Kentang: gambar dan keterangan

Kentang, seperti bit dengan wortel, telah menjadi tanaman akar utama yang ditanam di setiap kebun sayur..

Dalam artikel ini, kami akan cuba menerangkan sepenuhnya struktur tanaman, prinsip penanaman, dan sifat berguna apa yang dimilikinya..

Kentang adalah sumber karbohidrat (kanji) dan kalium yang penting, yang penting untuk mengekalkan fungsi sistem kardiovaskular. Jumlah vitamin C harian yang diperlukan untuk tubuh manusia (70-100 mg) terkandung dalam 3-4 ubi bersaiz sederhana segar.

Sejarah penampilan dan penggunaan kentang

Kentang adalah tanaman abadi dari Amerika Selatan dan tumbuh liar di rumah. Kilang kami ditanam secara tahunan. Sejarah kentang berusia lebih dari 14 ribu tahun - pada awalnya terdapat ubi tanaman liar, kemudian sebagai sayur menjadi makanan pokok penduduk Amerika Selatan.

Spesimen pertama ubi kentang dibawa oleh sejarawan Cieza de Leon ke Sepanyol pada tahun 1553, setelah itu kentang menyebar ke seluruh negara Eropah.

Sejak sekian lama, kentang ditanam di kebun raya sebagai tanaman hiasan..

Ahli agronomi Perancis Antoine-Auguste Parmentier menemui kentang sebagai produk makanan semasa perang dengan Prusia, sementara dalam kurungan, dia memakan satu kentang untuk waktu yang lama. Oleh itu, dia mengetahui khasiatnya dan rasa yang sangat baik..

Pada tahun 1772, ketika kembali ke tanah air, dia mempromosikan kentang sebagai tanaman sayur. Tarikh penyebaran kentang secara meluas dapat dipertimbangkan pada tahun 1795.

Di Rusia, kentang pertama kali muncul pada masa pemerintahan Peter I, tetapi menjadi terkenal ketika Catherine II memerintah. Kentang diperkenalkan secara meluas ke dalam pertanian pada tahun 1839-1840 semasa kebuluran. Kilang ini menjadi salah satu produk makanan utama di Rusia dan negara ini menjadi yang unggul dalam penanaman dan pengeluarannya.

Hari ini, kentang merupakan tanaman pertanian penting yang ditanam di semua wilayah di dunia dan menjadi bahagian penting dalam diet. Kentang digunakan sebagai makanan, tanaman industri dan makanan, pati dan alkohol dihasilkan daripadanya..

Penerangan mengenai kentang

Kentang mempunyai sistem akar lobular yang tidak menembusi jauh ke dalam tanah. Belukar kentang memiliki batang tegak setinggi 30-150 cm. Kentang ini mempunyai batang bertulang kosong, beberapa di antaranya, di tanah, melepaskan proses lateral yang panjang - stolon. Di hujung stolon, pucuk menebal tumbuh - ubi, buah yang digunakan untuk makanan.

Ubi ubi kentang

Umbi adalah batang pendek yang diubah suai dengan mata di permukaan. Setiap lubang inti terdiri daripada 3 tunas: batang pendek dengan tunas atas dan daun, akar tunas dan akar axillary - dari mana tunas berkembang.

Umbi kentang masak terdiri daripada beberapa lapisan. Lapisan atas adalah kulit yang terbuat dari kain gabus, yang melindungi dari pengaruh persekitaran dan mengering. Sel dengan kandungan pati tinggi terletak di bawah kulit - parenchyma.

Umbi juga mempunyai ikatan vaskular berserat yang bersambung dengan mata. Bahagian dalam kentang mengandungi kurang kanji. Terdapat banyak jenis kentang, yang memberikan bentuk dan warna yang berbeza pada buah di luar dan di dalam..

Untuk menyerap udara dan menguap kelembapan, umbi mempunyai lentil di permukaan - organ khas.

Tanaman dengan sistem akar berserabut, yang berkembang hingga kedalaman 20-40 cm, mati setelah umbi masak.

Bahagian kentang tanah

Daun kentang sederhana, tidak berpasangan dipotong dari hijau muda hingga hijau tua. Struktur daun adalah tanda utama gabungan varieti. Daun disusun dalam lingkaran pada batang, terdiri dari tangkai daun dan beberapa pasang lobus lateral.

Bunga kentang mempunyai warna yang berbeza - putih, biru, merah dan biru-ungu. Mereka terdiri daripada 5-6 kelopak, dikimpal sebahagiannya bersama, 1 putik dan 5 stamen bunga. Sepal bunga telah tumbuh bersama di dasar. Kentang mekar 30-35 hari selepas percambahan dan merupakan tanaman yang diserbuki sendiri.

Dari bunga, buah-buahan dibentuk dengan sarang dua polyspermous berry hijau, berbentuk bulat atau bujur. Buah beri ini mempunyai rasa strawberi, tetapi beracun kerana mengandungi alkaloid solanine. Benih sangat kecil, beratnya 0.5 g, jarang digunakan untuk pembiakan, hanya untuk tujuan pembiakan.

Bahagian atas kentang juga mengandungi solanin beracun, yang melindungi tanaman dari jenis serangga dan bakteria tertentu. Umbi, sebahagiannya berada di permukaan tanah semasa pertumbuhan, memperoleh warna hijau - mereka tidak dimakan.

Nasihat!
Apabila pembungaan dan pembentukan umbi aktif berlaku, kira-kira 1 bulan sebelum penuaian, perlu dilakukan pemberian daun dengan asid borik dan superfosfat - 1 kg superfosfat dan 6.5 g asid borik dilarutkan dalam 10 liter air per 100 m2 kentang yang ditanam. Walaupun di sebidang tanah yang disenyawakan dengan baik, ia akan meningkatkan hasil sebanyak 10-15%, ini mendorong aliran keluar pati dari puncak ke umbi.

Komposisi dan sifat berguna kentang

Kentang digunakan dalam masakan, industri dan perubatan, kerana ia adalah produk yang berharga dan sihat. Ubi ubi kentang adalah 20-25% pati, 2% protein dan 0,3% lemak. Protein kentang mengandungi pelbagai asid amino. Umbi mempunyai kandungan fosfor, kalsium, kalium dan magnesium yang tinggi. Banyak vitamin kumpulan B (B2, B6), PP, D, C, K, E, karotena dan asid folik.

Juga, kentang digunakan dalam pemakanan makanan. Sekiranya perlu untuk jenuh badan dengan kalium, kentang dipanggang dengan kulit (jumlah maksimum terkandung), dan apabila diperlukan vitamin C, kentang muda direbus "dengan seragamnya.

Kentang mempromosikan penghapusan garam natrium dan air dari tubuh manusia. Oleh kerana kandungan kanji yang tinggi, kentang adalah sayuran berkalori tinggi. Adalah disyorkan untuk memasak kentang untuk hipertensi arteri, aterosklerosis, kegagalan jantung.

Kentang adalah produk yang sangat berkhasiat dengan teknologi sederhana tumbuh, hasil yang baik, pelbagai vitamin, mineral dan bahan aktif biologi menduduki tempat penting dalam diet di banyak negara di dunia..

Penerangan mengenai kentang

Ini adalah tumbuhan herba yang tumbuh hingga ketinggian lebih dari 1 meter..

