Rahsia untuk menumbuhkan orang Sudan meningkat di rumah

Bunga mawar Sudan, bunga raya dan karkade adalah nama bunga yang sama. Dia tidak begitu hebat seperti saudara terdekatnya, orang Cina, jadi dia tidak sering dijumpai di koleksi tanaman dalaman..

Sementara itu, tanaman ini terkenal dengan pembuatan teh bunga raya dari perianthnya yang kering..

Penerangan mengenai koktel bunga raya Scarlet

Mawar Sudan (Hibiscus sabdariffa, koktel Scarlet) adalah ramuan abadi keluarga Malvaceae. Dalam keadaan semula jadi - semak penyebaran dengan sistem akar yang kuat, mencapai ketinggian 3 m 50 cm.

Pucuk tanaman muda berwarna hijau kemerahan, lignis kelihatan kelabu-hijau kerana banyak retakan yang menutupi kulit kayu.

Daun - kasar, bujur, pada pucuk muda - dengan bahagian atas yang runcing.

Bunga bersaiz sederhana, berdiameter 6-7 cm, tunggal, duduk di atas becak pendek. Kelopak berwarna merah tua, lebih jarang - merah jambu, krim, ungu. Perianths - padat, berdaging, merah gelap.

Tetapi, jika seseorang mempunyai keasidan, ulser perut, urolithiasis, dia tidak boleh menggunakan teh seperti itu.

Apa yang perlu anda ketahui mengenai bunga raya:

Adakah mungkin menanam mawar Sudan di rumah?

Bunga itu berasal dari garis lintang tropika, di mana pada musim sejuk suhu jarang turun di bawah + 15 ° C.

Oleh itu, di ladang terbuka, ia hanya dapat ditanam di selatan, menyediakan tempat perlindungan yang boleh dipercayai. Lebih kerap tanaman ini ditanam sebagai tanaman dalaman..

Ciri penanaman dan menjaga bunga raya

Berkembang di sebuah apartmen

Tumbuhan ini lebih suka pot bunga untuk ukuran sistem akar. Pada yang sempit, ia akan berkembang dengan buruk dan kelihatan tertekan, dan di kawasan yang terlalu luas, akarnya dapat membusuk.

Untuk menanam bunga mawar Sudan di rumah, anda perlu menyediakan campuran tanah berkhasiat dari bahagian daun dan tanah tanah yang sama, humus busuk dan pasir sungai.

Sebelum menanam tanaman di dalam campuran tanah yang telah disediakan, ia mesti dikalsin di dalam ketuhar selama 30-45 minit. Ini akan membunuh kebanyakan perosak dan bakteria penyebab penyakit. Pemprosesan sedemikian tidak akan mempengaruhi kualiti tanah..

Sebagai saliran, anda boleh menggunakan pasir sungai kasar atau pecahan medium tanah liat yang diperluas. Lapisan saliran mestilah sekurang-kurangnya 4 cm.

Petua: jika tidak ada saliran komersial, anda boleh meletakkan puing-puing yang dicuci dan dikalsin di dalam ketuhar di bahagian bawah pot bunga.

Tanaman itu boleh ditanam di sebuah apartmen, di dalam periuk

Dalam dua hingga tiga tahun pertama, mawar Sudan memerlukan transplantasi tahunan, kemudian dipindahkan setiap dua atau tiga tahun. Spesimen dewasa yang berumur lebih dari 8-10 tahun hanya menggantikan lapisan atas tanah sebanyak 5 cm.

Cubit bahagian atas pucuk muda secara berkala. Ini menyumbang kepada penanaman semak yang lebih baik dan pembentukan tunas bunga, yang terbentuk hanya pada tunas tahun semasa..

Bunga raya terasa sihat di bawah sinar matahari penuh dan separa teduh. Walau bagaimanapun, kekurangan cahaya matahari boleh memberi kesan negatif terhadap pembungaannya..

Pada waktu tengah hari, tanaman harus dilorekkan..

Air orang Sudan naik setelah tanah kering mengering. Air untuk pengairan hendaklah suam. Air banyak di musim panas, sederhana pada musim sejuk.

Untuk berbunga yang melimpah, mawar Sudan diberi makan baja untuk tanaman berbunga atau baja khas yang dirancang untuk bunga raya.

Bunga mawar atau bunga raya Sudan:

Di padang terbuka

Bunga mawar Sudan dapat ditanam di tempat tidur bunga sebagai tahunan. Keratan akar ditanam di tanah terbuka pada musim bunga atau awal musim panas, apabila suhu udara pada waktu malam tidak akan turun di bawah + 15 ° C.

Bahan penanaman dituai terlebih dahulu: pada bulan Julai-Ogos, semasa pemangkasan yang dirancang.

Untuk melakukan ini, potong keratan dengan empat hingga lima internodes dengan pisau tajam atau pemangkas dan tanam selama 1 jam dalam larutan mana-mana perangsang pembentukan akar.

Selepas itu, mereka ditanam dalam cawan plastik yang diisi dengan tanah ringan dengan penambahan perlite atau vermikulit, dibasahi dan diletakkan di bawah beg plastik.

Selepas itu, tanpa mencuci jus, tanam dalam campuran tanah yang telah disediakan.

Dalam sebulan, akar yang tumbuh akan kelihatan melalui dinding kaca yang telus. Selepas itu, keratan ditransplantasikan ke dalam pasu kecil dan dijaga seperti yang dijelaskan di atas..

Kilang ini boleh ditanam di luar rumah sebagai tahunan

Tumbuhan di tempat tidur bunga dengan cepat berubah menjadi semak yang indah, dipenuhi dengan bunga-bunga cerah. Tidak memerlukan penyiraman, menahan sinar matahari langsung, puas dengan satu atau dua pembalut.

Di luar rumah, tanaman ini akan mekar hingga cuaca sejuk..

Selepas itu, ia boleh ditransplantasikan ke dalam pot bunga dan dipindahkan ke bilik untuk musim sejuk. Dengan kedatangan musim bunga, tunas dipendekkan dan tanaman ditanam di tempat tidur bunga.

Masalah yang semakin meningkat

Mawar Sudan cukup bersahaja. Perkara utama yang dia perlukan ketika tumbuh di ambang jendela adalah penyiraman dan kelembapan udara secara berkala..

Sekiranya tanah di dalam periuk kering, tanaman akan segera mengeluarkan tunasnya. Untuk mengelakkan ini berlaku, anda perlu memeriksa kelembapan tanah dengan tusuk gigi..

Penyemburan harian atau air pancut dalaman akan membantu mengatasi udara kering..

Untuk menanam bunga di sebuah apartmen, penyiraman dan kelembapan udara diperlukan

Bersedia untuk musim sejuk

Tumbuhan yang tumbuh di luar rumah boleh ditinggalkan hingga musim sejuk di tempat tidur bunga. Untuk ini, bahagian bawah tanah dipotong..

Akar ditutup dengan kotak kadbod, dan dahan cemara dilemparkan ke atas. Anda juga boleh menutup akar dengan habuk papan.

Sekiranya tanaman tidak dibekukan, ia akan tumbuh semula pada musim bunga dan akan menggembirakan anda dengan berbunga yang rimbun.

Perlindungan terhadap penyakit dan perosak

Tungau labah-labah. Pada musim sejuk, ketika udara di apartmen kering, hama laba-laba sering menjangkiti bunga mawar Sudan. Jaring labah-labah nipis yang menjerat bahagian dalam, dan lubang kecil di bahagian bawah daun adalah tanda-tanda penampilan hama ini.

Pencegahan hama labah-labah yang terbaik adalah penyemburan biasa..

Klorosis. Kekurangan zat besi, zink atau magnesium di dalam tanah boleh menyebabkan klorosis. Penyakit ini dicirikan oleh kekuningan daun secara beransur-ansur. Walau bagaimanapun, mereka tidak jatuh.

Bertindak secara berkesan terhadap klorosis dengan menyemburkan dan menyiram dengan larutan besi chelate. Sekiranya lesi kecil, daun akan kembali hijau. Dalam kes yang lebih maju, warna semula jadi tidak rata.

Petua: agar bunga raya subdariffa tidak menderita klorosis, sebaliknya air, anda boleh menyiram dan menyemburkannya dengan infusi kulit bawang.

