Kentang

Kentang, seperti bit dengan wortel, telah menjadi tanaman akar utama yang ditanam di setiap kebun sayur..

Dalam artikel ini, kami akan cuba menerangkan sepenuhnya struktur tanaman, prinsip penanaman, dan sifat berguna apa yang dimilikinya..

Kentang adalah sumber karbohidrat (kanji) dan kalium yang penting, yang penting untuk mengekalkan fungsi sistem kardiovaskular. Jumlah vitamin C harian yang diperlukan untuk tubuh manusia (70-100 mg) terkandung dalam 3-4 ubi bersaiz sederhana segar.

Sejarah penampilan dan penggunaan kentang

Kentang adalah tanaman abadi dari Amerika Selatan dan tumbuh liar di rumah. Kilang kami ditanam secara tahunan. Sejarah kentang berusia lebih dari 14 ribu tahun - pada awalnya terdapat ubi tanaman liar, kemudian sebagai sayur menjadi makanan pokok penduduk Amerika Selatan.

Spesimen pertama ubi kentang dibawa oleh sejarawan Cieza de Leon ke Sepanyol pada tahun 1553, setelah itu kentang menyebar ke seluruh negara Eropah.

Sejak sekian lama, kentang ditanam di kebun raya sebagai tanaman hiasan..

Ahli agronomi Perancis Antoine-Auguste Parmentier menemui kentang sebagai produk makanan semasa perang dengan Prusia, sementara dalam kurungan, dia memakan satu kentang untuk waktu yang lama. Oleh itu, dia mengetahui khasiatnya dan rasa yang sangat baik..

Pada tahun 1772, ketika kembali ke tanah air, dia mempromosikan kentang sebagai tanaman sayur. Tarikh penyebaran kentang secara meluas dapat dipertimbangkan pada tahun 1795.

Di Rusia, kentang pertama kali muncul pada masa pemerintahan Peter I, tetapi menjadi terkenal ketika Catherine II memerintah. Kentang diperkenalkan secara meluas ke dalam pertanian pada tahun 1839-1840 semasa kebuluran. Kilang ini menjadi salah satu produk makanan utama di Rusia dan negara ini menjadi yang unggul dalam penanaman dan pengeluarannya.

Hari ini, kentang merupakan tanaman pertanian penting yang ditanam di semua wilayah di dunia dan menjadi bahagian penting dalam diet. Kentang digunakan sebagai makanan, tanaman industri dan makanan, pati dan alkohol dihasilkan daripadanya..

Penerangan mengenai kentang

Kentang mempunyai sistem akar lobular yang tidak menembusi jauh ke dalam tanah. Belukar kentang memiliki batang tegak setinggi 30-150 cm. Kentang ini mempunyai batang bertulang kosong, beberapa di antaranya, di tanah, melepaskan proses lateral yang panjang - stolon. Di hujung stolon, pucuk menebal tumbuh - ubi, buah yang digunakan untuk makanan.

Ubi ubi kentang

Umbi adalah batang pendek yang diubah suai dengan mata di permukaan. Setiap lubang inti terdiri daripada 3 tunas: batang pendek dengan tunas atas dan daun, akar tunas dan akar axillary - dari mana tunas berkembang.

Umbi kentang masak terdiri daripada beberapa lapisan. Lapisan atas adalah kulit yang terbuat dari kain gabus, yang melindungi dari pengaruh persekitaran dan mengering. Sel dengan kandungan pati tinggi terletak di bawah kulit - parenchyma.

Umbi juga mempunyai ikatan vaskular berserat yang bersambung dengan mata. Bahagian dalam kentang mengandungi kurang kanji. Terdapat banyak jenis kentang, yang memberikan bentuk dan warna yang berbeza pada buah di luar dan di dalam..

Untuk menyerap udara dan menguap kelembapan, umbi mempunyai lentil di permukaan - organ khas.

Tanaman dengan sistem akar berserabut, yang berkembang hingga kedalaman 20-40 cm, mati setelah umbi masak.

Bahagian kentang tanah

Daun kentang sederhana, tidak berpasangan dipotong dari hijau muda hingga hijau tua. Struktur daun adalah tanda utama gabungan varieti. Daun disusun dalam lingkaran pada batang, terdiri dari tangkai daun dan beberapa pasang lobus lateral.

Bunga kentang mempunyai warna yang berbeza - putih, biru, merah dan biru-ungu. Mereka terdiri daripada 5-6 kelopak, dikimpal sebahagiannya bersama, 1 putik dan 5 stamen bunga. Sepal bunga telah tumbuh bersama di dasar. Kentang mekar 30-35 hari selepas percambahan dan merupakan tanaman yang diserbuki sendiri.

Dari bunga, buah-buahan dibentuk dengan sarang dua polyspermous berry hijau, berbentuk bulat atau bujur. Buah beri ini mempunyai rasa strawberi, tetapi beracun kerana mengandungi alkaloid solanine. Benih sangat kecil, beratnya 0.5 g, jarang digunakan untuk pembiakan, hanya untuk tujuan pembiakan.

Bahagian atas kentang juga mengandungi solanin beracun, yang melindungi tanaman dari jenis serangga dan bakteria tertentu. Umbi, sebahagiannya berada di permukaan tanah semasa pertumbuhan, memperoleh warna hijau - mereka tidak dimakan.

Nasihat!
Apabila pembungaan dan pembentukan umbi aktif berlaku, kira-kira 1 bulan sebelum penuaian, perlu dilakukan pemberian daun dengan asid borik dan superfosfat - 1 kg superfosfat dan 6.5 g asid borik dilarutkan dalam 10 liter air per 100 m2 kentang yang ditanam. Walaupun di sebidang tanah yang disenyawakan dengan baik, ia akan meningkatkan hasil sebanyak 10-15%, ini mendorong aliran keluar pati dari puncak ke umbi.

Komposisi dan sifat berguna kentang

Kentang digunakan dalam masakan, industri dan perubatan, kerana ia adalah produk yang berharga dan sihat. Ubi ubi kentang adalah 20-25% pati, 2% protein dan 0,3% lemak. Protein kentang mengandungi pelbagai asid amino. Umbi mempunyai kandungan fosfor, kalsium, kalium dan magnesium yang tinggi. Banyak vitamin kumpulan B (B2, B6), PP, D, C, K, E, karotena dan asid folik.

Juga, kentang digunakan dalam pemakanan makanan. Sekiranya perlu untuk jenuh badan dengan kalium, kentang dipanggang dengan kulit (jumlah maksimum terkandung), dan apabila diperlukan vitamin C, kentang muda direbus "dengan seragamnya.

Kentang mempromosikan penghapusan garam natrium dan air dari tubuh manusia. Oleh kerana kandungan kanji yang tinggi, kentang adalah sayuran berkalori tinggi. Adalah disyorkan untuk memasak kentang untuk hipertensi arteri, aterosklerosis, kegagalan jantung.

Kentang adalah produk yang sangat berkhasiat dengan teknologi sederhana tumbuh, hasil yang baik, pelbagai vitamin, mineral dan bahan aktif biologi menduduki tempat penting dalam diet di banyak negara di dunia..

Penerangan mengenai kentang

Ini adalah tumbuhan herba yang tumbuh hingga ketinggian lebih dari 1 meter..

Kentang cukup kompleks. Tumbuhan ini mempunyai ciri khas yang unik untuknya..

Bahagian atas kentang

Tumbuhan kentang adalah semak dari 4-8 batang. Bilangan batang bergantung pada tempoh pematangan varieti. Ranting yang lemah di pangkal batang, sebagai peraturan, diperhatikan pada varietas pematangan awal, dan pada varietas pematangan akhir sangat kuat. Umbi kentang yang besar membentuk pucuk dengan batang lebih banyak daripada yang kecil.

Berdasarkan kedudukan batang, terdapat semak tegak, separa kental dan longgar.

Mengikut bentuk semak, varietas dengan semak padat, semi-spread dan penyebaran semak dibezakan.

Daun kentang dibedah, sekejap-sekejap, bergantung pada jenisnya, boleh dari hijau muda hingga hijau gelap. Mereka terletak di batang dalam lingkaran dan terdiri daripada tangkai daun, beberapa pasang lobus lateral dan cuping terminal.