Kentang cukup kompleks. Tumbuhan ini mempunyai ciri khas yang unik untuknya..

Bahagian atas kentang

Tumbuhan kentang adalah semak dari 4-8 batang. Bilangan batang bergantung pada tempoh pematangan varieti. Ranting yang lemah di pangkal batang, sebagai peraturan, diperhatikan pada varietas pematangan awal, dan pada varietas pematangan akhir sangat kuat. Umbi kentang yang besar membentuk pucuk dengan batang lebih banyak daripada yang kecil.

Berdasarkan kedudukan batang, terdapat semak tegak, separa kental dan longgar.

Mengikut bentuk semak, varietas dengan semak padat, semi-spread dan penyebaran semak dibezakan.

Daun kentang dibedah, sekejap-sekejap, bergantung pada jenisnya, boleh dari hijau muda hingga hijau gelap. Mereka terletak di batang dalam lingkaran dan terdiri daripada tangkai daun, beberapa pasang lobus lateral dan cuping terminal.

Tumbuhan kentang boleh sangat berbeza dalam jumlah daun. Dalam beberapa jenis, dedaunan mungkin lemah, di batang lain hampir tidak dapat dilihat di sebalik daun yang banyak.

Bunganya berwarna putih, merah jambu atau ungu, dengan corolla berbentuk lonjakan, dikumpulkan dari lima kelopak, menyatu bersama, dikumpulkan oleh perisai di bahagian atas batang. Bilangan stamens adalah 5. Anther mereka berwarna kuning atau oren. Tanaman ini melakukan pendebungaan sendiri, tetapi ada juga varietas dengan pendebungaan silang.

Buahnya berwarna hijau gelap, berwarna hijau kehijauan berdiameter 2 cm apabila masak. Buah beri dibentuk pada musim luruh dan mempunyai aroma strawberi. Ia beracun kerana mengandungi alkaloid solanine. Bukan hanya beri, tetapi seluruh bahagian atas kentang mengandungi solanin alkaloid beracun, yang melindungi tanaman dari bakteria dan beberapa spesies serangga. Solanine juga boleh terbentuk di umbi jika dibiarkan terkena cahaya. Mereka bertukar menjadi hijau dan tidak boleh dimakan.

Benihnya sangat kecil, bahkan 1000 keping beratnya hanya sekitar 0,5 g. Kentang jarang dibiakkan oleh biji, terutama untuk tujuan pembiakan, walaupun ada kaedah menanam kentang dari biji untuk mendapatkan bahan menyemai yang lebih sihat.

Kentang bawah tanah

Sistem akar

Sistem akar kentang berserat dan, sebenarnya, adalah sekumpulan sistem akar batang individu. Di lapisan tanaman, akar tumbuh ke sisi dengan jarak 50-60 cm. Penembusan akar ke dalam tanah banyak bergantung pada jenisnya. Kedalaman penembusan rata-rata berkisar antara 20 hingga 40 cm.

Ubi ubi kentang

Ubi kentang adalah pucuk, tetapi tidak di atas tanah, tetapi di bawah tanah.

Bagaimana ubi kentang terbentuk?

Apabila tanaman mencapai ketinggian 10-20 cm, bahagian bawah batangnya mengeluarkan tunas - stolon, setebal 2-3 mm dan panjang 5-15 cm. Hujungnya menebal secara beransur-ansur dan berubah menjadi ubi.

Umbi kentang, oleh itu, adalah batang pekat yang dipendekkan, ia mempunyai banyak persamaan dengan batangnya, ini terutama terlihat pada tahap awal perkembangannya. Umbi dan batangnya mempunyai daun bersisik, di axil tunas rehat terbentuk, jumlahnya bervariasi antara 2 hingga 4 di setiap mata. Kesamaan terletak pada penggantian dan susunan tisu dan ikatan vaskular yang serupa pada batang dan umbi. Di bawah pengaruh cahaya, klorofil terbentuk di umbi, dan kemudian kelihatan seperti batang tebal..

Sebilangan besar mata dijumpai di bahagian atas, termuda umbi. Pucuk apikal tumbuh lebih berdaya maju dan kuat.

Dalam ocellus tunggal, tunas pusat, yang paling maju, tumbuh pertama. Sekiranya tunas dikeluarkan, tunas cadangan akan mulai tumbuh dan mulai tumbuh, tanaman dari mana akan lebih lemah daripada tanaman tunas tengah. Atas sebab ini, kentang biji tidak boleh dipotong secara berkala semasa penyimpanan musim sejuk. Warna tumbuh-tumbuhan bergantung pada varietas dan boleh berwarna hijau, merah-ungu atau biru-ungu..

Struktur umbi

Di luar, ubi kentang muda ditutup dengan lapisan epidermis, yang kemudiannya digantikan oleh tisu integumen yang padat dan kedap udara - periderm. Dari lapisan luar semasa pertumbuhan dan perkembangan umbi, kulit umbi terbentuk. Penyejatan kelembapan dan pernafasan ubi dilakukan dengan bantuan lentil. Melaluinya, oksigen memasuki umbi dan karbon dioksida dan wap air dikeluarkan. Pada varieti awal dan akhir, struktur umbi mungkin berbeza. Varieti akhir, khususnya, dicirikan oleh adanya tisu gabus yang lebih padat di dalam ubi.

Bergantung pada variasi dan keadaan penanaman, umbi dapat memiliki berbagai bentuk - bulat, memanjang, lobak, berbentuk tong, bujur, bujur bulat, dll...

Warna ubi juga sangat berbeza - merah jambu, merah, putih, kuning muda, merah dan biru-ungu.

Daging ubi juga berbeza warnanya: boleh berwarna kuning, putih atau kuning muda..

Ubi kentang: komposisi kimia

Ubi kentang mengandungi bekalan nutrien yang besar yang diperlukan dalam tempoh awal kehidupan untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Bahan keringnya mengandungi lebih daripada 26 unsur kimia yang berbeza. Bergantung pada tanah, kultivar, keadaan iklim dan baja, komposisi mungkin berbeza.

Dalam komposisi kimia ubi, nilai rata-rata kandungan pelbagai bahan adalah seperti berikut: air 75%, pati 20.4%, gula 0.3%, protein kasar 2%, lemak 0.1%, serat 1.1%, abu 1.1%. Semakin banyak kanji, kentang lebih sedap. Sekiranya pati dalam ubi kentang meningkatkan rasa, peningkatan kepekatan protein kasar, sebaliknya, akan bertambah buruk.

