Apa yang berlaku pada badan semasa anda makan kentang: keseluruhan kebenaran mengenai sayur-sayuran akar yang popular

Terdapat khabar angin yang bertentangan mengenai faedah dan bahaya kentang. Kadang-kadang disebut sebagai salah satu produk yang paling berguna, maka sangat disarankan untuk tidak termasuk dalam diet. Baca tentang pengaruh ubi yang popular pada badan dalam bahan Sputnik Armenia.

YEREVAN, 13 Mei - Sputnik. Adalah sukar untuk mencari orang yang akan memakan kentang tanpa keseronokan. Dan di dunia terdapat pelbagai jenis hidangan, komponen utamanya adalah sayur-sayuran akar yang popular.

Sejak sekian lama dipercayai bahawa makanan tersebut harus dikeluarkan dari diet agar tidak menambah berat badan, dan kemudian muncul berbagai diet kentang. Bagaimanapun, kentang sering disebut roti kedua, dan untuk alasan yang baik. Lagipun, ini adalah salah satu makanan paling berkhasiat di dunia: satu kentang bersaiz sederhana mengandungi kira-kira 110 kkal. Selain itu, kaya akan pati, mengandungi protein dan merupakan sumber vitamin C.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Terima kasih kepada kentang, anda dapat memperkayakan diet anda dengan semua jenis vitamin dan unsur surih. Ini, khususnya, sumber mineral yang kuat, termasuk kalium, kalsium, zink, magnesium, tembaga, selenium, besi, mangan, klorin, yodium, molibdenum, kromium, kobalt, fosfor, natrium, dll. Selain vitamin C, ia juga mengandungi B1, B2, B6, B9 (asid folik).

Pakar bersetuju bahawa sayur-sayuran akar dapat menurunkan kolesterol darah, mengurangkan risiko mengembangkan plak kolesterol pada saluran darah. Serat yang terkandung di dalamnya diserap dengan lembut oleh perut, tidak merengsakan selaput lendirnya, dan oleh itu anda tidak perlu melepaskan kentang sekiranya gastritis dan bisul. Ia juga merangsang aktiviti otak, menghilangkan tekanan, merangsang imuniti, melindungi dari bintik-bintik usia dan menyembuhkan lebam.

Kentang yang paling berguna adalah muda, mengandungi vitamin maksimum dan praktikalnya tidak mengandungi solanin.

Dipercayai bahawa dengan cara terbaik bahan berguna dipelihara oleh umbi yang dimasak dengan seragam, dan juga dibakar dalam kulit. Rebus yang dimurnikan juga berguna, tetapi dalam versi ini jumlah protein sedikit berkurang.

Kentang sesuai dengan semua sayur-sayuran, herba, cendawan, sauerkraut, acar, bawang. Ia boleh disajikan dengan salad sayur-sayuran segar atau sebagai sebahagian daripada pelbagai vinaigrette yang dibumbui dengan minyak sayuran yang sejuk. Gabungan ini akan menjadi enak, sihat dan tidak akan menambah berat badan..

Selalunya diperdebatkan sama ada kentang harus dipasangkan dengan daging dan ikan. Menurut pakar, persekitaran berasid diperlukan untuk pencernaan produk protein, dan persekitaran alkali untuk yang berkanji. Oleh itu, kombinasi ini boleh menyebabkan ketidakselesaan dan ketidakselesaan pada bahagian sistem pencernaan..

Bahaya kentang

Kerana kandungan kalori produk yang tinggi, tidak digalakkan menggunakannya untuk kegemukan. Bagi pati, di satu sisi, ia harus dianggap sebagai penumpuk sumber tenaga untuk badan. Tetapi pada masa yang sama, ini adalah penyebab gangguan metabolik. Sekiranya dikonsumsi secara tidak terkawal, glukosa dalam kanji juga akan menyebabkan kenaikan berat badan yang cepat dan berlebihan..

Perhatian khusus harus diberikan kepada umbi hijau dan tumbuh - ini adalah sumber racun solanin, penggunaannya berbahaya bagi kesihatan manusia dan dapat menyebabkan keracunan..

Kentang hijau sememangnya tidak sesuai untuk dimakan. Faktanya adalah bahawa komposisi itu mengandungi solanin, dan tidak hanya pada kulit, di mana bintik kehijauan dapat dilihat, tetapi juga di pulpa, yang, setelah memotong bahagian yang buruk, terlihat cukup normal. Sebaiknya buang kentang dengan permukaan hijau agar tidak membahayakan kesihatan.

Ingatlah bahawa solanin adalah bahan toksik yang boleh menyebabkan keracunan teruk dan mempengaruhi perkembangan penyakit. Di bawah pengaruh toksin ini, saluran gastrousus, sistem saraf, pernafasan dan kardiovaskular boleh berfungsi..

Anda harus tahu bahawa tanaman akar berubah menjadi hijau akibat penanaman yang salah, lebihan baja, penyimpanan di bawah sinar matahari langsung..

Ngomong-ngomong, kajian menunjukkan bahawa kepekatan racun dalam kentang tumbuh rendah, dan penggunaannya dalam makanan dibenarkan. Para saintis mengesahkan bahawa rasa tanaman akar, yang sudah cukup banyak tumbuh, berubah, tetapi ini tidak menjejaskan keselamatan hidangan..

Walau bagaimanapun, kentang harus disimpan dengan betul untuk mengelakkan tumbuh dan hanya makanan berkualiti tinggi dan selamat yang harus dimakan. Sekiranya anda merasakan rasa pahit yang luar biasa, ini mungkin merupakan tanda kandungan toksin yang tinggi di dalam umbi dan tidak boleh dimakan..

Kelemahannya termasuk indeks glisemik yang tinggi, yang boleh buruk bagi kadar gula darah. Akibatnya, anda dapat menghadapi rasa lapar yang kerap, gangguan metabolik dan pembentukan deposit yang tidak diingini pada badan. Tetapi semua ini akan berlaku hanya jika anda makan kentang setiap hari. Walau apa pun, penting untuk diingat bahawa tidak ada yang boleh disalahgunakan, bahkan produk yang paling berguna..

Kentang, wortel, bit dan tanaman akar lain (E. Yu. Vecherina, 2013)

Sukar untuk membayangkan meja harian dan bahkan perayaan tanpa sayur-sayuran yang berkaitan dengan tanaman akar: kentang, wortel, bit, lobak, lobak. Mereka merupakan bahagian penting dalam diet kita, mereka boleh digunakan untuk menyiapkan banyak hidangan yang enak, mereka lazat dan kaya dengan vitamin dan unsur mikro, sementara tetap baik untuk waktu yang lama. Buku ini adalah mengenai cara menanam akar ini dengan betul dan mengekalkannya pada musim sejuk. Di dalamnya anda akan mendapat gambaran umum mengenai varietas dan kacukan dengan cadangan untuk memilih, penerangan mengenai pelbagai teknologi penanaman, semua peraturan teknologi pertanian, penuaian dan perlindungan tanaman, kaedah penyimpanan tanaman yang terbukti.

Isi kandungan

  • Pengenalan
  • Maklumat umum mengenai sayur-sayuran akar
Dari siri: Penuaian. Sentiasa dengan penuaian!

Potongan pengantar buku yang diberikan Kentang, wortel, bit dan tanaman akar lain (E. Yu. Vecherina, 2013) disediakan oleh rakan buku kami - syarikat Liters.

Maklumat umum mengenai sayur-sayuran akar

Kentang (Latin - Solanum tuberosum) adalah wakil keluarga Solanaceae, yang merangkumi spesies liar dan penanaman. Kentang yang paling biasa untuk penanaman adalah kentang Chile atau ubi..