Tumbuhan kentang boleh sangat berbeza dalam jumlah daun. Dalam beberapa jenis, dedaunan mungkin lemah, di batang lain hampir tidak dapat dilihat di sebalik daun yang banyak.

Bunganya berwarna putih, merah jambu atau ungu, dengan corolla berbentuk lonjakan, dikumpulkan dari lima kelopak, menyatu bersama, dikumpulkan oleh perisai di bahagian atas batang. Bilangan stamens adalah 5. Anther mereka berwarna kuning atau oren. Tanaman ini melakukan pendebungaan sendiri, tetapi ada juga varietas dengan pendebungaan silang.

Buahnya berwarna hijau gelap, berwarna hijau kehijauan berdiameter 2 cm apabila masak. Buah beri dibentuk pada musim luruh dan mempunyai aroma strawberi. Ia beracun kerana mengandungi alkaloid solanine. Bukan hanya beri, tetapi seluruh bahagian atas kentang mengandungi solanin alkaloid beracun, yang melindungi tanaman dari bakteria dan beberapa spesies serangga. Solanine juga boleh terbentuk di umbi jika dibiarkan terkena cahaya. Mereka bertukar menjadi hijau dan tidak boleh dimakan.

Benihnya sangat kecil, bahkan 1000 keping beratnya hanya sekitar 0,5 g. Kentang jarang dibiakkan oleh biji, terutama untuk tujuan pembiakan, walaupun ada kaedah menanam kentang dari biji untuk mendapatkan bahan menyemai yang lebih sihat.

Kentang bawah tanah

Sistem akar

Sistem akar kentang berserat dan, sebenarnya, adalah sekumpulan sistem akar batang individu. Di lapisan tanaman, akar tumbuh ke sisi dengan jarak 50-60 cm. Penembusan akar ke dalam tanah banyak bergantung pada jenisnya. Kedalaman penembusan rata-rata berkisar antara 20 hingga 40 cm.

Ubi ubi kentang

Ubi kentang adalah pucuk, tetapi tidak di atas tanah, tetapi di bawah tanah.

Bagaimana ubi kentang terbentuk?

Apabila tanaman mencapai ketinggian 10-20 cm, bahagian bawah batangnya mengeluarkan tunas - stolon, setebal 2-3 mm dan panjang 5-15 cm. Hujungnya menebal secara beransur-ansur dan berubah menjadi ubi.

Umbi kentang, oleh itu, adalah batang pekat yang dipendekkan, ia mempunyai banyak persamaan dengan batangnya, ini terutama terlihat pada tahap awal perkembangannya. Umbi dan batangnya mempunyai daun bersisik, di axil tunas rehat terbentuk, jumlahnya bervariasi antara 2 hingga 4 di setiap mata. Kesamaan terletak pada penggantian dan susunan tisu dan ikatan vaskular yang serupa pada batang dan umbi. Di bawah pengaruh cahaya, klorofil terbentuk di umbi, dan kemudian kelihatan seperti batang tebal..

Sebilangan besar mata dijumpai di bahagian atas, termuda umbi. Pucuk apikal tumbuh lebih berdaya maju dan kuat.

Dalam ocellus tunggal, tunas pusat, yang paling maju, tumbuh pertama. Sekiranya tunas dikeluarkan, tunas cadangan akan mulai tumbuh dan mulai tumbuh, tanaman dari mana akan lebih lemah daripada tanaman tunas tengah. Atas sebab ini, kentang biji tidak boleh dipotong secara berkala semasa penyimpanan musim sejuk. Warna tumbuh-tumbuhan bergantung pada varietas dan boleh berwarna hijau, merah-ungu atau biru-ungu..

Struktur umbi

Di luar, ubi kentang muda ditutup dengan lapisan epidermis, yang kemudiannya digantikan oleh tisu integumen yang padat dan kedap udara - periderm. Dari lapisan luar semasa pertumbuhan dan perkembangan umbi, kulit umbi terbentuk. Penyejatan kelembapan dan pernafasan ubi dilakukan dengan bantuan lentil. Melaluinya, oksigen memasuki umbi dan karbon dioksida dan wap air dikeluarkan. Pada varieti awal dan akhir, struktur umbi mungkin berbeza. Varieti akhir, khususnya, dicirikan oleh adanya tisu gabus yang lebih padat di dalam ubi.

Bergantung pada variasi dan keadaan penanaman, umbi dapat memiliki berbagai bentuk - bulat, memanjang, lobak, berbentuk tong, bujur, bujur bulat, dll...

Warna ubi juga sangat berbeza - merah jambu, merah, putih, kuning muda, merah dan biru-ungu.

Daging ubi juga berbeza warnanya: boleh berwarna kuning, putih atau kuning muda..

Ubi kentang: komposisi kimia

Ubi kentang mengandungi bekalan nutrien yang besar yang diperlukan dalam tempoh awal kehidupan untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Bahan keringnya mengandungi lebih daripada 26 unsur kimia yang berbeza. Bergantung pada tanah, kultivar, keadaan iklim dan baja, komposisi mungkin berbeza.

Dalam komposisi kimia ubi, nilai rata-rata kandungan pelbagai bahan adalah seperti berikut: air 75%, pati 20.4%, gula 0.3%, protein kasar 2%, lemak 0.1%, serat 1.1%, abu 1.1%. Semakin banyak kanji, kentang lebih sedap. Sekiranya pati dalam ubi kentang meningkatkan rasa, peningkatan kepekatan protein kasar, sebaliknya, akan bertambah buruk.