Fakta menarik mengenai kentang

  • Tanah air kentang adalah Amerika Selatan, di mana kentang liar masih boleh ditemui hingga kini.
  • 9-7 ribu tahun yang lalu, di wilayah Bolivia moden, kentang liar mula dimakan.
  • Orang Sepanyol yang datang ke Amerika untuk kemiripan umbi ubi kentang dengan cendawan dengan truffle memberi kentang itu nama truffle, yang dalam bahasa Itali adalah tartufo.
  • Dari nama Itali untuk kentang, muncullah nama Jerman Kartoffel, dan dari nama Jerman berasal dari kentang Rusia.
  • Orang Perancis, seperti beberapa orang lain, memanggil kentang sejak sekian lama "pomme de terre" - epal bersahaja.
  • Pada awal penyebaran kentang dalam beberapa dialek Jerman, ia disebut "erdbirne" - pir tanah.
  • Di Jerman, terdapat hipotesis bahawa nama "kentang" berasal dari dua kata Jerman: "kerajinan" - kekuatan dan "teuffel" - syaitan, kemudian "kraftteuffel" diubah menjadi kentang = kekuatan jahat. Pernyataan ini dipersoalkan, kerana kentang datang ke Jerman lebih lama daripada yang muncul di Itali, di mana umbi sudah memiliki nama ini..
  • Terdapat pernyataan bahawa dalam kalendar Inca, cara untuk menentukan waktu siang adalah masa yang dihabiskan untuk memasak kentang. Itu pernah dikatakan di Peru: begitu banyak masa yang telah berlalu kerana memasak hidangan dari kentang.
  • Kentang pertama kali diperkenalkan ke Eropah, mungkin oleh Cieza de Leon pada tahun 1551, sekembalinya dari Peru. Bukti pertama mengenai penggunaan kentang dalam makanan adalah milik Sepanyol: ia disenaraikan pada tahun 1573 antara produk yang dibeli untuk Hospital Darah Yesus di Seville.
  • Kemudian budaya itu tersebar ke Itali, Perancis, Britain, Belgium, Jerman, Belanda dan negara-negara Eropah yang lain..
  • Pada mulanya, di Eropah, kentang disalah anggap sebagai tanaman hiasan, lebih-lebih lagi, beracun.
  • Sangat menarik bahawa Amerika Utara memasuki kentang lebih lewat daripada Eropah. Ia berlaku pada tahun 1621.
  • Ahli agronomi Perancis Antoine-Auguste Parmentier (1737-1813) akhirnya membuktikan bahawa kentang mempunyai rasa dan kualiti pemakanan yang tinggi. Untuk mengatasi prasangka orang Perancis terhadap sayur yang indah ini, dan pada masa akan datang untuk mengajar orang-orangnya kepada kentang, dia menggunakan teknik psikologi. Pada siang hari, ladangnya dengan kentang matang dijaga ketat oleh orang-orang istimewa, bahkan tidak membiarkan kawasan yang dipercayakan kepada mereka. Namun, tidak ada penjaga pada waktu malam dan orang menggunakan ini untuk mencuri sejumlah kentang dan mencuba - apakah agronomis yang dijaga dengan berhati-hati?.
  • Dengan pengajuan Parmentier, penembusan kentang bermula di wilayah Perancis, dan kemudian di negara lain. Walaupun sepanjang hayatnya, ini memungkinkan di Perancis untuk mengalahkan rasa lapar yang sering terjadi dan menghilangkan penyakit kudis..
  • Beberapa hidangan dengan kentang sebagai ramuan utama dinamakan Parmantier.
  • Kegagalan tanaman kentang adalah salah satu sebab berlakunya kebuluran besar yang melanda Ireland pada pertengahan abad ke-19 dan mendorong penghijrahan penduduk ke Amerika..
  • Terdapat dua versi bagaimana kentang memasuki Rusia. Menurut seorang, dia datang ke Rusia melalui Silesia (wilayah moden di sebilangan Poland dan negara-negara berdekatan - Republik Ceko dan Jerman), dari mana nama rasmi kentang versi Jerman muncul, dan kemudian satu lagi - kentang - Rusia tersebar. Satu lagi mendakwa bahawa Peter I pada akhir XVII abad menghantar sebiji umbi dari Belanda ke ibu kota, diduga untuk diedarkan ke wilayah untuk penanaman.
  • Namun, disebabkan kes keracunan buah-buahan hijau yang agak kerap berlaku di Rusia, penduduk petani tidak menerima kentang..
  • Di bawah Catherine II, Senat mengeluarkan keputusan khas, berkat kentang biji yang dibeli ke luar negeri dan dikirim ke seluruh negara.
  • Percubaan oleh pemerintah untuk meningkatkan penggunaan kentang di kalangan penduduk menyebabkan gelombang "rusuhan kentang".
  • Ketakutan terhadap orang ramai dikongsi oleh beberapa orang Slavofilia yang tercerahkan. Sebagai contoh, Puteri Avdotya Golitsyna menyatakan bahawa kentang "adalah pencerobohan terhadap kewarganegaraan Rusia, bahawa kentang akan merosakkan perut dan adab sopan pada zaman kita dan peringatan yang dilindungi Tuhan dan pemakan tunai".
  • Sebelum memperkenalkan kentang ke dalam diet penduduk Rusia, lobak merupakan tanaman akar utama yang tumbuh di mana sahaja..
  • Menjelang awal abad ke-20, kentang di Rusia sudah dianggap "roti kedua", iaitu salah satu produk makanan utama.
  • Organisasi Makanan dan Pertanian PBB mengisytiharkan tahun 2008 sebagai Tahun Kentang Antarabangsa.
  • Produk makanan yang penting adalah ubi kentang, berbeza dengan buah-buahan beracun yang mengandungi glycoalkaloid solanine.
  • Jika dilihat, ubi kentang cenderung berubah menjadi hijau, yang merupakan petunjuk peningkatan kandungan solanin di dalamnya..
  • Makan sebiji ubi hijau dengan kulit boleh menyebabkan keracunan serius..
  • Nama saintifik kentang adalah Solanum tuberosum. Ini tergolong dalam genus Solanaceae, yang juga termasuk tomat, terung, tempat tidur malam dan bahkan tembakau. Mereka semua disatukan oleh bunga yang hampir sama, batang "shaggy" dan kemampuan untuk mengumpulkan solanin, yang merupakan racun bagi manusia..
  • Terdapat beberapa muzium kentang di dunia.
  • Di bandar Minsk pada tahun 2000-an, sebuah monumen kentang dibuka. Di Belarus, kentang disebut "bulba". Orang Belarus digoda dengan "bulbash" kerana cinta mereka yang tinggi terhadap kentang. Orang Belarus sememangnya menjadi pemimpin dalam makan kentang di dunia. Terdapat juga muzium kentang di Minsk.
  • Di beberapa pulau tropika, kentang digunakan sebagai wang yang setara.
  • Menurut Guinness Book of Records, kentang terbesar di dunia seberat 8 paun dan 4 ons (3.8 kg). Umbi pemecah rekod ditanam oleh Peter Glazebrook dari Nottinghamshire dan dipersembahkan di National Gardening Show pada 4 September 2010 di England.
  • Koki profesional mengesyorkan membuat sup dari kentang kuning, menggoreng merah jambu, dan menggunakan putih untuk kentang tumbuk, ketika itulah ia akan menjadi lembut dan lapang.
  • Kentang adalah simbol negara Idaho. Resipi kentang panggang khas negeri ini adalah Idaho Potatoes: Untuk memasak, tumiskan kentang berkulit, kemudian bakar di dalam ketuhar dengan minyak zaitun, herba, bawang putih dan lada panas.