Hama labah-labah dan klorosis paling kerap mempengaruhi mawar Sudan

Kerana kesulitan tertentu yang berkaitan dengan pemeliharaan dan perawatan, bunga raya sabdariffa tumbuh lebih jarang daripada bunga mawar Cina. Hanya penjual bunga yang berpengalaman dapat melakukan ini..

Orang Sudan meningkat: tumbuh dan mengambil berat di rumah

Bunga mawar Sudan, mallow Venesia, bunga firaun, rosella adalah nama popular untuk bunga raya sabdariff, juga disebut bunga raya.

Baru-baru ini, kelopak kering dari tanaman cantik ini telah diimport ke negara kita. Minuman bunga raya telah terkenal sejak zaman kuno di banyak negara..

Di Sudan, Mexico, India, China, Thailand, Sri Lanka, mawar Sudan ditanam pada skala industri.

Di Mesir, teh aromatik daripadanya dianggap sebagai minuman tradisional. Cara menanam dan merawat bunga eksotik ini di rumah, pertimbangkan lebih lanjut.

  • Ciri-ciri dan keterangan bunga mawar Sudan
  • Ciri pembiakan bunga raya
    • Berkembang dari biji
    • Menanam dengan keratan
  • Penjagaan bunga raya di rumah
  • Penggunaan bunga raya dalam masakan dan perubatan

Ciri-ciri dan keterangan bunga mawar Sudan

Untuk pertama kalinya, bunga mawar Sudan disebut pada zaman Mesir Kuno, ketika penyembuh mulai menggunakan sifat penyembuhannya dalam perawatan. Pada zaman kuno, dipercayai bahawa bunga megah ini dapat menyembuhkan penyakit apa pun. Berabad-abad lamanya telah berlalu, dan ada yang masih menganugerahkan tanaman ini dengan khasiat perubatan dan ajaib. Oleh itu, umat Islam menghormati tanaman dan menghubungkan lima kelopak bunga mawar dengan perintah agama..

Sebilangan besar orang tahu tentang tanaman ini hanya minuman masam manis yang dihasilkan dari kelopak keringnya. Di negara-negara di mana mawar ditanam di mana-mana, ia digunakan dengan lebih meluas. Jem dan jeli yang enak, minuman aromatik disediakan dari bunga, dan batang tanaman muda ditambahkan ke hidangan utama dan salad.

Ini adalah semak herba, yang dalam keadaan semula jadi dapat tumbuh hingga ketinggian 3–3,5 meter. Sistem akarnya cukup panjang dan dalam, dan mahkota bercabang. Batang tanaman muda berwarna hijau, dengan warna kemerahan. Ketika mereka semakin tua, batangnya ditutup dengan kulit kelabu yang paling nipis. Daunnya bergerigi di tepi dan kasar. Di bahagian atas tanaman, daunnya runcing, di bahagian bawah - bujur. Bunga mawar besar (berdiameter hingga 6 cm), berwarna merah gelap yang terang, terletak di batang dan terpasang padanya dengan becak kecil. Kelopak bunga tebal, kelopaknya berdaging dan berair. Di dalamnya terdapat sebilangan besar bahan berguna yang tertumpu..

Ciri pembiakan bunga raya

Ramai pencinta tanaman dalaman menanam bunga yang indah dan bermanfaat ini di rumah. Untuk penanaman diri, pembiakan digunakan. Penanaman dilakukan dengan dua cara - pembiakan dengan biji dan keratan.

Berkembang dari biji

Adalah dipercayai bahawa menanam bunga mawar seperti itu jauh lebih mudah. Pertama, kaedah ini kurang sukar dilakukan, dan kedua, biji bunga mempunyai percambahan yang baik walaupun setelah 5 tahun. Benih itu dibeli di kedai khas, tetapi anda juga boleh mendapatkannya dari beg teh "Karkade".

Menanam benih di rumah hijau atau pasu dilakukan seperti berikut:

  1. Sebelum menanam, anda perlu membasmi kuman bahan penanaman. Untuk melakukan ini, benih direndam dalam larutan kalium permanganat yang lemah selama 30-60 minit.
  2. Setelah waktunya berlalu, biji mesti dibilas dengan baik di dalam air yang mengalir. Selanjutnya, untuk percambahan, mereka direndam dalam stimulator pertumbuhan (dalam kain yang direndam dalam larutan, bahan penanaman diletakkan).
  3. Selepas 3-4 minggu, pucuk muda akan muncul, biji dengan pucuk disemai dalam periuk terpisah yang disediakan. Sekiranya anak benih akan ditanam di rumah hijau atau tanah, maka lebih baik ditaburkan di dalam bekas sekali pakai..

Rose cukup menuntut komposisi tanah. Baginya, lebih baik memilih campuran tanah khas yang mempunyai kesan saliran yang baik dan pada masa yang sama subur. Pilihan terbaik adalah membeli tanah siap pakai. Tetapi anda juga boleh menyediakan sendiri campuran pot. Pasir diambil sebagai dasar dan humus, gambut, tanah kuda ditambahkan ke dalamnya. Sebaiknya gunakan abu kayu sebagai baja.

Menanam dengan keratan

Menanam bunga mawar Sudan membantu mengekalkan ciri hiasan bunga. Tidak sukar untuk menanam bunga dengan kaedah ini, anda hanya perlu mengikuti beberapa peraturan agroteknik, yang merangkumi perkara berikut:

  1. Keratan hanya boleh digunakan dari pucuk muda (tahunan). Ia dibenarkan menggunakan pucuk atas yang tersisa setelah pemangkasan.
  2. Tempoh terbaik untuk rooting adalah musim bunga atau dekad kedua musim panas. Adalah penting bahawa sebelum cuaca sejuk pertama, tunas mempunyai masa untuk berakar..
  3. Sekiranya keratan dituai terus dari belukar, maka potongan yang lebih rendah mestilah 0,5-1 cm di bawah tunas.
  4. Panjang pemotongan terbaik ialah 10-15 cm. 3-4 tunas yang sesuai harus tumbuh di atasnya.
  5. 24 jam sebelum menanam, keratan dicelupkan di bahagian bawah larutan perangsang untuk pertumbuhan akar.
  6. Seterusnya, keratan ditanam dalam campuran tanah lembap, yang terdiri dari gambut dan pasir dengan penambahan humus dan tanah berdaun..
  7. Untuk mewujudkan kesan rumah hijau, bahan penanaman yang ditanam ditutup dengan botol plastik lutsinar.

Keratannya berakar sepenuhnya dalam 1-2 bulan. Sepanjang tempoh ini, mereka harus diberi perawatan yang betul dan mewujudkan keadaan yang optimum untuk pertumbuhan:

  • bergantung pada musim, suhu harus dikekalkan pada 19-25 darjah;
  • adalah perlu untuk memantau keadaan substrat, menghalangnya kering dan melembapkannya dalam masa;
  • bahan penanaman harus diperiksa secara berkala; keratan busuk dan berpenyakit harus dikeluarkan.

Setelah keratan berakar dan tunas mulai tumbuh, cubit bahagian atasnya. Ini diperlukan untuk penanaman anak pokok dengan baik..

Penjagaan bunga raya di rumah

Kilang ini suka penyiraman yang banyak dan pencahayaan yang baik, tetapi tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari dan draf langsung. Dengan penurunan suhu atau draf yang tajam, bunga itu dapat menumpahkan bunga yang indah. Harus diingat bahawa mereka muncul hanya 5 tahun setelah menanam..

Suhu optimum bagi tanaman ialah 20 darjah. Lebih-lebih lagi, pada musim sejuk mestilah lebih tinggi daripada 15 darjah, dan pada musim panas - tidak lebih tinggi daripada 25 darjah..

Selalunya kerana kekurangan kelembapan udara, hujung daun bunga kering. Untuk mengelakkan ini berlaku, daun mesti disembur dengan air. Di tanaman yang lebih tua dan sudah kaku, anda boleh memotong mahkota. Setelah dipangkas, luka ditutup dengan varnis taman..

Selama tempoh pertumbuhan aktif, mawar Sudan memerlukan makanan tambahan. Lebih baik menyuburkan tanaman dengan baja cecair bakteria. Mereka mesti digunakan dengan ketat mengikut arahan pada bungkusan..

Bunga ini mudah terserang beberapa penyakit dan perosak. Penyakit yang biasa berlaku ialah barah anthracnose dan bakteria, perosak - hama labah-labah dan aphids. Untuk memerangi mereka, hanya penyemburan dan rawatan dengan ubat-ubatan yang digunakan. Tetapi anda juga boleh menangani serangga secara manual. Dalam kes yang lebih teruk dan diabaikan, bunga itu mati.