Sejarah kentang di Rusia bermula dengan pemerintahan Peter I. Setelah berkenalan dengan tanaman ini di Belanda, tsar memerintahkan untuk mengirim sebungkus kentang ke Rusia. Pada mulanya, kilang itu jarang dan mahal, dan hidangan daripadanya hanya disajikan di pesta istana dan di rumah bangsawan sebagai pencuci mulut - umbi ditaburkan dengan gula.

Peter I memerintahkan penanaman kentang di mana-mana, tetapi ini menimbulkan tentangan dari orang biasa. Tumbuhan di luar negeri disebut epal iblis dan mereka menolak untuk membiak. Para petani tidak tahu bahawa hanya ubi yang sesuai untuk makanan, tetapi bukan beri hijau yang tumbuh di semak. Di kampung-kampung, terdapat banyak keracunan teruk oleh beri beracun. Penanaman kentang di Rusia bermula di bawah hukuman yang berat, kerusuhan kentang meletus di mana-mana (contohnya, A.I. Herzen menyebutkan tentangnya dalam "Masa lalu dan Pemikiran").

Pada tahun 1841, perintah pemerintah dikeluarkan di Rusia "Mengenai langkah-langkah untuk mempromosikan penanaman kentang." Arahan percuma mengenai cara menanam dan menanam kentang dihantar ke seluruh negara, dengan edaran 30,000.

Secara beransur-ansur, kentang itu berakar di Rusia. Hasil tanaman ini meningkat setiap tahun, kaedah baru menggunakan kentang ditemui. Penyebaran aktif budaya ini menyebabkan fakta bahawa pada akhir abad ke-19. keluasan tanamannya adalah 1.5 juta hektar. Pada mulanya, kentang hanya digunakan untuk makanan, kemudian kentang mula ditanam untuk makanan haiwan kesayangan. Kemudian, dari budaya ini mereka belajar mendapatkan pati, molase dan alkohol..

Pada masa ini, kentang merupakan tanaman makanan berharga yang memainkan peranan penting dalam makanan kita..

Kentang adalah ramuan abadi, tetapi ia digunakan sebagai tanaman tahunan untuk penanaman..

Kentang mempunyai sistem akar lobus yang menembusi tanah ke kedalaman yang cetek. Sebilangan besar akar berada di tanah atas, dan hanya akar individu yang menembusi kedalaman 1.5 m.

Umbi adalah batang yang diubah dan dipendekkan. Terdapat mata di permukaannya. Sekiranya anda melihat dengan teliti, susunannya tidak kacau, tetapi disusun secara berpusing. Setiap mata mempunyai 3 tunas. Pucuk mempunyai struktur yang kompleks: ia mengandungi batang pendek dengan lapisan tunas atas dan permukaan daun, tunas aksila dan akar..

Umbi kentang masak mempunyai pelbagai lapisan. Di atasnya terdapat kulit yang terbuat dari kain gabus, yang melindungi umbi dari pengaruh persekitaran dan mengering. Di bawah kulit terdapat parenchyma - sel dengan kandungan pati yang tinggi. Lapisan dalam adalah kambium (tisu pendidikan). Umbi juga mempunyai ikatan vaskular berserat. Mereka bersambung ke mata. Di bahagian dalam ubi, kandungan kanji lebih rendah. Bergantung pada pelbagai kentang, ia boleh mempunyai ubi dengan pelbagai bentuk dan warna..

Kentang mempunyai batang tegak setinggi 30 - 150 cm.Kadang-kadang batangnya menyimpang ke sisi. Di bahagian bawah tanahnya terdapat tunas aksila, dari mana stolon (pucuk bawah tanah) berkembang. Di bahagian atas stolon terdapat penebalan dari mana umbi baru tumbuh (Gamb. 1).

Gambar 1. Kentang

Daun kentang tidak dipotong dipotong dengan tepat, sederhana. Struktur daun adalah salah satu ciri utama dari pelbagai kentang. Bunga tumbuhan ini terdiri daripada 5 - 6 kelopak, yang dikimpal sebahagiannya. Mereka boleh berbeza warna - putih, biru, merah atau biru-ungu.

Adakah anda tahu bahawa terdapat beberapa muzium kentang di dunia? Yang paling terkenal adalah di Belgium dan Amerika Syarikat. Muzium-muzium menyimpan pelbagai barang yang berkaitan dengan sejarah budaya ini - dari setem pos biasa hingga lukisan karya Vincent Van Gogh "The Potato Eaters".

Bunga itu mempunyai satu putik dan lima stamen. Ovari atas mengandungi dua karpel dan banyak ovula. Sepal bunga menyatu di pangkal. Kentang mekar 30 - 35 hari selepas percambahan. Kentang adalah tanaman yang diserbu sendiri. Buahnya berry hijau, berbilang biji, dua sel. Buah beri bulat atau bujur. Umbi kentang digali mulai bulan Ogos.

Kentang biasanya digunakan dalam masakan, perubatan dan industri. Ini disebabkan oleh nilai pemakanan dan sifat perubatannya..

Kentang adalah produk berharga di atas meja kami. Umbi adalah 20 - 25% terdiri daripada karbohidrat kompleks (pati), ia juga mengandungi sejumlah kecil protein (2%) dan lemak (0,3%). Protein kentang mempunyai komposisi asid amino yang pelbagai dan tergolong dalam protein lengkap. Ubi kentang mengandungi sejumlah besar kalium, fosforus, kalsium dan magnesium. Kaya dengan kentang dan vitamin. Ia mengandungi vitamin B (B2, DALAM6), PP, C, D, K, E, serta asid folik dan karotena. Asid organik dalam kentang, sitrik, malik, oksalik, kopi dan klorogenik.

Kentang digunakan dalam pemakanan pemakanan. Dianjurkan jika diperlukan untuk memperkayakan diet dengan kalium (terkandung dalam kentang panggang dengan kulit) dan vitamin C (terdapat pada kentang muda, direbus dengan kulit). Ia juga membantu menghilangkan garam natrium dan air dari badan. Kentang disyorkan untuk aterosklerosis, hipertensi arteri, kegagalan jantung. Kerana kandungan kanji yang tinggi, kentang mempunyai kandungan kalori yang tinggi berbanding sayur-sayuran lain (2 - 3 kali). Oleh itu, ia sering digunakan dalam penyediaan hidangan utama, terutamanya lauk pauk. Kandungan nutrien utama dalam kentang ditunjukkan dalam jadual.

Nilai pemakanan kentang (100 g)

Nilai tenaga 100 g kentang - 73 kcal.

Carrot kebun (Latin - Daucus sativus) tergolong dalam keluarga payung.

Lobak terdapat di alam semula jadi di alam liar. Sebilangan besar spesies liarnya tumbuh di Afghanistan, jadi ada versi yang untuk pertama kalinya mereka mula menanam wortel di negara ini. Banyak kultivar telah dibiakkan melalui pemilihan dari wortel liar.

Orang mula mengusahakan tanaman ini untuk mendapatkan daun dan biji yang berbau harum. Kemudian mereka mula menggunakannya untuk makanan dan tanaman akar. Penyebutan pertama mengenai ini boleh didapati dalam sumber bertulis dari zaman kuno (abad ke-1 SM). Di Rom kuno, makanan perayaan disediakan dari wortel. Lobak datang ke Eropah hanya pada abad X-XIII. Dalam tulisan Ibn al-Awam dari Andalusia, pelbagai jenis lobak merah dan kuning dijelaskan. Juga, wortel dengan warna yang berbeza dijelaskan oleh doktor Byzantine Simeon Sith. Penyebutan tanaman akar ini juga terdapat di Domostroy, monumen karya sastera Rusia abad ke-16. Lobak oren pertama kali disebut dalam sumber bertulis Belanda abad ke-17.

Lobak adalah tumbuhan herba dwitahunan. Ini mencapai ketinggian 30 - 100 cm. Tanaman akar berwarna oren terang, dengan diameter 2.5 hingga 6 cm (Gambar 2).