Sifat kentang yang berguna

Kentang adalah makanan dan perubatan. Ubi kentang mengandungi protein, kanji, yang mengandungi semua asid amino penting, garam mineral, vitamin (kumpulan B, C, PP, K). Kentang mengandungi protein sehingga 2%. Dan walaupun tidak ada banyak protein dalam umbi, ia hampir dengan haiwan dalam nilai biologinya, kerana ia merangkumi asid amino penting dalam jumlah dan perkadaran yang sama dengan protein susu. Kelebihan lain dari protein kentang adalah keupayaan untuk meningkatkan pencernaan protein haiwan, yang menjadikan sayur-sayuran sangat berguna sebagai lauk untuk hidangan daging..

Ini mengandungi banyak kalium, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem neuromuskular dan kardiovaskular, serta untuk menjaga keseimbangan air tubuh. Kalium membantu mengeluarkan lebihan cecair dari badan. Oleh itu, kentang boleh digunakan untuk tujuan perubatan dalam penyakit kardiovaskular dan buah pinggang, serta produk makanan..

Doktor Amerika mendapati bahawa orang yang memakan kentang cenderung menurunkan tekanan darah. Juga didapati bahawa kalium menguatkan arteri dan membolehkannya menahan ancaman kecederaan..

Adalah sangat penting untuk memasukkan kentang dalam makanan orang yang harus melakukan aktiviti fizikal yang kuat, disertai dengan peluh yang ketara (pekerja metalurgi, pelari). Ini akan membantu mencegah kemungkinan gangguan pada kerja otot jantung atau kekejangan otot yang menyakitkan, yang merupakan akibat daripada perkumuhan sejumlah besar kalium dan garam lain dari badan dengan peluh..

Kentang mengandung sejumlah kecil serat, apalagi, ia tidak merengsakan mukosa gastrik, sehingga sayuran dapat digunakan tidak hanya dalam makanan anak-anak, tetapi juga dalam makanan diet untuk gastritis, bisul dan kolitis. Serat dan pektin yang terdapat dalam kentang menyumbang kepada penghapusan kolesterol berbahaya dari tubuh, memperbaiki mikroflora usus.

Peranan umbi penting sebagai sumber zat besi, yang bertanggung jawab untuk komposisi darah, kadar hemoglobin, tembaga, yang membantu menurunkan kadar gula, meningkatkan jumlah darah, mempunyai kesan anti-barah, mangan, yang mendorong penggunaan lemak.

Terdapat banyak vitamin C di dalam ubi, tetapi apabila disimpan lama dan semasa memasak, kandungan vitamin dikurangkan dengan ketara.

Kerana kandungan vitamin C yang tinggi, kentang meningkatkan daya tahan tubuh, membatasi kemungkinan penyakit saluran pernafasan, meningkatkan keanjalan saluran darah (menormalkan kebolehtelapan kapilari). Manfaat kentang sebagai sumber asid askorbik pada musim sejuk dan musim bunga sudah jelas. Tidak hairanlah dengan adanya sayur-sayuran ini ke dalam diet, wabak penyakit kudis di negara-negara Eropah berhenti.

Sebilangan besar mineral dan vitamin terdapat di kulit atau lapisan yang berdekatan dengannya, jadi kentang panggang atau rebus di kulitnya adalah yang paling sihat.

Makan hanya sebiji kentang, seseorang dapat hidup dalam jangka masa yang panjang, ini disebabkan oleh kekayaan komposisi kimia sayur ini.

Kentang mempunyai khasiat perubatan di samping nilai pemakanannya..

Sifat perubatan kentang:

  • Jus kentang digunakan untuk merawat ulser peptik, gastritis;
  • kentang mengandungi banyak serat makanan, serat, yang menormalkan fungsi sekresi dan motor perut dan usus;
  • kentang banyak digunakan dalam perubatan rakyat untuk merawat pelbagai penyakit saluran gastrousus;
  • diet kentang ditetapkan untuk penyakit sendi, anemia;
  • kentang panggang di kulitnya berguna untuk penyakit kardiovaskular;
  • wap kentang rebus dalam "seragam" disedut sekiranya penyakit pernafasan;
  • pati kentang melegakan gatal dengan eksim;
  • kulit kentang bakar meningkatkan potensi secara signifikan;
  • serat makanan menyerap dan menghilangkan kolesterol berlebihan dari badan, mengikat garam logam berat dan asid hempedu, meneutralkannya, mencegah bahaya kepada tubuh;
  • kentang kentang telah lama digunakan untuk merawat ulser trofik, dermatitis akut, luka bakar, luka kulit pustular.

.Dalam perubatan rakyat, infus bunga kentang digunakan sebagai alat untuk menurunkan tekanan darah dan merangsang pernafasan.

Jus kentang

Jus kentang segar adalah agen antiscorbutik yang baik kerana jumlah vitamin C yang tinggi di dalamnya.

Unsur alkali mendominasi kentang, kerana ia dapat menormalkan keseimbangan asid-basa dalam badan. Itulah sebabnya jus kentang segar adalah rawatan yang berkesan untuk gastritis (keradangan mukosa gastrik) dengan keasidan tinggi, ulser gastrik dan ulser duodenum..

Jus kentang mempunyai kesan analgesik, menghalang rembesan gastrik dan mempromosikan parut ulser.

Jus kentang mempunyai kesan diuretik dan pencahar, melegakan sakit kepala, dengan jus kentang merah lebih disukai. Untuk mendapatkan jus, kentang seperti itu mesti disapu dengan kulitnya..

Sekiranya terdapat penyakit ulser peptik, mereka minum 0.5-1.0 gelas jus 30-40 minit sebelum makan 4 kali sehari (pengambilan terakhir adalah sebelum tidur) selama 20 hari, memerhatikan diet yang sesuai.

Dengan gastritis, sakit kepala yang berterusan, sembelit - setengah gelas 2-3 kali sehari.

Jus ubi kentang segar meningkatkan rembesan pankreas dan mempunyai kesan mengurangkan gula. Oleh itu, disyorkan untuk diabetes mellitus. Dosnya sama seperti untuk gastritis.

Kentang juga digunakan sebagai ubat luaran. Gruel segar digunakan untuk merawat luka bakar, dermatitis akut, ulser trophik, eksim, luka kulit pustular.

Kontraindikasi kentang

Kentang tidak boleh disalahgunakan untuk kegemukan, diabetes.

Kentang

Kentang, atau nighthade tuberous, adalah tanaman ubi abadi dari jabatan berbunga, kelas dicotyledonous, dari urutan Solanaceous, keluarga Solanaceae, genus Solanum.

Nama "kentang" (Solanum tuberosum), yang mana tumbuhan ini (sayur) dikenal oleh manusia di jalan sekarang, dicadangkan oleh Kaspar Baugin pada tahun 1596. Orang Itali, kerana kesamaan luaran badan buah truffle dengan ubi kentang, mulai memanggil mereka "tartuffolli" atau "tartatoes". Dari kata ini, terbentuk versi Jerman dari nama buah-buahan bawah tanah "Kartoffel", yang memberi nama Rusia.

Kentang - penerangan dan penampilan. Struktur tanaman dan sayur-sayuran

Bilangan batang dalam satu tanaman berkisar antara 4 hingga 8-10. Ketinggiannya, bergantung pada kepelbagaian kentang, tidak boleh melebihi 30 cm atau mencapai 1.5 meter. Pada batang hijau yang tegak (kadang-kadang dengan warna coklat), tulang rusuk yang khas jelas dibezakan. Daun kentang hijau gelap pada tangkai pendek naik dalam lingkaran dari pangkal ke atas.