Fakta menarik mengenai kentang

  • Tanah air kentang adalah Amerika Selatan, di mana kentang liar masih boleh ditemui hingga kini.
  • 9-7 ribu tahun yang lalu, di wilayah Bolivia moden, kentang liar mula dimakan.
  • Orang Sepanyol yang datang ke Amerika untuk kemiripan umbi ubi kentang dengan cendawan dengan truffle memberi kentang itu nama truffle, yang dalam bahasa Itali adalah tartufo.
  • Dari nama Itali untuk kentang, muncullah nama Jerman Kartoffel, dan dari nama Jerman berasal dari kentang Rusia.
  • Orang Perancis, seperti beberapa orang lain, memanggil kentang sejak sekian lama "pomme de terre" - epal bersahaja.
  • Pada awal penyebaran kentang dalam beberapa dialek Jerman, ia disebut "erdbirne" - pir tanah.
  • Di Jerman, terdapat hipotesis bahawa nama "kentang" berasal dari dua kata Jerman: "kerajinan" - kekuatan dan "teuffel" - syaitan, kemudian "kraftteuffel" diubah menjadi kentang = kekuatan jahat. Pernyataan ini dipersoalkan, kerana kentang datang ke Jerman lebih lama daripada yang muncul di Itali, di mana umbi sudah memiliki nama ini..
  • Terdapat pernyataan bahawa dalam kalendar Inca, cara untuk menentukan waktu siang adalah masa yang dihabiskan untuk memasak kentang. Itu pernah dikatakan di Peru: begitu banyak masa yang telah berlalu kerana memasak hidangan dari kentang.
  • Kentang pertama kali diperkenalkan ke Eropah, mungkin oleh Cieza de Leon pada tahun 1551, sekembalinya dari Peru. Bukti pertama mengenai penggunaan kentang dalam makanan adalah milik Sepanyol: ia disenaraikan pada tahun 1573 antara produk yang dibeli untuk Hospital Darah Yesus di Seville.
  • Kemudian budaya itu tersebar ke Itali, Perancis, Britain, Belgium, Jerman, Belanda dan negara-negara Eropah yang lain..
  • Pada mulanya, di Eropah, kentang disalah anggap sebagai tanaman hiasan, lebih-lebih lagi, beracun.
  • Sangat menarik bahawa Amerika Utara memasuki kentang lebih lewat daripada Eropah. Ia berlaku pada tahun 1621.
  • Ahli agronomi Perancis Antoine-Auguste Parmentier (1737-1813) akhirnya membuktikan bahawa kentang mempunyai rasa dan kualiti pemakanan yang tinggi. Untuk mengatasi prasangka orang Perancis terhadap sayur yang indah ini, dan pada masa akan datang untuk mengajar orang-orangnya kepada kentang, dia menggunakan teknik psikologi. Pada siang hari, ladangnya dengan kentang matang dijaga ketat oleh orang-orang istimewa, bahkan tidak membiarkan kawasan yang dipercayakan kepada mereka. Namun, tidak ada penjaga pada waktu malam dan orang menggunakan ini untuk mencuri sejumlah kentang dan mencuba - apakah agronomis yang dijaga dengan berhati-hati?.
  • Dengan pengajuan Parmentier, penembusan kentang bermula di wilayah Perancis, dan kemudian di negara lain. Walaupun sepanjang hayatnya, ini memungkinkan di Perancis untuk mengalahkan rasa lapar yang sering terjadi dan menghilangkan penyakit kudis..
  • Beberapa hidangan dengan kentang sebagai ramuan utama dinamakan Parmantier.
  • Kegagalan tanaman kentang adalah salah satu sebab berlakunya kebuluran besar yang melanda Ireland pada pertengahan abad ke-19 dan mendorong penghijrahan penduduk ke Amerika..
  • Terdapat dua versi bagaimana kentang memasuki Rusia. Menurut seorang, dia datang ke Rusia melalui Silesia (wilayah moden di sebilangan Poland dan negara-negara berdekatan - Republik Ceko dan Jerman), dari mana nama rasmi kentang versi Jerman muncul, dan kemudian satu lagi - kentang - Rusia tersebar. Satu lagi mendakwa bahawa Peter I pada akhir XVII abad menghantar sebiji umbi dari Belanda ke ibu kota, diduga untuk diedarkan ke wilayah untuk penanaman.
  • Namun, disebabkan kes keracunan buah-buahan hijau yang agak kerap berlaku di Rusia, penduduk petani tidak menerima kentang..
  • Di bawah Catherine II, Senat mengeluarkan keputusan khas, berkat kentang biji yang dibeli ke luar negeri dan dikirim ke seluruh negara.
  • Percubaan oleh pemerintah untuk meningkatkan penggunaan kentang di kalangan penduduk menyebabkan gelombang "rusuhan kentang".
  • Ketakutan terhadap orang ramai dikongsi oleh beberapa orang Slavofilia yang tercerahkan. Sebagai contoh, Puteri Avdotya Golitsyna menyatakan bahawa kentang "adalah pencerobohan terhadap kewarganegaraan Rusia, bahawa kentang akan merosakkan perut dan adab sopan pada zaman kita dan peringatan yang dilindungi Tuhan dan pemakan tunai".
  • Sebelum memperkenalkan kentang ke dalam diet penduduk Rusia, lobak merupakan tanaman akar utama yang tumbuh di mana sahaja..
  • Menjelang awal abad ke-20, kentang di Rusia sudah dianggap "roti kedua", iaitu salah satu produk makanan utama.
  • Organisasi Makanan dan Pertanian PBB mengisytiharkan tahun 2008 sebagai Tahun Kentang Antarabangsa.
  • Produk makanan yang penting adalah ubi kentang, berbeza dengan buah-buahan beracun yang mengandungi glycoalkaloid solanine.
  • Jika dilihat, ubi kentang cenderung berubah menjadi hijau, yang merupakan petunjuk peningkatan kandungan solanin di dalamnya..
  • Makan sebiji ubi hijau dengan kulit boleh menyebabkan keracunan serius..
  • Nama saintifik kentang adalah Solanum tuberosum. Ini tergolong dalam genus Solanaceae, yang juga termasuk tomat, terung, tempat tidur malam dan bahkan tembakau. Mereka semua disatukan oleh bunga yang hampir sama, batang "shaggy" dan kemampuan untuk mengumpulkan solanin, yang merupakan racun bagi manusia..
  • Terdapat beberapa muzium kentang di dunia.
  • Di bandar Minsk pada tahun 2000-an, sebuah monumen kentang dibuka. Di Belarus, kentang disebut "bulba". Orang Belarus digoda dengan "bulbash" kerana cinta mereka yang tinggi terhadap kentang. Orang Belarus sememangnya menjadi pemimpin dalam makan kentang di dunia. Terdapat juga muzium kentang di Minsk.
  • Di beberapa pulau tropika, kentang digunakan sebagai wang yang setara.
  • Menurut Guinness Book of Records, kentang terbesar di dunia seberat 8 paun dan 4 ons (3.8 kg). Umbi pemecah rekod ditanam oleh Peter Glazebrook dari Nottinghamshire dan dipersembahkan di National Gardening Show pada 4 September 2010 di England.
  • Koki profesional mengesyorkan membuat sup dari kentang kuning, menggoreng merah jambu, dan menggunakan putih untuk kentang tumbuk, ketika itulah ia akan menjadi lembut dan lapang.
  • Kentang adalah simbol negara Idaho. Resipi kentang panggang khas negeri ini adalah Idaho Potatoes: Untuk memasak, tumiskan kentang berkulit, kemudian bakar di dalam ketuhar dengan minyak zaitun, herba, bawang putih dan lada panas.

Sifat kentang yang berguna

Kentang adalah makanan dan perubatan. Ubi kentang mengandungi protein, kanji, yang mengandungi semua asid amino penting, garam mineral, vitamin (kumpulan B, C, PP, K). Kentang mengandungi protein sehingga 2%. Dan walaupun tidak ada banyak protein dalam umbi, ia hampir dengan haiwan dalam nilai biologinya, kerana ia merangkumi asid amino penting dalam jumlah dan perkadaran yang sama dengan protein susu. Kelebihan lain dari protein kentang adalah keupayaan untuk meningkatkan pencernaan protein haiwan, yang menjadikan sayur-sayuran sangat berguna sebagai lauk untuk hidangan daging..

Ini mengandungi banyak kalium, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem neuromuskular dan kardiovaskular, serta untuk menjaga keseimbangan air tubuh. Kalium membantu mengeluarkan lebihan cecair dari badan. Oleh itu, kentang boleh digunakan untuk tujuan perubatan dalam penyakit kardiovaskular dan buah pinggang, serta produk makanan..

Doktor Amerika mendapati bahawa orang yang memakan kentang cenderung menurunkan tekanan darah. Juga didapati bahawa kalium menguatkan arteri dan membolehkannya menahan ancaman kecederaan..

Adalah sangat penting untuk memasukkan kentang dalam makanan orang yang harus melakukan aktiviti fizikal yang kuat, disertai dengan peluh yang ketara (pekerja metalurgi, pelari). Ini akan membantu mencegah kemungkinan gangguan pada kerja otot jantung atau kekejangan otot yang menyakitkan, yang merupakan akibat daripada perkumuhan sejumlah besar kalium dan garam lain dari badan dengan peluh..

Kentang mengandung sejumlah kecil serat, apalagi, ia tidak merengsakan mukosa gastrik, sehingga sayuran dapat digunakan tidak hanya dalam makanan anak-anak, tetapi juga dalam makanan diet untuk gastritis, bisul dan kolitis. Serat dan pektin yang terdapat dalam kentang menyumbang kepada penghapusan kolesterol berbahaya dari tubuh, memperbaiki mikroflora usus.

Peranan umbi penting sebagai sumber zat besi, yang bertanggung jawab untuk komposisi darah, kadar hemoglobin, tembaga, yang membantu menurunkan kadar gula, meningkatkan jumlah darah, mempunyai kesan anti-barah, mangan, yang mendorong penggunaan lemak.

Terdapat banyak vitamin C di dalam ubi, tetapi apabila disimpan lama dan semasa memasak, kandungan vitamin dikurangkan dengan ketara.

Kerana kandungan vitamin C yang tinggi, kentang meningkatkan daya tahan tubuh, membatasi kemungkinan penyakit saluran pernafasan, meningkatkan keanjalan saluran darah (menormalkan kebolehtelapan kapilari). Manfaat kentang sebagai sumber asid askorbik pada musim sejuk dan musim bunga sudah jelas. Tidak hairanlah dengan adanya sayur-sayuran ini ke dalam diet, wabak penyakit kudis di negara-negara Eropah berhenti.

Sebilangan besar mineral dan vitamin terdapat di kulit atau lapisan yang berdekatan dengannya, jadi kentang panggang atau rebus di kulitnya adalah yang paling sihat.

Makan hanya sebiji kentang, seseorang dapat hidup dalam jangka masa yang panjang, ini disebabkan oleh kekayaan komposisi kimia sayur ini.

Kentang mempunyai khasiat perubatan di samping nilai pemakanannya..

