungannya berwarna hijau tua. Panjang helai - 600 mm, tinggi - 80 mm.

Nampak buah pelaga

Ia agak mengingatkan pada buluh. Bunganya kecil, naungannya berwarna keputihan. Masing-masing mempunyai kelopak yang memiliki warna ungu muda..

Apabila perbungaan jatuh, kotak kecil rona hijau terang tetap berada di semak. Di dalamnya masing-masing terdapat biji wangi.

Kotak kecil yang belum masak dikumpulkan. Pertama, mereka dikeringkan menggunakan teknologi khas. Kemudian, bergantung pada tugas, mereka dikemas atau dihancurkan.

Seperti apa bau rempah?

Aroma tanamannya kuat, mengandungi sitrus, kayu putih dan nota kapur barus.

Apa yang disertakan

  • Fosforus.
  • Magnesium.
  • Kalsium.
  • Vitamin larut air (B1-B3).
  • Mangan.
  • Minyak pati (8%).
  • Terpenoid.
  • Potasium.
  • Flavonoid.
  • Besi.
  • Karbohidrat.
  • Natrium.
  • Protein.

Tidak ada vitamin larut lemak dalam rempah.

Varieti buah pelaga

Jenis berikut diketahui:

  • Hijau. Berbau dengan bau yang menyakitkan, yang dapat mengganggu aroma lain. Oleh itu, rempah seperti itu ditambahkan pada makanan dalam jumlah kecil;
  • Yang hitam. Ia mempunyai aroma segar dan lembut. Anda boleh menggunakan kapulaga hitam untuk meningkatkan rasa hidangan;
  • Putih. Jenis buah pelaga hijau, tetapi pemutihan biji sering buatan. Dalam bentuk semula jadi ia mempunyai rasa yang membakar, setelah memprosesnya manis;
  • Orang Ethiopia. Dijumpai di Madagascar, dan juga di benua Afrika. Ciri masakannya agak lemah, jadi bijinya jarang digunakan dalam memasak..

Mengapa buah pelaga baik untuk anda

Rempah tersebut tidak hanya digunakan dalam masakan, tetapi juga dalam perubatan. Ciri penyembuhan kapulaga kelihatan seperti ini:

  • Rangsangan rembesan asid gastrik. Beberapa biji-bijian dapat membantu menghilangkan rasa berat di perut yang berlaku dengan makan berlebihan.
  • Penghapusan gejala anemia. Ini disebabkan oleh adanya vitamin B2-B3, zat besi dan tembaga. Susu dengan buah pelaga membantu mengatasi gejala yang tidak menyenangkan. Untuk menyediakan agen penyembuh, anda perlu mencairkan 1 secubit rempah dalam segelas susu suam. Anda perlu menggunakan ubat ini sehingga keadaannya bertambah baik..
  • Menghilangkan kembung perut, kekejangan perut dan cegukan. Gabungan buah pelaga dan ketumbar berfungsi dengan baik. Kedua-dua rempah mesti dicampurkan dalam bahagian yang sama, kemudian masukkan 1 sudu kecil di dalamnya. akar halia cincang. Bancuh campuran dalam 150 ml air mendidih, tapis, sejukkan, minum sebelum makan, dalam 1 setengah hari.
  • Meningkatkan peredaran darah di paru-paru. Penggunaan rempah disyorkan untuk orang yang menderita asma, bronkitis dan selsema. Dalam rawatannya, minyak tumbuhan digunakan - beberapa tetes dilarutkan dalam segelas air mendidih. Produk ini digunakan untuk penyedutan.
  • Mengurangkan keinginan untuk gula-gula. Oleh itu, kapulaga rempah boleh digunakan untuk diabetes. Diizinkan penggunaan infus dan decoctions, kekhususan penyediaannya bergantung pada tahap penyakit.
  • Pemusnahan radikal bebas. Ini disebabkan oleh kehadiran mangan dalam komposisi, yang mengambil bahagian aktif dalam pengeluaran enzim yang diperlukan untuk ini..
  • Pembuangan toksin dari buah pinggang. Untuk penyediaan agen penyembuh, kapulaga keseluruhan digunakan.
  • Normalisasi tekanan darah. Rempah tidak menurunkan tekanan darah, tetapi meningkatkannya dan menormalkan degupan jantung. Oleh itu, ia boleh diambil dengan hipotensi. Rempah itu boleh digunakan untuk membuat teh dan diminum setiap hari..
  • Penghapusan gejala kemurungan. Ini disebabkan oleh minyak mudah menguap yang mempunyai kesan antioksidan, penenang dan antiseptik..