Pucuk (stolon) memancar ke arah yang berbeza dari bahagian tangkai kentang yang direndam di dalam tanah, yang panjangnya dapat mencapai 0,5 m. Di hujungnya adalah ubi kentang, cangkang luar tipis yang dibentuk oleh tisu gabus. Terdapat kemurungan di permukaannya, yang disebut mata. Mereka mengandungi beberapa tunas, dari mana tumbuhan baru tumbuh..

Bunga-bunga tumbuhan, yang dikumpulkan di bahagian atas batang, biasanya berwarna putih. Walau bagaimanapun, terdapat varieti dengan bunga merah jambu, biru atau ungu. Di bawah ini anda dapat melihat bagaimana tangkai kentang, serta struktur kentang yang terperinci.

Buah kentang di atas tanah adalah beri hijau beracun yang menyerupai tomato mini.

Ketika matang, ia memperoleh warna keputihan..

Rupa, berat, warna lapisan atas ubi kentang dan pulpa berbeza bergantung pada ragamnya. Kulit ubi boleh diwarnai dalam pelbagai warna coklat, kuning, merah jambu atau ungu.

Oleh itu, untuk persoalan warna apa kentang, tidak ada jawapan yang pasti..

Daging potong kentang biasanya berwarna putih, tetapi ada varieti dengan warna kuning gelap, krim atau bahkan ungu, biru dan merah jambu..

Bentuk ubi kentang berbentuk bulat, bujur, bulat atau abstrak, dengan penonjolan dan penyimpangan, dan berat spesimen individu boleh mencapai 1 kg atau lebih.

Varieti kentang - foto dan keterangan

Kini terdapat kira-kira 5,000 jenis kentang yang dikenali. Dari jumlah tersebut, 260 disyorkan untuk berkembang biak di ladang besar dan untuk kegunaan persendirian di Rusia..

Untuk aplikasi praktikal, semua jenis dibahagikan kepada kumpulan berikut:

Jenis kentang meja - disyorkan untuk ditanam di kebun. Varieti ini dicirikan oleh kandungan pati 12 hingga 17%. Yang paling terkenal di antaranya:

  • Felox

pelbagai jenis kentang meja dengan ubi memanjang dengan berat hingga 110 g. Pulpa berwarna kuning muda, kulitnya lebih gelap.

  • Scarlett Merah

pelbagai kentang dengan ubi bujur dengan berat hingga 85 g. Satu belukar mengandungi hingga 23 kentang dengan kulit merah halus dan daging kuning.

  • "Nevsky"

kentang dengan ubi bujur dengan mata merah jambu dan berat hingga 130 g. Lapisan atas dan daging putih.

  • "Vitalot"

pelbagai ubi jalar ungu, mempunyai ubi yang panjang hingga 10 cm. Berkanji tinggi, sangat rebus, mengekalkan warna ungu-biru semasa memasak. Memasak lambat dan mempunyai hasil yang rendah, oleh itu tidak ditanam secara komersial.

Varieti kentang industri digunakan sebagai bahan mentah dalam pengeluaran alkohol dan kanji industri. Kandungan pati dalam ubi melebihi 18%. Varieti berikut paling kerap ditanam:

  • "Aksen"

dengan kentang besar dengan permukaan kuning halus dan daging berkrim ringan.

  • "Pendaki"

kentang bersaiz sederhana. Kulitnya berwarna kuning, ditutup dengan jala halus dengan banyak mata kecil. Umbi pada potongan warna krim.

  • "Aliran keluar"

di bawah satu belukar boleh terdapat hingga 10 kentang dengan berat sekitar 135 g. Permukaan kulit kuning ditutup dengan jala yang jarang. Pulpa berwarna krim.

Kentang makanan - digunakan sebagai makanan ternakan. Ciri khas kentang makanan adalah peningkatan kandungan protein, mencapai 3%. Antaranya, jenis berikut dapat dibezakan:

  • "Voltman"

pelbagai kentang makanan dengan ubi merah dengan banyak cahaya mata dan daging putih. Mempunyai bentuk sudut yang tidak teratur.

  • "Lorkh"

umbi panjang, ditutup dengan kulit beige halus, mempunyai daging putih dengan kandungan protein hingga 2.2% dan vitamin C hingga 18%. Banyak mata cetek terletak di seluruh permukaan umbi.

Varieti kentang sejagat adalah antara antara jenis meja dan kentang untuk kegunaan teknikal..

  • Berlichingen

pelbagai kentang dengan ubi merah bujur. Kulitnya pekat dan tebal dengan mata dangkal. Pulpa putih menjadi gelap semasa memasak.

  • "Arosa"

pelbagai dengan ubi kemerahan bujur dan daging kuning. Batang yang luas dengan corolla berwarna merah-ungu.

  • "Sante"

mempunyai ubi bujur dengan kulit dan daging berwarna kuning muda.

  • "Lasunok"

ubinya bersaiz sederhana, berbentuk bujur dengan kulit retikulasi kuning muda dan daging berkrim.

Tempoh pematangan kentang

Terdapat klasifikasi kentang mengikut masa pematangannya:

  • Varieti kentang awal. Kematangan kentang awal berlaku selepas 50-60 hari, jadi praktikalnya tidak dimaksudkan untuk penyimpanan jangka panjang. Varieti berikut popular:
    • Minerva;
    • Ariel;
    • Felox;
    • Red Scarlett et al.
  • Varieti kentang awal sederhana. Untuk mendapatkan hasil panen kentang awal yang baik, bahan penanaman akan bercambah terlebih dahulu. Tempoh pematangan spesies ini adalah sehingga 80 hari. Varieti yang paling popular adalah:
    • Karat;
    • Santa;
    • Adretta, dll..
  • Varieti kentang pertengahan musim. Tempoh musim tumbuh kentang pertengahan musim mencapai 100 hari. Varieti berikut sangat diminati:
    • Nevsky;
    • Altair;
    • Betina;
    • Rosinka dan lain-lain.
  • Varieti kentang sederhana dan lewat. Tempoh pematangan adalah dari 100 hingga 120 hari. Ia direka untuk penyimpanan jangka panjang. Anda boleh menanam bahan penanaman tersebut tanpa percambahan sebelumnya. Hasil yang baik diperoleh dengan menanam jenis yang popular seperti:
    • Bernadette;
    • Berlinger;
    • Folva;
    • Aksen;
    • Slavyanka, dll..

Kentang Peru manis - varieti

Tempat kentang ditanam?

Dari segi nilai pemakanan, kentang menduduki tempat kelima setelah bijirin seperti gandum, jagung, beras dan barli. Ia ditanam pada skala industri dan di pondok musim panas, benar-benar di semua benua dunia, tidak termasuk Antartika. Di antara lebih daripada 130 negara yang mengusahakan tanaman ini, pemimpin dunia yang diiktiraf adalah Rusia, Amerika Syarikat, China, India dan Belarus..

Kentang adalah produk makanan serba boleh. Ia dimakan rebus, digoreng dan dibakar. Ini adalah ramuan yang sangat diperlukan dalam sup dan borscht. Pati kentang digunakan sebagai pemekat untuk sos dan agar-agar..