Gambar 2. Lobak

Lobak mempunyai batang yang bergaris ditutup dengan rambut kasar. Daun adalah dua dan tiga pinnate, mempunyai susunan faraj biasa. Bunganya kecil, putih, membentuk perbungaan berbentuk payung yang kompleks. Buah wortel adalah biseeds yang ditutup dengan bulu. Tempoh berbunga - Jun hingga Ogos.

Terdapat banyak jenis lobak merah. Sayuran ini ditanam di mana sahaja..

Mereka telah menuai tanaman akar wortel tahunan sejak Ogos. Bahagian atas tanaman ini dapat dituai semasa tempoh berbunga, dan biji - hanya setelah matang, pada musim gugur.

Lobak mengandungi banyak bahan berguna: gula, bahan nitrogen, minyak sayuran, garam mineral, vitamin (C, PP, kumpulan B, provitamin A, pantotenik dan asid folik). Daripada bahan aktif secara biologi, wortel mengandungi asparagine, flavonoid, amilase, protease, lipase, catalase, phytofluene, lycopene, umbelliferone, invertase, peroxidase.

Lobak digunakan sebagai ubat dengan kesan tonik, diuretik, pencahar, anti-radang, penyembuhan luka. Juga diperhatikan sifat antiseptik wortel.

Lobak disyorkan untuk wanita menyusui untuk merangsang penyusuan. Ini melancarkan pencernaan makanan, menurunkan kolesterol. Lobak diresepkan untuk hipovitaminosis dan anemia, penurunan imuniti, penyakit kulit. Ia membantu untuk sembuh setelah penyakit yang panjang dan sukar..

Nilai pemakanan wortel terdapat di dalam jadual..

Nilai pemakanan wortel (100 g)

Nilai tenaga 100 g lobak merah - 32 kcal.

Beetroot (Latin - Beta vulgaris) adalah tanaman akar milik keluarga jerebu.

Banyak spesies liar dan jenis bit kini diketahui. Di Timur Jauh dan India, sayur ini telah digunakan untuk makanan sejak zaman dahulu lagi. Ini disebut dalam sumber bertulis yang terdapat di negara-negara Mediterranean, di wilayah Babylon Kuno..

Sifat penyembuhan bit telah diketahui sejak sekian lama. Jus bit digunakan untuk tujuan perubatan oleh penyembuh kuno: Hippocrates, Avicenna, Paracelsus. Pada Zaman Pertengahan, masyarakat negara-negara Balkan dan Eropah Timur menggunakan sayur-sayuran ini untuk mencegah wabak..

Orang juga menggunakan bit sebagai tanaman ubat. Bahagian atas bit - bahagian atas - digunakan untuk makanan, dan tanaman akar digunakan secara eksklusif sebagai ubat. Di Yunani kuno, bit dikorbankan untuk dewa-dewa seperti Apollo.

Pada awal era kita, bit mula ditanam tepat sebagai tanaman akar. Spesies yang kini tidak asing lagi bagi kita muncul. Di Kievan Rus, mereka belajar tentang bit pada abad X-XI, di Eropah Barat - pada abad XIII-XIV, dan di bahagian utara Eropah budaya itu tersebar pada abad XIV. Pada masa yang sama, bit makanan muncul di Jerman - mereka dikembangkan sebagai makanan ternakan. Kemudian pada abad XVI-XVII. dipisahkan sepenuhnya dua jenis bit - makanan dan makanan, dan pada abad XVIII. budaya itu tersebar luas ke seluruh Eropah. Komposisi kimia bit makanan sedikit berbeza daripada kantin. Walau bagaimanapun, spesies makanan mempunyai akar yang lebih keras - mereka mempunyai lebih banyak serat tumbuhan.

Bit gula muncul kemudian, dan penampilannya dikaitkan dengan kerja penternak. Pada tahun 1747, ahli kimia Jerman Andreas Marggraf menemui sejumlah besar gula dalam bit. Pada masa itu, menurut saintis, bit makanan mengandungi 1.3% gula. Varieti moden bit gula yang diternak oleh penternak mengandungi lebih daripada 20%. Pelajar Marggraf Franz Karl Achard mengembangkan kaedah untuk menghasilkan gula dari bit dan pada tahun 1801 membuka kilang pemprosesan bit gula pertama di Lower Silesia. Pada masa itulah budaya ini mulai tersebar luas di banyak negara..

Pada akhir abad XIX. bit telah tumbuh di semua benua dunia, kecuali Antartika. Sekarang digunakan bersama dengan tebu untuk mendapatkan gula..

Bit adalah tumbuhan herba satu, dua tahunan dan abadi. Tanah airnya adalah Mediterranean. Ia dibahagikan kepada makanan, kantin dan gula.

Beet mempunyai sistem akar umbi. Ini membentuk tanaman akar, dari mana akar panjang memanjang ke sisi, mencapai panjang hingga 2.5 m. Akar ditutup dengan rambut hingga 3 mm. Tanaman akar yang lezat dan berdaging terbentuk dalam bit meja, daunnya membentuk roset. Mereka berbentuk hati, besar, berdaging. Bilah daun terletak di tangkai panjang, terdapat dua jenis - halus dan beralun.

Tanaman akar dibahagikan kepada bahagian kepala, leher dan akar. Sekiranya anda memotongnya, anda akan melihat cincin berwarna terang (burgundy), bergantian dengan cincin tisu tumbuhan yang kurang berwarna. Semakin sedikit bilangan cincin, semakin nipis dan cerah, semakin tinggi rasa bit (Gamb. 3).

Pada tahun ke-2 kehidupan, bit membentuk semak benih, mencapai ketinggian 1 m dan terdiri dari batang tengah dan beberapa sisi. Perbungaan panikel terletak di batang. Mereka terdiri dari spikelet panjang dan longgar dengan bunga biseksual kecil. Bunga nondeskrip berwarna hijau keputihan memiliki kelopak, dan di tengahnya terdapat ovari tiga sel atas. Bunga adalah axillary, sering tumbuh dalam kumpulan 2 - 3 bunga.

Rajah 3. bit

Beetroot adalah tumbuhan yang diserbuki angin. Ia mula mekar dalam 50 - 60 hari selepas menanam akar rahim. Tempoh berbunga adalah 30 - 40 hari. Pematangan benih berakhir pada hari ke-115 - ke-125 selepas penanaman. Buah bit adalah kacang. 2 - 4 kacang membentuk anak benih yang kelihatan seperti glomerulus. Terdapat jenis bit biji tunggal, di mana buah tunggal terbentuk.

Beetroot adalah sayuran akar yang berharga dan sihat - ia mengandungi sejumlah besar nutrien berguna: vitamin kumpulan B, PP, C, A, asid folik, betaine dan bioflavonoid. Terdapat banyak mineral dalam bit: kalium, magnesium, kalsium, besi, tembaga, yodium. Sayuran akar ini disyorkan sebagai tonik umum, meningkatkan metabolisme dan pencernaan. Bit adalah bahagian diet terapeutik dan diresepkan untuk pelbagai penyakit: anemia, sembelit, kegemukan. Dipercayai bahawa pengambilan bit dalam makanan secara berkala melindungi daripada perkembangan barah. Beetroot membantu menyegarkan badan, kerana ia membantu dalam pembaharuan tisu. Ia digunakan secara meluas dalam memasak dan pengetinan. Bit adalah antara sayur-sayuran yang mesti ada dalam makanan kita. Nilai pemakanan sayuran akar ini ditunjukkan dalam jadual.

Nilai pemakanan bit (100 g)

Nilai tenaga 100 g bit - 42 kcal.

Lobak (Latin - Raphanus satiυus) adalah sayuran akar yang tergolong dalam genus lobak salib. Nama itu berasal dari kata Latin "radix", yang bermaksud akar, kerana tanaman ini mempunyai bahagian yang paling enak dan paling sihat - sayuran akar.