Menurut saintis, diindole-metana dan indole-3-carbinol yang terdapat dalam kapulaga membantu melawan barah payudara, ovari dan prostat.

Untuk lelaki

Ini adalah afrodisiak kuat yang meningkatkan tahap testosteron untuk membantu menormalkan aktiviti seksual..

Juga, rempah membantu mengatasi tekanan. Ia dapat digunakan sebagai profilaksis, dalam bentuk teh, decoctions dan infusions.

Terutama penggunaan rempah disyorkan untuk orang yang terlibat dalam kerja intelektual - pengambilan agen penyembuhan secara berkala membantu menormalkan sistem saraf dan menguatkan badan.

Untuk para wanita

Perasa ini mendorong pengeluaran kolagen semula jadi. Ini memungkinkan untuk digunakan untuk sesiapa sahaja yang ingin memperkuat:

  • Plat kuku.
  • Rambut.
  • Penutup kulit.

Rempah boleh ditambah ke semua makanan dan minuman.

Juga, rempah mempunyai sedikit kesan antispasmodik dan analgesik. Oleh itu, penggunaan kapulaga disyorkan semasa haid. Rempah juga boleh dimakan semasa menopaus - ia mempunyai kesan tonik dan anti-tekanan..

Kemungkinan kontraindikasi

Sebelum menggunakan buah pelaga, bukan sahaja khasiat rempah yang diperhatikan, tetapi juga kontraindikasi. Penggunaan rempah ini tidak digalakkan:

  • Dengan tekanan darah tinggi atau kecenderungan peningkatan tekanan darah yang mendadak.
  • Pankreatitis.
  • Gastritis dengan keasidan yang tinggi.
  • Ulser duodenum.
  • Patologi pundi hempedu.
  • Ulser perut.

Perasa boleh menyumbang kepada reaksi alergi. Oleh itu, dengan latar belakang intoleransi individu, mustahil untuk menggunakan rempah.

Tidak digalakkan memasukkan rempah dalam makanan kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Sebabnya adalah bau yang menyengat dan rasa tertentu. Jika tidak, akibat yang tidak dapat diramalkan muncul - dari kejutan kolik hingga anafilaksis..

Cara menggunakan buah pelaga dalam memasak

Terdapat rempah serbuk dan "biji" di pasaran. Para koki terkemuka mengesyorkan menggunakan perasa di dalam buah - ini adalah bagaimana rempah mengekalkan aroma uniknya tidak berubah.

Benih harus dikeluarkan sebelum dimasak. Jika tidak, minyak mudah menguap akan cepat menguap..

Dalam masakan, 2 jenis rempah digunakan, hijau dan hitam. Jenis pertama dibezakan oleh rasa dan aroma yang lebih cerah. Rempah hitam lebih lembut dan lebih lembut.

Apa yang digabungkan dengan

Kapulaga rempah sesuai dengan nota:

  • Walnut (pala).
  • Lada (hitam).
  • Saffron.
  • Jelingan.
  • Kumina.
  • Kayu manis.

Butuh masa untuk kotak dibuka sepenuhnya. Oleh itu, perlu menambahkan rempah pada awal memasak..

Batang mesti dipatahkan dengan teliti - biji tidak boleh rosak. Setelah masak, biji mesti dikeluarkan.

Di mana untuk menambah perasa kapulaga

Maklumat terperinci ditunjukkan dalam pinggan:

Di manakah kapulaga ditambah?Apa sebenarnya yang ditambah
Hidangan sayur, hidangan daging, sup kacang, sos.Perasa hitam
Gula-gula, minumanPerasa hijau
Keju kotej, barangan bakarPerasa tanah baru
SaladDaun (kering atau segar)
Sosej, pateBenih
Doh penaik (termasuk untuk roti halia)Serbuk
Wain buatan sendiri (minuman keras)Bijirin

Cara memilih buah pelaga

Semasa membeli buah pelaga semula jadi, anda perlu memperhatikan integriti buah. Sekiranya terdapat keretakan dan kerosakan, ini menunjukkan penurunan kepekatan minyak pati. Dengan latar belakang ini, ciri-ciri aroma dan rasa rempah merosot..