Manfaat kentang: vitamin dan mineral

Kentang mengandungi vitamin A, kumpulan B, C, E, H, PP, K. Ia juga mengandungi zat besi dan fosfor, magnesium dan kalsium, natrium dan kalium. Dari segi kandungan protein, kentang dapat bersaing dengan susu dan telur ayam. Pati yang terkandung di dalam umbi membantu menurunkan kolesterol darah, dan serat meningkatkan pencernaan.

Kentang telah lama digunakan dalam perubatan rakyat. Jus kentang yang baru diperah adalah ubat mujarab untuk penyakit saluran gastrousus. Ia membolehkan anda menormalkan aktiviti usus, menghilangkan sembelit, melegakan sakit perut dan usus. Jus kentang segar mempunyai kesan penyembuhan pada ulser perut dan duodenum. Ini adalah penolong yang tidak tergantikan bagi orang yang menderita hipertensi. Gruel kentang mentah mendorong penyembuhan luka dan luka bakar bernanah, dan merebus kentang digunakan sebagai agen penyedutan untuk selesema dan sakit tekak..

Penting! Anda tidak boleh makan kentang hijau atau bercambah kerana daging kornet yang terkumpul di dalamnya! Ia boleh menyebabkan keracunan makanan yang serius..

Menanam kentang: menanam, merawat, menyiram

Penuaian kentang yang baik bergantung pada banyak faktor, yang utama adalah jenis tanah, kualiti bahan penanaman, pembajaan dan penyiraman. Tanah terbaik untuk menanam kentang, selain tanah hitam, adalah tanah yang longgar dengan rata-rata kandungan loam berpasir atau rawa gambut. Persiapan dimulakan dengan musim luruh yang membajak dengan siderate (tanaman yang memperbaiki struktur tanah). Hasil yang baik diperoleh dengan penggunaan baja organik atau mineral secara serentak.

Kentang harus ditanam di tanah yang hangat, kerana pada suhu di bawah +8 o C, pertumbuhan tanaman berhenti. Masa terbaik untuk menanam kentang adalah akhir bulan April - separuh pertama bulan Mei. Untuk mendapatkan hasil panen yang baik, anda perlu menyediakan bahan penanaman. Untuk ini, umbi besar dipilih, yang dipotong menjadi beberapa bahagian dengan 3-5 mata. Potongan tersebut direndam dalam larutan abu kayu selama beberapa minit, setelah itu dikeringkan dan dicambah selama 2 minggu. Sebelum menanam, disarankan mencelupkan bahan bercambah ke dalam larutan baja mineral.

Kedalaman penanaman kentang tidak boleh melebihi 12 cm untuk varieti akhir dan 8 cm untuk varietas awal dan pertengahan musim. Lebih baik menanam kentang dalam alur dangkal, jarak antara sekurang-kurangnya 0,5 m. Sepanjang musim tumbuh, perlu dilakukan 2-3 penggilingan, yang pertama dilakukan beberapa minggu setelah percambahan. Proses mengisar kentang membantu bukan sahaja pembentukan stolon sampingan, tetapi juga mengekalkan jumlah kelembapan yang optimum, dan juga memberikan akar dengan oksigen.

Prasyarat adalah pengenalan pakaian akar dan daun. Untuk ini digunakan pupuk kandang burung, mullein, abu kayu, urea dan superfosfat. Pemakaian topi dedaunan dilakukan dengan sulfat tembaga, yang dapat membantu mengatasi masalah larut malam.

Penyiraman kentang berkualiti tinggi sangat penting, yang dilakukan pada kadar 15 liter per belukar. Selama musim tanam, sekurang-kurangnya ada 5 penyiraman seperti itu, dan tanaman sangat memerlukan kelembapan semasa berbunga dan pembentukan umbi. Kentang dituai apabila bahagian atasnya kering dan kehilangan warna hijau.

Apa itu kentang: penerangan, ciri struktur dan pembiakan

Bagaimana ubi dan bahagian tanah tanaman berkembang, komposisi dan fakta menarik mengenai sayur kegemaran anda

  • Apa itu kentang, penerangan botani
  • Penerangan mengenai buah
  • Apa itu ubi
  • Bahagian tanaman tanah
  • Penyebaran kentang
  • Komposisi kimia dan nilai pemakanan
  • Fakta menarik
  • Kesimpulannya

Manusia telah lama menghargai tanaman yang menakjubkan ini. Pakar masakan di seluruh dunia merebus, menggoreng, membakar kentang. Sediakan ladu, penkek kentang, zeppelin, kentang goreng, pai. Kini Internet mengetahui 3.275 resipi kentang! Dan angka ini hanya berkembang.

Kentang banyak digunakan dalam perubatan tradisional:

  • Kompres kentang mentah merawat luka bakar,
  • Jus ini membantu dalam rawatan gastritis dan ulser perut.
  • Kulit segar dan halus adalah hasil topeng kentang: tumbuk untuk makan tengah hari dengan mentega dan susu sangat bagus untuk memulihkan kesihatan kulit.

Mari kita perhatikan sayur-sayuran yang indah ini.

Kandungan

  • Apa itu kentang, penerangan botani
  • Penerangan mengenai buah
  • Apa itu ubi
    • Struktur dalaman dan luaran
    • Ciri biologi
    • Tahap perkembangan
  • Bahagian tanaman tanah
  • Penyebaran kentang
    • Buah-buahan
    • Umbi
  • Komposisi kimia dan nilai pemakanan
  • Fakta menarik
  • Kesimpulannya

Apa itu kentang, penerangan botani

"Roti kedua" kami

Tukang kebun pemula sering mengajukan soalan: "Keluarga apa kentang itu?" Kami menjawab: kentang, seperti terung dan tomato, adalah "saudara" budaya keluarga nighthade.

Kentang adalah tanaman ubi setiap tahun; dalam pertanian mereka ditanam secara tahunan. Mengikut jenis pemprosesan masakan, ia termasuk dalam kumpulan sayur-sayuran. Selalunya disebarkan oleh ubi, lebih jarang oleh tunas dan keratan. Penternak menanam anak benih dari biji.

Fakta menarik! Nama ini mempunyai akar tartufolo - truffle, kerana umbi sangat mirip dengan cendawan aneh ini.

Buah-buahan bayangan dimakan, seperti tomato merah atau terung ungu. Beri kentang, bola hijau kecil, beracun. Mereka mengandungi sejumlah besar alkaloid solanine, niasin. Kilang ini menghasilkan bahan-bahan ini untuk melindungi diri dari perosak dan penyakit. Memakannya boleh menyebabkan keracunan makanan yang serius..

Umbi adalah tunas biasa, mereka hanya masak di bawah tanah. Ini adalah takungan nutrien - kanji, yang diperlukan untuk kejayaan tanaman..

Penerangan mengenai buah

Buah kentang disebut beri, pada orang biasa umbi atau sarung. Ukuran walnut (tidak seperti buah terung dan tomato), ia kelihatan seperti tomato hijau gelap kecil. Beri berair terdiri daripada dua bahagian dengan banyak biji.