Penggunaan bunga raya dalam masakan dan perubatan

Menurut pendapat banyak orang, hanya teh wangi dan enak yang disediakan dari kelopak bunga. Tetapi di mana tanaman ini tumbuh di alam semula jadi, pencuci mulut, jem, kompot, koktel dan tincture khas disediakan daripadanya. Batang bunga muda dijadikan sayur.

Kelopak yang tersisa setelah teh pasti dimakan, kerana mengandungi banyak antioksidan, vitamin dan zat antiseptik.

Teh memberi tenaga kepada tubuh, menormalkan tekanan darah, memberi kesan yang baik pada dinding saluran darah, dan meningkatkan penglihatan. Dan di Timur, teh bunga raya dianggap sebagai minuman penyembuh utama. Telah terbukti bahawa teh mempunyai kesan penyembuhan untuk masalah dan penyakit berikut:

  • teh yang disediakan mengikut semua peraturan dapat menenangkan pedih ulu hati;
  • dengan pengambilan teh secara berkala, sembelit dihilangkan, dan kerja saluran pencernaan bertambah baik;
  • teh mengandungi sejumlah besar unsur surih dan vitamin, jadi disyorkan untuk menggunakannya untuk orang dengan imuniti rendah;
  • tetapi juga produk membantu menurunkan kolesterol darah;
  • dengan diabetes mellitus, teh bunga raya memudahkan perjalanan penyakit ini;
  • gunakan infus dalam dermatologi untuk mengubati eksim dan psoriasis;
  • teh mempunyai kesan diuretik dan melegakan bengkak dengan sempurna;
  • keupayaan untuk menguatkan dinding saluran darah diperhatikan, ini sangat penting bagi mereka yang menderita penyakit kardiovaskular;
  • teh menurunkan sedikit kenaikan suhu sekiranya demam.

Dan tanpa alasan bahawa tanaman ini juga disebut "bunga firaun." Menurut legenda, Ratu Cleopatra tidak hanya mengambil teh dari bunga, tetapi juga selalu mandi mandi daripadanya. Dipercayai bahawa mawar Sudan inilah yang memberikan kulitnya yang halus dan tembaga. Tetapi penting bahawa kesan indah bunga itu masih digunakan dalam tata rias:

  • kelopak bunga kukus disapukan pada wajah dengan kulit yang meradang dan bermasalah;
  • dengan mata yang bengkak, gunakan daun teh bunga raya, sapukan ke kawasan yang bermasalah;
  • masalah rambut berminyak juga dapat diselesaikan dengan bunga mawar, gruel dari mereka digosok ke akar rambut, oleh itu, adalah mungkin untuk mengurangkan pengeluaran sebum.

Bunga bunga raya, keterangan dan foto, cara tumbuh di luar rumah dan di dalam rumah, faedah teh bunga raya

Bunga kembang sepatu sangat popular di bidang masakan, ia digunakan untuk membuat teh.

Ramai orang suka menikmati minuman yang lazat, tetapi tidak semua orang tahu bahawa tanaman ini dapat ditanam secara bebas, baik di rumah dan di ladang terbuka.

Bunga bunga raya, apa itu, keterangan tumbuhan

Bunga raya juga dikenali sebagai bunga raya atau bunga ros Sudan. Bunga itu tergolong dalam keluarga Malvov dan kumpulan tanaman tahunan.

Tanah air bunga raya adalah India, tetapi hari ini bunga ini dapat dijumpai di Eropah, termasuk Persekutuan Rusia dan Ukraine, Mexico dan Mesir..

Ciri-ciri dan data luaran:

  • Dalam keadaan semula jadi, semula jadi, tanaman itu kelihatan seperti semak yang menyebar, tingginya sekitar tiga setengah meter.
  • Sistem akarnya kuat dan kuat.
  • Warna batang tanaman muda berwarna hijau-merah, dan yang lebih matang menjadi kelabu-hijau. Pucuk lignis ditutup dengan kulit kayu di atasnya.
  • Dedaunan berbentuk bujur, kasar untuk disentuh. Daun muda mempunyai hujung runcing.
  • Perbungaan kecil, dengan diameter antara enam hingga tujuh sentimeter. Mereka tumbuh secara tunggal, mempunyai potongan pendek. Tunas berwarna merah terang, kadang-kadang ungu, merah, krim dan merah jambu. Perianths berwarna merah tua, dengan struktur berdaging dan padat.

Setelah tunas layu, cawan muncul di atas bunga. Pada ketika ini, mereka jenuh dengan jus sebanyak mungkin, dan oleh itu mereka meningkat secara besar-besaran. Selama tempoh ini, pengumpulan dilakukan.

Cawan kering digunakan dalam masakan untuk menyediakan minuman tonik. Rasa teh bergantung pada kawasan penanaman.

Sebagai contoh, bunga raya, yang ditanam di Mesir, mempunyai rasa ceri dengan rasa yang enak, tetapi orang Mexico mempunyai rasa masin, dan minuman itu sendiri mempunyai warna oren terang..

Selain memasak, tanaman ini digunakan secara aktif dalam perubatan..

Kelopak, biji dan daun mempunyai sifat penyembuhan. Tetapi akar dan batangnya digunakan untuk keperluan industri untuk mewarnai kain.

Tumbuh bunga Sudan di luar rumah

Bunga mawar Sudan sangat sesuai untuk tumbuh di tempat tidur bunga. Keratan ditanam pada akhir Mei atau awal Jun. Suhu di luar pada waktu malam tidak boleh kurang daripada lima belas darjah
.
Keratan harus disiapkan terlebih dahulu, ketika pemangkasan yang dirancang dilakukan, ia dilakukan pada pertengahan bulan Julai dan hingga akhir bulan Agustus. Pemangkasan dilakukan dengan pemangkas atau pisau kebun tajam, sangat penting untuk meninggalkan hingga lima internodes, dari mana daun kemudian akan mulai tumbuh.

Masukkan keratan di dalam stimulator pembentukan akar selama 60 minit. Sekiranya tidak ada perangsang, gunakan jus lidah buaya. Sepotong enam sentimeter dipotong dari daun yang lebih rendah dan tangkai dimasukkan ke dalamnya selama satu setengah jam.

Pemotongan selesai ditanam dalam cawan sekali pakai, di mana tanah dicampur dengan vermikulit dan perlite dituangkan terlebih dahulu. Disiram ringan dan ditutup dengan polietilena.

Selepas tiga puluh hari, akarnya akan kelihatan melalui dinding kaca. Anak benih kini siap dipindahkan ke dalam tanah..

Dengan perawatan yang betul, semak akan tumbuh dengan cepat di dasar bunga, di mana banyak tunas terang terbentuk. Tumbuhan ini tidak takut pada cahaya matahari, tidak memerlukan penyiraman secara berkala, tetapi memerlukan pemberian makanan secara berkala. Bunga raya akan menggembirakan mata sehingga kesegaran pertama. Untuk tempoh musim sejuk, bunga itu ditransplantasikan ke dalam pasu dan dibawa ke rumah..

Mari tonton video dengan petua berguna tentang cara menanam bunga kembang sepatu:

Berkembang di rumah

Sekiranya tidak dapat menanam tanaman di luar rumah, penanaman dilakukan di dalam rumah..

Perkara utama adalah dengan mengambil kira beberapa nuansa..

Pilih pot bunga yang sesuai - pot dipilih berdasarkan panjang akarnya. Bekas yang sempit dan sempit menghalang perkembangan sistem akar, dan pot bunga yang terlalu dalam dan lebar boleh menyebabkan reput akar.

Perlu juga dipertimbangkan bahan dari mana periuk dibuat. Periuk seramik sesuai untuk bunga raya; periuk plastik tidak digalakkan.

Penyediaan tanah dilakukan seperti berikut:

  • Dalam perkadaran yang sama, ambil tanah liat dan berdaun, pasir sungai dan humus busuk.
  • Kemudian campuran tanah dikalsin dalam oven selama empat puluh minit. Suhu tinggi menyingkirkan mikroorganisma berbahaya dari tanah.

Lapisan saliran diperlukan. Ketebalan lapisan tidak lebih dari empat sentimeter. Anda boleh membelinya (ia mengandungi tanah liat dan pasir sungai yang diperluas), atau menggunakan kerikil halus, ia dibasuh dan dikalsinasi di dalam ketuhar..