Teduhan biji mestilah seragam. Tidak boleh ada bintik-bintik, bintik-bintik, nada kehijauan. Sekiranya warnanya menghampiri kuning kotor, maka anda tidak boleh mengambil rempah-rempah itu, kerana ia telah kehilangan khasiatnya yang sepenuhnya..

Bahaya benih palsu dapat dinilai berdasarkan naungannya:

  • Hijau beracun - pewarna kimia buatan.
  • Putih - Pengeringan yang tidak betul, penyimpanan yang tidak betul, atau pemutihan palsu dengan sulfur dioksida.

Dalam 90% kes, rempah tanah dipalsukan. Sebaik-baiknya, ia disajikan dalam bentuk serbuk yang mengalir dengan baik dan mempunyai warna berkrim. Aromanya halus, kuat, rasanya pedas, pedas. Tidak boleh ada bau dan rasa asing.

Sekiranya rempah itu dipalsukan, maka teduhan menjadi lebih ringan. Ia biasanya dicairkan dengan serbuk atau tepung halia..

Kualiti rempah putih ditentukan oleh kriteria berikut:

  • Baunya khas, pedas. Harus ada catatan kapur barus dan kayu putih.
  • Rupa - kotak padat. Cip dan retak, buah kosong tidak boleh.
  • Kotak warna - kelabu muda, atau kecoklatan.
  • Bentuk - ovoid, atau bulat.
  • Saiz - 0,6-1,4 cm.
  • Warna biji - kecoklatan.
  • Aroma - tart, tembikai.

Malangnya, orang awam tidak dapat mengenal pasti mata palsu. Oleh itu, disyorkan untuk membelinya secara keseluruhan..

Cara menyimpannya dengan betul

Kapsul segar mesti dikeringkan sebaik sahaja dituai. Ini akan membantu mengurangkan kepekatan kelembapan..

Semasa tanaman dituai, rempah mengandungi kelembapan hingga 85%. Selepas pengeringan, kandungannya dikurangkan sebanyak 75%.

Di rumah, rempah harus disimpan di dalam bekas tertutup rapat. Jangan biarkan ia kering. Oleh itu, perlu menyimpannya di tempat sejuk yang dilindungi dengan pasti dari sinaran ultraviolet..

Jangka hayat biji - sehingga 3 tahun, minyak pati - sehingga 24 bulan.

Apa yang boleh menggantikan kapulaga

Tidak ada pengganti yang sempurna untuk rempah ini. Tetapi dalam beberapa kes (jika anda perlu mengganti 1 sudu teh rempah serbuk), ini mungkin dilakukan dengan menggabungkan beberapa rempah. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat pinggan:

HidanganRempah No. 1Rempah No. 2
Pencuci mulut, pastri, gula-gulaPala (1/2 sudu kecil)Minyak kayu manis (1/2 sudu kecil)
Daging, hidangan ikanAllspice (serbuk) - ½ sudu kecil.-
Nasi, hidangan masinHalia (1/2 sudu kecil)Kayu manis (1/2 sudu kecil)

Sekiranya resipi melibatkan penggunaan lebih dari 1 sudu kecil. rempah, maka perkadaran ini tidak relevan.

Sebagai contoh, dalam roti halia Krismas klasik, yang dibakar di Jerman dan Austria, penekanan diberikan pada rasa spesifik rempah ini. Dalam kes ini, tidak ada yang dapat menggantikan perasa..

Kesimpulannya

Kos produk kedai berbeza dari 50 hingga 100 rubel. Rempah sebenar yang dijual di pasaran lebih mahal. Bergantung pada jenisnya, harganya berkisar antara 200-400 rubel / 100 gram.

Adakah anda menyukai artikel itu? Seperti ♥, langgan saluran kami dan anda akan menjadi orang pertama yang mengetahui tentang penerbitan baru!

Sekiranya anda mempunyai sesuatu untuk dikongsi - tinggalkan komen anda!