Lobak adalah sayur awal yang muncul di meja kami sebaik sahaja musim sejuk. Sayuran akar ini telah lama dikenal, bahkan ada legenda bahawa di Yunani kuno, lobak dikorbankan untuk para dewa. Spesies ini mungkin berasal dari lobak tepi laut, yang tumbuh di Laut Tengah. Orang telah menanam lobak sekurang-kurangnya 5 ribu tahun. Di Eropah, sayur ini telah merebak sejak abad ke-16. dan di banyak negara disebut "lobak Perancis". Jenis budaya moden ini hanya terbentuk pada akhir abad ke-18. Spesies yang tumbuh di wilayah Eropah, di Jepun dan China, berbeza antara satu sama lain dalam struktur tanaman akar, buah dan daun. Jenis lobak Eropah disajikan di Rusia.

Lobak adalah tanaman tahunan dengan sayur-sayuran akar berdaging yang berbentuk kon, bujur atau bulat. Warna akar lobak juga berbeza - boleh berwarna putih, kuning, merah jambu dan merah. Buburnya berwarna putih salji atau kekuningan (Gbr. 4), sangat lembut dan berair, dengan rasa kurang sedap.

Gambar 4. Lobak

Daun lobak lyrate membentuk roset. Mereka biasanya terbahagi (daun jarang utuh atau bergerigi di sepanjang pinggir). Bunga lobak berwarna putih, merah jambu atau ungu pucat. Mereka muncul pada hari 50 - 70 setelah menyemai dan mempunyai 4 kelopak. Buah lobak - polong sepanjang 2,5 - 7,5 cm. Ciri khasnya ialah ia tidak retak.

Di bandar Oaxaca di Mexico, tidak lama sebelum Tahun Baru, ada percutian - Malam Lobak. Setiap orang dapat mempraktikkan seni memotong pelbagai tokoh dari lobak dan membuat komposisi tematik.

Biji lobak berwarna bulat, tidak teratur, ringan atau coklat gelap. Mereka mengekalkan keupayaan percambahan mereka selama 3 - 4 tahun.

Lobak mengisi bekalan vitamin dan mineral dalam tubuh, dan juga kaya dengan serat tumbuhan, yang meningkatkan fungsi usus dan membantu mengatasi sembelit. Sayuran akar ini dengan rasa yang unik banyak digunakan dalam salad. Lobak mengandungi vitamin C, kumpulan B, PP. Akarnya mengandungi banyak mineral: kalium, natrium, kalsium, magnesium, besi dan fosfor. Lobak menguatkan sistem imun, meningkatkan tahap hemoglobin dalam badan, mengaktifkan metabolisme dan merangsang pencernaan.

Lobak tidak digalakkan untuk penyakit radang saluran gastrointestinal, kerana akarnya mengandungi bahan yang menjengkelkan. Nilai pemakanan sayur ini terdapat dalam jadual..

Nilai pemakanan lobak (100 g)

Nilai tenaga 100 g lobak - 20 kcal.

Kentang adalah sayur atau tidak?

Kentang tergolong dalam keluarga nighthade dan merupakan sejenis tanaman herba ubi abadi. Umbi boleh dimakan, kentang, dan pada masa ini kentang adalah produk makanan yang penting.

Istilah sayur digunakan dalam masakan. Sayuran difahami sebagai bahagian yang boleh dimakan (umbi, buah) dari tanaman, tidak termasuk buah, bijirin dan kacang. Dan jika anda melihat sayur-sayuran dari sudut pandang botani, maka sayur-sayuran dianggap sebagai bahagian tumbuhan herba yang boleh dimakan..

Dan kerana kentang adalah tanaman herba, oleh itu ia adalah sayur.

Terdapat banyak teori di Internet mengenai apa sebenarnya kentang. Di antara semua jenis pilihan, anda boleh menemui buah, sayur, beri, sayur akar, tanaman.

Mungkin perbahasan yang paling serius berlaku antara pilihan seperti sayur-sayuran dan sayur-sayuran akar. Sekiranya anda menerangkan keterangannya, maka kita boleh mengatakan bahawa kentang adalah sayuran..

Kami merujuk sayur sebagai kentang.

Pada waktu malam kami menggoreng sedikit.

Dan kami makan dengan sayur-sayuran lain;

lada, tomato, timun.

Hujah di atas selalunya adil, tetapi sepihak. Dengan semua petunjuk, kentang tentu saja sayur. Tetapi sayur adalah istilah pertanian dan ekonomi, kurang botani, dan yang paling penting, hanya isi rumah dan masakan. Mengikut peraturan, seseorang harus mempercayai ilmu botani., tetapi ia hanya memberikan pilihan yang paling samar. Ilmu yang menyertainya, s-ekonomi I, memberikan mutiara berikut: di negara-negara Barat, kentang yang matang awal dianggap sebagai sayur; mereka tidak ingat menjadi milik orang lain.

Penyelesaian yang baik telah dijumpai oleh badan pemerintahan kami baru-baru ini: dalam Resolusi rancangan "Parti dan Pemerintah" untuk pengeluaran "sayur-sayuran dan kentang."!?

Sayur-sayuran. Senaraikan dengan foto

Ini adalah buah dan sayuran yang boleh dimakan. Mereka berdasarkan karbohidrat, dan hampir tidak ada protein dan lemak di dalamnya. Pada masa yang sama, terdapat banyak bahan aktif secara biologi - vitamin, asid organik, serat, pektin. Sayur-sayuran harus dimakan secara berkala: menurut model "piring yang sihat", sayur-sayuran harus terdiri dari seperempat dari semua makanan yang dimakan dalam sehari. Semasa merancang diet, disarankan untuk mengambil kira bukan sahaja pilihan anda, tetapi juga cadangan pakar pemakanan - cuba makan lebih berwarna.

Fitonutrien memberi warna pada sayur-sayuran, yang juga melindungi dari pelbagai penyakit.

  • Sayuran merah adalah sumber beta-karoten, likopen, vitamin C. Mereka mencegah perkembangan barah dan penyakit jantung, dan menyembuhkan sistem pencernaan.
  • Hijau adalah gudang vitamin A, C, K, asid folik, klorofil, lutein, kalsium. Mereka perlu dimakan untuk menurunkan kadar kolesterol "buruk" dalam darah, menormalkan tekanan darah, menguatkan gigi dan tulang, dan menjaga penglihatan.
  • Jeruk - mengandungi beta-cryptoxanthin dan beta-karoten, yang bermanfaat untuk kesihatan sistem pernafasan, kulit, mata.
  • Biru dan ungu - sumber antosianin dan resveratrol, yang mempunyai kesan anti-radang dan anti-penuaan.
  • Putih - sumber sulfur, allicin, quercetin, dan mereka membantu mengawal berat badan, tekanan darah, mempunyai sifat anti-radang dan anti-barah.

Anak panah

Bahasa Inggeris garut - tepung kanji
Ini adalah pati yang terbuat dari akar panah, tanaman tropis di Amerika Selatan. Arrowroot juga ditanam di kepulauan Fiji dan Brazil. Umbi tanaman digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran akar umbi. Dalam kes ini, rimpang kering dari akar umbi digunakan, yang digiling menjadi tepung.

Terung

Dalam klasifikasi ilmiah, ia mewakili keluarga Solanov, dan dalam pengertian ini dapat disebut sebagai saudara kentang, tomat, paprika, tembakau, tetapi, di samping itu, ia juga merupakan "saudara" dari bijih dan henbane beracun. Nasib kuliner budaya sayur ini sukar. Sebagai produk makanan, terung di Eropah menjadi menarik hanya sejak abad ke-19. Sebelum itu, ia tidak dihargai dan bahkan dianggap sebagai penyebab beberapa gangguan mental. Lama kelamaan, berkat penemuan sejumlah khasiat berguna, terung menjadi menarik bukan sahaja untuk tukang masak, tetapi juga untuk doktor..