Beberapa tahun pertama, prosedur pemindahan dilakukan setiap tahun, dan tiga tahun sekali.

Tanaman berusia lebih dari sepuluh tahun tidak ditransplantasikan, cukup untuk mengubah lapisan permukaan, kira-kira lima sentimeter.

Adalah perlu untuk mencubit bahagian atas tanaman muda, ini akan menyumbang kepada pembentukan semak.

Kilang itu memerlukan makanan. Sebagai baja, bahan khas yang dimaksudkan untuk budaya ini digunakan, ia boleh dibeli di mana-mana kedai kebun khusus.

Suhu yang semakin meningkat - dari dua puluh tiga hingga dua puluh lima darjah. Apabila cahaya matahari langsung jatuh pada bunga pada hari-hari panas, anda dapat meneduhkan bunga mawar Sudan, tetapi pastikan untuk membukanya, kerana kekurangan cahaya akan menyebabkan penghentian pembungaan.

Apa yang diperbuat daripada teh bunga raya, adakah ia mempengaruhi tekanan

Untuk menyediakan minuman, gunakan kelopak bunga perianth atau kering.

Teh disediakan dengan kaedah yang berbeza, tetapi semuanya mempunyai satu nuansa, penting untuk menggunakan porselin atau barang kaca. Pinggan yang diperbuat daripada bahan lain tidak boleh digunakan, kerana ini akan memberi kesan negatif terhadap khasiat dan rasa minuman.

Kaedah memasak yang berbeza diketahui..

Bahan mentah kering boleh dituangkan dengan air mendidih dan dibiarkan meresap selama 10 minit. Anda boleh membiarkannya lebih lama, maka teh akan menjadi lebih aromatik..

Untuk satu setengah liter air, masukkan tiga sudu bunga raya besar, letakkan bekas di atas api kecil, rebus dan rebus selama 3 minit. Gula boleh ditambah semasa pengambilan.

Perkara utama adalah jangan terlalu banyak minum minuman, kerana ia akan memperoleh rasa yang tidak menyenangkan dan berubah menjadi biru..

Tuangkan tiga sudu satu setengah liter air sejuk dan biarkan untuk meresap semalaman. Masukkan madu. Anda boleh menahannya selama beberapa jam, maka rasanya tidak akan begitu kaya.

Semasa meminum minuman, perlu diingat bahawa teh kembang sepatu sejuk menurunkan tekanan darah, dan teh panas akan meningkatkannya. Dengan tekanan darah rendah, doktor mengesyorkan menahannya..

Kelebihan bunga raya untuk menurunkan berat badan

Sejak zaman kuno, bunga raya telah digunakan untuk mengurangkan berat badan. Kaedah ini selamat, kerana minuman itu mengandungi bahan semula jadi, kompleks vitamin dan mineral yang diperlukan untuk normalisasi organ manusia.

Sekiranya anda tidak menyalahgunakan bunga raya, maka anda dapat memulihkan pencernaan, meningkatkan imuniti, menyingkirkan kekurangan vitamin, asid amino membolehkan anda membersihkan usus dari racun dan toksin, dan dengan itu menurunkan berat badan.

Pakar pemakanan mengesyorkan minuman ini sebagai kaedah tambahan untuk menurunkan berat badan. Ia mesti digabungkan dengan diet dan senaman yang betul..

Bunga raya tidak membantu membakar lemak, tetapi hanya membersihkan usus, jadi anda tidak boleh mengharapkan kesan pengambilan satu minuman sahaja.

Anda tidak boleh menurunkan berat badan sendiri, walaupun dengan kaedah paling selamat. Wajib berjumpa dengan pakar pemakanan yang akan menulis menu dan kelas yang betul dengan pelatih, dia akan memilih beban yang diperlukan, dengan mempertimbangkan berat dan usia.

Mari tonton video mengenai faedah teh bunga raya:

Teh bunga raya, apa faedahnya untuk lelaki dan wanita

Teh yang diperbuat daripada kelopak bunga raya baik untuk wanita dan lelaki.

Sifat minuman yang berguna:

  • mempunyai kesan antibakteria;
  • mempunyai kesan koleretik;
  • menormalkan fungsi hati;
  • menguatkan saluran darah;
  • membersihkan usus dari racun dan toksin;
  • memberi kesan positif terhadap kerja sistem pencernaan;
  • menghentikan perkembangan neoplasma malignan dan jinak;
  • melegakan keletihan dan tekanan emosi;
  • membunuh bakteria dan virus;
  • mengembalikan penglihatan;
  • membersihkan badan sekiranya berlaku keracunan makanan dan alkohol;
  • adalah agen antiparasit.

Sekiranya kita membicarakan kes individu, maka wanita disyorkan teh seperti itu untuk mengurangkan pendarahan semasa kitaran haid..

Kerana sejumlah besar asid askorbik, bunga raya meningkatkan potensi lelaki. Minuman ini lebih kerap disyorkan untuk lelaki berbanding wanita kerana alasan ini..

Wanita hamil harus menolak minuman tersebut, boleh menyebabkan pengecutan rahim dan keguguran.

Jadi, bunga raya tidak hanya menarik secara luaran, tetapi mempunyai rasa dan aroma yang menyenangkan ketika menyediakan minuman daripadanya. Tumbuhan ini juga digunakan untuk tujuan perubatan dan untuk menurunkan berat badan, dalam hal ini penting untuk berjumpa doktor.

Menanam bunga raya di rumah dan di kebun

Apakah syarat yang diperlukan untuk tanaman bunga raya yang indah

Bunga raya adalah salah satu tanaman hiasan yang paling popular di florikultur dan hortikultur dalaman. Tumbuhan ini sangat bagus untuk dalaman rumah dan pejabat, untuk membuat komposisi indah dalam reka bentuk landskap..

Pada pendapat saya, kelebihan utama bunga raya adalah kesahihannya. Sebagai tambahan kepada kualiti hiasan yang tinggi, bunga kembang sepatu mempunyai sifat berharga yang digunakan dalam tata rias dan memasak. Ekstrak bunga bunga raya ditambahkan pada pelbagai kosmetik untuk penjagaan rambut dan kulit. Contohnya, ekstrak bunga digunakan dalam produk penjagaan kulit sebagai pelindung matahari kerana menyerap sinaran ultraviolet..

Hibiscus sabdarifa adalah minuman yang sangat popular di seluruh dunia. Hibiscus adalah minuman asam masam berwarna merah gelap, raspberry atau ungu, yang mengandungi vitamin (C, PP, dll.), Polisakarida, flavonoid, antioksidan, antosianin, pelbagai asid organik (15-30%) (sitrik, malic, dll.)... Bunga raya boleh dimakan panas dan sejuk. Gula, lemon, pudina, pinggul mawar, halia, cengkeh, kayu manis, pala dan rempah lain ditambahkan ke minuman secukupnya. Banyak kajian asing menunjukkan bahawa dengan penggunaan biasa, minuman kembang sepatu menurunkan tekanan darah sistolik, menurunkan kolesterol, mempunyai kesan hipotensi dan diuretik..

Di beberapa negara, pelbagai hidangan disediakan dari bunga raya, misalnya, salad dibuat dari bracts tumbuhan yang boleh dimakan di Kepulauan Pasifik..

Pada 28 Julai 1960, bunga raya China dinamakan bunga nasional negara ini oleh pemerintah Malaysia (digambarkan pada wang kertas dan duit syiling). Bunga raya juga

simbol nasional Haiti. Di India, bunga kembang sepatu digunakan untuk menghias upacara perkahwinan. Tumbuhan genus bunga raya (Hibiscus) tergolong dalam keluarga Malvaceae (Malvaceae).

Penyebaran bunga raya

Dalam keadaan semula jadi, bunga raya tumbuh di Asia, Amerika, Afrika, Eropah Selatan, dan Timur Tengah.

Biasanya, bunga raya dijumpai dalam bentuk pokok renek malar hijau (atau gugur) atau pokok kecil, ketinggiannya dapat mencapai 2-3 m, begitu juga tanaman herba.

Spesies bunga raya

Para saintis telah mengira kira-kira tiga ratus spesies bunga raya. Spesies yang paling biasa dalam florikultur dalaman adalah bunga raya Cina (atau bunga mawar Cina) (Hibiscus rosa-sinensis). Di negara-negara dengan iklim tropika dan subtropika, tanaman termofilik ini ditanam di luar rumah..