Sifat perubatan kentang:

  • Jus kentang digunakan untuk merawat ulser peptik, gastritis;
  • kentang mengandungi banyak serat makanan, serat, yang menormalkan fungsi sekresi dan motor perut dan usus;
  • kentang banyak digunakan dalam perubatan rakyat untuk merawat pelbagai penyakit saluran gastrousus;
  • diet kentang ditetapkan untuk penyakit sendi, anemia;
  • kentang panggang di kulitnya berguna untuk penyakit kardiovaskular;
  • wap kentang rebus dalam "seragam" disedut sekiranya penyakit pernafasan;
  • pati kentang melegakan gatal dengan eksim;
  • kulit kentang bakar meningkatkan potensi secara signifikan;
  • serat makanan menyerap dan menghilangkan kolesterol berlebihan dari badan, mengikat garam logam berat dan asid hempedu, meneutralkannya, mencegah bahaya kepada tubuh;
  • kentang kentang telah lama digunakan untuk merawat ulser trofik, dermatitis akut, luka bakar, luka kulit pustular.

.Dalam perubatan rakyat, infus bunga kentang digunakan sebagai alat untuk menurunkan tekanan darah dan merangsang pernafasan.

Jus kentang

Jus kentang segar adalah agen antiscorbutik yang baik kerana jumlah vitamin C yang tinggi di dalamnya.

Unsur alkali mendominasi kentang, kerana ia dapat menormalkan keseimbangan asid-basa dalam badan. Itulah sebabnya jus kentang segar adalah rawatan yang berkesan untuk gastritis (keradangan mukosa gastrik) dengan keasidan tinggi, ulser gastrik dan ulser duodenum..

Jus kentang mempunyai kesan analgesik, menghalang rembesan gastrik dan mempromosikan parut ulser.

Jus kentang mempunyai kesan diuretik dan pencahar, melegakan sakit kepala, dengan jus kentang merah lebih disukai. Untuk mendapatkan jus, kentang seperti itu mesti disapu dengan kulitnya..

Sekiranya terdapat penyakit ulser peptik, mereka minum 0.5-1.0 gelas jus 30-40 minit sebelum makan 4 kali sehari (pengambilan terakhir adalah sebelum tidur) selama 20 hari, memerhatikan diet yang sesuai.

Dengan gastritis, sakit kepala yang berterusan, sembelit - setengah gelas 2-3 kali sehari.

Jus ubi kentang segar meningkatkan rembesan pankreas dan mempunyai kesan mengurangkan gula. Oleh itu, disyorkan untuk diabetes mellitus. Dosnya sama seperti untuk gastritis.

Kentang juga digunakan sebagai ubat luaran. Gruel segar digunakan untuk merawat luka bakar, dermatitis akut, ulser trophik, eksim, luka kulit pustular.

Kontraindikasi kentang

Kentang tidak boleh disalahgunakan untuk kegemukan, diabetes.

Kentang

Produk yang sangat serba boleh, dan ini ditunjukkan bukan hanya dalam masakan. Antara hasil pemprosesan kentang adalah etil alkohol, agen antimikroba dan papan papan gentian, yang berkat pati kentang diklasifikasikan sebagai bahan mesra alam..

Dalam bidang kedokteran, zat dari ubi kentang digunakan untuk mengembangkan ubat-ubatan yang memperlambat permulaan penyakit Alzheimer, menghancurkan sel-sel barah di saluran gastrointestinal, dan mengurangi keradangan. Sifat bermanfaat kentang, yang sebelumnya hanya diminta dalam perubatan tradisional, mempunyai kepentingan saintifik khas..

Sifat kentang yang berguna

Kandungan komposisi dan kalori [20]

Bahan asas (mg / 100 g):Kentang mentahRebus tanpa kulitBakar dalam kulitKentang goreng
Air79.2577.4674.4538.55
Protein2.051.712.633.43
Lemak0.090.100.1314.73
Karbohidrat17.4920.0121.4441.44
Gula0.820.891.080.30
Serat makanan2.122,33.8
Kalori (Kcal)778696312
Mineral
Potasium425328550579
Fosforus574071125
Magnesium2320tiga puluh35
Kalsium1281818
Natrium6241empat belas210
Besi0.810.311.070.81
Zink0.300.270.350.50
Vitamin
Vitamin C19.77.48.34.7
Vitamin B915sembilan26tiga puluh
Vitamin PP1.0611,3121,3483.004
Vitamin B60.2980.2690.3540.372
Vitamin B10.0810.0980.0670.170
Vitamin B20.0320.0190.0480.039
Vitamin E0.010.010.071.67

Seperti yang anda lihat dari jadual di atas, kentang yang paling berguna dibakar di kulitnya, yang juga sering disebut kentang "jaket". Penggunaan ubi rebus juga bermanfaat, tetapi kentang goreng tidak boleh disalahgunakan, kerana rawatan panas seperti ini secara dramatik meningkatkan kandungan lemak dan bahan berbahaya yang tidak dilakukan oleh enzim pencernaan..

Penyembuhan sifat

Kesan bermanfaat kentang pada pelbagai proses dalam tubuh manusia dijelaskan dengan adanya sebilangan besar unsur berguna dalam komposisinya. Pertama, kentang adalah sumber asid askorbik atau vitamin C. yang kaya. Walaupun dalam kuantiti yang lebih kecil, kentang juga mengandungi vitamin kumpulan B. Kedua, kerana kandungan kanji yang tinggi, kentang membekalkan sejumlah besar karbohidrat kepada tubuh dan memberi seseorang tenaga dan kecergasan. Ketiga, protein kentang membekalkan tubuh manusia dengan 14 daripada 20 asid amino penting..

Di samping itu, dalam bentuk apa pun dan dengan rawatan haba, kentang sangat kaya dengan kalium. Mineral ini menyumbang kepada memerangi hipertensi dengan mempromosikan vasodilatasi. Kalium juga diuretik dan sangat penting bagi penghidap gout, asidosis, sistitis dan prostatitis. Dengan mempromosikan penghapusan lebihan cairan dari badan, kalium sekali gus membantunya mengekalkan metabolisme normal [7].

Zat besi, fosforus, kalsium, magnesium dan zink dalam kentang membantu pertumbuhan dan kekuatan tulang. Pada masa yang sama, adalah penting bahawa tubuh mengekalkan keseimbangan fosforus dan kalsium, kerana kelebihan fosforus dan kekurangan kalsium dapat menyebabkan peningkatan kerapuhan tulang dan, sebagai akibatnya, kepada osteoporosis [8].

Vitamin C, yang sangat kaya dengan kentang, adalah antioksidan kuat yang berperanan dalam meneutralkan radikal bebas dalam tubuh manusia dan dengan itu membantu mencegah pemusnahan sel dan tisu penghubung. Ia mendorong pengeluaran kolagen dan membantu penyerapan zat besi [9]. Bersama dengan vitamin B, serta magnesium, kalium, fosforus dan zink, vitamin C mempunyai kesan positif pada keadaan kulit dan melegakan kesakitan akibat luka bakar kecil [10].

Vitamin B6, menggabungkan dengan pelbagai enzim, memainkan peranan penting dalam pemprosesan protein dan karbohidrat, dan juga mengambil bahagian dalam proses metabolisme lemak. Di samping itu, B6 mendorong sintesis hemoglobin dan, secara amnya, meningkatkan pembentukan darah [9]. Vitamin B9 (asid folik), sangat penting untuk sintesis DNA dan pertumbuhan semula sel darah merah. Kehadirannya di dalam badan sangat penting bagi wanita semasa kehamilan, kerana B9 terlibat dalam mengatur pembentukan struktur sistem saraf janin [8].

Kehadiran serat makanan kasar dalam kentang, terutama serat, mempunyai kesan positif pada kadar kolesterol dan membantu mencegah arteri tersumbat. Juga, serat membantu menormalkan najis dengan sembelit. Benar, harus diingat bahawa sebahagian besar serat makanan, bagaimanapun, seperti unsur-unsur lain yang berguna, terdapat dalam kulit kentang atau langsung di bawahnya.

Dalam perubatan tradisional

Dalam perubatan tradisional, ubi kentang sendiri tidak digunakan secara langsung, tetapi produk yang diperoleh dalam proses pemprosesannya, serta daun, bunga dan buah-buahan dari semak kentang, digunakan. Sebagai contoh, pati kentang biasanya terdapat dalam serbuk dan salap, yang diresepkan untuk pelbagai penyakit kulit. Ia juga digunakan sebagai pengikat dalam pembuatan tablet. Di samping itu, etil alkohol berkualiti tinggi diperoleh daripada pati kentang..