Okra

Sayuran ini mempunyai banyak nama, termasuk: gombo, okra dan jari wanita. Sekiranya anda mendengar nama ini, ini bermaksud bahawa kita bercakap mengenai okra - tanaman sayuran yang agak berharga, yang tergolong dalam keluarga Malvov. Tidak ada yang diketahui mengenai asal usul tanaman ini, tetapi meluas di Afrika, Amerika Utara, India dan kawasan tropika. Ada yang menyebutnya tanah air Afrika Barat, yang lain - India. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pelbagai jenis dan jenis okra tumbuh di tempat-tempat ini..

Keledek

Anggur herba dengan batang-bulu mata menjalar panjang (1-5 m), berakar di simpul. Ketinggian semak adalah 15-18 cm. Daun ubi jalar adalah tali leher atau lobak sawit, pada tangkai panjang. Bunga duduk di axil daun; corolla besar, berbentuk corong, merah jambu, ungu pucat atau putih. Banyak jenis tidak berbunga. Pendebungaan silang, terutamanya oleh lebah. Buah - kapsul 4 biji; biji berwarna hitam atau coklat, berdiameter 3,5-4,5 mm. Akar sisi ubi jalar menebal dengan kuat dan membentuk ubi dengan daging putih, oren, merah jambu atau merah yang boleh dimakan. Sebiji ubi keledek beratnya dari 200 g hingga 3 kg.

Orang Sweden

Rutabaga adalah tanaman dwitahunan keluarga kubis, dengan hasil yang tinggi. Ternyata dari menyeberangi lobak dan kubis putih. Sebilangan penyelidik percaya bahawa rutabaga dikembangkan di wilayah Mediterranean. Akarnya bulat atau bujur, kelihatan seperti lobak, tetapi agak lebih besar, dagingnya berwarna kuning, oren atau putih, ditutup dengan kulit hijau-kelabu atau merah-ungu.

Daikon (lobak Jepun)

Daikon mempunyai akar yang lebih besar daripada lobak - dari 2 hingga 4 kg. Mereka mempunyai rasa tinggi: mereka lebih berair, lembut, tanpa rasa langka yang tajam, ia disimpan dengan sempurna sepanjang musim sejuk. Daikon boleh dimakan segar, direbus dan masin.

Zucchini

Zucchini membuatnya dari Amerika Tengah ke Eropah pada abad ke-16, tetapi penduduk Dunia Lama merasakan buahnya hanya dua abad kemudian, ketika tanaman ini tidak lagi dianggap eksklusif sebagai tanaman hiasan. Sejak itu, zucchini secara beransur-ansur mula mendapat tempat di ladang dan kebun. Hari ini ia ditanam di hampir semua isi rumah. Zucchini (dan jenis zucchini) digoreng, dikukus, acar dan kalengan untuk musim sejuk. Orang-orang menghargai sifat diuretik produk ini, keupayaan untuk mengembalikan metabolisme garam, membuang toksin dan kolesterol "buruk". Tetapi penyelidikan saintifik yang serius ke sumsum sayur baru bermula, membuka beberapa jalan yang menjanjikan..

Caper

Tunas tumbuhan herba atau pokok renek dari spesies Capparis spinosa dari keluarga caper, biasa di kawasan gersang di Mediterranean, Asia, India, Afrika Utara, Amerika Utara. Jenis caper liar digunakan di Dagestan. Caper juga tersebar luas di Caucasus dan Crimea, di mana mereka tumbuh di atas batu karang yang tandus dari Alushta ke Sudak dan Feodosia.

Kubis putih

"Kebiasaan" dan kelaziman kubis putih di kebun kita memberi kesan tidak berguna sayur ini dalam meningkatkan kesihatan. Hanya kepentingan kubis dalam dietologi dan program penurunan berat badan sepertinya tidak dapat dipertikaikan, kerana kandungan kalori rendah dan banyaknya serat. Sementara itu, zat-zat yang terkandung dalam kubis secara signifikan dapat mengurangkan risiko barah usus, mencegah perkembangan aterosklerosis, menghilangkan kesan pendedahan radiasi dan memberi kesan terapeutik pada sejumlah sistem tubuh lain.

Brokoli

Brokoli mengandungi sebilangan besar bahan berguna yang termasuk dalam komposisi ubat-ubatan untuk rawatan diabetes, pelbagai penyakit saluran gastrousus, hati, sistem kardiovaskular, dll. Brokoli hampir bebas daripada "kesan sampingan" (berkaitan dengan sebatian purin), yang merupakan ciri lain dari kubis... Tetapi memaksimumkan brokoli tidaklah mudah. Sebilangan unsur hancur ketika dipanaskan, beberapa - apabila dibekukan, beberapa - dalam cahaya. Oleh itu, untuk menyediakan makanan yang benar-benar sihat, anda perlu mengetahui beberapa ciri penyimpanan dan pemprosesannya..

Pucuk Brussels

Ia dibiakkan dari sayur collard oleh penanam sayur di Belgia, dari mana ia menyebar ke Perancis, Jerman dan Belanda. Karl Linnaeus adalah yang pertama menggambarkan kubis secara ilmiah dan menamakannya kubis Brussels sebagai tukang kebun Belgia dari Brussels. Ia muncul di Rusia pada pertengahan abad ke-19, tetapi tidak mendapat pengedaran kerana keadaan cuaca yang teruk. Pucuk Brussels ditanam secara meluas di Eropah Barat (terutamanya Britain), Amerika Syarikat dan Kanada. Di Rusia, ditanam dalam jumlah yang terhad, terutama di wilayah tengah..
Untuk makanan, kepala kubis berdaun hijau muda digunakan, yang berada di batang daun pada batang tanaman. Rasa kubis Brussels adalah rasa manis, tidak seperti rasa kubis. Lebih baik memilih kubis berwarna hijau terang, kuat, padat dan kecil - yang besar boleh terasa pahit.

Kubis Kohlrabi

Ia adalah tanaman batang yang disebut. Inti buah ini lembut dan berair, sangat menyenangkan rasanya, agak mengingatkan pada tunggul kubis. Tempat kelahiran kohlrabi dianggap Eropah Utara. Nama yang diterjemahkan dari bahasa Jerman ditafsirkan sebagai "lobak kubis". Penyebutan pertama kubis kohlrabi dicatat pada tahun 1554, dan secara harfiah satu abad kemudian, kohlrabi menyebar hampir ke seluruh Eropah, hingga ke Mediterranean.

kubis merah

Ini adalah pelbagai kubis putih. Ia mempunyai daun ungu kebiruan, kadang-kadang dengan warna ungu, warna spesifiknya sudah terlihat pada anak benih. Kehadiran warna ini disebabkan oleh peningkatan kandungan bahan khas - anthocyanin. Kubis merah matang lambat dan tidak mempunyai jenis pematangan awal. Tempoh pertumbuhan dan perkembangan berlangsung hingga 160 hari. Varieti awal kubis merah cukup tahan sejuk dan tidak begitu menuntut pada iklim dan tanah seperti jenis kubis putih, tetapi yang terakhir agak berubah-ubah.

Kubis Pak choy

Ini adalah salah satu tanaman sayur-sayuran Cina yang paling kuno. Hari ini, dia telah mendapat populariti yang hebat di Asia dan setiap hari semakin banyak peminat baru di Eropah. Kubis Pak-choi adalah saudara dekat kubis Peking, tetapi berbeza dari itu secara luaran, secara biologi, dan juga dari segi ekonomi..