Di Rusia, jenis bunga raya berikut ditanam di florikultur dalaman dan di kebun: Bunga raya Cina (H. rosa-sinensis), bunga raya hibrida (H. hybridus), bunga raya Syria (H. syriacus), bunga raya sabdarifa (bunga mawar Sudella atau rosella) (H. sabdariffa) dan lain-lain. Hibiscus sabdarifa boleh ditanam dari biji yang terdapat di bunga raya.

Penerangan

Hibiscus mempunyai daun hijau gelap atau hijau terang yang boleh padat atau bervariasi dengan warna putih, krim, merah jambu, merah, bintik-bintik, atau garis-garis.

Bunga adalah tunggal; sederhana atau terry; berbentuk corong, dengan stamen bertambah ke tiub memanjang; besar (diameter hingga 15-20 cm, dalam bentuk taman - hingga 25 cm); mempunyai bentuk dan warna yang berbeza. Menurut pelbagai perkiraan, 400-500 bentuk dan jenis bunga raya diketahui. Bunga dari pelbagai bentuk, varietas dan kacukan ini mempunyai warna kelopak yang berbeza - merah, putih, merah jambu, merah, oren, kuning, ungu, ungu, coklat, ungu, persik, salmon, dan lain-lain. Mungkin, anda dapat menjumpai bunga dengan hampir semua warna, kecuali biru dan hitam. Mereka boleh menjadi monokromatik, atau mereka boleh dihiasi dengan hiasan hiasan dalam bentuk sempadan, bintik, pukulan, garis, dll..

Syarat menjaga bunga raya Cina

Bunga raya adalah tanaman yang cukup tahan lasak. Masalah utama yang dihadapi oleh penanam semasa menanam bunga raya adalah kekurangan bunga. Harus diingat bahawa dengan baik, bunga raya mekar dengan banyak. Untuk mewujudkan keadaan yang baik, bunga raya memerlukan pencahayaan yang baik, penyiraman dan penyemburan daun secara berkala, dan persenyawaan berkala. Tempoh berbunga adalah dari bulan Mac hingga November. Kebetulan bunga raya mekar pada musim sejuk, dalam tempoh tidak aktif..

Keadaan pencahayaan dan suhu

Hibiscus adalah tumbuhan yang ringan, hangat, dan lembap. Oleh itu, lebih baik meletakkan tanaman di kawasan yang diterangi cahaya matahari secara tidak langsung. Harus diingat bahawa bunga raya tahan warna, tetapi di tempat teduh ia jarang berkembang. Suhu udara optimum pada musim panas ialah 18... 25 ° С.

Bunga mawar Cina kami tumbuh di pot bunga seramik besar yang terletak berhampiran tingkap menghadap ke selatan. Tumbuhan ini dilindungi dari cahaya matahari langsung oleh tirai tulle. Dalam bunga raya bunga tunas diletakkan pada suhu 12... 17 ° C. Oleh itu, salah satu faktor utama yang diperlukan untuk pembungaan tanaman adalah menyediakannya dengan rejim suhu khas dalam tempoh tidak aktif. Pada akhir musim luruh, bunga raya menjadi tidak aktif, dan kami memindahkannya ke sudut gelap, jauh dari radiator. Kilang ini berada di tempat ini dari November hingga Mac. Apabila daun muda muncul di dahan, kami mengembalikan bunga raya ke tempat asalnya (ini mesti dilakukan sebelum tunas muncul).

Sebilangan penanam secara buatan mengubah masa berbunga bunga raya, "mengubah" tempoh rehatnya: sehingga Mei tanaman itu berada di ruangan gelap, ia jarang disiram. Pada bulan Mei, bunga raya dipangkas (dan ditransplantasikan jika perlu), pada bulan Julai dipangkas lagi. Akibatnya, tanaman ini mula mekar pada akhir musim luruh, dan berbunga berterusan sepanjang musim sejuk..

Mod penyiraman dan kelembapan udara

Bunga raya adalah tanaman yang suka kelembapan, jadi anda perlu menyiramnya secara berkala dan menyemburkan daun. Pada musim panas saya menyemburkan bunga raya dua kali sehari (pagi dan petang), pada musim bunga dan musim luruh - sekali. Sudah tentu, kekerapan penyemburan harus bergantung pada keadaan tanaman..

Penyiraman juga bergantung pada keadaan di mana bunga raya disimpan dan musim. Saya biasanya mengurangkan penyiraman pada musim sejuk (pada bulan Disember dan Januari - penyiraman terhad). Semasa musim tumbuh aktif (terutama semasa berbunga) saya menyiram tanaman lebih kerap dan lebih banyak daripada semasa tempoh tidak aktif; jika penyiraman tidak mencukupi, ia tidak akan mekar. Oleh itu, tanah di dalam pasu bunga harus selalu longgar, lembab sedikit, genangan air atau pengeringan berlebihan dapat menyebabkan penumpahan daun dan tunas.

Habuk atau kotoran harus dikeluarkan secara berkala dari daun. Saya mengelap daun dengan kain lembap atau span lembut..

Tanah, penanaman, penanaman semula

Untuk menanam dan menanam semula bunga raya, saya biasanya lebih suka menggunakan substrat tanah siap untuk pokok renek hiasan (longgar, telap dengan kandungan nutrien yang tinggi). Lebih jarang saya menyediakan sendiri periuk pot. Ini harus meliputi: rumput, daun, tanah pinus, humus (dalam perkadaran yang hampir sama), serta pasir dan gambut. Anda boleh menambah sedikit arang.

Keasidan tanah untuk bunga raya dapat turun naik dalam julat pH 5.5-7.8. Keasidan tanah yang ideal mestilah hampir dengan neutral (pH 6-7). Di luar jangkauan ini, tanaman akan lebih sukar menyerap nutrien..

Pot bunga untuk menanam bunga raya mesti mempunyai saliran.

Tanaman muda harus ditanam semula setahun sekali pada musim bunga dan tanaman matang mengikut keperluan. Semasa bunga raya kami adalah tanaman muda, saya menanamnya setiap tahun pada musim bunga menjadi periuk yang lebih besar. Sekarang bahawa tanaman yang tumbuh di dalam periuk yang sangat besar telah mencapai ukuran yang luar biasa, sukar untuk memindahkannya ke dalam periuk lain, jadi saya secara berkala menambahkan tanah baru, menggantikan lapisan atas.

Berpakaian bunga raya dengan baja

Pada musim bunga-musim panas (dari sekitar bulan Mac hingga Ogos), saya memberi makan bunga raya setiap 10-15 hari dengan baja larut dalam air untuk bunga dan pokok renek (baja ganti dan baja organik). Pada musim luruh-musim sejuk, saya berhenti membaja atau mengurangkannya menjadi sebulan sekali (bergantung pada keadaan tanaman).

Baja yang digunakan harus mengandungi unsur-unsur berikut: nitrogen, fosforus, kalium, besi, tembaga, mangan, magnesium, dll..

Pada musim bunga, lebih baik menggunakan baja dengan kandungan nitrogen yang lebih tinggi; pada musim panas, perlu beralih ke baja dengan kandungan kalium dan fosforus yang lebih tinggi.

Sebilangan penanam mengesyorkan memberi bunga raya dengan larutan gula yang lemah (1/2 sudu teh setiap gelas air). Saya cuba menerapkan nasihat ini dalam praktik, tetapi saya tidak melihat perubahan dalam keadaan bunga raya.

Pembentukan semak dan pemangkasan bunga raya anti-penuaan

Pada musim bunga, anda dapat memotong pertumbuhan bunga raya tahun lalu sebanyak 1/3 panjangnya untuk meremajakan semak tua dan membentuk semak bercabang muda atau pokok biasa. Pemangkasan tahunan juga diperlukan untuk merangsang berbunga. Keratan potong boleh di-root.

Pengeluaran semula bunga raya Cina

Bunga raya disebarkan oleh keratan, lapisan udara, lebih jarang oleh biji.

Bunga raya dapat disebarkan dengan keratan sepanjang tahun, tetapi waktu terbaik adalah Februari hingga April atau Julai hingga September. Potongan apikal muda sepanjang 15 cm harus ditanam di dalam periuk kecil yang dipenuhi dengan substrat longgar - campuran gambut dan pasir dalam bahagian yang sama. Keratan juga boleh berakar di dalam air.