Seluruh bahagian atas (batang, daun, bunga, buah-buahan) dari semak kentang mengandungi solanin glycoalkaloid, toksik bagi manusia dan haiwan. Walau bagaimanapun, kajian saintifik menunjukkan bahawa solanin boleh bermanfaat dalam dos kecil dan apabila digabungkan dengan bahan lain. Sebagai contoh, ia digunakan sebagai bahan mentah untuk sintesis hormon dalam industri farmaseutikal..

Dalam perubatan rakyat

Tidak seperti ubat tradisional, dalam resipi rakyat, rentang penggunaan kentang jauh lebih luas. Dengan bantuan kentang, mereka merawat selesema, bisul, penyakit kardiovaskular, menyingkirkan reaksi alergi, dan ada juga yang mengatakan keberkesanan kentang dalam memerangi barah. Walau bagaimanapun, sebelum memulakan rawatan dengan kentang, perlu berjumpa doktor, kerana penggunaan kentang yang tidak betul atau tepat waktu hanya dapat memperburuk keadaan..

Jus kentang dipercayai berkesan untuk melawan ulser perut dan gastritis. Ia juga menormalkan proses pencernaan dan melegakan pedih ulu hati. Kesan positifnya terutama disebabkan oleh adanya pati di umbi - agen pembungkus yang baik. Selain itu, jus ini ditunjukkan untuk penderita diabetes (diabetes ringan hingga sederhana), kerana menormalkan metabolisme karbohidrat. Jus kentang juga membantu membersihkan badan dari unsur toksik dan toksin. Untuk tujuan ini, ia sering dicampur dengan jus saderi atau wortel..

Sebelum memulakan terapi jus, disarankan untuk mengecualikan daging, ikan, rempah dan rempah dari diet selama beberapa hari, menggantinya dengan produk yang berasal dari tumbuhan. Ini akan membantu menyiapkan badan anda untuk jus kentang mentah..

Biasanya, sekiranya berlaku gangguan pada saluran pencernaan, disarankan untuk minum satu gelas jus setelah bangun dengan perut kosong, kemudian tidur selama setengah jam lagi, dan selepas setengah jam lagi, anda boleh bersarapan. Kursus rawatan jus selama sepuluh hari harus diikuti dengan rehat sepuluh hari. Kemudian kursus boleh diulang lagi. Untuk masalah jantung, disarankan minum 100 ml jus tiga kali sehari sebelum makan. Kursus ini berlangsung selama tiga minggu, selepas itu diperlukan rehat satu minggu.

Untuk menyediakan jus kentang, anda perlu memilih ubi yang sihat yang belum tumbuh. Penting agar kulit tidak mempunyai warna kehijauan, yang menunjukkan adanya bahan toksik di dalam umbi. Ia juga tidak digalakkan memerah jus, mulai bulan Februari dan hingga panen baru kentang, kerana solanin berkumpul di dalamnya, dan jumlah unsur berguna berkurang..

Kentang yang dipilih perlu dibasuh, disapu dan disahkan melalui juicer. Cara alternatif adalah dengan memarut kentang atau melalui penggiling daging, dan kemudian saring menggunakan kain lap. Sebaiknya segera minum jus yang disediakan, kerana semasa penyimpanan ia menjadi gelap, menjadi kemerahan, dan aktiviti vitaminnya berkurang dengan ketara.

Kompres kentang digunakan untuk pelbagai tujuan. Pertama, mereka dipercayai dapat menghilangkan batuk. Kesannya dicapai dengan mengurangkan edema saluran udara dan meningkatkan ekspektasi lendir dengan memanaskan dada. Untuk menyediakan kompres, anda perlu mencuci dan merebus 3-5 umbi di dalam kulit. Kemudian uli kentang, masukkan ke dalam kain tipis dan sapukan ke punggung dan dada pesakit, membalutnya dengan tuala selama 45-60 minit. Prosedur ini tidak boleh dilakukan pada kanak-kanak di bawah umur 4-5 tahun. Juga, kompres dikontraindikasikan jika pesakit demam..

Kedua, kompres kentang disyorkan untuk sakit sendi. 200-300 g kentang mentah mesti diparut dan dicampurkan dengan jumlah akar lobak parut yang sama. Jisim yang dihasilkan harus disapu pada kaki, ditutup dengan filem selofan dan dihangatkan dengan kain wol. Biasanya kompres seperti itu dilakukan pada waktu malam..

Ketiga, kompres kentang boleh berguna jika anda mendapat lingkaran hitam dan beg di bawah mata anda kerana keletihan dan kurang tidur. Untuk menyediakan kompres, anda perlu mencuci dan memarut satu kentang pada parut halus. Kemudian bahagikan jisim yang dihasilkan menjadi separuh, bungkus kedua-dua bahagian dalam kain kasa dan sapukan ke mata selama 10 minit.

Sekiranya penyakit pernafasan akut, yang disertai dengan batuk, disarankan untuk melakukan penyedutan di atas kentang. Kentang dimasak tanpa garam dalam sedikit air. Letakkan tuala di atas kepala anda dan hirup wap selama 5-10 minit.

Kaldu kentang mengandungi banyak vitamin dan mineral yang kaya dengan ubi. Penyembuh tradisional mendakwa bahawa ia dapat membantu melegakan pembengkakan dan meningkatkan fungsi jantung. Adalah disyorkan untuk memasak kentang di kulitnya dan tanpa garam. Anda perlu minum kaldu suam tiga kali seminggu. Juga dipercayai bahawa mandi kaldu kentang bermanfaat untuk kulit tangan, kerana menjadikannya lembut dan mendorong penyembuhan luka kecil..

Dalam perubatan rakyat, selain ubi itu sendiri, bunga kentang juga digunakan, dari mana tincture disiapkan. Mereka dianggap berkesan terhadap kulat. Menurut resipi, sejumlah kecil bunga (kira-kira 1 sudu besar) dituangkan dengan 250 ml air mendidih dan bersikeras selama 3-4 jam dalam termos. Warna seperti itu disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari dua hari. Untuk simpanan lebih lama (dalam masa dua minggu), tincture yang dihasilkan mesti dicampurkan dengan 30 ml alkohol atau vodka.

Beberapa penyembuh tradisional menggunakan tincture bunga untuk merawat tumor barah. Menurut resipi, 1 sudu bunga mesti dituangkan dengan dua gelas air mendidih, dan kemudian disuntik selama kira-kira 30 minit. Selepas itu, biarkan selama 3 jam lebih dalam bekas tertutup rapat di dalam ketuhar. Cecair yang dihasilkan mesti diminum tiga kali sehari, 100 ml. Kursus rawatan adalah 3 minggu. Walau bagaimanapun, rawatan ini mesti dilaksanakan dengan sangat berhati-hati, kerana kepekatan alkaloid pada bunga tanaman jauh lebih tinggi daripada pada ubi..

Dalam perubatan oriental

Dalam risalah oriental klasik mengenai perubatan, tidak ada sebutan mengenai kentang, kerana pada masa penulisannya, mereka tidak mengetahui tentang kentang di bahagian tersebut. Namun, misalnya, dalam perubatan Tibet moden, dipercayai bahawa sayur ini memberi manfaat kepada sistem saraf (sistem Rlung dari segi perubatan Tibet), yang mengatur semua proses dalam tubuh..

Penurunan sistem Rlung secara beransur-ansur menyebabkan penuaan badan, dan pengambilan kentang membantu mengekalkan dan menguatkan sistem ini, melambatkan penuaan. Juga, kentang mempunyai sifat antidepresan dan membantu tubuh pulih dari tekanan. Di samping itu, ia dianggap sebagai langkah pencegahan insomnia. Lebih-lebih lagi, kentang mempunyai kesan positif terhadap kerja sistem kardiovaskular dan pencernaan..

Selalunya, kentang dikecualikan daripada jumlah sayur-sayuran yang sihat, kerana ubat oriental mengklasifikasikannya sebagai makanan "menyejukkan", iaitu makanan yang memperlambat metabolisme. Sebenarnya, mudah untuk mengimbangi dengan menambahkan garam "pemanasan", lada hitam dan merah, bawang putih, dill atau ghee ke kentang..