Kobis

(juga dikenali sebagai kubis "salad")
Di China, varietas ini ditanam dan dibiakkan pada abad kelima Masihi, setelah itu ia mendapat populariti yang cepat di Jepun, Korea, dan Asia Tenggara. Kubis peking telah terkenal di Eropah dan Amerika Syarikat sejak kebelakangan ini. Nama kedua "Peking", di mana ia dapat dijumpai - "Petsai".

Kubis Romanesco

ital. romanesco - kubis roman
Ini adalah hasil percubaan pembiakan melintasi kembang kol dan brokoli. Kilang ini tahunan, termofilik, memerlukan pemberian makanan beralkali dan penyiraman sederhana. Hanya kepala kubis yang digunakan untuk makanan, yang terdiri dari perbungaan hijau muda dalam bentuk lingkaran fraktal. Selain itu, setiap tunas terdiri daripada tunas serupa yang membentuk lingkaran.Kubis adalah produk makanan dan mudah dicerna..

Kubis Savoy

Ini pertama kali muncul di daerah Itali Savoy, yang mempengaruhi namanya - Savoy. Petani di daerah ini adalah yang pertama menanam pelbagai jenis kubis ini. Telah terkenal di negara kita sejak abad ke-19, tetapi tidak menjadi popular, walaupun segar rasanya lebih enak daripada kubis putih. Kubis ini banyak digunakan di Eropah Barat dan Amerika Syarikat. Kubis Savoy mirip dengan kubis putih, tetapi daunnya yang bergelombang, kerinting dan nipis berwarna hijau gelap mempunyai rasa dan aroma yang lebih halus. Ia tidak sekeras kubis jenis lain, kerana ia tidak mempunyai urat kasar. Dan juga lebih berkhasiat daripada putih dan berkepala merah. Kubis Savoy mengandungi banyak bahan aktif biologi, gula, minyak mustard. 4 kali lebih banyak lemak dan 25% lebih sedikit serat daripada kubis putih.

Kembang kol

Datang dari kawasan Mediterranean. Ia pertama kali dibawa dari Eropah Barat pada abad ke-17.. Namun, kami sangat menyukainya daripada kubis putih biasa, dan memberikannya peranan sekunder. Tidak seperti, katakanlah, Eropah. Di sana, kembang kol adalah produk makanan, berguna pada usia berapa pun dan sangat disukai. Ia mempunyai serat yang jauh lebih sedikit daripada serat biasa, dan oleh itu mudah diserap..

Kentang

Produk yang sangat serba boleh, dan ini ditunjukkan bukan hanya dalam masakan. Antara hasil pemprosesan kentang adalah etil alkohol, agen antimikroba dan papan papan gentian, yang berkat pati kentang diklasifikasikan sebagai bahan mesra alam. Dalam bidang kedokteran, zat dari ubi kentang digunakan untuk mengembangkan ubat-ubatan yang memperlambat permulaan penyakit Alzheimer, menghancurkan sel-sel barah di saluran gastrointestinal, dan mengurangi keradangan. Sifat bermanfaat kentang, yang sebelumnya hanya diminta dalam perubatan tradisional, mempunyai kepentingan saintifik khas..

Jagung

Budaya yang tidak tergantikan dalam ekonomi dunia. Pati, tepung, alkohol, minyak, biogas - semua ini dihasilkan dalam jumlah yang cukup berkat jagung. Tanpanya, umat manusia tidak dapat menanggung makanannya sendiri atau menyediakan makanan untuk haiwan peliharaan. Tetapi penyelidikan baru mengenai manfaat kesihatan jagung dapat meningkatkan minat tanaman unik ini..

Bawang mentol

Ini adalah salah satu produk yang paling popular dalam perubatan tradisional. Lebih-lebih lagi, sebilangan besar khasiatnya yang berguna, yang dikenal sejak zaman kuno, disahkan oleh sains moden. Mengesahkan, tetapi membetulkan dan menjelaskan. Sebagai contoh, doktor moden, yang bersetuju dengan kesan antimikrob pada phytoncides bawang, sangsi dengan kebiasaan meletakkan piring dengan bawang cincang di sekitar bilik semasa wabak SARS. Dan pakar pemakanan moden, dalam usaha untuk mengekalkan faedah maksimum, juga membuat perubahan sendiri terhadap kaedah tradisional penyediaannya..

Daun

Leek, ramuan tahunan, dari keluarga Bawang. Ketinggian tanaman 40-90 cm. Daun daun bawang dari warna hijau hingga biru kehijauan, bunga keputihan atau merah jambu, membentuk payung. Mentol memanjang, tanpa mentol atau dengan beberapa mentol. Batangnya muncul dari tengah mentol. Daun linear-pisau pembedah, tutup dengan hidung yang panjang; payung besar, sfera; perianth berwarna keputihan atau, lebih jarang, berwarna merah jambu, dengan daun yang agak kasar. Filamen stamen lebih panjang daripada perianth, dalaman tiga-terpisah, dengan bahagian tengah 2 kali lebih pendek daripada pangkal.

Bawang merah

Ramuan dwitahunan dari keluarga Bawang. Bawang merah terdiri daripada banyak ulas, seperti bawang putih. Lebih kecil dari bawang, tetapi masak lebih awal dan disimpan dengan baik. Selalunya, bawang merah ditanam demi kehijauan. Dia mempunyai selera yang hebat, dia tidak tajam. Bulu lembut, nipis. Sebaik sahaja bawang tumbuh 20 cm, ia mesti dipotong tanpa penyesalan - ini akan menghalang penembakan, sehingga bawang merah rentan (terutama ketika menanam pada musim luruh).

Luffa

Tumbuhan ini adalah pokok anggur herba, yang sama sekali tidak pilih-pilih, oleh itu, merawatnya adalah sederhana. Luffa mempunyai satu ciri - musim tumbuh lama. Budaya ini, seperti timun, tidak suka pemindahan, oleh itu, untuk penanamannya, kaedah pemindahan anak benih yang kurang trauma harus dipilih..

Lobak

Kerana kandungan satu atau satu lagi pigmen, wortel dapat menunjukkan sifat bermanfaat yang sama sekali tidak dijangka. Dan ini bukan hanya untuk memperkuat fungsi visual, walaupun kekurangan vitamin A, yang terkandung dalam wortel oren biasa, dapat menyebabkan gangguan penglihatan senja. Kami bercakap mengenai puluhan penyakit dalam rawatan yang mana wortel dapat menunjukkan sisi terbaiknya. Lebih-lebih lagi, barah adalah salah satu lawan yang paling hebat yang boleh ditangani wortel dalam keadaan tertentu..

Momordica

Ini adalah ramuan tahunan memanjat yang tergolong dalam keluarga labu. Momordica ditanam di balkoni, di kamar, di taman, sebagai penyembuhan dan liana yang cantik. Tumbuhan ini dengan buah-buahan yang boleh dimakan menghiasi tingkap selatan, teres dan balkoni terbuka, gazebo, dinding, pagar dan teralis hiasan..

Timun

Ramuan tahunan keluarga labu. Batang - merayap atau memanjat, puber dengan rambut kecil yang tidak berwarna, ukurannya mencapai 1-2 m. Daun bergantian, keseluruhan, dengan tepi bergerigi. Bunga 3-4 cm, kuning, uniseksual. Dalam kebanyakan jenis timun, bunga betina dan jantan terletak di tanaman yang sama. Bermula dari daun ke-3-4, antena terbentuk di axil daun, dengan bantuan tanaman itu diperkuat pada penyangga. Buah timun berbilang biji, berair, hijau zamrud, berbuih. Ia mempunyai bentuk dan ukuran yang berbeza bergantung pada ragamnya. Dalam istilah masakan, timun secara tradisional disebut sebagai tanaman sayur..