Untuk mempercepat pembentukan akar, anak benih boleh ditutup dengan balang atau filem; udara dan penyemburan biasa diperlukan. Untuk mendapatkan semak bercabang, ketika keratan tumbuh sedikit, bahagian atas dan pucuknya perlu dicubit.

Keratan berakar dalam 1-2 bulan (bergantung pada suhu, kelembapan dan cahaya). Dengan penjagaan yang baik, tumbuh-tumbuhan muda dapat mekar dalam 10-12 bulan. Selepas setahun, mereka perlu dipindahkan ke dalam periuk yang lebih besar..

Bunga raya bunga raya

Sebilangan penanam pada bulan Mei-Jun mencantumkan beberapa keratan (biasanya tidak lebih dari 4-5 keping) pelbagai jenis pada satu semak standard (di mahkota) bunga raya yang tidak berganda. Saya tidak begitu menyukai percubaan ini, kerana, menurut pendapat saya, bunga dari pelbagai bentuk dan warna tidak kelihatan sangat semula jadi pada satu semak..

Masalah yang mungkin timbul bagi penanam ketika menanam bunga raya ditunjukkan dalam jadual.

Jadual. Masalah yang berpotensi, perosak, penyakit
Tidak.MasalahSebab-sebabnyaPenyelesaian masalah
1.Klorosis - perubahan warna daun (tisu interveinal berwarna kuning pucat, urat berwarna hijau).Suhu rendah, kelembapan tanah tinggi; lebihan fosforus dan kalsium dengan kekurangan zat besi.Pematuhan dengan rejim suhu; mengehadkan penyiraman (tambahkan feros sulfat (ferrous sulfate) atau ferrous chelate ke dalam air).
2.Pucuk bunga, tunas bunga, pengeringan dan penumpahan daun.Perubahan tajam di lokasi atau keadaan penahanan; persenyawaan tidak teratur; kelembapan udara rendah; pencahayaan yang tidak mencukupi; suhu rendah; penyiraman tidak mencukupi atau berlebihan.Pematuhan dengan suhu dan pencahayaan; penyiraman sederhana, penyemburan dan pembajaan sederhana dengan baja.
3.Kekurangan bunga (tunas bunga tidak diletakkan).Dalam tempoh rehat, suhu di bawah 12 ° C atau di atas 17 ° C; penyiraman tidak mencukupi; baja nitrogen berlebihan.Pematuhan dengan rejim suhu dalam tempoh rehat; penyiraman biasa.
4.Penyakit kulat (kulat hitam; reput akar).Kekalahan difasilitasi oleh: kelembapan tinggi, hipotermia, cahaya yang tidak mencukupi.Keluarkan daun yang terkena, perlakukan tanaman dengan racun kulat (fundazol, oxychom, glyocladin, dll.) Sesuai dengan arahan. Penyiraman terhad semasa musim sejuk.
lima.Perosak: hama labah-labah, kutu daun, serangga terasa, lalat putih, thrips, serangga skala (menyerang tanaman yang lemah).Kekalahan dipromosikan oleh: kelembapan udara yang tidak mencukupi; kekurangan makanan berkala.Sekiranya terdapat perosak, lakukan rawatan kimia dengan actellik atau larutan sabun cucian berair. Pindahkan tanaman ke tanah baru. Untuk pencegahan - penyemburan kerap dengan air dan persenyawaan biasa.

Untuk mencegah penyakit, memulihkan imuniti, merangsang pembentukan akar dan berbunga, saya secara berkala menyemburkan tanaman dengan larutan "Epin" atau "Zircon".

Bunga raya di taman

Setelah saya memutuskan untuk mengetahui dari rakan Sisilia saya rahsia berjaya menanam bunga raya di kebun. Mengenai soalan saya mengenai keunikan merawat tanaman, dia menjawab: "Saya tidak merawatnya, mereka tumbuh sendiri." Dari sini kita dapat menyimpulkan bahawa masalah utama yang dihadapi oleh penanam bunga Rusia ketika menanam bunga raya di kebun adalah musim tanaman yang berjaya..

Sebagai peraturan, penanam bunga Rusia menanam bunga raya tahan fros di kebun, misalnya, pelbagai bentuk dan jenis bunga raya hibrid, yang dibiakkan oleh peternak Fedor Nikolaevich Rusanov dengan menyeberangi tiga jenis: bunga raya merah terang, bunga raya rawa, bunga raya bersenjata. Tetapi menanam bunga raya yang tahan sejuk untuk melindungi akarnya dari embun beku pada musim sejuk dan daripada kering pada musim panas mesti disenyawakan dengan daun atau rumput yang kering. Di samping itu, tanaman mesti ditutup untuk musim sejuk. Pada musim bunga perlu memotong dahan lama, dan pucuk muda yang muncul dapat dicubit untuk membentuk semak yang subur.

Untuk penanaman bunga raya yang berjaya di kebun, lebih baik memilih tempat yang diterangi cahaya matahari. Bunga raya hibrida adalah tumbuhan yang suka kelembapan, tetapi tahan kekeringan. Bunga raya tidak terlalu pilih-pilih mengenai tanah, yang utama ialah tanahnya subur, longgar dan kering..

Foto oleh Olga Rubtsova dan Alla Protasova

Bunga mawar Sudan (Rosella, Hibiscus) - apa itu

Mungkin setiap peminat bunga dan minuman eksotik tahu Harkade rose. Ini adalah tanaman yang benar-benar tidak biasa yang membolehkan anda menyediakan minuman yang sangat lazat dan pada masa yang sama. Tidak hairanlah bunga mawar Hibiscus menarik bagi banyak orang - baik kemungkinan penanamannya dan khasiatnya yang bermanfaat..

Bunga mawar Sudan (Rosella, Hibiscus) - apa itu

Tetapi, tentu saja, pertama anda perlu mengetahui jenis tanaman itu. Bunga mawar Sudan, bunga raya, mallow Venesia - semua ini adalah satu dan bunga yang sama, yang termasuk dalam genus Hibiscus, keluarga Malvovy. Minuman yang disebut dari firaun disediakan dari tanaman ini, yang terkenal di kalangan penduduknya sebagai Karkade..

Orang Sudan bangkit dengan penuh kemuliaan

Huraian, bagaimana rupa, ciri

Secara amnya, tanaman ini sangat indah, ia adalah pokok renek tinggi - di alam liar dengan mudah tumbuh hingga 3.5 meter. Ia mempunyai sistem akar yang sangat kuat, yang memungkinkannya mendapatkan air dari kedalaman yang cukup besar, bertahan walaupun di kawasan paling kering.

Tumbuhan muda mempunyai batang hijau tua dan kemerahan di bahagian atas..

Plat daun bergerigi, sedikit kasar. Bunganya cantik, berwarna merah terang dan pada masa yang sama agak besar - sehingga 6 cm. Bunga ini dikumpulkan dalam perbungaan, yang menjadikannya kelihatan lebih hebat.

Untuk rujukan! Nama Latin untuk tumbuhan itu ialah Hibiscus sabdariffa. Di Rusia, nama botani ditulis sebagai Hibiscus sabdariffa.

Permohonan, sifat perubatan

Walau bagaimanapun, tanaman ini tidak hanya cantik dari segi penampilan, tetapi juga dapat memberi manfaat serius. Komposisi minuman yang dibuat dari bunganya merangkumi:

  • bioflavonoid,
  • unsur surih penting,
  • asid buah berharga,
  • vitamin B, C, P.

Minuman yang enak dan sihat

Banyak pakar mengesyorkan minum teh ini kepada seniman, jurugambar, dan juga orang yang bekerja di komputer - bahan quercetin, yang merupakan sebahagian daripadanya, menghilangkan keletihan dari mata, dan pada masa yang sama mempertajam penglihatan. Dan keseluruhan kompleks vitamin menjadikannya alat yang sangat baik untuk mencegah selesema bermusim..

Menarik! Bunga raya berguna untuk orang tua, kerana minuman menurunkan kolesterol darah, merosakkan plak pada saluran darah dan membantu aterosklerosis.

Tetapi ada juga kontraindikasi. Sebagai contoh, orang yang menderita penyakit yang mempengaruhi saluran gastrousus, lebih baik tidak meminumnya - minuman itu boleh membahayakan serius, meningkatkan tahap keasidan.

Bolehkah saya menanamnya sendiri

Soalan seterusnya yang sering timbul di kalangan pencinta tanaman yang tidak biasa - adakah mungkin menanamnya di negara ini? Malangnya, bunga mawar Sudan hanya sesuai untuk wilayah selatan, di mana suhunya, walaupun pada musim sejuk, jarang turun di bawah sifar..