Dalam perubatan Tibet, diyakini bahawa "penyakit memasuki dan meninggalkan tubuh melalui kulit." "Keluar" penyakit ini biasanya disertai oleh keradangan kulit, yang dapat ditangani dengan potongan kentang yang dihiris tipis. Sebaiknya gunakan kentang mentah sekiranya berlaku luka bakar tahap pertama dan kedua..

Dalam penyelidikan saintifik

Kentang telah lama dan tidak berhenti menjadi objek penyelidikan saintifik dalam pelbagai arah. Minat ini dijelaskan oleh fakta bahawa kentang adalah produk yang dapat memberi berjuta-juta orang makanan dan sekumpulan elemen berguna yang kompleks dengan harga minimum. Para penyelidik sedang mengkaji kaedah untuk memperbaiki kaedah penanaman, penanaman, penuaian dan penyimpanan kentang, mengembangkan kaedah pembiakan kentang untuk cara penanamannya tertentu, memilih teknologi yang mesra alam untuk perlindungan terhadap organisma dan patogen berbahaya.

Di samping itu, kentang dikaji secara aktif dalam bidang perubatan. Eksperimen yang dilakukan pada babi telah menunjukkan bahawa kentang sejuk yang dirawat dan dimakan panas dan dimakan mempunyai kesan yang baik pada usus dan menguatkan sistem ketahanan badan [11]. Juga, saintis Amerika telah mengembangkan pelbagai kentang "emas", yang mengandungi lebih banyak vitamin dan mineral. Oleh itu, ia memberikan hampir 42% dari nilai harian vitamin A dan 34% vitamin E untuk seorang anak [12]. Varieti ini dirancang untuk dibawa ke negara-negara membangun di mana orang menderita kekurangan makanan yang sihat dan sihat..

Para penyelidik juga menyimpulkan bahawa virus yang paling sering menjangkiti semak kentang sangat mirip dengan salah satu protein yang menyebabkan penyakit Alzheimer. Sekarang mereka menggunakan kesamaan ini untuk membuat antibodi yang akan membantu sekurang-kurangnya memperlambat permulaan penyakit [13]. Orang Amerika juga percaya bahawa kentang ungu membantu membunuh sel stem barah di usus besar. Eksperimen pada tikus telah menunjukkan bahawa daging kentang ungu panggang mengurangkan keradangan dan menekan pertumbuhan tumor [14].

Etil alkohol diperoleh dari sisa yang dihasilkan semasa pemprosesan kentang, tetapi saintis Rusia bercakap tentang kemungkinan memperoleh agen antimikroba berkualiti tinggi yang lain [15]. Akhirnya, di Britain, pati kentang telah digunakan untuk penghasilan papan gentian berkepadatan sederhana yang terbiodegradasi (MDF), yang dicirikan oleh tahap keramahan alam sekitar yang tinggi [16].

Dalam dietetik

Walaupun kentang menduduki tempat utama di antara sayur-sayuran berkalori tinggi, mereka secara tidak adil dianggap sebagai produk pantang larang bagi orang yang memerhatikan gambar mereka. Para saintis dari Pusat Pemakanan Nasional AS melakukan kajian dan mendapati bahawa kerana jumlah kalium yang besar dalam komposisinya, kentang membantu mengeluarkan lebihan cecair dari badan dan dengan demikian boleh menyebabkan kehilangan pound tambahan.

Masalah berat badan berlebihan timbul hanya jika kentang goreng dimakan atau dibumbui dengan sos berlemak. Dalam bentuk rebus, rebus atau panggang, kentang bahkan dapat menjadi dasar diet puasa, jika bukan ikan dan daging, ia digunakan bersama sayur-sayuran dan rempah-rempah lain..

Oleh kerana kentang mempunyai rasa yang baik dan nilai pemakanan yang tinggi, kaya dengan vitamin dan mineral, mudah dicerna, ia banyak digunakan untuk makanan bayi dan makanan. Kentang biasanya disyorkan untuk pesakit dengan kegagalan buah pinggang kronik, penyakit kardiovaskular, hipertensi arteri, aterosklerosis, penyakit gastrousus. Walau bagaimanapun, kentang tidak digalakkan untuk orang yang menderita diabetes mellitus dan obesiti yang teruk [17].

Dalam memasak

Kentang adalah sayur serbaguna yang digunakan dalam resipi di seluruh dunia. Kentang adalah ramuan penting dalam sup dan lauk yang enak. Selain itu, dimasukkan ke dalam salad, pai, hidangan daging, dan pancake kentang dibuat berdasarkannya. Memasak kentang memang senang. Baik dengan sendirinya dan sebagai sebahagian daripada pelbagai hidangan, ia paling kerap direbus, direbus atau dibakar di dalam ketuhar.

Agar hidangan menjadi enak mungkin, anda harus memilih kentang yang betul. Mengikut ketumpatan pulpa, lazimnya dibahagikan kepada 4 jenis: A, B, C dan D. Kentang Jenis A mengandungi pati minimum dan tidak mendidih dengan baik. Ia paling kerap digunakan untuk salad. Kentang Jenis B bagus untuk membuat kerepek dan kentang jenis C baik untuk menggoreng. Jenis D adalah jenis yang paling lazat dan terbaik untuk kaserol dan puri.

Walau bagaimanapun, pelabelan biasanya hanya terdapat pada kentang yang diimport. Sekiranya tidak ada, anda boleh menavigasi mengikut warna. Varieti kentang merah ("red-tamb", "roseval", "sheri") dicirikan oleh kandungan antioksidan yang tinggi dan tidak hancur semasa memasak. Biasanya kentang ini baik pada musim sejuk. Varieti putih ("Erow", "Tiras", "Tsiganka") mengandung banyak vitamin C dan, sebagai peraturan, kentang seperti itu mendidih dengan baik. Varieti kuning ("symphony", "rosalinda", "adretta") kaya dengan karotena dan mengekalkan bentuknya semasa memasak.

Gabungan dengan produk lain

Menurut penganut diet yang sihat, kombinasi kentang tradisional dengan daging, ikan atau telur tidak dapat diterima. Adalah dipercayai bahawa makanan berkanji tidak bercampur dengan protein haiwan. Jadi, untuk pencernaan kentang, tubuh mengeluarkan enzim alkali, yang dilarutkan oleh asid hidroklorik yang dihasilkan oleh perut untuk memproses daging. Oleh itu, makanan yang tidak dicerna sepenuhnya memasuki usus, di mana proses penapaian boleh dimulakan dengan pembebasan toksin secara aktif..

Gabungan kentang dengan minyak sayuran, krim masam, keju, sayur-sayuran hijau, dan kekacang dianggap sihat dan bermanfaat..

Minuman

Minuman kentang mempunyai rasa tertentu, tetapi dianggap sangat bermanfaat untuk tubuh. Jus dari kentang mentah dan kaldu kentang disyorkan untuk diminum sebagai ubat untuk pelbagai penyakit. Selalunya bit, saderi atau wortel ditambahkan ke jus kentang. Di samping itu, minuman tradisional disediakan dari ubi - kvass hidup semula jadi. Dengan penambahan kentang oatmeal, anda juga boleh membuat jeli, yang dianggap sebagai agen penyahtoksin yang menenangkan..

Sifat berbahaya kentang dan kontraindikasi

Walaupun kegunaan dan kepentingan kentang yang luar biasa dalam diet, anda boleh menggunakannya hanya dengan beberapa tempahan:

  • hanya ubi kentang yang harus dimakan, kerana bahagian atas semak (batang, daun, bunga dan buah) mengandungi solanin alkaloid, yang boleh menyebabkan keracunan badan;
  • kentang hijau dan bercambah juga tidak boleh dimakan kerana ketoksikannya;
  • jus dari kentang mentah boleh dimasak hingga maksimum bulan Februari, kerana selepas itu, solanin mula berkumpul di ubi sendiri dan di kulitnya;
  • semasa memasak kentang pada suhu 120 darjah dan ke atas, asparagine asid amino yang terkandung dalam komposisinya diubah menjadi karsinogen akrilamida, oleh itu, kaedah rawatan haba lain lebih disukai, kecuali menggoreng;
  • kentang tidak digalakkan untuk orang gemuk;
  • kentang harus digunakan dengan berhati-hati pada pesakit diabetes mellitus yang teruk.