  • Lapisan atas adalah tisu padat dan berair yang melindungi biji dari kerosakan dan pengaruh persekitaran. Dalam proses pematangan, ia berubah warna dari hijau menjadi ungu atau bahkan hitam.
  • Lapisan tengahnya adalah pulpa berair. Dengan penyiraman yang tidak mencukupi, dalam keadaan panas lapisan ini perlahan-lahan mengering.
  • Partisi dalaman, biji dilekatkan padanya.
  • Satu buah beri masak dari 100 hingga 300 biji kecil, bulat dan rata. Saiz dan bilangan biji bergantung pada varieti.

Kadang-kadang beri tidak terbentuk di semak:

  • Kilang ini ditanam dalam keadaan tidak sesuai. Tanah yang subur, disenyawakan dan penyiraman yang banyak penting untuk kentang..
  • Perosak memakan daun dan tunas tanaman.
  • Tukang kebun memilih perbungaan, dipercayai bahawa ini membantu membentuk ubi besar.

Apa itu ubi

Umbi adalah sejenis penebalan batang, pucuk berbentuk bulat yang diubah suai dalam kentang. Sebahagian daripada sistem akar yang besar. Berfungsi sebagai simpanan nutrien, adalah sokongan dan pemakanan untuk pucuk masa depan. Dengan bantuan umbi, tanaman itu terpaku di dalam tanah.

Apa itu stolon kentang? Stolon adalah pucuk lateral yang memanjang. Umbi adalah pucuk yang dipendekkan. Umbi tumbuh pada stolon.

Struktur dalaman dan luaran

Umbi kentang mempunyai penampilan yang pelik. Umbi dewasa yang cukup besar berair (80% air), lebat dan ditutup dengan kulit (epidermis).

Struktur luaran umbi disusun seperti berikut:

  • Pada permukaan yang halus terdapat tunas - mata, dari mana batangnya kemudian tumbuh.
  • Berhampiran buah pinggang utama, selalu ada beberapa buah tambahan. Ini adalah insurans, jika yang utama rosak, yang lain tumbuh. Kira-kira lima belas mata dapat bersarang di umbi, mereka berada di bahagian atas.
  • Terdapat juga lentil di permukaan, titik-titik kecil kerana pertukaran gas berlaku..

Kemunculan umbi menunjukkan keadaannya, jika terlalu lembab atau tanah tidak melonggarkan dengan baik, neoplasma muncul di atasnya yang membantu menyerap oksigen. Lentil besar bercakap mengenai penyakit semak kentang.

Ketebalan kulit bergantung kepada ragam, keadaan cuaca, perawatan, penggunaan baja.

  • Baja fosfat menebalkan epidermis,
  • Potash menjadikan kulitnya nipis.

Sejurus sebelum menuai, bahagian atasnya dipotong dan umbi dibiarkan di tanah kering untuk menebalkan kulit. Sayuran seperti itu disimpan dengan lebih baik dan lebih lama tanpa kehilangan kualiti bermanfaatnya..

Struktur dalaman ubi kentang: di bawah kulit adalah kulit kayu, ikatan vaskular dan inti.

Ingat! Buah kentang adalah beri, dan umbi kentang adalah tunas yang diubah

Ciri biologi

Ciri-ciri biologi pembangunan bergantung terutamanya pada varieti. Rata-rata, penuaian penuh memerlukan jangka masa 90 hari. Ovari umbi yang banyak dicirikan oleh berbunga (kadang-kadang tidak ada). Secara beransur-ansur, karbohidrat dan protein (kanji) berkumpul di ubi kentang muda. Bahagian pati mencapai 18-20% daripada jumlah jisim. Pada akhir musim tanam, bahagian atas menjadi gelap dan secara beransur-ansur mengering. Jadi sudah tiba masanya untuk menuai. Kentang muda sering digali, mereka dianggap "makanan istimewa", ia dimakan bersama dengan kulit yang lembut. Tempoh pematangan awal dan sederhana penuaian awal - 60 hari dari tarikh penanaman.

Tahap perkembangan

Tahap pertama perkembangan adalah kemunculan anak benih 20-25 hari selepas penanaman. Semakin tinggi suhu tanah, semakin cepat prosesnya berjalan. Dalam tempoh ini, ladang tidak disiram sehingga batang pertama dengan daun muncul, tanaman tidak memerlukan kelembapan. Tanah berpasir dan berpasir lebih sesuai untuk menanam sayur ini. Kedalaman penanaman adalah 10-15 cm, untuk ubi kecil, kedalamannya dipilih kurang dari 2-5 cm.

Tahap 2-4: kemunculan tunas, berbunga, pertumbuhan umbi maksimum. Dalam tempoh ini, kentang dibentuk secara aktif. Jumlah keseluruhannya mungkin sekitar 30 keping, tetapi hanya separuh, yang terbaik, akan matang sepenuhnya..

Penjagaan asuhan sangat penting pada peringkat ini..

  • Penyiraman yang banyak (tetapi tidak berlebihan),
  • membaja dengan baja mineral dan organik,
  • pelonggaran tanah secara berkala dan penyingkiran rumpai.

Kali pertama mereka menumbuhkan semak kecil dengan ketinggian 5-7 cm, lebih-lebih lagi, ini adalah perlindungan sekiranya terdapat fros kecil. Penggigian kedua selepas 2-3 minggu.

Ini adalah tempoh utama pembentukan penuaian masa depan dan berlangsung selama 40-60 hari. Perosak dan pelbagai penyakit pada peringkat ini secara langsung mempengaruhi hasilnya..

Tahap pengembangan semak kentang

Tahap ke-5 kematian semak, penuaian dan penyimpanan. Umbi digali 90-100 hari selepas penanaman. Bahagian atasnya dikeluarkan dan jika terdapat kecurigaan adanya patogen, ia akan dihancurkan di luar kebun. Segala-galanya dikeringkan dengan teliti di dalam atau di luar rumah jika suhu udara di bawah + 6-8 darjah. Penentukuran, pengangkutan dan penyimpanan lebih lanjut.

Bahagian tanaman tanah

Belukar tumbuh hingga 1 m, bergantung pada jenisnya. Batangnya diikat, daun kentang berwarna hijau tua, terdiri daripada beberapa cuping. Daun kentang terletak di sepanjang panjang batang, seperti pelengkap seperti sayap. Di bahagian bawah daun, urat lega dapat dilihat, warnanya bertepatan dengan warna ubi pelbagai ini. Setiap ragam mempunyai bilangan dan bentuk daun yang berbeza. Urat pada daun disusun dalam kisi, seperti pada kebanyakan tanaman dicotyledonous. Sel-sel kulit daun hidup, berbeza ukuran dan telus, yang memungkinkan cahaya matahari masuk ke dalam daun.

Bunga, buah-buahan dan penampilan umum kentang

Bunga berwarna merah jambu, putih atau ungu dan dikumpulkan dalam perbungaan di bahagian atas batang. Buahnya masak pada musim luruh, beracun dan tidak boleh dimakan.

Penyebaran kentang

Buah-buahan

Penyebaran biji kentang bukanlah kaedah yang sangat popular, tetapi mempunyai kelebihannya. Sebagai peraturan, kentang adalah sayur yang memakan ruang paling banyak di kebun, jadi sukar untuk memastikan penggiliran tanaman secara berkala. Tanah habis, kualiti bahan penanaman merosot, malah mengganti umbi dengan spesies baru tidak membantu. Jalan keluar: menanam kentang dari biji.