Parsnip

Tumbuhan dwitahunan dengan akar yang tebal, manis dan berbau harum. Batangnya bergaris tajam. Daunnya berwarna pinat. Bunga berwarna kuning. Buah parsnip berbentuk bulat elips, rata, kekuningan dan kekuningan. Mekar pada bulan Julai - Ogos. Parsnips masak pada bulan September.

Skuasy

Bentuk labu masak awal. Buah labu boleh dituai dari kebun pada hari matang 5-6. Pada masa ini, labu hijau lembut ditutup dengan kulit nipis, dan di dalamnya terdapat pulpa elastik dan sedikit pahit. Sekiranya anda meninggalkan labu di kebun, kulit akan cepat putih, dan buah-buahan menjadi tidak boleh dimakan. Patisson boleh direbus, digoreng, acar atau masin. Diterjemahkan dari bahasa Perancis, perkataan labu diterjemahkan sebagai "piring sayur". Dan ini bukan kebetulan, kerana labu sangat sesuai untuk pemadat.

Lada manis

Buah tanaman herba tahunan keluarga Solanaceae. Buah lada manis adalah buah berongga palsu, pelbagai biji, merah, oren, kuning atau coklat, dengan pelbagai bentuk dan saiz (dari 0.25 hingga 190 g). Di alam liar, lada ini terdapat di kawasan tropika di Amerika..

Tomato

Tomato kebun yang biasa kita gunakan mempunyai warna merah yang kaya. Ini bermaksud, antara lain, bahawa tomato mengandungi lycopene, antioksidan kuat dengan sifat antikanker dan antikarsinogenik, yang mengurangkan risiko terkena beberapa jenis barah dan menyumbang kepada pembentukan tisu tulang. Tetapi terdapat banyak komponen berguna lain dalam sebiji buah tomato yang bertanggungjawab untuk "front work" mereka sendiri. Keupayaan zat-zat ini akan membolehkan anda melihat tomato yang biasa kita gunakan dengan cara yang baru..

tomato ceri

Tomato ceri adalah pelbagai jenis kebun tomat dengan buah 10 - 30 g. Ia dikenali oleh semua orang sebagai makanan pembuka, digunakan untuk menyediakan pelbagai salad, dan juga untuk pengawetan. Terdapat pelbagai jenis ceri yang dikeringkan. Nama itu berasal dari perkataan Inggeris cherry, yang bermaksud ceri. Ini tidak bermaksud rasa tomato dan ceri serupa. Cuma rupa dan ukuran sayurnya sangat mirip dengan ceri..

Radicchio

Ini adalah salad salad dari keluarga chicory. Dalam "Sejarah Alam" nya, Pliny the Elder menulis tentang tanaman ini sebagai ubat yang mampu membersihkan darah dan membantu orang yang menderita insomnia. Marco Polo juga menulis mengenai dia. Dia mendakwa bahawa ia adalah produk kegemaran penduduk wilayah Veneta (Venice sekarang). Dan hari ini radicchio adalah salah satu salad yang paling popular di kalangan orang Itali..

Lobak

Ia adalah tanaman yang boleh dimakan dan ditanam sebagai sayur di banyak negara di seluruh dunia. Namanya berasal dari lat. radix adalah akarnya. Sayuran akar biasanya dimakan, setebal hingga 3 cm dan ditutup dengan kulit nipis, sering dicat dengan warna merah, merah jambu atau putih-merah jambu. Akar lobak mempunyai rasa pedas. Rasa lobak khas ini disebabkan minyak sawi tanaman, yang ditukar menjadi minyak mustard glikosida di bawah tekanan..

Lobak

Ramuan tahunan atau dua tahunan, spesies genus lobak dari keluarga Kubis. Tanaman akar lobak, bergantung pada varietas, dapat berbentuk bulat, bujur atau bujur. Warna kulit - dari hitam dan kelabu biasa hingga putih, merah jambu, hijau, ungu. Lobak hitam dan hijau lebih lembut, hijau lobak lebih manis. Mereka menggunakan sayur-sayuran akar dan dedaunan lobak muda, menambahkannya ke pelbagai salad dan sup. Sayuran akar lobak dimakan mentah, direbus dan digoreng, ditambahkan ke salad, makanan ringan, okroshka, borscht, sup, pelbagai hidangan daging dan sayur-sayuran.

Lobak hitam

Lobak hitam adalah yang paling pahit, tetapi paling sihat. Lobak tidak boleh membanggakan sejumlah besar vitamin, namun komposisi vitamin sayur ini sangat seimbang.

Ramuan tahunan atau dwitahunan keluarga Kubis. Sayuran akar kuning halus, berdiameter 8 hingga 20 cm dan berat 10 kg. Semua jenis lobak matang sangat awal, tanaman akar siap dibentuk dalam 40 - 45 hari, jenis akhir - dalam 50 - 60 hari. Roset daun mencapai ketinggian 40 - 60 cm. Lobak telah dikenali sebagai tanaman sayuran dan perubatan sejak zaman kuno. Lobak boleh dibakar, direbus, disumbat, kaserol dan rebusan dibuat daripadanya, sangat sesuai untuk membuat salad. Ia boleh disimpan lama di tempat yang sejuk tanpa kehilangan kualiti penyembuhannya; mudah diserap oleh badan dan disyorkan untuk makanan bayi. Di Rusia, ungkapan "lebih sederhana daripada lobak kukus" telah lama diketahui, menunjukkan penggunaannya jangka panjang dan kerap.

Beet

Ini adalah tanaman sayur-sayuran dengan sejarah kuno dari keluarga Amarantov. Beet ditanam, kediamannya dianggap sebagai wilayah Mediterranean, 4000 tahun yang lalu. Pewarna semula jadi diekstrak dari sayuran akar, tanaman itu digunakan dalam perubatan, memasak, dan dalam industri.

Artichoke Yerusalem

Artichoke Yerusalem adalah ramuan abadi setinggi satu setengah meter (kadang-kadang hingga empat) dengan batang puber lurus, daun ovoid dan bakul perbungaan kuning dengan diameter 6-10 cm. Artichoke Yerusalem dapat tumbuh di satu tempat hingga 30 tahun. Umbi seberat 20-30 hingga 100 gram, warnanya berbeza (bergantung pada ragamnya) - putih, kuning, merah jambu, ungu, merah; Bubur artichoke Yerusalem lembut, berair, dengan rasa manis yang menyenangkan.

Buncis (buncis)

Buncis adalah tanaman legum tahunan yang biji-bijiannya memiliki bentuk yang tidak biasa, menyerupai kepala domba dengan paruh burung. Batangnya tegak, ditutup dengan rambut kelenjar. Daun berwarna pinat. Ia mencapai ketinggian 20-70 cm. Aksi pendek, bengkak, berisi dari 1 hingga 3 butir, dengan permukaan kasar. Warna chickpea dari kuning hingga sangat gelap. Jisim 1000 biji kacang Turki, bergantung pada varietasnya, berkisar antara 150 dan 300 g.

Labu

Malah tukang kebun yang berpengalaman tidak selalu mengetahui tentang nilai sebenar buah dan biji labu. Sebagai contoh, tidak semua orang mendengar bahawa labu mempunyai 4-5 kali lebih banyak β-karoten daripada wortel, yang terkenal dengan penunjuk ini. Biji labu mengalahkan semua catatan dalam kandungan L-arginine dan zink, dan memandangkan kandungan tokoferol (vitamin E) yang tinggi dalam biji labu dan buah, labu dapat disebut produk yang paling penting dalam memulihkan dan mengekalkan fungsi seksual dan kesuburan pada lelaki. Juga, labu memainkan peranan penting dalam perubatan, dan dalam pemakanan, dan dalam memasak. Tambahkan sebilangan kecil kontraindikasi semasa menggunakan labu - dan anda mendapat produk yang sempurna..