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya kentang dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

Setelah memasuki Eropah, kentang langsung tidak menjadi popular di kalangan petani. Sudah lama mereka curiga dengan tanaman ini, kerana mereka menganggapnya beracun. Menurut legenda, untuk meyakinkan rakyatnya, raja Prusia, Frederick the Great, memerintahkan penanaman kentang di dekat istananya dan mendirikan penjaga harian di sebelahnya. Memikirkan bahawa para askar menjaga sesuatu yang berharga, para petani berjalan ke istana pada waktu malam dan merompak ladang. Aksi "publisiti" ini menyumbang kepada penyebaran kentang di kalangan penduduk tempatan.

Di Perancis, kentang memainkan peranan sebagai tanaman hiasan untuk masa yang lama dan tumbuh secara eksklusif di kebun botani. Wanita masyarakat tinggi menenun bunga kentang ke rambut mereka, dan lelaki memakainya di boutonnieres. Percubaan oleh kerabat diraja untuk memasukkan tanaman ke dalam kehidupan pertanian ternyata gagal. Hanya pada abad ke-18, ahli agronomi dan ahli farmasi Antoine Parmentier berjaya secara beransur-ansur mengatasi tentangan rakyat. Dia terlibat dalam mempopularkan kentang, mengatur pesta makan malam di mana dia memperlakukan tetamu dengan hidangan kentang. Oleh itu, dialah yang berjaya meletakkan dasar penanaman kentang sebagai tanaman sayuran..

Di Rusia, masyarakat juga menyambut munculnya budaya baru dengan rasa takut dan tidak percaya. Kentang itu disebut "epal syaitan" dan "buah pelacur," dan para pendakwah Orang-orang Lama percaya melarang menanam tanaman ini. Namun, pihak berkuasa mengambil tindakan keras dan memaksa para petani menanam sayur "mencurigakan". Akibatnya, pada pertengahan abad ke-19, pemberontakan rakyat, yang disebut "rusuhan kentang", melanda seluruh negeri..

Menariknya, hanya 50 tahun selepas "rusuhan kentang" Rusia, di era kegelapan emas, di Alaska, pelombong emas menilai kentang bernilai beratnya dalam emas. Semuanya kerana ubi kentang mempunyai nilai pemakanan yang tinggi dan kaya dengan vitamin C, yang membantu penggali emas untuk melawan penyakit kudis dan penyakit lain..

Mereka tahu banyak tentang kentang di Ireland, di mana tanaman akar ini menjadi makanan pokok petani pada abad ke-18. Lebih-lebih lagi, penduduk negara ini sangat bergantung pada sayur murah ini sehingga kegagalan tanaman yang disebabkan oleh penyakit yang diimport dari Amerika menyebabkan bencana yang nyata. Ireland dicengkam oleh Kelaparan Kentang Besar, yang mengorbankan satu juta orang. Kira-kira satu juta lagi orang meninggalkan negara ini, kerana kekurangan makanan [18].

Inilah sebabnya mengapa pepatah "kentang dan perkahwinan adalah dua perkara yang terlalu serius untuk bercanda" muncul di Ireland [19]. Mereka juga menyukai kentang di Jerman, di mana terdapat analog pepatah Rusia “orang bodoh bernasib baik”. Orang Jerman biasanya mengatakan "petani paling bodoh mempunyai kentang terbesar". Dan dalam bahasa Rusia ada pepatah "meja tanpa kentang adalah seperti pesta tanpa akordeon".

Mereka menyanyikan dan mengabadikan kentang bukan hanya dalam seni rakyat. Sebagai contoh, banyak pelukis yang digambarkan dalam lukisan mereka mekar ladang kentang, proses menanam dan menuai kentang, dan bahkan proses memakannya. Bahkan Vincent Van Gogh tidak mengabaikan topik ini, yang mempunyai keseluruhan rangkaian lukisan: "Pemakan Kentang", "Wanita Menggali Kentang" dan "Bakul Kentang".

Di samping itu, mereka menulis puisi dan lagu mengenai kentang. Contohnya, dalam filem "Sarapan di Rumput" terdengar lagu "Potato" (muzik oleh V. Shainsky, lirik oleh M. Lvovsky), dan Vladimir Vysotsky menyanyikan lagu sendiri "Comrades Scientists". Pada gilirannya, penyair Ivan Demyanov menulis puisi kanak-kanak mengenai kentang:

Bahawa telapak tangan saya berwarna hitam,
Tidak ada yang memarahi saya.
Kentang dengan nenek saya
Kami menanam di tepi pagar!
Segera di sini di lereng lembut,
Di mana bangsal memanaskan bahagian,
Banyak busur hijau
May akan bertali arus.
Selepas kuning, putih, biru
Lampu akan menyala -
Mereka akan sangat cantik,
Tempat tidur kami di tepi sungai!
Biarkan telapak tangan saya kotor,
Saya sudah biasa bekerja...
Dan tidak ada kentang yang lebih sedap,
Bahawa anda akan menanam diri di jurang!

Banyak muzium dan festival yang dikhaskan untuknya adalah bukti terbaik mengenai kepentingan kentang dalam kehidupan kita. Dan 30 Mei adalah Hari Kentang Sedunia. Juga di seluruh dunia, orang menunjukkan cinta mereka terhadap sayur ini dengan mendirikan monumen kepadanya:

Lebih-lebih lagi, pada tahun 1995, kentang menjadi tanaman sayur pertama yang ditanam tanpa graviti - di kapal angkasa Columbia. Tetapi di tanah, penternak tidak duduk terbiar. Mereka berjaya mengembangkan varieti kentang yang lembut dan sangat lembut yang disebut "La Bonnotte". Walaupun, menurut legenda, kentang ini dibiakkan oleh dewa tertinggi Inca. La Bonnotte ditanam dan dituai sepenuhnya dengan tangan dan tidak lebih dari 100 tan setahun. Dan harga untuk satu kilogram makanan istimewa itu mencecah 500 euro.

Penerangan botani

Secara botani, kentang adalah tanaman ubi dari keluarga Solanaceae. Tetapi dalam kehidupan seharian, kentang sering disebut "roti kedua" kerana, bersama dengan gandum, beras, jagung dan tebu, mereka adalah antara lima tanaman terpenting di dunia [1,2].

Sejarah

Sejarah kentang kembali lebih dari satu milenium, dan saintis percaya bahawa untuk pertama kalinya spesies liar tumbuhan ini mula dimakan pada abad ke-5 SM. orang India kuno yang tinggal di Amerika Selatan. Kapan dan bagaimana kentang meninggalkan tanah airnya tidak diketahui dengan pasti, tetapi dipercayai bahawa kentang itu sampai ke Eropah melalui Semenanjung Iberia dan Kepulauan Britain pada pertengahan abad ke-16 [3].

Di Sepanyol, dan terutama di Ireland, kentang dengan cepat menjadi makanan utama makanan tempatan, namun, di Eropah yang lain, makanan ini tidak begitu popular dan sejak sekian lama dianggap karya syaitan. Walaupun begitu, maklumat mengenai nilai sebenarnya kentang tersebar dari masa ke masa ke Dunia Lama dan, bertentangan dengan ketidakpercayaan awal, mereka mula tumbuh dan memakannya di Jerman, Belanda, Belgia, Perancis dan negara-negara Eropah yang lain..

Yang pertama, pada akhir abad ke-16, menggambarkan kentang dan memberikannya nama saintifik moden Solanum tuberosum (Latin tuberous nighthade), adalah ahli botani Switzerland, Kaspar Baugin [4]. Adapun nama umum untuk kentang, ia berbeza dari satu negara ke negara lain. Jadi, misalnya, nama Rusia "kentang" berasal dari perkataan Jerman "kartoffel", yang pada gilirannya dipinjam dari bahasa Itali. Di Itali, kentang disebut "tartufoli" dengan analogi dengan truffle (it. Tartufo), kerana ubi-ubinya, seperti umbi truffle, terletak di bawah tanah.

Nama Inggeris "kentang" berasal dari perkataan Sepanyol "patata". Orang Sepanyol, pada gilirannya, mengadopsi nama dari orang India, menggabungkan kata-kata mereka "papa" (kentang) dan "batata" (ubi jalar). Di Perancis, kentang masih disebut "pomme de terre" (bahasa Perancis untuk epal bersahaja) [5].