Faedah:

  • Benih dari kedai telah diproses terlebih dahulu, mempunyai kekebalan yang kuat terhadap penyakit.
  • Benih jauh lebih murah daripada ubi yang disemai.
  • Jangka hayat biji benih adalah 4-6 tahun.

Terdapat kelemahan kaedah ini:

  • Anak benih memerlukan pemeliharaan, masa dan kesabaran yang teliti..
  • Istilah untuk menanam tanaman penuh adalah 2 tahun. Penuaian pertama ditetapkan, nodul 30-40 gr. Penuaian meja diperoleh hanya pada tahun kedua dari tanaman sevka.

Pada nota! Apabila kentang disebarkan oleh biji, bahan penanaman harus diperbaharui setelah 6-7 tahun.

Umbi

Dalam amalan berkebun, kaedah utama menanam kentang adalah ubi. Pembiakan sedemikian disebut vegetatif. Mereka memilih buah bersaiz sederhana hingga 100 gram, syarat penting:

  • penampilan sihat,
  • beberapa mata.

Untuk mendapatkan hasil panen dengan lebih cepat, kentang ditaburkan. Tahap ini disebut vernalization. Dijalankan 30-40 hari sebelum menanam di tanah.

Dalam tempoh yang sama, umbi dirawat terhadap penyakit dan perosak:

  • "Fitosporin" membantu melawan pelbagai penyakit kulat,
  • "Prestige" dari kumbang kentang Colorado.

Umbi besar dipotong menjadi beberapa bahagian, masing-masing harus mempunyai beberapa mata. Pemotongan harus dilakukan tidak lebih awal dari dua hari sebelum menanam di tanah. Potongan ditaburkan dengan karbon aktif atau abu.

Kentang menyukai kawasan yang cerah, di tempat teduh, semak membentang, ubi akan berubah menjadi kecil. Prekursor Terbaik: Kekacang, Timun, Salad Hijau.

Katil kentang yang rapi

Komposisi kimia dan nilai pemakanan

Komposisi kimia kentang adalah jadual berkala mini. Kalium terdapat dalam jumlah besar, 421 mg per 100 g; ia berguna untuk jantung, saluran darah dan sistem saraf. Maksimum terkandung di dalam pulpa di bawah kulit dan di dalam kulit itu sendiri. Oleh itu, kentang panggang dengan kulit atau direbus dalam "seragam" adalah yang paling berguna. Apa lagi?

  • zat besi 0.78 mg setiap 100 g
  • zink 0.29 mg
  • magnesium 23 mg
  • fosforus 57 mg
  • mangan 0.153 mg
  • kuprum 0.108 mg
  • natrium 6 mg
  • kalsium 12 mg.

Dari segi kandungan vitamin C, kentang hampir sama baiknya dengan oren (19.7 mg per 100 g).

  • Vitamin B1 (Thiamin) 0.08 mg - melindungi badan daripada kesan toksin,
  • B2 Riboflavin 0.032 mg - memberikan kesihatan dan kecantikan pada rambut, kuku dan kulit.
  • B6 Pyridoxine 0.295 mg - meningkatkan kecekapan otak, meningkatkan ingatan dan mood.

Komposisi kimia kentang mengandungi asid yang penting untuk tubuh manusia:

  • epal - meningkatkan peredaran darah, melawan keradangan;
  • folik - mengatur metabolisme, menormalkan saluran pencernaan;
  • lemon - mempunyai sifat antioksidan;
  • asid oksalik - memerangi banyak penyakit, termasuk dengan batuk kering.

Semua yang anda perlu ketahui mengenai kentang

Apakah indeks glisemik? Ini adalah kadar di mana karbohidrat diserap oleh badan. Pakar pemakanan mengesyorkan makan makanan dengan indeks rendah atau sederhana. Soba, oatmeal, terung, kacang mempunyai indeks rendah, tetapi penilaian kentang bergantung pada kaedah memasak.

  • Kentang yang digoreng dalam sayur atau, Tuhan, dalam marjerin atau mentega, mempunyai indeks glisemik maksimum, sama dengan coklat.
  • Kentang rebus tanpa kulit berada di tengah garis glisemik.
  • Kentang "jaket" mempunyai indeks 30 unit kurang daripada goreng dalam minyak.

Kesimpulan: kentang tidak menjadi gemuk! Hidangan kentang rendah kalori, tetapi hanya direbus atau dibakar. Mereka harus dimakan tidak lebih dari sekali sehari tanpa mentega dan krim masam, tanpa daging atau ikan. Ia berguna untuk menuangkan di atas pinggan mangkuk dengan minyak sayuran yang tidak halus atau taburkan dengan cuka semula jadi (wain, epal).

Fakta menarik

  • Dalam senarai makanan terpenting untuk manusia, kentang berada di tempat ke-4. Selepas gandum, beras dan jagung.
  • Musuh kentang yang paling dahsyat adalah kumbang kentang Colorado dan keburukan. Dalam tempoh epifitosis penyakit kulat berbahaya ini, kerugian hasil kentang boleh mencapai 50-60%. Kumbang kentang Colorado pada tahun 1859 memusnahkan sepenuhnya perkebunan kentang di negeri Colorado (AS), mungkin kerana ini, dan mendapat namanya. Sangat gigih, licik dan tahan terhadap banyak kaedah memerangi dia.
  • Pelbagai jenis kentang termahal "La Bonnotte" berharga 500 euro per kg. Ia tumbuh hanya di pulau Noirmoutier (Perancis). Tempat tidur kentang disenyawakan dengan rumput laut menggunakan teknologi khas. Mereka ditanam dan dituai dengan tangan. Mempunyai rasa yang unik dan halus. Tuai hanya 100 tan setahun.
  • Pada abad ke-19, semasa kenaikan emas di Alaska, kentang benar-benar bernilai beratnya dalam emas. Ia adalah ubat yang baik untuk penyakit kudis..
  • Terdapat sebuah muzium kentang goreng di Bruges, Belgium. Inilah keseluruhan sejarah tanaman ini dari kesamaran hingga kejayaan memekakkan telinga..

Van Gogh "Pemakan Kentang"

  • Tomato adalah kacukan kentang dan tomato. Beri dua tuaian, tomato di atas, ubi kentang di bawah. Membawa spesies ini oleh ahli agronomi Soviet N.V. Brusentsov pada 30-an abad kedua puluh.
  • Tomato
  • Penuaian tomato

Kesimpulannya

Untuk pembuka selera, gratin kentang dengan kerak keju, sederhana, memuaskan, enak - vegetarian akan menghargai:

  • kentang 4-5 pcs
  • sekumpulan dill bersaiz sederhana
  • keju 150 gr (mozzarella, cheddar)
  • susu 1 gelas
  • tepung 1 sudu besar
  • minyak ringan 1 sudu besar
  • pala di hujung pisau
  • lada garam

Potong kentang yang telah dikupas menjadi kepingan nipis. Sos: masukkan tepung ke mentega cair, kacau hingga sebati untuk menambahkan susu. Apabila kuah pekat masukkan keju, dill dan rempah.

Gris borang dengan mentega, masukkan kentang, tuangkan sos dan taburkan dengan keju. 30-40 minit dalam ketuhar panas (180 darjah) dan hidangan siap. Nikmati hidangan anda!