Secara amnya, kilang lebih suka iklim yang lebih panas - tidak lebih rendah daripada +15 darjah. Oleh itu, dalam kebanyakan kes, ia ditanam di rumah, seperti bunga yang sangat indah dan eksotik..

Bagaimana bunga mawar Sudan ditanam

Sudah tentu, orang yang tinggal di kawasan lintang yang hangat mungkin boleh menanam bunga raya di luar rumah. Sekiranya frosts mungkin berlaku pada musim sejuk, anda harus memikirkan tempat perlindungan yang boleh dipercayai - contohnya, rumah hijau pasang siap.

Bunga pertama akan muncul di tanaman pada usia kira-kira 5 tahun apabila dibiakkan oleh biji dan berumur 3-4 tahun ketika menggunakan keratan. Oleh itu, tidak perlu menunggu hasil yang cepat ketika menanam bunga mawar Sudan..

Yang lain tidak ada pilihan selain menanam bunga yang tidak biasa di rumah, misalnya di ambang tingkap.

Penyebaran dengan keratan dan biji

Sudah tentu, membeli benih mawar Sudan jauh lebih mudah - anda boleh memesannya dalam talian dengan mudah. Di samping itu, ciri pentingnya adalah percambahan yang baik - walaupun setelah 3-5 tahun, hampir semua biji menetas.

Pendaratan tidak menyebabkan masalah serius:

  1. Bahan penanaman dibasmi kuman - anda boleh bertahan selama kira-kira satu jam dalam larutan kalium permanganat yang hangat.
  2. Benih direndam dalam perangsang pertumbuhan yang sesuai - cara termudah adalah menyimpannya dalam kain kapas yang direndam dalam larutan Kornevin sehingga tunas pertama muncul.
  3. Benih bercambah ditanam dalam pasu yang berasingan dan setelah 20-30 hari pucuk pertama akan muncul di atas permukaan.

Pembiakan dengan keratan menjimatkan banyak masa - sekurang-kurangnya 1-2 tahun. Tetapi mereka jauh lebih sukar diperoleh daripada biji. Masalahnya rumit oleh fakta bahawa anda hanya boleh menggunakan pucuk muda - tahunan. Lebih baik menanamnya pada akhir musim bunga - awal musim panas. Panjang keratan optimum ialah 10-15 cm.

Untuk rujukan! Abu kayu boleh menjadi makanan yang baik untuk mawar Sudan.

Sehari sebelum penanaman, keratan dicelupkan ke dalam larutan perangsang pertumbuhan akar, dan kemudian ditanam di dalam periuk dengan campuran tanah yang sesuai. Untuk mewujudkan kesan rumah hijau, periuk diletakkan di dalam beg plastik atau tangkai ditutup dengan botol plastik yang dipotong..

Cara menanam di rumah

Namun, tidak cukup untuk mengetahui cara menyebarkan bunga mawar Sudan. Sama pentingnya mempunyai idea mengenai keadaan penahanan yang optimum. Namun, tumbuhan ini agak aneh, dan walaupun kesalahan kecil mungkin menyebabkan fakta bahawa ia layu dan mati. Oleh itu, tidak ada perkara kecil di sini - anda perlu memahami secara menyeluruh dan dalam segala hal.

Menanam tanah

Sudah tentu, pertama sekali, memutuskan untuk menanam bunga mawar Sudan di rumah, anda perlu memilih tanah yang tepat. Tanah yang tetap dari kedai tidak akan berfungsi - anda harus menyusun substrat sendiri. Di satu pihak, ia mesti ringan, dan di sisi lain, berkhasiat. Juga, tumbuhan itu bertindak balas positif terhadap tanah berasid..

Campuran terbaik dalam perkadaran yang sama:

  • pasir,
  • tanah berdaun,
  • gambut,
  • humus.

Di tanah seperti itu, bunga mawar Sudan akan tumbuh dan berkembang secepat mungkin..

Keadaan yang diperlukan untuk berkembang

Agar tanaman berasa selesa dan tumbuh dengan cepat, anda perlu membuat keadaan yang optimum. Salah satu yang paling penting ialah suhu yang betul. Paling baik, bunga Sudan terasa pada +15.. + 18 darjah pada musim sejuk dan pada +20.. + 25 darjah pada musim panas.

Di samping itu, dia suka kelembapan yang tinggi. Sekiranya apartmen terlalu kering, maka daun akan mula kering - dari petua, dan kemudian lebih jauh. Cukup mudah untuk mengelakkan ini - sekali atau dua kali sehari semburkan tanaman dari botol semburan.

Perhatian! Penyiraman diperlukan lebih banyak pada musim panas, tetapi pada musim sejuk, ketika bunga Sudan hampir tidak tumbuh, cukup hanya sekali atau dua kali seminggu untuk sedikit membasahi tanah sehingga tidak kering.

Perlindungan terhadap penyakit dan perosak

Mana-mana tumbuhan boleh menderita pelbagai jenis perosak dan penyakit. Bunga raya tidak terkecuali. Oleh itu, anda perlu mempersiapkan giliran terlebih dahulu..

Daripada perosak, kutu daun dan hama labah-labah yang biasa adalah yang paling bermasalah. Walau bagaimanapun, mereka tidak menyukai kelembapan dan biasanya tidak muncul dengan penyemburan biasa. Sekiranya serangga masih dililit, maka anda boleh menggunakan ubat apa pun - selalunya dua atau tiga rawatan cukup untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Penyakit yang paling berbahaya adalah barah bakteria dan anthracnose. Ubat yang sangat berkesan untuk yang terakhir adalah penyelesaian 1% cecair Bordeaux. Kanser bakteria jauh lebih berbahaya - tanaman itu mesti dimusnahkan sehingga penyakit ini tidak merebak kepada orang lain.

Bunga mawar Sudan tidak termasuk dalam daftar yang paling aneh, walaupun memerlukan syarat penahanan tertentu. Mana-mana pencinta bunga pemula akan dapat menumbuhkan bunga raya sekiranya dia menetapkan matlamatnya dan mengkaji teori tersebut.