Varieti

Memandangkan fakta bahawa kentang adalah tanaman yang tidak bersahaja, mereka boleh ditanam di tanah dengan pelbagai jenis komposisi mereka, tanpa mengira ciri-ciri keadaan iklim dan turun naik suhu [6]. Itulah sebabnya mengapa lebih dari seratus negara di dunia dengan iklim sederhana, subtropis dan tropis terlibat dalam penanaman budaya ini. Namun, untuk mendapatkan hasil panen berkualiti tinggi, anda perlu mengetahui jenis mana yang sesuai untuk keadaan tanah dan cuaca di kawasan tertentu..

Terdapat sebilangan besar varieti kentang (sekitar 4.000), mulai dari pelbagai spesies liar di Amerika Selatan hingga spesies yang dibiakkan dengan baik oleh penternak. Biasanya pembahagian varieti ke dalam kategori dilakukan bergantung pada tempoh pematangan: 70-80 hari (pematangan awal), 90-120 hari (pematangan pertengahan), 140-150 hari (pematangan lewat) [1].

Sebagai tambahan kepada varietas terkenal seperti Adretta, Riviera, American atau Granada, yang sesuai dengan idea tradisional mengenai penampilan kentang (kulit coklat dan daging kekuningan), terdapat juga jenis yang sangat luar biasa dengan daging berwarna atau warna luaran yang bervariasi. Sebagai contoh, kentang Vitelotte mempunyai warna daging ungu tua, sementara kentang All Blue mempunyai kulit dan daging berwarna biru. Varieti Bikini mempunyai kulit merah-kuning yang tidak biasa, ubi Christina mempunyai kulit merah gelap, dan kentang Shetland berwarna hitam di luar.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Kentang dianggap sebagai tanaman abadi dan sering dijumpai di alam liar di rumah di Amerika Selatan. Walau bagaimanapun, di Eropah ia ditanam sebagai tanaman tahunan. Bergantung pada varietas, semak kentang boleh tumbuh dari ketinggian 30 hingga 150 cm dan mempunyai 4 hingga 8 batang. Warna daunnya berbeza dari hijau muda hingga hijau tua dengan warna coklat [1]. Perbungaan kecil warna putih, merah jambu atau ungu biasanya muncul di hujung batang, bergantung pada ragamnya..

Lebih dekat dengan musim luruh, buah-buahan terbentuk di semak - beri berdaging kecil berwarna hijau-putih. Bahagian atas dan beri mengandungi zat beracun solanine, yang melindungi tanaman dari bakteria dan serangga berbahaya. Umbi yang digunakan untuk makanan terletak di bawah tanah. Di bahagian luar kentang terdapat mata yang disebut (dari 3 hingga 15 tunas per umbi), yang kemudian berkembang menjadi tunas muda. Kentang boleh ditanam di mana-mana ladang terbuka, di rumah hijau dan bahkan di dalam pasu.

Masa penanaman tanaman ini bergantung pada pematangan ubi. Varieti awal biasanya ditanam ketika tanah memanaskan hingga 10 ° C, walaupun beberapa tukang kebun memilih hari lunar untuk menanam kentang. Walau bagaimanapun, bahan penanaman mula disiapkan 30-40 hari sebelum turun. Umbi berukuran telur ayam, yang dipilih pada musim gugur, tersebar di lantai atau diletakkan dalam satu lapisan dalam kotak dan disimpan pada suhu 12-15 ° C, selalu dalam cahaya dan kelembapan tinggi.

Penanaman kentang itu sendiri dapat dilakukan dengan cara yang berbeza, bergantung pada kepadatan tanah. Di iklim panas dan tanah yang longgar, lubang dibuat untuk kentang, sementara di iklim lembap, rabung dipotong untuk kentang di tanah lembap, meningkatkan penanaman di atas permukaan tanah. Kadang kala kaedah pembiakan benih digunakan. Untuk melakukan ini, ambil biji dari kentang masak dan tanam dalam kotak, biarkan di tempat yang terang. Anak benih setinggi 13-15 cm ditransplantasikan pada awal Mei.

Menanam kentang selalu disertai dengan kawalan perosak. Kumbang kentang Colorado dan wireworm adalah bencana sebenar bagi ladang kentang. Larva dan orang dewasa kumbang kentang Colorado memakan daun daun kentang dan ubi sendiri. Adapun cacing kepanasan, bahayanya hanyalah larva serangga ini, yang menggerogoti akar dan umbi, yang menyebabkan layu dan reput tanaman. Untuk menyingkirkan perosak ini, anda harus menggunakan bahan kimia..

Pemilihan dan penyimpanan

Anda tidak boleh mengambil kentang hijau atau sudah tumbuh, ia mengandungi alkaloid yang boleh menyebabkan keracunan. Lubang kecil, alur dalam dan bintik coklat menunjukkan bahawa kentang telah terkena perosak. Kentang berkualiti baik harus tegas dan elastik tanpa kerosakan atau kecacatan luaran. Sekiranya kentang menyerah pada tekanan kuku dan cairan mulai keluar dari itu, kemungkinan besar nitrat digunakan dalam penanaman. Dan apabila anda menusuk kulit kentang yang baik tanpa racun perosak dengan kuku anda, anda akan mendengar bunyi renyah yang berdering.

Sekiranya anda perlu memilih kentang untuk penyimpanan untuk musim sejuk, maka varieti masak sederhana dan lewat sesuai. Perlu juga diperhatikan ukuran tanaman akar. Umbi sederhana hingga kecil mengandungi lebih banyak nutrien. Di samping itu, kematangan kentang bergantung pada ketebalan kulit - semakin tebal, kentang semakin matang dan lebih baik ia disimpan. Umbi yang dikupas dan dikeringkan sebaiknya disimpan pada suhu 2-7 ° C. Juga, kentang perlu disusun dari semasa ke semasa, menyingkirkan tanaman akar busuk untuk mengelakkan penyebaran jangkitan..

  1. Dubrovin Ivan. Semua mengenai kentang biasa. - M.: Eksmo-Press, 1999.-- 96 p..
  2. Majlis Kentang Nasional, sumber
  3. Sejarah kentang, sumber
  4. Hielke De Jong, Joseph B. Sieczka, Walter De Jong. Buku kentang yang lengkap: Apa yang perlu diketahui oleh setiap penanam dan tukang kebun. Akhbar Kayu. Portland, London. 2011.
  5. Wikipedia, sumber
  6. Fatyanov V.I. Kentang. - M.: OlmaMediaGroup. 2010.-- 67 s.
  7. Sifat kentang, sumber
  8. Bagaimana kentang dapat memberi manfaat kepada kesihatan saya, sumber
  9. Pemakanan kentang, sumber
  10. Manfaat kesihatan kentang, sumber
  11. Persatuan Industri Kimia. Salad kentang boleh membantu sistem imun. ScienceDaily, 25 Jun 2017, sumber
  12. Universiti Negeri Ohio. Kentang "Emas" memberikan banyak vitamin A dan E. Perpustakaan Awam Sains, 8 November 2017, sumber
  13. Persatuan Amerika untuk Biokimia dan Biologi Molekul. Kentang mungkin menjadi kunci kepada rawatan Alzheimer, ScienceDaily, 16 Ogos 2008, sumber
  14. Warner Bryan. Kentang berwarna-warni boleh memberi kesan pencegahan barah. Penn State, 26 Ogos 2015, sumber
  15. Kulichenko E.O., Andreeva O.A., Lukashuk S.P., Mazurina M.V. Penyiasatan komposisi kimia dan aktiviti antimikroba periderm ubi kentang // Farmasi dan Farmakologi No. 4 (11). - Pyatigorsk, 2015, sumber
  16. Bahan binaan baru yang boleh dikitar semula, dibuat sebahagian dari kentang, dapat membantu menyelesaikan masalah sampah. Universiti Leicester. 31 Oktober 2013, sumber
  17. Kapitanova E.K. Ode to kentang // Berita Perubatan №10. - Minsk, 2015, sumber
  18. Sejarah kentang, sumber
  19. Solomonik T., Sinelnikov S., Lazerson I. Kotak Eropah. Karya masakan dunia. - SPb.: Rumah Penerbitan "Neva", 2006. - 368s.
  20. Pangkalan Data Nutrien Nasional, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!