Adas

Adas adalah ramuan abadi dari keluarga saderi, tingginya hingga 90-200 cm. Dalam penampilannya menyerupai dill, rasa dan aroma lebih dekat dengan anise, tetapi dengan rasa yang lebih manis dan lebih menyenangkan. Adas adalah biasa dan sayur-sayuran, yang terakhir mempunyai batang berisi. Ia harus ditentukan dengan teliti: ia boleh dikelirukan dengan payung beracun yang lain! Fusiform akar adas, berdaging, berkedut. Batang dengan mekar kebiruan, lurus, bercabang. Daun adalah tiga kali, empat kali pinat, dengan lobus filamen panjang. Bunga kuning kecil terletak di bahagian atas batang dalam bentuk payung kompleks yang rata. Buah adas adalah dua biji yang panjang, manis rasanya, mengingatkan pada anise. Adas mekar pada bulan Julai-Ogos, berbuah pada bulan September. Adas diusahakan sebagai tanaman perubatan.

Horseradish adalah ramuan abadi dari keluarga Kubis, dengan akar yang kuat dan berdaging. Horseradish mekar pada bulan Mei - Jun. Penuaian pada akhir musim luruh, sebelum bermulanya fros, atau pada musim bunga. Akar lobak digunakan untuk tujuan perubatan.

Zucchini

Zucchini adalah varieti zucchini Eropah, sejenis labu, buahnya mempunyai bentuk hijau yang panjang. Diagihkan di Eropah Barat dan di pantai Mediterranean. Zucchini tumbuh dengan sangat cepat: mereka boleh dicabut dalam 3-7 hari selepas ovari muncul. Terdapat lebih daripada 10 jenis dan kacukan zucchini di negara kita..

Chayote

Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Labu. Batang dan daun tanaman lebih menyerupai liana. Sepanjang musim, sayur ini dapat menghasilkan hingga 80 buah berbentuk pir..
Mereka, selalunya tidak matang sepenuhnya, dimakan rebus, direbus, dibakar, dan ditambahkan ke salad mentah. Selain buahnya, sayur-sayuran yang lain juga dimakan: daun, biji dengan rasa kacang, yang dimakan goreng, dan bahagian atas tunas, digunakan sebagai asparagus. Chayote juga menanam ubi akar yang boleh dimakan dengan berat hingga 10 kg. Mereka tinggi kanji dan rasa serupa dengan kentang..

Bawang putih

Sebilangan orang tidak menyukai bawang putih kerana rasa dan rasa selepasnya. Tetapi, pertama, mudah untuk menghilangkan "masalah" ini walaupun di rumah, dan kedua, terdapat begitu banyak sifat berguna dalam bawang putih sehingga "kekurangan bawang putih" hilang sepenuhnya dari latar belakang mereka. Ubat bawang putih dapat menurunkan tekanan darah, mencegah pembentukan plak vaskular, mempunyai kesan buruk pada beberapa sel barah, menyelamatkannya dari sinaran pengion, dan dalam beberapa kes menggantikan antibiotik. Dan ini bukan senarai lengkap yang belum anda ketahui mengenai bawang putih..

Tanaman ubi sangat serupa dengan kentang. Tumbuhan ini menyukai iklim subtropika dan tropika, oleh itu tumbuh dengan sangat baik di Amerika Latin, Asia, Afrika, Oceania, di mana ia dianggap sebagai salah satu tanaman pertanian yang paling penting. Di Nigeria dan Kamerun, hasil keladi per hektar adalah sekitar 10 tan. Tumbuhan ini memerlukan banyak cahaya dan sokongan agar batang tumbuh dengan cepat. Ia tahan terhadap penyakit dan praktikalnya tidak rosak oleh perosak.

Kentang

Kentang adalah sayur yang tidak perlu diperkenalkan. Di negara kita, dia adalah salah satu yang paling dicintai, walaupun dia tidak menjadi begitu. Selepas Peter saya membawa produk luar negeri ke Rusia, ia dijadikan hiasan hiasan dan terdapat perbahasan panjang mengenai topik ini: adakah kentang adalah sayur atau tidak? Walaupun lebih tepat untuk menyebutnya sebagai tanaman akar, kerana kita memakan ubi.

Nutrien utama dalam kentang adalah karbohidrat dan protein. Lebih-lebih lagi, protein yang terdapat di dalamnya mempunyai kesan alkali. Ini disebabkan oleh adanya garam kalium, magnesium, kalsium, zat besi dan fosforus. Tetapi nutrien utama dalam kentang adalah karbohidrat kompleks. Pertama sekali, kita bercakap mengenai pati, yang, jika dikonsumsi dengan banyak, dapat menyebabkan kenaikan berat badan. Oleh itu, tidak ada faedah khusus kentang untuk menurunkan berat badan. Sekiranya anda tidak dapat hidup tanpa sayur-sayuran akar kegemaran anda, masaklah dengan alat pengering udara atau rebus dalam air masin.

Jika tidak, faedah kentang untuk badan cukup besar. Ia membantu mengurangkan kolesterol dalam darah dan hati, menormalkan keseimbangan asid-basa, membantu meningkatkan metabolisme. Merebus bunga kentang menormalkan tekanan darah dan meningkatkan fungsi organ pernafasan. Manfaat dan keburukan kentang untuk badan banyak ditentukan oleh keadaan penyimpanan. Dalam cahaya, zat beracun solanine dapat terbentuk di umbi. Kentang harus ditinggalkan untuk diabetes mellitus, radang pankreas dan urolithiasis.

Dalam memasak, kentang adalah kegemaran yang jelas di antara sayur-sayuran. Salad dan lauk, sup dan rebusan, kaserol dan telur dadar dibuat daripadanya. Kentang juga membuat penkek, pancake, zrazy dan roti yang indah dengan isian..

Kentang kesayangan kita memang boleh dipertimbangkan, jika bukan permaisuri, maka Grand Duchess di dapur. Ngomong-ngomong, orang-orang Rusia, seperti orang Itali, orang Perancis dan orang lain yang memahami banyak tentang memasak, mengenali sifat kentang yang indah dan memperlakukannya dengan rasa hormat dan rasa hormat. Ramai ibu bapa enggan memberikan kentang kepada anak-anak mereka, dan itu sia-sia - ia memberi kesan yang baik pada sistem kekebalan tubuh, mengeluarkan racun dari badan, kecuali, tentu saja, ia terlalu banyak dimasak dalam jumlah minyak yang banyak dan tidak disajikan dengan sejumlah besar potongan daging. Saya juga tahu klinik di mana kentang panggang dirawat. Terdapat sebilangan besar jenis kentang kerana ada resipi untuk hidangan yang boleh disediakan dari mereka, ada yang mempunyai kanji yang lebih banyak, dan beberapa lagi yang rapuh. Kentang muda sangat harum, kulitnya mudah dikupas, tanpa usaha, dan teksturnya lebat. Kentang muda mempunyai lebih banyak kelembapan, "jus" jika anda suka. Oleh itu, apabila dipanggang, ia tidak kering, tetapi menjadi renyah di bahagian luar dan lembap, berair di bahagian dalam. Cuba gabungkan rasa lembut dan manis kentang muda dengan sesuatu yang lebih kuat, pedas seperti keju, cili, atau ikan bilis. Dan gabungan dengan pudina atau marjoram berfungsi dengan sangat baik. Secara umum, kentang adalah sayur yang sangat menampung, dan jumlah resipi dari mereka dalam buku saya semakin meningkat - ini adalah gnocchi kentang, dan pelbagai pai kentang, penkek dan sebagainya. Dengan kuah yang enak, kentang tidak kurang menarik daripada pasta Itali, mereka juga sesuai dengan sayur-sayuran lain, sangat baik dalam salad dan sebagai tambahan untuk ikan atau daging. Contohnya, jika anda memasak kentang dan masih ada, maka pada keesokan harinya anda boleh membuat salad, atau penkek kentang, atau kaserol daripadanya.