LiveInternetLiveInternet

  • daftar masuk
  • pintu masuk

-Kategori

  • (0)
  • Amigurumi (388)
  • Astrologi (71)
  • Sedap (2245)
  • Gulung, roti (89)
  • ladu, pilmeni (8)
  • Kekosongan (429)
  • Casserole (29)
  • ayam (83)
  • Pembelian ujian (17)
  • keropok, kuki (1)
  • Produk tenusu (72)
  • Makanan Laut (32)
  • Daging (128)
  • Minuman (140)
  • Sayuran (207)
  • Bakar (201)
  • Pai, penkek, dll. (127)
  • roti (53)
  • Pizza, khachapuri dan (28)
  • Petua Berguna (259)
  • Ikan (28)
  • Salad (32)
  • Gula-gula (171)
  • Sos (140)
  • Pembuat dadih (37)
  • Doh (77)
  • Kek (139)
  • Buah (74)
  • Penyimpanan (2)
  • Mengait (12949)
  • Majalah (264)
  • Peralatan lain (86)
  • Renda Ireland (170)
  • Sempadan (179)
  • Tikar, tempat duduk (122)
  • Cangkuk (6089)
  • Motif (764)
  • Stoking, selipar (59)
  • Kemahiran am (508)
  • Plaids, sprei (594)
  • Serbet (cangkuk) (317)
  • Jurucakap (6647)
  • Corak mengait (1735)
  • Jarum mengait (1124)
  • bunga (107)
  • Kanak-kanak (2252)
  • jaket, bolero, shrag (209)
  • rompi (9)
  • Rompi Tanpa Lengan (37)
  • Buku (3)
  • Suit, set (219)
  • Blaus (145)
  • Pendidikan, kartun (11)
  • Mantel kardigan (85)
  • panama, topi, topi. (333)
  • barang rampasan (113)
  • Pakaian, pakaian wanita (507)
  • Poncho, rompi, selendang, selendang. (62)
  • Psikologi (7)
  • Sweater, pullover, jaket (165)
  • Puncak (28)
  • apron dan (3)
  • seluar dalam (60)
  • Jahit (161)
  • Skirt (104)
  • Perubatan (674)
  • Semua (60)
  • Diagnostik, analisis (20)
  • Kosmetik (63)
  • Ubat (5)
  • Perubatan tradisional (283)
  • Berbahaya, (124)
  • Menurunkan berat badan (13)
  • Produk (164)
  • Tumbuhan (57)
  • Latihan (52)
  • Dunia (176)
  • Muzik (296)
  • Perlu tahu (428)
  • Menarik (153)
  • Tahun Baru & Cuti (344)
  • Suka (2974)
  • ZhZL (284)
  • Permainan (6)
  • Pemikiran (petikan) (856)
  • Anda tidak boleh memikirkannya dengan sengaja (733)
  • Peribahasa (204)
  • Ujian (4)
  • Diperlukan (9)
  • Pakaian (5947)
  • Cangkuk jaket (125)
  • Rok Bicara (45)
  • Jarum mengait jaket (628)
  • Rompi, jaket tanpa lengan (260)
  • Cardigan, bolero, poncho, shrag (hook) (220)
  • Cardigan, bolero, poncho, shrag (jarum mengait) (455)
  • Blaus Crochet (536)
  • Jarum mengait (76)
  • Musim panas (1365)
  • Cangkuk baju kaos (52)
  • T-shirt jarum rajutan atas (394)
  • Fesyen (3)
  • Lelaki (78)
  • Stoking, selipar (5)
  • Mantel (113)
  • Pakaian, rajutan pinafore (43)
  • Pakaian, cangkuk pakaian (878)
  • Poncho, selendang, selendang, selendang. (548)
  • Sweater, pullover (cangkuk) (68)
  • Sweater, pullover (jarum mengait) (1097)
  • Selipar, tapak kaki (4)
  • Tunik (111)
  • Beanie, topi (141)
  • Skirt Cangkuk (399)
  • Petua (965)
  • Poskad (90)
  • bingkai (53)
  • Skematik (11)
  • Puisi (1820)
  • Psikologi (467)
  • Kanak-kanak (7)
  • Agama (128)
  • ikon (49)
  • solat (40)
  • Masyarakat (238)
  • Petua (8)
  • Pena yang mahir (2303)
  • Aksesori (179)
  • Manik (96)
  • terasa (18)
  • Rumah kami (789)
  • Pertukangan Tangan (579)
  • bantal (184)
  • Kraftangan (628)
  • Rahsia (23)
  • petua (221)
  • Beg Tangan (202)
  • Rumah Kediaman (1482)
  • Semua (33)
  • Rumah. (27)
  • Majalah (96)
  • Taman Sayuran (360)
  • melawan perosak (8)
  • Katil rumah hijau (40)
  • tanah (1)
  • Taman (791)
  • Rahsia (50)
  • Belajar (120)
  • Inggeris (5)
  • Rusia (92)
  • Filem (6)
  • Foto (2)
  • Feng Shui (78)
  • Kekayaan (8)
  • Bangunan 9)
  • Batu (28)
  • Numerologi (5)
  • Jahit (1791)
  • Potong (66)
  • Jahit pakaian (53)
  • skirt (31)
  • Blaus jahit puncak (29)
  • Pakaian (2)
  • Sulaman (572)
  • kanzashi (136)
  • Plaids, sprei (12)
  • Utiliti (167)
  • Pelbagai peralatan (59)
  • Apron (3)
  • Esoterisme (136)
  • Orang ramai (9)
  • ramalan (41)
  • Humor (1060)

-Muzik

  • Semua (33)

-Pencarian buku harian

-Langganan e-mel

-Statistik

Kami menanam bunga raya di katil bunga

Isnin, 23 Februari 2015 14:32 + di petikan

Kami menanam bunga raya di katil bunga

Bunga raya herba adalah tanaman abadi tahan fros dari keluarga Malvaceae. Batang tegak lurus mencapai ketinggian 1.2-2.5 m. Daun cerah hijau yang berair mempunyai bentuk bulat dan hujung yang sedikit runcing. Pucuk pertama yang muncul di bunga raya pada awal bulan Ogos dengan cepat berubah menjadi bunga besar dan menarik dengan warna yang luar biasa (pelbagai warna dari putih-merah jambu hingga raspberry dan karmine-red).

Setiap bunga kembang sepatu mekar hanya dalam satu hari, tetapi berkat banyaknya tunas pembukaan setiap hari, kesan pembungaan berkobar terus menerus diciptakan, yang berlanjutan hingga embun beku pertama (pertengahan Oktober).

Bunga raya berkembang biak dengan biji, keratan dan membahagi belukar. Sebagai habitat, tanaman ini lebih memilih tempat yang terang, dilindungi dari angin kencang dan kencang. Semak suka penyiraman yang baik, saliran yang baik dan melonggarkan secara berkala di kawasan penanaman.

Tumbuh bunga raya dari biji
Benih tanaman direndam dalam larutan perangsang pertumbuhan selama 12 jam. Jangan mencairkan terlalu banyak cecair. Sebaiknya, ia hanya menutup sedikit biji dan tidak mengganggu aliran oksigen..

Benih yang dirawat dengan perangsang diletakkan di atas kain linen, kain kasa atau serbet yang direndam dalam air, dibungkus dalam beg plastik dan dibiarkan di tempat yang hangat. Agar kecambah menetas dengan cepat, anda perlu mengudarakan kain secara berkala dan menjaganya agar sentiasa lembap..

Benih bercambah disemai dalam bekas yang berasingan dengan tanah yang subur (lebih baik campuran gambut dengan pasir dan abu) dan ditutup dengan kaca di atasnya. Suhu optimum untuk percambahan bunga raya dianggap 25-27 ° C..

Pucuk pertama muncul dalam 7-8 hari. Mereka tidak memerlukan penyiraman yang banyak, tetapi mereka memerlukan pencahayaan seragam yang baik. Untuk pengudaraan berkualiti tinggi, tanah atas mesti dilonggarkan secara berkala.

Apabila 2-3 daun muncul di tunas, ditransplantasikan ke dalam periuk yang luas, diberi makan dengan baja kompleks dan disimpan di sana hingga tanam di tanah terbuka. Masa terbaik untuk ini adalah Mei.

Bunga raya di katil bunga

Agar bunga raya herba dapat tumbuh dengan cepat dan menyenangkan dengan berbunga yang kaya, anda perlu mencari tempat yang cerah dan tenang untuknya. Humus, tanah, beberapa gambut dan pasir harus ditambahkan ke lubang penanaman.

Fundazol akan membantu menghilangkan perosak yang menyerang tanaman, yang kadang-kadang perlu disembur di tanah yang berdekatan dengan semak. Penyemburan tanaman dengan besi chelate akan melindungi dedaunan daripada menguning secara tiba-tiba.

Pada musim panas, bunga raya herba disembur dan disiram dengan kerap, dengan fokus pada pengeringan lapisan atas bumi. Lebih dekat dengan musim luruh, jumlah air dikurangkan, dan pada musim bunga meningkat lagi untuk meningkatkan pertumbuhan pokok renek. Pada musim sejuk, kelembapan tanah diminimumkan sehingga air tidak bertakung di dalam tanah.

Makanan tanaman dilakukan dari awal bulan Mac hingga akhir September. Baja organik dan mineral digunakan secara bergantian setiap 7 hari. Dalam tempoh tidak aktif (dari Oktober hingga Februari), bunga raya diberi makan sebulan sekali dengan baja sejagat.

Bunga raya mula mekar pada awal Ogos. Tunas memanjang yang anggun dengan cepat berubah menjadi bunga berbentuk corong terang yang besar. Pelbagai warna sangat menyerlah dalam ragamnya. Pembungaan berakhir dengan kedatangan frosts musim luruh.

Dari bracts jenis bunga raya kering Hibiskus sabdariffa mereka menyediakan minuman bunga raya, terkenal dengan sifat penyembuhannya. Ini dapat menghilangkan dahaga dan nada dengan sempurna, menguatkan dinding saluran darah dan menenangkan badan dengan bahan berguna. Di China, tanaman ini digunakan secara aktif untuk tujuan perubatan, dan di Mexico, bunga kering dimakan sebagai makanan istimewa gourmet..

Tempat bunga raya di kebun

Bunga raya herba kelihatan cantik di sempadan bercampur atau renek, ia berjaya digabungkan dengan bunga mawar dan lavender, yang berbeza dengan pokok malar hijau. Pereka landskap sering menjadikan tanaman menarik ini sebagai inti dari karangan bunga atau menggunakannya untuk menghiasi pintu masuk utama sebuah rumah..